Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.628 views

Onderwerpen

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:43

Rudedadude

Maybe we were born to run

Dirk0s schreef op zondag 3 juni 2018 @ 18:42:
[...]

Klachten heb ik aan mijn achillespezen, maar ik doe eigenlijk alleen hardlopen in de zomer en winter periode ivm voetbalseizoen. Dus denk niet dat die klachten direct van het hardlopen komen. Vaak zijn de klachten ook alleen in de warming up, daarna is het weg.

Looptechniek aanpassen is niet echt makkelijk om zomaar te doen lijkt me?

En kwam alleen op het idee om nieuwe te kopen omdat ik deze toch al weer 2-3 jaar heb, denk dat ze dan wel aan vervanging zijn?
Achillespezen kan iets te maken hebben met de schoen (pasvorm hiel, beweging), maar de gemiddelde hardloopschoen lijkt me minder belastend dan een voetbalschoen. Looptechniek aanpassen gaat wel, maar vraagt tijd. Als je zoekt op iets pose running op youtube kun je al een hoop vinden waaraan je kunt spiegelen hoe je nu zelf loopt. Zo heb ik het eigenlijk altijd gedaan.

Leeftijd van schoenen zegt niet heel veel, tenzij je ze in de zon bewaart. Aantal kilometers op gelopen zegt meer, maar belangrijker is je gevoel: lopen ze nog lekker. Ik ben een (iets te) grote fan van het afwisselen van schoenen (ik roteer met meer dan 10 paar schoenen), dus een extra paar kan geen kwaad wanneer je 2 of meer keer per week loopt. Maar ik loop ook nog altijd op schoenen die ik al 5 jaar heb.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

ANdrode schreef op zondag 3 juni 2018 @ 19:53:
[...]
Juist wel! Er zijn een aantal standaard aanpassingen aan loopstijl (tempo, armbeweging, houding bovenlichaam, impliciet: plek landing) die er vanzelf in slijten als je er elke training aan denkt.
Aandacht voor veel van die zaken is prima.
Maar tav dit soort zaken geldt wel: de atleet MOET het goed kunnen uitvoeren, een verkeerde uitvoering leidt tot blessures. Hoe goed de trainer het ook vertelt, als het niet lukt.. kappen...
De voorvoet landing, die via de Hardlopen BK methode sterk gepromoot werd, leidde destijds tot een golf aan blessurs. Te weinig trainers keken of de atleet het wel goed kon uitvoeren.
Bij veldsporten heb je dit voordeel dan ook en loop je ook "lichter" en meer op vermogen wanneer je vermoeit bent.
Dan ga ik even uit van de standaard loopstijl bij veldsporten, wat op kracht/lomp is in plaats van efficiënt
Veldsporten, heb ik zelf ook 23j gedaan, oostelijke top, kun je totaal niet vergelijken met (veel) hardlopen. Wees hier terughoudend in. Je kunt daar veel makkelijker een herstel stuk tijdens een wedstrijd pakken, bij (wedstrijd)atletiek schijnt dat vrij lastig te zijn... ;) Schiet niet op .... en de tegenstander wacht niet op jou....

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-12 13:29
Rudedadude schreef op zondag 3 juni 2018 @ 20:23:
[...]

Achillespezen kan iets te maken hebben met de schoen (pasvorm hiel, beweging), maar de gemiddelde hardloopschoen lijkt me minder belastend dan een voetbalschoen. Looptechniek aanpassen gaat wel, maar vraagt tijd. Als je zoekt op iets pose running op youtube kun je al een hoop vinden waaraan je kunt spiegelen hoe je nu zelf loopt. Zo heb ik het eigenlijk altijd gedaan.
Ben al heel de avond op youtube aan het kijken, en mezelf al eens gefilmd buiten in slomo. Duidelijk zichtbaar dat ik eerst op de achterkant neerkom met mijn voet en vervolgens de rest.

Zal niet zomaar te veranderen zijn, weet ook niet goed hoe je eraan moet beginnen. Ik loop ook niet met trainer, ik pak mijn schoenen en ga voor 8-10 km.
Maar zie wel dat er veel te halen is, niet alleen qua lopen maar daardoor ook qua tijden.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
route99 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 20:39:
[...]
Aandacht voor veel van die zaken is prima.
Maar tav dit soort zaken geldt wel: de atleet MOET het goed kunnen uitvoeren, een verkeerde uitvoering leidt tot blessures. Hoe goed de trainer het ook vertelt, als het niet lukt.. kappen...
De voorvoet landing, die via de Hardlopen BK methode sterk gepromoot werd, leidde destijds tot een golf aan blessurs. Te weinig trainers keken of de atleet het wel goed kon uitvoeren.
Bij voorvoet landing heb ik het gevoel dat dit als mantra wordt overgenomen omdat de pro's het doen. Terwijl dit (midden/voorvoet landing) voor mij meer voelt als iets dat logisch volgt uit een hoog tempo (stappen/minuut).

Dit lijkt een beetje op de focus op hoge cadans bij fietsen.
Veldsporten, heb ik zelf ook 23j gedaan, oostelijke top, kun je totaal niet vergelijken met (veel) hardlopen. Wees hier terughoudend in. Je kunt daar veel makkelijker een herstel stuk tijdens een wedstrijd pakken, bij (wedstrijd)atletiek schijnt dat vrij lastig te zijn... ;) Schiet niet op .... en de tegenstander wacht niet op jou....
Ik bedoelde positieve invloed van hardlopen op looptechniek bij een veldsport. Andersom gaat het inderdaad totaal niet op.
offtopic:
Ik liep vroeger een cooper test bij een veldsport met 16 per uur zonder goede hardlooptechniek. Toen had ik een hoge snelheid nodig om enigszins soepel te lopen, omdat snelheid en lomp landen gewoon niet samen gaat. Ik heb ik het gevoel dat ik nu in het algemeen subtieler/soepeler loop, ook op lage snelheid.

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-12 13:29
ANdrode schreef op zondag 3 juni 2018 @ 21:55:
[...]

Bij voorvoet landing heb ik het gevoel dat dit als mantra wordt overgenomen omdat de pro's het doen. Terwijl dit (midden/voorvoet landing) voor mij meer voelt als iets dat logisch volgt uit een hoog tempo (stappen/minuut).

Dit lijkt een beetje op de focus op hoge cadans bij fietsen.
Ik ga morgen avond mezelf eens goed filmen en dan op hoog tempo hoe ik normaal ook loop :)

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-12 17:39
Sinds ik vorig jaar heb meegedaan een mudmaster race ben ik langzaamaan begonnen met regelmatig hardlopen. Inmiddels heb ik mijn eerste 5k wedstrijdje gelopen en heb ik de volgende ook al weer op het oog. Alleen het belangrijkste stukje gereedschap ontbreekt nog: De juiste schoen. Hiervoor lijkt het mij verstandig om mij te laten adviseren in een zaak waar ze er wat vanaf weten. Heeft er iemand hier nog een tip om naar toe te gaan? Qua afstand maakt Amersfoort, Apeldoorn en Zwolle voor mij geen verschil.

-

• route99

route99

ANdrode schreef op zondag 3 juni 2018 @ 21:55:
[...]]Ik liep vroeger een cooper test bij een veldsport met 16 per uur zonder goede hardlooptechniek. Toen had ik een hoge snelheid nodig om enigszins soepel te lopen, omdat snelheid en lomp landen gewoon niet samen gaat. Ik heb ik het gevoel dat ik nu in het algemeen subtieler/soepeler loop, ook op lage snelheid.
Dit mag gerust ON topic... zie daar ook het probleem van veel joggers dat ze niet die omschakeling naar de hogere snelheid (kunnen) maken (om wat voor reden ook dan, das nu bijzaak), wat maakt dat ze qua techniek toch stil blijven staan.
Mijn trainer vond ook altijd dat hoe korter de afstand des technischer ik liep.... om dezelfde reden als jij schreef.
Een cooper test heb ik om eoa reden nooit hoeven doen, maar 3000 m baan gingen wel in 18 km/ u .....(mijn top tijd toen ik ca 45j jong was ;) ).

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb persoonlijk heel veel voordeel gehad bij een andere looptechniek. Veel minder blessures en snellere tijden. De meeste info kwam van YouTube filmpjes en boeken. De overgangsperiode is inderdaad blessure gevoelig. Maar als je hardlopen af en toe doet om de voetbal conditie in de zomer bij te houden kun je je afvragen hoeveel zin het heeft. Alhoewel ik het idee heb dat Arjen Robben als een van de weinige voetballers ook sprint als een "echte" hardloper.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 03-06-2018 22:41 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• route99

route99

Als je het kunt leren, prima, maar dat geldt helaas niet voor iedereen. Bij groepswerk moet een trainer dat bewaken. Niet iedereen in de groep heeft zoveel vermogen tot zelf reflectie en of technische kennis of vermogen om het van de trainer op te pikken, om het zelf te onderkennen dat het goed is voor hem/haar.

Mooi autodidactisch ook nog, dus prima gemotiveerd!
Succes verder!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik weet zeker dat mijn techniek nog veel beter kan met de juiste trainers en feedback. Maar in de basis zit het redelijk tot goed. Maw: ik ben tevreden wat dat betreft :). Deze week weer 60 km gelopen :D. Zonder pijntjes.

Ik droom stiekem al van een 10km rond de 38 minuten!

[ Voor 36% gewijzigd door Sport_Life op 03-06-2018 23:08 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-12 20:09
markje1 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:11:
Sinds ik vorig jaar heb meegedaan een mudmaster race ben ik langzaamaan begonnen met regelmatig hardlopen. Inmiddels heb ik mijn eerste 5k wedstrijdje gelopen en heb ik de volgende ook al weer op het oog. Alleen het belangrijkste stukje gereedschap ontbreekt nog: De juiste schoen. Hiervoor lijkt het mij verstandig om mij te laten adviseren in een zaak waar ze er wat vanaf weten. Heeft er iemand hier nog een tip om naar toe te gaan? Qua afstand maakt Amersfoort, Apeldoorn en Zwolle voor mij geen verschil.
Ben zelf wel tevreden over Runnersworld Utrecht, maar weet niet of dat een goede graadmeter is voor andere vestigingen. Maar daar tot nu toe altijd vriendelijk en met veel geduld geholpen... Maken daar ook een filmpje van je manier van lopen ter analyse, etc.

• Rudedadude

Rudedadude

Dirk0s schreef op zondag 3 juni 2018 @ 21:22:
[...]

Ben al heel de avond op youtube aan het kijken, en mezelf al eens gefilmd buiten in slomo. Duidelijk zichtbaar dat ik eerst op de achterkant neerkom met mijn voet en vervolgens de rest.

Zal niet zomaar te veranderen zijn, weet ook niet goed hoe je eraan moet beginnen. Ik loop ook niet met trainer, ik pak mijn schoenen en ga voor 8-10 km.
Maar zie wel dat er veel te halen is, niet alleen qua lopen maar daardoor ook qua tijden.
Bewustzijn van hoe je loopt en hoe dat er nou zo ongeveer uit ziet is volgens mij al belangrijk. Je looptechniek omgooien kan toch niet in 1 keer en kan leiden tot overbelasting van spieren e.d. die dat niet gewend zijn. Een paar algemene 'best practices': loop rechtop / licht (de gedachte dat als je een pop aan een touwtje bent dat je dan net niet opgetild wordt). Land met je voet (welk deel dan ook eerst) zoveel mogelijk onder je lichaam. Probeer bij wijze van spreken dat je borstkas net iets meer vooruit steekt dan de plek waar je voeten landen (en dat is nog niet zo makkelijk icm met het rechtop lopen). Hou de contacttijd met de grond kort, zodat je gevoelsmatig niet bezig bent met afzetten, maar met het snel weer optillen van je voeten. Deze 3 zorgen er vervolgens weer dat je pasfrequentie niet te laag zal zijn. En tenslotte: gebruik je armen effectief en hou je polsen ongeveer op navelhoogte (ga je vanzelf ontspannen van lopen).

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
artharpe schreef op zondag 3 juni 2018 @ 18:38:
[...]

Dit type slijtage heb ik ook, inclusief slijtage op de voorvoet. Ik heb anti-pronatie schoenen maar ook gewone schoenen. Ik wissel liever wat meer van schoenen om geen voorkeur te krijgen. Geen idee of het werkt, is maar een gevoel.
Heb ook hetzelfde type slijtage, maar bij mij is de slijtage op de hakken links en rechts wel redelijk gelijk aan elkaar. Loop ook op anti-pronatie schoenen (Asics GT-2000).
Heb ook weleens aan een neutrale schoen zitten denken, maar geen idee nog van hoe/wat/waar. Misschien maar eens wat info inwinnen.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:53

vhal

ಠ_ಠ

Ik heb met name weer slijtageplekken aan de voorkant van mijn zool, met name aan de buitenkant. Lijkt er een beetje op alsof ik (vooral links) wat aan de buitenkant van mijn voet land.

Afgelopen weekend heb ik een kleine 14KM gelopen maar na 9KM kwam ik een meneer tegen met een hamer. :+ Mijn HS bleef gelijk maar mijn tempo was opeens 40s/km langzamer geworden en het lopen moest uit mijn tenen komen. Blijkbaar was het niet zo'n goed idee om in de ochtend te lopen op 1 enkel croissantje :P

Strava

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:24
Ik loop zelf een aantal jaar op Nike Free Run schoenen en ben daar erg tevreden over. Ik loop maximaal afstanden van 10 km.
Ik was benieuwd naar jullie ervaringen met deze of dit soort 'barefoot running' schoenen.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-12 15:46
Afgelopen zondag liep ik de Loop van Leidsche Rijn in Utrecht. 15km.

Omdat ik vorige week nogal stuk ging op de 10k in den Bosch besloten om de pacer van 1.15 te pakken en daar bij te blijven hangen tot sowieso de 14km, dan mogelijk een sprintje te doen. Waarom 1.15, simpel: vorig jaar liep ik hem in 1.14 en het jaar ervoor in 1.15. Vind het altijd een zwaar parcour, maar liep begin van dit jaar de 16.1km in 1.10 dus 15km leek me prima te doen.

Dat was veel te optimistisch gedacht. Tot aan de 13km was het prima te doen eigenlijk maar voelde ik al dat het zwaar was, toen was daar een waterpostje waar we 10 seconden konden rusten maar ik kwam niet meer in beweging. Laatste 2km uitgesjokt en binnen in 1.16.39 maar wederom niet rustig uitgelopen.

Of die hitte is gewoon echt niks voor mij of ik had de loop van vorige week nog in de benen. Nu ook flinke spierpijn, vooral in de achterkant van mijn knieën.

Leerzaam, zullen we maar zeggen..

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

route99 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:37:
[...]
Dit mag gerust ON topic... zie daar ook het probleem van veel joggers dat ze niet die omschakeling naar de hogere snelheid (kunnen) maken (om wat voor reden ook dan, das nu bijzaak), wat maakt dat ze qua techniek toch stil blijven staan.
Mijn trainer vond ook altijd dat hoe korter de afstand des technischer ik liep.... om dezelfde reden als jij schreef.
Een cooper test heb ik om eoa reden nooit hoeven doen, maar 3000 m baan gingen wel in 18 km/ u .....(mijn top tijd toen ik ca 45j jong was ;) ).
Dit is iets wat je over de meeste hardlopers wel kunt zeggen. Zodra het tempo omlaag gaat kakt de techniek in, andersom; gaat de snelheid omhoog ga je ook meer op techniek lopen. Dit is eigenlijk vrij eenvoudig te verklaren; Keihard op je hak landen en met 18 km/u over de baan knallen gaan gewoon niet samen. Om deze snelheid vast te kunnen houden loop je automatisch meer op je voorvoet, je maakt gebruik van vering om vooruit te komen en met een hogere pasfrequentie. Doe je dat niet, dan loop je je helemaal kapot of je gaat op je gezicht omdat je benen het niet meer aankunnen :+.

Maar zodra wij op lagere snelheid lopen zie je de lopers qua lichaamshouding inkakken & komen ze weer op de hak binnen. Altijd mooi om te zien. Wij hebben morgen een 1500m testwedstrijd op de baan. Ben héél benieuwd naar deze afstand, heb 'm nog nooit gelopen dus heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Volgens mijn trainer moet je "vanaf het begin zo hard als je kunt", maar hoe hard is dat :P. Ga je te hard dan loop je na 800m met de tong op schoenen en dan is het nog ver. Ga je te langzaam baal je er op het eind van de je niet 10s sneller hebt gelopen :P.

Afgelopen zaterdag overigens een heerlijke duurloop van 18km gedaan, tempo 5.50/km. Gisteren een tempo-piramide waarbij de intensiteit gelijk blijf (althans dat was de bedoeling) maar de tijd van inspanning langer werd 1' (30') 2' (40") 3' (50") 4'(60") 4'(60") 3' (50") 2' (40") 1' (30') --> x' = duur (x" = herstel).

Dit in combinatie met het warme weer + heuvels omhoog & omlaag hakt er wel in :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Calitomnication schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:05:
[...]

Wij hebben morgen een 1500m testwedstrijd op de baan. Ben héél benieuwd naar deze afstand, heb 'm nog nooit gelopen dus heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Volgens mijn trainer moet je "vanaf het begin zo hard als je kunt", maar hoe hard is dat :P. Ga je te hard dan loop je na 800m met de tong op schoenen en dan is het nog ver. Ga je te langzaam baal je er op het eind van de je niet 10s sneller hebt gelopen :P.
Herkenbaar! Brute afstand, vorig jaar liep ik hem ook voor het eerst. Omdat ik geen benul had hoe hard ik het 1500 kon volhouden met de jongens van de kopgroep meelopen. Die begonnen na 2 rondes te versnellen, toen moest ik ze laten gaan maar kon wel volhouden. Op het einde er nog een eindsprint uit weten te toveren en op 5:06 uitgekomen. Helemaal aan gort 8)7 ;w

Benieuwd wat jij loopt!

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Zo, even door het topic geakkerd en her en der wat duimpies gestrooid :)
Goed bezig allen!

Was een week uit de running (pun intended) door een vervelende griep. Vorige week zaterdag na het kinderfeestje van mijn oudste dochter met knallende koppijn naar bed gegaan. Dacht nog dat het wellicht zon/warmte gerelateerd was en na een nachtje slapen wel weg zou trekken. Helaas. De dag erna op een dieet van water en aspirine op bed gelegen, en dat is de dagen erna niet veel veranderd.
Pas eind van afgelopen weekend was ik weer een beetje bijgetrokken.
Helaas heeft deze week wel een streep getrokken door mijn Veluwezoomtrail-plannen. Had me gelukkig nog niet ingeschreven, maar heb besloten dat ook maar niet meer te doen. Met een flinke trainingsachterstand (voor m'n griep nog met m'n kuit gekwakkeld) zie ik me niet 33km volmaken met een beetje aansprekend resultaat.
Nu dus op zoek naar een nieuw doel. Wellicht de Viking Extreme navigatietrail, of anders solo de UHT of DAT opzoeken.....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:30

Tazzios

..

Playa del C. schreef op maandag 4 juni 2018 @ 09:58:
Ik loop zelf een aantal jaar op Nike Free Run schoenen en ben daar erg tevreden over. Ik loop maximaal afstanden van 10 km.
Ik was benieuwd naar jullie ervaringen met deze of dit soort 'barefoot running' schoenen.
Wat wil je weten. :+
schoenen
1 eerste paar is nog steeds niets stuk aan ondanks dat ik ze soms als slippers gebruik.
3e serie was beroerd, de grijze was een miskoop (5mm versie i.p.v. 3)
Laatste paar zijn nike ID met eigen kleurtjes ( historische club kleurtjes gekozen)
Na dit rijtje ook nog de flynet (?) versie maar daar ben ik minder over te spreken,gebruik ze soms nog wel. Nu 2 paar zoom elite 9 als hoofd schoenen. met de free serie zijn ze mijn ziens nu verkeerde kant op.

[ Voor 8% gewijzigd door Tazzios op 04-06-2018 11:44 ]

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-12 15:56
TheOmen schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:37:
Zo, even door het topic geakkerd en her en der wat duimpies gestrooid :)
Goed bezig allen!

Was een week uit de running (pun intended) door een vervelende griep. Vorige week zaterdag na het kinderfeestje van mijn oudste dochter met knallende koppijn naar bed gegaan. Dacht nog dat het wellicht zon/warmte gerelateerd was en na een nachtje slapen wel weg zou trekken. Helaas. De dag erna op een dieet van water en aspirine op bed gelegen, en dat is de dagen erna niet veel veranderd.
Pas eind van afgelopen weekend was ik weer een beetje bijgetrokken.
Helaas heeft deze week wel een streep getrokken door mijn Veluwezoomtrail-plannen. Had me gelukkig nog niet ingeschreven, maar heb besloten dat ook maar niet meer te doen. Met een flinke trainingsachterstand (voor m'n griep nog met m'n kuit gekwakkeld) zie ik me niet 33km volmaken met een beetje aansprekend resultaat.
Nu dus op zoek naar een nieuw doel. Wellicht de Viking Extreme navigatietrail, of anders solo de UHT of DAT opzoeken.....
UHT lijkt me erg tof. Weet niet wat voor tempo jij loopt? Anders wil ik wel aansluiten (als je dat ook ok vind natuurlijk ;) )

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
acidd91 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:42:
[...]
UHT lijkt me erg tof. Weet niet wat voor tempo jij loopt? Anders wil ik wel aansluiten (als je dat ook ok vind natuurlijk ;) )
Mijn tempo? Als ik 'm ergens tussen de drie en vier uur uitloop ben ik tevreden :o
Aangezien het lang geleden is dat ik ik 2 uur + gelopen heb, kan ik ook niet zeggen wanneer ik deze uitdaging wil gaan doen.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:52

Roozzz

Plus ultra

[...]
Wij hebben morgen een 1500m testwedstrijd op de baan. Ben héél benieuwd naar deze afstand, heb 'm nog nooit gelopen dus heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Volgens mijn trainer moet je "vanaf het begin zo hard als je kunt", maar hoe hard is dat :P. Ga je te hard dan loop je na 800m met de tong op schoenen en dan is het nog ver. Ga je te langzaam baal je er op het eind van de je niet 10s sneller hebt gelopen :P.
Als ik een maatje, de enige die ik regelmatig 1500m wedstrijden zie lopen, mag geloven, moet je deze op 23,5 km/u gemiddeld lopen... :+
Onder de 3:50 graag, anders is het een off day :X

Anyway, ik heb hier een mooie rechte weg van een mijl liggen. Daar gaf ik nog wel eens gas. Helpt ook dat je een mooi eindpunt hebt (spoorwegovergang) om naar toe te lopen. Maar de 5-minute-mile is nog buiten mijn bereik...
Ik denk dat vaker doen de enige manier is om te weten hoe hard je zoiets kan lopen. Met de gedachte zo hard als je kan (zonder te sprinten) ben ik het eigenlijk wel eens :P
Roozzz schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 12:34:
[...]
In ander nieuws, mijn hardlooprondje is gisteren in het water gevallen. En niet door de regen :+
Op de terugweg zag een medeweggebruiker de file over het hoofd waar ik in achteraan stond... :X Lang verhaal kort, na onderzoek in het ziekenhuis is er gelukkig niets ernstigs, maar ik ben wel wat beurs. Dus de komende dagen maar even rustig aan en niet lopen...
Voorlopig werkt mijn nek en hoofd nog niet bepaald mee... dus hardlopen is nog even een ver van mijn bed show :'(

[ Voor 20% gewijzigd door Roozzz op 04-06-2018 12:04 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@dreameater Dat is een gemiddelde van 3.23.. Dat is wel een hele brute tijd man! Mijn laatste Zoladz zat ik de laatste ronde tussen de 3.20 & 3.30 en dat 6 minuten lang. Waren wel andere omstandigheden overigens; graadje of 10, bijna windstil. Morgen is het een graadje of 25 en windstil, dus verwacht dat de verzuring er iets eerder in klapt. Ben heel erg benieuwd naar deze test :)

@Roozzz 23.5km/u gemiddeld loop ik wel, maar niet over een afstand van 1500 meter :+.

tips voor New York

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
In een vlaag van verstandsverbijstering en onder het mom van 'doelen stellen' heb ik me een maandje geleden ingeschreven voor de Dam tot Damloop. Nu heb ik qua trainingsomvang nog wel wat om aan te werken, ik loop nu max 8km, en werk langzaam naar de 10km toe.

Als ik nu trainingsschema's zoek (bijv. deze), dan gaan die niet verder dan 1x ongeveer 12km. Nu snap ik dat je voor een eenmalig evenement niet perse die afstand al een keer gelopen hoeft te hebben, maar dit klinkt wel magertjes.

Wat is jullie ervaring? Is een dergelijk schema voldoende? Mijn doel is vooral uitlopen, de tijd is van ondergeschikt belang voor nu...

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:17
Persoonlijk zou ik de afstand minimaal 1 lopen om te ervaren hoe dat is

• Webgnome
  • Nu online
mrwolf schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:07:
In een vlaag van verstandsverbijstering en onder het mom van 'doelen stellen' heb ik me een maandje geleden ingeschreven voor de Dam tot Damloop. Nu heb ik qua trainingsomvang nog wel wat om aan te werken, ik loop nu max 8km, en werk langzaam naar de 10km toe.

Als ik nu trainingsschema's zoek (bijv. deze), dan gaan die niet verder dan 1x ongeveer 12km. Nu snap ik dat je voor een eenmalig evenement niet perse die afstand al een keer gelopen hoeft te hebben, maar dit klinkt wel magertjes.

Wat is jullie ervaring? Is een dergelijk schema voldoende? Mijn doel is vooral uitlopen, de tijd is van ondergeschikt belang voor nu...
Gewoon binnenkort een keer lopen. 2 kilometer extra is nou niet echt killing ( lijkt mij ). Als dat lukt kun je rustig aan opbouwen.

Strava | AP | IP | AW

• mrwolf
  • Niet online
cverkooyen schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:09:
Persoonlijk zou ik de afstand minimaal 1 lopen om te ervaren hoe dat is
Zo'n idee had ik dus ook, of in ieder geval dichtbij die afstand...
Webgnome schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:12:
[...]

Gewoon binnenkort een keer lopen. 2 kilometer extra is nou niet echt killing ( lijkt mij ). Als dat lukt kun je rustig aan opbouwen.
De D2D is 10EM (16,1km), dat is dus 33% meer dan de 12km van het trainingsschema er naar toe. Dat vind ik nogal wat, vandaar mijn vraag. Ik denk dat ik het schema iets moet gaan versnellen om in ieder geval de 15km een aantal keer te lopen voor eind september....

• cverkooyen
  • Laatst online: 07:17
mrwolf schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:19:
[...]

Zo'n idee had ik dus ook, of in ieder geval dichtbij die afstand...

[...]

De D2D is 10EM (16,1km), dat is dus 33% meer dan de 12km van het trainingsschema er naar toe. Dat vind ik nogal wat, vandaar mijn vraag. Ik denk dat ik het schema iets moet gaan versnellen om in ieder geval de 15km een aantal keer te lopen voor eind september....
Zo zou ik het ook doen. Ga met de dam tot dam niet te snel door de ij-tunnel trouwens =)

• KaiseRRuby
mrwolf schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:07:

Ik denk eerlijk gezegd dat je hem altijd wel uit loopt. Als je nu al 8k kunt lopen of over een maandje 10k dan sleept de adrenaline van zo'n groot evenement en misschien van bekenden die staan te wachten je wel door die laatste kilometers heen.

Weet niet of het heel verstandig is om er niet extra voor te trainen. Hoe vaak loop je nu in de week?

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik zou op z'n minst proberen de tijd vol te lopen. Denk je er 1h30 over te doen, loop dan in ieder geval een keer een duurloop van anderhalf uur.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Miki
  • Laatst online: 08:00
Ik heb afgelopen weekend een zeer nuttige sportmedische keuring ondergaan en heb zojuist de rapportage grondig doorgenomen. Ik zit alleen te puzzelen met de trainingszones uit de rapportage( d1, d2, enz) en de vijf trainingszones die Garmin je laat instellen. Iemand tips :?

Btw uiteraard ook de vraag gesteld aan de instelling maar gezien het tijdstip verwacht ik pas morgen reactie terwijl ik vanavond weer wil lopen :P

• mrwolf
  • Niet online
kenneth schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:58:
Ik zou op z'n minst proberen de tijd vol te lopen. Denk je er 1h30 over te doen, loop dan in ieder geval een keer een duurloop van anderhalf uur.
Dat gevoel had ik dus ook, ik ga dat in bakken. Over 3 weken de Dijk tot Damloop van 10km, is een mooi ijkpunt.
KaiseRRuby schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:53:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat je hem altijd wel uit loopt. Als je nu al 8k kunt lopen of over een maandje 10k dan sleept de adrenaline van zo'n groot evenement en misschien van bekenden die staan te wachten je wel door die laatste kilometers heen.

Weet niet of het heel verstandig is om er niet extra voor te trainen. Hoe vaak loop je nu in de week?
Ik wil het wel enigszins normaal kunnen uitlopen, ik heb niet zoveel tandvlees dat ik dat ff de laatste 30% trek :)
Ik loop nu 2x per week, plus 2x per week fitness waar ik ook wat conditietraining doe op de fiets en crosstrainer. Ik heb wat zwakke knieën, dus 2x lopen is voorlopig de max.

• Rudedadude

Rudedadude

Playa del C. schreef op maandag 4 juni 2018 @ 09:58:
Bij Nike Free denk ik nog niet aan barefoot running schoenen :) . Dan moet je toch echt met huaraches oid. aankomen :+ Ik speel met de gedachte om eens een marathon op vibram fivefingers te lopen (snelste Rotterdammer op de Rotterdam marathon dit jaar liep hem ook op fivefingers in iets van 2:26), maar dan moet ik het lopen hierop wel weer een beetje uitbouwen. En er eentje zonder grindpaden, want dat vind ik killing.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:46
mrwolf schreef op maandag 4 juni 2018 @ 17:32:
[...]

Dat gevoel had ik dus ook, ik ga dat in bakken. Over 3 weken de Dijk tot Damloop van 10km, is een mooi ijkpunt.

[...]

Ik wil het wel enigszins normaal kunnen uitlopen, ik heb niet zoveel tandvlees dat ik dat ff de laatste 30% trek :)
Ik loop nu 2x per week, plus 2x per week fitness waar ik ook wat conditietraining doe op de fiets en crosstrainer. Ik heb wat zwakke knieën, dus 2x lopen is voorlopig de max.
Als je nu op 8km zit en je vergroot wekelijks je afstand van je langste loop met +/- 7 a 8 procent dan zit je in september wel op de gevraagde 16km denk ik. Dat is nog een redelijk conservatief opbouw-schema, er wel vanuitgaande dat je dan niet ook tegelijkertijd je snelheid (ver) opvoert én dat je nu die 8km ook helemaal pijnvrij kan lopen.

Een andere benadering is kijken naar het schema wat je al gevonden had, en inschatten waar je nu 'staat' in dat schema. Kijk vervolgens hoeveel weken daar nog achteraan komen, is dat minder dan de tijd die je nog hebt tot de DtD-loop, dan kan je nu gewoon invoegen in dat schema en heb je aan het einde nog een paar weken over om wat langere loopjes te oefenen (uiteraard niet meer in de week voorafgaand aan de loop zelf).

Zoek daarbij niet teveel de grenzen op. Als je max 12 of 13 is vlak van tevoren dan is nog één keer 13 of 14 lopen en enkele weken daarna de 16 als race effectiever dan per sé die 16 aftikken in een training en daarna eigenlijk niet genoeg hersteld zijn. Verder wat @Roozzz al aangeeft: vooral goed om t.z.t. de verwachte looptijd een keer gedaan te hebben, dus eventueel op lagere snelheid (dus minder km's dan je in de race aflegt).

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:46
Calitomnication schreef op maandag 4 juni 2018 @ 12:37:
@dreameater Dat is een gemiddelde van 3.23.. Dat is wel een hele brute tijd man! Mijn laatste Zoladz zat ik de laatste ronde tussen de 3.20 & 3.30 en dat 6 minuten lang. Waren wel andere omstandigheden overigens; graadje of 10, bijna windstil. Morgen is het een graadje of 25 en windstil, dus verwacht dat de verzuring er iets eerder in klapt. Ben heel erg benieuwd naar deze test :)

@Roozzz 23.5km/u gemiddeld loop ik wel, maar niet over een afstand van 1500 meter :+.
6 minuten op 3.20-3.30, goed bezig. Ben benieuwd wat er uit je 1500m test komt :) .. De verschillende calculators online houden ongeveer het volgende aan als richtlijn:
Prorun: 10km in 40min = 1500 in 5:15 (ofwel 3:30/km)
Hardloopschema.nl: 10km in 40min = 1500 in 5:21 (ofwel 3:34/km)
(wist even jou 10km PR niet meer, maar zat net onder de 40 toch?)

• route99

route99

[...]Maar zodra wij op lagere snelheid lopen zie je de lopers qua lichaamshouding inkakken & komen ze weer op de hak binnen. Altijd mooi om te zien. Wij hebben morgen een 1500m testwedstrijd op de baan. Ben héél benieuwd naar deze afstand, heb 'm nog nooit gelopen dus heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Volgens mijn trainer moet je "vanaf het begin zo hard als je kunt", maar hoe hard is dat :P. Ga je te hard dan loop je na 800m met de tong op schoenen en dan is het nog ver. Ga je te langzaam baal je er op het eind van de je niet 10s sneller hebt gelopen :P.
Eens..
Tja die 1500m, lastige afstand. Je moet van tevoren toch een globaal idee hebben wat je zou kunnen, anders sta je toch wrs geparkeerd op een plek die je niet van te voren uit gekozen zou hebben.
Ga uit van je 3000m tijd en haal daar een inschatting van een halve zone tijd er van af. Dan zit je tegen de max aan wat je zou kunnen op die afstand en kun je de laatst een of twee ronden nog kijken wat er over is.
Als je een halve zone te snel gaat... gaat het verval de laatste rond super hard en sta je dus of geparkeerd.. of je verliest het dubbele van wat je won of nog meer....

Als test heb ik wel eens 3 trainingswedstrijden met 10 minuten pauze achter elkaar gelopen, 1500, 1000 en 400m.
Ze mochten net iets langzamer dan max per afstand, maar je leert super goed inschatten hoe het met je hardheid zit. Niet vaker dan 1x per seizoen doen. Ik trainde toen nog bij de huidige bondscoach GK als een van de 3 of 4 masters bij de wedstrijd groep.
Je kunt het 100x vertellen maar je moet toch zelf aan de bak om het te voelen en te durven. Hoever durf je uit de comfort zone te komen om het maximale eruit te halen.
Zorg dat je in het "nu" blijft, blijf goed en technisch lopen, en niet te hard... het resultaat volgt vanzelf, maak je daar vooraf en onderweg NIET druk over want daarmee roep je automatishc/ongewild verkramping/verkeerde stress op.
Succes, ben benieuwd.
Afgelopen zaterdag overigens een heerlijke duurloop van 18km gedaan, tempo 5.50/km. Gisteren een tempo-piramide waarbij de intensiteit gelijk blijf (althans dat was de bedoeling) maar de tijd van inspanning langer werd 1' (30') 2' (40") 3' (50") 4'(60") 4'(60") 3' (50") 2' (40") 1' (30') --> x' = duur (x" = herstel).

Dit in combinatie met het warme weer + heuvels omhoog & omlaag hakt er wel in :)
Yep kan pittig zijn. Zorg voor voldoende vocht op zulke dagen en train bij voorkeur in de vroege ochtend, zeker als de ozon/NO2/stof verwachtingen slecht zijn, das slecht voor jouw metabolisme/systeem.
Een tempo van tempo 5.50/km: hangt er van af wat je op de 10km loopt, so alleen zegt het niet zoveel, voor joggers is het juist het 10 km niveau.. dus veel te hard...

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Wat een tijden :o
Ik heb vandaag 8x1 minuut op 4:30 gelopen.
Dat is voor mij net in Z4.
Ik loop nu ongeveer 6:15 op de 10km.

• route99

route99

Een 1500m wedstrijd heb ik nooit gelopen, op een 3 & 5 km liep ik wel eens ca 3.20/km, wrs een 1500 in 3.10/km zou dat het geweest zijn? Ben nu heel wat jaartjes ouder ... dat gaat hem nooit weer worden.... ;)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik loop 3'13/km op 1500m met een 10k net onder de 36'.

Met een 5k op 3'20/km zou je op de 1500m richting de 3'/km gaan denk ik.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:52

Roozzz

Plus ultra

Calitomnication schreef op maandag 4 juni 2018 @ 12:37:

Klinkt bekend :+ met 400 meter is het wel klaar hier ;)

(hij loopt volgens mij dan ook nationale subtop... 10k in 31 rond)

If you can see, look. If you can look, observe

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Valorian schreef op maandag 4 juni 2018 @ 19:01:
[...]

6 minuten op 3.20-3.30, goed bezig. Ben benieuwd wat er uit je 1500m test komt :) .. De verschillende calculators online houden ongeveer het volgende aan als richtlijn:
Prorun: 10km in 40min = 1500 in 5:15 (ofwel 3:30/km)
Hardloopschema.nl: 10km in 40min = 1500 in 5:21 (ofwel 3:34/km)
(wist even jou 10km PR niet meer, maar zat net onder de 40 toch?)
Mijn PR op de 10km heb ik een week of 3 geleden op 41.05 gezet. (was inclusief jetlag en een 180 graden bocht rond een pylon. Dit laatste baal ik wel van. Ik heb het gevoel dat ik anders onder de 41 was gedoken :). Maar goed, doel voor de volgende keer. De 1500m zou dus op 5.30 uitkomen, ga ik uit van de 5km tijd kom ik op 5.24 uit. Ach ja, we zullen wel zien. Kan er allerhande theorieën en tools op loslaten, maar moet het toch zelf doen vanavond ;).
route99 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 19:11:
[...]
Eens..
....
Ga uit van je 3000m tijd en haal daar een inschatting van een halve zone tijd er van af. Dan zit je tegen de max aan wat je zou kunnen op die afstand en kun je de laatst een of twee ronden nog kijken wat er over is.
Als je een halve zone te snel gaat... gaat het verval de laatste rond super hard en sta je dus of geparkeerd.. of je verliest het dubbele van wat je won of nog meer....
Heb nog nooit een 3000 gelopen :D, 5000 is het minimum.
Als test heb ik wel eens 3 trainingswedstrijden met 10 minuten pauze achter elkaar gelopen, 1500, 1000 en 400m.
Ze mochten net iets langzamer dan max per afstand, maar je leert super goed inschatten hoe het met je hardheid zit. Niet vaker dan 1x per seizoen doen. Ik trainde toen nog bij de huidige bondscoach GK als een van de 3 of 4 masters bij de wedstrijd groep.
Je kunt het 100x vertellen maar je moet toch zelf aan de bak om het te voelen en te durven. Hoever durf je uit de comfort zone te komen om het maximale eruit te halen.
Zorg dat je in het "nu" blijft, blijf goed en technisch lopen, en niet te hard... het resultaat volgt vanzelf, maak je daar vooraf en onderweg NIET druk over want daarmee roep je automatishc/ongewild verkramping/verkeerde stress op.
Succes, ben benieuwd.
Dat dus, wij zijn zo getraind op de "langere afstanden", Loop doorgaans alleen maar halve marathons, met af en toe een 10km en heel incidenteel een 5km (pas 2 in totaal gehad) om even hard te kunnen lopen. Mijn hele denkwijze in lopen is:
- De Halve marathon meneer -> Rustig aan, op techniek en niet te hard van stapel want dat breekt je op het 17km punt op
- De sprinter van het voetbal -> Knallen, 30 meter volle bak, bal veroveren, afspelen en herstellen voor de volgende sprint.
Maar alles wat hier tussen zit, geen idee :D. Dus ik verwacht dat ik me helemaal kapot ga lopen rond de 1000 de verzuring in klap, puur omdat ik voor mijn gevoel te hard ga.
[...]
Yep kan pittig zijn. Zorg voor voldoende vocht op zulke dagen en train bij voorkeur in de vroege ochtend, zeker als de ozon/NO2/stof verwachtingen slecht zijn, das slecht voor jouw metabolisme/systeem.
Een tempo van tempo 5.50/km: hangt er van af wat je op de 10km loopt, so alleen zegt het niet zoveel, voor joggers is het juist het 10 km niveau.. dus veel te hard...
Ik train eigenlijk bij voorkeur op het heetst van de dag, heb dan voor mezelf het gevoel dat mijn lichaam harder moet werken en dat ik daar sterker van ga worden. Is een eigen theorie die ik nergens op het gebaseerd. Als ik in juni om 12 uur ga lopen, volle zon met 24 graden, kan ik dat ik juli & september ook als het eerder of langer warm is.

tips voor New York

• ANdrode
  • Niet online
Calitomnication schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 07:59:
[...]
- De sprinter van het voetbal -> Knallen, 30 meter volle bak, bal veroveren, afspelen en herstellen voor de volgende sprint.
Maar alles wat hier tussen zit, geen idee :D. Dus ik verwacht dat ik me helemaal kapot ga lopen rond de 1000 de verzuring in klap, puur omdat ik voor mijn gevoel te hard ga.
Als je weet hoe jouw lichaam op verzuring reageert dan is vroeg verzuren op zo'n punt niet slecht. Zelf weet ik niet of ik (genoeg) techniek kan vasthouden als ik door verzuring heenloop.

Als ik generaliseer vanuit een andere sport dan zou ik maximale ademhaling/hr vanaf ongeveer 300 meter verwachten. Met (forse) verzuring vanaf ongeveer 700 meter….

Het is erg nuttig als je het punt bij jezelf herkent waar je jezelf volledig opblaast. Dat punt moet je ontlopen.
offtopic:
Anders wordt het een erg pijnlijke sessie. Persoonlijk is mijn grootste inschattingsfout om dat punt op 1200m van een 5K te bereiken en dan schema te laten schieten terwijl je wel hardheid gebruikt om überhaupt nog enig tempo te hebben.

(Gevoelsmatige) negative split is waarschijnlijk het efficiëntste schema. Als je dan in de praktijk tempo (stappen) verhoogt maar snelheid gelijk blijft (als gevolg van verzuring) dan loop je vlak.

Vijf minuten is gelukkig te overzien (in vergelijking met een 5K waar de pijn veel langer duurt). Zoals @route99 noemt, focussen op goed en technisch lopen dat is afleiding voor de pijn. Blijf daar op focussen.
offtopic:
Ik maak zelf het onderwerp waar ik op focus erg specifiek en wissel het bij herkenbare punten. Ook puur "tempo" of "versnellen" kan het onderwerp van de focus zijn. Erg analytisch ben ik op zo'n moment niet :+

[ Voor 4% gewijzigd door ANdrode op 05-06-2018 11:03 ]

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Fijn om te lezen dat de hardloopwereld niet stilstaat als ik dat wel doe :Y

Sinds half mei flink aan de kwakkel geweest met een griepje dat vond dat alle symptomen maar 1 voor 1 moesten komen ipv alles tegelijk. Maakt het natuurlijk wel wat draaglijker, maar doe mij maar een dag of 3 zwetend in bed en rennend naar de WC en dan schluss :P
Daarna een weekje op vakantie geweest en een paar superoude schoenen uit de kast getrokken voor het geval ik me toch lekker genoeg zou gaan voelen voor een rondje.
Vergelijk eens paar Asics Cumulus met de Topo's waar ik tegenwoordig op loop... Compleet andere schoen! Maar ja, de rest ligt op het werk en daar was ik nou nét een tijdje niet geweest...
Wat kunnen we daar nou weer mee? Eerst maar eens de inlegzolen eruit gehaald. Dat scheelde al een hoop gevoel. Nog even gespeeld met het idee om de plastic truss eruit te snijden, maar dat heb ik toch maar gelaten.

Uiteindelijk halverwege de vakantie één klein rondje hardgelopen. Ging niet eens zo slecht, en dat terwijl alles onverhard was met putten, kuilen en plassen. 5km was alles dat erin zat en dat is prima. En de Cumulus? Die liggen nu ergens in een vuilnisbak :P

Eindstand mei: een prachtige 36 kilometer :Y sta je dan met 100+ in april.

Gelukkig had ik mentaal vooraf de vakantie al gezien als een onderbreking en als doel gesteld de marathontraining daarna écht op te pakken, dus dat is ook wat het gaat worden.

Vanochtend op de fiets voelden de benen in ieder geval behoorlijk fris en krachtig. Morgen maar eens kijken wat hardlopen doet.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Rudedadude schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 19:53:
[...]

Of compressiekousen knopen ed helpen voorkomen weet ik niet, maar ik weet wel dat sinds ik ze draag (bijna 4 jaar inmiddels en dus zo'n 10000 kilometer) ik nooit meer een kuitblessure heb gehad en dat daarvoor het er zeker een keer of 3 'in is geschoten'. Belangrijk effect is dat ze volgens mij spiervibraties voorkomen (heen en weer schudden terwijl de beweging korter-langer is). Ik ben gezegend met redelijke dikke kuitspieren (niet zo handig voor duursport volgens mij) en door de kousen wordt die beweging in toom gehouden. Prestatieverbetering moet je niet verwachten, maar ik geloof zeker in de blessurepreventie werking. De compressiekousen van de decathlon vind ik overigens maar slapjes, maar wie weet is dat inmiddels wat aangepast.
Dat je gevrijwaard bent van kuitblessures, is natuurlijk alleen maar fijn, maar dat dat een gevolg is van compressiekousen is zeer twijfelachtig. Er is inmiddels best wel wat wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en daaruit blijkt dat de effecten van compressiekousen zéér beperkt zijn. Prestatieverbetering bij hardlopen is er niet, het zorgt niet voor blessurepreventie en in het herstel doet het - waar ik dacht dat dat nog iets deed - ook bijzonder weinig. Alleen wanneer je door omstandigheden uren lang niet kan bewegen (bijvoorbeeld omdat je op een intercontinentale vlucht moet), heeft het wel herstelbevorderende effecten. Verder is in beweging blijven beter voor je herstel.

Dat jij er baat bij lijkt te hebben, is natuurlijk fijn, maar dat dat het gevolg van de kousen is, is niet aannemelijk. Ik heb zelf overigens ook flinke 'klapkuiten' en in de tijd dat ik nog serieus voetbalde had ik regelmatig kuitblessures en is het wel vaker dan een keer of drie ingeschoten. Waar ik bij het hardlopen daar ook wel enige vrees voor had, heb ik er daar aanmerkelijk minder last van gehad. Verzuring of op het randje daarvan komt (natuurlijk) nog wel voor, maar echt dat het er in schiet, kramp of een zweepslag heb ik bij het hardlopen nooit gehad (en bij voetballen allemaal wel). Natuurlijk is die belasting anders en niet zo maar te vergelijken, maar wat denk ik in mijn geval het meeste scheelt, is dat ik het hardlopen combineer met yoga(-oefeningen) en regelmatig een preventief bezoek aan de fysio breng. Ik ben wat bewuster met mijn lichaam omgegaan en ik denk dat daar de meeste winst ten opzichte van blessurepreventie in zit. Dat je de laatste vier jaar geen kuitblessures hebt gehad, kan ook zeer goed kunnen, omdat je - bewust of onbewust - beter weet wat je lichaam aan kan.

• Miki
Heeft hier iemand ervaring met verkregen aërobe en anaerobe drempelzones en hoe deze in je Garmin kunt invoeren?
Ik heb nu geïnterpreteerd dat eind zone 2 en eind zone 3 mijn drempelwaarden.
Onder zone 3 is dus D1 en boven zone 3 D2 en d3. Vanaf zone 4 dan de anaerobe drempel. Ik heb daarbij de specifieke percentages van Garmin losgelaten.

In dit topic kan ik toch niet de eerste zijn die een inspanningstest heeft gedaan, right :?

[ Voor 12% gewijzigd door Miki op 05-06-2018 14:21 ]

• tlpeter
  • Nu online
Wanneer je zelf de hartslagzones invult dan zou dit automatisch moeten gaan.

• Miki
tlpeter schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:21:
Wanneer je zelf de hartslagzones invult dan zou dit automatisch moeten gaan.
Probleem is, ik heb er meer gekregen dan ik kan invoeren :P
Garmin staat er 5 toe terwijl ik uit het lab de volgende waarden heb verkregen: herstel, D1, D2, D3, Ext. Int, Max.
Ik heb nu D2 en D3 bij elkaar geveegd maar klopt dit ook?

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Miki schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:27:
[...]

Garmin staat er 5 toe terwijl ik uit het lab de volgende waarden heb verkregen: herstel, D1, D2, D3, Ext. Int, Max.
Ik zou gewoon contact opnemen met die lui en vragen hoe je dat omrekent :Y Je hebt ervoor betaald toch?

• Miki
Pathogen schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:28:
[...]

Ik zou gewoon contact opnemen met die lui en vragen hoe je dat omrekent :Y Je hebt ervoor betaald toch?
Heb ik ook gedaan gisterenavond alleen nog geen reactie gekregen. Sta namelijk te popelen om met de nieuwe waarden te trainen. Het werd me pijnlijk duidelijk dat mijn basisconditie niet op orde is. Ik heb teveel in het middengebied getraind en dus is me de 80/20 verhouding geadviseerd om te volgen.

• tlpeter
  • Nu online
[...]

Het is simpel. De max is max dus die komt op het einde.
Zo werk je terug en zul je zien dat D2 het laagste is wat je kunt invoeren.

D2
D3
Ext
Int
Max.

• lateef
[...]

Ik zou - ongefundeerd - zeggen dat dat niet klopt. Mijn Garmin - en naar ik vermoed die van jou ook - heeft vijf zones. Ik zou de eerste zone D1 doen, tweede D2, derde D3, vierde Ext. en de vijfde Int. Herstel valt dan onder de eerste zone (die op je horloge dan wordt aangegeven als 'Geen zone') en Max is geen zone, maar één waarde, je max.

Dat zegt mijn gevoel, maar nogmaals dat is nergens op gefundeerd.

--- edit ---

Ter verduidelijking, omdat je het over drempelwaarden had, ging ik er vanuit dat je dus waarden hebt, waar bepaalde zones beginnen, dus bijvoorbeeld (en puur hypothetisch):

Max = 190
Drempelwaarde Int = 180
Drempelwaarde Ext = 170
Drempelwaarde D3 = 160
Drempelwaarde D2 = 150
Drempelwaarde D1 = 140
Drempelwaarde herstel = 130

De vijf zones op je Garmin zou ik dan instellen op:

Z5 = 180 - 190
Z4 = 180 - 170
Z3 = 170 - 160
Z2 = 160 - 150
Z1 = 150 - 140

[ Voor 24% gewijzigd door lateef op 05-06-2018 15:42 ]

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Eventjes met het verslag gewacht van dit weekend tot de foto's beschikbaar waren :)

Zondag voor de derde keer in 3 edities deelgenomen aan de Great Breweries 25km. Na de eerste editie bevangen te zijn door de warmte en de tweede editie zowaar nog heter was (32°C), had ik eigenlijk beslist om niet meer te starten. Maar er stond dit weekend een duurloopje van pak-em-beet 2u op het programma, dus ik dacht... inderdaad :)

Mezelf toelatend om er toch een beetje een wedstrijd van te maken, had ik het plan opgevat om zo lang mogelijk bij de pacers van 2u te blijven, en de laatste 5km als ik daar nog zin in had (en het nog kon) te versnellen.

Ik moet zeggen dat het heel lang geleden is, dat het nog eens zo gemakkelijk is gegaan. De eerste 10km inderdaad netjes bij de pacers gebleven. Bij een bevoorrading op een onverhard stuk ging er iets mis bij één van de pacers (heb niet gezien wat) waardoor we ze met een groepje van 4 zijn voorbij gegaan. Die 4 waren er al snel 2 en hoewel we dachten terug ingelopen te worden, liepen we stelselmatig verder uit (ook niet onlogisch, we liepen vrij strak rond de 4:40 terwijl de pacers mikten op 4:48).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dtpBbbOj7MyrWHM5PdTXx60f/full.jpg

Ergens rond kilometer 22 (hij had het al wat eerder aangekondigd) kreeg mijn kompaan het wat zwaarder (hij zal ook wel gevoeld hebben dat ik nog overschot had) en zei hij zelf dat ik mocht doorgaan als ik dat wou. De laatste 4km zo versneld naar 4:30 (en een eindsprintje over het gras), goed voor een 1:57:25 eindtijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/No8rnoECyRny2ElZJLLHbZYD/full.jpg

Vooral het gevoel achteraf (ik was totaal niet kapot!) en dat het hele plan (inclusief eten en drinken, waar ik toch altijd mee sukkel) zo goed was geslaagd, daar ben ik zo blij om. Ik had zeker "beter" gekund (hoewel, met een 77e plaats, 15e in mijn leeftijdscategorie ben ik best tevreden), maar ik heb hier écht van genoten.

Volgend jaar misschien toch de (mijn eerste) marathon?

Strava linkje: https://www.strava.com/activities/1614142923

PS1: Nu nog een goed moment vinden om de biertjes op te drinken :+
PS2: Ik draag ook compressie-tubes. Placebo of niet: ik geloof er in (en dat is het voornaamste toch :) )

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dat laatste stuk ga je als een Duveltje uit een doosje! :P

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
nokie schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:53:
Ergens rond kilometer 22 (hij had het al wat eerder aangekondigd) kreeg mijn kompaan het wat zwaarder (hij zal ook wel gevoeld hebben dat ik nog overschot had) en zei hij zelf dat ik mocht doorgaan als ik dat wou. De laatste 4km zo versneld naar 4:30 (en een eindsprintje over het gras), goed voor een 1:57:25 eindtijd.
-O-
4:30

Met mijn kortje stukjes haal ik net de 6:00 gemiddeld ;(
woensdag 23 mei eerste keer 10,08 km gelopen. Was wel verrekte warm, kan ik zeer slecht tegen merk ik. Mijn lichaam heeft dan moeite om koel te blijven.

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Viper® schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 16:34:
[...]

-O-

woensdag 23 mei eerste keer 10,08 km gelopen. Was wel verrekte warm, kan ik zeer slecht tegen merk ik. Mijn lichaam heeft dan moeite om koel te blijven.
Probeer niet te vergelijken. ik doe al van mijn 7e atletiek (hoewel ik een luierik was, en alles boven de 200m ontzettend ver en uitsloverij vond) en als ik vergelijk met mijn "peer group", dan doe ik het niet uitzonderlijk goed (maar inderdaad ook niet slecht, ik ben meer dan tevreden met waar ik nu sta).

Warmte is sowieso een hele moeilijke. Ik kan er ook niet supergoed tegen hoor (lees maar eens het verslagje van de 1e editie 2 jaar geleden), al denk ik wel dat ik erin gegroeid ben (want het was toen niet warmer dan eergister).

• tlpeter
  • Nu online
Viper® schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 16:34:
[...]

-O-

Het is maar een nummer. Ik loop een tien km ook nog steeds boven het uur.
Het kost een hoop energie en tijd om sneller te worden.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Zoals een wijs man ( @kenneth ) hier ooit zei, je wordt vanzelf sneller als je meer kilometers loopt :P

Strava

• InZane
  • Nu online
vhal schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 18:15:
Zoals een wijs man ( @kenneth ) hier ooit zei, je wordt vanzelf sneller als je meer kilometers loopt :P
En ook lopen met warmte kun je trainen. Ik vond in het begin temperaturen boven de 20 graden al rampzalig, maar nu vind ik het prima om met 25 graden een lekker rondje te lopen.

• route99

route99

Calitomnication schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 07:59:[...]Mijn PR op de 10km heb ik een week of 3 geleden op 41.05 gezet. (was inclusief jetlag en een 180 graden bocht rond een pylon. Dit laatste baal ik wel van. Ik heb het gevoel dat ik anders onder de 41 was gedoken :). Maar goed, doel voor de volgende keer. De 1500m zou dus op 5.30 uitkomen, ga ik uit van de 5km tijd kom ik op 5.24 uit. Ach ja, we zullen wel zien. Kan er allerhande theorieën en tools op loslaten, maar moet het toch zelf doen vanavond ;).
Mooi..dan de volgende keer een PR op de 10...
Je moet het idd zelf doen, maar nadenken over wat binnen je mogelijkheden ligt geeft je een realistisch doel en dat helpt je om met minder stress te lopen, waardoor veel beter, meer ontspannen loopt, met grotere kans op een beter resultaat (bewezen sport psychologie, maar ook bij studie en werk!)
Heb nog nooit een 3000 gelopen :D, 5000 is het minimum.
Hoeft ook niet...
Dat dus, wij zijn zo getraind op de "langere afstanden", Loop doorgaans alleen maar halve marathons, met af en toe een 10km en heel incidenteel een 5km (pas 2 in totaal gehad) om even hard te kunnen lopen. Mijn hele denkwijze in lopen is:
- De Halve marathon meneer -> Rustig aan, op techniek en niet te hard van stapel want dat breekt je op het 17km punt op
Op zich niks mis mee.
Ik loop ook tot de 1/2 M maar voor de snelheid pak ik de 3000m mee. Een halve M loop ik puur op basis van wat mijn 10 km op dat moment is. Een correctie voor de afstand en daar moet ik het mee doen....
Ik train eigenlijk bij voorkeur op het heetst van de dag, heb dan voor mezelf het gevoel dat mijn lichaam harder moet werken en dat ik daar sterker van ga worden. Is een eigen theorie die ik nergens op het gebaseerd. Als ik in juni om 12 uur ga lopen, volle zon met 24 graden, kan ik dat ik juli & september ook als het eerder of langer warm is.
Dat kan wel zo voelen, maar het is de vraag wat de bewezen meer opbrengst is. Immers door de omstandigheden raak je veel meer beschadigd op cel niveau dan iemand die dat niet doet. Dus je moet veel langer herstellen dan die ander van die zelfde training maar 's ochtends gedaan. Dus de opbouw van die ander kan al doorgaan terwijl jij nog steeds aan het herstellen bent....

Toen ik nog in de wedstrijdgroep zat bij GK, werd het ons onder die nadelige omstandigheden afgeraden om te trainen, om je een idee te geven hoe er bij zulke toptrainers over gedacht werd.

Je zou een andere aanpak eens kunnen overwegen of die meer oplevert. Maar als je meer denkt te genieten van de huidige aanpak, vooral blijven doen..
Succes met die wedstrijd en de rest! 8)

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:42
Pffffff.......beginnen met hardlopen is best zwaar. Vandaag voor het eerst begonnen met hardlopen en viel dat even tegen. :X

Maar wat wil je met 0 conditie. Sinds mijn 23ste nooit meer iets aan sport gedaan en nu ik tegen de 40 aan het geraken ben, begint er een welvaart spoiler te ontstaan. Tijd voor actie dus.

Vandaag maar eens de hardloopschoenen aan gedaan. Lagen al een paar weken te wachten op actie. ;)

Dus eerst beetje warm gelopen en daarna geprobeerd wat sneller te lopen. Tja....1 minuut hardlopen is best zwaar met 0 conditie. Uiteindelijk bijna half uur gelopen met 1 min hardlopen en dan 2 minuten uitlopen. En na 25 minuten helemaal kapot. 8)7

Maar goed bet begin is gemaakt. _/-\o_

Hebben jullie nog goede tips om redelijk snel een beetje op conditie te komen? Wil 2/3 keer in de week gaan lopen.

• route99

route99

Ja... beginnen met 3x1 minuut rustig hardlopen en 2 minuten pauze... en uitwandelen...
En dat herhaal je een paar keer en dan ga je naar 3x2 minuten p=2'... etc...
In het begin max 3 per week.
Tussendoor soepel fietsen.

Wat je gedaan hebt is veel teveel.. eigenlijk onverantwoord met zo'n basis.

Zo een opbouw schema gebruik ik zelf als ervaren loper.... om überhaupt weer aan belastbaarheid na een blessure te wennen. In 1x doen wat jij doet zou ook voor mij slopend zijn.

19 km v.v. naar mijn werk fietsen is daarbij een eitje.... om maar iets te vergelijken...

Met deze tips kun je vast nu schema's gaan zoeken die zo werken.

Voor mijn opbouw naar ca 1 uur rustige duurloop moet ik ca 10 weken rekenen.
En dat met veel ervaring, dus je mag er gerust iets langer over doen.

• lateef
Highfive95 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 19:59:
Hebben jullie nog goede tips om redelijk snel een beetje op conditie te komen? Wil 2/3 keer in de week gaan lopen.
Conditie komt vanzelf wel, belangrijker is dat je lichaam went aan de eenzijdige belasting van het hardlopen. En dan met name je gewrichten, pezen en spieren die een hoop klappen krijgen te verwerken en daar waarschijnlijk niet aan gewend zijn. Er zijn heel veel schema’s te vinden waarmee je met drie keer in de week in zo’n tien/twaalf weken opbouwt naar een half uur achter elkaar hardlopen.

• InZane
  • Nu online
Pffffff.......beginnen met hardlopen is best zwaar. Vandaag voor het eerst begonnen met hardlopen en viel dat even tegen. :X

Maar wat wil je met 0 conditie. Sinds mijn 23ste nooit meer iets aan sport gedaan en nu ik tegen de 40 aan het geraken ben, begint er een welvaart spoiler te ontstaan. Tijd voor actie dus.

Vandaag maar eens de hardloopschoenen aan gedaan. Lagen al een paar weken te wachten op actie. ;)

Dus eerst beetje warm gelopen en daarna geprobeerd wat sneller te lopen. Tja....1 minuut hardlopen is best zwaar met 0 conditie. Uiteindelijk bijna half uur gelopen met 1 min hardlopen en dan 2 minuten uitlopen. En na 25 minuten helemaal kapot. 8)7

Zoek een 0-5km schema zoals die van Evy bijvoorbeeld. Dat heeft mij ooit serieus aan het lopen geholpen. Daarvoor ook zitten klooien met verkeerd schoeisel, te snel opbouwen, blessures (shin splints oa).
Mijn tip: Pak zo'n beginners schema en hou je eraan!

• Zwerver
  • Niet online
Grrr... dit is nou de zoveelste keer dat een 10km duur-loopje een probleem met mijn soleus oplevert. En elke keer weer 3 weken achter op mijn halve maratonschema. :(

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• route99

route99

Vervelend.
Wat doe je aan preventie?
Wil je wat kwijt aan ervaringen hoe je het eerder opgelost hebt (fysio of zelf of?)

• Miki
lateef schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:24:
[...]

Ik zou - ongefundeerd - zeggen dat dat niet klopt. Mijn Garmin - en naar ik vermoed die van jou ook - heeft vijf zones. Ik zou de eerste zone D1 doen, tweede D2, derde D3, vierde Ext. en de vijfde Int. Herstel valt dan onder de eerste zone (die op je horloge dan wordt aangegeven als 'Geen zone') en Max is geen zone, maar één waarde, je max.

Dat zegt mijn gevoel, maar nogmaals dat is nergens op gefundeerd.

--- edit ---

Ter verduidelijking, omdat je het over drempelwaarden had, ging ik er vanuit dat je dus waarden hebt, waar bepaalde zones beginnen, dus bijvoorbeeld (en puur hypothetisch):

Max = 190
Drempelwaarde Int = 180
Drempelwaarde Ext = 170
Drempelwaarde D3 = 160
Drempelwaarde D2 = 150
Drempelwaarde D1 = 140
Drempelwaarde herstel = 130

De vijf zones op je Garmin zou ik dan instellen op:

Z5 = 180 - 190
Z4 = 180 - 170
Z3 = 170 - 160
Z2 = 160 - 150
Z1 = 150 - 140
Inmiddels heb ik mijn rapportage van voren naar achteren gelezen en weer geheel terug als ook de diverse synoniemen voor specifieke begrippen achterhaald met Google.
Om je even mee te nemen: lactaatdrempel, anaerobe drempel, lactate treshold (LT en soms ook LTHR), het omslagpunt betekent allemaal hetzelfde alleen noemen we het overal precies even anders, dat is om de hardloop tweakers onder ons scherp te houden O-)

Anyway met dit gegeven kon ik in Garmin connect onder hartslagzones middels de lactaatdrempel mijn anaerobe drempel invoeren. Tot mijn stomme verbazing zag ik nu dat mijn aerobe drempel nu correspondeert met eind D1 uit mijn rapportage en in GC gelinkt is aan zone 2. De ironie is zoet in deze maar lees verder...

Daarnaast ben ik er ook achtergekomen dat vanaf D3 a.k. zone 4, Ext. Int(= 1 woord) en je max range het geen wel in mijn rapportage is opgenomen als 2 afzonderlijke ranges namelijk 179-187bpm en 187-193bpm , elders in de vakliteratuur niet terugkomt en wordt aangeduid als D4 of Zone 5 te samen. De jackie chan meme volstaat hier perfect.

Kortom de sportmedische keuring is zeer nuttig geweest om inzage te verkrijgen waar ik nu sta inclusief duiding maar uiteindelijk heb ik als tweaker zijnde zelf nog even boven water moet krijgen wat e.e.a. nu precies betekent en hoe dit praktisch is toe te passen met normaal verkrijgbare consumenten apparatuur.

Oh well we gaan trainen :P

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-12 20:09

Alleen maar een geluk bij een ongeluk dat je niet verder dan 1 minuut kwam ;)

Juist beginnen met kleine stukjes hardlopen en dan wandelen, je lichaam is het helemaal niet gewend dus dit MOET je ook langzaam opbouwen. Je conditie gaat sneller dan je pezen/spieren, dus forceer je zelf hieraan vast te houden.

Maar inderdaad, zoek een start to run, couch to 5k, evy, etc schemaatje op en hou je daar aan, ook al voelt het alsof je meer kan.

En de eerste stappen zijn gezet, goed bezig! :)

• route99

route99

InZane schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 19:02:
[...]En ook lopen met warmte kun je trainen. Ik vond in het begin temperaturen boven de 20 graden al rampzalig, maar nu vind ik het prima om met 25 graden een lekker rondje te lopen.
prima... als je het heel rustig houdt anders is het in sane... ;)
Maar geniet vooral! en daarbij helpt het wel dat je heel blijft...
vhal schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 18:15:
Idd heel wijs. Mijn vorige trainer 7xNK crosskampioen, had ook die wijsheid. Maar hij voegde er wel iets aan toe: zorg voor telkens nieuwe prikkels, dat heeft het lichaam nodig om gretig te blijven.
Wrs heeft @kenneth dat wellicht toen ook gezocht...

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@Highfive95 En om helemaal safe te zijn zou je het Evi starttorun schema dubbel kunnen uitvoeren zodat je om de paar dagen een les twee keer doet.

@route99 volgens mij wel :P Een paar strides op het eind van een langzame loop is altijd wel nuttig. Niet volle bak sprinten maar gewoon soepel versnellen zviw.

Strava

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:53
m0ridin schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:08:
[...]

Alleen maar een geluk bij een ongeluk dat je niet verder dan 1 minuut kwam ;)

Juist beginnen met kleine stukjes hardlopen en dan wandelen, je lichaam is het helemaal niet gewend dus dit MOET je ook langzaam opbouwen. Je conditie gaat sneller dan je pezen/spieren, dus forceer je zelf hieraan vast te houden.

Maar inderdaad, zoek een start to run, couch to 5k, evy, etc schemaatje op en hou je daar aan, ook al voelt het alsof je meer kan.

En de eerste stappen zijn gezet, goed bezig! :)
1 min lopen 2 min wandelen voor ~20-25 min is toch precies hoe het couch25k programma begint? Prima training dus zou ik zeggen!
@Highfive95
Vooral zo doorgaan en lekker een schema gaan volgen. Mocht je sneller opbouwen dan dat schema toch gewoon het schema blijven volgen, anders ga je er later zeker spijt van krijgen.

Nog meer beginnerstips:
-Liever veel kleine pasjes maken dan weinig grote (=minder belasting op de gewrichten en pezen)
-Probeer op je houding te letten, sta zoveel mogelijk rechtop (maakt het makkelijker te ademen)
-Mocht je een keer echt moe zijn of je niet lekker voelen ga vooral niet hardlopen
-Regen is geen reden om niet te gaan lopen ;)
-Vergeet de cooling down niet!

Succes!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@dreameater @Roozzz @Valorian

Nou, de 1500m zitten erop en wat een ervaring is dat zeg. Vanaf het begin gewoon vol gas en hopen dat je het einde haalt. Ik zal mijn ervaring een beetje proberen te beschrijven. We trainen met een vrij grote groep en wij waren de eerste lichting zeg maar. In deze groep zaten een paar jongens met ervaring op de 1500m en deze waren van plan om op 2.47/km te gaan lopen. Niet iets waar ik de illusie van had om bij in de buurt te kunnen blijven, maar het is gevaarlijk zo'n rappe jongens voor je.

Direct na de start gingen we er als hazen vandoor en de eerste 100m ging ik veel te hard! 2.50/km, dat ga ik dus nooit volhouden, maar de opdracht was zo hard als je kunt, dus we zien wel. Op de 200m zat ik al op 2.57/km, het ging echt te hard en het tempo begon heel langzaam in te zakken. De eerste 400m kwam ik door in 72 seconden.
Daarna zakte het tempo iets terug, maar ging nog steeds harder dan ik van te voren had gedacht, doorlooptijd op de 1000m : 3.12 (PR!). Tempo zakte iets terug richting de 3.25, maar dit kwam mede doordat wij op het 2e gedeelte van de baan toch wel een pittig tegenwind hadden. Met nog 300 meter te gaan begonnen sommige lopers in te zakken, dit gaf mij nieuwe moed om toch nog een versnelling in te zetten. In de laatste 300 meter ben ik van 3.25 naar 2.55 weten te versnellen en met 4.59 (!!!) over de eindstreep gekomen.Gemiddelde tempo 3.19/km.

Was wel moe, maar niet kapot. Denk wel dat hier, door gericht te trainen en tempo beter vast te houden, nog een paar seconden vanaf zijn te halen.

Stats for nerds
- afstand : 1500m
- tijd : 4.59
- gem. tempo:; 3.19/km
- max. tempo : 2.49/km
- gem. HR : 185 (top is 197)
- max. HR : 192 (top is 197)
- gem. pasfrequentie : 201
- max pasfrequentie : 221
- paslengte : 1.52m

tips voor New York

• Zwerver
  • Niet online
route99 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:07:
Vervelend.
Wat doe je aan preventie?
Wil je wat kwijt aan ervaringen hoe je het eerder opgelost hebt (fysio of zelf of?)
Sure. Één van de dingen die ik nu doe aan preventie (behalve de standaard warm up + loopscholing en compressiesokken bij langere duurlopen) is letten op mijn paslengte. Ik heb een passnelheid die loopt van 167 - 184 op de kortere duurlopen (zeg tm 8km), maar zodra de duurlopen langer worden gaat dat fors omlaag en mijn paslengte wordt langer; dus meer remming en het lijkt daardoor te komen.

Behandeling meestal dmv ijs, ibuprofen en als ik in de eerste 72 uur bij de fysio terecht kan dryneedling. Als de fysio pas later plek heeft, behandeling via massage. Meestal kan ik na een halve week wel weer rustig aan de opbouw beginnen, maar het kost me zeker 3 weken totdat ik weer een DL van 8km kan doen.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:28
@Calitomnication Klinkt alsof je een mooie avond hebt gehad! Toch best geinig om af en toe eens op een korte afstand de remmen los te gooien.

• Zwerver
  • Niet online
Calitomnication schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:00:

Nou, de 1500m zitten erop en wat een ervaring is dat zeg. Vanaf het begin gewoon vol gas en hopen dat je het einde haalt. Ik zal mijn ervaring een beetje proberen te beschrijven. We trainen met een vrij grote groep en wij waren de eerste lichting zeg maar. In deze groep zaten een paar jongens met ervaring op de 1500m en deze waren van plan om op 2.47/km te gaan lopen. Niet iets waar ik de illusie van had om bij in de buurt te kunnen blijven, maar het is gevaarlijk zo'n rappe jongens voor je.

Direct na de start gingen we er als hazen vandoor en de eerste 100m ging ik veel te hard! 2.50/km, dat ga ik dus nooit volhouden, maar de opdracht was zo hard als je kunt, dus we zien wel. Op de 200m zat ik al op 2.57/km, het ging echt te hard en het tempo begon heel langzaam in te zakken. De eerste 400m kwam ik door in 72 seconden.
Daarna zakte het tempo iets terug, maar ging nog steeds harder dan ik van te voren had gedacht, doorlooptijd op de 1000m : 3.12 (PR!). Tempo zakte iets terug richting de 3.25, maar dit kwam mede doordat wij op het 2e gedeelte van de baan toch wel een pittig tegenwind hadden. Met nog 300 meter te gaan begonnen sommige lopers in te zakken, dit gaf mij nieuwe moed om toch nog een versnelling in te zetten. In de laatste 300 meter ben ik van 3.25 naar 2.55 weten te versnellen en met 4.59 (!!!) over de eindstreep gekomen.Gemiddelde tempo 3.19/km.

Was wel moe, maar niet kapot. Denk wel dat hier, door gericht te trainen en tempo beter vast te houden, nog een paar seconden vanaf zijn te halen.

Stats for nerds
- afstand : 1500m
- tijd : 4.59
- gem. tempo:; 3.19/km
- max. tempo : 2.49/km
- gem. HR : 185 (top is 197)
- max. HR : 192 (top is 197)
- gem. pasfrequentie : 201
- max pasfrequentie : 221
- paslengte : 1.52m
Cool hè, zo’n 1500 ;). Ik heb in mijn jongere jaren heel veel 800/1500/3000 op de baan gedaan. Mis het nog regelmatig :)

• InZane
  • Nu online
De enige baan waar ik op heb gelopen is het baantje bij Run2Day :D

Moet 't maar eens een keertje proberen. Niet dat ik snel ben ofzo :+

• Viper®
  • Niet online
nokie schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 17:07:
[...]

Probeer niet te vergelijken. ik doe al van mijn 7e atletiek (hoewel ik een luierik was, en alles boven de 200m ontzettend ver en uitsloverij vond) en als ik vergelijk met mijn "peer group", dan doe ik het niet uitzonderlijk goed (maar inderdaad ook niet slecht, ik ben meer dan tevreden met waar ik nu sta).

Warmte is sowieso een hele moeilijke. Ik kan er ook niet supergoed tegen hoor (lees maar eens het verslagje van de 1e editie 2 jaar geleden), al denk ik wel dat ik erin gegroeid ben (want het was toen niet warmer dan eergister).
Ja dat scheelt, als je al vrij jong begonnen bent. Plus dat iedereen denk ik verschillend is kwa niveau. Sommige mensen zijn nou eenmaal sportiever of kunnen meer.
Ik heb wel het idee dat je lichaam beter met de warmte om kan gaan naarmate je conditie verbetert. Of althans je wordt misschien minder warm omdat je lichaam minder intensief hoeft te werken omdat je 'efficientere' verbranding hebt door training?
Misschien wel de reden dat bij de vierdaagse en andere lopen veel mensen toch vaak uitvallen door oververhitting en warmte. Als je niet veel traint of sport zal je lichaam het niet zo gewend zijn.

herkenbaar.
37 en ook eigenlijk nooit gesport. Gelukkig rook ik verder niet, bier drink ik wel.

Eerste keer hardlopen begon ik veels te fanatiek. Ik denk dat ik na 1 km al helemaal kapot was. Ook snel last van de kuiten etc.
ff opgezocht, eerste keer met runkeeper 2.5 km gelopen in 25 min :')

Ik heb altijd begrepen dat 1 keer in de week hardlopen te weinig is, 2 keer minimaal om op niveau te blijven, liefst 3 keer om echt verbetering te zien. Maar er zullen hier mensen zitten met meer ervaring en wat meer tips denk ik.
Koop in ieder geval goeie schoenen met genoeg vering.
Inmiddel loop ik meestal tussen de 7 tot 10 km, 2/3 keer in de week.
Je komt niet zozeer verder of sneller, maar ik merk vooral dat je meer conditie opbouwt. waarbij je eerst nog bijna buiten adem hardloopt en daarna heemaal kapot bent gaat het nu met een goeie ademhaling waarbij je zelfs nog een gesprek zou kunnen voeren. Na het hardlopen ben je ook vrij snel weer 'herstelt'

[ Voor 24% gewijzigd door Viper® op 05-06-2018 22:33 ]

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:42
Bartske schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:38:
[...]

1 min lopen 2 min wandelen voor ~20-25 min is toch precies hoe het couch25k programma begint? Prima training dus zou ik zeggen!
@Highfive95
Vooral zo doorgaan en lekker een schema gaan volgen. Mocht je sneller opbouwen dan dat schema toch gewoon het schema blijven volgen, anders ga je er later zeker spijt van krijgen.
Drive is er nu wel dus dat moet goed komen. Wat ik zo gelezen had was 1 min lopen 2 min wandelen bijnde meeste wel begin in de eerste week.

Merkte wel dat in begin te snel wilde gaan en in slechte houding liep. Maar heb daarna wel op de houding gelet.

Heb nog even de data nagekeken en gemiddelde snelheid was 9,07 km/h. Ik weet niet of dat iets te snel is voor de eerste keer. Afstand was 3,59 km. Max hr was 184.

• route99

route99

Zwerver schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:02:
[...].........n mijn paslengte wordt langer; dus meer remming en het lijkt daardoor te komen.
Laat eens een trainer naar jouw loopstijl kijken. Dat men bij hogere snelheden beter loopt zie je vaak.
Je zou express op een hoger tempo bij de lange duurlopen kunnen gaan lopen. Vergt wat gewenning in het begin, maar probeer eens en kijk of het bevalt... en.. of je daarmee het probleem voorkomt....
Niet.. dan zit het mogelijk toch ergens anders in.
Behandeling meestal dmv ijs, ibuprofen en als ik in de eerste 72 uur bij de fysio terecht kan dryneedling. Als de fysio pas later plek heeft, behandeling via massage. Meestal kan ik na een halve week wel weer rustig aan de opbouw beginnen, maar het kost me zeker 3 weken totdat ik weer een DL van 8km kan doen.
Fysio prima, ook DN, maar wees voorzichtig met ibuprofen: je raakt je gevoel kwijt tav de pijn. Die pijn feedback is er niet voor niets, onderdruk je dat dan ga je iets doen wat je anders vermeden zou hebben.
Kijk eens of je via, ook eigen (!) trigger point massage ook nog ondersteuning kunt bieden, eerst via de fysio of een goede sportmasseur. Ik heb ook via haar geleerd. Ze is nu ook mijn fysio.
Sterkte/succes.

• Zwerver
  • Niet online
route99 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:48:
[...]

Laat eens een trainer naar jouw loopstijl kijken. Dat men bij hogere snelheden beter loopt zie je vaak.
Ik denk dat mijn coach nu vooral zou zeggen dat ouderdom de passnelheid erg beïnvloed heeft ;).
Je zou express op een hoger tempo bij de lange duurlopen kunnen gaan lopen. Vergt wat gewenning in het begin, maar probeer eens en kijk of het bevalt... en.. of je daarmee het probleem voorkomt....
Niet.. dan zit het mogelijk toch ergens anders in.
Dat ga ik idd nu proberen. Vooral omdat pasfrequentie opvoeren dus niet (echt) heeft geholpen.
[...]
Fysio prima, ook DN, maar wees voorzichtig met ibuprofen: je raakt je gevoel kwijt tav de pijn. Die pijn feedback is er niet voor niets, onderdruk je dat dan ga je iets doen wat je anders vermeden zou hebben.
Kijk eens of je via, ook eigen (!) trigger point massage ook nog ondersteuning kunt bieden, eerst via de fysio of een goede sportmasseur. Ik heb ook via haar geleerd. Ze is nu ook mijn fysio.
Sterkte/succes.
De ibu is er alleen in de eerste 72 uur om de ontsteking te behandelen. Daarna gebruik ik niks geen pijnstilling.

Triggerpointmassage kan ik nog eens bekijken idd

• route99

route99

Maar maak het niet te gek. Varieer tussen Z1 en 2 maximaal, lekker veel wisselingen en nooit te hard.
Kan ook zijn dat de eentonigheid van een duurloop jou nekt.
De genoemde strides aan het eind, niet te gek maken (!!!), kunnen ook helpen om wat losser te komen.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Beste tip die ik je kan geven; pas op voor overbelasting! Zeker als je niet echt een sportverleden hebt moet je rustig opbouwen. Je lichaam moet zich aanpassen,knieen krijgen klappen te verduren die ze niet gewend zijn. Better 3 weken te langzaam dan 2x te hard trainen, met als gevolg dat je uit de running (pun intended) bent.

Snel conditie opbouwen is er niet echt bij, dat is vragen om problemen. Ga trainen met regelmaat, iedere dinsdag-& donderdagavond (bijvoorbeeld) en pak een duurloop in het weekend. Zorg ook voor voldoende herstel, net zo belangrijk!

Zoek een schema voor beginners (bijvoorbeeld voor een 5k) of ga hardlopen met Evy. Volg dit netjes en je zult resultaat zien d:)b

Ps: toen ik ben begonnen met hardlopen (2012) hield ik het ook geen 2 minuten vol. Met sportverleden (vanf 6e op voetbal) en nog netjes 1x trainen en 1x wedstrijd per week. Hardlopen is een duursport, je lichaam moet daar aan wennen. Succes, top dst je bent begonnen! We zijn benieuwd naar je vooruitgang #stokachterdedeur

tips voor New York

• Zwerver
  • Niet online
route99 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 23:10:
Maar maak het niet te gek. Varieer tussen Z1 en 2 maximaal, lekker veel wisselingen en nooit te hard.
Kan ook zijn dat de eentonigheid van een duurloop jou nekt.
De genoemde strides aan het eind, niet te gek maken (!!!), kunnen ook helpen om wat losser te komen.
Dat - eentonigheid - denk ik niet. Ik liep vroeger ongeveer 100km/week, met drie baantrainingen. Dus het aantal (langere) duurlopen kan je dan wel uitrekenen ;)

• route99

route99

Eentonigheid binnen een lange training kan ook averechts werken.

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Nou, de 1500m zitten erop en wat een ervaring is dat zeg. Vanaf het begin gewoon vol gas en hopen dat je het einde haalt. Ik zal mijn ervaring een beetje proberen te beschrijven.

<verhaal>

In de laatste 300 meter ben ik van 3.25 naar 2.55 weten te versnellen en met 4.59 (!!!) over de eindstreep gekomen.Gemiddelde tempo 3.19/km.
Mooi om te lezen! Heel herkenbaar ook dat je je snel mee laat sleuren met de kopgroep.
Had je achteraf echt niet het gevoel dat je kapot was? Dan bedoel ik niet langdurig maar direct erna?
Ik had serieus het gevoel alsof m'n longen uit m'n strot omhoog kwamen en er kwam een inspanningskuchje opzetten. Wellicht kon jij nóg harder :9 O-)
Gefeliciteerd met deze prestatie!

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

vhal schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:19:
@Highfive95 En om helemaal safe te zijn zou je het Evi starttorun schema dubbel kunnen uitvoeren zodat je om de paar dagen een les twee keer doet.
@Highfive95 precies dit. Mijn vrouw heeft Evy's 0-5 ondertussen een keer of 3 gedaan (zwangerschappen tussendoor enzo, je kent het), met overgewicht en dat is sowieso extra zwaar natuurlijk. Als een week erg heftig was, dan herhaalde ze die week nog een keer, totdat het goed genoeg voelde om de volgende week te doen.
(Nu op het punt om aan de 5-10 te beginnen, ben ontzettend trots!)

• artharpe
  • Niet online
Afgelopen zondag een lange duurloop gedaan ter voorbereiding van de marathon van Sneek op 23-6. Voor het eerst geen zin om te trainen maar wel gegaan. Trein gepakt en een route van 33,5km in de horloge gezet. Nu niet in een Z-zone maar op tempo gelopen. Gemiddeld 5.46p/km en een gem. hartslag van 154. Ik heb 1x eerder een marathon gelopen in 2013 binnen de 4uur, wilde nu voor 3.45 gaan (mits het niet te warm is) en op basis van een HM tijd van maart van 1.45.00 Is dat reeël?
Advieszones HR:
zone 0: 116-134
zone 1: 134-152
zone 2: 152-170
zone 3: 170-176
zone 4: 176-185

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Als je heel veel loopt (>>70km/wk) dan zou het moeten lukken als alles meezit. Maar ik denk eerlijk gezegd dat 3h50-3h55 realistischer is.

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Mijn n=1 vergelijking kom daar ook ongeveer op uit. Anderhalf jaar terug liep ik de HM tussen de 1:40 en 1:45 en een marathon heel ietsjes harder dan 3:50.

• Zwerver
  • Niet online
route99 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 06:44:
True. Als de soleus weer normaal wil doen - sowieso lijkt het minder erg dan de laatste keer - maar wat snelheidwiselingen aanbrengen in de DL

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

artharpe schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:00:
Afgelopen zondag een lange duurloop gedaan ter voorbereiding van de marathon van Sneek op 23-6. Voor het eerst geen zin om te trainen maar wel gegaan. Trein gepakt en een route van 33,5km in de horloge gezet. Nu niet in een Z-zone maar op tempo gelopen. Gemiddeld 5.46p/km en een gem. hartslag van 154. Ik heb 1x eerder een marathon gelopen in 2013 binnen de 4uur, wilde nu voor 3.45 gaan (mits het niet te warm is) en op basis van een HM tijd van maart van 1.45.00 Is dat reeël?
Advieszones HR:
Hoe kom je aan die zones? Zijn die dit waarden die door je horloge zijn geadviseerd? Als ik kijk naar mijn eigen zones, dan zit daar een vaste regelmaat in. Vanaf de max ga je telkens 10 slagen omlaag, dat zijn de zones.
De zones die Garmin mij heeft aangeraden bleek achteraf vrij weinig van te kloppen :)

tips voor New York

• lateef
Calitomnication schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:13:
[...]

Hoe kom je aan die zones? Zijn die dit waarden die door je horloge zijn geadviseerd? Als ik kijk naar mijn eigen zones, dan zit daar een vaste regelmaat in. Vanaf de max ga je telkens 10 slagen omlaag, dat zijn de zones.
De zones die Garmin mij heeft aangeraden bleek achteraf vrij weinig van te kloppen :)
Dat de zones die je horloge aangeven vaak niet kloppen, is correct, maar zomaar vanaf je max hartslag steeds tien slagen omlaag klopt hoogstwaarschijnlijk ook niet.

Jij lijkt de zones van de Zolanz-test te gebruiken als trainingszones, maar dat kan niet zonder meer. Je trainingszones bepaal je idealiter op basis van je maximale en rusthartslag en aërobe en anaerobe drempels.

Met de Zolanz-test test je getraindheid. Kan ook nuttig zijn, zeker wanneer je die met enige regelmaat doet, maar is dus niet geschikt om daar je trainingszones op te bepalen.

• KaiseRRuby
Totaal andere vraag:

Sinds ik wat meer sport zweet ik veel gemakkelijker. Dat vind ik wat ongemakkelijk, net een nieuwe baan en met het minste of geringste 'spannende' is het weer zover, zweet.

Mensen die dit herkennen en wat doen jullie er aan? Ik gebruik overigens (dure) Aloe Vera sticks als deo die me enorm goed helpen tegen zweetlucht, maar tegen het zweten zelf niet.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

lateef schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:46:
[...]

Dat de zones die je horloge aangeven vaak niet kloppen, is correct, maar zomaar vanaf je max hartslag steeds tien slagen omlaag klopt hoogstwaarschijnlijk ook niet.

Jij lijkt de zones van de Zolanz-test te gebruiken als trainingszones, maar dat kan niet zonder meer. Je trainingszones bepaal je idealiter op basis van je maximale en rusthartslag en aërobe en anaerobe drempels.

Met de Zolanz-test test je getraindheid. Kan ook nuttig zijn, zeker wanneer je die met enige regelmaat doet, maar is dus niet geschikt om daar je trainingszones op te bepalen.
Heb totaal geen idee wat de logica van de door mijn gebruikte zones is moet ik eerlijk bekennen. Deze zijn gebaseerd op een maximaal test (bij een fysio). De max heb ik doorgegeven aan mijn coach en die heeft de zones + snelheid in de zone bepaald. Maar het hoe, wat & waarom heb ik eigenlijk nooit gevraagd kom ik nu achter :P. Geef mij een snelheid + zone en ik loop 'm wel :P (als het maar niet te hard is)

Lijkt idd sterk op de zones van de Zoladz :)

[ Voor 3% gewijzigd door Calitomnication op 06-06-2018 12:29 ]

tips voor New York

• artharpe
  • Niet online
Calitomnication schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:13:
[...]

Zones zijn van een Sportmedische test op de hardloopband van een jaar geleden. Omslagpunt op 176BPM

Mijn coach heeft de zones weer omgezet naar zijn inzichten en hiermee train ik dan ook. Ik kom dan op:

Z5 180
Z4 175
Z3 162
Z2 150
Z1 135

[ Voor 4% gewijzigd door artharpe op 06-06-2018 12:45 ]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ahhh... Eindelijk, op een klein vakantierondje na, weer eens getraind na 3 weken. Warm, dus rustig aan doen qua hartslag was op alle fronten moeilijk. Toch mijn best gedaan niet te hard van stapel te lopen en een beetje bezig te zijn met techniek.
Blij dat ik weer in beweging ben :Y

• ANdrode
  • Niet online
[...]
Mooi resultaat! Het klinkt erg goed. Veel prettiger dan écht in de valkuilen (volledig instorten, veel te traag zijn) trappen.

Op welk punt verzuurde je (als dit gebeurde)? En geen inspanningshoest achteraf?
route99 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 06:44:
Eentonigheid tussen trainingen (vaak hetzelde programma) is ook van de risicofactoren voor overtraining.
offtopic:
Daar is een metriek voor gemaakt. Wanneer je jezelf op overtraining wilt monitoren zou ik echter de schaal die meet hoe je je voelt gebruiken (eigenlijk bijna een quantitative self concept).

In wat ik gelezen heb lijkt de consensus dat afwisseling zowel tussen trainingen (wisseled volume/trainingsprikkels) en binnen een training (intervallen, strides) goed is.

• route99

route99

ANdrode schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 16:41:
[...]Eentonigheid tussen trainingen (vaak hetzelde programma) is ook van de risicofactoren voor overtraining.
Daar is een metriek voor gemaakt. Wanneer je jezelf op overtraining wilt monitoren zou ik echter de schaal die meet hoe je je voelt gebruiken (eigenlijk bijna een quantitative self concept).

In wat ik gelezen heb lijkt de consensus dat afwisseling zowel tussen trainingen (wisseled volume/trainingsprikkels) en binnen een training (intervallen, strides) goed is.
Dat mag best goed gelezen worden...
De methode van Foster, ik gebruik hem al sinds ca 2003.
https://www.tartan.nl/docs/index/view?nav=2

Klopt aardig qua relaties (EMI/tijden/cycli/etc). Zelf vind het nadenken wat die EMI van die training nu echt was al een mooi winstpuntje. Toch even reflecteren hoe je de training vond.
Maar maak het geen doel op zich.....
Vul het aan met regelmatig een wedstrijd lopen of een Zoladz test regelmatig doen (vnl in de winter!).
Allemaal als je het zelf leuk vindt.
Het heeft mij enorme geinspireerd, ik denk dat ik als laat gestarte loper nooit anders een 35/55 niveau 10/15km bereikt zou hebben en in mijn 60e levensjaar nog een 1.29 op de 1/2M heel goed nog kon lopen...
Na mijn lange blessure (ziek geweest) zit ik nu pas op 3x7 minuten... heb dus nog een lange weg te gaan eer ik weer een 1/2 M kan lopen. De tijd ... die is nu niet belangrijk... dan ben ik ruim 62, lopen eerst dat weer. En... nog ca 8 kg te gaan...... (eraf dus..)..

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 06-06-2018 18:51 ]

• Rudedadude

Rudedadude

artharpe schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:00:
Advieszones HR:
Ah, nog een Sneek loper, ik doe hem dit jaar ook weer :) Ik sluit me denk ik bij @kenneth aan. Sneek is sowieso niet het snelste parkoers (stukken over grasland/smalle paden) en wind kan naast temperatuur een dingetje zijn. Dus als alles meezit en je voor jezelf een optimale prestatie levert kan het, maar wellicht is het verstandiger om op een veiliger tempo weg te gaan en ervoor te zorgen dat je dat vlak kunt lopen.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

dreameater schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:23:
[...]

Mooi om te lezen! Heel herkenbaar ook dat je je snel mee laat sleuren met de kopgroep.
Had je achteraf echt niet het gevoel dat je kapot was? Dan bedoel ik niet langdurig maar direct erna?
Ik had serieus het gevoel alsof m'n longen uit m'n strot omhoog kwamen en er kwam een inspanningskuchje opzetten. Wellicht kon jij nóg harder :9 O-)
Gefeliciteerd met deze prestatie!
De eerste 25 seconden was ik wel moe, heel even dat gevoel alsof je een keiharde sprint hebt getrokken. Vrij snel daarna ging het weer prima. Teamgenoten lagen echt uitgeput en uitgestrekt op de baan, dat had ik zelf niet moet ik eerlijk bekennen.
Het inspanningskuchje kwam inderdaad ook opzetten, maar dat heb ik wel na iedere prestatie waar een zware inspanning is geleverd. Merkte wel tijdens het uitlopen (ongeveer 15 minuten later) dat ik vrij hoog in de HR-zone zat. Normaal loop ik 5.50 in zone 0.9 tot 1.3, gisteren zat ik rond 1.9 / 2.5.

Ik verwacht dat er achteraf nog meer in heeft gezeten. Zeker omdat ik heel even heb gespeeld met de gedachte om "in het tempo te blijven hangen", maar ongeveer 200mtr kwam het besef dat er geen tijd voor was, dus ging het gas er weer op.

Thanks. Ben er ook zeer tevreden mee, zeker gezien het feit dat dit mijn eerste 1500 ooit was :)
ANdrode schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 16:41:
[...]

Mooi resultaat! Het klinkt erg goed. Veel prettiger dan écht in de valkuilen (volledig instorten, veel te traag zijn) trappen.

Op welk punt verzuurde je (als dit gebeurde)? En geen inspanningshoest achteraf?
Voor mijn gevoel ben ik niet echt de verzuring ingelopen. Als ik er al tegenaan heb gehangen dan denk ik dat de laatste 400 meter het zwaarst waren. Maar echt verzuurd, het gevoel dat je als een pasgeboren veulen over de baan loopt, heb ik niet echt gehad. Geen tintelende benen, geen sterretjes, wel hoesten als een malle maar dat mag ook wel na deze inspanning :).
zie afbeelding.

1500m

Tot (bijna) precies op de helft 2.30' zat ik qua hartslag op 188 (max is 196). Op 2.40' een kleine versnelling, dit klopt omdat ik toen probeerde aan te haken bij een jongen voor me. Die was langzaam een gat aan het creëren en ik wilde erbij blijven, dus heel kort een versnelling ingezet om aan te haken. Op 3.30" een kleine terugval naar 3.45'/km. Vanaf dit punt een versnelling ingezet en op 4.10', in de laatste ronde dus, daalt de lijn weer tot 3.38'/km.
Op het eind de versnelling naar 2.52, maar een HR die naar 192 steeg.

[ Voor 32% gewijzigd door Calitomnication op 07-06-2018 08:15 ]

tips voor New York

Pagina: 1 ... 95 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic