Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.656 views

Onderwerpen

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-12 10:38

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

kenneth schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:51:
[...]

Yup. En leuk? Meestal begin ik na de derde zachtjes te huilen. 8 is het maximale dat ik heb hoeven doen (met 400m dribbel = ongeveer 2'30) en ik kan me niet voorstellen om er dan nog eentje te moeten :o
Heb net runtastic timer gedownload. 4minuten voor de 800m met 2 minuten interval (mijn snelste 5k staat op 24:47) ben benieuwd! hopen dat ik er vanaaf even tussenuit kan om te lopen :)

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-12 17:07
Zo, en terug van de Saucony Stride Lab. (Ik zal vast zaken schrijven die @Pathogen al gemeld heeft in z'n uitgebreide post, alvast excuses. Ik houd het wat korter.)
In m'n lunch even op de dienstfiets naar Apeldoorn Centrum, waar de Run2Day zit.
Tas mee met m'n huidige schoenen (Saucony Triumph ISO2 en Inov-8 Terra Claw). Beetje opwarmen in de winkel na 5km tegenwind en toen aan de slag.

Ik kreeg Triumph ISO4's aan en de loopband ging na een stukje inlopen naar 10km/h. Een paar minuten later gestopt en de videobeelden bekeken.
Behalve wat gespannen schouders en een verwaarloosbare buiging in m'n rug/heupen bij landing op m'n linkervoet was er niet veel op te merken. Ook ik was iets naar voren gebogen maar dat werd verklaard door het lopen op de band, waar je toch soms wilt zien of je voeten nog op de band terecht komen
M'n voorvoetlanding was duidelijk zichtbaar, en ook dat ik eerst met de buitenkant van mijn schoen neerkom. Iets wat ook goed te zien is aan m'n schoenzolen. Dit is verder niet schadelijk. Verder vingen m'n benen de schokken prima op.
Toen was het tijd om wat schoenen uit het Saucony-gamma te testen.
Daarbij ook de 4mm drop Liberty en Kinvara geprobeerd. Wat een verschil een paar milimeter minder drop kan hebben op het gevoel van een schoen.
Bij de Triumph voelde ik bij iedere landing m'n hak de grond raken, bij de Liberty helemaal niet (maar de video op de loopband bij 13km/h toont wel dat ik met m'n hak de grond raak). De Kinvara was net een maatje te klein, daar kan ik niet echt een oordeel over geven.
Deze schoenen werd aangeraden om naast de Triumphs te gebruiken, voor het tempowerk. Dat zaadje is geplant.....

Daarna nog wat schoenen uit de trailcollectie van Saucony gepast. Deze voelden toch wel wat zwaarder dan de Inov-8's die ik nu draag.

Al met al een prima manier om eens objectief naar je loophouding te laten kijken en meer te leren over de vershillende soorten schoenen die er zijn.
Zoals al eerder aangehaald, het is absoluut geen verkooppraatje.

Voor het geval de Saucony-medewerker dit leest: ik heb de slechte eigenschap dat ik namen direct vergeet nadat ik ze gehoord heb. Niets persoonlijks :-)
Je tip om met m'n huidige schoenen naar de schoenmaker te gaan om het versleten loopvlak te repareren neem ik ter harte.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

Vooropgesteld: ik haat hardlopen op een loopband. Maar ik doe het af en toe omdat ik soms voor werk in een hotel zit en er geen fatsoenlijke hardloopplek in de buurt is. Sommige van de hotels hebben nu een supermoderne loopband met een heel groot scherm. Daar kun je van alles mee doen, zelfs internetten, Netflix of Sudoku. Maar ook een interactieve modus waarbij je door een landschap loopt (helling van de band doet mee met de route), waar je ook andere deelnemers ziet die van hetzelfde systeem gebruik maken, maar dan op een andere locatie. Ik zie er om eerlijk te zijn het voordeel niet van in. Na een paar minuten is de nieuwigheid eraf. De landschappen zijn overigens prachtig, veel nationale parken en bekende wandelingen. Een van de nadelen is trouwens dat als de route een bocht om gaat dat ik mezelf erop betrap dat ik dan een beetje naar de zijkant van de band loop. Dat loopt niet lekker want het gaat onbewust en ik ben constant bang dat ik naast de band stap op het statische gedeelte. Ook het automatisch verstellen van de helling is heel irritant omdat je niet weet wanneer het gebeurt en je daardoor constant moet inhouden of moet versnellen om niet van de band af te lopen.

Mocht je het toch wat vinden. Zorg ervoor dat je scherm een stuk van je af zit en op ooghoogte, bijna iedereen die op de loopband tv aan het kijken is heeft een heel slechte houding.

...

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:19

Galois

1811 - 1832

kenneth schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:51:
[...]

Yup. En leuk? Meestal begin ik na de derde zachtjes te huilen. 8 is het maximale dat ik heb hoeven doen (met 400m dribbel = ongeveer 2'30) en ik kan me niet voorstellen om er dan nog eentje te moeten :o
De Yasso800s! Volgens mij heb ik deze training zelfs van jou! :)

Ik heb er 10 gedaan op 2:50/800 m.
M’n PR op de 5k is 17:51.

Bikkel dus? 8)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• kwakke01

kwakke01

Galois schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 18:48:
[...]

De Yasso800s! Volgens mij heb ik deze training zelfs van jou! :)

Ik heb er 10 gedaan op 2:50/800 m.
M’n PR op de 5k is 17:51.

Bikkel dus? 8)
BIKKEL!

ik loop ikm niet eens binnen de 4 minuten, dus voor mij zijn al jullie tijden van een andere planeet _/-\o_

ik weet niet meer precies wat ik gedaan heb; kom net binnen rollen... het voelt ... au!

de eerste 5 gingen nog wel, de 5 daarna op harken, en de laatste paar op karakter ...
https://www.strava.com/activities/1432927978

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-12 14:29

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Vandaag 10 km, laatste 4 tegen de wind in brrrrrr. Een wereld van verschil met de wind mee hebben..

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik heb een aan de voorkant winddichte muts (die eigenlijk voor het fietsen is, onder m’n helm) en handschoenen aan: helemaal prima voor een uurtje. Niet heel veel last van de kou. Eigenlijk wel lekker zelfs.
Al blijf m’n lievelingstrainingsweer: 20-25 graden, licht zonnetje... :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:13
Zojuist ff heerlijk gelopen en meteen een nieuw PR neergezet. 10km onder het uur, 55:03 om precies te zijn en dat met een intervaltraining 7x750m 5P :)

Strava linkje:
https://www.strava.com/activities/1433900820

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 03-03-2018 21:38 . Reden: Schrijven met koude vingers werkt niet :+ ]

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12 08:45

racoon

mooowwww

morgen de 30 km bij de 8 kastelenloop in Vorden lopen, ben erg benieuwd hoe deze loop is, word eerste keer.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
racoon schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:36:
morgen de 30 km bij de 8 kastelenloop in Vorden lopen, ben erg benieuwd hoe deze loop is, word eerste keer.
Ik heb 'm ook in m'n agenda staan. Jammer genoeg heb ik sinds twee weken knieklachten, ik denk meniscus problemen. 't Doet niet echt pijn, maar kan voelen dat 't net niet goed is. Ik denk dat ik één keer te vaak heb doorgelopen, met een weekje niet hardlopen is 't niet helemaal weggegaan, maar echt last heb ik er ook niet van. Vanmorgen 4km gedaan zonder pijntjes, de rest van de dag geslenterd door winkels en ik begin 't iets te voelen. Ik denk dat ik Rome 8 april wel ga halen. Wel jammer dat me dit overkomt nu ik juist in de periode zit dat ik kilometers wil knallen. Ik ga er morgen wel naar toe, maar denk dat ik m'n route inkort naar 10km.

• racoon

racoon

mooowwww

Arie- schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:50:
[...]

Ik heb 'm ook in m'n agenda staan. Jammer genoeg heb ik sinds twee weken knieklachten, ik denk meniscus problemen. 't Doet niet echt pijn, maar kan voelen dat 't net niet goed is. Ik denk dat ik één keer te vaak heb doorgelopen, met een weekje niet hardlopen is 't niet helemaal weggegaan, maar echt last heb ik er ook niet van. Vanmorgen 4km gedaan zonder pijntjes, de rest van de dag geslenterd door winkels en ik begin 't iets te voelen. Ik denk dat ik Rome 8 april wel ga halen. Wel jammer dat me dit overkomt nu ik juist in de periode zit dat ik kilometers wil knallen. Ik ga er morgen wel naar toe, maar denk dat ik m'n route inkort naar 10km.
succes morgen, en pas op je knie

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Al een paar weken aan het trainen om 180 SPM te lopen op de loopband. Gaat prima en redelijk vanzelf.

Tot donderdag. Eerste drie intervallen alles prima, en de laatste twee blijk ik ineens ruim boven de 190 te lopen. Bij exact dezelfde snelheid (10km/u). Ik zie mijn pace, omdat ik met een 'start tot run'-dataveld loop, pas na de finish.

Is hoger ook perse beter, of kan ik beter proberen rond die 180 te blijven? Ik zal straks ook wat harder willen gaan en dan vliegt die pace natuurlijk nog verder omhoog?

Morgen voor het eerst weer eens buiten lopen. Kijken wat er dan gebeurt.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:18
Hoppa! schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 17:15:
Al een paar weken aan het trainen om 180 SPM te lopen op de loopband. Gaat prima en redelijk vanzelf.

Tot donderdag. Eerste drie intervallen alles prima, en de laatste twee blijk ik ineens ruim boven de 190 te lopen. Bij exact dezelfde snelheid (10km/u). Ik zie mijn pace, omdat ik met een 'start tot run'-dataveld loop, pas na de finish.

Is hoger ook perse beter, of kan ik beter proberen rond die 180 te blijven? Ik zal straks ook wat harder willen gaan en dan vliegt die pace natuurlijk nog verder omhoog?

Morgen voor het eerst weer eens buiten lopen. Kijken wat er dan gebeurt.
Staar je niet blind op die 180. Het is ook maar een getalletje.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Het voordeel van het wel in de gaten houden van een voldoende hoge stapfrequentie is toch wel belangrijk om effectiever te lopen. Als je voet te ver voor je zwaartepunt landt, loop je minder effectief. Dit is vaak wel eenvoudig te voorkomen met een hogere stapfrequentie.

Ik heb ook die Stride Lab analyse gedaan en ben wel minder positief dan enkele anderen hierboven. Het was veel van hetzelfde en veel wat ik allang wel wist. Desondanks toch wel leuk om jezelf gefilmd te zien. Ik kreeg de filmpjes ook mee.

Hierop is toch wel duidelijk te zien dat ik een (zeker) halve voetlengte voor mijn zwaartepunt land en echt wel op mijn hak. Terwijl ik het gevoel heb dat ik licht op mijn hak land en wel onder mijn zwaartepunt. Door een hogere stapfrequentie is dit wel iets te corrigeren denk ik. Zo probeer ik nu steeds met iets boven de 180 te lopen, waar ik voor deze filmpjes vaak wel onder de 180 zit. Een verhoging van mijn stapfrequentie met 5 spm.

Overigens is dit mijn eigen analyse, want de man van die Stride Lab die zei niets anders dan: "Dit hoort bij jou. Zou er niet teveel aan doen. Je knieinzet is goed en het kantelen van je bekken ook.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Galois schreef op zondag 4 maart 2018 @ 09:33:
Door een hogere stapfrequentie is dit wel iets te corrigeren denk ik. Zo probeer ik nu steeds met iets boven de 180 te lopen, waar ik voor deze filmpjes vaak wel onder de 180 zit. Een verhoging van mijn stapfrequentie met 5 spm.

Overigens is dit mijn eigen analyse, want de man van die Stride Lab die zei niets anders dan: "Dit hoort bij jou. Zou er niet teveel aan doen. Je knieinzet is goed en het kantelen van je bekken ook.
Wat wel belangrijk is om hier op te merken: Jij noemt hier een natuurlijke verandering in jouw loopstijl door een aanpassing aan de stapfrequentie en kiest er voor om het via dat pad (pasfrequentie) aan te passen. Geen (geforceerde) verandering aan techniek die niet natuurlijk is.

En als het over het coachen van sport-techniek gaat: De tip is vaak overdreven ten opzichte van de verandering die echt moet gebeuren. Iemand die op zijn hiel land en er op gaat letten om op de "punt van zijn tenen" gaat landen gaat in de praktijk op zijn midden/voorvoet landen.

De verandering voelt vaak veel extremer dan de echte verandering aan de techniek

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Had eigenlijk helemaal geen zin en fut om te lopen. Maar mán, wat is het lekker weer om te lopen. Had me zelfs met korte broek en sleeve shirt nog te warm aangekleed. Was erg goed vertoeven in de zon. :)

Een rustige (5.05min/km) 10.5km weg kunnen tikken. Soms wat drops in snelheid gehad omdat er nog sneeuw lag en het wat glad was, maar héérlijk stabiel en rustig gelopen met een gem. hs van 160.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:00
Na een tijdje weinig te hebben gelopen vandaag toch besloten om de clubcross te lopen (vanuit de av)
De mannen moesten als eerste dus het was nog erg rustig. Beetje voorzichtig ingelopen want de grond was nog bevroren en er lag nog wat sneeuw.
Daarna naar de start gelopen en lekker rustig begonnen aan het eerste rondje van de vijf.
Ik hoopte om tenminste drie rondjes te kunnen lopen omdat ik nog steeds wat last heb van mijn achillespees. Maar het viel mee omdat de fysio afgelopen vrijdag deze lekker los had gemasseerd samen met mijn kuit. Na het tweede rondje voelde in mijn achillespees een heel klein beetje dus kon ik lekker doorlopen. Ik liep het laatste rondje alleen omdat ik de snelle jongens niet bij kon houden. Het was ondertussen best druk geworden dus werd ik nog naar de finish toe geschreeuwd door een hoop mensen.
Tijdens de prijsuitreiking bleek dat er maar twee meededen in mijn leeftijdsgroep dus kon ik mooi effe een medaille ophalen :)
Nu lekker uitrusten en kuiten rekken en dan op naar de boscross volgende week in Amsterdam.

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Drawer schreef op zondag 4 maart 2018 @ 12:26:
Had eigenlijk helemaal geen zin en fut om te lopen. Maar mán, wat is het lekker weer om te lopen. Had me zelfs met korte broek en sleeve shirt nog te warm aangekleed. Was erg goed vertoeven in de zon. :)

Een rustige (5.05min/km) 10.5km weg kunnen tikken. Soms wat drops in snelheid gehad omdat er nog sneeuw lag en het wat glad was, maar héérlijk stabiel en rustig gelopen met een gem. hs van 160.
Was inderdaad heerlijk! Liep zelf in kort/kort (wel een thermoshirt onder het shirt aan nog) en dat was warm zat. Zie ik weet ik het hoeveel mensen lopen in lang/lang, met muts en nog extra vest of jack... moet er niet aan denken hoe warm die het hadden.

Maar is een gem hs van 160 rustig? Ligt natuurlijk allemaal aan je rust en max hs, maar zelf probeer ik mijn rustige loopjes rond de 140 te houden :)

• Drawer
  • Niet online
m0ridin schreef op zondag 4 maart 2018 @ 16:25:
[...]

Was inderdaad heerlijk! Liep zelf in kort/kort (wel een thermoshirt onder het shirt aan nog) en dat was warm zat. Zie ik weet ik het hoeveel mensen lopen in lang/lang, met muts en nog extra vest of jack... moet er niet aan denken hoe warm die het hadden.

Maar is een gem hs van 160 rustig? Ligt natuurlijk allemaal aan je rust en max hs, maar zelf probeer ik mijn rustige loopjes rond de 140 te houden :)
Rustig is 160 ja. Goed trainingstempo is >170 en wedstrijd is constant 180 met pieken ver boven de 190.

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteren de Berden Voorjaarsloop 15km in Venlo gelopen, voor ons als groep (5 lopers) was dit een soort van generale repetitie. De opdracht was simpel; loop op HM-tempo (4.27/km) en niet veel harder, blijf als groep bij elkaar, houdt elkaar uit de wind en je moet het gevoel hebben dat je na afloop nog zeker 5 km had kunnen doorlopen.

Vanaf het eerste rondje hield iedereen zich netjes aan de opdracht. Goed, met 4.21/km gingen we net iets te hard, maar zo direct na de start is het altijd even zoeken en ga je, mede doordat iedereen als een raket naar voren knalt, automatisch te hard. Het 2e rondje het tempo iets naar beneden bijgesteld en verder zo doorgelopen. Wat me opviel is dat wij vanaf km 2 eigenlijk al zijn begonnen met stofzuigen; lopers die te hard uit de starblokken schieten pik je dan al op. Ik vraag met dan wel eens af wáárom ga je in godsnaam zo hard van start. Als je na 2 km al een inkakker krijgt en moet er nog 13... lange wedstrijd.

Maar goed, ons tempo schommelde zo tussen de 4.27 en 4.17 max. We hadden een mooi groepje opgebouwd, op een gegeven moment bestond het groepje uit 12. Maar veel lopers konden het tempo niet meer bijbenen en lieten ons gaan.
Wat me opviel was dat we tijdens het lopen nog gewoon konden praten, makkelijk van kop konden wisselen, iedereen de tempo;s makkelijk kon bijhouden (ook het iets snellere werk) en, als ik voor mezelf mag spreken, heel makkelijk liep. Mijn hartslag is over de hele wedstrijd gemiddeld 172 geweest. Wetende dat mijn max 196 is voelde deze wedstrijd qua tempo en intensiteit als een duurloop-tempo 3 aan.

De laatste kilometer zaten we iets te hoog in tempo, maar omdat 1 loper (uit onze hardloopgroep) het toch wel zwaar begon te krijgen hebben we het tempo naar beneden gezet om zo samen tot het 300 meter punt voor de finish te lopen. Vanaf hier hadden we afgesproken zouden de mensen die nog over hebben een eindsprint gaan inzetten, de mensen die niet meer konden liepen door.
Met een mooie versnelling naar 3.00/km ben ik er nog een paar voorbij gegaan en met een eindtijd van 1.05.41 over de eindstreep gekomen, toch 1 minuut (3 seconden per kilometer (4.24 gemiddeld)) te hard volgens schema, maar ach.. je kunt niet precies op de seconde blijven lopen hé en beter iets te hard dan te langzaam :).
Al met al een hele goede generale. We hebben als groep laten zien dat we 15km bij elkaar kunnen blijven, hetzelfde tempo kunnen lopen, elkaar afwisselen, dat we elkaar niet laten stikken als er 1 niet mee kan komen.

Over 19 dagen is de Venloop en mogen we dit kunstje herhalen. Hopelijk heeft iedereen dan de vorm van gisteren, dan lopen we collectief naar een dik PR! Maar goed, je mag niet jinxen, dus ik probeer niet over enthousiast te zijn en laat me niet gek maken door nu te denken.. 4.24 voelde makkelijk, laat ik het eens op 4.20 gaan proberen. Dat zou kunnen en ga ik waarschijnlijk ook volhouden, maar het probleem met de Venloop is dat ik een haat/liefde verhouding heb met dit parcours. Op de 13 kilometer moet je de Zuiderbrug beklimmen. Een redelijke klim van ongeveer een meter of 400/500, dus die hakt er wel in. Als ik dit punt voorbij ben en me nog goed voel, durf ik het tempo wel iets naar boven te schroeven :).

Stats for nerds :P
  • Afstand : 15 km
  • Gemiddelde en max tempo : 4.24 / 3.02 / km
  • Caloriën verbrand : 789
  • Gemiddelde en max hartslag : 172 / 187
  • Aantal hoogtemeters op en af : 32 / 32
  • Gemiddelde & max cadans : 187 / 211
  • Gemiddelde paslengte : 1.22m

[ Voor 5% gewijzigd door Calitomnication op 05-03-2018 08:10 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/e18PeVv7wz32Xz3fsme0FwqT/full.jpg

Nog even terugkomende op het Product Matrix verhaaltje, hier is ie dan :)
Mijn persoonlijke gevoel met de schoenen komt dus niet helemaal overeen, als je het over demping hebt, maar qua flexibiliteit klopt het wel.

• racoon

racoon

mooowwww

Gister de 8 kastelenloop in Vorden gedaan, was een zware loop,ik liep de 30 km in 3:23:54

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:28

Roozzz

Plus ultra

Pathogen schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:08:
[afbeelding]

Mijn persoonlijke gevoel met de schoenen komt dus niet helemaal overeen, als je het over demping hebt, maar qua flexibiliteit klopt het wel.
Ik zag/zie de Xodus altijd als een soort tank van een trailschoen: Gigantisch veel stevigheid en stabiliteit. Maar kennelijk heeft Saucony nog diverse wegschoenen die nog meer stabiliteit leveren :P Demping kan ik me dan weer wel in vinden, die is aanwezig maar niet overdreven.

Wel grappig dat als ik mijn schoenen zo zou indelen, ze allemaal in het kwadrant linksonder terecht zouden komen :)

In ander nieuws; ik liep gisteren een hellinkje in het bos af (die ik al zeker duizend keer gelopen heb) en struikelde daarbij. Vervolgens nog probleemloos een uurtje doorgelopen en afgezien van enkele schaafplekken geen centje pijn.

Gisteravond had ik een verjaardag en toen ik naar huis wilde bleek ik mijn linkervoet amper nog te kunnen belasten. Inmiddels is dat nog niet beter en schuifel/hinkel ik door het huis. Vanmiddag de huisarts maar eens een bezoekje brengen :(

If you can see, look. If you can look, observe

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Roozzz schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:42:
[...]

Ik zag/zie de Xodus altijd als een soort tank van een trailschoen: Gigantisch veel stevigheid en stabiliteit. Maar kennelijk heeft Saucony nog diverse wegschoenen die nog meer stabiliteit leveren :P Demping kan ik me dan weer wel in vinden, die is aanwezig maar niet overdreven.

Wel grappig dat als ik mijn schoenen zo zou indelen, ze allemaal in het kwadrant linksonder terecht zouden komen :)

In ander nieuws; ik liep gisteren een hellinkje in het bos af (die ik al zeker duizend keer gelopen heb) en struikelde daarbij. Vervolgens nog probleemloos een uurtje doorgelopen en afgezien van enkele schaafplekken geen centje pijn.

Gisteravond had ik een verjaardag en toen ik naar huis wilde bleek ik mijn linkervoet amper nog te kunnen belasten. Inmiddels is dat nog niet beter en schuifel/hinkel ik door het huis. Vanmiddag de huisarts maar eens een bezoekje brengen :(
Ik vond de Ride ook al een behoorlijk stevig ding, dus alles rechts daarvan hoef ik niet eens over na te denken :Y
Grappig is ook dat Vincent mijn Topo's aanwees ergens ver linksonder buiten het plaatje :P en ook het wedstrijdgamma ligt hier buiten.

Oh, wat zou ik als datanerd graag een website zien die dit staaft op keiharde meetbare waarden en álle schoenen in zo'n matrix weet te knallen...

Het zaadje is in ieder geval echt wel geplant. Iedere keer dat ik mijn voeten iets voel denk ik "hmm, ik zou natuurlijk toch die Freedom ISO kunnen kopen en mijn voeten wat minder belasten".
Goed werk, Saucony ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Pathogen op 05-03-2018 09:56 ]

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:59

vhal

ಠ_ಠ

[afbeelding]

Op zich wel handig, zo'n matrix. Ik heb nu de Omni en ik zie wel een alternatief binnen het gamma van Saucony om eens af te wissen (Hurricane en/of Guide).

Het echte 'links-onder' -spul zoals genoemd begin ik met mijn gewicht en slappe rechterenkel niet eens aan. Dan maar een stevig ding zoals de Omni (al vind ik deze persoonlijk 'soepel' genoeg, ik heb andere merken geprobeerd die echt een stuk steviger zijn als ik ze wegzet op de X-as )

Wat anders, soms baal ik dat ik in de Randstad woon en niet op de Veluwe... :/
Plaatje van afgelopen zaterdag waar er geen vlokje sneeuw te vinden was :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uGSOoK595lFzQ4bDzMwXmJgZ/full.jpg

Strava

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
racoon schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:26:
Gister de 8 kastelenloop in Vorden gedaan, was een zware loop,ik liep de 30 km in 3:23:54
Top, een goede training voor je marathon dus! Voor mij was het een beetje een rare hardloopsessie. Ik was achteraan gaan staan, dat was dus verschrikkelijk slalommen in het begin. Na anderhalve kilometer kwam ik een kennis tegen, daar mee samengelopen tot de 4km splising, en de laatste 6 kilometer er maar een tempoloopje van gemaakt. Soms ga je dingetjes die je voelt uitvergroten, maar ik denk dat m'n knie weer in orde is. Na afloop nog een dik uur gewacht op m'n chauffeur die met 1:54 negende werd op de 30km.

Dinsdag en donderdag een uur rustig hardlopen. Dan staat zaterdagochtend 30km spelen in het bos in m'n agenda. Ik ben van plan 30km te lopen rondom en over het tweede deel van de 50km bij de Salland Trail. Ik heb me niet ingeschreven voor de 25, dat parcours vind ik niet zo leuk, de tweede helft van de 50 vind ik wel leuk.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

vhal schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:37:
[...]

Op zich wel handig, zo'n matrix. Ik heb nu de Omni en ik zie wel een alternatief binnen het gamma van Saucony om eens af te wissen (Hurricane en/of Guide).

Het echte 'links-onder' -spul zoals genoemd begin ik met mijn gewicht en slappe rechterenkel niet eens aan. Dan maar een stevig ding zoals de Omni (al vind ik deze persoonlijk 'soepel' genoeg, ik heb andere merken geprobeerd die echt een stuk steviger zijn als ik ze wegzet op de X-as )

[afbeelding]
Vergeet niet dat je met een steviger schoen je enkel niet zult verbeteren, hooguit ontzien (als het al helpt).
Ik zeg niet dat een flexibele schoen je enkelprobleem magischerwijs oplost, dat is iets wat alleen kan door voorzichtig en héél rustig opbouwen, maar ik ben ervan overtuigd aan dat een flexibele (dus niet per sé dempingsloze!) schoen uiteindelijk beter is voor elke voet.

In het algemeen sprekende (dus niet per sé op jou van toepassing, ik ken je specifieke enkelprobleem niet en kan daar dus niet over oordelen):

Volgens mij ligt hier vaak een volgordelijk probleem aan ten grondslag. Men begint met hardlopen, met de "voorkennis" dat het zwaar is voor de knieën wordt een paar schoenen gekocht dat zoveel mogelijk tegenhoudt en dempt, afstand wordt uitgebouwd, snelheid opgebouwd en dáárna wordt eens goed naar techniek gekeken. Wil je dán nog iets veranderen, dan moet je afleren, afbouwen, opbouwen, aanleren, een hele reutemeteut waar veel lopers niet eens aan zullen beginnen en ook nog eens een proces waar een blessure zo opgelopen is.

Mijn vrouw, die nu effectief opnieuw begonnen is met hardlopen, loopt op een paar schoenen die amper de naam hardloopschoen mogen hebben (de zoektocht naar de juiste schoen is nog druk bezig) maar wel enorm flexibel zijn in zowel lengte als breedte.
Dit maakt het voor haar een stuk makkelijker om te voelen wanneer ze middenvoets landt (vroeger een enorme haklander) en qua impact heeft ze nu 0,0 problemen ondanks overgewicht, waar vroeger enkel, knie, heup en onderrug behoorlijk wat te verduren hebben.
Al deze zaken eigenlijk alléén door flexibel schoeisel en focus op een techniek die de impact minimaal houdt. Al het andere is ondergeschikt, want het doel is te kunnen hardlopen tot de rollator eraan te pas komt :)

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-12 11:31
Sinds vorig jaar februari heb ik last van een kopersknie. Met fysio ging het beter totdat ik begin september een halve marathon liep. Binnen 1 km direct last van mijn knie. Ik wilde niet opgeven en heb strompelend de finish gehaald. Sindsdien continu pijn.

Ik loop inmiddels bij een sportarts/orthopeed in het ziekenhuis. Ik moet zeggen dat ik 's nachts niet meer wakker lig van de pijn en weer een beetje normaal kan wandelen. Als ik teveel gewandeld heb of teveel trap heb gelopen dan heb ik weer last.

Erg irritant zo'n lopersknie. Heb sinds september niet meer kunnen hardlopen, begin er gek gezegd psychisch last van te krijgen. Hardlopen is een uitlaatklep en zorgt dat mijn hoofd leeg raakt..
Zou mooi zijn als ik weer een beetje mag hardlopen. Dalijk weer een afspraak bij de sportarts.

• tlpeter
vhal schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:37:
[...]

[afbeelding]
De guide is ,zo ver ik weet, een antipronatie schoen. Je kunt dus niet zomaar even een andere schoen selecteren uit deze matrix.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:18
tlpeter schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:26:
[...]

De guide is ,zo ver ik weet, een antipronatie schoen. Je kunt dus niet zomaar even een andere schoen selecteren uit deze matrix.
Dat is de omni ook. ;)
Weet trouwens niet of ze dan wel of niet inwisselbaar zijn, ben ik wel benieuwd naar.

• TheOmen

Dank!

Tijdens het Stride Lab werd ook telkens gevraagd of de schoen die ik aanhad nu meer of minder demping en/of stabiliteit bood. Ik vond het moeilijk te zeggen en zat soms 180 graden anders dan volgens de matrix zou moeten.
Het verschil tussen 4 en 8mm drop was wat dat betreft wel duidelijk te voelen.
Oh, en dat de Libery mij het gevoel gaf dat mij jaaaren geleden deed besloten om voor het eerst Triumphs te kiezen: die 'knik' in de voorvoet waardoor je bij het afrollen een soort van duw naar voren krijgt. Dat is in de latere Thriumphs, en zeker in de ISO-varianten, eigenlijk helemaal verdwenen.

En toen was het zondag en deed de dag z'n naam eer aan. Maar, toch niet helemaal gerustgesteld na het weer van de vorige dagen toch maar een thermoshirt, longleeve convertible en lange tight aan getrokken voor een tochtje naar de schaapskooi.
Was blij dat ik mijn mouwen kon oprollen en voorop alle ritsen kon opentrekken. Wat een verschil in temperatuur! 8)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-12 16:12

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Signs schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:16:
Sinds vorig jaar februari heb ik last van een kopersknie. Met fysio ging het beter totdat ik begin september een halve marathon liep. Binnen 1 km direct last van mijn knie. Ik wilde niet opgeven en heb strompelend de finish gehaald. Sindsdien continu pijn.

Ik loop inmiddels bij een sportarts/orthopeed in het ziekenhuis. Ik moet zeggen dat ik 's nachts niet meer wakker lig van de pijn en weer een beetje normaal kan wandelen. Als ik teveel gewandeld heb of teveel trap heb gelopen dan heb ik weer last.

Erg irritant zo'n lopersknie. Heb sinds september niet meer kunnen hardlopen, begin er gek gezegd psychisch last van te krijgen. Hardlopen is een uitlaatklep en zorgt dat mijn hoofd leeg raakt..
Zou mooi zijn als ik weer een beetje mag hardlopen. Dalijk weer een afspraak bij de sportarts.
Balen man. Ik heb er weinig zinnigs aan toe te voegen behalve dat ik me kan voorstellen hoe het voelt, niet kunnen hardlopen terwijl je graag wilt. Beterschap!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@Roadman @tlpeter De Omni staat er min of meer naast, het AP-blok is vergelijkbaar met dit model als de reviews bekijk op solereview. Misschien wel een goed idee om dit eens te bekijken bij zo’n Stride-lab.

Strava

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-12 16:56
Signs schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:16:

Hoe ziet de behandeling eruit? En zijn er andere sporten (fietsen, zwemmen) die je wel mag/kunt doen en die ook als uitlaatklep kunnen dienen?

Sterkte in ieder geval!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-12 11:31
mefjoew schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:12:
[...]

Hoe ziet de behandeling eruit? En zijn er andere sporten (fietsen, zwemmen) die je wel mag/kunt doen en die ook als uitlaatklep kunnen dienen?

Sterkte in ieder geval!
De behandeling bestaat uit dagelijks koelen met een icepack, rekken en strekken.

Intussentijd doe ik krachttraining. Ik dacht dat de arts zei dat ik de benen moest ontzien, vandaag bleek dat niet het geval te zijn en mag ik de benen wel trainen maar tot een bepaald niveau. Niet volledig strekken bij oefeningen.

Ik merk dat krachttraining niet hetzelfde effect heeft als hardlopen wat betreft de uitlaatklep 😁

Net terug van de sportarts, volgende werk zaterdag krijg ik een MRI. Daarna zien we wel verder.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zo heb je het over schoenen willen kopen met flinke demping, zo loop je weer een héérlijk rondje op je Fli-Lytes. Handig man. Ga ik toch weer richting Merrels en Vibrams denken :P

Ben dit weekend ook weer even in aanraking geweest met barefoot-schoenen-publiek (niet hardlopers) en dat blijft toch ook zijn charme houden. Schoenen, schoenen, schoenen, het is een gebed zonder eind!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Signs schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:25:
[...]

De behandeling bestaat uit dagelijks koelen met een icepack, rekken en strekken.

Intussentijd doe ik krachttraining. Ik dacht dat de arts zei dat ik de benen moest ontzien, vandaag bleek dat niet het geval te zijn en mag ik de benen wel trainen maar tot een bepaald niveau. Niet volledig strekken bij oefeningen.

Ik merk dat krachttraining niet hetzelfde effect heeft als hardlopen wat betreft de uitlaatklep 😁

Net terug van de sportarts, volgende werk zaterdag krijg ik een MRI. Daarna zien we wel verder.
Balen man! Kan me gewoon niet voorstellen wat de impact zou zijn als ik van de ene op de andere dag niet meer zou mogen hardlopen! Hoop dat ze er met een behandeling (of rust) iets aan kunnen doen én dat je, als alles weer achter de rug is, weer kunt gaan hardlopen!

Beterschap en sterkte d:)b

tips voor New York

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Signs schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:25:
[...]

Zwemmen is een goede sport om veel spiergroepen te trainen maar gewrichten weinig te belasten. Ik zou aan de fysio/arts vragen of dat een optie is, dat voelt in ieder geval hetzelfde als hardlopen/fietsen/roeien
ok, eigenlijk kan je het niet vergelijken, het raakt het meeste spiergroepen

[ Voor 8% gewijzigd door ANdrode op 05-03-2018 15:03 ]

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:31

Rudedadude

Maybe we were born to run

Pathogen schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:29:
Zo heb je het over schoenen willen kopen met flinke demping, zo loop je weer een héérlijk rondje op je Fli-Lytes. Handig man. Ga ik toch weer richting Merrels en Vibrams denken :P

Ben dit weekend ook weer even in aanraking geweest met barefoot-schoenen-publiek (niet hardlopers) en dat blijft toch ook zijn charme houden. Schoenen, schoenen, schoenen, het is een gebed zonder eind!
Je hebt mijn schoenen-manie wel redelijk overgenomen :) Ik ben het overigens niet eens met die matrix en of die de relevante onderdelen laat zien. flexibiliteit en stabiliteit zijn geen tegenovergestelden en gewicht en heeldrop zijn net zo belangrijk. En dan hou je het belangrijkste onderdeel, pasvorm, nog over en dat kun je ook moeilijk in een matrix zetten (of je krijgt zoiets als hiel, middenvoet en voorvoet breedte). En idd, de leukste Saucony's als de fasttwitch, type A en de endorphine staan er nog niet bij. Niet dat die schoenen ooit breed genoeg zijn voor mijn voeten, maar toch :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• tlpeter
OMG, mijn zoon had gisteren nog "effe" hardgelopen nadat ik had gezegd dat Rotterdam nog maar een maandje is.We lopen daar allebij de kwart marathon.
Hij had even 10km gelopen in 53 minuten maar bij elke kilometer 10 keer opdrukken.
Is hij vandaag weer gegaan maar dan 10 kilometer zonder opdrukken en nog redelijk rustig aan in 49 minuten.
Ik ben zo jaloers :)

• Tigertje
  • Laatst online: 05-02 18:50
tlpeter schreef op maandag 5 maart 2018 @ 19:40:
OMG, mijn zoon had gisteren nog "effe" hardgelopen nadat ik had gezegd dat Rotterdam nog maar een maandje is.We lopen daar allebij de kwart marathon.
Hij had even 10km gelopen in 53 minuten maar bij elke kilometer 10 keer opdrukken.
Is hij vandaag weer gegaan maar dan 10 kilometer zonder opdrukken en nog redelijk rustig aan in 49 minuten.
Ik ben zo jaloers :)
Ja, toen ik jong was liep ik ook ongetraind en met doorrookt lichaam 5km onder de 22 minuten. 30 jaar later moet ik daar toch wat meer mijn best voor doen :-( .

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Idd, zucht... vroeger... Moest ik op zaterdag de hele dag in de supermarkt werken, vervolgens snel naar huis, eten, omkleden en om 21.00 op de fiets richting stad. Om 3.00 met je zatte kop naar huis maar eerst nog even naar de frietkraam om je gezicht vol te duwen met friet, frikandel speciaal en cola.

De volgende dag om 8.30 opstaan, half broodje eten, 9.15 in de kantine, 9.30 warmlopen en om 10.00 voetballen. Nergens last van!!!!

Nu 15 jaar later....'s avonds om 3 uur naar bed, 's morgens zo brak als ik weet niet wat :D :P

tips voor New York

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:25

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Calitomnication schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 07:34:
Idd, zucht... vroeger... Moest ik op zaterdag de hele dag in de supermarkt werken, vervolgens snel naar huis, eten, omkleden en om 21.00 op de fiets richting stad. Om 3.00 met je zatte kop naar huis maar eerst nog even naar de frietkraam om je gezicht vol te duwen met friet, frikandel speciaal en cola.

De volgende dag om 8.30 opstaan, half broodje eten, 9.15 in de kantine, 9.30 warmlopen en om 10.00 voetballen. Nergens last van!!!!

Nu 15 jaar later....'s avonds om 3 uur naar bed, 's morgens zo brak als ik weet niet wat :D :P
Haha, heel herkenbaar. En dan hoor je om je heen collegaatjes van net in de 20 zeuren dat ze zo moe zijn... Ik wist nog helemaal niet wat moe was op die leeftijd :).

Battle.net || Strava

• Miki
Calitomnication schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 07:34:

Oh zo herkenbaar dit :)

Ik begin herstelloopjes steeds meer te waarderen. Zag ze het afgelopen jaar als een verplicht nummer in mijn schema maar merk wel dat ik er ook echt goed op herstel. Stijfheid en spierpijntjes gaan echt weg zolang je maar laag in je hartslagzone blijft lopen. Dat laatste is natuurlijk bar irritant als je door Jan en alleman wordt ingehaald terwijl je weet dat je harder kunt. Inmiddels zakt de hartslag gestaag en gaat het tempo omhoog :)

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-12 12:03
bert74 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 17:30:
Ik ben al ruim een half jaar aan het klooien met mijn linkeronderkuit. Een jaar geleden ben ik overgestapt van extreme haklanding naar midvoetlanding. De pijn in m'n scheenbenen is volledig over, maar mijn linkeronderkuit blijft stijf en gevoelig.

De situatie is zeker niet beter geworden nadat ik van de Asics Nibums 18 naar de Adidas Supernova ben overgestapt. Ik kan nu maar 10-12km per week lopen, doe ik meer dan vindt mijn kuit dat niet leuk en moet ik herstellen.

Afgelopen zaterdag voor het eerst weer gelopen op mijn nieuwe Brooks ghost 10, die ik nog in de kast had liggen. Deze zijn een stukje steviger, maar wel een stuk sneller. Tot mijn verbazing nauwelijks last van mijn kuit! Tijdens het lopen helemaal niet, de volgende dag een klein beetje. Het zou toch niet waar zijn dat de Adidassen mijn kuitproblemen zo nadelig beïnvloeden? Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben?
Ik loop nu 2-3 weken met mijn nieuwe Brooks, een bescheiden afstand van ~12km per week, 3 keer per week lopen. Mijn kuit-probleem is sterk verbeterd, ik heb sterk de indruk dat de Adidassen die ik hiervoor had gewoon niet fijn waren voor mijn midvoetlanding.

Maar er is wel een maar, ik heb sinds anderhalve week wat last van mijn lies, heup. Niet echt pijnlijk, maar een beetje zeurend. Ik heb de indruk dat het mijn adductoren zijn die moeten wennen aan andere belasting van mijn schoenen. Wat ik lees dat het vaak overbelasting is.

Ik heb geleerd om pijntjes serieus te nemen, dus ik ga vanavond een kort loopje op mijn Adidassen doen om de belasting een beetje af te wisselen. Tevens vraag ik mij af of ik weer even naar de Fysio moet om naar mijn lies te kijken. Iemand ervaring met overbelaste Adductoren?

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Roozzz schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:42:

Vanochtend foto's moeten laten maken: bleek gelukkig niet gebroken. Het schijnt wel weer lekker atypisch te zijn, normaal gesproken heb je bij dit soort verzwikkingen last van de buitenzijde van de voet. Maar bij zit het aan de binnenkant :P
Hoe dan ook, de rest van de week niet belasten en zoveel mogelijk met de benen omhoog. Hopelijk zien we dan verbetering optreden. Ik denk dat ik maar even niet meega met de trailtour eind van de maand :/

• Miki
bert74 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:39:
[...]

Ik loop nu 2-3 weken met mijn nieuwe Brooks, een bescheiden afstand van ~12km per week, 3 keer per week lopen. Mijn kuit-probleem is sterk verbeterd, ik heb sterk de indruk dat de Adidassen die ik hiervoor had gewoon niet fijn waren voor mijn midvoetlanding.

Maar er is wel een maar, ik heb sinds anderhalve week wat last van mijn lies, heup. Niet echt pijnlijk, maar een beetje zeurend. Ik heb de indruk dat het mijn adductoren zijn die moeten wennen aan andere belasting van mijn schoenen. Wat ik lees dat het vaak overbelasting is.

Ik heb geleerd om pijntjes serieus te nemen, dus ik ga vanavond een kort loopje op mijn Adidassen doen om de belasting een beetje af te wisselen. Tevens vraag ik mij af of ik weer even naar de Fysio moet om naar mijn lies te kijken. Iemand ervaring met overbelaste Adductoren?
Misschien een hele gekke suggestie maar is je loophouding in orde en is je belasting(lees snelheid) evenredig aan je conditie?

Ik merk namelijk zelf dat na mijn intervaltrainingen ik echt stijfheid en spierpijntjes oploop terwijl ik bij een lange maar rustige duurloop nagenoeg niets oploop. Wellicht dat het helpt om je tempo omlaag te gooien en goed naar je techniek te kijken om ze zien of je wat verbetering merkt.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-12 17:13

McMiGHtY

- burp -

Na zondag laatste Twiske Molen Loop te hebben gedaan van dit seizoen had ik besloten om gisteravond gewoon te gaan.
Na een kilometertje...vonden mijn kuiten het echter niet zo'n goed idee om er een lang loopje van te maken. Toen maar gegaan voor een klein beetje tempo:

https://www.strava.com/activities/1437877878

Vanavond maar even niet veel, klein beetje core (vrouwlief duikte de sauna in dus pappa heeft een avond de afstandsbediening) en dan woensdag maar weer naar buiten.

Het is echt weer heelijk weer btw \o/

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• bert74
Miki schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 10:51:
[...]

Misschien een hele gekke suggestie maar is je loophouding in orde en is je belasting(lees snelheid) evenredig aan je conditie?

Ik merk namelijk zelf dat na mijn intervaltrainingen ik echt stijfheid en spierpijntjes oploop terwijl ik bij een lange maar rustige duurloop nagenoeg niets oploop. Wellicht dat het helpt om je tempo omlaag te gooien en goed naar je techniek te kijken om ze zien of je wat verbetering merkt.
Ik loop op dit moment vooral rustig om hoge belasting/blessures te voorkomen. Tempo 6:00 - 6:20 per kilometer. Pasfrequentie is altijd rond de 180. Loopjes variëren van 3-6km. Als ik nu alles op alles zet zou zetten zou ik de 5KM in dik 25 minuten kunnen doen, dus ik denk dat die 6:00 per km rustig genoeg is.

Ik vermoed dat mijn nieuwe Brooks schoenen beter voor mijn kuiten zijn, maar dat mij pezen in mijn lies er erg aan moeten wennen en daardoor overbelast raken. Ik weet niet hoe erg dat is.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:50
Na een week niet gelopen door het heerlijke weer, vandaag weer mijn 8km rondje. Had dat pas 2 maal gedaan, vlak voor het slechte weer. Toen ging het eigenlijk lekkerder. Kwam op een of andere manier niet fijn in mijn loop. Te snel na mijn ontbijt (3 beschuiten, 2 bakken thee en een boterham), kreeg mijn hartslag niet onder controle en on top of it, na een km of 5 licht last van li-knie. Blessure waar ik echt al in geen 6 jaar last van heb gehad. ben met die knie door de Himalaya gegaan, HM gelopen en een soort RoParun (maar dan nog wat langer). En toen nergens last van. En dat allemaal zonder brace (die ik daarvoor toch altijd in mijn rugzak had zitten als ik langere afstanden liep). Dus of dat nou een toevalligheidje is? Pijn is ook gelijk weer weg na het gewoon lopen.
Heb dus niet echt genoten

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

maartend schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 12:47:
Na een week niet gelopen door het heerlijke weer, vandaag weer mijn 8km rondje. Had dat pas 2 maal gedaan, vlak voor het slechte weer. Toen ging het eigenlijk lekkerder. Kwam op een of andere manier niet fijn in mijn loop. Te snel na mijn ontbijt (3 beschuiten, 2 bakken thee en een boterham), kreeg mijn hartslag niet onder controle en on top of it, na een m of 5 licht last van li-knie. Blessure waar ik echt al in geen 6 jaar last van heb gehad. ben met die knie door de Himalaya gegaan, HM gelopen en een soort RoParun (maar dan nog wat langer). En toen nergens last van. En dat allemaal zonder brace (die ik daarvoor toch altijd in mijn rugzak had zitten als ik langere afstanden liep). Dus of dat nou een toevalligheidje is? Pijn is ook gelijk weer weg na het gewoon lopen.
Heb dus niet echt genoten
Een blessure die zich na 5 meter al aandient, het kan.. maar in mijn ogen wel heel rap. Is het niet meer te wijten aan het feit dat je (wellicht, mogelijk, misschien) te snel en zonder warming up van start bent gegaan? Kan best dat je eerder vermelde blessure icm een koud knie geen goede combinatie is geweest.
Probeer het van het weekend nog een keer, maar dan op een lager tempo, je moet ook niet gaan forceren natuurlijk :).

tips voor New York

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Calitomnication schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 12:56:
[...]

Een blessure die zich na 5 meter al aandient, het kan.. maar in mijn ogen wel heel rap. Is het niet meer te wijten aan het feit dat je (wellicht, mogelijk, misschien) te snel en zonder warming up van start bent gegaan? Kan best dat je eerder vermelde blessure icm een koud knie geen goede combinatie is geweest.
Probeer het van het weekend nog een keer, maar dan op een lager tempo, je moet ook niet gaan forceren natuurlijk :).
minuten >:)

• DaanDH
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-05 20:37
Aankomende zondag ga ik meelopen in de CPC.
Eerste wedstrijd sinds mijn 18e :) ben benieuwd!
Ben altijd wel druk met fitness en groepslessen, hier heb ik nu dus hardlopen aan toegevoegd. Ben 2 maanden geleden begonnen met 3 tot 4 keer per week hard te lopen. Heb als doel gesteld; 10km binnen 45 minuten...
Kan niet wachten tot het zondag is!

• kwakke01

kwakke01

of km

:P

anyways, wel irri; mss toch te snel begonnen? (een paar weekjes rust merk ik zeker de eerste loopjes best; alsof je lichaam weer geactiveerd moet worden.)

• maartend
kwakke01 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:20:
[...]

of km

:P

anyways, wel irri; mss toch te snel begonnen? (een paar weekjes rust merk ik zeker de eerste loopjes best; alsof je lichaam weer geactiveerd moet worden.)
Idd km. En ja, toen ik een km onderweg was had ik in de gaten dat ik ong 20s sneller liep dan bedoeld. Dus hopelijk komt het vandaar.
Thnx

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@P.O. Box @kwakke01 @maartend

8)7 8)7 ooooow ja.. Maar er stond toch echt meter :P
Dacht wel al bij mezelf... hoe kun je in godsnaam na 5 meter al last krijgen en waarom loop je dan ook door

tips voor New York

• maartend
Calitomnication schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:25:
@P.O. Box @kwakke01 @maartend

8)7 8)7 ooooow ja.. Maar er stond toch echt meter :P
Dacht wel al bij mezelf... hoe kun je in godsnaam na 5 meter al last krijgen en waarom loop je dan ook door
Stond er ook ongeveer (mijl, miniuut, meter, verzin maar wat.), dus even aangepast.

[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 06-03-2018 13:37 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

DaanDH schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:20:
Aankomende zondag ga ik meelopen in de CPC.
Eerste wedstrijd sinds mijn 18e :) ben benieuwd!
Ben altijd wel druk met fitness en groepslessen, hier heb ik nu dus hardlopen aan toegevoegd. Ben 2 maanden geleden begonnen met 3 tot 4 keer per week hard te lopen. Heb als doel gesteld; 10km binnen 45 minuten...
Kan niet wachten tot het zondag is!
succes zondag, ik loop ook mee (halve marathon dan).
Ingeschreven met collega's maar ben de enige die de HM gaat doen :P.

Zal wel geen PR worden, maar een keer genieten van mooie Haagse is ook leuk.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 06-03-2018 23:09 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

Verwijderd

Nadat ik eind september een flinke knie blessure opgelopen bleek te hebben en daardoor mijn plan om mijn eerste HM te gaan lopen moest uitstellen ben ik sinds 2 weken weer begonnen met hardlopen. Heeft me best wat motivatie gekost want ik merkte dat mijn conditie compleet weg was na 4 maanden volledige rust. Tijdens deze herstelperiode geen enkele keer last gehad van mijn knie, ook niet met lange wandelingen bijvoorbeeld en heb in de sportschool mijn beenspieren verbeterd, ook zonder klachten.

Nu, na 4x hardlopen (5km rustig tempo) voel ik mijn knie al weer :( Geen echte pijn maar wel een licht zeurend gevoel na het hardlopen. Begin me nu toch wel zorgen te maken dat ik gewoon niet meer kan hardlopen en had toch echt verwacht dat na 4 maanden rust en klachtenvrij de overbelasting (volgens de fysio) wel opgelost zou zijn.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:56
Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 08:22:
Nadat ik eind september een flinke knie blessure opgelopen bleek te hebben en daardoor mijn plan om mijn eerste HM te gaan lopen moest uitstellen ben ik sinds 2 weken weer begonnen met hardlopen. Heeft me best wat motivatie gekost want ik merkte dat mijn conditie compleet weg was na 4 maanden volledige rust. Tijdens deze herstelperiode geen enkele keer last gehad van mijn knie, ook niet met lange wandelingen bijvoorbeeld en heb in de sportschool mijn beenspieren verbeterd, ook zonder klachten.

Nu, na 4x hardlopen (5km rustig tempo) voel ik mijn knie al weer :( Geen echte pijn maar wel een licht zeurend gevoel na het hardlopen. Begin me nu toch wel zorgen te maken dat ik gewoon niet meer kan hardlopen en had toch echt verwacht dat na 4 maanden rust en klachtenvrij de overbelasting (volgens de fysio) wel opgelost zou zijn.
Zou het niet kunnen zijn dat je het nu voelt omdat je juist je knie hebt belast? Dat elke kleine verandering in inspanning nu voelt alsof het weer helemaal mis is maar eigenlijk gewoon een soort van spierpijn is die je kunt verwachten na zolang uit de running te zijn?

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Webgnome schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 08:27:
[...]

Zou het niet kunnen zijn dat je het nu voelt omdat je juist je knie hebt belast? Dat elke kleine verandering in inspanning nu voelt alsof het weer helemaal mis is maar eigenlijk gewoon een soort van spierpijn is die je kunt verwachten na zolang uit de running te zijn?
Ik hoop het van harte. Herken deze spierpijn echter niet van eerdere keren dat ik een tijd niet hardgelopen heb maar het is wel zo dat ik nu alles in mijn knie voel omdat het aandacht krijgt. Voor nu loop ik ook gewoon door met de nodige rust tussen de keren.

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Ik weet de details niet van jouw blessure, maar ik vind meteen 5k lopen vrij enthousiast. Het klinkt alsof de blessure stevig was en je misschien beter helemaal vanaf nul kan opbouwen. Dus blokjes van 2 min lopen, 1 min wandelen, etc.
Ik begrijp dat dat uitermate frustrerend is, maar als 2x in de week 5k al op het randje is dan zou ik nog rustiger aandoen! Zie het maar zo, beter iets te rustig dan te snel en weer stil komen te staan.

• bert74

Gelijk 4 keer 5km hardlopen is m.i. veel te veel na een rustperiode van 4 maanden. Ik zou gewoon een 6-weeks beginnersschema proberen om je benen te laten wennen aan de belasting. Ik heb hetzelfde gedaan toen ik overstapte van haklanding naar voor/middenvoetlanding. Echt leuk is het natuurlijk niet al dat gewandel er tussendoor, maar het is wel een investering in "heel blijven" op lange termijn.

Conditie zou ik me niet druk over maken, die is over het algemeen snel terug.

Verwijderd

Ik kan me wel wat voorstellen bij wat jullie zeggen. Waarom ik 'gewoon' weer 5KM ben gaan lopen is omdat ik de afgelopen jaren meerdere keren een periode lang hardgelopen heb zonder enig probleem. Daarbij ben ik altijd begonnen met gewoon 5KM te gaan lopen omdat ik conditioneel blijkbaar de 'start to run' niet nodig had.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Het is ook niet dat je conditioneel de start to run niet nodig heb (Kijk naar wielrenners die gaan hardlopen) maar vooral dat je lichaam (weer) moet wennen aan de impact die het lopen heeft op je:
- Botten
- Gewrichten
- Pezen
- Spieren

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 09:43:
Ik kan me wel wat voorstellen bij wat jullie zeggen. Waarom ik 'gewoon' weer 5KM ben gaan lopen is omdat ik de afgelopen jaren meerdere keren een periode lang hardgelopen heb zonder enig probleem. Daarbij ben ik altijd begonnen met gewoon 5KM te gaan lopen omdat ik conditioneel blijkbaar de 'start to run' niet nodig had.
Wat @McMiGHtY zegt :)

De inhoud van je longen en je basisconditie, daar twijfelen wij niet aan. Maar de impact op je lichaam en dan met name de tijd die je nodig hebt om weer te herstellen is veel belangrijker.

Een voorbeeld;
Een collega van mij traint niet consequent, eigenlijk doet hij maar wat. Loopt alle wedstrijden en trainingen volle bak. Een duurloop van 5.50 zit er bij hem echt niet in en 1 dag voor een halve marathon gaat hij 10k op 5.00/km lopen. In een HM begint hij als een idioot, maar zakt op de de 15 langzaam terug en komt doodmoe over de eindstreep en heeft dik een paar uur nodig om te herstellen.
--> PR op de HM: 1 uur 28

Zelf train ik 4x per week, volg een schema. wissel duur af met interval en tempoloop. Ga niet iedere wedstrijd volle bak, maar probeer ook op techniek en gevoel te letten. Zo ga ik ieder jaar een beetje sneller (lees, per jaar loop ik consequent 5 minuten van mijn PR op de HM, als ik de vorm van dit jaar in de HM heb, sneuvelt mijn parcoursrecord met 12 minuten).
De laatste 4 á 5 km kan ik nog een versnelling inzetten en op de laatste 1km / 500 meter kan het volle bak (tot sprinten aan toe). Het herstel duurt een paar minuten over de eindstreep, maar 30 minuten erna is er niks aan de hand en kan ik bier drinken.

Maar het gaat mij meer om de volgende dag op kantoor.
Hij, kan niet traplopen, heeft overal spierpijn en doet dik 1 week niet meer aan hardlopen omdat de benen vol lood zitten
Ik: Nergens last van, voel wel belasting, maar niet meer en niet minder.

Ondanks dat hij een snellere tijd heeft (ongeveer 4 á 5 minuten), dus hij kan het fysiek en mentaal aan, is zijn lichaam daar niet op berekent en straft hem ongenadig af.

Hardlopen is niet alleen afstand overbruggen, ongetraind lopen de meeste mensen 5k en een 10k kunnen ze er ook nog wel uitpersen, maar het gaat om hoe je lichaam erop reageert. :)

tips voor New York

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

McMiGHtY schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 09:46:
Het is ook niet dat je conditioneel de start to run niet nodig heb (Kijk naar wielrenners die gaan hardlopen) maar vooral dat je lichaam (weer) moet wennen aan de impact die het lopen heeft op je:
- Botten
- Gewrichten
- Pezen
- Spieren
Exact dit.

Dé risicogroep voor overbelastingsblessures zijn de mensen die al een goede basisconditie hebben uit een andere sport. Ik moet de eerste wielrenner nog tegenkomen die gaat hardlopen en geen blessure oploopt :+

• bert74
Roozzz schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 10:14:
[...]

Exact dit.

Dé risicogroep voor overbelastingsblessures zijn de mensen die al een goede basisconditie hebben uit een andere sport. Ik moet de eerste wielrenner nog tegenkomen die gaat hardlopen en geen blessure oploopt :+
Ter aanvulling: de meeste wielrenners, maar bijvoorbeeld ook zwemmers en roeiers, hebben een uitstekende basisconditie omdat ze uren achter elkaar op een fiets kunnen zitten. VO2 max is daarom vaak hoog en ook het vetverbrandingsmechanisme is prima. Een wielrenner met een VO2 max van ~50 kan puur op conditie fluitend een 5km in 25 minuten lopen. Als hij dat doet kan hij waarschijnlijk een week niet goed lopen.

Het verschil met hardlopen is dat hardlopen een eentonige beweging is met extreem veel schokbelasting. Het duurt maanden tot jaren om hieraan te wennen.

• bert74
bert74 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:39:
[...]

Gisteren kort loopje (voor het eerst weer in korte broek :) ) van ruim 3km gedaan op mijn "oude" Adidassen. En inderdaad deze geven meer belasting op mijn kuiten, maar minder op mijn heup/lies.

Weer wat geleerd: 1. Niet van de ene op de andere dag overgaan naar behoorlijk andere schoenen, maar geleidelijk 2. Sowieso gaan afwisselen om eenzijdige belasting op bepaalde spiergroepen/pezen te voorkomen.

• TheOmen
bert74 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 10:38:
[...]
2. Sowieso gaan afwisselen om eenzijdige belasting op bepaalde spiergroepen/pezen te voorkomen.
De jongen van het Saucony Stride Lab zei dat het afwisselen van schoenen de kans op blessures met tientallen procenten kan verkleinen.

..

aha hier is het onderzoek.
https://www.runnersworld....hoes-to-lower-injury-risk

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ja, maar dat is logisch. (10% weet ik niet). Met wisselende schoenen train je net weer andere mini spiertjes

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Rudedadude schreef op maandag 5 maart 2018 @ 19:14:
[...]

Je hebt mijn schoenen-manie wel redelijk overgenomen :) Ik ben het overigens niet eens met die matrix en of die de relevante onderdelen laat zien. flexibiliteit en stabiliteit zijn geen tegenovergestelden en gewicht en heeldrop zijn net zo belangrijk. En dan hou je het belangrijkste onderdeel, pasvorm, nog over en dat kun je ook moeilijk in een matrix zetten (of je krijgt zoiets als hiel, middenvoet en voorvoet breedte). En idd, de leukste Saucony's als de fasttwitch, type A en de endorphine staan er nog niet bij. Niet dat die schoenen ooit breed genoeg zijn voor mijn voeten, maar toch :P
Het is een stukje perfectionisme dat ik hier lekker kan botvieren :P De zoektocht naar de perfecte schoen is hier blijkbaar een evolutionair proces: iedere keer vind ik weer een beter passend model, waarna mijn loopstijl zich mee aanpast, waarna er weer een andere optie beter lijkt etc. etc.

• kwakke01

kwakke01

McMiGHtY schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 09:46:
- Botten
- Gewrichten
- Pezen
- Spieren
That would be me :)

Ik merk dat ik nu (na 3/4 jaar lopen) pas een beetje kan doseren qua tempo/belasting van mn lijf. Harder lopen gaat vaak wel, maar gaat dan wel ten koste van het herstel de dag(en) erna. vaker een rustig rondje kan ik dus beter doen als ik wil blijven lopen, dan 1x in de week een pr proberen te lopen (ook leuk, maar wordt zoals gezegd wel meteen afgestraft in de vorm van spierpijn en dagen van niet-lopen)

t is maar waarvoor je kiest ;)

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Een vriend van mij is hetzelfde als de collega van Calitomnication. Kan rennen als een speer, maar 'langzaam is saai'. Loopt praktisch zonder voorbereiding een halve marathon in 1:30 maar kan dan de dag er na moeilijk lopen. Koopt nieuwe schoenen en loopt meteen een scheenbeenblessure op, want waarom zou je niet meteen 15km er op lopen (en dat ligt dan aan de schoenen). Ik woon net te ver weg om met hem te gaan lopen, maar gelukkig heeft hij inmiddels zijn buurman die rondjes van ~6min/km met m loopt. Het is voor hem ook moeilijk te begrijpen dat hij waarschijnlijk sneller kan worden door langzamer te lopen als hij níet een wedstrijd loopt, alles moet altijd voluit.
Hij wilde ook met ~2 maanden voorbereiding een marathon lopen. Want dat zou wel lukken (hij heeft ook een keer voor de lol 'even' 32km gelopen - en was daarna wel wat stuk). Gelukkig hebben z'n vriendin en ik m daar van af weten te praten.
En ik met al mijn trainen kan niet tippen aan zijn snelheid, maar ach, ik ben iig blessurevrij (aftikken).

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Verwijderd

Bedankt voor de feedback, toch maar door de erg zure appel heen dan, hopelijk ga ik dat qua motivatie volhouden want ik merk dat ik het erg lastig vind om me om te kleden voor 5x2 min hardlopen en erna te douchen zonder te hebben gezweet maar het is niet anders. Zeker als ik dat 10 weken lang 3x per week moet doen. Ik neem aan dat ik dan wel echt bij les 1 moet beginnen en niet moet cherry picken in het schema?

Voor mijn gevoel blijft een rustige 5km overigens niet bepaald spannend qua belasting maar jullie advies en mijn pijnlijke knie zijn toch wat realistischer dan mijn eigenwijsheid :)

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

WIelrennren bedoel je?

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:12
Poekie schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:15:
Een vriend van mij is hetzelfde als de collega van Calitomnication. Kan rennen als een speer, maar 'langzaam is saai'. Loopt praktisch zonder voorbereiding een halve marathon in 1:30 maar kan dan de dag er na moeilijk lopen. Koopt nieuwe schoenen en loopt meteen een scheenbeenblessure op, want waarom zou je niet meteen 15km er op lopen (en dat ligt dan aan de schoenen). Ik woon net te ver weg om met hem te gaan lopen, maar gelukkig heeft hij inmiddels zijn buurman die rondjes van ~6min/km met m loopt. Het is voor hem ook moeilijk te begrijpen dat hij waarschijnlijk sneller kan worden door langzamer te lopen als hij níet een wedstrijd loopt, alles moet altijd voluit.
Hij wilde ook met ~2 maanden voorbereiding een marathon lopen. Want dat zou wel lukken (hij heeft ook een keer voor de lol 'even' 32km gelopen - en was daarna wel wat stuk). Gelukkig hebben z'n vriendin en ik m daar van af weten te praten.
En ik met al mijn trainen kan niet tippen aan zijn snelheid, maar ach, ik ben iig blessurevrij (aftikken).
Sorry hoor, maar waarom zou dit niet kunnen? Ik lees nergens dat hij structurele blessures heeft? Als ik een halve marathon in 1.30 loop kan ik de dag erna ook moeilijk lopen, terwijl ik al 5 jaar loop zonder grote blessures.

Dat van die schoenen is natuurlijk niet slim. Maar waarom zou zo'n snel iemand rondjes van 6min/km gaan lopen? Als je wel wat stuk bent als je 32km loopt, dat zou hij toch ook best die 42km lopen.

Ik zie dit probleem niet echt.

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

KaiseRRuby schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:51:
[...]

Sorry hoor, maar waarom zou dit niet kunnen? Ik lees nergens dat hij structurele blessures heeft? Als ik een halve marathon in 1.30 loop kan ik de dag erna ook moeilijk lopen, terwijl ik al 5 jaar loop zonder grote blessures.

Dat van die schoenen is natuurlijk niet slim. Maar waarom zou zo'n snel iemand rondjes van 6min/km gaan lopen? Als je wel wat stuk bent als je 32km loopt, dat zou hij toch ook best die 42km lopen.

In het afgelopen jaar heeft hij last gehad van zijn schenen en knieën, dus ja, structureel zijn ze niet maar twee nogal heftige blessures in een jaar lijkt me echt niet gezond. 6min/km is wellicht wat te langzaam voor hem, maar hij loopt steevast zichzelf pijn op bij races of lange duurlopen (die op ongeveer hetzelfde tempo gaan als korte rondjes). Wat rustiger aan is dan volgens mij verstandiger tijdens je trainingen.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Je krijgt ook geen structurele blessures bij incidenteel lopen ;)

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

KaiseRRuby schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:51:
[...]

Wij zeggen ook niet dat dit een probleem is, we zeggen alleen dat het misschien niet heel slim is ;).
Juist door training bereidt jij je lichaam voor op een zware inspanning. Zonder die training kun je ook een HM op 1.30 lopen, hell, er zijn er die 'm zelfs sneller lopen, maar sta er dan niet vreemd van te kijken dat je lichaam langer nodig heeft om te herstellen of dat je een blessure oploopt ;).

En natuurlijk, leeftijd, lichaamsbouw, sportverleden et cetera, het telt allemaal mee. Niet iedereen die traint loopt de HM in een toptijd en blessurevrij en niet iedereen die niet traint loopt een klotetijd en garandeert een blessure op, alleen het risico is wat groter en het lichaam van een getrainde loper zal zich iets sneller herstellen/de klappen opvangen. that's all :)

tips voor New York

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Pathogen schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:04:
Nou ja, sommige mensen lijken van glas gemaakt te zijn :+

Strava

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Pathogen schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:04:
Je kan toch best een knieband kapotmaken met 1 keer lopen? :P Dat is dan opeens een structurele blessure geworden. :o

Iets anders.
Ik hou naast op Garmin en Runalyze mijn schoenen ook bij op Strava (waarom? geen idee. omdat het kan.. :') ). Strava heeft echter een andere totale hoeveelheid km per paar schoenen (250.1km en 630.4km) dan Runalyze en Garmin (beide 254.9km en 625.6km).
De aan de schoenen gekoppelde activiteiten en de losse afstanden per activiteit kloppen, heb t gister nagekeken (je moet wat...). Het is geen ramp want ach wat is nou die 5km maar het is wel raar, hoe moeilijk is het om dingen op te tellen? En omdat het echt lijkt alsof er één activiteit bij de verkeerde schoen zit viel het me op - het is ook te veel om een afrondfout te zijn. Iemand anders die dit toevallig ook is opgevallen?

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Poekie schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 15:20:
[...]

Iets anders.
Ik hou naast op Garmin en Runalyze mijn schoenen ook bij op Strava (waarom? geen idee. omdat het kan.. :') ). Strava heeft echter een andere totale hoeveelheid km per paar schoenen (250.1km en 630.4km) dan Runalyze en Garmin (beide 254.9km en 625.6km).
De aan de schoenen gekoppelde activiteiten en de losse afstanden per activiteit kloppen, heb t gister nagekeken (je moet wat...). Het is geen ramp want ach wat is nou die 5km maar het is wel raar, hoe moeilijk is het om dingen op te tellen? En omdat het echt lijkt alsof er één activiteit bij de verkeerde schoen zit viel het me op - het is ook te veel om een afrondfout te zijn. Iemand anders die dit toevallig ook is opgevallen?
Niet met schoenen maar wel met het totaal gelopen jaarkilometers. Strava heeft een knop statistieken vernieuwen om de aantallen handmatig bij te werken/syncen onderaan je stats. Wellicht scheelt dat maar ik hou het maar op een grove afrondingsfout. Strava en Smashrun lopen nu redelijk in sync maar in 2017 had ik een verschil van een paar kilometer en ik kon niet traceren waar dit nou aan lag. 8)7

Strava

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:12
Calitomnication schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:06:
[...]

Wij zeggen ook niet dat dit een probleem is, we zeggen alleen dat het misschien niet heel slim is ;).
Juist door training bereidt jij je lichaam voor op een zware inspanning. Zonder die training kun je ook een HM op 1.30 lopen, hell, er zijn er die 'm zelfs sneller lopen, maar sta er dan niet vreemd van te kijken dat je lichaam langer nodig heeft om te herstellen of dat je een blessure oploopt ;).

En natuurlijk, leeftijd, lichaamsbouw, sportverleden et cetera, het telt allemaal mee. Niet iedereen die traint loopt de HM in een toptijd en blessurevrij en niet iedereen die niet traint loopt een klotetijd en garandeert een blessure op, alleen het risico is wat groter en het lichaam van een getrainde loper zal zich iets sneller herstellen/de klappen opvangen. that's all :)
Ik lees het bericht dan wellicht wat te gedetailleerd:

- Kan rennen als een speer (dan denk ik: hij rent dus al afstanden)
- 'Praktisch zonder' voorbereiding: dus wel met enige voorbereiding
- Koopt tenminste nog nieuwe schoenen, dus is wel enigszins actief met voorbereiding

Als iemand voor de lol 32km loopt is hij sowieso een sporter of een sporter geweest, niet iemand die alleen maar op de bank zit want die kan geen 32 kilometer lopen voor de lol.

Al die aannames deed ik al en dan denk ik: tsjah, waarom niet.

Voor de rest, volkomen eens met jouw stelling.

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Poekie schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 15:20:
[...]

Je kan toch best een knieband kapotmaken met 1 keer lopen? :P Dat is dan opeens een structurele blessure geworden. :o

Iets anders.
Ik heb 3 of 4 plekken waar ik de data bij houd en er zit overal een afwijking in. Ik heb een Milestone Pod die op dag 1 op mijn nieuwe set Kayano's is gegaan. Die geeft in de app van Milestone aan dat ik er ongeveer 142 km op heb gelopen. In Strava/Runkeeper kom ik op hele andere metrages. Nu moet ik ook eerlijkheidshalve bekennen dat ik nog wel eens vergeet de juiste schoen te selecteren..... O-)

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

KaiseRRuby schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:31:
[...]

Ik lees het bericht dan wellicht wat te gedetailleerd:

- Kan rennen als een speer (dan denk ik: hij rent dus al afstanden)
- 'Praktisch zonder' voorbereiding: dus wel met enige voorbereiding
- Koopt tenminste nog nieuwe schoenen, dus is wel enigszins actief met voorbereiding

Als iemand voor de lol 32km loopt is hij sowieso een sporter of een sporter geweest, niet iemand die alleen maar op de bank zit want die kan geen 32 kilometer lopen voor de lol.

Al die aannames deed ik al en dan denk ik: tsjah, waarom niet.

Voor de rest, volkomen eens met jouw stelling.
Juist, dat dus, ongetraind 32km lopen, lijkt me vrij sterk (was daar een tijd terug geen item over op tv, zo'n gast ging ongetraind aan een marathon beginnen, maar die is moeten stoppen. Met een HM kom je nog wel weg denk ik. 10 / 12 op karakter, dan kun je voor de rest lopen en rennen afwisselen en dan haal je de eindstreep nog ruim voordat de laatste eraan komt.

Wat ik grappig vindt is dat je altijd van die mensen hebt die "iemand kennen die ongetraind een halve marathon in 1 uur 20 heeft gelopen". Of "een vriend loopt de halve marathon ook ongetraind, volgens mij had hij 1 uur 30 of 1.40, naja, die 10 minuten maken dan ook geen verschil he" . 8)7 :X

Bij een beetje doorvragen blijkt die vriend 1.45 gelopen te hebben, zwemt iedere week en heeft altijd tegen een voetbal geschopt, maar met zo'n mensen kan ik dus helemaal niks he ;). Ga zelf lopen, betweter :P :*) 8)

tips voor New York

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-12 22:59
Zucht, mijn motivatie is tot het nulpunt gedaald. Ik ben bezig met de voorbereidingen voor de marathon van Rotterdam en heb daar het schema van run2day voor gebruikt. In december/januari heb ik wat last gehad van een zeurende knie maar die klacht is na wat rust en fysiowerk verdwenen. Hierdoor ben ik wel achter gaan lopen op mijn schema en heb dit geprobeerd in te halen.

Afgelopen weken heb ik de lange duurloop 20 en 21 km gelopen en zou deze week 26 km moeten doen ... echter is het zeurende gevoel in mijn rechterknie weer terug en mijn kuiten zijn ontzettend stram tijdens het lopen. Vanavond staat eigenlijk een interval op het programma maar ik kijk hier ontzettend tegenop.

Ik vrees dus dat ik het niet ga halen, aangezien ik niet meer voldoende weken heb om het schema af te maken en ik maximaal 1 keer 30 km ga kunnen lopen, en ik daarnaast ook nog eens last krijg.

Iemand tips/ideeën of opbeurende teksten om nog een kans te maken op die marathon?

Misschien goed om te vermelden dat ik hem vorig jaar wel succesvol heb uitgelopen in 4:13 .. zonder enige vorm van blessure in de aanloop.

[ Voor 15% gewijzigd door FrankoNL op 07-03-2018 18:29 ]

• maartend
Ach, boeie

[ Voor 98% gewijzigd door maartend op 07-03-2018 18:56 ]

• Webgnome
FrankoNL schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 18:21:
Zucht, mijn motivatie is tot het nulpunt gedaald. Ik ben bezig met de voorbereidingen voor de marathon van Rotterdam en heb daar het schema van run2day voor gebruikt. In december/januari heb ik wat last gehad van een zeurende knie maar die klacht is na wat rust en fysiowerk verdwenen. Hierdoor ben ik wel achter gaan lopen op mijn schema en heb dit geprobeerd in te halen.

Afgelopen weken heb ik de lange duurloop 20 en 21 km gelopen en zou deze week 26 km moeten doen ... echter is het zeurende gevoel in mijn rechterknie weer terug en mijn kuiten zijn ontzettend stram tijdens het lopen. Vanavond staat eigenlijk een interval op het programma maar ik kijk hier ontzettend tegenop.

Ik vrees dus dat ik het niet ga halen, aangezien ik niet meer voldoende weken heb om het schema af te maken en ik maximaal 1 keer 30 km ga kunnen lopen, en ik daarnaast ook nog eens last krijg.

Iemand tips/ideeën of opbeurende teksten om nog een kans te maken op die marathon?

Misschien goed om te vermelden dat ik hem vorig jaar wel succesvol heb uitgelopen in 4:13 .. zonder enige vorm van blessure in de aanloop.
De lat niet te hoog leggen is misschien niet iets dat je meteen wil horen? Maar als je door een schema, dat waarschijnlijk niet op jou situatie is toegespitst, blessures gaat krijgen lijkt mij het een onrealistisch beeld. Probeer het schema maar dan op een iets rustiger tempo/kortere afstanden?

Ik heb toevallig een zelfde probleem en daar gaf mijn trainer mij precies hetzelfde advies. Denk niet teveel aan je eind doel maar zorg er voor dat je er ongeschonden naar toe kan werken.

Strava | AP | IP | AW

• FrankoNL
Webgnome schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:10:
[...]

De lat niet te hoog leggen is misschien niet iets dat je meteen wil horen? Maar als je door een schema, dat waarschijnlijk niet op jou situatie is toegespitst, blessures gaat krijgen lijkt mij het een onrealistisch beeld. Probeer het schema maar dan op een iets rustiger tempo/kortere afstanden?

Ik heb toevallig een zelfde probleem en daar gaf mijn trainer mij precies hetzelfde advies. Denk niet teveel aan je eind doel maar zorg er voor dat je er ongeschonden naar toe kan werken.
Ja daar heb je wel gelijk in, maar je moet natuurlijk ook wel "voldoende" lopen om dat ding uit te kunnen lopen. Daar wringt de schoen voor mij momenteel. :/

• Webgnome
FrankoNL schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:13:
[...]

Ja daar heb je wel gelijk in, maar je moet natuurlijk ook wel "voldoende" lopen om dat ding uit te kunnen lopen. Daar wringt de schoen voor mij momenteel. :/
Er zijn daar toch verschillende opvattingen over. Er zijn ideeën dat je bijvoorbeeld maar de helft hoeft te lopen om toch een hele te kunnen doen.

En misschien is het schema simpelweg te zwaar. Als in een te korte tijd voor een lange afstand.

Wanneer is die marathon?

Strava | AP | IP | AW

• FrankoNL
Webgnome schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:27:
[...]

Er zijn daar toch verschillende opvattingen over. Er zijn ideeën dat je bijvoorbeeld maar de helft hoeft te lopen om toch een hele te kunnen doen.

En misschien is het schema simpelweg te zwaar. Als in een te korte tijd voor een lange afstand.

Wanneer is die marathon?
Schema is denk ik het probleem niet, mits je voldoende tijd neemt haha. Door die blessure ben ik achter gaan lopen en heb dat geprobeerd in te halen, daar gaat het mis :)

De marathon is 8 april.

• kwakke01

kwakke01

vanavond weer heerlijk -alles-uit-de-kast-blik-op-nul-verstand-op-oneindig- gelopen; vol vertrouwen en voor mijn doen zinloos hard weggegaan en de eerste 5 km afgeraffeld binnen de 24 1/2 (nieuw pr) daarna wilde ik rustig doorlopen, maar na 6 km merkte ik dat ik alweer op mn normale tempo aan het dribbelen was, dus toen de motor maar weer aangezet om richting de 5m/km te lopen en zo, ondanks de bijkom-kilometer ook een pr op de 10km te lopen; aldus geschiedde; de 10 net niet binnen de 51 minuten gelopen; maar was heel content met het resultaat van vandaag *O*

stravaaaaa: https://www.strava.com/activities/1441085240

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Vandaag alweer bijna pijnvrij van de bank naar de keuken kunnen schuifelen *O* :+

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Zojuist heb ik mij ingeschreven voor de 10KM van de Leiden Marathon op 27 mei. Mijn werkgever (ziekenhuis met oa een locatie in Leiden) heeft op het intranet een pagina geopend waar al diverse aanmeldingen waren. Ik heb mij ook maar even aangemeld, de meeste lopen een HM maar er zijn ook mensen die een 10KM lopen. Vreemd genoeg niemand die de volle marathon loopt...

Doel is <50 minuten en dan heb ik nog gelukkig 80 dagen de tijd om 27s van mijn PR af te snoepen. :+ Al vraag ik mij af in hoeverre je hier een beetje normaal kan lopen op die Leidse klinkertjes...

Strava

• tlpeter
vhal schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:51:
Zojuist heb ik mij ingeschreven voor de 10KM van de Leiden Marathon op 27 mei. Mijn werkgever (ziekenhuis met oa een locatie in Leiden) heeft op het intranet een pagina geopend waar al diverse aanmeldingen waren. Ik heb mij ook maar even aangemeld, de meeste lopen een HM maar er zijn ook mensen die een 10KM lopen. Vreemd genoeg niemand die de volle marathon loopt...

Doel is <50 minuten en dan heb ik nog gelukkig 80 dagen de tijd om 27s van mijn PR af te snoepen. :+ Al vraag ik mij af in hoeverre je hier een beetje normaal kan lopen op die Leidse klinkertjes...
Ik heb vorig jaar de 5km gelopen en soms was het wat lastiger maar ik liep een PR dus het is prima te doen :)

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@tlpeter ik heb net even het parcours bekeken van de 10KM maar het is wel een slingerend geheel met haakse bochten en een vervelend stuk met wat vals plat op het eind. Ach, we zien het wel :P Al is de binnenstad van Leiden wel erg leuk. De Golden Tenloop in Delft is ook wel een aanrader als je van gezelligheid houdt.

Strava

• tlpeter
@vhal dat is goed voor de korte versnellingen.
Daar word je sterk van :)

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

FrankoNL schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 18:21:

Het enige advies dat ik je kan geven is om toch te gaan trainen, hoe weinig motivatie je ook hebt. Dan de motor iets zachter en de omvang iets korter, maar probeer gewoon te gaan.
De beste manier om een negatieve spiraal te doorbreken is; lopen, lopen, lopen!! En dat is op dit moment lastig want je lichaam werkt niet mee en qua motivatie is het op dit moment waarschijnlijk ook niet je van het. Probeer in gedachten te houden dat de dagen weer gaan lengen, dus je hebt straks niet meer het gevoel dat je er alleen voor staat als je weer eens om 20.00 aan een duurloop of interval moet beginnen.

En anders, blijf dagelijks dit draadje bezoeken. Misschien dat de wedstrijdverslagen je weer kunnen motiveren :)

Plus wat hierboven is beschreven, leg de lat lager. De eindtijd die je in gedachten had ga je waarschijnlijk niet halen (wie weet haal je hem wel, dat zal de vorm van de dag bepalen). Richt je gedachten nu op uitlopen die marathon. Als je straks in April dan over de Coolsingel loopt en je die felbegeerde medaille om je nek mag dragen heb je het 'm toch mooi even geflikt d:)b *O*

tips voor New York

Pagina: 1 ... 82 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic