Jammer, ze hebben net niet wat ik zoek. Mijn huidige Asics zijn bij Zalando zelfs duurder dan wat ik er voor betaald heb.Roadman schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:04:
Tip, Zalando heeft op dit moment aardig wat korting op diverse hardloopschoenen
Jammer, ik heb gisteren wel een paar schoenen van Saucony gekocht. Scheelde toch 30 euro.InZane schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:55:
[...]
Jammer, ze hebben net niet wat ik zoek. Mijn huidige Asics zijn bij Zalando zelfs duurder dan wat ik er voor betaald heb.
Ik gebruik sinds een maandje onderstaande heupriem onder het mom; baat het niet.Tweakarim schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:36:
Nemen jullie drinken mee bij de langere loop afstanden? Wat is daar een handige manier voor? En kun je dan het beste water of een sportdrankje meenemen?
https://www.bol.com/nl/p/...l-zwart/9200000028626698/
Voor een tientje wilde ik het wel uitproberen. Het bevalt me prima; schud niet en de flesjes (2x 170 ml) is net genoeg om even iets te kunnen drinken. voor afstanden onder de 15km neem ik hem niet mee, maar daarboven is het zeker een uitkomst
https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410
Zo'n band heb ik ook thuisliggen, maar dat werkt bij mij voor geen meter. Zodra ik een paar passen heb gezet trilt de band los en hangt hij letterlijk onder mijn okselskwakke01 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:45:
[...]
Ik gebruik sinds een maandje onderstaande heupriem onder het mom; baat het niet.
https://www.bol.com/nl/p/...l-zwart/9200000028626698/
Voor een tientje wilde ik het wel uitproberen. Het bevalt me prima; schud niet en de flesjes (2x 170 ml) is net genoeg om even iets te kunnen drinken. voor afstanden onder de 15km neem ik hem niet mee, maar daarboven is het zeker een uitkomst

Voor lange duurlopen trek ik mijn vest aan. Een beetje overkill is het wel, maar ach

Heb ooit via kickstarter een waterfles voor om de pols gekocht. Werkt wel, maar niet ideaal omdat hij door het gewicht van het water gaat schuiven.
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Ik heb een Flipbelt waar je prima een kleine softflask in kan doen. Dat klotst nauwelijks. Voor afstanden < 12KM neem ik niks mee, alles daarboven afhankelijk van de weersomstandigheden. Ik wil begin september de HM gaan lopen maar dan kom je toch in een gebied waar voeding/drinken toch handig kan zijn. Zonder zitten is ook weer zoiets
iemand nog een richtlijn voor goed onderhoud? ik merk dat ik mezelf iets meer op spieropbouw wil richten, maar ook lekker wil lopen (best of both worlds) Is dit bv 1x per week 8km lopen, of 2x per week 5 km?
Onderhoud waarvoor? Als je doel is om marathons te lopen gaan beide opties geen zoden aan de dijk zettenThatsHollywood schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 18:57:
iemand nog een richtlijn voor goed onderhoud? ik merk dat ik mezelf iets meer op spieropbouw wil richten, maar ook lekker wil lopen (best of both worlds) Is dit bv 1x per week 8km lopen, of 2x per week 5 km?
Maar in zijn algemeenheid zou ik zeker proberen 2x in de week te lopen, dat is aanzienlijk beter dan 1x. Voor opbouw hebben we het vaak over 3x in de week of meer.
If you can see, look. If you can look, observe
Zonder zitten zal niet snel gebeuren. Vrijwel elke georganiseerde HM in NL zal om de 5km een drinkpost inrichten, bij uitzonderingen om de 10km.vhal schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 17:26:
Ik heb een Flipbelt waar je prima een kleine softflask in kan doen. Dat klotst nauwelijks. Voor afstanden < 12KM neem ik niks mee, alles daarboven afhankelijk van de weersomstandigheden. Ik wil begin september de HM gaan lopen maar dan kom je toch in een gebied waar voeding/drinken toch handig kan zijn. Zonder zitten is ook weer zoiets
Maar als je frequenter wilt drinken óf niet afhankelijk wilt zijn van de posten (en eventuele vertraging daar) of het niet handig vind om water al lopende uit zo'n bekertje te drinken dan rechtvaardigt dat natuurlijk prima het meenemen van eigen water.
Ik heb zelf ook een flipbelt, prima ding inderdaad. Softflask heb ik er nog nooit ingepropt maar 8 grote gelletjes paste ook
Wat ik met lange training vaak doe is zorgen dat ik langs waterpunten (stadsparken hebben die vaak) kom, zo hoef ik niets mee te nemen. In winter is dat lastiger (dan zijn die dingen dicht) maar los ik het vaak op door ergens een halve liter flesje te 'verstoppen' en dan een achtje te lopen zodat je in ieder geval op 1/2 punt langs je water komt. Maar heb ook wel eens 28km gelopen zonder een druppel. Niet ideaal, maar bij laag tempo ook geen stress. Als je van tevoren goed gehydrateerd bent kan je best wat hebben.
Dat is gelukkig wel zo met wedstrijden, het was meer tijdens de langere duurtrainingen dat een flesje water of isotone drank welkom is. Waterpunt is een goede, niet over nagedacht en het schijnt dat er hier in de buurt wel een paar zijn.
Mijn werkgever had nog startbewijzen over voor de dam tot dam.
Nu eentje minder
En dat terwijl ik de DtD helemaal niet zo'n fraaie loop vind
Nu eentje minder
Wat is er in hemelsnaam niet fraai aan het rennen achter hordes ondertrainde businesslopers?Raymond schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:02:
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Ik vond het de eerste keer wel heel mooi, zo'n grote loop. Lekker sfeertje. Maar goed, toen was alles met hardlopen nieuw voor me en was ik apetrots dat ik 10EM kon rennen (nu nog steeds btwkenneth schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 07:15:
[...]
Wat is er in hemelsnaam niet fraai aan het rennen achter hordes ondertrainde businesslopers?
Maar daarna vond ik met name deze twee punten tegenvallen aan de DtD:
-De middelste 10KM, wanneer je langs de grote weg tussen de steden loopt. Geen ruk aan.
-Het duurt allemaal zo lang: 9u 's ochtends van huis ergens eind vd middag weer terug, om anderhalf uur (ik loop 10-11KMH) te rennen. Veel te veel gedoe.
Sinds lange tijd weer eens een kort rondje in de ochtend gedaan! Is goed bevallen, vet veel energie 
Waren maar 4,5 km desondanks genieten in het park hier in Enschede. Straks gaat het warmer worden en ben dan blij dat ik m'n rondje erop heb zitten.
#aanrader
Waren maar 4,5 km desondanks genieten in het park hier in Enschede. Straks gaat het warmer worden en ben dan blij dat ik m'n rondje erop heb zitten.
#aanrader
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Verwijderd
Goed bezig! Zelf loop ik ook regelmatig vroeg in de ochtend, vaak tussen 6:30 en 7:00 en dat gaat me ook goed af qua energie en hartslag. Vreemd genoeg is mountainbiken rond dat tijdstip veel zwaarder voor me, dat gaat dan weer beter in de avond. Mijn benen zijn op de fiets vaak nog slap en hartslag vliegt omhoog.dreameater schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 09:34:
Sinds lange tijd weer eens een kort rondje in de ochtend gedaan! Is goed bevallen, vet veel energie
#aanrader
Zo lang is dat stuk rond 10K bij de DtD toch helemaal niet? Het stuk wat erna komt is veel saaier.Raymond schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:22:
[...]
Ik vond het de eerste keer wel heel mooi, zo'n grote loop. Lekker sfeertje. Maar goed, toen was alles met hardlopen nieuw voor me en was ik apetrots dat ik 10EM kon rennen (nu nog steeds btw)
Maar daarna vond ik met name deze twee punten tegenvallen aan de DtD:
-De middelste 10KM, wanneer je langs de grote weg tussen de steden loopt. Geen ruk aan.
-Het duurt allemaal zo lang: 9u 's ochtends van huis ergens eind vd middag weer terug, om anderhalf uur (ik loop 10-11KMH) te rennen. Veel te veel gedoe.
Gisteren een Zoladz gedaan en was in prima conditie! Kan echt merken dat het 4x per week trainen zijn vruchten begint af te werpen. Geen vermoeide benen tijdens de laatste 6 minuten, zat goed in tempo, kon nog met tempo spelen en had na afloop het gevoel dat ik dit nog wel 1 of 2 rondes vol had kunnen houden
.
Laat die wedstrijden maar komen #prsneuvelen!
Laat die wedstrijden maar komen #prsneuvelen!
tips voor New York
Thanks! Spartoo klapt mee in de prijzen, dus ik heb even snel door hun survey heengeklikt voor een €10 waardebon en me eindelijk eens gewaagd aan een paar Vibram FiveFingers KSO EVO voor de fijne totaalprijs van €65,99Roadman schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:04:
Tip, Zalando heeft op dit moment aardig wat korting op diverse hardloopschoenen
Zit al zó lang over die dingen te twijfelen, dit was een mooie doorslaggever.
Poeh, na de HM zaterdagavond voelde ik het nog wel in mijn benen gisteren... Verder ook wel moe (2 matige nachten qua slaap) dus was erg verleidelijk gisteren mijn schemaatje over te slaan. Volg ook mijn eigen schema dus geen loopgroep oftewel geen sociale druk.
Er stond 6x(800/400) met een beetje in- en uitlopen op het programma waar tempo mijn beoogde 5k tempo zou zijn (wat neerkomt op~3:25-3:30 min/km). Oftewel, ideaal als je gaar en nog wat fysiek vermoeid bent maar mezelf er toch maar toe gezet.
En gelukkig maar! Het ging eigenlijk boven verwachting goed, alleen tijdens het inlopen wat last van de benen maar eigenlijk zo gauw het eerste tempostukje begon ging het eigenlijk prima... Ok, uiteindelijk nog goed pittig natuurlijk, maar goed vol kunnen houden en uiteindelijk blij dat ik het gedaan heb!
Goed geslapen en voel me vandaag eigenlijk ook prima dus wel zin om weer een half uurtje rustig aan te hobbelen vanavond.
Moraal van het verhaal, ook al voel je je er niet top voor ga gewoon op pad en verras jezelf... uiteindelijk voel je je er waarschijnlijk nog beter door ook! (of niet natuurlijk, in dat geval lekker omdraaien en naar huis om op de bank te ploffen
).
Er stond 6x(800/400) met een beetje in- en uitlopen op het programma waar tempo mijn beoogde 5k tempo zou zijn (wat neerkomt op~3:25-3:30 min/km). Oftewel, ideaal als je gaar en nog wat fysiek vermoeid bent maar mezelf er toch maar toe gezet.
En gelukkig maar! Het ging eigenlijk boven verwachting goed, alleen tijdens het inlopen wat last van de benen maar eigenlijk zo gauw het eerste tempostukje begon ging het eigenlijk prima... Ok, uiteindelijk nog goed pittig natuurlijk, maar goed vol kunnen houden en uiteindelijk blij dat ik het gedaan heb!
Goed geslapen en voel me vandaag eigenlijk ook prima dus wel zin om weer een half uurtje rustig aan te hobbelen vanavond.
Moraal van het verhaal, ook al voel je je er niet top voor ga gewoon op pad en verras jezelf... uiteindelijk voel je je er waarschijnlijk nog beter door ook! (of niet natuurlijk, in dat geval lekker omdraaien en naar huis om op de bank te ploffen
[ Voor 3% gewijzigd door m0ridin op 20-06-2018 15:20 ]
Vanavond bij training de Zoladztest gedaan. Leuk om een keer te doen. Dit keer gekozen voor hartslag middels borstband, dus ook een eerste keer met een echte accurate meting mijn max HR bepaald (met optische HRM lijkt toch altijd iets minder secuur).
Uitgangspunt voor zonebepaling: max HR: 205.
- Zone 1 - hartslag 155-160 - Gelopen afstand in 6 min: 1060m
- Zone 2 - hartslag 165-170 - Gelopen afstand in 6 min: 1190m (= +130m)
- Zone 3 - hartslag 175-180 - Gelopen afstand in 6 min: 1360m (= +170m)
- Zone 4 - hartslag 185-190 - Gelopen afstand in 6 min: 1490m (= +130m)
- Zone 5 - hartslag 195-200 - Gelopen afstand in 6 min: 1585m (= +95m)
- EindSprint 200m voluit om maxHR vast te leggen, direct na zone 5: 42 sec. Gemiddeld HR 203. Max HR 207.
Gemeten maxHR: 207
Rond de 205-207 kwam ook altijd uit mijn eigen max-hr-testjes met optische HRM, dus op zich fijn om te weten dat die uiteindelijk ook best betrouwbaar blijken te zijn.
Wel jammer natuurlijk dat ik nét niet even nog 15m extra kon lopen in zone 5, was toch leuk geweest zo'n 6 minute mile
.. Vond jij het ook lastig om bij zone 5 je hartslag echt in die zone (dus max HR - 10) te krijgen? Moest er hard voor werken, die laatste zone train ik eigenlijk nooit en bereik ik normaliter hooguit een paar keer per jaar als 'eindsprintje' bij een wedstrijd. Kan me niet herinneren dat ik ooit eerder 6 minuten lang op minder dan 10 slagen onder mijn max heb gelopen
- EindSprint 200m voluit om maxHR vast te leggen, direct na zone 5: 42 sec. Gemiddeld HR 203. Max HR 207.
Rond de 205-207 kwam ook altijd uit mijn eigen max-hr-testjes met optische HRM, dus op zich fijn om te weten dat die uiteindelijk ook best betrouwbaar blijken te zijn.
Wel jammer natuurlijk dat ik nét niet even nog 15m extra kon lopen in zone 5, was toch leuk geweest zo'n 6 minute mile
Ah, kennelijk weer Zoladz-tijd op de AtletiekverenigingenCalitomnication schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:08:
Gisteren een Zoladz gedaan en was in prima conditie! Kan echt merken dat het 4x per week trainen zijn vruchten begint af te werpen. Geen vermoeide benen tijdens de laatste 6 minuten, zat goed in tempo, kon nog met tempo spelen en had na afloop het gevoel dat ik dit nog wel 1 of 2 rondes vol had kunnen houden.
[ Voor 30% gewijzigd door Valorian op 21-06-2018 00:34 ]
Mooie afstandenValorian schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 00:29:
Vanavond bij training de Zoladztest gedaan. Leuk om een keer te doen. Dit keer gekozen voor hartslag middels borstband, dus ook een eerste keer met een echte accurate meting mijn max HR bepaald (met optische HRM lijkt toch altijd iets minder secuur).
[...]
Ah, kennelijk weer Zoladz-tijd op de Atletiekverenigingen.. Vond jij het ook lastig om bij zone 5 je hartslag echt in die zone (dus max HR - 10) te krijgen? Moest er hard voor werken, die laatste zone train ik eigenlijk nooit en bereik ik normaliter hooguit een paar keer per jaar als 'eindsprintje' bij een wedstrijd. Kan me niet herinneren dat ik ooit eerder 6 minuten lang op minder dan 10 slagen onder mijn max heb gelopen
De resultaten van deze test waren als volgt. De zone 0 bepaling is meer een warming up om de hartslag op gang te krijgen en om de nieuwe atleten te laten wennen aan het idee om puur op hartslag te lopen. Daarnaast probeer ik echt rond het getal te blijven hangen met een afwijking van maximaal 3 slagen er boven of beneden. Loop ik in zone 3 op 169, zet ik het tempo een tikje terug om weer op 167 uit te komen, dus ik loop op de ondergrens van de zone.
Uitgangspunt voor zonebepaling: max HR: 197:
- zone 0 - hartslag 137 - Gelopen afstand in 6 min: 1000m
- Zone 1 - hartslag 147 - Gelopen afstand in 6 min: 1100m (+100m)
- Zone 2 - hartslag 157 - Gelopen afstand in 6 min: 1200m (+100m)
- Zone 3 - hartslag 167 - Gelopen afstand in 6 min: 1350m (+150m)
- Zone 4 - hartslag 177 - Gelopen afstand in 6 min: 1525m (+175m)
- Zone 5 - hartslag 187 - Gelopen afstand in 6 min: 1750m (+225m)
Omdat wij de laatste tijd de focus op snelheid hebben (1500m, 5000m & 10.000m wedstrijden) ben ik in de hogere zones iets beter getraind, maar in de ideale Zoladz zouden alle afstanden in een liniaire lijn omhoog moeten lopen, dat heb ik een paar keer gehad, maar nu loopt het te hard omhoog
Grappig weetje; de gelopen afstand is meteen je snelheid. Dus de 1750m in zone 5 staat gelijk aan 17.5km/pu. Misschien zeg je nu... jaaaa, logisch toch, maar ik kwam daar pas na een aantal testen pas achter
tips voor New York
Even voordat ik me erover inlees: begrijp ik het goed dat je stapsgewijs door je hartslagzones heengaat en aftopt met een eindsprint om je max HR te bepalen?
Ik denk dan meteen kip-ei, maar dan moet je dus al een beeld hebben van je zones vóórdat je hieraan begint neem ik aan
Ik denk dan meteen kip-ei, maar dan moet je dus al een beeld hebben van je zones vóórdat je hieraan begint neem ik aan
Het idee van een Zoladz-test is dat je hem met regelmaat (bijv 4x per jaar) doet zodat je kan zien of je progressie maakt, je zones opnieuw kan indelen als dat nodig is, etc. De 'eindsprint' is een methode om je maxHR opnieuw te toetsen (die wordt immers langzaam lager met de leeftijd, ongeacht je conditie).Pathogen schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 08:41:
Even voordat ik me erover inlees: begrijp ik het goed dat je stapsgewijs door je hartslagzones heengaat en aftopt met een eindsprint om je max HR te bepalen?
De zones waarin je loopt baseer je op maxHR - 50 slagen (dus max 200 betekent zones 1 = 150, zone 2 = 160, etc. Het klopt dus dat je vóór je de test doet wel een beetje moet weten wat je max is, zodat je die zones goed kan inrichten. Maar wie voor het eerst zo'n test doet en echt geen idee heeft van zijn max kan uitgaan van gemiddeldes van 220-leeftijd als max. Zoals al vaak besproken hier is dat weinig nauwkeurig, maar door aan het eind van de test echt voluit te gaan kom je toch wel weer aan die max (of erg dichtbij) en zijn de zones bij je volgende test al weer een stuk nauwkeuriger.
Heeft een beginner van 30 bijvoorbeeld zijn maxHR geschat op 190 op basis van dat ezelsbruggetje, terwijl hij in werkelijkheid 200 max heeft, dan merkt die persoon ook dat hij in de voor hem zwaarste zone (190-10 = 180) eigenlijk nog teveel 'over' heeft. Maar het blijft best zwaar. Gaat 'ie dan écht voluit ná die 6 min in zone 5 dan komt ie als het goed is nog steeds vrij dicht op zijn max en ziet 'ie dat die max bijv eerder richting 200 gaat. Vervolgens kan 'ie dat aanhouden als max + zoneberekening voor de volgende test.
PS: De eindsprint is overigens niet per sé een vast onderdeel van de test. Meer optioneel. De maxHR kun je op heel veel manieren vaststellen, maar als je toch al de test loopt is het net zo makkelijk om dat er meteen nog even achteraan te doen.
@Calitomnication Fraaie afstand knal je er nog even uit in die zones 5
[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 21-06-2018 08:57 ]
Deels waarPathogen schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 08:41:
Je moet van te voren op de hoogte zijn van je max hartslag, die gebruik je als uitgangspunt anders kun je de test niet afnemen. Op het end zou je er nog een sprint uit kunnen persen om te kijken of je max HR correct was, maar als je dan 10 slagen hoger (of lagerIk denk dan meteen kip-ei, maar dan moet je dus al een beeld hebben van je zones vóórdat je hieraan begint neem ik aan
Uitgangspunt is max HR. Vervolgens begin je in zone 1 (50 slagen onder max). Loopt 6 minuten, blijft in de zone lopen (voor een correcte meting moet je proberen om rond een bepaalde HR te blijven.
Mijn zone 1 is 147 - 156, zone 2 157 - 166. Zou ik ronde 1 op 155 lopen (=bovengrens) en ronde 2 op 157 (= ondergrens) dan heeft het eigenlijk weinig zin.
1 ronde duur 6 minuten, daarna geeft je de gelopen afstand en HR door (of je schrijft 'm op), neemt 2 minuten pauze (niet rennen of dribbelen) en door naar de volgende. Dit werk je door tot 10 slagen onder de max.
Bij mij gaat die berekening niet op; 220 - 37 = 183. Mijn max is 197. Dus volgens de "berekening" zou ik de snelheid in zone 5 niets eens kunnen lopen@Valorian schreef
Maar wie voor het eerst zo'n test doet en echt geen idee heeft van zijn max kan uitgaan van gemiddeldes van 220-leeftijd als ma
[ Voor 11% gewijzigd door Calitomnication op 21-06-2018 09:00 ]
tips voor New York
Ja, die "220-"regel is echt te slecht voor woorden
maar beter dan helemaal niks.
Mijn max zit op 205, dan zou ik 15 moeten zijn. Beetje jong voor vrouw en 2 kinderen
Mijn max zit op 205, dan zou ik 15 moeten zijn. Beetje jong voor vrouw en 2 kinderen
zelf zou ik dan 23 moeten zijn. Aangezien ik mij (37 jaar) vorig jaar nog moest legitimeren toen ik een fles wijn bij de super wilde kopen is die berekening zo gek nog nietPathogen schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:18:
Ja, die "220-"regel is echt te slecht voor woordenmaar beter dan helemaal niks.
tips voor New York
Maar bij voorkeur loop je die zoladz test dus op een atletiek baan zodat je weet dat de omstandigheden eigenlijk continue gelijk blijven en de afstand exact is? Wel een interesssante test voor de rest. Weet mijn max HR dus kan hem best eens uitvoeren. Ga ik gewoon rustig dribbelen naar de dijk (tussen de 6 en 10 minuten) en dan de test uitvoeren. Maar dan eerst een goede hartslag meter nodig in combinatie met mijn apple watch series 2.
Klopt, die regel is gebaseerd op groepen en dan is 'ie voor gemiddeldes vrij accuraat. Dus als je 100 hardlopers van 35 hebt dan zal het gemiddelde hrMax niet ver afwijken van de 185 slagen per minuut. Maar er zitten dan nog steeds ook mensen tussen met 165 of 205.Pathogen schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:18:
Ja, die "220-"regel is echt te slecht voor woordenmaar beter dan helemaal niks.
Correcto! De test kun je het beste uitvoeren op een atletiekbaan. Hier staan de afstanden vast en kun je net zoveel voor- als nadelen ervaren van de (weers)omstandigheden. Op een dijk kun je de test doen met 6 minuten wind in de rug en de afstand is op GPS. Zoals we weten is GPS niet 100% betrouwbaar, dus je gelopen afstand is bij benadering, dus eigenlijk niet correctThe_Ghost16 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:43:
Maar bij voorkeur loop je die zoladz test dus op een atletiek baan zodat je weet dat de omstandigheden eigenlijk continue gelijk blijven en de afstand exact is? Wel een interesssante test voor de rest. Weet mijn max HR dus kan hem best eens uitvoeren. Ga ik gewoon rustig dribbelen naar de dijk (tussen de 6 en 10 minuten) en dan de test uitvoeren. Maar dan eerst een goede hartslag meter nodig in combinatie met mijn apple watch series 2.
tips voor New York
Gister, ondanks dat ik best last had nog van mn kuiten, toch gaan lopen in de hoop dat ik de zaak een beetje los kon lopen. expres met een iets hogere freq. weggegaan in de hoop dat ik de belasting daarmee minimaal kon houden, maar na 6 km was de koek op. teveel last (pijn) dus van ellende maar gewoon gelopen vanaf dat punt. na ~ 2km toch maar weer wat gaan dribbelen de laatste km, maar leuk was anders. thuis mn kuiten maar even aan het ijjs gezet, wat iig voor de nodige verkoeling zorgde (en pijnverzachtend werkte). van het weekend dus maar even rustig aan met lopen en toch iets meer rust pakken dan dat ik gepland had...
https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410
Wel lekker om nu weer een doel te hebben om naar te trainen. In september de DtD gepland. Dus een schema opgeduikeld om van 10KM naar 10EM te trainen in 12 weken. Dus in plaats van 1 van mijn bekende rondjes van 7-12 KM te rennen, nu een interval training gedaan (5 minuutjes rustig, 5 minuutjes sneller en dat 5x). Ik merk vandaag meteen dat de training van gister een stuk effectiever was dan mn standaard rondje rennen 
Voelt goed!
Vrijdag wel ff met mn personal trainer afstemmen dat mijn benen echt niet sterk genoeg zijn. Ik voel m'n knieën. Geen pijn oid. Maar het voelt wel alsof dit aandacht nodig heeft. Dus wat extra squats en lunges kunnen geen kwaad
Voelt goed!
Vrijdag wel ff met mn personal trainer afstemmen dat mijn benen echt niet sterk genoeg zijn. Ik voel m'n knieën. Geen pijn oid. Maar het voelt wel alsof dit aandacht nodig heeft. Dus wat extra squats en lunges kunnen geen kwaad
Ik ben nu in de 3e week van 0-5 km en ik merk dat conditie opbouw toch wel begint te komen. De 5 km lopen is nog wel even ver weg. Maar het begin is er.
Enige waar ik wel steeds last van heb is te snel beginnen. Gisteren eerste km gelopen in 5.54, 2e km in 6,08 en 3e km in 6.28. De laatste 800 meter in 6.46, waarvan laatste 3 min wandelen. Was nog wel erg warm gisteren dus op het einde was de pijp leeg.
Het lukt gewoon niet om rustig te beginnen. Check wel steeds hoe hard ik loop, maar dan probeer ik rustiger aan te doen. Maar dan toch weer een te snelle km in het begin.
Enige waar ik wel steeds last van heb is te snel beginnen. Gisteren eerste km gelopen in 5.54, 2e km in 6,08 en 3e km in 6.28. De laatste 800 meter in 6.46, waarvan laatste 3 min wandelen. Was nog wel erg warm gisteren dus op het einde was de pijp leeg.
Het lukt gewoon niet om rustig te beginnen. Check wel steeds hoe hard ik loop, maar dan probeer ik rustiger aan te doen. Maar dan toch weer een te snelle km in het begin.
Rustig beginnen is iets dat je uit ervaring gaat lerenHighfive95 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:29:
Ik ben nu in de 3e week van 0-5 km en ik merk dat conditie opbouw toch wel begint te komen. De 5 km lopen is nog wel even ver weg. Maar het begin is er.
Je kweekt vanzelf beter tempogevoel en leert ook vanzelf hoe je dan fijn loopt bij verschillende tempo's. De beste manier is door kilometers te maken!
Wat @Pathogen zegt. Langzaam lopen moet je leren, zeker wanneer je beginnend loper bentHighfive95 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:29:
Als ik het goed lees loep je nu ongeveer 2.5 kilometer aan één stuk, dat is al best netjes. Wat ik altijd deed toen ik net begon met lopen is. Gewoon gaan in de wetenschap dat ik te hard ging en dan bewust langzamer gaan lopen. Maar dat is moeilijk
Gewoon blijven gaan, blijven lopen, blijven trainen en dan komt dat vanzelf wel. Succes en veel plezier
tips voor New York
Loop nog niet aan een stuk. Schema van gisteren was 2 min lopen, 2 wandelen, 3 lopen, 3 wandelen, 3 lopen, 3 wandelen, 3 lopen, 3 wandelen, 1 lopen en laatste stuk wandelen.Calitomnication schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:26:
[...]
Als ik het goed lees loep je nu ongeveer 2.5 kilometer aan één stuk, dat is al best netjes. Wat ik altijd deed toen ik net begon met lopen is.
Denk dat ik 2,5 km wel vol zou houden, maar hou me netjes aan het schema. Alleen loop dan iets te snel
We zitten hier op een techniekforum en dit is een geval waar techniek misschien daadwerkelijk helpt :+! Mijn eerste Polar horloge kon een alarm geven als ik boven een bepaalde hartslag uitkwam. Dat kan je als feedback gebruiken om jezelf niet te vroeg op te blazen.Highfive95 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:29:
Dit kan vast ook met tempo maar ik ben gewend om op basis van hartslag te trainen.
Ik weet niet waar dit horloge is (+ of de band zijn batterij nog vol is, etc) anders had ik dit graag opgestuurd
@ANdrode Heb even gekeken en hartslag en pace alert kan ook gewoon mijn Amazfit Bip. Goede tip!
Mijn truukje trouwen, als ik merk dat ik te hard ga om de training vol te houden die dag: eerst gaan wandelen, dan ellebogen weer 90 graden en daarmee bijna automatisch de pasfrequentie omhoog brengen (niet extra aanzetten!) en als je op het punt komt dat dat écht niet meer wandelend komt ga je hardlopen.
De eerste paar 100m niet sneller dan dat, daarna kun je rustig aan stapjes snelheid toevoegen naar believen.
De eerste paar 100m niet sneller dan dat, daarna kun je rustig aan stapjes snelheid toevoegen naar believen.
Misschien is deze vraag al heel vaak gesteld in dit topic maar ik kon het met de zoekfunctie niet echt vinden, dus bij voorbaat mijn excuses mocht het zo zijn.
Maar ik ben nu het voetbal seizoen is afgelopen van plan om met hardlopen te starten en heb dus ook hardloopschoenen afgeschat waarbij ik advies in de winkel heb gehad(filmpjes maken, veel schoenen testen enzo). Het zijn uiteindelijk de Asics Pursue 4 geworden. Maar nu heb ik even een paar keer geprobeerd te lopen, maar ik krijg elke keer na zo'n minuutje of 10 echt last van mijn voeten. Zowel de buiten als binnenkant, is dat iets wat even moet wennen en dat het uiteindelijk weg gaat.
Vooral ook omdat ik enigszins last heb van overpronatie en dat ik nu meer steun heb dan in mijn normale schoenen.
Anders moet ik toch echt terug met de schoenen en dan toch andere schoenen moeten gaan proberen.
Maar ik ben nu het voetbal seizoen is afgelopen van plan om met hardlopen te starten en heb dus ook hardloopschoenen afgeschat waarbij ik advies in de winkel heb gehad(filmpjes maken, veel schoenen testen enzo). Het zijn uiteindelijk de Asics Pursue 4 geworden. Maar nu heb ik even een paar keer geprobeerd te lopen, maar ik krijg elke keer na zo'n minuutje of 10 echt last van mijn voeten. Zowel de buiten als binnenkant, is dat iets wat even moet wennen en dat het uiteindelijk weg gaat.
Vooral ook omdat ik enigszins last heb van overpronatie en dat ik nu meer steun heb dan in mijn normale schoenen.
Anders moet ik toch echt terug met de schoenen en dan toch andere schoenen moeten gaan proberen.
Buitenkant / binnenkant. Zijn ze dan wel breed genoeg voor je voeten, of veter je ze misschien heel strak? Je zou evt. kunnen proberen de voorvoet bijvoorbeeld wat losse te veteren. Maar als je er last van hebt, gewoon teruggaan. Daarvoor ga je naar een winkel voor die extra service.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Vanavond een wedstrijd gelopen met mijn werk.
Op voorhand gevraagd aan mijn fysio of het kon ivm kuitproblemen maar dat was geen probleem.
Begin rustig aan was het advies
Dus lekker optijd naar Hendrik Ido ambacht en effe warmgelopen om vervolgens naar het startvak te gaan.
Het rustig aan starten is helemaal niks van gekomen
Ik wist nog van vorig jaar dat na een kilometer de weg omhoog gaat de dijk op. Hier moest ik wat rustiger aan doen.
Bij het beruchte 3km punt liep ik op mijn eigen limiet en kwamen de steken in mijn zij opzetten dus weer ietsje gas terug genomen.
Toen kwam de befaamde "col du volgerlanden" een brug met een slinger er voor om hoogte te winnen.
Hier wat gas gegeven maar de steken kwamen terug.
De vierde kilometer kwam er aan richting het keerpunt.
Die bleef maar duren en deze was verder weg dan ik mij kon herinneren.
Na het keerpunt zoeken naar een plek om iets te gaan versnellen want daar wilde ik niet te vroeg me beginnen.
Uiteindelijk een paar honderd meter voor de finish gaan versnellen en de laatste honderd meter nog een sprint getrokken.
Totaal onverwacht heb ik een PR gelopen.
Mijn 5km heb ik in 26:10 gelopen terwijl ik van te voren blij was geweest met 28 minuten.
Op voorhand gevraagd aan mijn fysio of het kon ivm kuitproblemen maar dat was geen probleem.
Begin rustig aan was het advies
Dus lekker optijd naar Hendrik Ido ambacht en effe warmgelopen om vervolgens naar het startvak te gaan.
Het rustig aan starten is helemaal niks van gekomen
Ik wist nog van vorig jaar dat na een kilometer de weg omhoog gaat de dijk op. Hier moest ik wat rustiger aan doen.
Bij het beruchte 3km punt liep ik op mijn eigen limiet en kwamen de steken in mijn zij opzetten dus weer ietsje gas terug genomen.
Toen kwam de befaamde "col du volgerlanden" een brug met een slinger er voor om hoogte te winnen.
Hier wat gas gegeven maar de steken kwamen terug.
De vierde kilometer kwam er aan richting het keerpunt.
Die bleef maar duren en deze was verder weg dan ik mij kon herinneren.
Na het keerpunt zoeken naar een plek om iets te gaan versnellen want daar wilde ik niet te vroeg me beginnen.
Uiteindelijk een paar honderd meter voor de finish gaan versnellen en de laatste honderd meter nog een sprint getrokken.
Totaal onverwacht heb ik een PR gelopen.
Mijn 5km heb ik in 26:10 gelopen terwijl ik van te voren blij was geweest met 28 minuten.
Vraag ook gesteld in daarvoor bedoelde topic, maar heb het idee dat de discussie daar ergens anders over gaat. Vandaar ook even hier, in de hoop op (ervarings)advies!
De afgelopen twee jaar heb ik met veel plezier gebruik gemaakt van de Polar M400. Deze gebruikte ik voor hardlopen, zowel voor wat betreft de analyse achteraf en informatie tijdens het lopen (snelheid en hartslag) als voor bijvoorbeeld intervaltrainingen. Ik synchroniseer al mijn data met Strava en Runalyze.
Nu doet helaas mijn hartslagmeter het sinds kort niet meer, dus ik ga een nieuw sporthorloge aanschaffen (goede reden toch
). Het horloge wil ik net als de M400 met name gebruiken voor tijdens en na het hardlopen. Betrouwbare gps- en hartslagmeting zijn dus het meest belangrijk, evenals een handig (online/mobiel) programma om trainingen in uit te werken. Hartslag via de pols zou erg handig zijn, maar zover ik heb kunnen vinden zijn er nog geen horloges die dat betrouwbaar doen (met name bij interval). Muziek luisteren tijdens het lopen doe ik niet, maar dat heeft er mede mee te maken dat ik mijn telefoon meenemen te veel gedoe vindt. Een horloge dat deze optie biedt, kan dus zeker een meerwaarde zijn.
De Garmin Forerunner 235 en de Polar M600 zijn sowieso kandidaten wat mij betreft. Hoe denken jullie hierover? En zijn er nog andere horloges die heel goed zouden passen bij de wensen die ik heb?
De afgelopen twee jaar heb ik met veel plezier gebruik gemaakt van de Polar M400. Deze gebruikte ik voor hardlopen, zowel voor wat betreft de analyse achteraf en informatie tijdens het lopen (snelheid en hartslag) als voor bijvoorbeeld intervaltrainingen. Ik synchroniseer al mijn data met Strava en Runalyze.
Nu doet helaas mijn hartslagmeter het sinds kort niet meer, dus ik ga een nieuw sporthorloge aanschaffen (goede reden toch
De Garmin Forerunner 235 en de Polar M600 zijn sowieso kandidaten wat mij betreft. Hoe denken jullie hierover? En zijn er nog andere horloges die heel goed zouden passen bij de wensen die ik heb?
Ik ken de Polar niet maar wel de 235.
Een prima horloge die al wat ouder is.
Ik heb nu de forerunner 935 en de ingebouwde pols hartslag meter is een stuk beter geworden.
Toch loop ik nog met een band omdat ik hiermee veel meer informatie krijg zoals power en grondcontacttijd(+balans)
Ook zou ik eens kijken naar aanbiedingen vanuit een deense shop (effe zoeken in het andere topic)
En alles hangt af van jouw budget natuurlijk
Een prima horloge die al wat ouder is.
Ik heb nu de forerunner 935 en de ingebouwde pols hartslag meter is een stuk beter geworden.
Toch loop ik nog met een band omdat ik hiermee veel meer informatie krijg zoals power en grondcontacttijd(+balans)
Ook zou ik eens kijken naar aanbiedingen vanuit een deense shop (effe zoeken in het andere topic)
En alles hangt af van jouw budget natuurlijk
Gewoon terug naar de winkel, liefst zsm zodat ze je direct herkennen en je pas-sessie nog een beetje herinneren. Beetje hardloopwinkel helpt je dan direct verder.Terranova schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 18:09:
Misschien is deze vraag al heel vaak gesteld in dit topic maar ik kon het met de zoekfunctie niet echt vinden, dus bij voorbaat mijn excuses mocht het zo zijn.
Hoe kom je tot die kennis? Is dat wat ze geanalyseerd hebben? Heb je last tijdens voetbal?Vooral ook omdat ik enigszins last heb van overpronatie en dat ik nu meer steun heb dan in mijn normale schoenen.
Voor beginnende hardlopers is het helemaal niet gek dat ze wat meer overproneren. Je spieren zijn nog helemaal niet gewend aan deze inspanning en moeten het nog leren. Tenzij je bijzonder véél overpronatie hebt gaat de extra ondersteuning er vooral voor zorgen dat je voeten het niet leren.
Korte samenvatting: tenzij je er écht last van hebt, géén extra ondersteuning in je schoenen kopen.
Dit kan ik beamen, toen ik paar jaar geleden schoenen heb laten aanmeten werd mij vertel dat ik last had van overproneren. Op advies dus ook schoenen met ondersteuning gekocht. Met deze schoenen kreeg ik telkens last van de binnenkant van mijn linkerknie. Uiteindelijk verwisseld voor gewoon vlakke schoenen en nooit meer ergens last van gehad.Pathogen schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 08:58:
[...]
Gewoon terug naar de winkel, liefst zsm zodat ze je direct herkennen en je pas-sessie nog een beetje herinneren. Beetje hardloopwinkel helpt je dan direct verder.
[...]
Hoe kom je tot die kennis? Is dat wat ze geanalyseerd hebben? Heb je last tijdens voetbal?
Voor beginnende hardlopers is het helemaal niet gek dat ze wat meer overproneren. Je spieren zijn nog helemaal niet gewend aan deze inspanning en moeten het nog leren. Tenzij je bijzonder véél overpronatie hebt gaat de extra ondersteuning er vooral voor zorgen dat je voeten het niet leren.
Korte samenvatting: tenzij je er écht last van hebt, géén extra ondersteuning in je schoenen kopen.
Bedankt voor de informatie, ik ga inderdaad wel terug. Ik dacht dat het misschien wennen zou zijn.Pathogen schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 08:58:
[...]
Gewoon terug naar de winkel, liefst zsm zodat ze je direct herkennen en je pas-sessie nog een beetje herinneren. Beetje hardloopwinkel helpt je dan direct verder.
[...]
Hoe kom je tot die kennis? Is dat wat ze geanalyseerd hebben? Heb je last tijdens voetbal?
En de overpronatie is geconstateerd door de 3 fysio's die ik gehad heb door verschillend blessures die daar ook mee te maken hadden. Dus die is er wel helaas.
Kun je dan niet beter een neutrale schoen nemen met steunzolen die gemakt zijn voor jouw voeten?Terranova schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:36:
[...]
Bedankt voor de informatie, ik ga inderdaad wel terug. Ik dacht dat het misschien wennen zou zijn.
En de overpronatie is geconstateerd door de 3 fysio's die ik gehad heb door verschillend blessures die daar ook mee te maken hadden. Dus die is er wel helaas.
Een schoen die is gemaakt voor iedereen en zal nooit precies goed zijn voor jouw voeten.
Bij een neutrale schoen kun je dit wel goed oplossen.
Ik ben ook van een anti pronatie schoen overgestapt naar een neutrale schoen met zooltjes.
Dit geeft mij een veel betere ondersteuning.
Da's balen... Al kun je nog steeds (juist) veel profijt hebben van het ontwikkelen van je voetspieren. Zou eens zoeken naar voetentraining, (binnenshuis) blootsvoets lopen zolang je daar geen last van krijgt kan al een heel goed begin zijn.
Vanavond de 5km Singelloop in Weert op de planning staan.
Temperatuur is perfect, hopelijk kan ik mijn pr verbeteren, doelstelling is eigenlijk om onder de 18min te gaan, ben benieuwd!
Temperatuur is perfect, hopelijk kan ik mijn pr verbeteren, doelstelling is eigenlijk om onder de 18min te gaan, ben benieuwd!
Lekker de M430 kopen, dat is volgens mij gewoon een M400 met ingebouwde hartslagmeter. Ik heb zowel de M400 als de M600. De M600 is een fijn ding om de hele dag te dragen als activity tracker en om trainingen te registreren. Maar wanneer het echt op hardlopen aankomt, kan de M400 net iets meer: Is beter in het weergeven van snelheidszones bijvoorbeeld. Maar ook de finish time estimator ontbreekt op de M600.mefjoew schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 08:47:
Vraag ook gesteld in daarvoor bedoelde topic, maar heb het idee dat de discussie daar ergens anders over gaat. Vandaar ook even hier, in de hoop op (ervarings)advies!
Nu doet helaas mijn hartslagmeter het sinds kort niet meer, dus ik ga een nieuw sporthorloge aanschaffen (goede reden toch). Het horloge wil ik net als de M400 met name gebruiken voor tijdens en na het hardlopen. Betrouwbare gps- en hartslagmeting zijn dus het meest belangrijk, evenals een handig (online/mobiel) programma om trainingen in uit te werken. Hartslag via de pols zou erg handig zijn, maar zover ik heb kunnen vinden zijn er nog geen horloges die dat betrouwbaar doen (met name bij interval). Muziek luisteren tijdens het lopen doe ik niet, maar dat heeft er mede mee te maken dat ik mijn telefoon meenemen te veel gedoe vindt. Een horloge dat deze optie biedt, kan dus zeker een meerwaarde zijn.
Beetje vreemd, want op de M600 is het gewoon een app die het een sporthorloge maakt en daar zou je volgens mij die functionaliteit makkelijk in kunnen programmeren. Dus ik vind het maar een rare keuze van Polar. Magoed
Met Garmin ben ik niet bekend, ik ga ervanuit dat ze een keurige tegenhanger van de M430 zullen hebben. Maar aangezien je al polar hebt, maak je het jezelf wel een stuk makkelijker door bij polar te blijven. Je hele polar flow omgeving blijft bewaard en je krijgt gewoon een nieuw device erbij. Werkt echt heel smooth
Ik ga me zometeen voor het eerst(!) aan 200/200 intervallen wagen (volgens Souplessemethode). Maar even goed warmlopen... 400's gaan tussen de 4:22 en 4:43, maar 200's horen blijkbaar tussen de 3:50 en 4:10...
Erg benieuwd hoe (en of) dit me bevalt, maar met een 5k in het vooruitzicht waarbij ik een PR hoop te vermorzelen lijkt me wat scherper tempowerk wel op zijn plaats deze week
Ben overigens érg blij met de footpod die ik tweedehands voor een prikkie heb gekocht! Nu ik met een horloge loop dat footpod-based pace kan laten zien is het echt super om mee te intervallen. Wordt intervallen ook een stuk leuker van, als je data klopt tijdens het lopen.
Erg benieuwd hoe (en of) dit me bevalt, maar met een 5k in het vooruitzicht waarbij ik een PR hoop te vermorzelen lijkt me wat scherper tempowerk wel op zijn plaats deze week
Ben overigens érg blij met de footpod die ik tweedehands voor een prikkie heb gekocht! Nu ik met een horloge loop dat footpod-based pace kan laten zien is het echt super om mee te intervallen. Wordt intervallen ook een stuk leuker van, als je data klopt tijdens het lopen.
Ik heb even teruggezocht. Ik heb een tijdje terug het zelfde gegaan (10*200-100 rust*2) en mijn tempo lag ongeveer tussen 3:40 en 3:30.Pathogen schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:23:
Ik ga me zometeen voor het eerst(!) aan 200/200 intervallen wagen (volgens Souplessemethode). Maar even goed warmlopen... 400's gaan tussen de 4:22 en 4:43, maar 200's horen blijkbaar tussen de 3:50 en 4:10...
Heerlijk kapot gaan noem ik het
Nou, dat was leuk
Mede dankzij footpod ben ik niet direct compleet uit mijn slof geschoten de eerste 200, waardoor ik het aardig kon volhouden zo, 10 reps lang. #7 kreeg ik het net niet lekker voor elkaar, daarna met wat extra focus weer wel. #10 ben ik zo hard gegaan als lekker voelde 
200m voelt wel erg kort hoor... Ben toch meer fan van de 400's, maar ach, alles heeft wel iets
200m voelt wel erg kort hoor... Ben toch meer fan van de 400's, maar ach, alles heeft wel iets
Boeiend artikel over hardlopen in de Volkskrant.
Je hebt ook gesmokkeld: 200'tjes moet je volgens Lok 15 keer doen dacht ik. En als het dan een koekie is kun je of wat meer doorhobbelen in de tussenliggende 200 meter of ze sneller lopenPathogen schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:26:
Nou, dat was leukMede dankzij footpod ben ik niet direct compleet uit mijn slof geschoten de eerste 200, waardoor ik het aardig kon volhouden zo, 10 reps lang. #7 kreeg ik het net niet lekker voor elkaar, daarna met wat extra focus weer wel. #10 ben ik zo hard gegaan als lekker voelde
Ik heb me maar weer eens aan nieuwe schoenen gewaagd. De Skechers Gomeb Razor 2. Lekker licht (200 gram bij maat 45 / US 11.5) , 4mm drop, ontworpen om met of zonder inlegzool te gebruiken (zonder werkt voor mij het beste omdat mijn voorvoet dan meer ruimte krijgt) en toch redelijk wat schoen onder m'n voeten. Ik had een semi voorganger al (de GoRun 5), maar van deze is de demping wat responsiever gemaakt. En voor 70 euro kosten ze niet de hoofdprijs. Waar ik de GoRun versie gebruik als model voor wegmarathons, verwacht ik deze in elk geval op de kortere afstanden goed te kunnen gebruiken (morgen meteen gebruiken tijdens een marathon vind ik dan weer net een risico)
[ Voor 4% gewijzigd door Rudedadude op 22-06-2018 17:02 ]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Smokkelen, mja, ik blijf krap in de tijd zitten met pauze. Maar 1-2 kunnen er misschien nog wel bij volgende keer.
Al denk ik dat ik met 2/3 van de voorgeschreven hoeveelheid ook al flink vooruitgang kan boeken
Al denk ik dat ik met 2/3 van de voorgeschreven hoeveelheid ook al flink vooruitgang kan boeken
Jammer dat ze met dr. Benedicte Vanwanseele geen publicatie van dat schoenen onderzoek gedaan heeft.
Mss was het onderzoek ook te kort/beperkt. (2 dagen maar)
Het was toen ook in Radar, zie link, en als je daar dan een schoen van 20 euro laat winnen, prima, maar dan wil ik wel meer zien dan een paar metingen....
Ik vermoed dat het nieuwe boek ook vrij oppervlakig is. Teveel thema's om er dieper op in te gaan.
Hopelijk heb ik geen gelijk......
Haar website is http://rationelerenner.nl/
Zo, missie geslaagd, 4e plek gehaald met een tijd van 17:42 op mijn horloge op de 5km
Vorige PR stond op 18:11 dus flink wat van de tijd af weten te halen
https://www.strava.com/activities/1655389987
Vorige PR stond op 18:11 dus flink wat van de tijd af weten te halen
https://www.strava.com/activities/1655389987
Gisteravond was het weer tijd voor de plaatselijke hardloop wedstrijd. Afgelopen jaren heb ik elke keer meegedaan met de 10km, maar dit jaar besloten om de 5 weer eens te lopen.
Het doel was om onder de 20 minuten te lopen, wat gezien een 21.15 aan het eind van een sprint triathlon een paar weken geleden zeker mogelijk moest zijn. En bij de snelste 10% te lopen wat gezien de laatste jaren ongeveer rond de 20.10 betekend.
Het parcours loopt dwars door het dorp en bevat ongeveer 20 bochten per ronde van 2.5 km dus ik wist van te voren al dat ik weinig aan de pace op mijn horloge zou hebben. Het plan was dan ook deze gewoon te negeren en bij elk km bordje kijken of ik nog op schema lag.
De eerste km liep ik voor mijn gevoel niet te hard, echter toen ik bij het eerste km bordje kwam en tijd van 3.42 zag staan op mijn horloge wist ik dat ik veelte hard gestart was. Daarna gelijk de snelheid flink laten zaken zodat ik weer op het schema 20 minuten liep. Helaas was het kwaad al gedaan, uiteindelijk met pijn en moeite 20.36 gelopen.
Ik blijf de 5Km een verschrikkelijke afstand vinden om in een wedstrijd te lopen. Ik start hem altijd te hard of te rustig.
Het doel was om onder de 20 minuten te lopen, wat gezien een 21.15 aan het eind van een sprint triathlon een paar weken geleden zeker mogelijk moest zijn. En bij de snelste 10% te lopen wat gezien de laatste jaren ongeveer rond de 20.10 betekend.
Het parcours loopt dwars door het dorp en bevat ongeveer 20 bochten per ronde van 2.5 km dus ik wist van te voren al dat ik weinig aan de pace op mijn horloge zou hebben. Het plan was dan ook deze gewoon te negeren en bij elk km bordje kijken of ik nog op schema lag.
De eerste km liep ik voor mijn gevoel niet te hard, echter toen ik bij het eerste km bordje kwam en tijd van 3.42 zag staan op mijn horloge wist ik dat ik veelte hard gestart was. Daarna gelijk de snelheid flink laten zaken zodat ik weer op het schema 20 minuten liep. Helaas was het kwaad al gedaan, uiteindelijk met pijn en moeite 20.36 gelopen.
Ik blijf de 5Km een verschrikkelijke afstand vinden om in een wedstrijd te lopen. Ik start hem altijd te hard of te rustig.
Tip om dat "probleem" kleiner te maken: vertrouw meer op het tempo gevoel dat je tijdens de trainingen geleerd hebt. Dat loopt veel meer ontspannen...
Idd 3:45 zou 18:45 opleveren.... als je het door zou trekken. Laat dit helemaal los en focus op wat je goed kunt en dat zijn toch de tempos trainingen, die doe je zo vaak. Ik neem aan dat je ook dan wel (zeker richting lente) de 5 km tempos traint?
Succes!
Idd 3:45 zou 18:45 opleveren.... als je het door zou trekken. Laat dit helemaal los en focus op wat je goed kunt en dat zijn toch de tempos trainingen, die doe je zo vaak. Ik neem aan dat je ook dan wel (zeker richting lente) de 5 km tempos traint?
Succes!
Er worden waar interessante dingen gesproken.nogeeninlog schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 21:04:
[...]
Haar website is http://rationelerenner.nl/
Één daarvan is ondergewicht.
Ik ben 1,92 en weeg zo rond de 68 kilo.
Hiermee ben ik net wel of net niet onder ondergewicht.
Ik ben al bezig met meer spieren kweken. En dat wordt hier dan ook besproken.
Toevallig de Banthumloop?arcanis schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 09:38:
Gisteravond was het weer tijd voor de plaatselijke hardloop wedstrijd. Afgelopen jaren heb ik elke keer meegedaan met de 10km, maar dit jaar besloten om de 5 weer eens te lopen.
De Mar-athon van Sneek zit erop. Ambitieus doel van het volgen van de pacers 3.45, op basis van mijn HM tijd van 1.45.00, bleek toch een goede gok. Heb het volbracht met 3.43.49. Parcours had een paar stukken onverhard en schelpenpaden maar het weer was super, niet te warm en het eerste gedeelte wind mee, op de terugweg ging de wind wat liggen. De pacers hadden aan het begin een minuutje marge verzameld. Vanaf km20 was het mentaal, elke keer me voorgehouden om in ieder geval tot de volgende waterpost te blijven kleven, tsja dan kom je vanzelf bij het eind. Deed best pijn en zonder de pacers was het never ever gelukt denk ik.
NB. Nooit meer een marathon
voel me nu een oude man.
NB. Nooit meer een marathon
De Mar-athon zit er zeker op
Tot na het startschot had ik geen flauw idee hoe ik deze marathon zou gaan aanpakken. Maar toen ging het schot en voor je het weet ren je met een tempo binnen de 4:00/km weg. Dan maar volle bak rennen en zien waar het schip strandt. Eerst stuk was er wat meewind. Ik vond aansluiting bij de eerste dame en in een groepje van 3 gingen we na 10km over de grasdijk, een stukje weiland en later nog wat schelpenpaadjes. Na 21km besloot ik het tempo nog wat aan te trekken. Er kwam nog een andere loper voorbij en samen met hem heb ik gelopen tot ongeveer het 30km punt. Daarna kon ik zijn tempo niet meer volhouden en liep hij naar een gat van bijna 100m. Rond het 36km punt zag ik dat, met een sterk slot, ik wellicht nog onder 3 uur zou kunnen komen. Ik heb nog 1km weer terug kunnen versnellen naar 4:20/km, maar het zat er niet meer in. Wel haalde ik langzamerhand mijn medeloper weer bij en 2km voor het eind ging ik hem voorbij in een soort van lange passen eindsprint shuffle, die ik tot aan de finish wist vol te houden. Eindtijd 3:01:40 en weer 2 minuten af van mijn pr, dat ik in Rotterdam in april dit jaar gelopen had. Na de finish voelde ik redelijk beroerd, blijkbaar toch licht onderkoeld geraakt oid.
Uiteindelijk ben ik 8e geworden
Mooie tijd en PR!Rudedadude schreef op zondag 24 juni 2018 @ 09:11:
De Mar-athon zit er zeker opTot na het startschot had ik geen flauw idee hoe ik deze marathon zou gaan aanpakken. Maar toen ging het schot en voor je het weet ren je met een tempo binnen de 4:00/km weg. Dan maar volle bak rennen en zien waar het schip strandt.
Maar daar moet veel meer inzitten. Je zwabbert tussen 4.00 en ca 4:30 of nog trager per km terwijl je weet dat je voor ~3 uur ~4:15/km moet lopen.
Wat weerhoud je ervan om meteen op dat tempo te gaan lopen?
En ik vermoed dat je met die tactiek ook nog onder de 3 uur gaat komen.
Die 15 sec sneller gedurende langere tijd breken je toch ergens op.
Het zwabberen is voor het grootste deel veroorzaakt door het effect van de wind op het parkoers (onbeschut langs het meer) en op sommige stukken de ondergrond (oneffen grasdijk of schelpenpad). Op het stuk na de 30 kilometer was de wind van opzij / schuin tegen. Hij stelde niet veel meer voor, maar je voelde hem wel. In Rotterdam heb ik dit jaar strak 4:15 gelopen voor zo langs als dat ging, maar dat parkoers leent zich er ook voor.route99 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 10:06:
[...]
Mooie tijd en PR!
Maar daar moet veel meer inzitten. Je zwabbert tussen 4.00 en ca 4:30 of nog trager per km terwijl je weet dat je voor ~3 uur ~4:15/km moet lopen.
Wat weerhoud je ervan om meteen op dat tempo te gaan lopen?
En ik vermoed dat je met die tactiek ook nog onder de 3 uur gaat komen.
Die 15 sec sneller gedurende langere tijd breken je toch ergens op.
En zoals gezegd: ik had geen plan, ik ben gewoon op gevoel gaan lopen en heb meer naar m'n hartslag gekeken dan naar een tempo. Ik heb geeneens een dataveld aanstaan voor de verstreken tijd
Waar ik ook nog altijd tijd op verlies zijn de drankposten. Ik heb gewoon wat tijd nodig om een bekertje drinken weg te klokken, waardoor je even stilstaat en vervolgens weer doorgaat. En dat keer 7. Maar goed, dat is de manier waarop ik het doe.
Dat kan allemaal, maar als je fris bent voelt 4.00'/km altijd goed aan, dus wel handig om daar wel rekening mee te houden. In het begin is het effect van de wind bij een M een stuk kleiner dan in het 2e deel.
Maar je bent niet de enigste, velen gingen je zo voor...
Toch een mooie tijd, maar ik denk/meen echt dat <3u mogelijk was geweest met een wat zuinigere start.
Is ook een kwestie van leren/doen.
Toch een mooie tijd, maar ik denk/meen echt dat <3u mogelijk was geweest met een wat zuinigere start.
Voor mij voelt dat zo'n 500 meter prima aan maar daarna heb ik zuurstof nodig.route99 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:58:
Dat kan allemaal, maar als je fris bent voelt 4.00'/km altijd goed aan, dus wel handig om daar wel rekening mee te houden. In het begin is het effect van de wind bij een M een stuk kleiner dan in het 2e deel.
Afgelopen donderdag begon ik veel te snel (zo rond de 4:00) en ben ik meteen op mijn ademhaling gaan letten en dan ook echt zuurstof opzuigen alsof ik al een paar 100 metertjes aan het sprinten was.
Dit heeft mij zeker door de eerste paar kilometer heen geholpen.
Normaal let ik er niet zo op en merk ik het te laat op.
Maar het scheelt iets dat het een 5 km was bij jou, vermoed ik...
[ Voor 8% gewijzigd door route99 op 24-06-2018 16:11 ]
Vanmiddag de urban trail gedaan in Den Haag, echt super leuk! Gaat totaal niet om tempo (anderhalf uur over 10 km) maar erg leuk om dwars door de binnenstad te rennen, ook dwars door de Bijenkorf, een bioscoopzaal, kloostertuin, het Esscher-museum, het Paard en zo nog wat interessante gebouwen waar je anders nooit komt. Overal super enthousiaste mensen, geen wegen afgezet dus als er een tram voorbij komt gewoon even wachten met zn allen
Als ik dat doel had gehad, had ik het slimmer aangepakt. Maar het was mijn zesde marathonafstand dit jaar en mijn 8ste in de afgelopen 9 maanden. Ik had geen doel en geen verwachtingen, dus dat ik 2 maanden na Rotterdam opnieuw tegen de 3 uur aan loop vind ik al mooi zat. Ik was ook nog eens 9 minuten sneller dan vorig jaar. Het heeft er voorlopig alle schijn van dat wanneer ik me overgeef aan een gerichte marathontraining en ik ervoor ga lopen, die 3 uur wel geslecht gaan worden. Maar dat kan nog wel even duren, want voorlopig staan alleen de kustmarathon en langere trails op het programmaroute99 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:58:
Na dat lange afstandsgeweld kom ik ook nog ff aankakken 
Ben deze week lekker begonnen met schema naar de 10EM . Vandaag tweede training gedaan. Intervalletjes met echt wandelen tussendoor. Werkt goed al die afwisseling. Ik voel hem nu wel lekker in de benen
Fijn om weer gericht ergens naartoe te trainen
Ben deze week lekker begonnen met schema naar de 10EM . Vandaag tweede training gedaan. Intervalletjes met echt wandelen tussendoor. Werkt goed al die afwisseling. Ik voel hem nu wel lekker in de benen
Je hoeft je niet te verontschuldigen, met ruim 3.01u heb je immers nog steeds een PR en een dus een mooie M gelopen, dat staat buiten kijf.Rudedadude schreef op zondag 24 juni 2018 @ 17:45:
[...]Als ik dat doel had gehad, had ik het slimmer aangepakt.
Maar volgens mij maak je het jezelf zelfs zonder planning een heel stuk makkelijker door meteen op ca 4.15 te beginnen. Als je zoveel M-km's in je been hebt zoals je schrijft zou je dat probleemloos moeten kunnen, Immers welk evident voordeel is er nu om meteen met 4.00 te starten, zelfs zonder een "plan"?
Gewoon de lol van lekker lopen en plezier hebben aan de trip? Soms is het gewoon leuk om de beuk erin te gooienroute99 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 22:42:
[...]
Immers welk evident voordeel is er nu om meteen met 4.00 te starten, zelfs zonder een "plan"?
Beiden aanpakken kunnen toch leuk zijn? Dat zal uiteraard persoonlijk zijn.
Waarom zou starten op 4.15 niet leuk zijn?
Ik heb trouwens niet het idee dat echt de beuk er werd ingegooid, want zo te zien lijkt ie dat soort grenzen wel te kennen. moet haast wel want anders spot je met de "wetten"van de M.....
Waarom zou starten op 4.15 niet leuk zijn?
Ok kan.. maar waarom ga je dan niet eens een 3000 of 5000 m baan lopen, of een 10 km cross om de beuk erin te gooien.Soms is het gewoon leuk om de beuk erin te gooien
Ik heb trouwens niet het idee dat echt de beuk er werd ingegooid, want zo te zien lijkt ie dat soort grenzen wel te kennen. moet haast wel want anders spot je met de "wetten"van de M.....
Jammer dat het zo oppervlakkig blijft. Even specifiek mijn "beef" met het minieme stukje over blootsvoets rennen:
- Blootsvoets rennen is niet hetzelfde als met schoenen rennen en je landing veranderen.Blootsvoets rennen zou beter zijn, omdat je op de voorvoet landt en abrupte krachten op de benen voorkomt. Van Sprundel raakte geïntrigeerd, veranderde haar voetlanding (wel met schoenen aan) en na vier maanden had ze een nieuwe blessure, opnieuw aan haar scheenbeen.
- Scheenblessures en blootsvoets met voorvoetlanding rennen gaan niet echt samen, tenzij je het onverantwoord hebt aangepakt.
Verder vind ik bij het zoeken op de website alleen maar stukjes zonder enige constatering, enkel anekdotes. Een hoop gebrul om vooral maar gelezen te worden, me dunkt. Erg vervelend, want er wordt geïnsinueerd dat voorvoetlanding en barefoot superslecht zijn. Word wel een beetje pissig van dit soort ongefundeerde polarisatie.
Voorvoetlanding is slecht als je:
a. de techniek niet goed beheerst
b. niet belastbaar genoeg bent.
Heb haar een mail gestuurd met dit:
Voor elke loper geldt dit eigenlijk, ongeacht wat je wel aan of niet aan hebt aan je voeten, zodra techniek en belastbaarheid niet voldoende zijn heb je een sterk vergrote kans op blessures.
PS: geen reactie van haar gehad, ik ben haar doelgroep wrs niet, de stukjes zijn idd nogal oppervlakkig en popi geschreven.
Das ook deels een van de redenen waarom ik zo snel op die loop bladen uitgekeken bent, plus het recyclen van thema's met net een ander sausje waar je als kritische lezer zo door heen prikt.
a. de techniek niet goed beheerst
b. niet belastbaar genoeg bent.
Heb haar een mail gestuurd met dit:
Voor bare foot lopen geldt eigenlijk hetzelfde.Meer over blessures: Het lopen op de voorvoet is erg mooi omdat je heel reactief kunt lopen, maar je moet EN de techniek EN de belastbaarheid hebben om blessure vrij te kunnen lopen. Circa 15 jaar (?) geleden hebben Bosch & Klomp (auteurs van 1) op een Papendal trainerssymposium een enthousiast verhaal gehouden over trainen en lopen op de voorvoet. Binnen een half jaar kwam er een golf aan blessures bij veel lopers. In de contacten die ik had en wat ik las, begreep ik dat veel trainers niet genoeg gekeken hadden naar of lopers wel voldoende vaardig maar vooral ook belastbaar waren om deze techniek te kunnen uitvoeren
Voor elke loper geldt dit eigenlijk, ongeacht wat je wel aan of niet aan hebt aan je voeten, zodra techniek en belastbaarheid niet voldoende zijn heb je een sterk vergrote kans op blessures.
PS: geen reactie van haar gehad, ik ben haar doelgroep wrs niet, de stukjes zijn idd nogal oppervlakkig en popi geschreven.
Das ook deels een van de redenen waarom ik zo snel op die loop bladen uitgekeken bent, plus het recyclen van thema's met net een ander sausje waar je als kritische lezer zo door heen prikt.
Mja, de pest is dat de stukjes die zo popi worden geschreven wél van toepassing zijn op de doelgroep. Die worden namelijk niet voorzien van goed gefundeerde artikelen over techniek of trainingsschema's die rekening houden met je capaciteiten, maar lezen de popi stukjes over het uitlopen van een marathon na een half jaar trainen, zonder dat daar even bijstaat dat je vóór dat half jaar toch al probleemloos een uur zou moeten kunnen lopen 
Negeren maakt het niet beter, maar ik heb niet genoeg tijd en energie voor het alternatief.
Wat betreft belastbaarheid en barefoot running: dit is één van de dingen die in ChiRunning herhaaldelijk wordt aangestipt, al las ik er ook half overheen omdat het spirituele geneuzel me niet veel deed: geleidelijke vooruitgang.
Echt, boeken interpreteren naar je eigen context kan zó waardevol zijn t.o.v. letterlijk nemen!
Mijn eigen voor/middenvoet/barefoot avontuur gebeurt ook niet in een kwestie van maanden
In de afgelopen 2,5 jaar ben ik geleidelijk van flink gedempte haklander naar licht gedempte midvoetlander gegaan. Nu aan het spelen met stukjes blootsvoets en binnenkort mijn eerste stukjes op Vibram FiveFingers.
Maar dit kan niet als je het niet geleidelijk opbouwt! Kan niet. Echt niet. Je gaat stuk.
En als je dan een beetje kort door de bocht denkt leg je vervolgens de schuld bij blootsvoets lopen, terwijl daar in principe niks mis mee is. Eerst maar eens aan de zelfreflectie voordat je de schuld bij een ander legt
Negeren maakt het niet beter, maar ik heb niet genoeg tijd en energie voor het alternatief.
Wat betreft belastbaarheid en barefoot running: dit is één van de dingen die in ChiRunning herhaaldelijk wordt aangestipt, al las ik er ook half overheen omdat het spirituele geneuzel me niet veel deed: geleidelijke vooruitgang.
Echt, boeken interpreteren naar je eigen context kan zó waardevol zijn t.o.v. letterlijk nemen!
Mijn eigen voor/middenvoet/barefoot avontuur gebeurt ook niet in een kwestie van maanden
Maar dit kan niet als je het niet geleidelijk opbouwt! Kan niet. Echt niet. Je gaat stuk.
En als je dan een beetje kort door de bocht denkt leg je vervolgens de schuld bij blootsvoets lopen, terwijl daar in principe niks mis mee is. Eerst maar eens aan de zelfreflectie voordat je de schuld bij een ander legt
Even uit nieuwsgierigheid: welk schema gebruik je?Raymond schreef op zondag 24 juni 2018 @ 21:09:
Na dat lange afstandsgeweld kom ik ook nog ff aankakken
Ik ben zelf ook van de ongeveer 5km aan het overstappen naar de 10EM (Dam tot Dam), en gisteren mijn eerste 10K afgetikt. Snelheid is nog niet om over naar huis te schrijven, maar de afstanden lopen langzaam op. Ik had een paar schema's gevonden, maar hier al snel weer van afgeweken (omdat ik eigenwijs ben)
@Pathogen Zodra het gewauwel wordt zonder diepgang (evt aangevuld met referenties), haak ik snel af.
