Om te delen:
Protocol aangepaste Zoladztest
• 10-15' inlopen op zone 1 + even wat losdraaien of rekken
• vervolgens 1 aanlooprondje op de baan in zone 1 ivm tempogevoel
•
direct na aankomst op de startlijn starten met het eerste 2000 m
• tussenpauze van 2' terug wandelen naar de start (
exact 2 minuten niet gaan lummelen...)
• Loop totaal 4 of 5 x 2000 meter op het
van tevoren vast getelde tempo, wijk hier niet teveel vanaf maar op zich maakt het niet uit, alleen wordt het verschil met het vorige of volgende tempo kleiner....
Tip: welke tijden moet je nu gaan lopen? Ga uit van je 10 km tijd en dat is iets harder dan zone 4.
Dus loop je 15 km/u (=40 min) op de 10 km dan wordt het bijvoorbeeld:
een serie van 12-13-14-15-16 km/u dus 5 tempos. En je leest achteraf je HF-meter uit, bepaal het gemiddelde vanaf het punt dat de HF-curve vlak begint te lopen (vaak bij 600-1000m).
Loop je 45 min op de 10 km dan :
10-11-12-13-14 km/u
Als je de 5e 2000m te hard vindt gaan... niet erg, laat maar gewoon zitten, met 4 punten kun je de grafiek ook prima maken.
______________________________________________________________________________________
Imho is dit de beste test (en niet alleen ik...). Voor wie echt vast wil houden heb ik nog wel het originele Zoladz protocol zoals wij het eerst deden.
Protocol Zoladztest
• Pylonnen om de 20 of 25m uitzetten op de baan
NB. vaak staan om de 10m markeringen op de baan ivm wisselvakken vd estafettes....maar mochten je deze niet weten te vinden: de witte afscheidingsbalken aan de binnenkant van de baan zijn precies 1m lang.
• 10-15' inlopen op zone 1 + even wat losdraaien of rekken
• vervolgens 1 aanlooprondje op de baan in zone 1 ivm tempogevoel
• direct na aankomst op de startlijn starten met het eerste blok van 6'
• test is 5x 6' met een tussenpauze van 2' terugwandelen naar de start
(stel evt. deze tijden in op het horloge)
• De HF-test serie is voor iedereen persoonlijk!
Hoe uitvoeren? Ga uit van jouw eigen HF-max. Dan:
1e 6 minuten = HF-max –50
2e 6 minuten = HF-max –40
3e 6 minuten = HF-max –30
4e 6 minuten = HF-max –20
5e 6 minuten = HF-max –10
Voorbeeld: bij een HF-max = 175 dus
1e op HF=125
2e op HF=135
3e op HF=145
4e op HF=155
5e op HF=165
• Na afloop van het 6'-blok meteen de afstand en eindhartslag opschrijven en later omrekenen naar snelheid (simpel… dus de gelopen afstand met 10 vermenigvuldigen….
______________________________________________________________________________________
Nu kun je met de snelheid en de hartslag mooi je eigen grafiek maken.
Obv de 10 km tijden calculatoren weet je welke snelheid je moet lopen bij DL1, 2 en 3 .... en dan kijken in de grafiek welke hartslag daar bij hoort...en daar train je dan mee.
Succes!
PS: ik had ooit de trainer een keer vervangen, dus had nog een eigen uitwerking van het protocol.
Edit 30-6 9.00
op zoek naar aanvulling kwam ik
dit verhaal tegen, ik moet het nog in het geheel lezen, maar er staan interessante stukken en tabellen in over oa Zoladz test maar ook meer info over de zones, energie huishouding.
Persoonlijk blijf ik om eerder genoemde redenen een voorstander van de 4 of 5x 2000 meter methode, de aangepaste Zoladz. Niettemin kan deze achtergrond info nuttig zijn.
Edit 30-6 13:15
route99 in "Hardlopen - Deel 7"
Verwijzingen naar Zoladz literatuur. Een deel van de verwijzingen staat ook in bovenstaand pdfje.
In NL:
- De Zoladz-methode & aanvullingZoladz-methode. Jan Heusinkveld & Honoré Hoedt, Richting Sport Gericht nr. 5– 2001
• De 5x6 minutentest van Zoladz, Honoré Hoedt Richting Sport Gericht nr6- 2001
Beiden nog wel met de 6' methode, we zijn de 2000m methode pas later gaan gebruiken (2003?)
[
Voor 20% gewijzigd door
route99 op 30-06-2018 13:22
. Reden: toevoeging link pdf ]