Lekker bezigYofresh schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:46:
Afgelopen zondag de eerste 20k van 2018 gelopen (1:40). Was een oefenloop (R2R Brunssum) voor de marathon van Rotterdam (8 april). Dat ging echt heel goed. Ik wil <3:30 lopen, en daarvoor lig ik duidelijk op schema.
Anderen die de marathon van R`dam gaan lopen dit jaar?
Voor de mensen die de Midwinter routes al een keer willen verkennen:
http://www.midwintermarat...athon-testrun-22-januari/ (het is trouwens op 21 jan.)
http://www.midwintermarat...athon-testrun-22-januari/ (het is trouwens op 21 jan.)
Yep ik ook.Yofresh schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:46:
Afgelopen zondag de eerste 20k van 2018 gelopen (1:40). Was een oefenloop (R2R Brunssum) voor de marathon van Rotterdam (8 april). Dat ging echt heel goed. Ik wil <3:30 lopen, en daarvoor lig ik duidelijk op schema.
Zelfde doel
23dec een HM in 1:35:30 gelopen en afgelopen zondag een 15km in 1:05:30.
Dus ook hier goed op schema
Vorig jaar bij mijn debuut 3:53, dus een verbetering zit er sowieso wel in.
Hopen op beter weer(minder warm) dan de vorige editie.
Een van mijn verbeterpunten is het verhogen van mijn pasfrequentie. Ik heb hiervoor van de week een metronoom aangeschaft (deze om precies te zijn: https://www.bax-shop.nl/m...e-clip-on-metronoom-zwart) en heb daar gisteren voor het eerst mee gelopen, gewoon in de hand gehouden (weegt niets dat ding
) en ong. de helft van mijn 10km rondje ook daadwerkelijk aan gehad. Had 'm ingesteld op 166 en kon dat lekker vasthouden op die stukken. Mijn plan is om dit een week (3 a 4 trainingen) vol te houden en dan, als het goed gaat, stapsgewijs omhoog te gaan.
Nog mensen die verdere tips & tricks hebben om de pasfrequentie te verhogen?
Ik heb het een tijdje geprobeerd en ben er mee gestopt en ben met rustige trainingen bewust weer wat lager in frequentie gaan lopen, om me paslengte te verlengen bij het zelfde tempo. Of dat was althans mijn idee er bij.
Mijn pasfrequentie zit overigens al op ~180 op 10KM tempo.
Lager gaat het richting de 165.
Qua tips, neem niet teveel hooi op je vork.
Doe een paar weken lang max 5 er bij.
En pas als je dat zonder nadenken kunt doen, of zonder metronoom pas naar de volgende fase.
Ik ben wel eens van 165 naar 175 gegaan en dat trok ik dan niet en liep continu uit de maat.
Spotify heeft trouwens hele playlists op basis van pasfrequentie.
Mijn pasfrequentie zit overigens al op ~180 op 10KM tempo.
Lager gaat het richting de 165.
Qua tips, neem niet teveel hooi op je vork.
Doe een paar weken lang max 5 er bij.
En pas als je dat zonder nadenken kunt doen, of zonder metronoom pas naar de volgende fase.
Ik ben wel eens van 165 naar 175 gegaan en dat trok ik dan niet en liep continu uit de maat.
Spotify heeft trouwens hele playlists op basis van pasfrequentie.
[ Voor 8% gewijzigd door Sinned123 op 10-01-2018 21:36 ]
Ja ik ga dit jaar voor 3.45, vorig jaar was pittig! Zat er op het einde echt doorheen en heb iedereen vervloekt die heeft gezegd dat ik mee moest doen Hahaha! Uiteindelijk nog een eindsprint weten te trekken en 3.59.52 eruit geperst. Liep op de 39 km nog 6-6.30 en laatste 2 km na 5.10 geperst omdat ik de 4 uur pacer voor wilde blijvenYofresh schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:46:
Heb alleen weer last van mijn enkel, even aan fysio vragen om het weer los te maken. Had ik vorig jaar ook met de trainingen van road to Rotterdam. Tijdens de marathon nergens last van gehad behalve de man met de hamer
Andere vraag, ik gebruik altijd vaseline bij de randen van mijn boxer, maar krijg toch schuurplekken. Iemand tips voor fijne hardloop boxers? Die van de decathlon heb ik, maar in combinatie met een tight krijg ik na 15+ km toch een schuurplek! Of loop ik dan te dicht met mijn benen tegen elkaar?
Ga niet lopen forceren. Met je pasfrequentie pas je ook je hele loophouding en techniek aan. Je gaat andere spieren gebruiken (lees; belasten) en meer op je midden-/voorvoet landen om de hogere frequentie te kunnen vasthouden (haklanding en 180 frequentie gaat niet werken). Loop bijv. 1 km op hogere frequentie, daarna weer 1 km je eigen frequentie (*afstanden zijn indicatief) en dan weer terug naar hogere frequentie etc. Na verloop zul je zien dat je de hogere frequentie steeds langer kunt volhouden en je raakt er meer en meer aan gewend.Gaargod schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 21:29:
Een van mijn verbeterpunten is het verhogen van mijn pasfrequentie. Ik heb hiervoor van de week een metronoom aangeschaft (deze om precies te zijn: https://www.bax-shop.nl/m...e-clip-on-metronoom-zwart) en heb daar gisteren voor het eerst mee gelopen, gewoon in de hand gehouden (weegt niets dat ding) en ong. de helft van mijn 10km rondje ook daadwerkelijk aan gehad. Had 'm ingesteld op 166 en kon dat lekker vasthouden op die stukken. Mijn plan is om dit een week (3 a 4 trainingen) vol te houden en dan, als het goed gaat, stapsgewijs omhoog te gaan.
Wat je ook zou kunnen doen is de metronoom onderweg eens uit te zetten en lekker ouderwets tellen. Voor een periode van 20 seconden tel je hoe vaak je linker (of rechter) been de grond raakt. Dit doe je x3 en vervolgens x2 en je hebt je frequentie. In jouw geval dus 28x in 20 seconden, dan kom je mooi op 168 uit.
(166 kan ook maar dan moet je 27.5x de grond raken, als je dat gaat proberen graag van te voren even doorgeven waar en wanneer je op die halve pas gaat oefenen, dat lijkt me wel leuk om te zien
Door deze laatste methode wordt je bewust van het getik van je schoenen en zul je tijdens een wedstrijd binnen no time in de gaten hebben of je frequentie te laag of goed is
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Ik ga het denk ik wel doen, door last minute van iemand een kaartje over te nemen. Mijn doel is elke 1-up paddestoel die men langs het parkoers omhoog houdt aan te tikkenYofresh schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:46:
vwb betreft pasfrequentie: ik zat een paar jaar terug hoger dan nu. Nu loop ik tijdens een normaal trainingsloopje iets boven de 172 en alleen tijdens wedstrijden / intervallen nog op 180. Dat was eerder 180 als standaard en tijdens wedstrijden richting de 190. Het is vrij natuurlijk gegaan dat ik nu wat meer zweefmoment / paslengte heb ingebouwd (1.45 tijdens wedstrijden, 1.20 tijdens reguliere loopjes op 5:00/km). 160 lijkt me wel echt aan de lage kant. Wanneer je bewust probeert om de contacttijd met de grond kort te houden (lichtvoetige-hete-kolen-looptechniek
[ Voor 36% gewijzigd door Rudedadude op 11-01-2018 12:18 ]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Ik heb eigenlijk dezelfde ervaring als @Rudedadude, eerst mijn pasfrequentie echt flink omhoog gegooid, 180+ bij training en 190 tot zelfs 200 bij wedstrijdjes, maar tegenwoordig is mijn standaard trainingsfrequentie 174 bij een vlot tempo en kom ik alleen in een echte sprint nog boven de 190 uit.
Naar mijn idee is een nog hogere pasfrequentie voor mij pas echt handig als ik zonder schoenen zou lopen, of op Vibrams ofzo. Dat lijkt me ook nog steeds leuk
Blijkbaar heb ik een collega die loopt met Injinji sokken en Vibram schoenen
Heb alleen zijn naam even gemist, dus voor verder kletsen wordt het even zoeken hier
Naar mijn idee is een nog hogere pasfrequentie voor mij pas echt handig als ik zonder schoenen zou lopen, of op Vibrams ofzo. Dat lijkt me ook nog steeds leuk
Blijkbaar heb ik een collega die loopt met Injinji sokken en Vibram schoenen
Bedankt voor jullie reacties @Sinned123 , @Calitomnication , @Rudedadude & @Pathogen !
Mijn pasfrequentie zat vorig jaar, als ik een voor mij normaal tempo loop, tussen de 155 en 160 om jullie een idee te geven. Dit ben ik dus eind vorig jaar al langzaam gaan opbouwen.
Ik loop zonder muziek, had de Spotify BPM-playlists wel eerder voorbij zien / horen komen maar is voor mij dus geen optie.
Wat betreft het rustig opbouwen: ik liep eergisteren 400 meter met, 400 meter zonder metronoom om en om. Ben inderdaad van plan om dit langzaam aan uit te bouwen en te kijken hoe het gaat / hoe het gevoel erbij is.
Het zelf tellen had ik ook wel eens eerder geprobeerd maar heb dit juist opgegeven, omdat ik dan moet tellen, m'n klok in de gaten moet houden en dan ook nog eens moet gaan rekenen. Dan liever een piepje!
Het doel is om in een normaal trainingstempo tot +/- 170 te komen, als het gevoel daarbij goed is.
Mijn pasfrequentie zat vorig jaar, als ik een voor mij normaal tempo loop, tussen de 155 en 160 om jullie een idee te geven. Dit ben ik dus eind vorig jaar al langzaam gaan opbouwen.
Ik loop zonder muziek, had de Spotify BPM-playlists wel eerder voorbij zien / horen komen maar is voor mij dus geen optie.
Wat betreft het rustig opbouwen: ik liep eergisteren 400 meter met, 400 meter zonder metronoom om en om. Ben inderdaad van plan om dit langzaam aan uit te bouwen en te kijken hoe het gaat / hoe het gevoel erbij is.
Het zelf tellen had ik ook wel eens eerder geprobeerd maar heb dit juist opgegeven, omdat ik dan moet tellen, m'n klok in de gaten moet houden en dan ook nog eens moet gaan rekenen. Dan liever een piepje!
Het doel is om in een normaal trainingstempo tot +/- 170 te komen, als het gevoel daarbij goed is.
De tip die ik pas heb gelezen: focus op het naar voren zwaaien van je benen, niet op de afzet. Heb het gister eens toegepast en het hielp me wel degelijk om mijn pas snel te houden en de contacttijd niet langer dan nodig.Gaargod schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 08:54:
Bedankt voor jullie reacties @Sinned123 , @Calitomnication , @Rudedadude & @Pathogen !
Pasfrequentie gaat vanzelf omhoog als je sneller gaat lopen.
Ook is dit afhankelijk van jouw lichaamsbouw. Er zijn overal lijstjes voor waar je aan moet voldoen terwijl ik altijd overal lijk af te wijken dus ook mijn pasfrequentie. Ik heb lange benen en heb gemiddeld zo'n 160 tot 165 stappen per minuut. Ook tijdens een wedstrijd. Mijn tempo is nog niet zo hoog dus dit gaat vanzelf de goede kant op wanneer dit wel zo is. Daarmee veranderd ook vanzelf de landing van jouw voet.
Ook is dit afhankelijk van jouw lichaamsbouw. Er zijn overal lijstjes voor waar je aan moet voldoen terwijl ik altijd overal lijk af te wijken dus ook mijn pasfrequentie. Ik heb lange benen en heb gemiddeld zo'n 160 tot 165 stappen per minuut. Ook tijdens een wedstrijd. Mijn tempo is nog niet zo hoog dus dit gaat vanzelf de goede kant op wanneer dit wel zo is. Daarmee veranderd ook vanzelf de landing van jouw voet.
Daarnaast zegt pasfrequentie niet alles natuurlijk. Om de zoveel tijd laait de ideale pasfrequentie discussie weer opGaargod schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 08:54:
Mijn pasfrequentie is gewoon hoog, ook in wedstrijden. Maar dat komt deels omdat ik jaren heb gevoetbald en altijd een echte sprinter ben geweest. Des te meer passen, des te sneller kon je van richting veranderen. Dus daar was die lichtvoetigheid een groot voordeel. Of het nu persé een voor of nadeel is.. Geen idee, het is gewoon mijn stijl. (ziet er op de baan wel grappig uit als we in een groepje lopen. De een loopt 170 en ik trippel er met 190 achteraan
Om je een voorbeeld te geven. Afgelopen zondag een 10k wedstrijd gelopen. Tempo 4.12, gemiddelde pasfrequentie 187 met een paslengte van 1.28 meter. Op het laatst nog een versnelling ingezet naar 3.36 maar dan zie je de sprinter in me naar boven komen, pasfrequentie schiet dan meteen naar 201. Maar zo'n versnelling kan ik ook niet langzaam opbouwen. Het is óf doorlopen op 4.12 óf meteen knallen met een versnelling volle bak (voor wat op dat moment volle bak is natuurlijk, echte sprintsnelheid ligt nog hoger, maar die kan ik na 10km niet meer aantikken
ps, mijn profiel is jarig, dit is mijn 7000ste post
tips voor New York
Gisteravond via mijn werk een Runningclinic gehad van niemand minder dan Michel Butter en Guido Hartensveld! We hebben een klein uurtje gelopen met wat balans/onbalans/kracht oefeningen tussendoor. Daar omheen ruim een uur vooraf én bijna een uur achteraf met ze gesproken. Onwijs leuk om eens een inkijkje te krijgen in hun (loop)wereld (lopen, slapen, lopen - wat een leven
). Zoals ook al verwacht op basis van interviews: beiden erg sympathiek en down-to-earth.
In het echt is hij een stuk kleiner dan op TV, wat volgens mij voor bijna elke duursporter geldt.

https://www.strava.com/activities/1350642449
In het echt is hij een stuk kleiner dan op TV, wat volgens mij voor bijna elke duursporter geldt.

https://www.strava.com/activities/1350642449
Zo, gisteravond eindelijk de eerste kilometers van 2018 gelopen. Was weer eens heel erg fijn. Foei, lekker weer ook. Niet te warm, niet te koud. 
Het zit er in ieder geval nog in en het komt er ook nog uit. We gaan weer lekker verder met deze fijne hobby.
Het zit er in ieder geval nog in en het komt er ook nog uit. We gaan weer lekker verder met deze fijne hobby.
Do, or do not. There is no try. - Master Yoda
Hier stond op 30 december de laatste wedstrijd van 2017 gepland. Donderdags nog een Running Bootcamp bij All4Running gedaan en vrijdagavond onderweg naar m'n ouders opeens bloedheet, zweten. Die nacht heel slecht geslapen en wakker geworden met keelpijn en een naar hoestje.
Na het ontbijt nog even teruggedoken in bed en rond 12 uur besloten dat het een DNS zou worden. Paar supporters afgebeld.
De volgende ochtend gevochten met een kaasschaaf en verloren dus via de Huisartsen Post door naar Oudjaarsavond om toen het eindelijk 12 uur was en iedereen de beste wensen te wensen het bed weer in te duiken.
Nu..kleine 2 weken verder nog steeds niet in orde, vanmorgen voor controle naar de huisarts. Wel symptonen van een longontsteking maar die horen ze nog niet bij controle van m'n longen (gelukkig). Griep van begin december heeft blijkbaar gesluimerd en is genoeg onderdrukt geweest met medicijnen (om de eindejaarsstress en drukte door te komen @ work) om er nu even helemaal uit te komen, jeuh
Aankomende zondag dus geen HM Egmond voor mij
Na het ontbijt nog even teruggedoken in bed en rond 12 uur besloten dat het een DNS zou worden. Paar supporters afgebeld.
De volgende ochtend gevochten met een kaasschaaf en verloren dus via de Huisartsen Post door naar Oudjaarsavond om toen het eindelijk 12 uur was en iedereen de beste wensen te wensen het bed weer in te duiken.
Nu..kleine 2 weken verder nog steeds niet in orde, vanmorgen voor controle naar de huisarts. Wel symptonen van een longontsteking maar die horen ze nog niet bij controle van m'n longen (gelukkig). Griep van begin december heeft blijkbaar gesluimerd en is genoeg onderdrukt geweest met medicijnen (om de eindejaarsstress en drukte door te komen @ work) om er nu even helemaal uit te komen, jeuh
Ah, beterschap, man!McMiGHtY schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 13:35:
[...]
Griep van begin december heeft blijkbaar gesluimerd en is genoeg onderdrukt geweest met medicijnen (om de eindejaarsstress en drukte door te komen @ work) om er nu even helemaal uit te komen, jeuh
En jammer dat het niet gaat lukken zondag!
Hier ook een griep te pakken, maandagavond beginnende keelpijn, die nacht zweten, wilde dromen, heftige koorts. Dinsdag hele dag zo slap als een vaatdoek, hoofd-, keel- en spierpijn, alleen maar op de bank gelegen
Gisteren ietsje beter, vandaag gelukkig nog beter, nu ook koorts-, hoofdpijn- en spierpijn-vrij. Nog wel keelpijn en opgezetten klieren.
Even kijken hoe het gaat, ik wil héél graag de HM Egmond doen, maar als het niet gaat, dan gaat het niet
Maar als de stijgende lijn voortzet dan jas ik er een ibuprofennetje tegen de keelpijn in en probeer ik het alsnog.
Met een tijdslimiet van ~8:30/km moet het te doen zijn, zelfs op een sukkeldrafje.
offtopic:
Ligt het aan mij of grijpt de griep flink om zich heen op het moment?
Kan ook beetje conformation-bias zijn, natuurlijk
Ligt het aan mij of grijpt de griep flink om zich heen op het moment?
Kan ook beetje conformation-bias zijn, natuurlijk
[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 11-01-2018 13:50 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Beterschap man! De grootste angst van een hardloper is dat hij niet kan starten tijdens een race waar keihard naartoe is getraindMcMiGHtY schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 13:35:
Hier stond op 30 december de laatste wedstrijd van 2017 gepland. Donderdags nog een Running Bootcamp bij All4Running gedaan en vrijdagavond onderweg naar m'n ouders opeens bloedheet, zweten. Die nacht heel slecht geslapen en wakker geworden met keelpijn en een naar hoestje.
ps.. wil je nooit meer DNS in het hardloopgedeelte van een techforum gebruiken...
tips voor New York
@McMiGHtY Ai, dat is echt zuur.
Balen zeg! Ik hoop dat je de kaasschaaf wel een goede stomp en minimaal een week straf hebt gegeven na het verloren gevecht?
We zijn overgestapt op kant en klare plakjes kaas.. 
@Calitomnication DNS snap je nu wel?
Over uitdagingen gesproken, hoe vind men de Berenloop? Is de route ( https://runnermaps.nl/route/13475 ) elk jaar hetzelfde voor de Halve? Wat voor ondergrond loop je daar op?
#uitdagingzoeken
Over uitdagingen gesproken, hoe vind men de Berenloop? Is de route ( https://runnermaps.nl/route/13475 ) elk jaar hetzelfde voor de Halve? Wat voor ondergrond loop je daar op?
#uitdagingzoeken
Was toch wel relevant? Hij bedoelt dat je altijd een Forward Lookup Zone moet hebben om te weten waar je heen moetCalitomnication schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 15:17:
[...]
Beterschap man! De grootste angst van een hardloper is dat hij niet kan starten tijdens een race waar keihard naartoe is getraind
ps.. wil je nooit meer DNS in het hardloopgedeelte van een techforum gebruiken...![]()
,begreep in het begin geen drol van je post
Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.
Ik ken wel een aantal mensen die deze elk jaar lopen. Afgezien van de paar kilometer over het strand is die gewoon verhard. laatste stuk door het bos is wat heuveliger en volgens mij schelpenpaadjes, maar dat loopt ook prima.McMiGHtY schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:49:
We zijn overgestapt op kant en klare plakjes kaas..
#uitdagingzoeken
Hij lijkt mij leuk om te lopen, alleen het weer is in die tijd van het jaar altijd even afwachten.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Verwijderd
Hoe doen jullie het trouwens met (ver) reizen en hardlopen? Zelf kom ik met enige regelmaat in gebieden waar je vanwege verschillende redenen niet buiten kunt hardlopen. Soms vanwege de verkeersveiligheid, gebrek aan verlichting of soms dat je gewoon niet alleen naar buiten kunt. Vaak wel de beschikking over een loopband, maar dat is dus helemaal niets omdat je zelf het tempo niet goed kunt bepalen.... Het komt erop neer dat ik de dag voor de reis al niet wil hardlopen vanwege het vliegen, dat ik op reis niet kan trainen en dat ik na terugkomst toch wel twee dagen rust wil. Per saldo train je zo 1,5 tot 2 weken niet. Iemand hier een oplossing voor.
Dan loop je toch de fitness van je hotel in?
Doe je even half uurtje op de band om de boel bij te houden.
Doe je even half uurtje op de band om de boel bij te houden.
Daar ben ik ook benieuwd naar bij anderen. Op een of andere manier gaat een boxershort altijd irriteren tussen mijn benenAight! schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 23:04:
[...]
Andere vraag, ik gebruik altijd vaseline bij de randen van mijn boxer, maar krijg toch schuurplekken. Iemand tips voor fijne hardloop boxers? Die van de decathlon heb ik, maar in combinatie met een tight krijg ik na 15+ km toch een schuurplek! Of loop ik dan te dicht met mijn benen tegen elkaar?
In het kader van "gezond aan de HM Egmond beginnen" heb ik al drie maanden geen alcohol of fris gedronken, geen chips of andere snacks noch enige vorm van fast food gegeten.Calitomnication schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 15:17:
[...]
Beterschap man! De grootste angst van een hardloper is dat hij niet kan starten tijdens een race waar keihard naartoe is getraind
Als ik zondag niet kan starten heb ik die ontberingen voor niets ondergaan.
Al is die onthouding op zichzelf misschien een nog wel grotere prestatie van mezelf dan de HM Egmond ooit zou kunnen zijn
Ik reis zelf regelmatig voor mijn werk.Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 19:32:
Hoe doen jullie het trouwens met (ver) reizen en hardlopen? Zelf kom ik met enige regelmaat in gebieden waar je vanwege verschillende redenen niet buiten kunt hardlopen. Soms vanwege de verkeersveiligheid, gebrek aan verlichting of soms dat je gewoon niet alleen naar buiten kunt. Vaak wel de beschikking over een loopband, maar dat is dus helemaal niets omdat je zelf het tempo niet goed kunt bepalen.... Het komt erop neer dat ik de dag voor de reis al niet wil hardlopen vanwege het vliegen, dat ik op reis niet kan trainen en dat ik na terugkomst toch wel twee dagen rust wil. Per saldo train je zo 1,5 tot 2 weken niet. Iemand hier een oplossing voor.
Ook al ben ik moe wanneer ik weer thuis kom, ik ga wel binnen 2 uur nadat ik thuis kom, een rondje hardlopen. Eerste 2 km gaat meestal moeizaam maar daarna valt hetl wel weer mee. Ik vind dit ook goed helpen tegen jet-lag. Gewoon gaan.
Daarnaast ga ik ook nog wel eens vroeg in de ochtend thuis een rondje lopen op de dag van vertrek, wanneer mijn vlucht iets later is.
Voor lopen op locatie, kijk ik meestal of er Strava segmenten in de buurt van het hotel zijn. Als er een segment is, kan er meestal wel gelopen worden. Desnoods een klein rondje op het hotel terrein, en dan meerdere malen rond. Soms is het buiten echt te warm en dan wordt het toch de loopband, ook al kan ik mezelf meestal niet langer dan 30 minuten motiveren op zo'n band. Dat doe ik dan in ieder geval om de andere dag. Interval wordt dan wel moeilijk, moet ik toegeven.
Ik heb ik dan over bestemmingen zoals Bahrein, Saudie Arabië, India en Japan.
Nog iemand met hetzelfde doel hier. Ik denk dat ik die tijden ook wel haal, maar aangezien het mijn debuut wordt eerst maar afwachten hoe ik die lange afstand zal verteren...Sinned123 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 21:27:
[...]
Yep ik ook.
Zelfde doel
23dec een HM in 1:35:30 gelopen en afgelopen zondag een 15km in 1:05:30.
Dus ook hier goed op schema
Vorig jaar bij mijn debuut 3:53, dus een verbetering zit er sowieso wel in.
Hopen op beter weer(minder warm) dan de vorige editie.
Ik kan dit alleen maar beamen. Ik ben zelf ongeveer 2 jaar geleden geswitcht van de 'good ol' haklanding naar middenvoetlanding. Hoewel mijn kuiten in eerste instantie nogal protesteerden werd dat na een paar weken beter. En met dezelfde inspanning liep ik al gauw 20-30 seconden sneller per km. Ik weet niet of dat een normale verbetering is of dat ik gewoon heel langzaam liep...Pathogen schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:43:
[...]
Overweeg ook optie 3, iemand serieus naar je techniek laten kijken en zien of daar winst te behalen valt. Dit kan ook icm je andere opties natuurlijk
IANAF (ik ben geen fysio) maar wel groot voorstander van middenvoetlanding. Ook al zijn er mensen waarvoor het niet geschikt is, voor diegenen waar het wél een mogelijkheid is kan het een serieuze verbetering zijn qua belasting en blessurerisico.
Mocht je dat overwegen, zou ik wel adviseren om je hier eerst serieus in te verdiepen. Omschakelen is geen sinecure. Ook hier kan een (sport)fysio wellicht wat voor je betekenen.
Hi,
N.a.v. dit topic in de Tweakers Lounge wil ik toch eens gaan kijken of hardlopen ook voor wat meer positiviteit kan zorgen.
Indien je niet in de TL kan, ik ga niet bespreken wat er daar besproken wordt en als je het kan lezen graag niet inhoudelijk erop reageren hier.
Ik heb zelf nul ervaring met hardlopen en absoluut geen conditie; daarom zou ik graag goed advies willen om te beginnen. Hierbij wil ik natuurlijk eerst hardloopschoenen en kleding? Muziek waarmee je goed kan lopen zou ook super zijn.
Tips zijn welkom!
N.a.v. dit topic in de Tweakers Lounge wil ik toch eens gaan kijken of hardlopen ook voor wat meer positiviteit kan zorgen.
Indien je niet in de TL kan, ik ga niet bespreken wat er daar besproken wordt en als je het kan lezen graag niet inhoudelijk erop reageren hier.
Ik heb zelf nul ervaring met hardlopen en absoluut geen conditie; daarom zou ik graag goed advies willen om te beginnen. Hierbij wil ik natuurlijk eerst hardloopschoenen en kleding? Muziek waarmee je goed kan lopen zou ook super zijn.
Tips zijn welkom!
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Suck it up, buttercupVerwijderd schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 19:32:
Vaak wel de beschikking over een loopband, maar dat is dus helemaal niets omdat je zelf het tempo niet goed kunt bepalen....
...
Iemand hier een oplossing voor.
Gewoon gaan. Als je een half jaar later terugkijkt ben je blij dat je het hebt gedaan. Dan maar iets langzamer op de loopband. En iets meer zweten. En maar een halfuurtje in plaats van een uur. Het zij zo. Gewoon gaan
De grootste kunst van hardlopen is consistentie. Grijp elke gelegenheid aan om te lopen.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Gewoon geen boxershort of ondergoed dragen?cverkooyen schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 19:39:
[...]
Daar ben ik ook benieuwd naar bij anderen. Op een of andere manier gaat een boxershort altijd irriteren tussen mijn benen
Mijn lange right heeft een soort gaas deel tussen mijn benen. Zonder onderboek is dat wat fris =)Roadman schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 21:14:
[...]
Gewoon geen boxershort of ondergoed dragen?
Zeker als beginner heb je helemaal geen speciale gear nodig. Pak een (oud) paar sportschoenen, doe een korte broek en een shirt aan (of iets warmers als je een koukleum bent) en je kunt gaan. Volg een couch-2-5K programma. Een programma volgen is namelijk makkelijker dan dat je zelf wat aankloot en vergroot bij een hoop mensen de discipline om het vol te houden. Qua muziek, luister wat je zelf fijn vindt. Boeit het of het Frans Bauer of Iron Maiden is? Nee, als jij het maar prettig vindt.Markimoo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:54:
Hi,
Tips zijn welkom!
Als je het dan leuk blijkt te vinden, kun je altijd nog wat specifieke hardloopkleding / schoenen kopen. Voor nu: omkleden en gaan
Succes! en vooral: veel plezier !
edit: bijv: https://www.runnersworld....rainingsschema_5KM_AB.pdf
nog een edit: zie ook pagina 1, bericht 1 van dit topic
[ Voor 6% gewijzigd door P.O. Box op 11-01-2018 23:14 ]
Strakke boxer of slip van polyamide of nylon gaat meestal beter. Katoen neemt altijd vocht op en gaat schuren.cverkooyen schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 21:51:
[...]
Mijn lange right heeft een soort gaas deel tussen mijn benen. Zonder onderboek is dat wat fris =)
A'dam PVOutput
Waarschijnlijk schuurt het niet bij de randen maar tussen je benen. Heb ik ook als ik ineens weer verder loop als.normaal. De boxer wordt nat van zweet en benen sturen over elkaar. Gevolg is een geïrriteerde schuurplek. Nadien een beetje zink zalf en het is zo over.Aight! schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 23:04:
[...]
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er
Wat heeft dit voor effect gehad op je gewicht/stemming, etc?anandus schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 19:53:
[...]
In het kader van "gezond aan de HM Egmond beginnen" heb ik al drie maanden geen alcohol of fris gedronken, geen chips of andere snacks noch enige vorm van fast food gegeten.
Als ik zondag niet kan starten heb ik die ontberingen voor niets ondergaan.
Al is die onthouding op zichzelf misschien een nog wel grotere prestatie van mezelf dan de HM Egmond ooit zou kunnen zijn
Ga vooral niet te hard van start.Markimoo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:54:
Hi,
Tips zijn welkom!
Jouw conditie zal beter worden alleen hebben spieren en pezen langer nodig om te wennen aan het hardlopen en het volume.
Bouw het rustig op een forceer niks!!!
Voor je het weet ben je geblesseerd.
Ga vooral genieten van het buiten zijn en laat je niet gek maken door een andere hardloper die voorbij vliegt
Minder effect op mijn gewicht dan ik had gehoopt, misschien 2 kg eraf, maar zelfs dat is niet echt te zeggen, heb ook veel gelopen, ben ook wel meer gaan eten, merkte ik, mijn lichaam wilde toch wel de calorieën hebben.Roodey schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 07:49:
[...]
Wat heeft dit voor effect gehad op je gewicht/stemming, etc?
Mijn stemming heeft er niet heel veel onder geleden, al lustte ik af en toe wel een lekker wijntje of had ik soms wel zin om een zak Doritos open te trekken in plaats van worteltjes ofzo
Maar als ik zondag ga rennen, dan denk ik aan dat lekkere biertje na de finish en ren ik met de dorst van een man die drie maanden geen lekker biertje gedronken heeft
Vooraf gewoon een flinke kwak vaseline. Scheelt ook schuren tijdens het lopen.frankwopereis schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 07:42:
[...]
Waarschijnlijk schuurt het niet bij de randen maar tussen je benen. Heb ik ook als ik ineens weer verder loop als.normaal. De boxer wordt nat van zweet en benen sturen over elkaar. Gevolg is een geïrriteerde schuurplek. Nadien een beetje zink zalf en het is zo over.
Dan blijf ik gewoon mijn biertje drinken / chips etenanandus schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 08:21:
[...]
Minder effect op mijn gewicht dan ik had gehoopt, misschien 2 kg eraf, maar zelfs dat is niet echt te zeggen, heb ook veel gelopen, ben ook wel meer gaan eten, merkte ik, mijn lichaam wilde toch wel de calorieën hebben.
Mijn stemming heeft er niet heel veel onder geleden, al lustte ik af en toe wel een lekker wijntje of had ik soms wel zin om een zak Doritos open te trekken in plaats van worteltjes ofzo
Maar als ik zondag ga rennen, dan denk ik aan dat lekkere biertje na de finish en ren ik met de dorst van een man die drie maanden geen lekker biertje gedronken heefthashtag motivatie
Bedankt voor je leuke reactie en succes zondag!
Het lichaam heeft ook zijn eigen grens. Ik ben vorig jaar (en de jaren er voor) het meest afgevallen en daar moest ik best wat voor doen. De laatste maanden merk ik dat ik een kilo zwaarder ben geworden maar doe ik er niet veel meer voor.
Voor mij is het een prima gewicht al zei de sportarts dat ik eigenlijk net iets zwaarder zou mogen wegen.
Voor mij is het een prima gewicht al zei de sportarts dat ik eigenlijk net iets zwaarder zou mogen wegen.
Zonder er te diep inhoudelijk op in te gaan: ja, hardlopen kan dat zeker! Hier een n=1 in ieder geval. DM mag als je interesse hebt.Markimoo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:54:
Hi,
Tips zijn welkom!
Hoe te beginnen? Voor schoenen kan ik alleen maar een speciaalzaak aanraden, en dan wel één die daadwerkelijk kijkt naar hoe je loopt in de schoenen die je probeert.
Tip der tips: Als de schoen niet goed zit, zit ie niet goed. Ook niet na 100km inlopen. Dus zoek een schoen die niet knelt, niet je tenen bij elkaar knijpt, niet slipt bij je hiel en als ze die niet hebben ga je een deurtje verder.
Laat je ook niet zomaar antipronatie- of stabiliteitsschoenen aanpraten. Je voeten moeten het ook nog leren, dus neutraal tenzij het overduidelijk is dat je iets nodig hebt.
Kleding dan: voor shirtjes en broekjes kun je perfect goedkoop af bij de Decathlon. Hun boxers schijnen ook prima te zijn, ik heb de mijne ooit bij de Lidl weggegraaid (die hadden afgelopen week weer hardloopspullen, misschien ligt er nog wat bij je lokale Lidl?).
Sokken van Decathlon bevallen me ook prima, maar ik heb echt allerlei verschillende.
Muziek: Start to Run (met Evy) wordt vaak (terecht!) aangeraden als combi van loopaanwijzingen en muziek. Als je liever je eigen schema aan wilt houden heeft Spotify ook running playlists.
"Zombies, Run!" is ook een leuke app
Verdere starttips:
Stijfheid is normaal, pijn niet.
Ook bij de loop/wandelprogramma's betekent 1 minuut hardlopen niet dat je moet gaan sprinten, dat is gewoon teveel intensiteit om het wekenlang vol te kunnen houden. Hardlopen doe je het best op een tempo waar je nog kunt praten.
Je longen gaan het waarschijnlijk sneller oppikken dan je spieren/botten/pezen. Dat betekent dat je een punt gaat tegenkomen waarop je harder wilt gaan, omdat je conditie het toelaat, maar je meer spierpijn krijgt achteraf. Dan ga je te snel voor je spieren/botten/pezen.
Gewoon wel lopen op die band? Hoezo kun je het tempo niet bepalen? Staat er iemand met een zweep naast?Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 19:32:
Zou ook niet weten waarom je de dag voor de reis niet zo lopen. Ik loop het liefst kort vóór een lange reis nog een lange, intensieve, duurloop zodat je lekker moe het vliegtuig in gaat.
Zonder te oordelen (echt!): verkeersveiligheid is vaak vooral een perceptie. Wat wij 'levensgevaarlijk' vinden is daar normaal. Als er mensen met koeien over de weg wandelen en met 20 kippen op een brommer aan het verkeer deelnemen dan kun je er ook prima hardlopen. De weggebruikers daar zijn wel wat exotischer gewend dan een blanke idioot op Nikes. Verlichting kun je ook super eenvoudig meenemen/zelf regelen.
Algemene adviezen voor (buiten) lopen op reis:
- Check de Strava heatmaps zodat je weet waar er door anderen gelopen wordt;
- Vertel iemand wat je gaat doen;
- Draai om als het ergens niet prettig voelt;
- Eventueel simpele telefoon mee (geen iPhones, etc.).
Had ik hier ook altijd last van, de oplossing: gewoon geen boxer onder je tight aantrekken, gewoon commando-stijl. Geen schuurplekken meer en loop nu prima!Aight! schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 23:04:
[...]
Ja ik ga dit jaar voor 3.45, vorig jaar was pittig! Zat er op het einde echt doorheen en heb iedereen vervloekt die heeft gezegd dat ik mee moest doen Hahaha! Uiteindelijk nog een eindsprint weten te trekken en 3.59.52 eruit geperst. Liep op de 39 km nog 6-6.30 en laatste 2 km na 5.10 geperst omdat ik de 4 uur pacer voor wilde blijven
Heb alleen weer last van mijn enkel, even aan fysio vragen om het weer los te maken. Had ik vorig jaar ook met de trainingen van road to Rotterdam. Tijdens de marathon nergens last van gehad behalve de man met de hamer
Yofresh schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:46:
Zelfde weekend, andere locatie: ik heb gisteren m'n reis naar Rome geboekt. Na anderhalf jaar geleden de marathon in Berlijn te hebben uitgespeeld gaan we het nu in Rome proberen. Ik probeer iets meer kilometers te lopen dan voor Berlijn. In aanloop naar Berlijn liep ik 40km per week, nu probeer ik er 50 te lopen. Ook wil ik iets meer 30km+ trainen, dat heb ik destijds slechts één maal gedaan. Mijn doel is opnieuw 'goed' finishen, als dat lukt, dan is dat ruim onder de vier uur. Op basis van kortere afstanden moet ik makkelijk onder de 3:30 kunnen, maar ervaring leert dat mijn lichaam het na 25km wel erg lastig krijgt. Met een tijd vergelijkbaar met die in Berlijn gelopen, ongeveer 3:50, ben ik tevreden.Aight! schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 23:04:
[...]
Ja ik ga dit jaar voor 3.45, vorig jaar was pittig! Zat er op het einde echt doorheen en heb iedereen vervloekt die heeft gezegd dat ik mee moest doen Hahaha! Uiteindelijk nog een eindsprint weten te trekken en 3.59.52 eruit geperst. Liep op de 39 km nog 6-6.30 en laatste 2 km na 5.10 geperst omdat ik de 4 uur pacer voor wilde blijven
Hardlopen kan in ieder geval bijdragen aan positiviteit. Ik heb lang stil gezeten/weinig gedaan. Vorig jaar langzaam begonnen met lopen en helaas paar keer geblesseerd geraakt. (dat was minder positiviteit, maar ala). Ik merkte wel dat ik me beter voelde, zin had om te gaan lopen en er echt naar uit keek.Markimoo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:54:
Hi,
Tips zijn welkom!
Nu net van de week weer rustig begonnen omdat ik sinds september eigenlijk niet echt tijd heb gehad om te lopen.
Schoenen zijn belangrijk, ik dacht eerst ook van "Och een paar van 6 tientjes doet 't ook wel" Helaas was dat het begin van geblesseerd raken. Daarvoor mag je dus rustig wat tijd en ook wat (meer) geld uitgeven.
Kleding kun je o.a. scoren bij de Lidl, Aldi wil ook nog wel eens, Decathlon schijnt het ook goed te doen. Ook af en toe op IBood of Zalando Lounge kijken wil nog wel eens lonen.
Verder: Welkom bij de club van (hopelijk langdurige) hardlopers. Ik loop zelf sinds november 2016 af en aan. Nu gaan we toch eens dit jaar serieus kijken dat het blessurevrij kan blijven.
Even een andere discussie aan (proberen te) zwengelen. Wat is jullie favoriete manier om naar een wedstrijd te reizen? Waarom deze vraag.. Afgelopen zondag was er een 10k op een kilometer of 7 van mijn huis. Onder normale omstandigheden zou dit 20 tot 30 minuten op de fiets zijn, maar het waaide zò ontzettend hard afgelopen zondag, dat ik er ruim 45 minuten over heb gedaan en op sommige momenten letterlijk bovenop de pedalen moest gaan staan om nog vooruit te komen.
Nu is het op de fiets gaan natuurlijk altijd goed, maar ik was me onderweg af aan het vragen of ik geen kostbare energie aan het verkwanselen was. Het is natuurlijk niet heel handig om op weg naar de wedstrijd een maximale inspanning te moeten leveren. Aan de andere kant kun je het natuurlijk ook zo bekijken dat je lichaam dan meteen weet dat het aan de bak moet, wat weer een voordeel is in het eerste gedeelte van de wedstrijd. Dus, ik vroeg mij gewoon af.. Wat is je favoriete vervoermiddel naar een wedstrijd. Auto kan ook weer stress met zich meebrengen (het vinden van een parkeerplek en afgezette weg ivm wedstrijd, een trein kan vertraging hebben of uitvallen, op de fiets kost het je energie.
Nu is het op de fiets gaan natuurlijk altijd goed, maar ik was me onderweg af aan het vragen of ik geen kostbare energie aan het verkwanselen was. Het is natuurlijk niet heel handig om op weg naar de wedstrijd een maximale inspanning te moeten leveren. Aan de andere kant kun je het natuurlijk ook zo bekijken dat je lichaam dan meteen weet dat het aan de bak moet, wat weer een voordeel is in het eerste gedeelte van de wedstrijd. Dus, ik vroeg mij gewoon af.. Wat is je favoriete vervoermiddel naar een wedstrijd. Auto kan ook weer stress met zich meebrengen (het vinden van een parkeerplek en afgezette weg ivm wedstrijd, een trein kan vertraging hebben of uitvallen, op de fiets kost het je energie.
tips voor New York
Het zal naar mijn mening erg afhangen van je doel bij een wedstrijd. Als je ergens voor een (top)prestatie gaat, dan ligt het voor de hand energie te besparen en het je zo makkelijk mogelijk maken.
Mijn loopjes zijn veelal te ver weg om te fietsen, waardoor het een keuze is tussen het OV en de auto. De laatste tijd pakken we meer de auto. Regelmatig maken we er ook een weekend weg van, zodat het op de dag zelf veelal een wandeling of een kort ritje naar het evenement is.
Rode draad is denk ik wel het voorkomen van (rand)zaken waaraan je onnodig energie verspeelt voor de start. Als ik ergens puur voor de lol loop, dan zal ik meer (rand)zaken accepteren dan als ik voor de prestatie ga.
Mijn loopjes zijn veelal te ver weg om te fietsen, waardoor het een keuze is tussen het OV en de auto. De laatste tijd pakken we meer de auto. Regelmatig maken we er ook een weekend weg van, zodat het op de dag zelf veelal een wandeling of een kort ritje naar het evenement is.
Rode draad is denk ik wel het voorkomen van (rand)zaken waaraan je onnodig energie verspeelt voor de start. Als ik ergens puur voor de lol loop, dan zal ik meer (rand)zaken accepteren dan als ik voor de prestatie ga.
ik ga zelf eigenlijk altijd of met de auto of met het OV. Afhankelijk waar ik de wedstrijd heb en hoe deze het beste te bereiken is. Ik mik altijd op een uur voordat het startschot klinkt aanwezig zijn. Dat geeft mij rust. Ik kan een beetje sfeer proeven, ik kan mij mentaal voorbereiden en ik heb voldoende buffer om de auto te parkeren of vertraging van het OV op te vangen.
Als ik alleen ga en het is niet te ver weg, de scooter
Maar meestal ga ik niet alleen, dus dan wordt het eigenlijk al direct de auto met kinderwagen en zo.
OV heb ik nooit gedaan.
OV heb ik nooit gedaan.
Dit ^^MrBerger schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:09:
ik ga zelf eigenlijk altijd of met de auto of met het OV. Afhankelijk waar ik de wedstrijd heb en hoe deze het beste te bereiken is. Ik mik altijd op een uur voordat het startschot klinkt aanwezig zijn. Dat geeft mij rust. Ik kan een beetje sfeer proeven, ik kan mij mentaal voorbereiden en ik heb voldoende buffer om de auto te parkeren of vertraging van het OV op te vangen.
Ik ga vaak met het OV.
Ik vind het ook altijd wel iets gezelligs hebben, mede-hardlopers tegenkomen in de trein, etc
Ik vind het ook altijd wel iets gezelligs hebben, mede-hardlopers tegenkomen in de trein, etc
Ik hou er van om op tijd te zijn dus twee uur van te voren is geen uitzondering. Dit vooral als ik ergens nog nooit geweest ben. Kom ik bij een evenement welke ik al ken dan een uur van te voren.
Ik hou niet van de stress om te laat te komen dus dan zorg ik dat ik optijd ben
Ik hou niet van de stress om te laat te komen dus dan zorg ik dat ik optijd ben
Twee uur... Ik vind een uur al veel
Nummertje halen, omkleden, evt inlopen en gaan!
Brabander zeker? 
Ik gewoon een hekel aan tijd tekort dus ben ik optijd. Effe de sfeer opsnuiven en effe rond lopen. Parkeren is ook zo'n dingetje waar ik graag iets eerder voor weg ga.
Het levert mij minder stress op en daardoor een betere tijd. Dat levert meer op dan een kilo afvallen
Ik gewoon een hekel aan tijd tekort dus ben ik optijd. Effe de sfeer opsnuiven en effe rond lopen. Parkeren is ook zo'n dingetje waar ik graag iets eerder voor weg ga.
Het levert mij minder stress op en daardoor een betere tijd. Dat levert meer op dan een kilo afvallen
Hoi allemaal,
Even een vraagje. Zijn er tweakers met een Suunto horloge? Ik heb sinds 2 dagen mijn tomtom runner 2 cardio vervangen voor een Suunto Spartan trainer. Allemaal leuk natuurlijk maar ik snap nog weinig van de movescount app.. Klopt het dat deze gewoon vrij beperkt is? Ik heb het idee dat ik bij mijn TomTom veel meer gegevens tot mijn beschikking had. Wellicht zie ik iets over het hoofd?
Verder vraag ik mij af wat de meer waarde is van al die apps.. Zijn die echt handig of is het meer voor de leuk?
Waar ik na 2 dagen intensief testen heel blij mee ben is de accuduur (60% na 2 dagen) t.o.v. die van de TomTom (2 dagen zonder loopje oid). Hartslag via de pols is oke maar niet top, zo lijkt het.
Even een vraagje. Zijn er tweakers met een Suunto horloge? Ik heb sinds 2 dagen mijn tomtom runner 2 cardio vervangen voor een Suunto Spartan trainer. Allemaal leuk natuurlijk maar ik snap nog weinig van de movescount app.. Klopt het dat deze gewoon vrij beperkt is? Ik heb het idee dat ik bij mijn TomTom veel meer gegevens tot mijn beschikking had. Wellicht zie ik iets over het hoofd?
Verder vraag ik mij af wat de meer waarde is van al die apps.. Zijn die echt handig of is het meer voor de leuk?
Waar ik na 2 dagen intensief testen heel blij mee ben is de accuduur (60% na 2 dagen) t.o.v. die van de TomTom (2 dagen zonder loopje oid). Hartslag via de pols is oke maar niet top, zo lijkt het.
[ Voor 5% gewijzigd door Pelox op 12-01-2018 16:44 ]
Zero.
Ik doe letterlijk alles met de auto, dus de hardloop dingen ookCalitomnication schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 12:55:
Even een andere discussie aan (proberen te) zwengelen. Wat is jullie favoriete manier om naar een wedstrijd te reizen? Waarom deze vraag.. Afgelopen zondag was er een 10k op een kilometer of 7 van mijn huis. Onder normale omstandigheden zou dit 20 tot 30 minuten op de fiets zijn, maar het waaide zò ontzettend hard afgelopen zondag, dat ik er ruim 45 minuten over heb gedaan en op sommige momenten letterlijk bovenop de pedalen moest gaan staan om nog vooruit te komen.
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er
Ligt aan de bereikbaarheid.Calitomnication schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 12:55:
Het liefst met de auto, maar parkeren is niet altijd goed te doen bij een groot evenement.
Dan wil ik wel eens een fiets in de kofferbak meenemen of een paar tram/bus/treinhaltes verder parkeren.
Ik bereid me altijd voor op hoe ik reis en wat voor die wedstrijd de beste manier is. En ook met de auto hou ik niet van verrassingen, dus ook daar hou ik met alles rekening mee.
We hebben hier 1 wedstrijd op 7KM en die doe ik op de fiets ook, maar verder word het toch echt de auto.
Mocht het heel erg waaien en ik wil echt voor een prestatie gaan, dan zou ik wel de auto pakken denk ik.
@tlpeter @Pathogen @ElectricHead bedankt voor de reacties; heb ze even snel doorgelezen maar super bedankt!
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Ik heb vrij weinig toe te voegen aan de tips hierboven, behalve dit: zorg ervoor dat het voor jezelf leuk is! Voor mezelf betekent dat om telkens een nieuwe route uit te tekenen. Vooraf bepalen hoe ver je ongeveer wil rennen, via bv afstandmeten.nl een route uittekenen van die afstand, en gaan. Het bepalen van zo'n route en bedenken waar ik langs kan/wil lopen is voor mij minimaal de helft van de pretMarkimoo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:54:
Hi,
Tips zijn welkom!
En wees ook niet bang om de auto of fiets te pakken om even je mogelijke actieradius te veranderen; telkens vanaf hetzelfde startpunt moeten beginnen kan ook vervelen
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Om nog even op de positiviteit in te haken. De meest positieve ervaringen heb ik eigenlijk als ik geen zin heb in een training en lekker op de bank zit maar ik mezelf er toch toe kan zetten om toch te gaan. Die moeheid van het werken ben ik vaak na 20 meter lopen al vergeten en het voelt echt goed na het lopen!Markimoo schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:06:
@tlpeter @Pathogen @ElectricHead bedankt voor de reacties; heb ze even snel doorgelezen maar super bedankt!
Zeker in het begin zul je wel een beetje moeten doorzetten (lig ook een beetje aan je algemene sportiviteit) maar dat is het zeker waard
Je kan de vraag beter in het sporthorloge-topic vragen, maar goed...Pelox schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 16:40:
Hoi allemaal,
Ikke dus! (al is er een Garmin 935 onderweg, ik ben van plan om loopjes te doen dit jaar waarbij ik te traag zal zijn voor de resterende volle batterijlading van mijn Ambit 2S) Geen idee wat je precies mist aangezien ik geen ervaring heb met TomTom? Je krijgt een kaartje, alle parameters die je klok meet (en nog wat meer berekende parameters), een mooi tabelletje van je laps (waar DCRay altijd enthousiast over wordt), er is een "relive"-achtig videootje ...
Verder zijn er wat overzichtspagina's (maand, jaar, eigen timeframe) en zo, met records, je kan zelf trend-grafiekjes uitkiezen... Ik kan er op dit moment meer mee dan Garmin of Strava. Dus ofwel is TomTom nog geweldiger, ofwel heb je nog niet op alle linkjes geklikt (toegegeven, de site is misschien niet de meest overzichtelijke)?
Suunto apps zijn er alleen voor de Ambit, niet voor de Spartan (of bedoel je iets anders?). Ik vind ze geweldig en een groot gemis op de Spartan (de voornaamste reden dat ik nu voor Garmin heb gekozen). Voor jou dus niet interessant, denk ik. Het zijn feitelijk kleine loops (worden 1x per seconde doorlopen) en berekenen wat jij maar wil, en dat kan je dan op je scherm laten zien. Ik gebruik het voor complexe intervallen, maar je kan er je klimsnelheid, of weersveranderingen of je achterstand tegenover je beste weet-ik-veel-wat tijd mee laten zien, etc.
Mocht je iets specifieks zoeken, gooi me anders een PM en dan probeer ik te helpen.
Dank voor je reactie! Ik moet het inderdaad nog wat betere uitzoeken allemaal, de app en site zijn niet zo overzichtelijk idd. Volgens mij kan ik wel die suunto apps gebruiken trouwens maar de meerwaarde zie ik nog niet.nokie schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:53:
[...]
Je kan de vraag beter in het sporthorloge-topic vragen, maar goed...
Ikke dus! (al is er een Garmin 935 onderweg, ik ben van plan om loopjes te doen dit jaar waarbij ik te traag zal zijn voor de resterende volle batterijlading van mijn Ambit 2S) Geen idee wat je precies mist aangezien ik geen ervaring heb met TomTom? Je krijgt een kaartje, alle parameters die je klok meet (en nog wat meer berekende parameters), een mooi tabelletje van je laps (waar DCRay altijd enthousiast over wordt), er is een "relive"-achtig videootje ...
Verder zijn er wat overzichtspagina's (maand, jaar, eigen timeframe) en zo, met records, je kan zelf trend-grafiekjes uitkiezen... Ik kan er op dit moment meer mee dan Garmin of Strava. Dus ofwel is TomTom nog geweldiger, ofwel heb je nog niet op alle linkjes geklikt (toegegeven, de site is misschien niet de meest overzichtelijke)?
Suunto apps zijn er alleen voor de Ambit, niet voor de Spartan (of bedoel je iets anders?). Ik vind ze geweldig en een groot gemis op de Spartan (de voornaamste reden dat ik nu voor Garmin heb gekozen). Voor jou dus niet interessant, denk ik. Het zijn feitelijk kleine loops (worden 1x per seconde doorlopen) en berekenen wat jij maar wil, en dat kan je dan op je scherm laten zien. Ik gebruik het voor complexe intervallen, maar je kan er je klimsnelheid, of weersveranderingen of je achterstand tegenover je beste weet-ik-veel-wat tijd mee laten zien, etc.
Mocht je iets specifieks zoeken, gooi me anders een PM en dan probeer ik te helpen.
Zero.
Ik zit sinds donderdag op een LAN-party, of zoals we het zelf noemen Netnetwerkweekend, met een groep bekenden/vrienden (2 groepjes bijelkaar). Zelf had ik donderdagochtend even 18 kilometer getraind voordat ik er heen ging en wilde een Z2 training doen maar mijn hartslag was toch ongeveer 10 slagen per minuut hoger dan anders. Ik wilde absoluut niet langzamer dan 6.30 lopen dus het werd uiteindelijk een vanalleswattrainingkje (op duurtempo).
Nu ben ik vanochtend met 2 anderen gaan hardlopen (om al die slechte meuk die we hier eten te verbranden) en omdat eentje niet ver en snel kan zijn we op 6.10-6.30 gaan hardlopen. Het viel me op dat ik weer erg hoog zat, soms 20-30 slagen "te hoog". Erg apart.
Toen we na 7 km met ons tweeen overbleven gingen we harder en toen ging mijn hartslag ook omlaag. Persoonlijk vind ik dat vreemd, iemand hier bekend met dit fenomeen?
Nu ben ik vanochtend met 2 anderen gaan hardlopen (om al die slechte meuk die we hier eten te verbranden) en omdat eentje niet ver en snel kan zijn we op 6.10-6.30 gaan hardlopen. Het viel me op dat ik weer erg hoog zat, soms 20-30 slagen "te hoog". Erg apart.
Toen we na 7 km met ons tweeen overbleven gingen we harder en toen ging mijn hartslag ook omlaag. Persoonlijk vind ik dat vreemd, iemand hier bekend met dit fenomeen?
Ik heb dan in november de hele gelopen maar dat was hoofdzakelijk schelpenpaden en fietspaden. Oh ja, en een 2,5 km stukje strand. Ik vond het daar prima lopen overigens. De halve zal de zelfde ondergronden hebben neem ik aan, waarschijnlijk kan ik er in november over meepraten want mijn vrouw was enthoussiast over de marathon en wilde nog een keer. Ik vond het niks, dus ik zou dan voor de HM gaan. Daarna met een biertje de marathonfinishers aanmoedigen.McMiGHtY schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:49:
#uitdagingzoeken
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Klinkt goed die ondergronden, en..eeuhm..qua heuveltjes?
Hoe meet je je hartslagfrequentie? Vanuit de pols gemeten speelt soms het probleem van cadence lock: je pasfrequentie wordt dan je hartslagfrequentie. Misschien speelt dat probleem.Xaverius schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:12:
Tja, ik ben de omgeving Arnhem gewend en ik vind het redelijk vlak. Er zit iets vals plat in en iets omhoog en omlaag maar niks om zorgen om te maken als je normaal al een halve marathon kan uitlopen. Maar dat is misschien wel persoonlijk met wat je gewend ben, vorig weekend bij mijn training liep ik 353 hoogtemeters op mijn 24km training.McMiGHtY schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:17:
Klinkt goed die ondergronden, en..eeuhm..qua heuveltjes?
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
De eerste ultra van 2018 heb ik ook weer overleefd. Ultra-tje, eigenlijk. Vandaag 47 kilometer gelopen tijden de RunForestRun Drents-Friese Wold. Dat hadden er eigenlijk 45 moeten zijn, maar als je een met een groepje een lintje mist er pas een stuk later achterkomt dan heb je dat soms. Het suffe is dan weer wel dat ik blijkbaar tussen het de weg vragen en het bij toeval iemand van de organisatie tegenkomen blijkbaar onbewust op pauze heb geklikt, dus ruim 2 kilometer zijn niet geregistreerd. Maar goed, blijven er nog 45 over. Ik heb genoten van het parkoers en de omgeving. Het is daar een serieus groot gebied waar je prima kan trailen en je zou de lengte zonder problemen nog kunnen uitbreiden. Leuke bossen met heuveltjes, heidevelden en een mooie zandvlakte die we hebben overgestoken. Ook nog een stuk van 0,5 kilometer met de enkels door het water en nog een andere oversteek die tot ruim boven m'n knieën kwam. 2 kilometer voor de finish nog even goed op m'n plaat gegaan over een boomwortel, maar dat mocht de pret niet drukken. Uiteindelijk er 4:24 minuten over gedaan. Traditiegetrouw waren de kilometers tussen de 25 en 35 weer het zwaarste. Daarna kom ik er doorheen en gaat het eigenlijk weer als vanzelf. En nu weer verder aan de eiwitten om het herstel te bevorderen
www.relive.cc/view/1354980424
www.relive.cc/view/1354980424
Na bijna 2 weken niet lopen, en tussendoor slechts 2 core/stabiliteits trainingen, vandaag weer gelopen. En dat voelde goed! Het was prachtig weer. Waterig zonnetje, lekker fris en droog. Beter kan eigenlijk niet. Alleen de wind tegen op de terugweg was pittig, al liet ik mij daar verder niet al teveel door afleiden. Uiteindelijk op mijn dooie gemak 8 kilometer gelopen. Op naar mijn intervaltraining aankomende dinsdag!
Vandaag stond de halve van Egmond op het menu.
Iedereen die hier al eens gelopen weet dat dit parcours zich uitstekend leent om geen PR te lopen. Of het moet natuurlijk je eerste halve marathon zijn. Maar proberen sneller te zijn dan de vorige keer is ook altijd een leuke uitdaging. Tot een km'tje of 5 op het strand niks aan de hand. Maar direct na de verzorgingspost leek het wel alsof er net vers zand het strand was opgespoten. Het werd tot de strand afgang dan ook geen hardlopen meer maar ploegen. Dicht langs de vloedlijn met 1 been in het water en dan nog vrolijk rechts gepasseerd worden.
Direct na het strand over de onverharde paden door de duinen. Lekker jezelf naar beneden laten donderen zo de camping van Bakkum op en over. Wel al veel energie verloren met over het strand ploegen. En ook de darmen begonnen langzaam te protesteren maar gelukkig zijn de Dixie's goed aanwezig. Misschien maar eens wat anders gaan proberen dan die SiS gelletjes, want dit is mij vaker overkomen.
Uiteindelijk lekker gelopen. Doel was sneller te zijn dan de vorige keer en mezelf niet volledig op te blazen. Zodat we vrolijk verder kunnen trainen voor Rotterdam. En dat is gelukt. Ruim 5 minuten sneller dan de vorige keer.
Iedereen die hier al eens gelopen weet dat dit parcours zich uitstekend leent om geen PR te lopen. Of het moet natuurlijk je eerste halve marathon zijn. Maar proberen sneller te zijn dan de vorige keer is ook altijd een leuke uitdaging. Tot een km'tje of 5 op het strand niks aan de hand. Maar direct na de verzorgingspost leek het wel alsof er net vers zand het strand was opgespoten. Het werd tot de strand afgang dan ook geen hardlopen meer maar ploegen. Dicht langs de vloedlijn met 1 been in het water en dan nog vrolijk rechts gepasseerd worden.
Direct na het strand over de onverharde paden door de duinen. Lekker jezelf naar beneden laten donderen zo de camping van Bakkum op en over. Wel al veel energie verloren met over het strand ploegen. En ook de darmen begonnen langzaam te protesteren maar gelukkig zijn de Dixie's goed aanwezig. Misschien maar eens wat anders gaan proberen dan die SiS gelletjes, want dit is mij vaker overkomen.
Uiteindelijk lekker gelopen. Doel was sneller te zijn dan de vorige keer en mezelf niet volledig op te blazen. Zodat we vrolijk verder kunnen trainen voor Rotterdam. En dat is gelukt. Ruim 5 minuten sneller dan de vorige keer.
Vandaag voor het eerst ook de halve gelopen in Egmond!
Erg leuk om te doen, heel anders dan een normale halve marathon! Super gaaf en rustgevend met de zee aan je rechterkant, lekker de duinen in (hard naar beneden) en top weertje! Uiteindelijk 1.48.41 over gedaan. Dus geen PR, maar door het mulle zand kwam er weinig vaart in!
Soms was het wel erg druk bij de duinen en kon daar niet veel inhalen. Mensen blijven toch meestal midden of links lopen. Maar ach, 18.000 man en vrouw op de halve is ook niet niks!
Al moet ik ook zeggen dat ik het leuker vindt in de lente/zomer, om na het rennen een lekker biertje te drinken en te kijken naar andere lopers. Daar was nu niet echt sprake van.
Erg leuk om te doen, heel anders dan een normale halve marathon! Super gaaf en rustgevend met de zee aan je rechterkant, lekker de duinen in (hard naar beneden) en top weertje! Uiteindelijk 1.48.41 over gedaan. Dus geen PR, maar door het mulle zand kwam er weinig vaart in!
Soms was het wel erg druk bij de duinen en kon daar niet veel inhalen. Mensen blijven toch meestal midden of links lopen. Maar ach, 18.000 man en vrouw op de halve is ook niet niks!
Al moet ik ook zeggen dat ik het leuker vindt in de lente/zomer, om na het rennen een lekker biertje te drinken en te kijken naar andere lopers. Daar was nu niet echt sprake van.
Gisteren voor het eerst de halve van Egmond gelopen. Diverse mensen gesproken over Egmond en er werd mij verzekerd dat het strand wel mee zou vallen doordat het grootste deel verhard zou zijn. Nou..dat viel idd even tegen. Het werd inderdaad ploegen en daarom maar aan de waterlijn gaan lopen. En daardoor wel natte voeten gehaald, maar ach er zijn ergere dingen..
Begreep van collega's die aan de duinrand liepen dat die keuze ook niet alles was. Heb ook diverse mensen schuin het strand over zien steken ivm het mulle zand..
De route door de duinen was mooi, maar helaas was inhalen op sommige punten bijna niet te doen. Maar ach, dan maar wat meer genieten van de mooie omgeving. De 'beruchte' Bloedweg viel me 100% mee en het was idd de laatste 200 mtr naar de finish die ik zwaarder vond. Kon nog wel wat aanzetten tot aan de finish en uiteindelijk een tijd neergezet van 1:42:50 .
Het is geen PR, maar ach daarvoor was ik hier ook niet naar toe gegaan..
Vanochtend met opstaan eigenlijk geen klachten. De meeste last heb ik van wat tenen aan mijn rechtervoet. Als de vermoeidheid toeslaat dan heb ik nog wel eens de neiging om te gaan 'klauwen' met mijn tenen. Dus nu heb ik 1 blauw wordende nagel en zijn de topjes van de tenen wat gevoelig..
Begreep van collega's die aan de duinrand liepen dat die keuze ook niet alles was. Heb ook diverse mensen schuin het strand over zien steken ivm het mulle zand..
De route door de duinen was mooi, maar helaas was inhalen op sommige punten bijna niet te doen. Maar ach, dan maar wat meer genieten van de mooie omgeving. De 'beruchte' Bloedweg viel me 100% mee en het was idd de laatste 200 mtr naar de finish die ik zwaarder vond. Kon nog wel wat aanzetten tot aan de finish en uiteindelijk een tijd neergezet van 1:42:50 .
Het is geen PR, maar ach daarvoor was ik hier ook niet naar toe gegaan..
Vanochtend met opstaan eigenlijk geen klachten. De meeste last heb ik van wat tenen aan mijn rechtervoet. Als de vermoeidheid toeslaat dan heb ik nog wel eens de neiging om te gaan 'klauwen' met mijn tenen. Dus nu heb ik 1 blauw wordende nagel en zijn de topjes van de tenen wat gevoelig..
Gisteren mijn eerste loop ooit gedaan. Was wel even wennen met procedures als kleding drop, pendelbussen enz. Loop zelf ging naar omstandigheden prima. Eerste drie kilometer door het dorp ging prima op schema.
Bij het strand merkte ik wat verval in de tijden maar nog niet wereldschokkend. Wel gaaf om het lint over het strand te zien. De duinopgang was wandelen. Daarna nog wat kleine heuveltjes waarna ik rond kilometer 7-8 even in inkakmomentje had. Strand, duinen en de heuveltjes hadden toch flink wat energie gekost.
Gek genoeg ging de Bloedweg eigenlijk prima omdat ik op dat moment over het dode punt was. Uiteindelijk gefinisht in 1h24. Niet werledschokkend maar wel mijn eerste wedstrijd uitgelopen :-)
Vandaag maar eens even kijken wat de beste herstelstrategie is. Next stop, de Heerhugowaard Cityrun by night.
Loop vraagje nog. Zag hierboven ook iemand met een blauwe teen
Heb sinds een paar weken dat de teen naast mijn dik teen aan de bovenkant blauw is. Heb wat gestoeid met strikmethodiek en strakker/minder strak maar het lijkt alleen maar erger te worden. Het lijkt er op dat tijdens mijn landing, op de voorvoet, mijn voet zo naar voren schuift dat deze teen iedere keer tegen de voorkant aanstoot. Misschien toch eens kijken naar een andere schoen? Of meer kijken naar mijn landing? Heb deze schoen, de Kayano 24, vrij blind gekocht omdat de prijs goed was en ik zeer tevreden was over de Kayano 16. Modelletje leek aardig gewijzigd in 8 jaar tijd
Bij het strand merkte ik wat verval in de tijden maar nog niet wereldschokkend. Wel gaaf om het lint over het strand te zien. De duinopgang was wandelen. Daarna nog wat kleine heuveltjes waarna ik rond kilometer 7-8 even in inkakmomentje had. Strand, duinen en de heuveltjes hadden toch flink wat energie gekost.
Gek genoeg ging de Bloedweg eigenlijk prima omdat ik op dat moment over het dode punt was. Uiteindelijk gefinisht in 1h24. Niet werledschokkend maar wel mijn eerste wedstrijd uitgelopen :-)
Vandaag maar eens even kijken wat de beste herstelstrategie is. Next stop, de Heerhugowaard Cityrun by night.
Loop vraagje nog. Zag hierboven ook iemand met een blauwe teen
[ Voor 28% gewijzigd door Chocovla op 15-01-2018 09:28 ]
"Better ask questions before you shoot"
Indien dat de daadwerkelijke oorzaak is zou ik naar je techniek kijken. Waarschijnlijk zet je je voet dan neer terwijl terwijl deze naar voren beweegt. Eerst je voet naar voren bewegen dan neer zetten, wat kleinere pas maken misschien?Chocovla schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:08:
...
Het lijkt er op dat tijdens mijn landing, op de voorvoet, mijn voet zo naar voren schuift dat deze teen iedere keer tegen de voorkant aanstoot. Misschien toch eens kijken naar een andere schoen? Of meer kijken naar mijn landing?
...
Wat strikken betreft zou je de schoenen vooral strak moeten doen onderaan je wreef.
Eigenlijk heb je 3 opties:Chocovla schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:08:
Loop vraagje nog. Zag hierboven ook iemand met een blauwe teenHeb sinds een paar weken dat de teen naast mijn dik teen aan de bovenkant blauw is. Heb wat gestoeid met strikmethodiek en strakker/minder strak maar het lijkt alleen maar erger te worden. Het lijkt er op dat tijdens mijn landing, op de voorvoet, mijn voet zo naar voren schuift dat deze teen iedere keer tegen de voorkant aanstoot. Misschien toch eens kijken naar een andere schoen? Of meer kijken naar mijn landing? Heb deze schoen, de Kayano 24, vrij blind gekocht omdat de prijs goed was en ik zeer tevreden was over de Kayano 16. Modelletje leek aardig gewijzigd in 8 jaar tijd
- Veters te los waardoor je kan gaan schuiven (lijk je al ondervangen te hebben)
- Schoenen te krap. Je voeten zetten een beetje uit, waardoor je na een tijdje tegen de neus aankomt bij het lopen. Vrij eenvoudig te checken door eens dunnere sokken te dragen.
- Het zogenaamd 'klauwen' met je tenen
Ongeacht je landing kunnen deze problemen optreden. Wel kan je eens kijken of je niet heel 'remmend' loopt, dan zet je bij iedere pas behoorlijk druk op je tenen en ga je hier veel sneller last van krijgen.
If you can see, look. If you can look, observe
Uit je verhaal maak ik op dat je in Egmond hebt gelopen, je tijd! 1:24. Dat is serieus hard (echt heel hard) voor je eerste wedstrijd.Chocovla schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:08:
[...]
[...]
Niks ten nadele van de prestatie van Chocovla, maar ik vermoed dat het gaat om de kwart marathon, niet de halve
Prachtig weer voor Egmond dit jaar! Iedereen die daar (of ergens anders) gelopen heeft, chapeau!
Ik mag vandaag weer in druilerig grijs prutweer de deur uit... en ik heb er zin in
Zo halverwege de maand lig ik prima op schema voor de 900+ dit jaar, zo prima zelfs dat ik twijfel om het doel omhoog bij te stellen en voor de magische 4 cijfers te gaan. Maar ik heb mezelf beloofd eerst minimaal januari vol te maken voordat ik daar verder over na ga denken.
Ik mag vandaag weer in druilerig grijs prutweer de deur uit... en ik heb er zin in
Zo halverwege de maand lig ik prima op schema voor de 900+ dit jaar, zo prima zelfs dat ik twijfel om het doel omhoog bij te stellen en voor de magische 4 cijfers te gaan. Maar ik heb mezelf beloofd eerst minimaal januari vol te maken voordat ik daar verder over na ga denken.
Mijn Egmond-verslagje:
Het ging goed, lekker, rustig tempo. Het was wel even superzwaar na 5K, heel mul zand. Zwoegen!
De rest was eigenlijk best lekker lopen... Tot 18K. Toen zei mij knie opeens 'fuck you!' en knalde ik heel hard door mijn linkerbeen!
Wilde het wel afmaken, dus doorhinken (mijn linkerknie wilde niet meer buigen of gewicht erop).
Met veel pijn en moeite naar de finish gegaan (Strompelen? Hinken?)
Uiteindelijk met 2:20 de finish gehaald (ik liep eerst mooi richting de 2:00).
MAAR WEL GEHAALD! HA!
Een van pijn vertrokken finishfoto

Mijn knie buigt al beter dan gisteren, maar lopen gaat nog moeizaam en hardlopen zie ik mezelf de komende weken, misschien langer, niet doen, helaas.
Apeldoorn in februari gaat het niet worden. Gelukkig heb ik nog de tijd tot eind maart voor mijn volgende 'echte' loop in Zandvoort, daar hoop ik weer goed aan de bak te kunnen
Het ging goed, lekker, rustig tempo. Het was wel even superzwaar na 5K, heel mul zand. Zwoegen!
De rest was eigenlijk best lekker lopen... Tot 18K. Toen zei mij knie opeens 'fuck you!' en knalde ik heel hard door mijn linkerbeen!
Wilde het wel afmaken, dus doorhinken (mijn linkerknie wilde niet meer buigen of gewicht erop).
Met veel pijn en moeite naar de finish gegaan (Strompelen? Hinken?)
Uiteindelijk met 2:20 de finish gehaald (ik liep eerst mooi richting de 2:00).
MAAR WEL GEHAALD! HA!
Een van pijn vertrokken finishfoto

Mijn knie buigt al beter dan gisteren, maar lopen gaat nog moeizaam en hardlopen zie ik mezelf de komende weken, misschien langer, niet doen, helaas.
Apeldoorn in februari gaat het niet worden. Gelukkig heb ik nog de tijd tot eind maart voor mijn volgende 'echte' loop in Zandvoort, daar hoop ik weer goed aan de bak te kunnen
Gisteren ook de Egmond halve marathon gelopen. Mijn eerste georganiseerde halve. Ik had wel gehoord dat hij zwaar kon zijn, maar vorig jaar de Zandvoort circuit run gelopen waarbij je ook een aantal kilometer over hard strand gaat, dus had het idee dat het wel mee zou vallen.
Tot KM 5 was het prima te doen, maar daarna 1,5km door het mulle zand ploegen was killing. Natte voeten (en vervolgens dus blaren) gehaald door vlak langs de waterkant te lopen. In de duinen kon je nauwelijks inhalen door het smalle pad terwijl het heuvelafwaarts juist lekker is om je te naar beneden te laten vallen. Pas vanaf 11 KM was er genoeg ruimte om mijn eigen tempo te lopen. Vanaf daar heerlijk gelopen, en terugkijkend had ik mij de eerste kilometers niet zo druk moeten maken, want het is een prachtige run en niet bedoeld voor een PR. Uiteindelijk in 1:49:17 gelopen. Streeftijd was onder de 1:50 dus tevreden
Tot KM 5 was het prima te doen, maar daarna 1,5km door het mulle zand ploegen was killing. Natte voeten (en vervolgens dus blaren) gehaald door vlak langs de waterkant te lopen. In de duinen kon je nauwelijks inhalen door het smalle pad terwijl het heuvelafwaarts juist lekker is om je te naar beneden te laten vallen. Pas vanaf 11 KM was er genoeg ruimte om mijn eigen tempo te lopen. Vanaf daar heerlijk gelopen, en terugkijkend had ik mij de eerste kilometers niet zo druk moeten maken, want het is een prachtige run en niet bedoeld voor een PR. Uiteindelijk in 1:49:17 gelopen. Streeftijd was onder de 1:50 dus tevreden
Soms heb je wel eens van die dagen dat je werkelijk geen zin hebt om een rondje te lopen, sinds 1-1-2018 probeer ik structureel 3x per week te lopen en afgelopen zondag zou run#3 moeten zijn. Helaas liep het zondag net iets anders dan verwacht, de kinderen waren druk, mijn vrouw was niet fit en er moesten nog wat andere dingen gedaan worden. ‘s-Avonds uiteindelijk neergeploft op de bank en toen moest de motivatie van ver komen, uiteindelijk toch maar gegaan en bij thuiskomst voelt het toch weer ‘goed’ 
Eind van de maand heb ik mij maar even ingeschreven voor de Dekkerloop 10KM in Zoetermeer, een afstand die ik nooit heb gelopen in wedstrijdverband. Afgelopen week liep ik ‘opeens’ een snelste geschatte poging op de 10KM volgens Strava terwijl ik naar mijn gevoel niet eens mijn best heb gedaan. Blijft gek, progressie…
Eind van de maand heb ik mij maar even ingeschreven voor de Dekkerloop 10KM in Zoetermeer, een afstand die ik nooit heb gelopen in wedstrijdverband. Afgelopen week liep ik ‘opeens’ een snelste geschatte poging op de 10KM volgens Strava terwijl ik naar mijn gevoel niet eens mijn best heb gedaan. Blijft gek, progressie…
Afgelopen jaar ben ik opnieuw gestart met hardlopen, vooral met de bedoeling het te doen in de herfst/winter als afwisseling op het wielrennen. Ik heb gebruik gemaakt van de 5k en 10k podcasts van Evy om voorzichtig op te bouwen. Mijn twee eerdere pogingen waren immers gestrand wegens slecht schoeisel/te snel opgebouwd wat zich vertaalde in pijn in de zijkant van de knie.
In totaal vorig jaar zo'n 520 km gelopen, met onder andere een deelname aan de 10k van de Gentse Marathon eind oktober die ik in 48:23 uitliep. Daarna blijven verderlopen met een drietal sessies per week waarmee ik in totaal zo'n 20-25 km/week kwam. Het tempo ging daarbij over de maanden steeds meer richting < 5:00 km.
Om een doel te hebben om dit voorjaar voor te lopen, had ik de 10 miles van Antwerpen in gedachten, en ben daarvoor met een schema van runnersweb.nl begonnen. Na mijn eerste intervaltraining van 2x1 mijl merkte ik dat de training behoorlijk zwaar was geweest: het liep zo lekker dat ik de intervallen eerder aan 4:10/min deed ipv 4:37. Na het daaropvolgende loopje heb ik echter weer pijn in de zijkant van de knie, en tijdens een (hard) fietstochtje dit weekend voelde ik de IT-band wat trekken in mijn zij.
Ik moet dus duidelijk wat gas terugnemen om te voorkomen dat de blessure zich helemaal doorzet. Ik vertrek over enkele dagen op een weekje skiverlof, en denk eraan pas terug te gaan lopen bij terugkomst.
Ik vermoed dat hier nog meer ervaringsdeskundigen zitten? Is twee weken rust voldoende? Welke (stretch-)oefeningen raden jullie aan?
In totaal vorig jaar zo'n 520 km gelopen, met onder andere een deelname aan de 10k van de Gentse Marathon eind oktober die ik in 48:23 uitliep. Daarna blijven verderlopen met een drietal sessies per week waarmee ik in totaal zo'n 20-25 km/week kwam. Het tempo ging daarbij over de maanden steeds meer richting < 5:00 km.
Om een doel te hebben om dit voorjaar voor te lopen, had ik de 10 miles van Antwerpen in gedachten, en ben daarvoor met een schema van runnersweb.nl begonnen. Na mijn eerste intervaltraining van 2x1 mijl merkte ik dat de training behoorlijk zwaar was geweest: het liep zo lekker dat ik de intervallen eerder aan 4:10/min deed ipv 4:37. Na het daaropvolgende loopje heb ik echter weer pijn in de zijkant van de knie, en tijdens een (hard) fietstochtje dit weekend voelde ik de IT-band wat trekken in mijn zij.
Ik moet dus duidelijk wat gas terugnemen om te voorkomen dat de blessure zich helemaal doorzet. Ik vertrek over enkele dagen op een weekje skiverlof, en denk eraan pas terug te gaan lopen bij terugkomst.
Ik vermoed dat hier nog meer ervaringsdeskundigen zitten? Is twee weken rust voldoende? Welke (stretch-)oefeningen raden jullie aan?
Kilometer 5 tot en met 10 zijn echt de zwaarste kilometers bij Egmond.. Na de eerste verzorgingspost werd het zand echt een stuk muller en de duin op na het strand was echt een hel. :-)
Uiteindelijk heb ik ook wel lekker gelopen en eindigde ik in 01:44:31, wat toch weer 3 minuten sneller was dan vorig jaar. Was blij dat ik besloten had om mijn jasje achter te laten, was warm zat gisteren voor ondershirt en shirt.
De eerste halve marathon van dit jaar zit erop, nu de komende maand uitbreiden naar 25 tot 30 kilometer richting de eerste keer Rotterdam..
Uiteindelijk heb ik ook wel lekker gelopen en eindigde ik in 01:44:31, wat toch weer 3 minuten sneller was dan vorig jaar. Was blij dat ik besloten had om mijn jasje achter te laten, was warm zat gisteren voor ondershirt en shirt.
De eerste halve marathon van dit jaar zit erop, nu de komende maand uitbreiden naar 25 tot 30 kilometer richting de eerste keer Rotterdam..
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
De halve marathon van Egmond stond al 3 jaar op mijn bucket-list, maar giseren heb ik hem eindelijk
kunnen doen samen met 3 van mijn collega's.
Mijn enige hoop was dat het niet zou gaan regenen en gelukkig was het weer gisteren fantastisch.
Zoals de anderen al beschreven kwam het zwaarste stuk na 5km toen iedereen 2km moest ploegen
door mul zand. Ik zag veel mensen door het koude water rennen, maar dat leek mij niet zo verstandig zo vroeg in de race.
Vanwege de kou droeg ik 2 hardloops shirts en een hardloopvest, maar na 10km moest ik een van de shirts echt uitrekken.
Al met al, ben ik ontzettend blij dat ik deze prachtige loop heb gedaan.
Helaas heb ik niet mijn beste tijd kunnen halen, maar met een eindtijd van 1:59 ben ik meer dan tevreden.
kunnen doen samen met 3 van mijn collega's.
Mijn enige hoop was dat het niet zou gaan regenen en gelukkig was het weer gisteren fantastisch.
Zoals de anderen al beschreven kwam het zwaarste stuk na 5km toen iedereen 2km moest ploegen
door mul zand. Ik zag veel mensen door het koude water rennen, maar dat leek mij niet zo verstandig zo vroeg in de race.
Vanwege de kou droeg ik 2 hardloops shirts en een hardloopvest, maar na 10km moest ik een van de shirts echt uitrekken.
Al met al, ben ik ontzettend blij dat ik deze prachtige loop heb gedaan.
Helaas heb ik niet mijn beste tijd kunnen halen, maar met een eindtijd van 1:59 ben ik meer dan tevreden.
offtopic:
Kudos
Een kudo bestaat niet
Kudos is een Grieks woord. Net als bijv chaos.
Kudos
Kudos is een Grieks woord. Net als bijv chaos.
[ Voor 137% gewijzigd door anandus op 16-01-2018 07:57 ]
Morgen is het 7 jaar geleden dat ik voor het eerst de hardloopveters vastmaakte en een start-to-run begon 
Tijd voor een kleine run-bio.
Met de Zandvoort Circuit Run in het oog was het na 4x lopen al 3 weken stoppen (ik meen me shinsplint-achtige spierpijn te herinneren), maar uiteindelijk, na 70 kilometer training, voltooide ik de 5km in een prachtige 27:16.
Tegenwoordig kan ik in diezelfde tijd nog wel een kilometer extra doen
Geplaagd door een dikke enkel na deze run heb ik in mei nog 2 rondjes gepoogd en het hardlopen in de ijskast gezet.
Het volgende jaar telt exact 1 loopje. Volgens mij liep ik toen mee met mijn vrouw (toen vriendin) ter motivatie. Wel gek dat ik dan zelf niet verder ben gegaan eigenlijk
In de nazomer van 2013 heb ik het nog een keer geprobeerd. Vreselijke spierpijn tot gevolg. (achteraf gewoon kutschoenen)
Ondertussen wonen we naast de polder, waar het stiekem heerlijk lopen is. 2014 staat dan ook bol van pogingen om het opgepakt te krijgen, mede dankzij vrouwlief. Een respectabele 115 kilometer is het resultaat.
Ik wil wat. Het doel is wederom de Zandvoor Circuit Run, 4 jaar later. Maar dan wel de 12km!
Na veel te weinig trainingskilometers loop ik deze uit in belachelijke weersomstandigheden.
De toon is nu wel gezet, alhoewel ik in dat jaar toch echt nog wel een mooiweerloper ben, schaf ik betere schoenen aan en komt het hardlopen steeds vaker terug. Ik ram zelfs in augustus nog een mooi PR van 50:33 neer op de 10km, waar ik het jaar daarna niet aan zal komen.
Wat ik wél doe dat jaar, na een lange winterstop, is kilometers maken. Met een Daily Mile Challenge in juni als hoogtepunt ram ik er 126km uit in een maandje, dat record staat nog steeds
Ook verander ik mijn techniek, iets wat mijn kuiten en tempo me niet in dank afnamen (maar nu wel!) maar echt nodig was.
Vorig jaar was het jaar van echt doelen stellen. Consistentie in training, veel kilometers, soepeler techniek (mede door compleet andere schoenen) en véél wedstrijdjes! Wat een ervaring heb ik opgedaan in dat jaar zeg. Zo wist ik bijvoorbeeld echt nog niet hoe je een wedstrijd níet voluit moet lopen
Tevens mijn afstandsgrens nog even verlegd naar een halve marathon. Zó tevreden over vorig jaar.
Nu, 7 jaar later, loop ik hard door weer en wind, want het is tóch wel lekker om te lopen. Blessures komen zelden voor, want ik ken mijn lijf en heb er hard op gewerkt om het in deze vorm te krijgen.
Dus. Ik ben erg blij met mijn hobby
Met de Zandvoort Circuit Run in het oog was het na 4x lopen al 3 weken stoppen (ik meen me shinsplint-achtige spierpijn te herinneren), maar uiteindelijk, na 70 kilometer training, voltooide ik de 5km in een prachtige 27:16.
Tegenwoordig kan ik in diezelfde tijd nog wel een kilometer extra doen
Geplaagd door een dikke enkel na deze run heb ik in mei nog 2 rondjes gepoogd en het hardlopen in de ijskast gezet.
Het volgende jaar telt exact 1 loopje. Volgens mij liep ik toen mee met mijn vrouw (toen vriendin) ter motivatie. Wel gek dat ik dan zelf niet verder ben gegaan eigenlijk
In de nazomer van 2013 heb ik het nog een keer geprobeerd. Vreselijke spierpijn tot gevolg. (achteraf gewoon kutschoenen)
Ondertussen wonen we naast de polder, waar het stiekem heerlijk lopen is. 2014 staat dan ook bol van pogingen om het opgepakt te krijgen, mede dankzij vrouwlief. Een respectabele 115 kilometer is het resultaat.
Ik wil wat. Het doel is wederom de Zandvoor Circuit Run, 4 jaar later. Maar dan wel de 12km!
Na veel te weinig trainingskilometers loop ik deze uit in belachelijke weersomstandigheden.
De toon is nu wel gezet, alhoewel ik in dat jaar toch echt nog wel een mooiweerloper ben, schaf ik betere schoenen aan en komt het hardlopen steeds vaker terug. Ik ram zelfs in augustus nog een mooi PR van 50:33 neer op de 10km, waar ik het jaar daarna niet aan zal komen.
Wat ik wél doe dat jaar, na een lange winterstop, is kilometers maken. Met een Daily Mile Challenge in juni als hoogtepunt ram ik er 126km uit in een maandje, dat record staat nog steeds
Ook verander ik mijn techniek, iets wat mijn kuiten en tempo me niet in dank afnamen (maar nu wel!) maar echt nodig was.
Vorig jaar was het jaar van echt doelen stellen. Consistentie in training, veel kilometers, soepeler techniek (mede door compleet andere schoenen) en véél wedstrijdjes! Wat een ervaring heb ik opgedaan in dat jaar zeg. Zo wist ik bijvoorbeeld echt nog niet hoe je een wedstrijd níet voluit moet lopen
Tevens mijn afstandsgrens nog even verlegd naar een halve marathon. Zó tevreden over vorig jaar.
Nu, 7 jaar later, loop ik hard door weer en wind, want het is tóch wel lekker om te lopen. Blessures komen zelden voor, want ik ken mijn lijf en heb er hard op gewerkt om het in deze vorm te krijgen.
Dus. Ik ben erg blij met mijn hobby
Toch wel leuk dat ik aan de foto's mensen begin te herkennen uit Facebook Hardloopgroepenanandus schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:26:
Mijn Egmond-verslagje:
Sinds het uitkomen tijdelijk in het bezit van de Suunto Spartan Trainer, kort samengevat je hebt één Suunto app Movescount (zeer beperkt) voor op je telefoon en geen apps op je horloge.Pelox schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 16:40:
Voor meer informatie kan je je vragen beter in het sporthorloge-topic posten.
Gisteren stond ook voor mij de Halve van Egmond op het programma, inmiddels al de 21e keer zag ik toen ik naar mijn tijden uit het verleden keek.Roadman schreef op zondag 14 januari 2018 @ 19:07:
Vandaag stond de halve van Egmond op het menu.
Iedereen die hier al eens gelopen weet dat dit parcours zich uitstekend leent om geen PR te lopen. Of het moet natuurlijk je eerste halve marathon zijn.
Afgelopen maand was mijn doel om onder de 1:40 uit te komen, gezien de perfecte weersverwachtingen moest het zelfs goed mogelijk zijn om mijn record van 1:37 te evenaarden.
Na de afgelopen jaren zo een beetje alle startvakken gehad te hebben mochten we gisteren voor het eerst starten vanuit het wedstrijdvak (wel geheel achteraan omdat we pas tijdens het startschot het vak binnen liepen.)
Strand was zoals iedereen al schreef gedurende de eerste 5km perfect en breed, hier en daar een stukje met "ribbels" maar verder hard en vlak. De km's gingen onder de 4'30 wat eigenlijk te snel was volgens mijn planning maar het liep als vanzelf. De volgende 2 km hadden een paar stukken waar het zand licht rull was maar goed te doen, tijden op dit stuk waren zoals gewenst boven de 4'30.
Het gehele strand behoorde dit jaar tot de klasse "Goed" en door het niet aanwezig zijn van de wind zelfs als één van de beste (makkelijkste) edities.
Het strand af en de duinen door (2K5) is elk jaar een stukje wat je moet liggen. Paden zijn vol waardoor je vaak langs de randen moet waarbij je over de bosjes/kuilen/gaten moet manoeuvreren indien je op dat stuk anderen wilt inhalen. Tijden zaten weer te laag, onder de 4'30 maar die marge zou voor mijn gevoel goed van pas komen gedurende de tweede helft.
In Bakkum zaten we op de helft en alles voelde nog goed aan dus een parcours record zou er zelfs met een licht verval nog inzitten.
Na Bakkum ging het echter alleen nog maar sneller, vlakke paden, een paar medelopers die hetzelfde tempo hadden, een positieve gevoel boost door een kudde paarden die parallel voorbij kwam rennen en waarvan zich steeds een aantal afsplitste en tussen de lopers door overstak naar de andere zijde van het pad. De km's gingen soepel voorbij.
Na km 17 had ik het beste wel gehad, ik begon mijn heupen te voelen en bij de verzoringspost op 17.5km snel wandelend mijn laatste bekertje isostar naar binnen gegoten om de laatste km's in gelijk tempo te vervolgen. Laatste km even het maximale gegeven met een km onder de 4'10.
Resultaat: Net onder de 1:34, Nieuw persoonlijk parcours record, met ruim 3 minuten en mijn beste halve marathon prestatie ooit.
Normaal loop ik bij de Halve van Schoorl volgende maand altijd een snellere tijd, maar of dat dit jaar ook gaat lukken?
JKR Hardloopgroep? (Dat is de enige Facebook-hardloopgroep waar ik in zitMcMiGHtY schreef op maandag 15 januari 2018 @ 21:52:
[...]
Toch wel leuk dat ik aan de foto's mensen begin te herkennen uit Facebook Hardloopgroepen
Dank voor deze bio. Het geeft mij wat moed in een week waarin ik serieus heb overwogen om er gewoon maar mee te kappen. Knieklachten gaan maar niet voorbij en vraag me bij vlagen af of dat mijn lijf wel geschikt is voor deze sport. Misschien de komende maanden maar weer even focussen op fietsen en kracht en als mijn klachten echt helemaal over zijn pas opnieuw beginnen. Wat er ook mis is, elke keer als de klachten even minder zijn maakt elke aanzet tot hardlopen het weer erger.Pathogen schreef op maandag 15 januari 2018 @ 17:13:
Morgen is het 7 jaar geleden dat ik voor het eerst de hardloopveters vastmaakte en een start-to-run begon
*knip*
Morgen naar de podotherapeut en daar maar eens advies vragen. Je bio geeft in ieder geval aan dat een mislukt eerste (en tweede) jaar, geen reden is om het helemaal op te geven. En dat geeft de burger moed!
Nou, maar even een korte opsomming van tegenslagen erbij om het compleet te maken. Soort van chronologisch:Hoppa! schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 08:18:
[...]
Dank voor deze bio. Het geeft mij wat moed in een week waarin ik serieus heb overwogen om er gewoon maar mee te kappen. Knieklachten gaan maar niet voorbij en vraag me bij vlagen af of dat mijn lijf wel geschikt is voor deze sport. Misschien de komende maanden maar weer even focussen op fietsen en kracht en als mijn klachten echt helemaal over zijn pas opnieuw beginnen. Wat er ook mis is, elke keer als de klachten even minder zijn maakt elke aanzet tot hardlopen het weer erger.
Morgen naar de podotherapeut en daar maar eens advies vragen. Je bio geeft in ieder geval aan dat een mislukt eerste (en tweede) jaar, geen reden is om het helemaal op te geven. En dat geeft de burger moed!
- pijn in de schenen die pas na een week echt over was
- mijn eerste geschaafde-tepel-ervaring
- dikke enkel, daar heb ik maanden mee gezeten
- weer dezelfde pijn in de schenen
- meer spierpijn in mijn bovenbenen dan ik ooit voor mogelijk had gehouden (woonde toen ook nog eens 4 hoog zonder lift)
- gekneusde enkel (dezelfde), 3 maanden zoet tot ik weer soepel kon wandelen
- burnout
- meerdere pogingen tot het verhelpen van langdurige depressieklachten
- verbouwing en verhuizing die we eigenlijk niet wilden
- 2+ jaar ups en downs door kinderwens 1
- 1+ jaar keihard zorgen voor kind dat continu zuur omhoog krijgt (Tot voorbij het punt waar mensen op bezoek kwamen en zeiden "Nu weten we echt zeker dat we geen kinderen willen.")
- iedere keer dat ik opnieuw startte vond ik eigenlijk dat ik al beter moest kunnen, ook al was het al een paar maanden geledend at ik voor het laatst gelopen had
- pijn in mijn heup. Nooit achter gekomen wat het nou echt was, maar dat deed gewoon de hele dag door pijn. Kwam toen ik mijn afstand uit ging bouwen naar 10km.
Ik ben al sinds mijn jeugd erg goed geweest in mezelf wegcijferen. Het mijzelf "gunnen" van een hobby waarbij je gewoon niet beschikbaar bent voor je gezin vind ik dan ook erg moeilijk.
Vorig jaar zijn we samen wel tot de conclusie gekomen dat ik maar zoveel mogelijk mee moest pikken in 2017, want met de ervaring van kind #1 in het achterhoofd gingen wij ervan uit dat 2018 geen tijd gaat geven voor evenementen.
En toch, ondanks alles wat er gebeurd is, elke keer weer teruggekomen bij hardlopen. Want ik vind het blijkbaar leuk, en het helpt me. Ik voel me fit, heb géén ondersteuning meer nodig qua depressieve klachten, ben een goed voorbeeld voor mijn vrouw en kinderen en heb ook nog eens wat te doen in mijn pauzes
Hardlopen heeft me ook geleerd dat je soms gewoon lang en hard moet werken om iets te bereiken en dat het harde werk ook leuk kan zijn.
Van een dromerige puber die graag in een fantasiewereld zat ben ik veranderd naar een realistische(r) volwassen man. Ik kan nu toeleven naar haalbare doelen, in plaats van hopen dat onrealistische fantasiebeelden spontaan zouden gaan gebeuren.
Ik lurk al een tijdje mee, ik loop regelmatig, maar nog nooit echt serieus doorgegaan (als in de regelmaat vasthouden). Dit jaar wil ik dat wel gaan doen.
Echter heb ik de laaste tijd last van tintelende voeten na 5 a 6 km, komt iemand dat bekend voor? Ik heb meerdere malen geprobeerd mijn veters anders te strikken (strak - niet strak - etc).
Zou het mogelijk kunnen zijn dat mijn schoenen gewoon aan vervanging toe zijn? Ik heb er nu zo'n 600 km op gelopen (in een paar jaar tijd).
Echter heb ik de laaste tijd last van tintelende voeten na 5 a 6 km, komt iemand dat bekend voor? Ik heb meerdere malen geprobeerd mijn veters anders te strikken (strak - niet strak - etc).
Zou het mogelijk kunnen zijn dat mijn schoenen gewoon aan vervanging toe zijn? Ik heb er nu zo'n 600 km op gelopen (in een paar jaar tijd).
Ik heb dit zelf ook (gehad) en bij mij bleek het niet aan mijn schoenen te liggen maar eerder aan verkramping in mijn onderbeen. Zodra ik dit enigszins ontspande werden de tintelingen ook minder. Na vaker en rustiger trainen is dit afgenomen en heb het nu zelden meer. Eigenlijk alleen nog wanneer ik weet dat ik te hard ben gegaan en weer wat teveel heb gevraagd van mijn spieren.JMaster schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:34:
Ik lurk al een tijdje mee, ik loop regelmatig, maar nog nooit echt serieus doorgegaan (als in de regelmaat vasthouden). Dit jaar wil ik dat wel gaan doen.
Jupsanandus schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 07:56:
[...]
JKR Hardloopgroep? (Dat is de enige Facebook-hardloopgroep waar ik in zit)
Pols inderdaad, van die hartslagbanden krijg/kreeg ik uitslag na een uurtje dragen en daardoor loop/liep ik al 7-8 jaar zonder band. Lekker om een tijd een rode jeukende borst te hebben.Arie- schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 22:17:
[...]
Hoe meet je je hartslagfrequentie? Vanuit de pols gemeten speelt soms het probleem van cadence lock: je pasfrequentie wordt dan je hartslagfrequentie. Misschien speelt dat probleem.
Dus mijn hartslag die rond 130-135 zou moeten liggen wordt dan dus 162 (gemiddelde cadans)? Dat is echt gek, daar heb ik nog niet eerder van gehoord. Even wat info daarover opzoeken dan maar. Bedankt.
Stop de verwelking!
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic