MrAcid schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 17:51:
[...]
Heb ik gebruikt.

Maar de GPS van de Fenix 5s is gewoon niet SUPER goed (wel gewoon goed, maar ik heb echt het idee dat die vroeger beter was toen ze nog de SirfStar chipsets hadden). Had hetzelfde met mijn Forerunner 230. Zeker in stedelijk gebied krijg je soms gewoon rare afwijkingen.
Het verschilt erg, soms zelfs per kilometer, hoe nauwkeurig het is. 9/10x klopt het prima, maar die paar afwijkingen zijn irritant.

Ik vind het wel meevallen als je bedenkt dat het per meetpunt GPS wel tot 10-20 meter kan afwijken.
Jij hebt volgens jouw Fenix zag ik 42,6 km gelopen. Dus op de 42,2 km slechts 0,4 km afwijking. Dat is nog geen 1% afwijking. Bij mij is het zelfs 0,5% (Garmin FR630 gaf 42,4 km aan).
Deze afwijking kan er ook inzitten als je niet de ideale lijn loopt.
(als je GPS als perfect zou beschouwen, wat natuurlijk niet zo is)
Verder denk ik niet dat de km-punten echt
perfect staan. Het parcours is inderdaad gecertificeerd, maar ik denk niet dat afzonderlijk elke km op de meter nauwkeurig afgemeten is (of is dat wel zo? Geen idee eigenlijk).
Wat sowieso niet klopt is het 21,1 km punt. Als je bij de uitslagen kijkt op de website, dan zie je bij iedereen dat er tussen km 20 en km 21,1 gigantisch versneld is. Onmogelijk dat iedereen dit gedaan lijkt te hebben (zie bv de
grafiek van de winnaar, maar klik op de rest en je zult hetzelfde zien).
De conclusie kan niet anders zijn dan dat het 21,1 km punt te dichtbij stond.
CornermanNL schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:52:
[...]
Dat is interessant , ik ben zelf nog niet verder dan 36 gegaan, en wellicht loop ik mijn duurlopen toch te langzaam. Onder de 3 uur is wel een magische grens. Ik heb nu mijn PR gebroken maar dan moeten er dus nog minstens 18 minuten af. Ik heb geen idee hoe ik dat kan bereiken vooralsnog.
Misschien is het inderdaad de kunst om voorbij de 42 km te trainen.
Denk het niet hoor. Vrijwel geen marathonloper traint voorbij de 42 km (ik heb heel veel schema's vergeleken en in geen enkel marathon trainingsschema wordt er voorbij de 42 km getraind). Het is gewoonweg ook te belastend en het niet herstellen voor je volgende training is niet goed.
Elke trainingsschema voor een snelle marathon bestaat eigenlijk uit drie belangrijke trainingen:
- lange duurloop
- tempoloop
- intervallen
Deze moet je wekelijks doen en dan nog 2x een rustige middellange loop. En om onder de 3 uur te kunnen komen, heb je naast wat aanleg gewoon ontzettend veel km nodig. Ik denk dat het heel moeilijk wordt als je niet gedurende minstens een jaar elke maand 200+ km maakt.
Ik heb 3x een marathon gelopen, dus niet heel ervaren. Wel veel gelezen

De eerste keer was 10 jaar geleden, in 3:40 gelopen. Ik had toen niet langer dan 30 km getraind en ook niet vaak. Dat was gelijk mijn grootste fout, want na km 30 had ik het erg zwaar en over de tweede helft zelfs 20 min langer over gedaan.
De tweede keer was 2 jaar geleden, in 3:10 gelopen. Ik had toen veel meer trainingen gedaan van 30+, maar vooral in de laatste 2 maanden voor de marathon. Ik miste gewoon ervaring in de km na de 30 km. Want tot 30 km komt iedereen wel goed door, maar de laatste 10 km van een marathon, die moet je leren. Daar gaat iedereen het zwaar krijgen en het is m.i. puur ervaring (=vaak meemaken) om hiermee om te gaan.
De laatste keer was afgelopen zondag en die heb ik net onder de 3 uur gedaan. Hard voor getraind, gedurende twee jaar minstens 200 km/maand en vrijwel elke maand een lange duurloop van 25+ km. In de laatste 6 maanden zelfs elke maand een 30 km. En in de laatste 6 weken ook enkele keren 35.
Mijn langste afstand is 35 km geweest. Afgezien van de 3 marathons, nooit meer dan 35 km gelopen.
Voor mij is het heel duidelijk wat bij mij de kans verhoogd om onder de 3 uur te komen:
1) veel km: 200+ per maand
2) regelmatig 30 km duurlopen
3) extensieve intervaltrainingen (ik deed regelmatig de yasso800's)
Het kost dus gewoon veel tijd, minstens 6 uur per week...
Wat helaas bij mij het geval is (ben de 40 gepasseerd) is dat ik niet zo snel meer herstel. Na een lange duurloop of intervaltraining, moet ik gewoon dagen herstellen. Ik red het niet om in één week de drie trainingen te doen (lange duurloop, tempoloop, interval). Ik ben niet voldoende hersteld. Dus in mijn trainingsschema heb ik vaak een intervaltraining moeten vervangen voor een (middellange) duurloop van bv. 15 km. Wel elke week dus 5x getraind, maar een zware training vervangen voor een lichtere.
Waar ik ook positief over was, maar helaas niet veel gedaan, is twee keer op een dag trainen.
Ik geloof er echt in dat iedereen het zwaar heeft na km 35 en dat het puur ervaring is hoe je die pijn verdraagt en 'het ondraaglijke' uitstelt. Dit moet je dus trainen. Ik las een tijdje geleden van een ervaren bekende marathonloper (helaas ben de naam kwijt) die zei dat je na een lange duurloop 's ochtends later op de dag nog een korte duurloop moet doen. Dit omdat je lichaam erg moe is van de lange duurloop en dan leert omgaan met de pijn die hebt bij het doen van nog een tweede loop op dezelfde dag.
Ik heb dit iets van 2x gedaan, maar denk dat het wel goed is (mits je lichaam het aankan en je niet geblesseerd raakt natuurlijk).
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.