Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.740 views

Onderwerpen

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:10
WishmasterNL schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:50:
Inmiddels een tijdje aan het meelezen in dit topic.
Ik heb het besluit genomen om te gaan beginnen met hardlopen voor o.a. mijn conditie en heb gelukkig een collega gevonden die mee wilde lopen.

Wij zijn vorige week begonnen met het programma van Evy.
Echter lopen we slechts 2x per week ipv de 3x/week.

Wel lopen we elke keer iets sneller dan de vorige keer.
1e run: 7:40/km / 3km totaal
2e run: 7:15/km / 3km totaal
3e run: 7:02/km / 3km totaal

Het bevalt ons tot nu toe wel.
Maar ik zit toch ook te kijken naar een sporthorloge.
Op dit moment wil ik nog wel even wachten om te kijken of we genoeg ruggengraat hebben om door te blijven lopen voordat ik wat ga aanschaffen. Maar ik wil ook niet te veel geld kwijt zijn om mee te beginnen.
Nog maar eens even bekijken wat het gaat worden en evt een vraag stellen in het juiste topic hier op GoT.

Zijn onze tijden een beetje netjes om mee te beginnen? Lopen we te snel, te langzaam?
Voor ons idee lopen we lekker. En nergens last van na het lopen of de dag erna.
Ten eerste, goed bezig!

Of het te snel/langzaam is is lastig te zeggen zonder je te zien lopen. Als je nu gigantisch veel (spier)pijn hebt en last van dingen, dan zou ik een stapje terug doen. Sneller zou ik niet lopen, aangezien je spieren (vooral pezen) zich moeten aanpassen aan de belasting. Ga je harder dan heb je kans op overbelasting.

Sporthorloge zou ik pas aanschaffen op het moment dat je echt zeker weet dat je verder gaat met hardlopen.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik zit trouwens met een schoenendilemma. Heb inmiddels 700+ km gelopen met mijn Asics GT-2000's en ik heb het idee dat ze wat minder worden. Dit is trouwens mijn enige en ook eerste paar echte hardloopschoenen en ik ben er op zich tevreden mee. Ik heb ze trouwens begin dit jaar aan laten meten bij Run2Day nav loopanalyse.

Nu zit ik al wat om me heen te kijken naar opvolgers. Ik kan natuurlijk doodleuk dezelfde schoenen ergens online bestellen, maar ik kan ook eens iets totaal anders proberen.

Of zal ik maar gelijk 2 paar schoenen kopen? :P

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Allereerst:dank voor je uitgebreide reactie.
Het zijn geen verkapte intervallen, maar gewoon echte extensieve intervallen.
I stand corrected, bedankt! :+
De rust is wandel(50mtr/20sec), dribbel/jog en weer wandel(50mtr/20sec). Daarmee ontspan je je spieren en gaat je hartslag zeer omlaag om zo weer fris de volgende versnelling te pakken. En tevens ben je door deze manier van rust na de training ook nog helemaal fris.
Hoe lang dribbel je dan? Gewoon een paar seconden om de boel, zoals je zegt, even los te schudden?
Door de vrij lange rust maak je door de week heen echt tig langzame kilometers waarmee je dus dat systeem goed traint.
Hoe zie je dit als 'langzame' km's? Vanwege het wandelen? Want ik zou 'langzame km's' beschouwen als >7min/km en <8min/km. Het is dus een definitie die ik zoek van het woord langzaam en waar het aan gerelateerd is. NOFI...ik probeer het te plaatsen hoe je het bedoelt.
Richtlijn is voor de 200 ~3k wedstrijdtempo, 400 op 10k wedstrijdtempo en 1000/2000 op HM tempo en zelf daarboven.
Maar je moet ook goed kijken wat je vol kan houden, ik ben vrij potig en mijn aanleg ligt bij sprinten.. dus mijn 200tjes gaan in verhouding een paar seconden harder en dat vind ik prettiger lopen. Er zijn ook mensen die juist de 1000 weer relatief wat sneller lopen. Kijk/luister dus vooral naar jezelf.
Is kan ook aardig sprinten, mijn max zit op 1,47min/km maar ik neem niet aan dat ik die snelheden moet opzoeken.
Je geeft dus aan dat ik moet terugkijken naar mijn PR's op de genoemde afstanden en die hanteren bij de 200/400 en 1000.
Je horloge is alleen maar een instrument voor je training, verder echt boeiend wat je upload naar strava oid.
Eensch, het is alleen handig als het simpel in te stellen valt met geluidjes wanneer de afstanden of HR is bereikt. het uploaden zal me boeien :)
Ik start elke versnelling/rust een nieuw lap zodat ik kan zien wat mijn tempo is en wanneer ik de afstand behaald heb.
Wat ik dan (persoonlijk) zou missen is de HR herstel in de wandel/dribbel momenten.

specs | 3360wP met SE3000

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03-2025
Hoe lang dribbel je dan? Gewoon een paar seconden om de boel, zoals je zegt, even los te schudden?

Ik loop altijd ~50m/20s (komt niet op 10m/s hoor).
Dus bij 200m snel is het 50m lopen/100m dribbelen/50m lopen en weer snel.
Dus bij 400m snel is het 50m lopen/300m dribbelen/50m lopen en weer snel.
Dus bij 1000m snel is het 50m lopen/700m dribbelen/50m lopen en weer snel.

Dribbelen is gewoon hersteltempo/zone2/~65/70%/whatever, als je hartslag maar zakt.
Na de versnellingen zit mijn hartslag rond de 85% (van max), na de rust (dus na de 2 keer lopen/net voordat ik weer aan de versnelling begin) zit mijn hartslag rond de 65%.

Hoe zie je dit als 'langzame' km's? Vanwege het wandelen? Want ik zou 'langzame km's' beschouwen als >7min/km en <8min/km. Het is dus een definitie die ik zoek van het woord langzaam en waar het aan gerelateerd is. NOFI...ik probeer het te plaatsen hoe je het bedoelt.

Bij mij tussen de 5:30-6:30/k

Is kan ook aardig sprinten, mijn max zit op 1,47min/km maar ik neem niet aan dat ik die snelheden moet opzoeken.
Je geeft dus aan dat ik moet terugkijken naar mijn PR's op de genoemde afstanden en die hanteren bij de 200/400 en 1000.

In het boek staat een tabel met tijden inderdaad bekeken vanuit je 10k pr.

Eensch, het is alleen handig als het simpel in te stellen valt met geluidjes wanneer de afstanden of HR is bereikt. het uploaden zal me boeien :)
Wat ik dan (persoonlijk) zou missen is de HR herstel in de wandel/dribbel momenten.

Zelf heb ik op mijn garmin620 4 dingen op het scherm; lap distance, lap pace, lap time en %hr van max.
Ik weet dat ik uitgerust ben > 70% en dat mijn aerobe drempel tussen de 85-90% ligt.
Ik ren de versnellingen dus op een tempo dat ik halverwege ongeveer op 85/86/87% zit en houd dat dan vast.
De 1000 mik ik overigens eerder op 80-85%

Vooraf moet je veel van jezelf weten, maar speel de eerste trainingen gewoon even met je tempo/hartslag dan krijg je zelf wel een idee hoe hard het voor jou mag gaan.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-12-2025

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik ben ook mijn eerste Souplessemethode-stapjes gaan wagen de afgelopen tijd. De "snelle" tempo's bij de extensieve intervallen houd ik aan als maximum. Er wordt tenslotte regelmatig de nadruk gelegd dat een te hoge intensiteit nadelig werkt voor je training.

Nu heb ik een wisselduurloop gedaan en een paar keer 1000's gelopen, niet volgens schema want daar voorziet mijn beschikbare tijd niet in, maar wel volgens voorgeschreven tempo.

Het tempo voor de 1000's wordt omschreven als 15km-wedstrijdtempo tot langzamer dan 20km-wedstrijdtempo. In mijn geval houd ik dat op ergens tussen de 5:10 en 5:20.

Rust is dan 800m, beginnende met even (20m) wandelen en eindigend met ook even (20m) wandelen.

Het interessante effect van deze methode is dat je veel tijd steekt in het leren soepel op relatief hoog tempo te lopen, maar door de lange herstelperiode maak je er geen slopende training van.

De wisselduurloop (hierboven ook een verslagje van gemaakt) zorgt voor regelmatig een snelheidsprikkel in je duurloop en houdt je scherp op techniek en tempo. Wederom zonder langdurig een slopend tempo aan te hoeven houden.
In theorie was ik het al een tijdje eens met deze methode. Na wat praktijk ben ik erg blij met wat het (met wat persoonlijke aanpassingen) kan bieden.

Ik gebruik nu ook daadwerkelijk workouts op mijn horloge. Omdat mijn horloge de onhebbelijke eigenschap heeft na het afwerken van een workout ook gewoon te stoppen met de activiteit maak ik mijn workouts als volgt:
-Stap 1: inlopen tot Lap button
-Repeat, zo vaak als mogelijk (Garmin gaat bij mij tot 40x repeat geloof ik):
--Run 1000m
--Run 800m

Ben ik klaar, dan loop ik gewoon nog wat uit terwijl er een rep doorloopt. No biggie. Zo kan ik blijven variëren in het aantal reps dat ik daadwerkelijk loop. De wisselduurloop met om de X minuten een versnelling van 30-60 seconden heb ik op dezelfde manier gedaan.

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:39
InZane schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 13:48:
Ik zit trouwens met een schoenendilemma. Heb inmiddels 700+ km gelopen met mijn Asics GT-2000's en ik heb het idee dat ze wat minder worden. Dit is trouwens mijn enige en ook eerste paar echte hardloopschoenen en ik ben er op zich tevreden mee. Ik heb ze trouwens begin dit jaar aan laten meten bij Run2Day nav loopanalyse.

Nu zit ik al wat om me heen te kijken naar opvolgers. Ik kan natuurlijk doodleuk dezelfde schoenen ergens online bestellen, maar ik kan ook eens iets totaal anders proberen.

Of zal ik maar gelijk 2 paar schoenen kopen? :P
Ik zit zelf juist te kijken naar de Asics GT-2000 (stabiliteit schoen). Ik heb altijd Asics Gel Pulse 7 (neutrale schoen) gehad. Daarna heb ik wat barefoot schoenen (zero drop) geprobeerd. Ging een tijd goed, maar loop nu toch tegen blessures aan. Ik proneer redelijk en krijg daar nu voor het eerst last van (misschien omdat ik nu anders loop dan voorheen en meer op mijn middenvoet/voorvoet land i.t.t. hak en een hogere cadans heb).

Ik had een goede deal op de Hoka One One Gaviota. Maar die schoenen hebben een hele lage en stevige (in negatieve zin) upper (bovendeel). Dus mijn tenen zaten er strak in + geen bewegingsruimte door de strakke upper. Heel raar. Nog nooit met een schoen meegemaakt. Kan me niet voorstellen dat andere daar ook geen last van hebben. Ook vallen ze klein uit terwijl overal staat dat ze true size zijn.

Nu zit ik te kijken naar de Asics GT-2000. De Kayano is mij te duur. De Fortitude te lomp. En de GT-1000 te goedkoop. Ik zie ook de Mizuno Wave Inspire 12 voor 85 euro. Goede deal, maar ben wat aan het twijfelen omdat Asics mij bevallen (brede voorvoet sectie) en een flexibele upper.

Maar het is zo lastig. Deze persoon komt juist van de GT-2000 af en is positief over de Gaviota: http://www.theactiveguy.c...-one-gaviota-shoe-review/
Snap ik helemaal niks van. Aangezien de Gaviota veel dingen tegengesteld heeft aan de GT-2000. Lagere drop, je staat hoger op de schoenen, veel strakkere fit. Hardloopschoenen zijn zo ontzettend persoonlijk. Online reviews er ervaringen van anderen zeggen vrij weinig. Dat is het moeilijke.

[ Voor 11% gewijzigd door Fleximex op 22-08-2017 14:29 ]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gisteravond 100ste hardloop sessie op runkeeper zag ik.
Denk weer eens kijken in het hardloop topic, dacht dat ik hier al gereageerd had maar bleek in het deeltje ervoor te zijn.
Viper® schreef op donderdag 7 april 2016 @ 11:31:
1.5 maand geleden The Dash ontvangen (kickstarter)
Dan is gaan sporten natuurlijk een ideaal excuus om deze goed te gebruiken.
Probeer nu elke week ma/wo/vrij te lopen, vast rondje van om en nabij de 2.5 km.
Rustig aan begonnen, inmiddels loop ik gemiddel 6:00 min/km

Gebruik runkeeper om het bij te houden. Nieuwe schoenen gehaald (nike) en gaan met die banaan 8)

stiekeme tvp
update'je
Dash is inmiddels defect, gebruik nu wireless bluetooth oordopjes
Loop gemiddeld 2 keer in de week 5+ km, tempo tussen de 5:45 en 6:15 min/km. 3 Keer per week was veel te optimistisch, meer dan 2 keer en dan krijg ik last van mijn schenen :'(
Wel merk ik dat ik het lekkerste loop als het niet te warm is, vooral vroeg op de avond op warme dagen heb ik het zwaar. Ben sowieso iemand die het snel warm heeft, zweten als een otter :P
Op dit moment na 6 a 7 km begin ik te merken dat het minder lekker loopt lichamelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Viper® op 22-08-2017 14:35 ]

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Viper® schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 14:34:
Gisteravond 100ste hardloop sessie op runkeeper zag ik.
Denk weer eens kijken in het hardloop topic, dacht dat ik hier al gereageerd had maar bleek in het deeltje ervoor te zijn.

[...]

update'je
Dash is inmiddels defect, gebruik nu wireless bluetooth oordopjes
Loop gemiddeld 2 keer in de week 5+ km, tempo tussen de 5:45 en 6:15 min/km. 3 Keer per week was veel te optimistisch, meer dan 2 keer en dan krijg ik last van mijn schenen :'(
Wel merk ik dat ik het lekkerste loop als het niet te warm is, vooral vroeg op de avond op warme dagen heb ik het zwaar. Ben sowieso iemand die het snel warm heeft, zweten als een otter :P
Op dit moment na 6 a 7 km begin ik te merken dat het minder lekker loopt lichamelijk.
Ik zou bijna zeggen dat je te snel loopt als je met vaker lopen en verder lopen het moeilijk krijgt (scheenpijn, minder lekker lopen).

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Begrijp ik trouwens goed dat als je eenmaal met souplesse begonnen/bezig bent, de keer op keer je snelheden blijft aanpassen naar aanleiding van je (hopenlijk gehaalde) nieuwe PR's die je dan loopt?

Dus stel dat ik nu een 10km in 51min doe en bijv een 4:35min/km zou gebruiken voor de souplesse...en mijn nieuwe PR wordt bijv 48min op de 10km, dat je dan je nieuwe souplesse schema ingaat op die snellere tijd? Dus dat je bijv 4:30min/km moet gaan trainen?

Want dan zijn de wedstrijden (of eigen gelopen PR) extra nuttig...niet alleen om te zien of je in 1x die afstand kan lopen, maar ook om als nieuwe benchmark te gelden.

Ben wel benieuwd naar het boek, vooral mbt het marathonschema. Ik ben eigenlijk ook benieuwd of er wel een lange duurloop nog steeds gelopen mag worden. Ik ben nu bij de 25km en wil nog wel een keer een duurloop hebben gedaan van 35km (uiteindelijk) voor de marathon.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Tallguy schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:35:
Begrijp ik trouwens goed dat als je eenmaal met souplesse begonnen/bezig bent, de keer op keer je snelheden blijft aanpassen naar aanleiding van je (hopenlijk gehaalde) nieuwe PR's die je dan loopt?

Dus stel dat ik nu een 10km in 51min doe en bijv een 4:35min/km zou gebruiken voor de souplesse...en mijn nieuwe PR wordt bijv 48min op de 10km, dat je dan je nieuwe souplesse schema ingaat op die snellere tijd? Dus dat je bijv 4:30min/km moet gaan trainen?

Want dan zijn de wedstrijden (of eigen gelopen PR) extra nuttig...niet alleen om te zien of je in 1x die afstand kan lopen, maar ook om als nieuwe benchmark te gelden.

Ben wel benieuwd naar het boek, vooral mbt het marathonschema. Ik ben eigenlijk ook benieuwd of er wel een lange duurloop nog steeds gelopen mag worden. Ik ben nu bij de 25km en wil nog wel een keer een duurloop hebben gedaan van 35km (uiteindelijk) voor de marathon.
In principe pas je dat aan ja, maar hoe vaak loop je een PR in een jaar? Over het algemeen blijft je trainingstempo wel een tijdje actueel, ook omdat er een marge inzit :)

Maar goed, 1-2x per jaar kritisch naar je training kijken kan sowieso geen kwaad, 3-4x ook niet ;)

De auteur vindt overigens dat de marathon afgeschaft moet worden :P maar de langzame wisselduurloop is wat je zoekt.

[ Voor 3% gewijzigd door Pathogen op 22-08-2017 15:43 ]

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Ok, net mijn 1e keer een 200m souplesse gelopen. Begonnen met 15min rustig opwarmen, rekken, strekken (beetje) en warm lopen.

Daarna 15 (iets meer) keer een 200mtr in zone 4, met ertussen 2 minuten wandelen, dribbelen.
Mijn max HR ligt op 175

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a0GTALqduqzHvSejd25kHFZU/full.png

Is dit zo'n beetje de uitkomst die hierbij hoort?

Die piek van 181 klopt niet, zal wel aan horloge liggen. Denk dat met een band de waardes correcter zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Tallguy op 22-08-2017 18:20 ]

Verwijderd

Tallguy schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 18:19:

Die piek van 181 klopt niet, zal wel aan horloge liggen. Denk dat met een band de waardes correcter zijn.
Ik heb geen ervaring met de souplesse methode maar je eerste en laatste intervallen wijken behoorlijk af qua tempo en hartslag. Volgens mij moet dat bij normale interval dichter bij elkaar liggen. Ook kom je aan het einde erg dicht bij je HFmax. Zou eens kijken welk tempo hoort bij de hartslag midden in Z4 en dat proberen te handhaven. Heb er zelf overigens niet heel veel verstand van.

Wat is nu bij jouw schema de volgende 2 trainingen qua opbouw? Ben namelijk erg benieuwd naar de variatie ten opzichte van een normaal schema want deze loop had ook een gewone interval training kunnen zijn.

Net zelf na praktisch 2 weken rust voorzichtig gaan lopen. Eerst 5min gewandeld en toen 5x3 min hardlopen met steeds 1 min wandelen. Aan het einde voelde ik mijn knie wel licht wat druk geven maar geen pijn. Hopelijk kan ik het zo weer langzaam verder opbouwen :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2017 21:23 ]

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Wedstrijdverslagje:

Laatst bedacht ik me dat ik nog nooit een 5km wedstrijd had gedaan, en toevallig was er afgelopen weekend 1 in mijn achtertuin.
Dit moest dus mijn eerste* 5km wedstrijd worden!
*Ik heb als onderdeel van triatlons de afstand al wel vaker in wedstrijdverband gelopen, maar nooit als los evenement.
Voor mijn gevoel moest ik dus wel een PR kunnen lopen.

Ondanks dat ik wist dat ik de afstand prima kan doen was ik toch een beetje gespannen...
Het is toch weer wat anders, je moet nu immers inlopen want je bent nog niet warm van het fietsen :P

Het weer was ideaal, tijdstip was een beetje vreemd. Rond etenstijd in de avond, dus maar heel vroeg een lichte pasta maaltijd gegeten en samen met mn vriendin naar de start ingelopen.
Maar ik ben meer een avondmens dan een ochtendmens, dus dat gaat vast goed komen.

Wedstrijdplan:
Van mijn triatlons wist ik dat mijn max HR 191 was en had dus bedacht om te starten op HR175 en dan elke km er 2 tikken bij te laten komen om zo op 185 te eindigen en dan met een eindsprintje richting max te gaan.
Zo doe ik dat tijdens triatlons ook en dat gaat best goed.

Eenmaal ter plaatse even startnummer ophalen en dan een plekje zoeken...
Het was een relatief klein loopje, een 100 man.
Tja waar ga je dan staan... vorige keer stonden we bij een langere loop te ver achteraan, dat was niks. Maar ik had van de uitslagen van het jaar ervoor gezien dat dit een vrij snelle loop was.
Al met al gekozen om net een beetje achter de snelle mannen te gaan staan.

Tja dan gaat het startschot, je wilt altijd te snel starten dus ik probeerde me een beetje in te houden. Maar ja, als je vriendin voorbij schiet (die graag snel start om snel uit de drukte te zijn) dan wil je toch minimaal aangehaakt blijven :P
Mooi langs het publiek op gelopen en na de eerste 700m voelt het goed, onze startpositie was 'juist' en we hebben weinig in hoeven halen en zijn ook niet ingehaald. Inmiddels moest mijn vriendin me toch lossen en kon ik mn eigen race lopen.

De 1e km doorkomst ging in 4:20, dat was eigenlijk wel sneller dan verwacht (ondanks dat ik op HS wou lopen had ik gegrapt dat ik voor de 23min wou gaan). Het 'grote probleem' echter was de HS, gemiddeld 177 maar tegen de doorkomst zat ik al op 186...

Echter voelde het wel goed en had ik niet het idee dat ik in het rood liep. Wel besloten om mn HS zeker niet nu al nog verder te pushen maar vooral constant te houden.

De 2e km was wel iets langzamer in 4:26, maar HS wel constant op 187 gehouden voor die km. Ik voelde me nog steeds goed en merkte op dat ik langzaam inliep op een groepje van 4 personen.

Alles klopte, de benen waren er en hart en longen waren ook goed afgesteld.
Op de 3km was ik inmiddels aangesloten bij het groepje, 4:34 dus weer een beetje verval maar nu wou ik vooral stabiliseren. De gem HS was die km 190... Dat is 1 tik van mijn max af???

Ondanks dat ik me nog heel goed voelde besloten om achter het groepje te blijven, want ik moet me toch wel opblazen zo? Het voelt wel dat ik dit 2 km vol kan houden, maar dat kan toch niet, zo lang op max HR lopen. De 4e km dus achter groepje aangelopen en die ging ook weer in 4:34 met 191gem. Dus een volle km op max hr...

Tja en dan heb je nog 1km te gaan, nu zal het wel misgaan...
Ik had verwacht dat het groepje wat zou versnellen en ik in zou storten, niks bleek echter minder waar.
Het lichaam wou nog even gas geven. oOo
Nou vooruit dan maar, 1 versnelling erbij dan maar... Ik ging op kop van het groepje lopen en had verwacht dat ze mee zouden gaan. Maar nee ik was de enige. Ik zag inmiddels mijn HR maar oplopen, en aangezien ik alleen op de finish afliep besloten geen echte eindsprint in te zetten en het lekker zo af te maken.
Laatste km in 4:23, dus op 3 sec na weer gelijk aan de 1e km, dat is voor mij altijd een teken dat het iig niet te veel was voor het lichaam en het doseren dus goed was. Gemiddelde hs van 193... met een max van 197!

Met de eindtijd van 22:44 was ik dik tevreden! *O*
Tevens dus ontdekt dat mijn hart nog wel wat meer toeren kan maken dan ik dacht. En bevestigd wat ik al wel wist, dat ik een hoge HS goed vol kan houden, ik heb echt een hoog toerige turbo motor aan boord.

Het was een lekker geslaagde loop, voor mn gevoel wouden hart/longen/benen ook allemaal hetzelfde vandaag :)
Na de loop bekertje water drinken op een bankje en mn hartslag daalde mooi vlot. En vervolgens mijn vriendin kunnen zien finishen, die inmiddels 10min van haar 5k tijd heeft afgehaald! Mooi om te zien hoeveel progressie ze heeft geboekt het afgelopen jaar. Dus nu is het voor mij ook weer tijd om echt te gaan trainen.
Want nu ik een 'officieel' 5k PR heb moet die natuurlijk wel weer gebroken gaan worden.

En wat voelt het toch lekker om af en toe eens hard te gaan, lichaam voelt daarna zo voldaan. Compleet geen spierpijn of last gehad, dus dat is ook wel prima.

Toeren maken met dat ding _/-\o_

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 21:21:
[...]

Ik heb geen ervaring met de souplesse methode maar je eerste en laatste intervallen wijken behoorlijk af qua tempo en hartslag. Volgens mij moet dat bij normale interval dichter bij elkaar liggen. Ook kom je aan het einde erg dicht bij je HFmax. Zou eens kijken welk tempo hoort bij de hartslag midden in Z4 en dat proberen te handhaven. Heb er zelf overigens niet heel veel verstand van.

Wat is nu bij jouw schema de volgende 2 trainingen qua opbouw? Ben namelijk erg benieuwd naar de variatie ten opzichte van een normaal schema want deze loop had ook een gewone interval training kunnen zijn.
1e moet je ook niet naar kijken...gaf al aan dat het incl 15min opwarmen is. Pas vanaf 15min moet je dus kijken. En aan het einde zat ik al op 15 herhalingen en heb nog wat extra gelopen (sprintje).
Schema is voorlopig een week de 200, dan een week de 400 en een week de 1000. Dat herhalen.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
JBplap schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 00:19:
Wedstrijdverslagje:

Laatst bedacht ik me dat ik nog nooit een 5km wedstrijd had gedaan, en toevallig was er afgelopen weekend 1 in mijn achtertuin.
Dit moest dus mijn eerste* 5km wedstrijd worden!
*Ik heb als onderdeel van triatlons de afstand al wel vaker in wedstrijdverband gelopen, maar nooit als los evenement.
Voor mijn gevoel moest ik dus wel een PR kunnen lopen.

Ondanks dat ik wist dat ik de afstand prima kan doen was ik toch een beetje gespannen...
Het is toch weer wat anders, je moet nu immers inlopen want je bent nog niet warm van het fietsen :P

Het weer was ideaal, tijdstip was een beetje vreemd. Rond etenstijd in de avond, dus maar heel vroeg een lichte pasta maaltijd gegeten en samen met mn vriendin naar de start ingelopen.
Maar ik ben meer een avondmens dan een ochtendmens, dus dat gaat vast goed komen.

Wedstrijdplan:
Van mijn triatlons wist ik dat mijn max HR 191 was en had dus bedacht om te starten op HR175 en dan elke km er 2 tikken bij te laten komen om zo op 185 te eindigen en dan met een eindsprintje richting max te gaan.
Zo doe ik dat tijdens triatlons ook en dat gaat best goed.

Eenmaal ter plaatse even startnummer ophalen en dan een plekje zoeken...
Het was een relatief klein loopje, een 100 man.
Tja waar ga je dan staan... vorige keer stonden we bij een langere loop te ver achteraan, dat was niks. Maar ik had van de uitslagen van het jaar ervoor gezien dat dit een vrij snelle loop was.
Al met al gekozen om net een beetje achter de snelle mannen te gaan staan.

Tja dan gaat het startschot, je wilt altijd te snel starten dus ik probeerde me een beetje in te houden. Maar ja, als je vriendin voorbij schiet (die graag snel start om snel uit de drukte te zijn) dan wil je toch minimaal aangehaakt blijven :P
Mooi langs het publiek op gelopen en na de eerste 700m voelt het goed, onze startpositie was 'juist' en we hebben weinig in hoeven halen en zijn ook niet ingehaald. Inmiddels moest mijn vriendin me toch lossen en kon ik mn eigen race lopen.

De 1e km doorkomst ging in 4:20, dat was eigenlijk wel sneller dan verwacht (ondanks dat ik op HS wou lopen had ik gegrapt dat ik voor de 23min wou gaan). Het 'grote probleem' echter was de HS, gemiddeld 177 maar tegen de doorkomst zat ik al op 186...

Echter voelde het wel goed en had ik niet het idee dat ik in het rood liep. Wel besloten om mn HS zeker niet nu al nog verder te pushen maar vooral constant te houden.

De 2e km was wel iets langzamer in 4:26, maar HS wel constant op 187 gehouden voor die km. Ik voelde me nog steeds goed en merkte op dat ik langzaam inliep op een groepje van 4 personen.

Alles klopte, de benen waren er en hart en longen waren ook goed afgesteld.
Op de 3km was ik inmiddels aangesloten bij het groepje, 4:34 dus weer een beetje verval maar nu wou ik vooral stabiliseren. De gem HS was die km 190... Dat is 1 tik van mijn max af???

Ondanks dat ik me nog heel goed voelde besloten om achter het groepje te blijven, want ik moet me toch wel opblazen zo? Het voelt wel dat ik dit 2 km vol kan houden, maar dat kan toch niet, zo lang op max HR lopen. De 4e km dus achter groepje aangelopen en die ging ook weer in 4:34 met 191gem. Dus een volle km op max hr...

Tja en dan heb je nog 1km te gaan, nu zal het wel misgaan...
Ik had verwacht dat het groepje wat zou versnellen en ik in zou storten, niks bleek echter minder waar.
Het lichaam wou nog even gas geven. oOo
Nou vooruit dan maar, 1 versnelling erbij dan maar... Ik ging op kop van het groepje lopen en had verwacht dat ze mee zouden gaan. Maar nee ik was de enige. Ik zag inmiddels mijn HR maar oplopen, en aangezien ik alleen op de finish afliep besloten geen echte eindsprint in te zetten en het lekker zo af te maken.
Laatste km in 4:23, dus op 3 sec na weer gelijk aan de 1e km, dat is voor mij altijd een teken dat het iig niet te veel was voor het lichaam en het doseren dus goed was. Gemiddelde hs van 193... met een max van 197!

Met de eindtijd van 22:44 was ik dik tevreden! *O*
Tevens dus ontdekt dat mijn hart nog wel wat meer toeren kan maken dan ik dacht. En bevestigd wat ik al wel wist, dat ik een hoge HS goed vol kan houden, ik heb echt een hoog toerige turbo motor aan boord.

Het was een lekker geslaagde loop, voor mn gevoel wouden hart/longen/benen ook allemaal hetzelfde vandaag :)
Na de loop bekertje water drinken op een bankje en mn hartslag daalde mooi vlot. En vervolgens mijn vriendin kunnen zien finishen, die inmiddels 10min van haar 5k tijd heeft afgehaald! Mooi om te zien hoeveel progressie ze heeft geboekt het afgelopen jaar. Dus nu is het voor mij ook weer tijd om echt te gaan trainen.
Want nu ik een 'officieel' 5k PR heb moet die natuurlijk wel weer gebroken gaan worden.

En wat voelt het toch lekker om af en toe eens hard te gaan, lichaam voelt daarna zo voldaan. Compleet geen spierpijn of last gehad, dus dat is ook wel prima.

Toeren maken met dat ding _/-\o_
Mooi prestatie, gefeliciteerd!

Wedstrijd zou ik nooit op die manier op hartslag 'plannen' trouwens - gevoel is beter. Hartslagmeter gebruik ik om mijn gevoel te onderbouwen/bevestigen, maar laat ik niet leidend zijn. Feitelijk heb jij dit ook gedaan overigens, anders was je nooit op HR197 uitgekomen. ;)

• MrAcid
  • Niet online
Tallguy schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 18:19:
Ok, net mijn 1e keer een 200m souplesse gelopen. Begonnen met 15min rustig opwarmen, rekken, strekken (beetje) en warm lopen.

Daarna 15 (iets meer) keer een 200mtr in zone 4, met ertussen 2 minuten wandelen, dribbelen.
Mijn max HR ligt op 175

[afbeelding]

Hartslag boeit niet bij deze intervallen: te kort om wat van te kunnen zeggen. Het gaat erom of je in ze in de tijd gelopen hebt die ervoor staat.

Op verzoek van rechthebbende, tabel verwijderd.

[ Voor 8% gewijzigd door Ramzzz op 02-03-2018 10:58 ]

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:04
Met warm/vochtig weer heb je sowieso hoge HR(max).

• MrAcid
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 08:21:
Met warm/vochtig weer heb je sowieso hoge HR(max).
Je HRmax is een vaste waarde? Dat is gewoon de top die je kunt bereiken?

Bij warm/vochtig weer zal je HR inderdaad wat hoger liggen bij hetzelfde tempo - maar je max. is nog steeds een vast gegeven.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

MrAcid schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 08:20:
[...]

Hartslag boeit niet bij deze intervallen: te kort om wat van te kunnen zeggen. Het gaat erom of je in ze in de tijd gelopen hebt die ervoor staat.

[afbeelding]
Die 47 minuten haal ik ws toch niet, een 10KM loop heb ik nog nooit gelopen in wedstrijdverband. Ik heb het boek ergens in de kast liggen maar volgens mij gaat de lijst tot 60 minuten toch?

Strava

• MrAcid
  • Niet online
vhal schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 08:25:
[...]

Die 47 minuten haal ik ws toch niet, een 10KM loop heb ik nog nooit gelopen in wedstrijdverband. Ik heb het boek ergens in de kast liggen maar volgens mij gaat de lijst tot 60 minuten toch?
Ja volgens mij ook - ik haal dit gewoon even van Google af. Hier de hele tabel.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Verwijderd

Tallguy schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 08:15:
[...]

1e moet je ook niet naar kijken...gaf al aan dat het incl 15min opwarmen is. Pas vanaf 15min moet je dus kijken. En aan het einde zat ik al op 15 herhalingen en heb nog wat extra gelopen (sprintje).
Schema is voorlopig een week de 200, dan een week de 400 en een week de 1000. Dat herhalen.
Verkeerd gekeken, sorry. Ik nam aan dat je op 1 tempo zou opwarmen/inlopen omdat ik dat zelf altijd doe en keek daarom naar je eerste piek qua snelheid. Maar verkeerde aanname dus :)

Zou je nog kunnen aangeven wat de volgende 2 trainingen in je schema nu zijn? Ik ben dus benieuwd of bij de souplesse methode er altijd/alleen maar interval trainingen worden gedaan of dat je volgende trainingen bijvoorbeeld een duurloop D1 en een D2-D3 loop zijn.

• MrAcid
  • Niet online
Overigens: mijn korte kijk op 'de souplessemethode' (boek/methode).

Leuk boek - altijd mooi om te lezen hoe zeer getalenteerde, ambitieuze en gemotiveerde hardlopers de sport beleven. Er zitten hele mooie lessen in die je in de tijdsgeest (het is wat verouderd) moet plaatsen. Dit is vóór de opkomst (voor consumenten) van de hartslagmeter, het GPS-horloge en de wildgroei aan hardloopschema's en (gratis) online-informatie.

Waar het ook aan voorbij gaat is het feit dat dit een methode is die vooral gebruikt/toegepast wordt (in het boek) op lopers met veel aanleg, een hele goeie basis (van véél duurlopen) die effectiever en efficiënter kunnen/willen trainen om het absolute maximale uit zichzelf te halen. Daarnaast is het zéér anekdotisch (n=1 + een beetje) en moet je niet vergeten dat Klaas Lok een onwijs getalenteerde loper is (na één jaar hardlopen, zonder nog specifiek/'goed' te trainen loopt hij 15:56 op de 5000m - hij is dan 18). Dat is 3:11/km, na één jaar trainen. Ik loop het helaas niet (na bijna 10 jaar) - niemand hier denk ik. :)

Het veronderstelt mijns inziens een hele solide aerobe basis (duurvermogen) zonder dat dit expliciet wordt benoemd. Daarnaast loop je in het schema véél wedstrijden - dat is een belangrijk onderdeel van je duurprikkels. Het is naar mijn mening ook vooral gericht op kortere afstanden - hoewel het boek anders beweert.

Wat ik eruit gehaald heb: zorg voor afwisseling en snelheid in je training - niet alleen maar eindeloze, eentonige duurlopen op één tempo. Snelheid en afwisseling maken het hardlopen leuk!

Wat ik niet vind kloppen (want het sluit niet aan bij mijn eigen ervaring): het bijna volledig schrappen van de lange duurlopen - zeker als je voor wedstrijden van méér dan 1uur traint (10km - marathon), dan zit daar voor normale stervelingen ook een mentaal aspect aan wat je niet uit 15x200m of 4x2000m haalt - hoe lekker dat ook zou zijn (snel klaar!).

• Robkazoe
Miss moet ik dit niet in dit topic vragen, maar mijn Garmin Connect app wil de hele tijd verzoeken om rechten te krijgen om mijn agenda uit te lezen. Maar dat wil ik niet. Hoe kan ik die melding/het verzoek definitief de nek om draaien? Ik word er een beetje gek van zo langzamerhand.

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10-2025
MrAcid schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 08:52:
Overigens: mijn korte kijk op 'de souplessemethode' (boek/methode).

Leuk boek - altijd mooi om te lezen hoe zeer getalenteerde, ambitieuze en gemotiveerde hardlopers de sport beleven. Er zitten hele mooie lessen in die je in de tijdsgeest (het is wat verouderd) moet plaatsen. Dit is vóór de opkomst (voor consumenten) van de hartslagmeter, het GPS-horloge en de wildgroei aan hardloopschema's en (gratis) online-informatie.

Waar het ook aan voorbij gaat is het feit dat dit een methode is die vooral gebruikt/toegepast wordt (in het boek) op lopers met veel aanleg, een hele goeie basis (van véél duurlopen) die effectiever en efficiënter kunnen/willen trainen om het absolute maximale uit zichzelf te halen. Daarnaast is het zéér anekdotisch (n=1 + een beetje) en moet je niet vergeten dat Klaas Lok een onwijs getalenteerde loper is (na één jaar hardlopen, zonder nog specifiek/'goed' te trainen loopt hij 15:56 op de 5000m - hij is dan 18). Dat is 3:11/km, na één jaar trainen. Ik loop het helaas niet (na bijna 10 jaar) - niemand hier denk ik. :)

Het veronderstelt mijns inziens een hele solide aerobe basis (duurvermogen) zonder dat dit expliciet wordt benoemd. Daarnaast loop je in het schema véél wedstrijden - dat is een belangrijk onderdeel van je duurprikkels. Het is naar mijn mening ook vooral gericht op kortere afstanden - hoewel het boek anders beweert.

Wat ik eruit gehaald heb: zorg voor afwisseling en snelheid in je training - niet alleen maar eindeloze, eentonige duurlopen op één tempo. Snelheid en afwisseling maken het hardlopen leuk!

Wat ik niet vind kloppen (want het sluit niet aan bij mijn eigen ervaring): het bijna volledig schrappen van de lange duurlopen - zeker als je voor wedstrijden van méér dan 1uur traint (10km - marathon), dan zit daar voor normale stervelingen ook een mentaal aspect aan wat je niet uit 15x200m of 4x2000m haalt - hoe lekker dat ook zou zijn (snel klaar!).
Ik ben het hier niet helemaal met je eens.

Het boek gaat juist veel over hartslagzones en in welke je zou moeten trainen. De bijbehorende tempo's die in die tabel staan zijn alleen maar richttijden. Dus juist nu met al die hartslag meters is dit een interessant verhaal. Het is alleen wel van belang dat je je eigen hartslagzones kent en daar ook mee over weg kunt gaan. Dus wat is je max HR en waar liggen je drempel waardes. Als je dat weet kun je er effectief gebruik van gaan maken.

Ook de veronderstelling dat lange duurlopen volledig geschrapt worden klopt niet. Als je kijkt naar een schema voor halve marathon zitten er meerdere wedstrijden 15km in. Maar ook duurlopen van 1:15 uur en langer zitten er regelmatig in. En ook voor de marathon zitten ze er in, zie onderstaande quote uit het boek:
Extra lange duurloop is essentiële bouwsteen
Een belangrijke bouwsteen in de marathontraining is natuurlijk de extra lange duurloop
van 2 uur of langer. Ik adviseer om deze in de vorm van een wisselduurloop te doen. Een
training die ik in een marathonvoorbereiding opgeef is - afhankelijk van herstellingsvermogen
en getraindheid - eenmaal per week, per tien dagen of per twee weken: 25 tot soms
30 à 35 kilometer rustig lopen met bijvoorbeeld elke 10 minuten een minuut of halve
minuut iets sneller.
De meeste lopers beperken zich tot maximaal 30 à 35 kilometer. Zeer goed getrainde atleten
pakken over-afstand: de Italiaan Bordin Olympisch kampioen in 1988, ging tot 45
kilometer, hetgeen voor hem inhield dat hij ongeveer 3 uur bezig was.

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

MrAcid schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 08:30:
[...]

Ja volgens mij ook - ik haal dit gewoon even van Google af. Hier de hele tabel.

***members only***
Mijn PR op de 10km ligt op 53min. Dat zou neerkomen op lopen van de 200mtr tussen de 51-55 seconden.
Ik zie dat ik mijn 200mtrs heb gelopen met een gemiddelde van 53.9 dus dat blijkt op gevoel lopend al bang-on te zijn :)

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
Robkazoe schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:03:
Miss moet ik dit niet in dit topic vragen, maar mijn Garmin Connect app wil de hele tijd verzoeken om rechten te krijgen om mijn agenda uit te lezen. Maar dat wil ik niet. Hoe kan ik die melding/het verzoek definitief de nek om draaien? Ik word er een beetje gek van zo langzamerhand.
Ik denk dat je de vraag beter hier kunt stellen: Het grote Sporthorloge met GPS topic

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:04
MrAcid schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 08:22:
[...]

Je HRmax is een vaste waarde? Dat is gewoon de top die je kunt bereiken?

Bij warm/vochtig weer zal je HR inderdaad wat hoger liggen bij hetzelfde tempo - maar je max. is nog steeds een vast gegeven.
Eigenlijk is je HRmax een vaste waarde inderdaad. Maar dan zou je je HRmax in de zomer op warme/vochtige dag moeten vast stellen.

De HRmax testen die ik in de winter gedaan heb zijn 3-4 slagen lager dan een identieke HRmax test op een zeer warme vochtige dag.

Eigenlijk zou je op warme vochtige dagen iets andere HR zones moeten gebruiken op je horloge ;)

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Webgnome schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:00:
[...]
Het viel mij vandaag eigenlijk voor het eerst op. Een aantal mensen met zo'n typisch blauw/paars shirt aan. Train zelf trouwens nooit in het centrum. Altijd Meinerswijk en aanliggende wegen/fietspaden.
Toevallig, daar trainde ik gisteravond ook. Zoals vaker overiges, bijna direct uit huis er in en gaan met die banaan!

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Valorian
Vandaag een leuke kern gedaan op de atletiekbaan (na een behoorlijk zware loopscholing / kracht-circuitje / etc):

10x400m waarvan de eerste 300m steeds op 5km-race-tempo en de laatste 100m aanzetten tot bijna-sprint
tussendoor 200m rust

Uitdaging:
- alle blokken weer ongeveer gelijk lopen qua snelheid (eigenlijk standaard uitdaging bij alle interval kernen), dus niet 'inzakken' bij de laatste omdat je te hard begonnen bent.
- de 100m's flink snel lopen maar wel technisch netjes blijven lopen. Vooral een uitdaging voor mensen die niet gewend zijn aan sprinten, waar ik ook bij hoor. ;)

Al met al een mooie training. Alle 400m's gemiddeld zo rond de 3:45-3:50 min/km gepakt en geen verval :)

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:03
Dat vind ik het lekkerste wat er is, een goede sprint. Helaas heb ik de inhoud niet om een 100 echt vol gas te lopen. Sinds ik eindelijk van mijn hamstring blessure af ben heb ik dat ook niet meer gedaan. Het lekkerste vind ik starten van startblokken. Lekker explosief wegschieten :)

• MrAcid
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/0EXljCmqQka2bAOCZcTzXg.png
Eén van mijn favoriete trainingen (als hij goed gaat): Yasso 800s | 9x 800m @ 3:30/km - 2:50rust

Vanmorgen om 5:50 ging hij goed! :+

• Predje
  • Laatst online: 03-03-2025
MrAcid schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 09:13:
[afbeelding]
Eén van mijn favoriete trainingen (als hij goed gaat): Yasso 800s | 9x 800m @ 3:30/km - 2:50rust

Om 5:50 even een HM lopen in 1:30 is toch geen traning meer?! Haha echt heel netjes man!

• Hooiopdevork
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-05-2023
[afbeelding]

Tering wat een mooie tijd, ik ben zelf ook fan van zo vroeg mogelijk in de ochtend gaan lopen, zo rond 5:30 / 6:00.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

[afbeelding]

Kniesoortje hoor, want ik doe hier echt niks van na: is het normaliter niet de bedoeling bij Yasso's om de recovery in evenveel tijd te doen als de 800's?

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Pathogen schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 09:57:
[...]

Kniesoortje hoor, want ik doe hier echt niks van na: is het normaliter niet de bedoeling bij Yasso's om de recovery in evenveel tijd te doen als de 800's?
Dat is toch ook wat @MrAcid doet?
Een tempo van 3:30 min/km, zorgt ervoor dat je volgens mij over die 800m 2 minuut 50 seconden doet. Exact gelijk aan de rust :)

Strakke training, op een bizar tijdstip _/-\o_

If you can see, look. If you can look, observe

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ah ja, 800m =/= 1km :P duidelijk! Vond het ook al zo gek dat ie het "verkeerd" zou doen met zoveel ervaring.

Disclaimer: ik was gisteren vrij, dus dit is praktisch een maandagochtend voor me.

[ Voor 84% gewijzigd door Pathogen op 24-08-2017 11:34 ]

• nogeeninlog
  • Laatst online: 09:10
Pathogen schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 08:29:
[...]

Ik ben geen dokter, dus trek je niet teveel aan van wat ik zeg ;)
Natuurlijk trek ik me daar niets van aan, twee dokters, waaronder een cardioloog, hebben mij gezegd dat de ritmestoornis onschuldig is en ik heb er amper last van. Waarom vond je het nodig om te suggereren dat ik een onverantwoord risico neem? Dat vond ik wel vervelend.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:35

Galois

1811 - 1832

Wat of is er een verschil in trainingseffect tussen:

(bv)
1) 10 km hardlopen om 20:00
2) 5 km hardlopen om 8:00 en 5 km hardlopen om 20:00, beide met hetzelfde tempo als 1).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Rudedadude

Maybe we were born to run

Is er nog animo voor een stukkie lopen over de Utrechtse heuvelrug dit weekend of een andere station naar station trail, @driedees , @Valorian , @Roozzz of anderen? Het is een beetje kort dag, maar wie weet :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
Voor als je nog een racevest/rugtas zoek, Nathan in de iBood: http://www.ibood.com/spor...93e729870c4276f361c074cf9
Een steekproef zegt dat sommige tassen ook elders voor die prijs te krijgen zijn.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

nogeeninlog schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 20:04:
[...]

Natuurlijk trek ik me daar niets van aan, twee dokters, waaronder een cardioloog, hebben mij gezegd dat de ritmestoornis onschuldig is en ik heb er amper last van. Waarom vond je het nodig om te suggereren dat ik een onverantwoord risico neem? Dat vond ik wel vervelend.
Zoals ik probeerde te verwoorden, maar dat is moeilijk met alleen typen, was het niet mijn bedoeling om dat te doen. Mijn opmerking was vooral oprecht nieuwsgierig bedoeld.

Uiteraard ken ik je situatie niet volledig, ik zag alleen een stukje waar ik me in eerste instantie zorgen om zou maken en hoopte dat dat goed zat in jouw geval. Mijn ongelukkige bewoording daarvan was helaas niet bevorderlijk voor de rest van de communicatie.

Samengevat: ik vind het hartstikke goed nieuws dat je gewoon kunt sporten! Ik vind je situatie heel interessant en zou er graag meer over weten :)

• Valorian
Rudedadude schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 07:04:
Is er nog animo voor een stukkie lopen over de Utrechtse heuvelrug dit weekend of een andere station naar station trail, @driedees , @Valorian , @Roozzz of anderen? Het is een beetje kort dag, maar wie weet :)
Ik zit een weekendje op Vlieland, dus wel hardlopen maar geen heuvelrug ;) .. Viel spaB!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:36

Niku

Alagaesii

Gisteren na vier weken rust (door een reis door Amerika) weer eens mijn hardloopschoenen aangetrokken om te zien hoe het met mijn conditie is. Conclusie: vrijwel afwezig. 5k gelopen, maar zat niet eens meer power in voor een eindsprint. Wat viel me dat tegen zeg.

• Xaverius

Xaverius

Gisteren een lekker lang stukje op iets tempo mogen trainen. Nadat ik op mijn horloge tot twee keer toe de verkeerde workout startte kon ik eindelijk echt beginnen. 60 minuten op ongeveer 5.20 en 15 minuten op 5.00.

In het begin vond ik het nog wel iets warm maar het laatste half uur ging heerlijk, je voelde het weer wat afkoelen, alleen was die hardloopster voor me inmiddels doorgelopen naar Huissen en ik volgde de dijk richting huis. Vervelend als je tempo maar net ietsje sneller is en je je aan je training houdt. :+

Na de lunch nog even een uurtje op chill modus hardlopen voor de weekkilometers en daarna even de stad in voor een pompoenbiertje.

Hadden wij nu gisteren de zelfde route maar dan in omgekeerde richting @Webgnome ? Ik met mijn mooie blauwe zweetlap. :p

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:41
Ik heb morgen een triathlon, dus dat gaat mij helaas niet lukken. Hou me aanbevolen voor een volgende keer!

• Rudedadude
  • Nu online

Rudedadude

Valorian schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 10:19:
[...]

Ik zit een weekendje op Vlieland, dus wel hardlopen maar geen heuvelrug ;) .. Viel spaB!
Vlieland heeft het hoogste punt van heel Friesland, dus wel een aantal keer die duin oprennen he ;)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:25
Xaverius schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 10:41:
Gisteren een lekker lang stukje op iets tempo mogen trainen. Nadat ik op mijn horloge tot twee keer toe de verkeerde workout startte kon ik eindelijk echt beginnen. 60 minuten op ongeveer 5.20 en 15 minuten op 5.00.

In het begin vond ik het nog wel iets warm maar het laatste half uur ging heerlijk, je voelde het weer wat afkoelen, alleen was die hardloopster voor me inmiddels doorgelopen naar Huissen en ik volgde de dijk richting huis. Vervelend als je tempo maar net ietsje sneller is en je je aan je training houdt. :+

Na de lunch nog even een uurtje op chill modus hardlopen voor de weekkilometers en daarna even de stad in voor een pompoenbiertje.

Hadden wij nu gisteren de zelfde route maar dan in omgekeerde richting @Webgnome ? Ik met mijn mooie blauwe zweetlap. :p
Dat denk ik haast wel inderdaad. Ik had zo iets van.. zou dat @Xaverius zijn. Nee dat kan niet.. Maar toch hehe. Grappig dat de wereld zo klein kan zijn. Dan maar even over mijn workout.. ;)

Gisteren stond op het programma om 2x een interval training te doen. Deze bestaat dan uit 10 x 500 meter met 150 meter rust. Van te voren en achteraf natuurlijk een warming up/ cooling down. Ging wel aardig al zeg ik het zelf. Gemiddeld bij de 500 meters een kilometertje of 20 /u ( keep in mind: wheeler)

Strava | AP | IP | AW

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:17
Stukje hobbelen lijkt me leuk! Maar na Lowlands (ja nog steeds last van, ben ook geen 18 meer :P ), drie irritant zware werkweken en een schijnbare loopdip ga ik de hele UHT niet redden. Maar 60/75 minuten lijkt me goed plan!

[ Voor 4% gewijzigd door driedees op 25-08-2017 11:48 ]

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

• Arie-
  • Niet online
Zijn er nog deelnemers aan de SMR te Hellendoorn/Nijverdal volgende week? Ik ben een beetje aan het twijfelen, afgelopen maand bijzonder onregelmatig en weinig gesport en nog minder hardgelopen. Komende zondag een kwart triatlon, die gebruik maar als test, als het daar een beetje lekker gaat probeer ik nog wel een kaartje te scoren voor volgende week zondag.

@acidd91 Sta je morgen in Bathmen aan de start?

Verwijderd

Vandaag voor het eerst weer een 5KM gelopen op D2 tempo. Zowel tijdens en na het lopen geen pijn aan mijn knie gevoeld, wel wat stijf nadien maar dat trok snel weg. Nu hopen dat het gedurende de dag ook niet op komt zetten en ik durf weer voorzichtig vooruit te gaan kijken :)

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:41
Arie- schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 12:01:
Zijn er nog deelnemers aan de SMR te Hellendoorn/Nijverdal volgende week? Ik ben een beetje aan het twijfelen, afgelopen maand bijzonder onregelmatig en weinig gesport en nog minder hardgelopen. Komende zondag een kwart triatlon, die gebruik maar als test, als het daar een beetje lekker gaat probeer ik nog wel een kaartje te scoren voor volgende week zondag.

@acidd91 Sta je morgen in Bathmen aan de start?
Heino, wel in de buurt ;-)

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Zo dan, zojuist 12 km gelopen.. en dan te bedenken dat ik tot oktober vorig jaar geen 3 km kon lopen met een lopersknie en snappinghip syndroom. Heerlijk om progressie te kunnen voelen en zien door een dalende hartslag.

Loop nog als een schildpad met 6.03/km maar goed, eerst maar eens naar de 15 uitbouwen en dan wat intervalletjes gaan proberen! Helaas kan ik maar twee keer per week ivm overbelasting, maar dat neem ik dan maar voor lief O-)

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-12-2025
Heb iets raars, werd vanmorgen wakker met enorme pijn in mijn rechterhak.

Als ik zo voel heb ik dus pijn in mijn hak, als ik er in knijp doet het pijn. Beetje richting de middenvoet in het midden van de hak. Iemand dit ook wel eens gehad?

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Hielspoor problemen ?
Zou er even naar laten kijken voor de juiste diagnose...

https://www.thuisarts.nl/...k-heb-hielspoorklachten-2

• tlpeter
KaiseRRuby schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 19:47:

Als ik zo voel heb ik dus pijn in mijn hak, als ik er in knijp doet het pijn. Beetje richting de middenvoet in het midden van de hak. Iemand dit ook wel eens gehad?
Klinkt als een peesplaat ontsteking. Ik heb er nu last van en als je daar mee door loopt dan krijg je alleen maar meer last. Ga naar de fysio en geef het tot dan in ieder geval rust. Rust roest niet.

• MrAcid
  • Niet online
Je hebt m'n zoektocht voor een mooie zondagochtend lange duurloop aangewakkerd. :+

Ik zit er nu aan te denken om van Rhenen naar Utrecht te lopen (45km). Rhenen > Zeist wil ik de UHT route lopen (jou bekend volgens mij?) - is 30km. Vanaf station Driebergen/Zeist via Odijk/Bunnik terug naar Utrecht (West - huis) - maar naar CS kan ook makkelijk. Uitstappen/verkorten kan dan in Maarn, Zeist, Bunnik - Utrecht Lunetten.

Heb tempo 4:45/4:30 in m'n hoofd en vertrek uit Rhenen om 8:15 (trein Utrecht > Rhenen van 7:30). Sluit dat een beetje aan bij wat je van plan was?

[ Voor 3% gewijzigd door MrAcid op 25-08-2017 22:32 ]

• Tigertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02-2025
KaiseRRuby schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 19:47:

Je kan het even aanzien als het helemaal nieuw voor je is.
Voorts, zoals hierboven al gesteld: hielspoor of peesplaat.
Naar fysiotherapeut of podotherapeut om te kijken wat eraan ten grondslag ligt.

• Rudedadude
  • Nu online

Rudedadude

MrAcid schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 22:31:
[...]

Je hebt m'n zoektocht voor een mooie zondagochtend lange duurloop aangewakkerd. :+

Ik zit er nu aan te denken om van Rhenen naar Utrecht te lopen (45km). Rhenen > Zeist wil ik de UHT route lopen (jou bekend volgens mij?) - is 30km. Vanaf station Driebergen/Zeist via Odijk/Bunnik terug naar Utrecht (West - huis) - maar naar CS kan ook makkelijk. Uitstappen/verkorten kan dan in Maarn, Zeist, Bunnik - Utrecht Lunetten.

Heb tempo 4:45/4:30 in m'n hoofd en vertrek uit Rhenen om 8:15 (trein Utrecht > Rhenen van 7:30). Sluit dat een beetje aan bij wat je van plan was?
Klinkt goed, alleen zou ik er graag een zondagmiddagloop van maken, met een start om 12:30 of 13:00. En dan haal ik in elk geval Zeist wel, daarna is het aanzien. Is dat wat jou betreft ook mogelijk?

• MrAcid
  • Niet online
Rudedadude schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 07:38:
[...]

Klinkt goed, alleen zou ik er graag een zondagmiddagloop van maken, met een start om 12:30 of 13:00. En dan haal ik in elk geval Zeist wel, daarna is het aanzien. Is dat wat jou betreft ook mogelijk?
Nee helaas, krijg vrienden over de vloer in de middag voor een BBQ dus wil rond 12:00 weer terug zijn!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Gaat mij helaas niet lukken; maybe next time :)

Gisteren op verkenning geweest in het Ahrtal voor de MST trip die kant op half oktober. Erg geslaagde dag met flink veel klauterwerk en mooie plaatjes geschoten met de meegereisde fotograaf. Het had weer erg weinig met hardlopen te maken :+
Afbeeldingslocatie: https://scontent.fams1-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/21083502_10154764892861606_1892203400397766549_o.jpg?oh=aa578b9bd48f51dd8cd3722715c928bd&oe=5A2055FE
@Valorian, jij ging toch mee met de trip? Volgens mij ga jij je prima vermaken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Roozzz op 26-08-2017 10:58 ]

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-11-2025

TheZoo

Animals Behind Bars

Nog mensen hier, behalve @tlpeter die morgen de Breda Urban Trail mee hobbelen?
Ik zit in de laatste startwave.

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• tlpeter
Ik ga inderdaad hobbelen. Ik heb de tijd en die ga ik nemen. De editie in Rotterdam heb ik alles doorgelopen naar nu ga ik overal de tijd nemen.
Ik heb al weken niet meer gelopen en mij voeten zijn nog niet altijd pijnvrij. Misschien haal je mij nog wel in :)

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:25
Vanmorgen even een snelle 10 kilometer willen doen. Daar dachten de paarden in de uiterwaarden toch even anders over. Stonden koffie pauze te houden op het fietspad :(

Strava | AP | IP | AW

• Rudedadude
  • Nu online

Rudedadude

MrAcid schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 07:43:
[...]

Nee helaas, krijg vrienden over de vloer in de middag voor een BBQ dus wil rond 12:00 weer terug zijn!
's ochtends gaat mij helaas niet lukken. Dan houden we hem te goed, van Rhenen terug lopen richting Zeist is ook weer eens wat anders. Ik denk dat we dan moeten gaan kijken naar bijoorbeeld een week of 2 weken later...

• Infinchible
  • Laatst online: 09:19

Infinchible

Woef!

Roozzz schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 10:57:
[...]

Gaat mij helaas niet lukken; maybe next time :)

Gisteren op verkenning geweest in het Ahrtal voor de MST trip die kant op half oktober. Erg geslaagde dag met flink veel klauterwerk en mooie plaatjes geschoten met de meegereisde fotograaf. Het had weer erg weinig met hardlopen te maken :+
[afbeelding]
@Valorian, jij ging toch mee met de trip? Volgens mij ga jij je prima vermaken :)
Zaten daar nog veel nieuwe toffe stukken in als dat wij toen hebben gelopen?
Heb met al dat Echappee Belle geweld ook weer zin om die kant op te gaan en zit te bedenken of ik volgend jaar niet de EB kan gaan doen. :9~

Verwijderd

Ik wil 3x per dag rek- en strekoefeningen doen voor mijn bovenbenen en knie gebied en oefeningen om mijn spieren te versterken. Nu weet ik dat je niet mag rekken met koude spieren. Wat is een goede warming up specifiek voor dit doel? Veel verder dan een paar minuten wandelen kom ik niet en aangezien het 3x per dag is kost het erg veel tijd als ik 3x eerst moet wandelen of fietsen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2017 14:43 ]

• MrAcid
  • Niet online
Rudedadude schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 12:51:
[...]

's ochtends gaat mij helaas niet lukken. Dan houden we hem te goed, van Rhenen terug lopen richting Zeist is ook weer eens wat anders. Ik denk dat we dan moeten gaan kijken naar bijoorbeeld een week of 2 weken later...
No worries! Bedankt voor de inspiratie! Ik loop 'm morgenochtend - eens kijken hoe dat bevalt!

• MrAcid
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 14:31:
Ik wil 3x per dag rek- en strekoefeningen doen voor mijn bovenbenen en knie gebied en oefeningen om mijn spieren te versterken. Nu weet ik dat je niet mag rekken met koude spieren. Wat is een goede warming up specifiek voor dit doel? Veel verder dan een paar minuten wandelen kom ik niet en aangezien het 3x per dag is kost het erg veel tijd als ik 3x eerst moet wandelen of fietsen.
Gewoon rekken. :) Pak anders wat Yoga-oefeningen waar je dit in verwerkt. Genoeg apps voor te vinden ter inspiratie.

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Infinchible schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 14:31:
[...]

Zaten daar nog veel nieuwe toffe stukken in als dat wij toen hebben gelopen?
Heb met al dat Echappee Belle geweld ook weer zin om die kant op te gaan en zit te bedenken of ik volgend jaar niet de EB kan gaan doen. :9~
Niet heel veel echt nieuwe stukken. Wel nog aanzienlijk meer geklauterd over de rotsen. Het Teufelsloch (dat gat in de rotsen) bijvoorbeeld van bovenaf benaderd en niet via de trap. Dus daar is nog voldoende te verkennen om verder te spelen :)
Dennis R. (ken jij vast) komt daar zeer regelmatig trouwens en wist nog diverse andere mooie plekjes voor een volgende keer...

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:39
Zijn er andere mensen die vandaag de Veldhoven 10 Miles gelopen hebben? Het was geen 33 graden zoals vorig jaar. Maar met 24/25 graden was het nog steeds warm. Van 1:46 naar 1:25 gegaan. Erg tevreden.

Mijn doel was onder de 1:25, maar het werd 1:25:08. Ik heb een patent op enkele seconden boven mijn doel lopen (halve marathon Eindhoven 2:00:02 vorig jaar).

Ik ben wel echt diep gegaan. Ik vind het moeilijk om met hitte te lopen. Mijn hartslag was dan ook gemiddeld 188. Het eerste rondje van 8 km ging nog best aardig. Maar toen zakte ik terug. Een hartslag van 190 is simpelweg te hoog om dat 16 km lang vol te houden. Dus tweede rondje met hartslag 185 was erg zwaar.
Ik voelde dat mijn lichaam me probeerde af te remmen om mijn hartslag onder de 180 te brengen. Ik won het toch van mijn lichaam en heb het tempo er nog redelijk in kunnen houden. Best trots op.
Een soort van eind sprint zat er nog wel in bij de laatste kilometer, maar toen ik over finish kwam was ik kapot. Nog meer dan bij de halve marathon Eindhoven vorig jaar (hartslag gemiddeld 186). Toch 10 minuten op het gras gaan liggen.

Ik ga nu lekker slapen :Z :)

• nogeeninlog
  • Laatst online: 09:10
In voorbereiding op de marathon van Amsterdam wilde ik een loop van 30-32 km doen. Als training, maar vooral als test. Ik had nog nooit zover gelopen, mijn langste afstand was 25 kilometer in juli. Wat eten, drinken en slapen betreft had ik niets aan voorbereiding gedaan. Het gevolg was dus wel dat ik in de twee uur vantevoren eigenlijk teveel had gedronken en dat merkte ik wel tijdens de loop. Natuurlijk had ik wel water en drie gels meegenomen. De gels waren overigens van de Action, als experiment, en ik heb wel eens slechter smakende gels door moeten slikken.

Zulke lopen zijn in het begin eigenlijk helemaal niet interessant. Ik heb ondertussen al zo vaak 18/19/20 km gelopen dat ik wel weet dat ik dat kan.
gelukkig was het weer goed. Het begon met een zonnetje en toen het warmer werd kwam er wat bewolking. Hoe dan ook had ik veel schaduw in het bos. Na 15 km nam ik mijn eerste gel en en liep ik verder. Ik had juist het gevoel dat het heel vlotjes ging en dat ik zo vloeiend en soepel liep. En toen zag ik een boomstronk over het hoofd........
Ik ging echt voluit op mijn plaat, en zo'n aangestampt bospad geeft niet echt mee. Gelukkig was er niets essentieels gekwetst, alleen mijn gezicht. }:|
Gelukkig had ik vochtige tissues bij me, voor het geval ik een grote sanitaire stop zou moeten maken, dus nadat ik was uitgevloekt heb ik mijn gezicht schoongepoetst. Even verderop zaten twee meisjes op een bankje en hun heb ik even gevraagd hoe ernstig het eruit zag. Zij konden dus zeggen dat ik alleen geschramd was.

Nou, gewoon verder lopen dus. Na een tijdje probeerde ik iets te versnellen en dat ging nog. En toen kwam het punt dat ik gewoon naar huis kon lopen. :) De 31e kilometer probeerde ik nog extra aan te zetten en dat lukte, die ging in 4:45. Daarna was de pijp wel leeg.

Wat cijfers:
totale afstand: 32,03 km
totale tijd: 3:03
bewogen tijd: 2:55
gemiddeld tempo: 5:29 per km
hartslag: 135 bij het begin, 155 bij het eind.

En daarna moest ik nog helpen een woning leeg te halen.
Maar los van wat vermoeide benen voel ik me prima. Deze loop heeft me heel veel vertrouwen gegeven.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:30
Even een vraagje hier. Ben sinds 2 maanden aan het hardlopen, volg netjes de lessen van Running with Evy om het op te bouwen. Nu bij les 19 (8 minuten rennen, 2 minuten lopen, 10 minuten rennen, 2 minuten lopen, 8 minuten rennen, uitlopen) en gaat verder allemaal prima. Heb jaren geleden ook paar maanden hard gelopen maar heb toen moeten opgeven vanwege knie pijn, heb nu (nog) geen last meer van knie.

Ik heb de laatste lessen wel dat het pijn doet links van mijn heup, aan de andere kant voel ik niks. Benen zelf geen last van, geen spierpijn of verzuurde spieren gehad of iets in die richting: het is puur links. Doet ook niet 'van binnen' pijn, maar 'aan de buitenkant' (zie plaatje).

Pijn

Mijn sessie is altijd in de ochtend als ik wakker wordt. Even 2 glazen water drinken, 10 kikkersprongen (dan 'knakt mijn knie') en soms nog 2 seconde beenspier spannen voor ik ga hardlopen. Niet echt een uitgebreide warming-up dus, mogelijk dat ik een bepaalde oefening mis waardoor ik last heb? Zelf denk ik dat mijn overgewicht (80kg, 1.78m) mogelijk de oorzaak is omdat een spier/band ofzo door teveel buikvet wordt belast... maar wilde het toch even hier na vragen of dit iets met hardlopen te maken kan hebben of niet :-) Is later op de dag altijd wel verdwenen

[ Voor 11% gewijzigd door President op 27-08-2017 11:19 ]

• MrAcid
  • Niet online
President schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 11:18:
Even een vraagje hier. Ben sinds 2 maanden aan het hardlopen, volg netjes de lessen van Running with Evy om het op te bouwen. Nu bij les 19 (8 minuten rennen, 2 minuten lopen, 10 minuten rennen, 2 minuten lopen, 8 minuten rennen, uitlopen) en gaat verder allemaal prima. Heb jaren geleden ook paar maanden hard gelopen maar heb toen moeten opgeven vanwege knie pijn, heb nu (nog) geen last meer van knie.

Ik heb de laatste lessen wel dat het pijn doet links van mijn heup, aan de andere kant voel ik niks. Benen zelf geen last van, geen spierpijn of verzuurde spieren gehad of iets in die richting: het is puur links. Doet ook niet 'van binnen' pijn, maar 'aan de buitenkant' (zie plaatje).

[afbeelding]

Mijn sessie is altijd in de ochtend als ik wakker wordt. Even 2 glazen water drinken, 10 kikkersprongen (dan 'knakt mijn knie') en soms nog 2 seconde beenspier spannen voor ik ga hardlopen. Niet echt een uitgebreide warming-up dus, mogelijk dat ik een bepaalde oefening mis waardoor ik last heb? Zelf denk ik dat mijn overgewicht (80kg, 1.78m) mogelijk de oorzaak is omdat een spier/band ofzo door teveel buikvet wordt belast... maar wilde het toch even hier na vragen of dit iets met hardlopen te maken kan hebben of niet :-) Is later op de dag altijd wel verdwenen
Probeer eens aan de andere kant van de weg te gaan lopen? Ivm afwatering loopt bijna elke weg schuin af. Altijd aan dezelfde kant lopen kan zorgen voor dit soort "vage klachten" aan één kant van je lichaam.

Als het aanhoudt of je er teveel hinder van hebt: fysio.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:30
MrAcid schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 13:14:
[...]

Probeer eens aan de andere kant van de weg te gaan lopen? Ivm afwatering loopt bijna elke weg schuin af. Altijd aan dezelfde kant lopen kan zorgen voor dit soort "vage klachten" aan één kant van je lichaam.

Als het aanhoudt of je er teveel hinder van hebt: fysio.
Dit doe ik al, ik merk dat ik daardoor geen last heb van mijn knie! Was de eerste weken weer voornamelijk links aan het lopen (want aankomend verkeer enzo), maar merk nu ik afwisselend loop (of soms zelfs in het midden) op het fietspad ik geen last heb van mijn knie. Had daar nooit zoveel over nagedacht :+

Tijdens het lopen zelf heb ik er niet zoveel last van. Ik voel het wel, maar het doet geen pijn. Ook de uren na het lopen doet het geen pijn, maar ik voel het wel

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
President schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 11:18:
[...] maar wilde het toch even hier na vragen of dit iets met hardlopen te maken kan hebben of niet
Zou goed kunnen, maar voor ons natuurlijk onmogelijk om met zekerheid te stellen.

Maar hardlopen en pijntjes/klachten in de middelzone is op zich geen ongebruikelijke combinatie. Naast het hardlopen is het dan ook zeker aan te raden om core-oefeningen te doen. Die zouden mogelijk de klachten kunnen verminderen/wegnemen. Mochten de klachten aanhouden/verergeren, ga dan zeker naar de huisarts/fysiotherapeut.

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Gisteren de Enschede Marathon fun run gelopen!

Er was geen timing (nja, er stond een klok bij de finish en er was een startschot :) ) en je had geen startnummer, iedereen liep in hetzelfde shirt en zo wist men of je mee 'mocht' doen. Route liep vanaf de binnenstad Enschede door het Volkspark, terug naar de binnenstad en dan nog een km echt tussen het 'winkelend' publiek (zijn winkels open op zaterdag tegen zessen? blijkbaar..) om te finishen op het podium van de grote zaal van het Wilminktheater.
Geweldig. :D
De route was niet echt afgezet - elk kruispunt had wel een verkeersregelaar die verkeer/voetgangers tegenhield, maar in de binnenstad dus genoeg mensen die érg raar opkeken van hard rennende mensen in geel/roze shirts. Eén omaatje had de wijsheid om haar hondje rustig 1,5m van haar af te laten lopen tussen al dit hardloopgeweld (ik kon t beest net ontwijken maar hopelijk zijn er geen mensen gestruikeld over die lijn... levensgevaarlijk voor het hondje lijkt me). Goed, dit klinkt wat negatief, maar ik vond het erg leuk!

Ik was eerst van plan dit als 'casual' run te doen - gewoon chille met de bille relaxed lopen maar het zien van de menigte shirtjes bij de start maakte het wedstrijddier toch wel los en dus besloot ik redelijk vooraan te gaan staan en te kijken waar t schip strandde.
Het schip strandde uiteindelijk bij een te snelle start, waardoor ik in de 1e km als 2e vrouw liep (!?! ahja, alle snelle mensen liepen in Borne de Run Bike Run) en toen werd ingehaald door de nieuwe nr 2. Na de eerste kilometer door de binnenstad met de voorste-loper-fietser al snel niet meer zichtbaar na de eerste twee bochten (die ging echt hard!) liep ik redelijk alleen, met een jongen die sprint-wandel-sprint-wandel deed (en dus mij inhaalde - ik hem etc) en iemand niet al te ver achter me en iemand met een lange broek een stukje voor me (de lange broek maakte me het idee houden dat ik hem wel kon inhalen. Wie loopt er met 24 graden nou met een lange broek.... Dat is vragen om het te warm te krijgen!)
Het Volkspark is grotendeels verboden voor fietsers, en dat wordt afgedwongen door meerdere types van afscheiding - een _--_ poortje, een gewoon draaipoortje en zo'n hek |\| dat je aan de kant moet duwen zodat je er langs kan. We hebben ze alle drie gehad. Gelukkig ben ik klein genoeg om het _--_ poortje vrijwel recht te lopen (beetje smal maken), bij t draaipoortje moest ik even wachten en het |\| hek stond precies goed (hoefde m alleen naar achter te duwen, kon er zo in lopen). Dus weinig tijd verloren daar. In het park werden we blij aangemoedigd door wandelaars.
Toen kwam er een lang vrijwel recht stuk waar we door de ene verkeersregelaar verzocht werden om op de stoep te lopen, de volgende vond dat we juist op de weg moesten lopen want dat zou fijner lopen, dus daar was goed overlegd van te voren. Langs het ziekenhuis, waar de busbaan voor sommigen toch wel aanlokkelijk was om over te lopen (terwijl de 'stoep' daar zo'n 5m breed is...) tot er een bus aan kwam.
De laatste kilometer ging volledig door de binnenstad, met wat extra bochtjes om tot de 4,2195km te komen. Mijn gps had t wel wat moeilijk vanaf hier en dat werd alleen maar slechter. En het was hier drukker dan de eerste 3km van het parcours (de dame met t hondje was precies op een punt waar ook gestalde fietsen en een prullenbak in de weg stonden).
De laatste 400m vlogen voorbij, en we renden dóór de foyer van t Muziektheater (waar een camera stond met een livestream die ik volledig gemist heb) en door de stage door van het Wilmkingtheater zo het podium op, waar een grote klok nog onder de 20 minuten stond. Op 19:58 liep ik over de streep mét applaus, want de zaal zat vol met mensen die op hun renner aan het wachten waren.
De verzorging aan het eind van de run was - in de stijl van de film - smurfendrank (isostar blauw), moorkoppen, blikken Schültenbräu en filterkoffie. Gelukkig ook water :) en die moorkop was echt :9~ na het rennen. Bier vind ik niets, en koffie had ik al genoeg op die dag, dus die overgeslagen. Trots maar voldaan staan uitzweten en staan kletsen met anderen, om vervolgens in een droog shirt terug te fietsen naar huis.

Lessons learned:
- Ik had uiteindelijk steeds langzamer gelopen (niet vreemd, want ik startte te snel) behalve de laatste 200m ofzo. Meestal is t andersom bij mij.
- Ach, mooi om weer in de warmte een wedstrijd te lopen, dat is alleen maar goede oefening en t kan bij koeler weer dan alleen nog meevallen!
- Nom moorkop! (showerthought: als negerzoenen niet meer zo mogen heten, waarom moorkoppen dan nog wel?)
- Te veel koffie is een ding. Ik stond echt te trillen op m'n benen voor de start. Caffeïne + adrenaline is een slechte combi ;)

Strava or it didn't happen
Mijn 5s of fame tijdens een livestream vanuit het Muziektheater (0:17 - 0:22)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000

Jag

Keurige tijd toch? Dat van adrenaline + cafeine ken ik, dat wordt snel teveel :)

Net training gedaan buiten, 3 intervallen van 1200m op ongeveer 17km/u met 800m uitlopen ertussen. Oef, zwaar in dit warme weer, heb de 197 aangetikt einde van het 2e interval (hartfrequentie). Wat dat betreft kan ik niet wachten op het najaar!

Ik moet alleen nog een nieuwe doel verzinnen. Misschien toch nog mijn PR proberen aan te scherpen op de halve (1:18:47). En daarna gaan voor de hele marathon (maar kost zoveel tijd om voor te trainen).

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Jag schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 15:48:
Keurige tijd toch? Dat van adrenaline + cafeine ken ik, dat wordt snel teveel :)

Net training gedaan buiten, 3 intervallen van 1200m op ongeveer 17km/u met 800m uitlopen ertussen. Oef, zwaar in dit warme weer, heb de 197 aangetikt einde van het 2e interval (hartfrequentie). Wat dat betreft kan ik niet wachten op het najaar!

Ik moet alleen nog een nieuwe doel verzinnen. Misschien toch nog mijn PR proberen aan te scherpen op de halve (1:18:47). En daarna gaan voor de hele marathon (maar kost zoveel tijd om voor te trainen).
Ik ben ook heel erg tevreden, vooral omdat ik eigenlijk van plan was m 'rustig' te lopen ivm de warmte.

Dapper om met dit weer 1200m intervallen te doen, pfff.. Moet er niet aan denken, ik ga nu voor een rustig rondje :)

• Xaverius

Xaverius

Vanochtend moest ik 2.15 uur trainen volgens mijn schema. Ik wilde deze week vlak trainen omdat ik vorige week mijn beentjes wel voelde na de zondagstraining de heuvelrug van Arnhem gedaan te hebben.

Pittig vond ik het, veel zon (in het bos normaal weinig last van :+ ) en het feestje van gisteravond zal ook wel niet geholpen hebben. De laatste ongeveer 4 kilometer over de Huissensedijk was er ook nog eens geen wind meer te bekennen. Uiteindelijk redelijk strak op mijn schema gelopen, op naar de dinsdag intervaltraining!

Stop de verwelking!

• Jag

Jag

Geen wind is meestal wind mee, oftewel de vijand van de hardloper :+. Liever wind tegen, wat bijna niks uitmaakt, dan wind mee. Daar ontplof ik altijd van de hitte van :/

• Bartske
  • Laatst online: 23:10
Jag schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 18:16:
Geen wind is meestal wind mee, oftewel de vijand van de hardloper :+. Liever wind tegen, wat bijna niks uitmaakt, dan wind mee. Daar ontplof ik altijd van de hitte van :/
Dit inderdaad. Ik had vandaag gelukkig maar een duurloop van 80min op het programma staan voor mn marathonvoorbereiding. Dat ging eigenlijk heel goed, alleen merkte ik wel dat mn hartslag 4 slagen hoger zat dan ik zou willen. Op de stukjes wind tegen kon ik weer lekker wat afkoelen.

• Valorian
Zo, net terug van een trainingsweekendje Vlieland met een groepje van de AV. Erg geslaagd, ook veel nadruk op een leuk weekendje ertussenuit, dus geen niet alleen maar stuk gaan, maar toch best wat meters kunnen maken. Vrijdagavond een stukje van een km of 6 om een beetje in te komen, zaterdag voor het ontbijt nog eens 6km icm balansoefeningen en wat heuveltjes en daarna een yoga-op-het-strand sessie. Zaterdagmiddag een 20km duurloop waarvan vooral de tweede helft erg geslaagd was (schepenpaden door de duinen). Zondagochtend weer een kort ontbijtloopje en 's middags nog paar uur later een korte bootcamp op het strand.

Al met al een km of 40 verspreid over het weekend, veel op laag tempo maar i.c.m. duinen, stukjes strand en bospaden was dat zwaar genoeg ;) ..

Bij de Vuurtoren overigens wel geweest maar alleen lopend, tijdens een rondleiding over het eiland.
Roozzz schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 10:57:
[...]

Ja klopt. Veel zin in. Ziet er uit als een gave locatie met erg uitdagend terrein!

• Arie-
  • Niet online
Gisteren een 10km gelopen als onderdeel van een triatlon, tempo: ~4:35/km. Tevreden over, zoals altijd wat maag/darmproblemen na het van de fiets stappen en m'n lichaam aan het rennen moet wennen. We begonnen met ~4:45/km en eindigden met ~4:25/km.
Het 'geouwehoer' is nu afgelopen, we gaan ons weer focussen op hardlopen, ik blijf er wel bij fietsen om m'n duurvermogen op peil te houden. Tevens blijf ik fietsen wel lekker vinden de dag na een wedstrijdje. Tot en met eind oktober redelijk wat evenementen ingepland, 10k wedstrijden, DevilsTrail Utrechtse Heuvelrug en de Dam To Damloop onder andere. Verder staat er nog één Run-Bike-Run op de agenda. Als ik deze maanden doorkom zonder noemenswaardige fysieke problemen ga ik waarschijnlijk voor de marathon van Rome begin 2018.

• MrAcid
  • Niet online
MrAcid schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 14:54:
[...]

No worries! Bedankt voor de inspiratie! Ik loop 'm morgenochtend - eens kijken hoe dat bevalt!
Dat beviel me zeer goed!

Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/3au2R81iS_uO8-3499zpEA.png

Trein van 7:28 gepakt naar Rhenen (vanuit Utrecht) en in alle rust en vroegte begonnen. Het is een erg mooie trail en behoorlijk goed te volgen (Garmin Fenix 5s, course gevolgd). Ik had de UHT route 'omgedraaid' (van Rhenen naar Zeist) zodat ik naar huis kon lopen. Doel was om de trail op rustig tempo te doen (4:45-4:30/km) en dan van Zeist naar huis (16km) te kijken of ik mijn beoogde marathontempo kon oppakken en vasthouden.

Trail (30km) was zoals gezegd erg mooi. Rustige paden, veel afwisseling en gewoon een hele mooie omgeving. Ik ken de omgeving redelijk van wielrennen en hardlopen, maar de heuvelrug op deze manier doorkruisen had ik niet eerder gedaan. Ik had 600ml drinken mee en 6x60ml isogel wat uiteraard allemaal is opgegaan. Na afloop was ik 3,2kg lichter dan bij vertrek (vochtverlies). Ik heb echt 5x een plasstop moeten maken, heb ik normaal nooit - geen idee hoe dat kwam.

Tempodoel van 4:45/4:30 was te ambitieus op de trail - al moet ik zeggen dat ik er ook niet naar gekeken heb onderweg (hele tijd kaartje in beeld op m'n Garmin). De hoogteverschillen, het bos en heel soms 10m verkeerd lopen maken dat het dan toch wat minder snel gaat dan op een bekende asfaltronde. Kwam gemiddeld op 4:44/km uit toen ik in Zeist stond, dus technisch gezien was het wel gelukt... ;)

Marathontempo (16km): de eerste km's voelden heerlijk aan. Ik vind het altijd erg lekker om na een lange steady loop het tempo op te voeren. Vermoeidheid zat toen uiteraard wel al goed in de benen, en dat ging me in de laatste 3km (maar eigenlijk zie je het daarvoor al wat teruglopen) wel opspelen. Precies het doel van de training uiteraard, en daar is dus hopelijk weer een mooie stap gezet!

Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/w9Mc2tsgQc6mU2LBBU66iw.png

Strava met wat foto's: https://www.strava.com/activities/1154335782/overview

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Ik ben sinds afgelopen dinsdag begonnen met de Souplessemethode. Begonnen met 3 dagen de bekende 15x200 te lopen. Uitgaande van mijn PR op de 10km moest ik lopen binnen de 4:16-4:58min/km
Het was even wennen maar toch had ik erg snel mijn 'gevoel' te pakken wat bij die tijden hoort.
Zaterdag de laatste 15x200 gelopen en gisteren begonnen met de 10x400mtr. Die moet tussen de 4:9 en 5:31 liggen.
Die gisteravond gelopen en ik moet zeggen...deze manier van trainen bevalt me tot nu toe wel. Ik merk dat ik, in tegenstelling bij de duurlopen, veel actiever loop, niet half schuifelend, maar meer beweging in de benen (hoger optillen). Ik zie echter wel aan de data dat mijn cadans wat lager is gaan liggen, maar de paslengte is wel toegenomen. Is dit herkenbaar mbt de cadans?

Mijn plan is eerst maar eens het riedeltje te doen van 15x200, 10x400 en 6x1000. Daarna wil ik deze gaan combineren in 1 week, dus binnen een week 1x de 15x200, 1x de 10x400, 1x de 6x1000 en dan aan het einde vd week een 5km op hoog tempo oid. Ook eens kijken wat het boek hierover adviseert...volgens mij iets soortgelijks.

• MrAcid
  • Niet online
Tallguy schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 08:45:

Ik zie echter wel aan de data dat mijn cadans wat lager is gaan liggen, maar de paslengte is wel toegenomen. Is dit herkenbaar mbt de cadans?
Is je cadans je gemiddelde of tijdens de 200m/400m? Als het gemiddeld is dan komt dat uiteraard doordat je tussendoor wandelt. :) Ik zou juist verwachten dat je cadans in de intervallen hóger ligt dan wat je normaal zag.

[ Voor 50% gewijzigd door MrAcid op 28-08-2017 09:09 . Reden: Quote verduidelijkt voor leesbaarheid ]

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Jag schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 18:16:
Daar ben ik het meestal mee eens, maar toen ik begin deze maand in Den Helder over de zeepromenade liep was ik best blij met wind mee op de terugweg. :D Kon toen aan m'n tempo/HR exact zien wanneer ik van wind tegen naar wind mee was omgedraaid. :P

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

MrAcid schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 08:30:
[...]
Dat beviel me zeer goed!
[...]
Knap gedaan d:)b erg netjes dat je zo kan versnellen nadat je al 30km in de benen hebt. Hoe verhield het inspanningsniveau op de trail met het niveau op de weg?

Vraag ik me ook meteen af waar je op mikt als eindtijd voor de marathon?

• Jag

Jag

Poekie schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 09:19:
[...]

Daar ben ik het meestal mee eens, maar toen ik begin deze maand in Den Helder over de zeepromenade liep was ik best blij met wind mee op de terugweg. :D Kon toen aan m'n tempo/HR exact zien wanneer ik van wind tegen naar wind mee was omgedraaid. :P
Hele harde wind is idd wel anders. De Utrecht marathon dit jaar (halve gelopen) was met storm. Toen was wind mee ook beter. Maar zij zuchtje wind mee, dat de lucht precies stilvalt om je heen is killing :P

• MrAcid
  • Niet online
Roozzz schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 09:20:
[...]

Knap gedaan d:)b erg netjes dat je zo kan versnellen nadat je al 30km in de benen hebt. Hoe verhield het inspanningsniveau op de trail met het niveau op de weg?

Vraag ik me ook meteen af waar je op mikt als eindtijd voor de marathon?
Thnx!

Inspanning op de weg lag wel echt een stuk hoger, zie ook hartslaggrafiek:

Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/FDHOPw92RFOMB-whEva5AA.png

Eindtijd: 2:50.

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

MrAcid schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 09:03:
[...]

Is je cadans je gemiddelde of tijdens de 200m/400m? Als het gemiddeld is dan komt dat uiteraard doordat je tussendoor wandelt. :) Ik zou juist verwachten dat je cadans in de intervallen hóger ligt dan wat je normaal zag.
Cadans tijdens de snelle stukken bedoel ik (uiteraard :) ). Cadans ligt dus iets lager, maar staplengte is wel groter.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Tallguy schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 09:28:
[...]

Cadans tijdens de snelle stukken bedoel ik (uiteraard :) ). Cadans ligt dus iets lager, maar staplengte is wel groter.
Blijkbaar is dit een soepele cadans/staplengte voor je op deze intensiteit :Y Tenzij je ineens ontzettend veel verandert zou ik me daar geen zorgen om maken, zolang het soepel voelt en niet als stoempen.

Ik kan me voorstellen dat je op deze intensiteit automatisch meer power in je afzet gaat stoppen, iets wat naar mijn idee niet per definitie verkeerd is, maar door die power wordt je pas vanzelf langer.

[ Voor 18% gewijzigd door Pathogen op 28-08-2017 09:54 ]

• MrAcid
  • Niet online
Toch kun je wel baat hebben bij een hogere cadans, is vaak een vrij effectieve manier om je snelheid te verhogen zonder extra kracht in je afzet te hoeven stoppen. Ik zou niet heel geforceerd een 'hoge cadans' gaan lopen, maar ik denk er zelf wel bewust aan - met name op hoge(re) snelheden.

Aantal voordelen die je er gratis bij krijgt met een hogere cadans op hoge snelheid (en een rechte rug/sterke core): minder/geen haklanding > lichaam meer voorover in plaats van 'neutraal/rechtop', minder harde afzet nodig = minder lopen op kracht, meer op souplesse (hé, zo heet de methode die je volgt!). :+

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Pathogen schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 09:32:
[...]

Blijkbaar is dit een soepele cadans/staplengte voor je op deze intensiteit :Y Tenzij je ineens ontzettend veel verandert zou ik me daar geen zorgen om maken, zolang het soepel voelt en niet als stoempen.

Ik kan me voorstellen dat je op deze intensiteit automatisch meer power in je afzet gaat stoppen, iets wat naar mijn idee niet per definitie verkeerd is, maar door die power wordt je pas vanzelf langer.
Denk dat ik het wel met je eens ben :) Mijn passen zijn ook lekkerder/soepeler met deze snelheid. Mogelijk heb ik hiervoor gewoon te schuifelend gelopen in de zin van dat ik mijn voeten niet super ver op tilde (hoek onderbeen tov bovenbeen). Dat is nu toch een heel stuk beter.

@MrAcid Mijn laatste 5km (zondag een week geleden) liep ik met een cadans van rond de 174. De 400mtrs gisteren zaten rond de 160. Het viel me tijdens het lopen al op dat mijn pasfrequentie wat lager lag, maar...ik had ook zoiets van 'eerst maar eens wennen aan de souplesse methode (de 200, 400 en 1000 volmaken) en dan die frequentie eens onder de loep nemen'. Voorvoetlanding doe ik al een jaar ofzo

[ Voor 19% gewijzigd door Tallguy op 28-08-2017 10:25 ]

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Tallguy schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 10:21:
[...]

@MrAcid Mijn laatste 5km (zondag een week geleden) liep ik met een cadans van rond de 174. De 400mtrs gisteren zaten rond de 160. Het viel me tijdens het lopen al op dat mijn pasfrequentie wat lager lag, maar...ik had ook zoiets van 'eerst maar eens wennen aan de souplesse methode (de 200, 400 en 1000 volmaken) en dan die frequentie eens onder de loep nemen'. Voorvoetlanding doe ik al een jaar ofzo
Grappig, mijn pasfrequentie gaat juist omhoog als de snelheid toeneemt. Hoe verhield het tempo op de 400m tov jouw 5k? Ik vind 14 stappen minder namelijk best wel veel terwijl het tempo helemaal niet zoveel hoger zou moeten liggen, lijkt me? (Ik ben te onbekend met de souplessemethode om te weten hoe snel je deze moet lopen. Maar 10x400 zal toch niet véél harder gaan?)

Iemand trouwens een goed startpunt om met de souplessemethode te beginnen / in te lezen? Veel afwisseling in tempo en interval, lijkt me wel iets ter afwisseling voor dit najaar... en nee, ik wil niet direct het boek aanschaffen :P

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

@Roozzz Tempo tijdens de 400mtrs lag op 4:54. Tempo op de 5km lag op 5:36.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik zou bijna denken dat je in 1 van de 2 activiteiten een cadence lock hebt opgelopen...

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

@Pathogen neuh, als ik de cadence terugkijk op Garmin zie ik van niet. Waarom denk je het trouwens? Denk zelf eerder dat ik nu eindelijk meer een goede loopbeweging maak tov vroegah. En met mijn 2mtr (dus lange benen) zou het ook veel logischer zijn dat ik groter passen zou nemen...toch?

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Tallguy puur persoonlijke ervaring :) Heb een tijdje met mijn Z2-loopjes gehad dat ik bij het inlopen direct naar de 165-170 HR ging, maar dat kan helemaal niet...

Vind het apart, maar vast niet onverklaarbaar, dat je bijna 15 SPM minder maakt op een hogere snelheid. Desondanks, als het niet voelt alsof je nu tegen overstrekken aanloopt en het gewoon soepel gaat, dan gaat het goed toch? :)

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Tallguy schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:29:
@Roozzz Tempo tijdens de 400mtrs lag op 4:54. Tempo op de 5km lag op 5:36.
Dat scheelt dus toch aanzienlijk...
Ik vind het ook een beetje apart. Maar goed als het lekker loopt voor nu inderdaad niet al te druk om maken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Roozzz op 28-08-2017 11:49 ]

Pagina: 1 ... 52 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic