Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 109 Laatste
Acties:
  • 514.815 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:59

Roozzz

Plus ultra

Nilltris schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:18:
[...]
Ik gebruik magnesium en glucosamine supplementen. Verder eet ik over het algemeen gezond (90%). Dus ik zou verwachten dat dat wel goed zit? Verder heb je zeker een punt! in het verleden at ik niet gezond en toen had ik bij bijna elke inspanning kramp.
McMiGHtY schreef op donderdag 17 november 2016 @ 12:44:
Magnesium gebruik ik sinds ik begonnen ben met mn wandeltraining afgelopen maart...
Heb het gevoel dat het bij mij iig werkt, gebruik 400mg per keer en gisteravond ook nog een multivitaminen naar binnen gegooid.
Wat Lateef al zei:
lateef schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:20:
[...]
Wanneer je gewoon gezond eet en geen topsporter bent, zijn voedingssupplementen ook helemaal niet nodig, wat je er vooral van krijgt, is een duur plasje. Over de zin en onzin van rekken en strekken voor en na een training of wedstrijd zijn de meningen verdeeld.
[...]
Er is amper bewijs voor dit soort zaken als magnesium en rekken en strekken; maar anderzijds als je je er prettig bij voelt waarom zou je het dan laten? Een placebo-effect is ook een effect :P

[anekdotisch bewijs]
* Roozzz eet normaal, rekt en/of strekt nooit en slikt in het geheel geen supplementen. Toch is de laatste keer kramp al weer diverse jaren geleden tijdens een bergtrail; en ik kan nog steeds mijn handen plat op de grond zetten.
[/anekdotisch bewijs]
En ja, kramp gaat weer over en daarna kan je gewoon verder lopen :P Zie ook de eerder geposte link voor niet anekdotisch bewijs.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nilltris
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06-2023
Bedankt voor jullie gedachtes over kramp! Ik heb de link van Roozzz gelezen ( http://www.irunfar.com/2013/07/cramping-my-style.html) en het is zeker interessant om eens door te nemen. Het is altijd goed om nieuwe dingen te leren.

Het is dus niet zozeer dat het aan m'n voeding ligt maar meer aan dat ik nu dingen aan het doen ben waar m'n lichaam nog niet helemaal klaar voor is. Simpelste oplossing om kramp te voorkomen is dus: door trainen en lichaam sterker blijven maken. Dan zou de kramp in de loop van de tijd vanzelf minder moeten worden of moeten verdwijnen. Ik ben dus gelukkig niet iets totaal verkeerd aan het doen, ik moet alleen een klein beetje gas terug nemen zodat m'n lichaam kan wennen.

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Nilltris schreef op donderdag 17 november 2016 @ 13:09:
Bedankt voor jullie gedachtes over kramp! Ik heb de link van Roozzz gelezen ( http://www.irunfar.com/2013/07/cramping-my-style.html) en het is zeker interessant om eens door te nemen. Het is altijd goed om nieuwe dingen te leren.

Het is dus niet zozeer dat het aan m'n voeding ligt maar meer aan dat ik nu dingen aan het doen ben waar m'n lichaam nog niet helemaal klaar voor is. Simpelste oplossing om kramp te voorkomen is dus: door trainen en lichaam sterker blijven maken. Dan zou de kramp in de loop van de tijd vanzelf minder moeten worden of moeten verdwijnen. Ik ben dus gelukkig niet iets totaal verkeerd aan het doen, ik moet alleen een klein beetje gas terug nemen zodat m'n lichaam kan wennen.
Exact mijn beeld bij dit soort zaken, prima verwoord d:)b

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Vanavond m'n nieuwe hardloopschoenen opgehaald (Saucony Guide10) en die 30min later meteen aan het werk gezet.
10km loop gedaan en meteen een paar PR's verbeterd 😀
Snelste 1km in 4:46 (-0:16)
Snelste 5km in 25:44 (-0:06)
Snelste 10km in 53:06 ( -1:43min)
VO2max naar 47 gegaan (was 41 toen ik in april weer begon met lopen)

Oud en nieuw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MdGVcA3o7ZSh8aGzwDEHjxrZ/medium.jpg

Ben wel happy hiermee. Eens kijken of ik met die Guide10's ook een keer een lange afstandloop kan dien binnenkort zoals een 1/2e marathon. Ik wil nl toch eens kijken of dit het paar schoenen gaat worden voor de R'dam marathon in april.

[ Voor 19% gewijzigd door Tallguy op 18-11-2016 08:58 ]

specs | 3360wP met SE3000

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Beetje laat geworden met werken vandaag, dus ik dacht, bij thuiskomst gelijk schoenen aan en gaan lopen. Heb ik net mijn schoenen aan, gaat het toch ineens hard regenen.. :X :(. #halvemarathontraining ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 17-11-2016 20:54 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Sport_Life schreef op donderdag 17 november 2016 @ 20:53:
Beetje laat geworden met werken vandaag, dus ik dacht, bij thuiskomst gelijk schoenen aan en gaan lopen. Heb ik net mijn schoenen aan, gaat het toch ineens hard regenen.. :X :(. #halvemarathontraining ;)
Gewoon lopen joh, het is best lekker buiten met die regen 😀👍🏻

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 12:25
[...]

Goed gehydrateerd zijn en blijven is belangrijk voor je gezondheid, maar je voorkomt er geen kramp mee. Dit is een veel voorkomende misvatting die komt uit een onderzoek van inmiddels al bijna 100 jaar oud. Tot recent is dit altijd voor juist aangenomen, maar ik kreeg onlangs een wetenschappelijk onderzoek van mijn fysio onder ogen, waaruit bleek dat onvoldoende vocht niet de oorzaak was van kramp. Ik ben het onderzoek inmiddels weer kwijt, dus ik kan het niet exact meer reproduceren, maar de strekking van het onderzoek was dat - eigenlijk heel eenvoudig - kramp veroorzaakt wordt door een inspanning die je lichaam (op dat moment) niet aan kan. Je loopt dus bijvoorbeeld te ver, te hard of je bent niet helemaal fit, omdat je bijvoorbeeld slecht geslapen hebt of niet helemaal lekker bent. Om kramp te voorkomen is het dus zaak om zowel afstand als tempo goed op te bouwen en als je een keer niet helemaal fit bent, wat gas terug nemen.
Ik heb anders vaak genoeg een krampaanval (gehad) wanneer ik de dag ervoor ver heb gelopen en te weinig heb gedronken. Het is zover ik weet en uit mijn eigen ervaring een combinatie van beide. Lange (vooral) belasting en te weinig vocht en verlies van mineralen. Wat dat betreft luister ik toch liever naar mijn lichaam om te bepalen wat goed voor mij is. Ik train juist te ver of te hard om beter te kunnen. Is dat ook niet juist het hele doel van training?
Wanneer je gewoon gezond eet en geen topsporter bent, zijn voedingssupplementen ook helemaal niet nodig, wat je er vooral van krijgt, is een duur plasje.
Ik vind je nogal zwart/wit in je mening.
Definieer gezond eten en topsport. Supplementen helpen wel degelijk bij een sneller en beter herstel.
Ik vind bijvoorbeeld iemand die traint voor een marathon best wel een topsporter. Supplement zegt het al. Het is een toevoeging aan, geen vervanging van, gezond eten.

Maar verder gewoon doen waar je je goed bij voelt natuurlijk en vooral naar je eigen lichaam luisteren. Dat is sowieso het belangrijkste.

[ Voor 3% gewijzigd door Roadman op 17-11-2016 21:20 ]

• Nilltris
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06-2023
Ik heb overigens ook weer een leuke blog geschreven over een training waarbij ik van Lelystad naar Almere ben gelopen. Dit was al een tijdje een doel van me en gisteren heb ik het gedaan. Het is een afstand van net iets mee dan 20 kilometer geweest. Dat is dan ook het doel waar ik me nu op aan het concentreren ben (20 kilometer gemakkelijk hardlopen).

Het volledige Blog is te lezen op:
http://www.marcjansen.net...lla/12-the-road-to-almere
De fiets van Mick begon steeds vreemdere geluiden te maken. Ik vermoedde een slag in de band, maar Mick verzekerde me dat er niets aan de hand was en dat het wel los zou lopen. Gedurende de route vielen af en toe wat kleine regendruppels naar beneden maar echt regenen deed het niet. Spetteren zou het goede woord zijn. Met nog een kwart van de dijk te gaan begon het weer een beetje te regenen. Naast de kou en de wind kon dat er ook nog wel bij. ‘The cherry on top…’ grapte Mick. ‘Ja joh, kan het nog erger?’ grapte ik daarop. Minuten later kregen we van moeder natuur daar het antwoord op. Een stortvloed van regendruppels kwam uit de hemel vallen. ‘JA!... Dat kan’ riep Mick waarna we beiden keihard begonnen te lachen. De regen hield maar niet op en met de aanhoudende wind erbij was het echt moordend. Mijn kleding zoog zich vol met water en het werd steeds zwaarder om door te blijven lopen.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tallguy schreef op donderdag 17 november 2016 @ 20:56:
[...]

Gewoon lopen joh, het is best lekker buiten met die regen 😀👍🏻
Ik heb toch maar even gewacht op droog weer, en ik moet zeggen.. het temperatuurtje was heerlijk! (maar mijn benen niet ! :P)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Roozzz schreef op donderdag 17 november 2016 @ 12:57:
Zie ook de eerder geposte link voor niet anekdotisch bewijs.
Had je eerder geposte link over het hoofd gezien, maar dat heeft dezelfde strekking als dat stuk wat ik had, alleen beter geschreven dan door mij en beter leesbaar dan het wetenschappelijk artikel en daarnaast ook nog eens met betere praktische tips. Bedankt voor de link d:)b
Roadman schreef op donderdag 17 november 2016 @ 21:13:
[...]
Ik heb anders vaak genoeg een krampaanval (gehad) wanneer ik de dag ervoor ver heb gelopen en te weinig heb gedronken. Het is zover ik weet en uit mijn eigen ervaring een combinatie van beide. Lange (vooral) belasting en te weinig vocht en verlies van mineralen.
En hoe weet je dat het lag aan te weinig vocht en verlies van mineralen? In de link die Roozzz al gaf - http://www.irunfar.com/2013/07/cramping-my-style.html - is al aangetoond dat er geen verband is tussen te weinig vocht en verlies van mineralen:
Because of several confounding factors (ad libitum hydration, sugar intake, and placebo effect, to name a few), the belief that salt benefits performance ran roughshod through the athletic community.

Today, that belief is nearly unshakable.

However, since then, all subsequent studies of sodium concentrations – in blood, muscle tissue, and urine – failed to show any association between cramping and sodium levels.
Het is dus een geloof, geen wetenschap.
[...]
Wat dat betreft luister ik toch liever naar mijn lichaam om te bepalen wat goed voor mij is. Ik train juist te ver of te hard om beter te kunnen. Is dat ook niet juist het hele doel van training?
Er lijkt me overigens - tot zekere hoogte - helemaal niets mis met luisteren naar je lichaam om te bepalen wat goed is, maar of het daadwerkelijk werkt, is de vraag, maar bij een hoop dingen is er van weinig meer dan een placebo-effect sprake. Waar - zolang het niet schadelijk is - niets mis mee is, ik denk dat velen van ons wel dingen doen, waar we ons goed bij voelen, maar die niet meer zijn dan een placebo.

Het doel van training kan inderdaad beter worden zijn, maar te ver of te hard lijkt me daarvoor niet de goede methode. Gedoseerd verder en/of harder wel.
[...]
Ik vind je nogal zwart/wit in je mening.
Definieer gezond eten en topsport. Supplementen helpen wel degelijk bij een sneller en beter herstel.
Ik vind bijvoorbeeld iemand die traint voor een marathon best wel een topsporter. Supplement zegt het al. Het is een toevoeging aan, geen vervanging van, gezond eten.
Wat gezond eten is, is wellicht inderdaad niet zo goed te definiëren, in dat opzicht staat de voedingswetenschap eigenlijk veel te veel in de kinderschoenen. Maar voldoende groente en fruit, een goede balans tussen eiwitten, vetten en koolhydraten, beperkt in (toegevoegde) suikers en niet meer calorieën dan je verbruikt, lijkt me al een goede stap naar een gezond dieet.

En wat topsport is, is ook geen vastomlijnd begrip. Naar mijn idee is iemand die traint voor een marathon zeker geen topsporter. Topsporters op de marathon zijn - ik doe een gooi, want ik ken het deelnemersveld niet - zeg de snelste 25 Nederlanders. Laten het er honderd zijn, maar wellicht zijn het er ook maar tien. Dat staat natuurlijk volledig in het niets tegenover die vele duizenden die weleens of vaker een marathon lopen.

Maar mijn punt was, dat als je 'gezond' of in elk geval gevarieerd eet, dat voedingssupplementen helemaal niet nodig zijn. Je hoeft je echt niet te overeten om bijvoorbeeld uit groene groenten, tomaten, bananen en weet ik veel wat voor voedingsmiddelen nog meer voldoende magnesium te krijgen. Alle supplementen die je dan neemt, zorgen alleen voor een duur plasje. Pas wanneer je zoveel verbruikt, maar dat zal niet zo snel bij magnesium zijn, maar eerder bij andere voedingsstoffen, dat je het niet aangegeten krijgt, dan wordt het naar mijn idee tijd om naar supplementen te kijken. Zoals je terecht opmerkt, is het een toevoeging en geen vervanging van gezond eten.

Overigens zal ik niemand tegenhouden om voedingssupplementen te gebruiken als je je daar goed bij voelt, het zal zeker een placebo-effect hebben en schadelijk is het denk ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-09 14:31

Aight!

'A toy robot...'

Roozzz schreef op donderdag 17 november 2016 @ 09:19:
[...]

[...]

Heb je een linkje? Voor de winterperiode zoek ik weer naar wat meer vastigheid en een 3.30 marathon schema klinkt vrij realistisch voor mij (en de misses). En gezien de eerstvolgende ingeplande wedstrijd een nighttrail-marathon is... :+
Was geloof ik op runnersweb of world, je PR in gevuld voor de 10 en halve marathon, gekozen voor 3x in de week trainen en ik kwam erop uit. Zal even nazoeken of ik hem opnieuw kan vinden voor je!

Night trail lijkt me vet, maar ook moeilijk, vooral als je ineens helemaal alleen loopt :P
[...]

[...]

Ik ben/was altijd bijzonder stijf, maar doe tegenwoordig aan (een redelijk intensieve vorm van) yoga. Ik heb daar wel baat bij. Ik ben minder stijf en mijn core is er sterker van geworden. Daarnaast vind ik het een prettig manier van inspanning en ontspanning. Ook ga ik met enige regelmaat naar de fysio, om mijn rug of gewrichten te laten kraken of om triggerpoints aan te laten prikken. Beetje periodiek onderhoud dus :D
Af en toe eens alles los gooien lijkt me ook wel eens goed voor me, wil sowieso nog een sport fittest doen, want mijn M400 geeft aan dat ik soms 190-200 met mijn hartslag zit. Dat klopt volgens mij ook voor geen meter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteravond weer een duurloopje (DL2) van een 12 kilometer gehad, maar wat was dat zwaar. Weet even niet waardoor het komt. We zijn nu wel met intensieve krachttraining bezig, dus misschien dat hier de oorzaak zit. Zondag volle bak in het krachthok, dinsdag een bootcamp-achtige tranining met intensieve oefeningen en dan gisteren 12k lopen.

Op de 8 was ik mentaal gewoon klaar, benen werdern zwaar, Tot overmaat van ramp waaide het ook nog een keihard. Maarrrr, was "gelukkig" niet de enige uit de groep die er last van had. Op het end van de rit werd het een mentale strijd, dat is ook een goede training denk ik dan maar. :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-08 16:12
Aight! schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 01:46:

Af en toe eens alles los gooien lijkt me ook wel eens goed voor me, wil sowieso nog een sport fittest doen, want mijn M400 geeft aan dat ik soms 190-200 met mijn hartslag zit. Dat klopt volgens mij ook voor geen meter!
Waarom denk je dat dit niet klopt? Ik ben 42 en anderhalf jaar aan het hardlopen. Ik haal in een korte sprint makkelijk 195 en heuvelop zou ik nog wel hoger kunnen halen. Dit is bij een meting bij een SMA bevestigd.

Een hartslag is heel persoonlijk, als je het echt wilt weten kun je het laten testen en naast je max. hartslag je omslagpunt bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Calitomnication schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 08:32:
Gisteravond weer een duurloopje (DL2) van een 12 kilometer gehad, maar wat was dat zwaar. Weet even niet waardoor het komt. We zijn nu wel met intensieve krachttraining bezig, dus misschien dat hier de oorzaak zit. Zondag volle bak in het krachthok, dinsdag een bootcamp-achtige tranining met intensieve oefeningen en dan gisteren 12k lopen.

Op de 8 was ik mentaal gewoon klaar, benen werdern zwaar, Tot overmaat van ramp waaide het ook nog een keihard. Maarrrr, was "gelukkig" niet de enige uit de groep die er last van had. Op het end van de rit werd het een mentale strijd, dat is ook een goede training denk ik dan maar. :)
Afgelopen woensdag liep ik ook heel slecht, mijn vrouw idem. Zware, stramme benen. Wellicht dat het iets met omslag naar warmer meer, luchtvochtigheid te maken heeft. Of wellicht gewoon overbelasting/niet in vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

bert74 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 08:56:
[...]

Afgelopen woensdag liep ik ook heel slecht, mijn vrouw idem. Zware, stramme benen. Wellicht dat het iets met omslag naar warmer meer, luchtvochtigheid te maken heeft. Of wellicht gewoon overbelasting/niet in vorm.
Bij mij is het een verandering van vorm in combinatie het weer denk ik. Mijn prestaties zijn beter in de zomer. Toen het buiten 27+ graden was, had ik een VO2 max van 54. Gisteren na de training (een duurloopje van 12k of 5.20") was mijn VO2 max gezakt naar 47(!). Mijn FR235 gaf een advieshersteltijd van 65 uur(!!!). Zelfs na de HM van Eindhoven (waar ik een nieuw PR had neergezet) en dik 1 minuut per kilometer rapper was had ik een kortere hersteltijd nodig!

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:52
[...]

Was geloof ik op runnersweb of world, je PR in gevuld voor de 10 en halve marathon, gekozen voor 3x in de week trainen en ik kwam erop uit. Zal even nazoeken of ik hem opnieuw kan vinden voor je!

Night trail lijkt me vet, maar ook moeilijk, vooral als je ineens helemaal alleen loopt :P

[...]

Ik heb zondag ook op de 10EM meer dan 10km achter elkaar met een hartslag boven de 190 gelopen, het is inderdaad erg persoonlijk en je moet je niet teveel vergelijken met anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 23:57

Pathogen

Shoop Da Whoop

[...]

[...]

Hartslagniveaus zijn erg individueel. Ik ken mensen die niet hoger dan 180 komen, maar zelf piek ik ook met enige regelmaat boven de 200, 190+ is voor mij niet gek bij flinke inspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Bedankt voor de tip! Gisteravond tijdens het lopen in de weilanden bleek dat zelfs van die LED bandjes dragen niet echt je zichtbaarheid vergroot als auto's op je af komen rijden. Was niet zo'n fijn gevoel plus...ik wil zelf ook wel wat meer zien dan afhankelijk zijn van een verdwaalde lantarenpaal of het licht van een mogelijk aanwezige maan.
Net die lampjes van Ali maar besteld. Wel toepasselijk zo aan het eind van het jaar, want ik begin zo een rennende kerstboom te lijken _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Nee joh, helemaal knipperend zijn LEDs zwaar k. Door het geknipper is het onmogelijk om je snelheid en richting in te schatten zonder dat je alle andere verkeer uit het oog verliest.
Ik heb (op de scooter) ook veelvuldig van die karige knipperledjes vervloekt op zowel fietsen als wandelaars.

(de hondenuitlaters zónder licht, midden op de weg, zijn nog wel een stuk erger.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Tallguy schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 13:41:
[...]

Bedankt voor de tip! Gisteravond tijdens het lopen in de weilanden bleek dat zelfs van die LED bandjes dragen niet echt je zichtbaarheid vergroot als auto's op je af komen rijden. Was niet zo'n fijn gevoel plus...ik wil zelf ook wel wat meer zien dan afhankelijk zijn van een verdwaalde lantarenpaal of het licht van een mogelijk aanwezige maan.
Net die lampjes van Ali maar besteld. Wel toepasselijk zo aan het eind van het jaar, want ik begin zo een rennende kerstboom te lijken _O-
Als loper wennen je ogen vrij goed aan het donker, als automobilist blijf je maar andere felle lichtbronnen tegenkomen (koplampen ed) dus daar treed dat effect niet op. En dan is je lichtje ook nog vele malen minder krachtig dan al het andere licht. Je wordt dus gewoon slecht gezien. Knipperend lichtjes zijn helemaal drama. Ookal zie je ze, dan is het alsnog erg lastig om snelheid en afstand in te schatten.
Kortom, zorg voor goed en veel licht of zoek een veilige plek om te lopen. En ga er gewoon maar altijd vanuit dat ze jou niet zien.

Ik had vorige week nog bijna 2 wandelaars op de motorkap die in het buitengebied naast elkaar liepen; uiteraard zonder enige vorm van licht en donkere kleren aan. Ideaal 's avonds in de regen op een niet al te overzichtelijke weg :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
En als je zichtbaar wilt zijn voor automobilisten die gewoon koplampen hebben: doe gewoon een reflecterend hesje aan. Denk niet dat lichte kleding goed zichtbaar is, want dat gewoon niet het geval.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

bert74 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 08:52:
[...]

Waarom denk je dat dit niet klopt? Ik ben 42 en anderhalf jaar aan het hardlopen. Ik haal in een korte sprint makkelijk 195 en heuvelop zou ik nog wel hoger kunnen halen. Dit is bij een meting bij een SMA bevestigd.

Een hartslag is heel persoonlijk, als je het echt wilt weten kun je het laten testen en naast je max. hartslag je omslagpunt bepalen.
Ik ben 29, als ik het vergelijk met vrienden van me die sporten zitten die 20 slagen lager.
Maar ik was sowieso van plan om te laten testen, doen ze dat in het ziekenhuis?

Zal eens van het weekend gaan zoeken waar ze dat bij mij in de buurt doen. (onze bootcamp club meet alleen vet gehalte, gewicht en spiermassa helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Aight! schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 15:29:
[...]

Ik ben 29, als ik het vergelijk met vrienden van me die sporten zitten die 20 slagen lager.

Zal eens van het weekend gaan zoeken waar ze dat bij mij in de buurt doen. (onze bootcamp club meet alleen vet gehalte, gewicht en spiermassa helaas).
Mijn HR zone heb ik laten bepalen bij de locale fysiopraktijk. Daar hebben ze me op een fiets gezet tot ik niet meer vooruit kwam :P

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:31
Tallguy schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 13:41:
[...]

Goed bezig! Ben erg benieuwd naar de kwaliteit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Pathogen schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 14:19:
Nee joh, helemaal knipperend zijn LEDs zwaar k. Door het geknipper is het onmogelijk om je snelheid en richting in te schatten zonder dat je alle andere verkeer uit het oog verliest.
Ik heb (op de scooter) ook veelvuldig van die karige knipperledjes vervloekt op zowel fietsen als wandelaars.

(de hondenuitlaters zónder licht, midden op de weg, zijn nog wel een stuk erger.)
Ik laat ze bewust ook niet knipperen. Gewoon fixed maar vooral voor tegemoetkomend verkeer merk ik dat ze me (voor mijn gevoel) iets te laat zien.

En qua kleding heb ik veel reflecterend spul en dat felle geel qua jasje. Vanaf dag 1 had ik al dat ik goed wilde opvallen in t donker. Daarom ook (hoewel dat schijnbaar tegenwoordig niet meer verplicht is) tegen t verkeer in lopen: dan kan ik tenminste anticiperen als ik vermoed dat ze me niet zien (en een sloot induiken 😀)

[ Voor 20% gewijzigd door Tallguy op 18-11-2016 20:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Grrr... morgen weer kl*teweer tijdens de 7heuvelen. Ik heb nu zo'n 10x meegedaan en kan mij alleen maar regen en/of wind herinneren :)

Wel balen, weer keihard getraind om een PR <1:00 neer te zetten. Wat er voor mijn gevoel ook in zit, maar dan moeten de weersomstandigheden ook een beetje meewerken... :(

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Baal er ook flink van. Één dag stormt het en dat is niet 17, 18, 19, 21, 22 of 23 november maar de 20e }:|

Ben in goede vorm, als alles meezat zou 56'59 mogelijk zijn. Niet dus :(

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 19:45
Ik ben net maar eens een stukje gaan lopen. Na wat knie klachten en een bijna verholpen hamstring blessure 3 weken niet gelopen valt het echt weer tegen. Twee en een halve kilometer gelopen maar het voelt als een tien kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Balen van het weer morgen @7h ja... vorig jaar alles op alles gezet en mijn OR met 1 minuut verbeterd terwijl er veel meer jn had gezeten als er geen windkracht 5 + regen was.. Nu het idee dat een flink betere tijd echt mogelijk zou zijn, maar lijkt er inderdaad op dat het mindtens zi'n afzien wordt als vorig jaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik zit ook al wel te balen. Mijn start is pas tegen 14u (roze startvak voor langzame meisjes ;)) en tussen 14-15 schijnt t droog te worden, maar dat betekent wel een goed half uur in de koude regen staan. Ach, vorig jaar heb ik t ook overleefd. Ik twijfel nog wel heel erg over wat ik aandoe. Ben geen koukleum, heb t ook wel snel warm, maar ben niet zo happig op in m'n shorts en shirtje in t startvak staan met z'n cheapie poncho (zoals vorig jaar..). Dus ga ik een oude trainingsbroek zoeken die ik kan achterlaten.
Vorig jaar had ik t ook droog, de wind maakte me dan weinig uit, maar na km 12 begon t voor mij ook te regenen en dat was toen ZO KOUD. En toen steken en aargh. -O-

Fijn: ik ga sowieso wel mijn PR op de 7H verbeteren, want ik ben 5kg lichter dan vorig jaar, heb dit jaar tot de 7H gewoon kunnen hardlopen, heb geen nare blafhoest in tegenstelling tot vorig jaar, en heb mijn diepe hel ook 7 minuten sneller gelopen dan vorig jaar. Dan moet dat op de 7H ook wel lukken hahaha. *O*

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ach, ik doe gewoon alsof het niet waait en houd m'n schema aan. Zie wel waar ik strand... :)
Misschien is er met mij meedraaiende wind ;)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Aight! schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 15:29:
[...]

Er is een vuistregel dat je maximale hartslag 220-leeftijd is. Echter deze is heel grof en kan er zo maar 20 slagen boven of onder zitten. Als je 29 bent dan is 190 dus heel normaal.

Bij mij is de max hartslag wat aan de hoge kant, maar uit een test bij een SMA bleek dat niet erg te zijn.

Als je wat langer sport, zal je hart wat efficiënter gaan werken, dat kan de reden zijn dat jouw sportende vrienden bij een bepaalde inspanningen en wat lagere hartslag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Even iets heel anders :)

Ik heb 2 van deze Salomon soft-flesjes (heb de 500ml variant, maar het gaat om het idee :)
Afbeeldingslocatie: https://runbikerace.files.wordpress.com/2012/07/photo-2012-07-19-9-28-02-pm.jpg

Nu heeft er 1 flesje in een kast gelegen waar het achteraf gezien misschien toch te vochtig was, gevolg.. Aan de binnenkant van het flesje en de drinkdop/mondstuk groene aanslag. Heeft iemand een idee / ervaring ermee hoe ik deze weer schoon kan krijgen?

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 20:58
Ik heb een flesje (die gebruik ik overigens niet voor het sporten) waar na een week altijd een muffe lucht in ontstaat ondanks dat ik er alleen water in doe. (keuken)Azijn werkt goed om die lucht er uit te krijgen.

Ik zou gewoon je flesje voor 1/3 vullen met kokend water en wat druppels Dreft of ander afwasmiddel. Dan goed schudden. Dan als het flesje vol is met schuim met water weer leeg spoelen. Misschien nog een tweede keer doen met ook een borsteltje als het echt aangekoekt blijkt te zijn.
Daarna wat azijn er in, hoeft niet veel, zodat al het oppervlakte wat azijn op zich heeft. Dat laat je een paar uur inwerken. Dan zet je het gewoon in de afwasmachine en schoon, I guess :P

Ik heb ooit een Glassex achtige spuitfles voor de helft gevuld met natuurazijn (deze: http://www.ah.nl/producte...8583/ah-basic-witte-azijn) en de helft water. Werkt erg goed tegen allerlei geurtjes en gaat lang mee. Ook als je huisdier binnen zijn behoefte heeft gedaan. Ondanks dat je het zo goed schoonmaakt als je kan blijft die geur toch hangen. Spuit er wat azijn op en de geur is snel weg. Het voordeel is ook dat azijn redelijk vervliegt.

[ Voor 25% gewijzigd door Fleximex op 19-11-2016 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Calitomnication schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 14:41:

Ik heb 2 van deze Salomon soft-flesjes (heb de 500ml variant, maar het gaat om het idee :)
[afbeelding]

Nu heeft er 1 flesje in een kast gelegen waar het achteraf gezien misschien toch te vochtig was, gevolg.. Aan de binnenkant van het flesje en de drinkdop/mondstuk groene aanslag. Heeft iemand een idee / ervaring ermee hoe ik deze weer schoon kan krijgen?
Dat heb ik met m'n Camelbak ook gehad. Van alles geprobeerd, uren erin gestopt :) alle denkbare tips op internet opgevolgd... helaas bleef er een muffe smaak. Oplossing was helaas nieuwe kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
bert74 schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 14:05:
[...]

Er is een vuistregel dat je maximale hartslag 220-leeftijd is. Echter deze is heel grof en kan er zo maar 20 slagen boven of onder zitten. Als je 29 bent dan is 190 dus heel normaal.

Bij mij is de max hartslag wat aan de hoge kant, maar uit een test bij een SMA bleek dat niet erg te zijn.

Als je wat langer sport, zal je hart wat efficiënter gaan werken, dat kan de reden zijn dat jouw sportende vrienden bij een bepaalde inspanningen en wat lagere hartslag hebben.
Grappig dat die ´vuistregel´ nog steeds doorverteld wordt. Die regel is gebaseerd op erg oud onderzoek met een selecte groep (niet random dus) mensen en de onderzoekers kwamen 'toevallig' dus op die regel omdat hij klopte met die groep mensen. Die regel kun je dus echt vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Iedereen die morgen 7h gaat lopen veel succes en geniet ervan, ondanks het mindere weer! Imo (1 van de) de mooiste loop, zowel qua afstand als omgeving.

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 19-11-2016 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoL1978
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-08 11:57

[afbeelding]

Steradent bruis tabletten, en daarna ff goed omspoelen. Ik gebruik ze regelmatig in bidons en camelback.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-09 14:48
Aan alle 7H lopers vandaag: niet meteen wanhopen over het weer. Ik haal even een oude post van mij boven.
Voor de wedstrijd:
zondag 22 december 2013 09:01
Iemand die tips heeft om bij dit weer-veel wind en rukwinden tot 65/u hier in Vlaanderen-toch een goede wedstrijd te lopen? Ik heb een 15km op het menu staan deze middag maar ik denk dat ik de ambities wat ga moeten temperen. Regen, kou, tot daar aan toe, maar die wind...
Na de wedstrijd:
Wel, behoorlijk veel beter dan gevreesd. Het was tussen de huizen dus daar was al wat beschutting en hier en daar ook slim achter een rug gekropen, al heb ik ook wel stukken met de neus in de wind gelopen. Er waren rukwinden voorspeld, dus ik dacht zo ongeveer omver geblazen te worden, maar dat was gelukkig niet het geval.
En dan de tijd...
Een gigantisch dik en onverwacht PR. 55'40"! oOo ...
Veel hangt af van het parcours: zolang er niet te veel stroken open veld zijn met wind vol op kop, kan het nog meevallen. Positief blijven en veel succes aan allen! ;)

It's just technology, not religion

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krasloos
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-10-2024
kenneth schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 10:39:
Baal er ook flink van. Één dag stormt het en dat is niet 17, 18, 19, 21, 22 of 23 november maar de 20e }:|
Haha, lijkt wel een beetje de weersverwachtingen tijdens de Afsluitdijk Open, begin september en toen viel het ook allemaal wel reuze mee.
Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xBfEzb7TbmtErXUkGFfBMXdd/thumb.jpg

Ondanks windkracht 6, toch m'n zonder-wind-schema :) op m'n hand geschreven. We gaan ervoor en ik zie wel waar ik strand.
Na afloop doen we al jaren een biertje(s) in Bascafe, droog en zonder wind :)
(op de route naar station, ik zal daar een zwarte capouchon-trui aan hebben :) misschien dat er ook andere Tweakers komen! d:)b )

Succes allen die meedoen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Het lijkt droog te blijven *O*

Ik ga gewoon lekker in m'n short/shirt/compressiekousen en neem m'n sleevejes mee voor t eerste stuk. En lekker in m'n warme oude trainingspak in t startvak. Heb genoeg droge kleren mee voor de terugweg.

Heren, veel succes!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
MarcoL1978 schreef op zondag 20 november 2016 @ 08:02:
[...]

Steradent bruis tabletten, en daarna ff goed omspoelen. Ik gebruik ze regelmatig in bidons en camelback.
Dit dus. Doe ik zelf al jaren met camelbak en platypus drinksystemen, allerlei andere sportdrankflessen en ook om wijnkaraffen schoon te krijgen. Vooral als je een keer voor een dag wandelen een smaakje door je water hebt gedaan heb je in die plastic zakken vrij snel een biologisch experiment. Steradent krijgt gebitten schoon zonder nasmaak dus dat werkt voor andere dingen ook wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Bartske schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 23:03:
[...]

Grappig dat die ´vuistregel´ nog steeds doorverteld wordt. Die regel is gebaseerd op erg oud onderzoek met een selecte groep (niet random dus) mensen en de onderzoekers kwamen 'toevallig' dus op die regel omdat hij klopte met die groep mensen. Die regel kun je dus echt vergeten.
Volgens mij ben ik genuanceerd genoeg geweest dat de vuistregel erg "grof" is. Bovendien zit er wel degelijk een kern van waarheid in deze vuistregel, namelijk dat de maximale hartslag langzaam maar gestaag daalt naarmate de leeftijd vordert.

Dat verband is aangetoond is veel onderzoeken en is een van de redenen dat de VO2 max daalt naarmate je ouder wordt en dus ook de bijbehorende prestaties.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

*O* PR!! Gaat goed hier :D 1:25:57 (vorig jaar, eerste keer, 1:37:11 - dus ruim 10min eraf gelopen!) officiële tijd. Wind was af en toe wel vervelend, 1 keer echt stap door opzij gedaan, maar verder vooral ná de finish vervelend ivm snel koud worden. En het bleef droog *O*

[ Voor 13% gewijzigd door Poekie op 20-11-2016 16:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
Goed bezig. En gefeliciteerd!

Ik heb hem vanwege de blessure van afgelopen voorjaar/zomer en mijn rustige opbouw niet gelopen dit jaar. Mijn vriendin had de afgelopen tijd aardig getraind, maar is sinds woensdag hartstikke ziek. Snotteren, hoesten en wat dies meer zij. Ik kan me niet herinneren haar ooit zo ziek te hebben gezien. Vanmorgen om 11u heeft ze toch besloten om te gaan lopen. Natuurlijk geen PR met haar zieke kop, en 1:26:24 is natuurlijk lang niet de gehoopte 'lager dan 1:15, maar het is beter dan thuis op de bank zitten.

Ik heb achter het hek gestaan, bij de eerste tribune 200m voor de finish. Heb heel wat kennissen van de atletiekvereniging kunnen aanmoedigen. En het was geweldig om te zien hoe Cheptegei voorbij kwam razen en nummer twee daar een volle minuut achter zat. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jero_B
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 21:06
Heb een aardige zevenheuvelenloop gehad en ben gefinisht in 1:23:06

Heuvels heerlijk onderschat, maar wel blijf met m'n constante race.

Uitslag:

http://evenementen.uitsla...enloop/details.php?s=1385

[ Voor 62% gewijzigd door Jero_B op 21-11-2016 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Volgens mij zitten hier een aantal langere lopers, aan hun de vraag welk merk wat langer uit valt.
Ik ben 1,98 en voor zomer kleren is dat niet zo spannend maar alle winterkleren die ik vanmiddag gepast heb zijn of te kort (broek en mouwen) of zijn wel lang genoeg maar dan kan ik er met zijn tweeën in.

Ik heb eigen een M nodig wat betreft breedte en xxl als het gaat om lengte. Wat zijn jullie ervaringen met merken die wat langer uitvallen. Ik koop nu vaak Nike, dat lijkt het beste te passen maar is ook eigenlijk net te kort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

@[Roland] ik heb zelf veel van Craft en dat valt goed (2mtr)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artharpe
  • Niet online

[afbeelding]

Ik heb een keer als tip gekregen om ze schoon te maken met een kunstgebit tablet, conform de tip enkele posts hierboven.

Gisteren de RunForestRun trail gelopen over het Holtingerveld. 30km, wat geen makkie was, best drassig en geen moment de gelegenheid om in je ritme te komen. 3h07 onderweg geweest.

[ Voor 13% gewijzigd door artharpe op 20-11-2016 18:37 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Zojuist een erg fijne 7H gelopen! Even een mini-verslagje.

Voorbereiding
Na een wat rommelige loop-herfst (niet zoveel km's gemaakt) heb ik niet zoveel zelfvertrouwen in een nieuwe PR op deze afstand. Laatste tijd wat veel 'pijntjes' enzo. Echter dit jaar wel heel veel km's gemaakt, mijn eerste marathon gelopen (r'dam, april), en PR flink aangescherpt op de 10km. Merk in alles dat lopen mij nu beter afgaat dan vorig jaar, maar afgelopen weken even niet dus. Vorige week zaterdag na training erg last van bovenzijde onderbeen en toen maar even de foamroller eroverheen gehaald. Dat gaf wat tranen-springen-in-je-ogen-momenten maar heeft wel geholpen. Vervolgens met de 7H in het achterhoofd een hele week rust genomen en alleen eergisteren om de boel los te maken een 7km wisseltempo loopje. Vanochtend voelde alles op zich goed en durfde ik het dan ook wel weer aan om in ieder geval mijn stinkende best te doen en wel te zien waar het schip zou stranden!

Vooruitzicht
Begon al goed met zicht op buienradar waaruit bleek dat het toch wel eens mee zou kunnen gaan vallen met de regen. Fijn vooruitzicht. Wel nog een fikse wind in aantocht, maar dat was vorig jaar niet anders, dus welicht toch nog een aanval op de PR (1:10:27) van de 7H 2015. Kom ik er vervolgens in de trein achter dat ik mijn sporthorloge vergeten ben. Dat betekent voor het eerst in 2 jaar tijd een wedstrijd lopen zonder horloge, toch even balen. Die grafiekjes achteraf zijn leuk maar kunnen me op zich ook gestolen worden, het idee dat ik geen enkel zicht heb op mijn snelheid, gemiddelde snelheid en afstand is toch wel wat eng. Maar goed, vrij snel overheen gezet, maar gewoon kijken wat erin zit en hopen te kunnen plakken aan wat mensen die ongeveer mijn snelheid lopen. Heb ambitieus ingezet met de streeftijd dus sta vrij ver vooraan. "Gewoon meelopen met de rest van vak geel" zou toch al ongeveer een 1:10 moeten opleveren ;)

Aankomst
Gebruik gemaakt van de NS dagkaart en na een iets vertraagde trein besloten om maar in een keer naar het startvak te lopen (ipv met wat medelopers nog koffie te drinken, zij hadden een start ruim 30 minuten na mij). In tegenstelling tot eerdere jaren dit keer gewoon een vrij kleine rugzak mee waar alle omkleed-kleren in passen en die in zijn geheel bij de garderobe achtergelaten. Door het allervoorste garderobe-vak te kiezen heb je zo een stuk sneller je warme kleding na de run dan wanneer je nog helemaal tot omkleed-garages door moet lopen ;) .. Vervolgens via wat creatieve routes naar het juiste startvak, geel, bijna vooraan. Daarvoor zit nog blauw, dat is denk ik voor de sub 1:00 strevers. En daarvoor grijs, maar dat zal wellicht gereserveerd zijn voor de toppers en mensen met wedstrijdlicentie (én een hele snelle streeftijd). Zelfs de sub-1:00 lopers hier op tweakers startten geloof ik niet in grijs, dus geen idee wie daar dan staat, naast die paar ingevlogen Afrikanen.

(net voor de)Start
In het al goed volle startvak zie ik een haas van Meeus met een 1:10 bordje boven zijn hoofd. Dat schept wel mogelijkheden en lost meteen mijn ontbrekende-horloge-stress op. Hij geeft aan de race zo vlak mogelijk te gaan lopen. Ik besluit om mijn doel voor vandaag op <1:10 te zetten en tot het hoogste punt van de route (+/- 11km) achter hem te blijven om daarna waar mogelijk nog te versnellen. Dat betekent dat naast hem blijven lopen sowieso een PR oplevert en alles wat ik in de laatste 4km nog kan 'winnen' mooi meegenomen is.

De race
In het gedrang bij het startvak ben ik de haas even kwijt (nou ja, kwijt raak je iemand met een vlag uit een rugzak niet zo snel, maar hij is wel voor me uit. Om bij finish een indicatie te hebben wat mijn tijd is kijk ik terwijl ik over de start-mat loop nog een keer omhoog. Vrijwel exact 8:00 zijn al vertreken. Dat betekent dat de Afrikanen voorop er al bijna 3km op hebben zitten denk ik nog. Even een kleine versnelling en ik loop bij de 1:10 pacer. Er blijkt best een clubje met hetzelfde idee (niet alleen Meeus-lopers) en dat geeft een hele mooie strakke cadans en een beetje luwte uit de wind. Die wind bleek sowieso mee te vallen door de hoge bomen langs de route. Veel last zou ik er uiteindelijk niet van hebben. Ook qua takken viel het me mee, al hoorde ik later van andere lopers dat er toch wel wat zwaar geschut naar beneden was gekomen. Hopelijk is iedereen er goed doorheen gekomen.
De eerste kilometers vallen me wat zwaar, vooral omhoog, maar door het ontbreken van mijn normale 'gejaagdheid', vooral in het begin van een race', vind ik snel een ritme en gaat het eigenlijk best makkelijk. Af en toe zak ik iets af, maar nooit te ver om even terug te komen. Anderzijds schiet ik soms ook wat vooruit, vooral bij het dalen merk ik dat ik me iets meer laat vallen en om mijn natuurlijk manier van lopen niet te gaan doorbreken laat ik me dan gewoon gaan. De heuvel erna is de pacer immers snel genoeg weer 'bij'. Al met al blijf ik een kleine 11km rond de haas.
Bovenaan de laatste echte (relatief zware) klim besluit ik dat het tijd wordt om te versnellen. Ik zet flink aan en haal flink in. Dit gaat goed. Als ik maar niet té mild heb gelopen dat eerste stuk, denk ik nog, dat zou zonde zijn. Anderzijds is 4km lang genoeg om mijzelf nog helemaal op stuk te lopen. Doseren dus. Ik blijf goed doorlopen en omdat het vanaf hier grotendeels dalen is levert dat geen problemen op. Bij km 13 merk ik echter wel dat het tempo misschien too much is, een klein tikje terug maar nog steeds flink harder dan de eerste 11km (tenminste, zo voelt het) loop ik lekker door. Ademritme is omgezet van 4-in-4-uit naar 2-2 en ik voel me meer een briesend paar dan een relaxed loper. Maar dat hoort erbij. Bij 14 is het op de tanden bijten maar wel doorgaan. Nog 750m dan. Shit, ik hoopte al verder te zijn.. Dan ineens 400m. 200m. Nu nog even knallen, en versnelling naar een soort-van-sprint-voor-zover-nog-mogelijk-niveau. 100m. Alles eruit. Als de klok in beeld komt enkele meters later zie ik die optellen vanaf 1:15:35. Een ini-mini-rekensom leert me dat als ik vóór de klok 1:16 slaat binnen ben ik misschien nog net onder die 1:08 zit. Geen magische grens, niet zo mooi als een 10K onder de 40 of een 21K onder de 1:30, maar toch iets om nog even voor aan te zetten. Vliegend kom ik over de finish, rond de 1:16 maar moeilijk te zien waar precies...

Een nieuwe PR
Blij met mijn nieuwe PR, benieuwd naar de exacte score. Aangekomen bij de garderobe zie ik daar op mijn telefoon ook een sms met de netto tijd. 1:07:59 .. Bam. In the pocket.

Volgend jaar
Geen idee wat 2017 mij brengt, maar met een <1:08 bij fikse wind en niet optimale training denk ik dat als alle omstandigheden mee zitten (inclusief mijn eigen discipline) een <1:05 er in moet zitten. Die komt op mijn to-do lijstje, samen met die <40 op de 10 en <20 op de 5 en <1:30 op de HM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Laatst online: 15:31
Valorian schreef op zondag 20 november 2016 @ 19:13:
Zojuist een erg fijne 7H gelopen! Even een mini-verslagje.

Voorbereiding
Na een wat rommelige loop-herfst (niet zoveel km's gemaakt) heb ik niet zoveel zelfvertrouwen in een nieuwe PR op deze afstand. Laatste tijd wat veel 'pijntjes' enzo. Echter dit jaar wel heel veel km's gemaakt, mijn eerste marathon gelopen (r'dam, april), en PR flink aangescherpt op de 10km. Merk in alles dat lopen mij nu beter afgaat dan vorig jaar, maar afgelopen weken even niet dus. Vorige week zaterdag na training erg last van bovenzijde onderbeen en toen maar even de foamroller eroverheen gehaald. Dat gaf wat tranen-springen-in-je-ogen-momenten maar heeft wel geholpen. Vervolgens met de 7H in het achterhoofd een hele week rust genomen en alleen eergisteren om de boel los te maken een 7km wisseltempo loopje. Vanochtend voelde alles op zich goed en durfde ik het dan ook wel weer aan om in ieder geval mijn stinkende best te doen en wel te zien waar het schip zou stranden!

Vooruitzicht
Begon al goed met zicht op buienradar waaruit bleek dat het toch wel eens mee zou kunnen gaan vallen met de regen. Fijn vooruitzicht. Wel nog een fikse wind in aantocht, maar dat was vorig jaar niet anders, dus welicht toch nog een aanval op de PR (1:10:27) van de 7H 2015. Kom ik er vervolgens in de trein achter dat ik mijn sporthorloge vergeten ben. Dat betekent voor het eerst in 2 jaar tijd een wedstrijd lopen zonder horloge, toch even balen. Die grafiekjes achteraf zijn leuk maar kunnen me op zich ook gestolen worden, het idee dat ik geen enkel zicht heb op mijn snelheid, gemiddelde snelheid en afstand is toch wel wat eng. Maar goed, vrij snel overheen gezet, maar gewoon kijken wat erin zit en hopen te kunnen plakken aan wat mensen die ongeveer mijn snelheid lopen. Heb ambitieus ingezet met de streeftijd dus sta vrij ver vooraan. "Gewoon meelopen met de rest van vak geel" zou toch al ongeveer een 1:10 moeten opleveren ;)

Aankomst
Gebruik gemaakt van de NS dagkaart en na een iets vertraagde trein besloten om maar in een keer naar het startvak te lopen (ipv met wat medelopers nog koffie te drinken, zij hadden een start ruim 30 minuten na mij). In tegenstelling tot eerdere jaren dit keer gewoon een vrij kleine rugzak mee waar alle omkleed-kleren in passen en die in zijn geheel bij de garderobe achtergelaten. Door het allervoorste garderobe-vak te kiezen heb je zo een stuk sneller je warme kleding na de run dan wanneer je nog helemaal tot omkleed-garages door moet lopen ;) .. Vervolgens via wat creatieve routes naar het juiste startvak, geel, bijna vooraan. Daarvoor zit nog blauw, dat is denk ik voor de sub 1:00 strevers. En daarvoor grijs, maar dat zal wellicht gereserveerd zijn voor de toppers en mensen met wedstrijdlicentie (én een hele snelle streeftijd). Zelfs de sub-1:00 lopers hier op tweakers startten geloof ik niet in grijs, dus geen idee wie daar dan staat, naast die paar ingevlogen Afrikanen.

(net voor de)Start
In het al goed volle startvak zie ik een haas van Meeus met een 1:10 bordje boven zijn hoofd. Dat schept wel mogelijkheden en lost meteen mijn ontbrekende-horloge-stress op. Hij geeft aan de race zo vlak mogelijk te gaan lopen. Ik besluit om mijn doel voor vandaag op <1:10 te zetten en tot het hoogste punt van de route (+/- 11km) achter hem te blijven om daarna waar mogelijk nog te versnellen. Dat betekent dat naast hem blijven lopen sowieso een PR oplevert en alles wat ik in de laatste 4km nog kan 'winnen' mooi meegenomen is.

De race
In het gedrang bij het startvak ben ik de haas even kwijt (nou ja, kwijt raak je iemand met een vlag uit een rugzak niet zo snel, maar hij is wel voor me uit. Om bij finish een indicatie te hebben wat mijn tijd is kijk ik terwijl ik over de start-mat loop nog een keer omhoog. Vrijwel exact 8:00 zijn al vertreken. Dat betekent dat de Afrikanen voorop er al bijna 3km op hebben zitten denk ik nog. Even een kleine versnelling en ik loop bij de 1:10 pacer. Er blijkt best een clubje met hetzelfde idee (niet alleen Meeus-lopers) en dat geeft een hele mooie strakke cadans en een beetje luwte uit de wind. Die wind bleek sowieso mee te vallen door de hoge bomen langs de route. Veel last zou ik er uiteindelijk niet van hebben. Ook qua takken viel het me mee, al hoorde ik later van andere lopers dat er toch wel wat zwaar geschut naar beneden was gekomen. Hopelijk is iedereen er goed doorheen gekomen.
De eerste kilometers vallen me wat zwaar, vooral omhoog, maar door het ontbreken van mijn normale 'gejaagdheid', vooral in het begin van een race', vind ik snel een ritme en gaat het eigenlijk best makkelijk. Af en toe zak ik iets af, maar nooit te ver om even terug te komen. Anderzijds schiet ik soms ook wat vooruit, vooral bij het dalen merk ik dat ik me iets meer laat vallen en om mijn natuurlijk manier van lopen niet te gaan doorbreken laat ik me dan gewoon gaan. De heuvel erna is de pacer immers snel genoeg weer 'bij'. Al met al blijf ik een kleine 11km rond de haas.
Bovenaan de laatste echte (relatief zware) klim besluit ik dat het tijd wordt om te versnellen. Ik zet flink aan en haal flink in. Dit gaat goed. Als ik maar niet té mild heb gelopen dat eerste stuk, denk ik nog, dat zou zonde zijn. Anderzijds is 4km lang genoeg om mijzelf nog helemaal op stuk te lopen. Doseren dus. Ik blijf goed doorlopen en omdat het vanaf hier grotendeels dalen is levert dat geen problemen op. Bij km 13 merk ik echter wel dat het tempo misschien too much is, een klein tikje terug maar nog steeds flink harder dan de eerste 11km (tenminste, zo voelt het) loop ik lekker door. Ademritme is omgezet van 4-in-4-uit naar 2-2 en ik voel me meer een briesend paar dan een relaxed loper. Maar dat hoort erbij. Bij 14 is het op de tanden bijten maar wel doorgaan. Nog 750m dan. Shit, ik hoopte al verder te zijn.. Dan ineens 400m. 200m. Nu nog even knallen, en versnelling naar een soort-van-sprint-voor-zover-nog-mogelijk-niveau. 100m. Alles eruit. Als de klok in beeld komt enkele meters later zie ik die optellen vanaf 1:15:35. Een ini-mini-rekensom leert me dat als ik vóór de klok 1:16 slaat binnen ben ik misschien nog net onder die 1:08 zit. Geen magische grens, niet zo mooi als een 10K onder de 40 of een 21K onder de 1:30, maar toch iets om nog even voor aan te zetten. Vliegend kom ik over de finish, rond de 1:16 maar moeilijk te zien waar precies...

Een nieuwe PR
Blij met mijn nieuwe PR, benieuwd naar de exacte score. Aangekomen bij de garderobe zie ik daar op mijn telefoon ook een sms met de netto tijd. 1:07:59 .. Bam. In the pocket.

Volgend jaar
Geen idee wat 2017 mij brengt, maar met een <1:08 bij fikse wind en niet optimale training denk ik dat als alle omstandigheden mee zitten (inclusief mijn eigen discipline) een <1:05 er in moet zitten. Die komt op mijn to-do lijstje, samen met die <40 op de 10 en <20 op de 5 en <1:30 op de HM.
Mooi hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
bert74 schreef op zondag 20 november 2016 @ 14:51:
[...]

Volgens mij ben ik genuanceerd genoeg geweest dat de vuistregel erg "grof" is. Bovendien zit er wel degelijk een kern van waarheid in deze vuistregel, namelijk dat de maximale hartslag langzaam maar gestaag daalt naarmate de leeftijd vordert.

Dat verband is aangetoond is veel onderzoeken en is een van de redenen dat de VO2 max daalt naarmate je ouder wordt en dus ook de bijbehorende prestaties.
Een verband tussen hartslag en leeftijd is er inderdaad (al is dat verband niet zo heel sterk voor zover ik weet). Maar dat is niet waar Aight! om vroeg, hij vroeg of het normaal is om een hoge HRmax te hebben op zijn leeftijd omdat zijn vrienden (zelfde leeftijd) een lagere HRmax hebben en ongeveer evenveel sporten. Daar kan het verband leeftijd/HRmax niks over zeggen en die formule al helemaal niet (omdat hij niet accuraat is).

Feit blijft: Een hartslag tijdens hardlopen is niet de enige factor die meespeelt om je uiteindelijke prestatie te leveren, ook slagvolume, longinhoud etc hebben een impact daarop en die zijn wat minder makkelijk om te meten.

Hartslag is een indicatie maar ga er niet prat op, als je over dingen twijfelt ga naar een arts. Beter een keer voor niets gechecked dan dat je ineens neervalt tijdens je wedstrijd (alhoewel zeer onwaarschijnlijk).

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Wind viel mij reuze mee. Het waaide wel hard inderdaad, maar het lukte redelijk goed om 'in een groep' te lopen.

M'n schema aanhouden ging ook goed en gefinished in 59:11! Had ik van tevoren nooit verwacht. Was goed getraind voor een sub1u, maar had gedacht veel meer last te hebben van de wind.

Ben benieuwd wat Kenneth gedaan heeft (die in hetzelfde schuitje zat, maar dan met een <57).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Galois schreef op zondag 20 november 2016 @ 19:57:
Wind viel mij reuze mee. Het waaide wel hard inderdaad, maar het lukte redelijk goed om 'in een groep' te lopen.

M'n schema aanhouden ging ook goed en gefinished in 59:11! Had ik van tevoren nooit verwacht. Was goed getraind voor een sub1u, maar had gedacht veel meer last te hebben van de wind.

Ben benieuwd wat Kenneth gedaan heeft (die in hetzelfde schuitje zat, maar dan met een <57).
Gefliciteerd! Eerste sub1u? Ik had al even gekeken maar er zijn teveel Kenneth's en heb geen achternaam ;) .. maar er heeft er één ruim onder het uur gelopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Klopt. Eerste keer. Vorig jaar eerste poging. Ook bij veel wind. En dat werd iets van 1:00:45. Dus voor m'n gevoel was de wind gunstiger vandaag (of heb ik 'slimmer' gelopen ik de luwte van anderen... m'n best ervoor gedaaan in ieder geval).

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Gefeliciteerd met de mooie prestaties iedereen! Een heuze herfstklassieker was het 8)

Mijn doel in perfecte omstandigheden was 56'59, in normale omstandigheden 57'30. Goed, we weten allemaal wat voor een dag het was ...

Erg conservatief gestart, 19'59 voor de eerste 5k. Daarna kwam de flow erin maar liep ik toch redelijk moeilijk omhoog. Gelukkig was ik heuvelaf onvervaard dus de tweede 5k ging in een zeer prettige 18'56.
De Postweg (kilometer 11) was zwaar maar trok ik redelijk goed en daarna was er niets meer om krachten voor te sparen dus het gas mocht er eindelijk op: met wat kilometers flink onder de 3'40 gingen de laatste 5k in 18'33 wat een onverwachte eindtijd van 57'28 opleverde oOo

Het had misschien nog iets scherper gekund maar ik ben hier natuurlijk enorm blij mee!

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

kenneth schreef op zondag 20 november 2016 @ 20:29:
Gefeliciteerd met de mooie prestaties iedereen! Een heuze herfstklassieker was het 8)

Mijn doel in perfecte omstandigheden was 56'59, in normale omstandigheden 57'30. Goed, we weten allemaal wat voor een dag het was ...

Erg conservatief gestart, 19'59 voor de eerste 5k. Daarna kwam de flow erin maar liep ik toch redelijk moeilijk omhoog. Gelukkig was ik heuvelaf onvervaard dus de tweede 5k ging in een zeer prettige 18'56.
De Postweg (kilometer 11) was zwaar maar trok ik redelijk goed en daarna was er niets meer om krachten voor te sparen dus het gas mocht er eindelijk op: met wat kilometers flink onder de 3'40 gingen de laatste 5k in 18'33 wat een onverwachte eindtijd van 57'28 opleverde oOo

Het had misschien nog iets scherper gekund maar ik ben hier natuurlijk enorm blij mee!
Goed gedaan!
En viel de wind je ook mee?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik heb vandaag voor het eerst in sinds mijn Berlijn marathon weer een 10K wedstrijdje gelopen. Ik loop sinds Berlijn al te knooien met pijntjes en andere ongemakken, het wilde niet echt vlotten met het weer oppakken van het hardlopen. Vorige week 15km over de Sallandse Heuvelrug gehobbeld wat niet onaardig ging. Ik wilde vandaag sowieso gaan hardlopen, maar met de slechte weersvoorspellingen gisteravond, een paar vrienden toegezegd vandaag mee te gaan met een loopje als onderdeel van het Sallands Cross Circuit: 10km wedstrijdje in Raalte. De perfecte stok achter de deur om te gaan sporten.

Het was een echte crossloop: eerste kilometer sprinten door ondergelopen weilanden. Daarna in het bos afwisselend wat bredere lanen of juist smallere bospaden. De rest van de race geprobeerd wat rond de 4:30 te blijven, soms wat sneller soms wat langzamer. Al met al ging het niet onaardig. Uiteindelijk iets minder dan 10km voltooid in iets meer dan 45 minuten: op gevoel lopen van een tempo zat er nog wel aardig in. Niet ontevreden, en als ik me morgen lekker voel maar eens een planning maken voor de komende maanden.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:39

Rudedadude

Maybe we were born to run

Leuk, al dat zevenheuvelengeweld hier en op Strava. Ik had gisteren al mijn kruit verschoten: de 55km Lommeltrail. Lekker banjeren door plassen die je de eerste 10 kilometer nog denkt te kunnen ontlopen, maar waar ik later dwars doorheen geakkerd ben. Blij dat ik m' voeten de avond tevoren nog even goed met vaseline ingesmeerd had. Eigenlijk geen echte hoogtemeters in het parkoers, maar wel heel veel hobbels en kuilen zoals je dat met BMX crosswedstrijden ziet en regelmatig paden die dan weer een paar meter omhoog en dan weer een paar meter naar beneden gingen, met onderin steevast een mooie plas waarvan je maar hoopte dat die niet veel meer dan tot je enkels zou zijn. Ik had de inzinking eigenlijk na een kilometer of 15, toen ik mijn tempo wijselijk al wat had laten zakken naar 5:15-5:30. Toen was ik even bang dat het wel een hele lange reis zou kunnen gaan worden Daarna is het eigenlijk alleen maar beter gegaan. 42 kilometer passeerde ik in 3:54. Tot een paar kilometer voor het eind nog medelopers ingehaald en ik was uiteindelijk binnen in 5:09, als 13e van de de uiteindelijk 60 finishers. Laat die zestig van Texel maar komen :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
kenneth schreef op zondag 20 november 2016 @ 20:29:

Mooie score! Wat betreft wind: ik heb niet meer onthouden hoe het vorig jaar stond, maar denk dat het dit jaar zo ongeveer de gunstigste windrichting was die je kan treffen op deze loop. De wind kwam recht uit het zuiden of een beetje uit zuid-west, waardoor het deel van het parcour waar je er het meeste last van zou moeten hebben de 1e vijf kilometer betreft. Dit deel van het parcour gaat naar zuid-oost (of zuid-zuid-oost), en dankzij de hoge bomen was er daarom relatief weinig wind te voelen (t.o.v. de behoorlijk windkracht die er wel degelijk stond). Deel twee en drie van het parcours waren deels wind mee. Dit i.c.m. het uitblijven van de regen (gisteren nog 95% kans voorspeld) zorgt ervoor dat de omstandigheden best aardig waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Galois schreef op zondag 20 november 2016 @ 20:32:
[...]

Goed gedaan!
En viel de wind je ook mee?
De eerste 5k had ik de meeste wind verwacht maar toen was er niets van te merken. Na 12k werd ik een paar keer (bijna) de berm in geblazen. Maar over de hele loop viel het gelukkig mee, ja. Wat Valorian zegt, inderdaad. De richting compenseerde voor de kracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Laatst online: 12-09 21:37
[Roland] schreef op zondag 20 november 2016 @ 18:12:
Volgens mij zitten hier een aantal langere lopers, aan hun de vraag welk merk wat langer uit valt.
Ik ben 1,98 en voor zomer kleren is dat niet zo spannend maar alle winterkleren die ik vanmiddag gepast heb zijn of te kort (broek en mouwen) of zijn wel lang genoeg maar dan kan ik er met zijn tweeën in.

Ik heb eigen een M nodig wat betreft breedte en xxl als het gaat om lengte. Wat zijn jullie ervaringen met merken die wat langer uitvallen. Ik koop nu vaak Nike, dat lijkt het beste te passen maar is ook eigenlijk net te kort.
ik heb 2 thermoshirts van Under Armour en die zijn opvallend lang. Vermoedelijk ook omdat ze bedoeld zijn als ondershirts, het zijn compressieshirts en ze bevallen mij heel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotter
  • Laatst online: 12-09 17:32

Spotter

Lichtnicht

Ik kom ook maar weer eens aanschuiven, maar dan wel in de hardloperskroeg..

Na de damloop by night toch wel erg veel last gehad van m'n knie, en de fysio constateerde een runners knee. Mooi klaar mee, maar vol goede moed met fysio en podoloog aan de gang gegaan. Afgelopen week had de fysio het gevoel dat het wel mogelijk was om weer eens voorzichtig te gaan proberen.

Netjes gedaan zoals de fysio het aanraadde, 20-40 min op duurlooptempo. Ik heb nog nooit zo langzaam gelopen, maar het ging wel lekker. Na een minuut of 15 voelde ik echter weer wat, dus gelijk afgebroken en rustig teruggewandeld. M'n knie voelt nu weer hetzelfde als een goeie maand geleden, dus het was te snel.

Dit is wel echt een bummer. Had gehoopt wel heel langzaam te kunnen beginnen, maar dat zit er dus voorlopig nog niet in. Ik zit nu echt even in een dipje en heb nul motivatie om weer naar de fysio te gaan. Moet nog even in overleg met hem, maar gek zo dat het ook een verstandig besluit gaat zijn om met zo'n knie geen week te gaan skiën over 2 maanden... Eerst maar eens helemaal die knie weer ok en dan heeeeel rustig op gaan bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Calitomnication schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 08:36:
[...]

[...]

Wat is je wedstrijdtempo op de HM als ik vragen mag?
Ik denk 3:45/km - maar dat ga ik in Egmond zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik had trouwens bij de finish voornamelijk mensen van startvak rood om me heen. Die dan blij aan elkaar vertelden dat ze net de 1:30 hadden gehaald (of net niet). Hoe kan ik dan met mijn geschatte 1:30 in roze was gezet? Zijn mensen echt zo oneerlijk over hun verwachte finishtijd? Ik had t idee veel mensen aan t inhalen te zijn geweest en als ik mijn bruto tijd zie en van andere 1:26 lopers is dat ook wel waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

MrAcid schreef op maandag 21 november 2016 @ 08:36:
[...]

Ik denk 3:45/km - maar dat ga ik in Egmond zien. :)
Sub-80 in Egmond :o Ik zie het je nog doen ook, mits het weer niet te extreem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Poekie schreef op maandag 21 november 2016 @ 09:56:
Zijn mensen echt zo oneerlijk over hun verwachte finishtijd?
Kort gezegd: Ja.

Zeker als je verder naar achteren komt. Volgend jaar moet je dus gewoon 1:20 opgeven en sta je in bruin.

Ik stond rond de tijd dat mijn vriendin binnen zou komen (de achterhoede van groen) langs de kant ook nog even de kleuren op de startnummers te kijken. Daar liep nogal wat blauw bij (waarschijnlijk bedrijventeams van sponsors, die mogen vaak vooraan starten en zitten de snellere lopers ontzettend in de weg) en ook nog veel oranje - volk dat dus een te ambitieuze tijd had opgegeven. En een paar jongens met bruin die dus duidelijk sneller liepen dan gedacht. Een enkeling met roze, maar die had zich wellicht veel te laat ingeschreven en toen waren de andere vakken al helemaal vol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Gefeliciteerd 7H-lopers! Het was een barre dag qua wind gisteren, dus niets dan respect voor dat jullie allemaal toch gelopen hebben :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:23

vhal

ಠ_ಠ

Ik vond die wind eigenlijk niet zo erg, had dit weekend toch niks in de planning staan. Afgelopen zondag toch even de schoenen aangetrokken voor een 10km rondje bij ons in de polder. Dat het regende was wel vrij vervelend maar ik was de wind vrij dankbaar :P Ik heb nl. nog nooit zo'n 'snelle' 10km - voor mijn doen - gelopen in een training, gewoon ruim 1,5 minuut sneller dan een normale ronde. 53:53 was de tijd, voorheen kwam ik niet eens onder de 55:00

Binnenkort maar eens een 10km wedstrijdje opzoeken :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Poekie schreef op maandag 21 november 2016 @ 09:56:
Ik had trouwens bij de finish voornamelijk mensen van startvak rood om me heen. Die dan blij aan elkaar vertelden dat ze net de 1:30 hadden gehaald (of net niet). Hoe kan ik dan met mijn geschatte 1:30 in roze was gezet? Zijn mensen echt zo oneerlijk over hun verwachte finishtijd? Ik had t idee veel mensen aan t inhalen te zijn geweest en als ik mijn bruto tijd zie en van andere 1:26 lopers is dat ook wel waar.
Het is een feit dat veel mensen een andere tijd lopen dan ingeschat. Of dit altijd 'oneerlijk over verwachte tijd' betreft durf ik niet te zeggen. Ik denk dat zeker in de langzamere vakken ook gewoon heel veel mensen lopen die niet goed kunnen inschatten waar ze op uitkomen. Zeker in de snellere startvakken lopen vooral mensen die met grote regelmaat hardlopen en beter hun tijd kunnen inschatten. Desalniettemin zullen er denk ik wel meer mensen een te snelle tijd opgeven dan een te langzame. Ook zijn er mensen die gewoon graag verder naar voren starten (tot grote frustratie van de mensen die daar weer omheen moeten slingeren) en daarom een veel te snelle tijd opgeven. Of mensen die graag met hun vrienden of vriendinnen meelopen en daarom allemaal dezelfde tijd opgeven terwijl hun kunnen enorm verschilt. Zeker bij zo'n enorme drukke race als deze (één van de drukste van NL) ontkom je hier niet aan..

Zelf heb ik 1:05 opgegeven en kwam ik in geel. Heb heel weinig last gehad van mensen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
Het probleem versterkt zich ook nog eens. Als je niet vooraan loopt maar gewoon een goed getrainde recreant bent, dan kun je nogal wat last hebben van die te ambitieus opgegeven tijden. Als je de verwachte tijd eerlijk opgeeft en die ook loopt, dan ben je de eerste paar kilometer alleen maar om langzamere mensen heen aan het slingeren die onterecht in jouw startvak zaten.

Als je dat een paar keer hebt meegemaakt, ga je zelf een volgende keer ook een iets te snelle tijd opgeven.
En zo houdt dat probleem zich vanzelf in stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Valorian schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:13:
[...]

Het is een feit dat veel mensen een andere tijd lopen dan ingeschat. Of dit altijd 'oneerlijk over verwachte tijd' betreft durf ik niet te zeggen. Ik denk dat zeker in de langzamere vakken ook gewoon heel veel mensen lopen die niet goed kunnen inschatten waar ze op uitkomen. Zeker in de snellere startvakken lopen vooral mensen die met grote regelmaat hardlopen en beter hun tijd kunnen inschatten. Desalniettemin zullen er denk ik wel meer mensen een te snelle tijd opgeven dan een te langzame. Ook zijn er mensen die gewoon graag verder naar voren starten (tot grote frustratie van de mensen die daar weer omheen moeten slingeren) en daarom een veel te snelle tijd opgeven. Of mensen die graag met hun vrienden of vriendinnen meelopen en daarom allemaal dezelfde tijd opgeven terwijl hun kunnen enorm verschilt. Zeker bij zo'n enorme drukke race als deze (één van de drukste van NL) ontkom je hier niet aan..

Zelf heb ik 1:05 opgegeven en kwam ik in geel. Heb heel weinig last gehad van mensen.
Maar waarom dan zo verbaasd/blij 'toch mooi op anderhalf uur' gefinished te zijn? Dan heb je dus gewoon niet je blijkbaar verwachte 1:30 opgegeven met je rode startvak, want 1:30 is roze. Ik snap dat er iets van honderd lui per startvak door blessures/ziekte/onervarenheid hun tijd bij opgave niet goed doorgeven, maar ik liep echt in een wolk van rode mensen. En ik startte niet vooraan bij roze...

Er is wel een manier waarop dit te fixen is - laat een wedstrijdresultaat zien van een vergelijkbare afstand. Niet aanwezig - iets van opgegeven tijd + 10 min. Maar dat is wel wat overdreven.
dreamscape schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:21:
Het probleem versterkt zich ook nog eens. Als je niet vooraan loopt maar gewoon een goed getrainde recreant bent, dan kun je nogal wat last hebben van die te ambitieus opgegeven tijden. Als je de verwachte tijd eerlijk opgeeft en die ook loopt, dan ben je de eerste paar kilometer alleen maar om langzamere mensen heen aan het slingeren die onterecht in jouw startvak zaten.

Als je dat een paar keer hebt meegemaakt, ga je zelf een volgende keer ook een iets te snelle tijd opgeven.
En zo houdt dat probleem zich vanzelf in stand.
Ja, want ik was t nu eigenlijk wel een beetje zat (want langzamer lopers liepen lang niet netjes rechts, het leek de snelweg wel... Veel mensen toch rechts ingehaald omdat daar wel ruimte was.) zeker op de stukken waar het wat smaller werd (derdebaan, drankposten, dat stuk bij hotel erica) was t soms echt van volledig rechts naar links naar rechts zigzaggen. Ik zal volgend jaar braaf 1:25 invullen (al loop ik nog wel wat 15/16km wedstrijden voor de inschrijving weer open is, dus wellicht kan dat nog omlaag :P), hopende daarmee in rood te komen, waar ik dan ook wel vertrouwen in heb. Zolang ík braaf mijn echt verwachte tijd invul, is het mogelijk dat anderen dat ook gaan doen toch? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ja, verwachte eindtijden blijft een probleem. Iedereen wil vooraan starten. Eigenlijk kom je dit bij elke loop met startvakken wel tegen.
Ik laat me dan liever helemaal naar achter zakken bij kleinere loopjes, als er netto tijd is tenminste. Loop toch niet mee voor de medailles en tegen de tijd dat ik dan kan starten is het veld alweer iets uitgewaaierd.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 18:48

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

Valorian schreef op zondag 20 november 2016 @ 19:13:
[...]

En daarvoor grijs, maar dat zal wellicht gereserveerd zijn voor de toppers en mensen met wedstrijdlicentie (én een hele snelle streeftijd). Zelfs de sub-1:00 lopers hier op tweakers startten geloof ik niet in grijs, dus geen idee wie daar dan staat, naast die paar ingevlogen Afrikanen.

[...]
En o.a. ik :w

Verder ook mijn wedstrijdverslagje van een toch wel vrij pittige heuvelloop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ugoCqhnNsGjPuRIyI2QxvT6H/full.jpg
Met 81 ;)

Nijmegen, de Zevenheuvelenloop, een afstand die ik nog nooit gelopen heb. Een ding is dus zeker, het wordt een PR. Hoe goed? Dat is de vraag. Vorige week liep ik boven mijn eigen verwachting een 32.28 in Nunspeet en de benen voelden goed. Hoewel ik deze week een beetje klachten aan de kuiten had, leken deze ‘sochtends verdwenen te zijn. Dat het KNMI code geel af had gegeven voor windkracht 6-7 met stoten tot 110 km/h mocht de pret niet drukken. Met een goed gevoel afreizen naar het midden van het land dus en niet gek laten maken door donkere wolken.

In de auto met oud-LA-genoot Arjan naar Nijmegen een strategie bepalen, lekker ouwehoeren over zijn mega PR van 31:51 (en vooral de geldigeheid ervan... iets met gecertificeerde parcours...). We hadden hetzelfde strijdplan, waar ook Fabian aan mee zou doen; 16.30 – 33.00 – 49.30. Ook al was de eerste 5k vol tegen de wind in en heuve lop. Het plan was om gewoon vlak te lopen. Zo lang mogelijk 3.18 kilometers aan elkaar rijgen dus. Een klein beetje verlies zou in de eerste 5 wel mogen, als de rest maar vlak en hard blijft.

Mooi op tijd aangekomen kwamen we Fabian tegen bij de Stadsschouwburg, onze kleedlocatie. Vanaf daar inlopen naar de start-finish en de laatste anderhalve kilometer van het parcours tegengesteld lopen, parcoursverkenning. Iets wat ik vorige week ook had moeten doen, gezien de verrassing in de laatste 200 meter. De laatste 500m ging vals plat, maar toch behoorlijk steil omhoog. De kilometer ervoor was hard naar beneden, een bijna vrije val waarbij het tempo flink hoog zou komen te liggen. De parcoursverkenning was dus zeker niet onnodig.

Dan nog even een paar versnellingen en klaarmaken voor het startschot, oplijnen achter de toppers. Na het startschot lag het tempo meteen heel hoog. De eerste meters gingen naar beneden, dus een openingskilometer van 3.08 was hard maar kostte niet veel kracht. Daarna was het zoeken naar de juist groep. De wind was hard en het tempo van eenieder lag hoog. Arjan kon me nog motiveren aan te zetten om aan te haken bij een groep voor ons, Fabian hing daar ook mooi in de staart. Ons vooraf besproken plan leek dus goed te gaan, elkaar de eerste kilometers helpen, daarna kijken wie de sterkste benen heeft. De kilometers tegen de wind in en omhoog gingen langzaam, het zakte weg van 3.22 naar 3.34. Om proberen over te springen naar de volgende groep nam ik het kopwerk over en ik kwam er gelijk achter waarom het tempo zo laag lag... Een muur van wind recht in het gezicht. Uit solidariteit voor de mannen hield ik een stukje kopwerk vol om vervolgens weer af te zakken. De tegenvallende doorkomst van 16.44 kwam dan ook niet als een verrassing.

Gelukkig kwam na 5,5 eindelijk de bocht waarbij we uit de wind draaiden. Even aanzetten om weer naar 3.17 te komen was blijkbaar genoeg om los te komen van de groep. Hoewel dit niet helemaal de bedoeling was, vond ik het ook niet erg. Als het goed was kwam hierna hooguit valse zijwind, maar geen echte wind tegen. Dat deze kilometers de meeste heuvels hadden, had ik gezien in het filmpje van het parcours. Maar in het echt waren ze toch een stukje steiler dan verwacht. De eerste paar overleefde ik nog wel redelijk, maar de vrije val bij 7,5 gevolgd door een hele lange steile klim kostte me veel meer kracht dan verwacht. Vlak voor dit punt kwam de uiteindelijke winnares Susan Krumins (Kuijken) voorbij sjezen inclusief een hele entourage bestaande uit hazen, persmotoren en meelopers. Het lukte me om aan te klampen, maar poeh(!!) wat kan zij dalen. Elke afdaling liep ze een meter of 10-15 weg, waarvan ik heuvel op hooguit 5 terug pakte. Na een paar heuvels was het gat dus te groot om nog bij deze groep te komen en was het weer alleen lopen.

Vlak voor het 10k punt kwam nog een andere Groninger, Maarten Zeegers, voorbij (we passeerden gelijktijdig de mat). Ik had het idee dat Fabian en Arjan niet ver achter me zouden zitten, maar kijken op dit punt is alleen maar nadelig. Op eigen kracht doorlopen. De tussentijd viel me enigszins tegen; 33.35. Snel rekenend moet het tempo nu toch echt omhoog om een 16.24 te lopen voor een 49’er. Echter, had ik elke heuvel de hartslag in de keel, waardoor ik niet lekker rollend maar stampend naar beneden donderde en vervolgens op het vlakke deel 500 meter nodig had om te herstellen. Als we dan bij 12,5 ineens nog een stuk de wind vol in het gezicht hebben (dat kon toch niet meer?!) is de 49 niet meer mogelijk. Gewoon goed doorlopen en in ieder geval Arjan, Fabian en Maarten, die inmiddels ook gelost is, voorblijven is het devies.

Dan herken ik het parcours ineens. Mooi, de laatste 1500m gaan dus in. Aanzetten en klaarmaken voor een eventuele eindsprint. Als ik de 14e km dan nog in 3.10 klok voelen de benen toch niet fris meer, ik kijk 500m voor de finish achterom om te zien of sprinten noodzakelijk is. Dat lijk niet zo te zijn. Geen Fabian of Arjan in de rug. Ik word nog wel gepasseerd door een loper. Dan 300m voor de finish hoor ik tot mijn schrik de kenmerkende ademhaling van Fabian. Als hij dan 150m voor de finish ineens voorbij komt sprinten besef ik dat ik toch echt moet! Ik had er helemaal geen zin in, de tijd was er niet naar, maar verliezen.. Nee, verliezen kan echt niet! VOL, maar dan ook VOL aanzetten! Even laten zien dat die sprintbenen er echt nog wel zijn pak ik hem in de laatste meters. Toch weer een seconde of 5 van de eindtijd afgesnoept. Hoewel Fabian nog goede hoop had dat zijn nettotijd sneller zou zijn, bleek die exact gelijk 50.24, maar de brutotijd (en die is toch echt geldend voor het klassement) was 50.26 om 50.27. Arjan bleek de 31 teveel te voelen in de benen en passeerde in 51.32 de meet. Hoewel de 49’er niet gelukt is, is mijn subdoel wel gehaald. De snelste noorderling. Fabian, Arjan, Maarten, Riekele, alle bekende namen uit het noorden achter me gelaten. Misschien zegt dat toch wat over de omstandigheden? Ik wil het er niet op gooien. Ik kan gewoon geen heuvels lopen. Dat bleek wel uit de afstand die Susan bij elk bultje pakte. Volgend jaar weer? Het is een goed georganiseerde, mooie loop over een fraai parcours met sterk veld, maar die heuvels(!!) doe mij maar een platte pannenkoek... _O-

[ Voor 3% gewijzigd door kramerty88 op 22-11-2016 09:01 . Reden: Foto's staan online ]

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-08 09:51
Ik lees dat het aangeraden is om in je looptrainingen je afstanden te variëren en maar 1 duurloop per week te doen (van de 3 à 4 trainingen per week).
Maar is het écht af te raden om steeds dezelfde afstand van circa 10 km te lopen?

Ik kan begrijpen dat telkens 10 km en maar 1 rustdag te nemen rap zal leiden tot blessures. Maar wat als ik ipv 1 rustdag nu 2 of zelfs 3 rustdagen begin te nemen?

Momenteel loop ik 10 km op 1 uur 5 min dus circa 6min30sec/km.
Mijn hartslag ligt wel tussen de 170 en 183 gedurende de ganse loop dus dat moet nog verlagen...

Ik vind korter lopen eerlijk gezegd minder leuk en het zou me minder motiveren om echt de deur uit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Tijd voor die lamp die ik bestelling heb om binnen te komen. Wat een pannenkoeken rijden er rond zeg! Ondanks diverse LED lampen die ik om/aan heb (nee, niet knipperend), moest ik net een sloot inspringen om niet aangereden te worden :(
1e automobilist zat niet op te letten en degene daarachter blijkbaar ook niet want die moest met piepende banden hard in de ankers om z'n voorligger niet te raken.

Gelukkig zijn er dan ook automobilisten die het raampje open doen en bezorgd vragen of alles wel goed met me is gegaan en of ze me niet geraakt hebben. Chapeau voor die mensen!

Nu alleen wel wat last van linker achillespees...het vlotte 10km loopje dat ik gepland had, heb ik moeten inkorten tot een 8,5. Gelukkig straks even naar een sportmasseur; die mag dan aan de slag :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Tallguy schreef op maandag 21 november 2016 @ 17:54:
Tijd voor die lamp die ik bestelling heb om binnen te komen. Wat een pannenkoeken rijden er rond zeg! Ondanks diverse LED lampen die ik om/aan heb (nee, niet knipperend), moest ik net een sloot inspringen om niet aangereden te worden :(
1e automobilist zat niet op te letten en degene daarachter blijkbaar ook niet want die moest met piepende banden hard in de ankers om z'n voorligger niet te raken.

Gelukkig zijn er dan ook automobilisten die het raampje open doen en bezorgd vragen of alles wel goed met me is gegaan en of ze me niet geraakt hebben. Chapeau voor die mensen!

Nu alleen wel wat last van linker achillespees...het vlotte 10km loopje dat ik gepland had, heb ik moeten inkorten tot een 8,5. Gelukkig straks even naar een sportmasseur; die mag dan aan de slag :)
Zicht is echt bagger nu, met die regen erbij op de donkere dagen. Ik ben zelf niet zo van de kerstversiering maar als ik vanuit de auto zie hoe slecht mensen zichtbaar zijn dan wordt ik daar toch ook wel weer een beetje bang van. Ik loop zelf dan ook vooral op stoep / fietspad (met weer zijn eigen risico's...) of op een weg die breed genoeg is om links (relatief veilig) te lopen (langs kanalen, etc). En inderdaad altijd 'ready to jump' richting berm. Hier in Utrecht rijden ook nog wel eens idioten, langs kanaal nog wel eens opgefokte gastjes in bmw of golf die zo lang mogelijk expres recht op je af blijven rijden ook al ben je goed zichtbaar, kennelijk is dat grappig.
Asgaro schreef op maandag 21 november 2016 @ 17:51:
Ik lees dat het aangeraden is om in je looptrainingen je afstanden te variëren en maar 1 duurloop per week te doen (van de 3 à 4 trainingen per week).
Maar is het écht af te raden om steeds dezelfde afstand van circa 10 km te lopen?

Ik kan begrijpen dat telkens 10 km en maar 1 rustdag te nemen rap zal leiden tot blessures. Maar wat als ik ipv 1 rustdag nu 2 of zelfs 3 rustdagen begin te nemen?

Mijn hartslag ligt wel tussen de 170 en 183 gedurende de ganse loop dus dat moet nog verlagen...

Ik vind korter lopen eerlijk gezegd minder leuk en het zou me minder motiveren om echt de deur uit te gaan.
Eén duurloop per week betekent niet persé dat je de rest van de lopen erg kort hoeft te houden hoor. Wat bijvoorbeeld kan is naast je duurloop een interval doen van ongeveer een half uurtje met van tevoren een kwartiertje inlopen op lage snelheid en achteraf een kwartier uitlopen. Verder is het zo dat als je echt 3 a 4 x per week loopt je snelheid en afstand rap zal verbeteren. Dan is je duurloop over een paar maanden bijvoorbeeld 15km en je herstelloop al weer een kilometer of 8. Ook kun je proberen je interval wat heftiger in te zetten (met de hoog-tempo stukken dus een stuk harder dan je duurloop-tempo) zodat je daar ondanks dat de afstand 'tegenvalt' nog wel dezelfde voldoening uit haalt (want net zo vermoeid of misschien wel meer dan na je duurlooptraining). Kortom, opties zat. En verder is er, zo getuige ook de 1001 schema's en theorien, natuurlijk geen sluitende wet over wat wel en niet werkt voor jouw lichaam. Probeer gewoon eens wat uit, zolang je luisterd naar pijntjes, niet té snel opbouwt en niet aan een training begint terwijl je echt nog aan het herstellen bent van de vorige...
kramerty88 schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:00:
[...]

En o.a. ik :w

Verder ook mijn wedstrijdverslagje van een toch wel vrij pittige heuvelloop:

Nijmegen, de Zevenheuvelenloop, een afstand die ik nog nooit gelopen heb. Een ding is dus zeker, het wordt een PR. Hoe goed? Dat is de vraag. Vorige week liep ik boven mijn eigen verwachting een 32.28 in Nunspeet en de benen voelden goed. Hoewel ik deze week een beetje klachten aan de kuiten had, leken deze ‘sochtends verdwenen te zijn. Dat het KNMI code geel af had gegeven voor windkracht 6-7 met stoten tot 110 km/h mocht de pret niet drukken. Met een goed gevoel afreizen naar het midden van het land dus en niet gek laten maken door donkere wolken.

In de auto met oud-LA-genoot Arjan naar Nijmegen een strategie bepalen, lekker ouwehoeren over zijn mega PR van 31:51 (en vooral de geldigeheid ervan... iets met gecertificeerde parcours...). We hadden hetzelfde strijdplan, waar ook Fabian aan mee zou doen; 16.30 – 33.00 – 49.30. Ook al was de eerste 5k vol tegen de wind in en heuve lop. Het plan was om gewoon vlak te lopen. Zo lang mogelijk 3.18 kilometers aan elkaar rijgen dus. Een klein beetje verlies zou in de eerste 5 wel mogen, als de rest maar vlak en hard blijft.

Mooi op tijd aangekomen kwamen we Fabian tegen bij de Stadsschouwburg, onze kleedlocatie. Vanaf daar inlopen naar de start-finish en de laatste anderhalve kilometer van het parcours tegengesteld lopen, parcoursverkenning. Iets wat ik vorige week ook had moeten doen, gezien de verrassing in de laatste 200 meter. De laatste 500m ging vals plat, maar toch behoorlijk steil omhoog. De kilometer ervoor was hard naar beneden, een bijna vrije val waarbij het tempo flink hoog zou komen te liggen. De parcoursverkenning was dus zeker niet onnodig.

Dan nog even een paar versnellingen en klaarmaken voor het startschot, oplijnen achter de toppers. Na het startschot lag het tempo meteen heel hoog. De eerste meters gingen naar beneden, dus een openingskilometer van 3.08 was hard maar kostte niet veel kracht. Daarna was het zoeken naar de juist groep. De wind was hard en het tempo van eenieder lag hoog. Arjan kon me nog motiveren aan te zetten om aan te haken bij een groep voor ons, Fabian hing daar ook mooi in de staart. Ons vooraf besproken plan leek dus goed te gaan, elkaar de eerste kilometers helpen, daarna kijken wie de sterkste benen heeft. De kilometers tegen de wind in en omhoog gingen langzaam, het zakte weg van 3.22 naar 3.34. Om proberen over te springen naar de volgende groep nam ik het kopwerk over en ik kwam er gelijk achter waarom het tempo zo laag lag... Een muur van wind recht in het gezicht. Uit solidariteit voor de mannen hield ik een stukje kopwerk vol om vervolgens weer af te zakken. De tegenvallende doorkomst van 16.44 kwam dan ook niet als een verrassing.

Gelukkig kwam na 5,5 eindelijk de bocht waarbij we uit de wind draaiden. Even aanzetten om weer naar 3.17 te komen was blijkbaar genoeg om los te komen van de groep. Hoewel dit niet helemaal de bedoeling was, vond ik het ook niet erg. Als het goed was kwam hierna hooguit valse zijwind, maar geen echte wind tegen. Dat deze kilometers de meeste heuvels hadden, had ik gezien in het filmpje van het parcours. Maar in het echt waren ze toch een stukje steiler dan verwacht. De eerste paar overleefde ik nog wel redelijk, maar de vrije val bij 7,5 gevolgd door een hele lange steile klim kostte me veel meer kracht dan verwacht. Vlak voor dit punt kwam de uiteindelijke winnares Susan Krumins (Kuijken) voorbij sjezen inclusief een hele entourage bestaande uit hazen, persmotoren en meelopers. Het lukte me om aan te klampen, maar poeh(!!) wat kan zij dalen. Elke afdaling liep ze een meter of 10-15 weg, waarvan ik heuvel op hooguit 5 terug pakte. Na een paar heuvels was het gat dus te groot om nog bij deze groep te komen en was het weer alleen lopen.

Vlak voor het 10k punt kwam nog een andere Groninger, Maarten Zeegers, voorbij (we passeerden gelijktijdig de mat). Ik had het idee dat Fabian en Arjan niet ver achter me zouden zitten, maar kijken op dit punt is alleen maar nadelig. Op eigen kracht doorlopen. De tussentijd viel me enigszins tegen; 33.35. Snel rekenend moet het tempo nu toch echt omhoog om een 16.24 te lopen voor een 49’er. Echter, had ik elke heuvel de hartslag in de keel, waardoor ik niet lekker rollend maar stampend naar beneden donderde en vervolgens op het vlakke deel 500 meter nodig had om te herstellen. Als we dan bij 12,5 ineens nog een stuk de wind vol in het gezicht hebben (dat kon toch niet meer?!) is de 49 niet meer mogelijk. Gewoon goed doorlopen en in ieder geval Arjan, Fabian en Maarten, die inmiddels ook gelost is, voorblijven is het devies.

Dan herken ik het parcours ineens. Mooi, de laatste 1500m gaan dus in. Aanzetten en klaarmaken voor een eventuele eindsprint. Als ik de 14e km dan nog in 3.10 klok voelen de benen toch niet fris meer, ik kijk 500m voor de finish achterom om te zien of sprinten noodzakelijk is. Dat lijk niet zo te zijn. Geen Fabian of Arjan in de rug. Ik word nog wel gepasseerd door een loper. Dan 300m voor de finish hoor ik tot mijn schrik de kenmerkende ademhaling van Fabian. Als hij dan 150m voor de finish ineens voorbij komt sprinten besef ik dat ik toch echt moet! Ik had er helemaal geen zin in, de tijd was er niet naar, maar verliezen.. Nee, verliezen kan echt niet! VOL, maar dan ook VOL aanzetten! Even laten zien dat die sprintbenen er echt nog wel zijn pak ik hem in de laatste meters. Toch weer een seconde of 5 van de eindtijd afgesnoept. Hoewel Fabian nog goede hoop had dat zijn nettotijd sneller zou zijn, bleek die exact gelijk 50.24, maar de brutotijd (en die is toch echt geldend voor het klassement) was 50.26 om 50.27. Arjan bleek de 31 teveel te voelen in de benen en passeerde in 51.32 de meet. Hoewel de 49’er niet gelukt is, is mijn subdoel wel gehaald. De snelste noorderling. Fabian, Arjan, Maarten, Riekele, alle bekende namen uit het noorden achter me gelaten. Misschien zegt dat toch wat over de omstandigheden? Ik wil het er niet op gooien. Ik kan gewoon geen heuvels lopen. Dat bleek wel uit de afstand die Susan bij elk bultje pakte. Volgend jaar weer? Het is een goed georganiseerde, mooie loop over een fraai parcours met sterk veld, maar die heuvels(!!) doe mij maar een platte pannenkoek... _O-
Gaaf, mooi verhaal, mooie tijd. Bizar om te zien dat er dat bij dit soort snelheden nog steeds 4 mensen op een seconde van elkaar over de finish komen.

Ik zag trouwens in de top-lijst dat bij de vrouwen plaats 3, 4 en 5 (52'ers) ingenomen werden door Japanse atleten, en bij de mannen oook een stuk of 5 Japanners in de top20 stonden (44-47'ers). Zouden dat soort atleten nu helemaal invliegen voor één zo'n wedstrijd? Van de Afrikanen ben ik het wel gewend, maar Japan is toch weer wat anders ;) .. Wel gaaf natuurlijk, internationale alure aan zo'n run.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:39

Rudedadude

Maybe we were born to run

Asgaro schreef op maandag 21 november 2016 @ 17:51:

Variatie is meestal leuker en levert een betere prikkel voor je lichaam op wanneer je ook het tempo varieert. Verder is het zeker niet erg om altijd dezelfde afstand te lopen, ik denk dat 75% van mijn loopjes ook tussen de 10 en 15 km zit en voor minder dan 45 minuten lopen kom ik meestal ook de deur niet uit. Dus nee, er is verder weinig aan de hand, zeker niet als je verder gewoon naar je lichaam luistert.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 18:48

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

Valorian schreef op maandag 21 november 2016 @ 19:07:

[...]

Ik zag trouwens in de top-lijst dat bij de vrouwen plaats 3, 4 en 5 (52'ers) ingenomen werden door Japanse atleten, en bij de mannen oook een stuk of 5 Japanners in de top20 stonden (44-47'ers). Zouden dat soort atleten nu helemaal invliegen voor één zo'n wedstrijd? Van de Afrikanen ben ik het wel gewend, maar Japan is toch weer wat anders ;) .. Wel gaaf natuurlijk, internationale alure aan zo'n run.
Ik denk dat die inderdaad gewoon ingevlogen zijn voor een wedstrijdje (of 2-3). Japan is een heel groot hardloop land, alleen wat minder bekend. Maar als voorbeeld een vrij zieke halve marathon uitslag om te laten zien hoeveel subtoppers ze hebben in vergelijking met Nederland:

http://japanrunningnews.b...us-isshiki-takes.html?m=1

27 Under 1:03 and 265 Sub-1:06 and it gets scarier; 600th place was 1.09.24

Kans is groot dat een aantal van deze lopers best bereid is wat loopjes her en der te doen voor een paar euro. ;)

P.S. Stel je even voor dat je thuis moet vertellen dat je met een 1.09 niet eens in de top 600 staat. _O-

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

McMiGHtY

- burp -

1.09..ik teken er voor

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Niemand die mee gedaan heeft aan Trail des Terrilis afgelopen zondag in Charleroi?

Ik waaide bijna van die heuvel af haha, maar voor de rest was het een top weertje. Weinig Nederlanders te bekennen dat wel.

Erg leuke route op een stuk bij het water na, was beetje saai om langs een kanaal te lopen. Heb er uiteindelijk 2.31 over 23 km gedaan. Sommige stukken gewandeld, met afdalen op handen en voeten en het klimmen was het ook wel eens wachten.

Heb er in ieder geval weer van genoten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 17:19
Mooie verhalen over de 7H, iedereen gefeliciteerd met de behaalde resultaten!
Zelf ben ik zondag het bos in getrokken. Het had flink geregend en dan snakken de Salomons naar modder :).
Had alleen de kracht van de wind een beetje onderschat. Ergens halverwege kwam er een tiental meters voor me ineens een dennentak naar beneden die het pad blokkeerde, en niet veel later viel iets verder weg met veel gekraak een volledige boom om :o . Tijd om de speeltuin te verlaten. :P

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Volg nu al een tijdje het topic hier. Sinds vorige maand eens langzaam begonnen met hardlopen. Helaas door verkeerde keus schoenen snel na de eerste week last van mijn enkel aan de buitenkant. Vermoedelijk het peesje wat daar loopt geirriteerd geraakt.

Nu een ander setje schoenen wat vele malen lekkerder loopt en ook nog eens minder problemen oplevert. Tot gisteravond. Eerste week netjes er op, eerste avond dat ik 2 minuten lopen/2 minuten rennen mocht. Ben bang dat ik toch iets te enthousiast heb geprobeerd om te rennen en een tempo van 180 stappen/minuut te halen. Nu helaas pijn aan de binnenkant van mijn enkel. Zwakke enkels, dus ik kan er een verklaring voor geven. Dus weer helaas een paar dagen/weken extra rust. :(

En juist nu ik het heerlijk begin te vinden om 's avonds na het werk even te gaan rennen. Ik doe netjes een warming up e.d. Baal een beetje van mijn zwakke enkels, ga dus maar eens kijken of ik enkel versterkende oefeningen kan gaan doen. :)

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

@electrichead "eerste avond dat ik 2 minuten lopen/2 minuten rennen mocht"...klinkt als Evy waar je mee aan het trainen bent? :)

Heb je die schoenen zelf uitgekozen of laten aanmeten? Want dat laatste is toch wel van belang als je begint en niet weet of cq welk type steun je voeten nodig hebben.
En meteen inzetten op 180ppm...ik weet niet of dat als beginnen zo verstandig is....naar mijn idee nl niet.
Je kan beter beginnen met normaal lopen (op gevoel), de afstand/training halen en niet letten op pasfrequentie, ademhaling etc...
Dat zijn dingen die komen later wel. Als je je nu al teveel focussed op dat soort zaken ga je, naar mijn optiek, verkeerd van start en zal je juist blessures gaan krijgen.

Cardio gaat erg snel dus laat je niet verleiden om dan opeens hard van stapel te lopen...je spieren, pezen etc hebben veel meer tijd nodig.

Eerst kunnen lopen, daarna verbeteren en de tijd ervoor nemen om je lichaam te laten wennen aan de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Tallguy schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:18:
@electrichead "eerste avond dat ik 2 minuten lopen/2 minuten rennen mocht"...klinkt als Evy waar je mee aan het trainen bent? :)

Heb je die schoenen zelf uitgekozen of laten aanmeten? Want dat laatste is toch wel van belang als je begint en niet weet of cq welk type steun je voeten nodig hebben.
En meteen inzetten op 180ppm...ik weet niet of dat als beginnen zo verstandig is....naar mijn idee nl niet.
Je kan beter beginnen met normaal lopen (op gevoel), de afstand/training halen en niet letten op pasfrequentie, ademhaling etc...
Dat zijn dingen die komen later wel. Als je je nu al teveel focussed op dat soort zaken ga je, naar mijn optiek, verkeerd van start en zal je juist blessures gaan krijgen.

Cardio gaat erg snel dus laat je niet verleiden om dan opeens hard van stapel te lopen...je spieren, pezen etc hebben veel meer tijd nodig.

Eerst kunnen lopen, daarna verbeteren en de tijd ervoor nemen om je lichaam te laten wennen aan de belasting.
Thanks voor de tip(s) ik ga dat inderdaad dan maar weer een beetje los laten en meer terug naar hoe ik vorige week liep. :) Het is niet Evy die ik gebruik. De app die ik gebruik heet Running for beginners, werkt een beetje hetzelfde volgens mij.

Het setje schoenen wat ik nu heb heb ik aangemeten gekregen n.a.v. analyse dus dat zit nu wel snor. Net wat ik zeg, mijn enkels zijn van nature al zwak dus daar komt ook veel weg. En ik ga gewoon weer even lekker stuntelen op het wennen. :)

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Pasfrequentie zou ik inderdaad nog even niet over nadenken.

[disclaimer: ben geen fysio, maar wel ervaring met blessures]
En vergeet overigens niet dat problemen met enkel naast zwakke enkels ook kunnen komen door andere verkeerde- of overbelasting. Zo zit er een pees vanuit de buitenkant van je onderbeen (die zwaar belast wordt bij hardlopen) helemaal naar je enkel en daaromheen. Die aanhechting is een relatief zwakke plek die bij overbelasting van de hele pees 'het slachtoffer' kan worden. Of door verkeerde belasting, bijvoorbeeld door knee-in lopen (knieën teveel naar binnen) een beetje gaat schuren op de plek waar 'ie rond de enkel loopt..

Maar goed, je geeft aan dat de schoenen al veel schelen, dus wellicht was het in dit geval wel het probleem. Hoop dat je voorspoedig door de schema's gaat straks, als je eenmaal wat verder loopt wordt het echt leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
[.. excuses, dubbelpost]

[ Voor 96% gewijzigd door Valorian op 23-11-2016 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
als ik ga hardlopen krijg ik na 45 minuten (ongeacht het tempo, zowel in Z2 als Z4) een beetje stijf gevoel in mijn heupen / lies / bekken. Dan kan ik wel doorlopen, maar als ik zo rond de 60 minuten kom begint het pijn te doen. Een stijfheidspijn. Als ik stop met lopen voel ik me dan echt een stijve plank. Het lijkt alsof het "te lang in constante eentonige beweging" bewegen het veroorzaakt. Iemand ideeën waar het nu echt door komt en hoe ik dit kan verbeteren? Of gaat dit vanzelf over als ik maar vaak genoeg loop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Kan het dragen van een running tight het branderige gevoel dat je soms hebt in je kuiten (in mijn geval bij de eerste kilometers) net meer doen veroorzaken dan wanneer je een korte broek draagt? Is dat branderige gevoel bv. gelinkt aan temperatuur?

Ben net gaan lopen in tight maar misschien moet ik met dit weer nog beter een korte broek aandoen?
(Ik heb zeker niet te koud. Integendeel, ik zweet snel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

P.O. Box schreef op woensdag 23 november 2016 @ 16:09:
als ik ga hardlopen krijg ik na 45 minuten (ongeacht het tempo, zowel in Z2 als Z4) een beetje stijf gevoel in mijn heupen / lies / bekken. Dan kan ik wel doorlopen, maar als ik zo rond de 60 minuten kom begint het pijn te doen. Een stijfheidspijn. Als ik stop met lopen voel ik me dan echt een stijve plank. Het lijkt alsof het "te lang in constante eentonige beweging" bewegen het veroorzaakt. Iemand ideeën waar het nu echt door komt en hoe ik dit kan verbeteren? Of gaat dit vanzelf over als ik maar vaak genoeg loop?
Is het niet gewoon verzuring van deze spieren?
Ik zou een tijdje wat korter lopen en gewoon even rustig opbouwen. Het klinkt nu alsof je te veel wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

P.O. Box schreef op woensdag 23 november 2016 @ 16:09:
Wat gebeurd er als je op zo'n moment even stopt met lopen en je heupregio even aandacht geeft met wat rekoefeningen? Dus hamstrings rekken, schuine buikspieren even rekken, en met je vingers je tenen aanraken?
Probeer dat eens en kijk of je soms ergens spanning voelt die met het rekken wellicht wat zakt. Daarna weer lopen om te zien of t helpt.

Het klinkt nl alsof je òf spierpijn hebt (wat ik juist zou verwachten ná het lopen) of dat je je torso te stijf houdt waardoor je bekkengebied op 'slot' schiet.
Hoe hou je je armen tijdens het lopen? Strak naast je borstkas of lager bij je heupen? Want dat laatste kan ook wat helpen om wat meer 'rotatie' in je bekkengebied te krijgen (althans, bij mij wel'.

Probeer t eens qua rekken enzo. Ben benieuwd wat je ervan merkt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• artharpe
  • Niet online
Zoals al eerder gemeld afgelopen zaterdag de RunForestRun over het Holtingerveld gelopen, nu alleen wat meer energie om er iets over te typen :). Afstand was volgens mijn GPS 29km, volgens de organisatie 30km. Parcours was volledig onverhard op een paar oversteekplaatsen na. Start was in de lokale schaapskooi, weer was wel ok, klein buitje aan het begin en daarna opklaringen met soms de zon erbij. Start was vanaf 10.30 en je mocht in het kwartier daarna zelf bepalen wanneer je op pad zou gaan. Zelf ervoor gekozen, ik ben niet de snelste, om als één van de laatsten te vertrekken. In het begin nog wat lintvorming, lopen achter elkaar. Doel is om in december een 42km trail te gaan lopen dus wilde het als een pittige trainingsloop aanpakken. Doel was 6/km maar uiteindelijk uitgekomen op 6.26/km, het blijven trails, geen idee wat je kan verwachten. Twee jaar geleden ervaarde ik de loop als pittig en dat was ook dit keer het geval. Onderweg nog enorme trek gekregen (maag ging als een malle tekeer), ontbijt was nl. soja yoghurt met wat "superfoods" een banaan en ontbijtkoek. Komende keer toch maar wat vroeger opstaan om wat meer energie in de tank te hebben. Ook nog een keer op mijn plaat gegaan, sowieso veel vallers gezien deze editie.

[ Voor 3% gewijzigd door artharpe op 23-11-2016 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Roozzz schreef op woensdag 23 november 2016 @ 19:33:
[...]

Is het niet gewoon verzuring van deze spieren?
Ik zou een tijdje wat korter lopen en gewoon even rustig opbouwen. Het klinkt nu alsof je te veel wilt.
het voelt in ieder geval niet als verzuring, dat voelt anders (alhoewel ik nog nooit verzuring in die regio heb meegemaakt, dus wellicht toch ;))
Tallguy schreef op woensdag 23 november 2016 @ 19:45:
[...]

Wat gebeurd er als je op zo'n moment even stopt met lopen en je heupregio even aandacht geeft met wat rekoefeningen? Dus hamstrings rekken, schuine buikspieren even rekken, en met je vingers je tenen aanraken?
Dan gaat het weer even goed. Het rekken zelf voelt heel lekker aan. Alsof ik eindelijk mijn heupgewricht weer eens een andere kant op mag bewegen. Voelt bevrijdend. Maar als ik dan weer ga lopen begint het na een minuut of 5 weer.
Probeer dat eens en kijk of je soms ergens spanning voelt die met het rekken wellicht wat zakt. Daarna weer lopen om te zien of t helpt.

Het klinkt nl alsof je òf spierpijn hebt (wat ik juist zou verwachten ná het lopen) of dat je je torso te stijf houdt waardoor je bekkengebied op 'slot' schiet.
Hoe hou je je armen tijdens het lopen? Strak naast je borstkas of lager bij je heupen? Want dat laatste kan ook wat helpen om wat meer 'rotatie' in je bekkengebied te krijgen (althans, bij mij wel'.

Probeer t eens qua rekken enzo. Ben benieuwd wat je ervan merkt.
Dat torso te stijf houden zou het best eens kunnen zijn. Ik hou mijn armen inderdaad hoog en heb op het oog sowieso al niet zo'n soepel loopje. Ik ga beiden proberen: meer rekken en de armen wat lager houden. Ben ook benieuwd :)

thanks beiden voor de reactie.

edit:
zat vanmorgen nog even aan deze reactie te denken... ik denk dat "op 'slot' schieten" wel het beste het gevoel omschrijft inderdaad...

[ Voor 3% gewijzigd door P.O. Box op 24-11-2016 09:45 ]

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
kramerty88 schreef op maandag 21 november 2016 @ 22:27:
[...]

Ik denk dat die inderdaad gewoon ingevlogen zijn voor een wedstrijdje (of 2-3). Japan is een heel groot hardloop land, alleen wat minder bekend. Maar als voorbeeld een vrij zieke halve marathon uitslag om te laten zien hoeveel subtoppers ze hebben in vergelijking met Nederland:

http://japanrunningnews.b...us-isshiki-takes.html?m=1

27 Under 1:03 and 265 Sub-1:06 and it gets scarier; 600th place was 1.09.24

Kans is groot dat een aantal van deze lopers best bereid is wat loopjes her en der te doen voor een paar euro. ;)

P.S. Stel je even voor dat je thuis moet vertellen dat je met een 1.09 niet eens in de top 600 staat. _O-
Oh mijn god! Dat is gewoon eng. En die video dan. Bijzonder indrukwekkend.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Liesregio kan je mooi 'dynamisch' rekken door je knie omhoog te doen en dan opzij en zo met(en andersom tegen) de klok in rondjes ermee te draaien. Gewoon, voorzichtig, niet dat t pijn doet maar wel dat je wat strekking voelt.
Ook je been schuin voor je zwaaien (naast gewoon voor-achter kan je ook links-rechts zwaaien, en dan aan de 'buitenzijde' zo hoog als je aandurft) helpt volgens mij je lies/heup.

• Asgaro
Als ik push-ups zou beginnen doen naast hardlopen, wanneer doe ik deze het best?

- Op dezelfde dag als het hardlopen.
- Op een rustdag.

Ik dacht op het eerste zicht op een rustdag zodat alles wat gespreid is, maar langs de andere kant: zullen die push-ups dan niet spieren belasten die horen te rusten op een rustdag?

Indien het op de dag van het hardlopen moet, doe ik dit best voor of na het hardlopen? En mag het net ervoor of erna of moet er wat tijd (bv. een uurtje) tussen zitten?

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Asgaro schreef op donderdag 24 november 2016 @ 16:09:
Als ik push-ups zou beginnen doen naast hardlopen, wanneer doe ik deze het best?

- Op dezelfde dag als het hardlopen.
- Op een rustdag.

Ik dacht op het eerste zicht op een rustdag zodat alles wat gespreid is, maar langs de andere kant: zullen die push-ups dan niet spieren belasten die horen te rusten op een rustdag?

Indien het op de dag van het hardlopen moet, doe ik dit best voor of na het hardlopen? En mag het net ervoor of erna of moet er wat tijd (bv. een uurtje) tussen zitten?
Wanneer het je uitkomt. Belasting is nagenoeg nul voor je benen. Alleen je bovenlichaam wordt een beetje geprikkeld, maar ik kan me niet voorstellen dat dat daadwerkelijk iets zal uitmaken voor het lopen.

• dreamscape
Tijdens een intervaltraining gewoon tussendoor tijdens een herstelminuutje? Geen idee of dat de geijkte strategie is, maar mijn trainer bedenkt vaak dat soort dingen voor bij een intervaltraining met squats, planks, crunches en push-ups tussendoor.

• nogeeninlog
  • Laatst online: 12-09 21:37
Asgaro schreef op donderdag 24 november 2016 @ 16:09:
pushups zijn net als planking een training voor je rompspieren. Dus als je bij een looptraining je rompspieren extra hebt belast, dan kan het een goed idee zijn om ze wat rust te gunnen.
Pagina: 1 ... 16 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic