Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 109 Laatste
Acties:
  • 514.807 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

Roozzz schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:44:
[...]

Gelukkig heb je nog even de tijd, want tegelijkertijd afstand en snelheid opbouwen valt nog niet mee. Je 10km pace 4x zo lang lopen is op zijn minst een uitdaging :+

Mijn 10k pace is gelijk (en mijn duurvermogen allicht beter O-) ) en ikzelf acht een 3 uur marathon buiten mijn bereik. Nu weet ik dat er wel wat rek zit qua tempo (ik train niet voor zulke afstanden/tempo's), maar ik ga ervan uit dat ik niet de discipline kan opbrengen om lange tijd toe te werken naar een doel dat me niet echt motiveert.

Maar heb jij die motivatie en discipline wél, én weet je het komende jaar heel te blijven, dan ben ik heel benieuwd hoe ver je komt :)

Een tip zou kunnen zijn om een coach in de arm te nemen. Dat zorgt over het algemeen toch voor wat meer structuur/druk.
Doel hoog stellen werkt voor mij vaak wel motiverend. Natuurlijk is 3 uur een snelle en waarschijnlijk onrealistische tijd, maar ik ga kijken hoever ik kom.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Roozzz schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:15:
[...]

Uurtje lopen op een lege maag lukt waarschijnlijk zonder problemen. Het is namelijk kort genoeg om niet door je energiereserves heen te raken. Het voelt allicht een beetje raar de eerste paar keer, maar komt wel goed als je daarna gewoon bijtankt. Je zou uiteraard van te voren een keertje kunnen testen, dan weet je zeker dat je niet met een hypo op je werk zit :P
Ik loop niet heel hard (zeker niet voor jullie begrippen) maar kan een 10 km op alleen water doen (training - wedstrijd zou ik sowieso wat eten van te voren). Dat was wel echt wennen in t begin - maar nu kan ik gewoon rustig zonder honger lopen. Sterker nog, vaak heb ik daarna nog steeds niet echt trek, maar eet ik toch maar (eigenlijk altijd havermoutpap). Maar ik sta doordeweeks dus wel om ~6u15 op zodat ik om ~6u30 kan gaan hardlopen en ik ontbijt daarna dus. In t weekend gaat er altijd naast water wel een dikke cappuccino bij naar binnen dus heb ik wel ietsjes in m'n maag.

Het is wel zo dat ik overgewicht heb dus ik héb ook genoeg reserve. Ik eet ook op een deficit nu (of iig eet ik mijn sport-calorieën er niet weer aan en probeer ik ook op/onder mijn TDEE te blijven). Dus hopelijk gaat t me in de toekomst minder goed af, dat nuchtere hardlopen :*)

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:24

Rudedadude

Maybe we were born to run

Volgens mij staat het op de nuchtere maag hardlopen los van (over)gewicht. Je spieren kunnen een bepaalde hoeveelheid brandstof opslaan en dat is trainbaar zodat die voorraad groter wordt. Normaal gesproken is het voldoende voor 1,5 uur hardlopen. Vochtverlies is een ander verhaal, maar wanneer het niet extreem warm is hou je dat ook wel 1,5 uur vol. Ik loop wedstrijden tot en met HM in principe zonder eten en drinken onderweg en trainingen tot 30km. Op een nuchtere maag lopen doe ik niet zo vaak, maar met een wat rustiger tempo is dat prima te doen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 19:45

Snippertje

Light up your life

Ik loop nu al een tijdje hard (ongeveer 4 maanden), vandaag voor het eerst de 10 kilometer gedaan met een tijd van 51:14 (pace 5:07). Merk dat er meer in zit, want ik was nog absoluut niet moe. Maar ik wil het niet overdrijven ivm eventuele blessures, heb hiervoor alleen de 5 kilometer gelopen. Hartslag is gemiddeld 155 geweest met aan het einde (sprint) een uitschieter naar 175.

Wat is nu wijsheid, eerst trainen op bijvoorbeeld een afstand van 7,5 kilometer en die steeds sneller doen? Doel is in ieder geval de 10 kilometer in 45 minuten te doen. Ben in ieder geval al heel blij dat de 10 is gelukt en waar ik hardlopen eerst verschrikkelijk vond, begin ik het nu steeds leuker te vinden. Zit er ook aan te denken mee te doen met een wedstrijd binnenkort :)

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Snippertje schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 20:02:
Ik loop nu al een tijdje hard (ongeveer 4 maanden), vandaag voor het eerst de 10 kilometer gedaan met een tijd van 51:14 (pace 5:07). Merk dat er meer in zit, want ik was nog absoluut niet moe. Maar ik wil het niet overdrijven ivm eventuele blessures, heb hiervoor alleen de 5 kilometer gelopen. Hartslag is gemiddeld 155 geweest met aan het einde (sprint) een uitschieter naar 175.

Wat is nu wijsheid, eerst trainen op bijvoorbeeld een afstand van 7,5 kilometer en die steeds sneller doen? Doel is in ieder geval de 10 kilometer in 45 minuten te doen. Ben in ieder geval al heel blij dat de 10 is gelukt en waar ik hardlopen eerst verschrikkelijk vond, begin ik het nu steeds leuker te vinden. Zit er ook aan te denken mee te doen met een wedstrijd binnenkort :)
Wedstrijden: altijd doen, daar leer je van. Verder zorgen voor afwisseling. Wanneer je een 10k in gemiddeld 4:30 wil lopen, begin dan bijvoorbeeld tijdens trainingen tussendoor eens een kilometer in dat tempo te lopen, om te wennen aan de snelheid. Kortere, snellere intervallen kunnen ook en zijn op termijn zinvol, maar zorg eerst voor afwisseling in je training. En langzame kilometers zijn evengoed belangrijk, lanng niet alles hoeft tot het gaatje.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Poekie schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 19:43:
[...]
Het is wel zo dat ik overgewicht heb dus ik héb ook genoeg reserve. Ik eet ook op een deficit nu (of iig eet ik mijn sport-calorieën er niet weer aan en probeer ik ook op/onder mijn TDEE te blijven). Dus hopelijk gaat t me in de toekomst minder goed af, dat nuchtere hardlopen :*)
Het is niet zo dat je overgewicht of vetreserves nodig hebt om zonder ontbijt of voeding te kunnen lopen hoor. Zelf heb ik dat niet namelijk (1m85 en 64kg), en liep ik afgelopen zondag zonder ontbijt of voeding toch weer even 30km (wilde korter, maar kwam iemand tegen die aan het trainen was voor de marathon, en dit was zijn 36k-week, dus ben maar een stukje meegelopen voor de gezelligheid).

Je haalt ongeveer 7700 kilocalorieën uit het verbranden van 1 kilo lichaamsvet. Als je dat afzet tegen de hoeveelheid die je verbrand bij een stevige afstand, dan moet ik met mijn gewicht ongeveer 100 kilometer hardlopen op volledige vetverbranding om 1 kilo kwijt te raken. Andersom geredeneerd betekent dat dus ook dat het hebben van extra lichaamsvet, nooit echt een voordeel zal opleveren als je gaat lopen. Zeker niet omdat je meer hebt om te verbranden.

Wees juist blij dat nuchter lopen je goed af gaat. Het betekent in ieder geval dat je lichaam gemakkelijk overschakelt op vetverbranding (iets anders is er immers niet echt meer na een nachtje slapen), en dat gaat je helpen om duurvermogen op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 20:22
Snippertje schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 20:02:

Als Breda voor jou te doen is dan mee doen met de singelloop 2 oktober.
Een geweldig evenement en je bent meteen verslaafd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:50

vhal

ಠ_ಠ

Pathogen schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:53:
[...]

Hoe lang doe je over een 10km? Ik merkte dat een uur lopen een behoorlijke drempel was, maar dat heb ik doorbroken door water mee te gaan nemen. Met meer vocht was het wel mogelijk er 1-2 km aan te plakken en dat langzaam uit te bouwen.
Nu zit ik op anderhalf uur op een drempel dat ik gewoon echt honger krijg.
Pak hem beet 57-60 minuten. Na een uur begin ik wel dorst te krijgen (zweet vrij gemakkelijk), een hongergevoel heb ik dan niet.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 20:07:
[...]

Het is niet zo dat je overgewicht of vetreserves nodig hebt om zonder ontbijt of voeding te kunnen lopen hoor. Zelf heb ik dat niet namelijk (1m85 en 64kg), en liep ik afgelopen zondag zonder ontbijt of voeding toch weer even 30km (wilde korter, maar kwam iemand tegen die aan het trainen was voor de marathon, en dit was zijn 36k-week, dus ben maar een stukje meegelopen voor de gezelligheid).

Je haalt ongeveer 7700 kilocalorieën uit het verbranden van 1 kilo lichaamsvet. Als je dat afzet tegen de hoeveelheid die je verbrand bij een stevige afstand, dan moet ik met mijn gewicht ongeveer 100 kilometer hardlopen op volledige vetverbranding om 1 kilo kwijt te raken. Andersom geredeneerd betekent dat dus ook dat het hebben van extra lichaamsvet, nooit echt een voordeel zal opleveren als je gaat lopen. Zeker niet omdat je meer hebt om te verbranden.

Wees juist blij dat nuchter lopen je goed af gaat. Het betekent in ieder geval dat je lichaam gemakkelijk overschakelt op vetverbranding (iets anders is er immers niet echt meer na een nachtje slapen), en dat gaat je helpen om duurvermogen op te bouwen.
Goeie post - maar volgens mij is dikgedrukte niet waar. Er zit gewoon energie in je lichaam opgeslagen zoals Rudadadude zegt. Als je écht bijna meteen op vet wilt: 's avonds na het eten hardlopen, slapen en dan nuchter wéér hardlopen.

Niet doen als je iemand bent die 'honger' heeft tijdens het lopen want dan zul je wel out gaan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
MrAcid schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 21:06:
[...]

Goeie post - maar volgens mij is dikgedrukte niet waar. Er zit gewoon energie in je lichaam opgeslagen zoals Rudadadude zegt. Als je écht bijna meteen op vet wilt: 's avonds na het eten hardlopen, slapen en dan nuchter wéér hardlopen.

Niet doen als je iemand bent die 'honger' heeft tijdens het lopen want dan zul je wel out gaan. :+
Hmm, misschien is daar ook iets voor te zeggen, maar als het hardlopen zonder ontbijt (als die de dag ervoor gewoon normaal hebt gegeten, dus geen bergen met koolhydraten of suikers of zo) je goed af gaat en dan ook langere loopjes kunt doen, dan schakel je volgens mij toch juist over op je vetreserves? Na pak 'm beet anderhalf uur is er gewoon niets anders meer. Zeker als je wat zwaarder bent, en je dus meer kracht nodig hebt om jezelf te verplaatsen, zul je misschien zelfs eerder door je glycogeenvoorraad heen zijn en vet moeten gaan aanspreken.

Maar goed, ik ben geen deskundige, heb alleen mijn eigen loopervaring en die van de mensen in mijn loopgroep, en daar komt natuurlijk ook een hoop niet-wtenschappelijke kennis bij kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Zeker dat je overschakeld. Althans: de verhouding verschuift naar méér vet na lange tijd. Je bent alleen niet "leeg" qua koolhydraten als je geslapen hebt. Dus die verbrand je nog steeds 'eerst' (lees: verhoudingsgewijs meer). Tenzij je dus 's avonds je koolhydraten voorraad al nagenoeg opmaakt en dan 's ochtends nuchter weer gaat lopen. Dan ga je vrijwel meteen over naar overwegend vetverbranding.

Ook enkel ervarings- en internetdeskundige overigens. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door MrAcid op 27-09-2016 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Dat koolhydratenverhaal verklaart wel mijn eerste halve marathon, die ik in een training liep na een avond speciaalbieren proeven tot in de late uurtje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:58

Roozzz

Plus ultra

Kurkentrekker schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 21:19:
Dat koolhydratenverhaal verklaart wel mijn eerste halve marathon, die ik in een training liep na een avond speciaalbieren proeven tot in de late uurtje ;)
Zo ziet de voorbereiding van vrijwel al mijn Belgische trails er uit :D

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:09

Pathogen

Shoop Da Whoop

MrAcid schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 16:56:
Wacht maar tot het weer gaat regenen. :+
Over het algemeen vind ik in de regen lopen niet erg, of het moet meteen gaan schuren. Dat vind ik wel erg irritant.
Op het werk kan ik meteen onder de douche springen, dus dat is geen probleem :) Daarna opwarmen met koffie en een ontbijtje is ook wel lekker eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Sport_Life schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 18:19:
[...]

Doel hoog stellen werkt voor mij vaak wel motiverend. Natuurlijk is 3 uur een snelle en waarschijnlijk onrealistische tijd, maar ik ga kijken hoever ik kom.
Zal ook te maken hebben met hoeveel je nu nog 'over' hebt.

Mijn doel was ook 3u op de marathon.
Mijn 10 km tijd officieel gemeten is 38:30, maar ben fitter dan dat geweest en een lage 38 zat erin. Veel lager, ook door veel harder te trainen, zit er niet in is mijn gevoel.

Was dus aan het trainen voor de Amsterdam marathon 2016 en voor de zomer dacht ik dat een tijd van 2:59:59 er nog in zou zitten. Hard getraind in de zomer (200+ km/maand) en begin september mijn doel bijgesteld naar een realistischer 3:07 of zo. 3 uur is voor mij onhaalbaar denk ik.

Maar goed, voor dit jaar is het over (flinke sleutelbeenblessure opgelopen) en ik hoop volgende week weer rustig te kunnen beginnen.

Misschien in het voorjaar een poging in Rotterdam of Enschede wagen.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 14:13
Mooie posts over dat eten..

Ik kan ook prima een 10km lopen in de ochtend op een nuchtere maag (al doe ik zelf bijna altijd een banaan vlak voor het lopen).

Bij een 10EM of een 15km wedstrijd neem ik bijna altijd op de 8 km een gelletje. Waarschijnlijk totale overkill maar ik vind het fijn en het geeft me een geestelijke motivatie om door te lopen. Als ik een HM loop neem ik altijd een banaan vooraf en vervolgens om de 5km een mini hapje van een energiereep. Op de 20km heb ik hem dan iets meer dan de helft op en dan eet ik de andere helft, om de hongerklop na het hardlopen te voorkomen. Helpt altijd. Ik krijg overigens ook enorm snel honger van hardlopen, heb eens een hongerklop gehad dat ik als een zombie bij mijn vriendin binnen kwam lopen..

ETEN>ETEN>ETEN>ETEN>ETEN.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Galois schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 21:50:
[...]

Zal ook te maken hebben met hoeveel je nu nog 'over' hebt.

Mijn doel was ook 3u op de marathon.
Mijn 10 km tijd officieel gemeten is 38:30, maar ben fitter dan dat geweest en een lage 38 zat erin. Veel lager, ook door veel harder te trainen, zit er niet in is mijn gevoel.

Was dus aan het trainen voor de Amsterdam marathon 2016 en voor de zomer dacht ik dat een tijd van 2:59:59 er nog in zou zitten. Hard getraind in de zomer (200+ km/maand) en begin september mijn doel bijgesteld naar een realistischer 3:07 of zo. 3 uur is voor mij onhaalbaar denk ik.

Maar goed, voor dit jaar is het over (flinke sleutelbeenblessure opgelopen) en ik hoop volgende week weer rustig te kunnen beginnen.

Misschien in het voorjaar een poging in Rotterdam of Enschede wagen.
Ik schat dat ik nu met de meest ideale omstandigheden (redelijk vooraan starten, goed eten, niet te warm) 41/42 minuten wel moet halen op de 10km. Maarja, ik start vaak in zo'n gezelligheids startvak..

Overigens is 200km per maand niet wat veel? Dan heb je toch bijna geen tijd om te herstellen van zware trainingen?

• Galois

Galois

1811 - 1832

Sport_Life schreef op woensdag 28 september 2016 @ 00:03:
[...]
Ik schat dat ik nu met de meest ideale omstandigheden (redelijk vooraan starten, goed eten, niet te warm) 41/42 minuten wel moet halen op de 10km. Maarja, ik start vaak in zo'n gezelligheids startvak..

Overigens is 200km per maand niet wat veel? Dan heb je toch bijna geen tijd om te herstellen van zware trainingen?
Niet elke training is even zwaar. Één lange duurloop per week van 27-33 km op een niet al te hoge intensiteit (bv. wel laatste 5 km op marathontempo). Na zo'n training altijd een korte herstelloop van 7 km op een hele lage intensiteit. Verder 1x per week interval (of heuvelloop) en daarvan ook de dag erna herstellen.

Dan zit je op 4 dagen al op zo'n 30+7+12+7=56 km. Ik doe dan ook nog een 'gewone' 10-12 km loopje (met korte versnellingen). En 2 dagen rust (of fietsen).

Valt wel mee. In het begin had ik wel steeds 'vermoeide' benen. Maar ook die passen zich aan aan deze afstanden.
Ik denk dat je met minder km niet een toptijd op de marathon kunt zetten... (???)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:28
Sport_Life schreef op woensdag 28 september 2016 @ 00:03:
[...]

Valt mee hoor. Als je 4x per week loopt zitten daar meestal 1 lange duurloop en 1 zware interval bij. Die spreid je dan bijvoorbeeld door ze op respectievelijk zondag en donderdag te lopen. Danbheb je genoeg rust ertussen. De andere twee loopjes zijn dan relatief kort en rustig en meer bedoeld als herstelloop, dus die kan je er wel bij hebben. Als je dan de duurloop bijv op 20km zet, de interval op 3 km inlopen, 12km interval en 3 km uitlopen, en de twee herste/wissetempo-loopjes op 7km dan zit je op op 50+ in een week. De eerste weken bouw je natuurlijk nog op en zijn wat minder, maar tegen het eind gaan je duurloopjes naar 25-30km en tik je soms de 60+ aan in een week. Gemiddeld 200km per maand is dan ook een heel normaal schema voor een marathontraining.

Edit: ik zie nu pas de vrijwe identieke reactie van Galois ;)

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 18:48

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

Na een tijdje afwezigheid toch maar weer eens een raceverslagje hier. Berlijn blijft toch Berlijn en mag daarom wel even genoemd worden.

Hoewel ik niet helemaal tevreden ben met het resultaat mag ik niet klagen.

Na maanden trainen is het dan eindelijk zover. De marathon van Berlijn! In de zomer niet helemaal de trainingen kunnen doen die ik wilde en ook niet helemaal de vorm die ik zocht, maar de laatste weken richting Berlijn leek deze toch nog wel goed te zitten. Met een 32 op de 10 en een 55 “easy” loop op de dam tot dam leek de vorm nog wel op tijd goed te zijn om de 2:29 aan te kunnen vallen. Het vertrouwen was goed, het laatste (los)loopje op vrijdag ging heerlijk net als de dinsdag ervoor. Dit gaat hem worden! Vlammend door Berlijn!

Op de wedstrijddag was het ‘sochtends een aangenaam fris temperatuurtje, maar we wisten dat deze niet lang aan zou houden. Voorspeld was een 22-23 graden rond het middaguur en uit verhalen hoorden we dat de temperatuur snel klimt in Berlijn. Er stond gelukking niet veel wind, dus omstandigheden waren redelijk ok te noemen. Voor de start begonnen de zenuwen toch wel wat te komen, zeker toen het oplijnen voor de startlijn begon. Vanuit startvak A startend (<2:40 gelopen tijd) recht achter de wereldtoppers; Olfert Molenhuis en (de iets minder bekende :P ) Kenenisa Bekele, Wilson Kipsang en Geoffrey Mutai, mochten we klaar staan tijdens het aftellen. Omdat ik herhaling van het geduw en getrek van Rotterdam wilde voorkomen startte ik de eerste 50m hard om evensnel het tempo te laten zakken naar gewenst marathon tempo (3:32/km, 17:40/5km). Dit lukt goed, Duitsers zijn een stuk socialer dan Hollanders blijkt. Ook hielp het wel dat het een enorm brede 6-baans weg is, de Straße des 17. Juni. De eerste kilometer ging als verwacht door de harde start een paar seconden te snel in 3:27, maar dat betekende dat ik dus ook goed teruggezakt was en prachtig op gewenst MT liep. Een grote groep van misschien wel 80 man (en een paar vrouwen) ontstond na een kilometer en hield stand. Dit leidde bij de eerste drinkpost echter wel tot problemen, waar de eerste lopers netjes hun bekertje konden pakken lukte dat erachter niet. De vrijwilligers konden niet snel genoeg aangeven, mensen trapten op de rem en in de chaos stonden mensen stil. Om niet de aansluiting te verliezen greep ik (net als anderen) zelf maar een beker van de tafel en sprintte weer naar het pak. Gelukkig begon bij km 7-8 de groep wat uit te waaieren en ontstond er een lang sliert aan lopers. Dit brak pas een aantal kilometer later open in kleine subgroepjes, waarbij ik per toeval naast Katharina Heinig, de snelste Duitse vrouw kwam te lopen.

Het lopen ging hier nog steeds heel soepel, geen enkel pijntje, niet zwaar en het lopen in een hemd is toch wel een stukje fijner dan een shirt, dus ook van de hitte had ik niet heel veel last. Als we dan bij kilometer 18-19 aankomen hoor ik de hazen van Katharina tegen elkaar roepen dat het rustiger moet. Ik kijk zelf op mijn horloge en loop nog steeds vlak, ook werd het niet zwaarder, dus ik had niet het idee dat we versnelden. Het groepje zakte echter wel weg en ik kwam alleen te lopen. Een man liep mee, vroeg aan mij waarop ik liep, maar toen ik 2:29 zei én hij antwoordde dat hij dat ook wilde lopen zakte hij nog geen 300 meter later alweer weg...

Als ik halverwege de klok zie stilstaan op 1:14:27 heb ik mijn subdoel van vandaag, het lopen van een 2e PR, namelijk dat van de halve marathon ook gehaald. Toegegeven, deze stond niet heel scherp dus ik moet binnekort toch maar een keer een snelle halve lopen want dit kan natuurlijk niet. Het lopen gaat heel makkelijk, maar we draaien hier een bocht om en gaan dan een lang stuk tegen de wind in. Hoewel deze niet heel hard is, is het wel een merkbare wind met af en toe behoorlijke vlagen. Ik twijfel of ik het gat met een groepje voor me van 20-30 meter dicht wil lopen en besluit dat te doen. Met een korte aanzet lukt het me om met niet al teveel kracht dit dicht te lopen en aan te sluiten. Ik merk nu echter dat de temperatuur behoorlijk op gaat lopen, want het is fijner in de wind te lopen en zo verkoeling te hebben, dan achter de groep te blijven hangen. Tot kilometer 24 gaat dit dan ook soepel, maar vanaf daar wordt het zwaarder. De hamstrings en kuiten komen strak te staan en het ritme wordt wat houteriger. Het tempo kan ik nog wel “eenvoudig” op de 3:32 houden, maar ik merk dat het meer kracht kost. 5 kilometer later rond 29 wordt het te vroeg te zwaar om het vol te houden. Echt “leeg” zijn de benen nog niet, maar zwaar, strak en zuur wel. Het tempo moet ik hier omlaag gooien, het voelt niet goed. Het gevoel is hetzelfde als in Rotterdam bij 36, daar kon ik wel op wilskracht 6 kilometer doorkachelen, 13 is gewoon teveel.

Ik ga aan het rekenen en bedenk dat wanneer ik het tempo net onder de 3:40/km houdt tot 36 en vanaf daar met snot voor de ogen weer gas geef ik nog steeds de 2:29:59 kan halen. ‘Als ik in Rotterdam 6k kon doorbijten, moet dat nu toch zeker kunnen?’ Dat blijkt al snel een illusie, de mentale klappen van het aan alle kanten voorbij gevlogen worden zijn zwaar. Het is eerder een gevecht tegen niet uitstappen dan nog kans maken de 2:30 te redden. Bij 36 probeer ik nog wel aan te zetten naar 3:30, wat overigens nog wel lukt, maar dat doet zo’n pijn in de zure benen dat het tempo al snel wegzakt. Een kilometer lang push ik mijzelf de 17 per uur te blijven lopen, maar het schommelt van aanzetten tot afzakken. Hierdoor verlies ik teveel tijd en de grens is nu definitief onmogelijk geworden. De motivatie kan ik nu al helemaal niet opbrengen om aan te zetten en de gedachten gaan ook meer over krachten sparen en mijzelf niet teveel slopen. ‘Op naar het naseizoen...’ Als ik me op die gedachte betrap bedenk ik me wel dat ik de marathon van Berlijn aan het lopen ben en gewoon op weg ben naar een PR! Nog even doorzetten, aanzetten hoeft dan misschien niet, maar relaxt lopen is uit den boze. Als ik dan een 4:01 kilometer klok zet ik toch nog wel even aan voor een niet al te beschamende tijd en hopelijk nog net een 2:32. Dat dat mislukt past wel een beetje in de stijl van de dag. 2:33:02 is de officiële eindtijd. Hoewel mijn eigen doel niet gehaald is, is dit absoluut wel een mooie marathon.

Ik heb nu veel over tijden geschreven, maar lettend op de marathon is dit echt een aanrader. Het hele weekend staat de stad Berlijn in het teken van het evenement. Langs het parcours een continue rij van mensen en bandjes. Naderhand nog een hele lange tijd nagezeten te midden van feestvierende (veelal kreupele) mensen. Het parcours is mooi, dwars door de stad Berlijn. Van snel tot langzaam een grote groep lopers. Veel drinkposten, een strakke organisatie qua startvakken. Massageposten, eten/drinken zoveel je wilt. Het is absoluut met recht een Major Marathon! Als ik de zes voltooid heb, zal ik deze zeker nog een keer lopen!

Berlijn

P.S. Omdat ik bij toeval in de groep met de snelste Duitse vrouw liep, heb ik veel, bijna 5 minuten in totaal, zuivere zendtijd gekregen op ARD. Dat is toch mooi om achteraf te horen en terug te zien. Het filmpje moet ik nog even monteren, Dit wordt natuurlijk wel bewaard. ;)

https://youtu.be/Ef8t8LXfRfI?t=4097
https://youtu.be/Ef8t8LXfRfI?t=3801
https://youtu.be/Ef8t8LXfRfI?t=3315

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Als voorbereiding voor de Bruggenloop Rotterdam heb ik laatst tijdens mijn weekje vakantie in de Bourgogne mooi kunnen trainen met heuvels. Het viel me niks tegen, ik liep redelijk dezelfde tijden als hier op het 'platte' wegdek. Tevreden dus, omdat ik nu voor mezelf heb bewezen dat het vasthouden van de cadans heuvelop echt wel van belang is. Dat het tempo dan inzakt maak je toch weer goed met het heuveltje-af lopen :)

Verder lekker aan het trainen, zit toch eraan te denken om in april mogelijk de marathon van Rotterdam te gaan doen. Ik moet nu alleen wel mijn koolhydraat-arm dieet wat aanpassen om meer koolhydraten binnen te krijgen, want >20km lopen gaat nu niet altijd even fijn (ondanks een gel onderweg).
Ondertussen probeer ik komende maanden nog wel een kg of 5-6 kwijt te raken...elke kg scheelt tzt met de marathon, nietwaar?

Nu even een paar dagen rust, afgelopen zondag een blaar opgelopen aan de zijkant van grote teen waar ik tijdens het lopen van een 22+ km loopje niets van merkte, maar gisteren bij de herstelloop toch wel. Eerst die maar wat laten helen voordat ik verder ga. Heb nl 4 november nog de BergraceByNight op het programma staan :)

specs | 3360wP met SE3000

• MrAcid
  • Niet online
kramerty88 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 09:32:
Na een tijdje afwezigheid toch maar weer eens een raceverslagje hier. Berlijn blijft toch Berlijn en mag daarom wel even genoemd worden.

Hoewel ik niet helemaal tevreden ben met het resultaat mag ik niet klagen.

Na maanden trainen is het dan eindelijk zover. De marathon van Berlijn! In de zomer niet helemaal de trainingen kunnen doen die ik wilde en ook niet helemaal de vorm die ik zocht, maar de laatste weken richting Berlijn leek deze toch nog wel goed te zitten. Met een 32 op de 10 en een 55 “easy” loop op de dam tot dam leek de vorm nog wel op tijd goed te zijn om de 2:29 aan te kunnen vallen. Het vertrouwen was goed, het laatste (los)loopje op vrijdag ging heerlijk net als de dinsdag ervoor. Dit gaat hem worden! Vlammend door Berlijn!

Op de wedstrijddag was het ‘sochtends een aangenaam fris temperatuurtje, maar we wisten dat deze niet lang aan zou houden. Voorspeld was een 22-23 graden rond het middaguur en uit verhalen hoorden we dat de temperatuur snel klimt in Berlijn. Er stond gelukking niet veel wind, dus omstandigheden waren redelijk ok te noemen. Voor de start begonnen de zenuwen toch wel wat te komen, zeker toen het oplijnen voor de startlijn begon. Vanuit startvak A startend (<2:40 gelopen tijd) recht achter de wereldtoppers; Olfert Molenhuis en (de iets minder bekende :P ) Kenenisa Bekele, Wilson Kipsang en Geoffrey Mutai, mochten we klaar staan tijdens het aftellen. Omdat ik herhaling van het geduw en getrek van Rotterdam wilde voorkomen startte ik de eerste 50m hard om evensnel het tempo te laten zakken naar gewenst marathon tempo (3:32/km, 17:40/5km). Dit lukt goed, Duitsers zijn een stuk socialer dan Hollanders blijkt. Ook hielp het wel dat het een enorm brede 6-baans weg is, de Straße des 17. Juni. De eerste kilometer ging als verwacht door de harde start een paar seconden te snel in 3:27, maar dat betekende dat ik dus ook goed teruggezakt was en prachtig op gewenst MT liep. Een grote groep van misschien wel 80 man (en een paar vrouwen) ontstond na een kilometer en hield stand. Dit leidde bij de eerste drinkpost echter wel tot problemen, waar de eerste lopers netjes hun bekertje konden pakken lukte dat erachter niet. De vrijwilligers konden niet snel genoeg aangeven, mensen trapten op de rem en in de chaos stonden mensen stil. Om niet de aansluiting te verliezen greep ik (net als anderen) zelf maar een beker van de tafel en sprintte weer naar het pak. Gelukkig begon bij km 7-8 de groep wat uit te waaieren en ontstond er een lang sliert aan lopers. Dit brak pas een aantal kilometer later open in kleine subgroepjes, waarbij ik per toeval naast Katharina Heinig, de snelste Duitse vrouw kwam te lopen.

Het lopen ging hier nog steeds heel soepel, geen enkel pijntje, niet zwaar en het lopen in een hemd is toch wel een stukje fijner dan een shirt, dus ook van de hitte had ik niet heel veel last. Als we dan bij kilometer 18-19 aankomen hoor ik de hazen van Katharina tegen elkaar roepen dat het rustiger moet. Ik kijk zelf op mijn horloge en loop nog steeds vlak, ook werd het niet zwaarder, dus ik had niet het idee dat we versnelden. Het groepje zakte echter wel weg en ik kwam alleen te lopen. Een man liep mee, vroeg aan mij waarop ik liep, maar toen ik 2:29 zei én hij antwoordde dat hij dat ook wilde lopen zakte hij nog geen 300 meter later alweer weg...

Als ik halverwege de klok zie stilstaan op 1:14:27 heb ik mijn subdoel van vandaag, het lopen van een 2e PR, namelijk dat van de halve marathon ook gehaald. Toegegeven, deze stond niet heel scherp dus ik moet binnekort toch maar een keer een snelle halve lopen want dit kan natuurlijk niet. Het lopen gaat heel makkelijk, maar we draaien hier een bocht om en gaan dan een lang stuk tegen de wind in. Hoewel deze niet heel hard is, is het wel een merkbare wind met af en toe behoorlijke vlagen. Ik twijfel of ik het gat met een groepje voor me van 20-30 meter dicht wil lopen en besluit dat te doen. Met een korte aanzet lukt het me om met niet al teveel kracht dit dicht te lopen en aan te sluiten. Ik merk nu echter dat de temperatuur behoorlijk op gaat lopen, want het is fijner in de wind te lopen en zo verkoeling te hebben, dan achter de groep te blijven hangen. Tot kilometer 24 gaat dit dan ook soepel, maar vanaf daar wordt het zwaarder. De hamstrings en kuiten komen strak te staan en het ritme wordt wat houteriger. Het tempo kan ik nog wel “eenvoudig” op de 3:32 houden, maar ik merk dat het meer kracht kost. 5 kilometer later rond 29 wordt het te vroeg te zwaar om het vol te houden. Echt “leeg” zijn de benen nog niet, maar zwaar, strak en zuur wel. Het tempo moet ik hier omlaag gooien, het voelt niet goed. Het gevoel is hetzelfde als in Rotterdam bij 36, daar kon ik wel op wilskracht 6 kilometer doorkachelen, 13 is gewoon teveel.

Ik ga aan het rekenen en bedenk dat wanneer ik het tempo net onder de 3:40/km houdt tot 36 en vanaf daar met snot voor de ogen weer gas geef ik nog steeds de 2:29:59 kan halen. ‘Als ik in Rotterdam 6k kon doorbijten, moet dat nu toch zeker kunnen?’ Dat blijkt al snel een illusie, de mentale klappen van het aan alle kanten voorbij gevlogen worden zijn zwaar. Het is eerder een gevecht tegen niet uitstappen dan nog kans maken de 2:30 te redden. Bij 36 probeer ik nog wel aan te zetten naar 3:30, wat overigens nog wel lukt, maar dat doet zo’n pijn in de zure benen dat het tempo al snel wegzakt. Een kilometer lang push ik mijzelf de 17 per uur te blijven lopen, maar het schommelt van aanzetten tot afzakken. Hierdoor verlies ik teveel tijd en de grens is nu definitief onmogelijk geworden. De motivatie kan ik nu al helemaal niet opbrengen om aan te zetten en de gedachten gaan ook meer over krachten sparen en mijzelf niet teveel slopen. ‘Op naar het naseizoen...’ Als ik me op die gedachte betrap bedenk ik me wel dat ik de marathon van Berlijn aan het lopen ben en gewoon op weg ben naar een PR! Nog even doorzetten, aanzetten hoeft dan misschien niet, maar relaxt lopen is uit den boze. Als ik dan een 4:01 kilometer klok zet ik toch nog wel even aan voor een niet al te beschamende tijd en hopelijk nog net een 2:32. Dat dat mislukt past wel een beetje in de stijl van de dag. 2:33:02 is de officiële eindtijd. Hoewel mijn eigen doel niet gehaald is, is dit absoluut wel een mooie marathon.

Ik heb nu veel over tijden geschreven, maar lettend op de marathon is dit echt een aanrader. Het hele weekend staat de stad Berlijn in het teken van het evenement. Langs het parcours een continue rij van mensen en bandjes. Naderhand nog een hele lange tijd nagezeten te midden van feestvierende (veelal kreupele) mensen. Het parcours is mooi, dwars door de stad Berlijn. Van snel tot langzaam een grote groep lopers. Veel drinkposten, een strakke organisatie qua startvakken. Massageposten, eten/drinken zoveel je wilt. Het is absoluut met recht een Major Marathon! Als ik de zes voltooid heb, zal ik deze zeker nog een keer lopen!

[afbeelding]

P.S. Omdat ik bij toeval in de groep met de snelste Duitse vrouw liep, heb ik veel, bijna 5 minuten in totaal, zuivere zendtijd gekregen op ARD. Dat is toch mooi om achteraf te horen en terug te zien. Het filmpje moet ik nog even monteren, Dit wordt natuurlijk wel bewaard. ;)

Mooi verslag en hele knappe tijd! Gefeliciteerd met je PR! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:05

(...)
Diep onder de indruk. Mooi verhaal en knap dat je een race zo bewust kunt volbrengen. Voor mij als beginner nog compleet ondenkbaar, maar wel leuk om zo jouw ervaring mee te beleven!

• DigitalExorcist
  • Laatst online: 29-08 10:48
Note to self: 4 koppen koffie voorafgaand aan 5km lopen is niet grappig. Amper 3,5 vol kunnen houden en toen helemaal stuk, dizzy, ellendig et al.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infinchible
  • Laatst online: 15:23

Infinchible

Woef!

Dan heb ik jou ook heel lang gezien op Duitsland, zonder dat ik het wist dan wel :). Wat een ongelooflijk mooie prestatie! _/-\o_ Toch nog zo dichtbij de 2.30 komen terwijl je kapot gaat en het zo warm is, superknap! Wat een tempo!

Zaterdag staat voor mij de kustmarathon op het programma, daar hoop ik onder de 3 uur te lopen. Temperatuur wordt gelukkig wel minder hoog, misschien zelfs nog een buitje. Maar vorm is nog niet goed en parkoers wat minder snel dan Berlijn ;). Nu alleen nog hopen dat ik mentaal net zo sterk kan zijn als jou! :)

Mag ik trouwens vragen wat je hiervoor hebt gedaan? Heb je ook even opgezocht op uitslagen.nl, maar daar vind ik je maar vanaf vorig jaar geloof ik. Met bijvoorbeeld een DtD in 59'50, dat staat toch in het niet met de tijden die je dit jaar loopt? Of heb je in het buitenland gewoond? :P

[ Voor 11% gewijzigd door Infinchible op 28-09-2016 23:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

MrAcid schreef op woensdag 28 september 2016 @ 13:36:
[...]

Mooi verslag en hele knappe tijd! Gefeliciteerd met je PR! _/-\o_
Dankje! :) De blijdschap komt steeds meer, vooral door de realisatie dat wanneer ik een PR loop terwijl ik kapot ga... Waar ligt dat de grens :*)
mefjoew schreef op woensdag 28 september 2016 @ 13:40:
[...]

Diep onder de indruk. Mooi verhaal en knap dat je een race zo bewust kunt volbrengen. Voor mij als beginner nog compleet ondenkbaar, maar wel leuk om zo jouw ervaring mee te beleven!
Komt nog wel, de eerste paar wedstrijden van mij (10k's) waren ook compleet op de bonnefooi gelopen. Starten en kijken waar het schip strand. Naarmate je meer (vooral meer wedstrijden) loopt komt de ervaring van indeling wel.
Infinchible schreef op woensdag 28 september 2016 @ 23:14:
[...]

Dan heb ik jou ook heel lang gezien op Duitsland, zonder dat ik het wist dan wel :). Wat een ongelooflijk mooie prestatie! _/-\o_ Toch nog zo dichtbij de 2.30 komen terwijl je kapot gaat en het zo warm is, superknap! Wat een tempo!

Zaterdag staat voor mij de kustmarathon op het programma, daar hoop ik onder de 3 uur te lopen. Temperatuur wordt gelukkig wel minder hoog, misschien zelfs nog een buitje. Maar vorm is nog niet goed en parkoers wat minder snel dan Berlijn ;). Nu alleen nog hopen dat ik mentaal net zo sterk kan zijn als jou! :)

Mag ik trouwens vragen wat je hiervoor hebt gedaan? Heb je ook even opgezocht op uitslagen.nl, maar daar vind ik je maar vanaf vorig jaar geloof ik. Met bijvoorbeeld een DtD in 59'50, dat staat toch in het niet met de tijden die je dit jaar loopt? Of heb je in het buitenland gewoond? :P
Haha dankje! Kapot gaan bij zo'n snelheid is natuurlijk relatief. Het tempo ging van 3:30 naar 3:40 en later 3:50, dat lijkt weinig, maar is wel bijna 2 km/h inzakken... Iemand die 12 p/u loopt en afzakt naar 10 doet hetzelfde, maar verliest daarmee wel 2-3x zoveel tijd :S
Mooi om te horen dat er nog anderen zijn die de marathon van Berlijn zo nauw volgen. Het is wel apart om jezelf terug te zien op tv!

Wat ik hiervoor gedaan heb; niet zoveel O-) . Als een rokende dikkerd veel in de kroeg en op de bank hangen en niets doen wat iets met conditionele activiteiten te maken heeft. Die DtD was inderdaad een mega PR toen. Net als de 36:30 op de 10 die ik een week of 2 ervoor liep (waar ik nu 35:40 als splits op de marathon noteerde ;))

Hier heb ik al mijn wedstrijden en tijden staan:
http://team450.nl/over-ons/henk-kramer.html
En ook mijn trainingen en opbouw heb ik openbaar:
https://www.strava.com/athletes/9332941/training/log

Succes met de kustmarathon! Ik heb hem zelf niet gelopen, maar ken wel een aantal lopers die mee hebben gedaan. Qua parcours misschien niet de snelst, maar wel een hele mooie schijnt! Met 3 marathons onder de riem kan ik mijzelf niet super ervaren noemen, maar ik kan wel zeggen dat wanneer je de 30 gepasseerd bent en je tempo is nog goed, dan kun je je mentaal er wel toe zetten door te lopen! Snot voor de ogen, pijn verbijten; pak een punt aan de horizon en loop er naartoe, dat werkt bij mij altijd als ik het zwaar heb. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Wauw, wat een bizarre progressie in zo'n korte tijd! Maar goed, dus wel een jarenlange achtergrond in de atletiek voordat je niet zoveel meer deed. Dat verklaart al wat en scheelt allicht een slok op een borrel :P
Even scrollend door je trainingslog lijkt het met de trainingsdiscipline ook wel goed te zitten :)

Ik ben benieuwd wanneer je je doelen haalt. Ja, niet zozeer of...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Ja klopt, de atletiek achtergrond vanuit de jeugd is een klein maar niet onbelangrijk detail ;). Regelmaat en discipline komt daar natuurlijk ook wel uit voort. Ik denk dat (naast een stukje talent) gestructureerd trainen progressie extreem kan laten toenemen. Toen ik zelf met een beetje structuur kwam gingen de tijden met sprongen vooruit. Elke training een PR willen lopen is niet een goede manier van trainen kwam ik achter :p

Same here. Ik zal jullie op de hoogte houden ;)

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 20:51
Hmm, even denken. Atletiekachtergrond... check. Teveel biertjes tijdens mijn studententijd... check. HM in 1:38 op training liep ik 3-4 weken geleden... check. Dus moet ik over 2 jaar gewoon ook 2:30 lopen op de marathon... euh... help!

Echt superveel bewondering voor wat jij doet! En - net als de verslagjes van anderen hier - best wel inspirerend.

Ik heb wel al een excuus als ik het niet haal: ik heb nooit gerookt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
kramerty88 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 09:41:
Ja klopt, de atletiek achtergrond vanuit de jeugd is een klein maar niet onbelangrijk detail ;). Regelmaat en discipline komt daar natuurlijk ook wel uit voort. Ik denk dat (naast een stukje talent) gestructureerd trainen progressie extreem kan laten toenemen. Toen ik zelf met een beetje structuur kwam gingen de tijden met sprongen vooruit. Elke training een PR willen lopen is niet een goede manier van trainen kwam ik achter :p

Same here. Ik zal jullie op de hoogte houden ;)
Met de progressie die jij geboekt hebt is "een stukje talent" wellicht een understatement. :+ Maar zonder structuur, regelmaat en heel veel investeren qua tijd krijg je dat er niet uit - als gezegd: veel bewondering voor je prestatie(s)!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-09 15:37

KipCurreh

Nightcrawler

Even een 'beginners'vraagje, hoelang zouden jullie de voorbereidingsperiode nemen voor een eerste marathon als beginner..

afstanden van 5-10 km zijn niet echt een probleem meer tegen een tempo van ong 5 min/km, en op de Antwerp 10 Miles, wat men eerste 'wedstrijdloop'was ,klokte ik op 1u 25min af.. Was ik best tevreden over aangezien dit zonder echt een goede voorbereiding was..

Nu de volgende uitdaging direct een marathon zou zijn, wil ik dit wel echt goed voorbereiden.. Voor de eerste keer zouden we opteren voor de marathon in Antwerpen, als dit meevalt kunnen er dan enkele buitenlandse volgen (toekomstmuziek)

Persoonlijk denk ik dat een periode van 12-16 weken wel voldoende zullen zijn om een mooie voorbereiding te maken ?
Tips altijd welkom :)

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Van wat ik hier (en elders) lees zou je met minimaal 12 weken, en een goed schema, een heel eind moeten komen. Je hebt dan nu ook al voordeel dat de buitentemps fijner gaan worden ipv lopen in de hitte.

• kramerty88

kramerty88

KipCurreh schreef op donderdag 29 september 2016 @ 13:51:
Even een 'beginners'vraagje, hoelang zouden jullie de voorbereidingsperiode nemen voor een eerste marathon als beginner..

afstanden van 5-10 km zijn niet echt een probleem meer tegen een tempo van ong 5 min/km, en op de Antwerp 10 Miles, wat men eerste 'wedstrijdloop'was ,klokte ik op 1u 25min af.. Was ik best tevreden over aangezien dit zonder echt een goede voorbereiding was..

Nu de volgende uitdaging direct een marathon zou zijn, wil ik dit wel echt goed voorbereiden.. Voor de eerste keer zouden we opteren voor de marathon in Antwerpen, als dit meevalt kunnen er dan enkele buitenlandse volgen (toekomstmuziek)

Persoonlijk denk ik dat een periode van 12-16 weken wel voldoende zullen zijn om een mooie voorbereiding te maken ?
Tips altijd welkom :)
Standaard schema's gaan inderdaad uit van 12-16 weken, wat marathonspecifiek goed genoeg is om een degelijke marathon te lopen. Er is echter een groot verschil tussen een marathon uit willen lopen en een marathon in een degelijke tijd uit willen lopen.

Je noemt Antwerpen, 17 april. Dat is prachtig een half jaar vanaf nu. Nergens voor nodig om het starten van een schema 3 maand uit te stellen. Dus waarom dan niet nu beginnen met rustig aan de kilometers opbouwen? Zo voorkom je blessures doordat je veel geleidelijker de omvang kunt vergroten.

Om een beetje in te kunnen schatten wat reëel is. Hoe vaak en hoeveel kilometer per week loop je nu?

• Galois

Galois

1811 - 1832

kramerty88 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 08:57:
[...]

Dankje! :) De blijdschap komt steeds meer, vooral door de realisatie dat wanneer ik een PR loop terwijl ik kapot ga... Waar ligt dat de grens :*)

[...]

Komt nog wel, de eerste paar wedstrijden van mij (10k's) waren ook compleet op de bonnefooi gelopen. Starten en kijken waar het schip strand. Naarmate je meer (vooral meer wedstrijden) loopt komt de ervaring van indeling wel.

[...]

Haha dankje! Kapot gaan bij zo'n snelheid is natuurlijk relatief. Het tempo ging van 3:30 naar 3:40 en later 3:50, dat lijkt weinig, maar is wel bijna 2 km/h inzakken... Iemand die 12 p/u loopt en afzakt naar 10 doet hetzelfde, maar verliest daarmee wel 2-3x zoveel tijd :S
Mooi om te horen dat er nog anderen zijn die de marathon van Berlijn zo nauw volgen. Het is wel apart om jezelf terug te zien op tv!

Wat ik hiervoor gedaan heb; niet zoveel O-) . Als een rokende dikkerd veel in de kroeg en op de bank hangen en niets doen wat iets met conditionele activiteiten te maken heeft. Die DtD was inderdaad een mega PR toen. Net als de 36:30 op de 10 die ik een week of 2 ervoor liep (waar ik nu 35:40 als splits op de marathon noteerde ;))

Hier heb ik al mijn wedstrijden en tijden staan:
http://team450.nl/over-ons/henk-kramer.html
En ook mijn trainingen en opbouw heb ik openbaar:
https://www.strava.com/athletes/9332941/training/log

Succes met de kustmarathon! Ik heb hem zelf niet gelopen, maar ken wel een aantal lopers die mee hebben gedaan. Qua parcours misschien niet de snelst, maar wel een hele mooie schijnt! Met 3 marathons onder de riem kan ik mijzelf niet super ervaren noemen, maar ik kan wel zeggen dat wanneer je de 30 gepasseerd bent en je tempo is nog goed, dan kun je je mentaal er wel toe zetten door te lopen! Snot voor de ogen, pijn verbijten; pak een punt aan de horizon en loop er naartoe, dat werkt bij mij altijd als ik het zwaar heb. ;)
Indrukwekkend!
(en COMPLIMENTEN! :))

Wat mij opvalt is dat er relatief weinig verval zit in je pace op de 10 km en op de marathon (3:19 vs 3:38).

Bij mij is dat een stuk meer. Op de 10 km doe ik rond de 3:45/km en op de marathon rond de 4:25/km. Ruim 2 keer zoveel als bij jou...

Hoe zit dit bij anderen?

Ik heb overigens het gevoel dat mijn 10 km tijd niet veel sneller kan, maar dat ik nog wel wat verbetering op de marathon heb (dat scheelt vast ook).

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-09 15:37

KipCurreh

Nightcrawler

kramerty88 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 14:05:
[...]

Standaard schema's gaan inderdaad uit van 12-16 weken, wat marathonspecifiek goed genoeg is om een degelijke marathon te lopen. Er is echter een groot verschil tussen een marathon uit willen lopen en een marathon in een degelijke tijd uit willen lopen.

Je noemt Antwerpen, 17 april. Dat is prachtig een half jaar vanaf nu. Nergens voor nodig om het starten van een schema 3 maand uit te stellen. Dus waarom dan niet nu beginnen met rustig aan de kilometers opbouwen? Zo voorkom je blessures doordat je veel geleidelijker de omvang kunt vergroten.

Om een beetje in te kunnen schatten wat reëel is. Hoe vaak en hoeveel kilometer per week loop je nu?
Hier zat ik ook al aan te denken om gewoon de tijd die me gegeven is zo volledig mogelijk te besteden..

Momenteel loop ik niet veel, naast dinsdag voetbaltraining / vrijdag wedstrijd probeer ik woensdag en zondag nog wel een klein toertje te gaan lopen (5-8 km)

Ik zou dit schema ongeveer zo aanhouden ;
Ma - rust
Di - voetbaltraining of korte loop
Woe - rustige duurloop
Don - rust
Vr - wedstrijd of duurloop
Zat - rust of lange loop
Zon - idem zaterdag

Zou misschien opteren om de zondag de lange loop te doen, ligt die mooi tussen rustdagen.. Beginnen met toertjes van 5km met een lange van 7-10km

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Ik ben voornemens om de Rotterdam marathon te doen en gebruik het schema wat ook vaak voorkomt:
dag 1 : rust of rustige herstelloop
dag 2 : Snelle tempoloop (5km oid)
dag 3 : rust
dag 4 : high intensity interval
dag 5: rust
dag 6 of 7: lange duurloop

In iedergeval rust tussen de trainigsdagen.

• Hoof
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-09 12:31
Mijn snelste 10km tijd is 3:50, mijn snelste marathontijd 4:10. Denk dat ik allebei nog wel kan verbeteren, met hoeveel is de vraag ;)

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ho0f schreef op donderdag 29 september 2016 @ 15:22:
[...]

Mijn snelste 10km tijd is 3:50, mijn snelste marathontijd 4:10. Denk dat ik allebei nog wel kan verbeteren, met hoeveel is de vraag ;)
Knappe marathontijd! Voor mij niet haalbaar momenteel, terwijl je 10km tijd relatief makkelijk zou lukken.

Ik heb het gevoel dat ik 'beter' ben op de lange afstanden, maar misschien toch niet :)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Sodemieters, kuitje schiet meteen weer in de stijfheid als ik wat harder heb gelopen. Die 10EM van zaterdag zit me niet in de koude kleertjes.
Nu wil ik dit weekend graag weer een rustig duurloopje doen, maar ik denk dat ik die maar max een uurtje houd oid. Even een klein stapje langzamer maar wel kilometers blijven maken.
Eigenlijk zou ik komende week alweer 4x willen lopen, maar mocht dit weekend tegenvallen kan ik er nog 3x van maken.

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik kan me hier wel wat bij voorstellen. Je vo2max is slechts beperkt trainbaar. Bij een 10km zul je veel sneller tegen de limieten aanlopen om zuurstof bij je spieren te krijgen, dat probleem speelt minder bij de marathon, daar moet je lichaam ook in staat zijn energie aan te vullen en op te nemen en is vo2max slechts één van je problemen.
Disclaimer: Geen idee of dit echt zo is, maar het lijkt me aannemelijk.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Bij een 10k zit je dichterbij VO2max dan bij een marathon maar netto leunt een 10k veel meer op duurvermogen dan op VO2max. Een marathon is bijna 99% aeroob, een 10k is nog altijd 90% aeroob.

De trainbaarheid van VO2max verschilt trouwens erg per persoon; bij sommigen is er amper progressie, anderen boeken een verbetering van soms wel 20%.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Valorian
Galois schreef op donderdag 29 september 2016 @ 14:26:
[...]

Indrukwekkend!

Wat mij opvalt is dat er relatief weinig verval zit in je pace op de 10 km en op de marathon (3:19 vs 3:38).

Bij mij is dat een stuk meer. Op de 10 km doe ik rond de 3:45/km en op de marathon rond de 4:25/km. Ruim 2 keer zoveel als bij jou...

Hoe zit dit bij anderen?

Ik heb overigens het gevoel dat mijn 10 km tijd niet veel sneller kan, maar dat ik nog wel wat verbetering op de marathon heb (dat scheelt vast ook).
Ik zat op de 4:50 op de 10, na mijn marathontraining werd dit 4:15.

Mijn marathon (1e) zit op 3:50 (5:26/km) .. Een enorm verschil dus, maar komt wellicht ook omdat ik mijn marathontijd heb bijgesteld aan de hand van blessures en een fikse week ziek net voor de race. Mijn volgende marathon zou ik graag < 3:30 (5:00/km) lopen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ghehe, ik zou graag eens een 10k <5:00/km lopen :P
Toch denk ik dat ik dat al wel kan, ervan uitgaande dat ik wel normale trainingskilometers heb gelopen ipv eerst een paar weken te weinig en dan compleet opblazen...

Een marathon voelt echt nog als iets onwerkelijks, ongrijpbaar, ook al weet ik dat ik het met de juiste training wel aan zal kunnen. Maar zó lang achter elkaar afzien, dat moet echt een unieke beleving zijn...

• tlpeter
Ik ken dat gevoel. Hell een 10km <7:00 zou ik al geweldig vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Pathogen schreef op donderdag 29 september 2016 @ 16:48:
Ghehe, ik zou graag eens een 10k <5:00/km lopen :P
Toch denk ik dat ik dat al wel kan, ervan uitgaande dat ik wel normale trainingskilometers heb gelopen ipv eerst een paar weken te weinig en dan compleet opblazen...

Een marathon voelt echt nog als iets onwerkelijks, ongrijpbaar, ook al weet ik dat ik het met de juiste training wel aan zal kunnen. Maar zó lang achter elkaar afzien, dat moet echt een unieke beleving zijn...
Als je goed getraind bent zie je maar "een paar km" af. De marathon begint op 32km. Dus dan is het eigenlijk maar 10km. :+

Daarbij (hierboven ook al gezegd) er is een enorm verschil tussen een afstand "uitlopen" of tot het gaatje gaat om je aller-aller-allerbeste tijd te lopen. Ik loop persoonlijk liever een 10EM dan een 5km omdat ik vele malen verrotter ben na een 5km. Kijk bijvoorbeeld eens hoe 800m of 1500m lopers over de finish komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:27
meld me ook maar eens in dit topic.

ben een heel wisselende hardloper qua frequentie sinds 2009. Meestal train ik alleen wat voor de Venloop (Venlo) in maart en dan gaan de schoenen weer voor maanden in de kasten en doe ik aan bootcamp ( soms wel hardlopend naar de locatie = 4km)/mountainbike/zaalvoetbal.

In 2012 1x de halve marathon gedaan in 1:43:08
5 km record zit op 22:43
en 10km record afgelopen maart gezet op 43:57

wegens veel hobby/andere sport/2 kinderen, komt hardlopen dus meestal niet op de eerste plaats.

Sinds kort weer zaalvoetbal begonnen en ik heb verder nooit gevoetbalt. Ik merk echt dat ik een duurloper ben en geen sprinter en hier wil ik verandering in brengen. 12km per uur voor uur rennen is niet zo'n probleem, maar na 5x sprinten met zaalvoetbal is het al op:)

Ik kwam hierbij uit op HIIT en spreekt me wel aan, ook wegens het gebrek aan tijd. Lijkt me wel wat om 1 a 2 keer per week een HIIT te doen en dan nog 1x per week een half uur - 45 minuten te hardlopen met aansluitend een uurtje bootcamp (is vrij licht bij deze trainer/groep).
In de duurlopen wil ik dan kijken of ik mijn 5km en 10km record nog kan aanscherpen, want komend jaar wil ik proberen toch weer PR te lopen op de 10km Venloop.

Ben zelf redelijk sportief, klein en niet echt te zwaar. 1,71m bij 68 kilo (mogen wel kilo of 3-4 vanaf). Loop ook bijna altijd met Vibram Bikala 5 fingers en meestal in het bos.

Mijn vraag, hoe begin ik nu het beste met HIIT toe te passen?

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Fontainemelon

Zuiderbuur

trekker22 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 19:23:
meld me ook maar eens in dit topic.

ben een heel wisselende hardloper qua frequentie sinds 2009. Meestal train ik alleen wat voor de Venloop (Venlo) in maart en dan gaan de schoenen weer voor maanden in de kasten en doe ik aan bootcamp ( soms wel hardlopend naar de locatie = 4km)/mountainbike/zaalvoetbal.

In 2012 1x de halve marathon gedaan in 1:43:08
5 km record zit op 22:43
en 10km record afgelopen maart gezet op 43:57

wegens veel hobby/andere sport/2 kinderen, komt hardlopen dus meestal niet op de eerste plaats.

Sinds kort weer zaalvoetbal begonnen en ik heb verder nooit gevoetbalt. Ik merk echt dat ik een duurloper ben en geen sprinter en hier wil ik verandering in brengen. 12km per uur voor uur rennen is niet zo'n probleem, maar na 5x sprinten met zaalvoetbal is het al op:)

Ik kwam hierbij uit op HIIT en spreekt me wel aan, ook wegens het gebrek aan tijd. Lijkt me wel wat om 1 a 2 keer per week een HIIT te doen en dan nog 1x per week een half uur - 45 minuten te hardlopen met aansluitend een uurtje bootcamp (is vrij licht bij deze trainer/groep).
In de duurlopen wil ik dan kijken of ik mijn 5km en 10km record nog kan aanscherpen, want komend jaar wil ik proberen toch weer PR te lopen op de 10km Venloop.

Ben zelf redelijk sportief, klein en niet echt te zwaar. 1,71m bij 68 kilo (mogen wel kilo of 3-4 vanaf). Loop ook bijna altijd met Vibram Bikala 5 fingers en meestal in het bos.

Mijn vraag, hoe begin ik nu het beste met HIIT toe te passen?
Geen antwoord op je vraag jammer genoeg, maar als je 43:57 loopt op de 10km (dus Pace 4:23/km) dan zou je met de vingers in de neus je 5km record moeten kunnen verbreken me dunkt. :D <22:00 op 5km lijkt me perfect mogelijk, misschien zelfs richting de 21:00. Dateert je 5km record uit een andere periode dan je 10km record, en heb je in de periode van je 10km record gewoon nooit 5km gelopen dan?

• trekker22
Fontainemelon schreef op donderdag 29 september 2016 @ 19:31:
[...]

Geen antwoord op je vraag jammer genoeg, maar als je 43:57 loopt op de 10km (dus Pace 4:23/km) dan zou je met de vingers in de neus je 5km record moeten kunnen verbreken me dunkt. :D <22:00 op 5km lijkt me perfect mogelijk, misschien zelfs richting de 21:00. Dateert je 5km record uit een andere periode dan je 10km record, en heb je in de periode van je 10km record gewoon nooit 5km gelopen dan?
nee nooit meer specifiek een 5km proberen te rennen eigenlijk :)

EDIT ff nagekeken op die 10km pr zat ik op de 5km inderdaad op 22:03 ;)

[ Voor 6% gewijzigd door trekker22 op 29-09-2016 19:36 ]

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:50

vhal

ಠ_ಠ

kenneth schreef op donderdag 29 september 2016 @ 16:22:
Bij een 10k zit je dichterbij VO2max dan bij een marathon maar netto leunt een 10k veel meer op duurvermogen dan op VO2max. Een marathon is bijna 99% aeroob, een 10k is nog altijd 90% aeroob.

De trainbaarheid van VO2max verschilt trouwens erg per persoon; bij sommigen is er amper progressie, anderen boeken een verbetering van soms wel 20%.
hoe zit het bij een 5km, gaat dat al meer richting de anaerobe drempel of erboven (voor zover je dat vol kan houden)?

Strava

• trekker22
en wat werkt mijn oude Garmin 405 mooi als alles goed gaat, maar als er iets met Ant / Garmin Express aan de hand is.... Wat een draak van een software...

alle data vanaf 9 mei kwijt omdat hij niet normaal wil transferren.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

vhal schreef op donderdag 29 september 2016 @ 19:47:
[...]

hoe zit het bij een 5km, gaat dat al meer richting de anaerobe drempel of erboven (voor zover je dat vol kan houden)?
10k is ook al boven de drempel maar dus nog wel zodanig dat 90% van de energie wordt geleverd door het aerobe systeem. 5k zit als ik het mij goed herinner op 80-85% aeroob. De omslag zit ergens bij 1500m/3000m: de 3000m leunt duidelijk op duurvermogen (en valt daarom, hoe kort ook, onder lange afstand), de 1500m werkt het anaerobe systeem zo zwaar mee dat je niet puur op duurvermogen een goede 1500m kunt lopen.
Heb je nu je doelen aangepast? :P Ik herinner me dat er iets van 2:27 voor de marathon stond en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je dat niet zult halen. Nu staat er 2:24:59 en dat lijkt me meer een uitdaging, hoewel vast haalbaar. Je zit nu toch bij Team 4 Mijl? Hoe ben je daar gekomen en wat gaat het allemaal inhouden aan begeleiding e.d.? Ik ben erg nieuwsgierig :)

En de halve binnen 70 minuten, wauw. Ik hoop ooit de halve binnen 80 minuten te lopen maar daarvoor wil ik eerst een 10 mijl binnen het uur lopen en daar hoort een 10k in 35-hoog bij dus ik moet nog even trainen ... en afvallen :+

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb een gekeken waar mijn grens ligt op de 10km, aan de hand van 2km intervallen. Ik liep 4:10 per km en kan dat wel 10km volhouden denk ik. Maar eigenlijk wil ik onder de 4:00 uitkomen, hoe kan ik dat het beste trainen? Het lijkt net een grens te zijn waarbij ik 4:10 relatief makkelijk volhoud, maar 4:00 langer dan een km is onmogelijk. Het zijn maar 10 seconden..

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 29-09-2016 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

kenneth schreef op donderdag 29 september 2016 @ 22:31:

[...]
Heb je nu je doelen aangepast? :P Ik herinner me dat er iets van 2:27 voor de marathon stond en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je dat niet zult halen. Nu staat er 2:24:59 en dat lijkt me meer een uitdaging, hoewel vast haalbaar. Je zit nu toch bij Team 4 Mijl? Hoe ben je daar gekomen en wat gaat het allemaal inhouden aan begeleiding e.d.? Ik ben erg nieuwsgierig :)

En de halve binnen 70 minuten, wauw. Ik hoop ooit de halve binnen 80 minuten te lopen maar daarvoor wil ik eerst een 10 mijl binnen het uur lopen en daar hoort een 10k in 35-hoog bij dus ik moet nog even trainen ... en afvallen :+
Haha, ja klopt. Dit waren mij doelen opgesteld in juni. Daar kwam ik iets te dichtbij. Ik heb me dit als doel gesteld voor 2017. Doelen moeten ambitieus hoog zijn, doch realistisch. Dat is het gevoel hierbij. Gezien het loopvermogen zat er in Berlijn wel 2:29 in, om dan een jaar lang voor anderhalve minuut te trainen ;). Nee dan kijk ik liever of 2:25 mogelijk is, ook gezien de overstap naar T4M inderdaad. Die is gemaakt mede door mijn R'dam tijd (van beide kanten werd er potentie gezien O-) ). Ik ben evenzo benieuwd waar de grens ligt. Voor een marathonloper met een 2,5-uur's PR loop ik absurd weinig schijnt... Dus het aerobe vermogen kan nog enorm vergroot worden. Daar ligt de meeste winst, naast dat het tempo ook nog omhoog kan.

Wat mijn veel geholpen heeft bij het omlaag brengen van de tijden is inderdaad het omlaag brengen van de kilo's. Een kilo of 5 minder meezeulen 42k lang is VEEL! ;) Al heb ik er niet veel meer voor gedaan dan veel lopen. Dus dat zal bij jou ook wel goed komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Galois schreef op donderdag 29 september 2016 @ 14:26:
[...]

Indrukwekkend!

Hoe zit dit bij anderen?

Qua paces lijkt het dicht bij elkaar te liggen: 3:15 10k, 3:24 HM, 3:32 M. Maar qua snelheid is het een groot verschil: 18,5 km/h, 17,65 km/h, 16,9 km/h

Daarnaast liggen bij een groot aeroob vermogen de tempo's van 10k en marathon vaak dicht bij elkaar. Je kunt je Lt1 en Lt2 (grens waarbij je begint te verzuren en grens waarbij je maximaal verzuurt) heel goed trainen.

Mooiste voorbeeld wat ik daarvan ken is onze eigen Andrea Deelstra. Zij heeft een PR op de 10 van 34:02 (netto liep ze dit jaar in Appingedam 33:59, maar bruto was dat alsnog 34:02) en een marathon PR van 2:26:42. Dat is 4,2x een 34:47!
Tussen haar 10k PR en marathon PR ligt dus 4 sec/km, waar ze naar eigen zeggen ook echt niet het vermogen heeft om een 33 te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

trekker22 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 20:39:
en wat werkt mijn oude Garmin 405 mooi als alles goed gaat, maar als er iets met Ant / Garmin Express aan de hand is.... Wat een draak van een software...

Heb mijn 405 nog liggen (compleet), dus mocht je die van jou niet meer vertrouwen, dan is wel iets te regelen.

Ik had af en toe last met synchroniseren...kostte soms 2 pogingen, maar ANT heb ik eigenlijk nooit issues mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Tallguy schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 08:42:
[...]

Heb mijn 405 nog liggen (compleet), dus mocht je die van jou niet meer vertrouwen, dan is wel iets te regelen.

Ik had af en toe last met synchroniseren...kostte soms 2 pogingen, maar ANT heb ik eigenlijk nooit issues mee gehad.
Na een complete harde reset deed die het weer. En bij Garmin Express: er staat dat ik email/wachtwoord moest invullen. Maar omdat het een vrij oud account is, werkte het koppelen alleen als ik de username invulde bij email! Als het werkt blijft het ook goed werken, en daarom voorlopig blijf ik ook bij deze 405 (was in die tijd ook best een prijzig ding!)

Vandaag een keer 15 minuten HIIT proberen met de 30 sprint 60 rust interval.
(afgelopen weken deed ik al 30-45 minuten interval training met 90 rust en 30 sprint, maar bij de sprint ging ik dan niet helemaal tot het gaatje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik dacht dat de Amsterdam Marathon een heel populaire marathon was. Helaas blijkt dat niet zo heel erg te zijn.

Gezien een sleutelbeenblessure kan ik niet meedoen en heb ik mijn startbewijs verkocht (voor 60 euro aan een via-via-kennis).
Ook was ik op Marktplaats en de vraag&aanbod-website van de marathon zelf aan het kijken.

Blijkt dat er ontzettend veel startbewijzen voor de marathon aangeboden worden! En voor veel minder dan de 70 euro wat ze kostten. Op de website van de Amsterdam Marathon kun je voor 2,50 een startbewijs op jouw naam zetten (die je dus gekocht hebt).
Wel jammer eigenlijk... In New York is het omgekeerde aan de hand: daar gaan ze voor 10x de prijs de twee weken van tevoren :)

Kortom: als je geduld hebt, kun je voor de helft van de prijs deelnemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

trekker22 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 20:39:

Dat (echt |:( :X -O- ) en de steeds moeilijkere satellite lock hebben me vorig jaar al overtuigd om een nieuwe forerunner te kopen. De 405 deed t nog wel op zich. Maar mijn 620 is gewoon zoveel fijner met z'n wifi, bluetooth en gewone USB cradle naar de PC (en waarschijnlijk hebben andere recentere modellen ook vergelijkbare opties).

Ik heb mijn Smashrun Towering Stairs badge binnen 8) 6 maanden lang 16.1km (10 mijl) meer per maand gelopen dan de maand er voor! *O*

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hm. Even wat door het Duurloopmisverstand geskimmed, en zijn redenatie en de methode spreken me enorm aan. Op souplesse lopen lijkt mij ook de prettigste manier van hardlopen, al heb ik een dingetje tegen vooraf bepaalde workouts en loop ik liever met een prettig gevoel een duurloopje.

Daar zit hem meteen de crux: ik vind het héérlijk om een uur lang niet na te denken over wat ik loop, maar gewoon één (ontspannen) tempo te lopen (dus de duurloopmethode). Zoveel dat ik dat eigenlijk nu 2x per week zou willen gaan doen van de 3-4x per week die ik lopen wil.
Heel basaal gezegd zijn dat twee duurlooptrainingen te veel :P Ik zou één duurloop als wisselduurloop moeten lopen en de andere eigenlijk compleet achterwege laten, maar omdat daar juist een stuk van mijn passie voor hardlopen inzit wil ik er nog wat aan customizen. Ik hoef dan ook geen topsportniveau te bereiken, maar zou wel graag met (meer) gemak een 10EM-Halve marathon willen lopen en daarmee doel ik op niet 21km stoempen en slepen, maar lékker lopen.

Zijn hier meer Souplessemethode-lopers die ook graag een vlakke duurloop in het schema passen? Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoof
Galois schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 10:45:
Ik dacht dat de Amsterdam Marathon een heel populaire marathon was.
Volgens mij zijn de 8km en de halve een stuk populairder, die zijn altijd snel uitverkocht. Ik vind de hele van Amsterdam ook niet aansprekend, vooral het parcours is matig met die slinger langs de Amstel en daarna het industriegebied. Ze zouden hem door het centrum moeten laten lopen: misschien niet zo snel (en logistiek uitdagender), maar wel een stuk leuker. Wereldtijden worden er in Amsterdam toch niet gelopen, dus maak er dan een NY-achtige marathon van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Niet mee eens - het stuk langs de Amstel is best wel mooi en loopt lekker! Dat stuk wat erop volgt over het industriegebied is inderdaad geen reet aan. Maar vervolgens loop je vanaf km 28 gewoon weer tussen huizen/mensen. Vanaf km 35 is het echt wel "centrum" waarbij je steeds langs het water loopt, nog door het Vondelpark gaat en finisht op dé (historisch) Olympische plek van Nederland.

In de eerste kilometers nog door Vondelpark en onder Rijksmuseum door.

Zeker wel aansprekend parcours wat mij betreft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Pathogen schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 11:24:
Hm. Even wat door het Duurloopmisverstand geskimmed, en zijn redenatie en de methode spreken me enorm aan. Op souplesse lopen lijkt mij ook de prettigste manier van hardlopen, al heb ik een dingetje tegen vooraf bepaalde workouts en loop ik liever met een prettig gevoel een duurloopje.
De methode spreekt je dus helemaal niet aan. :+
Daar zit hem meteen de crux: ik vind het héérlijk om een uur lang niet na te denken over wat ik loop, maar gewoon één (ontspannen) tempo te lopen (dus de duurloopmethode). Zoveel dat ik dat eigenlijk nu 2x per week zou willen gaan doen van de 3-4x per week die ik lopen wil.
Heel basaal gezegd zijn dat twee duurlooptrainingen te veel :P Ik zou één duurloop als wisselduurloop moeten lopen en de andere eigenlijk compleet achterwege laten, maar omdat daar juist een stuk van mijn passie voor hardlopen inzit wil ik er nog wat aan customizen. Ik hoef dan ook geen topsportniveau te bereiken, maar zou wel graag met (meer) gemak een 10EM-Halve marathon willen lopen en daarmee doel ik op niet 21km stoempen en slepen, maar lékker lopen.

Zijn hier meer Souplessemethode-lopers die ook graag een vlakke duurloop in het schema passen? Hoe doen jullie dat?
Belangrijkste om hardlopen vol te houden: je moet het leuk vinden.

Gewoon lekker lopen hoe jij wilt lopen dus. Van meer kilometers maken word je beter en sneller - daar is op ons niveau géén uitzondering op. Doet er niet toe hoe je die kilometers loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Galois schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 10:45:
Ik dacht dat de Amsterdam Marathon een heel populaire marathon was. Helaas blijkt dat niet zo heel erg te zijn.

Gezien een sleutelbeenblessure kan ik niet meedoen en heb ik mijn startbewijs verkocht (voor 60 euro aan een via-via-kennis).
Ook was ik op Marktplaats en de vraag&aanbod-website van de marathon zelf aan het kijken.

Blijkt dat er ontzettend veel startbewijzen voor de marathon aangeboden worden! En voor veel minder dan de 70 euro wat ze kostten. Op de website van de Amsterdam Marathon kun je voor 2,50 een startbewijs op jouw naam zetten (die je dus gekocht hebt).
Wel jammer eigenlijk... In New York is het omgekeerde aan de hand: daar gaan ze voor 10x de prijs de twee weken van tevoren :)

Kortom: als je geduld hebt, kun je voor de helft van de prijs deelnemen :)
Dat is uiteindelijk met heel veel massaevenementen het geval. Maar de meeste mensen willen zeker zijn waar ze aan toenzijn en niet al beginnen met trainen "er vanuitgaand dat je tzt nog wel een ticket kan krijgen".

Verder is alles relatief: NY is een uitzondering war er een handje vol van zijn op marathongebied, daar kun je ook op dag 1 van de verkoop niet zomaar een kaartje voor krijgen ( gaat via lotterijsysteem of via knetterdure reis-arrangementen met hotel ed a paar duizend euro) dus logisch dat die tickets voor heel veel weg gaan. Verder is Boston lastig ivm nodige kwalificatietijd. Maar verder zou ik geen marathon weten waar je niet gewoon een ticket voor kan bestellen als je op tijd bent. Al schijnt londen het "nieuwe new york" te worden wat gewildheid, begreep ik eens van een arrangementenberkoper op zon beurs

Amsterdam is voor NL begrippen nog steeds de populairste marathon (qua aantal deelnemers) maar heeft zich internationaal minder geprofileerd als R'dam (hoger aantal buitenlandse lopers, snellere tijden, vooral tot een paar jaar terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

MrAcid schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 13:19:
[...]

De methode spreekt je dus helemaal niet aan. :+

[...]

Belangrijkste om hardlopen vol te houden: je moet het leuk vinden.

Gewoon lekker lopen hoe jij wilt lopen dus. Van meer kilometers maken word je beter en sneller - daar is op ons niveau géén uitzondering op. Doet er niet toe hoe je die kilometers loopt.
:+

Hm. Is ook weer zo, ik houd er natuurlijk weer eens van om iets dan tot in de puntjes volgens één visie te doen :P
Ik ga er nog maar eens over nadenken wat ik wil icm wat mijn benen fijn vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoof
Valorian schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 13:27:
[...]

Dat is uiteindelijk met heel veel massaevenementen het geval. Maar de meeste mensen willen zeker zijn waar ze aan toenzijn en niet al beginnen met trainen "er vanuitgaand dat je tzt nog wel een ticket kan krijgen".

Verder is alles relatief: NY is een uitzondering war er een handje vol van zijn op marathongebied, daar kun je ook op dag 1 van de verkoop niet zomaar een kaartje voor krijgen ( gaat via lotterijsysteem of via knetterdure reis-arrangementen met hotel ed a paar duizend euro) dus logisch dat die tickets voor heel veel weg gaan. Verder is Boston lastig ivm nodige kwalificatietijd. Maar verder zou ik geen marathon weten waar je niet gewoon een ticket voor kan bestellen als je op tijd bent. Al schijnt londen het "nieuwe new york" te worden wat gewildheid, begreep ik eens van een arrangementenberkoper op zon beurs

Amsterdam is voor NL begrippen nog steeds de populairste marathon (qua aantal deelnemers) maar heeft zich internationaal minder geprofileerd als R'dam (hoger aantal buitenlandse lopers, snellere tijden, vooral tot een paar jaar terug).
Alle Majors zijn in ieder geval loting (dus Berlijn, London, Tokyo, Chicago, New York en Boston), Parijs is volgens mij ook altijd snel uitverkocht en er zullen er vast nog wel meer zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Ho0f schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 15:00:
[...]

Alle Majors zijn in ieder geval loting (dus Berlijn, London, Tokyo, Chicago, New York en Boston), Parijs is volgens mij ook altijd snel uitverkocht en er zullen er vast nog wel meer zijn ;)
Je hebt helemaal gelijk, ik was iets te voorbarig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
zo dat HIIT valt tegen als je alleen 1 tempo rennen gewent bent!
5 minuten warming up en dan 8x een serie van 30 seconde sprint en 60 herstel.

die 30 seconde wist ik meestal maar tot 25-28 vol te maken en na de 3e keer begin ik echt te denken hoe vaak nog :)

maar je bent wel lekker kapot met maar een goeie 20 minuten trainen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
trekker22 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 17:03:
zo dat HIIT valt tegen als je alleen 1 tempo rennen gewent bent!
5 minuten warming up en dan 8x een serie van 30 seconde sprint en 60 herstel.

die 30 seconde wist ik meestal maar tot 25-28 vol te maken en na de 3e keer begin ik echt te denken hoe vaak nog :)

maar je bent wel lekker kapot met maar een goeie 20 minuten trainen!
Ah, klinkt goed! Ik zou overigens adviseren bij intervaltraining:
- het tempo van je schema vol te houden ( dus als je schema zegt sprints op 30 sec, dan liever 30 sec iets minder hard dan 25 op max vermogen)
de tempo's gelijk te houden (dus het zo inschatten dat de 8e serie nog net zo snel kan als de 1e) ..

Vooral dat laatste is iets wat oefening vraagt, maar op den duur wordt je vanzelf beter in het inschatten van zowel de tempo's zelf als van hoe lang / hoeveel keer je welk tempo volhoudt.

Zelf heb ik overigens geen weinig ervaring met zulke korte intense intervallen, klinkt wel als een mooie manier om jezelf in hele korte tijd flink in get zweet te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Pathogen schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 11:24:

Ik ben ook een hele slechte schema volger. Dus ik heb regelmatig SaD dagen waarop ik wel een vast tempo loop. Met name omdat ik recent echte lage hartslag loopjes aan mijn assortiment heb toegevoegd. Een rustige duurloop met elke kilometer 100 meter even een versnelling is trouwens wel erg fijn, het voorkomt, zoals de methode ook zegt, dat je gaat lopen sjokken. Recent nog een 28k op die manier gelopen. Ik probeer wel de 'echte reguliere rondjes' te mijden en loop met veel tempowisselingen, meestal als een soort fartlek achtig iets.

[ Voor 9% gewijzigd door Rudedadude op 30-09-2016 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heerlijk gelopen vanavond, had op een gegeven moment lekker tempo, check ik mijn horloge zit ik ineens op 4:00 :D!! Startte vrij langzaam, anders had ik heel dicht tegen de 1,5 uur gezeten (21,1km). Uiteindelijk 1:40 gelopen, gaat de goede kant op. Gelukkig is NY nog (heel) ver! :+

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 30-09-2016 20:33 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Infinchible
  • Laatst online: 15:23

Infinchible

Woef!

Gisteren de Kustmarathon gelopen, wat een gave maar zware race! Eerste deel valt nog mee, klein stukje strand en veel open terrein op de Oosterscheldekering. Dat was met windkracht 4 tegen, dus gelukkig zaten we daar nog in een groepje van een man of 5. Zelf nog redelijk wat kopwerk gedaan, want ik voelde me erg sterk en liep soepel. Af en toe even terug laten zakken om toch wat te sparen. Na 20km kwam het lange stuk strand, halve marathon punt in 1:26:39. Vanaf daar viel het groepje uit elkaar en kwam ik alleen te lopen, nog steeds windkracht 4 tegen en er was weinig hard strand. Toen begon ik het al wat moeilijk te krijgen.
Na 30km gingen we door de duinen, gelukkig was het pad redelijk verhard, schelpenpaden enzo, maar redelijk wat klimmen en zelfs nog wat trappetjes. Onderhand helemaal gesloopt en erg veel tijd moeten laten liggen. Nog een paar keer ingehaald en uiteindelijk als 17e over de streep gekomen in 3.03'04. Ik had gehoopt op een sub3, maar dat zat er niet in vandaag. Misschien als ik de volgende keer toch iets rustiger start.
In ieder geval zeker een aanrader om eens te lopen, heel veel publiek, soms gewoon door hagen van mensen lopen. Mooi parkoers en lekker pittig. Naderhand ook heel gezellig met veel mensen in het dorp. Was echt top!
Deze editie werd ook nog eens gewonnen door een Zeeuw, Tim Pleijte, in 2.36, wat een tijd! _/-\o_ Teammaat Huub van Noorden werd 2e in 2.41, ook supersterk! Was dus een mooie dag. d:)b

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/m35w2.jpg
Foto door Matthew Arensman die ook nog een stukje over de Kustmarathon heeft geschreven:
http://www.runcyclewrite.nl/dn-allermooisten.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:31

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Zijn er nog mensen die aan de singelloop in Breda mee doen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• StygMa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:38
Aight! schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 11:32:
Ik heb vandaag de 5km gelopen, dacht eerst dat het niet zo warm zou worden, maar stond lekker zonnetje. Denk dat de mensen van de 10km etc nu wel meer in de regen rennen. Maar sfeer zat er goed in, dat is ook voor mij het voornaamste waarom ik deze graag loop. Was gestart in het laatste startvak wat in verhouding best rustig was vergeleken met de vorige vakken. Aan het einde rond de de 3/4km nog wel een staartje van mensen uit het 3e startvak in lopen halen. Vond het wel geslaagd. Heb rond de 26min gelopen, mijn PR zit midden 24 ergens. Denk dat ik ook meer moet hardlooptrainen ipv mountainbiken wat ik eigenlijk meer doe ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Valorian
Ik heb de Utrecht variant van de Singelloop zojuist gedaan, 10km. Was matig voorbereid (na mijn PR op de 10 te hebben scherpgezet begin juni heb ik de zomer een beetje rustig aan gedaan) en ook niet van plan te gaan lopen, omdat een PR er toch niet echt in zou zitten en ik ook niet veel bekenden had die gingen lopen. Kon echter last minute een startbewijs overnemen van iemand en dacht, ach, kan ook geen kwaad..

Vandaag vervolgens echt bagger weer, flinke regenbuien en best wat wind nog voor stadse begrippen. Ik dacht laat ik op zijn minst probéren een scherpe tijd neer te zetten dus bent erg snel gestart. Dat tempo hield ik absoluut niet vol dus na 3 km teruggezakt van km-tijden rond de 4:05 naar 4:20 en zelfs nog iets langzamer. Bij kilometer 8 besloten om toch nog even flink aan te zetten en de laatst paar km's dan ook weer wat snellere tijden. Uiteindelijk gefinished rond de 42:55. Slechts 20 seconden boven mijn PR, maar meer zat er gewoon echt niet in vandaag.

Duidelijk is mij wel geworden: de weg naar de sub-40 gaat nog heel lang en zwaar worden. Maar de deur staat nog open, want als ik met de matige training nu (in september slechts 50km gelopen) en bij deze weersomstandigheden mijn PR bijna kan evenaren dan moet er met specifieke 10-km training en droog koud weer echt wel meer in zitten :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Ik heb vandaag last minute de Posbanktrail gelopen. De misses zag het wel zitten om een kort stukje te trailen na haar ingescheurde enkelbanden. Dus wij zijn gegaan voor de 10k.

De omgeving daar is behoorlijk mooi en het parcours is ook lekker uitdagend, dus in dat opzicht was het genieten. Maar genieten was niet helemaal mijn doel in deze wedstrijd. Ik zag hier mogelijkheden voor een serieuze trainingsprikkel op een hoge intensiteit. Dit kan wel eens nuttig zijn in het licht van het NK Skyrunning over 2 weken in Limone :)
Dus lekker hard gestart en vervolgens gaan draaien op een intensiteit passend bij een weg 10k. Dit resulteerde in een top 5 positie gedurende de eerste paar kilometers. In mijn hoofd zat ik al te denken aan een mogelijke 3e plek (1&2 waren toch echt een maatje te groot en waren bijna uit beeld), maar de rest leek wel in mijn bereik te liggen en achter ons was het leeg. Zeker gezien ik wist dat het laatste stuk uit nog een pittige klim en een technische afdaling bestond tot de finish (dat is zeg maar mijn ding :P ).
Helaas waren we na 4 kilometer de route volledig kwijt. Na wat zoekwerk en een forse hergroepering vonden we weer de nodige routeaanduidingen. Maar mijn motivatie was behoorlijk minder geworden, dus ik ben maar wat meer ontspannen verder gelopen. Dat geeft ook mooi de mogelijkheid voor een babbeltje met medelopers (veelal matig gewaardeerd O-) ) en bekenden die langs de route stonden.
Dus over de uitslag (Strava) zullen we het verder maar niet hebben. Het was jammer van het mogelijke klassement, maar stiekem heb ik wel genoten van de omgeving en het relatieve gemak waarop ik liep bij een hoge HR. (Ik zou bijna gaan denken om komende winter een aantal 10k's op de weg te gaan lopen...)

Volgend weekend nog ff 30k trailen in Duitsland en daarna naar Limone voor een verticale kilometer en de Skyrace. Ik heb er zin in :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tlpeter
Aight! schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 11:32:
Ik heb vandaag de singelloop gelopen in Breda.
Ik startte in het tweede vak aangezien ik voor een sub 30 wilde gaan dit jaar. Jammer genoeg door een hamstring blessure niet op snelheid kunnen trainen. Ik mag pas weer sinds een maand of twee rustig aan lopen. Dit heb ik dan ook gedaan en lekker wat kilometers gemaakt. Hamstring voelde goed maar wel een beetje last van een knie wat meestal snel weer wegtrekt na het lopen gek genoeg.
De bedoeling was rustig starten (voor mij rond de 7:00-7:30) en dan zien waar het schip strand maar dat werd een 6:32 om mee te beginnen. Daarna was het door de drukte heen zien te komen wat resulteerde in nog snellere tijden (6:19 & 6:11)
Daarna kreeg ik het wat zwaar maar door het inhalen af en toe moest de snelheid omhoog en liep ik de laatste twee kilometers beide in 6:05 met als resultaat een nieuw PR.
De hamstring heeft zich goed gehouden maar dat gevoel had ik al. Knie zal ik vanaf nu wat rust geven en dan ga ik daarna naar weer eens opbouwen naar meer snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Valorian schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 18:40:
[...]

Ah, klinkt goed! Ik zou overigens adviseren bij intervaltraining:
- het tempo van je schema vol te houden ( dus als je schema zegt sprints op 30 sec, dan liever 30 sec iets minder hard dan 25 op max vermogen)
de tempo's gelijk te houden (dus het zo inschatten dat de 8e serie nog net zo snel kan als de 1e) ..

Vooral dat laatste is iets wat oefening vraagt, maar op den duur wordt je vanzelf beter in het inschatten van zowel de tempo's zelf als van hoe lang / hoeveel keer je welk tempo volhoudt.

Zelf heb ik overigens geen weinig ervaring met zulke korte intense intervallen, klinkt wel als een mooie manier om jezelf in hele korte tijd flink in get zweet te werken.
Goed advies, vandaag weer 12 minuten gedaan en wat warming up cool down en ben je in 20 minuten klaar en zelfde gevoel als uur gelopen. In de regen nog wel, tegen mijn principes in 😜

Ging al een stuk soepeler als is altijd de vraag doe ik het rustiger aan of is er al vooruitgang. Met sprinten is het vaak van ga ik echt tot de max of kan er eigenlijk wel een tandje bij...
Maar ga het een week of 4 proberen, 2 a 3 in de week.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Ben enorm tevreden, vandaag op de 10km Singelloop twee PR's verbroken.

5 km: 21.30 was 22.01
10km: 44.30 was 47.15

Erg blij.. :)

Startnummer gekregen, startte in de tweede wave. Naar voren gelopen en weinig last gehad van anderen. Wel heel slecht weer, ik heb echt een hekel aan in de regen lopen..

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Gisteren heb ik ook weer de kustmarathon gelopen. Tweede keer, dus ik wist wat ik kon verwachten. Ten opzicht van vorig jaar iets koeler, onverwacht even zonnig (ik ben weer verbrand in oktober), springvloed en zuidwestenwind windkracht 4. Eerste helft ging uiteraard prima, want dan ben je nog fris en overmoedig en denk je dat het allemaal wel los zal lopen. In leuke groepjes gelopen en zodoende her en der nog wat kunnen schuilen tegen de wind. De eerste 21 kilometer gingen dan ook in 1:40. Vanaf ongeveer het strand ging het bergafwaarts. Ten opzichte van vorig jaar was er nauwelijks een goede strook om op te lopen. Op stukken viel het nog wel mee, maar het was toch slopender dan ik had gehoopt. Sterker nog, de klap kwam tegen het eind, toen je door het mulle zand over de duinopgang moest. Wat je hoopt uit te stellen tot ergens tussen kilometer 30 en 35 kwam daar toen al na ongeveer 26 kilometer. Vanaf dat moment heb ik een kilometer of 2 lopen balen, want ik had gehoopt wat beter nog op tempo te kunnen doorlopen. Maar op dat moment durf ik mezelf ook niet echt pijn te doen waar ik het idee heb dat anderen dat wel kunnen. Na die 2 kilometer heb ik het besluit genomen om op rustig duurlooptempo door te lopen en het gevoelsmatig redelijk aangenaam te houden. Van vorig jaar wist ik dat ik op vanaf kilometer 30 elke helling omhoog aangreep om te gaan wandelen. Dat wilde ik dit jaar niet doen, dus mijn voornemen was om alles hardlopend te doen. In de duinen richting Domburg lukte me dat heel aardig en dat gaf me in elk geval een mentale boost. Het stuk tussen Domburg en Westkapelle gaat recht over de duinen en was dus onbeschermd wind tegen. Telkens wat omhoog en naar beneden, dus ook geen ritme meer in te krijgen. Ik werd dus ook weer vrolijk ingehaald door een heel aantal lopers die ik eerder in de race achter me had gelaten. Gel wilde ik inmiddels niet meer naar binnen werken, maar de cola en de sportdrank onderweg waren wel fijn. Vanaf Westkapelle was het wind opzij en dat scheelde weer. Ik kon her en der ook soms weer wat lopers oprapen die stil waren gevallen. Nog een paar hoge toppen en trappen en daar kwam Zoutelande in de buurt. Op het strand kon ik nog een high five geven aan m'n kinderen die daar vrolijk hadden zitten spelen (de vlieger was net op tijd uit de lucht gehaald voordat Tim Pleijte als eerste voorbij kwam) en het laatste stukje door Zoutelande gingen goed genoeg om er nog een sprintje uit te trekken. Eindtijd 3:43:01 , 173ste en daarmee bijna 8 minuten sneller dan vorig jaar.

Ik ben niet helemaal tevreden, ik had gehoopt dichter bij of onder de 3:30 te komen. De omstandigheden hebben daar iets bij meegespeeld. De tijdsverbetering ten opzichte van vorig jaar is een pluspunt, plus het feit dat ik hem eigenlijk volledig hardlopend heb kunnen volbrengen, op een paar absurde trappen in het parkoers na :P . Wat me dwars zit is hoe de boel in elkaar donderde na 26 kilometer en het gebrek aan kracht om daarna nog een beetje vaart te maken. Nu heb ik weinig 'echte' marathonvoorbereidende trainingen gedaan, laat staan een schema gevolgd. Aan de andere kant heb ik in afstand en duur wel het een en ander gelopen. En met dit jaar een 40k trail, twee 50k trails en dit als tweede marathon is het allemaal nog niet zo slecht. En valt er nog altijd een hoop te verbeteren :) Die sub 3:30 tijdens de kustmarathon gaat er vast nog komen :)

In afwachting van nog betere foto's een nog onbetaalde:
Afbeeldingslocatie: http://beeldbank.marathonzeeland.nl/dynamisch/image/nopas_8196_6_RL3000135.jpg

https://www.strava.com/activities/731063030

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

StygMa schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 14:08:
[...]

Ik heb vandaag de 5km gelopen, dacht eerst dat het niet zo warm zou worden, maar stond lekker zonnetje. Denk dat de mensen van de 10km etc nu wel meer in de regen rennen. Maar sfeer zat er goed in, dat is ook voor mij het voornaamste waarom ik deze graag loop. Was gestart in het laatste startvak wat in verhouding best rustig was vergeleken met de vorige vakken. Aan het einde rond de de 3/4km nog wel een staartje van mensen uit het 3e startvak in lopen halen. Vond het wel geslaagd. Heb rond de 26min gelopen, mijn PR zit midden 24 ergens. Denk dat ik ook meer moet hardlooptrainen ipv mountainbiken wat ik eigenlijk meer doe ;)
De sfeer was echt cool! Echt top altijd, ik was bij de halve, dus zat even vol in de regen maar dat mocht de pret niet drukken. Heb uiteindelijk 1.42 nog iets gerend.

Maar zo leuk al die bandjes, herrie en mensen langs de kant. En nog beter was het bier erna ;-).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Titanicfanatic
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 20:52
Ik heb gisteren de halve gelopen bij de Bredase singelloop. Ik liep best lang rond de 6:00 per km en had een meidenclubje net voor me lopen die me perfect aan het hazen waren. Helaas kon ik ze rond de 12km niet meer bijhouden en liepen ze langzaam weg. Bij 15km begon ik in te zakken en vanaf de 18 begon het redelijk een lijdensweg te worden. Uiteindelijk gefinisht in 2:13:09. Helaas mijn doel van 2:10 dus niet gehaald, maar ik ben toch niet ontevreden. Misschien had er iets meer ingezeten als ik me wat beter aan mijn schema had gehouden.

Voorlopig ga ik mijn 5k en 10k maar eens wat scherper zetten. En misschien in het voorjaar proberen om nog wat kilotjes af te vallen. Dat schijnt ook te helpen ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Infinchible schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 10:02:
Gisteren de Kustmarathon gelopen, wat een gave maar zware race! Eerste deel valt nog mee, klein stukje strand en veel open terrein op de Oosterscheldekering. Dat was met windkracht 4 tegen, dus gelukkig zaten we daar nog in een groepje van een man of 5. Zelf nog redelijk wat kopwerk gedaan, want ik voelde me erg sterk en liep soepel. Af en toe even terug laten zakken om toch wat te sparen. Na 20km kwam het lange stuk strand, halve marathon punt in 1:26:39. Vanaf daar viel het groepje uit elkaar en kwam ik alleen te lopen, nog steeds windkracht 4 tegen en er was weinig hard strand. Toen begon ik het al wat moeilijk te krijgen.
Na 30km gingen we door de duinen, gelukkig was het pad redelijk verhard, schelpenpaden enzo, maar redelijk wat klimmen en zelfs nog wat trappetjes. Onderhand helemaal gesloopt en erg veel tijd moeten laten liggen. Nog een paar keer ingehaald en uiteindelijk als 17e over de streep gekomen in 3.03'04. Ik had gehoopt op een sub3, maar dat zat er niet in vandaag. Misschien als ik de volgende keer toch iets rustiger start.
In ieder geval zeker een aanrader om eens te lopen, heel veel publiek, soms gewoon door hagen van mensen lopen. Mooi parkoers en lekker pittig. Naderhand ook heel gezellig met veel mensen in het dorp. Was echt top!
Deze editie werd ook nog eens gewonnen door een Zeeuw, Tim Pleijte, in 2.36, wat een tijd! _/-\o_ Teammaat Huub van Noorden werd 2e in 2.41, ook supersterk! Was dus een mooie dag. d:)b

[afbeelding]
Foto door Matthew Arensman die ook nog een stukje over de Kustmarathon heeft geschreven:
http://www.runcyclewrite.nl/dn-allermooisten.html
Volgens mij een hele rappe tijd op de Kustmarathon - gefeliciteerd!

Én goeie foto qua bovenbeenspieren - ook niet onbelangrijk! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Roozzz schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 17:27:
Ik heb vandaag last minute de Posbanktrail gelopen. De misses zag het wel zitten om een kort stukje te trailen na haar ingescheurde enkelbanden. Dus wij zijn gegaan voor de 10k.

[...]

Dat geeft ook mooi de mogelijkheid voor een babbeltje met medelopers (veelal matig gewaardeerd O-) ) en bekenden die langs de route stonden.

[...]
Er is echt niks zo irritant is medelopers die beginnen te ouwehoeren tegen je...! :X :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

MrAcid schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 09:01:
[...]

Er is echt niks zo irritant is medelopers die beginnen te ouwehoeren tegen je...! :X :D
Moh, in een doorsnee trail wordt er vaak nogal wat afgeouwehoerd :P
Het zat hem er nu meer in dat de meeste flink hun best aan het doen waren en ik wat meer lucht over had O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:09
MrAcid schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 09:01:
[...]

Correctie: Jij vindt dat irritant. Ik vind het niet erg als men dat doet. Als je het gewoon vol kan houden. Zeker op lange afstanden is dat wel goede afleiding. Maar op korte stukjes (< 10 kilometer) ja dan is het niet handig.

[ Voor 18% gewijzigd door Webgnome op 03-10-2016 10:40 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Webgnome schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 10:05:
[...]

Correctie: Jij vind dat irritant. Ik vind het niet erg als men dat als dat je het gewoon kunt volhouden.
Vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Gisteren ook maar een stukje gelopen. Weekend dus tijd voor de lange duurloop. Qua temperatuur was het prima om een poging te doen mijn (tot nu toe) max afstand van 24km te doorbreken.
Het begin ging super. Tussen km6 en 8 kreeg ik wat last van die plek op mijn voet waar die blaar vorig weekend nog zat. Ik begon me wel wat zorgen te maken of ik mijn doel voor die dag wel zou redden, maar gelukkig begon het na km8 weer normaal aan te voelen.

Pas bij km20 een gelletje genomen (had verder ook niks bij me qua eten/drinken), maar toch begon ik rond km22 in te zakken qua snelheid. De laatste 2km voelden zwaar...maar opgeven zo vlak voor het doel? Nooit! :)
Uiteindelijk een 25km gelopen met 6:32min/km. 69% van de loop in de aerobe HR zone gelopen met een gemiddelde van 142. Niet slecht.

Hoe vaak lopen jullie een lange duurloop (20+ km's) per maand? Ik zit nog hard te twijfelen over de R'dam marathon in april. Qua tijd zou ik het moeten redden, maar ik merk nog wel dat alles wat nu >21km is, best een 'onontgonnen' gebied is voor zowel mijn lijf als geest. Vermoeid zijn na een lange loop is logisch, maar ik ben bang dat dat gevoel me tegen kan houden om straks naar de 26km afstand te gaan. Elke week een 21+ km lopen lijkt me nl best veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Tja, ik heb voor mezelf de regel dat ik t/m 21 kilometer wel doe zonder drinken, tijdens trainen. Alles meer dan dat, dan probeer ik tussendoor wel even een keertje wat te drinken. Dat het na 21km zwaar wordt, dat kan natuurlijk ook komen door een vochtbalans wat verstoord begint raken. Wat ik meestal doe is mijn fiets met fietstas in het bos neerzetten en vanaf dat punt een paar rondjes van 7-10 km lopen, afhankelijk van de totale afstand van m'n loopje, Strava voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik zou me persoonlijk prettig voelen bij de ene week een duurloop die ik "ken" (dus 15-20 km in jouw geval) en de andere week je afstand uit te bouwen.

Zelf een verschrikkelijk weekend gehad. Zaterdag de hele dag haast en za-zo erg slecht geslapen, dus zondag geen greintje fut meer om te lopen. Na een stressvolle week had dat aan de ene kant wel lekker geweest, maar aan de andere kant voel ik dat mijn benen langzamer herstellen bij stress, dus een beetje extra hersteltijd kan ook geen kwaad.
Zometeen maar weer een lekker rustig 5km'tje lopen. Kan wel wat ontspanning gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

^^ ja, ik heb ook een camelbak, maar die wilde ik bewust ff niet meenemen. Denk nl zelf ook dat het vocht/energie verhaal de primaire reden is dat het zwaar werd. Volgende keer maar dit regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Och, wat een heerlijk voldaan gevoel altijd na het lopen van nieuwe PR's.. Zo'n voldane spierpijn.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Tallguy schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 11:08:
Hoe vaak lopen jullie een lange duurloop (20+ km's) per maand? Ik zit nog hard te twijfelen over de R'dam marathon in april. Qua tijd zou ik het moeten redden, maar ik merk nog wel dat alles wat nu >21km is, best een 'onontgonnen' gebied is voor zowel mijn lijf als geest. Vermoeid zijn na een lange loop is logisch, maar ik ben bang dat dat gevoel me tegen kan houden om straks naar de 26km afstand te gaan. Elke week een 21+ km lopen lijkt me nl best veel.
Persoonlijk raad ik mensen, die willen opbouwen naar lange afstanden, altijd aan om daar de tijd voor te nemen. Liever een rustige gestage opbouw dan heel hard trainen richting een bepaald doel. Dit omdat ik vaak zie gebeuren dat men het doel meestal wel haalt, maar in de periode daarna last krijgen van van alles en nog wat. Of zelfs de lol in het lopen verliezen.

Of jij er klaar voor kan zijn in april, moet je helemaal zelf bedenken. Maar als het lopen van >20k nu nog zo'n grote belasting is, dan heb ik wat twijfels of het traject ernaartoe en erna leuk zal blijven. Het kan vast wel, maar of je het moet willen is een tweede.
Persoonlijk zou ik zeggen ga gewoon lekker opbouwen gedurende de herfst/winter en kijk hoe het gaat. En pas daar eventueel je doel op aan... maar ga je niet blind staren op Rotterdam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

@roozzz : zeker ben ik dit met je eens hoor! Ik ga ook gewoon door met trainen en kan altijd last-minute nog een startbewijs ergens vandaan plukken op het internet. Het moet allemaal wel leuk blijven en verantwoord. Ik blijf ook gewoon doortrainen. Ik verwacht nl dat het met die 20/25+km's is zoals het vroeger ging als je de 1e keren boven de 10km liep...even afzien, maar er uiteindelijk wel aan gaan wennen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Als je zulke lange afstanden wilt gaan lopen zou ik persoonlijk zorgen dat je tempo eerst omhoog gaat. Ik zou niet aan een marathon(training) beginnen als je basistempo (Z1/Z2 - praten redelijk goed mogelijk) niet ruim onder de 6:00/6:15 ligt.

Advies is tweeledig:
1. Praktisch en mentaal: je duurlopen duren eindeloos. Als je 5:45 kunt lopen in plaats van 6:30/km scheelt dat je 20min(!) op een training van 25km. Mentaal scheelt het ook enorm - tijdens je trainingen maar vooral ook bij de marathon. Je bent met 6:30/km echt niet de traagste - maar de groep mensen die loopt rond de 5:45/km zal een stuk groter zijn, waardoor je meer gegroepeerd kunt lopen wat mentaal erg kan helpen tegenover in je eentje door het Kralingse Bos sloffen;
2. Fysiek: ik ben er van overtuigd dat het iets harder (kunnen) lopen gepaard gaat met meer souplesse en daarmee minder belasting voor je lichaam. Dit in combinatie met de minder lange duur (tijd) maakt dat je belasting eigenlijk "twee keer" lager wordt.

Voor de duidelijkheid en volledigheid: dit advies is absoluut niet negatief bedoeld ten opzichte van langzamere lopers. Ieder zijn eigen niveau en doelen! Dat is het mooie van hardlopen op ons niveau: je kunt altijd en overal tegen jezelf strijden en de rest z'n eigen gang laten gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Valorian schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 16:01:
Ik heb de Utrecht variant van de Singelloop zojuist gedaan, 10km. Was matig voorbereid (na mijn PR op de 10 te hebben scherpgezet begin juni heb ik de zomer een beetje rustig aan gedaan) en ook niet van plan te gaan lopen, omdat een PR er toch niet echt in zou zitten en ik ook niet veel bekenden had die gingen lopen. Kon echter last minute een startbewijs overnemen van iemand en dacht, ach, kan ook geen kwaad..

Vandaag vervolgens echt bagger weer, flinke regenbuien en best wat wind nog voor stadse begrippen. Ik dacht laat ik op zijn minst probéren een scherpe tijd neer te zetten dus bent erg snel gestart. Dat tempo hield ik absoluut niet vol dus na 3 km teruggezakt van km-tijden rond de 4:05 naar 4:20 en zelfs nog iets langzamer. Bij kilometer 8 besloten om toch nog even flink aan te zetten en de laatst paar km's dan ook weer wat snellere tijden. Uiteindelijk gefinished rond de 42:55. Slechts 20 seconden boven mijn PR, maar meer zat er gewoon echt niet in vandaag.

Duidelijk is mij wel geworden: de weg naar de sub-40 gaat nog heel lang en zwaar worden. Maar de deur staat nog open, want als ik met de matige training nu (in september slechts 50km gelopen) en bij deze weersomstandigheden mijn PR bijna kan evenaren dan moet er met specifieke 10-km training en droog koud weer echt wel meer in zitten :)
Het was gisteren inderdaad een aardige natte race. Heb zelf ook redelijk ongetraind de 10 km in Utrecht gelopen. Mijn PR staat rond de 50 minuten. Nu heb ik de afgelopen jaar weinig getraind en in de afgelopen twee maanden helemaal niet gelopen. Toch nog een tijd van 53:39 eruit kunnen persen.

Nat was het zeker. Om 1 uur kwam het al met bakken uit de hemel zetten. Vlak voor de race regende het nog en kort na de start kwam het ook aardig naar beneden. Er waren plekken bij die volledig blank stonden (waaronder het Ledig Erf). Ik heb zoveel mogelijk om de plassen heen kunnen lopen maar op een gegeven moment vond ik het wel best en gewoon overal vol doorheen gegaan.

Geen blaren aan overgehouden maar mijn tepels :X Ik heb er nog last van ik vanochtend onder de douche stond. Helemaal opgeschuurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

Arie- schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 11:18:
Tja, ik heb voor mezelf de regel dat ik t/m 21 kilometer wel doe zonder drinken, tijdens trainen. Alles meer dan dat, dan probeer ik tussendoor wel even een keertje wat te drinken. Dat het na 21km zwaar wordt, dat kan natuurlijk ook komen door een vochtbalans wat verstoord begint raken. Wat ik meestal doe is mijn fiets met fietstas in het bos neerzetten en vanaf dat punt een paar rondjes van 7-10 km lopen, afhankelijk van de totale afstand van m'n loopje, Strava voorbeeld.
Zonder drinken ja? Neem mijn camelbak eigenlijk overal mee na toe, vindt het prettig om te drinken wanneer ik dat wil en kan ik ergens mijn telefoon, sleutels en portemonnee kwijt :) en dat is al bij 15 km.

Zonder camelbak zou ik best sneller kunnen rennen (toch extra gewicht) maar dat maakt mij niet zoveel uit. Stoppen bij een drankpost en stoeien met een bekertje, niks meer voor mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Ehm ja, sorry. Ik bedoelde dus te zeggen dat ik dan een bidon in mijn fietstas heb zitten. Na elk lusje kan ik dan even wat drinken/eten etc.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:40
Zo, ik lurk hier als oudgediende ook weer even een tijdje mee mee. Gaaf om alle tijden van mensen te zien en te volgen hoe de trainingen en wedstrijden lopen!

@MrAcid: wat ben je snel geworden man! Die sub-3 in Amsterdam lijkt een eitje te gaan worden afgaande op je trainingen.

Zelf kan ik helaas niet meer hardlopen. Als gevolg van een spontane bloedvergiftiging dik anderhalf jaar geleden moesten mijn beide onderbenen geamputeerd worden. Voor iemand met hardlopen en voetbal als grote hobby's een hard gelach. Ik heb nieuwe sportuitdagingen gevonden in handbiken en paravolley, maar mis de laatste dagen/weken het hardlopen echt ontzettend! Ik ben momenteel al blij dat ik hele dagen lopend op mijn protheses enigszins normaal kan functioneren. Wie weet kan ik ooit weer een beetje hardlopen op mijn protheses of met blades, maar dat zal naar verwachting niet in de nabije toekomst zijn. Ik lees hier in ieder geval met veel plezier over jullie voortgang (en sluit ook niet uit dat ik mijn hobby ooit weer oppak door te besluiten dan maar mijn trainerspapieren te gaan halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:09
donleone83 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 20:43:
Zo, ik lurk hier als oudgediende ook weer even een tijdje mee mee. Gaaf om alle tijden van mensen te zien en te volgen hoe de trainingen en wedstrijden lopen!

@MrAcid: wat ben je snel geworden man! Die sub-3 in Amsterdam lijkt een eitje te gaan worden afgaande op je trainingen.

Zelf kan ik helaas niet meer hardlopen. Als gevolg van een spontane bloedvergiftiging dik anderhalf jaar geleden moesten mijn beide onderbenen geamputeerd worden. Voor iemand met hardlopen en voetbal als grote hobby's een hard gelach. Ik heb nieuwe sportuitdagingen gevonden in handbiken en paravolley, maar mis de laatste dagen/weken het hardlopen echt ontzettend! Ik ben momenteel al blij dat ik hele dagen lopend op mijn protheses enigszins normaal kan functioneren. Wie weet kan ik ooit weer een beetje hardlopen op mijn protheses of met blades, maar dat zal naar verwachting niet in de nabije toekomst zijn. Ik lees hier in ieder geval met veel plezier over jullie voortgang (en sluit ook niet uit dat ik mijn hobby ooit weer oppak door te besluiten dan maar mijn trainerspapieren te gaan halen).
Heavy om te lezen. Heb je wel eens aan wheelen gedacht ipv handbiken?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Hier nog een update van mijn loop in NY, vorige week zondag. Doordag ik nog aan de overkant van de plas zat en alleen de iPad bij had, geen verslag gemaakt.

Zondag 25 september stond voor de mij de 10k. Squirrel Stampede op het programma. Het was eigenlijk een spontane inschrijving, We hadden de reis naar NY geboekt en toen ben ik voor de fun eens gaan Googelen of er nog een leuke loop was. Er was keuze uit 3, waavan deze mij het meeste aansprak.

De loop zelf begon al om 9.30 uur. Dit is toch iets waar ik mij zorgen om maakte, Ik ben niet echt een ochtendloper, doe het liever rustig aan voor mijn loop. Tel daarbij op dat je officieel nog in jetlag zit (ze tellen altijd 1 dag per uur, en we waren de dinsdag ervoor aangekomen), je ontzettend veel loopt en compleet andere voeding dan hier thuis. Maar goed, vol goede moed ging om 7 uur de wekker.
De loop was op Roosevelt Island en wij zaten op 76th en Broadway, aan de andere kant van Central Park, hemelsbreed 2,1 mijl van de start.

Om bij die start te komen moesten we wel een hele toertocht maken, lopen zou een optie zijn, maar het zou een wandeling van zeker 30 a 40 minuten zijn, dwars door Central Park, naar het trammetje (kabelbaan) die je naar Roosevelt Island brengt.
Halverwege het metrostation zag ik een taxi naderen en kon het niet laten, hand de lucht in, taxi aangehouden en geheel in NY stijl relaxed naar de kabelbaan laten brengen,

Eenmaal aan de overkant naar het startveld om "de tegenstanders" te bekijken. Wat mij daar opviel is dat Amerikanen een hele andere benadering hebben. Er waren er maar een paar aan het warmlopen, de rest zat in de zon een boek te lezen of lag lekker languit op het gras.

Om iets over half 10 konden we van start. De opdracht van mijn trainer was duidelijk, loop jezelf niet voorbij, spaar je krachten voor Eindhoven. Dus probeer je HM tempo, ga misschien iets harder, maar doe niet te gek.

Op 4.22 van start gegaan en dit tempo kon ik lekker volhouden. De eerste 5k. met een mooie split van 22.30 gelopen. Qua tempo ben ik niet teruggevallen. Een gedeelte van het parcours loop je tegen de wind in, dus hier heb ik het tempo naar 4.26 laten terugzakken, maar zodra we de wind weer in de rug kregen ging het tempo weer omhoog.
Het laatste rondje hebben we met een groep van 3 man gelopen. We liepen eigenlijk in hetzelfde tempo en als er 1 afviel, trok deze zicht automatisch weer omhoog. De koppositie wisselde ook steeds, was best een fijne, ongeschreven, samenwerking.

Met een eindtijd van 43.39 over de eindstreep gekomen. Dit was, ondanks dat ik het niet te rap mocht doen van de trainer, een nieuw PR. 21e overall (van de 330) en 11e (van de 60) in mijn leeftijdscategorie.
Dus ben zeker niet ontevreden en ga Eindhoven met een goed gevoel tegemoet!

Qua beleving kan er natuurlijk niets aan tippen, je loopt niet door Manhatten, maar je hebt vanaf Roosevelt Island een geweldig uitzicht en dit maakt heel veel goed. Ook de beleving er omheen. De prijsuitreiking met Amerikaanse Cheers (yeaaeaeaeah), of de uber-Amerikaanse grietjes die langs de kant staan met een bord, Come On Tyler, You Can Do It Baby", gewoon geweldig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/teMGqFlD2NoM7UM3bQRdtCy2/full.jpg

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Pagina: 1 ... 10 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic