Afgelopen weekend mocht ik weer aan de bak. Dit keer zonder kinderwagen, maar wel 2 kilometer extra: de Kadeloop in Schipluiden.
Hoewel, ín... Meer van Schipluiden naar Vlaardingen en weer terug
Veel bekender terrein wordt het niet, het parcours loopt zelfs een halve kilometer van mijn huis. Helaas is start/finish dan wel weer precies het verst verwijderd van huis
Enfin, niets wat een klein ritje op de scooter niet op kan lossen. Natuurlijk had het ook op de fiets gekund, maar ik was al aan de late kant en dan ben ik liever gewoon snel.
Onderweg wordt mijn hartslag alvast even goed getest door een of andere %$^% die vindt dat inhalen best kan met 1cm speling en rechts een waterkant. Goed begin!
Na een kort maar spannend ritje beland ik bij de plaatselijke v.v. en ik besluit eerst maar even mijn nummertje te gaan halen. Dat blijkt een goede beslissing, want er staat een gigantische rij bij de voorinschrijvingen. Als ik eerst rustig had omgekleed was ik waarschijnlijk kantje boord aan de start gekomen.
(De na-inschrijvingen konden bijna direct doorlopen, voor 2 euro meer had je dus zo 10-15 minuten kunnen besparen...)
Van de kleedkamer naar de start is het een ruime kilometer lopen. Normaal zou ik dan even lekker inlopen, maar door het haastgevoel dat ik had besloot ik juist gewoon te wandelen en een praatje te maken met wat anderen.
Uiteindelijk staan we een paar minuutjes voor de start allemaal aan de goede kant van de boog. Het ziet er best druk uit, maar ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal hoe druk deze loop normaalgesproken is: twee jaar geleden werd het afgelast en vorig jaar was ik zo strontverkouden dat ik op de dag zelf heb besloten niet te gaan. Driemaal is scheepsrecht dus!
Voor de start kom ik nog een hele oude bekende tegen, oud-scoutingleiding van mijn broer. Blijkt dat hij, net als ik, weg wil gaan op ongeveer een uur aan eindtijd, dus we houden elkaar een beetje in de gaten in het begin
Ondanks de redelijk brede straten is het ontzettend slalommen, direct vanaf het begin. Ik krijg het gevoel dat het evenement gewoon niet is berekend op het aantal deelnemers, ook omdat de 5 en 12km tegelijk starten. Als ze die zouden splitsen was het waarschijnlijk al een stuk prettiger geweest tijdens de eerste kilometers.
We blijven redelijk zicht houden op elkaar, zo af en toe schiet de een een groepje voorbij en blijft de ander hangen, en vice versa. Bijkomend voordeel is wel dat ik km 1 absoluut niet te snel van start ga: 5:14 geeft de teller aan.
De volgende 6km gaan eigenlijk wel lekker vlak. De weg is wat breder en nadat de 5km afslaat is er helemaal wat meer ruimte om rechtuit je eigen pas te lopen.
Ik gebruik deze tijd om even goed in de focus te komen en probeer zo economisch mogelijk die 5:00 vast te houden. Af en toe even voelen of sneller ook fijn loopt, maar het doel blijkt gewoon goed.
Als we dichtbij Vlaardingen komen speur ik de kant af naar vrouw en dochter. Die blijken uiteindelijk een bankje te hebben gevonden vlak na een heuveltje op, tegen het 7km-punt aan. Dochter zag me eerder dan vrouw, dus helaas te laat voor de foto
Vanaf dat punt wordt het ook echt moeilijker. Het parcours gaat over een trekkade, eigenlijk niet meer dan 1 man breed, dus je loopt in ganzenpas, vlak achter je voorloper dus zien wat er komt is onmogelijk en als je een gaatje laat vallen komt iemand je alsnog voorbij.
Het tempo zakt een beetje in, en ik heb de fut niet om echt te proberen mensen voorbij te steken, dus ik probeer zo goed en zo kwaad als het kan gewoon aan te blijven hangen en de kade uit te lopen. Verzwik nog bijna mijn enkel op een dikke graspol, gelukkig ging het nét goed
Rond het 10km-punt staat nog een klok. Zo slecht gaat het blijkbaar niet, want ik klok mijn tweede 10km-tijd ooit! En als dan de kade ophoudt na 11 kilometer zit er toch nog wat in de pijp voor een versnelling over de klinkers. Na de afgelopen kilometers rond de 5:15 te hebben gezeten pers ik er een 4:34 uit, nice!
1:00:17 zegt de organisatie achteraf, bijna 10 minuten van mijn vorige (en eerste) 12km

Dus eigenlijk ben ik best tevreden

Ben ook best op, de benen zijn behoorlijk aangesproken en de sportdrank en banaan zijn nódig.
Al met al best een leuke run om een keer gedaan te hebben, maar de combinatie van het parcours en het aantal deelnemers is niet echt geslaagd in mijn ogen.
Toch, nummer 6 van het circuit zit erop!