Begin dit jaar liep ik een duurloop van 16 kilometer. Mijn broer stelde me voor om de Halve van de Haar te gaan lopen. Maar een halve marathon leek me toen nog wat te ver. Meer iets voor 2017.
Maar ja, twee weken geleden deed ik een duurloop van 18 kilometer en dat ging zo makkelijk dat ik besloot om toch maar eens een halve te gaan lopen. Zo goed in vorm ben ik in jaren niet geweest en wie weet hoe ik er volgend jaar voor sta.
Mijn keus viel op de V
linderloop in Houten, die is voor mij lekker dichtbij en goed bereikbaar met OV.
Het inschrijven is in de kantine van korfbalvereniging Victum en verliep vlot. Ik was ruim op tijd en had de tijd om een kop koffie te drinken, me om te kleden en warm te lopen.
Het weer was goed: droge lucht en in het begin zelfs wat zon. Alleen behoorlijk wat wind. Bij de start waren naar mijn schatting zo'n 100-200 deelnemers aanwezig, voor 4 afstanden: 5, 10, 15 en HM. Dus ik moest de neiging onderdrukken om mee te lopen met de snellere starters van de kortere afstanden. Mijn doel was om de man met de hamer hoe dan ook te vermijden en in het begin een tempo van 5:30 per km te lopen.
De loop ging vrijwel meteen naar het A'dam-Rijnkanaal en vandaar noordwaarts. Daarna buigt de loop af en loop je agrarisch landschap in, loopt een soort van ruit en dan via het kanaal weer terug.
Langs het kanaal werd ik ingehaald door een groepje mensen die kortere afstanden liep. Hun tempo van zo'n 5:20/km ging zo comfortabel dat ik er kilometers achteraan heb gelopen. Op een gegeven moment liepen we langs een sloot waar het ijs nog op lag. Het was dus best wel fris.
In de tweede helft van de eerste ronde viel het groepje uit elkaar en liep ik er een paar voorbij. Dat werd later weer gecompenseerd toen ik een sanitaire stop maakte. De omgeving van het parcours biedt daar voldoende mogelijkheden voor.
Zo rond 13 km werd ik voorbijgelopen door een andere halve-marathonloper. Hij liep iets sneller dan ik; achteraf gekeken had ik wel aan kunnen klampen, maar tijdens mijn eerste halve durfde ik geen enkel risico te nemen. Hoe dan ook voelde ik mij goed, en na 15 km ging ik wat versnellen. Dat beviel prima, maar ik liep ondertussen wel helemaal alleen. Ver voor mij zag ik twee lopers, achter mij helemaal niemand. Ik wilde natuurlijk niet als laatste eindigen en ik wist niet of er nog lopers na mij waren, ook al was mijn tempo zeker niet laag. na 18 km ging ik nog verder versnellen. De loper voor mij kwam steeds dichterbij. Ik voelde mij nog steeds prima, dus ik had er wel vertrouwen in dat ik niet als laatste zou eindigen.
Toen hij ging wandelen werd dat wel heel makkelijk. het was een loper uit het groepje waar ik in het begin achteraan had gelopen.
En nog altijd had ik nergens last van. Alleen mijn linker kleine teen deed pijn. Dat bleek later een blaar te zijn. Mijn plan was om de laatste volle kilometer nog een keer aan te zetten, dus bij km 20 versnelde ik nog weer; zodanig dat het nog net ontspannen was. Enkele minuten later ging ik over de finish. Mijn eerste halve marathon zat erop!
1e 10 km: 53:11
2e 10 km: 50:14
21e km: 4:08
Deze Vlinderloop is naar mijn mening een aanrader. Het
parcours is zeer verkeersluw en staat goed aangegeven. Ook staan er, bij temperaturen vlak boven het vriespunt, op vele punten vrijwilligers om de lopers op het juiste pad te houden. Er is voldoende groen en ik vond het een prettige omgeving om te lopen. Er is 1 waterpost, die je bij de HM vier keer passeert, ruim voldoende. De vrijwilligers zijn vriendelijk en ik heb helemaal niets op de organisatie aan te merken.
[
Voor 1% gewijzigd door
nogeeninlog op 13-11-2016 17:11
. Reden: links toegevoegd ]