Valorian schreef op maandag 4 juni 2018 @ 19:01:
[...]
6 minuten op 3.20-3.30, goed bezig. Ben benieuwd wat er uit je 1500m test komt

.. De verschillende calculators online houden ongeveer het volgende aan als richtlijn:
Prorun: 10km in 40min = 1500 in 5:15 (ofwel 3:30/km)
Hardloopschema.nl: 10km in 40min = 1500 in 5:21 (ofwel 3:34/km)
(wist even jou 10km PR niet meer, maar zat net onder de 40 toch?)
Mijn PR op de 10km heb ik een week of 3 geleden op 41.05 gezet. (was inclusief jetlag en een 180 graden bocht rond een pylon. Dit laatste baal ik wel van. Ik heb het gevoel dat ik anders onder de 41 was gedoken

. Maar goed, doel voor de volgende keer. De 1500m zou dus op 5.30 uitkomen, ga ik uit van de 5km tijd kom ik op 5.24 uit. Ach ja, we zullen wel zien. Kan er allerhande theorieën en tools op loslaten, maar moet het toch zelf doen vanavond

.
route99 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 19:11:
[...]
Eens..
....
Ga uit van je 3000m tijd en haal daar een inschatting van een halve zone tijd er van af. Dan zit je tegen de max aan wat je zou kunnen op die afstand en kun je de laatst een of twee ronden nog kijken wat er over is.
Als je een halve zone te snel gaat... gaat het verval de laatste rond super hard en sta je dus of geparkeerd.. of je verliest het dubbele van wat je won of nog meer....
Heb nog nooit een 3000 gelopen

, 5000 is het minimum.
Als test heb ik wel eens 3 trainingswedstrijden met 10 minuten pauze achter elkaar gelopen, 1500, 1000 en 400m.
Ze mochten net iets langzamer dan max per afstand, maar je leert super goed inschatten hoe het met je hardheid zit. Niet vaker dan 1x per seizoen doen. Ik trainde toen nog bij de huidige bondscoach GK als een van de 3 of 4 masters bij de wedstrijd groep.
Je kunt het 100x vertellen maar je moet toch zelf aan de bak om het te voelen en te durven. Hoever durf je uit de comfort zone te komen om het maximale eruit te halen.
Zorg dat je in het "nu" blijft, blijf goed en technisch lopen, en niet te hard... het resultaat volgt vanzelf, maak je daar vooraf en onderweg NIET druk over want daarmee roep je automatishc/ongewild verkramping/verkeerde stress op.
Succes, ben benieuwd.
Dat dus, wij zijn zo getraind op de "langere afstanden", Loop doorgaans alleen maar halve marathons, met af en toe een 10km en heel incidenteel een 5km (pas 2 in totaal gehad) om even hard te kunnen lopen. Mijn hele denkwijze in lopen is:
- De Halve marathon meneer -> Rustig aan, op techniek en niet te hard van stapel want dat breekt je op het 17km punt op
- De sprinter van het voetbal -> Knallen, 30 meter volle bak, bal veroveren, afspelen en herstellen voor de volgende sprint.
Maar alles wat hier tussen zit, geen idee

. Dus ik verwacht dat ik me helemaal kapot ga lopen rond de 1000 de verzuring in klap, puur omdat ik voor mijn gevoel te hard ga.
[...]
Yep kan pittig zijn. Zorg voor voldoende vocht op zulke dagen en train bij voorkeur in de vroege ochtend, zeker als de ozon/NO2/stof verwachtingen slecht zijn, das slecht voor jouw metabolisme/systeem.
Een tempo van tempo 5.50/km: hangt er van af wat je op de 10km loopt, so alleen zegt het niet zoveel, voor joggers is het juist het 10 km niveau.. dus veel te hard...
Ik train eigenlijk bij voorkeur op het heetst van de dag, heb dan voor mezelf het gevoel dat mijn lichaam harder moet werken en dat ik daar sterker van ga worden. Is een eigen theorie die ik nergens op het gebaseerd. Als ik in juni om 12 uur ga lopen, volle zon met 24 graden, kan ik dat ik juli & september ook als het eerder of langer warm is.