Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
ah dat verklaart hetRudedadude schreef op zondag 8 juli 2018 @ 13:29:
[...]
Hoho, naar goed gebruik kom je met z'n allen tegelijk over finish en loop je dus de laatste 100 meter nog even mee, maar sta je, tenzij je de laatste lopert bent, eerst nog een tijdje te wachten. En we hadden een mooie plek in de schaduw.
vond het al een spannende finish met zoveel lopers dicht bij elkaar
Daar gaat mijn hoop om volgend jaar eventueel mee te lopen met het GoT teamRudedadude schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 18:05:
[...]
Team Gathering of Tweakers heeft 2:55:07 gelopen! Uitdaging voor volgend jaarGelukkig hadden we een sterwissel tussen @Calitomnication en @Pathogen , waardoor we nog wat speling in hebben gebouwd
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
En misschien loop ik volgend jaar met m'n eigen team mee ...
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Dat is waarkenneth schreef op zondag 8 juli 2018 @ 15:47:
Wie zegt dat er volgend jaar maar één team is?
En misschien loop ik volgend jaar met m'n eigen team mee ...
Ooooh, overlopert!
Zelf ooit in Zwolle 2x meegedaan daar met de Ekiden met mijn AV destijds. Het eerste jaar de 10 en het tweede jaar de 5km. Heb daarna gezegd nooit meer een korte afstand als een 5km voor een wedstrijd te doen, vreselijk hardlopen. Ik had totaal geen goed stabiel ritme. En daarna 3 weken niet kunnen lopen ivm een blessure die ik er aan over had gehouden.
Zelf overigens vandaag 23km gelopen wat richting de Posbank. Even bijkletsen met een loopmaatje, die blijkbaar een betere conditie had dan ik... Strava
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Je kan toch inlopenXaverius schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:59:
Heb daarna gezegd nooit meer een korte afstand als een 5km voor een wedstrijd te doen, vreselijk hardlopen. Ik had totaal geen goed stabiel ritme. En daarna 3 weken niet kunnen lopen ivm een blessure die ik er aan over had gehouden.
Loop je eerst 5km net onder wedstrijdtempo..
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Rudedadude schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 18:05:
[...]
Team Gathering of Tweakers heeft 2:55:07 gelopen! Uitdaging voor volgend jaarGelukkig hadden we een sterwissel tussen @Calitomnication en @Pathogen , waardoor we nog wat speling in hebben gebouwd
Wij zijn na afloop overigens nog naar het centrum van Rotterdam geweest, paar Corona's naar binnen gewerkt en met de trein terug richting Roosendaal.. OW NEE!! die reed natuurlijk niet, dus met de trein naar Breda waar we 2 minuten hadden om van spoor 2 op spoor 8 te komen
Het is ons gelukt, maar heel veel (tot op dat moment medereizigers
Ow ja, had ik jullie al vertelt dat de A58 tussen Roosendaal en Breda (richting het oosten) dit weekeinde was afgesloten. Nee? Mooi... Om terug naar huis te komen heb ik eerst de A17 moeten nemen en bij Moerdijk de A16 richting Breda.
Eenmaal in Venlo heb ik nog even 30 minuten op de heide uitgelopen op 5.30/km. Terug naar huis besloten om binnendoor te rijden ivm werkzaamheden aan de snelweg vanuit Duitsland en wat denk je? Juustem, de weg binnendoor ligt er ook uit.. Dus, kon weer omrijden
Kortom,.. Lekker gelopen, maar het stond wel een beetje in het teken van omleidingen en wegafsluitingen!
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Het was leuk! Cool om eens een clubje Tweakers bij elkaar te hebben zo in het eggie. Ik hoor mezelf nog zeggen tegen een random omstander: "Het is wel een handicap zo, als je gaat lopen met mensen die je nog nooit gezien hebt :Y" En ja hoor, ik mis 'm gewoon compleet...
Het lopen was ook leuk, op het eigen klokje mijn PR met 20 seconden verbeterd naar 22:10 én mijn voet heeft er geen pijn onder geleden. Voelt wel wat stijver gisteren en vandaag maar who cares.
De vlaai was heerlijk! En Leonie vond de worteltjes ook heerlijk
EDIT: ahh, de wissel is bij mijn tijd geteld
http://results.splittime....howEvent.aspx?EventID=184
[ Voor 9% gewijzigd door Pathogen op 09-07-2018 09:03 ]
Eens, enige nadeel van opvallende teamshirts is dat die over het algemeen vrij lelijk en veel te warm zijn. Van het werk hebben wij ook teamshirts. Als je daar een HM in gaat lopen gaat het shirt je na 7 kilometer tegenwerken. Hitte blijft hangen enzo.Trenchdog schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:22:
@Pathogen @Calitomnication Opvallende teamshirts hebben misschien toch wel nut bij zo een event
We hadden achteraf beter een spotter neer kunnen zetten op het 100 meter punt. Op dat punt heb je een beter overzicht en hoef je niet zo stressvol te zoeken.
Bij mijn wissel had ik nog geluk dat ik @kenneth nét op tijd zag. Maar dat was meer omdat het een beetje een rotzooi was in het wissel vak. Iedereen stond maar te duwen en trekken om erdoor te komen.
tips voor New York
Goed initiatief. Immer, geen goed shirt: dat gaat je veel tijd kosten en het kan nog riskant zijn ook als je snel last hebt van warmte stuwing. No way.. dus.
Heb er niemand over horen klagen..
Het shirt is voor een reden om mijn inschrijving voor de Venloop zelf te betalen. Vanuit het bedrijf kan ik ook meelopen. Inschrijfgeld, gezamenlijke training & locatie voor omkleden op A-locatie zit er allemaal bij in. De catch is dat je een shirtje van het bedrijf aan moet doen, wat logisch is natuurlijkroute99 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:45:
Bij de R'dam M-bedrijvenloop 3-4 j geleden heb ik gewoon mijn wedstrijdshirt aangetrokken om mijn 10 km bijdrage te lopen (ca 39') EN om de sponsor uiteraard tegemoet te komen heb ik vooraf zowel voor borst als rugzijde duidelijke labels gemaakt net als op het origineel shirt en die met speltjes vast gezet.
Goed initiatief. Immer, geen goed shirt: dat gaat je veel tijd kosten en het kan nog riskant zijn ook als je snel last hebt van warmte stuwing. No way.. dus.
Heb er niemand over horen klagen..
Zelf loop ik warm in die dingen, dus ik betaal mijn inschrijving zelf, wil me nergens tot verplichten. De wedstrijd zelf is altijd in Maart, dus het kan 5 of 25 graden zijn. Heb dit ook zo naar de werkgever teruggekoppeld en ze gaven dan aan "je mag best meelopen, voel je niet verplicht tot het dragen van een shirt". Ergens voelt dat heel vreemd, vandaar dat ik dit aanbod tot nu toe heb afgeslagen. Daarnaast loop ik met de atletiekvereniging mee, dus het plaatje zal er dan als volgt uit gaan zien.
> Werkgever betaalt mijn inschrijving, ik laat me niet blikken voor, tijdens en na de wedstrijd en loop ook nog eens in mijn eigen kleding
tips voor New York
....dat een bedrijfslogo op een label nog beter opvalt...catch is dat je een shirtje van het bedrijf aan moet doen, wat logisch is natuurlijk
Je hebt het op jouw manier ook prima opgelost. Ook prima.
[ Voor 44% gewijzigd door route99 op 09-07-2018 10:07 ]
Gisteren halve triathlon gedaan in Amsterdam. Dat is 1,9km zwemmen, 90km fietsen en dan een halve marathon lopen.
Vooraf voorgenomen om op de halve marathon mezelf goed te pushen/testen. Over 3 weken doe ik een Ironman (hele triathlon) en dit was het laatste meetpunt voor die tijd. Het lopen ging echt fantastisch goed. Direct mijn tempo gevonden en vastgehouden: 3:58/km kunnen lopen van begin tot eind, nagenoeg vlak. Eindtijd van 1:21:07 vertekent iets omdat het te kort was (20,5km) - maar desalniettemin super tevreden! Bij de beste lopers van de dag gefinisht!
Na het zwemmen was ik 65e, na het fietsen 35e en na het lopen 15e van de 206 mannen. Zoals Lance Armstrong zei (over Ironman WK): 'bike for show, run for dough'.

(klik voor Strava)
Is het verstandig om ze te vervangen? De zool veert wel terug als ik met m'n vingers er hard op druk. Slijtage valt reuze mee.
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Hoewel er genoeg te debatteren valt over het vermeende nut van een goed paar schoenen, durf ik hier het advies wel aan om toch een nieuw paar te halen dat helemaal bij de tijd is, al dan niet met wat aankoopadvies in een goede winkelPD2JK schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:17:
Mijn schoenen zijn meer dan 10 jaar oud. (Asics GEL 1150 dacht ik)
Is het verstandig om ze te vervangen? De zool veert wel terug als ik met m'n vingers er hard op druk. Slijtage valt reuze mee.
Kun je met de nieuwe ook weer lang vooruit en ze blijven mooi schoon....
[ Voor 28% gewijzigd door route99 op 09-07-2018 10:53 ]
Fysio adviseerde daarom wel om 2 of 3x per week heel rustig 4x 1000 m hard te lopen (dus 1000 m lopen, dan rustig even wandelen, rekken, enz, dan weer lopen, enz). En dan de reactie af te wachten. Volgens de fysio zal dan door de belasting de pees ook beter doorbloed worden en de genezing voorspoedigen. Uiteraard moest ik stoppen als er wel reactie was. Ook heeft hij mijn hak ingetapet om de hak zo wat te kantelen in de hoop de belasting op het pijnlijk plekje ook te verplaatsen. Dit met een eenvoudig stukje sporttape om mijn hak strak over mijn voet. Ben benieuwd wat dat doet...
Gisteren dus voor het eerst deze 4x 1000 m gedaan (in 6:00/km
Wel grappig dat ik nu toch wel wat spierpijn heb, van die 4x 1000 m, hahaha.
Conditie is wel goed gebleven (zit 3-4x per week, 200 km per week op de racefiets).
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Update: Fysio geeft aan dat het om Piriformis gaat, dus niets met de hamstring. Met een aantal behandelingen en wat oefeningen moet dit te verhelpen zijn
Nu helaas na 2x hardlopen in 2 weken tijd na 20 min mega pijn aan de buitenkant meniscus, iets wat na 1 dag volledig weg is (hoewel trap lopen op dag 2 nog wel voelbaar is).
1e keer begon tijdens bergopwaards fietsen met flinke snelheid
2e keer begon tijdens joggen in het bos met 2x1,5 kilo aan mijn pols en nieuwe hardloopschoenen (denk combinatie van wat de oorzaak is)
ga nog niet naar de huisarts want denk dat ik mijn knie gewoon overbelast heb (ik wil te graag te veel te snel) maar hoop wel dat dit snel hersteld. over 1,5 maanden de 10km run.
[ Voor 25% gewijzigd door mugenmarco op 09-07-2018 12:48 ]
Dat je ze zolang heel hebt kunnen houden vind ik knap. Mijn vorige 2 paar Asics gingen allebei al kapot ver voor de 1000km.PD2JK schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:17:
Mijn schoenen zijn meer dan 10 jaar oud. (Asics GEL 1150 dacht ik)
Gebruik je een opbouwschema? En om nou gelijk met gewichten te gaan lopen...mugenmarco schreef op maandag 9 juli 2018 @ 12:47:
Laatste 4 maanden begonnen met sporten, zowel fitness (krachttraining) als joggen (hardlopen).
Nu helaas na 2x hardlopen in 2 weken tijd na 20 min mega pijn aan de buitenkant meniscus, iets wat na 1 dag volledig weg is (hoewel trap lopen op dag 2 nog wel voelbaar is).
1e keer begon tijdens bergopwaards fietsen met flinke snelheid
2e keer begon tijdens joggen in het bos met 2x1,5 kilo aan mijn pols en nieuwe hardloopschoenen (denk combinatie van wat de oorzaak is)
ga nog niet naar de huisarts want denk dat ik mijn knie gewoon overbelast heb (ik wil te graag te veel te snel) maar hoop wel dat dit snel hersteld. over 1,5 maanden de 10km run.
[ Voor 49% gewijzigd door InZane op 09-07-2018 13:15 ]
Nee niet echt, gezien ik over anderhalve maand de 10km run heb en een conditie van een steen heb zet ik bij elke loop alles op alles (push mijn lichaam tot het maximale). Dat vond die blijkbaar niet fijn.InZane schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:14:
Gebruik je een opbouwschema? En om nou gelijk met gewichten te gaan lopen...
Maar moet ook beter rekken en strekken voordat ik begin, iets wat ik ook regelmatig over sla (stupid, i know)
Klinkt als een garantie voor blessures.mugenmarco schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:23:
[...]
Nee niet echt, gezien ik over anderhalve maand de 10km run heb en een conditie van een steen heb zet ik bij elke loop alles op alles (push mijn lichaam tot het maximale). Dat vond die blijkbaar niet fijn.
Maar moet ook beter rekken en strekken voordat ik begin, iets wat ik ook regelmatig over sla (stupid, i know)
Rekken en strekken gaat je niet zozeer blessures helpen voorkomen.
Een goed hardloopschema, en je daar aan houden, wel.
Statisch rekken en strekken vóór de training wordt vaak afgeraden, warmlopen en dynamische rekoefeningen zijn beter als je een warming-up wil gaan doen.
Duurzaam trainen bestaat uit je spieren belasten en dan beter laten worden met herstellen. Als je tot het gaatje gaat, belast je je spieren erg hard, te hard om voldoende te kunnen herstellen voor de volgende training.
Niet alleen je conditie en beenspieren, maar ook pezen, botten en vele ondersteunende spiergroepen (rompspieren voornamelijk) moeten wennen aan dit nieuwe regime. De kans is groot dat je nu in de fase zit waar je conditie al flink verbeterd is, maar de rest nog druk in ontwikkeling.
Dan nog even inhoudelijk.
Pijn aan de buitenkant van je knie klinkt als standaard boekje lopersknie. Overbelasting, verkeerde techniek, verkeerde schoenen kan allemaal de oorzaak zijn.
Overbelasting: gezien de toon van je posts aannemelijk. Ik weet niet hoe ver je nu komt, maar als je op dit moment krap aan 5km redt en daarbij pijn in je knie krijgt denk ik dat je je doelen moet herzien.
Verkeerde techniek: extreme haklanding, voeten die te ver naar buiten wijzen zijn de technische oorzaken van een lopersknie die ik ken.
Verkeerde schoenen: waar loop je nu op en waarom?
Last but not least: je kunt tegenwoordig zonder verwijzing direct naar de fysio.
Ik zag al eens een loper die een zonnebril op had maar dat lijkt mij toch niet zo prettig omdat dat ding dan constant op en neer gaat op je neus, of denk ik dat alleen maar? Een petje lijkt mij ook vrij warm dus ik vroeg mij af wat jullie ervaringen zijn.
Edit: beslaat zo een zonnebril ook niet makkelijk door het vele zweten dat je doet tijdens het lopen?
[ Voor 7% gewijzigd door glennvho op 09-07-2018 13:58 ]
Dit inderdaad, er valt genoeg te debatteren over het nut van 'goede' schoenen, maar het is gewoon prettiger. Toen ik begon met hardlopen, liep ik de eerste paar maanden op schoenen van zo'n 15 jaar oud. op zich geen centje pijn, maar na mijn eerste wedstrijdje waarin ik mezelf en mijn omgeving verbaasde, had ik mezelf beloond met een paar nieuwe schoenen en dat beviel toch wel goed.Trenchdog schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:30:
[...]
Hoewel er genoeg te debatteren valt over het vermeende nut van een goed paar schoenen, durf ik hier het advies wel aan om toch een nieuw paar te halen dat helemaal bij de tijd is, al dan niet met wat aankoopadvies in een goede winkel
Ik rek en strek zelden tot nooit voor of na het hardlopen. Het nut met betrekking tot blessurepreventie is nul. Dynamisch rekken heeft wel nut, al sla ik dat meestal ook over. Alleen bij specifieke trainingen en bij wedstrijden zit dit wel in mijn systeem.mugenmarco schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:23:
[...]
Dit vooral, een diagnose stellen via internet is zelden een goed idee. Heb zelf ook weleens last gehad van klachten aan de buitenkant van mijn knie en als ik op het internet was afgegaan, was dat ook een lopersknie. In werkelijkheid was het mijn onderrug die vast zat, waar ik klachten in mijn bovenbeen en rond mijn knie van kreeg. Bij klachten, ga naar een goede fysiotherapeut en blijf ver van het internet vandaagPathogen schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:36:
Last but not least: je kunt tegenwoordig zonder verwijzing direct naar de fysio.
---
toevoeging:
Ik gebruik beide niet, een petje lijkt me ook veel te warm en een zonnebril vind ik bij het hardlopen meestal niet nodig. Op de fiets gebruik ik meestal wel een zonnebril, daar ervaar ik toch sneller dat ik last heb van de zon. Wat betreft het constant op en neer gaan, met een goede bril gebeurt dat niet. Wanneer je met zonnebril wilt gaan lopen, zorg dat je een goede hebt!glennvho schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:57:
Gebruiken jullie zonnebrillen of petjes tegen de zon? Ik ga vooral 's ochtends en 's avonds lopen met dit warme weer maar mijn route is voornamelijk van west naar oost en omgekeerd langs een fietspad naast de spoorweg. De zon zit dan dus minstens de helft van de tijd in mijn ogen. Nu vind ik het soms wel vervelend dat ik constant met mijn ogen dicht geknepen loop tegen de zon.
Ik zag al eens een loper die een zonnebril op had maar dat lijkt mij toch niet zo prettig omdat dat ding dan constant op en neer gaat op je neus, of denk ik dat alleen maar? Een petje lijkt mij ook vrij warm dus ik vroeg mij af wat jullie ervaringen zijn.
Edit: beslaat zo een zonnebril ook niet makkelijk door het vele zweten dat je doet tijdens het lopen?
[ Voor 25% gewijzigd door lateef op 09-07-2018 14:12 ]
Ik ben al brilgebonden van mijzelf, dus voor mij is het geen punt tot nadenkenglennvho schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:57:
Gebruiken jullie zonnebrillen of petjes tegen de zon? Ik ga vooral 's ochtends en 's avonds lopen met dit warme weer maar mijn route is voornamelijk van west naar oost en omgekeerd langs een fietspad naast de spoorweg. De zon zit dan dus minstens de helft van de tijd in mijn ogen. Nu vind ik het soms wel vervelend dat ik constant met mijn ogen dicht geknepen loop tegen de zon.
Maar, aangezien je een zonnebril al kunt kopen voor minder dan een tientje bij de lokale drogist zou ik zeggen probeer het eens uit en zie of het bevalt!
Last van beslaan heb ik met mijn bril eigenlijk voornamelijk met regen of heel soms als het echt koud is.
Als hooikoorts-lijer draag ik iheel veel een zonnebril, ook met hardlopen. Een sportzonnebril die goed op je neus en om je hoofd zit, zal niet bewegen is mijn ervaring. Deze zouden ook niet moeten beslaan, er rollen hoogstens wat zweetdruppels overglennvho schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:57:
Eventueel kan je er een met verwisselbare glazen nemen: donkere voor vol in de zon, photochromatisch voor wisselende omstandigheden, of ordinaire transparante glazen als je de natuur uit je ogen wil houden
Een petje houdt veel warmte binnen, maar kan wel prettig zijn om zonnesteek e.d. te voorkomen bij lange tochten. In alle andere gevallen zou ik toch voor een bril kiezen.
Zonnebril kan, maar vind ik zelf niet super prettig.glennvho schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:57:
Gebruik zelf een zonneklep tijdens zonnige wedstrijden. Fungeert direct ook als zweetband.
Bij trainingen eigenlijk altijd zonder bril of zonneklep.
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Dat vind ik juist hét nadeel van zonnebrillen: zweet op de glazen en doordat je een bril op hebt veeg je minder makkelijk zweet uit je ogen/wenkbrauwen.dreameater schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:54:
Zonnebril vind ik persoonlijk wel prettig. Ik gebruik een sportief model van Sinner die tevens ideaal is voor de wintersport. Een dergelijk model zit best stevig geklemd en stevig op je neus zodat je er werkelijk 0 last van hebt. Het helpt ook om ervoor te zorgen dat niet al het zweet in je ogen loopt.
MMz ok, naja dat zou kunnen. Ik ben gezegend met best wel forse wenkbrauwen die het meeste opvangen.MrAcid schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:56:
[...]
Dat vind ik juist hét nadeel van zonnebrillen: zweet op de glazen en doordat je een bril op hebt veeg je minder makkelijk zweet uit je ogen/wenkbrauwen.
En als er dan eens een druppel naar beneden komt gaat hij bij bij over de bril en niet erachter. Het lekt er gewoon af , hoef verder nooit te poetsen oid.
#ongein Voor wie het liedje ' snelle planga' van Donnie kennen.. Paar weken geleden met zo'n ding gelopen.
Dit was verre van ideaal..echter kreeg ik zoveel respons van het publiek dat ik hem maar opliet. Gaf me ongemerkt een behoorlijke boost. (zie onderstaande strava activiteit met bijbehorende foto's
https://www.strava.com/activities/1627994688
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Waar k wel last van heb is dat mijn haren tijdens het sporten voor mijn ogen vallen. Dit voornamelijk tijdens de langere of intensievere wedstrijden. Door het zweten gaat mijn gel eruit, waardoor mijn haren voor mijn ogen vallen, maar ik weiger om met zo'n Gareth Bale bandje te gaan lopen. Dus om de zoveel 100 meter maak ik de Andrelon (he, je haar danst) move en zorg ervoor dat mijn zicht weer even vrij is
2 opties
- Haarbandje
- Kapper.
Denk dat het weer eens tijd is voor de laatste van de 2
tips voor New York
Van het weekend ook 2x tussen 12 en 14-ish gelopen, volle zon, maar geen moment dat ik dacht 'hier moet ik wat aan doen'.
Nu vind ik het eigenlijk ook heerlijk, lopen in de volle zon
Deels ook het idee dat je met wedstrijden ook nooit kunt plannen hoe warm het is (hoewel die natuurlijk niet op het heetst van de dag gepland worden, kom je er soms toch in terecht) en trainen onder dat soort pittige omstandigheden ook goed voor je kunnen zijn (maar dat is meer mijn gevoel, geen idee of het waar is). Ach, en vooral omdat ik gewoon graag in het zonnetje loop
Bril van Brunotti. (deze maar dan met zwart frame: https://www.brunotti.com/...-7-men-eyewear-25310.html) Beweegt niet als ik loop en houdt zon en beestjes goed tegen. Zou eigenlijk nog iets moeten hebben met transparante glazen zodat ik ook tijdens m'n avondloopjes in het bos geen ongedierte in m'n ogen krijg.
Pet. Noodzaak vanwege mijn gebrek aan natuurlijke bescherming. Als ik niet binnen een half uur met geroosterde hersenen aan de kant van 't pad wil liggen, is een pet een must.
@dreameater Wow, met zo'n bril wil je inderdaad zo snel mogelijk weer uit het publieke oog verdwijnen
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Een zonnebril maakt voor mij het verschil tussen continu knijpen met mijn ogen en een relatief ontspannen hoofd...
Om nog even in de Ekiden sferen te blijven :
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
En voor mijn haren (eigenlijk altijd in een staart, maar omdat ik nogal fuzzy haar heb zijn er altijd zwerfsliertjes die in mijn ogen willen) zo'n elastiekje dat @Calitomnication juist niet wil
Ik zag laatst bij de marikenloop een soort glasloos montuur (mja, meer een soort opzetbare zware wenkbrauwen) dat dan de zon uit je ogen zou moeten houden, ik weet niet meer hoe het heet want als brildrager was t nogal nutteloos. Voor de petjes- en brilhaters
Dat valt ook wel weer mee, is gewoon een kwestie van een goed petje kiezen. Eentje die ventileert dus.Trenchdog schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:34:
[...]
Een petje houdt veel warmte binnen, maar kan wel prettig zijn om zonnesteek e.d. te voorkomen bij lange tochten. In alle andere gevallen zou ik toch voor een bril kiezen.
Zelf draag ik ook een pet (+ zonnebril), want gestroomlijnd hoofd.
[ Voor 3% gewijzigd door Roadman op 09-07-2018 19:24 ]
Die Julbo's zijn erg fijn is mijn ervaring. Lekker licht en hebben veelal een beetje rubberachtige coating over de montuur waardoor 'ie goed blijft zitten. Heb er ééntje die ik gebruik voor Alpine trips, wintersport bij mooi weer, en ook voor op de fiets of in de auto. Voor dat laatste is 'ie eigenlijk te donker maar kan nét (misschien volgens de letter van de wet niet, weet niet meer zeker of 'ie cat 3 of 4 is). Het liefst zou ik inderdaad zo'n Photochromic (meesleurend aan de hand van licht) variant hebben maar die waren me net wat prijzig destijdsvhal schreef op maandag 9 juli 2018 @ 19:35:
Ik loop meestal met pet + zonnebril al kan mijn bril wel met pensioen. Ik zoek eigenlijk zo'n meekleurend ding. Die Julbo modellen zien er wel ok uit, ik zag dat de Mudsweatstore in Zoetermeer ze ook verkoopt, morgen maar eens even langsrijdenNou heb ik wel een iets wat smaller gezicht, hopelijk hebben ze iets passend.
Voor hardlopen gebruik ik zelden een zonnebril, al had ik bovenstaande oorspronkelijk gekocht voor trailrunning.
Sporten doe ik om de dag, dus 7x per 2 weken. Gemiddeld genomen 3x MTB en 4x Hardlopen. Qua hardlopen volg ik een vrij standaard schema, bestaande uit:
- 1 lange duurloop D1 (1 uur)
- 1 loop in D2 (50 min)
- 1 loop in D3 / interval (50 min)
Nu zoek ik naar een logische combinatie met het MTB-en. Dit is eigenlijk altijd een behoorlijk intensieve training van gemiddeld 90 tot 120 minuten met een rustige warmup en cooldown van 2x15 minuten in D1. De basis van de training bevindt zich eigenlijk altijd tegen mijn anaerobe drempel of gaat in de vorm van interval (klimmen, single tracks). Het TrainingsEffect (TE) is vrijwel altijd 5/maximaal. Kenmerkend is dat het lastiger is te plannen wat je wilt trainen, ik volg gewoon de route en zie wat er op me af komt.
Wat is nu het meest verstandig om te doen?
1. Het hardloopschema volgen en daar tussenin MTB-en;
2. De D3/interval training uit het hardloopschema vervangen voor MTB-en
3. Beter alternatief
Wat ik wil voorkomen is dat ik te vaak in D3/drempel train en anderzijds dat ik te weinig goede intervallen heb omdat dit met MTB-en lastiger te plannen en timen is.
Ik heb op Aliexpress een multifocale zonnebril gekocht met meekleurende glazen. Het montuur bevalt bijzonder goed: lichtgewicht en blijft perfect op zijn plaats. Beslaat ook nietglennvho schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:57:
Een paar jaar geleden heb ik een gewone sportzonnebril gekocht bij Decathlon. €4,99 en beviel perfect.
Dat werkt natuurlijk niet zonder linkjenogeeninlog schreef op maandag 9 juli 2018 @ 20:11:
[...]
Ik heb op Aliexpress een multifocale zonnebril gekocht met meekleurende glazen. Het montuur bevalt bijzonder goed: lichtgewicht en blijft perfect op zijn plaats. Beslaat ook niet
Kwam bij de decathlon ook een Kalenji zonnebril tegen met meekleurende zwarte glazen tegen (https://www.decathlon.nl/...rdtIZ3JuYYjBoCMCMQAvD_BwE). Iemand ervaring met deze bril? De bedoeling is dat ik een bril koop die universeel bruikbaar is, dus ook in de auto maar ook tijdens een hardloop (trail) event.
Vergeleken met de Julba is de Kalenji natuurlijk een stuk goedkoper, maar wil niet direct op basis van de prijs een keuze maken. Wie heeft er tips?
Ik heb dus ook een venturi zebra light, maar dan met Fire glas. Mijn vrouw heeft een reguliere zebra met het gelige glas. De kleuren door die bril zijn iets contrastrijker, terwijl mijn bril wat blauwgroeniger is met iets minder contrast. Zou ik opnieuw kiezen zou ik denk ik voor het gelige glas gaan.bvsteyn schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 09:27:
Getriggerd door de discussie over zonnebrillen kwam ik op de Julba Venturi zebra light terecht. Nu heeft deze standaard een gele kleur qua glas en ik weet niet hoe prettig dat kijkt.
Kwam bij de decathlon ook een Kalenji zonnebril tegen met meekleurende zwarte glazen tegen (https://www.decathlon.nl/...rdtIZ3JuYYjBoCMCMQAvD_BwE). Iemand ervaring met deze bril? De bedoeling is dat ik een bril koop die universeel bruikbaar is, dus ook in de auto maar ook tijdens een hardloop (trail) event.
Vergeleken met de Julba is de Kalenji natuurlijk een stuk goedkoper, maar wil niet direct op basis van de prijs een keuze maken. Wie heeft er tips?
Ik heb bij de Decathlon een tijdje terug ook met die bril in mijn handen gestaan. Zag er voor het geld goed uit. Kleuren zullen door het grijze glas ws. minder contrastrijk zijn, hoe goed en hoe snel de verkleuring gaat, geen idee. Van de Zebra light heb ik gelezen dat die heel goed is, ook bij lage temperaturen. En de algehele kwaliteit (frame met rubber strips voor extra grip op je hoofd, glazen) van de Julbo is volgens mij wel wat hoger, maar dat mag ook wel voor het geld.
Aandachtspunt is dat je, tenzij je cabrio rijdt, je in een auto niet zoveel hebt aan zo'n bril omdat de verkleuring op basis van uv-licht is. En dat heb je niet in de auto...
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Tijd gelopen met een AliExpress bril in combinatie met een insert. Maar dit wsa niet echt fijn. Beslagen glazen en geen optimaal zicht rondom.
Er zit waarschijnlijk ook wel een prijsverschil tussen een Oakley op sterkte en een AliExpress met insertAidacra schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 10:38:
Afgelopen week een Oakley Flak 2.0 XL op sterkte opgehaald (Black Iridium Photochromic). Wat een genot om te lopen met een sportzonnebril in plaats van een gewone bril :-)
Tijd gelopen met een AliExpress bril in combinatie met een insert. Maar dit wsa niet echt fijn. Beslagen glazen en geen optimaal zicht rondom.
Wat zijn de beperkingen qua sterkte/cylinder als je zo'n bril op sterkte laat maken? Kan me voorstellen dat sommige glazen (jaja, plastics) gewoon te zwaar worden voor de meestal zo licht mogelijke monturen namelijk.
Dank voor deze tips! Zeer bruikbaar! Dan maar in de auto kijken hoe goed de bril al dan niet werkt. Heb geen cabrio..Rudedadude schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 09:44:
[...]
Ik heb dus ook een venturi zebra light, maar dan met Fire glas. Mijn vrouw heeft een reguliere zebra met het gelige glas. De kleuren door die bril zijn iets contrastrijker, terwijl mijn bril wat blauwgroeniger is met iets minder contrast. Zou ik opnieuw kiezen zou ik denk ik voor het gelige glas gaan.
Ik heb bij de Decathlon een tijdje terug ook met die bril in mijn handen gestaan. Zag er voor het geld goed uit. Kleuren zullen door het grijze glas ws. minder contrastrijk zijn, hoe goed en hoe snel de verkleuring gaat, geen idee. Van de Zebra light heb ik gelezen dat die heel goed is, ook bij lage temperaturen. En de algehele kwaliteit (frame met rubber strips voor extra grip op je hoofd, glazen) van de Julbo is volgens mij wel wat hoger, maar dat mag ook wel voor het geld.
Aandachtspunt is dat je, tenzij je cabrio rijdt, je in een auto niet zoveel hebt aan zo'n bril omdat de verkleuring op basis van uv-licht is. En dat heb je niet in de auto...
En nog even wat anders..
Tijdens mijn rondje afgelopen zondag een tweetal mensen separaat van elkaar tegengekomen op een bijzondere fiets. Na wat googlen kwam ik erachter dat het Elliptigo's (of vergelijkbaars) zijn. Nu lijkt me dat een leuke aanvulling op mijn hardlooptrainingen. Zeker nu ik mijn racefiets heb verkocht..
Blijkt dat @Rudedadude ook zo'n ding heeft en in dit topic er enthousiast over is. Enig struikelblok is nog de prijs...want nieuw aanschaffen is kostbaar..
Marktplaats heeft er eentje, maar die moet nog €1900 opleveren..slik..
Misschien eerst maar eens eentje huren..zag dat run2go in Putten ze verhuurd, dus da's nog wel een idee om te proberen. Alhoewel...mijzelf kennende ben ik dan verkocht..
[ Voor 23% gewijzigd door bvsteyn op 10-07-2018 12:44 ]
Miranda Boonstra maar ook Andrea Deelstra hebben, vaak om blessure/belastbaarheidsproblemen hier veel op getraind. Er is zelfs een open NK van geweest.
Inderdaad een mooi stukje techniek. Iemand bij ons op de club komt ook regelmatig op zo'n ding aanzetten. Hij is er laaiend enthousiast over. Wij zijn er nu wel aan gewend, maar de eerste keer dat hij ermee kwam aanzetten keek ik er ook wel van op moet ik bekennen. Had nog nooit van zo'n ding gehoord.bvsteyn schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:31:
[...]
Dank voor deze tips! Zeer bruikbaar! Dan maar in de auto kijken hoe goed de bril al dan niet werkt. Heb geen cabrio..
En nog even wat anders..
Tijdens mijn rondje afgelopen zondag een tweetal mensen separaat van elkaar tegengekomen op een bijzondere fiets. Na wat googlen kwam ik erachter dat het Elliptigo's (of vergelijkbaars) zijn. Nu lijkt me dat een leuke aanvulling op mijn hardlooptrainingen. Zeker nu ik mijn racefiets heb verkocht..
Blijkt dat @Rudedadude ook zo'n ding heeft en in dit topic er enthousiast over is. Enig struikelblok is nog de prijs...want nieuw aanschaffen is kostbaar..
Marktplaats heeft er eentje, maar die moet nog €1900 opleveren..slik..![]()
Misschien eerst maar eens eentje huren..zag dat run2go in Putten ze verhuurd, dus da's nog wel een idee om te proberen. Alhoewel...mijzelf kennende ben ik dan verkocht..
En met mij vele anderen ook niet, althans, als ik hem moet geloven zijn de reacties onderweg zeer verdeeld. De ene vindt het prachtig, de ander maakt de standaard flauwe grapjes
Heb er zelf nog niet opgestaan, maar misschien als ik hem zie ga ik het wel eens proberen. Zo'n ding aanschaffen zit er voorlopig toch niet in. We zitten midden in een verbouwing, onze bank heeft het gisteren begeven en de tuin ligt erbij alsof Bear Grylls ieder moment met een verwilderde blik in zijn ogen om hulp komt roepen omdat ie de weg kwijt is
tips voor New York
Calitomnication schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:19:
de tuin ligt erbij alsof Bear Grylls ieder moment met een verwilderde blik in zijn ogen om hulp komt roepen omdat ie de weg kwijt is.
Ja dat verschil is er zeker :-). Ik heb geen hele hoge sterkte (-0,70/-0,50, beide cylinder 1,00). Maar er zit zeker wel een beperking aan. Weet alleen geen precieze details.Poekie schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:10:
[...]
Er zit waarschijnlijk ook wel een prijsverschil tussen een Oakley op sterkte en een AliExpress met insert![]()
Wat zijn de beperkingen qua sterkte/cylinder als je zo'n bril op sterkte laat maken? Kan me voorstellen dat sommige glazen (jaja, plastics) gewoon te zwaar worden voor de meestal zo licht mogelijke monturen namelijk.
Die beperking is ook afhankelijk van de fabrikant van de lenzen. Een producent als Rodenstock of Zeiss kan daar verder in gaan (zonder oncomfortabel te worden) dan die melkflessenglasfabrikanten waar bijvoorbeeld een specsavers mee werkt.Aidacra schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:33:
[...]
Ja dat verschil is er zeker :-). Ik heb geen hele hoge sterkte (-0,70/-0,50, beide cylinder 1,00). Maar er zit zeker wel een beperking aan. Weet alleen geen precieze details.
Dit is het montuur
En dit zijn de glazen
Als je geen multifocaal nodig hebt dan kun je ook deze glazen bestellen en heb je een sportbril op sterkte met meekleurende glazen voor 30 Euro.
Dit zijn dus geen inserts!. Het zijn sportbrillen die je gerust ook in het dagelijks leven kunt dragen. Ik krijg minstens zo vaak 'wat een leuke bril' te horen over deze sportbril als over de bril die ik voor het zevenvoudige bij de opticien heb gekocht.
De bril is ook stevig. Ik ben er twee keer voluit mee gevallen. Een keer sprong een glas eruit, dat kon ik zo terug zetten, de andere keer was er helemaal geen schade.
Wat er vanmiddag nou weer aan mijn handen bleef kleven...geen ideeRudedadude schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 09:44:
[...]
Ik heb dus ook een venturi zebra light, maar dan met Fire glas. Mijn vrouw heeft een reguliere zebra met het gelige glas. De kleuren door die bril zijn iets contrastrijker, terwijl mijn bril wat blauwgroeniger is met iets minder contrast. Zou ik opnieuw kiezen zou ik denk ik voor het gelige glas gaan.

Fijn ding zo op het eerste gezicht, glazen zijn ruim bemeten zodat ik niet elke keer tegen een rand aan kijk wat ik wel had met mijn oude Agu fietsbril. Daarnaast is hij een stuk lichter. Gelukkig was hij in de 'aanbieding', de adviesprijs zou ik er niet voor over hebben gehad. Normaal draag ik een bril maar met sporten loop ik sowieso met contactlenzen in, een bril op sterkte is met mijn ogen redelijk zwaar qua gewicht ( -6 en -3 icm glas is redelijk zwaar) en het zou vervelend zijn als het spul op de grond klettert en ik nog 7 KM naar huis moet lopen op 'gevoel '
[ Voor 33% gewijzigd door vhal op 10-07-2018 19:10 ]
Laat me raden.. venturi zebra light met fire glas..vhal schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 19:05:
[...]
Wat er vanmiddag nou weer aan mijn handen bleef kleven...geen idee![]()
![]()
[afbeelding]
Fijn ding zo op het eerste gezicht, glazen zijn ruim bemeten zodat ik niet elke keer tegen een rand aan kijk wat ik wel had met mijn oude Agu fietsbril. Daarnaast is hij een stuk lichter. Gelukkig was hij in de 'aanbieding', de adviesprijs zou ik er niet voor over hebben gehad.
Mooi ding!
Voor wearables is een ander topic.Aidacra schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:35:
Heeft er iemand ervaring met het hardlopen met een Apple Watch en het handmatig in kunnen stellen van hartslagzones/VO2Max? In Runkeeper is dit niet mogelijk. Zijn er andere apps waarin dit wel kan?
Verder ben ik geen Apple Watch fan en al helemaal geen Runkeeper fan
Vanavond heerlijk 11.5 km gelopen op standje automatische piloot. Wel fijn dat het even wat minder warm is.
Duidelijk, ik zal de vraag in die thread nogmaals stellen.InZane schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 23:03:
[...]
Voor wearables is een ander topic.
Verder ben ik geen Apple Watch fan en al helemaal geen Runkeeper fan
Vanavond heerlijk 11.5 km gelopen op standje automatische piloot. Wel fijn dat het even wat minder warm is.
Mag ik dan wel vragen waar je wel fan van bent qua hardlopen? Of is dat ook teveel off-topic?
GarminAidacra schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 08:25:
[...]
Duidelijk, ik zal de vraag in die thread nogmaals stellen.
Mag ik dan wel vragen waar je wel fan van bent qua hardlopen? Of is dat ook teveel off-topic?
Zelf loop ik met de Forerunner 235. Bij ons in de loopgroep zit ook iemand met een Apple Watch, Die heeft daar een haat liefde verhouding mee. Voor de standaard trainingen is die prima, maar zodra je iets specifieker gaat trainen (intervallen, heuvels, zoladz) merk je dat het horloge er moeite mee heeft
Gamin/Polar/suunto >> Hardloophorloges met wat smartwatch functionaliteiten
Apple Wacht >> Smartwatch met wat hardloop functionaliteiten
[ Voor 10% gewijzigd door Calitomnication op 11-07-2018 08:51 ]
tips voor New York
Ik loop zelf met een TomTom horloge. In de bijbehorende app kun je ook je hartslagzones instellen en dat werkt op zich heel aardig. Al denk ik dat mijn volgende klokje een Garmin gaat zijnAidacra schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 08:25:
[...]
Ik gebruik ook een Garmin FR235. De informatie wordt na elke activiteit via bluetooth naar het Garmin platform ge-upload die het weer doorpushed naar Strava en Endomondo.Aidacra schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 08:25:
[...]
Ga dit weekend denk ik maar eens een proeflesje doen..begint toch wel te kriebelen om zo'n Elliptigo aan te schaffen. Vrouwlief is ook wel geïnteresseerd, dus dan kunnen we 'm van de gezamenlijke pot aanschaffen...hihi..Calitomnication schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:19:
[...]
Inderdaad een mooi stukje techniek. Iemand bij ons op de club komt ook regelmatig op zo'n ding aanzetten. Hij is er laaiend enthousiast over. Wij zijn er nu wel aan gewend, maar de eerste keer dat hij ermee kwam aanzetten keek ik er ook wel van op moet ik bekennen. Had nog nooit van zo'n ding gehoord.
En met mij vele anderen ook niet, althans, als ik hem moet geloven zijn de reacties onderweg zeer verdeeld. De ene vindt het prachtig, de ander maakt de standaard flauwe grapjes
Heb er zelf nog niet opgestaan, maar misschien als ik hem zie ga ik het wel eens proberen. Zo'n ding aanschaffen zit er voorlopig toch niet in. We zitten midden in een verbouwing, onze bank heeft het gisteren begeven en de tuin ligt erbij alsof Bear Grylls ieder moment met een verwilderde blik in zijn ogen om hulp komt roepen omdat ie de weg kwijt is.
Voor hem was het overduidelijk. Heeft verschillende onderzoeken en oefeningen gedaan en daarna een analyse op de loopband met filmpjes erbij. Mijn goede been is veel sterker dan mijn zwakke been met de blessure, waardoor ik niet symmetrisch loop. Daarnaast zet ik mijn goede been qua voet ook heel ver naar buiten en doe ik dat links niet. Dat versterkt nog verder dat het niet symmetrisch is. Je ziet ook duidelijk dat ik met mijn goede kant explosief afzet en langer de grond raakt bij de landing terwijl ik met mijn slechte been juist heel erg de klap opvang en verder eigenlijk niet zoveel doe. Ook in de armbewegingen duidelijk verschil bij beide kanten. Net voordat ik met mijn slechte been land, kantel ik mijn voet schuin naar buiten wat precies de pijnlijke pees triggert.
Door deze redenen raakt mijn knie pees geïrriteerd. Doordat bij vermoeidheid mijn techniek minder zuiver wordt krijg ik er ook meer last van naarmate ik langer aan het lopen ben.
Voor nu moet ik beginnen met lopen met een metronoom om symmetrisch te gaan lopen en over een maand terug komen, maar hij heeft het beeld dat dit al veel gaat helpen. Daarna krijg ik oefeningen om het krachtsverschil in beide benen en mijn core gelijk te trekken.
Alternatief is om schoenen met extra demping te nemen maar hij is van mening dat dit de klacht wel deels vermindert maar ook vooral het zwakke been vertroetelt en ik niet de kern oplos.
Verder in elk geval vooral blijven hardlopen om de techniek te verbeteren. Hopelijk helpt dit. Ik vond het in elk geval zelf al overduidelijk te zien op de filmpjes dat niks aan mijn bewegingen symmetrisch is in beide benen
Dat klinkt precies ook mijn probleem. Mijn kuit en achillespees zijn geïrriteerd en dat komt doordat mijn linker been ook minder sterk is. Ik krijg vooral kracht en balans oefeningen.Aghanim schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 22:25:
Vandaag voor het eerst bij een nieuwe fysio geweest voor mijn knie, op aanraden van de eigenaar van de lokale Runnersworld.
Voor hem was het overduidelijk. Heeft verschillende onderzoeken en oefeningen gedaan en daarna een analyse op de loopband met filmpjes erbij. Mijn goede been is veel sterker dan mijn zwakke been met de blessure, waardoor ik niet symmetrisch loop. Daarnaast zet ik mijn goede been qua voet ook heel ver naar buiten en doe ik dat links niet. Dat versterkt nog verder dat het niet symmetrisch is. Je ziet ook duidelijk dat ik met mijn goede kant explosief afzet en langer de grond raakt bij de landing terwijl ik met mijn slechte been juist heel erg de klap opvang en verder eigenlijk niet zoveel doe. Ook in de armbewegingen duidelijk verschil bij beide kanten. Net voordat ik met mijn slechte been land, kantel ik mijn voet schuin naar buiten wat precies de pijnlijke pees triggert.
Door deze redenen raakt mijn knie pees geïrriteerd. Doordat bij vermoeidheid mijn techniek minder zuiver wordt krijg ik er ook meer last van naarmate ik langer aan het lopen ben.
Voor nu moet ik beginnen met lopen met een metronoom om symmetrisch te gaan lopen en over een maand terug komen, maar hij heeft het beeld dat dit al veel gaat helpen. Daarna krijg ik oefeningen om het krachtsverschil in beide benen en mijn core gelijk te trekken.
Alternatief is om schoenen met extra demping te nemen maar hij is van mening dat dit de klacht wel deels vermindert maar ook vooral het zwakke been vertroetelt en ik niet de kern oplos.
Verder in elk geval vooral blijven hardlopen om de techniek te verbeteren. Hopelijk helpt dit. Ik vond het in elk geval zelf al overduidelijk te zien op de filmpjes dat niks aan mijn bewegingen symmetrisch is in beide benen
Reken op een terugval af en toe, dat hoort erbij bij al is het heel demotiverend.
Wat mij helpt is knie heffen en bij elke stap een hupje op het zelfde been. Goed voor de balans waarbij je dus je voet goed onder je moet zetten.
Ook veel knieklachten (gehad) door 1 minder sterk been... Gelukkig is dat goed op te lossen door idd balans en kracht oefeningen. Ok, oefeningen an sich zijn ruk (ik kan me daar zo moeilijk voor motiveren!) maar ze werken wel
In ieder geval altijd fijn om te weten waar problemen vandaan komen en er wat aan te kunnen doen, succes ermee!
Lijkt me alleen lastig om een bak bier van de Appie naar huis te vervoeren met zo'n dingbvsteyn schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 19:20:
[...]
Ga dit weekend denk ik maar eens een proeflesje doen..begint toch wel te kriebelen om zo'n Elliptigo aan te schaffen. Vrouwlief is ook wel geïnteresseerd, dus dan kunnen we 'm van de gezamenlijke pot aanschaffen...hihi..
tips voor New York
Mocht je willen investeren in het oplossen hiervan; met een Garmin horloge (in mijn geval de Fenix 5) in combinatie met een borstband kan je tijdens het lopen o.a. de grondcontacttijd-balans en cadans zien. Daarmee kan je jezelf dus direct corrigeren wanneer je uit balans raakt. Dit, in combinatie met een metronoom heeft mij erg geholpen om snel mijn rencadans te verhogen en daarmee een knieblessure op te lossen.Aghanim schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 22:25:
Vandaag voor het eerst bij een nieuwe fysio geweest voor mijn knie, op aanraden van de eigenaar van de lokale Runnersworld.
Gefeliciteerd met je badge! (Of valt dit mij echt nu pas op en had je die al langer...)Calitomnication schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 08:56:
[...]
Lijkt me alleen lastig om een bak bier van de Appie naar huis te vervoeren met zo'n ding![]()
.
Met dit soort posts gaat dat natuurlijk hard
Ik heb gisteren voor het eerst weer een +/- 4km aaneengesloten hardgelopen, na paar weken van minuutje hard / minuutje(s) actief herstel etc. en dat ging pijnvrij, dus ik ben een happy camper. Ook heb ik deze week het hopelijk laatste bezoek aan de fysio gebracht en ga dus lekker verder met opbouwen.
Ow, die batch? Die staat er volgens mij al langerGaargod schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:35:
[...]
Gefeliciteerd met je badge! (Of valt dit mij echt nu pas op en had je die al langer...)
Met dit soort posts gaat dat natuurlijk hard![]()
![]()
Ik heb gisteren voor het eerst weer een +/- 4km aaneengesloten hardgelopen, na paar weken van minuutje hard / minuutje(s) actief herstel etc. en dat ging pijnvrij, dus ik ben een happy camper. Ook heb ik deze week het hopelijk laatste bezoek aan de fysio gebracht en ga dus lekker verder met opbouwen.
Top dat je weer pijnvrij kunt lopen. Nu inderdaad rustig opbouwen en de zaak niet gaan lopen (pun intended) forceren. Beter 2x te langzaam dan 1x te hard waardoor je weer terug bij af bent
tips voor New York
Die laten we dan wel thuisbezorgen..Calitomnication schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 08:56:
[...]
Lijkt me alleen lastig om een bak bier van de Appie naar huis te vervoeren met zo'n ding![]()
.
Argh, zeg dat nou nietThy... schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:29:
[...]
Mocht je willen investeren in het oplossen hiervan; met een Garmin horloge (in mijn geval de Fenix 5) in combinatie met een borstband kan je tijdens het lopen o.a. de grondcontacttijd-balans en cadans zien. Daarmee kan je jezelf dus direct corrigeren wanneer je uit balans raakt. Dit, in combinatie met een metronoom heeft mij erg geholpen om snel mijn rencadans te verhogen en daarmee een knieblessure op te lossen.
Vanochtend voor het eerst een LDL gelopen met een metronoom. Ingesteld op 174bpm en gaan. Viel me gelijk op dat ik er echt moeite voor moet doen om symmetrisch te lopen. Zeker als je ook in een bepaalde hartslagzone wilt blijven, dan wordt het echt volle focus op je tempo en techniek. Naarmate ik langer aan het lopen was werd het steeds lastiger om op de cadans van de metronoom te blijven lopen en aan het einde lukt het helemaal niet meer. Dat lijkt prima te kloppen met het feit dat mijn knie ook pas begint te zeuren na 4KM.
Wat ik prettig vind is een goed onderbouwde diagnose bij de fysio en vervolgens ook de relatie ervan zie in mijn hardlopen. Dat geeft me in elk geval het gevoel en daarmee de motivatie dat ik het op kan lossen.
Ik loop zelf ook regelmatig met een metronoom, en vind het prettiger om hem (afhankelijk van de afstand) bijv. om de KM aan / uit te zetten. Voor mij is de reden om de metronoom te gebruiken het verhogen van m'n cadans.Aghanim schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 10:45:
[...]
Vanochtend voor het eerst een LDL gelopen met een metronoom. Ingesteld op 174bpm en gaan. Viel me gelijk op dat ik er echt moeite voor moet doen om symmetrisch te lopen. Zeker als je ook in een bepaalde hartslagzone wilt blijven, dan wordt het echt volle focus op je tempo en techniek. Naarmate ik langer aan het lopen was werd het steeds lastiger om op de cadans van de metronoom te blijven lopen en aan het einde lukt het helemaal niet meer. Dat lijkt prima te kloppen met het feit dat mijn knie ook pas begint te zeuren na 4KM.
Bij jou is het uitgangspunt om 'm te gebruiken natuurlijk anders, dus weet niet of bovenstaande het juiste voor je is. Wellicht wel een idee om eens te proberen en mogelijk helpt het je om het wel langer / je gehele loop vol te houden
De 935 heeft dit ookAghanim schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 10:45:
[...]
Argh, zeg dat nou nietIk had me net de aanschaf van een 5S uit het hoofd gezet omdat ik deze 'niet nodig heb' en mijn FR230 nog prima functioneert. Maar inderdaad, de running dynamics zouden mij goed helpen verwacht ik. Nu in elk geval een goed koopargument haha.
Wat ik prettig vind is een goed onderbouwde diagnose bij de fysio en vervolgens ook de relatie ervan zie in mijn hardlopen. Dat geeft me in elk geval het gevoel en daarmee de motivatie dat ik het op kan lossen.
Gewoon effe sparen en jezelf een mooi cadeau doen met als doel de blessures te verhelpen/voorkomen.
Dat had de fysio ook aangeraden. Een afstand/tijd wel en dan weer even niet. Dat is denk ik wat relaxter dan continu. Volgende keer eens proberen.Gaargod schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:04:
[...]
Ik loop zelf ook regelmatig met een metronoom, en vind het prettiger om hem (afhankelijk van de afstand) bijv. om de KM aan / uit te zetten. Voor mij is de reden om de metronoom te gebruiken het verhogen van m'n cadans.
Bij jou is het uitgangspunt om 'm te gebruiken natuurlijk anders, dus weet niet of bovenstaande het juiste voor je is. Wellicht wel een idee om eens te proberen en mogelijk helpt het je om het wel langer / je gehele loop vol te houden
Geld is gelukkig het issue niet maar ik had me voorgenomen even niks meer te kopen wat ik niet nodig hebtlpeter schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:13:
[...]
De 935 heeft dit ook![]()
![]()
![]()
Gewoon effe sparen en jezelf een mooi cadeau doen met als doel de blessures te verhelpen/voorkomen.
Maar we hebben zojuist toch aangetoond dat je het zeker wel nodig hebt?Aghanim schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:42:
[...]
Geld is gelukkig het issue niet maar ik had me voorgenomen even niks meer te kopen wat ik niet nodig heb
Wel fijn om te horen dat de oorzaak duidelijk is en er een helder plan van aanpak is!
If you can see, look. If you can look, observe
Ah wat fijn, een fysio die snapt dat demping niet de universele oplossing voor het heelal isAghanim schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 22:25:
Je core kun je m.i. meteen mee aan de slag. Beetje planken bijvoorbeeld, uiteraard niet overdrijven. Kan me wel voorstellen dat single leg squats op dit moment niet de bedoeling zijn.
Succes met je herstel! Fijn dat er nu een duidelijke oorzaak op tafel ligt, daar kun je tenminste wat mee.
Ik heb van de fysio inderdaad ook oefeningen meegekregen zoals planking en lunges. Maar hij gaf aan dat het ook prima is om eerst even te focussen op het symmetrisch lopen en daarna aan kracht te werken.Pathogen schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 13:43:
[...]
Ah wat fijn, een fysio die snapt dat demping niet de universele oplossing voor het heelal is
Je core kun je m.i. meteen mee aan de slag. Beetje planken bijvoorbeeld, uiteraard niet overdrijven. Kan me wel voorstellen dat single leg squats op dit moment niet de bedoeling zijn.
Succes met je herstel! Fijn dat er nu een duidelijke oorzaak op tafel ligt, daar kun je tenminste wat mee.
Hoho, voor de grote Elliptigo's zijn er aanhangertjes, dus geef het niet bij voorbaat op
Ik heb vanavond voor de vierde dag achter elkaar gelopen en dat is meteen mijn 'probleem' met mijn Elliptigo: als ik me fit voel dan ga ik toch eerder lopen (dat heeft ook iets te maken met een zelfopgelegde druk om 250km per maand te lopen, want het is verder een prima workout). Terwijl als ik er op sta het ook reuze leuk is en je opeens een 2x zo grote actieradius hebt binnen dezelfde hoeveelheid tijd.
[ Voor 6% gewijzigd door Rudedadude op 12-07-2018 21:37 ]
6 weken zijn bijna (maandag) en dus mag ik van de fysio weer rustig beginnen. 8x2’ P2 en zeer rustig aan. Daarnaast gewoon doorgaan met de krachtoefeningen natuurlijk.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Haha..die had ik idd ook gezien tijdens het bekijken van wat filmpjes..Rudedadude schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 21:32:
[...]
Hoho, voor de grote Elliptigo's zijn er aanhangertjes, dus geef het niet bij voorbaat opJe kunt met een krat door heel Nederland komen.
[video]
Ik heb vanavond voor de vierde dag achter elkaar gelopen en dat is meteen mijn 'probleem' met mijn Elliptigo: als ik me fit voel dan ga ik toch eerder lopen (dat heeft ook iets te maken met een zelfopgelegde druk om 250km per maand te lopen, want het is verder een prima workout). Terwijl als ik er op sta het ook reuze leuk is en je opeens een 2x zo grote actieradius hebt binnen dezelfde hoeveelheid tijd.
Vrouwlief gaf al wel direct aan dat als er een Elliptigo komt dat er dan niet een extra sportavond bij mij bij mag komen..
Je bent jezelf lekker aan het pushen met 250 km per maand!
[ Voor 5% gewijzigd door bvsteyn op 13-07-2018 06:47 ]
Wat me wel ontzettend opvalt is hoe snel spiermassa verloren gaat door cardio. Een tijd geleden flink wat aangekomen door een goed dieet en een stevig trainingschema, maar al dat resultaat smelt weg als sneeuw voor de zon. Ik zie hier en daar weer botjes tevoorschijn komen waarvoor ik hard getraind had om ze te verbergen:) Na de aankomende halve marathon ga ik dat oude dieet en schema maar weer eens oppikken.
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Dat ik die gemist heb... serieus
Misschien moet ik toch eens iets aan mijn bril doen. Wie weet helpt het ook bij Ekiden-wissels...
Dat zijn over het algemeen toch de meeste fysio's? Volgens mij zijn het juist de medewerkers in de sportwinkels die alle klachten bestrijden met Hoka of een drop van 14.Pathogen schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 13:43:
[...]
Ah wat fijn, een fysio die snapt dat demping niet de universele oplossing voor het heelal is
Tenminste, ik mag toch van een fysio verwachten dat hij oplossingsgericht werkt en geen korte termijn visie heeft door mij maar schoenen met super-duper demping aan te gaan raden ...
Pathogen schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 11:42:
Misschien moet ik toch eens iets aan mijn bril doen. Wie weet helpt het ook bij Ekiden-wissels...
[ Voor 12% gewijzigd door Calitomnication op 13-07-2018 11:46 ]
tips voor New York
Zo, net even 12x200m op de aardbol neergekwakt. Serieus, nu die frustratie van belachelijk slechte instant pace weergave weg is beginnen intervallen echt leuk te worden! Andere structured workouts worden er ook leuker van overigens. En dat door voor €20 een 2e hands footpodje op de kop te tikken
En zo evolueert ook dat aspect van mijn trainingen weer
Merk overigens nu een duidelijk verschil met de 400's. Daar moet ik mijn tempo veel meer in de gaten houden. Met de 200's van vandaag was het aanzetten, na 5-10s even kijken hoe het tempo is en met eventuele aanpassing uitlopen, zonder verder nog te kijken op mijn horloge.
Nou ben ik toch wel benieuwd
[ Voor 11% gewijzigd door vhal op 13-07-2018 14:25 ]
Vanaf de zijkant van de baan was het ook mooi. We zagen @Calitomnication in een stevig tempo richting finish lopen en @Pathogen had een witte singlet aan. rond het finish punt was het te druk, dus we konden niet zien wat daar gebeurde. Dus wij richting de bocht kijken waar hij uit zou moeten komen en dat duurde en duurde maar. De eerste die met een wit shirt de bocht uit kwam was ook niet verkeerd, maar dan hadden we een gemengd team gehadvhal schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:24:
[...]
Nou ben ik toch wel benieuwdLagen jullie in elkaar verstrengeld op de baan?
Vrouwlief was ook direct enthousiast na een klein stukje gereden te hebben. De kans dat er eentje aangeschaft wordt acht ik aanwezig..
Ikzelf had vandaag mijn “hoofddoel 2018”: de Silvretta 3000 (medium, de hard was een marathon en aangezien ik me nog nooit aan een vlakke heb gewaagd, leek eentje met zo’n bult te gek).
30km, van Ischgl (oostenrijk) over een bergtopje in Zwitserland en terug naar Galtür. Vooraf bijzonder veel stress (nachtmerries zelfs) gehad dat ik het tijdslimiet op 15km niet zou halen (2u15 maar wel 1000 hoogtemeters), maar uiteindelijk berust in de situatie, normaal moest dat wel lukken.
Start om 8u (veel te vroeg), gelukkig voor de deur van ons hotel dus ik hoefde me niet te haasten. Toevallig een “bekende Belg” (Manu Verbinnen, de man achter de decathlon Strava challenge) gespot in het startvak, dus samen vertrokken.
Het begon al direct stevig, maar het tempo zat inclusief een paar obligate wandelstukjes vrij goed. Na 4km ging de stijging geleidelijker, en vond ik vlotjes mijn tweede adem. Het was ondertussen wel beginnen regenen en vrij koud boven de 2000m.
De hut (tijdslimiet-tussenpunt) bleek geen probleem te zijn, die haalde ik na 1u45. Lekker op “schema” dus (dat er niet was). Daarna volgde de klim naar de top: extreem steil en ik ben wel 10 keer gestorven, denk ik. De bevoorrading op de top was nog nooit zo welkom!
Wat volgde was een nog steilere afdaling (450m in 2km!) en daar ben ik dus netjes 2 keer op mijn gezicht gegaan, gelukkig zonder erg. Dalen is gewoon superleuk!
Daarna ging het geleidelijker en tot km 25 kon ik redelijk tempo houden. Het klimmetje van km 26 nekte me wel. Van dan af was het afzien en ik was ook helemaal alleen.
Uiteindelijk de finish bereikt in 3u56. Ik ben stikkapot maar God wat was dit een mooie race. Ik bleek ook nog eens 45e te zijn en 8e M30. Vooraf had ik op basis van het resultaat van vorig jaar “gehoopt” op top 100. Heerlijk!
Strava: https://www.strava.com/activities/1701363729
Als het lukt, post ik nog wel wat fotootjes. Nu tijd voor hardloopvakantie: de schoenen 2 weken aan de haak om alles te laten herstellen!
Klopt, het is geen goedkope 'fiets'..Aghanim schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 08:31:
Grappig ding dacht ik toen ik een filmpje zag. Tot ik de prijzen zag. Dit koop je niet voor heel af en toe een rondje lijkt me.
Maar leuk is het wel! Vandaag een leuk rondje gemaakt van 30 km en heb me goed vermaakt. Je trekt een hoop bekijks in ieder geval. Wel merk ik dat ik direct wil knallen en dan kan het tegen wind en heuvelop al flink pittig zijn. Was een pittige workout in ieder geval! Het kan ook hard zat!
Vanavond gaat vrouwlief er op weg en morgen mag ik 'm weer terug brengen naar Putten. Dan eens nadenken of we er het geld ook voor over hebben.

Strava;
https://www.strava.com/activities/1701369204
Op de eindstreep was het ook wel mooi. Ik vloog met een gangetje van 3.00/km richting de eindstreep, mag zag niemand die ook maar enige aanstalten maakte om mijn lintje over te nemen. Maar het was zo een drukte in het wisselvak, @Pathogen kon ook nog 1 meter voor de eindstreep staan.Rudedadude schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:19:
[...]
Vanaf de zijkant van de baan was het ook mooi. We zagen @Calitomnication in een stevig tempo richting finish lopen en @Pathogen had een witte singlet aan. rond het finish punt was het te druk, dus we konden niet zien wat daar gebeurde. Dus wij richting de bocht kijken waar hij uit zou moeten komen en dat duurde en duurde maar. De eerste die met een wit shirt de bocht uit kwam was ook niet verkeerd, maar dan hadden we een gemengd team gehadEn na 3 minuten konden we eindelijk de wave inzetten
Pas nadat ik al over de eindstreep was kwam ik toch wel tot de conclusie dat de wissel niet zo vlekkeloos was verlopen als eigenlijk de bedoeling was.
Bij het wisselvak stond een vrouw alle nummers om te roepen om zo de wissels in goede banen te leiden. "wie hoort er bij die mevrouw in het witte shirt met nummer 1254", "wie hoort er bij nummer 16235".
Dus ik riep "wie hoort er bij mij"
Naast @Pathogen had schijnbaar een man gestaan die als vrijwilliger aan de bak was die dag. Hij kwam nog naar me toe en zei op z'n plat Rotterdams. "Dat is toch niet te geloven. Al 5 minuten lang staat ie hier te trappelen en moet ik mijn best doen om hem van het parcours af te houden. En dan NOG mist hij je, hij was zo gefocust op die wissel.
Enfin, ik heb een leuke dag gehad. Misschien volgende editie toch maar met de auto aangezien het OV niet te vertrouwen is.
tips voor New York
Het is erg leuk, zoveel en overwegend rustig lopen. Gelukkig nu ook steeds minder moe en aangezien ik nu vakantie heb scheelt dat ook 66km fietsen per week.
En met die warmte wordt het natuurlijk hilarisch eenvoudig in de herfst
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic