Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.729 views

Onderwerpen

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:07
Test het uit, je merkt vanzelf wanneer het teveel wordt. Stijfheid ak stramme spieren spelen vanzelf op en als het echt teveel wordt en je ziet het ook terug in je ontwikkeling/progressie. Zeker met een GPS horloge kun je eea terug kijken en analyseren.

Niemand kan inschatten hoe fit je werkelijk bent en hoe je lichaam herstelt van een zware inspanning.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:03

Rudedadude

Maybe we were born to run

PerlinNoise schreef op maandag 24 juli 2017 @ 14:49:
Wie heeft er wel eens meegedaan aan de TCS Amsterdam Marathon? Is dat leuk?
Ik ben nu een half jaar aan het trainen voor een olympische triatlon, waar ik wel klaar voor ben, maar het lijkt me ook leuk wat hardloopwedstrijden te doen. Kan overigens niet veel hardloopwedstrijdjes vinden komende maand in Noord-Holland.
Verrassend genoeg zijn alle organisatoren en vrijwilligers voor zulke evenementen ook een keer op vakatie ;)

Olympische triathlon is toch een halve marathon hardlopen of vergis ik me nu?

Ik ben zelf weer bezig met een favoriet onderdeel van mijn vakantie: traillopen door bossen en weides in heuvelachtig terrein. Altijd leuk wanneer je wandelaars die met stokken omhoog lopen zelf hardlopend de helling op inhaalt. Wel altijd even wandelen en uithijgen twee bochten verderop wanneer je weer uit zicht bent :+ Ik kwam gisteren ook al 2 franse traillopers tegen tijdens een route, die waren nog een stukje sneller dan ik, maar het was leuk omdat we toevallig een stuk dezelfde kant op gingen en nog wat woorden konden wisselen.
Later deze week nog een route gepland om vanaf de camping op 500m hoogte naar de top van de hoogste 'berg' in de Vogezen te lopen (iets meer dan 1400m) en 24km verderop, en dat met zoveel mogelijk wandel/trailpaden. Ik zou eigenlijk wel elke dag willen hardlopen, maar dat laten kuiten, achillespezen en het concept van het met het gezin op vakantie zijn niet toe :P. Maar met z'n allen wandelen om de dag zorgt ook voor de nodige kilometers en hoogtemeters.

[ Voor 8% gewijzigd door Rudedadude op 24-07-2017 23:06 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:44
OD (olympic distance) triatlon is 1.500 m zwemmen, 40 km fietsen en 10 km rennen. Het verschil met een kwart triatlon is 500 meter extra zwemmen. Afgelopen juni ontdekt dat die 500 meter best veel uitmaken, het werd een goede oefening in bescheidenheid.

In vakantietijd zijn hier misschien minder loopjes, maar je kan ook op je vakantiebestemming meedoen aan een loopje. Is leuk om ter plekke mee te doen aan het wedstrijdje tijdens het dorpsfeest. Kun je in september weer op je werk pochen dat je aan internationale wedstrijden meedoet.

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Vandaag weer eens iets van mijn wishlist geschrapt: rennend naar het werk. Deze morgen op het normale uur opgestaan (6:15) maar omdat de kindjes bij de grootouders zijn mijn hardloopschoenen aangetrokken en op een lege maag naar het werk gerend. 2u17 over de 28km gedaan *O* (1 kilometertje verder dan wat ik ooit gelopen heb)

Die lege maag bleek niet het verstandigste idee te zijn, en nu een hele dag achter de PC zitten zal dat ook niet worden. Maar de temperatuur was best aangenaam, de wind zat goed (wel de hele tijd tegen de zon in "moeten" lopen) en behalve de laatste rechte lijn (4km langs het kanaal waar maar geen einde aan kwam) heb ik het nergens echt kwaad gehad. Fier op mezelf :)

Strava nog te synchroniseren, ik heb niet zo'n modern horloge dat met mijn telefoon kan praten.

Edit: strava linkje: https://www.strava.com/activities/1101354612

[ Voor 4% gewijzigd door nokie op 25-07-2017 22:01 . Reden: strava linkje toegevoegd ]

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:28

Pathogen

Shoop Da Whoop

28 kilometer nuchter, wauw! Ik heb al moeite met de helft op een banaantje :P

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

28 kilometer nuchter dat ga ik ook never nooit halen :). Heb je dan geen rollercoaster aan ervaringen om dat te halen? Ik kan me voorstellen dat je met een lege maag begint en dat je lichaam dan denkt van "hé, ik mis brandstof". Een paar kilometer verder is dat gevoel weer verdwenen waarna het weer terug gaat komen.

Of loop je de hele 28 op je sloffen zonder ook maar 1x te denken.. ik moet iets hebben!?

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Calitomnication schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 11:44:
28 kilometer nuchter dat ga ik ook never nooit halen :). Heb je dan geen rollercoaster aan ervaringen om dat te halen? Ik kan me voorstellen dat je met een lege maag begint en dat je lichaam dan denkt van "hé, ik mis brandstof". Een paar kilometer verder is dat gevoel weer verdwenen waarna het weer terug gaat komen.

Of loop je de hele 28 op je sloffen zonder ook maar 1x te denken.. ik moet iets hebben!?
Dat viel eigenlijk wel mee. Als ik nu terugkijk wat ik heb binnengewerkt onderweg:
- gewoon water (had een zak van 1 liter mee en die was ongeveer leeg)
- mijn zelfgebrouwen "energiedrankje" (half/half appelsap/water + beetje zout -> ongeveer 400cc gedronken, daar zit wel wat suiker in natuurlijk)
- halverwege een banaantje naar binnen gewerkt toen ik moest stoppen om een trein door te laten.

Echt "honger" heb ik eigenlijk niet gehad, op het einde gewoon wat vermoeide benen. En onder de douche, toen werd het eventjes wat licht in mijn hoofd maar dat is door vochttekort/lage bloeddruk (die ik sowieso ook heb) volgens mij (ik ben een hevige zweter, maar krijg buikkrampen als ik meer drink onderweg).

Ik ga maar eens lunchen :)

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 17:55:
Iemand ervaring met schoenen van On Running? Hier bij Runnersworld zijn ze zeer positief over de ervaringen en op websites als Runrepeat krijgen ze zeer goede reviews.

Ik zoek een wat snellere schoen naast mijn Lunarglide 8 om de interval trainingen en evenementen mee te lopen. De On Cloudflow leek me wel een goede schoen daarvoor maar het merk is wat minder bekend en daarom twijfel ik.

En gaan jullie iedere keer naar de winkel om een analyse en scan te laten doen als je nieuwe schoenen koopt of is dat niet nodig? Heb nu 2x een scan en analyse gehad en 2x kwam er neutraal uit qua lopen en benodigde schoen.
Ik heb de On Cloudflyer (lichte stabiliteit ivm enkel die echt zwak is, verder loop ik neutraal). Ze lopen echt heerlijk vind ik. In eeste instantie wel even wennen, want je hebt een ander 'type' demping (als je eenmaal verder dan de eerste 50m in de winkel loopt merk je het al niet meer, dat idee).

En ik ga gewoon altijd naar de lokale sportschoenenwinkel, ook al is t niet altijd nodig (blijf neutraal lopen) - maar zo ben ik er dus wel achter dat dit een prima schoen voor mij was :) Zelf had ik anders weer mijn 'standaard' asics of brooks gekocht. En ik ondersteun de lokale ondernemer! :) Met het huidige online-winkelgeweld vind ik dat ik best met mijn portemonnee mag stemmen voor zoiets. Ander voordeel: als die schoenen me niet waren bevallen, kon ik ze na 1x (niet door de modder) te hebben gelopen terugbrengen en mocht ik gewoon andere uitzoeken. Dus daar betaal ik ook voor :P

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ok.. nu ik eea zo lees over de ON schoen wil ik er ook aan... is het ook iets voor pronerende lopers?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:53
Zo, dat is best prijzig. 250 euro voor een regenjack (is geen schoen inderdaad). Zit er ook personeel bij die je gezicht droog maakt?
De schoenen vallen nog mee met 160 euro maar nog steeds best prijzig.

