Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.651 views

Onderwerpen

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Gaargod schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:37:
[...]

188 cm. Niet heel bijzonder toch?
Ook maar eens goed naar de landing gaan kijken (weer een extra ding om in de gaten te houden >:) )
Sorry! :P

Maar zoals je zelf al aangaf: alles tegelijk proberen te verbeteren werkt waarschijnlijk niet zo lekker. Je zou 1 of 2 aandachtspunten per training kunnen pakken en daar dan elke lap notificatie (1km?) weer even bewust mee bezig zijn. Dan houd je ook nog wat tijd over om ontspannen hard te lopen :Y

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
bert74 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 14:51:
[...]

Ik ben eind 2016 overgestapt van (extreme)haklanding naar mid/voorvoetlanding. Dit resulteerde vrijwel meteen in een verhoging van mijn pasfrequentie van ~160 naar ~180.

Die 180 blijft bij mij vrijwel constant tussen tempo's van 6:20 en 5:30. Als ik rond 5:00 loop ga richting de 190.

Edit: die 180 kwam spontaan ik heb daar niet consequent op gestuurd ofzo. Die 180 (+/- een bepaalde marge) schijnt wel een soort natuurlijk optimum te zijn wat de benen "prettig" vinden. Als ik op mijn racefiets zit heb ik een cadans van ~90 per minuut, dan gaan de benen toevalligerwijs op 180 per minuut "heen en weer".
Ik ben op een bepaald moment op de loopband gaan rennen met het idee 'nu eens een hogere frequentie' en zag later op Garmin Connect dat ik vrijwel automatisch een cadans van constant 180 pakte en dat ook vrij perfect de hele loop volhield.

Toen ik dat buiten ging proberen liep ik eigenlijk ook dezelfde cadans vrij constant, maar wel bij een veel hogere snelheid. Na kilometer was ik helemaal stuk, bleek ik 3km/u harder te lopen dan normaal. Heeft even geduurd voor ik 'mijn eigen' snelheid kon lopen met een hogere cadans. Nu loop ik buiten gemiddeld 175-180, waarbij na vermoeidheid de passen wat groter worden en de cadans omlaag gaat.

Op de fiets rijd ik overigens gemiddeld ruim boven de 90 qua cadans. Ik heb mezelf, na jaren knieproblemen, aangeleerd om minder op kracht te fietsen en meer op souplesse. Daardoor fiets ik de grootste gedeeltes van mijn rit boven de 100. Alleen korte stukken bergop of als ik echt gas geef gooi ik er meer kracht in en gaat de cadans richting de 90, of ietsje daaronder.

Ik zie die link tussen fiets en loop cadans dan ook niet echt. Ik denk dat het vooral toeval is dat die factor 2 er in lijkt te zitten, of er moet toch een vage biologische verklaring voor zijn.

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-12 12:03
Hoppa! schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:45:
[...]

Ik zie die link tussen fiets en loop cadans dan ook niet echt. Ik denk dat het vooral toeval is dat die factor 2 er in lijkt te zitten, of er moet toch een vage biologische verklaring voor zijn.
Ik weet niet of er echt een biologische verklaring is. Ik vermoed wel dat er toch wel een bepaald optimum is t.a.v. de geleverde arbeid en de gemiddelde tijd die er zit tussen het aanspannen van de spieren en het ontspannen van de spieren.

Er lijkt wel brede overeenstemming te bestaan dat lopen/fietsen met een te lage pasfrequentie/cadans tot meer blessures leidt.

Ook bij zwemmen en schaatsen is slag/beenfrequentie erg belangrijk.

Natuurkundig gezien is de geleverde arbeid het product tussen frequentie en krachtpuls. Intuïtief zou ik zeggen dat bij dezelfde arbeid en te lage frequentie moet leiden tot een hogere krachtpuls en dus hogere piekbelasting. Een te hoge frequentie leidt tot een mogelijk te korte tijd van de spieren om te spannen en ontspannen en mogelijk ook vermogensverlies door het hogere aantal op en- neergaande bewegingen.

• Hoppa!
bert74 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:36:
[...]

Ik weet niet of er echt een biologische verklaring is. Ik vermoed wel dat er toch wel een bepaald optimum is t.a.v. de geleverde arbeid en de gemiddelde tijd die er zit tussen het aanspannen van de spieren en het ontspannen van de spieren.

Er lijkt wel brede overeenstemming te bestaan dat lopen/fietsen met een te lage pasfrequentie/cadans tot meer blessures leidt.

Ook bij zwemmen en schaatsen is slag/beenfrequentie erg belangrijk.

Natuurkundig gezien is de geleverde arbeid het product tussen frequentie en krachtpuls. Intuïtief zou ik zeggen dat bij dezelfde arbeid en te lage frequentie moet leiden tot een hogere krachtpuls en dus hogere piekbelasting. Een te hoge frequentie leidt tot een mogelijk te korte tijd van de spieren om te spannen en ontspannen en mogelijk ook vermogensverlies door het hogere aantal op en- neergaande bewegingen.
http://www.marmottecyclo.nl/wat-is-de-ideale-trapfrequentie/

Is voor wat betreft fietsen wel een interessante om eens te lezen.

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:08
Valorian schreef op donderdag 19 april 2018 @ 07:36:
Op de atletiekbaan is ondertussen de intervaltraining weer wat meer gefocust richting de kortere afstanden (nu de meeste marathons weer achter de rug zijn).

Gisteren een training 15 blokken van 100m (voluit) en 200m (iets rustiger maar nog steeds flink tempo), afgewisseld met steeds 200m rustig lopen.

Leek een relatief easy schema maar 15x en snelheid heel hoog houden was toch best heftig!
Is "voluit" echt sprinten, want dat doe ik eigenlijk nooit meer (risico op blessures vind ik te groot en nut voor wat ik en de meesten hier doen, zie ik ook niet direct)?

Heb ondertussen enorm last van de zenuwen voor zondag (Antwerp 10 Miles). Het belooft veel te warm te worden (en waarschijnlijk zelfs "zwoel" want er komt mogelijks onweer 's avonds).

Hoewel ik hem zie als een tussendoortje, heeft startnummer 96 (helemaal vooraan!) me wel verschrikkelijk geprikkeld om er toch maar voor te gaan. Anderzijds is het risico gigantisch groot dat ik daardoor te snel start, en dan onderweg een oplawaai van jewelste krijg. Luxestress maar toch stress :)

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:45
Af en toe wat 100 meter sprintjes is goed voor de explosiviteit / reactiviteit toch? In de souplessemethode worden ze ook opgenomen, bijvoorbeeld nog 4 - 5x 100m na een intervaltraining (als je voelt dat je nog wat belasting aankunt!). Niet op de volle 100%, maar wel op flink tempo. Ik neem ze regelmatig mee :)

Succes alvast voor a.s. Zondag @nokie. Hou het bij gezonde zenuwen en bedenk dat je het weer toch niet kunt veranderen, hoe druk je je ook maakt ;).

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-12 16:12

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Is een herstelloop iets wat regelmatig ingepast kan worden tussen de zwaardere trainingen door? Of is het verstandiger om een dag na een zware training compleet rust te nemen? Voor mij zou het idee erachter zijn om door de extra calorieën nog wat af te vallen en om de trainingsomvang te doen toenemen in aanloop naar mijn eerste evenement.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-12 22:15

Rudedadude

Maybe we were born to run

Tweakarim schreef op donderdag 19 april 2018 @ 12:08:
Is een herstelloop iets wat regelmatig ingepast kan worden tussen de zwaardere trainingen door? Of is het verstandiger om een dag na een zware training compleet rust te nemen? Voor mij zou het idee erachter zijn om door de extra calorieën nog wat af te vallen en om de trainingsomvang te doen toenemen in aanloop naar mijn eerste evenement.
Het nadeel van een herstelloop is dat het alsnog belasting voor je botten/pezen/gewrichten oplevert op het moment dat je hardloopt. Dat kan het te belastend maken, terwijl het conditioneel bijvoorbeeld wel goed gaat. Je zou dus ook een impactloos alternatief kunnen proberen (fietsen, zwemmen, crosstrainer)

@loopfrequentiediscussie: ik dacht dat de verklaring in de pose-running techniek is dat 180 spm aansluit bij de natuurlijke elasticiteit van je spieren, zodat je als het ware een zetje meekrijgt van je spieren op het moment van afzetten.

Dit raakt volgens mij ook de vraag wat de ideale demping in je schoenen is. Als je sneller weer afzet dan dat je schoenen de kans hebben om de impact op te vangen en weer terug te veren, dan voelt een schoen. 'modderig'. Op het moment dat dit 'in sync' is met je loopfrequentie voelt de schoen responsief. Ik merk in elk geval zelf dat ik schoenen heb die 'te veel' demping hebben, waarbij ik dus eerder weer afzet dan dat de schoen klaar is met in en uitveren. Terwijl ze dan op een lager tempo wel lekker lopen.

Ik weet niet 100% zeker of bovenstaande theorie klopt, maar ik vind hem wel goed klinken :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-12 12:17
Ik zou dan een crosstraining pakken ipv een herstelloop.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Herstellopen toevoegen is een goede manier om je omvang omhoog te krijgen als je al langere tijd én consistent én veel loopt. Ik zou er pas aan beginnen als je een halfjaar probleemloos op 50km/week zit met vier à vijf trainingen per week.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Rudedadude schreef op donderdag 19 april 2018 @ 12:43:
[...]

Dit raakt volgens mij ook de vraag wat de ideale demping in je schoenen is. Als je sneller weer afzet dan dat je schoenen de kans hebben om de impact op te vangen en weer terug te veren, dan voelt een schoen. 'modderig'. Op het moment dat dit 'in sync' is met je loopfrequentie voelt de schoen responsief. Ik merk in elk geval zelf dat ik schoenen heb die 'te veel' demping hebben, waarbij ik dus eerder weer afzet dan dat de schoen klaar is met in en uitveren. Terwijl ze dan op een lager tempo wel lekker lopen.

Ik weet niet 100% zeker of bovenstaande theorie klopt, maar ik vind hem wel goed klinken :)
Ik deel deze mening. Hoe vlugger ik ben gaan lopen, hoe minder demping ik in mijn schoenen wil hebben. Dit heeft ook met mijn landing te maken. Vluggere passen, minder landingsimpact door techniek en cadans, dus de demping hoeft minder te doen.

Zo denk ik dat het zit qua landing:
- haklanding: geconcentreerde klap, demping gaat werken, afwikkeling, demping veert uit, afzet
- middenvoet: gehele voet komt neer dus meer verspreide klap, demping gaat werken (maar minder), bij het moment van afzet zit er nog ruimte in de demping dus comprimeert die nog een beetje (zompig gevoel)
Ik ga hier vanuit dat bij een haklanding automatisch een lagere pasfrequentie hoort. Dan is langzamer reagerende vering (of dus gewoon méér) handiger ten opzichte van middenvoetlanding met hogere pasfrequentie.

Bij een teveel aan demping lijkt het ook alsof ik mijn voet onbewust laat staan totdat de schoen helemaal is ingeveerd, waardoor het moeilijker is om een hogere pasfrequentie vol te houden.

Hoeveel demping dan wel? Mja, ik denk dat net genoeg om de landing niet onaangenaam te maken voldoende is. Maar dat ligt er dan ook weer aan hoe lang je op je voeten wil staan. Voor 5k hebben de meeste lopers aan 30 minuten genoeg en dan is een dunne zool prima vol te houden. Bij een lange duurloop is het misschien toch fijner om wat demping te hebben, zodat je voeten niet murw gelopen zijn aan het eind.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:12
Afgelopen maandag overigens bij mijn fysiotherapeut geweest i.v.m. mijn blessure na het rennen met de FiveFingers op de loopband zonder degelijke warming up. Achiles behoorlijk overbelast, meteen lekker getaped en morgen gaan we oefeningen doen om hem weer 'ok' te krijgen.

Gelukkig is mijn fysiotherapeut zelf ook into barefoot running dus hij staat er in tegenstelling tot zijn collega die ik aan de telefoon had wel open voor andere manier van rennen.

Hopelijk snel weer van die pijn af, heb toch een paar dagen aan de brufen gezeten :(

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:08
Gaargod schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:08:
Af en toe wat 100 meter sprintjes is goed voor de explosiviteit / reactiviteit toch? In de souplessemethode worden ze ook opgenomen, bijvoorbeeld nog 4 - 5x 100m na een intervaltraining (als je voelt dat je nog wat belasting aankunt!). Niet op de volle 100%, maar wel op flink tempo. Ik neem ze regelmatig mee :)
Ja, die doe ik ook. Maar de vraag was precies ivm met die wél de volle 100% (zoals @Valorian het aangaf). Waarschijnlijk neem ik het te letterlijk, omdat ik vroeger sprintnummers deed (100m, 110mH & 200m).
Succes alvast voor a.s. Zondag @nokie. Hou het bij gezonde zenuwen en bedenk dat je het weer toch niet kunt veranderen, hoe druk je je ook maakt ;).
Dankjewel!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ghehe, ik had me bijna al ingeschreven voor Eindhoven :P De inschrijvingslink van vorig jaar verwees al naar de inschrijving voor dit jaar, maar nu is ie toch offline gehaald.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-12 07:15
De_Bastaard schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:43:
Afgelopen maandag overigens bij mijn fysiotherapeut geweest i.v.m. mijn blessure na het rennen met de FiveFingers op de loopband zonder degelijke warming up. Achiles behoorlijk overbelast, meteen lekker getaped en morgen gaan we oefeningen doen om hem weer 'ok' te krijgen.

Gelukkig is mijn fysiotherapeut zelf ook into barefoot running dus hij staat er in tegenstelling tot zijn collega die ik aan de telefoon had wel open voor andere manier van rennen.

Hopelijk snel weer van die pijn af, heb toch een paar dagen aan de brufen gezeten :(
Mag ik vragen welke oefeningen jij hebt gekregen?
Ik zit ook met een zeurrende achillespees. De fysio zegt dat het mijn loophouding is en dat er niks stuk is maar mijn gevoel zegt iets anders.

• Hoppa!
Een herstelloop is goed tegen de spierpijn, maar nog steeds belastend voor oa pezen en gewrichten. Ik heb zelf nog niet genoeg trainingsomvang om dan een herstelloop te kunnen doen, dus kies ik er dan voor om herstellen op de fiets te doen. In mijn geval pak ik dan de fiets naar mijn werk, dat is een klein uurtje fietsen (enkele reis) en daarmee fiets ik vaak de pijntjes van het hardlopen er wel uit. Dan kan ik de dag daarna meestal wel weer goed hardlopen.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46
nokie schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:46:
[...]

Ja, die doe ik ook. Maar de vraag was precies ivm met die wél de volle 100% (zoals @Valorian het aangaf). Waarschijnlijk neem ik het te letterlijk, omdat ik vroeger sprintnummers deed (100m, 110mH & 200m).
Ah, je hebt gelijk hoor, niet op 100% zoals bij een sprintwedstrijd. Dat zou ik namelijk ook niet 15x volhouden icm ook nog die 15x 200m ;) .. "Voluit" is dan ook niet helemaal de goede term. Qua tempo was het meer "zo hard als je kunt lopen op een manier die technisch nog netjes is en te combineren met de hele kern". Ofwel, niet jezelf over de kop lopen en ook niet zo hard dat je meer nodig hebt dan die 100m rust erna om weer op adem te komen. Omdat ik netjes lopen en heel blijven belangrijker vind dan hoeveel seconden ik precies over die blokjes doe probeer ik vooral op dat eerste te focussen.

In praktijk kwam het bij mij neer op ongeveer 18-19 seconden per 100m en zo'n 40-42 seconden per 200m. Ofwel, duidelijk merkbaar verschil in snelheid tussen 100m en 200m, maar allebei voor mijn doen vlot. 20 sec op 100m komt neer op 3:20/km. Mijn 5 of 10km loop ik nog niet onder de 4:00/km (op dit moment zelfs 4:30 ivm opbouwen na blessure). Maar icm met de korte stukken kan zo'n pace prima. De kern is zo opgezet dat je genoeg rust hebt om steeds weer te knallen en aan het einde toch lekker 'op' bent. Ik heb geen idee hoe lang ik over een 100m sprint écht voluit zou doen overigens, dat doen we eigenlijk zelden. Wel eens wat @Gaargod
noemt, even wat blokjes 100m na een training voor het explosieve, maar dan nog steeds met de focus op netjes lopen, niets forceren.

NB: Komende dinsdag ga ik hazen bij een wedstrijd (1e editie van zomeravondcup). 10km op 5:00/km. Lekker rustig loopje dus en dankzij het moeten hazen ook meteen een stok achter de deur om niet alsnog iets te forceren. 2 weken later weer op mijn eigen tempo lopen bij de 2e editie. Kijken of ik íets dichter op mijn oude tijden kan komen (PR zit er nog even niet in). Zin in!

[ Voor 19% gewijzigd door Valorian op 19-04-2018 22:58 ]

• tlpeter
Ha ha ha @Valorian ,5:00 hou ik nog niet eens 5KM vol.

Ik heb gisteren eens weet anders gegaan. Omdat ik elke keer opnieuw geblesseerd raakte ben ik eens een training survival gaan doen.
Veel klim en handwerk in combinatie met hardlopen. Ik heb al eens meegedaan met de hangon-run en toen dacht ik nooit meer. Dat is dus niet gelukt :)
Ik zie dit als een mooie afwisseling en uitdaging.
Ik hoop hiermee waar sterker te worden in mijn onderbenen waardoor het hardlopen ook weer beter gaat.

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteren tijdens de fartlek toch een nieuw sprintrecord. waar ik zelf toch best wel trots op ben, neergezet; Tijdens 1 van de 3 100 meter sprints heb ik 35,5 km/pu, oftewel 1.41/km,.aangetikt.Dit bevestigd echter wel wat ik al waarom ik altijd roep dat een halve marathon altijd 21000 meter te lang is, die 95 meter lukt me nog wel en kan ik een serieuze gooi naar de prijzen doen, maar zodra de afstand langer is, ga ik nadenken en vallen mijn benen op de een of andere manier stil. :P

Anyway, fartlek in de bossen is heerlijk!

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
tlpeter schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:44:
[...]
maar mijn gevoel zegt iets anders.
Weleens een echo overwogen? Daarop is makkelijk (en goedkoop) op te zien of er schade is aan je pees.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44

Roozzz

Plus ultra

Calitomnication schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 07:34:
Gisteren tijdens de fartlek toch een nieuw sprintrecord. waar ik zelf toch best wel trots op ben, neergezet; Tijdens 1 van de 3 100 meter sprints heb ik 35,5 km/pu, oftewel 1.41/km,.aangetikt.Dit bevestigd echter wel wat ik al waarom ik altijd roep dat een halve marathon altijd 21000 meter te lang is, die 95 meter lukt me nog wel en kan ik een serieuze gooi naar de prijzen doen, maar zodra de afstand langer is, ga ik nadenken en vallen mijn benen op de een of andere manier stil. :P

Anyway, fartlek in de bossen is heerlijk!
Kijk dat klinkt als een sprint d:)b er is maar weinig dat zo lekker voelt als even vol gas!
De term sprint wordt hier af en toe nogal makkelijk gebruikt voor alles dat boven wedstrijdtempo oid ligt ;)

If you can see, look. If you can look, observe

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Calitomnication kwestie van die 95 meter voor het laatst bewaren dan :P Even 21km inlopen voor een sprintje...

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@Pathogen dat probeer ik ook altijd, maar schijnbaar werkt dat niet zo :P

tips voor New York

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:47

vhal

ಠ_ಠ

In het kader van nutteloze posts op een nutteloze dag @ work, post je startnummer :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eKgBes3AiNMM1WuVUCbqvjiw/full.jpg

@Calitomnication rap sprintje, hoe is dit gemeten of was het een GPS-glitch :P

Strava

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Nice @vhal, ik merk, helemaal met de lente erbij, dat ik toch een soort van "droog staan" gevoel heb qua wedstrijdjes :P Zou zó meedoen ergens en ik sta te popelen om nog een keer mijn 10km PR aan te vallen dit jaar...
Maar nog even niet. Het gaat goed met de kleintjes thuis (/me klopt af), maar er speelt nog teveel om de tijd vrij te kunnen maken voor een wedstrijdje.

Wel grappig, ik heb nog geen enkele race gelopen op de schoenen die ik nu gebruik :P

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@vhal gemeten met mijn good old Garmin 235. Ik moet wel toegeven dat ik in eerste instantie ook aan een GPS glitch dacht. Mijn "normale" sprintsnelheid is 1.52/km dus toen er 1.41 stond heb ik even aan mijn teamleden de bevestiging gevraagd of dit wel kon kloppen.
Maar volgens hun ging ik echt rap en zou deze tijd zeker kloppen. Heb wel met de trainer afgesproken dat we een keer een 100m op de baan gaan meten, gewoon puur uit interesse.

Waar ik nu van baal is dat ik nooit mijn topsnelheid heb gemeten. Toegeven, 35,5 is best rap, maar ik begin met m'n 37 jaren jong/oud een beetje een oude l*l te worden en merk dat mijn echte explosie eruit is. Ik had zo graag geweten hoe rap ik 10 jaar geleden was.

Voor dit jaar staat er nu even geen wedstrijd meer vast, zal ongetwijfeld eens ergens een 5 of 10 doen, misschien wel de HM van Eindhoven, maar verder hebben we nog niet echt iets om naartoe te trainen.
Dus, startnummers posten kan, maar dat is dan een nummer van 1 maand geleden en dat telt niet :P

tips voor New York

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Calitomnication schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:56:
@vhal gemeten met mijn good old Garmin 235. Ik moet wel toegeven dat ik in eerste instantie ook aan een GPS glitch dacht. Mijn "normale" sprintsnelheid is 1.52/km dus toen er 1.41 stond heb ik even aan mijn teamleden de bevestiging gevraagd of dit wel kon kloppen.
Maar volgens hun ging ik echt rap en zou deze tijd zeker kloppen. Heb wel met de trainer afgesproken dat we een keer een 100m op de baan gaan meten, gewoon puur uit interesse.

Waar ik nu van baal is dat ik nooit mijn topsnelheid heb gemeten. Toegeven, 35,5 is best rap, maar ik begin met m'n 37 jaren jong/oud een beetje een oude l*l te worden en merk dat mijn echte explosie eruit is. Ik had zo graag geweten hoe rap ik 10 jaar geleden was.

Voor dit jaar staat er nu even geen wedstrijd meer vast, zal ongetwijfeld eens ergens een 5 of 10 doen, misschien wel de HM van Eindhoven, maar verder hebben we nog niet echt iets om naartoe te trainen.
Dus, startnummers posten kan, maar dat is dan een nummer van 1 maand geleden en dat telt niet :P
Grote vraag is dan: was je 10 jaar geleden ook daadwerkelijk sneller dan nu? Of bloei je wat later?

Mijn topsnelheid 10 jaar terug was non-existent :P Met 24 jaar rookte en dronk ik nog behoorlijk en sinds OV-jaarkaart en daarna rijbewijs is elke vorm van beweging behoorlijk achteruit gegaan. En ik denk dat ik nog wel een paar jaartjes beter ga worden :Y

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:13

McMiGHtY

- burp -

Calitomnication schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 07:34:
Ga ik nadenken en vallen mijn benen op de een of andere manier stil. :P
Dat had ik dus van de week ook, niet met sprintjes trekken maar langere tijd op tempo lopen, ik liep echt heerlijk totdat ik opeens weer ging nadenken "hoe hard loop je eigenlijk?" *poef* snelheid weg..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

vhal schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:40:
In het kader van nutteloze posts op een nutteloze dag @ work, post je startnummer :+

[afbeelding]
Ik wacht nog steeds op de mijne..

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@Pathogen Dat is inderdaad de vraag, daarom baal ik er ook van dat ik heb nooit heb laten meten. Om de een of andere reden lag mijn interesse in het voetbal, maar als ik eraan terugdenk was het sprinten juist het leukste om te doen. Vooral omdat ik toch altijd sneller was dan mijn tegenstander, zelfs een sprint op 80% was genoeg om voor te blijven.

Wat ik altijd heb begrepen zitten sprinters tussen het 24 en 27st levensjaar echt op de top, daarna valt de explosiviteit langzaam terug. Vandaar ook dat de meeste ultralopers ook 35+ zijn. Explosiviteit gaat terug, duurvermogen gaat omhoog. (althans, zo staat in het boek van Scott Jurek).

tips voor New York

• Tweakarim

Tweakarim

Daar gaat mijn droom om de 5km nog ooit binnen de 20 minuten te lopen..

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hoezo? 5km is geen sprintafstand.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@McMiGHtY Raar hoe dat werkt he, het gaat goed zolang je maar niet denkt wat je aan het doen bent, hoe hard je gaat of hoe ver je nog moet. Maar zodra je ook maar één keer denkt; "ai, ik moet nog 4km, ga ik dat wel volhouden" kun je het vergeten (ik althans).

@Tweakarim 5km is geen sprint. Als je hem op 4.00/km loopt heb je netjes 20 minuten, gooi er op het laatst een korte versnelling in en je duikt eronder :). Welke tijd loop je nu op de 5?

@Pathogen Zou wel mooi zijn. 5000 meter op 1.40/km. Binnen 8 minuten klaar en douchen :P

tips voor New York

• Tweakarim

Tweakarim

Gezien de huidige stand van zaken is het voor mij praktisch sprinten als ik 5km in 20 min wil lopen.. Huidige tijd is 26''41. Mijn eerst volgende doelstelling is 5km in 25 min en mijn levensdoel zal worden 5km in 20min. Ben momenteel 37, een half jaar aan het lopen en sinds mijn pubertijd nauwelijks iets aan sport gedaan helaas.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Calitomnication schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:32:
@McMiGHtY Raar hoe dat werkt he, het gaat goed zolang je maar niet denkt wat je aan het doen bent, hoe hard je gaat of hoe ver je nog moet. Maar zodra je ook maar één keer denkt; "ai, ik moet nog 4km, ga ik dat wel volhouden" kun je het vergeten (ik althans).
Ja..dat dus..precies dat dus..
Meestal als ik loop denk ik aan van alles en nog wat..regelmatig toch wel aan het lopen zelf..en juist dan word het moeilijker (bij mij dan).
Loop ik heerlijk rond aan andere dingen dan hardlopen te denken..*poef* weer een kilometer weg..en het tempo gaat ongemerkt ook omhoog..

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tweakarim schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:43:
Gezien de huidige stand van zaken is het voor mij praktisch sprinten als ik 5km in 20 min wil lopen.. Huidige tijd is 26''41. Mijn eerst volgende doelstelling is 5km in 25 min en mijn levensdoel zal worden 5km in 20min. Ben momenteel 37, een half jaar aan het lopen en sinds mijn pubertijd nauwelijks iets aan sport gedaan helaas.
De stap van 26.41 naar 25.00, die ga je zeker maken. Mijn advies is om de je doelstelling van 25.00 naar sub 20.00 niet uit het oog te verliezen, maar zet er een (of twee) stap(pen) tussen. Zelf zou ik zeggen sub 25, sub 23, sub 21. En als je eenmaal sub 21 zit, dan hoef er nog "maar" 1 minuut vanaf te lopen. Dat is relatief gezien een kleinere stap dan die van 25 naar 23 ;).

Je loopt nu 5.20/km. Om onder de 25 minuten te komen moet je 20 seconden per km sneller lopen, dat moet te doen zijn en is een zeer reële doelstelling d:)b.
Om van 25 naar 20 minuten te gaan moet je er per km 1 minuut vanaf lopen, dat is niet onmogelijk, maar het is een groot gat met een serieus snelheidsverschil (12 vs 15 km/pu). Probeer het trapsgewijs op te bouwen, dan behoudt je de motivatie en drive om te blijven gaan :).

@McMiGHtY Juist, daarom kan ik beter gaan sprinten. Je hoeft maar 60 of 100 meter, kunt meteen alles eruit gooien wat je hebt en tegen de tijd dat je gaat afvragen wat je aan het doen bent ben je al over de finish :P ;)

tips voor New York

• tlpeter
lateef schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 07:49:
[...]

Weleens een echo overwogen? Daarop is makkelijk (en goedkoop) op te zien of er schade is aan je pees.
Ja maar dat kan niet bij mijn huidige fysio dus ik kijk het even aan en als het niet beter gaat volgende week dan ga ik de zorgverzekeraar eens bellen wie zij dan adviseren.
Mijn PR ligt iets boven die van jou en is van vorig jaar.
Voor dit jaar heb ik het even niet op de agenda gezet en wilde ik een 10KM onder het uur gaan lopen of in ieder geval meerdere 10KM's gaan lopen om hiermee de snelheid op de 5KM vanzelf omhoog te krijgen.

Ik kwam van 38 minuten af op de 5KM en voor mij hielp intervallen enorm goed.
Ik liep vooral eerst 200m intervallen op 5:00 om daarna 400m op 5:00 te lopen en uiteindelijk van 3x800m naar 6x 800m te lopen met evenveel rust (wandelen 400m en dribbelen 400m)
Hierdoor ging ik veel harder maar ben ik ook uiteindelijk overmoedig geworden.
Mijn tip, neem de tijd en luister naar jouw lichaam en sla een keer over wanneer je twijfelt.

Ik ben nu 43 en heb ook dit jaar weer een PR gelopen op de 10KM, net boven het uur (1:02:44)
vhal schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:40:

[afbeelding]

@Calitomnication rap sprintje, hoe is dit gemeten of was het een GPS-glitch :P
Ik start in vak D. Ik heb er nu al zin in.
Ik loop echter zonder enige verwachting aangezien mijn voorbereiding niet optimaal is 8)7

[ Voor 74% gewijzigd door tlpeter op 20-04-2018 10:15 ]

• Tweakarim

Tweakarim

Calitomnication schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:05:
[...]

De stap van 26.41 naar 25.00, die ga je zeker maken. Mijn advies is om de je doelstelling van 25.00 naar sub 20.00 niet uit het oog te verliezen, maar zet er een (of twee) stap(pen) tussen. Zelf zou ik zeggen sub 25, sub 23, sub 21. En als je eenmaal sub 21 zit, dan hoef er nog "maar" 1 minuut vanaf te lopen. Dat is relatief gezien een kleinere stap dan die van 25 naar 23 ;).

Je loopt nu 5.20/km. Om onder de 25 minuten te komen moet je 20 seconden per km sneller lopen, dat moet te doen zijn en is een zeer reële doelstelling d:)b.
Om van 25 naar 20 minuten te gaan moet je er per km 1 minuut vanaf lopen, dat is niet onmogelijk, maar het is een groot gat met een serieus snelheidsverschil (12 vs 15 km/pu). Probeer het trapsgewijs op te bouwen, dan behoudt je de motivatie en drive om te blijven gaan :).
Ja inderdaad, stapsgewijs lijkt me ook verstandig. Die 25 minuten moeten zeker lukken maar de stap naar 20 minuten is wel erg groot en lijkt op dit moment en de nabije toekomst nog een onmogelijke opgave. Ik geef me daar nog zeker een jaar voor. Denk dat mijn fysieke gesteldheid op dit moment ook nog niet toereikend is voor een dergelijke tijd met mijn 90kg op 185cm.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Waah! Ik heb me ingeschreven voor Eindhoven! * Pathogen stuitert

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Als ik mijn 5KM wedstrijden even er bij pak met mijn non-hardlooplijf (188cm – 89KG), dan zie ik de volgende trend:

5-5-2016 - Golden Tenloop – 25:37 (compleet naar de klote)
29-6-2016 - Midzomeravondloop Bleiswijk – 25:42 (veel wind, niet voluit)
9-10-2016 - Parkzoomloop Berkel – 24:10 (ging lekker)
18-12-2016 - 3-plassenloop Zoetermeer – 23:40 (vermoeid maar er zat nog wat meer in)

In 2017 heb ik geen 5KM wedstrijd gelopen, in 2018 tot nu toe één 10K wat gelijk mijn eerste 10KM ooit was.

28-1-2018 – Dekkerloop 10KM – 50:27 (waarvan de ‘snelste’ 5KM rond de 24:58 was)

Ik ben nu 36 en probeer sowieso in 2018 per week minimaal 19KM blessurevrij te lopen. Eigenlijk loop ik pas sinds 2016 een beetje regelmatig/serieus maar ik begon ooit in 2013 met een 5KM in 36 minuten na 12 weken Start2Run met Evi :+ (toen ik echt een couchpotato was en ik 5 minuten nodig had om uit te puffen na 1 minuut hardlopen). Dit jaar wil nog wel ‘ergens’ een 5KM lopen om te kijken hoe het nu er voor staat. Een sub 23:00 moet wel haalbaar zijn, mijn lange termijndoel is toch 20:00. Maar dan moet ik toch eens kijken om een kilo of 5 a 10 af te vallen voor het mooie en wellicht wat schema's gaan gebruiken.

Strava

• Rudedadude

Rudedadude

Tweakarim schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:37:
[...]
Ja inderdaad, stapsgewijs lijkt me ook verstandig. Die 25 minuten moeten zeker lukken maar de stap naar 20 minuten is wel erg groot en lijkt op dit moment en de nabije toekomst nog een onmogelijke opgave. Ik geef me daar nog zeker een jaar voor. Denk dat mijn fysieke gesteldheid op dit moment ook nog niet toereikend is voor een dergelijke tijd met mijn 90kg op 185cm.
Val 15 kilo af en je loopt het fluitend. Ik ben 71kg op 186cm op 38jr. Ik liep toen ik nog 86kg was 25 a 27 minuten op de 5km. Heel veel van mijn winst heeft gezeten in gewichtsverlies. Ik woog denk ik zo'n 78kg toen ik voor het eerst onder de 20 minuten dook.

Geen idee wat ik nu loop mijn laatste 5km wedstrijd is erg lang geleden. Ik heb laatst op een avond 4,5 km voor mezelf gelopen op een tempo van iets meer de 3:40/km, dus rond de 18 minuten moet zeker lukken.

Sprinten is voor mij alles sneller dan 3:00/km.Gisteravond tijdens mijn rondje kort voor het eind nog even een blokje op een zo hoog mogelijk gecontroleerd tempo te lopen en toen liep ik ongeveer 3:15/km. Sneller kan zeker nog, maar dan raak ik de controle kwijt (dan is het niet meer hardlopen maar sprinten en dat zijn 2 verschillende dingen voor mij) en loop ik al snel de verzuring in.

[ Voor 16% gewijzigd door Rudedadude op 20-04-2018 11:11 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• bert74
Tweakarim schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:37:
[...]

Ik zou me juist niet zo druk maken over de snelheid, snelheid komt vanzelf wel als je meer loopt, blessurevrij meer kilometers maken is voor veel lopers een grotere uitdaging dan snelheid.

Als je nu ~26 minuten doet over 5km met een gewicht van 90kg, dan zit de meeste potentie in het feit dat je waarschijnlijk redelijk gemakkelijk een aantal kilo's kwijt kan raken.

Bij hardlopen is de relatie snelheid / gewicht bijna 1 op 1. Dat wil zeggen als het je lukt oo 10% gewicht kwijt te raken, dan loop je met dezelfde conditie 10% sneller en snoep je gewoon 2,5 minuut van je 5K tijd af.

Bovendien heb je minder belastingen op je benen dus kans op blessures neemt af, waardoor het aantal kilometers per week flink omhoog kan.

Dus ik zou me gaan richten om een kilo of 10 af te vallen en lekker doorgaan met opbouwen, dan komt die snelle 5K tijd vanzelf.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Een interval is de perfecte manier om je snelheid te verhogen. Maar kijk ook naar je core stabiliteit, ga krachtoefeningen doen. Opdrukken, planken, lunges, sprintjes van 100 meter, met 2 minuten herstel tussen de sprints. Allemaal mooie manieren om kracht en snelheid op te bouwen. Als bonus raak je ook nog eens kilo's kwijt.

Zelf heb ik met 1.80m en 60kg totaal geen klagen als het over gewicht gaat en heb gewoon een goed lijf voor een hardloper. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik totaal geen moeite hoef te doen om op dit gewicht te blijven. Ik schommel zo tussen de 62 en 59kg. Let wel iets meer op voeding en alcohol kan ik niet meer zo goed verdragen, maar verder heb ik gewoon geluk.

Overigens ben ik een tijd lid geweest van de "Ik loop hard" groep op Facebook, maar daar heb ik me weer uitgegooid. Man, ik had het gevoel dat ik een in aflevering van de Luizenmoeder terecht was gekomen. Wat kunnen mensen zich druk maken om niks.
Voorbeeld; een tijdje terug vroeg er iemand, gewoon puur uit interesse, wat de snelste lopers uit de Ik Loop Hard community op een marathon liepen. Die vrouw heeft een bak gezeik over zich heen gekregen dat wil je niet weten. Wat ze zich wel niet meende om deze vraag te stellen, iedereen die een marathon loopt is een kanjer, waarom ze de "langzamere" lopers buitensloot van de discussie. Na 1 maand had ik het wel weer gezien, doei!

tips voor New York

• bert74
Rudedadude schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:03:
[...]

Val 15 kilo af en je loopt het fluitend. Ik ben 71kg op 186cm op 38jr. Ik liep toen ik nog 86kg was 25 a 27 minuten op de 5km. Heel veel van mijn winst heeft gezeten in gewichtsverlies. Ik woog denk ik zo'n 78kg toen ik voor het eerst onder de 20 minuten dook.

Geen idee wat ik nu loop mijn laatste 5km wedstrijd is erg lang geleden. Ik heb laatst op een avond 4,5 km voor mezelf gelopen op een tempo van iets meer de 3:40/km, dus rond de 18 minuten moet zeker lukken.
Exact wat ik bedoel.

• Valorian
Voor wie het leuk vind: de komende twee maanden vindt weer de Zomeravondcup plaats, een lokale 5km en 10km loop in Utrecht georganiseerd door de atletiekverenigingen. Erg leuk om te doen, namelijk zeer laagdrempelig (goedkoop, kleinschalig) en gewoon na werktijd (19:30) op doordeweekse dagen. Dinsdag a.s. is de 1e variant.

Wat leuk kan zijn is dat er nu voor het eerst hazen meelopen (voor de 10km). Woon je dus niet zo ver van Utrecht en wil je graag met haas onder de 45, 50, 55 of 60 minuten komen dan is dit misschien een mooi hulpmiddel voor de minder tempo-vaste lopers. Zelf ga ik pacen op 5:00/km (<50min op 10km). Maar er zijn ook hazen op 4:30/km, 5:30/km en 6:00/km

Meer info: https://www.zomeravondcup.nl

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 20-04-2018 11:16 ]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Calitomnication schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:08:

Overigens ben ik een tijd lid geweest van de "Ik loop hard" groep op Facebook, maar daar heb ik me weer uitgegooid. Man, ik had het gevoel dat ik een in aflevering van de Luizenmoeder terecht was gekomen. Wat kunnen mensen zich druk maken om niks.
...Na 1 maand had ik het wel weer gezien, doei!
Dat is wel een aparte groep ja, ik heb deze ook een tijdje gevolgd en op een gegeven moment zie je regelmatig dezelfde personen weer naar voren komen. Het lijkt meestal te gaan om ‘wie krijgt de meeste likes’ , selfies en kijk mij nou weer nutteloos startnummers posten…..o wacht, het laatste doe ik zelf ook :+

Strava

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ondanks dat gewicht een grote winstpakker is blijft het natuurlijk verstandig om korte- en langetermijndoelen te stellen :) En dat hoeft niet alleen om tijd te gaan, teveel kilometers op wedstrijdbelasting lopen is ook niet goed voor je.

Denk bijvoorbeeld ook aan:
- consistentiedoelen (een maand lang iedere week 3x lopen bijvoorbeeld), daar kweek je ritme en discipline mee.
- techniekdoelen (pak een verbeterpunt en focus daar een bepaalde tijd op om het beter te krijgen)
- trainingsvolume (x km per week/maand/jaar)
- het kunnen nailen van een (constant, of interval) tempo (kweek je tempogevoel mee), dit hoeft dus niet een hoog tempo te zijn!
- in een lage hartslagzone een steeds hoger tempo leren lopen

• tlpeter
Het belangrijkste doel is altijd heel blijven. Lukt dat al niet dan ga je de rest ook niet halen.

• wann0wfhc
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-12 14:01
Sowieso is gewicht een belangrijke factor. Ik merk echter nu ook al dat ondanks dat er nog wat kilotjes af kunnen ik veel baat heb bij core trainingen en geregeld intervallen. Zo heb ik vrij recent mijn PR op de 5KM/10 KM en 16KM verbeteren.

5KM: was 22.08 nu 21.08 gelopen op een 10 KM race afgelopen 3 Maart.
10KM: was 45.56 nu 43.17 gelopen op diezelfde 10 Km race afgelopen 3 Maart.
16KM: was 1.19.18 nu 1.12.33 gelopen op een 10 EM wedstrijd afgelopen Zondag.

Het gewichtsverschil tussen de set PR's die ik had en die ik nu net afgelopen maanden gelopen heb is hooguit 3KG. Ik ben nu 1.85M, 81KG en 32 jaar.

Ik merk echter wel door de core trainingen en het lopen van langere afstanden in training (gemiddeld 1.5 / 2 KM per run meer) ik nu meer inhoud heb. Dit aangevuld met de interval trainingen zorgen ook dat ik veel meer snelheid kan ontwikkelen en dit toch ook redelijk lang kan vasthouden.

Mijn uiteindelijke doel is nog wel om wat meer af te vallen, er zit nog wel een (bier)buikje om uiteindelijk de 5KM onder de 20 min te lopen.

Maar resumerend wat ik dus inderdaad kan aanraden is naast het gewicht verliezen ook gewoon additionele oefeningen doen en meer kilometers maken als je een lekker rondje aan het trainen bent! (uiteraard niet jezelf de vernieling in lopen ;) )

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Grappig, dat men zoveel bezig is met gewicht. Ik heb een behoorlijke tijd op een balans van 77kg gezeten (1,80m), ongeacht wat ik at, maar nu ik nog een stapje extra train zit ik toch weer een broekmaatje kleiner. Kilo's geen idee, de weegschaal is de deur uit.

Over broekmaten gesproken: dat is irritant! Ten eerste is de persoon die skinny jeans heeft bedacht een naar iemand. >50% van de jeans in gangbare winkels als C&A en H&M zijn skinny of semi-skinny varianten en daar heb je gewoon geen zak aan als je getrainde kuitspieren hebt :(
Regular fit valt qua benen al bijna acceptabel, maar daar verwacht men dat je bij smalle heupen ook een minimale genitale regio hebt: het kruis zit te hoog (of de gordel veel te laag). Overigens geldt dan nog steeds: als ik op mijn hurken ga zitten mijn kuiten klem.
De best passende broeken vind ik momenteel bij Bristol, maar écht goed past het nog steeds niet. En dan ook maar echt 1 model.

Wie kent dit probleem en weet wél fijne jeans te vinden?

Back on track: net buiten gelopen en behoorlijk veel last van de warmte. Hartslag kwam niet meer onder Z3 ongeacht het tempo, ik ben maar een goed stuk gaan wandelen om mezelf niet teveel te belasten.
Gelukkig wordt het volgende week weer een stuk frisser, net als ik aan de warmte gewend ben ;)

• Tweakarim

Tweakarim

Volgens een caculator die ik laatst ergens zag zou mijn ideale hardloop gewicht op 79kg liggen. Ik kan me moeilijk inbeelden dat ik ooit zo weinig zou wegen eerlijk gezegd, heb een vrij stevige bouw. Neemt niet weg dat er toch wat vet rond mn buik en borst zit dus er ik zeker ruimte voor verbetering. Heb sowieso de laatste tijd de indruk dat mijn lichaam strakker oogt en aanvoelt, ondanks dat dat op de weegschaal niet heel duidelijk wordt, er is misschien een kilo of anderhalf vanaf. Maar mn man boobs zijn duidelijk gekrompen gelukkig en buik platter, benen ogen gespierder. Het lijkt me wel aannemlijk dat nu ik een beetje de conditie heb om redelijk wat kilometers te maken ik op den duur verder zal afvallen. Als ik over een half jaar rond de 85kg zou wegen dan ben ik dik tevreden.

• tlpeter
Pathogen schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 13:36:
Grappig, dat men zoveel bezig is met gewicht. Ik heb een behoorlijke tijd op een balans van 77kg gezeten (1,80m), ongeacht wat ik at, maar nu ik nog een stapje extra train zit ik toch weer een broekmaatje kleiner. Kilo's geen idee, de weegschaal is de deur uit.

Over broekmaten gesproken: dat is irritant! Ten eerste is de persoon die skinny jeans heeft bedacht een naar iemand. >50% van de jeans in gangbare winkels als C&A en H&M zijn skinny of semi-skinny varianten en daar heb je gewoon geen zak aan als je getrainde kuitspieren hebt :(
Regular fit valt qua benen al bijna acceptabel, maar daar verwacht men dat je bij smalle heupen ook een minimale genitale regio hebt: het kruis zit te hoog (of de gordel veel te laag). Overigens geldt dan nog steeds: als ik op mijn hurken ga zitten mijn kuiten klem.
De best passende broeken vind ik momenteel bij Bristol, maar écht goed past het nog steeds niet. En dan ook maar echt 1 model.

Back on track: net buiten gelopen en behoorlijk veel last van de warmte. Hartslag kwam niet meer onder Z3 ongeacht het tempo, ik ben maar een goed stuk gaan wandelen om mezelf niet teveel te belasten.
Gelukkig wordt het volgende week weer een stuk frisser, net als ik aan de warmte gewend ben ;)
Ik heb altijd cars jeans of Levis.
Ik heb lengte 38 nodig met 31 taille en die zijn er nagenoeg niet.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Heb hier hetzelfde probleem met broeken, ik loop met 29/32, maar dat is een maat die weinig winkels hebben. Er is één winkel waarvan ik weet dat ze in het assortiment zitten en dat is American Eagle. Enige probleem is dat deze winkel (zoals je ws al uit de naam kunt opmaken) in de VS zit.
Wat ik eigenlijk altijd doe is, als ik (weer eens) in de VS ben, stouw mijn hele koffer vol met AE broeken, goede kwaliteit en ze gaan ook nog eens 3 tot 4 jaar mee zonder dat ze vaal of oud worden. De bootcut zijn iets breder en lopen lekker los. Maar ja, om deze broeken nu over te laten komen, dat is ook weer zo iets he :P

tips voor New York

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Spijkerbroeken en niet over je kuiten kunnen krijgen.. Check!

Ik heb er nu een paar die perfect om mn middel zitten, bovenbenen word al iets minder perfect en een stukkie strakker (helpt niet dat ik er bij ben gaan fietsen) en om mn kuiten ronduit strak.
Als ik ze uittrek meot ik ze als het ware van mn kuiten afstropen.

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:38

Ik zelf heb het probleem dat ik vrij lange benen heb, dus moet lengtemaat 36 hebben (ben 1.89 mtr). Maar qua taille zit ik op 29/30. In reguliere winkels vind je weinig broeken met die lengtemaat - taille combinatie. Vaak hebben ze we broeken met de lengte 36, maar dan zijn de taille maten vanaf 32. En dat blijft niet hangen op mijn heupen.. :(

Laatst online bij de WE broeken van Blue Ridge besteld in de maat 30/36. Dat past goed, maar eigenlijk zou ik qua taille een maatje minder willen..

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

McMiGHtY schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:03:
Spijkerbroeken en niet over je kuiten kunnen krijgen.. Check!

Ik heb er nu een paar die perfect om mn middel zitten, bovenbenen word al iets minder perfect en een stukkie strakker (helpt niet dat ik er bij ben gaan fietsen) en om mn kuiten ronduit strak.
Als ik ze uittrek meot ik ze als het ware van mn kuiten afstropen.
Stom hè? Ik vind het al vervelend als ik op de WC ga zitten...

• tlpeter
bvsteyn schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:05:
[...]

Ik zelf heb het probleem dat ik vrij lange benen heb, dus moet lengtemaat 36 hebben (ben 1.89 mtr). Maar qua taille zit ik op 29/30. In reguliere winkels vind je weinig broeken met die lengtemaat - taille combinatie. Vaak hebben ze we broeken met de lengte 36, maar dan zijn de taille maten vanaf 32. En dat blijft niet hangen op mijn heupen.. :(

Laatst online bij de WE broeken van Blue Ridge besteld in de maat 30/36. Dat past goed, maar eigenlijk zou ik qua taille een maatje minder willen..
Kijk eens op www.higleytall.nl
Langere broeken met ook 30 als taille maat.

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10 14:26
Dit probleem klinkt echt heel erg bekend. Zelf ben ik 1.94m en heb wel nog een buikje maar ben niet heel breed. Heb als broek maat 31 taille en 36 lengte. Deze is al moeilijk om te vinden.

Ik draag zelf broeken van PME Legend of Vanguard. Zijn wel vrij dure broeken maar deze vallen bij mij wel het beste. Bijkomend voordeel is dat ze ook wel lang mee gaan. Ik heb nu onder andere een skinny jeans met stretch materiaal. Dit knelt al een heel stuk minder af.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44

Roozzz

Plus ultra

Welkom in het grote broeken topic :+

Anyway, weinig issues hier met jeans van gstar en diesel (29/32). Ik ga gewoon niet voor de echte skinnies. Het probleem zit hem vaak eerder in mijn bovenbenen dan mijn kuiten :P
Ik draag trouwens vooral chino's, de slimfit van boss orange is simpelweg top. Wel een goede vorm, niet te strak.

If you can see, look. If you can look, observe

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Heb jij even geluk! Zolang je nog niet lang loopt ga je van zo'n beetje elke prikkel vooruit. Los van de prima gewichtsadviezen: Loop consistent, loop overwegend rustig (80/20-regel), loop zoveel als je kunt zonder gezondheid en plezier te verliezen (dat zal eerst iets van 10km/week met drie trainingen zijn en ooit misschien wel 80km/week met bijna elke dag trainen). Bijna gegarandeerd dat je die 20' gaat halen als je ervoor zorgt dat je heel blijft.
4'/km zal momenteel misschien klinken als (bijna) sprinten maar tegen de tijd dat je dat niveau haalt denk je zo over 3'/km.

Vele kilometers geleden vond ik 4'/km keihard lopen. Paar duizend kilometer verder liep ik met heel veel pijn en moeite 3'35/km op de 3000m. Nu voelt 3'45/km als een ontspannen versnelling en loop ik 3'35/km op de 10k.
Hoewel kracht en snelheid erg belangrijk zijn is de basis voor een 5k duurvermogen. Dat krijg je enkel door zoveel mogelijk tijd op de benen door te brengen.

Het is ambitieus maar zeker haalbaar! Succes!

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Gaargod
Kunnen jullie wel lekker rondhopsen met die hoge, voor mij schijnbaar onbereikbare pasfrequenties, van niet goed zittende / passende broeken heb ik dan iig geen last :D Ik loop prima rond met PME / Vanguard jeans in maatje 32/34. Meestal de wat strakkere modellen.

Ik heb dan wel weer problemen met de maatvoering van de Decathlon hardloopkleding. De lange broeken koop ik in maat L, maar zitten dan eigenlijk net te wijd bij de taille (moet ze redelijk vastsnoeren). De lengte is dan tegen 'hoogwater' aan. XL is geen optie, te wijd :( Hoe ervaren jullie dat? Voor korte broeken maakt het gelukkig niet zoveel uit.

(disclaimer: dit bericht begon met een poging tot humor)

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Dan even terug naar het hardlopen, maar wel blijvend bij de broeken. Welke maat korte broek dragen jullie het liefst? Zelf heb ik altijd de 18cm, gewoon omdat ik die fijn vindt zitten. Maar kreeg pas van iemand de opmerking waarom ik zo'n grote broek aanhad. In mijn optiek is 18cm een normale maat, waarschijnlijk vergelijkbaar met een voetbalbroek, dus vandaar dat ik 'm fijn vind. Een 12.5cm is mij gewoon te kort. Laat staan dat ik met een broek je van 10 of zelfs ga lopen, dat ziet er bij niet uit, net of er 2 touwtjes uit de broek hangen :+

5 cm
Afbeeldingslocatie: https://c.static-nike.com/a/images/t_PDP_864_v1/f_auto/marc6hsmui0mtqzfyzse/aeroswift-hardloopshorts-van-5-cm-heren-12EWJg.jpg

Daarnaast vraag ik mij serieus af wat het voordeel is van zo'n korte korte broek. Loop je minder snel warm, schuurt het minder, maak je meer indruk bij de vrouwtjes, zuiniger met wasmiddel, minder ruimte in je sporttas?

[ Voor 13% gewijzigd door Calitomnication op 20-04-2018 14:41 ]

tips voor New York

• tlpeter
Ik loop met zo'n broekje. Heerlijk koel en geen last van de broekspijpen.
Het is even wennen aan het idee maar het loopt heerlijk.

• Tweakarim

Tweakarim

Heb zelf tot nu 1 kort broekje van de action, die komt tot net boven mn knieën. Kan me voorstellen dat zo'n heel kort broekje misschien minder schuurt ofzo. Zal kwestie van wennen zijn inderdaad. Hield mezelf ook altijd voor dat ik niet in zo'n legging achtige strakke broek zou rond rennen, te gay vond ik dat (heb ik niks op tegen overigens) maar daar kwam ik snel op terug, loopt heerlijk in de winter.

• Hoppa!
Calitomnication schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:40:
Dan even terug naar het hardlopen, maar wel blijvend bij de broeken. Welke maat korte broek dragen jullie het liefst? Zelf heb ik altijd de 18cm, gewoon omdat ik die fijn vindt zitten. Maar kreeg pas van iemand de opmerking waarom ik zo'n grote broek aanhad. In mijn optiek is 18cm een normale maat, waarschijnlijk vergelijkbaar met een voetbalbroek, dus vandaar dat ik 'm fijn vind. Een 12.5cm is mij gewoon te kort. Laat staan dat ik met een broek je van 10 of zelfs ga lopen, dat ziet er bij niet uit, net of er 2 touwtjes uit de broek hangen :+

5 cm
[afbeelding]

Daarnaast vraag ik mij serieus af wat het voordeel is van zo'n korte korte broek. Loop je minder snel warm, schuurt het minder, maak je meer indruk bij de vrouwtjes, zuiniger met wasmiddel, minder ruimte in je sporttas?
Ik vind het veel te Daisy Duke dit soort korte broekjes. Ik draag altijd een lange compressiebroek en als het daar echt te warm voor is een half lange. Vind ik persoonlijk veel prettiger.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Dan even terug naar het hardlopen, maar wel blijvend bij de broeken. Welke maat korte broek dragen jullie het liefst?
Ik heb sinds een paar weken onderstaande van de Decathlon, voordeel is dat ik geen onderbroek meer aanhoeft daar het zaakje prima blijft zitten....met andere woorden, geen geklots :+ Korter hoeft wat mij betreft niet

https://www.decathlon.nl/...510115?mc=8510115&c=ZWART

de genoemde 'compressie' moet je overigens met een korrel zout nemen, je voelt wel iets maar het is niet echt aanwezig...

Strava

• tlpeter

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik draag het liefst korte tights, die komen tot zo'n 5-10cm boven mijn knie als je mijn tan-lines mag geloven :P

• Gaargod
Ik heb deze en die bevalt erg goed. Ga er nog ff 1 bijhalen, heb er nu slechts 1 om 't te proberen.

https://www.decathlon.nl/...152452?mc=8381795&c=GRIJS

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:37

blitzkrieg

Whoop Whoop!

5 cm
[afbeelding]

Ik kwam dus vorige week tijdens het mountainbiken een hardloper tegen in zo'n kort broekje. In een flits zag ik wat uit de broekspijp hangen. :X

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50
blitzkrieg schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 15:54:
[...]

Ik kwam dus vorige week tijdens het mountainbiken een hardloper tegen in zo'n kort broekje. In een flits zag ik wat uit de broekspijp hangen. :X
Beetje ondankbaar van je, zwaait een hardloper een keer naar een fietser is het weer niet goed :/

• Hoppa!
Miki schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 16:53:
[...]

Beetje ondankbaar van je, zwaait een hardloper een keer naar een fietser is het weer niet goed :/
Daarover gesproken, hardlopers zijn onderling ongeveer net zo sociaal als fietsers, heb ik gemerkt. Mountainbikers zijn het ergste slag, die zijn gemiddeld genomen echt alleen maar met zichzelf bezig, laat staan dat ze iemand groeten die op een racefiets zit of aan het hardlopen is.

Ik ben zelf een blij ei. Ik zwaai en groet iedereen die zich buiten aan het vermaken is.

Inclusief een pornokoppeltje met cameraman die op zondagochtend op de Oirschotse heide bezig waren, bedenk ik me net. Keurig gegroet en nog even aangemoedigd. Altijd respect als mensen in de buitenlucht proberen een prestatie neer te zetten.

[ Voor 17% gewijzigd door Hoppa! op 20-04-2018 17:25 ]

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Hoppa! schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 17:16:
[...]

Daarover gesproken, hardlopers zijn onderling ongeveer net zo sociaal als fietsers, heb ik gemerkt. Mountainbikers zijn het ergste slag, die zijn gemiddeld genomen echt alleen maar met zichzelf bezig, laat staan dat ze iemand groeten die op een racefiets zit of aan het hardlopen is.
De meeste hardlopers die ik onderweg tegen kom zeggen wel wat, steken kort de hand op of knikken. Degene met het roodste hoofd (meestal beginners gok ik dan) die zeggen niets en kijken hijgend en puffend voor zich naar de grond. Fietsers begroet ik ook altijd wel en die zeggen meestal ook nog wel wat terug.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Valorian schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:15:
Wat leuk kan zijn is dat er nu voor het eerst hazen meelopen (voor de 10km). Woon je dus niet zo ver van Utrecht en wil je graag met haas onder de 45, 50, 55 of 60 minuten komen dan is dit misschien een mooi hulpmiddel voor de minder tempo-vaste lopers. Zelf ga ik pacen op 5:00/km (<50min op 10km). Maar er zijn ook hazen op 4:30/km, 5:30/km en 6:00/km
Hazen zijn goed als steun. Maar wat een gat tussen die tempo's. 4:30 en 5:30 is een wereld van verschil (en 12-20bpm)

• ArnevdS
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-02-2024
Ik zie linkjes voorbij komen van de Decathlon en het (eigen)merk Kalenji. Zijn er mensen die ervaring hebben met de hardloopschoenen van Kalenji, en dan met name de 'Fast' en 'Long'? Ik lees op internet wel positieve reviews, maar die zijn wel van de vorige modellen. Voor €70 verwacht ik wel een aardige schoen, maar mogelijk krijg je veel meer waar voor je geld dan je bij een gerenommeerd merk zou krijgen. Iemand ervaring die hij/zij wil delen? Alvast dank!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-12 14:29

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Die broekjes vind ik echt te kort! Verschrikkelijk..
Ik draag een korte tight en doe er een hele dunne short over. Volgens mij allemaal van kalenji

Meer mensen zondag naar Enschede? Behalve Poekie ;)

[ Voor 15% gewijzigd door frankwopereis op 20-04-2018 19:06 ]

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• Tweakarim

Tweakarim

ArnevdS schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 18:39:
Ik zie linkjes voorbij komen van de Decathlon en het (eigen)merk Kalenji. Zijn er mensen die ervaring hebben met de hardloopschoenen van Kalenji, en dan met name de 'Fast' en 'Long'? Ik lees op internet wel positieve reviews, maar die zijn wel van de vorige modellen. Voor €70 verwacht ik wel een aardige schoen, maar mogelijk krijg je veel meer waar voor je geld dan je bij een gerenommeerd merk zou krijgen. Iemand ervaring die hij/zij wil delen? Alvast dank!
Ik heb zelf als mijn eerste 'echte' hardloopschoenen de kalenji kiprun sd (short distance) gekocht. Dit naar aanleiding van positieve verhalen op internet. Schijnbaar zou dit een universele schoen zijn, geschikt voor elk type voet of landing. Uit onderzoek zou blijken dat het ontwerp van de schoen blessures zou helpen voorkomen. Kan natuurlijk allemaal marketing praat zijn. Nu heb ik helaas geen vergelijkingsmateriaal maar ik loop inmiddels een maand of 4 a 5 op deze schoenen en ze bevallen me erg goed. Sinds ik goed rek en een goede warming up en cooling down doe ben ik tevens al geruime tijd vrij van blessures. Betreft dus schoenen die niet speciaal zijn aangemeten. Ik denk dat dit inmiddels de vorige modellen zijn maar ik neem aan dat de nieuwe modellen hierop voortborduren.

• Rudedadude

Rudedadude

Valorian schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:15:
Voor wie het leuk vind: de komende twee maanden vindt weer de Zomeravondcup plaats, een lokale 5km en 10km loop in Utrecht georganiseerd door de atletiekverenigingen. Erg leuk om te doen, namelijk zeer laagdrempelig (goedkoop, kleinschalig) en gewoon na werktijd (19:30) op doordeweekse dagen. Dinsdag a.s. is de 1e variant.

Meer info: https://www.zomeravondcup.nl
Ik wilde eigenlijk morgen een 10k of hm lopen in Nijkerk, maar ik heb voor vandaag ergens de kippennies of wat dan ook opgeduikeld. Er van uitgaande dat dit niet gaat doorzetten denk ik dat ik a.s. dinsdag eens een keer ga meedoen. Ik zou bij zo'n wedstrijd trouwens ook een haas voor de 40 minuten verwachten.

En omdat we in het grote broeken topic zitten: op langere afstanden heb ik vaak als 'onderbroek' en compressie tight aan (met 'echte' compressie) en daarover een 'normale korte broek met zakken voor allerhande snuisterijen, sleutels e.d.. Voor de korte afstanden heb ik 1 wat kortere korte broek. Laten we het tenslotte niet moeilijker maken dan het is.

@kalenji schoenen. Geen ervaring mee, maar als ze lekker zitten / pasvorm goed is, waarom niet? Ik koop trouwens alleen schoenen waarvan onderzocht is dat ze blessures uitlokken :P Zonder de driemaandelijkse discussie in dit topic weer te willen beginnen, maar looptechniek en verstandig opbouwen is belangrijker dan schoenen.

En in Barneveld groeten hardlopers elkaar vaker dan in Rotterdam, zo blijkt uit mijn empirisch onderzoek. En mensen met oordopjes / overduidelijk muziek bij zich kijk ik geeneens aan, dat heeft toch geen zin :P

• Valorian
ANdrode schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 18:37:
[...]

Hazen zijn goed als steun. Maar wat een gat tussen die tempo's. 4:30 en 5:30 is een wereld van verschil (en 12-20bpm)
Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Er zijn hazen voor de 4:30 (45 min op 10km), 5:00/km (50min), 5:30/km (55min) en 6:00 (60min).

Ik haas met nog een loper de 5:00/km.

@Rudedadude Ik weet dat ze dit keer voor het eerdt met hazen lopen, maar weet iet wat de afwegingen zijn geweest om geen 40min haas in te zetten. Misschien komt het omdat mensen die dat soort tijden lopen al behoorlijk ervaren moeten zijn en meestal ook wel weten hoe ze zelf tempovast moeten lopen, een sporthorloge hebben , etc?

Leuk dat je er mogelijk bij bent trouwens!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Precies. Daarnaast wordt er op de ZAC dermate hard gelopen dat je tussen de 35' en 40' altijd wel wat lopers om je heen hebt.

• bvsteyn
Rudedadude schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 21:04:
[...]

Ik wilde eigenlijk morgen een 10k of hm lopen in Nijkerk, maar ik heb voor vandaag ergens de kippennies of wat dan ook opgeduikeld. Er van uitgaande dat dit niet gaat doorzetten denk ik dat ik a.s. dinsdag eens een keer ga meedoen. Ik zou bij zo'n wedstrijd trouwens ook een haas voor de 40 minuten verwachten.

En in Barneveld groeten hardlopers elkaar vaker dan in Rotterdam, zo blijkt uit mijn empirisch onderzoek. En mensen met oordopjes / overduidelijk muziek bij zich kijk ik geeneens aan, dat heeft toch geen zin :P
Ik loop als het meezit vandaag de HM in Nijkerk. Als Nijkerker kan ik daar bijna niet aan onderuit komen..
Heb helaas ook iets opgedoken; last van mijn maag. Daardoor ook beroerd geslapen. Gisteravond begonnen en het is nog niet over. EN nee..het zijn niet de zenuwen.. 8)

Onderweg probeer ik zoveel mogelijk oog te hebben voor de mensen om mij heen, dus eigenlijk groet ik regelmatig mensen die ik tegenkom.. ;)

• tlpeter
@bvsteyn hit heb ik ook twee dagen last van gehad. Ik heb wel gewoon gesport wat verder geen invloed had. Gisteren was ik er ineens weer vanaf.

Edit, een beetje TMI maar Ik was net op tijd zojuist :)
Ik ben er dus nog niet vanaf maart ik heb prima en 5km kunnen lopen zonder maagklachten, die kwamen pas na het eten van wat kwark.

[ Voor 39% gewijzigd door tlpeter op 21-04-2018 09:57 ]

• Miki
Ben nu een kleine 2 weken aan het lopen in een lage hartslag zone <135 maar dat is echt super frustrerend zeg. Minder belasting zou het doel moeten zijn maar ik krijg behoorlijk wat spierpijn van. Dit wordt voorzover ik het kan analyseren veroorzaakt door het dribbbelen, immers leidt een normale looppas al dat ik die grens over ga. Iemand tips of is dit gewoon echt ff er doorheen? Tevens ben ik ook bang dat ik mijn conditie aan het afbouwen ben. Waar ik normale na een uur en een kwartier al rond de 14 a 15km zit, zit ik nu zo rond de 10km. Gaat dit echt goed??

• tlpeter
Je kunt het ook afwisselen door alleen bij een lange duurloop echt rustig te doen en gewoon intervallen er bij te doen.
Alleen maar heel rustig zou ik ook niet tegen kunnen.

• Miki
tlpeter schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 10:21:
Je kunt het ook afwisselen door alleen bij een lange duurloop echt rustig te doen en gewoon intervallen er bij te doen.
Alleen maar heel rustig zou ik ook niet tegen kunnen.
De ldl doe ik laag in hartslag(Z2/3) voor ruim 1.15u. De overige dagen vul ik in met een tempo loop(z4)van >35min en 2x voetballen(interval).

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Valorian schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 01:16:
[...]
@Rudedadude Ik weet dat ze dit keer voor het eerdt met hazen lopen, maar weet iet wat de afwegingen zijn geweest om geen 40min haas in te zetten. Misschien komt het omdat mensen die dat soort tijden lopen al behoorlijk ervaren moeten zijn en meestal ook wel weten hoe ze zelf tempovast moeten lopen, een sporthorloge hebben , etc?
offtopic:
Met een sporthorloge lopen zorgt er hier niet meteen voor dat je tempovast loopt :X. Maar lopers om je heen wel.

Ik weet ook niet wat voor soort schema er bij een 10K hoort. Het is voor mij (met vooral ervaring in een andere sport) een wat lange duur om het efficientste op constant tempo (en dus langzaam oplopende hartslag) te lopen. Mentaal moet je er ook op getraind zijn om deze duur tegen/op het punt van verzuring te lopen.

Aan de andere kant had ik bij een 4-mijl wedstrijd al een negatieve split verwacht en deden mensen dat ook niet.

• bert74
Miki schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 10:12:
Ben nu een kleine 2 weken aan het lopen in een lage hartslag zone <135 maar dat is echt super frustrerend zeg. Minder belasting zou het doel moeten zijn maar ik krijg behoorlijk wat spierpijn van. Dit wordt voorzover ik het kan analyseren veroorzaakt door het dribbbelen, immers leidt een normale looppas al dat ik die grens over ga. Iemand tips of is dit gewoon echt ff er doorheen? Tevens ben ik ook bang dat ik mijn conditie aan het afbouwen ben. Waar ik normale na een uur en een kwartier al rond de 14 a 15km zit, zit ik nu zo rond de 10km. Gaat dit echt goed??
Dat je spierpijn krijgt, komt waarschijnlijk dat je techniek heel anders is bij het lagere tempo wat je loopt.

Als het leidt tot meer belasting, dan lijkt me dat niet de bedoeling. Je zou ook je doelhartslag iets omhoog kunnen gooien op bijvoorbeeld 140 en kijken hoe je dan loopt.

Lopen op hartslag is geen exacte wetenschap hoor, het gevoel moet ook goed zijn.

• Miki
bert74 schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 11:50:
[...]

Dat je spierpijn krijgt, komt waarschijnlijk dat je techniek heel anders is bij het lagere tempo wat je loopt.

Als het leidt tot meer belasting, dan lijkt me dat niet de bedoeling. Je zou ook je doelhartslag iets omhoog kunnen gooien op bijvoorbeeld 140 en kijken hoe je dan loopt.

Lopen op hartslag is geen exacte wetenschap hoor, het gevoel moet ook goed zijn.
De techniek is echt anders, het is meer joggen/ dribbelen dan echt “hard lopen”. Ik kijk het nog twee weken aan of ik iets van verandering in merk anders gaat inderdaad het tempo maar wat omhoog :)

[ Voor 9% gewijzigd door Miki op 21-04-2018 12:15 ]

• Rudedadude

Rudedadude

[...]

Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Er zijn hazen voor de 4:30 (45 min op 10km), 5:00/km (50min), 5:30/km (55min) en 6:00 (60min).

Tja, op de marathon heb je ook vaak hazen tot de 3:00 en dat schat ik als prestatie nog wel wat hoger in. Juist bij een snelle wedstrijd als de zac had ik het verwacht. Niet dat ik er mee zit, ik hoef op de 10k maar in de buurt van @kenneth te blijven om een dik pr te lopen :P . Als er dinsdag niet veel files zijn moet het gaan lukken om erbij te zijn :)

• tlpeter
Bijna iedereen die bij @kenneth in de buurt kan blijven loopt een dik pr :)

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-12 13:53
[...]

Voor zover ik weet zijn er ook 40 minuut hazen hoor (ben er namelijk voor gevraagd, kan helaas niet ivm gitaarles en brakke knie, maar een vriend van me haast wel op 40 min voor de 10k en heeft nog een ander iemand als 2e haas).

De ZAC van aanstaande dinsdag heb ik het dan over.

• il_mostro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12 08:46
frankwopereis schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 19:05:
Meer mensen zondag naar Enschede? Behalve Poekie ;)
Jup, zondag de halve marathon. Streven was een nieuw pr, maar met de huidige temperaturen wil ik gewoon lekker lopen en zie ik het allemaal wel. Nu in alvast begonnen met wat extra elektrolyten innemen zodat ik zeker weet dat alle 'voorraden' op pijl zijn.

Alvast veel succes

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-12 14:29

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

il_mostro schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 15:56:
[...]

Jup, zondag de halve marathon. Streven was een nieuw pr, maar met de huidige temperaturen wil ik gewoon lekker lopen en zie ik het allemaal wel. Nu in alvast begonnen met wat extra elektrolyten innemen zodat ik zeker weet dat alle 'voorraden' op pijl zijn.

Alvast veel succes
Ik loop sowieso een pr, heb nog nooit zover gelopen :X
Heb kort geleden een griepje gehad en daardoor een aardige terugval.. nog wat voetbal pijntjes, we zien wel wat het wordt.. Uitlopen is het doel :9

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:33

Ardana

Mens

Zo, heb vorige week zondag 2x 2 minuten en 2x 3 minuten gerend, daarna 2x bij fysio getraind, en vandaag 3x3 minuten en (per ongeluk) 1x 4 minuten gerend. Gaat echt de goede kant op :Y

Runkeeper geprobeerd, en op zich fijne app, maar 1 keer hoorde ik het stopsignaal dus niet, waardoor ik ipv 3 minuten, 4 minuten rende. Maar gelukkig ging het goed :)

Heb ook de app "Blokje om" geinstalleerd, ik ken het hier nog niet zo goed, en die app rekent voor jou 'n leuke route uit, en je kan zelf de afstand opgeven. Dit doet hij tot 10 km (waarbij de tussenstappen wel steeds groter worden). Maar goed, aangezien mijn doel 5 km is, is het voor mij prima :)

Owja, ik had met mezelf afgesproken dat als ik echt op stap 2 van het trainingsschema zat (4x 2min wandelen + 3 min rennen), ik een pita kaas-annanas met knoflooksaus mocht. Noms!

[ Voor 12% gewijzigd door Ardana op 21-04-2018 21:58 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• bvsteyn
BAM....nieuw PR! :9~

Wow, wat heb ik lekker gelopen gisteren! En dat ondanks onderstaande..of juist door? :?
bvsteyn schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 08:14:
[...]

Ik loop als het meezit vandaag de HM in Nijkerk. Als Nijkerker kan ik daar bijna niet aan onderuit komen..
Heb helaas ook iets opgedoken; last van mijn maag. Daardoor ook beroerd geslapen. Gisteravond begonnen en het is nog niet over. EN nee..het zijn niet de zenuwen.. 8)
Gisteravond om 18:30 uur gestart in de Halve van Nijkerk. Als Nijkerker dus een thuiswedstrijd en dan moet je eigenlijk wel meedoen.. ;) , Rond 17:45 uur rustig op mijn gemak met de fiets naar het centrum gereden en dus ruim op tijd even wat sfeer kunnen proeven. De 10km en de 21,1km zouden tegelijk starten en dus stond er een fors aantal deelnemers aan de start. Onderscheid wie welke afstand zou lopen was niet te zien, dus belangrijk om direct je eigen wedstrijd te gaan lopen. Nu was ik dat al sowieso van plan door de maagklachten. Vooraan staan was al niet meer mogelijk aangezien er al een behoorlijk aantal mensen in het startvak stonden. Om 18:31 uur passeerde ik de startstreep en mocht ik het laat zien..

In de eerst km ren je door het centrum van Nijkerk (als het ware een rondje om de kerk) en was het erg druk met lopers. Nodige inhaal- en passeerbewegingen moeten maken, omdat iedereen door elkaar heen kroelden. Leuk om zoveel bekenden te zien en je te horen aanmoedigen! Na de eerste kilometer lieten we het centrum achter ons en gingen we op weg naar het buitengebied. Net na het 2 km punt was de splitsing van de 10km en de 21km (iets met kaf en koren.. :+ ) en toen kon ik me richten op mede lotgenoten. Was gestart rond een pace van 4:27/km en zou in mijn handjes knijpen als ik gemiddeld op de 4:30/km zou uitkomen. Gezien het feit dat ik niet helemaal fit was lag dat echter niet in de lijn van verwachting.

Op de Barneveldseweg (rond de 4 km) schommelde mijn pace nog altijd rond de 4:24/km en haakte ik aan bij een drietal leden van Nijkerk's AV die met het zelfde tempo liepen. Nadat een medeloper (met een zware ademhaling) ons ook bijhaalde waren we met een groepje van 5 die lekker konden doorstampen en de nodige voorlopers konden inhalen. Na in de volgende kilometers twee leden van de AV vereniging kwijt te zijn geraakt bleven we tot kilometer 15 met drie man bij elkaar. Het tempo lag nog altijd onder de 4:30 en ik begon langzaam te denken aan een nieuwe PR. Tussen kilometer 15 en 16 haalden we een grotere groep bij bestaande uit een man of tien. Ik herkende een aantal lopers die helemaal vooraan stonden bij de start. Ik dacht eigenlijk aan te haken, maar ik liep voorop en één voor één passeerde ik iedereen. Mijn medelopers vanaf het begin probeerden te volgen, maar enkel de loper (met de zware ademhaling) wist te volgen. We waren inmiddels in Nijkerkerveen aangekomen en tot kilometer 18 bleef het tempo top en goed vol te houden. Kilometer 17 ging zelfs in een pace van 4:22/km en ergens tussenin moest mijn medeloper afhaken. Dus alleen verder, maar merkte wel dat het zwaarder werd. Kilometer 19 en 20 werden zelfs gelopen in een pace van 4:37/km, maar door aanmoedigingen van diverse vrienden, bekenden en ouders op het laatste stuk liep ik kilometer 21 weer onder de 4:30/km en zat er aan het eind zelfs nog een eindsprint in...ik moest en zou een deelnemer voor me net voor de streep achter me laten.. 8)

Tot de finish eigenlijk niet echt naar de tijd gekeken, maar uiteindelijk staat er 1:34:53 achter mijn naam! Twee jaar geleden liep ik hier nog 1:41:03, dus een flinke verbetering van mijn PR op dit parcours en ook sneller dan mijn PR op deze afstand in mijn trainingen of overige wedstrijden. Kortom ben zeer happy!

Vrouwlief drukte me na de finish direct een flesje bier in mijn handen met de titel 'kuitenbijter'.. :9 ..het is dat ie niet gekoeld was... ;)
Na de finish kwam overigens mijn medeloper (met de zware ademhaling) na me toe om me te bedanken voor het samenlopen. Leuk!

Uiteindelijk ben ik in mijn leeftijdscategorie M40-49 (ben 41.. :o ) 10e geworden en overall 32ste van de 341 deelnemers aan de halve marathon.

De beloning van de organisatie:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/x41a1v.jpg

Strava:
https://www.strava.com/activities/1522927769

• tlpeter
bvsteyn schreef op zondag 22 april 2018 @ 08:22:

Wow, wat heb ik lekker gelopen gisteren! En dat ondanks onderstaande..of juist door? :?

[...]

Gisteravond om 18:30 uur gestart in de Halve van Nijkerk. Als Nijkerker dus een thuiswedstrijd en dan moet je eigenlijk wel meedoen.. ;) , Rond 17:45 uur rustig op mijn gemak met de fiets naar het centrum gereden en dus ruim op tijd even wat sfeer kunnen proeven. De 10km en de 21,1km zouden tegelijk starten en dus stond er een fors aantal deelnemers aan de start. Onderscheid wie welke afstand zou lopen was niet te zien, dus belangrijk om direct je eigen wedstrijd te gaan lopen. Nu was ik dat al sowieso van plan door de maagklachten. Vooraan staan was al niet meer mogelijk aangezien er al een behoorlijk aantal mensen in het startvak stonden. Om 18:31 uur passeerde ik de startstreep en mocht ik het laat zien..

In de eerst km ren je door het centrum van Nijkerk (als het ware een rondje om de kerk) en was het erg druk met lopers. Nodige inhaal- en passeerbewegingen moeten maken, omdat iedereen door elkaar heen kroelden. Leuk om zoveel bekenden te zien en je te horen aanmoedigen! Na de eerste kilometer lieten we het centrum achter ons en gingen we op weg naar het buitengebied. Net na het 2 km punt was de splitsing van de 10km en de 21km (iets met kaf en koren.. :+ ) en toen kon ik me richten op mede lotgenoten. Was gestart rond een pace van 4:27/km en zou in mijn handjes knijpen als ik gemiddeld op de 4:30/km zou uitkomen. Gezien het feit dat ik niet helemaal fit was lag dat echter niet in de lijn van verwachting.

Op de Barneveldseweg (rond de 4 km) schommelde mijn pace nog altijd rond de 4:24/km en haakte ik aan bij een drietal leden van Nijkerk's AV die met het zelfde tempo liepen. Nadat een medeloper (met een zware ademhaling) ons ook bijhaalde waren we met een groepje van 5 die lekker konden doorstampen en de nodige voorlopers konden inhalen. Na in de volgende kilometers twee leden van de AV vereniging kwijt te zijn geraakt bleven we tot kilometer 15 met drie man bij elkaar. Het tempo lag nog altijd onder de 4:30 en ik begon langzaam te denken aan een nieuwe PR. Tussen kilometer 15 en 16 haalden we een grotere groep bij bestaande uit een man of tien. Ik herkende een aantal lopers die helemaal vooraan stonden bij de start. Ik dacht eigenlijk aan te haken, maar ik liep voorop en één voor één passeerde ik iedereen. Mijn medelopers vanaf het begin probeerden te volgen, maar enkel de loper (met de zware ademhaling) wist te volgen. We waren inmiddels in Nijkerkerveen aangekomen en tot kilometer 18 bleef het tempo top en goed vol te houden. Kilometer 17 ging zelfs in een pace van 4:22/km en ergens tussenin moest mijn medeloper afhaken. Dus alleen verder, maar merkte wel dat het zwaarder werd. Kilometer 19 en 20 werden zelfs gelopen in een pace van 4:37/km, maar door aanmoedigingen van diverse vrienden, bekenden en ouders op het laatste stuk liep ik kilometer 21 weer onder de 4:30/km en zat er aan het eind zelfs nog een eindsprint in...ik moest en zou een deelnemer voor me net voor de streep achter me laten.. 8)

Tot de finish eigenlijk niet echt naar de tijd gekeken, maar uiteindelijk staat er 1:34:53 achter mijn naam! Twee jaar geleden liep ik hier nog 1:41:03, dus een flinke verbetering van mijn PR op dit parcours en ook sneller dan mijn PR op deze afstand in mijn trainingen of overige wedstrijden. Kortom ben zeer happy!

Vrouwlief drukte me na de finish direct een flesje bier in mijn handen met de titel 'kuitenbijter'.. :9 ..het is dat ie niet gekoeld was... ;)
Na de finish kwam overigens mijn medeloper (met de zware ademhaling) na me toe om me te bedanken voor het samenlopen. Leuk!

Uiteindelijk ben ik in mijn leeftijdscategorie M40-49 (ben 41.. :o ) 10e geworden en overall 32ste van de 341 deelnemers aan de halve marathon.

De beloning van de organisatie:
[afbeelding]

Strava:
https://www.strava.com/activities/1522927769
Netjes hoor. Precies mijn ervaring met de buikklachten. Ze zijn er maar alles gaat verder prima :)
Ooit hoop ik met zo'n tempo de halve te lopen.

• Valorian
bvsteyn schreef op zondag 22 april 2018 @ 08:22:

Wow, wat heb ik lekker gelopen gisteren!
Gefeliciteerd! Mooi raceverslag ook. Het leuke van ver in een wedstrijd nog mensen inhalen is overigens ook dat je meestal tóch al voor liep op ze als je er vlak achter loopt (omdat je later gestart bent dus betere netto tijd), maar net voor de finish nog even mensen inhalen blijft een leuke challenge ;)

Verder ook leuk dat je nét onder de het “ronde getal” 1:35 zit. 1:34:5x of 1:35:0x zou niet veel uit moeten maken, maar toch fijner om aan de .5x kant te zitten :)

• Tweakarim

Tweakarim

Nooit gedacht dat ik zo gefascineerd zou zitten te kijken naar de Londense marathon. Wat ik ervan begreep zat Kipchoge bij de helft op WR schema, ben benieuwd. Omstandigheden lijken me niet helemaal ideaal.

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12 08:45

racoon

mooowwww

Ik wil mij graag inschrijven voor een van de volgende marathons, Berlijn of Londen, welke zou ik moeten kiezen?

Stel ik word voor beide ingeloot kan ik er dan nog een annuleren, financieel lukt beide niet.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Valorian
racoon schreef op zondag 22 april 2018 @ 12:59:
Ik wil mij graag inschrijven voor een van de volgende marathons, Berlijn of Londen, welke zou ik moeten kiezen?

Stel ik word voor beide ingeloot kan ik er dan nog een annuleren, financieel lukt beide niet.
Je zult niet snel voor beiden gelijk ingeloot zijn, want:

Londen Marathon 2019 (april 2019): loting begin mei, antwoord of je erbij zit krijg je in oktober.
Berlijn Marathon 2018 (sep 2018): loting al afgerond eind 2017, dus daar kan je uberhaupt niet meer meeloten.
Berlijn Marathon 2019 (sep 2019): loting ergens in okt/nov.

Voor beide kun je ook terecht met een 'reisarrangement'. Dat kost een stuk meer maar is wel inclusief hotel, etc. en gegarandeerd startbewijs.

Als je géén budget hebt of wilt uitgeven aan een arrangement dan is de keuze makkelijk: meeloten voor Londen en hopen dat je erbij zit (kleine kans denk ik, is inmiddels net zo gewild als NY). Als je niet geselecteerd wordt voor Londen weet je dat volgens mij rond oktober, dan kun je vervolgens meteen weer mee loten voor Berlijn 2019.

Als je wél budget hebt voor een arrangement (denk 400 euro voor Berlijn en waarschijnlijk nog iets meer voor Londen) dan zou ik je keuze bepalen of wat qua timing i.c.m. andere invullingen van je leven het beste uitkomt. Berlijn betekent een trainingspiek in juli-aug, lekker warm maar wel veel daglicht. Londen is lopen in april, dus trainen in de wintermaanden.

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 22-04-2018 13:26 ]

Pagina: 1 ... 89 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic