Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.725 views

Onderwerpen

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:26
MrAcid schreef op maandag 6 november 2017 @ 08:49:
Gistermiddag op Strava een 'rondje' ingeklikt en lekker aan het lopen geslagen. In het achterhoofd gehouden dat ik altijd af zou kunnen snijden als het niet zou lukken. Bleek niet nodig - het ging behoorlijk goed. M'n benen zijn wel redelijk naar de &*(%#@ vandaag.

[afbeelding]

Klikbaar - of hier: https://www.strava.com/activities/1262836594/overview

Blijf echt enorm fan van het Salomon vest dat ik een jaar geleden gekocht heb op aanraden van mensen hier in het topic trouwens. Ik neem er geen drinken meer in mee (schud toch nog teveel - ik heb nu onderweg 1 keer 500ml Aquarius gekocht, was iets te weinig maar opzich te doen) maar voor gelletjes, telefoon, regenjasje, pinpas/ov/rijbewijs is het echt ideaal!

Gisteren ook voor het eerste sinds jaren weer eens met muziek gelopen - dat was ook wel fijn, maar zou eigenlijk wel iet met bluetooth willen hebben dat iets dat beter in m'n oren blijft zitten. Ging nu redelijk omdat ik een mutsje op had. Iemand tips?
Pfff, netjes hoor _/-\o_ Zo'n afstand met die snelheid.

Voldoen normale inears bij jou niet? Ik heb afgelopen donderdag ook met inears gelopen, maar ik had geen last van dopjes die uit mijn oren vielen.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
wisselwerking schreef op maandag 6 november 2017 @ 10:14:
[...]

Pfff, netjes hoor _/-\o_ Zo'n afstand met die snelheid.

Voldoen normale inears bij jou niet? Ik heb afgelopen donderdag ook met inears gelopen, maar ik had geen last van dopjes die uit mijn oren vielen.
Nee, vallen uit. Heb nu gewone Apple Earpods en die blijven achter een bureau al amper zitten. :+

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-12 20:25
MrAcid schreef op maandag 6 november 2017 @ 08:49:
Gistermiddag op Strava een 'rondje' ingeklikt en lekker aan het lopen geslagen. In het achterhoofd gehouden dat ik altijd af zou kunnen snijden als het niet zou lukken. Bleek niet nodig - het ging behoorlijk goed. M'n benen zijn wel redelijk naar de &*(%#@ vandaag.

[afbeelding]

Klikbaar - of hier: https://www.strava.com/activities/1262836594/overview

Blijf echt enorm fan van het Salomon vest dat ik een jaar geleden gekocht heb op aanraden van mensen hier in het topic trouwens. Ik neem er geen drinken meer in mee (schud toch nog teveel - ik heb nu onderweg 1 keer 500ml Aquarius gekocht, was iets te weinig maar opzich te doen) maar voor gelletjes, telefoon, regenjasje, pinpas/ov/rijbewijs is het echt ideaal!

Gisteren ook voor het eerste sinds jaren weer eens met muziek gelopen - dat was ook wel fijn, maar zou eigenlijk wel iet met bluetooth willen hebben dat iets dat beter in m'n oren blijft zitten. Ging nu redelijk omdat ik een mutsje op had. Iemand tips?
Voor wat betreft flessen die niet klotsen. Deze kan je luchtdicht aftoppen en luchtdicht houden tijdens drinken.
Ik heb hetzelfde vest en ze passen met een beetje geweld.
Voor de marathon had ik er zelf nog 2 in de zijvakken extra mee (2x600ml en 2x 500ml)
https://www.aliexpress.co...=a2g0s.9042311.0.0.4m43gx

bluetooth headset, die niet irriteert en blijft zitten:
https://www.amazon.de/Pla...=8-8&keywords=plantronics

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-12 21:04
Gisteren de Nedereindsebergloop 10k Heavy gelopen. En heavy, dat was hij wel zeg. Flink aantal steile heuvels er in, ben goed kapot gegaan. Zat al snel erg hoog in m'n hartslag, toch nog niet helemaal hersteld misschien van de marathon 3 weken geleden. Het parcours was erg glad door de regenval van de nacht er voor, dus trailschoenen waren achteraf een betere optie geweest. Twee keer goed onderuit geschoven, maar gelukkig zonder pijntjes.
Uiteindelijk de 10.6k in 55 minuten hoog gelopen, wat goed was voor plek 29 van de 100. Erg leuke loop, een keer wat anders dan een snelle 10k op de weg!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:20
Heeft iemand van jullie hier misschien ervaring met zo'n kinderwagen om mee te rennen? Ik heb een dochtertje van 3 maanden en het lijkt me best "leuk" om daar t.z.t. mee te rennen. Zij natuurlijk luierend in dat karretje en papa rent er achteraan :p

In Zweden heb ik dit regelmatig gezien, maar hier niet zo heel veel. Ik heb al wat gegoogled, maar die wagens van Thule zijn erg prijzig. Erg mooi, maar ook erg prijzig. Heeft iemand misschien ervaring met goedkopere varianten?

Het liefst ook nog met een wat hogere variant, omdat ik erg lang ben ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door De_Bastaard op 06-11-2017 10:51 ]

• MrAcid
  • Niet online
Sinned123 schreef op maandag 6 november 2017 @ 10:39:
[...]

Voor wat betreft flessen die niet klotsen. Deze kan je luchtdicht aftoppen en luchtdicht houden tijdens drinken.
Voor de marathon had ik er zelf nog 2 in de zijvakken extra mee (2x600ml en 2x 500ml)

bluetooth headset, die niet irriteert en blijft zitten:
https://www.amazon.de/Pla...=8-8&keywords=plantronics
Die flessen heb ik, maak ze ook luchtdicht - maar ik vind het nog steeds irritant. :)

Dank voor de bluetooth-tip!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

MrAcid schreef op maandag 6 november 2017 @ 10:51:
[...]

Die flessen heb ik, maak ze ook luchtdicht - maar ik vind het nog steeds irritant. :)

Dank voor de bluetooth-tip!
Welk vest heb je dan precies als ik vragen mag? Zelf loop ik ook met een Salomon vest, maar heb er nog nooit problemen mee gehad. Helemaal in het begin had ik ook last van klotsende flesjes, maar als ik ze nu vul druk ik altijd het ventiel in zodat de lucht eruit kan ontsnappen. Zodra er dan een kleine straal water water meekomt is het goed en klotst het niet meer.

Zelf heb ik deze uitvoering
Afbeeldingslocatie: http://www.7gadgets.com/wp-content/uploads/2016/06/Salomon-S-Lab-Advanced-Skin-3-5-Set-Racing-Vest.jpg

Overigens heb ik deze op Kickstarter gekocht. Maar hij is nog niet binnen, dus kan er nog geen zinnig woord over zeggen verder.

Zo'n vest is allemaal leuk en aardig, maar trek hem alleen aan als ik op een warme dag voor een lange duurloop ga (20km & up).
Voor snelheidstrainingen werkt zo'n vest niet echt, dus vandaar deze sleeve eens proberen. Zodra ik 'm binnen heb zal ik wel een review plaatsen :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• MrAcid
  • Niet online
Calitomnication schreef op maandag 6 november 2017 @ 11:10:
[...]

Welk vest heb je dan precies als ik vragen mag? Zelf loop ik ook met een Salomon vest, maar heb er nog nooit problemen mee gehad. Helemaal in het begin had ik ook last van klotsende flesjes, maar als ik ze nu vul druk ik altijd het ventiel in zodat de lucht eruit kan ontsnappen. Zodra er dan een kleine straal water water meekomt is het goed en klotst het niet meer.

[afbeelding]

Overigens heb ik deze op Kickstarter gekocht. Maar hij is nog niet binnen, dus kan er nog geen zinnig woord over zeggen verder.

Zo'n vest is allemaal leuk en aardig, maar trek hem alleen aan als ik op een warme dag voor een lange duurloop ga (20km & up).
Voor snelheidstrainingen werkt zo'n vest niet echt, dus vandaar deze sleeve eens proberen. Zodra ik 'm binnen heb zal ik wel een review plaatsen :)
https://www.ultramarathon...Vest-p/slabsenseset3l.htm

Het klotst ook niet in de fles: het schud in het vest. Met 2x250ml ipv 2x500ml gaat het wel beter, maar ik vind het alsnog niet fijn lopen. :)

Ook echt alleen op 35+km dat ik het meeneem trouwens.

Die sleeve ziet er wel aardig uit. Ben benieuwd hoe dat in de praktijk werkt.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

MrAcid schreef op maandag 6 november 2017 @ 11:25:
[...]

https://www.ultramarathon...Vest-p/slabsenseset3l.htm

Het klotst ook niet in de fles: het schud in het vest. Met 2x250ml ipv 2x500ml gaat het wel beter, maar ik vind het alsnog niet fijn lopen. :)

Ook echt alleen op 35+km dat ik het meeneem trouwens.

Die sleeve ziet er wel aardig uit. Ben benieuwd hoe dat in de praktijk werkt.
Ah, on that bike :). Dat kan ik ook nog wel begrijpen ja. Vandaar dat ik hem met tempotrainingen ook niet gebruik. Tijdens een lange duurloop heb ik daar niet echt last van, maar ik moet het vest wel strak tegen me aansnoeren. Ben zelf niet de breedste zeg maar, als hij iets te los zit gaat het vest schuren, niet heel handig.

Ben zelf ook benieuwd naar de werking van de sleeve. Hij is nu onderweg naar NL, verwacht hem ergens deze of volgende week. ;)

tips voor New York

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-12 17:07
De_Bastaard schreef op maandag 6 november 2017 @ 10:48:
Heeft iemand van jullie hier misschien ervaring met zo'n kinderwagen om mee te rennen? Ik heb een dochtertje van 3 maanden en het lijkt me best "leuk" om daar t.z.t. mee te rennen. Zij natuurlijk luierend in dat karretje en papa rent er achteraan :p
ik heb in het verleden m'n kinderen meegenomen in een Winther Dolphin fietskar. Met het voorwieltje erop een prima wagen om 1 of 2 kinderen in mee te nemen. Handvat zit redelijk hoog, met mijn 189cm prima te doen.
Kijk eens op Marktplaats voor een tweedehandsje. Zo zijn wij ook aan die van ons gekomen en zo zijn we er ook weer vanaf geraakt. Kan zijn dat je even extra moeten zoeken naar een babyschaal als de kleine nog heel jong is, daarna zijn we overgestapt op een maxicosi en wat spanbanden.
D'r zijn natuurlijk lichtere en mooiere oplossingen, maar voor onze eisen (en budget) een prima optie, ook omdat we 'm regelmatig achter de fiets hadden hangen. Scheelt weer een lomp ding in de schuur :P

Wbt die Wetsleeve waar @Calitomnication het over heeft: Het eerst wat ik oprol/uitdoe als ik het warm krijg onderweg zijn m'n mouwen......

[ Voor 6% gewijzigd door TheOmen op 06-11-2017 12:08 ]

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:29
De_Bastaard schreef op maandag 6 november 2017 @ 10:48:

In Zweden heb ik dit regelmatig gezien, maar hier niet zo heel veel. Ik heb al wat gegoogled, maar die wagens van Thule zijn erg prijzig. Erg mooi, maar ook erg prijzig. Heeft iemand misschien ervaring met goedkopere varianten?

Het liefst ook nog met een wat hogere variant, omdat ik erg lang ben ;-)
Ik heb een Thule, maar ik weet niet zeker of een baby van 3 maanden daar al goed in kan zitten. Volgens mij was die van ons al iets ouder. Ik ben zelf 1.87 en de hoogte is prima. Ik heb er eigenlijk maar 1x mee gelopen en dat ging wel ok, het is wel heel erg wennen dat je 1 hand niet kan bewegen omdat je natuurlijk de kar moet vast houden. Ik ben nu weer aan het trainen voor de marathon van Rdam, dus ik denk wel dat ik hem vaker ga gebruiken. Maar veel langer dan een uur lijkt me niet echt relaxed :D

Toen wij hem kochten kregen we er ook een babybak bij die je erop kan zetten (of hoe dat ook heet). Dus we waren toen voor 600 euro klaar voor een geheel nieuwe kinderwagen, dat is een stuk goedkoper dan de meeste kinderwagens. Daarnaast gebruiken we hem ook veel in de bossen en op het strand, door de grote wielen kan hij veel beter offroad dan alle 'normale' kinderwagens. Kortom, meer dan het geld waard vond ik.

Ik kreeg wel veel aandacht en duimpjes omhoog toen ik aan het hardlopen was met de wagen :')

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:20
We hebben nu een kinderwagen van Mutsy, maar dat is gewoon een normale kinderwagen. Ik zoek dus echt een wat andere oplossing om te rennen.

Hoe gaat het met zo'n ding in het bos en op onverharde wegen? Ik zal MP eens in de gaten houden :)

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

TheOmen schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:02:
[...]

Wbt die Wetsleeve waar @Calitomnication het over heeft: Het eerst wat ik oprol/uitdoe als ik het warm krijg onderweg zijn m'n mouwen......
Klopt, ik ook :D, maar als ik m'n sleeves naar beneden doe, laat ik ze altijd op de polsen rusten. Daarnaast doe ik deze alleen om als het echt warm is, dan loop ik toch al in singlet, dus genoeg plek om wél af te koelen. Wel grappig, daar had ik niet eens aan gedacht. Ik heb wel voor de grap eens bedacht dat ik straks een witte en een bruine arm heb 8)7

Het is ook meer een probeersel, kijken of het werkt. Ben nog op zoek naar een goede oplossing om drinken mee te nemen zonder dat het te veel moeite kost. Heb ook een drinkbelt voor om mijn heupen, enige probleem is dat ik geen heupen heb 7(8)7. De eerste 4 stappen hangt de belt nog fijn op mijn heupen, de volgende 8 komt hij los en na een meter of 20 hangt hij onder m'n oksels :?

tips voor New York

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:31

McMiGHtY

- burp -

Sinned123 schreef op maandag 6 november 2017 @ 10:39:
[...]

Heb deze ook, even op de kop houden en de lucht eruit zuigen dan klotsen ze niet. Vind het rietje wel erg handig..heb ook een softflask met een normaal zuigdoppie erop..maar als ik die gebruik heb ik een hap baard in mn mond.

Je hebt ze volgens mij ook in 150ml variant, kan ook goed werken voor (waterige) gelletjes.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:55
Meer mensen wat moeite met de overgang naar het vroeg donker zijn? Pfoe, moet me er echt toe zetten om vanmiddag te gaan lopen, ben al 1,5 niet wezen lopen.

Maargoed, lichtjes bij me, reflecterend vest mee en een 7,5km lopen vanmiddag.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

KaiseRRuby schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:31:
Meer mensen wat moeite met de overgang naar het vroeg donker zijn? Pfoe, moet me er echt toe zetten om vanmiddag te gaan lopen, ben al 1,5 niet wezen lopen.

Maargoed, lichtjes bij me, reflecterend vest mee en een 7,5km lopen vanmiddag.
Lopen in het donker is gewoon verschrikkelijk. 2 weken geleden hebben we heuveltraining op flink tempo gedaan. Is toch niks zo, je ziet op bepaalde plekken geen hand voor ogen. Heb afgelopen weekend ook geen meter gelopen. Op het programma stonden een duurloop van 90' en een van 55' minuten, maar heb gewoon 0 energie om te gaan.
We zitten pas in de 3e week van het schema, dus ik kan het me nu nog permiteren, maar deze dip moet niet te lang gaan duren.

tips voor New York

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:18
Gewoon gaan net zoals met regen.
Ik vind het juist heerlijk nu met deze temperaturen.
10 graden is perfect, niet te koud en te warm tijdens het lopen.
Alleen bij lange duurlopen gaan de lange mouwen aan.

• Sinned123
Calitomnication schreef op maandag 6 november 2017 @ 11:10:
[...]

[afbeelding]

Voor diegene dit bovenstaand vest wat te duur vinden.
Heeft anonije een kloon gemaakt (met extra vak aan de achterkant.
Zoek even een coupon zodat je onder de belastinggrens zit:
https://www.tomtop.com/p-y4028l-xl.html
coupon 5% korting 5WTTOFF, dan word is $24,70 wat neerkomt op €21,32 (en dus onder de belasting grens)

Ik heb zowel de Salomon als Anonije variant, vind ze beide even prima.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1nXttaWigSKJjSsppq6ybnpXam/AONIJIE-5L-Running-Rugzak-Trail-Racing-Hydratatie-Vest-Pack-Water-Bag-Waterzak-Thermische-Pouch-Schouder-Rugzak.jpg_640x640.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Sinned123 op 06-11-2017 16:30 ]

• wisselwerking
tlpeter schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:54:
Mee eens. Gewoon schoenen aan doen en gaan. Naderhand ben je blij (nou ja, jij blijkbaar niet helemaal) dat je gelopen hebt. Ik vind sporten in de winterperiode altijd lekker. Dan is het net even wat koeler en dat is mijn snel warm wordend lichaam toch wel fijn.

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Ik ben juist begonnen met lopen omdat het vroeg donker is en de racefiets dan geen optie meer is. En ik wilde toch een paar keer in de week iets anders dan de sportschool.

Hardlopen in het donker vind ik prima, je bent alleen een beetje beperkt in je routes als je niet door het donker wilt rennen. Overdag is er wat meer keus.

• MrAcid
  • Niet online
Ik ga veel om 6:00 's ochtends lopen, vind ik persoonlijk een minder grote drempel dan 's avonds na het werk in het donker nog op pad gaan.

Maar ik begrijp dat 'persoonlijk' hier het toverwoord is. :+

• Hoppa!
MrAcid schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:56:
Ik ga veel om 6:00 's ochtends lopen, vind ik persoonlijk een minder grote drempel dan 's avonds na het werk in het donker nog op pad gaan.

Ja, absoluut. De drempel om 's ochtends om 6:00 te gaan hardlopen is bij mij niet echt als 'drempel' te benoemen. Het voelt meer als de Matterhorn die ik dan over moet.

* Hoppa! is geen ochtendmens.

• tlpeter

In de ochtend is heerlijk alleen is mijn baas thuis en op het werk er niet zo blij mee. De eerste vind het te vroeg en de tweede te laat :)

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Later op de dag lopen, loopt imho toch meestal een stuk soepeler, puur omdat je 's morgens niet een uur of meer wacht voordat je gaat lopen. In de good old time toen ik nog mijn lage intervallen 3:30/km deed, kostte dat 's morgens veel meer (ook technisch) moeite dan later op de dag (meestal 's avonds).
Oja, ik ben een ochtendmens, qua wakker zijn totaal geen probleem.

Olympiërs balen niet voor niets als ze een vroeg ochtendprogramma/onderdeel hebben (tenzij het de rest v/d echt bloedheet is en als dat in hun nadeel is). Ze staan minimaal 3 uur van te voren op, niet alleen eten/drinken maar ook een lange warming up om het lichaam positief prikkelbaar te krijgen

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:58

vhal

ಠ_ಠ

Ach ja, en als er een factor kinderen < 4 jaar mee gaat spelen, dan ben je überhaupt blij dat je kán lopen :P

Overigens heb ik net die runlight 25 besteld, de zwarte was weer online op voorraad :) Kwamen die Strava decathlonbonnen ook nog eens van pas (had 2 x 6€), nu heb je er weinig meer aan doordat ze de actie gewijzigd hebben

Strava

• route99

route99

vhal schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:05:
Ach ja, en als er een factor kinderen < 4 jaar mee gaat spelen, dan ben je überhaupt blij dat je kán lopen :P
Mijn "loopcarriere"begon pas na die van het handballen, toen de jongste al 6 j geweest was... :) (de eerdere handbal trainingen in de zaal waren pas na 21 uur, dus toen lagen ze al op bed..)

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:05

Grappig dat je er 'in het donker' aan toevoegt. Alsof het om 6:00 uur heerlijk licht is ;)

Verder inderdaad persoonlijk. Ik vind het 's ochtends voor het werk lopen een fantastisch mooi streven en heb niets wat mij tegenhoudt (althans geen gezin, en als ik om 7:30 uur weer thuis ben zou ik nog op tijd naar werk kunnen). Een of twee keer per jaar overtuig ik mijzelf van de meerwaarde maar heb nooit kunnen doorzetten naar structureel lopen in de vroegte.. Misschien volgende keer :O

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-12 07:48

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik ben wel een ochtendmens, maar 's ochtends hardlopen doe ik eigenlijk alleen in de zomermaanden wel eens. En om m'n punt kracht bij te zetten heb ik net op een donkere koude maandagavond 29 kilometer weggetikt in net geen 2,5 uur. Morgen weer 8 uur achter een beeldscherm zitten...

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:14

thijsco19

KTM 990 SMT

thijsco19 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:48:
Zal deze week het weleens proberen.
Op een normaal tempo wat lekker loopt minimaal 2.4km maar liefst 3km te lopen.
Vanavond lekker wezen lopen.
4,38 km in 23:21 minuten, in 1 stuk. :*)
Gemiddeld bewogen tempo is 5:20.

Niet op me horloge gekeken maar gewoon gaan rennen, net zolang totdat ik het niet zou volhouden of rondje op was.
Viel me eerlijk gezegd best mee, was een rondje dorp gegaan maar het dorp was gewoon te klein. :X

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OJvAU1I.png
Nog aardig schommelingen in het tempo, waardoor het komt weet ik niet, dacht dat ik wel een redelijk stabiel tempo liep.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Sinned123
GPS is een zeer slecht middel om tempo mee te bepalen.
Footpod is voor tempo veel beter geschikt. Maar daar heb je weer andere problemen mee. Variërende stridelength enzo.
Een combinatie van de 2 werkt mits goed geïmplementeerd het beste.

Ik weet trouwens niet of de stryd wel beter met variabele factoren kan omgaan.

Als je meer wilt weten welke horloges goed zijn met tempo kan je op de site van fellnr kijken.
http://fellrnr.com/wiki/GPS_Accuracy

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

tlpeter schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:54:
Ja klopt, heb je gelijk in... Dat is het advies wat ik normaal ook altijd aan mensen geef. Gewoon schoenen aan en gaan. Maar (er is altijd wel een "maar" uit de hoge hoed te toveren :P) we zijn nu ook druk bezig met het verbouwen van ons huis. Dus op zaterdag vroeg uit de veren om te gaan klussen. Dan om 15.00 / 16.00 ben je er wel klaar mee. Om dan nog te denken "ik trek de schoenen aan en ik ga", dát is dan toch wel een lastige!
Zeker als je 's avonds om 20.00 uur weer op een verjaardag moet staan.
Daarnaast merkte ik gewoon dat ik een beetje "moe" was, of verzuurd, of overtraind, of gewoon even klaar.... Het afgelopen half jaar hebben wij keihard getraind om een PR op de 10km te lopen. Op zondagen om 9.00 uur paraat om in alle hitte 10x een heuvel omhoog te stormen. 4x volle bak trainen per week; dinsdag, donderdag, zaterdag & zondag. Het heeft wel effect gehad want iedereen heeft zijn/haar PR dik weten te verbeteren, maar de energie (of drive) is nu even weg. We zijn nu bezig met de halve marathon, maar die is "pas" eind Maart 2018, dus dat klinkt nog heeeeeel ver weg. En aangezien we nu helemaal vooraan in het schema zitten waarbij het doel is, langzaam opbouwen van omvang, ben ik van mening dat 1 weekje rust even goed is. De boog kan immers niet altijd gespannen staan.

Was ik wel gegaan, dan was ik in de sleur van wéér een heel weekend hardlopen blijven hangen. Nu is deze lekker even doorbroken en heb ik nieuwe energie (hoop ik).

tips voor New York

• route99

route99

Calitomnication schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 07:55: Het afgelopen half jaar hebben wij keihard getraind om een PR op de 10km te lopen. Op zondagen om 9.00 uur paraat om in alle hitte 10x een heuvel omhoog te stormen. 4x volle bak trainen per week; dinsdag, donderdag, zaterdag & zondag. Het heeft wel effect gehad want iedereen heeft zijn/haar PR dik weten te verbeteren, maar de energie (of drive) is nu even weg.
Dat is wel erg veel.... toen ik in de wedstrijdgroep zat deden we 2 stevige trainingen, afh v/d fase van het jaar/wedstrijdvoorbereiding waren het in de winter vooral langere tempos tot of op de drempel en daarna geleidelijke verhoging en deels afwisselend naar 10 km, 5km 3km 1500n en soms 800m snelheid. Erom heen in de wnter lange VDL blokken, afgewisseld met RDL blokken, en uiteraard voor de rest RDL-trainingen (60-100 min) met tegen het einde 5x 15" vlot met p45". Dan herstel je telkens goed tussendoor en krijg je na de 1e piek waar je naar toe gewerkt niet snel dat gevoel dat je beschrijft. Het is dan makkelijker om die spanningsboog/drive vast te houden en lekker door te gaan met wedstrijden lopen. Tenminste... als je daar zin in hebt....
We zijn nu bezig met de halve marathon, maar die is "pas" eind Maart 2018, dus dat klinkt nog heeeeeel ver weg. En aangezien we nu helemaal vooraan in het schema zitten waarbij het doel is, langzaam opbouwen van omvang, ben ik van mening dat 1 weekje rust even goed is. De boog kan immers niet altijd gespannen staan.
Was ik wel gegaan, dan was ik in de sleur van wéér een heel weekend hardlopen blijven hangen. Nu is deze lekker even doorbroken en heb ik nieuwe energie (hoop ik).
Even gas terug, een keer per jaar kan nooit kwaad en die halve M komt idd wel weer.
Succes verder!

• MrAcid
  • Niet online
thijsco19 schreef op maandag 6 november 2017 @ 22:51:
[...]

Vanavond lekker wezen lopen.
4,38 km in 23:21 minuten, in 1 stuk. :*)
Gemiddeld bewogen tempo is 5:20.

Niet op me horloge gekeken maar gewoon gaan rennen, net zolang totdat ik het niet zou volhouden of rondje op was.
Viel me eerlijk gezegd best mee, was een rondje dorp gegaan maar het dorp was gewoon te klein. :X

[afbeelding]
Nog aardig schommelingen in het tempo, waardoor het komt weet ik niet, dacht dat ik wel een redelijk stabiel tempo liep.
Zie je wel! :) Mooie prestatie! Nu lekker je schema weer oppakken en rustig uitbouwen naar 5km.

• MrAcid
  • Niet online
Valorian schreef op maandag 6 november 2017 @ 22:12:
[...]

Grappig dat je er 'in het donker' aan toevoegt. Alsof het om 6:00 uur heerlijk licht is ;)
:+

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:57

Roozzz

Plus ultra

Sinned123 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 07:08:
GPS is een zeer slecht middel om tempo mee te bepalen.
Footpod is voor tempo veel beter geschikt. Maar daar heb je weer andere problemen mee. Variërende stridelength enzo.
Een combinatie van de 2 werkt mits goed geïmplementeerd het beste.

Ik weet trouwens niet of de stryd wel beter met variabele factoren kan omgaan.

Als je meer wilt weten welke horloges goed zijn met tempo kan je op de site van fellnr kijken.
http://fellrnr.com/wiki/GPS_Accuracy
Dat is dus allemaal niet zo relevant als je zoals @thijsco19 zegt: "Niet op me horloge gekeken maar gewoon gaan rennen [...]". Om achteraf je tempo in te zien is gps een prima middel.

Verder heb je natuurlijk gelijk dat een footpod beter geschikt is voor instant tempo. Maar de echte vraag wat mij betreft is of je er een nodig hebt... ik in ieder geval niet, ik tuur niet continue op mijn horloge hoe hard ik loop. Na een tijdje krijg je best een aardig tempo gevoel...

Die website van Fellrnr is (zoals al vaker ter sprake gekomen) ook niet zalig makend. Dus ik zou dat zeker niet als dé bron gebruiken.

If you can see, look. If you can look, observe

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-11 13:58

TheZoo

Animals Behind Bars

Wat ik heb gemerkt is dat ik wat onrustiger slaap, als ik 's avonds ben wezen hardlopen. Daarom ben ik nu aan het uit proberen hoe 's ochtends lopen bevalt. En ik moet zeggen dat ik het eigenlijk wel lekker vindt. In het weekend om 7:00 mijn bed uit is overigens makkelijker, dan door de week om 5:00 :o

Ik ben wel benieuwd hoe het morgenochtend gaat bevallen nu de temperaturen zo hard zijn gedaald.

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
TheZoo schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:21:
[...]

Wat ik heb gemerkt is dat ik wat onrustiger slaap, als ik 's avonds ben wezen hardlopen. Daarom ben ik nu aan het uit proberen hoe 's ochtends lopen bevalt. En ik moet zeggen dat ik het eigenlijk wel lekker vindt. In het weekend om 7:00 mijn bed uit is overigens makkelijker, dan door de week om 5:00 :o

Ik ben wel benieuwd hoe het morgenochtend gaat bevallen nu de temperaturen zo hard zijn gedaald.
Vanochtend was het in de omgeving van Utrecht schitterend! Laagje mist, heldere maan waardoor het niet heel donker was... erg mooi! Uit bed komen is even moeilijk, maar eenmaal onderweg,,

Alleen wel wat koud. Voor een z2 loop waren handschoenen en een dikker shirtje wel fijn geweest..

iRacing Profiel

• tlpeter
TheZoo schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:21:
[...]

Mijn ervaring en gevoel -> heerlijk die kou op je neus. Wel loop ik dan met een nekwarmer (er is een andere naam voor) en handschoenen.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Nu al vreselijk, die kou. Eerste winter met loopband, heerlijk. Film op de beamer en lekker lopen in 20° C 8)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• route99

route99

Mss nog te doen als je aan het joggen bent op de loopband bij die T, maar als je 6x1000m op het omslagpunt wilt doen, dan heb je veel te weinig koeling door het totale ontbreken van wind. Ook al is het windstil, je loopt zelf door de stilstaande wind heen wat noodzakelijke verkoeling geeft. Een ventilator erbij met het bijbehorende geraas is geen acceptabel alternatief. Het is bovendien leuker om het met een groep te doen dan alleen op de band... of doen jullie het "op een rijtje loopbanden"? ;)

[ Voor 14% gewijzigd door route99 op 07-11-2017 20:08 ]

• wisselwerking
Ik moet er niet aan denken om binnen te lopen. Dan ben ik binnen no-time 10 liter aan vocht kwijt. Geef mij maar wat koeler weer. Bovendien gaat er niks boven buiten zijn, of dat nu hardlopen, fietsen of wat anders is.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

route99 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:05:
Mss nog te doen als je aan het joggen bent op de loopband bij die T, maar als je 6x1000m op het omslagpunt wilt doen, dan heb je veel te weinig koeling door het totale ontbreken van wind.
Helemaal aan buiten lopen ontkom je inderdaad niet maar ik vind het wel erg prettig om de keuze te hebben. Ik kan echt heel slecht tegen kou. Binnen een half uur zijn mijn vingers en tenen zo pijnlijk dat de lol er compleet van af is. Lange duurlopen, tempo's en intervallen gaan sowieso buiten maar die drie à vier trainingen per week omvang draaien (herstel, korte duurlopen) kunnen indien nodig binnen.
Gisteren ben ik wel buiten geweest maar nu de temperatuur bij het vriespunt komt heb ik 45' op de loopband gestaan. Morgen sowieso buiten (duurloop met versnellingen), donderdag binnen (vriendin de deur uit), vrijdag afhankelijk van het weer, enz.

En leuk is het niet altijd (BBC Life is leuk maar ook weer niet zó leuk) maar niet lopen is nog minder leuk :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• route99

route99

Ok, dat is erg vervelend voor jou, maar je bent dan wel vermoedelijk meer een uitzondering dat je het zo koud hebt. Ik ken een loopster die het zo erg heeft dat ze alleen in de zomer of boven een bepaalde T buiten kan lopen. Haar handen en voeten worden anders super wit; het is een erfelijke afwijking vertelde ze me, welke ben ik vergeten (was ruim 2 j geleden). Bij jou ook?

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik weet het niet. Misschien na al die jaren eindelijk eens naar de dokter gaan ervoor ...

Op internet wel veel gevonden maar niets wat de symptomen precies dekt.

Of eerst eens van die dikke winddichte fietshandschoenen proberen.

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:04

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Afgelopen zondag mocht ik de Berenloop hardlopen, de hele marathon. Mijn eerste marathon in 5 jaar en ik heb me redelijk aan een schema gehouden, 4x per week trainen.

We (+vrouw, +een vriendin) waren vrijdag al op Terschelling aangekomen en hebben daar rustig aan gedaan. Zondagochtend hebben we eerst nog even veel mensen van de halve aangemoedigd totdat we ook ons gingen voorbereiden voor de start. Het hotel stond aan de start/finish wat heerlijk is voor en na de wedstrijd. :)

Ik was van plan om op een tempo 5.34 te gaan starten maar ik liep telkens sneller dat ik het maar heb aangehouden. Mijn conditie is beter dan bij mijn PR van 3u52m dus ik verwachtte niet dat ik van iets sneller lopen last zou gaan krijgen. Maar rond de 15km voelde ik mjin hamstring wat gaan zeuren, een gevoel dat erger werd naar mate ik ook verder kwam en ergens rond de 28km heb ik besloten om maar gaan uit te lopen.

De duin richting het strand ben ik lekker overheen gewandeld en tegelijkertijd maar een Clif bar te gaan eten. Het strand viel mij mee, maar het waaide wel aardig. Van die wind had ik eerder wel last van gehad, naast dat het je afremt kreeg ik het ook best fris. Maar goed, de duin van het strand weer opgewandeld, wat drinken bij de verversing en weer hardlopen. Niet veel later ben ik weer gaan wandelen om ook nog even flink te strekken, het voelde gewoon even niet goed. Dit heeft wel geholpen want daarna heb ik het hardlopend tot de finish zonder problemen volgehouden en heb nog kunnen versnellen. Mijn conditie was dus goed genoeg maar ik kon die kracht niet kwijt.

Het was overigens een geweldige finish. 1,5km er voor staat al een speaker die je aankondigt en het publiek daar op het rand van het dorp was al enthousiast. Ik heb ze nog even aangemoedigd en bedankt. Daarna langs de kroegjes was het lekker druk en lawaaierig. Veel halve lopers denk ik die al aan het feesten zijn, maar geweldig om doorheen te gaan en dan uiteindelijk over de rode loper naar de Brandaris toe. Uiteindelijk in 4.02 gefinished, niet waar ik op hoopte en het kostte anderhalve dag voordat ik er vrede mee had.

Na de finish ben ik rechtstreeks naar de massage gegaan en inderdaad zat het onderin mijn rechter hamstring niet goed. Ik baal wel want dat lijkt nu wel een standaard probleem te gaan worden. Elke dag strekken zit weer in de routine, hopen dat het helpt.

Nu snel herstellen want ik wil eigenlijk volgende maand een halve marathon doen met 1000+ hoogtemeters. }:O

Strava hele Berenloop

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

kenneth schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:30:
Ik weet het niet. Misschien na al die jaren eindelijk eens naar de dokter gaan ervoor ...

Heel herkenbaar. Zelf heb ik ook ontzettend veel last van de kou. Door mijn handschoenen heen gewoon nog koude handen. Gisteravond al de eerste training met handschoenen gelopen. Niks voor mij dit weer, geef mij maar 25+ temperaturen.

Qua bovenlijf heb ik er niet zo veel last van, maar mijn handen kunnen er gewoon niet tegen. En als je eenmaal koude handen hebt, ga je je daaraan lopen ergeren en valt de snelheid terug. Kan er niks aan doen. Eenmaal thuis met koude vingers de sleutel achter uit m'n zak vissen en proberen de deur open te krijgen. brrrr..
Ik heb het nog niet zo erg dat ik op een loopband moet gaan lopen, maar dit is niet de leukste tijd van het jaar zeg maar :). Koud, donker, guur, nat & verkleumd! Ga er wel doorheen, maar kost ontzettend veel kracht en energie.

Om even een idee te geven, ik zit nu achter m'n computer in een kantoor waar het niet heel warm is en begin al koude handen te krijgen :(

[ Voor 5% gewijzigd door Calitomnication op 08-11-2017 12:08 ]

tips voor New York

• Hooiopdevork
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-05-2023
Goede kleding doet veel!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-12 23:39
kenneth schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:30:

Of van die gevallen waar je ook wanten van kunt maken.

Heb zelf pijnlijke vingers wanneer het echt koud wordt, maar na een tijd zakt de pijn weer en komen ze enigszins op temperatuur. Van de tenen niet al teveel last trouwens.
Een muts dragen scheelt trouwens ook al veel, maar gezien je ervaring heb je vast al van alles geprobeerd ;)

Powered by KPN

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Geloof mij, mijn assortiment aan thermoshirts (long/shortsleeve), longsleeves, shortsleeves, sleeves, sokken, mutsen, schoenen, windjacks etc is uitgebreider dan de gemiddelde Run2Day ;)

tips voor New York

• Hoppa!
Ik heb ze nu nog niet aan, maar heb fietshandschoenen van de Decathlon (met lange vingers) B'Twin 500 winter. Ze zijn eigenlijk niet warm genoeg om in de winter aan te hebben als je je niet inspant, maar met inspanning houden ze je goed warm en je raakt toch overtollige warmte best behoorlijk kwijt.

Ik vind ze ideaal en ze zijn momenteel ook nog eens afgeprijsd (10 euro).

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-11 13:58

TheZoo

Animals Behind Bars

Calitomnication schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:55:
[...]
Om even een idee te geven, ik zit nu achter m'n computer in een kantoor waar het niet heel warm is en begin al koude handen te krijgen :(
Dat is gewoon omdat je stil achter een computer zit, daar hebben volgens mij de meeste wel last van ;)

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
BAH! na 5 maanden de griep en verkoudheid te hebben ontlopen ( en dat is lastig met een vrouw die op een kinderdagverblijf werkt, en 2 kleine bacterienbommen in huis) hebben ze me vandaag te pakken... Verkouden en grieperig:( nu moest ik toch herstellen van een halve afgelopen zondag)

waar moet ik rekening mee houden? ik vind 1 tot 1,5 week niet lopen te veel :/ :-(

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-12 13:55
De Boven/Onder de Nek Regel

Zitten je symptomen bóven je nek? Kun je wel lopen.
Zitten je symptomen ónder je nek? Niet lopen

Verder gewoon naar jouw lichaam luisteren. Het is jouw lichaam, wij voelen niet hoe jij je voelt. Bij koorts sowieso niet lopen.

[ Voor 48% gewijzigd door Roadman op 08-11-2017 17:08 ]

• tlpeter
Een keertje en weekje rust is toch ook niet zo erg?
Kan alles meteen een beetje rust krijgen.

• route99

route99

Met een flinke bacteriële voorhoofdsholte ontsteking volgens die regel wel lopen? :?
https://cjsm.be/gezondspo...an-de-bovenste-luchtwegen
Wanneer een gewone verkoudheid dreigt een sinusitis te worden, is het aangeraden het enkele dagen kalmer aan te doen. Zware inspanningen worden dan best vermeden.
Dus als het toch een flinke ontstekling geworden is mag je wel heel goed uitykijken imho.

De boven/onder regel geldt imho meer voor verkoudheden van boven.

• MrAcid
  • Niet online
Mijn persoonlijke 'stelregel':
Lopen kan (bij 'ziekte') zolang je er zin in hebt én goed genoeg voor voelt.

Zonder ziekte bijt je soms ook even door de zure appel (regen, druk op werk, stress, komt slecht uit, donker, koud, etc.) heen om je aan een schema of doelstelling te houden. Dat doorbijten laat je varen als je je niet top voelt/ziek bent.

Erg persoonlijk dus. En ik ben geen dokter.

Overigens ken ik een hele groep zéér goeie duursporters met medische beroepen, als je ziet wat die gasten hun lichaam soms aandoen met trainingen/medicijngebruik/blessures/etc... :)

• route99

route99

MrAcid schreef op woensdag 8 november 2017 @ 17:35:
Mijn persoonlijke 'stelregel':
Lopen kan (bij 'ziekte') zolang je er zin in hebt én goed genoeg voor voelt.
Vaak wel, maar soms moet je mensen tegen zich zelf beschermen. Een verkeerde inschatting kan ook.
Zonder ziekte bijt je soms ook even door de zure appel (regen, druk op werk, stress, komt slecht uit, donker, koud, etc.) heen om je aan een schema of doelstelling te houden. Dat doorbijten laat je varen als je je niet top voelt/ziek bent.
Niet ziek zijn mag je imho hier niet mee vergelijken.
Erg persoonlijk dus. En ik ben geen dokter.
Zie hiervoor. En: ben zelf ook geen dokter, maar ook dat heeft er weinig mee te maken, want ik heb op het forum nog nooit gelezen dat iemand dokter/huisarts is schrijft dat je dit of dat moet doen. Dat werkt nu eenmaal niet zo bij die beroepsgroep.
Overigens ken ik een hele groep zéér goeie duursporters met medische beroepen, als je ziet wat die gasten hun lichaam soms aandoen met trainingen/medicijngebruik/blessures/etc... :)
Tunnelvisie komt ook daar voor....maar hoe wil je dit als argument inzetten, dat begrijp ik niet....

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12 08:45

racoon

mooowwww

Weet er iemand een leuke loop begin maart van ongeveer 30 km als training voor Rotterdam, niet te ver van de regio Apeldoorn/Zwolle?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• route99

route99

Vorden, de kastelenloop 30 km. mooi parcours, vrij vlak.
http://www.hanzesport.nl/...den/achtkastelenloop.html
Goed te doen vanaf Apeldoorn.Je komt vee lotgenoten tegen voor R'dam... nog extra leuk ook.

[ Voor 25% gewijzigd door route99 op 08-11-2017 21:12 ]

• Roadman
route99 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 17:17:
Met een flinke bacteriële voorhoofdsholte ontsteking volgens die regel wel lopen? :?
https://cjsm.be/gezondspo...an-de-bovenste-luchtwegen
[...]
Nee, dat valt onder naar je lichaam luisteren.

• route99

route99

Ja ja... met zulke "regels" kom je er altijd uit,
Mij is het allemaal te vaag.
En aangezien er best veel lopers zijn die al heel snel te overmoedig zijn tav... ach het kan wel, kun je imho beter niet zulke boven/onder regels teveel generaliseren.... zo'n disclaimer vind ik geen advies voor zulke mensen. Zoals ik al schreef moet je best regelmatig mensen tegen zichzelf beschermen, Het algemene boven/onder principe geeft ze munitie om toch te lopen. De rest wordt dan met een andere loep gelezen.

Wees imho terughoudend hier met dit soort zaken.
Sommigen zeggen ook nog... "ja maar het stond op Tweakers..."

• racoon

racoon

mooowwww

route99 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 21:11:
Vorden, de kastelenloop 30 km. mooi parcours, vrij vlak.
http://www.hanzesport.nl/...den/achtkastelenloop.html
Goed te doen vanaf Apeldoorn.Je komt vee lotgenoten tegen voor R'dam... nog extra leuk ook.
Thanks, ben bang dat ik met 3 uur in de achterhoede terecht kom en alleen kom te lopen.

• route99

route99

racoon schreef op woensdag 8 november 2017 @ 21:31:
[...]Thanks, ben bang dat ik met 3 uur in de achterhoede terecht kom en alleen kom te lopen.
Valt mss juist daar mee omdat er meer mensen lopen dan bij een kleinere loop, toch?

• racoon

racoon

mooowwww

route99 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 21:56:
[...]
Valt mss juist daar mee omdat er meer mensen lopen dan bij een kleinere loop, toch?
Geen idee hoeveel er meedoen hier.

• route99

route99

Vaak heel eenvoudig te checken bij de uitslagen van vorig jaar..... 8)

• Roadman
route99 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 21:18:
Ja ja... met zulke "regels" kom je er altijd uit,
Mij is het allemaal te vaag.
En aangezien er best veel lopers zijn die al heel snel te overmoedig zijn tav... ach het kan wel, kun je imho beter niet zulke boven/onder regels teveel generaliseren.... zo'n disclaimer vind ik geen advies voor zulke mensen. Zoals ik al schreef moet je best regelmatig mensen tegen zichzelf beschermen, Het algemene boven/onder principe geeft ze munitie om toch te lopen. De rest wordt dan met een andere loep gelezen.

Wees imho terughoudend hier met dit soort zaken.
Sommigen zeggen ook nog... "ja maar het stond op Tweakers..."
Hoe wilde je die mensen tegen zichzelf in beschermen nemen dan? Door te stellen dat je met een verkoudheidje niet kunt lopen is ook weer zo..

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Roadman schreef op donderdag 9 november 2017 @ 06:56:
[...]

Hoe wilde je die mensen tegen zichzelf in beschermen nemen dan? Door te stellen dat je met een verkoudheidje niet kunt lopen is ook weer zo..
Je kunt de mensen niet tegen zichzelf beschermen, mensen moeten oud (& wijs) genoeg zijn om zelf in te schatten of het wel of niet gaat. Stel dat je in een moment van verstandsverbijstering besluit om te gaan, maar het blijkt tóch niet te kunnen, dan draai je je toch gewoon om? Terug naar huis, lekker warme douche, pot thee en languit op de bank. Maar dan moet je er juist niet doorheen willen drukken.

Regels als "alles boven de nek is goed, alles onder de nek is foute boel" zijn wel leuk en aardig,maar ook te veel eigen interpretatie. Het probleem van mensen die op zoek zijn naar advies op internet? Dit zijn de mensen die juist een reden willen vinden om wél te kunnen gaan. Want waarom zou je anders gaan opzoeken? Gaat het niet, breek je de training af, zelf ook vaak genoeg moeten doen.
Het zou eigenlijk moeten zijn; voel je je goed en heb je de hele dag kunnen functioneren zonder pijn, klachten etc? Lekker gaan. Heb je klachten? Niet gaan! Wil je persé gaan, blijf de eerste kilometers in de buurt van je huis, kun je nog altijd de training afbreken want geloof me... niks zo vervelends als een training moeten afbreken en ook nog eens 6 kilometer van huis ;).

En ik ben zelf absoluut ook geen rolmodel hoor. 2 jaar geleden heb ik me laten inenten voor onze reis naar Bali (DTP & Hepatitus A). 1 Dag later stond ik weer gewoon op de baan, kortademig, pijn aan de spieren, geen energie. De trainer heeft me er vanaf moeten halen, totaal niet verantwoord wat ik deed, maar ergens had ik het gevoel "het gaat wel", nou... dus niet!

tips voor New York

• route99

route99

Roadman schreef op donderdag 9 november 2017 @ 06:56:[...]Hoe wilde je die mensen tegen zichzelf in beschermen nemen dan? Door te stellen dat je met een verkoudheidje niet kunt lopen is ook weer zo..
Door niet zo stellig zulke adviezen te geven. Got my point? Wees daar zeer terug houdend in, die disclaimer daar hebben ze ook niks aan.Op afstand zulke zaken beoordelen blijft nu eenmaal erg tricky, ook met disclaimer, want daar hebben ze juist bij die twijfel totaal niks aan, immers ze komen hier voor een antwoord en niet voor nog meer potentiële twijfel.
Als er echt twijfel is bij een loper, dan rest er maar een advies: neem een aantal dagen rust en als je beter wordt begin voorzichtig. Word je niet beter, dan kan er meer aan de hand zijn--> dus naar de huisarts. Imho is het zo simpel. Dus : keep it simple.

Van een aantal dagen niet lopen, word je heus niet ineens een veel slechtere loper van. Waarom dus risico lopen. En reken: ik ben zelf en fanatieke wedstrijd atleet, maar met dit soort zaken neem ik nooit een risico.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:56
Het lijkt er trouwens op dat de facebook politie actie om mensen te attenderen op verlichting wel helpt. Gisteren eigenlijk alleen maar hardlopers tegen gekomen met verlichting of reflecterende kleding. Op een uitzondering na.. maar die heeft volgens mij de schrik van zijn leven gehad.

Strava | AP | IP | AW

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Webgnome schreef op donderdag 9 november 2017 @ 10:18:
Het lijkt er trouwens op dat de facebook politie actie om mensen te attenderen op verlichting wel helpt. Gisteren eigenlijk alleen maar hardlopers tegen gekomen met verlichting of reflecterende kleding. Op een uitzondering na.. maar die heeft volgens mij de schrik van zijn leven gehad.
Kan best zijn dat deze hier al eens voorbij is gekomen, zo niet. kijk en leer :)

tips voor New York

• Webgnome
Calitomnication schreef op donderdag 9 november 2017 @ 10:57:
[...]

Kan best zijn dat deze hier al eens voorbij is gekomen, zo niet. kijk en leer :)
[video]
Ik ken dat filmpje. Maar het was duidelijk dat de persoon in kwestie dat filmpje dus niet kende. Meneer had geen verlichting, reflecterende strepen (of iets vergelijkbaars), alleen maar een trainingspak met wat rare gele strepen.

Zelf had ik een hoofdlampje en twee lampjes op de rug. En een reflecterend shirt.

Strava | AP | IP | AW

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Webgnome schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:06:
[...]

Ik ken dat filmpje. Maar het was duidelijk dat de persoon in kwestie dat filmpje dus niet kende. Meneer had geen verlichting, reflecterende strepen (of iets vergelijkbaars), alleen maar een trainingspak met wat rare gele strepen.

Zelf had ik een hoofdlampje en twee lampjes op de rug. En een reflecterend shirt.
Verlichting is hier een hot topic, maar kan er zelf ook niet bij waarom mensen ervoor kiezen om zonder hesje de weg op te gaan. Een lampje kun je nog over discussiëren, maar zonder hesje is echt not done.

Zelf loop ik ook zonder lampje, maar zorg wel voor genoeg reflecterende kleding, schoenen en een hesje. Daarnaast loop ik in het donker vaak in groepsverband, dus 14 gele hesjes valt zeker op :).
Maar bij ons in de loopgroep zit er ook 1 bij, die heeft in de overgang naar de donkere dagen structureel geen hesje aan. Maar wel, zwarte schoenen, zwarte lange broek, zwart longsleeve shirt, en een zwarte pet. Hij heeft wel een hesje in z'n broekzak zitten, maar verrekt 't om 'm aan te doen.. |:(

tips voor New York

• Webgnome
Calitomnication schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:12:
[...]

Verlichting is hier een hot topic, maar kan er zelf ook niet bij waarom mensen ervoor kiezen om zonder hesje de weg op te gaan. Een lampje kun je nog over discussiëren, maar zonder hesje is echt not done.

Zelf loop ik ook zonder lampje, maar zorg wel voor genoeg reflecterende kleding, schoenen en een hesje. Daarnaast loop ik in het donker vaak in groepsverband, dus 14 gele hesjes valt zeker op :).
Maar bij ons in de loopgroep zit er ook 1 bij, die heeft in de overgang naar de donkere dagen structureel geen hesje aan. Maar wel, zwarte schoenen, zwarte lange broek, zwart longsleeve shirt, en een zwarte pet. Hij heeft wel een hesje in z'n broekzak zitten, maar verrekt 't om 'm aan te doen.. |:(
Ik heb het plan bedacht om de komende week even bij de decatlhon een heleboel van die kleine lampjes te kopen (a 3 euro per stuk ) en iedereen die ik niet kan zien of slecht zichbaar is krijgt van mij dat lampje.. Of misschien doe ik wel hesjes.

Had ook nog een andere optie overwogen (iets met een hamer) maar dat is iets te gevaarlijk denk ik.

Strava | AP | IP | AW

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Vraagje aan iedereen die zoveel bezig is met verlichting en hesjes. Lopen jullie waar het daadwerkelijk donker is? Ik heb namelijk wel behoorlijk felle verlichting maar die gebruik ik zelden. Op bijna al mijn hardlooproutes ben ik nooit verder dan 25 meter van een lantaarnpaal (het grote nadeel en voordeel van de Randstad) en op routes zonder straatverlichting kom ik alleen bij daglicht.

Ben ik nu niet voorzichtig genoeg of lopen zoveel mensen hier in slecht verlichte gebieden?

• ejdvandenberg
  • Laatst online: 22-12 14:31
kenneth schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:30:
Ben ik nu niet voorzichtig genoeg of lopen zoveel mensen hier in slecht verlichte gebieden?
Ik doe nu hetzelfde, maar ben (vanuit Delft) aardig beperkt in mijn routes als straatverlichting een must is. Betere verlichting gaat er bij mij dus zeker komen

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-12 17:07
Vraagje aan iedereen die zoveel bezig is met verlichting en hesjes. Lopen jullie waar het daadwerkelijk donker is?
Ja, ik loop bij mij inderdaad over stukken waar echt 0,0 straatverlichting is. Dan is zo'n RunLight (of andere actieve verlichting) echt een must, al is het om de ninja hondenuitlaters eerder te zien.
Daarnaast loopt één van mijn routes langs het bos en dan is het fijn dat je even snel kan kijken wat dat geritsel in de berm is. Op die manier al eens zwijnen en reeën opgeschrikt :P

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Vraagje aan iedereen die zoveel bezig is met verlichting en hesjes. Lopen jullie waar het daadwerkelijk donker is? Ik heb namelijk wel behoorlijk felle verlichting maar die gebruik ik zelden. Op bijna al mijn hardlooproutes ben ik nooit verder dan 25 meter van een lantaarnpaal (het grote nadeel en voordeel van de Randstad) en op routes zonder straatverlichting kom ik alleen bij daglicht.
Ik wil vooral op afstand zichtbaar zijn. Waar ik loop buiten de bebouwde kom wordt er [in 60 zones] "relatief vrij" met de maximumsnelheid omgegaan. Dan moet je goed zichtbaar zijn om (a) op grote afstand gezien te worden en (b) de automobilist tijd te geven om te anticiperen op jouw aanwezigheid.

En nog steeds kies ik er regelmatig voor om uit te wijken na de berm omdat een automobilist of snorfiets er (ook overdag) voor kiest om iemand op "beperkte afstand" te passeren.
Wat werkt, ook overdag: Defensief je lijn kiezen alsof je motor rijdt. Bij voertuig op grote afstand veel ruimte nemen, weinig ruimte nemen zodra het voertuig dichtbij is. Heb eigenlijk meer last van snorfietsen op vrij-liggend fietspad dan van auto's

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ah, dat is ook een ding, bijna al mijn routes bestaan uit fiets- en voetpad, ik hoef gelukkig zelden de weg met auto's te delen.

Dank voor de antwoorden!

• Webgnome

Mijn rondes gaan bij voorbaat alleen maar over stukken waar geen lantaarnpalen zijn. Persoonlijk heeft dat mijn voorkeur omdat ik dan het gevoel heb in de middle of nowhere te zijn (wat natuurlijk onzin is in Nederland) . Juist op die plekken kom je dan vervolgens de mensen tegen die totaal niet zichtbaar zijn tegen.
Maar ook koeien en paarden die even de dijk oversteken.. maar ja die kun je natuurlijk niet kwalijk nemen dat ze geen reflecterende hesjes aan hebben.

Strava | AP | IP | AW

• Bigm1990
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-04 10:28
Ik loop in de winter altijd op verlichte fietspaden en voetpaden. Ik heb wel lichtjes om mijn armen en een hesje aan. In de zomer/licht loop ik wel in bossen en paden in the middle of nowhere. Het is zeker minder leuk ( lees woonwijken), maar het voelt veiliger.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Woon zelf in een dorp een paar kilometer onder Venlo. De weg naar de stad toe is wel verlicht, voornamelijk fietspad en kan goed lopen zonder ook maar 1 auto te huizen kruisen. Maar toch zijn er bepaalde stukken waar ik gewoon op de weg moet lopen. Het is wel een 30 zone, maar ervaring leert dat men hier gewoon met 60 of harder overheen knalt.

Daarnaast zijn het vooral achteraf wegen waar de auto's een hardloper niet echt verwachten of zo. Maar het zijn over het algemeen ook niet de autos waar ik me zorgen over maak. Loop tegen de rijrichting in, zie ik een auto (of fiets komen) ga ik helemaal tegen de kant van de weg / in de goot lopen. Het zijn juist andere lopers of wandelaars die ik nooit zie aankomen. OK, mijn ogen zijn nu niet de beste die je kunt hebben, maar heb toch al verschillende malen bijna een frontaaltje gehad.

tips voor New York

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-12 10:36
Langzamerhand trekt me de ultra wereld me steeds meer. Ik heb even een dipje gehad afgelopen jaar ivm verbouwen, en had het plan om komend jaar weer eens een sterk en snel 10Km tot 21Km seizoen te draaien, om meer snelheid op te bouwen. De afgelopen jaren meer marathons gedaan en iets minder getraind.
Echter, de langere afstand trekt me. Bij mijn snelste marathon (2 jaar geleden alweer) was ik na de finish nog erg fris, klaar om nog een rondje te doen... dat voelde heerlijk!

Ik wil de komende tijd weer gaan opbouwen, vooral met trails om het avontuurlijke weer te prikkelen, en te 'wennen' aan niet op volle bak tempo te lopen. Dit lijkt me een vereiste bij het ultralopen. Ik zit nog altijd in de mindset snelheid opbouwen (en gebruiken).

Zijn er hier ultralopers actief? Ik meen Roozzz, valorian, rudedadude, trenchdog?
Iemand specifieke tips? Ik ben in ieder geval op zoek naar een rugzakje a la Salmons adv-skin of s-lab voor wat klein grut en eten/drinken mee te nemen op lange trainingen.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:28

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Laatst een nieuwe lamp aangeschaft voor de avonden. (Fenix HL26R)
Ben er gisteren helaas achter gekomen dat de 'burst' mode maar 1min werkt ivm oververhitting.
Opzich is de high 130lm prima, maar soms is een burst wel handig.

Worden deze features wellicht tegengehouden door wetgeving? Merkte wel dat automobilisten schrokken van het licht, best wel vel op de hoge stand. (450 lumen)

Whatever.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:57

Roozzz

Plus ultra

Harmen schreef op donderdag 9 november 2017 @ 14:55:
Laatst een nieuwe lamp aangeschaft voor de avonden. (Fenix HL26R)
Ben er gisteren helaas achter gekomen dat de 'burst' mode maar 1min werkt ivm oververhitting.
Opzich is de high 130lm prima, maar soms is een burst wel handig.

Worden deze features wellicht tegengehouden door wetgeving? Merkte wel dat automobilisten schrokken van het licht, best wel vel op de hoge stand. (450 lumen)
Nee, er zijn geen beperkingen in de wetgeving. Het zit puur in het ontwerp van de lamp. De warmteproductie bij hogere lumens is nu eenmaal groter. Er zijn diverse lampen die continue 450 lumen (of meer) kunnen leveren.
frietsje schreef op donderdag 9 november 2017 @ 14:41:
Zijn er hier ultralopers actief? Ik meen Roozzz, valorian, rudedadude, trenchdog?
Iemand specifieke tips? Ik ben in ieder geval op zoek naar een rugzakje a la Salmons adv-skin of s-lab voor wat klein grut en eten/drinken mee te nemen op lange trainingen.
Check. Voornaamste tip is rustig en gestaag opbouwen.

Zeker op trails gaat het vaak een stuk minder om de afstand die je loopt maar het aantal uren dat je bezig gaat zijn. Als je al een aardige basis hebt zou ik zeggen gewoon doen :P

If you can see, look. If you can look, observe

• tlpeter
Effe een ander onderwerp.
Ik heb zojuist een uitgebreide sport medische test aangevraagd.
Ik wil weten wat mijn hartslag zones zijn en VO2 max.
Ik heb het idee dat ik ongeveer wel weet wat mijn max hartslag is en wat ongeveer mijn omslagpunt is maar dat kun je alleen testen. Ik ben goed verzekerd dus kosten zullen meevallen :)

Ik hoor graag ervaringen van een sportmedische test.

• racoon

racoon

mooowwww

tlpeter schreef op donderdag 9 november 2017 @ 15:51:
Effe een ander onderwerp.
Ik heb zojuist een uitgebreide sport medische test aangevraagd.
Ik wil weten wat mijn hartslag zones zijn en VO2 max.
Ik heb het idee dat ik ongeveer wel weet wat mijn max hartslag is en wat ongeveer mijn omslagpunt is maar dat kun je alleen testen. Ik ben goed verzekerd dus kosten zullen meevallen :)

Ik hoor graag ervaringen van een sportmedische test.
Ik heb deze test ook gedaan om te kijken of een marathon lopen verstandig zou zijn,blij dat ik het gedaan heb.

• tlpeter
Een marathon is nog wat ver weg maar mijn doel is een fatsoenlijke 10km in Rotterdam volgend jaar. Nu loop ik vooral 5km wedstrijdjes en ik doe maar wat eigenlijk. Doel voor dit jaar was/is 25:00 minuten maar ik heb dit losgelaten. Ik loop geen 5km wedstrijd meer dit jaar denk ik.

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:28
Wat @Roozzz zegt inderdaad. Dit jaar ben ik twee keer over de marathonafstand gegaan tijdens een evenement, de term ultraloper moet ik nog wat meer verdienen ;) De eerste keer was via de Rotterdam Marathons op naar de Veluwezoomtrail, waar ik na 45km uitgestapt ben wegens hooikoorts (de warmte hielp daar niet bij), en de tweede was de 47 km van de Dolimiti di Brenta Trail in Italië (een bergtrail).

Het is inderdaad gestaag de uren opbouwen, wennen aan hoogtemeters (belangrijker naar mate er meer hoogtemeters gemaakt gaan worden), en wandeltrainingen om ook daar aan te wennen (was van belang voor bergop lopen). Een goed vest is dan ook een mooie investering, ik ben zelf erg blij met mijn S-lab vesten. Het is ook wennen om met een (gevuld) vest te lopen en het gewicht van bijvoorbeeld een waterzak op je rug te voelen. Begin met een niet al te lange trail in Nederland om te wennen aan de ondergrond en omgeving, doe eens een clinic of trainingsweekend, en kom je op natuurlijke wijze vanzelf uit bij een ultra-afstand.

• route99

route99

tlpeter schreef op donderdag 9 november 2017 @ 17:29:
Een marathon is nog wat ver weg maar mijn doel is een fatsoenlijke 10km in Rotterdam volgend jaar.
Bedoel je die tijdens de marathon van R'dam? Die is:
1/4 Marathon Rotterdam (10,55 km)
Zoja: dan moet je nog 0.55 km verder lopen... Succes met het doel!

Verwacht overigens niet overdreven veel van de VO2 max-meting.
Jouw 5 en 10 km zijn al prima indicatoren voor de VO2 max. Bereken maar eens: http://www.chatnrun.nl/calculator/calc/vo2.php
Ok, ben benieuwd wat er vervolgens uit de test komt.

En....
http://www.chatnrun.nl/calculator/faq/vo2.php
Ik denk dat de meeste lopers dus excellent zijn....volgens die tabel...

Verder:
Op de 10km kun je je echt pas verbeteren als je het op kunt brengen om 4 of meer maal per week te trainen met een goed schema. Als je heel goed traint, bij 3x per week ook. Maar verder is het zo persoonlijk. Iedereen zit een andere situatie. Als je lange dagen op je werk moet maken, vervolgens nog s' nachts een aantal keren voor de kleine eruit moet, kun je VO2 maxen meten wat je wilt, maar in zo'n situatie ga je niet makkelijk progressie maken. En wat ook een rol speelt: kun je die omschakeling van de snelheid die hoort bij snellere tijden op de 10km qua loop stijl die bij jou past wel aan. Super joggend lukt het misschien nog om ruim onder de 55 minuten te komen, maar om ruim onder 50 minuten te komen, dat vereist echt een behoorlijke zweef fase die je aan moet kunnen en vooral om de landing die erbij hoort, te kunnen opvangen.

• MrAcid
  • Niet online
VO2max moet je ook vooral zien als je theoretische potentieel voor wedstrijdtijden. Ik haal bij lange na de predicted times die mijn Garmin geeft niet bijvoorbeeld. Mijn VO2max op de Garmin fenix 5s was 68 half oktober ten tijde van mijn marathon - dan geeft hij 2:24 ofzo als predicted marathontijd.

Daar kom ik niet echt in de buurt. :+
Ik ben dit gebied ook een beetje aan het verkennen. Onwijs leuk, mits je mooie routes kunt lopen. :)

[ Voor 43% gewijzigd door MrAcid op 09-11-2017 18:35 ]

• route99

route99

en... wat werd het voor een tijd?

• route99

route99

Nog netjes hoor, maar idd een afwijkende VO2 max.
Ben het met je eens,
Mijn ervaring was dat de voorspelling beter wordt naarmate je vaker en vooral veel gestructureerder gaat trainen. Destijds waren mijn 35 minuten tijden prima in overeenstemming met de VO2 max tabellen die ik toen gebruikte. Ben de link daarvan een keer kwijt geraakt helaas (omdat ik me eigenlijk niet zo focuste op de VO2 max). De tijdens die ik liep waren puur een resultaat van hoe die manier van training was en hoe ik dat uitvoerde en ervaren heb. Kon mijn 10 km tijd meestal wel binne 30 sec voorspellen als ik in vorm was. Op de 50000 m idem dito maar dan nog iets strakker qua tijd.

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-12 19:22

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

route99 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 18:42:
Nog netjes hoor, maar idd een afwijkende VO2 max.
Ben het met je eens,
Mijn ervaring was dat de voorspelling beter wordt naarmate je vaker en vooral veel gestructureerder gaat trainen. Destijds waren mijn 35 minuten tijden prima in overeenstemming met de VO2 max tabellen die ik toen gebruikte. Ben de link daarvan een keer kwijt geraakt helaas (omdat ik me eigenlijk niet zo focuste op de VO2 max). De tijdens die ik liep waren puur een resultaat van hoe die manier van training was en hoe ik dat uitvoerde en ervaren heb. Kon mijn 10 km tijd meestal wel binne 30 sec voorspellen als ik in vorm was. Op de 50000 m idem dito maar dan nog iets strakker qua tijd.
VO2Max is een leuke indicatie van je mogelijkheden, zelf kijk ik liever naar VDOT van Jack Daniels, dat geeft je inzicht in trainings tempo's op basis van wat je effectief kan. Het kan zelfs zijn dat je effectief boven je VO2max kan presteren met een optimaal gewicht en loop efficiëntie.

Regelmatig testen is daarbij wel van belang, maar dat kan dan weer prima in wedstrijd verband (weg of baan).

Are you following me, Are you following me?

• Rudedadude

Rudedadude

Ik loop regelmatig hier in het buitengebied en dan heb ik simpelweg m'n hoofdlamp nodig om te kunnen zien waar ik loop. En loop ik ook op wegen / weggetjes waar geen fietspad is en ik dus auto's, tractors en vrachtwagens van mijn aanwezigheid moet overtuigen. En blaffende honden verblinden :+. Met 350 lumen doet die dat best aardig. En soms kies ik voor een rondje dorp, dan blijf ik op de fietspaden en heb ik alleen een lichtband om m'n enkel of bovenarm.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• route99

route99

djlinsen schreef op donderdag 9 november 2017 @ 19:11:
[...]VO2Max is een leuke indicatie van je mogelijkheden, zelf kijk ik liever naar VDOT van Jack Daniels, dat geeft je inzicht in trainings tempo's op basis van wat je effectief kan. Het kan zelfs zijn dat je effectief boven je VO2max kan presteren met een optimaal gewicht en loop efficiëntie.
Regelmatig testen is daarbij wel van belang, maar dat kan dan weer prima in wedstrijd verband (weg of baan).
Vooral die loop efficiëntie is een goed punt en wordt steeds belangrijker naarmate de afstanden langer worden.
Ook een "optimaal gewicht" blijft een gewicht... en is daarmee dus in formules waarin gewicht een belangrijke factor is (zoals de VO2max), al verdisconteerd... :+

Regelmatig testen: volledig mee eens. In de wedstrijdgroep van de huidige atletiek bondscoach waar ik destijds in zat, deden we elke 6 weken een aangepaste Zoladz test. Je kon precies eruit halen wie gestructureerd en op de juiste tempo's trainde en degenen die altijd te hard trainden en daardoor gemiddeld vaker uitvielen.De eerste groep maakte veruit de grootste progressie. Sportief gezien was het voor mij als heel ruim 40++ een hele mooie sportieve uitdaging om in zo'n groep mee te mogen trainen. Zaterdags trainden Bram Som en Arnoud Okken ook nog vaak mee, jeetje die gingen hard... (tja 800m lopers en nog super top ook).
Terug naar de Zoladz testen: kan me van een jaar nog herinneren dat ik aan het begin van het winterseizoen 12.5 km/.u op een duurloop liep en net voor de start in de lente v/h (baan)wedstrijdseizoen bijna 14 km/u liep bij gelijke hartslag! Dat gaf een enorme kick om zo klaar te staan voor de wedstrijden. Ik heb nooit de behoefte gehad om de testen te vervangen door een VO2 max meting. Mijn verbeterde 5 & 10 km tijden waren een logisch gevolg van deze trainingsopbouw en de gemeten waarden van de Zoladz testen.
Zoladz originele literatuur:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8375370
en in NL:
Jan Heusinkveld, De Zoladz-methode ,Richting Sport Gericht nr 5 & 6 2001

Zoladz samenvatting:
Abstract
Four top-class runners who regularly performed marathon and long-distance races participated in this study. They performed a graded field test on an artificial running track within a few weeks of a competitive marathon. The test consisted of five separate bouts of running. Each period lasted 6 min with an intervening 2-min rest bout during which arterialized capillary blood samples were taken. Blood was analysed for pH, partial pressure of oxygen and carbon dioxide (PO2 and PCO2) and lactate concentration ([la-]b). The values of base excess (BE) and bicarbonate concentration ([HCO3-]) were calculated. The exercise intensity during the test was regulated by the runners themselves. The subjects were asked to perform the first bout of running at a constant heart rate fc which was 50 beats.min-1 below their own maximal fc. Every subsequent bout, each of which lasted 6 min, was performed with an increment of 10 beats.min-1 as the target fc. Thus the last, the fifth run, was planned to be performed with fc amounting to 10 beats.min-1 less than their maximal fc. The results from these runners showed that the blood pH changed very little in the bouts performed at a running speed below 100% of mean marathon velocity (nu m). However, once nu m was exceeded, there were marked changes in acid-base status. In the bouts performed at a velocity above the nu m there was a marked increase in [la-]b and a significant decrease in pH, [HCO3-], BE and pCO2. The average marathon velocity (nu m) was 18.46 (SD 0.32) km.h-1
Heusinkveld kern v/h verhaal:
De Zoladz-methode
Het aërobe uithoudingsvermogen
is de belangrijkste prestatie-bepalende factor voor sport-activiteiten die langer dan zeg 2 mínuten duren. De Poolse fysioloog Professor Jerzy Zoladz is van mening dat het aëroob uithou¬dingsvermogen evenwichtig moet worden ontwikkeld, dus zowel bij een lage belasting alsook bij een hoge.
Volgens Zoladz bereik je een even-wichtige opbouw van het aëroob uithoudingsvermogen door te trai-nen met 5 verschillende belasting-niveaus op basis van hartfrequentie. Uitgaande van de HFmax zijn er dan 5 trainingszones, namelijk op
Hfmax - 50 slagen,
Hfmax -40,
Hfmax - 30,
Hfmax - 20 en
Hfmax - 10.
De maat voor het bepalen van de 'kwaliteit' van die evenwichtige op¬bouw is de snelheid, die je bij elk van die belastingsniveaus haalt. Als het tempo bij HFmax-50 laag is, is de onderste zone van het aëroob uithoudingsvermogen onderontwikkeld.

Het kernidee is, dat een toename van de snelheid bij een lage HF zich vertaalt naar een eveneens hogere snelheid bij een hogere HF. Je tilt het hele niveau ah het ware vanaf de onderkant op.

Voordelen van deze aanpak De nadruk op het ontwikkelen van de onderkant van het aëroob uithoudingsvermogen heeft een aantal voordelen.
==> Het eerste voordeel is het besef, dat ook het trainen met een lage hartfrequentie zinvol is.

==> Het tweede voordeel is dat een deel van de trainingen ook 'psychisch' minder inspanning gaan kosten:
het hoeft niet allemaal hard, je kunt je 'overgeven' aan de hartfre¬quentie want die is de maatstaf.

==> Het derde voordeel is dat met name bij hardlopen er minder microtrauma (kleine weefsel-beschadigingen) optreden, waardoor je minder hersteltijd nodig hebt en de trainingen dus korter op elkaar kunt laten volgen.

Het vaak genoemde voordeel van de vetverbranding bij lagere intensiteiten is een schijnvoordeel . Het aandeel van de vetverbranding in
de energieproductie wordt name¬lijk bepaald door de hoogte van de VO2max aan de ene kant en de hoogte van het energieverbruik bij een bepaalde belasting aan de andere kant (zie mijn artikel 'Koolhy-draten, vetten en vermageren" in het tijdschrift 'Sportmassage Inter-nationaal', no 5, 2001.)

Laag tempo toch effectief
Het is echt opvallend dat een lichte training op veel gebieden toch trainingseffecten geeft. Het aantal mitochondrien en de grootte ervan neemt toe. De mitochondrien komen ook dichter bij de celwand te liggen. Het aantal (gebruikte) haarvaten neemt toe, waardoor de uit-wisseling van stoffen tussen de spiercel en zijn omgeving toeneemt (Reiss & Pfeiffer). Verder werken herstelmechanismen bij relatief lichte trainingen al optimaal (Bernards, 1997) en bereikt het slagvolume van het hart bij een hartfrequentie van 120 al zijn maximum (Busio).

Soms is het aëroob uithoudingsver-mogen zo onevenwichtig dat trainen met HF-50 als 'te licht' wordt ervaren: het is praktisch wandelen. Vooral bij hardlopen en dan met name bij vrouwen en meisjes blijkt 'deze kwaal' veel voor te komen. De praktische oplossing is om dan de HF niet als maatstaf te gebruiken maar als controle achteraf. De opdracht is dan: train in een tempo, zo laag, dat je het nog net hardlopen vindt. Na verloop van tijd gaat de HF bij dat looptempo omlaag gaat en kun je hardlopen bij HFmax-50. Dus niemand hoeft af te haken, sommigen hebben alleen een soort extra aanlooptraject nodig.

• Rudedadude

Rudedadude

Rugzak is prettig (ik heb er een met waterzak en een met bidons, alhoewel ik die tijdens trainingen niet zo heel vaak gebruik. Verder: zorg dat je je eetritme op orde hebt voor lange afstanden. Ook: lopen op onverhand / natuur is veel minder belastend voor je lichaam en veel afwisselender. Het lopen zelf is misschien wel iets zwaarder, maar het 'verdient' zich snel terug. Ik heb deze week weer eens (net geen) 30km op de weg gelopen, maar ik merk dat dat meer impact heeft op mijn gestel (pezen in dit geval) dan onverhard. En wat Roozzz zei: bouw het rustig op. Dat gezegd hebbend: in maart is er weer een Salland trail, als je snel bent kun je je misschien nog net inschrijven voor de 50K! Ik heb mezelf ingeschreven voor de 75k, in de hoop dat dat gaat lukken. Altijd goed georganiseerd en lekker wat baantjes zwemmen na afloop :)

• tlpeter
route99 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 18:29:
[...]
Bedoel je die tijdens de marathon van R'dam? Die is:
[...]
Zoja: dan moet je nog 0.55 km verder lopen... Succes met het doel!

Verwacht overigens niet overdreven veel van de VO2 max-meting.
Jouw 5 en 10 km zijn al prima indicatoren voor de VO2 max. Bereken maar eens: http://www.chatnrun.nl/calculator/calc/vo2.php
Ok, ben benieuwd wat er vervolgens uit de test komt.

En....
http://www.chatnrun.nl/calculator/faq/vo2.php
Ik denk dat de meeste lopers dus excellent zijn....volgens die tabel...

Verder:
Op de 10km kun je je echt pas verbeteren als je het op kunt brengen om 4 of meer maal per week te trainen met een goed schema. Als je heel goed traint, bij 3x per week ook. Maar verder is het zo persoonlijk. Iedereen zit een andere situatie. Als je lange dagen op je werk moet maken, vervolgens nog s' nachts een aantal keren voor de kleine eruit moet, kun je VO2 maxen meten wat je wilt, maar in zo'n situatie ga je niet makkelijk progressie maken. En wat ook een rol speelt: kun je die omschakeling van de snelheid die hoort bij snellere tijden op de 10km qua loop stijl die bij jou past wel aan. Super joggend lukt het misschien nog om ruim onder de 55 minuten te komen, maar om ruim onder 50 minuten te komen, dat vereist echt een behoorlijke zweef fase die je aan moet kunnen en vooral om de landing die erbij hoort, te kunnen opvangen.
Inderdaad de kwart van Rotterdan. Die 0,55km kom ik ook nog wel door denk ik :)
Mijn doel is uitlopen en het liefst onder de 60 minuten. Ik zie wel hoe het gaat, ik ben nog steeds niet helemaal van een blessure aan mijn voeten af.
Ik loop nu ongeveer een kilometer of 8 in een keer en dat wil ik gaan opsplitsen naar twee keer 4 en daar vandaan uitbreden.
Die lange dagen vallen wel mee en de jonste is 12 dus nachtbraken heb ik geen last meer van :9
Ik heb de test qua prestaties nu helemaal niet nodig maar ik wil beter worden en gerichter trainen omdat ik nu niet precies weet wat ik aan het doen ben.

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-12 19:22

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

route99 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 19:58:
[...]
Vooral die loop efficiëntie is een goed punt en wordt steeds belangrijker naarmate de afstanden langer worden.
Ook een "optimaal gewicht" blijft een gewicht... en is daarmee dus in formules waarin gewicht een belangrijke factor is (zoals de VO2max), al verdisconteerd... :+
Gewicht is inderdaad al verdisconteerd inVO2max, maar alleen in relatie tot je zuurstof opname (in therorie wordt de zuurstof opname absoluut gezien hoger met een groter gewicht, relatief gezien veranderd niks). Echter doet je gewicht heel erg veel met het gemak waarmee je snelheid kan ontwikkelen en de manier waarop je loopt, vandaar dat ik hem nog extra noem.

Are you following me, Are you following me?

Pagina: 1 ... 65 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic