Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.628 views

Onderwerpen

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:53

vhal

ಠ_ಠ

Hier heb ik ook de 10KM in Leiden gelopen, mijn PR ambities ( <50 m )heb ik na 1000 meter geparkeerd en de resterende 9000 meter op de automaat gelopen. Wat was het smerig warm, zeker op het moment toen de zon zich weer liet zien en ik het idee had dat ik in een broeikas liep. Rond het 8KM kwamen de marathon en HM lopers ook op hetzelfde parcours terecht en toen was de lschade” goed zichtbaar.

Wel fijn dat er zoveel spons- en waterposten waren, al dan niet in elkaar geflanst door de bewoners van Leiden en Leiderdorp. Dank :)

Uiteindelijk redelijk fris gefinished in 54:50 :)

Strava

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:46
Waar een hoop mensen twijfelden over of hardloop-events voor dit weekend wel een goed idee waren heb ik mij juist donderdagavond (willens en weten dat het erg warm zou worden) nog ingeschreven voor de Vestingloop 's Hertogenbosch die vandaag plaatsvond. Ik kan goed omgaan met (lopen in) de hitte en zag het dan ook meer als een extra uitdaging dan als een onoverkomelijk probleem. Bovendien al lang geen 10+ meer gelopen dus ook even toe aan een status-update m.b.t. wat ik nu aankan.

Gelukkig trok het een beetje dicht in de middag, waardoor het nog wel erg warm was (26 graden) maar we niet zoveel last hadden van directe zon. Verder heeft de Vestingloop het 'hitteprogramma' opgetuigd, wat neer kwam op 2x zoveel waterposten én een aantal nevelinstallaties (brandweerslangen). Verder waren er ook veel bewoners die met tuinslangen e.d. voor verkoeling zorgden voor wie dat wilde. Erg fijn, een luxe om zo ongeveer elke 2-3 km jezelf te kunnen koelen :)

Mijn start ging iets vlotter dan mijn startvak (was weer eens te pessimistisch bij opgeven verwachte eindtijd) waardoor ik in het begin veel heb ingehaald. Maar parcours was mooi breed en nergens te druk, dus viel allemaal goed te doen. Ben van start gegaan op een 4:30/km in de wetenschap dat dat waarschijnlijk nét te hard zou zijn om helemaal vol te houden, maar dacht probeer het toch.

Vanaf km 6-7 werd het toch wel zwaar, combi van warmte en snelheid en merkte ik dat ik iets terugzakte. Beetje gecorrigeerd her en der maar daardoor wat minder strak gelopen dan ik van mijzelf gewend ben. Toen ik bij 9km de 1:10 pacers zag, die een paar minuten voor mij gestart moesten zijn, heb ik nog iets aangezet en heb ik in ongeveer 1 km afstand het gat overbrugd. Toen liep ik dus ineens op 1:10 maar met nog een paar minuten bruto/netto verschil. Een luxe-positie, want onder de 1:10 was mijn streven (gecorrigeerd naar warmte) en achter de pacer blijven lopen zou vrijwel zeker een 1:08 gaan opleveren. En het was toch iets meer uit de wind, én plakken achter een consistente loper is altijd makkelijker dan zelf tempo houden.

Maar wat mij ook opviel toen ik het 10km bordje passeerde was dat ik qua timing strak op 45 minuten zat. Dat bracht mij voor een dilemma: mee blijven lopen met de pacer zou waarschijnlijk betekenen dat ik rond de 1:08 laag zou eindigen. Heel mooi natuurlijk, maar met een PR op 1:07:58 is dat slecht te verkroppen, warm weer of niet... Heb 2km genoten van het net iets rustigere tempo (en overpeinst over of ik überhaupt t/m km 15 op dit tempo kon blijven lopen) en ben toen toch maar weer gaan versnellen met in mijn hoofd het idee dat een PR er wel in zou moeten zitten. Dat betekende even pijn lijden, maar uiteindelijk liep ik toch nog flink weg bij de pacers.

In de laatste 3 km nog een seconde of 30-40 weten te 'pakken' en een PR* gelopen in 1:06:58 (!) Exact één minuut onder mijn PR van november 2016 (Zevenheuvelenloop), waar het zo'n 16 graden koeler was :)

*Nu ik er over nadenk is de tem PR twijfelachtig, want op mijn snelste 21,1km run (voorjaar 2017) liep ik de eerste 15km onder de 1:06, maar als 'losse race' is dit wel mijn snelste 15km :)

PS: Een ruim uurtje na finishen begon het overigens flink te onweeren. Vanuit een overdekt terras nog opgeschrokken van een blikseminslag die zo dichtbij was (denk opgevangen door afleiders op de kerk) dat de geluidsinstallatie op het plein (omroep / muziek etc.) én het netwerk in het café er in een keer uitknalde.

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-12 06:18
Afgelopen zaterdag heb ik mijn eerste serieuze trail gelopen in Oosterbeek. De 20 km stuwwaltrail stond op mijn programma. Een trail door een mooi gebied en veel hoogtemeters. Nou dat heb ik geweten..ben onderweg een aantal keren dood gegaan tijdens de steile beklimmingen. Ok..de warmte hielp ook niet mee, maar voor mij was dit een zeer pittige trail. Had me niet verdiept in het parcours, maar wist dat er flinke beklimmingen tussen zaten en ook een aantal open stukken.

Rond de 7/8 km kreeg ik last van mijn rechtervoet net onder mijn enkel aan de rechterkant van mijn voet. Gelukkig na een paar kilometers werd dit minder en heb ik de rest van het parcours er geen noemenswaardig last van gehad. Wel heb ik er nu een mooie blauwe/gevoelige plek aan over gehouden. Het klimmen was zwaar en er waren er verscheidene die ik niet hardlopend kon nemen.
De open stukken waren zwaar en vooral het deel door de uiterwaarden waar het gras tot aan de knie stond. Hierdoor was het lastig te zien waar je je voeten neerzet en dat loopt niet fijn.
Kreeg onderweg rond de 17 km ook nog eens last van kramp/verzuring in mijn bovenbenen, waardoor het tempo er ff helemaal uit was. Na de uiterwaarden (richting de Italiaanse weg volgens mij) zat er een trap omhoog in het parcours waar in mijn beleving geen einde aan kwam...man wat was dat killing!

Was wel blij met het feit dat door de warmte het aantal drankposten verdubbeld was, want daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt. Had wel een liter water in mijn camelbak, maar dat was vrij warm geworden.. :/

Uiteindelijk veel te lang gedaan -naar mijn zin 8) - over het parcours, maar er zat echt niet meer in. Moet zeggen dat ik zeer zeker aan mijn techniek qua trailen moet gaan werken, wellicht dat ik dan ook zuiniger kan leren omgaan met mijn energie. Ach...volgende keer doen we gewoon weer een poging! :)

Des te meer respect heb ik voor @Rudedadude om zo'n knappe tijd neer te zetten. _/-\o_

Overigens bijzonder dat ik tijdens de trail bij tijd en wijle dacht van waar ben ik aan begonnen en vind ik dit echt leuk? Na de finish is die gedachten direct verdwenen en denk ik al na over een volgende trail..
Mogelijk dat de Veluwezoomtrail op zondag 17 juni een optie is. Wederom een trail door een mooi gebied van weliswaar 33 km, maar wel minder hoogtemeters. Geen idee hoe zwaar die gaat zijn in vergelijking met de stuwwaltrail. Ik ziet het als een uitdaging.. :P

strava linkje van afgelopen zaterdag;
https://www.strava.com/activities/1597479660

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:29

ericplan

5180 Wp PV

Ik was niet de enige die zondag is thuisgebleven en niet is gaan lopen in Leiden, het waren er op de HM iets van 1000. Lees “Deel marathonlopers niet gestart na hitteadvies: 'Gelukkig mee“ (geen deeplink)
https://m.omroepwest.nl/nieuws/3639131~f41e53e

[ Voor 1% gewijzigd door ericplan op 28-05-2018 14:56 . Reden: typo ]

A'dam PVOutput

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-12 15:46
Ik heb ook de 10km gelopen in den Bosch. Viel me vies tegen, veel te snel gestart en daardoor enorm teruggevallen rond de 8km. Wel een beetje bewust gedaan om terug te gaan vallen, weinig zin om me helemaal stuk te lopen met die hitte.

In dat stuk weiland buiten den Bosch viel de hitte als een deken om je heen, daar zag je ook de meeste afhakers.

Aankomende zondag loop ik nog de 15km Loop van Leidsche Rijn. Hopelijk is het dan wat beter hardloopweer.

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-12 20:30
Even een vraagje over de aerobe drempel, ik wil die nu berekenen en las dat je 60 a 80 % van je maximale hartslag moet nemen.

In mijn geval: maximale hartslag tijdens een uurtje squashen: 198
Dus 198 * 0.6 = 118.8
en 198 - 0.8 = 158.4

Dus dan is het in mijn geval 119 bpm die ik moet instellen in mijn Polar M430 als Aerobe grenswaarde?

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:52

Roozzz

Plus ultra

glennvho schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:36:
Even een vraagje over de aerobe drempel, ik wil die nu berekenen en las dat je 60 a 80 % van je maximale hartslag moet nemen.

Dus 198 * 0.6 = 118.8
en 198 - 0.8 = 158.4

Dus dan is het in mijn geval 119 bpm die ik moet instellen in mijn Polar M430 als Aerobe grenswaarde?
Moh, ik vraag me af hoe "hard" jij nog loopt met een hartslag van 119. Ikzelf in ieder geval voor geen meter :P
Persoonlijk klinkt de 158 een heel stuk aannemelijker. Snelle test of je dan niet te hard loopt is checken of je bij deze inspanning nog een goed gesprek kan hebben. Zo niet, dan moet je langzamer.
Ik betwijfel trouwens of je je maxHR haalt bij een doorsnee potje squash; of je moet hierna uitgebreid staan uithijgen ;) Mogelijk ligt deze dus nog wel wat hoger.

Er zijn tal van manieren om je drempel ongeveer te bepalen. Sommige gebruiken alleen max hr, andere max hr en rusthartslag, etc; wat nu de beste methode is weet ik zo niet. Afgezien van het laten testen in een sportmedisch onderzoek...

Het blijft grappig hoe sterk mentale vermoeidheid invloed heeft op sportprestaties. Ik ben zaterdagavond teruggekomen van een intensieve 3-daags voor mijn werk en het lopen ging gisteren alsof er lood in mijn benen zat. Ik voelde ze gewoon langzaam vollopen op een tempo (en inspanning) dat ik normaal gesproken probleemloos uren vol kan houden.

[ Voor 13% gewijzigd door Roozzz op 28-05-2018 10:56 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-12 15:46
Ik vind dat hardlopen met hartslagmeten opeens wel interessant. Komt omdat ik tegenwoordig loop mijn mijn Apple Watch met daarin een hardslagmeter. Geen idee wat het zegt over mij, maar mijn hartslag in rust is rond de 60 en met mijn hardloopsessies is het vaak 150 - 160. Gister met die hitte was het gemiddeld 166..

Iemand die daar wat over kan roepen? Of zegt het helemaal niks.

• Creep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-12 21:10
Gisteren mijn eerste halve marathon gelopen in Leiden. Had me voorgenomen om bij warmer dan 25 graden niet te gaan lopen. Start was om 10:00 en er was een lekker windje. Toch besloten om te gaan en mijn streven om binnen de 2 uur te lopen laten varen. Toch een leuke tijd gelopen ondanks de warmte.

Veel mensen langs de kant met tuinslag, drinken, banaan, winegums, enz. Organisatie was ook prima. Jammer van de 10 mensen die onwel zijn geworden en 4 opgenomen lopers (geen 4 reanimaties).

https://www.strava.com/activities/1599193315

Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:19

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Gisteren mijn eerste Halve Marathon gelopen in Leiden!

De timing was niet helemaal lekker, want er kwam later een fietstocht tussen wat de voorbereiding helemaal overhoop heeft gegooid. Zaterdag moest er eerst gefietst worden in het zuiden van het land, Limburg Mooiste. Prachtige tocht van 150km met veel klimmetjes.

Ik heb de koudere maanden wel een schema gevolgd voor een halve marathon (van runnersworld) ter voorbereiding. Deze was echter eind maart afgelopen en daarna ben ik alleen maar gaan fietsen. De laatste hardloop training was dus ook al even geleden, echter wel veel fietskilometers gemaakt.

Ook door de weersverwachting had ik mijn originele doel van 1:45 bijgesteld naar uitlopen :). Even zelfs nog getwijfeld om te starten of eventueel om te boeken naar de 10k maar ik ben blij dat ik wel gestart ben! Wat is het leuk om aan zoiets mee te doen. Ik had niet echt een verwachting en de benen waren ietwat vermoeid van het fietsen zaterdag dus ben rustig gestart met een richttijd van 2:00 uur. (Echt handig die verwachte eindtijd op een Polar horloge!). Dit tempo heb ik vol kunnen houden en ben uiteindelijk gefinished in 1:57:32! (Strava)

Hulde voor organisatie! Veel water langs de route want het was wel erg warm! Ik ga volgend jaar zeker weer meelopen en dan geen zware inspanningen doen de dag van tevoren :).

Battle.net || Strava

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17-12 18:03
retlaw schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:29:
Gisteren mijn eerste Halve Marathon gelopen in Leiden!

De timing was niet helemaal lekker, want er kwam later een fietstocht tussen wat de voorbereiding helemaal overhoop heeft gegooid. Zaterdag moest er eerst gefietst worden in het zuiden van het land, Limburg Mooiste. Prachtige tocht van 150km met veel klimmetjes.

Ik heb de koudere maanden wel een schema gevolgd voor een halve marathon (van runnersworld) ter voorbereiding. Deze was echter eind maart afgelopen en daarna ben ik alleen maar gaan fietsen. De laatste hardloop training was dus ook al even geleden, echter wel veel fietskilometers gemaakt.

Ook door de weersverwachting had ik mijn originele doel van 1:45 bijgesteld naar uitlopen :). Even zelfs nog getwijfeld om te starten of eventueel om te boeken naar de 10k maar ik ben blij dat ik wel gestart ben! Wat is het leuk om aan zoiets mee te doen. Ik had niet echt een verwachting en de benen waren ietwat vermoeid van het fietsen zaterdag dus ben rustig gestart met een richttijd van 2:00 uur. (Echt handig die verwachte eindtijd op een Polar horloge!). Dit tempo heb ik vol kunnen houden en ben uiteindelijk gefinished in 1:57:32! (Strava)

Hulde voor organisatie! Veel water langs de route want het was wel erg warm! Ik ga volgend jaar zeker weer meelopen en dan geen zware inspanningen doen de dag van tevoren :).
Mooie tijd op de HM !, ik ga zelf over 2 weken mijn eerste HM lopen in Almere.

De eindtijdsverwachting; doe je dat aan de hand van een training plannen in polar flow ? in dit geval dus een training van 21,1 KM ?

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
glennvho schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:36:

Dus 198 * 0.6 = 118.8
en 198 - 0.8 = 158.4

Met Squash ga je geen max. hartslag halen verwacht ik, dus dat getal is niet zo bruikbaar.

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:19

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Lennartc schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:45:
[...]

Mooie tijd op de HM !, ik ga zelf over 2 weken mijn eerste HM lopen in Almere.

De eindtijdsverwachting; doe je dat aan de hand van een training plannen in polar flow ? in dit geval dus een training van 21,1 KM ?
Succes alvast!

Ik heb een Polar M430. Daar zit een optie 'Timers' op en als je die kiest, kun je 'Schatting eindtijd' kiezen. Hier kun je dan weer je afstand kiezen, halve marathon staat daar tussen.

Battle.net || Strava

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:00
dubbel post :|

[ Voor 97% gewijzigd door Miki op 28-05-2018 12:38 ]

• Miki
  • Laatst online: 10:00
KaiseRRuby schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:55:
Ik vind dat hardlopen met hartslagmeten opeens wel interessant. Komt omdat ik tegenwoordig loop mijn mijn Apple Watch met daarin een hardslagmeter. Geen idee wat het zegt over mij, maar mijn hartslag in rust is rond de 60 en met mijn hardloopsessies is het vaak 150 - 160. Gister met die hitte was het gemiddeld 166..

Nee helaas, dit is namelijk heel erg persoonsafhankelijk dat je daar niets over kunt vertellen. Voor een ieder kunnen deze waardes compleet anders zijn.
Ik zou zeggen lees je eens in over de materie daarover kun je een hoop vinden op het internet. Aeroob en anaeroob trainen zijn je zoek sleutels :)

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:50
Zegt helemaal niks. Iedereen is anders.

Mijn rusthartslag zit meestal rond 45 en max op 190. Kan voor iemand van dezelfde leeftijd en postuur compleet anders zijn.

• Len020
retlaw schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:56:
[...]

Succes alvast!

Ik heb een Polar M430. Daar zit een optie 'Timers' op en als je die kiest, kun je 'Schatting eindtijd' kiezen. Hier kun je dan weer je afstand kiezen, halve marathon staat daar tussen.
Zo zie je maar, ik heb dat horloge al een jaar of 3 en die functie kende ik nog niet _/-\o_

Ik hoop ook onder de 2 uur te blijven.

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:36

KnOeFz

no comment...

Valorian schreef op zondag 27 mei 2018 @ 20:59:
...

Gelukkig trok het een beetje dicht in de middag, waardoor het nog wel erg warm was (26 graden) maar we niet zoveel last hadden van directe zon. Verder heeft de Vestingloop het 'hitteprogramma' opgetuigd, wat neer kwam op 2x zoveel waterposten én een aantal nevelinstallaties (brandweerslangen). Verder waren er ook veel bewoners die met tuinslangen e.d. voor verkoeling zorgden voor wie dat wilde. Erg fijn, een luxe om zo ongeveer elke 2-3 km jezelf te kunnen koelen :)
...
Mooi gedaan hoor. _/-\o_
Ik heb hem ook gelopen, 15k in de Vestingloop... wel wat andere tijd. 1:20:32 maar zeker ook tevreden daarmee 8)
Ik vind als die tuinslangen juist irritant. Mensen sproeien ongevraagd over je en ik zie dan geen fluit meer door mijn bril die dan vol druppels zit. :X ik probeer daar dus met een boog omheen te lopen....
Wel een mooi parcours vind ik... maar ben bevooroordeeld. Woon in Den Bosch :P

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 09:45:
Kleine update. Heb nu 3x hardgelopen met het opbouwschema voor na een blessure. Ik pak wel Schema 2, dat is net iets uitdagender. Tot heden na 3x hardlopen nog geen pijn gehad aan mijn knie. Hopelijk zet het op deze manier door, ik word toch wat enthousiaster nu ik merk dat het in elk geval resultaat op lijkt te leveren :)
Grote update :) Na mezelf veelvuldig af te vragen waarom ik de moeite neem mezelf om te kleden voor een paar minuten hardlopen en het vooruitzicht dat dit de eerste weken van het fysio schema niet zou veranderen, heb ik toch doorgezet. Deze week het schema volledig afgerond en voor het eerst weer vrijwel volledig pijnloos 8KM hard gelopen :D

Wat ik nu wel bewust doe is de combinatie zoeken met fietsen om mijn knie minder (of op een andere) te belasten. Dat gaat prima zo en ik heb het gevoel dat het me conditioneel ook een boost geeft.

Wat me wel opvalt als ik in StravistiX kijk dan heb ik het gevoel dat fietsen een stuk meer bijdraagt aan mijn 'fitness' dan hardlopen. Als je naar mijn grafieken kijkt dan zie je door het popup blokje heen een aantal grotere pieken en ook bij 'today'. De golfjes tussen april en mei zijn van hardlopen. Nu zijn de ritten op de fiets uiteraard langer qua tijd dat ik aan het sporten ben maar qua intensiviteit lukt het me niet om dat te evenaren met hardlopen.

Ik fiets bijvoorbeeld 90 minuten met een gemiddelde hartslag van 160 (90% van omslagpunt) terwijl hardlopen op dit tempo me nu nog maar 45 minuten lukt.

Kan ik nu beter meer fietsen als ik sneller een betere conditie wil opbouwen?

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/33vz2u9.jpg

Verwijderd

Ik loop al jaren "op mijn hartslag" omdat ik op een gegeven moment de 5km maar niet haalde. Toen ik zo'n ding kocht en daar op ging letten ging het een stuk soepeler.

Om mijn krachten wat beter te verdelen heb ik een max hartslag ingesteld (de zones kan je googlen). Dan kom je ineens een stuk verder qua lopen.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:02:
[...]
Wat me wel opvalt als ik in StravistiX kijk dan heb ik het gevoel dat fietsen een stuk meer bijdraagt aan mijn 'fitness' dan hardlopen. Als je naar mijn grafieken kijkt dan zie je door het popup blokje heen een aantal grotere pieken en ook bij 'today'. De golfjes tussen april en mei zijn van hardlopen. Nu zijn de ritten op de fiets uiteraard langer qua tijd dat ik aan het sporten ben maar qua intensiviteit lukt het me niet om dat te evenaren met hardlopen.
Het lijkt mij waarschijnlijker dat bij fietsen een andere impact heeft op de score dan hardlopen doordat het model tussen deze twee sporten in niet goed gecalibreerd is.

Überhaupt snap ik niet hoe deze indicatoren werken. Je hebt data over de dagen na een training nodig om herstel en impact te bepalen terwijl strava enkel data over de trainingen zelf heeft.

Als je deze scores op basis van zones gaat berekenen krijg je een score die puur theoretisch is. Bij overtraining zou de maximumhartslag dalen en daardoor train je in lagere zones. Je zou dan mogelijk zelfs lichter zijn gaan trainen volgens een verkeerd model.
Ok die daling van maximumhartslag merk je wel als je er 3-6 maanden in doorgaat maar dat wil je juist voorkomen
Maximum hartslag is lager tijdens fietsen waardoor een zelfde hartslag een hogere belasting (w.b.t. benodigde hersteltijd) veroorzaakt. Quantifying effort through heart rate data, Strava engineering blog.

• Grompie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-04-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:27:
[...]

Ik loop al jaren "op mijn hartslag" omdat ik op een gegeven moment de 5km maar niet haalde. Toen ik zo'n ding kocht en daar op ging letten ging het een stuk soepeler.

Om mijn krachten wat beter te verdelen heb ik een max hartslag ingesteld (de zones kan je googlen). Dan kom je ineens een stuk verder qua lopen.
Zelfde ervaring, ook online wat informatie over de anaerobe drempel, maximale hartslag en zones opgezocht. Zo weet je ook ongeveer wat de intensiteit van je training is. Zeker tijdens je langduurloop probeer ik in lage zones te blijven. Het is natuurlijk een beetje natte vingerwerk en zeker voor iedereen verschillend.
Beste tip die ik ooit gekregen heb is traag lopen tijdens de lange sessies, ook al lijkt het alsof je echt niet vooruit gaat, gewoon blijven volhouden.

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Het zegt dat je hartslag 166 per minuut was :p, meer kunnen we er niet over roepen ;).
Om te lopen op hartslag heb je je max nodig, als je die niet weet heb je vrij weinig aan de getallen en is het "maar" een nummer.
Daarnaast is je tempo belangrijk. Liep je harder? Langzamer? Vergeet daarnaast niet dat je hartslag tijdens het warme weer al snel hoger is dan wat je gewend bent. Als je daarnaast ook nog eens (bijv.) 10s/km sneller loopt dan kan dit je hartslag omhoog drukken.

Je moet eigenlijk je max HR te weten zien te komen, op basis daarvan kun je gericht op tempo's gaan trainen en nóg beter worden :D.

Mijn rust HR is 49, max HR is 197 en voor de rest valt alles daartussen :), maar deze getallen zijn persoonlijk en kun je op niemand anders projecteren :)

[ Voor 5% gewijzigd door Calitomnication op 29-05-2018 10:22 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• m0ridin
  • Laatst online: 18-12 20:09

Met warmte is je hartslag meestal (altijd) wel hoger, maar verder weinig over te zeggen zonder meer info, vooral mbt je max hartslag.

Als je serieus wil verbeteren is het wel handig te varieren, rustige loopjes met lage hartslag, tempo loopjes met redelijke hartslag en intervallen met hoge snelheid en hartslag.

Ikzelf heb een rust hartslag van ~50, max van ~185 en probeer mijn LDL's op een hartslag onder de 140 (zeg 135-139) te houden bijv. Zo uit het niks klinkt 150-160 als vrij hoog voor gemiddelde algemene loopjes :)

Ben hier zelf trouwen deze week weer begonnen met echt serieus aanpakken, dat wil zeggen minder biertjes en chips en meer snacks in de vorm van cherrytoomaatjes, komkommer,etc :P

Daarnaast ook een 30day (full body) workout challenge begonnen waarbij ik dus in principe elke dag allerlei oefeningen doe. Iets waarvan ik al zo lang weet en te horen krijg dat dat toch echt wel goed is, maar nooit de motivatie voor heb.

En verder gericht aan het trainen om mijn 10k (en HM) tijden te verbeteren... 10k wil ik rond de 36 minuten (liefst onder, maar ja) krijgen met een huidig PR van 37:27 en de HM wil ik daar tegelijk mee onder de 1:20 zien te krijgen (huidig PR 1:21:53).

Oftewel, genoeg plannen weer en ik heb wel iets nodig om naartoe te werken incl bijbehorende schemas om echt serieus aan te pakken ;)

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:28
[...]

[afbeelding]
Hartslagzones zijn voor fietsen en hardlopen niet gelijk meen ik. Houdt de website daar rekening mee? Zo niet, dan zou dat een verkeerd beeld kunnen geven.

Zie nu dat Androde hetzelfde punt eigenlijk al heeft gemaakt hierboven :)

[ Voor 8% gewijzigd door Trenchdog op 29-05-2018 12:17 ]

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-12 12:03
[...]

Grote update :) Na mezelf veelvuldig af te vragen waarom ik de moeite neem mezelf om te kleden voor een paar minuten hardlopen en het vooruitzicht dat dit de eerste weken van het fysio schema niet zou veranderen, heb ik toch doorgezet. Deze week het schema volledig afgerond en voor het eerst weer vrijwel volledig pijnloos 8KM hard gelopen :D

Wat ik nu wel bewust doe is de combinatie zoeken met fietsen om mijn knie minder (of op een andere) te belasten. Dat gaat prima zo en ik heb het gevoel dat het me conditioneel ook een boost geeft.

Ik fiets bijvoorbeeld 90 minuten met een gemiddelde hartslag van 160 (90% van omslagpunt) terwijl hardlopen op dit tempo me nu nog maar 45 minuten lukt.

[afbeelding]
Even los van de Srava grafieken. Het grote voordeel van wielrennen is dat de schokbelasting een stuk minder is dan bij hardlopen. Het is dus veel makkelijker om met fietsen (duur)conditie op te bouwen zonder blessures en overbelasting die je bij hardlopen hebt.

Ik heb afgelopen zaterdag ~50 km gefietst ~28,5km gemiddeld met een gemiddelde hartslag van 160 (max. hs. 200). Zowel qua conditie als belasting op het lichaam easy.

Met een hartslag van 160 loop ik op dit moment ongeveer 6:00 per km. Dit kan ik qua conditie prima volhouden echter die 20 km in 2 uur is voor mij een extreme belasting op mijn benen en waarschijnlijk ook niet te volbrengen zonder blessures.

Ik merk zelf dat mijn conditie in de zomer behoorlijk verbetert als ik recreatief regelmatig op de racefiets zit. Rusthartslag gaat omlaag, harstlag bij bepaalde pace gaat omlaag, VO2 max omhoog, lichaamsgewicht gaat ook naar beneden.

Dus ik denk dat de stelling waar is dat je met andere duursporten met minder (schokbelasting) je conditie sneller kunt opbouwen dan met hardlopen alleen.

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-12 12:03
Trenchdog schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:16:
[...]

Hartslagzones zijn voor fietsen en hardlopen niet gelijk meen ik. Houdt de website daar rekening mee? Zo niet, dan zou dat een verkeerd beeld kunnen geven.

Zie nu dat Androde hetzelfde punt eigenlijk al heeft gemaakt hierboven :)
Klopt, over het algemeen zijn de hartslagzones bij wielrennen wat lager dan bij hardlopen. Bij fietsen worden voornamelijk de beenspieren gebruikt. Bij hardlopen meerdere spiergroepen, met name de romp spieren en armen worden meer gebruikt.

Het hart kan wel maximaal geen pompen, maar als de beenspieren het bloed niet kunnen verwerken, heb je daar een bottleneck en niet het hart. Bij hardlopen moeten het hart ook bloed leveren aan andere spiergroepen en heb je die bottleneck minder.

• ANdrode
  • Niet online
bert74 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:23:
[...]
Ik merk zelf dat mijn conditie in de zomer behoorlijk verbetert als ik recreatief regelmatig op de racefiets zit. Rusthartslag gaat omlaag, harstlag bij bepaalde pace gaat omlaag, VO2 max omhoog, lichaamsgewicht gaat ook naar beneden.
Even een kanttekening: VO2 is per kilogram lichaamsgewicht. Als je dit over een periode met veranderend gewicht wilt vergelijken zou ik naar absolute VO2 kijken (VO2 x gewicht) of naar VO2 per kg vetvrije massa.
Ik weet niet welke correctie hier goed is

Waarbij je vetvrije massa dan wel met het meten van de dikte van onderhuidse vetlagen moet meten en niet met bijvoorbeeld een weegschaal.

Verwijderd

ANdrode schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:36:
[...]
Het lijkt mij waarschijnlijker dat bij fietsen een andere impact heeft op de score dan hardlopen doordat het model tussen deze twee sporten in niet goed gecalibreerd is.

Quantifying effort through heart rate data, Strava engineering blog.
Op basis van de info in de link net Strava Premium genomen om de Relative Effect te kunnen zien waarmee Strava claimt een eerlijk vergelijk te kunnen maken tussen verschillende sporten op diverse intensiteit niveaus.

Hier een vergelijkbare score als in die grafiek van eerder. Fietsen is ook hier bijna 2x zo hoog qua intensiteit score als hardlopen.

Of fietsen en hardlopen is niet te vergelijken, Strava claimt dus van wel, of de intensiteit en effect van fietsen is een stuk hoger. Of ik kan met fietsen veel dieper gaan dan met hardlopen. Of dat ook betekent dat het een meer bijdraagt aan een goede conditie dan het anders is een ander verhaal.

• ANdrode
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 18:36:
[...]
Of fietsen en hardlopen is niet te vergelijken, Strava claimt dus van wel, of de intensiteit en effect van fietsen is een stuk hoger. Of ik kan met fietsen veel dieper gaan dan met hardlopen. Of dat ook betekent dat het een meer bijdraagt aan een goede conditie dan het anders is een ander verhaal.
Ik denk dat het tweede opgaat. Dat merk ik zelf ook, een (extensief, subjectief) inspanningsniveau kan ik op een fiets langer volhouden dan bij hardlopen. Terwijl de hartslag verschilt, bij hetzelfde subjectieve inspanningsniveau is deze op de fiets lager. Een korte inspanning (5K hardlopen, 15K tijdrit) doet bij allebei veel pijn.

Het equivalent aan volume van een lange duurtraining op de fiets (> 1,5 uur lage hartslag, kan zonder problemen twee dagen achter elkaar) kan ik met hardlopen niet bereiken zonder dat daar herstel voor benodigd is. Daarvoor is de sport veel te belastend voor voor mij

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-12 06:15

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Iemand bekend met de Veluwezoomtrail?

Heb me voor de 33km ingeschreven, om toch een beetje bezig te blijven na KvS. Heb nu alleen trail de fantome nog staan, iemand nog andere leuke tips?

Mag ook regio Noord-Brabant zijn, dan hoef ik niet zo ver te rijden :P

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Aight! schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:35:

Heb me voor de 33km ingeschreven, om toch een beetje bezig te blijven na KvS. Heb nu alleen trail de fantome nog staan, iemand nog andere leuke tips?

In november de brabantsewal trail?

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-12 06:18

Volgens mij heeft @Rudedadude deze al een paar keer gelopen..kan vast meer over vertellen over het parcours, hoogtemeters en zwaarte..

Ik ben ook wel benieuwd of deze zwaarder of minder zwaar gaat zijn dan bijvoorbeeld de afgelopen stuwwaltrail (afgezien van het feit dat het meer kilometers zijn..) :)

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Wat wil je weten? Ik heb hem een aantal jaar mede-georganiseerd als onderdeel van het parcoursteam :)

• Rudedadude
  • Laatst online: 08:43

Rudedadude

Maybe we were born to run

bvsteyn schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:52:
[...]

Volgens mij heeft @Rudedadude deze al een paar keer gelopen..kan vast meer over vertellen over het parcours, hoogtemeters en zwaarte..

Ik ben ook wel benieuwd of deze zwaarder of minder zwaar gaat zijn dan bijvoorbeeld de afgelopen stuwwaltrail (afgezien van het feit dat het meer kilometers zijn..) :)
Ik heb eigenlijk nog maar 1 keer meegelopen met de veluwezoomtrail, een 26 kilometer, waarbij ik de weg zo kwijt raakte dat ik nagenoeg een compleet eigen parkoers liep. Wel in dat gebied een keer de posbanktrail en in februari nog de Gelre Jutbergtrail gelopen, dus heel onbekend ben ik er niet. (@Roozzz weet ws. meer van het gebied). Ook daar kun je redelijk wat leuke hoogtemeters verwachten, maar zo extreem en kort achter elkaar als de stuwwaltrail zal het niet worden. Stukken over de hei daar zijn een stuk glooiender. Al met al zijn de trails daar volgens mij prima volledig hardloopbaar te nemen, maar dat zal zeker een uitdaging zijn op het moment dat je al een paar uur aan het lopen bent :) .

edit: mijn vermoedens tav @Roozzz waren juist :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Valorian

De Devilstrail is een reeks van 4 trails, waarvan o.a. een in Drunen en een in Nijmegen. De andere zijn in Doorn en Schiermonnikoog. Alle vier bevatten meerdere afstanden. Zelf heb ik mij ingeschreven voor Doorn. Als de agenda het toelaat (en de kaarten tzt nog niet op zijn) wil ik Drunen en/of Nijmegen er nog bij pakken.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-12 15:55
Tjonge, gisteravond wilde ik lopen maar toch maar niet gegaan door alle regen (en onweer). Dus vanmorgen maar op pad. Qua natheid van kleding na afloop had het niks uitgemaakt. Bah wat is het benauwd :r Hopelijk dit weekend wat looptechnisch prettiger weer.

• Aight!

Aight!

Roozzz schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:23:
[...]

Wat wil je weten? Ik heb hem een aantal jaar mede-georganiseerd als onderdeel van het parcoursteam :)
Ja is hij zwaar? Leuk denk dat die het sowieso is, heb er in ieder geval lekker zin in!

De Devilstrail is een goede, heb die op de Heuvelrug en in Drunen gedaan! Die waren ook altijd leuk!

[ Voor 14% gewijzigd door Aight! op 30-05-2018 12:07 ]

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Bij ons was gisteren code oranje afgegeven en ik moet bekennen dat we een ontzettend donkere en dreigende lucht hebben gehad, maar er bij ons gelukkig niks gevallen. Helemaal niks, geen druppel, geen flits gezien. Wel in de verte gedonder en de vliegtuigen richting Düsseldorf bleven op 2 á 3 km hoogte boven Venlo cirkelen, dus een kilometer of 45 verderop was het goed mis. Maar wij zijn er goed vanaf gekomen.

Lekkere training gelopen, snelheden lagen vrij hoog, tempohardheid was goed en gezien het zware programma had ik er vrij weinig moeite mee. :). #blijmee. Ben op de goede weg om me na een kleine dip weer te verder te verbeteren :)

Moet wel éch gaan werken aan mijn pasfrequentie vs. paslengte. Mijn frequentie lag gisteren over de gehele training gezien gemiddeld op 180, maar dat is inclusief warming up en dribbel, dan zit ik meestal rond de 170 / 174.
Tijdens het snelheidswerk heb ik een gemiddelde pasfrequentie van 205, met uitschieters naar 212 of 220. Dat is vrij hoog. Alleen met een paslengte van 1.02m gemiddeld kan ik veel sneller en efficiënter lopen als ik langere passen ga maken. 1.20m + 200 frequentie is PR garantie :P

[ Voor 28% gewijzigd door Calitomnication op 30-05-2018 12:13 ]

tips voor New York

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Aight! schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 12:05:
[...]

