Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.741 views

Onderwerpen

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Vanochtend van de podotherpeute een orthese gekregen om de blaarvorming tegen te gaan aan de binnenkant van m'n grote teen. Aan de schoenen ligt het (zoals ik al dacht) niet. Ik moet nu eerst de blaar laten genezen en dan met dat ding ertussen weer gaan lopen. Hopenlijk gaat het helpen, want de laatste tijd was het iedere keer mis als ik een 21+ km aan het lopen was.

specs | 3360wP met SE3000

• BakkerM
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:36
Als gevorderd-beginnende hardlopen heb ik een probleem. De laatste paar keer krijg ik na 5 kilometer hardlopen last van een slapende rechtervoet. Het begint vanuit mijn rechterkuit en trekt langzaam naar beneden en is er niet uit te lopen. F^#%@&# irritant. Ik heb dit gehad op zowel mijn oude Asics als mijn nieuwe Nikes Pegasus 34 (m.b.v. loopanalyse gekocht bij Runnersworld).

Het gebeurd lang niet altijd. Bij voetbal nog nooit last van gehad. Ik zit steeds meer in het loopritme - eindelijk discipline om regelmatig te gaan lopen dus ben redelijk pissed dat ik er last van heb. Wat doe ik verkeerd - en nog belangrijker, hoe los ik het op? Alle hulp wordt gewaardeerd! :)

FYI: Tempo van 5:45-6:15, cadans 156, HS gem. 150. Hogere cadans lukt nog niet; ik adem synchroon aan mn stappen en dan raak ik buiten adem ;)

If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

@BakkerM Veters te strak? Je voet zwelt tijdens het lopen nl wel iets op, dus dat zou het kunnen zijn.
Je geeft aan dat het met je nieuwe schoenen ook gebeurd...hoe lang heb je ze al? Want ik weet niet of Runnersworld een 'niet goed' policy heeft en dat je ermee terug kan?

Sokken...zijn dat dikke of dunne sokken. Zou weinig uit mogen maken, maar het kan van (kleine) invloed zijn.

Ik heb het zelf nl ook jaren geleden gehad (alleen voet die gevoelloos werd). Nieuwe schoenen gekocht en daarna geen last meer gehad.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-12-2025

Pathogen

Shoop Da Whoop

BakkerM schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 15:40:
Als gevorderd-beginnende hardlopen heb ik een probleem. De laatste paar keer krijg ik na 5 kilometer hardlopen last van een slapende rechtervoet. Het begint vanuit mijn rechterkuit en trekt langzaam naar beneden en is er niet uit te lopen. F^#%@&# irritant. Ik heb dit gehad op zowel mijn oude Asics als mijn nieuwe Nikes Pegasus 34 (m.b.v. loopanalyse gekocht bij Runnersworld).

Het gebeurd lang niet altijd. Bij voetbal nog nooit last van gehad. Ik zit steeds meer in het loopritme - eindelijk discipline om regelmatig te gaan lopen dus ben redelijk pissed dat ik er last van heb. Wat doe ik verkeerd - en nog belangrijker, hoe los ik het op? Alle hulp wordt gewaardeerd! :)

FYI: Tempo van 5:45-6:15, cadans 156, HS gem. 150. Hogere cadans lukt nog niet; ik adem synchroon aan mn stappen en dan raak ik buiten adem ;)
Als het niet vanuit je voet komt klinkt me dat wel bekend. Mij gebeurt het heel soms, vooral als ik vaker heb gelopen de laatste dagen. Ik vermoed dat het bij mij komt door stijfheid in de onderrug en/of lies, waar door langdurige aanspanning héél langzaam wat wordt afgekneld.

Sinds ik na het lopen meer aandacht aan stretching en yoga geef en dus ook specifiek mijn liezen, onderrug en heupgewrichten daarmee mobiliseer, heb ik het niet meer gehad, maar dat bewijst niets, gezien het niet vaak gebeurde.

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:19

Infinchible

Woef!

Tallguy schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 15:34:
Vanochtend van de podotherpeute een orthese gekregen om de blaarvorming tegen te gaan aan de binnenkant van m'n grote teen. Aan de schoenen ligt het (zoals ik al dacht) niet. Ik moet nu eerst de blaar laten genezen en dan met dat ding ertussen weer gaan lopen. Hopenlijk gaat het helpen, want de laatste tijd was het iedere keer mis als ik een 21+ km aan het lopen was.
Wel eens van Injinji-sokken gehoord? Dat zijn hele fijne teensokken.
Had vroeger ook vaak blaren aan de binnenkant van mijn tenen, doordat ze tegen elkaar schuurden denk ik, maar sinds de Injinji's eigenlijk nooit meer last van.
Na de 100km zelfs geen blaren op mijn tenen :) . Dat met regen en een paar keer de rivier door.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:03

Roozzz

Plus ultra

Trenchdog schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 15:30:
Crap, vraag mij nu af of ik dat in de Dolomiti di Brenta ga tegenkomen. Tijd voor wat stijgijzers in mijn vest :+
Volgens mij valt dat wel mee hoor. Staat niet bekend als een heel erg technische trail. Wel wegblijven van de Echappee Belle, Verbier-St Bernard, PTL, Ronda del Cims, en diverse Skyraces etc :P Ik geloof dat alleen bij de High Trail Vanoise (lichte) stijgijzers verplicht zijn :+

Ga je daar heen met MST trouwens?

Infinchible schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 15:58:
[...]

Had vroeger ook vaak blaren aan de binnenkant van mijn tenen, doordat ze tegen elkaar schuurden denk ik, maar sinds de Injinji's eigenlijk nooit meer last van.
Na de 100km zelfs geen blaren op mijn tenen :) . Dat met regen en een paar keer de rivier door.
Exact dit. Voor mij ook de oplossing van alle blarenproblematiek.

[ Voor 32% gewijzigd door Roozzz op 14-08-2017 16:00 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08-2025

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

BakkerM schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 15:40:
Zelfde sokken bij het passen aan gehad? Of juist net wat dikkere sokken?
Dat zou al een verschil kunnen maken, zeker in combinatie met veters te strak.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:11
Roozzz schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 15:59:
[...]

Volgens mij valt dat wel mee hoor. Staat niet bekend als een heel erg technische trail. Wel wegblijven van de Echappee Belle, Verbier-St Bernard, PTL, Ronda del Cims, en diverse Skyraces etc :P Ik geloof dat alleen bij de High Trail Vanoise (lichte) stijgijzers verplicht zijn :+

Ga je daar heen met MST trouwens?

[...]

Exact dit. Voor mij ook de oplossing van alle blarenproblematiek.
Ik ga idd mee met MST, loop 'il corto'. Dat wordt mijn kennismaking met zowel lopen als hardlopen in de bergen.

De High Trail Vanoise oogt trouwens prachtig:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=2l26Ogan35g]

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Trenchdog schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 16:08:
[...]

Ik ga idd mee met MST, loop 'il corto'. Dat wordt mijn kennismaking met zowel lopen als hardlopen in de bergen.

De High Trail Vanoise oogt trouwens prachtig:
[video]
Nice! Dan heb je in ieder geval een goede uitgezocht voor het debuut :) En uit ervaring kan ik melden dat dit soort reisjes met MST altijd erg gezellig zijn en prima georganiseerd.

Die in Vanoise staat ook hoog op mijn verlanglijstje :)

[ Voor 10% gewijzigd door Roozzz op 14-08-2017 16:28 ]

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Infinchible schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 15:58:
[...]

Nee nooit van gehoord. Zien er wel...apart/grappig uit. Zal het zeker in gedachten houden, want om nou constant met zo'n orthese tussen de tenen te lopen zie ik ook niet zitten.
Bedankt voor de tip!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
@BakkerM : ik had met fitness met mn nieuwe schoenen vaak last van kramp in mn rechtervoet. Ik zat er zelfs aan te denken om ze terug te brengen. Ik heb ze eens wat minder strak gedaan en de kramp was verholpen.

Misschien werkt het ook bij jou. Het is in ieder geval heel makkelijk te proberen. Gewoon de veters iets losser doen. Dus niet alleen minder strak aantrekken, maar ook de veter iets losser door de lussen doen, als je begrijpt wat ik bedoel :)

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Raymond schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 16:57:
@BakkerM : ik had met fitness met mn nieuwe schoenen vaak last van kramp in mn rechtervoet. Ik zat er zelfs aan te denken om ze terug te brengen. Ik heb ze eens wat minder strak gedaan en de kramp was verholpen.

Misschien werkt het ook bij jou. Het is in ieder geval heel makkelijk te proberen. Gewoon de veters iets losser doen. Dus niet alleen minder strak aantrekken, maar ook de veter iets losser door de lussen doen, als je begrijpt wat ik bedoel :)
of het bovenste gaatje voor de veters niet gebruiken, als dat bijvoorbeeld te dicht bij je scheenbeen zit of als je een hoge wreef hebt, wil dat ook nog wel eens helpen.

• Tigertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02-2025
Tallguy schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 16:47:
[...]

Nee nooit van gehoord. Zien er wel...apart/grappig uit. Zal het zeker in gedachten houden, want om nou constant met zo'n orthese tussen de tenen te lopen zie ik ook niet zitten.
Bedankt voor de tip!
Je went snel aan zo'n orthese. En als je daardoor probleemloos en vooral blaarloos 21+ km kan lopen, dan lijkt me de keuze snel gemaakt.

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

@Infinchible Er zijn best veel soorten van die Injinji....enig advies voor hardlopers? (geen trail enzo, gewoon primair verhard lopen). Ik zie momenteel even door de bomen het bos niet meer.
Too much choice :+

• Infinchible

Infinchible

Woef!

Tallguy schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 17:43:
@Infinchible Er zijn best veel soorten van die Injinji....enig advies voor hardlopers? (geen trail enzo, gewoon primair verhard lopen). Ik zie momenteel even door de bomen het bos niet meer.
Too much choice :+
Voor gewoon hardlopen gebruik ik meestal deze, maar met trails komt daar sneller zand in, dus dan deze, mocht het echt koud worden in de winter, dan gaan deze nog wel eens aan.

Maar er zijn ook dezelfde soorten met kleurtjes, als je dat liever hebt. :P
Ik zou dus kijken naar de lightweight NS (no-show).

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:10
Vandaag heb ik een grote stap gedaan in mijn hardloop'carriere'. Ik heb me ingeschreven voor de Marathon van Amsterdam! Een klein beetje voorbarig, want volgende week moet ik nog een testloop van 30-32 km doen, maar ik wilde ook niet te laat zijn. en als die testloop goed gaat, dan moet ik het maar proberen.
Het is wel spannend hoor, ik kijk ernaar uit en vind het tegelijkertijd eng. :)

Het kan raar lopen. Een paar jaar geleden kon ik amper hardlopen door littekenweefsel in mijn rechterkuit (overblijfsel van een zweepslag) en leek het een utopie om weer twee keer per week 10 km te kunnen lopen.
Nu ben ik me aan het voorbereiden op een marathon.

Maar eerst wil ik mijn 40+ PR op de 10KM verbeteren. Daarvoor heb ik hulp gekregen van de gemeente. :)
Ze hebben heel recentelijk nieuwe strepen gezet op het fietspad dat voor mijn woning langsloopt. Elke streep staat voor 3 meter. Er passen precies 400 meter tussen de kruispunten, van de eerste boom tot en met het laatste bankje.
Maar dat fietspad is niet ideaal. 's Ochtends rijden er veel scholieren, die veel meer aandacht hebben voor elkaar en hun mobiel dan voor het verkeer. Geen nood, parallel loopt een stuk verlaten provinciale weg. Dat is geen 400 meter, maar ik heb daar wel 200 meter af kunnen meten. Loop ik de 400-meters wel in de avond.

[ Voor 0% gewijzigd door nogeeninlog op 14-08-2017 20:45 . Reden: typo ]

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-11-2025

TheZoo

Animals Behind Bars

nogeeninlog schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 20:44:
Vandaag heb ik een grote stap gedaan in mijn hardloop'carriere'. Ik heb me ingeschreven voor de Marathon van Amsterdam!
Ik ben me ook maar eens gaan inschrijven.
Eerst over 1,5 week de ongetimede ruime 10km Breda Urban Trail en 1 oktober de 5km bij de Singelloop van Breda.
Titanicfanatic schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 06:03:
[...]
Je zou in Princenhage op 17 september een 5 km kunnen doen als voorbereiding: http://www.detienvantaogje.nl/
Twijfel, twijfel. Een dag eerder kom ik namelijk terug uit de USA en nu heb ik in Juli geen last gehad van een jetlag. Maar ik weet niet hoe dat deze keer gaat zijn. Anderzijds €5,- inschrijfgeld is niet veel, dus dan kan ik eigenlijk dan wel kijken wat ik doe. Think, think.....

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:32
TheZoo schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 09:39:
[...]

Ik ben me ook maar eens gaan inschrijven.
Eerst over 1,5 week de ongetimede ruime 10km Breda Urban Trail en 1 oktober de 5km bij de Singelloop van Breda.

[...]

Twijfel, twijfel. Een dag eerder kom ik namelijk terug uit de USA en nu heb ik in Juli geen last gehad van een jetlag. Maar ik weet niet hoe dat deze keer gaat zijn. Anderzijds €5,- inschrijfgeld is niet veel, dus dan kan ik eigenlijk dan wel kijken wat ik doe. Think, think.....
Ook ik doe beide in Breda al zit ik nog met een voetblessure. Dus ik weet niet zeker of ik de urban trial run mee doe. Misschien dat ik sommige stukken ga wandelen in plaats van rennen.
De singelloop doe ik ook de 5km en dan hoop ik gewoon vol gas te kunnen gaan :)

[ Voor 0% gewijzigd door tlpeter op 15-08-2017 11:16 . Reden: typo's ]

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:11

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Zelf weer een harde les geleerd in mijn training naar de 10 km.

Afgelopen zaterdagochtend getraind (6km), het was relatief koel dus maar een keer gas gegeven om wat tijden aan te scherpen.

Nou dit heb ik geweten, zondagavond kwam er forse spierpijn opzetten van mijn hamstring tot kuitspieren in beide benen. Het gevolg is dat ik nu al bijna 2 dagen niet meer vooruit kom.

Dit wordt dus minimaal een training overslaan en de volgende trainingen op gematigd tempo, op zijn vroegst vrijdag. Het harde trainen en mezelf pijn doen levert zo niets op, want deze spierpijn is overduidelijk teveel van het goede en kost me 1 a 2 trainingen.

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

sebasd

rijdt op espresso

Gisteravond 14,5km afgelegd. Kon wel duidelijk merken dat het wat warmer was dan de afgelopen weken en dat er veel vocht in de lucht zat, het was een stuk harder werken. De laatste paar km gingen niet echt heel soepel meer, en kan het vandaag ook merken aan mijn benen, die zijn een stuk vermoeider dan normaal.

Maar goed, ze zitten er weer op, morgen maar weer een wat kortere training met een tempoblokje of wat extensieve intervallen.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

tuinïnen schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:59:
Zelf weer een harde les geleerd in mijn training naar de 10 km.

Afgelopen zaterdagochtend getraind (6km), het was relatief koel dus maar een keer gas gegeven om wat tijden aan te scherpen.

Nou dit heb ik geweten, zondagavond kwam er forse spierpijn opzetten van mijn hamstring tot kuitspieren in beide benen. Het gevolg is dat ik nu al bijna 2 dagen niet meer vooruit kom.

Dit wordt dus minimaal een training overslaan en de volgende trainingen op gematigd tempo, op zijn vroegst vrijdag. Het harde trainen en mezelf pijn doen levert zo niets op, want deze spierpijn is overduidelijk teveel van het goede en kost me 1 a 2 trainingen.
Totaal niet belerend bedoeld, al weet ik niet zo goed hoe ik het anders kan laten klinken :P, maar dit is een heel goed voorbeeld waarom je volume uitbouwen en snelheidswerk beter niet kunt combineren.

Ik ken de fase waar je in zit maar al te goed en een klein schepje teveel enthousiasme is al snel gedaan. Zó moeilijk soms om je in te houden, maar als je het vol wilt houden moet je wel.

Troost je met de gedachte dat dit echt een fase is. Als die 10km eenmaal in je benen zit word je vanzelf sneller door te blijven lopen. Sterker nog, waarschijnlijk bén je dan al sneller dan nu :Y

In plaats van je training compleet overslaan zou je hem ook kunnen vervangen door fietsen oid. Dan pak je wel je cardiotraining, maar niet de specifieke belasting van hardlopen.

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Enige tijd geleden kwamen de schoenen van ON ter sprake. Heeft iemand die inmiddels al in bezit/getest?
Ik ben in de markt voor een nieuw setje wegschoenen en deze zien er opzich wel aardig uit. Iets als een Kinvara is uiteraard ook een optie, maar dat lijkt tegenwoordig wel "veel" schoen. (mijn referentie is de 4/5?) Dat leek toch allemaal een stuk vrijer.

Hebben jullie nog suggesties? Ik zoek iets voor vlotte kilometers op de weg, zullen vooral gebruikt worden bij interval en een enkel wedstrijdje (10k: ~40min). Met niet al te veel drop. Ik loop mijn offroad kilometers op 0-4mm...

• Bigm1990
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-04-2025
Roozzz schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 10:32:
Enige tijd geleden kwamen de schoenen van ON ter sprake. Heeft iemand die inmiddels al in bezig/getest?
Ik ben in de markt voor een nieuw setje wegschoenen en deze zien er opzich wel aardig uit. Iets als een Kinvara is uiteraard ook een optie, maar dat lijkt tegenwoordig wel "veel" schoen. (mijn referentie is de 4/5?) Dat leek toch allemaal een stuk vrijer.

Hebben jullie nog suggesties? Ik zoek iets voor vlotte kilometers op de weg, zullen vooral gebruikt worden bij interval en een enkel wedstrijdje (10k: ~40min). Met niet al te veel drop. Ik loop mijn offroad kilometers op 0-4mm...
Ik loop sinds 2 a 3 weken op ON Cloudflow schoenen. Deze hebben volgens internet 6mm drop en volgens de verkoper 4mm. Het zal wel 6mm zijn :) . Hiervoor heb ik gelopen op Adidas supernova schoenen met 10mm drop geloof ik. Mijn kuiten moesten wel wennen :)

De cloudflows zijn lekker licht en zitten heerlijk. De voorvoet krijgt veel ruimte, de tenen iets minder. De demping van de cloudflow is minder dan de Adidas supernova die ik hiervoor had, maar dat went erg snel. Ik ben er erg tevreden over.

Ik gebruik ze voor al mijn hardloopwerk, ze excelleren wel bij het snellere werk (interval, temporun) op mooi strak asfalt. Helaas nog niet op een atletiekbaan kunnen proberen.

Ik heb wel een aantal nadelen gevonden: De veters zijn erg dun (wel mooi), het (strak) strikken is hierdoor toch wel lastig. Door de unieke zool kunnen er steentjes vast komen te zitten. Dit is mij nu 2 keer gebeurt in 100km hardlopen (af en toe offroad of asfalt met veel steentjes). De eerste kilometers was de zool erg glad, bij regen pakte ik dus mijn oude schoenen. Ik heb wel het gevoel dat de grip nu beter wordt.

Hopelijk heb je er wat aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Bigm1990 op 16-08-2017 10:58 . Reden: toevoegen informatie onderdgrond ]

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Enige tijd geleden kwamen de schoenen van ON ter sprake. Heeft iemand die inmiddels al in bezit/getest?

Heb de Cloudflyers en er nu zo'n 200km op gelopen. Ik blijf ze heerlijk vinden lopen, maar t is wel even wennen want ze 'voelen' wat harder de eerste paar meters. En wat @Bigm1990 zegt, ik heb al de nodige eikeltjes en steentjes uit de zool gepeuterd. Maar goed, ik moet ook opgedroogde modder uit m'n andere schoenen peuteren/borstelen, dus tja. Daar heb ik bij de cloudflyers dan weer minder last van.
De veters kun je het best met een Turquoise Turtle strikken want ze zijn wat gladjes.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik ben sinds eind vorig jaar een groot fan van Topo Athletic. De Tribute heeft weinig maar genoeg demping en is zero drop. De ST-2 lijkt de opvolger, praktisch dezelfde specs.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik ben ook nog steeds erg benieuwd naar Topo. Zo jammer dat ik de eigenaar van de winkel om de hoek die ze zou moeten hebben een eikel vind :P

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:35

Galois

1811 - 1832

Momenteel op vakantie in de bergen waar geen vlak stuk te vinden is (Picos de Europa). M'n marathon-schema was al niet te volgen. Lange duurlopen of intervaltrainingen zijn hier niet te doen. Alles gaat (flink) omhoog of omlaag!

Op zich ook wel een goede training, zo'n heuveltraining. Maar helaas moet ik gas terug nemen. Krijg last van m'n peesplaat links. Flink ook... hele dag op slippers lopen, is ook niet bevorderend.

Zondag alweer terug naar NL, tot die tijd maar even niet lopen.
Doel om de 300 km aan te tikken in de maand augustus, laat ik maar varen (juli heb ik er 264 gedaan :) ).

Hopelijk zet deze blessure in ieder geval niet door. Iemand tips?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-12-2025

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Gisteren weer wat anders. Eerst 3km met vrouwlief inlopen (die moest 50 min op 132 slagen per minuut en 10x 1 minuut versnellen). Zelf ging ik na het inlopen een pyramideloop doen (2x1 minuut, 3x2, 2x5, 3x2, 2x1) op 4:35-4:45. Dit tempo is iets langzamer dan mijn schema na mijn ervaring met de eerste interval vorige week toen het echt pittig aanvoelde. Deze keer liep ik telkens te snel, dus toch maar het schema echt gaan volgen.

In ieder geval, ik zat in mijn eerste versnelling en moest in de uiterwaarden kort links en rechts om een bruggetje over te gaan. Het zich op het bruggetje wordt wat tegengehouden doordat die lager en achter groen ligt. Dus ik zit in de bocht en zie dat die brug redelijk volgescheten is door de koeien die daar rondlopen en met die regen van gisteren waren er dus strontplassen ontstaan. Ontwijken was ik te laat voor vanwege het tempo dus wat spetters op mijn onderbenen voelen komen. Shit happens zeg maar. :+

Uiteindelijk prima gelopen, veelal dus te snel te hoog tempo en daarna voorzichtig rustiger aan en vandaag geen pijntjes! :)

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Galois schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 12:58:
Momenteel op vakantie in de bergen waar geen vlak stuk te vinden is (Picos de Europa). M'n marathon-schema was al niet te volgen. Lange duurlopen of intervaltrainingen zijn hier niet te doen. Alles gaat (flink) omhoog of omlaag!

Op zich ook wel een goede training, zo'n heuveltraining. Maar helaas moet ik gas terug nemen. Krijg last van m'n peesplaat links. Flink ook... hele dag op slippers lopen, is ook niet bevorderend.

Zondag alweer terug naar NL, tot die tijd maar even niet lopen.
Doel om de 300 km aan te tikken in de maand augustus, laat ik maar varen (juli heb ik er 264 gedaan :) ).

Hopelijk zet deze blessure in ieder geval niet door. Iemand tips?
Voet rollen over golfballetje/tennisbal/lacrossebal/...bal - je hebt vast wel iets bij je op de camping :P

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001

Jazzper

BB4E^Guerilla

Op de camping ooit wel eens een foamroller gemaakt van zo'n zwembad wokkel of hoe zo'n ding heet. Gewoon 40cm afgesneden en in had enigszins een roller :)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:25
Poekie schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:45:
[...]

Maar goed, ik moet ook opgedroogde modder uit m'n andere schoenen peuteren/borstelen, dus tja. Daar heb ik bij de cloudflyers dan weer minder last van.
Oh dat doe ik eigenlijk nooit. Klop ze hooguit buiten een keer uit, maar dat is het dan ook.

• xzaz
  • Laatst online: 24-12-2025
Mijn PR op de 5km komt weer dichterbij. Gister een wedstrijdje gelopen en kwam op 22:01. Mijn PR 20:17. Er moet dus nog ergens 1:44 af te snoepen zijn. Eigenlijk moet ik dus gewoon 4:00 blijven lopen op 5k. Veel intervallen en proberen om tempo te blijven lopen. 8 oktober een nieuwe kans.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
xzaz schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 16:31:
Mijn PR op de 5km komt weer dichterbij. Gister een wedstrijdje gelopen en kwam op 22:01. Mijn PR 20:17. Er moet dus nog ergens 1:44 af te snoepen zijn. Eigenlijk moet ik dus gewoon 4:00 blijven lopen op 5k. Veel intervallen en proberen om tempo te blijven lopen. 8 oktober een nieuwe kans.
Bijna twee minuten op vijf kilometer, zeker wanneer je rond de twintig minuten komt, vind ik best veel. Hoe komt het dat je langzamer bent geworden? Hardlopen op een lager pitje gehad of kom je terug van een blessure.

Succes in elk geval, mooie uitdaging in elk geval. Ik zou gelijk voor onder de twintig minuten gaan 😉

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12-2025

racoon

mooowwww

Net een klein rondje gelopen van 11 km in 65 minuten, op naar zondag

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:58
Wat doe je als je een intervaltraining op je programma had en na afloop concludeert dat deze toch wel heel erg gemakkelijk ging? Volgende keer de interval * 2 of juist de afstanden ( ik train met afstanden ipv tijd) verlengen ?

Strava | AP | IP | AW

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:07
Webgnome schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 21:20:
Wat doe je als je een intervaltraining op je programma had en na afloop concludeert dat deze toch wel heel erg gemakkelijk ging? Volgende keer de interval * 2 of juist de afstanden ( ik train met afstanden ipv tijd) verlengen ?
Gewoon blij zijn? Ik pas nooit (hoogstens neerwaarts) mijn schema aan op basis van hoe goed te training is gegaan. Ervan uitgaand dat het schema correct is opgesteld, is het gewoon fijn dat het goed gaat. En al zeker niet ordegrootte x2! Het hoeft geen pijn te doen allemaal (integendeel volgens sommigen)

Maar misschien is het tijd voor een PR en dan je schema aanpassen?

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
Net weer een fijne interval op de baan gedaan: 5x 1000m met 200m rust (dribbelen) tussendoor. Afgesloten met 3x 100m sprinten. Was beetje benauwd maar we fijne training. Inclusief inlopen vanuit huis, loopscholing, wat core oefeningen, en uitlopen totaal toch ook weer zo'n 15km aangetikt. Kom nu eindelijk, na een vakantieluwte, weer in mijn schema en richting de steady 35-40 km/maand week :)

@Webgnome Rij je vaste tempo's op de intervalblokken, die een afgeleide zijn van je PR? Als het altijd te makkelijk gaat zou je de snelheden kunnen opvoeren, maar belangrijk lijkt me wel dat je vooral kijkt of je weekschema in zijn totaliteit de juiste belasting heeft, dat heeft meer waarde dan de belasting van één van de trainingen an zich.

[ Voor 30% gewijzigd door Valorian op 17-08-2017 07:48 ]

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
Valorian schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 21:55:
Kom nu eindelijk, na een vakantieluwte, weer in mijn schema en richting de steady 35-40 km/maand :)
Per week bedoel je?

• Valorian
Ah, ja , inderdaad

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Thanks @Bigm1990, @Poekie en @kenneth. Goed om te horen dat ze bevallen. Topo heb ik nog helemaal geen ervaring mee, maar de bredere voorvoet vind ik altijd fijn in mijn Altra's. Dus ik denk dat ik dit weekend maar eens langs de winkel loop om de ON's en de Topo Athletic ST2 te passen :)

• P.O. Box
  • Niet online
stel dat je 6 keer afstand/tijd x hebt gedaan, dan kun je toch een zevende keer doen? Heel veel verder zou ik niet gaan vanwege wat @nokie ook zegt.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Of je bent aan een verhoging toe in het tempo ivm vormtoename, maar dan blijf je bij 6x ...
Hoe weet je dat?

Loop eens een 10 km wedstrijd en probeer gedoseerd aardig voluit te gaan, niet de 1e km jezelf opblazen maar op een redelijk strak maar realistisch net wat hoger tempo wat je op de laatste 10 km deed, weggaan.
Durg je dat nog niet, begin je de 1e km op het gemiddelde tempo van je vorige 10 km (jouw huidige tempos trainingen moet daarbij passen..)

Als je goed doseert heb je kans dat je zelf bij de laatste km nog denkt, ik heb over, wel kijk eens wat je nog extra kunt geven maar zorg dat je niet na 500 m "geparkeerd" staat of je pezen overbelast (je kent jezelf het beste..)..

Als het werkelijk zo goed gaat met de training, grote kans dat je dus dan op de 10 km harder gaat...
Ok,dan kun je obv de 10 km tijd je tempo training aanpassen...en blijf je bij 6x...
Succes!

• xzaz
  • Laatst online: 24-12-2025
lateef schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 16:47:
[...]

Bijna twee minuten op vijf kilometer, zeker wanneer je rond de twintig minuten komt, vind ik best veel. Hoe komt het dat je langzamer bent geworden? Hardlopen op een lager pitje gehad of kom je terug van een blessure.

Succes in elk geval, mooie uitdaging in elk geval. Ik zou gelijk voor onder de twintig minuten gaan 😉
Ik ben nu 29 en toen ik mijn PR liep was ik 23 dacht ik; ik was veel lichter en had geen vrouw en kind. 8) Het is best veel maar ben bezig met afvallen en ik denk wel dat het kan. In september probeer ik hem in de 21m lopen.

[ Voor 3% gewijzigd door xzaz op 17-08-2017 10:26 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Verwijderd

In elk geval niet de fout maken die ik gemaakt heb, namelijk de intensiteit (aantal intervallen en tempo) sterk verhogen binnen je huidige schema. Heeft mij een knieblessure opgeleverd. Ik vond het niet snel genoeg gaan dus dacht daarom harder te kunnen trainen, nu heb ik in 1 week tijd maar 5km gelopen met een pijnlijke knie en stap ik straks op de mountainbike in de hoop dat de knie daarbij niet pijnlijk voelt :'(

• Webgnome
Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 11:22:
[...]

In elk geval niet de fout maken die ik gemaakt heb, namelijk de intensiteit (aantal intervallen en tempo) sterk verhogen binnen je huidige schema. Heeft mij een knieblessure opgeleverd. Ik vond het niet snel genoeg gaan dus dacht daarom harder te kunnen trainen, nu heb ik in 1 week tijd maar 5km gelopen met een pijnlijke knie en stap ik straks op de mountainbike in de hoop dat de knie daarbij niet pijnlijk voelt :'(
Nee die fout was ik niet van plan te maken. Vandaar dat ik het ook eventjes in de groep gooi voordat ik een dergelijke actie onderneem. Heb dat in het verleden namelijk ook gedaan en dat vonden een aantal pezen en gewrichten geen goed plan en had daardoor een erg rustige zomer.

Ben al sinds vorige week begonnen om in plaats van 3 echt 4x te gaan trainen in de week. Dus als je dan ook nog eens gaat spelen met intensiteit zonder ook maar even er over na te denken is dat een recept voor mislukking.

En een dag later merk ik toch dat het niet zo makkelijk ging als ik gisteren dacht te voelen. Misschien dat het nog een beetje adrenaline was dat aandacht wilde..

[ Voor 19% gewijzigd door Webgnome op 17-08-2017 11:29 ]

Strava | AP | IP | AW

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik zie vaker dat men naar gelang de leeftijd vordert, met een schone lei begint qua PR's. Kwam pas een (oudere) man tegen tijdens een run die na een heftige operatie opnieuw was begonnen. Had-ie mooi een hoop nieuwe PRs gelopen :Y
Nu heb ik dit probleem gelukkig (nog) niet, ben 33 en gezond, maar hoe zouden jullie daarmee omgaan?

Persoonlijk vind ik niet dat ik daar aan hoef te beginnen tot minimaal mijn 40e, zeker omdat ik pas begon met hardlopen op mijn 27e en ik tot nog toe ieder jaar stevige vooruitgang boek. Misschien is een 40's, 50's, 60's etc. PR lijst iets voor mij :)

Vooral van de snellere lopers, op jongere leeftijd begonnen, zou ik bijvoorbeeld verwachten dat ze een junioren, senioren en masters PR bijhouden oid.

• Bigm1990
Pathogen schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 11:29:
Ik zie vaker dat men naar gelang de leeftijd vordert, met een schone lei begint qua PR's. Kwam pas een (oudere) man tegen tijdens een run die na een heftige operatie opnieuw was begonnen. Had-ie mooi een hoop nieuwe PRs gelopen :Y
Nu heb ik dit probleem gelukkig (nog) niet, ben 33 en gezond, maar hoe zouden jullie daarmee omgaan?

Persoonlijk vind ik niet dat ik daar aan hoef te beginnen tot minimaal mijn 40e, zeker omdat ik pas begon met hardlopen op mijn 27e en ik tot nog toe ieder jaar stevige vooruitgang boek. Misschien is een 40's, 50's, 60's etc. PR lijst iets voor mij :)

Vooral van de snellere lopers, op jongere leeftijd begonnen, zou ik bijvoorbeeld verwachten dat ze een junioren, senioren en masters PR bijhouden oid.
Ikzelf ben nu 27, maar in de toekomst zie ik mijzelf ook wel een lijstje bij houden van masters PR's in de leeftijdsgroepen 40,50,60 enz. Het all time PR zal ik wel altijd als streven zien denk ik. Maar goed dat duurt nog even O-)

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Heerlijke winkel is die Decathlon toch. Kan daar wel uren rondlopen den ik. Dit keer vrouw en kinderen ook mee, dus moest even snel, maar toch nog even een pet, oordopjes en een kleine trailrugzak met drinkzak gescoord. Mooi weer paar bonnen van de Strava challenge in kunnen wisselen. Leuk boodschappen doen zo. Rugzak morgen maar even testen 8)

• tlpeter
Bigm1990 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 12:18:
[...]

Ikzelf ben nu 27, maar in de toekomst zie ik mijzelf ook wel een lijstje bij houden van masters PR's in de leeftijdsgroepen 40,50,60 enz. Het all time PR zal ik wel altijd als streven zien denk ik. Maar goed dat duurt nog even O-)
Hmmm, ik zit al in de masters 40 :'(

• lateef
xzaz schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 10:26:
[...]

Ik ben nu 29 en toen ik mijn PR liep was ik 23 dacht ik; ik was veel lichter en had geen vrouw en kind. 8) Het is best veel maar ben bezig met afvallen en ik denk wel dat het kan. In september probeer ik hem in de 21m lopen.
Als geruststelling, het is mij met vrouw en kind gelukt en 'wat' jaartjes ouder dan jij nu bent om de vijf onder de twintig te lopen. Onmogelijk is het dus niet ;)

Voor wat betreft de leeftijd en PR's, ik denk niet dat ik nog een PR zal lopen, mijn leeftijd begint toch wat tegen te werken en mijn focus ligt wat minder op hardlopen alleen (heb vorig jaar het fietsen weer opgepikt) en op snelheid specifiek. Vind dat niet zo'n probleem, zolang het hardlopen maar voldoening geeft, maar om voor mezelf nieuwe categorieën aan te maken, omdat ik ouder word, gaat me wat ver.

Met mijn PR's op de vijf en tien ben ik uiterst tevreden, verbeteren zit er, zeker met mijn huidige trainingsintensiteit, niet in. Maar ik vind dat niet zo'n probleem. Het enige wat ik wellicht jammer vind, is dat ik de vijftien niet onder het uur heb gelopen.

• Valorian
Ik ben 37 maar relatief laat enthousiast gaan hardlopen. Hoop dus dat mij. pR'a voorlopig gewoon blijven verbeteren, liefst elk jaar in ieder geval op 10 en 21km.

Ik merk bij oudere hardlopers dat het wel veel rust kan geven als je op den duur het pr-lopen loslaat omdat het niet meer realistisch wordt. Hangt natuuurlijk ook van die PR's af en hoe scherp ze staan .. En die PR's kan je natuurlijk mog lang van nagenieten, de rest van je leven.

Mijn coach is ergens rond de 50 en liep in 2007 geloof ik als +- 50e van de 40.000 bij de marathob van NY. Dat gaat ie nooit meer evenaren, maar toch geniet 'ie nog enorm van het hardlopen.

• route99

route99

Ben pas op mijn 39e begonnen met hardlopen, mijn "eigen" top .. lag net onder mijn 50e... 8) ( 35:44 op de 10 km en 55:49 op de 15 km bijv)
Dus.. er is nog hoop voor jou... vergeet de kortere afstanden niet 3000/5000m om meer aan je snelheid te doen bijv in de zomer (weg en/of baan track meetings bijv) als het vaak te warm is voor een 10 en 21.1 km.... de rest v/h jaar heb je nog tijd genoeg om die langere afstanden te lopen.
Succes en enjoy...!
PS: ben nu ruim 60 en loop alleen nog een PR op een afstand die ik nog nooit gelopen heb... 8)

• jeryz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-12-2025
Nou, na een hoop gelezen te hebben zal ik me toch maar eens melden hier :)

Ben 34, en heb tot een anderhalf jaar geleden regelmatig ge-Crossfit. Gewoon casual, ben niet bekeerd ;)
Omdat het op mijn sportschool erg serieus gedaan werd ging voor mij de lol eraf. Maar wat dan?

Tijdens de CF periode had ik met mijn schoonzus de Bergrace by Night gelopen, de kwart marathon. Gelopen rond het uur en een kwartier. Omdat hardlopen me wel beviel ben ik een tijdje geleden begonnen met lopen, samen met Evy.
Ik moet zeggen dat het beginnen lastig was, maar wel leuk! Sommige dagen gaan beter dan andere maar dat hoort erbij; ik ga nooit weg met een verplicht gevoel. De progressie is al wel goed te merken; het blijft inspannend, maar het gaat wel makkelijker overtime. Ook op mijn werk waar ik heel wat afloop en regelmatig een trapje meeneem merk ik duidelijk dat mijn conditie vooruit gaat, en daar doe ik het toch allemaal voor. Buiten de fun dan ;)

Het eerste 'doel' is dus om mijn conditie te verhogen, en wat gewicht achter te laten. Verder de 5k aaneengesloten te lopen, en dan verder naar de 10. Sinds een paar dagen heb ik een Mi Band 2 om een beetje te kunnen loggen.

Omdat ik loop op Reebok CF Nano 4's, en deze niet echt toegespitst zijn op lopen, heb ik een paar Pegasus 34 gekocht, als het goed is morgen binnen.

Ik blijf met veel interesse het topic volgen :)

[ Voor 0% gewijzigd door jeryz op 17-08-2017 19:39 . Reden: tiepvout ]

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

sebasd

rijdt op espresso

Gisteren weer een kleine snelheidsprikkel tussen al het duurwerk door, 10km met een blokje van 2,5 op hoger tempo. Ging eigenlijk best lekker.

Qua PR's: de hoop die nog weer te gaan verbeteren heb ik laten gaan. De sub 20 op de 5 en een verbetering van 1.34 laag op de halve zullen er wel niet meer komen. Geeft ook niet, heb momenteel veel meer lol aan afstand opbouwen. Nu nog max rond de 15-16km maar als het aan mij ligt wordt dat snel meer. Heerlijk, weer 3-4 uur aan een stuk de buurt verkennen..

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001

Jazzper

BB4E^Guerilla

JeRyZ schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 19:38:
Omdat ik loop op Reebok CF Nano 4's,
Oef... ik heb ook de Nano 4's en heb er wel eens op hardgelopen. Dat is wel pittig voor je gestel... Kan er beter mee touwklimmen ;)

Veel plezier met je Pegasusjes. Moet een verademing zijn.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Xaverius

Xaverius

Pathogen schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 11:29:

Ik wil me nou geen senior noemen met 44 :+ maar ik heb anderhalf jaar geleden nog per ongeluk in San Sebastian bijna een minuut van mijn HM PR afgehaald. Per ongeluk omdat ik dat weekend als pakezel fungeerde voor mijn vrouw en een vriendin die daar een marathon gingen lopen, ik lichtelijk vermoeid was door het gewandel met bepakking, Rioja :9~ , en pintxos. Ik zit nu op 1.42.53 en verwacht wel onder de 1.40 te kunnen lopen. Alleen heb ik daar geen zin in, moet ik weer zo lang hard lopen, ik ben meer van het genieten van de trainingen. O-)

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• jeryz
Jazzper schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:41:
[...]

Oef... ik heb ook de Nano 4's en heb er wel eens op hardgelopen. Dat is wel pittig voor je gestel... Kan er beter mee touwklimmen ;)

Veel plezier met je Pegasusjes. Moet een verademing zijn.
Haha, ze zijn inderdaad goed voor van alles en nog wat, maar hardlopen not so much...
De Nikes zijn net binnen, en ze zitten als gegoten :) Nu moet er gewerkt worden, maar morgenochtend eens een rondje ermee lopen!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02-2025

RvdH

Uitvinder van RickRAID

RvdH schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:52:
Ik merk sinds een weekje dat ik last heb van m'n rechterbeen, d.w.z. m'n heupgewricht (rechts dus, onderkant) en knie "zeuren" een beetje als ik loop of traploop. Merk ook dat ik het been een beetje aan het ontzien ben tijdens het rennen, althans de 1ste zoveel-honderd meter want ik kan er wel "doorheen" lopen.

Wat raadt men hier aan? Stoppen met rennen of doorlopen en hopen dat 't vanzelf weggaat? Fysio? :|
Dus inmiddels een weekje rust genomen, afgelopen dinsdag en gisteren weer gelopen (5km en 6,4km). Het is meteen weer teruggekomen. Merkte aan het eind van de week rust wel dat de klachten bijna weg waren. Wat zouden jullie doen, nog eens twee (in plaats van 1) weken rust nemen of misschien wel vier? Of maar een afspraak maken met fysio? :/

• Webgnome
RvdH schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:32:
[...]

Dus inmiddels een weekje rust genomen, afgelopen dinsdag en gisteren weer gelopen (5km en 6,4km). Het is meteen weer teruggekomen. Merkte aan het eind van de week rust wel dat de klachten bijna weg waren. Wat zouden jullie doen, nog eens twee (in plaats van 1) weken rust nemen of misschien wel vier? Of maar een afspraak maken met fysio? :/
Ik zou eerst gewoon een paar weken (2 aneengesloten) rust nemen. Een Fysiotherapeut is geen wonderdokter. Als het na 2 weken rust nog niet over is dan zou je eens een afspraak kunnen maken.

Strava | AP | IP | AW

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
Webgnome schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:42:
[...]

Een Fysiotherapeut is geen wonderdokter.
Maar kan je wel degelijk helpen met herstel en het bepalen waarom het mis gaat. Ik zou dus wel gewoon een afspraak met de fysio maken. In het "slechtste" geval stelt hij 2 weken rust voor...

• lateef
Webgnome schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:42:
[...]
Ik zou eerst gewoon een paar weken (2 aneengesloten) rust nemen. Een Fysiotherapeut is geen wonderdokter. Als het na 2 weken rust nog niet over is dan zou je eens een afspraak kunnen maken.
Nee, een fysiotherapeut is zeker geen wonderdokter, maar hij kan mogelijk wel helpen met actief herstel. Naar mijn idee een stuk prettiger dan twee weken - onnodig - stil te zitten.

• pjlgt
  • Niet online
Als test even een klein 10km rondje gelopen met de kleine Decathlon trailbag. Waterzak (1l) voor de helft vol en ondanks dat het nog wel wat heen en weer beweegt loopt het toch een stuk beter dan met een drinkgordel. Binnenkort de tas maar eens wat voller proppen en kijken hoe dat loopt.

• Infinchible

Infinchible

Woef!

pjlgt schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 14:49:
Als test even een klein 10km rondje gelopen met de kleine Decathlon trailbag. Waterzak (1l) voor de helft vol en ondanks dat het nog wel wat heen en weer beweegt loopt het toch een stuk beter dan met een drinkgordel. Binnenkort de tas maar eens wat voller proppen en kijken hoe dat loopt.
Heb je de waterzak nog wel vacuum getrokken? Dat in ieder geval al het lucht eruit is?
Dat scheelt ook nog een hele hoop met betrekking tot klotsen enzo. Even de zak op de kop, waar de buis begint op het hoogste punt en dan de lucht eruit zuigen.

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Infinchible schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 17:44:
[...]

Heb je de waterzak nog wel vacuum getrokken? Dat in ieder geval al het lucht eruit is?
Dat scheelt ook nog een hele hoop met betrekking tot klotsen enzo. Even de zak op de kop, waar de buis begint op het hoogste punt en dan de lucht eruit zuigen.
Ik heb deze en die hupst sowieso best wat (maar niet hinderlijk, want hij zit erg hoog). Maar het missen van een 'buikriem' zorgt dat ie wat meer beweegt. Hij heeft wel een haakje waar de waterzak aan moet en als je die gebruikt is ie prima. Maar ik ben vrij klein en denk dat ie voor heren wat té klein is (dan komt t borstbandje denk ik weer op een vervelende plek - bij mij zit ie iets boven m'n borsten maar bij grotere mensen vast meer richting keel).

• pjlgt
  • Niet online
Infinchible schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 17:44:
[...]

Yep. Kwestie van nog even goed afstellen denk ik. Verwacht ook geen wonderen van een trailrugzak van 25 euro

• Tigertje
Voor de mensen die graag met muziek lopen. Boeiend artikel plus afspeellijst.

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Roozzz schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 08:00:
Thanks @Bigm1990, @Poekie en @kenneth. Goed om te horen dat ze bevallen. Topo heb ik nog helemaal geen ervaring mee, maar de bredere voorvoet vind ik altijd fijn in mijn Altra's. Dus ik denk dat ik dit weekend maar eens langs de winkel loop om de ON's en de Topo Athletic ST2 te passen :)
Tja, dit was duidelijk een gevalletje makkelijker gezegd dan gedaan. Lokale hardloopshop (Run2Day) had uiteraard amper assortiment :X
Van de week maar eens kijken of ik in Utrecht of Amersfoort ergens langs kan.

• Bigm1990
Tja, dit was duidelijk een gevalletje makkelijker gezegd dan gedaan. Lokale hardloopshop (Run2Day) had uiteraard amper assortiment :X
Van de week maar eens kijken of ik in Utrecht of Amersfoort ergens langs kan.
Volgens mij heeft in NL bijna alleen Runnersworld het merk ON. Op de website van ON staat wel een goede store finder. Die heb ik toen ook gebruikt voor mijn zoektocht 😀

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Bigm1990 schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 22:17:
[...]

Volgens mij heeft in NL bijna alleen Runnersworld het merk ON. Op de website van ON staat wel een goede store finder. Die heb ik toen ook gebruikt voor mijn zoektocht 😀
Het lag niet zozeer aan ON. Winkel gaat momenteel door het leven als een outlet... Veel incourante en niet relevante modellen dus 😋 Zelfs een standaard schoen als de kinvara hadden ze niet staan...

Binnenkort inderdaad de Runnersworld maar eens bezoeken.

• jeryz
Nou, de Pegasusjes lopen heerlijk! Echt een stuk beter dan de Nano's. Het is nog wel even wennen omdat de vorm echt een stuk anders is dan eerst, evenals de positie van mijn voeten. Maar het voelt goed.

Wat me opgevallen is is dat ik mijn rechtervoet wat meer naar binnen houdt bij het optillen en naar voren bewegen dan links. Heb ik geen last van voor de rest overigens.

Verwijderd

Argh, Al 2 dagen in dubio of ik vandaag weer ga proberen hard te lopen of toch nog een keer ga fietsen. Maandag voor het laatst gelopen na 5 dagen rust en nog steeds een pijnlijke knie. Sindsdien 1x gefietst zonder klachten. Heb eigenlijk meer zin om te lopen maar ben bang dat het te vroeg is.

• route99

route99

Zou het niet doen. Ga als het nog een paar dagen zo blijft even langs de huisarts of de fysio.
Waar zit de pijn? Ook al zijn we "relatieve leken" soms is er en "feest"... 8)7 van herkenning...

Blijf iig fietsen, bijv om de dag.
Als je een HF-band omdoet, kies dan een HS van zeker 15 lager dan je bij het lopen normaal doet. Het is per persoon wel wat verschillend, maar als je die off set niet neemt train je veel te hard op de fiets.
En om het niet te belastend te laten worden voor jouw knie: kies voor trappen met hoge frequentie, niet op een verzet waar het juist op kracht gaat, fiets op (super) souplesse.
Beterschap.

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
idd. Bij twijfel niet inhalen en even naar laten kijken.

Verwijderd

route99 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 10:07:
Zou het niet doen. Ga als het nog een paar dagen zo blijft even langs de huisarts of de fysio.
Waar zit de pijn? Ook al zijn we "relatieve leken" soms is er en "feest"... 8)7 van herkenning...

Blijf iig fietsen, bijv om de dag.
Als je een HF-band omdoet, kies dan een HS van zeker 15 lager dan je bij het lopen normaal doet. Het is per persoon wel wat verschillend, maar als je die off set niet neemt train je veel te hard op de fiets.
En om het niet te belastend te laten worden voor jouw knie: kies voor trappen met hoge frequentie, niet op een verzet waar het juist op kracht gaat, fiets op (super) souplesse.
Beterschap.
De pijn zit rechtsboven (aan de binnenkant van) mijn knie, voor mijn gevoel op de aanhechting met de spier/pees erboven. Het voelt een beetje alsof er druk achter/boven mijn knieschijf zit. Tijdens het hardlopen doet het wel wat pijn maar het is goed te doen. Direct erna, zodra ik ga wandelen, is het een stekende pijn bij iedere stap die de rest van de dag aanhoudt en langzaam minder wordt. Traplopen is ook pijnlijk die dag. De dag erna is de pijn vrijwel weg. Als ik niet hardloop dan heb ik geen pijn. Als ik op bed lig en mijn been gestrekt omhoog laat komen dan voelt mijn been met de goede knie licht aan, terwijl de been met de pijnlijke knie veel zwaarder voelt.

Het komt vrij zeker door overbelasting want ik heb de afgelopen weken flink harder getrained dan mijn schema. Dom, dus lesje wel geleerd 8)7 .

Heb jarenlang veel op de MTB gezeten dus fietsen is een welkom alternatief. Tijdens het fietsen voel ik vrijwel geen pijn en ook direct daarna amper (heel licht zeurend) waarna de pijn snel compleet weg is. Nadeel van een MTB is flinke rolweerstand en inhouden om niet toch de heuvels in het bos te pakken. Ik probeer nu gewoon D2-ritjes te doen van 60:00 op een hoge cadans.

Mocht iemand ervaring of tips hebben dan zeker welkom. Fysio geloof ik niet zo in, ik ben erg eigenwijs en denk dat het enige dat die gaat zeggen is rusten en oefeningen doen die ik ook op internet kan vinden. Misschien mijn lesje nog niet genoeg geleerd.

• Tigertje
Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 15:10:
[...]

Mocht iemand ervaring of tips hebben dan zeker welkom. Fysio geloof ik niet zo in, ik ben erg eigenwijs en denk dat het enige dat die gaat zeggen is rusten en oefeningen doen die ik ook op internet kan vinden. Misschien mijn lesje nog niet genoeg geleerd.
Het is je eigen keuze natuurlijk...toen ik begin dit jaar, na een keer in de sneeuw te hebben gelopen, pijn in mijn knie kreeg die niet goed wegging ben ik naar de fysiotherapeut gegaan. En ik ben zelf fysiotherapeut.
Fijne collega, die me van prima advies voorzag, tips gaf, een paar gerichte oefeningen en zie daar, een tijdje erna liep ik weer als een zonnetje.
De meeste van dit soort klachten gaan vanzelf over maar het is erg fijn dat er iemand met je meekijkt, iemand die weet hoe het werkt, die weet wat normaal en abnormaal is, die weet wat goed en niet goed is om te doen. En dat werkt dus zo goed, dat zelfs iemand die dat zelf ook allemaal weet, ook geholpen wordt.
Maar je moet er dus wel voor open staan.

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12-2025

racoon

mooowwww

Gisteren ingeschreven voor de HM in Amsterdam, vandaag 80 minuten gelopen en 13,64 km

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• nogeeninlog
nogeeninlog schreef op zondag 18 juni 2017 @ 18:41:
Kennelijk heb ik een maximale hartslag van 232:
vorige week heb ik me laten onderzoeken bij een afdeling Cardiologie. volgens de cardiolog heb ik inderdaad een hartritmestoornis, maar een onschuldige.
En dat is toch wel een geruststelling, zeker nu ik een marathon wil gaan lopen. :)

• route99

route99

Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 15:10:
[...]De pijn zit rechtsboven (aan de binnenkant van) mijn knie, voor mijn gevoel op de aanhechting met de spier/pees erboven. Het voelt een beetje alsof er druk achter/boven mijn knieschijf zit. Tijdens het hardlopen doet het wel wat pijn maar het is goed te doen. Direct erna, zodra ik ga wandelen, is het een stekende pijn bij iedere stap die de rest van de dag aanhoudt en langzaam minder wordt. Traplopen is ook pijnlijk die dag. De dag erna is de pijn vrijwel weg. Als ik niet hardloop dan heb ik geen pijn. Als ik op bed lig en mijn been gestrekt omhoog laat komen dan voelt mijn been met de goede knie licht aan, terwijl de been met de pijnlijke knie veel zwaarder voelt.

Het komt vrij zeker door overbelasting want ik heb de afgelopen weken flink harder getrained dan mijn schema. Dom, dus lesje wel geleerd 8)7 .
Kijk hier maar eens, overbelasting is er een van maar niet het enige. Naar de fysio dus,
. Wat je de volgende keer wel of niet moet doen ... dat weet je idd hopelijk inmiddels. Heb je een trainer in de buurt waarmee je er over kunt praten?
Beterschap!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
Poekie schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 10:55:
[...]
Ik heb deze en die hupst sowieso best wat (maar niet hinderlijk, want hij zit erg hoog). Maar het missen van een 'buikriem' zorgt dat ie wat meer beweegt. Hij heeft wel een haakje waar de waterzak aan moet en als je die gebruikt is ie prima.
In de zak zelf zit nog een bandje waar je de waterzak achter moet schuiven, dan zit ie nog steviger op z'n plek.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

TheOmen schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 09:44:
[...]

In de zak zelf zit nog een bandje waar je de waterzak achter moet schuiven, dan zit ie nog steviger op z'n plek.
Klopt, die was ik vergeten te melden. Maar t rugzakje zelf is gewoon wat wiebelig door t gebrek aan buikband.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

nogeeninlog schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 19:19:
[...]

vorige week heb ik me laten onderzoeken bij een afdeling Cardiologie. volgens de cardiolog heb ik inderdaad een hartritmestoornis, maar een onschuldige.
En dat is toch wel een geruststelling, zeker nu ik een marathon wil gaan lopen. :)
Fijn! Zolang je niet spontaan bewusteloos raakt moet het dus op zich wel loslopen? Dat moet toch een geruster gevoel geven.

Zelf een klein weekendje Campzone achter de rug. Altijd leuk, maar expres erg rustig aan gedaan met de biertjes.
Zondags nog "even" een long run eruit persen. Gelukkig was ik goed voorbereid, maar echte long runs zijn toch nog wel onbekend terrein voor me hoor.
2 pakjes bananenprut mee, voor de nodig en voor het uitproberen, waterflesjes en toch maar even de telefoon in mijn achterzak gestoken voor de zekerheid.
Na een avond met 2 biertjes gaat het toch even wat houterig 's ochtends. De eerste paar kilometer waren zwaar! Stappen voelden hard, de vering zat er gewoon nog niet in, zo voelde het :)

Ik zat vlakbij de Mariapeel, wat schijnbaar best een mooi stukje natuur is, dus ik had al bedacht er gewoon een paar rondjes doorheen te lopen en na een kilometer of 10 terug te keren zodat ik rond de 18 km zou klokken.
Het heeft wel even geduurd voordat ik er een beetje van kon genieten. Paadjes met drassig zand ben ik eigenlijk helemaal niet gewend, laat staan dat het oneffen is en ik dus echt wel even moet opletten wat ik doe :P
De ondergrond heeft wel een stuk minder impact, wat zeker voor een lange run bijzonder prettig is.

Sinds een week ben ik aan het uittesten wat ik van de oefeningen van de Souplessemethode vind. Dit wordt dan ook een wisselduurloop. Ik kies ervoor om deze te behandelen als categorie "Langzame wisselduurloop", dus iedere 10 minuten een versnelling van 30-60 (in mijn geval 30) seconden.
Ik dacht dat ik dat storend zou vinden, maar die prikkel iedere 10 minuten houdt me scherp op mijn tempo.

Afijn, na een rondje zanderig pad zie ik iemand met een fototoestel een paadje ingaan. Dat ziet er interessant uit, dus ik er achteraan. Helaas veranderde het paadje binnen enkele tientallen meters in een compleet overgroeid modderspoor... Maar natuurlijk was ik te eigenwijs om om te draaien en ploeterde ik een stuk verder. Wel voorzichtig uiteraard, want met gras tot borsthoogte zie je echt niet waar je loopt. Ach ja, ook wel grappig :P
De begroeide wildernis ging uiteindelijk over in een pad dat duidelijk wél regelmatig werd gebruikt. Helaas bleek dit pad te beschikken over een flinke dosis afwisselend glibberige en zuigende modder, dus dat was ook weer een exercitie om doorheen te komen zonder onderuit te gaan. Gelukkig was er niemand binnen gehoorsafstand, maar ik heb het in ieder geval voor mijzelf weer heel duidelijk dat trailrunning mij écht niet interessant lijkt ;) In ieder geval niet op een paar Kinvaraatjes...
Gelukkig kom ik na een tijdje weer op beter pad en vind ik een bekend kruispunt, waarna ik me een weg baan naar de rand van het gebied en verder loop over verharde ondergrond.

De rest van mijn avontuur is een stuk minder interessant. De twee fruithapjes gaan zonder problemen naar binnen en zorgen héél duidelijk voor meer energie. Krap 2 uur lopen zonder die aanvulling was me echt niet gelukt. Volgens mij heb ik nu ook meer door hoe "leeg zijn" voelt in de beginfase.
Wat ik nog wel erg lekker vond is dat ik de laatste versnelling even door heb getrokken tot ruim een kilometer. Niet hélemaal kapot zijn na zo'n lange loop voelt hoopgevend. Eerlijk gezegd ben ik ook lang niet zo stijf als ik had verwacht.

Nog 13 dagen tot mijn eerste HM :)

• Predje
  • Laatst online: 03-03-2025
Wat is hardlopen toch verslavend! Nu al voor de 3e week op een rij het volume verhoogd van 35k naar 40, 50 en afgelopen week 60K. Zowat alle pijntjes en opstartproblemen zijn weg. Ik zit helemaal in de flow en kan momenteel dagelijks niet wachten om weer te lopen. De inloop kilometers gaan inmiddels 40-50 seconden sneller (5:30/k naar 4:40/k), maar voelen wel hetzelfde en doen ook hetzelfde qua hartslag.
Ik loop inmiddels mijn 10K PR tijd met een hartslag van 169, dat is ~80-85% van mijn max en volgens mij gewoon duurlooptempo.
Voor nu probeer ik rond de 50-60k vast te houden en dan gevarieerd te trainen; 200,400 en 1000 soms spelend met de rust en tempo's met wat wisselduurloopjes (af en toe een heuveltrainig), tempoloopjes er doorheen gemixt.

• nogeeninlog
Pathogen schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:22:
[...]

Fijn! Zolang je niet spontaan bewusteloos raakt moet het dus op zich wel loslopen?
Hoe bedoel je?

• tlpeter
Predje schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:46:
Wat is hardlopen toch verslavend! Nu al voor de 3e week op een rij het volume verhoogd van 35k naar 40, 50 en afgelopen week 60K. Zowat alle pijntjes en opstartproblemen zijn weg. Ik zit helemaal in de flow en kan momenteel dagelijks niet wachten om weer te lopen. De inloop kilometers gaan inmiddels 40-50 seconden sneller (5:30/k naar 4:40/k), maar voelen wel hetzelfde en doen ook hetzelfde qua hartslag.
Ik loop inmiddels mijn 10K PR tijd met een hartslag van 169, dat is ~80-85% van mijn max en volgens mij gewoon duurlooptempo.
Voor nu probeer ik rond de 50-60k vast te houden en dan gevarieerd te trainen; 200,400 en 1000 soms spelend met de rust en tempo's met wat wisselduurloopjes (af en toe een heuveltrainig), tempoloopjes er doorheen gemixt.
Voor mijn gevoel ga je te hard en kan dit niet lang goed gaan. Men geeft aan max 10% per week er bij.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:31
Eind september ga ik mijn eerste HM lopen, dus ik ben mijn reguliere rondjes van ca 10 km aan het uitbreiden. Voor de vakantie al wat 12/13 km-rondjes gelopen en gisteren een rondje van 16 km. Dat ging prima op de conditie, maar na afloop voelde ik wel mijn achillespees. Vandaag nergens meer last van, maar blijkbaar heb ik de langere trainingsrondjes wel nodig om aan de grotere afstand te wennen.

Mijn tempo was in de tweede helft steady 5:20 min/km, in de wedstrijd zal ik wel iets meer gaan pushen. De 10km-wedstrijden ren ik rond de 4:45 min/km. Op welk tempo zal ik gaan mikken? Voor het beeld: met mijn 47jr ga ik geen grote progressie meer maken. Maar ik wil deze HM wel een mooie PR neerzetten :-)

• Webgnome
Vandaag maar een klein rondje (voor mijn doen) van net geen 15 kilometer. Was wel mooi om te zien dat er hier in de omgeving steeds meer mensen aan het trainen zijn. Je kunt merken dat de Bridge 2 Bridge er aan te komen zit :)

Strava | AP | IP | AW

• Tigertje
Highland schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 20:04:
Eind september ga ik mijn eerste HM lopen, dus ik ben mijn reguliere rondjes van ca 10 km aan het uitbreiden. Voor de vakantie al wat 12/13 km-rondjes gelopen en gisteren een rondje van 16 km. Dat ging prima op de conditie, maar na afloop voelde ik wel mijn achillespees. Vandaag nergens meer last van, maar blijkbaar heb ik de langere trainingsrondjes wel nodig om aan de grotere afstand te wennen.

Mijn tempo was in de tweede helft steady 5:20 min/km, in de wedstrijd zal ik wel iets meer gaan pushen. De 10km-wedstrijden ren ik rond de 4:45 min/km. Op welk tempo zal ik gaan mikken? Voor het beeld: met mijn 47jr ga ik geen grote progressie meer maken. Maar ik wil deze HM wel een mooie PR neerzetten :-)
Ik ben 2 jaar ouder en ik zit al een tijdje op de HM afstand en mijn huidige trainingsrecord is 5.06 min/km. Ik mik doorgaans op een eindtijd tussen de 1.45 tot 1.50 uur. Om nog sneller te gaan moet ik meer intervallen of andere dingen doen waar ik een grafhekel aan heb dus voor nu ben ik tevreden. Mijn eerste wedstrijd test is 15 oktober in Amsterdam. Overigens is mijn 10km langzamer dan die van jou dus misschien zit er voor jou meer in het vat.

• Valorian
tlpeter schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 19:56:
[...]

Voor mijn gevoel ga je te hard en kan dit niet lang goed gaan. Men geeft aan max 10% per week er bij.
Gezien zijn specs (60km per week, warmlopen op 4:40/km, zeer gevarieerd schema) denk ik Predje niet vanuit beginners-afstanden naar 60km p/w is toegegaan, maar al een zeer uitgebreid loopverleden heeft waar maar weinig mensen hier zich mee kan meten. 60km per week structureel volhouden zou leiden tot 3000+ km / jaar, dat is behoorlijk fors.

Maar ik ben het met je eens dat zo snel uitbouwen eigenlijk alleen verantwoord is als je bijvoorbeeld altijd al dat soort km's liep en even vakantie gehad hebt, ofwel je dus weer 'terug komt in de flow' ipv voor het eerst gaat uitbouwen in afstand. Dan kan je van je lichaam wel iets meer vragen omdat de belasting er al goed in zit.

@Predje Wellicht kan jij uitsluitsel geven? Ultraloper?

• tlpeter
Valorian schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 21:41:
[...]

Gezien zijn specs (60km per week, warmlopen op 4:40/km, zeer gevarieerd schema) denk ik Predje niet vanuit beginners-afstanden naar 60km p/w is toegegaan, maar al een zeer uitgebreid loopverleden heeft waar maar weinig mensen hier zich mee kan meten. 60km per week structureel volhouden zou leiden tot 3000+ km / jaar, dat is behoorlijk fors.

Maar ik ben het met je eens dat zo snel uitbouwen eigenlijk alleen verantwoord is als je bijvoorbeeld altijd al dat soort km's liep en even vakantie gehad hebt, ofwel je dus weer 'terug komt in de flow' ipv voor het eerst gaat uitbouwen in afstand. Dan kan je van je lichaam wel iets meer vragen omdat de belasting er al goed in zit.

Ik hoop het :) ik las opstartpijntjes en dacht meteen aan een fanatieke beginner en dan duurt dit niet lang.
Maar niet iedereen is het zelfde.

• Xaverius

Xaverius

Webgnome schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 21:16:
Vandaag maar een klein rondje (voor mijn doen) van net geen 15 kilometer. Was wel mooi om te zien dat er hier in de omgeving steeds meer mensen aan het trainen zijn. Je kunt merken dat de Bridge 2 Bridge er aan te komen zit :)
Typisch, ik merk daar niet zo heel veel van, wellicht dat ik te weinig in de stad/centrum train. In Sonsbeek vond ik het afgelopen zondagochtend zelfs rustig met hardlopers.
Aangezien ik de B2B zelf niet meer loop (vind er niet zoveel aan, ook te veel fouten meegemaakt in organisatie) moedig ik altijd aan maar dit jaar heb ik een trail clinic dus zal iedereen zonder mijn steun de finish moeten zien te halen. :+

Stop de verwelking!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Sorry, dat klonk veel verontrustender dan ik bedoelde... Blijkbaar is het bewustzijn verliezen een erg zeldzaam symptoom van deze afwijking, dus zolang je daar geen last van hebt tijdens het rennen is er niet iets om je écht zorgen om te maken.
In some cases, the onset of the fast heart is associated with a brief drop in blood pressure. When this happens, the patient may experience dizziness or rarely lose consciousness (faint).
Als je daar wél last van hebt, én je voelt het niet aankomen, dan zul je toch moeten uitzoeken of het verstandig is.

Ik ben geen dokter, dus trek je niet teveel aan van wat ik zeg ;) Ik hoop gewoon oprecht dat je geen gekke risico's loopt.

• Webgnome
Xaverius schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 07:25:
[...]

Typisch, ik merk daar niet zo heel veel van, wellicht dat ik te weinig in de stad/centrum train. In Sonsbeek vond ik het afgelopen zondagochtend zelfs rustig met hardlopers.
Aangezien ik de B2B zelf niet meer loop (vind er niet zoveel aan, ook te veel fouten meegemaakt in organisatie) moedig ik altijd aan maar dit jaar heb ik een trail clinic dus zal iedereen zonder mijn steun de finish moeten zien te halen. :+
Het viel mij vandaag eigenlijk voor het eerst op. Een aantal mensen met zo'n typisch blauw/paars shirt aan. Train zelf trouwens nooit in het centrum. Altijd Meinerswijk en aanliggende wegen/fietspaden.

Strava | AP | IP | AW

• Predje
tlpeter schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 19:56:
[...]

Valorian schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 21:41:
[...]

Ik loop nu 5 jaar structureel 2 keer in de week, na 2 jaar 3 keer in de week en het laatste jaar 4 keer..
Afgelopen 1.5 jaar altijd gem. ~30-35K in de week.

Sinds 3 jaar tennis ik daarnaast zo'n 6 uur in de week (tennis enkelen is ook vrij intensief).

Tennis is nu wat rustiger, dus heb ik ook wat meer dagen om te lopen.

Geen ultraloper hoor, maar af en toe een duurloopje van 25-30K gebeurd zo 1 tot 2 keer per maand wel.

Lang verhaal kort, mijn belastbaarheid trekt het wel :)

Overigens sinds ik (nu alweer een aantal maanden) begonnen ben met de souplessemethode loop ik meer kilometers en ben ik na de training altijd nog helemaal fris!

Een training van 15*200tjes bijv (200 snel maar wel op souplesse, 50 wandel, 100 dribbel, 50 wandel en repeat) is met in-uitlopen toch al 10-12k.

Overigens heb ik op mijn vorige paar schoenen 3000k gelopen zonder blessure, heb eigenlijk nog nooit een noemenswaardige blessure gehad.

Voor het lopen heb ik overigens 10 jaar 2-3 keer per week gesquashed, mogelijk heb ik daar een solide basis gelegd wat enkels, knieën, spieren en pezen betreft.

• InZane
Webgnome schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 21:16:
Het is hier sowieso wel te merken dat de vakantieperiode ten einde loopt. Afgelopen zondag waren we zowaar weer eens met 24 man met ons loopgroepje. De week ervoor zaten we op 10 :+

• Webgnome
Dat ook inderdaad. En het was zo lekker rustig... ;)

Strava | AP | IP | AW

• InZane
Webgnome schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:50:
Dat ook inderdaad. En het was zo lekker rustig... ;)
Een klein groepje kan ook lastig zijn. We splitsen de groep namelijk altijd gebaseerd op snelheid (interval). Ik kon laatst kiezen tussen 'te snel' of 'te langzaam' _O-

• Webgnome
Daar heb ik nooit last van. Train namelijk altijd alleen. Hoop alleen wel dat het aantal oordopjesdragers wat verminderd de komende tijd omdat het steeds eerder donker wordt en dan is het wel handig dat je weet wat er om je heen gebeurt.

Strava | AP | IP | AW

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:19

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Inmiddels een tijdje aan het meelezen in dit topic.
Ik heb het besluit genomen om te gaan beginnen met hardlopen voor o.a. mijn conditie en heb gelukkig een collega gevonden die mee wilde lopen.

Wij zijn vorige week begonnen met het programma van Evy.
Echter lopen we slechts 2x per week ipv de 3x/week.

Wel lopen we elke keer iets sneller dan de vorige keer.
1e run: 7:40/km / 3km totaal
2e run: 7:15/km / 3km totaal
3e run: 7:02/km / 3km totaal

Het bevalt ons tot nu toe wel.
Maar ik zit toch ook te kijken naar een sporthorloge.
Op dit moment wil ik nog wel even wachten om te kijken of we genoeg ruggengraat hebben om door te blijven lopen voordat ik wat ga aanschaffen. Maar ik wil ook niet te veel geld kwijt zijn om mee te beginnen.
Nog maar eens even bekijken wat het gaat worden en evt een vraag stellen in het juiste topic hier op GoT.

Zijn onze tijden een beetje netjes om mee te beginnen? Lopen we te snel, te langzaam?
Voor ons idee lopen we lekker. En nergens last van na het lopen of de dag erna.

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Ik heb vandaag maar de knoop doorgehakt en het boek over de souplessemethode besteld. Ik merkt zelf nl dat met de duurlopen ik, wat meerdere mensen ook hebben, langzamer wordt. Mijn korte afstanden (5km) kan ik eigenlijk altijd wel rond de 5:30min/km lopen (of sneller), maar zodra ik de >15km doe, zit ik al richting de 6:00min/km.

Van wat ik tot nu toe begrijp van de souplesse (moet het boek nog krijgen dus corrigeer me als ik het fout heb begrepen) is het zo dat het eigenlijk een soort 'verkapte' intervallen zijn waarbij je bijv 1x400mtr hardloopt en dan 400mtr wandelt (of moet het dribbelen zijn?). Dat herhaal je een aantal keer.
Wat ik alleen nog niet helemaal begrijp is dat ik tijden zie die <4min/km liggen. Wordt dat niet meer gekeken naar de tijd tijdens het wandelen? oftewel...stop je dan je horloge? Of kijk je alleen naar de hoogste snelheid?

En heb ik nu goed begrepen dat je het wandelen gebruikt om je HR rustiger te krijgen en dan weer te versnellen tot je anearobe drempel? Of mag je over die drempel heen?

Hoe stellen jullie (met een Garmin horloge) bijv dit in? Als workouts of intervallen gekoppeld aan afstand (neem ik aan)?

@WishmasterNL Tijd maakt niet zoveel uit in het begin. Eerst maar (leren) lopen, de rest komt vanzelf wel. Dat geldt dus voor snelheid, hartslag, ademhaling etc...

[ Voor 6% gewijzigd door Tallguy op 22-08-2017 13:30 ]

• Predje
Tallguy schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 13:13:
Ik heb vandaag maar de knoop doorgehakt en het boek over de souplessemethode besteld. Ik merkt zelf nl dat met de duurlopen ik, wat meerdere mensen ook hebben, langzamer wordt. Mijn korte afstanden (5km) kan ik eigenlijk altijd wel rond de 5:30min/km lopen (of sneller), maar zodra ik de >15km doe, zit ik al richting de 6:00min/km.

Van wat ik tot nu toe begrijp van de souplesse (moet het boek nog krijgen dus corrigeer me als ik het fout heb begrepen) is het zo dat het eigenlijk een soort 'verkapte' intervallen zijn waarbij je bijv 1x400mtr hardloopt en dan 400mtr wandelt (of moet het dribbelen zijn?). Dat herhaal je een aantal keer.
Wat ik alleen nog niet helemaal begrijp is dat ik tijden zie die <4min/km liggen. Wordt dat niet meer gekeken naar de tijd tijdens het wandelen? oftewel...stop je dan je horloge? Of kijk je alleen naar de hoogste snelheid?

En heb ik nu goed begrepen dat je het wandelen gebruikt om je HR rustiger te krijgen en dan weer te versnellen tot je anearobe drempel? Of mag je over die drempel heen?

Hoe stellen jullie (met een Garmin horloge) bijv dit in? Als workouts of intervallen gekoppeld aan afstand (neem ik aan)?
Zelf ben ik inmiddels overtuigd van de souplessemethode! Maar zie het idee van de training als richtlijn en doe vooral wat je zelf wil.

Het zijn geen verkapte intervallen, maar gewoon echte extensieve intervallen.

Je pakt doorgaans in 1 training meerdere systemen aan, waar je bij andere vormen werkt met intensieve intervallen, langzame duurlopen, etc.

De rust is 200 op 200, 400 op 400 en 800 op 1000 (zelf maak ik daar soms 400 of 600 van).

De rust is wandel(50mtr/20sec), dribbel/jog en weer wandel(50mtr/20sec). Daarmee ontspan je je spieren en gaat je hartslag zeer omlaag om zo weer fris de volgende versnelling te pakken. En tevens ben je door deze manier van rust na de training ook nog helemaal fris.

Door de vrij lange rust maak je door de week heen echt tig langzame kilometers waarmee je dus dat systeem goed traint.

De versnellingen gaan in een tempo wat je soepel (souplesse) vol kunt houden. De 1e en laatste interval moet je exact gelijk kunnen lopen (en moet ook even zwaar voelen). Richtlijn is voor de 200 ~3k wedstrijdtempo, 400 op 10k wedstrijdtempo en 1000/2000 op HM tempo en zelf daarboven.
Maar je moet ook goed kijken wat je vol kan houden, ik ben vrij potig en mijn aanleg ligt bij sprinten.. dus mijn 200tjes gaan in verhouding een paar seconden harder en dat vind ik prettiger lopen. Er zijn ook mensen die juist de 1000 weer relatief wat sneller lopen. Kijk/luister dus vooral naar jezelf.

Je horloge is alleen maar een instrument voor je training, verder echt boeiend wat je upload naar strava oid.

Ik start elke versnelling/rust een nieuw lap zodat ik kan zien wat mijn tempo is en wanneer ik de afstand behaald heb.
Ik heb geen vast tempo, maar kijk de eerste paar versnellingen elke training opnieuw weer hoe het voelt (weet natuurlijk wel wat ongeveer het tempo moet zijn). Maar de ene dag loop ik de 1000 op 4:50, soms wel 4:30, soms wel 5:00. Gewoon even kijken hoe je je voelt en daarmee werken tijdens de training.

Als je een dag mindere vorm hebt en je gaat toch jezelf een bepaald (te) hoog tempo opleggen ga je forceren en ga je dus voorbij aan het souplesse verhaal.

De enige tijden die er toe doen zijn bij de wedstrijden.

Ik had een paar maanden geleden in ieder geval niet gedacht dat ik met zo licht trainen zoveel vooruit zou gaan.
Pagina: 1 ... 51 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic