Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.725 views

Onderwerpen

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-12 16:32

Pathogen

Shoop Da Whoop

Strandlopen, en vooral in mul zand, is echt behoorlijk kut :Y Gelukkig heb je zo te horen de ergste versie wel zo'n beetje gehad ;)
Vooral die vloed is nasty, want dan kun je gewoon niet meer bij het harde zand.

Tips:
- doe rustig aan
- doe rustig aan
- als je een halve kilometer om moet lopen voor hard zand, doen
- doe rustig aan

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Ik heb nog nooit een echte strandervaring gehad moet ik heel eerlijk zijn, niet zo heel vreemd gezien het feit dat ik in Limburg woon en de zee hier toch een kilometer of 200 vandaan ligt. Heb dan wel meer ervaring in het lopen door bossen en heuvels. Niet dat we hier in Venlo heuvels met het formaat van de Alpen hebben, maar er zijn wel een paar aardige heuveltjes in de regio te vinden :).

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
anandus schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 11:30:
Als voorzichtige eerste voorbereiding op de HM van Egmond heb ik gisteren een rondje strand gedaan.
Hier in de buurt is een loop, waar ze de 5K, 10K, 15K en HM doen over het strand en duinen. Ideaal om af en toe te oefenen.

Had al aardig wat loopjes in de benen afgelopen week (oa 14K zaterdag) en wilde vooral een beetje aanvoelen, dus had de 5K uitgekozen om te doen.

Maar holymoly, dat was wel even bikkelen :D
Strand ✓ Duinen ✓ Stormwind ✓ Regen ✓ Zandstralen ✓ Verrassingsvloed over mijn schoenen ✓ Mul zand ✓

De strandafgang opgaan was echt ongelooflijk zwaar na paar km over het strand lopen :o 8)7
Daarna door de duinen lopen, en ook al is dat heuvellandschap wat mijn polderbeentjes niet gewend zijn, was dat echt een serieuze verademing vergeleken met het strand :P Mul zand is echt nasty.

Uiteindelijk 5.03 in 30:38 gedaan, wat ik nog best verdienstelijk vond gezien de omstandigheden :P

Het was ook echt enorm leerzaam om dit te doen voor de HM in Egmond. Weet nu veel beter waar ik op moet letten.
En toen ik aan het bikkelen was de strandafgang op was mijn gedachte de hele tijd: "De Halve van Egmond. Waar bén ik aan begonnen? 8)7 "

Heb er nu al zin in :P

Over een weekje de 10K daar doen, ben benieuwd :)
Ben een compleet beginnende loper. Loop op het moment zo'n 6 km in een zeer bescheiden 43 minuten. Had me door de schoonfamilie over laten halen om de kwart van Egmond te gaan lopen. Dus afgelopen zaterdag ook even proefgedraaid op het parcours. Dat was even wennen :P In Oost Groningen is de hoogste bult een oude terp waar je met een stevig sprintje overheen bent. Die duinen bleven maar doorgaan en vaak oneffen terrein waardoor ik mijn ritme niet echt kon vinden. Had ik met veel gestamp en hard werken eindelijk het klinkertjes gedeelte gehaald moest ik bij de Bloedweg nog een flink stuk steil omhoog.

Nu maar weer oefenen en komende maand poging 2 :+

"Better ask questions before you shoot"

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 11:55
Leuk die verhalen over honden, ik heb het daar ook nooit op. Al meerdere keren gehad dat zo'n kalf speels tegen me aan wil springen of met me mee wil lopen. Opzich snap ik wel dat je als hondeneigenaar fikkie ook wel een keer lekker los wil laten lopen tijdens een lange wandeling (vooral ergens helemaal achteraf). En dat het dan soms ook irritant kan zijn als er weer zo'n fitboy voorbij komt gesprint :P

Over kalf gesproken; zaterdag tijdens de duurloop had ik ook ff een nieuwe onderbroek nodig...
Ik loop dan heeft graag helemaal achteraf in the middle of nowhere, door bossen en velden.
Kom ik ergens een bos uit, liggen daar 6 werkelijk GIGANTISCHE stieren met hoorns van heb ik jou daar!
Als ik moet gokken per stuk een kilo of 600. Tussen mij en die 6 "busjes" niets meer dan 2 meter en een schoenveter waar wellicht iets van prik op zou moeten staan. Anyway die beesten schrokken net zo hard van mij en begonnen ook te steigeren, wat een geweld!! Ik was al aan het kijken of ik ergens achter of in een boom springen.. en mijn hartslag was opeens wel hoog :P.
Gelukkig deden ze na de eerste schrik niet veel meer, maar de verdere stapjes van mij gingen toch met knikkende knietjes (droeg een rood/orange shirt).. Na 100 meter nog eens omgekeken, stonden ze me nog glazig aan te kijken.. blij dat ik weg was :)

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-12 17:07
Predje schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 14:57:
.. en mijn hartslag was opeens wel hoog :P.
Strava or it didn't happen :P

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-12 16:32

Pathogen

Shoop Da Whoop

Predje schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 14:57:
Na 100 meter nog eens omgekeken, stonden ze me nog glazig aan te kijken.. blij dat ik weg was :)
Die zullen zeker blij zijn geweest dat je weg was ;)

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:31

Niku

Alagaesii

TheOmen schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 15:16:
[...]

Strava or it didn't happen :P
Reactie op je sig: dit geldt voor elke duursport, zwemmen, wielrennen, (auto)racen etc :+

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:23
Ik heb inmiddels ook hardloopschoenen aangeschaft en ga vrijdag mijn eerste testrondje doen. Ik ben heel benieuwd. De conditie is er wel (racefiets/atb) en lopen doe ik met voetbal ook wel.

Gezien het jaargetijde zal ik mijn rondjes waarschijnlijk wel eens in het donker moet afwerken. Wat zijn wat jullie betreft essentiële onderdelen voor die rondjes. Zijn die armbanden met verlichting voldoende? Het gaat alleen om gezien te worden. Zicht zal op de route wel voldoende zijn.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:46
wisselwerking schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:51:
Ik heb inmiddels ook hardloopschoenen aangeschaft en ga vrijdag mijn eerste testrondje doen. Ik ben heel benieuwd. De conditie is er wel (racefiets/atb) en lopen doe ik met voetbal ook wel.

Gezien het jaargetijde zal ik mijn rondjes waarschijnlijk wel eens in het donker moet afwerken. Wat zijn wat jullie betreft essentiële onderdelen voor die rondjes. Zijn die armbanden met verlichting voldoende? Het gaat alleen om gezien te worden. Zicht zal op de route wel voldoende zijn.
Een reflecterend hesje is al een goede aanvulling

Strava | AP | IP | AW

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:27
Webgnome schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 19:40:
[...]

Een reflecterend hesje is al een goede aanvulling
Mja ik heb ook zo'n mooi hesje van Asics.. klereding. Gebruik 'm eigenlijk nooit meer. Dat stomme gewapper enzo.
Ik heb altijd wel een lekker opvallend shirtje aan met reflecterende elementen en verder nog zo'n lampie om m'n arm.

Gisterochtend heerlijk wezen intervallen met het clubje. 3x200, 2x300, 1x600, 2x300, 3x200m @ 24s/100m. Ging me toch wel makkelijk af. Fijn die vooruitgang! :)

• TheOmen
Niku schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 15:38:
[...]

Reactie op je sig: dit geldt voor elke duursport, zwemmen, wielrennen, (auto)racen etc :+
Had 'm niet zelf verzonnen, maar je hebt gelijk :D

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Wat zijn nu de juiste waardes om je H, D1 etc te berekenen? Ik heb het nodige gelezen over Karvonen en Zoladz en in het boek van Klaas Lok.

Ik heb de gangbare formule (wikipedia) maar gebruikt en kom zelf hierop uit:
HRrust = 48
HRmax = 176
HRreserve = 176-48 -> 128

Mijn drempel zou dan (volgens Klaas Lok althans) op (85% van 128)+48 = 156,8 zijn.

D1 75-80% van 157 (afgerond) zit dan op 118- 126 volgens Klaas Lok

Als ik zelf even in Excel ga rommelen, kom ik hierop uit:
(berekening: Trainingshartslag = ((max Hf − rust Hf) × %Intensiteit) + rust HF )
50% 112
55% 118,4
60% 124,8
65% 131,2
70% 137,6
75% 144
80% 150,4
85% 156,8
90% 163,2
95% 169,6

D1 is dan 75-80% aka 144-150

Zoladz geeft me:
Z1 126
Z2 136
Z3 146
Z4 156
Z5 166

Waarbij me opvalt dat die qua Z1 vs D1 beter bij elkaar liggen.

Welke is nu degene die aan te houden is? Ik weet dat het geen exacte wetenschap is, maar aangezien de verschillen nogal groot zijn, kan het best van invloed zijn.

specs | 3360wP met SE3000

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:02

thijsco19

KTM 990 SMT

Zoals ik in mijn eerste bericht in dit topic al zei, ben ik aan het trainen om niet alleen mijn algehele conditie te trainen maar ook om de toelatingstest van de brandweer te doorstaan.

Daarvoor moet 2400m worden afgelegd in 12 minuten.
Komt uit op 5min/km = 12km/u.
Aangezien ik nu nog midden in het trainingsprogramma van couch to 5k zit, denk ik niet dat ik die 2400m haal in die 12 minuten, en waarschijnlijk de afstand zelf al niet.

Kan het kwaad om het gewoon eens te proberen en te zien hoever ik kom?
Met name vanwege blessures en het midden in me schema zitten.
Een dag of 2 rust om vervolgens weer verder gaan met het schema kan geen kwaad?

Zou natuurlijk jammer zijn als ik mijn voortgang ga verkloten.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:27
thijsco19 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:19:
Zoals ik in mijn eerste bericht in dit topic al zei, ben ik aan het trainen om niet alleen mijn algehele conditie te trainen maar ook om de toelatingstest van de brandweer te doorstaan.

Aangezien ik nu nog midden in het trainingsprogramma van couch to 5k zit, denk ik niet dat ik die 2400m haal in die 12 minuten, en waarschijnlijk de afstand zelf al niet.

Blessures liggen altijd op de loer in het begin.

Als je je programma bekijkt, wanneer moet je 5km onafgebroken kunnen hardlopen?

Ik zou als beloning voor jezelf na het bereiken van die mijlpaal een dag inplannen om een poging te wagen voor de 2400m 12 minuten. Als dat nog too much is, zou je na het bereiken van de 5km wat intervallen in je training kunnen gaan verwerken die steeds wat langer worden.

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Dat is na 10 weken, begin nu aan week 6. (Overigens niet het couch to 5k schema maar een ander 0 naar 5k schema volgens mij)

De test is eind december net voor de kerst, dus nog 8 weken.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

thijsco19 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:19:

Als je de omvang + snelheid nu al mist, dan heeft het nu eigenlijk geen zin om het te proberen. De kans op blessures is gewoon aanwezig en dat zou gewoon zonde zijn. De 5.00/km is een streeftijd, dat hoef je nu nog niet te lopen. Wat is de maximale afstand die je nu in 1x zonder te stoppen kunt overbruggen en op welk tempo loop je dat?
Je zou bijvoorbeeld eens kunnen proberen om de 2400 meter in 13 minuten te lopen. Dat is 5.25/km. Dan weet je in ieder geval zeker dat je de omvang hebt.

Maar nu gaan knallen terwijl je van te voren eigenlijk al kunt inschatten dat je het zwaar gaat krijgen dan kan dat alleen maar averechts werken op je schema. (mijn mening, nergens op gebaseerd ;))

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Calitomnication schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:51:
[...]

Als je de omvang + snelheid nu al mist, dan heeft het nu eigenlijk geen zin om het te proberen. De kans op blessures is gewoon aanwezig en dat zou gewoon zonde zijn. De 5.00/km is een streeftijd, dat hoef je nu nog niet te lopen. Wat is de maximale afstand die je nu in 1x zonder te stoppen kunt overbruggen en op welk tempo loop je dat?
Je zou bijvoorbeeld eens kunnen proberen om de 2400 meter in 13 minuten te lopen. Dat is 5.25/km. Dan weet je in ieder geval zeker dat je de omvang hebt.

Maar nu gaan knallen terwijl je van te voren eigenlijk al kunt inschatten dat je het zwaar gaat krijgen dan kan dat alleen maar averechts werken op je schema. (mijn mening, nergens op gebaseerd ;))
Dat is het nu juist, ik heb eigenlijk geen flauw idee hoeveel ik kan lopen in 1 stuk.
Bedoelde ook niet om die 2400m in die 12 minuten te proberen maar sowieso kijken of ik die 2400m haal en in welke tijd ik dat dan doe.

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Probeer die 2400 gewoon eens op 9km/u. Dat is natuurlijk veel langzamer, maar dan weet je wel beter waar je staat.
thijsco19 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:02:
Dat is natuurlijk mogelijk.

Overigens laatst een 7 minuten gelopen op een tempo van zo rond de 6 min/km.
Dat is het tempo wat ik nu steeds probeer aan te houden.
Ik had het gevoel dat ik nog wel een stukje kon maar om nou te zeggen dat ik nog 5 minuten langer kon lopen...
Wanneer ik een grotere afstand ga proberen, dan ga ik altijd uit van een snelheid rond de 10 km/u. Ik ben ook een beginnende loper en heb gemerkt dat dat voor mij een soort basistempo is wat ik lekker loop en ook redelijk lang (in ieder geval qua conditie langer dan 10km) vol kan houden.

Loop ik zo'n afstand een tweede keer, dan probeer ik het op 10,5 km/u. En zo kom ik mezelf vanzelf een keer tegen, al loop ik tussendoor ook intervaltrainingen om mijn snelheid wat op te krikken.

Op dit moment een richtsnelheid van 10,5 km/u over 10km, maar dat moet ik echt zorgvuldig opbouwen omdat ik mezelf wat heb overbelast met de laatste poging.

[ Voor 82% gewijzigd door Hoppa! op 01-11-2017 10:07 ]

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Dat is natuurlijk mogelijk.

Overigens laatst een 7 minuten gelopen op een tempo van zo rond de 6 min/km.
Dat is het tempo wat ik nu steeds probeer aan te houden.
Ik had het gevoel dat ik nog wel een stukje kon maar om nou te zeggen dat ik nog 5 minuten langer kon lopen...

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
thijsco19 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:54:
[...]

Dat is het nu juist, ik heb eigenlijk geen flauw idee hoeveel ik kan lopen in 1 stuk.
Bedoelde ook niet om die 2400m in die 12 minuten te proberen maar sowieso kijken of ik die 2400m haal en in welke tijd ik dat dan doe.
Even je posts teruggelezen (en korte blik op je Facebook - FYI: die staat behoorlijk 'open')

1. Je hebt al lang 2400m gelopen? thijsco19 in "Hardlopen - Deel 7"
1a. Ok, misschien niet aan één stuk - maar de afstand heb je gewoon al gelopen. Het is alleen maar een kwestie van de wandelpauze eruit knippen.

2. Je bent 21? Je hebt een normaal/slank postuur - volgens mij geen sprake van overgewicht. Je moet met wat training makkelijk 5:00/km kunnen lopen - een dik uur lang. Moet je daar voor trainen? Uiteraard! Maar onderschat de capaciteiten van je lichaam niet!

Mijn advies: lekker proberen.

Prik een dag ergens deze week en loop 3km aan één stuk. Begin rustig en stel je erop in dat je langzaam steeds een klein beetje harder gaat lopen. Kijk niet op je horloge/telefoon: gewoon lopen op gevoel. De afstand is het doel, niet de snelheid.

Zo'n couch-to-5k programma is leuk - maar jezelf blijven prikkelen en uitdagen is belangrijk(er?) om vooruitgang te boeken - jij lijkt het nu wel érg voorzichtig aan te pakken. :)

Succes!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Eens met MrAcid. Loop die 2400 (of liefst iets meer) gewoon helemaal. Niet stoppen om volgens die couchto5k regels te gaan wandelen enzo. Al is het op een tempo van 6.30min/km, dan weet je in ieder geval dat je die 2400m kan halen. Ga hem daarna uitbouwen qua snelheid. Had je nog fut over de laatste keer dat je hem deed? Dan kan je blijkbaar sneller.

Je bent denk ik te bang nu, je moet wel echt een slechte conditie hebben wil je 2400m niet kunnen uitlopen aan één stuk.

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

@MrAcid
offtopic:
Betreft me Facebook, heb niks te verbergen :+ . Haha. Zonder gekheid ik zal er naar kijken, weet eigenlijk niet wat wel en wat niet openbaar is..

Ja klopt die afstand is er wel maar een wandelpauze van een paar minuten ertussen scheelt natuurlijk een berg.

Zal deze week het weleens proberen.
Op een normaal tempo wat lekker loopt minimaal 2.4km maar liefst 3km te lopen.

@Drawer Ik ben denk ik inderdaad 'te bang', maar overschat mijn 'goede' conditie niet hoor. :X

Bedankt allemaal.

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-12 22:23

Wallie

Herr

Afgelopen weekend voor het eerst een marathon uitgelopen, die in Etten-Leur.... wilde eigenlijk onder de 4u, maar het werd 4u en 7min. Maakt de pret niet minder, want de laatste 10km was het mezelf voortzeulen. Was compleet kapot en uitgeput bij de finish. Nu, woensdag, alleen nog wat stijfjes in de bovenbenen, dus het herstelt gelukkig allemaal snel.
Stiekem denken aan de volgende keer... ;)

De run: https://connect.garmin.com/modern/activity/2229111453

[ Voor 7% gewijzigd door Wallie op 01-11-2017 14:05 ]

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-12 20:25
Opvallend dat je sub 4:00 niet hebt gered.
Je 35/30km zien er prima uit

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-12 22:23

Wallie

Herr

Sinned123 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:33:
Ja, toen kwam de man met de hamer even langs... 8)7
Volgende keer vooraf beter op m'n voeding en drinkpatroon letten, dan moet ik dat moment uit kunnen stellen.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• MrAcid
  • Niet online
Wallie schreef op woensdag 1 november 2017 @ 13:56:
Afgelopen weekend voor het eerst een marathon uitgelopen, die in Etten-Leur.... wilde eigenlijk onder de 4u, maar het werd 4u en 7min. Maakt de pret niet minder, want de laatste 10km was het mezelf voortzeulen. Was compleet kapot en uitgeput bij de finish. Nu, woensdag, alleen nog wat stijfjes in de bovenbenen, dus het herstelt gelukkig allemaal snel.
Stiekem denken aan de volgende keer... ;)

De run: https://connect.garmin.com/modern/activity/2229111453
Gefeliciteerd met je prestatie! Prima tijd voor een eerste marathon! Foto's!?
Mooi dat je alweer aan de volgende kan denken! Dat duurde na mijn eerste marathon wel een paar weken.
Sinned123 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:33:
Mwaaaah - vanaf km 25 toch wel duidelijk verval? Dat is wel wat 'te vroeg'. Ook nog een paar keer de verkeerde sport beoefend in de laatste 10km. :+

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Tallguy schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 11:18:
Wat zijn nu de juiste waardes om je H, D1 etc te berekenen? Ik heb het nodige gelezen over Karvonen en Zoladz en in het boek van Klaas Lok.

HRrust = 48
HRmax = 176

Mijn drempel zou dan (volgens Klaas Lok althans) op (85% van 128)+48 = 156,8 zijn.

(berekening: Trainingshartslag = ((max Hf − rust Hf) × %Intensiteit) + rust HF )
50% 112
55% 118,4
60% 124,8
65% 131,2
70% 137,6
75% 144
80% 150,4
85% 156,8
90% 163,2
95% 169,6

Zoladz geeft me:
Z1 126
Z2 136
Z3 146
Z4 156
Z5 166

Welke is nu degene die aan te houden is? Ik weet dat het geen exacte wetenschap is, maar aangezien de verschillen nogal groot zijn, kan het best van invloed zijn.
Hoewel ik mezelf liever niet quote (ik heb al genoeg aan de stemmen in m'n hoofd :D)...heeft iemand hier een technische kijk op qua ervaring/input van trainers oid?

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:43
Tallguy schreef op woensdag 1 november 2017 @ 17:12:
[...]

Hoewel ik mezelf liever niet quote (ik heb al genoeg aan de stemmen in m'n hoofd :D)...heeft iemand hier een technische kijk op qua ervaring/input van trainers oid?
Is volgens mij maar net wie je spreekt eerlijk gezegd, de een gebruikt het een en de ander het andere... Heb zelf dan ook geen tips ;)

• MrAcid
  • Niet online
Tallguy schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 11:18:

HRrust = 48
HRmax = 176

Wat weet je zelf over je drempel? Dus op basis van gevoel?
De meeste mensen hebben 100-120 als ze gewoon wandelen - dus dit is waarschijnlijk veel te laag. Hoe zit dat bij jou?
50% 112
55% 118,4
60% 124,8
65% 131,2
70% 137,6
75% 144
80% 150,4
85% 156,8
90% 163,2
95% 169,6

Lijkt me redelijk hoog voor D1? Lijkt me eerder D2.
Zoladz geeft me:
Z1 126
Z2 136
Z3 146
Z4 156
Z5 166

Z1 = midden van de zone, dus dan zou je op 121 - 131 uitkomen. Lijk me een redelijk uitgangspunt, hoewel nog iets aan de lage kant (vermoed ik).
Volgens mij heb je de technische/theoretische kijk scherp, nu jouw gevoel en ervaring nog toevoegen. :)

Ik zit met nagenoeg dezelfde hartslagrange (iets groter, namelijk 35 - 180) en hanteer:
Z1: 130-140
Z2: 140-150
Z3: 150-160
Z4: 160-168
Z5: 168-180

Waarom Z1 niet op 120? Of 110? Omdat ik hardlopen onder de 130bpm geen hardlopen meer vind.

Bij 165/168 zit ik rond mijn omslagpunt. En verder zijn het gewoon mooie ronde waardes die je sowieso niet te rigide moet hanteren. Je lichaam/hart werkt niet met die harde grenzen qua hartslagzones, dus leg die jezelf ook niet te zwaar op. Het is een hulpmiddel, geen doel.

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

MrAcid schreef op woensdag 1 november 2017 @ 17:34:
[...]

Wat weet je zelf over je drempel? Dus op basis van gevoel?

[...]

De meeste mensen hebben 100-120 als ze gewoon wandelen - dus dit is waarschijnlijk veel te laag. Hoe zit dat bij jou?

[...]

Lijkt me redelijk hoog voor D1? Lijkt me eerder D2.

[...]

Z1 = midden van de zone, dus dan zou je op 121 - 131 uitkomen. Lijk me een redelijk uitgangspunt, hoewel nog iets aan de lage kant (vermoed ik).

[...]

Volgens mij heb je de technische/theoretische kijk scherp, nu jouw gevoel en ervaring nog toevoegen. :)

Ik zit met nagenoeg dezelfde hartslagrange (iets groter, namelijk 35 - 180) en hanteer:
Z1: 130-140
Z2: 140-150
Z3: 150-160
Z4: 160-168
Z5: 168-180

Waarom Z1 niet op 120? Of 110? Omdat ik hardlopen onder de 130bpm geen hardlopen meer vind.

Bij 165/168 zit ik rond mijn omslagpunt. En verder zijn het gewoon mooie ronde waardes die je sowieso niet te rigide moet hanteren. Je lichaam/hart werkt niet met die harde grenzen qua hartslagzones, dus leg die jezelf ook niet te zwaar op. Het is een hulpmiddel, geen doel.
Als ik gewoon wandel zit ik tussen de 92 en 110. Mijn FR235 geeft aan dat ik tot ong HR139 Aeroob train, de drempel (volgens de FR235) begint dan bij de 140 en loopt door tot 157

Qua gevoel merk ik dat ik best een poos rond de 160 (beetje vanaf 155 tot 160) kan blijven hangen (dat had ik laatst ook toen ik mijn PR op de 5km per ongeluk scherper zette. Dat klopt dan wel lijkt me met dat omslagpunt.

Ik probeer alleen wat helder(der) te krijgen of D1 (volgens Klaas z'n boek) dan gelijk staat aan mijn aerobe HR, dus 123-139

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:04

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Het stapelen is bij mij vandaag begonnen voor de Berenloop. Ontbijt lichtelijk aangepast, nog steeds kwark/yoghurt/havermout maar nu met een banaan er in. Brood is ingewisseld voor krentenbollen en vanavond pannenkoeken (wat een ramp :+ ). Twee koolhydraat tussendoortjes mee naar het werk en zelfgemaakte sportdrank uit het hardloperskookboek.

Bij mijn vorige 2 marathons (5 & 6 jaar geleden) heb ik hier geen rekening mee gehouden, dus ik ben benieuwd of dit gaat helpen. Ook al 2 weken geen alcohol, op één familiebezoekje na dan.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:44
Beste Lopers,

Nu de donkere dagen weer beginnen wil ik toch iets van verlichting gaan dragen om zelf beter te kunnen zien. (ik zit al vol met rode lampjes)
Heeft iemand van jullie ervaring met de LED pet van de Decathlon? die lamp op de borst van de Decathlon lijkt mij niet fijn omdat je dan constant beweging hebt van links naar rechts.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
BlueSS50 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 08:58:
Beste Lopers,

Nu de donkere dagen weer beginnen wil ik toch iets van verlichting gaan dragen om zelf beter te kunnen zien. (ik zit al vol met rode lampjes)
Heeft iemand van jullie ervaring met de LED pet van de Decathlon? die lamp op de borst van de Decathlon lijkt mij niet fijn omdat je dan constant beweging hebt van links naar rechts.
ik weet niet hoe swingend jij loopt, maar dat valt heel erg mee hoor :)

• BlueSS50
P.O. Box schreef op donderdag 2 november 2017 @ 09:02:
[...]

ik weet niet hoe swingend jij loopt, maar dat valt heel erg mee hoor :)
Ik heb er geen ervaring mee maar ik stel het me zo voor...

heb jij ervaring met die verstelbare (zonder achterlicht) of met die vaste lamp (met achterlicht)?

• TheOmen
die lamp op de borst van de Decathlon lijkt mij niet fijn omdat je dan constant beweging hebt van links naar rechts.
Ik heb het 'oude' model en de 'swing' is niet heel erg. De lichtbundel gaat wat links en rechts maar recht vooruit blijft altijd verlicht.

• juhet
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-12 22:32
TheOmen schreef op donderdag 2 november 2017 @ 10:19:
[...]

Ik heb het 'oude' model en de 'swing' is niet heel erg. De lichtbundel gaat wat links en rechts maar recht vooruit blijft altijd verlicht.
+1

prima ding!

3 leuke cadeautips voor een theeliefhebber!

• BlueSS50
de oude is niet meer leverbaar via de webwinkel. ik vind het bij de nieuwe echt een gemis dat er geen achterlicht op zit.

• berghefr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-12 10:15
BlueSS50 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 10:22:
de oude is niet meer leverbaar via de webwinkel. ik vind het bij de nieuwe echt een gemis dat er geen achterlicht op zit.
Ik heb die ouwe ook. Prima ding en geeft goed licht. Soms wel even oppassen met tegenliggers, wil soms nog wel eens een beetje verblindend werken. Echter vind ik het wel een nadeel dat het achterlicht alleen knipperend aankan ipv voordurend licht.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:34
Beste Lopers,

Dan loop je verkeerd :)
Het bovenlichaam moet je stilhouden, kost alleen maar energie ;)

• BlueSS50
tlpeter schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:22:
[...]

Dan loop je verkeerd :)
Het bovenlichaam moet je stilhouden, kost alleen maar energie ;)
Houd jij je armen ook stil? kost ook energie.... :)
Als je wat youtube filmpjes kijkt zit er nog behoorlijk wat swing in. Hier moet je wel erg aan wennen denk ik.

denk toch dat ik voor de pet ga.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:55
Ik wilde eens wat lampjes gaan bestellen en nu las ik iemand die lampjes op de hak had besteld in China. Kan niet meer vinden wie en waar. Kan iemand me helpen? :)

• Emiel_
  • Laatst online: 15-12 10:42
@KaiseRRuby Bedoel je deze post?
Hoppa! schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:46:
[...]

Ik loop met zo'n haklichtjes. Kreeg ik laatst zelfs een compliment over van een automobilist.

Schijnt enorm goed te zien te zijn en als je ze op AliExpress ofzo koopt, ben je met 2 a 3 euro per stuk klaar.

En in tegenstelling tot andere verlichting, voel je er niets van dat je ze mee hebt. Alleen is mijn ervaring dat ze in een volle sprint niet altijd goed blijven zitten. Voor de echte hardlopers kan het dus zijn dat ze er af vliegen, maar bij mij blijven ze tot 14km/u sowieso zitten.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
KaiseRRuby schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:32:
Ik wilde eens wat lampjes gaan bestellen en nu las ik iemand die lampjes op de hak had besteld in China. Kan niet meer vinden wie en waar. Kan iemand me helpen? :)
Zoiets?
Die heb ik.
Zitten goed op mijn schoen, maar ik heb ze nog niet 'in het echt' kunnen gebruiken met hardlopen, heb ze nog niet nodig gehad (besteld in maart ofzo, net toen de dagen langer werden :P ).

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 02-11-2017 11:40 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• BlueSS50
anandus schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:39:
[...]
Zoiets?
Die heb ik.
Zitten goed op mijn schoen, maar ik heb ze nog niet 'in het echt' kunnen gebruiken met hardlopen, heb ze nog niet nodig gehad (besteld in maart ofzo, net toen de dagen langer werden :P ).
Ik kom die lampjes nog al eens tegen op het fietspad of in de berm. je verliest ze nogal snel en je hebt het vervolgens niet in de gaten...

• tlpeter
BlueSS50 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:26:
[...]

Houd jij je armen ook stil? kost ook energie.... :)
Als je wat youtube filmpjes kijkt zit er nog behoorlijk wat swing in. Hier moet je wel erg aan wennen denk ik.

denk toch dat ik voor de pet ga.
Armen moet je bewegen dus dat telt niet ;)
Ik doe het ook iets hoor zoals zovelen alleen is het wel waar. Kijk maar eens naar de toppers.
Ik heb er eentje alleen heb ik er nog niet mee gelopen, het komt er niet van op straat.

• TheOmen
Heeft iemand van jullie ervaring met de LED pet van de Decathlon?
ik zie 'm niet online, maar ik vermoed dat de lampjes van de pet (plus bijbehorende accu) sneller leeg zijn en minder licht afgeven.

• BlueSS50
TheOmen schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:53:
[...]

ik zie 'm niet online, maar ik vermoed dat de lampjes van de pet (plus bijbehorende accu) sneller leeg zijn en minder licht afgeven.
https://www.decathlon.nl/...p-6657?mc=8382141&c=ZWART

toch 75 uur met 4 knoopcel batterijen

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
KaiseRRuby schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:32:
Ik heb deze:
https://www.banggood.com/...ing-Sports-p-1020707.html

Daar loop ik in volle tevredenheid mee. Blijven goed zitten, ik heb alleen in een volle sprint een keer meegemaakt dat ze loskwamen, maar bij snelheden tot 14km/u zitten ze bij mij goed vast.

• BlueSS50
Hoppa! schreef op donderdag 2 november 2017 @ 12:17:
[...]

Ik heb deze:
https://www.banggood.com/...ing-Sports-p-1020707.html

Daar loop ik in volle tevredenheid mee. Blijven goed zitten, ik heb alleen in een volle sprint een keer meegemaakt dat ze loskwamen, maar bij snelheden tot 14km/u zitten ze bij mij goed vast.
Ik heb de Asics Nimbus 18 schoenen hier is de gehele achterkant/hak van glad kunststof. hier gaan ze over glijden en laten ze snel los. houdt hier dus ff rekening mee als je ze besteld.

aan de andere kant... voor 2,- kun je het nog eens proberen

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-12 20:04
Er zijn 2 nieuwe types: De zwarte welke blijkbaar geen achterlicht heeft en met batterijen werkt (Run Light 100 ) en de witte of zwarte met achterlicht en oplaadbare accu (Run Light 250).
Beide hebben tegenwoordig een naar beneden richtbare lamp.
Zelf heb ik een kloon van de eerste generatie (niet richtbaar) maar zodra deze de geest geeft zou ik direct voor de Run Light 250 gaan.
Adverteren met een zo lang mogelijke brandtijd is vaak tegenstrijdig met het doel om zo goed mogelijk zichtbaar te zijn. Aangezien hier nergens over lichtopbrengst gesproken wordt heb ik het vermoeden dat je mogelijk niet heel zichtbaar bent.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:09

Roozzz

Plus ultra

W.Wonderland schreef op donderdag 2 november 2017 @ 12:57:
[...]

Adverteren met een zo lang mogelijke brandtijd is vaak tegenstrijdig met het doel om zo goed mogelijk zichtbaar te zijn. Aangezien hier nergens over lichtopbrengst gesproken wordt heb ik het vermoeden dat je mogelijk niet heel zichtbaar bent.
Exact. Mijn hoofdlampje kan ik op vol vermogen (1000 lumen) binnen het uur leegtrekken, maar op 5 lumen doet ie het iets van 100 uur.
Ik vind het wel vermakelijk dat de decatlon het heeft over zien en gezien worden. Ik heb zo'n idee dat je er wel mee gezien wordt, maar dat ik er toch even niet een donker bos mee in loop :P

Persoonlijk gebruik ik altijd een hoofdlamp. In principe is het licht altijd daar waar je naartoe kijkt, dus dat is wel zo praktisch :)

If you can see, look. If you can look, observe

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999

McMiGHtY

- burp -

Je zou eventueel voor https://nl.aliexpress.com...4d-4318-82ab-dd3011fde534
kunnen kijken

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
BlueSS50 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:42:
[...]

Ik kom die lampjes nog al eens tegen op het fietspad of in de berm. je verliest ze nogal snel en je hebt het vervolgens niet in de gaten...
Dat kan ik beamen. Op mijn vorige schoenen (Kalenji) bleven ze afgelopen winter prima zitten. Op mijn nieuwe schoenen (Adidas) ben ik gisteren mijn tweede setje kwijtgeraakt. Gelukkig hoorde ik iemand keihard schreeuwen achter me, dus ik heb ze nog wel. Maar helaas niet meer te gebruiken dus op deze schoenen.

• wisselwerking
Gisteravond voor het eerst een rondje gedaan (laatste keer was geloof ik 17 jaar geleden). Een kort (https://www.strava.com/activities/1258385849) rondje, maar wel erg lekker. Ik ga dus zeker wat vaker lopen.
Wat mij opviel is dat ik toch te veel kleren aan had (korte broek, t-shirt, ondershirt en armstukken (van het fietsen)). Het ondershirt had waarschijnlijk niet gehoeven. Ik was binnen no-time al erg warm. Dat is toch wel een verschil met de racefiets/mountainbike, daar doet het bovenlichaam niet zoveel en heb je meer bewegingswind.

• Drawer
  • Niet online
wisselwerking schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 08:46:
Gisteravond voor het eerst een rondje gedaan (laatste keer was geloof ik 17 jaar geleden). Een kort (https://www.strava.com/activities/1258385849) rondje, maar wel erg lekker. Ik ga dus zeker wat vaker lopen.
Wat mij opviel is dat ik toch te veel kleren aan had (korte broek, t-shirt, ondershirt en armstukken (van het fietsen)). Het ondershirt had waarschijnlijk niet gehoeven. Ik was binnen no-time al erg warm. Dat is toch wel een verschil met de racefiets/mountainbike, daar doet het bovenlichaam niet zoveel en heb je meer bewegingswind.
Zo, gelijk een hoog tempo!

Beetje opletten wel wat je spieren doen, goed blijven luisteren, zodat je geen blessures oploopt.

• wisselwerking
Drawer schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 09:12:
[...]

Zo, gelijk een hoog tempo!

Beetje opletten wel wat je spieren doen, goed blijven luisteren, zodat je geen blessures oploopt.
Uiteraard. Ik voetbal ook nog een beetje, dus mijn spieren zijn het lopen wel enigszins gewend.

Qua tempo heb ik er nog geen gevoel bij. Ik had het idee dat ik het nog wel redelijk rustig aan deed, maar was toch sneller dan ik verwacht had. Volgende keer misschien wat rustiger.

[ Voor 21% gewijzigd door wisselwerking op 03-11-2017 09:31 ]

• Drawer
  • Niet online
wisselwerking schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 09:22:
[...]

Uiteraard. Ik voetbal ook nog een beetje, dus mijn spieren zijn het lopen wel enigszins gewend.
Ahja, dat zie ik vaker bij voetballers, dat die gelijk op hoog tempo kunnen hardlopen. :)

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Drawer schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 09:31:
[...]

Ahja, dat zie ik vaker bij voetballers, dat die gelijk op hoog tempo kunnen hardlopen. :)
En vervolgens na 3 weken aan de kant staan door een overbelastingsblessure, omdat hardlopen toch iets anders is dan voetballen >:)

Lang verhaal kort; let op dat je niet te hard van stapel loopt en neem pijntjes serieus. Als voetballende wielrenner zit je (wat mij betreft) behoorlijk in de gevarencategorie :>
Door een goede conditie kan je je pezen behoorlijk overbelasten. Deze hebben simpelweg veel meer tijd nodig om op niveau te komen.

• wisselwerking
Roozzz schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 09:47:
[...]

En vervolgens na 3 weken aan de kant staan door een overbelastingsblessure, omdat hardlopen toch iets anders is dan voetballen >:)

Lang verhaal kort; let op dat je niet te hard van stapel loopt en neem pijntjes serieus. Als voetballende wielrenner zit je (wat mij betreft) behoorlijk in de gevarencategorie :>
Door een goede conditie kan je je pezen behoorlijk overbelasten. Deze hebben simpelweg veel meer tijd nodig om op niveau te komen.
Ik weet het. Ik hou het ook zeker in de gaten. Bovendien is de insteek om 1x per week een rondje te lopen. Als variatie op de andere sporten die ik beoefen. Fietsen staat momenteel op 1 (even vloeken in dit topic :+ ), aangezien ik eind van dit jaar nog een ATB rit van 200km gepland heb (Drenthe200).

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:03

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Het blijft inderdaad zoeken naar de beste balans met trainen. Als voetballer en mooi weer fietser heb ik ook soms de neiging om 10km te willen sprinten. Helaas kom je dan niet verder dan een km of 2 :).

Ik probeer een schema te volgen van Polar, maar op de een of andere manier geeft dat ook geen voldoening. 80% van de trainingen loop je in hartslagzone 2/3 en na een training heb ik dan toch niet het gevoel lekker bezig te zijn geweest.

Daarom gisteren gewoon maar een rondje van 10km gaan lopen. Het doel was onder het uur en dat is gelukt. Op de polar kun je een schatting van eindtijd instellen, erg handig om je doeltijd in de gaten te houden. Splits als volgt:

1km: 6:02
2km: 5:25
3km: 5:24
4km: 5:22
5km: 5:12
6km: 5:12
7km: 5:06
8km: 4:58
9km: 4:56
10km: 4:44

Op strava 52:11 ;) en nergens last van! Als ik dit vast kan houden ben ik blij en zit er misschien wel een tijd <50 min in...

Battle.net || Strava

• MrAcid
  • Niet online
Een 10km in 50min lijkt me niet echt een ambitieus doel met die loop van gisteren. :)

• m0ridin
wisselwerking schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 08:46:
Valt me op dat je tempo nogal op en neer gaat, hoe dat zo? (Te hard lopen en dan rustig moeten lopen vanwege conditie? Of gewoon beetje intervallen... Als 1, rustiger aan, als 2 prima ;) )

Als je regelmatig voetbalt zal 2.5km ook wel prima te doen zijn qua belasting lijkt me... Maar wel verstandig om in de gaten te houden.

Dat is het grote gevaar met hardlopen, conditioneel kun je al snel veel meer dan je lichaam aan kan. Jezelf temperen dus.

Vanmiddag trouwens naar de fysio, na mn tempo-loop gisterochtend enorm veel last van mn kuit. Gisteren kon ik echt amper lopen, nu is het wel een stuk beter al maar met het oog op mijn (eerste) marathon over ruim 2 weken maar geen enkel risico nemen... hopelijk valt het mee :/

[ Voor 11% gewijzigd door m0ridin op 03-11-2017 10:54 ]

• wisselwerking
m0ridin schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:53:
[...]

Valt me op dat je tempo nogal op en neer gaat, hoe dat zo? (Te hard lopen en dan rustig moeten lopen vanwege conditie? Of gewoon beetje intervallen... Als 1, rustiger aan, als 2 prima ;) )

Als je regelmatig voetbalt zal 2.5km ook wel prima te doen zijn qua belasting lijkt me... Maar wel verstandig om in de gaten te houden.

Dat is het grote gevaar met hardlopen, conditioneel kun je al snel veel meer dan je lichaam aan kan. Jezelf temperen dus.

Vanmiddag trouwens naar de fysio, na mn tempo-loop gisterochtend enorm veel last van mn kuit. Gisteren kon ik echt amper lopen, nu is het wel een stuk beter al maar met het oog op mijn (eerste) marathon over ruim 2 weken maar geen enkel risico nemen... hopelijk valt het mee :/
Die tempowisselingen vielen mij ook op. Geen idee hoe dat komt. Misschien dat GPS wat aan het bokken was. Ik was namelijk niet aan het intervallen en ook zeker niet hard aan het lopen en vervolgens weer rustig moeten lopen. Ik heb de hele route aardig hetzelfde tempo gehouden.

In tegenstelling tot wielrennen/mountainbiken heb ik mijzelf behoorlijk weten te temperen. Juist omdat ik weet dat de combi van een goede conditie en weinig loopervaring tricky is.

Hoop dat jouw kuit meevalt. Zou jammer zijn met jouw eerste marathon voor de boeg.

• m0ridin
wisselwerking schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:04:
[...]

Die tempowisselingen vielen mij ook op. Geen idee hoe dat komt. Misschien dat GPS wat aan het bokken was. Ik was namelijk niet aan het intervallen en ook zeker niet hard aan het lopen en vervolgens weer rustig moeten lopen. Ik heb de hele route aardig hetzelfde tempo gehouden.

In tegenstelling tot wielrennen/mountainbiken heb ik mijzelf behoorlijk weten te temperen. Juist omdat ik weet dat de combi van een goede conditie en weinig loopervaring tricky is.

Hoop dat jouw kuit meevalt. Zou jammer zijn met jouw eerste marathon voor de boeg.
Ah, zal t idd gewoon de gps zijn... Zit altijd wel wat fluctuatie in en met de ene watch/phone wat meer dan de andere.

• Jory
  • Laatst online: 17:44
Zo heel groot is die variatie toch ook weer niet? 4:20 en 4:37 zijn de uiterste, dat ligt vrij dicht bij elkaar.
Een klein beetje wind mee/tegen, hellinkje, ergens even een stukje moeten inhouden, dan zit je volgens mij zo aan dit soort fluctuatie.

• wisselwerking
Jory167 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:17:
Zo heel groot is die variatie toch ook weer niet? 4:20 en 4:37 zijn de uiterste, dat ligt vrij dicht bij elkaar.
Een klein beetje wind mee/tegen, hellinkje, ergens even een stukje moeten inhouden, dan zit je volgens mij zo aan dit soort fluctuatie.
Het grafiekje bij Strava toont veel fluctuatie. De tijden per km tonen inderdaad niet zoveel fluctuatie.

• Jory
  • Laatst online: 17:44
Hm, ik zie alleen de kaart, grafiek met hoogte en KM splits. Maar wellicht dat ingelogde gebruikers meer zien (ik heb geen Strava account).

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Jory167 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:07:
Hm, ik zie alleen de kaart, grafiek met hoogte en KM splits. Maar wellicht dat ingelogde gebruikers meer zien (ik heb geen Strava account).
Yes, ingelogde gebruikers zien inderdaad meer detail. De snelheid fluctueert tussen 3:30 tot 5:30, dus dat is inderdaad vrij fors.

• m0ridin
Net terug van de fysio, blijkbaar een spierknoop in mijn kuit (maar op tijd erbij dus zou geen probleem moeten zijn mbt de marathon)...

Zij stelde wel voor om eens te kijken naar compressiesokken of eigenlijk eerder compressie sleeves (omdat je dan je eigen sokken kan gebruiken de compressiesokken vaak nogal strak zitten rond je enkel?).

Hier mensen met tips, aan- of afraders? Zat er sowieso naar te kijken al omdat mijn kuiten tijdens de marathon en LDL's wel een pijn-puntje zijn (ga ook wat meer water drinken ipv alleen maar koffie ;) ).

• tlpeter
m0ridin schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:38:
Net terug van de fysio, blijkbaar een spierknoop in mijn kuit (maar op tijd erbij dus zou geen probleem moeten zijn mbt de marathon)...

Zij stelde wel voor om eens te kijken naar compressiesokken of eigenlijk eerder compressie sleeves (omdat je dan je eigen sokken kan gebruiken de compressiesokken vaak nogal strak zitten rond je enkel?).

Hier mensen met tips, aan- of afraders? Zat er sowieso naar te kijken al omdat mijn kuiten tijdens de marathon en LDL's wel een pijn-puntje zijn (ga ook wat meer water drinken ipv alleen maar koffie ;) ).
Ik loop altijd met compressiesokken. In het begin had ik vaak last van mijn kuiten en schenen en dat was redelijk snel weg toen ik deze sokken ging gebruiken.

• MrAcid
  • Niet online
Rond compressiesokken zit een hoop marketing gepraat - maar er is maar één ding dat belangrijk is: dat ze strak zitten. Dat zitten ze allemaal, dus je kunt alles kopen.

Ik heb een paar van Nike (sokken) en van CompressSport (sleeves) en nog een paar waar ik het merk niet van weet, die ik vooral gebruikt heb op lange vluchten omdat ik altijd dikke poten krijg.

Er is geen verschil. Behalve dat die van Nike echt super shiny geel zijn, heel goed voor de moraal! :+

Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/media.marathon-photos.com/photos/Sports/NFNL/2017/Amsterdam%20Marathon/fullsize/AMCK0433.jpeg

[ Voor 13% gewijzigd door MrAcid op 03-11-2017 15:01 ]

• m0ridin
top! Had al zo'n vermoeden en vooral geen behoefte om 50-60 euro uit te geven aan die dingen... vanavond maar eens opmeten welke maat ik moet hebben (qua kuiten) en dan gewoon een setje bestellen.

Sleeves dan wel maar, lijkt me prima.

• anandus
  • Niet online
Maar werken die dingen dan ook echt? :?

Ik dacht dat dat ook marketingpraat was, eigenlijk.
Maar ik weet er niets van, hoor :)

[ Voor 19% gewijzigd door anandus op 03-11-2017 15:12 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• m0ridin
anandus schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 15:12:

Lees er eigenlijk best veel positieve dingen over, natuurlijk ook uitzonderingen en mensen voor wie het helemaal niet werkt of erger maakt, maar grootste deel heeft er baat bij.

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12 08:45

racoon

mooowwww

Ik loop ook alleen nog maar met compressiekoussen, nu geen last van mijn scheenbeen meer.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:40

vhal

ಠ_ಠ

anandus schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 15:12:

Misschien 50/50, kan tussen de oren zitten maar als het werkt, waarom niet :P
Tubes zijn wel wat handiger gezien je je eigen sokken kan gebruiken (preventie blaarvorming), echter moet je ze na een inspanning wel weer uitdoen ivm stuwing. De normale compressiekousen kan je wel na een wedstrijd/training laten zitten.

Ik heb kousen van Herzog (goede compressie maar echt klote om te aan te trekken) en tubes van CEP (stuk makkelijker om aan te trekken maar iets minder compressie)

Strava

• MrAcid
  • Niet online
Ik vind het vooral lekker zitten. Ik heb er pas een keer of 4 mee gelopen (twee trainingen - toch even testen voordat je wedstrijden loopt - en twee marathons). Vind het voor trainingen teveel gedoe omdat ze moeilijk aan/uit gaan. Voor wedstrijden is het voor mij echt een extraatje (100% mentaal) om ook nog even die speciale sokken/sleeves aan te doen.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-12 07:48

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik heb ze indertijd gekocht nadat het in korte tijd een paar keer in mijn kuit was geschoten. Sinds ik ze heb heb ik inmiddels ruim 3 jaar geen kuitproblemen meer gehad. Ik heb redelijk grote kuiten, en het helpt volgens mij om de beweging hiervan tijdens het lopen te verminderen met daardoor minder kans op verrekking en/of knopen in je spieren. Ik draag alleen tubes omdat ik nogal snel sokken verslijt. Ik heb sinds kort ook een paartje cep's, die lijken nog het minste compressie te geven. Verwacht geen prestatieverbetering van die dingen, maar ik en wel overtuigd van blessurepreventie. En ze zijn handig tijdens trails als je in korte broek langs brandnetels, distels e.d. moet :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• racoon

racoon

mooowwww

Vanmorgen de Najaarsloop in Epe gedaan 10 km, eindtijd 56.09.

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Voor diegene die nog opzoek zijn naar een goede renners verlichting: ik heb vandaag de aziatische versie van de "runlight 250" binnengekregen en uitgetest.. iets meer dan 10 euro en prima dingetje en zeker net zo fel als de originele..

Aliexpress

[ Voor 3% gewijzigd door ThatsHollywood op 04-11-2017 17:34 ]

• racoon

racoon

mooowwww

Vraagje, zou Intervaltraining mijn snelheid verhogen?

• tlpeter
racoon schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 17:47:
Dat kan heel goed mits correct gedaan.
Maar ook kilometers maken is goed voor de snelheid.

• racoon

racoon

mooowwww

tlpeter schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 17:51:
[...]

Dat kan heel goed mits correct gedaan.
Maar ook kilometers maken is goed voor de snelheid.
Bedankt, kilometers maken lukt wel.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Goed afwisselen, de km's voor de duurbasis en de intervallen voor de speed en tempo hardheid en ook om monotonie te doorbreken. Die is killing, zowel als die gaat om alleen maar km's maken als zowel om alleen maar hard intervallen trainen. Variatie houdt het lichaam gretig door de bijbehorende grote variatie in prikkels!

• Sinned123
ThatsHollywood schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 17:34:
Voor diegene die nog opzoek zijn naar een goede renners verlichting: ik heb vandaag de aziatische versie van de "runlight 250" binnengekregen en uitgetest.. iets meer dan 10 euro en prima dingetje en zeker net zo fel als de originele..

Aliexpress
Ik heb hem gisteren ook binnen gekregen maar dan voor iets meer dan de helft van de aliexpress prijs via banggood.
En inderdaad ik kan bevestigen dat het een topding is.
https://www.banggood.com/...=myorder&cur_warehouse=CN

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-11 13:58

TheZoo

Animals Behind Bars

Aliexpress
Sinned123 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 20:40:
[...]

Ik heb hem gisteren ook binnen gekregen maar dan voor iets meer dan de helft van de aliexpress prijs via banggood.
Is de voorste lamp in hoogte verstelbaar bij deze?

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• m0ridin
Sinned123 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 20:40:
[...]

Thanks, meteen ook besteld :) Ben benieuwd...

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:05
Intervaltraining is dé manier om je snelheid te verhogen. Zorg wel, zoals @tlpeter ook aangeeft, op dat je het goed doet want het is wel een andere belasting dan loopjes op één tempo. Goede opbouw is dus belangrijk en uiteindelijk goede uitvoering ook. Makkelijkste is om bij een loopclubje te gaan of AV, maar als je dat niet ziet zitten dan is het individueel ook prima te doen.

Belangrijk is dat als je straks de intervallen gaat doen je je realiseert:
- dat de intervaltraining een gebalanceerd onderdeel is van je weekschema die waarschijnlijk uit 3-4x lopen zal bestaan. In praktijk mag dit best het zwaarste onderdeel van je week zijn, maar het is niet de bedoeling dat je helemaal op gaat alsof je een wedstrijd loopt om er een voldaan gevoel bij te houden. Controle en nette techniek en consistente tempo-blokken zijn belangrijker dan de snelheid an zich. Dat vraagt om doseren.
- dat je er naar streeft de tempo-blokken straks idealiter allemaal op exact dezelfde snelheid af te leggen. Het is dus beter om 6x 800m te lopen op 4:00/km dan 4x 800 op 3:50/km en de laatste twee op 4:05/km en 4:10/km
- dat je probeert een mix te zoeken van meerdere tempo's en afstanden die je zoveel mogelijk varieert, dus de ene keer loop je bijvoorbeeld 4 series van 800m - (200m rust) 600m (200m rust) 400m met de drie tempoblokken op drie verschillende tempo's, en de andere keer loop je 7x1000m , weer een week later weer een ander schema, etc.

Bonustip:
Iets minder gevarieerd maar wel een leuke uitdaging is om de Yasso 800's te lopen. Vooral als je toeleeft naar een Marathon, maar ook gewoon om jezelf wat uitdaging te geven en een gestructureerde opbouw van je intervallen.

[disclaimer: ik ben ook maar een hardloop-leek, dus bovenstaande is gebaseerd op kennis die is komen aanwaaien icm trainingen op de atletiekvereniging en bij loopcoaches. Doe ermee wat je wilt en voel je vrij om kritiek te geven ;)

• ThatsHollywood
  • Niet online
TheZoo schreef op zondag 5 november 2017 @ 10:18:
[...]

[...]

Is de voorste lamp in hoogte verstelbaar bij deze?
Ja en nee, je kunt hem redelijk verstellen met de banden die eraan zitten, maar de voorste lamp is niet specifiek verstelbaar

[ Voor 0% gewijzigd door ThatsHollywood op 05-11-2017 13:18 . Reden: typo ]

• racoon

racoon

mooowwww

Heerlijk 40 minuten uitgelopen na de wedstrijd van gisteren, totaal 6,81 km

• ThatsHollywood
  • Niet online
Phoe... vanmorgen maar eens een rondje gaan doen na een drukke week.. Plan was 6-8 km rustig aan.

Maar het ging uiteindelijke zo lekker, dat ik na 15 km ook wel dacht dat ik een HM aan kon! uiteindelijk record 21.4 km in 2u02. Vorige record was 15.5 km van een maand geleden. Was erg lekker, maar god... it hurts die laatste 1.5 km _/-\o_ _/-\o_

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dacht vandaag weer ff wedstrijdje te kunnen rennen. Afgelopen weken weer behoorlijk last gehad van shin plints, dus gisteren weer ff kort rondje gedaan, ging goed nergens last van. Helemaal blij! :) Word ik vanmorgen ziek wakker :(. PR zat er sowieso niet in, maar ff een 10km wedstrijd meepakken was wel leuk geweest. Nu snel beter worden en trainen voor de 7Hloop!
Minder kratjes bier drinken verhoogd ook de snelheid :P.

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 05-11-2017 14:43 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• racoon

racoon

mooowwww

Sport_Life schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:40:
Dacht vandaag weer ff wedstrijdje te kunnen rennen. Afgelopen weken weer behoorlijk last gehad van shin plints, dus gisteren weer ff kort rondje gedaan, ging goed nergens last van. Helemaal blij! :) Word ik vanmorgen ziek wakker :(. PR zat er sowieso niet in, maar ff een 10km wedstrijd meepakken was wel leuk geweest. Nu snel beter worden en trainen voor de 7Hloop!

[...]

Minder kratjes bier drinken verhoogd ook de snelheid :P.
Nog minder, drink bijna geen bier

• Tigertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 18:50
Na een paar wedstrijden was ik beetje op zoek naar een nieuw doel om de licht weggezakte motivatie om te lopen weer een nieuwe impuls te geven.
De afgelopen week had ik vakantie en ik had mezelf ten doel gesteld om 100km in 9 dagen te lopen. Eenvoudig schema: 8x10km en 1x20km. Met beide afstanden voldoende ervaring opgedaan in het afgelopen jaar maar meer dan 45km in een week had ik nog nooit gedaan. Dus ik had verwacht dat ik ergens boven de 50km in de problemen zou komen of in elk geval mijn tijden fors zouden oplopen.
Het viel allemaal mee. Alleen mijn linkerenkel was vanaf de helft van de week in de ochtend wat stijf (die enkel is ook wat minder mobiel na een achillespeesruptuur kleine 10 jaar geleden). En mijn tijden bleven eigenlijk ook stabiel. Uiteindelijk ben ik op 110km uitgekomen. En halverwege heb ik ook nog eens Abraham gezien :) .

Uiteindelijk verliep de opbouw zo:
  • Dag 1: 5,66km (27:56/04:55), in de ochtend, oefenrondje want in de middag een wedstrijdje.
  • Dag 1: 6,8 km (31:37/04:39), in de middag, Pheidippides Loop, grotendeels onverhard (PR op die afstand)
  • Dag 2: 11,5 km (57,40/05:01), wilde eens proberen gewoon een uur te lopen zonder op de afstand te letten.
  • Dag 3: 10km (49:34/04:57) normale tijd voor mij op de 10km tijdens training.
  • Dag 4: 10km (51:04/05:06) ruim boven normale tijd maar ik liep wel lekker.
  • Dag 5: 10km (50:13/05:01) sneller dan de dag ervoor maar was zwaar, ik dacht dat dit het begin was van oplopende tijden, mijn enkel begon ook op te spelen.
  • Dag 6: 10km (49:20/04:55) toch weer een normale tijd, enkel nog steeds stijf. Wel op nieuwe schoenen.
  • Dag 7: 15km (01:14:52/04:59) ik probeerde hier een nieuwe route, raakte "verdwaald" en kwam dus op 15km uit, wel een PR op die afstand. Enkel was stijf maar deed goed mee.
  • Dag 8: 10km (49:10/04:54) rustige, normale 10km, voor de grote afsluiter van morgen, enkel mekkerde nog wat maar niet meer zo erg als in de dagen ervoor. Opnieuw op mijn nieuwe schoenen.
  • Dag 9: 21,1 (01:48:03/05:08) kleine 2 minuten boven mijn PR maar wel veel sneller dan HM Amsterdam. Liep lekker, zonder pijn, enkel was weer helemaal rustig.
Al met al was het leuk. Opvallend vond het dat mijn tijden weer beter werden na een "dipje" halverwege en hoe mijn linker enkel zich herstelde gedurende de week. Ik kan het iedereen aanraden.

• Bor
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Vandaag weer een erg leuke run door het bos gelopen. Voor mij wordt het tijd om mijn kennis rond hardlopen wat bij de spijkeren en mij wat meer in de theorie te verdiepen. Ik zie in de topicstart het boek "hardlopen" van F Bosch genoemd worden.

Is dat een ander boek als deze? Hardlopen biomechanica en inspanningsfysiologie praktisch toegepast

€113,- voor een boek vind ik aan de wat (te) hoge prijs als ik eerlijk ben. Zijn er andere goede tips?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Boek van Bosch en Klomp is wel heel academisch. Ik ben nog aan het bijkomen van er een paar keer in bladeren :P

The Science of Running kan ik wel van harte aanraden. Theorie met een mooie overbrugging naar de praktijk. Enorm belabberd redactiewerk maar inhoudelijk zeer sterk.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Sinned123
Bor schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:06:
Vandaag weer een erg leuke run door het bos gelopen. Voor mij wordt het tijd om mijn kennis rond hardlopen wat bij de spijkeren en mij wat meer in de theorie te verdiepen. Ik zie in de topicstart het boek "hardlopen" van F Bosch genoemd worden.

Is dat een ander boek als deze? Hardlopen biomechanica en inspanningsfysiologie praktisch toegepast

€113,- voor een boek vind ik aan de wat (te) hoge prijs als ik eerlijk ben. Zijn er andere goede tips?
https://www.bol.com/nl/p/...bf929700534ba3e9000000397
Lopen De complete raadgever Van Herbert Steffny

Zelf een keer een oudere versie opgepikt bij de witte boekhandel voor 10euro ofzo.

• Niku
  • Registratie: November 2010

Niku

Alagaesii

Vandaag de 5k bij de Krollenloop te Veghel gelopen. Had me eigenlijk ingeschreven voor de 10, maar omdat ik niet helemaal lekker uit de halve marathon van Eindhoven kwam, de 5 gelopen. Kleinschalige, maar wel leuke loop. PR neergezet (niet zo moeilijk, want eerste 5k wedstrijd ooit) op 23:04. Zeer tevreden. Daarmee mijn vierde en laatste race van dit jaar gelopen. Tijd voor een korte recap! In mei begonnen met lopen, uitgedaagd door collega's. Toen de kwart marathon van Tilburg gelopen. Doorgetraind en daarna ook de Tilburg Ten Miles en de halve marathon van Eindhoven gelopen. Als 'afsluiter' dus de Krollenloop.

Tijden (allen PR uiteraard :+)
- Kwart marathon Tilburg: 58:57
- Tilburg Ten Miles: 1:28:45 (zeer tevreden toen, doordat ik net een maand in Amerika niet getraind had)
- Halve marathon Eindhoven: 1:50:49
- 5k Krollenloop: 23:04

Zeer tevreden over dit eerste halfjaar lopen :)

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:30

Aliexpress
Ik heb die ook, voordeel van een orginele (nieuwe versie) is dat je daarbij de borstlamp in hoogte kunt verstellen. Deze schijnt redelijk rechtdoor waardoor je tegenliggers verblind

• MrAcid
  • Niet online
Gistermiddag op Strava een 'rondje' ingeklikt en lekker aan het lopen geslagen. In het achterhoofd gehouden dat ik altijd af zou kunnen snijden als het niet zou lukken. Bleek niet nodig - het ging behoorlijk goed. M'n benen zijn wel redelijk naar de &*(%#@ vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BjzluHN.jpg

Klikbaar - of hier: https://www.strava.com/activities/1262836594/overview

Blijf echt enorm fan van het Salomon vest dat ik een jaar geleden gekocht heb op aanraden van mensen hier in het topic trouwens. Ik neem er geen drinken meer in mee (schud toch nog teveel - ik heb nu onderweg 1 keer 500ml Aquarius gekocht, was iets te weinig maar opzich te doen) maar voor gelletjes, telefoon, regenjasje, pinpas/ov/rijbewijs is het echt ideaal!

Gisteren ook voor het eerste sinds jaren weer eens met muziek gelopen - dat was ook wel fijn, maar zou eigenlijk wel iet met bluetooth willen hebben dat iets dat beter in m'n oren blijft zitten. Ging nu redelijk omdat ik een mutsje op had. Iemand tips?
Pagina: 1 ... 64 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic