I'm back
Mijn excuses als ik op niemand heb gereageerd of actief deel heb genomen aan discussies, ik ben vorige week volledig van de radar geweest. Carnaval is het zuiden des lands, maar dat heeft me er niet van weten te weerhouden om toch de nodige kilometers te draaien.
Vrijdagavond eigenlijk al begonnen, zaterdag weer een hele dag op pad maar toch nog een gaatje van 70 minuten kunnen vinden om een duurloop af te werken. Zondag van de carnaval een heuveltraining om half 10 's morgen, valt niet mee als je pas om half 3 's nachts naar bed bent gegaan

. Maar omdat de avond uit voornamelijk cola bestond had ik nergens last van.
Afgelopen zaterdag de eerste echte test van "wat is de schade van de carnaval" & het meetpunt van "hoe sta ik ervoor met het oog op de aankomende Venloop 21.1k (25 maart)". In Duitsland net over de grens van Venlo organiseren ze een soort winterlaufserie; 3 wedstrijden met een klassement en de persoon die op het laatst bovenaan staat heeft gewonnen. De afstanden zijn ook oplopend, de 1e serie is 10k, 2e 12,5k & 3e 15k.
Wij liepen de 2e serie, doel was op Venlooptempo (4.28/km) proberen vol te houden, niet verzuren en lekker lopen. Het eerste gedeelte ging te hard, maar dat is deels omdat alles en iedereen er in het startvak als een malle vandoor ging. Het leek eerder een 5k, misschien wel een 1k. Maar goed, ervaring komt met de jaren, dus in de weet dat ik het 2e gedeelte waarschijnlijk zou gaan stofzuigen heb ik alles en iedereen laten lopen.
Na verloop van tijd liep ik alleen en vond na verloop van tijd aansluiting bij een groepje van 4. Na een kilometer of 6 ging het parcours langzaam bergop begon te gaan (met golvende bewegingen naar boven) en kon het groepje het niet meer bijbenen. Hoewel, op de stukken waar het bergop ging vielen ze collectief terug, op punten waar het enigszins vlak was trokken ze een soort van sprint en vonden weer de aansluiting. Onderweg naar boven al de nodige lopers voorbij weten te lopen, dat geeft een heerlijk gevoel. De tempo's wisselden tussen de 4.15 en 4.35 (ja, te veel zweefmomenten, i know). Maar heuvelachtig parcours, vrij lastig om tempo vast te houden.
Ondertussen kwamen de eerste lopers alweer naar beneden (was een eenbaansweg met lopers die beide richtingen opliepen). Eenmaal boven op de berg stond een man met een hesje, achterlangs lopen en terug naar beneden (mooi toch, waar maak je dit nog mee). Het groepje zat inmiddels 3 meter achter me en mede door mijn korte draaicirkel zonder al te veel snelheidsverlies had ik deze afstand direct weten te verdubbelen. Het parcours ging nu 2 kilometer bergaf en de snelheid ging vanzelf omhoog. Met 3.55 de berg af gelopen en onderweg nog de nodige loper voorbij weten te gaan. Eenmaal onder aan de berg het tempo proberen vast te houden, maar dat ging vrij zwaar, mede doordat het parcours weer een beetje omhoog ging.
Uiteindelijk kwam ik in 53.52 over de finish, gemiddelde tijd van 4.19/km. Niet helemaal volgens opdracht (55.50 in 4.28/km), maar het ging zo lekker en liep zo eenvoudig. Over 2 weken is het volgende meetpunt, 15k loop in Venlo. Daar wederom proberen om het HM tempo vast te houden of misschien iets sneller te lopen. Als dit ook lekker voelt ga ik overwegen om mijn beoogde finishtijd voor de Venloop iets aan te scherpen

.
Al met al een heerlijk gevoel, ben 3 weken geleden flink ziek geweest, vorige week geen optimale trainingsweek gehad ivm carnaval maar heb er, gezien het resultaat, niet heel veel van geleden. Nu hopen dat ik deze lijn kan doortrekken en dat ik niet een paar weken te vroeg op mijn piek zit waardoor ik een grandioos harde inkakker te verduren krijg!