Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.648 views

Onderwerpen

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-12 16:12

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Vanmorgen een loopje van 5km op een rustig tempo maar ik vond het nog behoorlijk afzien; zweten, hoge hartslag en onrustige ademhaling. Ondanks afrikaanse roots heeft warm weer blijkbaar flinke invloed op m'n prestaties.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-12 22:15

Rudedadude

Maybe we were born to run

MrAcid schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:11:
Hartslag lag bij mij gisteren en zaterdag ook 5-10 slagen hoger dan gebruikelijk - waarschijnlijk de warmte (icm wat vermoeidheid).
En nog veel erger: m'n VO2max gaat met dit weer flink naar beneden ;( :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:41
Nou ik heb vanavond weer een kilometertje of 10-11 op het programma staan. Als ik de laatste berichten zo eens lees hier, moet ik er niet teveel van verwachten :P

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:29

Roozzz

Plus ultra

InZane schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:23:
Nou ik heb vanavond weer een kilometertje of 10-11 op het programma staan. Als ik de laatste berichten zo eens lees hier, moet ik er niet teveel van verwachten :P
Lekker juist met dit weer :*)

* Roozzz springt in de auto naar huis voor een heuveltraining

If you can see, look. If you can look, observe

• InZane
Roozzz schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:34:
[...]

Lekker juist met dit weer :*)

* Roozzz springt in de auto naar huis voor een heuveltraining
Ik moet eerlijk zeggen dat ik, nu ik inmiddels wat langer loop, minder last van de warmte heb. Kon er in het begin echt heel slecht tegen.

Heuveltraining wordt het voor mij in ieder geval niet vanavond. Ben nog herstellende van kuitblessure :(

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Warmte is fantastisch. Hoogtetraining is hip maar heel duur en heeft veel nadelen. Warmtetraining is effectiever en toegankelijker: zodra de temperatuur stijgt zoveel mogelijk op het warmste moment van de dag lopen. Hatsikidee!

Vanavond lekker in een singlet tien keer over de dijk stampen. Mooie tijden, dit 8)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:25
Rudedadude schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:01:
[...]

Same here. Had ik het vorige week net op mijn beste waarde ooit gekregen :+ Vanmiddag een redelijke vlotte 5,7km gelopen tijdens de lunch maar was wel werken het laatste kilometertje :(

"Better ask questions before you shoot"

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
[...]

Goed dat je me hierop attendeert, had er al de P overin dat mijn score omlaag was gegaan ivm weekje vakantie maar de schade zal dus wel meevallen uiteindelijk :)

Ging van 59 naar 56 btw. Al zou de waardes met een big bag zout nemen.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

zoefies schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 14:39:
[...]
Jouw verklaring zou heel goed kunnen kloppen. Het kan ook veel invloed hebben op je prestatie als je in de uren voor je training niet voldoende gedronken hebt, zou dat het geval kunnen zijn bij jou?
Nah, drinken zit wel goed, ik drink zat water op het werk. Vanochtend een héél licht oorpijntje, dus misschien is het gewoon een beginnend ziekje geweest. Of de 101 stressvolle zaken. Of alles :P

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-12 12:03
kenneth schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:50:
Warmte is fantastisch. Hoogtetraining is hip maar heel duur en heeft veel nadelen. Warmtetraining is effectiever en toegankelijker: zodra de temperatuur stijgt zoveel mogelijk op het warmste moment van de dag lopen. Hatsikidee!

Vanavond lekker in een singlet tien keer over de dijk stampen. Mooie tijden, dit 8)
Ik heb gisteren rond 14:30 mijn standaard 5K rondje gelopen, lekker in de volle zon. Plan was een Z2 pace van 6:05 te lopen met een hartslag van ~155.

Hoewel ik er normaal gesproken weinig last van heb, had ik echt een bagger tempo: 6:20 met een hartslag van 160. Een kleine 10 slagen hoger dan normaal.

VO2 max ook weer van 48 naar 46.

Toch vreemd meestal is het effect bij mij niet zo groot.

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

[...]

Dat zegt natuurlijk wat over het nut en betrouwbaarheid van dat getal :>

En het was inderdaad lekker zweten gisteravond :P

[ Voor 9% gewijzigd door Roozzz op 16-05-2018 09:49 ]

• InZane
Roozzz schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:23:
Het was zeker lekker zweten, maar 't was prima te doen. Helaas lukte het plan-technisch niet om heel vroeg te gaan lopen, dus 't begon al behoorlijk te schemeren op gegeven moment. Niet zo handig als je in een bebost stuk loopt zonder enige vorm van verlichting :P

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

OK, het gevoel van algehele malaise en slapheid danwel beginnende griepspierpijn houdt aan. Vandaag wordt er niet gelopen.

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-12 12:03
Roozzz schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:23:
[...]

Dat zegt natuurlijk wat over het nut en betrouwbaarheid van dat getal :>

In mijn geval is de benadering van Garmin, best een redelijke indicatie.

3 jaar geleden is deze bij mij gemeten op 42. Garmin zat daar niet veel veel vanaf. Nu na veel meer sporten zit hij nu op 46-48.

Garmin berekent hem o.a. o.b.v. rusthartslag, maximale hartslag, gewicht en het tempo wat je loopt in relatie tot je hartslag, en je herstelhartslag na afloop van de loop.

Uiteraard fluctueert hij wat bij ziekte, temperatuur, ondergrond, hoogte, bepakking etc. Dus de waarde van 1 meting is niet erg hoog, maar op wat langere termijn best een mooie indicatie.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik geloof best dat het getalletje accuraat de delta's weergeeft maar aan de VO2max zelf hecht ik weinig waarde. Met alle gegevens behoorlijk nauwkeurig ingevuld krijg ik een voorspelling voor een 10k in 35'20 en een marathon in 2h43. I wish!

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

^ Met hierboven ^ Het getal zelf geloof ik ook niet echt, maar het geeft mij wel enige indicatie van mijn huidige conditie :). Ter illustratie. Mijn VO2 is nu 52, vorig jaar zat ik rond deze tijd op 54. Je zou dus kunnen stellen dat ik conditioneel niet 100% ben. Toch heb ik afgelopen zondag een PR op de 10 gelopen, ruim 2 minuten sneller dan vorig jaar :).

Daarnaast neemt Garmin de hoogteverschillen niet mee in de berekening van de VO2, althans dat idee krijg ik.

Kom net binnen van een rondje Central Park NY en, de mensen die daar geweest zijn zullen het wel weten, dit heeft ontzettend veel hoogteverschillen. Rondje zelf ik 9km lang, past precies in mijn 50' ( O-) ) training :).
Dit is trouwens een heerlijk begin van de dag, kan hier wel aan wennen. Ben sinds vrijdag hier en heb tot nu toe nog iedere dag gelopen :). Heerlijk!

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik geloof ook geen drol van de VO2max voorspelling van Garmin: 66, ik heb (officieel) nog nooit onder 40 minuten gelopen op de 10km. Met een geschatte VO2max van 66 moet ik volgens mij lage 33'ers kunnen lopen. Ik heb m'n horloge sinds black friday afgelopen november.

Edit: de schatting is omlaag gegaan zie ik: 64 nu.

[ Voor 7% gewijzigd door Arie- op 16-05-2018 16:31 ]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Arie- kloppen je gegevens dan wel? Hartslagzones, waar die op gebaseerd zijn (HRR/HRMax), gewicht, lengte etc.

Dat daargelaten lijkt het me sowieso sterk dat een consumentenapparaat dit nauwkeurig zou kunnen vaststellen. Heb je hier niet bijvoorbeeld ook je vetpercentage voor nodig als je het écht goed zou willen doen?

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:57
Calitomnication schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 16:16:
^ Met hierboven ^ Het getal zelf geloof ik ook niet echt, maar het geeft mij wel enige indicatie van mijn huidige conditie :). Ter illustratie. Mijn VO2 is nu 52, vorig jaar zat ik rond deze tijd op 54. Je zou dus kunnen stellen dat ik conditioneel niet 100% ben. Toch heb ik afgelopen zondag een PR op de 10 gelopen, ruim 2 minuten sneller dan vorig jaar :).

Daarnaast neemt Garmin de hoogteverschillen niet mee in de berekening van de VO2, althans dat idee krijg ik.

Kom net binnen van een rondje Central Park NY en, de mensen die daar geweest zijn zullen het wel weten, dit heeft ontzettend veel hoogteverschillen. Rondje zelf ik 9km lang, past precies in mijn 50" training :).
Dit is trouwens een heerlijk begin van de dag, kan hier wel aan wennen. Ben sinds vrijdag hier en heb tot nu toe nog iedere dag gelopen :). Heerlijk!
9km in 50", knap! :+

Er stond vorig jaar een artikel op Runner's World dat lijkt te suggereren dat metingen met een hartslagband bij Garmin niet eens zo slecht lijken te zijn. En dat je krijgt waarvoor je betaalt (as usual):

https://www.runnersworld....tch-estimate-your-vo2-max

Bij mij lijkt de "voorspelling" voor de 5k nog stretch maar misschien haalbaar (18:04, ik kan zeker harder dan mijn huidige 19:20 PR), een marathon in 2u53 daarentegen...

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@nokie Fixed O-)

Er zal zeker een kern van waarheid inzitten, alleen moet je deze getallen met een korreltje zout nemen :).
Zojuist even gecheckt; volgens mijn FR235 loop ik een 10K in 41:27. Heb hem afgelopen zondag in 41:05 gelopen. Dus hij zit er niet zo gek ver naast, maar dit is bij mij wel de eerste keer dat de prognose lager is dat het resultaat.

Ook bij de andere komt hij aardig in de buurt van mijn richt en trainingstijden.
5K : 19:59 - PR staat op 19.21 (vorig jaar)
10 : 41:27 - PR staat op 41:05 (afgelopen zondag)
HM : 1:31:49 - PR staat op 1:35 (afgelopen maart)

Dus, hij heeft wel aardig ingeschat, maar de berekening zelf klopt niet altijd. Heuvels etc neemt hij gewoon niet mee maar kijkt puur naar de hartslag. Vandaag met 6:00 een berg omhoog, dan schiet je wel even naar zone 2,4. Aan de andere kant mag je dan wel weer omlaag en val je terug naar zone 0.2 of zo, maar voor zover ik kan zien is hier verder geen verrekening van. Dat hebben wij eerder met een heuveltraining ook geconstateerd. Volle snelheid heuveltraining, maar je VO2 zakt terug ivm de weerstand van de heuvel.

tips voor New York

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12 08:46
Gisteren weer een Zomeravondcup gelopen in Utrecht. Was behoorlijk warm, bij finish tegen half negen 's avonds nog steeds 24 graden. Verder was het mijn eerste 10km sinds vorig jaar zomer waarin in écht weer even op race-tempo durfde in te zetten. Vorige was Vianen begin april, maar daar nog iets ingehouden ivm herstel van blessure die mij najaar en winter bezig heeft gehouden. Ik wist dat mijn PR nog lang geen haalbare kaart is, daarvoor moet ik nog even flink doortrainen en blessurevrij blijven. Spannend dus wat hieruit zou komen...

[wie geen zin heeft in een mogelijk onsamenhangend verhaal over een a-typische race-opbouw met een weinig climax-gevend einde scrollt nu helemaal naar beneden... de rest mag doorlezen ;) ]

Waar kom ik vandaan
Exact een jaar geleden liep ik lage 41'ers met één uitschieter naar 40:48 (PR). Mijn enige 10km wedstrijd sinds de blessuremalaise (najaar blessure, twee maanden actief herstel, werkte niet naar behoren, 1,5 maand helemaal niet lopen, ging beter, vanaf feb weer opgebouwd) liep ik in een ruime 45 minuten. Dit zorgde ervoor dat ik nu vanaf start geen idee had waar ik daadwerkelijk stond qua haalbare tijd en dus ook niet zo goed wist welk tempo ik het beste voor kon gaan. Het warme weer hielp daarbij ook niet echt mee...

Strategie
Omdat een PR toch geen optie was ook weinig te verliezen, dus besloten om mijzelf maar weer eens echt goed te testen en flink hard van start te gaan. Dit zou bij voorbaat een positieve split gaan opleveren, want ik wist dat ik dan zou inzakken, maar was wel even benieuwd hoe lang ik een 4:00/km zou volhouden voor ik een definitief tempo zou moeten kiezen wat haalbaar zou blijken tot het einde. Normaal geen logische wedstrijdstrategie, maar voor nu vond ik het wel een mooi idee. Kortom, hard van start.

Dat ik na 2 km werd ingehaald door de hazen op 40:00 bevestigde dat ik erg hard gestart was. Vanaf dat moment mijn tempo noodgedwongen iets laten zakken en rond 4:25-4:30/km gaan lopen. Wilde iets harder, maar het warme weer liet mij dat nauwelijks toe. Dit koste me werkelijk heel veel moeite, maar een 10km wedstrijd mag eigenlijk ook nooit erg makkelijk gaan (dan loop je gewoon niet hard genoeg ;) ), maar ik kreeg het wel voor elkaar om het vast te houden. Door de snelle start bleef mijn gemiddelde lang laag, maar kwam die uiteindelijk rond de 4:26/km rond de 7/8 km. Dat zou me net boven de 44 brengen op de 10. In de wetenschap dat het me meestal nog wel lukt de laatste km op hogere snelheid af te leggen mijn horloge naar netto tijd gezet en zag dat ik bij het 9km punt nog nét onder de 43 minuten zat...

Finish
Besloten vól in te zetten op tóch nog onder de 44 komen. Dat betekende in praktijk de laatste km op 15km/uur lopen. Ai ai ai. Vol voor gegaan en uiteindelijk de laatste km afgelegd in 4:06 minuten en daarmee een netto tijd van 43:58 gelopen! Nog niet eerder zo blij geweest met een 43'er, of überhaupt met een tijd die niet in de buurt komt van een PR. Belangrijkste en fijnste: bottleneck was in dit geval 100% mijn conditie. Geen pijntje te bekennen verder. Dat is een erg fijn uitgangspunt om op verder te bouwen, want ik heb er alle vertrouwen in dat die conditie wel weer terug kan komen / verbeterd kan worden, waar een beperking door pijn of blessureleed veel lastiger te tackelen is.

Waar ik nu sta als het geen 24 graden is?
Vorig jaar was er overigens ook één zo'n zomeravondcup in de hitte. Die liep ik toen in 42:40, waar mijn PR op 40:48 gezet is (enkele weken eerder). Als dit betekent dat mijn tijd nu bij goede omstandigheden ook een kleine twee minuten omlaag kan zit ik ineens weer rond de wenselijke lage 41'ers. Dat zou super zijn. Maar goed, verbanden trekken en vergelijkingen maken is een ding, zo'n tijd weer realiseren is nog even een tweede.

Samenvatting (voor wie niet van longreads houdt)
- Zomeravondcup.
- Utrecht.
- Netto 43:58 op 10km.
- Bij verre geen PR (40:48)
- Wel erg blij want warm en eerste 10km vol gas sinds blessuremalaise najaar/winter.

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:57
Thanks, ik wou al een melding maken op Strava :)
[...]
Dus, hij heeft wel aardig ingeschat, maar de berekening zelf klopt niet altijd. Heuvels etc neemt hij gewoon niet mee maar kijkt puur naar de hartslag. Vandaag met 6:00 een berg omhoog, dan schiet je wel even naar zone 2,4. Aan de andere kant mag je dan wel weer omlaag en val je terug naar zone 0.2 of zo, maar voor zover ik kan zien is hier verder geen verrekening van. Dat hebben wij eerder met een heuveltraining ook geconstateerd. Volle snelheid heuveltraining, maar je VO2 zakt terug ivm de weerstand van de heuvel.
Wat ik uit de Firstbeat paper begrijp, is dat ze proberen een data-selectie te maken die het best overeenkomt met een "echte" VO2 max test:
One of the key features of this method is the detection of
reliable periods for VO2max detection. Figure 1 shows an
example of how fitness level can be reliably detected during an
uncontrolled running session. The reliability detection includes
both exercise mode detection and data reliability detection.
There are some situations in which the exclusion of data
segments is necessary for reliable fitness level estimation. These
automatically detected situations are, for example, running on
soft ground, on a steep downhill, stopping at a traffic light
(where the speed is zero but the heart rate is elevated), or the
effect of cardiovascular drift (heart rate elevation) in long duration
workouts.
Het kan zijn dat Garmin dit niet heel erg goed heeft geimplementeeerd of - nog waarschijnlijker - dat er op jullie heuveltrainingen onvoldoende goeie data is (ik neem aan dat jullie op/af lopen, dan is het nooit "goed") en dat de afwijkende waardes daardoor komen.

Ik krijg alleszins niet elke keer een nieuwe waarde (maximale variatie is sowieso maar +1 of -1 in de voorbije 3 maanden), dus het leek er voor mij op dat als mijn Garmin geen representatief blok vindt met data, het dan maar de vorige waarde behoudt. Ik begrijp dat jij die dan wel krijgt?

Eerlijk gezegd, mijn Suunto Ambit (ook Firstbeat) deed het in mijn ervaring niet beter (eerder slechter) dus het zal allemaal niet zo simpel zijn.

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-12 15:56
Valorian schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 00:09:
Gisteren weer een Zomeravondcup gelopen in Utrecht. Was behoorlijk warm, bij finish tegen half negen 's avonds nog steeds 24 graden. Verder was het mijn eerste 10km sinds vorig jaar zomer waarin in écht weer even op race-tempo durfde in te zetten. Vorige was Vianen begin april, maar daar nog iets ingehouden ivm herstel van blessure die mij najaar en winter bezig heeft gehouden. Ik wist dat mijn PR nog lang geen haalbare kaart is, daarvoor moet ik nog even flink doortrainen en blessurevrij blijven. Spannend dus wat hieruit zou komen...

[wie geen zin heeft in een mogelijk onsamenhangend verhaal over een a-typische race-opbouw met een weinig climax-gevend einde scrollt nu helemaal naar beneden... de rest mag doorlezen ;) ]

Waar kom ik vandaan
Exact een jaar geleden liep ik lage 41'ers met één uitschieter naar 40:48 (PR). Mijn enige 10km wedstrijd sinds de blessuremalaise (najaar blessure, twee maanden actief herstel, werkte niet naar behoren, 1,5 maand helemaal niet lopen, ging beter, vanaf feb weer opgebouwd) liep ik in een ruime 45 minuten. Dit zorgde ervoor dat ik nu vanaf start geen idee had waar ik daadwerkelijk stond qua haalbare tijd en dus ook niet zo goed wist welk tempo ik het beste voor kon gaan. Het warme weer hielp daarbij ook niet echt mee...

Strategie
Omdat een PR toch geen optie was ook weinig te verliezen, dus besloten om mijzelf maar weer eens echt goed te testen en flink hard van start te gaan. Dit zou bij voorbaat een positieve split gaan opleveren, want ik wist dat ik dan zou inzakken, maar was wel even benieuwd hoe lang ik een 4:00/km zou volhouden voor ik een definitief tempo zou moeten kiezen wat haalbaar zou blijken tot het einde. Normaal geen logische wedstrijdstrategie, maar voor nu vond ik het wel een mooi idee. Kortom, hard van start.

Dat ik na 2 km werd ingehaald door de hazen op 40:00 bevestigde dat ik erg hard gestart was. Vanaf dat moment mijn tempo noodgedwongen iets laten zakken en rond 4:25-4:30/km gaan lopen. Wilde iets harder, maar het warme weer liet mij dat nauwelijks toe. Dit koste me werkelijk heel veel moeite, maar een 10km wedstrijd mag eigenlijk ook nooit erg makkelijk gaan (dan loop je gewoon niet hard genoeg ;) ), maar ik kreeg het wel voor elkaar om het vast te houden. Door de snelle start bleef mijn gemiddelde lang laag, maar kwam die uiteindelijk rond de 4:26/km rond de 7/8 km. Dat zou me net boven de 44 brengen op de 10. In de wetenschap dat het me meestal nog wel lukt de laatste km op hogere snelheid af te leggen mijn horloge naar netto tijd gezet en zag dat ik bij het 9km punt nog nét onder de 43 minuten zat...

Finish
Besloten vól in te zetten op tóch nog onder de 44 komen. Dat betekende in praktijk de laatste km op 15km/uur lopen. Ai ai ai. Vol voor gegaan en uiteindelijk de laatste km afgelegd in 4:06 minuten en daarmee een netto tijd van 43:58 gelopen! Nog niet eerder zo blij geweest met een 43'er, of überhaupt met een tijd die niet in de buurt komt van een PR. Belangrijkste en fijnste: bottleneck was in dit geval 100% mijn conditie. Geen pijntje te bekennen verder. Dat is een erg fijn uitgangspunt om op verder te bouwen, want ik heb er alle vertrouwen in dat die conditie wel weer terug kan komen / verbeterd kan worden, waar een beperking door pijn of blessureleed veel lastiger te tackelen is.

Waar ik nu sta als het geen 24 graden is?
Vorig jaar was er overigens ook één zo'n zomeravondcup in de hitte. Die liep ik toen in 42:40, waar mijn PR op 40:48 gezet is (enkele weken eerder). Als dit betekent dat mijn tijd nu bij goede omstandigheden ook een kleine twee minuten omlaag kan zit ik ineens weer rond de wenselijke lage 41'ers. Dat zou super zijn. Maar goed, verbanden trekken en vergelijkingen maken is een ding, zo'n tijd weer realiseren is nog even een tweede.

Samenvatting (voor wie niet van longreads houdt)
- Zomeravondcup.
- Utrecht.
- Netto 43:58 op 10km.
- Bij verre geen PR (40:48)
- Wel erg blij want warm en eerste 10km vol gas sinds blessuremalaise najaar/winter.
Ik was er ook, herkenbaar verhaal. Ik ben ook een tijdje geblesseerd geweest, dus een toptijd zat er niet in. Plan was om ongeveer rond de 45 minuten uit te komen, dus weg gegaan op 4:25-4:30. Eerste 3 a 4 km gingen goed, maar daarna kreeg ik maagkrampen en werden mijn kuiten stijf. Uiteindelijk op de automatische piloot uitgelopen (eindtijd 47 minuten), maar erg ontevreden over de race. Snap niet zo goed waar dit van komt, maar schaar het nu maar onder een erg slechte dag. Warmte zal ook zeker meegespeeld hebben, en het gebrek aan tempo hardheid doordat ik sinds december geen wedstrijden heb gelopen. Volgende keer beter!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12 19:41
Ik liep dinsdagavond ook de Zomeravondcup in m'n eigen stad. :) 44:06 netto, had stiekem gehoopt op een lagere 43-er, maar dit was niet slecht. Een half uur voor de start stond mijn hoofd nog niet naar het lopen van een 10km, zo vlak na een drukke werkdag. Maar even 10min ingelopen en gaan. :) Over "hitte" wil ik niet spreken, ik vond het wel lekker. 24 graden en een briesje. Ik geloof ook niet dat ik op een koelere dag harder zou hebben gelopen, dit is wat ik kan op dit moment. Redelijk constant (+/- 4:20/km tm km 6, maar vooral km 8 en 9 waren pittig, heb niet de hardheid. Ik train wel zeer regelmatig, maar weinig (intensieve) tempo's en mijn laatste wedstrijd was een halve marathon in maart. 5min na het finishen wel weer goed bijgekomen en geen stijve benen gister!

https://www.strava.com/athletes/10490675

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

nokie schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 09:47:
[...]

Thanks, ik wou al een melding maken op Strava :)

[...]
Prima, aangezien ik geen Strava heb maak je met dit dreigement weinig tot geen indruk d:)b :P :Y) :(:) :> :>

tips voor New York

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:17
Net lekker 15 km door de Schoorlse duinen gestruind. Lekker paadjes inschieten. Over duinen heen. Los zand. Prima. d:)b

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:48
Ik heb eindelijk de 10 kilometer binnen de 45 minuten gelopen :-) zat er al een tijdje in de buurt maar vanmiddag is het me toch gelukt! Nu nog een keer met een wedstrijd evenaren :-)

https://www.strava.com/activities/1581955865

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag vol gas een 10km gelopen, helaas geen pr nog (op 8 sec na), maar de oude vorm is weer terug en ik denk dat een tijd <38.30 dit jaar nog gaat lukken!! Belangrijkste gegeven is dat ik blessure vrij ben..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:15
Afgelopen november heb ik meegedaan aan een survivalrun waarna ik had gezegd dat ik dat nooit meer zou doen.
Sinds een aantal weken lid van een survival vereniging en vandaag een wedstrijd gelopen bij de TU Delft dus dat is niet gelukt :)
Ik heb gekozen voor de korte afstand (5KM) omdat ik nog niet sterk genoeg ben in mijn handen.

Ik ben lekker vroeg er naar toe gegaan om de sfeer op te snuiven en sommige hindernissen eens goed te bekijken.

Ik vond het erg warm en was blij om door de eerste sloot te gaan alleen had ik mij verkeken op de temperatuur van het water, wat was dat koud.

Uiteindelijk iets van anderhalf uur over gedaan en mijn bandje behouden.
Wanneer je een hindernis niet kan nemen dan knippen ze deze af dus dat is wel een dingetje.
Mijn eerste solo wedstrijd en meteen behouden dus ik ben best trots op mijzelf :)

Dus als je eens waar anders wil dan alleen hardlopen ga eens survivallen. Veel technischer dan een obstacle run naar mijn idee.

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:58

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Vandaag voor het eerst het podium weten te halen met een 3e plaats bij de 6km Heidetrail met een tijd van 22:14 :D

[specs]

• Rudedadude

Rudedadude

Ik heb ook een aardige hardloopweek achter de rug. Vorige week zaterdag was de Trailrun Wezep (vanuit Wapenveld), waarbij ik deelnam aan de 42K. Lekker vooraan gestart en weggegaan. Al na 100m had ik een gaatje en liep ik alleen, met de voorfietser voor me. Om een heel lang verhaal heel kort te maken: ik heb 42 kilometer alleen met de voorfietser om mee heen gelopen (de ondertussen ook bezig was om waar nodig het parkoers nog beter uit te zetten wanneer er soms lintjes ontbraken), wat erg prettig was soms ivm met het lopen van de juiste route door bossen en over heidevelden. Soms leuke beklimmingen en afdalingen maar in zijn totaliteit een mooi, volledig onverhard parkoers, met in totaal ergens tussen de 300 en 400 hoogtemeters. Uiteindelijk gefinisht in een tijd van 3:26 als eerste, ruim 10 minuten voor de nummer 2.

Gisteren was de Wekerun, met onder andere een 14km trail rond het Wekeromse zand (ook bekend bij in elk geval @TheOmen als leuk gebied om doorheen te lopen). Eerste editie, dus geen idee hoeveel animo er zou zijn. Het bleek een aardig gezelschap te zijn. Bij de start weer lekker vooraan gaan staan en weggegaan in een tempo onder de 4:00/km. Na een kilometer bleken daar 3 medelopers niet bepaald van onder de indruk en die liepen in mijn kielzog. Toen we na wat gekronkel over een voormalige vuilstortberg gingen (gelukkig niet zo hoog als de "Rotterdamse alp', maar toch een echte klim en steile afdaling, kwamen ze me alle 3 voorbij en lag ik opeens vierde met een gaatje er tussen. Na weer een paar kilometer pikte ik de nummer 3 op die wat vaart geminderd had omdat hij last kreeg van zijn kuit (hij bleek achteraf een pr van 33 minuten op de 10 te hebben maar kwam nu terug van een blessure) en lag ik zo'n 20 seconden achter de nummers 1 en 2. Dat gat hield ik redelijk gelijk terwijl we over de mullere zandgedeeltes liepen richting het bos. In het bos raakten ze echter uit zicht toen we een single trail over een stuwwal pakten. Bij het uitkomen van het bos terug richting Wekerom was 1 van de lopers verdwenen, maar zag ik de andere 100 meter verderop lopen. Het was nu onverhard maar vlak, dus ik kon het tempo weer opschroeven tot onder de 4:00/km. Toen we richting de laatste kilometer gingen kon ik nog wat versnellen en hem zo met een redelijk snelheidsverschil passeren (laatste kilometer ging in 3:39/km) en ben ik alsnog tweede geworden.

In ander nieuws: binnenkort gaan we als Gathering of (running) Tweakers een team inschrijven voor de Rotterdam Ekiden. @Bartske @kenneth @Gaargod @McMiGHtY zijn al van de partij, maar door onverhoopte vakanties hebben we nog ruimte voor 1 deelnemer in het team. Wie is geinteresseerd? Zie http://www.rotterdamekiden.nl voor informatie over het evenement (korte omschrijving: in estafettevorm een marathon lopen waarbij de deelnemers, 5 10 of 7,2 km lopen bij PAC naast de Kralingse plas in Rotterdam.) Gezelligheid staat voor op, iedereen die deelneemt loopt naar zijn (of haar) vermogen :) Wie het eerst komt, wie het eerst maalt :)

Edit: eigenlijk zouden we dan ook in een echt tenue moeten lopen, maar dat hebben we nog niet in het team besproken :P :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EiW6A26zRxt9qN2B4RZGXTtK/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/avoSNbr2MX59QT21irKxadKO/full.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Rudedadude op 20-05-2018 21:54 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• tlpeter
Ik baal er van dat ik dat weekend niet kan. Ik had graag de 5 gelopen.

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Al anderhalve week geveld met acute bronchitis. Ik kan nog geen trap op zonder bulderend ter aarde te storten.

Hardlopen zit er dus niet in, mag van de huisarts ook niet inspannen totdat ik helemaal hersteld ben.

Gek word ik er van. Afgelopen 3 jaar 4 a 5x in de week gesport en nu kan ik niks.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:58

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik had jullie een aantal weken geleden op de hoogte gebracht van het lumineuse idee om een halve marathon te gaan lopen op 2e pinksterdag. :P
Vandaag was het dus zo ver, kolonieloop in Frederiksoord.
Mijn training ging niet helemaal volgens plan vanwege drukte thuis en op het werk. Ook ben ik nog anderhalve week op vakantie geweest, waarbij ik wel de intentie had om aardig wat te lopen, maar voornamelijk bier heb gedronken en chips heb gegeten.

Mijn voornemen om een eindtijd van 1:40 te lopen had ik al laten varen vanwege mijn matige voorbereiding, de temperatuur en de wind.
Vanmorgen om 11 uur heengefietst om mijn startnummer op te halen. Daarna nog even terug naar huis om te eten. Om 12:20 zamen met mijn gezin heen gefietst (mijn dochters gingen de kidsrun lopen).
Bij de start nog een beetje ingelopen, daarna om 1 uur start.
Er stonden +/-110 man aan de start voor de halve marathon.
Temperatuur was hoog en er stond aardig wat wind.
Eerste kilometer was over de weg en een gravelpad om daarna het bos in te duiken. Ik denk dat ongeveer 65% van de route over onverhard pad was. Soms smalle slingerende singletrack, soms brede mulle zandpaden.
De eerste 10km kon ik het tempo redelijk rond de 4:45 houden, maar daarna zakte het een beetje in.
Ik kwam ook redelijk snel alleen te lopen, op rechte stukken kon ik de loper voor me zien, maar vaak ook niet. Rond de 15km misten de lopers voor me een afslag, dus liep ik eigenlijk helemaal alleen.
Ik wilde eigenlijk nog versnellen aan het eind, maar dat lukte niet meer.

Eindtijd uiteindelijk 1:43:21, 5e algemeen. Hier ben ik tevreden mee. Bij een betere voorbereiding, sneller parcour en lagere temperatuur moet 1:40 zeker haalbaar zijn. 1:35 denk ik ook wel.
Pijntjes vallen ook mee, maar ik had mijn schoenen iets strakker moeten strikken, links een blaar op de hak, rechts op 2 tenen. Maar niks wat open is gegaan tijdens het lopen.
Members only: Strava
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wel een mooie 5e plaats, dat pakken ze niet meer van je af :P.
Kleine loopjes zijn om die reden erg leuk. Met wat geluk en een goede dag eindig je dan nog op het podium ;)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Rudedadude hmm, die Ekiden is misschien wel leuk om eens te doen :Y moet ik wel met vrouwlief overleggen. Afstand maakt me niet zoveel uit eerlijk gezegd.

EDIT: hmm ik vind het eigenlijk wel érg leuk. Ik gok even op een ja, tenzij ik een nee hoor thuis :P
OK, vrouw zegt: ga ervoor! :)

Overigens, wat ik woensdag al aan voelde komen (en eigenlijk maandag al voelde toen het ruk ging): lekker 2 dagen ziek geweest. Geen extremen, "gewoon" koorts, algehele malaise en zo slap als een vaatdoek. Wel vergezeld van een niet-aflatende koppijn, dat wel. Dus hardlopen, dat zat er gewoon even niet in.
Morgen mag ik weer, nu al zin in!

[ Voor 67% gewijzigd door Pathogen op 22-05-2018 09:52 ]

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Rudedadude schreef op zondag 20 mei 2018 @ 21:18:

Edit: eigenlijk zouden we dan ook in een echt tenue moeten lopen, maar dat hebben we nog niet in het team besproken :P :
[afbeelding]
[afbeelding]
Tof! Ik kan helaas niet, maar houd me wel aanbevolen voor zo'n gaaf shirt _/-\o_

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-12 17:07
Gisteren was de Wekerun, met onder andere een 14km trail rond het Wekeromse zand (ook bekend bij in elk geval @TheOmen als leuk gebied om doorheen te lopen).
WTF. Lees ik iedere week netje de lokale krantjes, maar deze heb ik nergens voorbij zien komen.
Nu had wat andere dingen aan m'n hoofd (zeurende kuitspier en een korte maar heftige verkoudheid), maar anders zou dit een goeie zijn geweest als voorbereiding op de Veluwezoomtrail. Which reminds me, aangezien de kwaaltjes verdwenen zijn moet ik de inschrijving nog even regelen....
(en ergens wat Erdinger 0% op de kop tikken als lokkertje bij de finish :9~ )

Maar @Rudedadude, lekker bezig zeg in je races. _/-\o_ _/-\o_

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• tlpeter
ThatsHollywood schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 09:52:
[...]

Tof! Ik kan helaas niet, maar houd me wel aanbevolen voor zo'n gaaf shirt _/-\o_
Ik voel een actie aankomen. Ik heb ook wel interesse :)

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-12 20:52

In ander nieuws: binnenkort gaan we als Gathering of (running) Tweakers een team inschrijven voor de Rotterdam Ekiden. @Bartske @kenneth @Gaargod @McMiGHtY zijn al van de partij, maar door onverhoopte vakanties hebben we nog ruimte voor 1 deelnemer in het team. Wie is geinteresseerd? Zie http://www.rotterdamekiden.nl voor informatie over het evenement (korte omschrijving: in estafettevorm een marathon lopen waarbij de deelnemers, 5 10 of 7,2 km lopen bij PAC naast de Kralingse plas in Rotterdam.) Gezelligheid staat voor op, iedereen die deelneemt loopt naar zijn (of haar) vermogen :) Wie het eerst komt, wie het eerst maalt :)

[afbeelding]
[afbeelding]
Lijkt me erg leuk, maar volgens mij had je nog maar één kandidaat nodig, niet?

• Tazzios
  • Laatst online: 09:17

Tazzios

..

Ik ben er ook bij met het Ekiden alleen met een ander team. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 22-05-2018 12:37 ]

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-12 09:09
TheOmen schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 10:37:
[...]

WTF. Lees ik iedere week netje de lokale krantjes, maar deze heb ik nergens voorbij zien komen.
Nu had wat andere dingen aan m'n hoofd (zeurende kuitspier en een korte maar heftige verkoudheid), maar anders zou dit een goeie zijn geweest als voorbereiding op de Veluwezoomtrail. Which reminds me, aangezien de kwaaltjes verdwenen zijn moet ik de inschrijving nog even regelen....
(en ergens wat Erdinger 0% op de kop tikken als lokkertje bij de finish :9~ )

Maar @Rudedadude, lekker bezig zeg in je races. _/-\o_ _/-\o_
Welke afstand ga je doen?
Wij(vanuit werk) doen allen de meerdaagse. 3 de korte (waaronder ikzelf) en 2 anderen de lange.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• TheOmen
Sinned123 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:50:
[...]

Welke afstand ga je doen?
Wij(vanuit werk) doen allen de meerdaagse. 3 de korte (waaronder ikzelf) en 2 anderen de lange.
de 33k op de zondag.
De meerdaagse is mijn nog wat te hoog gegrepen, ik heb nu 3 keer de 33 gedaan en dat is al zwaar genoeg zonder de dag ervoor al te vlammen :)
Maar hij staat als stipje op de horizon.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Curva
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-12 14:41
Zondagochtend met m'n zwager naar het strand gereden en daar zijn we gaan hardlopen. Normaal lopen we alleen maar op verharde wegen en vlak. Nu over het strand en door de duinen. We vonden het een allebei een leuke afwisseling en zijn van plan het vaker te doen.

PSN: Curvaa_

• bvsteyn
TheOmen schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:55:
[...]

de 33k op de zondag.
De meerdaagse is mijn nog wat te hoog gegrepen, ik heb nu 3 keer de 33 gedaan en dat is al zwaar genoeg zonder de dag ervoor al te vlammen :)
Als komend weekend de stuwwaltrail naar meer smaakt, dan zet ik de 33k in mijn agenda. Lijkt me een prachtige trail!

• TheOmen
bvsteyn schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 14:33:
[...]

Als komend weekend de stuwwaltrail naar meer smaakt, dan zet ik de 33k in mijn agenda. Lijkt me een prachtige trail!
Kan ze allebei aanraden (hoewel ik de stuwwal alleen een keertje op basis van een GPX-file heb gelopen, nooit op de dag zelf).
De VZT is wel afwisselender, met stukken heide, de Posbank natuurlijk.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:09

vhal

ಠ_ಠ

Meh, dat belooft wat te worden voor aankomend weekend in Leiden, 26 graden C en een warme föhn uit het Oosten.
Nou had ik dus het voornemen om de 10KM <50:00 te lopen (vorig PR was 50:24’ish) maar ik heb zo’n gevoel dat het allemaal wat langzamer gaat. Eerlijk gezegd had ik gehoopt op 20 graden C…

Strava

• Sinned123
TheOmen schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:55:
[...]

de 33k op de zondag.
Dan staan we in ieder geval bij de 33K samen aan de start d:)b
vhal schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:10:
Meh, dat belooft wat te worden voor aankomend weekend in Leiden, 26 graden C en een warme föhn uit het Oosten.
Nou had ik dus het voornemen om de 10KM <50:00 te lopen (vorig PR was 50:24’ish) maar ik heb zo’n gevoel dat het allemaal wat langzamer gaat. Eerlijk gezegd had ik gehoopt op 20 graden C…
Ik hou ook continu het weer in de gaten.
De bedoeling is dat ik de langste afstand ga lopen na het debacle in Rotterdam.
Zal je net zien dat het nu nog warmer is dan toen.....
Ik kan niet bepaald goed tegen de warmte.
Dus het doel van 3:30 word drastisch bijgesteld.
Dan maar als voorbereiding voor Veluwezoom.

[ Voor 48% gewijzigd door Sinned123 op 22-05-2018 15:52 ]

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-12 16:12

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Al het lopen krijgt langzaam maar zeker invloed op m'n gewicht. Vanmorgen tikte de weegschaal nog 'slechts' 87,5kg aan. Het is zeker 10 tot 15 jaar geleden dat ik een dergelijk gewicht voor het laatst op de weegschaal heb zien verschijnen. Gewichtsverlies was niet eens het doel toen ik ging lopen maar is wel mooi meegenomen.

• Rudedadude

Rudedadude

@bvsteyn en @Pathogen : @McMiGHtY was het snelst :) , dus het team zit weer vol...

@TheOmen ik zag dat je nog met je kuit kwakkelde, anders had ik je voor de zekerheid nog wel geinformeerd.

@ThatsHollywood en @tlpeter : ik heb het nog geeneens voorgesteld in de ekiden groep om een team shirt te gebruiken. ik heb even via een shirt site wat in elkaar geflanst en dit kwam uit op zo'n 28 euro per stuk. Ik was het eigenlijk niet van plan om echt te bestellen, tenzij de animo overweldigend is :P

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Heu, @McMiGHtY zat er toch al bij? :P

• Rudedadude

Rudedadude

*kuch* @Trenchdog it is O-)

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:57
Van mij mag @McMiGHtY als bliksemafleider fungeren, maar @Rudedadude bedoelde mij denk ik :+

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hahaha :) Jammer, had er wel zin in! Nou ja, mocht er nog een uitvaller zijn houd ik me aanbevolen :Y

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Dit weekend een triathlon gedaan, olympische afstand (1500m zwemmen, 40km fietsen, 10km hardlopen). In het loopparcours hadden ze als 'verrassing' een 40m hoge berg verstopt, waar je met trappen op moest (2 rondes, dus 2x). Wikipedia: Big Spotters Hill

Uiteindelijk werd ik 45e overall van de 189 mannen - triathlons zijn (nog?) een stuk kleiner dan de meeste loopevenementen. Bij het lopen toch een mooie 12e tijd, dus dat was opzich niet slecht maar er had meer in gezeten! Nadeel van triathlons is dat de afstanden nooit zo precies zijn. Dit was ongeveer 10,5km - met een gemiddelde pace van 4:07/km - zonder twee keer die heuvel zou dat wel dicht richting de 4:00/km gegaan zijn.

Het is voor mij lang geleden dat ik een 10km wedstrijd gelopen heb, en ik merkte dat dan ook doordat ik mezelf toch niet echt genoeg pijn kon doen. Ik had de laatste 2km van de loop nog echt teveel over, iets te voorzichtig geweest. Leerpuntje voor de volgende triathlon! Next stop: halve triathlon (21,1km lopen) begin juli.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/k1Dp88/IMG_2739.jpg

Verslagje incl. de andere onderdelen: MrAcid in "Het Triatlontopic - Deel 2"

• bvsteyn
TheOmen schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:04:
[...]

Kan ze allebei aanraden (hoewel ik de stuwwal alleen een keertje op basis van een GPX-file heb gelopen, nooit op de dag zelf).
De VZT is wel afwisselender, met stukken heide, de Posbank natuurlijk.
Neem aan dat het een volledig onverhard parcours is? Of zitten er ook verharde stukken tussen? Ik twijfel over het type schoeisel namelijk wat ik aan doe.

Het wordt in ieder geval warm.. 8)

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-12 20:26

McMiGHtY

- burp -

Het binnentrain seizoen is nog niet echt begonnen.. maar ik kwam dit tegen:

https://store.runsocial.com/products/treadtracker

Nifty!

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-12 09:56
Best nifty, maar waarom zou je binnen trainen :?
Als je het koud krijgt, moet je gewoon harder lopen ;)

Ik heb in februari bij een gevoelstemperatuur van min 15 nog intervaltrainingen georganiseerd. Wanneer is het dan 'binnentrain seizoen'?

Punctuality is the politeness of kings

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

dreamscape schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:48:
Best nifty, maar waarom zou je binnen trainen :?
Als je het koud krijgt, moet je gewoon harder lopen ;)

Ik heb in februari bij een gevoelstemperatuur van min 15 nog intervaltrainingen georganiseerd. Wanneer is het dan 'binnentrain seizoen'?
Je traint binnen als buiten trainen geen optie is, niet trainen is namelijk helemaal geen optie. En wanneer is buiten trainen geen optie? Bijvoorbeeld als je geen oppas hebt of als je (zoals ik) erg slecht tegen de kou kunt en een rustige training op het programma hebt staan. Intervaltrainingen en lange duurlopen doe ik buiten maar met flinke tegenzin en zeer pijnlijke handen (ondanks handschoenen met GORE® WINDSTOPPER®). Dat ga ik mezelf niet elke dag aandoen. Zelfs als ik kilometers wegtik in 3'35 doen mijn handen nog steeds veel pijn. Nog harder lopen dan maar? Doe jij het eerst even voor? :P

Je kunt trouwens beter meer lopen dan harder lopen :7

Over dat ding: waarom geen footpod voor een paar tientjes?

• Tigertje
  • Laatst online: 05-02 18:50
En die 10km begint ook nog eens laat, om 14.30 uur pas. Ik loop zelf de HM, die begint gelukkig al om 10.00 uur.

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

bvsteyn schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:31:
[...]

Neem aan dat het een volledig onverhard parcours is? Of zitten er ook verharde stukken tussen? Ik twijfel over het type schoeisel namelijk wat ik aan doe.

Veluwezoomtrail is doorgaans 99% onverhard. Reken op veel bosgrond en links en rechts wat mul zand.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Tigertje schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:25:
[...]

En die 10km begint ook nog eens laat, om 14.30 uur pas. Ik loop zelf de HM, die begint gelukkig al om 10.00 uur.
Ik zie het ook als een voordeel, je kan de langzamere marathonlopers gebruiken als motivatiebooster tijdens het inhalen :P Maar ik had liever ook om 10 uur gestart, nu mis ik de F1 GP van Monaco :+

Ik zag op hun FB pagina dat ze wat extra maatregelen zullen treffen voor de hitte...

[ Voor 9% gewijzigd door vhal op 22-05-2018 22:36 ]

Strava

• Rudedadude

Rudedadude

[...]

Als de ondergrond droog is heb je niet zo heel veel profiel nodig, alleen bij snelle afdalingen kan het beetje extra grip prettig zijn. Stuwwaltrail heeft bij start en dus eind wat verhard en het stukje door de uiterwaarde is eerder hard grasland dan zachte bospaadjes en hier en daar nog een stukje weg / straat. Ik trek in elk geval trailschoenen aan waarmee ik ook nog prima op de weg kan lopen. Veluwezoomtrail is volgens mij nog wat meer onverhard, daar heb je gewoon erg veel bos en hei.

Maar ik heb het volgens mij eerder gezegd: alleen bij natte omstandigheden is het zinvol om wat beter over type trailschoenen na te denken, als het droog is, is Nederland toch te vlak en niet rotsachtig genoeg om hele heftige schoenen nodig te hebben.

Maar waarschijnlijk is dit de route, oordeel zelf:
https://www.afstandmeten.nl/index.php?id=2167691

edit: dit lijkt trouwens op een oudere route, terwijl er vorig jaar een stuk uiterwaarden in zat. Ik weet het dus niet zeker, ik heb gewoon op afstandmeten gezocht op stuwwaltrail en deze was het meest recent :)

[ Voor 8% gewijzigd door Rudedadude op 22-05-2018 22:42 ]

• Trenchdog
Rudedadude schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:40:
[...]
edit: dit lijkt trouwens op een oudere route, terwijl er vorig jaar een stuk uiterwaarden in zat. Ik weet het dus niet zeker, ik heb gewoon op afstandmeten gezocht op stuwwaltrail en deze was het meest recent :)
Dit is de route van september afgelopen jaar (na het afgelasten in mei ivm warmte): https://www.strava.com/activities/1197696934

• tlpeter
Ik baal er ook van. Veel en veel te heet.
Maar ik ga wel alleen laat ik alles los. Tijden doen er gewoon niet toe op zo'n moment.
Desnoods wandel ik meer dan helft.

• TheOmen
[...]
Beiden zijn veel onverhard. Nieuwe route van de stuwwaltrail gaat ook door de uiterwaarden (zie net dat @Trenchdog hier de route heeft gepost) en ken ik verder niet.
Bij de VZT ga je, behalve een paar wegen die je kruist, volledig onverhard.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

tlpeter schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 06:49:
[...]
Ik baal er ook van. Veel en veel te heet.
Maar ik ga wel alleen laat ik alles los. Tijden doen er gewoon niet toe op zo'n moment.
Desnoods wandel ik meer dan helft.
Die gedachte moet nog even indalen hier maar met 27-28 graden C loop je nou eenmaal wat langzamer. Dan maar wat meer drinken bij de verzorgingspunten :P

Welke afstand loop jij?

Strava

• tlpeter
vhal schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 07:55:
[...]

Die gedachte moet nog even indalen hier maar met 27-28 graden C loop je nou eenmaal wat langzamer. Dan maar wat meer drinken bij de verzorgingspunten :P

Welke afstand loop jij?
Ik loop de 10km.
Ik denk dat ik mijn trailvest lekker omdoe met een liter vocht :o :9

• Rudedadude

Rudedadude

Trenchdog schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 23:39:
[...]

Dit is de route van september afgelopen jaar (na het afgelasten in mei ivm warmte): https://www.strava.com/activities/1197696934
Mijn route had meer hoogtemeters :P

https://www.strava.com/activities/1197923126

• bvsteyn
TheOmen schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 07:52:
[...]

Beiden zijn veel onverhard. Nieuwe route van de stuwwaltrail gaat ook door de uiterwaarden (zie net dat @Trenchdog hier de route heeft gepost) en ken ik verder niet.
Bij de VZT ga je, behalve een paar wegen die je kruist, volledig onverhard.
Ok, goed om te weten!
Rudedadude schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:40:
[...]

Als de ondergrond droog is heb je niet zo heel veel profiel nodig, alleen bij snelle afdalingen kan het beetje extra grip prettig zijn. Stuwwaltrail heeft bij start en dus eind wat verhard en het stukje door de uiterwaarde is eerder hard grasland dan zachte bospaadjes en hier en daar nog een stukje weg / straat. Ik trek in elk geval trailschoenen aan waarmee ik ook nog prima op de weg kan lopen. Veluwezoomtrail is volgens mij nog wat meer onverhard, daar heb je gewoon erg veel bos en hei.

Maar ik heb het volgens mij eerder gezegd: alleen bij natte omstandigheden is het zinvol om wat beter over type trailschoenen na te denken, als het droog is, is Nederland toch te vlak en niet rotsachtig genoeg om hele heftige schoenen nodig te hebben.

Maar waarschijnlijk is dit de route, oordeel zelf:
https://www.afstandmeten.nl/index.php?id=2167691

Heb Salomon Speedcross 3 (overgenomen van Valorian). Zijn deze te heftig voor dergelijke trails? Of kan dat prima? Ben nog niet zo thuis in type trailschoenen namelijk. Weet wel dat je daar beter niet onverhard mee kan lopen, vandaar mijn vraag over het parcours.

• Trenchdog
Ja, de route is wel anders geworden nu de organisatie achter de Stuwwalloop ook de trail weer helemaal voor haar rekening neemt. Het blijft overigens best een leuke route, waarbij het zwaartepunt in de eerste helft zit met draaien en keren over de stuwwallen. In de uiterwaarden is het dan meters maken, en daarna met nog wat hoogtemeters naar de finish lopen. Een route waar je prima met je gewone schoenen uit de voeten kan (pun slightly intended).

• Rudedadude

Rudedadude

bvsteyn schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 09:53:
[...]

Heb Salomon Speedcross 3 (overgenomen van Valorian). Zijn deze te heftig voor dergelijke trails? Of kan dat prima? Ben nog niet zo thuis in type trailschoenen namelijk. Weet wel dat je daar beter niet onverhard mee kan lopen, vandaar mijn vraag over het parcours.
Oh, je zal zeker niet de enige zijn die er op loopt. Laten we zeggen dat ze een stuk ruigere omstandigheden aankunnen dan dit ;) Ik geloof dat de winnaar vorig jaar liep op lichte wegrace schoenen. Alle schoenen die een beetje stof en vuil buiten houden en niet compleet profielloos zijn, zijn prima bij droog weer.

• Sinned123
[...]

onverhard maar gewone schoenen zijn prima te doen.
Behalve als het misschien de hele week heeft geregend.

Vorig jaar (33km) op wegschoenen (pegasus) gelopen en geen problemen gehad.
Er zat een stuk mulzand in van 1a2km, verder niet echt een technisch parcours ofzo.
Tigertje schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:25:
[...]

Ik was er van overtuigd dat de Hele en de Halve tegelijk startte... Nu blijkt de hele zelfs later te starten dan de Halve...
Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.

[ Voor 41% gewijzigd door Sinned123 op 23-05-2018 14:01 ]

• Egge
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-12 14:35
Na een tijdje meegelezen te hebben ook maar eens een post maken. :)

Binnenkort sta ik aan de start van mijn eerste HM in Zwolle. Mijn langste loop tot nu toe is 17,5 km dit liep wel lekker. Nu twijfel ik alleen of ik twee weken voor de wedstrijd nog een langere loop moet maken dan 17,5 of dat dat voor nu voldoende is. Wat zijn jullie ervaringen?

[ Voor 4% gewijzigd door Egge op 23-05-2018 19:31 ]

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:48
Egge schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 19:27:

Binnenkort sta ik aan de start van mijn eerste HM in Zwolle. Mijn langste loop tot nu toe is 17,5 km dit liep wel lekker. Nu twijfel ik alleen of ik twee weken voor de wedstrijd nog een langere loop moet maken dan 17,5 of dat dat voor nu voldoende is. Wat zijn jullie ervaringen?
Kan wat mij betreft prima, ik loop zelf vanaf een 5/6 dagen voor de loop niet meer.

• Egge
cverkooyen schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 19:33:
[...]

Kan wat mij betreft prima, ik loop zelf vanaf een 5/6 dagen voor de loop niet meer.
Dan gaan we zaterdag eens kijken of we nog wat verder kunnen, hopelijk is het te doen met deze weersvoorspelling. Thanks.

• MrBerger
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:52
Na 3-4 maanden klooien met mijn knie heb ik de afgelopen periode eindelijk pijnvrij kunnen lopen. Ik ben nu weer aan het opbouwen naar waar ik stond voor mijn knie irritatie. Gaat nog wel 2 maanden duren ofzo, maar ik ben eindelijk weer op de weg terug!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Egge schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 19:27:

Als je doel is om hem uit te lopen, dan is langer dan 17/18km trainen niet nodig voor een HM.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:25

Galois

1811 - 1832

Nee, dan is een afstand van 17,5 km prima in je training. Ik zou zelf twee weken voor de HM niet nog een hele lange loop doen. Eerder een korte snelle (bv. een 5k of 10k wedstrijd).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Egge
Ik zit dan toch te denken aan 15k en daarna misschien nog één duurloopje maar niet langer dan dat.

[ Voor 46% gewijzigd door Egge op 24-05-2018 11:44 ]

• ThatsHollywood
  • Niet online
Ok, nu de zware Gel kayano (serieuze stabiliteitsschoen) mij redelijk begint tegen te staan (alhoewel ik als enige op deze schoen kon lopen vorig jaar) wil ik iets meer naar een neutrale schoen voor een betere ervaring..

hebben jullie tips voor een goede schoen welke redelijk neutraal is maar ook 'iets' van stabiliteit?

• Miki
  • Nu online
ThatsHollywood schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 22:09:
Ok, nu de zware Gel kayano (serieuze stabiliteitsschoen) mij redelijk begint tegen te staan (alhoewel ik als enige op deze schoen kon lopen vorig jaar) wil ik iets meer naar een neutrale schoen voor een betere ervaring..

hebben jullie tips voor een goede schoen welke redelijk neutraal is maar ook 'iets' van stabiliteit?
Saucony Ride 10, Brooks Ghost? Al eens geprobeerd?

• ThatsHollywood
  • Niet online
Miki schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 23:05:
[...]

Saucony Ride 10, Brooks Ghost? Al eens geprobeerd?
Die saucony lijkt me inderdaad wel iets, maar verwacht dat van zware stabiliteitsschoen naar neutraal een te grote stap is welke wel eens voor blessures kan zorgen...

Is het zo dat bij overproneren je ook een neutrale schoen kan gebruiken en dan door een goede techniek het proneren kan opheffen?

• Miki
  • Nu online
ThatsHollywood schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 08:01:
[...]

Die saucony lijkt me inderdaad wel iets, maar verwacht dat van zware stabiliteitsschoen naar neutraal een te grote stap is welke wel eens voor blessures kan zorgen...

Is het zo dat bij overproneren je ook een neutrale schoen kan gebruiken en dan door een goede techniek het proneren kan opheffen?
Ik ben helaas geen schoenenexpert. Als je het echt wilt weten en voelen kun je beter je euro’s bij elkaar zoeken en naar een goede hardloopketen gaan voor echt advies. Naast een analyse kun je ook verschillende modellen proberen die bij je profiel passen.

• tlpeter
[...]

Ik ben begonnen met een anti pronatie schoen maar loop nu op neutrale schoenen met steunzolen.

Dus waar is de reden voor de anti pronatie schoen?
Een neutrale schoen kan maar je moet dit heel rustig opbouwen en alleen als er geen reden is voor steunzolen.

• ThatsHollywood
  • Niet online
tlpeter schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 08:15:
[...]

Ik ben begonnen met een anti pronatie schoen maar loop nu op neutrale schoenen met steunzolen.

Dus waar is de reden voor de anti pronatie schoen?
Een neutrale schoen kan maar je moet dit heel rustig opbouwen en alleen als er geen reden is voor steunzolen.
Ik heb eigenlijk nooit op een neutrale schoen kunnen lopen, iedere poging resulteerde steevast in een lopersknie. ongeveer 1.5 jaar geleden de Kayanos laten aanmeten bij run2day en inderdaad steunzooltjes erin, dit icm heel zorgvuldig opbouwen, rust bij pijn en veel spierversterkende oefeningen maken dat ik nu met zooltjes en Kayano's eigenlijk prima kan lopen (wat ik serieus nooit gedacht had!)

Neutrale schoenen met zooltjes is wel het proberen waard! van de week maar eens naar run2day

• tlpeter
Ik zou dit bij een podotherapeut neerleggen eerlijk gezegd.
Zijn de zooltjes speciaal voor jouw schoenen gemaakt?

• ThatsHollywood
  • Niet online
Nee, stabiliteitszooltjes deze

• tlpeter
Je zou het kunnen proberen maar pas echt op. Ik ben nu een jaar verder en heb nog soms last van mijn voeten. Pure overbelasting door slechte ondersteuning.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

ThatsHollywood schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 22:09:

Ik doe tegenwoordig (weer) 1x per week wat bootcamp oefeningen, zoals squat en lunches. Helpt mij enorm tegen lopersknie. Daarbij heb ik iets dikkere sokken bij de duurlopen (Nike cushioned), bij wedstrijden en snelle intervallen loop ik op dunne sokken. Daarnaast is mijn looptempo iets hoger, ik heb gemerkt dat ik boven de 5"/km 'zwaar' loop en dus in efficiënt. Dus ik probeer nu bij alle trainingen onder de 4.30 te komen. (met langere pauzes)

Ik schroef het aantal kms nu op naar zo'n 50-70 per week en tot dusver blessurevrij.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 26-05-2018 09:20 ]

• Rudedadude

Rudedadude

[...]

Het is simpel: wij kunnen hier vanaf afstand vrij weinig over zeggen omdat we je loop, looptechniek en wat nu precies blessures veroorzaakt niet kunnen bepalen. Ik ben er zelf wel van overtuigd dat je met looptechniek heel veel kunt oplossen en voorkomen en heb ik de voorbije jaren regelmatig op basis van opkomende pijntjes (knie, enkel, schenen, kuitbeen, heup, wat niet eigenlijk :P ) geschaafd aan mijn looptechniek door dan kleine dingen aan te passen. Maar als het zo simpel is zou niemand ooit geblesseerd zijn, dus misschien heb ik gewoon heel vaak geluk. Want a/ iets voelen en b/ dan de juiste aanpassing in je looptechniek doen is dan de uitdaging.

Hoe dan ook: er zijn kilo's fijne hardloopschoenen met allerlei vormen van eigenschappen. Sommige heftig corrigerend, sommige subtiel, sommige zwaar, sommige licht, sommige breed, sommige smal. Ik denk dat je dan eerst moet bepalen wat je wilt bereiken met een neutrale schoen, dan kun je gerichter selecteren.

• tlpeter
Ik ben onderweg naar Leiden.
Ik heb mijn trail rugzak mee met een liter sportdrank, drie bidons van 750ml voor na het lopen. Zonnebril zit in de tas samen met een witte buf voor op mijn hoofd.
Ik ben er klaar voor :)

• bvsteyn
tlpeter schreef op zondag 27 mei 2018 @ 11:10:
Ik ben onderweg naar Lekker.
Ik heb mijn trail rugzak mee met een liter sportdrank, drie bidons van 750ml voor na het lopen. Zonnebril zit in de tas samen met een witte buf voor op mijn hoofd.
Ik ben er klaar voor :)
Succes!

• tlpeter
Tijdens het lopen van de parkeerplek naar de Pieterskerk al drie ambulances , een motor van de brandweer en een brandweerwagen gezien.
Het is echt warm en blijkbaar zijn er toch mensen die niet naar hun lichaam luisteren.

• bvsteyn
tlpeter schreef op zondag 27 mei 2018 @ 12:56:
Tijdens het lopen van de parkeerplek naar de Pieterskerk al drie ambulances , een motor van de brandweer en een brandweerwagen gezien.
Het is echt warm en blijkbaar zijn er toch mensen die niet naar hun lichaam luisteren.
Mensen onderschatten zich ook snel bij warmte..

Las net dat er al 10 mensen onwel zijn geworden en dat er 4 gereanimeerd moesten worden. Pff..heftig!

Edit; blijkt nu dat er niemand gereanimeerd hoefde te worden. Gelukkig maar!

[ Voor 7% gewijzigd door bvsteyn op 27-05-2018 16:02 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:05

ericplan

5180 Wp PV

De HM van Leiden stond op m’n lijstje, ingeschreven en wel, maar na een slechte nacht door de warmte en de weersverwachting voor vanochtend toch maar thuisgebleven. Dat PR komt wel een andere keer.

A'dam PVOutput

• tlpeter
De start van de 10km was een half uur uitgesteld ivm onweer maar gelukkig alleen maar wat regen gehad.
De start uiteraard te snel maar gelukkig had ik dat heel vlug door dus waar rustiger aan gaan doen.
De eerste 5km liep ik op schema onder het uur wat mij verbaasde echter kon ik dit niet volhouden, het was te warm.
Uiteindelijk 1 uur 3 minuten en wat seconden weer over gedaan.
Niet slecht met deze omstandigheden.
Ik heb momenten gehad waar ik echt gas terug moest nemen. Geef mij de winter maar :)

Edit, vooral bij het 8km punt zag ik een aantal mensen op de grond liggen.

[ Voor 7% gewijzigd door tlpeter op 27-05-2018 17:13 ]

• Rudedadude

Rudedadude

De winnaar loopt in leiden op de 10k onder de 29 minuten en op de marathon 2:15. Toch niet mis :)

Ik heb gisteren mijn derde wedstrijd in 3 weken gelopen. het was weer tijd voor de Stuwwaltrail, inmiddels mijn vijfde of zesde editie (inclusief een keer in de winter). Het leuke aan de trail is het 'onnederlandse' parkoers met veel klimmen en dalen op de stuwwallen en de leuke startlocatie, waar er altijd live muziek is, standjes met eten, etc.

Maar het was ook 30 graden. Nu is 20 kilometer niet een afstand waar ik normaal gesproken iets voor meeneem. Dit keer toch maar wel gedaan: in totaal 0,5 liter sportdrank in m'n nieuwe trailvest. Meer had gekund, maar ik wilde ook volle bak door kunnen lopen. Verder van te voren erg veel water met maltodextrine gedronken. De warmte was al voor de start merkbaar: tot 5 minuten voor de start stond er niemand in het voorste startvak (er wordt altijd gestart in 3 waves om het parkoers niet te erg te 'verstoppen'. Maar toch een aardige groep en her en der wat sterke lopers die ik ken van andere wedstrijden en voorgaande edities. De warmte zag ik ook terug in mijn hartslag: door alleen al stil te staan in het startvak had ik een hartslag van 130, wat voor mij randje Z1-Z2 is en mijn rusthartslag ligt rond de 50. Daarin zit dan ook nog wat race-spanning, maar zo hoog heb ik het eerder nog niet gezien met stilstaan. Maar vooraan starten was niet heel moeilijk, dus met het startschot was ik snel weg. Sterker nog, na een paar honderd meter lag ik vijfde. Nu heb ik op de stuwwaltrail nog nooit top 25 gelopen in alle jaren (eerste editie die ik meedeed was ik iets van 200ste), dus dit voelde als een tijdelijke luxe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JyEZsxcKRzRb183dh5SHMZ0D/full.jpg

De eerste kilometers zijn sowieso bedriegelijk, want je bent alleen maar aan het dalen en dat gaat dus best rap. Mede daardoor bleef ik redelijk op positie. Ik deed geen poging de top 4 bij te houden, maar liep wel lekker door. Vanaf de derde kilometer kwamen er ook al wat klimmetjes voorbij, maar die vallen in het begin nog op 'de macht' te nemen. Het is wachten totdat je op een bepaald moment aan het begin van de echte stuwwallen terecht komt en dan minimaal vijf keer achter elkaar 40 meter mag stijgen en direct erna weer dalen. Ik wist mijn positie verrassend goed vast te houden en lopers waarvan ik verwacht had voorbij te komen kwamen maar niet voorbij. Er waren wel een stuk of 3 lopers langzaamaan voorbij gekomen, maar dat was het dan ook. Mijn hartslag wilde ik rond de 160 houden. In Rotterdam was dat ook mijn race hartslag geweest en dat leek me verstandig met de hitte. Vanaf de eerste stuwwallen ben ik 'verstandig' omhoog gaan lopen, dat wil zeggen, erop mikkend dat ik het tot boven hardlopend vol zou kunnen houden zonder te ontploffen. Dat ging gelukkig alle vijf de stuwwallen goed, waarbij bovenaan mijn hartslag rond de 165 lag en ik in de stukken naar beneden het weer wat kon laten dalen tot onder de 160. Na de stuwwallen / een kilometer of 10 was er een wat vlakker stuk om weer op adem te komen. Ik wist dat we richting de uiterwaarden gingen, een graslandstuk zonder schaduw. Toch werden we eerst nog een keer omhoog en omlaag gestuurd. Bij de eerste verzorgingspost was ik doorgelopen (bekervrije trail en ik had niks handigs bij me), maar aan m'n droge mond merkte ik dat ik veel vocht aan het verliezen was. Ik zweet onderweg voor m'n gevoel nauwelijks, maar ongemerkt verdampt er veel vocht.

Bij het uitkomen van het bos was ik met twee andere lopers. Daar was een klein stukje verharde weg richting de uiterwaarden. Vanaf hier was het volle zon. Verhard en vlak kon ik nog tussen de 4:15 en 4:30 per kilometer lopen. Daarna was het de uiterwaarden in (waterpost weer voorbij gelopen) over een soort olifantenpaadje met gras, distels en ander groen spul tot boven je knieën. Dat liep eigenlijk best rot, want je zag niet waar je lande en moest er maar op vertrouwen dat er geen hobbels / gaten en stenen waren. Het tempo daar viel dan ook terug tot 4:45-5:00/km. Bij het verlaten van de uiterwaarden stond een onbemande tafel met gelukkig een bekertje en daar heb ik snel wat gedronken. Toen weer volle bak richting het bos om weer fijn te gaan klimmen. Nou, dat valt dan heel vies tegen. Wat je met wielrennen wel ziet bij etappes waarbij aan het eind opeens een berg is en de omschakeling die daarvoor nodig is, gold hier zeker ook. Voor m'n gevoel stond ik direct geparkeerd en de eerste stukje heuvelop wandelen volgende. Het parkoers was vanaf hier ook weer samen met de 10kilometer trail. Normaal gesproken vind ik dat wel leuk, maar nu irriteerde het wat omdat je op de smalle paden dan niet altijd je eigen tempo meer kunt lopen. Heuvelop was mijn tempo vaak gelijk, maar op het vlakke ging ik nog wel veel personen voorbij. Het vochtverlies begon ook een rol te spelen. Dat voelt toch echt anders dan de man met de hamer, maar is net zo onprettig. Toch heb ik ook op dit punt nog een drankpost voorbij gelopen, mede omdat die zo druk was met 10k lopers en ik nog aan het stuivertje wisselen was met wat 20k lopers om mee heen. Mijn eigen drinken was tegen die tijd wel nagenoeg op, maar met nog 4km te gaan moest dat gaan volgens mij. In de laatste 3 kilometer daal je nog 1 keer af naar onderaan de stuwwallen om dan nog een keer 40 meter te stijgen. Ook dat heb ik niet allemaal hardlopend kunnen doen. Zeker de trappen omhoog daar waren een redelijke lijdensweg. Van achteruit kwamen nog iets van 3 lopers voorbij, alhoewel het lastig was om een goed onderscheid te maken tussen 10 en 20k lopers. De eerste haalde ik nog altijd in op de vlakke / aflopende stukken. Ik was al wel een paar kilometer aan het aftellen. Soms hoorde je de speakers van het startterrein al, maar telkens was er nog een nieuwe bocht en nieuwe lus. Uiteindelijk doemde dan toch de zij-ingang van het sportterrein op en kon ik versnellen voor het laatste halve rondje op de atletiekbaan. Uiteindelijk bleek ik 12e te zijn geworden en net binnen de 1:45 te hebben gelopen. Ik heb na afloop wel meer dan een kwartier rustig moeten zitten om even bij te komen. Deze trail heeft me dan ook meer pijn gedaan dan de 42k van 2 weken terug. Achteraf gezien had ik nog wat meer sportdrank mee moeten nemen, ik heb echt wel prestatieverlies gehad door de hoeveelheid verloren vocht. Waar in eerdere edities ik op de stuwwallen liep met opgeblazen bovenbenen / kuiten speelde dat dit jaar geen rol en voelden de benen heel de tijd goed. Maar hoe dan ook, ik ben wel erg tevreden, al met al heb ik volgens mij een goede prestatie kunnen leveren. Volgend jaar weer :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MvlugDLsCg2KkVyvazwZlQp7/full.jpg

• Tigertje
  • Laatst online: 05-02 18:50
HM Leiden hier. Normaal heb ik weinig problemen met de warmte maar vanwege alle waarschuwingen toch maar zelf wat water meegenomen. Ik was blij dat ik dat heb gedaan want ik weet niet wat het was vandaag maar de warmte drukte zwaarder dan normaal op mij. Ook van alle vriendelijke mensen met sponzen en tuinslangen gebruik gemaakt. Binnen in 1.46.50.
Daarna gaan lunchen en alle ambulances zien en horen langskomen. Ik weet niet of het de HM of de marathon is geweest waar zoveel mensen in de problemen zijn gekomen. Tijdens het lopen zelf heb ik niks gezien. Ik dacht nog onderweg: dit zijn betere lopers dan in Amsterdam vorig jaar (toen heb ik onderweg verschillende mensen in elkaar zien zakken).
Wel een mooie route trouwens!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:44
Vandaag de 10K in Leiden gelopen, had me ingeschreven voor de HM maar vanwege blessureleed besloten de 10K te lopen (je kon je afstand downgraden vanwege de hitte, hier dus handig gebruik van kunnen maken, anders had ik helemaal niet gelopen). Start midden op de dag, maar er waren wel wolken gelukkig. Het was nog wel goed warm en er stonden gelukkig genoeg spons en drankposten.

Lekker rustig weg (5:00/km) en na 4km zelfs besloten het nog iets rustiger aan te doen. Liep toch niet voor een pr ofzo dus zo kon ik ook nog een beetje om me heen kijken en genieten. Uiteindelijk zonder al te veel moeite binnen in 51:40, met nog een dikke eindsprint omdat ik zoveel over had. Was weer een mooie editie met veel support en super goede organisatie!
Pagina: 1 ... 93 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic