https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410
Inderdaad, korte broek, handschoentjes, en gaan.Samoht93 schreef op zondag 10 december 2017 @ 15:51:
Zo voor de sneeuw nog een rondje gelopen 12.8km in 1.06. Wat is het toch lekker om met deze temperatuur te rennen.
Korte broek vond ik iets te enhousiast voor een training. Handschoenen denk ik pas een keer aan als het -5 is. Had laatst prima warme handen bij -3 zonder handschoenen.Awsom schreef op zondag 10 december 2017 @ 15:55:
[...]
Inderdaad, korte broek, handschoentjes, en gaan.
Vanochtend met het cluppie een klein duurloopje gedaan ipv intervallen. Ons interval parcours met 100m strepen lag onder de sneeuw
Kon ik gelijk mijn nieuw forerunner 235 uitproberen..
[ Voor 15% gewijzigd door bvsteyn op 10-12-2017 17:17 ]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Ik liep op Adidas glide, zoals wellicht bekend de wegschoenen met misschien wel de beste grip.tlpeter schreef op zondag 10 december 2017 @ 18:32:
Ik heb nog op mijn normale schoenen gelopen maar die hebben zo al genoeg grip. Ook was de sneeuw nog heel vers dus lekker zacht.
Maakte niets uit
Ik liep lekker rustig dus geen grote snelle passenSinned123 schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:53:
[...]
Ik liep op Adidas glide, zoals wellicht bekend de wegschoenen met misschien wel de beste grip.
Maakte niets uit
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Ik ben net terug van een rondje uitlopen. Nou ja, uitlopen, het was meer een rondje glibberen en glijden. Alle sneeuw die er nog ligt is bevroren. Wijze keus dusCalitomnication schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:51:
Zou vandaag eigenlijk een DL2 van 55' moeten doen, tempo 5'/km. Vol goede moed alles aangetrokken en naar buiten, maar ging in de tuin al bijna onderuit. Bij nader inzien hebben mijn schoenen toch net te weinig grip (ook dankzij licht versleten zolen), dus besloten om de training maar te laten voor wat het is.
Dus de auto bij Terlet geparkeerd en daar om 9 uur in de ochtend als EERSTE in de sneeuw te gaan hardlopen. Man man man, wat heb ik genoten daar zeg!
Het plan was 19 km maar het werden er 15, door de sneeuw was ietsje zwaarden. Op sommige plekken zakten we tot de enkels diep. Pas na ongeveer 10km kwamen we iemand tegen, hardloper natuurlijk.
Strava
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Tja wat wil je met een schoen die 'glide' in z'n naam heeftSinned123 schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:53:
[...]
Ik liep op Adidas glide, zoals wellicht bekend de wegschoenen met misschien wel de beste grip.
Maakte niets uit
Weekend was beetje kwakkelen, wilde heel graag in de sneeuw gaan spelen, maar m'n darmen hadden andere ideeën. Vet balen.
Plan is nu om vanavond maar te gaan rennen. Runlight aan, stevig aankleden en lekker door de sneeuw ploegen.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Alleen heb ik nu spierpijn op plekken(*) waar ik dat anders niet/minder heb. Zeker na zo’n rustig loopje. Grappig dat ik dus kennelijk m’n loop door de sneeuw dusdanig heb aangepast dat ik andere spieren ben gaan belasten.
(*) vooral onder m’n kuiten en bovenin hamstrings
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ook mijn linker achillespees lijkt er niet zo blij mee te zijn.
Niks schokkends maar toch effe op letten de komende dagen.
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
waarom? Beetje druk?Xaverius schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:08:
Net een account aangemaakt bij Smashrun. Ik moet nu eerst even bijkomen nadat ik die website bekeken heb, de tering zeg wat een ramp...
Stop de verwelking!
boeieXaverius schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:08:
Net een account aangemaakt bij Smashrun. Ik moet nu eerst even bijkomen nadat ik die website bekeken heb, de tering zeg wat een ramp...
Zag gisteren (of eergisteren? afgelopen dagen zijn een beetje blurry) iemand op z'n Salomons voorbijkomen. Toen dacht ik ook "Trailschoenen, das een slim idee!".Rudedadude schreef op zondag 10 december 2017 @ 18:25:
Ik had vandaag mijn inov-8 X-talons met 8mm noppen aan de onderkant aan. Dat liep wel behoorlijk geniaal op deze ondergrond met 10cm sneeuw. Grip totaal geen probleem en op een gegeven moment liep ik maar standaard op de plekken waar normaal gesproken gras ligt. De wereld voelde als 1 grote speeltuin zo
Eigenlijk wil ik zometeen ook gaan lopen. Fli-Lytes of toch de adidas Supernova M met zijn Continental-banden... Twijfel twijfel.
Denk dat de Topo's meer geschikt profiel hebben. De nopjes onder de adidasjes zijn maar 2mm ofzo.
Gisteravond op pad geweest met mijn Inov-8 TerraClaws. Zoveel mogelijk paden gezocht die nog niet aangestampt of aangeveegd waren. Wat een feest. De schoenen lijken zich echt vast te bijten in de zachte sneeuw. Op de plekken waar al eerder gelopen was waren ze wat minder geschikt, ijsplaten kunnen ze niet echt aan.Pathogen schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:37:
[...]
Zag gisteren (of eergisteren? afgelopen dagen zijn een beetje blurry) iemand op z'n Salomons voorbijkomen. Toen dacht ik ook "Trailschoenen, das een slim idee!".
Eigenlijk wil ik zometeen ook gaan lopen. Fli-Lytes of toch de adidas Supernova M met zijn Continental-banden... Twijfel twijfel.
Denk dat de Topo's meer geschikt profiel hebben. De nopjes onder de adidasjes zijn maar 2mm ofzo.
De Runlight maakte de sprookjessfeer helemaal compleet. Alleen op de witte wereld. Had nog graag langer door willen lopen maar de klok gaf aan dat het bedtijd was.
Strava with pics or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/1311114881
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Nog tips? Ik begrijp dat ik kan parkeren en dan met de bus naar Linschoten kan. Maar wat doe je dan met je jas/ eten/ drinken etc? Nog dingen waar ik aan moet denken?
Geen ervaring met deze loop, maar kan je wel een aantal algemene tips geven:Gotez schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 15:25:
Volgende week mijn allereerst wedstrijd. De Linschotenloop. Ben heel benieuwd naar hoe dat is, zo'n "massale" race. Ren normaal in mijn uppie door de weilanden.
Nog tips? Ik begrijp dat ik kan parkeren en dan met de bus naar Linschoten kan. Maar wat doe je dan met je jas/ eten/ drinken etc? Nog dingen waar ik aan moet denken?
1. Neem mee:
- Een tas, kun je spullen indoen en meenemen.
- Een handdoek en droge kleren.
- Allerlei soorten kleren, lang, kort, warm, fris (maar dat is meer iets voor mezelf denk ik
- Snack / drinken voor na de wedstrijd, soms krijg je wat, soms niks. Een eigen flesje Aquarius/AA/$iederandere werkt verfrissend.
2. Laat je niet opjagen door snellere deelnemers, iedereen loopt zijn/haar/$genderneutrale
3. Zorg dat je ruim van te voren daar bent, kun je lekker wam lopen
4. Zorg voor een goede warming up.
5. Ben je redelijk snel (ken je verder niet), ga dan niet achteraan in het startvak staan.
6. Geniet!
tips voor New York
En tas met handdoek/ droge kleren en wat eten drinken is wel prettig ja. Hopelijk hebben ze iets van een garderobe daar om wat achter te laten.Calitomnication schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 15:36:
[...]
Geen ervaring met deze loop, maar kan je wel een aantal algemene tips geven:
1. Neem mee:
- Een tas, kun je spullen indoen en meenemen.
- Een handdoek en droge kleren.
- Allerlei soorten kleren, lang, kort, warm, fris (maar dat is meer iets voor mezelf denk ik)
- Snack / drinken voor na de wedstrijd, soms krijg je wat, soms niks. Een eigen flesje Aquarius/AA/$iederandere werkt verfrissend.
2. Laat je niet opjagen door snellere deelnemers, iedereen loopt zijn/haar/$genderneutraleeigen wedstrijd
3. Zorg dat je ruim van te voren daar bent, kun je lekker wam lopen
4. Zorg voor een goede warming up.
5. Ben je redelijk snel (ken je verder niet), ga dan niet achteraan in het startvak staan.
6. Geniet!
Ik ben (nog) een redelijk traag type
Warming-up is ook een goede, dank!
Onderschat jezelf niet. Op basis van je 10k-tijd verwacht ik dat je onder de twee uur moet kunnen lopen, zeker met de extra adrenaline die een wedstrijd losmaakt. Daarmee zou je, op basis van de uitslag van vorig jaar, ongeveer 20% van de lopers achter je laten. Ga dus rustig voor de 200(!) achterste lopers staan in het startvak. De eerste kilometers slalommen kost energie die je beter kunt besteden aan rechtdoor lopenGotez schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 15:40:
Ik ben (nog) een redelijk traag typeDus achteraan starten en rustig lopen. Maar ik heb nog nooit een 1/2 marathon wedstrijd gedaan, dus weet niet precies hoe snel ik kan. PR op 10KM is 54 min.
Veel plezier! Vooral genieten
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Of een vuilniszak met 3 gaten voor hoofd en armen.Arie- schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 15:43:
Bij koud weer en evenementen met meer dan een paar honderd deelnemers. Zeker als er in groepen wordt gestart en je verder achteraan staat, dan kun je zomaar een tiental minuten in het startvak moeten wachten. Neem een oud vest mee het startvak in. Als je aan de beurt bent om te rennen, druk je het vest vast in een van de hekken of hang het over de hekken rondom de startvakken. In 90% van de gevallen hangt je vest er nog als je gefinisht bent, en je hebt het voor de start minder koud omdat je een vest bij je hebt.
Of alleen hoofd als het écht koud is (niet omvallen dan!).
[ Voor 4% gewijzigd door MrAcid op 12-12-2017 17:09 ]
Ik heb hem vorig jaar voor het eerst gelopen.Gotez schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 15:25:
Volgende week mijn allereerst wedstrijd. De Linschotenloop. Ben heel benieuwd naar hoe dat is, zo'n "massale" race. Ren normaal in mijn uppie door de weilanden.
De loop is niet echt massaal te noemen, maar wel druk genoeg om een leuk groepje te vinden.
Bussen vanuit woerden of parkeren in de buurt (als je laat bent ongeveer een KM van de start/finish).
Jas/tas kan je aldaar inleveren.
De loop zelf is niet zo bijzonder,het niveau echter is enorm hoog.
Ik heb vorig jaar met sub 1:40 continu rechts kunnen lopen en misschien 2 inhaal bewegingen uitgevoerd.
1 groot nadeel, parcours lijkt fiks te kort. ongeveer 250 tot 300meter.
Nu heb ik dus een PR met bijna 10min en ik vind hem zelf niet geldig...
De linschoten loop is niet massaal te noemen (dan denk ik aan cpc, 7h loop, etc), desondanks start je beter idd niet helemaal achteraan. Parcours is volgens mij best breed dus je kunt bijna overal wel inhalen. Zou wel muziekje meenemen door de weilanden heenGotez schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 15:25:
Neem wel genoeg kleding mee, voor en na de loop.
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 12-12-2017 20:26 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Voor de start had ik een wegwerpjasje uit het ziekenhuis gepakt voor het OK-personeel maar deze heb ik niet nodig gehad.
Momenteel een klein hardloopwinterdipje, het weer van de afgelopen dagen nodigt niet echt uit om een rondje te lopen en mijn motivatie is wat gedaald vanwege het Bruggenloop-gaat-ie-nou-wel-of-niet-door deblacle
Ik ga maar eens op zoek naar een 10KM run in de buurt (omgeving Lansingerland)...
[ Voor 5% gewijzigd door vhal op 13-12-2017 08:28 ]
Dit is ook een moment om gewoon effe wat rust te nemen. Een paar dagen/weken niet lopen kan ook best goed zijn om te herstellen.vhal schreef op woensdag 13 december 2017 @ 08:26:
Wellicht ook een tip: ik had voor de Bruggenloop (die dus niet door ging) een wegwerpponcho gekocht bij de Action voor 30 cent, deze past netjes in mijn FlipBelt zodat je na afloop het ding aan kan trekken en wat minder snel afkoelt.
Voor de start had ik een wegwerpjasje uit het ziekenhuis gepakt voor het OK-personeel maar deze heb ik niet nodig gehad.
Momenteel een klein hardloopwinterdipje, het weer van de afgelopen dagen nodigt niet echt uit om een rondje te lopen en mijn motivatie is wat gedaald vanwege het Bruggenloop-gaat-ie-nou-wel-of-niet-door deblacle
Ik ga maar eens op zoek naar een 10KM run in de buurt (omgeving Lansingerland)...
Een halve marathon onder de twee uur zou wel een droom zijn trouwens. Ik ga mijn best doen. En dan kijken naar de volgende stap...
Inderdaad, vooral in het buitengebied waar niet gestrooid/geveegd is een en al ijsplaat.ThatsHollywood schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:12:
Jeetje wat was het vanmorgen nog verraderlijk glad! Wel lekker kort rondje van 6.5km gelopen. Hopen dat die laatste restjes sneeuw/ ijzige zooi vrijdag verdwenen zijn
Toch al hardlopend/glibberend een rondje van 12 K kunnen lopen. Laat het nu vanmiddag verder maar warm water regenen zodat we van die troep op de weg af zijn.
Ik heb bewust vanmorgen niet gelopen, maar ben wel plan zometeen te gaan. Als ik nu naar buiten kijk zie ik dat de straten aardig schoon zijn (en fietspaden zijn hier ook goed bijgehouden!). Door de regen is wat smurrie ontstaan, maar daar spring ik dan maar overheenRoadman schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:13:
[...]
Inderdaad, vooral in het buitengebied waar niet gestrooid/geveegd is een en al ijsplaat.
Toch al hardlopend/glibberend een rondje van 12 K kunnen lopen. Laat het nu vanmiddag verder maar warm water regenen zodat we van die troep op de weg af zijn.
Edit: en een uurtje gelopen. Slechts de laatste paar minuten van mijn training niet gedaan vanwege ijs. De rest was eigenlijk wel goed te doen!
[ Voor 10% gewijzigd door MrBerger op 13-12-2017 16:49 ]
Hier lagen er gigantische plassen tot aan je enkelsMrBerger schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:07:
[...]
Ik heb bewust vanmorgen niet gelopen, maar ben wel plan zometeen te gaan. Als ik nu naar buiten kijk zie ik dat de straten aardig schoon zijn (en fietspaden zijn hier ook goed bijgehouden!). Door de regen is wat smurrie ontstaan, maar daar spring ik dan maar overheen
Edit: en een uurtje gelopen. Slechts de laatste paar minuten van mijn training niet gedaan vanwege ijs. De rest was eigenlijk wel goed te doen!
Bij ons was de meeste sneeuw afgelopen dinsdagavond al weg. Als ik nu de straat op loop dan is alle sneeuw verdwenen. Alleen de plekken waar de sneeuw was opgestapeld, daar ligt nog een bergje, maar verder niks meer aan de hand hiervhal schreef op donderdag 14 december 2017 @ 09:18:
[...]
Hier lagen er gigantische plassen tot aan je enkels
tips voor New York
Eigenlijk wel jammer aangezien het me wel mooi leek om in de sneeuw te lopen maar het risico op uitglijden en de gevolgen zijn het niet waard..
Hoop vanavond weer tijd te hebben om een rondje te lopen.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Haha ja tempo's op een loopband zijn echt kuttt (en een sweatfest).kenneth schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:40:
De loopband heeft deze week zijn diensten wel bewezen hoewel ik 2x10' tempo op de loopband iedereen van harte kan afraden. Ach, je wordt er mentaal hard van
tips voor New York
Een prulband is na 2-3x wel weer mooi geweest, een goeie band demotiveert je niet al door gewoon crap te zijn.
Vermogen, snelheid, stevigheid, geluid, loopvlak (breedte, grip, structuur) allemaal toch stiekem best belangrijk!
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
* Pathogen schuift de reminder door naar volgend jaar...
Ik heb een M, dat zou ik normaal ook hebben in zo'n soort broek (1.77m, 72 kg).vhal schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 16:09:
Is er iemand hier die wat zinnigs kan zeggen over de maatvoering van de Kalenji hardloopbroeken vd Decathlon? Ik kan mij niet echt voorstellen dat ik een M nodig heb conform de maattabel terwijl ik van Nike rondhobbel met een XLHet blijft een Frans merk waardoor het allemaal klein uitvalt. Om nou alle maten te bestellen gaat mij ook weer te ver...
Alles is te kort is mijn conclusie.vhal schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 16:09:
Is er iemand hier die wat zinnigs kan zeggen over de maatvoering van de Kalenji hardloopbroeken vd Decathlon? Ik kan mij niet echt voorstellen dat ik een M nodig heb conform de maattabel terwijl ik van Nike rondhobbel met een XLHet blijft een Frans merk waardoor het allemaal klein uitvalt. Om nou alle maten te bestellen gaat mij ook weer te ver...
Edit. Nu ik er over nadenk twijfel ik of ik toch geen L heb. En labeltje is er uit dus geen idee.vhal schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 16:09:
[ Voor 9% gewijzigd door Hoppa! op 15-12-2017 17:22 ]
Ik heb zo'n broek al denk ik dat ik een L heb voor de lengte. Geef anders de binnenmaat van je benen eens. Meet ik het effe op.vhal schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 16:09:
sterker nog, ik heb van een aantal zaken van de decathlon juist een maatje groter. Ik heb geloof ik een tight die xl of zelfs xxl is (met name vanwege de lengte, bovenin zit die behoorlijk wijd) en een korte broek maat L die precies pas is. met andere merken tights (asics, Oslo, craft )heb ik meestal xl.vhal schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 16:09:
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Volgens mij zo rond de 80cm, maar ik denk dat lengte wel een dingetje is. Al heb ik wel een outdoorbroek van de Decathlon liggen die goed past maar dat waren weer confectiematentlpeter schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 17:42:
[...]
Ik heb zo'n broek al denk ik dat ik een L heb voor de lengte. Geef anders de binnenmaat van je benen eens. Meet ik het effe op.
Naar huis gelopen voor je schaatsen?Webgnome schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 12:51:
Vandaag maar eens na lange tijd weer op de baan willen gaan trainen. Kom je daar aan.. is de baan spiegelglad..
Nee, gewoon rondje door de wijk gedaan.. dat was te doen.
Maf... hier is 't de hele dag 6 graden boven 0, alle sneeuw en ijs die er nog lag is compleet verdwenenWebgnome schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 14:15:
[...]
Nee, gewoon rondje door de wijk gedaan.. dat was te doen.
tips voor New York
Gelukkig was alle sneeuw hier in het westen na woensdag al verdwenen. En de wind is ook gaan liggen. Morgenochtend bij boven nul zonder wind (en dus zonder pijnlijke handen) de zonsopgang tegemoet lopen. Ik heb er nu al zin in
Het was op viaducten en bruggetjes soms verraderlijk glad! Verder kon het weer echt niet beter, heerlijk! Was ook warmer dan ik had verwacht.
En wat de Decathlon tights discussie betreft. Ik heb maat L en ben ong. 1.80m en 73kg.
De start is bij deze evenementen in tijdritvorm: je gaat richting start, laat je nummer scannen en dan kun je. Ik heb het redelijk rustig aan gedaan, met een tempo tussen de 5:00 en de 5:30. Er was redelijk wat afwisseling tussen bospaadjes en stukken langs landerijen en soms een oversteek van een zandgebied. Ergens halverwege was er nog een stuk dwars over een aantal Velden die nog volledig bedekt waren met sneeuw en dat gaf het toch wel een speciaal tintje. Nadat ik bij m'n vorige trail na 26 kilometer stilstond met een hongerklop heb ik nu me weer strikt aan m'n eet en drink schema gehouden. Ook bij de verzorgingsposten de onmisbare cola en verder krentenbrood en suikerbrood gegeten. Daardoor heb ik constant met een goed energieniveau kunnen lopen. Tegen het eind had ik zelfs nog over, waardoor ik de laatste 5 kilometer nog het tempo heb kunnen opvoeren en nog een aantal lopers heb opgeraapt. Het parkoers van 43 kilometer bleek uiteindelijk op mijn horloge 42,5 km, maar in elk geval weer eens een marathonafstand gelopen. Eindtijd was iets van 3:57 met een gemiddeld tempo van 5:36.
Al met al weer een geslaagde dag en ik denk dat ik nog wel vaker aan de RFR evenementen ga deelnemen.
De run:
https://www.relive.cc/view/1315942055
En dat terwijl ik nog mijn best moet doen om mijn laatste hardloopdoel in 2017 te halen: een km-totaal van 2500 km
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
A'dam PVOutput
Het was gisterochtend op sommige stukken al spekglas, vandaag was het nog erger.
Verder heerlijk loop weer, rustig aan een halve marathon gelopen. Klaar voor Egmond!
Om half 10 de auto in maar deze had geen tijd om warm te worden want het is niet zo ver weg.
Kwartiertje later nummers opgehaald en even warm gelopen.
Om half 11 gestart in het zeiknatte gras en natuurlijk weer veel te hard. Ik hou dat nooit zo lang vol en nu zeker niet door de bagger heen. Achteraf bleek dit stuk het zwaarste stuk te zijn met een keerpunt en een dijk op. Na deze dijk werd de ondergrond wat harder en kon ik een mooi steady tempo aanhouden.
Na het eerste rondje had ik niet het idee dat ik de 3 beoogde rondjes uberhaupt ging uitlopen
Ik hoorde door de speakers heen dat mijn zoon op de eerste positie liep dus daar genoot ik dan wel effe van.
Na het tweede rondje had ik een lekker ritme te pakken en worstelde ik mij weer door de bagger heen bij de start (deze lag iets verderop na de finisch) en moest ik het dijkje op echt effe lopen. Meteen na de dijk de pas er weer in om het tempo weer op te pakken.
Tijdens het derde rondje besloten om er toch een vierde en laatste rondje (meer mocht niet met de recreantenloop) te lopen.
Nog een keer door de bagger heen en het dijkje op om daarna het rondje af te maken. Laatste stukje nog effe het tempo iets omhoog en als laatste over de finisch te gaan. Er waren er een aantal achter mij gestopt na het derde rondje dus heb ik blijkbaar dat laatste rondje helemaal alleen gelopen
Mijn zoon is uiteindelijk 7e geworden. Geen schande want de nummer 1 starte 2 minuten te laat en heeft iedereen ingehaald (wat al door de speaker werd voorspeld) en de rest bleken allemaal hele goede lopers te zijn.
Een strava or it did not happen:
https://www.strava.com/activities/1316872154
Staatsbosbeheer had de paden gesloopt met tractors en besloten was om de 'berg' bij Luttenberg te lopen ipv door het bos. Slechts 10% onverhard ipv 90%: een stuk minder 'crossloop', niets aan te doen.
De start verliep wat chaotisch voor mij: er werd niet afgeteld, plots werd er gezegd dat er gestart mocht worden. Een redelijk groot groepje van vijftien startte boven verwachting hard achter de echt snellen. Ik herkende een paar lopers in dat groepje, die zou ik nog wel oppikken verwachtte ik.
Na zo'n drie kilometer het klimmetje in de twee rondjes van iets minder dan vijf kilometer. Dit klimmetje lag in de schaduw en was het enige gladde plekje van het parcours. Op dit klimmetje kon ik iets aanzetten en kwam ik dichter bij m'n voorliggers.
Het tweede rondje kwam er aan en ik voelde me nog lekker. Ik kon makkelijk m'n tempo houden en één voor één kon ik mensen inhalen. Op twee kilometer voor de streep de tweede passage van het klimmetje, opnieuw kon ik aanzetten en kwam liet ik de mensen om mij heen achter me.
Met nog een ruime kilometer te gaan had ik nog twee man voor me lopen op zo'n twintig meter. Ondanks mijn versnelling kwam ik daar niet meer dichterbij.
Super blij met m'n eindtijd, de uitslagen staan nog niet online. Met bijna 4 minuut per kilometer over 9,5 kilometer ben ik er van overtuigd dat ik die 15 km/uur ooit ga halen
Strava: https://www.strava.com/activities/1317123428/
dus, ik dacht in mn hoofd aan de eerste 5km 5:30, daarna 5km 5:40, de volgende 5 5:50 en dan de laatste 5 km 6minuten, en dan de laatste 1100 meter kijken wat er nog gelopen moest worden. ergens ging het mis qua berekenen, maar daar kwam ik na 10.6 km achter. ik zat al op een uur, terwijl ik volgens mn onderweg berekende schema nu rustig 5:50 min/km kon lopen. Dat ging dus niet... dus toch maar versnellen en proberen per km te herberekenen.... dat rekenen tijdens het lopen ging ook niet echt soepel zeg ^^ yeez, hoe vaak ik wel niet dacht dat ik eruit was, naja, kortgezegd kwam het erop neer dat ik gewoon door moest lopen op ~5:45, en dan zou het alsnog goed moeten komen. Bij de 14 km zag ik dat ik heel mooi op schema lag om de 15 binnen de 1:24 te lopen, dus die km heb ik versneld: achteraf gezien geen km te vroeg, want dat was precies de speling die ik nodig had om onder de 2 uur te komen. Daarna was het doorstampen tot thuis en de klok in de gaten houden. Uiteindelijk had ik nog een 1/2 minuut over, dus heel netjes op schema zullen we maar zeggen
qua afstand voor de maand december lig ik ook mooi op schema; de eerste 125km zitten in de pocket; nog 75 te gaan
strava or it didnt happen:
https://www.strava.com/activities/1317418972
https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410
Ik train momenteel nergens voor, tenminste niet voor een specifiek evenement. In november 2018 ga ik de marathon van New York doen, dus twintig weken daarvoor wil ik beginnen met een marathonschema. Tot die tijd wil ik een aantal HM wedstrijden lopen.
• verbetert je duurvermogen;
• betekent langer tijd besteden aan iets wat je leuk vindt;
• is slecht voor je snelheid;
• vergt langer herstel;
• verhoogt de kans op blessures.
Het is dus een afweging. Als je je vooral richt op de halve en hele marathon kun je afhankelijk van hoe je je voelt rustig uitbouwen tot 2h30 lopen. De vuistregel is dat vanaf dat moment de nadelen van lange duurlopen groter beginnen te worden dan de voordelen.
Er zijn natuurlijk altijd persoonlijke verschillen: sommige lopers uit dit topic lopen rustig drie uur voor de lol en bij mij is twee uur het punt dat elk gewricht en ledemaat vraagt om stoppen.
Langer herstel kun je incalculeren, aan snelheid kun je extra aandacht besteden (souplesse-intervallen van 200m volstaan, je hoeft niet per se volle sprints te doen).
Dus gewoon lekker lopen, soms langer en soms korter. Langer heeft zeker zin, korter is op zijn tijd verstandig. Houd alleen rekening met snelheidswerk en de belastbaarheid.
En modder/blubber, echt veel daarvan! Geweldig! Ik ben er achter gekomen dat ik eigenlijk best goed voor mijzelf kan inschatten hoe snel ik durf af te dalen op diverse ondergronden, dat ik ook snel reageer als de ondergrond anders is dan vooraf gedacht en dat ik prima langs randjes van paden in kan halen.
Ik ben wel een keer languit gegaan toen ik iemand in wilde halen waar dat eigenlijk niet kon (irritante figuren die niet durven af te dalen
De halve marathon was uiteindelijk 20,7km lang en een prachtige echte ervaring. Na de finish wilde ik eigenlijk al voor een volgende ronde. Misschien komt dat ook omdat ik deze trail tot de 17km als rustig had ingedeeld. Alleen heuvelaf deed ik moeite. En nu nog mijn trailschoenen zien schoon te krijgen.
Strava/Relive
Blog
Stop de verwelking!
Thanks! Dan houd ik het hier eerst even bij. Met de loopgroep doen we geregeld snelheid en andere dingen, dat zit wel goed.kenneth schreef op maandag 18 december 2017 @ 12:04:
Langer lopen:
• verbetert je duurvermogen;
• betekent langer tijd besteden aan iets wat je leuk vindt;
• vergt langer herstel;
• verhoogt de kans op blessures.
Het is dus een afweging. Als je je vooral richt op de halve en hele marathon kun je afhankelijk van hoe je je voelt rustig uitbouwen tot 2h30 lopen. De vuistregel is dat vanaf dat moment de nadelen van lange duurlopen groter beginnen te worden dan de voordelen.
Er zijn natuurlijk altijd persoonlijke verschillen: sommige lopers uit dit topic lopen rustig drie uur voor de lol en bij mij is twee uur het punt dat elk gewricht en ledemaat vraagt om stoppen.
Langer herstel kun je incalculeren, aan snelheid kun je extra aandacht besteden (souplesse-intervallen van 200m volstaan, je hoeft niet per se volle sprints te doen).
Dus gewoon lekker lopen, soms langer en soms korter. Langer heeft zeker zin, korter is op zijn tijd verstandig. Houd alleen rekening met snelheidswerk en de belastbaarheid.
hoe groot is dit effect? Heeft het bijvoorbeeld significante invloed op mijn 10 kilometer tijd?
Hoe ziet mijn trainingsschema eruit.
Dinsdag - Baantraining ((groepsverband) meestal snel werk)
Donderdag - Interval / heuveltraining (groepsverband)
Zaterdag - Lange duurloop (alleen)
Zondag - Korte duurloop (alleen).
Op de dinsdagen merk ik dat het me steeds meer moeite kost om naar de baan te gaan en als ik er eenmaal ben valt de training me heel zwaar. Kan tempo's niet volhouden, series duren me te lang. Als we 10x 600m hebben heb ik na de 3e keer al geen zin meer.
Zaterdag en zondag zijn helemaal een drama! Afgelopen zaterdag heb ik me aangekleed en vervolgens 45 minuten gezeten voordat ik eindelijk naar buiten ben gegaan. Programma 100' DL1. Op het moment dat ik dan onderweg ben gaat het wel en voelt het zelfs heerlijk, maar de aanloop is gewoon zwaar. En ik weet dat je "gewoon moet gaan" en "doorbijten" het beste is wat je kunt doen, maar hoe gaan jullie normaal met deze dip om?
tips voor New York
Stop dan eens een paar weken en laat het eens helemaal los.
Gelukkig blijft het daarbij en zit ik nu met een wat instabiele maag en spierpijn in mijn buik op het werk. Optimistisch de hardloopspullen meegenomen, maar dat was echt geen optie.
Ik vind het overigens persoonlijk erg grappig dat ik door de maataanduidingen op de opvangbak precies weet hoeveel ik eruit heb gegooid, maar ik krijg daar maar weinig bijval voor
Nu blijft de vraag: ga ik het nog voor elkaar krijgen die laatste 22km bij elkaar te harken dit jaar? Als ik woensdag nog niet kan lopen zie ik het niet gebeuren.
Motivatie is er nu wel, maar ik heb na een loopje van 5 kilometer al weer last van mijn knie/scheenbeen. Echt duidelijk een blessure die rust nodig heeft, volgens mijn boerenverstand. Dus nu de hardloopschoenen in de kast gezet tot na het nieuwjaar, om echt even de tijd te nemen voor herstel. Daarna is het plan om rustig op te bouwen met een couch to 5 programma, ook al voel ik me dan waarschijnlijk een totaal-idioot omdat ik conditioneel prima in staat ben 15km aan een stuk te rennen
Ondertussen natuurlijk wel 3x in de week naar de sportschool. Crosstrainer en hometrainer om de beentjes toch wat beweging te geven en wat standaardoefeningen voor core en benen om wat kracht vast te houden/op te bouwen.
Nog mensen met specifieke tips voor wat wel en wat niet te doen, ivm de klachten die ik heb?
Waarschijnlijk wel. Maar als je relatief ondertraind bent, en dat zijn veel amateurs eigenlijk wel, zal het door het opgebouwde duurvermogen netto een positief effect hebben.juhet schreef op maandag 18 december 2017 @ 12:54:
hoe groot is dit effect? Heeft het bijvoorbeeld significante invloed op mijn 10 kilometer tijd?
Je moet sowieso weer wat 10k-specifieke training doen om echt alles eruit te halen. Er zijn genoeg verhalen over lopers die na een lange marathonperiode met een paar weken specifiek werk hun 10k-pr verpletterden.
Naar een goeie fysiotherapeut. Die kan je goede tips geven. Helemaal op nul starten is zelden nodig.Hoppa! schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:42:
Nog mensen met specifieke tips voor wat wel en wat niet te doen, ivm de klachten die ik heb?
Jep, presentCalitomnication schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:47:
Ben ik de enige die last heeft van een ontzettende winterdip? Ik sport al mijn hele leven, vanaf mijn 6e voetbal & op mijn 31ste overgestapt op hardlopen dus het buitensporten is mij niet ongewoon. Maar ik mis me toch een partij motivatie! Heb dit niet eerder meegemaakt.
- heb gewoon keiveel gelopen dit jaar (geen enkele week gerust)
- Al 2 weken ziek boven en onderkant
- Totaal slaapgebrek (veel werkstress, ellendige kiespijn gehad, kinderen ook ziek...)
- Vorig weekend nog 30+10km op één dag, heb gewoon recuperatie nodig
Maar eerlijk gezegd, motivatie is heel laag op dit moment. Zelfs het maken van een planning voor komend jaar helpt niet.
Ik laat het even over me heen komen. Vorige week de helft van mijn trainingen laten schieten, deze week zie ik wel weer. Niets moet, alles mag. Worst case heb ik een goed voornemen voor één januari
Eensch: ik heb dit jaar veel "lange" duurlopen gedaan (22x HM+), ik trainde ook wel snelheid, maar minder dan voorgaande jaren en dat heeft me toch flinke PRs op de 5km, 10km en 10EM opgeleverd. Mijn absolute snelheid is niet verhoogd, maar ik loop wel langer op een hoge snelheid. Om terug zo'n stap te zetten, zou ik specifiek moeten gaan trainen, of verder vermagerenkenneth schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:50:
[...]
Waarschijnlijk wel. Maar als je relatief ondertraind bent, en dat zijn veel amateurs eigenlijk wel, zal het door het opgebouwde duurvermogen netto een positief effect hebben.
Je moet sowieso weer wat 10k-specifieke training doen om echt alles eruit te halen. Er zijn genoeg verhalen over lopers die na een lange marathonperiode met een paar weken specifiek werk hun 10k-pr verpletterden.
"Better ask questions before you shoot"
Inderdaad. En dan bij voorkeur kijken naar een fysiotherapeut die verstand heeft van hardlopen/zelf loopt. Ik had ook een knieblessure waarvan ik dacht dat ik hem kon uitzitten, toch langs de fysio geweest. Dry needling en rekoefeningen verlichte het iets, maar het aanpassen van mijn looptechniek hielp direct. Kon de zevenheuvelenloop zonder pijn lopen, terwijl ik de week ervoor nog geen 5km vol hielt door de pijn.lateef schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:24:
[...]
Naar een goeie fysiotherapeut. Die kan je goede tips geven. Helemaal op nul starten is zelden nodig.
[ Voor 9% gewijzigd door Thy... op 18-12-2017 15:59 ]
Ik zou vooral naar je eigen lichaam luisteren, recovery advisor is niets meer dan een advies (hence the nameChocovla schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:50:
Kort vraagje, neemt iemand in dit topic de Recovery advisor van Garmin serieus? Zou na mijn loop van afgelopen zaterdag pas morgenavond "mogen" lopen maar overweeg voor vanavond een kort herstelloopje van zo'n 30-40 minuten en dan weer het normale woensdag/zaterdag ritme. Of is het beter meer rust in te bouwen en de loop op de maandag te laten schieten? Dit in het kader van rust/activiteit evenwicht.
[ Voor 4% gewijzigd door Bartske op 18-12-2017 16:00 ]
Ik niet..Chocovla schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:50:
Kort vraagje, neemt iemand in dit topic de Recovery advisor van Garmin serieus? Zou na mijn loop van afgelopen zaterdag pas morgenavond "mogen" lopen maar overweeg voor vanavond een kort herstelloopje van zo'n 30-40 minuten en dan weer het normale woensdag/zaterdag ritme. Of is het beter meer rust in te bouwen en de loop op de maandag te laten schieten? Dit in het kader van rust/activiteit evenwicht.
Als ik met m'n maat loop dan moet hij 48 uur rusten en ik 12..
Luister naar je lijf, sowieso is rust het belangrijkste onderdeel van je training.
Meer/vaker/harder/langer trainen staat niet gelijk aan meer vooruitgang.
De kunst is om een fatsoenlijke looptechniek te houden en niet zo'n "marathonshuffle" te ontwikkelen, die misschien wel efficiënt is, maar niet echt snel. Tussen de lange afstanden door probeer ik echt aandacht te besteden aan het technisch goed lopen. Ik merk dat ik tegenwoordig op kortere afstanden de echte topsnelheid mis, omdat ik het lopen op of boven m'n omslagpunt te weinig train. Maar laat dat iets van 30 seconden schelen op een 10km ofzo...juhet schreef op maandag 18 december 2017 @ 12:54:
[...]
Thanks! Dan houd ik het hier eerst even bij. Met de loopgroep doen we geregeld snelheid en andere dingen, dat zit wel goed.
Ik heb me overigens direct weer ingeschreven voor de volgende RunForestRun van 46km in de tweede week van januari
Ben ongeveer anderhalf jaar geleden begonnen met hardlopen en ervoor nooit echt sportief geweest,
na 'iets' te zwaarlijvig te worden
Wel dat viel tegen
Heb in de week ervoor wel een zware verkoudheid opgedaan en zo gelopen, ondertussen al een koortsblaas ook.
Maar ging sowieso maar een minuut ofzo sneller kunnen lopen zonder die verkoudheid denk ik.
Iemand een idee welke specifieke trainingen best zijn om mijn doel te bereiken
Eerste advies is altijd meer lopen maar je loopt al aardig wat zo te zien. Nog meer lopen?illus!0n schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:47:
Iemand een idee welke specifieke trainingen best zijn om mijn doel te bereiken? Next Year
?
Je kunt ook een paar weken in aanloop naar een 15k je lange duurloop vervangen door 18-20km met daarin tempoblokken en 5' pauze. De eerste week doe je 2x3, dan 4x2, dan 3x3, dan 4x3, dan 3x4. Dat zijn redelijk beestachtige trainingen dus dan zou ik eerder aan de langzame kant van je drempelzone zitten (4'15 - 4'20/km). Die 3x4km loop je dan twee weken voor de wedstrijd.
Ja en neeChocovla schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:50:
tips voor New York
#roadtorotterdam2018
Gisteren opgegeven om 18 maart in Rotterdam met max 100 deelnemers 30/35 km te lopen in verschillende tempo groepen, nog meer die gaan?
Ik heb er vooral de afgelopen 2 weken last van. Eerst ziek geweest en afgelopen week was het stervensdruk op m'n werk waardoor ik 's avonds helemaal geen zin meer had om de deur uit te gaan. Het rare is dat ik in het weekend dan wel weer 25-30km loop en daar dan ook echt van geniet. Verschil is dan wel dat ik tijdens daglicht en samen met een loopmaatje of groep loop.Calitomnication schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:47:
Ben ik de enige die last heeft van een ontzettende winterdip? Ik sport al mijn hele leven, vanaf mijn 6e voetbal & op mijn 31ste overgestapt op hardlopen dus het buitensporten is mij niet ongewoon. Maar ik mis me toch een partij motivatie! Heb dit niet eerder meegemaakt.
@illus!0n Ik mocht willen dat ik jouw tijden liep
Winterdip had ik voorheen toen ik veel fietste ook elk jaar weer last van. Vooral het fietsen in het donker stond me dan enorm tegen. Daardoor gaan hardlopen en dat is nu eigenlijk mijn hoofdsport geworden. Dat vind ik dan wel weer leuk in het donker. Doe verder ook niet aan trainingschema of iets dergelijks. Ga lopen/fietsen als ik tijd/zin heb. Komt het er een week niet van, dan zal me dat jeuken. Gewoon minder moeten en meer genieten.Calitomnication schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:47:
...
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic