Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 109 Laatste
Acties:
  • 514.808 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb de stoute schoenen ook maar aangetrokken en me ingeschreven voor Rotterdam. Mijn voornemen voor 2016 was het lopen van een halve marathon, en toen ik me inschreef voor de afsluitdijk (32,8km) en me bij het marathongroepje van onze vereniging aansloot liep ik uiteindelijk iedere week wel een keer ruim boven een halve. De afsluitdijk ging niet door, maar heb die dag de 30k van Amsterdam Noord kunnen lopen, en was voornemens om de lange afstanden maar weer rustig af te bouwen.

Vorige week liep ik echter lekker en kwam ik in een sololoopje een bekende tegen die een lange training van 36k aan het doen was voor zijn marathon. Spontaan besloten om samen die training te volbrengen, en omdat ik wat eerder thuis was heb ik het bij 31km gelaten, maar het (relatieve) gemak waarmee ik dat toch nog even deed in een tempo van 5:20 en lekker kon blijven kletsen gaf mij het vertrouwen dat het nog wel goed zit.

Dus nu lichtelijk afbouwen tot zo'n 25km duurloop, en dan richting februari een weer eens de 30-35 opzoeken als voorbereiding voor april. Ondertussen gewoon de bos- weg- en baantrainingen bij de club blijven lopen en dan moet het wel goed gaan komen op de Coolsingel. Heb er nu al zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

Leuk al die marathon verhalen, zoals ik eerder schreef ben ik ook voornemens om voor een marathon te trainen. Ik loop nu sinds mei dit jaar zo'n 3-4x per week, de laatste weken wat meer. En blessures blijven uit!! _/-\o_ En sinds kort probeer ik ook 1 of 2 intervallen erbij te nemen om de constante snelheid te verhogen. Alhoewel ik de lange duurlopen (10-20 km) door de duinen met de zon in mijn gezicht nog altijd het fijnst vind..
Ik ga proberen NY in te loten, anders is Rotterdam een goed alternatief.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 03-10-2016 22:42 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
donleone83 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 20:43:
Zo, ik lurk hier als oudgediende ook weer even een tijdje mee mee. Gaaf om alle tijden van mensen te zien en te volgen hoe de trainingen en wedstrijden lopen!

@MrAcid: wat ben je snel geworden man! Die sub-3 in Amsterdam lijkt een eitje te gaan worden afgaande op je trainingen.

Zelf kan ik helaas niet meer hardlopen. Als gevolg van een spontane bloedvergiftiging dik anderhalf jaar geleden moesten mijn beide onderbenen geamputeerd worden. Voor iemand met hardlopen en voetbal als grote hobby's een hard gelach. Ik heb nieuwe sportuitdagingen gevonden in handbiken en paravolley, maar mis de laatste dagen/weken het hardlopen echt ontzettend! Ik ben momenteel al blij dat ik hele dagen lopend op mijn protheses enigszins normaal kan functioneren. Wie weet kan ik ooit weer een beetje hardlopen op mijn protheses of met blades, maar dat zal naar verwachting niet in de nabije toekomst zijn. Ik lees hier in ieder geval met veel plezier over jullie voortgang (en sluit ook niet uit dat ik mijn hobby ooit weer oppak door te besluiten dan maar mijn trainerspapieren te gaan halen).
No way man?!?! Wat bizar. :| :N

Ik zat van de week nog door oude loopjes te bladeren en kwam een Tweakers-meet tegen in Utrecht waarbij we samen gelopen hebben. Topic: 11 maart: De 2e Grote GoT Hardloopmeet!

Heel onwerkelijk dit. Hoe heeft dat in vredesnaam kunnen gebeuren?!

[ Voor 3% gewijzigd door MrAcid op 03-10-2016 23:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
MrAcid schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 22:57:
[...]

No way man?!?! Wat bizar. :| :N

Ik zat van de week nog door oude loopjes te bladeren en kwam een Tweakers-meet tegen in Utrecht waarbij we samen gelopen hebben. Topic: 11 maart: De 2e Grote GoT Hardloopmeet!

Heel onwerkelijk dit. Hoe heeft dat in vredesnaam kunnen gebeuren?!
Domme pech is het antwoord. Bij een kleine routine operatie is een bacterie mijn bloedbaan ingeschoten en dat is niet tijdig opgemerkt. Lag amper 12 uur na ontslag uit het ziekenhuis meer dood dan levend op de intensive care. Heftige tijd geweest. Mijn vrouw is voorbereid om weduwe te worden terwijl we vijf maanden daarvoor een kindje gekregen hadden. Heel bizar. 3 weken in coma gehouden, 3,5 maand in het ziekenhuis gelegen en daarna nog 6 maanden in een revalidatiecentrum gewoond.

Inmiddels gaat het gelukkig weer goed haha! Was een vet leuke hardloopmeet met een geslaagde bbq achteraf! Mooi om te zien dat die sub-3 er nu voor jou echt in zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 18:48

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

Sport_Life schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 22:41:
Leuk al die marathon verhalen, zoals ik eerder schreef ben ik ook voornemens om voor een marathon te trainen. Ik loop nu sinds mei dit jaar zo'n 3-4x per week, de laatste weken wat meer. En blessures blijven uit!! _/-\o_ En sinds kort probeer ik ook 1 of 2 intervallen erbij te nemen om de constante snelheid te verhogen. Alhoewel ik de lange duurlopen (10-20 km) door de duinen met de zon in mijn gezicht nog altijd het fijnst vind..
Ik ga proberen NY in te loten, anders is Rotterdam een goed alternatief.
Hoppa! Klinkt goed, altijd mooi om iemand de stap naar de magische afstand te zien maken. Betreft je keuze, beide marathons zijn mooi. Alleen klinkt je plan niet logisch ;) De loting van NYC is in februari/maart uit mijn hoofd. Rotterdam loop je anderhalf maand later. Geeft niet echt veel tijd voor een voorbereiding om goed te lopen als je uitgeloot wordt ;)

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:11

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ja ik geef je een duimpje niet omdat ik het leuk vind dus he ;) Kreeg meteen de kriebels van je verhaal... Maar misschien is wheelen wel iets voor je, zoals Webgnome zegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Zo, ik lurk hier als oudgediende ook weer even een tijdje mee mee. Gaaf om alle tijden van mensen te zien en te volgen hoe de trainingen en wedstrijden lopen!
:w

Ik kwam je verhaal een tijd terug tegen, in Runner's World volgens mij. Heftig zeg! Wat kan het leven rare wendingen nemen. Gelukkig sta je enorm positief in het leven en doe je alles wat je kunt om nog in beweging te blijven. Diep respect.

Hopelijk komt er een tijd dat je ook weer kunt hardlopen :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
  • Nu online
Thanks voor de opbeurende woorden allemaal!

@Kenneth: er stond inderdaad een 6 pagina groot artikel in de RW van juni over wat er gebeurd is. Als iemand dat nog wil lezen voor de uitgebreide versie geef dan even een seintje via DM, stuur ik een PDFje.

@webgnome en Pathogen: wheelen is een mooie sport, maar niet voor mij. Bij het hardlopen genoot ik altijd het meest van de langere afstanden, het ritmisch getik van mijn voetzolen en de gedachten de vrije loop laten. Met handbiken vind ik dat meer dan met wheelen, wat toch met name een sport voor op de atletiekbaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heftig verhaal van je, donleone83, wel respect hoe je ermee omgaat. Denk dat heel veel mensen hier een voorbeeld aan kunnen nemen.
kramerty88 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 07:49:
[...]

Hoppa! Klinkt goed, altijd mooi om iemand de stap naar de magische afstand te zien maken. Betreft je keuze, beide marathons zijn mooi. Alleen klinkt je plan niet logisch ;) De loting van NYC is in februari/maart uit mijn hoofd. Rotterdam loop je anderhalf maand later. Geeft niet echt veel tijd voor een voorbereiding om goed te lopen als je uitgeloot wordt ;)
De loting is in februari dacht ik. Ik kan ernaast zitten, maar als ik deze winter doortrain verwacht ik in januari rond de 30km in flow te kunnen lopen. Die laatste 12 km loop ik dan wel op karakter ;).

Iets anders ; zijn er hier ook mensen die met een Polar horloge trainen? Ik heb vanmiddag de mogelijkheden eens bekeken en je kunt fantastische trainingsprogramma's samenstellen, dat werkt echt goed! Horloge geeft dan precies je vooraf ingestelde tempo cq duur aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:15
Sport_Life schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 22:26:
Heftig verhaal van je, donleone83, wel respect hoe je ermee omgaat. Denk dat heel veel mensen hier een voorbeeld aan kunnen nemen.

[...]

De loting is in februari dacht ik. Ik kan ernaast zitten, maar als ik deze winter doortrain verwacht ik in januari rond de 30km in flow te kunnen lopen. Die laatste 12 km loop ik dan wel op karakter ;).
Helder. In praktijk train je dus eigenlijk gewoon voor Rotterdam, begin april 2017, en mocht je dan in februari horen dat je ingeloot wordt voor NY dan laat je R'dam links liggen en hou je je conditie op peil tot november 2017?

Sowieso een gaaf doel. Je kan ze natuurlijk ook allebei doen als je ingeloot wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:18

Infinchible

Woef!

Wat een verhaal Donleone... En wat ongelofelijk goed dat je er zo positief instaat. De RW van Juni lag hier toevallig nog op tafel dus je verhaal nog even kunnen lezen. Hoop dat je snel kan finishen op de Coolsingel! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titanicfanatic
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:25

[...]

Iets anders ; zijn er hier ook mensen die met een Polar horloge trainen? Ik heb vanmiddag de mogelijkheden eens bekeken en je kunt fantastische trainingsprogramma's samenstellen, dat werkt echt goed! Horloge geeft dan precies je vooraf ingestelde tempo cq duur aan.
Ik heb een Polar M400 en ik heb een aantal standaard trainingen aangemaakt, zoals intervals. Complete trainingsprogramma's is een relatief nieuwe feature en heb ik nog niet geprobeerd.

Ik ben best tevreden met mijn M400, maar in bebost gebied klopt er niet veel meer van de snelheidsaanduiding. Ik neem aan dat dit niet anders is bij andere merken/types horloges?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik ben absoluut teleurgesteld in de trainingsprogramma's van de m400. ik gebruikte altijd de trainingsprogramma's van Endomondo, deze zijn gebasseerd op snelheid en niet op hartslag zone.

Mijn ervaring met de met de polar trainingsprogramma's'
- Niet mogelijk zelf de dagen te kiezen, de polar laat je je lang loop doen op vrijdag en je weekend kunnen zomaar rustdagen zijn, alleen op te lossen door op de juiste dag je programma te laten starten (trial en error).
- Dit is persoonlijk maar ik vind de training veel te licht, het programma laat je heel veel in zone 2 lopen en de trainingen zijn erg kort (ik doe de 10km training en heb niveau 4 aangegeven), het programma wil me ongeveer 2,5 uur per week laten lopen, het programma wil je ook veel kracht en stabiliteitstraining laten doen, dat scheelt en kan mooie optie zijn.
- Het horloge piept continue als je niet in de juiste zone loopt, handig, behalve als het horloge verwacht dat je na 15 minuten in zone 4 gelopen te hebben je ook direct je cooling down in zone 2 zit, het duurt bij mij wel een minuut of 2 (als ik heel langzaam ga lopen) voor ik van 175 weer op 137 zit en de hele tijd piept je horloge. irritant,
- tegelijkertijd is het geluidsniveau zo laag dat je wisselingen van zone bij omgevingsgeluid ook niet altijd hoort.

Jaren geleden met de rc3 gelopen en toen eigenlijk dezelfde klachten, uiteraard ben ik niet de enige en Polar belooft al jaren dat het zelf dagen kunnen kiezen op de todo lijst staat, daar gebeurd dus niks. Ik wil niet meer met mijn telefoon lopen en ik denk dat trainen op hartslag zone (ondanks dat je flexibelere bent als je op snelheid traint) beter is dus tot ik een nieuw horloge heb zal ik de polar programma's blijven gebruiken maar als je nog geen polar hebt zal ik niet adviseren een polar te kopen voor de trainingsprogramma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:05

Roozzz

Plus ultra

Titanicfanatic schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 06:07:
[...]
Ik ben best tevreden met mijn M400, maar in bebost gebied klopt er niet veel meer van de snelheidsaanduiding. Ik neem aan dat dit niet anders is bij andere merken/types horloges?
Nee, dat is gelukkig wel anders bij andere horloges. Open terrein is uiteraard makkelijker voor de gps, maar met een goede chip is bebost terrein geen probleem.
[Roland] schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 07:00:
[...]

Ik ben absoluut teleurgesteld in de trainingsprogramma's van de m400. ik gebruikte altijd de trainingsprogramma's van Endomondo, deze zijn gebasseerd op snelheid en niet op hartslag zone.
[...]
Jikes, dat klinkt als serieuze fuck-up.
Maar zelf een schema in elkaar draaien of het aanpassen van een van hun schema's is dus geen optie? Dat lijkt me toch een soort van basis functionaliteit als je dit soort programma's wilt aanbieden...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Met mijn Garmin (F3) geen problemen in de bossen. Vorige week nog wat intervallen gedaan in een heuvelachtig bosgebied (Zuid-Duitsland). En de data is net zo nauwkeurig als wanneer ik in een open gebied loop!

Gisteravond voor het eerst de halve marathon afstand kunnen lopen. Mijn PR was iets over de 18 KM (aantal weken terug) maar het lopen voelde gisteren zo goed dat ik ben doorgegaan. Het resultaat is 21,1 KM op ~5:30 (net onder de 2 uur). Voor nu zeker tevreden! Wel merk ik goed dat het een flinke impact heeft op spieren/gewrichten :P Ik voel me aardig gebroken vanmorgen haha, maar dat voelt ook weer lekker.

De komende dagen maar even wat rustig aan en dan kijken of ik mijn 10 KM tijd kan verbeteren (is nu ~50 min.). Ik moet wel zeggen dat de temperatuur ook flink meehelpt. Gisteravond merkte ik ook erg goed dat ik veel makkelijker sneller kan lopen terwijl de hartslag lager blijft. Dus de PR's zouden wel blijven sneuvelen de komende maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:05
Titanicfanatic schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 06:07:
[...]

Dit herken ik. Heb de M400 sinds een maand of twee en wanneer ik in het bos interval doe, gaat het horloge echt van aanmoedigen om harder te lopen naar 'doe eens wat rustiger aan'. Niet heel erg ideaal. Had ik dat van tevoren geweten, dan had ik misschien toch de keuze voor de FrontRunner gemaakt (ervan uitgaande dat die dit beter doet).
Wel is het gps-signaal al stukken beter dan dat van mijn telefoon, dus wat dat betreft geen klagen hier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ik ben de laatste weken juist ook niet echt te spreken over de weergave van pace (ik doe altijd lap pace met auto lap op 1km - dus zie het gemiddelde van de huidige kilometer) op mijn Forerunner 230. Onder bomen (al zijn ze nog zo klein heb ik het idee dat het horloge erg achterblijft. Als ik dan een bomenrij voorbij ben dan trekt de pace wel snel weer bij.

Draai de laatste firmware (5.40) en sync ongeveer om de dag mijn de iOS Garmin Connect app (dat helpt om satelietposities te cachen op je Forerunner).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik heb toevallig nét mijn eerste custom workouts naar mijn Forerunner 220 gestuurd en ga er zodadelijk eentje lopen.
Doeltempo heb ik bewust nog niet ingesteld, ik ben sowieso nieuw in de Souplessemethode en ik heb de workout aangepast zodat deze in mijn lunchpauze past.

Overigens ben ik er wel aardig uit wat ik nu qua schema wil gaan doen, ik zit alleen nog te twijfelen of ik 3x of 4x wil lopen als basis. Dat laat ik maar even afhangen van hoe de 4x van deze week me bevalt.

Qua verdeling wil ik dit aanhouden als 4x schema:
Ma: Souplesse 1000's of 2000's naar het werk (12km)
Di: Rust
Wo: Souplesse 200's of 400's in de lunchpauze (5km)
Do: Rust
Vr: Souplesse 1000's of 2000's naar het werk (12km) of Souplesse 200's of 400's in de lunchpauze (5km)
Za of Zo: Wisselduurloop/Race

Of dit als 3x schema:
Ma: Rust
Di: Souplesse 1000's of 2000's naar het werk (12km)
Wo: Rust
Do: Souplesse 200's of 400's in de lunchpauze (5km)
Vr: Rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Gisteravond m'n herstelloopje gedaan nav de 25km van zondag. Kwam er bij toeval achter dat mijn FR235 ook een functie heeft waarbij je op aantal km's loopt en de FR235 je eindtijd kan aangeven. Handig...stond ook in de handleiding, maar schijnbaar glad vergeten :)

Moest me wel inhouden om niet te snel te lopen. Geeft aan dat die loop van zondag aan het einde wel eventjes zwaar voelde qua benen (rest zoals HR en ademhaling was prima) maar dat het herstel gewoon goed gaat. Zondag maar eens kijken of ik mijn tijd op de 1/2e wat kan verbeteren.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Pathogen schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:55:
[...]

Ik heb toevallig nét mijn eerste custom workouts naar mijn Forerunner 220 gestuurd en ga er zodadelijk eentje lopen.
Doeltempo heb ik bewust nog niet ingesteld, ik ben sowieso nieuw in de Souplessemethode en ik heb de workout aangepast zodat deze in mijn lunchpauze past.

Overigens ben ik er wel aardig uit wat ik nu qua schema wil gaan doen, ik zit alleen nog te twijfelen of ik 3x of 4x wil lopen als basis. Dat laat ik maar even afhangen van hoe de 4x van deze week me bevalt.

Qua verdeling wil ik dit aanhouden als 4x schema:
Ma: Souplesse 1000's of 2000's naar het werk (12km)
Di: Rust
Wo: Souplesse 200's of 400's in de lunchpauze (5km)
Do: Rust
Vr: Souplesse 1000's of 2000's naar het werk (12km) of Souplesse 200's of 400's in de lunchpauze (5km)

Of dit als 3x schema:
Ma: Rust
Di: Souplesse 1000's of 2000's naar het werk (12km)
Wo: Rust
Do: Souplesse 200's of 400's in de lunchpauze (5km)
Vr: Rust
Qua doeltempo op je Forerunner: inderdaad niet instellen, werkt alleen maar irritant.

Qua verdeling door de week: mijn schema (4x p/w) heeft momenteel di/wo/do en zo als vaste dagen. Dus ma/vr/za als rustdagen. Dat bevalt mij persoonlijk super goed. Wat jouw verdeling nu doet is dat je zaterdag of zondag een lange/harde inspanning levert en dan maandag meteen weer lange intervallen (souplesse, dus niet keihard maar desalnietemin belastend) gaat doen. Ik zou je trainingen doordeweeks dus wat in elkaar schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Roozzz schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 09:09:
[...]

Maar zelf een schema in elkaar draaien of het aanpassen van een van hun schema's is dus geen optie? Dat lijkt me toch een soort van basis functionaliteit als je dit soort programma's wilt aanbieden...
Ja, dat kan wel. Is wel even werk maar je bent ook wel heel flexibel.

Nadeel wat ik niet genoemd had en wat (denk ik) ook geld voor zelfgemaakt schema's. Als je een dag mist is de workout verdwenen van je horloge. Dan moet je eerst naar polar flow om dit aan te passen en je horloge opnieuw te syncen.

Dat is wel jammer, als je workouts kunt maken die geen datum mee krijgen en die standard op het horloge staan dan zou je deze altijd kunnen kiezen. Maar ik heb dit niet echt uitgezocht, zou mooi zijn als het kon.

Overigens, nu al twee keer gehad dat tijdens syncen een workout corrupt raakt, workout bestaat maar de data is weg. Nu kan dat aan de kabel liggen (geen idee waar de originele is gebleven) dus wellicht is dat alleen mijn probleem :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:05
[Roland] schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:52:
[...]

Ja, dat kan wel. Is wel even werk maar je bent ook wel heel flexibel.

Nadeel wat ik niet genoemd had en wat (denk ik) ook geld voor zelfgemaakt schema's. Als je een dag mist is de workout verdwenen van je horloge. Dan moet je eerst naar polar flow om dit aan te passen en je horloge opnieuw te syncen.

Dat is wel jammer, als je workouts kunt maken die geen datum mee krijgen en die standard op het horloge staan dan zou je deze altijd kunnen kiezen. Maar ik heb dit niet echt uitgezocht, zou mooi zijn als het kon.
Je kunt workouts toevoegen aan favorieten. Die kun je vervolgens altijd kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Topicstarter
Mag ik één ieder even herinneren aan Het grote Sporthorloge met GPS topic ? Daar zijn de verschillende vragen en daarbij horende discussie over sporthorloges beter op zijn plaats.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[Roland] schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 07:00:
[...]

Mijn ervaring met de met de polar trainingsprogramma's'
- Niet mogelijk zelf de dagen te kiezen, de polar laat je je lang loop doen op vrijdag en je weekend kunnen zomaar rustdagen zijn, alleen op te lossen door op de juiste dag je programma te laten starten (trial en error).
- Dit is persoonlijk maar ik vind de training veel te licht, het programma laat je heel veel in zone 2 lopen en de trainingen zijn erg kort (ik doe de 10km training en heb niveau 4 aangegeven), het programma wil me ongeveer 2,5 uur per week laten lopen, het programma wil je ook veel kracht en stabiliteitstraining laten doen, dat scheelt en kan mooie optie zijn.
- Het horloge piept continue als je niet in de juiste zone loopt, handig, behalve als het horloge verwacht dat je na 15 minuten in zone 4 gelopen te hebben je ook direct je cooling down in zone 2 zit, het duurt bij mij wel een minuut of 2 (als ik heel langzaam ga lopen) voor ik van 175 weer op 137 zit en de hele tijd piept je horloge. irritant,
- tegelijkertijd is het geluidsniveau zo laag dat je wisselingen van zone bij omgevingsgeluid ook niet altijd hoort.

Jaren geleden met de rc3 gelopen en toen eigenlijk dezelfde klachten, uiteraard ben ik niet de enige en Polar belooft al jaren dat het zelf dagen kunnen kiezen op de todo lijst staat, daar gebeurd dus niks. Ik wil niet meer met mijn telefoon lopen en ik denk dat trainen op hartslag zone (ondanks dat je flexibelere bent als je op snelheid traint) beter is dus tot ik een nieuw horloge heb zal ik de polar programma's blijven gebruiken maar als je nog geen polar hebt zal ik niet adviseren een polar te kopen voor de trainingsprogramma's.
Je kunt ook zelf een programma of losse training instellen, adhv een tempo of hartslag.

@ naits ; zie je reactie nu pas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

MrAcid schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:36:
[...]

Qua doeltempo op je Forerunner: inderdaad niet instellen, werkt alleen maar irritant.

Qua verdeling door de week: mijn schema (4x p/w) heeft momenteel di/wo/do en zo als vaste dagen. Dus ma/vr/za als rustdagen. Dat bevalt mij persoonlijk super goed. Wat jouw verdeling nu doet is dat je zaterdag of zondag een lange/harde inspanning levert en dan maandag meteen weer lange intervallen (souplesse, dus niet keihard maar desalnietemin belastend) gaat doen. Ik zou je trainingen doordeweeks dus wat in elkaar schuiven.
Hm, zo had ik hem nog niet bekeken, dank! Overigens had ik mijn doeltempo uiteindelijk alsnog ingesteld met 0:20 sec/km marge, dat was op zich prettig maar de lap pace onnauwkeurigheid maakt dat je pas na 100-200m weet dat je goed zit.

3 dagen achter elkaar is wel weer pittig. Over het algemeen doe ik mijn loopjes op zaterdag, maar er zit wel eens een zondag tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nu we het toch over hardloopschema's (n.z. Horloges) hebben, wat vinden jullie van mijn schema :
- Vrijdag: 20km duurloop, marathon tempo 4:30 pace (dus waarbij ik aan het eind nog energie over heb)
- zaterdag: 8 km herstelloop, 5:30 pace
- Maandag: extensieve interval, 4x 1,5km 3:45-4:00 pace (pauze 1km)
- Woensdag: intensieve interval, 10x 200m 90/95% max hs.
Doelstelling is een 10km onder de 40 minuten, een halve marathon in januari onder de 1,5 uur en in april een hele marathon uitlopen ;).

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2016 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Sport_Life schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 15:32:
Nu we het toch over hardloopschema's (n.z. Horloges) hebben, wat vinden jullie van mijn schema :
- Vrijdag: 20km duurloop, marathon tempo 4:30 pace (dus waarbij ik aan het eind nog energie over heb)
Doelstelling is een 10km onder de 40 minuten, een halve marathon in januari onder de 1,5 uur en in april een hele marathon uitlopen ;).
De lange duurloop is een redelijk grote hap van je weekvolume. Dat hoeft niet erg te zijn maar je neemt daarmee wel wat risico mee qua belasting. Iets rustiger lopen kan dat compenseren. Doe tegen het einde van de duurloop een paar strides, dat is goed voor de loopeconomie en voorkomt zware benen.

Let erop dat bij een extensief interval de vermoeidheid gestaag toeneemt. Dus niet te snelle tempo's maar ook niet te lang rust. Als je nog geen 10k binnen 40' loopt dan is 4x1500m @ 3'45 - 4' te snel en de pauze veel te lang. Ik zou eerder voor 4' - 4'15/km met 2' dribbelpauze gaan.

200m is veel te kort om op hartslag te sturen (die hobbelt namelijk altijd achter de intensiteit aan). Ga dus uit van tempo. Voor jou schat ik dat rond 40-42", dat is 3'20 - 3'30/km. En bij snelheid mag moet je goed uitrusten (het gaat ook om technisch goed en ontspannen lopen) dus neem daar je tijd; bijvoorbeeld 100m wandelpauze.

Gebruik de site van McMillan Running (of de Vdot Calculator van Daniels) om je training paces te bepalen. En wissel regelmatig af om je lichaam te blijven prikkelen. Doe bijvoorbeeld ipv die 1500m ook 4x1200m, 6x800m, 6x1000 of doe een keer 6x1500m. En naast de 200m ook 8-10x400m op 3'35 - 3'40/km met 200m wandelpauze.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Mooi schema denk ik. Belangrijkste is denk ik dat na de zware duurloop een herstelloop volgt en dat de zwaarste interval (in dit geval de extensieve denk ik?) mooi halverwege de week volgt (dus niet te dicht op de duurloop). Dat lijkt allemaal in orde. Over de tempo's durf ik niet heel veel te zeggen anders dan dat het duurloop-tempo mij erg hard lijkt, zeker als je dit per week iets opvoert naar uiteindelijk een loop van 30-34km. Correct me if I'm wrong maar loop je de duurloop bij deze schema's normaal niet juist iets langzamer dan je uiteindelijke gewenste marathon-tempo? Of heb ik dat verkeerd onthouden.

Maar goed, je drive lijkt in ieder geval op orde, mooie doelen! Krijg er ook weer helemaal zin in .. Mijn doel is om dit jaar nog een 41' er te lopen op de 10km (PR nu: 42:35) en uiterlijk bij de zomeravondcup volgend voorjaar mijn eerste sub-40. Ik twijfel nog over een mooie marathon in '17. Ben net weer begonnen met 3x / week hardlopen en denk als ik dit vol houd een sub 3:30 op asfalt mogelijk moet zijn (R'dam was 3:50).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dank voor jullie input! Met max hs bedoel ik eigenlijk een tempo waarbij ik tegen de max hs aanzit na 200meter, in de praktijk tegen de 3:20 schat ik. Duurloop tempo wil ik nog even niet opvoeren ivm mogelijke blessures, eerder afwisselen met (snelle) 10 km's.

Mijn lange termijn (november 17) doel qua marathon is 3 uur.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2016 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoof
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-09 12:31
Is je doelstelling in april een marathon uitlopen of in november een marathon onder de 3 uur lopen? Dat is een wereld van verschil, zeker New York onder de 3 uur. Ik zeg niet dat je het niet kan hoor, maar je eerste marathon onder de 3 uur is erg ambitieus. Kan erg demotiverend werken als tijdens je training blijkt dat het niet haalbaar is. Aan de andere kant heb je nog meer dan een jaar, dus nog wel veel tijd om op te bouwen.

M.b.t. je schema: ik ben fan van langzame lange duurlopen met een versnelling op het einde. Als je dus 25km gaat lopen de eerste 20km ongeveer een minuut per km langzamer dan je marathontempo (bij mij hartslagzone 2 van 5) en de laatste 5 km op marathontempo. Is minder belastend dan het hele stuk op tempo lopen, maar je krijgt wel een goed gevoel van de snelheid na een uur of wat lopen. Daarnaast weet ik niet of een herstelloop veel toevoegt als je maar vier keer per week loopt. Een dag rust na een lange duurloop is een stuk veiliger. Ik voel het altijd piepen en kraken als ik een rustige loop de dag na een lange duurloop doe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@MrAcid: wat ben je snel geworden man! Die sub-3 in Amsterdam lijkt een eitje te gaan worden afgaande op je trainingen.

Zelf kan ik helaas niet meer hardlopen. Als gevolg van een spontane bloedvergiftiging dik anderhalf jaar geleden moesten mijn beide onderbenen geamputeerd worden. Voor iemand met hardlopen en voetbal als grote hobby's een hard gelach. Ik heb nieuwe sportuitdagingen gevonden in handbiken en paravolley, maar mis de laatste dagen/weken het hardlopen echt ontzettend! Ik ben momenteel al blij dat ik hele dagen lopend op mijn protheses enigszins normaal kan functioneren. Wie weet kan ik ooit weer een beetje hardlopen op mijn protheses of met blades, maar dat zal naar verwachting niet in de nabije toekomst zijn. Ik lees hier in ieder geval met veel plezier over jullie voortgang (en sluit ook niet uit dat ik mijn hobby ooit weer oppak door te besluiten dan maar mijn trainerspapieren te gaan halen).
Wat een heftig verhaal.. Ik ken je niet en ik zie dat mijn post van mijn loop-ervaringen in NY maar 2 posts onder die van jouw staat en heb hem gewoon niet opgemerkt, sorry daarvoor..

Als je zo'n post leest, dan ga je toch altijd even nadenken wat er eigenlijk voor nodig is om je favoriete hobby te moeten stopzetten. Iets wat je niet in de hand hebt en totaal niet ziet aankomen.
Mooi om te lezen dat het nu iets beter met je gaat en dat je op zoek bent naar een nieuwe hobby. Ik zou het je ontzettend gunnen om ooit weer eens een meter te kunnen hardlopen of je hardlooppassie te kunnen voorzetten met de trainings papieren.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
  • Nu online
Ga je je volume omhoog gooien richting de marathon? Een 10km onder de 40 is een compleet andere training en belasting dan een marathon onder de 3 uur. Ik vind dat twee relatief korte termijn doelstellingen die moeilijk te rijmen zijn.

Als je het over je pace voor je eerste marathon hebt, ben je bekend met de Yasso 800s? Schijnt de beste predictor voor je mogelijke marathontijd te zijn.
Calitomnication schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 18:17:
[...]

Wat een heftig verhaal.. Ik ken je niet en ik zie dat mijn post van mijn loop-ervaringen in NY maar 2 posts onder die van jouw staat en heb hem gewoon niet opgemerkt, sorry daarvoor..

Als je zo'n post leest, dan ga je toch altijd even nadenken wat er eigenlijk voor nodig is om je favoriete hobby te moeten stopzetten. Iets wat je niet in de hand hebt en totaal niet ziet aankomen.
Mooi om te lezen dat het nu iets beter met je gaat en dat je op zoek bent naar een nieuwe hobby. Ik zou het je ontzettend gunnen om ooit weer eens een meter te kunnen hardlopen of je hardlooppassie te kunnen voorzetten met de trainings papieren.
Thanks voor je bericht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

OK, na veel twijfelen ben ik eruit. De komende tijd moet ik het bij 3x per week laten, misschien zelfs minder, maar 3x als basis.

Ik heb al een tijdje een beetje last van mijn linkerscheen en rechterknie, waarschijnlijk omdat ik relatief kort bezig ben met voorvoetlanden en ook nog eens op compleet andere schoenen (lagere drop, veel flexibeler) aan het lopen ben. Ik merk dat 4x per week ervoor zorgt dat ik de 4x per week niet haal :P Pijntjes, en daardoor geen zin (wat dan wel een gezonde reactie is).

Nee, 3x wordt het voorlopig, totdat soepel echt soepel voelt. Ik wil in 2017 een HM lopen, maar daar heb ik nog álle tijd voor, dus eerst maar eens op souplesse focussen. Zal ook mijn tempo's iets aanpassen om overbelasting te voorkomen.

(Overigens heb ik geen pijn tijdens het lopen, dus ik verwacht niet dat dit een ontsteking of scheurtje is oid, maar gewoon spieren/pezen die vinden dat het weer een flinke training was.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
  • Nu online
Pathogen schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 08:55:
OK, na veel twijfelen ben ik eruit. De komende tijd moet ik het bij 3x per week laten, misschien zelfs minder, maar 3x als basis.

Ik heb al een tijdje een beetje last van mijn linkerscheen en rechterknie, waarschijnlijk omdat ik relatief kort bezig ben met voorvoetlanden en ook nog eens op compleet andere schoenen (lagere drop, veel flexibeler) aan het lopen ben. Ik merk dat 4x per week ervoor zorgt dat ik de 4x per week niet haal :P Pijntjes, en daardoor geen zin (wat dan wel een gezonde reactie is).

Nee, 3x wordt het voorlopig, totdat soepel echt soepel voelt. Ik wil in 2017 een HM lopen, maar daar heb ik nog álle tijd voor, dus eerst maar eens op souplesse focussen. Zal ook mijn tempo's iets aanpassen om overbelasting te voorkomen.

(Overigens heb ik geen pijn tijdens het lopen, dus ik verwacht niet dat dit een ontsteking of scheurtje is oid, maar gewoon spieren/pezen die vinden dat het weer een flinke training was.)
Hou het in de gaten. Met lagere drop en flexibelere schoenen zou ik last van je kuiten en wellicht achillespezen verwachten, niet van je knie en scheen. Oppassen voor blessures dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

donleone83 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 09:10:
[...]

Hou het in de gaten. Met lagere drop en flexibelere schoenen zou ik last van je kuiten en wellicht achillespezen verwachten, niet van je knie en scheen. Oppassen voor blessures dus!
Hmm, misschien is scheen ook niet helemaal juist. Het is meer de binnenkant van mijn been, op scheenhoogte dus ter hoogte van het onderste stuk van de kuit. Dat zou wel weer kloppen met het plaatje.

De knie is volgens mij ongerelateerd, die is altijd al wat minder stevig geweest en ik heb vorige week een keer mijn standbeen gedraaid terwijl mijn knie op slot stond, wat het gevoel wel een stuk heeft verergerd.

Deze blijft ook redelijk hetzelfde, terwijl de kuit/scheen duidelijk iets erger is na het lopen en na een tijdje weer minder wordt.

Ik denk dus aan minder vaak en minder heftig belasten, voorlopig even geen sprints maar focussen op een soepele techniek met extensief intervallen en (wissel)duurloop van max 12km. Andere suggesties zijn altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Hoe bepaal je eigenlijk welke drop geschikt is? Ik ben me daar nu een beetje over aan het inlezen, maar ben ook wel benieuwd naar jullie redenen. Ik neem aan dat er hier lopers zijn die bijv op een 8mm drop zijn begonnen en nu op een lagere drop lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:27
ik had met gewone hardloop schoenen altijd last van knie, scheenbeen, zware benen. Na de overstap naar Vibram Barefoot heb ik er totaal geen last meer van. Al maak ik geen stukken boven de 10km en heeft een zand ondergrond de voorkeur. (al gaat op asfalt ook prima).

Maar het kost tijd om te leren/op te bouwen en zou het niet doen bij een te zware bouw/overgewicht/hakloop...

[ Voor 4% gewijzigd door trekker22 op 06-10-2016 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Morgen jarig en wist geen cadeau te vragen. Maar ik wil meer gaan hardlopen en ook af en toe muziek erbij.

Ik kwam bij deze uit die ik nog redelijk aan de prijs vind en goede reviews krijgt:
http://www.hoofdtelefoons....html#direct-naar-reviews

iemand deze toevallig ook in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Mijn ervaring: haal een ding met een band in je nek, die blijven zitten, alles los in ear gaat er bij mij altijd uit tijdens rennen. Voorbeeld: http://www.hoofdtelefoons...6g-sports.html?ref=292252.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Arie- schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 10:02:
Mijn ervaring: haal een ding met een band in je nek, die blijven zitten, alles los in ear gaat er bij mij altijd uit tijdens rennen. Voorbeeld: http://www.hoofdtelefoons...6g-sports.html?ref=292252.
met kabel naar de telefoon wil ik sowieso niet, vind ik zo onhandig. Had gehoopt dat na 4 jaar zonder muziek te lopen alles via bluetooth ook soepel loopt.
En meeste hardlopers leken wel positief over deze. Als er van datzelfde merk ook eentje die wel met een band achter de nek gaat. Dat is even afwegen.
Deze bedoel ik dan:
pricewatch: Plantronics BackBeat Fit

[ Voor 9% gewijzigd door trekker22 op 06-10-2016 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoof
Tallguy schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 09:35:
Hoe bepaal je eigenlijk welke drop geschikt is? Ik ben me daar nu een beetje over aan het inlezen, maar ben ook wel benieuwd naar jullie redenen. Ik neem aan dat er hier lopers zijn die bijv op een 8mm drop zijn begonnen en nu op een lagere drop lopen.
Waarom zou je een lagere drop willen? Koop schoenen die jij lekker vindt zitten en waar jij lekker op loopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

trekker22 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 10:08:
[...]

met kabel naar de telefoon wil ik sowieso niet, vind ik zo onhandig. Had gehoopt dat na 4 jaar zonder muziek te lopen alles via bluetooth ook soepel loopt.
En meeste hardlopers leken wel positief over deze. Als er van datzelfde merk ook eentje die wel met een band achter de nek gaat. Dat is even afwegen.
Deze bedoel ik dan:
pricewatch: Plantronics BackBeat Fit
Die heb ik, bevalt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Ho0f schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 10:11:
[...]
Waarom zou je een lagere drop willen? Koop schoenen die jij lekker vindt zitten en waar jij lekker op loopt ;)
Eens. Maar nadenken over drop is niet zo'n heel raar idee.
1. Een lagere drop kan beter aansluiten bij jouw loopstijl (of gewenste loopstijl :P ). Een lagere drop maakt het makkelijker om op je midden of voorvoet te landen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat anders niet kan.
2. Een lagere drop geeft in principe meer stabiliteit. Je verkleint de zijwaartse krachten op je enkels.

Ikzelf heb nooit een hele bewuste keuze gemaakt voor schoenen met een lagere drop. Ik loop gewoon lekkerder op schoenen tussen de 0 en 4 mm, met niet al te veel demping. (Geen hoka's voor mij dus :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:21
Ik loop altijd op 4/5 mm drop met lichte demping, de Nike RN Run's gebruik ik nu en hiervoor liep ik op de Free's 4.0.. Ik probeer wel is "normale" schoenen maar krijg gelijk rare last van.. Ja eigenlijk alles. Misschien komt het omdat ik na 3 maanden gelijk ben geswitched en nooit wat anders heb geprobeerd sinds dien.

Ik zit nu voor me volgende marathon wel naar de Nike Distance te kijken (http://store.nike.com/nl/...id-11054017/pgid-11470211) maar dit komt meer omdat ik wil afwisselen voor me wat langere runs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Ik heb nu een drop van 8mm. Maar ik merk dat ik langzaam maar zeker ook meer voorvoetlandig aan het doen ben en vroeg me af of met een (iets) lagere drop dit nog ten goede zou kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoof
Maar je hoeft helemaal niet op je voor- of middenvoet te landen (zie ook eerdere discussies in dit topic), dus hoef je ook geen schoenen die dat stimuleren. Behalve natuurlijk als je het fijner vindt en het voor jou het beste werkt, maar dat is iets anders dan geforceerd overstappen op andere landing en andere drop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

ik vind het fijner lopen ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:21
Tallguy schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 12:36:
Ik heb nu een drop van 8mm. Maar ik merk dat ik langzaam maar zeker ook meer voorvoetlandig aan het doen ben en vroeg me af of met een (iets) lagere drop dit nog ten goede zou kunnen komen.
Dat is wel bij mij het geval, hoe minder drop, hoe soepeler ik het gevoel heb dat ik ren en hoe minder zwaar de run voelde. Maar goed, ik had van nature al een voorvoet landing en ben hier gewoon rustig op blijven trainen. Toen ik voor het eerste "barefoot" schoenen aantrok voelde het gelijk fijner ipv dat ik echt moest wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Ho0f schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 12:51:
Maar je hoeft helemaal niet op je voor- of middenvoet te landen (zie ook eerdere discussies in dit topic), dus hoef je ook geen schoenen die dat stimuleren. Behalve natuurlijk als je het fijner vindt en het voor jou het beste werkt, maar dat is iets anders dan geforceerd overstappen op andere landing en andere drop.
Waar wordt dit gesuggereerd dan in de voorgaande posts? Ik zie werkelijk niets over geforceerd overstappen en wat de beste looptechniek zou zijn.

Ik heb geen interesse om de discussie voorvoet-haklander op te rakelen. Maar er zitten wel degelijk voordelen aan een goede looptechniek, die past bij jouw manier van hardlopen. Dus zonder meer stellen dat je helemaal niet op je voor of middenvoet hoeft te landen (en suggeren dat dit de consensus is), is in mijn optiek veel te kort door de bocht. Ik wens je bijvoorbeeld veel succes in een Ardennentrail met een diehard haklanding of als haklander met fivefingers... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoof
Ik zie meerdere posts van verschillende Tweakers hier die over willen stappen op een voorvoet-landing, zonder daar een echte onderbouwing voor te hebben. Daar was het vooral op gericht. En nee, er is geen consensus over of het één beter is dan het ander. Mijn punt is juist, dat je niet algemeen kan stellen dat het één beter is dan het ander (en dat je je dan dus ook de vraag kan stellen, waarom je de moeite zou doen om over te stappen, van voor naar achter of van achter naar voor).

Dat er voordelen aan een goede techniek zitten en dat je daar aandacht aan moet besteden ben ik helemaal met je eens :)

[ Voor 22% gewijzigd door Hoof op 06-10-2016 15:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nilltris
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06-2023
Beetje schaamteloos geplug maar ik heb een leuke blog geschreven voor op een blog van een vriend van me. Ik denk dat velen van jullie je hier wel in zullen herkennen.

https://navelstaarder.wordpress.com/2016/10/06/genesis-23/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 20:51
Tallguy schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 12:36:
Ik heb totaal geen mening wat beter zou zijn (en al zeker geen kennis). Ik liep vroeger op 12mm. Op een bepaald moment ben ik Runner's Lab hier in Zwijndrecht (Antwerpen) binnengestapt voor nieuwe sloefjes. Op de vraag "wil je meer van hetzelfde" heb ik gewoon geantwoord: "hoeft niet, doe maar een suggestie".

De jongedame heeft dan eerst mijn loopstijl op blote voeten gefilmd en kwam toen af met schoentjes van 8mm en 4mm. 8mm omdat ze bezorgd was over de grote overgang voor mijn kuiten, maar 4mm omdat ze dat logischer vond op basis van de beelden. Dan opnieuw gefilmd met beide en ik kon eigenlijk zelf ook zien dat 4mm gewoon beter was. En ik loop er nu al een aantal jaar tevreden mee.

Misschien kan je ook zo'n "objectieve" analyse laten doen en zien wat eruit komt?

Totaal ander topic: mijn najaar is een beetje om zeep, dit weekend een liesbreuk opgelopen op de wildwaterbaan in CenterParcs in een poging mijn dochtertje af te schermen van een omvangrijke Duitse |:( Heb gelukkig niet teveel last en van de dokter mag ik blijven hardlopen, maar het moet wel geopereerd worden (en dan ben ik wel even buiten strijd, vrees ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 14:13
Aankomende zondag loop ik mijn eerste officiële halve marathon (heb nog nooit in wedstrijdverband een HM gelopen, wel gewoon thuis).

Het is de Bosmarathon in Soest. Lijkt me best gaaf, door het bos heen rauschen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
KaiseRRuby schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 15:50:
Aankomende zondag loop ik mijn eerste officiële halve marathon (heb nog nooit in wedstrijdverband een HM gelopen, wel gewoon thuis).

Het is de Bosmarathon in Soest. Lijkt me best gaaf, door het bos heen rauschen.. :)
Gaaf! Heb je nog een doel in gedachten, een bepaalde tijd/tempo wat je wilt lopen? Of het is gewoon een kwestie van uitlopen binnen de tijdslimiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ho0f schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 15:24:
Ik zie meerdere posts van verschillende Tweakers hier die over willen stappen op een voorvoet-landing, zonder daar een echte onderbouwing voor te hebben. Daar was het vooral op gericht. En nee, er is geen consensus over of het één beter is dan het ander. Mijn punt is juist, dat je niet algemeen kan stellen dat het één beter is dan het ander (en dat je je dan dus ook de vraag kan stellen, waarom je de moeite zou doen om over te stappen, van voor naar achter of van achter naar voor).

Dat er voordelen aan een goede techniek zitten en dat je daar aandacht aan moet besteden ben ik helemaal met je eens :)
Klakkeloos overstappen lijkt me inderdaad geen aanrader. Ik ben een tijd geleden gaan experimenteren met een hogere pasfrequentie en vond dat zeer prettig, maar merkte dat dat makkelijker vol te houden was met een landing verder naar voren.
Toen ik daar bewuster mee bezig ben gegaan bleek ik ook midden/voor landen prettig (soepel) te vinden lopen. Vervolgens merkte ik dat een hak van 11mm en een stevige schoen daar niet positief aan meewerkt (want doordat je verder naar voren landt gebruik je de demping van de hak veel minder intensief en ga je eigenlijk eerder "sloffen met een stukje rubber onder je hiel").

Daarom heb ik (redelijk op de gok, maar wel enigzins geïnformeerd) een andere schoen aangeschaft en ben ik daarmee gaan opbouwen sinds een maandje of 2. Hoe voorzichtig ook, ik denk dat ik het opbouwen toch een beetje heb onderschat en tegelijk heb geprobeerd mijn volume te verhogen.
Want ja, je benen moeten flink wennen aan zo'n overstap. Maar als je het lekkerder vindt lopen, dan lijkt me dat het wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 08:24

Rudedadude

Maybe we were born to run

Enige manier om er achter te komen is om schoenen te hebben met meerdere soorten drop en uit te proberen. En dan nog is het de vraag wat je met je schoenen wilt doen en het belangrijkste is je looptechniek. Ik heb recent 9mm drop schoenen gekocht (de rest van de verzameling is allemaal zero drop of 4mm) en heb daar afgelopen zaterdag een marathon op gelopen. Ik heb m'n snelste HM en 15K gelopen op zero drop schoenen zonder inlegzolen. Het maakt allemaal niet zo veel uit, kies iets wat bij je looptechniek en doel past.Wat Roozzz zei, technisch goed lopen kan op elke schoen. Pasvorm, gewenste hoeveelheid demping en gewicht zijn belangrijker.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
nokie schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 15:40:
[...]

Totaal ander topic: mijn najaar is een beetje om zeep, dit weekend een liesbreuk opgelopen op de wildwaterbaan in CenterParcs in een poging mijn dochtertje af te schermen van een omvangrijke Duitse |:( Heb gelukkig niet teveel last en van de dokter mag ik blijven hardlopen, maar het moet wel geopereerd worden (en dan ben ik wel even buiten strijd, vrees ik).
Balen man. Hoop dat het herstel voorspoedig gaat en je erna de discipline en het enthousiasme weer kan opbrengen om er weer vol voor te gaan, dat is altijd even lastig na een periode van (in dit geval verplichte) rust. Jij hoorde ook bij het groepje mensen wat langzaam maar zeker richting de sub-40 op de 10 aan het kruipen is toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Ik ben zelf overigens overgestapt van 8mm drop (en veel demping) naar 4mm drop (en nog steeds vrij veel demping), niet vanwege de drop an zich (al vond ik het wel interessant om eens wat anders te proberen) maar vooral om eens een wat lichtere schoenen te testen. Mijn Saucony Ride 8 schoenen zijn geloof ik zo'n 240 gram. Mijn Saucony Kinvara's 190. dat scheelt nogal, vooral als je er 190 passen per minuut mee zet ;) ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:36
Zo, morgen de eerste wheeler wedstrijd op de weg. De Arkervaartloop. 5 Kilometer met een keerpunt (dat is dan weer erg jammer). Ik ga voor een tijd van 20 minuten dan zit ik boven mijn gemiddelde maar nog wel op een punt dat ik denk dat zou moeten kunnen.

Laten we hopen dat het wat wordt.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-08 16:12

Er is geen consensus over het feit of voorvoet- of middenvoetlanding beter is, er is wel concensus dat een extreme haklanding leidt tot hogere schokbelasting in het bewegingsapparaat.

Zie bijvoorbeeld deze video ter onderbouwing: YouTube: De voetlanding tijdens het hardlopen (nieuw)

Zowel de voorvoet- als de middenvoetlanding maken veel beter gebruik van de lichaamseigen eigenschappen om schokbelastingen op te vangen.

Ik ben zelf (n=1) door mijn sportfysio gewezen op de mijn extreme haklanding en mijn bijbehorende klachten. Met geluidsopnames en slowmotion analyse van beeldmateriaal is goed het verschil in schokbelasting te horen, te zien en te voelen bij de verschillende landingen

Ik ben inmiddels 3 weken bezig om van haklanding naar voor/middenvoetlanding te gaan. Ik neem daar 2 maanden de tijd voor d.m.v. een beginnersschema. Vooralsnog gaat het goed. Van mijn schenen heb ik nagenoeg geen last meer, wel stijve kuiten (die nemen nu een deel van de schokbelasting over), daarom rustig opbouwen om met name die spieren en pezen te versterken.

Ik kan het iedereen aanraden om bij een professional een goede loopanalyse te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Helder, ik denk dat wij er behoorlijk hetzelfde in zitten. Maar ik miste gewoon enige nuance :>
KaiseRRuby schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 15:50:

Veel succes! En als dit bevalt dan zou ik zeker ook een keer een trail proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Razr schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 15:59:
[...]

Gaaf! Heb je nog een doel in gedachten, een bepaalde tijd/tempo wat je wilt lopen? Of het is gewoon een kwestie van uitlopen binnen de tijdslimiet?
Het doel is om hem te lopen binnen 1.45.00. Mijn vorige HM liep ik in 1.50.01 oid dus het is haalbaar. Heb me alleen niet optimaal voorbereid op de HM, afgelopen weekend heb ik de Singelloop gelopen en daarna niet meer een rondje gemaakt.

Dus we zien wel waar het schip strandt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoof
bert74 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 09:57:
[...]

Er is geen consensus over het feit of voorvoet- of middenvoetlanding beter is, er is wel concensus dat een extreme haklanding leidt tot hogere schokbelasting in het bewegingsapparaat.
Hmm, ben bang dat de discussie toch weer gestart gaat worden :p

Die consensus is er, voor zover ik weet, dus juist niet (even los van het woord "extreem", het meeste wat "extreem" is is niet goed ;) Aan de andere kant, wat is extreem?).

Ik quote mezelf uit deel 6 maar even, met linkjes naar onderzoeken:
Ho0f in "Hardlopen (deel 6)"

Misschien dat er sinds die tijd meer onderzoek gedaan is, dan lees ik dat graag (en dat meen ik ;) ). Nogmaals, ik ben geen voor- of tegenstander van het één of het ander, maar ik vind wel dat meningen onderbouwd moeten worden. Als ik meer tijd heb zal ik zelf ook het internet nog eens afstruinen om te kijken of ik meer kan vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Hoof op 07-10-2016 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Inderdaad. 'Consensus' betekent dat iedereen er wel zo over denkt en dat is zeker niet zo. Volgens mijn fysiotherapeut was ik een veel te zware haklander en heeft dat geleid tot mijn knieblessure. Trainers bij mijn atletiekvereniging hebben daar nooit iets van gevonden en ook een video-analyse bij de spreciaalzaak leidde niet tot dat soort opmerkingen (al snap ik dat wel, die willen op basis van die video gewoon schoenen verkopen).

Volgens mij is haklanding niet per se slecht, maar in mijn geval was het volgens mijn sportfysio niet goed voor me. En ik neig ernaar haar te geloven omdat ze er voor doorgeleerd heeft en zelf ook triatleet is, dus niet alleen verstand heeft maar ook eigen ervaring.

Na drie maanden niet rennen* vanwege die knieblessure ben ik nu dus bij onze atletiekvereniging weer met het groepje van Start to Run gaan lopen. Het zijn idioot korte stukjes die gelukkig een beetje beginnen op te bouwen, maar wel een ideale manier om over te stappen op voorvoetlanding. Dat is namelijk iets dat je echt rustig moet opbouwen, tenzij je houdt van extreme spierpijn in je kuiten. :)

* Overigens: had iemand me even kunnen waarschuwen dat drie maanden niet kunnen rennen (terwijl je door andere zaken al bijna overspannen bent) echt ontzettend frustrerend is? :X

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Ho0f schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:21:
[...]

Hmm, ben bang dat de discussie toch weer gestart gaat worden :p

Die consensus is er, voor zover ik weet, dus juist niet (even los van het woord "extreem", het meeste wat "extreem" is is niet goed ;) Aan de andere kant, wat is extreem?).

Ik quote mezelf uit deel 6 maar even, met linkjes naar onderzoeken:
Ho0f in "Hardlopen (deel 6)"

Misschien dat er sinds die tijd meer onderzoek gedaan is, dan lees ik dat graag (en dat meen ik ;) ). Nogmaals, ik ben geen voor- of tegenstander van het één of het ander, maar ik vind wel dat meningen onderbouwd moeten worden. Als ik meer tijd heb zal ik zelf ook het internet nog eens afstruinen om te kijken of ik meer kan vinden.
Eens, discussie over consensus is niet echt van belang. Ik deel mijn ervaringen wat bij mij werkt en wat niet en deel ook mijn onderbouwing die ik daarbij hanteer. Iedereen mag daar zijn eigen conclusies bij trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 20:51
Valorian schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 22:15:
[...]

Balen man. Hoop dat het herstel voorspoedig gaat en je erna de discipline en het enthousiasme weer kan opbrengen om er weer vol voor te gaan, dat is altijd even lastig na een periode van (in dit geval verplichte) rust. Jij hoorde ook bij het groepje mensen wat langzaam maar zeker richting de sub-40 op de 10 aan het kruipen is toch?
Thanks, en ja klopt. Ben dit jaar op 41:04 gestrand onder niet bepaald ideale omstandigheden, ik denk dat 40:30 er eigenlijk wel inzat. Maar goed, het doel voor volgend jaar is alleszins duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
dreamscape schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 12:09:

Na drie maanden niet rennen* vanwege die knieblessure ben ik nu dus bij onze atletiekvereniging weer met het groepje van Start to Run gaan lopen. Het zijn idioot korte stukjes die gelukkig een beetje beginnen op te bouwen, maar wel een ideale manier om over te stappen op voorvoetlanding. Dat is namelijk iets dat je echt rustig moet opbouwen, tenzij je houdt van extreme spierpijn in je kuiten. :)
Ik ervaar het zelfde ;) echt "knopen" in mijn kuiten. Ik loop dus weer met de "Evy" app, beginnersschema in 10 weken naar 5km. Conditioneel natuurlijk geen uitdaging, maar we moeten er gewoon even doorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Vandaag niet hardgelopen, wel een stukje gewandeld in het centrum hier en aan mijn kuiten te voelen was dat een prima beslissing :Y
Dit weekend ook even rust, misschien wat rondfietsen en vanaf komende week een mooi rustig 3x in de week schema doen. Afhankelijk van hoe dinsdag loopt houd ik het misschien zelfs nog even bij 5km rondjes.

Ik ben er steeds meer van overtuigd dat ik door verkeerd opbouwen teveel van mijn benen/kuiten heb gevraagd. Even een goed stapje terug dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hier ook de grens opgezocht voor wat betreft trainingsbelasting en daar helaas overheen gegaan. Afgelopen woensdag (te) zware interval gedaan (10x 200m @ Full speed) en na het uitlopen schoot er ineens een pijnscheut door de holle kant van mijn knie. Ik denk paar dagen rust en dan weer rustig opbouwen.
Wel jammer, want het ging zo lekker.

Overigens zoek ik bewust de grens op, omdat dat mij uitdaging en motivatie geeft. Loopjes beneden een bepaald tempo trek ik mentaal niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 07-10-2016 18:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Wen dan maar aan geblesseerd raken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

No pain no gain, al begrijp ik je punt ;). (vandaar mijn uitleg bij voorbaat).
:).

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 07-10-2016 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Hardlopen is te blessuregevoelig om zoveel je grens op te zoeken.

Maar daar komen meeste mensen (ik ook..) alleen achter na zelf de fout gemaakt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Er zit natuurlijk nog wel een verschil tussen het niet trekken van loopjes onder een bepaald tempo, en jezelf blesseren door te intensief bezig te zijn.
Het is gewoon niet realistisch om alles voluit te lopen. Dan past baanatletiek allicht iets beter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 08:24

Rudedadude

Maybe we were born to run

Dat. Ik zie vaak vooraf op tegen langzame loopjes, maar dat valt in de praktijk altijd mee. Korte versnellinkjes tussendoor kunnen het ook afwisselend maken. Ik ga aan de andere kant de komende tijd weer wat meer de grens opzoeken in de intervallen en proberen nog wat meer kracht op te bouwen. En daarnnaast heb ik nu in november een 55km trail en in december een 50km trail ingepland staan 8)7

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Roozzz schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 10:00:
Er zit natuurlijk nog wel een verschil tussen het niet trekken van loopjes onder een bepaald tempo, en jezelf blesseren door te intensief bezig te zijn.
Het is gewoon niet realistisch om alles voluit te lopen. Dan past baanatletiek allicht iets beter :P
Het is ook niet altijd voluit ;). Maar waar ik (en velen met mij) de mist ingaan is een vrij goede basis conditie uit andere sporten. Ik heb jarenlang gehockeyd op een zacht kunstgrasveld. De overstap naar hardlopen op straat is dan funest, omdat je qua conditie de halve marathon in 1,5 uur loopt, maar alle spieren en pezen zijn niet gewend aan die (eentonige) belasting. Ik ben ooit eens na een ziekenhuis operatie onderzocht omdat mijn hartslag veel te laag was, dat bleek sporadisch voor te komen bij duursporters. (is alweer 15 jaar geleden).
Ga dan maar eens met Evy 1min wandelen afwisselen met 1 min hardlopen, dat is gewoon saai. Hetzelfde geldt voor voetballers.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 08-10-2016 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:15

vhal

ಠ_ಠ

Sport_Life schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 11:03:
[...]
Ga dan maar eens met Evy 1min wandelen afwisselen met 1 min hardlopen, dat is gewoon saai. Hetzelfde geldt voor voetballers.
Het is eerder saai om wekenlang thuis op de bank te zitten nadat je [insert random lichaamsdeel] overbelast is geraakt doordat men te hard van stapel loopt. Niet iedere training hoeft als Usain Bolt te zijn lijkt mij...

Wat betreft de voetballers, die lopen misschien 10km in 90 minuten... :+ :P ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

vhal schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 11:11:
.

Wat betreft de voetballers, die lopen misschien 10km in 90 minuten... :+ :P ;)
Als ze nou eens op souplesse gaan lopen :P

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Webgnome
Zo. Net de eerste wedstrijd in de Wheeler volbracht. De Arkervaartloop. Stukje van 5 kilometer in 00:22:30. Voor de eerste keer vond ik dat heel behoorlijk. Veel ervaring opgedaan. Dit smaakt naar veel meer!

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:01

Snippertje

Light up your life

Vandaag, na een week lang half ziek te zijn, weer eens de 10km gelopen. Ongeveer een minuut sneller dan de vorige keer. 50:30, niet slecht. Zeker niet gezien mijn hartslag gemiddeld (167) een stuk hoger was dan de vorige keer (150). Snel maar eens oriënteren voor een wedstrijd in de omgeving Utrecht.

Meteen ook een vraagje. Ik merk dat de kou vervelend wordt voor mijn bovenlichaam. Dus vandaag een vest aangedaan, maar dit is net weer te warm. Wat raden jullie aan om warm te blijven bij het hardlopen?

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Ik loop in de winter met een Nike Dry fit shirt met erover een simpel sport shirt. In het begin soms wat fris maar je word vanzelf warm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infinchible
  • Laatst online: 20:18

Infinchible

Woef!

In het begin mag het best een beetje koud aanvoelen. Je wordt vanzelf warm als je bezig bent. Met korte wedstrijden kan zelfs boven het vriespunt nog wel korte mouwen en korte broek. Trainingen doe ik onder de 10 nog wel eens lange mouwen en onder de 5 een dun jasje erover.
Vandaag was heerlijk weer trouwens, gewoon dun shirtje en korte broek hoor.

En goed bezig Webgnome! Mooie tijd! Houden de lopers een beetje rekening met je? Merk je dat dat anders is? Of kan je er gewoon tussendoor?

[ Voor 16% gewijzigd door Infinchible op 08-10-2016 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
Infinchible schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 14:48:
En goed bezig Webgnome! Mooie tijd! Houden de lopers een beetje rekening met je? Merk je dat dat anders is? Of kan je er gewoon tussendoor?
Thanks! De lopers houden best goed rekening. Er zijn altijd mensen die dat niet doen omdat ze je niet horen. Dan ben je veel 'pas op, kijk uit' aan het schreeuwen. Daarnaast heb je natuurlijk nog de 'ik heb oordopjes op want dat is fijn' lopers. Gelukkig was het parcours op de belangrijke stukken breed genoeg dat rechts in kon halen. Door een fout bij het oversteken verloor ik een hoop tijd maar vooral snelheid..

Zie net op uitslagen.nl dat ik sneller was dan ik dacht.. 21:43 in plaats van 22.27!

[ Voor 6% gewijzigd door Webgnome op 08-10-2016 15:41 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 21:37
Snippertje schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 14:22:
Snel maar eens oriënteren voor een wedstrijd in de omgeving Utrecht.
16 oktober is de Maliebaanloop. Ik doe mee. Zijn er nog meer die meedoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Snippertje schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 14:22:
Vandaag, na een week lang half ziek te zijn, weer eens de 10km gelopen. Ongeveer een minuut sneller dan de vorige keer. 50:30, niet slecht. Zeker niet gezien mijn hartslag gemiddeld (167) een stuk hoger was dan de vorige keer (150). Snel maar eens oriënteren voor een wedstrijd in de omgeving Utrecht.

Meteen ook een vraagje. Ik merk dat de kou vervelend wordt voor mijn bovenlichaam. Dus vandaag een vest aangedaan, maar dit is net weer te warm. Wat raden jullie aan om warm te blijven bij het hardlopen?
In de winter loop ik meestal in een shirt met lange mouwen als het onder de 7-8 graden is en als het echt fris is of als ik langzaam loop een jasje.

P.S. Ik snap je vermeende verbazing en (zoals ik het lees) conclusie niet over je fitheid. Dat je een minuut sneller loopt is mooi, maar 17 slagen verschil klinkt alsof je voorheen veel fitter was. Of lees ik je bedoeling verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat voor broek dragen jullie met koudere temperaturen? Ik heb een gevoerde Adidas trainingsbroek, maar wil eigenlijk over naar een lange tight, lijkt me toch wat lichter en comfortabeler. Qua shirtjes ga ik ook maar eens shoppen, loop nu vaak in evenement shirtjes (wel technisch). Het is altijd een beetje een mix van van alles, ik loop er niet bepaald modieus bij als ik zo om mij heen kijk.

Zojuist weer gelopen en ging eigenlijk best aardig, geen last van m'n knie, schijnbaar ineens over gegaan. Alleen wat zware kuiten. Dus rondje wat uitgebreid naar 15km ipv 5 wat eigenlijk de bedoeling was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Sport_Life schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 18:28:
Wat voor broek dragen jullie met koudere temperaturen? Ik heb een gevoerde Adidas trainingsbroek, maar wil eigenlijk over naar een lange tight, lijkt me toch wat lichter en comfortabeler. Qua shirtjes ga ik ook maar eens shoppen, loop nu vaak in evenement shirtjes (wel technisch). Het is altijd een beetje een mix van van alles, ik loop er niet bepaald modieus bij als ik zo om mij heen kijk.

Zojuist weer gelopen en ging eigenlijk best aardig, geen last van m'n knie, schijnbaar ineens over gegaan. Alleen wat zware kuiten. Dus rondje wat uitgebreid naar 15km ipv 5 wat eigenlijk de bedoeling was.
Ik heb wel ergens in de kast een tight liggen maar als de temperaturen in de 'winter' net zo zijn als vorig jaar, dan gewoon in een zo'n gecombineerde korte broek met binnenbroek en eventueel tubes/lange kousen. Voor het bovenlichaam een longsleeve, desgewenst gecombineerd met een (thermo)ondershirt.

Gezien de afstanden die ik momenteel loop, warm zat :+
kramerty88 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 18:09:
[...]

In de winter loop ik meestal in een shirt met lange mouwen als het onder de 7-8 graden is en als het echt fris is of als ik langzaam loop een jasje.

P.S. Ik snap je vermeende verbazing en (zoals ik het lees) conclusie niet over je fitheid. Dat je een minuut sneller loopt is mooi, maar 17 slagen verschil klinkt alsof je voorheen veel fitter was. Of lees ik je bedoeling verkeerd?
Ik denk eerder dat zijn lichaam nog niet hersteld is (gezien zijn hogere HS) en dat die 1 minuut wellicht een toevalstreffer is/was.

Of zijn HS-registratie ging ergens niet goed. Gisteren had ik ook zoiets... https://www.strava.com/activities/737340360

Gekke HS curve die om de zoveel tijd 1 slag hoger is 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door vhal op 08-10-2016 19:56 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Wat een bikkels hier! Zodra de temperatuur onder de acht graden duikt, loop ik in longsleeve en tight :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

kenneth schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 19:55:
Wat een bikkels hier! Zodra de temperatuur onder de acht graden duikt, loop ik in longsleeve en tight :$
ach ja, ieder zijn voorkeur :)
Sommigen lopen nog met 25 graden C in een wintertight, dikke jack en handschoenen.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

kenneth schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 19:55:
Keerzijde van het "bikkel" zijn is dat ik het afleg al de temperatuur begint met een 2 :P
Koud weer kun je je tegen kleden, warmte doe je niet zoveel aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Sport_Life schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 18:28:

Ik loop vrijwel altijd in (technische) shirts van evenementen. Vind ze perfect. Vaak wel een (strak) ondershirt (Craft, Odlo).

Alleen in de zomer als het warm is loop ik ik hempjes en in de winter met lange mouwen. Deze zijn niet van evenementen, aangezien evenementen dit soort shirts niet aanbieden :)

Ik heb 3 lange tights (van Asics alle drie), waarvan er een gevoerd. Die draag ik misschien 1-2x per jaar, aangezien hij veel te warm is.

Ongeveer onder de 10 graden doe ik lange mouwen aan en onder de 6 graden lange broek. Ook wel afhankelijk van de training. Een langere rustige duurloop, ben ik geneigd wat warmers aan te doen. Of als het waait.

Soms nog een windjack als het moet :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Ik merk dat ik in de loop der tijd meer behoefte heb gekregen aan warmere kleding. Niet zozeer dikker, maar wel meer bescherming tegen de elementen. Tien jaar geleden kon ik zonder problemen rond het vriespunt met windkracht 5 en regen in een korte broek en katoenen(..!) shirt over de dijk. Nu loop ik bij dezelfde omstandigheden met een lange tight, thermo en een hardloopjack. Is overigens ook een kwestie van betere materiaalkennis.

Mensen blijven trouwens denken dat een thermoshirt per definitie warm is...

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:01

Snippertje

Light up your life

nogeeninlog schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 16:57:
[...]

16 oktober is de Maliebaanloop. Ik doe mee. Zijn er nog meer die meedoen?
Helaas kan ik dan niet, was ideaal geweest anders.
kramerty88 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 18:09:
[...]

Ik liep in de ochtend en dan is het toch wel echt koud nog, merk dat mijn armen en bovenlichaam dan toch wel koud is. Maar nieuw shirt aanschaffen.

Wat betreft de fitheid. Mijn hartslag was vanaf het begin al veel hoger en gedurende het rennen vrij grillig. Waar dat de vorige keer stabieler was en rustig klom. Dat komt denk ik doordat ik ziek was van de week :)

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Laatst online: 13:01

The_Scarabial

MTB for life!

net ook gelopen, volgens de thermometer 7 graden buiten, gewoon korte broek, zomerzweetshirt en hardloopshirtje erover, je loopt je zo warm
straks onder vriespunt ook nog korte broek met lange sokken en balsem op de knieen, dan langemouw thermozweetshirt met hardloopshirt erover, met heel veel wind wel een windvestje nog erover

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Nondeju zeg!!! Dat was me net even een fijn loopje!
1/2e marathon gelopen met een paar Persoonlijke Records:
10km in 54:49 (zo'n 5min sneller dan oude record uit augustus dit jaar)
1/2e marathon in 1:56:29 (zo'n 17min sneller dan oude record uit 2012) met een 5:31 gemiddeld.
Gemiddelde HR van 160 (mijn max =178 (leeftijd 45). Cadans van 168. Niet slecht, die laatste kruipt de laatste maanden ook steeds ietsjes naar boven.
Gelopen in thight en shirt met korte mouwen. Korte broek had eventueel nog gekund (achteraf).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Vorige week redelijk tot het gaatje gegaan tijdens de 10km Singelloop en helaas merkte ik dat nu tijdens de HM in Soest.

Tot aan 16km op het schema kunnen lopen wat ik in gedachten had (<1.45) maar toen moest ik lossen. Op 18km zelfs gaan lopen en het horloge stop gezet, de beentjes konden het echt niet meer volhouden.

Weer wat geleerd, een week na een record op de 10km een record proberen te zetten op de HM is voor mij niet zo slim. Daarnaast is een bosloop ook een stukkie zwaarder dan op de weg..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
  • Nu online
KaiseRRuby schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 15:33:
Vorige week redelijk tot het gaatje gegaan tijdens de 10km Singelloop en helaas merkte ik dat nu tijdens de HM in Soest.

Tot aan 16km op het schema kunnen lopen wat ik in gedachten had (<1.45) maar toen moest ik lossen. Op 18km zelfs gaan lopen en het horloge stop gezet, de beentjes konden het echt niet meer volhouden.

Weer wat geleerd, een week na een record op de 10km een record proberen te zetten op de HM is voor mij niet zo slim. Daarnaast is een bosloop ook een stukkie zwaarder dan op de weg..
Balen dat het niet gelukt is maar ik denk eerlijk gezegd dat je gewoon te snel gestart bent in combinatie met een ondergrond waar je niet aan gewend bent. Een week na een PR op de 10 heb je daar namelijk echt geen last meer van, of je moet helemaal kapot de finish over zijn gegaan (zo eentje waarbij je mensen minutenlang half out op de grond ziet liggen), maar dat kan de gemiddelde amateurloper helemaal niet (omdat je als je zo diep gaat dat dat het resultaat is je al lang had moeten wandelen waarschijnlijk).

Hoe waren je trainingen? Wat is het verste dat je in de voorbereiding op de HM ooit gelopen hebt? Hoeveelste HM was dit? Een HM heeft een heel andere trainingsopbouw dan een snelle 10, vandaar mijn vragen.

Hoe dan ook: balen! Respect dat je toch gefinished bent!

Overigens is het stuk rond de 16 a 18km voor first time halve marathoners haast altijd de plek waar de man met de hamer komt. I feel for you, heb het op mijn eerste HM ook meegemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door donleone83 op 09-10-2016 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

KaiseRRuby schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 15:33:

Maar je hebt toch maar mooi weer 18km gelopen moet je maar denken. Ook die tellen uiteindelijk weer mee qua training :Y

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:58
Ik zal eens voor het eerst iets posten in dit topic. Ik ben eind april begonnen met sporten. Sindsdien doe ik 2x per week hardlopen (enkele keren een weekje rust door pijntjes). De laatste 2 maanden doe ik ook 1 a 2 keer per week oefeningen (vooral core stability oefeningen zoals planking).

Vandaag heb ik mijn tweede wedstrijd ooit gelopen: De Halve Marathon Eindhoven. Ik had eerder de Veldhoven 10 miles gelopen in 1:46:06 met een gemiddelde van 06.36min/km (9.1km/h). De 10 miles Veldhoven was bij een temperatuur van 32 graden, en mede daardoor had ik mijn dag toen niet.

Mijn omslagpunt ligt volgens mijn Polar horloge en eigen ervaring op ongeveer 177/178. Ga ik er boven dan zak ik na een tijdje in...
...maar vandaag niet. Of ja, "niet". Het was ontzettend afzien. Mijn hartslag gemiddeld lekker 186 en met mijn eindsprint om onder de 2 uur te finishen mijn oude record (bij een interval training gehaald een keer) van 200 verbroken: 201 :P

Helaas een eindtijd van 2:00:02 haha _O-. Dus net niet onder de 2 uur wat eigenlijk mijn doel was. Maar goed mijn snelheid kunnen behouden: 5:41min/km (10,55km/h)

Het ging prima en ik heb ook mijn 10 miles record dus dik verbroken. Dat zal nu rond de 1:32 liggen.
Het is ook de eerste keer dat ik zo ver gerend heb. Die ruim 1 uur en drie kwartier van de Veldhoven 10 miles was het verste wat ik qua tijd en afstand ooit gelopen had.

Ik voel me nu ook een stuk fitter dan na afloop van de 10 miles Veldhoven. Niet echt de man het de hamer tegengekomen. En pas achteraf last van spierpijn, eelt en één blaar (kleine teen).

Op naar volgend jaar en dan misschien (lees: waarschijnlijk) onder de 2 uur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Niet online
Das wel heel zuur die 02:00:02 8)7 |:(

phoe he... na een lang traject >1 jaar om op te bouwen naar de 5 km (lopers knie) eindelijk meer dan 5 km kunnen lopen (jeuj)

Nu rustig aan verder opbouwen... Na een prima loop de volgende dag behoorlijk last van mijn heup :X :( Nu na 3 dagen geen pijn meer, maar wat zwaar gevoel.. gadver... hoop maar dat het een verkeerde oefening was waarbij ik een spier heb overrekt en geen slijmbeurs ontsteking...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

^^ heb je geen rustig herstelloopje gedaan?

Pagina: 1 ... 11 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic