BAM....nieuw PR!
Wow, wat heb ik lekker gelopen gisteren! En dat ondanks onderstaande..of juist door?

bvsteyn schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 08:14:
[...]
Ik loop als het meezit vandaag de HM in Nijkerk. Als Nijkerker kan ik daar bijna niet aan onderuit komen..
Heb helaas ook iets opgedoken; last van mijn maag. Daardoor ook beroerd geslapen. Gisteravond begonnen en het is nog niet over. EN nee..het zijn niet de zenuwen..

Gisteravond om 18:30 uur gestart in de Halve van Nijkerk. Als Nijkerker dus een thuiswedstrijd en dan moet je eigenlijk wel meedoen..

, Rond 17:45 uur rustig op mijn gemak met de fiets naar het centrum gereden en dus ruim op tijd even wat sfeer kunnen proeven. De 10km en de 21,1km zouden tegelijk starten en dus stond er een fors aantal deelnemers aan de start. Onderscheid wie welke afstand zou lopen was niet te zien, dus belangrijk om direct je eigen wedstrijd te gaan lopen. Nu was ik dat al sowieso van plan door de maagklachten. Vooraan staan was al niet meer mogelijk aangezien er al een behoorlijk aantal mensen in het startvak stonden. Om 18:31 uur passeerde ik de startstreep en mocht ik het laat zien..
In de eerst km ren je door het centrum van Nijkerk (als het ware een rondje om de kerk) en was het erg druk met lopers. Nodige inhaal- en passeerbewegingen moeten maken, omdat iedereen door elkaar heen kroelden. Leuk om zoveel bekenden te zien en je te horen aanmoedigen! Na de eerste kilometer lieten we het centrum achter ons en gingen we op weg naar het buitengebied. Net na het 2 km punt was de splitsing van de 10km en de 21km (iets met kaf en koren..

) en toen kon ik me richten op mede lotgenoten. Was gestart rond een pace van 4:27/km en zou in mijn handjes knijpen als ik gemiddeld op de 4:30/km zou uitkomen. Gezien het feit dat ik niet helemaal fit was lag dat echter niet in de lijn van verwachting.
Op de Barneveldseweg (rond de 4 km) schommelde mijn pace nog altijd rond de 4:24/km en haakte ik aan bij een drietal leden van Nijkerk's AV die met het zelfde tempo liepen. Nadat een medeloper (met een zware ademhaling) ons ook bijhaalde waren we met een groepje van 5 die lekker konden doorstampen en de nodige voorlopers konden inhalen. Na in de volgende kilometers twee leden van de AV vereniging kwijt te zijn geraakt bleven we tot kilometer 15 met drie man bij elkaar. Het tempo lag nog altijd onder de 4:30 en ik begon langzaam te denken aan een nieuwe PR. Tussen kilometer 15 en 16 haalden we een grotere groep bij bestaande uit een man of tien. Ik herkende een aantal lopers die helemaal vooraan stonden bij de start. Ik dacht eigenlijk aan te haken, maar ik liep voorop en één voor één passeerde ik iedereen. Mijn medelopers vanaf het begin probeerden te volgen, maar enkel de loper (met de zware ademhaling) wist te volgen. We waren inmiddels in Nijkerkerveen aangekomen en tot kilometer 18 bleef het tempo top en goed vol te houden. Kilometer 17 ging zelfs in een pace van 4:22/km en ergens tussenin moest mijn medeloper afhaken. Dus alleen verder, maar merkte wel dat het zwaarder werd. Kilometer 19 en 20 werden zelfs gelopen in een pace van 4:37/km, maar door aanmoedigingen van diverse vrienden, bekenden en ouders op het laatste stuk liep ik kilometer 21 weer onder de 4:30/km en zat er aan het eind zelfs nog een eindsprint in...ik moest en zou een deelnemer voor me net voor de streep achter me laten..
Tot de finish eigenlijk niet echt naar de tijd gekeken, maar uiteindelijk staat er 1:34:53 achter mijn naam! Twee jaar geleden liep ik hier nog 1:41:03, dus een flinke verbetering van mijn PR op dit parcours en ook sneller dan mijn PR op deze afstand in mijn trainingen of overige wedstrijden. Kortom ben zeer happy!
Vrouwlief drukte me na de finish direct een flesje bier in mijn handen met de titel 'kuitenbijter'..

..het is dat ie niet gekoeld was...
Na de finish kwam overigens mijn medeloper (met de zware ademhaling) na me toe om me te bedanken voor het samenlopen. Leuk!
Uiteindelijk ben ik in mijn leeftijdscategorie M40-49 (ben 41..

) 10e geworden en overall 32ste van de 341 deelnemers aan de halve marathon.
De beloning van de organisatie:
Strava:
https://www.strava.com/activities/1522927769