Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.657 views

Onderwerpen

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

@acidd91 voor zover ik weet vrijblijvend, en ze blijven niet bij Saucony tijdens het geven van advies.
Je naam verbinden aan zo'n analyse is natuurlijk mooi positieve bekendheid creëren.

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@acidd91 Het is wat ik "Calitomnication in "Hardlopen - Deel 7"" hier eigenlijk beschrijf. Ze geven de clinic om naamsbekendheid te genereren, puur dat zaadje te planten in de wetenschap dat een x-percentage binnen 1 jaar een paar schoenen, shirt, jasje, broek of whatever koopt.

Ik durf zelfs te wedden dat ze, door zich zo terughoudend op te stellen, nu méér verkopen, dan wanneer ze er een agressieve verkooptechniek op nahouden en je proberen de schoenen door de strot te douwen.

Heb een keer een clinic van New Balance gehad, je loopt op schoenen, test schoenen en denkt.. verrek die zijn wel fijn, maar heb ze nu niet nodig. Een half jaar later was ik toe aan nieuwe schoenen en heb de NB gekocht, waar ik anders voor mijn standaard Nike model was gegaan.
Zelfde voor Saucony, een keer een clinic gehad met 2 of 3 verschillende schoenen. Een daarvan was de Kinvara 8, iedereen binnen mijn loopgroep is lyrisch over die schoen maar ik kon aan alle 3 niet wennen, dus die ga ik niet halen. Maar 2 andere uit die clinic hebben er meteen een paar meegenomen. Mooi verdienmodel toch.

[ Voor 4% gewijzigd door Calitomnication op 26-02-2018 14:53 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-12 16:12

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Herkennen jullie dit gevoel aan het einde van je loop als je dan nog even een als cooling down naar huis wandeld? Je lichaam helemaal opgewarmd, zelfs je handen voelen zonder handschoenen lekker warm, de gevoelstemperatuur is voor de ''gewone'' mens misschien -5 maar voor jou voelt het als lente, het zonnetje op je gezicht, je benen voelen moe maar ook licht, je hartslag komt weer omlaag, je ademhaling komt tot rust en je voelt je gewoon, hoe moet ik omschrijven, lekker en voldaan.

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-12 10:38

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

Tweakarim schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:59:
Herkennen jullie dit gevoel aan het einde van je loop als je dan nog even een als cooling down naar huis wandeld? Je lichaam helemaal opgewarmd, zelfs je handen voelen zonder handschoenen lekker warm, de gevoelstemperatuur is voor de ''gewone'' mens misschien -5 maar voor jou voelt het als lente, het zonnetje op je gezicht, je benen voelen moe maar ook licht, je hartslag komt weer omlaag, je ademhaling komt tot rust en je voelt je gewoon, hoe moet ik omschrijven, lekker en voldaan.
yep,

behalve dat benen en licht... die van mij voelden gister als 2 molenstenen... wonderbaarlijk genoeg vandaag eigenlijk geen noemenswaardige spierpijn, alleen een moe gevoel, maar dat lopen we er vanaaf wel weer af :)

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Uiteraard, waarom denk je dat ik nog steeds loop :P

@Calitomnication precies dat. Een groot deel van het hardlooppubliek zijn eigenwijze doorzetters (daarom blijven ze ook lopen) en zal, als ze iets opgedrongen wordt, averechts reageren.

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat men aan schoenen kan aanbieden die nog een tikje responsiever zijn dan de Kinvara 8. Ze zijn licht zat, maar relatief behoorlijk fluffy voor mijn huidige loopstijl.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Pathogen schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:11:
Uiteraard, waarom denk je dat ik nog steeds loop :P

@Calitomnication precies dat. Een groot deel van het hardlooppubliek zijn eigenwijze doorzetters (daarom blijven ze ook lopen) en zal, als ze iets opgedrongen wordt, averechts reageren.

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat men aan schoenen kan aanbieden die nog een tikje responsiever zijn dan de Kinvara 8. Ze zijn licht zat, maar relatief behoorlijk fluffy voor mijn huidige loopstijl.
Precies dat "fluffy" wat je beschrijft vindt ik helemaal niks :). Mijn meest fluffy op dit moment zijn de Nike Air Zoom Elite 8, maar die zijn met 815 km op de teller bijna op het einde, dus tijd voor een vervanger. Loop nu mijn duurloop op de New Balance VaZee 2090, maar dat is eigenlijk een schoen voor het snellere werk, die is kneiterhard, niks voor een langzame duur. Voor de rest heb ik nu eigenlijk alleen maar "snelle" schoenen, dus mijn assortiment is een beetje uit balans, tijd voor een mooi duurloopschoen :).

tips voor New York

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:31

Rudedadude

Maybe we were born to run

De_Bastaard schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:46:
Haha, afgelopen zaterdag dus de eerste 'meters' gemaakt in mijn FiveFingers. Zoals overal op internet staat ben ik maar rustig begonnen met iets van 500m-1km maar man wat een spierpijn in mijn kuiten :').

Ik train mijn kuiten regelmatig met fitness, maar rennen met deze schoenen rekt die spier echt wat verder op dan normaal. Het is overigens gewoon spierpijn, geen blessurepijn ofzo. Ben wel blij dat ik maar zo'n korte afstand genomen heb in plaats van meteen 5km, want dan kun je waarschijnlijk inderdaad 2 weken niet lopen.

Voelt overigens wel érg relaxed aan je voeten, die stenen enzo :)
Mijn eerste run op vibrams was ooit 5km. Dat leverde wel een paar dagen spierpijn in m'n kuiten op. Het scheelde wel dat ik al daarvoor een tijd op zero-drop hardloopschoenen liep met nog iets van demping erin.

En ik vind het nog altijd leuk om de strepen op het asfalt te kunnen voelen door die schoenen heen. opgeruwd/ versleten asfalt daarentegen ;(

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:00
Ik heb sinds kort de Saucony Triumph ISO 4 met lekker veel demping :)
Mijn andere schoenen zijn Brooks launch 4 en die zijn ook knetterhard.
Die lopen zo lekker dat ik ze met liefde de hele dag aan heb.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mocht ik ooit op Vibrams overschakelen dan neem ik idd gewoon twee paar schoenen mee :P eerste kilometer Vibrammen, schoenen wisselen en dan nog even lekker doorlopen. Loop je ook meteen de spieren lekker soepel.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:24
Het is wel 'raar' als je net Vibram's aan hebt gehad en vervolgens weer overstapt op iets met demping erin hoor. Ik ging laatst even casual wandelen met m'n vrouw en kleine op mijn vibrams, maar toen ik onderweg naar mijn normale sneakers wisselde voelde dat toch ook wel heel erg raar. Je merkt dan opeens pas hoe hoog die hak/demping eigenlijk is..

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Tweakarim schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:59:
Nou, dat gevoel ken ik wel, maar het is echt wel even geleden. Op dit moment voel ik me aan het einde van mijn loop danig gefrustreerd. Gewoon omdat ik niet moe genoeg ben, eigenlijk verder wil rennen, maar weet dat ik dat niet moet doen in het kader van mijn opbouw.

En dan voel ik die -5 gevoelstemperatuur aan mijn oren, voelen mijn neusvleugels bevroren en is dat laatste loopje naar huis veel te rustig naar mijn zin. Maar goed dat ik dat gevoel wat je omschrijft ook ken, anders dan was ik er al lang mee opgehouden. Het gevoel van euforie na de laatste finishvlag in december kan ik nog wel oproepen, gelukkig.

Ach het is voor een goed doel. Ik ben inmiddels bij lesje 16/30 van de 0 to 5km en langzaamaan begint het weer een beetje leuker te worden. Nog overleg gehad met de fysio of ik niet sneller kon opbouwen, maar na een paar gerichte vragen in de categorie 'wat denk je zelf als je naar je lichaam luistert' dat plan maar afgeserveerd. :D Morgen mag ik weer. Hophophop!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Calitomnication ik heb al eerder gelezen dat jij er een behoorlijke cadans op nahoudt, dus je schoenkeuze (of afkeuze?) verbaast me niet nee.
De fluff op de juiste plek was heel fijn toen ik begon te leren op mijn voorvoet te landen, maar nu ik dat eenmaal standaard doe én mijn cadans nog wat verhoog zorgt die fluff voelbaar voor een vertraging die ik maar moeilijk ongedaan krijg door sneller mijn voet op te tillen.

Daardoor bijvoorbeeld tóch weer benieuwd geworden naar bijvoorbeeld de Freedom ISO. Lage stack height, responsief spul over de gehele lengte... Ik had die juist een paar maanden geleden uit mijn shortlist gehaald omdat ze wat te weinig flexibiliteit lijken te hebben.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Hoppa! schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:33:
[...]

Nou, dat gevoel ken ik wel, maar het is echt wel even geleden. Op dit moment voel ik me aan het einde van mijn loop danig gefrustreerd. Gewoon omdat ik niet moe genoeg ben, eigenlijk verder wil rennen, maar weet dat ik dat niet moet doen in het kader van mijn opbouw.

En dan voel ik die -5 gevoelstemperatuur aan mijn oren, voelen mijn neusvleugels bevroren en is dat laatste loopje naar huis veel te rustig naar mijn zin. Maar goed dat ik dat gevoel wat je omschrijft ook ken, anders dan was ik er al lang mee opgehouden. Het gevoel van euforie na de laatste finishvlag in december kan ik nog wel oproepen, gelukkig.

Ach het is voor een goed doel. Ik ben inmiddels bij lesje 16/30 van de 0 to 5km en langzaamaan begint het weer een beetje leuker te worden. Nog overleg gehad met de fysio of ik niet sneller kon opbouwen, maar na een paar gerichte vragen in de categorie 'wat denk je zelf als je naar je lichaam luistert' dat plan maar afgeserveerd. :D Morgen mag ik weer. Hophophop!
Draai het eens om, je hoeft niet altijd moe te zijn na een training. Als je na een duurloop kapot op de bank ligt ben je te diep gegaan :), als je niet moe bent na een training dan zit er in ieder geval vooruitgang in :).

Dat euforische gevoel heb ik zelf wel, maar ik heb liever dat euforische gevoel in de zomer, als je bezweet weer in je tuin staat. Wetende dat iedereen die je heeft zien rennen bij zichzelf heeft gedacht "welke idioot gaat met deze temperaturen midden op de dag lopen".

Tik, tak, tik, tak......Nog 3 maanden.
* Calitomnication streept weer een dag van de kalender af.
Pathogen schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:37:
@Calitomnication ik heb al eerder gelezen dat jij er een behoorlijke cadans op nahoudt, dus je schoenkeuze (of afkeuze?) verbaast me niet nee.
De fluff op de juiste plek was heel fijn toen ik begon te leren op mijn voorvoet te landen, maar nu ik dat eenmaal standaard doe én mijn cadans nog wat verhoog zorgt die fluff voelbaar voor een vertraging die ik maar moeilijk ongedaan krijg door sneller mijn voet op te tillen.

Daardoor bijvoorbeeld tóch weer benieuwd geworden naar bijvoorbeeld de Freedom ISO. Lage stack height, responsief spul over de gehele lengte... Ik had die juist een paar maanden geleden uit mijn shortlist gehaald omdat ze wat te weinig flexibiliteit lijken te hebben.
Klopt, ik loop een duurloop op 175, maar in een wedstrijd tik ik gemiddeld 190/195 aan. Mijn schoenen op dit moment zijn:
  • Nike Air Zoom Elite 8 (zacht)
  • Nike Nike Zoom Fly 4% (kneiterhard, langzaam lopen niet mogelijk)
  • 2x NB VaZee 2090 (geel en blauw) (ook kneiterhard, niks voor duurloop
  • Nike Flyknit Racer - Niks voor een duurloop, puur snelheid
Eigenlijk alle schoenen richting zich op voorvoet landing, de Racers hebben een drop van 8mm, de rest allemaal 6.

[ Voor 27% gewijzigd door Calitomnication op 26-02-2018 15:45 ]

tips voor New York

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Hoppa! wat vind jij en/of je fysio ervan om na het lopen nog even op de fiets te stappen?

• Hoppa!
Calitomnication schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:37:
[...]

Draai het eens om, je hoeft niet altijd moe te zijn na een training. Als je na een duurloop kapot op de bank ligt ben je te diep gegaan :), als je niet moe bent na een training dan zit er in ieder geval vooruitgang in :).
Klopt natuurlijk wel, maar ik ben toe aan het 'verdomme, dit was echt de max'-gevoel. Nu mag ik op de fiets gelukkig wel diep gaan, omdat ik daarbij vooral andere spieren aanspreek en veel minder last van mijn knieën krijg. Dus de afgelopen weken heb ik dat nog wel gedaan, maar daar is het me nu echt te koud voor. Ik ben juist begonnen met hardlopen omdat dat tot een lagere temperatuur nog leuk is.
Dat euforische gevoel heb ik zelf wel, maar ik heb liever dat euforische gevoel in de zomer, als je bezweet weer in je tuin staat. Wetende dat iedereen die je heeft zien rennen bij zichzelf heeft gedacht "welke idioot gaat met deze temperaturen midden op de dag lopen".

Tik, tak, tik, tak......Nog 3 maanden.
* Calitomnication streept weer een dag van de kalender af.
Owja, de zomer. Vooral die 'lamme' avondlopen door de hei, met de ondergaande zon. Daar kijk ik echt enorm naar uit. Of op de racefiets na het eten, lekker fietsen tot het donker wordt.

En ik ben ook zo'n idioot die gewoon op het heetst van de dag gaat lopen/fietsen. Heerlijk vind ik dat. Ik vind niets erger dan in de hitte op een stoel zitten of ergens liggen. Gewoon bezig zijn, dan voel je de hitte veel minder. Nou ja, tot je stopt dan. :P

• Hoppa!
Pathogen schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:45:
@Hoppa! wat vind jij en/of je fysio ervan om na het lopen nog even op de fiets te stappen?
De fysio heeft daar niets tegen, ikzelf doe dat nu 'buiten' niet, maar binnen wel. Vooral omdat ik merk dat de reactie in mijn spieren en knie minder is wanneer ik na het lopen nog even fiets.

Dus in de sportschool werk ik mijn training op de loopband af (2x in de week) en daarna ga ik nog 20 minuten op de hometrainer. Ook geprobeerd om het zo te timen dat ik meteen kon aansluiten bij een spinningklas, maar dat had een averechts effect, dan ga ik te diep.

• Tweakarim

Tweakarim

Eind december liep ik voor het eerst 5 km in 30 minuten met een gemiddelde hartslag van 163. Vanmorgen wilde ik een rustig loopje doen en uiteindelijk liep ik dezelfde afstand even snel met een gemiddelde hartslag van 145. Kan ik concluderen dat mijn conditie vooruit is gegaan?

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Tweakarim schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:58:
Eind december liep ik voor het eerst 5 km in 30 minuten met een gemiddelde hartslag van 163. Vanmorgen wilde ik een rustig loopje doen en uiteindelijk liep ik dezelfde afstand even snel met een gemiddelde hartslag van 145. Kan ik concluderen dat mijn conditie vooruit is gegaan?
Absoluut! Dezelfde snelheid+afstand met een lagere hartslag = verbetering :)

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Dat zou kunnen, maar is in mijn ogen wel een groot verschil :). Waren de omstandigheden gelijk? Stel dat je in December volle bak wind tegen had en vandaag windstil, dan maakt dat een wereld van verschil. :). Daarnaast je snelheid. Je zou beter kunnen kijken wat je snelheid is bij een bepaalde hartslag en dit in de gaten houden. :)

Stel dat je nu 5.50 loopt op 145 en over 1 jaar loop je 5.30 bij 145, dan ben je vooruit gegaan :)

Dat neemt niet weg dat er nu mss geen vooruitgang is, maar het is lastig meetbaar in mijn ogen.

d:)b Succes met trainen! d:)b

+ wat @Pathogen zegt, ik ben misschien iets voorzichtiger met keihard conclusies :P

[ Voor 4% gewijzigd door Calitomnication op 26-02-2018 16:10 ]

tips voor New York

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-12 12:03
Dit is absoluut conditieverbetering. Jouw hart hoeft dik 10% minder hartslagen te maken voor dezelfde prestatie. Zeker als je beginner bent is 10% conditieverbetering in 2-3 maanden zeker haalbaar. Het zijn natuurlijk maar 2 metingen, dus er zit nog wel wat onzekerheid in, maar als je de komende paar weer dezelfde hartslag hebt, dan weet je dat het structureel is.

Een mooie KPI voor je eigen conditie is het aantal hartslagen per kilometer dat je bereikt. Hoe lager, des te beter.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:31

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik had zaterdag al 20,5 km had gelopen op de weg (waarbij ik me op het eind iets meer moest haasten dan gewenst omdat mijn zoontje weer thuis afgeleverd zou worden van een kinderfeestje), was het gisteren weer tijd voor een trailronde. Dit keer over park De Hoge Veluwe. Ik heb sinds begin dit jaar een toegangspas voor een jaar met als doel om er a/ met het gezin heen te gaan om te fietsen en te wandelen en b/ er zelf naar toe te gaan om te lopen en c/ een combinatie van a/ en b/ :P
Begin deze maand zag ik opeens op Facebook voorbij komen dat het park dit jaar een gpx run gaat organiseren (https://www.hogeveluwe.nl...oge-veluwe-gpx-nature-run), met als afstanden een 60km of een loop in teamverband (4x 15km) en dat ze nog testlopers zochten. Ik heb gereageerd en een weekje later kreeg ik de concept routes toegestuurd. Omdat 60km wat te enthousiast is om even als training erbij te doen was ik van plan om 1 of 2 van die lussen te lopen, niet wetende dat het gisteren zo koud zou worden.

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om vanaf de ingang te gaan lopen en een aantal routes aan elkaar vast te knopen. Omdat dit iets te lastig is voor mijn simpele Forerunner heb ik mijn telefoon met Osmand er bij gehouden, die kan meerdere gpx bestanden over elkaar heen projecteren. Het was koud, maar ook cool 8) . Een leuke afwisseling van bos, heide en open gras/zandvlaktes. Tegen de wind in was een muts echt een noodzaak, met de wind mee was dat best wel warm. Uiteindelijk heb ik 25,5 kilometer gelopen en hooguit 1 kilometertje 'los' van de routes om weer terug bij de ingang te komen.
Het concept van een run met enkel .gpx spreekt mij zeker aan, want sinds ik dwMaps uitgeprobeerd heb op mijn Garmin weet ik dat dat prima gaat lukken. De grote mate van self-supportedness wat minder, want het was nu best welk koud op de open vlakten, maar op een warme dag brand je daar helemaal weg en dat is ook mijn feedback geweest richting de organisatie (plus nog een paar kleine route dingetjes). Maar bij een 15km heb je daar wat minder last van dan een 60km.

Al met al toch weer 46km gelopen in 2 dagen, niet onaardig. Nu rustig aan doen tot aan Salland...

Wat plaatjes voor een beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XW1G3ObBRVUaP1RdbICzWMmL/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2XML2Ua6CrigHosdzAusCiDq/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CX6G5lYEn0gTXt3wensExHu0/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vtQDmt8mgg9UamhGWJEuLIzN/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DHaLzoILT4iUNOz9Dqo73465/full.png

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-12 17:13

McMiGHtY

- burp -

Het lijkt wel zomers..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• tlpeter
Tot dat je de deur uit stapt.
Ik sla echt effe over deze week brrrrrrr.
Mooi effe de core stability bijwerken.

[ Voor 22% gewijzigd door tlpeter op 26-02-2018 20:43 ]

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:50
Ik wilde ook lopen, maar kwam thuis en toen was de zon achter de wolken en enkel een striemende wind. Dus vandaag voorbij laten gaan, muur bij mijn dochter geplaatst omdat ik haar kamer aan het verbouwen ben.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

maartend schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:10:
Ik wilde ook lopen, maar kwam thuis en toen was de zon achter de wolken en enkel een striemende wind. Dus vandaag voorbij laten gaan, muur bij mijn dochter geplaatst omdat ik haar kamer aan het verbouwen ben.
Hier soort van hetzelfde...dochterlief naar bed gebracht..even er naast gelegen om de dag door te nemen ("En wat heb jij vandaag gedaan pappa? Ik heb gekleurd..en cupcakes gemaakt, en ik had hagelslag op mijn broodje", it's nice being six) om vervolgens in slaap te sukkelen, straks maar even de spullen klaarleggen zodat ik morgen direct na het werk ga (als het nog een klein beetje licht is en ik niet te lang binnen ben in de warmte).

Ander vraagje.. Zwift Running... thoughts?

• kwakke01

kwakke01

maartend schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:10:
hier viel het mee met de kou; dus een kort herstel-rondje meegepakt (5km) en gebrobeerd een iets hoger ritme te lopen. uiteindelijk kwam ik ~6 passen per minuut hoger uit. Ik merk wel dat een hoger ritme veel meer vraagt van je conditie, maar tegelijkertijd een veel lagere belasting van je spieren met zich meebrengt. ideaal dus voor als je weinig tijd hebt, en toch het gevoel wil hebben iets te hebben gedaan. Bijkomend voordeel van zon rondje is dat je ook de tijd hebt om na te denken over nieuwe doelen, en zo ontstond tijdens het lopen het idee dat het eigenlijk wel leuk zou zijn als ik de marathon loop op het moment dat ik dezelfde leeftijd heb bereikt in jaren als de marathon lang is. Dat zou dan ergens in juli zijn. Niet optimaal qua planning, en al helemaal niet qua temperatuur, maar wel een mooi mikpunt :)
https://www.strava.com/activities/1427413472

[ Voor 11% gewijzigd door kwakke01 op 26-02-2018 23:55 ]

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Rudedadude soms ben ik wel een beetje jaloers op je verhuizing uit de Randstad hoor! Je zit nu echt middenin allerlei geweldige gebieden :Y

@koukleumen: goed inpakken en gáán! Je wordt toch wel warm (als je genoeg aanhebt).

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:59

vhal

ಠ_ಠ

Pathogen schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:06:

@koukleumen: goed inpakken en gáán! Je wordt toch wel warm (als je genoeg aanhebt).
with ^
met een volle snotneus heb ik gisteravond mijzelf naar buiten geschopt en het viel redelijk mee wat betreft de kou. Op een gegeven moment kreeg ik het zelfs warm :P Het enige wat wel vervelend is, is de soms snijdende wind die je adem ontneemt.

Strava

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:34

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

vhal schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:18:
Kan het zijn dat niet alle segmenten in Strava zichtbaar zijn? Oude segmenten die ik ooit heb gelopen op mijn vakantieadres kan ik via de verkenner niet meer terug vinden. Wel via mijn oude activities maar normaal gesproken zou je ze gewoon terug moeten zien via de verkenner. Gek genoeg staan er wel weer pogingen van anderen uit 2018 in. Zo kan ik https://www.strava.com/segments/5466043 echt niet terugvinden in de verkenner 8)7
Heb ik ook al even last van. Ik zoek dan de ARNHEM.RUN segmentjes maar kan deze niet vinden, terwijl als ik een rechtstreekse link gebruik er gewoon op uitkom. Geen idee hoe dat kan, want de laatste uit deze segmentenserie heb ik bv. nog niet gelopen en de rest wel.
Rudedadude schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:20:
Ik had zaterdag al 20,5 km had gelopen op de weg (waarbij ik me op het eind iets meer moest haasten dan gewenst omdat mijn zoontje weer thuis afgeleverd zou worden van een kinderfeestje), was het gisteren weer tijd voor een trailronde. Dit keer over park De Hoge Veluwe. Ik heb sinds begin dit jaar een toegangspas voor een jaar met als doel om er a/ met het gezin heen te gaan om te fietsen en te wandelen en b/ er zelf naar toe te gaan om te lopen en c/ een combinatie van a/ en b/ :P
Begin deze maand zag ik opeens op Facebook voorbij komen dat het park dit jaar een gpx run gaat organiseren (https://www.hogeveluwe.nl...oge-veluwe-gpx-nature-run), met als afstanden een 60km of een loop in teamverband (4x 15km) en dat ze nog testlopers zochten. Ik heb gereageerd en een weekje later kreeg ik de concept routes toegestuurd. Omdat 60km wat te enthousiast is om even als training erbij te doen was ik van plan om 1 of 2 van die lussen te lopen, niet wetende dat het gisteren zo koud zou worden.

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om vanaf de ingang te gaan lopen en een aantal routes aan elkaar vast te knopen. Omdat dit iets te lastig is voor mijn simpele Forerunner heb ik mijn telefoon met Osmand er bij gehouden, die kan meerdere gpx bestanden over elkaar heen projecteren. Het was koud, maar ook cool 8) . Een leuke afwisseling van bos, heide en open gras/zandvlaktes. Tegen de wind in was een muts echt een noodzaak, met de wind mee was dat best wel warm. Uiteindelijk heb ik 25,5 kilometer gelopen en hooguit 1 kilometertje 'los' van de routes om weer terug bij de ingang te komen.
Het concept van een run met enkel .gpx spreekt mij zeker aan, want sinds ik dwMaps uitgeprobeerd heb op mijn Garmin weet ik dat dat prima gaat lukken. De grote mate van self-supportedness wat minder, want het was nu best welk koud op de open vlakten, maar op een warme dag brand je daar helemaal weg en dat is ook mijn feedback geweest richting de organisatie (plus nog een paar kleine route dingetjes). Maar bij een 15km heb je daar wat minder last van dan een 60km.

Al met al toch weer 46km gelopen in 2 dagen, niet onaardig. Nu rustig aan doen tot aan Salland...

Wat plaatjes voor een beeld:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Krijg meteen zin om die jaarkaart te kopen. :)

Zelf was ik zondag van plan rond de 20km te trainen, ietsje minder na de Texeltrail van 26,5 km om komende weekend weer hoger te trainen ivm de Vuurtorentrail waar ik de zaterdag 12km loop en zondag 35km. Maar mijn training is uiteindelijk maar 9,5 geworden waarbij het laatste stuk iets pijnlijk was.

Ik had namelijk een gatje in mijn schoen bij mijn hak, het stond op mijn lijstje om nieuwe schoenen te kopen maar ik was nog niet in het centrum geweest. Maar het werd gewoon pijnlijk tijdens het hardlopen en ik ben dus maar gestopt. Omdat ik het toch best koud kreeg ben ik de laatste km nog op voorvoetlanding voorzichtig naar huis hardgelopen... En 's middags direct nieuwe schoenen gekocht, baal er nog steeds van dat ik dat niet eerder gedaan had. 8)7

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Hoppa!
kwakke01 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 23:53:
[...]

hier viel het mee met de kou; dus een kort herstel-rondje meegepakt (5km) en gebrobeerd een iets hoger ritme te lopen. uiteindelijk kwam ik ~6 passen per minuut hoger uit. Ik merk wel dat een hoger ritme veel meer vraagt van je conditie, maar tegelijkertijd een veel lagere belasting van je spieren met zich meebrengt. ideaal dus voor als je weinig tijd hebt, en toch het gevoel wil hebben iets te hebben gedaan. Bijkomend voordeel van zon rondje is dat je ook de tijd hebt om na te denken over nieuwe doelen, en zo ontstond tijdens het lopen het idee dat het eigenlijk wel leuk zou zijn als ik de marathon loop op het moment dat ik dezelfde leeftijd heb bereikt in jaren als de marathon lang is. Dat zou dan ergens in juli zijn. Niet optimaal qua planning, en al helemaal niet qua temperatuur, maar wel een mooi mikpunt :)
https://www.strava.com/activities/1427413472
Ik heb tijdens het opnieuw opbouwen ook ten doel gesteld om het ritme omhoog te gooien. Ik liep 155 spm en ben nu aan te trainen om tegen de 180 te lopen bij dezelfde snelheid (+/- 10 km/u). Ga ik harder lopen dan gaat het ritme al snel boven de 190 spm.

Voor de knietjes is het in elk geval veel beter, minder harde landingen. Ik merk wel dat ik bij een hoger ritme de neiging heb om meer achter op mijn voet te landen. Waar ik bij een lager ritme vooraan op de middenvoet land, land ik nu meer op de hak. Dat moet er nog wel even uit, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken. Iemand tips?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:51

Tazzios

..

@Hoppa!
Hoe meer passen je neemt per minuut hoe minder je de kans krijgt je voet voor je neer te zetten en een haklanding te maken. Dat je meer op je hak land vind ik daarom wat vreemd klinken.
Trek je je tenen te veel op? schoen met (te) hoge drop? Lichaam te veel recht op of achter over tijden het rennen?

• BakkerM
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:03
Vanmiddag vrij genomen om een rondje hard te lopen; dit omdat ik het 's avonds toch echt te koud vind komende week. Weer een rondje Nieuwegein gelopen (10km), ditmaal zonder rare uitstapjes, afslagen te missen of te ambitieus een extra stukje te pakken. Een hoop kleine pijntjes onderweg (enkel, knie, voet, kuit) maar daar viel nog doorheen te lopen zonder te forceren. Ik merk dat de meeste pijntjes ontstaan als de weg niet echt egaal is, ik ben echt fan van een biljartlaken ;)

Het weer viel me heel mee, maar ik was ook goed ingepakt. Enige irritante: loop je naar zuid/west dan heb je wind mee en de zon op je gezicht (erg warm), de andere kant op naar t noord/oost tegenwind en géén zon (koud!). Met name eerst zweten en dan die koude maakte het er niet altijd lekker op.

Maar toch blij dat ik m'n rondje heb gemaakt vandaag :)

If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:56
Was vandaag ook vrij dus even naar buiten (na een weekje geen sport) en meteen een PR op de halve marathon afstand. HALF MARATHON - 1:08:08. Vorm begint te komen :)

Strava | AP | IP | AW

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-12 22:59
vorig jaar heb ik mijn eerste marathon van Rotterdam gelopen. Dit jaar plan ik de 2e, tevens in onze havenstad. Nu zit ik met het volgende: door knieproblemen loop ik ondertussen wat achter op mijn schema (zo heb ik afgelopen weekend pas de eerste 20+ km gelopen).

Nu voetbal ik ook recreatief op het wel bekende bierteam niveau. Ik heb echter weinig wedstrijden gespeeld omdat ik niet zo goed weet hoe deze twee dingen het beste te combineren. Hebben jullie hier tips of ideeën in?

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Webgnome schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:15:
Was vandaag ook vrij dus even naar buiten (na een weekje geen sport) en meteen een PR op de halve marathon afstand. HALF MARATHON - 1:08:08. Vorm begint te komen :)
wat leuk, Abdi Nageeye ook op dit forum _/-\o_ ;)

• Hoppa!
Tazzios schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 14:54:
@Hoppa!
Hoe meer passen je neemt per minuut hoe minder je de kans krijgt je voet voor je neer te zetten en een haklanding te maken. Dat je meer op je hak land vind ik daarom wat vreemd klinken.
Trek je je tenen te veel op? schoen met (te) hoge drop? Lichaam te veel recht op of achter over tijden het rennen?
Daarom vind ik het ook wat raar. Op die tenen zal ik eens letten. Ik ren wel vrij rechtop ja, let er op dat ik niet voorover buig.

• Hoppa!
Webgnome schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:15:
Euh. 1:08:08 op de halve marathon? Is dat niet zo'n beetje wereldtop snelheid?

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hoppa! schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:54:
[...]

Daarom vind ik het ook wat raar. Op die tenen zal ik eens letten. Ik ren wel vrij rechtop ja, let er op dat ik niet voorover buig.
Voorover buigen is idd niet de bedoeling (lees: met een kromming) maar licht voorover hellen juist weer wél met een middenvoetlanding :Y

Hellen kun je zien als simpelweg schuin naar voren leunen, waarbij je lichaam wel een rechte lijn vormt van schouder naar enkel (bij landing). Dus zo:

code:
1
2
3
    o
   /-
 -/

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:56
Hoppa! schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:58:
[...]

Klopt. Maar ben geen echte hardloper.. doe aan wheelen. (Hardloop equivalent voor mensen in een rolstoel)

Strava | AP | IP | AW

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Webgnome schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 17:09:
[...]

Klopt. Maar ben geen echte hardloper.. doe aan wheelen. (Hardloop equivalent voor mensen in een rolstoel)
oh ja :)

• Tazzios
  • Laatst online: 21:51

Tazzios

..

@Hoppa! wat @Pathogen zegt; buig/ hel vanuit de enkels dan ga je vanzelf vooruit. Vanuit de heup buigen moet je wel voorkomen omdat hierbij de buikspieren slap komen te staan waardoor je heup stabiliteit minder wordt.

• Hoppa!
[...]

Ah, dat wist ik natuurlijk nog niet. Dat verklaart je toptijd :D.

spoiler:
Valsspeler :P

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Hoppa! schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:58:
[...]

Zelfs voor hardlopers is dit nationale subtop. Idioot hard maar nog steeds langzaam vergeleken bij de nationale elite en al helemaal de mondiale top. 8)7

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Hoppa!
Pathogen schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:59:
[...]

Voorover buigen is idd niet de bedoeling (lees: met een kromming) maar licht voorover hellen juist weer wél met een middenvoetlanding :Y

Hellen kun je zien als simpelweg schuin naar voren leunen, waarbij je lichaam wel een rechte lijn vormt van schouder naar enkel (bij landing). Dus zo:

code:
1
2
3
    o
   /-
 -/
Ah, kijk. Dat gaan we dan eens proberen vanavond. Thanks.

Nog een andere vraag:

Ik loop momenteel met veel tevredenheid op een paar New Balance 880v7. Hele fijne schoenen, waar mijn Podotherapeut een extra wig onder mijn voetboog in heeft geplaatst voor iets meer stabiliteit.

Nu zijn het hele mooie lichtblauwe schoenen waar ik liever de modderige bospaden mee ontwijk. Maar ik wil wel graag in het bos gaan rennen zo nu en dan. Ik zoek dus eigenlijk een paar andere schoenen voor erbij, waar ik ook obstacle runs mee wil gaan lopen. Ik heb al eens op RunRepeat.com gekeken en daar komen de Adidas Tracerockers enorm goed uit. Maar die heb ik getest en zitten me niet lekker.

Ik verwacht ze niet heel veel te gebruiken, dus wil er ook niet te veel aan uitgeven (maximaal € 80,-). Iemand tips?

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-12 14:29

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

[...]

Geen idee wat snelle tijden zijn daarin, maar het lijkt me erg zwaar

Ik heb net 5km in 24:31 gelopen, lang geen 5km meer “hard” gelopen (loop wel vaker 5 maar dan in 27 min ofzo).

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• tlpeter
Hoppa! schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 18:00:
[...]

Ah, kijk. Dat gaan we dan eens proberen vanavond. Thanks.

Nog een andere vraag:

Ik loop momenteel met veel tevredenheid op een paar New Balance 880v7. Hele fijne schoenen, waar mijn Podotherapeut een extra wig onder mijn voetboog in heeft geplaatst voor iets meer stabiliteit.

Nu zijn het hele mooie lichtblauwe schoenen waar ik liever de modderige bospaden mee ontwijk. Maar ik wil wel graag in het bos gaan rennen zo nu en dan. Ik zoek dus eigenlijk een paar andere schoenen voor erbij, waar ik ook obstacle runs mee wil gaan lopen. Ik heb al eens op RunRepeat.com gekeken en daar komen de Adidas Tracerockers enorm goed uit. Maar die heb ik getest en zitten me niet lekker.

Ik verwacht ze niet heel veel te gebruiken, dus wil er ook niet te veel aan uitgeven (maximaal € 80,-). Iemand tips?
Ik heb een paar Salomon speedcross 4 hiervoor.
Zijn niet zo duur met veel grip.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteravond eens een andere voeding voor de training geprobeerd maar het was geen succes, zo bleek achteraf. Normaal heb ik altijd een selectie van 5 á 6 gerechten waar ik een keuze uit maak. Om de een of andere reden leek het me een goed idee om daar gisteren eens vanaf te wijken en iets anders te proberen; kwark met cranberries, banaan, druiven en lijnzaad en een zacht broodje met vijgenjam en kaas.

Bij aanvang van de training nog niks aan de hand, bij de steigerungen kreeg ik een beetje een drukkend gevoel in de maag. Daarna bij de interval (4x 1000 op 105%) werd het alleen maar erger! De laatste ronde heb ik ook alleen gelopen, maar direct na het afklokken begon het te draaien, drukkend gevoel op de maag, dit gevoel werd steeds erger met tot gevolg dat ik me naar de zijkant van de baan moest begeven om... enfin.. jullie snappen het wel. ;)

Grote opluchting. verder alles prima, lekker nog 10 minuten uitgelopen, nergens last van.
(Incident uiteraard bij teamgenoten en/of trainer aangegeven, dat dan weer wel) :P

tips voor New York

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:59

vhal

ಠ_ಠ

of zo :+

Afbeeldingslocatie: https://media.giphy.com/media/lGkUyj3IrEcvu/giphy.gif

Strava

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Nice! @vhal wel gek dat die achterste z'n hoedje vast blijft houden... Zeker niet de goede maat :P

• Thommes
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-03 06:46
FrankoNL schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:17:
vorig jaar heb ik mijn eerste marathon van Rotterdam gelopen. Dit jaar plan ik de 2e, tevens in onze havenstad. Nu zit ik met het volgende: door knieproblemen loop ik ondertussen wat achter op mijn schema (zo heb ik afgelopen weekend pas de eerste 20+ km gelopen).

Nu voetbal ik ook recreatief op het wel bekende bierteam niveau. Ik heb echter weinig wedstrijden gespeeld omdat ik niet zo goed weet hoe deze twee dingen het beste te combineren. Hebben jullie hier tips of ideeën in?
Ik weet niet of je ook doordeweeks nog voetbaltrainingen hebt? Die zou ik sowieso overslaan. Ik had hetzelfde 2 jaar geleden en ben ong. 3 maanden voor de marathon met voetbalwedstrijden gestopt: puur om blessures te voorkomen en deze tijd en energie te gebruiken voor het trainen voor de marathon.

Succes met de voorbereidingen!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Calitomnication schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 08:00:
Bij aanvang van de training nog niks aan de hand, bij de steigerungen kreeg ik een beetje een drukkend gevoel in de maag. Daarna bij de interval (4x 1000 op 105%) werd het alleen maar erger! De laatste ronde heb ik ook alleen gelopen, maar direct na het afklokken begon het te draaien, drukkend gevoel op de maag, dit gevoel werd steeds erger met tot gevolg dat ik me naar de zijkant van de baan moest begeven om... enfin.. jullie snappen het wel. ;)
Ik snap hem even niet, wat is de 105%?

105% hartslag van kantelpunt? 105% van 10K tempo? Of 105% "gevoel", oftewel hoe 1K in een training op 2k wedstrijd tempo?

• Tweakarim

Tweakarim

Aangezien ik vroeger dan gepland wakker was besloot ik om vanmorgen in de vrieskou en nog voor het ontbijt mijn 5km loopje te doen. De bedoeling was om een voor mij normaal tempo aan te houden (max 10km/uur) maar ik begon onbedoeld te snel. Aangezien het lekker ging besloot ik te proberen het tempo vast te houden. Uiteindelijk in de vrieskou en op lege maag bijna een minuut van mijn pr op de 5km afgelopen, van 29'11 naar 28'16.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

ANdrode schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:27:
[...]

Ik snap hem even niet, wat is de 105%?

105% hartslag van kantelpunt? 105% van 10K tempo? Of 105% "gevoel", oftewel hoe 1K in een training op 2k wedstrijd tempo?
Zal het proberen te verduidelijken :)

Wij trainen met een hardloopgroep voor een halve marathon, in een groep met 19 mensen loopt niet iedereen op een gelijke snelheid, dus wij trainen op percentage waarbij 100% je HM-snelheid is. Alles boven de 100% is er dan puur op gericht om aan je snelheid te werken (en je daarbij lekker oncomfortabel te laten voelen :))

70-75% duurloop herstel
80-85% duurloop tempo 1
85-90% duurloop tempo 2
90-95% duurloop tempo 3
95-100% tempo duurloop (100% is HM tempo)
105-110% tempo trap 1
110-115% tempo trap 2
115-120% tempo trap 3

Wij krijgen de trainingen door in de vorm ;
zaterdag 24-2 - 70' DL 2 85% (70 minuten op 85% = eigen tempo)
zondag 25-2 - 20' 90% hp 8' 75% 15' 95% (20 minuten op 90%, dan 8 minuten herstelpauze op 75%, daarna 15 minuten op 95%).

Voor iedereen is het schema hetzelfde opgebouwd, alleen de snelheden kunnen per atleet verschillen, maar op deze manier is de trainingsintensiteit wel voor iedereen gelijk.

tips voor New York

• bert74
Een paar dagen gelden hadden we het over conditieverbetering en hoe dit verhoudt met gemiddeld tempo en hartslag.

In januari had ik een zware griep te pakken en daardoor 3 weken niet kunnen hardlopen. Ik ben eind januari weer begonnen, consequent 3 keer in de week (helaas nog korte afstanden ivm gevoelige kuit).

In de afbeelding hieronder tref je mijn loopjes van een 3km rondje aan. Ik probeer rustig te lopen, met een alarm op mijn hartslagmeter op 164 slagen. (NB: voor mij is dit rustig, mijn gemeten omslagpunt zit op ongeveer ~185, max op ~200).

In ruim een maand tijd van een tempo van ~6:30 pkm, hartslag 169, naar een tempo ~6:00 pkm hartslag 165. Vo2 max op mijn Garmin van 42 naar 45 in dezelfde periode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tG1M4aKlzhbLBNTrDx0CRU4D/full.png

Mijn conclusie: conditie kan in beperkte tijd sterk verbeteren

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:16
Denk eerlijk gezegd dat je iets te snel bent qua conclusies...

Na een zware griep van 3 weken ben je sowieso niet meteen topfit als je weer gaat lopen, daarnaast zie ik je hartslag niet bepaald afnemen (ja, je begint toevallig met 169 maar zie op 20/2 ook een 168). Zit allemaal rond de 165...

Tempo idd gemiddeld wel wat hoger maar zo rooskleurig als je het schetst zou ik het nou weer niet noemen ;)

Hoe dan ook, of dit nou 'conditieverbetering' is of gewoon herstel na een zware griep zou ik niet durven zeggen. Laat staan of je dit uberhaupt een sterke conditieverbetering zou mogen/kunnen noemen.

ps. Niet lullig bedoeld, gewoon een kritische kanttekening :)

[ Voor 6% gewijzigd door m0ridin op 28-02-2018 12:49 ]

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik denk dat er ook een verschil zit in terugkomen na een kortdurende blessure (zij het griep of een nare blaar ofzo) en opbouwen vanaf de bank (of echt langdurig níet kunnen sporten). Dat eerste is makkelijker denk ik.
Ik heb twee maanden nagenoeg stilgezeten en begin nu (twee maanden terug in t hardlopen) weer enigszins hetzelfde niveau te hebben als een jaar terug. Maar toen had ik er ongeveer een jaar nodig om op dat punt te komen (vanaf op krukken lopen en een mwah conditie hebben). Betekent wel dat ik dus zo'n 10 maanden training 'kwijt' ben, maar ook 10 maanden 'sneller' op dit punt ben gekomen (dat dit zo mooi dezelfde getallen zijn is volgens mij compleet toeval).

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• bert74
m0ridin schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:49:

Na een zware griep van 3 weken ben je sowieso niet meteen topfit als je weer gaat lopen, daarnaast zie ik je hartslag niet bepaald afnemen (ja, je begint toevallig met 169 maar zie op 20/2 ook een 168). Zit allemaal rond de 165...

Dat de hartslag ongeveer hetzelfde is, is logisch daar loop ik bewust op. Ik loop op gevoel weg, met een een alarm op 164 op mijn horloge. Als mijn hartslag te hoog is, houd ik in qua tempo.

Met ongeveer dezelfde hartslag loop ik dus steeds vlotter = betere conditie.

Overigens als ik weer wat meer kilometers maak en er bij fiets in de zomer, weet ik dat ik een pace van 6:00 onder de 160 slagen uit kom. Dus nog even wat te gaan.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
m0ridin schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:49:

Tempo idd gemiddeld wel wat hoger maar zo rooskleurig als je het schetst zou ik het nou weer niet noemen ;)

Hoe dan ook, of dit nou 'conditieverbetering' is of gewoon herstel na een zware griep zou ik niet durven zeggen. Laat staan of je dit uberhaupt een sterke conditieverbetering zou mogen/kunnen noemen.

Hu? Hij loopt toch met een zelfde hartslag sneller. Dat betekent gewoon dat hij fitter is. Of dat een weerslag is van de griep zou goed kunnen.

@bert74, welk tempo liep je voor je griep met die hartslag? En loop je ook andere rondjes buiten deze route? Want met deze frequentie en tijdsduur zullen je vorderingen wel redelijk snel stoppen.

• bert74
lateef schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:14:
[...]

@bert74, welk tempo liep je voor je griep met die hartslag? En loop je ook andere rondjes buiten deze route? Want met deze frequentie en tijdsduur zullen je vorderingen wel redelijk snel stoppen.
Ik ben aan het herstellen van een gevoelige linkerkuit. Ik loop 3 keer in de week, 2 rondjes van ~3,2km, 1 rondje van ~5,1 km. Door schade en schande inmiddels wijs geworden dat ik het aantal kilometers per week niet te snel moet opvoeren.

Als ik goed getraind ben moet ik makkelijk een pace van 6:00 kunnen lopen met een gemiddelde hartslag van 155-160. Dit is in de zomer het geval als ik ook regelmatig op de racefiets zit.

In de 1-2 weken voordat ik echt griep had, was mijn tempo in vergelijking met mijn hartslag ook al ruk, dus een goede indicatie dat je lichaam aan het vechten is tegen iets.

• m0ridin
lateef schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:14:
[...]

Hu? Hij loopt toch met een zelfde hartslag sneller. Dat betekent gewoon dat hij fitter is. Of dat een weerslag is van de griep zou goed kunnen.

Mjah, sure... Maar 'conditie verbeteren' en herstellen van een griep naar je oorspronkelijke conditie vind ik toch andere zaken. Ach, en verder zijn omstandigheden (tijd, temperatuur, wind, goed/slechte nacht gehad, etc) altijd van grote invloed dus sowieso lastig om conclusies te trekken uit zo'n beperkt aantal metingen...

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

bert74 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:28:
Een paar dagen gelden hadden we het over conditieverbetering en hoe dit verhoudt met gemiddeld tempo en hartslag.

In januari had ik een zware griep te pakken en daardoor 3 weken niet kunnen hardlopen. Ik ben eind januari weer begonnen, consequent 3 keer in de week (helaas nog korte afstanden ivm gevoelige kuit).

In de afbeelding hieronder tref je mijn loopjes van een 3km rondje aan. Ik probeer rustig te lopen, met een alarm op mijn hartslagmeter op 164 slagen. (NB: voor mij is dit rustig, mijn gemeten omslagpunt zit op ongeveer ~185, max op ~200).

In ruim een maand tijd van een tempo van ~6:30 pkm, hartslag 169, naar een tempo ~6:00 pkm hartslag 165. Vo2 max op mijn Garmin van 42 naar 45 in dezelfde periode.

[afbeelding]

Mijn conclusie: conditie kan in beperkte tijd sterk verbeteren
Of je kunt je conditie in korte tijd weer terug op je oude niveau krijgen, net hoe je het bekijkt ;). In het begin maak je inderdaad hele grote sprongen met je conditie omdat je vanuit een ziekte terug gaat opbouwen naar je oude niveau. Daarna ga je de conditie verder uitbouwen, in het begin ga je hier ook sprongen in maken, maar des te verder je komt, des te langzamer het gaat!.

Beetje hetzelfde als Super Mario, de eerste levels loop je zo doorheen, maar zodra je bij het kasteel komt wordt het lastig :P

tips voor New York

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
bert74 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:27:
[...]

Ik ben aan het herstellen van een gevoelige linkerkuit. Ik loop 3 keer in de week, 2 rondjes van ~3,2km, 1 rondje van ~5,1 km. Door schade en schande inmiddels wijs geworden dat ik het aantal kilometers per week niet te snel moet opvoeren.

Als ik goed getraind ben moet ik makkelijk een pace van 6:00 kunnen lopen met een gemiddelde hartslag van 155-160. Dit is in de zomer het geval als ik ook regelmatig op de racefiets zit.

In de 1-2 weken voordat ik echt griep had, was mijn tempo in vergelijking met mijn hartslag ook al ruk, dus een goede indicatie dat je lichaam aan het vechten is tegen iets.
Ik had je eerste bericht wat beter moeten lezen, daar zei je al wat je per week liep 8)7

Nu je overigens merkt dat je weer fitter begint te worden, zou je wel kunnen overwegen om de afstand verder uit te breiden? Eventueel met wandelpauzes tussendoor bijvoorbeeld? Of vind je het zo wel okay?

En je hartslag kan inderdaad wel een goede indicatie van je gesteldheid zijn. Nu let ik zelf niet zo heel veel op mijn hartslag tijdens het lopen, nadat ik jaren zonder hartslagband liep, maar sinds ik een horloge met optische hartslagmeter heb, merk ik wel dat mijn rusthartslag een redelijke indicatie van mijn gesteldheid is.
m0ridin schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:33:
[...]
Mjah, sure... Maar 'conditie verbeteren' en herstellen van een griep naar je oorspronkelijke conditie vind ik toch andere zaken. Ach, en verder zijn omstandigheden (tijd, temperatuur, wind, goed/slechte nacht gehad, etc) altijd van grote invloed dus sowieso lastig om conclusies te trekken uit zo'n beperkt aantal metingen...
Tja, wordt misschien wat te veel een semantische discussie wat 'conditie' is zo. En op zich heb je wel een punt, wanneer je al lang en frequent sport, zal een griepje voor een tijdelijk dipje zorgen, waarna je zo weer op oude niveau bent. Maar in het geval van @bert74 is er wel sprake van een flinke griep - denk niet dat ik ooit in mijn leven zo lang ziek ben geweest - en zit hij nog in de opbouw van een blessure of belast hij in elk geval bewust beperkt. In zo'n fase denk ik dat je conditie toch echt wel flink achteruit kan gaan en dat je conditie daarna ook wel echt weer verbetert. Van 6.30 naar 6.00 min/km bij dezelfde hartslag is naar mijn idee toch best een flink en merkbaar verschil.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dat was een interessante afspraak bij Run2Day voor het Saucony Stride Lab :Y

Ten eerste is het kneiterkoud buiten en was ik eigenlijk nog niet eens warmgelopen toen ik de winkel binnenkwam. Het is letterlijk 500m vanaf mijn werk, dus mooi rond lunchtijd gepland, tijdens mijn normale hardlooptijd. Mijn benen vonden het sowieso niet erg om na de moeite met de juiste versnelling van vrijdag nog even een keertje extra rustig aan te doen, dus deze week bestaat uit 2x trainen en een analyse :)

Enfin, ik had expres mijn Fli-Lytes aangedaan maar ook mijn Kinvara's in mijn rugzak meegenomen. Bleek Vincent, die de analyse deed, de Fli-Lyte te kennen en een keer geprobeerd te hebben! Had ik niet verwacht eerlijk gezegd.

Loopband lopen ben ik duidelijk niet gewend. Na het babbeltje dat hier ook al meermalen beschreven is (hoe loop je, hoe lang, wat verwacht je hiervan etc.) op de loopband gaan staan, maar inwandelen met 4km/u voelde al als snelwandelen. Na wat tips werd dat wat normaler (gewoon vooruit kijken en niet focussen op jezelf op het videoscherm) al blijf ik het een raar gevoel vinden om een halve meter voor je een console te hebben en toch stug door te lopen :P
Na wat ingewandeld te hebben gingen we over op een hardlooptempo. Nou ja, ook hier viel me behoorlijk tegen wat ik op de console zag staan... 8,5 km/u vond ik snel zat voor een relaxed hardlooptempo, terwijl ik buiten doodongelukkig word onder de 10 km/u. Wel leuk: deze loopband gaf snelheid én pace aan. Daar heb je als hardloper wat aan.

Okidoki, nou, ik liep dus lekker genoeg, opname gemaakt, en toen zat het fysieke gedeelte er alweer op. De camera's staan voor, achter en aan de zijkant, dus vanuit 3 hoeken viel er volop te bekijken hoe ik nou eigenlijk liep op die band.

Eerst maar eens de zijkant bekeken. Aan de hand van de beelden viel te zien dat ik wat naar voren leun (niet krom) maar de lijn van mijn lichaam een knik maakt bij de heup (kont naar achter zeg maar). Achteraf denk ik dat dit ook komt door de onwennigheid op de band, maar het kan sowieso geen kwaad om als aandachtspuntje mee te nemen. Verder schouders wel prima.
In dat aanzicht ook bekeken in hoeverre ik zelf inveer en dus in hoeverre dat met een schoen aangevuld zou moeten worden. Landen deed ik nog een ietsjepietsje met de hak eerst, maar de impact kwam wel op mijn hele voet terecht. Wederom, die haklanding ligt ook deels aan de loopband denk ik, maar wel een aandachtspuntje.
Blijkbaar landde ik dicht bij mijn zwaartepunt, ietsje ervoor dus, maar netjes met een licht gebogen knie.
Ik veerde behoorlijk netjes in vonden we, en de conclusie was dan ook dat ik deze schoenen qua demping prima kon hebben.

Daarna naar voor- en achterkant gekeken. Er valt blijkbaar nog wel iets te winnen in stabiliteit, want mijn heup zakt wel iets in bij landing. Toen ik de beweging overdreven nadeed voelde ik meteen wat hij bedoelde: dit was ook precies waar ik vroeger nog wel eens last van mijn heup kreeg. Meer aan mijn core stability doen was zijn advies, vooral als ik nog meer kilometers wil gaan maken of langere runs wil doen.

Voor de oplettende lezer: geen énkel aansmeeradvies om iets op te lossen met schoenen!

Uiteraard komt dan toch een keer de product matrix ter sprake, waarbij het grappig is om te vermelden dat ik al zei dat ik de Kinvara 8 wat aan de zachte kant vond, dus eigenlijk was het ook al meteen duidelijk dat er qua Saucony lineup niet veel interessants tussen zat. Ik zou wel eens naar wedstrijdschoenen kunnen kijken met mijn loopstijl, maar daar had hij verder niet echt informatie over paraat. Had ik echt op zoek geweest naar schoenen, dan was hij er vast verder op ingegaan.

In hun product matrix (plaatje krijg ik even niet gevonden helaas) viel me wat op. Ik heb wel vaker met een schuin oog naar de Freedom ISO gekeken, maar die werd hier compleet bovenaan in de categorie cushioning neergezet. Reviews gaven me echter juist het idee dat het een responsieve schoen was, dus ik was benieuwd hoe het nou zat.
Lang verhaal kort: 2 dimensies voldoen niet om uit te beelden hoe een schoen voelt. Hoewel er behoorlijk wat demping aanwezig is voelt de schoen ook behoorlijk responsief. Het is geen zachte (fluff) demping zoals bij de Kinvara (die dus als minimal/responsive wordt neergezet) maar een meer een soort...stuiterbaldemping?
Heel raar dus. Een schoen met een dunnere zool (15mm/19mm) die beter dempt maar ook veel (héél veel, belachelijk veel) minder zacht/fluffy/zompig aanvoelt dan een schoen met een 19mm/23mm zool.
Tegelijk ook heel flexibel, de zool is in alle richtingen goed te buigen en meer "road feel". Gek hoor, ik zou deze twee schoenen omwisselen in de lineup eerlijk gezegd, ware het niet dat de Kinvara wel een trapje lichter is.
Ik denk wél dat dit de schoen is die ik eigenlijk had willen kopen toen ik de Adidas Supernova's heb gekocht.

Hoe dan ook, op dit moment heb ik niks nodig dus ik had geen zin in een impulsaankoop en daar werd ook niet op aangestuurd. Ook nog de Kinvara 9 even mogen proberen (amper verschil met de 8, dus koop die in de aanbieding als je ze zoekt).

Samengevat een leuke beleving, informatief en zonder pusherigheid. +1 van mij

EDIT: plaatje gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/e18PeVv7wz32Xz3fsme0FwqT/full.jpg

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Keek dit jaar, net als de afgelopen drie jaar, weer uit naar een van de speciaalste wedstrijden van het jaar: de Wings for life world run. Lekker rennen, niet precies weten wanneer je finisht omdat de finish een auto is die achter je aan komt rijden. Geweldig concept, altijd leuk sfeertje en natuurlijk voor een goed doel.

Kom er helaas zojuist achter dat men dit jaar geen catcher car heeft maar alles via een 'app run' doet. Nou, dat wordt hem dus niet voor mij dit jaar. En aan de reacties op Facebook ( https://www.facebook.com/...661480141/?type=3&theater ) te zien velen met mij...

Jammer! Weer een leuke race van de kalender af na afgelopen jaar de Tilburg 5 miles ook al geschrapt zien te worden...

• kwakke01

kwakke01

net nog even een stukje gelopen; het was te koud om te kijken bij de atletiek :P

het leek wel alsof ik ergens in mn super-compensatie zat; het lopen ging bijna als vanzelf (ondanks de ijzige wind) na een km of 5 had ik eindelijk mn handen warm, maar werden mn oren wel erg koud (had geen muts meegenomen ^^) STOM, dus heb het gelaten bij 8 km. was ook genoeg voor vandaag; mocht van mezelf zowiezo niet te fanatiek lopen. Uiteindelijk qua tempo (eerste 5 km < 25 min) en qua pace (167) meer dan tevreden :)
https://www.strava.com/activities/1430192257

[ Voor 4% gewijzigd door kwakke01 op 28-02-2018 23:16 ]

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-12 09:25

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Afgelopen dinsdag mijn nieuwe Saucony Kinvara 8 getest met een duurloop die 45 minuten moest zijn, maar iets is uitgelopen. Eerste indruk is posititief, ze lopen prima. Ik merk dat er iets minder drop (4mm) in zit dan in mijn andere schoenen, verder lopen ze erg fijn. Wat een lekker weer was het toen zeg! Ik was vroeg begonnen met werk, dus kon aan het einde van de middag nog in het licht lopen. Gelijk maar een stuk duin meegepakt en vanaf een plaatje leek het wel lente!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YWCMFo9o3jUzwusBTOYpPSrB/thumb.jpg

Februari is hiermee afgesloten op 111 kilometer, 2018 totaal staat nu op 223 km. Mijn doel was 500 kilometer in 2018, in 2017 heb ik een totaal van 380 gelopen. Als ik dit doorzet, haal ik dat makkelijk :).

Battle.net || Strava

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Nog even terugkomend op die product matrix (heb overigens ook een mailtje uitstaan of ik dat plaatje ergens kan bemachtigen, kon het zelf niet vinden iig) denk ik dat ik mijn derde dimensie wel heb gevonden :)

Wat al (vaak) als eigenschappen gebruikt werd was:
- flexibel vs stabiel
- cushioned vs responsive/firm (wat ook gebruikt wordt voor veel of weinig demping)

In die laatste categorie wordt veel demping gelijkgesteld aan "cushioned" en weinig demping aan "responsive", wat niet alleen kort door de bocht is, maar zelfs compleet verwarrend en onwaar in sommige gevallen.

Blijkt namelijk maar weer dat er schoenen bestaan met weinig demping, maar die demping is wel erg zacht (Kinvara 8/9) en schoenen met véél demping maar hartstikke bouncy/responsief (Freedom ISO).

Dus, hoe zou ik het doen?
- flexibel vs stabiel
- cushioned vs firm (veel demping vs weinig demping)
- soft vs responsive

Mijn ideale schoen is er in ieder geval één die flexibel en responsief is, waarbij het dempingsniveau ondergeschikt is.

[ Voor 7% gewijzigd door Pathogen op 01-03-2018 09:56 ]

• kwakke01

kwakke01

retlaw schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:09:
Afgelopen dinsdag mijn nieuwe Saucony Kinvara 8 getest met een duurloop die 45 minuten moest zijn, maar iets is uitgelopen. Eerste indruk is posititief, ze lopen prima. Ik merk dat er iets minder drop (4mm) in zit dan in mijn andere schoenen, verder lopen ze erg fijn. Wat een lekker weer was het toen zeg! Ik was vroeg begonnen met werk, dus kon aan het einde van de middag nog in het licht lopen. Gelijk maar een stuk duin meegepakt en vanaf een plaatje leek het wel lente!

[afbeelding]

Februari is hiermee afgesloten op 111 kilometer, 2018 totaal staat nu op 223 km. Mijn doel was 500 kilometer in 2018, in 2017 heb ik een totaal van 380 gelopen. Als ik dit doorzet, haal ik dat makkelijk :).
ik zit je op de hielen dan; januari was bij mij goed voor 82 km, februari is afgesloten met 130km. target voor 2018: 103 km

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-12 17:07
Pathogen schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 16:46:
Dat was een interessante afspraak bij Run2Day voor het Saucony Stride Lab :Y

Samengevat een leuke beleving, informatief en zonder pusherigheid. +1 van mij
En mede dankzij dit enthousiaste relaas..... morgen afspraak in Apeldoorn d:)b

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:12
@Pathogen Waar was deze clinic?

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Run2Day Rotterdam Centrum in mijn geval :)

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Op basis van dit topic ook nog gekeken voor een afspraak bij Run2Day Venlo, er zijn wel nog plaatsen vrij, maar midden op de dag. Dat ga ik niet halen ben ik bang. Hoewel ik het ontzettend interessant vindt, ik ga er geen (halve) vrije dag aan opofferen. :)

tips voor New York

• Tweakarim

Tweakarim

Liep ik gisteren nog een pr op de 5km, vandaag loop ik met moeite naar de keuken. Wegens pijn in de rechter bil streek. Begin januari lag het lopen ook een poosje stil wegens dezelfde pijn. Voordat ik in november begon met rennen had ik hier zo nu en dan ook al last van dus ben er niet zeker van in hoeverre het hardlopen een rol speelt. Aan de andere kant was mn loopje van gister anders dan normaal. Ik heb geen rekoefeningen gedaan die ik sinds de vorige blessure wel doe en geen 5 min wandelen als warming up. Wegens de kou begon ik meteen met rennen in een hoger tempo dan normaal. Wellicht dat daar een verband zit met de pijn die nu weer terug is. Iemand toevallig bekent met pijn in de bilstreek? Wat dit eventueel kan zijn, wat het veroorzaakt, hoe het te behandelen en voorkomen valt?

[ Voor 12% gewijzigd door Tweakarim op 02-03-2018 07:57 ]

• bert74
Tweakarim schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 22:08:
Liep ik gisteren nog een pr op de 5km, vandaag loop ik met moeite naar de keuken. Wegens pijn in de rechter bil streek. Begin januari lag het lopen ook een poosje stil wegens dezelfde pijn. Voordat ik in november begon met rennen had ik hier zo nu en dan ook al last van dus ben er niet zeker van in hoeverre het hardlopen een rol speelt. Aan de andere kant was mn loopje van gister anders dan normaal. Ik heb geen rekoefeningen gedaan die ik sinds de vorige blessure wel doe en geen 5 min wandelen als warming up. Wegens de kou begon ik meteen met rennen in een hoger tempo dan normaal. Wellicht dat daar een verband zit met de pijn die nu weer terug is. Iemand toevallig bekent met pijn in de bilstreek? Wat dit eventueel kan zijn, wat het veroorzaakt, hoe het te behandelen en voorkomen valt?
Wat wil je nou wat we hier over zeggen? Dit schrijf je:
- Weer een PR gelopen
- Al eerder geblesseerd geweest
- geen rekoefeningen
- geen warming up
- hoger tempo dan normaal

Je bent net zo'n domme oen als ik, toen ik begon met lopen! Jij en ik deden alles fout, wat je maar fout kon doen.

Hardlopen is een blessuregevoelige sport. Maak gebruik van de kennis die hier op dit forum te vinden is.

• kwakke01

kwakke01

bert74 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 09:29:
[...]

Wat wil je nou wat we hier over zeggen? Dit schrijf je:
- Weer een PR gelopen
- Al eerder geblesseerd geweest
- geen rekoefeningen
- geen warming up
- hoger tempo dan normaal

Je bent net zo'n domme oen als ik, toen ik begon met lopen! Jij en ik deden alles fout, wat je maar fout kon doen.

Hardlopen is een blessuregevoelige sport. Maak gebruik van de kennis die hier op dit forum te vinden is.
moest stiekem wel een beetje lachen om deze reactie. héél Kort door de bocht, maar wel met een kern van waarheid ;)

les 1: spierpijn krijg je nooit vooraf..

ongeoefend kan je best gedurende een korte periode een hoog tempo lopen, maar dat wil niet zeggen dat je lijf er blij van wordt. als je doel is om gedurende langere tijd te gaan hardlopen, dan is het handig ook met een lange-termijn visie te gaan lopen. De eerste de beste loop zo hard mogelijk lopen om een pr te lopen is niet echt een lange-termijn visie (tenzij je het als goed nul-meting ziet ofc :P )
Anyways. als je weet dat je blessure-gevoelig bent; start dan niet als een malle, maar pak een schematje wat ervan uitgaat dat je van nul af wilt beginnen met hardlopen (couch to 5k oid). Doe je dat niet, maar wil je graag zelf het wiel uitvinden dan is dat natuurlijk ook prima (we zijn per slot van rekening allemaal tweakers)
maar dan krijg je ook gratis alle uitdagingen erbij waar anderen al tegenaan zijn gelopen, en oplossingen voor hebben gevonden ;)

• m0ridin
Tja, als je al last hebt (gehad) van blessures en dan uit het niks in de kou een 5k op vol tempo loopt zonder warming up of cooling down, tja... Dan is het niet gek dat je daarna weer last hebt. Hoe lang heb je over die 5k gedaan?

Wat de oorzaak is kunnen we natuurlijk niet zeggen zo van achter ons toetsenbordje (behalve dat dit zo goed als zeker idd het gevolg is van je 5k), als je dat echt wil weten moet je naar een fysio maar 9 vd 10 keer komt het neer op:

Core stability en spieren versterken (als in, oefeningen doen).

Planking
Squats
Lunges
...

Dat soort spul, niks leuks aan maar wel effectief...

Oh ja, en doe een warming up voortaan (cooling downs doe ik zelf bijna nooit dus dat zal ik maar niet benoemen maar is ook verstandig ;) ).

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ooooh ik zit zó te twijfelen wat ik vandaag ga doen!

- Gewoon lunchrondje á 6-7 km
- Naar huis lopen á 14 km

In principe heb ik genoeg warme spullen bij me voor beide opties, maar ik heb alweer zo'n tijd geen 10+ gelopen dat ik niet helemaal zeker weet of ik hier nu verstandig aan doe, in de koude wind...

• bert74
kwakke01 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 09:56:
[...]

moest stiekem wel een beetje lachen om deze reactie. héél Kort door de bocht, maar wel met een kern van waarheid ;)

l
Mijn stellingname is bewust een beetje provocerend, maar vind wel dat deze inhoudelijk juist is. ;-)

Gezien de ervaringen in dit forum en mijn eigen ervaringen ontstaan de meeste (beginners) blessures gewoon door overbelasting: te hard lopen, te ver lopen, te vaak lopen in korte tijd. Als je dan ook een warming up/cooling down overslaat, dan is het een mooi recept voor blessures.

Mijn sportfysio was heel duidelijk tegen mij, bijna letterlijk: je bent een sukkel als je zo doorgaat. Dat hielp bij mij. Gewoon zeggen zoals het is.

• kwakke01

kwakke01

bert74 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:42:
[...]

Mijn stellingname is bewust een beetje provocerend, maar vind wel dat deze inhoudelijk juist is. ;-)

Gezien de ervaringen in dit forum en mijn eigen ervaringen ontstaan de meeste (beginners) blessures gewoon door overbelasting: te hard lopen, te ver lopen, te vaak lopen in korte tijd. Als je dan ook een warming up/cooling down overslaat, dan is het een mooi recept voor blessures.

Mijn sportfysio was heel duidelijk tegen mij, bijna letterlijk: je bent een sukkel als je zo doorgaat. Dat hielp bij mij. Gewoon zeggen zoals het is.
één woord: EENSCH! d:)b

• kwakke01

kwakke01

Pathogen schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:41:
Ooooh ik zit zó te twijfelen wat ik vandaag ga doen!

- Gewoon lunchrondje á 6-7 km
- Naar huis lopen á 14 km

In principe heb ik genoeg warme spullen bij me voor beide opties, maar ik heb alweer zo'n tijd geen 10+ gelopen dat ik niet helemaal zeker weet of ik hier nu verstandig aan doe, in de koude wind...
heb je wind mee naar huis? dan zou ik gewoon gaan; met de wind in de rug is het alsnog gewoon warm. Wind tegen is momenteel echt wel koud, dus goed kleden én een muts oid is wel een vereiste. goed je energie verdelen dat je niet de laaste km op je laatste adem loopt, want dan koel je te snel af. Gister niet gelopen (geen tijd) maar woensdag vond ik met wind tegen 8km meer dan zat zonder muts; alles was lekker warm gelopen, maar mn oren begonnen aardig koud te worden na een km of 5...

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

kwakke01 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:57:
[...]

heb je wind mee naar huis? dan zou ik gewoon gaan; met de wind in de rug is het alsnog gewoon warm. Wind tegen is momenteel echt wel koud, dus goed kleden én een muts oid is wel een vereiste. goed je energie verdelen dat je niet de laaste km op je laatste adem loopt, want dan koel je te snel af. Gister niet gelopen (geen tijd) maar woensdag vond ik met wind tegen 8km meer dan zat zonder muts; alles was lekker warm gelopen, maar mn oren begonnen aardig koud te worden na een km of 5...
Wind mee idd, anders had ik er niet aan getwijfeld en gewoon mijn lunchrondje snel afgewerkt.

Muts heb ik een hekel aan ongeacht de temperatuur, komt waarschijnlijk door mijn lange haar, maar ik heb woensdag een buff gekregen die ik multifunctioneel kan inzetten.
Verder heb ik hier korte shirts, lange shirts, handschoenen, lange en korte tights, in principe alles wat ik nodig heb. Moet alleen even telefoon en sleutels mee zien te nemen.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik ben gisteren de sportschool ingedoken en de loopband gekozen..
Na 1 uur en 10 minuten..was het toch echt wel klaar.. 10minuten uitfietsen en snel weer dik inpakken en naar huis toe.

Verwijderd

McMiGHtY schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:33:
Ik ben gisteren de sportschool ingedoken en de loopband gekozen..
Na 1 uur en 10 minuten..was het toch echt wel klaar.. 10minuten uitfietsen en snel weer dik inpakken en naar huis toe.
Daar heb ik over getwijfeld maar ik heb zo’n hekel aan de loopband dat in liever de kou trotseer.

Uiteindelijk 45 minuten over 7,5km en met de wind mee en deels uit de wind was het prima te doen. Alleen de eerste en laatste 5 minuten waren erg koud.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:28

Roozzz

Plus ultra

Voorlopig heb ik hier geen enkele behoefte aan. Dit is de eerste winter in jaren dat ik overweeg Zwift te gaan gebruiken voor het (binnen)fietsen. Dan vind ik het wel een aardige bonus.

Maar voor hardlopen zie ik er weinig in. Ongeacht weer en wind loop ik namelijk gewoon buiten. De misses liep afgelopen woensdag gewoon de UHT (30+km) terwijl het absoluut nulpunt bereikt scheen te zijn :+

Voor de binnenlopers kan ik mij voorstellen dat het een stuk minder geestdodend is op deze wijze (net als met fietsen). Dus we zullen zien hoe het aanslaat, maar ik sla over :P

If you can see, look. If you can look, observe

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Hmmwwaah...

Kan me voorstellen met kinderen en werkende partners..en het hebben van een loopband dat dit een welkome aanvulling zou kunnen zijn..

• Miki
  • Laatst online: 22:13
Ik hoop morgen even mijn kilometers te maken. Had deze week alleen de mogelijkheid om laat op de avond pas te kunnen lopen en met die kou dus maar niet gedaan. Ik woon aan het IJselmeer en heb dus vol de wind op me wat het lopen totaal geen pretje maakt met deze temperaturen.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Pathogen schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:12:
[...]

Wind mee idd, anders had ik er niet aan getwijfeld en gewoon mijn lunchrondje snel afgewerkt.

Muts heb ik een hekel aan ongeacht de temperatuur, komt waarschijnlijk door mijn lange haar, maar ik heb woensdag een buff gekregen die ik multifunctioneel kan inzetten.
Verder heb ik hier korte shirts, lange shirts, handschoenen, lange en korte tights, in principe alles wat ik nodig heb. Moet alleen even telefoon en sleutels mee zien te nemen.
Valt me op dat mensen dat vaker zeggen; " zorg dat je het rondje tegen de wind in begint, dan heb je het 2e gedeelte de wind mee". En ik moet bekennen dat ik de zelf eigenlijk nooit mijn ronde op de windrichting aan pas. Heb ik het eerste gedeelte wind tegen en 2e wind mee, prima. Is het andersom... ook prima. Heel soms loop ik zelfs bewust het 2e gedeelte tegen de wind in. Maar dat is dan meer geboren uit mijn eigen (misschien onterechte) gedachte dat je het bij een wedstrijd ook niet voor het uitzoeken hebt. Je kunt wel altijd profiteren van de wind op je rug om het lekker makkelijk te maken, maar als de wedstrijd precies het omgedraaide scenario heeft, dan heb je daar geen ervaring mee.

Over wind gesproken, gisteravond was het ook weer verschrikkelijk koud onderweg. We liepen over de dijk langs de maas, wind volle bak van voren, ijskoud. Maar goed dat ik de buff van mijn vriendin op het laatste moment toch had meegenomen. Heerlijk! Wat een verschil is dat zeg!

Buff voor het gezicht, muts op het hoofd en eigenlijk alleen de ogen nog vrij.. Dan is die kou nog enigszins uit te houden, maar ben toch heel blij met de weersvoorspelling voor aankomend weekend!

*O* 11 graden *O* -O- en regen -O-

tips voor New York

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

kwakke01 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:49:
[...]

.... mompelt iets over échte mannen vs wannabe bikkels -O-
Ik loop meestal binnen als het vriest en de training niet per se buiten moet (en als ik geen oppas hebt, soit). Wedstrijdje doen om te kijken wie de grootste bikkel is? >:)

Wat betreft Zwift Running: tegen verveling werkt Netflix op de beamer een stuk beter :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• kwakke01

kwakke01

kenneth schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:22:
[...]
Ik loop meestal binnen als het vriest en de training niet per se buiten moet (en als ik geen oppas hebt, soit). Wedstrijdje doen om te kijken wie de grootste bikkel is? >:)

Wat betreft Zwift Running: tegen verveling werkt Netflix op de beamer een stuk beter :)
als het groot is qua omvang maak ik een goeie kans O-)

anders... ;w

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

kenneth schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:22:
[...]

Bikkelen is relatief. Iemand die snel is en fluitend een PR loopt, hoeft per definitie niet meer bikkel te zijn dan iemand die langzaam en op zijn tandvlees loopt :P ;)

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=FrL9iYXGSX4]
:> :D

tips voor New York

• tlpeter
Ik heb net nog even op een loopband gelopen maar ik blijf het toch maar een raar iets vinden.
Ik merk dat ik veel tempo wisselingen heb en dat ik daar wel beter mee om kan gaan maar ik verveel me dood.
Ook heb ik het idee dat een kilometer zoveel langer duurt.
Helpt Swift daarbij en heb ik bergje geld over dan komt er een loopband met swift in de garage :)

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

tlpeter schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:51:
[...]
Helpt SZwift daarbij en heb ik bergje geld over dan komt er een loopband met swift in de garage :)
Same here..owja..en ruimte..

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Calitomnication schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:33:
[...]

Bikkelen is relatief. Iemand die snel is en fluitend een PR loopt, hoeft per definitie niet meer bikkel te zijn dan iemand die langzaam en op zijn tandvlees loopt :P ;)
Ik dacht meer aan 800m op eigen 5k-tempo met 2' rust en dan kijken wie de meeste herhalingen kan doen 8)

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:53
Zo, dat liep niet helemaal als verwacht... Of eigenlijk wel, want het was voorspeld, maar dit was voor zover ik weet pas de 2e keer dat ik een training afbreek omwille van het weer.

Woensdag nog langs het water gaan rennen en ondanks vergeten buff het toch netjes overleefd (het vloeken was iets duidelijker hoorbaar :+) Daarnet vertrokken in de wetenschap dat er neerslag zou gaan vallen. Ik had gehoopt het nog voor te zijn, maar op het einde van de opwarming begon het plots te soort van ijsregenen.

Tegen beter weten in toch proberen om wat intervalletjes te doen, maar in minder dan 5 minuten was de piste omgetoverd in een schaatsbaan, gewoon te gevaarlijk om zelfs op te wandelen. Aangezien ik in tegenstelling tot sommige anderen hierboven geen last heb van mijn hormonenspiegel, toch maar wijselijk gestopt en de warmte opgezocht ;)

Pas toen ik in de spiegel van mijn wagen keek, zag ik dat er ijspegels aan mijn buff hingen. Misschien toch een beetje een... (not :) )

Wat betreft zwift: ik heb vroeger in de sportschool wel op een loopband gerend, maar op één of andere manier, lukt het me niet om daar een goeie stijl/houding aan te houden. Plus hardlopen is een alibi om buiten te zijn. Mij spreekt het dus niet aan, maar als iemand zich daar beter bij voelt, moet-ie dat toch gewoon doen, niet?

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Calitomnication schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:02:
[...]

Valt me op dat mensen dat vaker zeggen; " zorg dat je het rondje tegen de wind in begint, dan heb je het 2e gedeelte de wind mee". En ik moet bekennen dat ik de zelf eigenlijk nooit mijn ronde op de windrichting aan pas. Heb ik het eerste gedeelte wind tegen en 2e wind mee, prima. Is het andersom... ook prima. Heel soms loop ik zelfs bewust het 2e gedeelte tegen de wind in. Maar dat is dan meer geboren uit mijn eigen (misschien onterechte) gedachte dat je het bij een wedstrijd ook niet voor het uitzoeken hebt. Je kunt wel altijd profiteren van de wind op je rug om het lekker makkelijk te maken, maar als de wedstrijd precies het omgedraaide scenario heeft, dan heb je daar geen ervaring mee.

Over wind gesproken, gisteravond was het ook weer verschrikkelijk koud onderweg. We liepen over de dijk langs de maas, wind volle bak van voren, ijskoud. Maar goed dat ik de buff van mijn vriendin op het laatste moment toch had meegenomen. Heerlijk! Wat een verschil is dat zeg!

Buff voor het gezicht, muts op het hoofd en eigenlijk alleen de ogen nog vrij.. Dan is die kou nog enigszins uit te houden, maar ben toch heel blij met de weersvoorspelling voor aankomend weekend!

*O* 11 graden *O* -O- en regen -O-
Och ja, ik heb dan ook geen wedstrijden in het vooruitzicht ;) wel, elke keer als ik loop, nog een middag werk waar ik nog enigzins helder moet zijn.
Als ik vol wil afzien maak ik mijn kinderen wel ziek :P

Mijn trainingen zijn over het algemeen niet gespitst op afzien en bikkelen, maar wel op consistentie. Geen gedachten proberen vuil te maken aan de omstandigheden, en of ik überhaupt wil gaan, maar op gezette dagen en tijden áltijd de deur uit en een rondje maken en volmaken. Die vorm van discipline helpt me dan ook om in een wedstijd consistentie erin te houden en niet op te geven.

Dealen met tegenwind moet ik toch wel, ik loop in Rotterdam, de Windy City van Nederland :P

Ik ben overigens blij dat ik niet tot vanavond heb gewacht maar gewoon mijn rondje heb gedaan. Ben nu nog steeds wel koud op plekken en zo hoef ik niet mijn avond te verspillen aan bijkomen :Y

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

nokie schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:40:
Wat betreft zwift: ik heb vroeger in de sportschool wel op een loopband gerend, maar op één of andere manier, lukt het me niet om daar een goeie stijl/houding aan te houden. Plus hardlopen is een alibi om buiten te zijn. Mij spreekt het dus niet aan, maar als iemand zich daar beter bij voelt, moet-ie dat toch gewoon doen, niet?
Dat zeker, d'r zijn ook atleten die heel veel gebruik maken van een loopband i.v.m. veiligheid of het gebrek aan heuvels. En bij wielrenners is het tegenwoordig gemeengoed om tijdens dagen dat het weer wat minder is, binnen te trainen (als ze bang zijn om aangereden te worden. Triathleet Lionel Sanders trained volgens mij compleet binnen, inclusief endless pool, loopband en biketrainer)

• kwakke01

kwakke01

kenneth schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:03:
[...]
Ik dacht meer aan 800m op eigen 5k-tempo met 2' rust en dan kijken wie de meeste herhalingen kan doen 8)
oe, da's nog wel een leuke uitdaging ook :) 2' is 2 minuten?

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

kwakke01 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:51:
[...]

oe, da's nog wel een leuke uitdaging ook :) 2' is 2 minuten?
Yup. En leuk? Meestal begin ik na de derde zachtjes te huilen. 8 is het maximale dat ik heb hoeven doen (met 400m dribbel = ongeveer 2'30) en ik kan me niet voorstellen om er dan nog eentje te moeten :o

Pagina: 1 ... 81 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic