Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.628 views

Onderwerpen

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:30
Ik moet me helaas op het geblesseerdenbankje melden in dit topic :(

Zo'n 2 weken terug tijdens een intervaltraining te diep gegaan, en naar nu blijkt heb ik toen een pees overbelast in mijn onderbeen. Waar ik normaal (souplessemethode) train op een schema met 10km richttijd van 43minuten, liep ik nu op schema voor 39minuten om een idee te geven. Ik voelde 'm tijdens het lopen erin schieten en ben heel eigenwijs toch doorgegaan, tempo zat zo ramvast in m'n kop en ik was niet te stoppen.
Om het helemaal af te maken voor mezelf besloot ik de dag erna weer een intervaltraining te gaan doen (die wel op rustig tempo - maar alsnog was het teveel en kwaad was al geschied). Superslecht idee natuurlijk & nu dus zitten op de blaren... Ik kon bijna een week zeer moeilijk lopen. Toen de spierpijn eindelijk weggetrokken was, bleef een zeurende pijn tijdens (trap)lopen over. Gisteren gemeld bij de fysio, en ik moet nog 1 week rust houden. Dan proberen te (hard)lopen en kijken hoe het gevoel dan is, en dan verder plan maken. De pijn lijkt nu wat te stabiliseren / verminderen gelukkig. Tel de dagen af tot volgende week.

Behalve het feit dat ik zelf niet kan hardlopen op dit moment, is er nog een praktisch probleem. Ik zal hoogstwaarschijnlijk de Ekiden van 7 Juli met het GoT team moeten laten schieten. Zijn er gegadigden voor mijn (5km) plek? @Pathogen had jij wellicht nog interesse?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gaat bij mij super goed momenteel met lopen, herstel gaat echt bijzonder snel! Zondag een duurloop van 30 km, en maandag en dinsdag nauwelijks spierpijn, vandaag een pittige interval (3:40) en wederom voelt alles goed. Nu een balans vinden tussen snelheid en duurloop en dan kijken voor een nieuw pr op de halve!
Marathon ga ik me nog niet aan wagen. Dat doe ik pas als een tijd onder de 3uur mogelijk is.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 06-06-2018 23:59 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Gaargod schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 23:09:
Ik moet me helaas op het geblesseerdenbankje melden in dit topic :(

Zo'n 2 weken terug tijdens een intervaltraining te diep gegaan, en naar nu blijkt heb ik toen een pees overbelast in mijn onderbeen. Waar ik normaal (souplessemethode) train op een schema met 10km richttijd van 43minuten, liep ik nu op schema voor 39minuten om een idee te geven. Ik voelde 'm tijdens het lopen erin schieten en ben heel eigenwijs toch doorgegaan, tempo zat zo ramvast in m'n kop en ik was niet te stoppen.
Om het helemaal af te maken voor mezelf besloot ik de dag erna weer een intervaltraining te gaan doen (die wel op rustig tempo - maar alsnog was het teveel en kwaad was al geschied). Superslecht idee natuurlijk & nu dus zitten op de blaren... Ik kon bijna een week zeer moeilijk lopen. Toen de spierpijn eindelijk weggetrokken was, bleef een zeurende pijn tijdens (trap)lopen over. Gisteren gemeld bij de fysio, en ik moet nog 1 week rust houden. Dan proberen te (hard)lopen en kijken hoe het gevoel dan is, en dan verder plan maken. De pijn lijkt nu wat te stabiliseren / verminderen gelukkig. Tel de dagen af tot volgende week.

Behalve het feit dat ik zelf niet kan hardlopen op dit moment, is er nog een praktisch probleem. Ik zal hoogstwaarschijnlijk de Ekiden van 7 Juli met het GoT team moeten laten schieten. Zijn er gegadigden voor mijn (5km) plek? @Pathogen had jij wellicht nog interesse?
Auw! Dat is wel echt ruk zeg :( ... Helemaal als je echt even niet mág lopen. Dan is ziek op bed liggen makkelijker, dan kun je het gewoon niet.

Die Ekiden vul ik met alle plezier in als het echt niet gaat. Eerst een week afwachten en dan kijken hoe het lopen gaat? Of wil je sowieso het risico niet lopen?

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
route99 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 18:49:
[...]
Dat mag best goed gelezen worden...
De methode van Foster, ik gebruik hem al sinds ca 2003.
https://www.tartan.nl/docs/index/view?nav=2

Klopt aardig qua relaties (EMI/tijden/cycli/etc). Zelf vind het nadenken wat die EMI van die training nu echt was al een mooi winstpuntje. Toch even reflecteren hoe je de training vond.
Deze methode neemt ook de monotonie mee in gemeten belasting.

In het pre-smartwatch tijdperk heb ik dit ook een langere periode bijgehouden. Dagelijks rusthartslag, ervaren inspanning, ervaren vorm bijhouden (op vast tijdstip). Niet met de hele psychometrische test waarmee je ervaren vorm sec moet meten.

De ervaren inspanning kan je achteraf dan goed vergelijken met de belasting volgens trainingsschema. Als dit uit elkaar gaat lopen (meerdere lichtere dagen op rij in schema voelen zwaar) zit je in overreaching gebied en moet je daar op reageren.

Want dan doorgaan is geen trainingsprikkel meer maar heeft negatief rendement. Blessures, verlies van motivatie, verlies van conditie.
Vul het aan met regelmatig een wedstrijd lopen of een Zoladz test regelmatig doen (vnl in de winter!).
Allemaal als je het zelf leuk vindt.
Ik heb ook een periode in zo'n cyclus gezeten (andere sport). Testmomenten, wedstrijden, VO2-sub-max testen als ankerpunten.

Dit is mooie houvast. De veranderingen in VO2, vetpercentage en gewicht zijn langzaam. Die zou ik liever in gecontroleerde omstandigheden meten (standaard een rustdag voor meetdag, later die dag trainen) dan met een horloge.
Kan ook gewoonte zijn, "zo hoorde het" :X

• Gaargod
Pathogen schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 08:32:
[...]

Auw! Dat is wel echt ruk zeg :( ... Helemaal als je echt even niet mág lopen. Dan is ziek op bed liggen makkelijker, dan kun je het gewoon niet.

Die Ekiden vul ik met alle plezier in als het echt niet gaat. Eerst een week afwachten en dan kijken hoe het lopen gaat? Of wil je sowieso het risico niet lopen?
Ik zou zelf het liefst een week afwachten vóór een definitieve beslissing. Wilde de oproep er vooral even uitgooien om het niet TE last minute te maken voor de overige teamleden én voor een eventuele vervanger.

Als het jou uitkomt dus nog even een week afwachten! Thanks iig dat je 'm zou willen overnemen _/-\o_

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Gaargod schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:22:
[...]

Ik zou zelf het liefst een week afwachten vóór een definitieve beslissing. Wilde de oproep er vooral even uitgooien om het niet TE last minute te maken voor de overige teamleden én voor een eventuele vervanger.

Als het jou uitkomt dus nog even een week afwachten! Thanks iig dat je 'm zou willen overnemen _/-\o_
Logisch :Y Ik hoop voor jou op een spoedig herstel! en voor mezelf dat ik mee kan doen :X

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gaargod schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:22:
[...]

Je weet dat afmelden op het laatste moment zal resulteren in een permanente ban tot het Hardloop-topic? >:) })

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Tigertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 18:50
Als iedereen neervalt, geblesseerd raakt of anderzins, kan ik de plek van Gaargod bij de Ekidenloop ook opvangen. De snelheid van Gaargod heb ik niet maar ik kan wel een 5KM rond de 22 minuten lopen.
Maar als ik het goed bereken, zit er toch gauw zo'n 6 weken tussen het blessuremoment en de Ekidenloop dus dat zou normaliter voldoende moeten zijn.

• Gaargod
Als het zo doorgaat kunnen we volgend jaar wel met 2 GoT teams de Ekiden doen 8) 8) onderlinge competitie!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Count me in

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Tegen die tijd maar een goeie ronselactie opzetten :Y ik denk dat we wel aan 2 teams kunnen komen!

• Gaargod
Tigertje schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 15:52:
Maar als ik het goed bereken, zit er toch gauw zo'n 6 weken tussen het blessuremoment en de Ekidenloop dus dat zou normaliter voldoende moeten zijn.
Klopt, daar hoop ik ook op. Heb dit echter nog nooit eerder ervaren dus geen idee wat ik kan verwachten verder. Ga het meemaken.

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12 08:45

racoon

mooowwww

Zaterdag loop ik de halve marathon in Zwolle, vandaag laatste training gedaan 5,32 km in 25:02

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-12 15:55
racoon schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 20:52:
Zaterdag loop ik de halve marathon in Zwolle, vandaag laatste training gedaan 5,32 km in 25:02
Succes.
Op welke tijd richt je?

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12 08:45

racoon

mooowwww

Roadman schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 21:00:
[...]

Succes.
Op welke tijd richt je?
Onder de 2 uur, pr is 1:51

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Na afgelopen dinsdag toen ik voor de eerste keer gelopen heb in 14 jaar vandaag weer gelopen/gesport. En ja in de regen nog wel.

Dinsdag iets te hard begonnen dus vandaag iets rustiger aan......dacht ik. :X

Uiteindelijk 3,58 km gelopen in 24.15 min. Bijna 8.9 km/h dus. Had schema 2 min wandelen, 1 min lopen.

Wilde rustig lopen maar merk dat ik niet lekker loop op een langzaam tempo. Tempo ligt op 14/15 km/h als ik loop. Weet niet of dat snel is?

Het valt me al met al nog reuze mee. Alleen spierpijn daar had ik wel op gerekend. Maar dat valt toch tegen. ;(

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

ANdrode schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:49:
[...]

Deze methode neemt ook de monotonie mee in gemeten belasting.

In het pre-smartwatch tijdperk heb ik dit ook een langere periode bijgehouden. ......................

Dit is mooie houvast. De veranderingen in VO2, vetpercentage en gewicht zijn langzaam. Die zou ik liever in gecontroleerde omstandigheden meten (standaard een rustdag voor meetdag, later die dag trainen) dan met een horloge.
...
Edit: tnx voor de support van allen!

@ANdrode
Dank voor de verdere aanvullingen.

Foster neemt idd de monotonie mee.

Ik deed dit naast gezin met opgroeiende kids (3), werk... tja er moet ook echt wat op tafel komen... met lopen zou ik nog geen droog brood verdienen.
Zoladz: je kunt het net zo ingewikkeld maken als je wilt met meetomstandigheden,
Onze trainster koos voor het volgende protocol ca 1x 6 wekeen.
Vrijdags vooraf: niet trainen. Geen alcohol en/of feestje
Zaterdag:10 uur strak. "Zoladz" test....
Protocol:
* alles start klaar zetten zodat alles werkt (baan/tekens/klokken/hartslag meters testen), weten wat JOUW plan is.
* vaste tijd rustig inlopen, losmaken
* niet rond blijven hangen, dus zo vlot mogelijk starten
* Test doen, of terug kijken op HF-meter of de HF van de laatste ronde een paar keer aflezen bij elke afstand
* uitlopen
* gegevens verwerken (thuis of wat ook)/ terug koppelen naar trainster
* overleg of er aanpassingen in het trainingsschema of tempo moet komen, of andere tips
* volgende dag: duurloop van 60 minuten/uitlopen.

Wij liepen een aangepaste test: het was de trainster opgevallen dat veel mensen bij de originele test veel te veel op hun meter keken en gingen jojo-en met hun tempo en de stijl leed er er ook te veel aan.
Dus het werd 5 x 2000 meter met p1 of p2 minuten.
Iedereen krijgt dan een persoonlijke streeftijd per zone
We kregen toen de opdracht om Z1-Z5 te lopen via tijden die passen bij jezelf. Bij mij de 10 km tijd als referentie. Voor 800m lopers is dat anders.

In een van mijn beste jaren ging bij gelijke hartslag mijn basis tempo van oktober-tot-maart de snelheid omhoog van 12 km/u naar ca 13.6 of .8 km/uur (even uit het hoofd) .
En das kicken..... het seizoen dat er op volgde liep ik 8 of 9 PR's, nooit meer qua aantal PR's benaderd..
Daar kun je ontzettend van genieten, ik was toen ca 47j.

Als je ouder wordt moet je extra slim trainen om niet geblesseerd te raken en deze kennis helpt je dan heel goed wat binnen je vermogens ligt.
De Z5 is heel zwaar nadat je er al 8 km op hebt zitten....maar ik heb hem meestal toch gedaan.
Bij mij als 3-21km loper was er geen plateau te zien bij hogere snelheden wat je bij kortere afstand atleten wel vaker ziet en je het omslagpunt er uit kunt schatten.
Uit die lijn kon ik mijn 5000m tijd al voorspellen en onder normale omstandigheden zat ik er max 10 sec naast..
Ach geen wereldtijden, maar het is wel je eigen top toch, dus geniet ervan.....

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:09
Hmmm, ik ga waarschijnlijk zaterdag over een week aan de heuvelrugloop (utrecht-driebergen) meedoen en dan wel de halve marathon. Waarschijnlijk omdat enigziens impulsief ingeschreven en ik moet kijken of ik pijnvrij ben ;)

Maar vraag me een beetje af of in te schatten is wat een redelijk tempo zou zijn in heuvelachtig gebied als ik vooral plat lopen gewend ben. Vorige week wel een 18k gelopen in heuvelachtig gebied, maar eigenlijk ben ik gewoon een asfalt loper :) Lijkt me wel mooi om daar te lopen, maar ik moet met 'wedstrijden; wel altijd een beetje een doel hebben en voor een streeftijd gaan eigenlijk.

PR op de HM is 1:22:51 (berlijn, snel parcours) en zat eraan te denken om voor onder de 1:30 te gaan maar is daar een soort van formule voor? Of inschatting als 'normaal tempo +20 of 30sec?

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-12 09:09
m0ridin schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 22:39:
Hmmm, ik ga waarschijnlijk zaterdag over een week aan de heuvelrugloop (utrecht-driebergen) meedoen en dan wel de halve marathon. Waarschijnlijk omdat enigziens impulsief ingeschreven en ik moet kijken of ik pijnvrij ben ;)

Maar vraag me een beetje af of in te schatten is wat een redelijk tempo zou zijn in heuvelachtig gebied als ik vooral plat lopen gewend ben. Vorige week wel een 18k gelopen in heuvelachtig gebied, maar eigenlijk ben ik gewoon een asfalt loper :) Lijkt me wel mooi om daar te lopen, maar ik moet met 'wedstrijden; wel altijd een beetje een doel hebben en voor een streeftijd gaan eigenlijk.

PR op de HM is 1:22:51 (berlijn, snel parcours) en zat eraan te denken om voor onder de 1:30 te gaan maar is daar een soort van formule voor? Of inschatting als 'normaal tempo +20 of 30sec?
Ik heb vorige week met 2 anderen de route vanaf Rhenen naar Driebergen(NS UHT Trail) gedaan, het verlengde dus.
Het heuvelachtige viel behoorlijk mee vond ik.
Er was op mijn route maar 1 echte pukkel (400meter a 7% klimmen), de rest van de 270HM was voornamelijk vals plat.
Nu zal je 1:22:51 niet redden, maar sub 1:30 moet wel kunnen schat ik in. Mits het terein ongeveer gelijk is.

Ik heb vandaag op het hoogte punt van de dag (ik was om 13:30 klaar op de zaak), naar huis gelopen ~16KM.
Echt niet te doen met de hitte, ik had 2 flessen water bij me en die waren compleet leeg toen ik thuis aankwam. (en ik ben een super slechte drinker...)
Ook zakte me tempo terug van 4:55/km naar 5:30/km en me hartslag sky high :'(

[ Voor 15% gewijzigd door Sinned123 op 07-06-2018 23:03 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Circa 1:30 lijkt redelijk, mits je het goed indeelt. Spaar je bij de klims een beejte als dat je zwakste punt is, bij dalen kun je veel winnen, maar maak het nooit te gek.
Bij mij was het verschil dan ook zo vergelijkbaar tussen vlak/klim.
Succes.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

m0ridin schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 22:39:

Er zijn geen noemenswaardige heuvels rond driebergen. So no worries :P de hoogteverschillen liggen vooral ten oosten hiervan.
Je zal natuurlijk wel het nodige onverhard lopen... Als je nu hoed fit bent zou ik gewoon mikken op die 1,5 uur. Lijkt me niet ondoenlijk daar en gewoon een strakke tijd :)

If you can see, look. If you can look, observe

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:54

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

racoon schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 20:52:
Ik loop ook mee in Zwolle! First timer :) Als je vriendin uit die regio komt en een maatje daar woont kom je er niet meer onderuit. Ben benieuwd veel positieve verhalen gehoord. Zelf richt ik me op een tijd van 1:40, dit was voorheen 1:29:59 .. echter door wat issues met m'n scheenbeen én een maand reizen naar Indonesie de tijd moeten bijstellen. Succes en geniet! ;)

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Na het in de vuilnisbak dumpen van mijn ouwe Cumulusjes ben ik toch maar eens gaan kijken naar betere bestemmingen voor mijn oude schoenen.

Runnersworld (en Intersport blijkbaar) doen mee aan een actie (met tenenkrommend slecht Engels: Fast Feet Grinded :X , maar liever dat het Engels tenenkrommend is dan de schoenen :P) waar je schoenen worden gerecycled tot o.a. speeltuinbodems.
FFG werkt samen met "een groot sportmerk" en het enige sportmerk dat expliciet zo'n recyclingprogramma heeft is Nike. Daarnaast gebruiken ze blijkbaar het vezelmateriaal o.a. als geopad in paardenpistes. Dus losliggende kunststof die met groots gemak ergens in het milieu terechtkomt. De hoeveelheid (micro)plastic in het milieu is m.i. al veel te groot, dus dat vind ik geen optie. Oh ja, en ik heb een schijthekel aan paarden :P

Run2Day doet (af en toe) aan Shoe2Care, dat iets met kindjes in Afrika doet. Zelf ben ik er niet zo van overtuigd dat dit nut heeft, het verschepen kost niet niks, zowel qua geld en uitstoot, en wat moeten kindjes in arme buurten in godsnaam met volwassen schoenmaten... Daarnaast worden de onbruikbare schoenen op waarschijnlijk dezelfde manier gerecycled als hierboven.

Dus leuk, maar met een kritische blik vallen deze twee projecten al af. Weet iemand nog van het bestaan van andere recyclingprojecten?

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:53

vhal

ಠ_ಠ

@Pathogen ik mik ze gewoon in de inzamelingscontainer :X Dan kunnen ze in Afrika ook beginnen met hardlopen.

...o wacht :+

[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 08-06-2018 08:51 ]

Strava

• m0ridin
route99 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 23:02:
Circa 1:30 lijkt redelijk, mits je het goed indeelt. Spaar je bij de klims een beejte als dat je zwakste punt is, bij dalen kun je veel winnen, maar maak het nooit te gek.
Bij mij was het verschil dan ook zo vergelijkbaar tussen vlak/klim.
Succes.
Thanks! Zal het parcours uberhaupt eens gaan bekijken hoe 'erg' het allemaal is... Maar dat wordt het lastigste denk ik, inschatten hoe hard ik op welke stukken kan. Denk dat het een 'op gevoel' kwestie gaat worden...
Sinned123 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 22:56:
[...]

Ik heb vorige week met 2 anderen de route vanaf Rhenen naar Driebergen(NS UHT Trail) gedaan, het verlengde dus.
Het heuvelachtige viel behoorlijk mee vond ik.
Er was op mijn route maar 1 echte pukkel (400meter a 7% klimmen), de rest van de 270HM was voornamelijk vals plat.
Nu zal je 1:22:51 niet redden, maar sub 1:30 moet wel kunnen schat ik in. Mits het terein ongeveer gelijk is.
Ha! Die 18k was de Rhenen -> Veenendaal west NS route dus als jullie ook in de eerste trein naar Rhenen zaten heb ik jullie waarschijnlijk gezien ;)

Maar inderdaad, geen echte 'bergen' ofzo maar merkte wel dat ik meer gewend ben op het asfalt in utrecht te lopen ;)
Roozzz schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 23:14:
[...]

Er zijn geen noemenswaardige heuvels rond driebergen. So no worries :P de hoogteverschillen liggen vooral ten oosten hiervan.
Je zal natuurlijk wel het nodige onverhard lopen... Als je nu hoed fit bent zou ik gewoon mikken op die 1,5 uur. Lijkt me niet ondoenlijk daar en gewoon een strakke tijd :)
Volgens mij redelijk fit, alleen niet heel specifiek getraind hiervoor omdat dit nogal een last minute beslissing was... Maar ach, gaan we gewoon voor de sub 1:30 en zien we wel waar het schip strandt :)

Thanks voor de input allen!

[ Voor 16% gewijzigd door m0ridin op 08-06-2018 10:37 ]

• arcanis
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-06 10:25
Ik doe ook mee in Zwolle dit weekend. Een tijdje terug 1.51 gelopen tijdens een trainingsloop, dus onder de 1.50 moet wel kunnen.Alleen heb ik geen idee hoeveel sneller ik kan, laatste 4/5 weken vooral veel gefietst en gezwommen en maar 15 km per week gelopen. Ik denk dat gewoon de eerste 10km op 1.45 schema ga lopen en daarna wel zie of het wat wordt.

Als ik me heel goed voel kan ik natuurlijk ook nog weggaan op het schema van mijn Garmin die een 1.22 voorspeld. 8)7 8)7

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-12 12:28
Leuk dat zoveel Tweakers meelopen in Zwolle! Ik ben ook van de partij. Ga voor een tijd <1:50:00 na vorig jaar bij mijn eerste deelname 1:59:00 te hebben gelopen. In april een 14km en een 16km in respectievelijk 1:10 en 1:20 voltooid, dus lijkt me een reële doelstelling.
Succes in ieder geval allemaal!

• Roadman
Volgende keer eerst maar eens naar het getij kijken voordat ik besluit op het strand te gaan lopen. 8)7
Hele stukken strand waar je zo een cm of 2 a 3 in weg zakte langs de kustlijn. Erg zwaar, maar toch 10 KM overleefd. Zal het morgen wel in de benen gaan voelen.

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-12 13:06
Hier nog een Tweaker die morgen in Zwolle van de partij is. Inmiddels voor de 5e keer alweer.

Vorig jaar was het erg warm en stond ik, samen met een grote groep, na 10 minuten al vast achter een ambulance. Ik ben benieuwd naar de omstandigheden van morgen.

Doe het rustig aan als het echt warm wordt!

PR staat op 1:40, dat zit er dit jaar niet in. Onder 1:50 ben ik tevreden, maar hoop onder 1:45 te gaan. De voorbereidende weken waren erg warm en kan moeilijk inschatten wat ik onder koelere omstandigheden kan doen. Afgelopen zondag nog 19km afgelegd met een gemiddelde van 5:07. Dat moet morgen uitgerust iets sneller kunnen... maar ja, het weer heh.

*O* In ieder geval zin an! *O*

volgend jaar maar een apart startvak regelen voor Tweakers? 8)

[ Voor 5% gewijzigd door scrappy.doo op 08-06-2018 13:59 ]

• mastair
  • Laatst online: 21:20
Ik heb jaren de Micoach app van Adidas gebruikt en was hier altijd erg tevreden mee. Tot ze de stekker eruit trokken.

Heb nu vele andere apps geprobeerd maar nooit één gevonden die bevalt.

Wat de belangrijkste feature is die ik wil is heart rate interval training. Dus in plaats van interval training op snelheid op basis van hartslag.

Heeft iemand ervaring met een app die dit wel kan?

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

• Roadman
mastair schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 18:52:
Ik heb jaren de Micoach app van Adidas gebruikt en was hier altijd erg tevreden mee. Tot ze de stekker eruit trokken.

Heb nu vele andere apps geprobeerd maar nooit één gevonden die bevalt.

Wat de belangrijkste feature is die ik wil is heart rate interval training. Dus in plaats van interval training op snelheid op basis van hartslag.

Heeft iemand ervaring met een app die dit wel kan?
Wat voor horloge heb je?
Met Garmin kun je zo'n training wel in elkaar klikken en dan uploaden naar je horloge.

• mastair
  • Laatst online: 21:20
Roadman schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 19:06:
[...]

Wat voor horloge heb je?
Met Garmin kun je zo'n training wel in elkaar klikken en dan uploaden naar je horloge.
Ik heb geen horloge. Maar sta ik op zich open voor. Had wel gezocht maar zag niet dat je daar echt op basis van hartslag interval trainingen kon maken. Bieden ze ook hele schema's voor specifieke doelen?

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

• m0ridin
mastair schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 20:56:
[...]

Ik heb geen horloge. Maar sta ik op zich open voor. Had wel gezocht maar zag niet dat je daar echt op basis van hartslag interval trainingen kon maken. Bieden ze ook hele schema's voor specifieke doelen?
Je kan heel flexibel en naar eigen wens trainingen opbouwen via de connect website, om een indruk te geven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0H0RDBunL0oANKpX5ne2FBFx/full.png

[ Voor 24% gewijzigd door m0ridin op 09-06-2018 10:40 ]

• Gaargod
Daarbij wel de noot dat niet elk Garmin horloge de mogelijkheid heeft om de online in elkaar gezette activities af te draaien! Ik kan ze bijv. niet uploaden naar mijn FR35. Die heeft alleen een ingebouwde (basic) interval functie die je op het horloge zelf instelt.
Afhankelijk van hoe serieus je er in wilt gaan en hoeveel geld je wilt investeren, wel iets om in gedachten te houden.

• m0ridin
Gaargod schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 11:20:
Daarbij wel de noot dat niet elk Garmin horloge de mogelijkheid heeft om de online in elkaar gezette activities af te draaien! Ik kan ze bijv. niet uploaden naar mijn FR35. Die heeft alleen een ingebouwde (basic) interval functie die je op het horloge zelf instelt.
Afhankelijk van hoe serieus je er in wilt gaan en hoeveel geld je wilt investeren, wel iets om in gedachten te houden.
Oh, goed punt! Ik heb zelf de Forerunner 935, welke natuurlijk vrij uitgebreid is...

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:05
Morgen wil ik de wodanrun lopen in Wolfheze, zit alleen nog te twijfelen over de afstand.
Naast 5 en 10 is er ook een 1 en 2.5km, normaal zijn die afstanden alleen voor kinderen, maar zo te zien is het hier ook voor volwassenen te lopen. Ik ben alleen wel bang dat ik dan toch ruim de oudste ben :)

• Egge
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-12 14:35
Mijn eerste HM, die van Zwolle, zit erop. Wat een beleving! Liep tot 18km erg lekker en ineens sloeg het om. Kramp in de kuiten en andere pijntjes waardoor het tempo wat zakte. Ging voor een tijd onder de 2:00 maar is 2:03 geworden. Mooi doel voor de volgende keer!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:26
canonball schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 20:06:
Morgen wil ik de wodanrun lopen in Wolfheze, zit alleen nog te twijfelen over de afstand.
Naast 5 en 10 is er ook een 1 en 2.5km, normaal zijn die afstanden alleen voor kinderen, maar zo te zien is het hier ook voor volwassenen te lopen. Ik ben alleen wel bang dat ik dan toch ruim de oudste ben :)
Haha, dat denk ik ook. Als je traint voor lange afstand lopen, dan zou ik gaan voor de afstand die het dichtst bij je maximale trainings-afstand zit.

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-12 13:06
Mijn 5e HM van Zwolle ging lekker. Was bang dat het te warm zou zijn, maar na de 1e ronde was de ergste hitte wel verdwenen.

Toch bewust rustig aan gedaan in ronde 1 en 2 om in ronde 3 pas de hartslag op te laten lopen. Dat is prima bevallen. De vorige keren klampte ik me vooral vast aan de gewenste eindtijd, begon op een tempo wat daar wel 5 minuten onder lag en dan is het harken op het eind.

Nu lekker fit over de streep en toch een leuke eindtijd van 1:44.59.

• arcanis
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-06 10:25
Mijn halve marathon van Zwolle ging ook ook redelijk. De temperatuur was na de eerste ronde inderdaad prima te doen.

Omdat ik eigenlijk geen idee had van welke tijd ik kan lopen was mijn doel om de eerste 10km in 50 minuten te lopen en dan maar kijken hoe de benen voelen. Bij de start echter veelte ver naar achter gestart waardoor het onmogelijk was om de eerste 4 a 5 Km eigen tempo te lopen. Het constant inhalen van mensen kost veel kracht en haalt het tempo flink na beneden. Vanaf Km 6 t/m 17 heel vlak kunnen lopen op 4.50 per km. Omdat ik nog heel soepel liep en mijn hartslag nog redelijk laag zat besloten het tempo een klein beetje op te voeren. Km 18 en 19 waren de snelste 2 km's van de dag met 4.35 en 4.37. Km 20 begon goed echter kreeg ik plotseling last van kramp in mijn linker bovenbeen en nog geen 100 meter later was deze compleet verkrampt. De laatste 1,3 km duurde voor mijn gevoel net zo lang als de eerste 19....

Uiteindelijk over de streep gekomen met een tijd van 1:44:54.

Ik merk wel dat ik gewoon veelte weinig kilometers in de bennen heb voor een race over deze afstand. Mijn hartslag en ademhaling zaten nog op hun gemak terwijl mijn benen het de laatste 1.5km niet meer aankonden.

Aangezien het parcours in Zwolle iets aan de lange kant is heb ik over mijn snelste 21.1km 1:43:34 gedaan. Met iets meer kilometers in de benen en een constant tempo kunnen lopen vanaf het begin moet onder de 1:40 goed te doen zijn.

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:54

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Heb gisteren ook mogen genieten van een geweldig evenement met een super fijn sfeertje! Halve van Zwolle! Rustig gestart omdat het in het begin toch veel te druk was. Vanaf de eerste stukken singels wat gas bij gegeven tot 4:20/km. De vraag was even of ik dit qua benen vol kon houden na het 15k punt.
Toch de gok genomen en doorgezet. Dit pakte goed uit met nog een snelle 20e km in 4:15 en een fijne eindsprint. Tijd is 1:36:24 geworden

Kan ik mee leven, voor mij een teken dat ik weer fit ben en weer rustig kan aanhaken bij m'n loopgroep.
Nu consequent blijven rekken , foamrollem en zorgen dat ik dit blijf

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• Dirk0s
  • Laatst online: 18-12 13:29
Iemand tips voor achillespees blessures? verschillende fysios bezocht alleen de pijn blijft weer terug komen

• tlpeter
  • Nu online
Dirk0s schreef op zondag 10 juni 2018 @ 14:30:
Iemand tips voor achillespees blessures? verschillende fysios bezocht alleen de pijn blijft weer terug komen
Hoog of laag? Geen andere klachten zoals voeten of kuiten?
Als de klachten overgaan en weer terugkomen dan moet er een specifieke oorzaak zijn. Al eens gedacht aan een sportfysio?

• Dirk0s
  • Laatst online: 18-12 13:29
tlpeter schreef op zondag 10 juni 2018 @ 15:06:
[...]

Hoog of laag? Geen andere klachten zoals voeten of kuiten?
Als de klachten overgaan en weer terugkomen dan moet er een specifieke oorzaak zijn. Al eens gedacht aan een sportfysio?
5 cm boven de hak, echt een specifiek punt. Genoeg sportfysios gezien alleen helpt het dan een tijdje en komt de pijn weer terug.

Verder geen andere klachten, alleen achillespezen

• tlpeter
  • Nu online
Dirk0s schreef op zondag 10 juni 2018 @ 15:16:
[...]

5 cm boven de hak, echt een specifiek punt. Genoeg sportfysios gezien alleen helpt het dan een tijdje en komt de pijn weer terug.

Verder geen andere klachten, alleen achillespezen
Dus beide pezen? Dan zou ik een goede fysio zoeken die niet alleen het probleem oplost maar ook kijkt waarom de blessure ontstaat.

Ik heb laatst bij de fysio een nieuwe oefening gedaan en ik voel nu ook 1 achillespees waar ik normaal helemaal geen last van heb.
Dit komt dus puur door een andere belasting. Zou ik hier dan mee doorgaan dan is dat een recept voor weer een nieuwe blessure.

• Tigertje
Vorig jaar op 5 november, tijdens mijn vakantie toen, heb ik negen dagen achter elkaar hardgelopen. Dat was de eerste keer dat ik zoiets deed en het was me goed bevallen. Dus heb ik dezelfde actie nog een keer herhaald in de afgelopen week. Toen was het doel om 100km te lopen (dat werd uiteindelijk 110km), ik wilde nu voor 110km gaan, opnieuw in negen loopdagen (door een tripje naar London niet achter elkaar). De indeling was noodgedwongen anders: ik zou de HM van Amersfoort lopen maar omdat een vriendin van mij daar een 10km ging lopen spraken we af samen te gaan. Dus om aan de 110km te komen moest ik dagelijks een uur gaan lopen. Ik loop in een uur zo'n 12,5km dus dat kwam precies uit. Twee van de dagen zou ik in London gaan lopen. Dat is heel leuk maar vanwege verkeer ook lastig. Hier gaan we:

Legenda: Afstand (totale tijd/minuten per km)

- Dag 1: 12,53km (1:00u/04:47), standaard loopje in de omgeving, meteen goed begonnen, gestelde 12,5km gehaald.
- (tweede dag was een reisdag naar London, niet hard gelopen, telt dus niet mee, wel veel gewandeld).
- Dag 2: 13,68km (1:07u/04:54), Greenwich Riverside and Parks route, klein beetje aangepast door bouwprojecten maar verder een prachtige route, voor een groot deel langs de Theems en verder door parken en mooie Londonse wijken (aanrader!).
- Dag 3: 11,98km (1:00u/05:01), maandagochtend in Greenwich is qua verkeer echt vreselijk dus liep ik rondjes strak om het Greenwich Park heen. Nadeel, er zit een pittig helling in, die ik 3x op moest, minder afstand dus.
- Dag 4: 13,51km (1:05u/04:49), rondje Utrecht centrum via mijn werk gelopen om mijn Anker Soundbuds op te halen.
- Dag 5: 12,53km (1:00u/04:47), tijdens mijn normale loopweek is woensdag niet mijn beste dag, meestal zie ik dit als de hersteldag van de HM die ik altijd op zondag loop, nochtans prima tijd, indentiek aan dag 1.
- Dag 6: 12,90km (1:00u/04:39), deze extra 400m heeft twee verklaringen: ik liep erg lekker en ik werd rond minuut 50 gebeld door een monteur die voor mijn deur stond dus ben ik flink door gaan lopen. Omdat ik nog even heb stilgestaan tijdens het telefoon gesprek miste ik net de 13km grens :'( .
- Dag 7: 12,66km (1:00u/04:44), niet slecht deze tijd na de dag ervoor, ik voelde het nog wel, het was ook drukkend warm maar nieuwe route gelopen en die gaan vaak wat sneller.
- Dag 8: 07,37km (35:00min/04:44) en 07,70km (40:19min/05:14), twee loopjes, eerste alleen en de tweede samen met een vriend in Amsterdam, 10 minuten pauze ertussen, beiden leuke routes. Vriend is wat minder getraind dus we liepen wat langzamer.
- Dag 9: 10,00km (01:00u/06:04), dit was de al genoemde 10km in Amersfoort, doel was om de PR van een vriendin onder het uur te krijgen, dat lukte helaas niet. Wel een leuke 10km om te doen, niet te druk en mooie route.

Totale afstand: 114,86km.

De vorige keer had ik meer last met lopen, m.n. mijn linker enkel speelde toen op. Deze keer nergens last van gehad. Mijn loopsnelheid ligt nu hoger, ik kan nu normaliter een uur lang onder 04:50/km lopen, iets wat me een half jaar geleden alleen op kortere afstanden lukte. Net als een half jaar geleden, kan ik iedereen aanraden dit een keer te doen.

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Tigertje schreef op zondag 10 juni 2018 @ 19:15:
Net als een half jaar geleden, kan ik iedereen aanraden dit een keer te doen.
Super prestatie en erg goed bezig! maar iedereen aanbevelen dit te doen..ben daar een beetje voorzichtig mee, er zijn veel startende hardlopers hier en in de opbouw dit doen is vragen om problemen...

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-12 06:18
Gisteren de Urban Trail Utrecht gelopen samen met een aantal collega's. Het was voor mij de eerste keer dat ik een dergelijke fun trail heb gelopen en het idee om onder andere door winkels, bioscopen en de voormalige gevangenis te kunnen hardlopen leek mij erg leuk.

Had me voorgenomen om vooral te proberen te genieten en rustig te starten. Maar zoals zo vaak blijft dat lastig.. :+

Collega's bleken helemaal vooraan in start wave 3 te gaan staan en er bleek ook een voorloper te zijn. Dus bij de start niemand voor je, dus maar aanhaken bij de voorloper. Deze bleek er lekker de sokken in te zetten en al gauw hadden we samen met 2 andere lopers een gat geslagen. Na een paar kilometer begonnen we al en aantal lopers uit eerdere waves in te halen. Ondanks het tempo toch heerlijk om me heen kunnen kijken en kunnen genieten van het parcours door de diverse locaties. Hoe leuk is het om dwars door de Bijenkorf te rennen en daar aangemoedigd te worden door het winkelpersoneel? Door barretjes, waar je van de daar nog hangende alcoholdamp al aangeschoten zou kunnen raken. Op diverse plekken moest af en toe de vaart er uit omdat de toegang smal was en het aantal deelnemers groot, maar goed daar waar mogelijk probeerden we zoveel mogelijk deelnemers in te halen. Rond de 5 km waren de medelopers uit onze wave ook afgehaakt en kon het tempo nog wat verder omhoog. Volgens mij had de voorloper er wel lol in om zo door te trekken en ik vond het ook wel prima zo.. 8)

Uiteindelijk met een forse eindsprint nog lekker fris over de finish gegaan. Heb werkelijk waar genoten van het evenement. Goed georganiseerd en er hing een hele leuke sfeer! Kortom een aanrader om mee te doen!

's Avonds kreeg ik nog een linkje uit de De Utrechter Internet Courant doorgemaild met de melding dat ik gespot was. Altijd leuk!

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/b565tz.png

(tweede loper van links ben ik.. 8) )

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17-12 18:03
Dirk0s schreef op zondag 10 juni 2018 @ 14:30:
Herkenbaar. Ik heb gisteren mijn eerste HM gelopen, en tot 14Km pijnvrij. Daarna toch pijn achillespees ook ongeveer 5cm vanaf de hiel. Tevens aan de onderkant van mijn voet wat pijn.

Ik overweeg inlegzooltjes (van Scholl) te gaan proberen. Deze zijn nog schappelijk geprijsd.

Tevens doe ik foamrollen en oefeningen op de trap; tenen op de trap en dan met je hiel naar beneden zakken en omhoog. Dit ongeveer 3x per dag en dan 10x deze beweging.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
bvsteyn schreef op maandag 11 juni 2018 @ 07:28:
Gisteren de Urban Trail Utrecht gelopen samen met een aantal collega's. Het was voor mij de eerste keer dat ik een dergelijke fun trail heb gelopen en het idee om onder andere door winkels, bioscopen en de voormalige gevangenis te kunnen hardlopen leek mij erg leuk.

Had me voorgenomen om vooral te proberen te genieten en rustig te starten. Maar zoals zo vaak blijft dat lastig.. :+

Collega's bleken helemaal vooraan in start wave 3 te gaan staan en er bleek ook een voorloper te zijn. Dus bij de start niemand voor je, dus maar aanhaken bij de voorloper. Deze bleek er lekker de sokken in te zetten en al gauw hadden we samen met 2 andere lopers een gat geslagen. Na een paar kilometer begonnen we al en aantal lopers uit eerdere waves in te halen. Ondanks het tempo toch heerlijk om me heen kunnen kijken en kunnen genieten van het parcours door de diverse locaties. Hoe leuk is het om dwars door de Bijenkorf te rennen en daar aangemoedigd te worden door het winkelpersoneel? Door barretjes, waar je van de daar nog hangende alcoholdamp al aangeschoten zou kunnen raken. Op diverse plekken moest af en toe de vaart er uit omdat de toegang smal was en het aantal deelnemers groot, maar goed daar waar mogelijk probeerden we zoveel mogelijk deelnemers in te halen. Rond de 5 km waren de medelopers uit onze wave ook afgehaakt en kon het tempo nog wat verder omhoog. Volgens mij had de voorloper er wel lol in om zo door te trekken en ik vond het ook wel prima zo.. 8)

Uiteindelijk met een forse eindsprint nog lekker fris over de finish gegaan. Heb werkelijk waar genoten van het evenement. Goed georganiseerd en er hing een hele leuke sfeer! Kortom een aanrader om mee te doen!

's Avonds kreeg ik nog een linkje uit de De Utrechter Internet Courant doorgemaild met de melding dat ik gespot was. Altijd leuk!

[afbeelding]

(tweede loper van links ben ik.. 8) )
Er zijn blijkbaar veel mensen die dit leuk vinden, maar het trekt me persoonlijk echt totaaaaaaal niet. Al was het maar omdat je er extreem brakke GPS tracks van krijgt. :+

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hmm, ik weet niet of het aan het weer ligt of dat ik gewoon nog niet hersteld ben qua fitheid, maar wat ging het houterig vandaag.
Cadans wilde niet omhoog, tempo leek nergens op, hooguit mijn bijbehorende hartslag klopte enigzins.
Ik gooi het op herstel. Snel vergeten en woensdag weer proberen.

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Gisteren laatste duurlopp gedaan voor de Marathon van Sneek op 23-6. Alle duurlopen gingen best lekker maar de laatste twee kon ik maar weinig zin voor maken. Ga mee met de pacer van 3.45 en dan maar kijken hoe lang ik dit vol kan houden, vermoedelijk iets te hoog gegrepen maar liever een tijd in een groep meeliften dan volledig alleen. In een eerdere marathon (Zwolle 2013) de pacer van 4.00 gevolgd en vast kunnen houden, destijds maar 1 duurloop gedaan van max. 27km.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-12 17:42
MrAcid schreef op maandag 11 juni 2018 @ 12:15:
[...]

Er zijn blijkbaar veel mensen die dit leuk vinden, maar het trekt me persoonlijk echt totaaaaaaal niet. Al was het maar omdat je er extreem brakke GPS tracks van krijgt. :+
Ik heb hem ook gelopen. Puur voor de lol en gezelligheid, qua timing valt er weinig eer te behalen. Was logischerwijs ook een tijdregistratie trouwens. Heb geloof ik 70 minuten gedaan over de 10K. Ik zat in Wave 5, dan is het letterlijk aansluiten bij de gebouwen en lopend door de trappenhuizen. Maar was wel leuk georganiseerd en grappig om door alle gebouwen te gaan ja. Vond het wel een duur grapje (25 euro) maar merk dat eigenlijk alle stads-runs tegenwoordig vrij prijzig geworden zijn. Geen waardeoordeel overigens, zal vast ook allemaal wel wat kosten qua organisatie, maar ik wil juist meer gaan lopen, dus denk dat ik maar wat vaker de lokale dorpswedstrijdjes ga opzoeken zodat mijn hobby betaalbaar blijft. Laatst in Leidsche RIjn leek 5km mij wel aardig, maar vond de 4 euro per kilometer toch wel erg gortig. Uiteindelijk 15km gedaan, vond het ook wel een fijn idee dat ik niet langer aan het fietsen was naar de route toe dan werkelijk aan het lopen ;)

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-12 09:09
Valorian schreef op maandag 11 juni 2018 @ 19:54:
[...]

Ik heb hem ook gelopen. Puur voor de lol en gezelligheid, qua timing valt er weinig eer te behalen. Was logischerwijs ook een tijdregistratie trouwens. Heb geloof ik 70 minuten gedaan over de 10K. Ik zat in Wave 5, dan is het letterlijk aansluiten bij de gebouwen en lopend door de trappenhuizen. Maar was wel leuk georganiseerd en grappig om door alle gebouwen te gaan ja. Vond het wel een duur grapje (25 euro) maar merk dat eigenlijk alle stads-runs tegenwoordig vrij prijzig geworden zijn. Geen waardeoordeel overigens, zal vast ook allemaal wel wat kosten qua organisatie, maar ik wil juist meer gaan lopen, dus denk dat ik maar wat vaker de lokale dorpswedstrijdjes ga opzoeken zodat mijn hobby betaalbaar blijft. Laatst in Leidsche RIjn leek 5km mij wel aardig, maar vond de 4 euro per kilometer toch wel erg gortig. Uiteindelijk 15km gedaan, vond het ook wel een fijn idee dat ik niet langer aan het fietsen was naar de route toe dan werkelijk aan het lopen ;)
Dit is wel allemaal regio Leiden, maar vanuit Utrecht goed te doen denk ik.
http://www.zorgenzekerheidcircuit.nl
Als je op tijd bent met inschrijven(oktober pas hoor) kost je dat €35(waarvan je €5 borg voor de chip) voor 8 lopen.
Je krijgt dan ook nog een loop shirt.
En ik kreeg aan het einde een orginele Flipbelt omdat ik minimaal 7loopjes had meegedaan.

Afstanden: Kort(5KM) / midden(10KM) of Lang (15KM/10mijl of HM)
Niveau van de deelnemers is overigens behoorlijk hoog.

[ Voor 4% gewijzigd door Sinned123 op 11-06-2018 20:04 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-12 17:42
Sinned123 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 20:01:
[...]

Dit is wel allemaal regio Leiden, maar vanuit Utrecht goed te doen denk ik.
http://www.zorgenzekerheidcircuit.nl
Als je op tijd bent met inschrijven(oktober pas hoor) kost je dat €35(waarvan je €5 borg voor de chip) voor 8 lopen.
Je krijgt dan ook nog een loop shirt.
En ik kreeg aan het einde een orginele Flipbelt omdat ik minimaal 7loopjes had meegedaan.

Afstanden: Kort(5KM) / midden(10KM) of Lang (15KM/10mijl of HM)
Niveau van de deelnemers is overigens behoorlijk hoog.
Ah thankx! Dat zijn leuke initiatieven. Deze is denk ik voor mij net wat ver, kan op zich wel maar soortgelijke dingen vind ik hier gelukkig ook wel dichterbij. Zoals de Zomeravondcup vanuit de utrechtse AV en de VIB lopen in Maarssen. En via hardlopen.nl ook al een hoop gevonden (tot aan de meest obscure dorpsloopjes aan toe).

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-12 09:00

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

Heb me gister ook maar weer eens gewaagd aan een HM; ben sinds begin mei weer aan het lopen na 1 1/2 maand niet glopen te hebben, en dan merk je toch wel dat je het weer moet opbouwen. Daarnaast bevalt het lopen in de wintermaanden me toch beter dan met 25-30°c. maar goed. ik was weggegaan met in het hoofd 6m/km om vooral niet teveel te forceren (mn pr van februari staat net binnen de 2 uur) de eerste 10km ging me makkelijk af, de 5 daarna kon ik nog net aan in de buurt blijven van de 6m/km, maar daarna was de koek wel op. Ik had niet zozeer het gevoel dat ik het conditioneel niet aankon, maar merkte dat ik niet soepel meer liep en aan het forceren was. energie was op, en de benen begonnen pijntjes te vertonen. toen maar besloten om de laatste 5 km wel op tempo te blijven lopen, maar tussendoor wat rustmomentjes in te bouwen door even gewoon te lopen. Dat beviel goed, en kwam ik uiteindelijk op 6:07m/km uit. Viel me niks tegen voor de eerste keer weer sinds een maand of 3 dat ik de hm had gelopen. had gelukkig wel wat water mee, en die ging ook op tot de laatste druppel (2x 170 ml) maar geen eten meegenomen. tot nog toe neem ik eigenlijk nooit even mee voor loopjes onder de ~2 uur, maar aangezien ik het dan na 15km wel moeilijk krijg is het mss toch handiger dit wel te doen. Hoe doen jullie dat op afstanden van 2 uur en langer? eten mee, of gewoon goed eten van tevoren, leeglopen en daarna aanzuiveren?

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Leeglopen en aanvullen achteraf. Bij 2+ uur gels op waterbasis. Bij warm weer vanaf 2+ uur ook wat water met electrolyten.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

kwakke01 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 07:52:
Heb me gister ook maar weer eens gewaagd aan een HM; ben sinds begin mei weer aan het lopen na 1 1/2 maand niet glopen te hebben, en dan merk je toch wel dat je het weer moet opbouwen. Daarnaast bevalt het lopen in de wintermaanden me toch beter dan met 25-30°c. maar goed. ik was weggegaan met in het hoofd 6m/km om vooral niet teveel te forceren (mn pr van februari staat net binnen de 2 uur) de eerste 10km ging me makkelijk af, de 5 daarna kon ik nog net aan in de buurt blijven van de 6m/km, maar daarna was de koek wel op. Ik had niet zozeer het gevoel dat ik het conditioneel niet aankon, maar merkte dat ik niet soepel meer liep en aan het forceren was. energie was op, en de benen begonnen pijntjes te vertonen. toen maar besloten om de laatste 5 km wel op tempo te blijven lopen, maar tussendoor wat rustmomentjes in te bouwen door even gewoon te lopen. Dat beviel goed, en kwam ik uiteindelijk op 6:07m/km uit. Viel me niks tegen voor de eerste keer weer sinds een maand of 3 dat ik de hm had gelopen. had gelukkig wel wat water mee, en die ging ook op tot de laatste druppel (2x 170 ml) maar geen eten meegenomen. tot nog toe neem ik eigenlijk nooit even mee voor loopjes onder de ~2 uur, maar aangezien ik het dan na 15km wel moeilijk krijg is het mss toch handiger dit wel te doen. Hoe doen jullie dat op afstanden van 2 uur en langer? eten mee, of gewoon goed eten van tevoren, leeglopen en daarna aanzuiveren?
Hangt ervan af. Tijdens een wedstrijd heb ik wel altijd een gelletje achter in mijn broekzak zitten, tijdens een HM gebruik ik 'm tussen de 45 & 60 minuten. Loop de HM in 1.36, dus is iets over de helft. Misschien doet het niets, maar puur voor het idee :). Heb nu een paar HM's gelopen, In Eindhoven voor het eerst ermee geëxperimenteerd en liep meteen van 1:43 naar 1:38, zonder het gevoel te hebben dat ik op instorten stond.

Een halve marathon moet je eigenlijk kunnen uitlopen op voeding die je van te voren hebt gehad en onderweg kun je de energievoorraad en zouten aanvullen met sportdranken die ze uitdelen

Waarom probeer je het niet gewoon en kijk je of het iets doet. Mijn sportbroek van Nike heeft een sleutelzakje, daar past precies 1 zakje SIS in. Wel van te voren even oefenen en proeven. Bij sommige mensen kan dit dit nogal op de darmen werken ;)

Afgelopen zaterdag heb ik een duurloop van 20km in 1:58:29 gedaan. Het was warm, te warm en had geen voeding of water bij. Vanaf km 17/18 liep ik met een hogere hartslag en koste het meer moeite om de pasfrequentie en tempo erin te houden.
Dit weekend staat een loop van 22km op het programma, dus dan trek ik mijn trail vest aan en zorg voor voldoende water :)

[ Voor 3% gewijzigd door Calitomnication op 12-06-2018 10:58 ]

tips voor New York

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-12 12:28
Beetje laat, maar ook ik heb afgelopen zaterdag weer genoten van de HM van Zwolle. Blijft een schitterend event dat elk jaar weer een mooi publiek trekt!
Doel was <1:50 en dat heb ik met netto 1:49:16 (21,4km want parcours is inderdaad iets langer) gehaald. Op zich dus tevreden, maar had stiekem liever toch een nog wat scherpere tijd gelopen. Merkte dat ik de eerste ronde last had van de drukte (startte vorig jaar in Business-vak en dat scheelt een hoop), waardoor ik niet in m'n tempo kwam. Eerste 10k wel rond de 5:00 gelopen, maar denk dat me dat wat teveel kracht heeft gekost. Liep hierdoor de laatste ronde in ±5:16/km wat een te groot verval is. Wat ook echt lastig was, was dat mijn hartslagmeter het niet deed.. Train hier altijd op, dus was nu aangewezen op de combinatie van gevoel en tempo/km (dat gaf mijn horloge wel weer).
Al met al tevreden over mijn prestatie, maar gevoel dat er wel wat meer in had gezeten (betere indeling en wel hartslagmeting) beklijft.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-12 15:46
Waar ik al een hele tijd mee worstel is eigenlijk met het 'slanker' worden.

Ik weeg 89kg, ben 1,96 en ben niet dik. Heb wel wat vet op het buikje en vooral op de heupen. Nu heb ik een aantal maatregelen getroffen:

- Geen brood meer als lunch maar smoothie met water, kwark, banaan, amandelen, havermout
- Vier boterhammen met veel rogge als lunch
- Gewoon avondeten (mogelijk te veel)

Ik snack amper, eet nooit twixen of kitkats en zelden chips of frituur. Alcohol beperk ik tot het weekend.

Sporten - gemiddeld drie keer per week hardlopen gecombineerd met crossfit

Dit heeft me wel een kilo of 4 opgeleverd, dus van 93 naar 89 maar die heupen blijven zo. Hoe kan ik dat nou nog verbeteren, is dat een kwestie van echt stoppen met alcohol of moet ik eens naar een diëtist gaan om die te laten kijken waar er verbetering is?

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-12 15:35
KaiseRRuby schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:15:

- Geen brood meer als lunch maar smoothie met water, kwark, banaan, amandelen, havermout
Van smoothies wordt wel eens gezegd dat ze minder gezond zijn dan veel mensen denken.
De hoeveelheid suiker en gebrek aan vezels maken ze minder goed dan je zou verwachten.
Een link uit betrouwbare bron:
https://www.diabetesfonds...en/is-een-smoothie-gezond

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Dey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12 11:38

Dey

Dit heeft me wel een kilo of 4 opgeleverd, dus van 93 naar 89 maar die heupen blijven zo. Hoe kan ik dat nou nog verbeteren, is dat een kwestie van echt stoppen met alcohol of moet ik eens naar een diëtist gaan om die te laten kijken waar er verbetering is?
Ik zou zeggen, stoppen met alcohol. Dat is echt een 'dikmaker' en spelbreker bij het opbouwen van de prestaties.

• m0ridin

Ik weeg 89kg, ben 1,96 en ben niet dik. Heb wel wat vet op het buikje en vooral op de heupen. Nu heb ik een aantal maatregelen getroffen:

Ik snack amper, eet nooit twixen of kitkats en zelden chips of frituur. Alcohol beperk ik tot het weekend.

Mjah, stoppen met alcohol zal best helpen maar weet niet of dat het nou is...

Die 4kg, in hoeveel tijd? Hoeveel loop je en train je? Heb je wel eens genoteerd hoeveel calorieen alles is wat je binnen krijgt? Wat voor baan heb je? (Kantoorbaan of redelijk actief?) Wat is je leeftijd?

Allemaal dingen die meespelen en het kan natuurlijk ook 'gewoon' een kwestie van bouw zijn.

Ik beperk alcohol over het algemeen ook tot het weekend, maar ook daar maak ik uitzonderingen in (vanavond een concert, vrijdag verjaardag) maar ben verder wel bewust bezig nu. Snoeptomaatjes en komkommer en dat soort zut als tussendoor, amper tot niet snoepen en veel bewegen.

Uiteindelijk gaat het erom dat er meer af gaat dan er binnen komt (als je af wil vallen that is) en dan kan je volgens mij prima af en toe een biertje drinken hoor.

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:48
...

Alhoewel een smoothie een gezond imago heeft, is het dat niet noodzakelijk. Neem eens de proef op de som en maak met exact dezelfde ingrediënten eens "overnight oats". Omdat de vezels nu niet kapot geblenderd zijn zal je normaal merken dat het een pak moeilijker is om alles naar binnen te werken, en je sneller een verzadigd gevoel hebt.

Je mag dan wel al gezonde ingrediënten kiezen voor je eten, je zal dus ook de portiegrootte moeten aanpassen. Uiteindelijk is het de totale hoeveelheid calorien die telt, niet enkel de oorsprong ervan. Misschien kan je eens met MyFitnessPal aan de slag om dit eens bij te houden? Overschakelen op "overnight oats", volkoren pasta, etc. kan al helpen om sneller een verzadigd gevoel te hebben zodat het niet echt aanvoelt als diëten.

• tlpeter
  • Nu online

Geen smoothies nemen.
Probeer eens alles wat je in de smoothie doet binnen een paar minuten op te eten. Lukt dit dan zal het wel meevallen met de hoeveelheid maar vaak krijg je veel te veel binnen en dan vooral suikers.

[ Voor 3% gewijzigd door tlpeter op 12-06-2018 11:36 ]

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-12 15:46
Hm, goeie tip. Gewoon een bord havermout/brinta in de ochtend dus?

• tlpeter
  • Nu online
Bijvoorbeeld.
Ik weet dat ik bijvoorbeeld te veel brood eet maar ik heb geen zin en maak geen tijd voor een alternatief.

• Dey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12 11:38

Dey

KaiseRRuby schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:39:
Hm, goeie tip. Gewoon een bord havermout/brinta in de ochtend dus?
Voor mij werkt ontbijten met een bordje havermout goed. Drie boterhammen en twee stuks fruit met de lunch en een relatief klein avondmaal. Tussendoor eet ik alleen een pakje crackers als 'snack'.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Alles hierboven + heel veel groenten eten. Advies is 250 gram per dag, ik ga zelf uit van 500 gram per dag. Je krijgt heel veel voedingsstoffen binnen en je gaat vanzelf minder andere zaken eten. Alle granen volkoren, welk graan of dat het meergranen is maakt niet uit. Gewoon, volkoren (bijv. ook zilvervliesrijst dus).
En tip: groenteadvies is per dag, niet wachten tot de avondmaaltijd. Eet in de loop van de dag wat wortelen, tomaten, paprika, enz. Dan zit je zo op de halve kilo.

En natuurlijk meer lopen. Heel veel meer 8) Maar nooit zoveel meer dat het je plezier of gezondheid kost.
mefjoew schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:12:
Doel was <1:50 en dat heb ik met netto 1:49:16 (21,4km want parcours is inderdaad iets langer) gehaald.
Gefeliciteerd!
Was het parcours daadwerkelijk te lang of gaf je horloge dat aan? Ik vind het wel opmerkelijk dat zo'n grote (+3000 deelnemers) en snelle (winnaar 61') halve marathon 300 meter (dat is ergens tussen 45" en 2' extra) te lang zou zijn. Als het gewoon je eigen meting is, kan dat natuurlijk goed: gps is niet zo heel nauwkeurig.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Dey schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:22:
[...]

Ik zou zeggen, stoppen met alcohol. Dat is echt een 'dikmaker' en spelbreker bij het opbouwen van de prestaties.
Grappige is juist dat je van de alcohol zelf niks aankomt, maar de befaamde bierbuik komt door de vette troep die mensen tijdens of na de alcohol naar binnen schuiven. Je lichaam kan de energie uit de alcohol niet opslaan en probeert daarom eerst de calorieën uit de alcohol te verbranden. Hierna is je frikandel of kroket pas aan de beurt. Indien je dit lichaam dit niet meteen kan verbranden zal het rond je middel worden opgeslagen.

Wat betreft je spelbreker ben ik het wel met je eens, je merkt echt wel prestatieverschil als je de avond van te voren wél of géén alcohol op hebt. Laat zelf ook regelmatig de alcohol staan en pak gewoon iets fris of een glas water.

tips voor New York

• Roadman
Calitomnication schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 12:32:
[...]

Grappige is juist dat je van de alcohol zelf niks aankomt,
1 gram alcohol levert anders nog steeds gewoon 7 kcal op. ;)

• m0ridin
Nou ja, en na een (paar) biertje(s) denk je ook eerder "ach, lekker hoor een beetje chips erbij. En die nootjes maken ook niet veel uit toch? Ach, doe me nog maar een biertje ja!" Een biertje an sich is echt geen ramp volgens mij (ok, prestaties zelf kort erna daargelaten) maar meer de combi van.

Verder moet het allemaal ook wel een beetje leuk en lekker blijven hoor, ik vind hardlopen heerlijk en voel me zeker fitter en gezonder maar ik geniet ook nog teveel van een biertje en heb het er echt niet voor over dat compleet te laten, alleen wel meer met mate nu.

Zo had ik zondag nog een (klein) zakje borrelnootjes liggen, die zijn op gegaan maar dan kijk ik op de verpakking en zie ik '540kcal' en is dat toch minder de moeite waard ;) Zo lekker waren ze nou ook niet, zijn vaak van die gewoontjes die je hebt en vooral dat eruit krijgen is het lastige... verder heb ik ook bijna nooit meer echt de behoefte in ongezond snacken (sure, komt nog wel voor).

Maar je moet af en toe ook wel kunnen zondigen hoor, tenzij je natuurlijk die keuze maakt om je helemaal op toptijden en het maximale eruit halen te richten. Ook dikke prima, ik geniet zelf alleen liever van beide kanten van het leven ;)

Die biertjes de middag na een halve of hele marathon zijn toch ook verdomde lekker altijd!

[ Voor 3% gewijzigd door m0ridin op 12-06-2018 13:17 ]

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:42
kenneth schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:53:
En natuurlijk meer lopen. Heel veel meer 8) Maar nooit zoveel meer dat het je plezier of gezondheid kost.
Ja dat wil ik ook wel, maar ik merk dat ik dan echt tegen de limieten van m'n lichaam aan begin te lopen.
Afgelopen zondagochtend behoorlijk wezen intervallen en gisteravond weer wezen lopen, maar ik kon merken dat ik nog niet goed hersteld was. Best wat pijntjes hier en daar. Vooral mijn linkerkuit/achilles blijft een gevoelig punt :| Echt vaker dan 3, hooguit een keertje 4, keer lopen in de week zit er voor mij niet in.

Van het weekend ook maar eens voor nieuwe schoenen kijken. Mijn vorige Asics GT-2000 4 gingen bij de tenen kapot en mijn huidige GT-2000 5 gaan juist aan de binnenkant bij de hiel helemaal kapot na een kleine 700 km.

Gelukkig kreeg ik nog een mooie kortingsbon voor Run2Day van m'n trainer. Gelijk een goed excuus om weer eens een analyse te laten doen en te kijken voor misschien wel heel iets anders dan Asics :)

• Hooiopdevork
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-05-2023
InZane schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:30:
[...]

Ja dat wil ik ook wel, maar ik merk dat ik dan echt tegen de limieten van m'n lichaam aan begin te lopen.
Afgelopen zondagochtend behoorlijk wezen intervallen en gisteravond weer wezen lopen, maar ik kon merken dat ik nog niet goed hersteld was. Best wat pijntjes hier en daar. Vooral mijn linkerkuit/achilles blijft een gevoelig punt :| Echt vaker dan 3, hooguit een keertje 4, keer lopen in de week zit er voor mij niet in.

Van het weekend ook maar eens voor nieuwe schoenen kijken. Mijn vorige Asics GT-2000 4 gingen bij de tenen kapot en mijn huidige GT-2000 5 gaan juist aan de binnenkant bij de hiel helemaal kapot na een kleine 700 km.

Gelukkig kreeg ik nog een mooie kortingsbon voor Run2Day van m'n trainer. Gelijk een goed excuus om weer eens een analyse te laten doen en te kijken voor misschien wel heel iets anders dan Asics :)
Ik zit in hetzelde schuitje, al jaren lang de Gt-2000 gebruikt maar de 5 serie was al heel snel in de hak versleten(binnenvoering) en mijn huidige 6 serie bevalt me ook niet zo lekker, heb het gevoel dat de demping veel minder is. Veel meer last van knie.

• InZane
Hooiopdevork schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:59:
[...]

Ik zit in hetzelde schuitje, al jaren lang de Gt-2000 gebruikt maar de 5 serie was al heel snel in de hak versleten(binnenvoering) en mijn huidige 6 serie bevalt me ook niet zo lekker, heb het gevoel dat de demping veel minder is. Veel meer last van knie.
Ik heb de 4 serie ooit aan laten meten bij Run2Day en die bevielen, ondanks dat ze opgegeven moment bij de tenen kapot gingen, prima. Nooit blessures mee gehad. Ik loop nu een aantal maanden met de 5 serie (online besteld) en ik lijk veel meer last van pijntjes te hebben en ben zelfs 2 a 3 weken zo goed als helemaal uit de running geweest. Ben nog steeds niet terug op m'n oude vorm en ik baal daar best van.

• tlpeter
  • Nu online
Ik heb gemerkt dat ik met nieuwe schoenen niet meer dan een kilometer of 3 moet lopen de eerste paar keer.
Ik moet er toch best effe aan wennen.

• Hooiopdevork
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-05-2023
InZane schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:14:
[...]

Ik heb de 4 serie ooit aan laten meten bij Run2Day en die bevielen, ondanks dat ze opgegeven moment bij de tenen kapot gingen, prima. Nooit blessures mee gehad. Ik loop nu een aantal maanden met de 5 serie (online besteld) en ik lijk veel meer last van pijntjes te hebben en ben zelfs 2 a 3 weken zo goed als helemaal uit de running geweest. Ben nog steeds niet terug op m'n oude vorm en ik baal daar best van.
Geld voor mij ook, bij het loopcentrum de Gt-2000 aangemeten serie 2 of 3, maar nu ik met de 6-serie loop steeds sneller pijntjes. Ik ga binnenkort eens kijken naar een ander merk.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
[...]

Grappige is juist dat je van de alcohol zelf niks aankomt, maar de befaamde bierbuik komt door de vette troep die mensen tijdens of na de alcohol naar binnen schuiven. Je lichaam kan de energie uit de alcohol niet opslaan en probeert daarom eerst de calorieën uit de alcohol te verbranden. Hierna is je frikandel of kroket pas aan de beurt. Indien je dit lichaam dit niet meteen kan verbranden zal het rond je middel worden opgeslagen.
:? 8)7 Hier klopt natuurlijk niets van en is naar mijn mening nogal een slecht advies. Je doet nu voorkomen dat een dieet bestaande uit gezonde voeding aangevuld met veel alcohol geen probleem zou zijn en niet zou zorgen voor het aankomen van overtallige kilo's en dan met name door vetopslag rond de middel.

Dat is natuurlijk niet waar. In alcoholische dranken - en bier in het bijzonder - zitten hoop calorieën. Daarnaast zit in bier ook nog eens een hoop suikers. En daar word je gewoon dik van, zeker wanneer het niet in verhouding staat tot je verbruik.

Kortweg kan je gewoon stellen dat alle calorieën die je vloeibaar naar binnen werkt geen goede zijn. Mijd die, en drink gewoon water, thee of koffie zonder suiker of melk. Wat je gezondheid betreft en wat calorieën betreft. Alleen bij langdurige sportactiviteiten kunnen vloeibare koolhydraten een toegevoegde waarde hebben.

Buiten je gezondheid en gewicht betreft, kan alcohol, frisdrank of een smoothie natuurlijk best lekker zijn. Wanneer je dat lekker vindt, zou ik het niet laten, dat doe ik persoonlijk ook niet. Maar een goede of gezonde keuze is het nooit.

Nog even over je vergelijk tussen bier en frikandellen en als indicatie waarom je ook van bier dik kunt worden. Een biertje bevat ongeveer de helft qua calorieën van een broodje frikandel. Twintig biertjes op een avond, dat lukt me nog weleens, maar tien frikandellen krijg ik echt niet weg. En dat is voor een belangrijk deel de reden waarom je van bier dik wordt. Je krijgt heel makkelijk een hoop calorieën binnen...
[...]
Wat betreft je spelbreker ben ik het wel met je eens, je merkt echt wel prestatieverschil als je de avond van te voren wél of géén alcohol op hebt. Laat zelf ook regelmatig de alcohol staan en pak gewoon iets fris of een glas water.
Dat alcohol daarnaast natuurlijk ook nog eens niet echt prestatiebevorderende effecten heeft, klopt natuurlijk wel.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:53
Misschien wordt ik iets te fysiologisch/biochemisch nu, maar opzich klopt het dat je alcohol niet 'op kunt slaan', je kunt het niet naar suiker of vet omzetten maar je kunt het wel verbranden (zie plaatje hieronder). Wat je inderdaad vergeet is dat er in alcoholische dranken veel andere koolhydraten zitten (vooral in bier). Die kun je wel weer omzetten in vet. Wat veel mensen ook niet weten is dat je lichaam suiker wel om kunt zetten in vet. Van alleen suikerklontjes eten krijg je dus wel een dikke buik (en diabetes). Je kunt vetten niet omzetten daarentegen in suikers (athans, bijna niet).

Afbeeldingslocatie: https://hams.cc/images/threeenzymes.gif

[ Voor 23% gewijzigd door Bartske op 12-06-2018 20:48 ]

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

lateef schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 20:20:
[...]

:? 8)7 Hier klopt natuurlijk niets van en is naar mijn mening nogal een slecht advies. Je doet nu voorkomen dat een dieet bestaande uit gezonde voeding aangevuld met veel alcohol geen probleem zou zijn en niet zou zorgen voor het aankomen van overtallige kilo's en dan met name door vetopslag rond de middel.
:? Nou, als het er zo staat dan is het dus niet de bedoeling, dus hiervoor mijn excuses. Probeer dus aan te geven dat je van de alcohol zelf niet (altijd) gewicht erbij krijgt, maar dat dit voornamelijk komt door het eten ernaast. Maar goed, ik ben geen diëtist, dus kan het ws niet zo goed uitleggen :P
Dat is natuurlijk niet waar. In alcoholische dranken - en bier in het bijzonder - zitten hoop calorieën. Daarnaast zit in bier ook nog eens een hoop suikers. En daar word je gewoon dik van, zeker wanneer het niet in verhouding staat tot je verbruik.
Zoals met alles moet het in verhouding staan tot je verbruik. Water is ook gezond tot je er te veel van gaat drinken. Ik geef alleen aan dat je lichaam eerst de alcohol gaat verbranden en daarna alle overige vetten.
Kortweg kan je gewoon stellen dat alle calorieën die je vloeibaar naar binnen werkt geen goede zijn. Mijd die, en drink gewoon water, thee of koffie zonder suiker of melk. Wat je gezondheid betreft en wat calorieën betreft. Alleen bij langdurige sportactiviteiten kunnen vloeibare koolhydraten een toegevoegde waarde hebben.
Buiten je gezondheid en gewicht betreft, kan alcohol, frisdrank of een smoothie natuurlijk best lekker zijn. Wanneer je dat lekker vindt, zou ik het niet laten, dat doe ik persoonlijk ook niet. Maar een goede of gezonde keuze is het nooit.
Eens :) ;)
Nog even over je vergelijk tussen bier en frikandellen en als indicatie waarom je ook van bier dik kunt worden. Een biertje bevat ongeveer de helft qua calorieën van een broodje frikandel. Twintig biertjes op een avond, dat lukt me nog weleens, maar tien frikandellen krijg ik echt niet weg. En dat is voor een belangrijk deel de reden waarom je van bier dik wordt. Je krijgt heel makkelijk een hoop calorieën binnen...
Nou, als ik 20 bier naar binnen heb gewerkt weet ik niet meer wat voor of achter is ;)
Dat alcohol daarnaast natuurlijk ook nog eens niet echt prestatiebevorderende effecten heeft, klopt natuurlijk wel.
Blij dat we het iig ergens over eens zijn. :P

Na goed, misschien niet helemaal goed uitgelegd dan, maar zie hier waar het op is gebaseerd.
- Maakt alcohol je dik
- Wanneer is drank een dikmaker
- Alcohol, word je er dik van

....back to running
Overigens ben ik gisteren tijdens de training loeihard met mijn hoofd op het gras beland! Tijdens de warming up was er een spelelement in de vorm van boter, kaas & eieren ingebouwd. Vrij simpel, 2 teams, 9 pylonen, 6 "hoedjes", 30 meter afstand en sprinten maar. Als de 1e terug is mag de 2e enz. Het team dat er 3 op 1 rij heeft, heeft gewonnen.
Tijdens mijn sprint terug dacht ik wel dat ik voor de tegenstander langs kon snijden, was korter voor mij en daarnaast zou dit ervoor zorgen dat hij (van schrik) even zou inhouden, althans... dat was de bedoeling.
In de praktijk kwam het erop neer dat ik er in volle sprint langs schoot, hij me niet had gezien of verwacht, als gevolg daarvan schopte hij mijn benen onderuit (op het voetbalveld zou dit rood zijn) waardoor in keihard met mijn hoof op de grond knalde. Heb zeker 3 minuten even sterretjes gezien, daarna ging het wel weer een beetje. Training overigens gewoon afgemaakt maar merk nu wel dat het soms nog bonkt en ook de spieren in mijn rug trekken zijn niet zo heel blij als ik mijn hoofd draai. Het is toch iets harder gegaan dan ik heb gedacht. Dikke schaafwond op mijn schouder van het over het gras glijden, ademhalen doet pijn omdat mijn borstspieren ook een optater hebben gehad.

Prima sport atletiek, wat kan er mis gaan, we rennen toch allemaal dezelfde kant op :P

tips voor New York

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
Ik ben wel nieuwsgierig wat jullie naast hardlopen doen aan krachttraining voor de core en wellicht ook voor de benen?

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-12 19:34

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

gisteren een trainingsloopje gedaan....

kort ervoor een beetje een discussie gehad met de aannemer die een terras bouwt aan mn huis en welke ik al twee dagen op rij heb moeten corrigeren omdat ze dingen gedaan hadden die zo niet gepland en ook niet zo afgesproken waren....

Die ergernis er daarna lekker uitgelopen, waar ik momenteel meestal tegen de 5:20 loop op mn avondlopen haalde ik nu bijna onder de 5:00 per km, over iets meer dan 12 km: laatste kilometer zelf nog wat frustratie eruit gegooid met een km op 4:47.

Dat is wel prettig aan zo sporten, om alle stress van andere momente eruit te gooien (tevens is het hoopvol voor de komende halve marathon die ik over anderhalve week ga lopen en waar ik iig onder de 1:45 als streeftijd neem, mn basissnelheid lijkt goed en ik heb het gevoel dat er lucht naar boven is

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• m0ridin
zoefies schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:43:
Ik ben wel nieuwsgierig wat jullie naast hardlopen doen aan krachttraining voor de core en wellicht ook voor de benen?
Sinds een week of 2 begonnen met zo'n 30 day workout program (full body) met wat verschillende oefeningen omdat ik dit altijd compleet verwaarloosde (en de keren dat ik bij de fysio kwam met blessures het wel bleek dat dit heel goed voor me zou zijn).

Bevalt op zich aardig, maar ik heb een hekel aan oefeningen dus het is meer doen omdat het goed is (en met zo'n schema kan ik me er nog redelijk aan houden... anders mis ik de motivatie)

• Roadman
RM-rf schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:15:
gisteren een trainingsloopje gedaan....

kort ervoor een beetje een discussie gehad met de aannemer die een terras bouwt aan mn huis en welke ik al twee dagen op rij heb moeten corrigeren omdat ze dingen gedaan hadden die zo niet gepland en ook niet zo afgesproken waren....

Die ergernis er daarna lekker uitgelopen, waar ik momenteel meestal tegen de 5:20 loop op mn avondlopen haalde ik nu bijna onder de 5:00 per km, over iets meer dan 12 km: laatste kilometer zelf nog wat frustratie eruit gegooid met een km op 4:47.

Dat is wel prettig aan zo sporten, om alle stress van andere momente eruit te gooien (tevens is het hoopvol voor de komende halve marathon die ik over anderhalve week ga lopen en waar ik iig onder de 1:45 als streeftijd neem, mn basissnelheid lijkt goed en ik heb het gevoel dat er lucht naar boven is
Daarom hou ik onder andere zo van hardlopen. O+
Gewoon even lekker alle stress, frustraties, weetikval wat eruit lopen en weer met een fris en fruitig hoofd verder kunnen na het lopen.

• Gaargod
Zelfde als @m0ridin hier. Ben nu zo'n 2 maanden bezig en gebruik een app ('Home Workout' in Google Play store) en heb hier veel profijt van merk ik nu al. Tijdens hardlopen zak ik minder in elkaar, dat was mijn grootste reden om hiermee te beginnen. Ook met gewoon lopen merk ik dat mijn houding veel 'rechter op' is. Voelt fijn :)
Ik probeer het zo'n 3 á 4 keer per week te gebruiken en ben dan zo'n 20 minuten per keer bezig.
Daarnaast doe ik nog extra planking erbij, dit probeer ik vrijwel dagelijks te doen en gaat me aardig af.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tijdens warming up core stability, behendigheid en loopscholing. Hierbij moet je denken aan; touwtjespringen, push-ups, planking, sit ups, squats, trap op springen, kruiwagen lopen. Zelf thuis herhaal ik de push-ups, planking en touwspring oefeningen, maar eigenlijk niet zo regulier als ik zou moeten doen :).

tips voor New York

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:59
Kortgeleden begonnen. Nieuwe schoenen gekocht. Afgelopen keer met schoenen van Decathlon begonnen, vrij snel last van mijn schenen gekregen met het loopprogramma van Evie.

Nu heel rustig opbouwen. Tussen de 8km/h en 9km/h. Max 30 min.

Toch weer een beetje kramp achtig gevoel in mijn onderbenen. Kan dat weer het wennen zijn? Ik lees nu dat de focus van eventueel haklanding naar middenvoetlanding al een verbetering zou kunnen zijn.

Iemand nog tips? Want wil graag zorgen dat het dit keer wel goed gaat, zonder blessures.

Voetmeting en loopfilmpje laten maken bij de sportwinkel. Beenstand is normaal.
Deze schoenen gekocht. https://www.runningshoesg...e-zoom-pegasus-35-review/

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:35

blitzkrieg

Whoop Whoop!

's Winters squatten, deadliften, benchen, planken, pull ups, de hele sportschoolroutine eigenlijk.
Zomers zwemmen.

En natuurlijk single speed mountainbiken. Dat is ook goed voor je core en je benen. :7

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• m0ridin
Gaargod schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 12:01:
[...]

Zelfde als @m0ridin hier. Ben nu zo'n 2 maanden bezig en gebruik een app ('Home Workout' in Google Play store) en heb hier veel profijt van merk ik nu al. Tijdens hardlopen zak ik minder in elkaar, dat was mijn grootste reden om hiermee te beginnen. Ook met gewoon lopen merk ik dat mijn houding veel 'rechter op' is. Voelt fijn :)
Ik probeer het zo'n 3 á 4 keer per week te gebruiken en ben dan zo'n 20 minuten per keer bezig.
Daarnaast doe ik nog extra planking erbij, dit probeer ik vrijwel dagelijks te doen en gaat me aardig af.
Zojuist die app ook geinstalleerd, vind het altijd zo irritant dat ik niet vooruit kan kijken hoe zo'n maand er ongeveer uit ziet alleen ;) Bij degene die ik nu gebruik startte ik met advanced omdat de 1e dag eruit zag als iets wat ik wel kon, maar het ging zo snel zo hard omhoog dat ik nu naar intermediate ben gegaan.

Heb in mijn leven bijvoorbeeld amper pushups gedaan, of crunches, zijn dus allemaal spieren die ik niet echt heb en dan is tig pushups en tig crunches elke dag gewoon niet te doen voor me (icm nu zo'n 4x per week hardlopen al helemaal intensief).

Welke variant van de oefeningen doe je en hoe ervaar je de opbouw? (Zie borst, buikspieren, benen, armen, full body)

• tlpeter
  • Nu online
Daarom ben ik ook survivalrun gaan doen.
Hierbij gebruik je bijna al je spieren.

• InZane
Ik doe eigenlijk helemaal niks momenteel :$ Zou ik eigenlijk wel moeten doen, maar eigenlijk helemaal geen zin om weer bij een sportschool te gaan lopen. Dat ben ik na een paar weken alweer helemaal zat. Misschien ook maar eens een app proberen.

• Gaargod
m0ridin schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 12:46:
[...]

Zojuist die app ook geinstalleerd, vind het altijd zo irritant dat ik niet vooruit kan kijken hoe zo'n maand er ongeveer uit ziet alleen ;) Bij degene die ik nu gebruik startte ik met advanced omdat de 1e dag eruit zag als iets wat ik wel kon, maar het ging zo snel zo hard omhoog dat ik nu naar intermediate ben gegaan.

Heb in mijn leven bijvoorbeeld amper pushups gedaan, of crunches, zijn dus allemaal spieren die ik niet echt heb en dan is tig pushups en tig crunches elke dag gewoon niet te doen voor me (icm nu zo'n 4x per week hardlopen al helemaal intensief).

Welke variant van de oefeningen doe je en hoe ervaar je de opbouw? (Zie borst, buikspieren, benen, armen, full body)
Ik zit in de 7x4 Full Body Challenge. Daar ben ik direct mee begonnen en nu bijna klaar mee, zit in de laatste week. Daarna ga ik de rest eens rustig bekijken, dat heb ik nog niet eens gedaan eigenlijk. Mijn gedachte was, met deze full body workout krijg je gelijk alle oefeningen eens voorbij, en kun je dus daarna zelf mooi een persoonlijk schema samenstellen :)
Er zitten nu dus soms wel oefeningen bij die ik fysiek gewoon (nog) niet voor mekaar krijg. Die komen dus later wel een keer aan bod (of niet O-) ). Zie bijvoorbeeld de 'V-Up'. Ook kreeg ik aan het begin bij sommige oefeningen het aantal reps nog niet voor mekaar, dan deed ik er gewoon wat minder.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Vandaag weer eens een paar 400's gelopen. Vooraf geen zin, geen energie, maar ik weet bijna zeker dat het allemaal hoort bij mijn onnatuurlijke break van de afgelopen tijd. Hardlopen helpt me mentaal ook erg veel, daarom besloot ik juist expres wat te gaan intervallen.
Blijkbaar kan ik dus nog steeds gewoon 400's op het juiste tempo lopen :P en ben ik niet kneiterkapot aan het eind :Y en vond ik het nog leuk ook... Klinkt als precies de goede oefening dus.

Ik ben wel bewust weer met de scooter naar het werk ipv e-bike. Merk dat ik, ook met goed eten, echt nog wat energie mis en me regelmatig futloos voel en ik wil, nee, gá gewoon die marathon lopen onder de 4u :) Dan is het wel belangrijk om mezelf niet helemaal leeg te maken met randzaken en gewoon te focussen op de hardlooptraining.

Waar ik ook last van heb, ongeveer sinds dat ik begonnen ben met planks om de core eens onder handen te nemen, is maagzuur. Erg irritant. Ik kon altijd gewoon een uurtje van tevoren een boterham eten, nu heb ik 2,5u van tevoren gegeten en begon het aan het eind toch ook weer op te spelen.

• m0ridin
Gaargod schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:29:
[...]

Ik zit in de 7x4 Full Body Challenge. Daar ben ik direct mee begonnen en nu bijna klaar mee, zit in de laatste week. Daarna ga ik de rest eens rustig bekijken, dat heb ik nog niet eens gedaan eigenlijk. Mijn gedachte was, met deze full body workout krijg je gelijk alle oefeningen eens voorbij, en kun je dus daarna zelf mooi een persoonlijk schema samenstellen :)
Er zitten nu dus soms wel oefeningen bij die ik fysiek gewoon (nog) niet voor mekaar krijg. Die komen dus later wel een keer aan bod (of niet O-) ). Zie bijvoorbeeld de 'V-Up'. Ook kreeg ik aan het begin bij sommige oefeningen het aantal reps nog niet voor mekaar, dan deed ik er gewoon wat minder.
Haha, zo sta ik er ook in! Top, thanks... Ik rond de mijne die ik nu doe maar af denk ik en wie weet plak ik deze er daarna wel achteraan.

• Sv3n
  • Laatst online: 21:36
Van het weekend twee paar nieuwe schoenen, gister eerste paar uitgeprobeerd en ruim een minuut van m'n 10k PB afgelopen :D Zat er al wel een beetje aan te komen, maar toch wel een lekkere boost voor de moraal.

Was helemaal niet weggegaan met het idee om een PB te gaan lopen, alleen in de laatste km een beetje gepushed omdat ik toen wel door had dat ik een lekkere tijd aan het lopen was. Binnenkort toch maar weer eens op zoek naar een 10k wedstrijd om wat officielere tijd neer te zetten dan tijdens een trainings rondje.

Last.fm
Films!

• Tigertje
Sv3n schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 15:48:
Van het weekend twee paar nieuwe schoenen, gister eerste paar uitgeprobeerd en ruim een minuut van m'n 10k PB afgelopen :D Zat er al wel een beetje aan te komen, maar toch wel een lekkere boost voor de moraal.

Was helemaal niet weggegaan met het idee om een PB te gaan lopen, alleen in de laatste km een beetje gepushed omdat ik toen wel door had dat ik een lekkere tijd aan het lopen was. Binnenkort toch maar weer eens op zoek naar een 10k wedstrijd om wat officielere tijd neer te zetten dan tijdens een trainings rondje.
Ondanks dat je in de regel niet echt sneller gaat lopen van nieuwe schoenen (tenzij je eerst op houten klompen of tennisschoenen uit 1990 liep natuurlijk), wil ik toch graag weten welke merk schoenen dat nu zijn.

• Sv3n
  • Laatst online: 21:36
Tigertje schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 15:53:
[...]

Ondanks dat je in de regel niet echt sneller gaat lopen van nieuwe schoenen (tenzij je eerst op houten klompen of tennisschoenen uit 1990 liep natuurlijk), wil ik toch graag weten welke merk schoenen dat nu zijn.
Saucony Guide 10 (met zo'n 700 km achter de rug) -> Saucony Guide ISO. Denk ook niet dat het echt aan de schoenen lag, meer aan dat het weer zo lekker loopt met nieuwe schoenen (welke nieuwe schoenen dan ook).

[ Voor 3% gewijzigd door Sv3n op 13-06-2018 16:12 ]

Last.fm
Films!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

In de regel loop ik altijd sneller op nieuwe schoenen, omdat er mentaal altijd iets speelt dat ik ze "even wil testen". Dat gaat nou eenmaal gepaard met iets teveel enthousiasme :P

• Gaargod
@Pathogen , de Ekiden 5km waar mijn naam achter stond is de jouwe als je 'm wilt. I'm out!

Vanavond even geprobeerd te lopen met herstelschema* maar ik kwam schema 1 / blokje 1 nog niet eens door. Goed ingewandeld & gerekt, 1 minuut rustig hardlopen, gelijk al last. Volgende 3 minuten wandelen, 1 minuut hardlopen. Deze niet eens afgemaakt. Triest dit zeg... Terug op de bank, en naar de fysio. K*t!
Ik had stille hoop dat het toch wel iets beter dan dit zou gaan, omdat ik geen last meer heb bij normaal lopen en vrijwel geen last meer bij traplopen.

* https://www.sportzorg.nl/...ur-hardlopen/opbouwschema

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-12 19:24
Afgelopen week heb ik mijzelf gefilmd bij het hardlopen. mede voor dit doel had ik ooit een actiecamera aangeschaft die ik meer dan een jaar in een la had laten liggen. Toen ik de camera eindelijk wilde gebruiken, bleek de accu dood te zijn. :( Dus maar mijn mobiel gebruikt, wat wel betekende dat ik niet meer dan 30fps kon filmen. Ik heb met behulp van een statief mijzelf gefilmd van opzij en van voren, op 4 verschillende schoenen.

De beelden waren interessant en best verrassend, ik kan het iedereen aanbevelen. Wat bleek was dat ik misschien dacht dat ik op mijn voorvoet landde, maar dat dat in werkelijkheid eerder de hele voet was of zelfs mijn hak. Alleen met de Newton Fate landde ik echt op mijn voorvoet, maar ja, die heeft dan ook een drop van 4,5 mm.
Ook viel me op dat ik beide voeten naar binnen zet, dat ik zeer smal spoor zeg maar. Is dit normaal?
Pagina: 1 ... 96 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic