Wedstrijdverslagje:
Laatst bedacht ik me dat ik nog nooit een 5km wedstrijd had gedaan, en toevallig was er afgelopen weekend 1 in mijn achtertuin.
Dit moest dus mijn eerste* 5km wedstrijd worden!
*Ik heb als onderdeel van triatlons de afstand al wel vaker in wedstrijdverband gelopen, maar nooit als los evenement.
Voor mijn gevoel moest ik dus wel een PR kunnen lopen.
Ondanks dat ik wist dat ik de afstand prima kan doen was ik toch een beetje gespannen...
Het is toch weer wat anders, je moet nu immers inlopen want je bent nog niet warm van het fietsen
Het weer was ideaal, tijdstip was een beetje vreemd. Rond etenstijd in de avond, dus maar heel vroeg een lichte pasta maaltijd gegeten en samen met mn vriendin naar de start ingelopen.
Maar ik ben meer een avondmens dan een ochtendmens, dus dat gaat vast goed komen.
Wedstrijdplan:
Van mijn triatlons wist ik dat mijn max HR 191 was en had dus bedacht om te starten op HR175 en dan elke km er 2 tikken bij te laten komen om zo op 185 te eindigen en dan met een eindsprintje richting max te gaan.
Zo doe ik dat tijdens triatlons ook en dat gaat best goed.
Eenmaal ter plaatse even startnummer ophalen en dan een plekje zoeken...
Het was een relatief klein loopje, een 100 man.
Tja waar ga je dan staan... vorige keer stonden we bij een langere loop te ver achteraan, dat was niks. Maar ik had van de uitslagen van het jaar ervoor gezien dat dit een vrij snelle loop was.
Al met al gekozen om net een beetje achter de snelle mannen te gaan staan.
Tja dan gaat het startschot, je wilt altijd te snel starten dus ik probeerde me een beetje in te houden. Maar ja, als je vriendin voorbij schiet (die graag snel start om snel uit de drukte te zijn) dan wil je toch minimaal aangehaakt blijven
Mooi langs het publiek op gelopen en na de eerste 700m voelt het goed, onze startpositie was 'juist' en we hebben weinig in hoeven halen en zijn ook niet ingehaald. Inmiddels moest mijn vriendin me toch lossen en kon ik mn eigen race lopen.
De 1e km doorkomst ging in 4:20, dat was eigenlijk wel sneller dan verwacht (ondanks dat ik op HS wou lopen had ik gegrapt dat ik voor de 23min wou gaan). Het 'grote probleem' echter was de HS, gemiddeld 177 maar tegen de doorkomst zat ik al op 186...
Echter voelde het wel goed en had ik niet het idee dat ik in het rood liep. Wel besloten om mn HS zeker niet nu al nog verder te pushen maar vooral constant te houden.
De 2e km was wel iets langzamer in 4:26, maar HS wel constant op 187 gehouden voor die km. Ik voelde me nog steeds goed en merkte op dat ik langzaam inliep op een groepje van 4 personen.
Alles klopte, de benen waren er en hart en longen waren ook goed afgesteld.
Op de 3km was ik inmiddels aangesloten bij het groepje, 4:34 dus weer een beetje verval maar nu wou ik vooral stabiliseren. De gem HS was die km 190... Dat is 1 tik van mijn max af???
Ondanks dat ik me nog heel goed voelde besloten om achter het groepje te blijven, want ik moet me toch wel opblazen zo? Het voelt wel dat ik dit 2 km vol kan houden, maar dat kan toch niet, zo lang op max HR lopen. De 4e km dus achter groepje aangelopen en die ging ook weer in 4:34 met 191gem. Dus een volle km op max hr...
Tja en dan heb je nog 1km te gaan, nu zal het wel misgaan...
Ik had verwacht dat het groepje wat zou versnellen en ik in zou storten, niks bleek echter minder waar.
Het lichaam wou nog even gas geven.
Nou vooruit dan maar, 1 versnelling erbij dan maar... Ik ging op kop van het groepje lopen en had verwacht dat ze mee zouden gaan. Maar nee ik was de enige. Ik zag inmiddels mijn HR maar oplopen, en aangezien ik alleen op de finish afliep besloten geen echte eindsprint in te zetten en het lekker zo af te maken.
Laatste km in 4:23, dus op 3 sec na weer gelijk aan de 1e km, dat is voor mij altijd een teken dat het iig niet te veel was voor het lichaam en het doseren dus goed was. Gemiddelde hs van 193... met een max van 197!
Met de eindtijd van 22:44 was ik dik tevreden!
Tevens dus ontdekt dat mijn hart nog wel wat meer toeren kan maken dan ik dacht. En bevestigd wat ik al wel wist, dat ik een hoge HS goed vol kan houden, ik heb echt een hoog toerige turbo motor aan boord.
Het was een lekker geslaagde loop, voor mn gevoel wouden hart/longen/benen ook allemaal hetzelfde vandaag

Na de loop bekertje water drinken op een bankje en mn hartslag daalde mooi vlot. En vervolgens mijn vriendin kunnen zien finishen, die inmiddels 10min van haar 5k tijd heeft afgehaald! Mooi om te zien hoeveel progressie ze heeft geboekt het afgelopen jaar. Dus nu is het voor mij ook weer tijd om echt te gaan trainen.
Want nu ik een 'officieel' 5k PR heb moet die natuurlijk wel weer gebroken gaan worden.
En wat voelt het toch lekker om af en toe eens hard te gaan, lichaam voelt daarna zo voldaan. Compleet geen spierpijn of last gehad, dus dat is ook wel prima.
Toeren maken met dat ding