Verwijderd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 14:06:
[...]
Jij ontwikkelt jezelf wel echt bizar snel vergeleken met mezelf. Heb zelf het gevoel dat ik niet echt vooruit ga sinds ik 5 maanden geleden na een blessure van 4 maanden weer gestart ben. Komt voor een deel denk ik door onvoldoende structuur de eerste periode en het schema dat ik nu volg (10KM) daagt me onvoldoende uit. Ik kon al 10KM lopen toen ik er aan begon en mijn PR op de 10KM van 2016 heb ik dit jaar nog niet gehaald. Omdat ik 3x per week loop en afwissel qua duur en afstand is het moeilijk vergelijken.
Zelf leek het me een goed idee om na afronding van dit schema (moet nog 3 weken) een HM-schema te gaan nemen. Zou graag in elk geval 1x de HM-lopen en wil daarnaast vooral sneller worden op de 10KM.
Die schema's van Garmin heb ik bekeken voor een HM-schema maar die vind ik persoonlijk niet zo goed. Het begint er al meer dat je nergens kunt aangeven hoe vaak per week je wilt lopen. Op niveau 2 is het of 5x of 8x (

) per week trainen. Niveau 1 heeft dan weliswaar een HM-schema met 3x per week trainen maar als ik die open zie ik in week 1 al 6 workouts en in week 2 maar liefst 7. Ook zit er pilates en yoga bij. Leuk, maar daar doe ik niet aan. De extra adviezen (run upon hills etc.) vind ik wel erg goed.
Wat puntjes die misschien kunnen helpen: ze kunnen bij mij geholpen hebben

Paragraaf in vet wat volgens mij zeker bijdraagt aan mijn mooie progressie.
-
rust: ik volg de schema's niet exact tot op de letter qua dagen.
Wat ik doe is: 1 rustdag tussen elk loopje.
Ik negeer al de vermeldingen van yoga, pilates, etc.
Heel soms schrap ik ook een rustig loopje (Easy Run of Slow Run genoemd), bv. als ik plots zie staan: Easy Run, dag erna Intervals, dag erna Easy Run. Dan schrap ik de eerste Easy Run.
(Zie ook de naamgeving van de runs op m'n Strava:
https://www.strava.com/athletes/18286128 )
Qua hartslag probeer ik me dus altijd te houden aan voorgeschreven zones.
Ook als het Hill Training is ga ik naar een plaatselijke heuvel.
Twee opeenvolgende dagen lopen heb ik onlangs geprobeerd: die 2de dag ging op zich wel, maar het ging echt veel moeilijker: te hoge hartslag. Dit is niet voor herhaling vatbaar
Na elke competitie: neem rust! Herstel is belangrijk na een wedstrijd. Ook al voel je je dan King of the World omdat je het leuk vond en dus bijgevolg de dagen erna nog zéker wilt lopen.
En bijkomend voordeel: eventueel opkomende blessures worden ingedamd!
Wat ik doe is: ik deel het aantal km door 2 en rond af naar boven.
5 km race is 3 dagen rust.
10 km race is 5 dagen rust.
15 km race is 8 dagen rust.
HM/21 km is 11 dagen rust.
Wanneer je dan terug begint te lopen, zal de eerste training wat stroef verlopen. Maar de tweede of zeker derde zit je terug op je niveau.
- gewicht: ben 1.76m en woog in februari (laatste item in tabel) +-68 kg. In maart +- 65kg, dus verschil februari tov maart kan deels daardoor verklaard worden.
(Mijn streefdoel was van mijn piek van 73 kg naar 65 kg te gaan. Intussen ben ik van gedacht veranderd: vond 65 wat te laag en wil er ook iets meer gespierd uitzien. Streefdoel is nu rond de 67.5 blijven hangen.
Heb gewerkt via calorieën tellen via MyFitnessPal app)
Maar nu in augustus weeg ik +- 67 kg. Qua gewicht dus tussenin de gewichten van februari en maart.
-
blessures: pas in september 2016 echt beginnen denken en ook doen van "Nu ga ik frequent beginnen lopen". Dan in oktober 2016 wel blessure gehad (aan knie) omdat ik teveel hooi op m'n vork nam.
Vervolgens tot december 2016 wat gelopen zonder structuur. En erna begonnen met loopschema's.
Denk dat ik vanaf nu voor altijd loopschema's ga gebruiken.
Als ik oktober bereik zonder blessures, ben ik dus een jaar blessurevrij.
-
cadans: ik heb een paar maanden met een metronoom app gelopen zodat ik m'n cadans wat kon verhogen. Stelde deze op 160 en, na verloop van tijd, op 170 in. (180 is me persoonlijk iets te hoog. Maar 180 wordt van nature bereikt wanneer men op hoge snelheid loopt dan)
- telkens als ik ergens langsloop waar ik in de reflectie goed mijzelf kan zien, check ik mijn
voetlanding. Als ik op mijn hak land, let ik erna bewust erop om meer op mijn tippen te landen.
Ideaal is de middenlanding, maar ik merk dat als ik focus op middenlanding, het meestal toch nog haklanding wordt.
Bijgevolg focus ik op tiplanding en in realiteit beland ik dan op middenlanding.
Ook denk ik aan mijn algemene loophouding: zijn mijn schouders voldoende laag. Indien niet: probeer wat te ontspannen. Hou ik mijn handen los of beetje te verkrampt? Laat ik m'n armen voldoende langsheen het lichaam slingeren ipv deze teveel te kruisen over het lichaam?
-
krachttraining (oefeningen louter met het lichaam, dus bodyweight circuit training) : ik doe dit nu voorafgaand aan bepaalde loopjes. Als het loopje niet te veeleisend zou zijn en ik me goed voel, doe ik voorafgaand krachttraining.
Ik merk echt dit effect in de zin van: het lijkt alsof ik een korset draag wanneer ik nu loop! Alles rond je romp zit gewoon strak en goed. (Korset dus niet in de negatieve zin dat m'n naar adem ofzo moet snakken

)
Via Nike+ Training Club app: schema laten maken en moeilijkheidsgraad is momenteel de meest eenvoudige (en dat is al zeer uitputtend

)
- ik loop voornamelijk in de ochtend/middag. Ben echter nog student en die dagen zijn ook voor mij stilaan geteld... Weet niet of dit invloed kan hebben.
-
voeding: voorafgaand aan elk loopje 1x banaan plus 2x 0.3l glas water.
Na elk loopje 1x of 2x chocomelk. Ik gebruik hiervoor Nesquik poeder ipv. chocomelk op zich te kopen. Waarom? Omdat aan die Nesquik ook Ijzer en Zink werd toegevoegd: bestandsdelen dat men niet zo vaak vindt in voeding en niet zal vinden in zomaar-te-kopen chocomelk. (Heb voedingslabels van al eens gecheckt)
Ik had rond Nieuwjaar een ijzertekort. Heb hiervoor ook kuur gevolgd. Een oorzaak kan zijn: overmatig zweten, wat ik doe!
Nu probeer ik dus te letten op bewuste ijzerinname.
Als ik krachttraining deed voorafgaand aan het loopje: na het lopen ook 1x protein shake ergens in de dag. Echter nooit ter vervanging van een maaltijd.
Bij lange duurlopen van 70 min. ofzo en meer, neem ik ook een energy gel (van merk GU) + 1x klein flesje water mee. Deze neem ik in volgens de voorschriften: na 45 min. lopen.
-
warming-up bij lopen: telkens circa 6 min. kalm rondlopen zodat m'n hartslag in Z1-Z2 zit. En nog meer voorafgaand, thuis, ook: jumping jacks, high knees, etc.
- voorafgaand aan een race probeer ik aan
tapering te doen. Dan schrap ik wat trainingen indien het niet mooi uitkomt.
Maw: de intensiteit mag behouden blijven, maar de totale gelopen afstand moet omlaag.
- als je op Facebook zit, zoek wat running related pages en Like ze, zodat je regelmatig wat artikels zie langskomen. Zo fris je je kennis van allerlei running tips op.
Zo had ik al soms is gelezen dat krachttraining kan bijdragen, maar het is pas nadat ik er regelmatig tips over zag langskomen, dat ik het echt is wou proberen uit interesse.
[
Voor 4% gewijzigd door
Asgaro op 04-08-2017 15:36
]