Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Hardlopen - Deel 7 Overzicht

Pagina: 1 ... 79 ... 93 Laatste
Acties:

Onderwerpen

quote:
vhal schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:56:
[...]

Droeftoeters heb je helaas overal. Gespannen (prikkel)draad op MTB-parcours, punaises bij een wielerronde of het omhangen/wegnemen van bordjes :/

Maar wie weet loopt er op de Veluwe een zeldzame veldmuis rond op het parcours die beschermd moet worden :+
Het zo ongetwijfeld uit zo'n onverwachte hoek komen inderdaad. Oud vrouwtje met veel te veel tijd die al die sporters maar niks vindt.

Note to self: bij een evenement op de Veluwezoom de GPX van de route altijd óók mee hebben.

Twitter | Strava

• minimaLL
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 25-05 18:31
quote:
vhal schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:56:
[...]

Droeftoeters heb je helaas overal. Gespannen (prikkel)draad op MTB-parcours, punaises bij een wielerronde of het omhangen/wegnemen van bordjes :/

Maar wie weet loopt er op de Veluwe een zeldzame veldmuis rond op het parcours die beschermd moet worden :+
Verhangen van bordjes is natuurlijk enorm triest, maar prikkeldraad op MTB-parcours is daarenboven ook gewoon nog eens levensgevaarlijk... :o

Zulke mensen wens ik zonder schroom veel miserie toe in hun verdere trieste leventje...

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 22-05 17:02
quote:
minimaLL schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:00:
[...]

Verhangen van bordjes is natuurlijk enorm triest, maar prikkeldraad op MTB-parcours is daarenboven ook gewoon nog eens levensgevaarlijk... :o

Zulke mensen wens ik zonder schroom veel miserie toe in hun verdere trieste leventje...
Zulke mensen doen dit soms juist als compleet misplaatste uiting ván miserie in hun trieste leventje :P

Zo. Ik heb me een partij relaxed gelopen! Heerlijk rondje alleen maar bezig met bewust zijn van wat er allemaal in en om me heen gebeurt. Ook een paar stukjes geëxperimenteerd met meer heuprotatie. Geen idee of dat nou daadwerkelijk beter of minder goed is, maar het voelde wel alsof mijn benen 20cm langer waren. Best interessant.

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• Rudedadude
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 23:30

Rudedadude

Maybe we were born to run

quote:
MrAcid schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:59:
[...]

Note to self: bij een evenement op de Veluwezoom de GPX van de route altijd óók mee hebben.
Dit dus: ik ga meteen deze week eens uittesten hoe DW map het doet op mijn Garmin 230. gpx tracks zijn meestal wel beschikbaar, dus als het een beetje werkt ga ik dat standaard meenemen tijdens trails. Zeker aangezien ik zelf ook nog wel eens een bordje mis :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• McMiGHtY
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 25-05 10:05
Gisteravond heerlijk buiten gelopen, ben weer aan het opbouwen en tot nu toe grotendeels binnen i.v.m. storingsdiensten e.d.

Waar 45min gisteravond heerlijk kort leek, geeft 20min op de band je het gevoel als of je al uren aan het lopen bent.

https://www.homeride.nl/nl/homerider/martijn-rouwen

• Pnnnkk
  • Laatst online: 26-05 13:45
Carnaval en lopen is toch een slechte combinatie ;). Gisteren en eergisteren op stap geweest, net 10 km eruit weten te persen. laag tempo, hartslag hoog, blij dat ik thuis ben, bahbah :+

• kwakke01
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 25-05 10:19

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

daar waar ik gister maar niet het ritme kon vinden, en het lopen zwaar aanvoelde, kon ik vandaag wél vrij van pijntjes en weerstand lopen, met een hele mooie tijd als gevolg; een 2e tijd op de 10, en een nieuwe snelste tijd op de 15. Maand na maand kruip ik voorzichtig van de 6m/km naar de 5m/km. het zal nog wel even duren voor ik daar echt ben, maar de progressie is er :)

Strava or .... https://www.strava.com/activities/1406320490

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:42
quote:
kwakke01 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 22:52:
daar waar ik gister maar niet het ritme kon vinden, en het lopen zwaar aanvoelde, kon ik vandaag wél vrij van pijntjes en weerstand lopen, met een hele mooie tijd als gevolg; een 2e tijd op de 10, en een nieuwe snelste tijd op de 15. Maand na maand kruip ik voorzichtig van de 6m/km naar de 5m/km. het zal nog wel even duren voor ik daar echt ben, maar de progressie is er :)

Strava or .... https://www.strava.com/activities/1406320490
Loop je een specifiek schema of maak je iedere maand een test race waarin je voluit gaat en je progressie meet? Ik ben nieuwsgierig gezien ik nu een specifiek 15km schema loop en nog niet bezig ben met snelheid maar kilometers maken. Vorige week 25km al aangetikt :)

• kwakke01

kwakke01

quote:
Miki schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:02:
[...]

Loop je een specifiek schema of maak je iedere maand een test race waarin je voluit gaat en je progressie meet? Ik ben nieuwsgierig gezien ik nu een specifiek 15km schema loop en nog niet bezig ben met snelheid maar kilometers maken. Vorige week 25km al aangetikt :)
om eerlijk te zijn; ik doe maar wat :o

Ik ben vanaf mei vorig jaar actief gaan lopen enerzijds omdat ik wielrennen fysiek moeilijker kan verdragen dan hardlopen (heb een fietsongeluk gehad met een whiplash als gevolg), en anderzijds omdat ik met hardlopen makkelijker afval dan met fietsen. Ik loop met als doel om (inmiddels) nog 15 kilo kwijt te raken, en ik merk dat duurtraining daarvoor het beste werkt. De snelheid is een goeie motivator, maar absoluut geen doel (alhoewel ik het maar niet voor elkaar kan krijgen mezelf niet te pushen tot het uiterste als ik merk dat het lekker gaat :+ )

Om dat afvallen te bereiken heb ik mn eetpatroon aangepast, maar daar is de rek wel zo ongeveer uit. het zit hem nu met name in het vasthouden van het maken van ~25-30 km per week, verdeeld over 2-3 loopjes. De ene week loop ik misschien 2x ~10 km, om er vervolgens de week erna een hm en wat kortere loopjes uit te gooien. Het enige wat daarbij telt is dat ik mn belastbaarheid in het vizier houd. Ik probeer ~100km per maand te lopen, en gemiddeld gezien zit ik goed op schema (YTD 146km) Door de kilometers te maken merk ik dat mn algehele conditie vooruit gaat, en gaat de snelheid als vanzelf ook omhoog :)

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Vanmorgen een heerlijke 3x3km op tempo 3:40/km. Ging gemiddeld net ietsje langzamer dan dat, maar wat voelde het lekker...! Ik heb echt het gevoel dat ik veel meeneem aan conditie vanuit het zwemmen en fietsen naar het lopen.

En wat een fantastisch loopweer was het... -3, zonnig en al licht (uurtje later gelopen dan normaal), wat fijn! Alleen die poolwind mocht wel uit. :+

Twitter | Strava

• Pathogen
Sooooodemieters wat een ijzig windje! En het zag er nog wel zo lekker zonnig uit...
Gelukkig had ik mijn jasje toch al aangedaan, maar voordat ik een beetje warm was waren er al 2-3 kilometer voorbij.
@Rudedadude die Brienenoord aantikken is toch nog nét iets verder dan ik dacht op deze manier :P maar heb het wel gedaan :Y

Strava/Stravistix zegt dat dit zwaarder was dan de 5km op volle bak anderhalve week terug, dat ben ik niet met ze eens. Ondanks een tweede helft 20-30s/km sneller dan de eerste helft (je moet wat als het rondje wat lang blijkt te zijn) voel ik me behoorlijk fris in de benen.
Heb ook wel wat ChiRunning aandachtspunten geprobeerd toe te passen en daar zit echt wel het nodige tussen waarmee ik nog soepeler kan lopen :)

• Xaverius
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21-05 16:06

Xaverius

Great Wall Marathon 2018!

Terugkomend op die droeftoeters, ik hoor het bij ons inderdaad wel eens. Daarom ben ik blij dat ik nu in ieder geval ook op mijn horloge kan koersen. Dus als er een GPX beschikbaar is zorg ik er voor dat ik die op mijn horloge heb staan. (al geeft dat bij mij nog geen garantie dat ik goed loop :+ )

Bij onze Warnsborncross (11 maart) hebben we sinds dat ik het weet bij 13 punten vrijwilligers staan die je de goede richting uitwijzen. Ook slaan we paaltjes in de grond die we na de cross weer netjes ophalen.

Zelf ga ik dit weekend voor de Texeltrail, 26,8 kilometer. En veel strand. O-)

Mijn volgend loopje: Great Wall Marathon

• McMiGHtY
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 25-05 10:05
quote:
Pathogen schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:53:
Sooooodemieters wat een ijzig windje! En het zag er nog wel zo lekker zonnig uit...
Gelukkig had ik mijn jasje toch al aangedaan, maar voordat ik een beetje warm was waren er al 2-3 kilometer voorbij.
Hier begint het juist wat warmer te worden dan vanmorgen moet ik zeggen. Maar vanavond gaat het jasje sowieso aan

https://www.homeride.nl/nl/homerider/martijn-rouwen

• tlpeter
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21:59
quote:
Xaverius schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 15:01:
Terugkomend op die droeftoeters, ik hoor het bij ons inderdaad wel eens. Daarom ben ik blij dat ik nu in ieder geval ook op mijn horloge kan koersen. Dus als er een GPX beschikbaar is zorg ik er voor dat ik die op mijn horloge heb staan. (al geeft dat bij mij nog geen garantie dat ik goed loop :+ )

Bij onze Warnsborncross (11 maart) hebben we sinds dat ik het weet bij 13 punten vrijwilligers staan die je de goede richting uitwijzen. Ook slaan we paaltjes in de grond die we na de cross weer netjes ophalen.

Succes, ik heb nog wat herinneringen door de beach obstacle run afgelopen oktober.

• Pathogen
Ik zit toch wel een beetje met het "nerden vs. ontspanning" dilemma de laatste tijd.

Door alle mooie apparaten die uitkomen is mijn nerd-addiction aangewakkerd (data data dataaa!), maar tegelijk is door de toegenomen stress mijn behoefte steeds groter om me niet op allerlei bijzaken te focussen tijdens mijn sport-/ontspanmomenten.

Voorlopig houd ik het bij wat ik heb. Dat kost geen geld :P en heeft me tot nu toe prima gediend. Eigenlijk houd ik alleen nog af en toe mijn cadans, lap pace, totale afstand en HR in de gaten en check ik af en toe bij de 1km notifications of ik een beetje loop wat ik wil.

Blijkbaar word ik prima beter en sneller zonder al die extra toeters en bellen, maar lopen zónder vind ik geen optie. Ik kan er niet tegen als ik weet dat de statistieken waar ik naar kijk niet kloppen. Toen mijn zonnepanelen een tijdlang geen data konden loggen werd ik daar ook behoorlijk gefrustreerd van :P

Wat doen jullie? Doelbewust een minimum aan gadgets? Juist het tegenovergestelde? En wat doet dat met je op het moment dat je loopt? Stoort het als je niet "alles" bij je hebt? En maakt het een reet uit qua resultaat?

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 23:17
Even inhaken op je verhaal over stress... de nieuwste gadgets meten ook je stresslevel ;).

Wat serieuzere reactie:

- Nee, qua resultaat maakt het voor mij niets uit. Ik was sneller in de tijd dat ik met eenvoudigere middelen vaker liep
- Als nerd merk ik dat hoe meer data, hoe leuker ik het vind. Toen ik een tijdje geen horloge had, was ik ongemotiveerd om te gaan lopen. If you didnt log it, it didn't happen
- Ik wil zelf altijd het nieuwste. Als ik weet dat mijn horloge maar 40% logt van wat er te loggen is (bijv running power niet), ben ik zeer geneigd om de nieuwste gadget te kopen.

• Miki
quote:
MrAcid schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:41:
Vanmorgen een heerlijke 3x3km op tempo 3:40/km. Ging gemiddeld net ietsje langzamer dan dat, maar wat voelde het lekker...! Ik heb echt het gevoel dat ik veel meeneem aan conditie vanuit het zwemmen en fietsen naar het lopen.

En wat een fantastisch loopweer was het... -3, zonnig en al licht (uurtje later gelopen dan normaal), wat fijn! Alleen die poolwind mocht wel uit. :+

[afbeelding]
Puur uit nieuwsgierigheid, hoe houdt je nu bij dat je op tempo blijft lopen? Het ziet er namelijk behoorlijk strak uit kwa tijden. Maak je een specifiek interval aan op een sporthorloge met tempo zone of ben je inmiddels zover getrained dat je aanvoelt welk tempo je loopt?

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 21:47

vhal

ಠ_ಠ

@Miki De datavelden average lappace & previous lap (1KM) op mijn horloge werkt voor mij goed genoeg maar op een gegeven moment kan je wel goed aanvoelen hoe hard je loopt. Al voelt voor mij alles onder de 4:30/km als "omgwtfbbq snel" met als resultaat dat ik maar moeilijk kan doseren. Dan loop je opeens <3:30/km of zo... :+

Mijn V&A - - - ME is geen bezittelijk voornaamwoord

• Rudedadude

Rudedadude

quote:
Xaverius schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 15:01:

Dan zie ik je wellicht zaterdag, ik loop de 42km :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 02:24
Zojuist weer ff een leuk rondje gelopen. Ik was mijn snelheid een beetje kwijt na een hardloop pauze, maar die is gelukkig weer terug met korte intervallen van 3.40 O-) . Nu weer conditie opbouwen en dan weer een aanval doen op mijn pr ! ;)

Anima Sana in Corpore Sano

quote:
Miki schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 18:00:
[...]

Puur uit nieuwsgierigheid, hoe houdt je nu bij dat je op tempo blijft lopen? Het ziet er namelijk behoorlijk strak uit kwa tijden. Maak je een specifiek interval aan op een sporthorloge met tempo zone of ben je inmiddels zover getrained dat je aanvoelt welk tempo je loopt?
Zoals gezegd inderdaad, het dataveld “Lap Pace” gebruiken. En automatisch elke km een lap laten maken. Dan kun je behoorlijk strak lopen.

Inmiddels kan ik het op gevoel ook aardig, maar niet zo precies als dit. :)

Twitter | Strava

• BakkerM
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:37
Mijn voetbaltraining werd op het laatst toch afgelast vanwege veel teamgenoten met een hardnekkige blessure: een gekneusd en slap karakter. Dus ben ik alsnog een rondje gaan hardlopen en dit keer voor het eerst met compressiekousen. Dat voelt eigenlijk erg goed aan en het ging gevoelsmatig als een tierelier, dus daar ga ik meer mee experimenteren.

Wel jammer dat het gevoel beter was dan de gemiddelde snelheid (5.33/km), maar ik was al trots op mezelf dat ik toch nog om 22.00 naar buiten stapte voor een rondje Nieuwegein ;)

Voor wat betreft compressiekousen, iemand ervaring met die stox kousen? Top of flop?

• minimaLL
quote:
MrAcid schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:38:
[...]

Zoals gezegd inderdaad, het dataveld “Lap Pace” gebruiken. En automatisch elke km een lap laten maken. Dan kun je behoorlijk strak lopen.

Inmiddels kan ik het op gevoel ook aardig, maar niet zo precies als dit. :)
Ik doe het sinds recent juist zonder auto lap. Ik was daar eerst ook nogal sceptisch voor, maar maakt het toch veel gemakkelijker als je bepaalde afstanden wil intervallen en lap pace? Zeker in combinatie met de custom workouts van Garmin... Enkel voor (oefen)wedstrijden zet ik hem terug op auto lap.

• Xaverius

Xaverius

Gisteravond was ik weer bij het ARNHEM.RUN-cafe bij ons in de stad. Er wordt voor elke "bijeenkomst" een Strava segment gemaakt en wordt er dus virtueel gestreden voor de eer en een kleine prijs. Nu had ik op een segment van ongeveer 2km in de uiterwaarden vorig jaar de 25ste plaats behaald en nummer 25 krijgt ook een kleinigheidje.

Deze keer was het segment in de binnenstad en 300 meter lang. Ik had ik eerst alleen even een tijd neergezet want er stonden al marktkramen klaar voor de volgende ochtend. Uiteindelijk ben ik daardoor nu weer 25ste geworden.
Ik had dinsdag nog een halve minuut er af gelopen maar deze poging werd jammergenoeg niet herkend door Strava. Contact met Strava daarover gehad, die konden het niet aanpassen. Ook gemeld bij de organisatie van het loopcafé.

Leuk was dat Dolf Jansen gisteren te gast was, die gaf een mooie show weg. :) Wat voordragen uit eigen columns over hardlopen, grapjes maken over dat er geen bloed gedoneerd mag worden bij een rusthartslag onder de 50 en dat wij de eerste groep waren die daar om konden lachen. :+

En aangezien bij mijn "prijsuitreiking" al gemeld was dat dit niet de eerste keer was dat ik de 25ste plaats haalde werd ik nog even op de hak genomen. O-)

• Rudedadude

Rudedadude

quote:
BakkerM schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 22:59:
Voor wat betreft compressiekousen, iemand ervaring met die stox kousen? Top of flop?
Geen ervaring mee, maar ik zie niets staan waarvan ik denk dat het nu speciaal anders is dan alle andere compressiekousen. Ik zie ook niets staan over de mate van compressie (gemeten in mmHg), dat is volgens mij het enige wat 'telt'. Mijn eerste paar heeft gradueel 20-30 mmHg dat voelt goed: aanwezig, maar niet vervelend. Sindsdien heb ik ze ook van een paar andere merken (oa. CEP) en het verschil daarbij is niet zo groot.

Ik gebruik overigens alleen tubes, want sokken verslijten bij mij veel sneller, terwijl mijn eerste paar tubes van ruim 3 jaar terug nog altijd in prima conditie zijn. Sinds ik compressiekousen gebruik heb ik hooguit nog 10x zonder gelopen (en dat is een stuk minder dan 5% van mijn runs)

quote:
minimaLL schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 23:26:
[...]

Ik doe het sinds recent juist zonder auto lap. Ik was daar eerst ook nogal sceptisch voor, maar maakt het toch veel gemakkelijker als je bepaalde afstanden wil intervallen en lap pace? Zeker in combinatie met de custom workouts van Garmin... Enkel voor (oefen)wedstrijden zet ik hem terug op auto lap.
Ja, kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik vind het lekker om elke km even een notificatie te krijgen en om lange intervallen op deze manier in blokjes op te delen. :)

Twitter | Strava

• kwakke01

kwakke01

quote:
Rudedadude schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 08:49:
[...]

Geen ervaring mee, maar ik zie niets staan waarvan ik denk dat het nu speciaal anders is dan alle andere compressiekousen. Ik zie ook niets staan over de mate van compressie (gemeten in mmHg), dat is volgens mij het enige wat 'telt'. Mijn eerste paar heeft gradueel 20-30 mmHg dat voelt goed: aanwezig, maar niet vervelend. Sindsdien heb ik ze ook van een paar andere merken (oa. CEP) en het verschil daarbij is niet zo groot.

Ik gebruik overigens alleen tubes, want sokken verslijten bij mij veel sneller, terwijl mijn eerste paar tubes van ruim 3 jaar terug nog altijd in prima conditie zijn. Sinds ik compressiekousen gebruik heb ik hooguit nog 10x zonder gelopen (en dat is een stuk minder dan 5% van mijn runs)
ik gebruik deze van Puma--> https://www.bol.com/nl/p/...89062/?s2a=#product_title

of het echt werkt weet ik niet, maar ze zitten lekker en lijken wat extra steun te geven, dus ik ben er zeker niet ontevreden over. Voor die prijs kan je ze ook niet laten liggen ;)

• Pathogen
@MrAcid @minimaLL de paar keer dat ik korte intervallen heb gelopen merkte ik dat mijn horloge niet erg duidelijk was over of de lap pace nou per kilometer was (door de auto lap) of per workout stap (dus bijvoorbeeld het 400m interval).
Auto lap uit bij intervallen <1km lijkt me dan ook wel nut hebben, maar met intervallen van 3km kun je prima op Lap Pace vertrouwen :)

quote:
Pathogen schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 09:13:
@MrAcid @minimaLL de paar keer dat ik korte intervallen heb gelopen merkte ik dat mijn horloge niet erg duidelijk was over of de lap pace nou per kilometer was (door de auto lap) of per workout stap (dus bijvoorbeeld het 400m interval).
Auto lap uit bij intervallen <1km lijkt me dan ook wel nut hebben, maar met intervallen van 3km kun je prima op Lap Pace vertrouwen :)
Lap Pace is de gemiddelde snelheid van die lap, ongeacht de afstand van die lap.

Maar het kan zijn dat als je interval LANGER is dan de Auto Lap instelling, dan gaat 'ie 'm volgens alsnog opknippen... Dit weet ik eigenlijk niet 100% zeker.

MrAcid wijzigde deze reactie 15-02-2018 09:21 (16%)

Twitter | Strava

• Pathogen
quote:
MrAcid schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 09:19:
[...]

Lap Pace is de gemiddelde snelheid van die lap, ongeacht de afstand van die lap.

Maar het kan zijn dat als je interval LANGER is dan de Auto Lap instelling, dan gaat 'ie 'm volgens alsnog opknippen... Dit weet ik eigenlijk niet 100% zeker.
Dat zou ik ook zeggen, maar de weergegeven pace kwam niet echt met die definitie overeen :P (bij een kortere lap, langere workout laps heb ik nog niet gedaan)

Pathogen wijzigde deze reactie 15-02-2018 09:26 (6%)

quote:
Pathogen schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 09:22:
[...]

Dat zou ik ook zeggen, maar de weergegeven pace kwam niet echt met die definitie overeen :P
Ik snap je niet. :)
Pace wordt toch altijd weergegeven in min/km? Dat is bij hardlopen de definitief van 'tempo/pace'. Dus (ook) op een 400m interval wordt de Lap Pace (in het formaat) 4:00/km weergegeven.

Twitter | Strava

• Pathogen
quote:
MrAcid schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 09:28:
[...]

Ik snap je niet. :)
Pace wordt toch altijd weergegeven in min/km? Dat is bij hardlopen de definitief van 'tempo/pace'. Dus (ook) op een 400m interval wordt de Lap Pace (in het formaat) 4:00/km weergegeven.
Ter illustratie: stel, ik loop een 400/400 sessie en ik begin direct met een snelle 400.

- bij mijn eerste snelle 400 is de lap pace correct (logisch)
- bij de eerste herstel 400 lijkt het alsof de lap pace niet reset en alsof ik dus veel te snel loop tijdens het herstel
- bij de tweede snelle 400 klopt er geen kont meer van. Ik denk dus omdat ie halverwege deze sessie door zijn auto-lap heen gaat

Ik kan niet 100% de vinger leggen op of ie nou alléén per kilometer (auto-lap) refresht, alleen per workout-stap of misschien zelfs allebei. Daarvoor doe ik te weinig intervallen :P maar kloppen doet het van geen kant.
Dit kan specifiek een issue van mijn FR220 zijn, maar het is behoorlijk irritant als je probeert je pace te raken. Mocht ik me er nog eens aan wagen, dan ga ik het proberen met auto-lap uit.

• minimaLL
Dit hangt ook een beetje van horloge tot horloge af.
Bij mijn forerunner 220 stond autolap altijd aan, maar als je dan een custom workout ging doen (van de Garmin Schedules) werd dit vanzelf uitgeschakeld en schakelde je horloge zelf over van stap naar stap (geen melding per afgelegde km dus meer van je totale work out). Dit was voor mij ideaal, want was prima te combineren met gewone duurlopen zonder dat je altijd de settings moest veranderen.

Nu overgeschakeld naar een Forerunner 935, maar daar combineert die de autolap met de custom laps (dus zowel meldingen per km als per stap van je workout). Het gevolg is dus als je een interval moet lopen die langer is dan 1km, dat je lap pace ook gereset wordt na 1km. Andersom als je een interval loopt van 400m en 1min rust, dat die per km in je totale workout ook gewoon zelf een 'lap' tussendoor aanmaakt waardoor alles vermengd geraakt. Op dat vlak is nieuw niet altijd beter voor mij, maar ik heb autolap hier dus wel uitgeschakeld. Bij duurlopen kan dit ook een voordeel bieden, zodat je niet altijd op je horloge zit te turen.

• minimaLL
quote:
Pathogen schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 09:44:
[...]

Ter illustratie: stel, ik loop een 400/400 sessie en ik begin direct met een snelle 400.

- bij mijn eerste snelle 400 is de lap pace correct (logisch)
- bij de eerste herstel 400 lijkt het alsof de lap pace niet reset en alsof ik dus veel te snel loop tijdens het herstel
- bij de tweede snelle 400 klopt er geen kont meer van. Ik denk dus omdat ie halverwege deze sessie door zijn auto-lap heen gaat

Ik kan niet 100% de vinger leggen op of ie nou alléén per kilometer (auto-lap) refresht, alleen per workout-stap of misschien zelfs allebei. Daarvoor doe ik te weinig intervallen :P maar kloppen doet het van geen kant.
Dit kan specifiek een issue van mijn FR220 zijn, maar het is behoorlijk irritant als je probeert je pace te raken. Mocht ik me er nog eens aan wagen, dan ga ik het proberen met auto-lap uit.
Dit kan je toch perfect terug bekijken in Garmin Connect bij je rondetijden?

Zo was het eerst (standaard) bij mijn FR935:

https://connect.garmin.com/modern/activity/2369799934
Bij ronde tijden kan je zien dat hij autolap gaat gebruiken indien dat lapje langer is dan 1km (10min warming up). Daarna moest ik 5x3' (korter dan een km dus) met 1min rust en gaat hij gewoon laps aanmaken per fase van de workout. Bij de cooling down (>1km) zie dan weer dat die autolap gebruikt. Dit werkt natuurlijk prima, tot dat de versnellingen langer zijn dan 1km.

https://connect.garmin.com/modern/activity/2378363972
Hier moest ik 4x5' versnellen en aangezien ik op 5min dan meer dan 1km afleg maakt die tussendoor nog eens een lap aan. Dat staat wat lullig, een rondetijd van 4m16 en 44s met vermelding van aparte pace. Dan heb ik liever dat die iedere fase samenneemt, dus vanaf toen autolap uitgezet.
quote:
minimaLL schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:30:
Dit hangt ook een beetje van horloge tot horloge af.
Bij mijn forerunner 220 stond autolap altijd aan, maar als je dan een custom workout ging doen (van de Garmin Schedules) werd dit vanzelf uitgeschakeld en schakelde je horloge zelf over van stap naar stap (geen melding per afgelegde km dus meer van je totale work out). Dit was voor mij ideaal, want was prima te combineren met gewone duurlopen zonder dat je altijd de settings moest veranderen.

Nu overgeschakeld naar een Forerunner 935, maar daar combineert die de autolap met de custom laps (dus zowel meldingen per km als per stap van je workout). Het gevolg is dus als je een interval moet lopen die langer is dan 1km, dat je lap pace ook gereset wordt na 1km. Andersom als je een interval loopt van 400m en 1min rust, dat die per km in je totale workout ook gewoon zelf een 'lap' tussendoor aanmaakt waardoor alles vermengd geraakt. Op dat vlak is nieuw niet altijd beter voor mij, maar ik heb autolap hier dus wel uitgeschakeld. Bij duurlopen kan dit ook een voordeel bieden, zodat je niet altijd op je horloge zit te turen.
Maar dat zou voor intervallen korter dan je Auto Lap setting niks uit mogen maken (cc @Pathogen).

Hier meer info die bovenstaande inderdaad bevestigd (voor intervallen LANGER dan je Auto Lap setting): https://forums.garmin.com.../forerunner-935-aa/157669-

@Pathogen just to be sure, je stelt vooraf wel intervallen en rust in toch? Met de "Interval" of "Custom Workout" functie(s)? Als je dat niet doet: dan druk je wel op Lap na je 400m's toch? Zo niet: dan is dat het probleem. Wat ik anders nog kan bedenken is dat je Average Pace gebruikt in plaats van Lap Pace.

MrAcid wijzigde deze reactie 15-02-2018 10:50 (9%)

Twitter | Strava

• Pathogen
De grap is dat het achteraf prima in GC staat, dus misschien mis ik inderdaad het juiste dataveld dan... Het was iig niet de average pace (over de gehele workout) en ik gebruikte wel degelijk een echte custom workout :)

Volgende keer (kan wel weer even duren) zal ik de boel nog eens grondig bekijken voordat ik weer een intervalletje doe.

• ArnevdS
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 00:09
quote:
Xaverius schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 07:33:
[...]
Leuk was dat Dolf Jansen gisteren te gast was, die gaf een mooie show weg. :) Wat voordragen uit eigen columns over hardlopen, grapjes maken over dat er geen bloed gedoneerd mag worden bij een rusthartslag onder de 50 en dat wij de eerste groep waren die daar om konden lachen. :+
[...]
Even inhaken op het bloed doneren: ik denk niet dat hier erg serieuze lopers zijn die met enige regelmaat donoren. Zelf vorig jaar bijna 600km gelopen en wel 3x bloed gegeven. Hoe gaan jullie daarmee om? Gewoon een tijdje lager tempo lopen zodat je een beetje in je hartslagzones blijft, interval skippen, langere tijd tussen het hardlopen voor herstel, e.d.?
Als ik echt een wedstrijd ga lopen waarop ik wil presteren stel ik het bloedgeven even uit, maar ik raak toch een beetje gefrustreerd dat je iedere keer weer zo'n 6 weken nodig hebt om op je oude niveau te zitten.

• Xaverius

Xaverius

quote:
Rudedadude schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 18:41:
[...]Dan zie ik je wellicht zaterdag, ik loop de 42km :)
Leuk, misschien wel. Wij gaan vandaag al naar het eiland. Misschien dat we de start van de marathon nog zien om 11 uur. Onze start is om 13 uur.
quote:
ArnevdS schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 16:33:
[...]Even inhaken op het bloed doneren: ik denk niet dat hier erg serieuze lopers zijn die met enige regelmaat donoren. Zelf vorig jaar bijna 600km gelopen en wel 3x bloed gegeven. Hoe gaan jullie daarmee om? Gewoon een tijdje lager tempo lopen zodat je een beetje in je hartslagzones blijft, interval skippen, langere tijd tussen het hardlopen voor herstel, e.d.?
Als ik echt een wedstrijd ga lopen waarop ik wil presteren stel ik het bloedgeven even uit, maar ik raak toch een beetje gefrustreerd dat je iedere keer weer zo'n 6 weken nodig hebt om op je oude niveau te zitten.
Ik was bloeddonor, maar ik ben gestopt omdat ik elke keer op het randje zat met kunnen geven ivm de doorstroming. Elke keer krijg je dan weer zo'n balletje waar je in moet knijpen zodat het bloed blijft stromen. Ik vond dat niet lekker meer.

• ElectricHead
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 26-05 14:55

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

quote:
BakkerM schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 22:59:

Ik heb zelf 2 paar Stox running en 1 paar voor recovery. Geen ervaring met andere compressiekousen, maar deze zijn in ieder geval wel fijn.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

• Rudedadude

Rudedadude

quote:
Xaverius schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 07:35:
[...]
Leuk, misschien wel. Wij gaan vandaag al naar het eiland. Misschien dat we de start van de marathon nog zien om 11 uur. Onze start is om 13 uur.
Oh, dan moet ik gewoon even doorlopen en dan haal ik je in tijdens mijn tweede noordlus ;) Ik dacht dat de start iets dichter op elkaar zou zitten, maar 2 uur is best ruim. Maar om 26,7 km in 2 uur te lopen op dit parkoers is waarschijnlijk wat te hoog gegrepen, maar wie weet kom ik in de buurt :)

• Hoppa!
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 26-05 16:59
Ik ben nu drie weken 10x daags mijn bovenbenen aan het rekken om de elasticiteit in mijn spieren terug te krijgen. En dat heeft effect. Waar ik 3 weken terug na 3 minuten hardlopen al pijn in mijn knieën had, loop ik nu weer opbouwtrainingen met 3x 6 minuten hardlopen er in. Ik ben nog ver verwijderd van waar ik was, maar het is zo lekker om een training te doen van meer dan 30 minuten met overwegend 10 km/u, zonder de volgende dag kreupel te zijn! Ik voel de dag na een training nog steeds wel dat het nog niet goed is, maar de reactie wordt steeds minder, terwijl de trainingen zwaarder worden.

Ik loop nu vooral op de loopband om gecontroleerde omstandigheden te hebben en dat is ook de ideale gelegenheid om te werken aan mijn pace. Kortere passen gaan maken, waardoor ik nu gemiddeld 180spm loop in plaats van voorheen 155. Eigenlijk ging dat na een training of drie al vanzelf en ook als ik nu buiten loop zit ik op die 180 (het varieert tussen de 177 en 184 volgens Garmin). Ik merkte wel dat ik de eerste keer buiten lopen wel mijn pas versnelde, maar wel dezelfde pas bleef maken. Was ik na 6 minuten totaal buiten adem omdat ik gewoon veel harder liep dan normaal. :D Ja, dan heeft het natuurlijk geen positief effect op je onderstel.

Ik hoop dat de opbouw zo blijft gaan, dan loop ik over 2 weken weer 5km binnen de 28 minuten. Conditioneel zou dat nu al makkelijk kunnen, maar schade en schande en wijsheid ;) Dit weekend weer een keer op de hei rennen, dat is lang geleden. Eens kijken of dat losse zand een extra reactie geeft of misschien juist wel helpt.

• tlpeter
Gisteren ochtend heb ik toch lekker gelopen :)
Ik was met het gezin in een hotel in Burg-Haamstede en had mijn hardloop spullen meegenomen.
Ik had niet heel goed geslapen dus was vroeg wakker.
Helaas wilde het maar niet licht worden (8:00 pas) maar toch zo rond half 8 vertrokken richting de duinen.
Het was nog compleet donker en ik was mijn runlight vergeten dus lekker rechtdoor over een verhard pad de duinen in.

Na zo'n halve kilometer kwam ik de eerste hertjes al tegen tijdens de eerste schemering.
Ik vond het nog te donker om echt het bos in te gaan dus nog effe op het pad gebleven zodat ik niet mijn nek zou breken :)

Uiteindelijk linksaf het bos in gedoken en daar begonnen de eerste klimmeters al, dat viel effe tegen.
Ik heb uiteindelijk een stuk of twintig hertjes gezien die mij niet hadden verwacht. Sommige renden weg maar ook een aantal waren totaal niet onder de indruk en stond ik zo'n meter of tien bij een tweetal vandaan.
Effe gestopt om te kijken en ook een keer een foto gemaakt (Zie strava)
Toen het tijd was om terug te gaan voor het ontbijt ben ik nog de weg kwijtgeraakt en liep ik weer richting de zee terwijl ik echt dacht dat ik er juist vandaan liep dus weer even gestopt en Google maps bekeken.
Onderweg terug kwam ik een boswachter tegen met auto terwijl hij een gezadeld paard vasthield.
Best vreemd dus dit paard moet zijn ruiter er af hebben geworpen.
Onderweg hield ik dus de omgeving at beter in de gaten.

Terug bij de parkeerplaats stonden nu verschillende auto's met paardentrailer en wat mensen.
Het paard was de dag er voor er van door gegaan en was nu gevonden en waren onderweg met een aantal paarden om het gevonden paard op te halen.

Ik dus weer lekker verder lopen en wilde weer eens een tien kilometer lopen (ik zat al op negen) dus nog effe doorzetten.
Achteraf zo'n 100 meter geklommen en dus ook weer 100 meter gedaald.

Voor wie er in de buurt woont van Burg-Haamstede, dit stuk is echt een aanrader om te lopen.Veel bospaadjes maar ook kun je de zandduinen in of juist op de fietspaden lopen.
Ook kwam ik virtueel (op een segment) @duderdedude en @MrAcid nog tegen (tijdens de kust maraton)

https://www.strava.com/activities/1408240807

• Xaverius

Xaverius

quote:
Rudedadude schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 08:49:
[...]Oh, dan moet ik gewoon even doorlopen en dan haal ik je in tijdens mijn tweede noordlus ;) Ik dacht dat de start iets dichter op elkaar zou zitten, maar 2 uur is best ruim. Maar om 26,7 km in 2 uur te lopen op dit parkoers is waarschijnlijk wat te hoog gegrepen, maar wie weet kom ik in de buurt :)
Ik ben deze week qua opbouwen goed bezig met een slaaptekort ipv conditie. Voor mij is deze trail gewoon een luxe lange duurloop en zal hem ook rustig lopen, hopelijk ergens onder de 05.59 min/km. Ik heb nog geen idee wat voor invloed het strand op het tempo gaat geven, vast afhankelijk of het mul of hard zand is. :+

Ik heb je net gevolgd op Strava, kan je ook zien hoe mijn kop er uit ziet. ;-)

Xaverius wijzigde deze reactie 16-02-2018 09:56 (5%)

quote:
tlpeter schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 09:46:
Gisteren ochtend heb ik toch lekker gelopen :)
Ik was met het gezin in een hotel in Burg-Haamstede en had mijn hardloop spullen meegenomen.
Ik had niet heel goed geslapen dus was vroeg wakker.
Helaas wilde het maar niet licht worden (8:00 pas) maar toch zo rond half 8 vertrokken richting de duinen.
Het was nog compleet donker en ik was mijn runlight vergeten dus lekker rechtdoor over een verhard pad de duinen in.

Na zo'n halve kilometer kwam ik de eerste hertjes al tegen tijdens de eerste schemering.
Ik vond het nog te donker om echt het bos in te gaan dus nog effe op het pad gebleven zodat ik niet mijn nek zou breken :)

Uiteindelijk linksaf het bos in gedoken en daar begonnen de eerste klimmeters al, dat viel effe tegen.
Ik heb uiteindelijk een stuk of twintig hertjes gezien die mij niet hadden verwacht. Sommige renden weg maar ook een aantal waren totaal niet onder de indruk en stond ik zo'n meter of tien bij een tweetal vandaan.
Effe gestopt om te kijken en ook een keer een foto gemaakt (Zie strava)
Toen het tijd was om terug te gaan voor het ontbijt ben ik nog de weg kwijtgeraakt en liep ik weer richting de zee terwijl ik echt dacht dat ik er juist vandaan liep dus weer even gestopt en Google maps bekeken.
Onderweg terug kwam ik een boswachter tegen met auto terwijl hij een gezadeld paard vasthield.
Best vreemd dus dit paard moet zijn ruiter er af hebben geworpen.
Onderweg hield ik dus de omgeving at beter in de gaten.

Terug bij de parkeerplaats stonden nu verschillende auto's met paardentrailer en wat mensen.
Het paard was de dag er voor er van door gegaan en was nu gevonden en waren onderweg met een aantal paarden om het gevonden paard op te halen.

Ik dus weer lekker verder lopen en wilde weer eens een tien kilometer lopen (ik zat al op negen) dus nog effe doorzetten.
Achteraf zo'n 100 meter geklommen en dus ook weer 100 meter gedaald.

Voor wie er in de buurt woont van Burg-Haamstede, dit stuk is echt een aanrader om te lopen.Veel bospaadjes maar ook kun je de zandduinen in of juist op de fietspaden lopen.
Ook kwam ik virtueel (op een segment) @duderdedude en @MrAcid nog tegen (tijdens de kust maraton)

https://www.strava.com/activities/1408240807
Mooi loopje!

En dat bos-/duingebied daar rond Westenschouwen is erg mooi inderdaad! Ben er toen een keertje 'bij toeval' ingelopen op een lange duurloop (niet de kustmarathon) toen ik een weekendje in Renesse was. Kende het helemaal niet maar had een route op Strava Routes uitgeklikt en ben toen gaan lopen - zeer positief verrast. :)

Twitter | Strava

• tlpeter
@duderuud was het met de kustmarathon, jouw naam kwam ik ook tegen op het segment dus effe toegevoegd :)

• TheZoo
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 26-05 09:21

TheZoo

Animals Behind Bars

quote:
TheZoo schreef op maandag 12 februari 2018 @ 08:22:
Vorige week zondag nog een lekkere duurloop gedaan van bijna 15 km en afgelopen week nog 2 keer 6,5 km gelopen zonder problemen. Gisteren begon ik tijdens mijn rustige duurloop na een km of 6 een beetje pijn te voelen in de buitenkant van m'n knie. Werd langzaam erger. Route uiteindelijk ingekort en naar huis.
Lijkt op een lopersknie :| maar een afspraakje met een fysio gaan maken. Ben benieuwd wat die gaat zeggen.
M'n eerste hardloop blessure :'(
Vanochtend bij de fysio geweest. Geen lopersknie, maar een geïrriteerde pees aanhechting. Ondersteunende tape geplakt en zondag maar eens voorzichtig proberen.
Ben benieuwd :)

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• Pathogen
Dat ChiRunning boek is toch best leuk. Chi of geen chi, maar met de tips die ik tot nu toe heb gelezen qua houding en landing loopt het toch echt nog een stuk soepeler :Y
Blijkbaar ligt met deze techniek mijn cadans zelfs nog wat hoger, het overgrote deel heb ik rond de 184 gelopen waar ik voorheen rond de 174 liep.
Bij elkaar weer een heerlijke hardloopweek afgesloten met een prachtig zonnetje.

• Rudedadude

Rudedadude

quote:
tlpeter schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:11:
@duderuud was het met de kustmarathon, jouw naam kwam ik ook tegen op het segment dus effe toegevoegd :)
Je bent wel creatief in het misquoten van mijn naam :P Ik ben daar idd al 3 keer doorheen gelopen met de kustmarathon, maar het zou ook nog prima kunnen zijn van mijn deelname ooit aan de Trail by the sea, die ook door dat gebied gaat. Toen liep ik daar voor het eerst en ik kan me nog herinneren dat ik instant jaloers was op de mensen die vanuit hun huis zo hier naartoe konden rennen om te trainen.

was al weer in 2015...
https://www.strava.com/activities/258038828

@Xaverius 2 jaar terug liep ik er de 40km en los van de erg zanderige strandovergangen was de rest goed te doen. Van die 40km heb ik toen 39,5km in mijn absolute eentje gelopen zonder een andere loper te zien. Dat is nog wel altijd een record voor mij :)

• tlpeter
Het is niet helemaal goed gegaan zie ik :)
Auto correct en vermoeidheid gok ik.
Het was de kust marathon 2016.
Het is echt een heel mooi stuk en ik ga er zeker nog een keer heen om te lopen.

• Roadman
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 18:37
Vanmiddag een 20 KM duurloopje op het strand gedaan. Eerste 10 km wind in de rug en beoogde marathon snelheid aangehouden. Ging prima, Toen 10 km terug, wind tegen. Toch een beetje verkeken hoe zwaar het is om zulke afstanden over het strand te lopen.

Wel mooi uitzicht gehad op een stuk of 40 soarers die dankbaar gebruik maakte van de westen wind en lekker langs de duinen scheerden.

• duderuud
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 18:31

duderuud

Sliden is koel

quote:
tlpeter schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:11:
Zegt mij niks hoor :)

Motor-Forum.nl - Motorshopper.nl - Motormeuk.nl - Motorstek.nl - Motormedia.nl

• tlpeter
quote:
Klopt, foutje van mijn kant. Het moet @Rudedadude zijn. (Yeeh, gelukt)

• Tazzie79
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 21:56
In volle voorbereiding voor de eerste marathon (Antwerpen 22/04) vandaag voor het eerst +30k gelopen in de Leopoldsloop in Sint-Laureins van de Krekenlopers. Eerder een kleine loop (nog niet direct een idee hoeveel deelnemers er waren, vorig jaar bijna 200), maar heel goede organisatie met voldoende bevoorrading onderweg. Het helpt al als je zelf niet met een camelbak moet zeulen voor zo een afstand. ☺️

Op voorhand niet direct een idee met welke snelheid te starten. Het verste in een (recente) race tot dusver was de halve marathon van Gent op 1:44:20, en eerst had ik gedacht van rond de 5:15 te lopen. Het ging echter vlotter en ik ben op 5:06 ben uitgekomen (30,4km - 2:34:43).
Super om in de stralende zon te kunnen lopen en echt tevreden met het resultaat! 😎

Strava or it didn't happen
https://www.strava.com/ac...sed?hl=nl-NL&v=1518882330

Ps: nog bedankt voor de tip ivm de Topo Fli-Lyte, dankzij dit forum ontdekt en ze lopen zalig! ;)

• Galois
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 26-05 15:52

Galois

1811 - 1832

Ik heb wat last van een peesplaat blessure (fascitis plantaris). Al wel veel vaker last van gehad in meer of mindere mate. 10 jaar geleden heel erg, de afgelopen 2 jaar steeds een klein beetje.

Nu las ik positieve verhalen over slippers van Oofos. Ik loop in de zomer vaak op slippers, maar ook afgelopen zomer bleek dat funest voor mijn peesplaat. Wellicht dat deze slippers één en ander kunnen ontlasten en de genezing voorspoedigen? Thuis loop ik nl ook vaak op slippers of blote voeten.

Kent iemand deze slippers? Ervaring mee?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• tlpeter
Ik ken ze niet maar wel eens gezien. Ik weet het niet. Ik loop met steunzolen dus maatwerk. Dit is ook maar machinaal en dus een bepaalde standaard. Ik zou het eens vragen bij een orthopeed.

• cverkooyen
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:52
quote:
Galois schreef op zondag 18 februari 2018 @ 09:49:
Ik heb wat last van een peesplaat blessure (fascitis plantaris). Al wel veel vaker last van gehad in meer of mindere mate. 10 jaar geleden heel erg, de afgelopen 2 jaar steeds een klein beetje.

Nu las ik positieve verhalen over slippers van Oofos. Ik loop in de zomer vaak op slippers, maar ook afgelopen zomer bleek dat funest voor mijn peesplaat. Wellicht dat deze slippers één en ander kunnen ontlasten en de genezing voorspoedigen? Thuis loop ik nl ook vaak op slippers of blote voeten.

Geen ervaring mee. Afgelopen zomer ging ik nieuwe hardloopschoenen aan laten meten. Ik kwam toen binnen op stevige Reef slippers. De verkoper zei toen dat hij dat de enige goede slipper vond voor je voeten.

• Miki
quote:
Galois schreef op zondag 18 februari 2018 @ 09:49:

Mja dan zou je ook Birkenstock kunnen overwegen aangezien die een kurkbed hebben en allerlei uitsparingen hebben tav van je voetzool.

• Galois

Galois

1811 - 1832

quote:
Miki schreef op zondag 18 februari 2018 @ 12:20:
[...]

Mja dan zou je ook Birkenstock kunnen overwegen aangezien die een kurkbed hebben en allerlei uitsparingen hebben tav van je voetzool.
Wellicht, maar die adverteren niet expliciet mee dat ze een peesplaatblessure ontlasten. Dat doet Oofos wel. Vandaar dat ik wel neig naar ‘baat het niet...’. Het jammere is dat ze niet echt mooi zijn. Ik loop in de zomer op inderdaad Reefs, ze lopen erg lekker, maar ze zijn wel belastender voor een peesplaatblessure dan bv. hardloopschoenen.

Waren ze net zo mooi geweest als de Reefs, had ik niet getwijfeld... :-)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• tlpeter
Gewoon proberen dan. Ik ben nu na 9 maanden zover dat ik eindelijk het idee heb dat ik vanaf ben.
Alles wat maar een beetje hielp heb ik geprobeerd.

• Galois

Galois

1811 - 1832

quote:
tlpeter schreef op zondag 18 februari 2018 @ 19:53:
Gewoon proberen dan. Ik ben nu na 9 maanden zover dat ik eindelijk het idee heb dat ik vanaf ben.
Alles wat maar een beetje hielp heb ik geprobeerd.
Heb je dan ook helemaal niet gelopen gedurende een langere periode? Of minder?

En fysio gehad? Hoeveel?

Galois wijzigde deze reactie 18-02-2018 20:14 (3%)

• tlpeter
quote:
Galois schreef op zondag 18 februari 2018 @ 20:09:
[...]

Heb je dan ook helemaal niet gelopen gedurende een langere periode? Of minder?
Ik had het in het begin niet echt door. Ik had wel wat pijntjes maar achteraf gezien heb ik het genegeerd en zelfs een pr gelopen (mei). Daarna heel af en toe een kort rondje gelopen. Daarna weken niet gelopen en sinds ik steunzolen heb rustig aan weer begonnen (september)
Ik merk dat als ik op blote voeten sta dat ik dan veel meer naar binnen hang op mijn voeten.

In het begin elke week fysio en daarna in de twee weken, drie weken etc. De laatste vorige week gehad.
Ook heb ik nieuwe schoenen gekocht met veel demping. Helpt ook goed.

Deze oefening die ik elke morgen voor het opstaan:

YouTube: bm36 Rekken peesplaat onder voet

tlpeter wijzigde deze reactie 18-02-2018 20:20 (21%)

• Calitomnication
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:55

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

I'm back :w

Mijn excuses als ik op niemand heb gereageerd of actief deel heb genomen aan discussies, ik ben vorige week volledig van de radar geweest. Carnaval is het zuiden des lands, maar dat heeft me er niet van weten te weerhouden om toch de nodige kilometers te draaien.

Vrijdagavond eigenlijk al begonnen, zaterdag weer een hele dag op pad maar toch nog een gaatje van 70 minuten kunnen vinden om een duurloop af te werken. Zondag van de carnaval een heuveltraining om half 10 's morgen, valt niet mee als je pas om half 3 's nachts naar bed bent gegaan 8)7. Maar omdat de avond uit voornamelijk cola bestond had ik nergens last van.

Afgelopen zaterdag de eerste echte test van "wat is de schade van de carnaval" & het meetpunt van "hoe sta ik ervoor met het oog op de aankomende Venloop 21.1k (25 maart)". In Duitsland net over de grens van Venlo organiseren ze een soort winterlaufserie; 3 wedstrijden met een klassement en de persoon die op het laatst bovenaan staat heeft gewonnen. De afstanden zijn ook oplopend, de 1e serie is 10k, 2e 12,5k & 3e 15k.

Wij liepen de 2e serie, doel was op Venlooptempo (4.28/km) proberen vol te houden, niet verzuren en lekker lopen. Het eerste gedeelte ging te hard, maar dat is deels omdat alles en iedereen er in het startvak als een malle vandoor ging. Het leek eerder een 5k, misschien wel een 1k. Maar goed, ervaring komt met de jaren, dus in de weet dat ik het 2e gedeelte waarschijnlijk zou gaan stofzuigen heb ik alles en iedereen laten lopen.

Na verloop van tijd liep ik alleen en vond na verloop van tijd aansluiting bij een groepje van 4. Na een kilometer of 6 ging het parcours langzaam bergop begon te gaan (met golvende bewegingen naar boven) en kon het groepje het niet meer bijbenen. Hoewel, op de stukken waar het bergop ging vielen ze collectief terug, op punten waar het enigszins vlak was trokken ze een soort van sprint en vonden weer de aansluiting. Onderweg naar boven al de nodige lopers voorbij weten te lopen, dat geeft een heerlijk gevoel. De tempo's wisselden tussen de 4.15 en 4.35 (ja, te veel zweefmomenten, i know). Maar heuvelachtig parcours, vrij lastig om tempo vast te houden.

Ondertussen kwamen de eerste lopers alweer naar beneden (was een eenbaansweg met lopers die beide richtingen opliepen). Eenmaal boven op de berg stond een man met een hesje, achterlangs lopen en terug naar beneden (mooi toch, waar maak je dit nog mee). Het groepje zat inmiddels 3 meter achter me en mede door mijn korte draaicirkel zonder al te veel snelheidsverlies had ik deze afstand direct weten te verdubbelen. Het parcours ging nu 2 kilometer bergaf en de snelheid ging vanzelf omhoog. Met 3.55 de berg af gelopen en onderweg nog de nodige loper voorbij weten te gaan. Eenmaal onder aan de berg het tempo proberen vast te houden, maar dat ging vrij zwaar, mede doordat het parcours weer een beetje omhoog ging.

Uiteindelijk kwam ik in 53.52 over de finish, gemiddelde tijd van 4.19/km. Niet helemaal volgens opdracht (55.50 in 4.28/km), maar het ging zo lekker en liep zo eenvoudig. Over 2 weken is het volgende meetpunt, 15k loop in Venlo. Daar wederom proberen om het HM tempo vast te houden of misschien iets sneller te lopen. Als dit ook lekker voelt ga ik overwegen om mijn beoogde finishtijd voor de Venloop iets aan te scherpen :).

Al met al een heerlijk gevoel, ben 3 weken geleden flink ziek geweest, vorige week geen optimale trainingsweek gehad ivm carnaval maar heb er, gezien het resultaat, niet heel veel van geleden. Nu hopen dat ik deze lijn kan doortrekken en dat ik niet een paar weken te vroeg op mijn piek zit waardoor ik een grandioos harde inkakker te verduren krijg!

Garmin Forerunner 235 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect
tips voor New York | FRIET

Leuk verslag! Hoe is het eigenlijk gesteld met de loopjes in Duitsland? Is daar ook zoveel animo als in NL - en wat is het niveau? Of was dit je eerste/enige en is dat lastig te zeggen? :)

Andere vraag: waarom kies je ervoor om een 12,5km op HM-tempo te lopen? Vooruitlopen op het antwoord: voor over twee weken in Venlo, je zou eerst een rustige 5km en daarná de 15km op HM tempo kunnen doen, dan train je dat tempo met (wat) vermoeidheid in je benen. :) Anders zou ik zo'n 12,5km of een 15km gewoon op een hoger tempo lopen dat past bij de afstand. 25 maart is nog ver weg, je kunt prima nog een keer diep gaan.

Twitter | Strava

• Tweakarim
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 25-05 20:00

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Gister mijn PR op de 5 km met dik een minuut verbetert. Eind december kon ik na 2 maanden trainen 5 km rennen en heb toen mijn eerste resultaat op de 5km neergezet met 30:17. In januari bijna de hele maand niks gedaan ivm blessure. Februari weer volop aan de bak en gisteren mijn tijd op de 5km aangescherpt naar 29:11. Voor de meeste hier waarschijnlijk niks bijzonders maar goed, ben pas een paar maanden bezig. Toch lekker om te merken dat je conditie sprongen vooruit gaat.

• Miki
quote:
Tweakarim schreef op maandag 19 februari 2018 @ 09:11:
Gister mijn PR op de 5 km met dik een minuut verbetert. Eind december kon ik na 2 maanden trainen 5 km rennen en heb toen mijn eerste resultaat op de 5km neergezet met 30:17. In januari bijna de hele maand niks gedaan ivm blessure. Februari weer volop aan de bak en gisteren mijn tijd op de 5km aangescherpt naar 29:11. Voor de meeste hier waarschijnlijk niks bijzonders maar goed, ben pas een paar maanden bezig. Toch lekker om te merken dat je conditie sprongen vooruit gaat.
Persoonlijk vind ik het belangrijker dat je heel blijft dan dat je na een maand in de lappenmand vol gas een minuut eraf loopt. Focus je op core en conditie de komende maanden en ga dan pas je richten op snelheid.
Snelheid ontwikkel je trouwens door intervaltrainingen te doen op hogere snelheid met tussenpozen van heeeul relaxed dribbelen of wandelen. Je kunt zomaar 45min over 5km maar na een maand of 6 dik onder de 30min lopen en afhankelijk van je discipline zelfs onder de 25min.

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:58
Gisteren gaan lopen nadat ik 2 dagen lang in mijn woonkamer wat muren heb gesloopt. Ik was blijkbaar ook gesloopt. Geen stap in mijn ritme gekomen, dit was echt enkel overleven. Kneitermoe lichaam voor ik ook maar 1 stap had gezet. In ieder geval wel 1 tempo kunnen aanhouden, maar wat had ik het zwaar.

• tlpeter
quote:
Miki schreef op maandag 19 februari 2018 @ 09:21:
[...]

Persoonlijk vind ik het belangrijker dat je heel blijft dan dat je na een maand in de lappenmand vol gas een minuut eraf loopt. Focus je op core en conditie de komende maanden en ga dan pas je richten op snelheid.
Snelheid ontwikkel je trouwens door intervaltrainingen te doen op hogere snelheid met tussenpozen van heeeul relaxed dribbelen of wandelen. Je kunt zomaar 45min over 5km maar na een maand of 6 dik onder de 30min lopen en afhankelijk van je discipline zelfs onder de 25min.
Altijd lekker een PR maar kijk uit voor blessures die je dus blijkbaar al hebt opgelopen.
quote:
Dit dus. Jouw lichaam moet echt nog wennen aan de belasting die het te verwerken krijgt.
Ik ben lang geblesseerd geweest aan mijn voeten en dus rustig aan gedaan. Pijn weg en weer aan het opbouwen en nu een zeurende achillespees.
Terwijl ik er goed op let raak ik dus toch geblesseerd.

• Roadman
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 18:37
quote:
maartend schreef op maandag 19 februari 2018 @ 09:25:
Gisteren gaan lopen nadat ik 2 dagen lang in mijn woonkamer wat muren heb gesloopt. Ik was blijkbaar ook gesloopt. Geen stap in mijn ritme gekomen, dit was echt enkel overleven. Kneitermoe lichaam voor ik ook maar 1 stap had gezet. In ieder geval wel 1 tempo kunnen aanhouden, maar wat had ik het zwaar.
Herkenbaar. Gisteren eigenlijk wat 1 km intervallen willen lopen. Maar liep voor geen meter merkte ik al tijdens het warmlopen. De 20 km over het strand van afgelopen vrijdag heeft er toch harder ingehakt. Maakt ook niet uit verder, rustig een kilometertje of 9 gelopen met wat korte sprintjes tussendoor. Wel tot irritatie van een andere loopster die ik steeds hard voorbij kwam sprinten en die mij vervolgens weer inhaalde. Die zal ook wel gedacht hebben... :+

Maargoed, het was schitterend weer _/-\o_ Dan kriebelt het toch wel extra om naar buiten te gaan. Getuige ook de vele mooi weer lopers die ik gisteren tegen kwam.

• Tweakarim

Tweakarim

quote:
[...]

Bedankt voor je reactie, ja je hebt gelijk. Het valt nog niet mee om het rustig aan te doen als het lekker gaat. Heb me wel voorgenomen om beter naar mijn lichaam te luisteren en zolang ik ergens pijn voel niet te gaan rennen. Om de een of andere reden ben ik sinds ik weer ben begonnen gelukkig vrij van blessuere pijntjes. Maar idd het is verstandig niet overmoedig te raken. En ik ga die intervaltrainingen zeker inbouwen
Tegengeluid: geen intervallen doen totdat je hebt opgebouwd naar 2 (of 3) keer per week minimaal 30min hardlopen (per keer) zonder te stoppen (en zonder blessures). En dat dan dus redelijk consequent - dus zeg 3 á 4 weken achter elkaar. Dan kun je vanaf week 5 eens gaan denken aan intervallen (in de 3e of 4e training van die week). Dan uitbouwen naar één loop van 10km - en daaaaaaarna intervallen gaan overwegen.

MrAcid wijzigde deze reactie 19-02-2018 10:23 (45%)
Reden: toegevoegd: niet na 1 week :+

Twitter | Strava

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

quote:
MrAcid schreef op maandag 19 februari 2018 @ 08:50:
Leuk verslag! Hoe is het eigenlijk gesteld met de loopjes in Duitsland? Is daar ook zoveel animo als in NL - en wat is het niveau? Of was dit je eerste/enige en is dat lastig te zeggen? :)

Andere vraag: waarom kies je ervoor om een 12,5km op HM-tempo te lopen? Vooruitlopen op het antwoord: voor over twee weken in Venlo, je zou eerst een rustige 5km en daarná de 15km op HM tempo kunnen doen, dan train je dat tempo met (wat) vermoeidheid in je benen. :) Anders zou ik zo'n 12,5km of een 15km gewoon op een hoger tempo lopen dat past bij de afstand. 25 maart is nog ver weg, je kunt prima nog een keer diep gaan.
Vanuit de hardloopvereniging heeft onze trainer alle evenementen in de buurt opgezocht. We lopen ze eigenlijk als groep en puur als training, De afstand van 12,5k. geen idee :P.

Dit is mijn 2e loop in Duitsland, het niveau in de kop is vrij hoog. De top 11 liep de 12.5k allemaal binnen de 46 minuten, is toch 3.40/km.

Alleen de wedstrijden zijn qua organisatie van een heel ander niveau, net iets kneuteriger. Hier in Nederland werken ze meteen met chips, officiële tijdmeting, volledig parcours afgesloten, dikke sponsoren etc.

Voor deze wedstrijd betaal je ¤ 6,-, na-inschrijving kun je daar regelen door een formulier in te vullen, dit geef je af, je krijgt direct een nummer en "viel erfolg" en je kunt lopen. Geen extra kosten.
Omkleden kun je in een tent, het startvak is een witte streep midden op de weg. Het parcours is deels afgesloten, maar je kunt onderweg een mountainbiker of wandelaar met hond tegenkomen.

De finish is idem een krijtstreep met 3 paaltjes, even je code scannen en je bent klaar. Finishtijden worden handmatig genoteerd door mensen met een klapper. Na de finish, thee ¤ 0.00, koffie ¤0.40, braadworst :9 met sneetje brood, curry, mosterd. ¤1,50. Stukje taart, ¤0.50. Na verloop van tijd worden de uitslagen met een punaise tegen een boom gespijkerd en klaar.

Dit zorgt ervoor dat het onderling gewoon een gemoedelijke sfeer is, net een buurtfeest, stelt eigenlijk geen drol voor, maar het is gewoon leuk. Hier in Nederland zijn de meeste wedstrijden toch naar het niveau evenement getild, ook leuk... maar net iets serieuzer.

• Galois

Galois

1811 - 1832

quote:
MrAcid schreef op maandag 19 februari 2018 @ 09:49:
Tegengeluid: geen intervallen doen totdat je hebt opgebouwd naar 2 (of 3) keer per week minimaal 30min hardlopen (per keer) zonder te stoppen (en zonder blessures). En dat dan dus redelijk consequent - dus zeg 3 á 4 weken achter elkaar. Dan kun je vanaf week 5 eens gaan denken aan intervallen (in de 3e of 4e training van die week).
Ben ik niet met je eens... Ook 'beginners' kunnen baat hebben bij intervaltraining. Ook al zullen beginners het meeste vooruit gaan door veel km maken. Maar afwisseling in training maakt het hardlopen ook leuker en blijf je ook gemotiveerd om het te doen.

En de intervaltraining die een ervaren iemand zal doen, is toch wel anders dan die van een beginner. Zeker als je extensieve intervallen doen (meer dan 800 m?) en niet teveel achter elkaar (3 of 4?), is het ook voor een beginner niet te belastend.

Extensieve intervallen zullen vooral voor de pezen een overbelasting kunnen zijn en minder voor de spieren.
De spieren zullen dat wel aankunnen, de pezen die zullen er meer last van hebben als de intensiteit te groot is. Na jouw advies van 'na 3 à 4 weken' zal volgens mij de belastbaarheid van de pezen nauwelijks zijn toegenomen. Dus dan zullen intervallen net zo risicovol zijn.

Het veilige advies 'pas na 2 jaar serieus aan intervaltraining doen', is dan m.i. eerder een voorzichtige keuze.

Mijn advies zou zijn: doe lekker die intervaltrainingen (bv. 15 minuten rustig inlopen, 800 m snel, 3 minuten rustig uitdribbelen, dat 3/4x herhalen, rustig uitlopen) en mocht je pijn voelen, neem dan op tijd gas terug. Overigens is het altijd verstandig om bij pijntjes een training over te slaan of in te wisselen voor een hele rustige duurloop...

Disclaimer :) Bovenstaande advies is nergens anders gebaseerd dan op eigen ervaringen en vele theoriën uit boeken/websites... :)

• Miki
quote:
MrAcid schreef op maandag 19 februari 2018 @ 09:49:
Tegengeluid: geen intervallen doen totdat je hebt opgebouwd naar 2 (of 3) keer per week minimaal 30min hardlopen (per keer) zonder te stoppen (en zonder blessures). En dat dan dus redelijk consequent - dus zeg 3 á 4 weken achter elkaar. Dan kun je vanaf week 5 eens gaan denken aan intervallen (in de 3e of 4e training van die week).
quote:
[...]

Blijft uiteraard je aanbeveling wel staan :)

Ps. de meeste hardloopschema's voor beginners maken ook gebruik van interval training, run walk run. Maar daarbij is uiteraard de intensiteit van een veel lager niveau.
quote:
Galois schreef op maandag 19 februari 2018 @ 10:00:
[...]

Ben ik niet met je eens... Ook 'beginners' kunnen baat hebben bij intervaltraining. Ook al zullen beginners het meeste vooruit gaan door veel km maken. Maar afwisseling in training maakt het hardlopen ook leuker en blijf je ook gemotiveerd om het te doen.

En de intervaltraining die een ervaren iemand zal doen, is toch wel anders dan die van een beginner. Zeker als je extensieve intervallen doen (meer dan 800 m?) en niet teveel achter elkaar (3 of 4?), is het ook voor een beginner niet te belastend.

Extensieve intervallen zullen vooral voor de pezen een overbelasting kunnen zijn en minder voor de spieren.
De spieren zullen dat wel aankunnen, de pezen die zullen er meer last van hebben als de intensiteit te groot is. Na jouw advies van 'na 3 à 4 weken' zal volgens mij de belastbaarheid van de pezen nauwelijks zijn toegenomen. Dus dan zullen intervallen net zo risicovol zijn.

Het veilige advies 'pas na 2 jaar serieus aan intervaltraining doen', is dan m.i. eerder een voorzichtige keuze.

Mijn advies zou zijn: doe lekker die intervaltrainingen (bv. 15 minuten rustig inlopen, 800 m snel, 3 minuten rustig uitdribbelen, dat 3/4x herhalen, rustig uitlopen) en mocht je pijn voelen, neem dan op tijd gas terug. Overigens is het altijd verstandig om bij pijntjes een training over te slaan of in te wisselen voor een hele rustige duurloop...

Disclaimer :) Bovenstaande advies is nergens anders gebaseerd dan op eigen ervaringen en vele theoriën uit boeken/websites... :)
Opzich een goeie nuance inderdaad. Maar:
1. De meeste beginners gaan hun intervallen sprinten vanwege gebrek aan ervaring (= veel te hoge belasting);
2. 800m intervallen zijn (mijn mening) onzinnig als je een 5km in 30min loopt.

Vandaar mijn advies: eerst de basis op orde door duurkilometers te maken. En dat mag dan inderdaad nog wel wat langer/verder dan wat ik in mijn vorige post schreef. Dus eerst uitbouwen naar 1x per week een 10km kunnen lopen voordat je met snelheidswerk begint.

Twitter | Strava

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Om even op het verhaal van @MrAcid in te haken. Heb een tijd terug een artikel gelezen (weet niet of ik daar via GoT aan ben gekomen) over het feit dat een interval zoals veel mensen hem afwerken niet echt interval mag heten.

Het komt er in grote lijnen op neer dat de snelheden te kort op elkaar liggen, de meute traint eigenlijk binnen een bepaald spectrum met bijna tot geen variatie in snelheid.

Lange duurloop -> 6.00/km - 10/kmpu
Wedstrijdtempo -> 5.40/km - 10.5/kmpu
Interval -> 5.00/km. - 12/kmpu

Waar meer getrainde atleten lopen op
Lange duurloop -> 5.30/km - 11/kmpu
Wedstrijdtempo -> 4.20/km - 13.8/kmpu
Interval -> 3.30/km - 17/kmpu

En dan heb je nog de echte toppers. Conclusie. Het gross van de lopers werkt een interval af, maat het lichaam heeft niet in de gaten dat het een interval is :)

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:55

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Afgelopen weekend maar een paar nieuwe schoenen gehaald om te rennen. Mijn Asics waren écht heel oud (jaren). Ook kreeg ik meestal rond de 5KM behoorlijk last van mijn linkerknie en heup/lies.

Daarnaast wilde ik toch wat meer in het bos gaan rennen in plaats van op straat, dus heb ik mezelf een paar FiveFIngers V-Trail gekocht. Duur geintje maar ik heb veel goede verhalen gelezen en ben wel erg benieuwd.

Heb ze nu een paar dagen aan gehad in- en om huis en moet zeggen dat ik vooral zaterdag vrij snel heel onrustige benen kreeg ('s avonds). Ik heb er op advies van de winkel nog niet mee gerend, maar wil wel binnenkort eens 500 meter - 1km gaan proberen. Niet te hard van stapel lopen want je kunt blijkbaar heel snel nare blessures krijgen....

• Miki
quote:
Calitomnication schreef op maandag 19 februari 2018 @ 10:53:
Om even op het verhaal van @MrAcid in te haken. Heb een tijd terug een artikel gelezen (weet niet of ik daar via GoT aan ben gekomen) over het feit dat een interval zoals veel mensen hem afwerken niet echt interval mag heten.

Het komt er in grote lijnen op neer dat de snelheden te kort op elkaar liggen, de meute traint eigenlijk binnen een bepaald spectrum met bijna tot geen variatie in snelheid.

Lange duurloop -> 6.00/km - 10/kmpu
Wedstrijdtempo -> 5.40/km - 10.5/kmpu
Interval -> 5.00/km. - 12/kmpu

Waar meer getrainde atleten lopen op
Lange duurloop -> 5.30/km - 11/kmpu
Wedstrijdtempo -> 4.20/km - 13.8/kmpu
Interval -> 3.30/km - 17/kmpu

En dan heb je nog de echte toppers. Conclusie. Het gross van de lopers werkt een interval af, maat het lichaam heeft niet in de gaten dat het een interval is :)
Bedoel je meer in deze trant?
9x250m 4:45 rust

Ik heb gisteren een 9x250m interval loopje gedaan waarbij in de tussenliggende intervallen 4:45 rust aan heb gehouden met een rustige dribbel rond de 6:00/6:30 terwijl de sprints zelf tegen de 4:00/4:20 lagen.

Ps. vergeten te melden hier maar ik loop stiekem al weer een kleine 3 maanden naast het voetballen. Het begon ergens toch te kriebelen :) Zit nu op een kleine 20km per week!

Miki wijzigde deze reactie 19-02-2018 11:11 (6%)

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Het gaat zich niet zozeer om de resultaten / snelheden in 1 training, maar meer om je algemene snelheden an sich. Als je in een wedstrijd 10.5 per uur loopt en je interval afwerkt met 12 per uur, dan liggen deze snelheden gewoon te kort op elkaar om effectief te zijn, dat was meer de strekking van het verhaal.
Dus, veel mensen werken een interval netjes af, maar behalen er bijna tot geen resultaat mee omdat het lichaam niet wordt getriggert / op de proef wordt gesteld, het ligt allemaal te kort op mekaar.

Zal eens kijken of ik het artikel nog kan vinden :).

• Pathogen
Ik vind intervallen gelukkig gewoon niet leuk :P

Het is hier al vaker aangehaald, maar intervallen zijn gewoon niet je belangrijkste bron van snelheidsverbetering als je niet al een flink volume draait.

De (triviale) grens die ik al voorbij heb zien komen is dat je zeker tot de 1000km per jaar het overgrote deel van je verbetering haalt uit puur meer kilometers maken. Laat ik nou net iemand zijn die niet aan intervallen doe en dit jaar die 1000km grens wil bereiken :P dus hier mijn relaas (waarbij n=1 uiteraard)

Vorig jaar 800km gedraaid, het jaar ervoor bijna 600km, nu ruim op schema voor 1000km.

Afgelopen jaar heb ik behoorlijk wat tijd van mijn 10km en 10EM af kunnen halen. Ik kan nu bij herhaling 10km's onder de 50 minuten lopen waar dat voorheen nog een magische grens was. Dit jaar ook al een dik officieus PR op de 5 gelopen.
Mijn easy pace (hartslag Z2) wordt steeds sneller, van 6:00 min/km naar 5:30-5:35.
Ik loop met steeds minder moeite en krijg steeds vaker het gevoel dat ik 2-3x zo ver had kunnen gaan als ik de tijd ervoor had. Ook spierpijn komt veel minder vaak voor.

Dit alles met misschien 2-3 intervallen per jaar. De rest loop ik rustig (Z2) of wat sneller (Z3) als ik me niet kan inhouden. Z4 probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.

Mocht je toch inkakken tijdens je rustige lopen, dan is de Souplessemethode misschien iets voor je. Extensieve intervallen, zoals hiervoor al aangehaald, en wisselduurlopen (dus om de zoveel tijd/km een korte versnelling om de, jaja, souplesse erin te houden.

• Galois

Galois

1811 - 1832

quote:
MrAcid schreef op maandag 19 februari 2018 @ 10:18:
[...]

2. 800m intervallen zijn (mijn mening) onzinnig als je een 5km in 30min loopt.
Waarom? Omdat je deze afstand niet vol zult houden bij voldoende hoge snelheid (en dus intensiteit)?

5 km vraagt al heel veel van je aeroob vermogen en persoonlijk vind ik de intervaltrainingen van 5 en 10 km niet heel veel van elkaar verschillen.

Ik denk dat het eerder te maken heeft met je ervaring? Dus als je nog niet zo lang loopt dat het verstandiger is om kortere intervallen te doen? Met de reden dat je als onervaren loper die 800 meter niet vol zult houden tot en met de laatste interval. Dat het dan handiger is om kortere intervallen te doen en die wel vol te houden (??)
Maar ik zou ze zeker niet korter dan 400-500 meter doen. Juist het doel bij 5 km is dat je de wedstrijdsnelheid zo lang mogelijk kunt volhouden. Je traint zo je VO2max en vermogen tot het efficiënt afvoeren van lactaat. Bij te korte intervallen is dat effect te klein denk ik.

Maar ach... zoveel boeken, zoveel theorieën, zoveel meningen... Hoe meer je leest, hoe meer verschillen in inzichten je tegenkomt :)

quote:
Calitomnication schreef op maandag 19 februari 2018 @ 11:18:
Het gaat zich niet zozeer om de resultaten / snelheden in 1 training, maar meer om je algemene snelheden an sich. Als je in een wedstrijd 10.5 per uur loopt en je interval afwerkt met 12 per uur, dan liggen deze snelheden gewoon te kort op elkaar om effectief te zijn, dat was meer de strekking van het verhaal.
Dus, veel mensen werken een interval netjes af, maar behalen er bijna tot geen resultaat mee omdat het lichaam niet wordt getriggert / op de proef wordt gesteld, het ligt allemaal te kort op mekaar.

Zal eens kijken of ik het artikel nog kan vinden :).
Nogal lastig om één lijn te trekken over 'alle intervaltrainingen' en dan iets te zeggen over de snelheid waarop ze we/niet effectief zouden zijn. Het hangt er helemaal vanaf wat het doel van de training is en hoe lang de intervallen zijn.

Als graadmeter vind ik zelf de training paces zoals die uit de McMillan Running Calculator komen vrij goed.
quote:
Galois schreef op maandag 19 februari 2018 @ 11:33:
[...]

Waarom? Omdat je deze afstand niet vol zult houden bij voldoende hoge snelheid (en dus intensiteit)?

5 km vraagt al heel veel van je aeroob vermogen en persoonlijk vind ik de intervaltrainingen van 5 en 10 km niet heel veel van elkaar verschillen.

Ik denk dat het eerder te maken heeft met je ervaring? Dus als je nog niet zo lang loopt dat het verstandiger is om kortere intervallen te doen? Met de reden dat je als onervaren loper die 800 meter niet vol zult houden tot en met de laatste interval. Dat het dan handiger is om kortere intervallen te doen en die wel vol te houden (??)
Maar ik zou ze zeker niet korter dan 400-500 meter doen. Juist het doel bij 5 km is dat je de wedstrijdsnelheid zo lang mogelijk kunt volhouden. Je traint zo je VO2max en vermogen tot het efficiënt afvoeren van lactaat. Bij te korte intervallen is dat effect te klein denk ik.

Maar ach... zoveel boeken, zoveel theorieën, zoveel meningen... Hoe meer je leest, hoe meer verschillen in inzichten je tegenkomt :)
Bij dat soort tijden (5km, 30min): de basis is niet goed genoeg om überhaupt echt aan intervallen te gaan denken. Je hebt het over VO2max, maar daar ben je met 6:00/km gewoon nog niet mee bezig. Je zult (dus) eerst een beter gevoel moet krijgen voor hoe je je lichaam kunt belasten. Wil je dat toch, dan korte inspanningen zijn van 1-2 minuten en vooral extensief en op gevoel ('lekker vlot').

Wil hiermee overigens echt niks afdoen aan enige niveau of tempo - alle lof voor iedereen die zichzelf met spierkracht voortbeweegt! :)

Ter referentie/uit eigen ervaring: ik ben momenteel aan het 'leren' om te zwemmen (borstcrawl, triatlon) en hier begin ik echt helemaal 'onderaan' de ladder. Ik kan nu wel allemaal intervallen gaan zwemmen van 10x 4x25m tegen mijn VO2max aan - maar dan:
1. Ga ik voorbij aan het feit dat ik nog niet eens normaal kan blijven doorzwemmen (ademhaling) zonder na elke x baantjes even aan de kant te hangen;
2. Zwem ik helemaal niet zo gek veel harder dan dat ik nu al doe - simpelweg omdat ik elk tempogevoel (en techniek) ontbeer om dit goed uit te voeren.

Dit is wat mij betreft zeer vergelijkbaar met een loper die net begint en een 'PR' heeft van 30min op de 5km.

Eerst de basis - van daaruit bouwen. :)

Twitter | Strava

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@Miki & @MrAcid
Zowaar, ik heb hem gevonden. Waar "lekker rustig op het werk" toch niet goed voor is :P

• bert74
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 18:42
quote:
Ter aanvulling op wat mensen hier al zeggen: "heel blijven" is veel knapper dan een scherpe tijd neer zetten.

Ik loop nu 2,5 jaar en maakte dezelfde "fout" als jij door elke week mijn pr op de 5KM te willen verbeteren. Daardoor liep ik elke keer tegen de verzuring aan, met een te grote belasting van hart en vooral de benen.

Als beginner zou gewoon proberen rustige kilometers te maken, 5km in 35 minuten is prima, vervolgens het aantal kilometers rustig wat opbouwen en vervolgens af en toe wat sneller lopen en/of wat intervalletjes doen.

Conditie en snelheid gaan vanzelf wel omhoog.

MSI Wind U100-049EU; Dell XPS 1530; ASUS P5Q Pro, Pentium dual core; Intel DP35, Intel C2D

• MrBarBarian
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 13-05 07:18
quote:
De_Bastaard schreef op maandag 19 februari 2018 @ 11:04:
Daarnaast wilde ik toch wat meer in het bos gaan rennen in plaats van op straat, dus heb ik mezelf een paar FiveFIngers V-Trail gekocht. Duur geintje maar ik heb veel goede verhalen gelezen en ben wel erg benieuwd.

Heb ze nu een paar dagen aan gehad in- en om huis en moet zeggen dat ik vooral zaterdag vrij snel heel onrustige benen kreeg ('s avonds). Ik heb er op advies van de winkel nog niet mee gerend, maar wil wel binnenkort eens 500 meter - 1km gaan proberen. Niet te hard van stapel lopen want je kunt blijkbaar heel snel nare blessures krijgen....
Ik weet niet of je al lang hardloopt en op welk niveau en op welke schoenen, maar een overstap op barefeet schoenen kan best pittig zijn. 500 meter - 1 km kan al 2 dagen keiharde kuiten tot gevolg hebben.

Zorg als eerste dat je op normale schoenen (met lage drop en wenig demping!) een goede voorvoet landing maakt en kleine passen.

Begin daarna heel langzaam met de overgang naar barefeet. Als je je benen al voelt na 2 uurtjes gewoon lopen op FiveFingers heb je nog best een weg te gaan. Misschien moet je dan eerst maar eens ernaar toewerken dat je moeiteloos een dag op Fivefingers kunt bewegen. Barefeet lopen is voor heel veel mensen echt een pittige stap (wat eigelijk best zorgwekkend is, aangezien het natuurlijk zou moeten zijn). Dit boek kan helpen. Eventueel met aanvullende oefeningen (wel een beetj zweverig ;) )

Casual loop ik altijd op Fivefingers en wil inmiddels niet anders meer. Hardlopen doe ik nu niet op Fivefingers, omdat ik me geen blessure kan permiteren. Maar het loopt inderdaad heerlijk! Binnenkort sta ik weer lange tijd op bergschoenen (van meer dan 1kg per stuk). Zal een flinke ommezwaai zijn ;)

iRacing Profiel

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Iedere halve marathon zie ik ze inderdaad weer lopen, de mensen op blote voetjes. Ergens lijkt me dat heerlijk en heb ook veel respect voor deze lopers! Maar heb ook altijd het gevoel, wat als je onderweg op een steen of tak gaat staan, of erger nog.. in het finishgebied laat iemand een glas vallen en jij moet daar op je blote voetjes doorheen.

Zullen die mensen nooit last hebben van sneetjes in het voetbed? En hoelang duurt het om van lopen op schoenen naar een volledige (halve) marathon op blote voeten te lopen?

• Pathogen
quote:
Calitomnication schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:35:
Iedere halve marathon zie ik ze inderdaad weer lopen, de mensen op blote voetjes. Ergens lijkt me dat heerlijk en heb ook veel respect voor deze lopers! Maar heb ook altijd het gevoel, wat als je onderweg op een steen of tak gaat staan, of erger nog.. in het finishgebied laat iemand een glas vallen en jij moet daar op je blote voetjes doorheen.

Zullen die mensen nooit last hebben van sneetjes in het voetbed? En hoelang duurt het om van lopen op schoenen naar een volledige (halve) marathon op blote voeten te lopen?
Ik "ken" er 1-2 die ik regelmatig heb gesproken de afgelopen jaren, maar die geven allebei aan dat ze het pas blootsvoets wagen als ze de route kennen, o.a. zodat ze met dat soort grappen rekening kunnen houden.

Verder lopen die twee niet op volle snelheid, maar altijd voorzichtig, ook om de weg te kunnen blijven zien.

Vind het zelf ook ontzettend interessant :Y maar echt blote voetjes lopen gaat voorlopig nog niet gebeuren hier. Een paar Vibrams in de uitverkoop lijkt me wel weer leuk.

Qua schoenen, als je het zo nog mag noemen, loopt één van die twee op het meest afgetrapte paar racing flats dat ik ooit heb gezien :P echt alleen nog een miniem laagje rubber aan de onderkant en een lapje textiel en wat veters aan de bovenkant... Dat zag ik tijdens een HM op een parcours dat hij nog niet kende.

Pathogen wijzigde deze reactie 19-02-2018 13:55 (12%)

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Overigens nog een mooi verhaal over de onderlinge band die hardlopers met elkaar hebben. Afgelopen zondag besloten om 30 minuten te gaan uitlopen, even lekker de benen losgooien. Eind maart trekt de Venloop door ons dorp en de route loopt één straat bij me vandaan. (vorig jaar woonde ik nog op de route, maar we zijn verhuisd :P).

Maar goed, ik liep thuis weg, even een blokje om maar daarna toch maar besloten om de route voor een kilometer of 2 te volgen. Rond deze periode heb je altijd veel lopers (complete groepen) die aan routeverkenning gaan doen. Zo kwam ik toevallig een paar meter vóór een groep de weg op. De snelheden lagen nagenoeg gelijk, maar zij liepen iets sneller. In het voorbij gaan een "goede morgen" en "lekker weer om te lopen hé", enfin.. je kent het wel. Een paar meter verder draait een van de lopers zich om en vraagt "ben je ook de route aan het verkennen, loop anders maar met ons mee".

Bleek dat het een groep uit de omgeving van Nijmegen was, die naar Venlo waren gekomen voor een volledige parcoursverkenning. Heb ze onderweg nog een paar lokale tips gegeven. Na een kilometer of 2 gingen zijn links en ik rechts terug richting dorp. Heb ze nog succes gewenst met het verdere parcours en de voorbereidingen.

Maar dat is toch mooi, je gaat gewoon de weg op, komt volledig onbekende mensen met dezelfde passie tegen, praat over hardlopen, wisselt tips en ervaringen uit en na 2 km gaat ieder weer zijn eigen weg :). Dat maak je bij weinig andere sporten mee, dit kun je je op een voetbalveld (bijna) niet meer voorstellen, daar schoppen je ze helemaal ondersteboven omdat je toevallig een rood-wit gestreept shirt aanhebt :)

Ik vind het persoonlijk nogal aandachttrekkerij om over asfaltwegen op blote voeten te gaan lopen.

Twitter | Strava

• Pathogen
quote:
MrAcid schreef op maandag 19 februari 2018 @ 14:06:
Ik vind het persoonlijk nogal aandachttrekkerij om over asfaltwegen op blote voeten te gaan lopen.
Ik zou het toch liever op asfalt doen dan op bospaadjes, met alle dennenappels en takken enzo. Op de weg zie je de ondergrond een stuk makkelijker aankomen...

quote:
Pathogen schreef op maandag 19 februari 2018 @ 14:07:
[...]

Ik zou het toch liever op asfalt doen dan op bospaadjes, met alle dennenappels en takken enzo. Op de weg zie je de ondergrond een stuk makkelijker aankomen...
Ja, ik ook en dan in m'n blote reet, helemaal natural.

Aandachttrekkerij dus.

Twitter | Strava

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

quote:
MrAcid schreef op maandag 19 februari 2018 @ 14:06:
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Er zal idd een percentage puur aandachttrekkerij zijn, maar er zijn zeker lopers die het doen omdat ze het prettig vinden.
Zelfde bij een trail, je hebt mensen die het helemaal geweldig vinden, maar je hebt er ook personen tussen die het puur voor de facebookfoto's doen met als doel zo alternatief mogelijk eruit zien ;).

• Pathogen
quote:
MrAcid schreef op maandag 19 februari 2018 @ 14:10:
[...]

Aandachttrekkerij dus.
:') klinkt alsof je wat dwars zit :D ieder zijn mening, maar deze komt behoorlijk nors en stellig over :P

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

quote:
MrAcid schreef op maandag 19 februari 2018 @ 14:10:
[...]

Aandachttrekkerij dus.
_O- _O-

Laat ons weten wanneer, ik kom je hoogstpersoonlijk aanmoedigen :P 8)

• MrBarBarian
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 13-05 07:18
quote:
Calitomnication schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:35:

Voor scherpe spulletjes hoef je niet bang te zijn op Fivefingers (of andere barefeet schoenen). Daar beschermen ze prima tegen. Maar demping (4mm zool) is er niet, en randjes/gaten/e.d. moet je wel op letten. Maar dat leer je snel genoeg ;)

iRacing Profiel

• Roozzz
  • Laatst online: 22:33
Wat ik begrijp van de blotevoetenlopers om mij heen is dat ze vrijwel nooit sneetjes en dergelijke hebben. De huid is na een jaar oid dusdanig gehard (taai eigenlijk) dat dit geen ding meer is. Uiteraard kost dit wel veel tijd om op te bouwen; en prefereren ze allemaal natuurlijke ondergrond tov asfalt.

Zelf loop ik in het dagelijks leven al geruime tijd op minimalistisch schoeisel van vivo barefoot. De zool van een paar mm houdt alle scherpe zaken tegen maar je voelt de ondergrond wel uitstekend. In het begin merk je het nog als je op iets hard/scherps staat en kan je nog wel eens vermoeide voeten krijgen. Maar je voeten wennen behoorlijk snel en worden gewoon sterker.
Ikzelf zou bij voetklachten altijd naar iets meer minimalistisch kijken ipv meer demping. Bijna al deze klachten komen voort uit zwakke voeten naar mijn idee :P

Misschien binnenkort ook maar eens fivefingers aanschaffen voor het hardlopen, maar ik zie dat meer als een trainingsgimmick...

• Tweakarim

Tweakarim

Wat is naar jullie mening de beste manier om van 5km kunnen hardlopen op te bouwen naar 10km in ongeveeer 3 maanden tijd? Een schema volgen of gewoon naar inzicht lopen en langzaam de afstand opbouwen? Het doel is om in mei de kwart marathon te lopen, liefst binnen een uur maar in ieder geval zonder te wandelen.

• Pathogen
quote:
Roozzz schreef op maandag 19 februari 2018 @ 14:56:
Wat ik begrijp van de blotevoetenlopers om mij heen is dat ze vrijwel nooit sneetjes en dergelijke hebben. De huid is na een jaar oid dusdanig gehard (taai eigenlijk) dat dit geen ding meer is. Uiteraard kost dit wel veel tijd om op te bouwen; en prefereren ze allemaal natuurlijke ondergrond tov asfalt.

Zelf loop ik in het dagelijks leven al geruime tijd op minimalistisch schoeisel van vivo barefoot. De zool van een paar mm houdt alle scherpe zaken tegen maar je voelt de ondergrond wel uitstekend. In het begin merk je het nog als je op iets hard/scherps staat en kan je nog wel eens vermoeide voeten krijgen. Maar je voeten wennen behoorlijk snel en worden gewoon sterker.
Ikzelf zou bij voetklachten altijd naar iets meer minimalistisch kijken ipv meer demping. Bijna al deze klachten komen voort uit zwakke voeten naar mijn idee :P

Misschien binnenkort ook maar eens fivefingers aanschaffen voor het hardlopen, maar ik zie dat meer als een trainingsgimmick...
Minimalistisch wil ik ze niet noemen, maar ik loop nu een paar maandjes op el cheapo Lidl boots, juist omdat die een lekker goedkope flexibele zool hebben :P Wel warme voeten op de scooter, geen dikke klompen aan mijn voeten, ideaal!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

quote:
Tweakarim schreef op maandag 19 februari 2018 @ 15:05:
Wat is naar jullie mening de beste manier om van 5km kunnen hardlopen op te bouwen naar 10km in ongeveeer 3 maanden tijd? Een schema volgen of gewoon naar inzicht lopen en langzaam de afstand opbouwen? Het doel is om in mei de kwart marathon te lopen, liefst binnen een uur maar in ieder geval zonder te wandelen.
Wat is de max die je nu kunt lopen? is dat een 5k en zo ja, wat was je tijd? Heb je nog geen richttijd op een 5k, wat is gemiddelde tijd/km op dit moment?

Een schema volgen kan nooit kwaad, maar die kosten gewoon tijd en discipline. Je "moet" het schema zo goed en zo kwaad als het kan volgen. Cherry-picken en de minder leuke trainingen overslaan (of als het regent binnenblijven is dan natuurlijk not done :)

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:55

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Het gaat vandaag echt al een stuk beter hoor met die FiveFingers. Helemaal geen koude voeten (geen sokken aan) of kramp in mijn benen. Verder loopt het wel echt relaxed hier zo op kantoor.

Voordat ik het straks verkeerd aan leer, kan iemand me vertellen wat de echte goede techniek is om te lopen? Niet dat ik nu verkeerd loop, maar ik wil er wel op letten dat ik zo correct mogelijk loop.

Overigens - ik heb dus die v-trail's gekocht en heb er gisterenmiddag al over wat scherpere stenen mee gelopen. Dat voel je echt niet door de zool heen, waarschijnlijk ook omdat deze een íets stuggere zool hebben dan de normale EVO omdat ze gemaakt zijn voor dit soort ondergronden ...

De_Bastaard wijzigde deze reactie 19-02-2018 15:14 (26%)

• Roozzz
  • Laatst online: 22:33
quote:
Tweakarim schreef op maandag 19 februari 2018 @ 15:05:
Schema volgen. Als beginnende loper is gewoon lopen naar eigen inzicht bijna een recept voor blessures :>

Een schema zal je zoveel helpen bij een rustige gestage opbouw. Je hoeft alleen maar de trainingen uit te voeren wanneer ze gepland staan en je komt vrijwel vanzelf bij die 10k uit. Een schema is ook meteen een mooie stok achter de deur om daadwerkelijk te gaan trainen en om niet veel te veel te doen als het een week mooi weer is :P

En kies uiteraard een schema dat bij je niveau past. Opbouw van 5k naar 10k is iets heel anders dan een 10k sneller lopen...

Roozzz wijzigde deze reactie 19-02-2018 15:21 (7%)

Pagina: 1 ... 79 ... 93 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*