@
Calitomnication
Juh, dat is ook ongeveer het plan hoor. Maar komende van eenzelfde soort enkelbandjes als wat jij opnoemt en dan nu zulke sterke enkels hebben... ik verbaas me er behoorlijk over!
Eigenlijk heb ik al sinds jonge leeftijd veel in "stevige" schoenen gelopen. Kan me nog herinneren dat ik wandelschoenen ging kopen voor een scoutingkamp en echt gruwelde bij het idee dat dat een lage schoen zou kunnen worden

Schaatsen vond ik ook niet leuk, want binnen twee minuten stonden mijn enkels en kuiten in de fik en zwabberde mijn voet alle kanten op.
Ik ben in 2010/2011 een keer zo kneiterhard door mijn enkel gegaan dat ik het echt helemaal zat was. Heeft meer dan 3 maanden geduurd tot ik redelijk pijnloos kon wandelen.
Geen legerkisten meer, geen bergschoenen, geen extra support. Die enkels moesten het maar eens gaan leren

Zo zijn ze in een jaar of 3 van flimsy pimsy enkeltjes naar redelijk normale enkels gegaan. Ik tevreden
Maar met haklanding en schoenen die zelf een afrolpatroon voorstellen ipv het aan de voet over te laten bleef de belasting toch altijd wel aan de licht zorgwekkende kant. Dus ik ben eerst begonnen met de landing aan te passen en, zo'n 2 jaar terug ondertussen, schoenen gekocht die daar beter bij passen.
Zoals ik wel vaker heb verteld ben ik steeds meer fan van steeds minder support

met blote voeten en VFF's als toppunt. Thuis draag ik ook geen sloffen meer en ook sokken gaan steeds sneller uit (betere feedback van de vloer).
En blijkbaar heeft de som van dit alles ervoor gezorgd dat mijn enkel de klap heeft kunnen opvangen zonder al te veel stuk te gaan! Ik ben nu best wel trots op mijn lichaam
@
TheOmen
Ja, dat klinkt eigenlijk wel logisch

Vind het dan wel weer gek dat het gewoon bij de drogist ligt. Genoeg onzeker gemaakte ouders die er dan toch wel eens met een oogje naar kijken me dunkt.
Weliswaar offtopic, maar met dit soort onderwerpen kan ik echt boos worden hoe ver de commercie het natuurlijke instinct en uitgaan van eigen kracht heeft verdrongen. Tot het punt waar de natuurlijke, al eeuwenlang bestaande oplossing als "raar", "fout", "vies" of zelfs "pervers" wordt bestempeld (denk bijvoorbeeld aan borstvoeding)
Eigenlijk wel enigzins parallel aan de overdaad aan stabiliserende schoenen en grote hoeveelheden demping als ik erover nadenk. Het lopen op blote voeten is niet meer "normaal", terwijl dit juist precies het loopgereedschap is waar je mee wordt geboren

De grootste reden dat die stabilisatie en demping nodig is, is omdat je voeten het niet gewend zijn om zonder te lopen.
Natuurlijk heb je nog het segment mensen met een
aangeboren afwijking, en mensen met een
ontwikkelde afwijking die niet meer terug te draaien is, maar het gros van de stabiliteitsschoenen wordt gekocht door mensen die het niet nodig zouden hebben als ze de tijd namen hun voeten sterker te maken.
/rant... misschien