Veel van die blogs zijn vooral ingericht voor de easy reader.... het liefst uitgestrekt op de bank liggend...
Laten we eerlijk wezen: Het zal best veel tijd kosten om een blog te maken juist met die diepgang en met die mogelijke referenties. Het is dus makkelijk om kritiek te hebben maar ga er zelf maar aan staan om telkens zulke blogs te schrijven. Als het jouw vak is om wetenschapjournalist te zijn en je zet dat op je blog, ben je het wel aan je stand verplicht om er naar te handelen.
Blijkbaar krijgt ze genoeg credits, haar blog bestaat nog steeds, wrs is genoeg ander publiek aanwezig...
Veel van die blogs zijn vooral ingericht voor de easy reader.... het liefst uitgestrekt op de bank liggend...
Laten we eerlijk wezen: Het zal best veel tijd kosten om een blog te maken juist met die diepgang en met die mogelijke referenties. Het is dus makkelijk om kritiek te hebben maar ga er zelf maar aan staan om telkens zulke blogs te schrijven. Als het jouw vak is om wetenschapjournalist te zijn en je zet dat op je blog, ben je het wel aan je stand verplicht om er naar te handelen.
Blijkbaar krijgt ze genoeg credits, haar blog bestaat nog steeds, wrs is genoeg ander publiek aanwezig...
Lag het niet aan mij. Hoe zoiets een podium krijgt in een toch enigszins serieuze krant is mij een raadsel... En dan profileert ze zichzelf ook nog een permanent geblesseerde hardlooptrainsterPathogen schreef op maandag 25 juni 2018 @ 09:06:
[...]
Jammer dat het zo oppervlakkig blijft.
[...]
Verder vind ik bij het zoeken op de website alleen maar stukjes zonder enige constatering, enkel anekdotes. Een hoop gebrul om vooral maar gelezen te worden, me dunkt. Erg vervelend, want er wordt geïnsinueerd dat voorvoetlanding en barefoot superslecht zijn. Word wel een beetje pissig van dit soort ongefundeerde polarisatie.
Enige reflectie lijkt me daarom zeker gewenst..profileert ze zichzelf ook nog een permanent geblesseerde hardlooptrainster
Geen top manier bij serieuze hardlopers om je aandacht te trekken lijkt me.
Maar mss is het gewoon zo: je kunt best een goede trainer en je toch niet houden aan wat je een ander vertelt wat goed of niet goed voor haar/hem is.... We blijven immers mensen. Toch?
Nu eentje van looptijden.nl, maar hardlopen.nl en run2day hebben ook prima schema's. Als er maar lekker wat variatie en rustige opbouw inzitmrwolf schreef op maandag 25 juni 2018 @ 09:51:
[...]
Even uit nieuwsgierigheid: welk schema gebruik je?
Ik ben zelf ook van de ongeveer 5km aan het overstappen naar de 10EM (Dam tot Dam), en gisteren mijn eerste 10K afgetikt. Snelheid is nog niet om over naar huis te schrijven, maar de afstanden lopen langzaam op. Ik had een paar schema's gevonden, maar hier al snel weer van afgeweken (omdat ik eigenwijs ben)
Eens, maar ik heb toch wel wat problemen om je haar dan serieus te nemen. Zeker gezien serieuze reflectie niet aanwezig lijkt. Maar goed ik zit ongetwijfeld totaal niet in de doelgroep.route99 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 10:04:
[...]
Enige reflectie lijkt me daarom zeker gewenst..
Geen top manier bij serieuze hardlopers om je aandacht te trekken lijkt me.
Maar mss is het gewoon zo: je kunt best een goede trainer en je toch niet houden aan wat je een ander vertelt wat goed of niet goed voor haar/hem is.... We blijven immers mensen. Toch?
Had het artikel ook gelezen ja, heb er vooral moeite mee dat alles zo zwart-wit gebracht wordt...
Nee, goede schoenen voorkomen niet automatisch blessures...
Nee, barefoot running kun je niet zomaar doen...
Nee, rekken en strekken voorkomen niet automatisch blessures...
Maar het kan allemaal wel helpen. Zoals rekken en strekken in mijn geval, gezien ik zo stijf ben als een hark en mijn eerdere knieblessures oa het gevolg leken te zijn van te korten spieren (of pezen) in mijn bovenbenen waardoor er veel spanning op mijn knie kwam te staan bij bepaalde bewegingen...
Nee, goede schoenen voorkomen niet automatisch blessures...
Nee, barefoot running kun je niet zomaar doen...
Nee, rekken en strekken voorkomen niet automatisch blessures...
Maar het kan allemaal wel helpen. Zoals rekken en strekken in mijn geval, gezien ik zo stijf ben als een hark en mijn eerdere knieblessures oa het gevolg leken te zijn van te korten spieren (of pezen) in mijn bovenbenen waardoor er veel spanning op mijn knie kwam te staan bij bepaalde bewegingen...
Ik bedoelde uiteraard haar reflectie, met een toon van understatement geschreven... evident lijkt me...maar je moet wel doordenken....Roozzz schreef op maandag 25 juni 2018 @ 10:14:
[...]Eens, maar ik heb toch wel wat problemen om je dan serieus te nemen. Zeker gezien serieuze reflectie niet aanwezig lijkt. Maar goed ik zit ongetwijfeld totaal niet in de doelgroep.
[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 25-06-2018 10:24 ]
Ik vermoed dat ik te weinig tijd heb besteed aan haar stukje om me hier nog iets van bij te staan. Of we praten langs elkaar heen.route99 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 10:24:
[...]
Ik bedoelde uiteraard haar reflectie, met een toon van understatement geschreven... evident lijkt me...maar je moet wel doordenken....
Kunnen we de sneer achterwege laten trouwens? Komt de sfeer meestal ten goede.
* Roozzz gaat even een rondje hobbelen in de bergen 😋
Fijn te lezen dat ik zeker niet de enige ben dit dit raar vond
gelukkig is dit een heel andere doelgroep.
Terug naar het lopen!
Zaterdagavond voor de 2e week op rij erop uit gegaan om anderhalf uur te lopen. 5:45-6:00 min/km en elke 8 minuten even een kleine versnelling om wakker te blijven. Jawel, een wisselduurloop Souplessemethode-stijl.
De week ervoor was een beetje raar gegaan, met die gekke beslissing om sokloos te proberen enzo. Deze keer ging het geweldig! Ik kon heerlijk in tempo komen en blijven en had expres een andere route bedacht ter afwisseling.
De versnellingen tussendoor houden je echt bij de les. Het zorgt ervoor dat je soepel blijft lopen, maar voorziet ook een uitlaatklepje voor als je, zeker in het begin, te hard wil gaan. Daarnaast is het voor mij een cue om even een slokje te nemen en een sport om zo snel mogelijk de hartslag weer omlaag te krijgen na zo'n versnelling
Ook goed: door dit soort runs wen ik weer aan het lopen met water mee. Eigenlijk valt het best mee als je gordel maar goed zit. Toch denk ik voor de nog langere runs aan een (goedkoop) vest met wat simpele watermogelijkheden.
Terug naar het lopen!
Zaterdagavond voor de 2e week op rij erop uit gegaan om anderhalf uur te lopen. 5:45-6:00 min/km en elke 8 minuten even een kleine versnelling om wakker te blijven. Jawel, een wisselduurloop Souplessemethode-stijl.
De week ervoor was een beetje raar gegaan, met die gekke beslissing om sokloos te proberen enzo. Deze keer ging het geweldig! Ik kon heerlijk in tempo komen en blijven en had expres een andere route bedacht ter afwisseling.
De versnellingen tussendoor houden je echt bij de les. Het zorgt ervoor dat je soepel blijft lopen, maar voorziet ook een uitlaatklepje voor als je, zeker in het begin, te hard wil gaan. Daarnaast is het voor mij een cue om even een slokje te nemen en een sport om zo snel mogelijk de hartslag weer omlaag te krijgen na zo'n versnelling
Ook goed: door dit soort runs wen ik weer aan het lopen met water mee. Eigenlijk valt het best mee als je gordel maar goed zit. Toch denk ik voor de nog langere runs aan een (goedkoop) vest met wat simpele watermogelijkheden.
Dat beroerde herken ik, zelfde gevoel gehad kort na de finish, was lastig zelf warm te blijven na de inspanning. Stukje weiland/dijk was een knollenveld, flink wat kuilen.Rudedadude schreef op zondag 24 juni 2018 @ 09:11:
De Mar-athon zit er zeker opT na 10km over de grasdijk, een stukje weiland en later nog wat schelpenpaadjes. ..... Na de finish voelde ik redelijk beroerd, blijkbaar toch licht onderkoeld geraakt oid.
Reageer dan niet, ik vond jouw benadering richting mij niet prettig. Je bent niet verplicht om te reageren en het is niet negatief om te weinig tijd aan iets te besteden, dat is gewoon een keuze.Roozzz schreef op maandag 25 juni 2018 @ 10:42:
[...]Ik vermoed dat ik te weinig tijd heb besteed aan haar stukje om me hier nog iets van bij te staan.
Aha dan vermoed ik dat we inderdaad langs elkaar heen praatten. Ik heb mijn eerdere bericht verduidelijkt want ik vermoed dat het daar zit. Zo niet, dan spijt het mij, maar ik ben me werkelijk niet bewust waar ik jou onprettig benaderd zou moeten hebben. Dat was in ieder geval niet de intentie.route99 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 10:48:
[...]
Reageer dan niet, ik vond jouw benadering richting mij niet prettig. Je bent niet verplicht om te reageren en het is niet negatief om te weinig tijd aan iets te besteden, dat is gewoon een keuze.
[ Voor 5% gewijzigd door Roozzz op 25-06-2018 11:04 ]
Ik hoef hier niets aan toe te voegen, het zal een verschrijving van jou zijn?Roozzz schreef op maandag 25 juni 2018 @ 10:14:
[...]Eens, maar ik heb toch wel wat problemen om je haar dan serieus te nemen. Zeker gezien serieuze reflectie niet aanwezig lijkt.
OK. Case closed.Dat was in ieder geval niet de intentie.
[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 25-06-2018 11:14 ]
Gisterochtend mn tweede halve marathon van dit jaar gelopen.
M'n streven was onder de 1:45 te lopen. waar ik 6 weken terug met de HM in luxemburg wat teleurgesteld was omdat ik net boven de 1:50 bleef (op een heuvelachtig parcours) nu een redelijk vlak parcours;
Vooraf wat twijfels gehad over mn linkerenkel en of er tekenen van overbelasting waren (sinds de vorige HM wat lchter getraind, maar daarvoor juist 4 weken erg stevig doorgetraindom een trainingsachterstand die ontstaan was door een ziektebed van 3 wkn + 2 wkn herstel weg te krijgen).
Idd redelijk aan het begin al wat last ervan gekregen en me voorgenomen niks te forceren.
Daarom gedurende de race telkens wat aan tempo verloren en me na een snel begin langzaam laten inhalen door andere lopers. Wel af en toe aangepikt aan wat andere groepjes, maar als ik merkte dat ik moest aanzetten maar liever gelost dan iets te forceren...
Aan het eind vand e race had ik het gevoel geen al te sterke tijd te halen, voelde me omringd door oude mannen met overgewicht, maar aan de finishlijn zag ik alsnog gewoon een 1:42 op de tijdmeting staan (liep zonder horloge (wel een app om mn telefoon, maar die in een buidel, tijdens de race geen idee wat mn tijden waren)
achteraf zeer tevreden met mn tijden, 15km onder de 5 min/km kunnen blijven, wel wat verval, zeker aan het einde werd het zwaar (race was om 9:25 begonnen, was wel bewolkt maar ook warm en aan het einde werd die warmte toch erg drukkend)
https://www.runtastic.com...1b-4770-8bea-f9bc8f143a85
M'n streven was onder de 1:45 te lopen. waar ik 6 weken terug met de HM in luxemburg wat teleurgesteld was omdat ik net boven de 1:50 bleef (op een heuvelachtig parcours) nu een redelijk vlak parcours;
Vooraf wat twijfels gehad over mn linkerenkel en of er tekenen van overbelasting waren (sinds de vorige HM wat lchter getraind, maar daarvoor juist 4 weken erg stevig doorgetraindom een trainingsachterstand die ontstaan was door een ziektebed van 3 wkn + 2 wkn herstel weg te krijgen).
Idd redelijk aan het begin al wat last ervan gekregen en me voorgenomen niks te forceren.
Daarom gedurende de race telkens wat aan tempo verloren en me na een snel begin langzaam laten inhalen door andere lopers. Wel af en toe aangepikt aan wat andere groepjes, maar als ik merkte dat ik moest aanzetten maar liever gelost dan iets te forceren...
Aan het eind vand e race had ik het gevoel geen al te sterke tijd te halen, voelde me omringd door oude mannen met overgewicht, maar aan de finishlijn zag ik alsnog gewoon een 1:42 op de tijdmeting staan (liep zonder horloge (wel een app om mn telefoon, maar die in een buidel, tijdens de race geen idee wat mn tijden waren)
achteraf zeer tevreden met mn tijden, 15km onder de 5 min/km kunnen blijven, wel wat verval, zeker aan het einde werd het zwaar (race was om 9:25 begonnen, was wel bewolkt maar ook warm en aan het einde werd die warmte toch erg drukkend)
https://www.runtastic.com...1b-4770-8bea-f9bc8f143a85
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Gisteren ook een heftige training op het programma: tempo piramide icm heuvels. Heb de training aan de oever van de maas en gedeeltelijk in het dorp afgewerkt. Maar hij was vrij heftig! Zal waarschijnlijk ook met mijn biergebruik van de afgelopen dagen en kledingkeuze te maken hebben. Had een singlet aan maar op het laatste moment toch voor een t-shirt gekozen, foute beslissing
.
De eerste 4 versnellingen gingen nog goed, maar daarna had ich echt moeite om het tempo vast te houden. Mijn doel was eigenlijk om alles onder de 4.00 te lopen, maar dat is niet overal gelukt.
Training zag er als volgt uit: 1', 2', 3', 4', 4', 3', 2', 1' (hp 30", 40", 50", 60", 60", 50", 40", 30"). Alleen valt het nogal zwaar om een heuvel met 3.40 omhoog te knallen en dit boven vast weten te houden.
Maar goed, het zit in ieder geval in de benen, voor de rest vergeten en doorrrrrrr..
De eerste 4 versnellingen gingen nog goed, maar daarna had ich echt moeite om het tempo vast te houden. Mijn doel was eigenlijk om alles onder de 4.00 te lopen, maar dat is niet overal gelukt.
Training zag er als volgt uit: 1', 2', 3', 4', 4', 3', 2', 1' (hp 30", 40", 50", 60", 60", 50", 40", 30"). Alleen valt het nogal zwaar om een heuvel met 3.40 omhoog te knallen en dit boven vast weten te houden.
Maar goed, het zit in ieder geval in de benen, voor de rest vergeten en doorrrrrrr..
tips voor New York
Het is vast niet zo bedoeld, maar 'voelde me omringd door oude mannen met overgewicht' is niet heel vriendelijk voor de mensen op dit forum (onder wie ikzelf dus) die trots zijn op een prestatie die niets is in vergelijking met wat jij gisteren hebt neergezetRM-rf schreef op maandag 25 juni 2018 @ 11:18:
Daarmee natuurlijk direct ook een dik compliment voor je prestatie, zeker gezien de twijfels die je vooraf had!
ik interpreteer het als dat ie juist die 'oude mannen met overgewicht' een compliment geeft omdat ze dezelfde prestatie leveren als hijmefjoew schreef op maandag 25 juni 2018 @ 13:07:
[...]
Het is vast niet zo bedoeld, maar 'voelde me omringd door oude mannen met overgewicht' is niet heel vriendelijk voor de mensen op dit forum (onder wie ikzelf dus) die trots zijn op een prestatie die niets is in vergelijking met wat jij gisteren hebt neergezetZonder die overgevoelige dude te willen zijn, maar misschien goed je hiervan wel bewust te zijn.
Daarmee natuurlijk direct ook een dik compliment voor je prestatie, zeker gezien de twijfels die je vooraf had!
Als je niet de overgevoelige dude wilt spelen moet je niet zo moeilijk doen als ik juist iets opmerk over mensen die me inhaalden.mefjoew schreef op maandag 25 juni 2018 @ 13:07:
[...]
Het is vast niet zo bedoeld, maar 'voelde me omringd door oude mannen met overgewicht' is niet heel vriendelijk voor de mensen op dit forum (onder wie ikzelf dus) die trots zijn op een prestatie die niets is in vergelijking met wat jij gisteren hebt neergezetZonder die overgevoelige dude te willen zijn, maar misschien goed je hiervan wel bewust te zijn.
Punt is gewoon dat gewicht en lichaamsbouw altijd wat zegt over de loopprestatie en als je wedstrijden loopt tussen anderen kijk je altijd ook naar anderen en meet je jezelf ook aan de anderen af, dat is nu juist de essentie ook van wedstrijdsport met anderen bedrijven.
En nee, dat is geen belediging of aanval op die mensen, integendeel.
Ik negeer qua vergelijking met mezelf meestal de kleine lichte personen die vaak veel makkelijker lopen, maar kijk wel degelijk naar mensen die iets meer gewicht hebben en vaak ook wat ouder zijn en wat meer lengte hebben omdat ik mezelf daar ook aan afmeet, die zitten in een voor mij meer vergelijkbare categorie als ik zelf zit.
Ikzelf zit ook in de leeftijdsklase M45, zou graag nog wat meer gewicht verliezen om wat lichter te lopen en minder blessuregevoelig zijn;
[ Voor 3% gewijzigd door RM-rf op 25-06-2018 16:42 ]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Wat een prikkelbaarheid zo die laatste paar pagina's zeg. Zou mooi zijn als iedereen hier weer elkaars verhalen als verhalen leest en niet valt over de puntjes of komma's. Dat is nou juist de sfeer die me altijd heeft aangetrokken in het GoT hardlooptopic.
Ga uit van het goede in de mensch!
Zo. Genoeg hippie-uitspraken
Tijd voor hippie (hipster?) hardlopen!
Vanmiddag voor het eerst de Vibrams ondergebonden voor een hardloopje
De afgelopen dagen heb ik ze al een tijdje aangehad, dus voet en schoen(handschoen? sok?) hebben elkaar al even leren kennen.
Vooraf was ik dus al overduidelijk geïnformeerd: doe rustig aan, geen gekke dingen, niet te ver, te snel, al dat soort verstandige ongein
dus ik dacht, kom op, ik ga gewoon een rustig stukjelopen en zie wel hoe het voelt.
Asfalt: niet boeiend. Kan ik heel kort over zijn. Voelt praktisch hetzelfde als mijn (dunne) Topo Tributes, want er valt weinig te voelen.
Stoep: zolang het een beetje netjes is, zie asfalt. Bij ongelijke stoep begint het interessant te worden
vooral tegels waar een spleet tussen zit in de lengterichting zijn raar, daar moet je uitkijken dat je teen er niet tussen verdwijnt. Schots en scheef liggende tegels zijn zowat nog minder vervelend dan in gewone schoenen, omdat je veel minder het wip-wap-effect hebt als je over zo'n hobbel klapt.
Kasseien: hee, da's best lachen zo! Tenminste, als ze in verband liggen ten opzichte van je looprichting. Anders is het net als stoeptegels met spleten ertussen, maar dan met veel meer enkelverzwikpotentie.
Kuiten: ja, die worden toch nog wel een klein tikje meer gebruikt. Of ik hou ze onbewust meer op spanning, dat kan ook. Niks dat een paar wandelpauzetjes niet kan verhelpen in ieder geval
Zoals altijd dus weer: luister naar je lichaam!
Uiteindelijk heb ik er een relaxte 5km van gemaakt. Paar ondergrondjes proberen, soms even met snelheid spelen (getverdemme dat gaat reactief zeg!) maar vooral proberen zo lekker en schokloos mogelijk te lopen. Dat ik dat prima deed bleek wel uit mijn horloge: die bleef cadans 0 aangeven zolang ik mijn arm omhoog hield om te kijken
Als ik minder netjes loop worden de schokken van mijn arm echt nog wel geregistreerd!
Ga uit van het goede in de mensch!
Zo. Genoeg hippie-uitspraken
Vanmiddag voor het eerst de Vibrams ondergebonden voor een hardloopje
Vooraf was ik dus al overduidelijk geïnformeerd: doe rustig aan, geen gekke dingen, niet te ver, te snel, al dat soort verstandige ongein
Asfalt: niet boeiend. Kan ik heel kort over zijn. Voelt praktisch hetzelfde als mijn (dunne) Topo Tributes, want er valt weinig te voelen.
Stoep: zolang het een beetje netjes is, zie asfalt. Bij ongelijke stoep begint het interessant te worden
Kasseien: hee, da's best lachen zo! Tenminste, als ze in verband liggen ten opzichte van je looprichting. Anders is het net als stoeptegels met spleten ertussen, maar dan met veel meer enkelverzwikpotentie.
Kuiten: ja, die worden toch nog wel een klein tikje meer gebruikt. Of ik hou ze onbewust meer op spanning, dat kan ook. Niks dat een paar wandelpauzetjes niet kan verhelpen in ieder geval
Uiteindelijk heb ik er een relaxte 5km van gemaakt. Paar ondergrondjes proberen, soms even met snelheid spelen (getverdemme dat gaat reactief zeg!) maar vooral proberen zo lekker en schokloos mogelijk te lopen. Dat ik dat prima deed bleek wel uit mijn horloge: die bleef cadans 0 aangeven zolang ik mijn arm omhoog hield om te kijken
Wellicht ten overvloede, met je armen stil lopen is ook géén goede techniek - zeker op Vibrams word je dan een soort dressuurpaard en dat is een andere sport.
Gezien de hoeveelheid commotie rondom barefoot en minimalistisch lopen vind ik geen enkele zinnige reply ten overvloedeMrAcid schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:45:
Wellicht ten overvloede, met je armen stil lopen is ook géén goede techniek - zeker op Vibrams word je dan een soort dressuurpaard en dat is een andere sport.
Het stilhouden was in dit geval puur omdat ik mijn horloge in de gaten aan het houden was. Ik hecht verder juist veel belang aan een goede armzwaai. Zorgt ervoor dat de rest van het lichaam netjes in balans blijft tijdens het beenzwaaien.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic