Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 109 Laatste
Acties:
  • 514.805 views

Onderwerpen

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Ik heb een Oneplus One en dat is echt geen klein apparaat met 5,5 inch. Daar zijn geen armbanden voor te vinden, al had ik gehoopt dat met de komst van de Iphone 6 plus daar verandering in zou komen. Maar het ding past prima in mijn Flipbelt en dan voel je hem bij het lopen nauwelijks zitten. Voor Sjosz volgens mij echt wel het overwegen waard.

Overigens neem ik zelf mijn telefoon bijna nooit mee bij het hardlopen. Voor het loggen en wat tijdinfo heb ik een Fenix3. Een telefoon is leuk om mee te loggen, maar niet geschikt om tijdens het lopen nog wat gegevens op te bekijken. Tenzij je toevallig ook nog een Pebble erbij hebt, dan gaat dat wel.

Edit: ik bedenk me net... bij de Zevenheuvelenloop had ik wel een telefoon bij me, maar dat was een Nexus 5. Die pastte in het kleine zakje in mijn hardloopbroek en zat precies rechts op mijn heup. Ook niks van gemerkt.

[ Voor 29% gewijzigd door dreamscape op 21-09-2016 21:26 ]

Punctuality is the politeness of kings

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 15:54
Ik heb tijden gelopen met zo'n rekbaar zakje voor rond je middel. 2 euro bij de action als je wil proberen. Doordat ze zo rekbaar zijn ging mijn Note (5.7inch) daar nog steeds prima in, met langs het ritsje kan nog steeds een headset mocht je deze gebruiken.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik vind alles wat enigszins bungelt of hangt irritant, voor mij dus geen telefoon mee. Horloge heeft ook wel meer voordelen dan formaat.

Zaterdag 10 km wedstrijd, ik twijfel een beetje met mijn schema deze week. Gisteren heb ik nog een interval training van 10 km gedaan, ik wil deze week nog een rondje van 5 km lopen. Wat denken jullie dat beter is, donderdag of vrijdag?
Oh ja had ik al gezegd dat ik alles wil geven zaterdag? :P

[ Voor 54% gewijzigd door Sport_Life op 21-09-2016 23:29 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:51
[b]sjosz schreef op woensdag 21 september 2016 @ 20:28:[/b
Om de arm heb ik al een keer geprobeerd, alleen vind ik dat echt niet fijn zitten. Flipbelt zou wellicht ook iets zijn, maar het ziet er al zo oncomfertabel uit.. Ik ga eens kijken of ik die van iemand kan lenen zodat ik het kan proberen!
Ik heb een Flipbelt, was daar erg tevreden over. Tegenwoordig loop ik meestal zonder telefoon ( met horlige) maar als ik ook muziek wil gaat de flipbelt nog wel eens mee. Vind hem in ieder geval veel fijner dan zo'n armband. De flipbelt zit praktisch op je heupen en is best comfi. Verkrijgbaar in een paar maten, niet te klein nemen, dan wordt het te strak, dat is niet relaxed.

Bij mijn marathon dit voorjaar kon ik in de flipbelt ook nog eens, met wat proppen, 7 grote ( isotone) gellertjes kwijt, niet ideaal meer maar mijns inziens nog altijd fijner dan zo'n rugzakje ( tenzij je nog meer mee wilt nemen natuurlijk).

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nu GPS horloge in de "aanbieding" bij Ibood ;).

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
KnOeFz schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:54:
[...]

Ja die youtube had ik al geziien (ander merk maar lijkt er verdacht veel op). Ik hecht meer waarde aan beeld materiaal van gebruikers zelf.

Ikheb inmiddels de bestelknop ook maar ingedrukt :)... het is rood geworden
Zijn allemaal hetzelfde met een andere naam. Waarschijnlijk Alibaba of Aliexpress met een mogelijkheid om te customizen. ;)

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-08 10:48
Razr schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:08:
[...]

(...) Ik moet het lampje best ver uitrekken voordat hij achter om mijn schoen heen kan (dus er staat veel spanning op).
Verrek, en ik altijd maar denken dat je die dingen om je enkels moet doen. Hah! Weer wat geleerd. Vond het al wat gek zitten. Maar het bevalt evengoed prima!

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

• DigitalExorcist
dreamscape schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:24:
Ik heb een Oneplus One en dat is echt geen klein apparaat met 5,5 inch. Daar zijn geen armbanden voor te vinden, al had ik gehoopt dat met de komst van de Iphone 6 plus daar verandering in zou komen. Maar het ding past prima in mijn Flipbelt en dan voel je hem bij het lopen nauwelijks zitten. Voor Sjosz volgens mij echt wel het overwegen waard.

Overigens neem ik zelf mijn telefoon bijna nooit mee bij het hardlopen. Voor het loggen en wat tijdinfo heb ik een Fenix3. Een telefoon is leuk om mee te loggen, maar niet geschikt om tijdens het lopen nog wat gegevens op te bekijken. Tenzij je toevallig ook nog een Pebble erbij hebt, dan gaat dat wel.

Edit: ik bedenk me net... bij de Zevenheuvelenloop had ik wel een telefoon bij me, maar dat was een Nexus 5. Die pastte in het kleine zakje in mijn hardloopbroek en zat precies rechts op mijn heup. Ook niks van gemerkt.
Ik heb de sportarmband van de Action gekocht (2 euro), tijdje geleden al een maar die is kwijtgeraakt. Daar past m'n Galaxy Note 3 ook nét in. Ook geen kleine telefoon. Wel een heel gewicht maar ik stoor me er niet aan. Heb altijd een telefoon mee vanwege Runkeeper en muziek.

(Gisteren die Runkeeper icm Spotify hardloopmodus eens gedaan. Als je die start bepaalt ie je tempo, stelt vast dat ik 150 spm loop, en maakt on the fly een playlist aan gebaseerd op mijn muzieksmaak met nummers die 150bpm zijn. Echt briljant, wat een uitvinding!

Zelf loop ik met een Garmin Vivosmart HR en een telefoon (nu iPhone 5S, voorheen Galaxy Note 3) in die armband, oortjes in, vakje voor een huissleutel. Ideaal ding.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:55
KnOeFz schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:03:
Het begint weer wat korter licht te worden :'( ... ik ben op zoek naar want nieuwe verlichting om gezien te worden tijdens het hardlopen. Tot nu toe was ik tevreden met ene led band om mijn arm... maar ik wil graag wat meer...

Heeft iemand hier ervaring met dit soort lampjes op je schoenen:
[afbeelding]
Hoe bevalt dat? Blijven ze goed zitten of verlies je ze snel? Ik loop ook nog als eens door gras wat soms ook wel wat hoger kan zijn of modder...
Ik heb hier negatieve ervaring mee. Heb d'r ooit 2 cadeau gekregen en ik was er tijdens het eerste loopje al gelijk 1 kwijt :/

Wat smartphone meenemen betreft: Ik heb een tijdje geleden een smartphone belt van Kalenji meegenomen bij de Decathlon. Hier past mijn Galaxy S6 iig prima in en ik moet zeggen dat ie tot nu toe prima bevalt :)
Enige nadeel is dat je je smartphone niet meer kan bedienen, maar daar gebruik ik mijn smartwatch voor.

[ Voor 4% gewijzigd door InZane op 22-09-2016 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Laatst online: 08:09
KnOeFz schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:03:
Het begint weer wat korter licht te worden :'( ... ik ben op zoek naar want nieuwe verlichting om gezien te worden tijdens het hardlopen. Tot nu toe was ik tevreden met ene led band om mijn arm... maar ik wil graag wat meer...

Heeft iemand hier ervaring met dit soort lampjes op je schoenen:
[afbeelding]
Hoe bevalt dat? Blijven ze goed zitten of verlies je ze snel? Ik loop ook nog als eens door gras wat soms ook wel wat hoger kan zijn of modder...
Ik gebruik zelf iets als dit. De reden hiervoor is vrij simpel. Ik wil mensen kunnen zien maar ook gezien worden. Er zijn hardlopers die menen dat wanneer je een armbandje met ledjes aan doet en voor de rest alleen maar zwarte kleding je wel veilig bent.. Nou ik kan je vertellen dat dat nogal naief is om te denken.

Daarnaast draag ik ook nog een geel reflecterend vest. Call it overkill maar met iets als dit is gewoon spelen met je leven.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik heb een reflectiehesje (yay ikea) maar die zit niet lekker, een tweetal armbanden, een vestje met ledstrips/reflectie ingebouwd (saucony vizipro - batterijtje is via usb te laden, ooit voor 25€ op de kop getikt) en verder probeer ik vooral hele felle kleuren aan te doen, braaf op de stoep te lopen, te doen alsof niemand mij ziet (ook overdag verstandig trouwens) en toch vooral overdag/in de schemering te lopen. En als t echt in t donker moet (lees: winter) dan alleen stoep/fietspaden met verlichting en niet buiten de bebouwde kom op de 60/70/80 wegen met trekkers, zonder lantaarnpalen enzo. En dus dat viziproding sowieso aan.
En zonder muziek, zodat je mensen/autos hoort. Wat in de sneeuw trouwens verdomd moeilijk is - ook zonder muziek.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• MrAcid
  • Niet online
InZane schreef op donderdag 22 september 2016 @ 09:27:
[...]

Ik heb hier negatieve ervaring mee. Heb d'r ooit 2 cadeau gekregen en ik was er tijdens het eerste loopje al gelijk 1 kwijt :/
Je moet even opletten dat je ze op de juiste manier bevestigd. Dat is met de uiteinden naar boven gericht.
Webgnome schreef op donderdag 22 september 2016 @ 10:19:
[...]

Ik gebruik zelf iets als dit. De reden hiervoor is vrij simpel. Ik wil mensen kunnen zien maar ook gezien worden. Er zijn hardlopers die menen dat wanneer je een armbandje met ledjes aan doet en voor de rest alleen maar zwarte kleding je wel veilig bent.. Nou ik kan je vertellen dat dat nogal naief is om te denken.

Daarnaast draag ik ook nog een geel reflecterend vest. Call it overkill maar met iets als dit is gewoon spelen met je leven.
Nou, nou.

Een en ander is nogal afhankelijk van waar je loopt. In een goed verlichte randstad op fiets- en voetpaden is het wat anders dan op onverlichte 80km wegen.

'Levensgevaarlijk' is het wat mij betreft nergens. Je bent net zo goed zichtbaar als een fietser met die LED-verlichting. Zorg wel dat je ook aan de voorkant iets draagt, bijvoorbeeld om je arm. Daarnaast heeft bijna elke loopschoen en hardloopkledingstuk tegenwoordig reflecterende delen. Je bent er ook nog altijd zelf bij: je gaat niet vreselijk hard als hardloper ten opzichte van overige verkeer en je bent extreem wendbaar - tenzij je in de IJ-tunnel gaat lopen heb je ook gewoon een berm, dus je kunt je altijd nog uit de voeten maken.

• Webgnome
MrAcid schreef op donderdag 22 september 2016 @ 12:09:
[...]

Je moet even opletten dat je ze op de juiste manier bevestigd. Dat is met de uiteinden naar boven gericht.

[...]

Nou, nou.

Een en ander is nogal afhankelijk van waar je loopt. In een goed verlichte randstad op fiets- en voetpaden is het wat anders dan op onverlichte 80km wegen.

'Levensgevaarlijk' is het wat mij betreft nergens. Je bent net zo goed zichtbaar als een fietser met die LED-verlichting. Zorg wel dat je ook aan de voorkant iets draagt, bijvoorbeeld om je arm. Daarnaast heeft bijna elke loopschoen en hardloopkledingstuk tegenwoordig reflecterende delen. Je bent er ook nog altijd zelf bij: je gaat niet vreselijk hard als hardloper ten opzichte van overige verkeer en je bent extreem wendbaar - tenzij je in de IJ-tunnel gaat lopen heb je ook gewoon een berm, dus je kunt je altijd nog uit de voeten maken.
Led verlichting alsin die twee kleine lampjes voor op de fiets .. dat noem ik geen verlichting. Maar goed you get the point. En inderdaad ben je in de stad (Nederland is groter dan de randstad) natuurlijk veel zichtbaarder maar ook dan dien je je zelf ook nog steeds erg zichtbaar te maken.

Strava | AP | IP | AW

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Reflecterende delen heb je op een vrijliggend fiets/voetpad niet veel aan. De gemiddelde fietsverlichting, een gloeiende spijker aan een elastiekje, doet er niets mee. Zie dat dagelijks, zowel als hardloper en als fietser op het Brettenpad, Westerpark, Amsterdam.

A'dam PVOutput

• MrAcid
  • Niet online
Ik denk echt dat jullie die LED-banden onderschatten. Ben al meermaals door fietsers gecomplimenteerd voor de goede zichtbaarheid met het genoemde bandje om m'n rechterschoen en een LED armband om m'n arm. De moderne banden hebben allemaal een "lichtbalk" in plaats van een gloeiende spijker aan een elastiekje.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Een led-band is bijna vervelend, zo fel. Ik heb het geluk hem zelden nodig te hebben maar hij voldoet prima in matig of slecht verlichte gebieden. Als je ergens loopt waar het onverlicht is dan moet je inderdaad wat meer maatregelen nemen.

Maar als het aankomt op veiligheid geldt natuurlijk err on the side of caution, dus ga gerust als een kerstboom op pad. Want fietsende tieners zien je ook dan niet, het is immers veel te gezellig op Snapchat -O-

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Valorian
Afbeeldingslocatie: https://www.action.nl/media/catalog/product/cache/1/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/5/2542574.png

Deze dingen kosten 3 euro bij de Action en gaan best lang mee. Zit niet heel fijn maar qua zichtbaarheid zijn ze echt meer dan voldoende.

Zelf draag ik overigens helemaal niets. Loop vrijwel alleen in stedelijke omgeving maar zelfs daar heb ik nog genoeg ruimte om veilig te kunnen lopen.

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 17:19
Hardlopers en fietsers zijn het probleem (meestal) niet. Als ze geen actieve verlichting hebben dan hebben ze wel wat reflectie op hun fiets/schoenen/kleding.
Ik loop 's avonds met een Kalenji Runlight. Geeft een bak licht, maar dat is meteen ook een nadeel want alles buiten mijn lichtbundel is bijna onzchtbaar als het niet reflecteert. En het zijn de honderuitlaters waar ik iedere keer van schrik als ze mijn kleine wereldje instappen. Soms heb ik het geluk dat ik de ogen van de hond zie reflecteren, maar meestal zie ik 't baasje pas als ie een paar meter voor de staat in z'n/heur zwarte jas en donkere broek |:( .

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• MrAcid
  • Niet online
Valorian schreef op donderdag 22 september 2016 @ 13:01:
[afbeelding]

Deze dingen kosten 3 euro bij de Action en gaan best lang mee. Zit niet heel fijn maar qua zichtbaarheid zijn ze echt meer dan voldoende.

Zelf draag ik overigens helemaal niets. Loop vrijwel alleen in stedelijke omgeving maar zelfs daar heb ik nog genoeg ruimte om veilig te kunnen lopen.
Dat zijn precies de banden die dus NIET voor goeie zichtbaarheid zorgen. ;) Dit is categorie: gloeiende spijker aan een elastiekje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:50

vhal

ಠ_ಠ

Die LED'je op een bandje had ik ook eerst, ooit gekocht bij de Aldi. Het 'voldeed' maar ik had absoluut niet het idee dat men het idee had dat ik zichtbaar was. Daarnaast was het draagcomfort niet bepaald prettig.

Dit jaar heb ik 2 LED-armbanden gekocht voor ~3€ per stuk

https://nl.aliexpress.com...2114.13010608.0.51.dTh8dL

Wereld van verschil, volgens zijn het gewoon standaard banden die hier in NL ook verkocht worden voor 15€ en meer. Het is ook prettig dat er nu in donkere gebieden (zover van toepassing in de Randstad) een gloed waarneembaar is op het asfalt. Ik heb gekozen voor de groene variant daar dit naar mijn mening toch wel de kleur is die in het donker het meest opvalt en het minst hinderlijk is voor tegenliggers/dieren/etc. Er vliegen nl. best wat vleermuizen rond op sommige stukken, ook de reden waarom sommige fietspaden hier niet verlicht zijn. Dit gecombineerd met een vest+reflectors en lichte kleding en defensief lopen moet voldoende zijn.

Anders kan je altijd nog onderstaande bestellen :+

https://www.noxgear.com/tracer360

[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 22-09-2016 13:28 ]

Strava

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Die is best gaaf :9~

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Valorian schreef op donderdag 22 september 2016 @ 13:01:

Als je niets draagt, val je tenminste op! Naaktloper ;)

Nee, een reflecterend hesje en desnoods een LED-strip om je arm(en) is m.i. meer dan voldoende. Da's al meer dan de meeste fietsers 's avonds hebben. Ik ben geen kerstboom.... zichtbaar zijn is één ding, maar overdrijven is nou óók weer niet nodig. Wel ga ik er altijd van uit dan een ander stekenblind is of niet uit z'n (m/v) doppen kijkt. Scheelt ook al wel.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

gek genoeg is verzending maar $4,50 naar NL, met de code VIP123 komt hij incl. verzending op 50$. Kan zijn dat de douane nog BTW heft

Strava

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:55
IK heb precies dezelfde! Mijn vrouw heeft ze een keertje meegenomen bij de Kruidvat (haar werk). Volgens mij waren ze daar 3 of 4 euro.

Volgens dit plaatje had Kruidvat ze zelfs voor 2.49 8)7
Afbeeldingslocatie: http://static.voordeelmuis.nl/img/jpg120/1728/1728628.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door InZane op 22-09-2016 16:11 ]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

InZane schreef op donderdag 22 september 2016 @ 16:08:
[...]

IK heb precies dezelfde! Mijn vrouw heeft ze een keertje meegenomen bij de Kruidvat (haar werk). Volgens mij waren ze daar 3 of 4 euro.

Volgens dit plaatje had Kruidvat ze zelfs voor 2.49 8)7
[afbeelding]
haha, die dingen kom je blijkbaar overal tegen :D Geen geld trouwens, €2,49.

Strava

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Dat "het gaat perfect" gevoel na een paar km en dan instorten herken ik wel. Je bent gewoon te snel gestart.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Sinds een dag of 3 last van mijn achillespees, vooral bij traplopen en wanneer ik af zet met deze voet. Komt denk ik van het hardlopen aangezien ik de afgelopen week meer en sneller gelopen heb dan ik normaal doe. Wat is nu het beste advies? Helemaal niet hardlopen tot de pijn weg is of op laag tempo kortere afstanden lopen? Ik kan niet goed inschatten of het erger wordt als ik blijf hardlopen. Het is verder niet echt dik of blauw.

[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 23-09-2016 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Gewoon proberen, als het pijn doet of erger wordt stoppen. Anders gewoon lekker doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Aghanim schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 16:43:
Sinds een dag of 3 last van mijn achillespees, vooral bij traplopen en wanneer ik af zet met deze voet. Komt denk ik van het hardlopen aangezien ik de afgelopen week meer en sneller gelopen heb dan ik normaal doe. Wat is nu het beste advies? Helemaal niet hardlopen tot de pijn weg is of op laag tempo kortere afstanden lopen? Ik kan niet goed inschatten of het erger wordt als ik blijf hardlopen. Het is verder niet echt dik of blauw.
Welcome to my world. Dankzij schade en schande adviseer ik het ècht rustig aan te doen. Moet bekennen dat dat mij nog niet gelukt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Vaak lukt het ook gewoon niet om rustig te doen. En dan zou hier eigenlijk al een topicwarning moeten staan:
-Beginner? Bouw rustig op.
-Blessure? Neem rust en bouw daarna weer rustig op.
-Iets anders waardoor je eventueel twijfelt of je wellicht rustig aan moet doen? Dan doe maar rustig aan.

Ik liep tot een paar maanden geleden met het grootste gemak duurlopen van twee uur tegen 10-11 km/u en kreeg toen last van mijn knie. Sinds juni dus al aan het zeuren, eerst rust houden, daarna rustig opbouwen en dus te hard gegaan en weer een terugval. Je wilt namelijk al veel te vroeg weer veel te snel.

Dus heb ik iets heel sufs gedaan, maar het helpt wel: ik ben bij onze atletiekvereniging gewoon weer mee gaan lopen met het groepje van Start to Run. Ontzettend sneu, dat beginnen met 5x 1 minuut, maar het is voor mij de ideale manier om toch 2x per week te lopen en écht rustig weer op te bouwen. In het voorjaar zit ik weer op 60 minuten en stroom ik wel weer in bij mijn eigen groep.

Soms vorm je zelf echt het grootste risico.

Punctuality is the politeness of kings

• Aghanim
  • Niet online
Dat geldt voor mij zeker ook. Vind het zo zonde dat ik net 2 PR's verbeter en dan geblesseerd raak. Dan heb ik al snel de drang om toch door te gaan en te weinig rust te nemen. Ga het tennis toernooi van deze week ook maar afzeggen denk ik. Continu afzetten en explosieve sprintjes is ook niet goed voor de achillespees.

• Webgnome
Dit is het probleem van veel sporters. Niet luisteren naar je lichaam. Denken Vinden dat het gewoon spierpijn is terwijl je lichaam dan toch echt anders reageert. Misschien is het inderdaad geen gek idee om hier een topic waarschuwing voor te gebruiken

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
nog even een reactie op de LED lampjes... heel veel mensen zetten deze op de knipperstand omdat ze denken dat ze dan beter gezien worden.... mijn ervaring als automobilist leert dat je dan juist NIET beter gezien wordt... je bent namelijk ook steeds een deel van een seconde helemaal niet zichtbaar.... heb in de auto al eens gehad dat in de verte een fietser met zo'n knipperding van de hema reed, ik keek even op mijn snelheidsmeter, keek op en schrok me de pleuris... weg fietser... en daarna ging zijn LEDje weer aan en schrok ik helemaal: hij was wel erg dichtbij inmiddels.... dus mensen, ajb: zet je lichtjes niet op de knipperstand.... ten overvloede nog even de regels (ja, in de url worden ze voor fietsers benoemd, maar sommige van jullie lopen zo'n hoog tempo dat jullie halve fietsers zijn :)):
https://www.rijksoverheid...en-reflectie-op-een-fiets

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Vredesloop. Erg zware wedstrijd, hard weggezakt in de laatste drie kilometers en daardoor mijn doel van 36'59 niet gehaald. De laatste kilometer alles gegeven maar zelfs een seconde langzamer dan mijn pr: 37'13.

Positief puntje: vorig jaar werd ik, na gezinsuitbreiding, ziekte en vakantie, slechts 90ste. Toen riep ik heel stoer dat ik de volgende editie wel top 20 zou lopen :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vvUg3pG.png

8)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 20:22
Dat is dan neem ik aan de 10km geweest?
Ik loop deze tijden op de 5km :(

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 23:43
tlpeter schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 16:16:
Je bent niet de enige hoor, ook ik loop dat soort tijden op de 5 km. Vandaag weer een loopje gedaan, maar het ging echt voor geen meter en al na 2,5 km moest ik het helaas voor gezien houden. Normaal loop ik nu rond de 5 km steeds en dat gaat me vrij redelijk af, maar vandaag...... :(

Edit: en dan word je onderweg ook nog eens ingehaald door iemand die ongeveer 2x zo snel loopt... goed voor je moraal ;)

[ Voor 11% gewijzigd door friggler op 24-09-2016 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:21

VPI

Aghanim schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 16:43:
Ik kan er over meepraten, achillespees is een venijnige blessure. Pas weer beginnen als je 's morgens bij het opstaan geen last meer hebt van de achillespees.

Onderstaande is een advies:

1 Volledige rust
Het oude gezegde use it or lose it geldt ook voor pezen. Enkel en alleen rust vermindert het vermogen van de pees om belast te kunnen worden. Het beïnvloedt op een negatieve manier ook de spier die aan de pees en aan het lichaamsdeel vastzit. Hierdoor kan de pees op termijn nóg minder belasting verdragen. Echter, u moet pijn niet negeren (zie punt 4). De pees moet belast worden tot het niveau dat de pees kan verdragen. Vervolgens moet dit niveau langzaam worden opgebouwd.

2 Het ondergaan van passieve therapieën
Behandelingen die niet gericht zijn op het vergroten van het vermogen van de pees om belast te kunnen worden, zijn op de lange termijn meestal niet nuttig. Deze behandelingen verminderen de pijn hooguit voor korte tijd. Behandelingen zoals elektrotherapie en ijs, verminderen de pijn slechts tijdelijk. Als de pees weer wordt belast, komt de pijn terug.

3 Injectietherapieën
Gedegen wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat Injecteren van stoffen in een pees niet effectief is. Veel injectietherapieën zijn gebaseerd op de foutieve veronderstelling dat pezen genezen zoals andere weefsels, en dat een degeneratieve (slijtage) pees het vermogen heeft om weer te herstellen tot een normale pees.
Het advies: laat je niet injecteren in een pees, voordat is gebleken dat een goed oefenprogramma niet effectief is.

peesklachten

4 De pijn negeren
Doseer de belasting op de pees. Pijn is een signaal dat de belasting te veel is (geweest). Verminder het onderdeel van de training dat de overbelasting heeft veroorzaakt (zie punt 10).

5 De pees rekken
Naast de belasting op de pees bij sporten, bestaan er compressiebelastingen op de pees als die maximaal is gestrekt. Bij de meeste pezen leidt rekken alleen maar tot meer compressiekrachten. Dit is slecht voor de pees. Als je spieren gespannen zijn, gebruik dan massage om ze wat te ontspannen.

6 De pees masseren
Een pijnlijke pees betekent dat deze is overbelast en geïrriteerd. Het toevoegen van meer energie door de pees te masseren, geeft waarschijnlijk nóg meer klachten. Soms zullen pezen direct na massage beter voelen, maar geven meer pijn als ze weer worden belast. Zoals vermeld in punt 5, kan massage van de bijbehorende spier wel nuttig zijn.

7 Zorgen over de echo, foto of scan van je pees
Je zou kunnen schrikken van de beelden van de pees gemaakt met echo’s en MRI. De woorden die worden gebruikt door medici zoals degeneratie en scheuren, kunnen je doen afvragen of de pees wel belast moet worden. Er zijn echter duidelijke aanwijzingen dat ook degeneratieve pezen (pezen die slijtage vertonen) getraind of belast kunnen worden. Zeker als de belasting op de pees geleidelijk wordt opgebouwd.

8 Bezorgd zijn dat de pees scheurt
Pijn werkt als een bescherming van je pees. Het zorgt ervoor dat je het rustiger aan doet. De meeste mensen die een pees hebben gescheurd, hadden nooit eerder pijn, hoewel de pees substantiële degeneratie vertoonde (zie punt 7).

9 Nemen van short cuts bij de revalidatie
Stappen overslaan binnen de revalidatie werkt niet. De pees moet de tijd krijgen om kracht en capaciteit (vermogen tot belasten) op te bouwen. Dit kan wel 3 maanden of soms zelfs langer duren. De langetermijnresultaten zijn goed wanneer de juiste revalidatie wordt gevolgd. Andere therapieën die herstel beloven geven meestal slechts verbetering op korte termijn, waarbij de pijn terugkeert als de pees weer wordt belast.

10 Niet weten welke belasting te groot is voor de pees
De grootste belasting voor je pees is wanneer je het gebruikt als een veer zoals bij springen, van richting veranderen en sprinten. Alle belasting die deze eigenschappen niet in zich meedragen zijn lage belastingen voor een pees. Oefeningen met gebruikmaking van gewichten en oefeningen die langzaam worden uitgevoerd, vormen geen zware belasting voor de pees, maar kunnen wél een gunstig effect hebben op de spieren.

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:42

Infinchible

Woef!

kenneth schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 16:11:
Vredesloop. Erg zware wedstrijd, hard weggezakt in de laatste drie kilometers en daardoor mijn doel van 36'59 niet gehaald. De laatste kilometer alles gegeven maar zelfs een seconde langzamer dan mijn pr: 37'13.

Positief puntje: vorig jaar werd ik, na gezinsuitbreiding, ziekte en vakantie, slechts 90ste. Toen riep ik heel stoer dat ik de volgende editie wel top 20 zou lopen :P

[afbeelding]

8)
Nette tijd hoor! d:)b Bevallen de schema's van Henny een beetje, gaat wel de goede kant op of niet?

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

tlpeter schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 16:16:
Haha, aanleg en hardloopervaring doen veel. Ik loop alweer acht jaar. De winnaar, Patrick Kwist, is de 45 ruim gepasseerd en loopt gewoon nog sub-32. Dat is, naast duizenden kilometers per jaar, gewoon de genenloterij winnen.

• tlpeter
Ik weet het. Helaas loop ik nu rustiger ivm met een hamstring blessure waardoor ik nog niet op snelheid kan en mag trainen.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Infinchible schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 18:27:
[...]

Nette tijd hoor! d:)b Bevallen de schema's van Henny een beetje, gaat wel de goede kant op of niet?
Thanks! Schema's bevallen goed, was natuurlijk wel een enorme omschakeling maar heb nu al veel verbeterd en er zit nog zoveel in het vat!

• Infinchible

Infinchible

Woef!

kenneth schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 19:23:
[...]

Thanks! Schema's bevallen goed, was natuurlijk wel een enorme omschakeling maar heb nu al veel verbeterd en er zit nog zoveel in het vat!
Ging jij nou ook ooit nog voor een marathon of de eerstkomende tijd nog voor de kortere afstanden?
Voor mij staat volgende week de Kustmarathon op het programma, wel zin in! Vorm nog niet heel goed, maar ga gewoon mijn best doen :).

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:54

Fontainemelon

Zuiderbuur

Hoe weet je eigenlijk wanneer je je limiet bereikt hebt wat persoonlijke records betreft? Zeker op die langere duurlopen lijkt me dat moeilijk in te schatten. Ikzelf ben nu een maandje of drie geleden gestart met vooral 5km lopen, en verschuif m'n persoonlijk doel elke keer een beetje. Helemaal in het begin was dat 25', recent 22'30" en nu ben ik traag maar gestaag naar die 20' toe aan het werken. Logischerwijs zou ik op langere termijn richting de 19' en 18' willen gaan, en idealiter is het "einddoel" de 17'30" (dat is namelijk ongeveer de top 10 tijd voor mannen in de 5km duurloop die in de stad waar ik woon georganiseerd wordt).

Totnogtoe ben ik optimistisch wat 20' betreft en zie ik vooruitgang in m'n tijden, maar wat als ik sneller dan verwacht tegen mijn figuurlijke 'plafond' aanloop? :P Die vooruitgang en het verbreken van persoonlijke records is net wat me voldoening geeft. Als je echt in topvorm bent, gaat het dan puur om luttele seconden van je PB afhalen, of evenaren?

• Infinchible

Infinchible

Woef!

Fontainemelon schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 19:25:
Hoe weet je eigenlijk wanneer je je limiet bereikt hebt wat persoonlijke records betreft? Zeker op die langere duurlopen lijkt me dat moeilijk in te schatten. Ikzelf ben nu een maandje of drie geleden gestart met vooral 5km lopen, en verschuif m'n persoonlijk doel elke keer een beetje. Helemaal in het begin was dat 25', recent 22'30" en nu ben ik traag maar gestaag naar die 20' toe aan het werken. Logischerwijs zou ik op langere termijn richting de 19' en 18' willen gaan, en idealiter is het "einddoel" de 17'30" (dat is namelijk ongeveer de top 10 tijd voor mannen in de 5km duurloop die in de stad waar ik woon georganiseerd wordt).

Totnogtoe ben ik optimistisch wat 20' betreft en zie ik vooruitgang in m'n tijden, maar wat als ik sneller dan verwacht tegen mijn figuurlijke 'plafond' aanloop? :P Die vooruitgang en het verbreken van persoonlijke records is net wat me voldoening geeft. Als je echt in topvorm bent, gaat het dan puur om luttele seconden van je PB afhalen, of evenaren?
Soms loop je ook gewoon even tegen een plafond aan voor een tijdje, maar het kan ook zomaar zijn dat je een maand/half jaar/jaar later ineens er weer keihard doorheen knalt. Zo dacht ik dat de 55 minuten op de zevenheuvelenloop wel bijna mijn top was, jaar erna (ook wat blessures gehad) had ik weer 58 nog iets, maar weer een jaar later ineens 53' laag. Dit jaar waarschijnlijk wel weer wat minder, maar zo blijf je lekker bezig ;) . Je zou ook eens kunnen laten testen met een Vo2max test op een loopband, daar kan je al wel wat aan zien als is dat ook wel iets te trainen. Loopeconomie/krachttraining kan ook nog een verbetering teweeg brengen. En natuurlijk gewoon heel veel kilometers maken en blessurevrij blijven.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Even het volgende.
Is het mogelijk?

In augustus in staat zijn om een uur lang 4:00/km te lopen (dus 15 km in een uur).
Dan geblesseerd raken aan sleutelbeen en een dikke maand 100% rust en dus helemaal niet hardlopen.

Is het mogelijk (en verstandig?) om dan binnen een maand weer in staat te zijn om 15 km in een uur te lopen?
(er vanuit gaande dat de blessure over is)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Infinchible schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 19:24:
[...]

Ging jij nou ook ooit nog voor een marathon of de eerstkomende tijd nog voor de kortere afstanden?
Voor mij staat volgende week de Kustmarathon op het programma, wel zin in! Vorm nog niet heel goed, maar ga gewoon mijn best doen :).
Marathon spreekt me nog niet zo aan, eerst de 5k en 10k uitmelken, wie weet gaat 35'59 ooit lukken :P

Succes volgende week. Ging toch een tijdje wat minder? Zou mooie start zijn voor een nieuwe periode!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[afbeelding]

8)
Mooie tijd! Ik heb m ook gelopen in een pr: 44 minuten :D. Toch ergens voelde het niet helemaal lekker, had niet helemaal mijn vorm te pakken en ik was halverwege startvak B gestart, dus heel veel moeten slalommen :X. Het was wel een vrij smal parcours op veel plekken. Hoe kom je trouwens in vak A terecht? Ik had de snelst mogelijke tijd opgegeven (<45min). Voor volgend jaar ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 24-09-2016 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Galois schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 20:30:
Even het volgende.
Is het mogelijk?

In augustus in staat zijn om een uur lang 4:00/km te lopen (dus 15 km in een uur).
Dan geblesseerd raken aan sleutelbeen en een dikke maand 100% rust en dus helemaal niet hardlopen.

Is het mogelijk (en verstandig?) om dan binnen een maand weer in staat te zijn om 15 km in een uur te lopen?
(er vanuit gaande dat de blessure over is)
Wat wil je horen? :) Heb je behoefte aan remmende berichten of moeten we je er juist in laten geloven?

Lijkt me namelijk gewoon een kwestie van proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Sport_Life schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 22:52:
[...]
Mooie tijd! Ik heb m ook gelopen in een pr: 44 minuten :D.
Gefeliciteerd! Een pr lopen voelt trouwens meestal niet lekker :P
Hoe kom je trouwens in vak A terecht? Ik had de snelst mogelijke tijd opgegeven (<45min). Voor volgend jaar ;).
Heb je je voor 5 september ingeschreven? Iedereen die zich na die datum inschreef kwam sowieso in vak B terecht volgens de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

MrAcid schreef op zondag 25 september 2016 @ 02:52:
[...]

Wat wil je horen? :) Heb je behoefte aan remmende berichten of moeten we je er juist in laten geloven?

Lijkt me namelijk gewoon een kwestie van proberen.
Hahaha. Daar lijkt het wel op he?

Ja, achteraf zal ik mijn ervaring delen... Vooraf hoop ik dat iemand ook eens een lange tijd helemaal stil heeft gestaan en ervaring heeft met weer snel fit te zijn.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 08:24

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik vind dit wel stoer. Het toont volgens mij ook aan waar je met gerichte training kunt komen, want inmiddels lig je op de 10k weer bijna een minuut voor op me.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

kenneth schreef op zondag 25 september 2016 @ 07:31:
[...]
Gefeliciteerd! Een pr lopen voelt trouwens meestal niet lekker :P
Onderweg niet, maar na afloop meestal wel! Zodra je gaat zitten!
[...]
Heb je je voor 5 september ingeschreven? Iedereen die zich na die datum inschreef kwam sowieso in vak B terecht volgens de site.
Heb me idd na 5 september ingeschreven. Kwam ineens overal reclame borden tegen.

Op wat voor schoenen lopen jullie eigenlijk die snelle tijden?

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 25-09-2016 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Dezelfde schoenen waarmee we duizenden kilometers trainingsarbeid mee verricht hebben 8)

Inov-8 Bare-X 150 voor wedstrijden en F-Lite 195 voor trainingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

kenneth schreef op zondag 25 september 2016 @ 09:38:
Dezelfde schoenen waarmee we duizenden kilometers trainingsarbeid mee verricht hebben 8)

Inov-8 Bare-X 150 voor wedstrijden en F-Lite 195 voor trainingen.
Ik heb er ook wel eens over gedacht om meer 'natural' schoenen te kopen.
Momenteel loop ik afwisselend op Asics Cumulus Gel (al jaren, elke ong. 1000 km nieuwe) en op Mizuno Wave rider.

De Wave riders hebben minder demping, dus daar loop ik wedstrijden op.

Maar hier zijn de F-lites voor een mooie prijs... Wellicht eens de moeite van proberen waard!

Vallen de maten 'gewoon'? Ik heb maar 42,5 op m'n Asics en 42 op de Mizunos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Wow, Ethiopiër Bekele heeft zojuist de Marathon van Berlijn gewonnen. Ik dacht dat er, ivm hoge temperatuur, sowieso geen records zouden sneuvelen. Maar met 2:03:03 zit 'ie maar 6 seconden boven het wereldrecord ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 08:24

Rudedadude

Maybe we were born to run

Galois schreef op zondag 25 september 2016 @ 11:29:
[...]

Momenteel loop ik afwisselend op Asics Cumulus Gel (al jaren, elke ong. 1000 km nieuwe) en op Mizuno Wave rider.

Maar hier zijn de F-lites voor een mooie prijs... Wellicht eens de moeite van proberen waard!

Let wel op, je kijkt nu naar een precision fit model (de 195 is er ook in standard fit en dit is dus een smallere variant). Zelf loop ik in inov-8's (alleen standard fit) in uk11 /us12. Mizuno's loop ik overigens ook op met us12. Recent heb ik Hitogami's aangeschaft, ook een wedstrijdmodel en hierop de fishpotatorun gelopen. Sterker nog: voor de wedstrijd had ik er de binnenzool uitgehaald (scheelt weer 4mm demping en wat gewicht). Dus je kan ook eens de binnenzool uit 1 van je schoenen halen en alles wat strakker aanveteren, dan heb je ook meteen een sneller en directer gevoel. Doe ik regelmatig met veel van mijn schoenen (dit voorjaar nog een 50km gelopen op trailschoenen zonder binnenzool). €Want met de 195's ga je een berg demping verliezen tov de schoenen die je nu noemt.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 22:52:
[...]
Mooie tijd! Ik heb m ook gelopen in een pr: 44 minuten :D. Toch ergens voelde het niet helemaal lekker, had niet helemaal mijn vorm te pakken en ik was halverwege startvak B gestart, dus heel veel moeten slalommen :X. Het was wel een vrij smal parcours op veel plekken. Hoe kom je trouwens in vak A terecht? Ik had de snelst mogelijke tijd opgegeven (<45min). Voor volgend jaar ;).
Ik zat in vak A maar had niet het idee dat ik daar thuis hoorde, had tussen 45 en 55 minuten opgegeven. Heb 48,56 gelopen, had ik dus wel goed ingeschat. Beetje te hard van stapel gelopen, in het begin ging ik iedereen voorbij, de tweede helft was dat andersom. Volgens mij ben ik uiteindelijk meer ingehaald dan andersom (op een gegeven ogenblik twee rustig over familiefeestjes kwebbelende meiden die me voor bij gingen)

Ik loop niet zo vaak wedstrijden en vraag me af hoe je het parcours moet lopen om ook echt tien kilometer te lopen. Mijn horloge gaf 9.8km aan en wat ik op strava zie (geweldig trouwens dat strava Flybys) heeft eigenlijk iedereen wat minder gelopen dan 10km waardoor ik vermoed dit geen GPS onnauwkeurigheid is maar dat niet de korste route gemeten word (binnenkant bocht, of het naastliggende fietspad gebruiken) die iedereen wel loopt. Wat is de officiele route? Midden van de weg en midden van de bocht?

Was wel erg leuk weer eens een wedstrijd te lopen, moet ik toch wat vaker gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:58

Roozzz

Plus ultra

[Roland] schreef op zondag 25 september 2016 @ 13:17:
[...]

Ik zat in vak A maar had niet het idee dat ik daar thuis hoorde, had tussen 45 en 55 minuten opgegeven. Heb 48,56 gelopen, had ik dus wel goed ingeschat. Beetje te hard van stapel gelopen, in het begin ging ik iedereen voorbij, de tweede helft was dat andersom. Volgens mij ben ik uiteindelijk meer ingehaald dan andersom (op een gegeven ogenblik twee rustig over familiefeestjes kwebbelende meiden die me voor bij gingen)

Ik loop niet zo vaak wedstrijden en vraag me af hoe je het parcours moet lopen om ook echt tien kilometer te lopen. Mijn horloge gaf 9.8km aan en wat ik op strava zie (geweldig trouwens dat strava Flybys) heeft eigenlijk iedereen wat minder gelopen dan 10km waardoor ik vermoed dit geen GPS onnauwkeurigheid is maar dat niet de korste route gemeten word (binnenkant bocht, of het naastliggende fietspad gebruiken) die iedereen wel loopt. Wat is de officiele route? Midden van de weg en midden van de bocht?

Was wel erg leuk weer eens een wedstrijd te lopen, moet ik toch wat vaker gaan doen.
d:)b Met wat meer wedstrijdervaring dan ga je zien dat je eenvoudiger de hele afstand op een constant tempo kan lopen. Komt vanzelf :) Oh en ik zou me niet druk maken om ingehaald te worden door kwebbelende meiden... die liepen hem duidelijk niet als wedstrijd en waarschijnlijk lopen die "voor het echie" richting de 40 of daaronder.

Qua afstandbepaling is dit artikel de moeite waard: http://www.dcrainmaker.co...standing-how-courses.html

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ik ben altijd wel wat sceptisch over te korte parcoursen op de GPS eerlijk gezegd. Mijn ervaring is dat je bij alle grote wedstrijden (Singelloop Utrecht, Marathon Amsterdam, Dam tot Damloop, Zevenheuvelenloop) zelf op je GPS altijd méér meet dan de formele afstand. Nooit minder. Ongeveer 100/150m per 10km lijkt het daarbij uit eigen er ervaring te zijn.

Hoe is dat bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Galois schreef op zondag 25 september 2016 @ 11:29:
[...]

Heb dit ook eens gedaan. Drie jaar (!) beetje mee aangeprutteld. Nu gewoon weer veel demping (wel lichte schoenen - Nike Lunartempo 2) en geaccepteerd dat ik een haklander ben.

Loopt een stuk fijner (en sneller).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinchible

Infinchible

Woef!

MrAcid schreef op zondag 25 september 2016 @ 14:47:
[...]

Heb dit ook eens gedaan. Drie jaar (!) beetje mee aangeprutteld. Nu gewoon weer veel demping (wel lichte schoenen - Nike Lunartempo 2) en geaccepteerd dat ik een haklander ben.

Loopt een stuk fijner (en sneller).
Hier ook, geen haklander maar wel na een tijd Vibram Fivefingers weer overgestapt op wat meer demping. 4-6mm drop is voor mij ideaal. Saucony Kinvara heb ik heerlijk op gelopen. Nu vooral Salomon Sense Ultra en Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

MrAcid schreef op zondag 25 september 2016 @ 14:46:
Ik ben altijd wel wat sceptisch over te korte parcoursen op de GPS eerlijk gezegd. Mijn ervaring is dat je bij alle grote wedstrijden (Singelloop Utrecht, Marathon Amsterdam, Dam tot Damloop, Zevenheuvelenloop) zelf op je GPS altijd méér meet dan de formele afstand. Nooit minder. Ongeveer 100/150m per 10km lijkt het daarbij uit eigen er ervaring te zijn.

Hoe is dat bij jullie?
Wat minder bij mij (Forerunner 620).

Voorbeelden (net opgezocht) van officieel gemeten afstanden het afgelopen jaar gelopen:

Hilversum City Run: 10,08 km
Zevenheuvelenloop: 15,00 km
Amsterdam Marathon: 42,53 km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Thanks, zeker de moeite waard, afsnijden kan eigenlijk niet. Dan zou het vredesloop parcours wellicht net iets te kort zijn geweest. (of een paar gps satellieten moeten nodig gekalibreerd worden :-) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

MrAcid schreef op zondag 25 september 2016 @ 14:46:

Hoe is dat bij jullie?
Ik meet op wedstrijden met gecertificeerde afstanden altijd wisselend resultaat, meestal minder dan de officiële afstand. Parcours van bijvoorbeeld de Royal Ten is al jaren niet gewijzigd en ik meet tussen de 9,8 en 9,95.

[ Voor 38% gewijzigd door kenneth op 25-09-2016 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Natural schoenen is een beetje een lastige term. In mijn ogen hangt dit vooral op de hoeveelheid demping en de drop van de schoen. Dit is niet zozeer gerelateerd. Er zijn schoenen met 0 drop en veel demping en andersom. Natural is vooral lage drop, waar minimal daar ook de demping bijvoegt.

Ikzelf heb graag schoenen met een beetje demping, maar wel een lage drop. Ik loop heerlijk op mijn Altra Superior's (0mm) en de diverse Sense's (4 mm).

Ik zit al een tijdje met een half oog te kijken naar een setje fivefingers om daarmee mijn looptechniek wat extra te trainen. Maar echt "over" zal ik nooit gaan... op een doorsnee trail in het buitenland lijkt me geen demping geen doen namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 20:51
Pff... wedstrijdverslagje. Vandaag dwars door Mechelen 10km gelopen en aangekomen met een dubbel gevoel. Tevreden met met mijn PR (van 42:01 naar 41:04 in een jaar dat kwakkelend begon), tevreden ook met mijn relatief vlakke race (4:06 gemiddeld, snelste km in 3:57).

Maar ook wel balen omdat ik er meer van had verwacht ondertussen. Het was warm, drukkend en dan een bui na 3/4 wedstrijd waardoor de kasseien nat werden. Misschien ook wel mijn eigen fout, beetje overtraind, in tegenstelling tot de laatste training eigenlijk nooit soepel gelopen. En mij ook wel een beetje laten indommelen door de concurrentie waardoor ik km7&8 gewoon 4:13 liep tot ik doorhad dat mijn "haas" erdoor zat (hij stapte plots uit de wedstrijd en toen ging mijn tempo terug omhoog). 40' zat er niet in, maar het had beter gekund.

Maar ik zit ook met een dilemma. Ik ging als nummer 87 over de streep (uitslag weet ik nog niet, denk zo'n 3000 deelnemers), en ik merk dat ik nu echt tussen de competitievelingen loop. En dat gaat me niet goed af. Sowieso diegene voor mij kan ik niet volgen, die achter mij lopen "te traag", en wie ik inhaal kan precies mijn bloed drinken :) Zeker als ik dan vrolijk aanmoedigend voorbij kom. Wat zeggen jullie tijdens zo'n race?

Ik ga eens 1 of 2 weken rusten, daarna zie ik weer verder. Het is eventjes genoeg :)

Strava: https://www.strava.com/activities/724890911/overview

Ah ja, ik loop op saucony mirage, heb 3 paar waar ik tussen roteer. Volgend jaar misschien een raceschoentjes kopen, al ben ik van deze gewoon tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Als je het aanmoedigend zegt dan helpt dat. Ik ben iemand die het wel kan waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinchible

Infinchible

Woef!

Tijdens wegwedstrijden zeg ik eigenlijk nooit iets. Niet in de eerste plaats omdat ik dat op een 10km helemaal niet kan omdat je alles eruit moet persen en je ademhaling onder controle moet houden. Tijdens trails is het al heel anders en maak ik nog wel eens een praatje, vooral ook omdat ik daar veel mensen ken. Of vaker zie. Maar ook omdat het minder om een tijd gaat en bij mij dan meer om de klassering, dan loop ik liever even samen om wat krachten te sparen. ;)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik heb nog niets over de marathon van Berlijn gelezen. Hier mijn verhaaltje vanaf de achterbank in de auto terug.
Mijn eerste marathon, ik wilde graag goed over de finish komen: gewoon uitlopen zonder rare fratsen, dat zou ook een tijd onder de vier uur betekenen. Met z'n vieren aan de start, gezamenlijk vertrokken, een pace van ~5:05 gevonden. Lopen ging niet echt lekker, vanaf km 18 had ik al veel te veel pijntjes. Toch tot km 35 mijn pace redelijk vlak weten te houden. Vanaf dat moment deed t me allemaal teveel pijn om dat tempo vast te houden: de laatste 7 kilometer in ongeveer 6 minuten per kilometer gelopen. Uiteindelijk iets minder dan 3:50 de marathon volbracht.
Voor herhaling vatbaar: ja, maar sowieso niet in een kleine setting. Het zal niet de marathon van Enschede of Apeldoorn worden, ik heb te weinig plezier aan het lopen an sich beleefd. Het was de gigantische hoeveelheid toeschouwers wat het mooi maakte. Strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/724393490

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Gefeliciteerd! Doel behaald! :)

Zelf dit weekend de laatste lange duurloop voor Amsterdam afgewerkt. Nagenoeg nuchter en zonder voeding onderweg gelopen (alleen wat sportdrank halverwege). Resulteerde naar het einde toe wel in een hoge(re) hartslag maar het tempo kon ik prima blijven lopen, had veel over. Vandaag wel wat pijntjes in m'n knieën dus extra blij dat ik onverhard heb gelopen gisteren.

Strava: https://www.strava.com/activities/724326344

Nu de pacing-strategie voor over 3 weken bepalen. Een tijd onder de 3-uur mag met deze voorbereiding geen probleem meer zijn - maar de vraag is natuurlijk waar je op weg moet gaan om 'm zo goed mogelijk te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Arie- schreef op maandag 26 september 2016 @ 11:33:
Ik heb nog niets over de marathon van Berlijn gelezen. Hier mijn verhaaltje vanaf de achterbank in de auto terug.
Gefeliciteerd, goed hoor. Zeker als het vanaf 18km al niet meer goed gaat. Parijs of Londen als volgende? Als entourage is wat je zoekt ... :)
MrAcid schreef op maandag 26 september 2016 @ 11:46:
Nu de pacing-strategie voor over 3 weken bepalen. Een tijd onder de 3-uur mag met deze voorbereiding geen probleem meer zijn - maar de vraag is natuurlijk waar je op weg moet gaan om 'm zo goed mogelijk te lopen.
Ken je de pacing calculator van Feelrace? Meer dan eens positieve verhalen over gehoord. Negatieve split in drie blokken van 14km.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hoof
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-09 12:31
Gefeliciteerd Arie-!

Zit nu op het vliegveld van Berlijn, erg succesvolle marathon gelopen in 2:55:48. Rond de 36km werd het licht in m'n hoofd en werden m'n benen even pap, heb toen het tempo iets teruggeschroefd (voor m'n gevoel, volgens garmin maar 5 seconden per km oid ;) ) en toen ging het weer. Heb ergens bij km 15 de 3:00 pacers ingehaald en ze daarna niet meer gezien, dus ik wist dat ik safe was. Al met al zo goed als vlak gelopen (eerste en tweede 5km op de seconde gelijk zelfs) en op het eind was ik ook echt op, dus alles er uit gehaald.

Berlijn is echt een aanrader: mooi parcours, veel toeschouwers, super sfeer en alles uitstekend georganiseerd. Gelukkig nog een paar dagen vrij nu om de spierpijn te laten zakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
kenneth schreef op maandag 26 september 2016 @ 12:04:
[...]
Ken je de pacing calculator van Feelrace? Meer dan eens positieve verhalen over gehoord. Negatieve split in drie blokken van 14km.
Nice, komt ook mooi overeen met wat ik de afgelopen weken heb beraamd als 'plan' - deze ga ik hier zeker bij gebruiken! Ik kende hem nog niet. :)

[ Voor 14% gewijzigd door MrAcid op 26-09-2016 13:13 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pathogen
  • Laatst online: 09:15

Pathogen

Shoop Da Whoop

Wauw. Zo terugkijkend wel echt een hele ervaring gehad zaterdag. Voor het eerst een 10EM gelopen (Rijk Zwaan loop in 's-Gravenzande).

De week voorafgaand helemaal niets gedaan (da's wel erg weinig) en de weken ervoor een beetje hakkelig in de trainingsarbeid, maar deze uitdaging wilde ik toch echt niet laten liggen.
Met zo weinig gevoel van mijn vorm had ik gehoopt op een tijd rond de 1:30.
Vooraf ving ik gelukkig al ergens een waarschuwing op: "Ik wacht wel tot na de polder, dan zien we wel of er nog een tandje bij kan.", al heb ik daar minder mee gedaan dan achteraf verstandig bleek :P

Met 23,9 graden volgens Garmin stond iedereen (mannetje of 250) in de schaduw te wachten tot een paar minuten voor de start. Toen de complete golf deelnemers ineens naar het startvak ging besloot ik ook maar aan te sluiten :)
Met een gemengd gevoel van er tegenop zien en zin besloot ik de eerste kilometer eens extra netjes te doen. Niet op laten jagen om in te halen, gewoon langzaam starten en kijken wat het tempo doet.
Het tempo bleek 5:30 te doen. Niet vervelend, daar zou ik het in theorie best op uit moeten kunnen houden. De volgende kilometers gingen toch iets sneller (overmoed? wedstrijdkriebels?) op een 5:20 gemiddeld, maar na 6-7 kilometer kwam de polder in zicht.
Nul schaduw, veel wind, warm, ik werd compleet drooggeföhnd de volgende 3-4 kilometer. Heb ook vaak naar water gesnakt deze loop, ondanks dat er netjes elke 3km een post was.

Bij kilometer 9 kwam het besef wel een beetje: ik ben automatisch op 10km-tempo gaan lopen. Niet heel gek als je bedenkt dat ik tot nu toe bijna alleen maar 10km runs heb gedaan, maar in dit geval niet zo handig. Ik kan ook perfect terugzien dat ik daarna 3x heb gewandeld en mijn tempo trapsgewijs afnam tot rond de 6:00.

Richting km 14 15 zag ik de klok op 1:26 staan. Heel veel kon ik niet meer aanzetten, maar met alles wat ik nog had ben ik uiteindelijk in 1:32.49 over de streep gekomen.

Teleurgesteld? Niet met deze voorbereiding en warmte. Puur in theorie had ik graag onder die 1:30 gedoken, maar dat zat er gewoon niet in. Ik had bij de 12km-post drie(!) bekertjes water nodig voordat ik me weer wat gehydrateerd voelde.
Na de finish overigens meteen een drankje, stuk sinaasappel, komkommertje en tomaatje weggeknaagd, pakje chocomel, cakeje en een sundae... Volgens mij heb ik wel honger na anderhalf uur hardlopen :D
14:30 gestart, redelijk strak om 12:00 geluncht. Misschien moet ik daar nog iets in aanpassen.

Maar wát een goede ervaring om dit te doen met de HM ambitie voor komend jaar in het achterhoofd. Dat neem ik nu toch wel even iets serieuzer dan "ach, eigenlijk moet ik dat wel al kunnen".

Morgen maar eens een herstelrondje doen. Nu nog een lekker stijve kuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Gefeliciteerd met je prestatie!

Twee kanttekeningen:
- 1:26 op 14km en dan nog in 1:32:49 finishen terwijl je daarvoor 6:00/km liep? Goed herpakt. :+
- Mooi dat je de Rijk Zwaan loop in 's-Gravenzande kunt laten klinken alsof je de Marathon des Sables gelopen hebt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Pathogen schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:42:

Richting km 14 zag ik de klok op 1:26 staan. Heel veel kon ik niet meer aanzetten, maar met alles wat ik nog had ben ik uiteindelijk in 1:32.49 over de streep gekomen.
Nou, het is maar wat je 'niet heel veel' noemt. Met een gemiddelde van iets meer dan 5:00 / km de laatste ruim 2 km afleggen binnen 7 minuten vind ik oprecht een hele mooie eindsprint!

Mooie run verder! Het gevaar van weinig wedstrijd-ervaring en dan je 'bekende tempo' lopen op een eigenlijk te lange afstand ken ik ook. Voordeel is dat je in het begin nog veel progressie maakt dus als je de tijd tussen de opbouw naar een langere afstand maar groot genoeg maakt dan kom je vaak door conditieverbetering nog een heel eind. Zo liep ik mijn eerste 15km op dezelfde snelheid als ik gewend was van een 10km wedstrijd, maar wel een jaar later. De 21km vervolgens nagenoeg ook op dezelfde snelheid. Daarna werd het wel onmogelijk, voor de Marathon moest ik dan ook echt even een 'stapje terug' doen en me aan een verantwoord schema houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

13, 14, 15 :P kniesoor die erop let! Kan me serieus niet meer herinneren welk km-bordje het was, maar het kan natuurlijk alleen maar de laatste zijn geweest.

Na km 8 zat ik met 43:00 nog op schema voor een 1:27, maar dat was echt niet vol te houden :)

Wel erg mooi om te merken dat ik, ondanks dat het me tegenviel, niet teleurgesteld ben. Het heeft me wel ruim een dag gekost om die balans op te maken, maar ik ben nooit ontevreden geweest, hooguit ongemakkelijk tijdens het lopen omdat het niet meer wilde :)

Krijg hier echt zin van om een nog grotere uitdaging te gaan doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Goed bezig dus! Als je niet terug deinst van massa-evenementen dan is de Zevenheuvelenloop medio november ook een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:25

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Voor de mensen die voor het eerst de marathon lopen of gaan lopen. Hoe goed is jullie voorbereiding?

Is het echt 3 maanden, 3x per week trainen? Ik heb op mijn bucket list staan ooit een marathon te lopen (sport pas 2,5-3 jaar) maar doe nu geregeld trails en hardloop evenementen. Ik zou dan die van Rotterdam willen doen, lijkt me wel een leuke. Maar vindt het eigenlijk nog een beetje spannend hahaha

Laatst mijn PR op de halve verbeterd van 1.48,36 naar 1.44.40 omdat ik dit keer eens niet had gezopen van te voren hahaha.. Het lopen ging ook een stuk prettiger dan met een kater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoof
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-09 12:31
12 weken, zes keer per week trainen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ho0f schreef op maandag 26 september 2016 @ 19:39:
12 weken, zes keer per week trainen ;)
Haha, jij loopt dan ook wel iets andere tijden dan de meesten hier. ;)

Als je doel is "uitlopen" dan kom je met 12 weken, 3x per week een heel eind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ho0f schreef op maandag 26 september 2016 @ 12:57:
Gefeliciteerd Arie-!

Zit nu op het vliegveld van Berlijn, erg succesvolle marathon gelopen in 2:55:48. Rond de 36km werd het licht in m'n hoofd en werden m'n benen even pap, heb toen het tempo iets teruggeschroefd (voor m'n gevoel, volgens garmin maar 5 seconden per km oid ;) ) en toen ging het weer. Heb ergens bij km 15 de 3:00 pacers ingehaald en ze daarna niet meer gezien, dus ik wist dat ik safe was. Al met al zo goed als vlak gelopen (eerste en tweede 5km op de seconde gelijk zelfs) en op het eind was ik ook echt op, dus alles er uit gehaald.

Berlijn is echt een aanrader: mooi parcours, veel toeschouwers, super sfeer en alles uitstekend georganiseerd. Gelukkig nog een paar dagen vrij nu om de spierpijn te laten zakken :)
Super mooie tijd dit!! Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinchible

Infinchible

Woef!

Lekker Berliners! d:)b
Mooie tijden gelopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

MrAcid schreef op maandag 26 september 2016 @ 20:09:
[...]

Haha, jij loopt dan ook wel iets andere tijden dan de meesten hier. ;)

Als je doel is "uitlopen" dan kom je met 12 weken, 3x per week een heel eind!
Onder de 4 uur zou mooi zijn, maar ik heb nog nooit langer dan 25-26 km aan een stuk gelopen (maar dat was bij de Koning van Spanje ronde). Geloof dat ik ook maximaal 2.45 aan een stuk heb gelopen, dan zou ik dus nog even een dik uur er aan vast plakken.

Heel misschien ga ik in November nog een 36 km trail doen, dus dan heb ik die magische grens van 30 al eens verbroken. Volgende week sowieso een trail van 22 en daarna nog een van rond de 25 km en in december ook een van 25. Dus sommige km's zitten er wel in... al blijf ik 42 km ver vinden :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 18:07
Aight! schreef op maandag 26 september 2016 @ 19:27:
Voor de mensen die voor het eerst de marathon lopen of gaan lopen. Hoe goed is jullie voorbereiding?

Is het echt 3 maanden, 3x per week trainen? Ik heb op mijn bucket list staan ooit een marathon te lopen (sport pas 2,5-3 jaar) maar doe nu geregeld trails en hardloop evenementen. Ik zou dan die van Rotterdam willen doen, lijkt me wel een leuke. Maar vindt het eigenlijk nog een beetje spannend hahaha

Laatst mijn PR op de halve verbeterd van 1.48,36 naar 1.44.40 omdat ik dit keer eens niet had gezopen van te voren hahaha.. Het lopen ging ook een stuk prettiger dan met een kater.
Ik liep mn eerste marathon in 2014. Berlijn was dat. Die was 28 september. Ik was het voorjaar geblesseerd, liep mn eerste run weer in de week van 21-27 juli. Toen begon dus de training.

Weektotalen en aantal keer lopen vanaf die week tot de marathon:
3x / 28km
2x / 21
1x /11
2x /16
4x / 53
2x / 44
2x / 19
2x / 25

Als je gewoon een beetje in conditie bent (ik liep toen ca 1:35 op de halve) dan komt het daarmee wel goed. Ik liep hem in 3:17 toen. Ook maar 1 lange duurloop, dat was de 30 van noord en die liep ik redelijk voluit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
Aight! schreef op maandag 26 september 2016 @ 19:27:

Mijn eerste Marathon was ook Rotterdam, dit jaar. Daarvoor had ik een schema opgesteld i.s.m. mijn loopcoach welke bestond uit 4x per week trainen. Maar dat betekent niet 4 lange avonden duurlopen of 4x kapot gaan op een HIIT. Uiteindelijk vielen de trainingen an zich mij erg mee, het is meer de discipline om ook echt elke keer te gaan. Als je het netjes volgens een schema opbouwt en geen blessures hebt (of bestaande problemen die bij het opschalen van je belasting hoogst waarschijnlijk tot blessures gaan leiden) dan moet je met 10-12 weken en 3-4x p.w. trainen echt wel een eind komen. En dan bedoel ik niet 'uitlopen' met een wandeling aan het eind een een tijd richting de 5 uur, maar meer gewoon een tijd die in verhouding staat tot je halve marathon.*

In theorie: Mijn schema bestond grofweg uit 10 weken**:
- zondagochtend duurloop
(in week 1 +/- 90 minuten, opbouwend naar +/- 165 minuten vlak voor het einde***)
- ma of di avond herstelloop
(vrijwel altijd tussen de 40 en 70 minuten, op heel laag tempo)
- donderdag intervaltraining
(in week 1 een uurtje inclusief in/uit lopen, in de laatste weken richting de 1,5 a 2 uur (18-20km)
- zaterdagochtend wisseltempo (meestal max een 1 uurtje, laag tempo met een aantal versnellingen)

* (+/- 2x de 1/2 marathon tijd + 10% schijnt een redelijk gangbaar ezelsbruggetje te zijn, dan zij je bij een PR op de halve van 1.44 dus rond de 3:50 kunnen eindigen. Hou 'onder de 4 uur' aan als mooie tijd en je hebt denk ik een hele haalbare kaart.

**de tien weken gingen wel uit van dat je probleemloos een 1/2 marathon kunt uitlopen, als je nog niet zover bent dan heb je wel iets meer tijd nodig.

***in de 'klassieke schema's' train je, in ieder geval als beginner, eigenlijk nooit verder dan +/- 30 a 35 km. Verder trainen zou, voor zover ik begrepen heb, dan meer 'schade doen' dan baat geven. In praktijk betekent het dat de laatste 7 - 12 km van de marathon totaal 'onbekend' zijn voor je lichaam én (misschien nog belangrijker) geest. Dát maakt laatste stuk van de 42,195 km fysiek en mentaal erg zwaar, maar ook weer erg mooi om een keer te doen.

In praktijk
In praktijk heb ik zelf de zaterdagochtend vervangen door de groepstraining die ik toch al deed, omdat die qua belasting redelijk overeen kwam en het altijd wel gezellig is (1,5 uur met vooral ook veel loopscholing, balans- en krachtoefeningen, etc en meestal <10km als totale afstand).

Verder was ik ook nog een keer per week in de klimmmuur te vinden, als het echt too much werd qua sportbelasting dan sloeg ik de herstelloop over aangezien ik met klimmen toch ook al mijn spieren op een rustige manier een beetje belastte, maar soms leverde het ook gewoon 5 sportmomenten in een week op...

Tot slot heb ik nog een paar uitval momenten gehad, namelijk een lichte enkelblessure in het begin van de training (waardoor ik even 1,5 week niet liep om daarna heel snel weer 'in het schema' te komen, lang leven een hele goede fysio :) ) .. Een wintersportweekje halverwege. En een fikse griep de week voor de marathon. Dat was vooral mentaal een mindfuck. Uiteindelijk op de rand van cancelen gestaan omdat mijn luchtwegen niet geheel vrij waren, 5 dagen voor de race een goede duurtest gedaan en besloten het toch door te zetten. Dat resulteerde in een hele fijne race en een tijd van 3:50:37 waar ik erg blij mee was.

Om terug te komen op je oorspronkelijke vraag: Bovenstaand schema is is denk ik een redelijk 'standaard klassiek schema', waar je allerlei variaties op kan maken maar in de basis kun je dan met 3 a 4 x per week een marathon lopen met een voor jou mooie tijd.

Wil je met 'minder' lopen dan kun je natuurlijk ook eens kijken naar het schema van "sportrusten" waarbij je nooit meer dan 14km traint. Ik heb daar geen ervaring mee, het is enerzijds bejubeld en anderszijds omstreden. Kies maar welke kant je staat en of je je eerste marathon op die manier als experiment wilt insteken of kiest voor de 'oude garde' wat schema's betreft ;)

Hoe dan ook, als je blessurevrij (en kennelijk zelfs regelmatig met kater ;) ) een 1/2 marathon kan uitlopen dan zou ik je zeker aanraden om je gewoon in te schrijven voor een hele en er voor te gaan! Rotterdam is dan een hele mooie en bovendien in een fijne tijd van het jaar (nog vrij koeltjes), al moet je er wel tegen kunnen om 75% van je trainingen in de donkere winter-avonden te doen trouwens.

NB: Vóór ik begon met het trainen voor de marathon was mijn langste aftand ook 'slechts' 21km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Los van blessures is het denk ik voor iedereen die 10km uitloopt mogelijk een marathon in 5 uur uit te lopen. Het wordt pas moeilijk als je een tijd neer wil zetten die respectabel is. >5:30 per km houd ik makkelijk 25 km vol, maar <4:30 vind ik al pittig in 10km.

Ik heb mijn doel gezet op NYC 2017, in 3 uur. Dat is mijn huidige 10km tijd 4 x volhouden. Met gerichte training hoop ik daaraan te voldoen. En anders heb ik iig mijn doel niet te laag gezet ;). Komende weken eerst zorgen dat alle blessures en lichte pijntjes weg zijn, en dan start ik voorzichtig met opbouwen. Overigens zit ik niet stil ondertussen: gisteren gezwommen, morgen racefietsen, woensdag bootcamp en donderdag fitness. En elke dag op de fiets naar het werk :+.

[ Voor 52% gewijzigd door Sport_Life op 26-09-2016 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

Bedankt voor de tips! Ik ga gewoon een kaartje halen en dan een mooi training schema zoeken!

Heb er zin in! Eerst zondag weer een halve!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Aight! schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 08:27:
Bedankt voor de tips! Ik ga gewoon een kaartje halen en dan een mooi training schema zoeken!

Heb er zin in! Eerst zondag weer een halve!
PS: Voor Rotterdam geldt volgens mij een vroegboekkorting, dus als je zeker bent van je plannen kun je daar nog een paar tientjes mee besparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:49:
Los van blessures is het denk ik voor iedereen die 10km uitloopt mogelijk een marathon in 5 uur uit te lopen. Het wordt pas moeilijk als je een tijd neer wil zetten die respectabel is. >5:30 per km houd ik makkelijk 25 km vol, maar <4:30 vind ik al pittig in 10km.

Ik heb mijn doel gezet op NYC 2017, in 3 uur. Dat is mijn huidige 10km tijd 4 x volhouden. Met gerichte training hoop ik daaraan te voldoen. En anders heb ik iig mijn doel niet te laag gezet ;). Komende weken eerst zorgen dat alle blessures en lichte pijntjes weg zijn, en dan start ik voorzichtig met opbouwen. Overigens zit ik niet stil ondertussen: gisteren gezwommen, morgen racefietsen, woensdag bootcamp en donderdag fitness. En elke dag op de fiets naar het werk :+.
Lijkt me een té ambitieus doel gegeven je 10km tijd van nu (ja, een jaar + 2 maanden is ver weg). Een marathon is namelijk niet '4x een 10km' (en dan bedoel ik niet dat het nog 2195m extra is). Je kunt 'm niet zo extrapoleren als dat je nu doet. Je zou ongeveer een tijd van 38minuten moeten lopen op de 10km (3:50/km) en dan alle specifieke marathontraining moeten volgen wil dat lukken. Daarnaast is NY niet de makkelijkste marathon qua parcours.

Maar ik zou zeggen: prove me wrong!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Sport_Life schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:49:

Gelukkig heb je nog even de tijd, want tegelijkertijd afstand en snelheid opbouwen valt nog niet mee. Je 10km pace 4x zo lang lopen is op zijn minst een uitdaging :+

Mijn 10k pace is gelijk (en mijn duurvermogen allicht beter O-) ) en ikzelf acht een 3 uur marathon buiten mijn bereik. Nu weet ik dat er wel wat rek zit qua tempo (ik train niet voor zulke afstanden/tempo's), maar ik ga ervan uit dat ik niet de discipline kan opbrengen om lange tijd toe te werken naar een doel dat me niet echt motiveert.

Maar heb jij die motivatie en discipline wél, én weet je het komende jaar heel te blijven, dan ben ik heel benieuwd hoe ver je komt :)

Een tip zou kunnen zijn om een coach in de arm te nemen. Dat zorgt over het algemeen toch voor wat meer structuur/druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Aan alle marathontips hierboven: bedankt! Ga ik allemaal in me opnemen.
De kuit voelt hier vandaag al zeker de helft beter. Zometeen lekker een rustig rondje doen, 5 km in 5:30 ongeveer.

En ik ben toch echt eens serieus aan het nadenken over 's ochtends naar het werk hardlopen. Het is 12km, mooie afstand, en met een beetje puzzelen kan ik een hoop stoplichten ontwijken.
Moet ik waarschijnlijk wel even op een nuchtere maag lopen. Ik ga niet om 5 uur opstaan zodat ik om 6:30 kan gaan lopen :P
Misschien een sapje of iets anders echt licht verteerbaars, of 1 boterhammetje voor onderweg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ach ja, de marathon. :P Voorlopig voelt de 10km als een brick wall voor mij. Ik red het prima maar na 10.01km op mijn horloge kom ik de genoemde stenen muur tegen en loopt het voor geen meter meer. Geen idee wat het is. Ook mijn fysieke gesteldheid (kuiten/enkels) vinden langer dan 10km niet zo fijn.

Dit jaar is eigenlijk ook het eerste jaar dat ik met enige regelmaat loop. Zoals het er nu naar uitziet red ik hopelijk de 600km met nog twee maanden te gaan (sta nu op 460km). Peanuts voor sommigen hier die 200km in de maand lopen maar al met al voor mij meer dan dat ik in voorgaande jaren gezamenlijk heb gelopen :P

Binnenkort (9 okt) heb ik een klein 5km-loopje in de buurt om eens te kijken waar ik sta qua tijd. Hopelijk wordt het een 25:00, dat zou voor mij al iets zijn waar ik tevreden om kan zijn. Moet wel lukken daar mijn PR (https://www.strava.com/activities/566147769) een gigantische positieve split kende nadat ik (beginnersfout) veeeel te snel startte :+ Nu is mijn plan om te starten met 5:10/km, vervolgens 3 x ~5:00/km te lopen en de laatste km te eindigen met "vol gas" te geven. Hopelijk staat na de finish iets met 24:59 op de klok en is het parcours niet te kort :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

vhal schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:46:
Ach ja, de marathon. :P Voorlopig voelt de 10km als een brick wall voor mij. Ik red het prima maar na 10.01km op mijn horloge kom ik de genoemde stenen muur tegen en loopt het voor geen meter meer. Geen idee wat het is. Ook mijn fysieke gesteldheid (kuiten/enkels) vinden langer dan 10km niet zo fijn.

Dit jaar is eigenlijk ook het eerste jaar dat ik met enige regelmaat loop. Zoals het er nu naar uitziet red ik hopelijk de 600km met nog twee maanden te gaan (sta nu op 460km). Peanuts voor sommigen hier die 200km in de maand lopen maar al met al voor mij meer dan dat ik in voorgaande jaren gezamenlijk heb gelopen :P

Binnenkort (9 okt) heb ik een klein 5km-loopje in de buurt om eens te kijken waar ik sta qua tijd. Hopelijk wordt het een 25:00, dat zou voor mij al iets zijn waar ik tevreden om kan zijn. Moet wel lukken daar mijn PR (https://www.strava.com/activities/566147769) een gigantische positieve split kende nadat ik (beginnersfout) veeeel te snel startte :+ Nu is mijn plan om te starten met 5:10/km, vervolgens 3 x ~5:00/km te lopen en de laatste km te eindigen met "vol gas" te geven. Hopelijk staat na de finish iets met 24:59 op de klok en is het parcours niet te kort :P
Hoe lang doe je over een 10km? Ik merkte dat een uur lopen een behoorlijke drempel was, maar dat heb ik doorbroken door water mee te gaan nemen. Met meer vocht was het wel mogelijk er 1-2 km aan te plakken en dat langzaam uit te bouwen.
Nu zit ik op anderhalf uur op een drempel dat ik gewoon echt honger krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Honger tijdens het lopen - dat heb ik echt nog nooit gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

MrAcid schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:55:
Honger tijdens het lopen - dat heb ik echt nog nooit gehad.
De honger komt als ik stilsta, maar ik voel wel flauwheid opkomen tijdens het lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Pathogen schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:53:
[...]

Hoe lang doe je over een 10km? Ik merkte dat een uur lopen een behoorlijke drempel was, maar dat heb ik doorbroken door water mee te gaan nemen. Met meer vocht was het wel mogelijk er 1-2 km aan te plakken en dat langzaam uit te bouwen.
Nu zit ik op anderhalf uur op een drempel dat ik gewoon echt honger krijg.
Grappig, laatst een 10 km gelopen en daar een 1:15 over gedaan.
Erg rustig aan maar wel langer dan een uur gelopen.
Gelukkig was dit op een baan en stond er een bidon op de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Pathogen schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:45:
Aan alle marathontips hierboven: bedankt! Ga ik allemaal in me opnemen.
De kuit voelt hier vandaag al zeker de helft beter. Zometeen lekker een rustig rondje doen, 5 km in 5:30 ongeveer.

En ik ben toch echt eens serieus aan het nadenken over 's ochtends naar het werk hardlopen. Het is 12km, mooie afstand, en met een beetje puzzelen kan ik een hoop stoplichten ontwijken.
Moet ik waarschijnlijk wel even op een nuchtere maag lopen. Ik ga niet om 5 uur opstaan zodat ik om 6:30 kan gaan lopen :P
Misschien een sapje of iets anders echt licht verteerbaars, of 1 boterhammetje voor onderweg...
Uurtje lopen op een lege maag lukt waarschijnlijk zonder problemen. Het is namelijk kort genoeg om niet door je energiereserves heen te raken. Het voelt allicht een beetje raar de eerste paar keer, maar komt wel goed als je daarna gewoon bijtankt. Je zou uiteraard van te voren een keertje kunnen testen, dan weet je zeker dat je niet met een hypo op je werk zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Roozzz schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:15:
[...]

Uurtje lopen op een lege maag lukt waarschijnlijk zonder problemen. Het is namelijk kort genoeg om niet door je energiereserves heen te raken. Het voelt allicht een beetje raar de eerste paar keer, maar komt wel goed als je daarna gewoon bijtankt. Je zou uiteraard van te voren een keertje kunnen testen, dan weet je zeker dat je niet met een hypo op je werk zit :P
Ik neem sowieso een rugzakje mee (want ontbijt en lunch moeten ook mee), dus daar kan ook wel iets snels in voor noodgevallen :)
Heb hier zin in zeg! Heb echt een dikke motivatieboost gekregen door de run afgelopen zaterdag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Wacht maar tot het weer gaat regenen. :+
Pagina: 1 ... 9 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic