Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.655 views

Onderwerpen

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:00
Precies, ik loop dan de kwart en had een bepaalde tijd in gedachte. Die ga ik gewoon niet halen door blessures. Ik loop niet genoeg op het moment en heb het los gelaten.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

FrankoNL schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:36:
[...]

Schema is denk ik het probleem niet, mits je voldoende tijd neemt haha. Door die blessure ben ik achter gaan lopen en heb dat geprobeerd in te halen, daar gaat het mis :)

De marathon is 8 april.
Yep! Inhalen met blessure op de achtergrond is dikke vette dubbele blessurekans.

Je hebt m.i. 2 keuzes:

- rustig doorgaan met je schema, doe alles een tandje lager, niet vergeten te taperen (want je taperperiode overslaan is ook recept voor blessures tijdens de marathon) en focus op zo soepel mogelijk uitlopen
- fuck it, ik ga Rotterdam niet halen, verkoop mijn kaartje en doe evt een andere marathon wat later in het jaar

En dan nog de keuze die je niet moet maken :P

- blijven focussen op je huidige doel, kniepijn negeren of overcompenseren, trainingen inhalen die je mist, geen rust nemen voor de wedstrijd en jezelf helemaal compleet verrot naar de gallemiezen lopen :P

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:45

Rudedadude

Maybe we were born to run

FrankoNL schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:36:
[...]
Schema is denk ik het probleem niet, mits je voldoende tijd neemt haha. Door die blessure ben ik achter gaan lopen en heb dat geprobeerd in te halen, daar gaat het mis :)

De marathon is 8 april.
Als spuit 11 dan maar:

Doe het anders en zet je mindset op volledig gaan genieten van de hele ervaring van de Rotterdam Marathon. Tel zeker 30 minuten op bij de tijd die je in gedachten had en ga daar op weg, zodat je tijdens de marathon zo lang mogelijk kunt genieten van het publiek en de ervaring en de zwoegende mensen om je heen (vampire mindset }) ) . Focus nu op het weer heel worden en heel aan de start verschijnen. Bereken op basis van bovenstaande berekening je geschatte eindtijd en bijbehorend tempo. Grote kans dat het niet uitdagend aanvoelt om op dat tempo te lopen en dat hoort ook zo :) Kijk verder of je in een combinatie van wellicht fietsen / wandelen / hardlopen nog wat duurinspanningen kunt doen en oefen tijdens een dergelijke combi met het eten en drinken onderweg.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Rudedadude schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:53:
[...]

Als spuit 11 dan maar:

Doe het anders en zet je mindset op volledig gaan genieten van de hele ervaring van de Rotterdam Marathon. Tel zeker 30 minuten op bij de tijd die je in gedachten had en ga daar op weg, zodat je tijdens de marathon zo lang mogelijk kunt genieten van het publiek en de ervaring en de zwoegende mensen om je heen (vampire mindset }) ) . Focus nu op het weer heel worden en heel aan de start verschijnen. Bereken op basis van bovenstaande berekening je geschatte eindtijd en bijbehorend tempo. Grote kans dat het niet uitdagend aanvoelt om op dat tempo te lopen en dat hoort ook zo :) Kijk verder of je in een combinatie van wellicht fietsen / wandelen / hardlopen nog wat duurinspanningen kunt doen en oefen tijdens een dergelijke combi met het eten en drinken onderweg.
Spuit 11 :+

Daarnaast kan deze ervaring @FrankoNL ook sterker maken. Voorbeeld uit eigen ervaring.

Vorig jaar zat ik in deze periode met een blessure aan mijn teen te koekeloeren. Afwikkelen ging niet meer, lopen deed pijn en ik leek meer op een walker uit de walking dead dan op iemand die 3 weken later een halve marathon zou moeten lopen. In totaal stond ik na 6 weken totale rust met een ingetapet voetje in het startvak. De beoogde tijd zat er niet in, dus gewoon maar lopen.
Na 9 km kwam ik tot de conclusie dat het geen goed idee was geweest om de HM te lopen, dan is het nog ver kan ik je vertellen. Vraag me niet hoe ik 'm uit heb gelopen, vanaf km 16 een inkakker van jewelste uit kon alleen maar denken aan de eindstreep en aan "niet wandelen, niet wandelen, niet wandelen". Uiteindelijk heb ik mijn parcoursrecord, mede door een versnelling in de laatste paar honderd meter (de naam eindsprint mocht het niet hebben) met 7 seconden weten te verbeteren.

Ik kan je garanderen dat je daar heel sterk van wordt. Want je hebt een blessure én loopt een parcoursrecord. Wat kun je dan als je goed bent getraind. Dus, ga die marathon lopen, zet je hele tijdsbesef opzij, geniet, en zie waar het schip strandt, misschien loop je nog een lekkere acceptabele tijd en sta je volgend jaar 2x zo sterk in het startvak. Plus, je hebt die afgelopen maanden toch niet voor niets getraind? Dat gooi je toch niet zomaar weg?

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Calitomnication schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 18:11:
[...]

Juist, dat dus, ongetraind 32km lopen, lijkt me vrij sterk (was daar een tijd terug geen item over op tv, zo'n gast ging ongetraind aan een marathon beginnen, maar die is moeten stoppen. Met een HM kom je nog wel weg denk ik. 10 / 12 op karakter, dan kun je voor de rest lopen en rennen afwisselen en dan haal je de eindstreep nog ruim voordat de laatste eraan komt.

Wat ik grappig vindt is dat je altijd van die mensen hebt die "iemand kennen die ongetraind een halve marathon in 1 uur 20 heeft gelopen". Of "een vriend loopt de halve marathon ook ongetraind, volgens mij had hij 1 uur 30 of 1.40, naja, die 10 minuten maken dan ook geen verschil he" . 8)7 :X

Bij een beetje doorvragen blijkt die vriend 1.45 gelopen te hebben, zwemt iedere week en heeft altijd tegen een voetbal geschopt, maar met zo'n mensen kan ik dus helemaal niks he ;). Ga zelf lopen, betweter :P :*) 8)
Hij fietst inderdaad veel. Maar na die 32km was hij echt helemaal kapot (zijn laatste km ging ook in 7minuten en toen heeft ie zijn strava maar stopgezet). Zijn training is meestal 'ah, een wedstrijd! daar ga ik aan meedoen' en dan de maand er voor veel lopen. Hij heeft wel echt 1:30 op de HM gelopen maar de volgende dag was minder leuk. Ik noem 1 maand rondjes rennen ook niet een volledige HMtraining, vandaar praktisch ongetraind. Pas na zijn scheenbeenblessure heeft hij het idee dat hij het misschien niet altijd voluit moet doen en meer moet opbouwen al geeft ie voornamelijk de schoenen de schuld (want zijn oude gingen al zoveel jaar mee daar had hij nooit last van zijn schenen!). Ik vind het knap wat voor tijden hij neerzet, maar blijf er bij dat hij met 'echte' training (iets meer tijd van te voren en niet altijd volle bak) veel beter zou kunnen zijn én de volgende dag ook nog plezier kan hebben.
Tja. Het was dus meer een voorbeeld dat snel kunnen hardlopen (of conditie hebben van een andere sport) niet per se gelijk staat aan dat je lijf het lopen ook goed aankan. De volgende dag pluk je de vruchten van wat je in je training hebt opgebouwd. Iets dat ik ook merkte bij de Asselronde, ik had 0 heuvels getraind en ik kon het uitlopen maar de volgende dag deden mijn bovenbenen gigantisch zeer, niet kunnen opstaan van de bank zo erg, terwijl ik na de Holterbergloop alleen wat ongemakkelijk de trap af kon lopen (ok, is ook korter).

@vhal Leiden is leuk! Er zitten inderdaad wat rare bochten in maar op de singels merk je meer van de bruggetjes dan van de bochten. Alleen de Stierenbrug af is echt naar met die U-turn aan t eind. En inderdaad, eindsprint vals plat omhoog! :P Ik heb m zelf al lang niet meer gelopen omdat ie toch wat ver is (ruim 2u treinen). En je hebt op de 10km geen kinderkopjes, pas na de finish op de brug zijn die er weer ;)

@FrankoNL Vraag het bij je fysio? Waarschijnlijk kan je de afstand wel afleggen als je een tandje lager gaat, maar je knie, dat kunnen wij niet beoordelen.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-12 22:59
Calitomnication schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:02:
[...]

Spuit 11 :+

Daarnaast kan deze ervaring @FrankoNL ook sterker maken. Voorbeeld uit eigen ervaring.

Vorig jaar zat ik in deze periode met een blessure aan mijn teen te koekeloeren. Afwikkelen ging niet meer, lopen deed pijn en ik leek meer op een walker uit de walking dead dan op iemand die 3 weken later een halve marathon zou moeten lopen. In totaal stond ik na 6 weken totale rust met een ingetapet voetje in het startvak. De beoogde tijd zat er niet in, dus gewoon maar lopen.
Na 9 km kwam ik tot de conclusie dat het geen goed idee was geweest om de HM te lopen, dan is het nog ver kan ik je vertellen. Vraag me niet hoe ik 'm uit heb gelopen, vanaf km 16 een inkakker van jewelste uit kon alleen maar denken aan de eindstreep en aan "niet wandelen, niet wandelen, niet wandelen". Uiteindelijk heb ik mijn parcoursrecord, mede door een versnelling in de laatste paar honderd meter (de naam eindsprint mocht het niet hebben) met 7 seconden weten te verbeteren.

Ik kan je garanderen dat je daar heel sterk van wordt. Want je hebt een blessure én loopt een parcoursrecord. Wat kun je dan als je goed bent getraind. Dus, ga die marathon lopen, zet je hele tijdsbesef opzij, geniet, en zie waar het schip strandt, misschien loop je nog een lekkere acceptabele tijd en sta je volgend jaar 2x zo sterk in het startvak. Plus, je hebt die afgelopen maanden toch niet voor niets getraind? Dat gooi je toch niet zomaar weg?
Dank allen voor de reacties. Ik wil hem ook wel graag gaan lopen maar die knie is zo frustrerend.

Fysio heeft in een eerder stadium wel gezegd dat ik er mee mag lopen mits het geen pijn is, maar fijn is anders kan ik jullie vertellen :)

Ik heb besloten even rust te nemen en morgen of anders zondag weer wat te proberen. Op deze manier schiet niet op

[ Voor 3% gewijzigd door FrankoNL op 08-03-2018 13:31 ]

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:49
FrankoNL schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 18:21:

echter is het zeurende gevoel in mijn rechterknie weer terug en mijn kuiten zijn ontzettend stram tijdens het lopen.
Nog een spuit :) maar ik denk dat er niemand op je kuiten heeft gereageerd: massage en yoga doen het bij mij goed.

Ik had vorig jaar ook last van mijn kuiten (veel kilometers en hoogtemeters), maar door die dagelijks op de bank even te masseren ben ik ervan af geraakt. Een “professionele” massage doet trouwens ook wonderen.

Yoga (geen krachtvarianten) helpt me bovendien ook mentaal en doet me beter slapen (beter herstellen), heb ik gemerkt.

Voor de rest ben ik het volkomen eens met de andere reacties...

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:18
FrankoNL schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 18:21:
Zucht, mijn motivatie is tot het nulpunt gedaald. Ik ben bezig met de voorbereidingen voor de marathon van Rotterdam en heb daar het schema van run2day voor gebruikt. In december/januari heb ik wat last gehad van een zeurende knie maar die klacht is na wat rust en fysiowerk verdwenen. Hierdoor ben ik wel achter gaan lopen op mijn schema en heb dit geprobeerd in te halen.

Afgelopen weken heb ik de lange duurloop 20 en 21 km gelopen en zou deze week 26 km moeten doen ... echter is het zeurende gevoel in mijn rechterknie weer terug en mijn kuiten zijn ontzettend stram tijdens het lopen. Vanavond staat eigenlijk een interval op het programma maar ik kijk hier ontzettend tegenop.

Ik vrees dus dat ik het niet ga halen, aangezien ik niet meer voldoende weken heb om het schema af te maken en ik maximaal 1 keer 30 km ga kunnen lopen, en ik daarnaast ook nog eens last krijg.

Iemand tips/ideeën of opbeurende teksten om nog een kans te maken op die marathon?

Misschien goed om te vermelden dat ik hem vorig jaar wel succesvol heb uitgelopen in 4:13 .. zonder enige vorm van blessure in de aanloop.
Wat was het probleem met je knie?

Qua kuiten, ik had tijdens mijn eerste marathon(training) ooit de laatste weken ook veel last van mijn kuiten, bleek dat ik te weinig water dronk en werd me ook aangeraden magnesiumtabletten en compressiekousen te gebruiken... Compressiekousen kun je proberen, de rest is wellicht wat kort dag maar alsnog het overwegen waard.

Welke marathon ga je lopen? (En hoeveel weken heb je nog?).

Probeer je schema vol te houden, maar loop jezelf idd niet stuk... Een marathontraining is gewoon enorm belastend, het viel me uiteindelijk best tegen terwijl ik toch best een tijdje loop, maar die kilometers hakken erin (en dan had ik er voor een optimale voorbereiding nog meer moeten lopen!).

De voorbereiding/training is toch ook een heel groot deel discipline, hou dus vol! :)

*Edit*
Lees nu dat de marathon 8 april is, een maandje nog... Tja, misschien je doelen bijstellen en iets rustiger lopen en kijken of je die LDL er nog in kan krijgen in je voorbereiding. Een keer die 26 en een keer een 32 oid?

En anders gewoon maar zien waar het schip strandt? Je kan tijdens zo'n marathon toch vaak meer uit jezelf halen dan je had gedacht.

[ Voor 8% gewijzigd door m0ridin op 09-03-2018 00:30 ]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Nou, ik snapte mezelf echt niet meer...

Na een paar keer niet zo lekker op de Kinvara te hebben gelopen (voelde te zompig) was ik ervan overtuigd dat de schoen niet meer paste bij mijn stijl. De Fli-Lytes daarentegen liepen steeds lekkerder.
Deze week is de wereld weer compleet omgedraaid. De Fli-Lytes voelen te klomperig (hè? dat waren toch de meest flexibele schoenen die ik had?) en net heb ik eigenlijk een fijn rondje gelopen op de Kinvara...

OK, duidelijk. Mijn ideale paar schoenen bestaat niet.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Pathogen schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:44:

Na een paar keer niet zo lekker op de Kinvara te hebben gelopen (voelde te zompig) was ik ervan overtuigd dat de schoen niet meer paste bij mijn stijl. De Fli-Lytes daarentegen liepen steeds lekkerder.
Deze week is de wereld weer compleet omgedraaid. De Fli-Lytes voelen te klomperig (hè? dat waren toch de meest flexibele schoenen die ik had?) en net heb ik eigenlijk een fijn rondje gelopen op de Kinvara...

Misschien iets te maken met het weer? :+

Strava | AP | IP | AW

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-12 17:13

McMiGHtY

- burp -

Hebben we dat niet allemaal?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Webgnome schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:58:
[...]

Misschien iets te maken met het weer? :+
Zou kunnen hoor, demping kan zompiger voelen als het goed koud is :)

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:18
Liep ik vorige week vrijdag nog met een gevoelstemperatuur rond van - 638 (ofzo) liep ik vandaag lekker met een lente zonnetje een snelle 10 KM O+ Van dit mooie weer ga je vanzelf wel harder lopen zeg!

Hoeveel weken/dagen van je voren is het verstandig om te gaan taperen voor een marathon? En hoe zien die dagen/weken er dan bij jullie uit?

Het is nog 4 weken voor Rotterdam, heb de zwaarste trainingen er wat mij betreft wel opzitten. Was van plan deze zondag en volgende week zondag nog een lange duurloop te doen (tussen de 20 en 25 KM) Komende twee weken nog wat interval training en daarna vooral rond marathon tempo te trainen.

[ Voor 52% gewijzigd door Roadman op 09-03-2018 16:21 ]

• FrankoNL
m0ridin schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 00:27:
[...]

Wat was het probleem met je knie?

Qua kuiten, ik had tijdens mijn eerste marathon(training) ooit de laatste weken ook veel last van mijn kuiten, bleek dat ik te weinig water dronk en werd me ook aangeraden magnesiumtabletten en compressiekousen te gebruiken... Compressiekousen kun je proberen, de rest is wellicht wat kort dag maar alsnog het overwegen waard.

Welke marathon ga je lopen? (En hoeveel weken heb je nog?).

Probeer je schema vol te houden, maar loop jezelf idd niet stuk... Een marathontraining is gewoon enorm belastend, het viel me uiteindelijk best tegen terwijl ik toch best een tijdje loop, maar die kilometers hakken erin (en dan had ik er voor een optimale voorbereiding nog meer moeten lopen!).

De voorbereiding/training is toch ook een heel groot deel discipline, hou dus vol! :)

*Edit*
Lees nu dat de marathon 8 april is, een maandje nog... Tja, misschien je doelen bijstellen en iets rustiger lopen en kijken of je die LDL er nog in kan krijgen in je voorbereiding. Een keer die 26 en een keer een 32 oid?

En anders gewoon maar zien waar het schip strandt? Je kan tijdens zo'n marathon toch vaak meer uit jezelf halen dan je had gedacht.
waarschijnlijk begin van een lopersknie / overbelasting, dus dat is altijd tricky .. :(

On a positive note: zojuist 11 km gedaan in een hogere snelheid met daarbij dezelfde hartslag als een weekje eerder. Knie hield zich redelijk, als het zo blijft is het te managen :)

• Rudedadude

Rudedadude

Je hebt ook gewoon nog veel te weinig schoenen om uit te kiezen :P

Gisteren had ik in mijn winkelwagentje (opnieuw) mijn eerste paar Altra's, dit keer de Solstice. Zero drop, brede voorvoet en heerlijk licht en flexibel. Tot ik me bedacht dat ik eigenlijk al exact 6 verschillende paar schoenen heb die zero drop, met een (relatief) brede voorvoet en lekker licht waren en dat ze alle 6 nog niet versleten zijn. En toen wachtte ik gelukkig nog 15 minuten en daarna waren ze weer uitverkocht :P Mijn eerste paar Altra's moet dus nog even wachten. Maar de nieuwe Skechers Go Run Ride 7 gaan er waarschijnlijk wel komen, op het moment dat ik 1000km op mijn Ride 4's gelopen heb (en dat hoeft niet meer zo lang te duren).

Morgen 75 kilometer hardlopen tijdens de Salland trail. Het is een tijd geleden dat ik zenuwachtig ben geweest voor een wedstrijd, maar het is weer eens zo ver.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:15
Rudedadude schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 20:02:
[...]

Je hebt ook gewoon nog veel te weinig schoenen om uit te kiezen :P

Gisteren had ik in mijn winkelwagentje (opnieuw) mijn eerste paar Altra's, dit keer de Solstice. Zero drop, brede voorvoet en heerlijk licht en flexibel. Tot ik me bedacht dat ik eigenlijk al exact 6 verschillende paar schoenen heb die zero drop, met een (relatief) brede voorvoet en lekker licht waren en dat ze alle 6 nog niet versleten zijn. En toen wachtte ik gelukkig nog 15 minuten en daarna waren ze weer uitverkocht :P Mijn eerste paar Altra's moet dus nog even wachten. Maar de nieuwe Skechers Go Run Ride 7 gaan er waarschijnlijk wel komen, op het moment dat ik 1000km op mijn Ride 4's gelopen heb (en dat hoeft niet meer zo lang te duren).

Morgen 75 kilometer hardlopen tijdens de Salland trail. Het is een tijd geleden dat ik zenuwachtig ben geweest voor een wedstrijd, maar het is weer eens zo ver.
75km :X

Sodeju ik heb er net 15,5km opzitten en dan ga je met een factor 5 morgen overheen... wauw. Ik neem aan dat je hier en daar ook wel zult wandelen neem ik aan, ik kan me er namelijk anders niets bij voorstellen. Wellicht dat jij er zenuwachtig onder bent, ik zou het in me broek doen :')

Succes morgen!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Miki schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 20:26:
[...]

Sodeju ik heb er net 15,5km opzitten en dan ga je met een factor 5 morgen overheen... wauw. Ik neem aan dat je hier en daar ook wel zult wandelen neem ik aan, ik kan me er namelijk anders niets bij voorstellen. Wellicht dat jij er zenuwachtig onder bent, ik zou het in me broek doen :')
Daar wordt niet veel gewandeld hoor. Het sallandse is uitstekend loopbaar... de winnaar loopt normaal gesproken rond de 6 uur :P

Af en toe hangt de winnaar van de afgelopen edities ook nog rond in dit topic trouwens :)

If you can see, look. If you can look, observe

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
@Rudedadude Ik ga je misschien nog wel zien morgen, zelf heb ik me niet ingeschreven. 50km is te ver voor mij en het parcours van de 25km vind ik niet zo leuk. Wel was ik van plan de laatste 25km van de 50 en 75km voor mijzelf te gaan lopen. Helaas loop ik al drie weken te knooien met m'n knie, afhankelijk van hoe ik morgen wakker wordt gaat m'n plan wel, of juist niet door. Ik wil dit weekend nog een 30km training afwerken als marathon training.

@Roozzz Jeroen toch?

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

• Rudedadude

Rudedadude

Miki schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 20:26:
[...]

Succes morgen!
De zestig van Texel heb ik vorig jaar volledig hardlopend gedaan (los van de korte pauzemomenten bij de verzorgingsposten). Dit is alleen nog eens 15km verder en kent nog een stuk meer hoogtemeters. Of ik het laatste stuk morgen door het nationaal park heuvelop ook nog hardlopend doe gaan we zien. Ik heb een stille hoop dat ik het binnen de 7 uur kan houden, maar vermoed dat dat niet gaat lukken.@Arie- dat is idd het mooiste stuk. Wellicht zie ik je nog. Meer dan dat ik m'n rode zonnebril bij me heb weet ik nog niet, ik neem altijd verschillende opties mee :)

[ Voor 5% gewijzigd door Rudedadude op 09-03-2018 22:03 ]

• tlpeter
Zo, vandaag maar weer een gecrossed :)
Ondanks dat ik gisteren ziek was en vandaag zeker niet fit ben ik vandaag toch naar Amsterdam afgereisd voor de boscross/NK cross. Eerst maar eens gekeken hoe het nou echt moet maar dat heb ik maar niet nagedaan, man wat gaan die hard. Dit waren dan nog niet eens de hele snelle dames en heren want die moeten morgen pas.

Om half vier was de start en ik heb maar eens niet te hard gestart en liep redelijk achteraan richting de beruchte heuvel in het Amsterdamse bos. De eerste klim van het rondje is nog een milde waarna je naar beneden gaat door het zand en weer omhoog door de modder. Wanneer je boven denkt te zijn moet je nog een stukje meer omhoog. Daarna volgas naar beneden anders glij je uit en rol je naar beneden. Daarna door het gras was uiteindelijk ook alleen nog maar modder was. Nog een stukje door het bos en terug de arena in voor het volgende rondje.

Deze keer kon ik al niet meer hardlopend de heuvel op dus effe de tijd genomen om op adem te komen om vervolgens weer lekker naar beneden te lopen.
De heuvel af begon me ook op te breken met steken in mijn zij maar het kon niet anders dus weer volgas naar beneden :)

Gelukkig het laatste rondje in een nogmaals lopend de heuvel op. Deze laatste ronde heb ik continue met steken in mijn zij gelopen dus ik heb alles gegeven.
Mijn achillespees heb ik totaal geen last van gehad dus daar ben ik helemaal blij :)

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Gisteren de Halve van Haren gelopen. In de aanloop had ik wat kuitklachten en daardoor niet de meest ideale voorbereiding, had daarom ook niet een harde eindtijd in gedachte, vooraf wilde ik voor een nieuw record gaan. De start met meer dan 1000 man kost altijd tijd, heen en weer schieten om maar ruimte te krijgen en eigenlijk smijten met kostbare energie, ik trap er elke keer weer in. Het parcours was opgemeten en dus een zuivere 21.1, mijn horloge kwam tot minder kilometers waardoor ik qua tempo wat op het verkeerde been werd gezet. Op driekwart leerde een rekensom dat 1.45.00 moest kunnen (oude PR was 1.47.30), nog even gas geven en tegen mezelf zeggen dat ik het me niet zou kunnen vergeven als ik het niet zou proberen :) Kwam over de mat met een netto eindtijd van 1.45.00, yes!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:19

Galois

1811 - 1832

Ik loop op drie paar schoenen:
- wedstrijdschoenen met weinig voor wedstrijden, tempolopen en intervaltrainingen (Nike Free Rn)
- schoenen met veel demping voor de langere duurlopen (Nike Vomero)
- schoenen met middelmatige demping voor 'de rest' (Asics Cumulus)

Nu zijn de Asics Cumulus mijn all time favorites. Daar loop ik al op sinds versie 10 geloof ik en vervang ik na ongeveer 1000 km voor zijn opvolger.

Alleen heb ik nu wat last van mijn peesplaat. Ik heb fysiotherapie (shockwave) en dat gaat op zich wel goed. Bij de gewone loopjes (niet te hard, geen interval) heb ik weinig tot geen last.

Nu is het zo dat ik wel verschil merk tussen mijn Vomero's en mijn Cumulus. Het lijkt erop dat ik meer last heb als ik op mijn Cumulus (minder demping) loop, als dat ik op mijn Vomero's loop (meer demping). Nu is het zo dat mijn Cumulus aan vervanging toe zijn (1050 km op gelopen).

Nu mijn vraag! :)
Ik twijfel dus om de Cumulus te vervangen voor de volgende versie Cumulus of toch voor een schoen te gaan met meer demping. En dan twijfel ik tussen de Asics Nimbus of de Saucony Triumph ISO.
Beide schoenen heb ik gepast en op de loopband getest. Ze voelen vergelijkbaar aan. Ik was eigenlijk van plan om voor de Triumphs te gaan, maar na wat mindere reviews twijfel ik. Ondanks dat ik ze gepast heb, blijft het bij schoenen natuurlijk wel zo dat je pas echt door heb of ze goed bevallen na vele kilomters en niet een paar honderd meter op de loopband.

Dus kan iemand mij van advies voorzien:
- Mijn cumulus voor de cumulus vervangen of toch voor een schoen met meer demping (vanwege mijn blessure)
- En dan voor de Nimbus of toch de Triumphs gaan

(ik heb geen zin om nog meer schoenen te passen... :) dus het moeten er één van deze drie worden :) )

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-12 12:03
Galois schreef op zondag 11 maart 2018 @ 09:25:

- Mijn cumulus voor de cumulus vervangen of toch voor een schoen met meer demping (vanwege mijn blessure)

(ik heb geen zin om nog meer schoenen te passen... :) dus het moeten er één van deze drie worden :) )
Ik ga het toch doen ;-) Ik heb mijn Nimbus 18 na ~ 800km vervangen door de Brooks Ghost 10. De Brooks is de tegenhanger de Cumulus, de Brooks Glycirin meer van de Nimbus.

Ik vond de Nimbus prima qua demping, maar ik vond het ook wel weer een prijzige schoen, de schoen is redelijk zwaar en ook niet heel snel. De brooks 10 is goedkoper, minder zwaar en sneller. De Glycerin is weer wat duurder, nog zachter, maar ook een beetje te "zompig" voor mij.

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:49
Verslagje van de NorthCtrail waar ik gisteren de 30km liep. Vooraf best zenuwachtig aangezien mijn duur- en krachttrainingen de voorbije maand door de ski/heup-perikelen nogal in het honderd waren gelopen. De verwachting was dat het vanaf 13u kon gaan regenen, en met de start om 11u wist ik dat ik dus wel nat kon gaan worden.

Zoals gewoonlijk niet te veel op voorhand richting de start gereden, ter plaatse wat geknoeid om een parkeerplaats te vinden (de weinige liefde die ik ken voor onze lelijke Belgische kust is er niet mee gegroeid) en dan richting de start. De zenuwen gierden ondertussen door mijn lijf (geen idee, want ik had bijzonder weinig ambities), waardoor ik 3 keer terug moest naar mijn auto (verkeerde regenjasje, gellekes laten liggen, buff dan toch maar gaan halen) en evenzoveel keer een bezoek moest brengen aan mijnheer Dixie (of was het ToiToi).

Dan van start. Eigenlijk was het weer wel goed, en de wind viel minder tegen dan ik had gevreesd. Aan de praat geraakt met een local (eventjes mijn Westvlaams kunnen oppoetsen :) ) en zo rustig over het strand richting de duinen.

Eigenlijk ging het gewoon super, voorgenomen om mijn hartslag rond de 160 te houden en dat lukte perfect (normaal let ik daar helemaal niet op, maar leek me een leuk doel op zich om een stukje onder mijn overslag te blijven). Ik begon me stilaan te realiseren dat het te vlot ging om normaal te zijn, en dat er straks nog iets kwam…

Ik kwam halverwege door in 1:15 (ruim onder het 3u schema dat ik mijzelf had gegeven) en na 21km zat het tempo ook nog steeds amper boven de 5'/km. Heerlijk gewoon. Maar dan draaiden we bij de laatste bevoorrading terug richting Koksijde en ging het door de duinen. Of ik iets verkeerd heb gedaan, weet ik niet goed, maar bij het eerste klimmetje stonden mijn bovenbenen in brand en voelde ik het verdacht "trekken" links. Onmiddellijk ben ik op de rem gaan staan.

Wat ook nodig bleek te zijn, want alle energie was in één klap weg uit mijn benen. De rest van mijn lichaam deed het nog perfect, maar mijn benen weigerden dienst. Ondertussen begon het ook te regenen, dus plots leek die laatste 5km echt wel de langste van mijn leven.

Heel veel volk daardoor uit de achtergrond zien terugkomen, maar wel op mijn tanden gebeten en volgehouden voor zover het kon. Ik denk dat nog ongeveer 20 man heb moeten laten voorgaan. Netto tijd 2:49:19, waar ik vooraf sowieso voor had getekend, maar er had net iets meer in gezeten. De persoon waar ik bij het verlaten van de laatste bevoorrading bijliep, finishte 8 minuten voor mij, zelfs met de helft was ik blij geweest.

Tot dat laatste stuk wel volop genoten. Ik ren eigenlijk wel graag in het zand. Ik vermoed dat de afstand gezien mijn trainings"achterstand" net te hoog gegrepen was. Ah ja, we komen misschien wel eens terug…

Strava-linkje: https://www.strava.com/activities/1445441816/overview

[ Voor 101% gewijzigd door nokie op 11-03-2018 11:18 . Reden: 4 keer moeten verdergaan omdat Edge mijn bericht blijft posten... ]

• tlpeter
Galois schreef op zondag 11 maart 2018 @ 09:25:
Ik loop op drie paar schoenen:
- wedstrijdschoenen met weinig voor wedstrijden, tempolopen en intervaltrainingen (Nike Free Rn)
- schoenen met veel demping voor de langere duurlopen (Nike Vomero)
- schoenen met middelmatige demping voor 'de rest' (Asics Cumulus)

Nu zijn de Asics Cumulus mijn all time favorites. Daar loop ik al op sinds versie 10 geloof ik en vervang ik na ongeveer 1000 km voor zijn opvolger.

Alleen heb ik nu wat last van mijn peesplaat. Ik heb fysiotherapie (shockwave) en dat gaat op zich wel goed. Bij de gewone loopjes (niet te hard, geen interval) heb ik weinig tot geen last.

Nu is het zo dat ik wel verschil merk tussen mijn Vomero's en mijn Cumulus. Het lijkt erop dat ik meer last heb als ik op mijn Cumulus (minder demping) loop, als dat ik op mijn Vomero's loop (meer demping). Nu is het zo dat mijn Cumulus aan vervanging toe zijn (1050 km op gelopen).

Nu mijn vraag! :)
Ik twijfel dus om de Cumulus te vervangen voor de volgende versie Cumulus of toch voor een schoen te gaan met meer demping. En dan twijfel ik tussen de Asics Nimbus of de Saucony Triumph ISO.
Beide schoenen heb ik gepast en op de loopband getest. Ze voelen vergelijkbaar aan. Ik was eigenlijk van plan om voor de Triumphs te gaan, maar na wat mindere reviews twijfel ik. Ondanks dat ik ze gepast heb, blijft het bij schoenen natuurlijk wel zo dat je pas echt door heb of ze goed bevallen na vele kilomters en niet een paar honderd meter op de loopband.

Ik heb sinds kort de Triumph ISO en deze lopen echt heerlijk. Wel instant last van mijn achillespees doordat ik er meteen te veel op liep. Door de zachtere schoen zak ik verder door en belast ik dus mijn achillespees meer. Mijn andere paar is de Brooks launch 4 en deze zijn veel harder en lichter waar ik dus sneller last krijg van mijn peesplaten (ook ik had hier last van)
De Asics ken ik niet dus daar kan ik niks over zeggen.

• Galois

Galois

1811 - 1832

tlpeter schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:03:
[...]

Ik heb sinds kort de Triumph ISO en deze lopen echt heerlijk. Wel instant last van mijn achillespees doordat ik er meteen te veel op liep. Door de zachtere schoen zak ik verder door en belast ik dus mijn achillespees meer. Mijn andere paar is de Brooks launch 4 en deze zijn veel harder en lichter waar ik dus sneller last krijg van mijn peesplaten (ook ik had hier last van)
De Asics ken ik niet dus daar kan ik niks over zeggen.
Tnx!
Jij hebt ook een tijdje last gehad van je peesplaat, had je het gevoel dat een schoen met meer demping hielp? Ik denk nl dat ik behoorlijk verschil merk tussen de Cumulus (minder demping) en de Vomero (meer demping). Ben je trouwens helemaal van je peesplaatblessure af? Ik heb nu 1 shockwave behandeling gehad. Ik merk wel dat er wat gebeurt...

Verder wordt de Triumph 3 beter gereviewd dan de 4 (bv. op runrepeat.com). Welke versie heb jij?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• tlpeter
Galois schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:42:
[...]

Tnx!
Jij hebt ook een tijdje last gehad van je peesplaat, had je het gevoel dat een schoen met meer demping hielp? Ik denk nl dat ik behoorlijk verschil merk tussen de Cumulus (minder demping) en de Vomero (meer demping). Ben je trouwens helemaal van je peesplaatblessure af? Ik heb nu 1 shockwave behandeling gehad. Ik merk wel dat er wat gebeurt...

Verder wordt de Triumph 3 beter gereviewd dan de 4 (bv. op runrepeat.com). Welke versie heb jij?
Ik heb amper nog last en de laatste behandeling vorige maand gehad. Ik heb doorgelopen sinds ik steunzolen heb (september)
Na een training op de Brooks had ik altijd nog wat last maar met de Triumph's helemaal niet.
Ik heb de ISO 4 laatst gekocht.

Ik weet niet hoeveel last jij hebt van je voeten maar het kan best lang duren. Ik ben vanaf mei vorig jaar over behandeling geweest.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik heb 10 jaar geleden last gehad van de peesplaat van mijn rechter voet. Nu heb ik last van mijn linker voet.

Op zich valt het heel er mee. Ik kreeg er in de zomer last van toen ik in de bergen liep. Te fanatiek die bergen op vrees ik. Gelijk gas terug genomen en sindsdien kwakkel ik wat. Heb in oktober nog wel een PR op de marathon gelopen en in november ook een PR bij de 7heuvelenloop. Het ging dus allemaal wel. Werd niet erger, maar ook niet minder erg.

Bij 'normaal gebruik' :) heb ik er ook weinig tot geen last van. Zelfs zo dat als ik niet zou hardlopen, ik niet eens naar de fysio zou zijn gegaan. Maar ik word beperkt in mijn trainingen. Ik wil graag zelf bepalen hoe hard ik train en niet dat ik een training moet aanpassen vanwege mijn voet. Zo doe ik al een tijdje geen intervaltrainingen meer... en mijn trainingsomvang is ook gereduceerd: van rond de 200 km per maand, loop ik momenteel een kleine 100. De fysio gaf aan dat ik dat kon blijven doen, als het niet erger werd.

Ik heb nu één shockwave behandeling gehad en ik voel wel dat er wat gebeurt. Hiervoor had ik een dof gevoel op dat plekje bij mijn hak, nu voelt die plek anders. Iets scherper lijkt het, minder dof. Ik heb dus goede hoop dat er wat gebeurt. Morgen de tweede behandeling.

Vandaar dat ik dan denk dat als ik mijn peesplaat wat kan ontlasten door het kopen van schoenen met meer demping, dat het wel een goede zet is. Dan kan ik altijd nog als deze aan vervanging toe zijn, weer terug naar de Cumulus.

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Vandaag een ruime 6km gelopen in mijn opbouwprogramma van 0 naar 5. 4 blokken van 8 minuten hardlopen met steeds een minuutje wandelen er tussen. Het ging heerlijk.

Ik merk wel aan de beentjes (vooral knieën) dat dit fysiek nu een beetje de grens is, dus dit lesje zal ik nog wel een paar keer lopen voor ik weer de volgende stap durf te zetten. Dat is niet erg, want ik merk dat ik niet alleen verstandig aan het opbouwen ben, maar ook dat mijn gemiddelde snelheid constanter wordt en dat het steeds makkelijker is om in een hoger tempo te lopen.

Het was in ieder geval heerlijk weer. Beetje motregen, maar wel warm.

• tlpeter
Galois schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:26:
Ik heb 10 jaar geleden last gehad van de peesplaat van mijn rechter voet. Nu heb ik last van mijn linker voet.

Op zich valt het heel er mee. Ik kreeg er in de zomer last van toen ik in de bergen liep. Te fanatiek die bergen op vrees ik. Gelijk gas terug genomen en sindsdien kwakkel ik wat. Heb in oktober nog wel een PR op de marathon gelopen en in november ook een PR bij de 7heuvelenloop. Het ging dus allemaal wel. Werd niet erger, maar ook niet minder erg.

Bij 'normaal gebruik' :) heb ik er ook weinig tot geen last van. Zelfs zo dat als ik niet zou hardlopen, ik niet eens naar de fysio zou zijn gegaan. Maar ik word beperkt in mijn trainingen. Ik wil graag zelf bepalen hoe hard ik train en niet dat ik een training moet aanpassen vanwege mijn voet. Zo doe ik al een tijdje geen intervaltrainingen meer... en mijn trainingsomvang is ook gereduceerd: van rond de 200 km per maand, loop ik momenteel een kleine 100. De fysio gaf aan dat ik dat kon blijven doen, als het niet erger werd.

Ik heb nu één shockwave behandeling gehad en ik voel wel dat er wat gebeurt. Hiervoor had ik een dof gevoel op dat plekje bij mijn hak, nu voelt die plek anders. Iets scherper lijkt het, minder dof. Ik heb dus goede hoop dat er wat gebeurt. Morgen de tweede behandeling.

Vandaar dat ik dan denk dat als ik mijn peesplaat wat kan ontlasten door het kopen van schoenen met meer demping, dat het wel een goede zet is. Dan kan ik altijd nog als deze aan vervanging toe zijn, weer terug naar de Cumulus.
Ik kreeg ook last na een vakantie in Denemarken met veel klimwerk.
De afstanden die jij loopt kom ik lang niet aan :) ik had beide voeten tegelijk bij een omvang van 60km.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Vandaag maar liefst twee pr's gelopen. Een boterzacht pr van 17'50 op de 5k verbeterd naar 17'47 en mijn 10k van 36'28 naar 35'51.

Supertevreden! Nu een zomer aan snelheid werken op de 5k, 3000m, 1500m en 800m. Dan in het najaar ... tja, goede vraag.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• tlpeter
kenneth schreef op zondag 11 maart 2018 @ 15:02:
Vandaag maar liefst twee pr's gelopen. Een boterzacht pr van 17'50 op de 5k verbeterd naar 17'47 en mijn 10k van 36'28 naar 35'51.

Supertevreden! Nu een zomer aan snelheid werken op de 5k, 3000m, 1500m en 800m. Dan in het najaar ... tja, goede vraag.
Gefeliciteerd. Enne in het najaar crossen?

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

tlpeter schreef op zondag 11 maart 2018 @ 15:17:
[...]

Gefeliciteerd. Enne in het najaar crossen?
Dat zou ik eigenlijk wel eens een keer moeten doen. Wie weet! Maar de 10 mijl (sub-60) en de halve (sub-80) klinken erg aanlokkelijk. Gelukkig nog een paar maanden om over na te denken.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• BakkerM
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:52
Na gisteren een volledige voetbalwedstrijd te hebben gespeeld had ik vandaag het plan om even rustig een rondje te lopen. Ging lekker, alleen rond km4 zakte het iets in, bruggetje op vol in de zon was net even te gortig.

Record op de 5km stond op 26.58, vandaag in 25.30 oOo

If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag cpc gelopen. Wat een kut tijd. Snel vergeten en op naar de volgende wedstrijd :+. Eerste 7km mooi op schema ca 4:05, daarna met veel moeite amper 5:00 kunnen halen, uiteindelijk gefinisht in 1:39. Best frustrerend om te worden ingehaald door mensen die een eindtijd rond de 2 uur hebben.. :'( (overigens: respect voor iedereen die hardloopt, jong oud, dik of dun, topatleet of amateur ).
Op de een of andere manier wilde mijn benen niet meer, heel vreemd.

[ Voor 40% gewijzigd door Sport_Life op 11-03-2018 18:30 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Zo... ook hier gaat het lopen weer wat beter na een klein dipje waarbij mijn knieën even rustpauze opeisten.. Loop nu weer zo'n 40km in de week.

Nu wil ik naar het volgende niveau mbt snelheid. Liep maandag pr in 00:24.50. Vandaag interval op het programma maar merk dat ik daar echt niets van bak, met name de afstand inschatten...

Heeft er iemand tips voor een goede app (Ios)? Ik gebruik nu strava free, maar daar kan ik geen interval mee trainen. Ik zoek het liefst een app welke verteld wanneer ik sneller moet lopen en wanneer rustiger. In run zombi run kon je het wel aangeven maar dat was niet echt een consistent interval programma..

• Galois

Galois

1811 - 1832

kenneth schreef op zondag 11 maart 2018 @ 15:02:

Netjes! Gefeliciteerd!

Mijn PR op de 5k is ook 17:50, alleen mijn PR op de 10 een stuk hoger dan die van jou! (37:20)
Groot verschil!

(ik realiseer mij nu pas dat deze 'PR' op de 5k IN een wedstrijd van 10k zit... dus je 'echte' PR op de 5k zal wel rond de 17' zijn)

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:41
Vandaag voor het eerst sinds half december weer eens gelopen. Te snel na het eten en te hard van stapel. Liep niet echt lekker. Gek genoeg wel redelijk tempo gelopen en pr's gelopen (kan makkelijk pas 4e keer dat ik loop). Pr op 5 km is nu 21:33, maar dat moet wel sneller kunnen. Maar als ik dan de tijden onder de 18 minuten zie... Respect hoor.

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-12 08:21
Wat een tijden! Ik ben net (vorige week) begonnen met hardlopen, ik doe nu 33 minuten over (wel met lopen tussendoor) 5 km. 🤐 Ach het is een begin, doel is zonder lopen onder de 30 minuten voor juni.

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:15

vhal

ಠ_ಠ

Ik vond het overigens “smerig warm” vandaag, vorig weekend liep je nog in -5 graden C en vandaag voelde het in het zonnetje aan als 20graden C :/ Gelukkig had ik mijn korte broek aan maar die longsleeve was niet echt nodig :X
Low-Tech schreef op zondag 11 maart 2018 @ 19:47:
Wat een tijden! Ik ben net (vorige week) begonnen met hardlopen, ik doe nu 33 minuten over (wel met lopen tussendoor) 5 km. 🤐 Ach het is een begin, doel is zonder lopen onder de 30 minuten voor juni.
Zo is het :Y Vroeg of later loop je onder de 30minuten en kijk je weer vooruit naar een nieuw doel :)

[ Voor 6% gewijzigd door vhal op 11-03-2018 20:17 ]

Strava

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-12 16:12

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Dacht vandaag 6km te gaan lopen met een gemiddelde van 10km/u. Dit aangezien ik in mei 10km in een uur hoop te lopen tijdens de kwart marathon. Ik was amper op gang of m'n ademhaling begon onrustig te worden. Na een kilomter schoot mn hartslag al naar de 160 en al snel daarboven. Dit terwijl ik eind februari 5km net zo snel liep en mijn hartslag op het eind niet boven de 155 uitkwam. Ook het zweet stond binnen no time op mn voorhoofd. Met moeite 5km gelopen en toen maar gestopt. Dit was duidelijk niet mijn dag.

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:25

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

ThatsHollywood schreef op zondag 11 maart 2018 @ 18:44:
Zo... ook hier gaat het lopen weer wat beter na een klein dipje waarbij mijn knieën even rustpauze opeisten.. Loop nu weer zo'n 40km in de week.

Nu wil ik naar het volgende niveau mbt snelheid. Liep maandag pr in 00:24.50. Vandaag interval op het programma maar merk dat ik daar echt niets van bak, met name de afstand inschatten...

Heeft er iemand tips voor een goede app (Ios)? Ik gebruik nu strava free, maar daar kan ik geen interval mee trainen. Ik zoek het liefst een app welke verteld wanneer ik sneller moet lopen en wanneer rustiger. In run zombi run kon je het wel aangeven maar dat was niet echt een consistent interval programma..
Mijn tip is: koop een hardloop horloge. Dit kan al vanaf rond de 100 euro (tomtom, polar). Daar kun je je interval trainingen goed op kwijt.

Battle.net || Strava

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Galois schreef op zondag 11 maart 2018 @ 19:21:
[...]

Netjes! Gefeliciteerd!

Mijn PR op de 5k is ook 17:50, alleen mijn PR op de 10 een stuk hoger dan die van jou! (37:20)
Groot verschil!

(ik realiseer mij nu pas dat deze 'PR' op de 5k IN een wedstrijd van 10k zit... dus je 'echte' PR op de 5k zal wel rond de 17' zijn)
Thanks!

Het is een heel oud pr, uit de tijd dat ik 37'12 liep op de 10k. Vandaar boterzacht, nog geen kans gehad om hem aan te scherpen. Over twee weken ga ik proberen onder de 17'20 te duiken.

• tlpeter
vhal schreef op zondag 11 maart 2018 @ 20:17:
Ik vond het overigens “smerig warm” vandaag, vorig weekend liep je nog in -5 graden C en vandaag voelde het in het zonnetje aan als 20graden C :/ Gelukkig had ik mijn korte broek aan maar die longsleeve was niet echt nodig :X
Ik heb zaterdag in een korte broek en singlet gelopen en nog was het zweten :)
15 graden is voor mij echt warm zat en eigenlijk ideaal.
Bij 20 graden merk ik al dat ik ontplof bij een hoog tempo.

• Miki
ThatsHollywood schreef op zondag 11 maart 2018 @ 18:44:

Een dedicated sporthorloge van Garmin of Polar is het beste maar anders kun je uit de voeten met Runkeeper, Runtastic, iSmoothrun, Endomondo, enz enz.

Helaas raad ik geen Nike NRC aan, prima app voor alle andere type loopjes alleen die interval optie slaat geheel nergens op. Je moet zelf op je schermpje kijken hoe ver je bent en vervolgens pauze tikken voor je volgende interval. Iedere andere app zoals hierboven wordt je via coaching naar de volgende interval geleid.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

kenneth schreef op zondag 11 maart 2018 @ 15:29:
[...]

de halve (sub-80) klinken erg aanlokkelijk.
Ja, dat vond ik ook en bedankt voor de reminder, zojuist heb mijzelf maar even ingeschreven voor de HM in onze “achtertuin” (Oostland HM op 9 sept). Sub120 klinkt wel spannend genoeg voor mij :P @Pathogen doe jij ook weer mee dit jaar?

Strava

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
retlaw schreef op zondag 11 maart 2018 @ 20:48:
[...]

Mijn tip is: koop een hardloop horloge. Dit kan al vanaf rond de 100 euro (tomtom, polar). Daar kun je je interval trainingen goed op kwijt.
Eens dat een horloge heel veel meerwaarde heeft maar niet alle goedkope zijn hier even goed in. Mijn M400 heeft hele beperkte mogelijkheden hiervoor,

Mijn tip, endomondo premium (kost maar een paar euro per maand), hebben goede schemas met intervallen en je kunt ook makkelijk een training maken. met een koptelefoontje op hoor je ook duidelijk wanneer je wat moet doen (anders steeds op je horloge kijken).

Ik wil niet meer met telefoon lopen en loop dus ook veel te weinig intervallen (verzin ze nu af en toe onderweg)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:07
Eens dat een horloge heel veel meerwaarde heeft maar niet alle goedkope zijn hier even goed in. Mijn M400 heeft hele beperkte mogelijkheden hiervoor,
Die snap ik niet helemaal? Je kan toch mooi complete schema's en intervallen via de website opstellen en in je horloge laden? Ik vind de mogelijkheden juist best uitgebreid.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Raymond schreef op zondag 11 maart 2018 @ 22:07:
[...]

Die snap ik niet helemaal? Je kan toch mooi complete schema's en intervallen via de website opstellen en in je horloge laden? Ik vind de mogelijkheden juist best uitgebreid.
mee eens! Hoewel de m400 klassiek oogt ;) gebruik ik hem nog steeds met veel plezier, alles zit erop wat je nodig hebt. Ik kwam laatst een advertentie tegen van een Garmin waarmee je ook kon betalen en mp3 luisteren (Bluetooth). Eigenlijk onzin (heb bij middellange lopen altijd pinpas + OV kaart mee) en daardoor kon ik mezelf ook niet echt overtuigen tot aanschaf over te gaan.

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 11-03-2018 22:42 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
[...]

Volgens mij kun je alleen maar simpele herhalingen doen, pyramide of korte zone 5 met een langere zone 4 met verschillende rustpauzes afwisselen kan bijvoorbeeld niet (tenminste, de laatste keer dat ik hier naar gekeken heb niet). Dit soort intervallen kunnen bij Endomondo wel.

(en het piepje van de M400 is lastig te horen, al kan dat aan mij liggen :-) )

Hoe andere horloges dit doen weet ik niet.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

d:)b Gefeliciteerd met jullie mooie (trainings)resultaten allemaal d:)b

Afgelopen zaterdag stond de laatste wedstrijd voor de Venloop op het programma. Samen met 3 man uit onze loopgroep hebben we deelgenomen aan de Winterlauf 15k in Nettetal Duitsland. Het parcours bestond uit 2 rondes van 7.50km, waarbij het eerste rondje een vrij krap draaipunt bevat. Hoewel dat de snelheid er aardigh uithaalt, is het wel goed om vanuit bijna stilstand weer binnen een paar seconden terug in je tempo te komen.
De eerste 7.50 km moesten we lopen op 95% van onze HM snelheid -> 4.34/km, het 2e gedeelte lopen op 4.27/km.

Het grappig van deze wedstrijd is dat alles en iedereen meteen als een dolle uit de startblokken schiet. De eerste 2 kilometer werden wij ingehaald door personen waarvan je denkt; "dit kan niet dat die me voorbij lopen" en voor ons gevoel liepen we bijna achteraan 8)7.
Na 2 kilometer is het stofzuigen alweer begonnen en liepen we de ene na de andere loper voorbij, vanaf dit punt zijn wij ook niet meer ingehaald. Omdat wij met 3 man heel compact bij elkaar liepen trokken we soms nog een loper die we voorbij gingen met ons mee, maar die lieten het meestal na 1 of 2 kilometer afweten.

De 2e ronde ging de snelheid van 4.37 naar 4.27, maar eerlijk zaten we op sommige momenten op 4.20/4.15. Doordat de snelheid van ons omhoog en de snelheid van de andere deelnemers omlaag ging, liepen we steeds meer lopers voorbij. Incidenteel probeerde er nog iemand aan te haken, maar je hoorde eigenlijk aan de ademhaling al dat die dat niet lang ging volhouden. Meestal hielden ze het na enkele (honderden) meters al voor gezien en zakten terug.

Als groepje van 3 man bleven we mooi bij elkaar, maar ik merkte wel dat de wedstrijd (15k) van de zondag ervoor nog in de benen zat. De laatste 2 á 3 kilometer waren voor mijn gevoel iets zwaarden maar deze hebben we ook op 4.05 gelopen :P, speelt natuurlijk ook mee!

Met een eindtijd van 1.07:17 over de eindstreep gekomen, maar tijd was eigenlijk bijzaak. Doel was laatste meting en oefening voor de Venloop en daarin zijn wij goed geslaagd. Niet te hard gestart, niet laten meeslepen door alles en iedereen maar gewoon je eigen tempo vasthouden in de wetenschap dat je er weer veel gaat inhalen.

Doel voor nu, benen rust geven, geen gekken of intensieve activiteiten meer ondernemen, dan ben ik er over 13 dagen helemaal klaar voor. Ook qua herstel zijn er weer allemaal verschillende theorieën. Zelf houdt ik altijd 1 dag per gelopen wedstrijdkilometer aan, dat zou dus 7 dagten herstel betekenen (aangezien we 50% op wedstrijdtempo hebben gelopen)). Vandaag met de fiets naar het werk (+/- 11 km), even lekker de benen losgooien :).

tips voor New York

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Low-Tech schreef op zondag 11 maart 2018 @ 19:47:
Mijn vrouw ambieert op dit moment sub-40 op de 5km, waar ik een sub-22 zou willen halen. Ieder doel is een doel en daar naartoe werken is de sport (letterlijk) :Y
Er spelen zóveel factoren mee dat je gewoon niet aan iemands doel kunt zien of het wel "scherp genoeg is":
Gewicht, lengte, zin, tijd, aanleg, ervaring, begeleiding, kennis, het juiste schoeisel, techniek, structurele blessures, mentale staat van zijn, prioriteit, en dan is deze lijst vast nog uit te breiden met van alles en nog wat.
vhal schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:36:
Ja, dat vond ik ook en bedankt voor de reminder, zojuist heb mijzelf maar even ingeschreven voor de HM in onze “achtertuin” (Oostland HM op 9 sept). Sub120 klinkt wel spannend genoeg voor mij :P @Pathogen doe jij ook weer mee dit jaar?
Ik zit erover te twijfelen. Vond het vorig jaar een erg leuke beleving en ik geloof dat vrouwlief het ook wel weer ziet zitten ondertussen als ik eens een wedstrijdje ga lopen.
Denk ook dat mijn PR (en eerste HM) nog wel wat beter kan dit jaar :)

Oh ja, ik weet dat het je achtertuin is, maar vergeet niet dat er een paar lelijke klimmetjes in het parcours zitten. Met name de snelweg over en weer terug maar er is ook nog ergens een dijk oid. Als je geen heuveltjes traint ga je daar keihard stuk op, juist als je probeert rustig te duurlopen, je energieverbruik laag te houden en je moet ineens aan de bak. Dat hakt erin kan ik je vertellen :)
Calitomnication schreef op maandag 12 maart 2018 @ 08:31:
Het grappig van deze wedstrijd is dat alles en iedereen meteen als een dolle uit de startblokken schiet. De eerste 2 kilometer werden wij ingehaald door personen waarvan je denkt; "dit kan niet dat die me voorbij lopen" en voor ons gevoel liepen we bijna achteraan 8)7.
Na 2 kilometer is het stofzuigen alweer begonnen en liepen we de ene na de andere loper voorbij, vanaf dit punt zijn wij ook niet meer ingehaald. Omdat wij met 3 man heel compact bij elkaar liepen trokken we soms nog een loper die we voorbij gingen met ons mee, maar die lieten het meestal na 1 of 2 kilometer afweten.
Dit blijft een gek verschijnsel. Ik ben er zelf ook vaak zat debet aan geweest, maar als je niet met de gekte meegaat en écht een vlak schema probeert te lopen is het zo raar hoe je je beweegt ten opzichte van de massa :Y

Omgekeerd, als je te ver achteraan start en je wilt juist direct gas op de lolly, dan kan het zó frustrerend zijn als het parcours zich er niet voor leent :P Ik moet echt wennen dat achteraan starten niet meer handig is voor me.

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Thx allen... Ik heb dus een M400 die ik altijd om heb... nog nooit bij stil gestaan dat deze dat ook kon 8)7

Maar eens in gaan verdiepen!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Pathogen schreef op maandag 12 maart 2018 @ 08:51:
[...]
Ik zit erover te twijfelen. Vond het vorig jaar een erg leuke beleving en ik geloof dat vrouwlief het ook wel weer ziet zitten ondertussen als ik eens een wedstrijdje ga lopen.
Denk ook dat mijn PR (en eerste HM) nog wel wat beter kan dit jaar :)
Oh ja, ik weet dat het je achtertuin is, maar vergeet niet dat er een paar lelijke klimmetjes in het parcours zitten. Met name de snelweg over en weer terug maar er is ook nog ergens een dijk oid. Als je geen heuveltjes traint ga je daar keihard stuk op, juist als je probeert rustig te duurlopen, je energieverbruik laag te houden en je moet ineens aan de bak. Dat hakt erin kan ik je vertellen :)
Welke snelweg :P Of doel je op die heuvel/brug over het HSL-traject? Maar de meeste heuveltjes/bruggetjes ken ik wel redelijk van mijn ‘standaard’ loopjes en ik ben het er wel mee eens dat deze je ritme wel behoorlijk kunnen verbreken. Ik denk dat het wel scheelt dat het parcours redelijk bekend is, zo op de kaart lijkt het 1 platte bedoening. Al met al scheelt het ook voor het thuisfont, zij hoeft slechts een paar 100 meter te lopen om mij aan te moedigen tussen KM 13 en 14 :P

Strava

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:07
[Roland] schreef op zondag 11 maart 2018 @ 22:59:
[...]

Volgens mij kun je alleen maar simpele herhalingen doen, pyramide of korte zone 5 met een langere zone 4 met verschillende rustpauzes afwisselen kan bijvoorbeeld niet (tenminste, de laatste keer dat ik hier naar gekeken heb niet). Dit soort intervallen kunnen bij Endomondo wel.

(en het piepje van de M400 is lastig te horen, al kan dat aan mij liggen :-) )

Hoe andere horloges dit doen weet ik niet.
https://support.polar.com...ning_target_in_polar_flow

Je kan een schema helemaal handmatig opbouwen (met verschillende lengtes en intensiteiten) en daarin kan je inderdaad gedeeltes herhalen.
Volgens mij kan je prima een pyramide daarin opbouwen toch?
Het is iig geen beperking van het horloge, want het schema programmeren loopt via de site en werkt volgens mij hetzelfde voor alle modellen van de M200 tot V800 (bij die laatste heb je alleen als extra een racepace volgens mij)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

vhal schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:15:
[...]

Welke snelweg :P Of doel je op die heuvel/brug over het HSL-traject? Maar de meeste heuveltjes/bruggetjes ken ik wel redelijk van mijn ‘standaard’ loopjes en ik ben het er wel mee eens dat deze je ritme wel behoorlijk kunnen verbreken. Ik denk dat het wel scheelt dat het parcours redelijk bekend is, zo op de kaart lijkt het 1 platte bedoening. Al met al scheelt het ook voor het thuisfont, zij hoeft slechts een paar 100 meter te lopen om mij aan te moedigen tussen KM 13 en 14 :P
Ah ja, bij de HSL zit ook nog een soort randweg, dat is wat ik in mijn hoofd had als snelweg. Het viaduct is iig wel van de categorie "snelweg over" :D. Bij 8km en net na het 10km-punt:
https://www.strava.com/activities/1166219650/overview

Km 13-14 is een mooie buurt om te wonen :Y Randje groenzoom, heerlijk!

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
[...]

Mijn vrouw ambieert op dit moment sub-40 op de 5km, waar ik een sub-22 zou willen halen. Ieder doel is een doel en daar naartoe werken is de sport (letterlijk) :Y
Er spelen zóveel factoren mee dat je gewoon niet aan iemands doel kunt zien of het wel "scherp genoeg is":
Gewicht, lengte, zin, tijd, aanleg, ervaring, begeleiding, kennis, het juiste schoeisel, techniek, structurele blessures, mentale staat van zijn, prioriteit, en dan is deze lijst vast nog uit te breiden met van alles en nog wat.
Ik denk dat voor iedereen de basis hetzelfde is (of zou moeten zijn): verantwoord lopen en pijnvrij zijn. En vanuit daar kun je inderdaad gaan kijken hoe snel het allemaal kan.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

[...]
*knip
[...]

Dit blijft een gek verschijnsel. Ik ben er zelf ook vaak zat debet aan geweest, maar als je niet met de gekte meegaat en écht een vlak schema probeert te lopen is het zo raar hoe je je beweegt ten opzichte van de massa :Y

Omgekeerd, als je te ver achteraan start en je wilt juist direct gas op de lolly, dan kan het zó frustrerend zijn als het parcours zich er niet voor leent :P Ik moet echt wennen dat achteraan starten niet meer handig is voor me.
Achteraan starten is niet tof idd. Het inhalen van andere lopers kost je gewoon té veel energie, maar dan vooral het zigzaggen, afremmen en zoeken naar geschikte gaatjes om tussendoor te piepen.

Wat ik overigens wel heel fijn vindt is dat wij nu met een vaste groep van 5 lopers in totaal allemaal hetzelfde tempo lopen. Iedere wedstrijd lopen wij samen en we weten van te voren precies wat we gaan doen. waar de versnellingen komen, wisselen kopwerk af, remmen elkaar als we te hard gaan.
Aanhaken bij iemand die je niet kent kan killing zijn, je weet immers nooit wat het plan en de tempohardheid van die loper is. Als groep kun je nog een beetje rekening met elkaar houden, even afzakken om die loper wat 2 meter achterstand heeft mee op te pikken. Maar bij onbekende lopers gaan we dit natuurlijk niet doen. Als je mee loopt, loop maar mee.. Maar als je afzakt, wij gaan door.

Maar het is inderdaad wel heel interessant om te zien hoe het veld zich beweegt als je een strak tempo, of beter nog een negatieve split, loopt. De eerste kilometer lijkt het hele veld zich naar voren te bewegen en lopen ze je links en rechts voorbij, daarna gaat alles in vertraging tot je op het punt komt dat iedereen die je eerder voorbij is gegaan ongeveer hetzelfde tempo gaat lopen, vervolgens zie je de mensen weer langzaam op je af komen en begin je het veld voorbij te lopen. Eerst traag, maar ook dit snelheidsverschil wordt naarmate de wedstrijd vordert steeds groter.

Deze manier van lopen kost in het begin wel heel veel moeite (en beetje ervaring). De verleiding om mee te gaan versnellen is gewoon heel groot. Daarnaast ga je zelfs twijfelen aan je eigen horloge. klopt de GPS wel? Zorgen de bomen ervoor dat de weergegeven snelheid niet klopt? Als je op je klokje 4.30/km ziet staan maar links en rechts vliegen ze voorbij alsof je 6.00/km loopt, dan ga je op een gegeven moment écht wel twijfelen en de bevestiging zoeken bij de andere lopers in het groepje :P.

tips voor New York

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Rudedadude schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 20:02:
[...]
Hoe ben je gevaren? :)

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:14
Nou, na 2 maandjes spelevaren klaar voor aankomende zondag de Amsterdam Urban Trail.

Gisteren nog 10k gelopen, 50 minuten. Ik vind het goed voor zo, was een voor mijn gevoel rustig loopje.
Toch wel weer plots last van knie tegen einde (oude blessure) dus gewoon toch maar mijn brace aan.
Ik vermoed verkeerde stap gezet, gaat bij harlopen natuurlijk wat sneller als bij gewoon wandelen.

[ Voor 14% gewijzigd door maartend op 12-03-2018 11:50 ]

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Ik heb een hardloopgroep op Garmin Connect aangemaakt, misschien wel leuk om met een aantal tweakers samen een groepje om te zetten zodat we de resultaten en activiteiten met elkaar kunnen delen.
Wil je deel uitmaken van deze groep? Stuur me dan even een DM met je Garmin Connect naam en ik stuur je een invite.

Naam groep : Gathering of Tweakers - Hardlopen

Als er geen draagkracht voor deze groep is, laten we het gewoon voor wat het is :)

tips voor New York

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-12 16:15
Ik loop zelf nog geen jaar en heb een pr van:
5km - 23:22 (tijdens die 10km race gerend), anders is het 24:58
10km - 48:11
8mijl - 01:07:46

Ik tel alleen tijden die ik in wedstrijden loopt.

Ben mij momenteel aan richten op lange afstanden en ga in mei de Marathon lopen in China (Great Wall Marathon). Ik ga voor het uitlopen en niet voor de tijd.

• Miki
Calitomnication schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:48:
Ik heb een hardloopgroep op Garmin Connect aangemaakt, misschien wel leuk om met een aantal tweakers samen een groepje om te zetten zodat we de resultaten en activiteiten met elkaar kunnen delen.
Wil je deel uitmaken van deze groep? Stuur me dan even een DM met je Garmin Connect naam en ik stuur je een invite.

Naam groep : Gathering of Tweakers - Hardlopen

Als er geen draagkracht voor deze groep is, laten we het gewoon voor wat het is :)
Er is toch al een Strava groep? Dit lijkt me handiger omdat dit platform agnostisch is dan dat we nu eventueel mensen uitsluiten toch?

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Miki schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:27:
[...]

Er is toch al een Strava groep? Dit lijkt me handiger omdat dit platform agnostisch is dan dat we nu eventueel mensen uitsluiten toch?
Ik gebruik geen Strava, dus ben buitengesloten :/ :'(

Nee, zonder gekheid. Ik wist niet van het bestaan van een Strava groep. Gebruik zelf ook geen Strava aangezien ik daar het nut niet van inzie. Mijn data zit in Garmin Connect, Strava kan mij niet meer inzichten bieden in wat Garmin Connect al doet en die gamification van Strava ben ik niet zo heel gevoelig voor. :P. Plus de mensen van Gamin Connect kunnen zich ook linken aan Strava, dus delen de data op 2 platformen, dus in theorie zou er niemand uitgesloten kunnen worden aangezien de data uiteindelijk doorstroomt naar Stava.

Mijn idee is meer ontstaan doordat ik verschillende Tweakers al als connectie op Garmin Connect heb, kun je net zo goed binnen Garmin een aparte groep aanmaken zodat je alle resultaten mooi in één overzicht hebt.
Hebben wij met de hardloopclub ook. Één aparte groep, kun je heel snel checken wie wat heeft gedaan.

tips voor New York

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:34

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Wat een weekend. Vrijdagavond kwam ik 23.30 thuis van een workshop GDPR, doodop van een week lang om 05.15 opstaan en een vrij warme presentatieruimte bij Byte en een diner met de organisatie. (Café restaurant Amsterdam zou ik niemand aanraden)

Ik zou dus zaterdagochtend 27km onverhard hardlopen van Ede CS naar Arnhem CS maar ik was echt zo vermoeid dat ik mijn vrouw vrijdagavond al appte dat ik met haar zou meelopen. Die liep ook 27km maar dan verhard. Zo zou ik dan ik iets lichter lopen en een stukje langzamer waardoor ik hopelijk het zonder problemen zou uitlopen. Uiteindelijk zelf genoten van de route die ik voor haar had gemaakt, we hadden het gezellig en geen spatje last van de vermoeidheid als je de eerste anderhalf na het wakker worden niet meetelt. (koffie, koffie en op het station voor het hardlopen nog een koffie)

Zondag hadden wij de Warnsborncross. Waar de voorinschrijving beter was dan vorig jaar zijn er minder komen opdagen, ook de daginschrijving was minder. Het zal te maken hebben met de regen die voorspelt was maar het was hooguit een paar minuten ten tijden van de start. Heerlijk weer verder, de jeugdloop is altijd geweldig om te zien. Bram Som heeft zijn parkoersrecord weer een aantal seconden weten aan te scherpen en de uitslagen heb ik 's middags nog online weten te krijgen. Nu alleen die foto's die ik geschoten heb doorzoeken, verwerken en online mikken voordat ik zelf naar Ameland ga voor de Vuurtorentrail!

Dit jaar doen we zaterdag de 12km (met een neef die weinig/nauwelijks hardloopt) als opwarmertje en zondag de 35km. Ik ben erg benieuwd hoe die me gaat bevallen. :)

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Calitomnication schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:36:
[...]

Plus de mensen van Gamin Connect kunnen zich ook linken aan Strava, dus delen de data op 2 platformen, dus in theorie zou er niemand uitgesloten kunnen worden aangezien de data uiteindelijk doorstroomt naar Stava.
Dus dan is Strava toch juist de way to go? :P Nu sluit je iedereen uit die geen Garmin heeft :>

Strava is juist groot geworden met dit soort "social media" praktijken. Garmin is later iets vergelijkbaars gaan knutselen, maar is naar mijn idee nooit verder gekomen dan een slap aftreksel (mind you, ik heb al jaren geen garmin meer in huis :+ ). Kortom, gewoon even een Strava accountje aanmaken en garmin laten syncen :P

Voorlopig geen activiteiten van mij op Strava trouwens; op zijn vroegst eind van de maand weer eens gaan denken om te gaan hardlopen :(

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-12 18:45
@Miki , goed dat je het opnoemt, ik ben gelijk lid geworden van de GOT Running groep :) Wist niet dat deze bestond.

Ik gebruik zelf een Garmin FR35 horloge, en gebruik dus ook Garmin Connect, en die is weer gelinkt aan mijn Strava account. @Calitomnication , gooi mij ook maar in de GC groep als je wilt :)

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Roozzz schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:55:
[...]
garmin meer in huis :+ ). Kortom, gewoon even een Strava accountje aanmaken en garmin laten syncen :P
Nee :P. Mijn data zit lekker veilig in Garmin Connect, naja.. veilig.. dat weet je natuurlijk nooit. Maar ik voel er weinig voor om mijn data op 2 plekken te gaan beheren. Plus bij Strava heb je weer betaalde diensten enzo.

Na goed, iedereen die Garmin Connect heeft en zich geroepen voelt om zich aan te melden, be my guest :P
Heb je Strava, dan kun je je daar ook aanmelden, heb je GC en Stava, dan kun je bij allebei aanmelden :)

Heb je geen Garmin connect account, maar je wilt wel deelnemen aan deze groep, volg dan dit stappenplan:

1. Ga naar een willekeurige webshop (bijvoorbeeld Coolblue).
2. Zoek naar een Garmin hardloophorloge dat voldoet aan je eisen (de FR235 kan ik je zeker aanraden).
3. Bestel, betaal, ontvang
4. Maak een Garmin Connect account aan en DM je gebruikersnaam
5. Link je Garmin gebruikersnaam aan je Strava account
6. Done

:D

tips voor New York

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Wat een mierenneukerij of de groep "nut heeft" - het is gewoon leuk.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:41
Via https://tapiriik.com/ kun je verschillende diensten (o.a. Garmin en Strava) automagisch linken. Lekker makkelijk ;)

@Calitomnication ik gebruik al jaren de gratis variant van Strava. Daarmee kun je prima uit de voeten hoor.

[ Voor 48% gewijzigd door wisselwerking op 12-03-2018 13:45 ]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

wisselwerking schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:43:
Via https://tapiriik.com/ kun je verschillende diensten (o.a. Garmin en Strava) automagisch linken. Lekker makkelijk ;)
Toepasselijke nick voor zo'n bericht :P

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

@Calitomnication het gaat bij mij al verkeerd bij stap 2... -O-

Verder wat @wisselwerking zegt :P

[ Voor 22% gewijzigd door Roozzz op 12-03-2018 13:47 ]

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

wisselwerking schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:43:

@Calitomnication ik gebruik al jaren de gratis variant van Strava. Daarmee kun je prima uit de voeten hoor.
d:)b
maar ik hoef nog steeds geen Stava
Roozzz schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:47:
@Calitomnication het gaat bij mij al verkeerd bij stap 2... -O-

Verder wat @wisselwerking zegt :P
Ja klopt, ik heb eens ergens gelezen dat zoeken op Internet Explorer 9 niet overal lekker gaat, probeer het eens in Chrome :+ :>
maar ik hoef nog steeds geen Stava

Zullen we het overigens weer gewoon over hardlopen zelf gaan hebben.
- Zij die zich aan willen melden, voel je vrij.
- Zij die geen Garmin Connect hebben, nofi

[ Voor 9% gewijzigd door Calitomnication op 12-03-2018 13:57 ]

tips voor New York

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Vandaag trouwens halverwege, na een pittig klimmetje en een noodzakelijke adempauze, besloten wat extra walk/run momentjes te doen. En dan tijdens het opnieuw starten van de run-fase proberen zo snel mogelijk mijn houding correct te krijgen.
Voelde wel nuttig.
Ook nog even een PR op een segmentje meegepikt, dat voelde ook wel erg lekker! Niet puur op kracht, niet de benen zó snel rond laten gaan dat ik het niet meer bij kan houden, maar een gecontroleerde leun naar voren en grotere cirkels maken met mijn voeten, terwijl ik de cadans probeer niet te overdrijven (tikte nog de 200spm aan maar goed).

Ik zag dat een kennis van me echt een (voor mij) belachelijke tijd heeft gelopen op de 10km CPC dit weekend. Nu wil ik écht onder die 47 minuten komen... :P En ja, ik weet dat hij, als ie ergens voor gaat, een focus en mentaliteit heeft waar je U tegen zegt, maar ik kan het niet zo goed hebben dat ie 1,5 minuut onder mijn PR zit terwijl ie nog geen 3 jaar loopt.

Weet hij gelukkig niks van, dus als ik er niet aankom is er niks aan de hand ;)

• FrankoNL
Gisteren, in voorbereiding op de marathon, 26 km gelopen. Ik ben 29 met een max HS van rond de 189/190, en heb de gemiddelde hs onder de 150 gehouden. Daar kwam wel een traag tempo van 6:48 uit.

Ik moet zeggen, ik had toch wel wat last van de beentjes op het einde. Ik twijfel dan ook of ik hier nog 16km bij zou kunnen hollen ...

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Misschien wel 16km, maar 16km zónder last van de beentjes lijkt me niet ;) gelukkig is het dan het evenement waar je voor getraind hebt en hoef je niet de dag erna wéér te trainen.

• FrankoNL
Pathogen schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:05:
Misschien wel 16km, maar 16km zónder last van de beentjes lijkt me niet ;) gelukkig is het dan het evenement waar je voor getraind hebt en hoef je niet de dag erna wéér te trainen.
Ja dat sowieso, al vraag ik me af of het überhaupt gaat lukken...

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Rudedadude schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:01:
[...]

De zestig van Texel heb ik vorig jaar volledig hardlopend gedaan (los van de korte pauzemomenten bij de verzorgingsposten).
Maar die is volgens mij nog wel redelijk vlak toch?
Hebben ze daar ook niet een estafettevormwedstrijd? 4x 15?

Check! They have, alleen pas weer in 2019 gepland.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

FrankoNL schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:10:
[...]

Ja hoor-es, je loop in Rotterdam. Dan loop ie em gewoon uit, begrepe? ;)

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

FrankoNL schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:10:
[...]

d:)b *O* 8) Natuurlijk ga jij hem uitlopen d:)b *O* 8)

tips voor New York

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Pathogen schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:27:
Ik zag dat een kennis van me echt een (voor mij) belachelijke tijd heeft gelopen op de 10km CPC dit weekend. Nu wil ik écht onder die 47 minuten komen... :P En ja, ik weet dat hij, als ie ergens voor gaat, een focus en mentaliteit heeft waar je U tegen zegt, maar ik kan het niet zo goed hebben dat ie 1,5 minuut onder mijn PR zit terwijl ie nog geen 3 jaar loopt.
Tja, naast dat ik dat niet zo'n hele opzienbarende prestatie vind, wanneer je drie jaar met goede focus en mentaliteit traint, heeft ieder toch zijn eigen mogelijkheden en limieten? Ik denk dat we hier allemaal recreanten zijn, die vooral voor zichzelf hardlopen? Wanneer je wat minder snel bent, maar er voldoende lol aan beleeft, is dat toch meer dan uitstekend?

Wel zonde dat ik geen kennis van je bent, dan had je nog een scherpere motivatie gehad ;) ik liep na een half jaar 10km in 43 1/2 en een jaar later weer ruim vijf minuten sneller :X

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@lateef oh ja hoor, dit is ook totaal geen rationele gedachte van me :P Deze persoon ken ik van vroeger, toen ik aan tafeltennis deed. Ook daar kwam hij binnen, en na een half jaar kon ie, puur op trainingsmentaliteit, al meten met mensen in hogere klassen. Verliezen deed ie vooral nog op tactiek, maar winnen ook gewoon op doorzettingsvermogen.

Het is een soort bewondering, met een vleugje onbegrip, dat iemand zich zó snel een sport eigen kan maken. Gelukkig ligt dit doel nog binnen de mogelijkheden :P

[ Voor 4% gewijzigd door Pathogen op 12-03-2018 16:24 ]

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

vhal schreef op zondag 11 maart 2018 @ 20:17:
Same here... vond het plakkerig gisteren

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

[...]

DIe optie heb ik gevonden, om ze via Polar Flow d'r in te laden.. Moet ik ff iets meer mee gaan doen want ik kreeg nog geen signaal (geluid dan wel trillen) dat er een ander onderdeel van mn interval begon..
(Maar misschien doe ik wat fout hoor)

• Rudedadude

Rudedadude

Tja, wat zullen we er eens van zeggen :) Ik ben na 50 kilometer gestopt en ben dus niet verder gekomen dan vorig jaar. Sterker nog, over die 50km heb ik ook nog eens bijna 15 minuten langer gedaan dan vorig jaar. (dit jaar iets van 4:37). Daarmee was ik denk ik wel de snelste uitstapper :P Dat geeft wel aan dat het vooral een mentaal spel is, zo'n lange afstand, waarbij voor mij de verleiding om te stoppen na 50km, als je weer langs de finish komt, te groot was. Een besluit wat overigens al na een kilometer of 30 zich in mijn hoofd begon vast te zetten. Terugkijken is daarmee iets heel vreemds geworden, omdat je in je hoofd een hele tijd bezig bent met 75km te lopen en het dus voor mijn gevoel opeens snel voorbij was. Aan de andere kant wel gewoon zo'n 50 kilometer en zo ver had ik sinds Texel niet meer gelopen. Het gevoel is dus dubbel:
  • tevreden omdat ik vast heb gehouden aan mijn principe dat ik de afstanden die ik loop sneller dan 6:00/km wil lopen en ik dacht te voorvoelen dat die laatste 25km echt wel wat gingen worden (met name mijn bovenlijf / ademhaling werkte niet helemaal zoals het zou moeten het laatste stuk)
  • tevreden omdat ik, op 20 meter mul zand omhoog de Lemelerberg op na, alles hardlopend heb gedaan
  • Tevreden, omdat ik gelopen heb totdat ik er eigenlijk ook gewoon wel genoeg van had. De 'goesting' om verder te lopen was op.
  • twijfel: omdat om een volgende keer 75km hard te lopen ik toch echt weer eerst die eerste 50km moet lopen
  • Twijfel, omdat de laatste 5km het wel weer steeds beter ging en ik misschien te snel in een dipfase heb opgegegeven
  • Min of meer ontevreden, omdat ik wellicht toch nog wat rustiger aan had moeten doen in het begin en het wat minder als een wedstrijd had moeten inzetten
Per saldo klopte een ontzettende berg van alle voorbereidingen die ik had gedaan. Ik was goed gekleed, goed voorbereid, heb onderweg goed gegeten en gedronken en dus zonder echte dip door de 30km grens gegaan. Fysiek was ik alleen net niet helemaal top voor mijn gevoel, ik liep niet zo licht en soepel als dat ik had gewild. Ik ga de komende periode ook weer 'echt' trainen, ik heb iets te veel kilometers om het kilometers maken gemaakt. Daarnaast kan/moet mijn core ook gewoon wat sterker, want dat breekt me op in het soepel ademhalen / lopen met rugzak (ik krijg wat teveel last van mijn schouders) / soepel blijven bewegen.

Nadat ik me met mijn lot had verzoend was het allemaal best wel weer leuk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EZyMzAJimB8RlqjkAEyNMOx0/full.jpg

Achteraf heb ik nog wel staan genieten van bijvoorbeeld de eindsprint op de 75km (75 kilometer lang hardlopen en dan een dolle eindsprint waarbij de nummer 2 netto sneller heeft gelopen, maar per saldo 0,5 seconde later over de finish was dan de nummer 1 :o )

@McMiGHtY Klopt, Texel is 45km asfalt, 15km strand (zoiets) en hier en daar een duintje. Maar wel veel wind :P . Salland heeft op de 75 bijna 1000hm en natuurlijk veel minder verhard. Maar goed, in de vergelijking gaat het om de lengte van de inspanning

[ Voor 4% gewijzigd door Rudedadude op 12-03-2018 20:01 ]

• FrankoNL
Calitomnication schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:33:
[...]

d:)b *O* 8) Natuurlijk ga jij hem uitlopen d:)b *O* 8)
Haha ik hoop het. Als ik het bericht hierboven zie dan denk ik, wat stel ik me aan :p

Verwijderd

Vandaag dus voor het eerst sinds drie maanden mijn hardlooprondje niet gedaan. Voel me net niet helemaal fit en ben bang dat een klein rondje me al over het randje helpt. Baal er wel van :(

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ben ik de enige die zich groen en geel ergert aan de Strava grafiek onderaan een activiteit?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9026J8x.png

Hoe moet ik weten wat wat is? Door het uit en weer aan te zetten of door de kleurtjes te onthouden, wat een omslachtige manier van presentatie.

Mis ik iets of slaat dit echt compleet nergens op qua UX design?

• tlpeter
Hebben jullie dat ook wel eens?
Ik zit nu al te stuiteren bij het idee om in het najaar weer te crossen *O* *O* *O*
De spierpijn van zaterdag is nog niet eens weg :)
De kwart van Rotterdam komende maand ga ik lekker uitlopen en anderhalve maand later in Leiden zie ik wel wat er gebeurd zolang ik maar heel blijf. Dan ga ik trainen voor duur en meer snelheid.
Dan in oktober de Singelloop in Breda als voorproefje voor het crossseizoen *O*

@kenneth gewoon eens proberen. Met jouw tijden moet je best aardig met de snelle jongens mee komen hoor :)

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@Rudedadude die foto is photoshop meme-voer :D Hoe wist je dat daar een fotograaf stond of was dit bij de finish?
Drawer schreef op maandag 12 maart 2018 @ 18:26:
Ben ik de enige die zich groen en geel ergert aan de Strava grafiek onderaan een activiteit?

[afbeelding]

Hoe moet ik weten wat wat is? Door het uit en weer aan te zetten of door de kleurtjes te onthouden, wat een omslachtige manier van presentatie.

Mis ik iets of slaat dit echt compleet nergens op qua UX design?
Van boven naar onder in de grafiek correspondeert met van links naar rechts voor de legenda. :P
Heb mij er nooit over druk gemaakt eigenlijk :+

[ Voor 8% gewijzigd door vhal op 12-03-2018 19:02 ]

Strava

• Rudedadude

Rudedadude

FrankoNL schreef op maandag 12 maart 2018 @ 18:05:
[...]

Haha ik hoop het. Als ik het bericht hierboven zie dan denk ik, wat stel ik me aan :p
Nou, ik heb dus precies gedaan wat ik jou heb aangeraden om niet te doen in Rotterdam, dus ik ben geen goed voorbeeld geweest :P Ik heb me aan het begin meer in de wedstrijd laten meevoeren, terwijl ik toen juist op een voor mijn gevoel te makkelijk tempo had moeten gaan lopen.

@vhal Er stonden op die plek 2 fotografen en omdat je van boven komt zag ik ze al net iets langer. Dit was na ongeveer 46 kilometer, dus ik wist dat als ik bij 'de kuil' zou zijn het er dan bijna op zou zitten, dus dit kwam zo in me op. Ik bedenk me trouwens nu dat ik ook het mulle zand van die kuil niet hardlopend omhoog gekomen ben :P

@tlpeter Ik heb alweer zin om vanavond weer te gaan hardlopen en nee ik heb hier en daar ook nog wat spierpijn. Ik moet me nu weer voor allerlei wedstrijden gaan inschrijven, ik heb op het moment niets staan. Ik denk dat het weer Rotterdam marathon, Sneek marathon, Stuwwaltrail, Kustmarathon , Koning van Spanje(?) en dan nog wat lokale kortere wedstrijden wordt.

Ik heb het volgens mij al eens eerder gepolst hier, maar is er animo voor een Tweakers deelname aan de Rotterdam Ekiden, de marathon in estafetteverband in Rotterdam ergens begin juli? (afstanden 5, 7.2 en 10km)

[ Voor 25% gewijzigd door Rudedadude op 12-03-2018 20:00 ]

• tlpeter
5km doe ik mee. Die kan ik prima als race lopen.
Ik ben alleen niet beschikbaar in het weekend van 7 en 8 juli.

[ Voor 40% gewijzigd door tlpeter op 12-03-2018 21:24 ]

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:40
Ik ben ook wel geïnteresseerd! (afstand maakt niet uit)

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:20
Blegh. Aanstaande zondag de halve marathon van Utrecht. Lekker naar toe getraind afgelopen maanden. Maar achillespees says no. :(

• Tigertje
  • Laatst online: 05-02 18:50
Highland schreef op maandag 12 maart 2018 @ 21:33:
Blegh. Aanstaande zondag de halve marathon van Utrecht. Lekker naar toe getraind afgelopen maanden. Maar achillespees says no. :(
Same here, knie doet niet mee. Ik ga 'm omzetten naar 10km. Dat houdt mijn knie nog wel (ik zit weer in de opbouw).
het wordt weer even winter zondag dus heel erg vind ik het niet 8)

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
tlpeter schreef op maandag 12 maart 2018 @ 18:46:
Ik zit nu al te stuiteren bij het idee om in het najaar weer te crossen
Trails lopen? Kan het hele jaar door, meer vergelijkbaar met crosslopen dan over de weg en de sfeer is altijd uitstekend

• tlpeter
@lateef lijkt mij erg leuk alleen zijn de afstanden vaak nog te ver voor mij. Ik zal eens zoeken.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Rudedadude schreef op maandag 12 maart 2018 @ 19:53:
[...]

Nou, ik heb dus precies gedaan wat ik jou heb aangeraden om niet te doen in Rotterdam, dus ik ben geen goed voorbeeld geweest :P Ik heb me aan het begin meer in de wedstrijd laten meevoeren, terwijl ik toen juist op een voor mijn gevoel te makkelijk tempo had moeten gaan lopen.

@vhal Er stonden op die plek 2 fotografen en omdat je van boven komt zag ik ze al net iets langer. Dit was na ongeveer 46 kilometer, dus ik wist dat als ik bij 'de kuil' zou zijn het er dan bijna op zou zitten, dus dit kwam zo in me op. Ik bedenk me trouwens nu dat ik ook het mulle zand van die kuil niet hardlopend omhoog gekomen ben :P

@tlpeter Ik heb alweer zin om vanavond weer te gaan hardlopen en nee ik heb hier en daar ook nog wat spierpijn. Ik moet me nu weer voor allerlei wedstrijden gaan inschrijven, ik heb op het moment niets staan. Ik denk dat het weer Rotterdam marathon, Sneek marathon, Stuwwaltrail, Kustmarathon , Koning van Spanje(?) en dan nog wat lokale kortere wedstrijden wordt.

Ik heb het volgens mij al eens eerder gepolst hier, maar is er animo voor een Tweakers deelname aan de Rotterdam Ekiden, de marathon in estafetteverband in Rotterdam ergens begin juli? (afstanden 5, 7.2 en 10km)
Heb nog nooit een estafette gelopen, maar lijkt me wel eens interessant en leuk om te doen. Daarnaast ook wel leuk om een gezicht te hebben achter de nick :). Zal eens kijken of dit past binnen ons trainingsplan, dat zal ergens over 2 of 3 weken bekent worden gemaakt.

Wedstrijd is op 7 juli overigens :)

tips voor New York

• tlpeter
7 juli kan ik dus echt niet. Dat weekend ben ik niet in de buurt.
Pagina: 1 ... 83 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic