Leuk idee @Rudedadude ik ben er voor in, en ben dat weekend ook beschikbaar. Afstand maakt niet veel uit.
Wil ook wel mee doen. afstand maakt niet zoveel uitRudedadude schreef op maandag 12 maart 2018 @ 19:53:
[...]
Ik heb het volgens mij al eens eerder gepolst hier, maar is er animo voor een Tweakers deelname aan de Rotterdam Ekiden, de marathon in estafetteverband in Rotterdam ergens begin juli? (afstanden 5, 7.2 en 10km)
Lijkt me leuk. Ik vrees alleen dat ik dan op vakantie ben, maar mocht ik in het land zijnRudedadude schreef op maandag 12 maart 2018 @ 19:53:
[...]
Ik heb het volgens mij al eens eerder gepolst hier, maar is er animo voor een Tweakers deelname aan de Rotterdam Ekiden, de marathon in estafetteverband in Rotterdam ergens begin juli? (afstanden 5, 7.2 en 10km)
Zo zie je trouwens ook maar hoe belangrijk het mentale aspect is bij het lopen van langere afstanden. De Sallandtrail is dan behoorlijk verneukeratief... Vermoedelijk was het wel gelukt als het 1 grote ronde was en je die laatste 25k nodig had om thuis te komen
Ach, mooi leermoment voor de volgende keer
If you can see, look. If you can look, observe
Hmm, die Ekiden valt altijd samen met de Kadeloop (misschien op de agenda) en dit jaar ook met een voor ons gezin vervelende dag waarop ik graag bij mijn vrouw wil zijn (vorig jaar beste vriendin overleden).
Lijkt me wel leuk om eens met een Hardloopmeet mee te kunnen
Lijkt me wel leuk om eens met een Hardloopmeet mee te kunnen
Zijn ook wel genoeg trails met kortere afstanden tot zo’n tien kilometer, zou er dus zeker eens naar kijken.tlpeter schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 06:23:
@lateef lijkt mij erg leuk alleen zijn de afstanden vaak nog te ver voor mij. Ik zal eens zoeken.
Of misschien moeten we een evenement iets centraler in het land uitzoeken. De reis van Venlo <> Rotterdam is eigenlijk best wel lang voor een 10k estafetteloopje zeg maar
. Nou kan ik dat wel combineren met een vriend, die is vrij recentelijk die kant op verhuisd, dus goed excuus om bier te drinken enzo 
Hoewel, hardlopen in het mooie zuiden van Limburg is natuurlijk ook sjiëk. En dan lekker op het terras met een Hertog Jan, stukje vlaai....
Hoewel, hardlopen in het mooie zuiden van Limburg is natuurlijk ook sjiëk. En dan lekker op het terras met een Hertog Jan, stukje vlaai....
[ Voor 19% gewijzigd door Calitomnication op 13-03-2018 12:28 ]
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
@Rudedadude woont praktisch in het middelpunt van Nederland tegenwoordig, dus het is wachten wanneer de BBQ daar aangaat
De Veluwe is een prima plek om een keer samen te komen
Op 10 juni is de Urban Trail Utrecht. Veel centraler vind je het niet, het is niet competitief dus nodigt misschien ook wat meer uit om samen te lopen.Calitomnication schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 12:02:
Of misschien moeten we een evenement iets centraler in het land uitzoeken. De reis van Venlo <> Rotterdam is eigenlijk best wel lang voor een 10k estafetteloopje zeg maar. Nou kan ik dat wel combineren met een vriend, die is vrij recentelijk die kant op verhuisd, dus goed excuus om bier te drinken enzo
Hoewel, hardlopen in het mooie zuiden van Limburg is natuurlijk ook sjiëk. En dan lekker op het terras met een Hertog Jan, stukje vlaai....![]()
Ik vind het een leuk idee.Hoppa! schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 13:53:
[...]
Op 10 juni is de Urban Trail Utrecht. Veel centraler vind je het niet, het is niet competitief dus nodigt misschien ook wat meer uit om samen te lopen.
De kippen lopen al door m'n achtertuin, alleen de bbq heb ik afgelopen zomer in Rotterdam laten staan, dus ik moet nog een nieuwe kopen. De laatste GoT hardloopmeeting is alweer ruim een jaar terug, toen hebben we de Utrechtse Heuvelrug Trail gelopen met een groepje. Volgens mij hebben we het er toen ook over gehad dat om iets aan een meeting 'te hebben', het prettiger is om een langere afstand te lopen. Maar dat levert ook weer een beperkter publiek op. Daarom kan iets als de Ekiden ook leuk zijn, juist omdat je om de beurt en in een team loopt en de afstanden overzichtelijk zijn. Ik heb nu 4 keer meegedaan en dat blijft leuk. Mooi dat er animo is, ik wil wel met degene die het hebben aangegeven een team bij elkaar sprokkelen, omdat ik het idee heb dat mijn vaste team een beetje uit elkaar gevallen is. Kom ik dus nog op terug.Pathogen schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 12:24:
@Rudedadude woont praktisch in het middelpunt van Nederland tegenwoordig, dus het is wachten wanneer de BBQ daar aangaat
Maar een wat langere loop (trail-achtig) lijkt me ook nog altijd leuk. Er zijn inmiddels een hele hoop van-station-naar-station loop mogelijkheden beschikbaar
En by the way: iemand ervaring met een scosche arm hartslagmeter? Ik wil weer meer met mijn hartslag gaan doen, maar ik ben niet meer zo'n fan van mijn borstband hartslagmeter (verder niet zoveel mis mee, maar gewoon net te aanwezig tijdens het lopen)
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Ik doe wel mee aan die Ekiden. Zal alleen niet voluit worden ivm een wedstrijd een week later.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Dan hebben we voor nu:kenneth schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 21:55:
Ik doe wel mee aan die Ekiden. Zal alleen niet voluit worden ivm een wedstrijd een week later.
@Bartske , @kenneth , @Gaargod , @Roozzz (als hij in het land is), @Calitomnication (misschien) en @McMiGHtY en mijzelf. En @vhal woont zo dichtbij, die komt supporteren
Ik zie dat de inschrijving pas opent op 15 maart, dus nog tijd zat om dingen als volgorde, wie welke afstand, wie neemt de partytent, wie de bbq, wie de sportdrank voor voor en achteraf e.d. te bepalen
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
pssssst, dat is morgen alRudedadude schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 22:06:
[...]
Dan hebben we voor nu:
@Bartske , @kenneth , @Gaargod , @Roozzz (als hij in het land is), @Calitomnication (misschien) en @McMiGHtY en mijzelf. En @vhal woont zo dichtbij, die komt supporteren![]()
Ik zie dat de inschrijving PAS opent op 15 maart, dus nog tijd zat om dingen als volgorde, wie welke afstand, wie neemt de partytent, wie de bbq, wie de sportdrank voor voor en achteraf e.d. te bepalen
tips voor New York
Rudedadude schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 22:06:
[...]
Dan hebben we voor nu:
. En @vhal woont zo dichtbij, die komt supporteren
Zijn tegenwoordig ook steeds meer korte trails, bijvoorbeeld bij runforestrun.nltlpeter schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 06:23:
@lateef lijkt mij erg leuk alleen zijn de afstanden vaak nog te ver voor mij. Ik zal eens zoeken.
Ik heb er 1, niet zo accuraat als mijn eerdere borstband van Garmin, maar qua draagcomfort zeer tevreden. Borstband "sneed" nog wel eens in het vlees, de Scosche niet.Rudedadude schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 21:29:
[...]
En by the way: iemand ervaring met een scosche arm hartslagmeter? Ik wil weer meer met mijn hartslag gaan doen, maar ik ben niet meer zo'n fan van mijn borstband hartslagmeter (verder niet zoveel mis mee, maar gewoon net te aanwezig tijdens het lopen)
[ Voor 48% gewijzigd door artharpe op 14-03-2018 08:29 ]
Heb zelf de Garmin FR 235 en ben niet zo heel gecharmeerd van de polsmeting. Mijn ervaring is eigenlijk wat DC Rainmaker hier beschrijft. Voor dagdagelijkse activiteiten is het allemaal leuk en aardig, zelf heb ik de FR235 dagelijks om en geloof (enigszins) wel wat het horloge aangeeft. Maar tijdens het hardlopen heb je er eigenlijk helemaal niks aan.
Heb de resultaten van de Zoladz-test om het te bewijzen, met borstband zie je echt een mooie oplopende lijn, waar de polsmeting er helemaal niks van bakt. Waardes die compleet verkeerd zijn.
edit: resultaten toegevoegd

Hierbij de resultaten. De 20-12 & 31-01 zijn gemeten met polsmeting. Zoals je in de corresponderende lijnen ziet klopt er niet heel veel van. Eigenlijk moet je met de Zoladz een rechte lijn hebben, iedere zone is (meestal) een gelijke afstand van elkaar. De oranje & roze lijn springen alle kanten op. De gele lijn daarentegen heeft een mooi gelijk verloop, met een piek in zone 5, maar dat komt omdat ik in die zone gewoon meer ben getraind dan in de lagere zones
Conclusie : polsmeting is niet accuraat
Voor de mensen die niet weten hoe de Zoladz werkt, een korte uitleg.
Deze test werk je af op de baan. Iedere zone duurt 6 minuten met een pauze van 2 minuten tussen de zone wisseling. Je loopt deze test puur op je hartslag, het doel is om binnen je zone te blijven. Einde van de ronde noteer je de gelopen afstand.
Zone 0 : inlopen 60 slagen onder max
Zone 1 : Rustig lopen, 50 slagen onder max
Zone 2 : Duurloop T1, 40 slagen onder max
Zone 3 : Tempoloop T2, 30 slagen onder max
Zone 4 : Wedstrijdtempo, 20 slagen onder max
Zone 5 : Hard lopen, 10 slagen onder max
@Rudedadude Welke borstband van Garmin heb je als ik vragen mag? Zelf had ik ook last van een snijdende band, maar sinds ik de Garmin Premium Borstband heb geen last meer van gehad. Waarschijnlijk heb jij die band uit het 2010 tijdperk, die is met plastic aan de randen afgewerkt.
Heb de resultaten van de Zoladz-test om het te bewijzen, met borstband zie je echt een mooie oplopende lijn, waar de polsmeting er helemaal niks van bakt. Waardes die compleet verkeerd zijn.

Hierbij de resultaten. De 20-12 & 31-01 zijn gemeten met polsmeting. Zoals je in de corresponderende lijnen ziet klopt er niet heel veel van. Eigenlijk moet je met de Zoladz een rechte lijn hebben, iedere zone is (meestal) een gelijke afstand van elkaar. De oranje & roze lijn springen alle kanten op. De gele lijn daarentegen heeft een mooi gelijk verloop, met een piek in zone 5, maar dat komt omdat ik in die zone gewoon meer ben getraind dan in de lagere zones
Deze test werk je af op de baan. Iedere zone duurt 6 minuten met een pauze van 2 minuten tussen de zone wisseling. Je loopt deze test puur op je hartslag, het doel is om binnen je zone te blijven. Einde van de ronde noteer je de gelopen afstand.
@Rudedadude Welke borstband van Garmin heb je als ik vragen mag? Zelf had ik ook last van een snijdende band, maar sinds ik de Garmin Premium Borstband heb geen last meer van gehad. Waarschijnlijk heb jij die band uit het 2010 tijdperk, die is met plastic aan de randen afgewerkt.
[ Voor 38% gewijzigd door Calitomnication op 14-03-2018 09:41 ]
tips voor New York
Mooi vergelijk! Ben alleen niet 100% eens met je conclusie. Het lijkt er op alsof de borstband het beter doet vanaf het begin, maar dat de rest van de waarden wel vergelijkbaar zijn met de polsmeting? Misschien heeft de polsmeting even wat "opstarttijd" nodig voor dat hij het goed doet.Calitomnication schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 08:50:
Heb zelf de Garmin FR 235 en ben niet zo heel gecharmeerd van de polsmeting. Mijn ervaring is eigenlijk wat DC Rainmaker hier beschrijft. Voor dagdagelijkse activiteiten is het allemaal leuk en aardig, zelf heb ik de FR235 dagelijks om en geloof (enigszins) wel wat het horloge aangeeft. Maar tijdens het hardlopen heb je er eigenlijk helemaal niks aan.
[afbeelding]
Nee, het werkt gewoon niet goed bij een interval / snelheidswisselingenacidd91 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 10:49:
[...]
Mooi vergelijk! Ben alleen niet 100% eens met je conclusie. Het lijkt er op alsof de borstband het beter doet vanaf het begin, maar dat de rest van de waarden wel vergelijkbaar zijn met de polsmeting? Misschien heeft de polsmeting even wat "opstarttijd" nodig voor dat hij het goed doet.
Zoladz via Pols

Zoladz via Borst

Overigens, door deze Zoladz metingen hebben nu alle lopers in onze groep met een FR235 (4 stuks) allemaal besloten om tijdens het lopen een band te gebruiken, puur omdat de pols niet accuraat is.
disclaimerDit zijn puur mijn (en de groepservaringen) met de Polsmeting van de Garmin FR 235. Natuurlijk verbeteren de technieken, maar ik blijf redelijk sceptisch tegenover het gebruik van polsmeting. Voor dagdagelijks is het prima, maar interval of snelheidswerk kan hij gewoon niet bijhouden. Ook in koude omstandigheden snapt de sensor het gewoon niet.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ALLE pols sensoren bagger zijn
[ Voor 14% gewijzigd door Calitomnication op 14-03-2018 11:41 ]
tips voor New York
Ik loop altijd met een borstband maar de 935 heeft wel een betere polsmeting.
Echter heb ik geen power via de pols en wel via de band
Echter heb ik geen power via de pols en wel via de band
Ik moet zeggen dat ik over de polsmeting in mijn Fenix 5s ook maar matig tevreden ben hoor. Met koud weer en intervallen sowieso een borstband. Met warm weer is het redelijk - maar zitten er wel vertragingen en rare uitschieters tussen.
Het is inderdaad nooit zo goed als met een borstband.
Oftewel niks nieuws toch?
OHR is gewoon niet echt geschikt voor intervallen (hoewel het bij mij regelmatig ook prima werkt trouwens), is gevoeliger voor allerlei storingen (bewegingen, temperaturen) en heeft meer tijd nodig om aan te passen.
Maar dan nog is het voor mij een heerlijk alternatief tov een borstband en heb ik liever iets minder nauwkeurige metingen dan gedoe met zo'n band. Voor de 'normale' stabiele loopjes werkt het 9 vd 10 keer prima voor me trouwens.
Verder gebruik ik het ook vooral als indicatie en niet zozeer om heel strak op te trainen, dus afhankelijk van hoe je het gebruikt kan het inderdaad wel echt een issue zijn.
Maar helemaal perfect zal het niet snel worden omdat de pols (blijkbaar) een lastige plek is voor hartslagmeting. Hoop natuurlijk wel dat eea verbeterd blijft worden.
ps. Vind het wel altijd leuk en goed om de analyses en voorbeeldjes te zien trouwens
OHR is gewoon niet echt geschikt voor intervallen (hoewel het bij mij regelmatig ook prima werkt trouwens), is gevoeliger voor allerlei storingen (bewegingen, temperaturen) en heeft meer tijd nodig om aan te passen.
Maar dan nog is het voor mij een heerlijk alternatief tov een borstband en heb ik liever iets minder nauwkeurige metingen dan gedoe met zo'n band. Voor de 'normale' stabiele loopjes werkt het 9 vd 10 keer prima voor me trouwens.
Verder gebruik ik het ook vooral als indicatie en niet zozeer om heel strak op te trainen, dus afhankelijk van hoe je het gebruikt kan het inderdaad wel echt een issue zijn.
Maar helemaal perfect zal het niet snel worden omdat de pols (blijkbaar) een lastige plek is voor hartslagmeting. Hoop natuurlijk wel dat eea verbeterd blijft worden.
ps. Vind het wel altijd leuk en goed om de analyses en voorbeeldjes te zien trouwens
[ Voor 5% gewijzigd door m0ridin op 14-03-2018 12:36 ]
Ter aanvulling: ik heb ook een Garmin FR 235 en ik ervaar precies hetzelfde: polsmeting is bij mij niet bruikbaar. Waardes slaan gewoon nergens op. Bij fietsen is het nog erger dan bij hardlopen. Ik loop gewoon weer met een borstband, in mijn geval een Wahoo.Calitomnication schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 11:33:
disclaimerDit zijn puur mijn (en de groepservaringen) met de Polsmeting van de Garmin FR 235. Natuurlijk verbeteren de technieken, maar ik blijf redelijk sceptisch tegenover het gebruik van polsmeting. Voor dagdagelijks is het prima, maar interval of snelheidswerk kan hij gewoon niet bijhouden. Ook in koude omstandigheden snapt de sensor het gewoon niet.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ALLE pols sensoren bagger zijn
Ik heb mijn FR235 2 keer terug gestuurd, keurig 2 keer een nieuwe gekregen, maar het probleem is er nog steeds.
Overigens kan polsmeting behoorlijk goed werken. Hiervoor had ik een Garmin FR 225 met een ingebouwde Mio Sensor. Deze is gewoon goed en nog steeds bij mijn vrouw in gebruik. Ik heb ook nog een Scosche armband met optische sensor. Die is ook behoorlijk goed.
Conclusie het ligt aan de sensor die Garmin gebruikt, deze is gewoon niet goed genoeg.
offtopic:
Ik sluit mij hierbij aan, de OHR vd 235 is ronduit sh*t in bepaalde omstandigheden (koud weer, intervallen). Voor normale loopjes waarbij HR niet zo boeiend is voldoet OHR wel maarmeestal pak ik mijn oude borstband van mijn FR305 (ja, je leest het goed), deze werkt nog steeds prima
Al is het maar om de cadencelock voor te zijn 
Ik sluit mij hierbij aan, de OHR vd 235 is ronduit sh*t in bepaalde omstandigheden (koud weer, intervallen). Voor normale loopjes waarbij HR niet zo boeiend is voldoet OHR wel maarmeestal pak ik mijn oude borstband van mijn FR305 (ja, je leest het goed), deze werkt nog steeds prima
Even wat anders, hoe verzamelen sites als Weeronline.nl de data. Volgende week is Venloop, dus ben het weer al een paar dagen aan het volgen.
Gisteren : Zondag 25 maart, 8 graden, bewolkt, 75% kans op neerslag, weercijfer: 6
Vandaag : Zondag 25 maart, 12 graden, zon. 45% kan op neerslag, weercijfer: 8
Soms heb ik het idee dat ze daar een stagiair hebben die iedere dag willekeurig getallen binnen een x-% afwijking in zit te kloppen
Hopen dat de mensen iedere dag terugkomen om de weersveranderingen te checken en maar cashen, cashen, cashen met Google Adsense 
Ja, je kunt pas een paar dagen van te voren zien wat het weer écht gaat doen, maar ik vraag het me gewoon af
Gisteren : Zondag 25 maart, 8 graden, bewolkt, 75% kans op neerslag, weercijfer: 6
Soms heb ik het idee dat ze daar een stagiair hebben die iedere dag willekeurig getallen binnen een x-% afwijking in zit te kloppen
Ja, je kunt pas een paar dagen van te voren zien wat het weer écht gaat doen, maar ik vraag het me gewoon af
tips voor New York
Op de dag zelf kun je pas bepalen wat het wordt 
Tas met korte en lange kelding mee
Tas met korte en lange kelding mee
@Rudedadude ik gebruik een Scosche. Beter dan menig polsmeting, maar zo responsief als een borstband wordt het nooit, met wat voor optische meter dan ook.
Vwiw is dit voornamelijk omdat er altijd smoothing wordt toegepast op de data.
Overigens wordt ie ook regelmatig in het Sporthorloge met GPS topic besproken (zie topicwarning).
Zelf ben ik er heel tevreden over, maar ik doe niet aan (korte) intervallen.
Vwiw is dit voornamelijk omdat er altijd smoothing wordt toegepast op de data.
Overigens wordt ie ook regelmatig in het Sporthorloge met GPS topic besproken (zie topicwarning).
Zelf ben ik er heel tevreden over, maar ik doe niet aan (korte) intervallen.
Hoe verder je weg kijkt hoe onnauwkeuriger de weerkaarten zijn. Vandaar dat de voorspellingen nogal kunnen verschillen per dag wanneer je ver in te toekomst kijkt.. 3-5 dagen is tegenwoordig redelijk te voorspellen. Verder kijken dan dat is leuk, maar je hebt er weinig aan.Calitomnication schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 13:57:
Even wat anders, hoe verzamelen sites als Weeronline.nl de data. Volgende week is Venloop, dus ben het weer al een paar dagen aan het volgen.
Soms heb ik het idee dat ze daar een stagiair hebben die iedere dag willekeurig getallen binnen een x-% afwijking in zit te kloppen![]()
Hopen dat de mensen iedere dag terugkomen om de weersveranderingen te checken en maar cashen, cashen, cashen met Google Adsense
In principe gebruikt men een aantal verschillende weermodellen met diverse iets andere uitgangsposities om te kijken hoe het weer zich ontwikkelt. Denk aan een stuk of 50. Op het weerbericht wordt vervolgens diegene weergegeven die het meest waarschijnlijk is of domweg een gemiddelde. Ook al is de kans dat dit weer daadwerkelijk "waar" is maar een paar %.Calitomnication schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 13:57:
Even wat anders, hoe verzamelen sites als Weeronline.nl de data.
De grap is een beetje dat men een dag vooruit een aardig beeld heeft, maar verder in de toekomst neemt de spreiding gigantisch toe. Zie bijvoorbeeld hier waar (bij de expertpluim) voor volgende week zomaar een delta van 15 graden zit tussen de voorspelde max en min temperatuur tussen verschillende runs.
Voor de 25e is de spreiding nog aanzienlijk
Ah ja, duidelijk verschil, I stand corrected.Calitomnication schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 11:33:
[...]
Nee, het werkt gewoon niet goed bij een interval / snelheidswisselingen. De lijnen lijken vrij recht, maar qua lopen was het echt een drama. Constant op je horloge kijken, constant versnellen, afremmen, versnellen, afremmen. Waarbij de borstband gewoon een strakke meting heeft. Natuurlijk heb je ook hier een soort verval, maar dat wordt ook mede veroorzaakt door de weersomstandigheden. Wind tegen zorgt voor hogere hartslag etc. Maar je ziet wel degelijk verschil in de grafieken.
Ik gebruik ook alleen maar borstband, maar dat is omdat ik een FR230 heb
Letten jullie nog veel op je voeding? Niet alleen voor en na het lopen maar ook in zijn algemeenheid.
Dat zou ik wel moeten doen ja maar hé...ik doe aan hardloopcompensatie door achteraf een [insert random slecht produkt] op te vreten waardoor ik 'op gewicht' blijfTweakarim schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:26:
Letten jullie nog veel op je voeding? Niet alleen voor en na het lopen maar ook in zijn algemeenheid.
Eigenlijk mag er wel een kilo of 5 af voor het mooie
[ Voor 8% gewijzigd door vhal op 14-03-2018 15:39 ]
Ja. Sinds ik écht actief ben gaan lopen, meer ben gaan focussen op resultaten (en ook omdat het allemaal niet meer zo vanzelf gaat naarmate je ouder wordt) let ik op mijn voeding.Tweakarim schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:26:
- Minder vet, minder vlees, maar ook veel vleesvervangers (Vivera bijvoorbeeld).
- Probeer minder te snoepen, lukt niet altijd, maar gaat de goede kant op
- 's Avonds vaker kwark met verse vruchten.
- We koken zeer regelmatig uit de boeken van Dafne Schippers of Runnerworld.
- Minder alcohol, maar ook dit is meer doordat mijn lichaam het niet meer zo goed kan verdragen
Natuurlijk eet ik ook wel eens een dikke friet (ja, FRIET!!!) op zijn tijd, maar doorgaans gerechten met voldoende groente en zo min mogelijk snoep of andere vetzooi
tips voor New York
Ik ga er ook maar weer eens wat beter op letten.
Vorig jaar zo'n 65 kilo terwijl ik van de week al weer op 70 kilo stond.
Voor mij is een kilo of 66 a 67 pima.
Vorig jaar zo'n 65 kilo terwijl ik van de week al weer op 70 kilo stond.
Voor mij is een kilo of 66 a 67 pima.
Ja, op een aantal manieren:Tweakarim schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:26:
1: niet (teveel) afvallen (1.93, 69kg). Ik moet daarvoor wat méér eten dan wat ik van nature zou doen.
2: ik eet bewust veel minder vlees (max. 1 keer per week, maar meestal helemaal niet), maar dat is uit milieuoverwegingen - niet voor gezondheid of sport;
3: geen junkfood (patat, pizza) vóór of direct na het sporten. Ik probeer altijd een gezonde/voedzame maaltijd ervoor en het liefst ook erna. Ik bestel sowieso bijna nooit eten.
4: heel weinig alcohol.
Dit is mijn algemene 'lijn' - ik maak dus zeker uitzonderingen (vooral met alcohol en patat
Mooi om te lezen. Dus ik hoef helaas niet te verwachten dat ik door enkel te blijven hardlopen en niet specifiek op voeding te letten ik het lichaam ga krijgen van een ''lean mean running machine''...
Weeg momenteel 90 kg bij 185 cm en ben daarmee in ieder geval wat zwaar gebouwd.
Weeg momenteel 90 kg bij 185 cm en ben daarmee in ieder geval wat zwaar gebouwd.
Als je doel is om af te vallen: begin eens met het tellen van je kcal inname per dag zonder verder iets aan te passen. 9/10 mensen valt alleen al af doordat je daar net wat bewuster en minder van gaat eten.Tweakarim schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:46:
Mooi om te lezen. Dus ik hoef helaas niet te verwachten dat ik door enkel te blijven hardlopen en niet specifiek op voeding te letten ik het lichaam ga krijgen van een ''lean mean running machine''...
Verder aanhouden: gevarieerd en niet teveel.
Met mijn huidige 88,5KG op 188cm val ik wel in de zwaardere categorie lopers. Maar ik heb tot een paar jaar terug wel de 97KG aangetikt dus al met al ben ik wel redelijk tevreden met hoe de teller nu staat. Valkuilen blijven de zakken chips en/of repen chocolade. Ik drink eigenlijk geen alcohol wat behoorlijk scheelt.Tweakarim schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:46:
Wel merk ik dat broeken e.d. ruimer zitten door het hardlopen, de buikzone blijft echter hardnekkig (gelukkig geen dikke pens maar gewoon 'aanwezig'
Of hardlopen dé manier is om af te vallen betwijfel ik. Wat @MrAcid al zei, kijk eens naar je inname. De kcal's kunnen behoorlijk oplopen en als inname > verbruik, dan val je eigenlijk niet af (bij een gezond persoon)
Calitomnication schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:56:
[...]
Met 1.80m & 60kg hoef ik totaal geen moeite te doen om op gewicht te blijven.
the lucky fewMrAcid schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:45:
[...]
(1.93, 69kg). Ik moet daarvoor wat méér eten dan wat ik van nature zou doen.
[ Voor 27% gewijzigd door vhal op 14-03-2018 19:07 ]
In principe niet nee, maar dan moet ik er wel bij vermelden dat ik alles naar binnen kan schuiven zonder dat ik daarvoor de rekening krijg gepresenteerd. Met 1.80m & 60kg hoef ik totaal geen moeite te doen om op gewicht te blijven.Tweakarim schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:46:
Het letten op voeding is puur om ervoor te zorgen dat mijn lichaam in goede conditie blijft (al is het puur het mentale stukje), maar ik kom niks aan van een all-in vakantie. En doe ik dat wel, dan is het er na 1 week weer meteen vanaf.
Ik kan er niks aan doen, sommige mensen komen al 3 kilo aan als ze al naar de folder van Bakker Bart kijken, maar bij valt het meteen weg.
@vhal
[ Voor 7% gewijzigd door Calitomnication op 14-03-2018 16:00 ]
tips voor New York
Ja ik heb dat vaker geprobeerd calorieën tellen, op voeding letten. Maar ik mis de motivatie om daar structureel mee bezig te zijn. De motivatie om te gaan hardlopen heb ik gelukkig wel. Overigens kwam ik voordat ik begon met hardlopen niet aan. Daarom ging ik ervan uit dat ik bij hetzelfde eetpatroon icm hardlopen op den duur vanzelf wat zou afvallen. Niet dat afvallen het primaire doel is. Voel me niet heel dik.MrAcid schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:50:
[...]
Als je doel is om af te vallen: begin eens met het tellen van je kcal inname per dag zonder verder iets aan te passen. 9/10 mensen valt alleen al af doordat je daar net wat bewuster en minder van gaat eten.
Verder aanhouden: gevarieerd en niet teveel.
(Behalve als ik jullie lengte icm met gewicht lees) Maar wellicht dat ik de extra calorieën die ik verbrand met lopen onbewust compenseer door meer te eten. Ben in ieder geval in de 4 maanden hardlopen nog amper afgevallen.
Ik heb al tijden een vrij gezond eetpatroon maar kan daarnaast enorm veel troep in m'n mond stoppen. Naarmate ik meer ben gaan trainen (nu 5-6x/week) merk ik dat de kwaliteit van de voeding een zeer grote rol speelt. Momenteel snoep ik eindelijk steeds minder (misschien ook omdat de winter voorbij is), eet ik 400-500 gram groenten per dag, 3 porties fruit, bijna alles volkoren (havermout, knäckebröd, volkoren tarwebrood, zilvervliesrijst), noten, en weinig en vooral wit vlees. Alcohol hooguit vijf glazen per maand. Dat, in combinatie met veel slapen, is de enige manier dat ik 70km/week kan volhouden. Als een van die factoren ontbreekt, gaat het mis.Tweakarim schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:26:
edit:
1m75 met 65kg. Kilo of twee eraf zou fijn zijn maar ga ik niet heel hard mijn best voor doen.
[ Voor 5% gewijzigd door kenneth op 14-03-2018 16:16 ]
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Veel slapen, hmm...daar waren onze dochters goed in om dat juist niet te doen
De eerste ruim twee jaar lang tot nummer twee ter wereld kwam en we hetzelfde riedeltje overnieuw konden doen maar dan gelukkig een stuk korter (één jaar).
Uitrusten doe ik wel op het werk, bijslapen wordt niet echt gewaardeerd helaas
Eigenlijk een wonder dat ik sinds december regelmatig drie keer per week het hardlopen weet vol te houden
Voorheen ging het wat minder structureel
Uitrusten doe ik wel op het werk, bijslapen wordt niet echt gewaardeerd helaas
Eigenlijk een wonder dat ik sinds december regelmatig drie keer per week het hardlopen weet vol te houden
[ Voor 18% gewijzigd door vhal op 14-03-2018 19:08 ]
Ik let enigzins op mijn voeding maar ook niet te extreem, ik loop hard omdat ik het leuk en lekker vind maar niet heilig. Ik vind allerlei andere dingen (bier, chocola, chips, pizza op zn tijd, etc) ook veel te lekker om te laten staan maar met hardlopen heb ik wel een mooie balans.Tweakarim schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:26:
Overigens woog ik zo'n 78kg toen ik begon met hardlopen, afvallen was niet zozeer een doel maar wel 1 vd redenen. Maar ik merkte ook dat ik door het hardlopen natuurlijk minder snel bier dronk (bijv als ik die dag nog ging hardlopen oid) en gewoon wat bewuster ging eten en leven. Nu weeg ik zo'n 66kg (1.74 lang, ik was met die 78lg ook echt wel wat te zwaar)
Wat je vaak ook hoort is dat je meer spier ontwikkelt terwijl je vet verliest, maar in die zin dus niet zozeer gewichtsverlies hebt. Weet ook niet hoeveel je hardloopt? Als je nu 4 maanden 2 keer per week een km of 5 loopt zal het niet zo hard gaan natuurlijk.
Vandaag geprobeerd hard te lopen. Meteen zware benen en bij elke stap en beukend gevoel in mijn kop. Na een paar honderd meter steken in mijn hoofd en vlekken voor mijn ogen. Migraine. Ben even tegen een boom aan gaan zitten en toen naar huis gewandeleld.
Nu heb ik wel eens eerder migraine gehad, maar normaal voel ik het ruim van te voren aankomen. Nu had ik tot ik ging rennen nergens last van. Heel bijzonder.
Morgen maar weer proberen.
Nu heb ik wel eens eerder migraine gehad, maar normaal voel ik het ruim van te voren aankomen. Nu had ik tot ik ging rennen nergens last van. Heel bijzonder.
Morgen maar weer proberen.
Zojuist gaan trainen met de AV. Woensdag avond dus dat zijn de wedstrijdlopers. Inlopen is een stuk pittiger maar dat red ik wel. Daarna 3x1km duurtempo. Bam achillespees tijdens de tweede kilometer. Zo erg dat ik gestopt ben. Nog rustig uitlopen en toen bedacht ik mij, wat gebeurd er bij een sprint? Last heb ik toch al. Helemaal niks!!! WTF! Uiteindelijk nog de souplesse training met 9*100 meter meegedaan en helemaal nergens last van.
De rustige loopjes geven zoveel last dat het pijnlijk is en sprinten totaal niet.
Dit ga ik vrijdag maar eens voorleggen aan de fysio. Mag hij puzzelen
De rustige loopjes geven zoveel last dat het pijnlijk is en sprinten totaal niet.
Dit ga ik vrijdag maar eens voorleggen aan de fysio. Mag hij puzzelen
Interessant dat je het ontdekt hebt... Maar waarom ga je in vredesnaam proberen te sprinten als je niet eens normaal kunt lopen...?
@MrAcid omdat ik zaterdag probleemloos een cross heb gelopen. Ik merkte dat bij rustiger lopen ik meer last heb.
Zaterdag halve marathon lopen in Friesland, met naar verwachting barre omstandigheden. Temperatuur -1 en de eerste 10 km een wind van 45 km/h tegen (gevoelstemperatuur -11). Hoop dat er een groepje is waarbij ik een beetje uit de wind kan blijven..
Dat denkt het hele groepje.Alexander6501 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 22:34:
Hoop dat er een groepje is waarbij ik een beetje uit de wind kan blijven..
Sterkte
Ik heb zelf een premium borstband, maar het zit gewoon niet lekker genoeg. Inmiddels gisteravond voor het eerst met een Scosche gelopen, bevalt goed!Calitomnication schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 08:50:
Intervallen waren nu nog lang, maar lijken goed opgepikt te worden.
@Alexander6501 Slach om de mar? Daar heb je ook vrij weinig beschutting...
BonifatiusloopRudedadude schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 06:04:
[...]
@Alexander6501 Slach om de mar? Daar heb je ook vrij weinig beschutting...
Net even snel op Google Maps delen van het parcours bekeken, maar je loopt echt volle bak in de wind. Denk dat het vinden van een groepje inderdaad het verschil gaat maken. Als je hier in je uppie tegen de wind in moet beuken gaat er veel kostbare energie verloren.Alexander6501 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 07:32:
[...]
Bonifatiusloopik denk dat het een lastige loop wordt inderdaad...
Succes
tips voor New York
Ik zie nu dat de Slach om e mar pas in april isAlexander6501 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 07:32:
[...]
Ik eet over het algemeen veel en toch eigenlijk altijd gezond. Al weer een paar jaar. Een paar jaar terug at ik voornamelijk thuisbezorgd.nl en dat doe ik nu heel af en toe.Tweakarim schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:26:
Vind 1 biertje 's avonds na het werk toch wel lekker en af en toe wat chips, snoep of chocolade.
Wel drink ik als ik 's avonds ga hardlopen niet zo heel snel een biertje na thuiskomst. Soms eigenlijk helemaal niet. Behalve misschien een alcoholvrije Weizen als dorstlesser.
Ik begin nu wel iets meer te kijken naar proteine dingetjes voor na de inspanning, maar niet extreem.
Hier met mijn 1.75 mtr en gewicht schommelend tussen de 60 en 65 kg. klaag ik niet en kijk ik ook niet extreem op wat ik eet. Zoals ik al zei: ik eet gewoon veel. Redelijk snelle verbranding van mezelf en sporten maakt dat eigenlijk weer een beetje meer zoals het vroeger was toen ik 20 was. Toen woog ik alleen wel krap 55 kg. en rookte ik toch zeker 12 shagjes per dag.
Do, or do not. There is no try. - Master Yoda
Verwijderd
Kleine update. Heb nu 3x hardgelopen met het opbouwschema voor na een blessure. Ik pak wel Schema 2, dat is net iets uitdagender. Tot heden na 3x hardlopen nog geen pijn gehad aan mijn knie. Hopelijk zet het op deze manier door, ik word toch wat enthousiaster nu ik merk dat het in elk geval resultaat op lijkt te leveren
Voor mij misschien redelijk makkelijk gezegd, maar ik doe gewoon 'niet te gek'. Heb een vrij snelle verbranding en met mijn 78KG bij 1.88m ben ik tevreden. Ben nu 1.5 jaar terug gestopt met roken (en bijna 2 jaar terug (weer) gestart met hardlopenTweakarim schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:26:
Doordeweeks drink ik geen alcohol, maar in het weekend haal ik dat meestal wel ruimschoots weer in en daar bezuinig ik ook niet op. Denk dat ik zo'n 1 of 2 keer in de maand een patatje haal en dan nog eens 1 of 2 keer p/m een thuisbezorgd.nl momentje. Verder dagelijks ontbijt en lunch met volkoren brood en / of yoghurt met muesli / noten / fruit. Voor diner slinger ik soms nog wel eens een ping versmaaltijd aan, en maak ik graag pasta met verse groenten etc.
Qua drinken doe ik eigenlijk alleen aan water, thee, koffie & melk. Geen frisdrank enzo!
Ik heb wel een zwak voor Milka chocolade (Chips Ahoy!) & bokkepootjes, maar ook daarmee: niet te gek
@tlpeter land je, als je rustiger loopt, misschien meer op je hak en/of iets verder naar voren met je voet? Ik denk dat je het verschil kunt vinden in je techniek, want puur qua impact zou rustig altijd beter moeten zijn dan hard.
@Tweakarim je snijdt duidelijk een goed onderwerp aan hier
1.80m/77kg hier en ik blijf de laatste 4-5 jaar net zo stabiel als in mijn all-you-can-eat puberteit. Daartussen is er wel een kilootje of 10 bijgezopen en gevreten.
Specifiek voor het hardlopen heb ik niets veranderd. Wel ben ik, dóór het hardlopen, bewuster geworden van welk voedsel me beter of minder goed doet voelen.
Ik eet geheel vrijwillig praktisch 0 zuivel. Ben er ook van overtuigd dat je zuivel gewoon niet nodig hebt. Melk, kwark, kaas, als ik er meer dan een beetje (over de pasta ofzo) van eet voel ik me slomer. Het is moeilijk te beschrijven, een heel subtiel effect, maar ik voel me beter zonder.
Vlees eten we amper thuis. Het grootste deel van mijn vleesconsumptie zijn de balletjes in de soep die we bijna iedere week wel een keer eten. Als ik uit eten ga, en ik weet dat het écht goed wordt klaargemaakt, dán is het tijd voor een lekker stukje vlees.
Ook hier ben ik ervan overtuigd dat we het niet nodig hebben en ook helemaal niet zo geweldig kunnen verwerken. Maar ook de aspecten milieu en dierenleed spelen mee.
Ik hoor de (cliché) vraag al opborrelen: waar haal je dan je eiwitten uit? Dat is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk.
Vleesvervangers bij de avondmaaltijd, verder ben ik hummus- en pindakaasverslaafd en eet ik dagelijks noten (ongebrand, ongezouten) dus aan die eiwitten kom ik echt wel.
Verder eet ik mijn graanproducten zoveel mogelijk volkoren. Pasta, brood, maar ook pannenkoeken worden met volkorenmeel gebakken.
Drank = koffie (alleen in de ochtend), water gedurende de dag en 's avonds thee. Dronk eerst ook overdag veel thee maar ik merk dat het zijn sporen nalaat op mijn tanden (groene thee is daarin juist erger dan zwarte thee!). Ik drink altijd eerst een groot glas water voordat ik begin met ontbijt en koffie.
Alcohol is ook zo'n 4-5 jaar geleden tot nabij het nulpunt gedaald toen we begonnen met onze kinderwens en de behoefte tot alcohol drinken is nihil. Ik denk dat ik zo'n 3 maanden terug een mooie fles Corsendonk uit de kast heb gehaald en koud gezet, maar die zet ik binnenkort maar weer in de kast
Snoep vind ik lekker maar koop ik gewoon niet. Dan is het ook niet in huis
Ik ben gezegend met het talent om me tot op de letter aan een boodschappenlijstje te houden, mijn vrouw is heel goed in die lijstjes máken.
@Tweakarim je snijdt duidelijk een goed onderwerp aan hier
1.80m/77kg hier en ik blijf de laatste 4-5 jaar net zo stabiel als in mijn all-you-can-eat puberteit. Daartussen is er wel een kilootje of 10 bijgezopen en gevreten.
Specifiek voor het hardlopen heb ik niets veranderd. Wel ben ik, dóór het hardlopen, bewuster geworden van welk voedsel me beter of minder goed doet voelen.
Ik eet geheel vrijwillig praktisch 0 zuivel. Ben er ook van overtuigd dat je zuivel gewoon niet nodig hebt. Melk, kwark, kaas, als ik er meer dan een beetje (over de pasta ofzo) van eet voel ik me slomer. Het is moeilijk te beschrijven, een heel subtiel effect, maar ik voel me beter zonder.
Vlees eten we amper thuis. Het grootste deel van mijn vleesconsumptie zijn de balletjes in de soep die we bijna iedere week wel een keer eten. Als ik uit eten ga, en ik weet dat het écht goed wordt klaargemaakt, dán is het tijd voor een lekker stukje vlees.
Ook hier ben ik ervan overtuigd dat we het niet nodig hebben en ook helemaal niet zo geweldig kunnen verwerken. Maar ook de aspecten milieu en dierenleed spelen mee.
Ik hoor de (cliché) vraag al opborrelen: waar haal je dan je eiwitten uit? Dat is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk.
Vleesvervangers bij de avondmaaltijd, verder ben ik hummus- en pindakaasverslaafd en eet ik dagelijks noten (ongebrand, ongezouten) dus aan die eiwitten kom ik echt wel.
Verder eet ik mijn graanproducten zoveel mogelijk volkoren. Pasta, brood, maar ook pannenkoeken worden met volkorenmeel gebakken.
Drank = koffie (alleen in de ochtend), water gedurende de dag en 's avonds thee. Dronk eerst ook overdag veel thee maar ik merk dat het zijn sporen nalaat op mijn tanden (groene thee is daarin juist erger dan zwarte thee!). Ik drink altijd eerst een groot glas water voordat ik begin met ontbijt en koffie.
Alcohol is ook zo'n 4-5 jaar geleden tot nabij het nulpunt gedaald toen we begonnen met onze kinderwens en de behoefte tot alcohol drinken is nihil. Ik denk dat ik zo'n 3 maanden terug een mooie fles Corsendonk uit de kast heb gehaald en koud gezet, maar die zet ik binnenkort maar weer in de kast
Snoep vind ik lekker maar koop ik gewoon niet. Dan is het ook niet in huis
@Pathogen , geen haklanding, daar heb ik bewust op gelet. Het lijkt erop op dat het met achter mijn achillespees zit en niet de pees zelf.
Ik heb bewust een versnelling geprobeerd om te zien wat we dan zou gebeuren. Dit had ik niet gedaan als de fysio mij niet al had verteld dat het niks ernstigs is.
Ik heb bewust een versnelling geprobeerd om te zien wat we dan zou gebeuren. Dit had ik niet gedaan als de fysio mij niet al had verteld dat het niks ernstigs is.
Het kan een heel subtiel verschil zijn natuurlijk. Verder naar voren landen, maar ook misschien de houding van de rest van je lichaam.tlpeter schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:20:
@Pathogen , geen haklanding, daar heb ik bewust op gelet. Het lijkt erop op dat het met achter mijn achillespees zit en niet de pees zelf.
Bedoel je de aanhechting van de pees? Aan de kant van je hiel?
Houd je je voet/kuit gespannen bij het landen? Dat geeft meer belasting op de achilles, en over het algemeen heb je bij sprinten minder tijd om die twee gespannen te houden. Sterker nog, vaak houd je ze dan van nature (meer) ontspannen omdat dat soepeler loopt.
Boeken waar wij veel uit koken zijn:
>> Dafne Likes.
Leuk boek, sommige rechten zijn praktisch en lekker (vooral de tortilla van zoete aardappel met chorizo als ontbijt
, maar over het algemeen zijn het mooiere foto's dan dat het praktisch is. Kan deze niet echt aanraden als ik eerlijk ben (maar dat is ook meer een gevoel van mijn kant). Ik eet geen vis, heb daar helemaal niks mee, dus dan kun je een groot gedeelte van dik boek al afschrijven.
>> Het runner's world kookboek.
Deze gebruiken we heel veel, de pagina's vallen letterlijk uit het boek. Lekkere (bij)gerechten (geroosterde zoete aardappel
) of maaltijdsalades, dit boek is zeker het aanraden waard
.
Maaltijden zijn ingedeeld op herstel, pre run, run et cetera, dus heel duidelijk welk gerecht welk doel heeft. Één tip die ik hieruit heb gehaald is mijn eten wat ik nu praktisch voor iedere intensieve training en wedstrijd eet; 2 bruine pistolets met vijgenjam, kaas, parmaham, groene pepers & spinazie. Heer-lijk.. verteerd als een dolle, ligt totaal niet zwaar op de maag, energie als een malle en totaal geen darmproblemen of borrelende maag.
Verder; met het oog op de Venloop heb ik de hele maand Maart geen alcohol gedronken. Wilde me puur focussen op trainingen en het daarbij horende goede herstel. Moet eerlijk zijn dat het laten staan van alcohol met beter af is gegaan dan dat ik van te voren had verwacht. Zeker omdat hier in het Limburgse carnaval wordt gevierd (een maand geleden zaten we daar middenin). Maar zelfs in deze periode is het mij gelukt om het alcoholgebruik tot een minimum te beperken en stond ik 's morgens, terwijl mijn vriendengroep met een bonkende kop wakker werden, om 9.30 mijn heuveltraining af te werken
.
Goede voeding is ook voor je mentale gesteldheid gewoon goed. Verwaarloos overigens niet de andere zaken als; genoeg drinken gedurende de dag (en dan niet van die ranzige kantoorkoffie maar bij voorkeur water). Per dag drink ik hier 1 of 2 bidons van 700ml water weg, genoeg fruit (zeker 2 per dag; appel en banaan) en goed eten 's avonds. Maar denk ook aan voldoende slaap, te weinig slaap is killing
Nu we het toch over voeding hebben. Doen jullie ook bewust aan koolhydraten stapelen in aanloop van een wedstrijd of laat je dat meer voor wat het is.
Zelf overweeg ik ook om 1 SIS gel mee te nemen voor onderweg. Ergens denk ik van; een HM moet je makkelijk zonder gel aankunnen. Maar ergens denk ik ook van. Zoveel gewicht is zo'n zakje ook weer niet, je stopt hem achter in het sleutelvakje van je broek. Heb je 'm nodig, dan heb je er 1 paraat. Heb je 'm niet nodig, dan heb je er verder geen last van.
Dat is het punt waar ik toch mijn twijfels over heb op dit moment
>> Dafne Likes.
Leuk boek, sommige rechten zijn praktisch en lekker (vooral de tortilla van zoete aardappel met chorizo als ontbijt
>> Het runner's world kookboek.
Deze gebruiken we heel veel, de pagina's vallen letterlijk uit het boek. Lekkere (bij)gerechten (geroosterde zoete aardappel
Maaltijden zijn ingedeeld op herstel, pre run, run et cetera, dus heel duidelijk welk gerecht welk doel heeft. Één tip die ik hieruit heb gehaald is mijn eten wat ik nu praktisch voor iedere intensieve training en wedstrijd eet; 2 bruine pistolets met vijgenjam, kaas, parmaham, groene pepers & spinazie. Heer-lijk.. verteerd als een dolle, ligt totaal niet zwaar op de maag, energie als een malle en totaal geen darmproblemen of borrelende maag.
Verder; met het oog op de Venloop heb ik de hele maand Maart geen alcohol gedronken. Wilde me puur focussen op trainingen en het daarbij horende goede herstel. Moet eerlijk zijn dat het laten staan van alcohol met beter af is gegaan dan dat ik van te voren had verwacht. Zeker omdat hier in het Limburgse carnaval wordt gevierd (een maand geleden zaten we daar middenin). Maar zelfs in deze periode is het mij gelukt om het alcoholgebruik tot een minimum te beperken en stond ik 's morgens, terwijl mijn vriendengroep met een bonkende kop wakker werden, om 9.30 mijn heuveltraining af te werken
Goede voeding is ook voor je mentale gesteldheid gewoon goed. Verwaarloos overigens niet de andere zaken als; genoeg drinken gedurende de dag (en dan niet van die ranzige kantoorkoffie maar bij voorkeur water). Per dag drink ik hier 1 of 2 bidons van 700ml water weg, genoeg fruit (zeker 2 per dag; appel en banaan) en goed eten 's avonds. Maar denk ook aan voldoende slaap, te weinig slaap is killing
Nu we het toch over voeding hebben. Doen jullie ook bewust aan koolhydraten stapelen in aanloop van een wedstrijd of laat je dat meer voor wat het is.
Zelf overweeg ik ook om 1 SIS gel mee te nemen voor onderweg. Ergens denk ik van; een HM moet je makkelijk zonder gel aankunnen. Maar ergens denk ik ook van. Zoveel gewicht is zo'n zakje ook weer niet, je stopt hem achter in het sleutelvakje van je broek. Heb je 'm nodig, dan heb je er 1 paraat. Heb je 'm niet nodig, dan heb je er verder geen last van.
tips voor New York
Inmiddels ben ik al wat verder met het opbouwen van het rennen in mijn FiveFingers. Ik probeer het rustig aan te doen zoals men overal op internet zegt, want het voelt erg fijn aan als je eenmaal bezig bent.
Je bent zeer snel geneigd om lekker een paar kilometer te rennen, maar de spierpijn die je erna hebt is echt flink. Ik zit nu op 1,5 KM en het gaat steeds beter. Conditioneel is het geen issue, maar ik wil voorkomen dat ik straks 3 weken geblesseerd thuis zit.
Overigens helemaal geen last van gewrichten, je moet wel goed op je houding letten maar dat gaat vanzelf. Als je met dit soort schoenen op je hak terecht komt wordt je meteen afgestraft
Je bent zeer snel geneigd om lekker een paar kilometer te rennen, maar de spierpijn die je erna hebt is echt flink. Ik zit nu op 1,5 KM en het gaat steeds beter. Conditioneel is het geen issue, maar ik wil voorkomen dat ik straks 3 weken geblesseerd thuis zit.
Overigens helemaal geen last van gewrichten, je moet wel goed op je houding letten maar dat gaat vanzelf. Als je met dit soort schoenen op je hak terecht komt wordt je meteen afgestraft
Nu ben ik geen ervaren hardloper, maar wel een ervaren fietser. Mijn uitgangspunt met eten is: zodra je het nodig hebt, ben je al te laat.Calitomnication schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:49:
En volgens mij weet iedere duursporter wel ongeveer wanneer hij wat moet eten, voor tijdens en na het sporten.
Ik weet bijvoorbeeld dat ik na een uur stevige inspanning echt iets moet eten als ik daarna nog een uur door moet. Eigenlijk al op 45 minuten, bij een tocht van 2 uur. Meestal eet ik dan een 250/300 kilocalorieën.
Indien je beseft hem nodig te hebben ben je al te laat, het duurt 20 minuten voor dat het effect heeft.Calitomnication schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:49:
.....
Gelletjes zijn nuttig bij wedstrijden van meer dan 2 -2:45 uur afhankelijk van je vorm kom je dan een keer de hamer tegen. Bij een rustige duurloop kan het zonder. Een gelletje bevat energie voor ongeveer 1 kilometer.
Ik gebruik ze alleen tijdens de marathon en dan vanaf de 5k elke 5 kilometer t/m 25k, indien je ze pas bij de 30k naar binnen werkt ben je al te laat. Het gaat er om je energie voorraad aan te vullen en dat kan natuurlijk direct aan het begin.
Voorafgaand aan langer dan 'omslagpunt' wedstrijden doe ik dit 1 of 2 dagen van te voren door middel van per dag 2 a 3 bidons met water met 1 a 1,5 schep pure maltodextrine. Ligt niet zwaar op de maag, is niet echt zoet en zorgt er meteen voor dat ik goed gehydrateerd ben. Daarnaast altijd (volkoren) pasta de avond van te voren en op de dag zelf havermout met haverdrank en rozijnen.Calitomnication schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:49:
Ik heb tot nu toe altijd HM's gelopen zonder voeding onderweg, maar ik ga een volgende keer wat meenemen voor na een kilometer of 8. Alhoewel het eten bij een tempo van rond de 4:00/km al weer heel wat anders is dan bij 4:30. Het kan denk ik net dat dipje tussen de 15 en 21 kilometer voorkomen.
Tijdens marathons en verder begin ik ook altijd na 5km met eten en drinken trouwens.
[ Voor 3% gewijzigd door Rudedadude op 15-03-2018 13:13 ]
Juist dat laatst dus. Mijn doeltempo is 4.27/km.. Maar het zou zomaar kunnen dat wij, gezien dat omstandigheden + vorm waar wij nu in verkeren 4.20 of zelfs 4.15 gaan lopen. Enerzijds lees je inderdaad dat een gel pas nut heeft bij alle activiteiten die meer dan 90 minuten duren. Dat zou voor mij betekenen dat ik 5 minuten aan gel nodig hebRudedadude schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:12:
[...]
Voorafgaand aan langer dan 'omslagpunt' wedstrijden doe ik dit 1 of 2 dagen van te voren door middel van per dag 2 a 3 bidons met water met 1 a 1,5 schep pure maltodextrine. Ligt niet zwaar op de maag, is niet echt zoet en zorgt er meteen voor dat ik goed gehydrateerd ben. Daarnaast altijd (volkoren) pasta de avond van te voren en op de dag zelf havermout met haverdrank en rozijnen.
Ik heb tot nu toe altijd HM's gelopen zonder voeding onderweg, maar ik ga een volgende keer wat meenemen voor na een kilometer of 8. Alhoewel het eten bij een tempo van rond de 4:00/km al weer heel wat anders is dan bij 4:30. Het kan denk ik net dat dipje tussen de 15 en 21 kilometer voorkomen.
Tijdens marathons en verder begin ik ook altijd na 5km met eten en drinken trouwens.
Met alle activiteiten die wij nu hebben gedaan (15k wedstrijden) heb ik geen behoefte gehad om een gelletje te nemen. Maar je weet natuurlijk nooit hoe de vorm van de dag is en zeker de weersomstandigheden spelen een rol. Tijdens de HM van Eindhoven heb ik op de 10k een gel gepakt en dit heeft niet nadelig gewerkt, dus het risico is nihil. Maar was meer benieuwd hoe (en of) jullie het gebruiken.
Wat betreft laden gebruik ik wel de isotone sportdrank van Born. 1 bidon per dag, de dag voor de activiteit 2 bidons. Nu we het er toch over hebben, moet straks even naar de Run2day nieuwe voorraad halen
tips voor New York
Bijna precies dit ^^Rudedadude schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:12:
[...]
Voorafgaand aan langer dan 'omslagpunt' wedstrijden doe ik dit 1 of 2 dagen van te voren door middel van per dag 2 a 3 bidons met water met 1 a 1,5 schep pure maltodextrine. Ligt niet zwaar op de maag, is niet echt zoet en zorgt er meteen voor dat ik goed gehydrateerd ben. Daarnaast altijd (volkoren) pasta de avond van te voren en op de dag zelf havermout met haverdrank en rozijnen.
Vanaf halve marathon neem ik een gelletje mee in wedstrijden. Rond km 13 gebruik ik die - rond km 19 eventueel een tweede. Die tweede is puur mentaal - maar desalniettemin wel lekker.
Die 90 minuten kan ik wel aardig beamen. Na een 10EM van 1:25 oid kom ik leeg aan, maar onderweg gaat het nog nét goed. 10 kilometers hoef ik niet aan eten te beginnen en qua drinken is het op een lente- of herfstdag ook wel genoeg om 1x de drankpost aan te doen.
Die HM daarentegen... Ondanks eten rond km 6 en 12, en wat dadels vanaf km 15-16, waren die laatste 3-4 kilometer echt running on fumes. Misschien de voorbereiding, misschien de warmte, wie weet.
Die HM daarentegen... Ondanks eten rond km 6 en 12, en wat dadels vanaf km 15-16, waren die laatste 3-4 kilometer echt running on fumes. Misschien de voorbereiding, misschien de warmte, wie weet.
Denk dat ik toch eens wat meer op mijn voeding ga letten. Niet dat ik heel ongezond eet maar aan de andere kant ben ik ook niet bewust bezig met wat de invloed van voeding kan zijn op de prestaties.
Elke kilo die je onnodig mee sjouwt zal wel invloed hebben op je prestaties en tevens extra belasting zijn voor gewrichten. Bouw je nou eigenlijk nog redelijk wat spieren op met hardlopen? Kan tussen mn oren zitten maar heb toch de indruk dat mijn lichaam bij hetzelfde gewicht strakker aanvoelt dan toen ik begon.
Elke kilo die je onnodig mee sjouwt zal wel invloed hebben op je prestaties en tevens extra belasting zijn voor gewrichten. Bouw je nou eigenlijk nog redelijk wat spieren op met hardlopen? Kan tussen mn oren zitten maar heb toch de indruk dat mijn lichaam bij hetzelfde gewicht strakker aanvoelt dan toen ik begon.
Was elke extra KG lichaamsgewicht niet 3 seconden per km erbij? Heb ik ooit eens ergens gelezen denk ik. Of zou dat een broodje aap verhaal zijn
Dat zou dan toch alleen voor duurloop moeten gelden neem ik aan? Als je de lichaamsbouw van een sprinter of duurloper vergelijkt dan kan die stelling niet zonder meer kloppen.Gaargod schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:53:
Was elke extra KG lichaamsgewicht niet 3 seconden per km erbij? Heb ik ooit eens ergens gelezen denk ik. Of zou dat een broodje aap verhaal zijn
Op hoofdlijnen klopt dat wel aardig hoor. Ook een sprinter heeft baat bij een laag gewicht - tot het punt waar het ten koste gaat van de pure kracht die nodig is (voor vooral) een snelle start).
Hier wel een aardig calculator: https://runbundle.com/tools/weight-vs-pace-calculator
Hier wel een aardig calculator: https://runbundle.com/tools/weight-vs-pace-calculator
Ik heb ook het vermoeden dat ik bij het rustige lopen te gespannen loop. Ik probeer dan niet te snel te lopen en misschien daardoor geforceerd loop.Pathogen schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:26:
[...]
Het kan een heel subtiel verschil zijn natuurlijk. Verder naar voren landen, maar ook misschien de houding van de rest van je lichaam.
Bedoel je de aanhechting van de pees? Aan de kant van je hiel?
Houd je je voet/kuit gespannen bij het landen? Dat geeft meer belasting op de achilles, en over het algemeen heb je bij sprinten minder tijd om die twee gespannen te houden. Sterker nog, vaak houd je ze dan van nature (meer) ontspannen omdat dat soepeler loopt.
Om 9 uur en afspraak bij de fysio en ik zal dit weekend dan eens wat kort intervalwerk doen.
Bedankt voor het starten van een nieuwe rant van mijn vriendin @MrAcidMrAcid schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 17:02:
Op hoofdlijnen klopt dat wel aardig hoor. Ook een sprinter heeft baat bij een laag gewicht - tot het punt waar het ten koste gaat van de pure kracht die nodig is (voor vooral) een snelle start).
't ging eigenlijk zo.
1. * Calitomnication leest post. klikt op link en denkt.. "he, dat is grappig, even invullen".
2. Vriendin kijkt toevallig op iPad scherm en vraagt "wat is dat"?
3. * Calitomnication legt uit dat dit een pace calculator is en dat 1 of 2 kilo minder, een snellere tijd op de Venloop gaat zijn.
4. Vriendin gaat helemaal los "en jij met je obsessie voor sporten & eten, als je maar niet denk dat bla hier en bla daar".
5. * Calitomnication wtf
6. Vriendin gaat nog even vrolijk verder.
7. * Calitomnication denkt "whatever"....
tips voor New York
Haha, herkenbaar dat soort rants hoor...Calitomnication schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 08:23:
[...]
Bedankt voor het starten van een nieuwe rant van mijn vriendin @MrAcid![]()
't ging eigenlijk zo.
1. * Calitomnication leest post. klikt op link en denkt.. "he, dat is grappig, even invullen".
2. Vriendin kijkt toevallig op iPad scherm en vraagt "wat is dat"?
3. * Calitomnication legt uit dat dit een pace calculator is en dat 1 of 2 kilo minder, een snellere tijd op de Venloop gaat zijn.
4. Vriendin gaat helemaal los "en jij met je obsessie voor sporten & eten, als je maar niet denk dat bla hier en bla daar".
5. * Calitomnication wtf![]()
6. Vriendin gaat nog even vrolijk verder.
7. * Calitomnication denkt "whatever"....
Maar wellicht ten overvloede: niet gaan crashen voor een wedstrijd! Meeste winst (qua gewicht) haal je door heel weinig te drinken de komende week maar dat is nou juist niet wenselijk. Met minder inname (kcal) ga je op deze korte termijn geen 1 of 2 kilo besparen.
Ik ben vorig jaar zo'n 5 kilo kwijtgeraakt door geen echte cola meer te drinken en veel meer te gaan lopen. Dat laatste was dan niet zo heel verstandig omdat dit weer een blessure opleverde waardoor die 5 kilo er nu weer aan zit maar dan zonder die heerlijke echte cola
No worries. Drinken bestaat uit water, eten uit gerechten uit hardloopkookboeken dus in dat opzicht probeer ik er wel op te letten. Maar verder, geen gekke dingen of nieuwe gerechten proberen oid. Ow ja, geen alcohol, domino's pizza of andere fastfood-troep vanaf vandaagMrAcid schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 08:30:
[...]
Haha, herkenbaar dat soort rants hoor...
Maar wellicht ten overvloede: niet gaan crashen voor een wedstrijd! Meeste winst (qua gewicht) haal je door heel weinig te drinken de komende week maar dat is nou juist niet wenselijk. Met minder inname (kcal) ga je op deze korte termijn geen 1 of 2 kilo besparen.
Direct na de finish lekker op het terras met een dikke Erdinger, * Calitomnication heeft er al zin in
tips voor New York
Wel alkoholfrei dan hé! (Aardige isotone drank trouwens)
[ Voor 3% gewijzigd door MrAcid op 16-03-2018 09:33 ]
Ik heb de afgelopen twee jaar extreem op mijn voeding gelet om bewust te worden van wat ik eet en hoeveel ik daarmee van alle essentiële voedingsstoffen binnen krijg. Al mijn eten bijgehouden in een app en dat heeft me enorm geholpen met inzicht krijgen en verantwoord afvallen. Mezelf ten doel gesteld om 15 kilo af te vallen op een verantwoord tempo (ik woog 106). Inmiddels 2 jaar verder en ik weeg nu al een jaar 84 kilo (bij 1.85). Ik kijk eigenlijk nergens meer naar, ben dik tevreden met mijn gewicht en door het gegroeide bewustzijn weet ik precies wat ik kan eten (en soms vreten) zonder aan te komen. Ik ben niet superslank dus, heb geen 'rennerslijf' en daar heb ik ook geen enkele behoefte aan. Als ik nog verder af zou vallen (wat geen enkel probleem zou zijn als ik me daar een half jaar toe zet) dan moet ook de structurele inname daarna verder omlaag en dat wil ik niet. Ik heb balans bereikt. Nog 5 kilo afvallen betekent dat ik, om dat gewicht vast te houden, ook structureel dagelijks weer zo'n 100 calorieën minder moet gaan eten.Tweakarim schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:26:
Waar ik wel op let is dat ik weinig zinloze calorieën binnenkrijg. Dus geen dingen die ik eigenlijk niet zo heel bijzonder lekker vind, maar die wel kansloos veel calorieën hebben. Ik zeg dan nog wel eens tegen mijn vrouw dat ik oversla, omdat ik het 'zonde vind van de calorieën'. Bepaalde soorten broodbeleg, toetjes, vruchtensap, croissantjes bij het ontbijt, dat soort spul. Eigenlijk bijna allemaal zoetigheid waar ik niet zo veel mee heb. Als ik los ga, dan is het hartigheid. En ik zorg dat ik voldoende eiwitten binnenkrijg. Kwark na het sporten, veel kip door de week heen.
Behalve afgelopen week. Toen heb ik 2 zakken M&M's leeggevreten op één dag. Maar niet geluncht, dus dan is dat niet zo erg, toch?
Was het niet zo dat er een Duits team (welke sport weet ik ff niet meer) op de OS dit als hersteldrank gebruikte?MrAcid schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 09:29:
Wel alkoholfrei dan hé! (Aardige isotone drank trouwens)
[afbeelding]
Ik ben in ruim een jaar 30 Kilo kwijtgeraakt, overgrote gedeelte hiervan door anders te gaan eten en het andere gedeelte door meer te gaan bewegen.Hoppa! schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:11:
[...]
Ik heb de afgelopen twee jaar extreem op mijn voeding gelet om bewust te worden van wat ik eet en hoeveel ik daarmee van alle essentiële voedingsstoffen binnen krijg. Al mijn eten bijgehouden in een app en dat heeft me enorm geholpen met inzicht krijgen en verantwoord afvallen. Mezelf ten doel gesteld om 15 kilo af te vallen op een verantwoord tempo (ik woog 106). Inmiddels 2 jaar verder en ik weeg nu al een jaar 84 kilo (bij 1.85). Ik kijk eigenlijk nergens meer naar, ben dik tevreden met mijn gewicht en door het gegroeide bewustzijn weet ik precies wat ik kan eten (en soms vreten) zonder aan te komen. Ik ben niet superslank dus, heb geen 'rennerslijf' en daar heb ik ook geen enkele behoefte aan. Als ik nog verder af zou vallen (wat geen enkel probleem zou zijn als ik me daar een half jaar toe zet) dan moet ook de structurele inname daarna verder omlaag en dat wil ik niet. Ik heb balans bereikt. Nog 5 kilo afvallen betekent dat ik, om dat gewicht vast te houden, ook structureel dagelijks weer zo'n 100 calorieën minder moet gaan eten.
Waar ik wel op let is dat ik weinig zinloze calorieën binnenkrijg. Dus geen dingen die ik eigenlijk niet zo heel bijzonder lekker vind, maar die wel kansloos veel calorieën hebben. Ik zeg dan nog wel eens tegen mijn vrouw dat ik oversla, omdat ik het 'zonde vind van de calorieën'. Bepaalde soorten broodbeleg, toetjes, vruchtensap, croissantjes bij het ontbijt, dat soort spul. Eigenlijk bijna allemaal zoetigheid waar ik niet zo veel mee heb. Als ik los ga, dan is het hartigheid. En ik zorg dat ik voldoende eiwitten binnenkrijg. Kwark na het sporten, veel kip door de week heen.
Behalve afgelopen week. Toen heb ik 2 zakken M&M's leeggevreten op één dag. Maar niet geluncht, dus dan is dat niet zo erg, toch?![]()
Eerst wandelen en sinds ruim een jaar ook hardlopen en sinds een paar maanden ook wielrennen erbij.
Ik merk wel dat als ik een paar trainingen mis..en niet oppas met wat ik naar binnenwerk, de kilootjes er toch weer bij komen.
Trainingsschema dus weer even wat strakker en ook qua eten let ik momenteel weer meer op, zodat we van de 88,5 die we onderhand weer waren, we gewoon weer richting de 83 gaan (of nog ietsie lager voor de mooi).
Anders eten en meer bewegen, dat is de sleutel inderdaad maar dat kan niemand verbazen. Ontzettend knap, 30 kilo in een jaar. Al heb ik er toen voor gekozen om een wat langzamer tempo te hanteren. Maar 3 kilo per maand is een prima tempo.McMiGHtY schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:57:
[...]
Ik ben in ruim een jaar 30 Kilo kwijtgeraakt, overgrote gedeelte hiervan door anders te gaan eten en het andere gedeelte door meer te gaan bewegen.
Eerst wandelen en sinds ruim een jaar ook hardlopen en sinds een paar maanden ook wielrennen erbij.
Ik merk wel dat als ik een paar trainingen mis..en niet oppas met wat ik naar binnenwerk, de kilootjes er toch weer bij komen.
Trainingsschema dus weer even wat strakker en ook qua eten let ik momenteel weer meer op, zodat we van de 88,5 die we onderhand weer waren, we gewoon weer richting de 83 gaan (of nog ietsie lager voor de mooi).
Mijn ervaring is dat langzaam afvallen beter werkt, omdat je dan een eetpatroon aanleert wat veel meer effect heeft dan allerlei crashdiëten die je niet vol kunt houden. En natuurlijk, ik eet nu zo'n 2500 kilocalorieën gemiddeld, bij een baan waarin ik niet beweeg. Immers, op een gewone werkdag verbruik ik zo'n 2200 kilocalorieën als ik niet sport. Dat betekent dat ik MOET sporten om mijn eetgewoonten vol te kunnen houden. Dat is ook een manier om er naar te kijken. Sommige mensen leven zo voor hun sport dat ze hun eten op de sport afstemmen. Ik niet, mijn uitgangspunt is dat ik een bepaalde levensstijl ambieer waar lekker en veel eten bij horen. Ik ga dus niet alles afstemmen op die snelle 10km. Niet met hardlopen en ook op de fiets heb ik dat soort doelen niet. Ik wil gewoon lekker kunnen sporten, 60km fietsen boven de 30 km/u en 10 km kunnen lopen binnen een uur, zonder pijn. En natuurlijk kan ik meer en sneller als ik nog 5 of 10 kilo afval, maar de pret van die sportieve prestaties wegen dan niet meer op tegen wat ik er voor moet laten.
Ik sport 4 à 5x in de week en wissel af tussen hardlopen (2 tot 3x) fietsen (in de zomer 2x, nu 1x op de spinfiets) en krachttraining. Door een golfelleboog kan ik momenteel weinig kracht doen en dat merk ik wel in mijn lijf. Minder corekracht en een iets gewijzigd vetpercentage. Daardoor ben ik ook wel weer wat afgevallen, minder kracht en meer cardio zorgt daar voor omdat spieren in bovenlijf en armen minder worden. Dat betekent wel dat ik ook iets meer op moet letten qua eten, maar dat lukt prima.
Dat weet ik niet, maar die foto is wél een Duitser (Patrick Lange) die op de Ironman WK in Kona het hele deelnemersveld de tyfus in liep tijdens de marathon (2:39:59).McMiGHtY schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:53:
[...]
Was het niet zo dat er een Duits team (welke sport weet ik ff niet meer) op de OS dit als hersteldrank gebruikte?
Wie wou morgen ook al weer de halve van de Bonifatiusloop in Dokkum lopen? Vanwege de weersverwachtingen is de halve geschrapt, de 10 km gaat wel door.
De komende 2 weken zijn er nog genoeg alternatieven met de 21.1 km in het Noorden oa Leek, Diever, Leeuwarden.
De komende 2 weken zijn er nog genoeg alternatieven met de 21.1 km in het Noorden oa Leek, Diever, Leeuwarden.
Vandaag kort rondje interval spul. Zondag eerste run, Amsterdam Urban, do kantoren van tweakers. Dus als iemand werkt, ik loop met een shirt aan van Urban Trail Sluis.
Ging wel fijn. Liep dit rondje voor het eerst 6 weken terug. Liep toen 5.20/km.
Vandaag weer en weer 5.20/km. Maar met dat verschil dat er een eind wandelen tussen zat. Hardlopend zat ik dik onder de 5.00/km.
Tussenstuk zelfs minder dan 4/km. Eigenlijk best tevreden over.
mijn opbouw zal wel niet goed zijn, voor mij werkt het.
Ging wel fijn. Liep dit rondje voor het eerst 6 weken terug. Liep toen 5.20/km.
Vandaag weer en weer 5.20/km. Maar met dat verschil dat er een eind wandelen tussen zat. Hardlopend zat ik dik onder de 5.00/km.
Tussenstuk zelfs minder dan 4/km. Eigenlijk best tevreden over.
mijn opbouw zal wel niet goed zijn, voor mij werkt het.
Oke ik wil toch even het goede nieuws delen. Eerder had ik problemen met de knie in aanloop naar de marathon. Vandaag 14 km gelopen zonder last... Dus fingers crossed!
Ik zit sinds gisteren op Ameland voor de Vuurtorentrail maar wat een wind zeg. Vandaag tijdens geocachen een stukje van het parkoers gewandeld maar dit is echt pittig. Zaterdag overleef ik wel, dat is 12 kilometer maar ik heb weinig motivatie voor zondag. Dan is het plan om de 35 kilometer te gaan lopen. Ik denk wel dat ik voldoende laagjes kan opbouwen.Alexander6501 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 07:32:
[...]
We kwamen vandaag nog de mountainbikers tegen die de route aan het uitzetten waren, op de 35 gaan we sowieso natte schoenen krijgen. En dan denkend aan vorig weekend toen ik me tijdens mijn lange training dacht waarom ik eigenlijk geen korte tight aan had gedaan...
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Ik! Er schijnt nog een 16 km loop te zijn waarbij je de eerste 9 km in 50 minuten moet doen. Daar zal ik voor gaan! Ik ben benieuwd naar het nieuwe parcours (hopelijk niet teveel vol in de wind)BernieW schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 17:01:
Wie wou morgen ook al weer de halve van de Bonifatiusloop in Dokkum lopen? Vanwege de weersverwachtingen is de halve geschrapt, de 10 km gaat wel door.
Ziezo, laatste 30 KM lange duurloop voor Rotterdam ook achter de kiezen.
Wist trouwens niet dat ik mezelf vandaag had ingeschreven voor 10 KM koude wind beuken
Maar ook dat is overleefd. Nu lekker de taper periode in.
Succes allen die vandaag nog gaan lopen! Het is wel lekker zonning...
Wist trouwens niet dat ik mezelf vandaag had ingeschreven voor 10 KM koude wind beuken
Lekker rondje in de zon, ijskoude keiharde wind eerste 10 km goed kunnen ontwijken maar je moet ook een keer weer naar huis dus laatste 4 er maar tegen in beuken. Word je sterk van gaan we maar vanuit.
Heerlijk gelopen vandaag en meteen de "schade" na de mislukte (qua lopen dan) cpc opgenomen. Knie doet het redelijk, kuiten liepen gelijk vol.. Al met al niet heel ontevreden en ik kwam onderweg nog een leuk stadsparkje tegen voor mijn wekelijkse bootcamp oefeningen, mijn ervaring is dat dat goed helpt tegen knie blessures.
De echte power ontbrak nog helaas (dat gevoel dat je een 3:50 pace sprint makkelijk kunt trekken).
De echte power ontbrak nog helaas (dat gevoel dat je een 3:50 pace sprint makkelijk kunt trekken).
[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 18-03-2018 15:41 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Ik heb net de 26 km gedaan hier in Rotterdam.... ik was volledig gesloopt bij terugkomst. Die wind is vre-se-lijk.Roadman schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:58:
Ziezo, laatste 30 KM lange duurloop voor Rotterdam ook achter de kiezen.![]()
Wist trouwens niet dat ik mezelf vandaag had ingeschreven voor 10 KM koude wind beukenMaar ook dat is overleefd. Nu lekker de taper periode in.
Ik stem op een partij tegen de wind.
Volgende week nog 30, en dan daarna maar bidden.
[ Voor 5% gewijzigd door FrankoNL op 18-03-2018 15:49 ]
Vandaag de road trough Rotterdam gedaan 30 km in 3:15
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Persoonlijk heb ik toch een heel andere tempo idee bij "sprint"Sport_Life schreef op zondag 18 maart 2018 @ 15:38:
Heerlijk gelopen vandaag en meteen de "schade" na de mislukte (qua lopen dan) cpc opgenomen. Knie doet het redelijk, kuiten liepen gelijk vol.. Al met al niet heel ontevreden en ik kwam onderweg nog een leuk stadsparkje tegen voor mijn wekelijkse bootcamp oefeningen, mijn ervaring is dat dat goed helpt tegen knie blessures.
Hoe dan ook, goed om te horen dat het alweer wat beter loopt
Vandaag Amsterdam Urban Trail. Leuk lopen door Amsterdam Noord., maar wel wat verbeterpunten.
Je gaat het startvak in en moet vervolgens een uur wachten tot je start. Dit omdat men een man of 15 gelijkertijd gaan. En zo moet er 3500 man door. En dan sta je daar in de wind en de kou. Is niet warm te houden. Dus eerste 2 km gewoon een verstijfde rug.
Verder wel leuk. Ook door de redactie van tweakers gegaan. Daar was dus niemand. Slapjanussen, niet eens een zondagje werken.
Dan ook nog een trainingfaciliteit van Falck over ontsnappen van boot op water. Was ook spectaculair om te zien.
Wat minder was, was feit dat ik al licht last van knie had afgelopen week en tijdens het draaien door een soort togangshek kreeg ik dara een te grote klap op. Die kan nu dus niks meer. Pure rust. Niet zo erg, moet lopen toch verandenren naar wandelen, over een maand hike met rugzak/tent.
Je gaat het startvak in en moet vervolgens een uur wachten tot je start. Dit omdat men een man of 15 gelijkertijd gaan. En zo moet er 3500 man door. En dan sta je daar in de wind en de kou. Is niet warm te houden. Dus eerste 2 km gewoon een verstijfde rug.
Verder wel leuk. Ook door de redactie van tweakers gegaan. Daar was dus niemand. Slapjanussen, niet eens een zondagje werken.
Dan ook nog een trainingfaciliteit van Falck over ontsnappen van boot op water. Was ook spectaculair om te zien.
Wat minder was, was feit dat ik al licht last van knie had afgelopen week en tijdens het draaien door een soort togangshek kreeg ik dara een te grote klap op. Die kan nu dus niks meer. Pure rust. Niet zo erg, moet lopen toch verandenren naar wandelen, over een maand hike met rugzak/tent.
Afgelopen weekend 2x gelopen maar wat was het koud man! Niet normaal!! Allereerst schrok ik mij zaterdag kapot toen ik het rolluik open trok.. Sneeuw? wtf
.
"Maar Calitomnication, heb je de weerberichten niet in de gaten gehouden"?
"Jazeker wel, maar meestal als ze bij het KNMI sneeuw melden is dat voor hoger gelegen provincies, dus ik tel bij de voorspelling altijd 4 á 5 graden erbij
. #foutjebedankt
Op zaterdag dacht ik nog; "ach dit kan wel zonder muts", maar was toch blij dat ik hem voor de zekerheid toch in mijn broekzak had gestopt, had 'm na circa 1 km al opgezet. Op open stukken langs de Maas werd ik alle kanten op geslingerd
.
Zondag was het nog heftiger, ben rond 11 uur gaan lopen, achteraf bleek precies in de enige (best wel heftige) sneeuwbij van de dag. Heb eerst 4km tegen de wind ingelopen om daarna met de 10x 1 minuut versnellingen de wind in mijn voordeel te gebruiken. Dit laatste werkte overigens al een tierelier, hard lopen zonder veel inspanning te leveren, heb mezelf nog flink moeten remmen, maar de weg naar het keerpunt.. Vol de wind van voor, sneeuw die horizontaal kwam aanvliegen waardoor ik niet meer dan 2 á 3 meter vooruit kon kijken. Verschrikkelijk.. in December kan ik dit wel hebben, maar niet in Maart
.
Wat overigens wel prettig is dat, op het moment dat de wind even gaat liggen of je komt op een gedeelte waar de zon schijnt je wel merkt dat er al warmte in de lucht zit. Nu fingers crossed en hopen dat het komende zondag betere omstandigheden zijn en dat de temperaturen vanaf vandaag gaan stijgen!
"Maar Calitomnication, heb je de weerberichten niet in de gaten gehouden"?
"Jazeker wel, maar meestal als ze bij het KNMI sneeuw melden is dat voor hoger gelegen provincies, dus ik tel bij de voorspelling altijd 4 á 5 graden erbij
Op zaterdag dacht ik nog; "ach dit kan wel zonder muts", maar was toch blij dat ik hem voor de zekerheid toch in mijn broekzak had gestopt, had 'm na circa 1 km al opgezet. Op open stukken langs de Maas werd ik alle kanten op geslingerd
Zondag was het nog heftiger, ben rond 11 uur gaan lopen, achteraf bleek precies in de enige (best wel heftige) sneeuwbij van de dag. Heb eerst 4km tegen de wind ingelopen om daarna met de 10x 1 minuut versnellingen de wind in mijn voordeel te gebruiken. Dit laatste werkte overigens al een tierelier, hard lopen zonder veel inspanning te leveren, heb mezelf nog flink moeten remmen, maar de weg naar het keerpunt.. Vol de wind van voor, sneeuw die horizontaal kwam aanvliegen waardoor ik niet meer dan 2 á 3 meter vooruit kon kijken. Verschrikkelijk.. in December kan ik dit wel hebben, maar niet in Maart
Wat overigens wel prettig is dat, op het moment dat de wind even gaat liggen of je komt op een gedeelte waar de zon schijnt je wel merkt dat er al warmte in de lucht zit. Nu fingers crossed en hopen dat het komende zondag betere omstandigheden zijn en dat de temperaturen vanaf vandaag gaan stijgen!
tips voor New York
Ik moet zeggen dat het zondag wel meeviel naar mijn gevoel, ik heb zo'n 15KM gelopen in een open groengebied maar ik had niet echt last van die snijdende wind. Sterker nog, op sommige momenten was het redelijk warm te noemen. Wel had ik een buff om en handschoenen, wellicht scheelde dat
Afgelopen week ben ik ook bij het Saucony Stride Lab geweest, erg interessant! Die 'verkoper' vroeg meteen of ik via Facebook of Tweakers kwam, blijkbaar hebben wij hier een naam gemaakt. Hij had geen idee wat het was (Tweakers), maar er kwamen veel mensen via die site naar hem toe
Ik had vorige week ook m'n afspraak bij het Stride Lab, erg interessant en het uur vloog voorbij. Het was vooral een bevestiging van dingen die ik al wist / voelde, maar toch fijn om dat bevestigd te zien & feedback te krijgen (als je zoals ik, solo aan het 'rommelen' bent
). Kreeg ook de beelden keurig toegestuurd per mail via WeTransfer.
Tips die ik meekreeg / aandachtspunten:
- werk aan je core voor meer kracht & stabiliteit. Mijn bovenlichaam zakt behoorlijk in bij 'landing'. Dus sinds dit weekend rustig begonnen met planking / push-ups / sit ups en dergelijke. Nu toch een partijtje spierpijn... Oef! Daar is echt winst te behalen.
- knie inzet. Afgelopen zaterdag gelijk goed op gelet tijdens een wisselduurloop.
- cadans. Was ik al mee bezig en gaat aardig de goede kant op, soms met hulp van een metronoom.
- ga meelopen met een club / AV oid. Ook in het kader van de verbetering van de techniek en iemand die daar dan op let voor je, in plaats van alles zelf te doen.
Ik was nog op zoek naar een 2e paar schoenen en ben naar huis gegaan met een setje Saucony Liberty ISO's voor het snelheids / intervalwerk, die ga ik aankomende tijd eens rustig inlopen
.
Tips die ik meekreeg / aandachtspunten:
- werk aan je core voor meer kracht & stabiliteit. Mijn bovenlichaam zakt behoorlijk in bij 'landing'. Dus sinds dit weekend rustig begonnen met planking / push-ups / sit ups en dergelijke. Nu toch een partijtje spierpijn... Oef! Daar is echt winst te behalen.
- knie inzet. Afgelopen zaterdag gelijk goed op gelet tijdens een wisselduurloop.
- cadans. Was ik al mee bezig en gaat aardig de goede kant op, soms met hulp van een metronoom.
- ga meelopen met een club / AV oid. Ook in het kader van de verbetering van de techniek en iemand die daar dan op let voor je, in plaats van alles zelf te doen.
Ik was nog op zoek naar een 2e paar schoenen en ben naar huis gegaan met een setje Saucony Liberty ISO's voor het snelheids / intervalwerk, die ga ik aankomende tijd eens rustig inlopen
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic