Ik sta eind van het jaar voor een keuze en ik weet niet goed waar ik verstandig aan doe, misschien kunnen jullie mij helpen of mee overwegen.
Nu rijd ik een Audi A4 2.0TDI, in mijn ogen een dikke bak waar ik ook iets zelf voor bij leg omdat ik graag een mooie auto rijd.
De zaak heeft als leasebudget 650,- afgegeven, ik leg 150,- bij en ik heb een netto bijtelling van 330,-. Dus netto kost deze auto mij nu 480,- en kan ik er in principe onbeperkt prive mee rijden met een tankpas van de zaak (FUP). Nu is het leasebudget gebaseerd op 30000km per jaar, maar in de praktijk rijd ik er 60000km mee, niet zo handig vanuit de zaak maar dat kan ik ook niet helpen. Ze betalen dus nu flink meer per maand voor deze auto maar daar merk ik zelf niets van, nog steeds 650,- wordt gezien als salaris.
Eind dit jaar staat er 180000km op de teller en moet de auto in principe terug.
Dat is de achtergrond.
Nu weet ik zeker dat ik met een volgende auto een stapje terug moet gaan nemen, deze constructie zal er niet meer door kunnen, en electrisch rijden willen ze niet aan. Dus stel de volgende auto wordt een uitgeklede VW Golf diesel (overigens niets mis mee maar een A4 is wel een ander segment) van 30K. Dan betaal ik alsnog 230,- aan bijtelling en de zaak betaalt minimaal 650,- aan lease wat gezien wordt als salaris.
Ik overweeg daarom de A4 over te nemen van de lease maatschappij in de vorm van financiering. Ik verwacht een financiering af te kunnen sluiten van 450,- per maand bij 36 maanden.
De kosten die ik hierbij tot nu toe heb berekend per maand:
- Financiering: 450,-
- Verzekering: 100,-
- Wegenbelasting: 120,-
- Onderhoud: (1200,- per jaar / 12 =) 100,-
Totaal kosten: ~770,- per maand
Dan wat ik er op terug krijg in de vorm van kilometervergoeding:
0,19 cent per km kilometervergoeding. Ik rij zakelijk minimaal 4000km per maand
De auto rijdt 1/16 over de afgelopen 140000km en een liter diesel kost ongeveer 1,45 gemiddeld.
Dus maandelijkse kilometervergoeding zou uitkomen op 0,19*4000= 760,- waarvan 360,- op gaat aan diesel zakelijk.
Totaal kilometervergoeding na brandstofkosten: ~400,- per maand
Dan kost de auto mij netto 370,- per maand + brandstofkosten voor prive gebruik (110,- / 1,45 * 16 = max 1200 km prive per maand uitgaande van dezelfde 480,- die ik nu bijleg voor netto bijtelling dus, prima).
Daarnaast blijft er een restwaarde na 3 jaar, hoe laag die ook mag zijn voor een diesel tegen die tijd; alles is meegenomen.
Ik zou nog kunnen bedingen dat ik in plaats van het leasebudget een verhoogde kilometervergoeding krijg (waarover je belasting betaalt natuurlijk) of een verhoging in bruto salaris gezien dat dit kosten gaat schelen aan de kant van het bedrijf.
Mis ik iets? Ik ben er zelf (uiteraard) enthousiast over, maar mijn vader is zeer sceptisch en raadt het helemaal af waar mijn directe collega's het ook interessant vinden klinken. Ik weet niet of ik dit nu na moet gaan jagen tegen het einde van het jaar...
Resume:
Huidige situatie:
650,- per maand leasebudget (gezien als bruto salaris)
480,- per maand netto bijtelling + eigen bijdrage
(0,- restwaarde)
480,- netto kosten op netto stamsalaris
Mogelijk nieuwe situatie, goedkopere lease auto:
650,- per maand leasebudget (gezien als bruto salaris)
250,- per maand netto bijtelling
(0,- restwaarde)
250,- netto kosten op netto stamsalaris
Bovenstaande geschetste constructie
760,- per maand km vergoeding (gezien als netto "salaris")
450,- per maand financiering
320,- per maand vaste lasten (wegenbelasting, onderhoud, verzekering)
360,- per maand aan zakelijke brandstofkosten
(~3000,- restwaarde)
370,- netto kosten op netto stamsalaris
Mis ik iets? Ja er is risico wat ik zelf loop; wat als ik niet 4000km per maand zakelijk rijd, wat als de motor/versnellingsbak in elkaar draait, wat als de auto total-loss gereden wordt. Is het het waard?