Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.649 views

Onderwerpen

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-12 17:09
Zo'n startbewijs is nog wel op te hoesten qua geld, toch? Dan verpats je die weer door van de marathon die je wilt doen en ga je dan vol voor de ander.

En anders: dit jaar de ene en ergens in de komende jaren de andere :)
Ik zie dat tui een package deal heeft voor berlijn: inc startbewijs ongeveer 500 euro (overnachtingen enzo erbij)

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:49
Raymond schreef op zondag 22 april 2018 @ 13:27:
Zo'n startbewijs is nog wel op te hoesten qua geld, toch? Dan verpats je die weer door van de marathon die je wilt doen en ga je dan vol voor de ander.

En anders: dit jaar de ene en ergens in de komende jaren de andere :)
Ik zie dat tui een package deal heeft voor berlijn: inc startbewijs ongeveer 500 euro (overnachtingen enzo erbij)
Ik geloof dat je bij Berlijn, om een handel tegen te gaan, de kaarten met legitimatie zelf moet ophalen, ter plekke. Dat maakt het een stuk ingewikkelder om je kaart over te dragen aan derden omdat je dan alsnog naar Berlijn moet ;)

Voor alle grote marathon's die met loting werken kun je een package deal kopen. Voor Berlijn valt die qua kosten erg mee, vooral omdat je in praktijk toch al wel een hotel en eten e.d. zou nemen voor een paar nachten.

• P107
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-01-2021
Anderen nog meegedaan aan de 5 km, 10 km, halve of hele marathon van Enschede?

Zelf heb ik voor het eerst een halve marathon gelopen. Normaal ren ik niet/nauwelijks. Een collega wilde dit rennen en ik zei voor de gein dat ik mee zou lopen. Maarja gezegd is gezegd. Mijn collega kreeg een rugblessure, dus die haakte een tijdje terug al af.
Voor deze keer toch eind januari begonnen met opbouwen. Helaas een maand geleden een flinke knieblessure (volgens mij de bekende hardlopersknie) gekregen. Vorige week kon ik weer pijnvrij rennen en afgelopen maandag voor het eerst 16 km gerend. Verder afgelopen week niks gedaan (collega adviseerde dit).

Ik wilde onder de 2.00 uur rennen. Dus haakte in het begin aan bij de 1.55 hazen, maar ik voelde me goed dus ging ik ze naar een paar km voorbij (domme fout...). Rond de 9 a 10 km kreeg ik weer flink last van mijn knie. Gelukkig was het na een paar km over. Het lijkt wel of ik het 'er uit gelopen' heb (kan dat?). Tot de 17 km kon ik een mooi tempo vasthouden. Daarna ging het stukken langzamer. Uiteindelijk toch net voor de 1.54 uur gefinisht.
Misschien zat er nog een eindschot in als ik juist tot de 16 a 17 km bij de 1.55 uur hazen was gebleven. Helaas, maar een leerpunt voor een eventuele volgende keer :).

Voor de 1e keer een halve marathon ben ik zeer tevreden met de eindtijd.

[ Voor 6% gewijzigd door P107 op 22-04-2018 14:05 ]

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12 08:45

racoon

mooowwww

Valorian schreef op zondag 22 april 2018 @ 13:26:
[...]

Je zult niet snel voor beiden gelijk ingeloot zijn, want:

Londen Marathon 2019 (april 2019): loting begin mei, antwoord of je erbij zit krijg je in oktober.
Berlijn Marathon 2018 (sep 2018): loting al afgerond eind 2017, dus daar kan je uberhaupt niet meer meeloten.
Berlijn Marathon 2019 (sep 2019): loting ergens in okt/nov.

Voor beide kun je ook terecht met een 'reisarrangement'. Dat kost een stuk meer maar is wel inclusief hotel, etc. en gegarandeerd startbewijs.

Als je géén budget hebt of wilt uitgeven aan een arrangement dan is de keuze makkelijk: meeloten voor Londen en hopen dat je erbij zit (kleine kans denk ik, is inmiddels net zo gewild als NY). Als je niet geselecteerd wordt voor Londen weet je dat volgens mij rond oktober, dan kun je vervolgens meteen weer mee loten voor Berlijn 2019.

Als je wél budget hebt voor een arrangement (denk 400 euro voor Berlijn en waarschijnlijk nog iets meer voor Londen) dan zou ik je keuze bepalen of wat qua timing i.c.m. andere invullingen van je leven het beste uitkomt. Berlijn betekent een trainingspiek in juli-aug, lekker warm maar wel veel daglicht. Londen is lopen in april, dus trainen in de wintermaanden.
Bedankt voor je reactie, trainen in de wintermaanden heb ik al gedaan voor Rotterdam dit jaar

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Als relatief beginnende loper (ruim 1 jaar) wil ik mijn afstand verhogen. Ik loop nu tussen de 5 en 7 km, en wil dit uitbouwen naar 10 en 15. Alle schema's die ik vind gaan uit van minimaal 3 loopsessies per week. In combinatie met fitness red ik dat niet, en zit op 2 sessies per week.

Kan ik de schema's gewoon volgen met 2 sessies per week (en dus anderhalve week doen over een werkschema) of is dat niet verstandig met het 15km doel voor ogen?

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:29

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

P107 schreef op zondag 22 april 2018 @ 14:03:
Jazeker. De halve.

Voorbereiding.
[Doel was < 2uur]
In februari voor het eerst 16km gelopen. [doel werd 1:50] Daarna door voetbal, pijntjes en een druk leven niet veel gelopen. 6weken terug wou ik dat oppakken toen kwam net de griep.. 2 weken kwijt, 3 weken om op niveau te komen waar ik was, kortom 5 weken kwijt.. [doel werd uitlopen] Toch een 18km run kunnen doen 2e paasdag. Daarna weer te druk met voetbal.. bagger voorbereiding..

De dag zelf.
Na een nacht waarin ik ieder uur gezien heb (denk zenuwen van “red ik het wel”) kwart over 8 in het autootje. Volgas naar Enschede om daar vervolgens in een file aan te sluiten. Gelukkig hoefde ik niet totaan de parkeergarage in net centrum Marjon ik bij mijn werk afslaan en parkeren (+ een schoon en “vrij” toilet gebruiken).

Verzameld met collega’s, startnummer vastmaken met speldjes omdat mijn bibits er niet in zaten :( paar keer heen en weer en ff strekken en toen richting het startvak van 2uur. Eerste 1,5km met collega’s gelopen op 9,5km/u, daarna iets bij ze weg gelopen rond de 10,25-10,5. Ik moest mij telkens inhouden want het was o zo heet en ik loop het fijnst op 11KM/u maar dat zou ik nooit volhouden..

Uiteindelijk iets boven de 10km blijven lopen, veel drinken, en totaan 17km geen grote problemen. Mijn voeten en kuiten waren er al wel klaar mee, en bij het opdraaien van het van heekplein ging het mis. Een veel te krappe bocht vanuit de winkelstraat en het schoot mij in de kuit.. Toen was het drama, lopen, drafje, lopen, afzien.. Bij de laatste waterpast, een goede km voor het eind dacht ik nu moet het wel lukken, en sukkelde ik uiteindelijk over de finish met 10km/u.

Tijd 2:06:58 volgens de tijdwaarneming. Ik zat op 2:06:41 (maakt het het verschil van 5:59 of 6:01 per km. Heel blij dat ik mijn doel van “uitlopen” heb gehaald.

Zijn er veel afgehaakt en mijn collega’s hadden het mega druk. De medische tent werd te klein en vervangen door winkelcentrum de Klanderij, en heel veel zijn er rechtstreeks naar het ziekenhuis gegaan. Langs de kant lagen veel deelnemers. Ambulances reden af en aan.. Petje af voor mijn collega’s die keihard hebben gewerkt.

Op naar de Singelloop!

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:15
mrwolf schreef op zondag 22 april 2018 @ 23:28:
Als relatief beginnende loper (ruim 1 jaar) wil ik mijn afstand verhogen. Ik loop nu tussen de 5 en 7 km, en wil dit uitbouwen naar 10 en 15. Alle schema's die ik vind gaan uit van minimaal 3 loopsessies per week. In combinatie met fitness red ik dat niet, en zit op 2 sessies per week.

Kan ik de schema's gewoon volgen met 2 sessies per week (en dus anderhalve week doen over een werkschema) of is dat niet verstandig met het 15km doel voor ogen?
Probeer in jouw aangepaste schema een max van 10% meer afstand aan te houden.
Een schema kun je prima iets oprekken naar anderhalve week.

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:34
Zo, Antwerp 10 Miles overleefd gisteren. Letterlijk. 40 man het ziekenhuis in, medisch rampenplan ingeschakeld en wedstrijd geneutraliseerd... Nu, ik weet echt niet wat sommige mensen bezielde, eerlijk gezegd. Organisatie waarschuwde wat mij betreft zelfs overdreven, maar dat hielp blijkbaar niet. Ik heb het niet gezien, maar blijkbaar hebben ze onderweg zelfs 2 versmallingen op het parcours voorzien om de mensen te dwingen te stoppen.

Mijn eigen race: ik wist dat het niet zo hard zou gaan als vorig jaar: veel minder tempo getraind, en de hitte. Toch gestart met dezelfde taktiek als vorig jaar: stukje achter de 1:10 pacer (om en bij de 4’20, al zag ik achteraf dat we niet echt vlak liepen), er naartoe rennen en dan wel zien. Toen ik er bij kwam wist ik al dat de hitte te moordend was om er voorbij te gaan, dus me maar bij de groep van ongeveer 30-35 man geschaard. Één voor één gingen ze eraf, op de Meir (km10-11) waren we nog met 3. Hoewel het nog ging, vond ik het risico te groot worden en heb ik ook wat gas terug genomen. De rest dan rustig uitgelopen aan 4’45.

Eindtijd 1:12:26 officieel, 7’23 trager dan vorig jaar maar wel precies één plaatsje beter (542e in plaats van 543e). Says enough, denk ik. Missie volbracht (wedstrijd was geen doel op zich, alleen proberen volgend jaar terug in het voorste vak te mogen starten en dat is bij deze gelukt). Maar vooral gezond en wel bij de aankomst.

Nu op naar hét doel van dit jaar: de Silvretta3000.

Strava linkje: https://www.strava.com/activities/1525299295

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteren bij een afdaling op los zand ongelofelijk hard op mijn bek gegaan :P.
We liepen door een of ander Duits grindgat en moesten van boven naar beneden zien te komen. Je zou kunnen omlopen, maar dat was lange weg. De korte weg was rechtdoor naar beneden, een steile afdaling van ik schat een meter of 3 hoog (los zand), dan een plateau, dan weer een meter of 4 naar beneden.

De enige manier naar beneden was gewoon "gaan". Ging je half, dan zou de zwaartekracht van je winnen, ging je helemaal, dan moest je goed op je voetenwerk letten. Bij dit laatste ging het bij mij fout :P.
Ik ging op tempo naar beneden (schat zo rond de 25 per uur, maar zag een hobbel over het hoofd. Hier bleef mijn linkervoet achter hangen, maar goed.. ik had nog 1 meter te gaan. Met een mooie zweefduik ging ik voorover, kletterde vol in het rode (natte) zand. Gevolg, ik heb er de rest van de training als een halve indiaan bijgelopen :P. Eenmaal thuis de schade opgenomen, gelukkig geen botbreuken, wel een paar flinke schrammen op mijn zij en schouder en een rode douche toen ik klaar was :P.

Foto op verzoek :P

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Aan diegenen die serieus een wedstrijd hebben gelopen in de warmte dit weekend: Wauw. Respect!

Ikzelf heb een stap gemaakt in het opkrikken van mijn trainingsschema voor de marathon door een long run toe te voegen op zaterdagavond. Lekker 10km in DL1 tempo en zo lang mogelijk de hartslag ook echt in zone 1 gehouden, behalve elke 2km een kleine versnelling, dus een wisselduurloop.

Op het laatst nog even een paar 100m strides gedaan, dat was ook best lekker.

Na ruim een uur lopen kwam ik eigenlijk behoorlijk fris&fruitig weer thuis! Dorst en een klein beetje extra trek, maar totaal niet het gevoel dat ik spieren of longen heb gepijnigd, dus dat lijkt me perfect zo.

Ohja, als het zonnetje bijna onder is: niet meer met je zonnebril op naar buiten gaan :P Het laatste stuk ging ik over een jaagpad langs het water. Da's best leuk, maar nog leuker als je goed kan zien waar je loopt :)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-12 09:56
Ja, nou zijn we natuurlijk wel heel benieuwd ;)

Zelf hier weer een stad/land toegevoegd aan mijn lijstje. Als ik voor werk of privé in het buitenland zit, neem ik altijd hardloopspullen mee. Op Strava vind je dus hardlooprondjes van Århus tot Zagreb. Afgelopen week moest ik hals over kop een paar dagen naar Tbilisi, dus ook daar die regel toegepast.

Note to self en een tip voor jullie: dat is geen stad om in te rennen. Sinds de val van de Sovjet-Unie moet en zal iedereen in Georgië auto rijden. En het platina uit de katalysator levert ook wat op, dus die kloppen ze eerst leeg. Lopen in de buurt van verkeer (en in het centrum heb je weinig keus) is dan echt heel onaangenaam.

Wel fijn dat er overal tunneltjes zijn om grote wegen te passeren. Ik heb er maar een soort fartlek van gemaakt, want een rustige duurloop zat er niet in.

En uit de verbaasde blikken meende ik te kunnen opmaken dat men daar in de stad nog nooit een hardloper had gezien. ;)

Punctuality is the politeness of kings

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Na bijna 6maanden niet kunnen hardlopen door, eerst een blessure en daarna kalk in de pezen van een schouder :'( , ben ik weer langzaam begonnen. Helaas in de seizoenen dat ik minder prettig loop ivm de warmte, maar ja...wellicht dat het me gaat lukken om van een avondmens te veranderen in een ochtendmens en 's ochtends vroeg te gaan lopen :O
Wel ingeschreven voor de Dam tot Dam Night run. Mogelijk zou ik de 10EM de dag erna ook wel hebben kunnen doen, maar ik wil niks forceren. heb al 2x de Rotterdam marathon moeten cancellen vanwege blessures en dit keer wil ik '3 keer is scheepsrecht' toch waar zien te maken ;)

specs | 3360wP met SE3000

• Hooiopdevork
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-05-2023
Gister de 10 Miles van Antwerpen gedaan, het was echt heet!!
Veel lopers langs die kant zien liggen die hulp nodig hadden.

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Zijn er mensen hier die de DtD avondloop (de 5EM) eerder hebben gelopen? Ik zoek wat praktijkervaring mbt het ernaartoe gaan. De site adviseert met de trein, maar ik heb zelf de voorkeur voor de auto (zodat ik kan gaan wanneer ik maar wil).

De organisatie adviseert het industrieterrein Hoogtij. Is dat betaald of gratis parkeren? Is dat goed bereikbaar?

• Webgnome
  • Laatst online: 22:05
Tallguy schreef op maandag 23 april 2018 @ 11:30:
Zijn er mensen hier die de DtD avondloop (de 5EM) eerder hebben gelopen? Ik zoek wat praktijkervaring mbt het ernaartoe gaan. De site adviseert met de trein, maar ik heb zelf de voorkeur voor de auto (zodat ik kan gaan wanneer ik maar wil).

De organisatie adviseert het industrieterrein Hoogtij. Is dat betaald of gratis parkeren? Is dat goed bereikbaar?
Vorig jaar daar heen gegaan en als je maar vroeg genoeg bent dan is met de auto echt wel te doen. Bedenk je wel dat er echt heel veel mensen op af komen dus ben gewoon heel erg op tijd dan weet je zeker dat je parkeerplek hebt bij Hoogtij. Daarnaast is met de trein denk ik wel een goede optie. Vanuit het station is niet zo heel ver meer naar de start en volgens mij rijden er ook pendelbussen.

Strava | AP | IP | AW

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

@Webgnome Thx. Weet je nog of het daar gratis parkeren was?

• Webgnome
  • Laatst online: 22:05
Tallguy schreef op maandag 23 april 2018 @ 11:35:
@Webgnome Thx. Weet je nog of het daar gratis parkeren was?
volgens mij was dat gewoon een heel groot grasveld. Het was gratis parkeren.

Strava | AP | IP | AW

• Grompie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-04-2024
Hooiopdevork schreef op maandag 23 april 2018 @ 11:05:
Gister de 10 Miles van Antwerpen gedaan, het was echt heet!!
Veel lopers langs die kant zien liggen die hulp nodig hadden.
Hier hetzelfde, veel te veel mensen die probeerden hun normale tijd te lopen maar met dit weer was het echt niet haalbaar.
Door de vele wandelaars of ambulances waren sommige stukken ook echt moeilijk om een goed tempo aan te houden.
Wel tevreden over mijn eigen prestatie, zeker de laatste zogenoemde konijnenpijp vlot doorgelopen. Iedere bevoorrading wel rustig de tijd genomen om te drinken en grotendeels al wandelend gedaan. Uiteindelijk 1:40 over gedaan, had als doel 1:30 maar met dit weer was het onmogelijk.

Nu een goed jaar aan het lopen en toch tevreden over mijn prestaties. Meerdere 10k's gelopen met snelheid in stijgende lijn, een 10miles en 1 keer halve marathon al waren de laatste kilometers meer wandelen dan lopen. :P
Volgende doel wordt vooral nog progressie maken in snelheid en de halve marathon eens uitlopen zonder wandelen maar dat zal pas voor ergens in oktober dit jaar zijn dus nog tijd genoeg.

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

frankwopereis schreef op maandag 23 april 2018 @ 06:49:
[...]

Jazeker. De halve.

Voorbereiding.
[Doel was < 2uur]
In februari voor het eerst 16km gelopen. [doel werd 1:50] Daarna door voetbal, pijntjes en een druk leven niet veel gelopen. 6weken terug wou ik dat oppakken toen kwam net de griep.. 2 weken kwijt, 3 weken om op niveau te komen waar ik was, kortom 5 weken kwijt.. [doel werd uitlopen] Toch een 18km run kunnen doen 2e paasdag. Daarna weer te druk met voetbal.. bagger voorbereiding..

De dag zelf.
Na een nacht waarin ik ieder uur gezien heb (denk zenuwen van “red ik het wel”) kwart over 8 in het autootje. Volgas naar Enschede om daar vervolgens in een file aan te sluiten. Gelukkig hoefde ik niet totaan de parkeergarage in net centrum Marjon ik bij mijn werk afslaan en parkeren (+ een schoon en “vrij” toilet gebruiken).

Verzameld met collega’s, startnummer vastmaken met speldjes omdat mijn bibits er niet in zaten :( paar keer heen en weer en ff strekken en toen richting het startvak van 2uur. Eerste 1,5km met collega’s gelopen op 9,5km/u, daarna iets bij ze weg gelopen rond de 10,25-10,5. Ik moest mij telkens inhouden want het was o zo heet en ik loop het fijnst op 11KM/u maar dat zou ik nooit volhouden..

Uiteindelijk iets boven de 10km blijven lopen, veel drinken, en totaan 17km geen grote problemen. Mijn voeten en kuiten waren er al wel klaar mee, en bij het opdraaien van het van heekplein ging het mis. Een veel te krappe bocht vanuit de winkelstraat en het schoot mij in de kuit.. Toen was het drama, lopen, drafje, lopen, afzien.. Bij de laatste waterpast, een goede km voor het eind dacht ik nu moet het wel lukken, en sukkelde ik uiteindelijk over de finish met 10km/u.

Tijd 2:06:58 volgens de tijdwaarneming. Ik zat op 2:06:41 (maakt het het verschil van 5:59 of 6:01 per km. Heel blij dat ik mijn doel van “uitlopen” heb gehaald.

Zijn er veel afgehaakt en mijn collega’s hadden het mega druk. De medische tent werd te klein en vervangen door winkelcentrum de Klanderij, en heel veel zijn er rechtstreeks naar het ziekenhuis gegaan. Langs de kant lagen veel deelnemers. Ambulances reden af en aan.. Petje af voor mijn collega’s die keihard hebben gewerkt.

Op naar de Singelloop!
Mooi verslag! :) Die laatste wil ik dit jaar absoluut gaan doen! Dus wie weet, tot daar. ;)

Morgen na iets meer dan een week rust mijn schema naar de 10K weer op pakken. last van de wreef van de linker voet gehad en dat voelde toch niet echt prettig. Dus eventjes rust gepakt. Merk dan wel dat het kriebelt... Al weerhoud de temperatuur me er dan wel weer van om te gaan lopen nu.

Wel tussentijds korte stukjes hardlopen met de kleine viervoeter aan de lijn. Die zat laatst tijdens de Marathon van Hannover heel gebiologeerd naar het scherm te kijken. Dus dat vond ze wel interessant. Als ik haar nu in het weekend uit laat dan loop ik afwisselend stukjes hard met haar en dat vind ze helemaal te gek. _/-\o_

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

dreamscape schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:47:
[...]

Ja, nou zijn we natuurlijk wel heel benieuwd ;)

Zelf hier weer een stad/land toegevoegd aan mijn lijstje. Als ik voor werk of privé in het buitenland zit, neem ik altijd hardloopspullen mee. Op Strava vind je dus hardlooprondjes van Århus tot Zagreb. Afgelopen week moest ik hals over kop een paar dagen naar Tbilisi, dus ook daar die regel toegepast.

Note to self en een tip voor jullie: dat is geen stad om in te rennen. Sinds de val van de Sovjet-Unie moet en zal iedereen in Georgië auto rijden. En het platina uit de katalysator levert ook wat op, dus die kloppen ze eerst leeg. Lopen in de buurt van verkeer (en in het centrum heb je weinig keus) is dan echt heel onaangenaam.

Wel fijn dat er overal tunneltjes zijn om grote wegen te passeren. Ik heb er maar een soort fartlek van gemaakt, want een rustige duurloop zat er niet in.

En uit de verbaasde blikken meende ik te kunnen opmaken dat men daar in de stad nog nooit een hardloper had gezien. ;)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Om maar even terug te grijpen naar de korte broeken discussie van afgelopen vrijdag, dit is dus mijn favoriete lengte :P

[ Voor 4% gewijzigd door Calitomnication op 23-04-2018 13:52 ]

tips voor New York

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:15
Gisteren mijn eerste 10KM gelopen, in 54 minuten! Het ging heerlijk.

Ik heb vorig jaar bijna niet gelopen (35 km in een heel jaar). Dit jaar in januari begonnen met een loop van 4 kilometer met een snelheid van 10km/u. In 20 lopen heb ik de snelheid en afstand opgebouwd tot 10 km met 11.11km/u. :)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Bwooh dat zonnetje is ook met 10 graden minder op de teller nog behoorlijk aanwezig! Maar, wel lekker. Duidelijk wel merkbaar dat ik in het weekend ook gelopen heb, dus misschien moet ik de maandag nog wat omlaag schroeven.
Geen pijntjes hoor, maar wel dat fijne gevoel dat je benen druk aan het herstellen zijn :Y

Qua techniek en houding ging het overigens opvallend soepel. Ik krijg het steeds sneller te pakken en kan het ook langer volhouden zonder continu te corrigeren. Ook de planks gaan al wat makkelijker, dit keer beide zijden 30s achter elkaar gedaan en de normale plank een minuut. Die minuut doe ik niet meer, dan liever 2 sets van 30, maar was wel lekker om even te testen.

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-12 16:12

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Gisteren ochtend mijn grootste afstand tot nu toe gelopen, 12 kilometer, overigens wel in een rustig tempo. Vervolgens de gehele dag behoorlijk last gehad van vermoeidheid in mijn benen. Voor het eerst dat me dit in die mate opvalt. Totaal staat de teller voor april al op 103 kilometer, ruimschoot meer de 82km over de gehele maand maart. Denk dat ik misschien iets te enthousiast bezig ben en dat het verstandig is het lopen te gaan afwisselen met fietsen op mn nieuwe decathlon fiets.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Tweakarim schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:29:
Gisteren ochtend mijn grootste afstand tot nu toe gelopen, 12 kilometer, overigens wel in een rustig tempo. Vervolgens de gehele dag behoorlijk last gehad van vermoeidheid in mijn benen. Voor het eerst dat me dit in die mate opvalt. Totaal staat de teller voor april al op 103 kilometer, ruimschoot meer de 82km over de gehele maand maart. Denk dat ik misschien iets te enthousiast bezig ben en dat het verstandig is het lopen te gaan afwisselen met fietsen op mn nieuwe decathlon fiets.
Hm, ja, bij iedere post die ik zie van je denk ik "die gaat binnenkort een blessure oplopen" :P

Gast, je maakt nú al meer kilometers per maand dan ik! Ik wil niet zeggen dat ik een kilometervreter ben, maar je loopt érg veel voor iemand die net een paar maanden gestart is.

Niks ten nadele van je inzet, maar je doet een paar dingen die je risico enorm vergroten:
- je bouwt (heel) snel kilometers op
- je doet ondertussen óók snelheidstrainingen
- je bent nu van plan je benen dan maar anders te belasten... fietsen is ook benenwerk

Nogmaals, ik vind je inzet en enthousiasme hartstikke leuk om te lezen, maar ga alsjeblieft starten met de juiste hoeveelheid rust te zoeken en te kiezen waar je de komende tijd aan wil werken.
Je risico op blessures, en dan met name overbelastingsblessures aan knie, heup, rug, enkel, achilles of gewoon pijnlijke voeten, is op dit moment gewoon erg groot.

• De_Bastaard
  • Laatst online: 21:12
tlpeter schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:44:
[...]

Mag ik vragen welke oefeningen jij hebt gekregen?
Ik zit ook met een zeurrende achillespees. De fysio zegt dat het mijn loophouding is en dat er niks stuk is maar mijn gevoel zegt iets anders.
Volgens mijn fysio is het ook deels mijn loophouding.

- Ik moet mijn postuur rechter houden zodat ik met mijn benen een meer natuurlijke 'slag' kan maken;
- Mijn voeten lijken iets naar buiten te wijzen (ook bij het lopen) waardoor er een overbelasting kan ontstaan op die achilles.
- In verband met transitie naar frontfoot running heb ik ook nog eens last van lichte plantar fasciitis.

Dingen die ik van mijn fysio voorlopig moet doen:

- Eerst even niet rennen. Mijn achilles is echt wat dikker aan beide kanten en weer rennen kan het alleen maar weer verergeren. Op het moment is de pijn gelukkig al ver weg (3 weken verder..);

- Achilles/voet intapen door een lange strip om de dikke teen te wikkelen, tegen de onderkant van de voet aan te plakken en onder de hak door naar boven over de achilles pees. Het stuk over de achilles een beetje op spanning zodat de achilles zelf wat ontlast wordt. Daarnaast een klein stuk tape dwars over de achilles plakken over de het stuk van de hak/achilles waar het pijn doet. In mijn geval is dat net onder de enkels.

En de volgende oefeningen:

#1: Al staande zet je een been naar achteren en sta je daarmee zeg maar op je tenen. Vervolgens druk je die hak naar onderen en probeer je been zo te bewegen dat je spanning begint te krijgen op het onderste stuk van je kuit (waarmee je ook weer de achilles lichtjes rekt). Dit een aantal keer herhalen en indien het pijn doet - niet doen.

#2: Staand op twee benen spring je naar achteren en land je op het been/voet die pijn doet zonder met die hak de grond te halen. Zodra je op die voet geland bent spring je meteen terug. Je andere voet komt niet naast de voet te staan waarmee je naar achteren bent gesprongen. Je vangt je dus eigenlijk op met je hele voet en zet daarmee kort spanning op je achilles.

Verder de normale rek/strek oefeningen voor je kuiten, bij alles geldt indien pijn niet doen en stoppen.

Zal eens zoeken of ik wat youtube videos kan vinden.

Oh bij de behandeling overigens afgelopen vrijdag heeft ie van die cups op de pijnlijke plekken gezet. Dat voelde op dat moment écht niet fijn maar het heeft geloof ik wel geholpen. Het hele pijnlijke is er al vanaf.

• tlpeter
De_Bastaard schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:45:
[...]

Volgens mijn fysio is het ook deels mijn loophouding.

- Ik moet mijn postuur rechter houden zodat ik met mijn benen een meer natuurlijke 'slag' kan maken;
- Mijn voeten lijken iets naar buiten te wijzen (ook bij het lopen) waardoor er een overbelasting kan ontstaan op die achilles.
- In verband met transitie naar frontfoot running heb ik ook nog eens last van lichte plantar fasciitis.

Dingen die ik van mijn fysio voorlopig moet doen:

- Eerst even niet rennen. Mijn achilles is echt wat dikker aan beide kanten en weer rennen kan het alleen maar weer verergeren. Op het moment is de pijn gelukkig al ver weg (3 weken verder..);

- Achilles/voet intapen door een lange strip om de dikke teen te wikkelen, tegen de onderkant van de voet aan te plakken en onder de hak door naar boven over de achilles pees. Het stuk over de achilles een beetje op spanning zodat de achilles zelf wat ontlast wordt. Daarnaast een klein stuk tape dwars over de achilles plakken over de het stuk van de hak/achilles waar het pijn doet. In mijn geval is dat net onder de enkels.

En de volgende oefeningen:

#1: Al staande zet je een been naar achteren en sta je daarmee zeg maar op je tenen. Vervolgens druk je die hak naar onderen en probeer je been zo te bewegen dat je spanning begint te krijgen op het onderste stuk van je kuit (waarmee je ook weer de achilles lichtjes rekt). Dit een aantal keer herhalen en indien het pijn doet - niet doen.

#2: Staand op twee benen spring je naar achteren en land je op het been/voet die pijn doet zonder met die hak de grond te halen. Zodra je op die voet geland bent spring je meteen terug. Je andere voet komt niet naast de voet te staan waarmee je naar achteren bent gesprongen. Je vangt je dus eigenlijk op met je hele voet en zet daarmee kort spanning op je achilles.

Verder de normale rek/strek oefeningen voor je kuiten, bij alles geldt indien pijn niet doen en stoppen.

Zal eens zoeken of ik wat youtube videos kan vinden.

Oh bij de behandeling overigens afgelopen vrijdag heeft ie van die cups op de pijnlijke plekken gezet. Dat voelde op dat moment écht niet fijn maar het heeft geloof ik wel geholpen. Het hele pijnlijke is er al vanaf.
Dat tapen doe ik ook bij lange afstanden alleen niet om mijn grote teen heen.
Ik heb kinesiotape gekocht en gewoon het youtube filmpje gevolgt :)
Rekken deed ik toch al voor mijn peesplaten.

Zoals op deze video doe ik het:

YouTube: Voorbeeld zelf achillespees tapen » Instructievideo » Just Tape It

• il_mostro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12 08:46
P107 schreef op zondag 22 april 2018 @ 14:03:
Jazeker, ik heb de halve marathon gelopen.

Dit is volgens mij de 4e keer dat ik de halve marathon in Enschede liep, deze jubileum editie en aangepaste route (voor de halve was de grootste aanpassing dat het rondje andersom gelopen werd) kon ik niet laten schieten.

Doel was (voordat ik de weersverwachtingen had gezien) rond de 1 uur 40 te lopen, liefst daar net onder. Maar dan moest alles helemaal goed gaan. Aan de voorbereiding lag het niet. Had goed gegeten, gedronken en genoeg hulpmiddelen (drinken, gelletjes) mee voor onderweg. Ik heb tot ongeveer 10km nog redelijk op dit schema gelopen, maar daarna heb ik dat plan laten varen.

Er was veel minder beschutting dan verwacht, en dan ook nog een aantal metertjes moeten 'klimmen'. Het stuk op de Noord Esmarkerrondweg zorgde ervoor dat mijn pace al richting de 5 minuten per km ging, maar vanaf Lonneker was het toch echt gedaan met de tijden onder de 5 minuten. Naast het lagere tempo lag mijn hartslag al 15 - 20 slagen per minuut hoger dan normaal bij deze pace, simpelweg omdat ik mijn warmte niet kwijt kon.

Vanaf daar ben ik alle schaduw stukjes op gaan zoeken, zoveel mogelijk sponsen en water gaan pakken en zelfs de plaatselijke douches (dmv het sproeien met de tuinslang door enkele toeschouwers) gaan waarderen. Ik had mezelf voorgenomen om wat meer te genieten en de tijd los te laten, maar stiekem tijdens een wedstrijd heb ik dan toch een aangepaste streeftijd in gedachte. Na 12,5 km vond ik dat alles binnen 1 uur 50 wel oke was.

Gelukkig op een iets lager tempo en met veel water drinken en sponsen leegknijpen bleef mijn pace en hartslag beide constant. Wat resulteerde in een brutotijd van 1:49:28 en netto 1:48:34. Niet geheel ontevreden, want meer zat er gewoon niet in met deze hitte.

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10 14:26
Gisteren gelukkig een loop van 5 km in de planning in Schagen. Lekker compact loopje van de plaatselijke atletiek vereniging. Naast de 5 km hebben ze ook een 10 km en een 10 em.

We gingen met een auto vol heen (5 man, ik en 3 kids en de vriendin van 1 van de kids). Om iets na half 11 vertrokken we om daar op tijd te zijn om de startbewijzen op te halen. Mijn iets wat royale inschatting zorgde er voor dat we om 11:15 al klaar waren om te starten. Echter moesten we nog 3 kwartier wachten tot de start om 12:00 uur. Gelukkig waren ondertussen mijn vriendin en schoonouders ook al aanwezig en zaten die al ergens op een terras wat te drinken. Daar maar even bij aangesloten tot we om 11:55 uur bij de start gingen staan.

Na het succes wensen mochten we dan eindelijk starten. Eerst een klein rondje door het centrum, hierna hetzelfde rondje maar dan met een extra lus om vervolgens Schagen uit te lopen. Dit geeft de eerste 2 kilometer een compacte start en zorgt er voor dat het publiek je op dat moment al 3 keer voorbij heeft zien lopen. En zeker met 5 man hoefden ze zich niet te vervelen :) Nu begon het lange rechte stuk wat je heen en terug loopt. Hier had ik het wel redelijk zwaar om dat ik te snel gestart was en mijn techniek echt hopeloos was en mijn hartslag, bleek achteraf, al veel te hoog zat. Hier had je ook vol de zon op je en dat was toch wel redelijk warm. Uiteindelijk gefinisht in 22:17 minuten maar mijn strava gaf 4,76 km aan. Wat gezien mijn gevoel ook beter klopte bij het tempo wat ik liep. Dit was goed voor de 15e plek overall van de 95 en 11e van de 44 mannen. Mijn 2 zoons waren sneller (11e en 13e overall), mijn dochter was 56e overall en de vriendin was 87e overall maar die was al de hele week ziek.

Al met al een leuke, kleinschalige, loop wat mede daardoor leuk is voor het publiek en voor de lopers omdat je elkaar overal tegen komt. Echter nergens zijn afstandsindicatoren en zoals eerder genoemd leek de afstand niet te kloppen.

Strava link: https://www.strava.com/activities/1526389082

• De_Bastaard
  • Laatst online: 21:12
tlpeter schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:51:
[...]

Dat tapen doe ik ook bij lange afstanden alleen niet om mijn grote teen heen.
Ik heb kinesiotape gekocht en gewoon het youtube filmpje gevolgt :)
Rekken deed ik toch al voor mijn peesplaten.

Zoals op deze video doe ik het:

YouTube: Voorbeeld zelf achillespees tapen » Instructievideo » Just Tape It
Vwb je voet/achilles werkt dit wel om de spanning van je kuit/achilles af te halen. M'n fysio vond dat deze kerel wel goede uitleg had en dat zijn oefeningen 'fysio verantwoord' zijn. Sommige lui roepen namelijk ook maar wat op youtube.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=vXxz9A-WmY8]

• tlpeter
Die ga ik proberen.

• P107
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-01-2021
frankwopereis schreef op maandag 23 april 2018 @ 06:49:
[...]

De medische tent werd te klein en vervangen door winkelcentrum de Klanderij, en heel veel zijn er rechtstreeks naar het ziekenhuis gegaan. Langs de kant lagen veel deelnemers. Ambulances reden af en aan.. Petje af voor mijn collega’s die keihard hebben gewerkt.

Op naar de Singelloop!
Tussen de 19 en 20 km zag ik verschillende mensen uitgeteld in het gras liggen. Gelukkig waren er al omstanders bij.

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:10
Ik heb hem dit jaar voor de 4de keer gelopen. Het was veel warmer dan gewenst en ook warmer dan wat ik had ingeschat. Gezien mijn 10EM van 4 weken geleden, die ik in 1:10 liep ging ik uit van 1:35 bij goede weersomstandigheden. Echter vielen die zwaar tegen en heb ik dat plan herzien. Doelstelling werd 1:37-1:38, maar ook dit bleek niet realistisch. Eerste 8 km tempo goed kunnen volhouden, maar daarna liep mijn hartslag te snel op. Helemaal doordat er zowat geen beschutting op het parcours was werd het te warm. Op km 17 was ik er klaar mee en op km 19.5 gestruikeld over een stoepje door onoplettendheid & vermoeidheid. Al met al een dikke domper en uitgelopen in 1:39:30. Erg jammer, want als het 7-10 graden kouder zou zijn geweest was de 1:35 absoluut haalbaar.

Goed om te zien dat hulpverleners adequaat hebben gereageerd en dat de drankposten goed bevoorraad waren. Nu op naar het najaar voor een volgende halve. Wie heeft er nog tips voor een wat grotere halve marathon (het liefste binnen een straal van 75km van Nijmegen)?

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:48
il_mostro schreef op maandag 23 april 2018 @ 16:03:
Wat resulteerde in een brutotijd van 1:49:28 en netto 1:48:34. Niet geheel ontevreden, want meer zat er gewoon niet in met deze hitte.
Hier 1:48:06 zonder plan. Ik was gestart in het 1:45 startvak, maar dat stond vol met tragere lopers. Daardoor de eerste 3km moeten zigzaggen. Verder veel tijd verloren omdat ik bij elke drankpost water heb gedronken.

Ik wou voor een PR gaan (onder de 1:43), maar dat plan had ik al vooraf al laten varen. Gezien het weer was het voor mij niet realistisch. De laatste paar km (vanaf de binnenstad) ging ik aardig stuk.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-12 16:56
Morgen nog deelnemers aan de 14k Cruyff Run? Voor mij de eerste keer en kijk er, ondanks de mogelijk wat mindere omstandigheden, naar uit! Wel even 'gedoe' met het OV qua op tijd bij het Olympisch Stadion aankomen, maar dat loopt vast los.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Koenbr schreef op maandag 23 april 2018 @ 20:42:
Ik heb hem dit jaar voor de 4de keer gelopen. Het was veel warmer dan gewenst en ook warmer dan wat ik had ingeschat. Gezien mijn 10EM van 4 weken geleden, die ik in 1:10 liep ging ik uit van 1:35 bij goede weersomstandigheden. Echter vielen die zwaar tegen en heb ik dat plan herzien. Doelstelling werd 1:37-1:38, maar ook dit bleek niet realistisch. Eerste 8 km tempo goed kunnen volhouden, maar daarna liep mijn hartslag te snel op. Helemaal doordat er zowat geen beschutting op het parcours was werd het te warm. Op km 17 was ik er klaar mee en op km 19.5 gestruikeld over een stoepje door onoplettendheid & vermoeidheid. Al met al een dikke domper en uitgelopen in 1:39:30. Erg jammer, want als het 7-10 graden kouder zou zijn geweest was de 1:35 absoluut haalbaar.

Goed om te zien dat hulpverleners adequaat hebben gereageerd en dat de drankposten goed bevoorraad waren. Nu op naar het najaar voor een volgende halve. Wie heeft er nog tips voor een wat grotere halve marathon (het liefste binnen een straal van 75km van Nijmegen)?
Eindhoven is mogelijk een goede optie. Begin oktober, dus je hebt nog de hele zomer om te trainen in deze warme omstandigheden. Parcours is zo goed als helemaal vlak, snelle tijd lopen is hier zeker mogelijk :)

tips voor New York

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Na weken nagenoeg niet gelopen te hebben kon ik afgelopen zaterdag en gisteravond weer probleemloos een stukje rennen. Qua mobiliteit en stabiliteit ging het al enkele weken prima, maar het ging "zeuren" als ik te lang stond of wandelde.
Na deze rondjes van een halfuurtje was er geen enkele reactie; kortom mijn enkel lijkt weer op orde oOo *O* oOo

Nu maar weer "rustig" opbouwen O-)

Ik heb wel spontaan meer lol gekregen in het wielrennen... :X dus misschien gaat die triathlon er toch nog een keer komen...

If you can see, look. If you can look, observe

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:34

Jebus4life

BE User

Ik ben sinds begin dit jaar aan het lopen geslagen. Conditie was een absoluut drama (ook nooit echt sportief geweest :D), en er mocht ook wel een kilo of 6/7 af (inmiddels er toch ook al 3 kwijt >:) ). In het begin eerder sporadisch, nu al een aantal weken stelselmatig 2 keer per week aan het lopen.

Inmiddels loop ik sinds 1 april systematisch 5 kilometer, het verste tot nu staat op 8 kilometer
(dat is ook het verste dat ik ooit in m'n leven gelopen heb, dus stiekem was ik al best trots).
Tempo is helemaal niet zo snel (de eerste keer 5 kilometer zat ik rond de 8.5 per uur, inmiddels zit ik aan 9.3-9.5 | Ik loop ook makkelijker een relatief constant tempo, dat helpt natuurlijk). Begin er ook echt plezier in te krijgen nu het wat beter gaat.

Mijn eerste doel is richting de 10 kilometer ergens in de loop van mei.
Gezien ik vorige week voor het eerst 8 gelopen heb acht ik dat (behoudens een terugval) vrij makkelijk haalbaar. Tempo is me dan ook niet zo belangrijk, doel is gewoon die 10 kilometer halen eens keertje halen in eerste instantie. In juni zou ik dan wat aan mijn basissnelheid willen werken om richting die 10 per uur te gaan over 5 kilometer, om dat dan op termijn door te trekken naar 10 per uur over 10 kilometer

(als ik daarover nadenk lijkt de stap van 9.5 naar 10 per uur over 5 kilometer best klein eigenlijk, ik heb geen idee of dat doortrekken naar 10 een uitdaging zal blijken of dat dat ook vrij vlot zal lukken. Ik ben ook niet met een specifiek doel aan het trainen maar gewoon om wat meer beweging te krijgen, dus er zit geen haast bij, is dat eind juni, fantastisch, is dat eind augustus, ook goed ;) ).

Enja, als ik dat dus haal zal ik wel eens beginnen nadenken over een nieuw doel :o

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Gewoon structureel enkele keren per week blijven lopen, dan komt de conditie en de daarmee gepaard gaande snelheidsverhoging vanzelf :)

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Roozzz schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:44:
Ik heb wel spontaan meer lol gekregen in het wielrennen... :X dus misschien gaat die triathlon er toch nog een keer komen...
Fietsen is vaak het probleem niet voor goeie hardlopers. :+

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

MrAcid schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:11:
[...]

Correct, het is dan ook meer dat onderdeel in het water waar ik wat bedenkingen bij heb ;)

Fietsen vind ik maar vreemd trouwens... Na een paar uur lopen of intensieve kortere trainingen heb je bij hardlopen zo'n prettig vermoeid gevoel. Alsof je iets gedaan hebt.
Bij fietsen bereik ik dat punt (nog?) niet: Na een ritje van 2 uur over de heuvelrug (~60k) stap ik af en heb amper het gevoel iets gedaan te hebben. Na een uurtje zwiften op/rond ftp willen mijn benen niet zo lekker meer, maar nooit echt dat vermoeide gevoel.
Ik vraag me een beetje af hoe lang (of hard) ik moet gaan fietsen om dat punt wel te bereiken :P

• MrAcid
  • Niet online
Roozzz schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:49:
[...]

Correct, het is dan ook meer dat onderdeel in het water waar ik wat bedenkingen bij heb ;)

Fietsen vind ik maar vreemd trouwens... Na een paar uur lopen of intensieve kortere trainingen heb je bij hardlopen zo'n prettig vermoeid gevoel. Alsof je iets gedaan hebt.
Bij fietsen bereik ik dat punt (nog?) niet: Na een ritje van 2 uur over de heuvelrug (~60k) stap ik af en heb amper het gevoel iets gedaan te hebben. Na een uurtje zwiften op/rond ftp willen mijn benen niet zo lekker meer, maar nooit echt dat vermoeide gevoel.
Ik vraag me een beetje af hoe lang (of hard) ik moet gaan fietsen om dat punt wel te bereiken :P
FTP = maximale wattage dat je 60min kunt volhouden, tot complete uitputting dus.
Als je na een uur op FTP niet dood bent dan is de waarde die je hanteert als je FTP (veel) te laag! ;)

Overigens herken ik wel dat het vermoeidheidsgevoel van fietsen wat tijdelijker is dan bij lopen.

[ Voor 5% gewijzigd door MrAcid op 24-04-2018 16:13 ]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hm, al dat gedoe over fietsen heeft me weer in mijn regelmatige met-een-sisser-aflopende ik-zou-eigenlijk-wel-naar-mijn-werk-willen-fietsen-modus gebracht :P

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
MrAcid schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 16:11:
[...]

Overigens herken ik wel dat het vermoeidheidsgevoel van fietsen wat tijdelijker is dan bij lopen.
Ik dacht dat dat bij mij vooral kwam omdat ik meer ervaring heb als fietser. Ik kan op de fiets vrij makkelijk herstellen, met hardlopen gaat me dat veel moeilijker af. Ik trek een hogere hartslag ook veel minder lang met hardlopen.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:13

McMiGHtY

- burp -

MrAcid schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:11:
[...]

Dat kan ik beamen, in februari voor het eerst op de racefiets gestapt, met de basis conditie die je van het hardlopen hebt, kun je het fietsen makkelijk oppakken. Je gebruikt weer een stel andere spieren, maar het werkt erg goed om je uithoudingsvermogen te verhogen zonder de impact te hebben die lange duurlopen op je hebben.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• MrAcid
  • Niet online
Hoppa! schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 16:57:
[...]
Ik trek een hogere hartslag ook veel minder lang met hardlopen.
Dan ben je waarschijnlijk vrij sterk in je benen?

Bij mij is het precies andersom. :)

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

MrAcid schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 16:11:
[...]

FTP = maximale wattage dat je 60min kunt volhouden, tot complete uitputting dus.
Als je na een uur op FTP niet dood bent dan is de waarde die je hanteert als je FTP (veel) te laag! ;)

Tja, ftp-testjes werden eerder beperkt door mijn benen dan mijn hart-long-systeem denk ik :P
De grap was wel dat dat in enkele weken met sprongen omhoog ging :>

Begrijp me trouwens niet verkeerd. Op dat moment ben ik best wel klaar, maar 30 minuten later voel ik me bij wijze van spreken alsof ik hetzelfde nog een keer zou kunnen gaan doen. Dat echte vermoeidheidsgevoel dat lukt maar matig.

[ Voor 17% gewijzigd door Roozzz op 24-04-2018 17:22 ]

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
MrAcid schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 17:11:
[...]

Dan ben je waarschijnlijk vrij sterk in je benen?

Bij mij is het precies andersom. :)
Ja, dat klopt wel ja. Never skip a leg day ;)

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:10
Calitomnication schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:57:
[...]

Eindhoven is mogelijk een goede optie. Begin oktober, dus je hebt nog de hele zomer om te trainen in deze warme omstandigheden. Parcours is zo goed als helemaal vlak, snelle tijd lopen is hier zeker mogelijk :)
Ah thanks! Die had ik inderdaad al op mijn vizier. Komende weken even kijken of die goed uitkomt.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-12 22:15

Rudedadude

Maybe we were born to run

En dat was vanavond de eerste ZomerAvondCup in Utrecht. Tussen alle lange afstanden dit jaar was het weer eens tijd voor een 10k om te kijken waar ik sta. Veel hardloopvolk en veel snelle lopers, maar toen ik op goed geluk ergens vanaf de zijkant het startvak in stapte bleek ik nog achter de 40 minuten pacers te staan (ze werden zelfs niet omgeroepen en stonden ook niet op de site). Op het eerste rechte stuk op de atletiekbaan kon ik echter buitenom een stuk of 30 lopers inhalen en toen zat ik meer op m'n plek. Iemand voor me had het Rotterdam marathon shirt van dit jaar aan en liep een prettig tempo, dus daar ben ik aangehaakt. Al na zo'n 3 kilometer liepen we nog met z'n 3-en en was er voor en achter een redelijk gat ontstaan. We draaiden toen ook tegen de licht aanwezige wind in. Rond de 5 kilometer besloot ik de kop te pakken, maar ik kwam meteen los te liggen. Voor mij liep nog een andere eenzame loper, maar alhoewel ik dichtbij kwam, kwam ik er niet bij. Het lopen ging toen ook al weer een stuk stroever, de ademhaling ging omhoog en het koste moeite een goede hardloopvorm te houden. Nadat we uit Amelisweerd weer terugkwamen randje Utrecht kreeg ik opeens last van een verkrampende buik/borstspier. Ik had net een andere loper bijgehaald en probeerde erop en erover te versnellen, maar het voelde alsof ik met een echte versnelling een echte krampaanval in dat spiertje zou krijgen. Note to myself: niet de dag voor een wedstrijd allemaal leuke planking oefeningen doen. De persoon met het marathonshirt lag inmiddels ook weer kort achter me. Met die verkramping gingen de laatste 2 kilometer naar de finishboog op de atletiekbaan. Op de baan kwam de persoon met het marathonshirt me voorbij. Normaal gesproken laat ik dat niet gebeuren, nu kon ik onvoldoende ontspannen lopen om nog echt te versnellen. We kwamen kort na elkaar over de finish. Na even napraten bleek hij een paar weken terug net een klein minuutje langer over de marathon te hebben gedaan, dus het was niet zo vreemd dat we aan elkaar gewaagd waren.

Uiteindelijk heb ik wel een pr gelopen en was mijn netto tijd 37:24 (vorige pr was 37:35 oid.) Ik kan dus best tevreden zijn, maar toch voelt het nog niet zo. Voor m'n gevoel had ik nog een stuk dichter bij de 37:00 kunnen komen dan dat ik nu heb gedaan. Maar goed, dan moet ik er ws. ook gerichter op gaan trainen. Voor mei staan echter de stuwwaltrail en de Wezep trailrun 42k op het programma, dus het zal er niet direct van komen :)

https://www.strava.com/activities/1529459270/

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Valorian
Rudedadude schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 22:14:

Uiteindelijk heb ik wel een pr gelopen en was mijn netto tijd 37:24 (vorige pr was 37:35 oid.) Ik kan dus best tevreden zijn, maar toch voelt het nog niet zo. Voor m'n gevoel had ik nog een stuk dichter bij de 37:00 kunnen komen dan dat ik nu heb gedaan. Maar goed, dan moet ik er ws. ook gerichter op gaan trainen. Voor mei staan echter de stuwwaltrail en de Wezep trailrun 42k op het programma, dus het zal er niet direct van komen :)

https://www.strava.com/activities/1529459270/
Mooi gelopen! Misschien kun je de laatste ZAC nog meepakken 13 juni voor een PR. Wel grotere kans op (te) warm weer voor een PR natuurlijk, maar wie weet heb je geluk. De massa-start op de baan is altijd even gepriegel, denk dat als je goed vooraan start daar ook nog wel wat te winnen is voor je. De ZAC heeft een snel deelnemersveld (want grotendeels atletiekers) maar met een lage 37'er zit je toch wel bij de Top 25 denk ik, dus daar mag je je dan ook best tussenwringen bij de start ;)

Zelf als 50min haas gelopen met een collega-haas. Prima loopje achter de rug, rustig voor mijn doen, dat is wel een rare gewaarwording: gewoon nog hele gesprekken kunnen voeren tijdens een 10km wedstrijd. 8)7 En een dankbare tijd om te hazen (gezien de hoeveelheid aansluiters). Op enkele vroege afhakers of versnellers na vrijwel de hele afstand met een vaste club mensen achter ons gelopen. We liepen iets in op schema, mensen die met ons over de finish kwamen zaten op +/- 49:30 denk ik. Maar een groot deel maakte gebruik van onze aanmoediging vanaf 8, 9 en 9,5 km om nog even aan te zetten als ze nog energie hadden, dus die lieten ons in de laatste meters in de steek. ;)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Valorian loop je nou als pacer een zo vlak mogelijk tempo? Of liever een licht negatieve split oid?
Ik vind het erg tof als er pacers meelopen :Y

• Tweakarim

Tweakarim

Misschien niet uitgesproken topic hiervoor maar probeer het toch, iemand hier nog positieve ervaringen met bepaald merk/type bluetooth oortjes? Ik vraag het hier omdat ik specifiek oortjes zoek die tijdens het hardlopen stevig in het oor blijven zitten en verder zo min mogelijk ongemak bezorgen.

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:24
[b][message=55006131,noline], iemand hier nog positieve ervaringen met bepaald merk/type bluetooth oortjes?
Ik ben goed tevreden met deze: https://www.plantronics.com/nl/nl/product/backbeat-fit

Twee keer, na ongeveer 8-10 maanden, kreeg ik de headset niet meer aan. Dat leek te komen door een wat zwak (en daardoor storingsgevoelige) volumeknop. Maar ik kreeg zonder problemen een nieuwe van Plantronics. Sinds ik weet dat die volumeknop gevoelig is gebruik ik die knop zo min mogelijk en regel ik het volume via mijn telefoon. Ik gebruik deze nu ruim 3 jaar en zit goed bij hardlopen of andere sporten.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• MazZz
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:50
sander_g schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:21:
[...]

Ik ben goed tevreden met deze: https://www.plantronics.com/nl/nl/product/backbeat-fit

Twee keer, na ongeveer 8-10 maanden, kreeg ik de headset niet meer aan. Dat leek te komen door een wat zwak (en daardoor storingsgevoelige) volumeknop. Maar ik kreeg zonder problemen een nieuwe van Plantronics. Sinds ik weet dat die volumeknop gevoelig is gebruik ik die knop zo min mogelijk en regel ik het volume via mijn telefoon. Ik gebruik deze nu ruim 3 jaar en zit goed bij hardlopen of andere sporten.
Ik heb deze ook al enkele jaren in bezit en bevalt goed. Kwaliteit van muziek is prima, blijft goed zitten bij hethardlopen en gebruik deze ook bij fitness. Toevallig vorige week ook één voor mijn vrouw aangeschaft en die is er ook erg tevreden over. :)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dat was leuk! Na een kort rondje bruggen heb ik eindelijk eens de stoute schoenen uitgetrokken en een stukje op blote voeten geprobeerd. Moet toch een beetje voorzichtig aan doen met mijn weekvolume nu er een extra training bijkomt, dus dan kan ik mooi wat experimenteren :Y

Na 4,5km op zero drop schoenen, maar wel met wat demping natuurlijk, is de overgang niet eens zo ontzettend groot. Daarnaast had ik het afgelopen weekend veel blootsvoets rondgelopen, dus het gevoel was nog redelijk actueel.
Maar wat loopt dat lekker! Heerlijk vrij gevoel met niets aan je voeten. Mijn voetzolen zijn al wel iets gewend, dus daar had ik totaal geen probleem mee en ik hoefde niet eens superlangzaam te dribbelen. Nou had ik met de Maasboulevard bij de Boompjes ook wel een heel goede vlakke ondergrond :)

Natúúrlijk moeten de kuiten er aan wennen. Meer dan een kilometer per keer lijkt me voorlopig ook niet verstandig. Na 600m vond ik het dan ook wel weer mooi geweest voor zo'n eerste keer.

• Valorian
Pathogen schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:15:
@Valorian loop je nou als pacer een zo vlak mogelijk tempo? Of liever een licht negatieve split oid?
Ik vind het erg tof als er pacers meelopen :Y
Ik heb zelf relatief weinig pacer-ervaring, maar heb geprobeerd vlak te lopen. Ik denk dat dat in praktijk ook is wat vrijwel alle pacers doen die voor onbekenden pacen: één vlak tempo (horende bij de eindtijd op je shirt). Ergens moet je natuurlijk wel een seconde of 10-20 winnen zodat je niet óp de gewenste eindtijd binnenkomt maar net eronder. Mooiste is denk ik als je in de eerste paar km's die marge opbouwt en daarna vast kan houden aan één continu tempo. Een negatieve split kan natuurlijk ook maar voor wie daar geen ervaring mee heeft is dat niet zo prettig, en bovendien weten mensen ook niet dat je dat gaat doen, dus wie denkt mooi op schema te lopen zou dan in de eerste helft in praktijk 'achter' lopen en er gedurende de race mee geconfronteerd worden dat 'ie steeds sneller moet :) .. Ik denk dan ook dat de meeste mensen die achter een pacer lopen verwachten dat je een vlakke race gaat lopen. Bij een km of 8 (vd 10) hebben we wel even naar achter geroepen dat we de laatste 2km in gingen, voor wie er zelf alsnog een versnelling in wilde gooien ;)

Pacers voor individuen pakken het natuurlijk anders aan, die spreken met de loper voor wie ze pacen logischerwijs af wat het plan is. Dan kan een negatieve split ook prima. Overigens moet je van de magische negatieve split ook niet al teveel voorstellen hoor, er zijn genoeg professionals die geheel vlak hun races lopen.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Nee, het splitverhaal behoeft natuurlijk nuance. Ik denk dat de kern daarvan is dat je beter negatief dan positief kunt lopen, maar daar zit dan ook vast weer een marge aan. 10 seconden positief verval over de twee helften van een hele marathon lijkt me gewoon goed :P maar een minuut tussen de 2 5km's op een 10k vind ik dan weer minder effectief.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:47

vhal

ಠ_ಠ

Pathogen schreef op donderdag 26 april 2018 @ 08:29:
maar een minuut tussen de 2 5km's op een 10k vind ik dan weer minder effectief.
ligt maar net aan het parcours, als de tweede 5KM bergop is of volle bak wind tegen, dan is een minuut verval niet zo heel erg :P

Strava

• Robehr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-12 22:35
Heeft er iemand verstand van hardloopschoenen? Ik loop nu al jaren op Nike Flyknit Lunar 2 maar vind de demping niet ideaal. Ben 1.90 en weeg bijna 90kg dus schoenen krijgen ook wat te verduren.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:45

Tazzios

..

Robehr schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:18:
Heeft er iemand verstand van hardloopschoenen? Ik loop nu al jaren op Nike Flyknit Lunar 2 maar vind de demping niet ideaal meer. Ben 1.90 en weeg bijna 90kg dus schoenen krijgen ook wat te verduren.
Fixed! Met jaren op dezelfde schoenen is elk paar een verbetering lijkt mij. Of mis er nog wat info?

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Robehr schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:18:
Heeft er iemand verstand van hardloopschoenen? Ik loop nu al jaren op Nike Flyknit Lunar 2 maar vind de demping niet ideaal. Ben 1.90 en weeg bijna 90kg dus schoenen krijgen ook wat te verduren.
Hoeveel km heb je er totaal op gelopen? 1x per maand 5km, dan kun je er vast nog op doorlopen...
het verschilt sowieso per schoen per persoon hoeveel km je er totaal op kunt lopen tot de demping te slecht wordt, maar gemiddeld gezien kun je 1000km wel als een grens zien waarop je toch langzaamaan eens naar nieuwe schoenen moet gaan kijken.

• Robehr
P.O. Box schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:41:
[...]

Hoeveel km heb je er totaal op gelopen? 1x per maand 5km, dan kun je er vast nog op doorlopen...
het verschilt sowieso per schoen per persoon hoeveel km je er totaal op kunt lopen tot de demping te slecht wordt, maar gemiddeld gezien kun je 1000km wel als een grens zien waarop je toch langzaamaan eens naar nieuwe schoenen moet gaan kijken.
Max 500 denk ik. Ik loop nu meestal een ronde van circa 5km. Wil wel richting 10km gaan op den duur. Ik wil het liefst de beste schoenen eigenlijk.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

De beste schoenen bestaan helaas niet. Wil je schoenen die goed bij je passen? Dan kun je het beste naar een goede hardloopzaak gaan en ze vertellen wat je wel en niet fijn vindt aan je huidige schoenen, laten zien hoe je loopt en advies krijgen.

Cliché-reactie, ik weet het, maar wel gebaseerd op waarheid.

• MrAcid
  • Niet online
Tweakarim schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:01:
Misschien niet uitgesproken topic hiervoor maar probeer het toch, iemand hier nog positieve ervaringen met bepaald merk/type bluetooth oortjes? Ik vraag het hier omdat ik specifiek oortjes zoek die tijdens het hardlopen stevig in het oor blijven zitten en verder zo min mogelijk ongemak bezorgen.
Ik heb de Jaybird X3. Duur, maar wel erg goed. Sluiten je oor wel volledig af, dus voorzichtig met oversteken! De Backbeat Fit die door anderen genoemd wordt doet dit niet.

Wat ik gemerk heb is dat bij veel oordopjes de draad stuitert tijdens het lopen, en dat dit geluid wordt doorgegeven in je oren. Dat is enorm irritant.

Twee links die ik gebruikt hem bij het 'researchen':
https://thewirecutter.com/reviews/best-running-headphones/
https://thewirecutter.com...less-exercise-headphones/

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@Pathogen De beste schoenen zijn van Nike, de rest is bagger :p :>

@Robehr "al jaren", hoeveel jaar moet ik daarbij voorstellen. Naast het feit dat schoenen een soort van max afstand hebben, moet je ook rekening houden met het feit dat schoenen ook uitdrogen, zelfs als je er niets mee doet.
Verder ben ik het met @Pathogen eens, iedereen loopt anders. Ik kan je een paar geweldige schoenen aanraden, maar ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat jij ze verschrikkelijk gaat vinden. Kans is groot dat je op een verkeerde schoen loopt, ga eens naar een speciaalzaak, laat je loop analyseren en op basis daarvan kies je een schoen uit.

* Calitomnication heeft ook ruim 1,5 jaar op de verkeerde schoenen gelopen en dat is geen pretje :)

tips voor New York

• MrAcid
  • Niet online
Uitdrogende schoenen heb ik nooit in geloofd. Volgens mij moet je gewoon doorlopen op schoenen totdat je lichte pijntjes krijgt, dan kun je ze vervangen. Of als moraal-booster natuurlijk!

Op Nederlandse/Europese websites staan ook hele andere richtlijnen (2x zo lang) qua levensduur (km's) van een schoen dan op Amerikaanse sites - zelfs als het over exact dezelfde modellen/types gaat.

Gewoon zelf aanvoelen en beoordelen dus.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

True @MrAcid, wij Nederlanders zijn behoorlijk zuinig als het op schoenen aankomt. Dat die richtlijnen worden aangepast aan de consument zegt wel iets over hoeveel waarde je eraan moet hechten :P

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Calitomnication schreef op donderdag 26 april 2018 @ 12:12:
@Pathogen De beste te dure schoenen zijn van Nike, de rest is bagger awesome :p :>
Fixed that for you ;) :>

Maar zonder dollen, wat @Pathogen & @Calitomnication zeggen. Ga met je oude schoenen richting een speciaalzaak, laat je adviseren en ga wat proberen :)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Pathogen schreef op donderdag 26 april 2018 @ 12:03:
De beste schoenen bestaan helaas niet.
Zegt de Topo-loper }:| :p

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
Hoi! Ik vraag me af wat mijn maximale hartslag is, en mijn omslagpunt, zodat ik mijn hartslagzones kan bepalen. Misschien kunnen jullie me daar wel mee helpen?

* knip, persoonlijke info *

[ Voor 64% gewijzigd door zoefies op 26-04-2018 14:30 ]

• Curva
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-12 14:41
Gisterenavond ingeschreven voor de HM van Eindhoven. Vorig jaar voor het eerst gelopen (01:52:25). Dit jaar probeer ik onder de 01:50:00 te komen, het liefst rond (of onder) 01:45:00.

PSN: Curvaa_

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

zoefies schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:36:
Hoi! Ik vraag me af wat mijn maximale hartslag is, en mijn omslagpunt, zodat ik mijn hartslagzones kan bepalen. Misschien kunnen jullie me daar wel mee helpen?
Je maximale hartslag is de hoogste hartslag die je betrouwbaar hebt gemeten. Optische sensoren zijn notoir onbetrouwbaar.
Meet een paar ochtenden na elkaar je rusthartslag (met een band, of als je geld te veel hebt met een puls-oximeter). Op basis daarvan kun je het meeste wel bepalen. Zoek even uit hoe je zones bepaalt met de Karvonen- of de Zoladzmethode. Zoladz is behoorlijk populair, waarschijnlijk omdat het eenvoudig te bepalen is (je hebt dan alleen HRmax nodig).

Voor het bepalen van je omslagpunt kun je een ademgasanalyse doen (prijzig) of je gemiddelde hartslag bij een maximaal gelopen 10k-inspanning door 103% delen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

zoefies schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:36:
De optische meting zou ik maar met een korreltje zout nemen. Die zijn structureel onbetrouwbaar. Uit jouw getallen zou ik zeggen dat 195 vrij aannemelijk klinkt.
Maar als je het echt wilt weten dan kan je dit vrij eenvoudig zelf testen. Enige dat je daarvoor nodig hebt is een manier om je hartslag betrouwbaar te bepalen, even googelen op "bepalen maximale hartslag hardlopen" oid levert je zat mooie methodes op om helemaal stuk te gaan ;)

-edit-
Wat @kenneth zegt :+

• Robehr
Ok Thx all voor de input.

• cverkooyen
  • Laatst online: 22:25
Ik heb gisteren de Johan Cruijff loop gedaan. Het was behoorlijk druk met lopers. Jammer dat ze niet netjes rechts aan hielden waardoor het af en toe slalommen was. Heb tot 10 km lekker gelopen daarna werd het wat minder. Al met al sneller dan de vorige keer!

Qua organisatie petje af. Zo was het vorige keer een ramp met kleding teruggave

https://www.strava.com/activities/1531794542

• racoon

racoon

mooowwww

Vanmiddag heelijk 10,38 km gelopen in 55 minuten

• MrAcid
  • Niet online
cverkooyen schreef op donderdag 26 april 2018 @ 20:14:
Ik heb gisteren de Johan Cruijff loop gedaan. Het was behoorlijk druk met lopers. Jammer dat ze niet netjes rechts aan hielden waardoor het af en toe slalommen was. Heb tot 10 km lekker gelopen daarna werd het wat minder. Al met al sneller dan de vorige keer!

Qua organisatie petje af. Zo was het vorige keer een ramp met kleding teruggave

https://www.strava.com/activities/1531794542
Hoe doen ze dat qua logistiek?

• cverkooyen
  • Laatst online: 22:25
MrAcid schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 22:27:
[...]

Hoe doen ze dat qua logistiek?
Redelijk standaard, tasje afgeven die je bij de finish weer kunt ophalen. Vorig jaar waren de lopers alleen sneller dan de tasjes bij de finish. Ook was er te weinig personeel waardoor lopers zelf tussen de tassen gingen graaien..

Dit jaar waren de tassen gewoon op tijd en ook waren er genoeg mensen om je tas te geven

• Valorian
Kan ik iemand nog blij maken met een Koning van Spanje (trail, limburg) ticket voor 5 mei? Is voor de zaterdag 28km maar kan eventueel ook omgeboekt naar de kortere zaterdag-afstand: 16km.

[ Voor 9% gewijzigd door Valorian op 29-04-2018 21:20 ]

• Raymond
Hmm, de usb poort van mn polar m400 is nu definitief overleden. Mooi excuus om eindelijk de M600 eens te gaan proberen :D

Ik wil al langer eens een horloge met ingebakken hartslagmeter en hij is nu voor weinig te koop.

Als'ie niet bevalt, ga ik voor de M430. Die heeft iig niet meer zo'n micro-usb poort :)

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:38
De zondag benut ik altijd voor wat langere loopjes. Zo ook gisteren rond 9:45 uur vertrokken en relatief rustig (voor mij weliswaar..) vertrokken. Blijf het lastig vinden om mezelf in toom te houden qua snelheid..lijkt wel alsof het altijd alles of niets is bij mij.. 8)
Rond kilometer 15/16 begon het te regenen en dat heeft het de rest van de run gedaan..dus bij aankomst thuis geen droge draad meer aan het lijf. Maar dat mag de pret niet drukken..uiteindelijk 25,5 km net onder de 2 uur afgelegd. Lekker!!!

Strava: https://www.strava.com/activities/1538357476

Zag gisteravond een trailrun die me wel wat lijkt voor eind mei. Iemand ervaring met de stuwwal trail? Aanrader?

• Rudedadude

Rudedadude

bvsteyn schreef op maandag 30 april 2018 @ 06:49:
De zondag benut ik altijd voor wat langere loopjes. Zo ook gisteren rond 9:45 uur vertrokken en relatief rustig (voor mij weliswaar..) vertrokken. Blijf het lastig vinden om mezelf in toom te houden qua snelheid..lijkt wel alsof het altijd alles of niets is bij mij.. 8)
Rond kilometer 15/16 begon het te regenen en dat heeft het de rest van de run gedaan..dus bij aankomst thuis geen droge draad meer aan het lijf. Maar dat mag de pret niet drukken..uiteindelijk 25,5 km net onder de 2 uur afgelegd. Lekker!!!

Strava: https://www.strava.com/activities/1538357476

Zag gisteravond een trailrun die me wel wat lijkt voor eind mei. Iemand ervaring met de stuwwal trail? Aanrader?
Ik heb de stuwwaltrail nu een keer of 5 gelopen en sta in mei weer aan de start. Hij is wat afwijkend van veel andere trails omdat het accent ligt op het maken van hoogtemeters door gedurende een kilometer of 10 stuwwal op en stuwwal af te lopen. Als je daar geen ervaring mee hebt dan is dat best een belevenis :P Verder is het een leuke en goed georganiseerde trail met een leuk start/finishterrein.
Valorian schreef op zondag 29 april 2018 @ 21:20:
Kan ik iemand nog blij maken met een Koning van Spanje (trail, limburg) ticket voor 5 mei? Is voor de zaterdag 28km maar kan eventueel ook omgeboekt naar de kortere zaterdag-afstand: 16km.
M'n vrouw heeft een veto uitgesproken :'( (Ik loop in mei al 3 wedstrijden). Vorig jaar nog wel gelopen, hij is ook leuk voor de liefhebber van hoogtemeters. En heel trailliefhebbend is natuurlijk aanwezig :)

[ Voor 17% gewijzigd door Rudedadude op 30-04-2018 07:35 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• bvsteyn
Rudedadude schreef op maandag 30 april 2018 @ 07:28:
[...]

Ik heb de stuwwaltrail nu een keer of 5 gelopen en sta in mei weer aan de start. Hij is wat afwijkend van veel andere trails omdat het accent ligt op het maken van hoogtemeters door gedurende een kilometer of 10 stuwwal op en stuwwal af te lopen. Als je daar geen ervaring mee hebt dan is dat best een belevenis :P Verder is het een leuke en goed georganiseerde trail met een leuk start/finishterrein.
Klinkt goed! Ga me maar gewoon aanmelden en het ondervinden!
Valorian schreef op zondag 29 april 2018 @ 21:20:
Helaas, verhinderd. Anders had ik graag deze willen lopen!

*Heb notitie gemaakt om volgend jaar deze trail te gaan lopen..

Edit; En aangemeld voor de stuwwal trail! 8)

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

bvsteyn schreef op maandag 30 april 2018 @ 06:49:

Vele malen gelopen de afgelopen jaren. Eindeloos omhoog en omlaag op de stuwwal :)
Sinds dit (vorig?) jaar een andere organisatie, daar heb ik geen ervaring mee, maar het lijkt me dat het karakter in stand gehouden is.

• Tweakarim

Tweakarim

Inmiddels een week niet meer gelopen wegens een pijntje in de rechterknie. Over het algemeen in het dagelijks leven niet veel last van maar zodra ik een paar meter ga hardlopen voelt het gelijk niet helemaal goed. Daarna loop ik wel even moeilijk door de pijn. Iemand hier voorspelde het al. Waarschijnlijk te fanatiek geweest in opbouw kwa kilometers naar mn eerste evenement. Ga mn schema grondig herzien met minder focus op korte termijn doelstellingen. Verstand komt met de hardloopjaren, houd ik het maar op.

• Rudedadude

Rudedadude

Roozzz schreef op maandag 30 april 2018 @ 08:23:
[...]

Vele malen gelopen de afgelopen jaren. Eindeloos omhoog en omlaag op de stuwwal :)
Sinds dit (vorig?) jaar een andere organisatie, daar heb ik geen ervaring mee, maar het lijkt me dat het karakter in stand gehouden is.
Vorig jaar al. Heeft er voor gezorgd dat hij minder snel uitverkocht is (want niet meer onder de vlag van mudsweattrails), het parkoers is iets veranderd (stukje ook door de uiterwaarden), maar de organisatie is nog steeds prima.

• bvsteyn
Nu ik dus weer een trail op het programma heb staan moet ik toch echt mijn lidl (!) trailschoenen vervangen..
Op dit moment loop ik op de weg met de saucony guide 10 ivm een lichte overpronatie. Heb me laten vertellen dat bij trailschoenen ik hier niet naar hoef te kijken omdat ondersteuning alleen helpt op vlak terrein.

Ik kreeg het advies -omdat ik al met saucony loop- om te kijken naar de Saucony Xodus ISO 2 als trailschoen. Is dat een goed keuze of zijn er betere alternatieven?

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:33

Ardana

Mens

Argh, ga je net lekker met je trainingsschema, krijg je een fikse zweepslag in je kuit. Kan alleen nog maar zijwaarts schuifelen... Eens kijken wat m'n fysiotherapeut er morgen van te zeggen heeft.

Hebben mensen ervaring hiermee? Ik heb het gekoeld en pootje omhoog gehouden, maar heb niet echt het idee dat het veel hielp.

[ Voor 24% gewijzigd door Ardana op 30-04-2018 18:34 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• tlpeter
Masseren door een volle fles water te rollen over je kuit. Nog mooier is bevroren. Kun je meteen ook koelen.

• Valorian
bvsteyn schreef op maandag 30 april 2018 @ 18:24:
Nu ik dus weer een trail op het programma heb staan moet ik toch echt mijn lidl (!) trailschoenen vervangen..
Op dit moment loop ik op de weg met de saucony guide 10 ivm een lichte overpronatie. Heb me laten vertellen dat bij trailschoenen ik hier niet naar hoef te kijken omdat ondersteuning alleen helpt op vlak terrein.

Ik kreeg het advies -omdat ik al met saucony loop- om te kijken naar de Saucony Xodus ISO 2 als trailschoen. Is dat een goed keuze of zijn er betere alternatieven?
Ik loop ook op Saucony’s voor de asfalt-runs (Kinvara en Ride) en zocht bij mijn eerste trailschoenen in eerste instantie ook naar Saucony trailschoenen. Ze zijn echter niet zo goed verkrijgbaar buiten de online kanalen, omdat Saucony een hele kleine speler is op trailgebied (daar domineren een paar grote merken, met name Salomon) en trailschoenen nauwelijks verkocht worden door “normale” hardloopwinkels. Ik kon ze in ieder geval niet makkelijk vinden en even passen en heb uiteindelijk weer iets anders gekocht.

Als je een a-merk trailschoen koopt voor zo nu en dan maar niet wekelijks offroad-kilometers maakt kun je je er denk ik nooit echt een buil aan vallen, mits de pasvorm goed is natuurlijk. Die kans is wellicht wat groter bij het merk wat je gewend bent (saucony), al is ook dat geen garantie... zit soms tussen modellen ook nog een wereld van verschil.

PS: je kan ook bij Futurumshop bestellen, dan kan je ze volgens mij gewoon uitproberen , zelfs offroad. Die hebben ook de twee saucony trailers (xodus en peregrine).

Mocht je maat 42,5 hebben dan heb ik nog een vrijwel nieuw paar Salomon Speedcross 3 liggen, gekocht in buitenland maar toch niet helemaal compatible met mijn voetvorm... :(

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:58
Ardana schreef op maandag 30 april 2018 @ 18:34:
Argh, ga je net lekker met je trainingsschema, krijg je een fikse zweepslag in je kuit. Kan alleen nog maar zijwaarts schuifelen... Eens kijken wat m'n fysiotherapeut er morgen van te zeggen heeft.

Hebben mensen ervaring hiermee? Ik heb het gekoeld en pootje omhoog gehouden, maar heb niet echt het idee dat het veel hielp.
Zweepslag is scheurtje in de spier. Kun je niets tegen doen behalve rust houden/niet belasten en zorgen dat het niet erger wordt.
Waarom koelen? Leuk tegen de acute pijn, maar doet verder niet zo veel.

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:45
Zo, April is goed voor me geweest! Afgesloten met een paar heerlijke PR's, voelt goed 8)
- Meeste km's in een maand: 151.7 (was 148.1, Jan '18)
- Afstand in een activiteit: 23.22km (was 17.33, Jan '18)
- 10km (training)PR aangescherpt naar 43:43 (was 46:18, Dec '17)

Gisteren nog even de Koningsdag pilsjes eruit / af gelopen met een heerlijke duurloop van 19.59km, waarbij ik van plan was om op een pace van ±5:00 te vertrekken maar ging al direct erg lekker van start. Uiteindelijk mooi doorgelopen met als resultaat: https://www.strava.com/activities/1538340858

Na een kleine 'motivational dip' einde Maart dus weer goed op weg en heb de slag weer te pakken :)

Volgende goals;
- In Mei een 5km PR poging doen, nog geen enkele keer specifiek op gelopen
- Inschrijven voor een halve marathon om in September / Oktober te lopen

• bvsteyn
Valorian schreef op maandag 30 april 2018 @ 19:24:
[...]

Ik loop ook op Saucony’s voor de asfalt-runs (Kinvara en Ride) en zocht bij mijn eerste trailschoenen in eerste instantie ook naar Saucony trailschoenen. Ze zijn echter niet zo goed verkrijgbaar buiten de online kanalen, omdat Saucony een hele kleine speler is op trailgebied (daar domineren een paar grote merken, met name Salomon) en trailschoenen nauwelijks verkocht worden door “normale” hardloopwinkels. Ik kon ze in ieder geval niet makkelijk vinden en even passen en heb uiteindelijk weer iets anders gekocht.

Als je een a-merk trailschoen koopt voor zo nu en dan maar niet wekelijks offroad-kilometers maakt kun je je er denk ik nooit echt een buil aan vallen, mits de pasvorm goed is natuurlijk. Die kans is wellicht wat groter bij het merk wat je gewend bent (saucony), al is ook dat geen garantie... zit soms tussen modellen ook nog een wereld van verschil.

PS: je kan ook bij Futurumshop bestellen, dan kan je ze volgens mij gewoon uitproberen , zelfs offroad. Die hebben ook de twee saucony trailers (xodus en peregrine).

Mocht je maat 42,5 hebben dan heb ik nog een vrijwel nieuw paar Salomon Speedcross 3 liggen, gekocht in buitenland maar toch niet helemaal compatible met mijn voetvorm... :(
Dank! Ik ga zeker niet wekelijks offroad kilometers maken of het moet me ontzettend gaan bevallen... ;)
De pasvorm van huidige Saucony's (heb inmiddels 2 paar guide 10's) is perfect, vandaar dat ik ook neig naar Saucony. Kwam online een aanbieding tegen bij Plutosport en daar kan ik ze gratis retourneren als de pasvorm niet ok is. Denk dat ik de gok maar gewoon waag.

Bedankt voor je aanbod, maar heb maat 42.. :'(

• tlpeter
Als er een Decathlon in de buurt is dan zou ik eens kijken naar een paar kalenji schoenen. Zijn prima als ik ervaringsdeskundigen moet geloven.

• racoon

racoon

mooowwww

Vanavond met tegenzin gaan hardlopen, maar wat liep het lekker, 10 km in 50:00:13 gelopen.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:33

Ardana

Mens

koendio schreef op maandag 30 april 2018 @ 19:40:
[...]

Zweepslag is scheurtje in de spier. Kun je niets tegen doen behalve rust houden/niet belasten en zorgen dat het niet erger wordt.
Waarom koelen? Leuk tegen de acute pijn, maar doet verder niet zo veel.
Heb ook enkel in het begin gekoeld tegen de pijn, en om een eventuele zwelling tegen te gaan :)

Hoor morgen wel van m'n fysiotherapeut wat de verwachting is. Heb sowieso 2x per week fysiotherapie, en als ik niet kan lopen of rennen, zijn er gelukkig genoeg andere oefeningen die ik wel kan doen :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Eens kijken wat m'n fysiotherapeut er morgen van te zeggen heeft.
Dit vooral, ervan uitgaande dat je geen (sport)medische achtergrond hebt, lijkt me een zweepslag ten eerste een voorbarige diagnose en ten ten tweede wordt die term nogal ruim toegepast; voor een flinke krampaanval, via een scheurtje tot een daadwerkelijk flinke scheur in de kuitspier gebruiken mensen deze term. Het spreekt voor zich dat behandeling afhankelijk is van de mate waarin er schade is ontstaan en je fysiotherapeut kan daar waarschijnlijk het meest zinnige over zeggen.
Ik heb overigens wel ervaring met een spierscheuring in mijn kuit, lang geleden, maar wel een flinke, een 'derde graads' waarbij er zelfs nog over een operatie getwijfeld werd. Dat was uiteindelijk niet nodig, maar heb een aantal weken op krukken moeten lopen en het duurde bijna een jaar voor ik weer op niveau kon sporten.

Koelen en pootje omhoog kan geen kwaad en kan mogelijk de pijn verlichten. En rust, ik weet niet in hoe verre je je been kunt gebruiken, maar zeker wanneer dat in meer of mindere mate beperkt is, probeer dat dan zo beperkt mogelijk te houden. Het gebruik van een foam- of andere roller wordt bij daadwerkelijke spierschade over het algemeen afgeraden, dat zou ik niet doen.

• Raymond
Ik had met hardlopen last van mn knieschijf. Die bleek overbelast (blijkbaar kan dat :+ )

De sportmedisch arts heeft tips meegegeven voor de fysio. Uiteindelijk moest ik ervoor zorgen dat mn benen sterker werden, zodat er minder belasting op de knieschijf kwam.

Na een paar sessies was de overlast al weg. Terwijl ik maanden zelf heb lopen aanmodderen met rust houden en voorzichtig trainen enzo.

Dus er iemand met verstand naar laten kijken heeft bij mij goed effect gehad. En de oorzaak bleek ook iets heel anders te zijn dan goedbedoelende medesporters dachten.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

Raymond schreef op maandag 30 april 2018 @ 23:38:
Ik had met hardlopen last van mn knieschijf. Die bleek overbelast (blijkbaar kan dat :+ )

De sportmedisch arts heeft tips meegegeven voor de fysio. Uiteindelijk moest ik ervoor zorgen dat mn benen sterker werden, zodat er minder belasting op de knieschijf kwam.

Na een paar sessies was de overlast al weg. Terwijl ik maanden zelf heb lopen aanmodderen met rust houden en voorzichtig trainen enzo.

Dus er iemand met verstand naar laten kijken heeft bij mij goed effect gehad. En de oorzaak bleek ook iets heel anders te zijn dan goedbedoelende medesporters dachten.
roep ik al jaren, dat bootcamp helpt tegen knieblessures :P

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Foutje

[ Voor 99% gewijzigd door lateef op 01-05-2018 00:28 ]

Pagina: 1 ... 90 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic