Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.729 views

Onderwerpen

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-12 19:52
tlpeter schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 07:44:
Goed om te horen. Het zal nog wel een tijdje pijnlijk boven met rare bewegingen maar het lopen zou dan prima moeten kunnen. Is er nog ondersteuning met tape?
Ik heb ernaar geïnformeerd en heb als antwoord gekregen dat ze je bij de Rode-Kruisposten kunnen intapen. Dat ga ik dus laten doen.
met het warme weer hoef ik in ieder geval niet te twijfelen wat ik aan moet trekken. Da's weer een voordeel. En je hoeft niet in de kou te wachten. Nog een voordeel. ;)

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:39

Niku

Alagaesii

nogeeninlog schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 22:37:
[...]

Ik heb ernaar geïnformeerd en heb als antwoord gekregen dat ze je bij de Rode-Kruisposten kunnen intapen. Dat ga ik dus laten doen.
met het warme weer hoef ik in ieder geval niet te twijfelen wat ik aan moet trekken. Da's weer een voordeel. En je hoeft niet in de kou te wachten. Nog een voordeel. ;)
Kan je eigen fysio je niet tapen? Die weet tenminste precies waar het probleem zit.

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:30
Ik ga ook maar eens iets van verlichting kopen.

Omdat ik ook een rood achterlicht wens, kom ik op volgende opties uit:
- Kalenji Run Light 250
- Black Diamond Sprinter

Eerste wordt gedragen om de torso; het tweede is een head lamp.
Qua draagcomfort tijdens hardlopen: iemand ervaring met beide types en welke vind je het beste?

Video van die Kalenji Run Light 250:

Update:
Het wordt de Kalenji Run Light 250: is 250 lumens versus 200 bij Black Diamond Sprinter.
Daarnaast is het meer dan de helft goedkoper.
Ook heb ik al een head lamp ergens liggen thuis, dus als ik nog persé een head lamp wil, doe ik die wel ook aan naast de Kalenji.

[ Voor 23% gewijzigd door Asgaro op 14-10-2017 01:10 ]

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Bah, gisteren tijdens wedstrijdtraining een blaar onder de wreef opgelopen (gelukkig maar een kleine met weinig vocht, maar doet goed zeer) morgen moet wil ik weer gaan lopen.. is een kwak vaseline/bephanten genoeg?

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

vhal schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:31:
A'dam Marathon en andere wedstrijdrunners veel succes met de warmte, het zal wel even wennen zijn na het zeikweer van de afgelopen weken.

Morgenavond heb ik een 'funrun' van 8KM in het Bergsebos (Rotterdam Night Run). Eigenlijk was deze run gepland in het Kralingse Bos maar vanwege diverse redenen is deze dus verplaatst naar mijn 'achtertuin' :P Zoals de naam al doet vermoeden loop je in het donker, je krijgt wel een hoofdlamp (mag je houden) en men zegt dat er langs de route diverse (licht)shows zijn. Ben benieuwd. Qua tijd maak ik mij geen zorgen, die wordt toch niet geregistreerd :+ Het enige vervelende is dat ik nog steeds niet weet in welke wave ik start daar ik mij pas dinsdag heb ingeschreven. Dit kan 20:00 zijn, of 20:30 maar dus ook 21:00 :P
Ik ben er ook :w

specs | 3360wP met SE3000

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:21

vhal

ಠ_ಠ

Ah leuk, ik start in wave 2 :w

Parkeren belooft weer een drama te worden; bij een vorig event stond ik ergens bij de skiberg, goed voor een paar km extra wandelen/lopen :+

[ Voor 7% gewijzigd door vhal op 14-10-2017 15:50 ]

Strava

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Heb tijdens m'n laatste halve marathon 2 bloedblaren op de puntjes van m'n tenen gelopen. Nu een week lang niet gelopen en vandaag weer een ruime 11k gelopen, en weer last van deze plekken.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Ik heb sinds een tijdje hardloopschoenen in maat 46 terwijl ik vroeger maat 45 gebruikte maar dit zou toch niet dit moeten veroorzaken?

Daarnaast, wat kan ik doen om dit zo snel mogelijk te laten helen? Wat doen jullie voor blaren? Speciaal blaren op de punten van je middelste tenen?

• Tigertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 18:50
Drawer schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 16:09:
Heb tijdens m'n laatste halve marathon 2 bloedblaren op de puntjes van m'n tenen gelopen. Nu een week lang niet gelopen en vandaag weer een ruime 11k gelopen, en weer last van deze plekken.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Ik heb sinds een tijdje hardloopschoenen in maat 46 terwijl ik vroeger maat 45 gebruikte maar dit zou toch niet dit moeten veroorzaken?

Daarnaast, wat kan ik doen om dit zo snel mogelijk te laten helen? Wat doen jullie voor blaren? Speciaal blaren op de punten van je middelste tenen?
Het is niet met zekerheid te zeggen, daarvoor zou een podotherapeut het moeten beoordelen, maar er bestaat een kans dat je "klauwt" met je kleine tenen. En dat wordt dan weer veroorzaakt door een verminderde afwikkeling van de grote teen. Bij de meeste mensen gaan die het beste weg door een stukje vilt onder die kleine tenen te plakken. Niet op de puntjes maar op het middendeel zodat ze beter kunnen afzetten. Er is speciaal vilt voor. Als dat niet afdoende helpt, kun je een orthese nemen. Daar doe je jaren mee en lost het probleem doorgaans helemaal op.
Maar nogmaals: dit is diagnose op afstand, om zeker te zijn moet uiteraard naar een podotherapeut.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Iedereen die vandaag in Amsterdam gaat lopen, vooral de marathonlopers, veel succes! (En sterkte met het zonnetje)

Ik doe de 8K (doel: Onder de 45 minuten, hopelijk een PR rond 42).
Moest hard fietsen om de trein te halen, dus heb mijn warming-up al gehad :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-12 07:53
Mensen hier die ook thuis op de loopband lopen? twijfel om er 1 te kopen maar weet niet goed waar naar te kijken. Twijfel nu over de focus fitness jet 5 - 575 euro

• Drawer
  • Niet online
Dirk0s schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 10:29:
Mensen hier die ook thuis op de loopband lopen? twijfel om er 1 te kopen maar weet niet goed waar naar te kijken. Twijfel nu over de focus fitness jet 5 - 575 euro
Hoop dat je vrijstaand woont? Of in ieder geval niet in een appartement? :+

• Dirk0s
Drawer schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 11:13:
[...]

Woon in rijtjeshuis, wel 1 uit 2012 dus hopelijk goed genoeg geïsoleerd 😉

• Niku

Niku

Alagaesii

Waarom niet gewoon buiten lopen? :+

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Toevallig deze week eentje aangeschaft. Erg blij mee, zeker omdat ik een enorme hekel heb aan kou en mijn vingers, zelfs met drie paar handschoenen, vreselijke pijn doen na langer dan een half uur in koud (< 5° C) weer. Ook heb ik nu geen oppas nodig en hoef ik mijn trainingen niet om 6.00 te plannen omdat mijn vriendin 's avonds weg is.

Kies een loopband die met gemak het tempo aankunt dat je wilt lopen. Dit voor de duurzaamheid van het apparaat en voor het geluid. Een loopband die 20km/h haalt maakt minder lawaai op 12km/h dan een loopband die 16km/h haalt. En qua geluid maakt het gewicht ook uit. Hoe zwaarder, hoe beter.

Ik ken bijna geen enkel merk maar van Focus Fitness kwam ik toevallig veel goede verhalen tegen. Ik heb zelf een NordicTrack.
Drawer schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 11:13:
[...]

Valt reuze mee. In de slaapkamers onder de zolder horen we de loopband bijna niet. Woning uit 2003.
Niku schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 12:03:
[...]

Waarom niet gewoon buiten lopen? :+
Geen oppas (nodig) hebben, herfststormen, winterweer, verminderde belasting, makkelijker extra omvang draaien (een film kijken maakt het mentaal makkelijker om 10-20km/week extra te lopen) en er zijn vast nog veel meer redenen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Tigertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 18:50
anandus schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 08:25:
Iedereen die vandaag in Amsterdam gaat lopen, vooral de marathonlopers, veel succes! (En sterkte met het zonnetje)

Het was inderdaad warm. En erg druk. Geen parcour voor een goede tijd, laat staan een PR. Maar lopen door het Vondelpark en aankomen in het Olympisch Stadion maakt een hoop goed.

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-12 22:31

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Damn @kenneth , ik wist niet dat je er zo last van had...
Mijn laagste temperatuur tot nu toe was -13° en ik had een lange zomertight met een korte tight er over heen aan voor extra warmte. Dat was nog wel te doen want ik ging er vanuit dat als ik een wintertight zou gaan kopen de winters voortaan altijd boven 0° zouden gaan worden. :+

Vandaag heb ik zelf mijn training ingekort. Ik heb eerste de marathon van Amsterdam bekeken (feli @MrAcid !, en daarna wilde ik zelf bijna 29km doen. De eerste 14-15 gingen prima maar het was toch te warm voor mij, ik had 1,5L water mee maar dat was nog te weinig. Uiteindelijk het einde iets ingekort en er 27 km van gemaakt. Ik was gaar, echt gaar...

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• anandus
  • Niet online
anandus schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 08:25:

41:44, ik ben een blij man! :)
Leuk parcours, maar wel saai aan het einde.

Desalniettemin, heel leuk. Volgend jaar een halve ;)

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-12 21:30

McMiGHtY

- burp -

Xaverius schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 18:38:
Damn @kenneth , ik wist niet dat je er zo last van had...
Mijn laagste temperatuur tot nu toe was -13° en ik had een lange zomertight met een korte tight er over heen aan voor extra warmte. Dat was nog wel te doen want ik ging er vanuit dat als ik een wintertight zou gaan kopen de winters voortaan altijd boven 0° zouden gaan worden. :+
Ik moet zeggen, afgelopen winter (toen ik net een paar maandjes hardliep) heb ik ook veel op de band gelopen, weliswaar in de sportschool en niet thuis, maar heb dr al wel eens serieus naar lopen rondkijken..
Tegenwoordig gaat het buitenlopen bij mindere temperaturen een stuk beter dus het is wellicht ook een stukje gewenning.

