Life is too short to drive boring cars
Wij hadden dus ook de wens dat de auto op 1 mei gebracht zou worden zodat vanaf dat moment het contract in zou gaan, echter kon dit niet vanuit de organisatie.
Kan iemand mij raad geven?
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Groot, als je niet begrijpt hoe het verrekenen werkt. Het punt is dat ik zeker wil weten dat dan niet heel April in rekening wordt gebracht. Misschien een vreemde gedachte, maar vanuit die gedachte is het probleem groot gezien het bedrag aan bijtelling wat er betaald wordt.AllSeeyinEye schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:44:
Seriously? Hoe groot is het probleem van die ene dag?
Bijtelling word per dag gerekend.THxZ0NE schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:01:
Komende donderdag wordt een lease-auto afgeleverd aan huis (30 april), nu vraag ik mij af of je ook vanaf dat moment gaat betalen voor de auto? Natuurlijk zal dit in het lease-contract moeten staan, echter is op het moment iedereen lastig bereikbaar van de organisatie. Is het normaliter zo dat een lease-contract op ieder moment kan ingaan of altijd op de eerste van de maand? Ik ben er even bang dat we dan voor heel April betalen terwijl wij er maar 1 dag gebruik van maken.
Wij hadden dus ook de wens dat de auto op 1 mei gebracht zou worden zodat vanaf dat moment het contract in zou gaan, echter kon dit niet vanuit de organisatie.
Kan iemand mij raad geven?
Volgens mij lease contracten ook, wordt gewoon een deel van de maand gefactureerd.
Met die (foutieve) veronderstelling in het achterhoofd kan ik het inderdaad zien!THxZ0NE schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:46:
[...]
Groot, als je niet begrijpt hoe het verrekenen werkt. Het punt is dat ik zeker wil weten dat dan niet heel April in rekening wordt gebracht. Misschien een vreemde gedachte, maar vanuit die gedachte is het probleem groot gezien het bedrag aan bijtelling wat er betaald wordt.
Welke auto krijg je geleverd?
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Nou mijn vriendin krijgt een poolauto geleverd, niet heel bijzonder, een Peugeot 208.AllSeeyinEye schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:48:
[...]
Met die (foutieve) veronderstelling in het achterhoofd kan ik het inderdaad zien!
Welke auto krijg je geleverd?
Als je +300 euro per maand betaalt en je kunt de auto maar 1 dag gebruiken, vind ik het niet meer dan normaal dat deze vraag gesteld wordt.AllSeeyinEye schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:44:
Seriously? Hoe groot is het probleem van die ene dag?
Maar dat betaal je dus niet, je betaalt pro rata. Alleen wist de vraagsteller dat niet.Orangelights23 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:15:
[...]
Als je +300 euro per maand betaalt en je kunt de auto maar 1 dag gebruiken, vind ik het niet meer dan normaal dat deze vraag gesteld wordt.
Dat snap ik, daarom snap ik de vraag van de vraagsteller. Nogmaals, als je dit niet weet, is dit een terechte vraag.AllSeeyinEye schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:17:
[...]
Maar dat betaal je dus niet, je betaalt pro rata. Alleen wist de vraagsteller dat niet.
Wanneer je een zakelijke leaseauto prive rijdt, heb je natuurlijk te maken met bijtelling. Dit is voor zover ik het goed heb begrepen een bedrag wat bij je belastbaar inkomen wordt toegevoegd.
Betekent dit dan ook dat je hierdoor een hogere hypotheek zou kunnen krijgen? Of is dit inkomen hier van uitgesloten?
Het is een bijtelling bij je belastbaar inkomen (alleen dus een bedrag waarover je belasting betaald), het komt niet bij je brutoloon.genialegek schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:18:
Misschien een vraag die al meerdere keer beantwoord is, maar ik kon het niet direct vinden.
Wanneer je een zakelijke leaseauto prive rijdt, heb je natuurlijk te maken met bijtelling. Dit is voor zover ik het goed heb begrepen een bedrag wat bij je belastbaar inkomen wordt toegevoegd.
Betekent dit dan ook dat je hierdoor een hogere hypotheek zou kunnen krijgen? Of is dit inkomen hier van uitgesloten?
Daarnaast zijn hypotheek vertrekkers zijn ook niet gek
Toch schijnen sommige het wel mee te nemen. Bij mij staat tegenwoordig de waarde van mijn leaseauto opgeteld in het brutoloon wat bovenaan mijn loonstrook staat in het groot. (als je dieper de cijfers induikt haal je natuurlijke het daadwerkelijke brutoloon eruit maar misschien is er wat mogelijk)jongetje schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:27:
[...]
Het is een bijtelling bij je belastbaar inkomen (alleen dus een bedrag waarover je belasting betaald), het komt niet bij je brutoloon.
Daarnaast zijn hypotheek vertrekkers zijn ook niet gek
Neehoor, uiteindelijk kijkt een hypotheekverstrekker gewoon naar je werkgeversverklaring (en daarnaast je bankafschriften waar je nettoloon op staat).AMARONE schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:38:
[...]
Toch schijnen sommige het wel mee te nemen. Bij mij staat tegenwoordig de waarde van mijn leaseauto opgeteld in het brutoloon wat bovenaan mijn loonstrook staat in het groot. (als je dieper de cijfers induikt haal je natuurlijke het daadwerkelijke brutoloon eruit maar misschien is er wat mogelijk)
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Dat dieper duiken is precies wat acceptanten bij afdeling hypotheken doen.AMARONE schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:38:
[...]
Toch schijnen sommige het wel mee te nemen. Bij mij staat tegenwoordig de waarde van mijn leaseauto opgeteld in het brutoloon wat bovenaan mijn loonstrook staat in het groot. (als je dieper de cijfers induikt haal je natuurlijke het daadwerkelijke brutoloon eruit maar misschien is er wat mogelijk)
Er zijn tal van redenen om een leaseauto niet mee te tellen, wat dus ook niet gebeurt:
1. Een leaseauto is primair een zakelijke tool. Zo'n beloningscomponent van een euro op 900 ziet er natuurlijk chique uit, maar slechts een deel van het bedrag komt ten bate van je prive-voordeel.
2. Het is geen cash. Van gratis auto-kilometers kun je geen hypotheek betalen.
3. De auto is vaak duurder dan wat passend zou zijn in het budget van een prive-rijder met vergelijkbare totale beloning.
4. Vaak zit er een eenzijdig wijzigingsbeding aan vast. Bij functiewijziging, bankzitten, of economische tegenwind kan de werkgever die auto veel makkelijker afnemen dan een stuk brutoloon.
Ik zou me daar niet al te druk over maken. Ik heb al meerdere keren een lease auto ingeleverd. Er werd al die keren niet eens naar de auto gekeken. Je laat hem achter bij de dealer en stapt in de nieuwe auto. De dealer (KIA) vertelde mij dat hij regelmatig auto's heeft die maanden bij hem op het terrein staan totdat er een oplegger langskomt die hem direct meeneemt naar het buitenland.fun schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:32:
[...]
Dank voor de feedback, ik kreeg ook een PB van een Terberg-rijder dat het bij hem ook wel mee was gevallen.
Mijn zorgen komen/kwamen voort uit dit document: https://api.terbergbusine...19/07/Inname-Protocol.pdf
Het gaat met name over de opmerkingen bij "krassen"
Het leasebedrijf biedt mij een huurauto uit de bestaande voorraad, er is dus veel minder keuze. Zolang ik hier elke maand vanaf kan en ik later weer een leasecontract kan afsluiten, heb ik hier geen probleem mee. De huidige situatie is er één die ongehoord is, ik begrijp de gekomen maatregelen dan ook.
Mijn vraag, mag dit eigenlijk wel? Is dit geen aanpassing in de arbeidsvoorwaarden in negatieve zin? Ik ben hier benieuwd naar.
[ Voor 5% gewijzigd door luuksnijmegen op 02-05-2020 10:30 ]
Ligt er aan wat voor huurauto je krijgt neem ik aan? Huur is duurder voor de werkgever per maand, daar krijg je als bedrijf dan flexibiliteit voor terug.luuksnijmegen schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:28:
Mijn leasecontract loopt binnenkort af. Mijn werkgever heeft iedereen medegedeeld dat zij op dit moment geen long term commitments aangaan, met andere woorden, ik mag geen nieuw leasecontract afsluiten.
Het leasebedrijf biedt mij een huurauto uit de bestaande voorraad, er is dus veel minder keuze. Zolang ik hier elke maand vanaf kan ik en ik later weer een leasecontract kan afsluiten, heb ik hier geen probleem mee. De huidige situatie is er één die ongehoord is, ik begrijp de gekomen maatregelen dan ook.
Mijn vraag, mag dit eigenlijk wel? Is dit geen aanpassing in de arbeidsvoorwaarden in negatieve zin? Ik ben hier benieuwd naar.
Bij ons rijden er altijd paar huur auto’s in de vloot om die reden. Als werknemer rijd je gewoon dezelfde auto, of dat nou lease of huur is maakt toch niks uit voor jou?
Als ze innemen is het wel een verslechtering uiteraard. In ons medewerkers handboek zijn daarover voorwaarden opgenomen (extra uitkering als compensatie voor het missen van de auto). In combinatie met wegvallen van de bijtelling is dat voor de werknemer per maand best een aardig bedrag.
In de huidige periode, en met een wijziging die alleen je keuzevrijheid lijkt te betreffen, sta je kmho niet sterk.
Voor tijdelijk is het een prima ding, Clio Station uit 2018.Ik kom van een Peugeot 308 uit 2015.Banjy schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:33:
[...]
Ligt er aan wat voor huurauto je krijgt neem ik aan? Huur is duurder voor de werkgever per maand, daar krijg je als bedrijf dan flexibiliteit voor terug.
Bij ons rijden er altijd paar huur auto’s in de vloot om die reden. Als werknemer rijd je gewoon dezelfde auto, of dat nou lease of huur is maakt toch niks uit voor jou?
Als ze innemen is het wel een verslechtering uiteraard. In ons medewerkers handboek zijn daarover voorwaarden opgenomen (extra uitkering als compensatie voor het missen van de auto). In combinatie met wegvallen van de bijtelling is dat voor de werknemer per maand best een aardig bedrag.
Je geeft aan dat je bijtelling wegvalt, klopt dat wel? Ik gebruik de auto ook voor privé, maakt het uit of het lease of huur is vanuit de werkgever?
Hij doelt op wegvallen van de bijtelling bij inname van de leaseauto toch? Bijtelling betaal je altijd bij meer dan 500 prive km’s per jaar. Maakt niet uit of het lease/koop/huur/etc is.luuksnijmegen schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:17:
[...]
Voor tijdelijk is het een prima ding, Clio Station uit 2018.Ik kom van een Peugeot 308 uit 2015.
Je geeft aan dat je bijtelling wegvalt, klopt dat wel? Ik gebruik de auto ook voor privé, maakt het uit of het lease of huur is vanuit de werkgever?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ah op die manier. Ik dacht hij bedoelde dat bijtelling compleet wegvalt omdat je over huur geen bijtelling betaalt. Dat zou erg gunstig zijn namelijk.Inspired schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:24:
[...]
Hij doelt op wegvallen van de bijtelling bij inname van de leaseauto toch? Bijtelling betaal je altijd bij meer dan 500 prive km’s per jaar. Maakt niet uit of het lease/koop/huur/etc is.
Bij koop betaal je toch geen bijtelling? De auto is van jezelf, dan maakt het niet uit of je hem privé of voor werk gebruikt lijkt me?
De bijtelling gaat een stuk omhoog (14% --> 22%) over ongeveer hetzelfde catalogus bedrag. Het contract liep al af, dus hier kan ik weinig aan veranderen.
Ik ga bekijken welke huur auto's ze hebben en wacht af tot ik weer een leaseauto mag uitzoeken.
[ Voor 8% gewijzigd door luuksnijmegen op 02-05-2020 12:13 ]
Nee. Als je hem als prive persoon koopt niet nee. Doelde op werkgevers die auto’s kopen voor medewerkers. De medewerker moet dan ook gewoon bijtelling betalen in zo’n geval.luuksnijmegen schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:37:
[...]
Ah op die manier. Ik dacht hij bedoelde dat bijtelling compleet wegvalt omdat je over huur geen bijtelling betaalt. Dat zou erg gunstig zijn namelijk.
Bij koop betaal je toch geen bijtelling? De auto is van jezelf, dan maakt het niet uit of je hem privé of voor werk gebruikt lijkt me?
De bijtelling gaat een stuk omhoog (14% --> 22%) over ongeveer hetzelfde catalogus bedrag. Het contract liep al af, dus hier kan ik weinig aan veranderen.
Ik ga bekijken welke huur auto's ze hebben en wacht af tot ik weer een leaseauto mag uitzoeken.
Duidelijk, dank! Ik dacht even dat ik niet helemaal op de hoogte was van de regels. Ik ga bekijken welke huurauto's ze hebben en ga me ook oriënteren op koop.Inspired schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:30:
[...]
Nee. Als je hem als prive persoon koopt niet nee. Doelde op werkgevers die auto’s kopen voor medewerkers. De medewerker moet dan ook gewoon bijtelling betalen in zo’n geval.
Ik heb hier vanuit mijn rol als OR-voorzitter nog wel eens mee te maken. De wet zegt niets over leaseauto's, De wet zegt echter heel veel over arbeidsvoorwaarden, arbeidsregelingen en bedrijfsmiddelen.t_captain schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:35:
Leaseauto’s zijn niet heel goed beschermd in de wet. .
Afhankelijk van hoe de afspraken opgesteld en geborgd zijn, bepaald voor een groot gedeelte wat wel en niet is toegestaan mbt enkelzijdige aanpassingen.
- Staat er lettelijk in je arbeidscontract dat je een leaseauto voor bedrag X hebt? Dan mag de werkgever daar helemaal niks aan veranderen. Dan is het een harde arbeidsvoorwaarde.
- Wordt er in je contract verwezen naar een leasereglement waarin staat dat een leaseauto voor de uitoefening van je functie toegekend is? Dan zit de auto meer in de sfeer van een bedrijfsmiddel en wordt het al een heel ander verhaal....
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Wettelijk is het een randgeval. Primair een bedrijfsmiddel (en dat is vanzelfsprekend de positie die werkgevers in conflictsituaties kiezen). Maar tegelijk een belangrijke arbeidsvoorwaarde, de werknemerspositie
Vaak blijken werkgevers hun zin te krijgen. Vanwege het grijze gebied, in combinatie met het wijzigingsbeding. Dan valt het muntje nipt de kant van de werkgever op.
Heineken is de positieve noot: https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:GHAMS:2013:BZ6963
Hier is de leaseauto nadrukkelijk arbeidsvoorwaardelijk van karakter en niet zo sterk aan de invulling van de functie gekoppeld. Om die reden war het oordeel dat de auto een arbeidsvoorwaarde was en nietbzomaarvmocht worden afgenomen bij eenzijdige wijziging.
Relevant detail: in afwijking van de eis dat je tenminste X kilometers zakelijk moest rijden om in aanmerking te komen voor een leaseauto, had een groep werknemers deze auto discretionair verkregen.
Echter, ik krijg geen elektrische auto als ik thuis geen laadpaal kan neerzetten. En gezien ik in een appartement zonder oprit/garage woon is dat onmogelijk. Dat er nu al laadpalen staan op de parkeerplaats waar ik mijn auto altijd neerzet is niet voldoende.
Elektrisch rijden wordt zo voor huurders en mensen in een flat een beetje onmogelijk. Zijn mensen bekend met dit probleem en zijn er oplossingen voor?
De werkgever bepaalt primair in wat voor auto je (mag) rijden. Net zozeer als er een maximum aan de eigen bijdrage kan zitten, etc. etc.ImmortalSoul schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:46:
Zijn er mensen bekend met extra regels die gesteld worden vanuit de werkgever ten opzichte van elektrisch rijden? Ik kan een nieuwe auto uitzoeken deze zomer, en mijn voorkeur gaat dan wel naar elektrisch uit.
Echter, ik krijg geen elektrische auto als ik thuis geen laadpaal kan neerzetten. En gezien ik in een appartement zonder oprit/garage woon is dat onmogelijk. Dat er nu al laadpalen staan op de parkeerplaats waar ik mijn auto altijd neerzet is niet voldoende.
Elektrisch rijden wordt zo voor huurders en mensen in een flat een beetje onmogelijk. Zijn mensen bekend met dit probleem en zijn er oplossingen voor?
Als werkgever wil je graag dat je personeel mobiel is (aanname is hier dat je primair ook de auto nodig hebt voor de uitoefening van je functie). Als dat zo is, vind ik persoonlijk thuis kunnen laden ook een vereiste om een medewerker zo'n type auto ter beschikking te stellen. (Met bijtelling heeft je werkgever niets te maken, dus dat is voor hem geen argument.)
Als voorbeeld; een collega van mij had een e-Golf en is verhuisd naar een appartement. Hij kan daar wel laden, maar de range was niet voldoende om bij de klant te komen. Onderweg moest ie bijladen en hij kwam vervolgens om 10:00 aan. Leuk en aardig, maar hij werd om 8:00-8:30 verwacht. Als werkgever moet je dat niet willen faciliteren. Die auto is om mobiel te zijn, naar mijn mening had ie nooit die e-Golf uit mogen kiezen.
Dus; je zult je werkgever ervan moeten overtuigen dat ie een uitzondering op de regel maakt voor jou, maar het is wel z'n goed recht om dit te bepalen.
(Neemt niet weg dat het ook een beetje een papieren tijger kan zijn; want stel dat je nu wél thuis zou kunnen laden, maar later verhuisd naar een woning waar dat niet kan...)
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Het argument van "minimale range", daar heb je een punt. Maar tussen thuisladen of om-de-hoek-laden hoef je imho geen verschil te maken.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 22:47
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Ik vind dat je als werknemer ook hier een verantwoordelijkheid hebt: als de auto het niet haalt op 1 lading, zal je dus eerder de weg op moeten om genoeg tijd te pakken voor het tussendoor laden. Pech dat je dan om 06:00 de weg op moet omdat je moet laden: dan had je geen e-golf moeten nemenJanHenk schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:56:
Als voorbeeld; een collega van mij had een e-Golf en is verhuisd naar een appartement. Hij kan daar wel laden, maar de range was niet voldoende om bij de klant te komen. Onderweg moest ie bijladen en hij kwam vervolgens om 10:00 aan. Leuk en aardig, maar hij werd om 8:00-8:30 verwacht. Als werkgever moet je dat niet willen faciliteren. Die auto is om mobiel te zijn, naar mijn mening had ie nooit die e-Golf uit mogen kiezen.
Klopt, dat was de oplossing de volgende dag. Woon-werk verkeer is ook het risico van werknemer, zelfs met een auto van de zaak. (Zelfde als file bijvoorbeeld).We Are Borg schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:12:
[...]
Ik vind dat je als werknemer ook hier een verantwoordelijkheid hebt: als de auto het niet haalt op 1 lading, zal je dus eerder de weg op moeten om genoeg tijd te pakken voor het tussendoor laden. Pech dat je dan om 06:00 de weg op moet omdat je moet laden: dan had je geen e-golf moeten nemen
Mijn voorbeeld was inderdaad niet helemaal goed, had niet per se een relatie met wel/niet thuis kunnen laden, maar is wel gerelateerd. Ik vind (maar dat is persoonlijk) dat er wel een verschil is tussen publiek of thuis kunnen laden. Thuis laden is gegarandeerd. Derhalve kun je uitgaan van maximaal beschikbare range. Kan een werknemer niet thuis laden, maar is deze overgeleverd aan publiek laden, dan is dit niet gegarandeerd. Daarmee is ook de range die in de ochtend beschikbaar is niet gegarandeerd.t_captain schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:05:
Als je niet thuis kunt laden, dan zet je je auto toch gewoon aan de publiek paal om de hoek?
Het argument van "minimale range", daar heb je een punt. Maar tussen thuisladen of om-de-hoek-laden hoef je imho geen verschil te maken.
Stel je een auto beschikbaar als werkgever dan wil je wel dat je werknemer op z'n werk kan komen, ik zou daarom persoonlijk ook thuis laden plus een minimale range als eis stellen. Je kan dat allemaal wel aan de verantwoordelijkheid van de werknemer overlaten, maar dan krijg je dus situaties zoals ik eerder heb geschetst. Bovendien heb je als werkgever gewoon niet per se baat bij een elektrische auto, je stelt een budget beschikbaar inclusief brandstof/elektra en daarmee is de kous af..
Kortom, ik kan me persoonlijk wel vinden in de gestelde regel. Aan jou om je werkgever ervan te overtuigen dat je je verantwoordelijkheid wel kunt nemen en het risico van bezette palen wel aandurft..
Volgens mij is het de bedoeling dat bedrijven moeten gaan betalen voor hun CO2 uitstoot. Dus EVs kunnen wel degelijk zinvol zijn. Daarnaast zijn er nog wat minder objectiveerbare voordelen. Groen imago etc.JanHenk schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:27:
[...]
..Bovendien heb je als werkgever gewoon niet per se baat bij een elektrische auto, je stelt een budget beschikbaar inclusief brandstof/elektra en daarmee is de kous af..
Een publieke/openbare laadpaal is veel duurder dan thuis laden. Ik snap wel dat de werkgever hier eisen aan stelt.t_captain schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:05:
Als je niet thuis kunt laden, dan zet je je auto toch gewoon aan de publiek paal om de hoek?
Imho niet veel anders dan verbieden om speciale brandstoffen te tanken, of om het "snelwegtanken" wat aan banden te leggen. Dit soort regelingen zijn niet heel ongebruikelijk.
Het prijsverschil tussen thuisladen en de laadpaal in je straat kun je gewoon in het leasebedrag kwantificeren. Heb je een eigen paal, krijg je 3 tientjes korting op je eigen bijdrage.
Goed punt, dit zou een goede optie zijn.t_captain schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:27:
Het prijsverschil tussen thuisladen en de laadpaal in je straat kun je gewoon in het leasebedrag kwantificeren. Heb je een eigen paal, krijg je 3 tientjes korting op je eigen bijdrage.
Als je je leaseauto de 25ste van de maand binnen hebt betaal je dan over de hele maand bijtelling of alleen over deze laatste 5 dagen van de maand?
Dat kun je beter aan je salaris administratie vragen. Dat hangt er vanaf hoe die het administreren op je loonstrook.Boolr schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 08:14:
Even vraag tussendoor,
Als je je leaseauto de 25ste van de maand binnen hebt betaal je dan over de hele maand bijtelling of alleen over deze laatste 5 dagen van de maand?
Ja? Dat staat daar toch los van, lijkt me?jongetje schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 08:17:
[...]
Dat kun je beter aan je salaris administratie vragen. Dat hangt er vanaf hoe die het administreren op je loonstrook.
Mijn werkgever bepaalt toch niet hoeveel en wanneer ik bijtelling afdraagt? Of zie ik dit volledig verkeerd?
Bovendien is een supercharger langs de snelweg goedkoper dan de laadpaal op straat.t_captain schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:27:
Het verschil tussen V-Power en Allegro is dat iedereen de mogelijkheid heeft om E10 te tanken en niet iedereen de mogelijkheid om thuis te laden. Bovendien: verbied je ook het gebruik van snelladers langs de snelweg voor degenen die wel een eigen paal hebben? Lijkt me erg restrictief.
Ik heb een EV in bestelling en geen oprit. Maar mijn werkgever stelt geen eisen eigenlijk.
Voor mijn gevoel kan ik in nood (er is nu altijd wel plek bij een laadpaal en kan laden bij al mijn klanten) een kwartier eerder weggaan van huis en bij een van de superchargers (15 km of 20 km) verderop laden.
Ook voor erg lange ritten bij klanten die verder zitten kan ik daar gewoon een 20 minuten eerder weggaan en dan bij een supercharger verder werken als ik daar niet zou kunnen laden.
Mogelijkheden genoeg..... (als je werkgever maar wilt) Bij ons stimuleren ze het door de leasevergoeding met 200 euro te verhogen als je voor een EV kiest. Plus het brandstof component is de helft van een benzine auto.
Ik heb een iets andere vraag dan normaal gesproken in dit topic voorbij komt, maar toch denk ik dat dit wel de juiste plaats is (anders hoor ik het ook graag, dan maak ik een nieuw topic aan).
Mijn werkgever heeft op dit moment een contract bij twee lease maatschappijen (Alphabet en Pon/Udenhout). Een van de twee (zal geen namen noemen, voegt niets toe) presteert niet geweldig naar onze mening en over het algemeen hebben wij niet het idee dat die maatschappijen ons ontzettend serieus nemen (we nemen in totaal ongeveer 70 auto's af).
Dat laatste ondervond ik toen ik een nieuwe auto aan het uitzoeken was. Ik kijk op het moment naar een Model 3 en heb daar offertes voor opgevraagd. Tot mijn verbazing zijn de offertes van de leasemaatschappijen even duur of zelfs duurder dan wat ik zelf online bij elkaar kan klikken (bijvoorbeeld bij MisterGreen). Je zou verwachten dat je met een afname van 70 auto's wel iets van schaalvoordeel kunt krijgen, maar niets daarvan. Uiteraard hangt e.e.a. ook af van de exacte voorwaarden, ik heb mijn best gedaan om die zo gelijk mogelijk te houden en dan zou dat niet veel meer mogen schelen naar mijn mening / inzicht.
Daarnaast vind ik persoonlijk de leasetarieven voor (elektrische) auto's erg ontransparant. MIA subsidies blijven bij de LM in de zak, waar is het wegenbelasting voordeel en vooralsnog lijkt de restwaarde van Tesla erg aanzienlijk dus waarom is dat vrijwel niet terug te zien in de tarieven?
Afijn. We overwegen dus om te kijken of we niet eens een andere maatschappij moeten overwegen. En daarom vroeg ik me af hoe jullie ervaringen zijn bij de diverse maatschappijen en of er mensen zijn die een bepaalde maatschappij zouden aanraden. Denk aan dingen als: bestelgemak, transparantie, goede service / bereikbaarheid en natuurlijk aantrekkelijke prijzen.
Daarnaast ben ik persoonlijk nog aan het overwegen om het zelf te gaan doen. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben, voornamelijk qua kostenplaatje?
Bij ons gelden de volgende aanvullende voorwaarden:ImmortalSoul schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:46:
Zijn er mensen bekend met extra regels die gesteld worden vanuit de werkgever ten opzichte van elektrisch rijden? Ik kan een nieuwe auto uitzoeken deze zomer, en mijn voorkeur gaat dan wel naar elektrisch uit.
* minimale actieradius van 250 km
* 50% van de opgegeven actieradius (van de fabrikant) moet voldoende zijn voor het dagelijks zakelijk gebruik
* zelf verantwoordelijk voor het "organiseren" van lange ritten, bedrijf mag niet de dupe worden van "beperking" reisafstand
* laden bij snellaadstation is alleen toegestaan wanneer dit strikt noodzakelijk is, bij misbruik worden de kosten verrekend / ingehouden op het salaris
* laadpaal op eigen terrein heeft de voorkeur, indien niet mogelijk wordt er een toeslag gerekend voor publiek laden
* bij verhuizing ben je zelf verantwoordelijk voor een laadpaal (als je die in 1e instantie had)
* bij vrijwillige uitdiensttreding geldt er een boete van xxx euro voor het plaatsen van een laadpaal op privé terrein
Met een Tesla bij MisterGreen heb je het natuurlijk wel over een elektrische auto bij een leasemaatschappij gespecialiseerd in elektrische auto's. Hoe zit het met andere conventionele auto's? Polo, Focus, 3 serie? En over welke orde grootte van prijsverschil gaat het?jsiegmund schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:22:
Hi all,
Ik heb een iets andere vraag dan normaal gesproken in dit topic voorbij komt, maar toch denk ik dat dit wel de juiste plaats is (anders hoor ik het ook graag, dan maak ik een nieuw topic aan).
Mijn werkgever heeft op dit moment een contract bij twee lease maatschappijen (Alphabet en Pon/Udenhout). Een van de twee (zal geen namen noemen, voegt niets toe) presteert niet geweldig naar onze mening en over het algemeen hebben wij niet het idee dat die maatschappijen ons ontzettend serieus nemen (we nemen in totaal ongeveer 70 auto's af).
Dat laatste ondervond ik toen ik een nieuwe auto aan het uitzoeken was. Ik kijk op het moment naar een Model 3 en heb daar offertes voor opgevraagd. Tot mijn verbazing zijn de offertes van de leasemaatschappijen even duur of zelfs duurder dan wat ik zelf online bij elkaar kan klikken (bijvoorbeeld bij MisterGreen). Je zou verwachten dat je met een afname van 70 auto's wel iets van schaalvoordeel kunt krijgen, maar niets daarvan. Uiteraard hangt e.e.a. ook af van de exacte voorwaarden, ik heb mijn best gedaan om die zo gelijk mogelijk te houden en dan zou dat niet veel meer mogen schelen naar mijn mening / inzicht.
Daarnaast vind ik persoonlijk de leasetarieven voor (elektrische) auto's erg ontransparant. MIA subsidies blijven bij de LM in de zak, waar is het wegenbelasting voordeel en vooralsnog lijkt de restwaarde van Tesla erg aanzienlijk dus waarom is dat vrijwel niet terug te zien in de tarieven?
Afijn. We overwegen dus om te kijken of we niet eens een andere maatschappij moeten overwegen. En daarom vroeg ik me af hoe jullie ervaringen zijn bij de diverse maatschappijen en of er mensen zijn die een bepaalde maatschappij zouden aanraden. Denk aan dingen als: bestelgemak, transparantie, goede service / bereikbaarheid en natuurlijk aantrekkelijke prijzen.
Daarnaast ben ik persoonlijk nog aan het overwegen om het zelf te gaan doen. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben, voornamelijk qua kostenplaatje?
Wij kunnen ook o.a. bij Alphabet bestellen. Die is soms duurder, soms goedkoper dan de anderen en zonder gekke prijzen tov online calculatoren. Concurrentie lijkt bij ons te werken.
En zelf te gaan doen, als in jij privé? Of werkgever laten kopen/financial lease? De laatste optie lijkt me een hoop gedoe in het algemeen voor de werkgever en specifiek om tot een eerlijk normbedrag te komen.
Het gaat om tientjes werk, maar goed. Van een paar tientjes per maand kan ik ook uit eten gaan nu dat weer magromon schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:21:
[...]
Met een Tesla bij MisterGreen heb je het natuurlijk wel over een elektrische auto bij een leasemaatschappij gespecialiseerd in elektrische auto's. Hoe zit het met andere conventionele auto's? Polo, Focus, 3 serie? En over welke orde grootte van prijsverschil gaat het?
Wij kunnen ook o.a. bij Alphabet bestellen. Die is soms duurder, soms goedkoper dan de anderen en zonder gekke prijzen tov online calculatoren. Concurrentie lijkt bij ons te werken.
Bij de grote maatschappijen heb ik overigens ook het idee dat de efficientie van hun interne processen ver te zoeken is. Hoe vaak wij al geen problemen hebben gehad met bestellingen. En voor iedere auto / configuratie waar je de prijs van wil weten moet er weer iemand handmatig een offerte gaan opmaken want een fatsoenlijke tool daar voor hebben ze niet. Op die manier gaat enig schaal voordeel weer op aan kosten voor de grotere organisatie. Dus dan doe ik liever zaken met een kleinere club die wat beter ingericht zijn en uiteindelijk toch ongeveer hetzelfde bedrag rekenen.
Nee dat laatste is idd geen optie. Privé leasen kan wel maar voor zover ik het nu heb berekend komen de kosten dan nooit uit aangezien een deel vd lease vergoeding dan bruto wordt uitbetaald.romon schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:21:
[...]
En zelf te gaan doen, als in jij privé? Of werkgever laten kopen/financial lease? De laatste optie lijkt me een hoop gedoe in het algemeen voor de werkgever en specifiek om tot een eerlijk normbedrag te komen.
Je betaalt belasting over het bruto deel van je kilometervergoeding, of in het geval van een auto van de zaak over de fiscale bijtelling.
De berekening is heel anders, maar het principe is gelijk. Het zakelijk deel van gebruik is belastingvrij, privégebruik is belast.
Niet helemaal. De bijtelling betaal je over de fiscale waarde van de auto dus dat is een vast bedrag. Vanuit mijn arbeidsvoorwaarden krijg ik, wanneer ik geen lease auto vd zaak neem, een vaste maandelijkse vergoeding. Echter; daar worden eerst de gedeclareerde kilometers a 0.19 euro per km vanaf getrokken. Als voorbeeld: als de vergoeding 700 is en je 400 aan kms hebt gedeclareerd krijg je nog 300 euro uitbetaald, maar dat is dan bruto. Op die manier is het gedeelte wat belast wordt dus variabel en afhankelijk van je kilometers, waar het bij bijtelling om een vast bedrag gaat. Dus niet helemaal hetzelfde?t_captain schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:43:
Belasting betaal je jn beide gevallen.
Je betaalt belasting over het bruto deel van je kilometervergoeding, of in het geval van een auto van de zaak over de fiscale bijtelling.
De berekening is heel anders, maar het principe is gelijk. Het zakelijk deel van gebruik is belastingvrij, privégebruik is belast.
Wij zitten met 3 (zustermaatschappijen) bij een drietal leasemaatschappijen waarbij Friesland Lease de voorkeur heeft. Service-gericht/persoonlijk, korte lijntjes en mensen die met je mee denken. Voorbeeld was dat bij mijn Model 3 de rechterachterkant lek ging vlak voor de winterbanden-wissel. ipv de band 'gewoon' laten wisselen hebben we toen de wissel wat naar voren gehaald zodat ik toen maar 1x hoefde voor een wissel en nu (bij de zomerbandenwissel) gewoon een nieuw achterbandje kreeg.jsiegmund schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:22:
Nee, de bijtelling belast het privegebruik van de auto. Geen privegebruik, geen bijtelling.jsiegmund schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:51:
[...]
Niet helemaal. De bijtelling betaal je over de fiscale waarde van de auto dus dat is een vast bedrag.
Nou zijn er verschillende systemen om het belastbaar inkomen te berekenen bij
(a) vergoeding (zakelijk gebruik prive-auto) vs
(b) verstrekking (auto v/d zaak).
Daardoor kan het een gunstiger uitkomen dan het ander. Maar in beide gevallen is het principe dat je voor privegebruik langs de loon- en inkomstenbelasting moet.
Het argument dat prive leasen altijd ongunstig is vanwege de belasting over het bruto-deel van de vergoeding, is eenzijdig en negeert het feit dat privegebruik ook in de andere route wordt belast.
Het fiscale optimum is afhankelijk van autokeuze, hoeveelheid kilometers en prive/zakelijk mix. De twee grootste sweet spots zitten aan de zakelijke kant (EV en youngtimer). Maar er zijn ook sweetspots aan de privekant.
Oke, ik had het een en ander misschien enigszins moeten nuanceren / beter uitleggen. Je hebt gelijk, maar tegelijkertijd geldt dat in de regeling zoals mijn werkgever die aanbiedt het zelf rijden / regelen van een auto voor het aantal kilometers (prive + zakelijk) en de tijdsduur waar ik naar kijk eigenlijk altijd duurder is. En dat is dus duurder onderaan de streep, alles meegenomen. De opties die betaalbaarder zijn, zijn bijvoorbeeld een 2e hands kopen of leasen maar dan is de vergelijking natuurlijk niet helemaal eerlijk meer ten opzichte van een nieuwe auto.t_captain schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:29:
[...]
Nee, de bijtelling belast het privegebruik van de auto. Geen privegebruik, geen bijtelling.
Nou zijn er verschillende systemen om het belastbaar inkomen te berekenen bij
(a) vergoeding (zakelijk gebruik prive-auto) vs
(b) verstrekking (auto v/d zaak).
Daardoor kan het een gunstiger uitkomen dan het ander. Maar in beide gevallen is het principe dat je voor privegebruik langs de loon- en inkomstenbelasting moet.
Het argument dat prive leasen altijd ongunstig is vanwege de belasting over het bruto-deel van de vergoeding, is eenzijdig en negeert het feit dat privegebruik ook in de andere route wordt belast.
Het fiscale optimum is afhankelijk van autokeuze, hoeveelheid kilometers en prive/zakelijk mix. De twee grootste sweet spots zitten aan de zakelijke kant (EV en youngtimer). Maar er zijn ook sweetspots aan de privekant.
Dat hangt van je kilometers af.jsiegmund schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:30:
[...]
Oke, ik had het een en ander misschien enigszins moeten nuanceren / beter uitleggen. Je hebt gelijk, maar tegelijkertijd geldt dat in de regeling zoals mijn werkgever die aanbiedt het zelf rijden / regelen van een auto voor het aantal kilometers (prive + zakelijk) en de tijdsduur waar ik naar kijk eigenlijk altijd duurder is. En dat is dus duurder onderaan de streep, alles meegenomen. De opties die betaalbaarder zijn, zijn bijvoorbeeld een 2e hands kopen of leasen maar dan is de vergelijking natuurlijk niet helemaal eerlijk meer ten opzichte van een nieuwe auto.
Ik heb die berekening ook wel eens gemaakt een jaar geleden voordat ik de huidige leasebak bestelde.
Qua privé / tweedehands was ik bereid om saai en degelijk (maar betrouwbaar) te rijden, bijvoorbeeld een prius van 10K.
Maar zelfs dan kwam ik over 4 jaar gekeken goedkoper uit met het leasen _en_ het is natuurlijk een veel leukere auto geworden. En dat is nog inclusief dat wij onze leasebudgetten als salaris erbij krijgen bij eigen vervoer ...
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Op dit moment is het vanaf 2021 gewoon 12%/40k. Bovag vind dit ook prima begreep ik. Lijkt me niet dat ze hier iets mee gaan doen. Bovag had het over een coulance voor mensen die nu in 2021 uitkomen ivm Corona. Bijvoorbeeld Mustang Mach-E rijders. Maar lijkt mij onbegonnen werk.TweakerVincent schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:20:
Is er nog een update over bijtelling in 2021? Blijft dit 12% tot 40k en erboven 22%? Ik las dat verschillende partijen ivm corona probeerde de bijtelling 8% te laten in 2021?
De datum eerste toelating is altijd al een harde grens geweest. Eigenlijk ieder jaar waarin regels wijzigen, zorgt dit ervoor dat veel afleveringen nog in december plaats moeten vinden. Dit jaar is in die zin niet anders dan de voorgaande jaren en ik zie de wetgever er niet van afwijken.
Ze zouden de datum natuurlijk met 2 of 3 maand op kunnen rekken om zo producenten de kans te bieden de vertraging in te lopen. Maar goed, ik zie dat ook niet zo snel gebeuren. Komt bij dat er nu ook al de nodige mensen overstappen naar een model dat nog wel te krijgen is in 2020. Er is immers ook genoeg vraag weggevallen bij de merken ivm de huidige crisis.JanHenk schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:30:
Reken er maar niet op dat dit nog aangepast gaat worden.
De datum eerste toelating is altijd al een harde grens geweest. Eigenlijk ieder jaar waarin regels wijzigen, zorgt dit ervoor dat veel afleveringen nog in december plaats moeten vinden. Dit jaar is in die zin niet anders dan de voorgaande jaren en ik zie de wetgever er niet van afwijken.
Wij zijn een stukje kleiner qua aantal auto's, maar wat wij doen is samenstellen via de (zeer fijne) tool van DirectLease, dat aanbod voorleggen aan de LM, en dan laten matchen (of iig een goed tegenbod).jsiegmund schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:37:
[...]
Het gaat om tientjes werk, maar goed. Van een paar tientjes per maand kan ik ook uit eten gaan nu dat weer magMisschien een goed punt rondom het specialistische karakter van MisterGreen. Aan de andere kant zou ik verwachten dat de grote LM's die heel veel auto's afnemen een aanzienlijk schaalvoordeel hebben ten opzichte van kleinere partijen.
Bij de grote maatschappijen heb ik overigens ook het idee dat de efficientie van hun interne processen ver te zoeken is. Hoe vaak wij al geen problemen hebben gehad met bestellingen. En voor iedere auto / configuratie waar je de prijs van wil weten moet er weer iemand handmatig een offerte gaan opmaken want een fatsoenlijke tool daar voor hebben ze niet. Op die manier gaat enig schaal voordeel weer op aan kosten voor de grotere organisatie. Dus dan doe ik liever zaken met een kleinere club die wat beter ingericht zijn en uiteindelijk toch ongeveer hetzelfde bedrag rekenen.
[...]
Nee dat laatste is idd geen optie. Privé leasen kan wel maar voor zover ik het nu heb berekend komen de kosten dan nooit uit aangezien een deel vd lease vergoeding dan bruto wordt uitbetaald.
Zitten wel verschillen tussen. Onze LM had bijvoorbeeld Renault's altijd héél goedkoop (blijkbaar een afspraak met een dealer gemaakt), en andere merken ietsje duurder. Meestal proberen ze wel enigzins te matchen, maar soms geven ze ook aan dat zij een merk liever niet/duurder leveren. Een Tesla bijvoorbeeld was voor hun een nachtmerrie qua levertijden, afwerking en tevredenheid bij klanten. Dus die zetten ze extra onaantrekkelijk in de offerte, omdat zij niet als tussenpersoon wilden zitten tussen de ontevreden klant, en een Tesla service center bij bijvoorbeeld panel gaps, minder range, slechte lak etc.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Zou je niet gewoon even de wagenparkbeheerder een mailtje sturen dat je graag een nieuwe auto wilt bestellen en wat tegenwoordig de procedure is om dit te doen?mirod schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:33:
Vraagje: mijn leasecontract loopt eind augustus af. Ik rij nu nog een Clio Estate met 14% bijtelling (is al een keer een jaar verlengd, dit is mijn 5e jaar met deze auto). Van onze wagenparkbeheerder heb ik nog niets gehoord over het uitzoeken van een nieuwe auto. Ik heb zo'n vermoeden dat ik van hem ook niks ga horen als ik niet zelf aan de bel trek (communicatie is bij ons nogal een punt). In de wandelgangen gaat het gerucht dat i.v.m. Corona dit jaar niemand een andere auto uit kan/mag zoeken. Ik zou het liefst elektrisch gaan rijden, omdat dit qua bijtelling het nodige scheelt. Wat is nu wijsheid? Heb je als werknemer bepaalde 'rechten'? Ik vraag me af of het voor de werkgever zoveel scheelt qua kosten?
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Lees in ieder de voor jou geldende leaseregeling door voordat je in gesprek gaat met je werkgever. Hierin staat bijvoorbeeld vaak "....voor een duur van maximaal 60 maanden". Als dat er inderdaad instaat dan heb je na 5 jaar gewoon recht op een andere auto en hoef je geen 25% bijtelling te gaan betalen voor de clio. Het kan natuurlijk wel zijn dat je dan in een huurauto of afdankertje terecht komt, maar alles beter dan 25% bijtelling.mirod schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:33:
Vraagje: mijn leasecontract loopt eind augustus af. Ik rij nu nog een Clio Estate met 14% bijtelling (is al een keer een jaar verlengd, dit is mijn 5e jaar met deze auto). Van onze wagenparkbeheerder heb ik nog niets gehoord over het uitzoeken van een nieuwe auto. Ik heb zo'n vermoeden dat ik van hem ook niks ga horen als ik niet zelf aan de bel trek (communicatie is bij ons nogal een punt). In de wandelgangen gaat het gerucht dat i.v.m. Corona dit jaar niemand een andere auto uit kan/mag zoeken. Ik zou het liefst elektrisch gaan rijden, omdat dit qua bijtelling het nodige scheelt. Wat is nu wijsheid? Heb je als werknemer bepaalde 'rechten'? Ik vraag me af of het voor de werkgever zoveel scheelt qua kosten?
Even gecheckt, maar dit staat er (helaas) niet in.wowter1976 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:59:
[...]
Lees in ieder de voor jou geldende leaseregeling door voordat je in gesprek gaat met je werkgever. Hierin staat bijvoorbeeld vaak "....voor een duur van maximaal 60 maanden". Als dat er inderdaad instaat dan heb je na 5 jaar gewoon recht op een andere auto en hoef je geen 25% bijtelling te gaan betalen voor de clio. Het kan natuurlijk wel zijn dat je dan in een huurauto of afdankertje terecht komt, maar alles beter dan 25% bijtelling.
Ik ga weleens op de fiets naar vrienden omdat zij glasvezel hebben en ik alleen ADSL heb. Er is ook geen glasvezel beschikbaar. Ik ga er zakelijk naartoe, ook al zijn het vrienden. Soms ga ik met de auto, bijvoorbeeld als het regent. Is deze rit dan een zakelijke rit, ook al ga ik naar vrienden toe? De scheidingslijn zakelijk/prive is hier namelijk flinterdun, omdat ik bijvoorbeeld ook daar ga lunchen en soms avondeten.
Het is overigens een korte rit. Mocht de fiscus corrigeren naar prive, dan blijf ik alsnog onder de 500 km per jaar (tenzij het echt vaak zou regenen). Nu zet ik het in mijn administratie als zakelijk, omdat ik van mening ben dat ik primair voor zakelijke doeleinden (glasvezel) naar vrienden ga. Klopt deze aanname van mij wel?
Als je niet gecontroleerd wordt, kan je alles boeken wat je wil, maar dit lijkt mij niet zo grijs. Als je van de overheid bewijzen moet kunnen leveren dat je ergens een zakelijke afspraak had, doormiddel van je agenda, en je vrienden geen zakelijke relaties zijn, is het heel lastig om dit als zakelijk aan te merken. Zeker als je niet betaalt voor het gebruik van de glasvezelverbinding.Trommelrem schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:16:
Ik heb een korte vraag waar ik niet direct het antwoord op kan vinden.
Ik ga weleens op de fiets naar vrienden omdat zij glasvezel hebben en ik ADSL en er ook geen glasvezel beschikbaar is. Ik ga er zakelijk naartoe, ook al zijn het vrienden. Soms ga ik met de auto, bijvoorbeeld als het regent. Is deze rit dan een zakelijke rit, ook al ga ik naar vrienden toe? De scheidingslijn zakelijk/prive is hier namelijk flinterdun, omdat ik bijvoorbeeld ook daar ga lunchen en soms avondeten.
Het is overigens een korte rit. Mocht de fiscus corrigeren naar prive, dan blijf ik alsnog onder de 500 km per jaar (tenzij het echt vaak zou regenen). Nu zet ik het in mijn administratie als zakelijk, omdat ik van mening ben dat ik primair voor zakelijke doeleinden (glasvezel) naar vrienden ga. Klopt deze aanname van mij wel?
Ik kan het natuurlijk aantonen omdat er enorm veel dataverkeer wordt verstookt (er worden VHD bestanden geupload, die komen overeen met data/tijden in projecten). Als een vergoeding voor de glasvezelverbinding het zakelijk aantoonbaar zou maken, dan is dat natuurlijk een optie. Daar zullen mijn vrienden blij mee zijn en dat zou bovendien ook fair zijnZ___Z schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:27:
[...]
Als je niet gecontroleerd wordt, kan je alles boeken wat je wil, maar dit lijkt mij niet zo grijs. Als je van de overheid bewijzen moet kunnen leveren dat je ergens een zakelijke afspraak had, doormiddel van je agenda, en je vrienden geen zakelijke relaties zijn, is het heel lastig om dit als zakelijk aan te merken. Zeker als je niet betaalt voor het gebruik van de glasvezelverbinding.
Maar wat als je standaard 1 dag per week naar een werkplek midden in de stad gaat om hier ongestoord te kunnen werken i.p.v. thuis? Ik werk vaak thuis voordat corona begon en heb een leaseauto die ik alleen zakelijk gebruik en mijn werkgever heeft toestemming gegeven om één keer per week naar een restaurant te rijden waar ze werkplekken hebben die je kunt huren. Zelfde voor zakelijke lunches, maar ook bijvoorbeeld de kerstborrel op een andere locatie, zolang je werkgever er maar toestemming voor geeft.Z___Z schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:27:
[...]
Als je niet gecontroleerd wordt, kan je alles boeken wat je wil, maar dit lijkt mij niet zo grijs. Als je van de overheid bewijzen moet kunnen leveren dat je ergens een zakelijke afspraak had, doormiddel van je agenda, en je vrienden geen zakelijke relaties zijn, is het heel lastig om dit als zakelijk aan te merken. Zeker als je niet betaalt voor het gebruik van de glasvezelverbinding.
De zakelijkheid van een restaurantbezoek is makkelijk aan te tonen. Gewoon een bonnetje en afspraak in agenda kan al voldoende zijn.Orangelights23 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:31:
[...]
Maar wat als je standaard 1 dag per week naar een werkplek midden in de stad gaat om hier ongestoord te kunnen werken i.p.v. thuis? Ik werk vaak thuis voordat corona begon en heb een leaseauto die ik alleen zakelijk gebruik en mijn werkgever heeft toestemming gegeven om één keer per week naar een restaurant te rijden waar ze werkplekken hebben die je kunt huren. Zelfde voor zakelijke lunches, maar ook bijvoorbeeld de kerstborrel op een andere locatie, zolang je werkgever er maar toestemming voor geeft.
De zakelijkheid van een vriendenbezoek vanwege glasvezel en de mogelijkheid om te kunnen werken doordat er glasvezel is, is voor ons IT'ers makkelijk aan te tonen, maar is voor een klassieke dinosaurus van de belastingdienst moeilijk aan te tonen. Ik denk dat vrijwel iedere IT'er deze casus vrij snel als zakelijk zou aanmerken, omdat de term 512 kbit upload vs. 500 mbit upload begrijpelijk is. Voor de belastingdienst is dat een ander verhaal. Die snappen dat niet. Dan is een agendapunt i.c.m. met een projectbeschrijving misschien niet genoeg.
Zijn er andere Tweakers die hun zakelijke auto gebruiken om elders te werken, al dan niet vanwege de internetfaciliteiten?
[ Voor 7% gewijzigd door Trommelrem op 05-06-2020 15:36 ]
Ik ervaar hetzelfde. Voor een contract van 40k kilometers per jaar/5 jaar (laag eigen risico verder) incl. stelpost Newmotion laadpaal tik ik nog net niet de 1300 euro aan qua leasebedrag incl. stroom. Los van onderhoud, is na 5 jaar die hele auto afbetaald alsof er 0 restwaarde overblijft. Wordt nog interessant.jsiegmund schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:22:
Hi all,
Ik heb even een algemene vraag: Doet Alphabet aan Financial lease? Zoja ook met een auto die net 8 maanden oud is die ik nu via een werkgever lease?
Ik kon hier namelijk op het forum geen concrete informatie over vinden...
[ Voor 30% gewijzigd door appollonius333 op 05-06-2020 23:33 ]
Zo'n vermoeden had ik inderdaad ook. Dan weet ik in iedergeval genoeg, bedankt voor je inputt_captain schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:38:
Financial lease is hoofdzakelijk financiering. Je kunt de auto afkopen en daarvoor een lening aangaan.
Mijn 4 jarig contact loopt in oktober af, maar wacht nog even af wat de markt doet. Ik hoop dat de merken straks juist verkopen willen halen en met acties komen. Ik kan best wat langer doorrijden want na 5 jaar gaat de bijtelling naar 25 procent en zit nog lang niet aan een km limiet.
MAAR als de levertijd echt een probleem is voor je werkgever kunnen ze toch bestellen met afleverdatum van x januari 2021 op het moment dat je contact afloopt? Is echt niet vreemd.
[ Voor 11% gewijzigd door jongetje op 06-06-2020 22:15 ]
Het gaat om een mercedes cla shooting break. Nu bestellen is afleveren februari 2021! Bizar he. Ik ga idd eens in conclaaf met mn werkgever. Wil geen 8-9 maanden in een poolauto rijden... Thx!jongetje schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:12:
Ik vraag me echt af waar die levertijd van 9 maanden vandaan komt. Er zijn afgelopen maanden weinig auto's geproduceerd, maar ook weinig besteld. Ik hoor de auto merken alleen maar vragen om financiële steun. Als ze zo'n backlog hebben moeten ze met een noodgang produceren, dan komt er vanzelf geld binnen. Ik vermoed dat het echt geen 9 maanden duurt, tenzij je iets exotisch hebt uitgezocht zoals een Ford mustang mach e.
Mijn 4 jarig contact loopt in oktober af, maar wacht nog even af wat de markt doet. Ik hoop dat de merken straks juist verkopen willen halen en met acties komen. Ik kan best wat langer doorrijden want na 5 jaar gaat de bijtelling naar 25 procent en zit nog lang niet aan een km limiet.
MAAR als de levertijd echt een probleem is voor je werkgever kunnen ze toch bestellen met afleverdatum van x januari 2021 op het moment dat je contact afloopt? Is echt niet vreemd.
Of een andere auto bestellen..sentja schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 23:13:
[...]
Het gaat om een mercedes cla shooting break. Nu bestellen is afleveren februari 2021! Bizar he. Ik ga idd eens in conclaaf met mn werkgever. Wil geen 8-9 maanden in een poolauto rijden... Thx!
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Van wie heb je deze info? Een dealer? 9 maanden lijkt mij sterk.sentja schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 23:13:
[...]
Het gaat om een mercedes cla shooting break. Nu bestellen is afleveren februari 2021! Bizar he. Ik ga idd eens in conclaaf met mn werkgever. Wil geen 8-9 maanden in een poolauto rijden... Thx!
Heb je wel eens gezien hoe hoog de verzekeringscomponent in een zakelijk leasecontract is?Fab1Man schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:49:
[...]
Ik ervaar hetzelfde. Voor een contract van 40k kilometers per jaar/5 jaar (laag eigen risico verder) incl. stelpost Newmotion laadpaal tik ik nog net niet de 1300 euro aan qua leasebedrag incl. stroom. Los van onderhoud, is na 5 jaar die hele auto afbetaald alsof er 0 restwaarde overblijft. Wordt nog interessant.
Ten eerste is een verzekering voor zakelijk gebruik heel duur. Vergeleken met prive (casco met 75% bonus) moet je denken aan een factor 2 a 3.
Ten tweede is een Tesla heel duur in de verzekering. Als ik een instapmodel Tesla S vergelijk met mijn huidige BMW 530d dan is de Tesla bijna 50% duurder.
Schrik niet als in het leasebedrag van een Model 3 300 a 400 euro aan verzekeringspremie zit.
Oh dat geloof ik graag hoor. Het ging hier echter over dat leasemaatschappijen nogal wat andere tarieven hanteren, ondanks dat je er toch behoorlijk wat auto's afneemt.t_captain schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:44:
[...]
Heb je wel eens gezien hoe hoog de verzekeringscomponent in een zakelijk leasecontract is?
Ten eerste is een verzekering voor zakelijk gebruik heel duur. Vergeleken met prive (casco met 75% bonus) moet je denken aan een factor 2 a 3.
Ten tweede is een Tesla heel duur in de verzekering. Als ik een instapmodel Tesla S vergelijk met mijn huidige BMW 530d dan is de Tesla bijna 50% duurder.
Schrik niet als in het leasebedrag van een Model 3 300 a 400 euro aan verzekeringspremie zit.
Ik werk zelf gedetacheerd en bij de klant zijn mensen vorig jaar ook voor de Model 3 gegaan. Als je dan ziet dat het prijsverschil gewoon een goede 200 euro is, puur vanwege meer volume, dan vind ik dat hoe dan ook wel een pittig verschil.
ik betaal 90 euro per maand all risk voor mijn model 3, dus dat valt wel meet_captain schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:44:
[...]
Heb je wel eens gezien hoe hoog de verzekeringscomponent in een zakelijk leasecontract is?
Dat men er mee rekent is natuurlijk wat anders, maar lijkt me veel te hoog ingeschat.
[ Voor 5% gewijzigd door ybos op 07-06-2020 12:42 ]
Ik vraag me even af of dit puur in volume zit. Model 3 is sowieso een stuk duurder geworden. In juni 2019 zat er weinig verschil tussen MKB en een bedrijf met honderden auto’s bij LP. Het is wel zo dat een Model 3 tegen dezelfde condities in een jaar tijd honderden EURs duurder geworden is in de lease.Fab1Man schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:51:
[...]
Oh dat geloof ik graag hoor. Het ging hier echter over dat leasemaatschappijen nogal wat andere tarieven hanteren, ondanks dat je er toch behoorlijk wat auto's afneemt.
Ik werk zelf gedetacheerd en bij de klant zijn mensen vorig jaar ook voor de Model 3 gegaan. Als je dan ziet dat het prijsverschil gewoon een goede 200 euro is, puur vanwege meer volume, dan vind ik dat hoe dan ook wel een pittig verschil.
Verschillende werkgevers? Grote kans dat de ene de BTW-correctie wel meeneemt in het leasebedrag en de andere niet.Inspired schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:46:
[...]
Ik vraag me even af of dit puur in volume zit. Model 3 is sowieso een stuk duurder geworden. In juni 2019 zat er weinig verschil tussen MKB en een bedrijf met honderden auto’s bij LP. Het is wel zo dat een Model 3 tegen dezelfde condities in een jaar tijd honderden EURs duurder geworden is in de lease.
Ik heb begrepen dat de grootste leasemaatschappijen zoals Athlon, Leaseplan en Alphabet het cascorisico van hun wagenpark niet verzekeren, maar zelf dragen. Dat kan, juist omdat ze zo groot zijn.t_captain schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:44:
[...]
Ik werk echter niet voor die maatschappijen, dus zeker weten doe ik het niet..
Uiteraard, het WA risico zijn ze verplicht om bij derden onder te brengen.
Kortom, als je de operational lease/huur bedragen te hoog vindt, kun je dus altijd nog de financial lease/koop of afbetaling overwegen.. Maw, ik snap het geklaag op leaseprijzen niet echt...
Redenen:
- Ruim
- Ontwerp
- Goedkoop in leaseprijs (rond 900 alle opties aan)
- Snel (225pk)
- Rijgedrag
- Cvt automaat
- Comfort
- Audio (B&O)
[ Voor 17% gewijzigd door wvkreg op 07-06-2020 18:40 ]
Je vraag is overigens meer geschikt voor het andere topic: Keuze leaseauto - Deel 5
Waar gaat het bij Ford mis met die blokken? 225PK en dan maar 9.2s. Mijn vorige A4 had maar 190PK maar was wel 1.5s eerder op de 100. Met een PHEV verwacht je toch iets meer.
Dus snel zou ik hem niet noemen.
[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 07-06-2020 20:38 ]
170 euro verschil met Juni 2019.Inspired schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:46:
[...]
Ik vraag me even af of dit puur in volume zit. Model 3 is sowieso een stuk duurder geworden. In juni 2019 zat er weinig verschil tussen MKB en een bedrijf met honderden auto’s bij LP. Het is wel zo dat een Model 3 tegen dezelfde condities in een jaar tijd honderden EURs duurder geworden is in de lease.
Ik heb de St Line proefgereden en het is ook zeker met volle batterij geen 9,4 seconden. Minder dan de helft. Dat ding heeft behoorlijk power.Inspired schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:35:
@wvkreg open deur maar kun je hem niet ergens proef rijden?
Waar gaat het bij Ford mis met die blokken? 225PK en dan maar 9.2s. Mijn vorige A4 had maar 190PK maar was wel 1.5s eerder op de 100. Met een PHEV verwacht je toch iets meer.
Dus snel zou ik hem niet noemen.
Ja, de auto leveranciers zijn bezig met prijsverhogingen. Ik zag dit toevallig in een mail met onze leasemaatschappij.genialegek schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:05:
Ik zie toevallig dat ze op de openbare site van Leaseplan ook een hoop prijzen omhoog hebben gegooid. Iemand enig idee waarom dat gebeurt?
Als in 4,7? Dat lijkt me heel sterk.wvkreg schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:05:
[...]
Ik heb de St Line proefgereden en het is ook zeker met volle batterij geen 9,4 seconden. Minder dan de helft. Dat ding heeft behoorlijk power.
Maar mijn vragen zijn niet beantwoord.. ander topic?
Vanwege de nieuwe berekening van de BPM?wvkreg schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:06:
[...]
Ja, de auto leveranciers zijn bezig met prijsverhogingen. Ik zag dit toevallig in een mail met onze leasemaatschappij.
Er is een reden waarom sommige auto’s duur in de verzekering zijn. Die verhouding in schaderisico verandert niet door het risico zelf te dragen.JanHenk schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:02:
[...]
Ik heb begrepen dat de grootste leasemaatschappijen zoals Athlon, Leaseplan en Alphabet het cascorisico van hun wagenpark niet verzekeren, maar zelf dragen. Dat kan, juist omdat ze zo groot zijn.
Voor WA kun je ook een eigen verzekeringsbedrijf oprichten. Dat moet apart staan, voldoende gefinancierd zijn en de juiste vergunningen hebben, maar verder kan het gewoon. Alleen is het nogal een hassle, en vanuit de “core business”Uiteraard, het WA risico zijn ze verplicht om bij derden onder te brengen.
gedachte denk ik dat veel bedrijven het liever uitbesteden.
Helemaal eens, was meer als algemene opmerking, leuk feitje bedoeld... In het kader van verzekerings"component" in een leasebedrag.t_captain schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:46:
[...]
Er is een reden waarom sommige auto’s duur in de verzekering zijn. Die verhouding in schaderisico verandert niet door het risico zelf te dragen.
Dat schaar ik dan gewoon onder "derden", als je het niet erg vind[...]
Voor WA kun je ook een eigen verzekeringsbedrijf oprichten. Dat moet apart staan, voldoende gefinancierd zijn en de juiste vergunningen hebben, maar verder kan het gewoon. Alleen is het nogal een hassle, en vanuit de “core business”
gedachte denk ik dat veel bedrijven het liever uitbesteden.
In algemene zin: opmerkingen als : "ik heb in vijf jaar de auto compleet betaald", kun je natuurlijk niet zoveel mee. In principe is "operational lease" gewoon huur voor langere termijn. Hoe de opbouw is van de berekening van het huurbedrag is voor jou als huurder niet relevant. Je kan eventueel proberen te benaderen wat de marge is van de verhuurder, maar meer ook niet.
Het staat je vrij om wel of niet op de offerte in te gaan, of om alternatieven te bedenken, zoals;
- Een goedkopere auto uitzoeken
- Kopen op afbetaling (wat tegenwoordig met de hippe term financial lease wordt geduid)
- Gewoon koop en aftikken
- Of een combinatie van bovenstaande...
En uiteraard moet je dan kijken naar de TCO van de alternatieven en niet enkel de aanschafprijs of de wijze van financiering...
Overigens denk ik, als we het over prijzen hebben, dat de invloed van de WLTP die per 1 juli 2020 ingaat zich tot uiting heeft gebracht in de geoffreerde leaseprijzen. Voor veel auto's wordt (ook al is de belofte van niet) de CO2-taks (BPM) een stuk hoger. Dat e.e.a. "budgetneutraal" is volgens de overheid, komt door de stijgende verkoop van elektrische auto's, waarop geen BPM drukt.
Waarom niet? Dat is toch hun bestaansrecht? Ik heb iig vorige maand nog een offerte bij ze aangevraagd en gekregen.pepijnkummel schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:29:
Weet iemand toevallig of Alphabet op dit nieuwe bestellingen accepteerd?
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1