Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 24 ... 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Road-runner83 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 15:20:
[...]

Is dit een veel voorkomende overeenkomst? Ik check het ook nog even bij onze HR afdeling (voor het eerst dat ik weer ga leasen na 10jr).
Op mijn verzoek is deze expliciet in het contract op laten nemen.

Hier ook 150 eb voor de model 3. Ons bedrijf deed hier voorheen niet aan.

De regel dat het voor privégebruik moet zijn, is van de belastingdienst, ik had weinig zin in gezeur hierover in de toekomst, dus voor de zekerheid erin laten zetten.

Ons bedrijf zou met of ze zonder deze zin, sowieso de eb aftrekken van de bijtelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
klapjoker schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 23:34:
[...]
Wanneer de eigen bijdrage (netto) net zo hoog is als de bijtelling, betaal je geen bijtelling.

Deze bijdrage wat resulteert in minder loon is voor de werkgever, in dit geval is dat mijn eigen holding.

Door deze constructie betaal ik dan toch geen extra inkomstenbelasting in de vorm van bijtelling en haal ik hier een voordeel uit?
Je betaalt ook nooit bijtelling.. Je betaalt loonbelasting over je genoten loon. Daartegenover staat dat je de kosten van het genoten loon en de auto in mindering brengt op de winst (in de vpb in dit geval). De door jou voorgestelde constructie is, zoals @t_captain al opmerkt, meer een soort verplaatsing van box 1 naar de vpb en uiteindelijk box 2.

Als dga heb je te maken met de "gebruikelijk loon regeling". De bijtelling voor privégebruik wordt voor de toets of is voldaan aan het gebruikelijk loon mee gerekend. Stel, je gebruikelijk loon is vastgesteld op 45.000. Nu heb je een auto van de holding privé ter beschikking. Dan mag je het genoten loon aanpassen naar beneden tot het brutoloon en de bruto bijtelling gezamenlijk weer 45.000 zijn. Je kunt dus beter je salaris laten aanpassen naar beneden dan een grote eigen bijdrage overeenkomen... Zelfde effect, minder omslachtig, fiscaal geaccepteerd. Maar er gaan dan natuurlijk veel meer zaken spelen (uitgavenpatroon privésfeer, etc).

Maar goed, even voor de duidelijkheid, het gaat hier dus om fiscale optimalisatie van box 1, 2 en vpb... Deze is aan spelregels gebonden. Kortweg, als het niet hier wordt belast, dan wel ergens anders... Er is geen manier om de bijtelling te "ontlopen"... (Behalve dan de verklaring geen privégebruik).

Overigens, afhankelijk van je kilometrage zakelijk en privé kan het ook nog wel voordelig zijn om een auto (vooral de auto met de kop eraf) als privévermogen aan te merken. Uiteindelijk gaat het erom, hoe krijg ik zoveel mogelijk van de autokosten als kostenaftrek in de zaak.. In sommige gevallen is 19ct per kilometer voordeliger dan zakelijk vermogen plus bijtelling.

Ik zou dit even met je eigen accountant /belastingadviseur bespreken...

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:11
Auto op de zaak is vooral interessant voor:

- EV;
- youngtimer, en dan vooral als de operationele kosten voor je privékilometers relatief hoog zijn tov de dagwaarde.

Soms kan een “hoge bijtelling” auto in de BV wel interessant zijn. Denk aan een auto in de luxeklasse met zeer snelle afschrijving. Paar jaar in de zaak rijden, dan voor een gunstige waardering iver naar privé. In die eerste jaren betaal je de hoofdprijs, daarna heb je de benefit van een jong gebruikte auto met 100% bekende geschiedenis voor relatief weinig geld.

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-09 22:34
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:38
Heb je wel aangegeven dat je prive wilde rijden? Staat je werkgever privegebruik wel toe? Ik zou even in je contract/reglementen kijken wat de voorwaarden zijn van je bedrijfsauto.

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:38

Pinobigbird

doesn't share food!

Members only:

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• JanHenk
  • Niet online
Privégebruik van een ter beschikking staande personenauto wordt geacht aanwezig te zijn. Tegenbewijs is mogelijk, maar een contractueel verbod op privégebruik is hiervoor onvoldoende. Ik ga er dus even vanuit dat er door de salarisadministratie per abuis geen bijtelling is verloond omdat er geen tegenbewijs is.

Je kan twee dingen doen; 1. dit aangeven bij de salarisadministratie. 2. Je stil houden tot iemand anders de fout opmerkt.

Beide keren zal je werkgever verbeterde loonaangifte doen en loonstrookjes verstrekken. Tevens hebben ze vanuit de wet loonbelasting primair verhaalsrecht op jou. Let dus op, dat je nu in feite teveel nettosalaris hebt ontvangen en je hier dus een deel van terug zou moeten betalen.

Ik heb een keer een vergelijkbare casus meegemaakt, waarbij de bijtelling 3 jaar (!) fout is verloond. De betreffende werknemer diende toen nog enkele duizenden euro's terug te betalen aan de werkgever. Uit coulance heeft de werkgever toen de nog af te dragen loonheffing gebruteerd en voor eigen rekening genomen. Zo kan het dus ook, maar dan verstrekken ze dus in feite extra brutoloon om dit te compenseren.

Ik zou kiezen voor optie 1. Geef het rustig aan en laat ze gecorrigeerde loonstroken opmaken, dat geeft rust..

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-09 22:34
JanHenk schreef op donderdag 26 december 2019 @ 12:25:
Privégebruik van een ter beschikking staande personenauto wordt geacht aanwezig te zijn. Tegenbewijs is mogelijk, maar een contractueel verbod op privégebruik is hiervoor onvoldoende. Ik ga er dus even vanuit dat er door de salarisadministratie per abuis geen bijtelling is verloond omdat er geen tegenbewijs is.

Je kan twee dingen doen; 1. dit aangeven bij de salarisadministratie. 2. Je stil houden tot iemand anders de fout opmerkt.

Beide keren zal je werkgever verbeterde loonaangifte doen en loonstrookjes verstrekken. Tevens hebben ze vanuit de wet loonbelasting primair verhaalsrecht op jou. Let dus op, dat je nu in feite teveel nettosalaris hebt ontvangen en je hier dus een deel van terug zou moeten betalen.

Ik heb een keer een vergelijkbare casus meegemaakt, waarbij de bijtelling 3 jaar (!) fout is verloond. De betreffende werknemer diende toen nog enkele duizenden euro's terug te betalen aan de werkgever. Uit coulance heeft de werkgever toen de nog af te dragen loonheffing gebruteerd en voor eigen rekening genomen. Zo kan het dus ook, maar dan verstrekken ze dus in feite extra brutoloon om dit te compenseren.

Ik zou kiezen voor optie 1. Geef het rustig aan en laat ze gecorrigeerde loonstroken opmaken, dat geeft rust..
Members only: title

[ Voor 7% gewijzigd door Luuk013 op 26-12-2019 13:44 ]

• JanHenk
  • Niet online
Wat voor type financiering maakt niet uit. Shortlease, operational lease, financial lease of koop, het doet er allemaal niet toe. Het gaat erom; staat jou een auto ter beschikking? Zo ja, dan dient het privégebruik ervan belast te worden als loon. Dat is hier het geval. Intern zou er dan een seintje van de wagenparkbeheerder naar de salarisadministratie moeten gaan. Dat dat (nog) niet is gebeurd, wil niet zeggen dat je aan de bijtelling ontkomt.

Ik heb ook wel eens mee gemaakt dat een junior met een minimaal loon als "voorloopauto" een BMW van 45 mille ter beschikking kreeg, omdat het bedrijf deze nog had staan. Als er geen tegenbewijs is voor het privégebruik, krijg je toch écht de vrij forse bijtelling voor je kiezen. Dat er in casu vrij weinig nettoloon over bleef, is dan sneu.. Maar je hebt gewoon een relatief dure auto ter beschikking gehad.

Als je navraag gaat doen, wordt men wakker en gaan ze ten alle tijde je loon corrigeren. Dat is niet erg, want vroeg of laat zullen ze er waarschijnlijk wel achter komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Laatst online: 13-09 15:00
Weet een van jullie wat gangbaar is mbt het periodiek verhogen van een leasetarief binnen een functie? Ik zou verwachten dat bv een correctie door inflatie 1x in de x jaar wel redelijk is. Hoe kijken jullie hiernaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

R3m3d7 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 19:53:
Weet een van jullie wat gangbaar is mbt het periodiek verhogen van een leasetarief binnen een functie? Ik zou verwachten dat bv een correctie door inflatie 1x in de x jaar wel redelijk is. Hoe kijken jullie hiernaar?
Dat is hoe eea is afgesproken.
In het verleden kreeg ik gewoon een lease tarief bijbehorende bij mijn functie.
Maakte ik promotie ging mijn lease tarief niet mee.omhoog zodat ik altijd hetzelfde bleef betalen.
Ik kon pas profiteren bij een nieuwe auto.

Later werdt dit aangepast en kreeg ik automatisch een hoger lease budget bij promotie. Waardoor bv de eigen bijdrage naar beneden ging.

Verder vind ik het niet vanzelf sprekend dat dit jaarlijks bijgewerkt word.
Lease regelingen gelden net als cao's vaak voor langere tijd.

Dat je eigen loon omhoog gaat prima. En daarmee houd je automatisch meer geld over aan het eind van de maand.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
@DarkSide en wat als je 10 jaar dezelfde functie hebt zonder aanpassing aan het bijbehorende leasetarief? De prijzen van auto’s en daarmee leasetarieven onderhevig aan inflatie, ik snap dat een leasetarief niet elk jaar hoeft te worden aangepast maar als het 10 jaar stil staat omdat je qua titel nog hetzelfde doet en dus elke keer kleiner moet lease of zelf bijbetalen, is dat redelijk? Ik ben benieuwd hoe andere dit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

Ik ben gewend dat lease tarief net als coa eens in de zoveel jaar bekeken en aangepast wordt.

Zowel keuze aan auto's. Lease budgetten en meer.

Daarbij zijn auto's wel duurder geworden.
Ik heb meer budget dan 4 jaar geleden.
Maar kan niet direct 1:1 meer uitgeven.
Terwijl ik al jaren gewoon c-segment rijdt.

Voor de catalogus waarde van 4 jaar geleden heb ik nu niet dezelfde uitgeruste auto. En ook de leaseprijs is omhoog.

Maar 10 jaar geen wijziging lijkt me niet normaal.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
OK, bedankt voor je input @DarkSide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 21:06
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het overnemen van het auto leasecontract van de huidige werkgever bij de start van een eigen bedrijf? Willen leasemaatschappijen hier in meedenken? Ik kan me voorstellen dat het weinig garanties voor ze geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
DarkSide schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 22:12:
Ik ben gewend dat lease tarief net als coa eens in de zoveel jaar bekeken en aangepast wordt.

Zowel keuze aan auto's. Lease budgetten en meer.

Daarbij zijn auto's wel duurder geworden.
Ik heb meer budget dan 4 jaar geleden.
Maar kan niet direct 1:1 meer uitgeven.
Terwijl ik al jaren gewoon c-segment rijdt.

Voor de catalogus waarde van 4 jaar geleden heb ik nu niet dezelfde uitgeruste auto. En ook de leaseprijs is omhoog.

Maar 10 jaar geen wijziging lijkt me niet normaal.
Het komt voor. Vooral de grote ICT bedrijven hebben flink bezuinigd op secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een leaseregeling. Denk aan jaren achtereen geen indexatie en soms een expliciete versobering bij het moderniseren van arbeidsvoorwaarden.

Als ik hier kijk, zie ik dat het leasebedrag ongeveer overeenkomt met wat ik veertien jaar geleden had te besteden.
Sunri5e schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:28:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het overnemen van het auto leasecontract van de huidige werkgever bij de start van een eigen bedrijf? Willen leasemaatschappijen hier in meedenken? Ik kan me voorstellen dat het weinig garanties voor ze geeft.
Je zou deze vraag kunnen crossposten naar Het freelance ICT-ers discussie topic. Daar zitten de nodige ondernemers, sommigen met leaseauto's.

[ Voor 76% gewijzigd door t_captain op 03-01-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:38
@Sunri5e Jazeker. Meegenomen van een VW leasemij. Moest een kopie opdracht/contract aanleveren en een business case (had prive wel wat spaargeld achter de hand).
Contract 1 op 1 overgenomen, had nogal wat minder kilometers die later zijn verrekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 21:06
BiLLY_daKid schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:22:
@Sunri5e Jazeker. Meegenomen van een VW leasemij. Moest een kopie opdracht/contract aanleveren en een business case (had prive wel wat spaargeld achter de hand).
Contract 1 op 1 overgenomen, had nogal wat minder kilometers die later zijn verrekend :)
Dus je hoefde geen waarborgsom of iets te storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48
-knip- door in het andere topic

[ Voor 156% gewijzigd door Hmmbob op 03-01-2020 12:25 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:21
Ik ben nieuw in het wereldje van leasen en ik loop vast bij het berekenen van de kosten van die auto. De bijtelling is duidelijk, 22%. De eigen bijdrage is het gedeelte waar ik de mist in ga. Die bedraagt 100 euro

Ik kreeg met diverse tools weer verschillende bedragen te zien en ik kom nu geen steek verder.

De case: auto van 14,070. (Aygo) 22% bijtelling.

Zonder eigen bijdrage zouden de kosten 96 euro per maand zijn.
Met eigen bijdrage 158 euro. :?

Ik gebruik hierbij deze site: https://www.leaseplan.nl/zelf-regelen/fiscale_bijteller

https://www.mkblease.nl/z...ling-leaseauto-berekenen/

Welke denkfout maak ik nu? Ik lees overal dat door de eigen bijdrage een gedeelte van de bijtelling afgetrokken kan worden. Maar toch snap ik bovenstaande niet. Betaal ik nu meer of minder? Ondanks de voorbeelden op internet kom ik er gewoon niet uit. Met een eigen bijdrage ben ik eigenlijk dus duurder uit?

Ik ben al een hele avond aan het uitzoeken waar ik fout zit en begin er nu een beetje gefrustreerd van te worden :P. Morgen ook maar eens bellen met wagenpark wat die hierover te zeggen hebben.

Misschien dat iemand mij op weg kan helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door krakendmodem op 08-01-2020 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Je betaalt 100 euro bij. Dat is een netto looninhouding (looninhoudingen zijn in de regel netto, alleen pensioen etc zijn bruto).

Maar die eigen bijdrage wordt van de bijtelling (=belastbaar inkomen) afgetrokken. Gevolg is dat je ongeveer 40 euro minder loonheffing betaalt en die 100 euro je onder de streep slechts ongeveer 60 euro kost. Het verschil tussen 95 en 158..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desimal90
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-03-2023
Ik heb een vraag, misschien is er iemand die dit duidelijk voor me kan maken ;

Situatie : Nieuwe baan, 2 maanden proeftijd tot contract onbepaalde tijd. Nieuwe werkgever bied mij een pool-auto aan voor de eerste 2 maanden, inclusief mogelijkheid prive rijden, waarna de mogelijkheid is deze in te leveren, door te blijven leasen of een nieuwe lease auto te kiezen.

Mijn voorkeur gaat uiteraard uit naar electrisch rijden, ivm de voordelige bijtelling, maar ik weet ook dat je maar 1x per kalenderjaar het bijtellingspercentage aan kan passen ( toch?)

Wat zijn voor mij de fiscale consequenties als ik voor de eerste 2 maanden een auto met 22% bijtelling heb omdat dit een benzine auto is, en ik na de 2 maanden een EV neem. Zit ik dan tot eind 2020 vast aan de 22% bijtelling, of gaat deze direct over naar 8%. En als er wel een EV als pool beschikbaar is, nieuw, wat voor bijtelling telt hier dan voor? Klopt het dat dit geen 8% is omdat dit telt als een 'tweedehands' ?

Met vriendelijke groet,

[ Voor 4% gewijzigd door desimal90 op 16-01-2020 16:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59

Reinier

\o/

Die EV gaat dan naar 8%, of 4% als hij in 2019 op kenteken is gezet.
Bijtellingspercentage eenmaal per jaar aanpassen is onzin, wat wel zo is is dat je per kalenderjaar kiest voor al dan niet privé rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:02
Dat zou handig zijn. Rijd ik in januari in een ev met 4 procent en betaal ik de rest van het jaar die lage bijtelling voor mijn dure diesel wagen.

De meeste werkgevers passen het per maand aan. Maar theoretisch zijn dat per dag moeten, maar dat is erg ingewikkeld rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
jongetje schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 19:26:

De meeste werkgevers passen het per maand aan. Maar theoretisch zijn dat per dag moeten, maar dat is erg ingewikkeld rekenen.
Een beetje moderne salarissoftware rekent dit voor je uit. Wij hoeven enkel kenteken en datum in te vullen, de rest doet het pakket...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:24
Ik zit vanwege een promotie in een hogere schaal qua leasebudget, waardoor ik voor de Model 3 wil gaan. Echter wil ik de auto volgend jaar pas privé gaan rijden. Ik kan niet zo snel concreet vinden wanneer welk bijtellingstarief geldt in deze situatie. De auto staat vanaf dit jaar op mijn naam, en ik meen te begrijpen uit verschillende bronnen dat de datum van tenaamstelling geldt voor het bijtellingstarief, waardoor ik volgend jaar dus in het 8% tarief val.

Een search binnen dit topic heeft mij ook niet geholpen, excuus alvast als ik ergens overheen heb gelezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Orangelights23 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:40:
Ik zit vanwege een promotie in een hogere schaal qua leasebudget, waardoor ik voor de Model 3 wil gaan. Echter wil ik de auto volgend jaar pas privé gaan rijden. Ik kan niet zo snel concreet vinden wanneer welk bijtellingstarief geldt in deze situatie. De auto staat vanaf dit jaar op mijn naam, en ik meen te begrijpen uit verschillende bronnen dat de datum van tenaamstelling geldt voor het bijtellingstarief, waardoor ik volgend jaar dus in het 8% tarief val.

Een search binnen dit topic heeft mij ook niet geholpen, excuus alvast als ik ergens overheen heb gelezen :)
Wat bedoel je met "prive" rijden?
Prive heb je niks met bijtelling te maken ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
YakuzA schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:51:
[...]

Wat bedoel je met "prive" rijden?
Prive heb je niks met bijtelling te maken ;)
Wanneer je een auto van de zaak privé rijdt, betaal je bijtelling. Misschien onduidelijk dat het om een leaseauto via mijn werkgever gaat, maar verder moet dit bekend zijn natuurlijk. Op dit moment houd ik een rittenregistratie bij omdat ik de huidige auto niet privé rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Orangelights23 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:53:
[...]

Wanneer je een auto van de zaak privé rijdt, betaal je bijtelling. Misschien onduidelijk dat het om een leaseauto via mijn werkgever gaat, maar verder moet dit bekend zijn natuurlijk. Op dit moment houd ik een rittenregistratie bij omdat ik de huidige auto niet privé rijd.
Ah zo. Je rijd nu alleen zakelijk.
Voor de bijtelling telt de 1e toelating/tenaamstelling, dus zodra hij dit jaar tenaamgesteld wordt wordt de bijtelling voor 60 maanden vast gezet:
Hoe lang geldt het verlaagde percentage?
Valt u in het verlaagde bijtellingspercentage (4%)? Dat percentage geldt voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating. Is die datum bijvoorbeeld 7 maart, dan start de 60-maandsperiode dus op 1 april.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mauwz
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-09 20:45
Orangelights23 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:40:

Je kan ieder jaar op 1 januari kiezen of je wel of geen bijtelling wil, en dus een rittenregistratie moet bijhouden. Als je halverwege het jaar besluit om met je nieuwe auto wel privé te rijden, waar je dit niet deed met je oude auto (en inderdaad een ritregistratie bijhoudt), zal ook met terugwerkende kracht over de auto auto nog bijtelling moeten worden berekend. Ik zou dus met je baas en de salarisverwerker overleggen dat je dit in december 2020 kenbaar gaat maken, en vanaf 1 januari 2021 de bijtelling wordt gerekend over jouw auto. Je hebt overigens recht op 60 maanden 8% bijtelling vanaf de datum van 1e registratie van de auto. Dus hiervan zijn al een paar maanden 'verloren', maar geen bijtelling betalen is natuurlijk altijd het goedkoopst ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
mauwz schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:09:
[...]

Je kan ieder jaar op 1 januari kiezen of je wel of geen bijtelling wil, en dus een rittenregistratie moet bijhouden. Als je halverwege het jaar besluit om met je nieuwe auto wel privé te rijden, waar je dit niet deed met je oude auto (en inderdaad een ritregistratie bijhoudt), zal ook met terugwerkende kracht over de auto auto nog bijtelling moeten worden berekend. Ik zou dus met je baas en de salarisverwerker overleggen dat je dit in december 2020 kenbaar gaat maken, en vanaf 1 januari 2021 de bijtelling wordt gerekend over jouw auto. Je hebt overigens recht op 60 maanden 8% bijtelling vanaf de datum van 1e registratie van de auto. Dus hiervan zijn al een paar maanden 'verloren', maar geen bijtelling betalen is natuurlijk altijd het goedkoopst ;)
Alles is al geregeld, auto wordt in november/december geleverd dit jaar, zodat ik in mijn huidige auto (shortlease) kan blijven rijden en ik begin volgend jaar ook privé kan rijden. Eén, max. twee maanden ‘verloren’, maar dat geeft niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:20
Stel je hebt een 4% EV uit 2018 (volledige cataloguswaarde tegen 4%).

Na een ongeluk is de auto total loss (dit jaar) door een ongeluk waar een derde verantwoordelijk voor was (dit staat vast). Nu komt er uiteraard een nieuwe EV, maar deze zal in 2020 op kenteken gezet worden. Dit betekent dat alles boven de 45k (?) tegen 22% gaat.

Dit is uiteraard een (flink) financieel bijtellingsnadeel.

Is dit financiële bijtellingsnadeel te verhalen op de partij die het ongeluk veroorzaakt heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 16:35

Releases

Ja maar!

Requiem19 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:11:

Na een ongeluk is de auto total loss (dit jaar) door een ongeluk waar een derde verantwoordelijk voor was (dit staat vast). Nu komt er uiteraard een nieuwe EV, maar deze zal in 2020 op kenteken gezet worden. Dit betekent dat alles boven de 45k (?) tegen 22% gaat.

Is dit financiële bijtellingsnadeel te verhalen op de partij die het ongeluk veroorzaakt heeft?
Ja dit is mogelijk. Het is al enkele keren besproken in andere Tweakers topics en er is zelfs een rechtzaak over geweest. Correct me if I'm wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:13
@Requiem19

Lees dat hier ook. Lijkt mij dus dat het te verhalen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:20
Top dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Requiem19 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:11:

Er zijn twee wegen:

1. het verlies van belastingvoordeel is indirecte schade (zie eerdere reakties)
2. het total-loss oordeel is in twijfel te trekken. Behoud van het oude chassisnummer heeft immers waarde, waardoor "total loss" pas wordt bereikt bij een schade aanzienlijk boven de dagwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boblelie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:03
Highfive95 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:17:
@Requiem19

Lees dat hier ook. Lijkt mij dus dat het te verhalen is.
vraag hierover (niet om iets in twijfel te trekken, gewoon interesse):
zou dat dan betekenen dat je als bestuurder gewoon X maanden aan bijtellingsverschil op je rekening krijgt op basis van de resterende maanden?
de gedupeerde van de auto is namelijk in de 1e instantie de lease maatschappij (=eigenaar), jij bent als medewerker niks anders dan een bestuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
boblelie schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:48:
[...]

zou dat dan betekenen dat je als bestuurder gewoon X maanden aan bijtellingsverschil op je rekening krijgt op basis van de resterende maanden?
de gedupeerde van de auto is namelijk in de 1e instantie de lease maatschappij (=eigenaar), jij bent als medewerker niks anders dan een bestuurder.
Ik heb het niet in de praktijk meegemaakt, maar dat lijkt me wel. Het is een vergoeding voor geleden schade als persoon (in dit geval een inkomensval als gevolg van de onrechtmatige daad). Dezelfde analogie kun je maken als je permanent (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt raakt als gevolg van een soortgelijk ongeval en als gevolg daarvan een grote inkomensval ervaart. Het laatste gaat natuurlijk om veel grotere bedragen, maar oorzaak (het ongeval) en gevolg (inkomensval als persoon) is hetzelfde.

Fiscaal verandert er natuurlijk niets en heb je voor de verloning gewoon te maken met de hogere bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
smesjz schreef op zondag 28 juli 2019 @ 10:21:
Afgelopen week bij HR maar eens geïnformeerd wanneer ik een nieuwe lease auto mocht uitzoeken want m’n huidig contract bij Athlon (60 maanden met Seat Leon met 14%) loopt eind december dit jaar af.
Het antwoord was weinig hoopgevend: er is een freeze voor bestellen nieuwe auto’s en dit loopt tot minimaal oktober. Nu hoeft dat niet een probleem te zijn, maar ik wil voorkomen dat ik straks 22% bijtelling betaal over een auto van meer dan 5 jaar. Ik snap dat een nieuwe auto op benzine Of diesel ook 22% is, maar het is zuur om 8% meer te betalen zonder dat je er iets beters / nieuwers voor teug krijgt.

Heeft iemand hier ervaring mee? En ja, op nieuwe auto’s kan ook lange leertijd zitten maar dan heb je nog de keus om een ander model te zoeken dat eerder leverbaar is of op voorraad is.
Schaamteloze zelfquote na 5 maanden: werkgever heeft dit opgelost door hogere bijtelling door de sprong van 14% naar 25% te compenseren totdat nieuwe auto besteld en geleverd kan worden. Na 5 jaar is bijtelling geen 22% maar 25% dus deze compensatie is ideaal voor nu aangezien de Seat Leon ST nog wel even voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xos
  • Laatst online: 12-09 12:41

xos

Sinds 1.5 maand heb ik een model 3 LR maar het is vooralsnog geen gelukkig huwelijk en ben er sterk over aan het nadenken om hem te verkopen. Heb het ding gekocht via mijn BV. Weet iemand of een eventuele koper het ding dan nog tegen een 4% leasetarief kan rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
boblelie schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:48:
[...]

Dat kan. Het heet "schade aan derde". Vergelijkbaar met de schoonmaakkosten van een oliespoor op de weg als twee auto's elkaar aanrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:25
xos schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:56:
Sinds 1.5 maand heb ik een model 3 LR maar het is vooralsnog geen gelukkig huwelijk en ben er sterk over aan het nadenken om hem te verkopen. Heb het ding gekocht via mijn BV. Weet iemand of een eventuele koper het ding dan nog tegen een 4% leasetarief kan rijden?
Ja, dat kan maximaal 60 maand vanaf datum eerste toelating.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reynaerdejr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-03-2021
xos schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:56:
Zoals @Inspired aangaf wordt het bijtellingstarief voor 60 maanden vastgesteld vanaf datum eerste toelating.
Mocht de auto jonger dan 6 maanden en/of minder dan 6.000km op de teller hebben staan dan komt deze zelfs ook nog voor de MIA (Milieu-investeringsaftrek) in aanmerking voor de volgende koper.

Bij verkoop zul je wel op moeten letten dat, als je BV van MIA gebruik heeft gemaakt, je te maken gaat krijgen met desinvesteringsbijtelling.
Wel jammer hoor, wat valt er het meeste tegen? En wat zou je willen kopen nu?

ofof.nl - bereken de netto kosten voor elektrisch rijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xos
  • Laatst online: 12-09 12:41

xos

Dank @Inspired en @reynaerdejr. MIA is idd aangevraagd, mijn boekhouder is momenteel op vakantie anders had ik dit direct aan hem gevraagd. Maar weet nu iig iets meer.

In het kort is het een optelsom van kleine zaken die ik mis, irritant of vervelend vind. Grootste struikelblok momenteel is de afhankelijkheid van 4 openbare oplaadpalen die meer en meer bezet zijn. Zo is het de afgelopen 4 dagen is het niet gelukt om de auto aan een lader te krijgen. En heb je een plekje wordt de auto volgescheten door duiven zodat je na afloop direct de boel kan schoonmaken of moet je s'avonds nog even de auto "verzetten" om weer plek te maken voor de volgende. Oplossing is om naar een supercharger te gaan maar dat ben ik beu en is geen oplossing voor normaal gebruik. Vind het iedere keer zo'n triest gezicht om volwassenen in hun auto te zien wachten tot ze weer verder kunnen.

Wat ik ga doen weet ik niet, waarschijnlijk weer terug naar de situatie voor de model 3 en met de prive auto rijden en declareren, zoveel rij ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Goed punt van @reynaerdejr inzake de MIA.

Echter, de aangifte over voorgaand boekjaar is (hoogstwaarschijnlijk) nog niet gedaan. Je zou er dus ook gewoon voor kunnen kiezen om geen investeringsaftrek (KIA + MIA) te claimen over 2019, dan heb je ook geen bijtelling in 2020.. De fiscus zal dan verder, ondanks je melding, ook geen vragen stellen. De MIA melding dien je namelijk in je aangifte te verwerken, waarna de fiscus beslist over de toekenning.

Een potentiële koper zou natuurlijk wel graag KIA en MIA willen claimen, in dat verband is het inderdaad van belang dat het vervoermiddel nog als nieuw is aan te merken, zie de voorwaarden zoals eerder genoemd. Rij je over deze grens van 6000km heen, dan kan de koper geen MIA meer claimen (wel KIA). Mogelijk zou dit de prijs die je voor de auto zou kunnen krijgen verlagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-07 20:24
Ik ga voor het eerst een auto van de zaak rijden, deze auto ga ik alleen voor het werk gebruiken en ik zal er dus niet prive mee rijden.
Omdat ik de leaseauto van iemand anders over neem ben ik benieuwd waar ik op moet letten en moet ik iets aan de belastingdienst doorgeven of doet me leidinggevende dit?
Staat een auto altijd op mijn naam? Of omdat die niet privé gebruikt wordt gebeurd dit niet?

Ik ben benieuwd, ik ben een nieuwe leaserijder dus alle info is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 11:32
Mikee007 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 17:18:
Ik ga voor het eerst een auto van de zaak rijden, deze auto ga ik alleen voor het werk gebruiken en ik zal er dus niet prive mee rijden.
Omdat ik de leaseauto van iemand anders over neem ben ik benieuwd waar ik op moet letten en moet ik iets aan de belastingdienst doorgeven of doet me leidinggevende dit?
Staat een auto altijd op mijn naam? Of omdat die niet privé gebruikt wordt gebeurd dit niet?

Jouw werkgever regelt alles betreffende de belastingdienst alleen jij moet aan kunnen tonen dat je de auto niet meer dan 500km privé gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Laatst online: 22:38

Pinobigbird

doesn't share food!

D.deJong schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 09:22:
[...]

Jouw werkgever regelt alles betreffende de belastingdienst alleen jij moet aan kunnen tonen dat je de auto niet meer dan 500km privé gebruikt.
De verklaring geen privégebruik moet je zelf aanvragen. Zie
Alleen u kunt de verklaring aanvragen, niet uw werkgever.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 11:32
Pinobigbird schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 10:16:
[...]

De verklaring geen privégebruik moet je zelf aanvragen. Zie
[...]
Ik verwoorde het niet heel duidelijk maar dat bedoelde ik met ik met aantonen. Het is nog vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Je zal bij je werkgever aan moeten geven dat je niet privé gaat rijden en dat de bijtelling daarmee achterwege dient te blijven.

Je werkgever vraagt dan van jou de "verklaring geen privégebruik". Deze kun je nu al aanvragen bij de belastingdienst, met als kenteken onbekend. Deze lever je in bij je werkgever afdeling HR of salarisadministratie.

Dan heb je ook nog de taak om al je ritten te registreren ter bewijs dat de bijtelling terecht achterwege is gebleven. Hiervoor zijn zowel Excel formats als rittenregistratiesoftware beschikbaar. Soms registreert je auto ook je ritten, al dan niet met een app. Deze kun je dan ook gebruiken.

Grote kans dat je de registratie nooit ergens voor gebruikt. Maar zowel je werkgever kan er om vragen, als de fiscus. Ze hoeven dat niet te doen.

Voor de rest hoef je je geen zorgen te maken om de auto zelf. Alleen zorgen dat ie periodiek onderhoud krijgt volgens schema en uiteraard tanken op z'n tijd. Veel werknemers krijgen hiervoor een tankpas, zodat ze het niet voor hoeven schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
Ik heb toevallig afgelopen week een gesprek erover gehad, ik heb inderdaad aangegeven de auto niet prive te gaan gebruiken en er werd mij aangegeven dat ik inderdaad de kilometers dien bij te houden.
Helaas zit er geen blackbox in de auto dus dat wordt handmatig bijhouden.
Ook al ben ik nu aan het experimenteren met de app CTA Ritregistratie, op zich werkt het wel redelijk goed dus dat zou wel handig zijn. je kan namelijk ook de ritten exporteren naar Exel.

Betreft de ''verklaring geen privégebruik'' is mij niets verteld. dit dien ik dus echt zelf aan te vragen en is verplicht?
Als ik de website lees is het niet heel spannend maar ik mag wel al met de auto rijden zonder dat ik de verklaring binnen heb? Of zelfs al aangevraagd heb?

Je mag geen Prive kilometers rijden maar je moet bijvoorbeeld ook tanken, op mijn route zit geen tankstation waar ik met de zakelijke tankpas kan tanken. hoe verklaar ik die kilometers? en hoe zit het als je bijvoorbeeld om rijdt wegens files of andere reden? moet je dat allemaal kunnen verantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-08 18:55
Mikee007 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 11:57:
Ik heb toevallig afgelopen week een gesprek erover gehad, ik heb inderdaad aangegeven de auto niet prive te gaan gebruiken en er werd mij aangegeven dat ik inderdaad de kilometers dien bij te houden.
Ook al ben ik nu aan het experimenteren met de app CTA Ritregistratie, op zich werkt het wel redelijk goed dus dat zou wel handig zijn. je kan namelijk ook de ritten exporteren naar Exel.

Betreft de ''verklaring geen privégebruik'' is mij niets verteld. dit dien ik dus echt zelf aan te vragen en is verplicht?
Als ik de website lees is het niet heel spannend maar ik mag wel al met de auto rijden zonder dat ik de verklaring binnen heb? Of zelfs al aangevraagd heb?

Je mag geen Prive kilometers rijden maar je moet bijvoorbeeld ook tanken, op mijn route zit geen tankstation waar ik met de zakelijke tankpas kan tanken. hoe verklaar ik die kilometers? en hoe zit het als je bijvoorbeeld om rijdt wegens files of andere reden? moet je dat allemaal kunnen verantwoorden?
Verklaring moet je inderdaad echt zelf aanvragen. Kost je paar minuten online.

Wat betreft je kilometerregistratie zijn er voor het grijze gebied (bewust) geen regels die volledige duidelijkheid geven. Zolang je zorgt dat het redelijk en verklaarbaar is dan zit je goed. Als jij naar het dichtstbijzijnde tankstations rijdt waar jij kunt tanken, ook al ligt dat van je route af, is daar helemaal niks mis mee. Files, auto wassen, onderhoud, etc. idem. Gewoon je werkelijke rit met evt toelichting registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Mikee007 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 11:57:

Ik heb goede ervaring met RitReg, usb-stick in je auto en die houdt zo de start- en eindstand bij en verstuurt dit automatisch naar een app.

Wanneer je de auto niet privé gaat rijden, dus alleen zakelijk, moet je een 'verklaring geen privégebruik' opvragen en bij je werkgever inleveren. Wanneer je dit niet doet, wordt bijtelling ingehouden. Ik zou het in iedere geval zo snel mogelijk regelen, want ik meen mij te herinneren dat dit voor het einde van de maand ingeleverd moet zijn.

Natuurlijk moet je ook tanken en rijdt je om voor files etc. Dit kan ook gewoon. Zelfde als je auto wassen, banden oppompen, omrijden wegens een ongeluk of omdat je iets voor je werk moet doen, zoals een personeelsbijeenkomst op een andere locatie. Ik hou mijn begin- en eindstand in km's bij, begin- en eindlocatie (adres) en de route. Ik heb naar één klant iets van 5 verschillende routes, waarin ik Apple Maps volg wat betreft de ideale route. Het zou mij compleet verbazen als de belastingdienst hier moeilijk over zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
Het blijft altijd de belastingdienst hé! :)
Maar jullie hebben gelijk, files vermijden en onderhoud auto zoals benzine, banden oppompen etc hoort er ook bij!

Ritreg kwam ik inderdaad ook tegen, echter is dit een vrij duur abonnement. CTA Ritregistratie is 5 euro en dan kan je er onbeperkt gebruik van maken, echter kan ik hier geen opmerking bij plaatsen in de app als ik bijvoorbeeld om ga rijden of dat ik moet tanken dus dat is wel vreemd. misschien kan ik dat wel doen als ik het exporteer naar Exel.

Ik zal de verklaring z.s.m. aanvragen echter weet ik nu het kenteken nog niet. zolang ik de auto in bezit heb (zal ergens komende week zijn) dan zal ik het direct aanvragen. Wel vreemd dat mij dat niet verteld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTB
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

RTB

Mikee007 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 12:32:

Ritreg kwam ik inderdaad ook tegen, echter is dit een vrij duur abonnement. CTA Ritregistratie is 5 euro en dan kan je er onbeperkt gebruik van maken, echter kan ik hier geen opmerking bij plaatsen in de app als ik bijvoorbeeld om ga rijden of dat ik moet tanken dus dat is wel vreemd. misschien kan ik dat wel doen als ik het exporteer naar Exel.
Bij het afsluiten van een rit heb je in CTA nog een veld dat je willekeurig in kan vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
RTB schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 12:54:
[...]

Bij het afsluiten van een rit heb je in CTA nog een veld dat je willekeurig in kan vullen.
Ik zie het inderdaad ja!

• Mikee007
Toch nog 1 vraag over de rittenregistratie.
Ik ben namelijk erg benieuwd als je de volgende situatie hebt:

Vanaf werk rij je anders (niet de kortste route) omdat ik met de tankpas van de werkgever slechts alleen bij Shell kan tanken.
Moet ik deze rit nu schrijven als werk-verkeer of als privé-verkeer? of een gedeelte van deze rit?

• JanHenk
  • Niet online
Kilometers die je extra rijdt dan de kortste route uit hoofde van files, tanken etc, allemaal zakelijk.

Er is alleen een privé deel als er ook daadwerkelijk een privé karakter is.

Voor de duidelijkheid, ook voor jezelf, zou ik wel in de registratie noteren waarom je niet de kortste route van A naar B hebt genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikee007
JanHenk schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 19:16:

Voor de duidelijkheid, ook voor jezelf, zou ik wel in de registratie noteren waarom je niet de kortste route van A naar B hebt genomen.
Ja ik gebruik de app CTA Rit-registratie, er is daarin een veld waarin ik een opmerking kan plaatsen.
Hierin vermeld ik dan ''andere route, tanken''

• t14wo
  • Laatst online: 21:27
Hier slechts een doodsimpele Excel in gebruik. Ik heb de volgende kolommen:
  • Datum
  • Ritnummer
  • Beginstand
  • Eindstand
  • Van-Naar
  • Gereden route
  • Totaal KM's
  • Zakelijk/Privé
Dit zorgt voor een overzicht die Belastingdienst-proof is.Geen belachelijk maandelijks tarief. Je moet jezelf even aanleren om bij uitzetten van je motor de km stand te noteren. Dit heeft mij vorig jaar 2 maanden een roze post-it in m'n dashboard gekost. Nu zit het erin en is het even logisch als m'n gordel om doen.

Verder: noteer goed wanneer je een niet-logische route aflegt. Een aantal wegen die je daarbij rijdt moet voldoende zijn.

Zorg eveneens voor screenshots van je agenda. Zo kan je aan de Belastingdienst overleggen waar je bent geweest op basis van werk agenda gegevens.

[ Voor 10% gewijzigd door t14wo op 13-02-2020 19:51 ]

• t14wo
JanHenk schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 19:16:
Kilometers die je extra rijdt dan de kortste route uit hoofde van files, tanken etc, allemaal zakelijk.

Er is alleen een privé deel als er ook daadwerkelijk een privé karakter is.

Wanneer je niet in een dorp woont met 1 duidelijke route is dat haast niet te doen. Ik heb vrijwel iedere dag andere km's van werk naar huis (en andersom) omdat mijn route vanwege file en rondrijden om een parkeerplaats te vinden anders is. Ik heb misschien wel 7/8 verschillende manieren om de stad binnen te rijden.

Als je in een rustige woonwijk woont is het misschien wat vreemder om 2 km meer te rijden dan als je in de stad woont en rustig 4 rondjes mag rijden voor je een plekje kan vinden.

Uitgangspunt moet zijn dat je route logisch moet zijn.

• Mikee007
t14wo schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 19:49:
Hier slechts een doodsimpele Excel in gebruik. Ik heb de volgende kolommen:
  • Datum
  • Ritnummer
  • Beginstand
  • Eindstand
  • Van-Naar
  • Gereden route
  • Totaal KM's
  • Zakelijk/Privé
....
CTA heeft zo goed als hetzelfde, alleen wordt dat o.b.v. GPS bepaald. je kan met CTA ook een Exelsheet naar voren halen die bestaat uit:

Ritnr
Ritnr dag
Datum
Van
Tot
Duur
Kenteken
Doel
Naam
Adres/Postcode/Stad vertrek
Naam vertrekpunt (bijv. naam locatie)
Adres/Postcode/Stad aankomst
Naam aankomstpunt (bijv. naam locatie)
Beginstand km.
Eindstand km
Afgelegde kilometers
kosten (brandstof)
Toelichting

Volgens mij ook conform belastingdienst.

[ Voor 5% gewijzigd door Mikee007 op 13-02-2020 20:10 ]

• t14wo
Mikee007 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:09:
[...]

CTA heeft zo goed als hetzelfde, alleen wordt dat o.b.v. GPS bepaald. je kan met CTA ook een Exelsheet naar voren halen die bestaat uit:

Ritnr
Ritnr dag
Datum
Van
Tot
Duur
Kenteken
Doel
Naam
Adres/Postcode/Stad vertrek
Naam vertrekpunt (bijv. naam locatie)
Adres/Postcode/Stad aankomst
Naam aankomstpunt (bijv. naam locatie)
Beginstand km.
Eindstand km
Afgelegde kilometers
kosten (brandstof)
Toelichting

Volgens mij ook conform belastingdienst.
Zal zeker ook conform BD zijn, Maar ik heb een hekel aan 40 euro per maand betalen voor een appje die je 1 minuut per dag kost. En ook aan die app zal je handmatig moeten toevoegen waarom je een bepaalde route hebt gereden. Uiteindelijk is het enige wat het doet de route bijhouden (wat je meestal zelf simpel erbij toetst omdat deze 9/10x hetzelfde is) en de reden van de route.

Voor mij weegt dat niet op tegen het simpele excelletje.

• Mikee007
t14wo schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:13:
[...]
Zal zeker ook conform BD zijn, Maar ik heb een hekel aan 40 euro per maand betalen voor een appje die je 1 minuut per dag kost.
Ik snap wat je bedoeld, echter is deze app maar 5 euro voor onbeperkt gebruik :)
Ik snap je ook wel, een Excel werkt ook makkelijk maar een telefoon heb je ook altijd bij je en is wel degelijk sneller omdat je met 1 druk op de knop de adresgegevens hebt opgehaald via GPS.
Nadeel.. een telefoon kan stuk gaan! dan moet je wel net een backup gemaakt hebben.

• wvkreg
  • Laatst online: 13-09 22:36
Mikee007 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 17:18:

Gebruik https://ritmeter.nl/

Niet duur en werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boblelie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:03
Ik heb ook in 2019 ritmeter gebruitk. Voor zover ritadministratie prettig is vond ik deze tool super! Je hoeft alleen de rit te starten en te stoppen, evt notitie toevoegen. Rest gebeurt via gps. Data zit in de cloud. Kost omgerekend minder dan 2 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ha! Ik zocht hier naar ouderschapsverlof maar geen respons. Ik ben een nieuwe auto aan het bestellen (met eigen bijdrage) maar overweeg ook om wellicht een tijdje met ouderschapsverlof te nemen (bv 1 dag per week of 2 weken). Nu vroeg ik mij af wat hier de impact van is.

Het leasetarief van de auto is 830 euro, de cataloguswaarde is 43500 en de eigen bijdrage 101. Netto komen de lasten van de auto dus op 43500*0.22=9570/12=797.5-100=697.5*0.4950=345.26+101=446.26 excl impact op andere factoren.

Stel ik werk 3 maanden "slechts" 4 dagen per week, dan staat daar een formule voor in de regeling. ((56-8)/56*729=625 euro is het aangepaste leasebudget. De eigen bijdrage van de auto schiet dan omhoog naar grofweg 200 euro (830-625).

Klopt het dan dat de netto last dan: 43500*0.22=9570/12=797.5-200=597.5*0.4950=295,76+200=495,76 wordt? Of zie ik dan iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedominee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-08 09:38
Momenteel aan het kijken voor een nieuwe lease auto van mijn werk. Mijn werkgever wil de lease overeenkomst tussen werkgever en mij nu aanpassen. Nu staat er goed gezegd niets op papier.

De nieuwe overeenkomst bevat oa de regeling dat ik bij een vrijwillig vertrek de auto moet meenemen naar mijn nieuwe werkgever. Mocht dat niet kunnen, moet ik zelf het contract overnemen of de boete voor eerder beëindigen betalen.

Is dat wettelijk wel toegestaan? Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
dedominee schreef op maandag 24 februari 2020 @ 07:41:
Ja dat mag. Ik werk bij een hele kleine detacheerder en heb dat ook. Aan de andere kant mogen ik en mijn collega's ook alles (binnen het redelijke) leasen. Maar door die diversiteit in auto's (van BMW tot Skoda) en niemand die het kan (en wil) overnemen is dat anders een erg groot risico voor mijn werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Okasha Volgens mij klopt het wel ja. Maar je kunt toch gewoon https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:31
dedominee schreef op maandag 24 februari 2020 @ 07:41:
Momenteel aan het kijken voor een nieuwe lease auto van mijn werk. Mijn werkgever wil de lease overeenkomst tussen werkgever en mij nu aanpassen. Nu staat er goed gezegd niets op papier.

De nieuwe overeenkomst bevat oa de regeling dat ik bij een vrijwillig vertrek de auto moet meenemen naar mijn nieuwe werkgever. Mocht dat niet kunnen, moet ik zelf het contract overnemen of de boete voor eerder beëindigen betalen.

Het staat ook in onze regeling, wij hebben slechts ca 10 auto’s rijden ofzo.

In de praktijk is het echter nooit gebeurd dat dit ook daadwerkelijk wordt doorbelast.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
VidaR-9 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:24:
[...]

Het staat ook in onze regeling, wij hebben slechts ca 10 auto’s rijden ofzo.

In de praktijk is het echter nooit gebeurd dat dit ook daadwerkelijk wordt doorbelast.
Dat hangt dan van je werkgever af. Hier ging iemand weg en die moest gewoon zijn auto meenemen en iemand anders heeft zijn wagen afgekocht. Voordeel van dat iedereen alles mag rijden (binnen het redelijke) is dat je mensen krijgt met een aangeklede BMW en mensen die juist minder willen uitgeven (en lager in salaris zitten) en een polo kiezen. Dat valt gewoon niet uit te wisselen en afkoopbedragen zijn echt geen leuk afscheidscadeau richting je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Mikee007 hier rijd ik ook alleen zakelijk (3e jaar nu) en houd het gewoon in een Excelletje bij zoals @t14wo ook doet. Werkt prima bij mij!

Wat ik vaak ook nog doe ter onderbouwing, is een fotootje van de kilometerstand (incl. wat zicht door het vooruit zodat je enigszins kan zien of je thuis bent of ergens anders). Ook als ik een "niet standaard" route rijdt, dan maak ik een start- en eindfoto van de kilometerstand. Nu moet ik wel zeggen, ik zit 95% van de tijd op dezelfde werklocatie en maar 1 route kan rijden, dus dat maakt het simpel.

Houd er wel rekening mee, dat als je omrijdt / stops om ergens boodschappen te doen / kinderen op te halen of weg te brengen je dit ook expliciet vermeld als prive kilometers.

Members only:

Echter is de pakkans ook relatief klein, zie dit artikel van 2018. Dit is ook "bevestigd" in de 22e Halfjaarsrapportage van de Belastingdienst pagina 6 geven ze zelf aan geen gebruik te maken van camerabeelden voor toezicht op privégebruik van de auto. Maar als je wordt gepakt, mag je het hele jaar (en misschien ook wel de jaren er voor waar twijfel over kan ontstaan) terug gaan betalen. En dat kan natuurlijk flink oplopen met een 22% bijtelling auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
jongetje schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:55:
[...]

Dat hangt dan van je werkgever af. Hier ging iemand weg en die moest gewoon zijn auto meenemen en iemand anders heeft zijn wagen afgekocht. Voordeel van dat iedereen alles mag rijden (binnen het redelijke) is dat je mensen krijgt met een aangeklede BMW en mensen die juist minder willen uitgeven (en lager in salaris zitten) en een polo kiezen. Dat valt gewoon niet uit te wisselen en afkoopbedragen zijn echt geen leuk afscheidscadeau richting je werkgever.
Maar ook gewoon een wg risico. Wil je werknemers hebben die enkel blijven omdat ze gevonden zijn door de auto?

Dan vind ik een regeling waarbij je enkel de overschrijding
moet afkopen eerlijker. Dan kan een andere medewerker de auto gewoon binnen zijn budget overnemen.

Maargoed, je weet het natuurlijk als je de auto bestelt. Ik heb hem niet persé nodig voor werk, maar toch voor een auto gekozen. Dan weet ik dat er een (theoretisch) risico is mocht ik weg gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
VidaR-9 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:31:
[...]

Maar ook gewoon een wg risico. Wil je werknemers hebben die enkel blijven omdat ze gevonden zijn door de auto?

Dan vind ik een regeling waarbij je enkel de overschrijding
moet afkopen eerlijker. Dan kan een andere medewerker de auto gewoon binnen zijn budget overnemen.

Maargoed, je weet het natuurlijk als je de auto bestelt. Ik heb hem niet persé nodig voor werk, maar toch voor een auto gekozen. Dan weet ik dat er een (theoretisch) risico is mocht ik weg gaan.
Tja, als je bij een Capgemini of een Ordina werkt kan dat prima uit. Bij mijn werkgever met minder dan 10 man personeel waarbij niet iedereen een auto heeft ligt dat toch anders. Als iedereen een nieuwe auto besteld met een looptijd van 4 jaar en een week later ontslag neemt dan is mijn werkgever failliet op het aflopen van 7 nieuwe leasecontracten.

Als ze me zo graag bij die nieuwe werkgever willen hebben dan nemen ze mijn auto over of kopen ze die af. (Verder heb ik ook geen intentie om weg te gaan, anders had ik het niet gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@dedominee als het tijd is voor een nieuw leasecontract, is het ook (vind ik) tijd om eens te kijken of je lekker op je plek zit bij je werkgever :)
Zit je een beetje op de schopstoel of niet lekker op je plek, kan je jezelf (maar ook je werkgever) een hoop "ellende" besparen, door voor het afsluiten van een nieuw leasecontract elders te gaan werken.
Weet je al dat je bijvoorbeeld weg wilt gaan, dan vind ik het persoonlijke not done om een nieuwe (dure) lease bak te kiezen. Ook al zou ik er recht op hebben...

Tuurlijk kan er binnen de lease tijd een hoop veranderen, mij gaat het voornamelijk om dat als je op voorhand al twijfelt of je op de juiste plek zit, je niet onnodig kosten moet maken. En zo is iedere 4-5 jaar even nadenken of je nog op de juiste plek zit helemaal geen verkeerde gedachte, toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tanh92
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-09 09:06
Vraagje, stel ik heb een leasebudget van 600 euro pm en betaal geen vaste eigen bijdrage voor prive gebruik. Mijn werkgever geeft aan dat dit toegekende budget voor zakelijke doeleinden toegekend is. Als ik dit zakelijke budget overschrijdt omdat ik een duurdere auto wil rijden, wordt de eigen bijdrage dus als vergoeding voor privegebruik beschouwd. Nu snap ik het volgende niet: waarom zou ik dan niet een wat duurdere auto (bijvoorbeeld 800,- pm waarvan 200,- eigen bijdrage) gaan rijden als ik mijn eigen bijdrage van de bijtelling af kan trekken en voor een A3 gaan ipv een Polo als het me ongeveer hetzelfde gaat kosten? Wat mis ik hier? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Wat je mist is dat bijtelling een inkomensbijtelling is en geen belasting.

Die 200 eigen bijdrage trek je van je belastbaar inkomen af, niet van je belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

tanh92 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 22:32:
Nu snap ik het volgende niet: waarom zou ik dan niet een wat duurdere auto (bijvoorbeeld 800,- pm waarvan 200,- eigen bijdrage) gaan rijden als ik mijn eigen bijdrage van de bijtelling af kan trekken en voor een A3 gaan ipv een Polo als het me ongeveer hetzelfde gaat kosten? Wat mis ik hier? :?
Zoals hierboven al gezegd wordt, je eigen bijdrage is aftrekbaar van je bijtelling, niet van je belasting. Afhankelijk van je salarisschaal betaal je dan nog steeds grofweg de helft van je eigen bijdrage netto. Daarnaast is een A3 flink duurder dan een Polo, en loopt je bijtelling dus ook op waardoor je netto nog minder overhoudt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Laatst online: 11-09 08:50
Kan iemand mij vertellen hoe ik ongeveer het geschatte netto bedrag (bedrag dat ik echt ga betalen ) van een lease auto kan berekenen?

Al verschillende sites bekeken, maar kom overal weer op andere bedragen uit.

Voorbeeld:
Auto fiscale waarde €30.000
Jaarinkomen ongeveer: €27.500
Eigen bijdrage: €45

Benzine, 22% bijtelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:50
G.Scholtens schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:28:
Kan iemand mij vertellen hoe ik ongeveer het geschatte netto bedrag (bedrag dat ik echt ga betalen ) van een lease auto kan berekenen?

Voorbeeld:

Benzine, 22% bijtelling
Ik houd vaak https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html aan, die vind ik het meest betrouwbaar.
Die stelt overigens € 254,- netto o.b.v die input-cijfers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:18
G.Scholtens schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:28:

Voorbeeld:

Benzine, 22% bijtelling
Bijtelling is 6.600, eigen bijdrage is 540. Totale verhoging van belastbaar loon is 6.060. Jaarinkomen wordt 33.560
Je moet dan dus belasting betalen over 6.060. Tarief (door opbouw arbeidskorting en afbouw algemene heffingskorting) = 41,4%

Je betaalt dus 2.506 per jaar belasting extra = 209 per maand
Daarnaast eigen bijdrage = 45 per maand

Totaal 254 per maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Sovieto schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:40:
[...]

Bijtelling is 6.600, eigen bijdrage is 540. Totale verhoging van belastbaar loon is 6.060. Jaarinkomen wordt 33.560
Je moet dan dus belasting betalen over 6.060. Tarief (door opbouw arbeidskorting en afbouw algemene heffingskorting) = 41,4%

Je betaalt dus 2.506 per jaar belasting extra = 209 per maand
Daarnaast eigen bijdrage = 45 per maand

Totaal 254 per maand
Ofwel: Relatief dure auto voor je netto salaris :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Laatst online: 11-09 08:50
Okasha schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:45:
[...]

Ofwel: Relatief dure auto voor je netto salaris :)
Thnx voor de info, ja opzich wel duur. Maar weet dat ik nog omhoog ga qua salaris. Rijd nu nog 14% (auto op naam van werkever, hij neemt de overige kosten nu voorzich) maarja wil wat nieuwers gaan rijden en ook dat het dan normaal op mijn naam komt.

Mijn salaris is toch puur als extra op het moment, dus niet erg als ik 100euro meer betaal voor de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinnyice
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-09 15:21
Zit even dit topic te volgen en lees bovenaan dat er een Model 3 voor 825 kan worden geleased. Als ik op de site van Tesla kijk staat er een bedrag van 422 euro pm (wel op basis van 60 maanden uiteraard, 12 maanden is 729)

Komt er dan zoveel boven de prijs of is het vanuit een leasebedrijf? Snap het grote verschil niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBrands
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-09 10:09
Skinnyice schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:48:
Zit even dit topic te volgen en lees bovenaan dat er een Model 3 voor 825 kan worden geleased. Als ik op de site van Tesla kijk staat er een bedrag van 422 euro pm (wel op basis van 60 maanden uiteraard, 12 maanden is 729)

Komt er dan zoveel boven de prijs of is het vanuit een leasebedrijf? Snap het grote verschil niet zo goed.
Omdat dit uitgaat van financial lease met een slotbedrag van 16k welke je na je laatste maand moet betalen.

Zie voor meer info: https://financialleasecon...met-of-zonder-slottermijn

Voordeel is dat je maandlasten 'lager' zijn. Dit is natuurlijk niet waar aangezien je nog een slotbedrag te betalen hebt.

Reken uit: aankoopbedrag van 49k volgens site van tesla. Deel door 60 en je komt op een bedrag van 817 euro uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simonsters
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 07:13
Het bedrijf waar ik voor werk heeft een vrij ruime leasepolicy en heeft recent e.e.a. aangepast.
Naast het kiezen van een lease auto is er ook de mogelijkheid om een bruto vergoeding van 875 euro te kiezen, daarnaast een ruime vergoeding van 0.40 cent/km (hiervan is 0.19 cent onbelast).
Samen met een collega hebben we al een excel gemaakt om te bepalen wat voordeliger is. Om eerlijk te vergelijken hebben we in beide gevallen voor een Volvo V60 gekozen (lease en via Volvo On Call). Er zitten nogal wat variabelen in de berekening, marginale belastingtarief, bijtelling, verbruik, aantal km zakelijk en prive etc.
Het lijkt erop dat het nogal voordelig kan zijn om te kiezen voor de bruto bijtelling + km vergoeding. Echter kwam ik het volgende tegen online: https://www.autoplanning....9_Autoplanning_los(1).pdf
Hierin wordt gesproken over "De bijtelling kan volgens de wet ook van toepassing zijn als de werkgever alle kosten van een auto van de werknemer betaalt. De vraag is echter wanneer er sprake is van het betalen van autokosten. Die vraag is vooral belangrijk als de werknemer zelf een auto least via een privéleasecontract en van de werkgever een mobiliteitsbudget ontvangt. Om die onduidelijkheid weg te nemen heeft de VNA voor haar leden en relaties met de Belastingdienst de bijtellingsaspecten van privélease verduidelijkt. Dit overleg van de VNA met de Belastingdienst leverde op dat als de werknemer een autokostenvergoeding ontvangt van (maximaal) 19 eurocent per zakelijk verreden kilometer, er geen sprake is van het ter beschikking stellen van een auto: geen bijtelling dus. Dit geldt ook als een eventueel surplus van het mobiliteitsbudget als belast loon in geld wordt aangemerkt en als zodanig wordt uitbetaald. Bijtelling is wel aan de orde zodra er sprake is van een integrale kostenvergoeding van de auto (eventueel verminderd met een bedrag voor privégebruik). Daarvan is bijvoorbeeld sprake als (nagenoeg) alle leasekosten worden vergoed. Ook bij een (veel) hogere vergoeding van zakelijke kilometers dan 19 eurocent kan sprake zijn van een integrale kostenvergoeding."

In hoeverre is er in de genoemde regeling sprake van een 'integrale kostenvergoeding'? Het is namelijk beduidend goedkoper dan standaard lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Geen bijtelling van toepassing.

Baas betaalt twee dingen:

1. een vaste bruto component ter vervanging van het loonvoordeel van een leaseauto met privégebruik. Dat staat los van de autokosten.

2. kilometergeld

Dat is een heel andere situatie dan wat de belastingdienst bedoelt in je quote. Daar gaat het om: werknemer koopt auto en geeft de bon aan de baas, net als alle volgende bonnen voor brandstof, onderhoud, verzekering etc.

In die situatie is de auto juridisch van werknemer, maar is de feitelijke situatie dat de baas de auto “verstrekt”.

Hier ligt de situatie heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Simonsters schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:34:
Het bedrijf waar ik voor werk heeft een vrij ruime leasepolicy en heeft recent e.e.a. aangepast.
Naast het kiezen van een lease auto is er ook de mogelijkheid om een bruto vergoeding van 875 euro te kiezen, daarnaast een ruime vergoeding van 0.40 cent/km (hiervan is 0.19 cent onbelast).
Samen met een collega hebben we al een excel gemaakt om te bepalen wat voordeliger is. Om eerlijk te vergelijken hebben we in beide gevallen voor een Volvo V60 gekozen (lease en via Volvo On Call). Er zitten nogal wat variabelen in de berekening, marginale belastingtarief, bijtelling, verbruik, aantal km zakelijk en prive etc.
Het lijkt erop dat het nogal voordelig kan zijn om te kiezen voor de bruto bijtelling + km vergoeding. Echter kwam ik het volgende tegen online: https://www.autoplanning....9_Autoplanning_los(1).pdf
Hierin wordt gesproken over "De bijtelling kan volgens de wet ook van toepassing zijn als de werkgever alle kosten van een auto van de werknemer betaalt. De vraag is echter wanneer er sprake is van het betalen van autokosten. Die vraag is vooral belangrijk als de werknemer zelf een auto least via een privéleasecontract en van de werkgever een mobiliteitsbudget ontvangt. Om die onduidelijkheid weg te nemen heeft de VNA voor haar leden en relaties met de Belastingdienst de bijtellingsaspecten van privélease verduidelijkt. Dit overleg van de VNA met de Belastingdienst leverde op dat als de werknemer een autokostenvergoeding ontvangt van (maximaal) 19 eurocent per zakelijk verreden kilometer, er geen sprake is van het ter beschikking stellen van een auto: geen bijtelling dus. Dit geldt ook als een eventueel surplus van het mobiliteitsbudget als belast loon in geld wordt aangemerkt en als zodanig wordt uitbetaald. Bijtelling is wel aan de orde zodra er sprake is van een integrale kostenvergoeding van de auto (eventueel verminderd met een bedrag voor privégebruik). Daarvan is bijvoorbeeld sprake als (nagenoeg) alle leasekosten worden vergoed. Ook bij een (veel) hogere vergoeding van zakelijke kilometers dan 19 eurocent kan sprake zijn van een integrale kostenvergoeding."

In hoeverre is er in de genoemde regeling sprake van een 'integrale kostenvergoeding'? Het is namelijk beduidend goedkoper dan standaard lease.
Sjeetjee, 875 bruto + 0.40ct per km. Voor dat ruil ik mijn leaseauto wel.
Wat heeft je werkgever getriggerd om het te doen? Mileu? (iig op papier want je gaat niet opeens met de fiets), IFRS16?, of is het echt qua kosten beter voor je werkgever omdat er veel werknemer die met de leaseauto 5x per jaar eurotrip doen?

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Bij 10.000 zakelijke kilometers per jaar betaalt de baas 1200 euro. Dat is on par met een door de zaak betaalde V60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Simonsters schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:34:

Holy moly, dit is gunstig zeg. Bij ons kun je de vaste mobiliteitsvergoeding kiezen, waarna je dus een enorme incentive hebt om zo min mogelijk te rijden. Alle variabele kosten (ook rijden naar buitenland!) zijn vervolgens voor eigen kosten. Dit is inderdaad een no-brainer op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simonsters
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 07:13
In het rekenmodel blijkt het voor mij niet perse heel voordelig uit te pakken tov lease omdat ik zowel zakelijk (45k) als prive (15k) veel rij. Dat maakt private lease erg prijzig ivm de max aan km’s.
Als je onder de 40k blijft, dan rij je praktisch gratis door de riante km vergoeding. Het gaat me er vooral om dat dit ‘voordeel’ niet door de belastingdienst kan worden gezien als een integrale kostenvergoeding. De motivatie van de werkgever is me onduidelijk, zo is elektrisch niet mogelijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
In realiteit ga je natuurlijk niet voor nieuwste van de nieuwste auto.
Dus ja, de vergelijking is niet fair.
Als ik je regeling heb dan ga ik zomaar 1450 vooruit netto.
Dan kan ik een leuk tweedehands auto kopen, brandstof, onderhoud, etc en alsnog +/- 500 euro overhoud per maand. En nee praat niet over een afgeschreven bak van 20 jaar geleden, maar een fatsoenlijk premium station van 4-5jaar oud.

De keuze is tussen een gloednieuwe auto met 0 zorg of prive 2ehands en een potje aan de zij houd voor evt onderhoud/ reparatie. Maar als ik 500 eur pm overhoud (6k per jaar!) dan doe ik het wel.

Bij mij is het helaas niet mogelijk. Of leasebudget van 1100 eur of reiskostenvergoeding gemaximeerd op 250 eur. Dan is de keuze makkelijk voor mij om te leasen.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02
Simonsters schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:54:
In het rekenmodel blijkt het voor mij niet perse heel voordelig uit te pakken tov lease omdat ik zowel zakelijk (45k) als prive (15k) veel rij. Dat maakt private lease erg prijzig ivm de max aan km’s.
Als je onder de 40k blijft, dan rij je praktisch gratis door de riante km vergoeding. Het gaat me er vooral om dat dit ‘voordeel’ niet door de belastingdienst kan worden gezien als een integrale kostenvergoeding. De motivatie van de werkgever is me onduidelijk, zo is elektrisch niet mogelijk..
Wij hebben op het werk een soortgelijke regeling alleen dan nog net iets minder gunstig. Ik krijg het leasebudget van 750 uitgekeerd + 0,19ct per kilometer. Ik rij dan geen nieuwe auto maar een BMW E61 uit 2006. Toen ik hem kocht was hij 8jr oud. Ik heb deze toen vergeleken met een Skoda Octavia 14% en was ik ongeveer 150 a 200 euro netto per maand voordeliger uit. Uiteraard moet ik zelf wel een boel meer regelen want met deze auto ga je liever niet naar de dealer ;).

@SirLct Zoiets zal het inderdaad schelen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:36
In de leaseovereenkomst staat duidelijk aangegeven dat LM de leverende dealer kiest. Heeft iemand ervaring met Multilease en evt. offertes van voorraadmodellen bij dealers die door Multilease zijn geaccepteerd? Dan weet ik of ik evt. een poging kan wagen.

Edit: Als ik deze URL zie, wordt het wellicht lastig...

[ Voor 21% gewijzigd door MaSw85 op 11-03-2020 08:46 ]

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:29

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Wij zitten ook bij Multilease en hebben wel vrije dealerkeuze. Dat is dus een optie die je werkgever je niet biedt, want het komt in ieder geval niet bij Multilease vandaan. Ook het rijden van een voorraadmodel is hier absoluut geen probleem.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Waus26 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:43:
In de leaseovereenkomst staat duidelijk aangegeven dat LM de leverende dealer kiest. Heeft iemand ervaring met Multilease en evt. offertes van voorraadmodellen bij dealers die door Multilease zijn geaccepteerd?
Een leasemaatschappij onderhandelt altijd zelf met de dealer of importeur. Je kunt aangeven dat je snel wilt rijden en de gewenste configuratie al bij dealer X staat. Dan is het aan de leasemaatschappij om hierop te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
SirLct schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:43:
In realiteit ga je natuurlijk niet voor nieuwste van de nieuwste auto.
Dus ja, de vergelijking is niet fair.
Als ik je regeling heb dan ga ik zomaar 1450 vooruit netto.
Dan kan ik een leuk tweedehands auto kopen, brandstof, onderhoud, etc en alsnog +/- 500 euro overhoud per maand. En nee praat niet over een afgeschreven bak van 20 jaar geleden, maar een fatsoenlijk premium station van 4-5jaar oud.

De keuze is tussen een gloednieuwe auto met 0 zorg of prive 2ehands en een potje aan de zij houd voor evt onderhoud/ reparatie. Maar als ik 500 eur pm overhoud (6k per jaar!) dan doe ik het wel.

Bij mij is het helaas niet mogelijk. Of leasebudget van 1100 eur of reiskostenvergoeding gemaximeerd op 250 eur. Dan is de keuze makkelijk voor mij om te leasen.
Regelingen kunnen best leuk zijn. Als ik m’n budget laat uitkeren is dat ca 700 euro netto incl km vergoeding. En dan bespaar ik 550 euro op m’n bijtelling. Kan je best prima privé voor rijden. Ga ik volgende x ook doen btw, iets diks privé en dan lekker vaak met de motor woon-werk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
VidaR-9 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:38:
[...]

Regelingen kunnen best leuk zijn. Als ik m’n budget laat uitkeren is dat ca 700 euro netto incl km vergoeding. En dan bespaar ik 550 euro op m’n bijtelling. Kan je best prima privé voor rijden. Ga ik volgende x ook doen btw, iets diks privé en dan lekker vaak met de motor woon-werk doen.
Gemak van een leaseauto is ook wat waard vind ik. En "wat diks" is ook relatief duur. Onderhoud/brandstof/afschrijving etc. Een leuke auto zit zo op 1000 per maand. (Als in, leuke A6/5 serie met wat vermogen van een paar jaar oud.) Voor een paar honderd netto minder zou ik nog steeds mijn leaseauto houden. Onderhoud/winterbanden/beurtjes/vakantie kilometers/vervangend vervoer/spaargeld niet nodig etc. Is me wel wat geld waard. Plus, die 550 netto bijtelling kun je natuurlijk ook wel wat drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Inspired schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:43:
[...]

Gemak van een leaseauto is ook wat waard vind ik. En "wat diks" is ook relatief duur. Onderhoud/brandstof/afschrijving etc. Een leuke auto zit zo op 1000 per maand. (Als in, leuke A6/5 serie met wat vermogen van een paar jaar oud.) Voor een paar honderd netto minder zou ik nog steeds mijn leaseauto houden. Onderhoud/winterbanden/beurtjes/vakantie kilometers/vervangend vervoer/spaargeld niet nodig etc. Is me wel wat geld waard. Plus, die 550 netto bijtelling kun je natuurlijk ook wel wat drukken.
Dat is waar. Ik rij momenteel ook 5-600 per maand aan benzine op, dus dan blijft er niet gek veel over voor rest vd lasten.

Pagina: 1 ... 24 ... 58 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1