De voordelen die genoemd worden..hmmz..yes, makes sense.
Vandaag heb ik zelf mijn training ingekort. Ik heb eerste de marathon van Amsterdam bekeken (feli @MrAcid !, en daarna wilde ik zelf bijna 29km doen. De eerste 14-15 gingen prima maar het was toch te warm voor mij, ik had 1,5L water mee maar dat was nog te weinig. Uiteindelijk het einde iets ingekort en er 27 km van gemaakt. Ik was gaar, echt gaar...
Toen ik vanmorgen buiten stond te genieten van m'n bakkie koffie was ik blij dat ik gisteravond (als een mini kerstboompje) m'n lange loop heb gedaan, zelfs toen was het eigenlijk nog wel erg warm en ik kwam ook doorweekt (nee niet van de regen) terug van 10EM. :P

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-12 09:23
Idd weer merkbaar vroeger donker.
Ik kan helaas mn hardloopverlichting niet terug vinden (verhuizing/nieuwe kledingskasten), dus nu eerst maar ff nieuwe armband scoren. Ik had er eentje van de run2day, zag er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Liku7KgY9261cs0Z5sbu0v9O/full.jpg

Bij run2day 20 euries oid. Maar merkloos al te krijgen voor 5 euro. Hebben jullie enig idee of dat ook echt dezelfde zijn?
Die ik had beviel me goed (flink zichtbaar). Magoed, voor dat prijsverschil kan ik ook gewoon met 2 lichtjes gaan lopen :+

Of is het slimmer om zo'n hesje met ingebouwde verlichting te scoren (ik draag nu een los reflectiehesje)
http://www.run2day.nl/p85748-bee-seen-led-harness?kleur=Geel

[ Voor 13% gewijzigd door Raymond op 15-10-2017 23:07 ]

• Dirk0s
kenneth schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 14:15:
[...]

Toevallig deze week eentje aangeschaft. Erg blij mee, zeker omdat ik een enorme hekel heb aan kou en mijn vingers, zelfs met drie paar handschoenen, vreselijke pijn doen na langer dan een half uur in koud (< 5° C) weer. Ook heb ik nu geen oppas nodig en hoef ik mijn trainingen niet om 6.00 te plannen omdat mijn vriendin 's avonds weg is.

Kies een loopband die met gemak het tempo aankunt dat je wilt lopen. Dit voor de duurzaamheid van het apparaat en voor het geluid. Een loopband die 20km/h haalt maakt minder lawaai op 12km/h dan een loopband die 16km/h haalt. En qua geluid maakt het gewicht ook uit. Hoe zwaarder, hoe beter.

Ik ken bijna geen enkel merk maar van Focus Fitness kwam ik toevallig veel goede verhalen tegen. Ik heb zelf een NordicTrack.

[...]

Valt reuze mee. In de slaapkamers onder de zolder horen we de loopband bijna niet. Woning uit 2003.

[...]

Geen oppas (nodig) hebben, herfststormen, winterweer, verminderde belasting, makkelijker extra omvang draaien (een film kijken maakt het mentaal makkelijker om 10-20km/week extra te lopen) en er zijn vast nog veel meer redenen.
Zat zelf te denken aan een Focus fitness jet 5, alleen twijfel nu wel beetje door het verhaal wat jij zegt over aantal max km per uur.

Nog even verder kijken dan

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Raymond schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 22:54:
Idd weer merkbaar vroeger donker.
Ik kan helaas mn hardloopverlichting niet terug vinden (verhuizing/nieuwe kledingskasten), dus nu eerst maar ff nieuwe armband scoren. Ik had er eentje van de run2day, zag er zo uit:

[afbeelding]

Bij run2day 20 euries oid. Maar merkloos al te krijgen voor 5 euro. Hebben jullie enig idee of dat ook echt dezelfde zijn?
Die ik had beviel me goed (flink zichtbaar). Magoed, voor dat prijsverschil kan ik ook gewoon met 2 lichtjes gaan lopen :+
Bij AliExpress/Banggood zijn ze nog goedkoper en dat zijn - zo ver ik kan beoordelen - precies dezelfde behalve dat er geen merk op staat. Zou wel de groene nemen.
Dirk0s schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 06:53:
[...]
Zat zelf te denken aan een Focus fitness jet 5, alleen twijfel nu wel beetje door het verhaal wat jij zegt over aantal max km per uur.
Nog even verder kijken dan
Wat hij zegt klopt wel, hoe zwaarder de loopband des te beter qua stabiliteit. Kijk ook naar het type demping, daar zit ook behoorlijk wat verschil in. De loopbanden die sneller kunnen lopen, zijn in ieder geval een stuk stiller.

Maar om nou gelijk de duurste Technogym te kopen gaat ook wat te ver :+

[ Voor 26% gewijzigd door vhal op 16-10-2017 07:30 ]

Strava

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-12 20:25
anandus schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 22:32:
[...]

41:44, ik ben een blij man! :)
Leuk parcours, maar wel saai aan het einde.

Desalniettemin, heel leuk. Volgend jaar een halve ;)
Saai einde?
Finish in olympisch stadion...

Ik heb zelf de halve gedaan, ik vind het hele parcours helemaal niks, behalve de laatste 5km door het Vondelpark en finish in het stadion.
Ik was alleen te kapot om daar van te genieten , het was veel te warm voor mij.

Er reden trouwens ambulances af en aan, wat ik bij de Rotterdam marathon nauwelijks heb gezien.

[ Voor 34% gewijzigd door Sinned123 op 16-10-2017 08:39 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12 08:45

racoon

mooowwww

Gisteren de halve van Amsterdam gelopen, was zwaar , uit eindelijk gefinished in 2.44:02

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ai, 2:44, dan heb je een flink stuk gewandeld aan het einde?

• Hooiopdevork
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-05-2023
Gisteren ook de halve marathon van Amsterdam gelopen, slechtste tijd ever 1:59:22. Het was ook echt super heet!

• racoon

racoon

mooowwww

Requiem19 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 08:29:
Ai, 2:44, dan heb je een flink stuk gewandeld aan het einde?
Aan het begin al, vond het heel erg warm en zware benen.

• Dirk0s
vhal schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 07:25:
[...]

Bij AliExpress/Banggood zijn ze nog goedkoper en dat zijn - zo ver ik kan beoordelen - precies dezelfde behalve dat er geen merk op staat. Zou wel de groene nemen.

[...]

Wat hij zegt klopt wel, hoe zwaarder de loopband des te beter qua stabiliteit. Kijk ook naar het type demping, daar zit ook behoorlijk wat verschil in. De loopbanden die sneller kunnen lopen, zijn in ieder geval een stuk stiller.

Maar om nou gelijk de duurste Technogym te kopen gaat ook wat te ver :+
Maar voor budget van ong 600, kun je dan wel iets fatsoenlijks kopen?

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Ik heb gister molenhoeks makkie 10k gelopen :) Doel was 50 minuten. Ik liep hem in 48:44 :o :D :D

No signature required.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:28

Pathogen

Shoop Da Whoop

Tip van Flip, ga eens met je hardloopspullen naar een fitnesswinkel. Wij hebben ons laten voorlichten in Schiedam en echt wel een aantal criteria kunnen vinden die we belangrijk vonden.
Denk aan breedte, hellingshoek, maar ook hoe stabiel de band is en wat voor vermogen ie heeft.

Het enige dat ik merk aan de NordicTrack C80i die we hebben gekocht, is dat ie op langzaam wandeltempo moeite heeft.

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:43
Zo, ik heb gisteren de marathon van Brugge gelopen! Goede voorbereiding gehad, zonder blessures of andere gekke dingen. Doelstelling was ~3h30, maar die had ik al een beetje laten varen gezien de temperaturen van gisteren. Gestart om 9 uur, toen het nog relatief koel was. Eerste 20 km gingen eigenlijk nog volgens plan, halve marathon doorkomst op 1h44, perfect!

Toen we op dat punt Zeebrugge inliepen, op de erg gladde boulevard, begon ik het moeilijk te krijgen. Tot ongeveer 30 km nog wel rond de 5:00/km kunnen lopen, maar daarna begon de warmte de overhand te krijgen en werkten mijn benen niet echt meer mee. Uiteindelijk gefinished in 3h38, erg tevreden voor een eerste marathon!

• anandus
  • Niet online
Sinned123 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 08:17:
[...]

Saai einde?
Finish in olympisch stadion...
Nouja, dat stuk niet, natuurlijk, maar de Stadionweg vond ik iets te lang (2K ofzo?) alsmaar rechtdoor lopen, had er graag nog wat variatie in gezien ofzo :)

Het stuk ervoor, door Zuid, Vondelpark, Rijksmuseum, etc, was echt wel heel leuk :)

Overigens, toen ik klaar was gingen we (ik en twee vrienden die ook de 8K hadden gedaan) naar het Vondelpark om een overwinningsbiertje te doen bij het Blauwe Theehuis (waar je uitzicht had op het parcours).

We liepen langs het parcours naar het vondelpark en daar zagen we de kop van de marathon voorbij komen (het was toen 2:00:nogwat, ze waren er bijna).

DIE GAAN HARD :o Holymoley zeg. Ik ben daar echt serieus van onder de indruk hoe snel ze gaan. En dat ze dat dan ook nog eens 2 uur volhouden. Wow _o_
Ik kan volgens mij niet eens zo snel rennen als ik sprint 8)7

Maar wat gaaf was dat om te zien, zeg!
Tegen de tijd dat we op onze bestemming aangekomen waren hadden we de top 30 (ofzo) voorbij zien komen.

[ Voor 60% gewijzigd door anandus op 16-10-2017 09:46 ]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Weer de nodige +1 gegeven voor iedereen :P

Zaterdagavond heb ik meegelopen met de Rotterdam Nightrun in het Bergsebos te Bergschenhoek. Was wel leuk, drukker dan ik had verwacht met zo'n 2200 lopers. Parkeren was zoals verwacht een chaos als je wat later kwam. Ik stond een tijdje te wachter bij een verkeersregelaar tot hij vertelde dat ik maar een ander plek moest zoeken omdat alles vol was. Uiteindelijk heb ik en vele anderen maar een leeg terrein bij een bedrijf geannexeerd, misschien niet helemaal netjes maar soit :P

Het ophalen van mijn startnummer was zo gepiept, in mijn range stond er niemand terwijl de andere rijen bomvol waren. Verder even mijn tas afgegeven en vervolgens even naar het startvak gelopen. Er waren drie waves waarvan de eerste om 20:00 startte. Er was overigens geen tijdregistratie daar het meer een funrun was. Na het starten van de eerste groep was mijn groep 2 aan de beurt om te starten rond 20:30. Het selfiegehalte lag behoorlijk hoog en ter plekke werden op FB/Instagram/whatever diverse updates gepost als in "sta bij de start yolo..selfie!!". Zal bij de marathon van A'dam niet veel anders zijn geweest :+ Gelukkig had de organisatie wel een trechterstart waardoor je redelijk de ruimte had om je eigen tempo te lopen.

Het parcours van 8KM en een beetje was mij niet geheel onbekend, we wandelen daar regelmatig met de kinderen maar in het donker was het toch andere koek. Omdat het die dag redelijk warm was, was het nog behoorlijk mistig. Je kreeg van de organisatie een leuk hoofdlampje en daar mocht je het mee doen. Op sommige stukken was het zicht beperkt tot een paar meter, desalniettemin was het goed te doen maar je moet wel kijken waar je loopt op de bospaden. Een misstap is zo gemaakt en ik zag sommige lopers af en toe een misstap maken. Bij elke KM had de organisatie 'entertainment ' neergezet, denkend aan een oude man spelend op een doedelzak - wat overigens vrij mystiek klonk gezien de mist en donkerte -, een vuurspuwer, acrobaten , een foute DJ, iets met bellenblaas en nog meer meuk. Genoeg om te zien dus tussen de KM's door. Rond kilometer 6-7 kwam ik de eerste heren en dames tegen van de eerste wave die inmiddels al aan het wandelen waren of een langzamer tempo er op na hielden. Uiteindelijk kwam ik na 8,4KM met een gem.tempo binnen van 5:24/km, kon wellicht sneller maar gezien de omstandigheden vond ik het wel best :)

https://www.strava.com/activities/1230279785/overview

Al met al was het een grappige run waar de focus eens niet ligt op een PR/tijd maar om de ervaring. Organisatie was best geregeld maar wel wat verbeterpuntjes, parkeren kon misschien wat beter. Of 1 medische EHBO unit op 2200 man voldoende is laat ik even in het midden. Wel hoorde ik iemand op facebook dat ze de weg kwijt was door een gemiste pijl als gevolg van de mist. Dan loop je ook niet fijn en dat was wel te merken in haar bericht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8kJTSUyidJaXa17L8Rcj9zIH/full.jpg

TLDR: Rotterdam Nightrun 8,4KM...was leuk en donker :+

Strava

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

vhal schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 15:49:
[...]

Ah leuk, ik start in wave 2 :w

Parkeren belooft weer een drama te worden; bij een vorig event stond ik ergens bij de skiberg, goed voor een paar km extra wandelen/lopen :+
Ik zat ook in wave 2. Parkeren was idd een kleine ramp. Stond op een smal weggetje in de file en zag op een gegeven moment mensen me tegemoet komen en de auto in de berm parkeren, dus heb ik maar niet gewacht en ook de auto in de berm gezet. De setting met vuurspuwers enzo was wel aardig, maar het had nog wel wat meer mogen zijn. De smalle paadjes was single-file achter elkaar, maar omdat ik zo'n Kalanji Run Light had, kon ik altijd het pad goed zien (in tegenstelling tot de mensen met de hoofdlampjes).
Heb rustig aan gelopen, degene met wie ik liep loopt niet zo vaak en die zat ong 1-1,5min/km onder mijn tempo.

specs | 3360wP met SE3000

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:45

Galois

1811 - 1832

Ook ik heb gisteren de marathon van Amsterdam gelopen en mijn doel gehaald! Onder de 3 uur!!! Voor het eerst.

Ik heb een lange voorbereiding gehad van 2 jaar :) Vorig jaar wilde ik ook al een poging doen, maar die ging niet door omdat ik een maand van tevoren van mijn MTB gevallen was en een flinke sleutelbeen blessure (AC-luxatie) tot gevolg.

Het afgelopen jaar dus vele km gemaakt, ik zit op bijna 2200 km in 2017 momenteel. Dat is m.i. het allerbelangrijkste om een marathon in een goede tijd te kunnen lopen. Heel veel, heel veel km.

Ik was gisteren wel bang voor het weer, dat het te warm zou zijn. Maar dat viel gelukkig heel erg mee. Het was inderdaad aan de warme kant, maar ik heb niet het gevoel dat ik daar heel veel last van gehad heb. Omdat de zon ook laag staat, liep je eigenlijk wel steeds in de schaduw van bomen of gebouwen. Dus in de volle zon lopen, kwam niet veel voor.

Ik had mij voorgenomen om met de pacers van 3 uur te lopen. Kennis met ze gemaakt in het startvak. Ze vertelden mij dat ze aan het begin ongeveer 1 minuut zouden verliezen, maar dat deze weer voor de helft goed gemaakt zou zijn. Dat zou komen zeiden ze, omdat het in het begin erg druk is. Als je alleen loopt kun je wel overal tussendoor, maar in een groep gaat dat niet en dan kiezen ze ervoor om rustig te starten.

Dat leek mij niet verstandig om gelijk als het niet nodig is, een minuut achterstand te hebben. Dus besloot ik gewoon alleen te starten en dat dan ergens halverwege de pacers langs zouden komen. Dan zou ik netjes bij ze blijven en missie geslaagd dus.

Helaas ging dat niet als gepland. Ik ging (zoals altijd :( ) te hard van start. Mijn eerste 20 km waren eigenlijk allemaal onder de 4:10/km. Met zelfs uitschieters naar 4:00-4:05.
Elke km piept mijn horloge met deze gegevens en elke km probeerde ik weer iets gas terug te doen. Maar ja, je loopt in een groep, het voelt goed en het lukt gewoon niet om langzamer te lopen.

Na km 20 lukte het wel en heb ik tot km 34 op 4:15/km gelopen (4:16/km is de 3u grens). Dat ging goed, ik kreeg wel steeds meer pijn, maar dat is normaal.

Helaas begon echt alles heel veel pijn te doen na km 34. Mijn linkerbeen die knalde bijna uit elkaar van de pijn. Even was ik bang voor kramp in mijn linker quadriceps, maar dat viel gelukkig mee.
Maar m'n tempo ging flink achteruit. Zelfs richting de 4:30/km.

De pacers van 3 uur waren mij nog niet voorbij. Dus het ging nog goed zei ik tegen mijzelf. Maar 8 km lopen met deze pijn... ik weet het niet dacht ik.

Verstand op 0 en lopen. Proberen om toch rond de 4:20 te blijven. Ik had in het begin genoeg seconden onder de 4:16 gelopen, dus ik kon het lijden.

Maar het ging echt steeds slechter. Km 38, langs het Rijksmuseum... dat was killing met zelfs 4:36/km (mijn enige km boven de 4:30). Ik schrok daarvan en probeerde weer wat aan te zetten. De volgende km ging dan weer op 4:26. Mijn voorsprong die ik had werd steeds kleiner en kleiner... In het Vondelpark, bij km 40 kwamen de pacers voorbij. Aanhaken dus! Ik ging met de voorste mee en zelfs een km gemaakt van 4:07 toen! Keurig... maar toen kwam de pijn weer terug en moest ik weer afzakken, ik kon niet mee met de voorste pacer (die ruim onder de 3 uur zou lopen). De achterste pacer die zou 'net' onder de 3 uur lopen. Ik raakte op km 41 ook nog achter hem. Ik probeerde nog naast 'm te lopen, maar dat ging niet.

En toen ging er een knop om: ik keek op mijn horloge en zag dat ik het net zou gaan redden, maar dan moest ik die laatste km wel ALLES geven. Verstand op 0 en gaan! Ik haalde de laatste pacer nog in, in het Olympisch stadion is het ook nog een paar 100 meter en ik gaf alles wat ik had.

Ik kwam over de finish in de laatste 10 seconden voor 3:00:00! GEHAALD!!!

Maar het bijzondere is ook nog, dat ik voorbij de finish alleen maar pijn had en helemaal niet kon genieten dat ik het gehaald had. Het interesseerde mij helemaal niets. Ik wilde water en verder niets! :)

Maar erg blij nu, heel veel spierpijn, maar 'I've earned a lifetime of bragging rights' :D

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• racoon

racoon

mooowwww

Galois schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 10:34:
Ook ik heb gisteren de marathon van Amsterdam gelopen en mijn doel gehaald! Onder de 3 uur!!! Voor het eerst.

Ik heb een lange voorbereiding gehad van 2 jaar :) Vorig jaar wilde ik ook al een poging doen, maar die ging niet door omdat ik een maand van tevoren van mijn MTB gevallen was en een flinke sleutelbeen blessure (AC-luxatie) tot gevolg.

Het afgelopen jaar dus vele km gemaakt, ik zit op bijna 2200 km in 2017 momenteel. Dat is m.i. het allerbelangrijkste om een marathon in een goede tijd te kunnen lopen. Heel veel, heel veel km.

Ik was gisteren wel bang voor het weer, dat het te warm zou zijn. Maar dat viel gelukkig heel erg mee. Het was inderdaad aan de warme kant, maar ik heb niet het gevoel dat ik daar heel veel last van gehad heb. Omdat de zon ook laag staat, liep je eigenlijk wel steeds in de schaduw van bomen of gebouwen. Dus in de volle zon lopen, kwam niet veel voor.

Ik had mij voorgenomen om met de pacers van 3 uur te lopen. Kennis met ze gemaakt in het startvak. Ze vertelden mij dat ze aan het begin ongeveer 1 minuut zouden verliezen, maar dat deze weer voor de helft goed gemaakt zou zijn. Dat zou komen zeiden ze, omdat het in het begin erg druk is. Als je alleen loopt kun je wel overal tussendoor, maar in een groep gaat dat niet en dan kiezen ze ervoor om rustig te starten.

Dat leek mij niet verstandig om gelijk als het niet nodig is, een minuut achterstand te hebben. Dus besloot ik gewoon alleen te starten en dat dan ergens halverwege de pacers langs zouden komen. Dan zou ik netjes bij ze blijven en missie geslaagd dus.

Helaas ging dat niet als gepland. Ik ging (zoals altijd :( ) te hard van start. Mijn eerste 20 km waren eigenlijk allemaal onder de 4:10/km. Met zelfs uitschieters naar 4:00-4:05.
Elke km piept mijn horloge met deze gegevens en elke km probeerde ik weer iets gas terug te doen. Maar ja, je loopt in een groep, het voelt goed en het lukt gewoon niet om langzamer te lopen.

Na km 20 lukte het wel en heb ik tot km 34 op 4:15/km gelopen (4:16/km is de 3u grens). Dat ging goed, ik kreeg wel steeds meer pijn, maar dat is normaal.

Helaas begon echt alles heel veel pijn te doen na km 34. Mijn linkerbeen die knalde bijna uit elkaar van de pijn. Even was ik bang voor kramp in mijn linker quadriceps, maar dat viel gelukkig mee.
Maar m'n tempo ging flink achteruit. Zelfs richting de 4:30/km.

De pacers van 3 uur waren mij nog niet voorbij. Dus het ging nog goed zei ik tegen mijzelf. Maar 8 km lopen met deze pijn... ik weet het niet dacht ik.

Verstand op 0 en lopen. Proberen om toch rond de 4:20 te blijven. Ik had in het begin genoeg seconden onder de 4:16 gelopen, dus ik kon het lijden.

Maar het ging echt steeds slechter. Km 38, langs het Rijksmuseum... dat was killing met zelfs 4:36/km (mijn enige km boven de 4:30). Ik schrok daarvan en probeerde weer wat aan te zetten. De volgende km ging dan weer op 4:26. Mijn voorsprong die ik had werd steeds kleiner en kleiner... In het Vondelpark, bij km 40 kwamen de pacers voorbij. Aanhaken dus! Ik ging met de voorste mee en zelfs een km gemaakt van 4:07 toen! Keurig... maar toen kwam de pijn weer terug en moest ik weer afzakken, ik kon niet mee met de voorste pacer (die ruim onder de 3 uur zou lopen). De achterste pacer die zou 'net' onder de 3 uur lopen. Ik raakte op km 41 ook nog achter hem. Ik probeerde nog naast 'm te lopen, maar dat ging niet.

En toen ging er een knop om: ik keek op mijn horloge en zag dat ik het net zou gaan redden, maar dan moest ik die laatste km wel ALLES geven. Verstand op 0 en gaan! Ik haalde de laatste pacer nog in, in het Olympisch stadion is het ook nog een paar 100 meter en ik gaf alles wat ik had.

Ik kwam over de finish in de laatste 10 seconden voor 3:00:00! GEHAALD!!!

Maar het bijzondere is ook nog, dat ik voorbij de finish alleen maar pijn had en helemaal niet kon genieten dat ik het gehaald had. Het interesseerde mij helemaal niets. Ik wilde water en verder niets! :)

Maar erg blij nu, heel veel spierpijn, maar 'I've earned a lifetime of bragging rights' :D
Top gedaan man, ik vond de halve erg zwaar dit keer.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-12 21:30

McMiGHtY

- burp -

Heb dit weekeinde een startbewijs voor de Asselronde (van de MidwinterMarathon) gewonnen op 4 februari. Net even het parcours bekeken, ziet er leuk uit :)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• racoon

racoon

mooowwww

McMiGHtY schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 11:27:
Heb dit weekeinde een startbewijs voor de Asselronde (van de MidwinterMarathon) gewonnen op 4 februari. Net even het parcours bekeken, ziet er leuk uit :)
Gefeliciteerd, is inderdaad een mooie loop, heb hem 1x gedaan

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:52
Gisteren de East Coast 10k in Great Yarmouth gelopen. Had wat last gehad van blessures dus rekende vooraf niet op een top tijd en tijdens de race voelde het ook niet top. Het was erg warm en een groot deel van de race was langs de kust waar een flinke wind stond, na een kilometer of 4 voelde ik me al behoorlijk gesloopt. Uiteindelijk toch nog 20 seconden van m'n PR afgelopen dus wel tevreden met m'n tijd. Volgende race is de Brink to Brink loop in december, hoop vooral dat het dan een iets comfortablere race wordt.

Strava linkje

Last.fm
Films!

• Storm-Fox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12 11:18
Chauppeau voor de mensen die gisteren ook de hele/halve marathon van Amsterdam hebben gedaan!!

Ik was er dit jaar ook bij voor de halve marathon en heb het heel erg naar mijn zin gehad.
Helaas heb ik sinds de damloop te weinig gesport, maar aangezien ik samen met een oudere
kennis rende was er geen prestatiedruk. Met 2:21 zijn wij over de finish gekomen.

Wat mij behalve de mooie vrouwen enorm opviel, was het aantal mensen die onwel op de grond lagen.
Ik ben er zeker 8 tegengekomen waaronder een jonge man die bij 13km (15:03 uur) gereanimeerd werd door twee politieagenten. Aangezien ik niks bijzonders op at5.nl heb kunnen lezen, ga ik er vanuit dat hij het overleefd heeft. Best bezar dat een klein beetje zon zoveel impact heeft op het aantal slachtoffers.

EDIT: Op het parool.nl wordt wel over twee reanimaties geschreven:
meer-marathonlopers-onwel-door-warme-weer

"Ook is de ambulance twee keer uitgereden vanwege reanimatie bij het parcours. Volgens de politie moest een mannelijke deelnemer rond 17.00 uur op de kruising van de Zeeburgerdijk en de Molukkenstraat in Oost gereanimeerd worden. Daarna is de man naar het ziekenhuis gebracht. Zijn toestand is bij de politie niet bekend.

Wat er bij de tweede reanimatie precies is gebeurd, of het om een deelnemer gaat en hoe het met die persoon gaat, is bij Visser en de politie niet bekend.
"

Waarschijnlijk ga ik dit jaar geen hardloopevents meer doen, wat betekent dat ik de komende 90 dagen
mijzelf moet klaarstomen voor de Saucony Egmond Halve Marathon op 14 januari 2018.

[ Voor 26% gewijzigd door Storm-Fox op 16-10-2017 13:19 ]

• nogeeninlog
Zondagochtend om zes uur ging mijn wekker af. De dag waar ik maanden naar had toegewerkt, was aangebroken. En ik had er totaal geen vertrouwen in.
Het was niet alleen mijn verzwikte enkel. Tijdens de testloop op woensdag kreeg ik na 4,5 km een licht stekende pijn in mijn voet en de volgende dag was er een bloeduitstorting zichtbaar, die er voor de testloop niet was. Bijzonder slecht voor mijn zelfvertrouwen! Ik dacht dat ik het met die testloop definitief had verprutst. Daarbij kwam nog dat ik zaterdag bij een wandeling een blaar had gekregen.
Mijn broer had me geappt dat ze bij km 32 zouden staan om me aan te moedigen, maar ik kon me niet voorstellen dat ik zo ver zou komen. Eerlijk gezegd dacht ik wegens ondraaglijke pijn binnen 5 km uit zou moeten stappen. Dan kon ik hem nog bellen en zeggen dat hij niet hoefde te komen.

Maar goed, ik wilde wel van start gaan, want zolang je meedoet heb je kans. En ik moet zeggen: het moment dat ik het Olympisch Stadion inliep was om niet te vergeten. Om daar te zijn als sporter en niet als toeschouwer was echt geweldig. Net als zoveel anderen heb ik een paar foto's gemaakt. Hier een samengesteld panorama:

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/6e8h03bfvv/WP_20171015_09_21_54_Pro_stitch.jpg

Die Portugezen hadden een tekst op hun shirt die me wel heel erg raakte:

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/6sewqyjbbf/WP_20171015_09_22_02_Pro_crop.jpg

Dat gaf me een goed gevoel, het was de juiste beslissing geweest om van start te gaan, hoe dan ook.

Het was prachtig weer en op een gegeven moment ging ik over de streep. Buiten het stadion stonden er meteen mensen te juichen. Ik probeerde in een redelijk hoog pastempo te lopen en mijn voeten laag te houden om de impact van elke stap te minimaliseren. Het voelde beter dan verwacht, maar de finish was nog ver.
Zo liepen we het Vondelpark in en sommige mensen maakten meteen een plaspauze in de struiken. Een paar honderd meter verderop waren toiletten neergezet, die hadden dus beter bij de ingang kunnen staan.
Het lopen ging nog steeds goed en we passeerden het 5-kilometerpunt. Nou, ik stond tenminste in de statistieken.

Het zal jullie niet verrassen dat ik voor een voorzichtig tempo had gekozen. Ik was gestart vanuit vak D, maar liep zo'n 6:00/km, iets langzamer nog. Dat kon mij op dat moment niets schelen, het enige dat telde was uitlopen. Bij kilometer 8 voelde mijn enkel nog steeds OK en ik begon mijzelf meer kans te geven dan de 1% bij het begin.
Alleen rond kilometer 10 voelde ik ineens drie prikjes in mijn enkel, maar dat had geen gevolgen.

Langs de Amstel vond ik het echt prachtig. Lekker buiten, langs het water en ik kon over een schelpenpad lopen in plaats van over het asfalt. Bij het waterpunt bij kilometer 15 de eerste gel genomen. Dat heb ik steeds op mijn gemak gedaan, ik had geen haast.
Wel merkte ik dat ik sneller was gaan lopen, ik ging anderen voorbij.
Over de brug bij Ouderkerk a/d Amstel begon ik er serieus in te geloven dat het me zou gaan lukken, het ging nog steeds goed.

Zo ging ik ook meer vrijuit lopen en daarmee ging mijn snelheid ook omhoog. Ik haalde de 4u20 hazen in en nog veel meer lopers. Wel kreeg ik wat spierpijn in mijn bovenbenen, dus ik ben in totaal drie keer gestopt om mijn linkerbeen te rekken.
Moe was ik nog lang niet, dus toen ik bij kilometer 32 mijn familie tegenkwam oogde ik nog best fris. Ik had adem genoeg om te roepen en juichen. Want dat ik het zou gaan halen stond eigenlijk wel vast. Zelfs als ik de rest had moeten wandelen, had ik de finish gehaald.

Niet dat ik hoefde te wandelen. Integendeel, mijn snelheid ging nog steeds omhoog en iets voor het Vondelpark haalde ik de 4u10 hazen in. Het was steeds meer opletten voor wandelaars, en in het Vondelpark zag ik zelfs twee mensen zitten/liggen met ambulancemedewerkers om hen heen. Dat waren dus mensen die voorlagen op mij en dus best wel fit moeten zijn geweest.

Sneller dan verwacht liep ik onder een rode driehoek door. De laatste kilometer! Ik zette nog een beetje aan en we liepen het stadion binnen. Fantastisch!
De bocht om en nog even een eindsprintje, gewoon omdat het kon. Niet vergeten om naar de camera te juichen en ik liep over de eindstreep. Missie volbracht!

Officiele eindtijd: 4:06:33
1e HM: 2:08:46
2e HM: 1:57:47

Een marathon lopen is goed voor je humeur, kijk maar naar de voor en na foto's:

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/38sz15gdtn/WP_20171015_09_20_56_Pro.jpgAfbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/8rb3hap1cr/WP_20171015_13_55_27_Pro_2.jpg

En een voor en na van mijn enkel, zonder en met pleister:

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/1dge8j3b2j/WP_20171015_06_08_16_Pro.jpgAfbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/4koz452nyz/WP_20171015_16_04_23_Pro.jpg

5k 5 km 06:14 min/km 00:31:10
10k 10 km 06:09 min/km 01:01:56
15k 15 km 06:03 min/km 01:32:11
20k 20 km 05:56 min/km 02:01:50
Half 21.1 km 06:20 min/km 02:08:46
25k 25 km 05:54 min/km 02:31:48
30k 30 km 05:52 min/km 03:01:09
35k 35 km 05:43 min/km 03:29:43
40k 40 km 05:12 min/km 03:55:42
Finish 42.195 04:57 min/km 04:06:33

Ik was van tevoren bang om zo moe te zijn dat ik na afloop amper kon lopen, maar omdat ik zo rustig was begonnen, was ik aan de finish eigenlijk helemaal niet moe. Die hele marathon viel daardoor eigenlijk heel erg mee, de voorbereiding vond ik veel zwaarder. Mijn trainingsweken varieerden van 40 tot maximaal 56 kilometer.

[ Voor 0% gewijzigd door nogeeninlog op 16-10-2017 13:18 . Reden: correctie bbcoding ]

• Galois

Galois

1811 - 1832

@nogeeninlog en hoe gaat het vandaag? Niet teveel last? (afgezien van de bijbehorende spierpijn dan :))

Goed te horen dat je hebt kunnen starten en zelfs in een keurige tijd uitlopen!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Wow, wat een verhalen over Amsterdam (en Rotterdam ;)) zeg. Geweldig. Ik heb echt zin in mijn volgende wedstrijd (Holterberg) nu!

Wat zijn jullie toch altijd een goede inspiratiebron. Ik heb de laatste tijd wat minder motivatie - stress op werk, ik wéét dat lopen helpt, maar naar buiten gaan .... pfff... gewoon enige dat me 'red' is dat ik nog met mijn streak bezig ben - 230 dagen nu - altijd minstens 1 mijl en meestal als ik eenmaal buiten ben wordt dat meer.
Dank jullie wel voor de inspiratieverhalen :)

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• nogeeninlog
Galois schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:29:
@nogeeninlog en hoe gaat het vandaag? Niet teveel last? (afgezien van de bijbehorende spierpijn dan :))
ja, het gaat prima! :D De enkel is natuurlijk niet optimaal, maar voelt net zo aan als gisterochtend voor de marathon. Dus geen terugslag.
Mijn bovenbenen daarentegen... :X Vooral opstaan en een trap aflopen is pijnlijk. Gelukkig is er hier een lift.

• Galois

Galois

1811 - 1832

nogeeninlog schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:57:
[...]

ja, het gaat prima! :D De enkel is natuurlijk niet optimaal, maar voelt net zo aan als gisterochtend voor de marathon. Dus geen terugslag.
Mijn bovenbenen daarentegen... :X Vooral opstaan en een trap aflopen is pijnlijk. Gelukkig is er hier een lift.
Ik loop de trap achterstevoren af... :)

• Niku

Niku

Alagaesii

nogeeninlog schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:17:
Zondagochtend om zes uur ging mijn wekker af. De dag waar ik maanden naar had toegewerkt, was aangebroken. En ik had er totaal geen vertrouwen in.
Het was niet alleen mijn verzwikte enkel. Tijdens de testloop op woensdag kreeg ik na 4,5 km een licht stekende pijn in mijn voet en de volgende dag was er een bloeduitstorting zichtbaar, die er voor de testloop niet was. Bijzonder slecht voor mijn zelfvertrouwen! Ik dacht dat ik het met die testloop definitief had verprutst. Daarbij kwam nog dat ik zaterdag bij een wandeling een blaar had gekregen.
Mijn broer had me geappt dat ze bij km 32 zouden staan om me aan te moedigen, maar ik kon me niet voorstellen dat ik zo ver zou komen. Eerlijk gezegd dacht ik wegens ondraaglijke pijn binnen 5 km uit zou moeten stappen. Dan kon ik hem nog bellen en zeggen dat hij niet hoefde te komen.

Maar goed, ik wilde wel van start gaan, want zolang je meedoet heb je kans. En ik moet zeggen: het moment dat ik het Olympisch Stadion inliep was om niet te vergeten. Om daar te zijn als sporter en niet als toeschouwer was echt geweldig. Net als zoveel anderen heb ik een paar foto's gemaakt. Hier een samengesteld panorama:

[afbeelding]

Die Portugezen hadden een tekst op hun shirt die me wel heel erg raakte:

[afbeelding]

Dat gaf me een goed gevoel, het was de juiste beslissing geweest om van start te gaan, hoe dan ook.

Het was prachtig weer en op een gegeven moment ging ik over de streep. Buiten het stadion stonden er meteen mensen te juichen. Ik probeerde in een redelijk hoog pastempo te lopen en mijn voeten laag te houden om de impact van elke stap te minimaliseren. Het voelde beter dan verwacht, maar de finish was nog ver.
Zo liepen we het Vondelpark in en sommige mensen maakten meteen een plaspauze in de struiken. Een paar honderd meter verderop waren toiletten neergezet, die hadden dus beter bij de ingang kunnen staan.
Het lopen ging nog steeds goed en we passeerden het 5-kilometerpunt. Nou, ik stond tenminste in de statistieken.

Het zal jullie niet verrassen dat ik voor een voorzichtig tempo had gekozen. Ik was gestart vanuit vak D, maar liep zo'n 6:00/km, iets langzamer nog. Dat kon mij op dat moment niets schelen, het enige dat telde was uitlopen. Bij kilometer 8 voelde mijn enkel nog steeds OK en ik begon mijzelf meer kans te geven dan de 1% bij het begin.
Alleen rond kilometer 10 voelde ik ineens drie prikjes in mijn enkel, maar dat had geen gevolgen.

Langs de Amstel vond ik het echt prachtig. Lekker buiten, langs het water en ik kon over een schelpenpad lopen in plaats van over het asfalt. Bij het waterpunt bij kilometer 15 de eerste gel genomen. Dat heb ik steeds op mijn gemak gedaan, ik had geen haast.
Wel merkte ik dat ik sneller was gaan lopen, ik ging anderen voorbij.
Over de brug bij Ouderkerk a/d Amstel begon ik er serieus in te geloven dat het me zou gaan lukken, het ging nog steeds goed.

Zo ging ik ook meer vrijuit lopen en daarmee ging mijn snelheid ook omhoog. Ik haalde de 4u20 hazen in en nog veel meer lopers. Wel kreeg ik wat spierpijn in mijn bovenbenen, dus ik ben in totaal drie keer gestopt om mijn linkerbeen te rekken.
Moe was ik nog lang niet, dus toen ik bij kilometer 32 mijn familie tegenkwam oogde ik nog best fris. Ik had adem genoeg om te roepen en juichen. Want dat ik het zou gaan halen stond eigenlijk wel vast. Zelfs als ik de rest had moeten wandelen, had ik de finish gehaald.

Niet dat ik hoefde te wandelen. Integendeel, mijn snelheid ging nog steeds omhoog en iets voor het Vondelpark haalde ik de 4u10 hazen in. Het was steeds meer opletten voor wandelaars, en in het Vondelpark zag ik zelfs twee mensen zitten/liggen met ambulancemedewerkers om hen heen. Dat waren dus mensen die voorlagen op mij en dus best wel fit moeten zijn geweest.

Sneller dan verwacht liep ik onder een rode driehoek door. De laatste kilometer! Ik zette nog een beetje aan en we liepen het stadion binnen. Fantastisch!
De bocht om en nog even een eindsprintje, gewoon omdat het kon. Niet vergeten om naar de camera te juichen en ik liep over de eindstreep. Missie volbracht!

Officiele eindtijd: 4:06:33
1e HM: 2:08:46
2e HM: 1:57:47

Een marathon lopen is goed voor je humeur, kijk maar naar de voor en na foto's:

[afbeelding][afbeelding]

En een voor en na van mijn enkel, zonder en met pleister:

[afbeelding][afbeelding]

5k 5 km 06:14 min/km 00:31:10
10k 10 km 06:09 min/km 01:01:56
15k 15 km 06:03 min/km 01:32:11
20k 20 km 05:56 min/km 02:01:50
Half 21.1 km 06:20 min/km 02:08:46
25k 25 km 05:54 min/km 02:31:48
30k 30 km 05:52 min/km 03:01:09
35k 35 km 05:43 min/km 03:29:43
40k 40 km 05:12 min/km 03:55:42
Finish 42.195 04:57 min/km 04:06:33

Ik was van tevoren bang om zo moe te zijn dat ik na afloop amper kon lopen, maar omdat ik zo rustig was begonnen, was ik aan de finish eigenlijk helemaal niet moe. Die hele marathon viel daardoor eigenlijk heel erg mee, de voorbereiding vond ik veel zwaarder. Mijn trainingsweken varieerden van 40 tot maximaal 56 kilometer.
Tof om te lezen! Gefeliciteerd!

Ik sta na de halve marathon van Eindhoven even helemaal stil. En nu de euforie is verdwenen, begin ik het ook ontzettend irritant te vinden. Dinsdag na de marathon last van mijn achillespees gekregen, mag van de fysio eigenlijk nog steeds niet veel doen. Zucht. Wil 5 november nog een snelle 10k lopen in een wedstrijd, maar zie het al in het gedrang komen.

Verwijderd

Ik laat het lopen aan mijn broer over, die heeft gisteren zijn eerste marathon gelopen in 3 uur en 42 minuten.

Ik begon twee jaar geleden met hardlopen en na 1 maand zat ik bij de dokter: shinsplints, dit terwijl ik een heel rustig schema van een harloop site gehaald had, speciaal voor absolute beginners om het rustig op te bouwen.

Een paar maanden niet gelopen, ik had nergens meer last van. De eerste dag dat ik opnieuw begon met het beginners schema meteen weer pijn.

Ik heb voor nu maar een roeimachine aangeschaft :(

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Even een vraagje:
Ik ben 38 en sinds anderhalf jaar flink aan het sporten. Ik was lichtelijk te zwaar (105 kilo bij 1.85 met een lichaam dat weinig tot geen sport deed, vet dus). Ik heb het licht gezien en ben sinds 1,5 jaar flink aan het sporten. Ik weeg nu 85 kilo en heb door krachttraining ook wel wat aan spiermassa gewonnen. Effectief ben ik dus heel wat vet kwijt.

Ik heb in de het afgelopen jaar gemiddeld 4x in de week gesport. Fitness (met focus op kracht) en wielrennen. Mijn conditie is goed. Ik fiets zonder problemen 2 uur aan een stuk met gemiddelden ruim boven de 30 km/u. Fysiek ben ik op de fiets echter beperkt, ik kan maximaal 2 uur op een zadel zitten door een chronisch zitvlak probleem (don't ask :X) .

Omdat ik een nieuwe uitdagingen zocht, ben ik ook begonnen met hardlopen. Ik loop 2x in de week in de sportschool 20 minuten (soms interval, soms strak tempo van 11 per uur). 1x in de week loop ik buiten. Qua niveau is het nog niet veel, heb vorige week mijn eerste 10km gelopen in strak een uur. Daar was ik heel trots op, maar ik besef me dat dat op een hardloopforum niet zo indrukwekkend is ;).

Omdat ik het lopen serieus neem en in het verleden wel wat knieklachten heb gehad, heb ik binnenkort een hardloopanalyse om te kijken welke schoenen het meest geschikt zijn. Dat deel heb ik dus geregeld. Maar nu, nu wil ik een nieuwe uitdaging.

Ik heb me inmiddels ingeschreven voor een 10km city trail, maar wil volgend jaar oktober een halve marathon gaan lopen. Echter, ik wil mijn opgebouwde krachttraining niet verwaarlozen en de sportmomenten tot 3x in de week gaan beperken.

Mijn voorstel:
- 2x in de week in de sportschool max 30 minuten hardlopen en 35/40 minuten kracht
- 1x in de week een duurloop op strak tempo, waarbij ik de lengte wekelijks één km opbouw.

Augustus volgend jaar wil ik dan 2 maanden een strak schema volgen waarbij ik kracht verminder naar 1x in de week (proberen om spiermassa in bovenlichaam vast te houden zoveel als mogelijk) en 2x in de week buiten hardlopen.
Mijn vraag: is dit realistisch en verantwoord?

• Storm-Fox
Hoppa! schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 14:19:

Augustus volgend jaar wil ik dan 2 maanden een strak schema volgen waarbij ik kracht verminder naar 1x in de week (proberen om spiermassa in bovenlichaam vast te houden zoveel als mogelijk) en 2x in de week buiten hardlopen.
Mijn vraag: is dit realistisch en verantwoord?
Allereerst congrats dat je zoveel bent afgevallen.
Ik zie niet in waarom je niet nu al kan beginnen met 2x in de week buiten hardlopen en dat afhankelijk
van de klachten kan opbouwen naar langere afstanden.
En wat betreft spiermassa, kun je prima nog vaak fitnessen of crossfitten, als je maar minder zwaar pakt en meer reps doet.
Maar goed, zoals altijd moet je trainen op basis van het doel dat je voor ogen hebt.

Ik ben ongeveer even oud als jij, weeg nu 80kg en had enkele jaren geleden ook last van mijn knieeen.
Maar mijn knieproblemen verdwenen direct nadat ik ben overgegaan naar de Brooks adrenaline gts.

• Hoppa!
Storm-Fox schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:14:
[...]

Allereerst congrats dat je zoveel bent afgevallen.
Ik zie niet in waarom je niet nu al kan beginnen met 2x in de week buiten hardlopen en dat afhankelijk
van de klachten kan opbouwen naar langere afstanden.
En wat betreft spiermassa, kun je prima nog vaak fitnessen of crossfitten, als je maar minder zwaar pakt en meer reps doet.
Maar goed, zoals altijd moet je trainen op basis van het doel dat je voor ogen hebt.

Ik ben ongeveer even oud als jij, weeg nu 80kg en had enkele jaren geleden ook last van mijn knieeen.
Maar mijn knieproblemen verdwenen direct nadat ik ben overgegaan naar de Brooks adrenaline gts.
Thanks. Afvallen is één ding, je levensstijl aanpassen is een tweede. Het eerste is zinloos zonder het tweede.

De reden om nu nog niet naar 2 keer buiten te gaan, is omdat ik vooralsnog wil vasthouden aan 3 sportmomenten in de week. heb in mijn afvalfase 4 tot 5x in de week gesport en dat lukt nu niet meer qua tijd. En bij die 3 sportmomenten wil ik 2x kracht doen. En als ik dan toch in de sportschool ben, wil ik daar ook hardlopen. Ik vraag me zelfs af of het slim is om elke week een km verder te gaan en of je niet af en toe een week rust moet nemen qua duurloop. De vraag is vooral of ik met die 2x loopband en 1x buiten, in een jaar tijd een niveau kan bereiken waarmee ik tijdens een halve marathon niet voor lul loop.... Ik streef toch naar een tijd onder de 2 uur.

Ik ben daarbij bang dat als ik nu al 2x naar buiten ga om te rennen, dat ik dan maar tot 1x kracht in de week kom. En dat doen tot oktober volgend jaar is te lang, kost me te veel spiermassa vrees ik.

Ik loop trouwens op relatief simpele Adidas Duramo 8. Dat is leuk voor een rondje door de wijk, maar na de 10km voelde ik al dat ik die afstand niet vaker op die schoenen moet lopen.

• Storm-Fox
Hoppa! schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:25:
[...]

De vraag is vooral of ik met die 2x loopband en 1x buiten, in een jaar tijd een niveau kan bereiken waarmee ik tijdens een halve marathon niet voor lul loop.... Ik streef toch naar een tijd onder de 2 uur.

Ik ben daarbij bang dat als ik nu al 2x naar buiten ga om te rennen, dat ik dan maar tot 1x kracht in de week kom. En dat doen tot oktober volgend jaar is te lang, kost me te veel spiermassa vrees ik.
Allereerst, dump die Adidas schoenen en ga naar een hardloopwinkel voor echte hardloopschoenen.

Ten tweede kan ik enorm aanraden om je hardloopactiviteiten te gaan tracken middels Runkeeper/Strava.
Zodoende kun je je progressie precies zien en snel inschatten waar jouw verbeterpunten zitten.
Dit door bijvoorbeeld te rennen op je ideale hartslag zodat je 2 uur achter elkaar op een steady tempo
kan hardlopen.

Tip: zoek op markplaats voor een TomTom Runner horloge+hartslagband voor 40 euro.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Hoppa! schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 14:19:
Daar was ik heel trots op, maar ik besef me dat dat op een hardloopforum niet zo indrukwekkend is ;).
[...]

De vraag is vooral of ik met die 2x loopband en 1x buiten, in een jaar tijd een niveau kan bereiken waarmee ik tijdens een halve marathon niet voor lul loop.... Ik streef toch naar een tijd onder de 2 uur.
Geen antwoord op je vraag, maar wil het toch even kwijt... hier in het topic, en volgens mij ook bij hardlopers algemeen, ziet men het niet als "niet indrukwekkend" en "voor lul lopen". Ieder zijn inzet en kwaliteit wordt gewaardeerd (waarschijnlijk omdat iedereen zelf ooit op hetzelfde niveau is begonnen).

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Voor lul lopen doet niemand ;)

Strava

• Bartske
  • Laatst online: 19:41
Gisteren was het dan zover: de marathon van Amsterdam. Ten eerste gefeliciteerd die gisteren met mij de (halve) marathon hebben gelopen, was een mooi evenement!

Om 6:15 ging de wekker. Wat broodjes naar binnen gewerkt en op naar het olympisch stadion. Was daar al redelijk vroeg (8:00, start was om 9:30) dus snel mn nummer opgehaald voor de grote drukte. Daar ook mijn supporters gemeet (zij zouden een metroroute doen om mij op meerdere punten aan te moedigen). Toen op naar het startvak. Ondertussen was het al erg druk geworden en stond er een flinke rij om het stadion in te komen. Gelukkig was ik ruim op tijd voor de start in het startvak en had ik nog tijd zat om goed om me heen te kijken. Wat gaaf om daar als deelnemer tussen te staan! Ongeveer 10 minuten nadat de eerste lopers wegwaren was ik zelf aan de beurt.

Het doel wat ik me van tevoren had gesteld was 4:00 (PR op HM is 1:48). Maar had met mezelf wel afgesproken dat uitlopen het echte doel was, en er wat langer over doen niet erg zou zijn. Zeker door de voorspelde temperaturen en omdat ik altijd aardig opwarm tijdens het lopen was de 4:00 voor mij geen absolute must. De eerste kms gingen heerlijk, veel support om me heen en ook een mooie route door oa het Vondelpark en onder het Rijks door. Wel was het nog gigantisch druk, en zeker bij wat versmallingen moest ik soms wel echt inhouden. Wel had ik na 7km de 4 uur al uit mn hoofd gezet, liep wel op schema (zo rond de 5:40) maar wist wel zeker dat ik verval zou krijgen in de 2e helft aangezien ik nog nooit verder dan 30km gelopen had. Gewoon maar tempo vasthouden en zien waar het schip strand.

Dat schip liep tegen een hobbeltje op bij oudekerk ad amstel (na ongeveer 20km). Had het gevoel dat mn sok dubbel zat en dat er geen bloed meer naar mn tenen liep, deze gingen slapen en begonnen ook pijnlijk te worden. Op 23km een bankje opgezocht en mn schoenen opnieuw aangedaan. Dat was initieel wel weer beter maar de pijn zou later terugkomen helaas.

Mn support zou er weer staan op 26.5km, en tot die tijd ging het qua tempo eigenlijk heel goed. Bijkomstig voordeel was dat ik een kennis van me was tegengekomen tijdens het lopen (hoe toevallig), ik wist wel dat hij ging lopen maar we hadden verder niks afgesproken. Door mijn schoenincident (en hij moest nog een sanitaire stop maken) was ik hem wel weer snel kwijtgeraakt.

Wat velen het saaiste stuk van de Amsterdamse Marathon noemen klopt ook wel, het loopt prima daar (qua weg) maar er is niks te zien en ook geen supporters. Dat was wel echt bikkelen en had mezelf voorgehouden om iig tot 30km mn tempo van 5:40 vol te houden. Dat lukte, maar ik merkte dat de pijn in mn voeten en de vermoeidheid nu toch de overhand begonnen te krijgen. Heb vanaf dat moment bij elke verzorgingspost ongeveer 500m gewandeld, om mn hartslag weer wat naar beneden te krijgen en ook om goed te kunnen drinken. Ik merkte dat het wel echt gigantisch veel moeite kost om dan weer te gaan hardlopen, je lichaam geeft aan alles aan dat het niet meer verder wil.

Bij km 35 weer hetzelfde riedeltje bij de post, weer een stuk gelopen en toen daarna kwam ik die kennis opeens weer tegen! Hij had het ook behoorlijk zwaar (last van zn knie) en besloten hem samen uit te lopen. Tijd maakte ons op dat moment niet veel meer uit. Support was er nog bij km 36.5 en toen werd het echt aftellen naar de finish. De laatste kms waren ongelooflijk zwaar, tempo lag ondertussen boven de 6:00. Voordeel was dat als ik om me heen keek iedereen er zo bij liep, allemaal vertrokken gezichtjes die niet hard meer gingen. Dat is natuurlijk ook logisch na zo'n afstand.

Nog 1 verzorgingspost rond 38km (geloof ik), daar weer gewandeld en toen weer opgejut door het publiek (scheelt dat je naam op je nummer staat), echt top dat random mensen je zo aan staan te moedigen. Er leek geen einde aan te komen, maar daar was toch het stadion! Het moment waar ik de laatste 18km zo hard naartoe geleefd had was eindelijk daar. Erg veel kreeg ik er niet meer van mee, nog een high 5 met mn loopmaat toen we over de finish kwamen. Blij was ik op dat moment niet, alles deed pijn en probeerde nog zoveel mogelijk te wandelen (had het gevoel dat alles zou verkrampen als ik ging zitten. Ik liep er ook bij alsof ik 15 bier achter mn kiezen had, het was meer waggelen dan wandelen. Medaille opgehaald en flink bijgedronken, Nadat ik weer was bijgekomen kon ik er wel van genieten. Eindtijd 4:15:23, erg blij mee ondanks dat het flink onder mn initiele doel is!

Wat was het zwaar, maar ben toch erg voldaan. Vandaag erg veel spierpijn en nog last van mn voeten (5 blaren uiteindelijk). Nu lekker herstellen en op naar de volgende uitdaging (voorlopig geen marathon meer iig ;) ).

Strava or it didnt happen: https://www.strava.com/activities/1231347148

• Hoppa!
Storm-Fox schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:36:
[...]

Allereerst, dump die Adidas schoenen en ga naar een hardloopwinkel voor echte hardloopschoenen.

Ten tweede kan ik enorm aanraden om je hardloopactiviteiten te gaan tracken middels Runkeeper/Strava.
Zodoende kun je je progressie precies zien en snel inschatten waar jouw verbeterpunten zitten.
Dit door bijvoorbeeld te rennen op je ideale hartslag zodat je 2 uur achter elkaar op een steady tempo
kan hardlopen.

Tip: zoek op markplaats voor een TomTom Runner horloge+hartslagband voor 40 euro.
Ik train al met een Vivoactive HR, die gekoppeld is met Strava. Daarom weet ik dat ik mijn 10km rondje redelijk constant heb gelopen op 10km/u. Start ietsje langzamer, op het einde iets harder. Waarbij ik lang rond de 152bpm heb gelopen en eindigde tegen de 180bpm. Dat had te maken met wat machtsvertoon in de laatste km ;)

Volgens mij is mijn hartslag over 10km nog wat te hoog, maar goed, ik ben dan ook net begonnen.

En die Adidas gaan er woensdag uit. :w o

En iedereen bedankt met het reageren op het 'voor lul lopen'. Ik bedoel daar mee te zeggen dat ik in elk geval niet stukken op wandeltempo wil doen. Hardlopen is hardlopen. Althans, zo denk ik er over.

• Drawer
  • Niet online
Hoppa! schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 16:17:
[...]

Ik train al met een Vivoactive HR, die gekoppeld is met Strava. Daarom weet ik dat ik mijn 10km rondje redelijk constant heb gelopen op 10km/u. Start ietsje langzamer, op het einde iets harder. Waarbij ik lang rond de 152bpm heb gelopen en eindigde tegen de 180bpm. Dat had te maken met wat machtsvertoon in de laatste km ;)

Volgens mij is mijn hartslag over 10km nog wat te hoog, maar goed, ik ben dan ook net begonnen.

En die Adidas gaan er woensdag uit. :w o

En iedereen bedankt met het reageren op het 'voor lul lopen'. Ik bedoel daar mee te zeggen dat ik in elk geval niet stukken op wandeltempo wil doen. Hardlopen is hardlopen. Althans, zo denk ik er over.
Wandelen is in ieder geval nog geen stoppen. ;)
En om te stoppen moet je in ieder geval ooit gestart zijn. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Drawer op 16-10-2017 16:19 ]

• Bartske
  • Laatst online: 19:41
[...]

Thanks. Afvallen is één ding, je levensstijl aanpassen is een tweede. Het eerste is zinloos zonder het tweede.

De reden om nu nog niet naar 2 keer buiten te gaan, is omdat ik vooralsnog wil vasthouden aan 3 sportmomenten in de week. heb in mijn afvalfase 4 tot 5x in de week gesport en dat lukt nu niet meer qua tijd. En bij die 3 sportmomenten wil ik 2x kracht doen. En als ik dan toch in de sportschool ben, wil ik daar ook hardlopen. Ik vraag me zelfs af of het slim is om elke week een km verder te gaan en of je niet af en toe een week rust moet nemen qua duurloop. De vraag is vooral of ik met die 2x loopband en 1x buiten, in een jaar tijd een niveau kan bereiken waarmee ik tijdens een halve marathon niet voor lul loop.... Ik streef toch naar een tijd onder de 2 uur.

Ik loop trouwens op relatief simpele Adidas Duramo 8. Dat is leuk voor een rondje door de wijk, maar na de 10km voelde ik al dat ik die afstand niet vaker op die schoenen moet lopen.
Wil hier toch ook nog even op reageren. Halve marathon uitlopen is hoe dan ook een sportieve prestatie, of je het nou in 1:30 of 2:30 doet. Voor lul lopen doet niemand, en de langzamere lopers kunnen juist rekenen op extra aanmoediging is mijn ervaring! Adiddas Duramo ben ik ook op begonnen, zelfs nog een 10 mijl op gelopen maar ik zou zeker aanraden om 'echte' schoenen te laten aanmeten.

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:22
Hoppa! schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 16:17:
[...]
Daar denken zelfs de sterkste trailrunners anders over :+

Ik ben geen coach, maar met een jaar te gaan zou je prima verantwoord moeten kunnen trainen voor de halve. Zoek ergens een beginnersschema en ga rustig je spieren, pezen en botten uitharden. Zo een drie, vier maanden voor de halve zou ik dan een specifiek schema voor de halve gaan opzoeken. Genoeg mensen die je hier bij kunnen helpen. Buiten lopen is wel anders dan op de loopband, dus inderdaad een goed idee om dan langzaam maar zeker meer buiten te gaan lopen, wat ook geen straf is in de (na)zomer!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:20
Zo, ik ben ook weer thuis.

Het begon allemaal met het wat rond neuzen op het internet. Daar kwam ik de BORT 2017 tegen.
Ik heb mij daar samen met mijn zoon voor opgegeven, ik de 6KM, mijn zoon de 12KM.

Al snel heb ik er een weekendje weg van gemaakt dus dit weekend op Texel de Beach obstacle run Texel gelopen.

Speciaal hiervoor (en voor de toekomst) had ik de Salomon speedcross 4 gekocht want ik wilde dit absoluut niet op mijn normale hardloopschoenen doen.

Afgelopen zaterdag samen met mijn zoon lekker optijd naar De Koog gegaan en daar ons startbandje opgehaald. Eerst mijn zoon voor de 12KM en toen ik voor de 6KM echter stond ik blijkbaar ook voor de 12KM ingeschreven. Heel even twijfelde ik en toen heb ik besloten mijn mond te houden want ik had al een paar keer getwijfeld om mijn inschrijving aan te laten passen.

Dus beide met ons blauwe bandje en t-shirt lekker een beetje rondlopen en kijken hoe de start ging om 14:00. Wij zouden pas rond 15:20 aan de beurt zijn.

De tweede start zijn we eens gaan bekijken naast de eerste hindernis, een houten muur en zagen meteen dat het hier opstroopte. Heel veel mensen kwamen er niet in een keer overheen.
We zagen dat er een paar via de schuine steunbalk heel snel overheen gaan dus die hebben we meteen maar even goed opgeslagen :)

Om 15:!0 gingen we klaar staan want we zouden met de volgende startwave meedoen. We keken achterom en zagen niemand meer dus zijn we gewoon brutaal bij de startwave van 15:10 gaan staan en dat deden er blijkbaar meer. Achteraf bleken er best veel mensen niet mee te hebben gekunt met de boot vanaf Den Helder omdat deze vol was.

Eerst een warming up gedaan en het aftellen begon. NA het startsein gingen mijn zoon en ik meteen naar de zijkant van de muur en waren we binnen 20 seconden aan de andere kant. We waren zowaar nummers 5 en 6 wat ond verbaasde.

Omdat mijn conditie nog niet op pijl was en het absoluut niet om tijd ging gingen we samen rustig aan de duin op richting het strand. Mijn zoon zou bij mij blijven om mij mentaal te ondersteunen.

Eenmaal op het strand richting de volgende obstacle, een net vlak boven de grond. Deze was zo genomen en rennend naar een soort van schuine wand met palen overdwars, daarna een touw om overheen te kruipen en een schiune wand naar beneden. Echter hier stond het nog vol van zo ongeveer twee startwaves omdat er maar twee tegelijk konden en die deden er een paar minuten over per stuk.
Hier zijn we maar omheen gelopen.

We liepen al een tijdje richting het noorder en nu sloegen we af naar rechts over de duinen.
Hier nog wat muurtjes en strobalen genomen en verder afdalend door het bos heen.

Nu begon ik het toch best moelijk te krijgen, het zand was loodzwaar en de duinen op en neer vond ik niet zo heel fijn. Ik begon last te krijgen van het weinige trainen de laatste maanden.
Maar het ging niet om een tijd maar om de ervaring dus gewoon effe wandelen en weer door, nog 10KM te gaan!

Nu gingen we weer terug de duin over nadat we een stukje richting het zuiden waren gegaan en kruiste we een obstacle (buis waar je doorheen moest kruipen) en liepen we er over heen. Linksaf weer naar het zuiden maar nu over het harde zand van de vloedlijn maar helaas wel tegen de wind in en die was best stevig.

Zo af en toe wat muurtjes en klimpartijen en een heuse glijbaan. Toen ik biven stond kreeg ik het best benauwd, ik heb hoogtevrees. Niet nagedacht en meteen naar beneden gegleden. Door het koude water deed ik mijn mond open en heb ik naar mijn idee het halve bad met zeewater binnen kregen :)
Na wat hoesten en proesten liep er nog wat water in mijn ogen dus dat ging ook lekker prikken, leuk joh :)

Weer verder tegen de wind in de volgende paar obstacles genomen. Tussendoor redelijk wat gewandeld want het was echt zwaar.Uiteindelijk kwamen we bij de eerste drankpost en hier heb ik lekker de tijd genomen om even mijn hartslag naar beneden te krijgen en mijn benen wat rust te gunnen. Man wat was dit al zwaar en we waren pas rond de 4KM.
Net na de drankpost kwam de splitsing tussen de 6KM en de 12KM route. Heel even getwijfeld maar ik ben mooi rechtsaf geslagen en de 12KM route gaan volgen.

Mijn zoon moest af en toe op mij wachten en liet mij bij elke obstacle voor gaan zodat ik wat voorsprong had en hij er ook af en toe wat tempo in kon gooien. Soms liep hij door en kwam hij weer terug. Hij heeft dan ook ongeveer een kilometer meer gelopen dan ik :)

Na weer wat duin gingen we weer het strand op en het zelfde verhaal herhaalde zich, obstacles, mul zand en harde wind tegen.

Aan gekomen bij paal 17 (gestart bij paal 20 om hoog naar paal 21) Kwam het grote luchtkussen. Dit was blijkbaar het zlefde springkussen als bij de Mudmasters (dit stuk was afgeplakt) en hier hebben we ongeveer een half uur moeten wachten. Zeiknat in de schaduw en koude wind dus dat was niet fijn.

Er waren twee hoogtes waar je vanaf kon maar ik besloot de hoogste te nemen zoals bijna iedereen. Heel af en toe ging er iemand terug een verdieping lager en sommigen gingen niet eens naar de hoogste verdieping.
Ik besloot, ondanks mijn hoogtevrees, toch de hoogste te nemen en eenmaal aan de beurt scheet ik zeven kleuren. Weer niet nadenken en gewoon springen. Ik kwam alleen niet helemaal goed terecht en had meteen last van linker enkel. Die had ik drie weken geleden verzwikt en was nog wat gevoelig.
Gelukkig was dit na een kleine 50 meter hardlopen alweer weg.

Meteen hierna was er een drankpost welke naar mijn idee beter ietsje eerder neergezet kunnen worden bij het springkussen maar het was nou eenmaal zo.

Linksaf de duinen weer over en op naar de volgende obstacle.
Dit was een balk waar je met een schild overheen moest. Hier stond de brandweer en probeerdje je van de balk af te spuiten.
Helaas had ik het al steenkoud en werd ik nog natter dan ik al was. Dus na de balk meteen het gas er op om weer een beetje warm te worden.

Crossend door de duinen en over de zoveelste duincamping (met support af en toe) het bos in. Hier ook op en neer door het landschap wat toch heel pittig was. Mijn zoon was ondertussen doorgelopen na goed overleg, ik zou het wel halen al moest ik kruipen.

Het bos uit even verhard over de stoep in Den Koog en daarna linksaf een woonwijk in. Beetje vreemd maar achteraf logisch. Over een grasveld heen kom ik aan bij een sloot. Ook hier een rij wachtende mensen.

Al snel zag ik wat de bedoeling was, Rennen over wat houten platen met piepschuim aan de onderkant drijvend in een vieze baggersloot. Zo af en toe schoven de platen een beetje door omdat deze niet goed vast zaten aan het touw.
Af en toe viel er iemand en legde de platen goed of sporong er zelf soms iemand in om dit te doen.
Toen ik aan de beurt was ging ik bij de eerste al bijna op mijn plaat en bij de tweede koos ik er voor om er in te springen zodat ik niet kopje onder ging. Met mijn 1.92m stond ik toch al tot mijn oksels in het water en tot mijn knieen in de zwarte drek. Platen effe goedgelegd voor wat plaatstelijke dames (deze hadden dus deze platen vastgemaakt aan het touw met ty-wraps) en snel het koude water uit.

Daarna weer terug over de stoep het bos weer in en dat bleek maar een klein stuje bos te zijn.
De bordjes gaven aan links af wat dus weer terug was richting de drankpost. Dat viel effe tegen want ik begon echt moe te worden en hoopte richting de finisch te gaan. Nu ging ik juist weer de andere kant op.
We gingen dus nog een duincamping over waar na een tijdje we gelukkig rechtsaf gingen de duin over. Hier stond nog een grote container met modder maar iedereen liep deze voorbij, ik dus ook. Ik had er echt de kracht niet meer voor, ik had al genoeg modder gezien.

De duin op lopend haalde ik zowaar iemand in die ook niet meer rennend omhoog kwam. Eenmaal de duin over was er nog een glijbaan waar je met een zwemband naar beneden kon. Dus beneden de band ophalen en weer die verrekte duin omhoog klimmen.
Eenmaal beneden eindelijk rechtsaf naar het noorden en wind mee.

Na nog een aantal muurtjes en andere obstacles moest ik omhoog de duin op voor het laatste stuk maar ik kon bijna niet meer naar boven. Ik mij aan een leuning van een hek omhoog getrokken.
Het laatste stuk ging door de duinen met af en toe een klimmetje waar ik kramp begon te krijgen in mijn rechterkuit.
Ik ben maar effe gestopt om te rekken toen ik in mijn ooghoek iemand zag staan met een medaille om. Die was dus gefinisched en wachte om iemand anders. Dit gaf weer wat energie en ik perste er nog wat kracht uit.
Rennend langs een douchehok zag ik mijn dochter en vrouw staan die mij nog effe aanmoedigde.
Ik rende naar beneden naar de finisch waar nog een obstacle was maar ik kon er niet meer op klimmen omdat ik in beide kuiten nu echt kramp had.
De dame met de medaillie kwam maar naar mij toe en hielp mij nog even over de stelling heen waarin de obstacle gebouwd was.

Ik had het zowaar gedaan, de 12KM uitgelopen.

Toen dacht ik nooit meer en nu heb ik alweer zin in volgend jaar :)

Een strava or it did not happen:

https://www.strava.com/activities/1230034703

• nogeeninlog
[...]

Ik vraag me zelfs af of het slim is om elke week een km verder te gaan en of je niet af en toe een week rust moet nemen qua duurloop.
Voor een ongetrainde loper vind ik elke week een kilometer erbij best veel. Zeker als je knieproblemen hebt gehad raad ik je aan voorzichtig te zijn. aan de andere kant moet je lagere gewicht ook verschil maken.
Als je je lichaam heel houdt dan moet dat in een jaar echt wel lukken.
Vorig jaar heb ik mijn eerste halve marathon gelopen in 1:48, met zo'n 3 trainingsmomenten per week. Ik ben 1m86 en woog toen zo'n 83/84 kilo. Het is natuurlijk wel zo dat ik al jaren aan hardlopen heb gedaan.

Het belangrijkste is dat je je belastbaarheid vergroot zonder geblesseerd te raken.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@tlpeter leuk verhaal! Toch gaaf dat je de 12 KM uit heb gelopen
----------

Ik zag overigens van mijn run dat er wat foto's op Facebook stonden, het verbaasde mij dat ik er nog op stond daar ik echt geen fotograaf zag op dit punt :P Stelt niet zo veel voor maar het kan slechter denk ik dan maar :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UVAs95DVOHAWOIB0IFnPkbkZ/full.jpg

Strava

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:20
vhal schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 19:26:
----------

Ik zag overigens van mijn run dat er wat foto's op Facebook stonden, het verbaasde mij dat ik er nog op stond daar ik echt geen fotograaf zag op dit punt :P Stelt niet zo veel voor maar het kan slechter denk ik dan maar :+

[afbeelding]
Ik had de night run ook willen lopen maar de datum kwam niet uit :)

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

vhal schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 19:26:
----------

[afbeelding]
Wees blij dat ze niet vol van voren inflitsten, dan was je stekenachtblind geweest ;)
Gaaf shirt zeg!

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• sp4gs
  • Laatst online: 14:52
Eindelijk weer een beetje bijgekomen van de Halve van Amsterdam. Benen werken vandaag niet echt mee...

Ik ben op een vrij laat moment meegevraagd en na nog langer wikken en wegen toch de aanbieding aangenomen. Ik had zelf nog de dam tot dam in m'n achterhoofd en die ging best lekker. Vorig jaar nog de halve van Egmond en halve van Haarlem volbracht, dus het zit wel in de benen. Het weer een beetje in de gaten gehouden en besloten om niet voor een PR te gaan maar proberen om ongeveer 1:50 aan te houden.

Ik dacht slim te zijn en met de metro naar het Olympisch stadion te gaan. Blijkbaar was ik niet de enige slimmert, want ik zag meerdere mensen in hardloopschoenen die waarschijnlijk niet een gezellig dagje Centrum gaan doen. Eenmaal aangekomen op metro station Amstelveenseweg was het al dringen om het station uit te komen. Daarna is het nooit rustiger geworden.

Vrienden opgezocht, startnummer gekregen, opgespeld en door dat we allemaal een ander startvak hadden... Een beetje jammer, maar ieder loopt toch z'n eigen tempo dus veel maakte het niet uit. Ik probeerde zo ver mogelijk naar voren te gaan om zo een betere positie in het veld te krijgen. Veel heeft het niet uitgemaakt. De start was behoorlijk dringen, ik had het gevoel alsof we in een trechter terecht waren gekomen. Na het startschot was het nog vrij druk en dringen om een goede positie te krijgen. Het was niet echt een lekkere start, veel uitwijken, inhouden, gas erop om mensen te passeren, vloeken op langzame lopers die stug links blijven lopen... Ik vond de dam tot dam vrij druk, maar dit is een graadje erger! Ik heb maar een paar momenten gehad dat ik een beetje los kon komen en de ruimte had om mijn eigen tempo aan te houden.

Ik had tot aan de 10k geen probleem om de eerste paar slome kilometers goed te maken. Ik had ook de pacers van 1:50 in het oog die eerder van start waren gegaan. Na 10km merkte ik dat de warmte mij parten begon te spelen. Al het inhouden en bijhouden vreet ook energie. Dan maar even kijken hoe de volgende 5k gaan om dan eventueel wat plannen bij te stellen. Doordat het parcours best krap was, vond ik het lastig om steeds maar mensen voorbij te gaan. Ik had dit wel wat beter verwacht gezien de hoeveelheid afgezette wegen. Toch door buffelen om een mooie tijd neer te zetten!

5k later was het zwaar afzien. Ik had het idee dat ik maar niet afkoelde, benen voelden zwaar aan en had dorst. Bij de drankpost de tijd genomen om goed te drinken (twee bekertjes gepakt), gelletje meegepakt, banaan erbij en dan ook nog de spons. Zo veel heb ik tijdens een wedstrijd nog nooit gepakt en heb daardoor ook het tempo laten zakken. Ik merkte heel erg aan mijn lichaam dat het niet optimaal was en wilde niet helemaal kapot gaan. Daarvoor was het niet de juiste plek en tijd. Even mentaal een knopje om, om de tijd bij te stellen en doorlopen.

Mijn vorige ervaringen van een halve marathon lopen was dat ik op 17k mentaal kapot was. Ik wilde beide keren precies op 17k uitstappen, stoppen, afhaken... Nu was het voor het eerst dat ik daar niet aan dacht. Toch weer mentaal sterker geworden! Ondanks dit overwinningspuntje was mijn lichaam echt op en de laatste 2 kilometers waren ontzettend zwaar. Het tempo ging nog meer omlaag en ik moest mezelf scherp houden om toch door te blijven lopen ondanks de zere benen. Finishen in het Olympisch stadion, dat was mijn doel. Genieten van het moment dat je het stadion inloopt. Tot nog toe had ik weinig meegekregen van het parcours omdat ik zo gefocust was op de mensen voor me en achter me.

De finish was erg mooi, aardig wat mensen nog op de tribunes, mooi zonnetje en de laatste meters! Met een grote glimlach op m'n gezicht kom ik over de finish. Vervolgens ben ik even in het gras gaan zitten om het stadion en de sfeer in me op te nemen. Ik bleek zo lang te genieten dat ik mijn vrienden gemist heb die al uit het stadion waren gegaan! Ik dacht ze even op te gaan zoeken, maar dat ging helaas niet. Druk dat het was om uit het stadion te komen! Eenmaal uit het stadion stonden er nog veel mensen te wachten op een drankje en een banaantje. Dit zorgde voor de nodige oponthoudt.

Mijn eindtijd was uiteindelijk 1:54:10. Ondanks dat het langzamer was dan gepland, ben ik zeer tevreden. Ik heb veel mentaal moeten schakelen om gemotiveerd te blijven. Heb weer een hoop geleerd tijdens de loop, over de omstandigheden, over mijn lichaam en dat was heel waardevol. Ik hoef in ieder geval niet meer de halve van Amsterdam te doen, ik vond het geheel niet top geregeld en vooral het krappe parcours was iets dat flink wat beter kon. Ook de hoeveelheid mensen die het nodig vonden om links langzaam hard te lopen of zelfs volledig gaan lopen was vrij hoog. Wellicht had het te maken met het startvak waar ik inzat (geel), wellicht zaten er een aantal lopers tussen die de hardlopers etiquette niet kenden. Ik hoorde dat er ook een aantal mensen gevallen waren vanwege het inhalen. Maar goed, nu weer even bijkomen en 5 November weer naar Twiske gaan voor loop nr 2 dit seizoen!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-12 22:31

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Zo, gisteren de Strava app geupdate en zie dat nu dat die ook een niet-chronologische feed heeft geïntroduceerd, dit is ook zo op de website die er ook slechter uit ziet na een website update (IMHO). En natuurlijk geen optie om deze weer terug te kunnen zetten.

Ik heb maar een waardering voor de app gemaakt (doe dat eigenlijk zelden), 3 sterren met de opmerking dat de chronologische weergave terug moet komen, of de mogelijkheid dit via een instelling te kunnen krijgen. En op de Facebookpost heb ik het zelfde gemeld.

Daar zijn best veel reacties te zien van ontevreden mensen met deze nieuwe feed.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-12 23:39
acidd91 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 15:22:
[...]

Op wat voor schema ga jij weg voor 3u19? Negatieve split? Of juist ietwat sneller dan nodig en dan hopen op weinig verval? Loop zondag mijn eerste marathon, ben nog even aan het twijfelen over de tactiek.
Beetje late reactie - maar als nog; ik ben weggegaan op 4:40min/km en dan ging niet slecht.
Totdat ik van de Amstel afdraaide toen ging het minder.
Zeker op Van der Madeweg kreeg ik het flink zwaar, ik verwacht vanwege de toenemende warmte.
In de stad zelf is het sowieso warmer dan langs de Amstel.
Kon netjes tijdig mijn gelletjes wegwerken en heb goed gedronken dus de man met de hamer kan het niet geweest zijn.
Echter de laatste kilometers waren enorm zwaar en was het tempo ver te zoeken.
Uiteindelijk in 3:22:27 binnen - toch 10min van mijn PR afgesnoept.

edit:
Jij in 3:38 - erg goed voor een eerste! Gefeliciteerd!

[ Voor 3% gewijzigd door Packardhell op 17-10-2017 07:54 ]