Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.725 views

Onderwerpen

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:30

McMiGHtY

- burp -

Roozzz schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:46:
[...]
. Of het moet gaan over niche activiteiten zoals FKT's over bizarre afstanden en dergelijke...
Do tell us more!

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:51
pjlgt schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:30:
Iemand nog tips voor een leuk forum (behalve hier natuurlijk duh) voornamelijk over trailrunning? chatnrun.nl is wel heel kleinschalig naar mijn idee. Sommige andere sites worden de fora ook nauwelijks gebruikt. :z
Reddit? Het hardloop forum is daar wel groot, weet niet of er ook veel trailrunning is.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:46

Roozzz

Plus ultra

Hier is een aardige verzameling te vinden: http://fastestknowntime.proboards.com/

Het moge duidelijk zijn dat het FKT principe met name een Amerikaans feestje is. :P

If you can see, look. If you can look, observe

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Know that one :) Leonie vd Haak is bezig met voorbereiding op een FKT in Japan btw, leuk om d'r te volgen in d'r trainingen (80km runs on a saturday morning)

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Dit weekend mijn nieuwe Brooks Adrenaline GTS voor een eerste rondje genomen. Ging prima, alle pijntjes en klachtjes die ik na een loop met mijn vorige schoenen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.

Ik merk wel dat ik nu echt een totaal andere beweging maak met mijn voet. Ik heb dan ook besloten om heel rustig en voorzichtig weer op te bouwen, in een schema waarmee ik begin december in ieder geval in staat ben om op een rustig tempo, verantwoord, 10km hard te lopen voor de Urban Run in Eindhoven.

Heeft iemand trouwens ervaring met inlegzooltjes tegen overpronatie? Zou dat een optie kunnen zijn voor neutrale binnenschoenen als je op de loopband alleen kleine stukjes loopt (max 3 à 4 km)?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:30
Ik heb normaal een antipronatie schoen en nu een neutrale met steunzooltjes.
Ik loop nu op de Brooks launch 4.

• Hoppa!
tlpeter schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 16:16:
Ik heb normaal een antipronatie schoen en nu een neutrale met steunzooltjes.
Ik loop nu op de Brooks launch 4.
Welke steunzooltjes gebruik je? Op maat, Ironman of iets anders?

En heb je het idee dat het eindresultaat hetzelfde is? Ik kan me voorstellen dat een schoen die is ontworpen als antipronatie schoen gewoon beter is dan een neutrale met inleg.

• tlpeter
Ik heb steunzolen op maat gemaakt door de podotherapeut :)
Dus deze zullen altijd beter zijn dan een random antipronatie schoen.

• Hoppa!
Akkoord. dat lijkt me inderdaad ook.

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:33
Meer mensen die afwijking hebben tussen, in mijn geval, Polar en Strava?
Mijn activiteit (running) wordt gesynced naar Strava. Dit ging altijd goed alleen sinds de laatste update van Strava klopt mijn gemiddelde niet meer over de hele run gezien*.
Meer mensen met dit probleem?

* Ik heb het hier niet over een marginale afwijking, maar over een serieuze afwijking.

Update i.v.m. meer info:
Ik loop +- 3,5KM naar een bepaalde plek. Daar rust ik even uit (pauze ronde op Polar horloge)
Daarna doe ik daar 10x 150m steigerung. Vervolgens wandel ik 50m naar een toestel waar ik wat core oefeningen doe (pauze ronde op Polar horloge).
Daarna loop ik terug naar huis.
In het verleden pauzeerde ik ook, maar wellicht dat het hier in schuil gaat. Het vreemde is wel dat Strava het gemiddelde positiever laat zien.

[ Voor 37% gewijzigd door Roodey op 24-10-2017 19:23 ]

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:25

vhal

ಠ_ಠ

Roodey schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 19:21:
Meer mensen die afwijking hebben tussen, in mijn geval, Polar en Strava?
Mijn activiteit (running) wordt gesynced naar Strava. Dit ging altijd goed alleen sinds de laatste update van Strava klopt mijn gemiddelde niet meer over de hele run gezien*.
Meer mensen met dit probleem?

* Ik heb het hier niet over een marginale afwijking, maar over een serieuze afwijking.

Update i.v.m. meer info:
Ik loop +- 3,5KM naar een bepaalde plek. Daar rust ik even uit (pauze ronde op Polar horloge)
Daarna doe ik daar 10x 150m steigerung. Vervolgens wandel ik 50m naar een toestel waar ik wat core oefeningen doe (pauze ronde op Polar horloge).
Daarna loop ik terug naar huis.
In het verleden pauzeerde ik ook, maar wellicht dat het hier in schuil gaat. Het vreemde is wel dat Strava het gemiddelde positiever laat zien.
Volgems mij maakt strava soms onderscheid tussen gemiddelde pace en gemiddelde bewogen pace. Bij de laatste variant maakt het niet uit als je een tijd stil staat, deze verloren tijd rekent hij niet mee. Hoe het precies zit met pauzefuncties weet ik niet.

Strava

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In januari doe ik de halve marathon van Egmond. Dus dat wordt bikkelen om goed in vorm te komen.

Heb een hardloopschema erbij gepakt om viermaal per week te gaan hardlopen.
Nu had ik ook gelezen dat een sterke core ook helpt met hardlopen, dus wil ook erbij een beetje fitnessen, het liefst gewoon thuis.

Hoe vaak is aan te raden? Elke dag? Alleen op de niet-hardloopdagen?
En heeft iemand een tip wat ik zou moeten doen? Een leuk schema?

Ikzelf was Hasfit tegengekomen, een coach met Youtubefilmpjes om in de huiskamer mee te doen, ze hebben zelfs een beginnersschema om te volgen.

Maar misschien hebben jullie nog een leuke suggestie? :)

Zijn er ook dingen waar je als hardloper extra op moet letten qua (thuis)fitness?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:23
anandus schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:12:
In januari doe ik de halve marathon van Egmond. Dus dat wordt bikkelen om goed in vorm te komen.

Heb een hardloopschema erbij gepakt om viermaal per week te gaan hardlopen.
Nu had ik ook gelezen dat een sterke core ook helpt met hardlopen, dus wil ook erbij een beetje fitnessen, het liefst gewoon thuis.

Hoe vaak is aan te raden? Elke dag? Alleen op de niet-hardloopdagen?
En heeft iemand een tip wat ik zou moeten doen? Een leuk schema?

Ikzelf was Hasfit tegengekomen, een coach met Youtubefilmpjes om in de huiskamer mee te doen, ze hebben zelfs een beginnersschema om te volgen.

Maar misschien hebben jullie nog een leuke suggestie? :)

Zijn er ook dingen waar je als hardloper extra op moet letten qua (thuis)fitness?
http://www.devrijeloper.nl/index.php?book=0&index=1

Ik heb het boek over de 10K, ik vind er goede tips in staan. Ook goede core-oefeningen.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-12 16:32

Pathogen

Shoop Da Whoop

Buhh, twee gebroken nachten (en more to come uiteraard) en vandaag mijn hardloopspullen vergeten mee te nemen.
Ik ga maar eens accepteren dat 900km dit jaar niet haalbaar is. 800 halen zou wel leuk zijn :) De réden voor dat doel is me al gelukt: voldoende km in de benen krijgen om een HM te lopen.

Next goal: regelmaat houden t/m het einde van het jaar. De winter doorlopen roeleert.

Verwijderd

Ik ben drie maanden geleden met hardlopen begonnen en heb getraind om de 10km te lopen. Het doel was om dit in een uur voor elkaar te krijgen maar ik blijf steken op 1 uur en 4 minuten, zo'n 9,4km/u gemiddeld dus. Al met al ben ik dus wel een beetje teleurgesteld aangezien ik gefaald heb. Wat is nu een goede methode om dit recht te zetten.

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:13

Niku

Alagaesii

Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 19:44:
Ik ben drie maanden geleden met hardlopen begonnen en heb getraind om de 10km te lopen. Het doel was om dit in een uur voor elkaar te krijgen maar ik blijf steken op 1 uur en 4 minuten, zo'n 9,4km/u gemiddeld dus. Al met al ben ik dus wel een beetje teleurgesteld aangezien ik gefaald heb. Wat is nu een goede methode om dit recht te zetten.
Doortrainen. Zeker in het begin is kilometers maken ontzettend belangrijk.

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-12 20:55
Ik vind in drie maanden tijd naar 10km lopen al een prima prestatie. Snelheid is punt twee en dat komt vanzelf als je vaker gaat lopen.

Het is natuurlijk ook afhankelijk van je bouw, eetpatroon en gewicht. Maar je kunt het ook zoeken in looptechniek en andere training. Zelf ga ik een stuk vlotter lopen als ik een paar weken intervaltraining doe.

Maar focus je niet teveel op snelheid. Gewoon lekker lopen...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:46
In 3 maanden al zo snel en dan vinden dat je gefaald hebt? Misschien even inlezen over hoe het lichaam werkt en zien dat je gewoon hartstikke goed bezig bent en je ook zo nu en dan rust moet pakken. En dat nu het echte werk begint.. die laatste paar minuten er af snoepen

Strava | AP | IP | AW

• Hoppa!
Ik heb ongeveer hetzelfde gedaan de afgelopen maanden, maar was al erg fit (fietsen en fitness) toen ik het hardlopen ging opbouwen. Mijn doel was om de 10k in een uur te lopen en ik kwam echt exact uit, maar daarvoor moest ik op het einde wel alles er nog uitpersen. Ik was bewust rustig begonnen, rond de 9,7 km/u en heb de laatste paar kilometer flink moeten versnellen.

Mogelijk dat er in je opbouw nog wat winst te halen is, wat rustiger beginnen of juist wat sneller. In ieder geval zorgen dat je niet in de eerste kilometers je hartslag al te hoog op laat lopen. Verder zijn er op internet diverse schema's te vinden om de 10 km sneller te leren lopen. Meestal combinaties van 1x in de week duurloop en 1x in de week interval trainingen.

Ow en inderdaad, gewoon al geweldig dat je die 10k hebt gelopen toch? Toen ik hem had afgerond gaf dat echt een heerlijk gevoel. Dat ik het hardlopen qua afstanden waarschijnlijk te snel heb opgebouwd en anderhalve week pijn in mijn benen heb gehad, deed later wel wat afbreuk aan de feestvreugde. :D In drie maanden naar een 10km loop is wel zwaar voor je lijf, niet zozeer conditioneel, maar wel voor de gewrichten.

[ Voor 14% gewijzigd door Hoppa! op 25-10-2017 21:33 ]

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:09

Rudedadude

Maybe we were born to run

Wat al gezegd is. Ik liep na 3 maanden hardlopen ook een 10k in net iets meer dan een uur. Jaartje later in 50 minuten, weer een jaartje later in 43 en weer een jaartje later in 39. Inmiddels zit ik op een goede dag ergens rond de 37,5 minuut, maar die laatste 1,5 minuut heeft nog eens 2 jaar gekost. Gewoon regelmatig blijven lopen, dan ga je de eerste jaren vanzelf vooruit. Elke kilo lichaamsgewicht scheelt ook 30 seconden op de 10K. Tot een zekere ondergrens ;)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:43
Tja, in 3 maanden naar de 10k is idd al heel wat...

Weet niet hoe je dit hebt gedaan, maar als je serieus sneller wil worden moet je je training varieren en ook snelheid inbouwen (interval, tempo trainingen), etc.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Rudedadude schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 22:25:
[...]
Elke kilo lichaamsgewicht scheelt ook 30 seconden op de 10K. Tot een zekere ondergrens ;)
Goh, dat is een eyeopener.... :/ Dus met mijn dikke 89 kilo doe ik het eens niet zo slecht :P (10KM in 54min was ooit het snelst, eigenlijk nooit serieus een 10KM wedstrijd gelopen)

* vhal gaat maar eens minder snaaien :+

Strava

• tlpeter
vhal schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 08:56:
[...]

Goh, dat is een eyeopener.... :/ Dus met mijn dikke 89 kilo doe ik het eens niet zo slecht :P (10KM in 54min was ooit het snelst, eigenlijk nooit serieus een 10KM wedstrijd gelopen)

* vhal gaat maar eens minder snaaien :+
Dat helpt zeker. Ik ben gestopt met, in het weeked, twee grote flessen Cola drinken. 5KG kwijt binnen twee maanden.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ach ja, ik ga er ook op in :P

Eind 2013 ben ik iets regelmatiger gaan lopen, na heel 2012 niks te doen en 2011 een start to run (0-5km) te hebben gedaan.

Ik liep mijn allereerste rondje 10+ na een maand of 4, in 6:17 min/km (hee wat grappig, da's 1:04 zie ik net)
De maand daarna liep ik 59:18, letterlijk zonder enige training daartussen :P Als ik het me goed herinner had dat ook iets te maken met behoorlijk verrot zijn van poging 1.

Puur om die 1u grens te doorbreken:
Hoe kom je van 1:04 naar <1:00? Ik denk dat simpelweg herstellen en het nog een keer doen, met de ervaring van een 10km rondje op zak, al genoeg kan zijn.

Wat was "het probleem"? Ben je veel te hard gestart? Of juist zo langzaam dat je nooit op je gewenste snelheid bent gekomen? Had je de voorgaande dagen (te) hard getraind?
Toegegeven, dit is allemaal geneuzel in de marge, maar als het je puur gaat om zo snel mogelijk een 10k onder het uur te lopen zou je dat over een week al kunnen.

Voor de toekomst
Echter, zoals al aangegeven, in 3 maanden een 10km lopen is gewoon hartstikke netjes, ongeacht je tijd. Beter worden ga je het snelst doen door regelmatig te blijven lopen, meer kilometers in de benen te krijgen, niet door het marge-geneuzel. Dat kun je beter bewaren voor wanneer je een paar jaar regelmatig loopt en dus je basis goed hebt opgebouwd. Op dit moment zit je nog volop in je opbouw van spieren en conditie. Tempogevoel en race-indeling worden pas echt belangrijk als de verbetering in die fysieke basis steeds minder wordt.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:51
Goed, ik heb juist een omgekeerd verhaal. Door een redelijk goede conditie en door m'n 'snelle' spieren redelijk goed getrained te hebben, ging ik in een veel te hard tempo van start toen ik begon. Ja, ik liep na 1.5 maand een 10K in 55 min (was dom toen gelijk 2 weken geblesseerd) en na 4 maanden in 47 min, maar toen liep ik wel tegen een soort van muur op bij langere afstanden. Zeker omdat mn 'trage' spieren niet genoeg getrained waren denk ik. Toen heb ik een half jaar wat aangerommeld en daarna op hartslag gaan trainen in juist een rustig tempo. Toen viel ik qua tijden meteen flink terug op mn 'normale' trainingstijden maar stelde me wel in staat om goed uit te kunnen bouwen qua afstand.

Dus wat rustiger aan lopen en goed je langzame spieren en je pezen trainen is zeker aan te raden! Daarom is naar een tijd toewerken op de 10K heel mooi, maar kijk ook wat je totaal wil bereiken. Dan is soms een stapje terug doen en een goede basis leggen veel beter op de lange termijn!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Wat is nu een goede methode om dit recht te zetten.
Er is hierboven al een hoop geschreven, maar het moge duidelijk zijn dat dit niet een kwestie van falen is. Ik zou je vooral mee willen geven om lekker door te trainen, dan komt die snellere tijd vanzelf wel. De beste methode "om dit recht te zetten" is door gewoon meer kilometers in de benen te krijgen.

• m0ridin
[...]

Wat al gezegd is. Ik liep na 3 maanden hardlopen ook een 10k in net iets meer dan een uur. Jaartje later in 50 minuten, weer een jaartje later in 43 en weer een jaartje later in 39. Inmiddels zit ik op een goede dag ergens rond de 37,5 minuut, maar die laatste 1,5 minuut heeft nog eens 2 jaar gekost. Gewoon regelmatig blijven lopen, dan ga je de eerste jaren vanzelf vooruit. Elke kilo lichaamsgewicht scheelt ook 30 seconden op de 10K. Tot een zekere ondergrens ;)
Euh, is het niet op basis van percentage van totale lichaamsgewicht?

Als je 100 kilo weegt en je verlies 1 kilo is dat 1% en kun je dus 1% sneller? (Wat 30 seconden is als je de 10km op dat moment in 50 minuten loopt ;) )

Moet even de site opzoeken waar je al dit soort dingen kan berekenen :p

*Edit*

Deze dus: https://thesecretofrunning.com/calculator/

[ Voor 3% gewijzigd door m0ridin op 26-10-2017 09:43 ]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

tlpeter schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:07:
[...]

Dat helpt zeker. Ik ben gestopt met, in het weeked, twee grote flessen Cola drinken. 5KG kwijt binnen twee maanden.
Cola drink ik eigenlijk niet of het moet de zero-variant zijn. Het probleem zit hem meer in de snackattacks als het leegeten van een zak chips of het nuttigen van een reep chocola met hazelnoten :+

Sinds ik regelmatig sport heb ik bijna altijd honger...vooral s'avonds :/

Strava

• tlpeter
Ow ik heb de zelfde verslavingen :)

Chips en chocola zijn onweerstanbaar en dat ik eet ik ook gewoon alleen ik probeer met minder genoegen te nemen :)

• Webgnome
vhal schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:18:
[...]

Cola drink ik eigenlijk niet of het moet de zero-variant zijn. Het probleem zit hem meer in de snackattacks als het leegeten van een zak chips of het nuttigen van een reep chocola met hazelnoten :+

Heb dit probleem ook en mijn oplossing hiervoor is eigenlijk vrij simpel. Net nadat je terug bent van je rondje een halve bak magere kwark naar binnen hengelen. Echter lijkt dit het probleem te verschuiven naar de ochtend in plaats van de avond in mijn geval.. 8)7

Strava | AP | IP | AW

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:52
vhal schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:18:
Oh wat herkenbaar toch :')

Gisteren gelijk na het werk een klein rondje van 5km op een voor mij aardig tempo van 5.03/km gedaan, daarna water gedronken uiteraard en 2 flinke borden nasi gegeten. En toch had ik later op de avond alweer flinke lekkere trek. Ik ben vooral een sucker voor chips of nootjes en ik moet me regelmatig bedwingen om niet te gaan snaaien.
Gelukkig ben ik wel bijna 10kg afgevallen (van 83 naar 73.x) sinds ik gemiddeld 3 keer in de week loop. Dat doe ik nu een jaartje ongeveer.
InZane schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 13:48:
Ik zit trouwens met een schoenendilemma. Heb inmiddels 700+ km gelopen met mijn Asics GT-2000's en ik heb het idee dat ze wat minder worden. Dit is trouwens mijn enige en ook eerste paar echte hardloopschoenen en ik ben er op zich tevreden mee. Ik heb ze trouwens begin dit jaar aan laten meten bij Run2Day nav loopanalyse.

Nu zit ik al wat om me heen te kijken naar opvolgers. Ik kan natuurlijk doodleuk dezelfde schoenen ergens online bestellen, maar ik kan ook eens iets totaal anders proberen.

Of zal ik maar gelijk 2 paar schoenen kopen? :P
Vorige week toch weer GT-2000's besteld, maar nu versie 5 ipv 4. Bevallen tot nu toe prima. Voelen eigenlijk niet heel veel anders dan m'n oude schoenen toen ze nog nieuw waren :)

[ Voor 37% gewijzigd door InZane op 26-10-2017 10:53 ]

• Hoppa!
tlpeter schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:20:
Ow ik heb de zelfde verslavingen :)

Chips en chocola zijn onweerstanbaar en dat ik eet ik ook gewoon alleen ik probeer met minder genoegen te nemen :)
Breek me de bek niet open. Ben 20 kilo afgevallen door sporten en normaal eten, maar de verleidingen van chocolade kan ik nog steeds niet weerstaan. En op dat vlak zijn er ook zoveel lekkere nieuwe smaakjes.... :P

En frikandellen.

Het mooie is dat ik nu gewoon lekker kan zondigen en toch op gewicht blijf. Ik sport precies genoeg om mijn levensstijl vol te houden en weet dat ik vrij gemakkelijk mijn hoeveelheid calorieën weer terug kan brengen als ik toch besluit dat ik weer wil afvallen (bijvoorbeeld in de aanloop naar een event).

Wat dat betreft heeft MyFitnessPall me ontzettend veel geholpen met het verkrijgen van inzicht.

• anandus
  • Niet online
Ik ben de laatste tijd wat meer op hartslag aan het trainen.
Een conclusie die ik in ieder geval kan trekken is dat ik , volgens mij, best een lage hartslag heb.
Ik ben dan wel 38, maar mijn hoogste hartslag ever (toen ik 3+km voluit ging) was 165.
Mijn hartslag in rust als ik sta is gemiddeld ~55, in bed is het gemiddeld ~50 (met dipjes naar 40).
Ik weet niet of het iets zegt, verder, maar ik vind het wel grappig.

Ik merk ook dat ik het lekkerste loop bij een hartslag van 132. Is niet heel snel (6min/km), maar wel een tempo waarbij ik maar niet moe lijk te worden, net 10K gedaan en ik heb het gevoel dat ik er zo zonder moeite nog 10 achteraan kan plakken :P
Ik heb hetzelfde probleem :X

Zit je Netflix te kijken met een zak Doritos op schoot is de zak opeens leeg. Heel gek :P Zijn vast de chips-kaboutertjes geweest :+

Heeft iemand eigenlijk goede tips voor 'gezonde' of calorie-arme snacks (voor bijv bij de tv)?
Er zijn van die rijstwafels-met-een-smaakje. Is dat wat? Of zijn er andere goede snacks dat iemand weet?

Er moet namelijk nog een kilootje of 15 af bij mij :P

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Chips en (zoute) nootjes komen hier gewoonweg het huis niet in, dat helpt een hoop :Y
Lekkere pure chocolade is er altijd wel, maar dan wel een variant waar geen tot weinig suiker inzit. Ook rauwe notenmix is er altijd, neem ook standaard wat mee naar het werk.

Frisdrank dronk ik thuis al niet, maar tegenwoordig ook op het werk niet meer.

Wat mij laatst nog enorm heeft geholpen in impulscontrole is de koffie beperken tot 's ochtends thuis. Zelfs met slappe vieze automaatkoffie krijg je toch die upper-en-crash en de crashes zijn altijd aanleiding tot hongergevoel. Wat zich dan weer uit in een blikje fris, of een cup-a-soup-suiker-en-zoutbommetje.

Zo zit ik nu op het punt dat ik suikertroep zo weinig meer gewend ben dat ik het oprecht vind stinken naar poedersuiker bij de oliebollenkraam.

Mijn gewicht is het afgelopen jaar echt rotsvast op 76-77 kilo. Ook als we eens een keer diepvriespizza eten, knettervet en zout laten bezorgen of een keertje langs Bram gaan voor een lekker patatje.

Dat gezegd hebbende loop ik bijna altijd met voedsel in mijn maag. Dan is de crash na het lopen ook echt wel minder hard dan bijvoorbeeld 's ochtends naar het werk lopen.
anandus schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:12:

Heeft iemand eigenlijk goede tips voor 'gezonde' of calorie-arme snacks (voor bijv bij de tv)?
Er zijn van die rijstwafels-met-een-smaakje. Is dat wat? Of zijn er andere goede snacks dat iemand weet?

Rauwe noten vind ik geweldig. Koop tegenwoordig regelmatig een flinke zak online :)
Amandelen, walnoot, pecan, cashew, hazel, macadamia en wat paranoten (daar moet je niet teveel van eten) Nomnomnom.

[ Voor 19% gewijzigd door Pathogen op 26-10-2017 11:16 ]

• Webgnome
...

Wat dacht je van snoep tomaatjes, paprika en al dat soort spul? Rijstwafels zijn naast dat ze niet echt gezond zijn ( er zit echt bijna niks van waarde in ) ook nog eens heel erg slecht voor je carbon footprint.

[ Voor 52% gewijzigd door Webgnome op 26-10-2017 11:16 ]

Strava | AP | IP | AW

• tlpeter
Wortel, gezond en op eens heb je er genoeg van :)
Die rijstewafels zijn goor en stinken en zijn niet zo heel best voor je.

• anandus
  • Niet online
Webgnome schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:14:
[...]

Wat dacht je van snoep tomaatjes, paprika en al dat soort spul?
Ja, geprobeerd (van de week nog), maar vind dat nogal ... waterig ofzo.
Het mist een bepaalde bite die chips wel hebben.

Maar je hebt wel gelijk hoor, dat is natuurlijk helemaal de gezonde snack :)

• Webgnome
anandus schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:15:
[...]

Zoals hierboven al gezegd is. Je zou Worteltjes kunnen proberen. Daar is het nu wel het seizoen voor geloof ik.

Strava | AP | IP | AW

• anandus
  • Niet online
Worteltjes is wel een goede inderdaad :)

• InZane
Pathogen schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:14:
Chips en (zoute) nootjes komen hier gewoonweg het huis niet in, dat helpt een hoop :Y
Tja, dat is best lastig als je niet de enige bent thuis. Om nou de rest van het gezin te gaan verbieden om een keertje chips en/of nootjes te eten vind ik ook wat ver gaan.

Frisdrank drink ik trouwens ook zo goed als niet. Doordeweeks is het voornamelijk (teveel) koffie, water of soms thee en in het weekend komt er ook weleens een biertje, wijntje of whisky om de hoek kijken.
Een conclusie die ik in ieder geval kan trekken is dat ik , volgens mij, best een lage hartslag heb.
Ik ben dan wel 38, maar mijn hoogste hartslag ever (toen ik 3+km voluit ging) was 165.
Mijn hartslag in rust als ik sta is gemiddeld ~55, in bed is het gemiddeld ~50 (met dipjes naar 40).

Ik merk ook dat ik het lekkerste loop bij een hartslag van 132. Is niet heel snel (6min/km), maar wel een tempo waarbij ik maar niet moe lijk te worden, net 10K gedaan en ik heb het gevoel dat ik er zo zonder moeite nog 10 achteraan kan plakken :P
Ik ben ook 38 en mijn max zit op 189 (half doodgaan bij een intervaltraining en dan nog even doorgaan :P ). Mijn rusthartslag wil weleens tot rond de 45 zakken. Mijn gemiddelde hartslag bij loopjes zit rond de 155bpm.

[ Voor 46% gewijzigd door InZane op 26-10-2017 11:30 ]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

InZane schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:22:
[...]
Tja, dat is best lastig als je niet de enige bent thuis. Om nou de rest van het gezin te gaan verbieden om een keertje chips en/of nootjes te eten vind ik ook wat ver gaan.

Frisdrank drink ik trouwens ook zo goed als niet. Doordeweeks is het voornamelijk (teveel) koffie, water of soms thee en in het weekend komt er ook weleens een biertje, wijntje of whisky om de hoek kijken.
[...]
Ik ben ook 38 en mijn max zit op 189 (half doodgaan bij een intervaltraining en dan nog even doorgaan :P ). Mijn rusthartslag wil weleens tot rond de 45 zakken. Mijn gemiddelde hartslag bij loopjes zit rond de 155bpm.
Ik deel mijn mening over eten gelukkig met mijn vrouw, en mijn dochter is nog te klein om een eigen mening te vormen ;)
Als dat niet zo is bij jou, niks mis met thuis de wens voor assistentie uitspreken als je 15 kilo kwijt wil :Y Het gaat toch om je gezondheid en levenskwaliteit. Je kunt ook afspreken met zijn allen dat dit iets tijdelijks is en dat er na een paar maanden wel weer wat in huis kan zijn. Grote kans dat de behoefte dan ook al een stuk minder is.
Wij hebben ook veel succes gehad met de "één keer per week" methode. 1x per week aten we dan iets "slechts", de rest van de week gezond. En 1x per week 's avonds iets lekkers, bijvoorbeeld bij je favoriete serie ofzo. Dat maakt het "verbod" niet zo hard en streng.

Mijn grote voordeel is dat ik héél goed ben in boodschappen doen van een lijstje. Mijn vrouw is heel goed in lijstjes maken, maar neemt juist weer makkelijk iets extra mee. Dus ik doe de boodschappen, zij verzint ze :P

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

[...]

Mijn gewicht is het afgelopen jaar echt rotsvast op 76-77 kilo. Ook als we eens een keer diepvriespizza eten, knettervet en zout laten bezorgen of een keertje langs Bram gaan voor een lekker patatje. frietje :Y)
Mijn geluk is nog steeds dat ik naar binnen kan schuiven wat ik wel, er komt geen kilo bij. En als die er om de een of andere reden wel bijkomt, dan vliegt die er binnen no-time weer vanaf. Ben nu 36 maar zit al jaren op een gewicht dat schommelt tussen de 58 en 63 kg.

Hoewel ik wel bewuster wil eten, lukt me dat doorgaans niet altijd. Probleem bij mij is dat, als er een zak chips in huis is, ik deze heel goed kan negeren. Maar zodra deze ook maar open is, dan moet hij gewoon leeg, geen discussie mogelijk :P.

Het bewuster eten gaat overigens wel de goede kant op hoor. Ter inspiratie heel ik veel uit het Runnersworld kookboek of de site van Daphne Schippers, daar staat ook leuke, simpele maar vooral lekkere gerechten op.

Bij mij is ook favoriet; een bak kwark (light), verse vruchten (bijvoorbeeld cranberries, bosbessen, bramen, aardbeien, druiven). Heerlijk voor na de training.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Het zegt niet heel veel. Max HR is zeer persoonlijk en niet trainbaar. Een lage rust hartslag geeft wel een indicatie van de mate van getraindheid, maar ook hier kan je volgens mij niet een-op-een vergelijken.

Interessanter is het tempo dat je kan lopen bij een bepaalde inspanning. Door training zal je hierin verbeteren. Dwz bij gelijkblijvend tempo een lagere hartslag, of bij gelijke hartslag een hoger tempo. Best interessant om na enkele maanden hier eens terug naar te kijken :)

• InZane
Pathogen schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:00:
[...]

Ik deel mijn mening over eten gelukkig met mijn vrouw, en mijn dochter is nog te klein om een eigen mening te vormen ;)
Als dat niet zo is bij jou, niks mis met thuis de wens voor assistentie uitspreken als je 15 kilo kwijt wil :Y Het gaat toch om je gezondheid en levenskwaliteit. Je kunt ook afspreken met zijn allen dat dit iets tijdelijks is en dat er na een paar maanden wel weer wat in huis kan zijn. Grote kans dat de behoefte dan ook al een stuk minder is.
Wij hebben ook veel succes gehad met de "één keer per week" methode. 1x per week aten we dan iets "slechts", de rest van de week gezond. En 1x per week 's avonds iets lekkers, bijvoorbeeld bij je favoriete serie ofzo. Dat maakt het "verbod" niet zo hard en streng.

Mijn grote voordeel is dat ik héél goed ben in boodschappen doen van een lijstje. Mijn vrouw is heel goed in lijstjes maken, maar neemt juist weer makkelijk iets extra mee. Dus ik doe de boodschappen, zij verzint ze :P
Je hebt wel een punt hoor, maar ik vind dat er best 1 keer in de week een keer wat chips oid gegeten mag worden. Ik vind dat je ook moet kunnen genieten. Verder is het ook niet zo dat ik te zwaar ben. Ik ben juist uitermate tevreden met mijn gewicht.

Boodschappenlijstje maken we trouwens altijd samen, maar mijn vrouw doet 9 van de 10 keer de boodschappen. Ze werkt namelijk op het winkelcentrum waar wij onze boodschapjes altijd doen en er komt ook nog eens bij dat ik een ontzettende hekel heb aan boodschappen doen. Die drukte, al dat volk wat in de weg loopt.. Ben altijd blij als ik weer buiten ben.
Roozzz schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:02:
[...]
Interessanter is het tempo dat je kan lopen bij een bepaalde inspanning. Door training zal je hierin verbeteren. Dwz bij gelijkblijvend tempo een lagere hartslag, of bij gelijke hartslag een hoger tempo. Best interessant om na enkele maanden hier eens terug naar te kijken :)
Inderdaad. Strava heeft hier ook een mooie optie voor: 'View matched runs'.
Zo kan ik zien dat ik mijn rondje van gisteren op 11 april gelopen heb in een tempo van 6.00/km @ gem. 155bpm en gisteren in een tempo van 5.03/km @ gem 156bpm. Toch een leuke verbetering :)

[ Voor 16% gewijzigd door InZane op 26-10-2017 12:16 ]

• Hoppa!
anandus schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:15:
[...]

Het punt is dat je misschien denkt dat het de 'bite' is die je mist, maar dat is helemaal niet zo. Je mist de verhouding tussen vet, zout en koolhydraten. Chipsfabrikanten weten als geen ander hoe ze hun producten zo moeten modificeren dat onze hersens er om blijven schreeuwen. Het is de chemische samenstelling in combinatie met conditionering.

Dat kun je met geen enkel ander (gezond) product evenaren, simpelweg omdat het hersenchemie is die je niet voor de gek kunt houden. De kunst is dan ook om dat niet te proberen, maar om jezelf te trainen in een andere levensstijl en voedingspatroon.

En dat gaat verschrikkelijk lastig als je dat spul toch steeds in huis hebt omdat huisgenoten het wel eten. Immers, je ziet het en je hersens weten welk genot hun misgunt wordt. Dat gaat wringen.

De grap is dat een dergelijke conditionering minder sterk wordt op het moment dat je lange tijd die producten (strikt) niet eet. En dat lukt niet met een paar maanden diëten.

Overigens, los daarvan, is het totaal niet erg om één keer in de week flink te zondigen. Als je 6 dagen per week ietsjes onder je caloriebehoefte eet, dan mag je best in het weekend een keer gek doen met wat pilsjes en chips.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Calitomnication schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:01:
[...]

Hoewel ik wel bewuster wil eten, lukt me dat doorgaans niet altijd. Probleem bij mij is dat, als er een zak chips in huis is, ik deze heel goed kan negeren. Maar zodra deze ook maar open is, dan moet hij gewoon leeg, geen discussie mogelijk :P.
with ^ _/-\o_ :X :X 8)7 Alsof er een legio snackferomonen wordt vrijgelaten als iets open is...

Strava

• anandus
  • Niet online
Roozzz schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:02:
[...]

Het zegt niet heel veel. Max HR is zeer persoonlijk en niet trainbaar. Een lage rust hartslag geeft wel een indicatie van de mate van getraindheid, maar ook hier kan je volgens mij niet een-op-een vergelijken.

Ik ben heel benieuwd :)

Behalve mijn couch-to-5K in februari en maart heb geen trainingsschema gevolgd, ik ben daar nu wel (net) mee begonnen, ik ben benieuwd hoe het uit gaat pakken de komende maanden :)

• m0ridin
InZane schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:11:
[...]

Je hebt wel een punt hoor, maar ik vind dat er best 1 keer in de week een keer wat chips oid gegeten mag worden. Ik vind dat je ook moet kunnen genieten. Verder is het ook niet zo dat ik te zwaar ben. Ik ben juist uitermate tevreden met mijn gewicht.

Boodschappenlijstje maken we trouwens altijd samen, maar mijn vrouw doet 9 van de 10 keer de boodschappen. Ze werkt namelijk op het winkelcentrum waar wij onze boodschapjes altijd doen en er komt ook nog eens bij dat ik een ontzettende hekel heb aan boodschappen doen. Die drukte, al dat volk wat in de weg loopt.. Ben altijd blij als ik weer buiten ben.

[...]

Inderdaad. Strava heeft hier ook een mooie optie voor: 'View matched runs'.
Zo kan ik zien dat ik mijn rondje van gisteren op 11 april gelopen heb in een tempo van 6.00/km @ gem. 155bpm en gisteren in een tempo van 5.03/km @ gem 156bpm. Toch een leuke verbetering :)
Helemaal mee eens, beetje genieten van de ongezonde lekkere dingen in het leven mag ook wel hoor. Is ook maar net wat je intentie is, ik wil best verbeteren maar heb er niet alles voor over. Zo eet ik af en toe nog best mijn pizza, eet ik chips, drink ik bier, etc. Niet elke dag los, maar zo af en toe het een of ander gaat prima.

Tof die strava optie btw! Had ik nog helemaal niet gezien :)

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-11 13:58

TheZoo

Animals Behind Bars

Tis net of ik hier in het Tweakers Weight Loss Challenge topic zit te lezen :P

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• anandus
  • Niet online
TheZoo schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 14:43:
Tis net of ik hier in het Tweakers Weight Loss Challenge topic zit te lezen :P
Als elk procent lichaamsgewicht 30 seconden eraf is (of wat het ook mag zijn), dan is dat terecht :P

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

anandus schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 14:46:
[...]

Als elk procent lichaamsgewicht 30 seconden eraf is (of wat het ook mag zijn), dan is dat terecht :P
Oh dus als ik 40% afval loop ik een negatieve tijd op de 5k? :o
Het is dat 36kg me niet heel gezond lijkt, maar anders.. :+

• anandus
  • Niet online
Roozzz schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 14:53:
[...]

Oh dus als ik 40% afval loop ik een negatieve tijd op de 5k? :o
Het is dat 36kg me niet heel gezond lijkt, maar anders.. :+
Er werd niet voor niets dit bijgezegd ;)
[...]
Elke kilo lichaamsgewicht scheelt ook 30 seconden op de 10K. Tot een zekere ondergrens ;)

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:09

Rudedadude

Maybe we were born to run

[...]

Ik ga er gewoon vanuit dat ieder normaal mens 100kg weegt :+

Maar in het kader van de weight loss: ik doe weer eens een echte poging om echt op de 70kg te komen. Ik ben nooit verder gekomen dan 72kg en na een copieuze zomer ging ik 'zelfs' weer richting de 75kg. Tja, wat zal ik zeggen. Ik ben blij als ik weer een marathon mag lopen, want dan vergun ik het mezelf weer om een paar dagen van tevoren flink bij te eten :P Tot die tijd omarm ik het lege maag gevoel. Helaas is mijn volgende marathon pas weer in december :(

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

[...]

Daarom ga ik voor een wedstrijd nog altijd even flink naar het toilet. Even die kostbare seconden vrijmaken 8) :P

tips voor New York

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Calitomnication schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 15:47:
[...]

Daarom ga ik voor een wedstrijd nog altijd even flink naar het toilet. Even die kostbare seconden vrijmaken 8) :P
Omdat je zenuwachtig bent toch?

• tlpeter
Ik ben, sinds mijn voet blessure, ongeveer drie kilo zwaarder geworden. Ik had eigenlijk de stille hoop dat dit niet zou gebeuren en lang leek het er op. De laatste maand toch weer richting de 68 kilo terwijl ik in mei nog 65 kilo woog. For the record, I'll been lang en mager.

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:19
Nu we er toch over bezig zijn (eigenlijk niet goed voor mijn schuldgevoel om te lezen dat jullie ook wel eens voedingsgewijs uitschuiven, ik dacht dat jullie allemaal asceten waren :)), iemand een mening of verstandige info over vetpercentages?

Ik denk dat ik in de voorbije jaren al een kleine 18kg studentenleven heb achtergelaten en de winterpels begint hier en daar verdunningen te vertonen. Wanneer "ben je er"?

Dan nog wel even voor mezelf beslissen of ik het er voor over heb, natuurlijk. Ah ja, en het karakter heb om...

• tlpeter
Wat eten jullie voor een training? Ik betrap mijzelf er altijd op dat ik teveel eet of te zwaar.
Ik ga straks lopen om half 8 en ik heb om 4 uur en klein beetje spaghetti op. Toch voelt dit nu nog veel te zwaar.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
nokie schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 17:03:
Nu we er toch over bezig zijn (eigenlijk niet goed voor mijn schuldgevoel om te lezen dat jullie ook wel eens voedingsgewijs uitschuiven, ik dacht dat jullie allemaal asceten waren :)), iemand een mening of verstandige info over vetpercentages?

Ik denk dat ik in de voorbije jaren al een kleine 18kg studentenleven heb achtergelaten en de winterpels begint hier en daar verdunningen te vertonen. Wanneer "ben je er"?

Dan nog wel even voor mezelf beslissen of ik het er voor over heb, natuurlijk. Ah ja, en het karakter heb om...
Afbeeldingslocatie: https://ketogains.com/wp-content/uploads/2015/09/BF-Male.jpg

Ik zit meestal rond de 16% volgens mij Fitbit Aria weegschaal en dat klopt aardig met bovenstaand plaatje.

'Wanneer je er bent' is geheel aan jezelf. Ik weet dat mijn lichaam vrij makkelijk rond de 16% te houden is. Ik heb ook wel eens 11% gehad, maar daar moest ik wel erg veel voor laten. Liep toen trouwens wel echt makkelijk hard... ;).

Iedere kg lichaams gewicht is grofweg 3 sec/km sneller (ervan uitgaande dat je dezelfde spierkracht houdt).

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

McMiGHtY schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 15:54:
[...]

Omdat je zenuwachtig bent toch?
Nee joh, nog even 600 gram eruit persen, toch weer 10%, dus 30 seconden sneller :+

tips voor New York

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Rauwe noten vind ik geweldig. Koop tegenwoordig regelmatig een flinke zak online :)
Amandelen, walnoot, pecan, cashew, hazel, macadamia en wat paranoten (daar moet je niet teveel van eten) Nomnomnom.
Waar bestel je die? Want noten zijn tegenwoordig niet echt goedkoop, maar online wellicht wel?

specs | 3360wP met SE3000

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Maar rauwe noten zijn toch niet om te eten? :? Of rooster je die eerst?

Strava

• nokie
@Requiem19 Aha, confronterend fotomateriaal, mijn schuldgevoel dankt u :-)

Ok, die foto's bevestigen inderdaad ook wat mijn weegschaal zegt (ik dacht hoopte altijd dat die onnauwkeurig was). Dus theoretisch kan er bij mij eigenlijk nog 10kg af. (Waarom weet ik niet, maar ik hoor steeds Vader Abraham zingen "kunnen jullie door een sleutelgat? Ja, ook door een sleutelgat").

Dat is 5 minuten minder op de 10K, dan is euh 35' haalbaar!?! Dan moet ik wel van werk veranderen... (ik werk vanuit de grootste koekjesfabriek van West-Europa, en doe projecten voor in totaal ruim 50 koekjes/chocolade/snoepfabrieken over gans Europa en soms wel een beetje daarbuiten, u snapt het plaatje...).

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Lekkere pure chocolade is er altijd wel, maar dan wel een variant waar geen tot weinig suiker inzit.
Het fijne van pure chocolade vind ik dat ik met 10, hoogstens 20 gram wel genoeg heb. Zo'n beetje elke andere variant (zoals de veel te lekkere schier eindeloze reeks special editions van Tony's) kan ik rustig een hele reep (180-200 gram!) naar binnen werken.
paranoten (daar moet je niet teveel van eten)
Ik was benieuwd naar waarom dit was, ik weet alleen dat het (zeer licht) radioactieve noten zijn maar dat kan het niet zijn. Het blijkt een combinatie van mogelijke seleenvergiftiging en enorm uiteenlopende hoeveelheden seleen in de noten: Paranoten paranoia.

Mede door het sukkelen met een verzwikte enkel ben ik de afgelopen tijd 2 kg aangekomen en ik zat al ruim anderhalve kilo boven mijn wedstrijdgewicht. Resultaat: waar ik vorig jaar rond de 7H 64,5 kg woog, zat ik begin deze week op 68,4 kg :X
Gelukkig vorige week voor het eerst in zes weken weer boven de 65km uitgekomen. Rustig verder opbouwen zodat ik eind november structureel 80km/week kan wegtikken. Dan weer langzaam de blik op resultaten.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• tlpeter
nokie schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:47:

Ok, die foto's bevestigen inderdaad ook wat mijn weegschaal zegt (ik dacht hoopte altijd dat die onnauwkeurig was). Dus theoretisch kan er bij mij eigenlijk nog 10kg af. (Waarom weet ik niet, maar ik hoor steeds Vader Abraham zingen "kunnen jullie door een sleutelgat? Ja, ook door een sleutelgat").

Dat is 5 minuten minder op de 10K, dan is euh 35' haalbaar!?! Dan moet ik wel van werk veranderen... (ik werk vanuit de grootste koekjesfabriek van West-Europa, en doe projecten voor in totaal ruim 50 koekjes/chocolade/snoepfabrieken over gans Europa en soms wel een beetje daarbuiten, u snapt het plaatje...).
UB toevallig?

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:55
Over dat eten: mij is opgevallen dat sinds ik regelmatiger eet en ook beter eet, ik veel minder zin heb in dat soort ongezonde snacks. Mijn probleem is nog vaak dat ik enorm hongerig bij vrienden ga eten en het dan nog eens drie kwartier duurt voordat er uberhaupt eten gemaakt is (omdat we moeten wachten op anderen oid), er dan een zak chips op tafel komt en dan eet ik wel flink van die chips.

Overigens is het voor mij ook niet zo dat ik niet meer geniet als ik geen chips mag eten of ik niet geniet als ik geen chocolade mag eten. Ik geniet veel meer van een snelle tijd of een wat meer afgetrainder lichaam dan van een zak chips. :)

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
nokie schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:47:

Sorry voor dat plaatje! :):).

Om je te troosten, ik zit dus misschien qua gewicht wat beter dan jij, maar ondanks dat heb ik nog nooit sneller gelopen dan 49 minuten op de 10km.

Het zegt dus zeker niet alles. VO2Max, cardiosysteem, loop efficiency, metabolisme etc, er spelen zo ontzettend veel dingen een rol dat gewicht maar 1 element is in het geheel.

Daarnaast - als jij echt 10 km gewicht gaat verliezen, is de kans ook zeer groot dat je een stukje spierkracht verliest. De 3 sec/km regel werkt alleen als je ook daadwerkelijk 10kg aan vet massa zou verliezen. Echt puur alleen vet massa verliezen is bijna onmogelijk. Zelfs body builders verliezen spier massa zodra ze hun vetpercentage proberen te verlagen.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@InZane juist mijn hekel aan drukke winkels zorgt ervoor dat ik het heel efficiënt doe ;) Maar idd, een klein beetje speling, 1x in de week wat lekkers, maakt het soms een stuk makkelijker.
In andere gevallen zet dat juist weer de deur open, dus het ligt er echt aan wat je prettig vindt. Een weekje "afkicken" kan ook helpen om het daarna makkelijker met minder af te kunnen.

@Tallguy tegenwoordig via de notenshop, daar krijg je ook nog een beetje bulkprijzen. (powermix raw, 3 kilo voor €46)
Die grote verpakkingen blijven hier prima goed totdat ze op zijn.

Moet ik wel bij zeggen dat ik dagelijks 2-3 handjes noten eet, ook omdat we thuis weinig tot geen vlees eten.

@vhal praktisch alle noten (zelfs kastanjes heb ik pas gelezen) kun je rauw eten. Roosteren maakt ze knapperiger maar gebeurt meestal wel met een kleine hoeveelheid olie.
Roosteren zorgt er dus ook voor dat je ouwe noten makkelijk weer lekker krijgt :P Met rauwe noten weet je dus beter of ze vers genoeg zijn.

@kenneth Seleen/Selenium (geen idee wat correct is) inderdaad. Vooral omdat ik structureel noten eet probeer ik niet over de 5-6 paranoten per dag te gaan.
Qua chocola, melk heb ik altijd al minder lekker gevonden, met koetjesrepen als ranzige uitschieter. Lekker stukje pure chocola even in je hete thee dippen, jummie!

@KaiseRRuby mooi gezegd. Ik ben mede door ouderschap en hardlopen vooral bewuster geworden van de gevolgen van die zak chips of die paar biertjes. En dan is mijn keuze redelijk simpel. Het klinkt misschien als mierenneuken, maar ik vind het verschil in bijvoorbeeld geestelijke helderheid enorm als je een zak chips leegwerkt en wat een glas alcohol met je doet weet iedereen wel.
Verder hoef ik voor mezelf daar geen labeltje bij te plakken. Ik ben geen vegetariër, geheelonthouder of wat dan ook. Doe gewoon wat goed voelt.

[ Voor 16% gewijzigd door Pathogen op 27-10-2017 10:51 ]

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:55
Dingen die bij mij in de loop van afgelopen drie jaar totaal zijn veranderd:

- Ontbijt: van 4 boterhammen met kaas/pindakaas/vleeswaren naar een smoothie met kwark, spinazie, noten, havermout, schepje ontbijtpoeder van Body&Fit

- Van elke dag een pilsje bij het avondeten naar max twee avonden alcohol in de week (met bijbehorend schuldgevoel als ik dan toch op een woensdagavond los ga)

- Van 1 keer hardlopen in de week naar 2 keer hardlopen en 2 keer crosfitten

- Van chips, toetjes, frikandellen, kroketten naar af en toe een snackje

- Van heel weinig drinken naar heel veel water drinken

- Van veel moe en weinig concentratie naar fit en scherp en strak :)

@Pathogen Exact. Mijn mindset is veranderd. Iedereen moet doen en laten wat ze willen en ik heb ook geen wasbordje of superstrak lichaam. Maar ik merk wel verschil en probeer gezond te doen.

[ Voor 12% gewijzigd door KaiseRRuby op 27-10-2017 10:53 ]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Pathogen schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:36:
@Tallguy tegenwoordig via de notenshop, daar krijg je ook nog een beetje bulkprijzen. (powermix raw, 3 kilo voor €46)
Die grote verpakkingen blijven hier prima goed totdat ze op zijn.

Moet ik wel bij zeggen dat ik dagelijks 2-3 handjes noten eet, ook omdat we thuis weinig tot geen vlees eten.

@vhal praktisch alle noten (zelfs kastanjes heb ik pas gelezen) kun je rauw eten. Roosteren maakt ze knapperiger maar gebeurt meestal wel met een kleine hoeveelheid olie.
Roosteren zorgt er dus ook voor dat je ouwe noten makkelijk weer lekker krijgt :P Met rauwe noten weet je dus beter of ze vers genoeg zijn.
Hmm, dat scheelt wel in vergelijking met het zakje geroosterde noten wat ik meestal haal op de markt. Dank voor de tip al krijg ik wel zo'n eekhoorngevoel bij het eten van rauwe noten :+ :P

Strava

• Hoppa!
KaiseRRuby schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:52:
Dingen die bij mij in de loop van afgelopen drie jaar totaal zijn veranderd:

- Ontbijt: van 4 boterhammen met kaas/pindakaas/vleeswaren naar een smoothie met kwark, spinazie, noten, havermout, schepje ontbijtpoeder van Body&Fit

- Van elke dag een pilsje bij het avondeten naar max twee avonden alcohol in de week (met bijbehorend schuldgevoel als ik dan toch op een woensdagavond los ga)

- Van 1 keer hardlopen in de week naar 2 keer hardlopen en 2 keer crosfitten

- Van chips, toetjes, frikandellen, kroketten naar af en toe een snackje

- Van heel weinig drinken naar heel veel water drinken

- Van veel moe en weinig concentratie naar fit en scherp en strak :)

@Pathogen Exact. Mijn mindset is veranderd. Iedereen moet doen en laten wat ze willen en ik heb ook geen wasbordje of superstrak lichaam. Maar ik merk wel verschil en probeer gezond te doen.
Exact. Het is gewoon een andere levensstijl en als je die eenmaal te pakken hebt, dan is het helemaal niet moeilijk om dat vol te houden. Ik heb ook altijd zwaar medelijden met die mensen die van het ene dieet naar het andere hobbelen en steeds hele wetenschappelijke verhalen ophangen over 'waarom dit dieet dan echt goed is en gaat helpen'.

Ik probeer in een enkel geval, bij mensen die ik slim genoeg inschat, dan nog wel eens uit te leggen waar het echt om gaat. Een enkeling vraagt me ook naar mijn eigen metamorfose. Maar als ik dan uitleg wat ik er voor doe, dan beginnen ze vaak weer over dieet dit, dieet dat.

Ik zeg dan altijd: Zodra je wat je gaat doen een dieet noemt, dan is het al misgegaan voor je bent begonnen.

• nokie
offtopic:
Mondelez. Ik weet niet hoeveel volume UB doet, maar Oreo alleen al is in omzet 3 keer zo groot als total UB, dus ik denk dat ze kleiner zijn :)
Requiem19 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:36:
[...]

Sorry voor dat plaatje! :):).

Om je te troosten, ik zit dus misschien qua gewicht wat beter dan jij, maar ondanks dat heb ik nog nooit sneller gelopen dan 49 minuten op de 10km.

Het zegt dus zeker niet alles. VO2Max, cardiosysteem, loop efficiency, metabolisme etc, er spelen zo ontzettend veel dingen een rol dat gewicht maar 1 element is in het geheel.

Daarnaast - als jij echt 10 km gewicht gaat verliezen, is de kans ook zeer groot dat je een stukje spierkracht verliest. De 3 sec/km regel werkt alleen als je ook daadwerkelijk 10kg aan vet massa zou verliezen. Echt puur alleen vet massa verliezen is bijna onmogelijk. Zelfs body builders verliezen spier massa zodra ze hun vetpercentage proberen te verlagen.
Eigenlijk antwoord je daar een stukje mijn initiële vraag, er is ergens een grens waarbij nog meer vet verliezen niet meer nuttig of zelfs schadelijk is. Niet dat ik er al in de buurt kom, daar niet van.

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12 08:45

racoon

mooowwww

Net heerlijk 10,06 km in 55 minuten gelopen.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Hooiopdevork
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-05-2023
racoon schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:32:
Net heerlijk 10,06 km in 55 minuten gelopen.
Ik vanmorgen ook, 52 min :)

• InZane
Ik heb 'm laatst voor het eerst onder de 54 minuten gelopen. Sub 50, here I come! :P
Eigenlijk zou ik wat meer wedstrijden moeten lopen. Dan was ik waarschijnlijk al een stukje sneller geweest, maar ja..

Net voor het eerst de HM challenge gejoined op Strava voor volgende maand. Het moet maar eens gebeuren :)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

De vorm is er wel een beetje uit op het moment zeg. Heeft ongetwijfeld te maken met ziek zijn te maken, maar qua timing ben ik wel blij dat het nu gebeurt, met niks op de agenda :Y

Had vandaag (en maandag) de grootste moeite om een easy pace te lopen en in Z2 te blijven.

Maar goed, vóór het lopen geen zin, tijdens en na wel :)

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Pathogen schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:10:
De vorm is er wel een beetje uit op het moment zeg. Heeft ongetwijfeld te maken met ziek zijn te maken, maar qua timing ben ik wel blij dat het nu gebeurt, met niks op de agenda :Y

Had vandaag (en maandag) de grootste moeite om een easy pace te lopen en in Z2 te blijven.

Maar goed, vóór het lopen geen zin, tijdens en na wel :)
Zeg dat wel, zou het ook niet met de omschakeling van het weer te maken kunnen hebben? Afgelopen dinsdag een baantraining afgewerkt. 6x 1000m op 25s/100m. Afgelopen maanden liep ik deze semi-eenvoudig op 23s/100m.
Ik was niet vooruit te branden!! Had echt het gevoel alsof ik 19s/100 meter deed. Ademhaling niet onder controle, voorvoetlanding was ik thuis vergeten, hartslag dacht dat ook dat het een heftigere activiteit was, bovenbenen hadden er ook geen zin in, om over de kuiten maar niet te spreken :?.

Snap er werkelijk geen drol van. Maar goed, we blijven door hobbelen, hopen dat het weer naar het oude niveau gaat :).

tips voor New York

• racoon

racoon

mooowwww

Super

• InZane
Calitomnication schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:24:
[...]

Zeg dat wel, zou het ook niet met de omschakeling van het weer te maken kunnen hebben? Afgelopen dinsdag een baantraining afgewerkt. 6x 1000m op 25s/100m. Afgelopen maanden liep ik deze semi-eenvoudig op 23s/100m.
Ik was niet vooruit te branden!! Had echt het gevoel alsof ik 19s/100 meter deed. Ademhaling niet onder controle, voorvoetlanding was ik thuis vergeten, hartslag dacht dat ook dat het een heftigere activiteit was, bovenbenen hadden er ook geen zin in, om over de kuiten maar niet te spreken :?.

Snap er werkelijk geen drol van. Maar goed, we blijven door hobbelen, hopen dat het weer naar het oude niveau gaat :).
1000jes zijn sowieso killing vind ik :o Ik was laatst al blij dat ik 'm 1 keer liep in 24s/100m. Oke, toen zat er al wel 5x200m voor, maar toch. Als ik hetzelfde geintje 6 keer zou moeten doen, zou je me waarschijnlijk weg kunnen dragen _O-

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Gisteren wel even op verkeken hoe snel het van licht schemerig al pikkedonker is. Rondje van 40 minuten waarbij ik vertrok in voor mijn idee nog behoorlijk daglicht en bij thuiskomst was het al donker. Niet op de tijd gelet en dus per abuis geen verlichting mee genomen. 7(8)7 Kan je zeggen dat het lopen op minder verlichte paden daar wel wat spannender van wordt. Dan merk je pas hoe laat men je ziet ondanks licht gekleurde kleding, of in het geval dat een ander geen licht heeft, hoe laat je die persoon ziet. :N Net als extra verlichting maar een hoofdlamp besteld, dit gebeurd me geen tweede keer. Blijkbaar nog teveel gewend aan de zomertijd dus na dit weekend is het helemaal feest 's avonds :-(

• m0ridin
Poeh, merk dat ik het niet erg zou vinden als mijn marathon training afgerond is... komend weekend nog een LDL (34km) op het programma en dan is het rustiger aan/afbouwen. De marathon zelf is zondag over 3 weken dus zo lang duurt het allemaal niet meer.

Wel fijn om te merken dat je sterker wordt en je meer aankan. Vroeger moest ik na mijn 10km wel echt een dag rusten, nu kan ik na een 22k duurloop de volgende dag eigenlijk weer prima een stukje lopen.

En na de marathon weer op de 10k richten en kijken of we die tijd nog wat scherper kunnen krijgen!

Overigens doe ik dit alles toch wel minder gedisciplineerd qua eten en drinken dan sommigen anderen hier zie ik :P Ik neem toch nog regelmatig een biertje (ok, de komende 3 weken minder tot niet) en zo af en toe pizza, of een zakje chips, lekker hoor.

Mooie balans tussen genieten op de gezonde en wat minder gezonde manier is voor mij het belangrijkst ;)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-12 21:54
pjlgt schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:23:
(...)Dan merk je pas hoe laat men je ziet ondanks licht gekleurde kleding (...)
Licht gekleurde kleding doet in het donker dan ook erg weinig:

Trek dus bij voorkeur iets aan met reflectie, naast actieve verlichting.

Punctuality is the politeness of kings

• Arie-
  • Niet online
Na me een halve week wat minder te hebben gevoeld, lijk ik op tijd fit voor de HM tijdens de Diepe Hel Holterbergloop. Gisteravond 5km en vanmorgen 3 km rustig aan gelopen, wat wel prima ging. Ik ga een PR lopen, dat moet! Mijn pr is 2 of 3 jaar oud, 1:43, gelopen tijdens de HM Egmond Aan Zee. Met 1:35 zet ik misschien te laag in, met 1:30 denk ik te hoog. Nu ik dit schrijf ga ik teleurgesteld zijn als ik niet onder de 1:35 loop. Hopen op droog weer, rustig op m'n racefiets naar Holten toe en dan zien waar het schip strandt.

• racoon

racoon

mooowwww

Net heerlijke Duurloop gedaan van 1:15 uur en 13,20 km

• Webgnome
Vandaag een lange langzame duurtraining achter de rug. Maar ondanks de zon is het toch wel te merken dat het nu echt herfst is en de zomer voorbij.

De harde wind is echt niet goed voor je snelheid. Hoe gaan jullie hier mee om?

Strava | AP | IP | AW

• m0ridin
Poeh, net mn laatste LDL voor de marathon... 36k geworden en 3 uur en 10 minuten onderweg geweest.

Op zich ging het best prima,wel moeie bovenbenen rond de 31-32k maar vooral mijn kuiten voel ik echt goed! En mijn rechter in het bijzonder...

Bij mijn halve marathons kreeg ik ook steeds (net geen) kramp in mijn kuiten aan het einde dus dat is wel een terugkerend thema. Hier nog tips of tricks voor toevallig?

• tlpeter
Zo, net terug uit Dordrecht. Ik heb daar de 5KM gelopen bij de Drechtstadloop.
Net voor de start begon het te regenen, net te hard.
Best veel mensen gingen schuilen en ik dus ook. Daar mijn lange broek en trui onder een tafel neergelegd.
Dit zijn oude spullen maar zitten wel heerlijk. Ik had dit eigenlijk achter moeten laten bij de "bewaakte" afdeling maar daar had ik geen tijd meer voor.

Voor het mooie net iets te lang moeten wachten op de start welke 5 minuten later was dan gepland dus ik kreeg het best koud met een korte broek en t-shirt.
Tijdens het inlopen voelde ik mij niet fit, het was maar zwaar en elke versnelling voelde alsof ik betonnen schoenen aan had. Dat was dus geen goed begin.
Dit gevoel verdween uiteindelijk en net voor de start kreeg ik steeds meer een goed gevoel dus ik zou het wel zien hoe het zou gaan.

Eindelijk van start en natuurlijk zoals altijd veel te hard, gek genoeg is dat een focking lekker gevoel alleen nooit voor lange duur :)
Na een paar honderd meter begon ik het al te voelen dus snel een tandje terug gedaan pas versnellen heuveltje op. Nu rechtsaf de Noorderdijk op en lekker wind mee lopen. De eertse lopers kwamen al terug maar dat bleken de jongeren te zijn die de 3 kilometer liepen :)

Na een tijdje moesten we linksaf en begon ik toch wel wat last te krijgen van de wind en die was best pittig vandaag :)
Weer links af om een rondje te maken zodat de terugweg kon worden genomen. Nof een keertje links en rechts de Noorderdijk weer op en nu hadden we vol de wind tegen.
Gelukkig had ik geen pijn in mijn voeten wat heerlijk is maar alle andere pijnen zoals de "Waarom doe ik dit" pijn of de "verrekte klote wind" pijn of "heuvel op" pijn :)
Dit was het pittigste stuk waar ik echt effe doorheen moest rammen en daar ben ik gelukkig nog best goed in. Gewoon stampen op wat kracht met grote stappen in plaats van kleine snelle passen.

Na de Noorderdijk linsaf het centrum van Dordrecht in en lekker heuveltje af waar ik iets kon versnellen en mijn tempo weer wat beter kon vasthouden. De laatste kilometer was nu ingegaan en de steken in mijn zij waren weg dus ik ging weer ietsje versnellen en rechtsaf richting de finish. Ik heb er nog een eindsprint uit kunnen persen met, voor mijn gevoel, passen van twee meter lang :)
Eindtijd 27:42 wat een minuutje boven mijn PR is.
Nu maar weer eens serieus trainen om mijn doel van 25 minuten dit jaar nog aan te vallen.

Edit, de kleding die ik dus ergens had achter gelaten waren weg bij terugkomst. Deze waren buiten de tent neergelegd en dus zeiknat van de regen die daarna nog is gevallen. Dit was wel een minpuntje want ik had het achteraf ijskoud en moest ik nog terug lopen naar mijn auto die buiten het centrum stond geparkeerd.
Achteraf lees ik net dat kleding dus niet bewaakt kon worden achtergelaten. Best een minpuntje want niet iedereen komt uit de buurt.

Strava or it did not happen:

https://www.strava.com/activities/1252052689/overview

[ Voor 8% gewijzigd door tlpeter op 29-10-2017 15:59 ]

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Heerlijk gevoel als je wakker wordt op een zondagochtend en meteen zin hebt om te gaan lopen oOo

Nog een beetje herstellende van een blessure (peesaanhechting hiel) zou ik een 30min gaan doen. De afgelopen weken ging het steeds beter en lekkerder en dat was vanochtend wel te merken:

km1 : 5:27m/km
km2 : 5:13m/km
km3 : 5:09m/km
km4 : 5:03m/km
km5 : 5:06m/km
km6 : 4:57m/km

Toevallig (omdat het gewoon lekker ging) mijn 5km PR met 7 seconden omlaag gebracht naar 25:37 *O*

specs | 3360wP met SE3000

• Hoppa!
Webgnome schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 14:58:
Vandaag een lange langzame duurtraining achter de rug. Maar ondanks de zon is het toch wel te merken dat het nu echt herfst is en de zomer voorbij.

Wind mee en wind tegen. Per saldo ga je iets langzamer dan bij windstil, althans dat is mijn ervaring op de racefiets. Ik zie het altijd als extra weerstand, soort intervaltraining waar je niet vooraf voor kiest. Word je alleen maar sterker van.

Gewoon niet te veel naar je tijden kijken en op gevoel lopen. Maar goed, dat is geredeneerd vanuit het perspectief van iemand die vooral veel fietst.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Webgnome schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 14:58:

Wat je zou kunnen doen is het eerste gedeelte van je training tegen de wind in lopen, zo loop je het 2e gedeelte met de wind op de rug. Daarnaast zorgen voor goede kleding. Het is er nu nog te warm voor, maar straks in de winter een thermoshirt als basis, daarop (afhankelijk van het weer) 1 long sleeve. Tegen de wind beuken is nog te doen, maar zodra je het koud gaat krijgen kun je het shaken :).
Voor nu kun je dus een korte broek + longsleeve nemen (1 laag max), Boven de 10 graden is een korte broek nog goed te doen. Onder de 10 graden zie je ze ook nog met korte broek lopen, maar de combinatie van kou en lage snelheid is meestal niet zo heel goed voor je spieren :) (persoonlijke mening).

Daarnaast, en misschien wel het belangrijkste, accepteren dat je langzamer loopt in verband met de wind en je vasthouden aan de gedachte dat snelheid een relatief begrip is. Bij een lange duurloop is ook de combinatie van duur & hartslag van belang. Je kunt wel als een malle proberen je snelheid hoog te houden, maar met een hoge hartslag door de wind knallen heeft geen zin, dan streef je het idee & effect van een duurloop weer voorbij.

Winter = duurlooptijd! En aan de reacties te zien ben ik niet de enige :)
• Zaterdag 15.52km op 5.24 (85' DL1 80%)
• Zondag 11.36 op 5.05 (55' DL2 85%)

Zaterdag was het eigenlijk de hele dag droog, zo ook mijn eerste 8 kilometer, maar daarna begon het heel licht te regenen. Van die smerige miezelregen waar je zeiknat van wordt. Maar goed, heerlijk uitgelopen.

Gisteren een duurloop van 55 minuten. Ben door het bos + grindgat gelopen. Heerlijk heuvels en los zand + bosgrond meepakken. Heerlijk, zonnetje op je snufferd en gewoon lopen!
De laatste kilometer loop ik op een (fiets)pad langs de maas. Genoeg ruimte om met 3 man naast elkaar te lopen. Komt er in tegengestelde richting een hele familie (ik schat 12 man) aangelopen. Kinderen + kinderwagen, honden los en gewoon pontificaal de hele breedte van het pad innemend.
Zelfs toen ik in de buurt was gingen ze niet aan de kant; Hond liep me voor de voeten, kinderwagen kon niet van de lijn afwijken en pappa, mamma, opa & oma gaven ook geen meter ruimte. Gevolg, ik helemaal de berm in, moest stilstaan omdat er een paaltje stond. Heb ze nog vriendelijk bedankt, maar er reageerde er geen één :). Asofamillie.nl :P

Verder heerlijk gelopen, toch weer 27km op de teller :)

[ Voor 37% gewijzigd door Calitomnication op 30-10-2017 09:23 ]

tips voor New York

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Afhankelijk van hoe vals de honden eruit zien gewoon dwars doorheen beuken :P Ellebogen vooruit en gáán.

• m0ridin
Mjah, lompe boeren heb je altijd en overal helaas... Beide kanten op btw. Als hardloper en hondenbezitter kan ik me ook aan beide kanten storen ;)

Ik probeer mn hond altijd even aan de kant te roepen als er hardlopers (van achter) aankomen, omdat ze dan nog wel eens onverwacht over kan steken... van voren vertrouw ik het wel. Niet dat ze er achteraan gaat, maar meer voor de onverwachte bewegingen.

Toch altijd een lichte irritatie als zo'n hardloper je dan geen blik waardig gunt en volle vaart voorbij stormt.

Gewoon een beetje rekening houden met elkaar, dan zou de wereld er al een stuk beter uit zien.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

m0ridin schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 09:31:
Mjah, lompe boeren heb je altijd en overal helaas... Beide kanten op btw. Als hardloper en hondenbezitter kan ik me ook aan beide kanten storen ;)

Ik probeer mn hond altijd even aan de kant te roepen als er hardlopers (van achter) aankomen, omdat ze dan nog wel eens onverwacht over kan steken... van voren vertrouw ik het wel. Niet dat ze er achteraan gaat, maar meer voor de onverwachte bewegingen.

Toch altijd een lichte irritatie als zo'n hardloper je dan geen blik waardig gunt en volle vaart voorbij stormt.

Gewoon een beetje rekening houden met elkaar, dan zou de wereld er al een stuk beter uit zien.
Dat oogkleppen op en voorbij rennen doe ik vooral omdat ik honden an sich niet zo vertrouw en dus liever geen oogcontact zoek. Ja leuk dat je alleen maar wil spelen, hondje, maar niet met mij.

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Zo, gisteren mijn laatste duurloop voor de Berenloop gehad. Een 20 kilometer met parken en bos. :)
Ik liep daar dus in mijn korte broek en shirt zonder mouwen rond maar op de brug over de Rijn had ik het toch even frisjes. :+

Daarna was ik gelukkig goed opgewarmd dus was het geen probleem meer, maar ik was blij dat die druppels regen geen bui werd. Onderweg nog (onder andere) een dame tegengekomen die volledig ingepakt was. Lange broek, jasje (met neem ik aan een shirt er onder), handschoenen en ook een dikke muts op. Leuk contrast naast mij.

Over honden, ik ben er niet bang voor maar zodra ze richting mij gaan lopen (al dan niet blaffend) ben ik op mijn hoede. Ik heb er een gruwelijk hekel aan als ze naar me op opspringen. Het ergste zijn de baasjes (grofweg 80% denk ik) die niet eens omkijken naar hun hond (druk bezig op mobiel of desinteresse). Gelukkig zijn er nog wel mensen die ze wel in de gaten houden en zelfs even de hond vast houden, die groet ik altijd. Die malloten die de hond rustig naar mij toe laten gaan wens ik van binnen iets niet vriendelijks. :Y

En ik hou de honden in de gaten en als ik van achteren nader probeer ik me wel altijd aan te kondigen.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
tlpeter schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 15:42:
Achteraf lees ik net dat kleding dus niet bewaakt kon worden achtergelaten. Best een minpuntje want niet iedereen komt uit de buurt.
Is toch zelden bij evenementen van die schaal? En ook bij grotere evenementen zie je vaak dat die mogelijkheden beperkt zijn.

Nu heb ik deze loop ook weleens gelopen en wellicht dat je inderdaad je spullen niet bewaakt achter kunt laten, maar er is wel veel ruimte om je om te kleden, waar je je kleding (onbewaakt) achter kunt laten en waar zelfs douchegelegenheden zijn. Naar mijn idee meer dan uitstekend geregeld.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

m0ridin schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 09:31:

Dat dus! Als ik zie dat een baasje zijn hond wél aan de kant haalt (en dat zijn er gelukkig heel veel hoor), dan lach of knik ik altijd vriendelijk en zeg vriendelijk dankjewel. Ik blijf wel altijd richting de hond kijken omdat ik wéét dat zo'n hardloper interessant kan zijn en nog wel eens een onverwachte beweging kan oproepen.

Dat aardig knikken geldt voor wandelaars, fietsers en alles en iedereen wat mekaar de ruimte gunt. Wat je zegt, geef elkaar de ruimte en het is een betere wereld :)

tips voor New York

• Arie-
  • Niet online
Hatseflats! 1:31:48 over m'n HM Diepe Hel Holterbergloop :D en een wedstrijd zonder horloge ervaring rijker. Heeeeeeel :D erg blij mee. Het parcours loopt dit jaar vanuit Holten naar Nijverdal en weer terug. Grofweg twee keer een bult van 50 meter met daar tussen nog wat extra glooiend terrein.
Ik liep te stressen voor aanvang van de wedstrijd: wat laat op m'n racefiets in Holten aangekomen en moest m'n startbewijs nog ophalen. Het was erg druk op de smalle stoep langs de startvakken, dat hielp niet mee :(. Gelukkig vijf minuten voor de wedstrijd toch omgekleed en klaar voor de start in de startvakken. Heb ik m'n horloge op m'n fiets laten zitten :F :X. Ik ben niet zo bang dat ie gestolen wordt: het is een XT310 met vesplinterd scherm, maar ik zou dadelijk geen idee hebben wat ik aan het doen zou zijn. Uiteindelijk besloten niet terug te rennen door het drukke centrum en maar zonder horloge te gaan lopen.
De eerste kilometers niet te gek gedaan en op een tempo gaan lopen wat me beviel. Bij het klimmen loop ik bijna alleen maar op m'n tenen en wikkel ik vrijwel niet af. De meeste deelnemers lopen langzaam iets van me weg bult op, maar de eerste meters waarbij het iets vlakker wordt, sluit ik met gemak weer aan. Voor me zie ik een kennis die ~1:30 wil lopen, als daar binnen 100 meter van blijf tot bij het keer punt, dan loop ik een heel goede race. Het waaide immers hard en een beetje uit de wind lopen op de heenweg was wel nuttig, gelukkig liep ik nog in een groepje.
Ik wist dat onder de 1:35 moest kunnen op basis van recente resultaten: een héél zware 10,2km in 43,5 minuten en de DtDloop in 1:08. Het goede ritme vinden valt nog niet mee door het constant klimmen en dalen, dus aan m'n horloge zou ik denk ik ook niet zoveel hebben gehad. Dat ik geen enkele tijd doorkomst tijd wist was wel verwarrend. Vanaf km 13 of zo kreeg ik het al best lastig, ik zag de mensen voor cm voor cm van me weg kruipen. Bij kilometer 16 opeens een bord met een klok: 1:09:??. Wow dat is hard, ik ga 'met gemak' onder de 1:35 komen, er is immers nog 1 klim voor de boeg, daarna alleen maar naar beneden.
Een paar honderd meter na de top wordt ik ingehaald door de vrouw in derde positie, nummer twee ligt 200 meter voor haar. Ze vraagt me om even achterom te kijken of er nog iemand achter haar zit: nummer 4 niet te zien. Nog ongeveer 2,5km te gaan, vrijwel alleen maar naar beneden en proberen zo min mogelijk plekken te verliezen. Op 500m voor de streep word ik voor het laatst ingehaald, er zit nog iemand kort achter me, maar dat laat ik niet gebeuren!
Uiteindelijk gefinisht in 1:31:48 en heel erg blij met het resultaat. Een paar minuutjes lullen met wat kennissen en wat bekertjes iso wegtikken. Omkleden en de racefiets weer op: de tijd was verzet en wilde wel voor het donker thuis zijn, ik had namelijk geen fietslampen bij me. Een wedstrijd lopen zonder horloge is me dus niet slecht afgegaan. Of het voor herhaling vatbaar is weet ik niet, ik denk dat je op dit parcours niet echt een schema oid kunt lopen.

'strava or it didn't happen' tja dat kan dus niet echt haha, dan maar een linkje naar de uitslag.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Maar is je horloge nu gestolen of niet?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Arie-
  • Niet online
@kenneth Haha nee, heen én terug: Strava.

• anandus
  • Niet online
Als voorzichtige eerste voorbereiding op de HM van Egmond heb ik gisteren een rondje strand gedaan.
Hier in de buurt is een loop, waar ze de 5K, 10K, 15K en HM doen over het strand en duinen. Ideaal om af en toe te oefenen.

Had al aardig wat loopjes in de benen afgelopen week (oa 14K zaterdag) en wilde vooral een beetje aanvoelen, dus had de 5K uitgekozen om te doen.

Maar holymoly, dat was wel even bikkelen :D
Strand ✓ Duinen ✓ Stormwind ✓ Regen ✓ Zandstralen ✓ Verrassingsvloed over mijn schoenen ✓ Mul zand ✓

De strandafgang opgaan was echt ongelooflijk zwaar na paar km over het strand lopen :o 8)7
Daarna door de duinen lopen, en ook al is dat heuvellandschap wat mijn polderbeentjes niet gewend zijn, was dat echt een serieuze verademing vergeleken met het strand :P Mul zand is echt nasty.

Uiteindelijk 5.03 in 30:38 gedaan, wat ik nog best verdienstelijk vond gezien de omstandigheden :P

Het was ook echt enorm leerzaam om dit te doen voor de HM in Egmond. Weet nu veel beter waar ik op moet letten.
En toen ik aan het bikkelen was de strandafgang op was mijn gedachte de hele tijd: "De Halve van Egmond. Waar bén ik aan begonnen? 8)7 "

Heb er nu al zin in :P

Over een weekje de 10K daar doen, ben benieuwd :)

Pagina: 1 ... 63 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic