Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.648 views

Onderwerpen

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:15
Mijn voeten is al een jaar aan de gang en ik ben er bijna vanaf maar zodra ik rond kilometer 8 kom dan begin ik mijn (vooral linker) voet te voelen.
Mijn kuit staat nu ook strak na zondag en de aanhechting met de achillespees is dan gevoelig.
Ook voelde ik zondag avond ineens een steek in mijn knie.
Ik ben wel snel van een schuin stuk naar beneden gegaan dus ik vermoed dat dit iets getriggerd heeft.
Hopelijk doet een weekje rust wel iets maar juist nu wil ik trainen.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Tweakarim schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 16:00:
Zondag is het zover, m'n eerste evenement, de kwart marathon in Tilburg. Helaas vrijwel uit het niets sinds eergisteren een vervelende pijn aan de bolling van de onderkant van mijn voet, waar de grote teen op uit komt. Dit ondanks dat ik extra rustig aan heb gedaan de afgelopen weken. Zoals het nu voelt valt er niet mee te lopen. Hopelijk zakt dit de komende dagen weg zodat ik zondag in ieder geval aan de start kan verschijnen. Doel voor zondag is de 10.55km binnen een uur. Als mn voet goed voelt gaat dat lukken. Daarna rustig aan opbouwen naar de halve marathon afstand.
Meld je hier even, want dit topic gaat bijna dood zo weinig wordt er gepost: Het Triatlontopic - Deel 2

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-12 16:12

Tweakarim

PSN: Karimineel3

MrAcid schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 17:05:
[...]

Meld je hier even, want dit topic gaat bijna dood zo weinig wordt er gepost: Het Triatlontopic - Deel 2
Wellicht begrijp ik je reactie verkeerd hoor, maar bedoel je dat ik teveel (onzinnigs) post? Wil uiteraard niemand gaan vervelen (noch dit topic vervuilen) met m'n hardloop perikelen en ervaringen.

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:40

Niku

Alagaesii

Tweakarim schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 17:25:
[...]

Wellicht begrijp ik je reactie verkeerd hoor, maar bedoel je dat ik teveel (onzinnigs) post? Wil uiteraard niemand gaan vervelen (noch dit topic vervuilen) met m'n hardloop perikelen en ervaringen.
Vermoed dat MrAcid 'Tilburg' verward heeft met 'triatlon' en daar zijn reactie uit voort komt :+

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Haha, ik kick dus dat topic op een verzoek wat geen verzoek is?

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Afgelopen zaterdag een loopanalyse gedaan en door de test nieuwe schoenen gekocht.
Het zijn Brooks Defyance 10 schoenen geworden.

Nu al 2 keer erop gelopen en ze voelen wel goed aan.
Voor de zekerheid weer opnieuw begonnen met Evy zodat ik niets ga forceren.

Wat wel apart is, is dat het soms lijkt dat er een sticker onder mijn schoenen zit.
Is dat door de ribbeltjes aan de achterkan van de schoenzool, of komt dat omdat het asfalt nu warmer is?

Nu hopen dat ik op deze schoenen lekker veel kilometers kan maken.

• MrAcid
  • Niet online
Niku schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 17:55:
[...]

Vermoed dat MrAcid 'Tilburg' verward heeft met 'triatlon' en daar zijn reactie uit voort komt :+
Hahaha, wow - knap dat je dit er nog van kon maken! Tijdelijke woordblindheid denk ik.

Excuus @Tweakarim, las inderdaad dat je een kwart triathlon ging doen! :+

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Crxtreem schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:57:
Afgelopen zaterdag een loopanalyse gedaan en door de test nieuwe schoenen gekocht.
Het zijn Brooks Defyance 10 schoenen geworden.

Nu al 2 keer erop gelopen en ze voelen wel goed aan.
Voor de zekerheid weer opnieuw begonnen met Evy zodat ik niets ga forceren.

Wat wel apart is, is dat het soms lijkt dat er een sticker onder mijn schoenen zit.
Is dat door de ribbeltjes aan de achterkan van de schoenzool, of komt dat omdat het asfalt nu warmer is?

Nu hopen dat ik op deze schoenen lekker veel kilometers kan maken.
Schat zo in dat het de nieuwe zolen zijn. Gisteren ook op redelijk nieuwe schoenen gelopen, bij iedere pas hoorde je zo'n plakkerig geluid (wat je ook hoort als je na afloop van een Rowwen Héze concert door de met lege bierglazen bezaaide tent naar de uitgang loopt #Limburg ftw *O* )
Zal er na verloop van tijd wel afgaan, anders even voor de zekerheid checken of er geen verdwwlad prijskaartje onder je schoenen zit :P

@MrAcid Ga eens koffie halen ofzo, je hebt het nodig _O-

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12 08:45

racoon

mooowwww

Gisteravond de voorjaarsloop in Epe gelopen, ik liep de 10 EM, vooraf wilde ik onder de 1:30:00 maar gezien de warmte al snel bijgesteld tot onder de 1:35:00, eindtijd geklokt was 1:34:14, officiele eindtijd netto was 1:34:14, heb ik toch weer strak geklokt, nu op naar de halve van Zwolle.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-12 12:03
Grompie schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 15:16:

Origineel plan was om vlotte 10km te doen
Als je een vlotte 10km wilt gaan lopen ga in verhouding vrij veel suikers verbranden.

Op een halflege maag, kom je waarschijnlijk gewoon wat koolhydraten te kort.

Oplossing is eenvoudig:
- Minder hoog tempo gaan lopen zodat je vetverbranding goed op gang komt.
- Normaal ontbijten van tevoren

De eerste optie schijnt heel goed te zijn doordat de vetverbranding goed op gang is gekomen, gaat die de hele dag lekker door, zo heb je veel minder behoefte aan snelle suikers.

Ik heb vorig jaar ook een aantal keren 's ochtends gelopen zonder ontbijt. Rustig lopen ging helemaal prima, als ik vlotter wilde lopen werd ik wat licht in m'n hoofd, waarschijnlijk gewoon wat te laag in suiker.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:37
Deze week mocht ik van mijn fysiotherapeut weer eens rustig aan beginnen met het rennen op de FiveFingers (ben je toch weer een maand verder 8)7). 3 x een minuut gedaan en merk nu dat mijn kuit weer op spanning staat.

FYI - Van de fysio moet ik specifieke oefeningen doen om mijn kuitspier te trainen. Achteruit springen, landen op je voorvoet en ervoor zorgen dat je hak niet de grond raakt. Blijkbaar is dat erg van belang bij front foot running.

Oh en ik moest er goed op letten dat ik mijn voeten recht naar voren zette. Had de neiging om ze een beetje naar buiten te laten wijzen - maar verander dat maar eens na zoveel jaar lopen/rennen :X.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

De_Bastaard schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 09:07:
Deze week mocht ik van mijn fysiotherapeut weer eens rustig aan beginnen met het rennen op de FiveFingers (ben je toch weer een maand verder 8)7). 3 x een minuut gedaan en merk nu dat mijn kuit weer op spanning staat.

FYI - Van de fysio moet ik specifieke oefeningen doen om mijn kuitspier te trainen. Achteruit springen, landen op je voorvoet en ervoor zorgen dat je hak niet de grond raakt. Blijkbaar is dat erg van belang bij front foot running.

Oh en ik moest er goed op letten dat ik mijn voeten recht naar voren zette. Had de neiging om ze een beetje naar buiten te laten wijzen - maar verander dat maar eens na zoveel jaar lopen/rennen :X.
Misschien een contraintuïtief advies, maar probeer het eens compleet barefoot. De Vibrams geven je nog een stukje bescherming, waardoor je nog foutjes kunt maken in je techniek zonder direct afgestraft te worden en sneller kunt gaan dan misschien verstandig is.
Op blote voeten voel je écht meteen als het niet goed zit.
Het valt wel te adviseren dan een mooi, glad en schoon stukje asfalt te vinden :Y

Van 3x 1 minuut al last hebben betekent in ieder geval dat er iets nog echt niet goed gaat.

Als ik je post lees valt me iig op:
- "landen op de voorvoet". Dit is heel makkelijk te overdrijven :) Het best qua impact is om niet op je hak te landen, maar ook niet je hak van de grond proberen te houden. Ik probeer persoonlijk zoveel mogelijk voetoppervlak tegelijk te gebruiken in de veerfase, dus óók mijn hak, maar die raakt niet als eerste de grond.
- voeten naar buiten gericht. Dit lijkt me zeker een verbeterpunt, maar niet zozeer voor je kuiten. Wel zullen je knieën, heupen, enkels hier baat bij hebben. En misschien ook nog ergens indirect je kuiten hoor :)

Techniek is ontzettend belangrijk op dit soort schoeisel. Eigenlijk altijd wel, maar hierop ga je gewoon sneller merken dat het niet klopt :P
Vind ik ideaal, want het houdt me heel scherp op techniek en efficiëntie.

• MrAcid
  • Niet online
Grompie schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 15:16:
Vandaag voor de eerste keer tijdens de week voor het werk gaan lopen, lastig om op te staan maar mijzelf toch kunnen motiveren. Voornamelijk wil ik er mee beginnen op warme dagen maar ook in combinatie met hooikoorts een iets beter tijdstip om dan te gaan lopen. Normaal liep ik altijd na het werk tussen 17u-19u om daarna te eten.

Origineel plan was om vlotte 10km te doen maar gestopt bij 8,5km. Had een kleine banaan gegeten en glas water gedronken voor ik vertrok maar ik vermoed dat ik toch iets meer ga moeten eten. Voelde op het laatste dat ik toch minder energie had dan anders.
Iemand tips en tricks om s'ochtends voor het werk te gaan lopen?
Kwestie van wennen. :) Overigens kun je juist door NIET te eten vooraf je vetverbranding goed trainen. Dat doe ik altijd. :)

• De_Bastaard
Pathogen schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 09:19:
[...]

Misschien een contraintuïtief advies, maar probeer het eens compleet barefoot. De Vibrams geven je nog een stukje bescherming, waardoor je nog foutjes kunt maken in je techniek zonder direct afgestraft te worden en sneller kunt gaan dan misschien verstandig is.
Op blote voeten voel je écht meteen als het niet goed zit.
Het valt wel te adviseren dan een mooi, glad en schoon stukje asfalt te vinden :Y

Van 3x 1 minuut al last hebben betekent in ieder geval dat er iets nog echt niet goed gaat.

Als ik je post lees valt me iig op:
- "landen op de voorvoet". Dit is heel makkelijk te overdrijven :) Het best qua impact is om niet op je hak te landen, maar ook niet je hak van de grond proberen te houden. Ik probeer persoonlijk zoveel mogelijk voetoppervlak tegelijk te gebruiken in de veerfase, dus óók mijn hak, maar die raakt niet als eerste de grond.
- voeten naar buiten gericht. Dit lijkt me zeker een verbeterpunt, maar niet zozeer voor je kuiten. Wel zullen je knieën, heupen, enkels hier baat bij hebben. En misschien ook nog ergens indirect je kuiten hoor :)

Techniek is ontzettend belangrijk op dit soort schoeisel. Eigenlijk altijd wel, maar hierop ga je gewoon sneller merken dat het niet klopt :P
Vind ik ideaal, want het houdt me heel scherp op techniek en efficiëntie.
Thanks voor je reactie !

Het is niet direct last, maar ik merk wel dat het onderste stuk van mijn kuit, waar het overgaat naar de achilles weer wat 'strak' staat. De vorige keer had ik daar ook last van en had ik aan beide kanten van de voet ontzettend pijn op de plek waar de achilles aan de hak/hielbot vast zit. Volgens de fysio zou dit te maken hebben met de manier waarop je je kuit gebruikt bij barefoot running en dat dat echt iets is van gewenning - maar wat je wel rustig op moet bouwen. Heb jij dit ook ervaren?

- Ik probeer te landen op mijn voorvoet en dan tikt mijn hak heel soms lichtjes de grond aan inderdaad. Niet echt hard, dat wordt meteen afgestraft. Het klinkt soms wel alsof ik platvoeten heb maar dat 'floppy' geluid kom misschien ook van de schoenen zelf?

- Nou, doordat de voeten iets naar buiten gericht stonden zou de achillespees (aanhechtingen) op een verkeerde manier belast kunnen worden. De vorige keer had ik een flinke zwelling aan de binnenkant van mijn voet, rond de achillespees :(.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:45

Roozzz

Plus ultra

De_Bastaard schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 09:07:

Het is mij niet helemaal duidelijk of dit stukje specifiek slaat op de oefening of ook bij front foot running. Indien het laatste, dan is dit écht incorrect. Je land op de voorvoet maar bij het doorveren zal je hak zeker de grond moeten raken. Dat zorgt ervoor dat je kuitspieren even kunnen ontspannen en je dit veel langer vol kan houden. Dus vergeet dit zsm bij het lopen. :P

If you can see, look. If you can look, observe

• De_Bastaard
Roozzz schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 10:04:
[...]

Het is mij niet helemaal duidelijk of dit stukje specifiek slaat op de oefening of ook bij front foot running. Indien het laatste, dan is dit écht incorrect. Je land op de voorvoet maar bij het doorveren zal je hak zeker de grond moeten raken. Dat zorgt ervoor dat je kuitspieren even kunnen ontspannen en je dit veel langer vol kan houden. Dus vergeet dit zsm bij het lopen. :P
Nou, ja, misschien heb ik het inderdaad verkeerd verwoord :+. De bedoeling van de oefening is dat kuitspier krachtiger wordt en dat je niet bij het landen meteen doorzakt met je hak op de grond. Lichtjes aantikken zou idd geen probleem moeten zijn.

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
MrAcid schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 09:50:
[...]

Kwestie van wennen. :) Overigens kun je juist door NIET te eten vooraf je vetverbranding goed trainen. Dat doe ik altijd. :)
Ik lees dit hier vaker, maar volgens mij zijn de geleerden het hier helemaal niet over eens. En zelfs als het zo is, dan is de balans tussen marginaal meer vetverbranding en een lijf dat zijn energie gaat halen uit het afbreken van spieren een zeer delicaat iets.

Het is hoe dan ook belangrijk om na een dergelijke training niet te bezuinigen op het nuttigen van eiwitten en om een training voor het ontbijt niet te intensief te maken.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

De_Bastaard schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 10:02:
[...]

Thanks voor je reactie !

Het is niet direct last, maar ik merk wel dat het onderste stuk van mijn kuit, waar het overgaat naar de achilles weer wat 'strak' staat. De vorige keer had ik daar ook last van en had ik aan beide kanten van de voet ontzettend pijn op de plek waar de achilles aan de hak/hielbot vast zit. Volgens de fysio zou dit te maken hebben met de manier waarop je je kuit gebruikt bij barefoot running en dat dat echt iets is van gewenning - maar wat je wel rustig op moet bouwen. Heb jij dit ook ervaren?
Echt barefoot ben ik pas net mee begonnen (wilde ik al een hele tijd!), maar ik ben ondertussen bijna 2 jaar bezig met midvoetlopen.
Eigenlijk kun je mijn ontwikkeling ongeveer zo indelen:
- 2011-2014 haklander. Liep niet veel of regelmatig, snel last van schenen.
- 2014-2015 haklander, maar met kortere passen omdat dat me logischer leek qua belasting. Was ook zo, maar met haklanding komt dat neer op een behoorlijk inefficiënte shuffle.
- mid 2016 schoenen gekocht die geschikter waren om te leren voorvoetlanden. Ruim een maand stomweg niks aan mijn regime veranderd en dus keiharde kuiten, maar géén last van achilles (nooit gehad gelukkig)
- sindsdien langzaam aan kleine verbeteringen toegevoegd, een aantal schoenen geprobeerd (van Skechers GoRun Ride 4 naar Saucony Kinvara) en daarmee mijn techniek aangepast. In golfbewegingen véél te ver op de tenen geland en toch weer praktisch haklanding gelopen.
- Sinds eind 2017 nog een stapje terug gedaan qua demping. Denk dat ik er een paar weekjes licht aan heb moeten wennen, maar de Kinvara vind ik nu irritant zacht :P
- Sinds begin 2018 nóg meer techniekgericht gaan lopen. Techniek vooral gebaseerd op ChiRunning, maar wel met mijn eigen sausje aan voorkeuren en afkeuren eroverheen. Continu kleine verbeterpuntjes vinden en aanpakken, zoals idd voetrotatie, de voeten niet op één middellijn laten landen maar iets uit elkaar, maar ook het versterken van rompspieren wat echt hele grote klappen verbetering brengt in mijn gevoel van hoe lekker en stabiel ik loop.

Qua prestatieverbetering heb ik wat jatwerk gedaan bij de Souplessemethode. Hoofdpunt dat ik daaruit heb meegepakt is het proberen in iedere training wel een paar kleine, extensieve versnellingen in te bouwen. Ook in een duurloop, en eigenlijk ook bij een rustig herstelloopje.
Alles met de kanttekening: als het niet goed voelt, niet doen.
- Ik probeer te landen op mijn voorvoet en dan tikt mijn hak heel soms lichtjes de grond aan inderdaad. Niet echt hard, dat wordt meteen afgestraft. Het klinkt soms wel alsof ik platvoeten heb maar dat 'floppy' geluid kom misschien ook van de schoenen zelf?
Mijn hak mag gewoon op de grond steunen. Alleen: niet als eerst de grond raken, niet vóór mijn lichaam landen, geen klappen maken (want dan doe ik waarschijnlijk iets van de eerste twee niet goed). Proberen mijn hak van de grond te houden, of bijna niet te laten steunen, belast de kuiten gewoon teveel.

Als je onder, of iets achter, je lichaam landt en een korte, snelle pas aanhoudt, zal je hak ook al snel weer omhoog willen komen qua afwikkeling. Omdat die kracht al begint te spelen op het moment van landen maak je automatisch een minder harde landing qua hakgedeelte, die wordt immers al tegengewerkt door het momentum van je afwikkeling.
- Nou, doordat de voeten iets naar buiten gericht stonden zou de achillespees (aanhechtingen) op een verkeerde manier belast kunnen worden. De vorige keer had ik een flinke zwelling aan de binnenkant van mijn voet, rond de achillespees :(.
Auw. Klinkt dus echt wel als een punt waar je iets aan wil doen :Y Houd in de gaten dat je dit niet in 1 week op gaat lossen en dat het mogelijk invloed heeft op andere spieren en gewrichten die zullen moeten wennen aan de verandering in techniek.

• MrAcid
  • Niet online
Hoppa! schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 10:13:
[...]

Ik lees dit hier vaker, maar volgens mij zijn de geleerden het hier helemaal niet over eens. En zelfs als het zo is, dan is de balans tussen marginaal meer vetverbranding en een lijf dat zijn energie gaat halen uit het afbreken van spieren een zeer delicaat iets.

Het is hoe dan ook belangrijk om na een dergelijke training niet te bezuinigen op het nuttigen van eiwitten en om een training voor het ontbijt niet te intensief te maken.
Ná de training aanvullen (eiwitten en koolhydraten) ben ik het zeker mee eens. Ik pleit ook niet voor uithongeren, laat dat duidelijk zijn. :)

Echter is er volgens mij wel degelijk bewijs voor het nut van trainen op een 'lege maag' voor het duurvermogen. Overigens heb je gelijk dat dit dan wel 'laag intensief' zou moeten zijn.

Bijv.:
Goed getrainde duursporters kunnen hun prestatie verbeteren door af en toe laag intensief te trainen met een lage koolhydraatvoorraad. Dit leidt onder andere tot aanpassingen in de stofwisseling waardoor de duurprestatie kan verbeteren. Vanzelfsprekend moeten sporters wel zorgen voor een optimale energievoorraad voorafgaand aan een wedstrijd.

Bron: https://www.allesoverspor...-duurprestatie-verbeteren
Als je aan het trainen bent voor lange afstanden (halve marathon+) dan is het mentaal ook een goeie training wat mij betreft.

• Hoppa!
MrAcid schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 10:53:
[...]

Ná de training aanvullen (eiwitten en koolhydraten) ben ik het zeker mee eens. Ik pleit ook niet voor uithongeren, laat dat duidelijk zijn. :)

Echter is er volgens mij wel degelijk bewijs voor het nut van trainen op een 'lege maag' voor het duurvermogen. Overigens heb je gelijk dat dit dan wel 'laag intensief' zou moeten zijn.

Bijv.:

[...]

Als je aan het trainen bent voor lange afstanden (halve marathon+) dan is het mentaal ook een goeie training wat mij betreft.
Je quote spreekt over een lage voorraad koolhydraten. Maar voor je ontbijt is je lijf nog in katabole toestand. 's nachts is je spierafbraak doorgaans al begonnen door een gebrek aan koolhydraten. Dat versterk je alleen maar door het sporten. In absolute aantallen verbrand je dan wel meer vetten als wanneer je koolhydraatrijk eet, maar of het in verhouding het verlies aan spieren waard is lijkt me zeer discutabel.

Dat blijft natuurlijk beperkt door een lage intensiteit en is natuurlijk eenvoudig weer te compenseren door op andere momenten verantwoorder te trainen.

Blijft het mentale aspect over, daar kan ik niet over meepraten. Ik vind niets erger dan sporten met een hongergevoel, dus ga dat ook niet ervaren.

Hoe dan ook, het is ook allemaal heel erg afhankelijk van de persoon. Zoals met zoveel fitness en sport weetjes zijn er maar weinig echte wetmatigheden die altijd en voor iedereen gelden. Zo las ik laatst weer ergens dat je voor optimale vetverbranding eigenlijk niet hoeft te zweten. Ja, doei....

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:17

Tazzios

..

Hoppa! schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:14:
[...]

Je quote spreekt over een lage voorraad koolhydraten. Maar voor je ontbijt is je lijf nog in katabole toestand. 's nachts is je spierafbraak doorgaans al begonnen door een gebrek aan koolhydraten. Dat versterk je alleen maar door het sporten. In absolute aantallen verbrand je dan wel meer vetten als wanneer je koolhydraatrijk eet, maar of het in verhouding het verlies aan spieren waard is lijkt me zeer discutabel.

...
jouw uitgangspunt 'voor je ontbijt is je lijf nog in katabole toestand' vind ik dan weer zeer discutabel. :)

Waarom zou het lichaam in katabole zijn tijdens slapen?
- Er is niet geen snelle energie voorraad nodig tijdens het slapen.
- Er is geen stress.
- Er wordt gezegd dat je koolhydraten ongeveer 2 uur tijdens sporten (man met de hamer) een nachtje slapen moet dan ook wel lukken daarnaast heb je nog je vetverbranding welke veel langer meegaat.

Het moeilijke aan hardlopen s`morgens voor het ontbijt is dat je lichaam er aan moet wennen om zo actief te zijn zonder eerst de het gebruikelijke ritme van eten en daarna pas hardlopen mist. een deel slaapt nog als het waren. De koolhydraat verbranding moet nog op gang komen. Snel lopen kan dus niet echt maar voor een duurloop, waarmee je je vetverbranding traint is dit ideaal.

edit: deze dan ook even
Hoppa! schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:14:
[...]
...
Hoe dan ook, het is ook allemaal heel erg afhankelijk van de persoon. Zoals met zoveel fitness en sport weetjes zijn er maar weinig echte wetmatigheden die altijd en voor iedereen gelden. Zo las ik laatst weer ergens dat je voor optimale vetverbranding eigenlijk niet hoeft te zweten. Ja, doei....
Idee daar achter is waarschijnlijk dat bij inspanning waarbij je aan het zweten bent intensief bezig bent. Je lichaam heeft dan snel veel energie nodig van het Creatine en Anaerobe energiesysteem vetverbranding levert simpel te weinig energie op en kost ook meer zuurstof.

[ Voor 21% gewijzigd door Tazzios op 09-05-2018 11:52 ]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Tsja, dat ligt eraan wat je als optimale vetverbranding ziet he ;)

Optimaal als in zoveel mogelijk effect met zo laag mogelijke inspanning? Ja, dan ga je een paar uur per dag wandelen.
Optimaal als in zoveel mogelijk effect in zo weinig mogelijk tijd? Dan kun je beter zo snel mogelijk door je glycogeenvoorraad heenblazen zodat je lichaam wel vet móet aanspreken, of dus al weinig op voorraad hebben als je begint.
Optimaal als in de ideale combinatie vet/glycogeen om een X tijd te kunnen duursporten (bijvoorbeeld een marathon), dan zul je moeten vinden hoe je die twee systemen goed kunt combineren.

• bert74
MrAcid schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 09:50:
[...]

Eens, maar dan moet je wel je ambitie in tempo wat bijstellen. Eigenlijk moet je het randje wat op zoeken van suiker/vetverbranding.

• Tazzios

Tazzios

..

@Pathogen
Gezien dit het hardlopers topic is en het een training betreft de 2e. 1e doen we natuurlijk niet aan :+ en de derde is inderdaad bij wedstrijden.

@bert74 Duurloop zonder ontbijt is een goede methode om (de 2e helft van) een marathon te simuleren waarbij je inderdaad ook op het randje gaat zitten met tempo/energie huishouding.

Edit:
@bert74 "Alle tempo's die daar tussen boven zitten is een mix. "vermoed ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Tazzios op 09-05-2018 12:27 ]

• bert74
Pathogen schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:36:
Tsja, dat ligt eraan wat je als optimale vetverbranding ziet he ;)

Optimaal als in zoveel mogelijk effect met zo laag mogelijke inspanning? Ja, dan ga je een paar uur per dag wandelen.
Optimaal als in zoveel mogelijk effect in zo weinig mogelijk tijd? Dan kun je beter zo snel mogelijk door je glycogeenvoorraad heenblazen zodat je lichaam wel vet móet aanspreken, of dus al weinig op voorraad hebben als je begint.
Optimaal als in de ideale combinatie vet/glycogeen om een X tijd te kunnen duursporten (bijvoorbeeld een marathon), dan zul je moeten vinden hoe je die twee systemen goed kunt combineren.
Als je rustig wandelt, verbrand je 100% vet, maar door de lage intensiteit is dat in absolute zin niet zo veel.

Over het algemeen kan je rustige duurlopen grotendeels op vetverbranding lopen, snelle 5K en 10K 100% op suiker. Alle tempo's die daar tussen zitten is een mix. Ik vermoed dat bij intensieve duurlopen, waarbij je grotendeels op vet loopt en een relatief hoge intensiteit hebt, je in absolute zin het meeste vet verbrand.

Ik gebruik mijn racefiets om vetverbranding te bevorderen. Ik rij rustig, met een hartslag die lager is dan mijn duurlopen, ik wordt er niet moe van, ik krijg er geen honger van, maar de vetverbranding en extensief duurvermogen komt wel lekker op gang.

• Hoppa!
bert74 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 12:00:
[...]

Ik gebruik mijn racefiets om vetverbranding te bevorderen. Ik rij rustig, met een hartslag die lager is dan mijn duurlopen, ik wordt er niet moe van, ik krijg er geen honger van, maar de vetverbranding en extensief duurvermogen komt wel lekker op gang.
En toch zou je meer vet verbranden (in absolute zin) als je met een hogere hartslag zou fietsen.

Volgens mij is het allemaal niet zo spannend. Per saldo moet je gewoon calorieën verbruiken dan je binnen krijgt, zonder dat je je spieren te veel aantast. Immers, die calorieën die je verbruikt moeten ergens vandaan komen. En koolhydraten die je niet verbrand omdat je je concentreert op vetverbranding, nou ja, die worden uiteindelijk ook vet.

Kun je dus beter met een hogere hartslag trainen, want dan verbrand je meer calorieën. Het hele idee van een vetverbrandingszone is echt de meest belachelijke mythe in de fitness.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Nee, er bestaat geen magische vetverbrandingszone. Maar trainen op lagere intensiteit is wel langer vol te houden en minder belastend.
Natuurlijk, als je het per tijdseenheid bekijkt zul je meer verbranden in een uur als je intensief sport dan als je extensief sport. Vergeet alleen niet dat je dan dus ook je glycogeenvoorraad flink gebruikt en dat die ook weer aangevuld moet worden.
Dat brengt twee risico's met zich mee: stevige schommelingen in de bloedsuikerspiegel en overcompensatie. Geen onmogelijke factoren om rekening mee te houden, maar zeker wanneer je sport om af te vallen wel zaken die makkelijker te vermijden zijn dan dat je ermee moet dealen.

(Waarmee ik niet wil zeggen dat je dit soort dingen niet weet, ik meen me te herinneren dat je al een behoorlijke afvalrace hebt gedaan.)

• bert74
Hoppa! schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 13:45:
[...]

En toch zou je meer vet verbranden (in absolute zin) als je met een hogere hartslag zou fietsen.

Volgens mij is het allemaal niet zo spannend. Per saldo moet je gewoon calorieën verbruiken dan je binnen krijgt, zonder dat je je spieren te veel aantast. Immers, die calorieën die je verbruikt moeten ergens vandaan komen. En koolhydraten die je niet verbrand omdat je je concentreert op vetverbranding, nou ja, die worden uiteindelijk ook vet.

Kun je dus beter met een hogere hartslag trainen, want dan verbrand je meer calorieën. Het hele idee van een vetverbrandingszone is echt de meest belachelijke mythe in de fitness.
Jouw eerste zin klopt gewoon niet. De berekening van het aandeel vet dat je in absolute zin verbrand is vermogen x tijd x %vetverbranding. Als je heel hard loopt, loop je bijna 100% op suikers en is de vetverbranding ook in absolute zijn erg laag. Als je matig intensief loopt is het aandeel vetverbranding erg hoog en verbrand je absoluut gezien veel vet.

Als je wat langere afstanden gaat lopen/fietsen is het juist uitermate belangrijk dat je je vetverbranding goed traint omdat je voorraad glycogeen beperkt is tot een uur-anderhalf uur. Vet heb je genoeg.

Je zult bij een marathon op een tempo moeten lopen dat je een goede verbranding mix hebt tussen vetten en koolhydraten om het 3-4 uur vol te houden. Bij veel lopers komt na 30Km de man met de hamer omdat het glycogeen op is. Het lichaam gaat noodgedwongen over op vetverbranding en het de energie die hierbij vrijkomt is tot 20% minder.

Het vetverbrandingsmechanisme is echter wel degelijk te trainen door de randjes op te zoeken.

• Tazzios

Tazzios

..

Hoppa! schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 13:45:
[...]

Dan ga je er van uit dat zoveel mogelijk vet verbranden/ energie te verbruiken het doel is, afvallen dus. Als sporter wil je je verschillende energie systemen trainen. Dit kan het beste door je bij een training op 1 systeem te richten.

• Hoppa!
bert74 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 14:41:
[...]

Jouw eerste zin klopt gewoon niet. De berekening van het aandeel vet dat je in absolute zin verbrand is vermogen x tijd x %vetverbranding. Als je heel hard loopt, loop je bijna 100% op suikers en is de vetverbranding ook in absolute zijn erg laag. Als je matig intensief loopt is het aandeel vetverbranding erg hoog en verbrand je absoluut gezien veel vet.

Als je wat langere afstanden gaat lopen/fietsen is het juist uitermate belangrijk dat je je vetverbranding goed traint omdat je voorraad glycogeen beperkt is tot een uur-anderhalf uur. Vet heb je genoeg.

Je zult bij een marathon op een tempo moeten lopen dat je een goede verbranding mix hebt tussen vetten en koolhydraten om het 3-4 uur vol te houden. Bij veel lopers komt na 30Km de man met de hamer omdat het glycogeen op is. Het lichaam gaat noodgedwongen over op vetverbranding en het de energie die hierbij vrijkomt is tot 20% minder.

Het vetverbrandingsmechanisme is echter wel degelijk te trainen door de randjes op te zoeken.
Mijn eerste zin klopt wel als wij dezelfde definitie van 'rustig' hebben. Nee, als je voorbij je omslagpunt gaat en op een hartslag van 90% van je max zit dan gelden andere regels. Maar waar je het net over 'rustig' hebt, heb je het nu over 'matig intensief'. In mijn woordenboek zijn dat echt twee andere dingen.

Het fitnessfabeltje is dat je in zone 2/3 meer vet zou verbranden dan in zone 3/4. Dat is gewoon niet waar, in absolute zin. En als jij het hebt over 'rustig' dan ga ik uit van zone 2/3.

• Hoppa!
Tazzios schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 14:52:
[...]

Dan ga je er van uit dat zoveel mogelijk vet verbranden/ energie te verbruiken het doel is, afvallen dus. Als sporter wil je je verschillende energie systemen trainen. Dit kan het beste door je bij een training op 1 systeem te richten.
Dat is een beetje de miscommunicatie in het topic nu, volgens mij. Enerzijds gaat het over vetverbranding als doel en anderzijds over vetverbranding stimuleren als middel.

Dat je vetverbranding als middel in wilt zetten en trainen is inderdaad iets anders dan de keuze om 's ochtends te gaan lopen om meer af te vallen.

• Tazzios

Tazzios

..

Volgens mij heeft niemand genoemd dat hij/zij extra wil afvallen door s'ochtends te gaan hardlopen. (of ik heb dat gemist?).
Vandaar dat ik op de 'vetverbranding trainen' toer zat i.p.v. ' energie verbranden als doel' zoals jij.

• bert74
Hoppa! schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 14:59:
[...]

Dat is een beetje de miscommunicatie in het topic nu, volgens mij. Enerzijds gaat het over vetverbranding als doel en anderzijds over vetverbranding stimuleren als middel.

Dat je vetverbranding als middel in wilt zetten en trainen is inderdaad iets anders dan de keuze om 's ochtends te gaan lopen om meer af te vallen.
Volgens mij hebben we er nu genoeg over gezegd. Op naar de volgende discussie.

• tlpeter
tlpeter schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 15:59:
Zo maar effe een afspraak gemaakt met een andere fysio.
Voeten blijven toch een dingetje. Kuit en achillespees werken ook niet mee en daarbij ook nog eens soms een stekende pijn aan de binnenkant van mijn knie sinds zondag :(

Ik ben klaar met het gelul houding.
Ik ben net terug en ik ben nu al blij.
Naar mijn idee en veel beter analyse. Uitkomst meer en vooral veel rekken met andere oefeningen en ook meer kracht training gaan doen. Rechts is mijn dominante been en links heb ik last.

Voorlopig 2 keer in de week fysio voor 4 tot 6 weken.
Voor mij is het in ieder geval een stuk duidelijker.

• Tweakarim

Tweakarim

Kwam vandaag in eerste instantie met gemixte gevoelens thuis van de run2day. Ging daarheen voor een paar op maat aangemeten hardloopschoenen. Bij aankomst kijkt de verkoper naar mijn huidige schoenen en constateert op basis van slijtage een neutrale loop. Hij haalt 2 paar schoenen tevoorschijn om uit te proberen, van brooks en new balance. Ik loop in de winkel op en neer en inderdaad beide schoenen lopen fijn. Echter was ik in de veronderstelling dat er met camera's een analyse word gedaan. Ik informeer hiernaar en uiteraard is dat mogelijk. Verkoper komt terug met een tablet en filmt hoe ik loop (eerlijk gezegd had ik hier meer van verwacht maar blijkbaar had ik een verkeerde voorstelling van de loopanalyse, niks ten nadelen van de winkel). Hij constateert dat ik op de new balance beter loop. Ik informeer naar de prijzen en alle schoenen kosten €140,-, hetgeen ik opvallend vond. Ik informeer wat er nog meer in het assortiment zit en de verkoper komt met de sacouny ride 10. Die lopen ook fijn en zien er ook nog het beste uit. Uiteindelijk die gekocht ook voor €140,-. Helaas bedenk ik me pas thuis om naar reviews te zoeken en constateer vervolgens dat deze schoenen bij vrijwel elke webshop inmiddels flink in prijs zijn gedaald en inmiddels voor €90,- te verkrijgen zijn. Volgens mij omdat deze schoenen al bijna een jaar op de markt zijn en er wellicht een opvolger aanstaand is. Ik begrijp goed dat een fysieke winkel met medewerkers die advies geven meer kosten maakt en daarom hogere prijzen moet hanteren dan een webshop maar ik vind €50,- prijsverschil desondanks aanzienlijk. Aangezien het me niet lekker zat heb ik telefonisch contact gezocht met de winkel en de situatie aangekaart. Vervolgens overeengekomen dat het logisch is dat persoonlijk advies resulteert in een hogere prijs maar €50 wel erg veel was en ik voor de helft daarvan een tegoedbon krijg. Dat vond ik een goede oplossing en al met al sluit ik dan ook af met een positief gevoel. Straks m'n nieuwe schoenen maar eens uitproberen.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12 08:46
Zojuist weer een leuke baantraining achter de rug: sets intervallen op hoge snelheid met steeds afnemende rustpauze. In totaal 4x onderstaande 'serie':

100m tempo - 100m rustig lopen
120m tempo - 80m rustig lopen
140m tempo - 60m rustig lopen
160m tempo - 40m rustig lopen
180m tempo - 20m rustig lopen
200m tempo - 600m seriepauze (rustig lopen)

Alle tempo-blokken geprobeerd rond de 3:20 min/km te houden. We liepen met een clubje van 5 waarbij we om en om hazen, dus dat geeft al wat natuurlijke variatie in tempo's.

Leuke van zo'n training is dat je rust steeds korter wordt en je tempo-blok steeds langer. Daardoor schiet je hartslag steeds naar de hoogste zone maar zakt 'ie na elk tempo-blok minder ver terug. In een grafiekje ziet dat er zo uit:

Hartslag
Hartslag

Pace
Pace

Link naar activiteit

PS: Zo'n training kan je eigenlijk alleen op de baan uitvoeren, anders moet je wel heel veel op je horloge kijken. Maar met een mooi lang recht stuk (bijvoorbeeld een fietspad langs een kanaal) kun je ook een variatie maken met lantaarnpalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 09-05-2018 22:20 ]

• Hoppa!
Tweakarim schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 19:19:
Kwam vandaag in eerste instantie met gemixte gevoelens thuis van de run2day. Ging daarheen voor een paar op maat aangemeten hardloopschoenen. Bij aankomst kijkt de verkoper naar mijn huidige schoenen en constateert op basis van slijtage een neutrale loop. Hij haalt 2 paar schoenen tevoorschijn om uit te proberen, van brooks en new balance. Ik loop in de winkel op en neer en inderdaad beide schoenen lopen fijn. Echter was ik in de veronderstelling dat er met camera's een analyse word gedaan. Ik informeer hiernaar en uiteraard is dat mogelijk. Verkoper komt terug met een tablet en filmt hoe ik loop (eerlijk gezegd had ik hier meer van verwacht maar blijkbaar had ik een verkeerde voorstelling van de loopanalyse, niks ten nadelen van de winkel). Hij constateert dat ik op de new balance beter loop. Ik informeer naar de prijzen en alle schoenen kosten €140,-, hetgeen ik opvallend vond. Ik informeer wat er nog meer in het assortiment zit en de verkoper komt met de sacouny ride 10. Die lopen ook fijn en zien er ook nog het beste uit. Uiteindelijk die gekocht ook voor €140,-. Helaas bedenk ik me pas thuis om naar reviews te zoeken en constateer vervolgens dat deze schoenen bij vrijwel elke webshop inmiddels flink in prijs zijn gedaald en inmiddels voor €90,- te verkrijgen zijn. Volgens mij omdat deze schoenen al bijna een jaar op de markt zijn en er wellicht een opvolger aanstaand is. Ik begrijp goed dat een fysieke winkel met medewerkers die advies geven meer kosten maakt en daarom hogere prijzen moet hanteren dan een webshop maar ik vind €50,- prijsverschil desondanks aanzienlijk. Aangezien het me niet lekker zat heb ik telefonisch contact gezocht met de winkel en de situatie aangekaart. Vervolgens overeengekomen dat het logisch is dat persoonlijk advies resulteert in een hogere prijs maar €50 wel erg veel was en ik voor de helft daarvan een tegoedbon krijg. Dat vond ik een goede oplossing en al met al sluit ik dan ook af met een positief gevoel. Straks m'n nieuwe schoenen maar eens uitproberen.
Bij Runnersworld, de concurrent, had ik een hele andere ervaring. Daar werd me vooraf uitgelegd dat ze een videoanalyse zouden doen waarbij ze met een highspeed camera opnames maken van hoe je op een loopband loopt. Op basis van die beelden, het kijken naar je voeten en slijtpatroon oude schoen, doen ze een aantal aanbevelingen voor schoenen en daar ga je dan op lopen. Vervolgens kijken ze dan en bevragen ze op welke van die schoenen het beste bij je passen. Die hele begeleiding kost dan € 30,-, maar dat brengen ze in mindering op een eventuele aankoop.

Natuurlijk zijn de schoenen dan duurder dan online, maar dan ben je ook goed geholpen. En toen na (ruim!) een half jaar bleek dat mijn podotherapeut de schoenen totaal ongeschikt vond voor mijn voeten en ze de oorzaak waren van mijn blessures, heeft Runnersworld ze kosteloos vervangen.

DAN heeft een fysieke zaak meerwaarde. Het lijkt er op dat jouw Run2day filiaal het niet heel serieus neemt allemaal?

• Valorian
Tweakarim schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 19:19:
Kwam vandaag in eerste instantie met gemixte gevoelens thuis van de run2day.
Jammer dat je ervaring niet optimaal was. Ik ben ook niet ondersteboven over de kwaliteit van het ipad-filmpje wat ze daar maken, maar dat komt meer omdat ik vind dat je in die 15 meter in de winkel niet echt een natuurlijke looptechniek simuleert. Maar het is beter dan niets, en voor een gratis (zelfs als je niets koopt) advies niet slecht. Advies is wel om altijd op een rustig moment te gaan of een afspraak te maken, zodat er tijd voor je genomen wordt.

Wat betreft de schoenen: het viel mij ook al vaker op dat als je zelf niet met een richtlijn komt er toevallig altijd 140+ euro schoenen uit de kast worden getrokken. Soms ook relatief oude modellen. Maar goed, de retail sector heeft het ook niet makkelijk en veel mensen lijken toch merk- en modelvast waardoor je na een goed advies in een winkel vervolgens alles online koopt.

De Ride 10 is inderdaad alweer een klein jaartje op de markt. Maar de 11 is nog niet uit, dus 10 is nog wel het nieuwste model. Echter 140 euro is wel érg fors voor die schoenen. Als de nieuwe 11 over een paar maanden uit komt ligt die waarschijnlijk vanaf start voor 125 euro in de online-schappen. Maar maak je geen zorgen over de 10 vs 11, verschil in kwaliteit zal verwaarloosbaar zijn leert de ervaring. Er komen weer wat marketing termen bij en misschien gaat er een paar gram af zodat ze gepromoot worden als 'nog lichter'.

Zelf loop ik alweer een jaar of 3 op Saucony Ride en Saucony Kinvara. Beiden bevallen mij zeer goed. (Ride 7, Ride 9, Kinvara 5, Kinvara 7). Mijn volgende paar wordt weer een Kinvara. Als het zo uitkomt gewoon de nieuwste (9) in de mooiste kleur (a 125 euro), maar als ik in de outlet voor die tijd nog een hele lelijke '8' tegenkom voor zes of zeven tientjes dan weet ik het wel ;)

Anyway, ik hou een dubbel gevoel bij fysieke winkels: het is fijn dát ze er zijn, maar de meerwaarde wordt wel steeds minder. En het prijsverschil groter. Een winkel aan Mariaplaats in Utrecht moet toch ergens zijn torenhoge huur van betalen. Een voordeel van online kopen is dat je vaak ook uitgebreider en langer mag testen en 100% geld terugkrijgt ipv een bon als iets niet bevalt.

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 10-05-2018 00:44 ]

• Miki
  • Laatst online: 17:38
Bij Runnersworld had ik zelf ook een beter gevoel dan bij Run2Day. Even rond kunnen kijken zonder dat er gelijk een verkoper op je afvliegt vind ik zelf een hele fijne start.
Verder moeten beide ketens het inderdaad van hun service hebben en zeker als je in het begin van je hardloop “carrière” bevindt is die service meer dan uitstekend. Het kunnen omruilen van schoenen binnen 2 weken ongeacht of er al mee gelopen bijvoorbeeld. Maar ook het kunnen passen en proberen van diverse modellen is erg fijn.
Inmiddels weet ik wat ik fijn aan schoenen vind en welk profiel ik heb dus ik zal niet zo snel meer naar een fysieke winkel gaan.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:17
Gisteravond sinds de marathon in Rotterdam weer een wedstrijdje gelopen. De 10K Alkmaar City run by night. Doel was om gewoon lekker te lopen en het liefst onder de 50 minuten, dus met een gemiddelde van onder de 5:00 min/km.

Gelukkig was de temperatuur al wat gezakt. Vooraf bang dat het een hoog funrun gehalte zou hebben maar dit opgelost door vooraan in het startvak te gaan staan. Dus mocht het zo zijn geweest, niks van meegekregen :) Start was gelukkig in trechtervorm. Was ook wel nodig in de smalle straten van de Alkmaarse binnenstad.

De eerste kilometer natuurlijk, zoals traditie, te snel begonnen. Maar eigenlijk liep het wel lekker. De eerste 3 KM een beetje zoekende en daar kwamen de eerste achterblijvers al van de eerdere startgroep, de businessrun. Daarna lekker gebruik kunnen maken van verschillende hazen door constant achter mensen aan te gaan lopen en in een flow geraakt. Jammer genoeg wel veel moeten inhouden door de vele achterblijvers, nauwe straatjes en bochten. Maar toch nog een nieuw PR weten te lopen. Ruim 1 minuut er af!

Strava bij het praatje

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12 08:45

racoon

mooowwww

Vanmorgrn kort rondje gelopen 12,21 km in 1:10:00 , volgens mij wel aardig constant gelopen.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/d10eJy/7_D46_AB66_5_E74_463_E_AA50_6475586_E70_E7.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door racoon op 10-05-2018 14:46 ]

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:43
Roadman schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 09:02:
Gisteravond sinds de marathon in Rotterdam weer een wedstrijdje gelopen. De 10K Alkmaar City run by night. Doel was om gewoon lekker te lopen en het liefst onder de 50 minuten, dus met een gemiddelde van onder de 5:00 min/km.

Gelukkig was de temperatuur al wat gezakt. Vooraf bang dat het een hoog funrun gehalte zou hebben maar dit opgelost door vooraan in het startvak te gaan staan. Dus mocht het zo zijn geweest, niks van meegekregen :) Start was gelukkig in trechtervorm. Was ook wel nodig in de smalle straten van de Alkmaarse binnenstad.

De eerste kilometer natuurlijk, zoals traditie, te snel begonnen. Maar eigenlijk liep het wel lekker. De eerste 3 KM een beetje zoekende en daar kwamen de eerste achterblijvers al van de eerdere startgroep, de businessrun. Daarna lekker gebruik kunnen maken van verschillende hazen door constant achter mensen aan te gaan lopen en in een flow geraakt. Jammer genoeg wel veel moeten inhouden door de vele achterblijvers, nauwe straatjes en bochten. Maar toch nog een nieuw PR weten te lopen. Ruim 1 minuut er af!

Strava bij het praatje
Ik heb hem ook gelopen gisteren. Is een erg leuk loopje met enorm veel publiek! Ik heb hem gelopen in 45:30 https://www.strava.com/activities/1560908097

• ArnevdS
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-02-2024
cverkooyen schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 15:01:
[...]

Ik heb hem ook gelopen gisteren. Is een erg leuk loopje met enorm veel publiek! Ik heb hem gelopen in 45:30 https://www.strava.com/activities/1560908097
Wow, (natuurlijk, persoonsgebonden) maar wat loop je een 10k met een hoge hartslag _/-\o_ Of is die data niet erg betrouwbaar?

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Hartslag is maar een getal.

Met een HRmax van 220 had hij harder zijn best moeten doen :P Met een HRmax van 185 had hij het 1km-punt niet gehaald met die hartslag :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:27
Na 10 jaar niet gerend te hebben door blessures waardoor ik in principe nooit meer kon hardlopen gisteravond ook de ACR2018 gelopen. 58:00 dus tranentrekkend traag (ja, wel de 10km) maar hoe tof om met zo’n publiek weer ‘s 10km te lopen. En dat met 3 weken tijd om te trainen (was wel al fit door andere sporten). Als het herstel soepel gaat hou ik het niet per se bij 1 keer! :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Joepie ik zit inmiddels ook eindelijk weer in een ritme van blessurevrij 3x per week lopen :). Na een flinke intervaltraining (10x 400m) kan ik na een dag rust weer >20km lopen :). Betekent dat ik weer aan nieuwe PR's kan denken.
Binnenkort 10km, doel is onder de 39minuten.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 10-05-2018 16:16 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:44
ArnevdS schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 15:12:
[...]

Wow, (natuurlijk, persoonsgebonden) maar wat loop je een 10k met een hoge hartslag _/-\o_ Of is die data niet erg betrouwbaar?
Ik vind de hoogte van die hartslag niet raar maar ik vind het bijzonder dat hij op z'n hoogst is op het midden van de loop maar steeds verder afzakt tegen het einde (van 200+ naar 160), daarom zou ik de data niet helemaal vertrouwen bij gelijk tempo.
NiGeLaToR schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 15:42:
Na 10 jaar niet gerend te hebben door blessures waardoor ik in principe nooit meer kon hardlopen gisteravond ook de ACR2018 gelopen. 58:00 dus tranentrekkend traag (ja, wel de 10km) maar hoe tof om met zo’n publiek weer ‘s 10km te lopen. En dat met 3 weken tijd om te trainen (was wel al fit door andere sporten). Als het herstel soepel gaat hou ik het niet per se bij 1 keer! :)
Ik denk dat er zat mensen erg blij zijn met zo'n tijd na 3 weken trainen dus een prima prestatie!

• cverkooyen
  • Laatst online: 17:43
ArnevdS schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 15:12:
[...]

Was me nog niet opgevallen. Ik heb de Johan Cruijff loop gelopen afgelopen maand met een max van 185 gem 169, nu 217 max en 183 gemiddeld. Ik denk dat de meting niet helemaal klopt of zou het echt zo erg kunnen verschillen? Bij beide loopjes ben ik best diep gegaan.

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:25
De laatste drie weken de trainingsintensiteit verhoogd van 2 naar 3 keer per week. Ook de lange weekend loop iets trager maar langer gemaakt en ben buitengewoon verrast door de effecten.

Leek met twee keer per week wat te plateauen qua snelheid en conditie opbouw maar zie het nu echt zienderogen verbeteren. Ook het lopen zelf voelt nu natuurlijker in plaats het gevoel dat ik aan het kruis wordt genageld. En niet onbelangrijk, voorlopig geen reactie van mijn lichaam met blessures gelukkig.

"Better ask questions before you shoot"

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:53
Ik ben opzoek naar tips mbt de aanschaf van trailrunning schoenen. Ik overproneer en mijn ‘go to’ duurloop schoen is de Asics kayano (in het verleden Brooks Gts). Iemand die een aantal vergelijkbare schoenen kan aanwijzen of een goede specialist kan aanwijzen in Nijmegen? Voor wat ik zie op de webshops van de grote twee hebben ze een beperkt aanbod in trailschoenen. Waar dien je op te letten bij trailschoenen?

Edit: ik ben ook opzoek naar een kleine rugzak (max 3-5 liter), waar een beetje eten, portemonnee en telefoon in past. Met een aantal kleine drinkflessen of met geïntegreerde drinkzak (max 1 liter). Iemand hiervoor tips? Liefste zo goedkoop mogelijk (max 40€).

[ Voor 23% gewijzigd door Koenbr op 11-05-2018 07:54 ]

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-12 22:15

Rudedadude

Maybe we were born to run

Koenbr schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 22:56:
Ik ben opzoek naar tips mbt de aanschaf van trailrunning schoenen. Ik overproneer en mijn ‘go to’ duurloop schoen is de Asics kayano (in het verleden Brooks Gts). Iemand die een aantal vergelijkbare schoenen kan aanwijzen of een goede specialist kan aanwijzen in Nijmegen? Voor wat ik zie op de webshops van de grote twee hebben ze een beperkt aanbod in trailschoenen. Waar dien je op te letten bij trailschoenen?

Edit: ik ben ook opzoek naar een kleine rugzak (max 3-5 liter), waar een beetje eten, portemonnee en telefoon in past. Met een aantal kleine drinkflessen of met geïntegreerde drinkzak (max 1 liter). Iemand hiervoor tips? Liefste zo goedkoop mogelijk (max 40€).
Net zoals met hardloopschoenen bestaan er trailschoenen voor een hoop verschillende omstandigheden: modder, zachte ondergrond, rotsen, hybride (zodat ze ook nog een beetje lekker op de weg lopen). En alhoewel demping vaak minder belangrijk wordt geacht, is er ook daarin uiteraard variatie. En je hebt watervaste schoenen en schoenen met een rotsplaat.

Oftewel: waar wil je ze voor gebruiken bepaalt wat je nodig hebt. En wil je dan keus hebben kun je het beste naar een gespecialiseerde winkel gaan zoals scarabee in valkenswaard, sport-balance in Breedenhoek, of de mst store in Zoetermeer.
In Nederland, met weinig hoogtemetersen rotsformaties, kom je meestal best goed weg op 'tamme' trailschoenen, waarmee je ook goed op de weg kunt lopen, maar die in vergelijking met een reguliere wegschoen wat meer misbruik kunnen verdragen. Pas als het echt nat en modderig is zijn schoenen met duidelijk noppenprofiel aan te raden.

Voor 40 euro is de keuze in waterrugzakken beperkt, tenzij je een goede deal tegenkomt. Dan kom je snel uit bij iets van de Decathlon / Kalenji of misschien een compacte rugzak van Camelbak? Ik heb nu 3 compacte rugzakken, 1 met waterrugzak, 1 met bidons en 1 vest. Uiteindelijk bepaalt hier weer de instelbaarheid op je lichaam of het prettig loopt. Iets wat in de weg zit of heel de tijd aan het hobbelen is, is mega irritant. Dat is de reden dat ik vaak aan het afwegen ben om zo min mogelijk mee te nemen en soms met verbazing kijk naar hoe anderen soms hun halve huisraad mee lijken te nemen :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Valorian

Goed om te weten: Normale hardloopschoenen zijn gemaakt voor op verhard en vlak terrein. Daarbij komt élke pas exact hetzelfde neer en is een minimale over- of onderpronatie al vragen om blessures. Het idee is dat dat wordt voorkomen door in de schoenen/zolen net iets meer steun te geven zodat je alsnog 'recht' landt. Tenminste, dat is de theorie in een notendop ;) ..

Bij trailruns loop je echter voor het grootste deel op onverhard en ongelijk terrein. Denk aan bosgrond, zand, gras, rotspaden, etc. Daarbij komt elke stap anders neer, want je voet landt vrijwel nooit op 100% vlak en verhard terrein, én haal je meer demping uit de veelal zachte grond. Voor je voeten/enkels/knieen is dus elke stap weer 'zoeken' naar hoe je je voet kwijt kan. Je hebt daar dan ook veel minder aan een niet-neutrale schoen. Ik betwijfel zelfs of ze bestaan. Verder zijn trailrunschoenen heel anders opgebouwd. Je hebt daar normaliter veel minder demping (want die demping zit al in het terrein). Meestal zijn verder de zolen wat robuster (met excessen naar enorme noppen).

Kortom, met een slag om de arm (want ik ben ook maar ingelezen leek): volgens mj maakt het voor jouw overpronatie niet veel uit wat voor trailschoen je koopt. Of in ieder geval veel minder dan bij hardlopen op asfalt. Hou er wel rekening mee dat op onverhard terrein lopen erg 'wennen' kan zijn. Het is zwaar omdat je meer energie verliest op de zachtere grond.

Wat betreft je rugzakvraag: voor jouw doeleinde zou een trailvest ideaal zijn. Neusje van de zalm is bijvoorbeeld deze: https://www.salomon.com/nl/product/adv-skin-5-set.html .. maar gezien de prijs kun je ook voor de decathlon variant gaan: https://www.decathlon.nl/...168331?mc=8488291&c=ZWART .. Zo'n vest zit 10x fijner dan een echte rugzak omdat het ook aan voorzijde helemaal netjes aansluit.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Poeeeee dikke vette energiedip gisteren en vandaag... Natuurlijk had ik dit al een beetje aan zien komen met al dat gefiets erbij, maar dit voelt alsof ik moet uitkijken niet te ver door te pushen ivm overtrainen.

Dit weekend dus maar weer skippen. Komende pauze twijfel ik nog over, ik moet nog naar huis fietsen aan het eind van de dag.

Ik merk dat ik er ook heel erg van baal. Ik wil helemaal niet fietsen, ik wil hardlopen! Maar als ik het fair bekijk heb ik gewoon meer dan een uur benenworkout vandaag, ook als ik niet loop. En op de fiets trek ik mijn hartslag lang niet zover omhoog, dus da's eigenlijk nog beter ook.

[ Voor 29% gewijzigd door Pathogen op 11-05-2018 11:48 ]

• tlpeter
Pathogen schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 11:45:
Poeeeee dikke vette energiedip gisteren en vandaag... Natuurlijk had ik dit al een beetje aan zien komen met al dat gefiets erbij, maar dit voelt alsof ik moet uitkijken niet te ver door te pushen ivm overtrainen.

Dit weekend dus maar weer skippen. Komende pauze twijfel ik nog over, ik moet nog naar huis fietsen aan het eind van de dag.
Eet je wel genoeg? Ben je misschien al wat afgevallen?
Het fietsen zou misschien ook te hard zijn gegaan de laatste dagen.

• Miki
Pathogen schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 11:45:

Ik merk dat ik er ook heel erg van baal. Ik wil helemaal niet fietsen, ik wil hardlopen! Maar als ik het fair bekijk heb ik gewoon meer dan een uur benenworkout vandaag, ook als ik niet loop. En op de fiets trek ik mijn hartslag lang niet zover omhoog, dus da's eigenlijk nog beter ook.
Slik je al iets van multivitamine? Beetje extra ijzer en magnesium kan geen kwaad nu je zoveel meer aan het trainen bent.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

tlpeter schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 11:49:
[...]

Eet je wel genoeg? Ben je misschien al wat afgevallen?
Het fietsen zou misschien ook te hard zijn gegaan de laatste dagen.
Alledrie :P

Fietsen is nieuw en ben ik nog niet zo aan gewend. Eten moet ik opschroeven en dat doe ik mondjesmaat (pun intended) en ik val de laatste tijd idd af, wat ik niet hoef.

Denk dat ik de pauze ook even laat voor wat het is.

@Miki ik eet meer fruit (banaan, appel) dus dat is op zich goed qua vitamines en mineralen. Denk dat het puur calorisch is en mijn benen die na een week fietsen vinden dat er een hoop te wennen en herstellen valt :Y

Kan ook niet heel veel doseren aan het fietsen, aangezien het woon-werk is. Dus of 0km, of meteen 26 :P
Ik hoop er een beetje op dat het komend weekend de boel wat meer herstelt en dat ik komende week weer langzaam aan wat meer hardlopen toe kan voegen.
Tis ook niet niks, even 1:20 uur aan cardio erbij iedere werkdag.

[ Voor 36% gewijzigd door Pathogen op 11-05-2018 12:04 ]

• Miki
Pathogen schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 11:51:
[...]

Alledrie :P

Fietsen is nieuw en ben ik nog niet zo aan gewend. Eten moet ik opschroeven en dat doe ik mondjesmaat (pun intended) en ik val de laatste tijd idd af, wat ik niet hoef.

Denk dat ik de pauze ook even laat voor wat het is.

@Miki ik eet meer fruit (banaan, appel) dus dat is op zich goed qua vitamines en mineralen. Denk dat het puur calorisch is en mijn benen die na een week fietsen vinden dat er een hoop te wennen en herstellen valt :Y

Kan ook niet heel veel doseren aan het fietsen, aangezien het woon-werk is. Dus of 0km, of meteen 26 :P
Ik hoop er een beetje op dat het komend weekend de boel wat meer herstelt en dat ik komende week weer langzaam aan wat meer hardlopen toe kan voegen.
Tis ook niet niks, even 1:20 uur aan cardio erbij iedere werkdag.
Ik herken het wel, ik fiets sinds december ook iedere dag naar me werk. Dat is een kleine 10km enkele reis dus dat hakte in het begin ook in met mijn trainingschema. Ik had toen ook even last van energie dip, leek wel pap in mijn benen te hebben en volledig futloos te zijn. Duurde een kleine 3 weken voordat ik er aan gewend was en ook weer normaal kon trainen.

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 11-05-2018 12:09 ]

• Rudedadude

Rudedadude

Valorian schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 08:44:
[...]

Wat betreft je rugzakvraag: voor jouw doeleinde zou een trailvest ideaal zijn. Neusje van de zalm is bijvoorbeeld deze: https://www.salomon.com/nl/product/adv-skin-5-set.html .. maar gezien de prijs kun je ook voor de decathlon variant gaan: https://www.decathlon.nl/...168331?mc=8488291&c=ZWART .. Zo'n vest zit 10x fijner dan een echte rugzak omdat het ook aan voorzijde helemaal netjes aansluit.
Of een trailvest beter is, is de vraag: bij meer vocht bij je (zeker als je richting of over een liter drinken heen gaat) gaat het aan de voorkant al snel te veel meebewegen en zit dat m.i. prettiger op je rug. Op dat punt is daarom de instelbaarheid belangrijker: je moet ervoor kunnen zorgen dat het vocht niet op en neer kan hossen. Ik heb 2 backpacks waarbij het belangrijkste gewicht op m'n heupen rust, dat vind ik in de praktijk ook prettig.

@Pathogen : klinkt in eerste instantie als een tekort aan glycogeen. Ga eens wat meer suiker stroopwafels eten na de inspanning :D Ik ga ook maar weer eens wat naar binnen werken, morgen weer een trailmarathon voor de boeg :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Rudedadude ik heb vanochtend al naar je geluisterd en 1,5 pannenkoek opgesmikkeld :Y

Denk dat het met een beetje gezond verstand allemaal wel goed komt, maar ik wil hier érg scherp op zijn omdat ik juist nu bezig ben met opbouwen voor die magische marathon :)
Met jullie collectieve verstand erbij komt dat vast goed.

• tlpeter
Een pannekoek is geen stroopwafel he:)
Ik ben verslaafd aan stroopwafels.

• bert74
Ik heb gisteren weer mijn standaard 5K rondje gelopen, deze keer heb ik hem proberen te lopen met een rustige hartslag op max 155. (Voor mij is dit heeeel rustig, max ~200, omslagpunt ~180-185).

Ik was blij verrast dat ik nog een tempo had van 6:10 en een gemiddelde hartslag van 153 slagen.

https://www.strava.com/activities/1562605659

In dit overzicht is de progressie goed te zien
Peizermade

Garmin was er ook blij mee en beloonde mij met een VO2 max van 48, nog nooit zo hoog geweest
VO2max

Ik heb de indruk dat consequent 3 keer per week lopen i.p.v. 2 keer zoals vorig jaar en de focus op rustig lopen en heel blijven goed uit pakt. Ik ga lekker door, snelheid komt vanzelf wel gezien mijn hartslagreserve.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

tlpeter schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 12:27:
Een pannekoek is geen stroopwafel he:)
Ik ben verslaafd aan stroopwafels.
OK OK...

* Pathogen eet braaf een stroopwafel bij een kop choco.

• Valorian
Rudedadude schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 12:22:
[...]

Of een trailvest beter is, is de vraag: bij meer vocht bij je (zeker als je richting of over een liter drinken heen gaat) gaat het aan de voorkant al snel te veel meebewegen en zit dat m.i. prettiger op je rug. Op dat punt is daarom de instelbaarheid belangrijker: je moet ervoor kunnen zorgen dat het vocht niet op en neer kan hossen. Ik heb 2 backpacks waarbij het belangrijkste gewicht op m'n heupen rust, dat vind ik in de praktijk ook prettig.
Ah, ja, dat klopt. Ik ging overigens uit van een trail-vest waarbij je zowel voor (soft flasks) als achter (camelbag) water kwijt kan, voor een optimale verdeling. Dan kan je zo'n 2 tot 2,5 liter kwijt met minimaal 'hos'-effect ;) .. Gewicht op heupen ben ik gewend van zware/gevulde backpacks, dan is dat inderdaad essentiëel om je schouders en rug te sparen. Waar dat omslagpunt zit – dwz wanneer op heup fijner wrodt – zal wellicht ook persoonlijk zijn. Tijdens mijn langste trail nam ik zo'n 1,5 liter water mee (verdeeld over flesjes en camelbag), een gore-tex jas, reddingsdeken, wat zakjes noten/gedroogd fruit, een handvol energiegels en repen, een telefoon en een dun hardloopjasje. Dat kon allemaal nog net in een 5liter-vest en zat perfect.

• Tweakarim

Tweakarim

Iemand nog tips voor een goed ontbijt om zo een optimale prestatie te leveren op de 10km? En speelt hetgeen je een dag van te voren eet ook nog een rol? Moet vol aan de bak om zodag de kwart marathon binnen een uur te lopen.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:17
Tweakarim schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 16:25:
Iemand nog tips voor een goed ontbijt om zo een optimale prestatie te leveren op de 10km? En speelt hetgeen je een dag van te voren eet ook nog een rol? Moet vol aan de bak om zodag de kwart marathon binnen een uur te lopen.
10,5 KM... zou niet heel anders eten dan dat je normaal zou doen eerlijk gezegd.
Zeker niet als je binnen een uur wil finishen.

• Miki
Dit verschilt in mijn ogen heel erg per persoon maar zorg dat je een goede bodem hebt en goed te verdragen is op je maag/ darmen. Meestal is eten/ ontbijten wat je normaal ook zou doen mijn beste advies. Kans is namelijk aanwezig dat je lichaam gaat reageren als je wat anders gaat eten dan je lichaam normaal gewend is en dan kunnen rare dingen gebeuren. Krampen, ruften en meer van dat soort ongein wil je niet tijdens het lopen.

Zorg ook dat je op tijd naar de wc gaat en met name nummer 2 kwijt bent zodat je daar geen last van hebt tijdens het lopen. Dat is namelijk letterlijk stront vervelend :P

• Koenbr
[quote]Rudedadude schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 08:34:
[...]

Net zoals met hardloopschoenen bestaan er trailschoenen voor een hoop verschillende omstandigheden: modder, zachte ondergrond, rotsen, hybride (zodat ze ook nog een beetje lekker op de weg lopen). En alhoewel demping vaak minder belangrijk wordt geacht, is er ook daarin uiteraard variatie. En je hebt watervaste schoenen en schoenen met een rotsplaat.

Oftewel: waar wil je ze voor gebruiken bepaalt wat je nodig hebt. En wil je dan keus hebben kun je het beste naar een gespecialiseerde winkel gaan zoals scarabee in valkenswaard, sport-balance in Breedenhoek, of de mst store in Zoetermeer.
In Nederland, met weinig hoogtemetersen rotsformaties, kom je meestal best goed weg op 'tamme' trailschoenen, waarmee je ook goed op de weg kunt lopen, maar die in vergelijking met een reguliere wegschoen wat meer misbruik kunnen verdragen. Pas als het echt nat en modderig is zijn schoenen met duidelijk noppenprofiel aan te raden.
Valorian schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 08:44:
[...]

Helder! Bedankt voor de uitgebreide informatie. Meeste ondergrond zal bos zijn (n70 trail) en wat kiezelpaadjes (met wat grotere brokken steen erdoorheen). Ik zal eens kijken de wat tammere schoentjes. Vanochtend even bij de run2day geweest en daar hadden ze ook ADV 5 voor 160 euro. Ik ga denk ik even kijken of die van de Decathlon ook volstaat ;)

• Rudedadude

Rudedadude

Pathogen schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 13:40:
[...]

OK OK...

* Pathogen eet braaf een stroopwafel bij een kop choco.
Ik wou al zeggen: die pannenkoek moet dan wel het bijgerecht bij de stroop zijn geweest ;)

@Koenbr Ik was vandaag toevallig nog in de Decathlon, maar ik heb niet uitgebreid gekeken naar het trailassortiment. Wel even een trailschoen van Kalenji in handen gehad, maar verder niet echt beoordeeld (ik heb een brede voorvoet wat mijn keuze voor geschikte trailschoenen al een stuk beperkter maakt). Want los van alle grip en stevigheid is pasvorm ook belangrijk natuurlijk. Door de vaak scheve plaatsing van je voeten (en met de n70 is het ook redelijk wat heuevelop/heuvelaf) wil je niet rondstuiteren in je schoenen, maar ook geen blauwe teennagels oplopen van het verkrampt zitten van je schoenen. Een lastig evenwicht.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat je normaal ook eer idd. Tenzij dat mega zwaar eten is dan niet natuurlijk :).
Probeer van tevoren voor jezelf een strategie te bepalen, reken uit wat je gemiddelde pace moet zijn en probeer de eerste paar kms er ìets onder te zitten, zodat je de laaste kms ìets over hebt. Rustig starten is een goede tip voor ervaren lopers, maar geloof me je start toch altijd te snel dus beter je strategie erop aanpassen ipv na 3 km in paniek zijn dat je te snel bent gestart :P.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Rudedadude schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 20:11:
[...]
Want los van alle grip en stevigheid is pasvorm ook belangrijk natuurlijk. Door de vaak scheve plaatsing van je voeten (en met de n70 is het ook redelijk wat heuevelop/heuvelaf) wil je niet rondstuiteren in je schoenen, maar ook geen blauwe teennagels oplopen van het verkrampt zitten van je schoenen. Een lastig evenwicht.
Persoonlijk werken voor mij schoenen waar de middenvoet redelijk strak omsloten zit en met een ruime(re) voorvoet het best.
Door "fixatie" bij de middenvoet ga je niet schuiven. Als je vervolgens schoenen neemt waar je vooraan genoeg ruimte hebt, heb ik vrijwel nooit zere teennagels. Ook niet bij lang dalen (>1uur) in de alpen (of ik moet tegen een steen schoppen ;) ).
Heeft in mijn optiek niets met evenwicht te maken, maar ik ben nog altijd verbaast dat diverse fabrikanten nog niet hebben begrepen dat dit gewoon de ideale oplossing is voor lange afstanden :P

Anyway, ik maak me dus een stuk drukker om de pasvorm dan het exacte profiel/demping/merk/kleur :P als ze niet lekker lopen blijven ze toch alleen maar in de kast staan ;)

• Rudedadude

Rudedadude

Roozzz schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 22:06:
[...]

Persoonlijk werken voor mij schoenen waar de middenvoet redelijk strak omsloten zit en met een ruime(re) voorvoet het best.
Door "fixatie" bij de middenvoet ga je niet schuiven. Als je vervolgens schoenen neemt waar je vooraan genoeg ruimte hebt, heb ik vrijwel nooit zere teennagels. Ook niet bij lang dalen (>1uur) in de alpen (of ik moet tegen een steen schoppen ;) ).
Heeft in mijn optiek niets met evenwicht te maken, maar ik ben nog altijd verbaast dat diverse fabrikanten nog niet hebben begrepen dat dit gewoon de ideale oplossing is voor lange afstanden :P

Anyway, ik maak me dus een stuk drukker om de pasvorm dan het exacte profiel/demping/merk/kleur :P als ze niet lekker lopen blijven ze toch alleen maar in de kast staan ;)
Dit dus inderdaad. Met mijn voeten kom ik alleen op mijn Topo's op het moment zonder tenenpijn voorbij de Marathon, mijn Inov-8 en Skechers trailschoenen worden vanaf ongeveer die afstand onconfortabel.

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Rudedadude schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 22:48:
[...]

Dit dus inderdaad. Met mijn voeten kom ik alleen op mijn Topo's op het moment zonder tenenpijn voorbij de Marathon, mijn Inov-8 en Skechers trailschoenen worden vanaf ongeveer die afstand onconfortabel.
Altra al eens geprobeerd? Mogelijk wel wat te zacht voor jouw smaak, ik heb geen ervaring met de wegmodellen dus weet niet precies hoe zacht die zijn.
Zelf denk ik dat mijn volgende wegschoenen van salomon worden. Ze schijnen nu een wegschoen te hebben gebaseerd op de slab sense en die is qua pasvorm op de trails mijn go-to schoen.

• Rudedadude

Rudedadude

Roozzz schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 22:59:
[...]

Altra al eens geprobeerd? Mogelijk wel wat te zacht voor jouw smaak, ik heb geen ervaring met de wegmodellen dus weet niet precies hoe zacht die zijn.
Zelf denk ik dat mijn volgende wegschoenen van salomon worden. Ze schijnen nu een wegschoen te hebben gebaseerd op de slab sense en die is qua pasvorm op de trails mijn go-to schoen.
Op de een of andere manier komt er altijd iets tussen op het moment dat ik een Altra schoen wil kopen :) De superior ligt redelijk 'in mijn straatje', maar laat ik eerst maar weer eens wat schoenen gaan verslijten voordat ik weer nieuwe koop. Salomon is zo'n merk waarvan elke serieuze schoen te smal is voor mijn voorvoet.

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-12 09:09

AONIJIE 5L $28,50 , vaak coupons te vinden.
https://www.tomtop.com/p-y4028l-xl.html
Bezorgen duurt wel even.

Lijkt qua gevoel op mijn Salomon S-Lab Sense Ultra, maar dan met extra ruimte voor een waterzak aan de achterkant.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:34

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Vorige week de 23km Koning van Spanje trail gelopen in een tijd van 2:06:00
Lekker parcours met ondanks dat ik een bordje gemist had en uiteindelijk 24.5km heb gelopen toch een nette tijd weten te behalen.

Maar man man, wat een aanslag op mijn voeten, uiteindelijk een stuk of 8 blaren eraan overgehouden.
Ondanks dat ik op een plek onder mijn rechtervoet waar het altijd raak is tape en een pleister had geplakt en zooltjes voor in de schoenen had toch weer na 12km dat schurende gevoel....

[specs]

• Sinned123
Ik weet niet hoe het bij de kortere afstanden was.
Maar ik begreep dat er bij de 43km een wateroversteek was.

Natte voeten is gegarandeerd succes voor blaren.

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Fanatic_FS schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 14:50:
Maar man man, wat een aanslag op mijn voeten, uiteindelijk een stuk of 8 blaren eraan overgehouden.
Ondanks dat ik op een plek onder mijn rechtervoet waar het altijd raak is tape en een pleister had geplakt en zooltjes voor in de schoenen had toch weer na 12km dat schurende gevoel....
Enig idee wat de oorzaak is? Al dit zo structureel is zou ik eens gaan experimenteren met verschillende schoenen en sokken. Preventief afplakken met tape kan goed werken om een zwakke plek de tijd te geven om te herstellen.
Sinned123 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 22:08:

Dat is dus echt niet het geval. Met een goede pasvorm van sokken en schoenen (en een beetje gewenning) is dit echt geen issue. Ik heb probleemloos tal van tochtjes van 6+ uur met continu natte voeten gelopen... :>

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Nog iemand die meedoet vandaag met de Marathon Tilburg? Loop zelf de halve vandaag.
Helaas lijkt het wel te gaan regenen, dan is 21km toch wel weer ver...

• Tweakarim

Tweakarim

Drawer schreef op zondag 13 mei 2018 @ 08:28:
Nog iemand die meedoet vandaag met de Marathon Tilburg? Loop zelf de halve vandaag.
Helaas lijkt het wel te gaan regenen, dan is 21km toch wel weer ver...
Ja ik, maar dan de kwart marathon. Nu je het zegt inderdaad, komt volgens buienradar wel een aardig regengebied overtrekken helaas.

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:34

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Sinned123 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 22:08:
Ik weet niet hoe het bij de kortere afstanden was.
Maar ik begreep dat er bij de 43km een wateroversteek was.

Bij de 23km was er ook een wateroversteek.
De sokken die ik aan had zijn dezelfde die ik altijd gebruik zowel op de baan als op de weg en nooit blaren mee heb.
2 andere renners die de 12km hadden gedaan (geen wateroversteek) met dezelfde schoenen (speedcross 4) hadden ook blaren te pakken op nagenoeg dezelfde plek :?

[specs]

• artharpe
  • Niet online
Vanochtend een duurloop gedaan van 30km. De warmte maakte het wel wat pittig rond de 24km. Doel is de Mar-athon van Sneek. Nu in de laatste vier week van opbouwen en daarna rustiger aan om fris aan de start te komen. Gaat de tweede marathon worden van me, eerste was <4.00h en na in maart een HM op 1.45 te hebben gelopen zou ik het, bij goed weer en een fit lijf, 3.45 eens willen proberen.

• Sinned123
Roozzz schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 22:28:
Dat is dus echt niet het geval. Met een goede pasvorm van sokken en schoenen (en een beetje gewenning) is dit echt geen issue. Ik heb probleemloos tal van tochtjes van 6+ uur met continu natte voeten gelopen... :>
Ik dacht eerlijk gezegd dat het algemeen bekende informatie was :?

Hij geeft aan bij normaal gebruik al blaren te hebben, toevallig hoorde ik van natte voeten bij de koning van Spanje.
Dus 1+1 = 2

Maar anders een linkje:
https://www.prorun.nl/tra...n-het-risico-van-trailen/

Ik zou eerlijk gezegd bij een trail van 6+ uur, ergens een moment zoeken om sokken en eventueel schoenen te verwisselen voor droge.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:59

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

gisteravond de halve marathon in Luxemburg gelopen:
gevoel is dubbelop, mn eigenlijke doel heb ik niet gehaald om onder de 1:50 te lopen, eindtijd was 1:51:34.

maar ik wist dat dat moeilijk kon worden, afgelopen week bleef m'n verkoudheid zitten en alhoewel ik er tijdens de loop eigenlijk weinig last van had, ben ik wel veel voorzichtiger geweest omdat ik wist dat ik niet tot mn grens moest gaan.

qua tussentijden kan ik bij de eerste 8,5 kilometer wel tevreden zijn, dat eerste stuk eigenlijk zeer net aan mn schema gelopen (wilde beginnen op net onder de 5:00 per km), daarna is mn schema erg wisselend geworden, vermoedelijk omdat ik daarna een deel van mn concentratie verloor. De tussentijden tussen 8 en 15 km gaan tussen de 5:12 en 5:59 heen-en-weer.
Het stuk daarna is eigenlijk het zwaarste, met een stevige steiging naar het plateau waar de finish ligt, maar daar ben ik relatief sterk gelopen, heb ook veel mensen ingehaald die het duidelijk moeilijker hadden.

de laatste kilometer zelfs nog in een 5:07 gelopen, wat me doet vermoeden dat er eigenlijk misschien ook wel meer in gezeten had.
Overall ben ik wel tevreden, ondanks de anderhalve minuut boven mn doeltijd... het parcours is gewoon zwaar (veel hoogteverschillen en ook in het tussenstuk wisselend van wegdek), maar de stemming was uitstekend, zeer veel publiek, op enkele plaatsen zelfs 3 tot 5 rijen dik die zeer meelevend waren (mogelijk is daaraan ook een stuk van mn concentratie verloren gegaan, aan al die interactie met het publiek)

tracker:
https://www.runtastic.com...=5af7386505efd209c5ded3ee

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Koenbr
Sinned123 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 23:04:
[...]

AONIJIE 5L $28,50 , vaak coupons te vinden.
https://www.tomtop.com/p-y4028l-xl.html
Bezorgen duurt wel even.

Lijkt qua gevoel op mijn Salomon S-Lab Sense Ultra, maar dan met extra ruimte voor een waterzak aan de achterkant.
Dankje voor de info. In eerste instantie gekozen voor een waterzak voor in een oude rugzak. Hopelijk werkt dit een beetje.

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Sinned123 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 14:20:
[...]

Ik dacht eerlijk gezegd dat het algemeen bekende informatie was :?

Hij geeft aan bij normaal gebruik al blaren te hebben, toevallig hoorde ik van natte voeten bij de koning van Spanje.
Dus 1+1 = 2

Maar anders een linkje:
https://www.prorun.nl/tra...n-het-risico-van-trailen/

Ik zou eerlijk gezegd bij een trail van 6+ uur, ergens een moment zoeken om sokken en eventueel schoenen te verwisselen voor droge.
Ik zeg toch exact wat in dat linkje staat? Blarenproblematiek kan voorkomen worden door schoenen, sokken en evt een extra laagje. Kortom het is de moeite waard om hier wat mee te experimenteren en een combinatie te vinden die voor jou werkt. Natte voeten en blaren hoeven echt niet samen te gaan.

En sokken en/of schoenen wisselen is niet zo nuttig als je een 30 minuten later het volgende beekje doorkruist, of tig kilometers door smeltende sneeuw aan het hobbelen bent :+
In theorie klinkt het leuk om eea te wisselen, in de praktijk werkt het vaak niet.
Ik zie het in de praktijk alleen gebeuren bij hele lange afstanden (>100km), maar dat is meer omdat het prettig is om even iets anders aan te hebben dan om blaren te voorkomen...
Fanatic_FS schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:45:
[...]

Bij de 23km was er ook een wateroversteek.
De sokken die ik aan had zijn dezelfde die ik altijd gebruik zowel op de baan als op de weg en nooit blaren mee heb.
2 andere renners die de 12km hadden gedaan (geen wateroversteek) met dezelfde schoenen (speedcross 4) hadden ook blaren te pakken op nagenoeg dezelfde plek :?
Klinkt alsof de combinatie van schoen en jouw voeten resulteert in een drukpunt met extra frictie. Je kan eens proberen om voor de volgende keer op deze plek op je voet 1 a 2 laagjes sporttape te plakken en daar vervolgens je sok over heen aan te doen. Mijn ervaring is dat dit problemen behoorlijk uitstelt.
Rudedadude schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 23:04:
[...]

Op de een of andere manier komt er altijd iets tussen op het moment dat ik een Altra schoen wil kopen :) De superior ligt redelijk 'in mijn straatje', maar laat ik eerst maar weer eens wat schoenen gaan verslijten voordat ik weer nieuwe koop. Salomon is zo'n merk waarvan elke serieuze schoen te smal is voor mijn voorvoet.
Ik heb uitstekende ervaringen met de superior: zitten als pantoffeltjes aan mijn voeten :*) In mijn optiek een van de beste schoenen voor rondjes in NL. Hoewel ze zich ook verrassend goed houden in rotsachtig terrein en puinvelden :+ Enige klacht is misschien een stukje duurzaamheid van het bovenwerk. Maar ik heb ze ook wel enigszins mishandeld... Ik pik binnenkort weer een nieuw setje op schat ik zo.
Dat Salomon te smal is hoor ik regelmatig ja. Bij mij zit de S-lab Sense en consorten als gegoten, terwijl een speedcross te krap is.

• Tweakarim

Tweakarim

Vandaag mijn eerste evenement gelopen. Was alleen niet helemaal lekker vanochtend en dat merkte ik direct aan mn hartslag. Voordat ik een kilometer gelopen had zat mijn hartslag al op 160. Ben normaal gewend dat na een kilometer of 5 op deze snelheid mn hartslag richting de 160 gaat. Na een kwartier de hartslagmeter af gedaan en besloten op mijn gevoel verder te lopen, wilde me er niet teveel door laten afleiden. Het doel van een kwart marathon binnen een uur ook maar laten varen en besloten hem gewoon uit te lopen. Al met al viel het me nog mee, zeker gezien mn hoge hartslag vrij snel na de start maakte ik me wat zorgen. Maar pas na een km of 9 kreeg ik het wat zwaar. Al met al denk ik dat als ik me beter had gevoelt er meer in had gezeten. Los daarvan wel een leuke ervaring. Heb de smaak te pakken en me gelijk maar ingeschreven voor de haagse beemden loop 10km over twee weken.

Edit: zit net op de site te kijien en heb hem toch nog binnen een uur gelopen, 59:48!

[ Voor 4% gewijzigd door Tweakarim op 13-05-2018 23:01 ]

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Vandaag (ja, voor mij in de VS is het ten tijde van het posten nog zondag) een 10k gelopen. Geheel in het teken van Moederdag hebben ze op Roosevelt Island New York de "Mothersday 5&10K) georganiseerd. Aangezien de kosten voor de 5 & 10 gelijk zijn heb ik voor de 10 gekozen. (dat is toch net wat zuiniger qua kilometers :P).

De wedstrijd begon om 9.30 uur 's morgens, dus dat betekende vanmorgen om 7 uur opstaan, rustig eten en daarna met de metro (1x overstappen) richting Roosevelt Island. Alles verliep keurig, dus had nog tijd genoeg om naar de 5K te kijken en ondertussen rustig wat warmlopen.

2 jaar terug (2016) heb ik hier ook een wedstrijd gelopen, maar dat was in de zomer, onder vrij warme omstandigheden. Vandaag was het echter vrij fris, schat een graad op 13, met een iets te aanwezig windje uit het noorden. 2 jaar geleden was ik een van de weinigen die gingen warmlopen en vandaag was dit, ondanks de temperatuur, ook het geval. Iedereen blijft lekker rustig zitten, boekje erbij, beetje wat liggen op een bankje, we maken ons niet moe. Bij het verzamelen in het startvak had je een paar lopers in korte broek & singlet (waarvan ik er 1 was), maar de rest liep met lange broek en/of shirt met lange mouwen, Er stond voor me een Braziliaan (althans, daar ga ik vanuit omdat hij een shirt van het Braziliaanse elftal aanheeft), maar lange broek, muts, buff en handschoenen liep, voor die gasten is 13 graden natuurlijk niet te harden :P.

Maar goed, om iets over 9.30 gingen we van start en iedereen vloog me links en rechts voorbij. Zelf liep ik 4.00 en werd echt eruit gesprint, dus wist dat ze dat niet lang gingen volhouden. En inderdaad, na 1 kilometer waren er al de eerste afvallers. waarbij ik steeds meer naar voren liep. Had wel last van de wind waardoor ik mijn tempo niet constant kon houden,. Heb gezweefd tussen 3.55 en 4,20, waarbij ik zelf eigenlijk een 4.05 in gedachten had. Maar goed, je moet altijd een excuus/smoesje hebben om het jezelf te verantwoorden en mijn smoes voor deze race is: jetlag :P (wat overigens wel een valide reden is).

We liepen 2 rondjes om het eiland en in de 2e ronde begon ik op de 8k mensen op een ronde te zetten, maar niet 1 of 2, ben er echt ontzettend veel voorbij gelopen. Hardlopen in New York is toch van een ander niveau als bij ons in Nederland, of misschien is het dat het hier meer geaccepteerd is, Iedereen loopt hard! En waar ze in Nederland zeggen "ik ga toch niet 10k in een wedstrijd voor lul lopen" denken ze hier " fuck it, ik schrijf me in en doe het gewoon". Ter illustratie, de laatste van de 5 heeft er 55 minuten over gedaan, maar werd wel als een held over de eindstreep geschreeuwd. In Nederland mag je dan blij zijn als er iemand staat te kijken en de hekken er nog staan ;).

Maar goed, terug naar de race. Het laatste stuk een versnelling in proberen te zetten, maar het zat er niet echt in, daarbij heb ik last van de kuit. Ben afgelopen vrijdag, vers uit het vliegtuig, naar het appartement gegaan, omkleden en meteen 9k door Central Park met een paar versnellingen,. Ik ben bang dat ik hier iets te enthousiast in ben geweest aangezien het nu aanvoelt alsof een kramp die niet doorschiet, Kuit staat op spanning, tijdens het lopen voel ik 'm goed, tijdens het hardlopen nergens last van, zolang ik maar geen explosieve acties uit ga halen. De eindstreep halen was voor mij belangrijker dan 500 meter voor de finish uitvallen met een krampkuit, dus ben op 4.05 doorgelopen.

Uiteindelijke tijd: 41.05, wel PR (was 41.32)! Ben er gezien de omstandigheden, jetlag, kuit op spanning, andere omgeving, koud, wind en andere voeding, zeker niet ontevreden over. Maar, je moet streven en eerlijk is eerlijk, ik had liever 40:59 gelopen :P.

Ben je tot hier gekomen met lezen? Knap hoor :P

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik eet meestal een banaan en wat drinkyoghurt als ontbijt. Niks bijzonders, maar voor slechts 10 km heb je ook niet veel nodig. Voor mijzelf is het belangrijker dat ik uitgerust ben.

Als je later langere afstanden wil lopen kan je koolhydraten gaan stapelen. Maar dan kan je beter een week op voorhand beginnen. Ik hoor mensen wel eens zeggen dat ze "ff snel" een dag op voorhand koolhydraten binnen nemen, maar het lichaam heeft toch echt wat meer tijd nodig.

March of the Eagles

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:34

Jebus4life

BE User

Langs deze kant nog steeds rustig aan het opbouwen naar de eerste keer 10km. Ben eigenlijk verbaasd dat ik het nog steeds vol hou en er zowaar plezier in heb :o

Afgelopen week voor het eerst 3 keer gaan lopen (maandag - woensdag - vrijdag), elke keer "rustig" mijn 5KM kunnen afwerken, deze week proberen hetzelfde te doen, dan een dag of 4/5 rust te nemen en dan voor het eerst de muur van de 10 km slopen! :) Heb wel het gevoel dat dat zonder al te veel problemen zal lukken ook.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Jebus4life schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:32:

... dan een dag of 4/5 rust te nemen en dan voor het eerst de muur van de 10 km slopen! :)
Wat denk je te bereiken met zoveel rust? Uitgerust beginnen is natuurlijk goed maar je moet het m.i. niet overdrijven :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Jebus4life schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:32:
Langs deze kant nog steeds rustig aan het opbouwen naar de eerste keer 10km. Ben eigenlijk verbaasd dat ik het nog steeds vol hou en er zowaar plezier in heb :o

Afgelopen week voor het eerst 3 keer gaan lopen (maandag - woensdag - vrijdag), elke keer "rustig" mijn 5KM kunnen afwerken, deze week proberen hetzelfde te doen, dan een dag of 4/5 rust te nemen en dan voor het eerst de muur van de 10 km slopen! :) Heb wel het gevoel dat dat zonder al te veel problemen zal lukken ook.
Dus je bent van plan om in 1x van 5 naar 10km te gaan? Dat lijkt me onverstandig, je kunt het beter rustig opbouwen, iedere week 10% erbij.

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:34

Jebus4life

BE User

mrwolf schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:44:
[...]

Dus je bent van plan om in 1x van 5 naar 10km te gaan? Dat lijkt me onverstandig, je kunt het beter rustig opbouwen, iedere week 10% erbij.
Heb al een keer of 3, 7,5-8 kilometer gelopen (laatste keer op 1 mei).
Sindsdien 4 keer de 5 km gedaan.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Jebus4life schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:47:
[...]

Heb al een keer of 3, 7,5-8 kilometer gelopen (laatste keer op 1 mei).
Sindsdien 4 keer de 5 km gedaan.
Gewoon een keertje op een van je vaste loopdagen die 10km proberen te tackelen dan. Het lijkt me niet dat je daar specifiek extra lang rust voor nodig zou moeten hebben. Gewoon zorgen dat je uitgerust begint (dagje of 1-2 rust) en gaan met die banaan :P

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dus, vrijdag niet gelopen (wel gefietst), het weekend niet gelopen (ook niet stilgezeten, teveel te doen) en vandaag weer met elektrische assistentie naar het werk gefietst. Dan zou je zeggen dat ik superfris moet zijn, toch?
Met die instelling viel het toch wel een beetje tegen. Ik dacht, ik loop enigzins relaxed een kilometertje in en ga dan ietsje harder om weer eens een 7km te pakken. Ja, in grote lijnen is dat wel gelukt. Na 4-5km leek het bijna onmogelijk om nog iets van een tempo vol te houden zonder diep te gaan. Zal ook wel de warmte zijn geweest, maar ik gok ook dat ik uit mijn ritme ben én misschien toch nog een tikje heb gehad van de hoeveelheid inspanning de afgelopen week.

Anyway, verplicht nummertje wat mij betreft, afgewerkt is afgewerkt.

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-12 10:38

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

Pathogen schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:53:
Dus, vrijdag niet gelopen (wel gefietst), het weekend niet gelopen (ook niet stilgezeten, teveel te doen) en vandaag weer met elektrische assistentie naar het werk gefietst. Dan zou je zeggen dat ik superfris moet zijn, toch?
Met die instelling viel het toch wel een beetje tegen. Ik dacht, ik loop enigzins relaxed een kilometertje in en ga dan ietsje harder om weer eens een 7km te pakken. Ja, in grote lijnen is dat wel gelukt. Na 4-5km leek het bijna onmogelijk om nog iets van een tempo vol te houden zonder diep te gaan. Zal ook wel de warmte zijn geweest, maar ik gok ook dat ik uit mijn ritme ben én misschien toch nog een tikje heb gehad van de hoeveelheid inspanning de afgelopen week.

warmte speelde bij mij de afgelopen dagen wel mee, maar of dat allesverklarend is... Heb afgelopen maand helemaal niet gelopen of gefietst, maar ben inmiddels volledig hersteld van mn glijpartij tijdens de AGR, en ben weer begonnen met lopen. Jeez, wat valt dat tegen als je een maand stil hebt gelegen... de eerste dag 5 km ging nog wel goed; zeg maar die jonge hond die eindelijk naar buiten mag, maar dag 2 & drie zag ik het tempo al zakken, om gister (dag 4) weer terug te zijn op mn basistempo van 6m/km. op zich valt me dat dan nog wel mee, maar na de eerste dag had ik niet verwacht dat het conditioneel zo snel achteruit was gegaan. vandaag maar even een dagje rust pakken en morgen weer een loopje. de HM zit er voorlopig iig neit in; ik hou het denk ik maar even bij 5-10km loopjes om eerst weer een beetje ritme op te bouwen..

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• MrAcid
  • Niet online
Hartslag lag bij mij gisteren en zaterdag ook 5-10 slagen hoger dan gebruikelijk - waarschijnlijk de warmte (icm wat vermoeidheid).

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-12 15:56
Iemand wel eens de la Chouffe trail gelopen (bij Houffalize)? Ik zit te kijken naar de 20 km, was benieuwd naar wat ervaringen.

• Dey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12 11:38

Dey

acidd91 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:52:
Iemand wel eens de la Chouffe trail gelopen (bij Houffalize)? Ik zit te kijken naar de 20 km, was benieuwd naar wat ervaringen.
Dat lijkt mij ook een leuke route, prachtige omgeving. Vorig jaar de brouwerij bezocht, een stukje Vlaanderen in Wallonië vanwege de properheid. Leuk bezoek en ontspannen proeverij.
Deze trail ga ik onthouden (zou mijn eerste trail zijn).

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:50
acidd91 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:52:
Wel de Houffatrail in dezelfde regio gedaan in januari (25km): https://www.strava.com/activities/1379379477 (en vorig jaar de Fantomes, die komt ook in de buurt). Ik loop dat weekend in Oostenrijk, anders was ik er waarschijnlijk ook, mogelijks wel op een langere afstand). Ik heb een paar vrienden die hem gedaan hebben en die zeer enthousiast waren.

Sportevents heb ik trouwens alleen maar goeie ervaringen mee qua organisatie, die durf ik best aanraden. De wedstrijden houden ze bewust relatief kleinschalig en de sfeer is gemoedelijk, vind ik. Niet twijfelen, gewoon doen :)

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
Pathogen schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:53:

Jouw verklaring zou heel goed kunnen kloppen. Het kan ook veel invloed hebben op je prestatie als je in de uren voor je training niet voldoende gedronken hebt, zou dat het geval kunnen zijn bij jou?
Pagina: 1 ... 92 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic