Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.648 views

Onderwerpen

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:53
Raymond schreef op maandag 30 april 2018 @ 23:38:
Ik had met hardlopen last van mn knieschijf. Die bleek overbelast (blijkbaar kan dat :+ )

De sportmedisch arts heeft tips meegegeven voor de fysio. Uiteindelijk moest ik ervoor zorgen dat mn benen sterker werden, zodat er minder belasting op de knieschijf kwam.

Na een paar sessies was de overlast al weg. Terwijl ik maanden zelf heb lopen aanmodderen met rust houden en voorzichtig trainen enzo.

Dus er iemand met verstand naar laten kijken heeft bij mij goed effect gehad. En de oorzaak bleek ook iets heel anders te zijn dan goedbedoelende medesporters dachten.
Herkenbaar...

Hier ook altijd veel last gehad van mijn knie (in die zin dat ik zelf geen 2km kon lopen voordat het echt teveel pijn ging doen) en ook hier was de oplossing 'kracht en balans oefeningen'. En zo uiteindelijk zelfs een marathon kunnen lopen.

Probleem is dat ik die oefeningen allemaal echt geen drol aan vind en ze dus bijna nooit meer doe, maar dat stemmetje op de achtergrond blijft schreeuwen 'begin er weer mee!'. Niet alleen voor de knie, maar natuurlijk in het algemeen voordelig...

Toch maar weer eens een schema opstellen denk ik maar ;)

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:15
Zo ongeveer een kwart (voor mij) aan tijd gaat op aan core stability en andere oefeningen.
Een stabiele core is de basis van een goede looptechniek.
Er is niks lekker dan een lichte spierpijn in de buikspieren 8)

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Ik ben sinds een maand begonnen met hardlopen nadat ik dankzij mijn zoontje van 3 erachter kwam dat mijn conditie toch wat onder de maat is.. :+ Krachttraining is schijnbaar ook niet alles. Ik probeer nu langzaam te werken om de 5k onder de 30:00 te halen.

Ik heb alleen regelmatig het probleem dat ik halverwege keiharde kuiten krijg en bij mijn linkervoet boven mn enkel een spier gaat branden. Ik heb al schoenen laten aanmeten bij een hardloop winkel en ook aangeschaft maar dit mocht niet echt baten. Komt dit puur door onervarenheid of kan iemand misschien wat advies geven?

Ik heb mijn tempo al flink bijgesteld. Ik merk alleen dat ik conditioneel wel wat meer aan kan alleen dat mijn benen het daar niet mee eens zijn.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Vaenir schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 10:13:
Ik ben sinds een maand begonnen met hardlopen nadat ik dankzij mijn zoontje van 3 erachter kwam dat mijn conditie toch wat onder de maat is.. :+ Krachttraining is schijnbaar ook niet alles. Ik probeer nu langzaam te werken om de 5k onder de 30:00 te halen.

Ik heb alleen regelmatig het probleem dat ik halverwege keiharde kuiten krijg en bij mijn linkervoet boven mn enkel een spier gaat branden. Ik heb al schoenen laten aanmeten bij een hardloop winkel en ook aangeschaft maar dit mocht niet echt baten. Komt dit puur door onervarenheid of kan iemand misschien wat advies geven?

Ik heb mijn tempo al flink bijgesteld. Ik merk alleen dat ik conditioneel wel wat meer aan kan alleen dat mijn benen het daar niet mee eens zijn.
Je geeft het antwoord gelukkig zelf al in je laatste zin. Geef het even de tijd, je lichaam is niet gewend aan hardlopen. Tempo lekker terug naar jog niveau en rustig aan de kilometers in lengte opvoeren met daarbij voldoende rustdagen, om en om bijvoorbeeld. Snelheid komt wel, tenzij je straks bij ook snel bij de fysio wilt lopen :P

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Veel voorkomend euvel bij beginnende hardlopers, conditie gaat over het algemeen sneller vooruit dan de belastbaarheid van spieren, pezen en gewrichten. Wanneer je er problemen mee hebt, is het dus zaak om die belastbaarheid langzaam op te bouwen.

Wat heb je tot nu toe gedaan aan training(sopbouw)? Een waar bestaan je trainingen nu uit?

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:29

Niku

Alagaesii

Precies wat ik ook ervaren heb toen ik begon. Geef het tijd en ga wil vooral niet te snel te veel.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-12 11:52
Ik heb sinds een korte tijd ineens last van blaren als ik meer dan 5km hardloop. Het rare is dat ik niets heb veranderd; kon eerst probleemloos 5+ km lopen zonder dat er iets aan de hand was. Vorige week deed ik mee aan de Batavierenrace en na 7km had ik een blaar ter grootte van twee twee euro stukken onder m'n voet, niet echt ideaal dus.

Wat doe ik verkeerd? M'n schoenen ademen gewoon netjes, maar heb het idee dat ik teveel druk op het specifieke gedeelte van m'n voet zet, heb het namelijk bij beide voeten.

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:58
Knul schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 16:05:
Ik heb sinds een korte tijd ineens last van blaren als ik meer dan 5km hardloop. Het rare is dat ik niets heb veranderd; kon eerst probleemloos 5+ km lopen zonder dat er iets aan de hand was. Vorige week deed ik mee aan de Batavierenrace en na 7km had ik een blaar ter grootte van twee twee euro stukken onder m'n voet, niet echt ideaal dus.

Wat doe ik verkeerd? M'n schoenen ademen gewoon netjes, maar heb het idee dat ik teveel druk op het specifieke gedeelte van m'n voet zet, heb het namelijk bij beide voeten.
Blaren komen door wrijving. Andere strikmethode of nieuwe sokken?

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Niku schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 16:00:
[...]

Precies wat ik ook ervaren heb toen ik begon. Geef het tijd en ga wil vooral niet te snel te veel.
Fijn om te horen dat iemand iig bevestigd dat het beginners perikelen zijn. Ik ga de komende tijd iets minder op de klok kijken en wat beter luisteren naar mijn lichaam.

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-12 16:12

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Ben inmiddels begonnen met been -en bil spier versterkende oefeningen met als doel het ontlasten van de knieën. Lunges, squats, balansoefeningen etc. Daarnaast ook extra rek oefeningen voor flexibiliteit. Vraag me alleen af hoe ik dit het beste kan combineren met het lopen, als dat al wat uitmaakt. Dus bv ene dag hardlopen en volgende dag oefeningen. Of sochtends kracht en rek oefeningen, savonds lopen, of juist andersom? Of komt dat allemaal niet zo nauw?

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:53
Rudedadude schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:21:
[...]

Vorig jaar al. Heeft er voor gezorgd dat hij minder snel uitverkocht is (want niet meer onder de vlag van mudsweattrails), het parkoers is iets veranderd (stukje ook door de uiterwaarden), maar de organisatie is nog steeds prima.
Gaat het toevallig om deze trail? http://www.stuwwalloop.nl Staat bij mij semi op de agenda, dus goede reviews kunnen me wellicht over de streep trekken:)

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:38
Koenbr schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 18:18:
[...]

Gaat het toevallig om deze trail? http://www.stuwwalloop.nl Staat bij mij semi op de agenda, dus goede reviews kunnen me wellicht over de streep trekken:)
Ja, die is het. Hier heb ik me maandag voor aangemeld..de 20km overigens.. :)

• tlpeter
Mijn eerste trail is gepland. 10 november de Brabantse wal trail. Ik doe de 15 km maar er is ook een 25, 50, 75 en een 100km.
Het is een nieuw evenement en kleinschalig dus als je me wilt doen moet je snel zijn.

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:53
bvsteyn schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 18:52:
[...]

Ja, die is het. Hier heb ik me maandag voor aangemeld..de 20km overigens.. :)
Ok! Dankje voor de info:)

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Knul schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 16:05:

Wat raar.. Ben je ook niet toevallig (onbewust) anders gaan lopen? Meer op je voorvoet oid. Misschien dat je sokken dubbel hebben gezeten. De batavierenrace is een estafette zie ik, heb je deze op het tempo gelopen wat je altijd doet, of heb je het tempo iets omhoog gezet omdat het een race was? Bij dat laatste ga je dan automatisch anders lopen wat, als je het niet bent gewend, voor blaren kan zorgen.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Tweakarim schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 17:24:
Ben inmiddels begonnen met been -en bil spier versterkende oefeningen met als doel het ontlasten van de knieën. Lunges, squats, balansoefeningen etc. Daarnaast ook extra rek oefeningen voor flexibiliteit. Vraag me alleen af hoe ik dit het beste kan combineren met het lopen, als dat al wat uitmaakt. Dus bv ene dag hardlopen en volgende dag oefeningen. Of sochtends kracht en rek oefeningen, savonds lopen, of juist andersom? Of komt dat allemaal niet zo nauw?
Ik ben zelf niet zo'n fan van flexibiliteitsoefeningen direct ná het lopen, maar dat is persoonlijke voorkeur denk ik.

Mijn boerenverstand zegt: de timing komt niet zo nauw, maar kan zeker wel helpen (als aanvulling, niet ipv). :)

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Raymond schreef op maandag 30 april 2018 @ 23:38:
Ik had met hardlopen last van mn knieschijf. Die bleek overbelast (blijkbaar kan dat :+ )

De sportmedisch arts heeft tips meegegeven voor de fysio. Uiteindelijk moest ik ervoor zorgen dat mn benen sterker werden, zodat er minder belasting op de knieschijf kwam.

Na een paar sessies was de overlast al weg. Terwijl ik maanden zelf heb lopen aanmodderen met rust houden en voorzichtig trainen enzo.

Dus er iemand met verstand naar laten kijken heeft bij mij goed effect gehad. En de oorzaak bleek ook iets heel anders te zijn dan goedbedoelende medesporters dachten.
Hier ook. Ik was bang dat ik mijn knie kapot had gelopen. Na 6 minuten hardlopen kreeg ik al last en kon ik niet verder. Fysio was vrij duidelijk: knie helemaal ok, maar 'te korte' bovenbeen spieren door verkeerd trainen, waardoor de aanhechting bij mijn knieën pijn gingen doen.

Het is niet altijd wat je denkt te voelen en zelf maar aanmodderen brengt doorgaans niet het gewenste resultaat...

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
MrAcid schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:46:
[...]
Ik ben zelf niet zo'n fan van flexibiliteitsoefeningen direct ná het lopen, maar dat is persoonlijke voorkeur denk ik.
Flexibiliteit? Of stabiliteit?

Voor stabiliteit wordt aangeraden om dit op een ander moment op de dag te doen (niet kort voor training: minder stabiliteit. Niet snel er na: niet de maximale opbrengst).
Mijn boerenverstand zegt: de timing komt niet zo nauw, maar kan zeker wel helpen (als aanvulling, niet ipv). :)
Doen is veel, veel belangrijker dan de timing. Zolang je maar niet met verzuurde stabiliteitsspieren aan een training begint, dan heb je er namelijk weinig aan. Dat komt dan terug in techniek óf belasting.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zo, hops. Lang weekendje weg geweest en mooi kunnen lopen wanneer ik het gepland had :) Vrijdag expres overgeslagen, dat was onmogelijk als je ook nog moet inpakken, rijden, uitpakken, inrichten, wennen, boodschappen halen etc. etc. Kwam ook wel mooi uit, beetje voorzichtig met het volume opvoeren.

Tip van Flip: laad je lamp eerder van tevoren op dan 5 minuten voordat je weg wil. Lopen in het donker op onbekend terrein met een uitvallende lamp is niet handig. Gelukkig sprong ie wel elke keer een paar seconden aan als ik hem aandeed, dus ik heb hem als noodverlichting gebruikt als ik het echt niet zag of gezien wilde worden.
Toch mooi een lekkere wisselduurloop in DL1 kunnen doen, met wat lichte versnellingen elke 2km.
Die versnellingen bevallen me wel kan ik zeggen. Het helpt me soepel te lopen en forceert me ook mijn tempo tussen de versnellingen door laag genoeg te houden.

Daarnaast nog een keer 10km kunnen pakken, versnellen had ik niet veel zin in maar ik heb gepoogd de eerste helft mijn hartslag in DL1 te houden en de tweede helft zoveel mogelijk in DL2 te lopen.

Waarom? Nattevingerwerk eigenlijk. Ik heb het idee in mijn hoofd om de marathon in te delen in 14km DL1, 14km DL2, 14km DL3 en alles wat er dan nog over is. Met de kennis natuurlijk dat je hartslag op zo'n afstand bij gelijk tempo langzaamaan omhoog zal kruipen denk ik dat ik hiermee redelijk lang vlak kan lopen. Geen idee of dit ook echt werkt, dat ga ik nog wel uitzoeken :)

En vandaag lekker een licht tempootje gedaan. Gaat lekker tot nu toe met het opbouwen. Benen herstellen redelijk snel, voel geen andere bijzonderheden.

• Curva
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-12 14:41
Pathogen schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 14:11:
Zo, hops. Lang weekendje weg geweest en mooi kunnen lopen wanneer ik het gepland had :) Vrijdag expres overgeslagen, dat was onmogelijk als je ook nog moet inpakken, rijden, uitpakken, inrichten, wennen, boodschappen halen etc. etc. Kwam ook wel mooi uit, beetje voorzichtig met het volume opvoeren.

Tip van Flip: laad je lamp eerder van tevoren op dan 5 minuten voordat je weg wil. Lopen in het donker op onbekend terrein met een uitvallende lamp is niet handig. Gelukkig sprong ie wel elke keer een paar seconden aan als ik hem aandeed, dus ik heb hem als noodverlichting gebruikt als ik het echt niet zag of gezien wilde worden.
Toch mooi een lekkere wisselduurloop in DL1 kunnen doen, met wat lichte versnellingen elke 2km.
Die versnellingen bevallen me wel kan ik zeggen. Het helpt me soepel te lopen en forceert me ook mijn tempo tussen de versnellingen door laag genoeg te houden.

Daarnaast nog een keer 10km kunnen pakken, versnellen had ik niet veel zin in maar ik heb gepoogd de eerste helft mijn hartslag in DL1 te houden en de tweede helft zoveel mogelijk in DL2 te lopen.

Waarom? Nattevingerwerk eigenlijk. Ik heb het idee in mijn hoofd om de marathon in te delen in 14km DL1, 14km DL2, 14km DL3 en alles wat er dan nog over is. Met de kennis natuurlijk dat je hartslag op zo'n afstand bij gelijk tempo langzaamaan omhoog zal kruipen denk ik dat ik hiermee redelijk lang vlak kan lopen. Geen idee of dit ook echt werkt, dat ga ik nog wel uitzoeken :)

En vandaag lekker een licht tempootje gedaan. Gaat lekker tot nu toe met het opbouwen. Benen herstellen redelijk snel, voel geen andere bijzonderheden.
Ik vraag me alleen af of DL1 haalbaar is. Ik weet niet exact wat je beoogde hartslag dan is en hoe 'hoog' of 'laag' je in DL1 zit als je traint. Maar mijn ervaring is dat je hartslag veel hoger is bij wedstrijden en dat een wedstrijd op hartslag lopen onmogelijk is. Wat ik al zei, dit is mijn ervaring.
Afgelopen oktober tijdens de HM in Eindhoven had ik het plan om zo lang mogelijk onder de 155/160 BPM te blijven, maar dat plan kon ik direct in de prullenbak gooien. De adrenaline bij zo'n wedstrijd voert de hartslag flink op.

PSN: Curvaa_

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-12 09:09
Als je vaker wedstrijden loopt dan wen je daar ook wel aan.
Tegenwoordig zit ik in het startvak hoog in de 60 laag in de 70.
Waar het voorheen 100+ was.
Al geeft elke nieuwe afstand (lees langer) wel weer extra spanning.

Voor je eigen comfort is het echt het beste om op hartslag te lopen tijdens de marathon (of een tempo wat met een bepaalde zone overeenkomt)
Je wilt echt niet vanaf 10km al boven je omslagpunt zitten, dan word het echt een lijdensweg.

Er echter zijn meer factoren die het lastig maken. Je traint minimaal 4maanden voor de afstand en dan blijkt het ineens een zomerse dag te worden.
Zit je dan met je beoogde tempo/hartslag.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Da's natuurlijk één factor, al loop ik meestal met veel te veel koffie in mijn systeem dus dat is ook al goede training ;)
Ik heb DL1 vertaald naar HRmax <75%, DL2 75%-85% en DL3 naar 85%-90%. Met een normale duurloop kan ik prima in DL1 blijven, ook 14km lang. Of dat dan ook het tempo is dat ik zou willen behalen kan ik pas over een klein half jaar zeggen, er is nog een hóóp tijd om daar verbetering in te krijgen :Y

(trouwens, als men omslagpunt zegt, bedoelt men dan altijd aeroob-anaeroob? of zijn er nog andere "omslagpunten"?)

• tlpeter
Mijn vrouwelijke kant is vandaag weer tevoorschijn gekomen :) ik heb mijzelf en paar Inov-8 X talon 210 cadeau gedaan. De salomon speedcross 4 zitten net niet goed genoeg met steunzolen en de Inov-8 zitten als een sok. Het was het laatste paar wat ik paste. Mooie schoen voor een obstakel of survival run.

Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/peteblandsports/i/pmi/x-talon_210_orangeblk_1.jpg?_t=17122171742

[ Voor 16% gewijzigd door tlpeter op 02-05-2018 19:45 ]

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-12 22:15

Rudedadude

Maybe we were born to run

Sinned123 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 15:26:
Als je vaker wedstrijden loopt dan wen je daar ook wel aan.
Tegenwoordig zit ik in het startvak hoog in de 60 laag in de 70.
Waar het voorheen 100+ was.
Al geeft elke nieuwe afstand (lees langer) wel weer extra spanning.

Voor je eigen comfort is het echt het beste om op hartslag te lopen tijdens de marathon (of een tempo wat met een bepaalde zone overeenkomt)
Je wilt echt niet vanaf 10km al boven je omslagpunt zitten, dan word het echt een lijdensweg.

Er echter zijn meer factoren die het lastig maken. Je traint minimaal 4maanden voor de afstand en dan blijkt het ineens een zomerse dag te worden.
Zit je dan met je beoogde tempo/hartslag.
Ik loop pas weer sinds kort wedstrijden met een hartslagmeter en ik verbaasde me over m'n rusthartslag in het startvak van de marathon. Die was iets van 30 slagen hoger dan normaal voorafgaand aan een run en zat in stilstand al in Z1. Ik ben dus ook nu pas weer aan het uitvinden wat een 'normale' hartslag is tijdens wedstrijden. Mijn laatste referentie daarmee was hiervoor ergens uit 2014 en toen lag die tijdens een wedstrijd blijkbaar nog iets hoger dan nu (of ik kan nog wat sneller). Tijdens de Rotterdam marathon heb ik overigens mijn omslagpunt (waar die dan ook precies mogen liggen) gehaald tijdens de de laatste 100 meter richting de finish.

@tlpeter Kekke schoenen! Ik heb ze een paar iteraties eerder, maar je hebt wel een hoop modder nodig om er lekker op te lopen, anders zijn die 8mm noppen wat overkill :)

[ Voor 5% gewijzigd door Rudedadude op 02-05-2018 19:58 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• tlpeter
@Rudedadude het is ook de bedoeling dat ze vies worden 8)

• MrAcid
  • Niet online
Pathogen schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 15:30:

(trouwens, als men omslagpunt zegt, bedoelt men dan altijd aeroob-anaeroob? of zijn er nog andere "omslagpunten"?)
Ja, nee. :)

Bij het volgende omslagpunt val je dood neer. :+

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12 22:22

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Dinsdagavond heb ik mijn hoogtemetertraining in het park geskipt omdat ik ook mijn vrouw eens wat aandacht moet geven. :+
In het begin voelde ik me er schuldig over, een training skippen vlak voor het einde van mijn marathontraining maar aangezien ik toch mijn bovenbenen voelde en ik woensdagavond al een sportmassage gepland had, had ik er later minder problemen mee.

Nu is het vanavond een korte herten-spotten-training bij Deelen van ongeveer 10km ipv de 16km die ik wilde en dan morgenavond nog een extra training omdat het kan, als ik me prima voel. En om 20uur dan even stil staan.

Zondag wordt mijn laatste duurloop voor de marathon, ik twijfel nog aan de afstand. Mijn hart zegt 25km, maar of mijn hoofd dat verstandig vind...

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

MrAcid schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 08:57:
[...]

Ja, nee. :)

Bij het volgende omslagpunt val je dood neer. :+
Klinkt als een uitdaging! :P

• Rudedadude

Rudedadude

Xaverius schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:04:
Dinsdagavond heb ik mijn hoogtemetertraining in het park geskipt omdat ik ook mijn vrouw eens wat aandacht moet geven. :+
In het begin voelde ik me er schuldig over, een training skippen vlak voor het einde van mijn marathontraining maar aangezien ik toch mijn bovenbenen voelde en ik woensdagavond al een sportmassage gepland had, had ik er later minder problemen mee.

Nu is het vanavond een korte herten-spotten-training bij Deelen van ongeveer 10km ipv de 16km die ik wilde en dan morgenavond nog een extra training omdat het kan, als ik me prima voel. En om 20uur dan even stil staan.

Zondag wordt mijn laatste duurloop voor de marathon, ik twijfel nog aan de afstand. Mijn hart zegt 25km, maar of mijn hoofd dat verstandig vind...
Welke marathon? Ik loop zaterdag idealiter nog een 28km en volgende week zaterdag ook weer een (trail)marathon. Het wordt zondag wel lekker warm, ook iets om rekening mee te houden in bijvoorbeeld het tijdstip van lopen. Maar als je het tempo beschaafd houdt en geen last van pijntjes hebt moet het prima kunnen toch?

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
helaas twee weken niet gelopen ivm flinke verkoudheid :( Morgen maar weer een poging wagen... Is het verstandig gelijk 10-15 km te pakken of is een 5-7 km verstandiger? (liefste hoor ik dat twee weken niet lopen niets mag uitmaken offcourse O-) )

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:44
ThatsHollywood schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 19:58:
helaas twee weken niet gelopen ivm flinke verkoudheid :( Morgen maar weer een poging wagen... Is het verstandig gelijk 10-15 km te pakken of is een 5-7 km verstandiger? (liefste hoor ik dat twee weken niet lopen niets mag uitmaken offcourse O-) )
Kijken hoe het gaat? Luister naar je lichaam, dat is meestal het beste advies. Ga in iedergeval niet de meest intensieve training ooit doen.

• Xaverius

Xaverius

Vanavond lekker met de mrs getraind, iets meer dan 9km op onze hertenspottenlocatie. Deze keer weinig gezien, acht stuks, maar wel voor het eerst sinds eeuwen (oké, net niet zo lang) een vos in het wild gezien.

Als ik morgenavond een gaatje vind ga ik nog een keertje alleen daar want ik zag op Strava dat daar een segment ligt en ik loop altijd met de mrs daar, niet op mijn eigen tempo dus. :+
Rudedadude schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:44:
[...]
Welke marathon? Ik loop zaterdag idealiter nog een 28km en volgende week zaterdag ook weer een (trail)marathon. Het wordt zondag wel lekker warm, ook iets om rekening mee te houden in bijvoorbeeld het tijdstip van lopen. Maar als je het tempo beschaafd houdt en geen last van pijntjes hebt moet het prima kunnen toch?
19 mei - Great Wall Marathon :)
Ik was eigenlijk van plan om ongeveer 25 te gaan lopen, rustig tempo inderdaad.

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:27
Xaverius schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:18:
Vanavond lekker met de mrs getraind, iets meer dan 9km op onze hertenspottenlocatie. Deze keer weinig gezien, acht stuks, maar wel voor het eerst sinds eeuwen (oké, net niet zo lang) een vos in het wild gezien.

Als ik morgenavond een gaatje vind ga ik nog een keertje alleen daar want ik zag op Strava dat daar een segment ligt en ik loop altijd met de mrs daar, niet op mijn eigen tempo dus. :+

[...]

Waar is dat als ik vragen mag? * je woont toch in (de buurt van) Arnhem?

Strava | AP | IP | AW

• Xaverius

Xaverius

Ik woon in Malburgen, wellicht zelfs de zelfde wijk @Webgnome . :)
Maar deze route is bij het Deelerwoud, het is wat harde zandpaden, bos en mul zand.
STRAVA

Hieronder een paar foto's uit verschillende keren dat we hier hebben gelopen
https://photos.app.goo.gl/ARDP17vfockgv0dJ3
https://photos.app.goo.gl/4tKDT0iLlH5zbJo73
https://photos.app.goo.gl/2dbPdI8xBZeipsyk2

Stop de verwelking!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

ThatsHollywood schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 19:58:
Ik zou voor een kort stukje gaan. Het voelt waarschijnlijk of je de helft van je conditie bent verloren maar twee of drie trainingen later voelt alles weer als vanouds.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Rudedadude

Rudedadude

Xaverius schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:18:

[...]

Ohja wist ik eigenlijk ook wel :P Zijn er nog jetlag achtige dingen om mee rekening te houden?

Gisteren zag ik op mijn Garmin opeens dat ik in de afgelopen 7 dagen 93 kilometer had gelopen. Dat is nog geen record, maar best veel voor mijn doen :) Nu zaten er ook wat rustige loopjes tussen, maar toch. Ik ben ook eens wat aan het klooien met het 2 keer op een dag hardlopen. Dat valt op zich niet tegen, ook de tweede run biedt nog voldoende mogelijkheden, alhoewel het wel lekker is om dan in de eerste training flink door te lopen en de tweede voor de 'easy miles'.

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
kenneth schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 06:51:
[...]
Ik zou voor een kort stukje gaan. Het voelt waarschijnlijk of je de helft van je conditie bent verloren maar twee of drie trainingen later voelt alles weer als vanouds.
8 km gelopen, viel dat inderdaad even tegen! maar toch nog 5.19/km gelopen... en het belangrijkste: weer gelopen :)

• Miki
  • Nu online
Wat een heerlijk gevoel is het om onder de 50 minuten te raken met een 10km. Ben erg benieuwd wanneer de 45min in het zicht gaat komen :)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zo. Eigenlijk geen zin, moe, bla bla bla, maar toch koppig een paar intervalletjes gelopen. Viel niet mee, want ik voelde een superlicht trekje onderkant kuit, maar tijdens het lopen ging dat eigenlijk wel weer prima.

Alle intervals binnen de aanbevolen tempo's kunnen lopen iig, dus daar ben ik erg blij mee. Voelde redelijk constant en dat bleek ook zo: alles tussen de 4:44 en 4:42 min/km gedaan. Alleen de laatste keer nog wat extra aangezet en dat zie je dan ook weer terug: 4:35. Goed voor je tempogevoel blijkbaar :Y

Na 6x400 vond ik het wel weer mooi geweest, tijd om nog eens de schoenen uit te doen! Heerlijk, die blikken die je krijgt als je met je schoenen in de hand aan het hardlopen bent :P

[ Voor 3% gewijzigd door Pathogen op 04-05-2018 14:32 ]

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Rudedadude schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 09:17:
[...]Ik ben ook eens wat aan het klooien met het 2 keer op een dag hardlopen. Dat valt op zich niet tegen, ook de tweede run biedt nog voldoende mogelijkheden, alhoewel het wel lekker is om dan in de eerste training flink door te lopen en de tweede voor de 'easy miles'.
Als je zo serieus traint [wat betreft inzet] zou ik zoeken naar een goed trainingsschema. In het algemeen neemt bij "veel" trainen (> 4 keer per week) de kans op blessures toe en wordt ook overtraining een risico (~ structureel negatieve supercompensatie).

Wanneer je het zelf wilt inschatten zou ik niet vermoeidheid (mentaal - verschuift onder belasting) maar herstel (rusthartslag + herstel over gekozen tijd tijdens lage belasting na ~5 min redelijke inspanning) als criterium nemen om je trainingsvolume en intensiviteit op te baseren.
Eigenlijk wat veel horloges doen bij de eerste pauze die je neemt tijdens een training. Alleen dan met consistente belasting voor je de pauze neemt

• Xaverius

Xaverius

Rudedadude schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 09:17:
[...]

Ohja wist ik eigenlijk ook wel :P Zijn er nog jetlag achtige dingen om mee rekening te houden?
Voor mij is een reis groter dan 2 uur tijdverschil nieuw. We hebben 3 dagen om te wennen en aangezien mijn tijdsritme (05.15 opstaan werk - >08 uur weekend) iets fluctueert hoop ik dat ik het redelijk kan opvangen. Maar met ruim twee weekjes weet ik meer. :)

Stop de verwelking!

• Webgnome
Nog iemand die morgen ergens in Nederland de Wings for Life gaat doen?

Strava | AP | IP | AW

• tlpeter
Nee, morgen de Rotterdam urban trail. Die vielen vorig jaar ook al samen.

• Nogges
  • Laatst online: 14:39

Nogges

want 1 keer is nooit genoeg!

Ik meld me maar weer eens. Heb dikke 2 jaar niet gelopen. Ben uiteraard (weer) wat kilootjes aangekomen. Mijn hardloopcarriere bestaat uit periodes van 3 à 4 fanatieke jaren, en dan weer 2 jaar totaal niks (echt niks, bankhangen en geen zin). Maar ondertussen al weer paar weekjes aan het lopen. Gelukkig gaat alles nog redelijk als vanouds. Nog geen grote omvang, maar kan gelukkig wel weer een omvang van 35 tot 45 km per week draaien. Hopelijk snel weer onder de 100 kilo. Ook al ben ik tegen de 2 meter, dat is toch wel wat zwaar. Hopelijk kan ik over een paar maandjes weer melden dat ik een wedstrijdje (hardlopen of triathlon) heb gedaan.

You iz one special kid!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:26

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nogges schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 16:45:
Ik meld me maar weer eens. Heb dikke 2 jaar niet gelopen. Ben uiteraard (weer) wat kilootjes aangekomen. Mijn hardloopcarriere bestaat uit periodes van 3 à 4 fanatieke jaren, en dan weer 2 jaar totaal niks (echt niks, bankhangen en geen zin). Maar ondertussen al weer paar weekjes aan het lopen. Gelukkig gaat alles nog redelijk als vanouds. Nog geen grote omvang, maar kan gelukkig wel weer een omvang van 35 tot 45 km per week draaien. Hopelijk snel weer onder de 100 kilo. Ook al ben ik tegen de 2 meter, dat is toch wel wat zwaar. Hopelijk kan ik over een paar maandjes weer melden dat ik een wedstrijdje (hardlopen of triathlon) heb gedaan.
Goed bezig! En ~40km per week is vrij fors, vind ik.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
daar sluit ik me bij aan... boven 100kg en paar weken aan het lopen pas weer... dan is ~40k vragen om blessures mijns inziens

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:32
Net mijn eerste wedstrijd gelopen in 2018.
Het betreft een 5K wedstrijd. Ik heb met een horloge om gelopen en vanwege mijn eindsprint vergeten op stop te drukken. Hierdoor geen goede eigen tijd kunnen meten. Wel de afstand. Wat log ik nu? 5K en officiële tijd of gemeten meters en officiële tijd? Het was net geen 5K. Hanteren jullie altijd je horloge of de wedsteijdafstand en -tijd?

• Nogges

Nogges

Ik kan het me voorstellen dat jullie dit denken. Maar 40 km is voor mijn doen echt heel weinig. Qua belasting heb ik altijd vrij snel, veel aan gekund. Zo liep ik 2 jaar geleden tijdens rustige weken 70 tot 90 km en tijdens piekweken rond de 200 km. En dat bij 95 kg. En ondanks mijn gewicht heb ik nog nooit een blessure gehad. Hierbij moet ik wel vermelden dat 80 tot 90 procent van mij trainingsomvang in de traagste zones zit. Het komt misschien wat eigenwijs over. Maar na 25 jaar hardloopervaring en circa 6 keer opnieuw beginnen, ken ik mijn lichamelijke grenzen aardig. En daarbij, zodra ik ook maar 1 pijntje voel, train ik niet. Lopen moet leuk zijn, pijn vind ik niet leuk.....

You iz one special kid!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:26

Sport_Life

Solvitur ambulando

.. En ik heb met mijn 70kg snel last van blessures als ik niet uitkijk :). Ik denk dat gewicht an sich weinig zegt, als de verhoudingen maar kloppen (vet%, lengte, aanleg ..). Hoe dan ook is 40 km fors, maar als je geen pijntjes krijgt prima lijkt mij.

Vraagje. Ik heb vorig jaar zomer in Italië op een atletiekbaan rondjes gerend (hek stond open), en wil dit eigenlijk ook in nl doen (legaal), ben wel bereid er evt voor te betalen, maar ik heb geen behoefte aan groepstrainingen.. Kan dat? Of zijn atletiekbanen besloten?

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 05-05-2018 18:56 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Nogges schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 18:17:
Zo liep ik 2 jaar geleden tijdens rustige weken 70 tot 90 km en tijdens piekweken rond de 200 km. En dat bij 95 kg.
200KM per week? :? :/ Dan liep je ~28KM per dag, zeven dagen in de week?

Strava

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:34
Zoveelste wedstrijdverslaje dit jaar... deze middag de Koning Van Spanje 29km gelopen.

Gisteren opgestaan met koorts en euh, liquide stoelgang :+ Aangezien ik me door de dag eerst wat beter en daarna weer wat minder voelde de nacht afgewacht of ik wel zou afreizen.

Deze morgen voelde ik me ok, dus toch maar vertrokken. Eerlijk is eerlijk, noch de koorts, noch de stoelgang waren echt beter (rusthartslag+10), maar ik wou zo graag mijn eerste “internationale” wedstrijd lopen :)

Ik was duidelijk ruim op tijd (een uurtje) want ik mocht op 25m van de start parkeren. Nummer ophalen, abnormaal veelvuldig toiletbezoek en dan richting start. Het was ondertussen ook al te warm aan het worden. Ergens achteraan postgevat, en dan mee met de stroom.

In het begin was voorbijsteken moeilijk, maar daarna begon het vlotter te gaan. Even spannend toen een stel koeien met ons mee gingen rennen en de “uitgang” blokkeerden, maar voor de rest was het toch wel genieten.

“Tegenvaller”: plots gingen we de grens met België over (jullie Nederlanders maken toch echt graag grappen over ons, ik heb het mogen horen). Toch geen volledig buitenlandse wedstrijd dus.

Stilaan begon ik wel de combinatie hitte & ziekte te voelen. Ik miste ook 3 keer een afslag (2 keer omdat de lopers voor mij fout gingen, maar één keer ging ik gewoon rechtdoor, terwijl de loper voor mij toch duidelijk linksaf ging) dus de laatste kilometers werden afzien.

De laatste 2 klimmetjes waren er teveel aan en ik ben min of meer over de finish gestrompeld. Helemaal leeg. 2u53 en 123e blijkt uit de uitslag. Nog niet eens zo dramatisch als het voelde.

Ik vond het een heel mooie trail, ben blij dat ik er was maar had toch wat beter naar mijn lichaam moeten luisteren. Anderzijds, eigenlijk was ik na de rit naar huis (bijgedronken en gegeten) en een verkwikkend bad weer redelijk de oude, de schade lijkt dus beperkt.

Linkje op Strava: https://www.strava.com/activities/1550687813
Sport_Life schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 18:53:
Vraagje. Ik heb vorig jaar zomer in Italië op een atletiekbaan rondjes gerend (hek stond open), en wil dit eigenlijk ook in nl doen (legaal), ben wel bereid er evt voor te betalen, maar ik heb geen behoefte aan groepstrainingen.. Kan dat? Of zijn atletiekbanen besloten?
In België varieert het, sommige zijn te betalen (en soms erg duur, tenzij je lid wordt van de plaatselijke atletiekvereniging), anderen zijn gewoon gratis. Geen idee hoe het in Nederland zit.

• Nogges

Nogges

vhal schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 21:21:
[...]

200KM per week? :? :/ Dan liep je ~28KM per dag, zeven dagen in de week?
Gemiddeld wel. Maar uiteraard niet elke week, dat was echt de absolute piek voor mij. Ik ben Jan Knippenberg of Leonie van den Haak niet! En zeker niet elke dag 28 km als 1 training. Maar ga uit van elke ochtend voor het werk 5 of 10km heel rustige duurloop (ik noem het tempo 0), en 's avonds dan 2 keer in de week intervallen (à 15 km), 1 gewone rustige duurloop, 1extensieve duurloop, en 1 of 2 extra lange duurlopen (dat begint bij 35 km en eindigt op een piek bij ca 55km). Altijd 1 dag in het weekend rust, helemaal niks. De zwaarste weken, en dat kwam dan ongeveer eens per 6 weken, bestonden dan uit: 6x 10km T0, 1x 10km T1, 1x 10km T2, 2x 15km interval en LSD van 40 en 50 km. Die laatste meestal keurig verdeeld over woensdag en het weekend. Maar heel soms een dubbeldekker op vrijdag en zaterdag. Maar voorlopig ben ik daar nog lang niet, en snelheid is ook ver te zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door Nogges op 06-05-2018 11:15 ]

You iz one special kid!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:49

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Ik heb ook een tijdje niet gepost,

maar heb gisteren de eerste 10km van dit jaar gelopen, was eigenlijk de bedoeling halverwege maart de eerste 10km te lopen, maar een lange ziekte (3 weken plat en nog 2 weken daarna antibiotica-kuur) hielden me lang aan de kant en hebben ook mn conditie een eigenlijk zware terugslag gegeven.

Heb uiteindelijk een 48:35 gelopen, wat me wel tevreden stelt. (doel was ook gewoon onder de 50 minuten te lopen en liefst een vlak schema te lopen, eerste gehaald, maar ik begon te snel, eerste twee km tegen de 4:35 en het verval daarna was me iets te groot)
Vooral m'n ademhaling vond ik erg zwaar (het was natuurlijk wel erg warm en het parcours stond ook vol tussen de bomen en planten in volle bloei, wat veel pollen gaf, tevens heb ik eigenlijk een licht lente-verkoudheidje).

Volgende week zal ik de halve marathon in Luxemburg lopen, had me oorspronkelijk aangemeld om te gaan voor een tijd onder de 1h 40m; maar dat is in de huidige omstandigheden niet erg realistisch.
Ik zou wel graag iig onder de 1h 50m blijven: Ik vermoed dat in te zetten op een begin-tempo van 5:00/km haalbaar moet zijn.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Bartske
Vanmiddag de Aramco Beach Run in Scheveningen gelopen, de 10K. Helaas de afgelopen 1.5 week flink last gehad van verkoudheid en de (bij mij altijd) bijbehorende voorhoofdsholteonsteking, dus niet veel kunnen lopen. Voelde me nog steeds niet top en dat was ook wel te merken vandaag..

Op naar Scheveningen, met lokaal 24 graden natuurlijk perfect strandweer en de eerste uitdaging was al het vinden van een parkeerplek, maar gelukkig op tijd gekomen en ruim op tijd voor de start. De start was in het beach stadium, prima plek en goed opgezet. Me halverwege het startveld opgesteld en was vrij snel weg na het startschot. Het begon vrij makkelijk, over de boulevard met een lekker zeewindje. Tot zover nog geen vuiltje aan de lucht. Merkte wel dat door de verkoudheid de ademhaling niet optimaal was dus ben maar voor mijn doen rustig weg gegaan. Toen kwamen we bij de pier, waar we een rondje over deden en toen het duingebied in. Dat was behoorlijk zwaar, want en de wind was weg in de duinen en het gaat constant op en neer. Tempo was nog wel redelijk vast te houden maar merkte wel dat mn hartslag hoger zat dan ik wilde. Laatste 3.5km was over het strand en dat was voor mij toch wel het zwaarste omdat daar de wind in de rug zat en ik begon over te verhitten. Petje af en toe volgeschept met zeewater maar veel mocht het niet baten. De benen voelden nog prima maar conditineel hield ik het niet meer vol (en slalommen om de badgasten heen is ook niet ideaal). Uiteindelijk net buiten het uur gefinshed en niet echt heel tevreden. Over een paar weken de halve marathon leiden, hopelijk ben ik dan weer een stuk frisser...

https://www.strava.com/activities/1553557332

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:07

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Wat was de Konjng van Spanje weer genieten! De 29 en de 12 km gedaan! Uiteindelijk heerlijk gelopen, super omgeving en leuke mensen! Respect voor de doedelzak speler!

Was in het begin beetje zenuwachtig want was weer de eerste lange na de marathon en vorige week liep ik heel slecht, had ik na 10 km geen puf meer!

Op naar de volgende leuke trails!! Iemand nog tips heb alleen fantomes staan!

• Webgnome
Gisteren naar het mooie Ubbergen (Sint maartenskliniek) afgereisd om daar mee te doen met de lokale editie van de Wings for Life. Het was heel anders dan de versies van afgelopen jaren in Breda (die zijn natuurlijk een stuk massaler) echter dit had ook wel wat. Het was nogal een uitdagend parcours met de nodige heuveltjes ( niet zo heel gek aan die kant van Nijmegen). Geen top afstand ( ~ 10 kilometer) maar gezien het parcours zeker geen slechte editie. Heb mij kostelijk vermaakt.

We heel mooi om te zien dat de Global Winaar van vorig jaar Aron Anderson ook dit jaar weer de overwinning pakte. Vorig jaar 92 kilometer afgelegd en dit jaar zat hij daar net onder met 89 kilometer ( als ik het goed heb). Wat een prestatie!

Strava | AP | IP | AW

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Afgelopen zaterdag weer meegedaan bij het jaarlijkse drinkuitje naar de Citylauf in Bocholt. Een maand na m'n marathon en eindelijk van m'n knieproblemen bleek ik redelijk in vorm. Heel erg tevreden mee, er zat zeker meer in, maar ik had vooraf geen idee hoe wedstrijd fit ik was. Uiteindelijk 10 seconden langzamer dan vorig jaar maar wel 5 plaatsen hoger in de einduitslag, 30e van de 650 mannelijke deelnemers. Eindtijd 40:32. Binnenkort maar een vlakke, snelle (die in Bocholt kent veel scherpe bochten) gecertificeerde 10km in de buurt uitzoeken 8).

Strava!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Nogges schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 22:15:
[...]

Gemiddeld wel. Maar uiteraard niet elke week, dat was echt de absolute piek voor mij. Ik ben Jan Knippenberg of Leonie van den Haak niet! En zeker niet elke dag 28 km als 1 training. Maar ga uit van elke ochtend voor het werk 5 of 10km heel rustige duurloop (ik noem het tempo 0), en 's avonds dan 2 keer in de week intervallen (à 15 km), 1 gewone rustige duurloop, 1extensieve duurloop, en 1 of 2 extra lange duurlopen (dat begint bij 35 km en eindigt op een piek bij ca 55km). Altijd 1 dag in het weekend rust, helemaal niks. De zwaarste weken, en dat kwam dan ongeveer eens per 6 weken, bestonden dan uit: 6x 10km T0, 1x 10km T1, 1x 10km T2, 2x 15km interval en LSD van 40 en 50 km. Die laatste meestal keurig verdeeld over woensdag en het weekend. Maar heel soms een dubbeldekker op vrijdag en zaterdag. Maar voorlopig ben ik daar nog lang niet, en snelheid is ook ver te zoeken.
Ik wil even heel kort door de bocht reageren: ik snap wel waarom je zulke lange pauzes neemt. Als je zóveel traint, zó vaak en ook nog eens regelmatig intensief, dan lijkt het mij dat je lichaam op een gegeven moment gewoon stop zegt. Je gaat te ver
En omdat je dan een paar jaar álles in het teken van hardlopen hebt gezet is het ook mentaal heel moeilijk te verkroppen als het niet meer wil.

Tenzij je een carrière in de hardloopsport serieus overweegt (en zelfs dan) lijkt het me een goed plan als je jezelf de kunst van het matigen aanleert. Rustig opbouwen en "gewoon" eens een jaartje niet meer dan 3x per week lopen. Niet 3 dagen, 3 keer.

Als je doorgaat met de cyclus zoals je die nu doet kun je er donder op zeggen dat je richting je pensioenleeftijd gewoon niet meer kunt hardlopen. Dit is zowel mentaal als fysiek slopend.

Ik hoop dat ik niet te aanvallend overkom. Ik zeg dit omdat wat ik lees zorgwekkend overkomt, met name de enorme tussenpozen (mentaal zwaar) en het daarna weer zo snel mogelijk willen oppakken (fysiek zwaar, grote blessurekans) vind ik punten die erg slecht kunnen zijn voor je gezondheid. Ik hoop dat je nog lang van het hardlopen mag genieten :Y

• Nogges

Nogges

Ik snap wat je bedoelt. Maar, nee: ik overweeg geen serieuze carrière. Ik heb veel hobby's. Daar is lopen eentje van. En ik hou van lang lopen. Ik zet mezelf een doel, een bepaalde triathlon, of 100km van Winschoten of 60 van Texel. Daar train ik dan voor. Afgelopen 2 jaar heb ik hele leuke dingen met mijn kinderen en op mijn werk gedaan, verhuisd en veel gevist. Nu lijkt het me weer leuk om volgend jaar Winschoten of misschien een wat langere trail ergens te doen. Ik beschouw het echt puur als hobby, ik doe wat mij leuk lijkt en zolang ik het leuk vind. En ik weet nu al dat ik over 3 à 4 jaar mijn interesse weer op andere dingen ga richten... :) Mijn lichaam heeft nog nooit stop gezegd. Het is meer, dat mijn interesse weer verschuift. Een soort hobby-add.....

[ Voor 8% gewijzigd door Nogges op 07-05-2018 09:34 ]

You iz one special kid!

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Na jaren op Asics Nimbus (13?) schoenen gelopen te hebben zijn deze nu echt aan vervanging toe aangezien ik weer serieuzer begonnen ben met lopen. Dit doe ik nu naast het "normale" sporten ongeveer 1-2 keer per week. Nu wil ik dus langs een speciaalzaak gaan om voor mij goede goede schoenen aangemeten te krijgen.

Via Google kwam ik uit op Runnersworld in Oss of PK Runningshop in Dodewaard wat voor mij een beetje in de buurt is. Is er één van deze twee zaken te adviseren of kan ik beter bij beide wegblijven en ergens anders naartoe gaan?

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

d:)b Allereerst iedereen feli met de mooie prestatie van afgelopen weekend! d:)b
Wat. Een. Weer! Heerlijk! _/-\o_ Dit zijn dan eindelijk de temperaturen waar ik me het beste bij voel! Wat betreft wedstrijden heb ik deze week niet zo heel veel toe te voegen.
Mijn weekend bestond uit:
- Zaterdag een lange duurloop van 20km. Uiteraard ben ik pas om 12.30 de deur uit gegaan om optimaal van de warmte te kunnen profiteren :P.
- Gisteren stond een tempo piramide op het programma: Inlopen, 1', 2', 3', 4', 4', 3', 2', 1', (hp 30", 40". 50", 60", 60", 50", 40", 30"), uitlopen. Het idee was om zoveel mogelijk heuvels mee te pakken, vandaar dat ik heb gekozen voor een lokaal grindgat & bos met flink wat hoogteverschillen, maar ook los grind en geulen door de hevige regenval van vorig weekend.
Helaas gaan snelheid, onstabiele ondergrond en mijn enkel niet zo goed samen, daar kwam ik tijdens de laatste versnelling achter. Het ging zo snel dat ik niet eens precies wat er fout is gegaan, maar liep door het bos, voelde iets onder mijn linker voorvoet, daarna een flinke pijnscheut en het was over; enkel omgeklapt, of nét niet.. ik weet het niet zeker.. Training afgebroken, maar ik moest nog 2km terug naar huis, dus langzaam de dribbel weer opgepakt en dat is geen pretje (bergaf op een onstabiele ondergrond en dan ook nog eens een enkel die niet meewerkt). Onderaan de heuvel kwam de geasfalteerde weg weer in zicht, hier langzaam het tempo opgepakt en met 6:30/km terug naar huis gelopen.

Nu gaat het wel, beetje gevoelig, maar verder is hij niet dik ofzo (gelukkig). Aankomend weekend loop ik een 10km en was eigenlijk van plan een aanval te gaan doen op mijn PR, dus de enkel moet dan wel 100% functioneren!

Ben afgelopen vrijdag overigens ook aan het boek "Shoe Dog" van Phil Knight (de oprichter van Nike) begonnen. En of je nu een hekel aan Nike hebt of wat je er ook van denkt, het verhaal over hoe het bedrijf van de grond is opgebouwd is best indrukwekkend. Boek leest lekker weg :)

[ Voor 7% gewijzigd door Calitomnication op 07-05-2018 09:36 ]

tips voor New York

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Calitomnication schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:35:
Wat. Een. Weer! Heerlijk! _/-\o_ Dit zijn dan eindelijk de temperaturen waar ik me het beste bij voel!
Bwoah, het mag allemaal wat minder warm, nu moet ik tot 20:30 wachten om niet in de hitte te hoeven lopen. :P Gisteravond was het ook nog ruim 21 graden rond die tijd :/

Strava

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Aight! schreef op zondag 6 mei 2018 @ 23:10:
Wat was de Konjng van Spanje weer genieten! De 29 en de 12 km gedaan! Uiteindelijk heerlijk gelopen, super omgeving en leuke mensen! Respect voor de doedelzak speler!

Was in het begin beetje zenuwachtig want was weer de eerste lange na de marathon en vorige week liep ik heel slecht, had ik na 10 km geen puf meer!

Op naar de volgende leuke trails!! Iemand nog tips heb alleen fantomes staan!
Koning van Spanje is altijd zeer geslaagd ja :) Mooi dat je ondanks wat twijfels wel gewoon 2 afstanden gelopen hebt!
Eerste jaar ooit dat ik niet van de partij was trouwens :X

Andere mooie trails de komende tijd:
- Veluwezoomtrail (2daagse, diverse afstanden 10-60k)
- Stuwwaltrail (10-20k)
- Ohm trail (diverse afstanden 10-50k; veel hoogtemeters)
- Sixty60: combi van trailrunning (20k) en mtb (40k), solo of als duo. * Roozzz heeft de trail ingetekend :P

Dit zijn enkele vaste waarden op mijn kalender. Ik moet bekennen dat ik tegenwoordig een behoorlijke snob ben en tal van de nieuwe kleinere initiatieven in Nederland links laat liggen :+ Maar daar is vast ook nog wel wat leuks te vinden...

Ik heb zelf heerlijk een uurtje door het bos gelopen. Het lijkt erop dat mijn enkel problemen praktisch probleem zijn. Gewoon weer 3x in de week aan het lopen tot een uur en geen last *O*
Nu nog wat vertrouwen terugkrijgen op lastigere paden en we kunnen weer los 8)

[ Voor 10% gewijzigd door Roozzz op 07-05-2018 10:18 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Nogges fijne niet-beledigde reactie! Ja, dat kan natuurlijk ook ;) Excuseer mijn blijkbaar misplaatste bezorgdheid.

Pfoe. Ik ben bezig woon-werk fietsen te introduceren, maar ik kom nu gewoon calorieën tekort.
Nou neem ik al 6 boterhammen mee, noten, en 2 stuks fruit, maar ik mis nu dus gewoon nog wat. Strava schat dat ik zo'n 300 calorietjes per rit verbrand, dus dan kom ik er nog 600 tekort op een dag, terwijl ik al een beetje aan de ondergrens zat aangezien mijn broeken langzaam te groot worden.

Aanvullen met nóg meer brood klinkt gewoon saai. Blikjes fris opentrekken of cup-a-soupjes zijn nou weer niet echt kwaliteitsvoedsel. Dus nu eens goed nadenken wat er dan nog meer makkelijk meekan en ook vult.

Wel erg blij, vooral vanuit duurzaamheidsoogpunt, dat ik dit aan het doen ben. Daarnaast geeft het natuurlijk mooi een boost in conditietraining :Y
Ik ben gelukkig wel zo slim geweest om de long run in het weekend even te skippen. Het lichaam voelde er energetisch niet toe in staat. Daarnaast viel er genoeg anders te doen :P ik heb niet stilgezeten iig.

Vanochtend weer naar het werk gefietst, dit keer zonder e-ondersteuning. Met als resultaat een flinke zweetrug, maar de beentjes lijken het niet zo erg te vinden naderhand. Volgende keer op een fiets mét bagagedrager en wellicht ook wel zo slim om dan gewoon sportkleding aan te doen.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Pathogen schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:20:
Pfoe. Ik ben bezig woon-werk fietsen te introduceren, maar ik kom nu gewoon calorieën tekort.
Nou neem ik al 6 boterhammen mee, noten, en 2 stuks fruit, maar ik mis nu dus gewoon nog wat. Strava schat dat ik zo'n 300 calorietjes per rit verbrand, dus dan kom ik er nog 600 tekort op een dag, terwijl ik al een beetje aan de ondergrens zat aangezien mijn broeken langzaam te groot worden.

Aanvullen met nóg meer brood klinkt gewoon saai. Blikjes fris opentrekken of cup-a-soupjes zijn nou weer niet echt kwaliteitsvoedsel. Dus nu eens goed nadenken wat er dan nog meer makkelijk meekan en ook vult.
Klinkt bekend. Voor mij werkt het beste om te mikken op meer "vullend" eten, dus met wat meer vet en eiwitten. Voor mij werkt Griekse yoghurt (evt met fruit en noten/zaden), avocado of eieren uitstekend na het fietsen. Als ik alleen een banaan of wat brood ofzo eet, dan voelt het als hongerlijden tot de lunch ;) Maar hiermee gaat het prima.

Ik ken ook mensen die een soort proteïne shake naar binnen werken. Effect lijkt me vergelijkbaar, maar ik ga liever voor echt eten :P

If you can see, look. If you can look, observe

• Hoppa!
Pathogen schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:20:
@Nogges fijne niet-beledigde reactie! Ja, dat kan natuurlijk ook ;) Excuseer mijn blijkbaar misplaatste bezorgdheid.

Wel erg blij, vooral vanuit duurzaamheidsoogpunt, dat ik dit aan het doen ben. Daarnaast geeft het natuurlijk mooi een boost in conditietraining :Y
Ik ben gelukkig wel zo slim geweest om de long run in het weekend even te skippen. Het lichaam voelde er energetisch niet toe in staat. Daarnaast viel er genoeg anders te doen :P ik heb niet stilgezeten iig.

Vanochtend weer naar het werk gefietst, dit keer zonder e-ondersteuning. Met als resultaat een flinke zweetrug, maar de beentjes lijken het niet zo erg te vinden naderhand. Volgende keer op een fiets mét bagagedrager en wellicht ook wel zo slim om dan gewoon sportkleding aan te doen.
Ik heb een zwik Nak'd/Trek repen op mijn werk liggen en Wasa-crackers (en een pot jam). Vreet lekker snel weg en vult goed. Ik fiets 2x in de week naar mijn werk (15km enkele reis) en merk ook dat ik het dan niet red tot aan de lunch (ontbijtje van 250 calorieën voor ik vertrek).

Overigens heb ik een hekel aan bezweet op mijn werk komen, dus de heenreis peddel ik rustig. Op weg naar huis gaat het gas wel open :D

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Hoppa! ik heb ook een hekel aan vroeg weggaan :P dus waarom ik dit überhaupt doe is ook weer niet zo duidelijk... Maar goei, ik was vanochtend toch al toe aan een douche.

Zojuist dan maar even die douche verdiend door een lekker stukje hard te lopen :Y net even wat minder dan normaal, want extra fietstrainine plus extra warm buiten.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Nam eerder als ik op de fiets naar het werk ging (25km enkele reis) 2 extra boterhammen mee. Dat was over het algemeen prima te doen. Ook 's ochtends gewoon voor vertrek de standaard 2 boterhammen even naar binnen duwen. Was verder een supermarkt in de buurt, dus bevoorrading was makkelijk zat. Toch ook wel eens op weg naar huis met een flinke hongerklop te kampen gehad. Ook geen pretje...

• Tazzios
  • Laatst online: 18:45

Tazzios

..

Ik meld mij ook; Vandaag ook weer eens op de (race) fiets. Hopen dat ik het nu weer elke dag kan doen in april waren er toch nog wat slechte dagen qua weer en gestel.
Gezien de achillespees een beetje speelt en ik tegenwoordig (deels) training geef :*) is het een prima alternatief om de conditie bij te houden.

Ondanks dat het 31Km enkele reis is ben ik niet echt meer gaan eten maar hetzelfde heb ik bij de maanden duurloop training voor marathons. Wel vaker een eiwit shake bij thuis komst om vocht aan te vullen.
Lichaam wordt denk ook efficiënter in verbruik en voedsel opname.

• MrAcid
  • Niet online
Kijk ze hier eens massaal het woon-werkverkeer aangrijpen om meer te gaan eten... ;) Je kunt ook níet meer gaan eten, daarmee 'gratis afvallen', en daardoor harder gaan lopen.

Werkt maar tot een bepaald punt trouwens, en moet gelezen worden met een flinke knipoog. :+

Even een snicker halen hoor...

• Dey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12 11:38

Dey

Bartske schreef op zondag 6 mei 2018 @ 22:46:
Vanmiddag de Aramco Beach Run in Scheveningen gelopen, de 10K. Helaas de afgelopen 1.5 week flink last gehad van verkoudheid en de (bij mij altijd) bijbehorende voorhoofdsholteonsteking, dus niet veel kunnen lopen. Voelde me nog steeds niet top en dat was ook wel te merken vandaag..

Op naar Scheveningen, met lokaal 24 graden natuurlijk perfect strandweer en de eerste uitdaging was al het vinden van een parkeerplek, maar gelukkig op tijd gekomen en ruim op tijd voor de start. De start was in het beach stadium, prima plek en goed opgezet. Me halverwege het startveld opgesteld en was vrij snel weg na het startschot. Het begon vrij makkelijk, over de boulevard met een lekker zeewindje. Tot zover nog geen vuiltje aan de lucht. Merkte wel dat door de verkoudheid de ademhaling niet optimaal was dus ben maar voor mijn doen rustig weg gegaan. Toen kwamen we bij de pier, waar we een rondje over deden en toen het duingebied in. Dat was behoorlijk zwaar, want en de wind was weg in de duinen en het gaat constant op en neer. Tempo was nog wel redelijk vast te houden maar merkte wel dat mn hartslag hoger zat dan ik wilde. Laatste 3.5km was over het strand en dat was voor mij toch wel het zwaarste omdat daar de wind in de rug zat en ik begon over te verhitten. Petje af en toe volgeschept met zeewater maar veel mocht het niet baten. De benen voelden nog prima maar conditineel hield ik het niet meer vol (en slalommen om de badgasten heen is ook niet ideaal). Uiteindelijk net buiten het uur gefinshed en niet echt heel tevreden. Over een paar weken de halve marathon leiden, hopelijk ben ik dan weer een stuk frisser...

https://www.strava.com/activities/1553557332
Wat een bizar hoge hartslag heb je gelopen, klopt dat wel?? Je zit na 1 minuut lopen al op 195 bpm .. :o

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

MrAcid schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:44:
Kijk ze hier eens massaal het woon-werkverkeer aangrijpen om meer te gaan eten... ;) Je kunt ook níet meer gaan eten, daarmee 'gratis afvallen', en daardoor harder gaan lopen.

Werkt maar tot een bepaald punt trouwens, en moet gelezen worden met een flinke knipoog. :+

Het afvallen gaat me een beetje te snel :P dat is het hele probleem... Ik had al een prima BMI en tuurlijk, een paar kilootjes is altijd leuk voor het hardlopen, maar puur theoretisch zou ik nu een halve kilo per week verliezen terwijl ik op normaal gewicht ben...

Had ik nou maar een weegschaal om dat te checken :P

• tlpeter
MrAcid schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:44:

Ik heb maar een MC flurry genomen vandaag 8)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Stelletje mazzelaars. Ik mag ~3000kcal per dag eten en moet me nog inhouden :X

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17-12 18:03
voor de lopers met een polar (bijv. m400); ik heb ooit bij het begin hartslag zones ingesteld (op automatisch in de flow app), nu viel het mij op dat sinds 2 dagen deze zones iets veranderd zijn.

Weet iemand waarom , en op basis waarvan? mijn zone 3 is nu met 5 slagen naar beneden verlaagd.
en mijn maximale hartslag is met 7 slagen naar beneden bijgesteld.

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:07

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Lennartc schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:30:
voor de lopers met een polar (bijv. m400); ik heb ooit bij het begin hartslag zones ingesteld (op automatisch in de flow app), nu viel het mij op dat sinds 2 dagen deze zones iets veranderd zijn.

Weet iemand waarom , en op basis waarvan? mijn zone 3 is nu met 5 slagen naar beneden verlaagd.
en mijn maximale hartslag is met 7 slagen naar beneden bijgesteld.
Heb ook een M400 maar volgens mij kloppen die echt niet. Mijn maximale is 200-210, ik ben 30 met 75 kg en 1.75m.

Toch maar eens naar de sport arts :)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Je hartslagzones kloppen zo goed als dat je ze instelt. Regelmatig terugkomend onderwerp hier :Y dus laat ik het meteen kort samenvatten:

- hartslag is een compleet individuele stat. Iemand van precies dezelfde leeftijd, bouw, geslacht en staat van fitheid kan een max HR hebben van 30 slagen meer of minder dan een ander.

- "Wat is mijn max HR?" - héél simpel: je maximale hartslag. Er zijn specifieke oefeningen voor gemaakt, maar het doel is altijd hetzelfde: voer je hartslag 10-20 minuten langzaam op en doe dan een paar herhalingen van iets waar je compleet stuk op gaat. Meestal heuvelsprints.

- "Wat is mijn rusthartslag?" - net zo simpel: meet in rust je hartslag. Kan met een 24/7 monitorende activity tracker, of 's ochtends meteen als je wakker wordt even aan de pols meten. Om gekke afwijkingen uit te sluiten kun je dat het best een paar keer doen en het gemiddelde pakken.

- Bij al deze metingen geldt: optische meting is niet zo nauwkeurig als een borstband. Niet slécht, maar het is een indirecte meting en er worden algoritmes op losgelaten. Over het algemeen merk je daar vooral van dat het iets trager reageert, maar je kunt ook wat meer spiky HR lijnen zien. Voor het bepalen van max HR zou ik wel even dubbelchecken of je niet naar een extreme spike kijkt.

@Aight! dus 210 BPM met 30 jaar en 75kg/1.75m kan prima correct zijn. Valt echt geen peil op te trekken zonder naar je activiteiten te kijken.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Helemaal met @Pathogen eensch!

@Aight!; je mag eigenlijk geen vergelijking maken, maar we doen het lekker toch :P

Mijn max HR is 196, ben 37, 60kg en 1.80m in de hoogte. Bij ons in de groep loopt iemand, zelfde leeftijd, schat 70kg en 1.85m in de hoogte met een max HR die ruim 15 slagen lager ligt. Wanneer wij samen een duur doen kan ik door naar mijn eigen HR te kijken aangeven wat zijn HR op dat moment is. Meestal zit ik er 1 of 2 slagen naast, maar in de regel klopt het.

Overigens zijn er verschillende formules te vinden waarmee je je max HR kunt berekenen. Statistisch gezien zullen deze berekeningen wel kloppen, maar individueel klopt er meestal geen jota van.

1. 220 - <leeftijd> = max HR --> 220 - 37 = 183 #busted
2. 208 min leeftijd x 0.7 = max HR --> 208 - 37 x 0.7 = 182 #busted

[ Voor 3% gewijzigd door Calitomnication op 08-05-2018 09:53 ]

tips voor New York

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik denk dat de tweede moet zijn:
208 - (leeftijd x 0,7) dus 208 - (37 x 0,7) -> 182

Niet dat er dan iets van klopt :P Volgens die regel zou ik niet ouder dan 4 mogen zijn ;)

• mrwolf
  • Niet online
Pathogen schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:54:

Niet dat er dan iets van klopt :P Volgens die regel zou ik niet ouder dan 4 mogen zijn ;)
Ik wilde hetzelfde zeggen, maar hij had 'm al geninja-edit :)

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Pathogen schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:54:

Dat staat er toch O-) O-) :>
* Calitomnication loopt even naar de koffieautomaat om een dubbele espresso naar binnen te slaan

[ Voor 14% gewijzigd door Calitomnication op 08-05-2018 09:56 ]

tips voor New York

• Bartske
Dey schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:58:
[...]

Wat een bizar hoge hartslag heb je gelopen, klopt dat wel?? Je zit na 1 minuut lopen al op 195 bpm .. :o
Ik meet met mijn FR235 om mn pols, hoe correct dat is weet ik niet. Wel weet ik dat ik een hele hoge max hartslag heb, rond de 211. Lange duurlopen gaan bij mij bij 170bpm.

Dat mn hartslag nu al zo snel zo hoog zat kwam door mijn verkoudheid de afgelopen week en de hitte, vandaar dat het qua prestatie niet echt een doorslaand succes was :9

En ja, je kan prima een hoge max HR hebben. En nee, de formules die iedereen gebruikt om z'n max HR te berekenen kloppen niet voor individuele gevallen. Edit: ik zie dat dat hierboven ookal gezegd is. Een stuk terug heb ik nog wat uitgebreidere posts over max hr geschreven.

[ Voor 19% gewijzigd door Bartske op 08-05-2018 10:12 ]

• Dey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12 11:38

Dey

Bartske schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:10:
[...]

Ik meet met mijn FR235 om mn pols, hoe correct dat is weet ik niet. Wel weet ik dat ik een hele hoge max hartslag heb, rond de 211. Lange duurlopen gaan bij mij bij 170bpm.

Dat mn hartslag nu al zo snel zo hoog zat kwam door mijn verkoudheid de afgelopen week en de hitte, vandaar dat het qua prestatie niet echt een doorslaand succes was :9

En ja, je kan prima een hoge max HR hebben. En nee, de formules die iedereen gebruikt om z'n max HR te berekenen kloppen niet voor individuele gevallen. Edit: ik zie dat dat hierboven ookal gezegd is. Een stuk terug heb ik nog wat uitgebreidere posts over max hr geschreven.
Knap gelopen op karakter (y)

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Bartske schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:10:
[...]

Heb zelf ook de FR235, geweldig mooi ding. Gebruik hem dagdagelijks als activity tracker, maar voor mijn hardloopactiviteiten ben ik toch weer terug overgestapt naar meting via borstband. Zie ook mijn posts uit het verleden met getallen en grafieken om deze stelling te onderbouwen.

Calitomnication in "Hardlopen - Deel 7"
Calitomnication in "Hardlopen - Deel 7"

Voor dagelijks gebruik en standaard loopactiviteiten is meting via de pols acceptabel genoeg. Zodra het iets spannender gaat worden (interval, tempowisselingen, versnellingen) of de weersomstandigheden kouder of natter worden schieten de prestaties van polsmeting gewoon tekort.

tips voor New York

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-12 12:03
Calitomnication schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:52:
Helemaal met @Pathogen eensch!

@Aight!; je mag eigenlijk geen vergelijking maken, maar we doen het lekker toch :P

Mijn max HR is 196, ben 37, 60kg en 1.80m in de hoogte. Bij ons in de groep loopt iemand, zelfde leeftijd, schat 70kg en 1.85m in de hoogte met een max HR die ruim 15 slagen lager ligt. Wanneer wij samen een duur doen kan ik door naar mijn eigen HR te kijken aangeven wat zijn HR op dat moment is. Meestal zit ik er 1 of 2 slagen naast, maar in de regel klopt het.

Overigens zijn er verschillende formules te vinden waarmee je je max HR kunt berekenen. Statistisch gezien zullen deze berekeningen wel kloppen, maar individueel klopt er meestal geen jota van.

1. 220 - <leeftijd> = max HR --> 220 - 37 = 183 #busted
2. 208 min leeftijd x 0.7 = max HR --> 208 - 37 x 0.7 = 182 #busted
Even los van de vraag of bovenstaande vuistregels kloppen heb je in de praktijk altijd een statistische verdeling in de populatie.

Het gros van de mensen zal een max. hartslag hebben die redelijk dicht in de buurt zit van genoemde vuistregels. Zeg eens +/- 10% (gokje). Een kleiner deel zal een grotere afwijking hebben.

Ik ben 44 en ik vermoed dat mijn max nog steeds ergens tussen de 195-200 ligt. Een 5km kan ik lopen met een gemiddelde hartslag van 190-195. Duurlopen doe ik op ~160.

Naarmate je conditie beter wordt wordt o.a. de hartspier/boezem groter (gespierder), dit heeft in het algemeen nauwelijks effect op de maximale hartslag. Het heeft wel als effect dat het pompvolume per slag groter wordt. Dit resulteert o.a. in een lagere rusthartslag en het gegeven dat je voor een bepaald tempo een lagere hartfrequentie hebt dan voor de conditieverbetering.

Zoals gezegd zijn hartslagen erg individueel. Bij grote afwijkingen van de maximale hartslagen kan je het beste een test doen bij een SMA. Vooral bij erg lage maximale hartslagen kan er iets aan de hand zijn, maar ook bijvoorbeeld medicijngebruik. Bij erg hoge hartslagen kan het pompcyclus een afwijking geven. Meten is weten. Een groot sportmedisch onderzoek lever daarnaast een schat aan informatie op om bijvoorbeeld je omslagpunt en zones goed te bepalen.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Aanstaande vrijdag vlieg ik voor 1 weekje naar New York. Heb hier 2 jaar geleden ook een wedstrijd gelopen op toevallig is er nu weer een wedstrijd op exact hetzelfde parcours op Roosevelt Island. Loop de 10k met 2 rondjes van 5km, weinig wind en vooral vlak! 2 jaar terug hadden ze echter wel 2 keerpunten waarbij je 180 graden om een pylon moest draaien, hoop dat ze dit nu hebben aangepast ivm snelheidsverlies!

de NYCRUNS MOTHERS DAY 5K & 10K. Met de prijzen in de VS valt het pas op hoe goedkoop de evenementen in Nederland eigenlijk zijn :P

ps, dit zal het uitzicht zijn.. dan wil je toch eigenlijk gewoon blijven staan en kijken :P
Afbeeldingslocatie: https://spinlister-blog.s3.amazonaws.com/2016/07/lighthouse-park-4.jpg

tips voor New York

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@bert74 dat hoeft dus helemaal niet hè. Een gemiddelde is een gemiddelde, meer niet.
Het kan best dat het gros rondom die waarde zit, maar het kan net zo goed dat er vooral groepen zijn die er 20 slagen onder en boven zitten en amper mensen die rond het gemiddelde zitten.

Die vuistregels zijn gewoon waardeloos. Ik hoop dat deze ooit eens vergeten gaan worden.

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-12 12:03
Pathogen schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:38:
@bert74 dat hoeft dus helemaal niet hè. Een gemiddelde is een gemiddelde, meer niet.
Het kan best dat het gros rondom die waarde zit, maar het kan net zo goed dat er vooral groepen zijn die er 20 slagen onder en boven zitten en amper mensen die rond het gemiddelde zitten.

Die vuistregels zijn gewoon waardeloos. Ik hoop dat deze ooit eens vergeten gaan worden.
Dat is toch precies wat ik wil aangeven? Dat er een bepaalde verdeling is rondom een gemiddelde.

Individueel wijkt het per definitie af het gemiddelde. Voor de meeste niet zoveel, voor een klein aantal wat meer.

Als je maximale hartslag veel afwijkt van het gemiddelde en je bent hier wat ongerust over, dan kan je je beter laten testen om alles uit te sluiten.

Ik heb een aantal mensen uit mijn omgeving 50+, sporters met een erg lage hartslag. Wat bleek die hadden een veel te hoge dosis beta-blockers tegen hoge bloeddruk. In overleg met Sportarts en cardioloog andere medicijnen voorgeschreven en maximale hartslag ging weer van 140 naar ~160, met evenredige verhoging van prestaties.

1 collega had een erg hoge maximale hartslag, maar de ECG vertoonde wat afwijkingen. In overleg met sportarts bepaald dat de hartslag bij het sporten niet tot een bepaalde grens mag komen.

Een groot sportmedisch onderzoek kost ~€ 250, dat lijkt mij niet zo heel bezwaarlijk voor de informatie/zekerheid die je er voor terug krijgt. Vaak krijg je een gedeelte van je zorgverzekering terug. En bovendien kopen de meeste mensen hier moeiteloos voor € 300 per jaar aan schoenen en andere materiaal.

• MrAcid
  • Niet online
Calitomnication schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:20:
Aanstaande vrijdag vlieg ik voor 1 weekje naar New York. Heb hier 2 jaar geleden ook een wedstrijd gelopen op toevallig is er nu weer een wedstrijd op exact hetzelfde parcours op Roosevelt Island. Loop de 10k met 2 rondjes van 5km, weinig wind en vooral vlak! 2 jaar terug hadden ze echter wel 2 keerpunten waarbij je 180 graden om een pylon moest draaien, hoop dat ze dit nu hebben aangepast ivm snelheidsverlies!

de NYCRUNS MOTHERS DAY 5K & 10K. Met de prijzen in de VS valt het pas op hoe goedkoop de evenementen in Nederland eigenlijk zijn :P

ps, dit zal het uitzicht zijn.. dan wil je toch eigenlijk gewoon blijven staan en kijken :P
[afbeelding]
Niet goedkoop inderdaad - maar als ik zag wat er voor een relatief kleine loop in Central Park allemaal werd opgetuigd toen ik daar begin april was dan zijn het ook wel iets andere evenementen qua omvang en aankleding dan in NL.

Daarbij: de grote marathons (Rotterdam, Amsterdam) en andere grote lopen (CPC, Damloop, Zevenheuvelen) zijn de laatste jaren ook behoorlijk in prijs gestegen. :)

Triathlons zijn overigens nog een factor 3 duurder dan loopjes in NL. En Ironmans een factor 10+ (€750 voor de Ironman van Zürich - dat is alléén het startbewijs).

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

MrAcid schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:32:
[...]
Triathlons zijn overigens nog een factor 3 duurder dan loopjes in NL. En Ironmans een factor 10+ (€750 voor de Ironman van Zürich - dat is alléén het startbewijs).
Ach, wat is is nou €750,- voor 2-seconds-of-fame én een kudo op Strava :+ :P

Strava

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

MrAcid schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:32:
[...]

Niet goedkoop inderdaad - maar als ik zag wat er voor een relatief kleine loop in Central Park allemaal werd opgetuigd toen ik daar begin april was dan zijn het ook wel iets andere evenementen qua omvang en aankleding dan in NL.

Daarbij: de grote marathons (Rotterdam, Amsterdam) en andere grote lopen (CPC, Damloop, Zevenheuvelen) zijn de laatste jaren ook behoorlijk in prijs gestegen. :)

Heb nog tussen deze 10k op Roosevelt Island, of een halve marathon in Prospect Park (Brooklyn) lopen twijfelen. Maar voor de halve marathon vragen ze $85 inschrijfgeld. Heb de uitslagen van vorig jaar bekeken en zou dan, met 1.35 (gelopen Maart 2018) op een 5e plek eindigen, dus zo goed is de competitie daar niet.

Maar dat viel me 2 jaar geleden ook al op. In Nederland is het algemene niveau hoger. Met mijn 41:42 op de 10k zou ik hier nooit en te nimmer een podiumplek halen in mijn leeftijdscategorie. Kijk ik naar de resultaten van vorig jaar (de Mothersday 2017) in mijn categorie zou ik als eerste in de categorie eindigen.
Voorafgaand aan de wedstrijd zitten ze daar allemaal rustig een boek te lezen, warming up heb ik er maar een paar zien doen, 5 minuten voor de start trekken ze hun jasje uit, lopen naar het startvak, wensen elkaar allemaal succes en gaan lekker lopen!

€ 750 8)7 8)7 @vhal en toch denk ik dat een bepaald % dit alleen voor de kudo's doet.

[ Voor 3% gewijzigd door Calitomnication op 08-05-2018 13:43 ]

tips voor New York

• Grompie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-04-2024
Vandaag voor de eerste keer tijdens de week voor het werk gaan lopen, lastig om op te staan maar mijzelf toch kunnen motiveren. Voornamelijk wil ik er mee beginnen op warme dagen maar ook in combinatie met hooikoorts een iets beter tijdstip om dan te gaan lopen. Normaal liep ik altijd na het werk tussen 17u-19u om daarna te eten.

Origineel plan was om vlotte 10km te doen maar gestopt bij 8,5km. Had een kleine banaan gegeten en glas water gedronken voor ik vertrok maar ik vermoed dat ik toch iets meer ga moeten eten. Voelde op het laatste dat ik toch minder energie had dan anders.
Iemand tips en tricks om s'ochtends voor het werk te gaan lopen?

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik heb eigenlijk geen slechte ervaringen met 's ochtends lopen. Als ik op zondagochtend ga, werk ik meestal een halve banaan en een glas ranja naar binnen, daar loop ik dan rustige afstanden tot 21km op. Als 't langer dan 21km wordt, plan ik 't drinken en eten wel anders in.

• MrAcid
  • Niet online
Calitomnication schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:41:
[...]

Heb nog tussen deze 10k op Roosevelt Island, of een halve marathon in Prospect Park (Brooklyn) lopen twijfelen. Maar voor de halve marathon vragen ze $85 inschrijfgeld. Heb de uitslagen van vorig jaar bekeken en zou dan, met 1.35 (gelopen Maart 2018) op een 5e plek eindigen, dus zo goed is de competitie daar niet.

Maar dat viel me 2 jaar geleden ook al op. In Nederland is het algemene niveau hoger. Met mijn 41:42 op de 10k zou ik hier nooit en te nimmer een podiumplek halen in mijn leeftijdscategorie. Kijk ik naar de resultaten van vorig jaar (de Mothersday 2017) in mijn categorie zou ik als eerste in de categorie eindigen.
Voorafgaand aan de wedstrijd zitten ze daar allemaal rustig een boek te lezen, warming up heb ik er maar een paar zien doen, 5 minuten voor de start trekken ze hun jasje uit, lopen naar het startvak, wensen elkaar allemaal succes en gaan lekker lopen!

€ 750 8)7 8)7 @vhal en toch denk ik dat een bepaald % dit alleen voor de kudo's doet.

[video]
Hahaha mooi stukje dit - toevallig gisteren bij Rene van Meurs in de Schouwburg geweest in Utrecht (andere show dan dit).

Een Ironman doe ik uiteraard niet voor de likes, die doe ik voor mezelf - maar ik zal niet ontkennen dat de kudos en complimenten van mensen een mooie motivatie zijn hoor!

• Hoppa!
MrAcid schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 15:23:
[...]

Hahaha mooi stukje dit - toevallig gisteren bij Rene van Meurs in de Schouwburg geweest in Utrecht (andere show dan dit).

Een Ironman doe ik uiteraard niet voor de likes, die doe ik voor mezelf - maar ik zal niet ontkennen dat de kudos en complimenten van mensen een mooie motivatie zijn hoor!
Mijn dochter (5) maakt na elk event een medaille voor me. Daar doe ik het voor. 8)

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

MrAcid schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 15:23:
[...]

Dat ben ik met je eens en daar mag je best trots op zijn. Zelf zet ik ook wel eens een activiteit op Facebook, maar dat is dan een eindtijd van een halve marathon oid. Aangezien ik nu 4 á 5 keer in de week train denk ik niet dat mijn facebookvrienden het me in dank afnemen als alle activiteiten voorbij komen. Daarnaast zie ik er ook het nut niet van in om een training op Facebook te zetten. :P.

Maar dat is met alles. Je hebt mensen die naar Sziget gaan om dit op Social Media te kunnen plempen. Pas een mooi filmpje gezien van Coachella 2018, in een wei waren mensen drukker bezig met het maken van selfies dan te genieten van de muziek.

#wewordenoud :P

tips voor New York

• tlpeter
Zo maar effe een afspraak gemaakt met een andere fysio.
Voeten blijven toch een dingetje. Kuit en achillespees werken ook niet mee en daarbij ook nog eens soms een stekende pijn aan de binnenkant van mijn knie sinds zondag :(

Ik ben klaar met het gelul houding.

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-12 16:12

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Zondag is het zover, m'n eerste evenement, de kwart marathon in Tilburg. Helaas vrijwel uit het niets sinds eergisteren een vervelende pijn aan de bolling van de onderkant van mijn voet, waar de grote teen op uit komt. Dit ondanks dat ik extra rustig aan heb gedaan de afgelopen weken. Zoals het nu voelt valt er niet mee te lopen. Hopelijk zakt dit de komende dagen weg zodat ik zondag in ieder geval aan de start kan verschijnen. Doel voor zondag is de 10.55km binnen een uur. Als mn voet goed voelt gaat dat lukken. Daarna rustig aan opbouwen naar de halve marathon afstand.

• Hoppa!
Calitomnication schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 15:51:
[...]

Dat ben ik met je eens en daar mag je best trots op zijn. Zelf zet ik ook wel eens een activiteit op Facebook, maar dat is dan een eindtijd van een halve marathon oid. Aangezien ik nu 4 á 5 keer in de week train denk ik niet dat mijn facebookvrienden het me in dank afnemen als alle activiteiten voorbij komen. Daarnaast zie ik er ook het nut niet van in om een training op Facebook te zetten. :P.

Maar dat is met alles. Je hebt mensen die naar Sziget gaan om dit op Social Media te kunnen plempen. Pas een mooi filmpje gezien van Coachella 2018, in een wei waren mensen drukker bezig met het maken van selfies dan te genieten van de muziek.

#wewordenoud :P
Ik heb geen Facebook, dus tot die verleiding kom ik niet. Ik heb ook vrijwel geen sport-minded vrienden of familieleden. Of eigenlijk: geen. Alleen een collega waar ik wel eens mee fiets.

Dus mijn 'prestaties' deel ik alleen thuis. Ook omdat ik tracht mijn kinderen bij te brengen dat sporten iets moois is en 'normaal'. In mijn jeugd was dat namelijk helemaal niet. Mijn ouders deden niets aan sport en hebben ook nooit enige poging ondernomen om mij daar warm voor te krijgen. Heeft tot mijn studententijd geduurd voor ik een beetje begon met mountainbiken, met periodes.

Pas na de geboorte van mijn dochter heb ik langzaamaan besloten om het anders aan te pakken en te gaan sporten, maar ben pas na drie jaar aanmodderen echt fanatiek geworden. Volgens sommigen iets te nu. Maar als ik nu in mijn kloffie klaar sta om te gaan rennen of fietsen, zegt mijn zoontje van 3:"Wauw papa, lekker sporten. Stoere jongen!" _/-\o_

Geen enkele garantie voor de toekomst, maar in elk geval een begin gemaakt.

• Hoppa!
tlpeter schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 15:59:
Zo maar effe een afspraak gemaakt met een andere fysio.
Voeten blijven toch een dingetje. Kuit en achillespees werken ook niet mee en daarbij ook nog eens soms een stekende pijn aan de binnenkant van mijn knie sinds zondag :(

Ik ben klaar met het gelul houding.
Binnenkant knie heb ik ook sinds vorige week en super strakke kuiten. Binnenkant knie en kuiten lijken gerelateerd te zijn aan elkaar ivm aanhechting.

Al van alles geprobeerd, geen idee waar het ineens vandaan komt. Dus ook de fysio maar weer ingeschakeld. :(
Pagina: 1 ... 91 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic