Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.652 views

Onderwerpen

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:31
ThatsHollywood schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:53:
Zo. lopen gaat hier weer echt lekker. Ben ook nu een maandje bezig met krachttraining en gainen in massa... dit is met het lopen echt een lastige combinatie. Zijn er hier mensen met ervaring en tips? ben nu van 40 km/week terug gegaan naar 30 en daarnaast 3-4 maal per week krachttraining... het bulken is echt een drama met bijna 4000 kcal per dag op een loop dag:(
Wat een lastige situatie/combinatie.. Ik snap dat je wilt blijven hardlopen, maar als je met een bulk bezig bent is >800kcal verbranden op een loopdag natuurlijk 'zonde'...

Echter, zo lang je calorie-inname niet lager ligt dan je calorie-verbruik, zul je ook met hardlopen spiermassa aan kunnen zetten... Het gaat alleen net wat minder optimaal dan zonder hardlopen. Je bereikt dus nog steeds resultaat, alleen (spier-opbouw-technisch gezien) niet het optimale resultaat.... tenzij je die kcal er extra bij kunt eten, maar je gaat dan al snel richting de 5000kcal, en dat is veullll als je dat met verantwoord eten naar binnen wilt stoppen...
Houd wel rekening met de extra belasting die je op je spieren zet gedurende je bulk (minder reps, hoger gewicht) een langere hersteltijd van je lichaam kan vragen, waardoor hardlopen je herstelperiode kan verlengen/doorkruisen. Groeien doe je in rust. Wellicht dus verstandig om het tempo van je loopjes wat omlaag te gooien.

tl;dr: Gewoon (met mate) lekker blijven rennen, kan prima... resultaat van je bulk is alleen niet optimaal, maar hooguit suboptimaal.

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-12 16:56
Zo. lopen gaat hier weer echt lekker. Ben ook nu een maandje bezig met krachttraining en gainen in massa... dit is met het lopen echt een lastige combinatie. Zijn er hier mensen met ervaring en tips? ben nu van 40 km/week terug gegaan naar 30 en daarnaast 3-4 maal per week krachttraining... het bulken is echt een drama met bijna 4000 kcal per dag op een loop dag:(
Hoe pak je dit precies aan ? En wat is je doel (gainen in massa is nogal algemeen)?

Combineer zelf ook lopen en krachttraining, waarbij de ratio 2/3 is in de winter en 3/2 in de zomer. Doe qua voeding niet expliciet dingen anders in die periode, hoewel ik wel een 'angst' voel voor massa gainen in combinatie met sneller willen lopen.

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Tijdens de bulk-periodes gewoon net genoeg lopen om onderhoud te plegen. Aan hardloopdoelen werken terwijl je aan het bulken bent is sowieso geen doen. Ik heb het een tijdje geprobeerd in combinatie met wielrennen, maar je vreet je een ongeluk.

Ik wil eigenlijk zelf ook weer aan de slag met spieropbouw in mijn bovenlichaam, maar ben nog niet helemaal hersteld van een golfarm. En wielrennen bijhouden, hardlopen opbouwen en spiermassa kweken. Mweeeh, dat gaat echt niet allemaal samen.

Trouwens nog mensen die een tip hebben rondom golfarm? Volgens de huisarts is er niks mogelijk en zou dryneedling (waar ik ook weinig in zie zitten) ook geen soelaas bieden. Iemand toevallig ervaring met deze blessure?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-12 07:15
Net in Rotterdam de startnummers wezen halen en het begint nu wel te kriebelen hoor.
Het was best al druk voor een vrijdag.

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-12 16:12

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Vanmorgen stond mijn maandelijkse 'voluit op de 5km' op het programma. Dit doe ik hooguit 1 keer per maand. Vorige sessie was 28 februari en toen liep ik de 5km in 28'16, gemiddeld 10,6km/u. Ik besloot het serieus aan te pakken dus gister op tijd in bed, vanmorgen als ontbijt een banaan, boterham met pindakaas en plakje ontbijtkoek. Eten twee uur laten zakken, toen goed rekken en strekken, goede warming up en vervolgens gaan. Plan was om niet te snel te starten en vervolgens te versnellen. Ik begon echter te snel en na 3km zat ik gemiddeld op 11,4km/u. Bij het naderen van de 4km zat ik er zo goed als doorheen, snelheid zakte voor mijn gevoel compleet in, raakte buiten adem en mn hartslag ging richting de 170. Stond op punt op te geven maar bedacht me dat ik een behoorlijke marge had opgebouwd dus kon het veroorloven wat gas terug te nemen. Gelukkig doorgezet en uiteindelijk de 5km in 26'41, ruim anderhalve minuut sneller dan vorige keer en gemiddeld 11,2km/u.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

@tlpeter het wemelt deze week van de extra hardlopers en toeristen hier! Hardlopers die poseren voor foto's ook :)
Ben benieuwd hoe hard de drukte inzakt komende week. De kleedkamer hier is eigenlijk ook al 3 maanden druk.

• JMaster
  • Laatst online: 17-12 14:44
@Hoppa! Dryneedling vond ik niet heel erg vervelend en hielp me best wel (volleybalschouder). Helemaal weg is de blessure niet, maar je ziet heel erg snel resultaat. Tijdens dagelijkse dingen geen last, maar met volleybal of andere sporten waarbij je je schouder belast nog wel pijnlijk.

Tijdens hardlopen en fietsen is er niets aan de hand. Ik zou het gewoon proberen, die naaldjes voel je bijna niet.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-12 22:15

Rudedadude

Maybe we were born to run

tlpeter schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 12:15:
Net in Rotterdam de startnummers wezen halen en het begint nu wel te kriebelen hoor.
Het was best al druk voor een vrijdag.
Ik heb rond 3 uur mijn nummer opgehaald, maar het was bij de expo een stuk rustiger dan vorig jaar op de zaterdag. Lekker oranje shirtje dit jaar, altijd handig voor op koningsdag :P Misschien ga ik zondag toch proberen om gecontroleerd weer wat dichter richting de 3 uur te komen.

Voor wat betreft de sokkendiscussie hierboven. Ik ben er achter gekomen dat de goedkope hardloopsokken van de Decathlon eigenlijk prima zijn voor mij, mits ik ze een klasse groter bestel. Bijna bij al mijn sokken komen op een gegeven moment gaten bij de tenen. Met mijn maat 45-46 koop ik ze nu in maat 47-50 en die doen het tot nu toe heel erg goed, ook in vergelijking met duurdere hardloopsokken van bekende merken. Andere favoriete sokken zijn tenensokken van injinji en consorten, maar die draag ik met name tijdens langere trails om de kans op blauwe tenen, teennagels die de huid van de teen ernaast openhalen en dat soort fijne dingen te voorkomen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik zoek een rugzak voor het forenzen. Ik vind bij bijvoorbeeld Decathlon rugzakken die allemaal gericht zijn op drinken. Kan ik daar dan de waterzak uithalen en heb ik dan genoeg ruimte voor een gympen, broek en een t-shirt en nog wat klein spul of zoek ik verkeerd?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-12 09:09
kenneth schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 08:34:
Ik zoek een rugzak voor het forenzen. Ik vind bij bijvoorbeeld Decathlon rugzakken die allemaal gericht zijn op drinken. Kan ik daar dan de waterzak uithalen en heb ik dan genoeg ruimte voor een gympen, broek en een t-shirt en nog wat klein spul of zoek ik verkeerd?
Is het niet handiger om een schoon setje op je werk te leggen? Of heb je daar geen mogelijkheden voor?
Ik ben wel benieuwd wat voor rugzakje(met drinksysteem) dat is, wat bij die van mij kan je niet eens schoenen kwijt laat staan de rest

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:52
@kenneth begrijp ik het goed dat je een rugzak zoekt voor tijdens hardopen naar /van werk waarin je een schone werkkleding/schoenen set kwijt kan?

Er zijn legio rugzakken met genoeg ruimte, maar dan zit je niet meer echt in de hardloopcategorie denk ik, en dat lijkt me dan niet fijn meer lopen... een optie kan zijn de grootste categorie Salomon hardlooprugtassen https://www.salomon.com/nl/men/backpacks
Maar dan moet je wel flink in de buidel tasten...

Sowieso kan zoeken op tassen voor trailrunning uitkomst gevrn; die zijn immers nog wel bedoeld om mee te rennen maar ook om redelijk wat in te kunnen stoppen (hardshell, vest, ehbo, veel water, etc).

[ Voor 18% gewijzigd door Valorian op 07-04-2018 09:16 ]

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Sinned123 schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 08:38:
[...]

Is het niet handiger om een schoon setje op je werk te leggen? Of heb je daar geen mogelijkheden voor?
Geen goede mogelijkheden. En dan wordt het logistiek zo ingewikkeld, dat ik van tevoren moet bedenken hoe en wat ik doe. Beslis graag op de dag zelf :)

Thanks @Valorian, dat lijkt er erg op. Ik schrik minder van de prijs dan ik had verwacht :P Ik ga eens kijken.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Hoppa!
TECHWILL 20 Liter Waterdichte Rugzak voor Reizen Dagrugzak Wandelen met Helm Pocket Rugzak voor Camping
http://s.aliexpress.com/MbqQjeAJ?fromSns=Copy to Clipboard

Dit mogelijk iets? Lijkt qua bevestiging wel wat op de dure Salomons.

En voor dit soort bedragen mogelijk de poging waard.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-12 17:13

McMiGHtY

- burp -

Osprey Duro

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Of de Ultimate Direction Fastpack lijn..vanaf 15 liter inhoud (tm 35 volgens mij) die best groot uitvallen.Deze zijn specifiek voor dit soort zaken gemaakt.

Word ook veel gebruikt met fastpacking en runcommuting.

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:24

Aight!

'A toy robot...'

Iedereen alvast succes in Rotterdam!

Dit wordt voor mij de 2e marathon, maar ben wel zenuwachtig hoor!

Vorig jaar 3.59.52 gelopen, hopelijk duik ik nu meer onder de 4 uur dan enkele seconden!

• MazZz
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-12 19:50
Iedereen die Rotterdam gaat lopen, veel succes!.

Ik moet hem helaas skippen. 3 weken geleden (weer) geblesseerd geraakt en nog niet voldoende hersteld helaas. (Kon wel janken). Zou mn eerste keer worden maar moet het dus een jaartje uitstellen.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:23
Succes in Rotterdam iedereen. Aangezien er in Nederland geen marathon te vinden is waar ze ook een wheeler onderdeel hebben gisteren maar zelf een marathon afstand gedaan ( als onderdeel van de training voor Berlijn) uiteindelijk uitgekomen op 47 kilometer in ongeveer 2:43 waarbij de marathon afstand rond 2:20 al is aangetikt.

offtopic:
Berlijn, New York, London, Rome, Tokio, Madrid, Lissabon hebben allemaal een wheeler onderdeel. Waarom zou dat in Amsterdam/Rotterdam ineens niet kunnen :S

Strava | AP | IP | AW

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-12 10:31
McMiGHtY schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:53:
[...]

Was het niet zo dat er een Duits team (welke sport weet ik ff niet meer) op de OS dit als hersteldrank gebruikte?
Volgens het Hardloperskookboek is alcoholvrij bier een goede hersteldrank dankzij de polyfenolen die erin zitten. Dit kookboek is trouwens heel interessant en er staan lekkere recepten in. De harloperscake met rode biet is echt een aanrader.

Sorry voor de late reactie, maar ik was op vakantie. Terwijl jullie liepen te bibberen van de kou gutste bij mij het zweet van mijn voorhoofd. Volgens Garmin Connect was het bij 1 loop zelfs 32 graden, 'voelt aan als 37'. :|

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
gave finish in Rotterdam... en leuke winnaar die zo ongeveer iedereen in het publiek persoonlijk lijkt te bedanken haha

• tlpeter
Net thuis van mijn eerste kwart marathon en zelfs eerste 10KM in wedstrijdverband.
Ik had bijna mijn startnummer verkocht omdat ik last heb van mijn achillespees. Deze leek zelfs meer last te geven de afgelopen dagen. Afgelopen maandag voor het laatst gelopen en daarna niets meer gedaan om toch wat extra rust te hebben.
Het doel was onder een uur maar deze heb ik bijgesteld naar uitlopen. Dit is gelukt, met een PR op de 10KM. Hoe gek kan het lopen.

Het was erg druk (joh) en kon lastig erg lastig en goed tempo vinden. Na een kilometer of twee begon mijn linkerkuit iets strakker te staan maar geen last van de achillespees. Deze had ik ingetaped voor iets meer steun en dat heeft geholpen. Bij de waterpost heb ik per ongeluk een man of drie bijna omver gelopen omdat ze plots stil gingen staan. Excuses aangeboden en doorgelopen richting de kraampjes verder achteraan. Het ging nog steeds lekker al ging het tempo wel wat omlaag. De zon brak door en het was meteen te warm. Gelukkig had ik een korte broek met mouwloos shirt aan.

Na een paar minuten was de zon weer achter de wolken en kon ik weer iets versnellen en mensen inhalen.
De laatste kilometers kan ik me niet echt meer herinneren en heb ik op de automatische piloot gelopen waarschijnlijk. Bij de kubus woningen heb ik het tempo ietsje omhoog gegooid om dit nogmaals te doen de Coolsingel op. Wat is dat toch mooi al die mensen daar. Een eindsprint zat er nog in al was het zigzaggen.
Eindtijd van 1:05:20
Volgend jaar door ik weer mee.

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Gisteren de Raitdaiprun gedaan in Sauwerd. Kleinschalige 10EM (en ook wat andere afstanden). Loopje als onderdeel van de training, na afloop nog vijf km erbij om volgens het schema wel 21km te doen. Niet al te gek gedaan en onder de 1h27 gebleven. Toch wel leuk om een hardloopwedstrijd als training te doen, geeft toch wat meer energie.

• Tweakarim

Tweakarim

Nu ik zelf loop krijg ik pas echt waardering en respect voor degenen die een marathon lopen, of halve of kwart. Een marathon uitlopen lijkt me al een bijzondere prestatie en als ik dan zie dat de toppers er maar iets meer dan twee uur over doen, dat gaat mijn pet zowat te boven. Die doen dus maar iets van15min over elke 5 kilometer. Ben benieuwd of er ooit nog iemand komt die een marathon binnen 2 uur gaat uitlopen.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:47

vhal

ಠ_ಠ

Tweakarim schreef op zondag 8 april 2018 @ 18:12:
Nu ik zelf loop krijg ik pas echt waardering en respect voor degenen die een marathon lopen, of halve of kwart. Een marathon uitlopen lijkt me al een bijzondere prestatie en als ik dan zie dat de toppers er maar iets meer dan twee uur over doen, dat gaat mijn pet zowat te boven. Die doen dus maar iets van15min over elke 5 kilometer. Ben benieuwd of er ooit nog iemand komt die een marathon binnen 2 uur gaat uitlopen.
Kipchoge deed een poging en kwam 25sec te kort. Ok, het is onofficieel en hij had wat hulp van 1001 pacers :P .....maar toch 8)7

https://www.runnersworld....-in-the-breaking2-attempt

[ Voor 9% gewijzigd door vhal op 08-04-2018 19:11 ]

Strava

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Pffff wat was het weer een pittige!

Heb er uiteindelijk 3.57.29 gedaan, toch 2,5 minuut onder mijn PR! Maar die Kralingse bosche ik kwam niet meer voorruit!

Maar heb wel weer genoten!

• Sinned123
Ik heb hem niet gedaan.
Of althans, wel gedaan maar niet gefinished.
Ik ging voor 3:28 en was tot 15km goed en wel op weg richting 3:25.
Toen begon het gedonder, vanaf ongeveer 17KM hartslag liep op, hele hele zware benen.
En vanaf 25KM dacht ik al aan opgeven, toen ik bij 28KM beurs tegen kwam was dat voor mij het signaal om te stoppen.
Ik heb hem al eens uitgelopen en ik pas er voor om meer dood dan levend op 3:35-3:40 binnen te komen.

Strava

• Bartske
  • Laatst online: 22:17
Gefeliciteerd allen met de mooie prestaties vandaag!

@Sinned123 Jammer! Er komt hopelijk nog een keer om revanche te nemen. Die keerzijde maakt de marathon aan de andere kant ook wel weer magisch, je kan nog zo hard trainen en goed voorbereid zijn maar er kan altijd wat gebeuren...

• Sinned123
Bartske schreef op zondag 8 april 2018 @ 20:36:
Gefeliciteerd allen met de mooie prestaties vandaag!

@Sinned123 Jammer! Er komt hopelijk nog een keer om revanche te nemen. Die keerzijde maakt de marathon aan de andere kant ook wel weer magisch, je kan nog zo hard trainen en goed voorbereid zijn maar er kan altijd wat gebeuren...
Yep groot gelijk, voor iedereen die hem wel heeft uitgelopen _/-\o_

1e kwartaal 870KM gemaakt, waarvan 3x 30KM en 1x 36,5KM.
CPC een hoge 1:33.
Aan de voorbereiding heeft het niet gelegen.
Dat maakt de marathon toch anders dan de andere afstanden.
Voor mijn gevoel alles goed gedaan deze voorbereiding....

Ik denk maar dat ik een wintermarathon doe, dan sluit ik in ieder geval de temperatuur uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Sinned123 op 08-04-2018 20:51 ]

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:59
Sinned123 schreef op zondag 8 april 2018 @ 19:35:
Ik heb hem niet gedaan.
Of althans, wel gedaan maar niet gefinished.
Ik ging voor 3:28 en was tot 15km goed en wel op weg richting 3:25.
Toen begon het gedonder, vanaf ongeveer 17KM hartslag liep op, hele hele zware benen.
En vanaf 25KM dacht ik al aan opgeven, toen ik bij 28KM beurs tegen kwam was dat voor mij het signaal om te stoppen.
Ik heb hem al eens uitgelopen en ik pas er voor om meer dood dan levend op 3:35-3:40 binnen te komen.

Strava
Zelfde verhaal. In de voorbereiding veel gedonder gehad met de knie en ik voelde eigenlijk na 5 km al dat het een heel lastig verhaal ging worden. Ik had "de goede benen niet" zeg maar. Tot 15 km bleef mijn HS goed op peil ... Daarna schoot deze omhoog. Toen ik op 26 km bij de Erasmusbrug aankwam kon ik nauwelijks omhoog komen. Uiteindelijk na 30 km de strijd moeten staken. Ontzettend teleurstellend.

Toch apart: vorig jaar nog 4.12 gelopen (niet rap, maar goed het was dan ook mijn eerste). Dit jaar kwam ik niet eens in de buurt van dat tempo.

• tlpeter
Sinned123 schreef op zondag 8 april 2018 @ 20:49:
[...]

Yep groot gelijk, voor iedereen die hem wel heeft uitgelopen _/-\o_

1e kwartaal 870KM gemaakt, waarvan 3x 30KM en 1x 36,5KM.
CPC een hoge 1:33.
Aan de voorbereiding heeft het niet gelegen.
Dat maakt de marathon toch anders dan de andere afstanden.
Voor mijn gevoel alles goed gedaan deze voorbereiding....
Liep je over de Coolsingel net na de finish van de winnaar?
Ik zag iemand lopen die niet zo blij keek met een startnummer :)

• Sinned123
tlpeter schreef op zondag 8 april 2018 @ 20:51:
[...]

Liep je over de Coolsingel net na de finish van de winnaar?
Ik zag iemand lopen die niet zo blij keek met een startnummer :)
Ik denk iemand anders, ik deed 2:23 tot dat stuk en zat in wave2 (dus nog 10min er bij).

Wellicht deze kerel:
https://www.strava.com/activities/1496150600

Die heeft 2:04 gedaan over dat stuk en zal ook wel in wave1 zijn gestart.

• Bartske
https://nos.nl/artikel/22...marathons-meer-lopen.html

Kijk ook maar eens naar dit interview (staat onder het artikel), wat een teleurstelling was die marathon voor Khalid vandaag, in de eerste 5 sec omver gelopen worden en dan ook nog pacers die raar doen (ze waren voor hem gecontracteerd voor zover ik had begrepen).

[ Voor 3% gewijzigd door Bartske op 08-04-2018 20:56 ]

• Valorian
FrankoNL schreef op zondag 8 april 2018 @ 20:51:
[...]

Zelfde verhaal. In de voorbereiding veel gedonder gehad met de knie en ik voelde eigenlijk na 5 km al dat het een heel lastig verhaal ging worden. Ik had "de goede benen niet" zeg maar. Tot 15 km bleef mijn HS goed op peil ... Daarna schoot deze omhoog. Toen ik op 26 km bij de Erasmusbrug aankwam kon ik nauwelijks omhoog komen. Uiteindelijk na 30 km de strijd moeten staken. Ontzettend teleurstellend.

Toch apart: vorig jaar nog 4.12 gelopen (niet rap, maar goed het was dan ook mijn eerste). Dit jaar kwam ik niet eens in de buurt van dat tempo.
Gingen de laatste paar 25-32km duurlopen wel prima de afgelopen maand (uitgaande van een klassiek schema)? Misschien dan toch het enorme verschil in temperatuur wat je parten heeft gespeeld?

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:59
Valorian schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:01:
[...]

Gingen de laatste paar 25-32km duurlopen wel prima de afgelopen maand (uitgaande van een klassiek schema)? Misschien dan toch het enorme verschil in temperatuur wat je parten heeft gespeeld?
Als ik heel eerlijk ben ging het de afgelopen maanden al moeizaam... Toen kwam vandaag en ik zat al niet lekker in mijn vel. Darmen hebben de afgelopen dagen nauwelijks wat gedaan waardoor ik met een ontzettende steen in mijn maag liep, als na 5 km dan je kuiten ook nog eens stijf worden weet je dat het een lastig verhaal gaat worden. Ik heb ook geen moment een lekker tempo kunnen vinden.

De temperatuur hielp ook niet. Het was in de ochtend ontzettend benauwd op een of andere manier.

[ Voor 6% gewijzigd door FrankoNL op 08-04-2018 21:05 ]

• Rudedadude

Rudedadude

Het korte verhaal van vandaag is: yay! Ik heb mijn marathon pr weer met 7 minuten aangescherpt en ben na 3:03:54 gefinisht. Het lange verhaal volgt nog.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Iedereen gefeliciteerd met de prestatie! _/-\o_
@Sinned123 & @FrankoNL; balen man :(

Afgelopen zaterdag ook een wedstrijdje gelopen, maar iets korter; 37.195 meter minder om precies te zijn. :P
Start was om 16.30. Eerst 1,5 rondje om de atletiekbaan en vervolgens 2 rondjes van 2 km door het dorp. Er stond best een stevig windje, weinig lopers voor of bij me, dus het was flink bikkelen. Wat me opviel was dat bij de start veel lopers als een raket uit de startblokken schoten, maar na 1 kilometer het tempo al drastisch lieten zakken. Komt ook door de baan denk ik. Iedereen loopt op een kluitje, dan gaat het tempo toch al snel omhoog.
De afgelopen periode heb ik me vooral gefocust op een halve marathon afstand dus de duur zit erin, alleen het tempogevoel is weg. Dit schommelde tussen de 3.50 & 4.15 (met wind tegen). Wat overigens wel grappig is. Een paar minuten in de loop, het voelde alsof we 800 meter bezig waren, besloot ik maar eens om de tijd, tempo & afstand te checken. ipv de verwachte 0.80m stond er gewoon 1.78m op 't display. Zat al bijna op de helft, maar voor m'n gevoel waren we net weg. 8)7 8)7

Met een tijd van 20.23 over de eindstreep gelopen (14e overall), een paar meter voor me liep een meid en ik was nog van plan om die met een eindsprint te pakken. Echter, toen we de baan opliepen en ik de sprint begon in te zetten hoorde ik door de luidsprekers dat ze de eerste vrouwelijke deelnemer was, aan de finish begonnen zich al mensen en fotografen te verzamelen. Aardig als ik ben heb ik de sprint maar afgebroken (een PR zat er toch al niet meer in) en ben netjes 3 seconden gebleven :P.

Lekker gelopen, was wel ontzettend warm, iets te veel wind.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Een geweldige positieve split gelopen! eerste helft 1:24:50 2e helft 01:42:18. :+

Omdat smoesjes bla bla etc. ;)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Alle wedstrijdlopers afgelopen weekend: _O_
Ja, ook degenen die verstandig zijn uitgestapt. Dat is bewonderenswaardiger dan eigenwijs geblesseerd doorlopen en/of jezelf zodanig de vernieling inlopen dat je het nooit meer wil proberen.

Ik ben dit weekend (wonderbaarlijk genoeg) behoorlijk hersteld van 3 dagen achter elkaar lopen, iets dat ik normaal nooit doe. Ook geen echte concessies gedaan qua normale weekafstand, hooguit wat rustiger aan gedaan :) Dus dat hebben we maar mooi weer in de pocket.

Mede aangestoken door alles rondom Rotterdam hier: ik wil dit najaar mijn eerste marathon gaan doen.
Het massale evenement dat de NN Rotterdam Marathon is wil ik niet. Ik houd helemaal niet van mensenmassa's op zulke schaal en ik wil juist met een lekker gevoel gaan lopen.

Mijn lijstje is op dit moment teruggebracht naar Eindhoven (al is die met 23.000 deelnemers blijkbaar flink gegroeid de afgelopen jaren), Amsterdam (met 45.000 ondertussen net zo groot als Rotterdam). en Spijkenisse (dichtbij, kleinschalig, 300 deelnemers op de marathon). Eigenlijk zou ik iets willen dat er een beetje tussenin zit, met een 1000-5000 deelnemers en bij voorkeur ergens in september tot december.

Ik zag de Veluwe Summer trail al voorbijkomen, maar voor een eerste marathon vind ik dat niet echt geschikt met oog op het zelfredzaamheidskarakter van de loop.

Kustmarathon Zeeland is een optie, al heb ik geen idee wat ik moet verstaan onder "de zwaarste". Hoogtemeters door de duinen zijn te trainen en een tandje terug schakelen kan altijd, maar door het zand ploegen is gewoon killing, dus ik ben benieuwd hoeveel zand er daadwerkelijk gehapt moet worden?

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-12 15:56
Pathogen schreef op maandag 9 april 2018 @ 09:30:
Alle wedstrijdlopers afgelopen weekend: _O_
Ja, ook degenen die verstandig zijn uitgestapt. Dat is bewonderenswaardiger dan eigenwijs geblesseerd doorlopen en/of jezelf zodanig de vernieling inlopen dat je het nooit meer wil proberen.

Ik ben dit weekend (wonderbaarlijk genoeg) behoorlijk hersteld van 3 dagen achter elkaar lopen, iets dat ik normaal nooit doe. Ook geen echte concessies gedaan qua normale weekafstand, hooguit wat rustiger aan gedaan :) Dus dat hebben we maar mooi weer in de pocket.

Mede aangestoken door alles rondom Rotterdam hier: ik wil dit najaar mijn eerste marathon gaan doen.
Het massale evenement dat de NN Rotterdam Marathon is wil ik niet. Ik houd helemaal niet van mensenmassa's op zulke schaal en ik wil juist met een lekker gevoel gaan lopen.

Mijn lijstje is op dit moment teruggebracht naar Eindhoven (al is die met 23.000 deelnemers blijkbaar flink gegroeid de afgelopen jaren), Amsterdam (met 45.000 ondertussen net zo groot als Rotterdam). en Spijkenisse (dichtbij, kleinschalig, 300 deelnemers op de marathon). Eigenlijk zou ik iets willen dat er een beetje tussenin zit, met een 1000-5000 deelnemers en bij voorkeur ergens in september tot december.

Ik zag de Veluwe Summer trail al voorbijkomen, maar voor een eerste marathon vind ik dat niet echt geschikt met oog op het zelfredzaamheidskarakter van de loop.

Kustmarathon Zeeland is een optie, al heb ik geen idee wat ik moet verstaan onder "de zwaarste". Hoogtemeters door de duinen zijn te trainen en een tandje terug schakelen kan altijd, maar door het zand ploegen is gewoon killing, dus ik ben benieuwd hoeveel zand er daadwerkelijk gehapt moet worden?
Als je de grens over wilt: ik heb afgelopen oktober in Brugge gelopen. Vond ik ook erg leuk, van het mooie centrum van Brugge richting Zeebrugge en weer terug. Goede sfeer in de stad, veel toeschouwers.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ah, Eindhoven dikt, net als iedere organisatie, het aantal deelnemers behoorlijk aan... ruim 2000 op de marathonafstand, dat scheelt een factor 10 :P

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:05
Knappe prestaties. Ik had een tempoloop gepland zondag, maar die heb ik toch maar vroegtijdig afgebroken, wat een hitte! En het was amper 20°C!

Best wel bevreemdend eigenlijk, loop ik kort/kort over de dijk hier me te pletter te zweten, en dan zie je de ene na de andere couch25K-er in een dik trainingspak uit de grond kruipen voor hun eerste rondje van het jaar. Ik heb me een paar keer afgevraagd of ik nu echt zoveel voorsprong heb door de winter door te trainen :)

Mentaal zit het nu wel niet goed 2 weken voor de 10 Miles. Mijn duurvermogen is beter dan vorig jaar, mijn snelheid is hoger bij dezelfde hartslag, maar op één of andere manier krijg ik mijn hartslag niet de hoogte in om daarvan te profiteren. Ik raak met moeite aan 170 terwijl ik vorig jaar ruim een uur lang gemiddeld 177 liep (en de laatste 5km zelfs 180+). Een heel raar gevoel!
Bartske schreef op zondag 8 april 2018 @ 20:55:
https://nos.nl/artikel/22...marathons-meer-lopen.html

Kijk ook maar eens naar dit interview (staat onder het artikel), wat een teleurstelling was die marathon voor Khalid vandaag, in de eerste 5 sec omver gelopen worden en dan ook nog pacers die raar doen (ze waren voor hem gecontracteerd voor zover ik had begrepen).
Ik vind hem toch een beetje flauw doen :p De Belg Bashir Abdi viel ook (op knie en hoofd, zie https://sporza.be/cm/sporza/atletiek/1.3176389) maar werd uiteindelijk 8e in 2u10 en nog iets. Bij zijn debuut :o

Ik vond de rol van die man op de motor (zijn coach?) ook een beetje raar. Als je Khalid kent, weet je waarschijnlijk dat hij al anderhalf uur loopt te sakkeren, maar om hem dan na 1u55 te zeggen "loop je niet kapot" is echt het duwtje om hem te laten opgeven. Doe dat dan toch veel vroeger, of helemaal niet? Voor zijn moreel kan dat toch nooit goed doen?

• Hiddo
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-12 09:28
Hier gisteren mijn eerste marathon, met gemengde gevoelens...

Ging vooraf voor een tijd van 4.15 maar vanwege de verwachte warmte dat al verder naar beneden bijgesteld naar binnen de 4.30. Lekker lopen en uitlopen was mijn voornaamste doel. Afgelopen week ging het al niet helemaal lekker, klein verkoudheidje, wat pijntjes, niet heel goed geslapen.

Al in de eerste kilometer wist ik dat het zwaar ging worden. Het was heel erg warm in de zon en mijn hartslag was al direct veel hoger dan de bedoeling was. Nog enigszins het geplande tempo aan kunnen houden de eerste 20 km, maar toen was de koek eigenlijk al wel op. Heel veel gedronken, maar toch bleef ik dorst houden, kramp in mijn been, pijn in mijn voeten en pijn in mijn hoofd. Bij het overgaan van de Erasmusbrug serieus overwogen om er mee te stoppen maar ik wilde mijn meegereisde vrouw en zoon (en vooral mezelf) niet teleurstellen dus heb mij met afwisselend wandelen en rustig rennen verder gesleept.

Om me heen veel uitvallers gezien, en meerdere ambulances, heftig. Uiteindelijk op mijn tandvlees de finish gehaald, en met een soort van eindsprint in de laatste km nog net onder de 5 uur gebleven. Enerzijds erg teleurgesteld dat het zo slecht ging, terwijl ik in de voorbereiding juist lekker liep, maar anderzijds ook wel erg blij dat ik in ieder geval door ben gegaan ondanks dat alles in mijn lichaam schreeuwde om te stoppen.

Ben echt nog nooit zo kapot geweest, zowel fysiek als zeker ook mentaal...

• Bartske
nokie schreef op maandag 9 april 2018 @ 09:35:
[...]

Ik vind hem toch een beetje flauw doen :p De Belg Bashir Abdi viel ook (op knie en hoofd, zie https://sporza.be/cm/sporza/atletiek/1.3176389) maar werd uiteindelijk 8e in 2u10 en nog iets. Bij zijn debuut :o

Ik vond de rol van die man op de motor (zijn coach?) ook een beetje raar. Als je Khalid kent, weet je waarschijnlijk dat hij al anderhalf uur loopt te sakkeren, maar om hem dan na 1u55 te zeggen "loop je niet kapot" is echt het duwtje om hem te laten opgeven. Doe dat dan toch veel vroeger, of helemaal niet? Voor zijn moreel kan dat toch nooit goed doen?
Ach, dat is ook het moment waarop die verslaggever inspeelt en wat probeert uit te lokken...

Hoe dat nou precies zat met z'n coach snap ik ook niet helemaal. Volgensmij zag het er eerst nog wel naar uit dat hij een ok tijd neer kon zetten, maar toen dat er echt niet meer in zat hebben ze maar besloten te stoppen (omdat z'n tijden bleven aflopen ipv stabiliseren.

Wat een bikkel die Belg zeg! Dat zijn echt flinke wonden. Mooie Vlaamse quote van die website ook :):
Abdi kon ondanks de pech nog een straffe chrono uit zijn kuiten schudden.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-12 12:17
Gisteren ook aanwezig in Rotterdam voor de plus minus 42.195 meter. Het werden er uiteindelijk 42.500.

De nieuwe startlocatie, persoonlijk vond ik het niet fijn direct zo de Erasmusbrug op. Plus het was enorm druk dringen geblazen. Misschien wel handig omdat je dan niet te snel van start gaat. Maar ik vond het geen doen. . Uiteindelijk de eerste 5 km mooi op schema binnen gekomen voor een eindtijd van sub 4 uur. Tot de helft eigenlijk weinig aan de hand, alleen begon toen de temperatuur te stijgen. En met het stijgen van de temperatuur begonnen de lopers ook met bosjes om te vallen. Ik heb denk wel een stuk of 8 personen onwel zien liggen op het parcours. Bizar. Uiteindelijk heel cliché na een KM of 30 waren de benen er wel klaar mee. Teveel vocht verloren en niet genoeg kunnen aanvullen. Vanaf het Kralingsebos er maar een soort van walk-run-walk van gemaakt en van drankpost naar drankpost gehobbeld.

Uiteindelijk gefinished in 04:08:01. Helaas geen sub 4 daar was het voor mij echt te warm voor. In de herkansing van het najaar.

Wat me wel opviel gisteren dat ik na voor de tweede keer de Erasmusbrug passeerde ik mentaal overprikkeld raakte van alles. Misschien een combinatie van de warmte, drukte op het parcours en de schreeuwende mensen massa's. Maar ik vond het simpelweg niet fijn meer lopen. Al met al vond in Rotterdam veel te druk, te chaotisch. Zal hem dan ook niet zo snel nog een keer doen. Ik ben wel massa evenementen gewend, vorig jaar Berlijn gelopen en een stuk of 5 keer de DtD. Ook vrij massaal maar voor mijn gevoel allemaal een stuk beter gestroomlijnd.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Wat mij opviel in mijn Rotterdam Feed op Facebook:

- Op zaterdag nog vragen met: Waar kan ik m'n tas laten? / Kan ik via bepaalde router bij de start komen? / Ik heb al mijn duurlopen met een camelbak gedaan, zal ik die nu ook weer meenemen? / Word het echt zo warm? / Hoeveel gelletjes moet ik meenemen? / Ik heb niet gekozen voor optie x, kan ik die nu alsnog afnemen?

- Vanaf woensdag: "Ik ben aan het stapelen!!"
- Zaterdagvond "Zie mij is een groot bord pasta naar binnen werken!!"
- Zondagochtend:Word het echt zo warm? / Zal ik een petje opdoen? / Jullie ook zo zenuwachtig? / Ik heb het gevoel dat ik te weinig getrained heb! / Bijna klaar voor m'n eerste!

Nu heb ik zelf (nog) geen marathon gelopen, maar ik zie toch een boel zaken die je vooraf helemaal uitgedokterd kan hebben, routes, werkzaamheden, gelletjes, camelbak, kleding. Het lijkt mij dat je dat, zeker als je een normaal trainingsplan van een week of 16/20 hebt gevolgd, dat je gewoon weet:

- Ja, ik heb water nodig,zeker als het warm is, dus ik neem m'n camelbak mee.
- Ik heb getrained met gelletjes, dus ik neem er 6/7/8/9 mee danwel, danwel niet met caffeine.
- De laatste week voor de marathon ben ik aan het taperen, en eet een boterhammetje extra om suikervoorraad in de spieren af te toppen en zorg dat ik voldoende drink zodat m'n lichaam compleet gehydrateerd is en zorg er voor dat m'n darmen het vanaf vrijdag rustig hebben (niet te vezelachtig, niet te vet, niet te veel koolhydraten, etc).
- Zondagochtend ontbijt ik op tijd, neem ruim de tijd om me klaar te maken en op tijd in juiste startvak te komen, waarvan ik weet waar die is, en hoe ik er kom.

Denk ik nou zo simpel? Of komt dit allemaal door de stress zo vlak voor een marathon?

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik denk dat er, voor Rotterdam in het bijzonder, een aanzienlijke hoeveelheid mensen inschijft met de mentaliteit "dat doen we wel ff" en er dan toch vlak voor, of tijdens, het evenement achterkomt dat er nog iets meer komt kijken bij een marathon.
Maar goed, Rotterdammerts zijn doordouwerts...

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-12 13:29
McMiGHtY schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:37:
Wat mij opviel in mijn Rotterdam Feed op Facebook:

- Op zaterdag nog vragen met: Waar kan ik m'n tas laten? / Kan ik via bepaalde router bij de start komen? / Ik heb al mijn duurlopen met een camelbak gedaan, zal ik die nu ook weer meenemen? / Word het echt zo warm? / Hoeveel gelletjes moet ik meenemen? / Ik heb niet gekozen voor optie x, kan ik die nu alsnog afnemen?

- Vanaf woensdag: "Ik ben aan het stapelen!!"
- Zaterdagvond "Zie mij is een groot bord pasta naar binnen werken!!"
- Zondagochtend:Word het echt zo warm? / Zal ik een petje opdoen? / Jullie ook zo zenuwachtig? / Ik heb het gevoel dat ik te weinig getrained heb! / Bijna klaar voor m'n eerste!

Nu heb ik zelf (nog) geen marathon gelopen, maar ik zie toch een boel zaken die je vooraf helemaal uitgedokterd kan hebben, routes, werkzaamheden, gelletjes, camelbak, kleding. Het lijkt mij dat je dat, zeker als je een normaal trainingsplan van een week of 16/20 hebt gevolgd, dat je gewoon weet:

- Ja, ik heb water nodig,zeker als het warm is, dus ik neem m'n camelbak mee.
- Ik heb getrained met gelletjes, dus ik neem er 6/7/8/9 mee danwel, danwel niet met caffeine.
- De laatste week voor de marathon ben ik aan het taperen, en eet een boterhammetje extra om suikervoorraad in de spieren af te toppen en zorg dat ik voldoende drink zodat m'n lichaam compleet gehydrateerd is en zorg er voor dat m'n darmen het vanaf vrijdag rustig hebben (niet te vezelachtig, niet te vet, niet te veel koolhydraten, etc).
- Zondagochtend ontbijt ik op tijd, neem ruim de tijd om me klaar te maken en op tijd in juiste startvak te komen, waarvan ik weet waar die is, en hoe ik er kom.

Denk ik nou zo simpel? Of komt dit allemaal door de stress zo vlak voor een marathon?
Tijdens je taper periode heb je ineens teveel energie en teveel tijd (want minder trainen) dus willen de twijfels nog wel eens toeslaan.
Eten, parcours, gelletjes e.d. kun je idd ruim van te voren uitproberen en checken. Omgaan met het weer is lastiger, maar daarvoor kun je eventueel extra kleding meenemen zodat je nog ter plekke kunt wisselen. Is ook lekker voor gemoedsrust.
Camelbak hoef natuurlijk niet mee want je krijgt gewoon water en sportdrank uitgereikt.

Zeker bij de eerste zijn dit soort twijfels normaal, het is ook best een flink project en je wil maanden aan voorbereiding niet verpesten door een late fout in de voorbereiding.

Powered by KPN

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Pathogen schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:44:
Ik denk dat er, voor Rotterdam in het bijzonder, een aanzienlijke hoeveelheid mensen inschijft met de mentaliteit "dat doen we wel ff" en er dan toch vlak voor, of tijdens, het evenement achterkomt dat er nog iets meer komt kijken bij een marathon.
Dat gevoel krijg ik dus ook "doen we ffies".
Gisteravond in een FB Groep een post van iemand die zich afvroeg hoe het toch komt dat hij al mensen zag wandelen na een paar km, en er een heleboel meer dood dan levend aan de finish zag komen.
Werd echt heel apart op gereageerd..hoe die het in z'n hoofd haalde om een prestatie als een marathon te bekritiseren met deze vragen..gescholden, hatelijke opmerkingen, alles.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Packardhell schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:45:
[...]

Tijdens je taper periode heb je ineens teveel energie en teveel tijd (want minder trainen) dus willen de twijfels nog wel eens toeslaan.
Eten, parcours, gelletjes e.d. kun je idd ruim van te voren uitproberen en checken. Omgaan met het weer is lastiger, maar daarvoor kun je eventueel extra kleding meenemen zodat je nog ter plekke kunt wisselen. Is ook lekker voor gemoedsrust.
Camelbak hoef natuurlijk niet mee want je krijgt gewoon water en sportdrank uitgereikt.

Zeker bij de eerste zijn dit soort twijfels normaal, het is ook best een flink project en je wil maanden aan voorbereiding niet verpesten door een late fout in de voorbereiding.
Snap ik helemaal, maar juist als het zo'n flink Project is, dan heb je dit toch allemaal al uitgedacht?
Het klinkt mij in de oren als:
"We gaan op vakantie in de Sahara..moet ik zonnebrandcreme meenemen denk je?"

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

McMiGHtY schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:56:
[...]

Gisteravond in een FB Groep een post van iemand die zich afvroeg hoe het toch komt dat hij al mensen zag wandelen na een paar km, en er een heleboel meer dood dan levend aan de finish zag komen.
Werd echt heel apart op gereageerd..hoe die het in z'n hoofd haalde om een prestatie als een marathon te bekritiseren met deze vragen..gescholden, hatelijke opmerkingen, alles.
Oh, maar dat ligt niet aan Rotterdam, eerder aan Facebook/internet/social media. Het maakt niet uit wat je zegt of iemand reageert er wel hatelijk of beledigd op.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

True

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

McMiGHtY schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:57:
[...]

Snap ik helemaal, maar juist als het zo'n flink Project is, dan heb je dit toch allemaal al uitgedacht?
Het klinkt mij in de oren als:
"We gaan op vakantie in de Sahara..moet ik zonnebrandcreme meenemen denk je?"
Dat zou je denken ja. Facebook probeert mij al jaren ervan te overtuigen dat er maar een minderheid zo denkt...

Ik ben allang blij dat ik dit soort mensen niet tegenkom bij wat langere bergtrails. Als je het de dag van te voren nog moet bedenken dan kom je gewoon niet door de materiaalcontrole :+

If you can see, look. If you can look, observe

• MazZz
Ik zou eigenlijk ook mijn eerste marathon gaan lopen en moet eerlijk bekennen dat ik me ook in een opwelling heb ingeschreven :+ .

Ik was me er wel direct van bewust dat het geen “we doen het wel even” zou gaan worden en dat een goede voorbereiding cruciaal is. Ben zelf in oktober met een schema begonnen en heb het voor mijn gevoel wel serieus aangepakt (ook het trainen met gelletjes, drinken etc.) omdat je toch over 42km+ praat. Helaas had ik nog wat last van een blessure en was daarom erg aan het twijfelen om Rotterdam toch nog te gaan lopen, maar uiteindelijk besloten om het toch niet te doen. Had niet zoveel zin om alles kapot te lopen. Dan volgend jaar maar proberen om aan de start te staan.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@MazZz oktober zelfs! Das behoorlijk netjes op tijd geweest iig. Jammer dat die blessure je dwars zat en goed dat je dan toch het plan realistisch hebt bijgesteld.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
nokie schreef op maandag 9 april 2018 @ 09:35:
Mijn duurvermogen is beter dan vorig jaar, mijn snelheid is hoger bij dezelfde hartslag, maar op één of andere manier krijg ik mijn hartslag niet de hoogte in om daarvan te profiteren. Ik raak met moeite aan 170 terwijl ik vorig jaar ruim een uur lang gemiddeld 177 liep (en de laatste 5km zelfs 180+). Een heel raar gevoel!
Wat gebeurt er dan als het niet lukt om hartslag omhoog te krijgen?

Verzuur je bij die hogere hartslag? Of haal je de hartslag gewoon niet bij een beperkte verhoging van tempo?

• Tazzios
  • Nu online

Tazzios

..

@nokie Welk tempo loop je dan?
Mogelijke oorzaken:
- Je loop techniek schaalt niet verder mee. (Soms moet je je techniek herzien om harder te kunnen)
- Spierkracht ontoereikend.
- Trainingsschema er wordt niet goed op snelheid getraind.

• MazZz
@Pathogen Ja, heb een schema gevolgd van myasics op aanraden van een collega. 3 lopen in de week, waarvan op zondag de duurloop. T/m december op 1 enkele loop na alles gedaan maar toen kwamen de eerste pijntjes en uiteindelijk ook een blessure helaas. Het bijstellen van het plan heeft wel wat frustratie gekost hoor, was best wel nijdig dat ik zo kort voor het doel moest opgeven (zo voelde het ook echt). Maar goed, acceptatie is er nu wel en had al niet echt een hardloop verleden. Nu maar eens focussen op een halve en dan zien we het verder wel.

• Hiddo
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-12 09:28
Tja, ik heb me ook iets minder dan een half jaar voorbereid, komend vanaf een halve marathon als langste afstand. Voorbereiding ging ook niet heel verkeerd, behalve dat het in de praktijk bleek dat de duurlopen van meer dan 2 uur af en toe lastig in te plannen waren in combinatie met werk en gezin. Vorige maand nog als training de CPC gelopen en exact op schema net onder de twee uur, en toen had ik nog wel over ook.

Maar waar ik niet al te lang geleden nog een duurloop van 32 km liep in gemiddeld 6:10 met een gemiddelde hartslag van 140, liep ik nu de eerste kilometers al langzamer dan dat met een hartslag direct boven de 150 (en ik weet inmiddels dat onder de 150 voor mij het beste vol te houden is). Waar dat dan aan lag? Ik denk een combinatie van spanning, na 100 meter direct de Erasmusbrug over (nog voor je in je ritme zit) en toch vooral de warmte. Dat laatste heb ik natuurlijk niet op kunnen trainen. En waar ik normaal loopjes tot 20 km meestal niet eens drinken mee neem, heb ik nu bij elke drinkpost minimaal één beker water naar binnen moeten werken...

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Extra shirt aan ?
MIchel Butter doet het ook :)

https://www.ad.nl/andere-...n-michel-butter~aedb6129/

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:47

vhal

ಠ_ಠ

Pathogen schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:58:
[...]

Oh, maar dat ligt niet aan Rotterdam, eerder aan Facebook/internet/social media. Het maakt niet uit wat je zegt of iemand reageert er wel hatelijk of beledigd op.
Daarom hou ik het maar bij dit topic en vermijd ik de hardgroep-groepen op FB als de pest. Daar struikel je over de 12345 selfies en egocentrische personen die met de hoevelheid likes en opmerkingen hun ego weten te strelen. Wat betreft de marathon, dat is blijkbaar het summun wat men kan bereiken, althans zo ziet menig mens dat als ze net 42KM hebben gelopen. Ik doe het ze niet na maar er zijn genoeg kortere afstanden die m.i. ook heroisch zijn :P
Ik gaat effe een marathon lopuh dan! Gewoon niet zeike maar lopuh! Ja toch nie dan, ik komme tog uit Rotterdam dan! Een marathon...da's als kakken zonder douwen, doen we gwoon effe!

Strava

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10 14:26
Gisteren niet gelopen in Rotterdam en al helemaal geen marathon, maar een 5 km met een start 5 minuten lopen van mijn huis in Den Helder. Standaard evenement voor mij de afgelopen jaren, alleen was dit voor mij de eerste keer dat ik 5 km heb gelopen in plaats van 13,7 km (rare afstand). Ik had een startbewijs gewonnen en door blessures (gekneusde ribben en ooglaserbehandeling) van begin januari tot begin maart niet kunnen lopen.

Start was om 12:06 uur na de start van de halve marathon en de 13,7 km. Gelukkig zijn de temperaturen in Den Helder altijd lager dan in de rest van het land. Dus daar had ik geen last van. Iets na half 12 rustig naar de start gelopen samen met mijn zoon en dochter die ook mee deden.

Na de start gelijk in het gedrang van de trage mensen die denken vooraan te moeten starten maar na 300 meter was dat gelukkig wel over. Ik zou hem samen met mijn zoon lopen die de dag er voor al 90 minuten had gevoetbald en niet zo fit was, zijn woorden. Ergens tussen de 2 en 2,5 km kon hij het tempo niet meer bijhouden en liet mij gaan. Echter na het draaien waarbij de wind van voren kwam verslapte ik iets en haalde hij me weer bij tussen de 3 en 3,5 km. Ik probeerde nog aan te haken maar kon hem niet meer bijhouden. Uiteindelijk nog wel een eind sprint er uit kunnen persen en gefinished in 23:05. Na de finish nog even terug gelopen om de laatste 500 meter nog even met mijn dochter mee te lopen naar de finish. Mijn zoon eindigde in 22:32 en mijn dochter in 31:22.

Al met al een prima evenement en heerlijk gelopen. Volgende evenement wordt over 2 weken in Schagen. Ondertussen zijn we voor die dag al met zijn 5'en om te lopen.

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

vhal schreef op maandag 9 april 2018 @ 12:44:
[...]
Wat betreft de marathon, dat is blijkbaar het summun wat men kan bereiken, althans zo ziet menig mens dat als ze net 42KM hebben gelopen. Ik doe het ze niet na maar er zijn genoeg kortere afstanden die m.i. ook heroisch zijn :P
Ach, net na de finish kan ik me dat wel voorstellen. Je hebt net 3-4-5 uur gelopen waar een maandenlange voorbereiding aan vooraf is gegaan. Dat mag wel een beetje gevierd worden.

Hier op mijn werk durft men amper nog over sportprestaties te beginnen, want er is altijd wel iemand die diegene fijntjes wijst op die gekke ultratrailer (ondergetekende), voormalig profatleet (collega) en ironman (collega) die ook aan tafel zitten :+
Wel opvallend dat dat altijd "niet-sporters" zijn en dat de "fanatiekelingen" veel meer ieders prestatie weten te waarderen... :?

We zullen trouwens maar niets zeggen over de "licht" competitieve instelling bij bedrijfssport dingen :+

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

The_Ghost16 schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:07:
Gisteren niet gelopen in Rotterdam en al helemaal geen marathon, maar een 5 km met een start 5 minuten

Al met al een prima evenement en heerlijk gelopen. Volgende evenement wordt over 2 weken in Schagen. Ondertussen zijn we voor die dag al met zijn 5'en om te lopen.
Wat is er in Schagen?

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10 14:26

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Roozzz schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:12:
[...]

Hier op mijn werk durft men amper nog over sportprestaties te beginnen, want er is altijd wel iemand die diegene fijntjes wijst op die gekke ultratrailer (ondergetekende), voormalig profatleet (collega) en ironman (collega) die ook aan tafel zitten :+
Wel opvallend dat dat altijd "niet-sporters" zijn en dat de "fanatiekelingen" veel meer ieders prestatie weten te waarderen... :?
Sow..van het weekeinde weer een 5km Marathon gelopen!

Zoiets?

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-12 20:25
Gistermiddag heerlijk ontspannen 14km gelopen, lekker zonnetje en aardig warm. Echt top!

Tijdens het lopen dacht ik met regelmaat aan de marathonlopers waarvan de meeste inmiddels al wel een tijdje binnen waren. Wat een respect heb ik voor jullie zeg.. Ik loop best aardig, maar moet er eerlijk gezegd niet aan denken om 42km te lopen.. Als ik dan vrienden de marathon zie lopen in 3 uur ben ik toch altijd weer met stomheid geslagen.. zo'n bijzonder knappe prestatie, echt ongelofelijk.. Ook diep respect voor de mindere goden onder ons natuurlijk want ook dat doe ik echt niet na.

Zero.

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:05
ANdrode schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:39:
[...]

Wat gebeurt er dan als het niet lukt om hartslag omhoog te krijgen?

Verzuur je bij die hogere hartslag? Of haal je de hartslag gewoon niet bij een beperkte verhoging van tempo?
Ik weet het eigenlijk niet, verzuring is het volgens mij niet, zo voelt het allezins niet. In de tempoloop gisteren dacht ik in verzuring te gaan (was een beetje het "doel"), maar er waren andere factoren (warmte, 5 uur klussen, te veel gegeten, te weinig gedronken) die die test "verstoord" hebben. Maar zelfs daar geraakte ik maximum aan 175.

Het lijkt bijna alsof mijn maximum hartslag een pak gezakt is (10-15 slagen in omzeggens 6 maanden): alle andere parameters maken een "logische" evolutie door, alleen mijn hartslag niet...
Tazzios schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:46:
@nokie Welk tempo loop je dan?
Mogelijke oorzaken:
- Je loop techniek schaalt niet verder mee. (Soms moet je je techniek herzien om harder te kunnen)
- Spierkracht ontoereikend.
- Trainingsschema er wordt niet goed op snelheid getraind.
Ik volg een "schema" van 4 trainingen per week gebaseerd op Klaas Lok. Het enige waar ik daarbij afwijk is dat ik langere wisselduurlopen doe omdat ik ook deelneem aan trails tot 30km. Daar zit net vrij veel tempowerk in (ik doe 15x200jes, 10x400jes, 6x1000jes, 4x2000jes, wisselduurlopen en tempolopen), veel meer dan ik ooit heb gedaan.

In een poging om mijn hartslag de lucht in te krijgen, liep ik mijn intervallen de voorbije week veel te snel (voor wie de tabel van Lok kent, overeenkomstig met een 10km in 35-36' terwijl mijn PR op 40' zit). Die tempo's kon ik vorig jaar ook al lopen, maar bij een hartslag van 10-15 slagen meer.

Als Lok "gelijk" heeft (Garmin beweert trouwens hetzelfde), zou ik zo 2 minuten van mijn 10k PR moeten af kunnen doen. Alleen zie ik dat niet direct gebeuren.

Het zou spierkracht kunnen zijn. Dat is iets wat ik traditioneel nooit echt (veel) heb gedaan, ik was er vorig jaar wel mee begonnen maar door mijn heupproblemen bij het skieën ben ik er terug mee gestopt (ik wou uitsluiten dat het daaraan lag, ondertussen weet ik dat het iets anders is, maar ik ben nog niet terug begonnen). Het kan zijn dat dat is wat ik nodig heb om de "overschot" aan te spreken.

Techniek zou ook wel kunnen (knieën/hielen heffen dan waarschijnlijk, cadans zit imho goed met 185-190), daar kan ik ook wat meer op letten.

Het zal te laat zijn om potten te breken over 2 weken, maar het zijn wel goede suggesties!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

McMiGHtY schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:56:
[...]

Het mooiste is altijd net na de finish, dan loopt iedereen als een zombie naar de medailles. Iedereen lekker stil en in zijn moment :P.

Paar minuutjes erna ben ik eigenlijk weer vrolijk en trots op mezelf dat ik hem weer heb voltooid. Zag tijdens het lopen ook dat een loper net voor de EHBO instorten (bij 39 km of zo). Had ook zijn hele broek vol gepoept.

Niet echt gezond een marathon lopen denk ik...

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-12 20:25
Aight! schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:41:
[...]

Het mooiste is altijd net na de finish, dan loopt iedereen als een zombie naar de medailles. Iedereen lekker stil en in zijn moment :P.

Paar minuutjes erna ben ik eigenlijk weer vrolijk en trots op mezelf dat ik hem weer heb voltooid. Zag tijdens het lopen ook dat een loper net voor de EHBO instorten (bij 39 km of zo). Had ook zijn hele broek vol gepoept.

Nee, precies.. "Gegroet, we hebben gewonnen!"

Zero.

• Wyhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-12 13:31
Aight! schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:41:
[...]

Die liep ik ook voorbij... zag er niet erg florizand uit.

Daarnaast viel er nog een vrouw naast mij neer. Ik denk rond de 23km. Ik zag haar al over de weg zwalken en ik riep STOPPEN tegen haar, maar het was al te laat ze zag lijkbleek en storte in elkaar. Er waren omstanders die naar haar toe renden en ik ben doorgelopen, weet verder niet hoe het is afgelopen.

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Wyhi schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:26:
[...]

Die liep ik ook voorbij... zag er niet erg florizand uit.

Daarnaast viel er nog een vrouw naast mij neer. Ik denk rond de 23km. Ik zag haar al over de weg zwalken en ik riep STOPPEN tegen haar, maar het was al te laat ze zag lijkbleek en storte in elkaar. Er waren omstanders die naar haar toe renden en ik ben doorgelopen, weet verder niet hoe het is afgelopen.
Ja niet motiverend om al die mensen langs de kant te zien eigenlijk.

Ik vraag me dan af hoe ver je kan gaan, want je lichaam geeft toch wel aan wanneer het echt niet meer kan? Dan stop je toch gewoon, want je eigen veiligheid en gezondheid is toch belangrijker dan zo een marathon?

Of ben je dan zo van de kaart dat je dat zelfs niet meer kan? Iemand het wel eens meegemaakt die zijn ervaring wil delen?

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Aight! schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:28:
[...]

Ik vraag me dan af hoe ver je kan gaan, want je lichaam geeft toch wel aan wanneer het echt niet meer kan? Dan stop je toch gewoon, want je eigen veiligheid en gezondheid is toch belangrijker dan zo een marathon?

Of ben je dan zo van de kaart dat je dat zelfs niet meer kan? Iemand het wel eens meegemaakt die zijn ervaring wil delen?
Mja, als je al een paar uur bezig bent ga je gewoon op de automatische piloot, keer je steeds verder in jezelf en schakelt je hoofd uit. Kan prima, als je lichaam nog maar aan blijft staan :P

Ik ben eruit! Hét doel dit jaar gaat de Marathon Eindhoven worden :Y
Mijns inziens de perfecte schaal, niet te massaal maar ook geen evenement waar je niemand tegenkomt onderweg. Timing is goed (oktober) en ik kan na onze week vakantie eind mei lekker beginnen met doelgericht trainen, dan zijn er nog een week of 18 te gaan.
Nu nog een trainingsschema in elkaar draaien en natuurlijk lopen.

Mijn doel: <4:00. Marathontempo 5:40 min/km. Dat is op dit moment 10 seconden langzamer dan wat ik relaxed in Z2 kan lopen.

Spijkenisse in december is er nog als backup, mocht ik nou ergens tegenaan lopen en het kan écht niet doorgaan.

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-12 13:53
[...]

Niet meegemaakt, gelukkig, maar kan me er wel bij voorstellen eerlijk gezegd.

Een marathon is doodgaan, afzien, je grenzen verleggen. Ik heb er zelf pas 1 gelopen, en dan is het ook enorm lastig inschatten wat de grens is die je nog kan verleggen en welke je echt niet over kan en moet gaan. En je wil niet opgeven, en je KAN niet logisch of objectief meer nadenken, en het publiek schreeuwt je verder.

Respect aan alle marathonlopers in rotterdam deze zondag (en alle andere lopers natuurlijk ;) , lijkt me een hele zware editie te zijn geweest!

Heb zelf de halve marathon in Berlijn gelopen, ook die was redelijk pittig... Geen ideale voorbereiding (verkouden de week ervoor, last vd knie) en gestart met een eigenlijk onrealistisch doel (wilde onder de 1:22 zien te lopen dus ging weg op 1:21:30)...

Natuurlijk zelfs daarvoor veel te hard gestart, dus na de eerste 2+ km op een tempo van 3:35 gelopen te hebben het tempo teruggebracht naar 3:51-3:52. Tot een km of 9 ging dat nog aardig, maar daarna zakte
het in... Denk te lang het hoge tempo gelopen bij de start (normaal doe ik dat max 1km) icm met de voorbereiding, toen werd het schade beperken.

Over het algemeen het tempo rond de 4:00 kunnen houden en de laatste 1.5km nog iets aan kunnen zetten om te finishen in een tijd van 1:22:51!

30 seconden sneller dan vorig jaar, dus toch wel tevreden :) Knie is nu wel even stuk na afloop, maar nu kan ik het echt even rustig aandoen dus hopelijk herstelt dat relatief vlot. Verder was het te warm om echt goed te lopen, maar heb ik dat toch liever zodat het weekend eromheen alleen maar lekkerder is ;)

Ondertussen ook aan het kijken naar mijn 2e marathon waarbij Eindhoven en Amsterdam opties zijn op het moment (de kustmarathon een optie voor een ander moment, lijkt me een hele mooie maar wil een snelle marathon lopen en daar is hij minder geschikt voor ;) )

Mensen hier met specifieke ervaringen om juist wel of niet voor eindhoven of amsterdam te kiezen?

• Valorian
Tazzios schreef op maandag 9 april 2018 @ 09:08:
Een geweldige positieve split gelopen! eerste helft 1:24:50 2e helft 01:42:18. :+

Omdat smoesjes bla bla etc. ;)
Mooi bescheiden berichtje, in zo weinig tekens dat 'ie in een tweet had gepast. Maar ondertussen heb je dus wel even een Marathon afgetikt in 3:07? Respect!

Amsterdam is de drukste marathon van NL. Rotterdam is internationaal bekender/groter maar qua aantal deelnemers kleiner. Als je Rotterdam links laat liggen ivm drukte dan moet je A'dam dus zeker niet gaan lopen denk ik. Eindhoven heb ik geen ervaring mee. Spijkenisse heb ik alleen de 1/2 marathon gedaan, die was erg mooi want heerlijk rustig. Weet alleen niet meer of het een volledig parcour was of dat de marathon-lopers 2x de 1/2 ronde deden, dat zou je even kunnen checken. 2x een halve is altijd wat minder charmant. Nadeel van Spijkenisse kan zijn dat je last krijgt van wind, is nogal een 'open' parcours (veel tussen weilanden door). En het is eind dec dus theoretisch kan het ook flink koud worden. Maar liever te koud dan te warm.
Roadman schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:21:
Gisteren ook aanwezig in Rotterdam voor de plus minus 42.195 meter. Het werden er uiteindelijk 42.500.

De nieuwe startlocatie, persoonlijk vond ik het niet fijn direct zo de Erasmusbrug op. Plus het was enorm druk dringen geblazen. Misschien wel handig omdat je dan niet te snel van start gaat. Maar ik vond het geen doen. .
Ik heb 2 jaar geleden R'dam gelopen en vond het toen vooral geen doen om naar het startvak te komen. De ruimte daar was zo krap, icm teveel niet-lopers die er ook nog rondhingen, dat ik bijna overwoog om gewoon over de hekken te klimmen... Maar goed, er is bij een evenement met zoveel mensen denk ik geen optimum waarbij je iedereen goed kan bedienen. Het veranderen van zo'n parcours/start is iets wat niet over een nacht ijs gaat, dus ik ga er vanuit dat de nieuwe variant dan per saldo het beste werkt voor iedereen. En anders starten ze wellicht volgend jaar weer op de Coolsingel ;)
McMiGHtY schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:37:

Ach, ik denk dat het een gevalletje statistiek is. Als je tienduizenden lopers ergens neerzet zijn er altijd wel wat mensen die compleet onvoorbereid zijn. Verder zijn veel vragen ook niet zo gek hoor, want iedereen doet vaak iets anders en heeft zijn eigen voorkeuren, waardoor mensen die voor het eerst iets doen blijven twijfelen wat nou het beste is. Dat 'beste' is dan vaak nergens te vinden, omdat het beste gewoon is wat je voor jezelf geoefend hebt. Zo heb ik bij een run op asfalt nog nóóit water meegenomen omdat er elke 5km een drinkpost staat. Anderen zweren erbij en lopen met een camelbak van 2 liter of een belt met flesjes. Voordeel is dat je dan niet hoeft te stoppen, je makkelijker kan drinken tijdens rennen, etc. Nadeel is gewicht en balans. En over gelletjes kan je ook wel een boek schrijven. Of over eten van tevoren. Zoveel mensen zoveel meningen. Verder: vergeet niet dat het ineens heel warm geworden is, sommigen hebben de hele trainingsserie nog nooit bij een temperatuur van boven de 10-12 graden gelopen en raken in paniek bij het idee dat het ineens 20 is ;) ..
[...]

Ik denk dat het iedereen die écht diep gaat kan overkomen dat je een keer jezelf helemaal aan gort loopt zónder door te hebben wat er gebeurd. Ik weet dat één van de snelste lopers op Tweakers in dit topic ook eens vertelde dat hij op een podiumplaats liep bij een wedstrijd en vlak voor het einde ineens alles zwart werd voor zijn ogen. Kon nog net naar de kant komen maar mocht wel meteen mee naar ehbo. Iets met zouttekort geloof ik. Dat was dus een loper die rond de 32-33 min liep op de 10km, iemand die zijn halve leven al atletiek deed, lichaam van haver tot gort kent en tóch in zo'n situatie terecht komt. Kun je nagaan wat er met een leek zoal kan gebeuren.
m0ridin schreef op maandag 9 april 2018 @ 17:42:
[...]

Ondertussen ook aan het kijken naar mijn 2e marathon waarbij Eindhoven en Amsterdam opties zijn op het moment (de kustmarathon een optie voor een ander moment, lijkt me een hele mooie maar wil een snelle marathon lopen en daar is hij minder geschikt voor ;) )

Mensen hier met specifieke ervaringen om juist wel of niet voor eindhoven of amsterdam te kiezen?
Geen specifieke ervaringen. Maar ik denk dat je je moet realiseren dat zowel A'dam als Eindhoven bij het handjevol van de grootschaligste hardloop-events van Nederland hoort, samen met de Damloop, 7heuvelenloop, R'dam, en nog een paar. Dat is iets wat je moet liggen. Sommige mensen vinden het geweldig om met zoveel tegelijk zo'n event te doen en zien dat als voordeel. Anderen ergeren zich aan van alles. Bij welke groep jij hoort kan ik niet voor je bedenken, maar je hebt vast wel eens één van die grote runs gedaan dus weet wellicht wel wat een beetje je voorkeur heeft?

Bij een run met 20.000-50.000 mensen weet je gewoon van tevoren dat er altijd wel een paar zaken zijn waar je van baalt, of het nu de drukte is om bij je startvak te komen, mensen die in de weg lopen, drukte bij drankposten, te weinig pendelbussen, etc.etc. Als je écht geniet van zo'n mega-event (wat ik zelf op zich overigens wel doe) dan neem je dat soort irritaties voor lief. Weet je dat dat soort – relatief kleine zaken – je te veel stress en frustratie kosten? Dan kan je beter iets kleinschaligs gaan doen. Er zijn elk jaar tientallen marathons door het hele land heen.

Edit: Wat een wereldttijd heb je gelopen in Berlijn trouwens! En dat met die hitte. Veel kennissen van mij liepen er ook dit weekend. Als loper nog iets meegekregen van de opgehoogde beveiliging ivm aanslagen? Hoorde dat er veel politie op de been was.

• Rudedadude

Rudedadude

De kustmarathon was mijn eerste marathon en ja als je van strand (3 stukken, in totaal tussen de 10 en 15 km), wind en stevige duintoppen met trappen omhoog en omlaag in het parkoers houdt oa. na 35km dan is het een aanrader :P Maar grote kans dat ik hem dit jaar voor de vierde keer ga lopen.

Mijn wat uitgebreidere marathonervaring dan. Afgelopen week had ik nog een keer contact met een vriend die in Rotterdam zijn eerste marathon ging lopen. Hij is wat sneller dan ik (10k rond de 37 minuten) en had getraind voor onder de 3 uur. Ik had geen specifieke marathontraining gedaan (alhoewel dit jaar al 3 keer een marathon of verder lopen niet heel onhandig is als voorbereiding) en wist nog niet wat ik wilde gaan doen. Ik kreeg het plan om samen met hem te gaan lopen totdat ik zou afhaken. Dat betekende weggaan op een tempo van 4:15/km. Dat veranderde voor mij wel de laatste 4 dagen van de voorbereiding, ik ben toch nog wat vaker vroeger naar bed gegaan, heb me redelijk ingehouden in m'n trainingen en ben op tijd begonnen met maltodextrine drinken en het lichaam zoveel mogelijk soepel maken. Zondagochtend naar Kralingse zoom gereden, en in singlet met m'n doe-het-zelf-gel en een flesje sportdrank op de metro gestapt naar het centrum. Op de afgesproken tijd vonden we elkaar en zijn we het startvak van wave 1 ingekomen. Dat was helaas smaller dan vorig jaar door de nieuwe locatie en er stonden ook alleen dixy's ipv normale urinoirs. Gelukkig zijn er dan palen van de trambaan, want zo kort voor de start moet de druk wel even van de ketel :9

Na de start was het best druk. Omdat we in het startvak van 3:00-3:30 stonden was de eerste kilometer over de erasmusbrug slalommen met veel inhalen op een manier waar Khalid iets van had kunnen leren. Vanaf de laan op zuid kwam er iets meer ruimte, maar het inhalen is eigenlijk de eerste 25km door blijven gaan. We kwamen mooi in een tempo en konden meestal net achter of naast elkaar lopen. Drankposten waren een uitdaging, want ik wilde bij elke post een bekertje water en sportdrank drinken en omdat ik wandelend drink moest ik na elke post weer even versnellen tot 4:05 om hem weer bij te halen. Dat ging goed tot de post rond de 20km. Daar kwam ik niet lekker tussen de mensen door en kreeg ik opeens een bekertje waar nagenoeg geen sportdrank in zat waardoor ik nog eens een andere nodig had en toch wel wat tijdverlies opliep. Mijn vriend liep vervolgens 100 meter voor me en ik kwam wel wat dichterbij, maar het lukte me niet hem in te halen. De post rond de 25 km maakte dat niet beter en met ongeveer dezelfde achterstand kwamen we weer terug bij de Erasmusbrug. De eerste hm was wel in 1:29:38 gegaan, dus op zich waren we goed op schema.

Na de erasmusbrug kwam ik opeens redelijk snel dichterbij. In de tunnel onder de weg haalde ik hem in en ik gebaarde om me te volgen. Al snel merkte ik dat hij niet kwam, maar ik besloot door te lopen en het tempo rond 4:15 te houden. Dat lukte nog best aardig tot aan de Kralingse plas. Daar merkte ik dat het vals plat wat je daar hebt ervoor zorgde dat ik het tempo niet kon houden. De eerste helft kon ik ook nog aansluiten als ik per ongeluk het tempo liet zakken, maar dat zat er nu ook niet meer in en er waren nog wel genoeg andere lopers, maar niemand met een tempo wat mij beviel om te volgen. Hartslag ging ook langzaam omhoog, samen met een dalend tempo. Ik heb voor m'n gevoel weinig hoeven zweten onderweg, maar de stijgende temperatuur hielp niet helemaal mee. Dit was het eerste stuk dat ik zelf wel weer eens werd ingehaald en niet alleen maar meer mensen inhaalde, alhoewel je soms wandelende lopers tegenkwam die kapot waren gegaan. De ronde kralingse plas ging gevoelsmatig nog best snel, waardoor ik weer in de 'bewoonde' wereld aankwam. Gek genoeg ging ik hier weer meer mensen inhalen, alhoewel m'n tempo niet meer echt omhoog ging. Het lukte me wel om niet verder in te zakken en na een kilometer 4:45 kon ik toch weer versnelling richting de 4:30. Ik was al lang niet meer bezig met de 3:00. Eigenlijk ook nooit geweest, want ik liep toch niet onder mijn eigen naam. Laatste stuk richting Finish kon ik weer wat meer pushen, alhoewel de Mariniersweg wel als veneinig vals plat omhoog voelt na 40 km. Om mijn heen begonnen weer meer mensen te versnellen en de 4:30 ging weer makkelijk. Op de Coolsingel kon ik nog verder versnellen en toen iemand nog langszij kwam kwamen we gezamenlijk nog tot een eindsprint en met een tempo van ver boven de 3:00/km kwamen we over de finish. Netto tijd uiteindelijk 3:03:54. 4,5 minuut verval in de tweede helft.

Nadat ik een tijdje had zitten bijkomen zag ik opeens dat ik tegenover @kramerty88 zat. Hij had geen oranje voetbalshirt aan dus ik herkende hem eerst niet ;) Nog even gekletst, maar hij had als haas niet zijn beoogd tempo kunnen volhouden (maar dus wel even 17km in een tempo van 3:26/km gelopen). Nog even later kwam ik in gesprek met een oudere man die daar stond. Hij bleek net een wereldrecord te hebben gelopen voor iemand van exact zijn leeftijd. Op zijn 70ste liep hij gisteren 2:57. Deze lijst moet dus aangepast worden: http://www.arrs.net/SA_Mara.htm .Het is alleen nog geen wereldrecord voor de leeftijdscategorie, omdat de inmiddels overleden Ed Whitlock op zijn 73ste nog 2:54 heeft gelopen. Maar, zo vertelde hij mij, hij werd elk jaar nog sneller, dit was een nieuw PR voor hem: https://www.runnersweb.nl...de-3-uur-in-rotterdam.htm

Vanaf de finish terug naar de metro nog even voorzichtig hardlopend de Lijnbaan meegepikt tot station Beurs en nog 15 minuten later zat ik weer in de auto. Ik had bij de finish mijn vriend niet meer gezien, dus ik dacht dat ik hem had misgelopen. Ik kreeg hem aan de lijn en hij was nog op weg naar de finish. Hij had een massale inzinking gehad en was na 36 kilometer door de ehbo zwalkend van het parkoers gehaald. Daar was hij weer bijgekomen en hij had besloten toch naar de finish te gaan, tegen hun advies in (hij is huisarts, dus dan mag je denk ik zo eigenwijs zijn). Dat deed hij nu wandelen / licht joggend. Nadat zijn eerste halve dus in 1:29:30 was gegaan, heeft hij over de tweede helft uiteindelijk 2:51 gedaan. Dat is dan ook weer de marathon.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:56

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heb sinds enige tijd last van mijn knie. Het begon een maand of 2 geleden na een relatief korte duurloop van ca 15km. Dacht dat het aan mijn schoenen lag dus nieuwe schoenen gekocht. Daarna de halve marathon van de CPC gelopen en ik heb 2 dagen nauwelijks kunnen lopen. Heb op kantoor zelfs de lift gepakt, dat zegt genoeg.
Afgelopen zaterdag weer ca 15km gelopen en aan het eind kon ik echt niet meer, zo zeer deed het. Zondag weer enorm last gehad en vandaag nergens meer last van.
Voor de volledigheid: voor de winter liep ik regelmatig 3x per week totaal 50km per week

Iemand een idee ? In het verleden heeft bootcamp enorm geholpen dus dat ga ik weer oppakken, maar andere suggesties zijn ook welkom! Heb ook een vermoeden dat het kan liggen aan een te laag tempo (5" p/km waar ik vorig jaar vaker op 4"15-4"30 zat) waardoor de impact te groot is of te dunne sokken (vind fijn om schoenen strak te hebben zitten - dus automatisch dunne sokken zonder demping).

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 09-04-2018 23:11 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• tlpeter
Valorian schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:27:
[...]

Ik heb 2 jaar geleden R'dam gelopen en vond het toen vooral geen doen om naar het startvak te komen. De ruimte daar was zo krap, icm teveel niet-lopers die er ook nog rondhingen, dat ik bijna overwoog om gewoon over de hekken te klimmen... Maar goed, er is bij een evenement met zoveel mensen denk ik geen optimum waarbij je iedereen goed kan bedienen. Het veranderen van zo'n parcours/start is iets wat niet over een nacht ijs gaat, dus ik ga er vanuit dat de nieuwe variant dan per saldo het beste werkt voor iedereen. En anders starten ze wellicht volgend jaar weer op de Coolsingel ;)
Nee, de Coolsingel gaat vanaf gisteren op de schop en dat gaat een paar jaar duren.
Ook vanwege de drukte is er gekozen voor de Erasmusbrug. Ik denk dat het een blijvertje is.

• Sinned123
Ik vond de nieuwe startplek ook niet fantastisch. Iedereen moet door een smalle trechter naar zijn startvak. Verder vond ik uiteindelijk de brug zelf wel meevallen, je wilt toch niet gelijk je eerste km knallen.
Het is wel vervelend voor diegene die niet in het juiste startvak zit.

Wat mij vooral irriteert is de loopetiquette, of eigenlijk gebrek daaraan.
Niemand gaat meer naar rechts, ook de betere lopers niet.... Dit ervaar is zowat bij alle wedstrijden tegenwoordig.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Sport_Life schreef op maandag 9 april 2018 @ 23:07:
Heb sinds enige tijd last van mijn knie. Het begon een maand of 2 geleden na een relatief korte duurloop van ca 15km. Dacht dat het aan mijn schoenen lag dus nieuwe schoenen gekocht. Daarna de halve marathon van de CPC gelopen en ik heb 2 dagen nauwelijks kunnen lopen. Heb op kantoor zelfs de lift gepakt, dat zegt genoeg.
Afgelopen zaterdag weer ca 15km gelopen en aan het eind kon ik echt niet meer, zo zeer deed het. Zondag weer enorm last gehad en vandaag nergens meer last van.
Voor de volledigheid: voor de winter liep ik regelmatig 3x per week totaal 50km per week

Iemand een idee ? In het verleden heeft bootcamp enorm geholpen dus dat ga ik weer oppakken, maar andere suggesties zijn ook welkom! Heb ook een vermoeden dat het kan liggen aan een te laag tempo (5" p/km waar ik vorig jaar vaker op 4"15-4"30 zat) waardoor de impact te groot is of te dunne sokken (vind fijn om schoenen strak te hebben zitten - dus automatisch dunne sokken zonder demping).
Buitenkant knie? Zeg maar de "hardlopersknie"plek? Je zou eens kunnen kijken of je niet te ver met je voeten naar buiten wijst.
Trouwens, als je je demping uit je sokken moet halen dan zou ik toch eerder eens naar je schoenen kijken :P

@Valorian ik zag dat het aantal deelnemers tussen R'dam en A'dam redelijk gelijk op gaat, als ik de uitslagen van de afgelopen edities bekijk. Maar, mijn vrouw zei thuis ook al dat ze foto's voorbij zag komen van de drukte in de stad en no way dat ze door die 900.000 mensen extra heen gaat komen met 2 kleine kinderen :P
Ach ja, ik kom toch alleen maar in Rotterdam voor mijn geld.

[ Voor 12% gewijzigd door Pathogen op 10-04-2018 08:56 ]

• Curva
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-12 14:41
Ik heb zondag ook in Rotterdam gelopen. Daar heb ik meegedaan met de business estafette marathon en ik mocht het tweede gedeelte lopen, 12,5 KM. Helaas heb ik een erg slechte voorbereiding gehad aangezien ik na de halve marathon van Eindhoven, afgelopen oktober, last kreeg van mijn achillespees. Ik heb hier maanden last van gehad en bijna niet gelopen. Uiteindelijk mijn gedeelte gedaan in 01:12:55. Niet echt tevreden, maar ik had erg veel last van de hitte en mijn hartslag ging niet naar beneden. Gelukkig had ik geen last van de achillespees tijdens het lopen, dus daar was ik wel blij mee.

PSN: Curvaa_

• m0ridin
Valorian schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:27:

[...]

Geen specifieke ervaringen. Maar ik denk dat je je moet realiseren dat zowel A'dam als Eindhoven bij het handjevol van de grootschaligste hardloop-events van Nederland hoort, samen met de Damloop, 7heuvelenloop, R'dam, en nog een paar. Dat is iets wat je moet liggen. Sommige mensen vinden het geweldig om met zoveel tegelijk zo'n event te doen en zien dat als voordeel. Anderen ergeren zich aan van alles. Bij welke groep jij hoort kan ik niet voor je bedenken, maar je hebt vast wel eens één van die grote runs gedaan dus weet wellicht wel wat een beetje je voorkeur heeft?

Bij een run met 20.000-50.000 mensen weet je gewoon van tevoren dat er altijd wel een paar zaken zijn waar je van baalt, of het nu de drukte is om bij je startvak te komen, mensen die in de weg lopen, drukte bij drankposten, te weinig pendelbussen, etc.etc. Als je écht geniet van zo'n mega-event (wat ik zelf op zich overigens wel doe) dan neem je dat soort irritaties voor lief. Weet je dat dat soort – relatief kleine zaken – je te veel stress en frustratie kosten? Dan kan je beter iets kleinschaligs gaan doen. Er zijn elk jaar tientallen marathons door het hele land heen.

Edit: Wat een wereldttijd heb je gelopen in Berlijn trouwens! En dat met die hitte. Veel kennissen van mij liepen er ook dit weekend. Als loper nog iets meegekregen van de opgehoogde beveiliging ivm aanslagen? Hoorde dat er veel politie op de been was.
Mjah, drukte an sich hoeft geen punt te zijn (HM van Berlijn had dit jaar ook 34.000 lopers) maar dat ligt er helemaal aan hoe het georganiseerd is en hoe het na de start is.

In Berlijn kon ik gewoon in het voorste vak starten dus dan hoef je echt niet in te halen of wat dan ook, prima georganiseerd daar dus je merkt van tevoren ook weinig van de drukte in die zin. Maar als ik hierboven dan lees over Rotterdam en het feit dat iemand in startvak 3:00-3:30 alsnog grotendeels (25km!) bezig is met inhalen weet ik niet of ik dat zo ideaal vind...

Ik heb pas 1 marathon gedaan, die van Valencia, en die in 3:02:58 gelopen dus ik zou dan ook in 3:00-3:30 terecht komen. Zou dan hopen dat je redelijk vooraan start en geen last hebt van te veel langzamere lopers maar dat is dus geen garantie.

Een kleiner loopje zou wat dat betreft wellicht handiger zijn, maar denk dat ik me beter kan motiveren bij een grotere (en dan ook tijdens het rennen daar meer aan kan optrekken). Nou ja, eerst maar herstellen van Berlijn ;)

En thanks! Eigenlijk weinig meegekregen van de extra beveiliging persoonlijk, na afloop wel 1 of 2 gasten met mitrailleurs maar kon me niet herinneren of dat vorig jaar anders was. Daarna wel in het hotel gehoord van die lui die opgepakt waren, maar tijdens het evenement zelf echt niets van meegekregen (gelukkig).

• minimaLL
  • Laatst online: 25-11 12:56
Twee dagen na datum zit ik nog steeds op mijn roze hardloopwolk die begon aan de finish. Nu ja, laat ons zeggen een half uur daarna...want ik ben toch vrij diep moeten gaan. Het was mijn eerste marathon en ik had 3u30 voor ogen. Uiteindelijk gefinisht in 3u29.49. Erg nipt behaald dus.

De laatste weken verliepen niet optimaal. Mijn garmin bleef maar een dalende fitnesslevel aangeven en mijn hartslag ging alle kanten op bij de laatste trainingen. Tijdens de taperperiode heb ik ingezien dat ik niet zo stressbestendig ben wat uiteindelijk ook resulteerde in een nacht van 2u slaap voor de marathon. Gelukkig hield de adrenaline me wel staande zodat ik helemaal achteraan in startwave 1 kon beginnen (wou mezelf niet opblazen door te snel te starten en door de twijfels hing ik ook niet super strak vast aan sub 3h30).

Uiteindelijk de eerste 30km een behoorlijk constant tempo kunnen lopen rond 4min45-50. Dan begonnen de vermoeidheidspijntjes wel snel op te steken. Eerst wat aan de voet, maar achteraf was dat was niets vergeleken met het gevoel in mijn kuiten. Zoals het een marathondebutant betaamt meteen kennisgemaakt met de man met de hamer. Die mept serieus door. Het was lopen tegen de kramp aan en ook de warmte begon steeds meer invloed te hebben (ben niet zo hittebestendig). Op het moment zelf kon ik niet echt zeggen dat ik van de kilometers rond het Kralingse bos heb genoten. Ik dacht: dit nooit meer. Even wandelen kwam in me op maar mijn garmin meldde een verwachte aankomsttijd van 3u27. Dit liep gestaag op dus wandelen zou mijn tijdsdoel meteen teniet gemaakt hebben. Daardoor tot aan het gaatje gegaan. Op de coolsingel was het echt op en schoot de kramp er 2x in, maar gelukkig ook snel weer uit. 11 seconden overgehouden aan de finish maar vooral... ik kan mezelf een marathonfinisher noemen nu!

In het aankomstgebied wel even gaan zitten/liggen want ik voelde me toch wel misselijk. Weer opstaan was en hele klus en ik kreeg het gevoel dat ik kon flauwvallen dus toch maar even terug bekomen op de grond. Uiteindelijk voor de zekerheid langs EHBO gegaan waaruit bleek dat ik vooral zouten moest aanvullen (want heb onderweg wel gelletjes ingenomen en bij elke bevoorrading drank aangenomen). De mensen daar waren wel ontzettend vriendelijk waarvoor hulde!

Achteraf maakte het afzien het gevoel van euforie des te groter en dat blijft toch vooral hangen waardoor ik toch al richting een volgende marathon denk.

Ik vond Rotterdam qua beleving echt prachtig. De sfeer, de organisatie, onbekenden die je met steunbetuigingen erdoorheen slepen. Bedankt Rotterdam!

https://www.strava.com/activities/1496502991

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

minimaLL schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:25:
Twee dagen na datum zit ik nog steeds op mijn roze hardloopwolk die begon aan de finish. Nu ja, laat ons zeggen een half uur daarna...want ik ben toch vrij diep moeten gaan. Het was mijn eerste marathon en ik had 3u30 voor ogen. Uiteindelijk gefinisht in 3u29.49. Erg nipt behaald dus.

De laatste weken verliepen niet optimaal. Mijn garmin bleef maar een dalende fitnesslevel aangeven en mijn hartslag ging alle kanten op bij de laatste trainingen. Tijdens de taperperiode heb ik ingezien dat ik niet zo stressbestendig ben wat uiteindelijk ook resulteerde in een nacht van 2u slaap voor de marathon. Gelukkig hield de adrenaline me wel staande zodat ik helemaal achteraan in startwave 1 kon beginnen (wou mezelf niet opblazen door te snel te starten en door de twijfels hing ik ook niet super strak vast aan sub 3h30).

Uiteindelijk de eerste 30km een behoorlijk constant tempo kunnen lopen rond 4min45-50. Dan begonnen de vermoeidheidspijntjes wel snel op te steken. Eerst wat aan de voet, maar achteraf was dat was niets vergeleken met het gevoel in mijn kuiten. Zoals het een marathondebutant betaamt meteen kennisgemaakt met de man met de hamer. Die mept serieus door. Het was lopen tegen de kramp aan en ook de warmte begon steeds meer invloed te hebben (ben niet zo hittebestendig). Op het moment zelf kon ik niet echt zeggen dat ik van de kilometers rond het Kralingse bos heb genoten. Ik dacht: dit nooit meer. Even wandelen kwam in me op maar mijn garmin meldde een verwachte aankomsttijd van 3u27. Dit liep gestaag op dus wandelen zou mijn tijdsdoel meteen teniet gemaakt hebben. Daardoor tot aan het gaatje gegaan. Op de coolsingel was het echt op en schoot de kramp er 2x in, maar gelukkig ook snel weer uit. 11 seconden overgehouden aan de finish maar vooral... ik kan mezelf een marathonfinisher noemen nu!

In het aankomstgebied wel even gaan zitten/liggen want ik voelde me toch wel misselijk. Weer opstaan was en hele klus en ik kreeg het gevoel dat ik kon flauwvallen dus toch maar even terug bekomen op de grond. Uiteindelijk voor de zekerheid langs EHBO gegaan waaruit bleek dat ik vooral zouten moest aanvullen (want heb onderweg wel gelletjes ingenomen en bij elke bevoorrading drank aangenomen). De mensen daar waren wel ontzettend vriendelijk waarvoor hulde!

Achteraf maakte het afzien het gevoel van euforie des te groter en dat blijft toch vooral hangen waardoor ik toch al richting een volgende marathon denk.

Ik vond Rotterdam qua beleving echt prachtig. De sfeer, de organisatie, onbekenden die je met steunbetuigingen erdoorheen slepen. Bedankt Rotterdam!

https://www.strava.com/activities/1496502991
Dude, dit hele verhaal zie je niet af aan je Strava activiteit! Ziet er uit als een behoorlijk strak gelopen marathon :Y Hier kun je echt met alle recht ontzettend trots op zijn!

• Rudedadude

Rudedadude

m0ridin schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:49:
[...]
In Berlijn kon ik gewoon in het voorste vak starten dus dan hoef je echt niet in te halen of wat dan ook, prima georganiseerd daar dus je merkt van tevoren ook weinig van de drukte in die zin. Maar als ik hierboven dan lees over Rotterdam en het feit dat iemand in startvak 3:00-3:30 alsnog grotendeels (25km!) bezig is met inhalen weet ik niet of ik dat zo ideaal vind...
Alleen de eerste kilometer was het echt een inhaalpartij in de poging zo snel mogelijk het beoogde tempo op te pikken, vanaf daarna was het simpelweg mensen langzamerhand voorbij lopen zonder dat dit irritant is (sterker nog, inhalen voelt altijd goed :P ). Ik had ook ervoor kunnen kiezen om verder vooraan in het (enorme) startvak te gaan staan, daar had ik dit keer eens geen moeite voor gedaan.

• Tweakarim

Tweakarim

Doen jullie naast het hardlopen nog een andere sport? Ik overweeg een wielren fiets te kopen voor wat afwisseling en om wat verder van huis te komen dan rondjes die ik doe met hardlopen. Aan de andere kant als ik al minimaal drie keer per week wil hardlopen dan blijft er weinig tijd over om (serieus) met een andere sport bezig te zijn. Ergens vrees ik ook dat het hardlopen versloft als ik me nog met een andere sport bezig ga houden terwijl ik de smaak juist te pakken heb. Ben benieuwd of jullie naast het hardlopen nog een andere sport doen, wat dat dan is, en hoe jullie het hardlopen dan combineren met een andere sport.

• m0ridin
Rudedadude schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 13:09:
[...]

Alleen de eerste kilometer was het echt een inhaalpartij in de poging zo snel mogelijk het beoogde tempo op te pikken, vanaf daarna was het simpelweg mensen langzamerhand voorbij lopen zonder dat dit irritant is (sterker nog, inhalen voelt altijd goed :P ). Ik had ook ervoor kunnen kiezen om verder vooraan in het (enorme) startvak te gaan staan, daar had ik dit keer eens geen moeite voor gedaan.
Ah ok, dat maakt het al wat minder erg allemaal hehe... Thanks voor de opheldering ;)

• Miki
  • Laatst online: 09:00
Tweakarim schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 15:42:
Doen jullie naast het hardlopen nog een andere sport? Ik overweeg een wielren fiets te kopen voor wat afwisseling en om wat verder van huis te komen dan rondjes die ik doe met hardlopen. Aan de andere kant als ik al minimaal drie keer per week wil hardlopen dan blijft er weinig tijd over om (serieus) met een andere sport bezig te zijn. Ergens vrees ik ook dat het hardlopen versloft als ik me nog met een andere sport bezig ga houden terwijl ik de smaak juist te pakken heb. Ben benieuwd of jullie naast het hardlopen nog een andere sport doen, wat dat dan is, en hoe jullie het hardlopen dan combineren met een andere sport.
Naast hardlopen voetbal ik ook nog 2x in de week. Soms is dat lastig te combineren met het lopen als ik bijvoorbeeld diep bent gegaan in een wedstrijd of training of niet geheel ongeschonden uit een wedstrijd komt.
Ik probeer zo goed als het kan om 3x te lopen maar soms blijft het bij 2 of zelfs 1.
Echter als ik beide activiteiten samen bekijk dan maak ik aardig wat kilometers in de week :)

Schema is als volgt:
Maandag - herstel loopje 5 a 10km
Dinsdag voetbaltraining - intervaltraining
Woensdag - rustdag
Donderdag - lange duurloop
Vrijdag - intervaltraining
Zondag voetbal wedstrijd - intervaltraining

Ik skip nog wel eens de vrijdag of de maandag. Afhankelijk van vermoeidheid en kleine pijntjes zoals een paar noppen die sportief op je wreef worden geplaatst :/

Aan hardlopen zit ik zo rond de 25 a 30km per week momenteel. En ik vermoed aan voetbal dat er nog een kleine 20km bij komt. Dus kleine 50km per week.

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 10-04-2018 16:12 ]

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Hardlopen, mountainbike en racefiets hier. En als ik zin heb wil ik ook nog wel eens een periode serieus aan de slag zijn met krachttraining en boulderen...

Ik doe tegenwoordig vooral een beetje waar ik zin in heb. Hardlopen is nog steeds de hoofdsport, maar trainingen op de fiets zijn ook prima. Racefiets gebruik ik vooral voor woon-werk verkeer, maar ook daar buiten af en toe een rondje. Dit begint nu wel op te bouwen... inmiddels staan er diverse 100+ ritjes in de agenda. Mountainbiken vind ik al jaren erg leuk om te doen :)
Uiteindelijk ben ik lekker in beweging en is het goed voor mijn duurvermogen en kracht. Het is allicht niet optimaal voor de snelste tijd met lopen; maar voor de lange duur zie ik geen negatieve effecten. Eerder positief.

Vriendin heeft bedacht om wat triatlons te gaan doen dit jaar en probeert mij daar ook van te overtuigen. Die boot hou ik nog een beetje af, want ik vind dat ik nu al te weinig tijd heb :P Om dan ook nog ergens 2x in de week te gaan zwemmen wordt wel ambitieus ;) Oja, en ik ben slecht in dingen met mate doen... dus dat eindigt gegarandeerd met een ironman :+

Kortom, vrijheid blijheid; lekker doen waar je zin in hebt :P

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zoooo en toen had ik dus mijn volgende geek-doel gevonden.. Mijn eigen marathonschema in elkaar klussen!

Dat is me nog eens niet niks zeg, met de 100 verschillende methodes en filosifieën :P Het is me in ieder geval wel duidelijk dat ik de volgende zaken wil toepassen:
- 4x in de week trainen
- één specifieke lange duurloop, waarschijnlijk in de vorm van een wisselduurloop, zaterdagavond of zondagochtend. Eventueel met kind(eren) in de wagen.
- (beginnen met) 1x per week op een lege maag lopen (5u na de laatste maaltijd), als dit niet keihard tegenvalt wil ik het 2x per week doen. Lijkt me een erg goede man-met-hamer training.
- doordeweeks 1x DL1 (na de lange duurloop, dit wordt de eerste nuchtertraining), 1x extensief intervallen, 1x DL2. Deze lopen blijven waarschijnlijk gelimiteerd tot 40-45 minuten max tenzij ik over kan en wil schakelen naar avondlopen.
- gesplitst lopen (lunch, en 's avonds nog een keer) om makkelijker aan de afstand/tijd te kunnen komen

• Hoppa!
Begonnen met racefiets en kracht. Beide 2x in de week. Daarna pas begonnen met hardlopen en tot de conclusie gekomen dat die 3 samen niet te doen is als je in alles niveau wilt opbouwen. Vervolgens het hardlopen gereserveerd voor in de koudere maanden als ik weinig fiets.

Nu echter een hardnekkige elleboogblessure waardoor krachttraining nauwelijks een optie is, waardoor ik fietsen en hardlopen combineer. Fietsen 2x in de week (1x een avond na het eten en 1x een langere rit in het weekend). Hardlopen 2 of 3x in de week, afhankelijk van de hoeveelheid inspanning en spierpijn en wat ik aan rustdagen nodig voel te hebben.

Over het algemeen merk ik dat ik de typische hardlooppijntjes er vrij gemakkelijk uit krijg met fietsen. Fietsen is zo'n beetje mijn tweede natuur, dus dat kan ik eigenlijk altijd wel, ongeacht pijntjes of vermoeidheid. Ik kan dat ook veel beter doseren. Hardlopen kost me nog steeds veel meer energie. 70km fietsen in ruim 2 uur sloopt me minder dan 5km hardlopen in een half uur, dus de uitdaging ligt duidelijk in het hardlopen.

Om me heen hoor ik diverse mensen die in beide sporten beter worden door de combinatie en voor mij geldt dat ook. Ik hoor echter ook mensen die het niet voor elkaar krijgen om het te combineren en veel blessures oplopen. Maar ik denk dat dat vooral geldt voor mensen die al fietsen en dan beginnen met hardlopen, niet andersom.

• Sinned123
Pathogen schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 17:07:
Zoooo en toen had ik dus mijn volgende geek-doel gevonden.. Mijn eigen marathonschema in elkaar klussen!

Dat is me nog eens niet niks zeg, met de 100 verschillende methodes en filosifieën :P Het is me in ieder geval wel duidelijk dat ik de volgende zaken wil toepassen:
- 4x in de week trainen
- één specifieke lange duurloop, waarschijnlijk in de vorm van een wisselduurloop, zaterdagavond of zondagochtend. Eventueel met kind(eren) in de wagen.
- (beginnen met) 1x per week op een lege maag lopen (5u na de laatste maaltijd), als dit niet keihard tegenvalt wil ik het 2x per week doen. Lijkt me een erg goede man-met-hamer training.
- doordeweeks 1x DL1 (na de lange duurloop, dit wordt de eerste nuchtertraining), 1x extensief intervallen, 1x DL2. Deze lopen blijven waarschijnlijk gelimiteerd tot 40-45 minuten max tenzij ik over kan en wil schakelen naar avondlopen.
- gesplitst lopen (lunch, en 's avonds nog een keer) om makkelijker aan de afstand/tijd te kunnen komen
Ik heb zelf ook wat in elkaar gedraaid.
Wel 5x per week.
Maandag: vogeltjes kijken na de duurloop van de zondag ervoor. Ongeveer 8a9KM.
Dinsdag: Interval loop, 4x2KM of 6x1KM. totaal 13KM. Tempo seconde of 20a30 sneller dan marathon tempo.
Donderdag: Even inlopen en dan langeloop op marathon tempo, elke week een beetje langer. Begonnen met 13KM geeindigd met 22KM.
Vrijdag: Vogeltjes kijken tussen de 5 en 11km.
Zondag: Duurloop, begonnen met seconde of 30a40 langzamer dan marathon tempo en dan 2-wekelijks een seconde of 5 van dat tempo af. Geeindigd op 10a15seconde langzamer dan M-Tempo. En de duurlopen steeds beetje langer.

Ik deed regelmatig een wedstrijd, dus gemiddeld om de 2weken een duurloop.
De andere week had en dan een wedstrijd van 15, 16.1 of 21.1 km.

[ Voor 3% gewijzigd door Sinned123 op 10-04-2018 20:23 ]

• Rudedadude

Rudedadude

Pathogen schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 17:07:

- 4x in de week trainen
Ik denk dat, als je dan toch bezig bent, je ook een aanvullend herstel/voedingsplan en iets zou kunnen inplannen voor aanvullende lichaamstraining (core spieren). Het stuk met betrekking tot het nuchter lopen volg ik nog niet zo: dat maakt de trainingen / herstel zwaarder en is volgens mij alleen leuk als je bewust de kant op wilt om te kunnen lopen op weinig suikers. Tot die tijd wil je je spieren volgens mij trainen op het vermogen om zoveel mogelijk glycogeen op te slaan (geen idee of daar een erkende methode voor is behalve gewoon veel lopen). Je wilt simpelweg de man met de hamer niet tegen komen met trainingen, want dan ben je ergens een grens over gegaan die extra herstel vraagt. Hoe dan ook, het is een mooie uitdaging, maar waarschijnlijk wel in relatief korte tijd een verdubbeling van je kilometers per week. (waarbij ik even de simpele rekensom hanteer dat om een marathon te lopen je toch zeker 40/km per week moet lopen)

overigens zeg ik altijd dat ik geen schema's volg en grosso modo klopt dat. Waar ik wel voor zorg is dat ik meer dan 50km/ week loop en dat ik minimaal 2 keer per maand (ruim) boven de 20km loop. Daarnaast probeer ik m'n spieren soepel te houden via foamrollen, drink ik aanvullende eiwitshakes voor herstel en loop ik regelmatig (langere) intervaltrainingen. En zijn trails de ultieme lange duurlopen om op een relatief zachte ondergrond een lange tijd op de been te zijn met idealiter ook nog wat hoogtemeters. En sinds kort vul ik het weer regelmatiger aan met core-spieroefeningen, want dat is mijn zwakke plek merk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door Rudedadude op 10-04-2018 20:49 ]

• Valorian
Ik doe naast hardlopen aan klimmen en soms zwemmen. Klimmen meestal 1x per week, soms 2x. Dat is als amateur nog prima te combineren. Iemand die écht vol ergens voor gaat kan natuurlijk beter al zijn uren in die hobby stoppen, dat is effectiever (mits op een gezonde manier waardoor je wel heel blijft). Maar met mijn bescheiden klim-skills (zit op de 6B-drempel, voor de kenners) en hardloopprestaties (lage 40'ers op de 10km) zit het elkaar nog niet echt in de weg.

In de eerste 9 maanden van 2017 liep ik zo'n 3x per week: 1x intervaltraining en loopscholing op de baan, 1x bostraining of zelfstandig in het weekend een duurloop, en vaak nog een loopje van 2x 4km naar een core stability klasje doordeweeks. Daarnaast dan 1x klimmen en dan had ik al wel voldoende sport in mijn planning. Soms dan nog een 2e keer klimmen en dan ben je ineens bijna elke dag aan het sporten ;)

Maar goed, daarna een blessure gelopen die niet goed herstelde, een paar maanden aangekloot met fysio en actief herstel, toen 2 maanden helemaal niet gelopen en nu sinds februari weer aan het opbouwen. Omdat ik nu niets wil forceren even weinig gepland qua doelen.

Mijn schema is nu (min of meer):
- maandag core stability training (klasje, vanuit atletiekvereniging) óf dinsdag bootcamp (vanuit werk)
- woensdag loopscholing en zware intervaltraining op de atletiekbaan
- donderdag klimmen
- zaterdagochtend trainen in het park om de hoek óf zondag bostraining

Soms tussendoor nog een tweede keer klimmen, in dat geval laat ik een van de ma/di sessies vervallen. En soms voelt het niet goed om te gaan lopen en wil ik wel sporten, dan ga ik baantjes trekken in het zwembad. Heerlijke manier om toch iets te doen op een manier waarbij de belasting beperkt blijft. Dat doe ik dan relatief rustig (40 baantjes in 30 min met 4x 1 min rust tussendoor).

Verder hangt het ook een beetje af van wat er zoal gebeurd qua sociaal leven, of ik naar een wedstrijd toe train, etc. Een groot 'voordeel' is dat ik alleen ben (geen vriendin, geen kids) wat er voor zorgt dat ik flexibel ben en weinig rekening hoef te houden met anderen ;)

Eind april beginnen in Utrecht weer de 4x zomeravondcup-wedstrijden. Daar kijk ik wel erg naar uit, spannend want de eerste competatieve loopjes die ik weer wil gaan doen sinds september (!). Niet meteen voluit natuurlijk, maar wel in de hoop op een gezonde manier te kunnen testen waar ik nu sta. Ben erg benieuwd; de intervallen gaan goed (vorige week weer 10x 600 bijv kunnen volhouden op +/- 4:05. Maar hoe een 10km aan elkaar geplakt valt moet ik nog bezien. Hoop tussen de 45 en de 50 uit te komen op de eerste, en dan weer op te bouwen qua snelheid richitng de lage veertigers. PR van 40:48 is nog even niet in beeld. Nieuwe HM-achtige afstanden ook niet.

• ANdrode
  • Niet online
Rudedadude schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 20:36:
[...]
Ik denk dat, als je dan toch bezig bent, je ook een aanvullend herstel/voedingsplan en iets zou kunnen inplannen voor aanvullende lichaamstraining (core spieren).
Bij elke sport: Core werk is het waard.

Twee sets oefeningen waarbij je om de dag een andere set doet. Is het waard, scheelt veel blessures.

• Sinned123
ANdrode schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 22:10:
[...]

Bij elke sport: Core werk is het waard.

Twee sets oefeningen waarbij je om de dag een andere set doet. Is het waard, scheelt veel blessures.
welke oefenen zijn dat?? :o
2 sets oefeningen is nog wel te overzien.

• m0ridin
Sinned123 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 22:53:
[...]

welke oefenen zijn dat?? :o
2 sets oefeningen is nog wel te overzien.
1 set bestaat uit:

30 sec planking
30 sec side-planking
3x20 lunges
3x20 squats
etc ;)

Maar serieus, oefeningen zijn goed maar ik krijg het niet voor elkaar ze consequent te doen... sterker nog, ik hou het max een week vol en dan is het weer klaar. En ondertussen zit ik weer met de zoveelste blessure dus zou nu toch beter moeten weten ;)

Hoe dan ook, als aanvulling op het hardlopen alleen maar aan te raden en ga, eenmaal hersteld, toch maar weer de zoveelste poging doen ze in mijn systeem te krijgen.

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-12 18:45
Ben sinds een week of 3 bezig met core oefeningen. Ik gebruik hierbij de app 'Home Workout', daarin staan veel verschillende oefeningen gesorteerd op bijv. buik / borst / rug / armen etc., ook met instructies en YouTube vids erbij. Je kunt indien gewenst ook reminders zetten, hoewel ik dat persoonlijk niet gebruik. Ik probeer om de dag een setje oefeningen te doen, dat is dan oa. planking, en ook wat opdrukken. Bevalt tot dusver goed, en het is bijzonder hoe snel je dit ook voelt in het lopen (althans, bij mij dan... Coming from 0 :)).

• ANdrode
  • Niet online
m0ridin schreef op woensdag 11 april 2018 @ 00:43:
[...]
1 set bestaat uit:

30 sec planking
30 sec side-planking
3x20 lunges
3x20 squats
etc ;)
Yup. Componenten waar ik zelf aan denk zijn planking/superman/side planking met leg extension/hip raise met eventueel leg extension/eventueel pushups/plank pushups/sit-ups. Je kan er meer kiezen en de set dan om de dag/trainingsdag wisselen.

Planking als belangrijkste component, bijvoorbeeld 2 of 3x45s.

Lunges zijn misschien mooi om te rekken. Squats of burpees bewaar ik voor trainingen :+. Tabata push-ups of squats doe ik tegenwoordig niet meer. Maar dat was altijd een leuke pre-load bij circuittrainingen :X
Maar serieus, oefeningen zijn goed maar ik krijg het niet voor elkaar ze consequent te doen... sterker nog, ik hou het max een week vol en dan is het weer klaar. En ondertussen zit ik weer met de zoveelste blessure dus zou nu toch beter moeten weten ;)
Het moeilijke stuk is inderdaad om ze in je routine op te nemen. Ik vind het het zelf waard en tel het mee als trainingsvolume. Hartslag gaat er immers van omhoog als je doorwerkt.

En werk je niet door dan duurt het heel lang.

[ Voor 5% gewijzigd door ANdrode op 11-04-2018 08:39 ]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Rudedadude schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 20:36:
[...]

Ik denk dat, als je dan toch bezig bent, je ook een aanvullend herstel/voedingsplan en iets zou kunnen inplannen voor aanvullende lichaamstraining (core spieren). Het stuk met betrekking tot het nuchter lopen volg ik nog niet zo: dat maakt de trainingen / herstel zwaarder en is volgens mij alleen leuk als je bewust de kant op wilt om te kunnen lopen op weinig suikers. Tot die tijd wil je je spieren volgens mij trainen op het vermogen om zoveel mogelijk glycogeen op te slaan (geen idee of daar een erkende methode voor is behalve gewoon veel lopen). Je wilt simpelweg de man met de hamer niet tegen komen met trainingen, want dan ben je ergens een grens over gegaan die extra herstel vraagt. Hoe dan ook, het is een mooie uitdaging, maar waarschijnlijk wel in relatief korte tijd een verdubbeling van je kilometers per week. (waarbij ik even de simpele rekensom hanteer dat om een marathon te lopen je toch zeker 40/km per week moet lopen)

overigens zeg ik altijd dat ik geen schema's volg en grosso modo klopt dat. Waar ik wel voor zorg is dat ik meer dan 50km/ week loop en dat ik minimaal 2 keer per maand (ruim) boven de 20km loop. Daarnaast probeer ik m'n spieren soepel te houden via foamrollen, drink ik aanvullende eiwitshakes voor herstel en loop ik regelmatig (langere) intervaltrainingen. En zijn trails de ultieme lange duurlopen om op een relatief zachte ondergrond een lange tijd op de been te zijn met idealiter ook nog wat hoogtemeters. En sinds kort vul ik het weer regelmatiger aan met core-spieroefeningen, want dat is mijn zwakke plek merk ik.
Dank voor de kritiek, hier kan ik wat mee :Y

Die kilometers verdubbelen wordt even pittig, maar ik heb het gevoel dat ik dat wel aankan (famous last words). Heb nu nog precies een half jaar, dat lijkt me een heel mooie periode om het goed op te bouwen :)
Voor mijn gevoel kan ik op dit moment ook zonder problemen een 1,5 uur lopen, uiteraard wel op rustig tempo maar zonder dikke spierpijnen etc.

Core versterken is een heel goed punt. Dat moet er echt nog bij, maar heb ik onbewust niet toegevoegd omdat ik niet van "oefeningen" hou. Suck it up, ik wil een marathon lopen en het liefst nog een beetje met snelheid ook :)

Qua volume: zo ver als dat ik nu het schema heb kom ik slechts 7 weken aan de 4+ uur (wat ik voor het gemak gelijkstel aan 40+ km). Da's dan nog wel aan de korte kant denk ik zo. Gelukkig is er nog zat ruimte om het schema wat verder uit te smeren en dat ga ik dus ook doen :Y

De gedachte achter het nuchter lopen: ik ga met een tijd richting de 4u sowieso door mijn glycogeenvoorraad heenraken en daar tegenop eten vond ik tijdens een HM al moeilijk. De energie gaat er duidelijk veel sneller uit dan in :) Ik wil eraan wennen om met dat gevoel te lopen. Dit plan ik ook niet tijdens tempowerk of lange duurlopen, maar met een langzaam kort loopje zoals op de maandag.
Dat gezegd hebbende, dit onderdeel is wel in een opwelling ontstaan en moet misschien nog wat kritischer bekeken worden :P Je leest eens wat over fasetraining en geeft er je eigen draai aan :)

Ik lees overigens net ook meermalen de tip om zo'n lang programma onder te verdelen in subprogramma's met subdoelen. Dat klinkt me wel goed in de oren.

• minimaLL
  • Laatst online: 25-11 12:56
Spierpijntjes trekken langzaam maar zeker weg.
En aangezien de vraag hier werd gesteld welke andere sporten jullie combineren met hardlopen:

Vanavond ga ik wat loszwemmen. Ik heb afgelopen maanden gewerkt dat zwemmen een heel goede aanvulling blijkt te zijn. Niet dat ik daarin uitblink, maar je krijgt de kans om je conditie verder te trainen zonder dat spieren/gewrichten belast worden met extra impact. Ga dat in de toekomst proberen nog meer te integreren.

Iemand trouwens ervaring met de trainingschema's van Trainingspeak? Heel wat te vinden (tegen betaling), maar zijn ze ook een echte meerwaarde? Tot dusver altijd met garminschema's gewerkt maar misschien is het wel eens tijd voor iets anders.
Pagina: 1 ... 87 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic