Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 109 Laatste
Acties:
  • 513.247 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:10

Rudedadude

Maybe we were born to run

En buff is een langwerpige cilindervormige doek die je makkelijk om bijvoorbeeld om je hoofd of om je nek kan doen. Hoort bij de standaard trail uitrusting en je krijgt ze dus ook zo ongeveer bij elke trail :P . Ik draag er in de winter vaak 1 om me nek en als dat dan te warm blijkt wikkel ik hem om een pols.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XZztXaXazCOM684KdaM4T7AA/full.jpg

Of, in gebruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rY0kO0C3KDC1wtCbH84fVS9U/medium.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Rudedadude op 11-11-2016 14:03 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Rudedadude schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 13:56:
[...]

En buff is een langwerpige cilindervormige doek die je makkelijk om bijvoorbeeld om je hoofd of om je nek kan doen. Hoort bij de standaard trail uitrusting en je krijgt ze dus ook zo ongeveer bij elke trail :P . Ik draag er in de winter vaak 1 om me nek en als dat dan te warm blijkt wikkel ik hem om een pols.

[afbeelding]
Die met dat vosje O+
Ik heb iets vergelijkbaars, een knalroze kokersjaalding (fleece aan een kant, lycra aan de andere). Is fijn! Ook om doorheen te ademen als t koud is, dan krijg je iig niet zo'n droge keel.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-05 12:26

Pathogen

Shoop Da Whoop

Tallguy schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 12:20:
@Rudedadude wat is een 'buff' ?

Gisteren heb ik zelf weer een knoopje doorgehakt en besloten een 2e paar schoenen erbij te nemen. Ik loop nu nog op de Saucony Redeemer. Prima schoen toen ik in april begon met 6:30min/km, primair middenvoet landing had en 112kg woog (met mijn 2mtr). Nu weeg ik 94, loop toch meer een voorvoet landing (dat verklaart naw ook de blaren die ik had bij de bal van mijn voeten) en gemiddeld op 5:30min/km loop.

De Redeemer is best een stugge schoen en naw niet meer geschikt.

Vandaar gisteren deze jongens besteld:
[afbeelding]

Saucony Guide10.
Net als de Redeemer een 8mm drop, wat minder steun voor de pronatie, maar vooral een soepelere schoen. Nóg een minimalistischere schoen wilde ik nog niet doen; verschil kan dan net te groot zijn waardoor ik juist blessures zou kunnen krijgen.
Volgend jaar misschien een Ride 9 (of 10)
-18kg, restecp!

Vanochtend was het dan zover. Voor het eerst een one-way-trip gelopen, voor het eerst sinds veel te lang weer eens een 10+km gelopen en voor het eerst van huis naar werk gelopen :)

Beetje spannend vond ik het wel, vooral het one-way gebeuren... Met rondjes lopen voelt het toch meer alsof je op elk moment kan besluiten om te stoppen als het niet lekker gaat. Ondanks dat gevoel had ik een OV-chip bij me (die heb ik vanmiddag nodig om weer thuis te komen), dus ik liep eigenlijk juist veiliger wat dat betreft.
Dan het tweede aspect: Ik ken de route wel, maar alleen met de scooter eigenlijk. De meeste stoepen en fietspaden waren dus onbekend, ondanks dat ik de richting wel prima kende. Dat betekent veel anticiperen, helemaal in het donker.
Derde aspect: om 6:30 de deur uitgaan met een graadje of 2-3, in het donker (wel met verlichting uiteraard) is toch wel even slikken hoor! Ik kon mijn reflectie wel vaak zien in bushokjes en etalageruiten, dus ik wéét dat ik zichtbaar ben, dat is wel erg fijn.
En qua eten? Dat ging best goed, al ben ik langs een paar bakkers gelopen dat ik dacht van hmmm, waarom ben je nog niet open?

Trouwens, wat is er veel vals plat in Rotterdam! Dat valt je niet op als je op wielen bent :P maar als je er tegenop moet lopen voel je dat toch echt wel! Heb dan ook meteen de knoop doorgehakt en een foamroller gekocht en een extra longsleeve.
Dit ga ik vaker doen. Voel me heerlijk vandaag!

https://www.strava.com/activities/771991547

GPS haakte pas laat aan, maar de afstand lijkt redelijk te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:26

Roozzz

Plus ultra

Altijd leuk om adh van de buffs in de kast even terug te denken aan de wedstrijden :) Toch wel een fijn krijgertje bij diverse trails. Anderzijds heb ik er inmiddels wel een hele grote berg van :P

@SuperPoekie, dat vosje is niet meer te scoren. Die trail bestaat helaas niet meer...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Pathogen schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 14:20:

Trouwens, wat is er veel vals plat in Rotterdam! Dat valt je niet op als je op wielen bent :P maar als je er tegenop moet lopen voel je dat toch echt wel!
Ik was bij de Bruggenloop bang voor de Erasmusbrug en de Van Brienenoordbrug. Blijkt dat het continu omhoog en omlaag golven toch even iets vervelender is dan twee keer even drie minuten aanzetten :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00
kenneth schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 14:53:
[...]
Ik was bij de Bruggenloop bang voor de Erasmusbrug en de Van Brienenoordbrug. Blijkt dat het continu omhoog en omlaag golven toch even iets vervelender is dan twee keer even drie minuten aanzetten :P
Ik herinner me van Marathon R'dam nog dat ik van tevoren dacht "o, dat moet toch wel gaaf zijn om over (de autobaan van) de Erasmusbrug te rennen straks'. Vervolgens stond de rij mensen aan beide zijden ook hermetisch dat er niets te zien was behalve mensen, dat geeft ook wel een rare ervaring. Vooral ook omdat je dan door het gebrek aan horizon ineens lastiger kan zien tot wanneer je nog omhoog gaat ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:58

McMiGHtY

- burp -

Hier ook een nieuwe hardloper. Na vorig jaar september en dit jaar januari een operatie te hebben gehad..heel februari niks kunnen doen, bleek ik in maart niet echt meer in staat te zijn om normaal een tweetal trappen op te kunnen lopen zonder buiten adem te raken.

Tel daarbij een gewicht van 115 kilo bij 1.83 en je snapt wellicht dat ik niet de meest gezonde persoon was die er kon zijn.

Niet gelijk begonnen met hardlopen (dat zat ook niet in de planning) maar met wandelen, mezelf opgegeven voor de Dam tot Dam Wandeltocht voor de meest lange afstand zodat ik een doel zou hebben.
Afgelopen Mei stond ik samen met mijn vrouw te kijken naar de Alkmaar CIty Run waar een vriendin van ons meedeed aan de 5km, deze haalde de finish en had nog 8 seconden over op de Cut Off tijd. Voor mezelf bedacht ik "Volgend jaar doe ik ook mee met de Alkmaar City Run..maar dan in 30 Minuten".

In de zomervakantie alvast bij All4Running een mooi filmpje van mn voeten laten maken en een stel schoenen aangemeten gekregen, af en toe al een klein loopje gedaan (lees loop..hijg..strompel..hijg..loop) en een aantal lange wandelingen (30+km) gemaakt ter voorbereiding op de Dam tot Dam Wandeltocht.
Na op 17 September 42KM gewandeld te hebben blijkt al dat wandelen en beter op m'n eten letten zijn vruchten afgeworpen te hebben.. Ruim onder de 100Kg gedoken.

Hierna een week niks gedaan en alle spieren rust gegund en toen een nieuwe vriendin gescored, Evy heet ze en ze komt uit België, samen bewegen we de laatste tijd heel wat af.

Het hardlopen en op mn eten letten hebben er voor gezorgd dat ik onderhand 92.8Kilo schoon aan de haak ben en ik kan goed zien dat de spieren in m'n benen er toch nog zitten en groter worden.
Naast het hardlopen met m'n vriendin probeer ik elke avond een aantal core oefeningen te doen, planken, superman, push ups etc.

Omdat de Alkmaar City Run, waar ik dus van riep dat ik daar wel aan mee zou doen, pas in Mei volgend jaar is en dit voor mezelf veels te ver weg is (geen doel, motivatie valt weg) heb ik me ingeschreven voor de Oudejaars Crossloop in Vorden (www.oudejaarscrossloop.nl) op 30 December. Deze zou ik rennend moeten kunnen uitlopen als m'n Belgische vriendin me goed aan het lopen houd.
Voor Alkmaar ben ik er nog niet uit of ik daar de 5Km ga lopen of door train naar de 10Km.

Heb mezelf ook al in de GoT Strava Club toegevoegd dus daar kun je me ook vinden (ik ben 1 van de twee renners met 7+ minuten per kilometer, komt echter door het wandelen tijdens de Evy Sessies).

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:52
Nice, aan motivatie geen gebrek zo te zien. Goed bezig! Ik vind het zelf altijd leuk om naar de loopjes uit de strava GoT running club te kijken, zeker omdat er zoveel verschillende lopers tussen zitten.

Ga zelf zondag meedoen met de lintloop 10EM, gaat mn eerste 16KM worden, mn max tot nu toe is 15KM. Ik ga denk ik rond de 5km/min starten, en dan wel zien hoe het loopt. Als ik dat tempo de hele tijd vlak kan volhouden zou ik al erg tevreden zijn (al zou ik misschien wel sneller moeten kunnen adv mijn 5K en 10K tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:57
kramerty88 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 09:16:

Overigens om in te haken op het onverlichte; ja dat klopt, dat is vervelend. Ik loop nu met een borstlamp van de Decathlon (reclame) en dat bevalt me heel goed. Ongeveer 5-10 meter voor je de weg goed verlicht. De lamp schudt niet tijdens het lopen, dus echt een uitkomst.
Deze toevallig afgelopen woensdag meegenomen bij de Decathlon. Vanavond voor het eerst proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Heb hem vorige week zaterdag ook gezien, zag er op zich wel goed uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:42
McMiGHtY schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 16:39:
Hier ook een nieuwe hardloper. Na vorig jaar september en dit jaar januari een operatie te hebben gehad..heel februari niks kunnen doen, bleek ik in maart niet echt meer in staat te zijn om normaal een tweetal trappen op te kunnen lopen zonder buiten adem te raken.

Tel daarbij een gewicht van 115 kilo bij 1.83 en je snapt wellicht dat ik niet de meest gezonde persoon was die er kon zijn.

Niet gelijk begonnen met hardlopen (dat zat ook niet in de planning) maar met wandelen, mezelf opgegeven voor de Dam tot Dam Wandeltocht voor de meest lange afstand zodat ik een doel zou hebben.
Afgelopen Mei stond ik samen met mijn vrouw te kijken naar de Alkmaar CIty Run waar een vriendin van ons meedeed aan de 5km, deze haalde de finish en had nog 8 seconden over op de Cut Off tijd. Voor mezelf bedacht ik "Volgend jaar doe ik ook mee met de Alkmaar City Run..maar dan in 30 Minuten".

In de zomervakantie alvast bij All4Running een mooi filmpje van mn voeten laten maken en een stel schoenen aangemeten gekregen, af en toe al een klein loopje gedaan (lees loop..hijg..strompel..hijg..loop) en een aantal lange wandelingen (30+km) gemaakt ter voorbereiding op de Dam tot Dam Wandeltocht.
Na op 17 September 42KM gewandeld te hebben blijkt al dat wandelen en beter op m'n eten letten zijn vruchten afgeworpen te hebben.. Ruim onder de 100Kg gedoken.

Hierna een week niks gedaan en alle spieren rust gegund en toen een nieuwe vriendin gescored, Evy heet ze en ze komt uit België, samen bewegen we de laatste tijd heel wat af.

Het hardlopen en op mn eten letten hebben er voor gezorgd dat ik onderhand 92.8Kilo schoon aan de haak ben en ik kan goed zien dat de spieren in m'n benen er toch nog zitten en groter worden.
Naast het hardlopen met m'n vriendin probeer ik elke avond een aantal core oefeningen te doen, planken, superman, push ups etc.

Omdat de Alkmaar City Run, waar ik dus van riep dat ik daar wel aan mee zou doen, pas in Mei volgend jaar is en dit voor mezelf veels te ver weg is (geen doel, motivatie valt weg) heb ik me ingeschreven voor de Oudejaars Crossloop in Vorden (www.oudejaarscrossloop.nl) op 30 December. Deze zou ik rennend moeten kunnen uitlopen als m'n Belgische vriendin me goed aan het lopen houd.
Voor Alkmaar ben ik er nog niet uit of ik daar de 5Km ga lopen of door train naar de 10Km.

Heb mezelf ook al in de GoT Strava Club toegevoegd dus daar kun je me ook vinden (ik ben 1 van de twee renners met 7+ minuten per kilometer, komt echter door het wandelen tijdens de Evy Sessies).
Ik zit dan niet bij de got strava club maat ook ik loop regelmatig boven de 7 minuten per kilometer. Het komt vanzelf een ook rustig lopen hoort er bij.
Rust en gematigd trainen is soms nog belangrijker dan snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

tlpeter schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 17:26:
[...]

Ik zit dan niet bij de got strava club maat ook ik loop regelmatig boven de 7 minuten per kilometer. Het komt vanzelf een ook rustig lopen hoort er bij.
Rust en gematigd trainen is soms nog belangrijker dan snelheid.
Was meer een aanwijzing om nick en naam aan elkaar te koppelen :)

Weet ook wel dat het vanzelf komt, als mn uithoudingsvermogen beter word, word uiteindelijk de snelheid ook wel beter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:56

vhal

ಠ_ಠ

7:00/km is altijd nog sneller dan ∞/km op de bank :P

snelheid komt met de jaren moet je maar denken.

[ Voor 14% gewijzigd door vhal op 11-11-2016 19:21 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
vhal schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 19:20:
7:00/km is altijd nog sneller dan ∞/km op de bank :P

snelheid komt met de jaren moet je maar denken.
En nog beter dan 5:00/km en de dag daarna een blessure :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Roadman schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 17:08:
[...]

Deze toevallig afgelopen woensdag meegenomen bij de Decathlon. Vanavond voor het eerst proberen.
Toen ik hem om deed twijfelde ik enorm of het geen tegenliggers zou verblinden en of alles niet een beetje te los zat. Maar dat eerste viel volgens mij enorm mee en dat laatste was in elk geval niet het geval. Alles bleef goed op de plaats zitten en eigenlijk merk je niet dat je hem om hebt. Van tegenliggers ook geen klachten gehad. Ik had de indruk dat ik goed zichtbaar was daar waar ik geen trials loop gaat het mij puur om het gezien worden door andere weggebruikers.

De lichtbundel beweegt wel mee met je borstbeweging. Dus als je die nogal beweegt tijdens het lopen is het wellicht wel even wennen. Al met al voor die 4 tientjes ben ik wel tevreden met het product. Hoe het zich verhoudt ten opzichte van een hoofdlamp geen idee. Maar dit lijkt mij persoonlijk prettiger zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pathogen schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 14:20:
[...]

-18kg, restecp!

Vanochtend was het dan zover. Voor het eerst een one-way-trip gelopen, voor het eerst sinds veel te lang weer eens een 10+km gelopen en voor het eerst van huis naar werk gelopen :)

Beetje spannend vond ik het wel, vooral het one-way gebeuren... Met rondjes lopen voelt het toch meer alsof je op elk moment kan besluiten om te stoppen als het niet lekker gaat. Ondanks dat gevoel had ik een OV-chip bij me (die heb ik vanmiddag nodig om weer thuis te komen)
Ik loop sinds enige tijd ook vaak one -ways, bevalt idd heel goed. Zeker naarmate de afstanden steeds groter worden, omdat ik steeds makkelijker (en langzamer) loop. Gemiddeld rondje zit zo op 15km inclusief in- uitlopen, paar intervallen, etc. Dan zit ik met een one -way al een best eind weg!

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 18:07
Even een vraag in de categorie 'grootmoeders tips'. Ik heb twee favoriete singlets om races in te doen. Vaak ben ik na een race totaal naar de klote dus prop ik vermoeid mn gebruikte singlet met startnummer en speldjes er nog aan ergens in een plastic zak of in mn wasmand. Gevolg? Ze zien er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://s12.postimg.org/wefz4h125/Full_Size_Render_2.jpg

Iemand een tip om die roestvlekken er uit te krijgen zonder de singlet helemaal te verkloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-05 12:38
Hier ook iemand die voor het eerste doorheen de herfst en ook winter gaat lopen. :)
(Mijn eerdere posts met wat background: Asgaro in "Hardlopen - Deel 7" )

Enkele vragen:

- Ik heb handschoenen gekocht met duim- en wijsvingertippen die zouden moeten werken op een touchscreen. Binnenshuis werkt dit voldoende goed maar gisteren voor het eerst ermee buiten gaan lopen (
Gisteren nog om 21u gaan lopen dus het was al -1°C :') ), en het werkte niet. :o Ik heb vernomen van een kameraad dat dit aan de temperatuur kan liggen en dat ik dus eerst in mijn handschoen wat warme lucht moet blazen vooraleer het zou werken?
Iemand ervaring hiermee?
FYI, ik liep met een sportband zonder plastic cover over, dus geen extra "hindernis". (Als er plastic cover overhangt, werkt het sowieso niet. Heb ik thuis nog getest.)

- Sommigen zeggen dat ze nu met dit koude weer hun thermoshirts buitenhalen. Is het niet goed om in de zomer ook thermoshirts aan te hebben?
Ik heb er onlangs een gekocht en het verschil is verbazingwekkend: ik zweet veel tot heel veel en ik denk dat ik nu gewoon in alle seizoenen met een ga lopen :*)
Een bad-ass one van Asics gekocht dat mooi nauw aansluit en mooi motief heeft. Kostte wel wat (ver €40. Wel -20% actie kunnen gebruiken.) maar aan zoiets geef ik graag mijn geld uit!

- Waarschijnlijk begin ik ook binnenkort met m'n upper-body te trainen. Naar aanleiding van dat men blijkbaar een balans moet houden.
Is het voldoende als ik push-ups doe? Ik heb een mobile app die verantwoorde schema's voorlegt met ook expliciete pauzes. Via de proximity sensor van je smartphone detecteert die automatisch je push-ups, pretty neat.

Heb de afgelopen 2 jaar wel soms de 30-day Abs Challenge opgenomen, dat een combinatie is van planks, crunches en nog iets. Maar die combinaties doe ik eerlijk gezegd niet voldoende graag om frequent te doen...

Zijn dus louter push-ups genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 18:07
Mijn overtuiging is dat als je goed en hard wil rennen je toch vooral veel moet rennen. Ik heb het idee dat iedereen die een lager niveau heeft dan Nederlandse subtop beter z'n tijd kan investeren in een extra rondje rennen of intervallen dan in core, upper body en dat soort ongein. Of je moet echt een 'raar' lichaam hebben met een grote onbalans, maar dat is ook maar een zeldzaamheid.

Als het je gaat om fit worden en niet om goed hardlopend te presteren dan is het anders natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

thettes schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 12:55:
Even een vraag in de categorie 'grootmoeders tips'. Ik heb twee favoriete singlets om races in te doen. Vaak ben ik na een race totaal naar de klote dus prop ik vermoeid mn gebruikte singlet met startnummer en speldjes er nog aan ergens in een plastic zak of in mn wasmand. Gevolg? Ze zien er zo uit:

[afbeelding]

Iemand een tip om die roestvlekken er uit te krijgen zonder de singlet helemaal te verkloten?
je zou vanish nog kunnen proberen, of zure melk (vlek nachtje inweken) of citroensap+zout (mengsel inmasseren en 10min laten intrekken en spoelen met water)....... en voor de volgende keer magnetische bibbits gebruiken ipv spelden :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:27
Bleh.

Ik heb al een paar weken geen zin in sporten. Hardlopen doe ik eigenlijk met tegenzin, afgelopen week ook maar 1 keer hardgelopen en 1 keer gesport, da's de helft van wat in normaal doe. En dan sport ik op zaterdagochtend normaal ook nog, terwijl ik nu in mijn bed bleef liggen.

Iemand tips tegen zo'n motivatiedip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:09
vhal schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:50:
[...]
en voor de volgende keer magnetische bibbits gebruiken ipv spelden :)
Dat zou ik toch ook wel een keer willen proberen. Nu is dat iedere keer een geklooi met die spelden, dat borstnummer hangt altijd scheef en na een paar keer zitten er gewoon gaten in mijn shirt...
Ervaringen daarmee? Blijft dat hangen? Monteer je zoiets snel?

It's just technology, not religion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

chaola schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 14:13:
[...]

Dat zou ik toch ook wel een keer willen proberen. Nu is dat iedere keer een geklooi met die spelden, dat borstnummer hangt altijd scheef en na een paar keer zitten er gewoon gaten in mijn shirt...
Ik heb ze tot nu toe zo'n 5 keer gebruikt waaronder 1 trail. Met spelden heb ik geen ervaring maar ik vond het zonde om mijn kleding te vernaggelen en het lijkt mij zo'n gedoe om ze goed te plaatsen. De magneten blijven prima zitten en zijn wat mij betreft snel te plaatsen. Ik heb ze gewoon bij de plaatselijke Intersport gekocht mocht je een winkel zoeken. De meeste hardloopwinkels hebben ze ook wel liggen voor een paar euro.

[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 12-11-2016 14:18 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Stickers van bibdots.com vind ik zelf nog fijner dan magneten.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

KaiseRRuby schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 14:12:
Bleh.

Ik heb al een paar weken geen zin in sporten. Hardlopen doe ik eigenlijk met tegenzin, afgelopen week ook maar 1 keer hardgelopen en 1 keer gesport, da's de helft van wat in normaal doe. En dan sport ik op zaterdagochtend normaal ook nog, terwijl ik nu in mijn bed bleef liggen.

Iemand tips tegen zo'n motivatiedip?
Mooie (loop) omgeving uitzoeken, inschrijven voor een winterwedstrijd (7H, Egmond), sporthorloge met GPS aanschaffen als je die nog niet hebt en statistiekenfreak bent, zo kan ik nog wel even doorgaan :).

Maar ik snap het wel hoor, ik was voorheen ook altijd een zomerloper. (resultaat: veel blessures ivm weinig regelmaat). Nu mijn tijden steeds beter worden (met een aantal anderen uit dit topic richting de 40min op de 10 km! _/-\o_ ) stijgt de motivatie ook!!

Kijken jullie ook vaak naar die "Flyby" van Strava, levert vaak echt leuke beelden op :D

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 12-11-2016 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Lopen jullie westrijden met dit weer trouwens wel gewoon in korte broek en t-shirt/singlet of toch warmer? Ik overweeg voor de 7H een keer te experimenteren met singlet ipv shirt, nooit gedaan nog en lijkt me wel relaxed...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:45

The_Scarabial

MTB for life!

zo dat was even een heftig crossloopje zojuist, 5,45km in 24:17 redelijk tevreden, de beentjes wilden totaal niet vandaag
De start ging lekker, zat meteen goed voorin, ging wel veel te hard met 3:00/km, dus na 500m langzaam terug laten zakken naar mn eigen tempo.
Valorian schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 16:04:
Lopen jullie westrijden met dit weer trouwens wel gewoon in korte broek en t-shirt/singlet of toch warmer? Ik overweeg voor de 7H een keer te experimenteren met singlet ipv shirt, nooit gedaan nog en lijkt me wel relaxed...
Gewoon in korte broek, met thermoshirt met daarover een gewoon shirt,
zag de toplopers wel gewoon in singlet lopen

[ Voor 46% gewijzigd door The_Scarabial op 12-11-2016 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Asgaro schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:44:

- Sommigen zeggen dat ze nu met dit koude weer hun thermoshirts buitenhalen. Is het niet goed om in de zomer ook thermoshirts aan te hebben?
Ik heb er onlangs een gekocht en het verschil is verbazingwekkend: ik zweet veel tot heel veel en ik denk dat ik nu gewoon in alle seizoenen met een ga lopen :*)
Een bad-ass one van Asics gekocht dat mooi nauw aansluit en mooi motief heeft. Kostte wel wat (ver €40. Wel -20% actie kunnen gebruiken.) maar aan zoiets geef ik graag mijn geld uit!
Als je veel tot heel veel zweet, en je lichaam dus kennelijk zijn warmte kwijt moet, is het dan niet fijner om juist wat minder warme kleding aan te hebben (dus alleen t-shirt, geen thermo)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

chaola schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 14:13:
[...]

Startnummerband gebruiken d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
kenneth schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 14:27:
Stickers van bibdots.com vind ik zelf nog fijner dan magneten.
Die kunnen alleen niet tegen water is mijn ervaring.
Ze laten dan gewoon los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-05 22:18

Galois

1811 - 1832

Half september een flinke val gemaakt met de MTB en een maand niet kunnen hardlopen. Nu sinds 3-4 weken weer aan het lopen en vandaag een 5 km gelopen (50% onverhard) in 18:55.
Doel was een <19, maar de hoop (en kleine verwachting) was 18:30.

Op zich redelijk tevreden en het was ook een beetje een 'test' om waar ik nu sta. Volgende week wil ik de zevenheuvelenloop onder het uur doen.
Als ik vandaag meer richting die 18:30 had gezeten, had ik er meer vertrouwen in gehad. Nu zal het erom spannen denk ik... :(
Valorian schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 16:04:
Korte broek en shirt. Singlet doe ik pas als het boven de 12 graden zou zijn volgende week.

[ Voor 31% gewijzigd door Galois op 12-11-2016 20:38 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Asgaro schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:44:
Hier ook iemand die voor het eerste doorheen de herfst en ook winter gaat lopen. :)
(Mijn eerdere posts met wat background: Asgaro in "Hardlopen - Deel 7" )

Enkele vragen:

Ik heb ook verkoelende thermoshirts van Craft (voor onder overhemden op het werk), ook wel eens in hardgelopen, maar voor mij gaat er niks oven het lopen in een singlet in de zomer, zodat ik rechstreekse luchtkoeling heb. Scheelt echt heel veel met een t-shirt. Maar ik heb het snel warm, ik zie anderen idd ook wel met thermoshirts in de zomer lopen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Waarom zou het goed zijn om in de zomer met een thermoshirt te lopen? Je verhit je lichaam onnodig, hetgeen je lichaam niet echt fijn vind, vandaar het vele zweten... veel mensen denken dat veel zweten goed is... maar het enige dat je doet is vocht afdrijven dat je er later toch weer bij zal moeten drinken... als je wilt afvallen moet je vet verbranden, geen vocht verliezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

P.O. Box schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 23:44:
Waarom zou het goed zijn om in de zomer met een thermoshirt te lopen? Je verhit je lichaam onnodig, hetgeen je lichaam niet echt fijn vind, vandaar het vele zweten... veel mensen denken dat veel zweten goed is... maar het enige dat je doet is vocht afdrijven dat je er later toch weer bij zal moeten drinken... als je wilt afvallen moet je vet verbranden, geen vocht verliezen...
Een thermoshirt hoeft niet perse te verwarmen. Er zijn zelfs enkele merken die claimen dat zij het vocht beter afvoeren en dus je temperatuur beter reguleren dan zonder shirt. Daarnaast ben je niet zeiknat van het zweet als het van je huid af getransporteerd wordt. Wat dan weer erg fijn is zodra je ergens een stukje in de wind komt te lopen.
Kortom een ondershirt is veel diverser dan gewoon in meer warmte voorzien. Maar of je er een nodig hebt lijkt me erg persoonlijk. Ikzelf ga in de zomer gewoon voor een technisch shirt, dat levert al een hoop van de voordelen op. Maar er zijn mensen die liever iets wijders aandoen, en dan lijkt me een strak ondershirtje + wijder t-shirt een prima oplossing.

Trouwens ik vind het wel grappig dat je meteen denkt aan vet verbranden in deze context. Dat komt bij mij dus geheel niet in mijn hoofd op. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Rudedadude schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 13:56:
[...]

[afbeelding]

Of, in gebruik:

[afbeelding]
Ik moet ook eens op zoek naar zo'n ding voor de winter. Ik zag een Buff (het merk dus) van merinowol, polyester microvezel en een variant met extra fleeche. Ik neig naar de merinowol maar ik heb geen idee of dit niet te warm is voor het hardlopen en of deze zichzelf niet helemaal voltrekt met vocht/zweet.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

vhal schreef op zondag 13 november 2016 @ 10:06:
[...]

Ik moet ook eens op zoek naar zo'n ding voor de winter. Ik zag een Buff (het merk dus) van merinowol, polyester microvezel en een variant met extra fleeche. Ik neig naar de merinowol maar ik heb geen idee of dit niet te warm is voor het hardlopen en of deze zichzelf niet helemaal voltrekt met vocht/zweet.
Die met fleeche zijn bij hardlopen vanaf -20 oid. (mijn kinderen hebben die voor op de fiets). Mijn vrouw heeft er 1 van Merinowol, die lijken uiterlijk sterk op de standaard met microvezel (geen ervaring met dragen :P) . Zweet zal niet zo'n probleem zijn verwacht ik. Naast de 'echte' buffs van Buff zijn er uiteraard ook allemaal andere merken, ook de Decathlon heeft ze bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Roadman schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 17:08:
[...]

Hah, hier nog zo iemand :) Vrijdag bij de Decathlon wat warmere dingen en die lamp aangeschaft. Morgenavond eens zien hoe dat bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-05 12:38
Valorian schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 17:23:
[...]

Als je veel tot heel veel zweet, en je lichaam dus kennelijk zijn warmte kwijt moet, is het dan niet fijner om juist wat minder warme kleding aan te hebben (dus alleen t-shirt, geen thermo)?
Rudedadude schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 23:09:
[...]

Ik heb ook verkoelende thermoshirts van Craft (voor onder overhemden op het werk), ook wel eens in hardgelopen, maar voor mij gaat er niks oven het lopen in een singlet in de zomer, zodat ik rechstreekse luchtkoeling heb. Scheelt echt heel veel met een t-shirt. Maar ik heb het snel warm, ik zie anderen idd ook wel met thermoshirts in de zomer lopen.
P.O. Box schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 23:44:
My bad, ik bleek een foute opvatting van een 'thermoshirt' te hebben. Ik dacht dat dit een t-shirt is dat ademt.
Voorheen liep ik altijd in gewone (katoenen?) t-shirten en daar kan het zweet helemaal niet weg.

Heb even op de officiële site gezien. Deze is het: http://www.asics.com/be/n...-mouwen/p/0010267352.8130
Geen vermelding van 'thermoshirt'...

Conclusie: thermoshirt zou voor mij inderdaad veel te warm zijn, rekening houdend met mijn overmatig gezweet. Wat ik zocht, en nu heb gevonden, is een ademend t-shirt.
Hiermee heb ik idd geen kou, zelfs in dit winterweer. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Vanochtend een 20km gelopen. Rustig aan gedaan ivm het herstel van de blaren van vorige week vrijdag (bergrace). Gewoon met lange thight gelopen, themoshirt lnage mouwen, daaroverheen een normaal shirt korte mouwen. Omdat het regende nog een dun jasje en een petje op d'n kop :)

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Laatst online: 18:56
Begin dit jaar liep ik een duurloop van 16 kilometer. Mijn broer stelde me voor om de Halve van de Haar te gaan lopen. Maar een halve marathon leek me toen nog wat te ver. Meer iets voor 2017.
Maar ja, twee weken geleden deed ik een duurloop van 18 kilometer en dat ging zo makkelijk dat ik besloot om toch maar eens een halve te gaan lopen. Zo goed in vorm ben ik in jaren niet geweest en wie weet hoe ik er volgend jaar voor sta.

Mijn keus viel op de Vlinderloop in Houten, die is voor mij lekker dichtbij en goed bereikbaar met OV.
Het inschrijven is in de kantine van korfbalvereniging Victum en verliep vlot. Ik was ruim op tijd en had de tijd om een kop koffie te drinken, me om te kleden en warm te lopen.

Het weer was goed: droge lucht en in het begin zelfs wat zon. Alleen behoorlijk wat wind. Bij de start waren naar mijn schatting zo'n 100-200 deelnemers aanwezig, voor 4 afstanden: 5, 10, 15 en HM. Dus ik moest de neiging onderdrukken om mee te lopen met de snellere starters van de kortere afstanden. Mijn doel was om de man met de hamer hoe dan ook te vermijden en in het begin een tempo van 5:30 per km te lopen.

De loop ging vrijwel meteen naar het A'dam-Rijnkanaal en vandaar noordwaarts. Daarna buigt de loop af en loop je agrarisch landschap in, loopt een soort van ruit en dan via het kanaal weer terug.
Langs het kanaal werd ik ingehaald door een groepje mensen die kortere afstanden liep. Hun tempo van zo'n 5:20/km ging zo comfortabel dat ik er kilometers achteraan heb gelopen. Op een gegeven moment liepen we langs een sloot waar het ijs nog op lag. Het was dus best wel fris.
In de tweede helft van de eerste ronde viel het groepje uit elkaar en liep ik er een paar voorbij. Dat werd later weer gecompenseerd toen ik een sanitaire stop maakte. De omgeving van het parcours biedt daar voldoende mogelijkheden voor.

Zo rond 13 km werd ik voorbijgelopen door een andere halve-marathonloper. Hij liep iets sneller dan ik; achteraf gekeken had ik wel aan kunnen klampen, maar tijdens mijn eerste halve durfde ik geen enkel risico te nemen. Hoe dan ook voelde ik mij goed, en na 15 km ging ik wat versnellen. Dat beviel prima, maar ik liep ondertussen wel helemaal alleen. Ver voor mij zag ik twee lopers, achter mij helemaal niemand. Ik wilde natuurlijk niet als laatste eindigen en ik wist niet of er nog lopers na mij waren, ook al was mijn tempo zeker niet laag. na 18 km ging ik nog verder versnellen. De loper voor mij kwam steeds dichterbij. Ik voelde mij nog steeds prima, dus ik had er wel vertrouwen in dat ik niet als laatste zou eindigen.

Toen hij ging wandelen werd dat wel heel makkelijk. het was een loper uit het groepje waar ik in het begin achteraan had gelopen.
En nog altijd had ik nergens last van. Alleen mijn linker kleine teen deed pijn. Dat bleek later een blaar te zijn. Mijn plan was om de laatste volle kilometer nog een keer aan te zetten, dus bij km 20 versnelde ik nog weer; zodanig dat het nog net ontspannen was. Enkele minuten later ging ik over de finish. Mijn eerste halve marathon zat erop!
1e 10 km: 53:11
2e 10 km: 50:14
21e km: 4:08 :)

Deze Vlinderloop is naar mijn mening een aanrader. Het parcours is zeer verkeersluw en staat goed aangegeven. Ook staan er, bij temperaturen vlak boven het vriespunt, op vele punten vrijwilligers om de lopers op het juiste pad te houden. Er is voldoende groen en ik vond het een prettige omgeving om te lopen. Er is 1 waterpost, die je bij de HM vier keer passeert, ruim voldoende. De vrijwilligers zijn vriendelijk en ik heb helemaal niets op de organisatie aan te merken.

[ Voor 1% gewijzigd door nogeeninlog op 13-11-2016 17:11 . Reden: links toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Mooi ingedeeld! Nu een mooi richtpunt voor de volgende keer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Grrr... ben nu al een tijdje aan het zoeken, maar kan het niet meer vinden.

Een tijdje geleden postte hier iemand een Amerikaans onderzoek dat het verband tussen 'versleten hardloopschoenen en blessures' weersprak. Kan 'm niet meer vinden :-(

En een tweede vraag: wie heeft er wel eens meegedaan met de marathon van Rome? Ik speel met die gedachte, maar ik begrijp dat je een 'medische verklaring' nodig hebt. Wat houdt deze in? Gewoon naar mijn huisarts gaan en om een handtekening vragen dat ik gezond ben, of moet het uitgebreider en ben ik 200 euro kwijt aan een uitgebreide keuring?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Galois schreef op zondag 13 november 2016 @ 19:48:
Grrr... ben nu al een tijdje aan het zoeken, maar kan het niet meer vinden.

Een tijdje geleden postte hier iemand een Amerikaans onderzoek dat het verband tussen 'versleten hardloopschoenen en blessures' weersprak. Kan 'm niet meer vinden :-(

En een tweede vraag: wie heeft er wel eens meegedaan met de marathon van Rome? Ik speel met die gedachte, maar ik begrijp dat je een 'medische verklaring' nodig hebt. Wat houdt deze in? Gewoon naar mijn huisarts gaan en om een handtekening vragen dat ik gezond ben, of moet het uitgebreider en ben ik 200 euro kwijt aan een uitgebreide keuring?
Medische verklaringen kan je normaal gesproken gewoon door je huisarts laten tekenen. Soms doen deze hier moeilijk over en zal je langs een sportarts oud moeten.
Voor de verzekering willen veel buitenlandse wedstrijden een verklaring dat er geen reden bij de arts bekend is waardoor je niet met goed gevolg zou kunnen deelnemen aan de wedstrijd.
Vaak is er een standaardformulier beschikbaar vanuit de organisatie om in te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:31

Fontainemelon

Zuiderbuur

Na een maandje trainen met m'n nieuw schema, vandaag toch nog maar eens gepoogd om m'n record op de 5k te verbeteren (puur om m'n vooruitgang te testen). Dat PR dateerde van iets meer dan een maand geleden en stond op 20:50. Ergens hoopte ik stiekem dat ik vandaag onder de 20:00 zou duiken, en de eerste 3km leek dat te lukken: redelijk stabiel op 11:55 de 3km gepasseerd. Daarna jammer genoeg erg verzwakt en richting de 4:20/km gedaald om uiteindelijk te finishen in 20:29. Geen officiële wedstrijd ofzo, maar gewoon m'n standaard 5km loop. Teleurgesteld ben ik zeker niet, maar ik wil wel enorm graag die magische >20:00 zien staan. :D

Deze week ook maar 'ns naar de Decathlon of SportsDirect om wat wintergear te halen. Momenteel loop ik in zo'n typische losse joggingbroek, t-shirt en even losse trui maar zelfs na een standaard 5km rondje kan ik die uitwringen, en het loopt ook gewoon echt niet aangenaam. In het begin te koud, naar het einde toe te warm en drijfnat. Degelijke kleren gaan m'n loopjes in de koude en regen des te aangenaam maken, en zijn ook meteen een motivatie om door de winter heen te lopen. Zo kan ik in het voorjaar van 2017 eens kijken naar m'n eerste officiële events om in mee te lopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Fontainemelon schreef op zondag 13 november 2016 @ 22:17:
Na een maandje trainen met m'n nieuw schema, vandaag toch nog maar eens gepoogd om m'n record op de 5k te verbeteren (puur om m'n vooruitgang te testen). Dat PR dateerde van iets meer dan een maand geleden en stond op 20:50. Ergens hoopte ik stiekem dat ik vandaag onder de 20:00 zou duiken, en de eerste 3km leek dat te lukken: redelijk stabiel op 11:55 de 3km gepasseerd. Daarna jammer genoeg erg verzwakt en richting de 4:20/km gedaald om uiteindelijk te finishen in 20:29. Geen officiële wedstrijd ofzo, maar gewoon m'n standaard 5km loop. Teleurgesteld ben ik zeker niet, maar ik wil wel enorm graag die magische >20:00 zien staan. :D

Deze week ook maar 'ns naar de Decathlon of SportsDirect om wat wintergear te halen. Momenteel loop ik in zo'n typische losse joggingbroek, t-shirt en even losse trui maar zelfs na een standaard 5km rondje kan ik die uitwringen, en het loopt ook gewoon echt niet aangenaam. In het begin te koud, naar het einde toe te warm en drijfnat. Degelijke kleren gaan m'n loopjes in de koude en regen des te aangenaam maken, en zijn ook meteen een motivatie om door de winter heen te lopen. Zo kan ik in het voorjaar van 2017 eens kijken naar m'n eerste officiële events om in mee te lopen. :)
Het is helemaal niet erg om in het begin wat te koud de deur uit te gaan. Binnen 5 minuten ben je warm genoeg. Je kleed je vaak te warm aan, dan te koud.
Korte broek, ondershirt en iets met lange mouwen, is wat ik met dit weer draag. Als het wat waait, doe ik dan ook een windjack aan (maar dan met korte mouwen eronder).

Heb enkele jaren geleden een lange gevoerde tight gekocht, die draag ik denk ik 2x per jaar... Veel te warm. Heb ook twee lange niet gevoerde tights die draag ik wel vaker, maar ik loop het liefst toch in een korte broek.

En met deze progressie, zit zo'n <20 er wel in hoor. Gewoon veel km maken en dan komt het vanzelf... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Galois schreef op maandag 14 november 2016 @ 08:45:
[...]

Het is helemaal niet erg om in het begin wat te koud de deur uit te gaan. Binnen 5 minuten ben je warm genoeg. Je kleed je vaak te warm aan, dan te koud.
Korte broek, ondershirt en iets met lange mouwen, is wat ik met dit weer draag. Als het wat waait, doe ik dan ook een windjack aan (maar dan met korte mouwen eronder).

Heb enkele jaren geleden een lange gevoerde tight gekocht, die draag ik denk ik 2x per jaar... Veel te warm. Heb ook twee lange niet gevoerde tights die draag ik wel vaker, maar ik loop het liefst toch in een korte broek.

En met deze progressie, zit zo'n <20 er wel in hoor. Gewoon veel km maken en dan komt het vanzelf... :)
Zo "koud" kan ik me met dit weer echt niet kleden. Met deze omstandigheden heb ik een lange broek aan, geen tight overigens. Heb een paar keer een tight aangehad, maar kan er niet mee lopen. Ik loop lekker met lange broeken die iets losser om de benen zitten. Reebok heeft een hele mooie. Heb er ook 2 van Nike, die zitten iets ruimter.

Maar met het weer van vandaag zou ik lange broek, shortsleeve thermo en een longsleeve shirt daaroverheen, Handschoenen en een muts gaan overigens wel mee. Als mijn handen eenmaal koud zijn gaat het tempo (en de zin) ook echt keihard achteruit. Een paar jaar geleden had ik nog geen handschoenen en ben een keer gaan lopen in de vrieskou, Kwam terug, kreeg mijn voordeur niet eens open omdat ik geen kracht in mijn handen had om die sleutel om te draaien :P. dat dus...

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Zaterdagochtend had ik inderdaad ook koude handen dat ik tijdens het hardlopen ging denken waar mijn handschoenen lagen en die de volgende keer maar aandoen.

Ik ga tussen de middag straks 30-45 min hardlopen, ik ben van plan om (zeker) met korte broek te gaan en ondershirt, korte mouwen en windjack. Ik zal mijn bevindingen achteraf posten :)

Met een 'joggingbroek' lopen vind ik weer erg vervelend. Maar ja, zo heeft iedereen zijn voorkeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Galois schreef op maandag 14 november 2016 @ 09:01:
Zaterdagochtend had ik inderdaad ook koude handen dat ik tijdens het hardlopen ging denken waar mijn handschoenen lagen en die de volgende keer maar aandoen.

Ik ga tussen de middag straks 30-45 min hardlopen, ik ben van plan om (zeker) met korte broek te gaan en ondershirt, korte mouwen en windjack. Ik zal mijn bevindingen achteraf posten :)

Met een 'joggingbroek' lopen vind ik weer erg vervelend. Maar ja, zo heeft iedereen zijn voorkeuren...
Ja, het zijn niet echt joggingbroeken. Het zijn geen tights, maar ook niet heel los los, als je begrijpt wat ik bedoel :)

Deze!
Afbeeldingslocatie: http://demandware.edgesuite.net/sits_pod27/dw/image/v2/AAJP_PRD/on/demandware.static/-/Sites-reebok-products/default/dw3cdf0205/zoom/Z81144_01.jpg?sw=2000&sfrm=jpg

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Door verhuizing (tights liggen nog in oude woning) loop ik nu ook bij 0-5 graden met korte broek en dat valt me enorm mee. Misschien ook omdat het bijna niet waait. Het enige waar ik nog geen oplossing voor heb zijn de extreem pijnlijke vingertoppen. Misschien maar mijn gewone handschoenen over mijn hardloophandschoenen dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Laatst online: 14:36
Calitomnication schreef op maandag 14 november 2016 @ 09:16:
[...]

Ja, het zijn niet echt joggingbroeken. Het zijn geen tights, maar ook niet heel los los, als je begrijpt wat ik bedoel :)

Deze!
waar koop je die? mijn tights vorig jaar ergens kwijt geraakt en heb zo'n losse jogging broek die om de benen hangt. en tights ben ik ook niet echt fan van, zeker ook met bootcamp achtige dingen erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

trekker22 schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:27:
[...]

waar koop je die? mijn tights vorig jaar ergens kwijt geraakt en heb zo'n losse jogging broek die om de benen hangt. en tights ben ik ook niet echt fan van, zeker ook met bootcamp achtige dingen erbij.
Deze komt van het Outlet in Roermond. Daar hebben ze verschillende shops zoals Nike, Reebok, Adidas, Asics, Salomon en nog een paar. Soms kun je hier een goeie deal scoren. :)

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Laatst online: 14:36
Calitomnication schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:43:
[...]

Deze komt van het Outlet in Roermond. Daar hebben ze verschillende shops zoals Nike, Reebok, Adidas, Asics, Salomon en nog een paar. Soms kun je hier een goeie deal scoren. :)
Intersport outlet of echt het outlet? Das hier redelijk dicht bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

trekker22 schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:55:
[...]

Intersport outlet of echt het outlet? Das hier redelijk dicht bij.
Echt het Outlet Outlet :P

Kom je hier ook uit de buurt dan? Zelf woon ik iets onder Venlo. Ga op zondag-avond nog wel eens richting Outlet om iets te scoren. Ow ja, als je er toch bent. Falke heeft er ook 'n shop, dus daar kun je ook goedkoop thermo shirtjes scoren. (niet altijd overigens, soms zijn ze daar duurder als Run2Day) :?.

Maar een groot gedeelte van mijn kledingkast komt van de Nike vandaan ja :)

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:27
Ik heb gisteren ook gelopen met een lange legging (adidas), thermoshirt (under armour) en t-shirt (Lidl :)) over het thermoshirt aan. Handschoentjes ook aan, heerlijke dunne handschoentjes van Adidas die ik al sinds jaar en dag heb.

Liep een heerlijk ontspannend 10km, ondanks mijn motivatieproblemen ben ik behoorlijk fit merk ik wel. Had nog ruimschoots conditie over na die 10km.

Liep weg en had het eigenlijk redelijk fris tot aan de 1e km. In de laatste kilometers voelden mijn bovenbenen ook redelijk fris. Maar ik was eigenlijk helemaal tevreden met mijn kledingkeuze, dat heb ik niet vaak. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Handschoentjes..moet ik ook maar is aanschaffen. Koude handen galore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Wellicht interessant voor wie nog winter accessoires zoekt: bij de Bever zijn een hele reeks Buff's (van het originele merk, for what it's worth) in de aanbieding met 40%, waardoor ze beginnen vanaf een euro of 10. Wie NKBV (klim bergsport vereniging) lid is krijgt vanavond nog 20% korting bovenop de sale-prijzen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bartske
Ik heb gisteren meegedaan met de Lintloop MAX 10EM in Vleuten. De lintloop gaat door het Maximapark, een vrij nieuw park met een (autovrij) pad rondom, ook wel het lint genoemd (hence the name). De loop ging over dat pad en om het parkoers op precies 5EM te krijgen zat er ergens een slinger met een keerpunt in het parkoers.

Ik zelf had nog nooit zo'n lange afstand gelopen. Ik loop wel vrij gemakkelijk 10KM en had ooit wel eens een 15km gelopen, maar nog nooit op tempo. Het was dus ook een beetje gissen op wat voor tijd ik moest inzetten en hoe hard ik van start moest gaan. Aangezien ik op de 10km een pr heb rond de 46 min koos ik ervoor om met 5:00/km van start te gaan en wel te zien hoe het gaat. Mocht het niet lukken geen probleem dan stel ik mn doel iets bij: het eerste doel is hem op tempo uitlopen en er gewoon een lekkere loop van maken.

Op deze afstand deden er zo'n 150 mensen mee, niet zo'n heel groot groepje dus. Ook is het pad flink breed dus je hebt absoluut geen last van de andere mensen. Het weer: 4 graden en een beetje miezer. Ik koos ervoor in een lange tight en een shit met lange mouwen (wel technisch) van start te gaan.

De eerste kms gingen zoals verwacht vrij makkelijk. Al verbaasde ik me wel over een man die me in de eerste kilometer hard voorbij liep en die ik 2km later weer al puffend inhaalde. Hoe verkeerd kun je van start gaan. Ik kon het tempo mooi vasthouden en ik liep wel in de buurt van wat andere mensen, al werd dat snel steeds minder. Vanaf km 4 liep ik achter een vrouw die een muziekje op haar mobiel (geen oortjes) in had, dat liep eigenlijk wel fijn en ben met haar meegelopen tot het einde van de eerste ronde (5mijl), toen zakte haar tempo wat in en ben ik verder gegaan. Helaas liep ik toen wel alleen, dan is het toch wat lastiger je tempo vast te houden. Tot km 11 ging het allemaal vrij gemakkelijk maar toen voelde ik toch een lichte steek in mn rechterzij opkomen, maar deze zette gelukkig niet door. Ook wat last van mn linkerheup en rechtervoet maar niks ernstigs, dus kon gewoon door op nogsteeds het zelfde tempo.

De laatste km was inmiddels aangebroken en ik had zelfs nog genoeg over om er de laatste ~300 meter er nog een eindsprint uit te persen. Volgens mijn horloge gefinished in 1:20:01 en dus onder de 5:00/km! Erg tevreden al met al, al zijn mn benen the day after wel behoorlijk stijf en voel ik helaas mn linkerheup nog steeds. Maar even goed rust houden en dan op naar de volgende uitdaging :).

Strava: https://www.strava.com/activities/774406924

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Zojuist gelopen in korte broek, ondershirt, korte mouwen en windjack. Helemaal perfect bij dit weer voor mij... Misschien dat handschoenen nog wel lekker waren geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

thettes schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 12:55:

[afbeelding]

Cola is een roest-killer, dat zou je eens kunnen proberen. Nachtje in een bak cola ontroest een fietsketting ook erg goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:45
KaiseRRuby schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:18:
Ik heb gisteren ook gelopen met een lange legging (adidas), thermoshirt (under armour) en t-shirt (Lidl :)) over het thermoshirt aan. Handschoentjes ook aan, heerlijke dunne handschoentjes van Adidas die ik al sinds jaar en dag heb.
Gisterochtend 8 nogwat km gelopen in lange legging en shirtje. Prima temperatuurtje.

Was een heerlijk rustig rondje totdat ik het laatste stuk terechtkwam in de route van een loopclub bij mij uit de wijk. Nog nooit zo vaak 'mogguh' gezegd _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Las ergens iets over drank en lopen... Zaterdagavond 1 (weliswaar flinke) borrel gedronken...en zondagochtend niet vooruit te fikken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteren overigens eens iets nieuws geprobeerd. Onze trainer geeft ons de mogelijkheid om ons op alle punten te verbeteren, dus ook kracht. Gisteren een introductie gehad tot het krachthonk van de club. Heel gaaf om te doen en zeker een blijver! Eerst gezamenlijk een korte warming up op de baan gedaan, daarna het krachthonk in. Hier oefeningen gedaan met gewichten, optrekken, opdrukken. (sorry, heb nooit een abonnement bij een sportschool gehad, dus geen idee hoe die machines allemaal heten) :P

Moest een stang van 20KG in m'n nek leggen en dan squatten. Nu is dat op zich niet zo heel spannend, maar met 60Kg is dat wel meteen 1/3e van mijn eigen gewicht wat in de nek ligt ;)

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Gisterochtend nog zonder al teveel problemen 24+km hardgelopen (het ging niet super, maar ook zeker niet héél zwaar) - maar sindsdien koorts/hoofdpijn/verkouden. Lag al om 20:45 op bed gisteravond en heb bijna 10 uur non-stop geslapen.

Geen idee of er een directe relatie is met het hardlopen (zal wel niet), maar een zware dag vandaag op het werk is het wel!

Qua kleding met het huidige weer: ik vind het belangrijk om het niet té warm te hebben (bij voorkeur korte mouwen), maar ik wil ook zeker niet dat mijn "core" te koud wordt. Dun regenjackje (met of zonder mouwen) en dunne handschoenen worden nu dus wel veel gebruikt. Petje tegen de regen is ook fijn. Dunne muts is mijn nog te warm, dat is echt iets voor "min" temperaturen.

Afgelopen donderdag was ik overigens duidelijk NIET goed gekleed. Het was tegen de 0 graden en regende behoorlijk. Had een korte broek (dom), korte mouwen en een mouwloos regenjack (dom). Was 'n handschoenen vergeten (dom) net als m'n petje (dom). Onderweg verkramping in m'n onderarmen van de kou - kreeg twee soort van spastische E.T. handjes waarbij m'n pink en ringvinger verkrampt naar binnen trokken. Dus: je kunt je ook té koud kleden. :+

[ Voor 2% gewijzigd door MrAcid op 14-11-2016 15:41 . Reden: Nu ik dit zo teruglees zou het natuurlijk ook kunnen dat ik donderdag al e.e.a. "opgelopen" heb... :X ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

MrAcid schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:39:
Gisterochtend nog zonder al teveel problemen 24+km hardgelopen (het ging niet super, maar ook zeker niet héél zwaar) - maar sindsdien koorts/hoofdpijn/verkouden. Lag al om 20:45 op bed gisteravond en heb bijna 10 uur non-stop geslapen.

Geen idee of er een directe relatie is met het hardlopen (zal wel niet), maar een zware dag vandaag op het werk is het wel!

Qua kleding met het huidige weer: ik vind het belangrijk om het niet té warm te hebben (bij voorkeur korte mouwen), maar ik wil ook zeker niet dat mijn "core" te koud wordt. Dun regenjackje (met of zonder mouwen) en dunne handschoenen worden nu dus wel veel gebruikt. Petje tegen de regen is ook fijn. Dunne muts is mijn nog te warm, dat is echt iets voor "min" temperaturen.

Afgelopen donderdag was ik overigens duidelijk NIET goed gekleed. Het was tegen de 0 graden en regende behoorlijk. Had een korte broek (dom), korte mouwen en een mouwloos regenjack (dom). Was 'n handschoenen vergeten (dom) net als m'n petje (dom). Onderweg verkramping in m'n onderarmen van de kou - kreeg twee soort van spastische E.T. handjes waarbij m'n pink en ringvinger verkrampt naar binnen trokken. Dus: je kunt je ook té koud kleden. :+
Die 4.27" km is best een vlot tempo. Is dat je duurloop of wedstrijd tempo?

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ik stond gisteren na een loop onder de douche en nadat de eerste (warme) waterstraal mijn "nippels" raakte (:+), had ik het idee dat deze letterlijk in de fik stonden. Man man man... :X Ik had er wel eens over gelezen maar eerlijk gezegd had ik er eigenlijk nooit last van gehad.

De laatste dagen is het niet veel met de temperatuur... :(

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Calitomnication schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:06:
Gisteren overigens eens iets nieuws geprobeerd. Onze trainer geeft ons de mogelijkheid om ons op alle punten te verbeteren, dus ook kracht. Gisteren een introductie gehad tot het krachthonk van de club. Heel gaaf om te doen en zeker een blijver! Eerst gezamenlijk een korte warming up op de baan gedaan, daarna het krachthonk in. Hier oefeningen gedaan met gewichten, optrekken, opdrukken. (sorry, heb nooit een abonnement bij een sportschool gehad, dus geen idee hoe die machines allemaal heten) :P

Moest een stang van 20KG in m'n nek leggen en dan squatten. Nu is dat op zich niet zo heel spannend, maar met 60Kg is dat wel meteen 1/3e van mijn eigen gewicht wat in de nek ligt ;)
Beetje krachttraining erbij doen is inderdaad best leuk :) Vooral die razendsnelle progressie gedurende de 1e weken/maanden is een mooie bonus... nu lijkt die 20kg nog wat, maar dat gaat rap veranderen als je dit een beetje consistent volhoudt :P Met mijn (eveneens) 60 kg squatte ik vorige winter 90 kg... best wel bizar hoe snel dat vooruit gaat (en weer achteruit als je het enkele maanden niet meer doet :X ) Binnenkort maar weer eens oppakken... Het is toch wel dé manier om te trainen voor lange bergtrails (naast een gezonde dosis duurvermogen uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Calitomnication schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:56:
[...]

Die 4.27" km is best een vlot tempo. Is dat je duurloop of wedstrijd tempo?
Thanks, dat is duurlooptempo (Z2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:54:
Wellicht interessant voor wie nog winter accessoires zoekt: bij de Bever zijn een hele reeks Buff's (van het originele merk, for what it's worth) in de aanbieding met 40%, waardoor ze beginnen vanaf een euro of 10. Wie NKBV (klim bergsport vereniging) lid is krijgt vanavond nog 20% korting bovenop de sale-prijzen.
Tnx! Ben mijn wintersport buff kwijtgeraakt, dus komt goed uit.

Qua kleding ; ik houd ook niet zo van tights, heb nu een hardloop broek van Nike die tussen een tight en trainingsbroek in zit. Zit heerlijk warm en is ook vrij licht. En hij heeft ritszakken (is vrij uniek). Kost wel 70 euro, maar is het waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Na ruim 3 jaar niet echt actief geweest te zijn ga ik het hardlopen ook weer eens oppakken, begin weer vanaf 0, morgenvroeg eens naar de gym, buiten hardlopen met -5 (en als straks echt winter is met -15 min) is niet te doen, gym is veel beter te doen :)

(Ik woon in Polen btw).

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Roozzz schreef op maandag 14 november 2016 @ 16:52:
[...]

Beetje krachttraining erbij doen is inderdaad best leuk :) Vooral die razendsnelle progressie gedurende de 1e weken/maanden is een mooie bonus... nu lijkt die 20kg nog wat, maar dat gaat rap veranderen als je dit een beetje consistent volhoudt :P Met mijn (eveneens) 60 kg squatte ik vorige winter 90 kg... best wel bizar hoe snel dat vooruit gaat (en weer achteruit als je het enkele maanden niet meer doet :X ) Binnenkort maar weer eens oppakken... Het is toch wel dé manier om te trainen voor lange bergtrails (naast een gezonde dosis duurvermogen uiteraard).
Dat zal inderdaad vrij rap gaan. Heb gewoon totaal geen ervaring met dat soort oefeningen. Het grappige is dat mijn armen best goed gespierd zijn, zelf denk ik omdat ik al vanaf mijn 6e drum. Maar ik merk gewoon dat de rest van mijn lichaam vrij instabiel is. Het gewicht houden lukt wel, maar dan merk je het snel in je (onder)rug of benen dat het toch wel even aanpoten is. Enfin, komt helemaal goed. Volgend jaar hoop ik dat de PR's weer gaan sneuvelen :)
MrAcid schreef op maandag 14 november 2016 @ 17:18:
[...]

Thanks, dat is duurlooptempo (Z2).
Wat is je wedstrijdtempo op de HM als ik vragen mag?

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Was warm vanmorgen zeg.. Had handschoentjes gevonden...maar die heb ik maar weer snel uit gedaan.
Les 14 met mijn Belgische vriendin ging goed vanmorgen, heerlijk gelopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:51
Roozzz schreef op maandag 14 november 2016 @ 16:52:
[...]

Mag ik vragen wat er allemaal in jouw krachttraining steekt (naast squat) en hoe je dit naast je looptrainingen inpast? Ik ben wel benieuwd (en zou dit ook eens fatsoenlijk willen opnemen in plaats van wat aan te modderen in de gym).

Als ik het zo lees, vind je het dan beter om die oefeningen het ganse jaar door te doen of stop je hier bewust in het zomerseizoen mee (vroeger in de atletiekclub beperkten wij kracht ook tot de winter)?

Heeft trouwens iemand al een "optimum" gevonden, want een kilo spieren kan er ook eentje teveel zijn. Ik neem aan dat daarom de meeste "essentiele krachtoefeningen" op het internet puur op eigen gewicht zijn of met kleine gewichtjes. 90kg in je nek leggen, is best indrukwekkend!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ben ook van plan om een sportschool abbo te nemen. 1) Om met behulp van kracht training de laatste kilo's die ik er af wil hebben er af te krijgen (nu rond de 92kilo, wil naar 83kilo, BMI technisch zit ik dan goed) 2) Om m'n core sterker te krijgen, ben van mening dat een sterke core helpt bij het hardlopen 3) Om cardio training binnen te kunnen doen met het slechte weer wat er vast aan gaat komen

Dus ben ook wel benieuwd wat anderen doen qua kracht training

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

McMiGHtY schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:17:
Ben ook van plan om een sportschool abbo te nemen. 1) Om met behulp van kracht training de laatste kilo's die ik er af wil hebben er af te krijgen (nu rond de 92kilo, wil naar 83kilo, BMI technisch zit ik dan goed) 2) Om m'n core sterker te krijgen, ben van mening dat een sterke core helpt bij het hardlopen 3) Om cardio training binnen te kunnen doen met het slechte weer wat er vast aan gaat komen

Dus ben ook wel benieuwd wat anderen doen qua kracht training
Tot voor kort puur krachttraining gericht op core. Iedere oefening 30 seconden met een pauze van eveneens 30 seconden. Daarna 2 minuten seriepauze. In toaal 3 keer.

1. Opdrukken (hoog tempo)
2. Squatten
3. Sit ups
4. deadlift push up
5. "parachutist" (op je buik en dan je armen en benen de lucht, spannen buikspieren)
6. Lunches (schrijf je dat zo)

Hier komen soms nog variaties bij als, opdrukken op een bank - voeten op de grond en gewicht op de bank, opdrukken op bank, voeten op de bank en met gezich naar beneden opdrukken, trappen naar boven en benederen lopen. Daarnaast doen we nog behendigheidsoefeningen op de baan. Door een ladder lopen, kort voetenwerk, snel vooruit, snel achteruit.

Afgelopen weekend voor het eerst echt met gewichten begonnen, dus dat telt nog niet echt mee. Maar meestal werken we gewoon met wat we hebben.

Dus, het grootste gedeelte van onze kracht doen we nog nog zonder dat we echt apparaten nodig hebben. :

tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mijn favoriete onderdeel! :P

Je bedoelt waarschijnlijk lunges...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

nokie schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:14:
[...]

Mag ik vragen wat er allemaal in jouw krachttraining steekt (naast squat) en hoe je dit naast je looptrainingen inpast? Ik ben wel benieuwd (en zou dit ook eens fatsoenlijk willen opnemen in plaats van wat aan te modderen in de gym).

Als ik het zo lees, vind je het dan beter om die oefeningen het ganse jaar door te doen of stop je hier bewust in het zomerseizoen mee (vroeger in de atletiekclub beperkten wij kracht ook tot de winter)?

Heeft trouwens iemand al een "optimum" gevonden, want een kilo spieren kan er ook eentje teveel zijn. Ik neem aan dat daarom de meeste "essentiele krachtoefeningen" op het internet puur op eigen gewicht zijn of met kleine gewichtjes. 90kg in je nek leggen, is best indrukwekkend!!
Tuurlijk mag dat. Ik heb toen (en ben ik weer van plan) opgebouwd met behulp van het "stronglifts 5x5" schema. Deze richt zich vooral op de bekende "full body" oefeningen: squat, deadlift, benchpress, overhead press en barbell rows. Dit zijn oefeningen waar je niet specifiek een spiergroep isoleert, maar eigenlijk je hele lichaam mee belast. Dit schema draait vooral om meer kracht te krijgen (door weinig repitities met zware gewichten) en niet zozeer om het aanmaken van spiermassa. Dit werkte voor mij prima en vergt een vrij beperkte tijdsinvestering.

Qua schema heb ik de eerste tijd netjes, zoals voorgeschreven, 3x in de week krachttraining gedaan. Toen de gewichten wat zwaar werden had ik wat meer herstel nodig en heb ik dit teruggeschroefd tot 2. Ik ben in principe gewoon doorgelopen, maar heb wel de intensiteit van sommige trainingen teruggebracht als ik nog niet hersteld was van de dag ervoor. Zware intervallen ed laat ik in principe achterwege. Ik probeerde ook om op dagen zowel te lopen als te krachttrainen. Dat levert meer op dan een van beide doen en de dag erna de ander (ff kijken of ik het onderzoek nog terug kan vinden); anderzijds gaf dit meer hersteltijd. Dit zag er als volgt uit:
- ma: 5x5
- di: vrij
- wo: (lopen +) 5x5
- do: vrij (/lopen)
- vrij: lopen + 5x5
- za: vrij
- zo: lange duurloop.

Het lopen op woensdag en donderdag hing er een beetje vanaf hoe ik me voelde (cq zin had). De ene keer liep ik woensdag wel, de andere keer niet en liep ik op donderdag.
Ik raad in ieder geval aan om goed op te letten op het inbouwen van voldoende hersteltijd. Ik heb met enige regelmaat een (loop)training geschrapt om wat meer rust te hebben. Houdt je dus vooral niet blind vast aan het schema als je dit soort zaken gaat combineren :P

In principe kan je dit het hele jaar door doen (en misschien zou ik dat ook moeten doen), maar ik kan me daar niet voor motiveren. Ik sport gewoon veel liever buiten. Ik zou me ook niet al te druk maken om het optimum; als niet krachtsporter gaat het je vooral veel opleveren. Je haalt nog het trainen met lichte gewichten aan, dit is niet optimaal voor het ontwikkelen van meer kracht. Je wilt vooral zo zwaar mogelijk en weinig repeties. Zie ook: hardlopers en wielrenners hebben baat bij zware krachttraining en explosieve en zware krachttraining verbeteren loopeconomie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Pathogen schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:52:
[...]

Mijn favoriete onderdeel! :P

Je bedoelt waarschijnlijk lunges...
Die ja...

Lunch :9 of lunge :P

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Bijna tijd voor lunch; lunges doe ik niet aan :+

[ Voor 5% gewijzigd door Roozzz op 15-11-2016 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Yes! Wraps, Hüttekeez, Zalm en een eitje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Allemaal hard lopen naar de kantine ;)

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Gelukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Iemand trouwens ervaring(en) met sportbrillen op sterkte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-05 10:16
Nog een tip voor mensen die een looplampje zoeken maar een hoofd- of borstband te omslachtig en/of duur vinden: Mijn vrouw loopt met een flipbelt met daaraan een van deze lampjes geschoven: http://www.decathlon.nl/clic-hike-blauw-id_8313454.html .
Geeft aardig wat licht en is horizontaal iets bij te stellen. Moet je alleen nog een (rood) lampje achterop regelen.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 13:05
TheOmen schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:47:
Geeft aardig wat licht en is horizontaal iets bij te stellen. Moet je alleen nog een (rood) lampje achterop regelen.
Als je dan toch bij Decathlon bent, neem je gewoon deze mee voor achterop:
http://www.decathlon.nl/v...300-zwart-id_8315426.html

Ik heb twee van die Vioo clips aan mijn Wowow cross belt hangen. Dat werkt hartstikke prima in het donker. Maar het witte lampje aan de voorkant is niet echt bij te stellen om de weg echt goed te verlichten. Voor zichtbaarheid is het echter meer dan voldoende.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilltris
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06-2023
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie tegen kramp doen. Ik was laatst wezen hardlopen maar (voor mijn gevoel) te koud gekleed. Na veertien kilometer ben ik gestopt omdat ik om de zoveel passen (vanaf elf kilometer begon het maar het werd steeds erger) verschrikkelijke kramp in m'n linker kuit kreeg en rechts begon ook te gaan. Is dit inderdaad de kou?

Wat ik in ieder geval weet is dat het belangrijk is goed gehydrateerd te zijn en te blijven en een warming up te doen en te rekken en strekken. Maar wat doe je als het toch gebeurt en je wel door wilt/moet blijven rennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Nilltris schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:34:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie tegen kramp doen. Ik was laatst wezen hardlopen maar (voor mijn gevoel) te koud gekleed. Na veertien kilometer ben ik gestopt omdat ik om de zoveel passen (vanaf elf kilometer begon het maar het werd steeds erger) verschrikkelijke kramp in m'n linker kuit kreeg en rechts begon ook te gaan. Is dit inderdaad de kou?

Wat ik in ieder geval weet is dat het belangrijk is goed gehydrateerd te zijn en te blijven en een warming up te doen en te rekken en strekken. Maar wat doe je als het toch gebeurt en je wel door wilt/moet blijven rennen?
Als je moet rennen dan zou ik door rennen. Maar hoezo moet?
Kijk eens naar je voeding. Gebruik je voldoende magnesium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:04
TheOmen schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:47:
Nog een tip voor mensen die een looplampje zoeken maar een hoofd- of borstband te omslachtig en/of duur vinden: Mijn vrouw loopt met een flipbelt met daaraan een van deze lampjes geschoven: http://www.decathlon.nl/clic-hike-blauw-id_8313454.html .
Ik heb een goedkoper Chinees alternatief besteld https://m.nl.aliexpress.c...f&aff_platform=y#autostay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilltris
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06-2023
Roadman schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:00:
[...]

Als je moet rennen dan zou ik door rennen. Maar hoezo moet?
Kijk eens naar je voeding. Gebruik je voldoende magnesium?
Niets moet natuurlijk, maar als je met een evenement bezig bent dan wil je niet zomaar stoppen. Dat is wat ik bedoel met 'moet'. Als je in een situatie zit waarbij je 'moet' rennen omdat je leven er vanaf hangt denk ik dat je aanwezige kramp niet eens zou voelen.

Ik gebruik magnesium en glucosamine supplementen. Verder eet ik over het algemeen gezond (90%). Dus ik zou verwachten dat dat wel goed zit? Verder heb je zeker een punt! in het verleden at ik niet gezond en toen had ik bij bijna elke inspanning kramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Nilltris schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:18:
[...]

Niets moet natuurlijk, maar als je met een evenement bezig bent dan wil je niet zomaar stoppen. Dat is wat ik bedoel met 'moet'. Als je in een situatie zit waarbij je 'moet' rennen omdat je leven er vanaf hangt denk ik dat je aanwezige kramp niet eens zou voelen.

Ik gebruik magnesium en glucosamine supplementen. Verder eet ik over het algemeen gezond (90%). Dus ik zou verwachten dat dat wel goed zit? Verder heb je zeker een punt! in het verleden at ik niet gezond en toen had ik bij bijna elke inspanning kramp.
Pas op: hear-say modus:
Ik hoor wel eens dat lange afstandslopers het voor elkaar krijgen de kramp 'weg te masseren' .. Dat kost je dan wel wat tijd, maar als je een flinke kramp hebt op een marathon- of ultra afstand dan is 'gewoon doorlopen' denk ik ook niet altijd een optie en kan een kwartiertje pauze + rek/strek/massage misschien wonderen doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-05 16:49

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Over rek en strek oefeningen, ik zou graag mijn spieren wat losser willen maken, welke oefeningen gebruiken jullie? Gaan jullie ook naar een masseur en/of fysio?

Ik loop 2x in de week en doe er ook nog bootcamp bij, trails vindt ik super leuk om te doen en ga volgend jaar voor het eerst een hele marathon rennen (december eens nieuwe schoenen halen en trainen)

Mijn pr op de halve ligt 1.42.08, maar ik heb oefen schema gevonden van 3.30 op de marathon al is die net iets te ambitieus! Snelle 8 km met een gemiddelde snelheid van 4.30/km redt ik niet, zit eerder rond 4.50-5.00 gemiddeld. Dus even eentje zoeken van rond de 3.45-4 uur!

Vindt het wel spannend maar heb er zeker zin in!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Met hardlopen nog geen last van gehad, maar tijdens voetbal regelmatig gehad dat de kramp in m'n kuiten sloeg. Bij mij heeft het altijd gewerkt om in het begin langzaam te gaan lopen en dan steeds iets meer versnellen waarbij ik heb been met de kramp zo min mogelijk probeer te belasten. Dus je er een wat rare pasfrequentie op na :P. Dit steeds sneller totdat ik weer in het tempo zit en dan doorlopen, totdat je de kramp weer voelt opkomen, dan snel weer frequentie omlaag.

dislaimer Dit is wat IK heb gedaan, ik ga niemand aanraden om te spelen met het opkomen van kramp. Voelt het niet goed? Stap dan uit en denk "jammer, maar volgende keer beter".

Back on topic. Soms heb je van die "wat moet ik in godsnaam aandoen" wedstrijden. Voor koude dagen is mijn kleding :

- Shirt met korte mouwen
- Korte broek (niet heel kort kort, maar 18 cm, dus net boven de knieën)
- Lange sokken (geen compressie) van Falke
- Sleeves.

In het startvak doe ik de sokken omhoog om mijn benen warm te houden, net voordat de wedstrijd begint druk ik ze tot boven de enkels.,
Zelfde met de sleeves, die heb ik los op de polsen liggen, als ik merk dat het te koud is, trek ik ze gewoon naar boven.
Sokken ook, merk ik dat verzuring in de kuiten slaat, trek ik de sokken omhoog. Dat is wel een uitdaging onder het lopen, maar het is te doen :P

tips voor New York

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-05 10:16
Mooie knock-off :P

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-05 11:54

Sinds ik ben overgestapt op voor/middenvoetlanding heb ik sneller last van kramp in m'n kuiten. Ik ben nog wel in de opbouwfase, met een klein half uur hardlopen en een minuut of 6 wandelen tussendoor. Als ik mijn kuiten verkrampen is het voor mij een teken dat ik wat langzamer moet lopen.

Ik weet niet of het met kou te maken heeft. Afgelopen zondag (2 graden) liep ik heel makkelijk op 5:30 tempo. Gisteravond ging het helemaal niet en kon door de verkramping nauwelijks 6:00 halen.

Ik slik wel extra magnesium (400mg per dag) en gebruik regelmatig een foam-roller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Nilltris schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:18:
[...]

Verplicht leesvoer mbt kramp: http://www.irunfar.com/2013/07/cramping-my-style.html
Als je minder geïntresseerd bent in het hoe en wat: onderaan het artikel staat een overzichtje van methodes om kramp te voorkomen en te verhelpen.
Aight! schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:14:
Ik loop 2x in de week en doe er ook nog bootcamp bij, trails vindt ik super leuk om te doen en ga volgend jaar voor het eerst een hele marathon rennen (december eens nieuwe schoenen halen en trainen)

Mijn pr op de halve ligt 1.42.08, maar ik heb oefen schema gevonden van 3.30 op de marathon al is die net iets te ambitieus! Snelle 8 km met een gemiddelde snelheid van 4.30/km redt ik niet, zit eerder rond 4.50-5.00 gemiddeld. Dus even eentje zoeken van rond de 3.45-4 uur!

Vindt het wel spannend maar heb er zeker zin in!
Heb je een linkje? Voor de winterperiode zoek ik weer naar wat meer vastigheid en een 3.30 marathon schema klinkt vrij realistisch voor mij (en de misses). En gezien de eerstvolgende ingeplande wedstrijd een nighttrail-marathon is... :+

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Gisteravond na thuiskomst gelijk een korte broek aangetrokken en naar buiten gegaan, was heerlijk.

Laatste hardloopstuk van Evy verlengt aangezien het regende..en het ging geweldig goed (voor mijn doen dan)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Roozzz schreef op donderdag 17 november 2016 @ 09:19:
[...]

Verplicht leesvoer mbt kramp: http://www.irunfar.com/2013/07/cramping-my-style.html
Als je minder geïntresseerd bent in het hoe en wat: onderaan het artikel staat een overzichtje van methodes om kramp te voorkomen en te verhelpen.
Ahh, dit artikel klopt zó met mijn onderbuikgevoel! Gewoon "iets in je mond hebben" heeft echt een uitwerking op het aansturen van je spieren en spanning in je lichaam...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:51
Roozzz schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:45:
[...]

Tuurlijk mag dat. Ik heb toen (en ben ik weer van plan) opgebouwd met behulp van het "stronglifts 5x5" schema. Deze richt zich vooral op de bekende "full body" oefeningen: squat, deadlift, benchpress, overhead press en barbell rows. Dit zijn oefeningen waar je niet specifiek een spiergroep isoleert, maar eigenlijk je hele lichaam mee belast. Dit schema draait vooral om meer kracht te krijgen (door weinig repitities met zware gewichten) en niet zozeer om het aanmaken van spiermassa. Dit werkte voor mij prima en vergt een vrij beperkte tijdsinvestering.

[...]
Dank, heel interessant! Het ligt ook in lijn met wat een fitnesscoach me laatst vertelde. Ik moet het even laten "verteren", ik ren nu 4 keer per week, dit erboven op is een beetje teveel van het goede en ik weet nog niet waarop ik wil toegeven.

Dat, en met het vrouwtje overeenkomen dat we een krachtho(e)k nodig hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Wat ik in ieder geval weet is dat het belangrijk is goed gehydrateerd te zijn en te blijven en een warming up te doen en te rekken en strekken.
Goed gehydrateerd zijn en blijven is belangrijk voor je gezondheid, maar je voorkomt er geen kramp mee. Dit is een veel voorkomende misvatting die komt uit een onderzoek van inmiddels al bijna 100 jaar oud. Tot recent is dit altijd voor juist aangenomen, maar ik kreeg onlangs een wetenschappelijk onderzoek van mijn fysio onder ogen, waaruit bleek dat onvoldoende vocht niet de oorzaak was van kramp. Ik ben het onderzoek inmiddels weer kwijt, dus ik kan het niet exact meer reproduceren, maar de strekking van het onderzoek was dat - eigenlijk heel eenvoudig - kramp veroorzaakt wordt door een inspanning die je lichaam (op dat moment) niet aan kan. Je loopt dus bijvoorbeeld te ver, te hard of je bent niet helemaal fit, omdat je bijvoorbeeld slecht geslapen hebt of niet helemaal lekker bent. Om kramp te voorkomen is het dus zaak om zowel afstand als tempo goed op te bouwen en als je een keer niet helemaal fit bent, wat gas terug nemen.

Wanneer je gewoon gezond eet en geen topsporter bent, zijn voedingssupplementen ook helemaal niet nodig, wat je er vooral van krijgt, is een duur plasje. Over de zin en onzin van rekken en strekken voor en na een training of wedstrijd zijn de meningen verdeeld.

Wanneer je kosten wat het kost toch wilt doorlopen, bijvoorbeeld omdat je een loop uit wilt lopen, dan kan de methode van Valorian wel soelaas bieden. Maar ik zou persoonlijk deze methode alleen bij bijvoorbeeld een marathon of (ultra-)trail toepassen. Voor kortere afstanden zou ik gewoon mijn verlies nemen en accepteren dat ik niet voldoende getraind (of op dat moment niet voldoende fit) was voor die loop.
Aight! schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:14:
Over rek en strek oefeningen, ik zou graag mijn spieren wat losser willen maken, welke oefeningen gebruiken jullie? Gaan jullie ook naar een masseur en/of fysio?
Ik ben/was altijd bijzonder stijf, maar doe tegenwoordig aan (een redelijk intensieve vorm van) yoga. Ik heb daar wel baat bij. Ik ben minder stijf en mijn core is er sterker van geworden. Daarnaast vind ik het een prettig manier van inspanning en ontspanning. Ook ga ik met enige regelmaat naar de fysio, om mijn rug of gewrichten te laten kraken of om triggerpoints aan te laten prikken. Beetje periodiek onderhoud dus :D

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Magnesium gebruik ik ook, maar meer ivm algehele vermoeidheid dan voor spierkramp. Heb het idee dat het in mijn specifieke geval ook een (goede) invloed heeft op mijn emotionele stabiliteit, mar IANAD.

Na de inspanning van vrijdag ben ik zondag/maandag weer ziekerig geworden. Véél griepachtige spierpijn, voelde me echt even superslap, maar net niet slecht genoeg om thuis te blijven.

Beetje chagrijnig, want dit is al de zoveelste keer dat ik een trapje bij wil schakelen en in plaats daarvan een stapje terug moet doen. En zo ga je van 30 naar 20 naar 10km in de week, en deze week waarschijnlijk helemaal niks. :(

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Magnesium gebruik ik sinds ik begonnen ben met mn wandeltraining afgelopen maart...
Heb het gevoel dat het bij mij iig werkt, gebruik 400mg per keer en gisteravond ook nog een multivitaminen naar binnen gegooid.

Pagina: 1 ... 15 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic