Afgelopen weekend in Limone, Italië meegedaan aan het NK Skyrunning. Zoals verwacht absoluut niet meegedaan voor de knikkers, maar wel een topervaring! Het NK was een wedstrijd in een wedstrijd, en de wedstrijd in kwestie was tevens de finale van de
Skyrunning World Series. Met andere woorden, de complete wereldtop stond ook aan de start. Paste ik natuurlijk prima tussen

(smalltalk over wie jou sponsort is wel een beetje apart zonder sponsor btw

)
Het merendeel van de NL deelnemers zaten allemaal in hetzelfde hotel, dus gezelligheid gegarandeerd. Vrijdagavond stond de verticale kilometer op het programma: in ~3 km 1000+m stijgen over een schitterende graat. Helaas was he deze dag erg slecht weer, met veel wind, stortbuien en onweer. Dus werd het alternatieve parcours gelopen. 1,2km stijging in 6,5 km oid, over een aanzienlijk minder spannende route met veel meer beschutting.
Volstrekt bizar hoe hard men in zo'n wedstrijd weggaat; een doorsnee 5k start lijkt meer op warmlopen. De kop ging met ~30 km/u richting de eerste bocht en pakte de eerste 100hm het dorp uit rond de 3min/km. Daarna remt men een beetje af. Anyway, ondanks mijn vrij vlotte start bevond ik me dus al direct ruimschoots in de 2e helft van het veld. Maar ik liep in principe best lekker naar boven. Totdat na een paar 100 hoogtemeters mijn onderrug volledig blokkeerde en ik totaal geen kracht meer kon leveren. Vanaf dat punt maar op het gemakje naar boven gelopen met het oog op de wedstrijd van de dag erna. Even later sloeg de bliksem in aan de andere kant van de vallei, dus de alternatieve route was wel een goede inschatting

Na iets van 5 kwartier door de stromende regen naar boven gehobbeld te hebben was daar de finish en konden we even opwarmen/drogen in de berghut. Voordat we weer naar beneden mochten lopen via dezelfde weg. Gelukkig werd het langzaamaan iets droger. Best een leuke ervaring om in het donker zoiets te doen, maar in essentie is een VK gewoon keihard afzien... de volgende keer doe ik liever het originele parcours, dat ligt mij een stuk beter
Strava
Vervolgens snel onder de warme douche en lekker uit eten. Ideaal zo'n land waar je rustig om 10 uur het restaurant binnen kan lopen.
De volgende ochtend stond het hoofdnummer op het programma: de Skyrace. Hoever het precies ging worden was niet helemaal helder, de getallen vanuit de organisaties wisselden tussen 27km & 2500hm en 23km en 2700hm. Maar het werd in ieder geval een pittig loopje met veel hoogtemeters.
Na een semi-vlakke aanloop van 2km mochten we beginnen met de eerste grote klim; een goede 1000m steil omhoog. Met de ervaring van gisteravond in gedachten maar besloten om redelijk relaxed te starten en na de eerste grote klim te kijken hoe het ervoor staat. Dus gewoon in het treintje aangesloten en naar boven gelopen. Bovenaangekomen was ik lekker warm gedraaid en concludeerde ik al snel dat de benen okay waren. Dus vanaf dat punt gas gegeven en aan alle kanten mensen voorbij gestuiterd om bij de volgende klim weer bij een treintje aan te sluiten. Inhalen was hier geen optie omdat we hier over een smal graatje naar boven mochten klauteren door redelijk technisch terrein (handen en voeten waren regelmatig noodzakelijk). Vervolgens weer volgas naar beneden tot de volgende klim (begint het patroon al duidelijk te worden?

). Na deze laatste echte klim was het tijd voor dé downhill. Vanaf hoog boven Limone met fantastisch uitzicht slingerde deze behoorlijk technische afdaling helemaal naar beneden tot aan het strand en de finish. Mijn benen waren nog behoorlijk goed dus ik kon goed het gas erop houden en al stuiterend over/door/om rotsen, wortels en gruis passeerde ik nog enkele tientallen mensen voordat ik beneden aankwam. Daarvandaan bochtje naar links en over het strand en de boulevard in een rechte lijn op tempo naar de finish.
Strava
Enkele conclusies:
- Absolute topervaring & wedstrijd
- Italianen kunnen voor geen meter dalen
- Technisch terrein is leuk
- Volgend jaar doe ik weer mee (en dan hopelijk wel topfit en dan voor het maximaal haalbare)
[
Voor 1% gewijzigd door
Roozzz op 18-10-2016 09:45
. Reden: linke gefixt. ]
If you can see, look. If you can look, observe