Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.651 views

Onderwerpen

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10 14:26
Runkeeper heeft een paar mooie blog posts over het versterken van je lichaam waarbij rekening wordt gehouden met het idee dat je beide benen apart moet trainen om ze even sterk te krijgen en daardoor een betere balans te hebben. Ook staan er vaak verwijzingen bij naar onderzoeken die het effect aantonen en het nut er van weergeven.

Een post met 6 verschillende oefeningen is bijvoorbeeld:
https://blog.runkeeper.co...prevent-running-injuries/
Ik zou hier dan een normale plank bij doen en eventuele (single leg) squats

En voor de wat zwaardere trainingen maar wel gericht op hardlopen:
https://blog.runkeeper.co...guide-glutes-hip-flexors/
https://blog.runkeeper.co...de-hamstrings-quadriceps/

Er zijn er nog wel meer te vinden maar vooral de eerste met een kleine uitbreiding is best pittig als je hem goed uitvoert. En hij is overal te doen.

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-12 10:38

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

Tweakarim schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 15:42:
Doen jullie naast het hardlopen nog een andere sport? Ik overweeg een wielren fiets te kopen voor wat afwisseling en om wat verder van huis te komen dan rondjes die ik doe met hardlopen. Aan de andere kant als ik al minimaal drie keer per week wil hardlopen dan blijft er weinig tijd over om (serieus) met een andere sport bezig te zijn. Ergens vrees ik ook dat het hardlopen versloft als ik me nog met een andere sport bezig ga houden terwijl ik de smaak juist te pakken heb. Ben benieuwd of jullie naast het hardlopen nog een andere sport doen, wat dat dan is, en hoe jullie het hardlopen dan combineren met een andere sport.
Ik fiets er nog bij, maar merk wel dat het al snel óf óf is. Vorig jaar bijna niet gefietst, maar wel 100km/maand gelopen. Dit jaar staat de teller qua hardlopen op ~300, en het fietsen op bijna 600 (komen er zaterdag hopelijk nog 260 bij). Het mooie is dat, als je het een beetje kan verdelen, je zodra je met het één pijntjes en zeurtjes begint te ontwikkelen, je kan overstappen naar de andere sport en zo een andere spierbelasting krijgt. hierdoor kan je wel blijven sporten en voorkom je overbelasting van die spier/gewricht waar je last van krijgt.

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-12 15:31
Inmiddels ook weer een beetje hersteld na mijn eerste marathon in Rotterdam afgelopen zondag..

Had me opgegeven voor de pacers van 3:40, maar stond in wave 4 waardoor dat al gelijk de prullenbak in kon. Als gevolg daarvan te snel gestart en de eerste 20 kilometer heel veel mensen ingehaald. Op het moment dat de pacers van 3:50 in beeld kwamen dacht ik daar wel bij aan te sluiten, maar ik kwam maar niet dichtbij.

Op kilometer 26 de eerste keer even gewandeld en als je daar eenmaal aan begint is het einde zoek, met als gevolg te veel gewandeld.. De 10km door het bos waren zwaar en de warmte begon mee te spelen. Heel veel gedronken bij elke post, maar het ging moeizaam. De laatste kilometers kon ik me toch weer redelijk herpakken.

Uiteindelijk gefinished in 03:57:00.. Nog onder de 4 uur, maar er is nog genoeg te verbeteren de volgende keer. In ieder geval zorgen dat ik in het juiste startvak sta smile

Maandag en dinsdag echt behoorlijk wat spierpijn gehad in mijn bovenbenen, dus dinsdag maar weer op de fiets gestapt om de boel los te fietsen.. Dat helpt gelukkig altijd..

[ Voor 4% gewijzigd door M@cer op 11-04-2018 11:01 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-12 16:18

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Doen jullie naast het hardlopen nog een andere sport? Ik overweeg een wielren fiets te kopen voor wat afwisseling en om wat verder van huis te komen dan rondjes die ik doe met hardlopen. Aan de andere kant als ik al minimaal drie keer per week wil hardlopen dan blijft er weinig tijd over om (serieus) met een andere sport bezig te zijn. Ergens vrees ik ook dat het hardlopen versloft als ik me nog met een andere sport bezig ga houden terwijl ik de smaak juist te pakken heb. Ben benieuwd of jullie naast het hardlopen nog een andere sport doen, wat dat dan is, en hoe jullie het hardlopen dan combineren met een andere sport.
Ik ben ook nog maar een beginner met hardlopen en fietsen maar vind dit prima te combineren over het jaar gezien. Ik heb in de donkere maanden vooral meer hardgelopen. Voor 2018 staat de teller op 429 km. Ik loop dan gemiddeld drie keer week. In deze donkere maanden probeer ik dan op zondagochtend een stuk te fietsen en dit is dit jaar ook aardig gelukt. De teller staat daar op 854 km. Rond deze tijd gaat dat wisselen, dan wordt het 2 tot 3 keer fietsen en 1 tot 2 keer lopen waarschijnlijk. Overigens voetbal ik ook nog op zaterdag. Dat is eigenlijk een risico ivm blessuregevoeligheid en lompe tegenstanders (vrienden-team)...

In vergelijking met andere hier stellen mijn kilometers niet zoveel voor, maar meerdere sporten is prima te combineren :).

Overigens vind ik Runalyze wel een mooi site! Thanks voor degene die dit genoemd heeft hier.

Battle.net || Strava

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-12 15:07
Ik doe zelf aan hardlopen en fietsen (race). Fietsen doe ik alleen of met een groepje, en dagelijks naar het werk / huis. Vanaf volgende week is het elke dinsdag avond met een groepje fietsen en dan in het weekend nog een keer, meestal zaterdag middag. Het leuke van het fietsen is dat je een flink stuk verder komt.
Hardlopen is dan weer een stuk makkelijker om "even" te doen. Als ik ga hardlopen ben meestal een uurtje weg, rond de 10 km. Ik probeer dan minimaal 2 keer per week te hardlopen. Meestal de donderdag en zondag, hangt ook af van het weer en de tijd. Nu is het alweer wat langer licht en dan kun je ook nog wat later vertrekken.
Ik doe dit nu een jaar of 3 combineren en merk wel dat er altijd 1 van de 2 is waar de nadruk op ligt. Na de zomer, september / oktober, stopt het fietsen met het groepje en ga ik meer rennen. Dan ga ik 3 keer per week hardlopen en vervang ik daarmee het fietsen. Als het dan weer beter weer word en langer licht is wordt het hardlopen weer minder en ga ik meer fietsen. Ik merk wel dat je daardoor eigenlijk het hele jaar door bezig kunt zijn en je conditie op pijl blijft. Hierdoor is het voor mij gemakkelijker om in het voorjaar het fietsen weer op te pakken. Natuurlijk, als je meer tijd hebt kun je ook makkelijker combineren.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik doe aan hardlopen en hardlopen :P enige afwijking wordt hier niet getolereerd. Obstacle runs zijn me al te weinig hardlopen, trailrunning kan nog nét :Y

Vind dat ik zojuist al behoorlijk wat heb gedaan: 2 dingen die ik niet gewend ben!
Eerst een paar core-oefeningen. Laten we zeggen dat er duidelijk nog ruimte voor verbetering is :P Reverse lunges vind ik bij deze maar meh, maar sideplanks en reguliere planks kunnen prima. Expres vóór het lopen gedaan, want dan heb ik er meer discipline voor en je simuleert meteen lopen met een al wat belaste core.

Dan mijn andere (voormalige) nemesis: intervaltraining! Ik baseer mijn intervallen op de Souplessemethode, dus in dit geval 400's met 400m pauze.
Kort samengevat: ik wil nu echt een footpod voor degelijke instant pace. Getverdemme wat irritant om na 100m je pace véél te langzaam te zien, een tikje bij te schakelen en dan nog 100m verder toch te snel te gaan! Daar klopt dus echt geen zakje van. Alléén de eerste 400 ging redelijk in het goede tempo, de rest te snel.

Desondanks wel van genoten! Het nieuwe doel geeft me echt weer volop inspiratie om te genieten van het trainen :Y

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:12
Nou, de eerste blessure met de FiveFingers in de pocket. Afgelopen week voor het eerst 2km (met deze schoenen) gerend, voelde alleen wat verzuring in de spieren ín mijn linkervoet en geen pijn.

De dagen erna kreeg ik al snel last van mijn hak, maar dan aan de zijkant ervan .. niet het hielbot. Niet aan de onderkant of direct aan de achterkant (Dus volgens mij geen hielspoor). Als ik de plek masseer doet het ook echt goed zeer. Als ik nu de achterkant van mijn benen rek door tegen een muur te staan dan voel ik het direct op die plek.

In tegenstelling tot eerdere runs op de FiveFingers had ik dit keer geen tot weinig verzuring in mijn kuiten. Mijn vermoeden is dan ook dat de kuiten nu wel even uitgerekt zijn (op deze afstanden) en dat ik mijn achilles overbelast heb. Die zit aan de zijkant vast aan de hak, misschien is het daar wat overbelast? Het lijkt me dat met deze schoenen de spieren wat meer gerekt worden omdat je geen hakje meer hebt in de schoenen.

Iemand andere ideeen? Ik ben nu thuis aan het masseren met een foam roller en bal onder mijn voet in de hoop dat het snel weggaat. Gek genoeg lijkt het door mijn hele been te trekken :7.

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-12 15:31
Ik ben een fanatieke fietser en ben in de winter gaan hardlopen wat inmiddels tot mijn eerste marathon heeft geleid.. 2 jaar geleden ben ik er ook maar bij gaan zwemmen (vind ik nog steeds niet echt leuk, dus max 1 keer per week) en inmiddels ben ik eigenlijk me meer gaan richten op triathlons.

Al heel wat kleine afstanden gedaan en 2x een halve afstand.. Dit jaar staan er in ieder geval 3 halve afstanden op de agenda met als grote doel de IRONMAN volgend jaar.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• Nukubu
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
De_Bastaard schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:19:
Nou, de eerste blessure met de FiveFingers in de pocket. Afgelopen week voor het eerst 2km (met deze schoenen) gerend, voelde alleen wat verzuring in de spieren ín mijn linkervoet en geen pijn.

De dagen erna kreeg ik al snel last van mijn hak, maar dan aan de zijkant ervan .. niet het hielbot. Niet aan de onderkant of direct aan de achterkant (Dus volgens mij geen hielspoor). Als ik de plek masseer doet het ook echt goed zeer. Als ik nu de achterkant van mijn benen rek door tegen een muur te staan dan voel ik het direct op die plek.

In tegenstelling tot eerdere runs op de FiveFingers had ik dit keer geen tot weinig verzuring in mijn kuiten. Mijn vermoeden is dan ook dat de kuiten nu wel even uitgerekt zijn (op deze afstanden) en dat ik mijn achilles overbelast heb. Die zit aan de zijkant vast aan de hak, misschien is het daar wat overbelast? Het lijkt me dat met deze schoenen de spieren wat meer gerekt worden omdat je geen hakje meer hebt in de schoenen.

Iemand andere ideeen? Ik ben nu thuis aan het masseren met een foam roller en bal onder mijn voet in de hoop dat het snel weggaat. Gek genoeg lijkt het door mijn hele been te trekken :7.
Ik loop zelf inmiddels al een paar jaar op de FiveFingers, heerlijke schoentjes, maar de truc is wel echt langzaam opbouwen, ik heb onderstaand schema gebruikt:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/25649a9.jpg

Een clinic chi running of andere manieren om je looptechniek te verbeteren zijn ook zeker aan te raden, ik voel na wat snellere loopjes mijn hak ook af en toe, binnenkort ook maar weer eens mijn looptechniek bij gaan schaven ;)

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:12
Nukubu schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:20:
[...]

Ik loop zelf inmiddels al een paar jaar op de FiveFingers, heerlijke schoentjes, maar de truc is wel echt langzaam opbouwen, ik heb onderstaand schema gebruikt:

[afbeelding]

Een clinic chi running of andere manieren om je looptechniek te verbeteren zijn ook zeker aan te raden, ik voel na wat snellere loopjes mijn hak ook af en toe, binnenkort ook maar weer eens mijn looptechniek bij gaan schaven ;)
Thanks, zal het zeker in mijn achterhoofd houden :-)

Ik was al echt heel blij dat mijn kuiten het nu langer uithielden dan eerst, maar waarschijnlijk heb ik toch echt te snel teveel in één keer willen rennen.

Net mijn fysiotherapeut maar gebeld en verteld dat ik last van mijn hak/achilles heb en mijn verhaal uitgelegd van transitie naar voorvoet rennen met deze schoenen. Kreeg een halve preek van die kerel aan de telefoon over dat dat allemaal niet zo goed was :o.

Ok - tijd voor een andere fysiotherapeut. Ik ben bewust begonnen met rustig rennen om te wennen aan deze schoenen (stukken van 500 meter, dan een kilometer, e.d.) maar toch nog last gekregen. Advies is om regelmatig te rekken en kijken of het zo weggaat. Anders moest ik maar even langskomen en konden ze kijken of het misschien lag aan de manier waarop ik rende.

Gezien het feit dat hij al niet zo'n voorstander was van deze manier van rennen doen we dat laatste maar niet.

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-12 18:45
Pathogen schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:29:
Dan mijn andere (voormalige) nemesis: intervaltraining! Ik baseer mijn intervallen op de Souplessemethode, dus in dit geval 400's met 400m pauze.
Kort samengevat: ik wil nu echt een footpod voor degelijke instant pace. Getverdemme wat irritant om na 100m je pace véél te langzaam te zien, een tikje bij te schakelen en dan nog 100m verder toch te snel te gaan! Daar klopt dus echt geen zakje van. Alléén de eerste 400 ging redelijk in het goede tempo, de rest te snel.
Is dat niet een kwestie van (weer) het gevoel opbouwen? De 1e 400m interval gaat wellicht te snel / te langzaam, dan pas je je tempo de volgende 400m toch aan? Daagt jezelf ook uit om je tempo in de gaten te houden / bewust mee bezig te zijn. Naarmate je de intervallen weer gewend raakt zal dit ook steeds makkelijker gaan, althans dat ervaar ik zelf >:)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mja, het probleem zit hem erin dat ik niet direct na de interval feedback heb over of ie te snel of te langzaam was. De structured workout schakelt gewoon naar de volgende stap, en achteraf kun je eens kijken hoe het nou eigenlijk ging.

• Gaargod
Ai, dat scheelt wel ja, of je direct feedback hebt tijdens het lopen of niet.
Mijn Garmin FR35 gaat piepen als ik bijna op de 400m zit, dan kijk ik gauw even of ik 'on target' zit qua tijd en dat neem ik dan mee voor de volgende interval :)

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:25
De dam tot dam inschrijving gaat bijna open =)

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-12 12:17
cverkooyen schreef op woensdag 11 april 2018 @ 18:27:
De dam tot dam inschrijving gaat bijna open =)
yes, ook maar meepakken.
Eigenlijk de reden waarom ik überhaupt ooit ben begonnen met hardlopen.
Ik wilde de dam tot dam een keer doen.

• cverkooyen
Roadman schreef op woensdag 11 april 2018 @ 18:56:
[...]

yes, ook maar meepakken.
Eigenlijk de reden waarom ik überhaupt ooit ben begonnen met hardlopen.
Ik wilde de dam tot dam een keer doen.
Hier hetzelfde! Beter die digitale wachtrij, vroeger lag gelijk de website plat

• Roadman
cverkooyen schreef op woensdag 11 april 2018 @ 18:59:
[...]

Hier hetzelfde! Beter die digitale wachtrij, vroeger lag gelijk de website plat
Ah joh, anders zijn er startnummers genoeg om over te nemen ergens in september. :+

• cverkooyen
Roadman schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:00:
[...]

Ah joh, anders zijn er startnummers genoeg om over te nemen ergens in september. :+
Dat is waar maar toch stress ik altijd ff :-)

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-12 07:15
Gelukkig is "mijn" september/oktober al vol.

2 september de polder challenge (12km)
23 September de vestingloop in Willemstad (5km)
7 oktober de Singelloop Breda (10km)
13 oktober de beach obstacle run Texel (12km)

Daar past geen Dam tot dam loop meer bij.

• Roadman
tlpeter schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:08:
Gelukkig is "mijn" september/oktober al vol.

2 september de polder challenge (12km)
23 September de vestingloop in Willemstad (5km)
7 oktober de Singelloop Breda (10km)
13 oktober de beach obstacle run Texel (12km)

Daar past geen Dam tot dam loop meer bij.
Damloop by night 8km op 22 september pas nog :P

• tlpeter
Roadman schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:09:
[...]

Damloop by night 8km op 22 september pas nog :P
Ik ben nog niet blessurevrij op het moment. Dat wordt echt teveel :)

Ik ga waarschijnlijk, als alles weer in orde is, ook nog het crossseizoen lopen. Ik heb geen tijd om te werken op deze manier :p

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12 08:45

racoon

mooowwww

inschrijving dam tot dam loop 10 EM is gelukt.

Eindelijk mag ik het zeggen i'm a marathonner, zondag mijn eerste marathon voltooid en wel die in Rotterdam, het was zwaar en warm maar gefinisht in 5:20:54, volgend jaar moet dit iets sneller.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
tl;dr;
A bit late to the party but: hier een :D super :D blije :D finisher :D van de marathon te Rome. Ik ben super blij met een tijd iets onder de 3:40.

Voorbereiding
M'n voorbereiding liep op rolletjes en liep vanaf december vrijwel wekelijks 50+km. Halverwege februari ging 't helaas toch mis: ik kreeg knieklachten. Ik vermoedde m'n meniscus en ben wat minder gaan doen. Twee weken later zou ik tijdens een alternatieve Salland Trail eens zien hoe ik er voor stond. Na afloop, geen meniscus klachten, maar wel iets hoger op m'n knie een zeurende irritatie, voornamelijk bij het afgaan van een trap: lopersknie misschien? Ik ben nog meer rust gaan houden en heb me beperkt tot een hoop sportschool geknooi en kleine rustige rondjes van 2/3/4 km. Tussendoor nog een keer een week niet hardgelopen, maar 't ging maar niet weg.
Woensdag 28 maart, nog anderhalve week tot de marathon. Eens goed nagedacht over m'n blessure en een beslissing genomen: als m'n knie kapot is, dan wordt 't sowieso niet wat, maar is m'n knie overbelast, dan volledige rust houden en flink wat ibuprofen wegwerken om de irritatie weg te krijgen. Gegokt op 't laatste.

Vrijdag 6 april, aankomst in Rome
Aangekomen in Rome onmiddellijk een rondje gaan hardlopen, met de zon op m'n kop met m'n maat het om de hoek park in gedoken en daar wat gaan rondzwerven. Man man man, helemaal naar de tering gegaan van de hitte en hoogte verschillen in dat park, als dat zondag maar goed komt. Maar, het belangrijkste, _geen_ knieklachten :D. Bij het beeindigen van m'n activiteit op m'n horloge komt de recovery advisor in beeld: 45uur, dat is _na_ (de start van) de marathon. We zouden zondag wel zien wat er van zou komen, ik was al lang blij dat ik blessure vrij kan starten.

Match day
Opstarten
Wekker om 5:30, rustig ontbijten met m'n maat. We zouden starten om iets over 8:30, nog drie uur om wat te eten en te reizen. 5 snee brood met Nutella naar binnen werken en rustig aan vertrekken. Gelukkig ruim op tijd, nog een foto'tje kunnen maken met het Colosseum op de achtergrond voordat we het deelnemersgebied zouden betreden. Nog een keertje poepen, de kleren afgegeven en naar de startvakken met nog ruim een half uur te gaan. Het zou in de loop van de dag zon 20-22 graden worden. We begonnen gelukkig met wat sluierbewolking, maar de zon brak later op de ochtend wel volledig door.
Ik zou in het voorste startvak, A, staan op basis van m'n verwachting begin november. Ik had 3:30 opgegeven als richttijd met het vermelden van 3:50 van Berlijn van anderhalf jaar geleden. Dan merk ik opeens op dat m'n maat die 2:50 wil lopen in een ander startvak staat... Sta ik dan toch niet vooraan? Blijkbaar wel en is hij in achterste startvak ingedeeld, ondanks het opgeven van 2:50 als richttijd, wel z'n eerste marathon dus een referentie kon hij ook niet opgeven bij het aanmelden. Wisselen van startvak wilde ook niet lukken, helaas voor hem.

It's on
Rustig de tijd in het startvak doorgebracht, nog een keer geplast en daarna ging het los. Ik ben rustig weggegaan op een voor mij ontspannen tempo van 5:05-5:20 afhankelijk van het stuk van het parcours waar we ons bevonden. Ik had na die waardeloze anderhalve maand aan training geen idee waar ik stond en na die zware sessie van vrijdagmiddag moest ik nog maar zien wat er zou gebeuren.
Ik kan er helaas niet een spannend verhaal van maken: mijn marathon ging van een leien dakje.
  • Bij elke modulo 5 kilometer bij de waterpunten twee bekertjes water over mezelf heen gegooid: als je afkoelt door water hoef je zelf minder te zweten. Tevens daar een paar flinke slokken sportdrank genomen.
  • Bij elke modulo 5 + 2,5 kilometer een paar sponzen over mezelf heen uitgeknepen.
  • Vanaf kilometer 16 elke 8 kilometer een drinkgelletje genomen.
De kasseistroken in het parcours waren niet echt vervelend om te lopen.Het was geen vlak asfalt, maar de stenen lagen ook niet schots en scheef. De stukken vals plat en het klimmetje bij ~28km liepen wel minder makkelijk, maar door het aanpassen van het tempo was geen echte hindernis.
Vlak voor het binnenlopen van het oude centrum stond er nog zo'n 5 kilometer open. Ik probeerde nog een lichte versnelling te plaatsen en iets onder de 5:00/km lopen, maar dat viel nog wel tegen. Hier was het parcours het mooist en stonden verschrikkelijk veel mensen langs het parcours, erg mooi. op 1/2 km voor de streep doemde plots nog een flinke klim in een donkere tunnel op, hier had ik geen rekening meer mee gehouden. Ik verhoogde m'n pasfrequentie en zette wat kleinere passen, waardoor dat eigenlijk wel prima bleef gaan. Het afdalen daarna vond ik vervelender.
Uiteindelijk in 3:38:xx over de streep gekomen, waar ik super blij mee ben. Aan de virtuele race posities is ook te zien dat 'iedereen' vanaf kilometer 30 kapot is gegaan. Bij die doorkomst lig ik nog 3000e waar ik over de finish kom als 2000e. Vermelden moet ik ook nog dat ik m'n maat 8,5 km voor ben gebleven en hij uiteindelijk 2:53:xx heeft gelopen waarmee hij (volgens mij) eerste Nederlander is geworden en in de top 100 is gefinisht.

En nu
Geen idee, mijn marathon van Berlijn was me heel zwaar bevallen en had ik gezegd het nooit weer te doen. Door deze marathon moet ik daar toch een beetje op terug komen, ik heb me goed vermaakt en 10 minuten van m'n pr afgehaald. Ook heb ik een vriend van me gezegd: 'Als deze marathon goed gaat, ga ik in 2019 een hele triatlon doen.' Maar dat was misschien iets voorbarig, ik ben immers wel anderhalve maand met mijn knie aan het knooien geweest voorafgaand aan deze marathon. Wat ik op dit moment wel heb gepland is een 70.3 in Nice halverwege september. Het is weer mooi weer dus de racefiets kan weer van stal.

Linkjes!
:D :D Strava :D :D en :D :D uitslag :D :D

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zo, ticket voor de Damloop in de pocket.

Duurde maar ruim een uur tot ik door de wachtrij was 8)7

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Roadman
anandus schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:46:
Zo, ticket voor de Damloop in de pocket.

Duurde maar ruim een uur tot ik door de wachtrij was 8)7
Het schiet inderdaad voor geen meter op.
Straks sta ik langer in de wachtrij dan dat ik doe over die 10EM >:)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:56

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pathogen schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:53:
[...]

Buitenkant knie? Zeg maar de "hardlopersknie"plek? Je zou eens kunnen kijken of je niet te ver met je voeten naar buiten wijst.
Trouwens, als je je demping uit je sokken moet halen dan zou ik toch eerder eens naar je schoenen kijken :P

@Valorian ik zag dat het aantal deelnemers tussen R'dam en A'dam redelijk gelijk op gaat, als ik de uitslagen van de afgelopen edities bekijk. Maar, mijn vrouw zei thuis ook al dat ze foto's voorbij zag komen van de drukte in de stad en no way dat ze door die 900.000 mensen extra heen gaat komen met 2 kleine kinderen :P
Ach ja, ik kom toch alleen maar in Rotterdam voor mijn geld.
Buitenkant knie idd. Voor zover ik weet wijs ik naar voren bij het lopen. Ik ga straks even een tempoloopje doen met tempoloop schoenen , hopelijk gaat dat beter.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• tlpeter
Sport_Life schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:50:
[...]

Buitenkant knie idd. Voor zover ik weet wijs ik naar voren bij het lopen. Ik ga straks even een tempoloopje doen met tempoloop schoenen , hopelijk gaat dat beter.
Buitenkant knie heb ik ook wel eens. Bij mij is het instabiliteit wat ik kan oplossen door kracht oefeningen te doen zoals Squats en de legpress.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
tlpeter schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:53:
[...]

Buitenkant knie heb ik ook wel eens. Bij mij is het instabiliteit wat ik kan oplossen door kracht oefeningen te doen zoals Squats en de legpress.
Bij mij was buitenkant knie uiteindelijk ook instabiliteit, icm licht naar binnen toe draaien met knieen. Beste oefening voor mij was eenbenige squd, dus door een knie zakken en terug omhoog. Gaat een knie dan “zwabberen” dan weet je zeker dat er op krscht en stabiliteit nog veel te winnen is ;)

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik doe ook maar weer eens mee met de Damloop. Negen jaar na m'n grootste hardlooptrauma ga ik proberen om dik een half uur sneller te finishen dan destijds. Ergens in de 59' moet dat worden.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:17
Hier ook net ingeschreven, was binnen 5 sec door de wachtrij heen :+

Heb wel een ambitieuze eindtijd opgegeven (1:10), maar hoop zeker wel voor een sub 1:15 te gaan. Al is het wel gigantisch druk begrijp ik?

• cverkooyen
Bartske schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:42:
Hier ook net ingeschreven, was binnen 5 sec door de wachtrij heen :+

Heb wel een ambitieuze eindtijd opgegeven (1:10), maar hoop zeker wel voor een sub 1:15 te gaan. Al is het wel gigantisch druk begrijp ik?
Ik vind het per jaar verschillen hoeveel last je ervan hebt

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-12 09:09
ah bedankt voor de herinnering, ik ga hem voor het eerst lopen.
Mijn richttijd 1:10, vorige maand tijdens CPC op 10mijl 1:11:03.
Dus dat word spannend.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
In een opwelling heb ik me gisteren ook aangemeld voor de Damloop, een mooi doel om naar toe te werken! Hardlopen gaat in combinatie met wat krachttraining steeds beter (een jaar geleden langzaam gestart na 20 jaar stilzitten). Afgelopen weekend overgehaald om de Strong Viking 13km run te doen, en ook dat magischerwijs overleefd zonder al teveel blessures. Dus die Damloop gaat ook wel lukken over 5 maanden!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Alright, trainingsdag 2 met wat core-oefeningen vooraf. Dit keer ietsje meer: 15s ene zij, 15s andere zij sideplank, 30s gewone plank, en nog een keer 15s ene zij, 15s andere zij sideplank.
Achteraf nog een setje zij en een normale gedaan omdat het nog prima voelde.

Hele simpele oefening, zo gepiept eigenlijk maar het voelt wel alsof ik wat doe :P

Verder dit loopje eens lekker rustig gefreewheeled. Halverwege eens geprobeerd of ik weer terug naar DL1 kon komen (onder hartslagzone 2.4) en kijken wat voor tempo dat dan wordt (6:00/km) om mijn geplande lange (wissel)duurlopen een beetje beter te kunnen inschatten.

Hoe meer structuur ik wil geven aan mijn trainingen, hoe meer ik me erger aan de techniek. Vandaag mocht ik tóch weer even mijn best doen om een cadence lock weg te krijgen. Rete-irritant als je juist op hartslag zou willen lopen. Gelukkig ben ik een 2ehands footpod aan het scoren, ik hoop dat dit iig het instant pace geneuzel flink verbetert, en stiekem ook dat cadence locking dan ook weg is (al denk ik niet dat het gaat helpen).

Na de initiële opwelling over het gaan lopen van Eindhoven zit ik nu in de overweldigde fase :P hoe ga ik dit aanpakken? Is mijn doel wel realistisch? Welke trainingsmethode ga ik nou aanhouden? En, trek ik het allemaal wel?
Maar we gaan het ondervinden. In het beste geval introduceer ik fluitend een duurloop in mijn weekschema en bouw ik die mooi op schema uit, in het slechtste geval gaat het voor geen meter, draai ik mijn trainingsdoel flink terug en ga ik trainen puur op uitlopen. Ik ga er gewoon vanuit dat ik nog zal moeten schakelen ergens in de toekomst, dan kom ik er vast wel overheen.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:06

Galois

1811 - 1832

kenneth schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:20:
Ik doe ook maar weer eens mee met de Damloop. Negen jaar na m'n grootste hardlooptrauma ga ik proberen om dik een half uur sneller te finishen dan destijds. Ergens in de 59' moet dat worden.
Nou, dan hoop ik voor je dat je in een goed vak wordt ingedeeld...

Heel veel jaren geleden, heb ik ook meegedaan. 1:05 of zo gelopen, dus redelijk vlot (zeker voor mij toentertijd). Maar ik kwam tussen een groep Ahold lopers die ergens voor mij gestart waren als bedrijvenloop. Potjandorie wat was ik chagrijnig. Druk, druk en nog eens druk. Zigzaggen, inhouden, harder, enz...

Ik heb er dus ook een trauma aan over gehouden, waardoor ik 'm nooit meer zal lopen (...al had ik mij vandaag toch bijna ingeschreven :) het is een loop die heel veel mensen gelopen heeft en toch wel gaaf om te kunnen vertellen 'm onder het uur gelopen te hebben... dat zou op zich haalbaar moeten zijn).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik start om half elf, wedstrijd. Voor businessloop :)

[ Voor 16% gewijzigd door kenneth op 13-04-2018 19:19 ]

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:47

vhal

ಠ_ಠ

Lijkt mij wel een dingetje hoe je weer terugkomt bij de start gezien de drukte. Praktisch gezien, waar laat je je kleding enz. als je start in Amsterdam en eindigt in Zaandam.

Ik wacht wel tot de Bruggenloop 2018...als het door gaat :P

Strava

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:06

Galois

1811 - 1832

Jouw 10k-tijd extrapolerend (35 nog wat toch?) moet onder het uur er wel in zitten toch?

Bij mij zou het haalbaar moeten zijn, maar zou wel erg hard en specifiek moeten trainen (PRs: 10k: 37:20, 15k: 57:40). Zit nog een beetje met een peesplaat blessure, dus nog een reden om het niet te doen...

Ga mij nu richten om in het najaar een snelle halve te doen. Mijn PR staat nu o p 1:27 (nog wat), maar dat moet ruim onder de 1:25 (richting 1:23) kunnen... Leuk doel. Misschien tijdens de A'dam Marathon in oktober.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• tlpeter
Pfffff, ik ben aan het zaalvoetballen. Ik ben van sprinter naar duurloper gegaan hoor. Ik ben kapot na tien minuten.

• Roadman
vhal schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 19:55:
Lijkt mij wel een dingetje hoe je weer terugkomt bij de start gezien de drukte. Praktisch gezien, waar laat je je kleding enz. als je start in Amsterdam en eindigt in Zaandam.

Bij de DtD worden je spulletjes altijd netjes naar Zaandam gebracht. Net na de finish ligt alles klaar.

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:22
Was de afgelopen week aan het twijfelen of ik de Cityrun in Heerhugowaard zou gaan doen. Flink last van hooikoorts met bijbehorende vermoeidheid.

Toch gelopen, wat niet echt soepel ging. Werd uiteindelijk op het tandvlees uitlopen. Hopen dat het beuken/berken seizoen snel voorbij is want lopen is zo echt geen pretje

"Better ask questions before you shoot"

• Valorian
  • Nu online
Iemand ervaring met de Hilversum City Run? Overweeg om toch nog mee te lopen, maar nog geen ticket. Kan je daar ter plekke 's ochtends nog kaartje kopen?

(inschrijfmodule van website is al dicht of werkt niet)

[ Voor 16% gewijzigd door Valorian op 14-04-2018 22:39 ]

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50
vhal schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 19:55:

Het is echt super geregeld bij de DtD, dus daar hoef je je echt geen enkele zorgen over te maken. Zowel je spullen die worden ingenomen en worden uitgereikt en het vervoer terug is dik in orde.

Ik ga zelf ook mee doen maar dan met de Businessloop via mijn werkgever. Ik ben erg benieuwd wat me al het trainingsarbeid gaat brengen.
Inmiddels een Vo2max van 59 wat ik wel met wat gram zout moet wegen maar desondanks denk ik wel dat er ergens wel in de buurt kom. Hartslag van 42 in rust en 183 max, dat is toch geen verkeerde data. Heb voor mezelf besloten om de intervaltrainingen in mijn schema achterwege te laten, dat doe ik immers toch wel met voetbaltraining en wedstrijden. Dus weer vol op het aërobe trainen maar Damn wat is dat langzaam zeg. Zo rond de 135 hartslagen blijven hangen is niet wat je zegt daar ga ik snelheid mee ontwikkelen. Toch denk ik dat als ik dit volhoudt me op de lange termijn gaat helpen om een mooie tijd neer te zetten :)

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Zo 10EM van de Cascaderun in de pocket. Hoopte op een tijd binnen 1,5 uur en net gelukt met 1.29.18. Vak A en in het begin veel te snel gelopen. Na een km of 6 begon het behoorlijk te regenen, wel lekker verfrissend eigenlijk. Daarna nog 3 x gewandeld ivm steek in de zij. Verschrikkelijk veel publiek, erg mooi. Zelden zo blij geweest dat ik de finish zag. Nu wachten op de trein en thuis even een 🍺. Zal morgen wel spierpijn worden denk ik.

• Valorian
  • Nu online
Na een blessure/overbelasting in september, daarna 2 maanden aanklooien & fysio ('actief herstel') zonder verbetering, en toen 2 maanden rust (dwz, geen hardlopen) gevolgd door 2 maanden weer opbouwen besloot ik dit weekend voor het eerst sinds de zomer weer eens een wedstrijdje te gaan lopen. Had mijn zinnen eigenlijk gezet op de Hilversum City Run maar kon niet achterhalen of je je daar nog ter plekke voor kon inschrijven. Meestal kan dat wel, maar vond het risico toch te groot dat ik daar voor niets zou staan ;) .. Gelukkig was om de hoek de "Vianen Vrijstad Loop". Viel niet mee omdat ik geen idee had waar ik ongeveer stond qua snelheid. Intervallen op de baan gaan goed, maar op hoog tempo 10km achter elkaar had ik dus niet meer gedaan sinds de zomer (!). Iets te snel van start en uiteindelijk een positieve split gelopen naar een lage 45'er op 10km. Niet ontevreden en zin om weer te gaan werken aan deze ontzettend gave afstand. Vorig jaar rond deze tijd mijn PR scherp gezet op 40:48, eens kijken of ik daar nog in de buurt van kan komen dit voorjaar...

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-12 17:13

McMiGHtY

- burp -

Kreeg woensdag een mailtje of ik mee wilde doen in een business team.
Dus...ik loop ook weer mee met de DtD :)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-12 18:37

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik zag gisteren dat de lokale hardloopwedstrijd dit jaar ook een halve marathon organiseert.
Nu heb ik vorig jaar geroepen dat ik wel een keer een halve marathon wil lopen, dus op zich mooi.

Maar....
Het is 2e pinksterdag al, dus nog 5 weken. En ik heb de laatste tijd niet heel erg veel gelopen. ~10km/week dit jaar. Verder wel 2x in de week krachttraining gedaan en aardig veel gefietst. Toen het zo koud was geschaatst. Ben dus wel fit. Heb in februari 16,5km hardgelopen met een pace van 4:55.
Loop makkelijk 12km met een pace van 5:00.

Nu wil ik eigenlijk onder de 1:40 lopen, dus een pace van 4:44.
Mijn plan:
2x in de week gaan lopen de aankomende 4 weken. Sowieso 1x een wat langere duurloop.
1x in de week duurrit op de fiets van 2,5 a 4 uur. Verder naar het werk fietsen als het me uitkomt. (3x in de week, +/- 110km per week)
Krachttraining terugschroeven naar 1x per week.

Zou dit een haalbaar plan zijn?
Lach mij hieronder uit. :P

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44

Roozzz

Plus ultra

blitzkrieg schreef op maandag 16 april 2018 @ 12:36:
Hahaha :+

Normaal gesproken is de combinatie verder én harder geen groot succes :P
Dus het idee van tijd zou ik maar snel loslaten, want anders wordt het zeer waarschijnlijk een niet erg plezierige ervaring...

Maar goed, uitlopen zal vast wel lukken met jouw basis; maar de kans dat je wat pijntjes gaat oplopen is groot. Als dat het je waard is, gewoon doen. Anders wat meer tijd nemen om het lopen op te bouwen.

If you can see, look. If you can look, observe

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

blitzkrieg schreef op maandag 16 april 2018 @ 12:36:
Ik zag gisteren dat de lokale hardloopwedstrijd dit jaar ook een halve marathon organiseert.
Nu heb ik vorig jaar geroepen dat ik wel een keer een halve marathon wil lopen, dus op zich mooi.

Maar....
Het is 2e pinksterdag al, dus nog 5 weken. En ik heb de laatste tijd niet heel erg veel gelopen. ~10km/week dit jaar. Verder wel 2x in de week krachttraining gedaan en aardig veel gefietst. Toen het zo koud was geschaatst. Ben dus wel fit. Heb in februari 16,5km hardgelopen met een pace van 4:55.
Loop makkelijk 12km met een pace van 5:00.

Nu wil ik eigenlijk onder de 1:40 lopen, dus een pace van 4:44.
Mijn plan:
2x in de week gaan lopen de aankomende 4 weken. Sowieso 1x een wat langere duurloop.
1x in de week duurrit op de fiets van 2,5 a 4 uur. Verder naar het werk fietsen als het me uitkomt. (3x in de week, +/- 110km per week)
Krachttraining terugschroeven naar 1x per week.

Niks in onmogelijk, maar de vraag is of het slim is ;). Qua omvang is een HM voor veel lopers al een uitdaging (zeker als je ongetraind bent), maar hoe zit het met je tempohardheid? 4.45 is toch heel iets anders dan 4.55. Rekening houdende met het feit dat het in april aanzienlijk warmer is dat in februari is 1.40 wel erg ambitieus. Aan de andere kant, proberen kan altijd hé :P.
Daarbij, ik ken je persoonlijk niet en ik kan je vertellen dat het mij met zo'n voorbereiding (of beter; het gebrek daaraan) niet zou lukken. Echter, een collega van me, die houdt zich ook niet aan schema's en theorieën, die traint volgens het "lekker lopen wanneer ik zin heb" principe, maar loopt vervolgens wel een HM op 1.27. Misschien ben jij ook zo'n persoon :P,

Afgelopen weekend 2x gelopen, zaterdag een lange duurloop van 90 minuten, gisteren een snellere duurloop van 50 minuten. Het weer gaat ein-de-lijk de goede kant op :*), Lekker warm, korte broek, shirtje zon op je bol en lopen 8).

* Calitomnication is een zomerloper :P

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-12 13:53
Hier ook weer aan het kijken naar nieuwe doelen, waar ik eerst dacht aan een nieuwe marathon laat ik dat plan toch wat meer naar de achtergrond verdwijnen (ivm pijntjes hier en daar maar ook vanwege de investering die toch wel nodig is en ik niet overtuigd ben dat ik die op dit moment op kan brengen...)

Dus! Andere doelen, en wel (ook met elkaar verbonden):

* De 10k naar de 36:30 krijgen (huidige PR is 37:27 afgelopen oktober tijdens mijn training voor mijn eerste marathon)

* De HM onder de 1:20 krijgen (huidige PR is 1:22:51, afgelopen week in Berlijn. Zonder ideale voorbereiding, verkouden, warm, etc... dus had evt meer in gezeten als ik er beter voor had kunnen trainen en mezelf niet op had geblazen in het begin :P )

Vroeg me vooral af of er goede schemas zijn die hierop gericht zijn, zit wat rond te kijken maar nog niet echt veel nuttigs gevonden... Ook een beetje de vraag of deze 2 doelen wel een beetje te combineren zijn.

Ik loop in principe 3 keer in de week, LDL op zondag en doordeweeks interval/tempoloopjes/whatever. Aangezien voor mijn HM de LDL nooit boven de 17k uit kwam lijkt me dat dit ook met het oog op een snelle 10k wel te doen moet zijn... ideeen?

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zo. Vandaag eens even lekker relaxed en soepel getraind. Soort van wisselduurloop qua vorm, maar dan uiteraard binnen een lunchpauze, dus wat korter.
Niet zo gelet op de versneltempo's, maar ook niet compleet losgegaan qua hartslag dus het zal allemaal wel aardig kloppen zo.

Vooraf even flink doorgezet net planks en sideplanks, ik ben er wel van overtuigd dat dit, ook zéker op lange afstanden, zijn vruchten gaat afwerpen. Perfect dus voor de marathon op langere termijn.

Onderweg weer de verschillende aspecten van mijn ideale loophouding als aandachtspunten aangepakt: onderrug niet te hol, schouders ontspannen, onderbenen, enkels en voeten niet op spanning, buik/rompspieren gebruiken om de houding goed vol te houden en niet vóór mijn lichaam landen.
De laatste kilometer ofzo viel alles qua houding op zijn plek. Dat voelde heerlijk! Had echt het idee dat ik heel krachtig kon lopen zonder dat ik daar bijzonder veel energie voor moest gebruiken. Natuurlijk ging ik daardoor wel iets harder dan ik had gepland. Niet slecht voor ~2 maanden wennen aan nieuwe aandachtspunten tijdens het lopen.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Calitomnication schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:10:
[...]

Niks in onmogelijk, maar de vraag is of het slim is ;). Qua omvang is een HM voor veel lopers al een uitdaging (zeker als je ongetraind bent), maar hoe zit het met je tempohardheid? 4.45 is toch heel iets anders dan 4.55. Rekening houdende met het feit dat het in april aanzienlijk warmer is dat in februari is 1.40 wel erg ambitieus. Aan de andere kant, proberen kan altijd hé :P.
Daarbij, ik ken je persoonlijk niet en ik kan je vertellen dat het mij met zo'n voorbereiding (of beter; het gebrek daaraan) niet zou lukken. Echter, een collega van me, die houdt zich ook niet aan schema's en theorieën, die traint volgens het "lekker lopen wanneer ik zin heb" principe, maar loopt vervolgens wel een HM op 1.27. Misschien ben jij ook zo'n persoon :P,
4:55 was nog niet vol gas. Kon nog wel wat harder.
Vorig jaar september 4EM gelopen in 24:53, 1/8 cross triathlon gedaan in 1:35. Dus tempohardheid is er wel.

Maar ik zal de 1:40 maar laten varen. En qua training inderdaad gewoon lekker gaan lopen. En dan maar zien waar het schip strand. :P

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
blitzkrieg schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:58:
[...]
Vorig jaar september 4EM gelopen in 24:53
Dat is impliciet "5K < 20". Dat plaatst je in een ander deel van de populatie van de lopers wat betreft duurvermogen dan 12KM 'kunnen lopen' op 4:55 ;)

Halve marathon is wel veel volume…

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik was nu zelf wel benieuwd, dus even een rondje gelopen.
16,5km in 1:14:00.

Had in het hoofd om op een pace van 4:30 te gaan lopen, maar natuurlijk weer veel te snel gestart. :') Daardoor aan het eind wel wat verloop.

Heerlijk weer om te lopen. Veel reeën gezien.

• Valorian
  • Nu online
blitzkrieg schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:29:
Ik was nu zelf wel benieuwd, dus even een rondje gelopen.
16,5km in 1:14:00.

Had in het hoofd om op een pace van 4:30 te gaan lopen, maar natuurlijk weer veel te snel gestart. :') Daardoor aan het eind wel wat verloop.

Heerlijk weer om te lopen. Veel reeën gezien.
Netjes hoor, voor een zomer tussendoor loopje/training. Als je dat door kan trekken naar 21,1 kom je onder de 1:35 uit. Daarmee lijkt die 1:40 redelijk in bereik te zijn. Maar alles valt of staat natuurlijk bij of je die laatste 5km er op tempo bij kan hebben ;) .. En of je bereid bent door de pijn heen te lopen (met eventueke risico’s op forceren) als het toch tegenzit.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-12 17:09
Vandaag 12KM gelopen. Lekker rustig duurlooptempootje. Langste afstand in meer dan een jaar.

* Raymond happy hiermee
Zeker gezien ik maar 1-2 keer per week een hardlooptraining kan doen.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Valorian schreef op maandag 16 april 2018 @ 22:17:
[...]

Netjes hoor, voor een zomer tussendoor loopje/training. Als je dat door kan trekken naar 21,1 kom je onder de 1:35 uit. Daarmee lijkt die 1:40 redelijk in bereik te zijn. Maar alles valt of staat natuurlijk bij of je die laatste 5km er op tempo bij kan hebben ;) .. En of je bereid bent door de pijn heen te lopen (met eventueke risico’s op forceren) als het toch tegenzit.
Dit doortrekken gaat niet lukken, verval kwam er op het eind toch wel in.
Route was ook niet de makkelijkste, licht glooiend en een gedeelte cross-country.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Pathogen schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:22:
Zo. Vandaag eens even lekker relaxed en soepel getraind. Soort van wisselduurloop qua vorm, maar dan uiteraard binnen een lunchpauze, dus wat korter.
Niet zo gelet op de versneltempo's, maar ook niet compleet losgegaan qua hartslag dus het zal allemaal wel aardig kloppen zo.

Vooraf even flink doorgezet net planks en sideplanks, ik ben er wel van overtuigd dat dit, ook zéker op lange afstanden, zijn vruchten gaat afwerpen. Perfect dus voor de marathon op langere termijn.

Onderweg weer de verschillende aspecten van mijn ideale loophouding als aandachtspunten aangepakt: onderrug niet te hol, schouders ontspannen, onderbenen, enkels en voeten niet op spanning, buik/rompspieren gebruiken om de houding goed vol te houden en niet vóór mijn lichaam landen.
De laatste kilometer ofzo viel alles qua houding op zijn plek. Dat voelde heerlijk! Had echt het idee dat ik heel krachtig kon lopen zonder dat ik daar bijzonder veel energie voor moest gebruiken. Natuurlijk ging ik daardoor wel iets harder dan ik had gepland. Niet slecht voor ~2 maanden wennen aan nieuwe aandachtspunten tijdens het lopen.
Jij loopt altijd binnen je lunchpauzes, hebben jullie een pauze van 1 uur? Hoe doe je dat dan met omkleden & douchen et cetera? Of ben je ZZP'er en zit je lekker in je uppie op ergens op de 4e verdieping weg te stinken :+ ;) :P

tips voor New York

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:33

Ardana

Mens

Is er een app waarmee je je hardloopschema kunt instellen?

Momenteel doe ik:
2 minuten wandelen, 2 minuten rennen
2 wandelen, 2 rennen
2 wandelen, 3 rennen
2 wandelen, 3 rennen.

Ik vind het niet prettig om steeds op m’n foon te moeten kijken en/of in te stellen, dus hoop op een app waarin ik dit vooraf kan instellen, zodat ik daarna alleen naar de piepjes of gesproken commando’s hoef te luisteren.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• tlpeter
Ardana schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:49:

Momenteel doe ik:
2 wandelen, 2 rennen
2 wandelen, 3 rennen
2 wandelen, 3 rennen.

Ik vind het niet prettig om steeds op m’n foon te moeten kijken en/of in te stellen, dus hoop op een app waarin ik dit vooraf kan instellen, zodat ik daarna alleen naar de piepjes of gesproken commando’s hoef te luisteren.
Je zou de alarmfunctie op de telefoon zelf kunnen programmeren per keer dat je gaat lopen.
Ik weet niet of er een app is die het kan maar bijvoorbeeld een Garmin sporthorloge kan dit wel al denk ik dat het budget daarvoor niet anawezig is.

• Ardana

Ardana

Mens

tlpeter schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:53:
[...]

Je zou de alarmfunctie op de telefoon zelf kunnen programmeren per keer dat je gaat lopen.
Ik weet niet of er een app is die het kan maar bijvoorbeeld een Garmin sporthorloge kan dit wel al denk ik dat het budget daarvoor niet anawezig is.
Ik heb een (tweedehands) iPhone, daar zit deze functie volgens mij niet op. Een sporthorloge gaat er (iig voorlopig) niet komen.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Ardana schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:57:
[...]

Ik heb een (tweedehands) iPhone, daar zit deze functie volgens mij niet op. Een sporthorloge gaat er (iig voorlopig) niet komen.
Ben even aan het zoeken geweest, maar voor zover ik het kan zien hebben de apps van Nike+ & Strava deze functionaliteit helaas niet ingebouwd.
Voor een iPhone zou je eens kunnen kijken naar een stopwatch of kook-app die je hiervoor kunt inzetten. Verder wat @tlpeter zegt; met een horloge heb je nét wat meer mogelijkheden echter is dit een investering (waarvan ik me kan voorstellen die je niet meteen gaat/wilt maken).

Interval Timer - HIIT Workouts.
Alleen heb je dan puur interval, dus weer geen GPS tracking.

[ Voor 12% gewijzigd door Calitomnication op 17-04-2018 11:06 ]

tips voor New York

• Hiddo
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-12 09:28
Volgens mij kan dat sowieso met bijvoorbeeld Runkeeper, al is het alweer even geleden dat ik die app heb gebruikt.

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-12 17:15
Ardana schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:57:
[...]

Je kunt met RunKeeper workouts instellen. Of op tijd (bv: 2 min slow, 2 min fast) of op afstand (bv 300m fast, 200m slow). Volgens mij is dat precies wat je zoekt!

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-12 16:12

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Ardana schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:49:

Momenteel doe ik:
2 wandelen, 2 rennen
2 wandelen, 3 rennen
2 wandelen, 3 rennen.

Is je doel om op te bouwen naar een bepaalde afstand hardlopen? Anders zou je de c25k app kunnen gebruiken. In soort gelijke intervallen bouwt deze op van afwisselend wandelen en hardlopen naar op het einde 5 kilometer aan een stuk hardlopen. Wanneer je moet gaan wandelen en hardlopen word steeds gesproken, dus je hoeft niet op je telefoon te kijken.

• Ardana

Ardana

Mens

FreeShooter schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:42:
[...]
Je kunt met RunKeeper workouts instellen. Of op tijd (bv: 2 min slow, 2 min fast) of op afstand (bv 300m fast, 200m slow). Volgens mij is dat precies wat je zoekt!
Thnx! Ga ik proberen!

Edit: gedownload, maar de app loopt vast op het registreren... Overslaan lukt ook niet...
Tweakarim schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:02:
[...]
Is je doel om op te bouwen naar een bepaalde afstand hardlopen? Anders zou je de c25k app kunnen gebruiken. In soort gelijke intervallen bouwt deze op van afwisselend wandelen en hardlopen naar op het einde 5 kilometer aan een stuk hardlopen. Wanneer je moet gaan wandelen en hardlopen word steeds gesproken, dus je hoeft niet op je telefoon te kijken.
Uiteindelijk wel, maar vanwege mijn EDS (bindweefselaandoening, aangeboren en genetisch bepaald) heb ik heel veel gewrichtsklachten. Ik heb dan ook voor de rest van m'n leven (of iig zolang de overheid de vergoedingen niet wijzigt) 2x per week fysiotherapie. Ik ben afgelopen 2 jaar bezig geweest om op dit niveau te komen, zat 5 jaar geleden nog voor 'n dagje weg in 'n scootmobiel.

Bijkomend probleem was dat ik chonische migraines had: 6 dagen per maand bedrust, plus 1 week herstellen hiervan. Hierdoor ging de opbouw echt vreselijk traag. Een nieuwe behandeling (kunstmatige overgang, en straks vermoedelijk verwijdering van de eierstokken) heeft ervoor gezorgd dat ik nu al sinds 12 februari niet 1 migraine-aanval gehad heb, dus nu kan ik eindelijk 'n beetje vooruit.

Ik verwacht ongeveer 1 minuut per maand erbij te kunnen lopen in mijn schema en mag ondertussen van m'n fysiotherapeut ook 1x per week buiten de begeleidingsuren trainen.

C25k is dus eigenlijk veel en veel te zwaar voor me :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 17-04-2018 12:30 ]

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-12 17:15
Ardana schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:22:
[...]

Thnx! Ga ik proberen!

Edit: gedownload, maar de app loopt vast op het registreren... Overslaan lukt ook niet...
Registreer je anders op de website zelf, in plaats van in de app.

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-12 12:03
Ik heb afgelopen weekend niet gelopen ivm. een bezoekje aan de kaakchirurg afgelopen vrijdag. De pijn is onder controle door de ibuprofen. De dosis is inmiddels verlaagd van 1800mg naar 1200mg per dag.

Ik wilde vandaag weer gaan lopen, maar denk dat ik nog een paar dagen wacht, ik voelde mij wat duizelig door de ingreep en de ibuprofen, laat ik maar verstandig zijn door even te wachten.

• Tweakarim

Tweakarim

Nu 5km binnen 25min in beeld lijkt te komen heb ik laatst een paar training wat intervallen gedaan waarbij ik 12km/u tracht te lopen. Het valt me aan mijn reflectie op dat wanneer ik mijn normale snelheid van rond de 10 a 11 km/u loop het loopje niet echt op hardlopen lijkt, mijn schoenen komen amper van de grond en het ziet er eigenlijk niet heel elegant uit (niet dat elegant lopen mn doel is). Vanaf ongeveer 12km/u en daarboven begint het loopje pas echt op hardlopen te lijken, met grote stappen en voeten die flink los van de grond komen. Echter hou ik dit loopje nog niet heel lang, het lijkt bergen energie te kosten. Alsof er vanaf een bepaalde snelheid een verandering in techniek plaatsvind, van zeg joggen naar hardlopen of iets dergelijks.
Vraag me nu af, als je sneller wilt gaan lopen kun je dan het beste trachten je pasfrequentie te verhogen of grotere passen maken? Of beide?

• Bartske
Tweakarim schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:39:
Nu 5km binnen 25min in beeld lijkt te komen heb ik laatst een paar training wat intervallen gedaan waarbij ik 12km/u tracht te lopen. Het valt me aan mijn reflectie op dat wanneer ik mijn normale snelheid van rond de 10 a 11 km/u loop het loopje niet echt op hardlopen lijkt, mijn schoenen komen amper van de grond en het ziet er eigenlijk niet heel elegant uit (niet dat elegant lopen mn doel is). Vanaf ongeveer 12km/u en daarboven begint het loopje pas echt op hardlopen te lijken, met grote stappen en voeten die flink los van de grond komen. Echter hou ik dit loopje nog niet heel lang, het lijkt bergen energie te kosten. Alsof er vanaf een bepaalde snelheid een verandering in techniek plaatsvind, van zeg joggen naar hardlopen of iets dergelijks.
Vraag me nu af, als je sneller wilt gaan lopen kun je dan het beste trachten je pasfrequentie te verhogen of grotere passen maken? Of beide?
Pasfrequentie verhogen zou ik initieel doen. Grotere stappen betekent meer belasting voor je gewrichten --> grotere kans op blessures. Maar als je op lagere snelheid al een pasfrequentie van 170 of meer hebt zou ik inderdaad grotere stappen gaan zetten (al is dit persoonlijk natuurlijk).

• Tweakarim

Tweakarim

Bartske schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:42:
[...]

Pasfrequentie verhogen zou ik initieel doen. Grotere stappen betekent meer belasting voor je gewrichten --> grotere kans op blessures. Maar als je op lagere snelheid al een pasfrequentie van 170 of meer hebt zou ik inderdaad grotere stappen gaan zetten (al is dit persoonlijk natuurlijk).
Als ik rond de 10km/u loop is volgens mijn gear fit mijn gemiddelde cadans ongeveer 155, dus daar zit nog wat ruimte begrijp ik, meer passen zetten dus.

Edit, zie nu dat spotify een 180bpm running music play list heeft, morgen eens proberen op de maat te lopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Tweakarim op 17-04-2018 15:26 ]

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:42
bert74 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:12:
Ik heb afgelopen weekend niet gelopen ivm. een bezoekje aan de kaakchirurg afgelopen vrijdag. De pijn is onder controle door de ibuprofen. De dosis is inmiddels verlaagd van 1800mg naar 1200mg per dag.

Ik wilde vandaag weer gaan lopen, maar denk dat ik nog een paar dagen wacht, ik voelde mij wat duizelig door de ingreep en de ibuprofen, laat ik maar verstandig zijn door even te wachten.
Heb ik in februari ook gehad, twee verstandkiezen verwijderd met als gevolg ook hechtingen op die plekken. Ik hoopte ook te gaan lopen binnen een paar dagen, maar dat is toen twee weken rust geworden... De klappen tijdens het hardlopen zijn niet heel fijn voor de wonden in je kaak :X
Ik ben pas weer gaan lopen toen ik nog maar 1-2 pijnstillers per dag slikte en de hechtingen weg waren. Sterkte iig!

• Bartske
Tweakarim schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:46:
[...]

Als ik rond de 10km/u loop is volgens mijn gear fit mijn gemiddelde cadans ongeveer 155, dus daar zit nog wat ruimte begrijp ik, meer passen zetten dus.

Edit, zie nu dat spotify een 180bpm running music play list heeft, morgen eens proberen op de maat te lopen.
Bedenk wel dat als je nu een haklander bent, dat je door een hogere cadans naar een middenvoetslanding zou kunnen gaan wat ook weer een andere belasting meebrengt (die je moet opbouwen).

• Roadman
Bartske schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 19:28:
[...]

Bedenk wel dat als je nu een haklander bent, dat je door een hogere cadans naar een middenvoetslanding zou kunnen gaan wat ook weer een andere belasting meebrengt (die je moet opbouwen).
Ik zou ook niet in ene van 155 naar 180 gaan trouwens. Langzaam ophogen.

• Ardana

Ardana

Mens

FreeShooter schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:04:
[...]

Registreer je anders op de website zelf, in plaats van in de app.
:F Bleek dat ik al geregistreerd was. Ergens lang, lang geleden :P Maar goed, het werkt nu, en lijkt erop dat het idd precies is wat ik wil. Eens kijken of ik het van het weekend kan uitproberen :)

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tweakarim schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:39:
Veel lopers maken de fout door op hogere snelheid een té lange pas te maken, waardoor ze voor het lichaam landen en op de hak terechtkomen. Dit haalt je snelheid eruit én zorgt voor een grote belasting voor je gewrichten.
Probeer de voet altijd onder het lichaam te laten landen, ongeacht de snelheid die je loopt :). In principe moet de pasfrequentie altijd gelijk zijn, ongeacht de snelheid die je loopt. Maar dat is een stukje techniek weggelegd voor de profs en hele fanatieke amateurs.
Een hogere pasfrequentie + langere paslengte = meer snelheid maar deze techniek leer je niet even aan en de kans op een blessure ligt op de loer., dus ben er voorzichtig mee en ga niet overbelasten.

Dus, netjes rechtop lopen, je voet moet direct onder je lichaam landen (zeg maar onder je schouders) . Als je deze techniek beheerst kun je langzaam gaan opbouwen. Daar gaat iets meer tijd inzitten om het aan te leren, maar als je hem eenmaal hebt gaat je ontwikkeling (en daarmee snelheid en duur) ontzettend vooruit.:).

Beste manier om je techniek ongeforceerd om te gooien is dit trapsgewijs te doen. Ga lekker duurlopen op de snelheid en pasfrequentie waar je altijd op loopt. Vervolgens probeer je over een afstand van bijvoorbeeld 1km je pasfrequentie rustig te verhogen, maar ga niet versnellen! Doe dit wel gematigd! Dus als je altijd 155 loopt, ga dan niet in een keer 180 lopen, daar zijn je spieren en gewrichten niet blij mee. Probeer 162, kijk hoe dat aanvoelt, daarna weer 1 of 2 km terug op je eigen pasfrequentie en vervolgens herhaal je dit weer.

Je pasfrequentie kun je als volgt bijhouden. Over een tijd van 20 seconden tel je hoe vak je linker- (of rechter) been de grond raakt. Bij 180 passen per minuut is dit 180/2 = 90 per been 90/3 = 30x per 20 seconden.

Jij raakt met een frequentie van 155 25,8 :+ keer de grond (maak daar 26 van :P.
Om tot 162 te komen heb je dus 27 passen per 20 sec. nodig, dat moet te doen zijn. Heb je deze onder controle, ga je weer hoger, tot je voor jezelf een fijne pasfrequentie hebt.
Daarnaast zul je gaan merken dat wanneer je op een hogere frequentie gaat lopen, je automatisch op op je midden-/voorvoet gaat landen.

Nogmaals, blijf rechtop lopen, onder je lichaam landen, niet op je hak maar netjes op je midden-/ voorvoet. Heb je deze techniek onder controle en heb je geen klachten, dan kun je het tempo langzaam omhoog gaan zetten.

tips voor New York

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Calitomnication schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:44:
[...]

Jij loopt altijd binnen je lunchpauzes, hebben jullie een pauze van 1 uur? Hoe doe je dat dan met omkleden & douchen et cetera? Of ben je ZZP'er en zit je lekker in je uppie op ergens op de 4e verdieping weg te stinken :+ ;) :P
Ik heb idd een heel uur pauze en een kleedkamer + douches beschikbaar :) Inclusief douchen en omkleden is 40 minuten lopen wel zo'n beetje de max (misschien iets teveel zelfs), maar ik heb 's ochtends mijn hardloopsokken en -ondergoed al aan om toch even wat tijd te besparen. Oefeningen doe ik nu ook gewoon in de kleedkamer. Onze pauzes zijn enigzins flexibel in te delen en ik probeer dan om een rustig tijdstip te gaan zodat ik niet in de rij sta voor de douche.

Dat betekent wel dat ik doordeweeks echt niet verder kom dan 8km, en dan rek ik het al, dus dat moeten dan maar kwalitatief goede trainingen zijn. En daarmee bedoel ik niet knalhard gaan, maar ik warm eigenlijk nooit op en probeer me zo strak mogelijk te houden aan wat de bedoeling is.
Ik wil ook al een tijdje een stukje barefoot proberen :P maar dat komt er eigenlijk vooral niet van omdat ik dan minder tijd aan de training kan besteden.

• bert74
kepler schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:55:
[...]

Heb ik in februari ook gehad, twee verstandkiezen verwijderd met als gevolg ook hechtingen op die plekken. Ik hoopte ook te gaan lopen binnen een paar dagen, maar dat is toen twee weken rust geworden... De klappen tijdens het hardlopen zijn niet heel fijn voor de wonden in je kaak :X
Ik ben pas weer gaan lopen toen ik nog maar 1-2 pijnstillers per dag slikte en de hechtingen weg waren. Sterkte iig!
Dank. Vandaag weer voor het eerst naar m'n werk gefietst 13KM. Geen last van schokken/pijn of iets dergelijks. Zo als ik me nu voel, vermoed ik dat ik vrijdag wel weer kan lopen. Altijd gezellig die bezoekjes aan de kaakchirurg.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Pathogen schreef op woensdag 18 april 2018 @ 08:46:
[...]
..
Ik wil ook al een tijdje een stukje barefoot proberen :P maar dat komt er eigenlijk vooral niet van omdat ik dan minder tijd aan de training kan besteden.
Ik kom je wel een keertje lastig vallen op een van je vrijdag loopjes. :*)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Tazzios schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:12:
[...]

Ik kom je wel een keertje lastig vallen op een van je vrijdag loopjes. :*)
De boulevard bij de Boompjes leent zich er iig wel goed voor. Netjes vlak asfalt, niet verslete en wordt goed schoongehouden.

• Roadman
Iemand toevallig ervaring met een goede sportzonnebrand? Ik heb nu spul van de Lidl maar dat laat je echt enorm veel meer zweten.

Heb trouwens van het weekend een uv-hardloopshirtje met gekocht bij de Decathlon. Voor 10 euro is dat wel het proberen waard.

[ Voor 33% gewijzigd door Roadman op 18-04-2018 10:42 ]

• Arie-
  • Niet online
Ik haal altijd zo'n 'wintersport tube', daar zit lippen meuk en smeersel in, 't werkt voor mij goed. Je hoeft ook niet dik te smeren hè!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-12 17:07
Roadman schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:38:
Iemand toevallig ervaring met een goede sportzonnebrand? Ik heb nu spul van de Lidl maar dat laat je echt enorm veel meer zweten.
Gebruik meestal zo'n Ambre Solair Clear Protect Spray. Trekt snel in en is makkelijk aan te brengen.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Calitomnication schreef op woensdag 18 april 2018 @ 08:36:
[...]

In principe moet de pasfrequentie altijd gelijk zijn, ongeacht de snelheid die je loopt. Maar dat is een stukje techniek weggelegd voor de profs en hele fanatieke amateurs.
Elitelopers als Bekele en Tirunesh Dibaba hebben een haarfijne techniek en ze gooien allebei hun pasfrequentie flink omhoog als ze versnellen. Zo uit m'n hoofd kan ik alleen Farah bedenken die z'n frequentie niet of amper verhoogt maar hij heeft IMNSHO een belabberde techniek. Ik heb zeker geen haarfijne techniek maar ben wel een fanatieke amateur :P en mijn pasfrequentie stijgt ook met mijn snelheid.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik denk dat een middenweg (goh, zoals altijd) hier het meest logisch is:
- 6:30/km tot 3:30/km met precies dezelfde frequentie is praktisch ondoenlijk
- 6:30/km met 160 en 3:30/km met 200 spm is net zo goed niet normaal te doen

- 6:30/km met 175 en 3:30/km met 190 klinkt me al een stuk normaler in de oren

(ja, dat zijn ongeveer mijn frequenties en ideeën wbt langzaam en supersnel)

• Tweakarim

Tweakarim

Calitomnication bedankt voor je uitgebreide reactie.

Voor wie het mocht interesseren hieronder mijn ervaring met het proberen te verhogen van de pasfrequentie.
Vanmorgen om 06:00 opgestaan om nog voor het werk een uur te kunnen rennen. Op spotify een nummer gevonden met een bpm van 170: Let the beat control your body, nog toepasselijk ook. Vervolgens op de maat van de muziek proberen te lopen; bam bam bam bam, stap stap stap stap, dit voelt lekker en snel en de muziek zweept me lekker op. Na een paar km was mijn gemiddelde snelheid 10,5 km/u. Mijn hartslag rond de 150
Het plan voor vanmorgen was om rustig aan 10 kilometer te lopen. Aangezien mijn beste prestatie op de 10 kilometer van slechts een week geleden was en ik daarbij gemiddeld 10,1 km/u liep leek deze snelheid me te hoog om 10 kilometer lang vol te houden. Echter na 6 km was de snelheid nog steeds gemiddeld 10,5 km/u en mijn hartslag zat nog onder de 160. Ondanks dat het niet de intentie was wist ik dat ik dit door moest kunnen trekken naar de 10km en daarmee mijn tijd flink verbeteren. Steeds opnieuw speelde ik hetzelfde nummer en liep ik zo goed als ik kon op de 170 bpm van de muziek. Na dik 9km zat ik zelfs op een gemiddelde snelheid van 10,6km/u. Dit word een super tijd. Na 9.44km bleek mijn app er mee opgehouden, 9.44km in 53'28. Als ik dit door reken naar de 10km wat ik voor mijn gevoel zeker met dezelfde snelheid had volgehouden dan kan ik daar nog zo'n 3 min bij optellen: 10km in 56'28 was het dan geworden. Dat is bijna 3 minuten sneller dan mijn eerdere beste prestatie op de 10km bij dezelfde gemiddelde hartslag. Ik weet niet of je nu direct kunt stellen dat door het verhogen van de pasfrequentie ik efficiënter ben gaan lopen maar wel hielp de maat van de muziek me om vrijwel constant te lopen, er was over de gehele 10km nauwelijks verval in snelheid. Voor wie het interesseert een overzicht van de statistieken: http://www.decathloncoach.com/nl/share/eu1-CCbXqhrQj4

• Arie-
  • Niet online
Pathogen schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:01:
Ik denk dat een middenweg (goh, zoals altijd) hier het meest logisch is:
- 6:30/km tot 3:30/km met precies dezelfde frequentie is praktisch ondoenlijk
- 6:30/km met 160 en 3:30/km met 200 spm is net zo goed niet normaal te doen

- 6:30/km met 175 en 3:30/km met 190 klinkt me al een stuk normaler in de oren

(ja, dat zijn ongeveer mijn frequenties en ideeën wbt langzaam en supersnel)
+1. Mijn chill rondjes (5:15/km) loop ik op 175-185 per minuut. M'n 10k tempo (4:01/km) loop ik 190 stappen per minuut. Al zal ik vast geen goed techniek :> hebben en doe ik zomaar wat.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

kenneth schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:31:
[...]

Elitelopers als Bekele en Tirunesh Dibaba hebben een haarfijne techniek en ze gooien allebei hun pasfrequentie flink omhoog als ze versnellen. Zo uit m'n hoofd kan ik alleen Farah bedenken die z'n frequentie niet of amper verhoogt maar hij heeft IMNSHO een belabberde techniek. Ik heb zeker geen haarfijne techniek maar ben wel een fanatieke amateur :P en mijn pasfrequentie stijgt ook met mijn snelheid.
Had inderdaad nog een soort van disclaimer moeten toevoegen dat je bij hoge snelheden of echte versnellingen (sprinten oid) je pasfrequentie wel degelijk naar boven moet zetten :+.

Tijdens een HM heb ik een frequentie van +/- 190 op 4.27/km
Gisteren tijdens de tempoloop op 3.30 zat ik rond de 200, op het end moesten we versnellen, tempo ging omhoog naar 2.16/km, maar pasfrequentie zat zo rond de 220 (volgens Garmin 237, maar ik weet niet of dat helemaal correct is).

Ik heb echter ooit een keer een filmpje van Dafne Schippers en een andere atlete gezien, was opgenomen in Papendal. Die liepen op verschillende snelheden, maar de pasfrequentie was altijd gelijk. Daar doelde ik meer op.
Dus als je ipv 5.30/km 5.15/km gaat lopen, moet je pasfrequentie eigenlijk niet drastisch veranderen, ga je versnellen en tegen sprint aanhangen, ja.. dan moet je wel. ;)

tips voor New York

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:47

vhal

ಠ_ಠ

Wat ook wel helpt is om je door iemand te laten filmen vanaf de zijkant. Je krijgt dan redelijk goed in beeld hoe je houding is en wat er te verbeteren valt.

Strava

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Calitomnication schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:42:
[...]

Had inderdaad nog een soort van disclaimer moeten toevoegen dat je bij hoge snelheden of echte versnellingen (sprinten oid) je pasfrequentie wel degelijk naar boven moet zetten :+.

Tijdens een HM heb ik een frequentie van +/- 190 op 4.27/km
Gisteren tijdens de tempoloop op 3.30 zat ik rond de 200, op het end moesten we versnellen, tempo ging omhoog naar 2.16/km, maar pasfrequentie zat zo rond de 220 (volgens Garmin 237, maar ik weet niet of dat helemaal correct is).

Ik heb echter ooit een keer een filmpje van Dafne Schippers en een andere atlete gezien, was opgenomen in Papendal. Die liepen op verschillende snelheden, maar de pasfrequentie was altijd gelijk. Daar doelde ik meer op.
Dus als je ipv 5.30/km 5.15/km gaat lopen, moet je pasfrequentie eigenlijk niet drastisch veranderen, ga je versnellen en tegen sprint aanhangen, ja.. dan moet je wel. ;)
Yes, bij mij is er iig een behoorlijke range waarin ik dezelfde frequentie loop. Denk ongeveer tussen 5:45-4:45 min/km. Daarbinnen verander ik mijn snelheid door het vergroten van mijn pas (later hiel optillen, grotere achterzwaai, meer naar voren leunen).
Bij te langzaam lopen zou ik te ver rechtop moeten lopen om dezelfde frequentie vol te houden, of het wordt echt een shuffle, dus dan maar minder passen. Bij te hard lopen gaat het me meer automatisch af eigenlijk, maar verder naar voren leunen en nóg grotere passen maken gaat dan niet meer.

Speaking of which, zojuist lekker extensieve 400's gedaan :Y getver wat een weer! Moet altijd erg wennen als de temperatuur zo omhoog schiet, maar lekker is het wel. Ipv 4:35 zat ik tussen de 4:40-4:50 dit keer, een tikje rustiger dus, maar dat is beter dan té snel.

• Gaargod
Het kost mij echt veel moeite om m'n pasfrequentie verder omhoog te (blijven) gooien. Ik loop soms nog met mijn metronoom, dan kan ik een hoger pastempo wel aan en kan ik 170 spm aanhouden, dat is waarnaar ik rustig heb opgebouwd de afgelopen +/- 4 maanden. Echter zodra ik deze uitzet, val ik weer snel terug in oud tempo dat lager ligt (dat even goed al iets beter is dan dat het origineel was! Maar de opbouw lijkt wel gestagneerd).

Bijvoorbeeld;
- gisteren 10 km tempoloop, pace 4:23 / km, 166 gemiddelde spm / 169 gemiddelde hartslag
- van het weekend 17 km duurloop, pace 5:27 / km, 158 gemiddelde spm / 167 gemiddelde hartslag

Wat het ook niet makkelijker maakt, is dat ik soms teveel wil doen in één training:
- goede / strakke intervallen lopen (focus op bepaalde pace)
- houding in de gaten houden & verbeteren
- pasfrequentie verbeteren

Terwijl het wellicht beter is om per training de focus op een ander onderdeel te leggen in plaats van alles tegelijk willen doen...

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Gaargod schreef op woensdag 18 april 2018 @ 14:06:
Het kost mij echt veel moeite om m'n pasfrequentie verder omhoog te (blijven) gooien. Ik loop soms nog met mijn metronoom, dan kan ik een hoger pastempo wel aan en kan ik 170 spm aanhouden, dat is waarnaar ik rustig heb opgebouwd de afgelopen +/- 4 maanden. Echter zodra ik deze uitzet, val ik weer snel terug in oud tempo dat lager ligt (dat even goed al iets beter is dan dat het origineel was! Maar de opbouw lijkt wel gestagneerd).

Bijvoorbeeld;
- gisteren 10 km tempoloop, pace 4:23 / km, 166 gemiddelde spm / 169 gemiddelde hartslag
- van het weekend 17 km duurloop, pace 5:27 / km, 158 gemiddelde spm / 167 gemiddelde hartslag

Wat het ook niet makkelijker maakt, is dat ik soms teveel wil doen in één training:
- goede / strakke intervallen lopen (focus op bepaalde pace)
- houding in de gaten houden & verbeteren
- pasfrequentie verbeteren

Terwijl het wellicht beter is om per training de focus op een ander onderdeel te leggen in plaats van alles tegelijk willen doen...
Ben je lang? Hoe langer, hoe moeilijker (en minder noodzakelijk) het is om nóg hoger te komen in je pasfrequentie. 180 is en blijft een arbitrair cijfertje.

• bert74
Pathogen schreef op woensdag 18 april 2018 @ 14:37:
[...]

Ben je lang? Hoe langer, hoe moeilijker (en minder noodzakelijk) het is om nóg hoger te komen in je pasfrequentie. 180 is en blijft een arbitrair cijfertje.
Ik ben eind 2016 overgestapt van (extreme)haklanding naar mid/voorvoetlanding. Dit resulteerde vrijwel meteen in een verhoging van mijn pasfrequentie van ~160 naar ~180.

Die 180 blijft bij mij vrijwel constant tussen tempo's van 6:20 en 5:30. Als ik rond 5:00 loop ga richting de 190.

Edit: die 180 kwam spontaan ik heb daar niet consequent op gestuurd ofzo. Die 180 (+/- een bepaalde marge) schijnt wel een soort natuurlijk optimum te zijn wat de benen "prettig" vinden. Als ik op mijn racefiets zit heb ik een cadans van ~90 per minuut, dan gaan de benen toevalligerwijs op 180 per minuut "heen en weer".

[ Voor 22% gewijzigd door bert74 op 18-04-2018 15:14 ]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik kom zelf bij op gevoel lopen tussen de 184-188 uit de laatste maanden :)

Overigens had ik mezelf vandaag tot doel gesteld om het gevoel dat de houding helemaal klopt (had ik vorige keer heel duidelijk maar pas het laatste stukje) weer te bereiken, het liefst sneller en langer.
Als dat 100% was ben ik vandaag een groot stuk bij 90-95% "goed lopen" gekomen. Erg fijn!

Zit trouwens nog even mijn souplessemethode-tempo's na te kijken, maar deze 400's waren dus compleet binnen de marge! 1:44-1:52 waren de tijden, 1:45-1:53 is de marge die Klaas Lok aanhoudt bij een 10km-tijd van 49 minuten (ik zit tussen de 48 en 49 in dus houd de langzaamste tijden aan).
In theorie dus zelfs nog iets te snel met die 1:44, maar dat geloof ik wel.

• Tweakarim

Tweakarim

Is zo'n milestone pod nog de moeite waard?

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Tweakarim schreef op woensdag 18 april 2018 @ 15:57:
Is zo'n milestone pod nog de moeite waard?
Wat wil je ermee? En wat gebruik je nu?
(overigens: Het grote Sporthorloge met GPS topic )

Mijn horloge ondersteunt realtime verbinding niet (want de Milestone is een Bluetooth Smart pod, mijn horloge doet alleen ANT+ pods) en ik zou juist een pod kopen voor realtime cadans- en pace-info.

Als realtime niet zo belangrijk is en je wil achteraf door je data graven, dan is het een geweldig bang-for-buck apparaatje. Vooropgesteld dat je minimaal één van de functies die het vervult handig vindt natuurlijk :Y

• Tweakarim

Tweakarim

Pathogen schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:00:
[...]

Wat wil je ermee? En wat gebruik je nu?
(overigens: Het grote Sporthorloge met GPS topic )

Mijn horloge ondersteunt realtime verbinding niet (want de Milestone is een Bluetooth Smart pod, mijn horloge doet alleen ANT+ pods) en ik zou juist een pod kopen voor realtime cadans- en pace-info.

Als realtime niet zo belangrijk is en je wil achteraf door je data graven, dan is het een geweldig bang-for-buck apparaatje. Vooropgesteld dat je minimaal één van de functies die het vervult handig vindt natuurlijk :Y
Ben vooral benieuwd naar de loopefficiëntie. Realtime is inderdaad niet zo belangrijk. Als ik achteraf de data in een app kan bekijken is het prima. Eerdaags maar eentje bestellen.

• Valorian
  • Nu online
Op de atletiekbaan is ondertussen de intervaltraining weer wat meer gefocust richting de kortere afstanden (nu de meeste marathons weer achter de rug zijn).

Gisteren een training 15 blokken van 100m (voluit) en 200m (iets rustiger maar nog steeds flink tempo), afgewisseld met steeds 200m rustig lopen.

Leek een relatief easy schema maar 15x en snelheid heel hoog houden was toch best heftig!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Vanavond de eerste heftige training van dit zomerseizoen; farlek in het bos. Parcours ziet er grotendeels zo uit, dus we gaan het waarschijnlijk warm krijgen :P
Wel een mooi gelegenheid om mijn Kickstarter bidon (Calitomnication in "Hardlopen - Deel 7") eens aan een test te onderwerpen :)

Afbeeldingslocatie: https://farm4.static.flickr.com/3116/2765074472_5262bb32bb_b.jpg

#zinin

tips voor New York

• Gaargod
Pathogen schreef op woensdag 18 april 2018 @ 14:37:
[...]

188 cm. Niet heel bijzonder toch?
Ook maar eens goed naar de landing gaan kijken (weer een extra ding om in de gaten te houden >:) )
Pagina: 1 ... 88 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic