Meestal laat ik alle (goedbedoelde!) voedingsadviezen bewust links liggen, maar ik ga nu toch even schieten.
De vrager is iemand die net zijn allereerste meters heeft gelopen en daar logischerwijs spierpijn van heeft. Deze doodgooien met allerhande adviezen is gewoon niet zinnig. Het enige wat er gedaan moet worden is wachten tot de spierpijn voorbij is en weer gaan trainen. Magnesium, Calcium en extra eiwitten zet in de huidige fase echt geen zoden aan de dijk. Gewoon zorgen dat je een normaal gebalanceerd dieet volgt en niet 5 dagen in de week pizza eet, dan komt het echt wel goed

Foamrollen is opzich prima, maar wederom in de huidige fase niet iets waar je je druk om moet maken.
Hersteltraining blijf ik een zeer dubieus concept vinden; er is érg weinig bewijs dat spierschade sneller herstelt door meer spierschade (hersteltraining) toe te brengen

Maar goed, als je je er prettig bij voelt vooral doen. Maar voor een beginner natuurlijk onzin en een recipe-for-disaster.
Ik zou eventuele adviezen vooral ophangen aan het te volgen schema. De huidige aanpak van @
Galukon lijkt me vrij ambitieus (hoewel ik slecht hoogte krijg van wat er nu exact gelopen is) en dan lijkt spierpijn me logisch. Persoonlijk zou ik gewoon beginnen met een standaard beginnersschema dat opbouwt naar de 5 km met een afwisseling tussen rennen en wandelen.
Galukon schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:20:
Gekozen voor het schema 2 om 2 en 4 minuten inlopen om vervolgens te beginnen met lopen.
[..]
Uiteindelijk iets te lange route voor die 20 minuten lopen, 3.88 km. Gemiddeld heb ik gelopen met 6.62km/h en een maximum van 12.74km/h.
Dus wat heb je nu gelopen?
Als ik het goed begrijp volg je een walk run schema van 2 minuten wandelen, 2 minuten rennen. Wat is dan die 20 minuten lopen? Is dat de totale tijd dat je hardgelopen hebt? Anders loop je véél te hard... bijna 4k in 20 minuten is richting de 12km/u. Als je daar de helft van wandelt met 4 km/u vind ik dat enthousiast
Als het alleen het lopen is, dan is dit gewoon een (te) zware training voor een eerste keer. Met 20 minuten hardlopen, 20 minuten wandelen en 4 minuten inlopen (ook rennen?), ben je drie kwartier van huis... In een
doorsnee beginnersschema zal je dat nooit halen of hoogstens in de laatste week. Met andere woorden, tijd om een beetje rustiger aan te doen. Dan heb je ook een stuk minder spierpijn (of misschien wel een beginnende overbelasting) te pakken. Succes!
If you can see, look. If you can look, observe