Het verhaal is eigenlijk nog leuker.
Ik ben ruim een jaar bezig geweest met de training voor een marathon onder de 3 uur. Het zou die van Amsterdam in oktober worden.
Ben het hele jaar topfit geweest en het was ook HET moment om ook mijn PR op de 10k te verbeteren. Die stond op 38:30. Ik had het gevoel dat ik wel onder de 38 uit moest kunnen komen. Dus in de maanden februari en maart wat meer specifieke 10k trainingen gedaan om in april deze PR te verbreken.
Het was zo ver, ik had alles gegeven in Hilversum, maar helaas op 38:15 uitgekomen. Balen natuurlijk. Maar aangezien Hilversum toch wel een bochtig parcours is met wat vals platte stukjes, gaf ik de schuld toch wat aan het parcours. Ik zou op een sneller parcours wel onder de 38 uit moeten komen.
Maandje later weer een 10k gelopen op een volledig vlak en erg snel parcours. Weer alles gegeven met als resultaat: 38:10. Helaas, het heeft er niet ingezeten.
Sindsdien mij niet meer gericht op 10k's totdat ik met mijn werk een 10k liep, twee weken voor de marathon. Tot mijn stomme verbazing toen wel ruim onder de 38. Heb in de maanden daarvoor elke maand minstens 200 km gelopen. Dus ik ben (net zoals Kenneth

) er echt wel van overtuigd dat km maken het allerbelangrijkste is (op ons niveau) om vooruitgang te boeken.
Als de keuze is 100 km per maand met veel intervalwerk, of 200 km per maand met weinig/geen intervalwerk, denk ik haast dat dit tweede effectiever is voor een snellere 10k.
Ik ga nu voor een snelle halve marathon. Ik ga de halve van Madrid lopen (april '18), maar dat is een parcours met 400 hm, dus ik vrees niet snel genoeg. Misschien in het vroege voorjaar nog één uitzoeken (tips?) om een tijd van < 1:22:30.
Heb afgelopen 7H 57:45 gelopen... Dus als ik dat tempo nog 6 km door kan trekken...
Mijn huidige PR op de halve dateert van 4-5 jaar geleden en staat op 1:27:30 (of zo). Daar moet ik momenteel zeker onder kunnen, de vraag is hoeveel? Heb sindsdien geen enkele halve marathon (in wedstrijdverband) gelopen.
[
Voor 13% gewijzigd door
Galois op 21-12-2017 10:11
]
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.