Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 109 Laatste
Acties:
  • 514.801 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ho0f schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:38:
Zit deze maand op 360, komen er vanavond nog ongeveer 15 bij, dus zou dan 375 in augustus worden *O*

Ik loop ook liever als het fris/koud is, dat vind ik ook het nadeel van een marathon in de herfst, dan moet je in de zomer aan de bak. Bij voorjaarsmarathons kan je in de winter trainen, dat gaat me toch een stuk makkelijker af. Vanavond weer een stevige interval, dat gaat weer afzien worden met dit weer :'(
Het is juist een voordeel van een najaarsmarathon! Je traint in het licht (= enorme motivatiebooster), je hebt meer energie, het is vaker droog, je kunt lekker tannen tijdens het lopen en het zijn over het algemeen iets zwaardere omstandigheden dan tijdens je marathon uiteindelijk!

Mooi maandtotaal trouwens! Ik kom na vanavond op 330km denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickedm3n
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-08 14:55

wickedm3n

Always having fun!

Goed bezig allemaal! wat een km's zeg!
ik heb dus sinds 09-08 een Garmin Forerunner 25 en heb sindsdien ook 52 totaal km gemaakt..
ik zet hem wel alleen met tempo's aan dus inloop km's reken ik niet mee(ik weet niet of iedereen hier dat wel doet). en doe ook eigenlijk tot nu toe redelijk kort werk als ik mijn trainingen vergelijk met vele van hier.
Aankomende zaterdag wil ik mijn eerste 5km wedstrijd sinds jaren weer lopen(ik heb altijd baanatletiek sprint gedaan). Hiermee kan ik mooi kijken waar ik sta op dit moment want mijn eerste doel is 20min op de 5km, daarna zien we wel weer verder wat voor doel ik mezelf ga voornemen. :+

Hier een training van gister:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vDktQGd.png?1

Dit was bij ons op de trimbaan die 1200m zou moeten zijn.. 8)7
na een vol rondje kom ik erachter dat hij ongeveer 1140m is :+ er zal vast wat afwijking in mijn GPS zitten maar met een baan training was dat maar 2m op 400m 8)

de training was volgens de bordjes die er stonden 10x400m hard met 200m dribbel rust.
zoals je ziet zijn de 400m iets korter :P

Voor de mensen die op hartslag trainen heb ik wel een vraag.
ik ben 28 jaar 1,86m en 67kg. en moet met z'n training aardig bikkelen voor dit tempo en vind mijn hartslag hoog.. gemiddeld was deze 181.
tijdens de 400m zaten de pieken telkens rond de 185+ en de laatste zat ik zelfs op 195 als piek.
na deze 400m zakt de hartslag ongeveer 10 slagen t.o.v. de piek voordat we weer moesten lopen.
ik moet zeggen dat ik wel merk dat ik het "zwaar" heb maar eerlijk gezegd kan ik me ook nooit echt in houden. maar na de training hijg je even uit en voel ik me eigenlijk weer top fit 8)
2 weken terug bij een duurloopje van 4km in 4:15min/km zat ik met een gemiddelde hartslag van 180.
dus mijn vraag is zijn dit normale hartslagen en is dit goed om te trainen?

toen ik nog sprintte liep ik een 400m altijd onder de 50sec dus bijna 2x zo snel.. maar dat hoefde maar 2x op een hele dag 8) toen liep helaas nooit met een HS meter.

alvast bedankt voor de info:)

In progress: VW kever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
wickedm3n schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 19:23:
Goed bezig allemaal! wat een km's zeg!
ik heb dus sinds 09-08 een Garmin Forerunner 25 en heb sindsdien ook 52 totaal km gemaakt..
ik zet hem wel alleen met tempo's aan dus inloop km's reken ik niet mee(ik weet niet of iedereen hier dat wel doet).
Ik zet hem aan zodra ik begin met lopen en als ik het niet vergeet begin ik een ronder na mijn warmup. Al mijn trainingen staan in Endomondo en die pakt ook automatisch de beste tussen afstanden. Doe ik een 5 km met inloop en uitloop hoef ik dus niks te doen.

Ik heb mij doel ook gehaald deze maand, al was het wel nodig dat de maand 31 dagen heeft. Ik wilde 200 km lopen deze maand en dat zijn 3 kilometer en 100 meter meer geworden, daar heb 21 uur en 37 minuten over gedaan. Gemiddeld niet heel snel met 6 minuten en 20 seconden per km. Snelste 5km met een pace van 4 minuten en 45 seconden per km en als langzaamste 16,87 km met een pace 7 minuten 10 seconden per km.

24 rondjes gelopen en het is me gelukt niet 2 keer hetzelfde stuk te lopen (op een paar keer heen en terug op het strand na).

Ik vond het al heel knap van mezelf 200km te lopen maar er zijn er hier die nog even wat meer doen, erg veel respect voor.

Heb omdat ik het verdiend had (en het nodig was) nieuwe shirts en schoenen gekocht.
Schoenen tegen het advies van de hardloopwinkel in, ik wilde de opvolger van mijn oude schoen halen (niet heel blij mee, altijd mijn tenen in de knoop, maar wel blessure vrij 1000km op gelopen) en Nikes passen maar ze hadden helemaal geen maat 14 meer.

Nike raadde hij ook echt af voor mij (ik overproneer zeer sterk). Bij het shirtjes kopen even het schoenen overschot rek gekeken en daar lagen de Nikes waar ik over gelezen had in mijn maat en in de aanbieding. Heb ze lekker eigenwijs toch meegenomen en kijk wel even hoe het gaat, ze zitten in ieder geval stukken beter dan mijn oude brooks. Mocht het toch niet ideaal zijn dan promoveer ik ze tot strand schoenen voor de winter. Zal sowieso de brooks halen als ze weer binnen zijn.

Eind september een run van 10km, doel is om die onder de 49 minuten te lopen. Moet daarvoor nog wel even bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:22

Rudedadude

Maybe we were born to run

Mooie aantallen kilometers allemaal! Ik heb deze maand ook een record gevestigd, ik ben op 252 kilometer uitgekomen. Tot nu toe heel dit jaar al boven de 200km per maand, in totaal nu net onder de 1800km dit jaar.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:09
Ook maar wat eiwitvoer besteld :-)
Wel bij Body & Fit, ondanks de oude berichten. Fijne van die shop vind ik de reviews die gebruikers geven en dat zijn er heel veel. Zodoende krijg je al een gevoel bij het artikel en de smaak.
Eiwitshake (mix pakket om lekkere smaak te leren kennen) en eiwitrepen besteld, samen met wat klein spul.

Handig voor de StrongManRun (21K met hindernissen) van aanstaande zondag. Meer mensen die daar mee doen?

Meeste KM ooit gelopen door mij is 14.

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik doe dit jaar niet mee, drie weken daarna m'n eerste marathon, het zou zonde zijn als ik me onbenullig verstap of zo. Vorig jaar was ik geblesseerd, twee jaar terug wel meegedaan. Prima evenement, het is alleen wel massaal, dus: zorg dat je vooraan staat, of accepteer dat er hindernissen zijn waar je moet wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
wickedm3n schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 19:23:
Voor de mensen die op hartslag trainen heb ik wel een vraag.
ik ben 28 jaar 1,86m en 67kg. en moet met z'n training aardig bikkelen voor dit tempo en vind mijn hartslag hoog.. gemiddeld was deze 181.
tijdens de 400m zaten de pieken telkens rond de 185+ en de laatste zat ik zelfs op 195 als piek.
na deze 400m zakt de hartslag ongeveer 10 slagen t.o.v. de piek voordat we weer moesten lopen.
ik moet zeggen dat ik wel merk dat ik het "zwaar" heb maar eerlijk gezegd kan ik me ook nooit echt in houden. maar na de training hijg je even uit en voel ik me eigenlijk weer top fit 8)
2 weken terug bij een duurloopje van 4km in 4:15min/km zat ik met een gemiddelde hartslag van 180.
dus mijn vraag is zijn dit normale hartslagen en is dit goed om te trainen?

toen ik nog sprintte liep ik een 400m altijd onder de 50sec dus bijna 2x zo snel.. maar dat hoefde maar 2x op een hele dag 8) toen liep helaas nooit met een HS meter.

alvast bedankt voor de info:)
Hartslagwaardes klinken niet onlogisch - maar dat komt omdat er geen "logische" hartslag is, het verschilt sterk per persoon. :+

Als je 195 kunt pieken tijdens een 400m interval dan is dat naar alle waarschijnlijkheid niet je max. Die zal wel boven de 200 liggen, afhankelijk van je getraindheid op dit moment (waarbij geldt: meer getraind is lastiger om je max. te halen - slecht getrainde mensen komen vrij makkelijk tot hun max).

Als je zaterdag je 5km flink hard loopt en dan ook de laatste km nog eens all-out gaat dan heb je waarschijnlijk een redelijk goed beeld van je max hartslag.

• MrAcid
  • Niet online
Roodey schreef op donderdag 01 september 2016 @ 08:34:
Wel bij Body & Fit, ondanks de oude berichten. Fijne van die shop vind ik de reviews die gebruikers geven en dat zijn er heel veel.
Het zijn er heel veel - maar het zijn nou niet bepaald 'reviews' dus daar was ik juist een beetje huiverig om. Het zou ook kunnen dat daar een stagair dagelijks een target heeft om 100 reviews te schrijven voor hun eigen producten. ;)

Overigens had ik eergisteren de smaak "Chocolate Brownie" als shake van hun. Fucking smerig. :D Dat belooft niet veel goeds voor alle andere smaken die erin zitten. Doe mij maar gewoon vanille.

• Roodey
MrAcid schreef op donderdag 01 september 2016 @ 08:54:
[...]

Het zijn er heel veel - maar het zijn nou niet bepaald 'reviews' dus daar was ik juist een beetje huiverig om. Het zou ook kunnen dat daar een stagair dagelijks een target heeft om 100 reviews te schrijven voor hun eigen producten. ;)

Overigens had ik eergisteren de smaak "Chocolate Brownie" als shake van hun. Fucking smerig. :D Dat belooft niet veel goeds voor alle andere smaken die erin zitten. Doe mij maar gewoon vanille.
Ik ga het meemaken haha. Uiteindelijk blijft het een kwestie van smaak, maar op deze manier hoop ik een shake te vinden die ik lekker vind. Daarna kan ik dan een grotere verpakking bestellen van de lekkere smaak.

@Arie- Ik heb geen streeftijd, omdat die wachttijd er is. Dan zou ik me alleen maar opvreten als ik ergens sta te wachten. We starten met z'n 3-en en gaan ook met 3-en over de finish.*

Kun je zo'n run doen met je sporthorloge (Polar M400 in mijn geval)?

* mits we het volhouden :P

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Prima! Je gaat een geweldig mooie dag hebben, bij de start is het al een mooi feestje, harde opzwepende muziek! Het parcours alle jaren leuk geweest en trekt veel publiek, op plekken met veel actie staat men soms rijen dik. Nijverdal loopt er voor uit haha, mijn eigen voetbalclub heeft bijvoorbeeld vanwege de SMR de wedstrijd van het 1e elftal van zondagmiddag naar zaterdagavond verplaatst.

Mbt je horloge: je hebt helaas een twijfelgeval. Mijn eigen horloge (XT310) vertrouw ik het wel toe, deze heeft slechts twee open contactpuntjes waarmee je 'm kunt opladen welke ook nog eens twee centimeter uit elkaar zitten. Daar kan 'niets' aan kapot en is ook een echt triathlon horloge gemaakt om ook mee te kunnen zwemmen. Jouw m400 echter, dat is een probleem geval. Er zijn volgens mij behoorlijk wat exemplaren die problemen krijgen met de USB aansluiting, mogelijk door oxidatie. Ik heb begrepen dat deze vrijwel altijd onder garantie worden vervangen, maar vervelend is het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Augustus afgesloten met 161km - een record voor mij! En ik voel me klaar voor de 16.4km van de (halve) Afsluitdijk Open zondagochtend (en heb ook geluk dat ik ivm de hitte steeds zo vroeg ging rennen - mooie oefening want ik start om 6:45 en woon in Twente). Ben benieuwd - het gaat geen toptijd worden maar meer een wedstrijd om te zien waar ik sta.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Roodey
Arie- schreef op donderdag 01 september 2016 @ 10:33:
Prima! Je gaat een geweldig mooie dag hebben, bij de start is het al een mooi feestje, harde opzwepende muziek! Het parcours alle jaren leuk geweest en trekt veel publiek, op plekken met veel actie staat men soms rijen dik. Nijverdal loopt er voor uit haha, mijn eigen voetbalclub heeft bijvoorbeeld vanwege de SMR de wedstrijd van het 1e elftal van zondagmiddag naar zaterdagavond verplaatst.

Mbt je horloge: je hebt helaas een twijfelgeval. Mijn eigen horloge (XT310) vertrouw ik het wel toe, deze heeft slechts twee open contactpuntjes waarmee je 'm kunt opladen welke ook nog eens twee centimeter uit elkaar zitten. Daar kan 'niets' aan kapot en is ook een echt triathlon horloge gemaakt om ook mee te kunnen zwemmen. Jouw m400 echter, dat is een probleem geval. Er zijn volgens mij behoorlijk wat exemplaren die problemen krijgen met de USB aansluiting, mogelijk door oxidatie. Ik heb begrepen dat deze vrijwel altijd onder garantie worden vervangen, maar vervelend is het wel.
Bedankt voor de inhoudelijke reactie. Dan moet je wel bij de Zweef voetballen :P
Zelf nog nooit meegedaan en niet gekeken. Hoor niets dan goede verhalen.
Ik zal mijn horloge thuis laten. Zonde om de gok te nemen.

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Roodey schreef op donderdag 01 september 2016 @ 10:52:
[...]

Bedankt voor de inhoudelijke reactie. Dan moet je wel bij de Zweef voetballen :P
Zelf nog nooit meegedaan en niet gekeken. Hoor niets dan goede verhalen.
Ik zal mijn horloge thuis laten. Zonde om de gok te nemen.
Het lijkt me aan de ene kant leuk, zo'n obstacle run, maar ben als de dood dat ik wat blesseer. Respect dat je t gaat doen!

Heel veel plezier (en succes)!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Roodey schreef op donderdag 01 september 2016 @ 08:34:
Handig voor de StrongManRun (21K met hindernissen) van aanstaande zondag. Meer mensen die daar mee doen?
Aanwezig! Derde keer voor mij. Vorig jaar heb ik ook meegedaan een paar weken voor mijn eerste marathon. Gelukkig ben ik redelijk wat gewend met bootcamp en onverhard lopen en was het voor mij niet de eerste keer. Voorgaande jaren vielen de obstakels erg mee (of tegen) overigens. Bij Strong Viking of Mud Masters zijn deze uitdagender en meer kans op butsen, schrammen en/of blessures.

Succes en veel plezier!

[ Voor 39% gewijzigd door Shiver23 op 01-09-2016 14:04 ]

PSN: Shiver23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Quick tip: Smashrun heeft je mooie (lange/korte termijn) statistieken over de hardlopen. Zitten leuke inzichten in! Kwam al eerder langs in dit topic overigens, maar denk dat daar overheen gelezen is door veel mensen.

Link: http://smashrun.com/

Afbeeldingslocatie: http://image.prntscr.com/image/aed25dc6b8a44d9dbef15ab30aada132.png

Je koppelt je Garmin Connect account en vervolgens heb je redelijk snel al je data daar staan. Zitten leuke inzichten in!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

MrAcid schreef op donderdag 01 september 2016 @ 14:15:
Quick tip: Smashrun heeft je mooie (lange/korte termijn) statistieken over de hardlopen. Zitten leuke inzichten in! Kwam al eerder langs in dit topic overigens, maar denk dat daar overheen gelezen is door veel mensen.

Link: http://smashrun.com/

[afbeelding]

Je koppelt je Garmin Connect account en vervolgens heb je redelijk snel al je data daar staan. Zitten leuke inzichten in!
Ja, Smashrun heeft leuke dataverzamelingen (helemaal als je Pro bent). En de badges zijn voor mij echt wel een stimulans (ben nu bezig met de towering stairs - nog 1 maandje!)

Voor de échte datanerds is runalyze nog steeds een echte aanrader - je moet daar wel zelf even je (garmin)bestand uploaden.

• wickedm3n

wickedm3n

Always having fun!

MrAcid schreef op donderdag 01 september 2016 @ 08:52:
[...]

Hartslagwaardes klinken niet onlogisch - maar dat komt omdat er geen "logische" hartslag is, het verschilt sterk per persoon. :+

Als je 195 kunt pieken tijdens een 400m interval dan is dat naar alle waarschijnlijkheid niet je max. Die zal wel boven de 200 liggen, afhankelijk van je getraindheid op dit moment (waarbij geldt: meer getraind is lastiger om je max. te halen - slecht getrainde mensen komen vrij makkelijk tot hun max).

Als je zaterdag je 5km flink hard loopt en dan ook de laatste km nog eens all-out gaat dan heb je waarschijnlijk een redelijk goed beeld van je max hartslag.
Ok top hier heb ik wat aan! :*)
Vanavond niet trainen zodat ik zaterdag kan knallen :9

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:20

vhal

ಠ_ಠ

MrAcid schreef op donderdag 01 september 2016 @ 08:54:
[...]

Ik had ooit een samplekit besteld met diverse smaakjes waarvan de vanille en de bosvruchten eigenlijk het 'beste' waren qua smaak. De wat meer exotische smaakjes zijn vrij chemisch qua smaak/geur en stonden mij vrij snel tegen (soms tegen het kokhalzen aan)... :r
Poekie schreef op donderdag 01 september 2016 @ 14:44:
[...]
Ja, Smashrun heeft leuke dataverzamelingen (helemaal als je Pro bent). En de badges zijn voor mij echt wel een stimulans (ben nu bezig met de towering stairs - nog 1 maandje!)
Eens gekeken naar Smashrun en na een loopje kreeg ik een 5k badge met de volgende tekst..

"That’s five k’s you just ran.
That’s a real decent amount of k.
If someone says “How much k you got in that run?”
You can say. “I got 5k bitch.”
And they’ll say “Respect.”

8)7 Nou kom maar op met alle r e s t e c p !

Edit: zit eens te kijken bij deze badges maar wat is het jammer dat Strava zo beperkt is met zn trophies. Sommige zijn echt hilarisch

[ Voor 42% gewijzigd door vhal op 01-09-2016 21:23 ]

Strava

• Rudedadude

Rudedadude

Een aantal zijn tamelijk onbereikbaar. Maar met zoveel mensen met Smashrun kan ik misschien eindelijk de vriendenbadge binnenhalen :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
vhal schreef op donderdag 01 september 2016 @ 21:11:
[...]
Edit: zit eens te kijken bij deze badges maar wat is het jammer dat Strava zo beperkt is met zn trophies. Sommige zijn echt hilarisch
Alleen wel jammer dat hij geen historie meeneemt, dan had ik al een mooi aantal gehad.
Lekker overnieuw beginnen nu :-)

Overzichten zijn idd erg leuk.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Ik heb 262 km gemaakt in augustus. September moet ik de 300 aantikken. Ook al merk ik wel vaak vermoeidheid. Moet vaak herstellen van of een lange duurloop of van een intensieve interval- of heuveltraining. Daarom schiet de interval er wel vaak bij in (doel is 1 keer per week)

Ben aan het trainen voor de Amsterdam Marathon. In de wintermaanden doe ik zo'n 100 km per maand. Vind daarom een najaarsmarathon ook ideaal. Ik houd er niet zo van om na m'n werk ik het donker en (dus) binnen de bebouwde kom te lopen.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:52
Galois schreef op donderdag 01 september 2016 @ 22:48:
Ik heb 262 km gemaakt in augustus. September moet ik de 300 aantikken. Ook al merk ik wel vaak vermoeidheid. Moet vaak herstellen van of een lange duurloop of van een intensieve interval- of heuveltraining. Daarom schiet de interval er wel vaak bij in (doel is 1 keer per week)

Ben aan het trainen voor de Amsterdam Marathon. In de wintermaanden doe ik zo'n 100 km per maand. Vind daarom een najaarsmarathon ook ideaal. Ik houd er niet zo van om na m'n werk ik het donker en (dus) binnen de bebouwde kom te lopen.
Ben aan het trainen voor dezelfde Amsterdam Marathon, 294km deze in augustus en ik herken hetzelfde; zwaardere benen en meer vermoeidheid.
Na drie voorjaarsmarathons (ok, eentje in winter - laatste Midwinter) dacht ik erg blij te zijn met trainen in de zomer. Maar deze zomer is te nat of te warm, ben vaker natgeregend dan in een normale winter :P

Verder mis ik zo langzaamaan het donker, het heeft wel wat moois. Maar goed daarnaast kun je in Amersfoort e.o. prima in het donker lopen zelf in de buitengebieden geen echt gevaar.

Na deze week gelukkig weer een iets rustiger week (3 weken op, 1 week rustig) en daar kan ik altijd wel naar uitzien :)

Powered by KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Hier ook een week waarin de benen iets zwaarder voelen hoor - dat is een beetje inherent aan het aantal km's dat we momenteel maken in de schema's voor de Amsterdam Marathon.

Al liep ik gisteren echt super lekker een 16km met in het midden 8km op tempo. Eerste 3km was het tempodeel waren even ploeteren maar daarna begon het super te draaien en kon ik 'moeiteloos' blijven lopen. Lekker gevoel!

https://www.strava.com/activities/697074905

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:55

polthemol

Moderator General Chat
deze zomer is crap. het weer is enorm benauwd als je iets van sport doet buiten, vandaag was het sinds tijden weer een beetje te doen buiten.

na een paar extra rustdagen vandaag mijn eerste 10km gehaald met een pace van 6:46 :D gemiddelde hartslag van een 167bpm (route was half verhard / half onverhard of met wat asfalt om de gaten heen gelegd :)).

Maand augustus afgesloten met een 100km trainen op de teller, deze maand wil ik het verder opvoeren naar een 150km. Ik begin zowaar wat vertrouwen te krijgen dat ik die 45km trail misschien wel kan halen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 23:43
Gisteren m'n derde run gedaan van dit jaar en ik sta er van te kijken hoe goed het al gaat. 5,5 km aan een stuk gelopen met een pace van 6:16 per km. Ik kan het niet direct verklaren, het enige is dat ik wat krachttraining gedaan heb waar ik dat in vorige jaren nooit gedaan heb. Misschien dat daar een link zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Afsluitdijk loop is gecanceld las ik net ivm kans op onweer en de harde wind. Jammer zeg!

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wickedm3n

wickedm3n

Always having fun!

Tallguy schreef op zondag 04 september 2016 @ 09:40:
Afsluitdijk loop is gecanceld las ik net ivm kans op onweer en de harde wind. Jammer zeg!
Ik las het inderdaad... ik denk wel terecht toch..
wel balen voor alle deelenemers ;(

gisteren aan een "thuis" wedstrijd meegedaan. een 5km in mijn woonwijk. 8)
uiteindelijk bleek het 4,8km te zijn... :?
ik voelde me gisteren niet fit en wilde rustig aan doen.
gelukkig een loopmaatje gevonden die rustig van start ging en een constant tempo liep.
het was wel erg warm tijdens de wedstrijd.. en dat zag ik in mijn hartslag.. gem 195..
aan het eind nog een goede eindsprint waarin ik 4 mensen heb ingehaald om uiteindelijk in 21:05 te finishen. :*)
al met al wel tevreden na jaren geen wedstrijden gedaan te hebben langer dan 1km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Tallguy schreef op zondag 04 september 2016 @ 09:40:
Yup - daar kwam een aantal maten al mee gisteravond toen ik al in bed lag... Wekker ging om 3u zodat ik op tijd zou zijn voor m'n start - maar toen had ik mail van de organisatie die om 22 en 23u verstuurd was en dus 3 lui die me nog persoonlijk de nu.nl/nos linkjes hadden geforward. Ik snap het wel - 7500 renners + nog wat omstanders, als er iets gebeurd zou zijn had iedereen geschreeuwd 'hoe dit door had kunnen gaan'. De kans was groot genoeg op onweer, de organisatie neemt zo'n beslissing echt niet zomaar, voor hen is het ook echt kut.

Gelukkig had ik er niet 'een weekendje van gemaakt' want nu was t dus even teleurstelling verwerken, me aan vriendlief verontschuldigen dat hij ook wakker moest worden (hij zou me rijden O+ ) voor niets en weer verder slapen. Vanmorgen maar even de frustratie er uit gelopen... maar niet te snel want nu kan ik volgende week bij de Singelloop in Enschede wel m'n best doen! :)
And at least I got the shirt :')

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:32

Spotter

Lichtnicht

Zijn er nog meer mensen die vanmorgen de Haarlemmermeer run gelopen hebben?

Ik had gisteravond een feestje dus was er niet zeker van of ik wel wilde starten. Uiteindelijk gewoon wekker gezet en gegaan. Na de dorpsloop van Wilnis (5km, 27:18) was m'n doel vandaag om onder de 25:00 te komen op de 5km, dat leek me wel een mooi streven aangezien ik vorige keer niet alles eruit gehaald had.

Bij de start was het flink dringen, en na 200 meter gaf buikpijn al aan dat ontbijten met een halve liter yoghurt en cruesli geen goed idee was. Gewoon doorgezet en kijken waar het schip zou stranden. Eerste 2 kilometer was nog een beetje zoeken naar m'n plek en pace, ik liet me wat te veel beïnvloeden door anderen. Toen een haas opgepikt die een redelijk maar goed haalbaar tempo liep, tot ongeveer 3,5km. Bij het omhoog lopen van de brug liet ze zich wat inzakken en had ik het gevoel dat er nog wel meer in zat, dus ben ik gaan versnellen. De laatste 1,5km op gevoel op hoog tempo gelopen, en ik had ook niet veel meer over bij de finish. Met 24:30 op de klok over de finish, dus de netto tijd zal nog wel wat minder zijn. Doel gehaald! (update: eindtijd 24:08 oOo)

Nu op naar de 8km van de Damloop by Night over 2 weken, dus tempo wat omlaag en km's maken de komende weken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:32
Vanmorgen weer mee mogen doen aan de Parkloop in Arnhem. Blijft toch een leuk tussendoortje om even 3 km door het sonsbeek park te mogen uitleven om vervolgens of naar huis te gaan of dit te zien als opwarmertje voor meer.

Heb het parcours twee keer gedaan maar merkte toch wel het een en ander dus heb niet meer er een parcours aan vast geplakt. Over runs gesproken. Gaat er nog iemand naar de Bridge 2 Bridge volgende week in Arnhem?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als alternatief op de afsluitdijk heb ik maar besloten om de 30k van Amsterdam noord te lopen. Best tevreden met mijn 2:23:30 :) zeker omdat ik de helft van de tijd tegen de wind in liep, en die was best hrd in de polder. Op de dijk was dat gewoon 100% wind mee geweest :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roodey
Vandaag Strongmanrun 21K met obstakels gelopen in 2:30:39. Geweldige ervaring! Ik kan de beentjes goed vernemen nu. Max KM voorheen was 14.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Tilburg Ten Miles gedaan vandaag. Iets te snel gestart, iets te vroeg versneld, iets te hard doorgelopen, tiental seconden verloren door tegenwind in dat ene lusje net buiten Tilburg en daarna weer iets te hard naar de finish gesprint.

Het resultaat mag er zijn: 62'06, dik vijf minuten sneller dan twee jaar geleden en ondertussen mijn pr op de 15k ook met veertig seconden aangescherpt tot 57'59.

Blij mee :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TM5vdog.png

Redelijk vlak, toch nog.

[ Voor 8% gewijzigd door kenneth op 04-09-2016 23:20 ]

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 09:27
Webgnome schreef op zondag 04 september 2016 @ 18:50:
Vanmorgen weer mee mogen doen aan de Parkloop in Arnhem. Blijft toch een leuk tussendoortje om even 3 km door het sonsbeek park te mogen uitleven om vervolgens of naar huis te gaan of dit te zien als opwarmertje voor meer.

Heb het parcours twee keer gedaan maar merkte toch wel het een en ander dus heb niet meer er een parcours aan vast geplakt. Over runs gesproken. Gaat er nog iemand naar de Bridge 2 Bridge volgende week in Arnhem?
Die pakken we even mee. Nog niet eerder 16 KM gelopen (wel 14km) ik ben dus benieuwd hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 13:13

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hmm, ik vraag mij af of mijn lichaam het wel leuk vindt om meer volume te draaien :P Nou heb ik ook een klein verkoudheidje te pakken, alwéér, dus dat kan er ook mee te maken hebben. Maar wel de eerste duurloop op de nieuwe schoenen gelopen! Die ging allesbehalve makkelijk, maar dat had volgens mij niets met de schoenen te maken.
Ik zit nu heel erg te twijfelen of ik moet gaan lopen zometeen, maar daadwerkelijk een rustig herstelrondje lijkt me juist een goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cannibal
  • Laatst online: 15:54
Gisteren ook de 10 engelse mijl gelopen in de Tilburg Ten Miles.
2e race ever, wel redelijk getraind de afgelopen 1.5 jaar.

Doel was binnen de 1.5 uur lopen.
Met 1:25:20 dat doel redelijk goed gehaald, nu maar eens door trainen en kijken wat het nieuwe doel gaat worden. Waarschijnlijk wel iets van wat vaker een race meepakken en PR's langzaam misschien nog wat scherper stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoof
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-09 12:31
Mooie tijden hier, goed bezig allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Laatst online: 22:12
Ik ben sinds 5 weken ook weer aan het hardlopen geslagen. Vorig jaar heb ik diverse pogingen gedaan maar het kwam er altijd op neer dat ik te snel en te lang wilde lopen in het begin. Hierdoor kreeg ik dan ook veel last van mijn knie... Ja, eigen schuld.

Dus nu maar weer opnieuw proberen, maar nu met een schema van de atletiekunie. Hierdoor zorg ik ervoor dat ik niet te veel wil gaan lopen. In 6 weken 5 km leren lopen, gaat tot nu toe goed.
Gisteren een "duurloop" gedaan van 18 minuten met een gemiddelde snelheid van 5:33/km.
Valt me niet tegen, kreeg alleen last van mijn kuiten. Zullen compressiekousen helpen om dit tegen te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

larsiey schreef op maandag 05 september 2016 @ 14:31:
Ik ben sinds 5 weken ook weer aan het hardlopen geslagen. Vorig jaar heb ik diverse pogingen gedaan maar het kwam er altijd op neer dat ik te snel en te lang wilde lopen in het begin. Hierdoor kreeg ik dan ook veel last van mijn knie... Ja, eigen schuld.

Dus nu maar weer opnieuw proberen, maar nu met een schema van de atletiekunie. Hierdoor zorg ik ervoor dat ik niet te veel wil gaan lopen. In 6 weken 5 km leren lopen, gaat tot nu toe goed.
Gisteren een "duurloop" gedaan van 18 minuten met een gemiddelde snelheid van 5:33/km.
Valt me niet tegen, kreeg alleen last van mijn kuiten. Zullen compressiekousen helpen om dit tegen te gaan?
Bij de een wel, de ander niet. Precies het antwoord waar je niks aan hebt :P
Ik heb in mijn opbouwende periode heel veel aan compressiekousen gehad, anderen vinden het niet helpen.

In de middagpauze een écht herstelloopje gedaan. Met de oude schoenen, dus meer demping en stevigheid. Kort, rustig, bijna alles onderin Z2 en ik voel nu ook daadwerkelijk dat mijn benen losser zijn. Wel nog wat moeheid in de benen, maar afgelopen zaterdag liep ik echt voor geen meter, dus dat vind ik niet gek.
Ook goed gelet op hoe ik mijn voeten neerzet (niet tevee naar binnen/buiten) omdat ik mijn enkel lichtjes voel na een paar te enthousiaste scherpe bochten de vorige keer. Ik blijf merken dat ik tijdens zulke loopjes ideaal even op iets kan focussen om te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

.
Trainen en goed herstellen helpen tegen spierpijn en aanerwante pijntjes in spieren. Wellicht nog wat massage en soepel maken (kuitspieren kunnen goed vast zitten) maar compressiekouse doen daar verder weinig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bah. Had er lekker het tempo in zitten. Toen 2 weken niet gelopen vanwege vakantie en nu weer 3x gelopen maar merk dat ik conditioneel toch best achteruit ben gegaan. Mijn D2 tempo loop ik nu met zo'n 10bpm meer dan voor de vakantie. Is dat normaal na 2 weken niks doen? Had toch wel verwacht dat ik na 3x lopen weer op mijn oude tempo zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Is het nu niet nog steeds een stuk warmer dan 3 weken geleden? Stress op werk? Anderszins vermoeid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
MrAcid schreef op maandag 05 september 2016 @ 22:14:
Is het nu niet nog steeds een stuk warmer dan 3 weken geleden? Stress op werk? Anderszins vermoeid?
Enige wat zou kunnen is dat ik al een week of 3 verkouden ben. Niet super belemmerend maar wel slijm in de keel en verstopte neus. Maar geen idee of dat echt invloed heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Aghanim schreef op maandag 05 september 2016 @ 22:18:
[...]

Enige wat zou kunnen is dat ik al een week of 3 verkouden ben. Niet super belemmerend maar wel slijm in de keel en verstopte neus. Maar geen idee of dat echt invloed heeft.
Heb je veel gezopen? :P
Verkoudheid doet dat bij mij ook wel hoor. Alcohol erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Aghanim schreef op maandag 05 september 2016 @ 21:33:
Bah. Had er lekker het tempo in zitten. Toen 2 weken niet gelopen vanwege vakantie en nu weer 3x gelopen maar merk dat ik conditioneel toch best achteruit ben gegaan. Mijn D2 tempo loop ik nu met zo'n 10bpm meer dan voor de vakantie. Is dat normaal na 2 weken niks doen? Had toch wel verwacht dat ik na 3x lopen weer op mijn oude tempo zou zitten.
Volgens dit onderzoek heb je na vier (dus niet twee) weken 21% lagere o2 uptake.

Dit onderzoek zegt dat je max o2 uptake 7% naar beneden gaat in 12 dagen.

Dus ja, het kan. (Beide onderzoeken heb ik gevonden via de non-running reports van Smashrun - die weten je dan dit soort info te mailen om je een schuldgevoel aan te praten dat je niet bent wezen lopen :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plymp
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-08 13:13
Ik loop met compressiekousen van Herzog voor betere bloed doorstroming met als reden spataderen (deze: http://www.podobrace.nl/s...kousen-fiets-wandelsokken). Sinds ik ze draag heb ik wel het idee dat ik minder snel last van mijn kuiten heb hoewel ik daar sowieso nooit echt veel of lang last van heb gehad, dus het kan ook een placebo effect zijn bij mij (of mijn spataderen vinden het gewoon fijner). Ik hoor wel van anderen dat ze er echt baat bij hebben. Last van kuiten betekent toch vaak te snel te hard of te ver willen of te weinig hersteltijd, dus daar kun je ook naar kijken. Aan de andere kant kunnen compressiekousen geen kwaad voor zover ik weet, dus je kunt het ook gewoon proberen (goede zijn alleen niet goedkoop).

[ Voor 13% gewijzigd door Plymp op 06-09-2016 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Rudedadude schreef op maandag 05 september 2016 @ 20:26:
[...]

Trainen en goed herstellen helpen tegen spierpijn en aanerwante pijntjes in spieren. Wellicht nog wat massage en soepel maken (kuitspieren kunnen goed vast zitten) maar compressiekouse doen daar verder weinig voor.
Het gevoel toen de fysio mijn kuiten 2 maanden terug voor de eerste keer 'losmaakte'... :| :X alsof hij een blok beton moest masseren. De verklevingen e.d. waren echt vervelend en pijnlijk om weg te masseren.

Het werkte overigens wel, dat was de pijn wel waard.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:18
Aghanim schreef op maandag 05 september 2016 @ 21:33:
Ligt er een beetje aan hoe lang je al constant dat tempo liep denk ik. Als je dat tempo pas een paar weken loopt zal het ook snel weer weg zijn als je 2 weken niks doet. Loop jij al een jaar op dat tempo kan ik het me niet voorstellen dat het na 2 weken een stuk minder is. Als dat zo is zou ik het idd bij andere factoren zoals stress/vermoeidheid/ziekte etcetc gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rooobiin89
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-02 12:35
Plymp schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 09:52:
[...]

Ik loop met compressiekousen van Herzog voor betere bloed doorstroming met als reden spataderen (deze: http://www.podobrace.nl/s...kousen-fiets-wandelsokken). Sinds ik ze draag heb ik wel het idee dat ik minder snel last van mijn kuiten heb hoewel ik daar sowieso nooit echt veel of lang last van heb gehad, dus het kan ook een placebo effect zijn bij mij (of mijn spataderen vinden het gewoon fijner). Ik hoor wel van anderen dat ze er echt baat bij hebben. Last van kuiten betekent toch vaak te snel te hard of te ver willen of te weinig hersteltijd, dus daar kun je ook naar kijken. Aan de andere kant kunnen compressiekousen geen kwaad voor zover ik weet, dus je kunt het ook gewoon proberen (goede zijn alleen niet goedkoop).
Werken deze ook goed tegen Shin Splints? Aangezien jij het over je kuiten hebt, ben ik benieuwd naar het effect op de schenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plymp
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-08 13:13
Rooobiin89 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 10:48:
Werken deze ook goed tegen Shin Splints? Aangezien jij het over je kuiten hebt, ben ik benieuwd naar het effect op de schenen.
Ik heb zelf nooit last van schenen gehad, dus kan daar niks uit eigen ervaring over zeggen. Op internet verschillen de meningen over compressiekousen van "onzin" tot "wereldwonder", dus daar heb je ook niet veel aan. Dus dan maar naar wetenschappelijke literatuur kijken. Dan kom je uit op een review artikel als deze: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23979968 , waar in de conclusie staat: "Low-energy laser treatment, stretching and strengthening exercises, sports compression stockings, lower leg braces and pulsed electromagnetic fields have not been proven to be effective in treating MTSS (level 3 of evidence)."... maar dat gaat dan weer over de behandeling en niet het voorkomen van shin splints. Wat ook een interessant artikel lijkt is: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27451420 , maar die kan ik niet inzien. Op PubMed is nog meer te vinden waarbij vooral veel gekeken is bij militairen in training lijkt het. Maar een eenduidig antwoord kan ik zo snel niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Even een zij-insteek: Ik zou bij problemen altijd eerst kijken naar belasting (trainingsfrequentie en/of -snelheid), techniek en kracht. Niet gelijk grijpen naar hulpmiddelen. Als je met een te zware afzet en/of te lage pasfrequentie loopt dan gaat geen enkel model schoenen of kousen je structureel helpen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 14:13
Pathogen schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 08:17:
[...]

Heb je veel gezopen? :P
Verkoudheid doet dat bij mij ook wel hoor. Alcohol erger.
Ik kan zelf op de 1 of andere vage manier enorm goed lopen na een avond flink stappen. Liefst ook met weinig slaap en dan gaan lopen, dan ben ik helemaal los. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

KaiseRRuby schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 12:33:
[...]

Ik kan zelf op de 1 of andere vage manier enorm goed lopen na een avond flink stappen. Liefst ook met weinig slaap en dan gaan lopen, dan ben ik helemaal los. :)
Het werkt prima als anti-katermiddel inderdaad!
Maar toch zal ik de avond voor een wedstrijd niet mezelf gaan bezatten - zo goed werkt t nou ook weer niet :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rooobiin89
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-02 12:35
Plymp schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 12:25:
[...]

Ik heb zelf nooit last van schenen gehad, dus kan daar niks uit eigen ervaring over zeggen. Op internet verschillen de meningen over compressiekousen van "onzin" tot "wereldwonder", dus daar heb je ook niet veel aan. Dus dan maar naar wetenschappelijke literatuur kijken. Dan kom je uit op een review artikel als deze: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23979968 , waar in de conclusie staat: "Low-energy laser treatment, stretching and strengthening exercises, sports compression stockings, lower leg braces and pulsed electromagnetic fields have not been proven to be effective in treating MTSS (level 3 of evidence)."... maar dat gaat dan weer over de behandeling en niet het voorkomen van shin splints. Wat ook een interessant artikel lijkt is: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27451420 , maar die kan ik niet inzien. Op PubMed is nog meer te vinden waarbij vooral veel gekeken is bij militairen in training lijkt het. Maar een eenduidig antwoord kan ik zo snel niet vinden.
Thanks, ik ga ze (proberen te) lezen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Vandaag ingeschreven voor de NYCRUNS Squirrel Stampede10k
Nog nooit van gehoord tot ik vandaag ging Googlen of er nog leuke running events waren in NY. Het is geen (halve) Marathon van NY, van voor $35,- krijg je toch een leuk shirt, bib en mooie ervaring :)

12 dagen later is wel de HM van Eindhoven, dus ik ga niet op volle bak lopen. Lekker genieten van de omgeving en een mooie ervaring.

Route : 2 rondjes Roosevelt Island
Afbeeldingslocatie: https://assets.atlasobscura.com/article_images/800x/14764/image.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Calitomnication op 06-09-2016 14:29 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Ik heb even advies van jullie nodig. Komende zondag is de Bridge 2 Bridge. Normaal gezien train ik 3 a 4 keer per week maar zit nu in dubio of ik deze week vooraf de bridge 2 bridge rustig aan zal doen en dus alleen de donderdag train om vervolgens de bridge 2 bridge te kunnen knallen. Dit is ook een beetje met een pijntje hier en daar in gedachte.

Wat is jullie gedachte daar over?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Als ik een run doe zorg ik idd voor wat minder trainingsarbeid de week voorafgaand.
Stel dat een normale week bestaat uit zondag, maandag, woensdag, vrijdag, dan zou ik maandag of woensdag nog wel een keertje gaan, maar wel rustig.
Donderdag met een run op zondag kan nog nét in mijn beleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Webgnome schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 15:36:
Ik heb even advies van jullie nodig. Komende zondag is de Bridge 2 Bridge. Normaal gezien train ik 3 a 4 keer per week maar zit nu in dubio of ik deze week vooraf de bridge 2 bridge rustig aan zal doen en dus alleen de donderdag train om vervolgens de bridge 2 bridge te kunnen knallen. Dit is ook een beetje met een pijntje hier en daar in gedachte.

Als je twijfelt, doe dan rustig aan. Die twijfel komt niet voor niets. Je kan eventueel wat kortere/langzamere trainingen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Wees geen toeschouwer bij je eigen wedstrijd. Sla bij twijfel en pijntjes rustig een training over.

Probeer wel de intensiteit enigszins hoog te houden zodat je niet met slome/zware ledematen zit op de grote dag zelf. Doe je gebruikelijke intervallen of versnellingen maar met minder herhalingen of over iets kortere afstand. Houd het vlot maar licht.

Doe bijvoorbeeld donderdag 5x400 op 5k-tempo met anderhalf à twee minuten rust. Dat is een merkbare prikkel maar je bent er ruim voor de start van hersteld. Met W/U en C/D kom je op zo'n 7km; minder dan de helft van de wedstrijdafstand dus dat moet je goed kunnen verteren. En stop natuurlijk gerust eerder als het niet lekker gaat.

In het kader van rust roest kun je zaterdagochtend dan nog 20' - 30' rustig trainen met een paar lichte versnellingen. Wederom een heel kleine prikkel waar je tegen de avondmaaltijd al van hersteld zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Bedankt voor de adviezen. Ik denk dat ik inderdaad de dinsdag training een keertje over sla om donderdag dan de intervallen te pakken en zaterdag een korte training.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:47

Fontainemelon

Zuiderbuur

Vandaag mijn drie jaar oud persoonlijk record op de 5km verbeterd met 2 seconden. :+ 21:56 om precies te zijn, twee maand nadat ik terug begonnen ben met joggen. En net vandaag besloot ik om m'n standaard route eens in omgekeerde richting te lopen, dus nu weet ik niet of het daaraan ligt of of vandaag gewoon een goede dag was.

Blij dat ik dat target gehaald heb alleszins, nu proberen om tussen de 22:00 en 23:00 te blijven op m'n 5km runs en dan langzaam maar zeker naar die gedroomde 20:00 toewerken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 12:49
Om eerlijk te zijn vind ik van 0 naar 5km in 6 weken nog steeds een vlot schema. De Start-2-Run schema's doen dat in 10 weken en als je niet getraind bent loop je zelfs dan kans op blessures. Ook is het tempo van 5:33/km best vlot voor een beginner. Wellicht toch nog iets rustiger opbouwen. Dat werkt beter dan compressiekousen... Tempo komt vanzelf wel...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy

Voordat ik een marathon ging lopen ging ik de twee weken voorafgaand daar aan alleen maar korte afstandjes lopen. Spieren een beetje los houden, maar vooral geen inspanning. Voelt erg tegennatuurlijk, maar op de wedstrijddag betaalt zich dat dubbel en dwars terug. Alsof het vanzelf gaat (tot 35km :) ). Lekker rustig aan doen dus...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Laatst online: 22:12
BugBoy schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 21:17:
[...]

Om eerlijk te zijn vind ik van 0 naar 5km in 6 weken nog steeds een vlot schema. De Start-2-Run schema's doen dat in 10 weken en als je niet getraind bent loop je zelfs dan kans op blessures. Ook is het tempo van 5:33/km best vlot voor een beginner. Wellicht toch nog iets rustiger opbouwen. Dat werkt beter dan compressiekousen... Tempo komt vanzelf wel...
Misschien dan maar rustiger aan doen. Zit niet te wachten op blessures. Ik denk dat ik ook iets te snel wil...
Ik maak eerst dit schema af op een rustiger tempo en zien daarna weer verder. Daarna denk ik nog een ander schema volgen.
Qua conditie zit het wel goed, alleen mijn spieren moeten nog een beetje meewerken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:57

The_Scarabial

MTB for life!

Vanavond ook eindelijk weer gelopen na 4 weken niet, komende weken weer een beetje opbouwen en dan hele winter door 1 a 2x per week lopen als aanvulling weer op de voorbereiding op het komende mountainbike seizoen 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
larsiey schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 21:57:
Qua conditie zit het wel goed, alleen mijn spieren moeten nog een beetje meewerken...
Met je spieren zal het ook wel goed zitten. Het gaat vaak mis bij pezen en aanhechtingen. Die zijn veel minder doorbloed en het duurt gewoon een tijdje voordat die de belasting aankunnen.

Je uithoudingsvermogen en je spieren ontwikkelen zich sneller, dus vandaar dat je met name in het begin risico loopt om de zaak te overbelasten. Voor je gevoel gaat het wel, maar je pezen/aanhechtingen lopen wat achter en dan krijg je problemen.

Daarom moet je langzamer opbouwen dan je gevoelsmatig kan. Dan is de kans op blessures een stuk minder en blijf je ook gemotiveerd om te blijven lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ook vandaag maar weer een rustig rondje lopen. Ik blijf mijn voet een ietsje voelen als ik wat scherper naar rechts de bocht om ga. Dus het rondje gaat linksom, de schoenen met de meeste demping aan en rustig aan :)
Mocht het niet beter gaan tegen het weekend aan dan sla ik misschien de duurloop maar over. Klinkt heftiger dan het pijntje is, maar ik wil absoluut niet buitenspel staan over 2,5 week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
Even een vraag tussendoor m.b.t. schoenen. Ik heb mijn paar nu sinds januari van vorig jaar en heb in die tijd (inclusief een flinke pauze dat ze niks lagen te doen) er zo'n 800 km mee gelopen. Hoeveel km houden jullie aan voordat je van schoenen gaat wisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

In theorie zit je dan wel tegen een schoenwissel aan.

De duidelijkste indicator is het krijgen van vage kniepijntjes waar je voorheen geen last van had.

Puur op km's variëren de meningen en adviezen ergens tussen de 500-1000, maar dat is ook weer afhankelijk van of je veel verhard loopt (meer slijtage en gebruik van de demping) of onverhard.

Regelmatig door de plassen stampen en op de verwarming zetten is ook niet geweldig, of in de wasmachine/droger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-08 16:12
Ik ben vanochtend voor de derde keer naar de sportfysio geweest i.v.m. mijn "zeurende" scheenbenen. Niet dat ik verschrikkelijk pijn had, maar wel vaak een zeurend gevoel. Bij de eerste sessie kwam de diagnose er wel uit: beginnende shinsplints. Eerste advies was een hardlooppauze van 6-8 weken om de pijn er uit te krijgen.

In de tweede sessie werd geconstateerd dat ik een extreme "haklander" ben wat waarschijnlijk de oorzaak is van de de problemen. Vandaag was was hij wat positiever dat ik wellicht vanaf een week of 4 weer zou kunnen opbouwen in combinatie met aanpassen van naar meer midden-voorvoetlanding.

Volgende week eerste afspraak om de looptechniek aan te passen.

Ik baalde er flink van de vorige week, maar beter nu even flink ingrijpen dan een chronische beenvliesontsteking te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
Pathogen schreef op woensdag 07 september 2016 @ 11:22:
In theorie zit je dan wel tegen een schoenwissel aan.

De duidelijkste indicator is het krijgen van vage kniepijntjes waar je voorheen geen last van had.

Puur op km's variëren de meningen en adviezen ergens tussen de 500-1000, maar dat is ook weer afhankelijk van of je veel verhard loopt (meer slijtage en gebruik van de demping) of onverhard.

Regelmatig door de plassen stampen en op de verwarming zetten is ook niet geweldig, of in de wasmachine/droger.
Oke, bedankt. Ik loop 3/4 in de bossen en 1/4 op asfalt. Plassen vermijd ik altijd en op de verwarming, wasmachine of droger gaan ze nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 14:13
Toch nog 1 keer vragen, zijn er nog mensen die een businessteam hebben georganiseerd voor de Dam tot Dam loop?

Vorig jaar vroegen er redelijk wat mensen hier of er nog mensen wilden lopen. Ik zou wel mee willen lopen ergens.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:16
KaiseRRuby schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:14:
Toch nog 1 keer vragen, zijn er nog mensen die een businessteam hebben georganiseerd voor de Dam tot Dam loop?

Vorig jaar vroegen er redelijk wat mensen hier of er nog mensen wilden lopen. Ik zou wel mee willen lopen ergens.. :)
Ik =) maar we hebben als het goed is al 10 mensen, sorry

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Vanochtend maar eens besloten een poging te doen om en mooie 5km tijd neer te zetten. Augustus was de maand van lange afstanden geweest (zonder intervallen en <10km loopjes). Meestal gaan lange duurlopen wel en koste van wat snelheid.
Echter, met een 25:50 ben ik erg tevreden. Snelste 5km stond op 27:10 uit 2012 voor mij.
Deze maand veel meer HIIT's en snelle 5km's, met de nodige heuveltrainingen in de Bourgogne binnenkort. Dan moeten de BergraceByNight en de Rotterdamse Bruggenloop straks wel vlotter gaan...hoop ik 😀

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 23:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

bert74 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 12:20:
Ik ben vanochtend voor de derde keer naar de sportfysio geweest i.v.m. mijn "zeurende" scheenbenen. Niet dat ik verschrikkelijk pijn had, maar wel vaak een zeurend gevoel. Bij de eerste sessie kwam de diagnose er wel uit: beginnende shinsplints. Eerste advies was een hardlooppauze van 6-8 weken om de pijn er uit te krijgen.

In de tweede sessie werd geconstateerd dat ik een extreme "haklander" ben wat waarschijnlijk de oorzaak is van de de problemen. Vandaag was was hij wat positiever dat ik wellicht vanaf een week of 4 weer zou kunnen opbouwen in combinatie met aanpassen van naar meer midden-voorvoetlanding.

Volgende week eerste afspraak om de looptechniek aan te passen.

Ik baalde er flink van de vorige week, maar beter nu even flink ingrijpen dan een chronische beenvliesontsteking te ontwikkelen.
Ik heb er ook last van, wat ik heb geprobeerd is een combinatie van compressie kousen en aanpassing van mijn looptechniek: kortere stappen (grotere frequentie). Ik was ook een haklander.
De afstanden zijn gelijk of zelfs toegenomen. Vandaag sinds lange tijd eindelijk blessure vrij gelopen, 23 km in ruim 2 uur met een gemiddelde hs van 154. En alles voelt goed!!
Mijn doel is nog steeds de 10 km onder de 40 minuten lopen..

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 10-09-2016 20:14 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Webgnome
Zo, de Bridge to Bridge in Arnhem zit er weer op. 10km in 48.10. ben erg tevreden over het verloop. En het was gaaf dat er ook Wheelers aan mee konden doen (hardlopen voor rolstoelers).

Mijn tussen tijden waren als volgt:

IntervalTijdstipNetto tijdNetto snelheidBruto tijdBruto snelheid
Start12:50:57PM    
5km1:12:25PM00:21:2804:18 min/km00:21:3304:19 min/km
Splitsing1:20:03PM00:29:0604:10 min/km00:29:1104:11 min/km
8.65km1:29:33PM00:38:3604:28 min/km00:38:4104:29 min/km
Finish1:38:31PM00:47:3404:56 min/km00:47:3904:57 min/km

[ Voor 65% gewijzigd door Webgnome op 11-09-2016 21:16 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Laatst online: 21:37
Ik heb al een paar keer gemeld dat ik de 10 KM binnen 45 minuten wil lopen. Helaas kwam het er niet van. Toen ik in vorm was werd er geen 10 georganiseerd in de regio en wanneer er wel een werd georganiseerd was ik geblesseerd of niet in vorm. Afgelopen juli was ik in topvorm, maar in augustus blesseerde ik mij bij het zwemmen, waardoor ik niet voluit kon lopen. Gelukkig heeft de manueel therapeut dat verholpen en afgelopen woensdag ging mijn intervaltrainging zo goed dat ik besloot om vandaag aan de Berekuilloop mee te doen.

Deze loop gaat door een recreatiegebied, dus lekker veel groen, maar ook veel bochten, dus niet echt aan te raden voor een PR. Maar vanochtend waren de omstandigheden bijna ideaal: vrijwel windstil en door de bewolking was de ietwat hoge temperatuur goed te verdragen. Wel heb ik op het allerlaatste moment mijn shirt met mouwen omgewisseld voor een singlet.

Daardoor heb ik wel de start gemist, waardoor ik in het begin veel moest inhalen, gelukkig was het niet druk en had ik nog genoeg adem om mensen te vragen opzij te gaan. Eerste KM in 4:23, misschien iets te snel, maar niet problematisch. Zo ging ik door en hoewel ik geen moeite had om het noodzakelijke tempo aan te houden, was ik er helemaal niet zeker van dat ik het tot het einde vol zou houden. Tijdens de 4e km had ik moeite om iemand te passeren. Telkens wanneer ik langszij kwam, ging hij versnellen en zelfs voor mij lopen. Tot ik er iets van zei. Die kilometer ging dus in 4:20, maar de volgende in 4:31.

bij de tweede doorkomst op 5 km had ik er weinig vertrouwen in, maar aan de andere kant zag ik dat ik meer dan 20 seconden voor lag op het schema. Ik had dus wel wat speling en liep door. Ook de hele derde ronde wist ik de snelheid vast te houden.
De laatste ronde was echt afzien, maar aan de andere kant kreeg ik steeds meer het vertrouwen in een goede afloop. Ik probeerde ontspannen te blijven lopen. Mijn ademhaling was veranderd van 3 stappen in, 3 stappen uit, naar 2 stappen in en 2 stappen uit naar uiteindelijk 1 stap in en 2 stappen uit.
De laatste kilometer was een kwestie van rustig blijven en volhouden. Aan het eind nog een sprintje en dan op Stop drukken. Ik keek op mijn Forerunner en zag 44:24. Wow! Even uitpuffen en nog een keer kijken, staat er 44:33! kennelijk niet goed op Stop gedrukt, dus nog maar een keer drukken.
Maar Garmin to the rescue, met mijn footpod kwam de afstandmeting precies overeen met het parcours, dus de laatste kilometer is precies in de laatste meters vastgelegd.
Dit zijn de kilometers:
04:23,00
04:25,00
04:28,00
04:20,00
04:31,00
04:30,00
04:27,00
04:29,00

44:23,00 totaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wow moet een lekker gevoel zijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Laatst online: 21:18
nogeeninlog schreef op zondag 11 september 2016 @ 16:34:
Ik heb al een paar keer gemeld dat ik de 10 KM binnen 45 minuten wil lopen. Helaas kwam het er niet van. Toen ik in vorm was werd er geen 10 georganiseerd in de regio en wanneer er wel een werd georganiseerd was ik geblesseerd of niet in vorm. Afgelopen juli was ik in topvorm, maar in augustus blesseerde ik mij bij het zwemmen, waardoor ik niet voluit kon lopen. Gelukkig heeft de manueel therapeut dat verholpen en afgelopen woensdag ging mijn intervaltrainging zo goed dat ik besloot om vandaag aan de Berekuilloop mee te doen.

Deze loop gaat door een recreatiegebied, dus lekker veel groen, maar ook veel bochten, dus niet echt aan te raden voor een PR. Maar vanochtend waren de omstandigheden bijna ideaal: vrijwel windstil en door de bewolking was de ietwat hoge temperatuur goed te verdragen. Wel heb ik op het allerlaatste moment mijn shirt met mouwen omgewisseld voor een singlet.

Daardoor heb ik wel de start gemist, waardoor ik in het begin veel moest inhalen, gelukkig was het niet druk en had ik nog genoeg adem om mensen te vragen opzij te gaan. Eerste KM in 4:23, misschien iets te snel, maar niet problematisch. Zo ging ik door en hoewel ik geen moeite had om het noodzakelijke tempo aan te houden, was ik er helemaal niet zeker van dat ik het tot het einde vol zou houden. Tijdens de 4e km had ik moeite om iemand te passeren. Telkens wanneer ik langszij kwam, ging hij versnellen en zelfs voor mij lopen. Tot ik er iets van zei. Die kilometer ging dus in 4:20, maar de volgende in 4:31.

bij de tweede doorkomst op 5 km had ik er weinig vertrouwen in, maar aan de andere kant zag ik dat ik meer dan 20 seconden voor lag op het schema. Ik had dus wel wat speling en liep door. Ook de hele derde ronde wist ik de snelheid vast te houden.
De laatste ronde was echt afzien, maar aan de andere kant kreeg ik steeds meer het vertrouwen in een goede afloop. Ik probeerde ontspannen te blijven lopen. Mijn ademhaling was veranderd van 3 stappen in, 3 stappen uit, naar 2 stappen in en 2 stappen uit naar uiteindelijk 1 stap in en 2 stappen uit.
De laatste kilometer was een kwestie van rustig blijven en volhouden. Aan het eind nog een sprintje en dan op Stop drukken. Ik keek op mijn Forerunner en zag 44:24. Wow! Even uitpuffen en nog een keer kijken, staat er 44:33! kennelijk niet goed op Stop gedrukt, dus nog maar een keer drukken.
Maar Garmin to the rescue, met mijn footpod kwam de afstandmeting precies overeen met het parcours, dus de laatste kilometer is precies in de laatste meters vastgelegd.
Dit zijn de kilometers:
04:25,00
04:28,00
04:20,00
04:31,00
04:30,00
04:29,00

44:23,00 totaal. :)
Goed gelopen! Moet inderdaad een lekker gevoel zijn. De omstandigheden waren erg goed vandaag inderdaad, heb zelf ook heerlijk gelopen vanochtend. Ik zit ongeveer op hetzelfde niveau als jij en heb het vorige week de 45 minuten niet gehaald (was voor mij ook niet de verwachting toen ik begon, veel wind en regen), maar het gaat er nog wel eens van komen! Al had ik wel een nieuw PR met 45:50 toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Laatst online: 21:37
Zeker! Het geeft een enorm gevoel van voldoening. Eigenlijk ben ik er al twee jaar mee bezig en ik heb wel eens gevreesd dat het nooit meer zou lukken. Ik begin ondertussen wel op leeftijd te komen. :/
Waar ik ook blij mee ben, is dat ik het vrijwel helemaal alleen heb gedaan. Er was niemand aan wie ik mij op kon trekken, alleen aan het eind van de derde ronde kwam iemand langszij die een eindsprint inzette. Maar ja, die liep toen eigenlijk weer iets te hard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hoof
Lekker bezig allebei, gefeliciteerd! @Webgnome, wat zijn de toptijden voor rolstoelers op zo'n afstand? Geen idee wat snel en wat langzaam is ;)

Zelf ook een PR gelopen op de 10km gister, 37:53. Volgens mij (en volgens afstandmeten.nl) was het parcours wel 100 meter te kort, maar dan zou het iets van 38:15 zijn, ook een PR. Geeft in ieder geval vertrouwen voor Berlijn over twee weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Ho0f schreef op maandag 12 september 2016 @ 08:42:
Lekker bezig allebei, gefeliciteerd! @Webgnome, wat zijn de toptijden voor rolstoelers op zo'n afstand? Geen idee wat snel en wat langzaam is ;)

Zelf ook een PR gelopen op de 10km gister, 37:53. Volgens mij (en volgens afstandmeten.nl) was het parcours wel 100 meter te kort, maar dan zou het iets van 38:15 zijn, ook een PR. Geeft in ieder geval vertrouwen voor Berlijn over twee weken.
De snelste wheeler was rond de 32 minuten. Er waren ook een paar handbikers (fiets) bij bij wijze van pilot. Maar die waren zo snel klaar dat dat ze 10 minuten moesten wachten voor dat ze konden finishen omdat de lopers van de 10 en 6em nog moesten vertrekken 8)7

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Goed bezig mensen!

Dit weekend door puur gebrek aan motivatie (en slaap in de voorgaande week) niet aan een duurloop toegekomen, maar volgens mij vinden de benen het wel even goed zo. Van 3x naar 4x per week lopen valt me toch behoorlijk zwaar, zodanig dat er nu met regelmaat eentje bij inschiet.

Even bedenken hoe ik nu het best kan doorgaan om de 24e toch het maximale uit de 10EM te kunnen halen. Dat is voor mij geen kattepis, 10km doe ik redelijk met twee vingers in de neus, maar richting anderhalf uur wordt het wel goed zwaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Gister een PR gelopen op de Singelloop (5 Engelse mijl - ~8,05km) in Enschede. Het was me iets te warm (zeker aangezien ik steeds 's morgens had getraind en het dan de laatste tijd 14-16 graden was) met 25 graden en net voor de start trok de bewolking weg. En dan merk je dat je in een stad loopt, pff.
De singels zijn vals plat. Gelukkig is het parcours eerst 4km 'omhoog', daarna 4km 'omlaag'. Ideaal om negatieve split te lopen ;).

Waar ik vorig jaar in veel betere omstandigheden (beter weer!) nog 47:03 liep op dit parcours, liep ik dit jaar 46:43. En dat na een aanhoudende bronchitis vorige herfst (dus weinig trainen) en een gescheurde enkelband deze winter (dus níet trainen). Blij! *O*
[edit]
Oja; splits:
km 1: 05:38
km 2: 05:43
km 3: 05:58
km 4: 05:59
km 5: 05:48
km 6: 05:39
km 7: 05:44
km 8: 05:33
restje: 00:42 (uiteindelijk 154m, dus 4:32/km)
Het was duidelijk waar ik het zwaar had met de warmte (weinig beschutting, volle zon, 'omhoog'). Tweede helft was ook nog eens beter beschut en omlaag. En ik had nog wat over, alhoewel na mijn eindsprint had ik het gevoel bijna te moeten overgeven. Gelukkig hielp de sportdrank daar wel mee.

[ Voor 25% gewijzigd door Poekie op 12-09-2016 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ondertussen een week verder sinds ik terug ben van vakantie en het tempo gaat weer meer richting waar ik voor de vakantie stond. Gaat de goede kant op dus :)

Heb besloten een niet al te complex schema te hanteren waarin ik iedere keer enorm moet variëren. Daarom doe ik nu het volgende per week:
1x 10KM in D2
1x 10KM in D3
1x interval 10 min hardlopen 2 min wandelen (9KM)

In mijn ogen wijkt dit niet al te veel af van complexe schema's en zit er voldoende variatie in qua tempo's. Voordeel vind ik ook dat ik per week mijn performance kan vergelijken met de weken ervoor. Klopt dit qua schema of mis ik nu iets essentieels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Kan iemand hier sportarmband aanbevelen waar zowel een Galaxy S7 als een Nexus 5 goed in past?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:30

Roozzz

Plus ultra

Aghanim schreef op maandag 12 september 2016 @ 20:53:
Ondertussen een week verder sinds ik terug ben van vakantie en het tempo gaat weer meer richting waar ik voor de vakantie stond. Gaat de goede kant op dus :)

Heb besloten een niet al te complex schema te hanteren waarin ik iedere keer enorm moet variëren. Daarom doe ik nu het volgende per week:
1x 10KM in D2
1x 10KM in D3
1x interval 10 min hardlopen 2 min wandelen (9KM)

In mijn ogen wijkt dit niet al te veel af van complexe schema's en zit er voldoende variatie in qua tempo's. Voordeel vind ik ook dat ik per week mijn performance kan vergelijken met de weken ervoor. Klopt dit qua schema of mis ik nu iets essentieels?
Persoonlijk mis ik een lange rustige duurloop en zijn je intervallen te lang om ze intensief genoeg te doen :P
Je loopt nu een beetje het gevaar dat je alles in ongeveer dezelfde hartslag zal lopen (D2/D3). Dat is niet ideaal qua training, dus daar zie ik liever meer variatie in. Bijvoorbeeld door je intervallen korter te maken (200m - 1km), maar wel (veel) harder te lopen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Roozzz schreef op maandag 12 september 2016 @ 21:24:
[...]

Persoonlijk mis ik een lange rustige duurloop en zijn je intervallen te lang om ze intensief genoeg te doen :P
Je loopt nu een beetje het gevaar dat je alles in ongeveer dezelfde hartslag zal lopen (D2/D3). Dat is niet ideaal qua training, dus daar zie ik liever meer variatie in. Bijvoorbeeld door je intervallen korter te maken (200m - 1km), maar wel (veel) harder te lopen.
Bedankt voor de feedback. Voor mij had de D2 loop de rustige duurloop moeten zijn eigenlijk. Heb wel eens wat geoefend met D1 maar dat is wel heel langzaam en ik vraag me af of dat met 3x per week lopen echt nodig is. Kan wel proberen een lage D2 te nemen en een hoge D3 (150bpm -165bpm) om het verschil te spreiden.

Interval op basis van een afstand ga ik proberen. Ik loop anders inderdaad veelal in D3/D4. Daar heb je zeker gelijk in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Aghanim schreef op maandag 12 september 2016 @ 20:53:
Wat Roozzz zegt. En je hebt (grofweg) twee soorten intervallen. Intervallen waar je traint op pure snelheid (beensnelheid en -kracht, aansturing vanuit de hersenen) en waar je traint op het maximaal verwerken van zuurstof (VO2max). De eerste zijn tussen de 100 en 400 meter, de tweede meestal rond 800, 1000, 1200 of 1500 meter. Afhankelijk van de lengte is de snelheid, de rust en het aantal herhalingen verschillend. Bijvoorbeeld: 15x200m op 1500m-wedstrijdtempo met 100m wandelrust. Of 6x1000m op 10k-wedstrijdtempo met 4' pauze. Enzovoort.

Iets als 10 minuten hard, 2 minuten rust kun je eigenlijk al geen intervaltraining meer noemen. Vraag jezelf altijd af: wat probeer ik met de training van vandaag te bereiken? Ik zou bij deze training eerlijk gezegd geen antwoord weten :P

En variatie zorgt ervoor dat je lichaam iets doet met de prikkels. Steeds dezelfde prikkels zorgen voor een afnemend resultaat van de trainingen.

Complexe schema's zijn vaak complex met een reden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik probeer ook aan complexe schema's vast te houden, maar merk toch dat dat vrij lastig is. Ik loop voor mijn plezier en haal geen voldoening uit 10x 200m sprinten, daarentegen vind ik het wel fijn om 10 km op 90% te lopen of 20km op 80-85% van de max hs.

Overigens is de literatuur vrij divers over wat de beste trainingsmethode is, ene boek zegt dat langzame duurlopen noodzakelijk zijn, andere zegt weer dat lange duurlopen zinloos zijn vanwege te hoge belasting en loop inefficiëntie (duurloop misverstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Ben in topvorm. Over 3 weken zou ik een 10k lopen met als doel een pr (<38:30). A'dam marathon ook pr voor gepland (<3:10) en zevenheuvelenloop zou binnen het uur moeten.

Erg veel getraind de afgelopen maanden. In augustus zelfs bijna 300 km.

Maar mag nu helaas een streep door :(
Gisteren tijdens mtben hard gevallen met een ac luxatie (type 3) tot gevolg (bij de seh gediagnostiseerd). Vrijdag afspraak met de orthopeed.

Ik baal zo ontzettend!!! Heb nog een klein beetje hoop dat ik weer fit ben voor de Zevenheuvelen.

Iemand ervaring mee?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Pfffft, dat is klote man! Enige voordeel: topsporters herstellen twee keer zo snel. Sterkte met het herstel!

(Sleutelbeen gebroken, saved you a Google-search).
Sport_Life schreef op maandag 12 september 2016 @ 21:52:
Ik probeer ook aan complexe schema's vast te houden, maar merk toch dat dat vrij lastig is. Ik loop voor mijn plezier en haal geen voldoening uit 10x 200m sprinten, daarentegen vind ik het wel fijn om 10 km op 90% te lopen of 20km op 80-85% van de max hs.

Overigens is de literatuur vrij divers over wat de beste trainingsmethode is, ene boek zegt dat langzame duurlopen noodzakelijk zijn, andere zegt weer dat lange duurlopen zinloos zijn vanwege te hoge belasting en loop inefficiëntie (duurloop misverstand).
Met intervallen (vooral die kortere, zoals 30" of 200m) maak je je trainingen juist wel interessant. Ik ben normaal ook van het "gewoon hard lopen" - maar nu ik specifiek voor een doel en met een schema train ben ik daar echt dedicated mee bezig en vind ik het juist erg leuk als er dat soort variatie in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Galois schreef op maandag 12 september 2016 @ 21:58:
Ben in topvorm. Over 3 weken zou ik een 10k lopen met als doel een pr (<38:30). A'dam marathon ook pr voor gepland (<3:10) en zevenheuvelenloop zou binnen het uur moeten.

Gisteren tijdens mtben hard gevallen met een ac luxatie (type 3) tot gevolg (bij de seh gediagnostiseerd). Vrijdag afspraak met de orthopeed.

Ik baal zo ontzettend!!! Heb nog een klein beetje hoop dat ik weer fit ben voor de Zevenheuvelen.

Iemand ervaring mee?
Je bedoelt een schouder uit de kom? Heb het even op gezocht. Dat is wel ernstig. Beterschap gewenst hopen dat het hersteld is voor de zeven heuvelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Webgnome op 13-09-2016 07:47 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoof
Zuur zeg! Hopelijk herstelt dat binnen twee maanden een beetje, sterkte in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:30

Roozzz

Plus ultra

Iemand ervaring mee?
Pfff dat is behoorlijk klote. Succes met het herstel!
Deelname is waarschijnlijk geen enkel probleem, een pr zou ik niet op rekenen: Kennis heeft hetzelfde gehad en die kon al vrij snel weer lopen (eerst gefixeerd, later arm los). Rustig aan was geen probleem, maar zodra hij de trainingsintensiteit serieus ging oppakken kreeg hij last van van alles en nog wat ivm disbalans tussen links en rechts. Dat is dus wel iets om rekening mee te houden als je het tempo weer gaat opvoeren... Take your time.

-edit-
Zoals MrAcid al zei: topsporters herstellen veel sneller, dus dat is wel in je voordeel :) Als ik zie hoe snel mijn vriendin hersteld na het inscheuren van haar enkelbanden, dat is echt bizar. Nu na 3 weken bijna volledig hersteld, terwijl er 6-8 weken verwacht werd.

[ Voor 10% gewijzigd door Roozzz op 13-09-2016 09:10 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Aaaaauw. Sterkte met herstel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Sport_Life schreef op maandag 12 september 2016 @ 21:52:
Je moet ook niet sprinten, dat is veel te hard :P
Ik herken het wel hoor, ik vind zelf de 200m-intervallen ook de minst leuke. Ik doe ze dan weer wel, vooral omdat ze heel nuttig zijn. Na verloop van tijd gaan ze merkbaar makkelijker en je hebt er natuurlijk ook profijt van in andere trainingen.
Wat het beste is daar gaan we inderdaad voorlopig niet uitkomen met de huidige stand van de wetenschap maar er zit vaak wel een lijn bij verschillende methodes die zich emperisch bewezen hebben. Het nut van werken aan duurvermogen, VO2max, loopeconomie en lopen onder vLT is allemaal onomstreden. De verschillen zitten meer in de overtuiging hoe die te bereiken en aangezien RCT's heel lastig te doen zijn voor trainingsmethoden blijft het een beetje nattevingerwerk.

Klaas Lok zegt trouwens zeker niet dat duurlopen zinloos zijn, alleen dat de nadelen de voordelen overtreffen. En zeker als je je rustige duurlopen vrij traag moet lopen, dan ben ik het zeker met hem eens. Maar je kunt de nadelen deels mitigeren door bijvoorbeeld lichte versnellingen op te nemen in je rustige duurlopen en goed aandacht te blijven houden voor je loopeconomie (denk aan 10x200m :P)
Gisteren tijdens mtben hard gevallen met een ac luxatie (type 3) tot gevolg (bij de seh gediagnostiseerd).
:( Wat vervelend! Sterkte met het herstel.

Uitstel van je pr-plannen betekent geen afstel, dus blik vooruit d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Iemand ervaring mee?
Auw. Ik wist niet eens dat dat kon, je sleutelbeen ontwrichten :/

Gister blaren gelopen. Had veel te warme sokken bij dus ik dacht kom, dat doe ik wel even zonder. Veel te laat ingegrepen toen het niet lekker liep, de blaren waren al duidelijk aanwezig.
's Avonds lekker lekgeprikt (sproetsj! :D ) en laten drogen bij de ventilator die toch al welkom was met dit weer, nu voelt het eigenlijk wel weer aardig. Hopelijk morgen dus gewoon lopen, misschien doe ik mijn dikkere wandelsokken wel aan tegen de wrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoof
Pathogen schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 10:09:
[...]

Hopelijk morgen dus gewoon lopen, misschien doe ik mijn dikkere wandelsokken wel aan tegen de wrijving.
Had een paar weken geleden ook flinke blaren op mijn voeten, ik heb die plekken stevig ingetaped (met een gaasje eronder zodat de tape niet op de gevoelige plekken plakt) en dat deed wonderen. Doorlopen op blaren zonder iets eroverheen vond ik erg vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Nee, sorry maar veel sterkte met je herstel.
kenneth schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 09:29:

Klaas Lok zegt trouwens zeker niet dat duurlopen zinloos zijn, alleen dat de nadelen de voordelen overtreffen. En zeker als je je rustige duurlopen vrij traag moet lopen, dan ben ik het zeker met hem eens. Maar je kunt de nadelen deels mitigeren door bijvoorbeeld lichte versnellingen op te nemen in je rustige duurlopen en goed aandacht te blijven houden voor je loopeconomie (denk aan 10x200m :P)
Ik moet zeggen dat ik zijn methode toch wel fijn vind. Ongemerkt maak je toch (voor mijn doen) redelijke afstanden waar ik mijzelf bij duurlopen niet echt toe kan zetten. Gisteren heb ik 4 x 1000 meter @ 5:00/km gelopen en je komt inclusief warming-up en cooling down makkelijk aan de 8-9 km. Nu ik mijn cadans langzaam aan heb opgehoogd tot ~172 spm en met kortere pasje loop, merk ik gewoon dat mijn lichaam het beter aan kan dan voorheen. Technisch zal er wel het een en ander aan mankeren maar het zal sowieso een verbetering zijn ten opzichte van het “gehark” van voorheen.

Mijn doel voor nu is de 5km < 25minuten, ik heb wel het idee dat het binnenkort moet lukken met deze methode :)

Strava

Pagina: 1 ... 7 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic