Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.676 views

Onderwerpen

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:08
kwakke01 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:23:
[...]

hoe herkenbaar :) dacht zelf aan baarn of amersfoort ;) en inderdaad; die trainingszones zijn de info die ik nu mis; max hartslag denk ik wel te weten, evenals het punt waar ik ga verzuren & welke hartslag daarbij hoort, maar waar welke zone begint & eindigd is echt een blinde vlek.
Ik heb die test bij SMA in Amersfoort gedaan, als je vragen hebt, stuur gerust even een PM :)
Ik vond het zeker de moeite waard, inzicht in omslagpunt en max HR heeft me goed geholpen met mijn marathon trainingen.

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-12 12:58
Even een kleine shout out naar @Galois & @Pathogen, zat er al de hele dag tegen aan te hikken om wel / niet te gaan lopen. Na het lezen van jullie 2 posts hierboven kreeg ik dat zetje om toch ook gewoon te gaan, en ben dus net klaar met rondje 12km door de bossen / duinen alhier, was heerlijk! De eerste 20km van het nieuwe jaar zitten er voor mij weer op, gisteren ook al 8km gelopen :)

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:33

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik heb vandaag van de omstandigheden gebruik gemaakt om een Strava segment te pakken. Met wind mee was het niet zo heel moeilijk om een kilometer op een tempo van 3:10/km te lopen. Was meteen m'n op een na snelste kilometer ooit :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:22
Dat probeerde ik laatst ook alleen bleek ik tegenwind te hebben :)
Meteen maar weer opgegeven.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:45

Roozzz

Plus ultra

tlpeter schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 18:52:
Dat probeerde ik laatst ook alleen bleek ik tegenwind te hebben :)
Meteen maar weer opgegeven.
Segment de andere kant op aanmaken :+

If you can see, look. If you can look, observe

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:13

Gotez

42

Na 811 kilometer gister besloten om nieuwe schoenen te gaan halen. In Zoetermeer bij Starshoe langs geweest. het is me goed bevallen, erg fijne winkel met uitgebreide test en veel schoenen op voorraad. Uiteindelijk uitgekomen op de 361 sensation 2. Ze lijken qua uiterlijk en stabiliteit erg op mijn huidige Asics Gel pursue 3. Andere schoenen, van New Balance en Saucony liepen uiteindelijk toch minder mooi, en dat terwijl ik een neutrale afdruk en afwikkeling heb. Ik kan niet wachten om ze volgende week (tijdens een kort rondje) uit te testen!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Rudedadude schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 18:49:
Ik heb vandaag van de omstandigheden gebruik gemaakt om een Strava segment te pakken. Met wind mee was het niet zo heel moeilijk om een kilometer op een tempo van 3:10/km te lopen. Was meteen m'n op een na snelste kilometer ooit :P
En wat was je km tijd op de terugweg? :+
Heb 3 jaar geleden ook een rookie mistake gemaakt, we zaten in een huisje in 's-Gravenzande en het leek me wel een goed idee om een lekker stukje te gaan hardlopen. Dus hop, de duinen in en over het fiets-/duinpad richting Den Haag. Tempo zat er lekker in, ging lekker! Tot in bij Den Haag in de buurt kwam en het tijd werd om aan de terugreis te beginnen...... Was toch een iets andere snelheid kan ik je vertellen.. :+

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:28

Galois

1811 - 1832

Rudedadude schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 18:49:
3:10 is mijn snelste kilometer, maar ook niet echt een eerlijke: op La Palma bergaf :)

Gisteren met wind tegen op een vlak veld was inderdaad erg zwaar. Zeker omdat er ook wat windstoten waren. Dan leek het even mee te vallen en even later werd je bijna van de weg gewaaid!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Rudedadude

Rudedadude

Calitomnication schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 09:29:
[...]

Heb 3 jaar geleden ook een rookie mistake gemaakt, we zaten in een huisje in 's-Gravenzande en het leek me wel een goed idee om een lekker stukje te gaan hardlopen. Dus hop, de duinen in en over het fiets-/duinpad richting Den Haag. Tempo zat er lekker in, ging lekker! Tot in bij Den Haag in de buurt kwam en het tijd werd om aan de terugreis te beginnen...... Was toch een iets andere snelheid kan ik je vertellen.. :+
Het stuk daarna terug ging nog op 5:00/km, dus het viel mee. Die 3:10 km was ook de 9e kilometer in het rondje, daarvoor had ik al voldoende tegenwind en regen gepakt in het open buitengebied :) Maar door dit soort wind heb ik al vaker segmenten gepakt die anders nagenoeg onbereikbaar waren. De mooiste is voor mij die op de Wilhelminapier richting de Erasmusbrug in Rotterdam, daar heb ik een segment van 600 meter met een snelheid van iets van 2:50/km gepakt, ook op een winderige dag.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Calitomnication schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 09:29:
[...]

Dat heb ik op de racefiets ooit gehad. 40km lang volle bak langs het kanaal knallen met de wind in de rug en dan daarna omdraaien om na 5 minuten het zuur uit mijn sokken te hebben spuiten. Dat waren de langste 35 kilometer uit mijn leven, terwijl ik op de fiets toen toch wel gekkere dingen deed. Nog ergens halverwege gestopt in een dorpje om wat te eten en drinken in de hoop dat dat zou helpen, maar het was echt totaal op.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteravond kapot gegaan op de baan. 5x 1000 op 4.11/km met windkracht 5 is echt geen pretje. Nu ligt onze baan ook nog eens op een nieuw sportpark en schijnbaar is het tegenwoordig hip dat er geen bomen meer op of om een sportpark (mogen) staan. Gevolg.. 300 meter last van de wind.. 100 meter wind vol in de rug.

Nu ben ik zelf niet zo heel breed, met mijn gewicht van 61 kg (op 1.80m) heb ik niks bij te zetten. In de bochten waaide het gewoon zo hard dat ik moeite had om in baan 1 te blijven. Sommige beuken waren gewoon zó heftig, dat ik op sommige punten, maar vooral in de bochten, bijna van de baan werd geblazen. echt niet te doen....

Maar goed, de training is doorstaan, heb ze alle 5 goed doorstaan en als ik naar mijn rondetijden kijk valt het qua verval nog wel mee allemaal, dacht dat het erger was.

* Calitomnication kan niet wachten tot de dagen weer gaan lengen en de temperatuur standaard boven de 20+ zit.

tips voor New York

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12 12:15
20+ :o

Moet er niet aan denken met hardlopen :X

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:43
Ach, dat kan best lekker zijn tijdens een easy lange duurloop :9 Maar snelheidstrainingen doe ik ook het liefst bij koel weer.

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12 08:32

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Zo, gisteravond wilde vrouwlief erg graag met mij meetrainen en dat betekent automatisch weer een Z2 training voor mij. Het weer was toch dermate niet prettig dat ik vond dat we wel (alweer) samen konden trainen. Pech voor mij, ze was niet vooruit te branden gisteren.

Op de terugweg bij de Rijnbrug omhoog en daarna omlaag toch maar even versneld, toch lekker om nog even wat aan te zetten. Kwam ik bijna bovenaan voorbij het monument en werd ik even een halve meter opzij geblazen. Terwijl het volgens mij nog niet eens echt hard aan het waaien was. :+

Als ik vanmiddag nog steeds zin heb zal ik nog even een korte interval training doen. Gewoon, omdat het kan. :)

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• MrBerger
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-12 14:52
Vanwege privé even niet hardlopen, maar wel een cross training gedaan met wat core oefeningen. Dat doe ik te weinig, voel mijn spier aardig branden...

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-12 09:09
Rudedadude schreef op woensdag 27 december 2017 @ 19:33:
Ik heb een korte trailbroek van Kalenji waar extra rekbare zakken in zitten en waar je prima een hoop extra's in kwijt kunt en waar je zonder problemen genoeg gelletjes in kwijt kunt voor een marathon. Tijdens de 60 van Texel had ik drie bidonnetjes van 120 ml met gel erin bij me en ging dat prima zonder schudden. Had ik eigenlijk niet verwacht van een Decathlonbroek. Een van m'n vesten draag ik alleen als ik ook m'n eigen drinken moet meenemen.

p.s. waar blijven alle jaaroverzichten en voornemens voor 2018? :P Ik ben nog druk bezig om m'n jaartotaal bij te werken, maar anders...
Bedankt voor de tip d:)b
Besteld gisteren mee gelopen en goed bevallen, daarna gelijk maar de laatste in mijn maat er bij besteld.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Enn whoppa. Weekdoel 1 is gehaald, inclusief wat marge. De benen leven nog en krijgen straks lekker twee dagen herstel, de voeten lijken zich langzaam aan te herstellen van de 2 dagen achter elkaar op nieuwe schoenen met weinig demping.
Komende week zelfde recept, 3x lopen, weekdoel halen en dan eens aanvoelen of ik al naar 4x durf over te gaan.

Wie heeft er nog tips voor het overschakelen van 3x naar 4x lopen per week? Ik dacht me in ieder geval aan de 10%-regel te houden qua afstand (van ~20km per week in 3x naar ~22km in 4x en dat rustig uitbouwen naar 25-26) Het zijn geen grote verschillen, maar ik wil dit lang vol kunnen houden en dus overbelasting zoveel mogelijk voorkomen.

Overigens vandaag uit soort van noodzaak onder in mijn kast een korte tight van Craft gevonden die ik vorig jaar gekregen heb met het uitlopen van het runcircuit. Die valt behoorlijk klein, maar ik kan 'm hebben :)

• tlpeter
Ik zou dan van 3x en 20km naar 4x en 18km gaan.
Gaat dat goed dan 4x en 20km de week er na.
Daarna verder uitbreiden.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Sinned123 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:07:
[...]

Bedankt voor de tip d:)b
Besteld gisteren mee gelopen en goed bevallen, daarna gelijk maar de laatste in mijn maat er bij besteld.
Deze? https://www.decathlon.nl/...-heren-zwart/_/R-p-189211
Ziet er inderdaad wel nuttig uit!

cc @Rudedadude

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-12 09:09
https://www.decathlon.nl/...zwart-oranje/_/R-p-164658

ander kleurtje maar wel stuk goedkoper

edit:
Ik zie dat de ene compressie is.

[ Voor 5% gewijzigd door Sinned123 op 05-01-2018 16:40 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• MrAcid
  • Niet online
Pathogen schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:31:
Enn whoppa. Weekdoel 1 is gehaald, inclusief wat marge. De benen leven nog en krijgen straks lekker twee dagen herstel, de voeten lijken zich langzaam aan te herstellen van de 2 dagen achter elkaar op nieuwe schoenen met weinig demping.
Komende week zelfde recept, 3x lopen, weekdoel halen en dan eens aanvoelen of ik al naar 4x durf over te gaan.

Wie heeft er nog tips voor het overschakelen van 3x naar 4x lopen per week? Ik dacht me in ieder geval aan de 10%-regel te houden qua afstand (van ~20km per week in 3x naar ~22km in 4x en dat rustig uitbouwen naar 25-26) Het zijn geen grote verschillen, maar ik wil dit lang vol kunnen houden en dus overbelasting zoveel mogelijk voorkomen.

Overigens vandaag uit soort van noodzaak onder in mijn kast een korte tight van Craft gevonden die ik vorig jaar gekregen heb met het uitlopen van het runcircuit. Die valt behoorlijk klein, maar ik kan 'm hebben :)
Wat is het (hogere) doel? Alleen om 4x per week te lopen of train je ook naar een afstand toe?
  • Indien 4x per week: wat @tlpeter zegt lijkt me goed/slim.
  • Indien een lang afstand (marathon 2019...?): eerst uitbouwen van de afstand in 3x lopen, zodat je minimaal (wekelijks) een 15km kunt lopen met 2 á 3 dagen herstel erna.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Pathogen schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:31:

Wie heeft er nog tips voor het overschakelen van 3x naar 4x lopen per week?
Zijdelingse tip: accepteer dat je bij de extra training (zonder rustdag ervoor) moe bent en pas je tempo en/of afstand aan. De training erna (inclusief rustdag dus) moet wel weer behoorlijk fris zijn anders train je jezelf mogelijk de grond in.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Xaverius

Xaverius

Ja, voor mijn marathon in november had ik de vrijdag ingecalculeerd op een uurtje sjokken. Geen tempo maar gewoon rustig kilometers maken.

Maar soms luister ik ook naar mijn lichaam. Zo wilde ik vanmiddag dus na maandag (7km), dinsdag (9km) en donderdag (11km) mijn vierde training doen, maar omdat mijn benen toch niet helemaal 100% aanvoelen ga ik liever voor wandelend geocachen morgen en zondag voor een 22-25 km training.

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:21
Vanmorgen de deur uit voor een rustig 10 km loopje, na 400 meter horloge dood :(
Nouja... ook wel eens lekker om zonder horloge op gevoel te lopen.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:48
Normaalgesproken train ik op zaterdag altijd bij een vereniging op de baan onder begeleiding. Vandaag had mijn trainer aldaar bedacht dat het wel leuk zou zijn om eens naar buiten te gaan. Dus hebben we een mooi rondje in de buurt van Nijkerk ( ik train daar dus bij de plaatselijke AV ) gedaan. Redelijk hoge snelheid (16.5 gemiddeld).

Vanmiddag nog een bruggenrondje en dan is het weer klaar voor deze week. Heb mijzelf tot doel gesteld dat ik dit jaar eindig met minimaal 2000 kilometer op de teller. Dat is inclusief de nodige wedstrijdjes en de marathon in September. Voor de snelle rekenaars, dat betekend dus ongeveer 38.46 kilometer per week..

Strava | AP | IP | AW

• MrAcid
  • Niet online
Roadman schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 11:28:
Vanmorgen de deur uit voor een rustig 10 km loopje, na 400 meter horloge dood :(
Nouja... ook wel eens lekker om zonder horloge op gevoel te lopen.
Haha knap! Ik zou naar huis gegaan zijn denk ik. Wat niet op Strava staat telt niet. :+

• MrAcid
  • Niet online
Webgnome schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:23:
Normaalgesproken train ik op zaterdag altijd bij een vereniging op de baan onder begeleiding. Vandaag had mijn trainer aldaar bedacht dat het wel leuk zou zijn om eens naar buiten te gaan. Dus hebben we een mooi rondje in de buurt van Nijkerk ( ik train daar dus bij de plaatselijke AV ) gedaan. Redelijk hoge snelheid (16.5 gemiddeld).

Vanmiddag nog een bruggenrondje en dan is het weer klaar voor deze week. Heb mijzelf tot doel gesteld dat ik dit jaar eindig met minimaal 2000 kilometer op de teller. Dat is inclusief de nodige wedstrijdjes en de marathon in September. Voor de snelle rekenaars, dat betekend dus ongeveer 38.46 kilometer per week..
Is dat dan een speciale AV? Of train je gewoon met de lopers mee? Grappig dat de snelheden en afstanden redelijk overeenkomen met (snelle) lopers!

• Webgnome
Is geen speciale AV. Train in principe gelijktijdig met een andere loopgroep maar omdat mijn snelheid op de baan toch echt wel een stuk hoger ligt ( 17 ~ 18 gemiddeld met uitschieters naar 20 ) heb ik mijn eigen programma.

De snelheden liggen op de langere afstanden inderdaad niet zo heel ver van de snellere lopers maar het doel is om dit jaar die snelheid hoger te krijgen. Het doel is om aan het eind van deze maand de 20 kilometer met een gemiddelde van 16,5 km/u t te kunnen volbrengen. En dat tot aan het september opgewerkt naar een gemiddelde van 20 km/u.

offtopic:
ben zelf geen echte topper. Die halen met gemak 20 km/ u gemiddeld ;)

Strava | AP | IP | AW

• Rudedadude

Rudedadude

ik heb de compressieloze, deze dus:
https://www.decathlon.nl/...opers-heren/_/R-p-121345#

Ik kan op de afbeeldingen niet zo goed zien of de zakken bij degene met compressie net zo groot zijn.

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-12 14:29

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Webgnome schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 13:07:
Is geen speciale AV. Train in principe gelijktijdig met een andere loopgroep maar omdat mijn snelheid op de baan toch echt wel een stuk hoger ligt ( 17 ~ 18 gemiddeld met uitschieters naar 20 ) heb ik mijn eigen programma.

De snelheden liggen op de langere afstanden inderdaad niet zo heel ver van de snellere lopers maar het doel is om dit jaar die snelheid hoger te krijgen. Het doel is om aan het eind van deze maand de 20 kilometer met een gemiddelde van 16,5 km/u t te kunnen volbrengen. En dat tot aan het september opgewerkt naar een gemiddelde van 20 km/u.

offtopic:
Van 16,5 naar 20 gemiddeld op een afstand van 20km, in slechts 9 maanden? Op z’n minst ambitieus..

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• Webgnome
frankwopereis schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 15:02:
[...]

Van 16,5 naar 20 gemiddeld op een afstand van 20km, in slechts 9 maanden? Op z’n minst ambitieus..
Je moet een uitdaging hebben hè :)

Strava | AP | IP | AW

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@tlpeter @MrAcid @kenneth bedankt voor de tips. Het doel is om dit jaar mijn belastbaarheid omhoog te krijgen, afstand is voorlopig niet belangrijk. Ik hoop hiermee volgend jaar makkelijk te kunnen schakelen naar een schema voor een grote afstand en nu gewoon een strakke basis te leggen in de tijd die beschikbaar is.
Wie weet trap ik er nog een pr of 2 mee stuk. Zowel mijn 5 als 10 kunnen beter, maar dan moet de mogelijkheid er wel zijn om een wedstrijdje te lopen.

Tot nu toe heb ik thuis behoorlijk volle handen met twee kinderen en een vrouw die echt graag wil afvallen en gezonder worden. Gelukkig had ik hier al volledig rekening mee gehouden 😊 Nummer twee heeft behoorlijk last van krampjes maar huilt gelukkig niet ieder wakker moment zoals nummer één deed.
Maar goed, terwijl ik dit tik zit ie bij mij in de draagzak en ligt mama uitgeteld op de bank te slapen.

Ik dwaal af, wat ik hiermee wilde zeggen: mijn looptijd is beperkt tot de lunchpauze en het doel is die tijd maximaal te besteden. 4x in 5 dagen vind ik de max, dus daar wil ik komen 😛

• Webgnome
Het was te mooi weer vandaag dus net even een bruggentraining er achteraan geplakt. Alle drie drie de bruggen van Arnhem op en af.

Nu eerst weekend ;)

Strava | AP | IP | AW

• Xaverius

Xaverius

Ik ben eerlijk gezegd nog maar één keer hier in Arnhem een wheeler tegengekomen en dat was @Webgnome . Het kan zijn dat er hier in de regio meer zijn maar op mijn rondjes kom ik ze niet tegen.

Morgen ga ik de Veluwezoom over, alleen moet ik de route nog even uitstippelen op Garmin want ik loop op routenavigatie. Zoveel links- en rechtsaf slaan in een gebied dat ik deels ken, daar ga ik de gok niet op nemen. Plan is 22-25 kilometer en ik hoef niet op 30+ uit te komen. :+
Ik moest hier even gniffelen...
Is dat een telefoon in je tight of ben je blij om mij weer te zien? _O-

[ Voor 28% gewijzigd door Xaverius op 06-01-2018 17:02 ]

Stop de verwelking!

• MrAcid
  • Niet online
Webgnome schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 13:07:

offtopic:
Gewoon alles buitenbaan doen, dat poetst de verschillen wel weg denk ik? :)

• Rudedadude

Rudedadude

En de eerste wedstrijd van het jaar zit er alweer op :) De Florijn Winterloop in Woudenberg heeft diverse afstanden, maar de 10 EM is de knau gecertificeerde wedstrijdloop. Omdat er in januari niet zo heel veel wedstrijden zijn trekt deze een redelijk sterk deelnemersveld. 600 lopers op deze afstand (ok, geen dam-tot-dam toestanden). Ik werd vandaag 43ste, maar dat was niet omdat het slecht ging.

Ik had gisteravond een etentje, was laat thuis en had besloten om vanochtend te besluiten of ik mee zou doen (ik had me nog niet ingeschreven). Vanochtend kriebelde het toch wel, dus een goed havermout ontbijt (mijn standaard voor elke wedstrijd) en de spullen bij elkaar gezocht. 5 graden is bij wegwedstrijden nog wel kortebroeken weer, 2 laagjes voor boven en iets voor onderweg is op zo'n afstand niet nodig.

Ik had gezien dat de winnaars van afgelopen jaren zo rond de 53 minuten liepen, dus vooraan staan was niet nodig. Dus ben ik van achter het startvak ingelopen tot ergens 10e - 15e rij. Daar stond zowaar een bekende, dus al pratend gewacht tot het startschot. Mijn doel was simpelweg om gemiddeld sneller dan 4:00/km te lopen. Direct naast me stond iemand met hetzelfde doel, dus we gingen gezamenlijk op. Na de eerste kilometer slalommen en inhalen liepen we inderdaad samen en nog een kilometer verder was de groep aangegroeid tot een man of 8. Dat loopt toch wel prettig en we hebben redelijk gerouleerd, tot ongeveer 10 kilometer. Toen begon een afvalrace waarbij een tweetal lopers die eerder gedemareerd waren weer teruggepakt werden en er achteraan lopers begonnen af te vallen. Ik deed daar prettig aan mee, door vooraan het tempo in elk geval op de 3:53 te houden. Bij mij zijn mijn longen vaak de beperkende factor in mijn tempo, maar de salbutamol deed vandaag goed zijn werk (ik haal vast niet de waardes van Froome, maar zonder krijg ik acuut last van inspanningsastma). Toen een medeloper versnelde kon ik mee en zo liepen we rond kilometer 12 nog maar met z'n 3-en. Omdat ik gevoelsmatig nog over had ben ik na 12,5 km versneld tot 3:50/km en kwam ik alleen te lopen. Richting de finish haalde ik nog een stuk of 5 lopers in die eerder een behoorlijk eind voor hadden gelopen, waarbij ik elk inhaalmoment probeer te gebruiken voor nog een verdere versnelling. Met volle sprint de finish over in uiteindelijk netto 1:02:26. Geen idee of er vandaag nog veel meer gezeten zou hebben, maar door de wedstrijdopbouw en de negatieve split voelde dit wel heel prettig :) . En omdat ik mijn eerste 10EM in wedstrijdverband had gelopen met een lichte griep was dit een verbetering van mijn PR met 3,5 minuut. Ondanks een 43ste plaats dus dik tevreden :)

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:28

Galois

1811 - 1832

De afgelopen twee jaar heb ik max 3 dagen achter elkaar niet gelopen. Maatje van mij (sportdocent) gaf aan dat het verstandig is om zo eens per jaar/half jaar, wel een weekje totale rust in te plannen.

Ik ben dus van plan om vanaf vandaag t/m zaterdag niet te lopen. Kijken hoe dat bevalt. Ik heb altijd wel wat (onschuldige) pijntjes. Wellicht dat zo'n herstel wel goed voor mij is en een boost geeft...

Doen jullie dat wel eens? Bewust een weekje rust in je trainingsschema opnemen?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Roadman
Galois schreef op zondag 7 januari 2018 @ 12:12:
De afgelopen twee jaar heb ik max 3 dagen achter elkaar niet gelopen. Maatje van mij (sportdocent) gaf aan dat het verstandig is om zo eens per jaar/half jaar, wel een weekje totale rust in te plannen.

Ik ben dus van plan om vanaf vandaag t/m zaterdag niet te lopen. Kijken hoe dat bevalt. Ik heb altijd wel wat (onschuldige) pijntjes. Wellicht dat zo'n herstel wel goed voor mij is en een boost geeft...

Hoop voor je omgeving niet dat je chagrijnig wordt :+
Geen rust, maar wel bewust eens een weekje wat minder km's maken. Bijvoorbeeld aankomende week om uitgerust aan de start in Egmond te staan.

Vandaag werkte mijn horloge gelukkig weer, een van de contactpunten voor het opladen was nogal smerig geworden waardoor er geen goed contact gemaakt werd. Even schoonmaken en weer opladen maar. Gelijk van het vol geladen horloge gebruik gemaakt om een rondje Marken te doen op rustig tempo.

Uiteindelijk 15 KM gelopen waarbij de helft van het aantal kilometers er tegen de noord ooster wind in gebeukt mocht worden. Gelukkig op de terug weg wind in de rug en terug naar het vaste land gevlogen. Nu komende week weer rustig aan en hopen op zulk weer als vandaag volgende week in Egmond. (Ok, iets minder wind mag wel en een andere windrichting)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Hoe oud ben je? :P Als ik (38 jaar) een paar dagen niet loop dan roest alles vast.

Ik doe wel eens een weekje alleen maar kort en rustig zodat ik goed herstel maar alles wel soepel blijft. Langer dan twee dagen rust probeer ik te voorkomen. De laatste kalenderweek dat ik niet heb gelopen was augustus 2015, wegens ziekte.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:40

thijsco19

KTM 990 SMT

Wegens omstandigheden laatste week van 2017 niet gelopen. Met oud en nieuw met griep op de bank gelegen.
Gister weer voor het eerste gelopen en merkte duidelijk dat ik 'er weer in moest komen'. Sowieso heeft de griep altijd een naar effect op mij betreft conditie en energie.

Over 3.5 / 4 weken moet ik weer fit genoeg zijn aangezien ik dan me brandweer toelatingstest heb. Waaronder 2.4km lopen in 12 minuten.
Laatste paar keer dat ik gelopen had lukte me dat, evenals bijna een volle 5km.

Verwacht dat het met 2 a 3 keer per week lopen wel gaat lukken.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Me gisteren na de voetbalwedstrijd van mijn oudste zoon door mijn vrouw laten droppen ergens op het platteland. Daarna via zoveel mogelijk onverhard weer huiswaarts. Wat een partij blubber en nattigheid. Zelfs nog ergens met 1 been tot aan de knie weg gezakt in een op het 1e gezicht ondiepe plas :+ Toch weer 15km in de benen. Brengt de eerste week op 27, zo gaat die 1K er wel komen in 2018. Alleen nog eens een paar sealskinz sokken aanschaffen, lijkt me toch net even wat lekkerder dan met natte voeten in de sokken lopen soppen.
.....
Ja hoor. Als het er kwa tijd niet van komt of ik gewoon toe ben aan rust, dan zit er wel eens een week tussen de loopjes. Bevalt me prima. 1e loopje daarna is dan weer zo enorm lekker.

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:23
Wat een lekker loop weer vandaag! Ben net terug van een klein 7 km rondje. Heb afgelopen december wat knie pijntjes gehad. Na 3 weken rust dit jaar al 2 korte rondjes pijn vrij gelopen! =)

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12 08:45

racoon

mooowwww

extra paar schoenen besteld, betaalde ik in mei vorig jaar nog €125,- nu heb ik dezelfde schoenen voor rond de €80,- gekocht, zijn een paar hoka's waar ik erg fijn lange afstanden op loop, zag ze toevallig in de aanbieding en dacht meteen een extra paar aanschaffen, dit ook omdat ik op mijn huidige schoenen wat klachten krijg, blijvend spierpijn in mijn bovenbeen, ben daarvoor al bij de fysio.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:32
Ik heb net als @cverkooyen vanochtend ook een rondje gelopen. Toen ik de deur open deed wilde ik bijna weer terug naar binnen vanwege het koude gevoel.
Eenmaal aan het lopen was het heerlijk! Uiteindelijk 8,5 KM geworden. Daarmee de eerste week van 2018 op 26,4 KM afgesloten. Eind januari begint de voetbal weer, dus dit aantal hou ik niet vol.

• tlpeter
Vandaag weer lekker een cross (pagnevaartcross) gelopen.
Het was ijskoud door de wind dus lekker warm ingepakt. Ik had twee lange tights aangedaan en een windjack met daar overheen nog een oude dikke trui.
Voor de start nog een warme chocomel en een erwtensoep gegeten (ik was vroeg)
Uiteindelijk effe ingelopen en vijf minuten voor de start broek, jas en trui uitgedaan. Nu voelde ik hoe koud het echt was door die gure wind.
Zoals altijd lekker hard van start gegaan en het eerste rondje (zou 2km zijn maar was 250m korter) lekker geknald. Het tweede rondje was een stuk zwaarder door de hoogte verschillen (en het snelle starten)en ik kreeg steken in mijn zij dus het tempo moest omlaag. Ondertussen werd ik al ingehaald door de wedstrijd lopers dus dat kwam goed uit. Derde rondje op karakter gelopen en even getwijfeld of ik nog wel de vierde en laatste ronde zou lopen. Gelukkig waren de steken in mijn zij weg en kon ik nog een beetje versnellen. Daardoor bleef ik een wedstrijd loper nog net voor die mij nog probeerde in te halen (die liepen 5 rondes) maar dat lukt gelukkig niet :)
Uiteindelijk 7 kilometer gelopen en helemaal kapot.
Toch vind ik dit leuk al is het een stuk zwaarder dan op straat lopen. Wel is het beter voor mijn benen en voeten want daar mis is nog wat spierkracht.

• Webgnome
Het was weer duurtraining zondag. Net geen 20km aangetikt. Het was uit de wind heerlijk weer maar wind tegen heel erg koud. Morgen even een rustdag (actieve rust > zwemmen) en dan dinsdag weer beginnen met krachttraining

Strava | AP | IP | AW

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:42
Ik kom nog even terug op de hardloop/fiets discussie: Ik heb een tijdje getraind met een triatleet. Op aanraden van hem een ook een aantal keer een combinatie van hardlopen en fietsen gedaan, waarbij je fietsen afwisselt met hardlopen met de fiets aan de hand (één hand op je zadel bijvoorbeeld).

Ik loop niet hele grote afstanden en hiermee vergroot je je bereik enorm. Ik kan een heel groot gedeelte langs de rivier hardlopen, in plaats van bij het bereiken van de rivier moeten omdraaien omdat ik halverwege mijn loopafstand zit. Daarnaast vind ik de afwisseling van intensiteit ook fijn.

Waarschijnlijk geen groot geheim voor de du- en triatleten maar ik had er zelf nooit over nagedacht.

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Vanmorgen, net als vrijdag 10km gelopen. Met 20,6 op schema ;)
Volgende week 2x12, week daarna 14 en 15 en week daarna 16.
Dit om in Apeldoorn de 10EM te kunnen lopen (4 feb).

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• Xaverius

Xaverius

Roodey schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:31:
Eind januari begint de voetbal weer, dus dit aantal hou ik niet vol.
Natuurlijk wel! 8)

Stop de verwelking!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:10
FreeShooter schreef op zondag 7 januari 2018 @ 18:08:
Ik kom nog even terug op de hardloop/fiets discussie: Ik heb een tijdje getraind met een triatleet. Op aanraden van hem een ook een aantal keer een combinatie van hardlopen en fietsen gedaan, waarbij je fietsen afwisselt met hardlopen met de fiets aan de hand (één hand op je zadel bijvoorbeeld).

Ik loop niet hele grote afstanden en hiermee vergroot je je bereik enorm. Ik kan een heel groot gedeelte langs de rivier hardlopen, in plaats van bij het bereiken van de rivier moeten omdraaien omdat ik halverwege mijn loopafstand zit. Daarnaast vind ik de afwisseling van intensiteit ook fijn.

Waarschijnlijk geen groot geheim voor de du- en triatleten maar ik had er zelf nooit over nagedacht.
maar dat loopt toch helemaal niet fijn? Ik merk dat ik erg gehecht ben aan mijn 'houding' en dat de stand van m'n armen voor m'n gevoel erg bijdraagt aan mijn efficientie van lopen.

En kan je niet beter een hand aan het stuur houden? Anders gaat die fiets toch alle kanten op :P

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Bartske schreef op zondag 7 januari 2018 @ 22:51:
[...]

maar dat loopt toch helemaal niet fijn? Ik merk dat ik erg gehecht ben aan mijn 'houding' en dat de stand van m'n armen voor m'n gevoel erg bijdraagt aan mijn efficientie van lopen.

En kan je niet beter een hand aan het stuur houden? Anders gaat die fiets toch alle kanten op :P
Daar heb je een stuurblokkering voor. Kun je op het balhoofd of onder de stang monteren. Of gewoon veel oefenen }:O

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteren een 10k gelopen (Nieuwjaarsloop Boekend) en de opdracht was van te voren duidelijk; eerste 8 op 95% (4.40/km), de laatste 2 op 100% (4.25/km). We zouden met de hele trainingsgroep (5 man in totaal) gezamenlijk lopen, dus we konden elkaar mooi uit de wind houden en koppositie afwisselen etc. Onze tijd zou dan ergens op 46' hoog uit gaan komen.
Op het laatste moment besloot onze trainer om met ons mee te lopen en daarmee het aanvalsplan te wijzigen. Ipv 4.40 liepen we de eerste km 4.07. Daarna zakte het tempo wat terug naar 4.20, maar kroop weer langzaam omhoog; 4.15, 4.13, 4.08 en de laatste km op 3.58). Eindtijd 42.08. Slechts 40 seconden boven mijn PR.

Al met al een lekker trainingsrondje waar we als groep hebben laten zien dat we goed kunnen samenwerken. Als we dit bij meerdere wedstrijden zo kunnen doen, dan gaan er nog heel wat PR's sneuvelen :)

tips voor New York

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-12 10:38

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

ik loop regelmatig een paar dagen niet, maar da's dan meer omdat het gezinsleven ook zo z'n tijd opeist. Afgelopen week helemaal niet gelopen, omdat ik dusdanig veel last had van mn linkerkuit. ik hoop dat dit een gevolg is van de 200 km die ik per-se in december wilde lopen, en niet van het feit dat ik andere schoenen heb... We gaan het meemaken zodra ik weer ga lopen. Zal nog een weekje duren denk ik ; pijn is nu wel weg bij gewoon lopen/ dagelijkse belasting, maar af en toe voel ik nog wel dat het nog niet helemaal goed zit. Ter compensatie zaterdag maar weer op de fiets gestapt om een uurtje los te rijden. Dat ging best heel lekker met uiteindelijk 35km met een avg van 32km/h :)
https://www.relive.cc/view/1343466142
wil de komende maanden het fietsen en lopen weer gaan afwisselen, zodat ik ook de belasting van mn spieren iets beter verdeel; een maand zoals december was leuk om te proberen, maar verre van gezond O-)

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• Webgnome
kwakke01 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 08:12:
[...]

wil de komende maanden het fietsen en lopen weer gaan afwisselen, zodat ik ook de belasting van mn spieren iets beter verdeel; een maand zoals december was leuk om te proberen, maar verre van gezond O-)
van het weekend bij de plaatselijke AV een ElliptiGO demonstratie gezien. Dat is een fiets waar je een loopbeweging op maakt. Het zag er heel gek uit maar het ging hard.. Misschien iets om naar te kijken?

Strava | AP | IP | AW

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Bartske schreef op zondag 7 januari 2018 @ 22:51:
[...]

Een fiets geeft wel nog een extra dimensie, maar lopen met een (hardloop)buggy is ook even wennen qua techniek.
Wat je vooral bij moet stellen zijn je verwachtingen :P Je zult niet de snelste, meest efficiënte rondjes lopen met iets aan je handen. Er was een punt dat het me een hele minuut per kilometer scheelde :)
Maar je benen lopen wel gewoon de kilometers. Trainen op techniek en efficiëntie kan dan de volgende keer wel.

• Rudedadude

Rudedadude

Webgnome schreef op maandag 8 januari 2018 @ 08:25:
[...]

van het weekend bij de plaatselijke AV een ElliptiGO demonstratie gezien. Dat is een fiets waar je een loopbeweging op maakt. Het zag er heel gek uit maar het ging hard.. Misschien iets om naar te kijken?
Heb ik! (Elliptigo Arc) Heeft 3 maanden stilgestaan omdat ik een lekke band had, maar dit weekend eindelijk een nieuwe band om gedaan en weer even een heel klein rondje op gefietst. Vorig jaar heb ik er zo'n 500 km op gefietst en het is een mooie aanvulling op het hardlopen. ik ga kijken of ik hem dit jaar als 5e training per week kan toevoegen.

• kwakke01

kwakke01

Webgnome schreef op maandag 8 januari 2018 @ 08:25:
[...]

nah, ik ben meer een fietser die erbij loopt; alleen afgelopen jaar moest ik wel lopen omdat dat mn nek minder belast dan het fietsen. Ik hoop nog altijd dat ik de belasting van mn nek met kleine stapjes kan verhogen, maar ben daar zeer terughoudend mee. Lopen gaat vooralsnog goed, dus dan doen we dat dus. als het niet kan zoals het moet...
Sowieso helpt lopen beter tegen het wegwerken van de extra kilo's die ik nog aan me heb hangen, dus ook dit jaar zal ik met name lopen (m.u.v. het eerste kwartaal; na de Amstelgoldrace zal ik weer meer lopen ;) ) alleen het weer valt nu nog uit in het voordeel van het lopen; met natte koude omstandigheden loop ik liever dan dat ik fiets..

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

kwakke01 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:09:
[...]

nah, ik ben meer een fietser die erbij loopt; alleen afgelopen jaar moest ik wel lopen omdat dat mn nek minder belast dan het fietsen. Ik hoop nog altijd dat ik de belasting van mn nek met kleine stapjes kan verhogen, maar ben daar zeer terughoudend mee. Lopen gaat vooralsnog goed, dus dan doen we dat dus. als het niet kan zoals het moet...
Sowieso helpt lopen beter tegen het wegwerken van de extra kilo's die ik nog aan me heb hangen, dus ook dit jaar zal ik met name lopen (m.u.v. het eerste kwartaal; na de Amstelgoldrace zal ik weer meer lopen ;) ) alleen het weer valt nu nog uit in het voordeel van het lopen; met natte koude omstandigheden loop ik liever dan dat ik fiets..
Je zou ook een ligfiets kunnen overwegen :)

• MrAcid
  • Niet online
FreeShooter schreef op zondag 7 januari 2018 @ 18:08:

Ik ben me aan het verdiepen in triathontraining en dit is volgens mij vrij onconventioneel en lijkt me persoonlijk ook best wel kut. :+

• Xaverius

Xaverius

Had ik weer. :+
Gisteren begon ik met een 24km training over de Posbank, onderweg nog een geocache meegepakt omdat ik er toch vlak langs kwam. Eerlijk gezegd vond ik het wat frisjes en mijn route op mijn horloge was niet 100% secuur wat soms even teruglopen was.

En toen kwam ik op ongeveer 13 kilometer en zag ik ineens witte takken liggen. Apart want het kon geen ijsafzetting zijn. Dus ik stop even, bekijk het goed en zie vezels. Dus schimmel, maar ik heb in mijn 44 jaar dit nog nooit gezien dus ik maak een foto, doe een tweet met een mention naar @Megaflix en Boswachter Tim (omdat ik alleen die uit mijn hoofd ken op twitter). Bij mijn volgende fotostop (Schotse Hooglanders) had ik al antwoord van Megaflix dat het ijshaar is en dat zie je niet vaak. Dus ik blij dat het mysterie opgelost is, ik kon mooi via de hondenuitlaatplaats (op de hei) terug naar mijn auto toe. Na een dag zit ik nu op bijna 6500 weergaven van die tweet. Geinig hoe zoiets tijdens het hardlopen tot stand is gekomen. Ja, ik kijk altijd om mij heen in de natuur.

Hier is de link naar mijn FB bericht hierover inclusief foto's.

Stop de verwelking!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-12 17:07
Meer dan een week te laat, maar toch nog even mijn cijfers van afgelopen jaar, plus de plannen voor 2018.

Dit jaar voor het eerst met meer structuur getraind, namelijk met TrainAsOne. Dat bevalt me wel, alhoewel het algoritme soms rare dingen uitspuugt: 'Leuk dat je gisteren 25km hebt gelopen, ga voor je morgen maar even 6 minuten rustig rennen..' Ja, euh, 5 minuten inlopen en 1 minuut op Easy....daar trek ik mijn schoenen niet voor aan. De training nog een dag verplaatsen en ik kreeg een betere (lees: uitdagender) workout.

Vergeleken met 2016 heb ik minder kilometers gelopen, vooral vanwege een blessure. Ik heb echter niet stil gezeten, want ik heb de fiets in die periode ook weer eens uit de schuur gehaald.
Omdat het hier het hardlooptopic is, richt ik me daar even op.

20162017
1303km1179km
10,7km/u10,05km/u

Verklaringen (excuses?) voor deze tempodaling?
  • TOA begint iedere training met minuten warmup op een zeer laag tempo, die neem ik mee in m'n meting.
  • Een aantal lange runs gedaan in 'extreme' condities: 30 graden + bij Veluwezoomtrail en een run rondom Hoenderlo.
  • Wezen rennen in de Vogezen, hoogtemeters, geen snelheidsrecords.
Plannen voor 2018
  • Uitlopen Asselronde met een nieuw PR en zonder kramp in de laatste kilometer :P
  • Veluwezoomtrail, hopelijk iets dragelijker temperatuur, hoewel het wel een extra dimensie was vorig jaar
  • TAO blijven volgen, en eens zien of ik nog ergens wat doelen kan vastleggen
  • Weer een vakantiebestemming uitzoeken met uitdagende trails en hoogtemeters
oh, en iedereen natuurlijk de beste (sportieve) wensen voor 2018!

[ Voor 0% gewijzigd door TheOmen op 08-01-2018 21:54 . Reden: typo's ]

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-12 20:12
MrAcid schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:44:
[...]

Ik ben me aan het verdiepen in triathontraining en dit is volgens mij vrij onconventioneel en lijkt me persoonlijk ook best wel kut. :+
Ik ben al een aantal jaren lid van een triathlon vereniging waarbij ik elk jaar ook deelneem aan meerdere triathlons, echter ik nog nooit iemand gesproken of gezien die trainde met een fiets aan zijn hand.
Het doel ontgaat mij ook, het gedeelte welke je tijdens een triathlon met de fiets loopt is zeer gering.
Transition wordt wel getraind maar daarbij gaat het om de snelheid van wisselen (Fiets naar ren schoenen) en het overschakelen (spieren) van fietsen naar rennen gedurende de eerste 100en meters. Daarvoor moet je uiteraard eerst een afstand gefietst hebben op hoog tempo.
Als ik de methode van frankwopereis zou toepassen zou ik (zoals ik soms doe) er de voorkeur aan geven om een vast rondje te fietsen (10K), de fiets neer te zetten, een rondje lopen (1-2KM) en vervolgens weer op de fiets te stappen. (uiteraard wel de fiets uitrusten met toe clips)

Rennen met de fiets is zoals MrAcid aangeeft is inderdaad K*t.

• kwakke01

kwakke01

Pathogen schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:34:
[...]

Je zou ook een ligfiets kunnen overwegen :)
liggen daar heb ik al een bank voor :P

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zo, mijn weekdoel maar meteen weer een schop gegeven door ruim 7km in een pauze te rennen. Merk wel dat ik ondertussen structureel mijn pauze oprek :P da's nou eigenlijk ook weer niet de bedoeling...
Ben wel volledig overtuigd dat ik de 900km-grens ga doorbreken dit jaar. Mocht het echt geweldig gaan in januari dan ga ik overwegen mijn doel te verzetten naar 4 digits... 1000km lopen in een jaar spreekt tot nu toe toch wel tot de verbeelding, maar wie weet!

Heb de laatste tijd door droge lucht + wrijving veel last van eeltvorming onder mijn voeten. Ook op wat vervelende plekjes. Binnenkort eens kijken of ik dat er een beetje afkrijg :)

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zondag de HM van Egmond.

Eerste keer dat ik meedoe aan Egmond en eerste keer dat ik een HM doe (wel al drie keer tijdens trainen aangetikt).

Hebben jullie nog tips en adviezen?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• MrAcid
  • Niet online
anandus schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:41:
Zondag de HM van Egmond.

Eerste keer dat ik meedoe aan Egmond en eerste keer dat ik een HM doe (wel al drie keer tijdens trainen aangetikt).

Hebben jullie nog tips en adviezen?
  • Als je (vol) wind tegen hebt op het strand: blijf achter een groepje, ook als ze net wat te langzaam gaan voor je gevoel.
  • Strand op en af: kleine stapjes door het mulle zand, niet te hoog tempo. Loop eventueel (ver) buitenom als het zand daar nog een stuk harder is.
  • Kleed je niet te warm - in Egmond lopen sommigen erbij alsof ze op poolexpeditie gaan. Aanvulling daarop: neem wel een vuilniszak of oude trui mee (die je kwijt kan raken) voor in het startvak - je staat daar altijd VOL in de wind. Hou eventueel de eerste 500m/1000m aan zodat je extra snel opwarmt en gooi daarna op een goeie (lees: dat het weer wordt opgeruimd) plek weg.

• Trenchdog
Afhankelijk van de wind zul je op het strand meer of minder voordeel hebben van het 'slipstreamen' achter andere lopers aan. Tenzij je helemaal vooraan loopt, zal het zich vanzelf wijzen (go with the flow). Strand op, maar vooral af de duinen in zijn plekken waar je makkelijk in het rood kan lopen door mul zand in combinatie met heuvel af/op. Pas daar even je tempo aan en blaas jezelf niet op.

Als je het strand af komt, ga je een relatief smal deel van het parcours op (fietspaden door de duinen). Probeer daar tussen mensen te zitten die jouw tempo lopen, inhalen gaat daar slecht. Op het strand moet je wat dat betreft dus niet te rustig gaan lopen, dat kan je daar opbreken. Naar het einde toe wordt dat weer beter. De eerste kilometers na de start zijn overigens prima te doen qua breedte.

Dit alles op basis van eigen ervaring van twee en drie jaar geleden. Je beleving zal ook afhangen van je doel: lekker uitlopen of voor de prestatie gaan.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Calitomnication schreef op maandag 8 januari 2018 @ 07:51:
Gisteren een 10k gelopen (Nieuwjaarsloop Boekend) en de opdracht was van te voren duidelijk; eerste 8 op 95% (4.40/km), de laatste 2 op 100% (4.25/km). We zouden met de hele trainingsgroep (5 man in totaal) gezamenlijk lopen, dus we konden elkaar mooi uit de wind houden en koppositie afwisselen etc. Onze tijd zou dan ergens op 46' hoog uit gaan komen.
Op het laatste moment besloot onze trainer om met ons mee te lopen en daarmee het aanvalsplan te wijzigen. Ipv 4.40 liepen we de eerste km 4.07. Daarna zakte het tempo wat terug naar 4.20, maar kroop weer langzaam omhoog; 4.15, 4.13, 4.08 en de laatste km op 3.58). Eindtijd 42.08. Slechts 40 seconden boven mijn PR.

Al met al een lekker trainingsrondje waar we als groep hebben laten zien dat we goed kunnen samenwerken. Als we dit bij meerdere wedstrijden zo kunnen doen, dan gaan er nog heel wat PR's sneuvelen :)
als 4.25/km 100% is, hoe kun je dan 4.07, 4.20, 4.15, 4.13, 4.08 en 3.58/km lopen? >:)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

P.O. Box schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:50:
[...]

als 4.25/km 100% is, hoe kun je dan 4.07, 4.20, 4.15, 4.13, 4.08 en 3.58/km lopen? >:)
Keihard over je max gaan natuurlijk!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

P.O. Box schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:50:
[...]

Harder lopen dan de bedoeling is :P. Volgens mij staat de 100% gelijk aan mijn omslagpunt. Alles sneller is dus harder (of zoals de trainer het noemt; te hard). Maar de tijden zijn gebaseerd de prestaties van 1 jaar geleden, lijkt het erop dat ik weer iets sneller ben geworden :).

tips voor New York

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:32
frankwopereis schreef op zondag 7 januari 2018 @ 19:02:
Vanmorgen, net als vrijdag 10km gelopen. Met 20,6 op schema ;)
Volgende week 2x12, week daarna 14 en 15 en week daarna 16.
Dit om in Apeldoorn de 10EM te kunnen lopen (4 feb).
Tot volgende maand! :)
Ik ben, vanwege een volle dag gisteren, al voor 7.45 de deur uitgegaan voor een 16 (.1 :P ) km run. Het was de eerste 2 km misschien wat frisjes, maar wat heb ik lekker gelopen zeg. In het donker de deur uit en met licht weer thuiskomen. Moet ik vaker doen! Kwam zelfs nog 2 reeën op mijn pad tegen toen ik alweer aardig dicht bij Apeldoorn in de buurt was. Ze keken net zo verbaasd als ik :D

• anandus
  • Niet online
Dank voor de tips, @MrAcid en @Trenchdog!

Het ziet er naar uit dat het zuid-zuidoostenwind wordt, dus best wind tegen op het strand, vermoed ik.
Gelukkig wel wind mee in de tweede helft, dat wel :)

Ook is het opkomend tij, dus een krimpend strand, spannend :P
Het water staat om 10.36 uur op de laagste stand en om 14.35 uur is het hoogtij.
Ik start om 13:00

Ik heb er onwijs zin in, maar ben ook rete-nerveus :D
Geen flauw idee wat ik moet verwachten, verwacht haast een Marathon des Sables. Maar dan heel koud :+

[ Voor 20% gewijzigd door anandus op 08-01-2018 17:22 ]

• MrAcid
  • Niet online
anandus schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:19:

Het ziet er naar uit dat het zuid-zuidoostenwind wordt, dus best wind tegen op het strand, vermoed ik.

[...]

Geen flauw idee wat ik moet verwachten, verwacht haast een Marathon des Sables. Maar dan heel koud :+
Dan schrijf je Egmond wel een beetje teveel heroïek toe hoor. :+

Dat tij hebben ze ook jaarlijks mooie verhalen over - elke keer is het 'spannend en loeizwaar' voor de lopers. In de praktijk heb je bijna altijd een goed beloopbaar strand. ;)

(Sorry!)

• anandus
  • Niet online
Haha, don't be ;)

Het is juist fijn om te horen dat het mee kan vallen :) (vergeleken met de spookbeelden in mijn hoofd :P )

• Trenchdog
anandus schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:37:
[...]

Haha, don't be ;)

Het is juist fijn om te horen dat het mee kan vallen :) (vergeleken met de spookbeelden in mijn hoofd :P )
Ben je gewend om op hartslag/gevoel te lopen? Gebruik dat om op het strand het juiste tempo te vinden, en negeer je tijden. En verder valt het strand eigenlijk altijd wel mee :)

• anandus
  • Niet online
Trenchdog schreef op maandag 8 januari 2018 @ 18:04:
[...]

Ben je gewend om op hartslag/gevoel te lopen? Gebruik dat om op het strand het juiste tempo te vinden, en negeer je tijden. En verder valt het strand eigenlijk altijd wel mee :)
Ja, laatste paar maanden ben ik heel erg op hartslag gaan lopen.
Heb echt een 'sweet spot' gevonden waarbij ik letterlijk uren lekker door kan lopen maar nog een (voor mij) redelijk tempo aan kan houden.
Niet mijn snelste 'hijgend paard' tempo, maar wel mijn meest comfortabele :)

Was al van plan om dat een beetje aan te gaan houden.

Ongeveer 134, trouwens. Voor de meesten laag, maar mijn hartslag komt zelden/nooit boven de 165 uit bij maximale inspanning.
Geen flauw idee wat voor zone dat is ofzo, heb me daar niet echt in verdiept :)

[ Voor 17% gewijzigd door anandus op 08-01-2018 18:19 ]

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:09

vhal

ಠ_ಠ

Soms is het wel eens goed om eens naar de fysiotherapeut te gaan. Ik rommelde al een tijdje met mijn onderrug en uitstralingspijn naar mijn linker been. Dit ging een beetje op en af maar op een gegeven moment was ik het zat om als een bejaarde na een autorit uit de auto te stappen en ben ik op het werk maar even langs afdeling sportgeneeskunde gelopen om advies te vragen. Na een kort gesprek lag ik binnen no-time lag ik op mijn zij op de behandeltafel en na wat geduw en getrek voelde ik letterlijk de uitstralingspijn verdwijnen als sneeuw voor de zon. Het bleek dat mijn SI-gewricht min of meer vast zat wat mijn klachten veroorzaakte. Hopelijk blijft het nu ook goed... :)

Strava

• tlpeter
Half jaar terug ook voor mijn rug geweest. Beetje hangen en trekken maar een wereld van verschil. Het blijft een zwakke plek die ik veel beter moet trainen (core)
Vrijdag maar weer eens naar de oefenzaal. Net is even de superman gedaan en wat planken.

• Roadman
anandus schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:19:

[...]

Van die wind op de weg terug ga je met zuid-zuidoostenwind weinig merken, je loopt redelijk beschut door de duinen.

Het deel door de duinen na het strand is behoorlijk zwaar, mul zand. Daar verrkeek ik mij vorig jaar gigantisch op. De bloedweg, waar je iedereen over hoort viel mij 100% mee trouwens.

En kleed je inderdaad niet TE warm aan. Warm krijg je het vanzelf wel als het goed is.

[ Voor 5% gewijzigd door Roadman op 08-01-2018 21:03 ]

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:26
anandus schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:37:
[...]

Haha, don't be ;)

Heb hetzelfde. Eerste loopwedstrijd ooit. Heb 1,5 week geleden voor het eerst 10k volbracht dus hopelijk nu voldoende getraind voor zondag.

En dan heb ik het nog niet eens over praktische dingen als kleding, veiligheidsspelden en hoe lang van te voren aanwezig zijn ;-)

"Better ask questions before you shoot"

• kwakke01

kwakke01

kon het toch niet laten om de schoenen aan te trekken; het was óf lopen, of 1 1/2 uur langs de baan hangen en kijken naar mn zoontje. ook leuk, maar toch maar het eerste gedaan ;) pijntjes waren zo goed als weg dus tijd om de boel weer op stelten te zetten. aangezien ik al een week niet meer gelopen had, gingen de eerste 5 km voor mijn gevoel als een jonge hond die naar buiten mocht. tegen de wind in zat ik onder de 26 minuten. dan is het ook sonde om de volgende 5 rustig aan te doen terwijl een nieuw pr op de 10 voor het grijpen ligt... had wel 'last'van mn hak; nieuwe schoenen, dus ben nog aan het priegelen hoe strak ze precies moeten om de boel niet af te knijpen, maar ook niet zo los dat mn voet gaan schuiven. Links zat perfect; rechts zat net té los. Dat ik een blaar had ontwikkeld op de eerste 5km mocht de pret niet drukken; die zat er toch al, dus dan maar doorlopen ;) uiteindelijk met veel moeite toch net onder de 52 minuten kunnen blijven :) dat belooft nog wat voor de rest van het jaar; <50minuten moet te doen zijn (gezien het feit dat ik er ook nog ~15kg af wil lopen het komende jaar).

enfin, uiteindelijk, los van de blaar, die er in eerste instantie best heftig uit zag, maar uiteindelijk best meeviel, geen reactie gehad op de dollemansloop :) volgende loopje weer op rustig tempo, beetje forceren mag, te veel is nie goe ;)

strava or it didnt happen --> https://www.strava.com/activities/1347172991

• MrAcid
  • Niet online
Chocovla schreef op maandag 8 januari 2018 @ 21:14:
[...]

Heb hetzelfde. Eerste loopwedstrijd ooit. Heb 1,5 week geleden voor het eerst 10k volbracht dus hopelijk nu voldoende getraind voor zondag.

En dan heb ik het nog niet eens over praktische dingen als kleding, veiligheidsspelden en hoe lang van te voren aanwezig zijn ;-)
Dan loop je de kwart lijkt me...?

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:26
MrAcid schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:39:
[...]

Dan loop je de kwart lijkt me...?
Klopt! Had vanaf oktober mijn gewicht laag genoeg om voorzichtig met hardlopen te beginnen. Paar keer boven de 8km gelopen waarbij ik vooral boven de 8 een flinke prestatiedaling merkte. Ook spieren en pezen die al prima aan de 5/6km's gewend waren begonnen wat te protesteren maar ook dat wordt steeds beter.

Doel voor zondag is eerst uitlopen en daarnaast onder de 1h30 te komen. Mijn 10km op vlak terrein was 1h16. Probeer deze week wat te taperen voor zover ik de theorie wat begrijp. Dus afgelopen zaterdag een "klein" vlot rondje van 5,8km gedaan en morgenavond nog een zelfde actie. Vrijdagavond uurtje tennis en verder vooral rustig aan doen. :)

"Better ask questions before you shoot"

• MrAcid
  • Niet online
Chocovla schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:48:
[...]

Klopt! Had vanaf oktober mijn gewicht laag genoeg om voorzichtig met hardlopen te beginnen. Paar keer boven de 8km gelopen waarbij ik vooral boven de 8 een flinke prestatiedaling merkte. Ook spieren en pezen die al prima aan de 5/6km's gewend waren begonnen wat te protesteren maar ook dat wordt steeds beter.

Doel voor zondag is eerst uitlopen en daarnaast onder de 1h30 te komen. Mijn 10km op vlak terrein was 1h16. Probeer deze week wat te taperen voor zover ik de theorie wat begrijp. Dus afgelopen zaterdag een "klein" vlot rondje van 5,8km gedaan en morgenavond nog een zelfde actie. Vrijdagavond uurtje tennis en verder vooral rustig aan doen. :)
Klinkt goed als laatste voorbereiding/prikkel hoor. Maak jezelf vooral niet te moe meer! :)

Veel succes!

• Rudedadude

Rudedadude

kwakke01 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:29:
kon het toch niet laten om de schoenen aan te trekken; het was óf lopen, of 1 1/2 uur langs de baan hangen en kijken naar mn zoontje. ook leuk, maar toch maar het eerste gedaan ;) pijntjes waren zo goed als weg dus tijd om de boel weer op stelten te zetten. aangezien ik al een week niet meer gelopen had, gingen de eerste 5 km voor mijn gevoel als een jonge hond die naar buiten mocht. tegen de wind in zat ik onder de 26 minuten. dan is het ook sonde om de volgende 5 rustig aan te doen terwijl een nieuw pr op de 10 voor het grijpen ligt... had wel 'last'van mn hak; nieuwe schoenen, dus ben nog aan het priegelen hoe strak ze precies moeten om de boel niet af te knijpen, maar ook niet zo los dat mn voet gaan schuiven. Links zat perfect; rechts zat net té los. Dat ik een blaar had ontwikkeld op de eerste 5km mocht de pret niet drukken; die zat er toch al, dus dan maar doorlopen ;) uiteindelijk met veel moeite toch net onder de 52 minuten kunnen blijven :) dat belooft nog wat voor de rest van het jaar; <50minuten moet te doen zijn (gezien het feit dat ik er ook nog ~15kg af wil lopen het komende jaar).

enfin, uiteindelijk, los van de blaar, die er in eerste instantie best heftig uit zag, maar uiteindelijk best meeviel, geen reactie gehad op de dollemansloop :) volgende loopje weer op rustig tempo, beetje forceren mag, te veel is nie goe ;)

strava or it didnt happen --> https://www.strava.com/activities/1347172991
Met 15 kilo eraf loop je met gemak onder de 45 minuten :) Dat is trouwens best een ambitieus doel, 15kg in een jaar. Het lijkt me dat je met een conversie naar sporten ook de nodige spieren op zult doen, die het gewichtseffect mogelijk zullen dempen (maar het resultaat en het omvangsverlies niet).

• kwakke01

kwakke01

Rudedadude schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 18:52:
[...]

Met 15 kilo eraf loop je met gemak onder de 45 minuten :) Dat is trouwens best een ambitieus doel, 15kg in een jaar. Het lijkt me dat je met een conversie naar sporten ook de nodige spieren op zult doen, die het gewichtseffect mogelijk zullen dempen (maar het resultaat en het omvangsverlies niet).
klopt, maar het is niet alleen sporten hoor ;) heb sinds mei afgelopen jaar ook m'n eetpatroon drastisch aangepast van 'alles is lekker, en meer is nog lekkerder' naar een iets gestructureerdere calorie-inname.
Sinds die tijd is er inmiddels 20kg af, dus 15 in het volgende jaar moet kunnen (dan zit ik op mijn streefgewicht van tussen de 80-85 kg; iets wat bij 1.86 niet overdreven zwaar is, maar zeker ook niet aan de lichte kant) 't is ook niet zo dat ik nooit gesport heb, voordat 'we' zwanger waren, en er 4 kids rondrenden, sportte ik ~4-5x per week (tennis, volleybal, surfen) sinds dat ik ben gaan werken zijn de sportactiviteiten afgenomen en zijn de kilo's toegenomen.

in die tijd liep ik voor de lol met mn schoonzusje mee als ze zich weer eens had ingeschreven. tijden die me zijn bijgebleven uit die tijd zijn 48minuten op de 10, en 1.06 op een loop van 13.5km. Dat zijn dus mn referentiepunten van toen ik nog jong en fit was ;) nu loop ik meer op karakter; we zullen zien wat beter werkt. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door kwakke01 op 09-01-2018 20:46 ]

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12 08:45

racoon

mooowwww

Klein rustig rondje van 5 km gelopen In 26:38 dit omdat ik morgen geen tijd heb, volgend rondje ga ik mijn nieuwe schoenen testen.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Rudedadude

Rudedadude

kwakke01 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 19:56:
[...]

klopt, maar het is niet alleen sporten hoor ;) heb sinds mei afgelopen jaar ook m'n eetpatroon drastisch aangepast van 'alles is lekker, en meer is nog lekkerder' naar een iets gestructureerdere calorie-inname.
Sinds die tijd is er inmiddels 20kg af, dus 15 in het volgende jaar moet kunnen (dan zit ik op mijn streefgewicht van tussen de 80-85 kg; iets wat bij 1.86 niet overdreven zwaar is, maar zeker ook niet aan de lichte kant) 't is ook niet zo dat ik nooit gesport heb, voordat 'we' zwanger waren, en er 4 kids rondrenden, sportte ik ~4-5x per week (tennis, volleybal, surfen) sinds dat ik ben gaan werken zijn de sportactiviteiten afgenomen en zijn de kilo's toegenomen.

in die tijd liep ik voor de lol met mn schoonzusje mee als ze zich weer eens had ingeschreven. tijden die me zijn bijgebleven uit die tijd zijn 48minuten op de 10, en 1.06 op een loop van 13.5km. Dat zijn dus mn referentiepunten van toen ik nog jong en fit was ;) nu loop ik meer op karakter; we zullen zien wat beter werkt. ;)
Nou, dat zeg ik, dan wordt die sub 45 minuten een eitje ;)
Ik woog rond de 85 kg bij 1.86 toen ik begon met hardlopen. Ik heb alleen geen flauw benul van wat ik toen op de 10km liep, omdat mijn eerste 10k in wedstrijdverband pas veel later was. Iets van 48 minuten bij een trainingsomvang van zo'n 1000 km per jaar denk ik (In mijn eerste geregistreerde half jaar liep ik net geen 700 kilometer, in het hele jaar daarvoor heb ik ook wel gelopen, maar heel onregelmatig)

• Xaverius

Xaverius

Ik ben in plaats met de loopgroep vandaag in mijn eentje gaan trainen. Lekker een interval heuvelop, oftewel de Nelson Mandela brug op en af. Ik kreeg na het synchroniseren ook nog een mailtje van Relive, ik moest we gniffelen :+ toen ik die terug keek.
https://www.relive.cc/view/1348888855

Stop de verwelking!

• kwakke01

kwakke01

Rudedadude schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:02:
[...]

Nou, dat zeg ik, dan wordt die sub 45 minuten een eitje ;)
Ik woog rond de 85 kg bij 1.86 toen ik begon met hardlopen. Ik heb alleen geen flauw benul van wat ik toen op de 10km liep, omdat mijn eerste 10k in wedstrijdverband pas veel later was. Iets van 48 minuten bij een trainingsomvang van zo'n 1000 km per jaar denk ik (In mijn eerste geregistreerde half jaar liep ik net geen 700 kilometer, in het hele jaar daarvoor heb ik ook wel gelopen, maar heel onregelmatig)
45minuten zou wel gaaf zijn, maar ik moet nog zien of ik dat ga lopen; heb nooit echt gefocussed op het lopen, maar het er altijd bij gedaan dus wie weet. Maar ik ben al blij als ik dit jaar onder die 50 minuten kom O+
Xaverius schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:21:
Ik ben in plaats met de loopgroep vandaag in mijn eentje gaan trainen. Lekker een interval heuvelop, oftewel de Nelson Mandela brug op en af. Ik kreeg na het synchroniseren ook nog een mailtje van Relive, ik moest we gniffelen :+ toen ik die terug keek.
https://www.relive.cc/view/1348888855
kreeg een beetje het heen-en-weer van het kijken naar het filmpje :P

wel een lekkere interval-training idd d:)b

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:46

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Mijn eerste kilometers in 2018 zitten er ook op! Na een lichte knie blessure en twee weken geen loopactiviteiten heerlijk gelopen. De bedoeling was om 10 km rustig te lopen in 55-60 minuten. Ik liep echter zo lekker, dat mijn Polar een verwachte tijd van 50 min aangaf op de helft. Toch maar volgehouden met als resultaat een PR voor de 10 km (49.10) :)! -> Strava Een goed begin dus.

Ik heb nog niet echt serieus gelopen tot nu toe en wil dit in 2018 wel iets meer gaan doen. in 2017 ben ik geeindigd met 442 km (2016 159km en 2015 117km). Het doel voor 2018 is 600 km, ook omdat ik in de zomermaanden graag fiets en ook nog voetbal.

Battle.net || Strava

• Hoppa!
kwakke01 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 19:56:
[...]

Goed bezig man! Ik ben een paar jaar terug van 108 naar 85 gegaan (bij 1,85). Die 108 was na een jaar ziekte en ellende met 0 activiteit en dus ook nagenoeg geen spiermassa. Ik was een soort van niet vooruit te branden vetzak, depressief vastgeplakt aan een zak chips voor de TV. Begonnen met racefiets en krachttraining om af te vallen en wat figuur in te bouwen. Dat heeft me iets meer dan een jaar gekost. Kan prima met verantwoord eten en een paar keer sporten in de week. Vanaf de 85 kilo (afgelopen maart) begonnen met hardlopen en in september mijn eerste obstaclerun gelopen en in oktober mijn eerste 10k in 59 minuten. En vervolgens mijn eten afgestemd om op die 85 te blijven, wat goed gelukt is.

Nu wel wat aan het klungelen omdat na 2 jaar intensief sporten (na 36 jaar vrijwel sportloos door het leven) het lichaam toch wat tegen sputtert. Wat dat betreft heb jij het voordeel dat je eerder in je leven al wel actief bent geweest en je dus een referentiepunt hebt. :D.

Maar goed, met wat begeleiding krijg ik dat wel weer op de rit. Hoe dan ook, mijn eetpatroon is zodanig dat ik ook op gewicht kan blijven als ik niet meer sport. En uiteindelijk is goed eten het belangrijkste om terugval te voorkomen. Toch wil ik nog de stap maken van 85 naar 80. Omdat ik van nature niet smal gebouwd ben, is dat wel echt de grens van waar ik me nog prettig bij voel. Nu weer begonnen met afvallen, maar omdat ik het qua sporten even wat rustiger doe en ik mezelf weiger uit te hongeren, gaat dat maximaal met een halve kilo per 2 weken.

Vanmiddag naar de sport-Podotherapeut om advies te vragen over mijn schoeisel. Schoenenwinkel zegt over-pronatie schoenen, mijn gevoel (en vooral het gevoel aan mijn knieën en schenen) zegt dat ik meer demping moet hebben. En die twee gaan slecht samen, heeft mijn zelfstudie me opgeleverd. Dus eens kijken wat de expert zonder commercieel belang er van zegt.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:45

Roozzz

Plus ultra

Hoppa! schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:31:
[...]
Vanmiddag naar de sport-Podotherapeut om advies te vragen over mijn schoeisel. Schoenenwinkel zegt over-pronatie schoenen, mijn gevoel (en vooral het gevoel aan mijn knieën en schenen) zegt dat ik meer demping moet hebben. En die twee gaan slecht samen, heeft mijn zelfstudie me opgeleverd. Dus eens kijken wat de expert zonder commercieel belang er van zegt.
Dat zullen wel zooltjes worden...

Althans, dat is altijd de uitkomst van wat ik hoor als iemand naar de podotherapeut gaat :X Klinkt trouwens ook niet helemaal onlogisch als ik zo jouw situatie lees. :)

Maar serieuze afvalprestaties heren d:)b

If you can see, look. If you can look, observe

• Hoppa!
Roozzz schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:53:
[...]

Dat zullen wel zooltjes worden...

Althans, dat is altijd de uitkomst van wat ik hoor als iemand naar de podotherapeut gaat :X Klinkt trouwens ook niet helemaal onlogisch als ik zo jouw situatie lees. :)

Maar serieuze afvalprestaties heren d:)b
Dat denk ik ook. Schoen met veel demping en dan zooltjes voor stabiliteit. Of gewoon stoppen met rennen, maar dat kan natuurlijk altijd nog...

• tlpeter
Ik heb maanden fysio gehad voor mijn voeten en na zooltjes binnen een aantal weken bijna van mijn klachten af geraakt.
Uiteindelijk meer dan een half jaar echt last gehad. Nu bijna er van af en ik kan blijkbaar echt niet zonder.
Afgelopen weekend met mijn trailschoenen gelopen en meteen weer last gekregen.
Mijn voet zakt dan blijkbaar zover door dat er een teen tegen mijn schoen aankomt welke dan ook pijnlijk is.
Stap ik nu in die zelfde schoenen dan komt die teen niet in de buurt van de neus van de schoen.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hoppa! schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:01:
[...]

Dat denk ik ook. Schoen met veel demping en dan zooltjes voor stabiliteit. Of gewoon stoppen met rennen, maar dat kan natuurlijk altijd nog...
Overweeg ook optie 3, iemand serieus naar je techniek laten kijken en zien of daar winst te behalen valt. Dit kan ook icm je andere opties natuurlijk :)

IANAF (ik ben geen fysio) maar wel groot voorstander van middenvoetlanding. Ook al zijn er mensen waarvoor het niet geschikt is, voor diegenen waar het wél een mogelijkheid is kan het een serieuze verbetering zijn qua belasting en blessurerisico.
Mocht je dat overwegen, zou ik wel adviseren om je hier eerst serieus in te verdiepen. Omschakelen is geen sinecure. Ook hier kan een (sport)fysio wellicht wat voor je betekenen.

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:01
Afgelopen zondag de eerste 20k van 2018 gelopen (1:40). Was een oefenloop (R2R Brunssum) voor de marathon van Rotterdam (8 april). Dat ging echt heel goed. Ik wil <3:30 lopen, en daarvoor lig ik duidelijk op schema.

Anderen die de marathon van R`dam gaan lopen dit jaar?

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• kwakke01

kwakke01

Hoppa! schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:31:
[...]

Goed bezig man! Ik ben een paar jaar terug van 108 naar 85 gegaan (bij 1,85). Die 108 was na een jaar ziekte en ellende met 0 activiteit en dus ook nagenoeg geen spiermassa. ...
netjes hoor; het is inderdaad vaak de omslag die je moet maken qua mindset, als die er eenmaal is, komt het wel goed is mijn mening. Bij mij was het gewoon teveel genoten van het leven, en te weinig bewegen. Toen ik eenmaal begonnen was, was de eerste tegenslag een ingescheurde linkerbinnenmeniscus, na daarvan hersteld te zijn een ingescheurde rechterbinnenmeniscus, om vervolgens, na daarvan hersteld te zijn, tijdens het fietsen (wielrennen) onzacht in aanraking te geraken met een auto, waardoor ik 4 maand met whiplashklachten op bed heb gelegen... inmiddels (bijna 3 jaar later) heb ik een redelijke balans gevonden tussen fysieke belasting en rust, waardoor ik in ieder geval het sporten weer heb kunnen oppakken, en in mijn werk normaal kan functioneren zonder dat het teveel opvalt dat de klachten nog steeds (latent) aanwezig zijn, en zich bij overbelasting wel degelijk openbaren..

• Hoppa!
Pathogen schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:43:
[...]

Overweeg ook optie 3, iemand serieus naar je techniek laten kijken en zien of daar winst te behalen valt. Dit kan ook icm je andere opties natuurlijk :)

IANAF (ik ben geen fysio) maar wel groot voorstander van middenvoetlanding. Ook al zijn er mensen waarvoor het niet geschikt is, voor diegenen waar het wél een mogelijkheid is kan het een serieuze verbetering zijn qua belasting en blessurerisico.
Mocht je dat overwegen, zou ik wel adviseren om je hier eerst serieus in te verdiepen. Omschakelen is geen sinecure. Ook hier kan een (sport)fysio wellicht wat voor je betekenen.
Inmiddels bij de Podo geweest. Die was het totaal niet eens met de keuze voor de Brooks Adrenaline GTS 17. Hoewel ik licht overproneer, overcorrigeerde deze schoen dusdanig dat het niet overeenkwam met de wijze waarop mijn enkel al corrigeerde. Doordat de Brooks over de hele afwikkeling sterk corrigeert en mijn enkel daarmee vast zette, kwam er te veel belasting op mijn knieën (ofzoiets....). Dat gecombineerd met directe demping, waar zachte demping beter bij mijn lopen past, vond ze de schoenen behoorlijk ongeschikt.

Haar conclusie: neutrale schoenen, met hooguit een lichte brug inbouwen die er voor zorgt dat ik iets meer steun heb in de boog van mijn rechter voet. Met dit verhaal naar Runnersworld gegaan. Daar hebben ze de opname nog eens goed bekeken en geconcludeerd dat ze het verhaal plausibel vinden en dat een lichtere overpronatieschoen of de oplossing van de Podotherapeut beter was.

Hoewel ik de schoenen al in oktober had gekocht, hebben ze ze zonder enige discussie geruild voor een paar New Balance 880. Neutrale schoenen met een demping die een stuk zachter is dan de Brooks. Fantastische service, wat mij betreft. Ze wilde me zelfs nog een tientje teruggeven omdat de NB goedkoper waren.

Overigens land ik al aan de voorkant van de middenvoet, vrij ver vooraan. Grootste uitdaging wanneer ik weer pijnvrij kan lopen in mijn eigen stijl, is het verhogen van mijn pasfrequentie bij dezelfde snelheid. Dat zal voor mijn knieën al heel wat helpen. Loop nu net boven de 160 bij 10 km/u en dat moet echt richting de 180.

Ik heb nu alleen wel NOG een paar Brooks Adrenaline GTS 17 over (maat 45,5 blauw). Daar heb ik één keer mee op de loopband gelopen. Mocht iemand interesse hebben om die over te nemen, dan hoor ik het graag.

• Roadman
Yofresh schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:46:

Anderen die de marathon van R`dam gaan lopen dit jaar?
Yes, coun't me in.
Doel is onder de 4 uur.
Pagina: 1 ... 73 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic