klapjoker schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 23:34:
[...]
Wanneer de eigen bijdrage (netto) net zo hoog is als de bijtelling, betaal je geen bijtelling.
Deze bijdrage wat resulteert in minder loon is voor de werkgever, in dit geval is dat mijn eigen holding.
Door deze constructie betaal ik dan toch geen extra inkomstenbelasting in de vorm van bijtelling en haal ik hier een voordeel uit?
Je betaalt ook nooit bijtelling.. Je betaalt loonbelasting over je genoten loon. Daartegenover staat dat je de kosten van het genoten loon en de auto in mindering brengt op de winst (in de vpb in dit geval). De door jou voorgestelde constructie is, zoals @
t_captain al opmerkt, meer een soort verplaatsing van box 1 naar de vpb en uiteindelijk box 2.
Als dga heb je te maken met de "gebruikelijk loon regeling". De bijtelling voor privégebruik wordt voor de toets of is voldaan aan het gebruikelijk loon mee gerekend. Stel, je gebruikelijk loon is vastgesteld op 45.000. Nu heb je een auto van de holding privé ter beschikking. Dan mag je het genoten loon aanpassen naar beneden tot het brutoloon en de bruto bijtelling gezamenlijk weer 45.000 zijn. Je kunt dus beter je salaris laten aanpassen naar beneden dan een grote eigen bijdrage overeenkomen... Zelfde effect, minder omslachtig, fiscaal geaccepteerd. Maar er gaan dan natuurlijk veel meer zaken spelen (uitgavenpatroon privésfeer, etc).
Maar goed, even voor de duidelijkheid, het gaat hier dus om fiscale optimalisatie van box 1, 2 en vpb... Deze is aan spelregels gebonden. Kortweg, als het niet hier wordt belast, dan wel ergens anders... Er is geen manier om de bijtelling te "ontlopen"... (Behalve dan de verklaring geen privégebruik).
Overigens, afhankelijk van je kilometrage zakelijk en privé kan het ook nog wel voordelig zijn om een auto (vooral de auto met de kop eraf) als privévermogen aan te merken. Uiteindelijk gaat het erom, hoe krijg ik zoveel mogelijk van de autokosten als kostenaftrek in de zaak.. In sommige gevallen is 19ct per kilometer voordeliger dan zakelijk vermogen plus bijtelling.
Ik zou dit even met je eigen accountant /belastingadviseur bespreken...