Ja is hij zwaar? Leuk denk dat die het sowieso is, heb er in ieder geval lekker zin in!

De Devilstrail is een goede, heb die op de Heuvelrug en in Drunen gedaan! Die waren ook altijd leuk!
In mijn optiek valt het wel mee, het terrein is niet heel technisch. Maar onderschat hem zeker niet! Je hebt hier minder steile klimmen (dan bijvoorbeeld de stuwwaltrail) maar ze lopen wel veel langer door. Het landschap golft nogal, dus ook veel vals plat. Op de 'terugweg' vanaf Beekhuizen zal je een mooie serie pittige klimmen krijgen gevolgd door de trappen over de Posbank. Afhankelijk van hoe sterk / getraind je bent zal je hier echt niet alles meer kunnen hardlopen. Als je eenmaal de posbank gehad hebt is het relatief ontspannen terug richting finish.
Hou er rekening mee dat je ook nog de nodige stroken met mulzand zal tegen komen en dat het doorgaans goed warm is bij deze trail en je flinke stukken in het open in de volle zon zal lopen. Krachten een beetje verdelen is een goed idee ;)

In mijn optiek absoluut een van de leukere en mooiere! trails in Nederland. Je ziet alle facetten van de Veluwezoom op deze afstand :)

In ander nieuws, mijn hardlooprondje is gisteren in het water gevallen. En niet door de regen :+
Op de terugweg zag een medeweggebruiker de file over het hoofd waar ik in achteraan stond... :X Lang verhaal kort, na onderzoek in het ziekenhuis is er gelukkig niets ernstigs, maar ik ben wel wat beurs. Dus de komende dagen maar even rustig aan en niet lopen...

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-12 21:48

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Anderhalve week geleden was het voor mij zover, de Great Wall Marathon. Na een verkenning van de muur op de donderdag ervoor heb ik besloten om vooral op de muur uit te kijken en daar alles omhoog te gaan wandelen.

De start was om half acht in de ochtend en het begon al lekker warm te worden. De eerste vijf kilometer liep ik in rustig tempo richting de muur toe, de eerste hoogtemeters waren alweer gemaakt. Op de muur was het zweten, echt. Ik was blij dat er zoveel waterpunten stonden langs de route want ik zou ze echt nodig hebben in die omstandigheden (blauwe lucht, volle zon, richting de 30°C).

Op ongeveer 8 kilometer waren we na een aardige afdaling weer bij het startpunt aangekomen om hierna de regio in te gaan. Wat opviel waren de aanmoedigingen van de Chinezen langs de route. Handje klap met de jeugd maar ook met volwassenen. Ik heb zoveel genoten en gelachen tijdens de route! Op ongeveer 26 km kwam ik mijn vrouw tegemoet, na een korte "Alles goed?" en een foto vervolgden we weer onze eigen weg.
"Hier was ik nog "fris""

Hierna werd het voor mij lastig, ik kon mijn warmte niet goed meer kwijt en kreeg last van mijn kuiten. En ik heb dus eigenlijk nooit problemen met mijn kuiten. Ik heb hierdoor gewoon stukken gewandeld, ik was niet kapot maar het wilde gewoon even niet. Op 32 km, op weg naar het start/finishplein voordat je voor de tweede keer de muur op kan, twijfelde ik kort of ik maar beter kon gaan stoppen. Maar dat zou betekenen dat ik geen medaille zou krijgen en ik het voor eeuwig zou moeten aanhoren. :+

Ik ging dus de tweede keer de muur op, met aanmoedigen van de Zweedse van de organisatie die vlak daarvoor de bandjes uitdeelde dat je op tijd was om nog een keer door te mogen. De tweede keer loop je het zelfde stuk maar dan omgekeerd. Het begon dus met heel veel treden omhoog. En meteen waren mijn benen van pap en niet alleen die van mij. Je zag echt iedereen vaak leunen, op treden zitten om even bij te komen. Dit gevoel had ik nog nooit eerder meegemaakt.

Op zich was dit nog oké maar ik kreeg het ook zwart voor de ogen, lage bloeddruk ging ik vanuit. En dit was de eerste keer dat ik echt begon te twijfelen of het uberhaupt verstandig was om door te gaan. Maar hardlopers zijn dom (denk ik vaak :+ ) en op een erg rustig tempo pakte ik de treden omhoog om uiteindelijk op de muur tegen de muur te gaan zitten en een zout water oplossing te maken (Ik had zakjes ORS mee die ik gedurende de race gebruikte). Nadat ik het flesje opgedronken had en mijn lichaam weer "goed" aanvoelde waagde ik het er weer op.

Eigenlijk ging het toen wel goed, ook mede dankzij wat wolken die nu af en aan overwaaiden. Ik heb de laatste 7 km met een Frans/Chinese dame samen gelopen en we hebben elkaar een beetje naar de finish gekletst. Uiteindelijk was ik met 06.20 uur binnen. Mijn vrouw kwam 29 minuten daarna over de streep.

Achteraf ben ik zo blij dat ik niet heb opgegeven, dit was zo'n indrukwekkende ervaring! Ik heb zo afgezien, ik heb het zo heet gehad, ik heb zo genoten, ik heb zo gelachen. Bij een drankpost wilde een Chinees een foto van ons tweeën maken, leuk man! En onverwacht, ik heb van deze inspanning geen problemen overgehouden. Klein beetje stram de volgende dag maar geen spierpijn of andere gekke dingen. Toch stiekem wel goed voorbereid maar de zon, die vervloekte zon...

Het is in ieder geval een aanrader en als je wat tegen warmte kan (vorig jaar was het 36°C geloof ik) doe je het nog beter. En wij hadden hierna nog een weekje Beijing om van te genieten, twee dagen na de marathon hebben we alweer 22 km op een dag gewandeld. 8)

Overigens, [urls=https://www.strava.com/activities/1583113970]Great Wall Marathon op Strava[/]

[ Voor 1% gewijzigd door Xaverius op 31-05-2018 15:05 . Reden: Stravalink :+ ]

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Hooiopdevork
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-05-2023
Wow mooi verslag, en respect man!
Wat moet dat een mooie ervaring zijn geweest.

• Xaverius

Xaverius

Ja, een geweldige ervaring is het! Ik moet mijn foto's nog even van de camera aftrekken en kijken of ik nog een paar van marathon photos wil kopen, anders had ik wel een beter geplaatst.

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Aight!

Aight!

Xaverius schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:05:
Ja, een geweldige ervaring is het! Ik moet mijn foto's nog even van de camera aftrekken en kijken of ik nog een paar van marathon photos wil kopen, anders had ik wel een beter geplaatst.
Die staat hier ook nog op het lijstje! Vrienden van mij willen New York lopen, maar mij lijkt me het veel vetter om The Great Wall Marathon te lopen!

Had je meegedaan met zo een reis trip?

• Xaverius

Xaverius

Via loopreizen.nl inderdaad. Mocht je ooit het via een andere organisatie boeken controleer dan eerst of ze geen oplichters zijn. Een aantal personen hadden dit jaar geboekt bij een oplichter. :(

Stop de verwelking!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik had dit jaar ook overwogen om Rome te boeken middels Loopreizen.nl, uiteindelijk niet gedaan en alles zelf geregeld. Al met al heeft met dat behoorlijk wat gescheeld, wij deden met z'n tweeën mee en gingen d'r met z'n drieën naar toe: we hadden één supporter bij ons. Het scheelde bij ons meer dan 200 euro per persoon. Toch redelijk wat geld als je 2 avonden vrij kunt maken om alles uit te zoeken. Daarbij, als je Rome via loopreizen boekt moest je alsnog zelf de Luchthaven<>Rome transfer regelen. Daarnaast hadden ook nog eens een extra overnachting in Rome :D.

• Roadman
Arie- schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 07:42:
Ik had dit jaar ook overwogen om Rome te boeken middels Loopreizen.nl, uiteindelijk niet gedaan en alles zelf geregeld. Al met al heeft met dat behoorlijk wat gescheeld, wij deden met z'n tweeën mee en gingen d'r met z'n drieën naar toe: we hadden één supporter bij ons. Het scheelde bij ons meer dan 200 euro per persoon. Toch redelijk wat geld als je 2 avonden vrij kunt maken om alles uit te zoeken. Daarbij, als je Rome via loopreizen boekt moest je alsnog zelf de Luchthaven<>Rome transfer regelen. Daarnaast hadden ook nog eens een extra overnachting in Rome :D.
Jammere is alleen dat je bij de majors er niet aan ontkomt om via een organisatie te boeken, en dus de hoofdprijs te betalen, ivm de schaarse startbewijzen.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Roadman schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 07:52:
[...]

Jammere is alleen dat je bij de majors er niet aan ontkomt om via een organisatie te boeken, en dus de hoofdprijs te betalen, ivm de schaarse startbewijzen.
Met ^.
Zelf wil ik graag de Marathon van New York lopen, maar als ik zie welke prijzen ze daarvoor vragen dat gaat helemaal nergens over. Ben zelf regelmatig in New York te vinden dus weet wat een bezoekje aan de stad kost. Als niet Amerikaan heb je dan de volgende opties:
1. Een HM lopen in 1.23 (mijn leeftijdscategorie), daar zit ik nu nog 12 minuten boven, dus dat gaat lastig worden.
2. Inschrijven in de loterij en hopen dat ze je naam eruit trekken, maar die kans is heel klein
3. Via een goed doel als bijvoorbeeld Kika. Kost een aardige duit en veel inspanningswerk in het voortraject. Dan moet je al met meer personen zijn.
4. Inschrijven via een loopreis en dan betaal je de hoofdprijs voor (in mijn ogen) te weinig dagen :).

Ooit ga ik New York lopen dat is een feit wat zeker is.

@Xaverius : ik heb het looppakket via Loopreizen bekeken en het valt me op dat je in het voortraject regelmatig moet uitchecken om naar een andere stad te reizen en hierbij heel vroeg moet opstaan. Is dat niet extra vermoeiend?

- Beijing - Jixian : 106km / 1.30 uur
- Jixian - startvak : 28km / 45 minuten
- Finish - Beijing 118km / 2 uur

Bovenstaande is voor onder andere één van de redenen waarom ik niet via loopreizen oid wil boeken. Dan kom je vrijdag in NY aan, zaterdag ophalen startnummer, zondag de race, maandag nog een dag NY en dinsdag richting vliegveld en terug naar NL:
- Je loopt de Marathon met een jetlag.
- In mijn ogen te weinig tijd om te acclimatiseren en te wennen aan de nieuwe omgeving.
- Ze verkopen het als een 6-daagse reis. 5 dagen in NY en de 6e dag kom je 's morgens aan op Schiphol/Düsseldorf. Dit is overigens algemeen in de reisbranche, maar ik ben van mening dat dit enigszins misleidend is :P.

Desalniettemin, wel een ontzettend toffe ervaring lijkt me die Great Wall Marathon! _/-\o_

tips voor New York

• Xaverius

Xaverius

@Calitomnication
Voor New York betaal je als Europeaan sowieso al de hoofdprijs voor je inschrijving, ik dacht ooit gelezen te hebben dat dit 300 dollar is en voor een Amerikaan een "fractie" daarvan.

Qua reizen, ik heb achteraf niet de indruk dat het vroege opstaan voor het reizen vermoeiend was, dat kan natuurlijk voor anderen anders zijn. Je ondergaat alles gewoon, en de busgids ("Cynthia") gaf ook nog allerlei informatie over China tijdens de ritten. Overigens, gezien de temperatuur mochten we van mij nog wel een uurtje eerder starten. ;)

Van de finish naar het hotel in Beijing duurde wel lang, uiteindelijk door de weekendspits (ik begreep dat mensen van buiten Beijing in het weekend met de auto in de stad mogen komen) hebben we er drie uur over gedaan. Maar je zit dan toch in een soort van rush en we zaten met hoofdzakelijk Nederlanders bij elkaar dus we hadden het prima naar ons zin. Toevallig kwam de Frans/Chinese dame schuin achter me zitten dus konden we nog even verder babbelen.

Wat ik heb begrepen is dat je in China alleen een auto mag huren als je een Chinees rijbewijs hebt. Er rijdt geen openbaar vervoer naar de startlocatie voor zover ik weet dus als je al persoonlijk zou in kunnen schrijven (kan dacht ik niet) dan is het een aardige uitdaging om daar te komen. Ik heb bij dat dorp ook geen hotel gezien.

Wij hebben loopreizen onze terugvlucht een week laten uitstellen om daarna in een Hutong zelf een hotel te boeken en nog een weekje Beijing te ondergaan. 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Xaverius op 31-05-2018 09:42 ]

Stop de verwelking!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Xaverius schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:11:
Anderhalve week geleden was het voor mij zover, de Great Wall Marathon.
Fantastische ervaring! d:)b

Een marathon in het algemeen trekt me (nog) steeds niet en ook bij die van bijvoorbeeld New York of Londen gaat mijn hart niet sneller kloppen. Maar zo’n marathon als jij hebt gelopen, lijkt me wel erg mooi. Ik denk ook dat je dat op een hele andere manier beleeft dan een reguliere marathon.

Uit nieuwsgierig - en je hebt het vast al eens hier gemeld, maar dat weet ik niet meer - had je al eens eerder een (meer reguliere) marathon gelopen? Nu begrijp ik dat dat geen marathon was die je voor je tijd loopt, maar je bent een flinke tijd onderweg geweest. Hoe zou je hier een marathon kunnen lopen (of heb je gelopen)? En wat maakt deze (voor jou) in het bijzonder zwaar? De hoogtemeters, de temperatuur, een combinatie van factoren of zijn het de indrukken die je meekrijgt (van de reis zelf en de marathon) waardoor je dit toch op een andere manier doet?

Zelf kijk ik weleens stiekem met een schuin oog naar de marathon van Pyongyang, lijkt me fantastisch om in zo’n surreële omgeving hard te lopen. Maar daar zitten natuurlijk ook de nodige haken en ogen aan. Daarnaast zou ik als ik zo’n onderneming aan zou gaan wel goed ten slagen ten ijs willen en dus minstens minimaal één marathon in Nederland gelopen willen hebben, om in elk geval te weten hoe ik dat zou door staan. En eerlijk gezegd voel ik daar nog te weinig voor. Denk dat het vooralsnog bij dagdromen blijft en op zijn best iets voor de langere termijn.

Maar zo’n verslag als die van jou inspireert wel! d:)b

• Trenchdog
@lateef , als langere afstanden je wel interessant lijken, mits in een meer prikkelende omgeving, kijk dan toch ook eens naar trails. Tijd doet er dan een stuk minder toe, de route is de uitdaging. Zwaarte zit hem dan vaak in hoogtemeters en de ruigheid van het terrein. In Nederland is dat allemaal te overzien uiteraard; daarbuiten kan het nog een stuk spannender ;)

Overigens ook al eens naar de Kustmarathon in Zeeland gekeken?

• lateef
Trenchdog schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:03:
@lateef , als langere afstanden je wel interessant lijken, mits in een meer prikkelende omgeving, kijk dan toch ook eens naar trails. Tijd doet er dan een stuk minder toe, de route is de uitdaging. Zwaarte zit hem dan vaak in hoogtemeters en de ruigheid van het terrein. In Nederland is dat allemaal te overzien uiteraard; daarbuiten kan het nog een stuk spannender ;)

Overigens ook al eens naar de Kustmarathon in Zeeland gekeken?
Oh nee, het is juist de afstand die me niet trekt. En dan met name in de training, mijn meeste trainingen zijn binnen een uur met soms wat langer naar max anderhalf. Langer lopen trekt me gewoon niet zo. Voor mijn leeftijd ben ik ook nog wel redelijk snel en daar heb ik vooralsnog lol in.

Met trails heb ik overigens wel ervaring, maar (nog) niet verder dan de Ardennen. Ik deel je ervaring overigens helemaal. Trails beleef ik in elk geval heel anders dan wegwedstrijden, inderdaad minder focus op tempo en meer op de omgeving. Maar ook daarvoor geldt dat ik 20~25 kilometer wel genoeg vind. Voor langere afstanden zal ik toch echt meer trainingskilometers moeten maken en dat trekt me dus niet zo.

Overigens ook een reden waarom ik de Ardennen wel ver genoeg vind, voor 20~25 kilometer vind ik paar uur in de auto nog wel te doen. Maar voor zo’n afstand naar bijvoorbeeld de Alpen rijden vind ik wat te veel.

• Trenchdog
lateef schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:39:
[...]

Oh nee, het is juist de afstand die me niet trekt. En dan met name in de training, mijn meeste trainingen zijn binnen een uur met soms wat langer naar max anderhalf. Langer lopen trekt me gewoon niet zo. Voor mijn leeftijd ben ik ook nog wel redelijk snel en daar heb ik vooralsnog lol in.
Ha, zo had ik het inderdaad niet gelezen. Gelukkig kent Nederland een hoop mooie en bijzondere wedstrijden en evenementen op de weg en daar buiten op de middellange afstanden :) Ik vind het overigens heerlijk om juist uren op pad te zijn, afgelopen weekend nog twee keer drie uur op pad geweest in de Eifel met MudSweatTrails. Tegelijkertijd vind ik het ook leuk om zo af en toe eens te rammen op een kortere afstand. Verandering van spijs doet eten en zo :9

• Xaverius

Xaverius

lateef schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:58:
[...]

Fantastische ervaring! d:)b

Een marathon in het algemeen trekt me (nog) steeds niet en ook bij die van bijvoorbeeld New York of Londen gaat mijn hart niet sneller kloppen. Maar zo’n marathon als jij hebt gelopen, lijkt me wel erg mooi. Ik denk ook dat je dat op een hele andere manier beleeft dan een reguliere marathon.

Uit nieuwsgierig - en je hebt het vast al eens hier gemeld, maar dat weet ik niet meer - had je al eens eerder een (meer reguliere) marathon gelopen? Nu begrijp ik dat dat geen marathon was die je voor je tijd loopt, maar je bent een flinke tijd onderweg geweest. Hoe zou je hier een marathon kunnen lopen (of heb je gelopen)? En wat maakt deze (voor jou) in het bijzonder zwaar? De hoogtemeters, de temperatuur, een combinatie van factoren of zijn het de indrukken die je meekrijgt (van de reis zelf en de marathon) waardoor je dit toch op een andere manier doet?

Zelf kijk ik weleens stiekem met een schuin oog naar de marathon van Pyongyang, lijkt me fantastisch om in zo’n surreële omgeving hard te lopen. Maar daar zitten natuurlijk ook de nodige haken en ogen aan. Daarnaast zou ik als ik zo’n onderneming aan zou gaan wel goed ten slagen ten ijs willen en dus minstens minimaal één marathon in Nederland gelopen willen hebben, om in elk geval te weten hoe ik dat zou door staan. En eerlijk gezegd voel ik daar nog te weinig voor. Denk dat het vooralsnog bij dagdromen blijft en op zijn best iets voor de langere termijn.

Maar zo’n verslag als die van jou inspireert wel! d:)b
Ik had 2 marathons gelopen en vond het eigenlijk wel goed met die afstand totdat ik vorig jaar langere afstanden in de natuur in plaats van op de weg ging hardlopen. Toen mijn vrouw met dit plan kwam heb ik me met haar voor de Berenloop ingeschreven om weer "de hel" van de marathon opnieuw te voelen aangezien ik die afstand 6 jaar niet gelopen had. Ondanks hamstringproblemen vond ik dat wel goed gaan en heb ik me dus opgegeven voor de hele op de muur.

Ik heb geprobeerd die kleine hoogtemeters in Arnhem te pakken met 250 D+ in 5 kilometer en ook wat trailwedstrijden mee te pakken. Vorig jaar had ik al een HM in Vaals gelopen met bijna 700 D+, dat was zwaarder in D+ dan op de muur, maar ook niet te vergelijken. }:O

Als ik terugkijk op deze onderneming vind ik dat ik wellicht iets meer hoogte had kunnen trainen, vooral traptreden dan. Maar mijn grootste vijand was de zon/warmte.

Ik heb een aantal vrouwen ontmoet die daar hun eerste marathon liepen. Iedereen mag daar natuurlijk zelf iets van vinden maar persoonlijk zou ik liever eerst marathonervaring willen hebben voordat ik zo'n zware wedstrijd zou gaan doen. Ook om te weten hoe je lichaam werkt met langdurige inspanning, eten, drinken etc. Maar misschien ben ik gewoon wat voorzichtig. Nu voor mij in september de Freedomtrail van 44km en misschien volgend jaar richting de 60 als die afstanden goed blijven gaan.

Overigens, Great Wall Marathon op Strava

Stop de verwelking!

• MrAcid
  • Niet online
Xaverius schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:11:
Anderhalve week geleden was het voor mij zover, de Great Wall Marathon. Na een verkenning van de muur op de donderdag ervoor heb ik besloten om vooral op de muur uit te kijken en daar alles omhoog te gaan wandelen.

De start was om half acht in de ochtend en het begon al lekker warm te worden. De eerste vijf kilometer liep ik in rustig tempo richting de muur toe, de eerste hoogtemeters waren alweer gemaakt. Op de muur was het zweten, echt. Ik was blij dat er zoveel waterpunten stonden langs de route want ik zou ze echt nodig hebben in die omstandigheden (blauwe lucht, volle zon, richting de 30°C).

Op ongeveer 8 kilometer waren we na een aardige afdaling weer bij het startpunt aangekomen om hierna de regio in te gaan. Wat opviel waren de aanmoedigingen van de Chinezen langs de route. Handje klap met de jeugd maar ook met volwassenen. Ik heb zoveel genoten en gelachen tijdens de route! Op ongeveer 26 km kwam ik mijn vrouw tegemoet, na een korte "Alles goed?" en een foto vervolgden we weer onze eigen weg.
[afbeelding]

Hierna werd het voor mij lastig, ik kon mijn warmte niet goed meer kwijt en kreeg last van mijn kuiten. En ik heb dus eigenlijk nooit problemen met mijn kuiten. Ik heb hierdoor gewoon stukken gewandeld, ik was niet kapot maar het wilde gewoon even niet. Op 32 km, op weg naar het start/finishplein voordat je voor de tweede keer de muur op kan, twijfelde ik kort of ik maar beter kon gaan stoppen. Maar dat zou betekenen dat ik geen medaille zou krijgen en ik het voor eeuwig zou moeten aanhoren. :+

Ik ging dus de tweede keer de muur op, met aanmoedigen van de Zweedse van de organisatie die vlak daarvoor de bandjes uitdeelde dat je op tijd was om nog een keer door te mogen. De tweede keer loop je het zelfde stuk maar dan omgekeerd. Het begon dus met heel veel treden omhoog. En meteen waren mijn benen van pap en niet alleen die van mij. Je zag echt iedereen vaak leunen, op treden zitten om even bij te komen. Dit gevoel had ik nog nooit eerder meegemaakt.

Op zich was dit nog oké maar ik kreeg het ook zwart voor de ogen, lage bloeddruk ging ik vanuit. En dit was de eerste keer dat ik echt begon te twijfelen of het uberhaupt verstandig was om door te gaan. Maar hardlopers zijn dom (denk ik vaak :+ ) en op een erg rustig tempo pakte ik de treden omhoog om uiteindelijk op de muur tegen de muur te gaan zitten en een zout water oplossing te maken (Ik had zakjes ORS mee die ik gedurende de race gebruikte). Nadat ik het flesje opgedronken had en mijn lichaam weer "goed" aanvoelde waagde ik het er weer op.

Eigenlijk ging het toen wel goed, ook mede dankzij wat wolken die nu af en aan overwaaiden. Ik heb de laatste 7 km met een Frans/Chinese dame samen gelopen en we hebben elkaar een beetje naar de finish gekletst. Uiteindelijk was ik met 06.20 uur binnen. Mijn vrouw kwam 29 minuten daarna over de streep.

Achteraf ben ik zo blij dat ik niet heb opgegeven, dit was zo'n indrukwekkende ervaring! Ik heb zo afgezien, ik heb het zo heet gehad, ik heb zo genoten, ik heb zo gelachen. Bij een drankpost wilde een Chinees een foto van ons tweeën maken, leuk man! En onverwacht, ik heb van deze inspanning geen problemen overgehouden. Klein beetje stram de volgende dag maar geen spierpijn of andere gekke dingen. Toch stiekem wel goed voorbereid maar de zon, die vervloekte zon...

Het is in ieder geval een aanrader en als je wat tegen warmte kan (vorig jaar was het 36°C geloof ik) doe je het nog beter. En wij hadden hierna nog een weekje Beijing om van te genieten, twee dagen na de marathon hebben we alweer 22 km op een dag gewandeld. 8)

Overigens, Great Wall Marathon op Strava
Vetttt - en heet! Haha!

Voor een normale marathon wel echt een hele slechte tijd. :+ Hoe verhoudt zich dit tot de winnaar van de dag? De hoogtemeters zijn niet misselijk in elk geval! _/-\o_

• Xaverius

Xaverius

Als ik me niet vergis was de winnende tijd 3.50 uur. 8)

Stop de verwelking!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-12 21:53
Op km35 nog even een berg oprennen met die hitte, respect hoor.

Vandaag voor het eerst op tijd opgestaan en voor het ontbijt gaan hardlopen. Viel me eigenlijk nog best tegen, benen voelden als pap en kon m'n hitte niet kwijtraken. Komt door 2 dingen: m'n hartslag wilde niet omhoog (bleef ergens laag in Z2 hangen op z'n max, terwijl de intensiteit voelde als Z3) en mn bloedvaten sprongen niet open (normaal 'gloeit' mn gezicht helemaal na het hardlopen, nu voelde het gewoon normaal).

Zijn er mensen die dit bekend voorkomt? Zou dit beter worden met training? Zou namelijk de afstand iets uitbreiden (liep nu 4km maar zou graag 6-8km willen lopen) maar dan zal mn lichaam toch eerst nog wat meer moeten wennen (normale trainingsafstand voor mij op een middag/avond is 6-15km)

[ Voor 4% gewijzigd door Bartske op 31-05-2018 16:43 ]

• Tazzios
  • Laatst online: 10:34

Tazzios

..

- je bent eerder opgestaan, wat je lichaam niet gewend is.
- je bent direct gaan rennen na het opstaan.
- en je hebt niet gegeten.
Daar moet het lichaam wel even aan wennen, dat het zwaarder is zonder ontbijt klopt zeker. Onderdeel van de training zullen we maar zeggen. :)

Ik probeerde wel om op mijn normale tijd te rennen (rond 11) maar lage hartslag en dat het zwaar aanvoelde komt bekend voor. Wordt wel wat minder na een paar keer.

• MrAcid
  • Niet online
Xaverius schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:54:
Als ik me niet vergis was de winnende tijd 3.50 uur. 8)
Dat zegt wel wat over de zwaarte denk ik. :+ Heel gaaf hoor!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:51

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Gisteren voor het eerst sinds m'n shin splints blessure weer eens een loopje op tempo mogen doen.
Ging om de 'FBK dubbele mijl' in Hengelo. Leuk evenement voorafgaand het FBK Games weekend.
Had eerst bedacht om langzaam te starten op 4:00 pace. Echter liet ik me toch verleiden en liep op 3:39 weg.
Dit kon ik echter verrassend goed volhouden zonder m'n kuiten en schenen te voelen. Qua ademen kon ik snel in m'n flow komen en heb dit tempo netjes vast kunnen houden. Resulteert in een eindtijd van 11:51
Kan ik mee leven na 2 maand lang alleen maar langzame duurloopjes te hebben gedaan.

Volgende week andere koek, namelijk de halve van Zwolle. Compleet andere koek en hij komt misschien wel iets te vroeg.. daar maar wel flink doseren.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@dreameater Je begrijpt dat 4.00km & langzaam eigenkijk niet in 1 zin kunnen worden gebruikt ;).
Verder mooie tijd en goed gelopen! Nu hopen dat de blessure niet meer terugkomt en succes tijdens de halve marathon!

tips voor New York

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Calitomnication schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 08:52:
@dreameater Je begrijpt dat 4.00km & langzaam eigenkijk niet in 1 zin kunnen worden gebruikt ;).
Verder mooie tijd en goed gelopen! Nu hopen dat de blessure niet meer terugkomt en succes tijdens de halve marathon!
Nee voor afstanden van 5KM + mag je dit inderdaad niet langzaam noemen. Op zo'n korte afstand is de kans echter groot dat je met die snelheid aan de finish nog enorm veel over hebt. Het mag best een beetje pijn doen ;)

Bedankt, ik moet echt uitkijken niet weer geblesseerd te raken. Heb de afgelopen jaren al veel verschillende klachten gehad die allemaal te maken hebben met het (snel) weer creëren van 'spierknopen' en triggerpoints.
Ik moet nu echt twee maal per dag foamrollen om dit een beetje onder controle te houden.
Heeft toevallig hier daar ook last van? Is hier wellicht wat aan te doen, wellicht qua eetpatroon of wellicht yoga of andere ontspannende zaken? M'n spierspanning is echt heel hoog als ik m'n fysio en sportmasseur moet geloven.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• m0ridin
dreameater schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 09:37:
[...]

Nee voor afstanden van 5KM + mag je dit inderdaad niet langzaam noemen. Op zo'n korte afstand is de kans echter groot dat je met die snelheid aan de finish nog enorm veel over hebt. Het mag best een beetje pijn doen ;)

Bedankt, ik moet echt uitkijken niet weer geblesseerd te raken. Heb de afgelopen jaren al veel verschillende klachten gehad die allemaal te maken hebben met het (snel) weer creëren van 'spierknopen' en triggerpoints.
Ik moet nu echt twee maal per dag foamrollen om dit een beetje onder controle te houden.
Heeft toevallig hier daar ook last van? Is hier wellicht wat aan te doen, wellicht qua eetpatroon of wellicht yoga of andere ontspannende zaken? M'n spierspanning is echt heel hoog als ik m'n fysio en sportmasseur moet geloven.
Alles is relatief he, voor jou is het misschien langzaam (op zulke afstanden) maar voor zat anderen is het alsnog gewoon retesnel.

Zelf trouwens ook last (gehad?) van spierknopen in mijn kuiten, dit tijdens de training voor mijn eerste marathon eind vorig jaar. Daardoor de laatste 3 weken voor de marathon niet meer kunnen trainen/lopen, maar uiteindelijk net op tijd ok (oa dry-needling en regelmatig naar de fysio).

Foamroller was hetgene wat ze me daar ook aanraadden, maar ook om de 'huidige knopen' weg te werken. Verder vooral goed opwarmen (vooral als je snelle stukken gaat doen) en beetje stretchen enzo.

Ik kreeg ook de tip veel water en evt magnesium te nemen, maar dat was ook omdat ik vaak kramp had in mijn kuiten de laatste 2 km van een HM dus weet niet of dat ook voor die spierknopen was. (Net als van die compressie kousen/sleeves). Sinds ik dat doe, meer water, tabeltten en sleeves, lijk ik idd wel een stuk minder last van de kramp te hebben.

Foamrolling doe ik weer amper tot niet, ik ben echt heel slecht in dat soort oefeningen... maar moet dat toch maar weer oppakken denk ik, ook omdat ik mijn trainingsfrequentie en intesitiviteit wat aan het opvoeren ben om mijn 10k en HM tijden te verbeteren.

• tlpeter
  • Nu online
[...]

Ik heb daar enorm last van en dan vooral mijn kuiten.
Ik heb hierdoor beide voeten geblesseerd, achillespees en de kuit zelf waar ik nu voor bij de fysio loop.
Ik rek elke dag meerdere malen mijn korte en lange kuitspieren.
Een foamroller heb ik liggen maar deze gebruik ik echt veel te weinig.

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Grappig om te lezen dat (veel) andere lopers dit probleem ook hebben.
Het structureel foamrollen helpt me echt om niet in het stadium te komen dat ik er hinder van ondervind.
De eerste stap om in ieder geval minder spierknopen te 'produceren' was m'n loopstijl aanpassen. Voorheen liep ik m'n rustige duurlopen in een soort sjok tempo. M'n looptrainer gaf aan dat dan een goede techniek lastig te hanteren is. Nu loop ik slechts een fractie harder en kan ik de juiste techniek (voor mij) gebruiken.
Met name m'n knieën iets verder naar voren halen en m'n bovenlichaam mooi recht houden.

Verder lees ik wel eens over ontspannende ademhalingsoefeningen etc. Hier gun ik me niet echt de tijd voor. Indien er mensen zijn die hier positieve ervaringen mee hebben hoor ik dat natuurlijk graag

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• m0ridin
Heh, ik ben wat dat betreft gewoon heel slecht... Ik heb een hekel aan oefeningen doen en lopen vind ik wel lekker. Dus doe ik geen oefeningen (nou ja, nu dan toch begonnen met zo'n 30day workout... met een schema kan ik mezelf er wel toe zetten) en ga ik gewoon lopen (zonder al te veel rekken en strekken, wandel altijd wel zo'n 5 minuutjes rustig in en ga ook nooit meteen op tempo weg, altijd eerst op rustig tempo inlopen in die gevallen).

Maar ik zou daar wel echt meer aandacht aan moeten besteden, goed te horen dat foamrollen bij jou wel echt helpt... motiveert me om het toch nog maar eens op te pakken ;)

• Len020
Bekende verhalen hier;

heb zelf ook vaak last (gehad) van kramp in de kuiten en doe daar tegenwoordig het volgende aan;

- magnesium bij slikken en indien heel extreem heb ik ook een magnesium spray voor op de kuiten
- veel water drinken
- foamrollen (ben ik niet echt consequent in)
- preventief naar de fysiotherapeut

In het verleden wel dy-neeling gedaan, maar dat was echt té pijnlijk.
Kousen staan nog wel op m'n lijstje, maar vind ik redelijk duur om te gokken of het effect heeft.

• lateef
[...]

Ja, ik heb ook redelijk snel last van 'spierknopen'. Yoga is daar naar mijn ervaring een zeer goede manier voor om dat tegen te gaan. Het zorgt er enerzijds voor dat je spieren langer en soepeler worden, anderzijds - wellicht nog wel belangrijker - zorgt het voor een sterkere core en betere balans. Dat laatste draagt naar mijn idee het meeste bij aan het voorkomen van klachten als gevolg van het hardlopen.

Daarnaast ga ik voor regelmatig onderhoud naar de fysio, indien nodig worden 'knopen' dan aangeprikt dmv dry-needling en waar nodig het één en ander gekraakt.

Dit samen zorgt er bij mij in elk geval voor dat ik weinig klachten/blessures heb, ondanks dat ik zoals jij een hoge spierspanning heb.

Qua voeding doe ik niets specifieks, ik eet zoveel mogelijk gezond en gevarieerd, maar laat alcohol of een snelle/vatte hap wanneer ik daar zin in heb niet links liggen. Voedingssupplementen zijn dan naar mijn mening niet nodig, het is geen topsport wat ik bedrijf en bij een gezonde, gevarieerde voeding zorgen ze op het best voor een duur plasje.

Wat foamrollers betreft heb ik geen ervaring, al kan ik me voorstellen dat het bij hoge spierspanning of lichte 'knoopjes' wel effectief kan zijn. Ik zou dat overigens niet zomaar zelf doen, maar alleen op/na advies van een fysiotherapeut, wanneer je klachten toch wat ernstiger zijn en er sprake is van spierschade doen foamrollers alleen maar meer schade.
Lennartc schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 12:59:
Kousen staan nog wel op m'n lijstje, maar vind ik redelijk duur om te gokken of het effect heeft.
Compressiekousen hebben - tijdens het lopen - geen effect, buiten een eventueel placebo-effect. Daar hoef je die investering niet voor te doen. Waar compressiesokken wel effect kunnen hebben, is in je herstel.

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Thx voor je tips, al merk ik het niet echt direct als kramp. Ga kijken wat ik er mee kan doen.

Over de compressie sokken; koop een setje sleeves van de Decathlon, deze zijn veel goedkoper (19.99) en werken bij mij goed. Doe ze voornamelijk preventief aan tijdens een survivalrun, waarin koud water soms nogal parten kan spelen op de kuitspieren.

GL!

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• m0ridin
Bekende verhalen hier;

heb zelf ook vaak last (gehad) van kramp in de kuiten en doe daar tegenwoordig het volgende aan;

- magnesium bij slikken en indien heel extreem heb ik ook een magnesium spray voor op de kuiten
- veel water drinken
- foamrollen (ben ik niet echt consequent in)
- preventief naar de fysiotherapeut

In het verleden wel dy-neeling gedaan, maar dat was echt té pijnlijk.
Ik heb zelf deze gekocht:

https://www.sportmeddirec...es-zwart-neon-oranje.html

Sleeves omdat die wat prettiger zitten dan sokken wat mij betreft (en beter aan te krijgen). Kun je gewoon je eigen favoriete sokken aandoen en deze dingen los aantrekken (en uittrekken na afloop).

Waren wat mij betreft goedkoop genoeg om eens te proberen en LIJKEN aardig te helpen. (Daar een marathon mee gelopen, ok... daar kreeg ik alsnog overal kramp maar dat lag meer aan de km's voorbereiding en het was 'pas' na zo'n 30-35km.). Verder sindsdien ook nog 1 of 2 HM gelopen en geen kramp, maar ik drink dus ook meer water en neem van die magnesium capsules tegenwoordig.

Weet ook niet of foamrollers preventief zijn, was bij mij volgens mij ook (vooral) om de huidige knopen eruit te rollen ;)

• tlpeter
  • Nu online
dreameater schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:32:
[...]

Thx voor je tips, al merk ik het niet echt direct als kramp. Ga kijken wat ik er mee kan doen.

Over de compressie sokken; koop een setje sleeves van de Decathlon, deze zijn veel goedkoper (19.99) en werken bij mij goed. Doe ze voornamelijk preventief aan tijdens een survivalrun, waarin koud water soms nogal parten kan spelen op de kuitspieren.

GL!
Ben je lid van een vereniging toevallig? Ik doe sinds kort ook aan survival run. Ik merk nu al een verbetering aan mijn loophouding door meer gebruik van de buikspieren.

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

tlpeter schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:56:
[...]

Ben je lid van een vereniging toevallig? Ik doe sinds kort ook aan survival run. Ik merk nu al een verbetering aan mijn loophouding door meer gebruik van de buikspieren.
Jazeker, ik train in Eibergen bij de Voshaar Buitensport
Die buikspieren komen inderdaad al snel om de hoek kijken, mooi dat je daar ook voordeel mee hebt tijdens het lopen.

#Edit; hoelang train je nu al?

[ Voor 3% gewijzigd door dreameater op 01-06-2018 13:58 ]

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• tlpeter
  • Nu online
dreameater schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:58:
[...]

Jazeker, ik train in Eibergen bij de Voshaar Buitensport
Die buikspieren komen inderdaad al snel om de hoek kijken, mooi dat je daar ook voordeel mee hebt tijdens het lopen.

#Edit; hoelang train je nu al?
Een week voor de run van Steenbergen dus dat zal april zijn. Ik moet wel wennen aan al die blauwe plekken :)
Ook moet ik maar eens wat tape gaan bestellen want het vel van mijn enkel begint toch tekenen te vertonen dat dit niet heel lang blijft zitten :)
Ik vind het een mooie sport en zeker in combinatie met hardlopen.

Komend seizoen eens kijken of ik een kwalificatie run kan uitlopen.

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Vandaag na een drie weken durende virusinfectie weer een klein rondje gelopen. Sodeknetter dat is killing voor je conditie. Waar ik normaal rondjes van 6/7 km loop op een tempo rond de 5:40, had ik nu moeite om 4 km te lopen onder de 6:00. De eerste 2 km gingen nog wel, maar daarna kwam de klad er al goed in. Na 4,5 km het maar voor gezien gehouden, omdat ik mijn hartslag niet onder controle kreeg op een tempo wat ik nog 'hardlopen' noem.

Eigenlijk de eerste keer dat ik er zo lang uit ben geweest. Hoe lang duurt het met 4/5x sporten in de week voor ik weer een beetje op mijn oude niveau ben?

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-12 16:12

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Ben geen expert maar mijn eigen ervaring is dat dit vrij snel gaat. Had zo'n beetje heel januari niet gelopen wegens pijn en vakantie. In februari weer begonnen en eind van de maand zat ik kwa conditie boven het niveau waar ik begin januari was geëindigd.

• tlpeter
  • Nu online
Mijn ervaring ook. Een keer of drie a vier voelt het heel zwaar en daarna blijkt de conditie er nog wel te zijn.

Begin anders eens met een paar rustige intervallen.

• Rudedadude

Rudedadude

lateef schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:32:
[...]

[...]

Compressiekousen hebben - tijdens het lopen - geen effect, buiten een eventueel placebo-effect. Daar hoef je die investering niet voor te doen. Waar compressiesokken wel effect kunnen hebben, is in je herstel.
Of compressiekousen knopen ed helpen voorkomen weet ik niet, maar ik weet wel dat sinds ik ze draag (bijna 4 jaar inmiddels en dus zo'n 10000 kilometer) ik nooit meer een kuitblessure heb gehad en dat daarvoor het er zeker een keer of 3 'in is geschoten'. Belangrijk effect is dat ze volgens mij spiervibraties voorkomen (heen en weer schudden terwijl de beweging korter-langer is). Ik ben gezegend met redelijke dikke kuitspieren (niet zo handig voor duursport volgens mij) en door de kousen wordt die beweging in toom gehouden. Prestatieverbetering moet je niet verwachten, maar ik geloof zeker in de blessurepreventie werking. De compressiekousen van de decathlon vind ik overigens maar slapjes, maar wie weet is dat inmiddels wat aangepast.

Foamrollen ben ik ook een fan van om zelf spieren van spanning af te krijgen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
Dit weekend heb ik een 5k-wedstrijd gelopen, tweede wedstrijd ooit. Het tempo was goed en ik spande me ook behoorlijk in. Toch werd mijn hartslag niet hoog, gemiddeld maar 143, waar mijn max rond de 200 ligt en ik kreeg hem niet goed hoger. Uiteindelijk heb ik vooral op ademhaling gelopen, 4 passen uitademen, 4 passen inademen, en later 3. Een week terug bij het mountainbiken was mijn hartslag wel minuten 185. En bij een wedstrijd in maart was mijn gemiddelde hartslag 169. Weet iemand hoe dit zit?

En hoe delen jullie een 5k-race in? Ik heb nu de eerste 3 km ontspannen en vlot gelopen en daarna een tandje bij gedaan.

• tlpeter
  • Nu online
Ik loop een 5km altijd op hartslag.
Deze is in het begin laag dus start ik te hard. Daarna tempo iets terug en loop ik in zone 4. Daarna nog een eindsprint de laatste 500 meter als dit nog kan.

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

@zoefies komt je gemeten hartslag overeen met je gevoel? Meetfouten zijn natuurlijk altijd een optie ;)
In principe kan het zijn dat je je hartslag niet omhoog krijgt tijdens een wedstrijd door vermoeidheid oid.

Ik loop bij uitzondering een 5k, maar daar knal ik doorgaans gewoon volle bak in. Niet teveel nadenken en gewoon inspanning tegen maximaal aan (90-95% maxhr), verre van comfortabel... Ik kijk hierbij absoluut nooit op een horloge oid, je voelt het prima als je tegen de grens aan loopt... :P

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:56
zoefies schreef op zondag 3 juni 2018 @ 05:15:
Dit weekend heb ik een 5k-wedstrijd gelopen, tweede wedstrijd ooit. Het tempo was goed en ik spande me ook behoorlijk in. Toch werd mijn hartslag niet hoog, gemiddeld maar 143, waar mijn max rond de 200 ligt en ik kreeg hem niet goed hoger. Uiteindelijk heb ik vooral op ademhaling gelopen, 4 passen uitademen, 4 passen inademen, en later 3. Een week terug bij het mountainbiken was mijn hartslag wel minuten 185. En bij een wedstrijd in maart was mijn gemiddelde hartslag 169. Weet iemand hoe dit zit?

En hoe delen jullie een 5k-race in? Ik heb nu de eerste 3 km ontspannen en vlot gelopen en daarna een tandje bij gedaan.
In wat voor tijd liep je die 5 km? Ik let bij het lopen ook wel op mijn ademhaling, maar 4 passen in / 4 passen uit, dat haal ik alleen bij een heel rustige duurloop. Langere duurlopen op wat meer tempo loop ik eerder op 3 in / 3 uit. Snel hardlopen is 2 in / 2 uit en de eindsprint bij de finish, daar hebben we het maar niet over. :)

Ergo: als ik 5 km zo rustig kan lopen dat ik het red met 4 in / 4 uit, dan doe ik er vrij lang over en is mijn hartslag ook erg laag...

Punctuality is the politeness of kings

• m0ridin

4 passen in en 4 passen uitademen? Ten eerste kan ik me niet zo bewust bezighouden met ademhaling tijdens een 5k wedstrijd, maar klinkt als iets met/voor een rustiger tempo?

Ik ga eigenlijk altijd weg met het idee van een strak vast tempo (wel klein eindsprintje), in de praktijk start ik te hard, zak ik daarna even iets in om de laatste km nog wat proberen te versnellen en de laatste (paar) honderd meter nog een eindsprint eruit te persen.

Heb in mijn leven btw maar 1 echte 5km wedstrijd gelopen , ben meer van de 10k, maar wel van plan dat vaker te gaan doen... PR (en tijd daar) was 18:30 en hartslag was hoog.

Klinkt alsof je ofwel gewoon rustiger hebt gelopen dan je dacht, of de meting gewoon niet helemaal klopt. Borstband of horloge/pols?

• Tazzios
  • Laatst online: 10:34

Tazzios

..

@zoefies
Indien je al veel conditie hebt opgebouwd bij het fietsen is je conditie prima maar mis je nog de betreffende hardloop spieren.

Ik heb hetzelfde alleen dan andersom, bij woon-werkverkeer fietsen kom ik maar net uit de warming- up hartslag zone.

• Bartske

Voelt het alsof je dood bent gegaan? Zo nee, dan kun je nog sneller op de 5K ;)

Ik gok dat je hartslagmeting niet klopte, maar ik denk dat je sowieso wel wat harder kunt als ik je verhaal zo lees.

• zoefies
dreamscape schreef op zondag 3 juni 2018 @ 10:08:
[...]

In wat voor tijd liep je die 5 km? Ik let bij het lopen ook wel op mijn ademhaling, maar 4 passen in / 4 passen uit, dat haal ik alleen bij een heel rustige duurloop. Langere duurlopen op wat meer tempo loop ik eerder op 3 in / 3 uit. Snel hardlopen is 2 in / 2 uit en de eindsprint bij de finish, daar hebben we het maar niet over. :)

Ergo: als ik 5 km zo rustig kan lopen dat ik het red met 4 in / 4 uit, dan doe ik er vrij lang over en is mijn hartslag ook erg laag...
Mijn tijd was nu 26:17 (vrouw, beginner). Het begin van mijn race was nu te langzaam, te veel achterin gestart, daarna was het tempo 5:00-5:10. Loop je de hele 5k-race in een niet-ontspannen tempo?

Ik meet de hartslag op de pols. De waarde was behoorlijk constant over de gehele race.

De laatste km heb ook nog wat heeft versneld, en zat ik tegen steken aan. Dan zou ik denken dat ik er wel veel uitgehaald heb.

• zoefies
Bartske schreef op zondag 3 juni 2018 @ 11:52:
[...]

Voelt het alsof je dood bent gegaan? Zo nee, dan kun je nog sneller op de 5K ;)

Ik gok dat je hartslagmeting niet klopte, maar ik denk dat je sowieso wel wat harder kunt als ik je verhaal zo lees.
Haha, duidelijk! Het zal dus harder kunnen en dat ligt eventueel aan een gebrek aan spierkracht.

Het lijkt me sterk dat de hartslagmeting er zoveel naast zou zitten dat hij 25 min lang rond de 143 aangeeft.

• Trenchdog
Het lijkt mij niet onbelangrijk om qua goede strategie een onderscheid te maken tussen mensen voor wie een 5km-evenement de eerste mijlpaal is en daarmee ook een ontdekkingstocht, en meer ervaren lopers die op de 5km op hun limiet lopen.

In het eerste geval lijkt het mij mooi als je een gelijkmatige wedstrijd met een mooie eindsprint loopt, waarna je elke wedstrijd je hartslag wat hoger laat komen om je grenzen te ontdekken. Als ervaren loper doe je het denk ik in Z4/Z5? Mijn 5k-ervaring is beperkt :P

• tlpeter
  • Nu online
zoefies schreef op zondag 3 juni 2018 @ 11:53:
[...]
Mijn tijd was nu 26:17 (vrouw, beginner). Het begin van mijn race was nu te langzaam, te veel achterin gestart, daarna was het tempo 5:00-5:10. Loop je de hele 5k-race in een niet-ontspannen tempo?

Ik meet de hartslag op de pols. De waarde was behoorlijk constant over de gehele race.

De laatste km heb ook nog wat heeft versneld, en zat ik tegen steken aan. Dan zou ik denken dat ik er wel veel uitgehaald heb.
Het hangt een beetje af hoeveel en hoe vaak je loopt. Bij steken in de zij dan klinkt het alsof je niet vaak genoeg op tempo loopt.
Ik heb een tijdje weinig gelopen en ken het gevoel. Je weet dat je harder kunt alleen het lichaam says no.
Door intervallen te lopen leert het lichaam hier mee om te gaan.

• Rudedadude

Rudedadude

Ik loop liever een marathon dan een 5K omdat je met een 5K stevig in het rood moet lopen. Als je dan na 3 kilometer niet de neiging hebt om te wandelen kan het sneller. Maar goed, op het moment dat je aan het opbouwen bent kan er prima een disbalans zitten in spierkracht, ademhaling en conditie.

• Bartske
zoefies schreef op zondag 3 juni 2018 @ 12:01:
[...]
Haha, duidelijk! Het zal dus harder kunnen en dat ligt eventueel aan een gebrek aan spierkracht.

Het lijkt me sterk dat de hartslagmeting er zoveel naast zou zitten dat hij 25 min lang rond de 143 aangeeft.
Mocht hij niet goed om je pols hebben gezeten zou dat best kunnen hoor, het lijkt me gewoon niet realistisch dat jij een snelle 5K loopt en dan je HR 60 slagen onder de max zit.

Wat betreft de wedstrijden, gewoon lekker meer loopjes gaan lopen. Dan kom je er ook achter wat je kan. En zeker in zo'n 5K, gewoon proberen. Als jij in het begin teveel gas geeft en uiteindelijk het niet volhoudt de laatste kilometer, jammer dan dan is er wel weer een volgende loop. 26:17 erg mooie tijd trouwens voor een beginner, je loopt vast binnen no time onder de 25:00!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

in. Toch werd mijn hartslag niet hoog, gemiddeld maar 143, waar mijn max rond de 200 ligt en ik kreeg hem niet goed hoger.
Vermoedelijk toch een meetfout op de pols. Hartband is minder vaak fout; de polsmeters worden wel beter maar het lbijft een risico. Immers het mountainbiken was blijkbaar pittig en haalde je 185. Klopte het met wat je deed, diep gaan? Die 169 vind ik niet bijzonder hoog. Mijn max in mijn Masters toptijd zat zeker niet op 200, en ik ging toch wel richting 180 tijdens een 5k.
Uiteindelijk heb ik vooral op ademhaling gelopen, 4 passen uitademen, 4 passen inademen, en later 3. Een week terug bij het mountainbiken was mijn hartslag wel minuten 185. En bij een wedstrijd in maart was mijn gemiddelde hartslag 169. Weet iemand hoe dit zit?.......
Op ademhaling lopen is op zich prima, het tempo ervan is erg persoonlijk en ook hoe diep je kunt ademen, dieper... meer zuurstof....
Dus let daar op of laat eens een ander meekijken hoe je dat doet.
Tja, lastig. Heel veel hangt samen of je uit de comfort zone durft te komen, en het kan zijn dat een tandje erbij dat nog lang niet is...
Te hard beginnen omdat je hartslag in het begin nog laag is, hmmm laat ik het "niet verstandig" noemen. Net als een auto moet het hart eerst op gang komen, ook met plankgas is dat het geval alleen vraag je wel heel veel van die motor want met wat minder gas geven ben je bijna net zo snel even hard, maar het kost veel minder energie, bij de auto benzine/gas/diesel/stroom... ach dat kun je wel weer bij tanken...
Maar het hart... dat kan tussendoor niet even bij tanken... in die wedstrijd.... dus al die onnodig verspilde energie ben je echt kwijt en je had dus veeeeel harder kunnen lopen.
Nu is rustig beginnen wellicht iets aan de te veilige kant.
Hoe dan wel een 5km lopen?
Met de tempo trainingen hoor j eigenlijk het "tempogevoel" te krijgen. Dus je weet hoe het voelt om 5.00'/km te lopen (nemen we aan dat je dat echt aan zou kunnen op een 5km) en 4.50 voelt dan echt anders aan, maar ook 5.10 voelt anders aan, das echt rustiger . dus als je dat 3km doet.... in de comfort zone lopen, verlies je dus al 3x10=30 seconden.... Jammer...

Die tempo trainingen moet je dus het gevoel gaan geven dat je best wel harder dan je comfort zone kunt lopen, want op de training lukt het ook, mits door er goede begeleiding is en er niet gerommeld wordt.
Tja... en dan moet je het gewoon een keer proberen in een wedstrijd: durft direct te starten op het tempo dat je aan kunt en blijf daar op lopen. Je zult meestal zien dat je het kunt. En het geeft vaak zo'n boost dat je er nog een eindsprint uit kunt halen ook, en dan zit je ruim boven de 30" winst....
Vanuit dat vertrouwen bouw je snellere tijden op!

Ben zelf pas op mijn 39e gaan hardlopen en heb het zo gedaan, begon met 23' en 43' (5/10 km).
Op mijn top bijna 50 jaren jong liep ik 17' en 35'-igers. En op de 15 km 55'-igers.
succes!

• Valorian
Zojuist weer een 15km afgetikt. De Loop van Leidsche Rijn. Gezien weersomstandigheden (deels volle zon, en behoorlijk warm) maar vooral ook wedstrijden van woensdagavond (Zomeravondcup 10km 43:22) en afgelopen zondag (Vestingloop 15km 1:06:58) had ik er niet al te veel hoop bij, maar gingen veel bekenden en leek me een mooi dagje uit. Nog een km of 7 met een collega-atletieker kunnen meelopen onder de 4:30/km maar uiteindelijk toch moeten laten gaan. Kilometers 8-12 waren loodzwaar en kon ik maar nauwelijks onder de 5:00/km blijven. Daarna kwam de pacer + groep van 1:10 achterop lopen en ben ik daar even aangehaakt. Toch nog iets kunnen versnellen aan het einde en nog twee kilometers onder de 4:30 weten te proppen, met als eindresultaat een op zich geen gekke 1:09:25 ..

Al met al erg tevreden over de combinatie 2x 15km race + 1x 10km race in 8 dagen met bijbehorende tijden. Nu wel even klaar met de hitte :)

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-12 13:29
Omdat ik een tijdje in het buitenland zit en hier niet echt een goede hardloopshop kan vinden waar je ook een loop test kan laten doen probeer ik het hier even met mijn oude hardloop schoenen.

Zoals je ziet is er vooral slijtage bij de hak van de schoen en dan vooral bij de linker (ik ben ook links, weet niet of dit er iets mee te maken heeft) aan de buiten kant.
Raden jullie een neutrale schoen aan?

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/210c6k2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/314t7vk.jpg

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik raad een andere loopstijl aan, kortere passen (hogere loopfrequentie) en landen op je voor- of middenvoet.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 03-06-2018 18:10 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

De persoon in kwestie moet dan wel in staat zijn om dat technisch goed uit te voeren, anders loeren blessure om de hoek....

• Roadman
Vandaag stond de halve marathon in Hoorn op het programma. Een niet al te groot loopje, weer leek mee te gaan werken dus tijd om mijn PR aan te vallen! Ik had bedacht een beetje in het midden te gaan starten zodat ik niet te hard van start zou gaan. De eerste 3 km zouden namelijk door de binnenstad van Hoorn gaan dus ik gokte op weinig ruimte. Helaas verkeerd gegokt, voldoende ruimte :D En dus ook weer wat te hard gestart.

Het plan was om op 5 min/km weg te gaan en dan het tweede deel te gaan versnellen (negatieve split) omdat er dan wat verkoeling van wind zou zijn. We liepen grotendeels over de dijk langs het IJsselmeer met een keerlus rond de 11 km. De eerste 10 gingen allemaal zo'n 10 seconden onder de 5:00 min/km. Traditioneel dus toch weer te hard gestart, maar so be it. Het tweede deel schommelde de tijden tussen de 5:05 en 5:10 min/km met1 keer een uitschietertje omdat ik toch maar even de tijd nam wat te drinken. Het was nog best benauwd. Terug gekomen in Hoorn er nog even een einsprintje uitgeperst en over de finish in 1:45:02 (moet toch nog wat ruimte over laten voor de volgende keer... >:) ) Al met al toch ruim 4 minuten van mijn PR af!

Overigens zijn sponsen tijdens het hardlopen best fijn. Moest nooit wat van die dingen hebben, maar je kunt ze ook een tijdje meezeulen en meerdere keren gebruiken totdat al het water eruit is natuurlijk. :D

• Rudedadude

Rudedadude

@Dirk0s Ik vind die slijtage niet zo gek hoor. Daarbij geldt: ieder mens proneert (voetbeweging van buiten naar binnen) en dus de slijtageplek zit op een logische plek. Neem daar nog eens bij dat veel mensen een klein beenlengteverschil heeft en het verschil in slijtage is mogelijk verklaard. Als je nergens last van hebt, gewoon weer neutrale schoenen. Heb je wel ergens last van, zoek het dan eerst in de looptechniek en pas op het allerlaatst in de schoenen.

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Dirk0s schreef op zondag 3 juni 2018 @ 17:06:
Omdat ik een tijdje in het buitenland zit en hier niet echt een goede hardloopshop kan vinden waar je ook een loop test kan laten doen probeer ik het hier even met mijn oude hardloop schoenen.

Zoals je ziet is er vooral slijtage bij de hak van de schoen en dan vooral bij de linker (ik ben ook links, weet niet of dit er iets mee te maken heeft) aan de buiten kant.
Raden jullie een neutrale schoen aan?

[afbeelding]
[afbeelding]
Dit type slijtage heb ik ook, inclusief slijtage op de voorvoet. Ik heb anti-pronatie schoenen maar ook gewone schoenen. Ik wissel liever wat meer van schoenen om geen voorkeur te krijgen. Geen idee of het werkt, is maar een gevoel.

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-12 13:29
Rudedadude schreef op zondag 3 juni 2018 @ 18:32:
@Dirk0s Ik vind die slijtage niet zo gek hoor. Daarbij geldt: ieder mens proneert (voetbeweging van buiten naar binnen) en dus de slijtageplek zit op een logische plek. Neem daar nog eens bij dat veel mensen een klein beenlengteverschil heeft en het verschil in slijtage is mogelijk verklaard. Als je nergens last van hebt, gewoon weer neutrale schoenen. Heb je wel ergens last van, zoek het dan eerst in de looptechniek en pas op het allerlaatst in de schoenen.
Klachten heb ik aan mijn achillespezen, maar ik doe eigenlijk alleen hardlopen in de zomer en winter periode ivm voetbalseizoen. Dus denk niet dat die klachten direct van het hardlopen komen. Vaak zijn de klachten ook alleen in de warming up, daarna is het weg.

Looptechniek aanpassen is niet echt makkelijk om zomaar te doen lijkt me?

En kwam alleen op het idee om nieuwe te kopen omdat ik deze toch al weer 2-3 jaar heb, denk dat ze dan wel aan vervanging zijn?

• ANdrode
  • Niet online
Dirk0s schreef op zondag 3 juni 2018 @ 18:42:
[...]
Looptechniek aanpassen is niet echt makkelijk om zomaar te doen lijkt me?
Juist wel! Er zijn een aantal standaard aanpassingen aan loopstijl (tempo, armbeweging, houding bovenlichaam, impliciet: plek landing) die er vanzelf in slijten als je er elke training aan denkt.

Bij veldsporten heb je dit voordeel dan ook en loop je ook "lichter" en meer op vermogen wanneer je vermoeit bent.
Dan ga ik even uit van de standaard loopstijl bij veldsporten, wat op kracht/lomp is in plaats van efficiënt
Pagina: 1 ... 94 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic