Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.714 views

Onderwerpen

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:51

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Gisteren mijn eerste 'wedstrijd' gelopen; de 5km. Was best spannend vooraf en vooral in het begin even de snelstarters moeten negeren. Ik denk dat het een redelijke snelle wedstrijd was met in ieder geval weinig lopers in mijn langzaamaan categorie. Mikte zelf op 33 min, uiteindelijk 31:54 waar ik enorm tevreden mee ben. Bij de mannen op 83/88 geeindigd.

Maar goed, het smaakt naar meer en wil eerst even de komende maand op de 5 blijven trainen en mogelijk richting het najaar naar de 10.

In het voorjaar echt vanaf 0 gestart en ben blij met de progressie en fitheid die ik in mijn lichaam begin te voelen.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Vandaag op uitnodiging meegetraind met een groepje van het Agium business team. Het was al een zware training: vijf series van 1/3/5 minuten op 5k/10k/15k-tempo met een minuut pauze en twee minuten tussen de series maar het venijn zat hem in de locatie: duingebied Meijendel.

Ongeveer een keer per jaar heb je een training waar je jezelf leert kennen. Dit was er eentje. Maar ik zou het zo weer doen.

Strava or it didn't happen

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-11 13:58

TheZoo

Animals Behind Bars

TheZoo schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:41:
Maar eerst komende week het C25K programma afronden, nog maar 3 sessies te gaan. oOo
Dat moet wel lukken voordat ik volgende week zaterdag voor een week naar de States vertrek voor training.
Ik ga wel wat spullen meenemen, zodat ik daar ook nog wat kan hardlopen, maar dat moeten dan wel ochtendloopjes worden. Vooralsnog zie ik tempvoorspelling van tenminste 28 graden overdag :D
Planning toch wat anders gelopen dus. Zondags, 2 juli voor het ontbijt wezen hardlopen, dat ging goed, maar wel heel veel last van mijn zij. Rest van de dag wat rillerig en 's avonds leek ik ook wel wat verhoging/lichte koorts te hebben. Maandag overdag ook steeds last van mijn zij en 's avonds bij het warmlopen voor badminton voelde het allemaal niet echt lekker aan.

Aangezien ik zaterdag ochtend zou vliegen en woensdag die pijn in mijn zij aanhield toch nog ff snel een doktersafspraak gemaakt voor vrijdag, om uit te sluiten dat er ernstige dingen zoals blindedarm ontsteking er aan zaten te komen. Maar er kwam niet echt wat naar boven, ondanks dat ik in de 5 minuten wandeling naar de dokter toe, het gevoel duidelijk weer opkwam. Zaterdags toch maar vertrokken, voor mijn gevoel werd het toch veroorzaakt door een sluimerend griepje/virusje. Tijdens de reis eigenlijk geen last gehad, maarja, bewegen in een vliegtuig is ook niet echt mogelijk :9

Gisteravond na het avondeten ruim een uur wezen wandelen, alvast een routeverkenning voor eventueel hardlopen en nergens meer last van. Na een bierje aan de bar hier, op tijd naar bed en vanochtend om 6:00 wakker en niet meer kunnen slapen. Dus toch maar op het gemakkie opgestaan en wezen hardlopen.

Tempo lag lager dan een week eerder, maar ik denk dat ik niet mag klagen nadat ik een dag eerder een reis van 17 uur heb gedaan (trein, vliegen met alle rompslomp en wachten eromheen) en nu 7 uur tijdsverschil heb. 6:24 t.o.v. vorige week 6:06 op 5 km. Daarnaast is het hier een stuk minder vlak dan thuis :o
Maar ik heb wel erg lekker gelopen, omdat het een compleet nieuwe hardloop omgeving is. Zeker het het voet/fietspad langs het meer was een genot om te lopen. 8)

Iets met Strava, maar dan anders :P

[ Voor 3% gewijzigd door TheZoo op 09-07-2017 17:49 ]

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Al een paar keer in de buurt gekomen, maar dan gisteren eindelijk eens de barriére van 15km geslecht. Was van plan om een 10km te doen, maar ging zo lekker dat ik mijn ronde maar wat heb uitgebreid. Voor mijn doen en de afstand wel aardig doorgelopen (5:18 gemiddeld) en nu eigenlijk nauwelijks spierpijn of stijfheid. Merk toch wel dat het meer/vaker lopen zich langzaam uit begint te betalen. Toch in de buurt (Assen) maar eens op zoek naar een leuke halve marathon voor dit najaar 8)

Strava

[ Voor 6% gewijzigd door pjlgt op 10-07-2017 07:59 . Reden: Toevoeging ]

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-12 16:32

Pathogen

Shoop Da Whoop

pjlgt schreef op maandag 10 juli 2017 @ 07:58:
Al een paar keer in de buurt gekomen, maar dan gisteren eindelijk eens de barriére van 15km geslecht. Was van plan om een 10km te doen, maar ging zo lekker dat ik mijn ronde maar wat heb uitgebreid. Voor mijn doen en de afstand wel aardig doorgelopen (5:18 gemiddeld) en nu eigenlijk nauwelijks spierpijn of stijfheid. Merk toch wel dat het meer/vaker lopen zich langzaam uit begint te betalen. Toch in de buurt (Assen) maar eens op zoek naar een leuke halve marathon voor dit najaar 8)

Strava
Bijna 10EM :P

Hier blijft de knie nog wel een beetje wobbly, maar ik ga toch maar weer lopen vandaag, zolang het niet erger wordt. Vanochtend en gisteravond wel wat moeite met traplopen, maar dat wijt ik ook aan een raar weekend met (relatief) veel staan en autorijden.
Ik wil absoluut niet dat mijn kilometers echt in gaan kakken en ik heb ook niet het gevoel dat absolute rust meerwaarde heeft ten opzichte van rustig doorlopen. Dus ik ben weer heel benieuwd wat vandaag gaat brengen.

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Afgelopen zaterdag als onderdeel van de kwart triatlon in Hardenberg een ruime 10km gelopen in iets minder dan 48 minuten. Conditioneel had ik nog wel over, maar kreeg een beetje last van m'n maag en darmen. Had gehoopt op 45 minuten maar het parcours was denk ik iets te lang. Wel redelijk tevreden met ~4:30/km. Het hardlopen heeft m'n 'klassement' redelijk gered :D. M'n ranking na het fietsen was 60e, ik als 37e ben gefinished van de ongeveer 110 mannen. Al met al wel tevreden daar ik dinsdag nog een wedstrijdje heb gehad waar ik 42 minuten over 10km deed.

Een iets langer verslagje in het triatlontopic: Arie- in "Het Triatlontopic - Deel 2"

[ Voor 7% gewijzigd door Arie- op 10-07-2017 09:26 ]

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Gisteren een blokje rond (5km) gelopen met 5:45min/km. Was de 1e keer zonder de grote teennagel. Daar absoluut geen last van gehad. Wel wat stijfheid in m'n linker enkel (al de hele week eigenlijk). Daar moest ik de 1e km even rustig doorheen. Vandaag merk ik wel dat ik die km niet 'normaal' heb gelopen...een iets gevoelige/geïrriteerde peesplaat. Maar goed...ook dat trekt wel weer weg :)
Deze week een 10km rustig lopen, een HIIT en voor het weekend staat een 25km geplanned.

specs | 3360wP met SE3000

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

Dus?

Van uitstel kwam bijna afstel. Om 20:30u als nog even naat buiten gegaan om een ronde te lopen.
11.7km in 1:11:00 (6:03min/km) met een iets negatieve split.

Nav mijn ervaring eerder deze week iets langzamer begonnen en het pakte goed uit. Verder en sneller.
Moet echt mijn 2x per week weer oppakken en dan weer richting de 10 mijl.

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-12 14:53

Naboo

#WINNING!! DUH!

Vanwege het warme weer het hardlopen uitgesteld. Ik ben sowieso niet gemaakt voor dat benauwde warme weer. Dus vandaag, iets koeler, mijn eerste hardloop sessie gehad.

Jongens, wat viel dat tegen. Nou, ok. Deels.

Ben begonnen met 4x1, 4x2 en dan 2x 3.
De laatste 3 minuten lopen niet gehaald. Niet vanwege mijn conditie, maar vanwege de pijn in de zijkanten van beide scheenbenen. Ok, dat valt ook onder conditie, maar zonder die pijn, had ik die 2x3 ook nog wel gered en misschien nog wel meer.

Ben gekomen tot 1,75km
Gemiddeld 10,37 min/km
Tijd 18:41
Gemiddelde hartslag 143
Max. pace 6:32 min/km

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

TheZoo schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:43:
[...]...Daarnaast is het hier een stuk minder vlak dan thuis :o
Maar ik heb wel erg lekker gelopen, omdat het een compleet nieuwe hardloop omgeving is. Zeker het het voet/fietspad langs het meer was een genot om te lopen. 8)

Iets met Strava, maar dan anders :P
Leuk om te doen inderdaad, op vakantie hardlopen. Ik heb afgelopen maand een rondje op de Azoren en in Porto gedaan. In Porto hoogtemeters, veel zon en gekeken bij de beukende golven bij de vuurtoren.

Gisteren heb ik met een loopmaatje ongeveer 18km gelopen, mijn opdracht was; relatief vlak en ongeveer 17km. Het blijft een mooi gebied net boven Arnhem, ik loop er graag maar dit stukje te weinig. Dierscore, hazelworm, jong reetje. Het mooiste was een korte licht bochtige afdaling (ongeveer 30 meter omlaag) door zand heen. Mijn voornemen om vooral heuvelaf niet te veel tempo maken ging daar niet helemaal meer op omdat ik meer bezig was te kijken waar ik mijn voeten moest plaatsen. Uiteindelijk een ontspannen training, met rugzak op.
Stravalog

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:52
Naboo schreef op maandag 10 juli 2017 @ 12:06:
[...]pijn in de zijkanten van beide scheenbenen.
Pas op met je schenen. Zo lang het spierpijn is, ok... maar overbelasting heb je al snel te pakken, dan zit je zomaar ineens weer een paar weken/maanden aan de kant. Mijn shin splint was eigenlijk pas na een jaar echt helemaal weg (niet van hardlopen trouwens, maar van badminton).
Heb je hardloopschoenen die goed bij jouw loopstijl/gewicht passen, qua demping en ondersteuning?

Als je het schema trouwens niet haalt, dan is het schema blijkbaar te zwaar voor je lichaam!!!
Stap over op een lichtere variant, of ga eerst een wandelschema volgen. Van stevig powerwalken, val je net zoveel af als van rustig hardlopen.

[ Voor 18% gewijzigd door breew op 10-07-2017 12:50 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vanwege het warme weer het hardlopen uitgesteld. Ik ben sowieso niet gemaakt voor dat benauwde warme weer. Dus vandaag, iets koeler, mijn eerste hardloop sessie gehad.

De laatste 3 minuten lopen niet gehaald. Niet vanwege mijn conditie, maar vanwege de pijn in de zijkanten van beide scheenbenen. Ok, dat valt ook onder conditie, maar zonder die pijn, had ik die 2x3 ook nog wel gered en misschien nog wel meer.

Ben gekomen tot 1,75km
Gemiddeld 10,37 min/km
Gemiddelde hartslag 143
Ik kan je echt aanraden om het programma van Evy te volgen. Ik heb het een paar jaar geleden zelf ook gedaan en dat beviel destijds erg goed, de manier waarop het opgebouwd wordt betekent dat je heel weinig kans hebt op overbelasting.

Ik heb een jaar niet gelopen en wilde recent weer beginnen, ik dacht het zelf wel te kunnen doen qua opbouw. Ik kreeg echter al heel snel last van mijn schenen en dat verdween ook niet snel meer. Paar weken rust genomen en nu weer met Evy begonnen. Ik merk dat zij je echt dwingt rustig op te bouwen en dat ik daardoor na de eerste training nergens last van heb, enkel wat spierpijn.

Vaak zal, zeker in het begin, je uithoudingsvermogen niet de beperkende factor zijn. Je lichaam is simpelweg niet gewend aan deze vorm van belasting en zal dus sneller overbelast zijn dan je uithoudingsvermogen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

breew schreef op maandag 10 juli 2017 @ 12:47:
[...]

Pas op met je schenen. Zo lang het spierpijn is, ok... maar overbelasting heb je al snel te pakken, dan zit je zomaar ineens weer een paar weken/maanden aan de kant. Mijn shin splint was eigenlijk pas na een jaar echt helemaal weg (niet van hardlopen trouwens, maar van badminton).
Heb je hardloopschoenen die goed bij jouw loopstijl/gewicht passen, qua demping en ondersteuning?

Als je het schema trouwens niet haalt, dan is het schema blijkbaar te zwaar voor je lichaam!!!
Stap over op een lichtere variant, of ga eerst een wandelschema volgen. Van stevig powerwalken, val je net zoveel af als van rustig hardlopen.
Mja, zoals gezegd, het is vooral de pijn. Ik ga er vanuit dat het de spier was ipv de scheen. Links trok het eigenlijk gelijk weg toen ik weer thuis was. Rechts deed er iets langer over.
Woensdag de eerste dag van het schema opnieuw proberen. Ik had die laatste drie minuten qua uithoudingsvermogen makkelijk kunnen doen, maar vanwege de spierpijn besloten om te wandelen.

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Tsurany schreef op maandag 10 juli 2017 @ 12:53:
[...]

Ik kan je echt aanraden om het programma van Evy te volgen. Ik heb het een paar jaar geleden zelf ook gedaan en dat beviel destijds erg goed, de manier waarop het opgebouwd wordt betekent dat je heel weinig kans hebt op overbelasting.

Ik heb een jaar niet gelopen en wilde recent weer beginnen, ik dacht het zelf wel te kunnen doen qua opbouw. Ik kreeg echter al heel snel last van mijn schenen en dat verdween ook niet snel meer. Paar weken rust genomen en nu weer met Evy begonnen. Ik merk dat zij je echt dwingt rustig op te bouwen en dat ik daardoor na de eerste training nergens last van heb, enkel wat spierpijn.

Vaak zal, zeker in het begin, je uithoudingsvermogen niet de beperkende factor zijn. Je lichaam is simpelweg niet gewend aan deze vorm van belasting en zal dus sneller overbelast zijn dan je uithoudingsvermogen.
Dit is het lichtste programma van Evy ;)
Excuses voor het niet vermelden bij de oorspronkelijke post.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Naboo schreef op maandag 10 juli 2017 @ 12:55:
[...]

Dit is het lichtste programma van Evy ;)
Excuses voor het niet vermelden bij de oorspronkelijke post.
Dan zou ik goed opletten dat je inderdaad last hebt van je spieren en dat het niet je scheenbeen is. Mijn ervaring (zeer beperkt) is dat de spierpijn echt na de trainingen komt. Pijn tijdens de training wijst toch vaak op een vorm van overbelasting.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:23

Ben gekomen tot 1,75km
Gemiddeld 10,37 min/km
Gemiddelde hartslag 143
In jouw fase zou je maar 1 hooguit 2 minuten moeten heel rustig moeten hardlopen ipv nu al 4 minuten. Je bent dus te gretig van start gegaan ;)

Naast je conditie opbouwen moet je lichaam ook leren omgaan met de inspanning hardlopen, je spieren krijgen ook heel wat te voortduren. Die zijn immers niet gewend om deze inspanning te leveren. Ook geoefende sporters van andere sporten moeten door dit proces heen, kan ik je uit eigen ervaring vertellen.

Begin gewoon letterlijk bij het begin, pak een wandel-loop schema en zet deze over in Polar flow. Daarbij meen ik me te herinneren dat er in Polar Flow ook een walk-run trainingsschema te kiezen is, dus dat is ook een optie.

De eerste 3 a 4 weken is gewoon frustrerend, omdat je zoveel harder en meer kunt dan het schema je toelaat maar dat hoort er bij gezien bovenstaande redenen. We hebben hier allemaal aan moeten geloven en ook velen gehoord die door schade en schande wijs zijn geworden doordat ze zich letterlijk in de kreukels hebben gelopen.

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Miki schreef op maandag 10 juli 2017 @ 13:08:
[...]

In jouw fase zou je maar 1 hooguit 2 minuten moeten heel rustig moeten hardlopen ipv nu al 4 minuten. Je bent dus te gretig van start gegaan ;)

Naast je conditie opbouwen moet je lichaam ook leren omgaan met de inspanning hardlopen, je spieren krijgen ook heel wat te voortduren. Die zijn immers niet gewend om deze inspanning te leveren. Ook geoefende sporters van andere sporten moeten door dit proces heen, kan ik je uit eigen ervaring vertellen.

Begin gewoon letterlijk bij het begin, pak een wandel-loop schema en zet deze over in Polar flow. Daarbij meen ik me te herinneren dat er in Polar Flow ook een walk-run trainingsschema te kiezen is, dus dat is ook een optie.

De eerste 3 a 4 weken is gewoon frustrerend, omdat je zoveel harder en meer kunt dan het schema je toelaat maar dat hoort er bij gezien bovenstaande redenen. We hebben hier allemaal aan moeten geloven en ook velen gehoord die door schade en schande wijs zijn geworden doordat ze zich letterlijk in de kreukels hebben gelopen.
Ter verduidelijking:
4x 1 = 1 minuut hardlopen, 1 minuut wandelen, 1 minuut hardlopen, 1 minuut wandelen
2 minuten hardlopen, 2 minuten wandelen, 2 minuten hardlopen, 2 minuten wandelen,
3 minuten hardlopen, 3 minuten wandelen.

Beginners schema van Evy.
Wederom mijn excuses voor het verkeerd verwoorden. :$

En ach, frustrerend vind ik het niet. Ik weet dat ik echt helemaal onderaan begin.

[ Voor 4% gewijzigd door Naboo op 10-07-2017 13:13 ]

• Miki
Naboo schreef op maandag 10 juli 2017 @ 13:10:
[...]

Ter verduidelijking:
4x 1 = 1 minuut hardlopen, 1 minuut wandelen, 1 minuut hardlopen, 1 minuut wandelen
2 minuten hardlopen, 2 minuten wandelen, 2 minuten hardlopen, 2 minuten wandelen,

Okay... my bad, sorry :F

Het is gewoon dat het nagenoeg ieder jaar voorkomt in dit topic, dat dit gedrag erin geslopen is.

Wellicht is het een idee om eerst te beginnen met de 4x1 en 4x2 en dit een week of 3 te herhalen voordat je doorstoot naar de volgende lessen. Je tempo(pace) zou ook nog niets lager kunnen, richting de 7:00. Yes zo'n drafje als een dressuurpaard.

[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 10-07-2017 13:16 ]

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Miki schreef op maandag 10 juli 2017 @ 13:14:
[...]

Okay... my bad, sorry :F

Het is gewoon dat het nagenoeg ieder jaar voorkomt in dit topic, dat dit gedrag erin geslopen is.

Wellicht is het een idee om eerst te beginnen met de 4x1 en 4x2 en dit een week of 3 te herhalen voordat je doorstoot naar de volgende lessen. Je tempo(pace) zou ook nog niets lager kunnen, richting de 7:00. Yes zo'n drafje als een dressuurpaard.
Klopt, daarom zelf al besloten die laatste 2x 3 niet te doen. En die hoge pace dat was echt de eerste paar stappen denk ik. _O- In mijn schema zie je daar echt dat het daarna flink lager ligt. Zal straks even Polar syncen.

Ik weet dat mijn lichaam echt tijd nodig heeft om zich aan te passen. Ik heb ook totaal geen haast om die 10 mijl te halen. Ik doe het liever rustiger aan dan het schema, dan dat ik mijzelf kapot loop. Ik zoek uiteraard wel een grens op om te kunnen ontwikkelen, maar ik weet ook dondersgoed wanneer ik moet stoppen.

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Klote zooi. Dat Polar horloge had ook wat foutieve dingen opgeslagen. Ondanks dat ik aangaf, deze korte run verwijderen.

Dus ik klik de foute sessies aan in mijn overzicht en klik verwijder. Verwijdert dat ding dus ook de juiste info. Leuk. Alle data kwijt.

Dat vind ik wel echt een manco aan de Polar M400. Dat je dus niet kan zeggen, verwijder dit deel of dat deel. Want nu krijg je dus continue vervuilde data er tussen.

• Miki
Naboo schreef op maandag 10 juli 2017 @ 13:27:
Klote zooi. Dat Polar horloge had ook wat foutieve dingen opgeslagen. Ondanks dat ik aangaf, deze korte run verwijderen.

Dus ik klik de foute sessies aan in mijn overzicht en klik verwijder. Verwijdert dat ding dus ook de juiste info. Leuk. Alle data kwijt.

Dat vind ik wel echt een manco aan de Polar M400. Dat je dus niet kan zeggen, verwijder dit deel of dat deel. Want nu krijg je dus continue vervuilde data er tussen.
No worries, ieder systeem heeft zo zijn quirks. Ik kan bijvoorbeeld nu mijn Runkeeper data niet exporteren. Daarnaast weet ik wel zeker dat als je je trainingsdiscipline vast houdt we volgend jaar hier een ander gesprek hebben :)

Ps. als je een uitgebreide ziektekostenverzekering hebt kun je ook een fysio naar je pijn laten kijken en daarop een aangepast schema op maat voor krijgen.

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
@Miki Weet je dat zeker, dat je je Runkeeper data niet kunt exporteren? Als ik bij tapiriik kijk staat Runkeeper daar wel tussen. Zelf synchroniseer ik alles tussen 6 platformen of zo, waaronder dropbox, heb dus 'altijd' 'overal' een kopie, mocht één van de platformen kapot gaan. Tenslotte lees ik m'n horloge vrijwel altijd uit met m'n telefoon, die app slaat de ruwe ook nog eens op in Google Drive alvorens het op Garmin te zetten.

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10 14:26
Na vrijdagavond een rustige duurloop gedaan te hebben met een gemiddelde hartslag van 140 BPM er voor gekozen om gisteren een duurloop te doen met een hartslag richting mijn omslagpunt (173 BPM). Geprobeerd om eigenlijk niet (te lang) boven de 167 te komen, wat redelijk lukte.

Gelukkig heb je in Den Helder altijd wel een frisse wind dus valt het met de warmte en de benauwdheid wel mee.

De eerste ongeveer 8km over de dijk en een stuk strand gingen in ongeveer 5:30 min/km wat ik wel een lekker tempo vond. Helaas had ik een stuk schuin gelopen waardoor op mijn linker hiel een wondje was ontstaan door het bewegen van mijn schoen icm versleten sokken. Omdat ik me verkeken had op het strand, was nog iets te hoog water waardoor het zand wat losser was dan gehoopt, begon ik mij toch steeds meer te irriteren aan het wondje op mijn hiel. Toen toch maar even gestopt om mijn schoen strakker te doen. Helaas bij de strand op gang, waar ik het strand wee af ging, bleek dit juist averechts te werken en ben ik maar even rustig omhoog gelopen en heb op een bankje er voor gekozen mijn sok iets meer speling te geven en mijn schoen iets losser. Hierdoor wel mijn rondje af kunnen maken. Is uiteindelijk 14,3km geworden met een tempo van 5:54km. Even goed prima tempo maar baalde er wel van.

https://www.strava.com/activities/1074784602

• Miki
Arie- schreef op maandag 10 juli 2017 @ 13:47:
@Miki Weet je dat zeker, dat je je Runkeeper data niet kunt exporteren? Als ik bij tapiriik kijk staat Runkeeper daar wel tussen. Zelf synchroniseer ik alles tussen 6 platformen of zo, waaronder dropbox, heb dus 'altijd' 'overal' een kopie, mocht één van de platformen kapot gaan. Tenslotte lees ik m'n horloge vrijwel altijd uit met m'n telefoon, die app slaat de ruwe ook nog eens op in Google Drive alvorens het op Garmin te zetten.
Tapiriik had ik graag willen gebruiken omdat ik ben overgestapt naar Runtastic Pro ivm veel betere hartslagmeter ondersteuning. Alleen kan ik via Tapiriik niet Runtastic mee conecten, dus wilde ik handmatig mijn data exporteren en deze importeren in Runtastic maar dat wil dus niet echt zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b2Y2WiGIDiJZgglIU7AL1CcC/full.jpg
De betreffende download button komt maar niet beschikbaar :(

Ik heb al een support ticket bij Runkeeper aangemaakt en inmiddels ook gezien dat het een known web issue is momenteel.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Xaverius schreef op maandag 10 juli 2017 @ 12:22:
[...]
Leuk om te doen inderdaad, op vakantie hardlopen.
[...]
jong reetje.
Dat zijn de leukste toch? :+

De sessie van vandaag ging beter dan vrijdag. Wat eigenlijk het best een echt easy run had moeten zijn werd meer een soort test hoe soepel te blijven lopen.
Er is echt nog wel wat te winnen in mijn techniek, dat moge duidelijk zijn. Ook als ik denk dat ik middenvoet land gebeurt er nog best veel met mijn hak. Niet dat ik primair op mijn hak land, maar ik land óf met hak en bal tegelijk, óf eerst te bal en dan zak ik in op de hak.

Hoe doen de ervaren voorvoetlopers dit? Komt je hak helemáál niet op de grond? Of met minimale impact?
Als ik zo af en toe de barefoot lui zie die regelmatig meelopen met de runs die ik doe, dan verschilt dat ook nogal. De een loopt echt op zijn tenen en bal, de ander lijkt bijna een haklanding te hebben.

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Miki schreef op maandag 10 juli 2017 @ 13:31:
[...]

No worries, ieder systeem heeft zo zijn quirks. Ik kan bijvoorbeeld nu mijn Runkeeper data niet exporteren. Daarnaast weet ik wel zeker dat als je je trainingsdiscipline vast houdt we volgend jaar hier een ander gesprek hebben :)

Ps. als je een uitgebreide ziektekostenverzekering hebt kun je ook een fysio naar je pijn laten kijken en daarop een aangepast schema op maat voor krijgen.
True, maar baal er gewoon van. Ik ben een data nerd. :$

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:31
Naboo schreef op maandag 10 juli 2017 @ 13:10:
[...]

Ter verduidelijking:

Wederom mijn excuses voor het verkeerd verwoorden. :$

En ach, frustrerend vind ik het niet. Ik weet dat ik echt helemaal onderaan begin.
Het is misschien al 300 keer gezegd, maar let goed op je schenen. Pijn tijdens het lopen hoort niet! Ik heb zelf ook met die ellende gezeten omdat ik veel te veel ineens wou. Verkeerd schoeisel hielp ook niet mee trouwens. Het heeft me aardig wat tijd gekost om er weer helemaal vanaf te komen.
Gelukkig kan ik nu wel zeggen dat 't helemaal weg is :)

Gisteren maar eens 3 series van 100/200/300/400m met 15/30/60/120s rust @ 24s/100m gedaan met ons interval clubje. Normaal gesproken zou ik dat op 26 lopen, maar ik merkte de laatste tijd dat me dat iets te makkelijk af ging. Die laatste 400 moest wel van heel ver komen, maar I did it!

[ Voor 3% gewijzigd door InZane op 10-07-2017 14:10 ]

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

InZane schreef op maandag 10 juli 2017 @ 14:09:
[...]

Het is misschien al 300 keer gezegd, maar let goed op je schenen. Pijn tijdens het lopen hoort niet! Ik heb zelf ook met die ellende gezeten omdat ik veel te veel ineens wou. Verkeerd schoeisel hielp ook niet mee trouwens. Het heeft me aardig wat tijd gekost om er weer helemaal vanaf te komen.
Gelukkig kan ik nu wel zeggen dat 't helemaal weg is :)

Gisteren maar eens 3 series van 100/200/300/400m met 15/30/60/120s rust @ 24s/100m gedaan met ons interval clubje. Normaal gesproken zou ik dat op 26 lopen, maar ik merkte de laatste tijd dat me dat iets te makkelijk af ging. Die laatste 400 moest wel van heel ver komen, maar I did it!
Klopt, schenen weet ik alles van.
Dit is wel duidelijk spieren. Thuis goed gevoeld en mijn voeten bewogen.

Afbeeldingslocatie: http://www.gewricht.nl/wordpress/wp-content/uploads/2015/07/lowerleg-musculus-triceps-surae-calf-muscle-gastrocnemius-mediale-laterale-soleus-achilles-tendon-tuber-calcanei-back-skin-names-600x600.png

Het zit bovenaan de M. Soleus.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-12 16:58
Ik heb dus de Lunarglide 8 gekocht als opvolger van de Lunarglide7. Afgelopen donderdag een 5km gelopen, geen centje pijn. Zaterdag een 8.5km en gisteren een 7.5km. Allemaal op tempo +/- 4.39min/km. Loopt heerlijk!

Zin om weer lange afstanden te lopen en wedstrijden mee te nemen.. :)

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Wij hebben gisteren ook een knaltraining afgewerkt. 10x 400m heuveltraining. Het steigenspercentage is vrij serieus (op sommige punten loop je gewoon fietsers voorbij omdat die niet boven komen).

Omdat wij de training vrij vroeg begonnen (9 uur) was de temperatuur nog aan de lage kant. Nu heb ik zelf niet zo heel vee problemen met de hogere temperaturen, dus de training had wat mij betreft ook 1 of 2 uurtjes later mogen beginnen. Probleem is dan wel dat het er dan ontzettend druk is met auto's, fietsers, wandelaars en ik weet niet wat nog meer.

We zijn ons nu aan het richten op de kortere wedstrijden (10k max), dus de trainingen worden korter maar intensiever. De 400'tjes moesten in 1.40 worden afgewerkt, wat neerkomt op 4.00/kmm, met een hersteltijd van 3 minuten.
De eerste 3 waren ontzettend zwaar, benen hadden geen zin en het leek 'm niet te gaan worden. De 4e was dramatisch (ok, ik kwam op 1.43 boven, wat nog te verwaarlozen is, maar toch). De overige series een tandje erbij en alles kwam netjes binnen de tijd boven, met als hoogtepunt de laatste die op 1.37 werd afgetikt. Zeg maar, de 3 eerder verloren secondes even goedmaken.

Training hakt er wel in, maar ik merk dat ik meer voor het korte snelle werk ben gemaakt. Als je mij een halve marathon laat lopen (waar ik er nu 5 of 6 van heb gedaan), dan is het zo rond de 17/18 wel een beetje klaar.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Pathogen schreef op maandag 10 juli 2017 @ 14:07:
[...]

De sessie van vandaag ging beter dan vrijdag. Wat eigenlijk het best een echt easy run had moeten zijn werd meer een soort test hoe soepel te blijven lopen.
Er is echt nog wel wat te winnen in mijn techniek, dat moge duidelijk zijn. Ook als ik denk dat ik middenvoet land gebeurt er nog best veel met mijn hak. Niet dat ik primair op mijn hak land, maar ik land óf met hak en bal tegelijk, óf eerst te bal en dan zak ik in op de hak.

Hoe doen de ervaren voorvoetlopers dit? Komt je hak helemáál niet op de grond? Of met minimale impact?
Als ik zo af en toe de barefoot lui zie die regelmatig meelopen met de runs die ik doe, dan verschilt dat ook nogal. De een loopt echt op zijn tenen en bal, de ander lijkt bijna een haklanding te hebben.
Bij mij is het zo dat ik op de voorvoet land, maar dat de hak af en toe héél lichtjes de grond raakt. Net genoeg om van bijv een gekookt ei de schaal te laten barsten, maar niet zoveel dat het een zooitje wordt :D

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-12 20:25
Eindelijk weer een "flinke" duurloop van 14km kunnen lopen gisteren! Ging best lekker, uiteraard voel ik mijn achillespees nu wel maar het valt me alles mee. Deze week weer herstellen en max 1x een kort rustig rondje lopen. Ik hou het voorlopig bij 2x in de week in de hoop dat mijn blessure beetje bij beetje zal blijven afnemen.

Zero.

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:52
Naboo schreef op maandag 10 juli 2017 @ 14:16:
[...]
Miki schreef op maandag 10 juli 2017 @ 13:14:
[...]

Dat denk ik ook...
dit is het oorspronkelijke, oude evy-beginnersschema.. lijkt me voor jou beter, als 3 minuten nu te veel is...
Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/4a/a7/1e/4aa71e062542eeefde05e8b2ef21f865--fitness-sport-start-to-run-evy.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door breew op 10-07-2017 16:46 ]

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

breew schreef op maandag 10 juli 2017 @ 16:44:
[...]

[...]

Dat denk ik ook...
dit is het oorspronkelijke, oude evy-beginnersschema.. lijkt me voor jou beter, als 3 minuten nu te veel is...
[afbeelding]
Thanks!
Die woensdag eens proberen! d:)b

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ahh, Evy Classic! Brings back memories...

• Tigertje
  • Laatst online: 05-02 18:50
Naboo schreef op maandag 10 juli 2017 @ 14:16:
[...]

Dit is wel duidelijk spieren. Thuis goed gevoeld en mijn voeten bewogen.

[afbeelding]

Voor alle duidelijkheid hier: dit plaatje zijn de kuitspieren. Niet de scheenbeenspieren.

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Tigertje schreef op maandag 10 juli 2017 @ 17:09:
[...]

Voor alle duidelijkheid hier: dit plaatje zijn de kuitspieren. Niet de scheenbeenspieren.
Ik had dan ook al aangegeven dat het niet de schenen waren. ;)

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hmmz.. vandaag lekker rondje gedaan van 5k.. ben onderweg naar de 10k.. Merkte alleen dat mijn hartslag wel hoog zit... gemiddeld 177 op 5.30-5.50! als ik zo de andere frequenties lees is dit wel erg hoog....

is het goed om zo hoog in de hartslag te lopen? heb erg eigenlijk geen last van tot ik ga versnellen tot 4.30-5.00 dan gaat hij naar de 187 en voel ik dat wel zeg maar)

• Miki
breew schreef op maandag 10 juli 2017 @ 16:44:
Dat denk ik ook...
[afbeelding]
Ah good old memories, dit is ook precies de reden waarom ik erop aansloeg bij het lezen van die minuten. Blijkbaar is Evy nieuwe stijl behoorlijk aangepast als je al vrij vroeg al die belasting mag lopen.

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

ThatsHollywood schreef op maandag 10 juli 2017 @ 17:39:
Hmmz.. vandaag lekker rondje gedaan van 5k.. ben onderweg naar de 10k.. Merkte alleen dat mijn hartslag wel hoog zit... gemiddeld 177 op 5.30-5.50! als ik zo de andere frequenties lees is dit wel erg hoog....

is het goed om zo hoog in de hartslag te lopen? heb erg eigenlijk geen last van tot ik ga versnellen tot 4.30-5.00 dan gaat hij naar de 187 en voel ik dat wel zeg maar)
Hangt van oa je leeftijd af. Vuistregeltje die wel eens gehanteerd wordt is 220-je leeftijd. Maar dat is een grove benadering want zelfs dan kan het verschillen met iemand die net zo oud is.

• Miki
Miki schreef op maandag 10 juli 2017 @ 17:41:
[...]

Ah good old memories, dit is ook precies de reden waarom ik erop aansloeg bij het lezen van die minuten. Blijkbaar is Evy nieuwe stijl behoorlijk aangepast als je al vrij vroeg al die belasting mag lopen.
Hangt inderdaad sterk van je leeftijd en fitheid af. Lees je eens in over aeroob en anaeroob trainen, dan gaat er een wereld voor je open tav effectief trainen met een hartslagmeter.

• Fleximex
  • Laatst online: 17:09

Als het een beetje warm is (18+ graden) dan heb ik ook moeite om met een tempo van 5:00 min/km of sneller mij hartslag onder de 190 te houden. Ik liep mijn halve marathon Eindhoven met een hartslag van gemiddeld 186. Ik vertrouw mijn eigen lichaam en verwacht een signaal te krijgen (misselijkheid, duizeligheid, hongerklop, etc) als er iets mis is.

Gewoon blijven trainen en je zal het vanzelf zien dat het omlaag gaat. Ik heb als training pas een halve marathon gelopen en liep 6 minuten sneller dan de halve marathon Eindhoven van een half jaar eerder. En dat met een hartslag van gemiddeld 178.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:48

Rudedadude

Maybe we were born to run

Pathogen schreef op maandag 10 juli 2017 @ 14:07:
[...]

Dat klinkt prima zoals het hoort hoor, gewoon ook je hak gebruiken. Enkel op je voorvoet landen geeft al snel teveel belasting voor je kuiten.

Dat gezegd hebbende: ik heb zaterdag weer eens een rondje van 16km @ ongeveer 4:40/km gelopen op mijn vibrams op enkel asfalt. Blijkbaar raak ik dat toch weer ontwend, want ik heb 1,5 dag erna mijn kuiten nog gevoeld. En dat terwijl ik genoeg schoenen heb die (nagenoeg) zero drop zijn. (ik heb de zestig van Texel gelopen op schoenen met 3mm drop) Het ontbreken van demping maakt toch een stuk groter verschil dan dan die drop, zo is mijn ervaring. Of ik moet dus nog wat meer mijn hak gebruiken :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Hartslag verschilt erg per persoon, is deels genetisch, vooral je max hartslag valt weinig aan te veranderen. Ter illustratie: ik ben 36 en mijn max hartslag ligt ruim boven de 200. Als ik een 1/2 marathon loop loop ik zo'n 1,5 uur op hartslag 185 (bij 4:25/km). Bij een marathon bijna 4 uur op hartslag hoog in de 170 (5:25/km). Het liefst zou ik zeggen 'maak je geen zorgen' maar dat kan ik uiteraard niet, als je écht het zekere voor het onzekere wilt nemen moet je een sport medisch advies laten verzorgen en zelfs dat geeft je niet de garantie dat er niets kan gebeuren. Wél kan ik je meegeven dat er velen zijn die een hartslag-hoogte hebben zoals wat jij aangeeft, én dat de 220-leeftijd=max formule vooral tot paniek lijdt en weinig accuraat is. Iemand hier noemde eens het voorbeeld van schoenmaten: je kan wel zeggen dat de gemiddelde man maat 43 heeft maar in praktijk wijkt 75% daar minimaal een volle maat vanaf (bron) , en hebben mensen met maat 40 of 46 niet minder gezonde voeten.

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-12 19:52
Na 7 maanden denk ik dat ik eindelijk van de overbelasting van mijn rechterkuit af ben. Afgelopen weekend en het weekend daarvoor meer dan 18 KM gelopen en de volgende dag weer zo fris als een hoentje. Direct na het lopen voel ik die kuit wel, maar dat was eind vorig jaar, toen ik 120 KM per maand liep en mijn eerste halve marathon, ook zo.

Nu heb ik het plan opgevat om in het najaar een marathon te gaan lopen. Mijn plan is om deze maand een keer 25 KM te lopen en volgende maand een keer 30 KM. Als dat goed gaat moet het volgens mij kunnen. Hierbij denk ik aan Amsterdam of Eindhoven. Zijn er mensen die deze marathons hebben gelopen? Wat zijn de voordelen/nadelen van deze marathons?

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

sebasd

loopt op espresso

Gisteravond deze documentaire over de Barkley marathons op Netflix gekeken:

IMDB: The Barkley Marathons: The Race That Eats Its Young (2014)

Dan valt een uurtje buiten hobbelen ineens wel mee, qua zwaar :)

• Xaverius
  • Nu online

Xaverius

nogeeninlog schreef op maandag 10 juli 2017 @ 23:04:
Na 7 maanden denk ik dat ik eindelijk van de overbelasting van mijn rechterkuit af ben. Afgelopen weekend en het weekend daarvoor meer dan 18 KM gelopen en de volgende dag weer zo fris als een hoentje. Direct na het lopen voel ik die kuit wel, maar dat was eind vorig jaar, toen ik 120 KM per maand liep en mijn eerste halve marathon, ook zo.

Nu heb ik het plan opgevat om in het najaar een marathon te gaan lopen. Mijn plan is om deze maand een keer 25 KM te lopen en volgende maand een keer 30 KM. Als dat goed gaat moet het volgens mij kunnen. Hierbij denk ik aan Amsterdam of Eindhoven. Zijn er mensen die deze marathons hebben gelopen? Wat zijn de voordelen/nadelen van deze marathons?
Ik heb ooit (2012?) de marathon van Eindhoven gelopen na een dramatische eerste ervaring op de marathon op Mallorca. "Kort" verhaal, ik wilde 15-20 grader koeler het nog een keer proberen om die zure nasmaak weg te krijgen en dat was bij Eindhoven wel in orde. Destijds was de route nog 2x de halve marathon. De route vond ik maar niks, maar dat is persoonlijk. De eerste ronde was het vooral hardlopers die zag en ergens een varken aan het spit met drinkende buren. De tweede ronde, toen was het ineens drukker en een paar kilometer voor de finish druk. Wat bleek, de halve was al gestart en dat trok wel bekijks.

Ik heb die als een goede marathon ervaren en heb al mijn doelen bereikt; sneller dan 4.23 (1e tijd), sneller dan 4.00, sneller dan Bram (loopgenoot) en heb toen 3.52 geklokt. Ik vond de lopers om me heen in de eerste ronde gezellig, genoeg gekletst maar over de helft wordt het voor (bijna iedereen natuurlijk zwaarder. De route toen vond ik niet bijzonder en erg stil langs de kant. Geen idee hoe dat nu is.

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:04
nogeeninlog schreef op maandag 10 juli 2017 @ 23:04:

Ik heb nog wel een follow-up op deze vraag: Iemand wel eens Brussel of Frankfurt gelopen?

• Cheewai
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-12 22:18

Kun je aangeven of je tijdens een loopje nog rustig ademhaalt en een goed gesprek kan voeren?
Als je door je mond hijgt en alleen maar "ja" kan stamelen dan weet je dus dat je voor een gemiddeld trainingsloopje (dus geen interval of tempoloop) dus te hard gaat.
Kunnen praten betekent dus dat je moeilijke zinnen feilloos en zonder horten kan voordragen.

Ik ben een aanhanger van de mening dat alleen met hoge hartslag lopen niet goed is. Als je 100% van je kilometers alleen maar knalt dan blaas je je zelf op en train je niet je aeroob systeem. Alle wedstrijden boven de 5K zijn afhankelijk van dat aerobe systeem en dus wordt je eigenlijk nooit snel.

Google eens op Maffetone method of Fitzgerald 80/20 training

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Eens, maar: alle wedstrijden vanaf 3000m zijn al overwegend aeroob.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-12 13:55
Gisteren nog even een test rondje gelopen na een aantal dagen rust.
Na 3 km begon de knie weer vervelend te doen dus direct gestopt. Na het stoppen was de knie pijn ook min of meer weer weg en begon de lies weer... -O- Direct afspraak gemaakt voor morgen bij de fysio. Scheelt wel, het wordt vandaag/morgen toch shit weer om te rennen. 8)

• Raptar
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-09-2024
Interessant om alle informatie te lezen hier, zeker qua hartslag etc. Krijg deze week de Polor M430 binnen, ben benieuwd hoe die van mij er voor staat.

Vanavond staat er een loopje van 17km op het programma. Nog wel wat moe van het rennen van afgelopen week en nog wat pijn aan de scheenbenen en onder de voet. Dit mag de pret uiteraard niet drukken, gaat hopelijk wel weg als ik warm word.

Edit: het zijn 17.5km geworden in 1 uur en 30 minuten (en een paar seconden). Het regende hier echt pijpenstelen, ik ben serieus nog nooit zo nat geworden. Andere sporters zag ik naar binnen rennen en schuilen onder bomen etc. Ik ben heerlijk doorgelopen - en ja lekker arrogant - en voelde me echt een baas, ving elke regendruppel op zonder enige beschutting. Het voelde heerlijk, voelde me net een klein kind. Expres door de dikke plassen heen rennen, het maakte toch niet uit, ik was toch soaking wet. Kreeg er tijdens het rennen een glimlach van op me gezicht, zal er debiel uit gezien hebben haha. Wel een beetje pijn onder het voetje, maar dat mag de pret niet drukken!

[ Voor 46% gewijzigd door Raptar op 11-07-2017 23:34 ]

• Xaverius
  • Nu online

Xaverius

Hardlopen in de regen kan gewoon ook echt lekker zijn! Als het maar warm genoeg is om niet af te koelen.

Zelf gisteren bij Velp met de groep getraind, direct na de 18 meter stijgen in 200 meter. Ik doe dat liever als ik opgewarmd ben dus liep ik achteraan. De 11 km ging op zich prima na een stevige sportmassage van mijn hamstring de avond er voor. En herten en wilde zwijnen kunnen spotten, altijd fijn.

Ik ben wat bezig om een marathonschema te vinden die ik voor de berenloop gebruiken wil. Ik blijf het maar lastig om eentje te vinden waarvan ik denk dat het eentje is die bij mij past.

Stop de verwelking!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-12 17:07
Raptar schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 12:44:
Het regende hier echt pijpenstelen, ik ben serieus nog nooit zo nat geworden. Andere sporters zag ik naar binnen rennen en schuilen onder bomen etc. Ik ben heerlijk doorgelopen - en ja lekker arrogant - en voelde me echt een baas, ving elke regendruppel op zonder enige beschutting. Het voelde heerlijk, voelde me net een klein kind. Expres door de dikke plassen heen rennen, het maakte toch niet uit, ik was toch soaking wet. Kreeg er tijdens het rennen een glimlach van op me gezicht, zal er debiel uit gezien hebben haha. Wel een beetje pijn onder het voetje, maar dat mag de pret niet drukken!
Idem. Gisteravond het bos in geweest. Modder, regen, één enkele mede-bikkel en wat wild (hazen en zwijnen).
Inderdaad met een big smile m'n perceived effort run van een uur uitgevoerd

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:31
Gisteravond ook het bos in geweest en daar een paar rondjes a ca. 3 km gemaakt, maar wel op de verharde paden gebleven. In het begin regende het wat, maar later werd het droog. Heerlijk, dat geluid van vallende druppels uit de bomen en verder alleen maar stilte.
Mooi 13,5 km gemaakt op standje 'kalm an' en ook gelijk wat hoogtemeters gemaakt (viaduct over snelweg waar ik elke ronde vlak langs kwam).

• Raptar
Ik ga het hier toch even navragen. Na de run van gisteren dus echt pijn aan mijn rechtervoet (voorkant, tot aan het midden, aan de rechterkant). Als ik zit voel ik niks, alleen zodra ik probeer te staan en af te wikkelen doet het echt zeer. Normaal afwikkelen lukt niet eens. Het is begonnen na de HM van vorige week dinsdag. Het is na 2 dagen wel zo goed als bijna verdwenen, maar zodra ik dus weer loop is het terug.

Nu kom ik hier niet om te zeuren, maar meer voor advies. Ik ben helemaal idolaat van de adidas UltraBoost en loop hier ook al een tijd op. Nu lees ik alleen in reviews dat de schoen best smal lijkt te zijn, zou dit hetgeen zijn wat de pijn veroorzaakt? Aan mijn linkervoet heb ik serieus 0.0 last. Ik heb nu denk ik 700km gedaan op dit paar UltraBoost, lijkt me sterk dat ze al vervangen moeten worden toch?

Iemand hier die mij wat duidelijkheid kan geven over bovenstaande zaken?

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-12 16:58
Raptar schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:32:
Ik ga het hier toch even navragen. Na de run van gisteren dus echt pijn aan mijn rechtervoet (voorkant, tot aan het midden, aan de rechterkant). Als ik zit voel ik niks, alleen zodra ik probeer te staan en af te wikkelen doet het echt zeer. Normaal afwikkelen lukt niet eens. Het is begonnen na de HM van vorige week dinsdag. Het is na 2 dagen wel zo goed als bijna verdwenen, maar zodra ik dus weer loop is het terug.

Nu kom ik hier niet om te zeuren, maar meer voor advies. Ik ben helemaal idolaat van de adidas UltraBoost en loop hier ook al een tijd op. Nu lees ik alleen in reviews dat de schoen best smal lijkt te zijn, zou dit hetgeen zijn wat de pijn veroorzaakt? Aan mijn linkervoet heb ik serieus 0.0 last. Ik heb nu denk ik 700km gedaan op dit paar UltraBoost, lijkt me sterk dat ze al vervangen moeten worden toch?

Hier heb je wellicht heel weinig aan, maar ik heb dat ook wel eens gehad. Liep op Nikes dus niet op Adidas. Na een drietal weken was het vanzelf weer weg..

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

Het beste advies: Kijk het een aantal dagen aan en als het niet minder wordt ga dan naar een dokter.

Dan hier de volledig niet onderbouwde gok: Beknelde zenuw?

• Miki
Het kan meerdere oorzaken hebben en daarvan kan het schoeisel 1 van de oorzaken zijn. Ik heb Nike Lunarglides 7 gehad die mij een hardlopersknie hebben bezorgd en sinds ik op aanraden van de fysiotherapeut op andere schoenen loop (Saucony Ride 10) is de klacht in 2 weken verholpen.

In eerste instantie wilde ik er niet aan, immers liep en voetbal ik altijd al op Nike. Het kwam dus totaal niet in mij op om dat als oorzaak te willen zien. Gelukkig heeft de fysiotherapeut me weten te overtuigen en ben ik haar erg dankbaar :)

[ Voor 30% gewijzigd door Miki op 12-07-2017 14:54 ]

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:11

In combinatie met de pijn aan je scheenbeen, klinkt het ook een beetje als overbelasting. Misschien de symptomen van hielspoor en shinsplints eens bekijken? Ik heb er zelf lichte vormen van gehad en ze zijn redelijk makkelijk zelf te 'behandelen'. Anders een keer een afspraak bij de fysio?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:11

Rust, rust en rust. Dit lijkt op overbelasting en ik kan het weten.
Ik loop er al een tijdje mee en het gaat heel langzaam weg.
Ga naar de fysio asap en laat je goed informeren en behandelen.
Begin voor nu met het rekken van je korte en lange kuit spieren.
Heb je een golfballetje? dan zachtjes rollen met je voet over dit balletje (10 minuten of zo)
Vooral veel rekken het kan in principe geen kwaad en zou pijnloos moeten zijn.
Maar vooral ga naar de fysio asap!!!

Verwijderd

Iemand tips om vellen tussen je tenen te verminderen? Ik vermoed dat het door de wrijving komt, het wordt erger wanneer ik vaker/langer loop. Vaseline smeren tijdens het lopen is een goede tip maar het geneest in de tussentijd eigenlijk amper tot niet. Het jeukt verder niet dus lijkt geen zwemmerseczeem.

• Roadman
Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 17:57:
Iemand tips om vellen tussen je tenen te verminderen? Ik vermoed dat het door de wrijving komt, het wordt erger wanneer ik vaker/langer loop. Vaseline smeren tijdens het lopen is een goede tip maar het geneest in de tussentijd eigenlijk amper tot niet. Het jeukt verder niet dus lijkt geen zwemmerseczeem.
Grotere schoenen kopen?

• Raptar
tlpeter schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 17:45:
[...]

Ik loop er al een tijdje mee en het gaat heel langzaam weg.
Ga naar de fysio asap en laat je goed informeren en behandelen.
Begin voor nu met het rekken van je korte en lange kuit spieren.
Heb je een golfballetje? dan zachtjes rollen met je voet over dit balletje (10 minuten of zo)
Vooral veel rekken het kan in principe geen kwaad en zou pijnloos moeten zijn.
Maar vooral ga naar de fysio asap!!!
Bedankt voor je berichtje, alleen maak me nu wel enigszins zorgen. Ik wilde eigenlijk morgen gewoon me run doorzetten en weer lekker 15 kilometertjes pakken. Ik had gisteren namelijk ook echt last tijdens het lopen, maar ben er toen een soort van doorheen gelopen. Af en toe was het hevig, af en toe was het zo goed als weg.

Ik heb het alleen niet bij mijn hiel he, echt bij mijn voorvoet. De oefeningen die jij beschrijft lijken te passen bij fasciitis plantaris wat ik zo op internet kon vinden. Een vervelende blessure begrijp ik, alleen ik heb niet het symptoom dat mijn hak pijn doet ofzo. Hoe dan ook, zal morgen eens de fysio bellen.

Verwijderd

Die zijn groot genoeg.

• tlpeter
Raptar schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 18:40:
[...]

Bedankt voor je berichtje, alleen maak me nu wel enigszins zorgen. Ik wilde eigenlijk morgen gewoon me run doorzetten en weer lekker 15 kilometertjes pakken. Ik had gisteren namelijk ook echt last tijdens het lopen, maar ben er toen een soort van doorheen gelopen. Af en toe was het hevig, af en toe was het zo goed als weg.

Ik heb het alleen niet bij mijn hiel he, echt bij mijn voorvoet. De oefeningen die jij beschrijft lijken te passen bij fasciitis plantaris wat ik zo op internet kon vinden. Een vervelende blessure begrijp ik, alleen ik heb niet het symptoom dat mijn hak pijn doet ofzo. Hoe dan ook, zal morgen eens de fysio bellen.
Ik had ook eerst alleen last na het lopen en daarna eigenlijk net na het starten en heb er een aantal keer door heen gelopen. Hielspoor is zover ik weet de chronische variant van waar je last van hebt -> ontstoken peesplaat. Deze is overbelast door waarschijnlijk te veel spanning welke weer kan onstaan door te korte kuitspieren.
Vooral niet meer lopen, je lichaam geeft pijnsignalen af die je dus nooit moet negeren.
Bel de fysio en laat het lopen even voor de zekerheid.
Dit is een hele vervelende blessure die voor veel meer ellende kan zorgen dan een paar weken niet lopen. Dit kan maanden duren in een slecht geval.

• Tigertje
tlpeter schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 18:46:
[...]

Ik had ook eerst alleen last na het lopen en daarna eigenlijk net na het starten en heb er een aantal keer door heen gelopen. Hielspoor is zover ik weet de chronische variant van waar je last van hebt -> ontstoken peesplaat. Deze is overbelast door waarschijnlijk te veel spanning welke weer kan onstaan door te korte kuitspieren.
Vooral niet meer lopen, je lichaam geeft pijnsignalen af die je dus nooit moet negeren.
Dit is een hele vervelende blessure die voor veel meer ellende kan zorgen dan een paar weken niet lopen. Dit kan maanden duren in een slecht geval.
Bezorgheid en empathie met medelopers is natuurlijk prima maar de diagnose hielspoor kun je helemaal niet stellen op basis van zijn verhaal (vermoedelijk zit zijn pijn namelijk op de bovenzijde van zijn voet en niet aan de onderzijde bij het hielbeen waar je het zou verwachten bij hielspoor).
Dus voor we allemaal diagnoses, als niet fysiotherapeuten, die wereld in gaan helpen en onze medeloper angst aanjagen, is meer informatie nodig.

• Raptar
tlpeter schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 18:46:
[...]

Thnx voor je snelle reactie maat! Ik ga morgenochtend gelijk even een afspraak maken. Ik hoop dat het snel over is, want ik wil 15 oktober wel een lekkere tijd lopen bij de HM van A'dam en kan niet zonder lopen :P. Ik post morgen na de dokter wel even een update.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:12

Roozzz

Plus ultra

Tigertje schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 19:05:
[...]

Bezorgheid en empathie met medelopers is natuurlijk prima maar de diagnose hielspoor kun je helemaal niet stellen op basis van zijn verhaal (vermoedelijk zit zijn pijn namelijk op de bovenzijde van zijn voet en niet aan de onderzijde bij het hielbeen waar je het zou verwachten bij hielspoor).
Dus voor we allemaal diagnoses, als niet fysiotherapeuten, die wereld in gaan helpen en onze medeloper angst aanjagen, is meer informatie nodig.
Dit!

If you can see, look. If you can look, observe

• tlpeter
Tigertje schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 19:05:
[...]

Klopt en daarom ook het advies om naar de fysio te gaan.
Ik zeg nergens dat het hielspoor is maar dat het wel lijkt hier op en zeker lijkt op overbelasting.
Het klinkt ook exact hetzelfde zoals het bij mij zelf is gegaan.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
tlpeter schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 19:36:
[...]

Klopt en daarom ook het advies om naar de fysio te gaan.
Ik zeg nergens dat het hielspoor is maar dat het wel lijkt hier op en zeker lijkt op overbelasting.
Het klinkt ook exact hetzelfde zoals het bij mij zelf is gegaan.
Bij dat eerste zou je het dan ook moeten laten naar mijn idee. De indicatie hielspoor of zelfs overbelasting zijn veel te voorbarig.

Hardlopen is een blessuregevoelige sport en je moet zeker op blijven letten, maar krijg wel meer het gevoel dat het hier een steeds hoger hypochondergehalte krijgt. Zelf- of internetdiagnose versterken dat alleen maar. Als je last hebt, ga naar een professional, die kan je echt helpen.

Om dan toch mijn eigen ervaringen te delen, ook ik heb (natuurlijk?) weleens last gehad van pijntjes en klachten, periodiek bezoek aan de fysiotherapeut met meestal wat kraken en prikken helpt veel. Wat ik daarnaast vooral meekrijg is dat overbelasting niet zo zeer het probleem is, alswel een eenzijdige belasting. Als recreant hoeft 25 - of zelfs 50 of nog meer - kilometer in een week echt geen probleem te zijn. Maar wanneer je daarnaast bijvoorbeeld 40 uur op een bureaustoel en nog eens tien uur in een auto zit en verder niet veel beweegt, is je belasting veel te eenzijdig. Dat is iets - wat ik van professionals hoor - om veel meer voor te waken dan voor 'overbelasting'.

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

sebasd

loopt op espresso

Gisteravond bijna 13km gelopen, voelde echt alsof ik maar een half uurtje aan het lopen was, zo makkelijk. Het begint er weer op te lijken.

• Raptar
Ik vind dat er wel een tikkeltje overdreven gereageerd wordt op tlpeter zijn berichten. Hij stelt geen diagnoses, hij probeert alleen te waarschuwen en te zeggen dat voorzichtigheid aangeraden wordt, niks meer dan vriendelijk lijkt mij?

Het hypochondrie verhaal voel ik ook niet zoveel voor. Het is een forum waar over hardlopen gesproken wordt, hardlopen en blessures zijn inherent aan elkaar, dus wat wil je? Hier zitten nou eenmaal veel fanatieke lopers met veel ervaring, logisch dat er hier dan eerst even om advies gevraagd wordt i.p.v. direct naar de dokter te stappen? Gewoon met gezond verstand en normaal over dit soort dingen communiceren lijkt me helemaal niet erg. Er hoeft niet gelijk altijd zo "spastisch" over gedaan te worden.

Hoe dan ook, ik heb jullie advies opgevolgd. Vanmiddag om 13.40 u. staat een afspraakje bij de dokter geplant.

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

In mijn opbouwtraject om weer teurg op de 10EM te komen heb ik gister weer een stap gezet. Het was een iets grotere stap dan gepland.

Mijn laatste ronde was 11,7km. Voor mijn volgende stap twijfelde ik tussen het uitbreiden van mijn huidige ronde om zo op ongeveer 12,5km uit te komen of weer eens een oud rondje op te pakken van 13,4km.

Uiteindelijk besloten om voor de 13,4km te kiezen. So far so good.

Echter was ik nog geen 10m onderweg of ik ging al in de fout. 8)7

Het midden van beide rondjes overlapt elkaar, maar bij mijn huidige ronde ben ik iets langer onderweg om op dat traject te komen. En dat gebeurde gister dus. Zonder na te denken liep ik de tuin uit en sloeg linksaf ipv rechtsaf.

Gevolg: 14,9km in 1:28:55u. 6:00min/km :)

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Zijn er nog mensen hier die van het weekend de 5K Runkeeper/Asics run gaan doen? Al dan niet alleen of met een groep?

Ben zelf van plan eens te kijken hoe ver ik kom met de 5K al hardlopend door te komen. Van de week zit ik met mijn interval trainingen al op 20 minuten aan een stuk hardlopen en dat bevalt me wel Volgens mijn afstanden op mijn diverse meet apparaten uit op ongeveer 3 km wat ik ren. Niet echt hoog misschien?

Maar goed, je mag die 5k invullen met rennen en lopen lijkt me wel leuk. Nog een paar weekjes en dan mag ik 60 minuten lopen.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

• Miki
ElectricHead schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:49:
Zijn er nog mensen hier die van het weekend de 5K Runkeeper/Asics run gaan doen? Al dan niet alleen of met een groep?

Ben zelf van plan eens te kijken hoe ver ik kom met de 5K al hardlopend door te komen. Van de week zit ik met mijn interval trainingen al op 20 minuten aan een stuk hardlopen en dat bevalt me wel Volgens mijn afstanden op mijn diverse meet apparaten uit op ongeveer 3 km wat ik ren. Niet echt hoog misschien?

Maar goed, je mag die 5k invullen met rennen en lopen lijkt me wel leuk. Nog een paar weekjes en dan mag ik 60 minuten lopen.
Wel aangemeld maar boeit me verder niet meer sinds ik mijn data niet kan exporteren en overgestapt ben op Runtastic.

Ik verwacht zelf dat je het wel gaat halen in een lage dertiger en misschien zelfs al daar onder.

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10 14:26
ElectricHead schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:49:

Ik heb me wel aangemeld maar vanwege de gebrekkige support van de Apple Watch gebruik ik tegenwoordig Strava. Synchroniseer daarna wel mijn data naar Runkeeper dus misschien pikt hij hem wel op.

• lateef
Raptar schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 11:57:
Hier zitten nou eenmaal veel fanatieke lopers met veel ervaring, logisch dat er hier dan eerst even om advies gevraagd wordt i.p.v. direct naar de dokter te stappen?
Sorry, maar nee, dat vind ik helemaal niet logisch. Of in zoverre, je kan hier best voor advies komen, maar dat advies zou niet verder mogen gaan dan adviseren een bezoek aan een professional te brengen.

Verder advies/diagnose is nauwelijks mogelijk, ten eerste omdat via deze weg de specifieke situatie niet is in te schatten en ten tweede omdat de meesten van ons - al zijn dat nog zulke ervaren hardlopers - helemaal de medische kennis niet hebben.

Niet persoonlijk en ook niet om tlpeter af te vallen, uiteindelijk geeft hij ook gewoon het advies om naar een fysiotherapeut te gaan en zal het zeker met de beste bedoelingen zijn, maar een opmerking als deze kan wel heel voorbarig zijn;
tlpeter schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 17:45:
[...]
Absolute rust is in een veel situaties echt niet nodig en soms zelfs contraproductief. Wellicht een training overslaan of (een tijdje) minder ver/hard, maar dat is aan een professional om dat aan te geven.

Shin splints, lopersknieën en hielspoor zijn inderdaad blessures die relatief veel voorkomen bij hardlopers en wanneer je daar daadwerkelijk last van hebt, is dat bijzonder vervelend en kan dat een lange nasleep hebben, maar klachten in die regio's krijgen al snel dat labeltje. Zeker wanneer de diagnose via het internet gesteld wordt. Daar doelde ik met het hypochondergehalte op, wellicht wat zwaar gesteld, maar dat zijn de diagnoses/adviezen die hier soms gegeven worden naar mijn idee ook. Wanneer je pijn/last hebt, ga naar een professional. Die kan je als het goed is - helaas heb je die garantie echter ook niet - wel goed adviseren/begeleiden.

Ik heb in mijn omgeving redelijk veel fysiotherapeuten en wat ik veel van hen hoor, is dat een hoop mensen met veel te voorbarige diagnoses komen. Dat is naar mijn idee "spastischer" dan de diagnose aan een professional over te laten.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zondag loop ik de 10 van Noordwijk. Iemand ervaring mee? Is het heuvelachtig?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Raptar
@lateef @tlpeter
Hoe je het ook went of keert, tlpeter had wel gelijk: het is inderdaad een peesplaatontsteking. Maar een afspraak bij de fysio gemaakt, hopelijk dat hij meer duidelijkheid kan geven dan de dokter. Kreeg er nou niet echt hoogte van of het erg is, langdurig is en wat het beste te doen voor genezing.

Iemand hier er ervaring mee? Ben benieuwd wat jullie gedaan hebben en hoe lang het aanhield en is genezen.

• lateef
Raptar schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:55:
@lateef @tlpeter
Hoe je het ook went of keert, tlpeter had wel gelijk: het is inderdaad een peesplaatontsteking. Maar een afspraak bij de fysio gemaakt, hopelijk dat hij meer duidelijkheid kan geven dan de dokter. Kreeg er nou niet echt hoogte van of het erg is, langdurig is en wat het beste te doen voor genezing.

Iemand hier er ervaring mee? Ben benieuwd wat jullie gedaan hebben en hoe lang het aanhield en is genezen.
Balen, maar helaas geeft een diagnose van een huisarts inderdaad vaak ook weinig duidelijkheid. De ene ontsteking is de andere niet. Heb zelf ook wel geïrriteerde peesplaten gehad. In het ergste geval was dat twee weken echt rustig aan qua hardlopen, maar wel andere belasting/oefeningen. Twee weken daarna liep ik mijn eerste halve marathon.

Maar wellicht is het bij toch wat heftiger en ben je verder van huis. Hopelijk heb je een goede fysiotherapeut en is hij in staat om een goede diagnose te stellen en goed en spoedig herstelprogramma voor je maken en ben je er snel weer bovenop. Helaas is hier geen pasklare oplossing voor. Veel succes in elk geval.

• Raptar
lateef schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 17:20:
[...]

Balen, maar helaas geeft een diagnose van een huisarts inderdaad vaak ook weinig duidelijkheid. De ene ontsteking is de andere niet. Heb zelf ook wel geïrriteerde peesplaten gehad. In het ergste geval was dat twee weken echt rustig aan qua hardlopen, maar wel andere belasting/oefeningen. Twee weken daarna liep ik mijn eerste halve marathon.

Maar wellicht is het bij toch wat heftiger en ben je verder van huis. Hopelijk heb je een goede fysiotherapeut en is hij in staat om een goede diagnose te stellen en goed en spoedig herstelprogramma voor je maken en ben je er snel weer bovenop. Helaas is hier geen pasklare oplossing voor. Veel succes in elk geval.
Ik denk dat ik ook eerder tegen geïrriteerde peesplaten aanzit dan ontstoken. De pijn is al zeker 50% minder dan gisteren en - net als vorige - week zal deze binnen een paar dagen zo goed als weggaan. Na een paar kilometer komt het alleen uit het niets direct op. Daarnaast weet ik niet of het echt die peesplaten zijn. Wat ik er van lees is dat mensen pijn bij hun hak hebben en intense pijn ervaren. Pijn bij mijn hak heb ik niet, en intens wil ik de pijn ook niet noemen.

Hoe dan ook, de fysio gaat denk ik veel uitsluitsel geven en dit is goede keuze geweest. Duidelijkheid voor alles en ik heb er toch 18 in mijn zorgpakket zitten ;).

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Snelle vraag: Ik wil graag een nieuw paar hardloopschoenen ( saucony omni) gaan bestellen, maar dan model 14, terwijl de 16 al enige tijd uit is. Omdat dit model dus al wat langer bestaat kan ik me voorstellen dat de schoenen bv twee jaar in een schap staan.... kan dat kwaad?

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-12 19:52
Ik loop nu op mijn derde paar Nike Structure 17, terwijl Nike al bij nummer 20 zit.Ik merk geen verschil met mijn eerste paar, toen ik dat enkele jaren geleden nieuw kocht.

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-12 09:11

Darkasantion

Just keep swimming!

Moest vandaag 1 uur 45 lopen op "duurtempo" en blijkt dat ik achteraf even een halve marathon heb gelopen :P . Voelde al direct lekker aan en heerlijke tempo en gevoel heel de tijd vast kunnen houden, hoopte tijdens het lopen al dat ik de 20~21Km zou halen omdat het zo lekker liep maar fijn om dan achteraf ook het gevoel bevestigd te krijgen :) .

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• Tigertje
Raptar schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 17:46:
[...]

Ik denk dat ik ook eerder tegen geïrriteerde peesplaten aanzit dan ontstoken. De pijn is al zeker 50% minder dan gisteren en - net als vorige - week zal deze binnen een paar dagen zo goed als weggaan. Na een paar kilometer komt het alleen uit het niets direct op. Daarnaast weet ik niet of het echt die peesplaten zijn. Wat ik er van lees is dat mensen pijn bij hun hak hebben en intense pijn ervaren. Pijn bij mijn hak heb ik niet, en intens wil ik de pijn ook niet noemen.

Hoe dan ook, de fysio gaat denk ik veel uitsluitsel geven en dit is goede keuze geweest. Duidelijkheid voor alles en ik heb er toch 18 in mijn zorgpakket zitten ;).
Waar heb je wel pijn dan?
Overigens worden peesplaat-ontsteking en hielspoor door elkaar gebruikt en de pijn hoeft niet intens te zijn en het hoeft ook helemaal niet door te zetten.

• Raptar
Tigertje schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 21:53:
[...]

Waar heb je wel pijn dan?
Overigens worden peesplaat-ontsteking en hielspoor door elkaar gebruikt en de pijn hoeft niet intens te zijn en het hoeft ook helemaal niet door te zetten.
De pijn is inmiddels als zeker met 80% gereduceerd. De pijn zit aan de onderkant en dan voornamelijk aan de rechterkant van de voorvoet en dat loopt door tot aan het midden. Je zou eigenlijk kunnen zeggen dat de "bal" van de kleine teen pijn doet en uitstraalt over deze zijkant tot aan het midden en ook meer naar het midden toe. De hiel voel ik niks van. Misschien een beetje een onduidelijk verhaal, maar thats the case :P.

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Ook ik heb het hardloopvirus te pakken! Ben nu een aantal weken met veel plezier aan het lopen, en wil er graag verder mee.

Na een discussie met mijn vriendin, ben ik alleen een beetje bang dat ik te hard van stapel loop, en misschien iets te veel / snel aan het lopen ben.

Ik ben begonnen met lopen omdat we met collega's een 5km (of 12km) wedstrijdje hadden afgesproken. Hiervoor ben ik natuurlijk veel te laat begonnen met trainen (2 weken, 3x per week). Ik fiets daarnaast wel 1 of 2x per week, en 's winters volleybal ik 3x per week. Eigenlijk had ik verwacht dat ik hierna zou stoppen met hardlopen, maar stiekem vind ik het dus veel te leuk :)

Ik heb hierna nog 2 weekjes hardgelopen op een eigen schema (duurloop en interval afgewisseld), maar ik zou iets doelbewuster voor de 10km willen trainen (molenhoeks makkie in oktober). Ik heb daarvoor een hardloopschema gevonden om in 13 weken naar 10 kilometer te gaan, maar ik begin nu te twijfelen of dat niet te snel is, en ik eerst mijn spieren en pezen meer moet laten wennen aan het hardlopen zelf.

Samengevat:

- 12x getraind (half interval half duurloop)
- 1x "wedstrijd" van 5km gelopen (in iets minder dan 25minuten)
- Ik heb nu een trainingsschema gevonden dat er als start vanuit gaat dat je 30 minuten kan lopen in een langzame en snelle duurloop (en dat lukt mij prima)

Zou ik hiermee door kunnen, of moet ik een stapje terug naar een beginnersschema? :) Conditioneel is het probleem niet, het gaat mij nu puur om de spier / pees belasting.

[ Voor 3% gewijzigd door M3rcury op 15-07-2017 13:29 ]

No signature required.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik merk dat ik weer last krijg van mijn schenen, voornamelijk links. Ik ben nog maar in Evy week 1 en ik merk nu al dat het aan het eind van de training aardig pijnlijk is. Het vreemde is dat ik de pijn eigenlijk voornamelijk voel bij de wandel stukken, tijdens het lopen amper last van. Ik merk ook dat ik tijdens het wandelen mijn linker voet erg lastig "normaal" kan laten afwikkelen. Na de training er nog amper last van en de dag erna eigenlijk totaal niet.

Ik dacht ik kan gewoon week 1 nogmaals herhalen maar is dat verstandig? Ik vind het namelijk erg vreemd dat de pijn er voornamelijk tijdens het wandelen is aangezien ik normaal tijdens wandelingen nooit pijn heb.

• Tigertje
Raptar schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 09:35:
[...]

De pijn is inmiddels als zeker met 80% gereduceerd. De pijn zit aan de onderkant en dan voornamelijk aan de rechterkant van de voorvoet en dat loopt door tot aan het midden. Je zou eigenlijk kunnen zeggen dat de "bal" van de kleine teen pijn doet en uitstraalt over deze zijkant tot aan het midden en ook meer naar het midden toe. De hiel voel ik niks van. Misschien een beetje een onduidelijk verhaal, maar thats the case :P.
Mooizo. En heb je al een keer hardgelopen weer?
Is wel handig voor de diagnostiek als je dat doet voor je afspraak bij de fysiotherapeut. En als je pijnvrij kan lopen, kun je die afspraak misschien wel laten schieten. Als je heel snel weer pijn krijgt en die begint bij de kleine teen, dan zeker even bij de fysio langsgaan.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:07
Even een vraagje: jaren geleden ben ik begonnen met hardlopen. Liep makkelijk 5km achter elkaar. Kreeg op een gegeven moment last van kniebanden en toen ben ik gestopt

Wil nu weer beginnen met hardlopen. Begonnen met 'Running with Evy' podcasts en les 2 is al zwaar... Die twee minuten achter elkaar lopen: blechhhh houd het maar net vol. Diep triest! Ik heb na de les nergens last van en ook de volgende dag nooit (heb ik toen ik destijds veel aan het hardlopen was nooit last gehad van spierpijn).

Is het nu aan te bevelen om om de dag hard te lopen (afwisselend lopen/wandelen), of zou je prima dagelijks een half uurtje kunnen hardlopen? Ik loop dan in de ochtend als ik net wakker ben. Doe tegenwoordig wel een warming-up :)

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
President schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 20:21:
Even een vraagje: jaren geleden ben ik begonnen met hardlopen. Liep makkelijk 5km achter elkaar. Kreeg op een gegeven moment last van kniebanden en toen ben ik gestopt

Wil nu weer beginnen met hardlopen. Begonnen met 'Running with Evy' podcasts en les 2 is al zwaar... Die twee minuten achter elkaar lopen: blechhhh houd het maar net vol. Diep triest! Ik heb na de les nergens last van en ook de volgende dag nooit (heb ik toen ik destijds veel aan het hardlopen was nooit last gehad van spierpijn).

Is het nu aan te bevelen om om de dag hard te lopen (afwisselend lopen/wandelen), of zou je prima dagelijks een half uurtje kunnen hardlopen? Ik loop dan in de ochtend als ik net wakker ben. Doe tegenwoordig wel een warming-up :)
Als je goed naar Evy luistert zijn de rustdagen net zo belangrijk als de loopdagen, zeker in het begin

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-12 14:44

vhal

ಠ_ಠ

ThatsHollywood schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 20:02:
Snelle vraag: Ik wil graag een nieuw paar hardloopschoenen ( saucony omni) gaan bestellen, maar dan model 14, terwijl de 16 al enige tijd uit is. Omdat dit model dus al wat langer bestaat kan ik me voorstellen dat de schoenen bv twee jaar in een schap staan.... kan dat kwaad?
Ik heb een tijd gelopen op de 14 en nu even op de 15, ik merk tussen deze modellen wel een verschil in demping en materiaal, de 15 vind ik een stuk fijner. Blijkbaar is de 16 ook al weer uit en als ik de schoen bekijk, lijkt er niet zo gek veel verschil te zijn. Je zou eventueel de 15 kunnen proberen. Of een schoen slechter wordt van jarenlang niks doen durf ik niet te zeggen, kan mij voorstellen dat het materiaal slechter wordt maar anderzijds hoor je ook verhalen van mensen die 3000km met één paar schoenen lopen die nog als "nieuw" zijn volgens hen 8)7

Maar...

14vs15
https://all4running.nl/bl...ni-15-vs-saucony-omni-14/

15vs16
https://all4running.nl/bl...w-binnen-saucony-omni-16/

Overigens voor mij even een reminder om een tweede paar 15'ers (of 16'ers) te halen om te rouleren tussen hardlopen en bootcampen.

[ Voor 12% gewijzigd door vhal op 15-07-2017 21:00 ]

Strava

• Roadman
vhal schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 20:57:
[...]

Ik heb een tijd gelopen op de 14 en nu even op de 15, ik merk tussen deze modellen wel een verschil in demping en materiaal, de 15 vind ik een stuk fijner. Blijkbaar is de 16 ook al weer uit en als ik de schoen bekijk, lijkt er niet zo gek veel verschil te zijn. Je zou eventueel de 15 kunnen proberen. Of een schoen slechter wordt van jarenlang niks doen durf ik niet te zeggen, kan mij voorstellen dat het materiaal slechter wordt maar anderzijds hoor je ook verhalen van mensen die 3000km met één paar schoenen lopen die nog als "nieuw" zijn volgens hen 8)7

Maar...

14vs15
https://all4running.nl/bl...ni-15-vs-saucony-omni-14/

15vs16
https://all4running.nl/bl...w-binnen-saucony-omni-16/

Overigens voor mij even een reminder om een tweede paar 15'ers (of 16'ers) te halen om te rouleren tussen hardlopen en bootcampen.
Zelf ook op de 14 gelopen en loop nu nog op de 15
Vond de 15 beduidend beter. Zit er aan te denken nog ergens een paar 15 op de kop te tikken omdat ze zo fijn lopen. Heb sinds 2 weken ook de 16 maar daar nog niet veel opgelopen ivm blessure. Maar het zouden min of meer een verbeterde versie van de 15 moeten zijn.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Mijlpalen *O*

• Zeven keer in een week getraind (in zes dagen)
• Drie weken achter elkaar 70+
• 224km in drie weken
• Sinds deze week met 1652km nu al een na beste jaar

Nu nog zes weken volhouden. Het gaat soms moeizaam en vaak rustiger dan vooraf gedacht, maar zolang ik in beweging blijf is het goed. Volgende week met ~55km een rustweek, daarna richting de 80km/week.

• tlpeter
Ik ben jaloers. Ik zou willen dat ik het kon.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Bedenk dat dit het resultaat is van ruim acht jaar (veelal moeizaam) opbouwen. Een jaar geleden zou ik dit zeker niet kunnen en twee jaar geleden was 50km in 5x/week al een hele uitdaging die ik maar een keer in de zoveel weken aankon.

• tlpeter
Dan nog vond ik het knap. Ik snap dat dit heel veel training vergt en heeft gekost.
Ik hoop volgend jaar toch ook wat stappen te maken.

• Raptar
kenneth schreef op zondag 16 juli 2017 @ 10:28:
Mijlpalen *O*

• Zeven keer in een week getraind (in zes dagen)
• Drie weken achter elkaar 70+
• 224km in drie weken
• Sinds deze week met 1652km nu al een na beste jaar

Nu nog zes weken volhouden. Het gaat soms moeizaam en vaak rustiger dan vooraf gedacht, maar zolang ik in beweging blijf is het goed. Volgende week met ~55km een rustweek, daarna richting de 80km/week.
Dit is echt sick, petje af man! Ik krijg bij 35km per week al allerlei pijntjes en protest van het lichaam :P. Keep it up, heel nice!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vandaag de 10 van Noordwijk gelopen. Was best zwaar, beetje duinen, ben ik niet gewend :P

Wel tevreden met 55:23. Exact mijn PR :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Pagina: 1 ... 45 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic