Dat was een interessante afspraak bij Run2Day voor het Saucony Stride Lab
Ten eerste is het kneiterkoud buiten en was ik eigenlijk nog niet eens warmgelopen toen ik de winkel binnenkwam. Het is letterlijk 500m vanaf mijn werk, dus mooi rond lunchtijd gepland, tijdens mijn normale hardlooptijd. Mijn benen vonden het sowieso niet erg om na de moeite met de juiste versnelling van vrijdag nog even een keertje extra rustig aan te doen, dus deze week bestaat uit 2x trainen en een analyse
Enfin, ik had expres mijn Fli-Lytes aangedaan maar ook mijn Kinvara's in mijn rugzak meegenomen. Bleek Vincent, die de analyse deed, de Fli-Lyte te kennen en een keer geprobeerd te hebben! Had ik niet verwacht eerlijk gezegd.
Loopband lopen ben ik duidelijk niet gewend. Na het babbeltje dat hier ook al meermalen beschreven is (hoe loop je, hoe lang, wat verwacht je hiervan etc.) op de loopband gaan staan, maar inwandelen met 4km/u voelde al als snelwandelen. Na wat tips werd dat wat normaler (gewoon vooruit kijken en niet focussen op jezelf op het videoscherm) al blijf ik het een raar gevoel vinden om een halve meter voor je een console te hebben en toch stug door te lopen

Na wat ingewandeld te hebben gingen we over op een hardlooptempo. Nou ja, ook hier viel me behoorlijk tegen wat ik op de console zag staan... 8,5 km/u vond ik snel zat voor een relaxed hardlooptempo, terwijl ik buiten doodongelukkig word onder de 10 km/u. Wel leuk: deze loopband gaf snelheid én pace aan. Daar heb je als hardloper wat aan.
Okidoki, nou, ik liep dus lekker genoeg, opname gemaakt, en toen zat het fysieke gedeelte er alweer op. De camera's staan voor, achter en aan de zijkant, dus vanuit 3 hoeken viel er volop te bekijken hoe ik nou eigenlijk liep op die band.
Eerst maar eens de zijkant bekeken. Aan de hand van de beelden viel te zien dat ik wat naar voren leun (niet krom) maar de lijn van mijn lichaam een knik maakt bij de heup (kont naar achter zeg maar). Achteraf denk ik dat dit ook komt door de onwennigheid op de band, maar het kan sowieso geen kwaad om als aandachtspuntje mee te nemen. Verder schouders wel prima.
In dat aanzicht ook bekeken in hoeverre ik zelf inveer en dus in hoeverre dat met een schoen aangevuld zou moeten worden. Landen deed ik nog een ietsjepietsje met de hak eerst, maar de impact kwam wel op mijn hele voet terecht. Wederom, die haklanding ligt ook deels aan de loopband denk ik, maar wel een aandachtspuntje.
Blijkbaar landde ik dicht bij mijn zwaartepunt, ietsje ervoor dus, maar netjes met een licht gebogen knie.
Ik veerde behoorlijk netjes in vonden we, en de conclusie was dan ook dat ik deze schoenen qua demping prima kon hebben.
Daarna naar voor- en achterkant gekeken. Er valt blijkbaar nog wel iets te winnen in stabiliteit, want mijn heup zakt wel iets in bij landing. Toen ik de beweging overdreven nadeed voelde ik meteen wat hij bedoelde: dit was ook precies waar ik vroeger nog wel eens last van mijn heup kreeg. Meer aan mijn core stability doen was zijn advies, vooral als ik nog meer kilometers wil gaan maken of langere runs wil doen.
Voor de oplettende lezer: geen énkel aansmeeradvies om iets op te lossen met schoenen!
Uiteraard komt dan toch een keer de product matrix ter sprake, waarbij het grappig is om te vermelden dat ik al zei dat ik de Kinvara 8 wat aan de zachte kant vond, dus eigenlijk was het ook al meteen duidelijk dat er qua Saucony lineup niet veel interessants tussen zat. Ik zou wel eens naar wedstrijdschoenen kunnen kijken met mijn loopstijl, maar daar had hij verder niet echt informatie over paraat. Had ik echt op zoek geweest naar schoenen, dan was hij er vast verder op ingegaan.
In hun product matrix (plaatje krijg ik even niet gevonden helaas) viel me wat op. Ik heb wel vaker met een schuin oog naar de Freedom ISO gekeken, maar die werd hier compleet bovenaan in de categorie cushioning neergezet. Reviews gaven me echter juist het idee dat het een responsieve schoen was, dus ik was benieuwd hoe het nou zat.
Lang verhaal kort: 2 dimensies voldoen niet om uit te beelden hoe een schoen voelt. Hoewel er behoorlijk wat demping aanwezig is voelt de schoen ook behoorlijk responsief. Het is geen zachte (fluff) demping zoals bij de Kinvara (die dus als minimal/responsive wordt neergezet) maar een meer een soort...stuiterbaldemping?
Heel raar dus. Een schoen met een dunnere zool (15mm/19mm) die beter dempt maar ook veel (héél veel, belachelijk veel) minder zacht/fluffy/zompig aanvoelt dan een schoen met een 19mm/23mm zool.
Tegelijk ook heel flexibel, de zool is in alle richtingen goed te buigen en meer "road feel". Gek hoor, ik zou deze twee schoenen omwisselen in de lineup eerlijk gezegd, ware het niet dat de Kinvara wel een trapje lichter is.
Ik denk wél dat dit de schoen is die ik eigenlijk had willen kopen toen ik de Adidas Supernova's heb gekocht.
Hoe dan ook, op dit moment heb ik niks nodig dus ik had geen zin in een impulsaankoop en daar werd ook niet op aangestuurd. Ook nog de Kinvara 9 even mogen proberen (amper verschil met de 8, dus koop die in de aanbieding als je ze zoekt).
Samengevat een leuke beleving, informatief en zonder pusherigheid. +1 van mij
EDIT: plaatje gekregen: