Er wordt me door m'n werkgever verteld dat er niet besteld kan worden, ga er maar ff achter aan. Vond het een beetje vreemd.jongetje schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:09:
[...]
Waarom niet? Dat is toch hun bestaansrecht? Ik heb iig vorige maand nog een offerte bij ze aangevraagd en gekregen.
Lijkt te kloppen, het volgende staat er bij mij in fleetagent. Gelukkig heb ik nog even. Maarja je zal zien dat niet elektrisch waarschijnlijk weer een stuk duurder is geworden. Ik verwacht nog niet over te gaan naar full elektrisch maar weer op hybride uit te komen.pepijnkummel schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:37:
[...]
Er wordt me door m'n werkgever verteld dat er niet besteld kan worden, ga er maar ff achter aan. Vond het een beetje vreemd.
"Goed om te weten
Calculeren diesel/benzine/PHEV
Door aankomende wettelijke wijzigingen met betrekking tot de CO2 uitstoot is er op dit moment onduidelijkheid over de fiscale gegevens van auto`s met uitstoot (benzine, diesel, PHEV). Dit kan tot gevolg hebben dat je nu een auto besteld, maar dat deze duurder is als de auto geleverd wordt. We vinden het belangrijk dat je op basis van de juiste gegevens een auto besteld. Om deze reden is het tot 1 juli 2020 niet mogelijk om deze auto`s te calculeren/bestellen. Als de calculator op de portal werkt, gaat die weer open. Je ziet dan gelijk wat de wijzigingen voor jou betekenen. Het leasebudget is ongewijzigd. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met uw mobiliteitsafdeling."
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Ik heb een vraag over het overkopen van een auto.
Is er een berekening bekend voor het berekenen van de boete voor het vroegtijdig beeindigen van het leasecontract? Ik wil namelijk mijn auto die ik nu berijdt overkopen, deze is 10 maanden oud.
Is er een berekening bekend voor het berekenen van de boete voor het vroegtijdig beeindigen van het leasecontract? Ik wil namelijk mijn auto die ik nu berijdt overkopen, deze is 10 maanden oud.
Inderdaad, er komen prijsverhogingen aan van ongeveer 4%. Fraai als de leasetarieven niet worden aangepast..Freakie1NL schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:48:
[...]
Lijkt te kloppen, het volgende staat er bij mij in fleetagent. Gelukkig heb ik nog even. Maarja je zal zien dat niet elektrisch waarschijnlijk weer een stuk duurder is geworden. Ik verwacht nog niet over te gaan naar full elektrisch maar weer op hybride uit te komen.
[...]
Ligt aan je leasemaatschappij. Meeste hanteren een simpele formule. Kijk in de algemene voorwaarde.appollonius333 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:13:
Handigste is je fleetmanager / contactpersoon te bellen.
We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman
Dat zul je aan de leasemaatschappij moeten vragen. 10 maanden is wel erg snel (zeker met een 3 of 4 jarig contract). Als het goed is staan er meer en minder dagen op je leasecontract, dan kun je het uitrekenen + een bedrag om de auto over te nemen.appollonius333 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:13:
Mijn ervaring is dat het vaak voordeliger is om een auto bij een garage te kopen dan je leaseauto. Die van mijn collega mocht overgenomen worden voor 15k, maar dezelfde wagens gingen op de markt voor 11k....
Bedankt voor je feedback, dit zei de leasemaatschappij inderdaad ook. Dat ik alles met mijn werkgever moet gaan regelen.BombaAriba schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 00:10:
[...]
Ligt aan je leasemaatschappij. Meeste hanteren een simpele formule. Kijk in de algemene voorwaarde.
Handigste is je fleetmanager / contactpersoon te bellen.
Het is inderdaad vroeg, alleen ik kan denk ik beter de auto overnemen dan de boete betalen (lijkt mij) want een boete is ook al gauw 5 - 6K wat ik dan beter in het behouden van die auto kan investeren. Maarja dat is mijn gedachte gang erachter...jongetje schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:32:
[...]
Dat zul je aan de leasemaatschappij moeten vragen. 10 maanden is wel erg snel (zeker met een 3 of 4 jarig contract). Als het goed is staan er meer en minder dagen op je leasecontract, dan kun je het uitrekenen + een bedrag om de auto over te nemen.
Mijn ervaring is dat het vaak voordeliger is om een auto bij een garage te kopen dan je leaseauto. Die van mijn collega mocht overgenomen worden voor 15k, maar dezelfde wagens gingen op de markt voor 11k....
Want waarop zal mijn werkgever de waarde van de auto berekenen? Worden de gereden kilometers die je niet hebt gereden ook in rekening gebracht?
[ Voor 6% gewijzigd door appollonius333 op 09-06-2020 11:24 ]
Ik ken de achtergrond niet, maar is het geen betere optie om de auto mee te nemen naar je nieuwe werkgever? (als dit is wat er speeld). Dat is een redelijk standaard iets. Tijdens sollicitatiegesprekken / onderhandeling is dit iets wat je gewoon op tafel kunt leggen.appollonius333 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:19:
[...]
Het is inderdaad vroeg, alleen ik kan denk ik beter de auto overnemen dan de boete betalen (lijkt mij) want een boete is ook al gauw 5 - 6K wat ik dan beter in het behouden van die auto kan investeren. Maarja dat is mijn gedachte gang erachter...
Let daarnaast even op dat een boete verekenbaar is met de al betaalde bijtelling in een kalenderjaar..
[ Voor 7% gewijzigd door Question Mark op 09-06-2020 11:25 ]
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Ik zou het eventueel kunnen aankaarten maar volgens de werkgever is het niet 'standaard' dat de functie die ik wil betreden een leaseauto bevat. Maar is waarschijnlijk wel bespreekbaar.Question Mark schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:25:
[...]
Ik ken de achtergrond niet, maar is het geen betere optie om de auto mee te nemen naar je nieuwe werkgever? (als dit is wat er speeld). Dat is een redelijk standaard iets. Tijdens sollicitatiegesprekken / onderhandeling is dit iets wat je gewoon op tafel kunt leggen.
Let daarnaast even op dat een boete verekenbaar is met de al betaalde bijtelling in een kalenderjaar..
Dat de boete verekenbaar is met de betaalde bijtelling begrijp ik nog niet zo heel goed (Sorry ben nog nieuw in de lease). Betekend dat dit een voordeel voor mij is?
Zou het altijd proberen. Bij een overgang in het verleden was er bij mij eerst ook geen auto mogelijk. Toen aangegeven dat het mogelijk een dealbreaker voor me was. Maar is ook een kwestie van hoe graag je wil natuurlijk. Je kunt het hard(er) spelen maar dan moet je ook de optie willen accepteren dat het niet door gaat.appollonius333 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:32:
[...]
Ik zou het eventueel kunnen aankaarten maar volgens de werkgever is het niet 'standaard' dat de functie die ik wil betreden een leaseauto bevat. Maar is waarschijnlijk wel bespreekbaar.
Dat de boete verekenbaar is met de betaalde bijtelling begrijp ik nog niet zo heel goed (Sorry ben nog nieuw in de lease). Betekend dat dit een voordeel voor mij is?
Je kunt inderdaad de boete van de bijtelling aftrekken in het lopende kalender jaar. Dus, stel. 5k bijtelling betaald in 2020 en de boete is 7k. Dan blijft er nog 2k over. Resultaat kan niet negatief zijn, en als aan het begin van het jaar over gaat heb je dus relatief weinig voordeel. Omdat je dan dus minder bijtelling betaald hebt.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Bedankt voor je uitleg, dit geeft een iets beter beeld hierop.Inspired schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:57:
[...]
Zou het altijd proberen. Bij een overgang in het verleden was er bij mij eerst ook geen auto mogelijk. Toen aangegeven dat het mogelijk een dealbreaker voor me was. Maar is ook een kwestie van hoe graag je wil natuurlijk. Je kunt het hard(er) spelen maar dan moet je ook de optie willen accepteren dat het niet door gaat.
Je kunt inderdaad de boete van de bijtelling aftrekken in het lopende kalender jaar. Dus, stel. 5k bijtelling betaald in 2020 en de boete is 7k. Dan blijft er nog 2k over. Resultaat kan niet negatief zijn, en als aan het begin van het jaar over gaat heb je dus relatief weinig voordeel. Omdat je dan dus minder bijtelling betaald hebt.
Alles is bespreekbaar...appollonius333 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:32:
[...]
Ik zou het eventueel kunnen aankaarten maar volgens de werkgever is het niet 'standaard' dat de functie die ik wil betreden een leaseauto bevat. Maar is waarschijnlijk wel bespreekbaar.
- Leaseauto meenemen
- Restant boete door nieuwe werkgever laten vergoeden
- Compensatie via salaris
- Het aanbod niet accepteren en verder zoeken naar een andere werkgever.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
mijn vriendin heeft 2 weken geleden haar nieuwe lease auto (Elektrisch) besteld via alphabet. Vorige week bericht van de dealer dat alphabet akkoord was dus auto is besteld.pepijnkummel schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:37:
[...]
Er wordt me door m'n werkgever verteld dat er niet besteld kan worden, ga er maar ff achter aan. Vond het een beetje vreemd.
Blizzard: Speakerrrr#2714
Klopt, dealer. Maar de levertijd an sich daar zit ik niet zo mee. Ik kan gewoon nu bestellen lijkt me. Het is meer mijn werkgever die zegt dat ze pas tegen het einde van mijn huidige contract kunnen bestellen. Dat vind ik vreemd. Dan is de levertijd natuurlijk wél een issue.Inspired schreef op zondag 7 juni 2020 @ 09:27:
[...]
Van wie heb je deze info? Een dealer? 9 maanden lijkt mij sterk.
Kortom mijn vraag geldt nog steeds: Klopt het dat je niet ruim voor het einde van je huidige contract een nieuwe auto kunt bestellen, om zo op of vlak na het einde van het contract gelijk van je huidige naar je nieuwe lease auto kunt overstappen? Dit om niet eeuwen in een poolauto te hoeven rijden. Ik zou niet weten waarom dat niet kan.
De LM zal je niet tegenhouden. Het zal de WG zijn die niet wil doen.sentja schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:59:
[...]
Klopt, dealer. Maar de levertijd an sich daar zit ik niet zo mee. Ik kan gewoon nu bestellen lijkt me. Het is meer mijn werkgever die zegt dat ze pas tegen het einde van mijn huidige contract kunnen bestellen. Dat vind ik vreemd. Dan is de levertijd natuurlijk wél een issue.
Kortom mijn vraag geldt nog steeds: Klopt het dat je niet ruim voor het einde van je huidige contract een nieuwe auto kunt bestellen, om zo op of vlak na het einde van het contract gelijk van je huidige naar je nieuwe lease auto kunt overstappen? Dit om niet eeuwen in een poolauto te hoeven rijden. Ik zou niet weten waarom dat niet kan.
Thanks! Met WG bedoel je wagenparkbeheerder? Ben niet zo thuis in de afkortingenInspired schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:02:
[...]
De LM zal je niet tegenhouden. Het zal de WG zijn die niet wil doen.
Je werkgever.sentja schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:16:
[...]
Thanks! Met WG bedoel je wagenparkbeheerder? Ben niet zo thuis in de afkortingen
Mijn collega heeft zelfs een auto besteld die nog 3 maanden heeft staan wachten. Wat ze dan doen is hem nog niet op kenteken zetten zodat dit weinig tot geen effect heeft op de waarde bij de (eventueel latere) start. Maar de leasemaatschappij weet ik van de levertijden dus vind het alleen maar prima.
Ah, d'oh. Thanks voor de waardevolle info. Niet anders dan ik dacht, maar de bevestiging is fijn. Nu in conclaaf met werkgeverjongetje schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:34:
[...]
Je werkgever.
Mijn collega heeft zelfs een auto besteld die nog 3 maanden heeft staan wachten. Wat ze dan doen is hem nog niet op kenteken zetten zodat dit weinig tot geen effect heeft op de waarde bij de (eventueel latere) start. Maar de leasemaatschappij weet ik van de levertijden dus vind het alleen maar prima.
Mijn Tiguan Allspace is ergens in februari vorig jaar besteld en in november van dat jaar uitgeleverd, twee weken voordat officieel het contract van mijn vorige leaseauto afliep.
In onze leaseregeling staat wel de bepaling dat bij levertijden langer dan 4 maanden de werkgever de bestelling mag afwijzen, en er een alternatieve auto uitgezocht moet gaan worden. In de praktijk gaat dit gewoon in overleg...
In onze leaseregeling staat wel de bepaling dat bij levertijden langer dan 4 maanden de werkgever de bestelling mag afwijzen, en er een alternatieve auto uitgezocht moet gaan worden. In de praktijk gaat dit gewoon in overleg...
Zelf nu ook aan het rekenen geslagen met leaseauto of zelf kopen en gebruik maken van een mobiliteitsbudget.
Budget bruto = 800
huidige bijtelling incl eigen bijdrage = 322
Hoeveel % wordt het mobiliteitsbudget belast als ik het bruto laat uitbetalen?
Zijn dat onderstaande percentages?
Als ik in Basistarief val dan heb ik dus:
322,00euro bijtelling betaling niet meer
501,20euro netto mobiliteitsbudget bij 0 km per maand. bij 1000km per maand is het 572,17
Of klopt dat niet?
Budget bruto = 800
Belastingtarief | Belastbaar inkomen | Percentage |
Basistarief | t/m € 68.507 | 37,35% |
Toptarief | Vanaf € 68.507 | 49,50% |
501,20euro netto mobiliteitsbudget bij 0 km per maand. bij 1000km per maand is het 572,17
Of klopt dat niet?
[ Voor 32% gewijzigd door makooy op 14-06-2020 23:41 ]
@TerrorSource zo ongeveer wel ja.
Let er wel op dat als je in de laagste belastingschijf zit van 37.35%, dat ook je heffingskorting e.d. aflopen bij een hoger inkomen. Het werkelijke marginale belastingtarief waarmee je daardoor moet rekenen om situaties te vergelijken is alsnog 49.2%!
TerrorSource schreef op zondag 14 juni 2020 @ 23:36:toon volledige bericht
Zelf nu ook aan het rekenen geslagen met leaseauto of zelf kopen en gebruik maken van een mobiliteitsbudget.
Budget bruto = 800
Belastingtarief Belastbaar inkomen Percentage Basistarief t/m € 68.507 37,35% Toptarief Vanaf € 68.507 49,50%
Of klopt dat niet?
Je kunt hier (https://www.berekenhet.nl...asting-extra-inkomen.html) bekijken wat het belastingtarief is voor het extra inkomen. Er wordt dan rekening gehouden met je marginale tarief (wat 55.5% kan zijn in plaats van de 49.5% waar de overheid mee adverteert). Heffingskortingen en dergelijke bouwen namelijk ook af.TerrorSource schreef op zondag 14 juni 2020 @ 23:36:toon volledige bericht
Budget bruto = 800
Belastingtarief Belastbaar inkomen Percentage Basistarief t/m € 68.507 37,35% Toptarief Vanaf € 68.507 49,50%
Of klopt dat niet?
Door zowel je bijtelling als je mobiliteitsvergoeding door deze berekening te halen krijg je de meest eerlijke cijfers.
Ik sta zelf overigens ook voor dezelfde keuze.
Om het helemaal goed te berekenen moet je ook nog rekening houden dat je mobiliteitsbudget vaak gedeeltelijk netto uitbetaald kan worden d.m.v. de € 0.19/km zakelijk. Voor bijtelling haalt het dus niet uit hoeveel KM je maakt, maar voor het uitkeren van je mobiliteitsbudget meestal wel.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Klopt.Woy schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:16:
Om het helemaal goed te berekenen moet je ook nog rekening houden dat je mobiliteitsbudget vaak gedeeltelijk netto uitbetaald kan worden d.m.v. de € 0.19/km zakelijk. Voor bijtelling haalt het dus niet uit hoeveel KM je maakt, maar voor het uitkeren van je mobiliteitsbudget meestal wel.
Zou dan 800 - netto 0.19 X gereden km’s = bruto
Dus bij 1000km:
190e netto - 610 bruto
380e netto - 420 bruto
570e netto - 230 bruto
Gaat mij er dus meer om met welk percentage dat bruto gedeelte wordt belast.
@TerrorSource dat is nogal lastig om exact te zeggen. In principe inderdaad de tarieven die jij aanhaalt, en zoals reeds genoemd, de afbouw algemene heffingskorting ( 5,672% afhankelijk van je exacte inkomen: https://www.belastingdien...mene-heffingskorting-2020 ), en afbouw arbeidskorting ( 6% afhankelijk van je exacte inkomen https://www.belastingdien...tabel-arbeidskorting-2020 )
En dan eventueel nog effecten op je toeslagen.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Reken met 50% want door de inkomensafhankelijke afbouw heffingskortingen zit iedereen vanaf ~30k per jaar in de buurt van dat tarief.
De overheid houdt zichzelf en de burger voor de gek met deze truc.
Een economisch adviesorgaan heeft ooit berekend dat een toptarief van 49% optimaal zou zijn. Op papier hebben ze dat geimplementeerd. In de praktijk is het 55% (59k - +- 90k).
De overheid houdt zichzelf en de burger voor de gek met deze truc.
Een economisch adviesorgaan heeft ooit berekend dat een toptarief van 49% optimaal zou zijn. Op papier hebben ze dat geimplementeerd. In de praktijk is het 55% (59k - +- 90k).
[ Voor 50% gewijzigd door t_captain op 15-06-2020 09:55 ]
Door de afbouw arbeidskorting zit je tussen de 68k en 98k ~5% hoger.t_captain schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:54:
Reken met 50% want door de inkomensafhankelijke afbouw heffingskortingen zit iedereen vanaf ~30k per jaar in de buurt van dat tarief.
edit:
Ah, dat had jij ook al bij je bericht erbij geedit
Ah, dat had jij ook al bij je bericht erbij geedit
[ Voor 9% gewijzigd door Woy op 15-06-2020 09:57 ]
Eens met @t_captain . Je zit nooit ver van 50% af. Afbouw arbeidskorting begint bij ~35k, is je jaarloon hoger dan dat, dan is je marginale tarief net geen 50%, ook al zit je nog in de "eerste schijf".
Veel voorkomend misverstand. Het duurt m.i. ook niet lang meer of we zitten in een "vlaktaks" met een grote algemene heffingskorting.
Verder eens met je berekening, deel kilometers kan netto uitgekeerd worden, rest is bruto en wordt met 50% loonheffing belast. (Tenzij je jaarloon inderdaad nog een stuk hoger is, zoals @Woy schetst).
Veel voorkomend misverstand. Het duurt m.i. ook niet lang meer of we zitten in een "vlaktaks" met een grote algemene heffingskorting.
Verder eens met je berekening, deel kilometers kan netto uitgekeerd worden, rest is bruto en wordt met 50% loonheffing belast. (Tenzij je jaarloon inderdaad nog een stuk hoger is, zoals @Woy schetst).
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik kan de auto die ik wil niet leasen want buiten budget terwijl de bijtelling niet veel scheelt.The_FrankO schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:08:
[...]
Je kunt hier (https://www.berekenhet.nl...asting-extra-inkomen.html) bekijken wat het belastingtarief is voor het extra inkomen. Er wordt dan rekening gehouden met je marginale tarief (wat 55.5% kan zijn in plaats van de 49.5% waar de overheid mee adverteert). Heffingskortingen en dergelijke bouwen namelijk ook af.
Door zowel je bijtelling als je mobiliteitsvergoeding door deze berekening te halen krijg je de meest eerlijke cijfers.
Ik sta zelf overigens ook voor dezelfde keuze.
Vandaar te kijken om leaseauto terug te geven en mobiliteitsbudget te pakken. dan krijg hou je de bijtelling in je zak en krijg je dus sowieso 51% van mobiliteitsbudget (bij 0 km per maand)
Dus in mijn geval 322e bijtelling + minimal 407e netto qua mobiliteitsbudget
Maakt dus minimaal 729e netto. Is een aardig bedrag maar vooral de afschrijving tikt aan en die vergeet men vaak.
Ik ga voor nu gewoon uit van 49% belasting, is denk ik het beste.Woy schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:53:
@TerrorSource dat is nogal lastig om exact te zeggen. In principe inderdaad de tarieven die jij aanhaalt, en zoals reeds genoemd, de afbouw algemene heffingskorting ( 5,672% afhankelijk van je exacte inkomen: https://www.belastingdien...mene-heffingskorting-2020 ), en afbouw arbeidskorting ( 6% afhankelijk van je exacte inkomen https://www.belastingdien...tabel-arbeidskorting-2020 )
Dank voor de onderbouwing!
Als ik mijn netto bijtelling bereken op deze website (werkgever gaf deze website aan): https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html, dan kom ik bij een waarde van € 30.700,00 uit op € 276 netto bijtelling.
Op veel andere website is dat bedrag weer lager. Op deze website: https://www.berekenen.nl/bijtelling-berekenen kom ik op dezelfde gegevens uit op € 210,22 netto bijtelling. En zo zijn er nog een paar andere websites die dat bedrag aangeven. DirectLease geeft bijvoorbeeld ook € 210 aan.
Hoe weet ik welke berekening klopt? Weet iemand wat je ong. aan netto bijtelling betaald bij een leaseauto van € 30.700,00?
Op veel andere website is dat bedrag weer lager. Op deze website: https://www.berekenen.nl/bijtelling-berekenen kom ik op dezelfde gegevens uit op € 210,22 netto bijtelling. En zo zijn er nog een paar andere websites die dat bedrag aangeven. DirectLease geeft bijvoorbeeld ook € 210 aan.
Hoe weet ik welke berekening klopt? Weet iemand wat je ong. aan netto bijtelling betaald bij een leaseauto van € 30.700,00?
Heffingskorting. Deze kan je ook uitzetten in de eerste webpagina als je jezelf graag voor de gek houdt.Cheezborger schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:07:
Als ik mijn netto bijtelling bereken op deze website (werkgever gaf deze website aan): https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html, dan kom ik bij een waarde van € 30.700,00 uit op € 276 netto bijtelling.
Ik heb de afgelopen 19 dagen een vervangende auto gehad ivm een reparatie. De FW van het vervangend vervoer ligt 30K lager dan de FW van mijn eigen lease-auto. Is het normaal om dit door te geven aan de loonadministratie?, scheelt toch weer een paar euro's.
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
@ST10©DE Volgens mij kan dat ja, ik meen me te herinneren dat een collega van mij dat weleens heeft gedaan. Dat was voor nog langere tijd, meer dan een maand, maar dat zou denk ik niet uit moeten mogen maken. Scheelt toch weer dik 100 euro. In ieder geval een belletje waard richting de administratie.
[ Voor 11% gewijzigd door BigSmurf op 17-06-2020 10:07 ]
@ST10©DE het zou me verbazen als je loonadministratie hieraan meewerkt. Het kost namelijk meer voor het bedrijf dan het jou oplevert. Als het meerdere maanden zou zijn is het een ander verhaal.
Vanuit wetgeving is de vereiste dat je geen toegang hebt tot de auto op dat moment, en dat is met langdurig onderhoud/schade het geval. Dus ik zie geen reden waarom het niet zou mogen. Maar ook dat kan de administratie beter uitzoeken denk ik?
@ST10©DE. Ik denk niet dat dat zonder meer kan in jouw situatie.
De Belastingdienst heeft de volgende uitvoeringsafspraak gepubliceerd.
Voorwaarde om voor de lagere bijtelling in aanmerking te komen, is dat het voertuig moet worden vervangen door de leasemaatschappij zelf, er een schriftelijke overeenkomst is waaruit de tijdelijke vervanging blijkt, de periode van de vervanging en de fiscale gegevens van de vervangende auto.
Als bij schade jou een VW Up wordt geleend door het schadeherstelbedrijf, daar je normaal een BMW 5-serie rijdt, voldoe je niet meteen aan de bovenstaande voorwaarden. Je zit vooral met de bewijslast bij de loonadministratie (die rust op je werkgever). Uit jouw casus maak ik niet op dat er een overeenkomst is met de werkgever/leasemaatschappij. Volgens de uitvoeringsafspraken kun je dus niet de bijtelling aan laten passen naar beneden.
Persoonlijk zou ik zeggen, jammer, maar niet te druk om maken..
Voorwaarde om voor de lagere bijtelling in aanmerking te komen, is dat het voertuig moet worden vervangen door de leasemaatschappij zelf, er een schriftelijke overeenkomst is waaruit de tijdelijke vervanging blijkt, de periode van de vervanging en de fiscale gegevens van de vervangende auto.
Als bij schade jou een VW Up wordt geleend door het schadeherstelbedrijf, daar je normaal een BMW 5-serie rijdt, voldoe je niet meteen aan de bovenstaande voorwaarden. Je zit vooral met de bewijslast bij de loonadministratie (die rust op je werkgever). Uit jouw casus maak ik niet op dat er een overeenkomst is met de werkgever/leasemaatschappij. Volgens de uitvoeringsafspraken kun je dus niet de bijtelling aan laten passen naar beneden.
Ik heb een vraagje over de belastingschalen.
Is de €68.507 euro (49,50%) voor het hoge tarief echt een harde grens? Of werkt het net zoals loonheffing dat je over het bedrag dat je boven de €68.507 euro verdient 49,50% betaalt en alles eronder 37,35%?
M.a.w. stel ik nu 68k verdien en mijn werkgever mij opslag geeft waardoor ik het toptarief nét overschreid en 69k verdien, betaal ik dan gelijk het volle tarief? Misschien heb ik niet goed gezocht maar ik kan dit eigenlijk nergens echt vinden.
Is de €68.507 euro (49,50%) voor het hoge tarief echt een harde grens? Of werkt het net zoals loonheffing dat je over het bedrag dat je boven de €68.507 euro verdient 49,50% betaalt en alles eronder 37,35%?
M.a.w. stel ik nu 68k verdien en mijn werkgever mij opslag geeft waardoor ik het toptarief nét overschreid en 69k verdien, betaal ik dan gelijk het volle tarief? Misschien heb ik niet goed gezocht maar ik kan dit eigenlijk nergens echt vinden.

Belastingschalen zijn toch voor loonheffing? Dus het werkt zoals je schetst. Het is niet dat je vanaf 69k ineens over alles ~50% gaat betalen. Alleen het extra salaris.sentja schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:28:
Ik heb een vraagje over de belastingschalen.
Ik bedoel de belastingschalen voor de berekening van de netto bijtelling. Als ik in het portaal van Athlon kijk dan zie ik 2 smaakjes:Inspired schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:49:
[...]
Belastingschalen zijn toch voor loonheffing? Dus het werkt zoals je schetst. Het is niet dat je vanaf 69k ineens over alles ~50% gaat betalen. Alleen het extra salaris.
:fill(white):strip_exif()/f/image/rW5n38oUL1fuWKfRDUYWJx3L.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/3L7EoMmj7IU8L2fgXHPLm454.png?f=user_large)
Dus stel dat ik 69k verdien, betaal ik dan €442,56? Ervan uitgaand dat ik geen eigen bijdrage heb.
[ Voor 6% gewijzigd door sentja op 19-06-2020 08:59 ]
Ja, dat is dus afhankelijk van je inkomen. Bereken kun je ook op; https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.htmlsentja schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:58:
[...]
Ik bedoel de belastingschalen voor de berekening van de netto bijtelling. Als ik in het portaal van Athlon kijk dan zie ik 2 smaakjes:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die is redelijk accuraat. Incl afbouw van heffingskorting. Eventuele invloed op andere toeslagen moet je zelf berekenen. (Mocht je dat willen.) Kinderopvangtoeslag bv etc.
Netto iets meer door de heffingskorting. Maar dat kun je op de bovenstaande site wel zien.Dus stel dat ik 69k verdien, betaal ik dan €442,56? Ervan uitgaand dat ik geen eigen bijdrage heb.
[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 19-06-2020 09:01 ]
Ik heb me toch een geluk gehad qua timing en lease-regeling voor mijn leaseauto...
Weet niet of het hier precies past maar misschien leuk om te lezen voor de omslag naar elektrisch rijden.
Ik ben een starter en mocht een auto (laten) bestellen nadat mijn 2 maanden proeftijd voorbij waren, vanaf 1 januari pas. Dat zou waarschijnlijk de nieuwe Volkswagen Golf worden of liever de Seat Leon maar die moest nog geintroduceerd worden, daarna bestelbaar, daarna leverbaar, enzovoorts... Ik moest toch nog even wachten.
Toen het 1 januari was werd ook de nieuwe autoregeling van onze werkgever actief, hierbij werden de beperkingen op elektrische auto's weggehaald, eerst was een laadpaal thuis verplicht (ik heb een huurappartement) en kreeg je er 10% minder budget voor. Alle regelingen werden nu hetzelfde en laadpaal was niet verplicht maar wel betaald in je budget, dit alles om het elektrisch rijden te stimuleren
Maar goed, eenmaal in de Athlon-autowebshop kan je alsnog niet leuke berekeningen maken voor elektrische auto's, dat moet de accountmanager eerst handmatig unlocken. Dan krijg je alsnog auto's te zien die je niet mag leasen door een te lage WLTP zoals hybrids of goedkopere EV's. Na die goedkeuring zag ik tot mijn verbazing dat een Tesla Model 3 SR+ nét binnen het leasebudget pastte. Véél hogere autokosten maar véél lagere brandstofkosten, ik dacht 70 vs 240 euro/maand obv 40k/48mnd. Ik had nog 10 euro per maand aan budget over, circa 500 euro cataloguswaarde, dus echt het maximale eruit geperst
Uiteindelijk met echt de maximale overschrijding van het budget/maximale eigen bijdrage gekozen voor de Tesla, waardoor ik zelfs met de eigen bijdrage netto minder betaal dan een Volkswagen Golf. Bij een toekomstige promotie op m'n werk ga ik een salarisschaal en daarmee leaseschaal omhoog en bouwt de eigen bijdrage dus nog verder af
Nu het leuke feit nog, Tesla wisselt wel vaker met hun prijzen en ik zie nu dat de basic SR+ die ik heb en eerst 50.080 euro cataloguswaarde had nu een duizendje duurder is geworden, 51.095. En net dat duizendje zou het een paar maanden geleden voor mij dus onmogelijk hebben gemaakt om hem te leasen, waardoor ik dit hele verhaal had kunnen afsluiten met 'en nu rijd ik met petje op in mijn Golf'. Ja, best wat geluk gehad
Weet niet of het hier precies past maar misschien leuk om te lezen voor de omslag naar elektrisch rijden.
Ik ben een starter en mocht een auto (laten) bestellen nadat mijn 2 maanden proeftijd voorbij waren, vanaf 1 januari pas. Dat zou waarschijnlijk de nieuwe Volkswagen Golf worden of liever de Seat Leon maar die moest nog geintroduceerd worden, daarna bestelbaar, daarna leverbaar, enzovoorts... Ik moest toch nog even wachten.
Toen het 1 januari was werd ook de nieuwe autoregeling van onze werkgever actief, hierbij werden de beperkingen op elektrische auto's weggehaald, eerst was een laadpaal thuis verplicht (ik heb een huurappartement) en kreeg je er 10% minder budget voor. Alle regelingen werden nu hetzelfde en laadpaal was niet verplicht maar wel betaald in je budget, dit alles om het elektrisch rijden te stimuleren
Maar goed, eenmaal in de Athlon-autowebshop kan je alsnog niet leuke berekeningen maken voor elektrische auto's, dat moet de accountmanager eerst handmatig unlocken. Dan krijg je alsnog auto's te zien die je niet mag leasen door een te lage WLTP zoals hybrids of goedkopere EV's. Na die goedkeuring zag ik tot mijn verbazing dat een Tesla Model 3 SR+ nét binnen het leasebudget pastte. Véél hogere autokosten maar véél lagere brandstofkosten, ik dacht 70 vs 240 euro/maand obv 40k/48mnd. Ik had nog 10 euro per maand aan budget over, circa 500 euro cataloguswaarde, dus echt het maximale eruit geperst
Uiteindelijk met echt de maximale overschrijding van het budget/maximale eigen bijdrage gekozen voor de Tesla, waardoor ik zelfs met de eigen bijdrage netto minder betaal dan een Volkswagen Golf. Bij een toekomstige promotie op m'n werk ga ik een salarisschaal en daarmee leaseschaal omhoog en bouwt de eigen bijdrage dus nog verder af
Nu het leuke feit nog, Tesla wisselt wel vaker met hun prijzen en ik zie nu dat de basic SR+ die ik heb en eerst 50.080 euro cataloguswaarde had nu een duizendje duurder is geworden, 51.095. En net dat duizendje zou het een paar maanden geleden voor mij dus onmogelijk hebben gemaakt om hem te leasen, waardoor ik dit hele verhaal had kunnen afsluiten met 'en nu rijd ik met petje op in mijn Golf'. Ja, best wat geluk gehad
Bambu Lab P1S Combo
Wauw, gefeliciteerd! Als starter een Tesla Model 3 rijden klinkt inderdaad als te mooi om waar te zijn. Mag ik vragen wat je leasebudget was en hoeveel eigen bijdrage je nu betaalt?MacorgaZ schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:23:toon volledige bericht
Ik heb me toch een geluk gehad qua timing en lease-regeling voor mijn leaseauto...
Maar goed, eenmaal in de Athlon-autowebshop kan je alsnog niet leuke berekeningen maken voor elektrische auto's, dat moet de accountmanager eerst handmatig unlocken. Dan krijg je alsnog auto's te zien die je niet mag leasen door een te lage WLTP zoals hybrids of goedkopere EV's. Na die goedkeuring zag ik tot mijn verbazing dat een Tesla Model 3 SR+ nét binnen het leasebudget pastte. Véél hogere autokosten maar véél lagere brandstofkosten, ik dacht 70 vs 240 euro/maand obv 40k/48mnd. Ik had nog 10 euro per maand aan budget over, circa 500 euro cataloguswaarde, dus echt het maximale eruit geperst![]()
Uiteindelijk met echt de maximale overschrijding van het budget/maximale eigen bijdrage gekozen voor de Tesla, waardoor ik zelfs met de eigen bijdrage netto minder betaal dan een Volkswagen Golf. Bij een toekomstige promotie op m'n werk ga ik een salarisschaal en daarmee leaseschaal omhoog en bouwt de eigen bijdrage dus nog verder af![]()
Vanuit de werkgever probeer ik bovenstaande te begrijpen. De auto's verschillen behoorlijk in waarde (30k vs 50k) en dat zal je ook wel aan de maandelijkse leaseprijs kunnen zien (waarschijnlijk bijna het dubbele). De werkgever draagt flink hogere kosten en dat doet zij zeker niet om de werknemer van de gunstige bijtelling te laten profiteren. Of zie ik iets over het hoofd?
Wat betreft eigen bijdrage, deze kan je van de bijtelling aftrekken toch? Dus als je met je werkgever een eigen bijdrage van bijv. 250 euro per maand afspreekt en dit overschrijdt de bijtelling, dan betaal je alleen de 250 euro per maand eigen bijdrage. Correct? Zeker bij elektrisch rijden is dat iets om te overwegen (als de werkgever instemt natuurlijk), want hierdoor kan je vaak wel een betere auto rijden (Tesla model 3 vs. VW Golf bijvoorbeeld). Bij een Golf zit je waarschijnlijk al over dat bedrag qua bijtelling.
Dit klopt niet. Je kunt je eigen bijdrage aftrekken van de bruto bijtelling. Dat is een wezenlijk verschil met de netto bijtelling. Daarna moet je je eigen bijdrage ook weer bij de netto bijtelling optellen. Dit maakt de eigen bijdrage "bruto". Bijtelling zul je altijd houden, mits je meer dan 500 km privé blijft rijden.Mr.Jappe schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:22:
[...]
Wat betreft eigen bijdrage, deze kan je van de bijtelling aftrekken toch? Dus als je met je werkgever een eigen bijdrage van bijv. 250 euro per maand afspreekt en dit overschrijdt de bijtelling, dan betaal je alleen de 250 euro per maand eigen bijdrage. Correct? Zeker bij elektrisch rijden is dat iets om te overwegen (als de werkgever instemt natuurlijk), want hierdoor kan je vaak wel een betere auto rijden (Tesla model 3 vs. VW Golf bijvoorbeeld). Bij een Golf zit je waarschijnlijk al over dat bedrag qua bijtelling.
Mwah, alles staat op papier, het afgeven van mijn auto aan schadebedrijf, inleveren sleutel, de auto die ik ter vervanging heb gereden, voor welke periode, etc... Ook uit de rittenregistratie blijkt dit alles (alle ritten worden automagisch opgeslagen)JanHenk schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:49:
@ST10©DE. Ik denk niet dat dat zonder meer kan in jouw situatie.
Blijkt dat ik toch te lui ben dit te regelen, salarisstroken zijn al binnen en om nu nog een nacalculatie te laten doen gaat me te ver.
Je kunt het überhaupt alleen aftrekken als de werkgever het bedrag ziet als vergoeding voor privé rijden. Wanneer de werkgever de extra kosten voor overschrijving van leasebudget alleen ziet/erkend als vergoeding voor het overschrijven van het leasebudget, is het niet aftrekbaar.sentja schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:26:
[...]
Dit klopt niet. Je kunt je eigen bijdrage aftrekken van de bruto bijtelling. Dat is een wezenlijk verschil met de netto bijtelling. Daarna moet je je eigen bijdrage ook weer bij de netto bijtelling optellen. Dit maakt de eigen bijdrage "bruto". Bijtelling zul je altijd houden, mits je meer dan 500 km privé blijft rijden.
Zo rij ik ook een Model 3 waarbij ik een bedrag boven mijn leasebudget zit. Dit plus de eigen bijdrage van mijn werkgever zorgt ervoor dat ik per maand iets van €380,- netto kwijt ben aan de Model 3, terwijl ik voor ditzelfde bedrag ook een Golf rijd. Wanneer mijn leasebudgetoverschrijding (mooi woord) niet aftrekbaar zou zijn, zou het mij rond de €550-€600,- per maand netto kosten.
[ Voor 7% gewijzigd door Orangelights23 op 19-06-2020 11:02 ]
Dat is een flink verschil. Pakweg 200 netto per maand = 2400 per jaar = 4800 aan bijtelling. De resterende bijtelling zit daarmee bijna op nul denk ik. Als je nog meer eigen bijdrage moet aftrekken, kan dat niet meer (je trekt af van bijtelling en deze mag niet <0).
Dat laatste bestaat wel, maar dat heet verrekening. Typisch een voorheffing die met een eindheffing wordt verrekend. Loonhefing en inkomstenbelasting Dividendbelasting en belastbaar inkomen in box 3.
Bijtelling wordt tegenwoordig in de loonbelastingen verwerkt en niet afzonderlijk in de inkomstenbelasting. Correctie van de bijtelling vanwege voor de periode met de vervangende auto is mogelijk, maar je werkgever moet deze wel administreren (van 1-1 tot X, auto A, van X tot Y, auto B, van Y tot 31-12 auto A). Doen ze dat niet, dan val je terug op de standaard uitvoering van de belastingdienst.ST10©DE schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:35:
[...]
Mwah, alles staat op papier, het afgeven van mijn auto aan schadebedrijf, inleveren sleutel, de auto die ik ter vervanging heb gereden, voor welke periode, etc... Ook uit de rittenregistratie blijkt dit alles (alle ritten worden automagisch opgeslagen)
Blijkt dat ik toch te lui ben dit te regelen, salarisstroken zijn al binnen en om nu nog een nacalculatie te laten doen gaat me te ver.
Precies. "netto bijtelling" bestaat niet. Bijtelling telt bij aan het belastbaar inkomen in box 1 (tegenwoordige arbeid). Belastingaftrek betekent altijd dat je een bedrag kan aftrekken van de heffingsgrondslag en nooit dat je het mag aftrekken van het te betalen bedrag aan belasting.sentja schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:26:
[...]
Dit klopt niet. Je kunt je eigen bijdrage aftrekken van de bruto bijtelling. Dat is een wezenlijk verschil met de netto bijtelling. Daarna moet je je eigen bijdrage ook weer bij de netto bijtelling optellen. Dit maakt de eigen bijdrage "bruto". Bijtelling zul je altijd houden, mits je meer dan 500 km privé blijft rijden.
Dat laatste bestaat wel, maar dat heet verrekening. Typisch een voorheffing die met een eindheffing wordt verrekend. Loonhefing en inkomstenbelasting Dividendbelasting en belastbaar inkomen in box 3.
[ Voor 77% gewijzigd door t_captain op 19-06-2020 11:18 ]
Zoals gezegd, dit is allemaal geregistreerd en op papier gezet door zowel de LM en werkgever. Ik ben het alleen vergeten door te geven aan het bedrijf die onze loonadministratie doet en juni is al verwerkt door hun. Ook de aangifte LB.t_captain schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:13:
[...]
Bijtelling wordt tegenwoordig in de loonbelastingen verwerkt en niet afzonderlijk in de inkomstenbelasting. Correctie van de bijtelling vanwege voor de periode met de vervangende auto is mogelijk, maar je werkgever moet deze wel administreren (van 1-1 tot X, auto A, van X tot Y, auto B, van Y tot 31-12 auto A). Doen ze dat niet, dan val je terug op de standaard uitvoering van de belastingdienst.
[...]
Dat kan dan toch gewoon in juli gecorrigeerd worden in de loon administratie. Er is ieder geval geen mogelijkheid om het zelf te corrigeren bij de belasting aangifteST10©DE schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:28:
[...]
Zoals gezegd, dit is allemaal geregistreerd en op papier gezet door zowel de LM en werkgever. Ik ben het alleen vergeten door te geven aan het bedrijf die onze loonadministratie doet en juni is al verwerkt door hun. Ook de aangifte LB.
Thanks! Mijn leasebudget is circa 950 euro per maand, bruto incl. brandstof. Daar mag ik 20% overheen waarbij dat mijn eigen bijdrage is, wat gelukkig fiscaal netjes omschreven is zodat het inderdaad van de bruto bijtelling afgaat. Ik kwam dus op ongeveer 950 budget + 180 eigen bijdrage = 1130 euro. Mijn werkgever heeft echt enorm hoge leasebudgets en het was moeilijk om een auto onder 50k als voorloopauto te krijgenMr.Jappe schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:22:
[...]
Wauw, gefeliciteerd! Als starter een Tesla Model 3 rijden klinkt inderdaad als te mooi om waar te zijn. Mag ik vragen wat je leasebudget was en hoeveel eigen bijdrage je nu betaalt?
Vanuit de werkgever probeer ik bovenstaande te begrijpen. De auto's verschillen behoorlijk in waarde (30k vs 50k) en dat zal je ook wel aan de maandelijkse leaseprijs kunnen zien (waarschijnlijk bijna het dubbele). De werkgever draagt flink hogere kosten en dat doet zij zeker niet om de werknemer van de gunstige bijtelling te laten profiteren. Of zie ik iets over het hoofd?
In MyAthlon zie ik nog de bestelling staan met 1045 leasetarief + 85 euro brandstof, 1130 euro. Ik herinner me niet precies meer de bedragen maar ik dacht dat een Seat Leon van 32k rond de 720 euro leasebudget was maar dan 280? euro aan brandstof, dus 1000 euro aan totaal bedrag. Hoe het precies zit weet ik ook niet hoor, Athlon zal wel de MIA, geen BPM, enzovoorts meerekenen zodat er van de 50k een lager bedraag betaald wordt.
Ik heb de bijtelling even nagekeken op berekenhet.nl, die is echt perfect en dan hou je jezelf ook niet voor de gek met de heffingskorting zoals hier vaker is aangegeven.
Auto van 35k met 22% bijtelling:
/f/image/4srS8amdsWK8n1UzKK6io9Hw.png?f=fotoalbum_large)
Mijn Tesla van 50k met 8% tot 45k en 22% rest (ik dacht 9,6% gemiddeld.
/f/image/eI88XVS2nantKxtkWGAMfSXo.png?f=fotoalbum_large)
Hierbij heb ik dus straks ook nog dat als ik een hoger salaris en leasebudget krijg mijn eigen bijdrage bijvoorbeeld van 178 naar 78 euro gaat. Dan heb ik alleen ook minder aftrek, waardoor ik netto 50 euro minder ga betalen. Met die benzinewagen was dat ook niet gebeurd

Ik heb in ieder geval heel erg veel geluk, sowieso qua starterswagen maar ook qua budget dus. Mijn werkgever houdt er inderdaad geen rekening mee dat, als de auto bijvoorbeeld 700 euro duurder was in aanschaf, ik daardoor 48 maanden 30 euro meer moet betalen voor een 'mindere' auto.
[ Voor 4% gewijzigd door MacorgaZ op 19-06-2020 12:34 ]
Bambu Lab P1S Combo
Het is prima mogelijk om in het jaar zelf mutaties met terugwerkende kracht te verwerken. Zowel technisch als qua wet- en regelgeving. Gewoon inleveren en vragen om een correctie. Als wij de loonadministratie zouden doen, geen probleem, kwestie van tien minuten...ST10©DE schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:28:
[...]
Zoals gezegd, dit is allemaal geregistreerd en op papier gezet door zowel de LM en werkgever. Ik ben het alleen vergeten door te geven aan het bedrijf die onze loonadministratie doet en juni is al verwerkt door hun. Ook de aangifte LB.
Nogmaals, bewijslast rust op je werkgever, deze moet in de administratie documenten hebben waaruit blijkt dat jij een bepaalde periode geen beschikking over de auto hebt gehad (dus inderdaad sleutels ingeleverd) en alle gegevens m.b.t. de vervangende auto. Zoals ik het nu beoordeel, zou dat dan inderdaad kunnen.
@MacorgaZ; Ik denk dat >50% van NL een Model 3 rijdt met deze constructie (eigen bijdrage > leasebudget, netto goedkoper dan leasebudget en 22% bijtelling). Het is op deze manier letterlijk de nieuwe Golf. Ik ken er behoorlijk wat in ieder geval.
Let wel op dat je jezelf in een gouden kooi manoeuvreert. Als de baan je niet bevalt en je wilt weg, mag je vaak contractueel de resterende looptijd * eigen bijdrage aftikken.
[ Voor 18% gewijzigd door JanHenk op 19-06-2020 13:41 ]
Het lijkt misschien wel leuk een Tesla als startersauto maar als je maar bruto 2200 / 2400 euro per maand verdiend, dan houd je netto amper wat over in de maand. Is maar wat je prettig vind.
Ik heb een aantal maanden ook gekeken naar een Tesla maar achteraf gezien toch heel erg blij dat ik het niet gedaan heb. Mijn eigen privé auto staat de roest zowat op de remschijven, zo weinig rijd ik door Corona. Elke maand 1100 euro door de put ipv nu elke maand 1000 euro cashen (mobiliteitsbudget).
Ik heb een aantal maanden ook gekeken naar een Tesla maar achteraf gezien toch heel erg blij dat ik het niet gedaan heb. Mijn eigen privé auto staat de roest zowat op de remschijven, zo weinig rijd ik door Corona. Elke maand 1100 euro door de put ipv nu elke maand 1000 euro cashen (mobiliteitsbudget).
[ Voor 44% gewijzigd door wm1234 op 19-06-2020 13:57 ]
De constructie is inderdaad perfect zo, ik vind het zwaar oneerlijk voor de particulieren die voor nog meer geld een oudere Golf rijden, maar goed. Het is inderdaad een gouden kooi, maar als mijn baan niet bevalt en ik weg wil zou dat alleen naar een nog betere werkgever zijn waarbij ik dan onderhandel dat de auto mee gaat.JanHenk schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 13:36:
[...]
@MacorgaZ; Ik denk dat >50% van NL een Model 3 rijdt met deze constructie (eigen bijdrage > leasebudget, netto goedkoper dan leasebudget en 22% bijtelling). Het is op deze manier letterlijk de nieuwe Golf. Ik ken er behoorlijk wat in ieder geval.
Let wel op dat je jezelf in een gouden kooi manoeuvreert. Als de baan je niet bevalt en je wilt weg, mag je vaak contractueel de resterende looptijd * eigen bijdrage aftikken.
Maar ik zit echt enorm goed op m'n plek dus het is gelukkig niet aan de orde.
Off-topic: Over gouden kooi gesproken, mijn salaris is gelukkig een hele flinke stap boven die 2400 euro bruto per maand. Ik moet mijn exacte pensioeninleg een keer erbij pakken want dan kan ik het in het 'Wat verdient de ICT'er/GoT'er'-topic zetten, maar het is een erg fijn salaris en véél te hoog voor een starter zonder concrete werkervaring. Maar als ik straks ook aan de onbetaalde overuren zit tijdens deadlines compenseert het dat weer. Ook zou ik normaal naast veel kilometers in de auto ook vaak met het vliegtuig (maandagochtend heen, vrijdagmiddag terug) moeten, waarbij de reistijd en zulke losse uurtjes ook niet volledig meetellen.wm1234 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 13:56:
Het lijkt misschien wel leuk een Tesla als startersauto maar als je maar bruto 2200 / 2400 euro per maand verdiend, dan houd je netto amper wat over in de maand. Is maar wat je prettig vind.
Maar on-topic, ik snap wel dat je dit zou zeggen als ik juist voor een dikke Audi A4 met 500+ euro bijtelling was gegaan, maar hierbij juist niet. De Tesla is voor mij op alle fronten goedkoper dan een andere auto, een VW Polo zou misschien op hetzelfde bedrag uitkomen, maar of je daar gelukkig van wordt?
Je punt had ik wel met de voorloopauto, er was een goedkope Skoda of Audi A4 in de pool, als starter op je eerste werkdag in een A4 kunnen wegrijden kan niet beter... Maar 500+ euro bijtelling per maand is echt onzinnig dus de Skoda meegenomen
En nu met corona rijd ik niks zakelijk, nee, maar 950 euro bruto mobiliteitsbudget laten uitbetalen zou me na belasting 475 euro opleveren, dat was de laatste 3 maanden wel leuk geweest maar als ik dan straks wél 40k per jaar mag rijden ga ik dat niet regelen met 475 euro per maand.
[ Voor 4% gewijzigd door MacorgaZ op 19-06-2020 15:08 ]
Bambu Lab P1S Combo
Je netto bedrag loopt op met je zakelijke kilometers. De vergoeding verschuift van bruto naar netto. Als je veel rijdt is het hele budhet van 950 netto.
Alleen, de meeropbrengst per kilometer is 10 cent (belasting over 19) is veel te weinig om voor te rijden.
Die regeling is dus alleen interessant als je weet dat je weinig kilometers zult maken.
Alleen, de meeropbrengst per kilometer is 10 cent (belasting over 19) is veel te weinig om voor te rijden.
Die regeling is dus alleen interessant als je weet dat je weinig kilometers zult maken.
Is prima toch. Ik vind het nog best veel geld voor een Model 3 SR+, maar het is een fijne auto om mee te beginnen. (kan slechter
)
Zelf ooit begonnen in een tijd dat je nog met een dieseltje 14% bijtelling had. Dus ik reed voor 140 euro per maand een Renault Megane 1.5 dci. Was echt een bizar mooie auto voor een starter (station wagon, goede navi en best luxe).
De tijden zijn nu anders, je kan niet meer zo goedkoop leasen als toen, nu is alles wat meer ruimte biedt boven de 200 euro als het niet elektrisch is. Dus al met al is het wel een goede deal, niet perse mega goed want je had ook goedkoper kunnen rijden. Maar wel de best bang for buck.
Als je jezelf meer financiële ruimte wilde geven dan had je een erg mooie polo kunnen krijgen voor veel minder, dat is trouwens ook echt een grote en mooie auto geworden.
Overigens erg jammer dat mensen alleen maar een model 3 kiezen uit financieel oogpunt. Maar het is wel fijn dat je niet zulke debiele rijders kan krijgen als met de outlanders destijds. Maar je merkt wel dat het een type mensen soms zijn die niet om de techniek geven en sociaal ermee om kunnen gaan (overigens een erg groot probleem in de EV wereld). Maar dat is een ander verhaal en bedoel niemand in dit forum hiermee.
Zelf ooit begonnen in een tijd dat je nog met een dieseltje 14% bijtelling had. Dus ik reed voor 140 euro per maand een Renault Megane 1.5 dci. Was echt een bizar mooie auto voor een starter (station wagon, goede navi en best luxe).
De tijden zijn nu anders, je kan niet meer zo goedkoop leasen als toen, nu is alles wat meer ruimte biedt boven de 200 euro als het niet elektrisch is. Dus al met al is het wel een goede deal, niet perse mega goed want je had ook goedkoper kunnen rijden. Maar wel de best bang for buck.
Als je jezelf meer financiële ruimte wilde geven dan had je een erg mooie polo kunnen krijgen voor veel minder, dat is trouwens ook echt een grote en mooie auto geworden.
Overigens erg jammer dat mensen alleen maar een model 3 kiezen uit financieel oogpunt. Maar het is wel fijn dat je niet zulke debiele rijders kan krijgen als met de outlanders destijds. Maar je merkt wel dat het een type mensen soms zijn die niet om de techniek geven en sociaal ermee om kunnen gaan (overigens een erg groot probleem in de EV wereld). Maar dat is een ander verhaal en bedoel niemand in dit forum hiermee.
[ Voor 20% gewijzigd door -Splash- op 19-06-2020 18:57 ]
Dat waren nog eens tijden-Splash- schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 18:51:
Is prima toch. Ik vind het nog best veel geld voor een Model 3 SR+, maar het is een fijne auto om mee te beginnen. (kan slechter)
De tijden zijn nu anders, je kan niet meer zo goedkoop leasen als toen, nu is alles wat meer ruimte biedt boven de 200 euro als het niet elektrisch is. Dus al met al is het wel een goede deal, niet perse mega goed want je had ook goedkoper kunnen rijden. Maar wel de best bang for buck.![]()
Als ik de dikste polo neem met de dikste uitvoering dan kom ik wel op 260 euro uit ja (met heffingskorting erbij).Mr.Jappe schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 19:38:
[...]
Dat waren nog eens tijden. Het is qua techniek, rijervaring en ruimte toch wel een heel andere klasse, die model 3. En een aangeklede Polo gaat ook al snel richting de 250 euro netto per maand, dus ik snap de keuze voor een model 3 wel, als dat binnen de mogelijkheden ligt. Groter is natuurlijk niet altijd beter, als je in een drukke stad woont is een wat kleinere auto fijner.
En dat is het ook wel natuurlijk, dat doe ik ook. Ik woon midden in de stad (Utrecht), ik heb genoeg budget voor een Superb, toch ging ik voor een Octavia. Ik zag mij echt niet een Superb inparkeren waar ik al dikwijls moeite moest doen (of plekken moest skippen) voor een Octavia.
Maar als ik een eerste auto kon nemen dan was een Model 3 wel waardig. Het enige probleem is wel... alles erna gaat kut zijn voor je (tenzij er nog leuke dingen gebeuren).
Het verschil tussen een Polo en Model 3 SR+ in mijn nettoloon zou (relatief) weinig zijn, maar vervolgens rij je dan wel een tragere Polo waar al het leuks een optie is i.p.v. standaard bij de Model 3. Tuurlijk is 80-100 euro per maand niet weinig, maar in het grotere plaatje en wat je er voor terug krijgt vind ik het het helemaal waard. Het is natuurlijk niet alleen maar pracht en praal want bij een auto van 50k had ik wel een verwarmd stuur, elektrisch bedienbare achterklep, getinte ramen, etc, verwacht, maar voor de rest is hij qua opties standaard wel lekker luxe. Bij bijv. de Audi A3 met flinke basisprijs moet je alle leuke dingen toch weer als opties voor 300 euro per stuk erbij halen - zelfs bij een model van 43k moet je nog de achteruitrijcamera voor 574 los erbij kiezen
Daarnaast ben ik ook echt een Tesla-liefhebber. Lees dagelijks topics erover, ken hem van binnen en buiten, enzovoorts. Er zijn genoeg mensen die inderdaad naar de 4% bijtelling keken en niet snappen dat 409km WLTP geen 409km op de snelweg is, en dan bij de wintersport erachter komen dat het toch niet ideaal is. Ik heb bewust ook voor een Tesla gekozen in plaats van de Kia E-Niro/Hyundai Kona door software en updates, Superchargers, snelheid, naast dat ik de auto qua uiterlijk ook gewoon echt een topper vind.
En ja, ik weet al dat ik over 4 jaar zelfs met hoger leasebudget niet direct zoiets leuks weer kan kiezen
Dan zit ik wel aan de 22/25% bijtelling en dat ben ik niet direct van plan met een auto van 50k...

Daarnaast ben ik ook echt een Tesla-liefhebber. Lees dagelijks topics erover, ken hem van binnen en buiten, enzovoorts. Er zijn genoeg mensen die inderdaad naar de 4% bijtelling keken en niet snappen dat 409km WLTP geen 409km op de snelweg is, en dan bij de wintersport erachter komen dat het toch niet ideaal is. Ik heb bewust ook voor een Tesla gekozen in plaats van de Kia E-Niro/Hyundai Kona door software en updates, Superchargers, snelheid, naast dat ik de auto qua uiterlijk ook gewoon echt een topper vind.
En ja, ik weet al dat ik over 4 jaar zelfs met hoger leasebudget niet direct zoiets leuks weer kan kiezen
[ Voor 5% gewijzigd door MacorgaZ op 20-06-2020 13:00 ]
Bambu Lab P1S Combo
Ik kreeg het verzoek de gebruikersovereenkomst van mijn te bestellen leaseauto te tekenen. Daarin staat:
''Het eigen risico voor niet verhaalbare schades bedraagt € 135, ongeacht of de schade verwijtbaar is aan de medewerker. Wanneer de schade verhaalbaar is op de tegenpartij, wordt geen eigen risico ingehouden.''
Is dat gebruikelijk?
''Het eigen risico voor niet verhaalbare schades bedraagt € 135, ongeacht of de schade verwijtbaar is aan de medewerker. Wanneer de schade verhaalbaar is op de tegenpartij, wordt geen eigen risico ingehouden.''
Is dat gebruikelijk?
Ja althans is alle 4 de berijdersovereenkomsten die ik heb gehad stond dat er in. Dit is wel altijd een bruto bedrag dus in de praktijk ongeveer 70 euro netto dus valt mee toch. Vaak is ruitschade 1x per jaar wel uitgesloten van eigen risico ook.Cheezborger schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:48:
Ik kreeg het verzoek de gebruikersovereenkomst van mijn te bestellen leaseauto te tekenen. Daarin staat:
Is dat gebruikelijk?
HD4Life @ Full-HD
Ze kunnen het proberen, maar wettelijk gezien mag een werkgever vziw geen eigen bijdrage vragen als het om ongelukken gaat die tijdens werktijd/ritten gebeuren.Cheezborger schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:48:
Is dat gebruikelijk?
https://rechtennieuws.nl/...r-wiens-eigen-risico/amp/
Private lease etc is dan wel weer anders.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Men probeert met dit soort clausules het gedrag van de leaserijder positief bij te sturen.Cheezborger schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:48:
Is dat gebruikelijk?
Bij mijn weten is het echter strijdig met de wet. Want genoemde schades kunnen tijdens uitoefening van je functie ontstaan (zakelijke ritten). Dat is werkgeversrisico en mag niet zomaar bij de werknemer worden neergelegd. AFAIK is het recht hier bindend.
Als de schade onder werktijd is ontstaan, is het volgens mij strijdig met de wet om het te verhalen op de werknemer.
Even een kleine bump, is het noodzakelijk om screenshots te maken van je werkagenda? Ik moet binnenkort mijn auto inleveren en heb in 2019 ritregistratie bijgehouden via de CTA app. Werkt prima trouwens! Van de ritten heb ik een back up gemaakt, zit alleen wel te zoeken wat een handige manier is om je agenda te bewaren als 'bewijs' mocht dit nodig zijn. Wordt een printscreen van je wekelijkse/maandelijkse agenda als dusdanig correct gezien?t14wo schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 19:49:toon volledige bericht
Hier slechts een doodsimpele Excel in gebruik. Ik heb de volgende kolommen:Dit zorgt voor een overzicht die Belastingdienst-proof is.Geen belachelijk maandelijks tarief. Je moet jezelf even aanleren om bij uitzetten van je motor de km stand te noteren. Dit heeft mij vorig jaar 2 maanden een roze post-it in m'n dashboard gekost. Nu zit het erin en is het even logisch als m'n gordel om doen.
- Datum
- Ritnummer
- Beginstand
- Eindstand
- Van-Naar
- Gereden route
- Totaal KM's
- Zakelijk/Privé
Verder: noteer goed wanneer je een niet-logische route aflegt. Een aantal wegen die je daarbij rijdt moet voldoende zijn.
Zorg eveneens voor screenshots van je agenda. Zo kan je aan de Belastingdienst overleggen waar je bent geweest op basis van werk agenda gegevens.
Dat is natuurlijk relatief..MacorgaZ schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 12:56:
[...]
En ja, ik weet al dat ik over 4 jaar zelfs met hoger leasebudget niet direct zoiets leuks weer kan kiezenDan zit ik wel aan de 22/25% bijtelling en dat ben ik niet direct van plan met een auto van 50k...
Kijk. in 2004 toen ik starter was.. Kwam ik bij een bedrijf en kreeg ik een Ford Fiesta.. na 4 maanden paste de werkgever het budget aan.. waardoor ik 50Euro in de maand moest gaan betalen
Anyway.. Ik heb nooit wat echt om auto's gegeven. Wel naar functionaliteit die ik nodig dacht te hebben in de komende jaren dat ik de auto ging rijden.
Ik kijk daarom naar gebruik van de auto.. Een polo kan ik wel rijden maar is ongemakkelijk.. We hebben nu 1 kleintje van 4 en een tweede op komst in Januari. Dat betekend dat ik waarschijnlijk wel uit kom op een auto tussen de 30 en 45 duizend.
Afhankelijk van het gebruik van de auto, afhankelijk van de financiele kosten van de auto dien je wel mee te nemen in je keuze van een lease auto. Dat kan dus gebeuren.
Wat nadelig is binnen de lease cultuur.. Een VW Tiguan van 47 duizend euro. Kan in de lease 800 euro kosten. Een Skoda Kodiaq van 35 duizend kan dan in de lease 850 euro in de maand kosten.. en dus buiten je LeaseBudget vallen.. Financieel kan het dan baten om prive de auto aan te schaffen. Wil het niet zo zijn dat niet iedereen 35 duizend wil neerleggen voor een auto en dus blijft door leasen en dan toch voor de Tiguan van 47 duizend kiest..
A Soldiers manual and a pair of boots.
Is het toegestaan ja nee..Cheezborger schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:48:
Is dat gebruikelijk?
Naar mijn weten is schade aangebracht tijdens uitvoeren van je werk.. Dus niet woon werk verkeer. Maar tijdens je werk voor je werk rijden.. Mag de schade niet berekend worden.
In praktijk is het voor veel gebruikers, vanuit huis naar werk rijden en terug.. Mocht jij toch voor je werk van a naar b moeten rijden om b.v. disk in datacenter te vervangen. Betekend dat wel dat dit onder de werkgevers risico valt.
Probleem is alleen.. Ga jij voor die 135 euro in conclaaf met je werkgever? Ik denk dat je dit wel kan navragen en misschien kan laten vast leggen dat bij schade die veroorzaakt zijn voor beoefening van werk je wel vrijgesteld wordt van deze schade.
Ik heb een situatie gehad.
Jongen rijd tegen mijn auto.. Afijn lang verhaal kort.. Politie langs geweest. Jongen was pools.
Verzekering gaat de jongen aansprakelijk stellen. Blijkt hij is niet in nederland verzekerd. En hij is terug naar polen.. Geen Adres gegevens volgens zijn moeder die wel in NL woont..
Lease maatschapij gaf aan. Sorry we kunnen de jongen hierdoor niet aansprakelijk stellen en kost je eigen risico.. Na veel boze mailtjes wilde ze er niet vanaf stappen.. Ging maar om 135 Euro
Het hoeft dus geen groot probleem te zijn, en het is een manier om werknemers toch net iets zuiniger met de auto om te gaan
A Soldiers manual and a pair of boots.
Het kan altijd erger maar hier:
- Leasebudget al 15 jaar lang bevroren
- Leasemaatschappij zo flexibel al een loden deur, rekent woekerprijzen, op basis van de adviesprijs van de auto, en als je met een goedkopere offerte van een dealer aankomt om te laten zien dat de rekenprijs echt te hoog is, doen ze er niets mee...
- Geen mogelijkheid om op eigen kosten boven budget te gaan (extra eigen bijdrage)
- Beperkte keuze...
Kortom: ontmoedigingsbeleid. Je moet iets kiezen waar je, tegen je zin in, toch 5 jaar in moet rondrijden, niet echt motiverend, maar wat doe je eraan?
- Leasemaatschappij zo flexibel al een loden deur, rekent woekerprijzen, op basis van de adviesprijs van de auto, en als je met een goedkopere offerte van een dealer aankomt om te laten zien dat de rekenprijs echt te hoog is, doen ze er niets mee...
- Geen mogelijkheid om op eigen kosten boven budget te gaan (extra eigen bijdrage)
- Beperkte keuze...
Kortom: ontmoedigingsbeleid. Je moet iets kiezen waar je, tegen je zin in, toch 5 jaar in moet rondrijden, niet echt motiverend, maar wat doe je eraan?
Aankaarten/uit laten keren/andere WG zoeken of accepteren.Booga275 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:42:
Het kan altijd erger maar hier:
- Beperkte keuze...
Is er al iets bekend over de BPM in 2021? Ik zal rond september "moeten" gaan kijken naar een nieuwe leaseauto. De bijtelling lijkt alleen bij elektrische auto's te veranderen van 8% naar 12% en vanaf 40K nog 22% voor resterende gedeelte. Ik kan verder vinden dat auto's die wel CO2 uitstoten op 22% blijven maar wat doet de BPM in 2021 bij nieuwe auto's want dan kan het alsnog duurder worden tov 2020...
Mijn boefje is liev!
Er zal neem ik aan niet weer een aanpassing komen toch? De aanpassing van 1/7/2020 zal ook nog gedurende 2021 geldig zijn. Tenzij de overheid daar op terug komt. Je weet het nooit. Maar op dit moment is dat niet zo.JB schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:20:
Is er al iets bekend over de BPM in 2021? Ik zal rond september "moeten" gaan kijken naar een nieuwe leaseauto. De bijtelling lijkt alleen bij elektrische auto's te veranderen van 8% naar 12% en vanaf 40K nog 22% voor resterende gedeelte. Ik kan verder vinden dat auto's die wel CO2 uitstoten op 22% blijven maar wat doet de BPM in 2021 bij nieuwe auto's want dan kan het alsnog duurder worden tov 2020...
In kader van corona zullen de diepe zakken weer gevuld moeten worden dus ik kijk nergens van op. Zo'n aankondiging gaat met stille trom of waar zie je bijvoorbeeld die 1/7/2020 aanpassing terug?Inspired schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:22:
[...]
Er zal neem ik aan niet weer een aanpassing komen toch? De aanpassing van 1/7/2020 zal ook nog gedurende 2021 geldig zijn. Tenzij de overheid daar op terug komt. Je weet het nooit. Maar op dit moment is dat niet zo.
Mijn boefje is liev!
oa hier; https://www.belastingdien...f/bpm-tarief-personenautoJB schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:25:
[...]
In kader van corona zullen de diepe zakken weer gevuld moeten worden dus ik kijk nergens van op. Zo'n aankondiging gaat met stille trom of waar zie je bijvoorbeeld die 1/7/2020 aanpassing terug?
MacorgaZ schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:32:toon volledige bericht
[...]
Thanks! Mijn leasebudget is circa 950 euro per maand, bruto incl. brandstof. Daar mag ik 20% overheen waarbij dat mijn eigen bijdrage is, wat gelukkig fiscaal netjes omschreven is zodat het inderdaad van de bruto bijtelling afgaat. Ik kwam dus op ongeveer 950 budget + 180 eigen bijdrage = 1130 euro. Mijn werkgever heeft echt enorm hoge leasebudgets en het was moeilijk om een auto onder 50k als voorloopauto te krijgen![]()
In MyAthlon zie ik nog de bestelling staan met 1045 leasetarief + 85 euro brandstof, 1130 euro. Ik herinner me niet precies meer de bedragen maar ik dacht dat een Seat Leon van 32k rond de 720 euro leasebudget was maar dan 280? euro aan brandstof, dus 1000 euro aan totaal bedrag. Hoe het precies zit weet ik ook niet hoor, Athlon zal wel de MIA, geen BPM, enzovoorts meerekenen zodat er van de 50k een lager bedraag betaald wordt.
Ik heb de bijtelling even nagekeken op berekenhet.nl, die is echt perfect en dan hou je jezelf ook niet voor de gek met de heffingskorting zoals hier vaker is aangegeven.
Auto van 35k met 22% bijtelling:
[Afbeelding]
Mijn Tesla van 50k met 8% tot 45k en 22% rest (ik dacht 9,6% gemiddeld.
[Afbeelding]
Hierbij heb ik dus straks ook nog dat als ik een hoger salaris en leasebudget krijg mijn eigen bijdrage bijvoorbeeld van 178 naar 78 euro gaat. Dan heb ik alleen ook minder aftrek, waardoor ik netto 50 euro minder ga betalen. Met die benzinewagen was dat ook niet gebeurd
Ik heb in ieder geval heel erg veel geluk, sowieso qua starterswagen maar ook qua budget dus. Mijn werkgever houdt er inderdaad geen rekening mee dat, als de auto bijvoorbeeld 700 euro duurder was in aanschaf, ik daardoor 48 maanden 30 euro meer moet betalen voor een 'mindere' auto.
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Over twee maanden ga ik beginnen bij een nieuwe werkgever, ik ga van 42km enkele reis zonder reiskostenvergoeding naar 17km met leaseauto (voor het eerst in mijn leven). Nu geef ik niet al teveel om auto's, mijn belangrijkste eis is dat hij elektrisch is.
Op dit moment rijd ik ook al in een elektrische Ioniq in eigendom, wens/idee is om die op een zeker moment wellicht te vervangen voor een Niro voor wat meer bereik (vakanties) en ruimte. Ik dacht dus wel te willen overwegen nu een Niro te gaan leasen.
Maar, toen ik de details van de leaseregeling te horen kreeg blijkt het dus te gaan op cataloguswaarde met een max. van iets meer dan 40k geloof ik. Dat gooit dus sowieso al roet in het eten, dat schiet met een elektrische auto niet op. Best wel krom eigenlijk, ik mag ICE's leasen die incl. brandstof tot wel 30% duurder uit zullen vallen dan de Niro die ik gewild zou hebben.
Gelukkig ook de optie €850/maand bruto uit te laten keren. Eigenlijk stiekem wel blij dat lease helemaal geen optie is aangezien onder de streep de Ioniq blijven rijden toch een stuk goedkoper is en ik niet in de verleiding kom. Ook geen gezeur met voorloopauto's (op brandstof, the horror
) en ik hoef mijn Ioniq niet te verkopen voor een schijtprijs (i.v.m. subsidie via handelaar waarschijnlijk).
TCO van de Ioniq is €250-0€350 (afhankelijk hoe de afschrijving zich zal ontwikkelen). Van de €850 kan ik hopelijk nog zo'n €100 netto uitgekeerd krijgen (nog niet bevestigd). Bespaart netto toch zo'n €200-€350/maand netto t.o.v. lease/bijtelling. Eigenlijk vond ik het ook wel een beetje onzin om mijn reisafstand meer dan te halveren en vervolgens een grotere auto te gaan rijden.
Desalniettemin was ik een beetje verrast door de regeling o.b.v. cataloguswaarde, ik heb toch wel het idee dat dit minder gebruikelijk is tegenwoordig?
Op dit moment rijd ik ook al in een elektrische Ioniq in eigendom, wens/idee is om die op een zeker moment wellicht te vervangen voor een Niro voor wat meer bereik (vakanties) en ruimte. Ik dacht dus wel te willen overwegen nu een Niro te gaan leasen.
Maar, toen ik de details van de leaseregeling te horen kreeg blijkt het dus te gaan op cataloguswaarde met een max. van iets meer dan 40k geloof ik. Dat gooit dus sowieso al roet in het eten, dat schiet met een elektrische auto niet op. Best wel krom eigenlijk, ik mag ICE's leasen die incl. brandstof tot wel 30% duurder uit zullen vallen dan de Niro die ik gewild zou hebben.
Gelukkig ook de optie €850/maand bruto uit te laten keren. Eigenlijk stiekem wel blij dat lease helemaal geen optie is aangezien onder de streep de Ioniq blijven rijden toch een stuk goedkoper is en ik niet in de verleiding kom. Ook geen gezeur met voorloopauto's (op brandstof, the horror

TCO van de Ioniq is €250-0€350 (afhankelijk hoe de afschrijving zich zal ontwikkelen). Van de €850 kan ik hopelijk nog zo'n €100 netto uitgekeerd krijgen (nog niet bevestigd). Bespaart netto toch zo'n €200-€350/maand netto t.o.v. lease/bijtelling. Eigenlijk vond ik het ook wel een beetje onzin om mijn reisafstand meer dan te halveren en vervolgens een grotere auto te gaan rijden.
Desalniettemin was ik een beetje verrast door de regeling o.b.v. cataloguswaarde, ik heb toch wel het idee dat dit minder gebruikelijk is tegenwoordig?
[ Voor 5% gewijzigd door assje op 14-07-2020 14:03 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
@assje is het echt lease? Of kopen ze de auto's? Dat komt ook nog wel eens voor. En anders willen ze zo wellicht afdwingen dat auto's in een bepaalde klasse zitten in lijn met functies. Niet dat een junior met hoge eigen bijdrage in een (te) dure auto rijdt. Bij ons is het ook krom qua brandstof. Budget ex brandstof dus minder stimulans om EV te gaan rijden. Helemaal nu de bijtelling omhoog gaat. Uitkeren kan hier ook wel maar heb altijd lease gehad dus dan is het wel zo handig.
Het is een grote amerikaanse multinational en het gaat wel daadwerkelijk om lease. Basis zal dus inderdaad liggen in sturen op "status". Gaat om een rol als plant manager dus reizen of commerciele uitstraling o.i.d. is verder niet zozeer aan de orde. Vanuit kostenoogpunt voor de werkgever vind ik het een vrij absurde werkwijze (en dat gedoe om de status van een auto........)Inspired schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:03:
@assje is het echt lease? Of kopen ze de auto's? Dat komt ook nog wel eens voor. En anders willen ze zo wellicht afdwingen dat auto's in een bepaalde klasse zitten in lijn met functies. Niet dat een junior met hoge eigen bijdrage in een (te) dure auto rijdt.
Oja, om het verder te compliceren ook nog voorkeur voor Mercedes/BMW/Volkswagen/Volvo dacht ik. Toch bijzonder voor een amerikaans bedrijf dat ik geen Ford (Mach-e) mag leasen die per maand hetzelfde zou kosten
[ Voor 21% gewijzigd door assje op 14-07-2020 14:14 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
@assje Klinkt als een weloverwogen besluit. Mooi dat je een mobiliteitsbudget wordt toegekend, dat je ook kan laten uitkeren. Als je weinig rijdt voor je werk is dat sowieso al vaak de goedkopere optie.
Ik hoor wel vaker als beleid een cap op cataloguswaarde. Dat is vooral gericht op functieschalen en dergelijke. Qua TCO kan in Nederland een elektrische auto met een waarde van 40-45k concurreren met een VW Polo van de helft, maar voor de "buitenwereld" is dat niet altijd zichtbaar.
Een cap op de cataloguswaarde zie ik ook vooral bij ondernemingen die niet "NL based" zijn. Beleid wordt dan vaak organisatiebreed vastgesteld, waarbij de lokale fiscale wet- en regelgeving niet per se in acht wordt genomen.
Ik hoor wel vaker als beleid een cap op cataloguswaarde. Dat is vooral gericht op functieschalen en dergelijke. Qua TCO kan in Nederland een elektrische auto met een waarde van 40-45k concurreren met een VW Polo van de helft, maar voor de "buitenwereld" is dat niet altijd zichtbaar.
Een cap op de cataloguswaarde zie ik ook vooral bij ondernemingen die niet "NL based" zijn. Beleid wordt dan vaak organisatiebreed vastgesteld, waarbij de lokale fiscale wet- en regelgeving niet per se in acht wordt genomen.
Daar ben ik inderdaad blij mee, ik voel ook absoluut geen noodzaak om nieuw te rijden en met een jong-occasion is het al helemaal goedkoop, zeker elektrisch.JanHenk schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:16:
Mooi dat je een mobiliteitsbudget wordt toegekend, dat je ook kan laten uitkeren. Als je weinig rijdt voor je werk is dat sowieso al vaak de goedkopere optie.
Als die optie er niet geweest was had ik moeten gaan bedenken of mijn principes sterk genoeg waren geweest om dan maar gewoon op eigen kosten mijn eigen auto te blijven rijden (met reiskostenvergoeding), dat had ik serieus overwogen dan. Ik zat sowieso niet zo heel erg vast aan die leaseauto, eigenlijk was er al een akkoord voordat ik wist of die leaseauto erbij zat of niet. Sowieso was het duidelijk vanuit het bedrijf ook van ondergeschikt belang, in stadium van tekenen contract was er voor mij nog niets bekend over de details van de regeling (centrale vs lokale HR), wel gevraagd maar niet heel veel moeite gedaan de details boven water te krijgen.
[ Voor 23% gewijzigd door assje op 14-07-2020 14:27 ]
Ik zit als Zzp'er te kijken voor een elektrische auto en ik zie dat de Operational Lease prijzen nog wel meevallen vergeleken met optelsom afschrijving+onderhoud+verzekering+risico bij bezit.
Moet ik nog ergens voor waken? Zijn er hier mensen die op eigen bedrijf een operational lease hebben?
Tevens zie ik nog elektrische auto's met 4% aangeboden worden. Echter zit je 5 jaar aan de auto vast in principe en als je die eind 2020 ontvangt heb je nog maar 4 jaar die 4% en in vijfde jaar is het 22%. Dat doet het voordeel deels teniet. Of is dat nog slim te ondervangen?
Moet ik nog ergens voor waken? Zijn er hier mensen die op eigen bedrijf een operational lease hebben?
Tevens zie ik nog elektrische auto's met 4% aangeboden worden. Echter zit je 5 jaar aan de auto vast in principe en als je die eind 2020 ontvangt heb je nog maar 4 jaar die 4% en in vijfde jaar is het 22%. Dat doet het voordeel deels teniet. Of is dat nog slim te ondervangen?
Door een vierjarig contract te kiezen
Of het vijfde jaar niet privé te rijden.
Of het vijfde jaar niet privé te rijden.
[ Voor 3% gewijzigd door t_captain op 21-07-2020 10:55 ]
Is het dan niet meer zo dat je gewoon 60 maanden na op kenteken zetten hetzelfde tarief houdt?
Bijtelling wordt bepaald op basis van datum van eerste toelichting (volgens kentekenregister).
Voor de systematiek:
Die blijft dan vervolgens 60 maanden vast. Na afloop van deze 60 maanden, wordt op basis van de einddatum gekeken naar de alsdan geldende regelgeving. Dus stel; je hebt een auto met datum 01-09-2015 en op basis van de wetgeving in 2015, 60 maanden lang 0% bijtelling gehad.
60 maanden later, dus op 01-09-2020, wordt dan de bijtelling opnieuw bepaald op basis van de geldende regels op dit datum. Stel dat er in 2020 alsnog een korting is op de bijtelling, dan krijg je deze weer gedurende 60 maanden.
Zo zijn er ook elektrische auto's op de markt die dus opnieuw een verlaagde bijtelling hebben voor de komende jaren.
Voor de systematiek:
Die blijft dan vervolgens 60 maanden vast. Na afloop van deze 60 maanden, wordt op basis van de einddatum gekeken naar de alsdan geldende regelgeving. Dus stel; je hebt een auto met datum 01-09-2015 en op basis van de wetgeving in 2015, 60 maanden lang 0% bijtelling gehad.
60 maanden later, dus op 01-09-2020, wordt dan de bijtelling opnieuw bepaald op basis van de geldende regels op dit datum. Stel dat er in 2020 alsnog een korting is op de bijtelling, dan krijg je deze weer gedurende 60 maanden.
Zo zijn er ook elektrische auto's op de markt die dus opnieuw een verlaagde bijtelling hebben voor de komende jaren.
Members only:
Inloggen
Normaal gesproken wel. Vaak is het convenant dat alle eigen bijdragen als “EB privégebruik” worden geteld.
Dan mag een afkoopsom in het betreffende jaar ook zo worden geteld. Check metde salarisadministratie dat ze het inderdaad O tellen.
Als er geen sprake is van bijtelling, is er nog een andere mogelijkheid en die is fiscaal nog gunstiger. Negatief loon.
Dan mag een afkoopsom in het betreffende jaar ook zo worden geteld. Check metde salarisadministratie dat ze het inderdaad O tellen.
Als er geen sprake is van bijtelling, is er nog een andere mogelijkheid en die is fiscaal nog gunstiger. Negatief loon.
t_captain schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:40:
Normaal gesproken wel. Vaak is het convenant dat alle eigen bijdragen als “EB privégebruik” worden geteld.
Members only:
Inloggen
Iemand ervaring met elektrische auto operationeel leasen (als ondernemer) en de MIA die dan door de LM aangevraagd wordt? Zit dat al in het geadverteerde tarief of gaat dat nog van het tarief af?
Ik las namelijk het volgende:
Ik las namelijk het volgende:
Maar ik gok dat er geen cent van het maandbedrag af gaat, helaas.Ga je een elektrische auto operational leasen en wil je in aanmerking komen voor de MIA subsidie? In dit geval vraagt de leasemaatschappij de MIA subsidie aan en verwerkt de leasemaatschappij het fiscale voordeel in het leasetarief.
Maar wellicht wel van de bijtelling?Hertog_Martin schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 23:13:
Maar ik gok dat er geen cent van het maandbedrag af gaat, helaas.
Vraag: Ik moet komende maanden misschien enkele dagen per week van Noord-Holland naar Limburg en terug. Ik betaal geen bijtelling. Een vriend heeft aangeboden dat ik bij hem kan avondeten of eventueel overnachten als ik geen zin heb om naar huis te rijden.
Van huis naar de klant is zakelijk. Als ik overnacht bij een vriend dan is dat zakelijk (woon-werk verkeer). Als ik daar alleen blijf voor het avondeten, zijn het dan prive omrijdkilometers of zijn die kilometers zakelijk? Ik ga er namelijk primair heen om te eten voordat ik terugrijd als gevolg van het feit dat ik niet thuis kan eten door werk. Tijdens werk lunch halen is bijvoorbeeld wel zakelijk en niet prive. Dus zijn de kilometers naar die vriend toe die er in de buurt woont zakelijk? Of toch prive-omrijd?
[ Voor 63% gewijzigd door Trommelrem op 25-07-2020 19:22 ]
MIA staat los van de bijtelling. Fiscale waarde blijft hetzelfde.
In principe zijn dat privékilometers, want geen zakelijk karakter. Echter zou je aan je baas kunnen vragen of hij dit wel als zakelijk ziet, dan mag het wel. Als dit zwart op wit staat, kan de belastingdienst niet zeggen dat het geen zakelijke kilometers zijn.Trommelrem schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:17:
Vraag: Ik moet komende maanden misschien enkele dagen per week van Noord-Holland naar Limburg en terug. Ik betaal geen bijtelling. Een vriend heeft aangeboden dat ik bij hem kan avondeten of eventueel overnachten als ik geen zin heb om naar huis te rijden.
Van huis naar de klant is zakelijk. Als ik overnacht bij een vriend dan is dat zakelijk (woon-werk verkeer). Als ik daar alleen blijf voor het avondeten, zijn het dan prive omrijdkilometers of zijn die kilometers zakelijk? Ik ga er namelijk primair heen om te eten voordat ik terugrijd als gevolg van het feit dat ik niet thuis kan eten door werk. Tijdens werk lunch halen is bijvoorbeeld wel zakelijk en niet prive. Dus zijn de kilometers naar die vriend toe die er in de buurt woont zakelijk? Of toch prive-omrijd?
En anders zijn daar toch die 500 privé km's voor per jaar?
Mijn werkmaatschappij vind het goed werkgeverschap om mij niet na een werkdag eerst 2,5 uur naar huis te laten rijden en vindt de avondmaaltijd onderdeel van het werk, gezien de locatie. Dat is voldoende?Orangelights23 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:54:
[...]
In principe zijn dat privékilometers, want geen zakelijk karakter. Echter zou je aan je baas kunnen vragen of hij dit wel als zakelijk ziet, dan mag het wel. Als dit zwart op wit staat, kan de belastingdienst niet zeggen dat het geen zakelijke kilometers zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Trommelrem op 25-07-2020 23:02 ]
Ik vind het niet bepaald goed werkgeverschap als ze je voor zo'n afstand niet gewoon een hotel aanbieden om te overnachten ipv heen en weer te rijden.Trommelrem schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 23:01:
[...]
Mijn werkmaatschappij vind het goed werkgeverschap om mij niet na een werkdag eerst 2,5 uur naar huis te laten rijden en vindt de avondmaaltijd onderdeel van het werk, gezien de locatie. Dat is voldoende?
En neem aan dat je ook wel gewoon ergens een hapje mag eten op kosten vd zaak toch?
[ Voor 8% gewijzigd door VidaR-9 op 26-07-2020 09:21 ]
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Ik zie het als zakelijke ritten. Tussen (tijdelijk) verblijfsadres en werklocatie. Zeker omdat de kilometers minder zullen zijn dan als je van huis op en neer zou rijden is dit een pleitbaar standpunt.
Mag ook, maar ik ga liever naar huis. Als er een keer een grote file is zal ik heus wel een hotel nemen.VidaR-9 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 09:20:
[...]
Ik vind het niet bepaald goed werkgeverschap als ze je voor zo'n afstand niet gewoon een hotel aanbieden om te overnachten ipv heen en weer te rijden.
Dat mag ook gewoon, omdat je dan een bon kunt overleggen. Dus is het dus een zakelijke rit en is het voor de belastingdienst geen issue.En neem aan dat je ook wel gewoon ergens een hapje mag eten op kosten vd zaak toch?
Alleen als ik bij een vriend en z'n gezin ga avondeten dan zit er natuurlijk een prive karakter aan een zakelijke rit. Daarnaast kan ik ook geen bon overleggen. Tenzij ik de boodschappen zou afrekenen bij de supermarkt, dan heb ik een bon
Dat klopt wel voor een overnachting. Voor alleen avondeten ligt dit iets lastiger.t_captain schreef op zondag 26 juli 2020 @ 09:53:
Ik zie het als zakelijke ritten. Tussen (tijdelijk) verblijfsadres en werklocatie. Zeker omdat de kilometers minder zullen zijn dan als je van huis op en neer zou rijden is dit een pleitbaar standpunt.
Daar zou ik het niet mee eens zijn als dit het argument van de belastingdienst zou zijn. Ik ga er namelijk langs doordat de opdracht daar is, anders was ik er namelijk niet langs geweest. Maargoed, dat is dus nu ook een beetje de vraagjongetje schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:11:
En anders zijn daar toch die 500 privé km's voor per jaar?
[ Voor 32% gewijzigd door Trommelrem op 26-07-2020 12:00 ]
Dan is het bezoek toch ook gewoon privé. Als het puur zakelijk was om wat te eten, zoals je wel aangaf, dan zou ergens een hapje halen dus ook prima kunnen. Ditzelfde argument zal een inspecteur gebruiken.Trommelrem schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:58:
[...]
Dat mag ook gewoon, omdat je dan een bon kunt overleggen. Dus is het dus een zakelijke rit en is het voor de belastingdienst geen issue.
Alleen als ik bij een vriend en z'n gezin ga avondeten dan zit er natuurlijk een prive karakter aan een zakelijke rit. Daarnaast kan ik ook geen bon overleggen. Tenzij ik de boodschappen zou afrekenen bij de supermarkt, dan heb ik een bon
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Ik ga de vraag ook aan de Belastingtelefoon stellen. Mijn ervaring is echter dat je dan 3x moet bellen, je 3x een ander antwoord krijgt en het meest gunstige antwoord gebruik je. Ik zal wel vantevoren aangeven dat ik het gesprek opneemVidaR-9 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:21:
[...]
Dan is het bezoek toch ook gewoon privé. Als het puur zakelijk was om wat te eten, zoals je wel aangaf, dan zou ergens een hapje halen dus ook prima kunnen. Ditzelfde argument zal een inspecteur gebruiken.
Maar het komt er op neer dat ik beter een restaurant kan bezoeken, omdat het dan wel volledig zakelijk is
[ Voor 9% gewijzigd door Trommelrem op 26-07-2020 12:31 ]
Beste Tweakers,
Graag jullie (fiscale) visie op het kopen van een elektrische auto (we denken aan een leaf e+ of Kia e-niro).
Mijn vrouw gaat waarschijnlijk per jan 2021 starten als ZZP'er in de zorg (niet BTW plichtig). We overwegen nu om een tweedehands leaf voor circa 38K te kopen uit (oktober) 2019 met dus nog 4% bijtelling. Aangezien we nu nog geen bedrijf hebben zouden we deze auto nu privé kopen. Klopt het dat we hem dan per 2021 op de zaak kunnen zetten voor 4%? En regelingen zoals de MIA, kunnen die ook met terugwerkende kracht toegepast worden? Zijn er nog addertjes om rekening mee te houden?
Het alternatief zou het privé kopen van deze auto met 2000 euro SEPP zijn of het zakelijk kopen van dit type auto in 2021 met €4000 SEPP (maar 12% bijtelling). Of we wachten op nieuwe (goedkopere) modellen met het risico dat de subsidie op is, de auto's op zijn en de bijtelling hoger is.
Graag jullie visie!
Graag jullie (fiscale) visie op het kopen van een elektrische auto (we denken aan een leaf e+ of Kia e-niro).
Mijn vrouw gaat waarschijnlijk per jan 2021 starten als ZZP'er in de zorg (niet BTW plichtig). We overwegen nu om een tweedehands leaf voor circa 38K te kopen uit (oktober) 2019 met dus nog 4% bijtelling. Aangezien we nu nog geen bedrijf hebben zouden we deze auto nu privé kopen. Klopt het dat we hem dan per 2021 op de zaak kunnen zetten voor 4%? En regelingen zoals de MIA, kunnen die ook met terugwerkende kracht toegepast worden? Zijn er nog addertjes om rekening mee te houden?
Het alternatief zou het privé kopen van deze auto met 2000 euro SEPP zijn of het zakelijk kopen van dit type auto in 2021 met €4000 SEPP (maar 12% bijtelling). Of we wachten op nieuwe (goedkopere) modellen met het risico dat de subsidie op is, de auto's op zijn en de bijtelling hoger is.
Graag jullie visie!
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
@wheli Ik denk dat hier meer expertise zit: Het freelance ICT-ers discussie topic
Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1