Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 109 Laatste
Acties:
  • 513.494 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

MrAcid schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:45:
Wellicht ten overvloede, met je armen stil lopen is ook géén goede techniek - zeker op Vibrams word je dan een soort dressuurpaard en dat is een andere sport. :+
Ach ja, arm inzet 8)7. Is ook iets wat ik iedere training wel een paar keer naar mijn hoofd krijg geslingerd.
"heej Calitomnication, zwaai eens met je armen" :P.

Onlangs ook met de coach over mijn pasfrequentie gebabbeld. Waar het gros van de lopers een vrij lage frequentie heeft, is die van mij aan de vrij hoge kant.
- 4.00' loop ik op rond de 195.
- 3.40' loop ik op rond de 200
- 3.20' loop ik op rond de 210
- alles hard en met name sprinten gaat het hard richting de 220.

Eigenlijk wil ik me focussen op een iets lagere frequentie in de hogere tempo's, maar een langere paslengte zodat ik nog sneller vooruit kom ipv (te) veel energie aan het vergooien ben. :).

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juhet
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:20
Calitomnication schreef op maandag 25 juni 2018 @ 16:04:
[...]

Ach ja, arm inzet 8)7. Is ook iets wat ik iedere training wel een paar keer naar mijn hoofd krijg geslingerd.
"heej Calitomnication, zwaai eens met je armen" :P.

Onlangs ook met de coach over mijn pasfrequentie gebabbeld. Waar het gros van de lopers een vrij lage frequentie heeft, is die van mij aan de vrij hoge kant.
- 4.00' loop ik op rond de 195.
- 3.40' loop ik op rond de 200
- 3.20' loop ik op rond de 210
- alles hard en met name sprinten gaat het hard richting de 220.

Eigenlijk wil ik me focussen op een iets lagere frequentie in de hogere tempo's, maar een langere paslengte zodat ik nog sneller vooruit kom ipv (te) veel energie aan het vergooien ben. :).
Grappig, datzelfde heb ik ook. 210+ is geen uitzondering hier, 220+ bij sprinten ook niet. Dat voelt op een gegeven moment toch minder efficiënt. Hoe ga je proberen je paslengte te verhogen?
Ik heb het een tijdje geleden met onze trainer besproken en die begon over krachttraining voor de bovenbenen om een hogere kniehef te krijgen. Die hogere kniehef probeer ik nu alvast wat toe te passen, maar dat is nog niet zo makkelijk.

3 leuke cadeautips voor een theeliefhebber!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-06 22:50

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hmm, ik zou juist puur intuïtief zeggen niet de kniehef, maar de achterzwaai te vergroten. Dus je voet langer aan de grond houden en daardoor de cirkelbeweging die je voet maakt (van achter naar voor en hoog en laag) groter maken.
Bij kniehef zie ik dan weer potentie om meer vóór je lichaam te gaan landen, met bijbehorende gevolgen (meer remmende landing, mogelijk meer hak-impact zeker bij vermoeidheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Hoe ik dat wil gaan aanpakken, geen idee eigenlijk. Het gaat heel lastig worden om dat op mijn leeftijd er nog uit te krijgen ben ik bang. Ben nu 37 en heb jarenlang op deze manier gelopen. Komt ook door het voetbal. Sprinten was mijn wapen en juist door kleine passen op hoge snelheid kon ik binnen no-time van richting veranderen. De tegenstander kon hier vrij lastig mee omgaan. In een halve marathon waar alles en iedereen dezelfde kant op loopt is dit dus niet echt meer nodig :P.

Mijn been komt achter te weinig los van de grond, dus hier is wel wat te halen, eigenlijk precies wat @Pathogen zegt had de trainer geconstateerd :).

Loopscholing en veel met hoedjes lopen om mijn juiste paslengte te vinden denk ik :).

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juhet
achterzwaai! Dat is blijkbaar een moeilijk woord, want ik kon er niet op komen. Dat noemde mijn trainer er ook bij inderdaad :-)

Ik loop nog niet zo lang (3 jaar) dus er zou nog wat aan te doen moeten zijn. Loopscholing (met en zonder hoedjes) doen wij ook veel, dus ik zal er daar op letten. Als er nog andere tips zijn ben ik een-en-al oor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Calitomnication pff dat scheelt maar 3 jaartjes met mij, ik leer bijna elke training wat nieuws. Je zult er alleen wel heel bewust voor moeten lopen, dus echt met je techniek bezig zijn. Persoonlijk doe ik dat bijna elke training wel.
Het is ook één van de redenen dat ik niet met muziek loop. Niks dat je eigen input overrompelt, maar gewoon puur de impulsen verwerken die je zintuigen binnenkrijgen van het lopen.

Wat voor mij helpt: als ik versnel, doe ik dat door meer voorover te leunen en te visualiseren dat ik grotere cirkels maak. Mijn voet en onderbeen zijn maar minimaal gespannen, dus in plaats van direct mijn hele voet op te tillen blijven mijn tenen iets langer aan de grond plakken en "flap" ik dus mijn voet naar achter.

Afbeeldingslocatie: https://www.chiliving.com/images/blog_images/Forward_With_Arrows_RedCircle.jpg?_ga=2.236211398.652787831.1529937684-1921420397.1529937684

Het groene cirkeltje maak je dus groter of kleiner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@Pathogen Muziek ben ik al jaren geleden mee gestopt. Kan dat ook iedereen aanraden overigens. In het begin liep ik altijd met muziek en dacht niet zonder te kunnen. Maar nadat ik mijn Nike+ heb vervangen door een horloge aan de pols heb ik ook de muziek gelaten voor wat het is. Man, er ging een wereld voor me open.

Fietsers en voetgangers die contact met je maken, andere hardlopers die een praatje maken. Je leeft niet meer in je eigen bubbel! Daarnaast ben je veel meer bewust van je eigen landing, ademhaling, houding et cetera. Zodra ik merk dat ik mijn eigen voetstappen hoor moet ik mijn houding aanpassen en meer rechtop gaan lopen. Dus lopen met muziek, never nooit meer :).

Ik zal je afbeelding afdrukken en op de rug van mijn teamgenoten plakken. Zodra die voor me lopen heb ik een geheugensteuntje :P

tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-06 14:04

Rudedadude

Maybe we were born to run

artharpe schreef op maandag 25 juni 2018 @ 10:47:
[...]

Dat beroerde herken ik, zelfde gevoel gehad kort na de finish, was lastig zelf warm te blijven na de inspanning. Stukje weiland/dijk was een knollenveld, flink wat kuilen.
De grap was dat ik een week voor die tijd nog heb zitten picknicken op dat dijkje omdat ik toen een familiedag had met m'n schoonfamilie. Ik wist geeneens dat ik daar weer langs zou komen. Dat stuk lopen ging nog best aardig, ik ben vanuit het traillopen wel gewend om op oneffen ondergrond te lopen en goed op te letten waar ik m'n voet neerzet. Er reden ook 2 wheelers mee en die kwamen daar wel redelijk vast te zitten.

Zijn hier nog enthousiaste verhalen over de trail des phantomes? 50km en 2000hm, mentaal ben ik er al wel weer bijna aan toe. Het zou mijn eerste trail zijn wat verder van Nederlands grondgebied. Verder de kustmarathon en wie weet ook eens de berenloop en dan zijn de hoofd ingredienten van de tweede helft van dit jaar al weer bijna ingevuld.

@Calitomnication Mijn paslengte is de afgelopen jaren als vanzelf wat langer geworden, maar volgens mij met name door veranderde kracht/lichaamsgewicht verhouding. Bewust iets 'hoger' op je benen lopen kan ook van invloed zijn, naast idd de achterzwaai waarbij je kuitbeen standaard parallel aan de grond houdt. Aan de andere kant: if it ain't broken...

[ Voor 14% gewijzigd door Rudedadude op 25-06-2018 20:19 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:34
Paar Asics Gel Cumulus 20 gekocht. Benieuwd hoe dat gaat bevallen na 2 paar GT 2000.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y3siPC8ZVWffC095aP7dx3Oa/medium.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door InZane op 25-06-2018 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

RM-rf schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:43:
[...]Ikzelf zit ook in de leeftijdsklase M45, zou graag nog wat meer gewicht verliezen om wat lichter te lopen en minder blessuregevoelig zijn;
ga een bij een goede professionele sport diëtiste langs, zoals bijv Anja van Geel (of ze nog actief is op Papendal, iig thuis in haar praktijk).

Voor iedereen is er een grens waar verder afvallen niet meer helpt en je eerder roofbouw op je zelf gaat plegen.
Daar moet je niet zelf mee willen rommelen, zeker als je al onder de 70 kg zit.
Er is een completer beeld nodig meer dan alleen die wijzer op de weegschaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:03

Tazzios

..

juhet schreef op maandag 25 juni 2018 @ 16:09:
[...]
Grappig, datzelfde heb ik ook. 210+ is geen uitzondering hier, 220+ bij sprinten ook niet. Dat voelt op een gegeven moment toch minder efficiënt. Hoe ga je proberen je paslengte te verhogen?
Ik heb het een tijdje geleden met onze trainer besproken en die begon over krachttraining voor de bovenbenen om een hogere kniehef te krijgen. Die hogere kniehef probeer ik nu alvast wat toe te passen, maar dat is nog niet zo makkelijk.
Koop zo`n elastiek band voor thuis maak hem vast aan de verwarming(of ander zwaar object), band om je enkel en doe kniehef oefenen. Om de knie omhoog te krijgen moet je de heupen ook goed mee pakken met een google op 'running open hips' kom je wel wat oefeningen tegen.
Pathogen schreef op maandag 25 juni 2018 @ 16:13:
Hmm, ik zou juist puur intuïtief zeggen niet de kniehef, maar de achterzwaai te vergroten. Dus je voet langer aan de grond houden en daardoor de cirkelbeweging die je voet maakt (van achter naar voor en hoog en laag) groter maken.
Bij kniehef zie ik dan weer potentie om meer vóór je lichaam te gaan landen, met bijbehorende gevolgen (meer remmende landing, mogelijk meer hak-impact zeker bij vermoeidheid).
Na je afzet moet je voet zo snel mogelijk naar voren, grotere achterzwaai is nutteloos. Langer grond contact betekend niet perse sterkere afzet, bij sommige zelfs minder. Door je knie sneller naar voren te bewegen voorkom je dat je voet achter hoog op zwaait.(cq je been minder opvouwt)

Indien je van 210 stappen naar 190 stappen gaat en niet ingezakt loopt hoef je nog niet bang te zijn voor een haklanding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Ander nieuws:
(paywall)
https://fd.nl/ondernemen/...asse-weg-bij-runnersworld
Franchisers lopen en masse weg bij Runnersworld

Runnersworld krijgt een zware klap te verwerken. Elf van de 24 franchisenemers willen weg bij de keten van hardloopwinkels. Zij zijn naar eigen zeggen goed voor 43% van de omzet. De franchisenemers vinden dat de formule Runnersworld hen onvoldoende vrijheid geeft en te weinig rendement oplevert. Zij starten daarom een eigen keten: RunX.

Dat vertellen de betrokken franchisers aan het FD. In 2012 vertrokken al eens negen franchisers, die toen de keten Lopers Company hebben opgezet. Ook De Hardloopwinkel en Run2Day zijn opgezet door voormalige ondernemers van Runnersworld.
....

Euretco heeft de afgelopen jaren zijn sportketens - Runnersworld, Intersport en The Athlete's Foot - aan de achterkant veel sterker met elkaar verknoopt. Volgens de franchisers van Runnersworld kunnen zij nu bijna alleen maar uit schoenen kiezen die Euretco inkoopt voor Intersport.
..
Ben benieuwd wat het met het aanbod aan verschillende schoenen gaat doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-06 14:32

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Tazzios schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 09:17:
Ander nieuws:
(paywall)
https://fd.nl/ondernemen/...asse-weg-bij-runnersworld

[...]

Ben benieuwd wat het met het aanbod aan verschillende schoenen gaat doen. :)
Ik ook! Ik hoorde echter onlangs van diverse 'eigenaren' dat het tegenwoordig lastig is om als kleinere franchisenemer nog schoenen van diverse grote merken te bestellen. Zowel bij Nike ,Asics moet je lid zijn van een grotere inkooporganisatie anders krijg je sowieso niks..
Merk helaas dat merken zoals Inov8 lang niet overal gevoerd worden omdat ze slecht leverbaar zouden zijn en dat ze veel (en veel) te veel verschillende type schoenen hebben. DIt maakt het natuurlijk ook niet makkelijker voor verkopers.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
:( :( :( afgelopen week weer een blessure opgelopen... dom dom dom

Samen met collega gerend en uitgedaagd voor een 400m sprint. Uiteraard aangenomen en gewonnen, maar de dag daarna voelde ik mijn hamstring behoorlijk... toch nog de dag erna 8 km gelopen op een rustig tempo..

Vandaag de rit maar afgebroken na 3 km vanwege een pijntje die niet wegging in de hamstring.. toch voor mij net niet voldoende om naar de arts/fysio te gaan... voel hem ook wel tijdens het lopen, maar niet echt ondraaglijk...

Iemand tips bij deze blessure? wil geen 6 weken thuis zitten hiermee :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vandaag voor de 2e keer hard gelopen in Frankrijk, en gezien de warmte veel te laat vertrokken. Tel daar het hoogteverschil bij op en ik zat vrij snel 20 slagen boven mijn normale hartslag bij het gelopen tempo. Wat me opviel was dat het Trainingseffect (TE) 3.6 was, waar ik normaal gesproken deze afstand op dit tempo een stuk lager zit. Nu vraag ik me af of lopen bij deze omstandigheden het Trainingseffect ook daadwerkelijk verhoogt of dat het een schijn verhoging is? Mijn hartslag is namelijk niet hoger door de inspanning maar door externe omstandigheden.

Verder een kleine cross-post omdat ik vermoed dat hier meer antwoorden komen:

Voor degenen met een FR645, FR935 of Fenix 5 de vraag of de volgende zaken betrouwbaar zijn en iets toevoegen tijdens het lopen of de analyse erna:
- Prestatieconditie
- Lactaat drempel meting 
- Trainingsbelasting (identiek aan Strava TRIMP?)
- Trainingsstatus

Zijn allen Firstbeat features die me wel aanspreken maar de keuze voor een vervanger van mijn FR230 erg beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-06 21:40
m0ridin schreef op maandag 25 juni 2018 @ 10:19:
Had het artikel ook gelezen ja, heb er vooral moeite mee dat alles zo zwart-wit gebracht wordt...

Nee, goede schoenen voorkomen niet automatisch blessures...
Nee, barefoot running kun je niet zomaar doen...
Nee, rekken en strekken voorkomen niet automatisch blessures...

Maar het kan allemaal wel helpen. Zoals rekken en strekken in mijn geval, gezien ik zo stijf ben als een hark en mijn eerdere knieblessures oa het gevolg leken te zijn van te korten spieren (of pezen) in mijn bovenbenen waardoor er veel spanning op mijn knie kwam te staan bij bepaalde bewegingen...
Ik snap totaal wat je zegt.
Maar uit (nu al heel lang en uitgebreid) onderzoek blijkt echt dat rekken geen blessures voorkomt. En dat door (over)rekken eerder een blessure ontstaat dan dat je er een voorkomt (wat ook nog eens niet zo is).
Rekken blijkt meer een hardnekkig ritueel, maar rekken is ook daadwerkelijk nuttig (niet om de reden dat het blessures voorkomt).

Iemand die een blessure oploopt en toevallig een keer niet (of niet goed) gerekt heeft legt al snel de relatie daartussen en is al helemaal niet meer ontvankelijk voor een uitslag van een gedegen onderzoek.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-06 15:04
ThatsHollywood schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 11:39:

Iemand tips bij deze blessure? wil geen 6 weken thuis zitten hiermee :(
Ja.
Ga wel naar de arts/fysio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:17
poehee schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 11:55:
[...]

Ik snap totaal wat je zegt.
Maar uit (nu al heel lang en uitgebreid) onderzoek blijkt echt dat rekken geen blessures voorkomt. En dat door (over)rekken eerder een blessure ontstaat dan dat je er een voorkomt (wat ook nog eens niet zo is).
Rekken blijkt meer een hardnekkig ritueel, maar rekken is ook daadwerkelijk nuttig (niet om de reden dat het blessures voorkomt).

Iemand die een blessure oploopt en toevallig een keer niet (of niet goed) gerekt heeft legt al snel de relatie daartussen en is al helemaal niet meer ontvankelijk voor een uitslag van een gedegen onderzoek.
Hehe, zoals altijd... het is inderdaad niet zo zwart wit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

poehee schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 11:55:
[...]
....
...
Heb je een linkje naar het onderzoek? Want wat ik tot zover heb kunnen vinden zijn kleine onderzoekjes met afhankelijk welke zoekterm je invoert het positief of neutraal/negatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Laatst online: 16:21

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Vraagje: Ik was vroeger een fervent gebruiker van de app miCoach van Adidas. Dit is zo'n anderhalf jaar terug 'uitgefaseerd' en opgegaan in Runtastic. Nou maakt het mij in principe niet enorm veel uit welke hardloopapp ik gebruik, de meesten zijn momenteel wel redelijk gelijkwaardig.

Wat ik wel enorm mis van miCoach en wat niet meegenomen is naar Runtastic is de mogelijkheid om 'custom trainingsschema's' te maken (dit kon je op de website doen). Vaak zie je dat apps wel een paar schema's beschikbaar hebben: loop de halve marathon binnen 2:00:00, of binnen 1:45:00, doe een 10 km binnen een uur. Alleen die schema's gaan altijd uit van een vaste periode, bv 16 weken.

Wat je bij micoach had was:
- Kies een afstand
- Kies een streeftijd om te lopen
- Kies een datum waarop je die tijd wil lopen
- Kies het aantal trainingen per week (4, 5, 6 of 7)
- Kies je loopdagen

Op deze manier kon je dus een grote variatie aan trainingsplannen genereren (en automatisch in de app importeren), op basis van je persoonlijke wensen. Dus als ik vandaag zou besluiten dat ik op 18 augustus een HM zou willen lopen binnen 01:55:00, kwam er keurig een bijpassend schema uit.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een app die soortgelijke functionaliteit biedt. Iemand hier suggesties?

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-03 23:59
Excuses als dit bericht niet hier hoort.

Hallo allemaal,
Al een aantal jaar heb ik de wens om hard te gaan lopen, maar om uiteenlopende redenen toch niet gedaan. Ik ben nl een liefhebber van lekker fitnessen of lekker voetballen, maar ik merk dat ik hier niet echt van afval. Van fitness krijg ik wel harde spieren, maar die extra vet gaat niet weg helaas...
Uiteraard heeft dit o.a. te maken met het eetpatroon, maar ik denk dat ik meer kans heb om lekker af te vallen, wanneer ik straks hardloop.

Mijn vragen zijn dus:
Wat moet ik doen als ik straks echt wil hardlopen?
Zich melden bij een hardloop groepje, want ben bang dat ik het alleen nooit volhoud?
Een hardloop maatje zoeken? Misschien zijn er anderen hier die mee willen hardlopen in Amersfoort, maar wees gewaarschuwd, want ik weet niet eens of 5 a 10 m kan volhouden, dus weet waar je aan toe begint :) Maar aan de andere kant, weest gerust, want ik ben wel een doorzetter ;-)
Moet ik bepaalde kleding aanschaffen om straks niet ziek te worden en toch lekker kunnen hardlopen?
Heb ik bepaalde hardloop schoenen nodig?
Mocht ik iets vergeten ben.

Tnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:05
lawkexarib schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 00:16:

Hallo allemaal,
Al een aantal jaar heb ik de wens om hard te gaan lopen, maar om uiteenlopende redenen toch niet gedaan. Ik ben nl een liefhebber van lekker fitnessen of lekker voetballen, maar ik merk dat ik hier niet echt van afval. Van fitness krijg ik wel harde spieren, maar die extra vet gaat niet weg helaas...
Uiteraard heeft dit o.a. te maken met het eetpatroon, maar ik denk dat ik meer kans heb om lekker af te vallen, wanneer ik straks hardloop.

Mijn vragen zijn dus:
Zich melden bij een hardloop groepje, want ben bang dat ik het alleen nooit volhoud?
Een hardloop maatje zoeken? Misschien zijn er anderen hier die mee willen hardlopen in Amersfoort, maar wees gewaarschuwd, want ik weet niet eens of 5 a 10 m kan volhouden, dus weet waar je aan toe begint :) Maar aan de andere kant, weest gerust, want ik ben wel een doorzetter ;-)
Moet ik bepaalde kleding aanschaffen om straks niet ziek te worden en toch lekker kunnen hardlopen?

Tnx!
Als je wilt afvallen is hardlopen niet heel interessant.
Toch is het veranderen van eetpatroon het eerste waar je mee moet beginnen.
Doe 1 ding tegelijk zoals minder/geen alcohol of cola.
Ik raad je niet af om hard te lopen maar neem hier voor de tijd.
Je doet al aan voetbal dus met de belastbaarheid zit het waarschijnlijk wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Afvallen is 80% eten en 20% bewegen*

*grofweg dus he, ter illustratie bedoeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
lawkexarib schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 00:16:

Hallo allemaal,

Mijn vragen zijn dus:

Tnx!
Welkom!

Wil je echt gaan hardlopen? Of wil je vooraf afvallen?

Stappenplan voor hardlopen:
1. Schaf (goedkoop) een neutrale hardloopschoen aan. Bijvoorbeeld bij Scapino of in de aanbieding online van een gerenommeerd merk (Asics, Brooks, Nike, Adidas, Puma, Reebok, etc.). Belangrijkste is dat je niet gaat hardlopen op normale sneakers, of voetbal-/fitnessschoenen.
2. Begin heel rustig met een start-to-run programma. Dat is vaak 2 minuten wandelen, 1 minuut joggen - met een opbouw naar 5km in een week of 8.

Stappenplan voor afvallen:
1. Eet gevarieerd en niet teveel. :)
2. Hou eens een paar dagen/weken je kcal inname bij - bijv. met MyFitnessPal. Kijk wat je inname is bij een 'normaal' eetpatroon en ga vanaf daar iets naar beneden werken. Stel je eet nu 3100kcal per dag, probeer dan eens een week naar 2800 te gaan. Lukt dat en voel je je (nog steeds) energiek: schaaf er nog iets af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:29
Aghanim schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 11:45:
[...]

Voor degenen met een FR645, FR935 of Fenix 5 de vraag of de volgende zaken betrouwbaar zijn en iets toevoegen tijdens het lopen of de analyse erna:
- Prestatieconditie
- Lactaat drempel meting 
- Trainingsbelasting (identiek aan Strava TRIMP?)
- Trainingsstatus

Zijn allen Firstbeat features die me wel aanspreken maar de keuze voor een vervanger van mijn FR230 erg beperken.
Om van onder naar boven te beginnen:
- Trainingsstatus vind ik heel wispelturig. Een wedstrijd levert mij steevast "niet productief" op, wat op zich wel kan kloppen als je het als "training" bekijkt, maar waarvoor train je anders? Ik kan onderhand voorspellen wat mijn horloge er van gaat vinden, maar omgekeerd heb ik er niet al te veel aan.

- Trainingsbelasting klopt denk ik wel als "absolute waarde", of komt alleszins redelijk overeen met mijn gevoel: zwaarder is zwaarder, en lichter is lichter. Hoe Garmin aan de "optimale" zone komt, weet ik niet goed. Ik kan perfect in de "optimale" zone zitten terwijl mijn lichaam echt aan rust toe is (of omgekeerd). Nu heb ik hetzelfde gevoel in Stravistix (die als pluspunt heeft dat die iets meer detail geeft).

- Lactaat drempel wijzigt bij mij niet of nauwelijks, dus veel analyse is er niet te doen. De waarde is bij mij denk ik wel vrij juist.

- Prestatieconditie (en de link met VO2max), tjah.... Is hier een tijdje geleden ook al vermeld. De waarde lijkt geen rekening te houden met ondergrond, hellingsgraad... Ik ben 2 "punten" VO2max kwijt door vorige week in het buitenland een heuvel op te rennen. Die zijn komende week waarschijnlijk terug, maar dat is pure onzin.
Wat psychologisch wel werkt, als ik vertrek en het lijkt voor geen meter te gaan, en dan krijg je na 5-6 minuten de melding +1 of beter, dan denk je "goh, kijk, ik ben eigenlijk goed bezig". Daar gaan mijn benen spontaan minder pijn van doen :+

Ik zal eerlijk zijn, ik kijk wel eens naar de cijfers maar ik stuur er mijn training niet mee. Ik vind de "basics" (cadans, hartslag, balans L/R) veel bruikbaarder. Behalve voor mijn data-honger, zou ik ze niet missen als ik ze niet had. Voor de rest heb ik een (souplesse)schema en luister ik naar mijn lichaam. Redelijk oldschool maar voor wat ik doe, is dat genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
route99 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 22:57:
[...]
ga een bij een goede professionele sport diëtiste langs, zoals bijv Anja van Geel (of ze nog actief is op Papendal, iig thuis in haar praktijk).

Voor iedereen is er een grens waar verder afvallen niet meer helpt en je eerder roofbouw op je zelf gaat plegen.
Daar moet je niet zelf mee willen rommelen, zeker als je al onder de 70 kg zit.
Er is een completer beeld nodig meer dan alleen die wijzer op de weegschaal.
Heeft gewicht bij hardlopen veel invloed? Ik snap het dat het voor vrijwel elke sport veel uitmaakt dat men "enigszins getraind" is (heren: 10-15%). Maar heeft dat percentage veel invloed op prestaties?
Percentages zijn trouwens zeer persoonlijk. Deze range is voor getrainde heren maar topsporters zitten waarschijnlijk lager. Generaliseer dit niet naar hogere percentages - wanneer je begint met hardlopen om af te vallen heeft vet verliezen waarschijnlijk wel veel invloed op prestaties!

Wat doet 2kg, wat doet 5 kg? Voor snelheid en blessures. En de andere dimensie - die amper te meten is: Wat leveren de extra verkoudheidjes etc die er misschien bij horen aan gemiste trainingen op.

[ Voor 13% gewijzigd door ANdrode op 27-06-2018 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mja, ligt eraan wat je veel vindt he? Ik heb wel eens wat verschillende cijfers en beweringen gezien, maar de meest voorkomende zegt:
"Als je 10% afvalt word je 10% sneller"

Ik geloof alleen dat dit er wel vanuit gaat dat je al in de klasse "normaal gewicht" zit.

[ Voor 21% gewijzigd door Pathogen op 27-06-2018 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Pathogen schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:08:
Mja, ligt eraan wat je veel vindt he? Ik heb wel eens wat verschillende cijfers en beweringen gezien, maar de meest voorkomende zegt:
"Als je 10% afvalt word je 10% sneller"
Dat is een stuk forser dan ik had verwacht! Een relatief eenvoudige manier om tijd te winnen.
Ik geloof alleen dat dit er wel vanuit gaat dat je al in de klasse "normaal gewicht" zit.
Dat verwacht ik ook.

Wanneer je daarboven zit denk ik dat het harder gaat. Conditie neemt nog toe, weinig kans op verlies van 'nuttige' spiermassa, grote daling blessurekans, toenemende belastbaarheid/trainingsvolume.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• juhet
De invloed van gewicht (en andere factoren) kun je hier makkelijk en goed onderbouwd berekenen:

https://hetgeheimvanhardlopen.nl/calculator/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

ANdrode schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:13:
[...]

Dat is een stuk forser dan ik had verwacht! Een relatief eenvoudige manier om tijd te winnen.

[...]

Dat verwacht ik ook.

Wanneer je daarboven zit denk ik dat het harder gaat. Conditie neemt nog toe, weinig kans op verlies van 'nuttige' spiermassa, grote daling blessurekans, toenemende belastbaarheid/trainingsvolume.
In mijn geval zou dat betekenen dat ik, met gezond gewicht, 7 kilo kwijt zou moeten raken om van 48 minuten op de 10km naar 43 nogwat te komen... Ik zou niet weten waar ik die kilo's vandaan moet halen :P

Volgens mij is het voor mij veel haalbaarder om gewoon meer kilometers te maken en gerichter te trainen.

Het nadeel van die calculators is dat ze simpelweg te weinig van je weten. Als ik bijvoorbeeld de Riegel formule aanhoud en mijn PR's op 5, 10, 10EM en HM naast elkaar zet klopt daar geen zak van. Dan is mijn 5km PR omgerekend naar 10km bijna 2 minuten sneller dan mijn daadwerkelijke PR. Reken ik het door naar langere afstanden, dan wordt het verschil alleen maar groter.
Ik snap wel waarom: 90% van mijn trainingen is korter dan 8km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
nokie schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 09:53:
[...]

Om van onder naar boven te beginnen:
- Trainingsstatus vind ik heel wispelturig. Een wedstrijd levert mij steevast "niet productief" op, wat op zich wel kan kloppen als je het als "training" bekijkt, maar waarvoor train je anders? Ik kan onderhand voorspellen wat mijn horloge er van gaat vinden, maar omgekeerd heb ik er niet al te veel aan.

- Trainingsbelasting klopt denk ik wel als "absolute waarde", of komt alleszins redelijk overeen met mijn gevoel: zwaarder is zwaarder, en lichter is lichter. Hoe Garmin aan de "optimale" zone komt, weet ik niet goed. Ik kan perfect in de "optimale" zone zitten terwijl mijn lichaam echt aan rust toe is (of omgekeerd). Nu heb ik hetzelfde gevoel in Stravistix (die als pluspunt heeft dat die iets meer detail geeft).

- Lactaat drempel wijzigt bij mij niet of nauwelijks, dus veel analyse is er niet te doen. De waarde is bij mij denk ik wel vrij juist.

- Prestatieconditie (en de link met VO2max), tjah.... Is hier een tijdje geleden ook al vermeld. De waarde lijkt geen rekening te houden met ondergrond, hellingsgraad... Ik ben 2 "punten" VO2max kwijt door vorige week in het buitenland een heuvel op te rennen. Die zijn komende week waarschijnlijk terug, maar dat is pure onzin.
Wat psychologisch wel werkt, als ik vertrek en het lijkt voor geen meter te gaan, en dan krijg je na 5-6 minuten de melding +1 of beter, dan denk je "goh, kijk, ik ben eigenlijk goed bezig". Daar gaan mijn benen spontaan minder pijn van doen :+

Ik zal eerlijk zijn, ik kijk wel eens naar de cijfers maar ik stuur er mijn training niet mee. Ik vind de "basics" (cadans, hartslag, balans L/R) veel bruikbaarder. Behalve voor mijn data-honger, zou ik ze niet missen als ik ze niet had. Voor de rest heb ik een (souplesse)schema en luister ik naar mijn lichaam. Redelijk oldschool maar voor wat ik doe, is dat genoeg.
Bedankt, erg bruikbare info voor mij en eigenlijk onderschrijft het mijn gevoel wel.

Ik vind cijfers en statistieken fantastisch en overweeg eigenlijk alleen daarom om een Fenix 5 te kopen ter vervanging van mijn FR230. Andere functies of features ga ik niet gebruiken. Gebruik zelf ook Stravistix en Strava Premium waar ik al erg veel data uit kan halen en hoop dat te verrijken met de nieuwe Firstbeat features.

Als ik jouw ervaringen lees dan overlappen die features behoorlijk en is de verrijking maar erg beperkt, waarbij het dan ook de vraag is of de data en informatie altijd klopt. Zo heb ik gisteren ook ervaren dat mijn VO2 daalt nu ik in de heuvels in Frankrijk hardloop. Prestatie conditie lijkt me wel nuttig maar ben het met je eens dat je ook zelf wel aan je lichaam voelt hoe het gaat, zeker in de combi met je tempo en hartslag op dat specifieke moment.

Heb het verder ook niet echt nodig, ben geen pro atleet en zal dat ook nooit worden, maar leuk is het wel.

Misschien beter om het geld te besteden aan een sportmedisch onderzoek om de hartslagzones en drempel duidelijk te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
juhet schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:14:
De invloed van gewicht (en andere factoren) kun je hier makkelijk en goed onderbouwd berekenen:

https://hetgeheimvanhardlopen.nl/calculator/
offtopic:
Heel leuke calculator. Wat komen daar een enge snelheden uit als je vanuit (goed gemeten) VO2 begint. Geloof dat mijn grootste winst bij hardlopen moet gaan zitten in ervaring én de wil om mentale hardheid een hele duur-afstand lang te gebruiken.
Pathogen schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:33:
[...]In mijn geval zou dat betekenen dat ik, met gezond gewicht, 7 kilo kwijt zou moeten raken om van 48 minuten op de 10km naar 43 nogwat te komen... Ik zou niet weten waar ik die kilo's vandaan moet halen :P

Volgens mij is het voor mij veel haalbaarder om gewoon meer kilometers te maken en gerichter te trainen.
Tien procent winnen vind ik ontzettend veel. Zelfs een deel daarvan vind ik een grote stap in prestaties voor iets dat 'gratis' is wat betreft inspanning (2kg scheelt dan ook 2%). Eigenlijk is het ook logisch, tien procent gewicht is natuurlijk meer dan 10% aan VO2/kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik denk dat een grote kanttekening hierbij is wát je dan kwijtraakt in gewicht. Zoals @route99 al aangaf is roofbouw altijd nadelig, maar zolang je voornamelijk vet kwijtraakt en niet (teveel) spierweefsel is het natuurlijk een prima manier om sneller te worden.

Vooral voor overgewicht moet je óók bedenken dat het gewicht niet alléén zwaar is kilo voor kilo, maar ook letterlijk tegenwerkt in je beweging. Denk aan bouncing boobies als simpel voorbeeld ;) Al dat stuiterende weefsel zul je extra weer de juiste kant op moeten bewegen, iedere stap.

Dan klinkt 10% ineens aardig realistisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-06 09:46
ANdrode schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:04:
[...]

Heeft gewicht bij hardlopen veel invloed? Ik snap het dat het voor vrijwel elke sport veel uitmaakt dat men "enigszins getraind" is (heren: 10-15%). Maar heeft dat percentage veel invloed op prestaties?
Percentages zijn trouwens zeer persoonlijk. Deze range is voor getrainde heren maar topsporters zitten waarschijnlijk lager. Generaliseer dit niet naar hogere percentages - wanneer je begint met hardlopen om af te vallen heeft vet verliezen waarschijnlijk wel veel invloed op prestaties!

Wat doet 2kg, wat doet 5 kg? Voor snelheid en blessures. En de andere dimensie - die amper te meten is: Wat leveren de extra verkoudheidjes etc die er misschien bij horen aan gemiste trainingen op.
Gewicht heeft 1-op-1 op de prestatie van hardlopen! Hier is veel onderzoek naar gedaan bijvoorbeeld: https://hetgeheimvanhardlopen.nl/ Als je 10% afvalt, terwijl je conditie gelijk blijft, ga jij bij dezelfde inspanning ook ongeveer 10% sneller lopen. En andersom natuurlijk.

Heeft er mee te maken dat hardlopen eigenlijk geen lopen is maar herhaaldelijk springen, afzetten en landen, waarbij je de hoogte in moet en de zwaartekracht moet overwinnen.

Daarnaast is een optimaal gewicht belangrijk voor blessures, hoe lager het gewicht, deste lager de belasting op je benen bij de afzet en de landing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Pathogen schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:33:
[...]

In mijn geval zou dat betekenen dat ik, met gezond gewicht, 7 kilo kwijt zou moeten raken om van 48 minuten op de 10km naar 43 nogwat te komen... Ik zou niet weten waar ik die kilo's vandaan moet halen :P

Het nadeel van die calculators is dat ze simpelweg te weinig van je weten. Als ik bijvoorbeeld de Riegel formule aanhoud en mijn PR's op 5, 10, 10EM en HM naast elkaar zet klopt daar geen zak van. Dan is mijn 5km PR omgerekend naar 10km bijna 2 minuten sneller dan mijn daadwerkelijke PR. Reken ik het door naar langere afstanden, dan wordt het verschil alleen maar groter.
Ik snap wel waarom: 90% van mijn trainingen is korter dan 8km.
Als je op een gezond gewicht zit, zit er natuurlijk een grens aan om nog verder af te vallen. In de westerse wereld heeft echter vrijwel iedereen een paar kilootjes te veel. Dan is de combinatie van meer bewegen zodat je spiermassa minimaal gelijk blijft en op de voeding letten (afvallen) de makkelijkste manier om sneller te lopen.

Echte atleten zorgen er voor dat ze geen grammetje vet te veel hebben. Daarbij wordt voor mannen een ondergrens van ~6% vet aangehouden, voor vrouwen ongeveer het dubbele.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Die calculatoren geven vaak (qua voorspelde tijden) aan wat er mogelijk is bij optimale training en als je er echt voor gaat he. Meer het 'maximaal haalbare' dan 'met deze tijd loop je nu gegarandeerd het volgende'.

In mijn geval lijkt alles aardig overeen te komen in ieder geval.

Mijn PR op de 10k was: 37:27

Voorspelde tijden
HM: 1:23:22 en mijn PR 1:22:51
M: 2:55:01 en mijn PR 3:02:58 (te wijten aan niet genoeg km's maken, was mijn eerste marathon)

VO2Max zegt hij daar 62 (wat ik wel erg hoog vind), terwijl mijn garmin nu 61 aangeeft. Enkele jaren geleden via een inspanningstest gemeten en was toen 57.

Oftewel, zo gek is het allemaal nog niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
m0ridin schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:30:
Die calculatoren geven vaak (qua voorspelde tijden) aan wat er mogelijk is bij optimale training en als je er echt voor gaat he. Meer het 'maximaal haalbare' dan 'met deze tijd loop je nu gegarandeerd het volgende'.

In mijn geval lijkt alles aardig overeen te komen in ieder geval.

Mijn PR op de 10k was: 37:27

Voorspelde tijden
HM: 1:23:22 en mijn PR 1:22:51
M: 2:55:01 en mijn PR 3:02:58 (te wijten aan niet genoeg km's maken, was mijn eerste marathon)

VO2Max zegt hij daar 62 (wat ik wel erg hoog vind), terwijl mijn garmin nu 61 aangeeft. Enkele jaren geleden via een inspanningstest gemeten en was toen 57.

Oftewel, zo gek is het allemaal nog niet :)
Mooie tijden trouwens! Jouw HM tijd is mijn 10 mijl tijd ongeveer :+

Gisteren de eerste intervaltraining (5 x 100,200,300m) op mijn nieuwe Cumulus 20 pantoffels gedaan. Goed bevallen! Ik vind ze een stuk minder lomp aanvoelen dan m'n GT 2000 5 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
ANdrode schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:43:
[...]

offtopic:
Heel leuke calculator. Wat komen daar een enge snelheden uit als je vanuit (goed gemeten) VO2 begint. Geloof dat mijn grootste winst bij hardlopen moet gaan zitten in ervaring én de wil om mentale hardheid een hele duur-afstand lang te gebruiken.

[...]

Tien procent winnen vind ik ontzettend veel. Zelfs een deel daarvan vind ik een grote stap in prestaties voor iets dat 'gratis' is wat betreft inspanning (2kg scheelt dan ook 2%). Eigenlijk is het ook logisch, tien procent gewicht is natuurlijk meer dan 10% aan VO2/kg.
Toen ik in 2015 begon met hardlopen woog ik 75kg bij een lengte van 1,75 en had ik een vetpercentage van 23%!, VO2 max van 42 (gemeten). Ik weeg nu 68kg ~10% minder, spiermassa is alleen meer beter geworden, dus veel minder vet.

Mijn Garmin geeft nu 48-49 aan als VO2max. Ik denk dat dit redelijk in de buurt zit door de gewichtsvermindering en conditieverbetering. In 2015 had ik een hartslag van 180 bij een pace van 6:00, nu zit ik op een hartslag van 155-160 bij dezelfde pace.

Gewichtsvermindering is echt de makkelijkste stap om sneller en ook met minder blessures te lopen. Bij mij ging het redelijk vanzelf met de GMFS-methode (gewoon minder frisdrank en snoepen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
Welke hardloop app is nu het "beste" ? Ik gebruik op dit moment Runkeeper met automatische synchronisatie naar Strava. Echter Runkeeper heeft een redelijke GPS afwijking, hier liep ik bijv. gewoon op de weg:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EHSOvWy.png

Daarnaast klopt de tijd als ik Runkeeper naar Strava sync (met tapiirik) niet en is mijn run in strava ongeveer 10% sneller.

Verder wordt ik ook moe dat Runkeeper steeds een abonnement probeert te forceren, wil best eenmalig betalen maar ga geen 40 euro per jaar betalen om mijn eigen statistieken te vergelijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

De GPS afwijking ligt niet aan de app op je telefoon, maar aan de GPS van het apparaat.

Wat vervolgens het beste is ligt eraan wat je wilt en waar je waarde aan hecht. Runtastic, Strava, Endomondo zijn allen redelijk populair. Smashrun vind ik leuk voor de grafische weergave van je stats.
Allen hebben ze wel een Premium model, dus reclame voor de betaalde versie ontloop je nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
@GrooV Wat je kunt doen om de gps zo goed mogelijk te laten werken, is: de telefoon niet op spaarstand zetten tijdens het rennen; de app gpsfix installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
GrooV schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 15:32:
Welke hardloop app is nu het "beste" ? Ik gebruik op dit moment Runkeeper met automatische synchronisatie naar Strava. Echter Runkeeper heeft een redelijke GPS afwijking, hier liep ik bijv. gewoon op de weg:

[afbeelding]

Daarnaast klopt de tijd als ik Runkeeper naar Strava sync (met tapiirik) niet en is mijn run in strava ongeveer 10% sneller.

Verder wordt ik ook moe dat Runkeeper steeds een abonnement probeert te forceren, wil best eenmalig betalen maar ga geen 40 euro per jaar betalen om mijn eigen statistieken te vergelijken
Ik gebruik een TomTom horloge en ik sync naar oa Strava en Runkeeper. Wat mij opvalt is dat er van de grafiekjes van Runkeeper (tenminste in de Android app) echt helemaal niks klopt. Tot voor kort crashte Runkeeper ook regelmatig op Android, maar ik heb begrepen dat dat oa komt doordat het allemaal legacy meuk is.
Strava blijft daarom mijn favoriet! Smashrun gebruik ik daarnaast ook voor de mooie grafiekjes :)

Edit: De grafieken op de website van Runkeeper zijn trouwens niet veel beter. Dit is van een interval van afgelopen zondag:

Runkeeper

Wat heb je daar nou weer aan? :/

[ Voor 10% gewijzigd door InZane op 27-06-2018 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
bert74 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:37:
[...]

Toen ik in 2015 begon met hardlopen woog ik 75kg bij een lengte van 1,75 en had ik een vetpercentage van 23%!, VO2 max van 42 (gemeten). Ik weeg nu 68kg ~10% minder, spiermassa is alleen meer beter geworden, dus veel minder vet.

Mijn Garmin geeft nu 48-49 aan als VO2max. Ik denk dat dit redelijk in de buurt zit door de gewichtsvermindering en conditieverbetering. In 2015 had ik een hartslag van 180 bij een pace van 6:00, nu zit ik op een hartslag van 155-160 bij dezelfde pace.

Gewichtsvermindering is echt de makkelijkste stap om sneller en ook met minder blessures te lopen. Bij mij ging het redelijk vanzelf met de GMFS-methode (gewoon minder frisdrank en snoepen).
Interessant te zien dat ik met redelijk gelijke gegevens een totaal andere pace/hartslag heb bij dezelfde VO2max. Bij mij is het 178cm - 71KG en VO2max 49. Ik loop dan weer hartslag 155-160 (D2 zone bij mij) bij een pace van 5:20. Weet niet in welke zone jij met die hartslag zit maar als dat ook D2 is dan zie je toch verschil in minder feitelijke en tastbare gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
InZane schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 15:54:
[...]

Ik gebruik een TomTom horloge en ik sync naar oa Strava en Runkeeper. Wat mij opvalt is dat er van de grafiekjes van Runkeeper (tenminste in de Android app) echt helemaal niks klopt. Tot voor kort crashte Runkeeper ook regelmatig op Android, maar ik heb begrepen dat dat oa komt doordat het allemaal legacy meuk is.
Strava blijft daarom mijn favoriet! Smashrun gebruik ik daarnaast ook voor de mooie grafiekjes :)

Edit: De grafieken op de website van Runkeeper zijn trouwens niet veel beter. Dit is van een interval van afgelopen zondag:

[afbeelding]

Wat heb je daar nou weer aan? :/
Iets met auto-pause? Hoe ziet de pace eruit in de tomtom omgeving?

Mijn ervaring is dat de native omgeving de auto-pause wel kan handelen meestal, maar externe services niet en het gewoon als onderdeel van je run meenemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egge
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:21
Gisteren de eerste intervaltraining (5 x 100,200,300m) op mijn nieuwe Cumulus 20 pantoffels gedaan. Goed bevallen! Ik vind ze een stuk minder lomp aanvoelen dan m'n GT 2000 5 :)
Cool! Ik ben toevallig ook deze week overgestapt van de GT 2000 naar Saucony ISO en ook dat voelt meteen een stuk minder lomp. Was dat ook je reden om over te stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
Kun je bij korte intervaltrainingen op basis van afstand nog iets met de informatie van je hartslagmeter?

Wij hadden vandaag een training waarbij we binnen de tijd zo vaak mogelijk een serie van 400-(100-)300-(100-)200-(100)-100-(200) moesten rennen, waarbij de wandelafstand steeds tussen haakjes staat aangegeven.

Op een gegeven moment zie je aan de hartslag wel dat je moe wordt: de hartslag wordt steeds hoger en daalt steeds minder goed tijdens de rustperiodes. Kun je zeggen aan de hand van je hartslag van: nu kan ik beter stoppen? Of: ik moet de intervallen langzamer gaan rennen vanaf nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
zoefies schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:33:
Kun je bij korte intervaltrainingen op basis van afstand nog iets met de informatie van je hartslagmeter?

Wij hadden vandaag een training waarbij we binnen de tijd zo vaak mogelijk een serie van 400-(100-)300-(100-)200-(100)-100-(200) moesten rennen, waarbij de wandelafstand steeds tussen haakjes staat aangegeven.

Op een gegeven moment zie je aan de hartslag wel dat je moe wordt: de hartslag wordt steeds hoger en daalt steeds minder goed tijdens de rustperiodes. Kun je zeggen aan de hand van je hartslag van: nu kan ik beter stoppen? Of: ik moet de intervallen langzamer gaan rennen vanaf nu?
Meestal volg je een schema waarin aangegeven wordt hoe lang/vaak je een interval doet. Dat zou dan logischerwijs de juiste hoeveelheid zijn.

Je had training geef je aan, heb je het ook aan je trainer gevraagd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Pathogen schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:58:
Ik denk dat een grote kanttekening hierbij is wát je dan kwijtraakt in gewicht. Zoals @route99 al aangaf is roofbouw altijd nadelig, maar zolang je voornamelijk vet kwijtraakt en niet (teveel) spierweefsel is het natuurlijk een prima manier om sneller te worden.......
Vooral voor overgewicht moet je óók bedenken dat het gewicht niet alléén zwaar is kilo voor kilo, maar ook letterlijk tegenwerkt in je beweging. ..........
Dan klinkt 10% ineens aardig realistisch :)
Yep als nl er verder niets veranderd is het puur het gewicht, immers de VO2-max is per kg!
Wrs geldt het nog niet als je net begonnen bent, omdat je dan zoveel spieren nog kweekt maar verder veel vet kwijt raakt, daar zou je de literatuur op na moeten kijken.

Ik gebruik zelf vaak als check (alleen dat...) de tools die op ChatnRun staan.

Mijn VO2max is dan weliswaar niet zo hoog voor 35 minuten tijden op de 10 km maar voor de 5 en 15 km kloppen ze nog redelijk. Als ik elders invul kom ik op 70 nu op ca 60.

Een VO2-,max zegt nog lang niet alles, bijv efficiency van het lopen zit er niet in verwerkt. Wrs compenseer ik bij die 60 het dus zo.

Staar je niet blind op die calculatoren, je kunt toch niet harder lopen dan wat je kan.... dus focus je op het NU in de wedstrijd ipv met die eindtijd bezig te zijn.... dat levert alleen maar ongezonde stress op waar je trager van wordt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Egge schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:36:
[...]

Cool! Ik ben toevallig ook deze week overgestapt van de GT 2000 naar Saucony ISO en ook dat voelt meteen een stuk minder lomp. Was dat ook je reden om over te stappen?
Onder andere wel ja. En de Cumulus is een neutrale schoen, in tegenstelling tot de GT 2000. Ik zak wel iets door mijn enkels maar het mag geen naam hebben.
m0ridin schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:36:
[...]

Iets met auto-pause? Hoe ziet de pace eruit in de tomtom omgeving?

Mijn ervaring is dat de native omgeving de auto-pause wel kan handelen meestal, maar externe services niet en het gewoon als onderdeel van je run meenemen...
Zou het best kunnen zijn. Het was een groepstraining. Ik heb even staan wachten op de verzamelplek en we hebben tussendoor ook wel eens een paar seconden op achterblijvers moeten wachten.
Toch vind ik het stom dat Runkeeper en een zooitje van maakt en op mobiel en website verschilt de rotzooi ook nog.
Strava, Endomondo en Smashrun doen het wel goed.

[ Voor 44% gewijzigd door InZane op 28-06-2018 00:07 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:11

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Zo, weer eens aanwezig in dit draadje. :)
Gisteravond heb ik mijn vrouw meegenomen met hardlopen, hoeft ze niet alleen te lopen. Ik had gekozen om bij Mariëndaal te starten en zo richting Warnsborn te gaan. Dat is een mooi bosrijk gebied namelijk.

Op 2 kilometer spotte ik al een ree op het weiland naast ons, die had ik eigenlijk niet verwacht. Ik weet wel dat ze wel eens in dat gebied zitten maar bij dat weiland had ik er nog nooit eentje gezien in die 12 jaar dat ik in Arnhem woon.

Kilometers verder zien we ineens drie dieren op het pad voor ons. Mijn eerste associatie, kraaien, tel later werd het eekhoorns, tel later dacht ik dat ze wel erg groot zijn voor eekhoorns. Blijkt uiteindelijk dat we marters gezien hebben. Aparte maar mooie beestjes, nog een filmpje van geschoten en na een paar minuten hebben we ze met rust gelaten.
Strava-link
Marter
Beetje moeten inzoomen omdat ze anders weer het de struiken indoken. :+

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Lijkt mij niet; Bij interval lopen zul je het waarschijnlijk al eerder aan je tijden en loophouding gaan merken indien je vergaat dan aan je hartslag.
Dat je moe wordt van een training is wel een beetje de bedoeling, das is geen rede om te stoppen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Ai ai ai. Afgelopen dinsdag een lekker programma op de baan afgewerkt. 10 400m in 2 verschillende snelheden, Conditioneel prima en in de laatste serie zelfs nog marge om 3s per 100m harder te lopen. Tijdens het uitlopen leek er iets in mijn knie te schieten, maar met nog 300 meter tot aan de baan langzaam doorgelopen in de verwachting dat het wel zou verdwijnen, Gisteren eigenlijk bijna geen last van gehad, maar toen ik vanmorgen wakker werd voelde ik het weer zitten. Het lijkt niet in het knie zelf te zitten, maar meer in de pees aanhechting van bovenbeen naar kniebanden. (Ik ben geen fysio, dus ik weet niet eens of die aanhechting überhaupt bestaat, maar om het gevoel te beschrijven).

Lopen lukt prima en het doet ook geen pijn, maar meer het gevoel alsof er van binnenuit een druk naar buiten is het gaat irriteren. :(. Training van vanavond maar op een lager pitje afwerken en niet te ver van huis gaan denk ik :),

Maar ik vraag me vooral af waar dit in 1x vandaan komt, Geen nieuwe schoenen, geen andere loophouding, de gelopen tempo's zijn me ook niet vreemd en overbelasting kan het eigenlijk niet zijn.
Hopen dat het zich niet op tijd weet te herstellen :). De zomer is juist te tofste periode om te trainen.

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Grotendeels eens met @Aghanim . Zie verderop.
Hoe doe je dat precies, hoe lang is dat dan?
Als je maar vaak genoeg zulke series doet zou je op een soort steady state in de loop pauze moeten komen. Als dat na het eerst contant worden plot meer dan 10 slagen hoger wordt, zou ik zeggen ...stoppen. Niet iedereen kan goed inschatten dat het obv techniek je dan zou moeten stoppen. Mijn trainster zei altijd: vanaf dat punt breek je meer af dan dat je opbouwt, Erdoor heen lopen bestaat niet, je bent zo moe dat je hart aangeeft, beter stoppen.
Als je dat goed doet zul je op den duur merken dat je echt vooruit gaat, dus het heeft echt zin om te stoppen.
Goede vragen! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
route99 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 08:17:
Als je maar vaak genoeg zulke series doet zou je op een soort steady state in de loop pauze moeten komen. Als dat na het eerst contant worden plot meer dan 10 slagen hoger wordt, zou ik zeggen ...stoppen. Niet iedereen kan goed inschatten dat het obv techniek je dan zou moeten stoppen. Mijn trainster zei altijd: vanaf dat punt breek je meer af dan dat je opbouwt, Erdoor heen lopen bestaat niet, je bent zo moe dat je hart aangeeft, beter stoppen.
Als je dat goed doet zul je op den duur merken dat je echt vooruit gaat, dus het heeft echt zin om te stoppen.
Goede vragen! 8)
Hoe zit dat dan bij een run op (bijna) race tempo? Ik merk dat ik bijvoorbeeld prima een uur op hoog tempo kan lopen terwijl mijn hartslag binnen de 10 slagen per minuut omhoog kruipt in dat uur (162-172). Als ik het tempo iets minder loopt mijn hartslag weer af. Na een uur lopen gaat mijn hartslag sneller over de 172 heen (ik vermoed dat 172 mijn drempel is) richting max en die krijg ik dan ook niet meer zo eenvoudig weer onder controle door het tempo tijdelijk te verlagen. Is dit dan het moment waarop ik 'op' ben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
Aghanim schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 15:58:
[...]

Interessant te zien dat ik met redelijk gelijke gegevens een totaal andere pace/hartslag heb bij dezelfde VO2max. Bij mij is het 178cm - 71KG en VO2max 49. Ik loop dan weer hartslag 155-160 (D2 zone bij mij) bij een pace van 5:20. Weet niet in welke zone jij met die hartslag zit maar als dat ook D2 is dan zie je toch verschil in minder feitelijke en tastbare gegevens.
Heeft er waarschijnlijk mee te maken dat mijn maximale hartslag hoog is (~200), ook mijn omslagpunt ligt hoog op ~185. Een hartslag van 155-160 is bij mij echt duurlooptempo en voelt bij mij als "easy" en dat klopt natuurlijk ook wel als je nog ~40 slagen hartslagreserve hebt.

Ik heb nog geen wedstrijd ervaring, maar een in een snelle 5K trainingsloop krijgt ik mijn hartslag wel op 190-195. Bij 10KM 185-190 continu. Waarschijnlijk houdt Garmin hier rekening mee in de berekening van de VO2 max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
GrooV schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 15:32:

[afbeelding]

Ik ben echt al heel lang geleden met Runkeeper gestopt. Kreeg de indruk dat de development compleet stil stond en ook de site + apps zijn bal.

Zit nu op Garmin (vanwege sporthorloge) en Strava en dat bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Aghanim schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 08:40:
[...]

Hoe zit dat dan bij een run op (bijna) race tempo? Ik merk dat ik bijvoorbeeld prima een uur op hoog tempo kan lopen terwijl mijn hartslag binnen de 10 slagen per minuut omhoog kruipt in dat uur (162-172). Als ik het tempo iets minder loopt mijn hartslag weer af. Na een uur lopen gaat mijn hartslag sneller over de 172 heen (ik vermoed dat 172 mijn drempel is) richting max en die krijg ik dan ook niet meer zo eenvoudig weer onder controle door het tempo tijdelijk te verlagen. Is dit dan het moment waarop ik 'op' ben?
Het is normaal dat de hartslag gedurende een run wat omhoog gaat terwijl het tempo niet veel veranderd:
1. Door de inspanning wordt je lichaamstemperatuur hoger, het lichaam probeert deze warmte af te voeren door meer bloed naar de huid te "pompen" hierdoor gaat er effectief minder naar de beenspieren.
2. Bij meer langdurige lopen verlies je vocht. Hierdoor wordt je bloed wat dikker waardoor het bloed de beenspieren minder goed bereikt, het hart moet harder pompen om te compenseren.

Wanneer je "op" bent is heel persoonlijk, als je "prima" een uur op een hoog tempo kunt lopen terwijl je aan het eind je omslagpunt bereikt, dan kan er m.i. nog wel een tandje bij.

Ik heb veel gehad aan een groot sportmedisch onderzoek bij een SMA waar o.a. omslagpunt en max hartslag is bepaal. O.b.v. daarvan ervaar ik dat ik pas op ben als ik langdurig tussen omslagpunt en max hartslag loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
bert74 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:41:
[...]
Het is normaal dat de hartslag gedurende een run wat omhoog gaat terwijl het tempo niet veel veranderd:
1. Door de inspanning wordt je lichaamstemperatuur hoger, het lichaam probeert deze warmte af te voeren door meer bloed naar de huid te "pompen" hierdoor gaat er effectief minder naar de beenspieren.
2. Bij meer langdurige lopen verlies je vocht. Hierdoor wordt je bloed wat dikker waardoor het bloed de beenspieren minder goed bereikt, het hart moet harder pompen om te compenseren.

Wanneer je "op" bent is heel persoonlijk, als je "prima" een uur op een hoog tempo kunt lopen terwijl je aan het eind je omslagpunt bereikt, dan kan er m.i. nog wel een tandje bij.

Ik heb veel gehad aan een groot sportmedisch onderzoek bij een SMA waar o.a. omslagpunt en max hartslag is bepaal. O.b.v. daarvan ervaar ik dat ik pas op ben als ik langdurig tussen omslagpunt en max hartslag loop.
Die keuring wil ik ook gaan doen. Wilde eigenlijk mijn horloge upgraden voor extra statistieken maar een echte meting is een stuk beter.

Merk ook dat ik tegenover vorig jaar hetzelfde tempo loop met al snel 8 slagen lager qua gemiddelde hartslag. Daarbij heb ik qua max hartslag (ook bij MTBen) ook niet meer bereikt wat vorig jaar wel lukte (193 en nu 182) dus ben benieuwd of beiden gedaald zijn of dat mijn conditie toch beter is en er meer in zit.
Op die vraag gaat alleen zo'n keuring het antwoord geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
route99 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 08:17:
[...]
Grotendeels eens met @Aghanim . Zie verderop.

[...]
Hoe doe je dat precies, hoe lang is dat dan?

[...]
Goede vragen! 8)
Het is een beginnersgroepje. Meestal hebben we zo'n 25 minuten voor dit gedeelte van de training. Ik heb nu 3 van die series kunnen lopen. Over de gehele reeks, inclusief de wandelpauzes was mijn gemiddelde hartslag eerst iets van 137, toen 142 en toen 165. Mijn maximale hartslag is rond de 196, die bereikte ik wel nog even in de laatste reeks.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Yay! Nog voor de helft van het jaar compleet over is door de 500km-grens heengegaan!
Wel met zon, behoorlijk heftig, maar een groot deel toch schaduwplekjes weten te vinden.

Zo kom ik wel aan de 1000 dit jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@zoefies Voor beginners weet ik het niet om eerlijk te zijn, ben geen trainer dus heb van die doelgroep te weinig eigen kennis. Persoonlijk... vind ik de drift zoals dat heet in de pauze best flink, maar vraag het jullie trainer.
In de wedstrijdgroep was het heel duidelijk, iets drift prima, maar zeker geen drift van ca 30 slagen, dat waren ca 2 zones drift in die tijd voor mij.
Om een beter idee te geven:
Mijn DL1 HF was ca 125-130, DL2 134-140 DL3 ca 150 en een geschatte drempel van 165 (ca 50 jaren jong...). Op een 5000m was de HF ca 177-183 (17'laag). Mijn OP was toen 34-36, eigenlijk bijna altijd <40.
Aghanim schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 08:40:
[...]Hoe zit dat dan bij een run op (bijna) race tempo? ............. Na een uur lopen gaat mijn hartslag sneller over de 172 heen (ik vermoed dat 172 mijn drempel is) richting max en die krijg ik dan ook niet meer zo eenvoudig weer onder controle door het tempo tijdelijk te verlagen. Is dit dan het moment waarop ik 'op' ben?
Yep. De drempelsnelheid is die snelheid die je normaliter een uur volhoudt. Wil je langer en toch goed lopen, zul je rustiger moet gaan lopen.

[ Voor 55% gewijzigd door route99 op 28-06-2018 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
route99 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:41:
@zoefies Voor beginners weet ik het niet om eerlijk te zijn, ben geen trainer dus heb van die doelgroep te weinig eigen kennis. Persoonlijk... vind ik de drift zoals dat heet in de pauze best flink, maar vraag het jullie trainer.
In de wedstrijdgroep was het heel duidelijk, iets drift prima, maar zeker geen drift van ca 30 slagen, dat waren ca 2 zones drift in die tijd voor mij.
Om een beter idee te geven:
Mijn DL1 HF was ca 125-130, DL2 134-140 DL3 ca 150 en een geschatte drempel van 165 (ca 50 jaren jong...). Op een 5000m was de HF ca 177-183 (17'laag). Mijn OP was toen 34-36, eigenlijk bijna altijd <40.

[...]
Yep. De drempelsnelheid is die snelheid die je normaliter een uur volhoudt. Wil je langer en toch goed lopen, zul je rustiger moet gaan lopen.
Weet je misschien waar ik meer over 'drift' etc. zou kunnen lezen om het beter te begrijpen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

Heb niet zo een artikel of bij de hand, we hadden top trainers die kennis komt van hen. Ere wie ere toekomt.
Zal een Googlen.

Edit:
https://www.polar.com/blog/running-heart-rate-too-high/

Ik zocht eigenlijk een plaatje waar het "fout" was maar vond alleen een goede.
Je ziet daar iets drift in de top, maar dat is logisch, maar amper drift in de minimum HF tijdens de pauzes.
Als dat NOK is zie je die waarden juist flink oplopen.
In het begin werd ik door de trainer nog wel eens vd baan gehaald omdat ik technisch niet goed meer liep, bijv na 5x1000m. Keek ik later de HF terug zag je de drift, maw het lichaam herstelt onvoldoende in de pauzes en dat zag zij aan de loopstijl. "je breekt meer af dan je opbouwt" was de feedback die ik van haar kreeg.
Afbeeldingslocatie: https://canute1.files.wordpress.com/2010/07/intervals9jul2010.jpg

[ Voor 74% gewijzigd door route99 op 28-06-2018 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
Aha, het gaat dus vooral over de drift in rust. Er waren bij mij korte en lange rustblokken, dus de vraag is waar je dan op moet letten, wellicht op allebei.

Hier is de hartslaggrafiek van mijn training, de roze lijn: https://ibb.co/iL4c4o
De intervaltraining bestond uit 3 blokken tussen ongeveer 14 en 47 min. In de eerste twee blokken was het hartslagminimum in de korte pauzes steeds rond de 130, en in het laatste blok gaat dit naar 150. Na afloop van de eerste twee blokken was het hartslagminimum zo'n 120. Als je kijkt naar de drift in de korte rustpauzes, dan was het derde blok achteraf misschien te veel, aangezien de drift zo'n 20 slagen was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-06 19:14
Er zijn hier al regelmatig allerlei (flip)belts, rugzakken en flessen voorbij gekomen om drinken en eventueel ander proviand mee te nemen tijdens de hardloopsessie. Persoonlijk neem ik liefst zo min mogelijk mee voor een optimaal loopgenot, de maximale afstand die ik loop is ongeveer 16km en bij niet al te warm weer is dat voor mij prima te doen. Maar met de temperaturen die de komende dagen verwacht worden en (hopelijk) een warme zomer in het verschiet leek het me toch handig om eens op zoek te gaan. Niet naar de ideale voorraadfles, maar naar drinkpunten onderweg. Een vriend van me die fanatiek hardloopt in omgeving Amsterdam bracht me op het idee, in diverse parken heb je daar openbare fonteintjes. Ik woon zelf in de buurt van Delft, en vond op de site van Dunea een kaartje met openbare tappunten grofweg in de driehoek Den Haag-Zoetermeer-Leiden. Er zijn vast meer van dit soort kaartjes, misschien wel in Open Street Map achtige omgevingen. Ik heb mijn geplande duurloop van vanavond in ieder geval een beetje verlegd om zo'n tappunt in de route op te nemen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Tinuz___ schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:26:
Er zijn hier al regelmatig allerlei (flip)belts, rugzakken en flessen voorbij gekomen om drinken en eventueel ander proviand mee te nemen tijdens de hardloopsessie. Persoonlijk neem ik liefst zo min mogelijk mee voor een optimaal loopgenot, de maximale afstand die ik loop is ongeveer 16km en bij niet al te warm weer is dat voor mij prima te doen. Maar met de temperaturen die de komende dagen verwacht worden en (hopelijk) een warme zomer in het verschiet leek het me toch handig om eens op zoek te gaan. Niet naar de ideale voorraadfles, maar naar drinkpunten onderweg. Een vriend van me die fanatiek hardloopt in omgeving Amsterdam bracht me op het idee, in diverse parken heb je daar openbare fonteintjes. Ik woon zelf in de buurt van Delft, en vond op de site van Dunea een kaartje met openbare tappunten grofweg in de driehoek Den Haag-Zoetermeer-Leiden. Er zijn vast meer van dit soort kaartjes, misschien wel in Open Street Map achtige omgevingen. Ik heb mijn geplande duurloop van vanavond in ieder geval een beetje verlegd om zo'n tappunt in de route op te nemen :P
https://drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik-gratis-water-tappen/

Alstu!

Niet helemaal up to date geloof ik, er staat er eentje redelijk vlakbij mijn huis die niet op de kaart te vinden is :)

[ Voor 4% gewijzigd door Pathogen op 28-06-2018 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

zoefies schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 15:23:
Aha, het gaat dus vooral over de drift in rust. Er waren bij mij korte en lange rustblokken, dus de vraag is waar je dan op moet letten, wellicht op allebei.
Idd die van de rust. Met de top waarden is soms wat lastiger, zeker voor de korte afstanden, je komt eigenlijk nooit aan de waarden die je bij een 1000-2000m haalt. Maar de rust-drift als je ziet dat die echt te hoog wordt, dat is een teken, let even op, loopt het voor het geen dat ik doe niet teveel op gedurende mijn herstelfase (pauze)?
Bij twijfel vraag de trainer, die kent jou veel beter dan wij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:57
Pathogen schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:46:
[...]

https://drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik-gratis-water-tappen/

Alstu!

Niet helemaal up to date geloof ik, er staat er eentje redelijk vlakbij mijn huis die niet op de kaart te vinden is :)
Niet bepaald inderdaad. In mijn standaard hardloopgebied (Heumensoord/Dekkerswald bij Nijmegen) staat één kraantje op de kaart, terwijl er zeker nog een paar meer zijn. Het kraantje dat op de kaart staat is bij het huis van een loper van een 'concurrerende vereniging', dus toen een van onze leden daar in het bos een huis kocht, moest er ook een kraantje komen. Die tweede staat er al jaren, maar niet op deze kaart. Goed, dat is geen officiële instantie, dus of die het ergens hebben doorgegeven is nog maar de vraag. Maar vorig jaar heeft Vitens ook nog een kraantje geplaatst die er niet op staat. Beter gezegd: Vitens heeft als het goed is meerdere kraantjes geplaatst en ik hoopte die via deze kaart te vinden. Helaas...

Maar ik zal die andere twee even doorgeven :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Drinkwaterkaart
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06-07-2021
We proberen met alle beschikbare data en de hulp van iedereen de kaart up-to-date te houden. Ik zou het dan ook fijn vinden als jullie missende watertappunten willen doorgeven: https://drinkwaterkaart.nl/contact/

Alvast bedankt!

Groet, Leon - Team Drinkwaterkaart.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Een tijdje terug vroeg ik advies over een rugtas voor woon-werkverkeer. Inmiddels de Salomon Agile 12 gekocht en gebruikt, werkt prima! Het past allemaal net (prima natuurlijk wat betreft schudden) en hij zit als gegoten en schuurt niet. Dat het geen goed idee is om kersen (gelukkig in een bakje) mee te nemen vermoedde ik al maar ik wilde het toch proberen :P

Vanmiddag nog naar huis en dan zitten de eerste 52 kilometer van deze week erop, nog 30 te gaan. Volgende week nog meer, de week daarna nog meer :o

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
ik worstel een beetje met het bepalen van mijn hartslagzones. Ik heb nog geen sportmedisch onderzoek gedaan dus het blijft allemaal een beetje op basis van benadering en zelf meten maar ook daarbij kom ik er niet zo goed uit.

Zo weet ik niet wat de meest nauwkeurige methode is om de zon is te bepalen. In de Garmin app kan ik kiezen tussen drie verschillende methoden: Percentage van de maximum hartslag, op basis van de lactaat drempel of de karvonen methode.

Op basis van zelf testen weet ik:
- maximum hartslag 188 (geschat)
- rusthartslag 47 (gemeten)
- lactaatdrempel 171 (gemiddelde hartslag van 20 minuten tempo loop, gemeten tussen 10:00 - 30:00 van de loop)
- Leeftijd 33 (volgens mijn paspoort)

Welke methode is nu het meest nauwkeurig? Zelf zou ik denken de karvonen methode omdat ik mijn rusthartslag heb kunnen meten. Daarna zou voor mij de lactaat drempel methode komen omdat ik die bij benadering wel redelijk goed heb kunnen inschatten denk ik.

Als ik 1 van deze methoden in de Garmin app gebruik en mijn gegevens invul komen de zones er automatisch uit. Het vreemde is dat de Garmin app de zones vult op heel andere percentages dan dat alle calculatoren op andere websites doen. Daar wordt het voor mij dus opnieuw lastig te bepalen wat juist is.

Als voorbeeld neem ik de karvonen methode:

Garmin
Herstel: 112-125 (46%-55%)
D1: 126-137 (56-64%)
D2: 137-151 (65%-74%)
D3: 151-163 (74%-82%)
Weerstand: 164+ (83%-100%)

Doefiets
Herstel: 110-132 (45%-60%)
D1: 132-146 (60-70%)
D2: 146-160 (70%-80%)
D3: 160-174 (80%-90%)
Weerstand: 174+ (90%-100%)

Wat me opvalt is dat Doefiets en andere calculatoren meer de ronde percentages van de zones aanhouden en Garmin juist heel specifiek gaat. Welke is nu het meest betrouwbaar en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Aghanim gaat het nu over fietsen of hardlopen?
Het beste dat je kunt doen is eerste je max HR bepalen. Je schrijft nu dat je het geschat hebt, maar daar kan dus nog de nodige speling in zitten, afhankelijk van hoe je het geschat hebt.
Rusthartslag heb je gemeten, dus met die twee kun je daadwerkelijk je HRR zones instellen.

https://www.runinfo.nl/hartslagmeter.htm

Als ik hier de Max HR methode pak zit de Z4/Z5 grens behoorlijk dicht bij je aangegevel drempelwaarde.

De percentages zie Garmin zelf berekent vertrouw ik niet, omdat er niet vermeld staat welke methode ze gebruiken om tot hun waarden te komen. Ik heb gewoon adhv rust- en max hartslag mijn zones bepaald.

Wat het meest nauwkeurig is hangt denk ik tussen drempel- en HRR-berekening. Maar aangezien je bij HRR-berekening uitgaat van 2 datapunten in plaats van 1 zou ik daar vanuit gaan tenzij het vér afwijkt van je drempelwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Lastig idd, heb je een trainer? Die kent jou beter voor advies to be honest.

Zoals ik het altijd deed in mijn toptijd en nog steeds probeer te doen, ga uit van je 10 km tijd en zoke de tijden op die je op de D1,2,3, zou moeten lopen.
Als je vervolgens een HF/Zoladz test doet en je loopt die tijden, zeker de eerste 4 zones, dan kun je een lijn maken en aflezen it de grafiek wat de HF moet zijn bij D1,2,3

Mijn tijden 2 jaar geleden, net 60 jaren jong uit de calculator:
10km-tijd 0:40:00 (gelopen)
5000 m 0:19:12 (berekend, maar klopt ook met gelopen)
Dat betekent volgens de calculatoren:
DL1 (per km) 0:05:20
DL2 (per km) 0:04:56
DL3 (per km) 0:04:25
fartlek (per km)0:04:16

Voor hogere snelheden loop je puur op tijd, vaak zijn de afstanden te kort of je wilt er meestal gewoon niet mee bezig zijn op hogere snelheden, al dat gezwaai met die arm(en).... Juist voor de D1-3 is het erg belangrijk om goed in de HF te lopen
Lopen voor een 1/2 M en op de drempel kun je er ook nog wel op aflezen uit de grafiek en er ook nog wel op lopen.

Calculatoren voor die looptijden vind je wel.
Het is iig een betere methode dan obv rustpols (ochtend) en de geschatte HF-max, ik heb hem iig nog nooit kunnen bepalen... en schatten ... lastig...
Heb even geen link vd calculator bij de hand. Ff zelf zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 29-06-2018 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Het gaat over hardlopen maar die website heeft een handige calculator, vandaar. Ik zal nog eens wat methoden en looptijden nemen om de zones te bepalen.

Is er wel een vaste standaard van de percentages van iets (bijvoorbeeld lactaatdrempel) op basis waarvan je in een zone zit? Als ik dan de waarden weet kan ik ze prima berekenen op basis van die percentages. Nu blijft Garmin compleet afwijken ten opzichte van andere calculatoren en daardoor vind ik het lastig te kiezen.

Ik ben dus op zoek naar:
D2 is altijd tussen xx% en xx% van je drempel

@route99 bizar mooie tijden (zeker op die leeftijd!)

[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 29-06-2018 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Aghanim schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 08:39:
...

Als ik 1 van deze methoden in de Garmin app gebruik en mijn gegevens invul komen de zones er automatisch uit. Het vreemde is dat de Garmin app de zones vult op heel andere percentages dan dat alle calculatoren op andere websites doen. Daar wordt het voor mij dus opnieuw lastig te bepalen wat juist is.

Als voorbeeld neem ik de karvonen methode:

Garmin
Herstel: 112-125 (46%-55%)
D1: 126-137 (56-64%)
D2: 137-151 (65%-74%)
D3: 151-163 (74%-82%)
Weerstand: 164+ (83%-100%)

Doefiets
Herstel: 110-132 (45%-60%)
D1: 132-146 (60-70%)
D2: 146-160 (70%-80%)
D3: 160-174 (80%-90%)
Weerstand: 174+ (90%-100%)

Wat me opvalt is dat Doefiets en andere calculatoren meer de ronde percentages van de zones aanhouden en Garmin juist heel specifiek gaat. Welke is nu het meest betrouwbaar en waarom?
Ik heb mij daar pas in verdiept gezien ik trainingschema`s moet maken.

Alle sporthorloges werken met op basis van max hartslag:
Zone % of Max Heart Rate % of Max Heart Rate2
1 Easy 50% 60%
2 Fat Burn 60% 70%
3 Conditie 70% 80%
4 Speed 80% 90%
5 Sprint 90% 100%
Garmin,Polar,Tomtom

Hoe je bij garmin de karvonen methode ingevoerd krijgt is mij niet duidelijk, volgens mij kan dat niet, tenzij je natuurlijk alle zones handmatig invoert.

De zones van 10% die gehanteerd bij horloges wordt vind ik wel grof gezien dit+- 20 hartslagen betreft. Dus waarschijnlijk ga ik maar op het schema dingen zetten als 'Z3H' 'Z3L' e.d. .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Tazzios schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:04:
[...]

Ik heb mij daar pas in verdiept gezien ik trainingschema`s moet maken.

Alle sporthorloges werken met op basis van max hartslag:
Zone % of Max Heart Rate % of Max Heart Rate2
1 Easy 50% 60%
2 Fat Burn 60% 70%
3 Conditie 70% 80%
4 Speed 80% 90%
5 Sprint 90% 100%
Garmin,Polar,Tomtom

Hoe je bij garmin de karvonen methode ingevoerd krijgt is mij niet duidelijk, volgens mij kan dat niet, tenzij je natuurlijk alle zones handmatig invoert.

De zones van 10% die gehanteerd bij horloges wordt vind ik wel grof gezien dit+- 20 hartslagen betreft. Dus waarschijnlijk ga ik maar op het schema dingen zetten als 'Z3H' 'Z3L' e.d. .
In Garmin Connect app kun je bij toestel-gebruikersinstellingen je zones invoeren en daar kun je kiezen uit max hartslag, lactaatdrempel of hartslag reserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Aghanim schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:09:
[...]

In Garmin Connect app kun je bij toestel-gebruikersinstellingen je zones invoeren en daar kun je kiezen uit max hartslag, lactaatdrempel of hartslag reserve.
Gevonden, ik ging altijd naar menu>instellingen> gebruikers instellingen. Heet hetzelfde en je kunt er deels dezelfde instellingen doen behalve hartslag.

Er zijn verschillende methode om de zones te berekenen met andere uitkomsten. Er is geen juiste of verkeerde. Wat nu? Het enige wat belangrijk is dat je dezelfde methode gebruikt als die van trainingsschema dat je volgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Ik gebruik nooit de waarden van de Garmin. Had eerst een 305, maar er viel toevallig een jampotje uit een kastje en die stuiterde op de 305... eind 305.. nu al een paar jaar, bij een aanbieding voordelig kunnen kopen een 910XT.
Daar zitten allerlei generieke formules en algoritmes in, om een brede groep van lopers redelijk tevreden te houden... zie je wel, het klopt aardig....
Ik gebruik de Garmin vooral omdat de prijs/kwaliteit verhouding acceptabel is en er veel scherm velden mogelijk zijn zodat je niet telkens wat hoeft te veranderen.

Dat ik bij een top trainer belandde heb ik aan mijn 1e trainer van onze recreanten/prestatielopersgroep te danken. Die "stuurde" mij na 4 jaar hardlopen op mijn 43e naar de lokale atletiek club waar net een nieuwe trainster kwam die toen nog in de top van NL liep op de 5 en 10 km (32 min niveau....). Als Master moest ik onder de 17:30 lopen om mee te mogen trainen en dat lukte.

Daar heb ik 6 jaar het allemaal geleerd, met daarna nog 10 jaar bij een trainer die als loper vaak NL kampioen geweest is, ook nog veel bijgeleerd, maar ik werd als 50+ uiteraard wel trager maar minder snel traag dan anders wellicht was gebeurd... Heb dus veel geluk gehad dat ik bij hen kon trainen en er dus persoonlijk veel van geleerd heb.
Zij werken wel met hartslagmeters maar op de manier zoals ik het boven beschreven heb.
Die aanpak heeft het voordeel dat je uit gaat van een gemeten hartslag lijn via de Zoladz methode.
Dus je weet bij elke hartslag uit de grafiek via de andere as vrij nauwkeurig hoe hard je daarbij kunt lopen, immers je hebt het zelf gemeten door de test te doen. En als je hem elke 2 maanden doet een tijd in de winter dan zie je de consistentie als je regelmatig traint.

Vervolgens nemen zij een ander meetpunt de 10 km tijd van jezelf... dus weer gemeten en daar wordt de calculator op los gelaten.

Dat is veel nauwkeuriger dan een %-range schatten vanuit een geschatte HF-max of extrapoleren of vanuit een model de ochtendpols gebruiken. Mijn ochtendpols begint de laatste weken weer te zakken ca 40, was destijds 34-36. Maar zelfs met die 40 ga ik nu zeker nog lang geen 40 op de 10km lopen .... als ik überhaupt daar ooit, immers bijna 2.5 jaar ouder inmiddels, weer in de buurt kom.

Er is niks tegen voor een andere benadering maar accepteer dan wel een hele andere orde van nauwkeurigheid.
Tja... je moet wel meer zelf bij gaan houden, maar je krijgt er wel veel voor terug (vind ik).
Vertrouw ook meer op wat je zelf kunt meten met zo'n aanpak dan iets dat een Garmin jou vertelt als "waarheid"; het kan goed zijn maar het hoeft niet, hardlopen is zo persoonlijk en ik heb zelf meer vertrouwen in het uitwerken van mijn eigen gegevens dan met alle respect de black box van Garmin.

Let wel: voor alle methodes geldt dat je regelmatig moet trainen, of dat nu 3-4-5-6-7 keer per week is, lijkt me iets minder van belang, het gaat vooral er om dat je beseft wat je doet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:52

vhal

ಠ_ಠ

Jeuh...gisteren heb ik mijn magische 500KM grens doorbroken, ik loop mooi op schema voor die 1000KM in 2018 :P Zaterdag nog één loopje en dan heb ik ook voor het eerst 100KM in één maand gelopen. En dat (nog) blessurevrij!

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 613510

Ik loop ook weer een week of 3 hard ondertussen. Man man man dat valt tegen zeg 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Hoe bouw je op? Mss loop je wel te hard...
Ik ben ook aan het opbouwen en ben de eerste week met 3x 1 minuut met pauze 2 minuten wandelen begonnen...
Week 4: ik zit nu op
1x15 minuten
met pauze 5 minuten en
1x10 minuten
lopen in rustige duurloop tempo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Zit me wat in te lezen in die Zoladz, maar kloppen de omschrijvingen bij de zones een beetje?

Ik bedoel, heb ooit met een SMA mijn HRmax bepaald en die was toen 185... Als ik naar mijn intensieve lopen nu kijk kom ik zo tussen de 180-185 uit.

Dan zouden de volgende zones ongeveer het volgende betekenen:

Z3 (zeg 150-160) = 'for at least an hour'
Z4 (160-170) = Near 10k pace
Z5 (170-180 = Already hard for legs after a few minutes

Kijk ik naar mijn 10k PR dan heb ik daar een gemiddelde hartslag van ~176
Kijk ik naar mijn HM PR dan heb ik daar een gemiddelde hartslag van ~172

Ben trouwens 40 nu.

Anyway, ik overweeg weer eens een SMA te doen aangezien de vorige nu ruim 3 jaar geleden is en ik wel benieuwd ben waar ik nu sta en wat nu echt mijn zones en statistieken zijn, alleen weerhoudt de prijis me nog een beetje (sure, wordt een beetje vergoed maar alsnog 200+ euro voor de 'waarom niet')

Nou ja, toch maar wat meer in verdiepen verder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

HF en zones die erbij horen zijn compleet persoonlijk. Je kunt nooit waarden van een ander overnemen.
Ik zou voor de trainingen adviseren om meer naar Z1, Z2 en Z3 te kijken ipv Z4 en 5.
Je kunt door heel goed in Z1 t/m 3 te trainen en wel hardere tempos, vooral in de lente in de opbouw te doen, meer vooruitgang daar boeken en dan volgt de vooruitgang in Z4 en Z5 vanzelf.
Focus je op Z4 en Z5 dan loop je het risico om te hard te gaan trainen en Z1 t/m 3 te verwaarlozen, met alle risico's op blessures/overtraining.

Ipv Zoladz kun je ook een test van 4 of 5x2000m doen met p1 of p2. Z5 is minder belangrijk het gaat om de lijn van Z1 t/m max Z3/Z4. Daar werk je vnl mee in de trainingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

route99 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:09:
Hoe bouw je op? Mss loop je wel te hard...
Nah ik loop niet te hard. Het is meer dat het weer beginnen met hardlopen me wat zwaar valt.
In tegenstelling tot een paar jaar terug drie keer per week vijf kilometer nu struggles hebben met drie minuten _O- Dat gezegd hebbende merk ik wel dat ik iets makkelijker adem haal.

Schema:
week 1: 1 min R/ 1,5 min W * 8
week 2: 1,5 min R/ 2 min W * 6
week 3: 1,5 min R/ 1,5 min W/ 3 min R/ 3 min W * 2
week 4: 3 min R/ 1,4 min W/ 5 min R/ 2,5 min W/ 3 min R/ 1,5 min W/ 5 min R

week 5 dag 1: 5 min R / 3 min W / 5 min R / 3 min W
week 5 dag 2: 8 min R / 5 min W / 8 min R
week 5 dag 3: 21 min R

week 6 dag 1: 5 min R/ 3 min W/ 8 min R/ 3 min W/ 5 min R
week 6 dag 2: 10 min R/ 3 min W/ 10 min R
week 6 dag 3: 25 min R

week 7: 25 min R
week 8: 28 min R
week 9: 30 min R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
route99 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:04:
HF en zones die erbij horen zijn compleet persoonlijk. Je kunt nooit waarden van een ander overnemen.
Ik zou voor de trainingen adviseren om meer naar Z1, Z2 en Z3 te kijken ipv Z4 en 5.
Je kunt door heel goed in Z1 t/m 3 te trainen en wel hardere tempos, vooral in de lente in de opbouw te doen, meer vooruitgang daar boeken en dan volgt de vooruitgang in Z4 en Z5 vanzelf.
Focus je op Z4 en Z5 dan loop je het risico om te hard te gaan trainen en Z1 t/m 3 te verwaarlozen, met alle risico's op blessures/overtraining.

Ipv Zoladz kun je ook een test van 4 of 5x2000m doen met p1 of p2. Z5 is minder belangrijk het gaat om de lijn van Z1 t/m max Z3/Z4. Daar werk je vnl mee in de trainingen.
Bedoel je trouwens het 'gevoel bij zones' wat betreft het persoonlijk zijn? Want HFmax en de bijbehorende zones zijn fixed, tenminste... HFMax meet je/bepaal je en daarmee liggen de zones vast.

Ik probeer nu inderdaad algemeen te trainen wel, intervallen om snelheid te verbeteren en verder afgewisseld met tempo en duurloopjes (duurloop is hartslag rond 135 wat neerkomt op Z1,tempo gaat meer richting Z3, intervallen tussen Z4 en Z5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

HFMax meet je/bepaal je en daarmee liggen de zones vast.
Ben erg benieuwd hoe je HF-max meet en hoe nauwkeurig je dat acht.

Alles met hartslagen is persoonlijk, puur omdat ieder individu uniek is.
Iedereen reageert een beetje anders op een inspanning bij een training.
Was het maar zo eenvoudig.

Wat in het hele verhaal nog niet voorkomt is efficiency v/h lopen en van jouw metabolisch systeem.
Die twee zijn ontzettend moeilijk om te meten, de core-temperatuur is wel een goede indicator, maar voor ons niet weggelegd, snuffel maar een tussen het werk van Maria Hopman, bekend geworden voor de leek door de 4-daagse.

[ Voor 74% gewijzigd door route99 op 29-06-2018 13:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteren ben ik om 17.00 de weg op gegaan en stijfkoppig als ik ben neem ik geen drinken mee; "dat moet wel kunnen". Man, wat was dat warm (en niet zo'n heel goed idee achteraf). 16km in deze hitte is zonder drinken eigenlijk niet te doen. Qua afstand wel, maar rond de 12km merk je dat je lichaam wel wat vocht kan gebruiken en langzaam kruipt je hartslag omhoog. Op het end loop je wel door, maar je zit 1 complete zone hoger als waar je eigenlijk in moet lopen. Dus het is wel lekker, maar als training heb je er niet heel veel aan.

Toch loop ik in de zomer en met deze warmte beter dan in de winter en temperaturen die rond het vriespunt liggen. Warmte ligt mij beter, ik kan me beter motiveren als het warm is dan wanneer de sneeuw verticaal horizontaal 8)7 8)7 in m'n gezicht klapt. Of het komt doordat andere mensen ook buiten zijn of doordat je verder van je af kunt kijken. Geen idee, misschien moet ik maar naar Californië emigreren, 365 per jaar zomer :P.

Hopen dat het volgende week in Rotterdam ook zo'n lekker weertje is. Voor te lopen is het vrij warm, maar voor de mensen die niet hoeven te lopen, die kunnen lekker in het gras liggen :P

[ Voor 1% gewijzigd door Calitomnication op 29-06-2018 14:01 . Reden: vrijdag modus staat al aan ]

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
route99 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:37:
[...]

Ben erg benieuwd hoe je HF-max meet en hoe nauwkeurig je dat acht.
3 jaar geleden dus bepaald via SMA... Voor nu max hartslag genomen op basis van de meest 'intensieve' activiteiten van de laatste tijd. Oftewel enkele interval trainingen, 10k en HM wedstrijd en coopertest.

Maar ga de voorgestelde methode bij de zoladz info van runnersweb ook eens proberen...

Hoe betrouwbaar? Mwah, zal er wel iets vanaf zitten, maar denk niet dat het opeens 10 slagen zal schelen. Max een slag of 3-5 is mijn idee ;)

Oh, en vanavond ga ik een 2 uur spinning workshop doen dus vermoed dat ik dan ook een aardige hartslag zal krijgen hehe.

[ Voor 8% gewijzigd door m0ridin op 29-06-2018 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

m0ridin schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:41:
[...]Hoe betrouwbaar? Mwah, zal er wel iets vanaf zitten, maar denk niet dat het opeens 10 slagen zal schelen. Max een slag of 3-5 is mijn idee ;)
Een goed recht een idee, maar probeer het maar eens te bewijzen.

Jouw 10 km tijden en een Zoladz test, mits goed uitgevoerd!!, die leveren je in ieder geval praktisch waarden op ipv een schatting, zeker als je de Zoladz test regelmatig doet ( 1x per 6 of 8 weken op vaste tijden).

De originele Zoladz test heeft als groot nadeel dat je maar blijft kijken op je klokkie wat de HF is...
Je gaat jojojen met het tempo, erg vervelend.

Wij liepen dus de aangepaste versie, 4 of 5x2000 m met een schatting van Z1 t/m Z4 (of 5) qua tijd per km, dus niet op HF. Je neemt de HF van de laatste ronde of als je het op de pc doet, het gemiddelde vanaf het punt dat de HF-curve vlak gaat lopen, meestal na 600-800m, is ook persoonlijk.

@Anoniem: 613510
week 5 dag 1: 5 min R / 3 min W / 5 min R / 3 min W
week 5 dag 2: 8 min R / 5 min W / 8 min R
week 5 dag 3: 21 min R
Deze overgang v/d 3e dag is veel te groot. Ga eens een week wat spelen met tijden tussen de 10-15 min.
bij v.
2x10min p5min
2x12min p5min'
1x heel rustig uitlopen
1x15min + 1x10min p5min
2x15mi' p5min
Is het teveel (immers 5x) dan neem je de 10-12-15 min lijn over bij 3x trainen.
Is dat al zwaar moet je de week erna weer dit schema doen.
Dat geldt eigenlijk altijd ook bij jouw schema.
Je mag pas naar het volgende blok als het huidige blok soepel gaat.
Niet soepel... huidige blok herhalen of zelfs een trapje terug en dan pas weer vooruit als het soepel gaat.

[ Voor 26% gewijzigd door route99 op 29-06-2018 13:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:50
Calitomnication schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:40:
...dan wanneer de sneeuw verticaal in m'n gezicht klapt.
Ben nu toch wel benieuwd naar je loophouding... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

slow whoop schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:50:
[...]

Ben nu toch wel benieuwd naar je loophouding... :)
Haha, ow ja... 8)7 8)7

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

route99 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:49:
[...]

Deze overgang v/d 3e dag is veel te groot. Ga eens een week wat spelen met tijden tussen de 10-15 min.
bij v.
Staat genoteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
route99 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:49:
[...]
Een goed recht een idee, maar probeer het maar eens te bewijzen.

Jouw 10 km tijden en een Zoladz test, mits goed uitgevoerd!!, die leveren je in ieder geval praktisch waarden op ipv een schatting, zeker als je de Zoladz test regelmatig doet ( 1x per 6 of 8 weken op vaste tijden).

De originele Zoladz test heeft als groot nadeel dat je maar blijft kijken op je klokkie wat de HF is...
Je gaat jojojen met het tempo, erg vervelend.

Wij liepen dus de aangepaste versie, 4 of 5x2000 m met een schatting van Z1 t/m Z4 (of 5) qua tijd per km, dus niet op HF. Je neemt de HF van de laatste ronde of als je het op de pc doet, het gemiddelde vanaf het punt dat de HF-curve vlak gaat lopen, meestal na 600-800m, is ook persoonlijk.

@Anoniem: 613510
[...]

bij v.
2x10min p5min
2x12min p5min'
1x heel rustig uitlopen
1x15min + 1x10min p5min
2x15mi' p5min
Is het teveel (immers 5x) dan neem je de 10-12-15 min lijn over bij 3x trainen.
Is dat al zwaar moet je de week erna weer dit schema doen.
Dat geldt eigenlijk altijd ook bij jouw schema.
Je mag pas naar het volgende blok als het huidige blok soepel gaat.
Niet soepel... huidige blok herhalen of zelfs een trapje terug en dan pas weer vooruit als het soepel gaat.
Kun je misschien eens een Tweakers workshop geven?
Er zit bij jou heel veel kennis die enorm interessant is.

:P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Eigenlijk moet je daar een toptrainer voor weten te strikken.... ik was maar de nieuwsgierige leerling... ;)
edit: bij te specifiek vragen moet ik ook afhaken, daar kan een echte trainer wel antwoord geven en dat is voor de aanwezigen toch veel leuker/interessanter. Ze hebben immers niet voor niets hun trainingsdiploma en die heb ik echt niet.

De 2 trainers die ik persoonlijk heel goed ken zijn te druk, helaas.

Maar: Je zou eens Aart Stigter, oud topper, kunnen vragen; zijn zoon Bas zit in Amsterdam of een van hun trainers (die niet hier genoemd staan).
Ik heb nog nooit zo een clinic gegeven dus komt er veel voorbereidingswerk te pas immers je wilt het wel goed doen.
https://www.hardlopenisle...8008/pagina/over_ons.html
Loop eens bij Bas de winkel in en ga eens praten.
Runnersworld winkels
In 2009 werd Runnersworld Utrecht toegevoegd aan de onderneming. In 2010 volgde Runnersworld Amersfoort en in 2012 Runnersworld Amsterdamse Bos. Bij deze hardloopzaken kunnen lopers terecht voor alles wat te maken heeft met hardlopen.

Nu zijn deze filialen overgedragen aan Bas Stigter (RW Amsterdam), Jan-Willem Nieboer (RW Amersfoort) en Hakim Najib (RW Utrecht).
Jan-Willem ken ik niet en Hakim was altijd een prima loper maar heeft zich helemaal op de winkel gestort. Heb hem nooit over het trainerschap horen praten.
Aart is 7 maanden jonger dan ik ben en loopt/liep een stuk harder..... de kanjer... 4e vd wereld op M50 of M55 5000 m baan.... _/-\o_

Edit: wel bedankt voor de complimenten hoor! 8)

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 29-06-2018 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
route99 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:43:
Eigenlijk moet je daar een toptrainer voor weten te strikken.... ik was maar de nieuwsgierige leerling... ;)
De 2 die ik persoonlijk ken zijn te druk, helaas.

Maar: Je zou eens Aart Stigter, oud topper, kunnen vragen; zijn zoon Bas zit in Amsterdam of een van hun trainers (die niet hier genoemd staan).
Ik heb nog nooit zo een clinic gegeven dus komt er veel voorbereidingswerk te pas immers je wilt het wel goed doen.
https://www.hardlopenisle...8008/pagina/over_ons.html
Loop eens bij Bas de winkel in en ga eens praten.

[...]

Jan-Willem ken ik niet en Hakim was altijd een prima loper maar heeft zich helemaal op de winkel gestort. Heb hem nooit over het trainerschap horen praten.
Aart is 7 maanden jonger dan ik ben en loopt/liep een stuk harder..... de kanjer... 4e vd wereld op M50 of M55 5000 m baan.... _/-\o_

Edit: wel bedankt voor de complimenten hoor! 8)
Was Aart niet ook een verdienstelijke senioren loper (dus niet master)?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ja, maar hij was eigenlijk te laat begonnen, pas met zijn militaire dienst. Vergelijk zijn NK lijst maar eens met bijv Tonnie Dirks, Kamiel Maase. Heeft dat niveau nooit gehaald. Dat is ook mijn "probleem", als je op je 39-gste pas begint kom je nooit meer aan hun tijden, je loopt er vaak een paar minuten achter. Dus waar ik 35-iger liep liep Aart nog bijna 33 en Kamiel nog harder...
Of uit de oudere doos Siem Herlaar, kijk wat zo iemand nog als 80+ loopt op de 5km, ca 25 minuten...
Kon van Siem geen wiki vinden maar das een kanjer....

[ Voor 17% gewijzigd door route99 op 29-06-2018 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
route99 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:52:
Ja, maar hij was eigenlijk te laat begonnen, pas met zijn militaire dienst. Vergelijk zijn NK lijst maar eens met bijv Tonnie Dirks, Kamiel Maase. Heeft dat niveau nooit gehaald. Dat is ook mijn "probleem", als je op je 39-gste pas begint kom je nooit meer aan hun tijden, je loopt er vaak een paar minuten achter. Dus waar ik 35-iger liep liep Aart nog bijna 33 en Kamiel nog harder...
Of uit de oudere doos Siem Herlaar, kijk wat zo iemand nog als 80+ loopt op de 5km, ca 25 minuten...
Kon van Siem geen wiki vinden maar das een kanjer....
Je kan Aart nou niet echt met Kamiel vergelijken, maar Tonnie is wel degelijk een goede vergelijking. Ik vind Kamiel meer te vergelijken met Marko Koers (op de MiLa)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Marko was een zeer verdienstelijk loper maar waar hij zo een beetje ophield (3000 m) begon Kamiel pas mee en dan door tot de marathon. Maakt een vergelijk toch lastig.

Tonnie was breder inzetbaar, vooral lange cross 7x NK, maar ook op de weg tot en met halve M. Op de M is hij nooit echt doorgebroken op het niveua van Kamiel, maar hij is wel naar de OS geweest (Barcelona zo uit mijn hoofd).
De 15 km lag hem ook goed bijv de 7 heuvelen. De kanjer.... heb 10 jaar bij hem getraind... 8) _/-\o_ (voor Tonnie dan)

[ Voor 14% gewijzigd door route99 op 29-06-2018 20:04 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• route99

route99

Om te delen:

Protocol aangepaste Zoladztest

• 10-15' inlopen op zone 1 + even wat losdraaien of rekken

• vervolgens 1 aanlooprondje op de baan in zone 1 ivm tempogevoel

direct na aankomst op de startlijn starten met het eerste 2000 m

• tussenpauze van 2' terug wandelen naar de start (exact 2 minuten niet gaan lummelen...)

• Loop totaal 4 of 5 x 2000 meter op het van tevoren vast getelde tempo, wijk hier niet teveel vanaf maar op zich maakt het niet uit, alleen wordt het verschil met het vorige of volgende tempo kleiner....

Tip: welke tijden moet je nu gaan lopen? Ga uit van je 10 km tijd en dat is iets harder dan zone 4.
Dus loop je 15 km/u (=40 min) op de 10 km dan wordt het bijvoorbeeld:
een serie van 12-13-14-15-16 km/u dus 5 tempos. En je leest achteraf je HF-meter uit, bepaal het gemiddelde vanaf het punt dat de HF-curve vlak begint te lopen (vaak bij 600-1000m).

Loop je 45 min op de 10 km dan :
10-11-12-13-14 km/u
Als je de 5e 2000m te hard vindt gaan... niet erg, laat maar gewoon zitten, met 4 punten kun je de grafiek ook prima maken.

______________________________________________________________________________________
Imho is dit de beste test (en niet alleen ik...). Voor wie echt vast wil houden heb ik nog wel het originele Zoladz protocol zoals wij het eerst deden.

Protocol Zoladztest

• Pylonnen om de 20 of 25m uitzetten op de baan
NB. vaak staan om de 10m markeringen op de baan ivm wisselvakken vd estafettes....maar mochten je deze niet weten te vinden: de witte afscheidingsbalken aan de binnenkant van de baan zijn precies 1m lang.

• 10-15' inlopen op zone 1 + even wat losdraaien of rekken

• vervolgens 1 aanlooprondje op de baan in zone 1 ivm tempogevoel

• direct na aankomst op de startlijn starten met het eerste blok van 6'

• test is 5x 6' met een tussenpauze van 2' terugwandelen naar de start
(stel evt. deze tijden in op het horloge)

• De HF-test serie is voor iedereen persoonlijk!
Hoe uitvoeren? Ga uit van jouw eigen HF-max. Dan:
1e 6 minuten = HF-max –50
2e 6 minuten = HF-max –40
3e 6 minuten = HF-max –30
4e 6 minuten = HF-max –20
5e 6 minuten = HF-max –10

Voorbeeld: bij een HF-max = 175 dus
1e op HF=125
2e op HF=135
3e op HF=145
4e op HF=155
5e op HF=165

• Na afloop van het 6'-blok meteen de afstand en eindhartslag opschrijven en later omrekenen naar snelheid (simpel… dus de gelopen afstand met 10 vermenigvuldigen….
______________________________________________________________________________________

Nu kun je met de snelheid en de hartslag mooi je eigen grafiek maken.
Obv de 10 km tijden calculatoren weet je welke snelheid je moet lopen bij DL1, 2 en 3 .... en dan kijken in de grafiek welke hartslag daar bij hoort...en daar train je dan mee.

Succes! 8)

PS: ik had ooit de trainer een keer vervangen, dus had nog een eigen uitwerking van het protocol.

Edit 30-6 9.00
op zoek naar aanvulling kwam ik dit verhaal tegen, ik moet het nog in het geheel lezen, maar er staan interessante stukken en tabellen in over oa Zoladz test maar ook meer info over de zones, energie huishouding.
Persoonlijk blijf ik om eerder genoemde redenen een voorstander van de 4 of 5x 2000 meter methode, de aangepaste Zoladz. Niettemin kan deze achtergrond info nuttig zijn.

Edit 30-6 13:15
route99 in "Hardlopen - Deel 7"
Verwijzingen naar Zoladz literatuur. Een deel van de verwijzingen staat ook in bovenstaand pdfje.

In NL:
  • De Zoladz-methode & aanvullingZoladz-methode. Jan Heusinkveld & Honoré Hoedt, Richting Sport Gericht nr. 5– 2001
• De 5x6 minutentest van Zoladz, Honoré Hoedt Richting Sport Gericht nr6- 2001

Beiden nog wel met de 6' methode, we zijn de 2000m methode pas later gaan gebruiken (2003?)

[ Voor 20% gewijzigd door route99 op 30-06-2018 13:22 . Reden: toevoeging link pdf ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• tlpeter
Weer effe een kort verslagje.
Ik heb vandaag in Maastricht meegedaan met een Spartan race. Ik had mij ingeschreven voor de sprint welke iets meer dan 5km is.
Bij de start een hoop druk gedoe waar ik nooit zoveel mee heb maar om te kijken was het leuk.
Na de start een stuk door het park heen gelopen.
De eerste muur genomen en daar een aantal mensen geholpen. Met mijn lengte zijn de muren geen probleem.
Daarna door een donkere tunnel heen waarbij we ook deelnemers vanaf de andere kant kwamen.
Deze zaten helemaal onder de modder en zagen er uit alsof ze door een vrachtwagen waren aangereden :)

Na een stukje lopen kwam er een touw van 6 meter hoog wat voor mij geen enkel probleem was.
Hier waren de eerste mensen al burpies aan het doen. Bij een gemiste hindernis is de straf 30 burpies!

Na een paar kilometer was er gelukkig al een waterpost. Net daarna moest je een code onthouden gerelateerd aan jouw eigen nummer.
Het ging hier om een nummer-naam-nummer.
De hele weg dit hardlopend blijven opnoemen om het niet te vergeten.

Toen moesten we door een modderbad om vervolgens door de modder onder het prikkeldraad heen te gaan. Dit was ongeveer 100 meter kruipen en rollen.

Weer een stukje lopen al leek het meer op joggen uiteindelijk want het was 32 graden en daar kan ik echt niet tegen.
Vervolgens een stukje door een bouwput heb met hoogteverschillen.

Toen kwam ik aan bij de volgende hindernis. Hier moest een zware zak gesjouwd worden een paar honderd meter. Daarna met een elastiek om de benen en met de zak over een tiental balken heen springen. Meteen daarna een zware bal naar de andere kant tillen, 5 burpies en de bal weer terug tillen.

Ook moest er nog over een strak gespannen lint gelopen worden.

Nu kwam voor mij een makkelijke hindernis, de monkybars. Deze ging heel snel en ik kreeg complimenten :)

Ondertussen nog steeds de code opnoemend verder lopen.

Toen moest ik de code opnoemen en ging het mis bij de naam, die had ik blijkbaar niet goed onthouden dus 10 burpies straf.
Na de burpies een net over.
Toen kwam het speerwerpen. Goed gekeken bij anderen en het touw goed gelegd.
Ik gooide hard en hoog genoeg maar helaas te veel naar links. Kut -> 30 burpies :o
Nog een muurtje over en een stukje kruipen en dan springend over het vuur heen.

Dit ga ik waarschijnlijk nog wel een keertje doen.

Edit: strava or it did not happen :)

https://www.strava.com/activities/1671694776

Edit2, Het is voor mij toe nu toe de mooiste medaille die ik heb gehad.
Ter vergelijking een plaatje met de medailles van Rotterdam en Leiden er naast:

Medailles

[ Voor 5% gewijzigd door tlpeter op 01-07-2018 13:07 ]

Pagina: 1 ... 99 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic