Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 57 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:13
VidaR-9 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:47:
[...]

Dat is waar. Ik rij momenteel ook 5-600 per maand aan benzine op, dus dan blijft er niet gek veel over voor rest vd lasten.
Haha same here. 1:10 en rij 3000-3500km per maand = 5-600 eur per maand aan benzine.
Als ik zelf een auto prive koop voor woon-werk zou het denk ik diesel/ lpg zijn.
(5 jaar lpg auto gehad en ik kan nog herrineren hoe ik moest lachen elke keer bij benzinepomp :D)

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:20
Heb een vraag over einde dienstverband en een leaseauto, ik kon deze vraag niet terugvinden in deze topic.

Mijn werkgever heeft voor 29-2-2020 laten weten dat mijn bepaalde tijd contract afloopt per 31-3-2020 en niet wordt verlengd (reden: "niet geloven in een duurzame arbeidsrelatie").
Nu heb ik een leaseauto net boven budget:
Bijdrage privé gebruik auto: 46euro

Nu zegt mijn werkgever dat ik alle resterende maanden deze "Bijdrage privé gebruik auto" moet betalen indien ik de auto niet meeneem naar een volgende werkgever.

Nu weet ik dat dit "bruto" wordt verrekend met mijn eindafrekening alleen heb ik van een mogelijke nieuwe werkgever te horen gekregen dat dit vaak onterecht is. Mogelijke nieuwe werkgever heeft aangeboden een jurist naar mijn leaseovereenkomst te laten kijken.

Stukje uit leaseovereenkomst waar mijn werkgever naar verwijst:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hier haal ik zelf uit op dat er "geen financiële consequenties" zijn indien er nier meer dan 10% overschrijving is.
In dit geval is 46euro zo'n 6%.

Iemand hier meer ervaring mee of kennis over?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
@TerrorSource ik lees hetzelfde als je eigen conclusie

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 23:37
Ik sluit me daarbij aan. Een auto die (bijna) binnen budget valt is zonder boete in te leveren. Bij duurdere auto's moet er wel worden afgerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
@VidaR-9 @t_captain
Dank voor jullie blik er op.

Lijkt er op dat werkgever niet goed op te hoogte is van het eigen leaseregelement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik vraag me af of jij een boete moet betalen als jouw werkgever het contract niet verlengt. Daar kun jij (los van eventuele wanprestatie) niets aan doen. Geen idee wat een rechter zou besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:20
XeNeRgY schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:29:
Ik vraag me af of jij een boete moet betalen als jouw werkgever het contract niet verlengt. Daar kun jij (los van eventuele wanprestatie) niets aan doen. Geen idee wat een rechter zou besluiten.
Nouja, als je de overeenkomst getekend hebt heb je weinig te vertellen bij een rechter lijkt me.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik denk dat het genuanceerder ligt. Zonder getekende overeenkomst heb je geen baan en je kunt niet per artikel cherry picken wat je wel of niet bevalt. Daarnaast is op initiatief van werkgever een samenwerking beëindigd en moet werknemer opdraaien voor de boete. Dat is op zijn minst discutabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:31
@TerrorSource belangrijk is inderdaad: heb jij getekend voor die €46,- eigen bijdrage? En is de auto een eigen keuze geweest of was er iets voorhanden wat binnen je budget was gebleven? Als beiden het geval (en getekend en eigen keuze)dan lijkt het mij schappelijk ongeacht regelingen om de resterende termijnen te verrekenen met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
GeeMoney schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:08:
@TerrorSource belangrijk is inderdaad: heb jij getekend voor die €46,- eigen bijdrage? En is de auto een eigen keuze geweest of was er iets voorhanden wat binnen je budget was gebleven? Als beiden het geval (en getekend en eigen keuze)dan lijkt het mij schappelijk ongeacht regelingen om de resterende termijnen te verrekenen met elkaar.
Hij is meegenomen van mijn vorige werkgever, daar had ik hem net na levering.
Ik heb er voor getekend dat alles boven mijn leasebudget voor mijn kosten is.

Ik snap je punt alleen de verstandhouding tussen werkgever en mij is behoorlijk op het dieptepunt nu. Vandaar dat ik er niet voor wil/ga betalen als dat niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:31
TerrorSource schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:20:
[...]

Hij is meegenomen van mijn vorige werkgever, daar had ik hem net na levering.
Ik heb er voor getekend dat alles boven mijn leasebudget voor mijn kosten is.

Ik snap je punt alleen de verstandhouding tussen werkgever en mij is behoorlijk op het dieptepunt nu. Vandaar dat ik er niet voor wil/ga betalen als dat niet nodig is.
Een man een man, een woord een woord.
Just my 2 cents :).
Je hebt er bewust voor gekozen de auto mee te nemen en ook nog eens ervoor getekend.
Juridisch kan je betwisten of jouw auto onder de standaard regeling valt, je hebt hem immers zelf meegenomen en in het bedrijf “gebracht”.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 14-03-2020 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:07

DarkSide

theres no place like ::1

Een leuke.
Ik ben idd gewend dat je de resterende overschoot zelf moet betalen.
Ik heb daarom ook gewoon mijn auto meegenomen ondanks dat die niet direct in het leasebeleid van nieuwe werkgever paste.

Als ik nu weer besluit weg te gaan dan moet ik wederom de auto meenemen of de overschoot betalen.
Echter zal ik wel moeilijk doen als werkgever zegt we stoppen met je. Dat is niet mijn keus. En dan mogen ze de consequenties van die keus ook dragen.
Wel raar dat je overstapt en al snel weer einde contract krijgt.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-01-2021
Dag mensen.

Ik heb een vraag over mijn leaseauto. Gezien de coronacrisis en hoe het bedrijfsleven eronder lijdt, horen jullie iets over afspraken van wagenparkbeheerders/werkgevers met leasebedrijven? Ik ga ervan uit dat nu velen thuis zitten en/of zijn ontslagen, dat er regelingen worden getroffen met de leasebedrijven?
Ikzelf heb meer dan voldoende buffer, maar de auto staat stil omdat ik thuis werk. Is het niet mogelijk om een regeling te treffen waarbij het leasecontract met enkele maanden wordt opgeschort en achteraf eraan vast wordt geplakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

@naii11 Je vraag is vanwege de bijtelling? Anders snap ik hem niet zo goed namelijk.
Je werkt thuis, je krijgt gewoon doorbetaald, je kan de auto nog wel privé rondrijden. Ik zie niet waarom het contract gepauzeerd moet worden.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:13
Quad schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 23:48:
@naii11 Je vraag is vanwege de bijtelling? Anders snap ik hem niet zo goed namelijk.
Je werkt thuis, je krijgt gewoon doorbetaald, je kan de auto nog wel privé rondrijden. Ik zie niet waarom het contract gepauzeerd moet worden.
ZZPer met een “eigen” leaseauto waarschijnlijk?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
naii11 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 23:46:
Dag mensen.

Ik heb een vraag over mijn leaseauto. Gezien de coronacrisis en hoe het bedrijfsleven eronder lijdt, horen jullie iets over afspraken van wagenparkbeheerders/werkgevers met leasebedrijven? Ik ga ervan uit dat nu velen thuis zitten en/of zijn ontslagen, dat er regelingen worden getroffen met de leasebedrijven?
Ikzelf heb meer dan voldoende buffer, maar de auto staat stil omdat ik thuis werk. Is het niet mogelijk om een regeling te treffen waarbij het leasecontract met enkele maanden wordt opgeschort en achteraf eraan vast wordt geplakt?
Waarom vraag je dit hier? Als jij bij 1 van de getroffen groepen hoort moet je contact opnemen met de leasemaatschappij. Vele zijn al gestart met een uitstel van 3 - 6 maanden van de maandelijkse betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Ja, of om de bijtelling niet meer te hoeven betalen (wat @Quad al aangeeft). Dat is m.i. wel een lastige exercitie want dan moet je de verklaring privégebruik auto invullen bij de Belastingdienst, daar zitten wel strikte regels aan.

Je werkgever kan je leaseauto ook "innemen" en in de pool plaatsen. Dan hoef je de bijtelling ook niet meer te betalen maar moet de leaseauto officieel ingenomen worden.
Hier kan wel een mouw aan gepast worden maar ik vraag me af of de werkgever deze (voornamelijk administratieve) last wel wilt dragen, ik neem aan dat er meer medewerkers geïnteresseerd in zijn.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
Vorkie schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 07:22:
[...]

Waarom vraag je dit hier? Als jij bij 1 van de getroffen groepen hoort moet je contact opnemen met de leasemaatschappij. Vele zijn al gestart met een uitstel van 3 - 6 maanden van de maandelijkse betaling.
Ah kijk, daar heb ik wat aaan.

Ik vraag het omdat ik de auto nauwelijks gebruik, maar ook niet onder het contract uit wil komen. Gewoon een paar maanden 'stallen' als het ware.
RomeoJ schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 07:54:
Ja, of om de bijtelling niet meer te hoeven betalen (wat @Quad al aangeeft). Dat is m.i. wel een lastige exercitie want dan moet je de verklaring privégebruik auto invullen bij de Belastingdienst, daar zitten wel strikte regels aan.

Je werkgever kan je leaseauto ook "innemen" en in de pool plaatsen. Dan hoef je de bijtelling ook niet meer te betalen maar moet de leaseauto officieel ingenomen worden.
Hier kan wel een mouw aan gepast worden maar ik vraag me af of de werkgever deze (voornamelijk administratieve) last wel wilt dragen, ik neem aan dat er meer medewerkers geïnteresseerd in zijn.
Ik denk dat leasemaatschappijen veel problemen zullen krijgen en dat er geel 'pool' meer is om de auto's in te plaatsen. De vraag zal zeer sterk afnemen, zeker als er vele ontslagen zullen vallen in sectoren die nog diepe beurzen hebben. Ik vermoed dat een bepaalde mate van lockdown, die al is ingegaan, nog minstens tot eind zomer 2020 zal duren.

[ Voor 51% gewijzigd door naii11 op 27-03-2020 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
Inspired schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 07:21:
[...]

ZZPer met een “eigen” leaseauto waarschijnlijk?
Ja inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@naii11 Je vraag past beter hier: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4. Dit topic is alleen bedoeld voor het kiezen van een leaseauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:32
Vorkie schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 07:22:
[...]

Dat is uitstel, dat moet je gewoon inhalen als de crisis voorbij is.
Daarnaast volkomen off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
  • Laatst online: 05-05 14:49
Nou, gisteren slecht nieuws voor mij. Via mijn werkgever gehoord dat Leaseplan (geen kleine maatschappij) geen nieuwe auto's meer koopt tot nader bericht. Dit vanwege corona toestand. Mijn auto is dus wel in bestelling gezet maar Leaseplan wil deze pas vanaf september leveren. Het ging nog wel om een voorraadmodel omdat ik deze zo spoedig mogelijk wilde rijden (en dat was ook akkoord door werkgever).

Meer mensen die dit bericht vernomen hebben? Het schijnt een directie besluit van Leaseplan te zijn geweest, dus geen discussie mogelijk.

Hebben meer leasemaatschappijen dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:54
Vanuit Autolease midden Nederland nog geen bericht ontvangen (208 in bestelling staan, laatst bekende levertijd 2e helft juli, maar dat verwacht ik niet meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Tarz schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:15:
Nou, gisteren slecht nieuws voor mij. Via mijn werkgever gehoord dat Leaseplan (geen kleine maatschappij) geen nieuwe auto's meer koopt tot nader bericht. Dit vanwege corona toestand. Mijn auto is dus wel in bestelling gezet maar Leaseplan wil deze pas vanaf september leveren. Het ging nog wel om een voorraadmodel omdat ik deze zo spoedig mogelijk wilde rijden (en dat was ook akkoord door werkgever).

Meer mensen die dit bericht vernomen hebben? Het schijnt een directie besluit van Leaseplan te zijn geweest, dus geen discussie mogelijk.

Vreemd verhaal. Zou niet weten waarom Leaseplan geen geld wil verdienen. Weet je zeker dat je werkgever nu niet op de rem trapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:08
Inspired schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:19:
[...]

Vreemd verhaal. Zou niet weten waarom Leaseplan geen geld wil verdienen. Weet je zeker dat je werkgever nu niet op de rem trapt?
Omdat ze geen geld willen uitgeven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
wd200 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:29:
[...]

Omdat ze geen geld willen uitgeven ?
En dus ook geen geld verdienen? Lijkt mij heel vreemd. Ook omdat LeasePlan genoeg kapitaal heeft. Het is nou niet een kleine speler. De kans dat een werkgever het aangaan van nieuwe leasecontracten even uitstelt is vele malen groter.

https://www.leaseplan.com...plan-staat-voor-je-klaar/

Er staat ook alleen dat Corona impact kan hebben op levertijd. Als men een Tesla kan afleveren die gewoon in NL staat lijkt het me heel gek dat ze dat niet zouden willen.

[ Voor 24% gewijzigd door Inspired op 28-03-2020 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
Inspired schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:19:
[...]

Onze wagenparkbeheer belde op dat hij een brief/mail had ontvangen met deze mededeling vanuit Leaseplan. Het gaat om het feit dat men geen auto's wil voorfinancieren schijnbaar vanwege gevaar van wegvallen van bedrijven door crisisverwachting. Ik kan het niet bevestigen noch ontkennen....

Enige dat ik kan is Leaseplan bellen, maar ja, geven die daar informatie over aan berijders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Kennelijk vrezen ze waardeverlies op hun wagenpark en drukken ze dus op de rem met aankopen.

Overigens precies hetzelfde soort kettingreaktie als in 2008 toen de banken op de rem moesten drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
t_captain schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 22:11:
Kennelijk vrezen ze waardeverlies op hun wagenpark en drukken ze dus op de rem met aankopen.

Overigens precies hetzelfde soort kettingreaktie als in 2008 toen de banken op de rem moesten drukken.
Gezien Leaseplan toch wel een van de grote jongens is zal de rest wellicht hier een voorbeeld aan gaan nemen... Zorgelijk voor de (auto)bedrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:44

Ik weet van Arval dat ze geen nieuwe auto’s meer uitleveren tot na de coronacrisis. Enkel de bestaande uitleverafspraken gaan door (waaronder die van mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
[...]
Dat is wel vreemd dat je wel kunt bestellen maar er niet uitgeleverd wordt? Met het bestellen gaat leaseplan toch al een koopovereenkomst aan en dan kunnen ze toch beter zo snel mogelijk maandelijks daar een bedrag voor krijgen als de auto er al is (in dit geval van een voorraad wagen)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Een maand geen auto’s leveren betekent dat je het balanstotaal met een procent of 3 verkleint.

Dat is in financiële zin vergelijkbaar met wat een beleggingsfonds doet als ze hun asset allocatie aanpassen. De leasemaatschappij verkleint zijn positie in de assetcategorie “verhuurde auto’s”. Kennelijk maken ze zich zorgen over het verwachte rendement van de investering. Misschien vanwege de waardeontwikkeling van tweedehands auto’s. Misschien vanwege een verwachte toename in wanbetaling en/of voortijdig terugkomende auto’s.

Helaas zit er een versterkend effect in de keten. De autohandel gaat 8% omlaag in omzet als er een maand geen auto’s worden uitgeleverd. Hun toeleveranciers wegens voorraadeffecten nog wat harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
jongetje schreef op zondag 29 maart 2020 @ 10:42:
[...]

Dat is wel vreemd dat je wel kunt bestellen maar er niet uitgeleverd wordt? Met het bestellen gaat leaseplan toch al een koopovereenkomst aan en dan kunnen ze toch beter zo snel mogelijk maandelijks daar een bedrag voor krijgen als de auto er al is (in dit geval van een voorraad wagen)...
In zoverre niet, men bestelt een auto maar laat deze nog niet door de fabrikant leveren. Factuur komt bij aflevering neem ik aan. Dus als Leaseplan wel bestelt maar in september laat afleveren heeft men tot dan geen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Tarz schreef op zondag 29 maart 2020 @ 11:58:
[...]

In zoverre niet, men bestelt een auto maar laat deze nog niet door de fabrikant leveren. Factuur komt bij aflevering neem ik aan. Dus als Leaseplan wel bestelt maar in september laat afleveren heeft men tot dan geen kosten.
Ik bedoel ermee te zeggen dat ze die financiële verplichting sowieso aangaan. Ik begrijp niet zo goed welk risico ze ermee af denken af te dekken. Als de werkgever failliet zou gaan dan zitten ze alsnog met die auto in september. Dan zou ik helemaal een bestel stop doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanter
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:26
Ben benieuwd of ik wat hoor deze week. Mijn werkgever zit ook bij LP dus we gaan het zien.

Wordt in de tussentijd dan waarschijnlijk een shortlease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:29

Bommes

Capo del formaggio

Bij ons zijn alle auto's eigendom, heb nog niemand van inkoop gesproken of dat wel door gaat nu.

Ik mag iets nieuws uitzoeken en als ik binnen korte tijd iets wil rijden dan ben ik op voorraad auto's aangewezen.

Maar wel een goede, ik zal maandag eens contact opnemen met wagenparkbeheer.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
Kanter schreef op zondag 29 maart 2020 @ 12:31:
Ben benieuwd of ik wat hoor deze week. Mijn werkgever zit ook bij LP dus we gaan het zien.

Wordt in de tussentijd dan waarschijnlijk een shortlease.
Als je bestelling al loopt dan gaat het waarschijnlijk gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
Nou, zojuist bevestiging vanuit Leaseplan gekregen. Tot in ieder geval 1 september bestelt men geen nieuwe auto's meer die sinds vorige week zijn georderd. Allemaal 1e wereld problemen, dat snap ik ook heus, maar het is wel een signaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Tarz schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:18:
Nou, zojuist bevestiging vanuit Leaseplan gekregen. Tot in ieder geval 1 september bestelt men geen nieuwe auto's meer die sinds vorige week zijn georderd. Allemaal 1e wereld problemen, dat snap ik ook heus, maar het is wel een signaal...
Net met LeasePlan aan de telefoon gezeten zelf ook. Het verhaal hier was dat er in principe wel bestellingen worden doorgezet naar fabrikanten, maar dat bij de meeste fabrikanten de fabrieken stilliggen, en dat de eerste uitgeleverde auto's daardoor pas worden verwacht weer per augustus/september.

Dat is wel een nuance, want als ze echt geen nieuwe auto's bestellen, dan gaat je bestelling er pas in september uit en rij je ook pas in december of zelfs pas 2021 met een beetje pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Dus als de fabrikant kan leveren komt hij gewoon? Lijkt me ook logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
BigSmurf schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:21:
[...]
Net met LeasePlan aan de telefoon gezeten zelf ook. Het verhaal hier was dat er in principe wel bestellingen worden doorgezet naar fabrikanten, maar dat bij de meeste fabrikanten de fabrieken stilliggen, en dat de eerste uitgeleverde auto's daardoor pas worden verwacht weer per augustus/september.

Dat is wel een nuance, want als ze echt geen nieuwe auto's bestellen, dan gaat je bestelling er pas in september uit en rij je ook pas in december of zelfs pas 2021 met een beetje pech.
Ik heb net een Messenger bericht van Leaseplan dat de bestelling geplaatst is met de melding "Levering na 1 september" bij alle klanten. Dus eerder leverbaar/fabriek open is niet leidend, de datum van aflevering kan niet voor 1 september, aldus hier het bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
Inspired schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:32:
Dus als de fabrikant kan leveren komt hij gewoon? Lijkt me ook logischer.
Volgens het bericht dat ik letterlijk heb niet dus. Bestelling gedaan met melding "levering na 1 september".
Letterlijke tekst van Leaseplan:

"Vanwege de Corona maatregelen is er vanuit Leaseplan besloten geen auto's af te leveren voor 1 september. Zodra er iets verandert ontvang je bericht hierover en als je bestelling loopt kan je deze volgen via Mijn Leaseplan."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Tarz schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:42:
[...]

Volgens het bericht dat ik letterlijk heb niet dus. Bestelling gedaan met melding "levering na 1 september".
Letterlijke tekst van Leaseplan:

"Vanwege de Corona maatregelen is er vanuit Leaseplan besloten geen auto's af te leveren voor 1 september. Zodra er iets verandert ontvang je bericht hierover en als je bestelling loopt kan je deze volgen via Mijn Leaseplan."
Leveringen uitstellen tot 1/9 is iets anders dan geen auto’s bestellen tot 1/9. Dan zouden ze gewoon auto’s bestellen. Alleen laten staan tot 1/9.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 30-03-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
Inspired schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:02:
[...]

Leveringen uitstellen tot 1/9 is iets anders dan geen auto’s bestellen tot 1/9. Dan zouden ze gewoon auto’s bestellen. Alleen laten staan tot 1/9.
Ja klopt. Ik weet niet hoe leasebedrijven werken, maar als iets besteld is en klaar staat neem ik aan dat er ook voor betaald moet worden, dus Leaseplan wil besparen op kapitaal, maar bestelt wel een auto? Deze laten ze dan staan tot september, waardoor ik er niet aan kan terugbetalen via mijn bijtelling?

Schiet mij maar lek, maar is dat niet juist onhandig? Of dwingen ze autobedrijven om de auto's pas na levering aan de eindklant te kunnen betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Tarz schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:08:
[...]

Ja klopt. Ik weet niet hoe leasebedrijven werken, maar als iets besteld is en klaar staat neem ik aan dat er ook voor betaald moet worden, dus Leaseplan wil besparen op kapitaal, maar bestelt wel een auto? Deze laten ze dan staan tot september, waardoor ik er niet aan kan terugbetalen via mijn bijtelling?

Schiet mij maar lek, maar is dat niet juist onhandig? Of dwingen ze autobedrijven om de auto's pas na levering aan de eindklant te kunnen betalen?
De reden is volgens mij officieel niet kenbaar gemaakt. Is wat gokwerk hier. Misschien willen ze gewoon ivm corona nu geen afleveringen doen ivm contact. Daarbij zullen veel auto’s toch vertraging hebben. Uitleveren uitstellen tot 1/9 is iets anders dan niet bestellen tot 1/9 iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
Inspired schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:17:
[...]

De reden is volgens mij officieel niet kenbaar gemaakt. Is wat gokwerk hier. Misschien willen ze gewoon ivm corona nu geen afleveringen doen ivm contact. Daarbij zullen veel auto’s toch vertraging hebben. Uitleveren uitstellen tot 1/9 is iets anders dan niet bestellen tot 1/9 iig.
Mijn werkgever heeft een brief gehad dat gaat om kapitaal dat men niet wil hebben uitstaan. Heeft niets met leveringen te maken, want occasion lease (die Leaseplan dus al heeft betaald en wil verleasen) gaan ook gewoon door. Men heeft letterlijk aangegeven geen NIEUWE auto's meer te willen aankopen/leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Wat ik schreef, ze zijn hun kapitaal-allocatie aan het verminderen. Kennelijk verwachten ze een aanzienlijk risico dat deze auto’s verliesgevende investeringen zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Ik sta eind van het jaar voor een keuze en ik weet niet goed waar ik verstandig aan doe, misschien kunnen jullie mij helpen of mee overwegen.

Nu rijd ik een Audi A4 2.0TDI, in mijn ogen een dikke bak waar ik ook iets zelf voor bij leg omdat ik graag een mooie auto rijd.

De zaak heeft als leasebudget 650,- afgegeven, ik leg 150,- bij en ik heb een netto bijtelling van 330,-. Dus netto kost deze auto mij nu 480,- en kan ik er in principe onbeperkt prive mee rijden met een tankpas van de zaak (FUP). Nu is het leasebudget gebaseerd op 30000km per jaar, maar in de praktijk rijd ik er 60000km mee, niet zo handig vanuit de zaak maar dat kan ik ook niet helpen. Ze betalen dus nu flink meer per maand voor deze auto maar daar merk ik zelf niets van, nog steeds 650,- wordt gezien als salaris.

Eind dit jaar staat er 180000km op de teller en moet de auto in principe terug.

Dat is de achtergrond.

Nu weet ik zeker dat ik met een volgende auto een stapje terug moet gaan nemen, deze constructie zal er niet meer door kunnen, en electrisch rijden willen ze niet aan. Dus stel de volgende auto wordt een uitgeklede VW Golf diesel (overigens niets mis mee maar een A4 is wel een ander segment) van 30K. Dan betaal ik alsnog 230,- aan bijtelling en de zaak betaalt minimaal 650,- aan lease wat gezien wordt als salaris.

Ik overweeg daarom de A4 over te nemen van de lease maatschappij in de vorm van financiering. Ik verwacht een financiering af te kunnen sluiten van 450,- per maand bij 36 maanden.

De kosten die ik hierbij tot nu toe heb berekend per maand:
  • Financiering: 450,-
  • Verzekering: 100,-
  • Wegenbelasting: 120,-
  • Onderhoud: (1200,- per jaar / 12 =) 100,-
Totaal kosten: ~770,- per maand

Dan wat ik er op terug krijg in de vorm van kilometervergoeding:
0,19 cent per km kilometervergoeding. Ik rij zakelijk minimaal 4000km per maand
De auto rijdt 1/16 over de afgelopen 140000km en een liter diesel kost ongeveer 1,45 gemiddeld.
Dus maandelijkse kilometervergoeding zou uitkomen op 0,19*4000= 760,- waarvan 360,- op gaat aan diesel zakelijk.
Totaal kilometervergoeding na brandstofkosten: ~400,- per maand

Dan kost de auto mij netto 370,- per maand + brandstofkosten voor prive gebruik (110,- / 1,45 * 16 = max 1200 km prive per maand uitgaande van dezelfde 480,- die ik nu bijleg voor netto bijtelling dus, prima).
Daarnaast blijft er een restwaarde na 3 jaar, hoe laag die ook mag zijn voor een diesel tegen die tijd; alles is meegenomen.

Ik zou nog kunnen bedingen dat ik in plaats van het leasebudget een verhoogde kilometervergoeding krijg (waarover je belasting betaalt natuurlijk) of een verhoging in bruto salaris gezien dat dit kosten gaat schelen aan de kant van het bedrijf.

Mis ik iets? Ik ben er zelf (uiteraard) enthousiast over, maar mijn vader is zeer sceptisch en raadt het helemaal af waar mijn directe collega's het ook interessant vinden klinken. Ik weet niet of ik dit nu na moet gaan jagen tegen het einde van het jaar...

Resume:

Huidige situatie:
650,- per maand leasebudget (gezien als bruto salaris)
480,- per maand netto bijtelling + eigen bijdrage
(0,- restwaarde)

480,- netto kosten op netto stamsalaris

Mogelijk nieuwe situatie, goedkopere lease auto:
250,- per maand netto bijtelling
(0,- restwaarde)

250,- netto kosten op netto stamsalaris

Bovenstaande geschetste constructie
760,- per maand km vergoeding (gezien als netto "salaris")
450,- per maand financiering
320,- per maand vaste lasten (wegenbelasting, onderhoud, verzekering)
360,- per maand aan zakelijke brandstofkosten
(~3000,- restwaarde)

370,- netto kosten op netto stamsalaris

Mis ik iets? Ja er is risico wat ik zelf loop; wat als ik niet 4000km per maand zakelijk rijd, wat als de motor/versnellingsbak in elkaar draait, wat als de auto total-loss gereden wordt. Is het het waard?

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-05 22:27

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Hier in Belgie kreeg ik ook bericht dat de LM geen wagens meer op kenteken zet. Officieel zou ik morgen mijn wagen mogen ophalen - ben benieuwd wanneer die nu wel klaar gaat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:26
bokkow schreef op maandag 30 maart 2020 @ 12:23:
Ik sta eind van het jaar voor een keuze en ik weet niet goed waar ik verstandig aan doe, misschien kunnen jullie mij helpen of mee overwegen.

Nu rijd ik een Audi A4 2.0TDI, in mijn ogen een dikke bak waar ik ook iets zelf voor bij leg omdat ik graag een mooie auto rijd.

De zaak heeft als leasebudget 650,- afgegeven, ik leg 150,- bij en ik heb een netto bijtelling van 330,-. Dus netto kost deze auto mij nu 480,- en kan ik er in principe onbeperkt prive mee rijden met een tankpas van de zaak (FUP). Nu is het leasebudget gebaseerd op 30000km per jaar, maar in de praktijk rijd ik er 60000km mee, niet zo handig vanuit de zaak maar dat kan ik ook niet helpen. Ze betalen dus nu flink meer per maand voor deze auto maar daar merk ik zelf niets van, nog steeds 650,- wordt gezien als salaris.

Dat is de achtergrond.

Nu weet ik zeker dat ik met een volgende auto een stapje terug moet gaan nemen, deze constructie zal er niet meer door kunnen, en electrisch rijden willen ze niet aan. Dus stel de volgende auto wordt een uitgeklede VW Golf diesel (overigens niets mis mee maar een A4 is wel een ander segment) van 30K. Dan betaal ik alsnog 230,- aan bijtelling en de zaak betaalt minimaal 650,- aan lease wat gezien wordt als salaris.

Ik overweeg daarom de A4 over te nemen van de lease maatschappij in de vorm van financiering. Ik verwacht een financiering af te kunnen sluiten van 450,- per maand bij 36 maanden.

De auto rijdt 1/16 over de afgelopen 140000km en een liter diesel kost ongeveer 1,45 gemiddeld.
Dus maandelijkse kilometervergoeding zou uitkomen op 0,19*4000= 760,- waarvan 360,- op gaat aan diesel zakelijk.

Dan kost de auto mij netto 370,- per maand + brandstofkosten voor prive gebruik (110,- / 1,45 * 16 = max 1200 km prive per maand uitgaande van dezelfde 480,- die ik nu bijleg voor netto bijtelling dus, prima).
Daarnaast blijft er een restwaarde na 3 jaar, hoe laag die ook mag zijn voor een diesel tegen die tijd; alles is meegenomen.

Ik zou nog kunnen bedingen dat ik in plaats van het leasebudget een verhoogde kilometervergoeding krijg (waarover je belasting betaalt natuurlijk) of een verhoging in bruto salaris gezien dat dit kosten gaat schelen aan de kant van het bedrijf.

Mis ik iets? Ik ben er zelf (uiteraard) enthousiast over, maar mijn vader is zeer sceptisch en raadt het helemaal af waar mijn directe collega's het ook interessant vinden klinken. Ik weet niet of ik dit nu na moet gaan jagen tegen het einde van het jaar...

Resume:

Huidige situatie:
(0,- restwaarde)

(0,- restwaarde)

(~3000,- restwaarde)

Mis ik iets? Ja er is risico wat ik zelf loop; wat als ik niet 4000km per maand zakelijk rijd, wat als de motor/versnellingsbak in elkaar draait, wat als de auto total-loss gereden wordt. Is het het waard?
Ja, waarom keert jouw werkgeven niet het leasebudget uit (minus werkgeverslasten) en behoud je de 0.19 cent een kilometer? Dat is bij ons altijd het voorstel als je je leaseauto inlevert. Zal bij jou iets van 450 ~ 500 euro bruto zijn wat je er bij krijgt?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@bokkow volgens mij moet je de bijtelling beter uitrekenen. De vuistregel is 1 euro per 100euro cataloguswaarde. Dan moet je een auto gaan leasen van 25000 euro om een bijtelling van 250 te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinustilburg
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:22
Welke vuistregel? Volgens mij zit hij aardig in de richting.
Afhankelijk van je wat je verdient, zit je met een auto met een fiscale waarde van 25000 euro op:
25000 x 22% / 12 x 45% = 206,25 aan netto kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 10-05 10:57
bokkow schreef op maandag 30 maart 2020 @ 12:23:

Dat is de achtergrond.

Resume:

Huidige situatie:
(0,- restwaarde)

(0,- restwaarde)

(~3000,- restwaarde)

2 dingen vallen me op.

Eigen bijdrage wordt / kan afgetrokken worden van bruto bijtelling. Dus niet 330+150, maar iets van 660-150= 510/2=255
255+150= 405 is wat je nu betaalt

Daarnaast mis ik afschrijving bij je auto overnemen berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
tinustilburg schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:41:
Welke vuistregel? Volgens mij zit hij aardig in de richting.
Afhankelijk van je wat je verdient, zit je met een auto met een fiscale waarde van 25000 euro op:
25000 x 22% / 12 x 45% = 206,25 aan netto kosten.
Je vergeet nu de vermindering op de heffingskorting mee te nemen. Bij een salaris van 40k of 50k per jaar is het dan 225euro netto bijtelling. Ok iets minder dan gesteld, maar komt aardig in de buurt (tenminste, voor mijn gevoel dan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
KillaZ schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:30:
[...]

Ja, waarom keert jouw werkgeven niet het leasebudget uit (minus werkgeverslasten) en behoud je de 0.19 cent een kilometer? Dat is bij ons altijd het voorstel als je je leaseauto inlevert. Zal bij jou iets van 450 ~ 500 euro bruto zijn wat je er bij krijgt?
Hmmm ik dacht dat bij een mobiliteitsbudget eerst je kilometervergoeding hier van af werd gehaald? Niet er bovenop? Maar als het uitkeren van het leasebudget als salaris een mogelijkheid is (valt te bespreken) dan klinkt dat interessant inderdaad. Thanks voor de tip.
jongetje schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:21:
[...]

Je vergeet nu de vermindering op de heffingskorting mee te nemen. Bij een salaris van 40k of 50k per jaar is het dan 225euro netto bijtelling. Ok iets minder dan gesteld, maar komt aardig in de buurt (tenminste, voor mijn gevoel dan).
Om vragen uit de lucht te halen, ik rekende zo:

Cataloguswaarde * 0,22 / 12 * 0,42 = netto bijtelling (dit was de berekening toen ik de A4 begon te leasen)

Nu zou ik anders moeten rekenen.

Stel een aangeklede VW Polo kost €30000:

30000 * 0,22 /12 * 0,383 = €210,- (ik blijf met mijn inkomen onder de €68.507,-)
Smobbo schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:43:
[...]

2 dingen vallen me op.

Eigen bijdrage wordt / kan afgetrokken worden van bruto bijtelling. Dus niet 330+150, maar iets van 660-150= 510/2=255
255+150= 405 is wat je nu betaalt

Daarnaast mis ik afschrijving bij je auto overnemen berekening.
Eigen bijdrage betaal ik om een duurdere auto te mogen leasen dan wat het gegeven budget toestaat, het is niet een eigen bijdrage in de zin van wat de werkgever vraagt zodat je prive met de auto mag rijden en vrij kan tanken op de zaak, dat mogen wij sowieso al zonder daarvoor een bijdrage te moeten leveren (best netjes). Dat heeft wel als nadeel natuurlijk dat deze eigen bijdrage niet aftrekbaar is (zo staat het ook op mijn salaris strook).

Dus ik betaal nu:

44000,- * 0,22 / 12 * 0,383 = €309,-
309 + 150 = €459,-

Ja dat scheelt inderdaad ook iets ten opzichte van de €480,- welke ik eerst heb aangegeven.

Anyway; het is ook een vraag of ik meer risico wil gaan lopen. We hebben nu al een prive auto en in de afgelopen 4 jaar eigendom hebben we daar wel een paar keer fikse onverwachte kosten aan gehad buiten regulier onderhoud om. Als we nu een tweede auto er bij nemen ipv lease en het risico is er dat dezelfde kosten gemaakt moeten worden dan ben je op dat moment wel zuur. Met een lease auto denk je; "lekker bij de dealer, los het maar op en geef een leenauto mee". En stel ik maak een maand niet 4000km, dan scheelt dat ook in km vergoeding, welliswaar ook in brandstof maar dat is niet het enige wat doorlopend geld kost natuurlijk. In deze Corona maanden staat de auto praktisch stil, dat zou in eigendom potentieel behoorlijk wat kosten. Ik ga wel in overleg met de baas of het een haalbare optie is, wat mijn voordeel is en die voor de zaak en of er misschien een deel van leasebudget wat niet gebruikt wordt bij mijn bruto salaris kan komen.

Mijn haalbare droom is op niet al te lange termijn de huidige prive auto vervangen voor een sport auto en eigenlijk het liefste een B8.5 Audi S4 of S5, dan zal ik sowieso zo min mogelijk prive kwijt willen zijn aan de lease auto. Dan is dit hele idee wellicht in zijn geheel van de baan gheghe...

Iedereen bedankt zover, ben best fier op onze auto's al is de A4 lease, wil best een leuk plaatje delen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/724D1WV.jpg

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
bokkow schreef op maandag 30 maart 2020 @ 17:09:
[...]

Mijn haalbare droom is op niet al te lange termijn de huidige prive auto vervangen voor een sport auto en eigenlijk het liefste een B8.5 Audi S4 of S5, dan zal ik sowieso zo min mogelijk prive kwijt willen zijn aan de lease auto.
Met zo'n auto moet je niet voor kilometergeld gaan rijden, die hou je het best apart voor privegebruik.

De goedkoopste oplossing is dan om een leaseauto zonder bijtelling te rijden, en binnen budget. Als je baas deen beetje aardig is krijg je het ongebruikte budget bruto terug.

En als hij heel aardig is krijg je wat terug voor alle prive-kilometers die je niet rijdt. Immers, hij kan de auto auto leasen voor minder kilometers en betaalt ook minder brandstof. Op dit punt vallen helaas de meeste werkgevers door de mand. Ze stoppen de besparing in eigen zak onder het mom dat de bespaarde bijtelling genoeg compensatie is voor de werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
Dag mensen,

Ik heb een vraag of iemand bekend is met regelingen van werkgevers of zijzelf, die operational leasecontracten hebben. Een soort tijdelijke stop, dat wil zeggen een paar maanden niet betalen en dat vervolgens achteraf op het leasecontract plakken, met gelijkgebleven voorwaarden? Ik zit te denken aan 3-4 maanden.
Tuurlijk zal de LM zijn eigen berekeningen en tabellen hebben, maar goed, zij moeten natuurlijk ook lijden onder de huidige crisis.

Ik las al van iemand die een private lease contract heeft, dat die 3-6 maanden uitstel kan krijgen, maar goed, dat is zijn eigen waardeverlies want de wagen wordt van diegene.

Dank voor het meedenken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 16:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dat heb je toch al eens gevraagd in dit topic?

naii11 in "Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4"
naii11 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:17:
Tuurlijk zal de LM zijn eigen berekeningen en tabellen hebben, maar goed, zij moeten natuurlijk ook lijden onder de huidige crisis.
Waarom moet een leasemij ook gaan lijden? Je hebt een contract afgesloten met daarin voorwaarden. Dat het jou nu even niet uitkomt, betekend niet dat een leasemij maar moet accepteren dat lopende afspraken even on-hold gezet moeten. De leasemij heeft ook operationele kosten en personeel wat doorbetaald moet worden...

De eerste stap zou denk ik zijn om even contact op te nemen met je leasemij en vragen of er opties zijn. Kortom, ga het gesprek aan. :)

[ Voor 75% gewijzigd door Question Mark op 01-04-2020 13:26 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Ja, en gewoon zelf contact opnemen is mijn advies. Er is veel mogelijk nu denk ik. Zie ook uitstel van hypotheek aflossing etc. Ze zitten er niet op te wachten dat jij (persoonlijk) falliet gaat.

[ Voor 21% gewijzigd door Inspired op 01-04-2020 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Als je overduidelijk (accountantsverklaring) kan bewijzen dat deze situatie teveel impact op je liquiditeit heeft dan willen ze je vast wel helpen.

Echter wees niet in shock als het antwoord nee is. Zoals hierboven aangegeven loopt ook daar personeel rond die betaald dient te worden. De koek is daar net zo snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Ik heb het hier al eerder gezegd, maar uitstel van betaling is niet dat je dan niet hoeft te betalen. Dat bedrag zul je de resterende termijnen gewoon moeten inlopen. Hetzelfde ook voro hypotheken e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
jongetje schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:37:
Ik heb het hier al eerder gezegd, maar uitstel van betaling is niet dat je dan niet hoeft te betalen. Dat bedrag zul je de resterende termijnen gewoon moeten inlopen. Hetzelfde ook voro hypotheken e.d.
Mag toch aannemen dat iedereen dat wel snapt. :) Uitstel = uitstel. Ze willen toch echt de centen uiteindelijk wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Inspired schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:39:
[...]

Mag toch aannemen dat iedereen dat wel snapt. :) Uitstel = uitstel. Ze willen toch echt de centen uiteindelijk wel hebben.
Er zijn mensen die zich rijk rekenen door te denken dat ze 1 of 2 maanden niet hoeven te betalen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
jongetje schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:40:
[...]

Er zijn mensen die zich rijk rekenen door te denken dat ze 1 of 2 maanden niet hoeven te betalen....
En die mensen hebben een eigen huis of leaseauto? Apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
Question Mark schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:23:
Dat heb je toch al eens gevraagd in dit topic?

naii11 in "Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4"

[...]

Waarom moet een leasemij ook gaan lijden? Je hebt een contract afgesloten met daarin voorwaarden. Dat het jou nu even niet uitkomt, betekend niet dat een leasemij maar moet accepteren dat lopende afspraken even on-hold gezet moeten. De leasemij heeft ook operationele kosten en personeel wat doorbetaald moet worden...

De eerste stap zou denk ik zijn om even contact op te nemen met je leasemij en vragen of er opties zijn. Kortom, ga het gesprek aan. :)
Het moreel appel mag je voor jezelf houden. Iedereen moet inderdaad lijden onder deze omstandigheden. Een miljardenbedrijf meer dan een gemiddelde ZZP'er (hoewel ik daar ver boven zit). En zeker als ze aanspraak kunnen maken op de NOW en tig regelingen. Zulke bedrijven zijn koploper in het 'verspreiden van het leed', door eenzijdig betalingen op te schorten of uit te stellen etc.

Enkel een echte oen zou de moraalridder spelen en alles netjes bij het oude houden.

Enkel de laatste zin is bruikbaar, en zal ik doen. Ik vraag alleen naar ervaringsdeskundigen. Leuke preek verder.

PS: zit ik weer in het verkeerde topic? Indien zo, excuses.

Ik vraag ook enkel uitstel; ik kan best blijven verdienen en mijn kosten zijn ook redelijk beperkt. Ik wil eigenlijk slechts 3,5 maand uitstel, zodat ik, nadat ik dat heb ingehaald, alsnog eind 2024 een nieuwe kan uitzoeken met de dan geldende gunstigere regeling (medio september 19 geleaset).

[ Voor 11% gewijzigd door naii11 op 01-04-2020 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukkerfan
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-04 14:48
Goedemiddag,

Ik ben in gesprek met een andere werkgever en voor de beoogde functie krijg ik een leaseauto (mijn eerste leaseauto overigens). Tijdens het gesprek liet het bedrijf doorschemeren dat ik een leaseauto toegewezen zou krijgen die ze al hebben staan. Na verloop van tijd (einde contract auto) zou ik dan een nieuwe mogen kiezen. Ik zou de auto ook graag privé rijden.

Ik ken het leaseregelement niet van het bedrijf, maar wat is gangbaar en acceptabel met betrekking tot het 'afrijden' van een bestaande leaseauto bij een nieuwe werkgever?

Wellicht is de auto boven het leasebudget en zal ik dat bedrag (eigen bijdrage) bij moeten passen elke maand. Wat is hier conform in aangezien ik niet de kans krijg om een auto 'binnen' budget uit te kiezen en verplicht wordt om de bestaande auto af te rijden en de eigen bijdrage te betalen? Valt dit te onderhandelen? Daarnaast als het leasecontract nog een half jaar moet, dan wil ik de auto best wel oprijden, maar stel hij zit nog zon 2-3 jaar in het contract, dan vind ik dit toch wel lang. Ik zit natuurlijk in een luxe positie om een auto te krijgen, maar is het gek om te eisen dat ik een nieuwe auto kan uitzoeken met de opties die ik graag wil? Het is ook mijn kantoor natuurlijk, want hij gaat ook echt veel gebruikt worden om naar de klant te gaan.

Ik heb binnenkort het HR-gesprek en wil mij hier toch enigzins op voorbereiden door over de bovenstaande punten nagedacht te hebben. Wat vinden jullie hiervan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 16:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat gangbaar is, is dat er géén overschrijding van het leasebudget geld, en dat er geen boetebeding is bij het vroegtijdig verlaten van het bedrijf (voor einde leasecontract). De leaseregeleling bij deze werkgever kan uiteraard afwijken van wat "gangbaar" is.Dat zul je even moeten navragen.

Je kunt afhankelijk van de omstandigheden dan vrij voordelig een "grotere" auto rijden...

Overigens is deze regeling redelijk gebruikelijk. Je ziet dat vaker dat eerst poolauto's toegekend worden, voordat men weer nieuwere auto's besteld mogen worden. Normaal gesproken valt daar weinig over te onderhandelen als je al in dienst bent, nu is het afhankelijk van hoe graag men je wilt aannemen. Dit is hét moment om te onderhandelen natuurlijk. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Question Mark op 03-04-2020 12:51 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@tukkerfan Het is gangbaar dat als je een (verplichte) pool-auto moet rijden je geen (extra) eigen bijdrage moet betalen juist omdat je geen keuze hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:17

avotar

P0werd by Black Coffee

Het enige wat je in het oog moet houden bij een "grotere" auto, is dat hij je meer bijtelling zal kosten.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
avotar schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:04:
Het enige wat je in het oog moet houden bij een "grotere" auto, is dat hij je meer bijtelling zal kosten.
En dat willen sommige werkgevers ook nog wel compenseren.
Al is een Dacia lodgy groter dan een BMW 3 maar een stuk goedkoper bij bijtelling 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukkerfan
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-04 14:48
Dank voor jullie reacties. Ik ga in ieder geval het leaseregelement en de auto + leasecontract die ze in gedachte hadden hebben even uitvragen. Ben wel benieuwd hoe lang het contract gaat zijn en het type auto om te bepalen wat ik daar van ga vinden. Heb geen zin om bijv. 3 jaar in een auto van kaliber vw up / dacia rond te rijden.. al verwacht ik dat het wel goed zal komen. Ik zit nog in een onderhandelingspositie en ze zijn al enige tijd opzoek naar een geschikte kandidaat.

PS: niks tegen een up of dacia, heb er zelf in gereden en zijn prima auto’s, maar niet voor 50.000 snelweg kilometers per jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Afgelopen weekend op zoek geweest naar een leaseauto. De verkoper begon echter over de omzetting naar de WLTP regeling vanaf 1 juli 2020. Mogelijk (waarschijnlijk) worden auto's hierdoor duurder dan ze nu zijn. Aangezien fabrieken nog stil liggen i.v.m. corona maatregelen en daarbij de levertijd meegenomen is de kans groot dat levering na 1 juli zal geschieden. Tenzij er een voorraadmodel gekozen wordt...

Ik heb flink zitten zoeken op internet en kom maar vrij weinig echte informatie tegen die bruikbaar is om maar enigszins iets van een berekening te kunnen maken op basis van de CO2 uitstoot. Ik las dat medio juni de lijst met nieuwe CO2 uitstoot waardes wordt bekend gemaakt, maar dat is eigenlijk te laat. Weet iemand hier meer van? Kan je ergens de nieuwe uitstootwaarde en zo dus ook het verschil in verwachte BPM (enigszins geschat) berekenen?

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-04 23:04

djidee

Mr. Slungel

Waus26 schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:57:
Afgelopen weekend op zoek geweest naar een leaseauto. De verkoper begon echter over de omzetting naar de WLTP regeling vanaf 1 juli 2020. Mogelijk (waarschijnlijk) worden auto's hierdoor duurder dan ze nu zijn. Aangezien fabrieken nog stil liggen i.v.m. corona maatregelen en daarbij de levertijd meegenomen is de kans groot dat levering na 1 juli zal geschieden. Tenzij er een voorraadmodel gekozen wordt...

Ik heb flink zitten zoeken op internet en kom maar vrij weinig echte informatie tegen die bruikbaar is om maar enigszins iets van een berekening te kunnen maken op basis van de CO2 uitstoot. Ik las dat medio juni de lijst met nieuwe CO2 uitstoot waardes wordt bekend gemaakt, maar dat is eigenlijk te laat. Weet iemand hier meer van? Kan je ergens de nieuwe uitstootwaarde en zo dus ook het verschil in verwachte BPM (enigszins geschat) berekenen?
BPM gaat gebaseerd worden op WLTP ipv NEDC, dit is momenteel een overgangsregeling die 30-6-2020 afloopt. Althans, dat was de bedoeling....
https://www.rijksoverheid...op-nieuwe-co2-testmethode

Maar er is nog altijd gedoe, en zelfs kamervragen zijn momenteel niet beantwoord / uitgesteld. Volgens mij is dat nog altijd de status
https://www.rijksoverheid...t-onderzoek-overstap-wltp
Ondanks een herinnering vanuit de kamer
https://www.tweedekamer.n...2020Z02323&did=2020D07391

Zelf ook wel benieuwd, dus Lodders en Omtzigt ook even gevraagd voor status, vrees in wachtstand (logisch ook)

Echter, tegelijkertijd, kan het ook zijn, dat ondanks de hogere CO2 waarden, het BPM bedrag lager uitvalt door maatregelen vanuit de overheden die voorkomen dat de prijs excessief hoger wordt.

Hier wordt 1 voorbeeld gegeven van zo'n situatie, maar kan verder ook bijzonder weinig vinden over de stand van zaken en de impact globaal per auto/merk https://www.xray.nl/wltp-grondslag-voor-nieuwe-bpm-tarieftabel-per-1-juli-2020/

Wat absoluut helder is, dat dealers enorm in zwaar weer zitten, voorlopig geen nieuwe wagens hoeven te verwachten dus jou graag met alle liefde (en mogelijk zelfs een extra korting) een voorraadwagen willen slijten.

"Mekker, blaat"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
@Waus26 eventueel is een berekening wel te maken toch? Al kan ik me ook voorstellen dat veel merken al een nieuwe prijslijst hebben. Veel auto’s zullen niet meer voor 1/7 komen.

https://mijn.bovag.nl/act...-tarieven-vanaf-juli-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
djidee schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:17:
[...]

BPM gaat gebaseerd worden op WLTP ipv NEDC, dit is momenteel een overgangsregeling die 30-6-2020 afloopt. Althans, dat was de bedoeling....
https://www.rijksoverheid...op-nieuwe-co2-testmethode

Maar er is nog altijd gedoe, en zelfs kamervragen zijn momenteel niet beantwoord / uitgesteld. Volgens mij is dat nog altijd de status
https://www.rijksoverheid...t-onderzoek-overstap-wltp
Ondanks een herinnering vanuit de kamer
https://www.tweedekamer.n...2020Z02323&did=2020D07391

Zelf ook wel benieuwd, dus Lodders en Omtzigt ook even gevraagd voor status, vrees in wachtstand (logisch ook)

Echter, tegelijkertijd, kan het ook zijn, dat ondanks de hogere CO2 waarden, het BPM bedrag lager uitvalt door maatregelen vanuit de overheden die voorkomen dat de prijs excessief hoger wordt.

Hier wordt 1 voorbeeld gegeven van zo'n situatie, maar kan verder ook bijzonder weinig vinden over de stand van zaken en de impact globaal per auto/merk https://www.xray.nl/wltp-grondslag-voor-nieuwe-bpm-tarieftabel-per-1-juli-2020/

Wat absoluut helder is, dat dealers enorm in zwaar weer zitten, voorlopig geen nieuwe wagens hoeven te verwachten dus jou graag met alle liefde (en mogelijk zelfs een extra korting) een voorraadwagen willen slijten.
Het is dus nog maar de vraag i.v.m. de huidige situatie of 1 juli wel gehaald wordt... Met een snelle berekening komt de door mij gewenste auto wel een 400-700 euro hoger uit qua BPM... Wellicht dat de fabrikant dit nog (deels) gaat compenseren, maar dat weten we nu nog niet.

Een voorraadauto is voor mij niet zo erg, aangezien het contract op de huidige leaseauto afloopt in augustus/september (is dan 5 jaar contract).

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Maar alle nieuwe modellen zijn toch al voorzien van de nieuwe WLTP en bijbehorende tarieven? Dit geldt toch alleen voor oude(re) modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
jongetje schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:04:
Maar alle nieuwe modellen zijn toch al voorzien van de nieuwe WLTP en bijbehorende tarieven? Dit geldt toch alleen voor oude(re) modellen?
Nee, de WLTP tarieven wordt teruggerekend naar een NEDC 2020 bedrag. Zie ook het linkje in de bijdrage van Inspired twee/drie posts terug.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:46

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Haha het ziet ernaar uit dat het deze keer weer net zo'n saga wordt als de vorige keer.

Ik heb dus een nieuwe leaseauto uitgezocht. Het moet een Mode 3 Long Range worden. Mijn leasebudget is €775 en dat mag met maximaal €75 eigen bijdrage overschreden worden; het normleasebedrag voor die Model 3 kwam uit op €820, dus ken net.

Wagenparkbeheerder is akkoord, mijn teamleider is akkoord, tijd om paperassen in te vullen.

Nu komt het, mijn teamleider werkt na ziekte nog niet fulltime, en zolang hij niet weer volledig aan het werk is, is formeel zijn manager mijn interim leidinggevende. En dus moet hij tekenen. En hij zit in Engeland en heeft geen kennis van hoe het hier in Nederland zit met leaseregelingen.

"Sorry, dit is te duur, want in het budget is €580 per maand geserveerd voor mobiliteit."

Ummmm, de leaseregeling is onderdeel van mijn arbeidsvoorwaarden, beetje vreemd als dat niet gebudgeteerd zou zijn, toch?

"Nee zo moet je het niet zien; arbeidsvoorwaarden kunnen heronderhandeld worden..."

Huh? Mijn huidige auto is ook duurder dan €580.

"Dan is er eerder dus ook al wat mis gegaan."

Weet je zeker dat die €580 niet is voor extra mobiliteitskosten zoals evt naar Engeland of naar Duitsland reizen en bijkomende hotelovernachtingen?

"Ik ga het uitzoeken."

En degene die een einde aan dat gekonkel kan maken, de manager van die gast... Heeft corona en is dus voorlopig uit de running.

Nou ja, de levertijd van Model 3's is tegenwoordig 2 à 3 maanden en mijn huidige leasecontract loopt pas in november af, dus zal vast wel op tijd goedkomen.

Het wordt echt tijd voor Brexit... :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fun
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:48

fun

Vraagje over het inleveren van de leaseauto: mijn auto ziet er keurig uit, ik zie echter wat kleine krasjes waarvan er een paar "door" zijn. Leasemaatschappij zegt "als je de kras nat maakt en je kunt 'm dan nog zien dan tellen we dit als schade". Als ze echt kritisch zijn dan kom ik wel aan 4-5 krasjes die "door" zijn.

Iemand een goede tip waar ik deze krasjes zou kunnen laten bijwerken zonder leeg te lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
fun schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:29:
Vraagje over het inleveren van de leaseauto: mijn auto ziet er keurig uit, ik zie echter wat kleine krasjes waarvan er een paar "door" zijn. Leasemaatschappij zegt "als je de kras nat maakt en je kunt 'm dan nog zien dan tellen we dit als schade". Als ze echt kritisch zijn dan kom ik wel aan 4-5 krasjes die "door" zijn.

Iemand een goede tip waar ik deze krasjes zou kunnen laten bijwerken zonder leeg te lopen?
Welke leasemij?

Leaseplan was bij mij redelijk coulant (geheel tegen verwachting in).
Athlon is altijd top geweest met inleveren.

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
BlakHawk schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:56:
[...]

Welke leasemij?

Leaseplan was bij mij redelijk coulant (geheel tegen verwachting in).
Athlon is altijd top geweest met inleveren.
Bij Alphabet is het zo:
- krassen kleiner als een Creditcard
- deukjes/putjes kleiner als een 2euro muntstuk
worden niet gevorderd als in eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fun

fun

De leasemaatschappij is Terberg en hier staan de richtlijnen voor het inleveren: https://www.terbergleasing.nl/files/Inname-protocol-TB-1.pdf

Op de bladzijde "krassen in de lak" zie ik onder "niet acceptabel" op de linkse foto een kras van 1-2 cm dus zeker geen credit card formaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Maar let wel dat dat eigen risico dat de leasemaatschappij dan berekent een eigen risico voor de werkgever is, niet voor de werknemer. En de werkgever mag dat alleen aan de werknemer doorbelasten als er te bewijzen is dat het tijdens een privé-rit is gebeurd.

Zoek maar eens een auto van 4 à 5 jaar oud zonder dergelijke krasjes. Gaat je niet lukken. Dat hoort gewoon bij het risico van het bezitten van een auto en dat risico is dus voor de werkgever.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Eens met @Mx. Alba . De auto is slechts jou ter beschikking gesteld door je werkgever. Formeel maakt het jou niet uit of dat ding van een leasemaatschappij is of door je werkgever zelf aangeschaft, jij hebt enkel een (arbeid-)overeenkomst met je werkgever.

Uiteraard, mogelijk zijn wel zaken overeengekomen in een separate "auto van de zaak"-regeling (of vaak leaseregeling genoemd, al doet de wijze van financiering er niet toe..). Hierin zijn wellicht bepalingen opgenomen inzake schades of boetes etc en voor wiens rekening die dienen te komen. Het aansprakelijk stellen van de werknemer moet echter nog steeds wel redelijk zijn.

Wat ik wel ironisch vind, is dat bij mijn weten alle grote leasemaatschappijen hun risico op casco-schades niet eens hebben verzekerd. Ze hebben enkel het WA-risico verzekerd (wettelijk verplicht). Het risico op casco-schades dragen ze gewoon zelf omdat dit goedkoper is met dermate groot wagenpark. In de lease-overeenkomsten wordt dan wel bepaald dat er een "eigen risico" is bij schade, maar 9/10x dat dit in rekening wordt gebracht bij de afnemer bij dermate kleine schades, wordt dit niet eens gerepareerd.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fun

fun

Dit staat er in de autoregeling van mijn werkgever:

In geval van een niet verhaalbare schade aan de auto bedraagt het eigen risico voor medewerker
€ 150,00 per schadegeval. Indien de verzekeraar een afwijkend eigen risico in rekening brengt zullen deze kosten onverkort doorbelast worden aan de medewerker

Dit soort bepalingen met een eigen risico zijn mij niet onbekend, ik heb ze wel eens eerder gezien bij een vorige werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Vergeet alleen niet, @JanHenk, dat de wet heel duidelijk is over het door de werkgever aansprakelijk stellen van de werknemer voor schade die de werknemer veroorzaakt tijdens het uitvoeren van hun werk...

Dat mag niet tenzij er sprake is van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid; bewijslast daarvoor ligt bij de werkgever. Of als de werknemer verzekerd is voor dergelijke aansprakelijkheid - wat hier niet het geval is maar bijvoorbeeld bij medische beroepen vaak voorkomt.

Als de auto zakelijk gebruikt wordt, of op het werk of bij de werknemer thuis geparkeerd staat, valt dat onder "het uitvoeren van het werk" en dus onder die zeer duidelijke wettelijke clausule waarin staat dat schade alleen op de werknemer verhaald mag worden als die met opzet (of zo goed als met opzet) veroorzaakt is door de werknemer zelf.

Alleen schade die ontstaat tijdens privé-gebruik van de auto valt daar niet onder. Maar ook dan geldt het als goed werkgeverschap om ook dan slechts in het geval van (zo goed als) opzet die schade op de werknemer te verhalen. En in de wet staat ook dat een werkgever zich te allen tijde als een goed werkgever dient te gedragen.

Dus eigen risico door dergelijke krasjes... De leasemaatschappij staat volledig in hun recht om aan de werkgever een eigen risico te berekenen voor schade die niet op een andere partij verhaald kan worden. Maar dat eigen risico is dan dus een (financiële) schade die de werknemer veroorzaakt tijdens het uitvoeren van zijn werk (immers, die auto is hun ter beschikking gesteld om hun werk mee uit te voeren). Oftewel, de werkgever heeft geen enkel recht om dat eigen risico vervolgens aan de werknemer door te belasten. Zelfs al staat er in de overeenkomst tussen werknemer en werkgever dat dat wel kan, want dat deel van de overeenkomst is dan simpelweg nietig aangezien het tegen de wet is.

[ Voor 8% gewijzigd door Mx. Alba op 15-04-2020 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fun

fun

Nog even ter aanvulling: ik ken dit onderwerp en weet dat het wettelijk niet toegestaan is. Aan de andere kant heb ik een hele prettige en soepele werkgever en zit ik niet te wachten op een conflict over het wel of niet betalen van het eigen risico.

Vandaar mijn beginvraag of iemand een goede tip heeft waar ik naar deze krasjes kan laten kijken cq. ze kan laten repareren zonder daarvoor de hoofdprijs te betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
fun schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:14:
Nog even ter aanvulling: ik ken dit onderwerp en weet dat het wettelijk niet toegestaan is. Aan de andere kant heb ik een hele prettige en soepele werkgever en zit ik niet te wachten op een conflict over het wel of niet betalen van het eigen risico.
Van een "prettige en soepele werkgever" zou je toch aannemen dat ze zich netjes aan de wet houden en geen schade op werknemers verhalen terwijl dat niet mag? Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fun

fun

Zo zwart/wit zie ik het niet. Zoals gezegd kende ik een soortgelijke regeling al eerder dus het was niet echt een verrassing. Veel zaken zijn prima geregeld dus ik zie het meer als het ene wegstrepen tegen het andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinG
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-12-2022
Even een vraag omtrent het verhogen van de leaseprijs door de leasemaatschappij.

Situatie is als volgt: Ik heb een overeenkomst getekend voor prijs X per maand. Na aflevering zie ik ineens dat de leaseprijs is verhoogd naar prijs Z per maand. De leasemaatschappij zegt het volgende:

De leaseprijs is veranderd door:
- een stijging van het rentepercentage
- een prijsdaling van de auto
- een wijziging van de verzekeringspremie.

Mijn vraag; mag de leasemaatschappij dit zomaar doen. De prijs is niet gedurende de leasetermijn verhoogd, maar verdorie al bij de eerste maandtermijn. Ik vind het nogal bijzonder aangezien ik voor een bepaalde prijs teken en dit dus ineens hoger blijkt te zijn. Misschien had ik op basis van die hogere kosten wel een andere keus gemaakt.

Voedingsadviseur bij Voeding-en-fitness.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
MarvinG schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:59:
Even een vraag omtrent het verhogen van de leaseprijs door de leasemaatschappij.

Situatie is als volgt: Ik heb een overeenkomst getekend voor prijs X per maand. Na aflevering zie ik ineens dat de leaseprijs is verhoogd naar prijs Z per maand. De leasemaatschappij zegt het volgende:

Mijn vraag; mag de leasemaatschappij dit zomaar doen. De prijs is niet gedurende de leasetermijn verhoogd, maar verdorie al bij de eerste maandtermijn. Ik vind het nogal bijzonder aangezien ik voor een bepaalde prijs teken en dit dus ineens hoger blijkt te zijn. Misschien had ik op basis van die hogere kosten wel een andere keus gemaakt.
Ik neem aan dat het om private lease gaat? Dan zal je de contracten die je getekend hebt erop na moeten zoeken. Wat staat daarin aan mogelijkheden om de prijs aan te passen?
fun schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:26:
Zo zwart/wit zie ik het niet. Zoals gezegd kende ik een soortgelijke regeling al eerder dus het was niet echt een verrassing. Veel zaken zijn prima geregeld dus ik zie het meer als het ene wegstrepen tegen het andere.
Ja, dat begrijp ik... Maar dit is iets wat wettelijk is vastgelegd en dus niet onderhavig zou moeten kunnen zijn aan dergelijk geven en nemen.

[ Voor 18% gewijzigd door Mx. Alba op 15-04-2020 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinG
[quote]Mx. Alba schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:36:
[...]

Ik neem aan dat het om private lease gaat? Dan zal je de contracten die je getekend hebt erop na moeten zoeken. Wat staat daarin aan mogelijkheden om de prijs aan te passen?

Betreft zakelijke lease, maar wel op mijn eigen onderneming.
Ik zal de voorwaarden eens doorspitten. Maar zal er uiteindelijk wel op neer komen dat het mag en dat ik er dus niks tegen kan doen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
MarvinG schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:45:
Betreft zakelijke lease, maar wel op mijn eigen onderneming.
Ik zal de voorwaarden eens doorspitten. Maar zal er uiteindelijk wel op neer komen dat het mag en dat ik er dus niks tegen kan doen 8)7
Waarschijnlijk wel idd. Maar toch wel even uitpluizen voor de zekerheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
MarvinG schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:59:

Die clausule komt wel vaker voor. Het betreft een hercalculatie op de datum van aflevering. Heel krom, maar het is niet de eerste keer dat ik hiervan hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinG
t_captain schreef op donderdag 16 april 2020 @ 17:13:
[...]

Die clausule komt wel vaker voor. Het betreft een hercalculatie op de datum van aflevering. Heel krom, maar het is niet de eerste keer dat ik hiervan hoor.
Ja blijkt dus inderdaad te mogen. Heb het even uitgezocht, maar de leasemaatschappij mag dit zo doorvoeren. Toch blijf ik het raar vinden, wat is dan de waarde van het ondertekenen van een offerte en contract voor een bepaalde maandprijs. Maar goed, kan er weinig tegen doen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:09
MarvinG schreef op donderdag 16 april 2020 @ 21:56:
[...]

Ja blijkt dus inderdaad te mogen. Heb het even uitgezocht, maar de leasemaatschappij mag dit zo doorvoeren. Toch blijf ik het raar vinden, wat is dan de waarde van het ondertekenen van een offerte en contract voor een bepaalde maandprijs. Maar goed, kan er weinig tegen doen |:(
Ik ben nieuwsgierig naar hoe groot de 'correctie' is, is het enkele euro's of best wat tientjes per maand? En voor hoe lang loopt het contract? Is er kans dat ze het kunnen verhogen of is dit de prijs die nu vast staat voor de gehele contract periode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinG
msteggink schreef op donderdag 16 april 2020 @ 22:36:
[...]

Ik ben nieuwsgierig naar hoe groot de 'correctie' is, is het enkele euro's of best wat tientjes per maand? En voor hoe lang loopt het contract? Is er kans dat ze het kunnen verhogen of is dit de prijs die nu vast staat voor de gehele contract periode?
Verhoging is zo'n 9 euro per maand (ex BTW).
Contract zelf loopt 3 jaar. Of ze het zomaar weer mogen verhogen weet ik niet, dat ga ik nog even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

fun schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:14:

Vandaar mijn beginvraag of iemand een goede tip heeft waar ik naar deze krasjes kan laten kijken cq. ze kan laten repareren zonder daarvoor de hoofdprijs te betalen...
Kan de dealer je niet gewoon een simpele lakstift verkopen? Daarnaast is het altijd maar de vraag of de inspecteur/inspectiemedewerker net zo streng als jij kijkt. Dat zijn ook vaak jonge gasten die even een rondje om de auto lopen, een metertje erbij pakken, en dingen over het hoofd zien.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jeroenneman schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:55:
[...]

Kan de dealer je niet gewoon een simpele lakstift verkopen? Daarnaast is het altijd maar de vraag of de inspecteur/inspectiemedewerker net zo streng als jij kijkt. Dat zijn ook vaak jonge gasten die even een rondje om de auto lopen, een metertje erbij pakken, en dingen over het hoofd zien.
Met een lakstift aan de gang gaan moet je zeker niet doen. Ik ken geen enkele leasemaatschappij die het accepteert dat de berijder zelf aan de slag gaat om schade te herstellen, dat moet altijd via een officieel herstelpunt verlopen.

Verder zou ik me er niet te druk om maken, tijdens de inspectie lopen ze even snel elk onderdeel van de auto langs maar doen ze echt niet moeilijk over krassen. Ik had er ook een paar op de motorkap, vermoedelijk van een kat gezien de vorm en dikte, die zijn gewoon overgeslagen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fun

fun

Tsurany schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:24:
[...]

Met een lakstift aan de gang gaan moet je zeker niet doen. Ik ken geen enkele leasemaatschappij die het accepteert dat de berijder zelf aan de slag gaat om schade te herstellen, dat moet altijd via een officieel herstelpunt verlopen.

Verder zou ik me er niet te druk om maken, tijdens de inspectie lopen ze even snel elk onderdeel van de auto langs maar doen ze echt niet moeilijk over krassen. Ik had er ook een paar op de motorkap, vermoedelijk van een kat gezien de vorm en dikte, die zijn gewoon overgeslagen.
Dank voor de feedback, ik kreeg ook een PB van een Terberg-rijder dat het bij hem ook wel mee was gevallen.

Mijn zorgen komen/kwamen voort uit dit document: https://api.terbergbusine...19/07/Inname-Protocol.pdf

Het gaat met name over de opmerkingen bij "krassen"
Pagina: 1 ... 25 ... 57 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1