Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 14-12 21:05

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

DennusB schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:28:
[...]

Daar zou ik zo zeker nog niet van zijn. Waarom zou je kiezen voor een 22% elektrische auto met een vrij beperkte range als je ook voor 22% een diesel/benzine kan pakken, die vaak goedkoper zijn en die range-issues niet hebben...
Ik ga NOOIT meer vrijwillig terug naar een ICE, ook niet als ik meer moet gaan betalen.

Waarom?

- Het is aanzienlijk comfortabeler.
- Het rijplezier is groter
- Nooit meer nadenken over tankstop, iedere dag VOL weer weg.
- Onderweg geen tijd meer kwijt aan tankstops.
- Nooit meer krabben of beslagen ramen , iedere dag ontvangen worden in een warme auto _/-\o_
- Goed voor het milieu /geen sponsoring naar twijfelachtige oliestaten, het is priceless om je EV op te laden met je PV en dan alsnog stroom terug te leveren aan het net.

Het probleem is alleen dat veel ICE eigenaren niet beter weten en bang gemaakt worden met papegaai verhalen. EV is overigens nog niet de heilige graal , in sommige use cases is het niet altijd even praktisch, zeker als je niet op eigen terrein of op het werk kan laden.

revolution-nl wijzigde deze reactie 22-11-2019 14:43 (32%)

5kWp solar | Tesla Model 3 | Citigo E iV in bestelling | Gasloos

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:57:
[...]

Oh ja, natuurlijk (over de MRB). Maar wat BPM/fiscale waarde en het duurder zijn van electrische auto's betreft: dat is een keuze van de werknemer.
Volgens mij is het heel simpel:
Verhoog je de bijtelling dan zijn de kosten voor de werknemer gelijk. Indien de werkgever dan elektrisch rijden niet stimuleert is er geen enkele financiële reden voor de werknemer om elektrisch te rijden.

En als samenleving willen we zoveel mogelijk mensen die elektrische auto in, als dat niet financieel gestimuleerd wordt bij leaserijders zullen heel veel niet voor elektrische auto's kiezen waardoor we niet alleen nu te weinig elektrische auto's op de weg krijgen maar ook over vier jaar ook heel wat minder tweedehands elektrische auto's hebben.

• Road-runner83
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 00:01
t_captain schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 10:49:
Hier ook een E61 530d (LCI). Jaarlijks tussen de 1000 en 2000.
Heb ik in het begin (eerste 2jr) ook wel op gezeten gemiddeld maar laatste 3jr is het tussen de 2 en 3K en dit jaar helaas wat meer pech (geen eens grote dingen).

Maar we tuffen lekker door en pas net ingereden met 390K _/-\o_

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online
We willen niet "zoveel mogelijk mensen de electrische auto in". Dat is een middel en geen doel.

We willen (eigenlijk: moeten) minder broeikasgassen uitstoten. De keuze over hoe je dat het best bereikt, laat je het best aan de mensen en bedrijven zelf. Electrisch rijden is een optie, vegetarisch eten worden is een concurrerende optie. Zet emissies op een budget en laat mensen creatief kiezen.

Wat betreft die tweedehands markt: daar worden we op internationaal niveau genaaid. We hebben hele dure regelingen om milieuvriendelijke auto's op de weg te krijgen. Die zijn vrijwel geheel gericht op nieuwe auto's, en vaak beperkt van duur (lage bijtelling voor 5 jaar na kentekenregistratie).
Andere landen zijn slim en differentieren de importheffingen voor tweedehands auto's naar milieuprestaties. Gevolg is dat "onze" Priussen en Lexussen allemaal in Rusland terechtkomen. Rusland koopt een aanzienlijk deel van de milieu-opbrengst tegen een fractie van het geld.

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 07:43
Ik overweeg komend jaar mijn lease auto alleen zakelijk te gaan rijden en van het bespaarde bedrag aan bijtelling een kleine auto te kopen om privé te rijden. Zelf rijd ik ongeveer 3000km privé per jaar en dan is een V60/A5/4 serie een beetje prijzig per km.

Ik vraag me alleen af hoe strikt de BD is in de bewijslast dat je max 500km privé hebt gereden en hoe dat in de praktijk werkt. Zo staat op de website bij rittenregistratie:
- de route die u hebt gereden, als u niet de meest gebruikelijke route hebt genomen.

Mijn route naar kantoor via de snelweg staat vol met files. Dus rijd ik meestal binnendoor, dat scheelt +5km tegenover de snelste route, maar ook 20min tijd. Is dat dan toegestaan of wordt die +5km als privé km geteld? Dat kan ik niet terugvinden en vind ik riskant.

Verder lees ik:
Als uw rittenregistratie niet voldoet aan deze eisen of als u geen rittenregistratie hebt bijgehouden, dan moet u de bijtelling privégebruik auto verrekenen met de autokosten.

Dat suggereert dat als je geen registratie bijhoudt (en feitelijk dus meer dan 500km privé kunt rijden) je alsnog bijtelling moet betalen maar dan alleen als je gecontroleerd wordt? Dat lijkt me een rare regel want dan zou iedereen die gok nemen. Op andere websites lees ik dat je ook een boete krijgt maar op de website van de BD vind ik dat weer niet terug.

Ik wil dus graag weten wat exact wel/niet is toegestaan en welke consequenties er aan zitten voordat ik hier aan begin.

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• Krekatos
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 15-12 19:32
XeNeRgY schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 08:23:
Ik overweeg komend jaar mijn lease auto alleen zakelijk te gaan rijden en van het bespaarde bedrag aan bijtelling een kleine auto te kopen om privé te rijden. Zelf rijd ik ongeveer 3000km privé per jaar en dan is een V60/A5/4 serie een beetje prijzig per km.

Ik vraag me alleen af hoe strikt de BD is in de bewijslast dat je max 500km privé hebt gereden en hoe dat in de praktijk werkt. Zo staat op de website bij rittenregistratie:
- de route die u hebt gereden, als u niet de meest gebruikelijke route hebt genomen.

Mijn route naar kantoor via de snelweg staat vol met files. Dus rijd ik meestal binnendoor, dat scheelt +5km tegenover de snelste route, maar ook 20min tijd. Is dat dan toegestaan of wordt die +5km als privé km geteld? Dat kan ik niet terugvinden en vind ik riskant.

Verder lees ik:
Als uw rittenregistratie niet voldoet aan deze eisen of als u geen rittenregistratie hebt bijgehouden, dan moet u de bijtelling privégebruik auto verrekenen met de autokosten.

Dat suggereert dat als je geen registratie bijhoudt (en feitelijk dus meer dan 500km privé kunt rijden) je alsnog bijtelling moet betalen maar dan alleen als je gecontroleerd wordt? Dat lijkt me een rare regel want dan zou iedereen die gok nemen. Op andere websites lees ik dat je ook een boete krijgt maar op de website van de BD vind ik dat weer niet terug.

Ik wil dus graag weten wat exact wel/niet is toegestaan en welke consequenties er aan zitten voordat ik hier aan begin.
De belastingdienst controleert willekeurig, net zoals bij bedrijven etc. Ik rij zelf een aantal jaar alleen zakelijk en hou dus een registratie bij, maar nog niet gecontroleerd. Als je je gereden kilometers niet kunt verklaren, gaan ze per definitie uit van privé rijden. Je kunt eenvoudig een Excel sheet maken of gebruik maken van apps die dankzij gps je route inzichtelijk maken.

Wat betreft de routes, is het prima als je een andere route rijdt om tijd te besparen. Ik zit in de consultancy en ik heb naar 1 klant iets van 6 verschillende routes in verband met files (rij met Apple Maps). Ik heb van collega’s nog niet gehoord, die een keer gecontroleerd zijn, dat ze de bijtelling moesten betalen omdat ze een andere route reden. Het lijkt mij dan ook dat de belastingdienst hier redelijk en billijk in mijn zijn.

Overigens een goed idee om alleen zakelijk te rijden, heel veel mensen denken goedkoop uit te zijn door een lease auto ook privé te rijden. Dit terwijl ze misschien twee keer per jaar op vakantie gaan en max. 10K privé rijden. Dat is je bijtelling van 300-400 euro zeker niet waard.

• XeNeRgY
Krekatos schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 08:55:
[...]

De belastingdienst controleert willekeurig, net zoals bij bedrijven etc. Ik rij zelf een aantal jaar alleen zakelijk en hou dus een registratie bij, maar nog niet gecontroleerd. Als je je gereden kilometers niet kunt verklaren, gaan ze per definitie uit van privé rijden. Je kunt eenvoudig een Excel sheet maken of gebruik maken van apps die dankzij gps je route inzichtelijk maken.

Wat betreft de routes, is het prima als je een andere route rijdt om tijd te besparen. Ik zit in de consultancy en ik heb naar 1 klant iets van 6 verschillende routes in verband met files (rij met Apple Maps). Ik heb van collega’s nog niet gehoord, die een keer gecontroleerd zijn, dat ze de bijtelling moesten betalen omdat ze een andere route reden. Het lijkt mij dan ook dat de belastingdienst hier redelijk en billijk in mijn zijn.

Overigens een goed idee om alleen zakelijk te rijden, heel veel mensen denken goedkoop uit te zijn door een lease auto ook privé te rijden. Dit terwijl ze misschien twee keer per jaar op vakantie gaan en max. 10K privé rijden. Dat is je bijtelling van 300-400 euro zeker niet waard.
Bedankt voor de info. Het lijkt me ook wel dat er ruimte moet zijn om de optimale route te nemen, afhankelijk van bijvoorbeeld verkeer. Maar heb geen zin in gezeur en forse meerkosten achteraf, dan neem ik het risico liever niet en ga ik alsnog voor de bijtelling. Het is daarin jammer dat er niet expliciet staat wat wel en niet toegestaan is.

Voor mij is het met 3000km privé ook bijna niet rendabel om privé te rijden. Zeker nu ik een nieuwe auto mag aanschaffen. Zie XeNeRgY in "Keuze leaseauto - Deel 5"

• fs0c131y
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 06:27
Iemand hier die de Mazda 3 SkyActiv-X in de private lease heeft besteld? Enig idee of een aanbetaling mogelijk is om de maandprijs lager te krijgen? Zie dat nergens voorbijkomen op de Mazda site (of van een andere dealer).

• Tsurany
  • Niet online
XeNeRgY schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 08:23:
Gebruik een applicatie is is goedgekeurd door de belastingdienst, dan voorkom je achteraf een hoop discussies. Je mag prima een afwijkende route gebruiken als deze route sneller is maar dan moet je niet onderweg stoppen om boodschappen te doen, dan wordt het namelijk vrij discutabel.

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Nu online
fs0c131y schreef op woensdag 27 november 2019 @ 08:32:
Iemand hier die de Mazda 3 SkyActiv-X in de private lease heeft besteld? Enig idee of een aanbetaling mogelijk is om de maandprijs lager te krijgen? Zie dat nergens voorbijkomen op de Mazda site (of van een andere dealer).
Er is een apart topic voor private lease: https://gathering.tweaker...ist_messages/1520076/last

BMW F31 330i M Sport Shadow '18 - Yamaha MT-09 SP '19

• fs0c131y
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 06:27
*dubbelpost van fs0c131y in "Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4" *

deepbass909 wijzigde deze reactie 27-11-2019 12:05 (78%)

• XeNeRgY
Iemand een idee wat er standaard/normaliter gebeurt als de looptijd van je lease auto ten einde komt (na 4 jaar bijvoorbeeld) maar je nog lang niet aan de hoeveelheid kilometers zit? Onze tussenpersoon geeft aan dat de auto dan gewoon einde contract is, maar ik hoor en zie ook voorbeelden dat deze nog een jaar verlengd wordt zonder overleg met de berijder.

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 09:29
XeNeRgY schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:35:
Iemand een idee wat er standaard/normaliter gebeurt als de looptijd van je lease auto ten einde komt (na 4 jaar bijvoorbeeld) maar je nog lang niet aan de hoeveelheid kilometers zit? Onze tussenpersoon geeft aan dat de auto dan gewoon einde contract is, maar ik hoor en zie ook voorbeelden dat deze nog een jaar verlengd wordt zonder overleg met de berijder.
In principe stopt de lease. Werkgever krijgt wellicht nog wat geld van aantal kms dat minder gereden is. Verlengen kan wel maar niet automatisch omdat er minder gereden is.

• SeeS
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13-12 15:35
Inmiddels ben ik mij aan het orienteren om evt. te leasen (zelfstandige en private lease).
Specifiek nu aan het kijken voor een e-golf.
Ik ben nieuw in deze wereld, maar zijn er nog onderhandelingsmogelijkheden ? Of hanteren elke dealer/aanbieder de vermelde prijzen en houden ze zich ook daaraan?

PVOutput: PV SeeS 3910Wp Oost SF SMA 3600TL

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 09:42
In de wereld van (zakelijke) lease, worden die prijs voordeeltjes vaak via achterdeur contracten gegeven, en niet aan de berijder. Dus jouw fiscale bijtelling gaat nooit omlaag. Je kan wel bij verschillende leasemaatschappijen dezelfde offerte neerleggen, en dan zullen er zeker verschillende leaseprijzen uit komen.
Als je boven budget zit, kan dat wel schelen op je eigen bijdrage, wat dus wel weer scheelt in je portemonnee.

Doorgaans (!) heeft het geen zin om te onderhandelen met de dealer over de prijs van de auto. In sommige zeldzame gevallen kan je onderhandelen over dealeropties die je dan gratis zou kunnen krijgen. Bijvoorbeeld een trekhaak, dakdragers, of een fietsendrager ofzo.

Even niets...

• t_captain
  • Nu online
XeNeRgY schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:35:
Je kunt twee dingen doen:

1. je doet niets. Je krijgt een melding dat je de auto moet inleveren. Je levert de auto in. Einde leasecontract is einde leasecontract.
De minder-kilometers (voor zover niet reeds verrekend) worden verrekend met je laatste factuur.

2. je neemt contact op met de leasemaatschappij en vraagt een offerte voor verlenging van de auto met bijvoorbeeld een jaar. Als het bedrag je aanstaat, teken je bij.

• FireDrunk
Met als uitzondering dat als je baas de auto leased, jij niet tekent ;)

Even niets...

• t_captain
  • Nu online
Zelfde idee, alleen dan is "ik" de wagenparkbeheerder. En is er een extra partij die kan gaan dwarsliggen.

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 09:45
@XeNeRgY Ik rijd nu ook sinds 2 jaar alleen nog maar zakelijk de auto en ben ook tot op heden nog niet gecontroleerd. Ik houd gewoon in een simpel Excelletje bij van waar naar waar dat ik rijd en wat de start en eind kilometerstand is (per rit), conform wat de Belastingdienst zelf aangeven dat ik bij moet houden. Ik gebruik geen app of iets, die mijn route volgt / bijhoudt.
Daarnaast maak ik wel regelmatig (begin en eind van de week, of als ik naar een andere locatie dan normaal rijdt) een fotootje van de kilometerstand (incl. wat achtergrond omgeving zodat je enigszins kan zien waar je bent (werk of thuis)). De gefotografeerde kilometerstanden markeer ik in de Excel, zodat er altijd wel iets is om op terug te vallen om aan te tonen dat het ook een logische kilometerstand is.

Omrijden doe ik zelden voor een snellere route. Maar soms pak ik inderdaad een afslag later richting huis, omdat een bepaalde dreef (bij de eerste afslag) vaak vast staat. Als opmerking zet ik dit dan wel bij de rit neer, zodat het ook "verklaarbaar" is dat ik daar een extra kilometertje heb gereden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Verder is het in mijn ogen gewoon een kwestie van "netjes bijhouden" en niet gaan sjoemelen. Ik heb collega's die bijvoorbeeld doordeweeks een extra ritje opgeven, zodat ze dan in het weekend nog even de kinderen kunnen wegbrengen naar een vriendje of sporten. Van mij mogen die collega's gepakt worden en beboet!

Denk wel dat het voor de belastingdienst moeilijk is om een route registratie in twijfel te trekken. In de 22e Halfjaarsrapportage pagina 6 geven ze zelf aan geen gebruik te maken van camerabeelden voor toezicht op privégebruik van de auto. Of dit na die tijd weer is aangepast, durf ik niet te zeggen. In de 23e halfjaarsrapportage kom ik niks meer tegen en de 24e halfjaarsrapportage is nog niet publiekelijk toegankelijk.
Wel heb ik van "horen en zeggen" dat ze in 2020 weer gebruik willen gaan maken van camera's bij op- en afritten van snelwegen. Op die manier kan de rit over de auto(snel)weg in kaart worden gebracht. Alles daarvoor en daarna, kan alleen met extra camera's of toezicht worden gecontroleerd / vastgesteld. Denk niet dat ze daar budget voor hebben, op sporadische flitslocaties na. Echter is de vraag, of ze daar dan ook integraal gebruik maken van de faciliteiten of dat ze gericht op zoek zijn naar notoire belastingontduikers / grote belasting achterstanden.

• tinoburg85
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 15-12 20:37
Lease gerelateerde vraag.

Potentiele werkgever heeft de volgende constructie;

Wagen naar keuze binnen budget x wordt geiimporteerd door partij waar zij mee samenwerken.
-max 12 maanden oud
-max 25.000 km gereden

Wat is het voordeel voor mij? Ik lees wisselende verhalen maar ook dat de BD uitgaat van cataloguswaarde nieuw om de bijtelling te berekenen? Ik ga deze zowel prive als zakelijk rijden.

Iemand ervaring of uitsluitsel in deze?

tinoburg85 wijzigde deze reactie 29-11-2019 20:06 (9%)

• FireDrunk
De eerste 5 jaar word voor de bijtelling de fiscale nieuwwaarde van de auto gebruikt in combinatie met het bijtellingstarief *van het jaar van de kentekenuitgifte*. Wisselt dus vooral in het geval van elektrische auto's en auto's met een lage CO2 uitstoot, bij < 12 maanden heb je dus eigenlijk twee categorien, elektrische auto's met 4% zonder catalogswaardelimiet (2018), en 4% met cataloguswaardelimiet (2019)

Na 5 jaar wordt voor de bijtelling de fisscale nieuwaarde van de auto gebruikt in combinatie met het bijtellingstarief *van dat jaar* (verschilt dus elk jaar, maar je kan gewoon uit gaan van 22%).

Na 15 jaar wordt de dagwaarde gebruikt, en wordt het bijtellingstarief 35%.

Voor jou is het voordeel dus 100% afhankelijk van wat voor auto het is. Importeren is voor een berijder niet perse voordelig.

Bronnen:
Hier: https://www.rijksoverheid...or/bijtelling-2018---2020
en hier: https://www.vzr.nl/bijtelling-ritregistratie

FireDrunk wijzigde deze reactie 29-11-2019 20:37 (9%)

Even niets...

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 08:03
Ik had ook zon constructie (occasion van max 1 jaar oud die in de lease genomen werd), want dat zou goedkoper zijn. Onlangs zag ik dat het voor het bedrijf 0 verschil heeft gemaakt (leasetarief is hetzelfde als wanneer ik nu een nieuwe bij ze in elkaar klik) en mij heeft het ook niets extra's aan voordeel opgeleverd.

Dus dit soort opties zijn niet per se voordeliger.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Creep
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15-12 11:58
Ik zit met een dilemma:
ik rij een auto waarin ik qua lengte niet pas. Mijn werkgever geeft mij keuze uit 2 modellen, welke beide op het Golf platform zijn gebouwd. Er mag helaas niet iets anders worden gereden.

Nu zijn de kosten voor deze auto €600,- per maand ex.brandstof voor de werkgever.
De maandelijkse lasten voor mij zijn €240,- aan bijtelling

Nu vraag ik mij af of een mobiliteitsvergoeding van € 170,- netto i.v.m. woon-werk kilometers (€0,19 de kilometer) en €350,- belast, dus totaal €520,- bruto mobiliteitsvergoeding wel enigszins in de buurt komt van het blijven rijden van een lease-auto.

Ik zou dus maandelijks € 240,- + € 170,- + (50% van€350) €175,- = € 585,- extra moeten overhouden.

Mijn gevoel zegt dat de werkgever dus de brandstofkosten in eigen zak steekt en dus alle voordeel bij deze regeling heeft.

Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.

• t_captain
  • Nu online
Je werkgever is veel goedkoper uit:
* 80 euro verschil tussen mobiliteitsbudget en leasevergoeding
* brandstofkosten, bij een diesel die 1:22 rijdt is dat al een euro of 130 per maand
* eventueel BTW-correctie privegebruik (het is in je post niet duidelijk of deze in het leasebedrag wordt doorberekend)

Voor jou is het lastig prive rijden als je baas tenminste 200 en mogelijk 300 in zijn zak houdt. Bij gelijke werkgeverslasten is prive rijden zonder meer concurrerend.

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:16
Creep schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:47:
Ik zit met een dilemma:
ik rij een auto waarin ik qua lengte niet pas. Mijn werkgever geeft mij keuze uit 2 modellen, welke beide op het Golf platform zijn gebouwd. Er mag helaas niet iets anders worden gereden.
Mag ik vragen welke dit dan zijn en hoelang je bent? Er is namelijk verschil in stoelen en uitvoeringen (wel of geen panoramadak) waarmee de ruimte anders is.

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 09:45
Creep schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:47:
Ik zit met een dilemma:

Nu zijn de kosten voor deze auto €600,- per maand ex.brandstof voor de werkgever.
De maandelijkse lasten voor mij zijn €240,- aan bijtelling

Nu vraag ik mij af of een mobiliteitsvergoeding van € 170,- netto i.v.m. woon-werk kilometers (€0,19 de kilometer) en €350,- belast, dus totaal €520,- bruto mobiliteitsvergoeding wel enigszins in de buurt komt van het blijven rijden van een lease-auto.

Ik zou dus maandelijks € 240,- + € 170,- + (50% van€350) €175,- = € 585,- extra moeten overhouden.

Mijn gevoel zegt dat de werkgever dus de brandstofkosten in eigen zak steekt en dus alle voordeel bij deze regeling heeft.
Ik begrijp even niet hoe je aan de 520 bruto mobiliteitsvergoeding komt. Je geeft al aan dat je 170 euro netto kilometervergoeding krijgt en 350 euro belast. Dat is "omgekeerd" rekenen als je het mij vraagt (in het voordeel van je werkgever). Waarom niet 600 euro bruto mobiliteitsbudget (kosten van de lease auto; ex brandstof!) en iedere kilometer netto uit laten keren van het mobiliteitsbudget.

Houd er wel rekening mee, dat wellicht je standplaats kan wijzigen (weet niet of je op kantoor werkt of veel bij klanten). Maar zou toch vervelend zijn, als je werkgever jou straks het hele land door stuurt.

Daarnaast zou ik ook even vragen wat het mobiliteitsbudget is voor de volgende functie. Want wat als je straks promotie maakt, dan krijg je neem ik aan ook een hoger mobiliteitsbudget (net als met lease, als je promotie maakt, kan je bij de volgende lease vaak een luxere / duurdere auto leasen).

En afsluitend zou ik even navragen, of het mogelijk is om (op ieder gewenst moment) weer terug te switchen naar een lease auto. Mocht een privé auto niet bevallen, dat je niet gebonden zit aan je mobiliteitsbudget, maar ook gewoon weer een (te kleine) auto kan leasen.

• t_captain
  • Nu online
BastaRhymez schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:16:
[...]

Ik begrijp even niet hoe je aan de 520 bruto mobiliteitsvergoeding komt. Je geeft al aan dat je 170 euro netto kilometervergoeding krijgt en 350 euro belast. Dat is "omgekeerd" rekenen als je het mij vraagt (in het voordeel van je werkgever). Waarom niet 600 euro bruto mobiliteitsbudget (kosten van de lease auto; ex brandstof!) en iedere kilometer netto uit laten keren van het mobiliteitsbudget.
Dat terugrekenen klopt imho wel.

Je krijgt een deel van het mobiliteitsbudget (19 cent/km) onbelast uitgekeerd. In dit geval 170.
De rest is een belaste uitkering, 350 bruto in dit geval.

Werkgever betaalt 520. Werknemer ontvangt (uitgaande van 50% belastingdruk) pakweg 345.

• Creep
jongetje schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:15:
[...]

Mag ik vragen welke dit dan zijn en hoelang je bent? Er is namelijk verschil in stoelen en uitvoeringen (wel of geen panoramadak) waarmee de ruimte anders is.
De lengte zit hem in de benen, dus van een laag dak heb ik geen last. Ik kan gewoon niet mijn benen kwijt en een goede houding aannemen. Een karoq zit bijvoorbeeld wel goed en een T-roc niet.

• jongetje
Creep schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:21:
[...]

De lengte zit hem in de benen, dus van een laag dak heb ik geen last. Ik kan gewoon niet mijn benen kwijt en een goede houding aannemen. Een karoq zit bijvoorbeeld wel goed en een T-roc niet.
Zijn dat de twee keuzes dan?
Als ik een octavia (die ik zelf heb, ook op golf platform) neem dan zijn daar 4 verschillende stoelen in verkrijgbaar afhankelijk van de uitvoering:
- Standaard stoelen op de goedkoopste modelen
- Style uitvoering heeft luxere stoelen en dan kun je hier een upgrade doen naar elektrische die nog verder te verstellen zijn
- De Dynamic (sport) stoelen die bij diverse modellen verkrijgbaar zijn, al dan niet als upgrade.

Vind het daarom lastig om met geen informatie je alsnog te kunnen helpen (hoelang ben je en welke modellen kun je uit kiezen).

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 08:49
jongetje schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:40:
dan zijn daar 4 verschillende stoelen in verkrijgbaar
Andere stoel is leuk maar die zit nogsteeds hetzelfde gemonteerd met dezelfde pedaal afstand en dezelfde stuur inrichting.... Als de verhouding pedaalafstand/stuurinrichting niet juist is kun je daar met een andere stoel helemaal niets aan veranderen...

Zo zit ik in een Renault Captur heerlijk terwijl ik in een Clio (zelfde onderstel) helemaal niets kan. Alleen doordat de Captur een hogere zit heeft en mijn benen dus meer ruimte krijgen.

• Creep
jongetje schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:40:
[...]

Zijn dat de twee keuzes dan?
Als ik een octavia (die ik zelf heb, ook op golf platform) neem dan zijn daar 4 verschillende stoelen in verkrijgbaar afhankelijk van de uitvoering:
- Standaard stoelen op de goedkoopste modelen
- Style uitvoering heeft luxere stoelen en dan kun je hier een upgrade doen naar elektrische die nog verder te verstellen zijn
- De Dynamic (sport) stoelen die bij diverse modellen verkrijgbaar zijn, al dan niet als upgrade.

Vind het daarom lastig om met geen informatie je alsnog te kunnen helpen (hoelang ben je en welke modellen kun je uit kiezen).
Ik ben zelf een fan van Skoda, maar de zitpositie in de Octavia is de reden dat ik nu een chronische klacht aan mijn rechter onderbeen heb. De stoelen van deze auto zijn de laag en te kort voor mijn 201 cm. Ik heb tijdelijke een Passat variant gereden, waar de stoel een extra uittrekbaar stuk zitting had en de zitting achterover gekanteld kon worden. Hierdoor ontstond er meer ondersteuning voor mijn lange benen. Helaas is deze auto retour leasemaatschappij.

• jongetje
Creep schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:10:
[...]

Ik ben zelf een fan van Skoda, maar de zitpositie in de Octavia is de reden dat ik nu een chronische klacht aan mijn rechter onderbeen heb. De stoelen van deze auto zijn de laag en te kort voor mijn 201 cm
Dat bedoel ik met de veschillende stoelen. Ik heb in mijn Octavia de Dynamic (sport) stoelen en deze hebben een iets langere zitting en kantelt in de laagste positie een stukje naar achter. Maargoed, we raken nu offtopic.

• AllSeeyinEye
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 08:19

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Creep schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:10:
[...]

Ik ben zelf een fan van Skoda, maar de zitpositie in de Octavia is de reden dat ik nu een chronische klacht aan mijn rechter onderbeen heb. De stoelen van deze auto zijn de laag en te kort voor mijn 201 cm. Ik heb tijdelijke een Passat variant gereden, waar de stoel een extra uittrekbaar stuk zitting had en de zitting achterover gekanteld kon worden. Hierdoor ontstond er meer ondersteuning voor mijn lange benen. Helaas is deze auto retour leasemaatschappij.
Mijn Octavia (is inmiddels een dikke 3 jaar terug) had gewoon kantelbare sportstoelen met een langere zit dan de standaard stoelen...

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Krekatos
Dit jaar toch niet gegaan voor de M3, gezien deze flink boven mijn leasenorm zit. Voor 4 jaar en 40.000 km per jaar betaal je al gauw €800,- per maand als werkgever, ik vraag mij af hoeveel mensen boven hun norm leasen gezien dit een bedrag is wat vaak alleen het hoger management toegewezen krijgt.

Volgend jaar stijg ik een functieschaal en krijg ik een hoger leasebudget, waardoor het goedkoper is om de M3 te leasen, ondanks dat ik in de 8% val. Nog een klein jaartje wachten en tot die tijd heerlijk ouderwets mijn kilometerregistratie bijhouden.

• AllSeeyinEye
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 08:19

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Krekatos schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:28:
Dit jaar toch niet gegaan voor de M3, gezien deze flink boven mijn leasenorm zit. Voor 4 jaar en 40.000 km per jaar betaal je al gauw €800,- per maand als werkgever, ik vraag mij af hoeveel mensen boven hun norm leasen gezien dit een bedrag is wat vaak alleen het hoger management toegewezen krijgt.

Volgend jaar stijg ik een functieschaal en krijg ik een hoger leasebudget, waardoor het goedkoper is om de M3 te leasen, ondanks dat ik in de 8% val. Nog een klein jaartje wachten en tot die tijd heerlijk ouderwets mijn kilometerregistratie bijhouden.
Als ik een M3 voor 800 had kunnen rijden dan had ik dat direct gedaan, die kost doorgaans toch zeker 1500/maand! Al gok ik dat je een Tesla bedoelt. Daar heeft mijn baas ook naar geinformeerd (voor ons), en komt op 1200/maand op basis van 45k/36mnd.

Overigens is 800 vziw geen hoger management budget hoor. Een beetje 3Serie, A4/A5/, Passat, C Klasse, Volvo S/V60 etc kost al gauw 1000+ per maand. En dat zijn normale auto's. (Hoger) management rijdt wel een klasse hoger (5 Serie, A6/A8, E Klasse etc)

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• t_captain
  • Nu online
AllSeeyinEye schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:33:
[...]

Als ik een M3 voor 800 had kunnen rijden dan had ik dat direct gedaan, die kost doorgaans toch zeker 1500/maand!
My thoughts excactly. Maak er overigens maar >2k van :)

• Krekatos
AllSeeyinEye schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:33:
[...]

Als ik een M3 voor 800 had kunnen rijden dan had ik dat direct gedaan, die kost doorgaans toch zeker 1500/maand! Al gok ik dat je een Tesla bedoelt. Daar heeft mijn baas ook naar geinformeerd (voor ons), en komt op 1200/maand op basis van 45k/36mnd.

Overigens is 800 vziw geen hoger management budget hoor. Een beetje 3Serie, A4/A5/, Passat, C Klasse, Volvo S/V60 etc kost al gauw 1000+ per maand. En dat zijn normale auto's. (Hoger) management rijdt wel een klasse hoger (5 Serie, A6/A8, E Klasse etc)
Model 3... M3... ik bedoel inderdaad een Tesla :)

Bij mijn huidige werkgever heb ik niet het meeste hoge leasebudget. Bij mijn vorige werkgever was dit 600 voor een junior en nu zit een junior op 450. Medior, Senior en Principal is steeds een stap van €100,- hoger, dus niet echt om naar huis te schrijven.

Ik zie echter veel hoger management vacatures voorbij komen vanuit mijn werk en ik zie veel leasebudgetten tussen de 800-1100 per maand. Dit is dan exclusief brandstof. Hopelijk beweegt mijn werkgever meer de richting op van elektrisch rijden stimuleren!

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22:19
Een EV met een 100KWh accu kost tussen de 17 en 59 per "volle tank",(gem 25 - 33 euro) waarbij Model S/ X het cadeau krijgt bij de supercharger.

Daar vul ik geen eco diesel voor. Zo kan je het TCO gesprek aan: Hogere maandprijs, lagere verbruijkskosten

D_Jeff wijzigde deze reactie 02-12-2019 19:02 (48%)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• t_captain
  • Nu online
Eigenlijk is het nog niet zo fantastisch goedkoop. Stel dat je 500km rijdt op een accu, dan betaal je 6 cent/km.

Een diesel in dezelfde klasse verstookt zo’n 8 a 9 cent/km aan brandstof.

• boblelie
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 15-12 21:33
vraag over salaris verhoging vs lease verhoging.

ik wil om tafel voor meer salaris, als dat niet kan wil ik voorstellen om mij dan in een hogere lease schaal te zetten en het niet benutte budget uit te keren. ik vroeg ik me af of het voor de werkgever interessant is?

wat cijfers:
concreeet kost mijn huidige lease auto: 600 op contract ex brandstof (500 voor werkgever en 100 voor mij via eigen bijdrage). contract is nog vrij nieuw, loopt nog 4 jaar.
ik zit dus in lease schaal 500. ik zou aan werkgever kunnen vragen (als salaris verhoging niet lukt) om in plaats daarvan naar de volgende lease schaal te mogen a 750 ipv 500.
de huidige lease auto loopt nog wel even, dus het verschil (250) zou ik dan uitgekeerd willen hebben als een verkapte versie van loonverhoging. de 1e 100 "verdwijnt" dan ivm de eigen bijdrage, de resterende 150 is dan extra loon, althans zo zie ik het. klopt dit?
voor de volledigheid, er staat niks beschreven in onze (vrij korte) auto regeling. het is volgens dat document dus zeker niet NIET mogelijk. maar is het voor een werkgever uberhaupt interessant (genoeg) om dit te overwegen zodat ik dit als waardig alternatief voor loonsverhoging kan aandragen?

• Tsurany
  • Niet online
Het voordeel voor de werkgever is dat over overtollig leasebudget geen premies betaald hoeven te worden. Daarmee is 150 euro leasebudget een stuk minder waard dan 150 euro bruto salaris, ook voor jou als werknemer.

Aan de andere kant, als ze dat nu niet doen dan zullen ze aardig wat beleid moeten aanpassen aangezien andere collega's dat dan ook gaan willen. Daarnaast kan het zijn dat de salaris administratie hier niet op ingericht is, die aanpassingen kosten dan een veelvoud van het geld dat ze besparen tov een loonsverhoging.

• t_captain
  • Nu online
Volgens mij valt het bruto deel van de uitkering uit een mobiliteitsbudet gewoon onder het uniform loonbegrip en is het dus premieplichtig voor de werknemersverzekeringen.

Nu kan een hoger leasebudget een uitweg zijn om iemand extrate belonen als je vast zit aan een salarishuis.

• boblelie
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 15-12 21:33
thx beiden.
@Tsurany de organisatie is klein en maatwerk per individueel arbeidscontract is het best gangbaar. ik denk dat dit wel te regelen is. maar bedankt voor de tip. wat bedoel je eigenlijk met dat 150 euro leasebudget minder waard is voor mij door het ontbreken van premie verplichting? is dat niet juist interessanter (vooral voor de werkgever)? ps, de genoemde prijzen zie ik als bruto.

@t_captain daarmee zeg je dus eigenlijk dat uitbetalen van lease overschot (als mobiliteitsbudget*) gewoon het zelfde wordt belast als bruto loon?
*kun je eigenlijk wel mobiliteitsbudget hebben naast een lease auto?

• t_captain
  • Nu online
Ongebruikt leasebedrag uitkeren is hetzelfde als een bruto vergoeding uit een mobiliteitsbudget. Qua belasting geen onderscheid.

• born2tweak
  • Laatst online: 15-12 21:36
Ik mag sinds lange tijd weer gaan leasen en twijfel over wat financieel nu het handigst is. Ik mag een grote auto leasen, budget tot 1500 euro, maar dat is incl. voorschot brandstof. Budget voor de auto zal zo op 1300 euro komen. Ik hoef daar zelf niets voor bij te betalen, het is iets extra wat bij de functie komt per 1 januari.

Nu rijden we met twee auto's, een redelijk nieuwe Mégane en een kleine oude Picanto als tweede auto. De Picanto kan dus sowieso weg, maar ik twijfel nu of ik privé met de lease ga rijden. We rijden tussen de 10.000 en 15.000 privé kilometers per jaar.

Optie 1:
Lease alleen zakelijk, kosten: 0.
Mégane houden als tweede auto, kosten: 400 - 500 euro per maand incl. afschrijving?

Optie 2:
Lease ook privé, bijtelling 600 euro?
Mégane weg en inruilen voor een iets kleinere tweede auto. Kosten lager maar nog steeds aanwezig. 300 euro per maand?

Wat zie ik over het hoofd? Wat zijn de mogelijkheden? Wie kan mij een stukje op weg helpen?

• t_captain
  • Nu online
EV leasen met privégebruik. Kan meestal niets tegenop.

• born2tweak
t_captain schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:04:
EV leasen met privégebruik. Kan meestal niets tegenop.
Oh ja, vergeten te vermelden, vanuit het huidige contract mogen we geen volledige EV. 8)7

• t_captain
  • Nu online
En je krijgt geen ongebruikt budget uitgekeerd?

• born2tweak
t_captain schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:17:
En je krijgt geen ongebruikt budget uitgekeerd?
Nee, dit krijgen we gewoon als lease bij de functie. Het is dus geen persoonlijk budget of iets. Voordeel: de auto blijft op naam van de organisatie staan, dus bij vertrek geen problemen

• t_captain
  • Nu online
Geen EV, geen mogelijkheid om onder budget te leasen en zo de netto-kosten van de bijtelling te drukken.

Dan is in deze wat hogere klasse de optie om alleen zakelijk te rijden wel interessant.

Voor 1300 excl BTW-correcyie en brandstof en met alleen de zakelijke km’s kun je wel wat moois leasen. Een 540i ofzo :)

• born2tweak
t_captain schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:36:
Geen EV, geen mogelijkheid om onder budget te leasen en zo de netto-kosten van de bijtelling te drukken.

Dan is in deze wat hogere klasse de optie om alleen zakelijk te rijden wel interessant.

Voor 1300 excl BTW-correcyie en brandstof en met alleen de zakelijke km’s kun je wel wat moois leasen. Een 540i ofzo :)
Ja, ik zie ook dat het inruilen van de Mégane ook niet echt interessant is omdat ik dan van de eerste jaren flink wat ga afschrijven. Dus moet ik de Mégane houden, wellicht goedkopere verzekering en veel minder km's, wat de kosten per maand wel zal drukken, maar nog steeds aanwezig.
Blijft dus een lastige keuze, want je kunt met dit budget echt wel een gave auto uitzoeken. Maar dat pakt je meteen weer in de portemonnee als je privé gaat rijden.

Ik kom trouwens verschillende bedragen tegen voor de bijtelling, scheelt soms of het 488 of bijna 700 euro is. Waar ligt dat aan? Reken ik met 22% bijtelling, 38% schaal en met bijvoorbeeld 70.000 fiscale waarde.

• t_captain
  • Nu online
Iemand die een auto van 70k rijdt, zit niet in de 1e schijf van de inkomstenbelasting. Als je goed rekent, is de marginale belastingdruk (schijf + inkomensafhankelijke afbouw heffingskortingen) voor inkomens vanaf modaal ergens tussen de 48 en 56%. Een bedrag van 650 a 700 euro netto per maand is dus realistisch.

Auto's in dit segment zijn gewoon niet heel interessant om in de bijtelling te rijden. In deze inkomenscategorie is het gebruikelijk dat er een tweede auto in huis is. Dan is de afweging: bijtelling <--> wat grotere/duurdere prive-auto ernaast.

• born2tweak
t_captain schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:24:
Iemand die een auto van 70k rijdt, zit niet in de 1e schijf van de inkomstenbelasting. Als je goed rekent, is de marginale belastingdruk (schijf + inkomensafhankelijke afbouw heffingskortingen) voor inkomens vanaf modaal ergens tussen de 48 en 56%. Een bedrag van 650 a 700 euro netto per maand is dus realistisch.

Auto's in dit segment zijn gewoon niet heel interessant om in de bijtelling te rijden. In deze inkomenscategorie is het gebruikelijk dat er een tweede auto in huis is. Dan is de afweging: bijtelling <--> wat grotere/duurdere prive-auto ernaast.
Misschien zat ik er naast met die bijtelling schaal, het gaat om < 68.000 euro salaris.

Ik ben bang dat het een kwestie gevoel / verstand gaat worden... :X

• CrazyOne
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 22:21
Ik zou de Megane houden en als familie auto gebruiken, en de leaseauto puur zakelijk rijden. Ik snap het gevoel wel, maar op jouw salaris (<68000) voel je die 700 euro echt wel. Dat is een heel leuke vakantie die jij per jaar prive rijdt.

• t_captain
  • Nu online
Tarief 2020 voor inkomens tussen 35k en 68k is: 37.45% + 5.672% + 6% (schijf, afbouw AHK, afbouw AK). Totaal 49.1%. Van 68k tot 98k zit je op 55.5% (49.5% + 0 + 6%). En daarboven 49.5%.

Let op: als je salaris zonder leaseauto 67.000 is, dan komt het gros van de bijtelling eveneens in de hoogste schijf terecht.

• Question Mark
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 08:54

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

t_captain schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:24:
Auto's in dit segment zijn gewoon niet heel interessant om in de bijtelling te rijden.
Het zou misschien nog een optie zijn om niet het complete budget op te maken, maar bijvoorbeeld te kiezen voor een meer dan behoorlijk aangeklede nieuwe Megane. Die zit zo rond de 38K aan catalogusprijs.

Die wel privé rijden zou dan ongeveer evenduur zijn als Megane die nu privé gereden wordt. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Nu online
sham27 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:54:
Maar even gebeld met de leasemij.

Ze vervangen bij 2mm. Mijn achterbanden waren 2,4 en 2,8 - dus nog niet vervangen. Maar ze wisten me ook te vertellen dat mijn banden 1mm slijten per 4.500km. Dat betekent dus voor de 0,4mm resterend slechts zo'n 1.800km. Met mijn jaarkilomtrage is dat 18 dagen!

Inmiddels ben ik al 3.000km verder dan de beurt en heb ik pas over 3 weken een afspraak voor de bandenwissel.

Ligt het aan mij of is het gewoon een onverantwoorde beslissing geweest van de leasemij. :(
Gelukkig vandaag eindelijk mijn winterbanden gemonteerd gekregen. Zat achter dus op 1,6 en 1,9mm.. :X En dan heb ik erg rustig aan gedaan afgelopen weken door het gebrek aan grip. Dit voelt wel even stuk beter.

BMW F31 330i M Sport Shadow '18 - Yamaha MT-09 SP '19

• Tsurany
  • Niet online
born2tweak schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:02:

Wat zie ik over het hoofd? Wat zijn de mogelijkheden? Wie kan mij een stukje op weg helpen?
Optie 3, niet je volledige budget opmaken maar een auto uitkiezen die qua comfort op hetzelfde niveau als de Megane zit. Dan kom je uit op ~35k met ~300 euro per maand aan kosten. Dat lijkt me een stuk goedkoper dan de huidige Megane verder rijden.

• Tsurany
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:45:
Volgens mij valt het bruto deel van de uitkering uit een mobiliteitsbudet gewoon onder het uniform loonbegrip en is het dus premieplichtig voor de werknemersverzekeringen.

Nu kan een hoger leasebudget een uitweg zijn om iemand extrate belonen als je vast zit aan een salarishuis.
Nee, het is gewoon een vergoeding waar geen premie over betaald wordt. Het mag bij ziekte vaak ook gewoon ingehouden worden waarbij de leaseauto ook teruggevraagd kan worden.
boblelie schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:10:
thx beiden.
@Tsurany de organisatie is klein en maatwerk per individueel arbeidscontract is het best gangbaar. ik denk dat dit wel te regelen is. maar bedankt voor de tip. wat bedoel je eigenlijk met dat 150 euro leasebudget minder waard is voor mij door het ontbreken van premie verplichting? is dat niet juist interessanter (vooral voor de werkgever)? ps, de genoemde prijzen zie ik als bruto.
Het is voor jou minder waard omdat het geen loon is maar een vergoeding, daar wordt bijvoorbeeld geen pensioen over betaald. Of het voor de werkgever interessant is hangt vooral af van de kosten die gemaakt worden om dat budget uit te keren. Als daarvoor de salarisadministratie een aantal uur moet werken en anderen er ook opeens aanspraak op gaan maken dan kan het al snel duurder uitpakken dan simpelweg die loonsverhoging geven.

• t_captain
  • Nu online
Ik zie nergens een uitzondering voor dit soort vergoeding in de wet uniformering loonbegrip (2013). Wat voor de inkomstenbelasting als belastbaar loon telt, telt in beginsel ook mee voor de WNV.

Wat betreft het kunnen innemen heb je wel gelijk, dit soort secundaire wordt vaak van een wijzigingsbeding voorzien. De rechter gaat daar niet altijd in mee, maar meestal durft het personeel die confrontatie niet aan.

• JanHenk
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 15-12 16:42
Ik ben het met @t_captain eens voor wat betreft het bruto deel van een mobiliteitsbudget. Deze valt in beginsel inderdaad in de loonheffingen en er dienen wél premies werknemersverzekeringen over te worden afgedragen. Echter, is er een maximum premieloon van € 55k (tabel 11 handboek loonheffingen) waardoor uitkering niet per se hoeft te leiden tot extra heffing voor werkgever. Daarnaast, de pensioengrondslag in veel regelingen laat dit soort vergoedingen vaak buiten beschouwing (geen afdracht, maar ook geen opbouw).

In casu op zich wel een behoorlijke regeling. Een brutoloon dat niet aan de eerste schijf komt, maar een leasebudget van ruim € 15k ex brandstof en btw per jaar. Dat is leuk, maar rij je zo'n auto privé dan zal je het merken...

Ik ken, vooral in de zorg (pharma), dit soort budgetten. De meesten kiezen er dan voor om de hen ter beschikking gestelde auto niet privé te rijden.

• Appie Heijn
  • Laatst online: 08:09
Vraagje, ik kwam het volgende tegen:
https://www.mydealz.de/de...monatlich-kundbar-1491398
Nou weet ik dat het rijden van een auto met buitenlands kenteken aan voorwaarden is verbonden.
o.a. het in Nederland afdragen van BPM en MRB of wanneer het voor korte duur is, een ontheffing van 14 dagen aanvragen.

Nou is bovenstaande auto een auto waarvoor geen BPM en geen wegenbelasting voor betaald hoeft te worden. Gaat bovenstaande dan nog steeds op?

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• t_captain
  • Nu online
Allereerst zul je een Duits adres en waarschijnlijk een Duits inkomen nodig hebben om de deal te kunnen gebruiken.

BPM en wegenbelasting betaal je in NL ook niet op een EV.

• Appie Heijn
@t_captain
Ik heb een duits adres. Het voorbeeld wat ik noemde is maandelijks opzegbaar zonder boete, het betreft huur ipv lease.

MRB en BPM betaal je idd niet in NL maar de leaseprijzen liggen hier fors hoger. Als je geen MRB en BPM hoeft te betalen in NL ontduik je het ook niet?

• t_captain
  • Nu online
Ben je Nederlands of Duits ingezetene?

Indien NL: als je de auto zonder/buiten de 14 dagen vrijstelling in NL rijdt, ontduik je wel degelijk de BPM. Ware het tegen een som van nul euro.

Je riskeert een naheffingsaanslag (nihil) maar ook een boete. Ik weet niet of er een minimumbedrag op deze boete zit.

• Appie Heijn
Ik ben Nederlands ingezetene. Kan het komende week eens bij de belastingdienst neerleggen...

• ChillPascal
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 08:26

ChillPascal

In the end, it doesn't matter

Bij het leasen van een EV wordt bij mijn werkgever een stelpost opgenomen voor het plaatsen van een laadvoorziening op eigen terrein. Terug vertaald wordt hierdoor de eigenbijdrage met ca. €50,- verhoogd. Is deze eigen bijdrage ook ‘gewoon’ aftrekbaar van de bruto bijtelling?

Black Elite (Deskmod) accompanied by the Dell Inspiron 15R SE

• JanHenk
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 15-12 16:42
@ChillPascal, eigen bijdrage die wordt "betaald" (eigenlijk: ingehouden) voor het privé gebruik van de auto is te verrekenen met de bruto bijtelling.

Hoe de eigen bijdrage is berekend, is primair niet relevant. Zolang maar is overeengekomen dat deze verschuldigd is voor het privégebruik van de auto.

• t_captain
  • Nu online
De laadpaal is alleen bedoeld voor het opladen van de leaseauto en daarmee is het gelijk aan een accessoire op de auto.

In dit geval kunnen de (lease)kosten van de laadpaal gelijk worden behandeld met de leasekosten van de auto.

• Divak
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 15-12 20:34
Eigen terrein als in op je kantoor of eigen terrein als in bij jou thuis voor de deur? €50/maand voor 60 maanden vind ik erg duur, in beide situaties trouwens.

• t_captain
  • Nu online
Op kantoor kan de baas zo’n laadpaal volledig buiten de loonbelasting om betalen, zal wel om thuis gaan.
Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True