Pathogen schreef op maandag 9 april 2018 @ 09:30:
Kustmarathon Zeeland is een optie, al heb ik geen idee wat ik moet verstaan onder "de zwaarste". Hoogtemeters door de duinen zijn te trainen en een tandje terug schakelen kan altijd, maar door het zand ploegen is gewoon killing, dus ik ben benieuwd hoeveel zand er daadwerkelijk gehapt moet worden?
De kustmarathon was mijn eerste marathon en ja als je van strand (3 stukken, in totaal tussen de 10 en 15 km), wind en stevige duintoppen met trappen omhoog en omlaag in het parkoers houdt oa. na 35km dan is het een aanrader

Maar grote kans dat ik hem dit jaar voor de vierde keer ga lopen.
Mijn wat uitgebreidere marathonervaring dan. Afgelopen week had ik nog een keer contact met een vriend die in Rotterdam zijn eerste marathon ging lopen. Hij is wat sneller dan ik (10k rond de 37 minuten) en had getraind voor onder de 3 uur. Ik had geen specifieke marathontraining gedaan (alhoewel dit jaar al 3 keer een marathon of verder lopen niet heel onhandig is als voorbereiding) en wist nog niet wat ik wilde gaan doen. Ik kreeg het plan om samen met hem te gaan lopen totdat ik zou afhaken. Dat betekende weggaan op een tempo van 4:15/km. Dat veranderde voor mij wel de laatste 4 dagen van de voorbereiding, ik ben toch nog wat vaker vroeger naar bed gegaan, heb me redelijk ingehouden in m'n trainingen en ben op tijd begonnen met maltodextrine drinken en het lichaam zoveel mogelijk soepel maken. Zondagochtend naar Kralingse zoom gereden, en in singlet met m'n doe-het-zelf-gel en een flesje sportdrank op de metro gestapt naar het centrum. Op de afgesproken tijd vonden we elkaar en zijn we het startvak van wave 1 ingekomen. Dat was helaas smaller dan vorig jaar door de nieuwe locatie en er stonden ook alleen dixy's ipv normale urinoirs. Gelukkig zijn er dan palen van de trambaan, want zo kort voor de start moet de druk wel even van de ketel
Na de start was het best druk. Omdat we in het startvak van 3:00-3:30 stonden was de eerste kilometer over de erasmusbrug slalommen met veel inhalen op een manier waar Khalid iets van had kunnen leren. Vanaf de laan op zuid kwam er iets meer ruimte, maar het inhalen is eigenlijk de eerste 25km door blijven gaan. We kwamen mooi in een tempo en konden meestal net achter of naast elkaar lopen. Drankposten waren een uitdaging, want ik wilde bij elke post een bekertje water en sportdrank drinken en omdat ik wandelend drink moest ik na elke post weer even versnellen tot 4:05 om hem weer bij te halen. Dat ging goed tot de post rond de 20km. Daar kwam ik niet lekker tussen de mensen door en kreeg ik opeens een bekertje waar nagenoeg geen sportdrank in zat waardoor ik nog eens een andere nodig had en toch wel wat tijdverlies opliep. Mijn vriend liep vervolgens 100 meter voor me en ik kwam wel wat dichterbij, maar het lukte me niet hem in te halen. De post rond de 25 km maakte dat niet beter en met ongeveer dezelfde achterstand kwamen we weer terug bij de Erasmusbrug. De eerste hm was wel in 1:29:38 gegaan, dus op zich waren we goed op schema.
Na de erasmusbrug kwam ik opeens redelijk snel dichterbij. In de tunnel onder de weg haalde ik hem in en ik gebaarde om me te volgen. Al snel merkte ik dat hij niet kwam, maar ik besloot door te lopen en het tempo rond 4:15 te houden. Dat lukte nog best aardig tot aan de Kralingse plas. Daar merkte ik dat het vals plat wat je daar hebt ervoor zorgde dat ik het tempo niet kon houden. De eerste helft kon ik ook nog aansluiten als ik per ongeluk het tempo liet zakken, maar dat zat er nu ook niet meer in en er waren nog wel genoeg andere lopers, maar niemand met een tempo wat mij beviel om te volgen. Hartslag ging ook langzaam omhoog, samen met een dalend tempo. Ik heb voor m'n gevoel weinig hoeven zweten onderweg, maar de stijgende temperatuur hielp niet helemaal mee. Dit was het eerste stuk dat ik zelf wel weer eens werd ingehaald en niet alleen maar meer mensen inhaalde, alhoewel je soms wandelende lopers tegenkwam die kapot waren gegaan. De ronde kralingse plas ging gevoelsmatig nog best snel, waardoor ik weer in de 'bewoonde' wereld aankwam. Gek genoeg ging ik hier weer meer mensen inhalen, alhoewel m'n tempo niet meer echt omhoog ging. Het lukte me wel om niet verder in te zakken en na een kilometer 4:45 kon ik toch weer versnelling richting de 4:30. Ik was al lang niet meer bezig met de 3:00. Eigenlijk ook nooit geweest, want ik liep toch niet onder mijn eigen naam. Laatste stuk richting Finish kon ik weer wat meer pushen, alhoewel de Mariniersweg wel als veneinig vals plat omhoog voelt na 40 km. Om mijn heen begonnen weer meer mensen te versnellen en de 4:30 ging weer makkelijk. Op de Coolsingel kon ik nog verder versnellen en toen iemand nog langszij kwam kwamen we gezamenlijk nog tot een eindsprint en met een tempo van ver boven de 3:00/km kwamen we over de finish. Netto tijd uiteindelijk 3:03:54. 4,5 minuut verval in de tweede helft.
Nadat ik een tijdje had zitten bijkomen zag ik opeens dat ik tegenover @
kramerty88 zat. Hij had geen oranje voetbalshirt aan dus ik herkende hem eerst niet

Nog even gekletst, maar hij had als haas niet zijn beoogd tempo kunnen volhouden (maar dus wel even 17km in een tempo van 3:26/km gelopen). Nog even later kwam ik in gesprek met een oudere man die daar stond. Hij bleek net een wereldrecord te hebben gelopen voor iemand van exact zijn leeftijd. Op zijn 70ste liep hij gisteren 2:57. Deze lijst moet dus aangepast worden:
http://www.arrs.net/SA_Mara.htm .Het is alleen nog geen wereldrecord voor de leeftijdscategorie, omdat de inmiddels overleden Ed Whitlock op zijn 73ste nog 2:54 heeft gelopen. Maar, zo vertelde hij mij, hij werd elk jaar nog sneller, dit was een nieuw PR voor hem:
https://www.runnersweb.nl...de-3-uur-in-rotterdam.htm
Vanaf de finish terug naar de metro nog even voorzichtig hardlopend de Lijnbaan meegepikt tot station Beurs en nog 15 minuten later zat ik weer in de auto. Ik had bij de finish mijn vriend niet meer gezien, dus ik dacht dat ik hem had misgelopen. Ik kreeg hem aan de lijn en hij was nog op weg naar de finish. Hij had een massale inzinking gehad en was na 36 kilometer door de ehbo zwalkend van het parkoers gehaald. Daar was hij weer bijgekomen en hij had besloten toch naar de finish te gaan, tegen hun advies in (hij is huisarts, dus dan mag je denk ik zo eigenwijs zijn). Dat deed hij nu wandelen / licht joggend. Nadat zijn eerste halve dus in 1:29:30 was gegaan, heeft hij over de tweede helft uiteindelijk 2:51 gedaan. Dat is dan ook weer de marathon.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.