• Raptar
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-09-2024
tlpeter schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 21:32:
Zo, dat is best prijzig. 250 euro voor een regenjack (is geen schoen inderdaad). Zit er ook personeel bij die je gezicht droog maakt?
De schoenen vallen nog mee met 160 euro maar nog steeds best prijzig.
Dat zijn wel high end jackies, erg functioneel. Heel toevallig heb ik het gister tijdens werk nog over dit jack gehad, was precies dezelfde conclusie: erg mooi, alleen niemand die het koopt.

Het kan overigens nog gekker, Nike verkoopt ook hardloopjacks van €600,- +. Kom je in de Lab series terecht, echt heel mooi en innovatief spul. Ik vraag me alleen altijd af wie het koopt. Het bestaat al aardig lang, het moet dus wel wat opleveren.

• Tigertje
  • Laatst online: 05-02 18:50
ThatsHollywood schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 21:08:
Ok.. nu ik eea zo lees over de ON schoen wil ik er ook aan... is het ook iets voor pronerende lopers?
Zooltjes.
Run2Day (Utrecht) heeft tegenwoordig een FootBalance. Is bijna altijd beter dan anti-pronatie schoenen.

Verwijderd

Voor degenen die naast hardlopen ook aan (kracht) sport doen:

Hoe gaan jullie om met herstel? Voorheen liep ik 3x per week hard en behalve gezond eten deed ik verder niets bijzonders. Voor mijn gevoel was er namelijk genoeg ruimte tussen de trainingen door om te herstellen. Ik voelde me ook eigenlijk altijd wel fit.

Momenteel doe ik ook 3x per week aan fitness (TRX) waarbij ik primair mijn bovenlichaam train. Ik train om en om, dus hardlopen - trx - hardlopen - trx etc. Wat ik merk is dat mijn lichaam vermoeid aanvoelt ondanks dat er alsnog 48 uur tussen iedere training van dezelfde spiergroep zit.

Ik weet niet of ik de 2 sporten en het herstel echt los van elkaar moet zien of het eigenlijk moet zien dat ik nu 6x per week sport (waarbij het minder relevant is welke spieren ik daarvoor gebruik) en dan qua voeding meer moet gaan zorgen voor eiwitten om te herstellen.

• tlpeter
Eerste wat ik dacht is voeding aanpassen en aanvullen.
Ik heb baat bij extra eiwitten vlak voor of na het lopen.
Ik doe momenteel ook aan krachttraining omdat lopen nu niet kan i.v.m. peesplaat ontsteking.
Na de krachttraining ben ik ook uitgeput dus misschien is het gewenning?

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:36
Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 10:43:
Voor degenen die naast hardlopen ook aan (kracht) sport doen:

Hoe gaan jullie om met herstel? Voorheen liep ik 3x per week hard en behalve gezond eten deed ik verder niets bijzonders. Voor mijn gevoel was er namelijk genoeg ruimte tussen de trainingen door om te herstellen. Ik voelde me ook eigenlijk altijd wel fit.

Momenteel doe ik ook 3x per week aan fitness (TRX) waarbij ik primair mijn bovenlichaam train. Ik train om en om, dus hardlopen - trx - hardlopen - trx etc. Wat ik merk is dat mijn lichaam vermoeid aanvoelt ondanks dat er alsnog 48 uur tussen iedere training van dezelfde spiergroep zit.

Ik weet niet of ik de 2 sporten en het herstel echt los van elkaar moet zien of het eigenlijk moet zien dat ik nu 6x per week sport (waarbij het minder relevant is welke spieren ik daarvoor gebruik) en dan qua voeding meer moet gaan zorgen voor eiwitten om te herstellen.
Dag 1: zware training bovenlichaam. Je schouders, borst en rug zijn zwaar belast en bezig met intensief herstel (en supercompensatie waardoor je sterker wordt). Dit zorgt voor meer werk voor je lichaam, meer voedingsstoffen naar je spieren, eiwitsynthese, afbraak van afvalstoffen etc. Kortom, lichte stress voor je lichaam ;).

Dag 2: Hardlopen. Terwijl je lichaam nog vol bezig is met bovenstaande cyclus moet het lichaam tegelijkertijd een (flinke) inspanning leveren voor een looptraining, ook al zijn het andere spieren. Dit bevordert je run an sich niet (je zal je iets vermoeider voelen) en bevordert het herstel van dag 1 ook niet (immers moet je lichaam nu ook resources opofferen aan de huidige activiteit.

Beetje overdreven, maar dat is wat er gebeurt. Oplossing is om als dag 1 echt heel zwaar was, op dag 2 een iets lichtere training te doen. Meer eiwitten, meer carbs ook en vermoedelijk ook meer slaap.

Je lichaam went uiteraard wel aan hogere belasting. 'Belastbaarheid' is iets dat je ook traint.

Interessant in dit kader vind ik de Training Status opties van de nieuwste Garmin's, die op basis van verschillende parameters meten of te hard of juist niet hard genoeg traint.

https://www.firstbeat.com...-feature/training-status/

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:30
Requiem19 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 11:18:
[...]

...

Interessant in dit kader vind ik de Training Status opties van de nieuwste Garmin's, die op basis van verschillende parameters meten of te hard of juist niet hard genoeg traint.

Om hier op in te pikken: StravistiX! https://thomaschampagne.github.io/stravistix/

Is al paar keer vernoemd in dit topic, maar denk dat het nog niet zo bekend is :)

In mijn geval zie je bv. dat ik wat stagneer qua performance sinds 4/12/2017.

Ik heb van zie data onder grafiek 12/17/2016 tot iets na 3/20/2017 het Garmin schema voor Half Marathon (level 1) gevolgd.
Vervolgens 21K race meegedaan en lang gerecupereerd, zoals het hoort.

Vervolgens vanaf 4/12/2017 begonnen met Garmin Half Marathon (level 2). Je ziet echter door de relatief vlakke rode lijn (= fitness) en de kleine grijze gebieden (= fatigue) dat het schema voor mij vrij doenbaar is.
Het schema is echter een van 5 workouts per week en ik spreid het schema uit en doe maar 3-4 workouts per week.

Ook 2 races meegedaan rond 5/28/2017: 10K race en 20KM Door Brussel.
En 6/21/2017: 15K Midzomernachtrun Gent. Telkenmale erna terug rust genomen en bijgevolg de daling in fitness.

Ik verkies tijdelijke daling in fitness en dus voldoende rust, boven het blijven doortrainen na een race. Nochtans voelt men zich dan heel goed en wil m'n net blijven lopen, maar ik verkies toch voldoende rust om nooit blessures te krijgen. En eventuele blessures die er zaten aan te komen, zullen dan ook ingedamd worden.
(Blessurevrij sinds oktober 2016)

Hoewel de rode fitness-lijn dus vrij vlak is, zie ik toch voldoende progressie in stats: mijn tijden in bepaalde hartslagzones verkorten (Kan ik zien via Smashrun), betere tijden op Strava, etc.

Om nu in te pikken op het verhaal rond combinatie met krachttraining: daar ben ik ook momenteel mijn weg aan het zoeken.
Zelf doe ik sinds kort bodyweight fitness en wens dit net voorafgaand aan elk loopje te doen. (Ik loop 3-4 keer per week: neem telkens rustdag na loopje)

Ik denk dat ik me ga baseren op hoe ik me werkelijk voel mbt DOMS en daarnaast ook op mijn Resting Heart Rate. (sporthorloge met heart rate aan pols en die dan 's nachts ook dragen om in ochtend HR te checken)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H8rFugl.png

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-12 22:31

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Asgaro schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 12:09:
[...]

Om hier op in te pikken: StravistiX! https://thomaschampagne.github.io/stravistix/
Is al paar keer vernoemd in dit topic, maar denk dat dat het nog niet zo bekend is :)
Dafuq, dat is een geinige plugin! Ik zie dat dit jaar in lijn ligt met mijn beste jaar en allebei toevallig een marathon in het najaar. Eens zien of ik mijn afstandsrecord dit jaar kan verbeteren. }:O

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:45

Roozzz

Plus ultra

[...]

Is al paar keer vernoemd in dit topic, maar denk dat dat het nog niet zo bekend is :)
Stravistix is de bom :)
Absolute aanrader wat mij betreft. Ik kan me strava bijna niet meer voorstellen zonder.

If you can see, look. If you can look, observe

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

+1 on StravistiX, al gaat de ontwikkeling de laatste maanden wel behoorlijk langzaam. Het is bíjna genoeg om me over te halen geen methodes voor gratis Premium trials meer te zoeken :P

Net even lekker de boel op scherp gezet voor zaterdag. 3km rond 10km pace en nog wat uitlopen. Beetje extra rekken en lange warme douche (was toch een korter rondje, dan is er meer tijd over om te douchen).

Voel wel dat ik gisteren wat palen uit de grond heb staan trekken :X vooral net onder mijn schouderbladen als ik mijn arm naar achter zwaai... Maar dat is vast wel over voor zaterdag.

[ Voor 51% gewijzigd door Pathogen op 27-07-2017 14:13 . Reden: zelf ook nog wat gedaan ]

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

[...]

Hoewel de rode fitness-lijn dus vrij vlak is, zie ik toch voldoende progressie in stats: mijn tijden in bepaalde hartslagzones verkorten (Kan ik zien via Smashrun), betere tijden op Strava, etc.
[...]
Ik denk dat ik me ga baseren op hoe ik me werkelijk voel mbt DOMS en daarnaast ook op mijn Resting Heart Rate. (sporthorloge met heart rate aan pols en die dan 's nachts ook dragen om in ochtend HR te checken)
Vergeet dan niet je RHR (en evt. max bij voortschrijdend inzicht) ook wel te wijzigen in StravistiX. Die bepaalt (dacht ik) je fitness onder andere adhv hartslagzones dus het is raar dat je dat niet terugziet. Runalyze doet hetzelfde namelijk (Dit is niets anders dan TRIMP, ATL en CTL plotten volgens mij ->
Training Stress Balance (TSB)

Training stress balance is the difference between CTL and ATL (in absolute values) and can help as indicator for hard training (negative values) and rest (positive values). If an important race is ahead, TSB should be clearly positive. As levels of CTL and ATL differ from athlete to athlete, no concrete suggestions can be made.
) en en daar moet je je RHR wel updaten om logische resultaten te krijgen.

En voor de niet-Stravisten (of niet-Chromegebruikers) - Runalyze is 'zo' te gebruiken :) maar heeft geen synchronisatiemogelijkheden :(

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:43
Ik ben op zoek naar een marathon in het najaar. Liefst ergens eind oktober, begin november.
Ik heb de afgelopen jaren al een aantal keren de halve marathon van Amsterdam gedaan, dus dat rondje ken ik wel. Iemand nog andere aanraders? Zag zelf Brugge staan op dezelfde dag als Amsterdam (15 oktober).

Mocht Amsterdam de beste optie zijn, kan dat ook altijd nog.. Maar hoor dus graag tips!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

acidd91 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 14:16:
Ik ben op zoek naar een marathon in het najaar. Liefst ergens eind oktober, begin november.
Ik heb de afgelopen jaren al een aantal keren de halve marathon van Amsterdam gedaan, dus dat rondje ken ik wel. Iemand nog andere aanraders? Zag zelf Brugge staan op dezelfde dag als Amsterdam (15 oktober).

Mocht Amsterdam de beste optie zijn, kan dat ook altijd nog.. Maar hoor dus graag tips!
Eindhoven is te vroeg zeker? Al zou ik niet weten of dat een 'mooie' route is verder hoor.

Verwijderd

Requiem19 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 11:18:
[...]

Dag 1: zware training bovenlichaam. Je schouders, borst en rug zijn zwaar belast en bezig met intensief herstel (en supercompensatie waardoor je sterker wordt). Dit zorgt voor meer werk voor je lichaam, meer voedingsstoffen naar je spieren, eiwitsynthese, afbraak van afvalstoffen etc. Kortom, lichte stress voor je lichaam ;).

Dag 2: Hardlopen. Terwijl je lichaam nog vol bezig is met bovenstaande cyclus moet het lichaam tegelijkertijd een (flinke) inspanning leveren voor een looptraining, ook al zijn het andere spieren. Dit bevordert je run an sich niet (je zal je iets vermoeider voelen) en bevordert het herstel van dag 1 ook niet (immers moet je lichaam nu ook resources opofferen aan de huidige activiteit.

Beetje overdreven, maar dat is wat er gebeurt. Oplossing is om als dag 1 echt heel zwaar was, op dag 2 een iets lichtere training te doen. Meer eiwitten, meer carbs ook en vermoedelijk ook meer slaap.

Je lichaam went uiteraard wel aan hogere belasting. 'Belastbaarheid' is iets dat je ook traint.

tlpeter schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 10:53:
Eerste wat ik dacht is voeding aanpassen en aanvullen.
Ik heb baat bij extra eiwitten vlak voor of na het lopen.
Ik doe momenteel ook aan krachttraining omdat lopen nu niet kan i.v.m. peesplaat ontsteking.
Na de krachttraining ben ik ook uitgeput dus misschien is het gewenning?
Thx voor de info! Ik heb zelf het beeld dat extra eiwitten in dit geval wel essentieel gaan zijn om zo goed mogelijk te herstellen en te werken aan een betere belastbaarheid. De afgelopen dagen eens geregistreerd wat ik eet en dan concludeer ik dat ik rond de 80-90 gram aan eiwitten kom per dag met zo'n 2500 Kcal per dag. Dat lijkt me aan de lage kant, wetende dat voor spieropbouw je ongeveer 2x je lichaamsgewicht nodig hebt aan eiwitten. Ik weeg 73 KG. Lastig, want ik wil ook niet echt aankomen dus veel meer kcal per dag is ook niet de juiste manier. Gezond eten doe ik al zeer behoorlijk.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 14:25:
[...]

[...]

Thx voor de info! Ik heb zelf het beeld dat extra eiwitten in dit geval wel essentieel gaan zijn om zo goed mogelijk te herstellen en te werken aan een betere belastbaarheid. De afgelopen dagen eens geregistreerd wat ik eet en dan concludeer ik dat ik rond de 80-90 gram aan eiwitten kom per dag met zo'n 2500 Kcal per dag. Dat lijkt me aan de lage kant, wetende dat voor spieropbouw je ongeveer 2x je lichaamsgewicht nodig hebt aan eiwitten. Ik weeg 73 KG. Lastig, want ik wil ook niet echt aankomen dus veel meer kcal per dag is ook niet de juiste manier. Gezond eten doe ik al zeer behoorlijk.
2x is behoorlijk hoog. Ik lees zo snel waarden tussen de 1,2-1,5 gram per kg en 1,6-1,8 voor krachtsporters.
Teveel eiwitten binnenkrijgen is ook niet goed voor je, dus tenzij je elke dag in de sportschool aan het krachttrainen bent en wil bodybuilden zou ik max 1,6-1,7 aanhouden.

• tlpeter

Niet echt een marathon maar de 40 van breda? je loopt dan alle afstanden -> 5km -> 10km -> 21km -> 2*2 familieloop
Dan zit je op 40km en is weer eens iets anders.
Dit is tijdens de Singelloop van Breda op 1 Oktober.

http://www.40vanbreda.nl/

[ Voor 3% gewijzigd door tlpeter op 27-07-2017 14:46 ]

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:49

Ik vermoed dat je een wegmarathon zoekt, maar als trail-optie kan je kijken naar de 42km Devil's Trail bij Nijmegen. Dat is een mooi rondje in een prachtige omgeving, en voor Nederland een leuk aantal hoogtemeters. Je kuiten zullen je 'bedanken' :+

Zie https://devilstrail.nl/nijmegen/, 29 oktober.

[ Voor 3% gewijzigd door Trenchdog op 27-07-2017 14:52 ]

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-12 22:31

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Ha, devil's trail, ik heb daar wel eens getraind en inderdaad een mooie uitdaging als je daar een tijd wilt zetten.
@acidd91 Je zou nog aan de Berenloop 42k mee kunnen doen, die loop ik zelf ook. Die is op 5 november.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:03

Rudedadude

Maybe we were born to run

Begin oktober de kustmarathon :) Verlies je makkelijk 20 minuten ten opzichte van een reguliere marathontijd op. Wel erg leuk en goed georganiseerd.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:21

Mogen tips buiten de benelux ook? Valencia schijnt ook erg mooi te zijn (november) en er is natuurlijk nog de Marathon van Athene (denk ook nov), een klassieker. (wel heuvelachtig, dus als je voor een PR gaat minder raadzaam). Zelf beiden niet gelopen, maar veel over gehoord vandaar de tips :)

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Als die in het Panathenaisch stadion finisht (dat dacht ik wel), neem dan een zonnebril mee want dat kreng is WIT (wel mooi!).

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

collega vond Nice-Cannes (5 november) leuk... het is wat verder weg maar ook een grotere kans op beter weer...

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Regen, wind en verkouden... Als dit morgen ook zo is wordt lopen wel een beetje een zelfdestructieve onderneming.
Maar ja, gotta run 'em all! Desnoods ingepakt in regenjas ofzo. Al doe ik er meer dan een uur over.

• tlpeter
Beetje verkouden is niet zo erg, die snotneus tijdens het lopen wel :)

[ Voor 3% gewijzigd door tlpeter op 28-07-2017 10:47 ]

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Van die badstof zweetbandjes werken best goed om je snotneus tijdens het lopen aan af te vegen :P

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Nee, normaal verkouden gaat idd wel :Y Gisteravond was het keel- hoofd- en oorpijn en daar kom je met een PCM ook nog wel doorheen. Het wordt pas vervelend als het grieperigheid word, rare spierpijntjes enzo.

Gelukkig heb ik na morgen weer twee weken om bij te komen voor de volgende run :P Er is alleen nog zoveel te doen náást hardlopen dat ik eigenlijk liever niet mezelf al te ziek maak.

Maar ja, dit jaar kan het nog, dit is mijn doel, dus dit ga ik doen :)

@Poekie smerig én goed idee!

• Hooiopdevork
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-05-2023
Gebruikt er iemand eiwit shakes na een training?

• tlpeter
Dat is voor mij toch wel een grens. Medicijnen om te functioneren doe ik al niet zo snel. Maar dit is uiteraard per persoon verschillend.

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

@Pathogen Tja, ze kunnen heet gewassen worden :D

• tlpeter
Hooiopdevork schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:55:
Meestal wel. Ligt er aan wat voor training.
Intervallen altijd. Rustige korte loopjes meestal niet.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

tlpeter schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:56:
Dat is voor mij toch wel een grens. Medicijnen om te functioneren doe ik al niet zo snel. Maar dit is uiteraard per persoon verschillend.
Per geval, wat mij betreft. Normaliter zou ik ook niet een run gaan doen met medicijnen, ook PCM, als het zonder niet lukt. Gebruik ook eigenlijk geen PCM, tenzij slapen niet lukt (want slapen == herstel) of ik móet functioneren.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Bak kwark. Ik moet nieuwe whey bestellen. Al drie maanden :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Argh! Vandaag besloten de stoute schoenen aan te trekken om de 10 mijl te gaan lopen. Normaal gesproken loop ik rond de 12-13km dus had wel het idee dat de 10 mijl dan ook zou moeten lukken. Laatste kilometer was pittig, uiteindelijk wat bloed bij een teennagel maar na 1 uur en 29 minuten toch de 10 mijl aangetikt!

Dacht ik :+ Blijkt dat de 10 mijl geen 16km maar 16.1km is :D

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-12 21:54
Ja, dat krijg je met die stoute schoenen :)

Punctuality is the politeness of kings

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ach, die laatste 100m moet ook wel zonder teennagel lukken @Verwijderd

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-12 19:52
Als ik kwark in huis heb, dan neem ik kwark. Voor de gevallen dat de kwark op is, heb ik inderdaad zo'n grote pot eiwitpoeder staan. Het wordt aanbevolen om binnen de 30 minuten na een intensieve training 20 gram eiwitten tot je te nemen, dus dat doe ik dan altijd even voor ik ga douchen.

• Drawer
  • Niet online
Hoevaak vervangen jullie in de regel jullie schoeisel?

Ik heb (bij benadering adv Runkeeper) zo'n 1200km op Asics Gel Pulse 5 gelopen in 2-3 jaar en zag dat de zolen flink afgesleten begonnen te raken, vooral vooraan bij de grote teen was de originele zool al bijna weg.

Vandaag op pad geweest voor nieuwe schoenen, had eigenlijk m'n oog laten vallen op de New Balance 880V6 maar die waren er niet meer, na wat passen en doen voor de Asics Gel Pulse 9 gegaan met daarbij nog extra zooltjes met véél demping.

Zojuist even een rondje gedaan van een km of 7.5 op 4:55min/km, wát een verademing weer om wat demping terug te krijgen.

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Zo bij de 1000-1200 km ga ik langs de schoenenwinkel. Meestal merk ik ook wel dat de demping er dan wel uit begint te raken met lopen.

Verwijderd

Het advies op diverse websites is tussen de 400 en 600 mijl. Daarnaast is het afhankelijk van lichamelijke factoren en het terrein waarop je loopt. En hoe leuk je het vindt om nieuwe schoenen te kopen ;)

Zelf houd ik 500 mijl aan ongeacht of de schoenen nog goed voelen (better be safe). Vervolgens loop ik nog een paar weken om en om zodst ik de nieuwe schoenen rustig in kan lopen.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Moest even met de auto een boodschap voor de vrouw doen dus gelijk maar het hardloopkloffie aangetrokken zodat ik naderhand eens ergens anders een rondje kon doen. Auto op parkeerplaats van nabij gelegen natuurgebied gezet en eerste de beste zandpad op. Hier en daar flink glibberig door de blubber maar weer genoten. Toch maar eens kijken naar een paar schoenen met wat meer nop. Na een uur hobbelen en 11 km weer bij de auto.

• JBplap
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Drawer schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 13:41:
Hoevaak vervangen jullie in de regel jullie schoeisel?

Ik heb (bij benadering adv Runkeeper) zo'n 1200km op Asics Gel Pulse 5 gelopen in 2-3 jaar en zag dat de zolen flink afgesleten begonnen te raken, vooral vooraan bij de grote teen was de originele zool al bijna weg.

Vandaag op pad geweest voor nieuwe schoenen, had eigenlijk m'n oog laten vallen op de New Balance 880V6 maar die waren er niet meer, na wat passen en doen voor de Asics Gel Pulse 9 gegaan met daarbij nog extra zooltjes met véél demping.

Zojuist even een rondje gedaan van een km of 7.5 op 4:55min/km, wát een verademing weer om wat demping terug te krijgen.
Zelf heb ik sowieso 2 paar schoenen in de rotatie. Dan kunnen de schoenen tussen de trainingen ook goed droger en ga je nooit van compleet versleten schoenen naar nieuwe.

Dus het 2e paar is een halve levensduur jonger.

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:06
Net terug van 2,5 week op vakantie in de Franse Pyreneeën. Paar pittige loopjes gedaan, waarover ik nog wel wat meer zal posten. Het waren allen runs over grotendeels single track, met behoorlijk wat hoogtemeters bij elkaar. Een deel hiervan moest ik lopen ;-)

Samenvatting (afstand, hoogtemeters (alleen klimmen)):
5,4km, D313+
7,3km, D338+
7,9km, D459+
14,1km, D850+
5,3km, D140+
15,2km, D1066+

Een deel van de 4e en 6e loop liep over het traject van de skyrace-route naar Roc Sauver erg gaaf!

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 11:55
Vrijdag nieuwe schoenen aan laten meten!
Op de schoenen tot dan 3000 kilometer gelopen.. maar ze waren vort echt op (duh!).
Bovenwerk met gaten, profiel volledig weg en natuurlijk 0 demping.

Bij het loopcentrum waren ze wel verrast over mijn belastbaarheid (0 blessures met ~50K in de week) en de gelijkmatigheid waarmee de zolen waren gesleten, mooi egaal/neutraal.

Anyway.. ik heb toch echt onderschat wat nieuwe/goede schoenen voor een verschil maken! Had toch vaak na een pittige run op de weg een soort van zeurende pijn/vermoeidheid in de schenen en enkels.
Geen spierpijn, maar echt in de botten. Dat is met de demping van de nieuwe schoenen ineens volledig weg. Een uur na de runs van za en zo al het gevoel alsof ik niet gelopen had :P.

De schoentjes zijn trouwens Saucony Guide 10.

Daarnaast heb ik dit weekend mijn schema ook wat aangepast. Ik liep al een tijd volgens de souplessemethode..
Echter vond ik de 1000 tempo / 1000 rust veel te lang.. de rust heb ik nu verkort naar 400.

Verwijderd

JBplap schreef op zondag 30 juli 2017 @ 21:58:
[...]

Zelf heb ik sowieso 2 paar schoenen in de rotatie. Dan kunnen de schoenen tussen de trainingen ook goed droger en ga je nooit van compleet versleten schoenen naar nieuwe.

Dus het 2e paar is een halve levensduur jonger.
Dat ben ik nu ook aan het overwegen. Heb zojuist Pegasus 33 gekocht ter vervanging van mijn Lunarglide 8 en zou eigenlijk wel een snelle schoen erbij willen voor de interval trainingen, bijvoorbeeld de Flyknit Racer. Aan de andere kant vind ik het zonde want ik loop geen races en heb ook nog wel het gevoel dat ik door te trainen sowieso nog voldoende progressie kan boeken. Maar het lijkt me wel goed voor je belastbaarheid om op verschillende schoenen te lopen en feitelijk doe je er ook 2x zo lang mee dus qua kosten is het alleen een extra investering ineens.

• tlpeter
Waarom loop je geen races? Af en toe een leuk evenement is mij voor een reden om juist lekker door te gaan met lopen.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:34:
[...]

Dat ben ik nu ook aan het overwegen. Heb zojuist Pegasus 33 gekocht ter vervanging van mijn Lunarglide 8 en zou eigenlijk wel een snelle schoen erbij willen voor de interval trainingen, bijvoorbeeld de Flyknit Racer. Aan de andere kant vind ik het zonde want ik loop geen races en heb ook nog wel het gevoel dat ik door te trainen sowieso nog voldoende progressie kan boeken. Maar het lijkt me wel goed voor je belastbaarheid om op verschillende schoenen te lopen en feitelijk doe je er ook 2x zo lang mee dus qua kosten is het alleen een extra investering ineens.
De Flyknit Racer is een geweldig fijne schoen, ben nu aan mijn 2e paar bezig. Let wel op dat je met deze schoen niet heel veel kilometers kunt maken. Dus als je ze puur voor trainingen gaat gebruiken, weet ik niet of dit een goede investering is.

Je kunt er +/- 300km mee doen, prijs is € 160,-, dat komt uit op € 0.53/km. Kun je beter een Dodge Charger rijden, die is zuiniger :P.

Als je op zoek bent naar een schoen voor snelheid, dan kan ik je de New Balance VaZee 2090 zeker aanraden! Qua prijs en gevoel vergelijkbaar met de Nike Flyknit Racers. Sterker nog, de Racers hebben een drop van 8mm, de VaZee 6mm.
Qua "verbruik" is de vaZee gelijk aan ieder andere standaard schoen.

tips voor New York

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-12 16:38

zwik

randomized

Af een toe een race is leuk inderdaad, een race loop je sowieso anders dan een training dus een keer een race is wel aan te bevelen. Ik weet niet of je een doel hebt, maar door af en toe een race te doen, kan het zeker niet gaan tegenvallen als je meteen onder de 20 minuten wil op een 5km bijvoorbeeld.

In een race heb je:
- vaak publiek, je laat jezelf opjutten
- andere lopers, je laat jezelf opjutten
- zenuwen, je loopt niet op je gemak, te snel gestart bijvoorbeeld waardoor je schema meteen gaar is
- etc. etc.

Door dit vaker te doen, ga je er aan wennen en kan je dus een betere race lopen.

Verwijderd

tlpeter schreef op maandag 31 juli 2017 @ 12:17:
Waarom loop je geen races? Af en toe een leuk evenement is mij voor een reden om juist lekker door te gaan met lopen.
Eigenlijk geen specifieke reden, loop weliswaar al een jaar of 3 maar steeds met tussenpozen (blessures, tennis tournooien in de zomer, mountainbiken etc.) waardoor ik voor mijn gevoel nooit getrained genoeg ben voor een race. Al hoeft het natuurlijk ook niet om de beste tijden te gaan. Ben ondertussen wel gestart met obstacle runs en ga de 10KM doe in Eindhoven (vanwege geboorte dochter toch maar niet voor de HM ingeschreven) en de Zevenheuvelenloop. Eens kijken hoe dat bevalt.

Ik mis ergens wel een beetje de interactie met anderen, daarom ook wel overwogen om een hardloopgroepje te zoeken of een hardloopmaatje, maar geen idee hoe je die gemakkelijk vindt. Iemand onderweg aanspreken op straat die ik toevallig voorbij loopt (of hij mij, eigenlijk nog beter) vind ik ook weer zoiets :9
Calitomnication schreef op maandag 31 juli 2017 @ 13:50:
[...]

De Flyknit Racer is een geweldig fijne schoen, ben nu aan mijn 2e paar bezig. Let wel op dat je met deze schoen niet heel veel kilometers kunt maken. Dus als je ze puur voor trainingen gaat gebruiken, weet ik niet of dit een goede investering is.

Je kunt er +/- 300km mee doen, prijs is € 160,-, dat komt uit op € 0.53/km. Kun je beter een Dodge Charger rijden, die is zuiniger :P.

Als je op zoek bent naar een schoen voor snelheid, dan kan ik je de New Balance VaZee 2090 zeker aanraden! Qua prijs en gevoel vergelijkbaar met de Nike Flyknit Racers. Sterker nog, de Racers hebben een drop van 8mm, de VaZee 6mm.
Qua "verbruik" is de vaZee gelijk aan ieder andere standaard schoen.
Thx voor de tip! De flyknit lijkt sowieso amper nog verkrijgbaar in maat 44/44.5 dus wellicht eens naar de NB kijken. Al vind ik de flyknit wel gruwelijk mooi.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-12 21:30

McMiGHtY

- burp -

Afgelopen zaterdag een paar 1st times:

- 1ste keer gelopen met een waterzak op m'n rug

Had heel even een paar keer heen en weer gelopen voor het huis..en dacht dat die nogal heen en weer schoof, bleek uiteindelijk niet het geval

- 1ste keer 16+km gelopen

Had een extra lusje bedacht in m'n rondje om er een kilometer extra van te maken, was uiteindelijk een kilometer of 4 meer dus op het eind een lusje korter gemaakt om niet in 1x van 14km naar 22km te springen qua afstand.

- 1ste keer zeiknat geregend

Anderhalf uur ging het goed, af en toe een spatje, laatste 10min ging er ergens een knop om en binnen een minuut nat tot op m'n boxer.

Al met al wel heerlijk gelopen, en waar ik eerst eigenlijk altijd met dopjes in m'n oren rondliep loop ik nu al een tijdje zonder rond, bevalt me goed :)

Vanavond weer een duurloopje volgens het schema

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• tlpeter
Ik ga meestal ook alleen naar een wedstrijd. Gek genoeg kom ik altijd wel in contact met iemand.
Wat ik komend jaar vaker ga doen is een cross in plaats van rennen op asfalt.
In oktober ga ik een beach obstacle run doen op Textel (mijn eerste) dus ik ben benieuwd wat dat brengt.
Ik maak er meteen een weekendje weg van dus dan kan ik lekker gesloopt languit gaan liggen in plaats van nog naar huis moeten rijden.

• xzaz
  • Laatst online: 24-12 16:49
He die post ken ik :9

[ Voor 76% gewijzigd door xzaz op 31-07-2017 15:24 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

• JBplap
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:34:
[...]

Dat ben ik nu ook aan het overwegen.

Maar het lijkt me wel goed voor je belastbaarheid om op verschillende schoenen te lopen en feitelijk doe je er ook 2x zo lang mee dus qua kosten is het alleen een extra investering ineens.
Dit dus inderdaad, er is eigenlijk geen reden om het niet te doen. (tenzij je misschien net begint en niet weet of je lopen überhaupt leuk vind.)

Voor een raceschoen kijk ook eens naar een Saucony Type A.
Volgens mij is de 8 uit, maar heb zelf net een nieuw paar 7 (omdat die onderin gaatjes heeft voor afwatering).
Dat vind ik zelf een heerlijke lichte snelle schoen met goede grip, met 4mm drop.

Is ook voorzien van een binnenkant uit 1 stuk, dus ook fijn zonder sokken. (doe zelf triathlon en dan is dat handig).

Zelf de laatste tijd wat actiever op hartslag aan het lopen, en volgens mij begin ik wel wat te wennen aan het rustiger lopen. Maar ik houd er ook voldoende snel werk in, want ik geloof toch ook wel een beetje in 'train what you want to race.'
Vanavond weer een interval training doen, 3 blokjes van 4x1min lopen 30sec rust.

Die snelheidswisselingen maken het toch een stuk dynamischer en voor mij ook leuker trainen dan die monotone altijd hetzelfde loopjes wat ik vroeger vaak deed :p

Ik ga ook weer wat meer losse hardloopwedstrijdjes doen en dan met name 5km, dat vind ik toch wat leuker dan de langere loopjes merk ik zelf.

Tip voor loopbuddy; Decathlon start weleens een soort start to run groepje. Mn vriendin heeft daar een leuke hardloopvriendin aan overgehouden! Na de cursus zijn ze samen verder blijven lopen.

[ Voor 32% gewijzigd door JBplap op 31-07-2017 15:36 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-12 09:23
Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:14:
Ik mis ergens wel een beetje de interactie met anderen, daarom ook wel overwogen om een hardloopgroepje te zoeken of een hardloopmaatje, maar geen idee hoe je die gemakkelijk vindt. Iemand onderweg aanspreken op straat die ik toevallig voorbij loopt (of hij mij, eigenlijk nog beter) vind ik ook weer zoiets :9
Vanuit atletiekverenigingen zijn er wel vaak loopgroepen. En ook wel vanuit hardloopwinkels als run2day.

Maar dan moet je wel lid worden of een jaarlijkse fee betalen. Het is wel een leuke manier om hard te lopen, ik vind het het zelf wel waard (ook al ben ik nu even geen lid :) )

Verwijderd

JBplap schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:28:
Zelf de laatste tijd wat actiever op hartslag aan het lopen, en volgens mij begin ik wel wat te wennen aan het rustiger lopen. Maar ik houd er ook voldoende snel werk in, want ik geloof toch ook wel een beetje in 'train what you want to race.'
Vanavond weer een interval training doen, 3 blokjes van 4x1min lopen 30sec rust.

Die snelheidswisselingen maken het toch een stuk dynamischer en voor mij ook leuker trainen dan die monotone altijd hetzelfde loopjes wat ik vroeger vaak deed :p
Als je een schema volgt heb je vrij automatisch die variatie er in zitten. Ik heb een schema van 3x per week met 1x interval, 1x duurloop en 1x een D2/D3 loop. Ik merk dat ik de afwisseling ook leuk vind, anders loop je al snel iedere keer compleet hetzelfde. Zelf gebruik ik vaak Runinfo.nl omdat je daar relatief eenvoudig je eigen schema samen kunt stellen op basis van hartslagen of tempo.

Een snelle Google zoektocht naar de lokale atletiekvereniging heeft me voor over 4 weken al 2 extra races opgeleverd 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2017 15:48 ]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Het is zaterdag en ik ben verkouden. Buhhhh. Gelukkig een goede nacht gehad, maar er moeten ook nog even 2 supermarkten beroofd worden van etenswaren, terwijl ik een onwillige peuter meesleep. Noem het krachttraining, mentale voorbereiding :P

Die run van vandaag gaat gelopen worden. Al doe ik er een uur over, al kom ik te laat voor mijn startnummer. De chip heb ik toch al, die zat alweer een tijdje ongeduldig te wachten aan de schoen tot er weer eens wat gescand zou worden :Y
Het weer zit niet mee 's ochtends. De regen is de ene keer harder, de andere keer minder, maar eigenlijk nooit écht afwezig. De middag schijnt iets beter te worden gelukkig.
Na de boodschappenrun is het even snel eten, zodat het nog een beetje op tijd gezakt is, spullen pakken en daarna met de dames in de auto, hup naar Maasdijk.
In Maasdijk aangekomen zijn de beloofde borden nergens te bekennen, dus op globaal richtinggevoel kruisen we wat wijkjes door en belanden we via het parcours - gelukkig op dat moment nog niet in gebruik - bij één van de weinige vrije parkeerplekjes naast de korfbalvereniging waar de startnummers te halen zijn.

Mooi. Dat is gelukt. Nummertje halen blijkt twee minuten werk en het meeste omkleedwerk heb ik vooraf al gedaan. Dus we zijn normaal op tijd nu!
Het is ook nog eens droog geworden. Buienalarm leek meer op een constante miezerbui, maar dat is dit echt niet. Droog, bewolkt, 18-20 graden en een lekker briesje. Perfect hardloopweer dacht ik zo!

De dames gaan op weg naar dezelfde aanmoedigingsplek als vorig jaar, daar zit een speeltuintje vlakbij, en ik loop een beetje half warm naar de start. De verkoudheid lijkt zich in te houden, dat gebeurt wel vaker met hardlopen, dus dat is mooi.

Na een hoop geleuter van de speaker (waarschijnlijk de oorzaak van de uitgelopen start) klinkt er een compleet anticlimactisch startschot en begint er wat te bewegen. Ik blijf een beetje aan de linkerkant hangen, zodat de dames me nog even kunnen zien voorbijlopen. De start is best te doen hier: ruim een kilometer rechte weg, breed genoeg voor twee vrachtwagens want ja, we zijn in tuindersgebied natuurlijk! Dringen is niet nodig en gebeurt dus ook eigenlijk niet.

Geen slalommerij, niet dringen... Dat betekent dat ik zelf mijn tempo moet en kan bepalen! *slik* :P Ik besluit te proberen of ik in de buurt kan komen van een 50 minuten tijd en loop de eerste kilometer in een 5:07 die prima voelt. De eerste bocht is meteen een heuveltje en gaat met gemak in hetzelfde tempo en door het heuveltje afwaarts bij bocht twee komt belandt de teller op km 2 na nog eens 4:52.
Wel weer inhouden, want dit is geen tempo om nog 8km vol te houden. Zeker niet vandaag. Gelukkig blijkt vlak lopen totáál geen probleem, dat is wel eens anders! Ik let veel op mijn houding en merk iedere keer als ik het iets verbeter dat ik ietsje sneller loop met dezelfde moeite. Proberen zo economisch mogelijk net onder de 5:00 gemiddeld te blijven en pas bij kilometer 7-8 gaan we verder kijken dan dat.

Zo gezegd, zo ge-dikkie-daan. De waterpost voor km 4 heeft ook dit jaar weer flesjes, superhandig, dus ik drink lekker over een afstand van 500m een flesje leeg :)
Rondje twee. Ik leef nog steeds, maar ik voel dat een flinke versnelling niet kan. Had ook wel gek geweest, verkouden een PR kunnen lopen. Dan had ik me serieus afgevraagd hoe scherp ik had kunnen zijn...
Even zwaaien naar de dames en daar gaan we weer! Kilometertje, heuveltje op, weer afdenderen en tempo onder controle houdende proberen vol te blijven houden. Dit rondje is echt wel zwaarder, maar ik besluit heuveltje-af voor de waterpost (km 9) te gebruiken als springplankje om nét nog even ietsje sneller te lopen.
De laatste twee kilometers tik ik af in 4:52 en 4:53 en ik kom de finish over in ongeveer 49 1/2 minuut. Kapot! Maar wel mooi voor de tweede keer onder de 50.
Héél erg tevreden wat ik heb kunnen neerzetten en ik kan bijna niet wachten tot ik over 2 weken weer mag. Hopelijk dan nog wat fitter en een gooi doen naar een nieuw PR!

Op weg naar huis begint het weer keihard te regenen. Geweldige timing :Y

...

Het is maandag. De benen voelen niet eens zo slecht. Maar recovery is recovery. Ik loop weer mijn vertrouwde rondje, lekker zoveel mogelijk in Z2 proberen te blijven.
Heb zin in de volgende...

• Miki
Tijdje terug vroeg ik tips voor vermoeide benen maar dat bleek uiteindelijk een klein griepje onder de leden te zijn. Toch ermee door gelopen en dat heeft er waarschijnlijk toe geleid dat ik weer mijn hardlooersknie is gaan opspelen :/

Dacht er helemaal vanaf te zijn mede door andere schoenen. Maar het is nu weer helemaal terug. Baal er enorm van, van nog geen 3km er mee kunnen lopen door de pijn naar 10km geheel pijn vrij naar weer die 3km grens. Ik denk door de slechte benen dat de belasting teveel is geworden op de knie en dat weer geresulteerd heeft in terug keer van deze blessure. Ik kan het anders niet zo 123 verklaren.

Gelukkig kan ik donderdag weer langs bij de fysiotherapeut :)

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-11 13:58

TheZoo

Animals Behind Bars

29 oktober: Marathon van Brabant

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• tlpeter
Miki schreef op maandag 31 juli 2017 @ 17:18:
Tijdje terug vroeg ik tips voor vermoeide benen maar dat bleek uiteindelijk een klein griepje onder de leden te zijn. Toch ermee door gelopen en dat heeft er waarschijnlijk toe geleid dat ik weer mijn hardlooersknie is gaan opspelen :/

Dacht er helemaal vanaf te zijn mede door andere schoenen. Maar het is nu weer helemaal terug. Baal er enorm van, van nog geen 3km er mee kunnen lopen door de pijn naar 10km geheel pijn vrij naar weer die 3km grens. Ik denk door de slechte benen dat de belasting teveel is geworden op de knie en dat weer geresulteerd heeft in terug keer van deze blessure. Ik kan het anders niet zo 123 verklaren.

Ik heb zo af en toe ook last van mijn knie en dit voorkom ik door bij de fysio (oefenzaal) de legpress te doen.
Dit doe ik twee keer in de week en dan doe ik daarnaast ook nog squat-en aan een wandrek.
Uiteraard is it per persoon verschillend maar bij mij is de oorzaak wat instabiliteit die ik met spierkracht moet opvangen.
Weet jij jouw oorzaak?

• Miki
tlpeter schreef op maandag 31 juli 2017 @ 17:34:
[...]

Ik heb zo af en toe ook last van mijn knie en dit voorkom ik door bij de fysio (oefenzaal) de legpress te doen.
Dit doe ik twee keer in de week en dan doe ik daarnaast ook nog squat-en aan een wandrek.
Uiteraard is it per persoon verschillend maar bij mij is de oorzaak wat instabiliteit die ik met spierkracht moet opvangen.
Weet jij jouw oorzaak?
Het leek puur om schoeisel te gaan. Eerste testjes zoals stand en kracht leken niet direct aanleiding te zijn, ook looptechniek was prima volgens de fysio.
Overigens wel eerste weken bij de behandeling met kinetisch tape gelopen maar dat bleek vervolgens niet meer nodig vanwege pijn vrij te zijn.

Verwijderd

Misschien een domme vraag maar hoeveel verschil maakt een 'race' schoen kijkend naar tempo? Stel mijn PR op de 10KM is 48:00, ga ik dan per definitie (een stuk) sneller lopen op een race schoen?

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:14:
[...] knip [...]

Thx voor de tip! De flyknit lijkt sowieso amper nog verkrijgbaar in maat 44/44.5 dus wellicht eens naar de NB kijken. Al vind ik de flyknit wel gruwelijk mooi.
De racers zijn ook gruwelijk mooi
Mijn eerste paar (afgeschreven met 353,8 km)
Afbeeldingslocatie: https://newsneakernews-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2017/01/nike-flyknit-racer-oreo-2-0-february-2017-release-date-info-02.jpg
- 2x halve marathon
- 1x 10EM
- 3x 10k
- een aantal trainingen en op waren ze

En 2e (nu in gebruik) paar
Afbeeldingslocatie: https://thesolesupplier.co.uk/wp-content/uploads/2017/01/Nike-Flyknit-Racer-Red-Black-03.png
Volgens mijn Gamin Connect heb ik er nu 91km opstaan, dus.. heel lang hebben ze niet meer te leven. Maar het zijn wel gruwelijk mooie schoenen (al zeg ik het zelf :) )

Wat betreft het zoeken naar een loopmaatje. Mag ik vanuit persoonlijke ervaring spreken? Ja, dat mag ik tm Mart Smeets dan kan ik je alleen maar vertellen dat je er een betere loper door gaat worden. In 2012 ben ik begonnen met lopen. Schoenen gekocht, telefoon met Nike+ App en een beetje op en neer hobbelen, maar totaal geen plan.
Via via ben ik bij de lokale atletiekvereniging uitgekomen en daar ben ik pas echt gaan groeien en mezelf ontwikkelen op hardloopgebied. OK, toegeven, je moet contributie gaan betalen en gaat ook de (sociale) verplichting met een club aan. Je krijgt een trainer toegewezen die voor ons schema's op maat maakt.
Daarnaast trainen wij heel gericht voor bepaalde wedstrijden, zo nu ook de 10k van Tilburg en Eindhoven. Dus we werken hier als groep collectief naartoe en straks staan we allemaal samen in het startvak. Zeker een aanrader d:)b

tips voor New York

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-12 20:16
Waarom zijn die racers zo snel op?

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:44

vhal

ಠ_ಠ

Roadman schreef op maandag 31 juli 2017 @ 19:33:
als ik de reviews mag geloven zit je zo door het stof heen. Ze zijn wel mooi maar de prijs-kwaliteit verhouding is een beetje zoek...

Strava

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Miki schreef op maandag 31 juli 2017 @ 17:18:

Echt klote.. ik heb hetzelfde jaren last van een lopersknie, kon geen 3-4 km lopen... toch weer gaan proberen met zooltjes en goede schoenen... twee ontstoken heupen verder (door het snapping hip syndroom) nu toch weer onderweg naar de 10. Ik merk dat als ik weinig heb gedronken, of de avond ervoor juist teveel, slecht eten en inderdaad fitheid/verkoudheid effect hebben op mijn lopersknie, maar dat is gelukkig dan na een weekje rust en rekken van de tractus gelukkig weg... succes man met het herstel.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Roadman schreef op maandag 31 juli 2017 @ 19:33:
Wat @vhal zegt. Je zit zo door het stof heen. De dikke teen drukt bovenop de schoen een gat en dan is het over. Dat is ook de reden waarom ik mijn zwart-witte nog alleen als casual draag. Zwarte sokken en dan zie je er (bijna) niks meer van. :)

Overigens zit ik nu te wachten tot de inschrijving voor de Venloop open gaat. Vorig jaar waren alle startbewijzen voor de halve marathon binnen 2 dagen vergeven. Aankomende editie is het een officieel EK, dus naar verwachting gaat het hard met inschrijven.

tips voor New York

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:45

Roozzz

Plus ultra

Calitomnication schreef op maandag 31 juli 2017 @ 23:50:
[...]

Wat @vhal zegt. Je zit zo door het stof heen. De dikke teen drukt bovenop de schoen een gat en dan is het over. Dat is ook de reden waarom ik mijn zwart-witte nog alleen als casual draag. Zwarte sokken en dan zie je er (bijna) niks meer van. :)
Dus zeg maar een ontwerpfout eerste klas :+
Zien er uit als best fijne schoentjes, maar de hobby wordt mij zo wel iets te duur... Meer dan 50 ct/km is een beetje bizar 8)7

If you can see, look. If you can look, observe

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Begin dit jaar heb ik zooltjes laten aanmeten door een podotherapeut en sindsdien kan ik pas écht goed lopen zonder klachten (of nouja, minimale klachten). Ter vergelijking: in mei/juni/juli 2016 heb ik in totaal 55km gelopen (steeds 5km rondjes), in mei/juni/juli dit jaar zit ik op 212km! En dan heb ik het in mei nog heel rustig aan gedaan met 35km.

Anyway, ik ben nu 4 keer per week aan het hardlopen, ik volg een schema van Runkeeper om een halve marathon af te maken. Ik loop absoluut nog niet snel (PR op 10km is 1:02:52) dus het gaat er mij nu om om hem gewoon uit te lopen. Het schema wat ik volg is basically dinsdag 5km, donderdag 6,4km, zaterdag 5km, zondag 9km en iedere week worden die afstanden iets groter.

Tijdens het lopen heb ik al wel het gevoel dat ik er echt niks meer uit kan persen, het schema zegt in feite "you can't run slow enough" maar ik moet voor m'n gevoel toch behoorlijk werken om onder de 06:30 te blijven. Is dit normaal? Ik heb blijkbaar wel de wens om sneller te lopen want ik denk altijd alleen maar "wat loop ik toch langzaam".
Zit ik dan op een verkeerd schema? Kan ik me beter inschrijven op een schema om een 10k onder de 55 minuten te lopen?
Daar staat overigens bij: "All slow runs should be at a conversational pace, between 10:10 - 10:50 pace or slower." Hoe kan dat kloppen, dat is toch praktisch wandelen?

• P.O. Box
  • Niet online
RvdH schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:22:
Tijdens het lopen heb ik al wel het gevoel dat ik er echt niks meer uit kan persen, het schema zegt in feite "you can't run slow enough" maar ik moet voor m'n gevoel toch behoorlijk werken om onder de 06:30 te blijven. Is dit normaal? Ik heb blijkbaar wel de wens om sneller te lopen want ik denk altijd alleen maar "wat loop ik toch langzaam".
Zit ik dan op een verkeerd schema? Kan ik me beter inschrijven op een schema om een 10k onder de 55 minuten te lopen?
Daar staat overigens bij: "All slow runs should be at a conversational pace, between 10:10 - 10:50 pace or slower." Hoe kan dat kloppen, dat is toch praktisch wandelen?
Die 10:10 is waarschijnlijk per mijl.
Verder zou ik je aanraden gewoon het schema te blijven volgen, maar als je moet werken om onder de 6:30 te blijven (wat helemaal niet zo vreemd is), dan ga je eigenlijk toch te hard voor een langzame duurloop. Wellicht kun je dan beter op hartslag gaan lopen en rond de 7:00 gaan zitten. Je zult zien dat je, naarmate je dat langer doet, ineens grote sprongen gaat maken.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Roozzz schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:14:
[...]

Zien er uit als best fijne schoentjes, maar de hobby wordt mij zo wel iets te duur... Meer dan 50 ct/km is een beetje bizar 8)7
Dat vind ik dan dus gewoon slechte schoenen. "Mooi" is (voor mij) nou bepaald niet de belangrijkste eigenschap van een hardloopschoen en als je ze binnen een 100-200km kan weggooien voldoet het niet aan de eisen die ik aan een premium merk als Nike zou stellen.

Sterker nog, zelfs als ik Decathlon-huismerk schoenen na 100km zou verslijten mogen ze terug naar de winkel.

OK, ze lopen wel heel fijn schijnbaar, maar ook dat is niet voldoende wat mij betreft.

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

P.O. Box schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:30:
[...]

Die 10:10 is waarschijnlijk per mijl.
Verder zou ik je aanraden gewoon het schema te blijven volgen, maar als je moet werken om onder de 6:30 te blijven (wat helemaal niet zo vreemd is), dan ga je eigenlijk toch te hard voor een langzame duurloop. Wellicht kun je dan beter op hartslag gaan lopen en rond de 7:00 gaan zitten. Je zult zien dat je, naarmate je dat langer doet, ineens grote sprongen gaat maken.
Thanks! Die 10:10 per mijl is logisch inderdaad (de afstanden zijn ook duidelijk omgezet van miles naar kms). En als ik het goed gerekend heb is 10:10 - 10:50 per mijl hetzelfde als 6:19 - 6:43 per km, ook precies de snelheid waarmee ik ze loop.
Ik hoef niet écht hard te werken om onder de 6:30 te blijven (5kms helemaal niet, daarvan kan ik wel zeggen dat ik ze met gemak rond de 06:20 kan lopen). Het is meer op de langere afstanden dat het een uitdaging wordt.

Wat vinden jullie overigens van de Spotify running playlists? Hij detecteert dan hoeveel steps per minute je loopt en stemt de muziek daarop af. Ik vind het superfijn om een ritme te vinden en op de muziek te lopen, maar vind het ook super vervelend als het "niet net past".
In een poging om sneller te lopen zet ik dan de steps op 165 bijvoorbeeld in plaats van 160, maar ik vraag me af of je hier nu daadwerkelijk sneller van gaat lopen, of dat je gewoon kortere passen gaat maken. Ik ben zelf 1.80m dus kan me voorstellen hoe langer je bent, hoe lager je steps.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Roozzz schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:14:
[...]

Waarschijnlijk wel ja. Schoenen zijn volgens mij ook puur gemaakt om wedstrijden mee te lopen. Je kunt ze zo uit de doos aantrekken, je hoeft er helemaal niks op in te lopen. Dat is wel weer een voordeel. (en logisch, tegen de tijd dat ze in zijn gelopen zijn ze al op :+).

Het is gewoon een fijn schoentje en ik gebruik 'm puur voor wedstrijden of snel werk op de baan :). Dan gaan ze best nog wel een tijdje mee. Maar ik geef toe, het is 70% omdat hij lekker zit, 30% looks. Maar dat is het voordeel van Nike schoenen, je kunt ze in 20 verschillende kleurcombinaties krijgen.

tips voor New York

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:00
Calitomnication schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:03:
[...]
Waarschijnlijk wel ja. Schoenen zijn volgens mij ook puur gemaakt om wedstrijden mee te lopen. Je kunt ze zo uit de doos aantrekken, je hoeft er helemaal niks op in te lopen. Dat is wel weer een voordeel. (en logisch, tegen de tijd dat ze in zijn gelopen zijn ze al op :+).
Soort van kwalificatiemotoren in de motorsport: afgesteld voor maximaal resultaat, maar daarna mag je 'm weggooien/reviseren?

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

TheOmen schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:25:
[...]

Soort van kwalificatiemotoren in de motorsport: afgesteld voor maximaal resultaat, maar daarna mag je 'm weggooien/reviseren?
Zou ook nog wel eens een mogelijkheid kunnen zijn ja. Hoeveel sterker kun je een schoen maken die slechts 160 gram weegt?

tips voor New York

• JBplap
  • Niet online

JBplap