Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.623 views

Onderwerpen

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-12 09:09
ik kijk gewoon naar het slijtage patroon van mijn schoenen.
Een voorvoet lander, kan mijn versleten schoenen als nieuw gebruiken :P

Maar zonder gekheid, het maakt wel uit hoe hard je loopt.
Liep je op voor jou normale snelheid?

[ Voor 27% gewijzigd door Sinned123 op 13-06-2018 22:02 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:42
Sinned123 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:01:
ik kijk gewoon naar het slijtage patroon van mijn schoenen.
Een voorvoet lander, kan mijn versleten schoenen als nieuw gebruiken :P

Maar zonder gekheid, het maakt wel uit hoe hard je loopt.
Liep je op voor jou normale snelheid?
Dat maakt inderdaad zeker uit. Zelf ben ik een middenvoet/hak lander. Als ik een 100 of 200 meter op vol vermogen ga dan wordt dat automatisch meer richting voorvoet, maar dat hou ik logischerwijs niet heel lang vol zonder verdere training.

Maar goed, denk dat het belangrijkste is dat iedereen zich bewust is van zijn/haar loophouding en dit blessure vrij kan doen. Er is immers geen enkel bewijs voor betere prestaties óf minder blessures bij een voorvoetlanding vs middenvoetlanding vs haklanding.

PS: Zag zojuist op social media dat bij mijn lokale atletiekvereniging iemand het Zomeravondcup 5km parcoursrecord (van 35 jaar ZAC!) heeft verbroken: 14:38 .. Bizar tempo. O ja, en de 10km is gewonnen door een prestatieloper, in 31:05.

[ Voor 12% gewijzigd door Valorian op 13-06-2018 23:12 ]

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Valorian schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 23:06:
[...]

PS: Zag zojuist op social media dat bij mijn lokale atletiekvereniging iemand het Zomeravondcup 5km parcoursrecord (van 35 jaar ZAC!) heeft verbroken: 14:38 .. Bizar tempo. O ja, en de 10km is gewonnen door een prestatieloper, in 31:05.
Ja, er werd mooi gelopen. Het was er ook een perfecte avond voor qua weersomstandigheden. Heb voor het eerst meegedaan, en mijzelf totaal weten te verbazen. Gisteren nog een baanwedstrijd van 800m (PR gelopen in 2:19), dus deed eigenlijk een beetje voor de fun mee. Toch maar lekker van start gegaan, met een 40+ tijd in mijn hoofd om gewoon lekker uit te lopen. Kon bij een groepje lopers aanhaken die net iets harder liepen dan ik eigenlijk van plan was. Toen ik bij 7km de kop van die groep pakte en ze bij 8km gewoon kwijt was, had ik al wel een vermoeden dat het misschien een PR zou gaan worden. Heb mijn tempo vast kunnen houden, aardig doorgesprint in de laatste km, en uiteindelijk 45 seconden van mijn PR afgehaald, in 38:52.

Kwam echt totaal onverwacht, omdat mijn vorige PR een maand geleden op 39:37 stond en ik toen he-le-maal stuk was. Met een drukke wedstrijdperiode achter de rug, een lange werkdag en een banaanals avondmaaltijd, verwachtte ik er ook niets van. Nu voelde het alsof ik gewoon lekker liep, ben niet verzuurd, en had zelfs nog een flinke eindsprint in de benen (even tempo < 3:00 aangetikt).

Volgend jaar ga ik zeker weer meedoen!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:05

Tazzios

..

Wat mij opvalt is dat ik hier wel eens lees dat mensen een PR lopen tijdens een training.
Maar met wat voor gedachte begon je die 'training' dan, wat wilde je eigenlijk trainen?

Normaal gesproken (dwz bij ons trainingsschema) is een training gericht op:
anaerobe>interval; 200 meter t/m 3minuten met herhalingen.
of aerobe duurloop;dat betekend niet lang op wedstrijd tempo rennen maar een 30-60 sec langzamer dan dat.
En soms wedstrijd tempo maar dan max 8* 1 km.

Indien je PR`s aan het lopen bent tijdens een training heb je langere hersteltijd nodig en heb niet echt efficiënt/gericht getraind naar mijn idee.

• Nogges
  • Laatst online: 16-12 14:52

Nogges

want 1 keer is nooit genoeg!

Inmiddels ruim een maand verder. Bijna 10 kg lichter, weer ruim onder de 100 kg (95), zonder rare dingen met voeding te doen. Dus gewoon door meer te bewegen. De afgelopen maanden weer opgebouwd naar een schema dat er elke dag weer iets gelopen kan worden. Zelfs snel(lere) intervallen gaan al weer redelijk. Mijn schema ziet er nu de afgelopen 2 à 3 weken grofweg zo uit:
Maandagmiddag: 5 km T0 (dus nog onder zone 1, lekker meehobbelen met een collega op het werk)
Maandagavond: 10 km T2 (daarmee bedoel ik "mijn" zone 2 mee)
Dinsdagmiddag: 5 km T0
Dinsdagavond: 15 km, onderverdeeld in grotendeels T1 en bijvoorbeeld 6x 4 min T4.
Woensdag: 10 km T1
Donderdagmiddag: 5 km T0
Donderdagavond: 8 km, onderverdeeld in grotendeels T1 en korte T5 intervallen (ca 200m)
Vrijdag: 10 km T0
Zaterdag: 25 km (wisselend half uur T1 en half uur T2)
Zondag: rust

Het is wat passen en meten met een drukke baan en 2 kleine kids. Maar ik probeer dus de pauze op het werk optimaal te benutten. Ook loop ik vaak 's avonds laat, als de kinderen slapen, of soms 's ochtends voor het werk uit, als dat past in het schema. En als het niet kan, dan sla ik gerust een keertje over.
Het is vooral leuk natuurlijk om te merken dat de hartslag omlaag gaat en de snelheid daarbij omhoog. De pijntjes blijven weg, nog geen tekenen van eventuele overtraindheid (oa: ik slaap prima, geen verhoogde rusthartslag, dus geen pijntjes, de volgende dag weer frisse benen). Voor mij altijd wel iets om rekening mee te houden wanneer ik weer een opbouw schema moet volgen.
Ik hoop, wanneer ik rond de 90 kg ben, weer een testwedstrijdje te kunnen lopen van 10 km of 21 km.

You iz one special kid!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Gaargod schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:26:
@Pathogen , de Ekiden 5km waar mijn naam achter stond is de jouwe als je 'm wilt. I'm out!

Vanavond even geprobeerd te lopen met herstelschema* maar ik kwam schema 1 / blokje 1 nog niet eens door. Goed ingewandeld & gerekt, 1 minuut rustig hardlopen, gelijk al last. Volgende 3 minuten wandelen, 1 minuut hardlopen. Deze niet eens afgemaakt. Triest dit zeg... Terug op de bank, en naar de fysio. K*t!
Ik had stille hoop dat het toch wel iets beter dan dit zou gaan, omdat ik geen last meer heb bij normaal lopen en vrijwel geen last meer bij traplopen.

* https://www.sportzorg.nl/...ur-hardlopen/opbouwschema
Ah damn, dat is wel erg heftig dan zeg... Groot gelijk dat je dan niet aan een 5k waagt. Hoop dat je toch binnen korte termijn weer kunt gaan hobbelen. Lang stilstaan zuigt.

Zelf vanochtend even 10 minuten genomen om mijn kuiten eens over de foamroller te halen. Dat was echt te lang geleden, maar na een vakantie vooral op blote voeten lopen, alle looprondjes daarna op 0-drop Tributes, plús het uit de kast trekken van een paar lekker flexibele Conversjes als dagelijkse schoenen hadden ze even wat extra zorg nodig. Kreeg de knopen er ook met rekken en zelf masseren niet uit.

Op de roller voelt het echt niet cool, maar nu is het heerlijk :)

Nou, blijkbaar dan dus toch een 5km over 3 weken... Dan nog maar even wat meer op de intervalletjes en souplesse lopen de komende tijd :Y

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:35
nogeeninlog schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:55:

Ook viel me op dat ik beide voeten naar binnen zet, dat ik zeer smal spoor zeg maar. Is dit normaal?
Dat smalle spoor is alleen maar goed. Zo zet je maximale kracht in voorwaartse beweging. Door je snelheid kantel je niet, dus je voeten opzij plaatsen is zonde van de verspilde energie.

voetnoot: zo is het me ook ongeveer uitgelegd bij het Saucony Lab

[ Voor 9% gewijzigd door TheOmen op 14-06-2018 08:51 ]

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:55
Nogges schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 08:16:
Inmiddels ruim een maand verder. Bijna 10 kg lichter, weer ruim onder de 100 kg (95), zonder rare dingen met voeding te doen. Dus gewoon door meer te bewegen. De afgelopen maanden weer opgebouwd naar een schema dat er elke dag weer iets gelopen kan worden. Zelfs snel(lere) intervallen gaan al weer redelijk. Mijn schema ziet er nu de afgelopen 2 à 3 weken grofweg zo uit:
Maandagmiddag: 5 km T0 (dus nog onder zone 1, lekker meehobbelen met een collega op het werk)
Maandagavond: 10 km T2 (daarmee bedoel ik "mijn" zone 2 mee)
Dinsdagmiddag: 5 km T0
Dinsdagavond: 15 km, onderverdeeld in grotendeels T1 en bijvoorbeeld 6x 4 min T4.
Woensdag: 10 km T1
Donderdagmiddag: 5 km T0
Donderdagavond: 8 km, onderverdeeld in grotendeels T1 en korte T5 intervallen (ca 200m)
Vrijdag: 10 km T0
Zaterdag: 25 km (wisselend half uur T1 en half uur T2)
Zondag: rust

Het is wat passen en meten met een drukke baan en 2 kleine kids. Maar ik probeer dus de pauze op het werk optimaal te benutten. Ook loop ik vaak 's avonds laat, als de kinderen slapen, of soms 's ochtends voor het werk uit, als dat past in het schema. En als het niet kan, dan sla ik gerust een keertje over.
Het is vooral leuk natuurlijk om te merken dat de hartslag omlaag gaat en de snelheid daarbij omhoog. De pijntjes blijven weg, nog geen tekenen van eventuele overtraindheid (oa: ik slaap prima, geen verhoogde rusthartslag, dus geen pijntjes, de volgende dag weer frisse benen). Voor mij altijd wel iets om rekening mee te houden wanneer ik weer een opbouw schema moet volgen.
Ik hoop, wanneer ik rond de 90 kg ben, weer een testwedstrijdje te kunnen lopen van 10 km of 21 km.
Je loopt 93 km in een week tijd? Soms 2 keer op een dag. Vind het nogal een beetje over de top eerlijk gezegd en dat je nu geen tekenen hebt van overtrainheid is fijn, maar dat wil je natuurlijk ook zo houden. Weet verder niet wat je doel is. Maar er wel eens over nagedacht wat hardloop momenten in te ruilen voor crosstraining?

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ik zou het lopen deels gaan afwisselen met meer en soepel (ca 90 rpm) fietsen. Dat is bij zo een gewicht veel minder belastend. Zodra je onder de 80 kg zit dan pas weer terug met wat je nu doet, maar liever 1x per dag en 5 dagen max. Besteed 2 avonden 30-45 min voor de TV bij aan core oefeningen, dat ondersteunt het hardlopen sterk.
Zo te zien aan motivatie geen gebrek, maar het lijkt me realistischer om het bij te stellen en ik denk dat je er in principe eerder beter van wordt dan met de meer "massievere" aanpak.
Op die manier ben ik op 35' op de 10 km gekomen toen ik bijna 50 was.
Heel veel succes!
Bewegen.. iig goed bezig!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:50

vhal

ಠ_ಠ

Over schoenen en slijtage gesproken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jsYMoiz9XoqEqYB4hx9tepHj/medium.jpg

Deze Saucony Omni's zijn nu ongeveer 450KM 'oud'. Je ziet met name 'slijtage' op de voorvoet, weinig op de achterkant/hak. Als ik de linkerbuitenkant bekijk van de schoen, dan is deze behoorlijk afgesleten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Pq2FbLMGJb7MHJlhTjr0pLfs/medium.jpg

In vergelijking met rechts
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dEoEzAw9vpK86VibkVRqqNLI/medium.jpg

Wat zou een oorzaak kunnen zijn afgezien dat ik blijkbaar met links op de zijkant van mijn voet land? Op zich lopen ze nog wel prima maar het is zonde als iedere schoen dit uiteindelijk krijgt. Ik heb nog een nieuwer exemplaar liggen en daar zag ik het ook wel op, zij het met mindere mate. Is het iets inherent aan een voorvoetlanding of ben ik de enige die zo debiel loopt dat dit soort plekken zichtbaar worden :P

[ Voor 5% gewijzigd door vhal op 14-06-2018 09:25 ]

Strava

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@vhal het kan zijn dat je met je linkervoet wat meer naar rechts landt dan dat je met je rechtervoet naar links landt bijvoorbeeld. Beste wat je kunt doen is het eens opnemen :)

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
Tazzios schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 07:54:
Wat mij opvalt is dat ik hier wel eens lees dat mensen een PR lopen tijdens een training.
Maar met wat voor gedachte begon je die 'training' dan, wat wilde je eigenlijk trainen?

of aerobe duurloop;dat betekend niet lang op wedstrijd tempo rennen maar een 30-60 sec langzamer dan dat.

Indien je PR`s aan het lopen bent tijdens een training heb je langere hersteltijd nodig en heb niet echt efficiënt/gericht getraind naar mijn idee.
Als je 4x per week wilt trainen dan klinkt PRs lopen tijdens trainingen inderdaad niet heel handig. Maar als je 2x per week traint dan heb je toch al langer de tijd om te herstellen. Het lijkt mij dat het dan wel zou kunnen. Wat denk jij?

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

zoefies schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:28:
[...]
Als je 4x per week wilt trainen dan klinkt PRs lopen tijdens trainingen inderdaad niet heel handig. Maar als je 2x per week traint dan heb je toch al langer de tijd om te herstellen. Het lijkt mij dat het dan wel zou kunnen. Wat denk jij?
Over het algemeen is het lopen van PRs niet de meest effectieve trainingsvorm. Dus dat wil je zeker niet te vaak doen. Af en toe een keer is uiteraard geen issue, dan lijkt het meer op het lopen van een wedstrijdje.

Ik ga er altijd maar vanuit dat het lopen van PRs tijdens trainingen voorbehouden is aan relatief onervaren lopers. Buiten wedstrijden om loop ik in principe geen PRs, die setting geeft toch een zekere motivatie :+

If you can see, look. If you can look, observe

• Nogges

Nogges

Roadman schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 09:08:
[...]

Je loopt 93 km in een week tijd? Soms 2 keer op een dag. Vind het nogal een beetje over de top eerlijk gezegd en dat je nu geen tekenen hebt van overtrainheid is fijn, maar dat wil je natuurlijk ook zo houden. Weet verder niet wat je doel is. Maar er wel eens over nagedacht wat hardloop momenten in te ruilen voor crosstraining?
Je mag het over de top vinden. Ik hoop niet dat je het erg vindt, dat ik dit nog als opbouw beschouw? Dus dat zal je wel helemaal over de top vinden. Gelukkig heeft inderdaad iedereen eigen doelen in het hardlopen. En bij elk doel horen weer andere afstanden en snelheden. Mijn doelen liggen voorbij de 100km, vandaar de kilometers. Omdat het een hardlooptopic is, heb ik mijn fiets en zwemtrainingen er niet bij vermeld.

You iz one special kid!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:00

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

Nogges schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:43:
[...]

Je mag het over de top vinden. Ik hoop niet dat je het erg vindt, dat ik dit nog als opbouw beschouw? Dus dat zal je wel helemaal over de top vinden. Gelukkig heeft inderdaad iedereen eigen doelen in het hardlopen. En bij elk doel horen weer andere afstanden en snelheden. Mijn doelen liggen voorbij de 100km, vandaar de kilometers. Omdat het een hardlooptopic is, heb ik mijn fiets en zwemtrainingen er niet bij vermeld.
Ik ben nu wel benieuwd waar je naartoe aan het werken bent? alleen gewichtsverlies, of train je voor een specifiek doel (ironman oid)??

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Tazzios schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 07:54:

Als je zoals ik geen wedstrijden loopt, wil je toch af en toe eens lekker een rondje stampen. Ook om te weten wat je tijd is op een bepaalde afstand, en of je bijv. je target haalt waar je dmv intervallen op traint. Dan zou je het dus wellicht geen 'training' moeten noemen, maar een 'oefenwedstijd'? Denk dat er ook wel eens wat terminologie door elkaar gegooid word her en der. Het is toch ook een soort 'training' >:) .

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Roozzz schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:33:
[...]

Over het algemeen is het lopen van PRs niet de meest effectieve trainingsvorm. Dus dat wil je zeker niet te vaak doen. Af en toe een keer is uiteraard geen issue, dan lijkt het meer op het lopen van een wedstrijdje.

Ik ga er altijd maar vanuit dat het lopen van PRs tijdens trainingen voorbehouden is aan relatief onervaren lopers. Buiten wedstrijden om loop ik in principe geen PRs, die setting geeft toch een zekere motivatie :+
Aangezien het (deels) op mij gericht lijkt zal ik maar even antwoord geven. Ik weet dat PR's lopen tijdens een training niet heel effectief is, maar ik liep op een relatief lage hartslag zeker het eerste deel.

Mijn laatste 10k wedstrijd, waar ik mijn vorige PB heb gezet, is bijna een jaar geleden. Sindsdien ben ik van 1 a 2 keer in de week naar 3 a 4 in de week trainen gegaan. Mijn vorige 10k PB loop ik nu op een rustige hartslag, als ik daadwerkelijk op wedstrijd tempo zou gaan lopen verwacht ik er nog wel 1 a 2 minuten van af te kunnen halen.

Last.fm
Films!

• Nogges

Nogges

kwakke01 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:57:
[...]

Ik ben nu wel benieuwd waar je naartoe aan het werken bent? alleen gewichtsverlies, of train je voor een specifiek doel (ironman oid)??
Ironmans heb ik "vroeger" wel gedaan. En ik wil er nog wel een paar doen. Maar ik wil nu eerst een paar ultraloopjes doen die ik nog op het lijstje heb. Oa 120 van Texel, UTMB en een 24uursloopje.

You iz one special kid!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Sv3n op die manier, PR's lopen tijdens je opbouwfase omdat je simpelweg keihard vooruit gaat, is dat natuurlijk niet zo erg. Als je maar niet (te vaak) het onderste uit de kan gaat halen tijdens je trainingen puur omdat je je PR wil verbeteren. Dan kun je beter een wedstrijd kiezen incl. specifieke voorbereiding.

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Sv3n schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:08:
[...]

Aangezien het (deels) op mij gericht lijkt zal ik maar even antwoord geven. Ik weet dat PR's lopen tijdens een training niet heel effectief is, maar ik liep op een relatief lage hartslag zeker het eerste deel.

Mijn laatste 10k wedstrijd, waar ik mijn vorige PB heb gezet, is bijna een jaar geleden. Sindsdien ben ik van 1 a 2 keer in de week naar 3 a 4 in de week trainen gegaan. Mijn vorige 10k PB loop ik nu op een rustige hartslag, als ik daadwerkelijk op wedstrijd tempo zou gaan lopen verwacht ik er nog wel 1 a 2 minuten van af te kunnen halen.
Dat sluit dus inderdaad precies aan bij mijn gevoel: je gaat nog met sprongen vooruit en hebt je plafond qua pr nog lang niet bereikt :)

Verder helemaal eens met wat Pathogen hieronder zegt :)
Pathogen schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:11:
@Sv3n op die manier, PR's lopen tijdens je opbouwfase omdat je simpelweg keihard vooruit gaat, is dat natuurlijk niet zo erg. Als je maar niet (te vaak) het onderste uit de kan gaat halen tijdens je trainingen puur omdat je je PR wil verbeteren. Dan kun je beter een wedstrijd kiezen incl. specifieke voorbereiding.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:06
[...]

Ik ken je "voortraject" niet. Dus ik weet ook niet hoe lang je al aan het trainen bent. Uit ervaring kan ik je vertellen dat het wel heel belangrijk is om een "hardloophardheid" op te bouwen. Je conditie verbeterd een stuk stuk sneller dan dat je gewrichten/pezen enzo kunnen bijbenen. Daarmee moet je in je opbouw echt rekening houden. Anders ga je geheid blessures krijgen en dat is zonde van je inspanningen en gewichtsverlies.

• kwakke01

kwakke01

Nogges schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:10:
[...]

Ironmans heb ik "vroeger" wel gedaan. En ik wil er nog wel een paar doen. Maar ik wil nu eerst een paar ultraloopjes doen die ik nog op het lijstje heb. Oa 120 van Texel, UTMB en een 24uursloopje.
had al zon vermoeden :) goed voor het referentiekader ;) Voor de gemiddelde loper is 100km/week een behoorlijke test, maar het is zoals met alles maar net wat je referentie is. GL met de opbouw :) ben benieuwd naar de vorderingen. Ik merk bij mezelf dat de langere afstanden in eerste instantie een fysieke beproeving lijken, maar naarmate de trainingsintensiteit groeit, het met name een mentaal dingetje wordt.

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• Nogges

Nogges

Raymond schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:19:
[...]

Ik ken je "voortraject" niet. Dus ik weet ook niet hoe lang je al aan het trainen bent. Uit ervaring kan ik je vertellen dat het wel heel belangrijk is om een "hardloophardheid" op te bouwen. Je conditie verbeterd een stuk stuk sneller dan dat je gewrichten/pezen enzo kunnen bijbenen. Daarmee moet je in je opbouw echt rekening houden. Anders ga je geheid blessures krijgen en dat is zonde van je inspanningen en gewichtsverlies.
Precies wat ik ook altijd zeg. Ik loop al behoorlijk wat jaartjes, marathons, ironmans, en kleinere ultraloopjes (tot 100km). De afgelopen 2 jaren door verschillende redenen weinig tot niet gelopen. Sinds een tijdje weer aan het opbouwen. Weinig snel werk, veel langszame duurloopjes. De opbouw in de afgelopen maanden heeft nu geresulteerd in het bovenstaande schema. Ik merk dat de inbekendheid hier met mensen die ultraloopjes doen, wenkbrauwen doet fronsen. Maar je moet wel bedenken dat ik niet elke week een wedstrijd loop of elke training snelle intervalletjes doe. 95% van mijn training is tempo 2 of trager. Daarom ook al een mindere belasting van mijn gewrichten en pezen. Veel op gras en andere zachte ondergrond lopen is iets wat ik veel doe. En misschien ben ik gezegdend met een lijf dat (qua kilometers) een zware belasting makkelijk aan kan (en dus belastbaar ben). Ik ben in mijn hardloopcarriere dan eigenijk ook nog nooit geblesseerd geraakt (ik heb zonet ff terug zitten rekenen, en ik loop al >20jaar).

You iz one special kid!

• Roadman
[...]

Oh sorry ik wist niet dat het aanvallend overkwam.
In je eerste bericht had je het over afvallen en een test wedstrijdje. Had daarbij niet de link gelegd dat je doelen hebt van voorbij de 100 km. Vandaar dat ik ook zei dat ik niet weet wat je doel is. ;) Zo te lezen heb je in elk geval genoeg ervaring. Succes met terug komen op je gewenste niveau! d:)b

• Nogges

Nogges

Roadman schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:02:
[...]

Oh sorry ik wist niet dat het aanvallend overkwam.
In je eerste bericht had je het over afvallen en een test wedstrijdje. Had daarbij niet de link gelegd dat je doelen hebt van voorbij de 100 km. Vandaar dat ik ook zei dat ik niet weet wat je doel is. ;) Zo te lezen heb je in elk geval genoeg ervaring. Succes met terug komen op je gewenste niveau! d:)b
Bedankt! d:)b

You iz one special kid!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Leuk hoor schoonfamilie :+

Ben net twee weken bezig met hardlopen en dan komt je schoonvader met het voorstel om de Posbankloop te lopen in september.

Nu is mijn schoonvader redelijk geoefende loper. Twee jaar geleden Mont Ventoux op gelopen met Klimmen tegen MS. De langste route van 24 km met gemiddeld 4,9%. _/-\o_ Vond met de auto meerijden al zwaar :+

Op zich moet het wel lukken om in september 5,5 km te lopen. Alleen hebben wij weinig hoogte verschillen hier. Dus dat wordt wat vaker op bezoek denk ik.

Is wel weer een stok achter de deur om wel vol te houden. ;)

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:31
Highfive95 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:34:

Ben net twee weken bezig met hardlopen en dan komt je schoonvader met het voorstel om de Posbankloop te lopen in september.

Nu is mijn schoonvader redelijk geoefende loper. Twee jaar geleden Mont Ventoux op gelopen met Klimmen tegen MS. De langste route van 24 km met gemiddeld 4,9%. _/-\o_ Vond met de auto meerijden al zwaar :+

Op zich moet het wel lukken om in september 5,5 km te lopen. Alleen hebben wij weinig hoogte verschillen hier. Dus dat wordt wat vaker op bezoek denk ik.

Is wel weer een stok achter de deur om wel vol te houden. ;)
Die 5,5 km zal idd normaal gesproken wel lukken. Je kunt ook eens een viaduct oid in de buurt opzoeken en die eens een paar keer op en af rennen :)

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-12 12:28
kenneth schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:53:
Gefeliciteerd!
Was het parcours daadwerkelijk te lang of gaf je horloge dat aan? Ik vind het wel opmerkelijk dat zo'n grote (+3000 deelnemers) en snelle (winnaar 61') halve marathon 300 meter (dat is ergens tussen 45" en 2' extra) te lang zou zijn. Als het gewoon je eigen meting is, kan dat natuurlijk goed: gps is niet zo heel nauwkeurig.
Je hebt gelijk, die uitspraak kan ik niet zomaar doen. Wat ik bedoel te zeggen is dat zowel vorig jaar als dit jaar mijn horloge 21,4km heeft gemeten. Dat heeft mogelijk ook te maken met het regelmatig zigzaggen door groepjes heen. Denk vooral 'excuus' om mezelf voor te houden dat mijn eigenlijke tijd wellicht een minuutje sneller was :+

• Sinned123
gps is gewoon niet betrouwbaar.
Niet eens een beetje.

voorbeeldje:
Linschotenloop, bekende HM.
Waar zeker vroeg zelfs nationale records zijn gelopen.
Iedereen inclusief ikzelf meet op gps 20.8/20.9km.
Daardoor denkt eigenlijk iedereen dat het parcours te kort is.
Maar dat is raar, parcours was vroeg altijd gecertificeerd, alleen sinds een paar jaar niet meer.
Afgelopen winter voor het eerst gelopen met een footpod (stryd) en wat blijkt.
Parcours is gewoon netjes 21.1 en een paar meter.

Bij de HM van Zwolle, wat geen kleintje is.
Verwacht ik gewoon dat de afstand goed is.

nog even opgezocht:
https://www.hardlopen.nl/...a-zwolse-halve-marathon-1
Parcours is dus gecertificeerd.
Je hebt dus maximaal 21.1 + 21meter gelopen.

[ Voor 12% gewijzigd door Sinned123 op 14-06-2018 15:43 ]

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
Sinned123 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:42:
Niet eens een beetje.

voorbeeldje:
Maar dat is raar, parcours was vroeg altijd gecertificeerd, alleen sinds een paar jaar niet meer.

nog even opgezocht:
Dat is wel suf! Het is wel mogelijk bij Strava de route er handmatig in te zetten als segment, en dan zou die route wel het juiste aantal kilometers moeten aangeven.

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:09
Sinned123 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:42:
Niet eens een beetje.

voorbeeldje:

nog even opgezocht:
Nee, je hebt minimaal 21.1km gelopen... Voor zover ik weet is de gecertificeerde route altijd de meest efficiente route. Het zou wat zijn als er een WR wordt gelopen en de gelopen afstand eigenlijk korter is dan 21.1km.

Als er veel bochten inzitten en die snij je niet perfect aan, wat extra meters erbij, als je mensen moet inhalen, wat extra meters erbij. Even uitwijken voor de water stand, wat extra meters.

Hoeveel extra verschilt per persoon natuurlijk, en nee GPS is niet perfect maar 'zelfs niet een beetje betrouwbaar' is onzin wat mij betreft. Bij sommmige horloges misschien, onder sommige afstanden misschien, maar over het algemeen zijn GPS horloges verbazingwekkend accuraat (als je nagaat dat er een onzekerheid van 5 meter oid in GPS metingen zit?)

En soms kloppen routes gewoon niet, een afstand kan gecertificeerd zijn als er dan toch een hek net verkeerd wordt gezet gaat dat al overboord.

Vorig jaar de halve marathon van haarlem, die bleek gewoon 600 meter te kort te zijn doordat ergens per ongeluk een hekje of paaltje verkeerd was neergezet. Loopjes waarbij de officiele route was uitgezet, maar je gewoon een stukje kon afsnijden omdat er ergens geen lint was gespannen... dat soort dingen.

[ Voor 12% gewijzigd door m0ridin op 14-06-2018 16:37 ]

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
* Zwerver baalt

Scan laten maken van de kuit en ja hoor, 3cm scheur erin. Dat wordt - na overleg met fysio - dus 6 weken herstellen zonder hardlopen. Wel heel veel andere dingen die ik kan doen (kracht/oefeningen, fietsen en cross trainen), maar wordt een uitdaging om aan de Great North Run mee te gaan doen nu...

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Tazzios
  • Laatst online: 20:05

Tazzios

..

zoefies schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:28:
[...]
Ik denk dat je met minder inspanning soms meer kan bereiken.

Maar zoals @Roozzz aangeeft voor onervaren lopers is het ook een goede manier om het lichaam en geest te testen. Bij sommige wedstrijd deelnemers vraag je soms af wat ze komen doen omdat ze zich maar voor 60% lijken te in spannen. Afhankelijk van je niveau kun je inderdaad wel een keer per maand een (oefen)wedstrijd lopen. Meer lijkt mij niet zo nuttig met maar 2 x in de week trainen(maar kan wel leuk zijn :*) ).

En zoals @Gaargod zegt dan zou ik het een 'oefenwedstrijd' noemen, hoewel een lokaal echt wedstrijdje zich daar beter voor leent, andere renners wedstrijd spanning ed.
Indien je zegt een duurloop gaan doen en vervolgens een PR loopt is of je wedstrijd tempo iets te laag of je duurloop tempo iets te hoog. :+

Verwijderd

Highfive95 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:34:

Ik woon in die regio en kan de heuveltjes regelmatig oefenen. Erg de moeite waard dus ik zou hem zeker nog eens opzoeken :D.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:50

vhal

ಠ_ಠ

OK....wait...wut... :/

https://enko-running-shoes.com/en/

Afbeeldingslocatie: https://static.enko-running-shoes.com/img/acc-chaussure-enko_en.jpg

Het doet mij denken aan een klapschaats :+ Maar als ik deze meneer zo ziet lopen dan vraag ik mij af in hoeverre dit nou echt goed is voor je gewrichten
YouTube: Enko running shoes

[ Voor 45% gewijzigd door vhal op 14-06-2018 21:44 ]

Strava

• kwakke01

kwakke01

vanaaf de deur uit gegaan met het idee om een HM <2 uur te lopen; benen voelden eigenlijk meteen goed, dus dat beloofde veel goeds :) de eerste 10 km gingen lekker, en kon ik geheel geplanned een aardige voorsprong opbouwen op het schema van 5:37 wat ik in mn hoofd had zitten. ik ging er al van uit dat de laatste 5 km lastig zouden worden, dus ik heb expres zo gelopen dat de laatste 5 km wind mee waren. uiteindelijk werd het na 16 1/2 km lastiger, en moest ik steeds harder werken om het tempo erin te houden. soepel lopen ging over in zwoegen, maar da's af en toe ook wel eens lekker. niet teveel denken, gewoon door blijven stampen met die hoeven en gaan! uiteindelijk heb ik hem af kunnen tikken in 1:59:19, dus dik tevreden. morgen de boel maar even losfietsen, want mn pootjes hebben wel op hun donder gehad vinden ze :P
Strava or....
https://www.strava.com/activities/1638712517

[ Voor 3% gewijzigd door kwakke01 op 15-06-2018 00:34 ]

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:24
TheOmen schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 08:51:
[...]

Dat smalle spoor is alleen maar goed. Zo zet je maximale kracht in voorwaartse beweging. Door je snelheid kantel je niet, dus je voeten opzij plaatsen is zonde van de verspilde energie.

voetnoot: zo is het me ook ongeveer uitgelegd bij het Saucony Lab
Bedankt voor je reactie. Op het eerste gezicht lijkt het dat je je voeten recht onder je heupen moet zetten. Maar je bovenlichaam gaat dan steeds iets van links naar rechts, terwijl het recht naar voren moet. Daarom moet je je voeten iets naar binnen zetten, meer recht onder je lichaam. Ik denk dat ik het nu snap en maak me hier geen zorgen meer over.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:24
Nou bij mij gaat het niet lekker op het moment.
Ik heb al een tijdje last van mijn linker kuit en dit trekt steeds verder omhoog.
Hiervoor ben ik in behandeling bij een fysio en de plek waar ik last van had is pijnvrij.
Echter door het losmaken van de kuit heb ik op een andere plek juist last gekregen en het is zo erg dat het zweet op mijn voorhoofd staat bij de behandeling.
Ik heb gisteren nog even wat gelopen en toen had ik niet zo veel last maar begon ik mijn knie te voelen op het einde.
Dit heb ik wel eens eerder gehad en trek vaak wel weer weg maar vandaag heb ik het idee dat mijn hele knie naar de knoppen is.
Al deze klachten lijken te komen nadat ik in september door mijn enkel ben gegaan en dit is nog steeds gevoelig.
Ook zie ik dat de grondcontacttijd links op 48% tegen 52% rechts is gegaan waar dat voorheen bijna gelijk was.
Ik was juist weer een beetje op de goede weg nadat ik mijn voeten vorig jaar had overbelast.

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:04

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

tlpeter schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 07:50:

Ook zie ik dat de grondcontacttijd links op 48% tegen 52% rechts is gegaan waar dat voorheen bijna gelijk was.
Ik was juist weer een beetje op de goede weg nadat ik mijn voeten vorig jaar had overbelast.
Klote man dat je even een terugval hebt! Je knie is echter echt niet zomaar ineens helemaal naar de knoppen. Rustig aan blijven doen, en voornamelijk op zachte ondergrond weer rustig aan beginnen met opbouwen.

Mbt. GCT
Naar deze waardes kijk ik de laatste weken ook wat vaker omdat deze sinds m'n blessure niet meer echt 50/50 zijn. Ik ben nu ook (goed) herstellende maar merk nog steeds dat ik met m'n been met klachten minder lang grondcontact heb.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/KKYi2ID

Hierboven een afbeelding van m'n waardes op de halve in Zwolle.. hoe zou ik dit weer naar m'n oude niveau kunnen brengen?
Of ben ik aan het mierenn*uken en moet ik gewoon doorlopen als het goed voelt?

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• kwakke01

kwakke01

tlpeter schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 07:50:
Nou bij mij gaat het niet lekker op het moment.
Ik heb al een tijdje last van mijn linker kuit en dit trekt steeds verder omhoog.
Hiervoor ben ik in behandeling bij een fysio en de plek waar ik last van had is pijnvrij.
Echter door het losmaken van de kuit heb ik op een andere plek juist last gekregen en het is zo erg dat het zweet op mijn voorhoofd staat bij de behandeling.
Ik heb gisteren nog even wat gelopen en toen had ik niet zo veel last maar begon ik mijn knie te voelen op het einde.
Dit heb ik wel eens eerder gehad en trek vaak wel weer weg maar vandaag heb ik het idee dat mijn hele knie naar de knoppen is.
Al deze klachten lijken te komen nadat ik in september door mijn enkel ben gegaan en dit is nog steeds gevoelig.
Balen; klinkt erop alsof je lijf driftig op zoek is naar het compenseren van het ene euvel, waardoor het volgende probleem ontstaat :( succes met het herstel..

• tlpeter
Thanks. Ik had vanochtend echt effe een moment om de hele kolere zooi in de boom te flikkeren.
Eerst een gescheurde hamerring. Toen mijn voeten overbelast en daarna Achillespees/kuit gezeur.
Ik ben al bijna drie jaar aan het aankloten.
Ik neem een weekje rust en dan zie ik het wel weer.

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

@tlpeter heeft de fysio jouw enkel ook scherp? Want als het na 3/4 jaar nog steeds gevoelig is, klopt daar iets echt niet. Probleem hier is dat alles met elkaar in verbinding staat, dus ga je het ene aanpakken/ontzien dan wordt iets anders ook weer anders belast. Wat weer problemen kan opleveren.
Het klinkt alsof dit prima de oorzaak van al het achterliggende gezannik kan zijn, dus zaak om dit eerst te fixen.

Wel erg vervelend dit gekloot!

* Roozzz zit nog steeds met de naweeën van auto-ongeluk 2,5 week terug, dus staat ook volledig stil... :(

• tlpeter
Roozzz schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 12:23:
@tlpeter heeft de fysio jouw enkel ook scherp? Want als het na 3/4 jaar nog steeds gevoelig is, klopt daar iets echt niet. Probleem hier is dat alles met elkaar in verbinding staat, dus ga je het ene aanpakken/ontzien dan wordt iets anders ook weer anders belast. Wat weer problemen kan opleveren.
Het klinkt alsof dit prima de oorzaak van al het achterliggende gezannik kan zijn, dus zaak om dit eerst te fixen.

Wel erg vervelend dit gekloot!

* Roozzz zit nog steeds met de naweeën van auto-ongeluk 2,5 week terug, dus staat ook volledig stil... :(
Mijn fysio is deze week op vakantie en heb dit dinsdag bij de vervanger ook nog benoemd. Hij zij dat dit inderdaad wel eens de oorzaak kan zijn. Gisteren had ik wederom een vervanger die de boel losgemaakt heeft.
Dit was een stuk vervelender dan dry needling en wie daar ervaring mee heeft weet hoe ik op de tafel heb gelegen :)

Ik ga maandag mijn fysio vragen hoe dit verder moet.
Ik heb nu zoveel last van allerlei pijntjes die ik twee jaar geleden niet had.
Die hamstring was gewoon pech bij een sprint. De voeten was onvoorzichtigheid en steunzolen die ik nodig bleek te hebben.

Uiteindelijk komt het wel weer goed maar ik zal beter mijn rust moeten pakken en daar ben ik niet zo goed in :)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Lekker rondje gelopen zeg, het weer leende zich er uitstekend voor! Beetje versnellingen inbouwen om te kijken hoe de FR230 die van mijn vrouw was zich leent voor instant pace dmv footpod: uitstekend!
Erg tevreden mee, dus ik ga die lekker gebruiken en mijn FR220 met pensioen sturen.
Nog even op een segment over 1,2km een PR geknald :Y er zit écht nog wel verbetering in! Heel erg fijn om te merken dat de lijn weer is opgepakt.

Komende weken de intervallen er goed inhouden, dan ga ik straks bij die Ekiden hopelijk een mooi PR neerzetten op die 5km :)

• Dirk0s
  • Laatst online: 13:29
Ik ben opzoek naar een neutrale hardloopschoen met veel demping. iemand advies?

• Raymond
Klinkt als de asics nimbus, of de brooks tegenhanger daarvan.

• Dirk0s
Raymond schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 18:36:
Klinkt als de asics nimbus, of de brooks tegenhanger daarvan.
Heb idee dat mijn knieën e.d. iets meer demping nodig hebben, heb nu Nike Lunarglide.

• tlpeter
De Saucony Triumph ISO hebben ook veel demping.

• Raymond
Dirk0s schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 18:53:
[...]

Heb idee dat mijn knieën e.d. iets meer demping nodig hebben, heb nu Nike Lunarglide.
Heb je meer demping nodig, of sterkere spieren om je knieën te sparen?

• Dirk0s
Raymond schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 19:39:
[...]

Heb je meer demping nodig, of sterkere spieren om je knieën te sparen?
Meer demping.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Hoka One One als je denkt dat demping je problemen gaat oplossen.

[ Voor 41% gewijzigd door kenneth op 15-06-2018 21:54 ]

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

kenneth schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 21:53:
[...]

Hoka, voor al uw foeilelijke schoenen met plateauzolen :+

sorry

[ Voor 4% gewijzigd door Roozzz op 15-06-2018 22:18 ]

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:40

sebasd

loopt op espresso

Het was inderdaad prima loopweer. Vanavond zo'n 11,5 km gelopen, zonder al te veel moeite. Ben recent weer begonnen met opbouwen na lange tijd onregelmatig te hebben gelopen en het is heerlijk om te zien en te voelen dat het duurvermogen weer terugkomt.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:47

Rudedadude

Maybe we were born to run

Gisteravond voor de 5e(?) keer meegedaan aan de Beach Run in Kijkduin. Lekker ploegen door het mulle zand en over duinpaadjes op en neerhobbelen. Vorig jaar was ik er al 3e geworden. Voor dit jaar was ik benieuwd wat de concurrentie zou zijn. Helaas is de loop wat aan het krimpen qua deelnemeraantal. Waar in eerdere edities lopers meededen die 32 minuten op de 10km konden lopen (vaak vanuit Haag athletiek), zijn die tegenwoordig niet meer aanwezig. Dat betekent meer kansen voor mij.

Vanaf de start eerst 400 meter door mul zand ploegen tot aan een strandopgang. Tenminste, dat deed ik, toen ik achterom keek bleek een groot aantal deelnemers direct langs de vloedlijn zijn gaan lopen. Ik had door over het zand te gaan wel de snelste lijn gevolgd en lag al eerste met een gaatje. Omdat je vervolgens vanaf de strandopgang direct omhoog moet de boulevard over moet ging m'n hartslag voor m'n gevoel direct door het plafond. Vanaf de boulevard het duingebied in over afwisselend mul zand en grindpaden met een aantal keer een leuke duin. Na 4 kilometer weer een strandovergang en het laatste stuk richting start langs de vloedlijn (het begon gelukkig net eb te worden) richting de start.
Ik heb bij alle mulle stukken zand zoveel mogelijk mijn paslengte vergroot, om zo min mogelijk er last van te hebben. Dat is een strategie die volgens mij goed werkte. Op de plekken dat ik terug kon kijken op het parkoers zag ik dat ik een behoorlijk gat had. Toch ben ik blijven pushen tot het eind. De tweede helft hoorde ik ook van de vele vrijwilligers langs het parkoers dat het wel goed zat. Uiteindelijk gefinisht in 41:31, met ruim 2 minuten voorsprong op de nummer 2. Terugkijkend was ik 2:20 sneller dan vorig jaar en dat was formeel voldoende geweest om ook vorig jaar te winnen. Dik tevreden dus :) Nu weer even bijkomen en volgende week zaterdag Sneek.

edit: het mooie van vooraan lopen is dat je in films meteen kunt terugzien of je looptechniek nog voldoet. Ik zie nog wel wat punten voor verbetering...
[Vimeo: https://vimeo.com/275338920]

[ Voor 4% gewijzigd door Rudedadude op 17-06-2018 11:44 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:18
Rudedadude schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 07:53:
Gisteravond voor de 5e(?) keer meegedaan aan de Beach Run in Kijkduin.
Knap werk weer! _/-\o_

• Miki
  • Laatst online: 16:41
[...]

Ik geef niet zoveel om fashion en fancy hardloop kleding maar die schoenen van Hoka :N
God wat zijn die dingen spuuglelijk, alsof je van die artopedische correctie schoenen aan hebt.

• Sinned123
[...]

Ik kreeg juist last van Hoka's.
Je schijnt ook teveel demping te kunnen hebben ofzo...

• Raymond
Voor vaderdag een hardloophesje met verlichting gekregen :D

Dus over 2mnd geen excuus meer om 's avonds niet te gaan rennen :+

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-12 17:39
m0ridin schreef op zondag 3 juni 2018 @ 23:15:
[...]

Ben zelf wel tevreden over Runnersworld Utrecht, maar weet niet of dat een goede graadmeter is voor andere vestigingen. Maar daar tot nu toe altijd vriendelijk en met veel geduld geholpen... Maken daar ook een filmpje van je manier van lopen ter analyse, etc.
Is uiteindelijk runnersworld Apeldoorn geworden. Ben vertrokken met Nike Zoom Structure 20. Dit wordt de eerste echte schoen dus is even aankijken of hij met lange stukken lopen net zo goed voelt als met de korte stukjes daar. Wat personeel betreft heb ik de zelde indruk als jij.

-

• m0ridin
Nou, gisteren de heuvelrugloop gelopen... Een halve marathon (bijna dan, 20.9km geklokt en dat was een beetje de algemene geklokte afstand) door de Utrechtse Heuvelrug startend vanaf Maarn...

Mooie omgeving om te lopen alleen geen idee hoe te lopen en in te delen (ben een vlakke asfalt loper ;) ). Op basis van PR een tempo ingeschat van een 15-20 seconden lager, ook gelezen te hebben dat het een zwaar parcours was en het feit dat ik de avond ervoor een verjaardag had en me niet aan mn 'geen alcohol voor een wedstrijd' motto heb gehouden ;). Het doel was vooral onder de anderhalf uur, wat een tempo van ~4:15 zou betekenen. Natuurlijik toch weer sneller van start dan gepland, hoewel het eerste deel ook asfalt was dus niet zo gek om daar een beetje een buffer op te bouwen, en over het algemeen het tempo goed vol kunnen houden.

Het parcours was minder zwaar dan ik had verwacht, natuurlijk wel wat hoogtemeters en hier en daar wat mul zand als ondergrond, maar het had een stuk erger gekund. Dit keer alleen niet mn compressie sleeves omgedaan en ja hoor, de laatste km of 3 begon de kramp er weer in te schieten. Zette gelukkig niet door, maar dat loopt toch wel heel naar. Continu ermee bezig en het hangt continu boven je hoofd dat het er elk moment in kan gaan schieten.

Al met al het tempo op 4:08 kunnen houden en in een tijd van 1:25:45 over de finish gekomen, zeer tevreden gezien alle omstandigheden. Het leverde zelfs mijn eerste prijsje op ;) 2e in de categorie 40-50 hehe... (8e overall)

Was een leuk avondje, mooie omgeving en een prima resultaat. Vanmiddag nog ff ~7.5km rustig los gelopen om alles een beetje soepel te houden, iets wat ik niet had verwacht nadat ik gisteren over de finish kwam gezien het gevoel in de kuiten. Ook altijd fijn om te merken dat het herstellen ook steeds beter en sneller gaat.

Nu weer lekker verder trainen op weg naar het doel om de HM uiteindelijk onder de 1:20 te krijgen (en de 10km onder de 36) maar heb het idee dat het allemaal de goede kant op gaat.

• Highfive95
  • Nu online
Vandaag de tweede week hardlopen afgerond. Valt toch nog steeds een beetje tegen, maar merk wel lichte verbetering in conditie. Met name hartslag wordt lager en herstel gaat iets sneller.

Vanavond 3,8 km gelopen met intervallen van 3 min lopen, 3 wandelen. Voor mij is 3 minuten op redelijk tempo (12.5 km/h) al een hele prestatie. Uiteindelijk iets meer dan 24 min onderweg geweest.

Twee weken geleden hield ik het nog geen minuut vol. 8)7

Heb nu 6x gelopen in twee weken en begin met goede moed aan week 3 :9

• Miki
  • Laatst online: 16:41
Highfive95 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 23:46:
Vandaag de tweede week hardlopen afgerond. Valt toch nog steeds een beetje tegen, maar merk wel lichte verbetering in conditie. Met name hartslag wordt lager en herstel gaat iets sneller.

Vanavond 3,8 km gelopen met intervallen van 3 min lopen, 3 wandelen. Voor mij is 3 minuten op redelijk tempo (12.5 km/h) al een hele prestatie. Uiteindelijk iets meer dan 24 min onderweg geweest.

Twee weken geleden hield ik het nog geen minuut vol. 8)7

Heb nu 6x gelopen in twee weken en begin met goede moed aan week 3 :9
Hou vol, je merkt dat er progressie in zit. Over een week of 6 loop je een half uur aan één stuk door!
Btw ik zou trouwens me eerder richten rond de 9 a 10km/h. Dat is echt hard zat voor de fase waarin je je bevindt. Hoe harder je nu gaat lopen hoe harder je in de lappenmand komt. Je lichaam lees spieren, moeten nu wennen aan het lopen. Dus geeft ze de tijd om op sterkte te komen zonder dat je gaat overbelasten.

Snelheid komt wel, eerst een half jaar pijn vrij lopen.

• Highfive95
  • Nu online
Miki schreef op zondag 17 juni 2018 @ 23:56:
[...]
Btw ik zou trouwens me eerder richten rond de 9 a 10km/h. Dat is echt hard zat voor de fase waarin je je bevindt.
Ik ben al een stuk langzamer gaan lopen. Eerste paar keer liep ik 14.5 km/h. Dat was echt veel te hard om te beginnen.

Merk als ik langzamer ga lopen dat ik begin te schokken. Loop dan niet meer in natuurlijke pas. Weet dat misschien iets te snel is maar langzamer loopt gewoon niet lekker.

Weet wel van vroeger dat ik een redelijk snelle pas heb en langzaam lopen nooit echt lekker liep vroeger.

• m0ridin
Highfive95 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 00:16:
[...]

Ik ben al een stuk langzamer gaan lopen. Eerste paar keer liep ik 14.5 km/h. Dat was echt veel te hard om te beginnen.

Merk als ik langzamer ga lopen dat ik begin te schokken. Loop dan niet meer in natuurlijke pas. Weet dat misschien iets te snel is maar langzamer loopt gewoon niet lekker.

Weet wel van vroeger dat ik een redelijk snelle pas heb en langzaam lopen nooit echt lekker liep vroeger.
Je zegt dat je hartslag lager is bij bepaalde tempos, wat voor hartslag moeten we dan aan denken (en wat is je max? of wat is je leeftijd bijv?)

Voor mij is hartslag altijd mijn leidraad geweest, mijn gevoel van snelheid kon ik niet op vertrouwen namelijk (ik had het idee dat ik heel rustig liep, maar ging sneller dan ik dacht waardoor mijn hartslag hoger lag dan het aanvoelde, etc...).

Verschilt natuurlijk per persoon, maar te hard (willen) gaan is vaak de grote valkuil... net als te ver (willen) gaan.

Hoe dan ook, goed bezig... maar wees voorzichtig (en ja, ervaringsdeskundige hier ;) Pas bij de 3e keer 'beginnen met hardlopen' deed ik het op de juiste manier en ook nu ligt overbelasting altijd om de hoek)

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:18
Gisteren de Veluwezoomtrail gelopen voor de eerste keer. Na een paar weken geleden de stuwwaltrail gelopen te hebben leek de Veluwezoomtrail mij een leuke uitdaging. Heb gekozen om de 33 km te lopen en dat zou voor mij gelijk de verste afstand ooit worden. Qua temperatuur was het in ieder geval een stuk koeler dan de stuwwaltrail.

Deze route stond op het programma;
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GJRG33n.jpg

Ruim op tijd was ik aanwezig op het terrein, dus had ik mooi de gelegenheid om nog even rond te kijken bij diverse standjes met trail gear. Leuk dat je altijd direct aanspraak hebt op zo'n trail event...vind de sfeer altijd gemoedelijk.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/qxkkl4E.jpg
Om 11:00 uur mochten we van start en kon het genieten beginnen. Wat een ongelooflijk mooie omgeving. Helaas is om je heen kijken niet altijd verstandig, want na een kleine 8 km zag ik een stronkje over het hoofd en ging ik languit.. :o

Wel mooi om te zien dat er dan gelijk mensen om je heen stoppen en informeren of het gaat. "Ja, gaat prima" stamelde ik met het schaamrood op mijn kaken.. :F :$ . En weer door.... :P

Gelukkig geen schade opgelopen en ik kon de weg weer vervolgen. Na 10 kilometer was de eerste verzorgingspost, dus daar even kort gestopt en even wat gegeten.
Tussen de 10 en 20 km liep het eigenlijk prima, maar na 20 km begonnen mijn bovenbeen en kuitspieren op te spelen. Veel last gehad van verkramping en tot twee keer toe dat de benen als het ware op slot schoten en ik geen pas meer kon verzetten. Wel zoveel mogelijk stevig blijven doorwandelen en zodra het weer ging het tempo er weer een beetje ingegooid. Helaas kwam de kramp wel regelmatig terug...dus de laatste 13 km was behoorlijk afzien. Maar goed, wel enorm genoten van de omgeving;

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/uG1wven.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/hPocZAc.jpg

De laatste kilometers gingen echt op karakter, dus het alcoholvrije biertje aan de finish was meer dan welkom.. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uYzwpNa.jpg

Na de finish ff uitgeblazen en in de auto gestapt naar huis, want het was tenslotte vaderdag.. ;)

En hoe gaat nu nu? Vanochtend voelen de spiertjes een beetje stijf en heb ik wat last van de tenen. Verder ontdekte ik een blaar op de zijkant van mijn grote teen. Maar goed, daar heb ik totaal geen last van gehad.

Nu alleen uitzoeken wat ik kan/moet gaan doen tegen het krijgen van kramp in bovenbeen/kuitspieren. Mogelijk is het een kwestie van training en moet ik gewoon vaker trails gaan doen. Of heeft iemand tips om kramp tegen te gaan? Had meer dan voldoende drinken bij me en ook de dagen voor de run meer dan genoeg gedronken. Dus daar mag het haast niet aan liggen...

In ieder geval heb ik me gisteren weer prima vermaakt en....het smaakt naar meer! 8)

Strava, or...
https://www.strava.com/activities/1644358190

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Afgelopen zaterdagavond m'n 10k pr niet weten aan te scherpen, gefinished in 40:19 bij de Wiezoloop te Wierden. Daarmee ben ik 64e geworden van de 380 deelnemers en heb ik nog een flink aantal vrouwen voor moeten laten gaan. De Afrikanen vooraan al helemaal niet bij kunnen houden: de nummers 1 t/m 9 liepen allemaal onder de 30 minuten. Afgelopen maanden heb ik niet volle bak kunnen trainen ivm wat pijntjes en andere prioriteiten, dus er zit nog (meer dan genoeg) rek in. De komende drie weken sowieso twee, misschien drie wedstrijden. Elke wedstrijd is een kwart/od triatllon, ik denk niet dat het aanscherpen van m'n pr daar gaat gebeuren ;).

Strava.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Laat ik het eens anders formuleren: wil je aan symptoombestrijding doen, of het probleem proberen op te lossen?
Als je last krijgt van je knieën met lopen, zoek een sportarts, fysio, iemand met verstand van looptechniek die naar je kan kijken en verbeteringen kan suggereren.

Meer demping gaat je probleem waarschijnlijk niet oplossen, hooguit ervoor zorgen dat je 10km pijnvrij kunt lopen ipv 5km, wat er dus op neerkomt dat je méér kilometers kan gaan maken op een manier die er potentieel voor zorgt dat je langdurig geblesseerd gaat raken.

Anyway. Mijn eigen weekend :P De oudste (3) was logeren en de jongste (0) mocht zondag ook overdag een tijdje bij opa en oma proberen. Dus tijd voor klussen. Veel gebukt, omhoog geboord en dus zaterdagavond allesbehalve flexibel... Toch gaan lopen, want hey, de marathon must go on!

In mijn eindeloze wijsheid besloot ik juist dit moment, een long run, te gebruiken om eens te proberen sokloos te lopen in mijn schoenen. Dat ging ongeveer 8km prima, met lekker rustig duurlooptempootje en elke 2km even de beentjes wakker maken met een kleine versnelling. Daarna begon zich een vervelend hotspotje te vormen.
Bij km 10 was ik het zat. Nog 1 poging gedaan de schoenen opnieuw te veteren, maar het mocht niet baten. En ik had geen zin in blaren als eieren zo groot, dus dan maar de schoenen uit.

Uit? Ja, uit. De 2 kilometer daarop heb ik lekker met de blote voetjes gedaan :Y Blijft een heerlijk gevoel. Zelfs aan het eind van die 2km nog een versnellinkje gedaan :) Maar dat was wel weer lang genoeg schoenloos. Mijn ondertussen uitgedampte schoenen weer goed aangestrikt en de laatste 3km afgetikt. Zat nog steeds niet geweldig, maar het ergste hotspotgevoel was weg.

Wel grappig, elke keer als ik een stukje blootsvoets probeer voelt het super, maar vooraf zie ik het totaal niet zitten. Denk dat ik toch eens iets in de richting van Vibram Fivefingers ga zoeken, nu nog voor een leuk prijsje :P

[ Voor 50% gewijzigd door Pathogen op 18-06-2018 10:14 ]

• route99

route99

+1

En...Voorlopig wellicht aan te raden om niet op harde ondergronden te lopen.
De eentonigheid van de klappen op zulke ondergronden kun je beter vermijden.
De variabiliteit die je bij in het bos krijgt kan je zelfs beter maken qua kracht/snelheid.
En... core stabiliteit helpt vaak om stabieler te worden, wat weer kan helpen om de knieën minder te belasten.

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

bvsteyn schreef op maandag 18 juni 2018 @ 07:50:

Nu alleen uitzoeken wat ik kan/moet gaan doen tegen het krijgen van kramp in bovenbeen/kuitspieren. Mogelijk is het een kwestie van training en moet ik gewoon vaker trails gaan doen. Of heeft iemand tips om kramp tegen te gaan? Had meer dan voldoende drinken bij me en ook de dagen voor de run meer dan genoeg gedronken. Dus daar mag het haast niet aan liggen...

In ieder geval heb ik me gisteren weer prima vermaakt en....het smaakt naar meer! 8)

Strava, or...
https://www.strava.com/activities/1644358190
In eerste instantie zou ik het zeker zoeken in meer trainen op dit soort belastingen. Tegen de tijd dat je weet dat je goed getraind bent en nog steeds vaak last hebt van kramp, zou ik op zoek gaan naar andere oorzaken.

Wat leesvoer:
- Cramping My Style; oorzaken en oplossingen voor kramp. Tevens een hoop fabeltjes ontmaskerd ;) Must read wat mij betreft voor duursporters die te kampen hebben met kramp.
- Science of exercise associated cramping; Voor de liefhebber van de huidige wetenschappelijke stand van zaken, uiteraard met een lijstje onderbouwde tips om kramp te voorkomen (komt grotendeels overeen met eerdere link).

• route99

route99

Als het echt een brain effect zou zijn... zou het psychologisch ook trainbaar kunnen zijn.
Heb je daar ook naar gekeken?
Sodium (and possibly water, sugar, and fat) tasting in the mouth (and possibly upper GI tract) does have a positive effect: dampening cramping and improving performance. But the rapidity of this effect suggests that it is the brain alone that creates this effect.
Tav de metingen: hoe lokaal en nauwkeurig kun je zoutmetingen in een lichaam doen?
Een zoutwaarde in het bloed zie ik meer als een gemiddelde waarde maar zegt weinig over het zout niveau op membraan niveau rond de zenuw. Als de snelheid van aan- of afvoeren de beperkende factor is, kun je dat op membraan niveau in het lichaam rond de zenuw zo nauwkeurig meten?
Ze schrijven ook "suggests ".... maw er is eigenlijk geen hard bewijs dat het zo is.
Er is nog wel wat te doen... het voortschrijdend inzicht blijf je houden, dus ff uitkijken om iets een feit te noemen bij zulke complexe zaken.
Ik weet het iig niet, maar weet wel dat regelmatig drinken ook als het nog niet heet is (!), mij helpt om kramp te voorkomen. Ik behoorde wel tot de risico groep van het verhaal, de snellere guys (voor mijn leeftijd om correct te blijven...).

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Roozzz volgens mij heb je dit artikel, of iets dergelijks, een jaar terug ook eens gepost. Erg interessant! Vooral het hele debunk-gedeelte en de reactie van het lichaam op mondsensatie.

• route99

route99

Heeft op LV ook gestaan...

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Pathogen schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:05:
@Roozzz volgens mij heb je dit artikel, of iets dergelijks, een jaar terug ook eens gepost. Erg interessant! Vooral het hele debunk-gedeelte en de reactie van het lichaam op mondsensatie.
Ongetwijfeld :P Dat eerste artikel is al een aantal jaar uit en heb ik meerdere malen links en rechts gedeeld, het tweede meer recente artikel is vooral een stukje voortschrijdend inzicht :)
route99 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:04:
Ik weet het iig niet, maar weet wel dat regelmatig drinken ook als het nog niet heet is (!), mij helpt om kramp te voorkomen. Ik behoorde wel tot de risico groep van het verhaal, de snellere guys (voor mijn leeftijd om correct te blijven...).
Uiteraard is dit een hele lastige tak van sport om wetenschap in te bedrijven. Ik ben (gelukkig) geen sportwetenschapper :P dus weet de antwoorden ook allemaal niet.

Jij bent in dit geval waarschijnlijk al een van die mensen die uitermate goed getraind is/was en niet spontaan fors gaat overreachen op een wedstrijd. Dus ik kan me voorstellen dat vocht(balans) dan een grotere rol gaat spelen. Dat doet het ook voor mij op mijn ultra tochtjes...

De afkorting LV zegt me zo niets, maar ik kan me voorstellen/mag hopen dat een soortgelijk artikel daar gepubliceerd is :)

• route99

route99

LV=Losse Veter.

[ Voor 53% gewijzigd door route99 op 18-06-2018 11:50 ]

• m0ridin
Interessante stukken om te lezen! En extra motivatie om meer aan strekken en dergelijke te doen (samen met core stability). Zelf dus 'regelmatig' last van kramp (als in, de laatste km's van een HM op vol tempo en de laatste 5km van mijn 1e marathon).

Inderdaad vooral een kwestie van net te hard rennen om het comfortabel uit te houden, maar daarnaast vermoed ik dat ik ook zeker winst kan halen met 'onderhoud' en oefeningen/stretchen los van het hardlopen. Goed om over het zout-trucje te lezen, ook nog nooit geprobeerd.

• tlpeter
Ik heb best vaak last van mijn kuiten.
Hiervoor doe ik veel rekken en neem ik extra magnesium (dit laatste doe ik nog niet zo lang dus nog geen resultaten beshcikbaar)

• m0ridin
tlpeter schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:01:
Ik heb best vaak last van mijn kuiten.
Hiervoor doe ik veel rekken en neem ik extra magnesium (dit laatste doe ik nog niet zo lang dus nog geen resultaten beshcikbaar)
Magnesium neem ik nu ook vaak (elke dag zo'n capsule) op aanraden van de fysio tijdens de voorbereiding van mijn marathon (toen ik ook in de laatste weken spierknopen in mijn kuiten kreeg en het ook over de kramp had).

Maar aangezien ik zaterdag dus weer ouderwets kramp kreeg durf ik daar niet echt iets van te zeggen. De vorige 2-3x compressie sleeves omgedaan en geen kramp gekregen (ok, en tijdens de marathon het zo'n 35-37km volgehouden zonder kramp) dus denk dat ik die voortaan vanaf de HM wel standaard aan doe.

Alleen is afgelopen zaterdag niet echt een goed voorbeeld denk ik, geen ideale voorbereiding. Mijn hartslag was die dag sowieso al hoger (verjaardag ervoor en weinig slaap), hoogtemeters en ondergrond waar ik niet aan gewend was, sowieso al een beetje spanning in de kuiten (redelijk wat op tempo/intervallen getrained) en niet echt hier naartoe getrained.

Magnesium blijf ik wel slikken, compressiesleeves voortaan dus ook en ook massage/strechten/oefeningen. Heb wel een foamroller maar vind dat zo'n ellende om te doen, heb nu dus ook maar een adidas performance/massage roller besteld omdat ik denk dat ik daarmee WEL mijn kuiten ga bewerken.

Hopelijk resulteert dat in minder tot geen kramp in de toekomst ;)

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:40

sebasd

loopt op espresso

bvsteyn schreef op maandag 18 juni 2018 @ 07:50:
Gisteren de Veluwezoomtrail gelopen voor de eerste keer...
Dat ziet er leuk uit! Een aantal jaar geleden wel eens in dat gebied hardgelopen en het is daar erg mooi inderdaad. Misschien deze voor volgend jaar maar eens op de planning zetten. Mooie afstand ook, 33km.

• Highfive95
  • Nu online
m0ridin schreef op maandag 18 juni 2018 @ 01:00:
[...]
Je zegt dat je hartslag lager is bij bepaalde tempos, wat voor hartslag moeten we dan aan denken (en wat is je max? of wat is je leeftijd bijv?)
Leeftijd is 37 met een maximale hartslag van 191 recent gemeten. In rust is mijn hartslag 61 gemeten over langdurige periode. Horloge meet namelijk continu.

Als ik met een tempo van 14,5 km/h loop zat mijn hartslag zo rond de 167. Als ik nu 12,5 km/h loop dan is het ongeveer 144/145. Volgens mij is dat ongeveer op 75% van max hr. BMI zit op 23,8% dus niet echt te zwaar,

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ha, dat was lekker. Minimaal miezertje, lekker even een paar souplesse 1000's afgewerkt om de benen weer lekker soepel te krijgen :) Genieten zo!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

m0ridin schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:11:
[...]

Alleen is afgelopen zaterdag niet echt een goed voorbeeld denk ik, geen ideale voorbereiding. Mijn hartslag was die dag sowieso al hoger (verjaardag ervoor en weinig slaap), hoogtemeters en ondergrond waar ik niet aan gewend was, sowieso al een beetje spanning in de kuiten (redelijk wat op tempo/intervallen getrained) en niet echt hier naartoe getrained.

Magnesium blijf ik wel slikken, compressiesleeves voortaan dus ook en ook massage/strechten/oefeningen. Heb wel een foamroller maar vind dat zo'n ellende om te doen, heb nu dus ook maar een adidas performance/massage roller besteld omdat ik denk dat ik daarmee WEL mijn kuiten ga bewerken.

Hopelijk resulteert dat in minder tot geen kramp in de toekomst ;)
Met de linkjes die ik eerder deelde in gedachten zou ik het zoeken in de 1e alinea :P

• m0ridin
Roozzz schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:35:
[...]

Met de linkjes die ik eerder deelde in gedachten zou ik het zoeken in de 1e alinea :P
Haha, optie a) All of the above ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:02:
[...]

Grote update :) Na mezelf veelvuldig af te vragen waarom ik de moeite neem mezelf om te kleden voor een paar minuten hardlopen en het vooruitzicht dat dit de eerste weken van het fysio schema niet zou veranderen, heb ik toch doorgezet. Deze week het schema volledig afgerond en voor het eerst weer vrijwel volledig pijnloos 8KM hard gelopen :D

Wat ik nu wel bewust doe is de combinatie zoeken met fietsen om mijn knie minder (of op een andere) te belasten. Dat gaat prima zo en ik heb het gevoel dat het me conditioneel ook een boost geeft.
Helaas toch weer te vroeg gejuicht :(

Na afronding van het schema van de fysio en het starten van een 10km schema toch weer last boven mijn knie aan het krijgen, het lijkt in de aanhechting/spier te zitten boven de binnenkant van de knie. Naarmate ik langer en verder loop blijft het na het hardlopen ook langer zeuren.
Samengevat is de situatie als volgt:

2017
juli: pijn boven de knie na hardlopen
augustus: 3 weken rust – daarna direct weer pijn
augustus: fysio geeft overbelasting als oorzaak
september: gestopt met hardlopen, beetje gefietst maar ook daar wat last
september: oefeningen in sportschool om beenspieren te versterken

2018
februari: gestart met hardlopen op basis van 5km schema van de fysio (30 lessen tot 5km)
mei: schema vrijwel pijnvrij afgerond
juni: 10km schema gestart
juni: tijdens en na iedere keer hardlopen pijn boven mijn knie

Mijn schoenen hebben 120km gelopen en zijn met behulp van video analyse bij Runnersworld aangeschaft. Volgens de fysio prima schoenen.

Vind het toch een vreemde blessure en kan me niet zo goed voorstellen dat overbelasting, zoals de fysio het noemde, de oorzaak is. Daar is nu in mijn ogen namelijk geen sprake van en nog een keer een 5km opbouwschema zie ik niet zo zitten als het resultaat blijft dat ik toch geen 10km meer kan lopen zonder pijn.

Iemand adviseerde me naar de orthopeet te gaan omdat mijn normale schoenen aan de achterkant schuin aflopen na een aantal maanden gebruik. Op een juiste manier lopen doe ik blijkbaar niet, wellicht dat dat een oorzaak is maar ik wil ook voorkomen dat ik allerlei dingen geprobeerd en aangeschaft heb zonder resultaat.

Word er wel een beetje moedeloos van zo :(

• m0ridin
Heel ruk en totaal geen expert hier, maar wat me wel opvalt in je verhaal is dat het nooit 'pijnvrij' is geweest... maar hooguit 'vrijwel pijnvrij'. Vrijwel pijnvrij een 5km schema afronden en dan direct doorgaan naar de 10km is dan misschien toch teveel van het goede (en evt alsnog overbelasting aangezien de oorspronkelijke klacht geen enkel moment compleet over is geweest?)

Wanneer ik zeg geen expert bedoel ik qua kennis, wel qua ervaring met kniepijn. In mijn geval heb ik veel gehad aan corestability en versterken van mijn benen (dus squats, liften, echt beenspieren trainen, de squats ook op zo'n bosu-bal incl de enkelbenige om mijn stabiliteit te verbeteren).

Geen idee hoe trouw je de oefeningen van de fysio hebt gedaan, ik ben daar zelf namelijk totaal geen ster in en de meesten die ik spreek die naar de fysio gaan zijn een beetje hetzelfde, maar wellicht is daar toch echt nog winst te behalen?

Maar snap dat je er helemaal gek van wordt... Hoop dat er toch iets te vinden is waar je echt verder mee komt.

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ben je al bij je huisarts geweest? Ik heb altijd het idee dat veel mensen hier de huisarts overslaan en onmiddellijk naar de fysiotherapeut gaan. Mijn eigen ervaring (n=1) is dat fysio's er ook niet altijd wat van snappen, daar waar mijn huisarts onmiddellijk wist wat er loos is. Ik lees in je verhaal niets over een huisarts bezoek.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Naast de suggestie huisarts (die van mij sla ik ook met gerust hart over) wil ik ook nog eens benadrukken dat de ene fysio de andere niet is. Probeer er één te zoeken die echt op sporten gericht is, liefst zelfs op hardlopen.

In jouw geval zou ik een sportarts of sportfysio opzoeken en een uitgebreide analyse laten doen van het probleemgebied, je schoenen en je looptechniek.

Verwijderd

m0ridin schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:50:
Heel ruk en totaal geen expert hier, maar wat me wel opvalt in je verhaal is dat het nooit 'pijnvrij' is geweest... maar hooguit 'vrijwel pijnvrij'. Vrijwel pijnvrij een 5km schema afronden en dan direct doorgaan naar de 10km is dan misschien toch teveel van het goede (en evt alsnog overbelasting aangezien de oorspronkelijke klacht geen enkel moment compleet over is geweest?)

Wanneer ik zeg geen expert bedoel ik qua kennis, wel qua ervaring met kniepijn. In mijn geval heb ik veel gehad aan corestability en versterken van mijn benen (dus squats, liften, echt beenspieren trainen, de squats ook op zo'n bosu-bal incl de enkelbenige om mijn stabiliteit te verbeteren).

Geen idee hoe trouw je de oefeningen van de fysio hebt gedaan, ik ben daar zelf namelijk totaal geen ster in en de meesten die ik spreek die naar de fysio gaan zijn een beetje hetzelfde, maar wellicht is daar toch echt nog winst te behalen?

Maar snap dat je er helemaal gek van wordt... Hoop dat er toch iets te vinden is waar je echt verder mee komt.
Dat heb je goed opgemerkt qua 'vrijwel pijnvrij'. Tijdens het schema deed het niet echt pijn maar ik voelde wel iets. Ik dacht toen dat het kwam omdat ik er toch wat meer aandacht op richtte of ik iets voelde en dat het eigenlijk niets was. Pijn zoals het nu doet deed het toen niet in elk geval.

Ik ben ook niet heel trouw met de fysio oefeningen geweest, dat vond ik toch een te hoog Goedemorgen Nederland gehalte hebben. Maar als alternatief gaf ze de sportschool aan en daar heb ik 2x per week mijn benen flink getrained. Dat deed overigens totaal geen pijn en in de tijd dat ik niet heb hardgelopen voelde ik mijn knie sowieso totaal niet. Ik dacht dus dat het versterken van mijn spieren en 4 maanden niet hardlopen het probleem had opgelost. Van overbelasting lijkt me na 4 maanden rust geen sprake meer.

Huisarts nog niet geweest, mijn ervaring daarmee is dat die vrijwel niks doen anders dan doorverwijzen.
Pathogen schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:11:
Naast de suggestie huisarts (die van mij sla ik ook met gerust hart over) wil ik ook nog eens benadrukken dat de ene fysio de andere niet is. Probeer er één te zoeken die echt op sporten gericht is, liefst zelfs op hardlopen.

In jouw geval zou ik een sportarts of sportfysio opzoeken en een uitgebreide analyse laten doen van het probleemgebied, je schoenen en je looptechniek.
Ik heb een fysio die marathons loopt en veel fietst, daar bewust op uitgezocht. Een echte analyse of de looptechniek heeft ze niet gedaan, dat is wel een goed idee. Ik hoop alleen dat het iets oplevert want je maakt nogal snel kosten op deze manier zonder garantie op resultaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2018 15:16 ]

• route99

route99

Zet eens een voorbeeld neer van jouw opbouwschema, looptijd/snelheid + zone en pauzes / frequentie pwer week; zonder meer details is het lastig overzien wat je nu exact gedaan hebt. En waarin wijkt jouw gevolgde schema af met wat de fysio geadviseerd heeft?

• tlpeter
Ik heb lang last gehad van mijn hamstring.
Het lopen ging maar bij opbouwen kreeg ik altijd weer opnieuw last.
Ik ben uiteindelijk doorverwezen (intern) en met dry needling op de bewuste plek was ik er na een week of 6 vanaf.
Het zou dus prima littekenweefsel kunnen zijn wat in de weg zit.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ohh ik ben ook weer helemaal overtuigd van souplesse :P Ik doe de extensieve intervallen weliswaar wat minder lang dan wat in het boek omschreven wordt, maar gestructureerd wisselen van tempo en het omlaag krijgen van de hartslag na een versnelling voelt gewoon ontzettend nuttig.

Plus dat ik dus net, met nog aardig wat stijfheid in de benen, tóch een paar stukken lekker tempo weet te maken, juist omdat er ook herstel aangeplakt zit. Zag het ook echt niet zitten om, na als laatst een langzame duurloop te hebben gelopen, wéér langzaam te moeten. Dan zijn 1000's heerlijk :)

Verwijderd

route99 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:24:
Zet eens een voorbeeld neer van jouw opbouwschema, looptijd/snelheid + zone en pauzes / frequentie pwer week; zonder meer details is het lastig overzien wat je nu exact gedaan hebt. En waarin wijkt jouw gevolgde schema af met wat de fysio geadviseerd heeft?
Ik heb schema 2 van Sportzorg (op advies van de fysio) gevolgd. Helaas kan ik deze hier niet plakken qua opmaak.

Gemiddeld genomen heb ik 3x per week gelopen, waarbij altijd 48 uur rust tussen de sessies. In het begin van het schema vooral in D1/D2 en daarna in D2/D3 qua tempo omdat ik geen pijn had tijdens het lopen. In mijn geval varieert dat qua looptijden tussen de 6:00/km en 5:00/km.

Afwijking met de fysio is dat zij me in het begin naar schema 1 verwees op diezelfde pagina maar dat is qua opbouw niet extreem anders dan schema 2.

• Gaargod
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:03:
[...]
Afwijking met de fysio is dat zij me in het begin naar schema 1 verwees op diezelfde pagina maar dat is qua opbouw niet extreem anders dan schema 2.
Toch wel een verschil al in blokje 1:
Schema 1: 1 min. hardlopen / 3 min. herstel.
Schema 2: 2 min. hardlopen / 1 min. herstel.

Schema 2 heeft 'veel' minder hersteltijd.

Ik heb vorige week hetzelfde schema voor ogen gehad en heb toen toch maar gekozen voor schema 1 om de belasting tot het minimale te beperken.

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-12 16:12

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Nemen jullie drinken mee bij de langere loop afstanden? Wat is daar een handige manier voor? En kun je dan het beste water of een sportdrankje meenemen?

• route99

route99

Hmm.. mijn herstel schema begint bij 3x1 minuut.... En zelfs dan moet ik nog steeds ook die VAS regels zoals ze bij schema 1 staan toepassen.... En je bent toch bij de kleine pijntjes door gegaan. Dat heb ik niet gedaan, ok ik zit nu pas op 2x 10 min p4 maar ik ben nog steeds pijnvrij.
En je hebt ook de oefeningen vd fysio niet gedaan, begreep ik,... waarom zouden die er zijn? Die zijn vast veel specifieker dan wat je in de sportschool gedaan hebt.

Ik denk dus dat je toch meer naar de basis terug moet en doen wat er afgesproken is.
Tja .. i zie het voor mijzelf ook liever anders, maar beter duurzaam opgebouwd dan straks (weer) geblesseerd.
Succes!

Edit
@Gaargod ben het met jou eens... terwijl ik typte schreef je dat.
Zelf nu nog 2x 10min met p=4 min
En die 3x1 min was met p=2 min
Voor dat laatste zou je de schoenen haast niet aan trekken....toch begint het nu al veel beter te voelen..
En tussendoor fietsen op ca 90 rpm soepel dus is ook erg goed; minder belastend dan lopen.
Anders doe je qua conditie eigenlijk te weinig omdat je nog niet goed belastbaar bent.

[ Voor 24% gewijzigd door route99 op 18-06-2018 16:43 ]

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:31
Tweakarim schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:36:
Nemen jullie drinken mee bij de langere loop afstanden? Wat is daar een handige manier voor? En kun je dan het beste water of een sportdrankje meenemen?
Tja, wat is lang? Ik loop niet echt meer dan 15 a 16 km en dan neem ik nooit drinken mee eigenlijk.

Verwijderd

Gaargod schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:35:
[...]

Toch wel een verschil al in blokje 1:
Schema 1: 1 min. hardlopen / 3 min. herstel.
Schema 2: 2 min. hardlopen / 1 min. herstel.

Schema 2 heeft 'veel' minder hersteltijd.

Ik heb vorige week hetzelfde schema voor ogen gehad en heb toen toch maar gekozen voor schema 1 om de belasting tot het minimale te beperken.
Dat klopt wel maar ik vraag me af of dat de oorzaak is aangezien ik het hele schema probleemloos heb kunnen doen en nu ik weer 7 tot 8km loop weer dezelfde klachten begin te krijgen. Het lijkt voor mijn gevoel dan eerder techniek/schoenen dan overbelasting. Nu ik grotere afstanden loop neemt de impact van iets wat niet in orde is ook toe.

Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat ik mijn knie/aanhechting voor de rest van mijn leven verpest heb door 1x overbelasting. De pijn kwam vorig jaar voor het eerst na een sprint

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Tweakarim een paar jaar geleden nam ik voor alles boven het uur drinken mee, tegenwoordig is die grens ietsje hoger. Heb een gordel met 2x300ml flesjes waar ik water indoe. Afgelopen weekend liep ik anderhalf uur op rustig tempo en dan vind ik water wel lekker. Als het op hoog tempo is neem ik het liever niet mee wegens klotsen.

• Raymond
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:13:
Ik ben ook niet heel trouw met de fysio oefeningen geweest, dat vond ik toch een te hoog Goedemorgen Nederland gehalte hebben. Maar als alternatief gaf ze de sportschool aan en daar heb ik 2x per week mijn benen flink getrained. Dat deed overigens totaal geen pijn en in de tijd dat ik niet heb hardgelopen voelde ik mijn knie sowieso totaal niet. Ik dacht dus dat het versterken van mijn spieren en 4 maanden niet hardlopen het probleem had opgelost. Van overbelasting lijkt me na 4 maanden rust geen sprake meer.

Ik heb een fysio die marathons loopt en veel fietst, daar bewust op uitgezocht. Een echte analyse of de looptechniek heeft ze niet gedaan, dat is wel een goed idee. Ik hoop alleen dat het iets oplevert want je maakt nogal snel kosten op deze manier zonder garantie op resultaat.
Ik weet dat er verschil zit tussen een gewone fysio en sportfysio, dat tweede is een apart diploma. Dus daar kan je ook nog op checken. Dat je eigen fysio veel sport, maakt die persoon nog niet tot een deskundige op sportblessures.

En check ook eens een sportarts. Dat heb ik ook gedaan en dat was heel waardevol. Die kunnen veel beter bepalen wat er met je knieën aan de hand is dan een fysio of huisarts. Met het resultaat van dat consult naar de sport-fysio en heel vlot van mn blessure af. Veel nuttiger dan alle tips van medesporters bij elkaar :)

• route99

route99

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:45:
[...]
Dat klopt wel maar ik vraag me af of dat de oorzaak is aangezien ik het hele schema probleemloos heb kunnen doen en nu ik weer 7 tot 8km loop weer dezelfde klachten begin te krijgen. Het lijkt voor mijn gevoel dan eerder techniek/schoenen dan overbelasting. Nu ik grotere afstanden loop neemt de impact van iets wat niet in orde is ook toe.
Kan maar je schreef eerder:
Dat heb je goed opgemerkt qua 'vrijwel pijnvrij'. Tijdens het schema deed het niet echt pijn maar ik voelde wel iets. Ik dacht toen dat het kwam omdat ik er toch wat meer aandacht op richtte of ik iets voelde en dat het eigenlijk niets was. Pijn zoals het nu doet deed het toen niet in elk geval.
En tav dit:
Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat ik mijn knie/aanhechting voor de rest van mijn leven verpest heb door 1x overbelasting. De pijn kwam vorig jaar voor het eerst na een sprint
Neem dat eens mee naar een sportarts, met anderen eens, een fysio weet veel maar is geen huisarts/sportarts.
Wrs onderschat je toch de ernst. Of dat zo is kunne wij je niet exact vertellen.

• Roadman
Tip, Zalando heeft op dit moment aardig wat korting op diverse hardloopschoenen
Pagina: 1 ... 97 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic