En de eerste wedstrijd van het jaar zit er alweer op

De Florijn Winterloop in Woudenberg heeft diverse afstanden, maar de 10 EM is de knau gecertificeerde wedstrijdloop. Omdat er in januari niet zo heel veel wedstrijden zijn trekt deze een redelijk sterk deelnemersveld. 600 lopers op deze afstand (ok, geen dam-tot-dam toestanden). Ik werd vandaag 43ste, maar dat was niet omdat het slecht ging.
Ik had gisteravond een etentje, was laat thuis en had besloten om vanochtend te besluiten of ik mee zou doen (ik had me nog niet ingeschreven). Vanochtend kriebelde het toch wel, dus een goed havermout ontbijt (mijn standaard voor elke wedstrijd) en de spullen bij elkaar gezocht. 5 graden is bij wegwedstrijden nog wel kortebroeken weer, 2 laagjes voor boven en iets voor onderweg is op zo'n afstand niet nodig.
Ik had gezien dat de winnaars van afgelopen jaren zo rond de 53 minuten liepen, dus vooraan staan was niet nodig. Dus ben ik van achter het startvak ingelopen tot ergens 10e - 15e rij. Daar stond zowaar een bekende, dus al pratend gewacht tot het startschot. Mijn doel was simpelweg om gemiddeld sneller dan 4:00/km te lopen. Direct naast me stond iemand met hetzelfde doel, dus we gingen gezamenlijk op. Na de eerste kilometer slalommen en inhalen liepen we inderdaad samen en nog een kilometer verder was de groep aangegroeid tot een man of 8. Dat loopt toch wel prettig en we hebben redelijk gerouleerd, tot ongeveer 10 kilometer. Toen begon een afvalrace waarbij een tweetal lopers die eerder gedemareerd waren weer teruggepakt werden en er achteraan lopers begonnen af te vallen. Ik deed daar prettig aan mee, door vooraan het tempo in elk geval op de 3:53 te houden. Bij mij zijn mijn longen vaak de beperkende factor in mijn tempo, maar de salbutamol deed vandaag goed zijn werk (ik haal vast niet de waardes van Froome, maar zonder krijg ik acuut last van inspanningsastma). Toen een medeloper versnelde kon ik mee en zo liepen we rond kilometer 12 nog maar met z'n 3-en. Omdat ik gevoelsmatig nog over had ben ik na 12,5 km versneld tot 3:50/km en kwam ik alleen te lopen. Richting de finish haalde ik nog een stuk of 5 lopers in die eerder een behoorlijk eind voor hadden gelopen, waarbij ik elk inhaalmoment probeer te gebruiken voor nog een verdere versnelling. Met volle sprint de finish over in uiteindelijk netto 1:02:26. Geen idee of er vandaag nog veel meer gezeten zou hebben, maar door de wedstrijdopbouw en de negatieve split voelde dit wel heel prettig

. En omdat ik mijn eerste 10EM in wedstrijdverband had gelopen met een lichte griep was dit een verbetering van mijn PR met 3,5 minuut. Ondanks een 43ste plaats dus dik tevreden
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.