jawel.... dit was 3 dagen na de 5 km
( hier voor al 3x 5 km gelopen) Ik loop maar twee keer in de week... Bij 3 keer of meer gaat de lopersknie opspelen

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 09-10-2016 21:23 ]
Ach, het zijn maar cijfers. Ik heb af en toe in de buitenbocht gelopen en mensen moeten ontwijken, dus ik ben zeker niet teleurgesteld.
Vervelend een lopersknie.ThatsHollywood schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 19:37:
phoe he... na een lang traject >1 jaar om op te bouwen naar de 5 km (lopers knie) eindelijk meer dan 5 km kunnen lopen (jeuj)
Nu rustig aan verder opbouwen... Na een prima loop de volgende dag behoorlijk last van mijn heup![]()
Nu na 3 dagen geen pijn meer, maar wat zwaar gevoel.. gadver... hoop maar dat het een verkeerde oefening was waarbij ik een spier heb overrekt en geen slijmbeurs ontsteking...
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
[ Voor 13% gewijzigd door M@cer op 09-10-2016 21:52 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Hier precies hetzelfde. Ook 21,4km volgens mijn horloge. Als ik mijn horloge aanhoud heb ik gemiddeld 10,7 ipv 10,55km/h gelopen.M@cer schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 21:51:
Vandaag de halve marathon van Eindhoven gelopen, best een eind weg vanuit Purmerend.
Maar wat heerlijk gelopen, weer was goed, parcours was goed en alles viel op zijn plek.
Uiteindelijk voor het eerst onder de 1:40 gelopen.. de tijd was 1:38, maar de afstand was volgens GPS 21,4 km... bovendien heel vlak gelopen, bijna de gehele afstand met een verval van max 10 sec per kilometer. meer dan tevreden.
Je zou eens kunnen kijken voor bootcamp, heeft bij mij geholpen met knieklachten. Ik deed het in zo'n gezellig clubje , maar je kunt ook zelf oefeningen doen zoals Squat (jump), buikspieroefeningen, etc. Op Google vast een hoop over te vinden.ThatsHollywood schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 20:00:
jawel.... dit was 3 dagen na de 5 km( hier voor al 3x 5 km gelopen) Ik loop maar twee keer in de week... Bij 3 keer of meer gaat de lopersknie opspelen
Valt me nog mee dan, een val van 3 meter als je 2-3m boven je haak klimt!Valorian schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 21:38:
Voor wie het interesseert en iets van klimmen weet: Het was een mooie 6A route in Freyr, België, maar net op de grens van mijn kunnen en spartaans behaakt. Zo'n 2 a 3 meter boven mijn laatste zekering kwam ik echt niet meer verder. Kon nog 1 meter terug naar beneden klimmen maar toen was de focus en kracht op en dan ga val je toch nog ruim 3 meter naar beneden. In combinatie met een plaat-route en een beetje zijwaartse krachten door de schuine hakenlijn leek het netjes opvangen van een val vrijwel onmogelijk.
[ Voor 47% gewijzigd door Sport_Life op 09-10-2016 23:19 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik denk dat ik in praktijk 2 meter boven mijn haak zat, alleen dat is dan je inbindlus he, dus voor je gevoel (hoofd) zit je er 3 meter bovenSport_Life schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 23:01:
[...]
Valt me nog mee dan, een val van 3 meter als je 2-3m boven je haak klimt!
Wel lastig combineren lijkt me dat, klimmen en hardlopen.
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Ik denk dat je gelijk hebt.donleone83 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 15:57:
[...]
Balen dat het niet gelukt is maar ik denk eerlijk gezegd dat je gewoon te snel gestart bent in combinatie met een ondergrond waar je niet aan gewend bent. Een week na een PR op de 10 heb je daar namelijk echt geen last meer van, of je moet helemaal kapot de finish over zijn gegaan (zo eentje waarbij je mensen minutenlang half out op de grond ziet liggen), maar dat kan de gemiddelde amateurloper helemaal niet (omdat je als je zo diep gaat dat dat het resultaat is je al lang had moeten wandelen waarschijnlijk).
Hoe waren je trainingen? Wat is het verste dat je in de voorbereiding op de HM ooit gelopen hebt? Hoeveelste HM was dit? Een HM heeft een heel andere trainingsopbouw dan een snelle 10, vandaar mijn vragen.
Hoe dan ook: balen! Respect dat je toch gefinished bent!
Overigens is het stuk rond de 16 a 18km voor first time halve marathoners haast altijd de plek waar de man met de hamer komt. I feel for you, heb het op mijn eerste HM ook meegemaakt.
Een snelle HM is een heel specifieke inspanning waarbij inhoud en kilometers in je benen heel belangrijk is. Ik ging pas relatief makkelijk HMs op snelheid uitlopen toen ik regelmatig duurlopen van meer dan 20km in mijn trainingsschema's had. Een keertje trainen tot 16km duurloop en een keer een 10EM op snelheid zijn qua belasting toch weer echt anders dan die 21km op snelheid.KaiseRRuby schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 10:42:
[...]
Ik denk dat je gelijk hebt.
Dit was mijn tweede HM, snelste heb ik hem ooit gelopen in 1.50. Heb nog niet veel over bospaden en door mul zand gelopen dus dat is ook anders. Verder heb ik wel met enige regelmaat 15/16km gelopen in de voorbereiding en met bijvoorbeeld 10EM wedstrijden.
Had ook wel het idee dat ik hem qua conditie makkelijk zou kunnen uitlopen. Toen ik stopte op 18km was ik ook niet zo op dat ik hijgend aan de kant lag, nee, na 100m lopen was mijn ademhaling weer normaal. Had echt het idee dat mijn benen gewoon niet meer wilden, pijn op de plekken waar ik tot woensdag nog spierpijn had van de Singelloop.
Ach, leermoment en inderdaad toch een mooie 18km gelopen.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Wat zou het zeggen? Op gecertificeerde parcoursen worden continu uiteenlopende afstanden gemeten door verschillende deelnemers. Het kan natuurlijk dat er een fout in het parcours zat, dat is dit jaar nog gebeurd met Groet uit Schoorl (130m te lang) en pas bij een wedstrijd ergens in de VS waardoor de kwalificatie voor Bostonmarathon in die wedstrijd ongeldig werd verklaard.M@cer schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 11:05:
Ik snap dat GPS ook niet alles zegt, maar als iedereen 21,4 loopt zegt dat wel wat denk ik.
Gewoon navragen of het is gecertificeerd door de Atletiekunie, dat is alles wat je hoeft te weten.Trouwens liever iets langer dan te kort.. Laatst was de halve marathon in Purmerend 20,9, geeft toch niet helemaal de voldoening...
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
[ Voor 10% gewijzigd door zwik op 10-10-2016 11:54 ]
[ Voor 12% gewijzigd door Calitomnication op 11-10-2016 09:02 ]
tips voor New York
Ik zou je willen aanraden om pijn in de scheenbenen uiterst serieus te nemen en er niet doorheen te lopen. Zoek maar eens op "Shinsplints" en/of "mtss". Dit is een van de meest vookomende en vervelende blessures.Fleximex schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 21:06:
Vervelend een lopersknie.
Helaas wel een diep zittende pijn in mijn onderbeen (tussen scheen en kuit in). Maar daar kan ik doorheen lopen en het is de afgelopen maand niet verergerd.
Ik had al een afspraak met de fysio, maar die wilde nog niet behandelen omdat ik eerst de halve marathon wilde uitlopen. De pijn was toen vanuit stilstand moeilijk op te roepen. Alleen als er heel hard gedrukt werd, op het gebied waar ik soms pijn heb tijdens en na het rennen, voelde ik iets meer irritaties ten opzichte van mijn andere onderbeen. Shin splints is het niet. Daar heb ik eerder last van gehad, maar na de andere zooltjes is dat niet teruggekomen. MTSS komt wel half overeen, echter zit bij mij de pijn aan de buitenzijde (tussen scheen en kuit).bert74 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 16:18:
[...]
Ik zou je willen aanraden om pijn in de scheenbenen uiterst serieus te nemen en er niet doorheen te lopen. Zoek maar eens op "Shinsplints" en/of "mtss". Dit is een van de meest vookomende en vervelende blessures.
Gaaf man! (Nogmaals) gefeliciteerd - toffe foto en beker maken het af!kenneth schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 21:47:
Bergse Plasloop in Rotterdam, de 5 kilometer. Vooraan gaan staan, het enige plekje naast een kordon achtstegroepers die graag vooraan wilden staan. Ik raakte nog even aan de praat met een jongen waartegen ik in januari liep en we hadden net als toen ongeveer dezelfde streeftijd.
Na het startschot er als een speer vandoor gegaan om de kinderen voor te blijven en de oude bekende kwam me gelijk gezelschap houden. Na honderd meter kwam er iemand keihard voorbij zeilen met zo'n 3'00/km. De oude bekende ging erachteraaan en ik twijfelde een moment. Niet te ver weg laten lopen maar ook niet meegaan in het idiote tempo. Als hij echt zo snel is heeft het geen zin, als hij te hard loopt kan ik hem later wel oprapen.
De eerste kilometer ging in 3'28Dat was 5" te snel maar het tempo was inmiddels al geconsolideerd, we liepen in een mooi treintje. Geheel volgens verwachting zakte het tempo in en reageerde ik alert door allebei de lopers vrij eenvoudig af te schudden. De moordtempoloper deed nog wel een poging om mijn 3'30-3'35/km bij te benen maar dat lukte hem al niet meer. Gelukkig was ik nu niet eens degene die zichzelf opblies maar kon ik er vrolijk gebruik van maken. Tempo hooghouden, en volhouden maar. Bij het keerpunt zag ik nog wel een groenzwart shirtje (= Rotterdam Atletiek) aanstormen dus ik wachtte op het moment dat ik werd bijgehaald. Dat moment kwam niet en ik kon me in alle rust
vastbijten in het tempo. Tweehonderd meter voor de finish draaide ik op volle snelheid het laatste rechte stuk op, klonk het applaus en schalde mijn naam uit de speakers en kon ik genieten van mijn allereerste overwinning!
Met 17'50 precies mijn streeftijd gehaald en inmiddels staat er een mooie beker op de kast hier!
[afbeelding]
Gaaf hoor! Was het een grote beker?kenneth schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 21:47:
Met 17'50 precies mijn streeftijd gehaald en inmiddels staat er een mooie beker op de kast hier!
[afbeelding]
Zeker wel 30cm
De voorfietser, gewoon een vrijwilliger. Ik denk niet dat Stigter zijn hoofd laat zien bij een middelgrote wedstrijd omdat er een lid van zijn av toevallig meedoetDie man op de fiets, is dat nou Aart Stichter?
Mineralentekort (magnesium, kalium, calcium) en vochttekort kunnen erg bijdragen aan kramp. Een bacchanaal hakt er op dat gebied flink in, zeker als je ook nog midden in de luiers zit en herstel veel trager gaat. Twee weken niet lopen zou op zich geen probleem moeten zijn bij een goed getraind persoon. Het zou me niet verbazen als een halve marathon twee weken later spontaan veel beter gaat, wanneer de gevolgen van Oktoberfest echt achter je liggen.Predje schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:57:
Ben op zoek naar wat advies;
Afgelopen zondag de HM in Eindhoven gelopen (vorig jaar PR van 1:44).
Dit jaar heb ik voornamelijk getraind op de 5K om die onder de 20 te krijgen (zit nu op 20:17).
Echter loop ik wel wekelijks een duurloopje van 10-15k.
Gezien mijn 5K tempo had ik verwacht op de halve ~1:40 te lopen en ben gestart op 4"45/K, dat ging perfect.. tot de 6K.. toen kreeg ik kramp en was het klaar.. heb hem uitgehinkeld in een tijd van 2:03 (ook een records, maar dan voor langzaamste HM ooit)
Collega's roepen magnesium tekort, teveel gezopen (weekend daarvoor oktoberfest geweest), te weinig rust (net 2e kind) of te weinig gelopen (2 weken vakantie gehad, zonder lopen).
Wat denken de ervaren lopers hier?
Balen van je HM-poging. Zoiets is nooit leuk natuurlijkPredje schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:57:
Ben op zoek naar wat advies;
Afgelopen zondag de HM in Eindhoven gelopen (vorig jaar PR van 1:44).
Dit jaar heb ik voornamelijk getraind op de 5K om die onder de 20 te krijgen (zit nu op 20:17).
Echter loop ik wel wekelijks een duurloopje van 10-15k.
Gezien mijn 5K tempo had ik verwacht op de halve ~1:40 te lopen en ben gestart op 4"45/K, dat ging perfect.. tot de 6K.. toen kreeg ik kramp en was het klaar.. heb hem uitgehinkeld in een tijd van 2:03 (ook een records, maar dan voor langzaamste HM ooit)
Collega's roepen magnesium tekort, teveel gezopen (weekend daarvoor oktoberfest geweest), te weinig rust (net 2e kind) of te weinig gelopen (2 weken vakantie gehad, zonder lopen).
Wat denken de ervaren lopers hier?
Had al zo'n vermoeden maar twijfelde even daar die meneer er wel iets van weg had.kenneth schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 10:27:
[...]
De voorfietser, gewoon een vrijwilliger. Ik denk niet dat Stigter zijn hoofd laat zien bij een middelgrote wedstrijd omdat er een lid van zijn av toevallig meedoet
.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Interessant, zeker voor dat geld. Nooit van het merk gehoord, nieuw of gewoon klein? Of leef ik onder een steen?Rudedadude schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:31:
https://www.runnerinn.com...hletic-fli-lyte/1297270/p
Voor iedereen die eens schoenen met een lage drop (3mm) maar met toch nog aardig wat demping wil uitproberen voor minder dan 50 euro. Ze hebben een prettig brede voorvoet. Let niet op de europese maatvoering, maar hou de amerikaanse maat aan van de schoenen die je nu hebt. Maattabel hiervoor is te vinden op topo-athletic.nl. Levertijd is ongeveer een week, de webshop is gevestigd in Spanje.
Whatever.
Hoi Harmen,Harmen schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:15:
Guys, ben op zoek naar nieuwe schoenen. Heb momenteel Saucony Guide 4, deze beginnen op te raken. Merk dat ik tijdens het lopen betonnen benen krijg. Wordt dus tijd voor nieuwe schoenen.
Weten jullie of de Guide 8/9 eenzelfde schoen is de Guide 4? Ga online bestellen aangezien de prijzen zoveel verschillen met 'stenen' winkels.
Thanks, loop al bijna 5 jaar met deze schoenen. Time flies.acidd91 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:26:
[...]
Hoi Harmen,
Ik heb niet de ervaring met de Guide 4, maar ik heb wel erg goede ervaringen met de Guide 9! Heb er zelfs twee paar van. Kwam zelf van een schoen met hogere drop, deze 8 mm bevalt me erg goed.
[ Voor 16% gewijzigd door Harmen op 11-10-2016 13:31 ]
Whatever.
Bij ING rentepunten kan je een all4running.nl waardebon van 50 euro bestellen voor 25 euro. Scheelt toch weer, en ze zijn al vrij goedkoop daar. Soms hebben ze ook nog oude modellen (waarover iedereen dan weer een mening heeft, over wet er gebeurt als zon schoen jaren in een magazijn ligt, maar dat terzijde).Harmen schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:30:
[...]
Thanks, loop al bijna 5 jaar met deze schoenen. Time flies.
Heb schoenmaat 42, huidige loopschoenen zijn maatje 43, iets te groot na mijn idee, ga voor 42,5 denk ik.
Jullie nog tips voor een goede onlineshop?
Ik heb de zwart/oranje nog ergens liggen, moet er eens wat mee gaan doen want het is best zonde om ze zo te laten verstoffen. Twijfel nog wel of het iets voor mij is met mijn eerdere kuitklachten.kenneth schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:59:
[...]
Interessant, zeker voor dat geld. Nooit van het merk gehoord, nieuw of gewoon klein? Of leef ik onder een steen?
En hoe vergelijken ze ten opzichte van Inov-8 qua flexibiliteit zool? De 180/200 zijn wel erg buigzaam maar is het meer als een klassieke schoen (klomp rubber) of wel volledig buigbaar?
Jammer dat de veel mooiere oranje/zwarte wel volledige prijs zijn
Hier nog een review http://www.naturalbornrun...w-topo-athletic-fli-lyte/Rudedadude schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:31:
https://www.runnerinn.com...hletic-fli-lyte/1297270/p
Voor iedereen die eens schoenen met een lage drop (3mm) maar met toch nog aardig wat demping wil uitproberen voor minder dan 50 euro. Ze hebben een prettig brede voorvoet. Let niet op de europese maatvoering, maar hou de amerikaanse maat aan van de schoenen die je nu hebt. Maattabel hiervoor is te vinden op topo-athletic.nl. Levertijd is ongeveer een week, de webshop is gevestigd in Spanje.
Toevallig nog een interessant artikel over nieuwe schoenen via de Runner's World laatst:Harmen schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:15:
Guys, ben op zoek naar nieuwe schoenen. Heb momenteel Saucony Guide 4, deze beginnen op te raken. Merk dat ik tijdens het lopen betonnen benen krijg. Wordt dus tijd voor nieuwe schoenen.
Weten jullie of de Guide 8/9 eenzelfde schoen is de Guide 4? Ga online bestellen aangezien de prijzen zoveel verschillen met 'stenen' winkels.
Ik heb 8,5km op mijn nieuwe schoenen staanPathogen schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:05:
Hmm, het is dat ik krap 100km op mijn nieuwste schoenen heb staan, anders had ik ze gekocht...
Ah, inderdaad handigTallguy schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:58:
^^ hoe train je nu? Hoe vaak, hoeveel km per keer? Wat voor soort training? Dat soort info is denk ik wel handig om te weten.
Probeer eens een intervaltraining te doen. Is geen zak aan (vind ik) maar wel goed voor je snelheid.acidd91 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:06:
[...]
Ah, inderdaad handig![]()
Gemiddeld 3x per week, ongeveer 25 a 30 km per week. Probeer vaak een keer op tempo te trainen, een rustige duurloop en iets er tussenin.
Intervaltraining loop ik ook wel eens, maar vraag me dan altijd af wat wijsheid is. Intervallen even lang als rust? Hoe lange intervallen?Bartske schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:11:
[...]
Probeer eens een intervaltraining te doen. Is geen zak aan (vind ik) maar wel goed voor je snelheid.
Daar is geen heilige graal voor en ik denk dat dat ook per persoon afhankelijk is. Er is iig voldoende over te vinden:acidd91 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:13:
[...]
Intervaltraining loop ik ook wel eens, maar vraag me dan altijd af wat wijsheid is. Intervallen even lang als rust? Hoe lange intervallen?
[ Voor 10% gewijzigd door Pathogen op 11-10-2016 16:27 ]
De lengte van de intervallen zijn afhankelijk van je doel.acidd91 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:13:
[...]
Intervaltraining loop ik ook wel eens, maar vraag me dan altijd af wat wijsheid is. Intervallen even lang als rust? Hoe lange intervallen?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Het is lekker postmodern om alles persoonsafhankelijk te makenBartske schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:22:
Daar is geen heilige graal voor en ik denk dat dat ook per persoon afhankelijk is.
Je verzuurt wel maar je stopt voordat je de negatieve gevolgen echt gaat merken, daarom moeten de tempostukken nooit te lang zijn. Het punt waarop je wil werken (VO2max - maximale zuurstofopname) ligt namelijk voorbij je omslagpunt (lactaatdrempel: - het lichaam maakt sneller lactaat aan dan het kan verwerken).Galois schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:41:
Dus bij extensieve intervaltraining kan je lichaam nog voldoende zuurstof aan je spieren leveren (je verzuurt niet).
Ze zijn nuttig voor neuromusculaire coördinatie, kracht en beensnelheid. Ze verbeteren dus de loopeconomie en zijn daarmee nuttig voor alle afstanden; ook marathonlopers hebben er dus baat bij.Bij intensieve intervaltrainingen zul je wel verzuren. Deze trainingen zijn vooral nuttig (volgens mij) om sneller te worden op de kortere afstanden (rust mag iets langer zijn, maar ook max 2x de tijd van het hardlopen zelf).
Tnx! Ik heb nog een boekenbon van m'n werk gekregen vorige week: mooie besteding!kenneth schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 17:00:
[...]
Ik kan je Daniels' Running Formula van harte aanbevelen: daarin staat niet alleen het welke trainingen je moet doen maar ook waarom bepaalde trainingen nuttig zijn en hoe je ze moet uitvoeren. Nuances als wél opbouwende vermoeidheid bij extensief/VO2max maar niet bij intensief/speed zijn erg belangrijk om je training effectief en efficiënt te laten zijn. Verder gaat hij ook in op tempolopen en -blokken, het nut en de omvang van rustige duurlopen, enzovoort.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ze bestaan al even, directeur was de directeur van Vibram. Ik heb sinds kort de ST en de MT (beide op het moment ook in de aanbieding) en ze maken erg goede schoenen. Soort van Altra's maar dan net wat conventioneler. Voor jou passen de ST's (maar nog maar 1 maat te krijgen) of de tributes waarschijnlijk beter, want beiden zero drop. Deze flylite is wat meer schoen. Voor de rustige dagen zeg maarkenneth schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:59:
[...]
Interessant, zeker voor dat geld. Nooit van het merk gehoord, nieuw of gewoon klein? Of leef ik onder een steen?
En hoe vergelijken ze ten opzichte van Inov-8 qua flexibiliteit zool? De 180/200 zijn wel erg buigzaam maar is het meer als een klassieke schoen (klomp rubber) of wel volledig buigbaar?
Jammer dat de veel mooiere oranje/zwarte wel volledige prijs zijn
[ Voor 7% gewijzigd door Rudedadude op 11-10-2016 18:14 ]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Ik neem even aan dat je dan de intensieve intervallen bedoelt.Galois schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:41:
[...]
De lengte van de intervallen zijn afhankelijk van je doel.
Je hebt (grofweg) twee soorten intervaltraining: extensieve en intensieve.
....
Wat wel zo is: het is ontzettend blessuregevoelig. Dus pas doen als je voldoende hardloopervaring hebt, en zorg voor een rustdag (of herstelloop) de dag erna.
Als je intervallen goed uitvoert met de juiste techniek of onder begeleiding van een goede trainer zijn ze inderdaad juist ideaal om je souplesse te verbeteren, waardoor je uiteindelijk ook sneller zal worden en makkelijker zal lopen.vhal schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 21:19:
[...]
Ik neem even aan dat je dan de intensieve intervallen bedoelt.
De souplessemethode -wat eigenlijk ook gewoon intervallen zijn- staat nou niet echt bekend als blessuregevoelig, eerder ter preventie van.
800 ook vreselijk ja! Heb jij de Yasso 800s gelopen om je marathonvorm te checken?MrAcid schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 08:38:
Ik vind 400m en 800m juist de meest dodelijke.200m is te overzien en boven de 1000m ga je niet zo snel 'te hard' meer omdat ik weet dat het ver is. 400m en 800m zijn verradelijk omdat het kort lijkt maar stiekem best lang is.
[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 12-10-2016 09:48 ]
Jup, 2x - een paar weken terug al. Maar niet de 10x die het 'voorschrijft', ipv daarvan 8x, maar de laatste keer had ik nog zoveel over dat ik die extra twee er prima bij had kunnen lopen. Allebei niet ideaal qua omstandigheden - maar wel de doelen behaald. De eerste keer was het dik 30 graden en de tweede keer was direct uit bed om 6:00 's ochtends.donleone83 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 08:45:
[...]
800 ook vreselijk ja! Heb jij de Yasso 800s gelopen om je marathonvorm te checken?
Jemig wat een tijden man. Zelfs met die rust kom je nog bijna aan het gemiddelde marathontempo voor zondag!MrAcid schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 09:51:
[...]
Jup, 2x - een paar weken terug al. Maar niet de 10x die het 'voorschrijft', ipv daarvan 8x, maar de laatste keer had ik nog zoveel over dat ik die extra twee er prima bij had kunnen lopen. Allebei niet ideaal qua omstandigheden - maar wel de doelen behaald. De eerste keer was het dik 30 graden en de tweede keer was direct uit bed om 6:00 's ochtends.
8 weken geleden: https://www.strava.com/activities/688793936/pace-analysis
4 weken geleden: https://www.strava.com/activities/712769181/pace-analysis
Ziet er wat dat betreft dus goed uit voor a.s. zondag!
Ik heb er ook echt kneiterveel zin in...! Begin met de dag meer te stuiteren nu.![]()
Ziet eruit als een leuk (afwisselend) parcours! Ben wel benieuwd hoe druk de marathonafstand is, ik vind het wel een kandidaat voor mijn eerste marathon (over 2 jaar dan).MrAcid schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 09:51:
[...]
Jup, 2x - een paar weken terug al. Maar niet de 10x die het 'voorschrijft', ipv daarvan 8x, maar de laatste keer had ik nog zoveel over dat ik die extra twee er prima bij had kunnen lopen. Allebei niet ideaal qua omstandigheden - maar wel de doelen behaald. De eerste keer was het dik 30 graden en de tweede keer was direct uit bed om 6:00 's ochtends.
Ik heb er ook echt kneiterveel zin in...! Begin met de dag meer te stuiteren nu.![]()
[ Voor 17% gewijzigd door Pathogen op 12-10-2016 12:15 ]
In Schoorl hebben bijna alle paden (ook onverharde) aan het begin en eind (en soms splitsingen) een "straatnaam" bord. Al rennend en alleen op geheugen zal het waarschijnlijk lastig zijn, maar met een kaart erbij moet de weg prima terug te vinden zijn. Er zijn bovendien een paar hoofdpaden van beton die als hoofd oriëntatie kunnen dienen waardoor je op de onverharde paden maximaal een paar km fout kan lopen.wann0wfhc schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:16:
Goedemiddag, vraagje.
Ik ben voornemens om dit weekend naar Schoorl te gaan om even een rondje hard te lopen door de duinen. Doel zal zijn om deels verhard / deels onverhard wat mooie kilometers te maken. Nu vroeg ik me af of er in Schoorl goeie markeringen in de duinen en langs de paden zijn om ook de weg weer een beetje terug te kunnen vinden?
Of hebben jullie tips waar ik het beste de auto naar kan zetten en vanaf kan starten zodat ik dit redelijk makkelijk weer terug kan vinden?
[ Voor 8% gewijzigd door W.Wonderland op 12-10-2016 13:36 ]
Leuke training. Kende 'm niet.MrAcid schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 09:51:
[...]
Top! bedankt voor het antwoord. Ik heb trouwens besloten om in Bergen de auto te parkeren en daar te gaan starten in de buurt van de skibaan. Daar ben ik wel vaker geweest om een rondje door de duinen te wandelen, dus hardlopen zal hetzelfde principe zijn!W.Wonderland schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:17:
[...]
In Schoorl hebben bijna alle paden (ook onverharde) aan het begin en eind (en soms splitsingen) een "straatnaam" bord. Al rennend en alleen op geheugen zal het waarschijnlijk lastig zijn, maar met een kaart erbij moet de weg prima terug te vinden zijn. Er zijn bovendien een paar hoofdpaden van beton die als hoofd oriëntatie kunnen dienen waardoor je op de onverharde paden maximaal een paar km fout kan lopen.
Ja werkt echt prima. Je selecteert je opgeslagen route, ziet de blauwe lijn en op dezelfde kaart gewoon je blauwe GPS bolletje met je positie. Kan in- en uitzoomen en is op die manier een prima controle als je twijfelt of je goed loopt op een nieuwe route.Pathogen schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 14:58:
Oeh, ik wist niet dat afstandmeten.nl een app heeft, interessant!
Een goed startpunt is Buitencentrum Schoorlse Duinen aan de Oorsprongweg. Deze heeft een (betaald) parkeerterrein of je kunt gratis parkeren op een veldje aan de Molenweg, tegenover basisschool Teun de Jager. Deze weg moet je inrijden vanaf de Laanweg ivm eenrichtingsverkeer. Er zijn diverse routes aangegeven.wann0wfhc schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:16:
Goedemiddag, vraagje.
Of hebben jullie tips waar ik het beste de auto naar kan zetten en vanaf kan starten zodat ik dit redelijk makkelijk weer terug kan vinden?
Ik had al besloten om niet vanaf Schoorl de duinen in te gaan maar vanaf Bergen. Bij de parkeerplaats tegenover Duinvermaak, hier ben ik wat vaker geweest en dus een beetje bekend. Vanaf daar lijkt mij een mooi punt om op onderzoek uit te gaan.dnsdna schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 15:42:
[...]
Een goed startpunt is Buitencentrum Schoorlse Duinen aan de Oorsprongweg. Deze heeft een (betaald) parkeerterrein of je kunt gratis parkeren op een veldje aan de Molenweg, tegenover basisschool Teun de Jager. Deze weg moet je inrijden vanaf de Laanweg ivm eenrichtingsverkeer. Er zijn diverse routes aangegeven.
Misschien ten overvloede, op deze locatie lopen de gebieden van Staatsbosbeheer en PWN in elkaar over. Voor het PWN gebied (naar het zuiden) dien je wel een PWN duinkaart (dagkaart of jaarkaart) te hebben. Staatsbosbeheer (naar het noorden) is vrij toegankelijk.wann0wfhc schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 15:46:
[...]
Ik had al besloten om niet vanaf Schoorl de duinen in te gaan maar vanaf Bergen. Bij de parkeerplaats tegenover Duinvermaak, hier ben ik wat vaker geweest en dus een beetje bekend. Vanaf daar lijkt mij een mooi punt om op onderzoek uit te gaan. )
Weekdag | Afstand | Richttijd | Opmerkingen |
---|---|---|---|
Zondag | 10km | <45min | |
Maandag | 5km | <25:00 | Herstelloop |
Dinsdag | / | / | Rustdag, 1 à 1.5km zwemmen |
Woensdag | 5km | <21min | Richting nieuw PR werken |
Donderdag | / | / | Rustdag, 1 à 1.5km zwemmen |
Vrijdag | 5km | ±22:30 | |
Zaterdag | / | / | Rustdag |
Qua indeling is het logisch, maar ik zou vooral even naar de inhoud kijken. Schema's te over op het web om inspiratie op te doen. In jouw geval zou ik wekelijks een combinatie maken met in ieder geval: een herstelloop, een intervalloop en een lange duurloop. Dat gaat je ook sneller en beter naar je sub-20 op de 5K helpen.Fontainemelon schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 23:17:
[..knip..]
Klinkt dit als een logisch schema, of zouden jullie het anders aanpakken? Dinsdag en donderdag zijn sowieso de enige twee dagen waarop ik kan zwemmen, dus ik heb het daarrond wat opgebouwd. Alle kritiek en opmerkingen zijn meer dan welkom!
Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!
Ben geen expert, maar zou het volgende adviseren:Fontainemelon schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 23:17:
Ik ben aan 't denken om mijn wekelijkse routine aan te passen, en zou als 'rookie' op dat vlak graag wat advies krijgen van de mede-hardlopers hier op Tweakers. Alle input wordt ten zeerste gewaardeerd!
Nog 'ns kort mijn situatie schetsen: ik ben ondertussen zo'n drie maandjes consequent aan het hardlopen, met als routine 3x 5km per week (zondag, dinsdag, donderdag). Ondertussen heb ik m'n doel van <21min op de 5km behaald, en wil ik naar die <20min toewerken in combinatie met een wekelijkse 10km loop. Ik dacht aan volgend schema, waarbij ik van 15km/week naar 25km/week overschakel:
Weekdag Afstand Richttijd Opmerkingen Zondag 10km <45min Maandag 5km <25:00 Herstelloop Dinsdag / / Rustdag, 1 à 1.5km zwemmen Woensdag 5km <21min Richting nieuw PR werken Donderdag / / Rustdag, 1 à 1.5km zwemmen Vrijdag 5km ±22:30 Zaterdag / / Rustdag
Klinkt dit als een logisch schema, of zouden jullie het anders aanpakken? Dinsdag en donderdag zijn sowieso de enige twee dagen waarop ik kan zwemmen, dus ik heb het daarrond wat opgebouwd. Alle kritiek en opmerkingen zijn meer dan welkom!
[ Voor 9% gewijzigd door Roozzz op 13-10-2016 07:06 ]
If you can see, look. If you can look, observe
Als ik kijk naar hoe wij de trainingen afwerken denk ik dat je wel erg hoog inzet. Als je nu 5km binnen 21" minuten loopt, dan is dat voor nu het snelste wat je kunt lopen. Ga je daar constant tegenaan beuken, verhoog je de kans op blessures.Fontainemelon schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 23:17:
Ik ben aan 't denken om mijn wekelijkse routine aan te passen, en zou als 'rookie' op dat vlak graag wat advies krijgen van de mede-hardlopers hier op Tweakers. Alle input wordt ten zeerste gewaardeerd!
Nog 'ns kort mijn situatie schetsen: ik ben ondertussen zo'n drie maandjes consequent aan het hardlopen, met als routine 3x 5km per week (zondag, dinsdag, donderdag). Ondertussen heb ik m'n doel van <21min op de 5km behaald, en wil ik naar die <20min toewerken in combinatie met een wekelijkse 10km loop. Ik dacht aan volgend schema, waarbij ik van 15km/week naar 25km/week overschakel:
Weekdag Afstand Richttijd Opmerkingen Zondag 10km <45min Maandag 5km <25:00 Herstelloop Dinsdag / / Rustdag, 1 à 1.5km zwemmen Woensdag 5km <21min Richting nieuw PR werken Donderdag / / Rustdag, 1 à 1.5km zwemmen Vrijdag 5km ±22:30 Zaterdag / / Rustdag
[ Voor 3% gewijzigd door Calitomnication op 13-10-2016 08:23 ]
tips voor New York
<spuit11>Je schema is qua snelheid wel erg intensief</spuit11> Maar daar heeft de rest al aardig advies over gegeven.Fontainemelon schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 23:17:
ik zat bij MST al te kijken of er nog Tweakers genoemd zouden worden, maar zag niemand staan.Roozzz schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 07:05:
Ik ben nu op weg naar Limone voor het NK Skyrunning. Heb er heel veel zin in!
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Weekdag | Afstand | Richttijd | Opmerkingen |
---|---|---|---|
Zondag | ±12km | 60min | Duurloop, uurtje lopen aan zo'n 5min/km |
Maandag | 5km | 25:00 | Herstelloop |
Dinsdag | / | / | Rustdag, 1 à 1.5km zwemmen |
Woensdag | 5km | Interval | Intensieve training |
Donderdag | / | / | Rustdag, 1 à 1.5km zwemmen |
Vrijdag | 5km | 25:00 | |
Zaterdag | / | / | Rustdag |
Idealiter wil ik eigenlijk beide.Pathogen schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 08:53:
[...]
Waar ik nog wel iets over wil zeggen: opbouwen van 5 naar 10 km is niet niks! Tenzij je over een flinke emmer talent beschikt schud je dit niet zomaar even uit je mouw. Daarnaast ga je van 3x naar 4x per week, wat natuurlijk superleuk is (zou ik ook willen doen!) maar óók een flinke tik zwaarder.
Wat mij betreft 2 opties, afhankelijk van wat je wil:
Wil je op de 5k blijven focussen en sneller gaan?
Wil je meer afstand gaan lopen?
Komt dat even goed uit, de beste manier om op elke afstand beter te worden is meer en langer te gaan lopen. Het is een misvatting (hoewel ik niet denk dat jij dat per se gelooft) dat je om sneller te worden op een bepaalde afstand dat je precies die afstand vaker moet lopen. Om sneller te worden heb je duurvermogen, aeroob vermogen, goede lactaatverwerking en een hoge loopeconomie nodig. Die aparte aspecten train je in aparte trainingsvormen (soms gecombineerd). Een snelle 5km leunt voor meer dan 80% op duurvermogen en duurvermogen train je door zoveel mogelijk te lopen als je lichaam, baas, partner en kinderen toelaten
Die goede raad neem ik sowieso mee, want het laatste dat ik zou willen is geblesseerd raken net nu ik eindelijk consequent ben wat training betreft. 12km (60 min) aan 5:00 lijkt me op dat vlak al een stuk veiliger dan de 10km aan 4:30 die ik origineel in gedachten had, en misschien dat ik in de eerste paar weken houd op 7,5km of 10km aan 5:00 om wat af te tasten. Zelfde geldt voor de meer intensieve 5km sessie. Eerst wat aanvoelen, opbouwen en indien nodig het schema nog wat bijsturen.
Daar kan ik me wel in vinden, maar persoonlijk merk ik dat ik een schema nodig heb om consistent te blijven lopen. De voorbije jaren ging ik vooral joggen als ik er even zin in had en dat werkte perfect in de zomermaanden, maar daardoor liep het vooral mis eens het wat frisser begon te worden. Met schema's en doelstellingen lukt het me beter om toch maar uit m'n warme zetel te komen als het buiten frisjes is of stevig waait.MrAcid schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 14:08:
Alternatief: gewoon lekker gaan lopen op gevoel en je kilometers opschroeven, word je vanzelf sneller. Niet te moeilijk doen met allemaal tempo's en schema's - maar van dag tot dag kijken waar je zin in hebt en welke belasting je aan denkt te kunnen.
tips voor New York
Ik maak me alleszins op z'n minst aan één misvatting schuldig, en dat is "sneller is beter".kenneth schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 14:23:
[...]
Komt dat even goed uit, de beste manier om op elke afstand beter te worden is meer en langer te gaan lopen. Het is een misvatting (hoewel ik niet denk dat jij dat per se gelooft) dat je om sneller te worden op een bepaalde afstand dat je precies die afstand vaker moet lopen. Om sneller te worden heb je duurvermogen, aeroob vermogen, goede lactaatverwerking en een hoge loopeconomie nodig. Die aparte aspecten train je in aparte trainingsvormen (soms gecombineerd). Een snelle 5km leunt voor meer dan 80% op duurvermogen en duurvermogen train je door zoveel mogelijk te lopen als je lichaam, baas, partner en kinderen toelatenEn zoveel mogelijk lopen kan alleen maar als je jezelf niet overbelast. Daarom lopen zelfs de wereldtoppers 80% van hun kilometers op een rustig tempo.
Je tweede plan is al een stuk wijzer maar 5'/km is nog aan de vlotte kant (ik loop bijvoorbeeld mijn herstelloopjes bijna anderhalf minuut per kilometer langzamer dan in een 5k-wedstrijd). Als je daar plezier aan beleeft is er natuurlijk niets aan de hand, plezier is immers het doel. Zolang je maar goed naar je lichaam probeert te luisteren.
Je kunt natuurlijk ook afwisselen: loop een van die 5km-loopjes nog iets rustiger (tegen de 5'30/km) en gooi er in de laatste anderhalve kilometer elke 500m een soepele versnelling uit: langzaam versnellen naar 80% van je topsnelheid, twee seconden vasthouden en langzaam terug naar je basistempo. Heb je wel een rustige loop (komt ten goede van het herstel) maar kun je op het einde nog wel even los en je traint je loopeconomie ook nog eens.
DankCalitomnication schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 14:45:
@senne_vdb,
Misschien om je een idee van mijn tijden te geven, niet dat je het persé moet overnemen natuurlijk. Maar omdat wij redelijk gelijk liggen qua tijden is het meer ter indicatie.
5k : 20;30
10k ; 43;39
HM : 1.43.30
Ik ben wel nog steeds rapper aan het worden, mede door de training die ik heel bewust volg. Ondanks dat ik redelijk rap ben in de wedstrijden (de 5k = 4.05, 10k = 4.21 en HM = 4:39, werk in mijn lange duurlopen op een tempo van 5:40 af.
Je kunt niet constant blijven gaan, op den duur breek je je lichaam alleen maar af waardoor je niet echt verder komt en het risico op blessures alleen maar verhoogd.
Nogmaals, dit zijn mijn tijden en je bent wellicht een compleet andere loper dan ik., maar het hoeft niet altijd rap te gaan zeg maar. (hoewel dat wel heerlijk is om te doen
)
Heb m'n HM tijd aangepast, deze is sinds zondag sneller gewordenFontainemelon schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 15:07:
DankZeer waardevolle info, want tot voor kort (zoals ik hierboven ook al aanhaalde) dacht ik dat snelheid de enige manier is om sneller te worden. Altijd goed om te horen dat het omgekeerde waar is bij anderen. De halve marathon is een long-term goal voor mij, al kijk ik er nu al best naar uit om daar naartoe te werken. Wat is jouw schema in grote lijnen, als ik vragen mag? Altijd fijn om wat referenties te hebben om te vergelijken, zeker als we qua tijden relatief overeenkomen.
[ Voor 8% gewijzigd door Calitomnication op 13-10-2016 16:38 ]
tips voor New York
Doel is vooral om fun te hebben. Er doen nogal wat véél snellere lopers mee, dus ik maak me geen illusies qua klassement ofzoTheOmen schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 11:41:
[...]
ik zat bij MST al te kijken of er nog Tweakers genoemd zouden worden, maar zag niemand staan.
Gaaf dat je dit gaat doen. Wat is je doel?
If you can see, look. If you can look, observe
Ronduit het beste advies! Waarom? Geen blessures, geen uitputting en plezier in het lopen.MrAcid schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 14:08:
Alternatief: gewoon lekker gaan lopen op gevoel en je kilometers opschroeven, word je vanzelf sneller. Niet te moeilijk doen met allemaal tempo's en schema's - maar van dag tot dag kijken waar je zin in hebt en welke belasting je aan denkt te kunnen.
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Haha, dit klinkt heel bekend. Bijna alle (mijzelf inclusief) lopers zijn begonnen met het "elke-training-een-PR-willen-lopen-schema"Fontainemelon schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 15:07:
Ik maak me alleszins op z'n minst aan één misvatting schuldig, en dat is "sneller is beter".Maar daar ben ik me ondertussen zeer bewust van, vandaar ook dat ik na 3 maandjes een nieuw schema wou opstellen (en hier om deskundige raad kwam vragen). Naar <20min op de 5km toewerken door 3x per week 5km te lopen en mezelf daarbij steeds harder te pushen, dat klonk gewoon niet goed maar was wel waar ik naartoe aan het gaan was. Ik ben best een competitief persoon (maar dat zullen de meesten hier wel zijn
) en bij hardlopen zorgt dit er al snel voor dat ik té hard push om mijn PR steeds weer bij te stellen.
http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon
MrAcid heeft zijn naam in zijn profiel staan en is dus trackable op de marathon Appdonleone83 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 17:34:
Voor allen die morgen in Amsterdam van start gaan: heel veel succes! Dat jullie allemaal jullie vooraf gestelde doelen mogen bereiken en er een heleboel PRs mogen sneuvelen!
@MrAcid: ik hou je Twitter in de gaten morgen! Succes met de sub 3!!!
[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 16-10-2016 12:20 ]
Ik volg hem al de hele ochtend met zelfs enige plaatsvervangende spanning. Wereldprestatie dat hij het ook daadwerkelijk haalt!Valorian schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 12:02:
[...]
MrAcid heeft zijn naam in zijn profiel staan en is dus trackable op de marathon App.. Loopt mooie splits en zit nog op sub-3 tempo! (nu: 2:46:30 op de 40km and running)
Ah, goed bezigdonleone83 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 12:26:
[...]
Ik volg hem al de hele ochtend met zelfs enige plaatsvervangende spanning. Wereldprestatie dat hij het ook daadwerkelijk haalt!
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq