Het vochtafdrijvende is niet het enige effect van alcohol hè, je lichaam (lever, nieren) moet ook gewoon moeite doen om de alcohol te verwerken. Als je 's avonds een biertje drinkt zal je rusthartslag waarschijnlijk ook hoger liggen 's nachts, wat dan weer een uitwerking heeft op je algehele conditie en herstelvermogen.Galois schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 16:00:
Met twee van m'n hardloopmaatjes had ik gisteren een leuke discussie over 'biertje/wijntje drinken de avond voor een wedstrijd'.
Ik doe dat nooit. Ook niet één glaasje bij het eten. Ik weet niet of m'n prestatie daardoor echt beïnvloed wordt, maar dat gevoel heb ik gewoon. Bovendien vind ik het ook geen probleem om geen biertje te drinken op (bv) een zaterdagavond.
Voor m'n marathon vorig jaar, heb ik geloof ik zelfs geen enkel biertje gehad de laatste maand.
Maar deze jongens vonden dat ik echt overdreef. Dat op mijn (ons) niveau (enthousiaste hardlopers die tussen de 100 en 200 km per maand lopen) een paar biertjes/wijntjes echt geen invloed hebben op de prestatie de volgende dag.
Uiteraard de hele avond doorzakken natuurlijk wel. Zij vonden 'tot 3' heeft geen invloed en deden dat (als de situatie zich voordeed) daar dus ook niet moeilijk over.
Hoe gaan jullie eigenlijk om met alcohol de avond voor een wedstrijd?
(even voor de duidelijkheid: het ging dus niet over het wel of niet kunnen laten staan van een biertje, want daar heeft niemand een probleem mee, meer dus 'gezellig een wijntje bij het eten' en de invloed daarvan de volgende dag. Een feestje de dag van tevoren, heeft duidelijk een negatieve invloeden deed ook niemand.)
Ik drink de afgelopen 3 jaar echter zo sporadisch dat ik me ook echt niet meer druk maak over het geen biertje drinken op vrijdag/zaterdag. Dus voor mij is de optie heel simpel: ik drink gewoon niet, dat ben ik toch al gewend
Mijn probleem zit hem eerder in teveel koffie op kantoor